+ All Categories
Home > Documents > Mihai M. S. Maxim - Gradina Deliciilor Imaginare

Mihai M. S. Maxim - Gradina Deliciilor Imaginare

Date post: 14-Jul-2015
Category:
Upload: mightybucket
View: 350 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 269

Transcript

Grdinadeliciilor imaginareMihai M.S. MaximEditura Universit ii Lucian Blaga din Sibiu

2007

Mihai M.S. Maxim

Grdina deliciilor imaginareFilmele i jocurile pe calculator ntre magia erotic, amanism i aspira ia sincer ctre Paradis

Editura Universit ii Lucian Blaga din Sibiu

2007

2

Coperta I: Arborele vie ii din lumea Tay, locuit interior, din Riven The Sequel to Myst, Produs de Cyan Worlds; Coperta a IV-a: Arborele vie ii din Clonmacnoise.

Descrierea CIP a Bibliotecii Na ionale a Romniei Maxim, Mihai M. S. Grdina deliciilor imaginare: filmele i jocurile pe calculator ntre magia erotic, amanism i aspira ia sincer ctre Paradis / Mihai M. S. Maxim. Sibiu: Editura Universit ii Lucian Blaga din Sibiu, 2007 Bibliogr. ISBN 978-973-739-424-8 159.954.4 004:371.382

3

Fiului meu, Andrei

4

5

PROLOGn alb - negru

PROLOG NEGRUSe spune c Rembrandt Harmensz van Rijn avea puterea de a distinge 17 nuan e de negru. Ori negrul, n pictur, nu este considerat culoare, ci lips de culoare. n pictur, negrul are identitatea neantului. Deci am putea spune c Rembrandt Harmensz van Rijn tia s perceap i s disting precis ntre 17 ipostaze ale neantului. Vedea 17 moduri ale prezen ei neantului. Numai aa a fost n stare s dea culoare i profunzime n strvedere lumilor sale. Aceast carte este nchinat n primul rnd creatorilor de lumi, vizionarilor, celor ce tiu s viseze candori, celor ce tiu s iubeasc; celor ce au atins mcar o dat n via curcubeele negre de la rmul mrii neantului s soarb lacrimile, triste ea i dorul de-a fi al celor ce nc nu sunt. Curcubeele negre semn al Legmntului harului necreat sunt chemri ale ngerilor nceputurilor; ele arat netulburat acel loc n care se plsmuiesc lumile i culorile i fiin ele: profunzimile. Ele sunt una cu aerul nop ii. Sunt ateptri ncordate ale Luceafrului miezului de noapte al veacurilor. Cei ce le vd au parte de rviri de emo ie i de ptimiri tandre, de asceze discrete i contempla ii, de ntunericul tainei ce se ascunde n toate tainele i din care se pregtete s izbucneasc lumina i bucuria, extazul i mngierea, melancolia. Acolo unde atingi curcubeele negre, sentimentele, gndurile, idealurile i voca iile i vorbesc ntr-o ciudat limb universal. Acolo am vzut o nou gramatic, o nou sintax i-o nou stilistic a limbii fantastice o nou lege a nemijlocirii gndirii i inimii. Acolo am vzut plsmuirea i naterea contiin ei virtuale, zmislirea tuturor acelor inimi predestinate s cuprind iubirea i s se lase cuprinse de ea. Acolo am vzut inimile nenscute cum

6

tremur n iubire i cum se mistuie, cum se zbucium s ating aceeai nemrginire cu ea. Acolo am vzut cum lumile ngerilor nceputurilor stau gata s izbucneasc n lumea de-aici. Am vzut nceptoriile cum caut s ne atrag ctre cascadele apelor vii, pentru ca lumile pe care le plsmuim s se ptrund-n adnc de toate luminile i doririle harului. Acolo am vzut un copil. Acel copil nenscut, care era pe atunci numai n germenii viitorului, sttea ghemuit, serios, preocupat adnc la joaca lui sacr. Copilul, care avea cam trei-patru ani, prea absent la tot ceea ce era mprejur, dei se afla pe o minune de insuli a unui paradis de pur lumin. Eram convins c nici acel copil, nici acel paradis nu existau, cnd am fost fulgerat de un gnd: copilul era vag indiferent la paradisul lui nconjurtor deoarece l tia. Era una cu el.

