+ All Categories
Home > Documents > Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: ilie
View: 260 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 324

Transcript
  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    1/323

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    2/323

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    3/323

    MSURA VREMII:NDEMN LA

    NORMALITATE

    MIRcEA PLATONGhEORGhE FEDOROVIcI

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    4/323

    i aa , sau artat atu nci

    mincinoase toate msurileo a m e n i l o r ; i a r p r e c u msnt msurile cu care secn tresc valorile , aasnt i valorile unei vremi.

    sf n v

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    5/323

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    6/323

    introducere

    Viziunea de via a omului modern a alterat ntreaga noastr

    structur sueteasc; a fcut inversiuni i a pietricat cele maiadnci i eseniale sentimente ale inei omeneti, observaErnest Bernea, propunnd, ca remediu, redescoperirea simplitiiizvorte din Cretinism, o simplitate pierdut n urma ncrederiifr msur n nsuirile noastre individuale. Aparent, aceastncredere nemsurat n propria capacitate uman a avut consecinepozitive, traduse n termenii progresului, civilizaiei i democraiei.

    n realitate, omul sa deformat, ajungnd la o msur inuman.O dat cu pierderea msurii, arta E. Bernea, omul sa pierdut pesine: dintro in simpl, adic unitar, a devenit una complicat,ajungnd s triasc ntro confuzie permanent n legtur cu sine,cu lumea i cu Dumnezeu.

    ns omul nu a ajuns o in complicat doar pentru c a optatpentru lucruri, lepdnd valorile, aa cum pare s cread etnograful

    Romn. Umanistul, e el secular sau religios, nu vorbete dectdespre valori, ceea ce nu-l mpiedic s e la fel de diform n raportcu omul normal pe ct este i mbuibatul societii de consum,

    . Ernest Bernea, ndemn la simplitate,Editura Vremea, Bucureti, 2006, p. 82.2. Ibidem, pp. 68-69; 03.3. Ibid. pp. 7-.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    7/323

    /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T AT E

    omul descentrat, cum l numete E. Bernea. De aceea, omuluidescentrat nu trebuie s-i e opus omul centrat n valoriletradiionale, ci omul resc. Dar dac credem c omul este o in

    nzestrat cu trup i suet, fcut de Dumnezeu dup chipul iasemnarea Sa, urmeaz c omul resc este doar sfntul, cel caretriete n acord cu rea sa adevrat, cea dezvluit n PersoanaFiului ntrupat al lui Dumnezeu.

    Cum arat Mircea Platon n Normalitatea ca o prad, normaleste omul care nate normalitate. Omul care asist doar la ce sentmpl n jurul su, care se mulumete s supravieuiasc doar,

    s se descurce, s se nvrt, s se adapteze este cel care contribuiede fapt n mod direct la stricarea normalitii.

    n cartea de fa am ncercat s vorbim concret despre valul deanormalitate cu care se confrunt orice om n Romnia de astzi is schim soluiile pe care le avem la ndemn pentru a rmnesau pentru a redeveni normali. Pentru a reui acest lucru, trebuiemai nti s m contieni de nelesul vremurilor pe care le trim.

    De pild, astzi, spre deosebire de timpurile de dinainte, nu maieste sucient s-l invocm pe Dumnezeu pentru ca normalitatea se imediat restaurat. Dac Dumnezeu nu exist, totul e permisa devenit o formul depit. Cci totul e permis i dac Dumnezeuexist, n msura n care dumnezeul denit de contiin tindes-L nlocuiasc pe Cel Care se denete pe Sine drept Cel ce este.Caracteristica vremurilor noastre este c omul denete adevrul, nu

    Adevrul pe om. Aa ni se spune, tot mai apsat i cu o nemulumirevdit fa de ncetineala cu care ne supunem noii revelaii. Aa c,de vreme ce snt tot mai numeroi clericii (catolici, anglicani sau

    . Vezi n acelai eseu al lui M. Platon despre raportul dintre normalitate i snenie.

    Despre omul resc i cel neresc, vezi articolul meu, Obiectivul i mijloacele

    apologeticii ortodoxe.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    8/323

    pastori protestani) care se declar de acord cu lucruri incompatibilecu Cretinismul (avortul, homosexualitatea, relativismul deghizatn pluralism etc.), de vreme ce intelectualii seculari i credincioi

    ai altor religii ne spun tot mai rspicat ce este Cretinismul i cumar trebui s credem, poate c a sosit vremea ca, la rndul nostru,s folosim criterii mai riguros Cretine i un limbaj mai explicitteologic. Iar criteriul este de fapt unul singur. Cci noi nu avem uncriteriu al adevrului, ci Adevrul nsui ne este criteriu. Mai precis,criteriul este chiar Acela care spune despre Sine c este Adevrul, ceste Calea, c este Viaa: Fiul ntrupat al Tatlui.6

    ntradevr, dac se ajunge s se cread lucruri contradictoriin chestiunile etice sau teologice, este pentru c oamenii au ajunsnesiguri n privina adevrului. George Weigel descrie acest fe-nomen ntrun mod lipsit de echivoc.

    Retorica postmodern reect acea atitudine mental proprieoamenilor lipsii de orice siguran asupra adevrului lucrurilor,indiferent c este vorba despre adevrul istoric sau cel moral. Nu

    exist dect adevrul tu i adevrul meu, ceea ce nseamnc tu ai povestea ta iar eu am povestea mea. Povestirea este totul,iar povestirea nu este legat n nici un fel de un adevr obiectiv allucrurilor care s poat cunoscut prin exerciiul raiunii noastre.

    n Europa, acest scepticism epistemologic a adus cteva ri

    . Chiar dac autorul va imediat denunat ca fundamentalist religios, legionar iadept al unui regim teocratic, dup cum V. Tismneanu i M. Mihie i-au reproat-

    o recent lui Mircea Platon. n schimb, atunci cnd ntr-o carte intens mediatizat

    despre umanismul European se arm c Tora este cea mai nsemnat expresie a

    demnitii umane (Rob Riemen, Nobleea spiritului, Curtea Veche, Bucureti, 2008,

    p. 52), trebuie s nelegem c este vorba de un fapt incontestabil pe care trebuie s-l

    lum ca atare?.Vezi Arhimandritul Iustin Popovici, Omul i Dumnezeul-om, Editura Deisis, Sibiu,997, pp. 23-28.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    9/323

    10 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T AT E

    i Uniunea European nsi periculos de aproape de ceea ce undistins intelectual European a descris cndva drept dictaturarelativismului: impunerea relativismului prin fora puterii de stat.

    Poate c cel mai puternic exemplu este cel al Spaniei contemporane,unde, n acest an al Domnului 2009, Juan poate intra n ociul destare civil din zona unde locuiete i s se declare Juanita, dupcare i poate schimba cartea de identitate n mod corespunztor,fr a-i mai bate capul cu vreo intervenie medical. Natura umaneste ceea ce povestirea mea pretinde c este.7

    Ce se ntmpl n Spania se va petrece n curnd i n Romnia.

    Este efectul inevitabil al procesului n curs de desfurare i care,scurt spus, const n negarea posibilitii de a accede la un adevr nsine ducnd astfel la desprinderea realitii i limbajului de adevr.Este vorba despre un proces desfurat simultan la nivelul culturiin sens larg, prin umanismul d-lui H.-R. Patapievici, de pild, sau lanivelul teologiei Cretine prin instrumentele retorice ale d-lui MihailNeamu, vdit interesat mai degrab de o gramatic a Ortodoxiei

    adic de regulile de discurs dect de adevrul ei.8 n denitiv,

    . George Weigel, A Campaign of Narratives, First Tings, March 2009 (http://www.rstthings.com/article.php3?id_article=693).8. Vezi un articol recent al lui M. Neamu Sf. Grigorie de Nyssa. Despre limbaji frumusee - II., n Idei n dialog, nr. , Aprilie 2009, pp. 20-2, unde Dumnezeueste circumscris unei gramatici a inefabilului. Chiar dac autorul menioneazn treact efectele restauratoare ale ntruprii, aceasta nu pare s produc vreunefect n cunoaterea lui Dumnezeu. Dumnezeu ne este inaccesibil nu datorit

    pctoeniei noastre, ci pentru c sntem implacabil marcai de nitudine. i totui,accesul la acest mister insondabil al Fiinei necreate, rmne posibil, ne ncurajeazd-l Neamu; nu trebuie dect s abandonm impulsul obiectivant, recurgnd nschimb la cunoaterea afectiv (dup cum se tie, postmodernismul se denetemai ales prin aversiunea fa de obiectivitate; dimpotriv, Cretinismul este singuraposibilitate de depire a subiectivitii). Cum putem dobndi cunoaterea afectivfa de un mister sntem lmurii n acelai loc: prin valorizarea conceptului deinterval. Intervalul este n realitate nlocuitorul ideal pentru o ntrupare cu care

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    10/323

    11

    pentru ca o construcie social a realitii s e posibil, este nevoiemai nti de o construcie a identitii individuale proces realizabilcu ajutorul unei naraiunisatisfctoare. De altfel, relativ recent au

    fost traduse n Romnete dou lucrri care se ocup tocmai deacest proiect; cum era de ateptat, ambele sau bucurat de comentariielogioase, ind puternic recomandate de elit.

    Dei n aparen mijlocete ntlnirea cu gurile luminoase aleculturii europene, Nobleea spiritului. Un ideal uitat, de Rob Riemen,9ne previne n fapt asupra pericolului care amenin cu adevrat

    gnosticii nu au ce s fac. ntruparea este de prisos ct vreme mntuirea const,

    pentru gnostici, n eliberarea scnteii divine din om. n acest sens, este sugestivtitlul volumului dedicat lui Andrei Pleu (sub coordonarea lui Mihail Neamu iBogdan Ttaru Cazaban): O lozoe a intervalului. In Honorem Andrei Pleu (Humanitas,2009). Pentru tema intervalului, mi se pare util critica fcut conceptului similarde metaxy (ntre), concept central n gndirea altui gnostic apreciat de elitaRomneasc, Eric Voegelin, n Glenn Hughes, Eric Voegelin and Christianity, TheIntercollegiate Review, Vol. 0., No. , Fall-Winter 200, pp. 2-3.Departe de a explica caracterul nesfrit al cunoaterii lui Dumnezeu doar prinincomprehensibilitatea naturii divine sau prin limitarea naturii umane, Sfntul

    Grigorie de Nyssa consider c aceast cunoatere nesfrit este trsturadistinct a cunoaterii personale. Cum observ Printele Dumitru Stniloae, chiarnaintarea n unirea cu o persoan omeneasc nu are hotar. Iubirea crete din eansi n msura n care se arm, ntruct este o relaie de la persoan la persoan,apropierea unei persoane de o alta. [] Epectazele, ntinderile nesfrite n sus, nusnt numai ntinderi intelectuale, ci ale ntregii mele ine, care cuprinde n sine nunumai setea mea de cunoatere, ci setea de a ntreg tot mai aproape de Dumnezeu.D. Stniloae, nota 22, n Sfntul Grigorie de Nyssa, Scrieri. Partea ntia (Tlcuire laCntarea Cntrilor), E.I.B.M.B.O.R., 982, pp. 258-259 (subl. n.). Impresia mea este c

    discutarea teologiei Sfntului Grigorie de Nyssa din perspectiv exclusiv apofatic,aa cum o face d-l Neamu, este motivat mai degrab de programul deconstructivistal teologiei postmoderne. Mai pe larg despre obiectivele i metodele acestui gen deteologie, vezi un alt pionier al teologiei postmoderne Romneti, Daniel Bulzan,Tradiia apofatic i postmodernismul: Conuene i divergene n problemalimbajului, n Erezie i Logos: Contribuii romno-britanice la o teologie a postmodernitii,Editura Anastasia, Bucureti, 996.9. Aprut la Editura Curtea Veche, Bucureti, 2008.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    11/323

    12 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T AT E

    cetatea omului i destinul culturii: omul credincios, ipostaziat,nu ntmpltor, de un preot.0 Pentru Riemen, simpla armare aadevrului este echivalent gestului de auto-detonare al unui terorist

    sinuciga. i cu ct natura religioas a adevrului armat este maipronunat, cu att mai distrugtor va efectul exploziei. Riemenare ns dreptate: n joc este destinul omului, pe care el se grbetes-l deneasc n acord cu principiile umanismului secular. Astfel,omul mplinit este omul de cultur, omul care triete pentru valori,este omul cu ereditate spiritual, n timp ce viaa adevrat esteviaa dedicat respectrii i promovrii acestor valori.

    0. Preotul este catolic, ns apartenena confesional este lipsit de relevan

    n acest caz. Este vorba despre preotul iezuit cu o zvastic pe piept din ultimaseciune a crii, care-i amplic chinurile martirului pentru libertate i adevrLeon Ginzburg, descris aici ca o gur hristic, care se mpotrivete n tcereameninrilor i trgului propus de preotul torionar (preotul este inspirat att depersonajul Leo Naphta, un iezuit cu vocaie totalitar din romanulMuntele vrjit allui Thomas Mann, ct i de Marele Inchizitor din alegoria lui Dostoievski). Riemenavea nevoie de o gur reprezentativ pentru ceea ce el consider a rul absolut:

    convingerea religioas. Nu conteaz c acest preot este o caricatur deplorabil aCretinului, ct vreme servete intereselor lui Riemen de diabolizare a credinein Adevrul ntrupat. Surprinde ns faptul c d-l Patapievici, care se pretindeindignat de tratamentul aplicat Cretinilor n rile necretine i Cretinismuluin Europa Occidental, nu pare s remarce obiectivul principal al acestei cri, pecare a prezentat-o elogios de ecare dat cnd a avut ocazia. Cu att mai puin estedispus s l sesizeze d-l Tismneanu, un alt entuziast susintor al acestei cri isemnatarul Argumentului care nsoete ediia Romneasc.

    . Umanismul secular nu presupune neaprat c este ateu. El poate foarte binevag religios, cum este cazul umanismului propovduit de Riemen i precisanticretin.2. Semnalnd cartea lui Riemen, James Bowman subliniaz c nu este vorba de unideal uitat, aa cum o arm subtitlul ei, ci de faptul c societatea occidental a

    ales deliberat nihilismul, nu din greeal, cum vrea Riemen s ne fac s credem,ci pentru c l-a considerat mai bun dect acest umanism utopic (vezi nota sa dincadrul rubricii Briey Noted, din First Things, June/July 2008 http://www.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    12/323

    13

    Cartea lui Riemen face bun pereche cu o alta, Bile Kirly, de JeanMattern. Spre deosebire de Nobleea spiritului, aici nu mai este oferito naraiune general pentru toat lumea, ci posibilitatea ca ecare

    individ s-i descopere ori s-i inventeze naraiunea potrivit.Sau cel puin aa am din recenzia d-lui Mircea Mihie.D-l Mihie pariaz c normalitatea exist i, ca exemplu, ne

    vorbete despre un autor i cartea lui. Jean Mattern este un omnormal pentru c ntrupeaz un tip de intelectual care, la noi, adisprut aproape cu desvrire: omul de lume care nu simte nevoias-i comunice, ritos, nc din primele minute, c el e de dreapta

    sau de stnga, c e pro- sau anti-american. [] ntlnirea cu el mi-ademonstrat c se poate vorbi i despre altceva dect despre politici sport. i c poi s te simi minunat discutnd despre cri, desprepersonaje literare, despre trecut i despre ce ar merita s faci cupropria via.

    Asemenea autorului, i personajul central al romanului esteun om normal, ne ncredineaz d-l Mihie n orice caz, un om

    care devine normal pe drumul cutrii identitii sale, o identitatecare i este ascuns de propria sa familie. Bile Kirly descrieaventura descoperirii unei identiti netiute adic a descopeririirdcinilor, precizeaz d-l Mihie. Trecutul cutat de erou este,

    rstthings.com/article.php3?id_article=623 ). S-ar putea ns ca lucrurile s e

    chiar mai complicate i ca acest nihilism s e consecina direct a umanismului

    secular European preluat i promovat de elita Romneasc. Vezi n volumul de faeseul lui M. Platon Gnduri despre ortodoxul romn, astzi, n lume (n special

    seciunile 2 i 3), precum i textele subsemnatului, O carte profetic? i Sfntul

    Nicolae Velimirovici .3. Aprut la Editura Polirom n Martie 2009, n traducerea lui Silviu Lupescu, cuun Cuvnt nainte de Gabriela Adameteanu.. M. Mihie, Pariem c normalitatea exist?, Romnia literar, nr. , 0 Aprilie2009, p. .

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    13/323

    14 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    precum orice trecut, un loc, o limb i nite oameni. ns tocmai acesttrecut i este ascuns de familia sa, pentru care trecutul este totunacu moartea: trecutul este acolo unde snt morii. De aceea, pentru

    a-i proteja ul de mori, adic de moarte, prinii i vor refuza luiGabriel, eroul romanului, accesul la trecut. Ideea e c dac eti unnimeni, un om fr memorie i fr identitate, nu mai poi muri.Eti deja n nein, cum poetic ne anun mass-media cu ocaziamorii cte unei personaliti. Cam aa sar nelege romanul ntrocultur nc neseparat complet de trecutul ei, cum este cea Romn.ns aceasta este tocmai nelegerea refuzat de autorul ei: Noi nu

    sntem nite plante de apartament. Sntem ine dotate cu doupicioare pentru a nainta n via i nu avem rdcini pe care le puintrun vas i le ngropi. Pentru mine e foarte importantacest lucru.Nu cred n transmiterea, ca printro sev care urc, a ceva organic.Sntem fcui din poveti vehiculate de memoria noastr psihici sueteasc. Dar nu e acelai lucru. Rdcinile ne ntemnieaz,pe cnd povetile ne pot face liberi. Cred c ecare este liber s-i

    cunoasc, sau nu, nu att rdcinile, ct povetile i originile istorisitede poveti. Nu v ascund c ceea ce m nelinitete este acest aspectoarecum indirect politic al crii mele, pentru ca na fost intenionat.i m opun clar: e o iluzie s credem c, asemeni unei plante, neputem ntoarce ctre rdcini i astfel toate problemele se rezolv.E o tentativ provocat de frica de a tri ntro lume mondializat iglobalizat. Oamenii se aga de cel mai mic numitor comun, de ceea

    ce cunosc, dar e o greeal. Adesea se aga de ceva ce i nchipuiec le e familiar, nite rdcini aproximative, iar aceast apartenense bazeaz, de fapt, pe excluziune. Nu, Gabriel nu se ntoarce lardcinile sale, el i pune ntrebri referitoare la povetile care l-auconstruit i care l-au ajutat sau nu s se poat exprima. Rdcinile

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    14/323

    15

    nu ne dau rspunsuri la toate problemele noastre existeniale.

    Rdcinile, originile snt relevante doar ca poveste. Iar carac-teristica povetii este c poate spus oricnd altfel.6 n prim

    instan, avem impresia c morala crii se reduce la un avertisment:tcerile prinilor amenin viitorul copiilor. ns Mattern vrea s nefac s nelegem c tocmai aceste tceri ale prinilor snt salvatoare.Ele ne ajut s ne eliberm de un trecut determinat, ne permit s nealegem viitorul: s te tragi dintro familie fr trecut prea a undar. Librria din Bar-sur-Aube, locul adevratei iniieri, este numitde erou Depozitul de poveti. Spre deosebire de povestirile care

    compun memoria trecutului, povetile snt nedeterminate. Povestea,orict de instructiv i de stimulatoare ar pentru imaginaia

    5. Dac salvarea e posibil, e pentru c literatura exist. Interviu cu Jean Matternn Suplimentul de cultur, nr. 220, -20 Martie 2009 (http://www.supliment.polirom.ro/article.aspx?article=69). De altfel, eroul romanului vorbete n mod explicitdespre iluzia convingerii c identitatea ne-ar putea determinat de o anumitlimb, memorie, experien. Totul poate tradus: protnd de o coincidende nume, eroul din Bile Kirly i poate imagina c bunicul su este n realitatenhumat n Ungaria, ara de batin, i nu n Austria unde era ngropat de fapt.Cci ce nu poate descoperit, poate inventat. Cum o spune tot Mattern n cadrulaceluiai interviu, autori precum Thomas Mann mi-au dat voie sa evadez ntr-unfel de senintate pe care no aveam n viaa real. Sentimentul c putem avea maimulte viei nu ma prsit niciodat. Fora literaturii rezid n a spune umanitii:alte viei snt oricnd posibile. E deniia mea. Eroul lui devine efectiv un alt omfolosind cuvintele altora. Chiar i pe viitoarea sa soie o cucerete folosind cuvintelecelui mai bun prieten al su.1

    . Chiar dac ne uitm destinaia, ne putem oricnd regsi vorbind despre drum,despre drumuri, despre ci. Vezi n acest sens povestirea hasidic relatat de d-l A.Pleu n Cristian Bdili, Pe viu despre Prinii Bisericii, Humanitas 2003, nota , pp.3-35. Aceasta este, de altfel, una din principalele concluzii ale crii lui Riemen:Nici un om nu poate oferi adevrul salvator. [] Arta, frumuseea, povestirilepot cel mult s elibereze suetul omenesc de fric i de ur, ajutndu-l astfel pe oms-i continue cltoria vieii. Nobleea spiritului, p. 72.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    15/323

    16 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    creatoare moral, poate oricnd ignorat datorit posibilului pecare l propune. Orict de nobil ar , pn la urm e doar un posibil;orict de frumos ar un vis, el rmne un vis, precum visul lui

    Hans Castorp aezat de Thomas Mann la temelia concepiei saledespre nobleea spiritului.7 Toate povetile au ns n comunlipsa structurii dogmatice proprii nvturii Cretine.8 Dar dacdenim omul doar ca o in compus din trup i suet,9 ne putemdispensa de nvtura Cretin. Literatura ne poate salva la fel debine, punndu-ne, asemenea gnosticismului, n legtur cu naturanoastr spiritual.20 Nu mai conteaz dac povestea este adevrat,

    ci dac este verosimil.

    De altfel, adevrul nu poate cuprinsde nici o poveste i de nici un om, ne informeaz d-l Patapievicin postfaa crii lui Riemen. Noi doar avem acces la adevr, fra-l dobndi vreodat. Mai precis, spiritul este cel care are acces laadevr. Iar cum intelectualul este n cetate ce este spiritul n om, elnu va ntrzia s ne spun ce este adevrul: Adevrul numai prin

    1.Thomas Mann,Muntele vrjit, capitolul 6, Zpad.1. Dup cum o amintete Mircea Platon n interviul cu Paul Siladi, interviu inclusn volumul de fa, n Ortodoxie dogma joac un rol att de important tocmaipentru c e religia lui Dumnezeu ntrupat. O religie spiritualist nu are nevoiede dogme. O religie a lui Dumnezeu ntrupat n istorie precum Cretinismul aredogme. Dogma, paradoxal pentru gnostici, nu spiritualizeaz i nici nu ngheaCretinismul, ci l concretizeaz i l propulseaz. Nu ntmpltor, pentru Riementextul biblic relateaz un mit nobil (Nobleea spiritului , p. 66). Povestirile din textulsfnt snt reduse la mituri pentru ca orice ciune s poat sacralizat.