PROLOG ALBExist o ntmplare consemnat de Johan Huizinga n care un copil care se juca de-a trenul este ntrerupt de izbucnirea afectiv a tatlui su. Replica lui va fi uluitoare. Tatl i gsete bie aul n vrst de patru ani pe un scaun, primul dintr-un rnd de mai multe scaune: copilul se juca . l giugiulete pe copil, dar acesta i spune: .1 Dac protagonitii acestei scene ar fi fost al ii, am fi putut crede c secven a face parte dintr-o nv tur a filosofiei Zen. i totui, iat cum un copil de patru ani, care e contient c ceea ce face el e numai o joac, i tie c jocul lui e alt via , cu alte reguli, care pretinde seriozitate, pune problema contiin ei din acea alt via a celor ce le considerm n lumea de-aici ca fiind nensufle ite. Vagoanele lui sunt personalizate, probabil c fiecare are i-un nume propriu, i au convingeri (sau cel pu in una). Ce o s cread vagoanele despre noi, tat? i dac ncredin area lor i contiin a vor fi lovite de interferen a lumii noastre, nu vor disprea att credin a vagoanelor1

Johan Huizinga, Homo ludens, Editura Univers, Bucureti 1977, p. 43.

7

ct i contiin a? Atingerea lumii noastre, orict de tandr, nu va stinge ea oare toate acele aproape-suflete? Cred c acel copil tia ceva esen ial, poseda intuitiv ceva ce noi am pierdut. Abia acum, cnd ne punem problema existen ei contiin ei virtuale, contiin ei unei fiin e artificiale, din alt lume, ne ntoarcem n acel punct n care copilul acela era dintotdeauna. Indiferent de felul jocului (board game, video game sau joc de micare), problemele sunt n esen aceleai. Pu ini oameni cunosc faptul c jocurile pe calculator, care sunt desene animate interactive,- au personaje care i-au primit legea i felul de-a fi la nceputul secolului trecut, cnd au fost botezate fantoe. Emile Cohl, scenaristul i regizorul filmului animat Microbii veseli2, este considerat pe bun dreptate printele desenului animat. El a creat personajul Fantoche de la italienescul Fantoccio nsemnnd ppu tras pe sfori, ppu lipsit de voin proprie. Fantoele sunt pn astzi simboluri ale manipulrii. Fantoele lui Cohl se ndrgosteau, se duelau pe via i pe moarte pentru iubire, sufereau sau se bucurau, ajungeau s triumfe sau s fie nfrnte, fr s n eleag ns nici substratul adnc al iubirii i mor ii, nici pe acela al triumfului sau al voca iei lor frnte. Dac ns aceste fantoe ar cpta dintr-o dat contiin i spontaneitate? Uneori descoperim c noi nine suntem nite fantoe, nite fiin e manipulate netiut i determinate s se comporte dup automatisme mintale dobndite prin educa ie (a se citi: dresaj). Oare nu trim de cele mai multe ori ca i cum destinele noastre ar avea liniile de univers asemenea inelor de tramvai? Nu trim ca i cum am fi poseda i de propriul destin? Nu suntem ntr-o anumit msur aceea a incontien ei noastre noi nine fantoe? De aceea, dincolo de preocuparea urmririi naterii contiin ei de sine a unei fpturi virtuale, am urmrit mai ales naterea propriei contiin e de sine a omului. Din acest punct de vedere, aceast ncercare literar este o carte despre libertate. Roger Caillois, n remarcabila sa oper Jocurile i oamenii, propunea clasificarea jocurilor n patru categorii principale, dup cum predomin ntr-nsele competi ia, ntmplarea, simulacrul sau vertijul. El le numete n ordine Agon, respectiv Alea, Mimicry, Ilinx.2

Les joyeux microbes, France 1909.