    19. Vezi n Nobleea spiritului, p. 68 i pp. 98-99.20. David Wells, The Supremacy of Christ in a Postmodern World, n John Piper,

    Justin Taylor (eds.), The Supremacy of Christ in a Postmodern World, Crossway Books, 2007, p. 3.2. O distincie pe care David, ul n vrst de apte ani al unui bun prieten de-almeu nu e dispus s o fac. Voind s tie de la mine dac povestea dintr-un lmpentru copii era adevrat, i-am spus, ncurcat (cci nu voiam nici s-l dezamgesc,nici s-l mint), c este puin adevrat. Nemulumit, putiul mi-a rspuns: dac epuin adevrat nseamn c nu e adevrat deloc.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    16/323

    1

    contiina noastr poate cunoscut ca standardul absolut la caretrebuie s aspirm. Adevrul este idealul al crui mediu de realizareeste contiina. Prin contiin, adevrul este cunoscut, dar niciodat

    posedat. A-l prinde nseamn e a-l pierde, e a-l confundat cuun adevr derivat. ns Cretinismul arm altceva: adevrulnu poate posedat, dar poate mncat, ncorporat. Paradoxal,tocmai pentru c l caut pe Dumnezeu n ei nii, intelectualiipostmoderni sfresc prin a nu-l mai gsi nici n afara lor, nicieri:Ei nu-l caut pe Dumnezeul Cretinismului, Care este transcendent,care vorbete vieii dinafara ei i Care intr n ea prin ntrupare,

    Dumnezeul al Crui Cuvnt este absolut i venic, i a Crui naturmoral denete diferena dintre bine i ru pentru totdeauna. nschimb, este dumnezeul dinuntru, dumnezeul care este aat nsine i n care sinele este ntemeiat. [] Aceast prezen luntric sedovedete n mod invariabil iluzorie, neltoare; de aceea, cutareaeste de ecare dat nesfrit. n cuvintele lui Riemen, demnitateainei umane este descoperirea de sine, pentru sine. Nu adevrul

    22. H.-R. Patapievici, Europa de azi i vocea care lipsete: umanismul, n Rob

    Riemen, Nobleea spiritului, p. 65. Este curios ns c dei d-l Patapievici reia lista,

    menionat deja de Riemen, a lucrurilor nvate de C. Milosz de la Jeanne Hersch,

    nu pare dispus s remarce implicaiile punctului 9: adevrul obiectiv exist, ceea

    ce nseamn c din dou armaii contrarii una este adevrat, iar cealalt fals.

    Altfel spus, dac ce spune Riemen este adevrat, nseamn c Hristos este un

    mincinos. i invers.

    23. David Wells, op. cit., p. 27. Aceasta consider c este epectaza unor teologipostmoderni precum Mihail Neamu, una perfect compatibil cu viziuneaneognostic a unor intelectuali precum Andrei Pleu sau Anca Manolescu.24. Vezi interviul cu Rob Riemen din Cotidianul, 5 dec. 2008,(http://www.cotidianul.ro/rob_riemen_estul_e_amnezic_occidentul_de_o_lene_stupida-6680.html). Cea mai nsemnat datorie moral, ne spune Riemen in cartea sa, const n transformarea de sine (Nobleea spiritului , p. 72). Aceasttransformare nu este alta dect una legat strict de potenialul ecrui individ, de

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    17/323

    1 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    orienteaz i trezete contiina, ci contiina e cea care determinadevrul. Aa se explic de ce ambii autori desprind textul biblic decaracterul lui revelat, de rdcinile care ntemnieaz. Riemen, de

    pild, ne amintete c n Iosif i fraii si, Thomas Mann a ncercats opun anti-umanismului teutonic un alt mit, o alt religie, unalt Dumnezeu; n aceast nou religie, chemarea lui Avraam estevzut ca un efort de deducie prin care Avraam nelege succesivc Dumnezeu trebuie s e superior pmntului, soarelui i cerului.ntruct Avraam este un intelectual, tradiia lui este demn de a urmat. La rndul lui, Mattern reinterpreteaz povestea lui Iov ca

    pe o supunere necondiionat n faa unui stpn nemilos i arbitrar.Din ambele versiuni lipsete tema jertfei, singura care poate explicacu adevrat caracterul Dumnezeului lui Avraam i al lui Iov, singuracare asigur continuitatea dintre Vechiul i Noul Testament. Singuracare poate explica moartea i modul n care poate ea depit,subiectul propriu-zis al celor dou cri.26

    Episoadele biblice snt rescrise pentru c se adreseaz altui om

    i altei lumi, unei lumi care a anulat contiina pcatului, dup cumo arat T. E. Hulme n critica pe care o face umanismului secular.27De vreme ce omul lipsit de Hristos nu se a n situaia disperat,fr ieire, despre care ne vorbete Cretinismul, urmeaz c el sepoate nnobila, adic mntui, prin mijloacele de elevare spiritualale culturii. Nu este nevoie dect de realizarea unui alt climat

    sursele proprii de renatere care se a adnc n ecare dintre noi. David Wells,op. cit., p. 27.25. Nobleea spiritului, p. 65.26. Hotarul poate la tot pasul: cum s trim atunci cnd rna i moartea punstpnire pe nopile noastre?, se ntreab Gabriel, eroul din Bile Kirly.27. T. E. Hulme, Opere losoce i poetice, volum editat, tradus i prefaat de MirceaPlaton, Editura Timpul, Iai, 2006, p. 20, 20-27, passim.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    18/323

    1

    spiritual, (a) unei noi receptiviti la nobleea spiritului uman.28Este vorba despre producerea altei mntuiri, adic a unui alt tip deom prin rescrierea canonului culturii europene fr dimensiunea ei

    Cretin (care e lipsete pur i simplu, precum la Mattern, e estediabolizat de-a dreptul, precum se ntmpl n cartea lui Riemen29)

    28. Nobleea spiritului, p. 70. Aceast convingere explic printre altele repulsia cu carelmul lui Mel Gibson, Patimile lui Hristos , a fost ntmpinat de intelectuali subiriprecum Andrei Pleu sau Alex. Leo erban. Dup cum arta un lozof Cretin, ceicare critic lmul din cauza violenei lui au ratat cu totul tlcul lui, adic modalitatean care a fost mplinit mntuirea omului. Aceasta pentru c n zilele noastre,mntuirea omului nu pare s mai presupun o sarcin considerabil. Atta ct a

    mai rmas din ea poate rezolvat prin educaie i consiliere, poate c i printr-olege aici i acolo, sau prin mbuntirea condiiilor de via. Vezi Dallas Willard,The Craftiness of Christ, n Jorge Gracia, (ed.),Mel Gibsons Passion and Philosophy:Challenges in the Trial, Conviction and Crucixion of Christ , Open Court Publishers,200, pp. 67-78 (http://www.dwillard.org/articles/artview.asp?artID=0).29. Cel mai cumplit torionar este un preot catolic menionat mai sus, ale cruivictime snt aprtorii dreptii, adevrului i libertii precum Leon Ginzburg (ede presupus c Socrate i-a czut victim unui strmo al acestui preot). Preoii n

    genere scuip vorbe mari i goale, ceea ce explic de ce i bisericile sun a gol,snt gunoase. Joseph Bottum, editorialistul de la First Things, a remarcat amuzatcaricatura grotesc a catolicismului n portretul zugrvit de Riemen. A observatn treact c este vorba despre o carte slab, confuz i contradictorie: cu toate cRiemen nereaz opiumul Cretinismului i autoritatea Bisericii, el nu ne poateexplica de ce autoritatea intelectualilor este preferabil n condiiile n care, aacum o subliniaz el nsui, trdarea intelectualilor este regula n istoria culturii(vezi J. Bottum, Dispiriting, The New Criterion, oct. 2008, pp. 70-72). De asemenea,ca un om anormal, dac e s ntrebuinm categoriile d-lui M. Mihie, Bottum

    precizeaz din capul locului c Riemen este un om de centru-stnga (fapt care, ncontext Romnesc, l-ar plasa undeva ntre Zigu Ornea i Ion Ianoi). Bottum nu a maimenionat c nu doar Leon Ginzburg a fost lichidat de barbari, ci i Edith Stein,cinstit de catolici drept Sfnta Tereza Benedicta a Crucii. Sau Dietrich Bonhoeffer.Sau Sfnta Maria Skobova. Bottum nu i-a mai amintit pe acetia, poate i pentru cei snt sucient de cunoscui n cultura Nord-American. Se pare ns c ei trebuieamintii ntr-o cultur ca a noastr, de vreme ce lucruri att de vizibile n cartea

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    19/323

    20 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    i prin redenirea contiinei ca subiectivitate pur, precum o vedemn cazul lui Mattern.30 Omul este o carte, mai curnd un palimpsest,membrele lui snt fraze, anatomia o sintax. Omul este o in

    spiritual ale crei ntrebri nu-i a rspuns.

    Oricine pretindec are acest rspuns, se sugereaz n Nobleea spiritului, este nu doarun impostor, ci de-a dreptul un potenial criminal. i, de vreme ceomul este o in spiritual, el nu poate mntuit dect printrunumanism religios care s respecte impenetrabila tain a omului, snu-i nege dimensiunea tragic i abisurile demonice; s recunoascadevrul care poate cunoscut numai de propria noastr contiin

    drept norma absolut dup care ne orientm; un umanism carencorporeaz ntregul existenei noastre i nu neag realitateapolitic. Surprinztoare religie, din a crei deniie lipsete tocmaidivinul. Sau poate c el este deja prezent n structura omului, devreme ce ne este semnalat originea divin a suetului omenesc,singurul care ne poate nva pe noi muritorii ce este adevrul.

    lui Riemen i scap inexplicabil d-lui Patapievici, care de altminteri nu ezit sciteze din reviste de dreapta atunci cnd i mbrac costumul de conservator, oris invoce Cretinismul i regretabila amnezie occidental atunci cnd mizeaz pecreditul intelectualilor Cretini.30. Sau cel puin aa stau lucrurile pn cnd Gabriel ncepe s-i regseasctrecutul (i pe sine n acest trecut) n timpul slujbei din ajunul srbtorii YomKippur, a Marii Iertri. Dar acest lucru nu este amendat de magitrii globalizriii ai secularizrii, ntruct este vorba de religia aceea care amintete oricui i frcontenire c are nevoie de cellalt. Nici de Yom Kippur, un Evreu nu este singur n

    faa lui Dumnezeu, iar litania de pocin se rostete la persoana nti plural (BileKirly , p. 38). i n Cretinism, merit amintit orict ar putea prea de scandalos,rugciunea principal se numete Tatl nostru. ns, pentru c viaa liturgic nueste o edin de terapie n grup, rugciunea nu este adresat celuilalt, ci Tatlui. ii putem vorbi Tatlui pentru c sntem nai prin credina n ntruparea, Jertfa invierea Fiului.3. Nobleea spiritului, p. 76.32. Ibid., pp. 69-70.33. Ibid., p. 35.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    20/323

    21

    Prin cartea de fa ncercm s atragem atenia asupra acestuinou mod de a deni realitatea, adic lumea, omul i Dumnezeu.El ni se pare cu att mai periculos cu ct pare s e prezentat

    n acord cu Cretinismul, atunci cnd nu coincide cu acesta ninterpretrile pe ct de entuziaste, pe att de iresponsabile ale d-lui Patapievici. Tocmai pentru c adevrul omului este pstrat ni de Biseric, este de presupus c adversarii acestui adevr vorncerca s redeneasc sensul i vocaia Bisericii. Astfel, Bisericiii se propune e s ias din istorie, e s se limiteze strict la istorie,acionnd doar ca un actor social printre alii. Prin urmare,

    amndoi am ncercat s atragem atenia att asupra acestorispitiri, ct i asupra consecinelor pe care o eventual acceptarele-ar avea sau le are deja acolo unde ea sa produs.

    3. Despre Cretinismul cu fa uman propovduit de noii apostoli precum d-lPatapievici, vezi n special eseul lui Mircea Platon din acest volum, Gnduridespre ortodoxul romn, astzi, n lume. Nu m pot mpiedica s nu citez aici unfragment lmuritor: Dar umanismul Cretin e n cel mai bun caz un pleonasm

    i n cel mai ru un impuls spre secularizare, din moment ce nu e dect dublareacomponentei umane n dinamica vieii Cretine, care e urmarea lui Dumnezeu,Care sa fcut om. Umanismul Cretin vrea parc, prin denumirea sa, s umanizezeCretinismul, de parc Cretinismul nu ar deja calea de a restaura rea umanfcndu-ne dumnezei dup har. Cretinul cu fa uman este cel care nu-imai oglindete Creatorul, ci divinitatea din sine nsui, dac este neo-gnostic,sau divinitatea din natur, dac este pgn. Vezi pentru cazul din urm pasiuneaecologist a icei lui Thomas Mann, Elisabeth Mann Borgese, cea care l-a inspirat iconvins pe Riemen s scrie Nobleea spiritului. Munca ei a fost dus mai departe deAl Gore n lmul Un adevr incomod, precizeaz Riemen (Nobleea , p. 7). Despreecologism ca micare pseudo-spiritual de stnga tipic anilor 60, vezi articolullui George Weigel, The Sixties, Again and Again First Things, April 2008 (http://www.rstthings.com/article.php3?id_article=67).35. Vezi n volumul de fa textele lui Mircea Platon Normalitatea ca o prad, Noignduri despre ortodoxul romn, n lume, astzi precum i interviul acordat lui PaulSiladi de unde citez acest fragment revelator: Restaurarea Romniei trebuie deci sporneasc de la Biseric deoarece Biserica a rmas singura depozitar a cuvintelor

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    21/323

    22 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    La limit, nu facem altceva dect s amintim lucruri care eraupn nu demult reti, normale n lumea noastr, dar care nceps aib tot mai mult nevoie s e lmurite. Criteriul prim i ultim

    dup care ne-am orientat n permanen este cel armat de unmare aprtor al adevrului omului, Cuviosul Iustin Popovici:Persoana vie a Dumnezeu-omului Hristos Cel ntrupat, nviat inlat, i devenit de la Cincizecime Capul Trupului Su divino-uman, social, istoric i cosmic universal (sobornicesc): Biserica.36irului de personaliti (Socrate, Goethe, Spinoza, Mann, Herzen,Ginsburg) care ne snt date ca modele de oameni pstrai n

    posteritate prin memoria cultural,37 noi rspundem cu persoanemntuite, eliberate de nimbul posteritii prin ntlnirea cuHristosul Cel Rstignit i nviat. Cu un puti de apte ani, cu unPetrovici care opunea tancurilor bolevice o mucat ngrijit nfereastr, cu Ernest Bernea, cu Gheorghe Racoveanu, cu un episcopSrb ntemniat la Dachau, cu un Eminescu, acest om normal carevorbete despre o Romnie normal i pe care elita ncearc s-l

    fac s vorbeasc n propriul ei nume, adic mpotriva Romniei

    adevrate, a cuvintelor care chiar numesc, care chiar lucreaz, a cuvintelor care pot rostite cu voce tare. i de aceea e grav atunci cnd cei care mimeaz ortodoxia,

    elitele care vor doar s instrumenteze politic sau s deguste estetic Cretinismul,subiaz realitatea cuvintelor teologice. Cine face aa ceva ne rpete i ultimaans de restaurare pentru c ne rpete cuvintele lucrtoare, Logosul mntuitor,Cuvntul Cale, Adevr i Via.

    36. Ioannis N. Karmiris, Printele Iustin Popovici: lupta cu Protagoras saucriteriologia lozoei ortodoxe a Adevrului, n Arhimandritul Iustin Popovici,Omul i Dumnezeul-om, p. 6.37. Este adevrat c R. Riemen pare ndrgostit de oamenii concrei, care triesc,care iubesc i snt iubii (Nobleea spiritului, p. 5). ns doar pentru a-i transforman personaliti: Libertatea pe care Herzen o apra cu inima i suetul este acealibertate care poate transforma indivizii n personaliti, care i ajut pe oameni s-i cultive suetul i s devin modele de demnitate uman (p. 2).

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    22/323

    23

    profunde.38 Aa-zisei noblee de spirit a lui Riemen sau capacitiide inventare de sine prin literatur a lui Mattern, i rspundem cunormalitatea, neleas nu ca un corp rigid de valori, ci ca acea

    capacitate de a identica rul i de a ne mpotrivi lui ntemeiatpe natura personal a omului, adic pe caracterul lui de a fcutdup Chipul i Asemnarea Dumnezeului ntrupat.39

    Scopul acestui umanism pseudo-religios const n realizareatransformrilor sociale drastice fr a apela la violen.0 DacRiemen subliniaz n permanen condiia apolitic i atemporala culturii umaniste, este doar pentru c intelectualii sau lsat

    corupi de putere, de ideologie, de falsele soluii de salvare a lumii.Puritatea culturii trebuie salvat de impuritatea celor care sau lsatcumprai. i totui, adevratul lozof poate rege. Iar pentruca adevratul lozof s ajung rege, masele trebuie educate n modcorespunztor, astfel nct s-l poat recunoate i alege. Aceastaeste adevrata miz a crii lui Riemen, acesta este adevratulinteres al elitei Romneti care sprijin apariia i diseminarea

    umanismului (religios sau secular), vzut ca mediul favorabil apa-riiei adevratului lozof-rege.

    Nu este atunci surprinztor c nite oameni dedicai realizriitransformrilor sociale drastice fr a apela la violen devin bruscvioleni atunci cnd ntlnesc o mpotrivire, mai ales atunci cnd

    38. Vezi n volumul de fa articolul lui Mircea Platon, S-a dat drumul la

    Eminescu?.39. Cf. articolul lui Mircea Platon din acest volum, Comisarul Tismneanu sentoarce.0. Nobleea spiritului, p. 88.. Ibid., p. 20.2. Dup cum pare s sugereze d-l Teodor Baconsky, indiferent cine ctigalegerile, intelectualii trebuie s rmn la putere. Vezi articolul Puterea ideilor,din Cotidianul, 26 Martie 2009.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    23/323

    24 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    aceast rezisten la transformrile sociale drastice se face nnumele rdcinilor? Am n vedere tratamentul care i-a fost aplicatlui Mircea Platon o dat ce a artat cine, cum i de ce respinge sau

    altereaz aspectele legate de identitatea naional sau personal.Cci pentru elita noastr reeducatoare, a vorbi despre tradiie cadespre un canal al transmisiunii adevrului este ceva intolerabilcare trebuie denunat prompt drept fundamentalism, gndireteocratic i antisemitism. Aceasta se ntmpl n ciuda faptuluic nicieri n textele lui Mircea Platon nu poate gsit nici mcaro nuan de antisemitism, sau vreun ndemn la politizarea Bisericii

    ori la teocratizarea Statului. Dimpotriv, aa cum se poate vedea dinpaginile urmtoare, nici mcar tradiia nu este denit exclusiv inici n primul rnd prin mpotrivire fa de modernitate; chiar dacortodoxul este un om tradiional, asta nu-l transform ntrun luddit,ntrun sabotor al benzii tehnologice. Spre deosebire de ortomoci,nu credem c alternativa rugciunii la bec este rugciunea lalumnare, ci rugciunea cu o icoan n faa ochilor minii, cum o

    spune M. Platon n interviul cu Silviu Man din acest volum.Critica aberant cu care au fost primite observaiile lui Mircea

    Platon ne spune ns un lucru semnicativ. i anume, c elita estepregtit s construiasc noul tip uman nu doar prin acest luminosumanism descris mai sus, ci i prin falsicri grosolane ale oamenilorpe care, cu ct i cunoatem mai bine, cu att ne vine mai greu s-irecunoatem n portretele zugrvite de reeducatori. Procedeul nu

    3. Vezi, referitor la aceast problem, postrile de pe blogurile lui VladimirTismneanu i Mihail Neamu din lunile Aprilie-mai 2009.. Pentru deviaia ortomox a Ortodoxiei, vezi eseul lui M. Platon din acestvolum, Noi gnduri despre ortodoxul Romn, n lume, astzi: despre cteva lucruripe care le putem face.5. Merit subliniat c n articolul De ce sntem att de ticloi? (Romnialiterar, nr. 8, 8 mai 2009, p. ) dedicat demascrii lui M. Platon, Mircea Mihie

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    24/323

    25

    doar c nu este nou, ci are o ecacitate dovedit n timp. n literaturade specialitate, el poart numele de procesul demascrii.

    Astfel, Ruxandra Cesereanu descrie procesul reeducrii de la

    Piteti ca o demascare n patru etape: demascarea extern, de-mascarea intern, demascarea moral public. Cea de-a patra etapfcea trecerea de la condiia de victim la cea de clu, proasptulreeducat trebuind s e apt s conduc demonstrativ procesul dereeducare al celui mai bun camarad din celul, pe care l va torturaexemplar. Scopul acestor de-mascri era inventarea altui om. Estecorecia pe care veterani precum Tismneanu sau Mihie, ori

    recrui precum Mihail Neamu i-o aplic lui Mircea Platon. Pentrua nu mai pierde timpul, au trecut direct la a treia etap, cea n carevictimele trebuie s blasfemieze (masochist, autoagelator i cu ovoluptate disperat) valori-tab (precum familia sau Dumnezeu);cea de-a treia etap desvrete decderea uman. Delirul luaproporii uriae, avnd ca scop nal desacralizarea i vulgarizareaoricrei valori morale, umane, religioase, etc.6

    Poate prea exagerat comparaia torturii aplicate deinuilorpolitici n nchisorile comuniste cu ceea ce unora le-ar putea prea cnu ar altceva dect o obinuit polemic ntre intelectuali.7 Sigur,

    manifest un interes aparte pentru o fotograe mai veche de-a banditului.Indirect, faptul dovedete preocuparea elitei pentru imagine, dup cum sa pututvedea i n controversa amical dintre Andrei Pleu i Drago Bucurenci. D-l Pleua refuzat jocul propus de adversarul su, explicnd c nu a dorit s-i fac imagine.

    Nu exist, pentru elit, nici o disput real (lucru semnalat de Mircea Platon ninterviul acordat lui Silviu Man). Singurul lucru care este n joc, singura miza, estecea a imaginii. Nu exist nici un adevr de aprat, nici un chip adevrat al omuluicare s ne dea msura. Cei care susin aceasta trebuie des-gurai i apoi re-gurain laboratoarele specializate ale ideologilor vremii.6. Ruxandra Cesereanu, Reeducarea prin tortur a studenilor din nchisoareaPiteti, http://comunism.ro/siere/cercetatori/cesereanu/cesereanureeduc.htm.7. Pentru amendarea unei nelegeri att de superciale, care pretinde c orice

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    25/323

    26 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    la nivelul metodelor i atrocitilor comise de criminalii comuniti nupoate vorba de nici o comparaie. Ea poate propus ns la nivelulinteniilor. Fiindc i stnga veche, i cea nou urmresc acelai lucru:

    falsicarea adevrului, ntoarcerea omului pe dos, transformarea luin altceva. Cum altfel s descriem modul n care Mihail Neamu iVladimir Tismneanu asociaz observaiile lui Mircea Platon unuidelir al urii, sau cnd Mircea Mihie numete viziunea ortodoxa lui Mircea Platon asupra istoriei drept comunism mistic? Doarun singur lucru explic violena de limbaj a denuntorilor: nu attfaptul c Mircea Platon vorbete, n numele unor rdcini nc vii,

    despre identitate personal i naional, ci mai ales pentru c vorbetedespre identitatea omului o in creat de un Dumnezeu Treimedup Chipul i Asemnarea Lui.