8

Sunt patru categorii care apar in domeniului jocului: jucm fotbal sau ah (Agon), ne jucm de-a indienii sau Hamlet (Mimicry), jucm la rulet sau la loterie (Alea), ne jucm cu montagnes russes, ne jucm pentru a ne provoca, printr-o micare de rota ie sau de cdere, o stare organic de confuzie i haos (Ilinx).3. Din perspectiva jocurilor video, am putea observa c cele n care predomin competi ia (Agon), se mpart la rndul lor n dou categorii (genuri): Strategie i Sport (virtual, antrennd concentrarea mintal, aten ia i viteza de reac ie)4. n ceea ce privete categoria principal Mimicry, sau de asumare a unei alte personalit i, ea apare n ipostazele unor identit i i vie i virtuale: insinuarea unei alte personalit i i dezvoltarea caracterului acesteia de-a lungul destinului virtual te poate face s experimentezi mintal o alt condi ie existen ial. Se spune c cel ce triete o singur via nu-i triete nici mcar acea via . i cum cu to ii suntem nseta i de existen i cum nu putem s i mrim durata, nu ne rmne dect s i mrim intensitatea i s ducem deodat mai multe vie i paralele.5 Aceast categorie nu3

Enrico Fulchignoni, Magie veche i modern a imaginilor, n revista Secolul 20 nr.267-268-269/ 1983, pag. 77-78. 4 Din categoria Strategiei (sau Tacticii) fac parte toate jocurile de combat derivate din ah, dintre care, cele mai celebre ar fi acestea: Commandos 2: Men of Courage(Gen: Real Time Tactics/ Productor: Pyro Studios), Starcraft (Real Time Strategy/ Blizzard), Civilization 3 (Turn Based Strategy/ Activision), Age of Empires 2(RTS/ Microsoft), Sudden Strike (RTS/ CDV). Categoria Sport poate fi ilustrat prin jocurile celebre: FIFA 2002 (Simulator de fotbal/ EA Sports), NHL 2002 (Simulator de hochei/ EA Sports), Colin Mc Rae Rally 2.0 (Simulator de raliu/ Codemasters), NBA Live 2001 (Simulator de baschet/ Ea Sports), Eurofighter Typhoon (Simulator aviatic/ Rage/ DiD). 5 Sub aceast dorin se aeaz toate jocurile de gen Adventure sau Role Playing Game, cum ar fi: Diablo 2: Lord of Destruction (RPG/ Blizzard/ Monosit), Vampire (RPG/ Monosit), Dark Age of Camelot (RPG/ Vivendi Universal), Indiana Jones Adventure Kit (Classics RPG/ Best Computers), Baldurs Gate: Thron of Bhaal (RPG/ Virgin Interactive), Gothic (RPG/ Shoebox), The Curse of Monkey Island (Adventure/ Electronic Arts), Atlantis 2 (Adventure, Modem Games), Soul Reaver 2 (Crystal Dynamics Monosit). Toate acestea se bazeaz pe mitul eroului civilizator.

9

rmne pur dect n genul Adventure, n Role Playing Game fiind amestecat cu competi ia (combat-ul n timp real sau pe ture). Categoria principal a contingentului (Alea de la aleator) cuprinde video-jocuri n care intervine ansa: Casino, sau mixaje de strategie managerial6. n sfrit, categoria Ilinx, a confuziei organice i a haosului, este transpus virtual n jocurile menite s provoace senza ii tari, ce au corespondent n filmele Thriller. De pild, un joc asemenea lui Call of Cthulhu7, este un horror interactiv. Chiar dac aa ceva sun oribil, totui astfel de jocuri de comar, departe de-a fi un simplu divertisment, au marea calitate de a obinui sufletul s nfrunte cu curaj orice i va aprea nainte: s i nfrunte temerile, nelinitile i incertitudinile. S se repead la lupt mpotriva oricrui monstru, oricrui duh necurat, chiar dac acesta este de trei ori mai mare ca el, sau chiar dac i-a preluat propria nf iare! Jocuri de genul Aliens vs. Predator 2 (Action/ Monosit), ce sunt transpuneri interactive ale filmelor SF Alien (seriile 1-4) i Predator, au drept scop creterea propor iei de adrenalin din snge, indiferent c joci cu soldatul din infanteria marin, cu alienul sau cu predatorul. Juctorul are posibilitatea s priveasc prin ochii unei fiin e neomeneti, poate de pild adopta vederea termic i capacit ile de camuflare ale Predator-ului: acesta este un fel de metamorf al pdurii ce face colec ie cu craniile inamicilor rpui; sau va ncerca ferocitatea i agilitatea Alien-ului, al crui sim olfactiv i a crui capacitate de disimulare stnd n suspensie pe orice tavan sunt admirabile.