    Dup cum arat Mircea Platon n eseurile de mai jos, n lumeade astzi rdcinile snt contestate e n numele globalismului,e n numele unei teologii spiritualiste. Iat de ce perspectivarelativist asupra rdcinilor i a identitii este sprijinit de

    elita Romn,8 n timp ce abordarea realist a rdcinilor ar-mat de Mircea Platon sau Ovidiu Hurduzeu este acuzatde aceeai elit ca ndoctrinare, paseism, anacronism etc. Dealtfel, ntruct globalizarea creeaz premisele eliberrii deidentitatea naional, urmeaz c legtura dintre globalizare ispiritualizare este mult mai strns dect pare la prima vedere.Din acest punct de vedere, analiza fcut de Mircea Platon viziunii

    cinematograce a lui Guillermo Arriaga merit o atenie special.9

    dezacord se poate rezolva la o bere, vezi n acest volum textul lui M. Platon, Noi.i ei. Ce ne-ar putea uni.8. Ateptm cu interes partea a doua a romanului Bile Kirly, a crui aciune, neanun J. Mattern n interviul citat mai sus, se va petrece n Romnia.9. Vezi eseul Despre falsa contiin istoric.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    26/323

    2

    n textul respectiv, M. Platon ncearc s arate c sntem ndrep-tii s sperm; dar asta nu l face s e nici vistor, nici idealist.El nu pleac de la o idee optimist, ci de la un eveniment istoric:

    Rstignirea lui Iisus Hristos. Implicit, i rspunde i lui Arriaga:naiunea este un grup de oameni unii printro memorie comunn virtutea unui trecut comun. Oamenii tiu cine snt doar nmsura n care tiu cine au fost. Din perspectiva globalismului ns,cine snt i cine am fost este lipsit de importan. Singurul lucruimportant este ce consum, indiferent c este vorba de hamburgerisau de valori.

    n nalul eseului, Platon aaz lucrurile n perspectiv Cretin,artnd cum pot legai cu adevrat oamenii i naiunile fr adezumaniza oamenii ori desina naiunile, cum ne cere elita.50Apelul este de aceast dat la memoria Cretin. n timp ce Arriagaleag indivizii ntre ei printro logic aleatorie, Cretinismul iunete prin Fiul lui Dumnezeu fcut om. Omul nu putea biruimoartea, nu putea trece prin moarte dect n msura n care era

    n Dumnezeul cel Viu. Iar Dumnezeu nu putea ntlni moartea

    50. Acest program include de altfel, ca etap preliminar, falsa denire a omului,a naiunii, a Cretinismului. De pild, denind conservatorismul ca un ataamentexclusiv fa de trecut, Mihail Neamu se simte ndreptit s-l nmormnteze(conform interviului difuzat de postul Radio France International n Aprilie 2009, laadresa http://www.r.ro/player_multimedia.php?type=audio&le=20090_522.mp). n aceast privin, d-l Neamu seamn cu bocitoarele profesioniste care,

    dei nu l cunosc pe cel decedat, l plng n acord cu suma primit. Despre aplicarean Europa Rsritean n genere i n special n cazul Romniei a proiectului (reuitn cazul Germaniei) de amputare a identitii naionale, vezi articolul profesoruluiPaul Gottfried, Neocons on the Danube, Takis Magazine, April 29, 2009 (http://www.takimag.com/article/neocons_on_the_danube/). Traducerea n Romn io introducere explicativ realizate de Mircea Platon la http://culianu.wordpress.com/2009/05/0/neoconi i-de-la-dunare-paul-gott fried-traducere-de-mircea-platon/.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    27/323

    2 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T AT E

    dect ntru ct se fcea om muritor. Ceea ce nseamn c adevrataunire nu poate dect cea dintre oamenii vii adic nviai.

    Dup ce a citit analiza lui M. Platon, un prieten de-al meu cu cert

    vocaie de sociolog a obiectat c globalismul a existat dintotdeauna:ndemnai de dorina de a se cunoate i de necesitatea relaiilor deschimb, oamenii sau ntlnit nc din zorii umanitii. Progresultehnologic permite doar ca aceste ntlniri i schimburi s se facmai rapid i la scar planetar. Astfel denit, globalizarea nupoate nvinovit pentru problemele de identitate ale lumiicontemporane, ncheia prietenul meu.

    Globalizarea pare s aib un merit sigur: a anulat categoriastrinului. Dar n trecut, strinul era privit ca o ameninare potenialdoar de neamurile barbare. Barbarul este omul fr rdcini. Tocmaide aceea era i att de apreciat virtutea ospitalitii. Ospitalitatea eraun risc: primindu-l n casa ta pe strin, riscai s rmi fr cas, frfamilie, fr via. Dar dac Romnii ndrzneau s e ospitalieri,era tocmai pentru c nu se raportau la cas, familie, arin, via

    ca la nite posesiuni de care puteau oricnd deposedai, ci ca lanite daruri ce le-au fost ncredinate n vederea rodirii. Oamenii sedeosebeau tocmai n virtutea acestei ncredinri personale i acestaeste de fapt criteriul prin care putem deosebi omul civilizat de barbar.

    5. Dei nu l-a citit pe d-l H.-R. Patapievici, prietenul meu exprima astfel o convingererecent a istoricului ideilor primite de-a gata. Putem sta linitii la locurile noastre,ne asigur d-l Patapievici: Primejdia care amenin Europa nu este globalizarea,

    cum susine mass-media: globalizarea este, dimpotriv, o provocare care o poatentri i o poate scoate din decitul de identitate politic n care se a n actualaetap a unicrii ei, cnd ezitarea ntre o formul de federalizare, o Europ aregiunilor i una de asociere liber a statelor-naiune diminueaz mult din foraideii de Europa. H.-R. Patapievici, Valorile Europei, n Mihail Neamu, BogdanTtaru-Cazaban (coordonatori), O lozoe a intervalului. In Honorem Andrei Pleu,Humanitas, Bucureti, 2009, p. 257.52. Vezi n Nobleea spiritului, pp. 98-0 o denire platonic a civilizaiei: civilizat este

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    28/323

    2

    ntro lume global nu mai exist strin pentru c nimic nu mai estencredinat nimnui. Romnii ndrzneau s e ospitalieri pentru ctiau cine snt. Din acelai motiv, ndrzneau s se ridice mpotriva

    celor care i voiau altceva dect erau, mpotriva celor care voiau s lefac un transplant de rdcini. n lumea globalizat nimeni nu maieste strin fa de nimeni, ci ecare fa de sine nsui.

    *

    De regul, titlul unei cri ncearc s exprime ntro form con-centrat coninutul ei, fapt valabil i n cazul crii de fa. Cu

    omul superior, cel care sa ridicat deasupra pasiunilor trupeti. De altfel, dialogul

    seminal care a st la temelia crii a avut loc n ziua de 7 Noiembrie, ziua nateriii morii lui Platon. n aceast zi, ne amintete Riemen, umanitii renascentiti sentlneau pentru a purta o conversaie n spiritul lui Platon. Ibid., p. 37.3. D-l Andrei Pleu se declar revoltat, i pe bun dreptate, de experimentele lacare snt supuse maimuele de ctre un neurochirurg American (vezi Note, stri,zile, n Dilema veche , nr. 269, Aprilie 2009, http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr=269&cmd=articol&id=0386). Experimentul const n decapitarea maimuelori transplantarea capului la un alt corp. Nu am ntlnit pn acum niciun text ald-lui Pleu n care s e descris modalitatea realizrii avortului parial: copilulviu este scos pe jumtate din pntecele mamei, dup care este njunghiat, capuli este sfrmat i supt de o pomp de vid. Dup care, cu copilul de-acum mort,procedura de extragere a lucrului continu. n schimb, gsim n Dilema vechetexte ale profesorului American Peter Singer (8 articole, inclusiv un interviu, nultimii doi ani!), unul din cei mai puternici avocai ai justicrii etice a avortului,texte n care Singer pledeaz, printre altele, pentru drepturile maimuelor.n articolul su, d-l Pleu observ c una din premisele de la care pleac experimentulmedicului American este ideea c esena persoanei este creierul; dac acest lucru

    este adevrat, nseamn c ntre elita Romneasc i doctorul Robert White nu estenici o diferen. Elita actual are oroare de rdcini, se simte ameninat de tot ceeste mai jos de cap. Relativismul postmodern este instrumentul ei preferat, pompa eide vid. Precum capul secionat al maimuei, pstrat n condiii speciale de laborator,elita nu poate supravieui dect n vacuitatea produs de distrugerea reperelorveritabile. n mod opus practicii realizate de prietenii infanticizi ai profesoruluiSinger, elita pstreaz capul, mcelrind trupul. Doar n felul acesta crede ea c potscpa de spectrul ntruprii.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    29/323

    30 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T AT E

    precizarea c, la rndul ei, cartea nu face altceva dect s expliceideea formulat n titlu: vremea are o msur, iar msura ei estenormalitatea. Ideea este de domeniul evidenei, aa cum se ntmpl

    cu lucrurile adevrate. Dar tocmai pentru c snt adevrate, elesnt n primejdie: n primejdia de a deturnate, sau pur i simplucontestate, negate de-a dreptul. De aceea, adevrurile simple,evidente, trebuie aprate, noteaz hotrt Winston n jurnalul su.Ele snt aprate prin mrturisirea lor. Dac este adevrat c vremeaare o msur i c msura ei este normalitatea, atunci cel care decidecriteriul normalitii devine stpnul vremii: Cine controleaz

    trecutul, controleaz i viitorul. Cine controleaz prezentul, con-troleaz trecutul, suna sloganul Partidului. mpotriva celor care

    5. George Orwell, 1984 , Editura Hyperion, Chiinu, 99, p. 7. Merit s neamintim c Winston Smith i punea sperana n oamenii simpli, cei care nu puteauimagina o alternativ la real, care erau incapabili de performana intelectual a dubleigndiri. Prolii erau cei cu ajutorul crora normalitatea putea redobndit, credeaWinston. ns n minunata lume nou n care ne am astzi nu mai este impus oversiune ocial a realitii; sau mai bine spus, noua versiune a realitii este c nu

    exist nici o realitate n sine. De aceea ecare i-o poate construi, imagina.Cu totul altceva nelege Rob Riemen atunci cnd arm c sperana ar trebui svin dinspre oamenii obinuii. El vrea s spun de fapt c oamenii obinuii sntmediul ideal n care valorile umaniste pot semnate. Interesul su pentru oameniiobinuii explic n parte stilul surprinztor de accesibil al crii. Citnd declaraialui Kafka care spunea c voi fericit numai atunci cnd reuesc s aduc lumean sfera puritii, adevrului, a imutabilului, Riemen adaug: Acesta este idealultuturor artitilor i sper ca volumul meu s ajute la nelegerea acestui fapt. Attadoar c omite s menioneze (poate i pentru c se ocup despre asta pe larg n

    carte) c pentru el nu exist un adevr n sine; de fapt, din punctul su de vedere,cel mai mare adversar al adevrului este tocmai omul care-l arm, indiferent demodul n care o face (printr-un atentat sinuciga sau printr-o rugciune de iertarea dumanului), sau de natura acestui adevr. Vezi interviul cu Rob Riemen dinCotidianul , 5 dec. 2008 (http://www.cotidianul.ro/rob_riemen_estul_e_amnezic_occidentul_de_o_lene_stupida-6680.html) i cel din Romnia literar, nr. 8/ 2009(http://www.romlit.ro/rob_riemen_educaia_este_nobleea_spiritului).55. George Orwell, 1984, p. 32.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    30/323

    31

    hotrsc, n funcie de propriile lor scopuri i interese, criteriilenormalitii, ncercm prin aceast carte s amintim c normalitateaeste denit i dat deja de Cel care a fcut i lumea, i omul, i

    vremea. Mai precis, msura omului i a lumii nu este nici o stare,nici un proces, cum vrea d-l Teodor Baconsky,56 ci nimic mai multsau mai puin dect o Persoan: Iisus Hristos.

    Normalitatea este starea acelei lumi n care omul lucreazmpreun cu Dumnezeu. Normal este omul care se ridic, care sendreapt, omul care lupt pentru a deveni drept i pentru a rmnedrept. Dup cum spune M. Platon, normal e ceea ce obinem cnd

    rea czut tinde s devin re restaurat. Aceast dinamic,aceast cale, aceast tensiune este normalitatea.57

    Criteriul normalitii este impregnat n om n virtutea faptuluic este o in creat de Dumnezeu dup chipul i asemnarea Lui.Normalitatea este aspiraia spre asemnare, setea de a actualizatrsturile chipului, este creterea dreapt. Orice pom crete, dareste sarcina ngrijitorului ca el s creasc drept. Astzi vedem tot

    mai puini pomi crescui drept: un alt neam de ngrijitori a ptrunsn livad. Pentru c snt nelegitimi, ei tiu c nu mai au timp (cf.Romani 3:-2; Evrei 0:37; Apocalipsa 2:2). De aceea, ei nu se maipot bucura de rgazul culegerii roadelor fruct cu fruct, ci, pentru aputea jefui totul ct mai repede, leag pomul astfel nct ramurilelui s e ct mai aproape de pmnt, ct mai accesibile.58 Tocmai de

    56. T. Baconsky, Ocolii turma, Dilema veche, nr. 270, 6 Aprilie 2009.57. Vezi n volumul de fa interviul acordat de Mircea Platon lui Paul Siladi. Desprenormalitate ca ndreptare, vezi eseul meu Cteva gnduri despre dreptatea luiDumnezeu.58. Nu ntmpltor, a accesa (fonduri), a aplica (pentru o burs), a se integra snt

    verbele-cheie din vocabularul pseudo-ngrijitorilor. Ct despre ndoirea pomilor,este evident c trebuie fcut ct mai de timpuriu, ca nu cumva, datorit condiiilorprielnice i a soiului bun, s ajung s creasc prea nali i prea drepi. De unde

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    31/323

    32 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    aceea, datoria vremii noastre, scria Sfntul Nicolae Velimirovici,este ca cei care au rmas drepi prin credina dreapt (ortho-dox)s ndrepte ce sa grbovit i strmbat.59 Prin aceast carte ncercm

    s zugrvim omul normal, omul drept, i s avertizm totodatasupra grbovirii care ne amenin nainte ca aceasta s ajung sne par c este adevrata noastr stare.

    Constantin Noica mi pare c a spus undeva c nu exist nici ocarte att de proast nct s nu poi nva ceva din ea. Observaiami se pare valabil i pentru lme. De pild, n lmele SF Al cin-cilea element (The Fifth Element) i Brbai n negru (Men in Black),

    extrateretrii pot lua form uman, ns nu o pot pstra prea multtimp; la un moment dat li se face ru. Ca s-l parafrazez pe T. S. Eliot,the alien kind cannot bear much (human) reality. La un momentdat, strinul se va da de gol, iar noi vom putea vedea asta dac vom

    i interesul falilor ngrijitori pentru pomii tineri concret, pentru educaie. Dupcum credea Cicero i ne amintete d-l Patapievici n postfaa crii lui Riemen,cultura i agricultura trebuie nelese n acelai fel, ca procese deopotriv naturale

    i articiale, prin care ceva lipsit de rnduiali ivit din natur la ntmplare estelucrat i prelucrat pentru a deveni ceva rnduit i crescut nadins, anume pentrua ilustra o ordine necesar, care, n cazul omului, este ordinea spiritului (Nobleeaspiritului , p. 63, italicele n original). Riemen i Mattern au ajuns s gndeasc nfelul n care o fac i pentru c au fost, astfel, ngrijii de mici. Iat de pild cemrturisete Riemen ntr-un interviu: Am primitMuntele Vrjit de ziua mea cndam mplinit 20 de ani. [] Am citit i recitit Muntele Vrjit, iar pe parcurs ntrebrilelui Thomas Mann au devenit ale mele, viziunea mea asupra lumii sa suprapus cu

    a lui. Datorit lui am ajuns s u interesat de umanismul European i de nobleeaspiritului (vezi Romnia literar, nr. 8 /2009, Educaia este nobleea spiritului). Deasemenea, Gabriel, personajul central al crii lui Jean Mattern, Bile Kirly , aveapaisprezece ani cnd a primit de la anticarul su un scurt roman de Thomas Mann,Tonio Krger. De aici a nceput ataamentul su fa de Thomas Mann, pn cnd,ceva mai trziu, o important editur i va cere s traduc Doctor Faustus.9. Sfntul Nicolae Velimirovici, Prin fereastra temniei, Bucureti, Editura Predania,2009, pp. 209-2 (Scrisoarea 69).

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    32/323

    33

    ateni nu doar la cum ne vorbete, ci mai ales la ce ne spune.60 Esteinevitabil aadar ca, atunci cnd l descriem pe omul normal, s-lmenionm i pe mutantul care simuleaz normalitatea.

    n concluzie, normalitatea nu este altceva dect starea omuluinormal. Astfel, a vorbi despre normalitate nu nseamn altcevadect a descrie un chip de om. Tocmai de aceea, felul n carenelegem omul este hotrtor.6 Simplu spus, din punct de vedere

    0. n interviul menionat mai sus, Mihail Neamu are cteva opinii surprinztoarepentru cineva care i arm cu trie apartenena la principiile conservatorismuluiCretin: divorul este ru ntruct copiii au anse reduse de integrare n sistem,

    trebuie s avem grij de produsele specic Romneti pentru ca ele s nu dispar(sau ca s nu disprem noi, l corecteaz Dan Prvu, realizatorul interviului), ntimp ce tradiia trebuie cultivat pentru pitorescul ei (sau pentru c ne identic,completa, din nou salvator, d-l Prvu).6. Fapt recunoscut de teologi, indiferent de confesiune. Astfel, examinnd operapapei Ioan Paul al II-lea, doi teologi catolici demonstreaz c o cultur a vieiinu poate construit dect pe temelia persoanei aa cum este ea formulat denvtura Cretin. Vezi Donald De Marco i Benjamin Wiker, Architects of the Cultureof Death , San Francisco, Ignatius Press, 200, pp. 375-38. Tot aici este citat GeorgeWeigel: Activitatea papei Ioan Paul al II-lea se prezint ca o pies ntr-un act ce estestrbtut de tensiunea dintre falsele umanisme care degradeaz umanitatea pe caretot ele pretind c o apr i o exalt, i adevratul umanism fa de care viziuneabiblic despre persoana uman este un martor puternic (n G. Weigel, Witness toHope , New York, Harper Collins 999, p. 33). La rndul lui, Francis Schaefferconsider c apologetica Cretin trebuie s plece n primul rnd de la om i de laceea ce tie el despre sine. F. Schaeffer, Trilogia , Editura Cartea Cretin, Oradea,2002, p. 57. ntr-o lucrare clasic, W. Pannenberg scria: Dac teologii vor s nu se

    lase amgii cu privire la propria lor activitate, ei trebuie s-i nceap reecia printr-o recunoatere a importanei fundamentale a antropologiei pentru ntreaga gndiremodern i pentru orice pretenie actual a validitii universale pentru armaiilereligioase. Altfel, ei vor ajunge (e i fr voia lor) s fac jocul criticilor atei carereduc religia i teologia la antropologie, adic la presupuneri i iluzii omeneti.Limitndu-i interesul la problema mntuirii (fapt petrecut n special sub inuenapietismului), teologii au uitat fr ndoial n bun msur faptul c dumnezeirealui Dumnezeu i nu experiena religioas uman trebuie s ocupe locul principal n

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    33/323

    34 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    ortodox, omul este o in teologic prin originea i destinul su.62Spre deosebire de antropologia occidental, care, sub inuena celeiantice, descrie omul ca o cldire pe vertical, cu etaje superioare i

    inferioare, din perspectiv ortodox omul arat mai degrab cu ocas cu mai multe camere, ecare cu rostul ei. Astfel, pentru omulortodox spiritualizarea nu presupune cocoarea i stabilirea lamansard, ci pstrarea tuturor odilor n acord cu rostul lor i ncomunicare ntre ele. Scopul, n Cretinismul ortodox, nu const neliberarea omului de pasiunile trupeti inferioare, ci n vindecarealor prin reorientarea spre Dumnezeu.63 Nu n mutarea n odaia cea

    bun, ci n pre-gtirea tuturor odilor pentru venirea Domnului.n fapt, deosebirile de viziune dintre antropologia ortodox i

    cea catolic n privina constituiei luntrice a omului provin tocmaidin felul diferit n care este perceput rolul harului n constituiauman. Astfel, dup cum arm chiar un teolog catolic, n Rsrit seconsider c omul posed n acelai timp o re creat dup chipullui Dumnezeu i o re animal. ns aceste dou ri nu se a pe

    acelai plan: prima este rea sa adevrat, cealalt este adugat.i astfel ajungem la o concepie despre om foarte special, opus

    teologie. Acest lucru este adevrat cel puin pentru orice teologie care ine cont deprima porunc i i asum ca propria sa lege ndemnul lui Iisus: Cutai mai ntimpria lui Dumnezeu. Teologii vor putea apra adevrul precis al nvturiidespre Dumnezeu doar dac vor rspunde mai nti criticii ateiste a religiei pe terenulantropologiei. Altfel, toate armaiile lor despre dumnezeirea lui Dumnezeu, orict

    ar de puternice, vor rmne asigurri pur subiective fr a putea pretinde n modserios validitate universal. W. Pannenberg, Anthropology in Theological Perspective,T&T Clark Ltd., Edinburgh, 999, p. 6.2. Panayotis Nellas, Omul animal ndumnezeit. Pentru o antropologie ortodox,Editura Deisis, Sibiu, 99, pp. 7-23.3. Despre corespondena natural dintre puterile suetului i simuriletrupului aa cum este prezentat de Sfntul Maxim Mrturisitorul, vezi n P.Nellas, op. cit., pp. 32-36.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    34/323

    35

    celei proprii teologiei occidentale. n cadrul gndirii occidentale, nise vorbete despre un om natural cruia i se adaug harul; prinurmare, exist riscul producerii unui umanism nchis, care exclude

    supranaturalul. Din perspectiva lui Grigorie [de Nyssa], lucrurile stauexact invers: ceea ce este originar n om este chipul lui Dumnezeuiar acest om natural e cel care este supraadugat. Urmeaz ccentrul de echilibru nu este acelai: viaa prezent este cea care esteafectat de un caracter extrem de pronunat de instabilitate, indcomul are tendina de a se reface la nivelul planului su adevrat,care este cel paradisiac. Necesitatea vieii duhovniceti este aici mai

    puternic, indc ea reprezint o ntoarcere la echilibrul veritabil.6Pentru c percepe realitatea n termeni naturali i nu juridici, omulortodox are o tendin natural de a cuta normalitatea. El cautnormalitatea pentru c-i iubete Chipul dup care a fost fcut.65Tocmai de aceea, n volumul de fa am ncercat s dezvoltm nmod special o sugestie formulat cu un an n urm de Mircea Platon:n condiiile n care multe din vechile realiti sau prbuit sub

    4. Jean Danielou, Platonisme et thologie mystique. Doctrine spirituelle de Saint Gregoirede Nysse , Editions Montaigne, 9, pp. 58-59. Fragmentul este citat favorabil dePanayotis Nellas, op. cit., nota 92, p. 20. Este posibil ca locul privilegiat ocupatde intelect n cadrul teologiei apusene s explice rolul jucat n ultimele cinci secolede umanism ca alternativ a Cretinismului. De asemenea, este iari posibil cajusticarea etic a avortului s e posibil datorit modului aberant n care teologiaapusean consider c numai viaa uman contient este via uman propriu-zis.Aceasta este premisa care explic amnarea mprtaniei la catolici i a botezului

    la protestani pn la o vrst la care omul poate nelege taina primit. E ca icum am spune c Fiul nu a venit n lume pentru c oamenii sau desprit de Tatli de ei nii prin pcat, ci pentru ca acei oameni ajuni la deplintatea facultilorintelectuale s neleag importana faptului de a crede.. Acest chip al lui Dumnezeu, este esena inei omeneti. Pe el i potrivitlui omul se modeleaz i se construiete n lume. i, ntr-adevr, n ina omuluiDumnezeu alctuiete primul element, iar omul al doilea. Arhimandritul IustinPopovici, Omul i Dumnezeul-om, p. 8.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    35/323