The Sims: Hot Date (Gen: Tycoon/ Maxis). Gen: Action-Adventure/ Head First. Alte jocuri, ca Half-Life 2 (EgoShooter/ Vivendi-Universal Interactive), Counter-Strike (Shooter tactic/ Vivendi - Universal Interactive), Unreal Tournament (Ego-Shooter/ Infogrames), Return to Castle Wolfenstein (Ego-Shooter/ Activision), Evil Twin (Action/ Ubi Soft), IL-2 Sturmovik (Action/ Ubi Soft) sunt i ele aductoare de adrenalin, chiar dac tii c e numai un joc. Ele sunt specii hibride, fiind i competi ionale i simulatoare ale unei alte existen e.7

6

10

S-a creat un fel de ritual sacru al jocului i s-au stabilit apartenen e la grupuri virtuale ini iatice8. Contiin a apartenen ei la un grup sau la o cast virtual (ghild!), contiin a svririi unui ritual de ini iere, acceptatea unei ierarhii specifice,- stabilite n urma unei competi ii,- toate acestea reprezint manifestri ale unei vie i paralele perfect autentice. Video-jocurile sunt simulatoare: sunt proiecte sau anticipa ii de via . Ele se caracterizeaz prin consisten (necontradic ie intern sau armonie) i prin completitudine a legilor (suficien n ceea ce privete alctuirea unei configura ii stabile) fapt care ne permite s experimentm lumi noi, s ne punem n situa ii nebnuite. Sid Meier, creatorul jocului Civilization a definit conceptul de God Game: aceasta nu este ns o impietate, nici o uzurpare, ci este voca ia eshatologic a tuturor fiin elor omeneti, conform Psalmistului care ne mprtete ceea ce-a auzit de la Dumnezeu nsui: Eu am zis: 9. Peter Molyneux, creatorul lui Populous i apoi al lui Black&White, afirm c juctorii sunt doar semi-dumnezei: designerii sunt dumnezeii virtualit ii, deoarece ei sunt cei care stabilesc regulile de joc i cursul ac iunii (modul de desfurare a destinelor virtuale). ntrebarea lui Peter Molyneux: Ce ai face dac ai avea puterea suprem? arat c func ia primordial a jocului este aceea de autodescoperire. Nu ntotdeauna ns juctorul este pus n condi ia privilegiat (nsctoare de mult trufie) a semizeului: n 9/11 Survivor el trece prin experien a neputin ei absolute n dezastrul de la Turnurile Gemene, World Trade Center, protagonistul su nu supravie uiete orice ar face! Peter Molyneux a ajuns s promoveze magia digital deplasarea miraculoas a personajelor virtuale prin ridicarea pmntului sau prin teleportare deoarece nefiind un bun specialist informatician n-a putut s rezolve altfel problema naviga iei virtuale. S ne amintim ns c i magia cinematografului a nceput tot dintr-o neputin . George Mlis mrturisea ntr-o scrisoare din8

Aceast realitate trebuie luat n considerare mai ales n genurile MUD (Multi User aDventure, fr grafic, doar text scris generat interactiv) i MMORPG (Massively Multiplayer On-line Role Playing Game). 9 Psalmul 81, 6.

11

august 1929: Pasiunea i obinuin a de a crea iluzii m-au mpins spre cinematograf10. El a preluat procedeul caetrii de la un escroc ce pretindea c poate s fotografieze fantomele oamenilor deceda i. Caetarea a fost deci la origini o mngiere iluzorie adus rudelor ndurerate ale unui decedat: O por iune de catifea neagr ntins pe o parte a decorului constituia, n cursul filmrii, un fel de . n acea zon emulsia negativului rmnea neimpresionat i putea servi unei a doua expuneri, plasnd n fa a obiectivului un ecran pe care se gsea decupat o mic ferestruic, corespunznd spa iului rezervat. Principiul fusese descoperit i aplicat fotografiei nc din 1861 de ctre americanul Mummler la Philadelphia n scopuri nu tocmai oneste. Mummler vindea fotografii de fantome familiilor ndurerate, ca dovezi ale contactelor cu spiritele regreta ilor dispru i, invocate n cadrul unor edin e oculte. Mlis preluase acest procedeu i-l aplica cu precizie de prestidigitator. Prin expuneri repetate, el ob inea dedublarea unuia i aceluiai personaj care fcea comedie cu sine nsui. Paranormalul trucajului cinematografic a avut deci la baz mistificarea fotografic a unor edin e de spiritism. ntr-un sfert de veac, video-jocurile au trecut prin trei genera ii distincte: au nceput ca divertisment (1), au continuat prin a prelua condi ia unei noi forme de cultur (2), pentru a deveni acum o form de exprimare a personalit ii, o form de crea ie artistic a juctorului, care devine coautor al designerului (3). n ultima ipostaz, juctorul i creeaz versiunea proprie a jocului, spre a o drui apoi ca ofrand prietenilor. Jocurile s-au transformat din simple produse destinate divertismentului n experien e virtuale, n ncercri repetate ale posibilului. Asistm la o adevrat personalizare a experien elor din spa iul virtual. Astfel, un regizor care s-a etichetat cu ironie ca fiind ratat, a preluat personajele i motorul grafic din jocul Halo11, a eliminat interactivitatea i a nregistrat vocile unor actori alei ad-hoc n conformitate cu un scenariu propriu, rezultnd n cele din urm un film cu personaje virtuale. Genul a fost numit Machinima, fiind primul cinema sau anima cu maini, cu personaje deplin virtuale.10 11