    36 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    loviturile modernitii i ale postmodernitii, o ultim rezistenpoate ncercat pe axa antropologiei Cretinismului rsritean.66

    Ghgh F

    NOT/ Cele mai multe din textele adunate n volumul de fa au fost deja

    publicate, fapt menionat printro not la sfritul volumului. ntre timp, unele

    dintre ele au fost dezvoltate parial, ceea ce explic forma lor uor modicat de

    aici fa de cea n care au fost publicate iniial/ Autorii

    . M. Platon, O. Hurduzeu, A treia for: Romnia profund, Editura Logos, Bucureti,2008, p. 309.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    36/323

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    37/323

    mircea platon

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    38/323

    M I R C E A P L A T O N/3

    normalitatea ca o prad

    1. o poveste

    Dimitri Panin, prieten al lui Alexandr Soljenin, povesteten notele sale de detenie despre un anume Petrovici i desprecum a venit Revoluia Bolevic ntrun ora de provincie Rus:Petrovici era nscut n Viatka devenit dup revoluie Kirov [...]Pn n 97, Petrovici i familia sa triser n modest confort. Tatlsu lucra pentru o linie maritim, al crei asociat a i devenit sprebtrnee. Mama sa ngrijea de cas, iar fratele i sora lui mergeau

    la liceul din localitate. n ecare duminic mama fcea plcinte,i ntreaga familie mergea att la liturghie ct i la vecernie la ca-tedral, unde bieii cntau n cor. ineau mucate pe pervazulferestrelor. Viaa se scurgea senin pentru aceast familie deoameni muncitori. i ddeau toat silina s e buni ceteni; ntimpul Primului Rzboi Mondial au donat bani pentru soldaiirnii; tatl lui Petrovici a cumprat obligaiuni de rzboi; mama i

    sora sa au mpletit haine din ln pentru soldai. Tatl su a vzutrsturnarea arului ca pe sfritul Rusiei. Curnd dup Revoluiadin Octombrie, un detaament de cincisprezece soldai a ajuns nora. I-au alungat pe reprezentanii alei ai oraului i au introdusnoua ordine bolevic. Dou regimente de rezerv ale vechiiArmate Imperiale erau staionate n Viatka, dar nu sau opus n nici

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    39/323

    40 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    un fel. Singurii oameni care au ncercat s opun rezisten au fostmembrii clubului de vntoare oameni btrni, cu puti cu alice.Cei mai muli dintre ei luptaser mpotriva Turcilor n 877 i nu

    se temeau de gloane. Au ncercat s ia primria cu asalt, dar aufost secerai de mitralierele bolevice. Cei care nu au murit imediatau fost lichidai de CEKA. Scursurile societii deveniser de acumstpnii absolui ai cetenilor din Viatka. Curnd au nceputpercheziii, arestri, execuii de ostateci, conscri ale proprietiiprivate i munca forat. Oamenii au nceput s se denune unii pealii i nencrederea reciproc a fost deliberat nsmnat ntre ei.

    Nu mai fuseser niciodat att de umilii i de degradai ca acum[...]. nainte de arestarea sa, Petrovici inuse prelegeri despre piesede maini la universitate. Fusese att de ocupat cu acest subiect,nct nu gsise timp s scrie mai pe larg despre anii tinereii sale nici chiar n jurnalul pe care l-a inut cu snenie n lagr. Tot cea reuit s atearn pe hrtie erau cteva generaliti care artauct de ataat era de bucuriile simple ale zilelor de odinioar. Mai

    notase, de asemenea, i c fericirea oamenilor simpli era legat decas i de familie simbolizate de acele mucate roii, de exemplu,care erau un semn al nceputului de prosperitate [...] Petrovici iarta respectul i dragostea pentru reacionarul mod de viaburghez susinnd c orice om ar trebui s e proprietarul uneicase pentru el i familia lui, i s ctige destul ct s-i poatprocura cele necesare traiului. Mai mult, trebuia s se bucure de

    liberti ceteneti, s aib capacitatea de a se apra pe sine i pesemenii si n faa pericolului, s poat s-i educe copiii n spiritulcredinei sale i s aib acces la informaii adevrate.67

    inut astfel, n ochiul memoriei, ca o mucat n fereastr,

    . Dimitri Panin, The Notebooks of Sologdin, trad. John Moore, New York, HarcourtBrace Jovanonich, 976, pp. 26-28.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    40/323

    M I R C E A P L A T O N/41

    normalitatea e uor de recunoscut. Unii o consider un fapt altrecutului. i o regret asc. Alii o detest de pe poziii ideologice,vznd n ea doar rasism, misoginism, homofobie, paseism, ex-

    ploatare a omului de ctre om.68

    Alii ncearc s o regseasc, sau so prelungeasc, cu preul tuturor compromisurilor, asemeni celorcare defrieaz i vnd pdurile rii pentru a-i face ei o vil undeva,la munte, ntro zon mpdurit.69 Sau asemenea celui care d omn de ajutor la uciderea sau ndobitocirea copiilor altora pentru

    8. Astfel, n cursul unei anumite polemici mpotriva (dez)integrrii EUropenea Romniei, am armat c, astzi, pentru mine, singura Romnie respirabil e

    Romnia veche, neintegrat. Mihail Neamu, un tnr editorialist care, altminteri,pare a vrea s combat corectitudinea politic, a srit s interpreteze armaia meaca pe o apologie a lui numerus clausus. Aadar, dup logica de comisar ideologica lui Neamu, dac spui c i place Iaul vechi, se cheam c eti un apologet al luiA. C. Cuza. Dac, de exemplu, compozitorul tu preferat e Wagner, atunci sigur etinazist. Dac juri pe Mark Twain, de exemplu, atunci eti sigur rasist. Dac pui prepe Toma dAquino, atunci sigur eti un agent al Inchiziiei. Acest tip de raionamente caracteristic noii poliii ideologice pentru care trecutul e vinovat i nu avemnimic de ateptat dect de la ciberutopia egalitar i androidic a viitorului extras,eugenic, din mduva trecutului. Chestiunea devine cu att mai interesant cuct, aidoma cazului Germaniei, unde cei mai vocali suporteri ai denazicrii aufost foti naziti dornici s-i acopere trecutul i s-i condamne drept fasciti pevechii conservatori antinaziti, i n cazul lui Mihail Neamu, un vechi apologetal lui Corneliu Zelea Codreanu ncearc s-i fac uitat trecutul inventnd falserasisme n contul altora.9. n articolul Were running out of room in town, publicat de Bill Briggs nFinancial Times, 23 Februarie 2007, autorul vorbete despre situaia unui micu orel

    American de munte de unde, spre nemulumirea bogtailor care i-au cumpratcase acolo (preul unei case e de 2 milioane de dolari), a plecat toat populaia.Bogtaii i cumpraser case tocmai pentru c voiau s aib n jur pitoresculoamenilor simpli mpreun cu peisajul alpestru. Instalarea n orel a bogtailora atras ns dup sine creterea preurilor att la proprieti, ct i la bunuri deconsum, astfel nct oamenii obinuii au plecat i bogtaii au rmas singuri imouzi, plngndu-se c orelul e pustiu dup cderea serii, cnd poporulnchide magazinele i pleac acas, n vale, unde totul prinde via.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    41/323

    42 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T A T E

    a-i putea el ntreine i trimite la coli particulare proprii lui copii.n climatul Romniei de astzi, trecute prin comunismul cel vechii cel nou, normali nu snt tineri care au murit n Decembrie 989, ci

    cei care i-au mpucat sau au protat de pe urma morii lor. Pentrumuli dintre cei care au citit paginile de mai sus, normali nu sntveteranii Rui de la 877 care sau opus cu intele lor bolevicilor, cioerii celor dou regimente ale armatei ariste care au ales s stean cazrmi i s joace cri n vreme ce oraul era luat cu asalt de omn de bolevici neisprvii. Normalitatea a devenit, pentru ceimai muli dintre noi, un lux sau o activitate conspirativ. Trebuie

    s-i vinzi suetul ca s-i cumperi o cas. Trebuie s ucizi sau sbatjocoreti copiii altora ca s poi avea grij de copiii ti. i se spunemereu c aa e normal: care pe care. C trebuie s pustieti totul njur ca s i poi crea mica ta oaz. C, politician ind, trebuie s furibanii spitalelor din Romnia ca s poi merge s te operezi n spitaleoccidentale. Normal e, n Romnia, s ceri mit, s falsici criteriile,sau s nu ai nici unul, s lingueti, s-i tii interesul, s dai

    din urechi, s te faci c nu vezi, s spui/scrii/cni ce i se cere, sadulezi sau s drmi fr a nelege, s-i plngi de mil, s i ciniccreznd c astfel dai dovad de inteligen, s tragi eap, s daiplas i s uii. Nu s ieri, ci s uii. Sau s dispari.

    2. o ideeDar normal nu e s ai unul, doi, treci, cinci, apte, nou copii i

    s faci, n numele lor, toate compromisurile posibile. Normal e sai unul, doi, trei, cinci, apte sau nou copii i s le lai motenireo ar n care vor putea i ei avea unul ,doi, trei, cinci, apte, noucopii i ori n glastr. i asta pentru c normalitatea nu e punctual.Normalitatea nu poate consumat, ca o prad. Nu eti normaldeoarece consumi normalitate: deoarece i cumperi o cas, faci

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    42/323

    M I R C E A P L A T O N/43

    mici pe grtar la conac, te zahariseti mic burghez sau bei portofr s ptezi incunabulele din colecia proprie pe care tocmai lersfoieti n vila de la Snagov. Eti normal dac trieti normal, dac

    generezi normalitate. i uneori e mai normal mic-burghezul carelas paharul de vin, nebut, pe mas i pleac s mpute bolevicidect aristocratul care st calm n fotoliu ateptnd s vad cine vactiga ca s tie care va noua normalitate pe care va trebui s ombrieze dac vrea s-i pstreze fotoliul n care poate medita laprotabila zdrnicie a lucrurilor.

    Normalitatea are un trecut i o posteritate. i, din acest punct

    de vedere, unul din semnele cele mai grave ale anormalitii nu edoar omul fr memorie, ci i omul fr urmai: i nu m referdoar la copii, sau la ucenici, sau la discipoli, elevi, nepoi, sau laalte persoane crora ai apucat s le druieti ceva trind normal cuei. Persoana tie c are un trecut i un viitor att n planul rescct i supraresc. Are un tat i devine tat: de familie, spiritualsau duhovnicesc. E creat de Tatl i se va ntoarce la Tatl. Regele,

    preotul, tatl snt imagini ale Tatlui, ale Printelui. Trecutul nu eabolit, ci mplinit n viitor, care nu e lepdare de trecutul vinovat.n lumea postmodern ns, n care identitile snt obligatoriuhibride i n care normalitatea e considerat o simpl convenie,trecutul e vinovat, ntmpltor, sau sub vremi, i viitorul nu arenici o legtur cu noi. i trecutul, vinovat, i viitorul, tiinic, sntfolosite doar pentru a ne induce sentimentul de vinovie, de culp c

    sntem aa cum sntem. Trecutul e judecat din perspectiva viitoruluipentru c momentul creaiei e, n lumea ntoars postmodern pe dos,n viitor. n viitorul fr de trecut, din care izvorsc ine i lucrurisui-generis, fr Tat, fr istorie, fr memorie, cu o normalitatedescris cel mai bine ca manual de funcionare.