Tudor Caranfil, Vrstele peliculei, Ed. Meridiane, Bucureti 1982, pag.45. Gen: First Person Shooter (Ego-Shooter); Productor: Infogrames, 2002.

12

Este deja iminent generarea spontaneit ii virtuale. Asistm n prezent la adaptarea jocului video la alegerile juctorului: suntem martorii transformrii interioare a inteligen ei artificiale (sistemului de reac ie, procesare i stimul), care nva n func ie de alegerile partenerului uman. De cealalt parte, a inteligen ei omeneti, asistm la o altfel de transformare: astfel, Compania NeuroSky promoveaz conceptul de biofeedback, care const n configurarea reac iilor de rspuns ale echipamentelor electronice sau ale realit ii artificiale din videogames n func ie de impulsurile date de creierul omenesc. O casc electronic avnd senzori similari aparatelor de encefalografie este capabil s citeasc undele cerebrale i s le converteasc n comenzi de joc; aceste comenzi sunt apoi trimise ctre un receptor wireless (fr fir) ca s declaneze o ac iune virtual aa cum ar fi aceea a aprinderii undei-laser a spadei lui Darth Vader din jocul Rzboiul stelelor12. Sabia rmne aprins numai atta timp ct juctorul se concentreaz asupra ei, n cazul mprtierii min ii n gnduri ea nemaifiind activ. Antrenarea concentrrii i aten iei prin acest procedeu arat posibilit ile pn acum nebnuite de a mbunt i abilit ile min ii. Profesorul de neurologie Elkhonon Goldberg de la Universitatea din New York vede n noua tehnologie un mijloc de tratare a copiilor hiperactivi i cu deficit de aten ie, a autitilor, precum i a celor cu tulburri de dispozi ie. Lucrurile nu vor rmne ns aici. Putem s prevedem deja trecerea la fenomenele video-games de cea de a patra genera ie. Prejudecata conform creia ar exista o conspira ie ocult prin care participan ilor la video-jocuri li s-ar perverti n mod programat fiin a i li s-ar inocula patimi i automatisme mintale care s le agraveze slbiciunea i coruptibilitatea este, dup prerea mea, fals: jocurile exprim lumea interioar a oamenilor cu toate ineren ele i tarele ei, cu slbiciunile i coruptibilitatea, cu iluziile i reac iile, visele, concep iile i aspira iile, inten iile mai mult sau mai pu in ptimae oamenii fiind egali cu ei nii n tot ceea ce fac (iar jocurile video, ca form de art i exprimare, nu fac excep ie!).

12 Bogdan Munteanu, Jocurile video i jucriile comandate prin puterea gndului, Ziarul Gndul/ 05. 05. 2007, Bucureti, p. 8.