    Dar normalitatea nu e o modalitate de devorare a realitii, ci de

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    43/323

    44 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T AT E

    perpetuare a ei, de perpetuare a prezenei, i chiar o form umil detransgurare a ei. Normalitatea e lucrarea realitii, e lucrarea rii.Normalitatea e buna noastr aezare n re, buna noastr aezare

    creatural: rescul. Normalitatea e aadar legat de prezena nlume a persoanei, a omului creat dup chipul i lucrnd s ajungdup asemnarea lui Dumnezeu. Normalitatea e deci clorolaeliberat de buna lucrare a persoanei n lume. A consuma ticlos ocarte, un vin sau o mncare fcut bine de un om onest nu te faceun om normal, ci doar o cpu. Omul normal e cel care recunoatec libertatea e totuna cu adevrul, i c ambele snt o cale, adic se

    cer trite, nu doar observate de la distan astronomic. Omul carese nrobete falselor liberti poate consuma normalitate, dar nupoate perpetua normalitatea.

    A tri normal nseamn a tri innd cont de realitate: de rea-litatea rii czute i de realitatea rii mntuite. ncercarea riiczute de a deveni re mntuit d natere, dac nu la snenie,mcar la normalitate. Orice ideologie sau sistem care ne absolv

    de responsabilitate ne absolv de libertate i astfel de normalitate.Pentru c, dup cum am spus, normalitatea nu poate consumat,colonizat, cumprat. Ea poate doar generat de persoane libere.Normalitatea e dependent de libertate. De aceea, ideologiile tota-litare actuale caut s ne rpeasc libertatea sub diverse pretexte,mergnd de la grija fa de noi pn la grija fa de alii sau fa degenericul cellalt. Btlia mpotriva normalitii merge mn n

    mn cu btlia mpotriva libertii. i btlia mpotriva libertii seduce, n mod pervers, n numele libertii absolute, al omului lipsitde responsabiliti, dezrobit de propria identitate, dezrdcinatdin propria naiune, eliberat de dogme, polimorf sexual, poligami globalizat. Dac accepi, conform behaviorismului corect politic,c doar societatea patriarhal e vinovat pentru rul pe care

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    44/323

    M I R C E A P L A T O N/45

    l face un violator, atunci accepi c doar societatea e liber. Frresponsabilitate, nu exist libertate. Nevinovia ideologic e ne-vinovia sclavului cruia nu i se spune c e rob doar ca s nu ae

    c se poate elibera.Erzaurile de normalitate snt rodul erzaurilor de realitate.Erzaul de normalitate e obinut prin micarea liber n interiorulunei false realiti. Un comunist, de exemplu, care se mic autonomn cadrul falsei realiti constituite de celula de partid i de lecturamarxist a realitii, triete un erza de normalitate. Un activistal corectitudinii politice, asemenea. Orice instalare, orict ar ea

    de comod i de benevol, ntro gril reducionist de nelegerea realitii, nu creeaz normalitate, ci anormalitate pentru csecioneaz omul e de trecutul, e de prezentul, e de viitorulsu, adic e de starea de creatur, e de ascez, e de mntuire, irefuz adic e adevrul, e calea, e viaa.

    3. un Final

    Exist astzi ideea c normalitatea e o convenie, c normale ceea ce se face, c normal e s faci ceea ce vezi pe alii c fac.Normal nseamn, n acest sens, a urla cu lupii, a nu nota mpotrivacurentului, a te adapta. Nu exist normalitate, ci doar procente depopulaie i de opiuni. Normalitatea e redus astfel la efemerid,la mod. Ce vor dei nu aleg! masele e bun. Maselor li seopune elita, mprit n cei care vor s instrumentalizeze politic

    Cretinismul, i cei care nu vor. Unii, cei pentru care Biserica trebuieinstrumentalizat politic i folosit pentru virtuile ei civilizatorii,i spun de dreapta. Ceilali, care nu accept utilitatea sociala Bisericii, i spun de stnga. Pentru primii, Cretinismul e ocultur. Pentru ceilali, o incultur. Pentru ambele tabere, un mit.n rndul elitei, masicarea nu e cu nimic mai prejos dect n cel

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    45/323

    46 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T AT E

    al vulgului. Manipularea mediatic, manufacturarea publicitar aconsensului, invidia egalitarist, clientelismul, maotismul snt lafel de mari i la fel de acceptate ca i n rndul restului populaiei.

    E normal aceast stare de fapt? Procentual, aa funcioneazRomnia, ct mai funcioneaz. Aa e modelul. Dar e normal? Nu.De ce? Ct la sut din Romni nu funcioneaz dup acest model?Nu tiu. tiu doar c snt. Pe unii i cunosc, pe alii i bnuiesc. Darnormalitatea nu se judec procentual. Aa dup cum, dac pesteo sut de ani, n urma unor inginerii genetice i sociale, 80% dinpopulaie vor androizi unisex, asta nu i va face normali, ci doar

    coereni n interiorul paradigmei date. Va un adevr care nucorespunde nici unei realiti. Asemenea delirului nebunilor.

    Romnia are un decit uria de normalitate pentru c are,n premisele de la care pornete, un decit uria de realitate. Ofals abordare a realitii duce la o fals normalitate: la gurani,decoruri i vedete. Practic, Romnia e un uria studio de televiziunededesubtul cruia se a un azil de noapte. Cei din studio se uit la

    cei din azilul de noapte nu ca la oameni, ci ca la o mas biologic,ca la o populaie bun de manipulat, supt i sacricat. Cei dinazilul de noapte i privesc pe cei din studio nu ca pe oameni, ci cape vedete, ca pe nite icoane, ca pe nite idealuri pe care le poiatinge dac joci dup regulile jocului. Din toat aceast dinamic,realitatea uman, rostul i scopul nostru n lume au disprut sublozincile nelepciunii (de, f i tu ce i se cere, adapteaz-te) sau

    ale civilizrii politic corecte.Romnia e prea relaxat, prea satisfcut cu sine nsi, prea

    coerent cu propriile premise pentru a normal. E o Romniepunctual: fr trecut, fr viitor, i cu un prezent al uitrii de sine.E uitarea de sine a arei n timp ce sfie normalitatea ca o prad.

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    46/323

    M I R C E A P L A T O N/4

    de ce sntem mereucomplet descoperii?

    Un prestigios eseist Romn scria c edicarea Romniei Maria fost posibil doar datorit elitelor noastre care, bine conectatela saloanele i lojile masonice cele mai inuente ale vremii, autiut, cu desvrit abnegaie i intens patriotism, s inuenezeelitele europene n favoarea Romniei. Din pcate, mai nota cndvacunoscutul eseist, masele rurale ale Romniei nu sau ridicat lanlimea elitelor i, n loc s ajute misiunea civilizatorie a acestora,

    i-au pus bee n roate. Catastrofa care e istoria Romniei sedatoreaz deci maselor rurale necivilizate care i-au trdat elitele.

    Un alt prestigios eseist exclama recent c sntem mereu completdescoperii de oameni care nu dau doi bani nici pe ar, nici pedatorie, de oameni care dei se a n poziii cheie ne las nofsaid fr nici un fel de avertisment. Ba chiar ne fac ntotdeaunatot rul de care snt n stare (cum ar s ne trimit la moarte sau s

    ne arunce n mizerie). Istoria noastr, mai noteaz renumitul eseist,ne ofer multe asemenea exemple. De exemplu: Cnd Romnia aintrat n Primul Rzboi Mondial, toat lumea a descoperit c soldaiinotri erau i prost echipai, i prost narmai, i prost condui. Doiani de neutralitate nu folosiser armatei s se pun la punct, cislujiser afaceritilor s fac bani pe seama ei [...]. n 96, numaiun noroc a fcut ca faptele ctorva neruinai s nu zdrniceasc

    realizarea unitii naionale.Aadar ceea ce primul eseist pune pe seama elitelor, cel de al

    doilea pune pe seama norocului. Pentru primul eseist poporul e omas arhaic, mpotrivindu-se catrete modernitii ctre care opropulsau elitele. Pentru cel de al doilea eseist poporul a luptat i amurit eroic, n ciuda trdrii elitelor care aproape c a compromis

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    47/323

    4 /M S U R A V R E M I I : N D E M N L A N O R M A L I T AT E

    jertfa umiliilor i obidiilor. Primul eseist se asimileaz elitelor imoralizeaz poporul Romn. Cel de al doilea eseist se contopetecu norodul i vitupereaz la adresa elitelor. Dar primul i al doilea

    eseist snt de fapt aceeai persoan. La momente diferite n timp. Cuaudien i scopuri diferite.De ce sntem mereu complet descoperii? Poate pentru c elita

    noastr e mereu pe alt pagin dect noi. Poate pentru c elitanoastr nu e o adevrat elit ci doar o aduntur de middlemen,nite funcionari de gubernie, nite oameni la un ghieu numitRomnia. Ct timp stau de partea cealalt a oriciului, televizual

    sau ministerial, prin care ne vorbesc, snt siguri pe ei, detaai,sceptici, epicureici, oioi. Dar posibilitatea c ar putea azvrliide partea cealalt a oriciului, c ar putea lepdai n lumeareal, i face s devin populiti, lideri de opinie, s scoat morala,manierele, istoria i moatele din debara. Astfel sar explica de cependuleaz ntre dispreul arendesc fa de mase i retoricapopulist dolorist. ntre zelul tehnocratic i eticismul de amvon

    civic. Ct snt n graiile superiorilor lor ierarhici, elitele noastrene privesc de sus, aa cum se uit un chihuahua dus n brae de unhalterol la un cine de ograd. Cnd snt lsai din brae, sau li setaie din poria de pellets, se dau de-ai notri, din popor. Darun chihuahua tot un chihuahua rmne, chiar dac, la vreme derestrite, prsit printre blocuri, se recomand, ventriloc-baritonal:Gerula.

    Elita e un grup de oameni distini. Ca atare principalafuncie a elitei ar trebui s e aceea de a pstra, pune n aplicarei reprezenta (adic tri conform cu) principiile care fac posibiledistinciile: sociale, profesionale, morale, estetice etc. O elit caretriete mai ales din tulburarea criteriilor nu mai e elit, ci anti-elit pentru c submineaz chiar principiile care fac posibil o

  • 8/9/2019 Mircea Platon si Gheorghe Fedorovici - Masura vremii: indemn la normalitate

    48/323

    M I R C E A P L A T O N/4

    elit. i care fac posibil o cultur (e ea i tribal) sau o civilizaie(e ea i decadent). O elit care joac alba-neagra cu principiile eo elit care, mai devreme sau mai trziu, joac alba-neagra i cu

    vieile oamenilor.De aceea e important s tim i s urmrim ce spune, ce face icum triete elita noastr. Sigur c nu orice om din Piaa Oborare acces la altitudinile revistei Idei n dialog, de exemplu. Uneori,chiar i cei de la Idei n dialog, lein, demn e adevrat, din cauzaatmosferei rareate n care evolueaz. Dar chiar dac ideile elitei sntelitiste i nu snt accesibile tuturor, acest lucru nu nseamn c

    nu au impact asupra tuturor. Opacitatea conceptual nu genereazirelevan social. O fals revoluie epistemologic acceptat caatare de elit duce la schimbarea manualelor sau programei dupcare nva elevii n coli. Un pseudo-consens al elitei ONG ducela modicarea relaiilor dintre prini i copii sau a vieii de familie.O pseudo-ultim mod occidental duce la ideea c, din cauz ca auvotat cu Iliescu, ranii trebuie s dispar pentru c snt duntori

    modernizrii. i aa mai departe. Chiar dac nu snt la fel de populariprecum cntreii de manele, telegnditorii, analitii i universitariicare alctuiesc elita noastr au impact asupra vieilor noastrepentru c funcioneaz ca ageni politici i gardieni ai sistemului.

    Sntem i vom mereu complet descoperii att timp ct nuvom nva s interpretm visele celor care ne conduc i att timpct cei care ne conduc nu vor accepta c adevrata contiin istoric

    nu te nva doar zdrnicia lucrurilor, c


Recommended