13

Patimile sunt provocate de setea fiin ial de absolut a sufletului (care n sine este binecuvntat!) atunci cnd aten ia min ii este deturnat (ntoars) de la realit ile cereti infinite, inepuizabile, ale spiritului, la cele materiale, ce nu pot s o satisfac. Jocurile video nu sunt rezultatul unei conspira ii ndreptate spre pervertirea min ii i spre corup ia firii, ci reflect, ca toate formele de cultur, coruptibilitatea preabinecunoscut a naturii omeneti i nesfrita goan dup plcere i satisfac ii. Ele nu cauzeaz patimi, dar pot fi o consecin i un mod de expresie a patimilor. Ar trebui s vedem ns n toate aceste expresii ale patimii setea de absolut (care ne e fiin ial), fiindc sufletul are capacitatea, odat ce i redirec ioneaz aten ia, odat ce-i verticalizeaz fiin a i i transfigureaz mintea, s i preschimbe tendin a plcerilor vinovate n nire spre Dumnezeu, n prezen , n rvn plin de bucurie i senintate. Pentru unii prin i, Internetul e un Infern n care i-au pierdut copiii (e Infernetul). Acetia ar trebui s tie c i n video-jocuri, ca i n spiritualitatea amanic, ca s-l recuperezi pe cel drag, trebuie s preiei un avatar ( sau un chip energetic al spiritului) i s cobori n spa iul virtual al Hades-ului sau al Trmului Nevzut, asemenea lui Orfeu ce-a cobort n tenebre spre a o elibera pe Euridice. Aceast carte ar fi atunci un fel de cluz ini iatic pentru cei care i-au pierdut n miezul lumii virtuale pe cineva drag, sau care sunt ei nii pierdu i n miezul realit ii de zi cu zi a rutinei i convenien elor, fiind preschimba i pe nesim ite n fantoe ale realului posedate de griji fictive i socio-deertciuni. Pentru cei care vd n jocurile computerizate o form de demonism, posedare, ntunecare, sau cel pu in de irosire, trebuie s spunem c Paradisurile-surogat ale cyber-spa iului reflect, ca toate celelalte forme ale culturii, aceeai nostalgie a Paradisului pierdut. Exist o anecdot foarte gritoare despre diferen a dintre temerile noastre i realitate. Astfel, un copil care juca Diablo moare subit i este trimis de Dumnezeu n Infern. Dup o vreme, asistm la o a doua revolt a diavolului mpotriva lui Dumnezeu: - Doamne, de unde nedreptatea asta strigtoare la Cer? - Ce-ai p it, diavole? - Pi ce s p esc, uite, mi-ai trimis pe bie elul acela ahtiat dup jocurile de calculator!

14

- i...? -Dezastru! M-a nenorocit pentru totdeauna: mi-a rsturnat zombii pe care i aezasem cu grij, mi-a fcut praf scheletonii, mi-a dobort harpiile, mi-a pus pe fug montrii cei mai nfricotori care acum, dup ce au rsturnat cazanele, oalele i ulcelele, se dau cu capul de pere i, netiind cum s ias mai repede de aici! To i dracii mi i-a dat de pmnt i acum nu mai au nici o putere: stau blegi, cu copitele-n sus i cu coada sub bra ! - i...? - i asta nc nu-i nimic, dar bie elul Tu alearg nnebunit prin tot Iadul i strig la to i: !... Exist o alt povestire, de data aceasta strict autentic, n care un tnr care se ndrgostise de fata unui vrjitor pgn accept condi ia acestuia de a se lepda de Hristos. Dup ce se leapd de Hristos el se ntoarce la vrjitor ca s perfecteze cstoria cu fata acestuia. ns vrjitorul, care avea darul clarviziunii, i spune c nu poate s i-o dea pe fiica lui n cstorie deoarece vede c Duhul Sfnt Se afl nc deasupra cretetului su n chipul unui porumbel de lumin. Atunci tnrul se gndete: Nenorocitul de mine! Doamne, eu m-am lepdat de Tine i Tu nu Te-ai lepdat de mine, ci tot cu mine eti! i s-a ntors la Hristos. Nu i-a mai trebuit nici cstorie, nici fat, nici lume. A pit n lumina cea necreat. Aadar Duhul Sfnt e pururea cu sufletul, pretutindeni, chiar i n lumea virtual, orice ar face acesta n naivit ile lui. Cei crora le este team c cei att de dragi lor i vor pierde n lumea virtual identitatea i mntuirea, via a i min ile, nu au aflat nc ce-nseamn iubirea i rbdarea lui Dumnezeu. Acesta este mesajul meu de speran .

15

I. Plsmuitorii de Universuri

1. Edenul din Universul interzis, Universurile paralele ale Creatorului, i Universurile private ale amanilor Exist o istorisire despre viziunea Edenului, n care Raiul pmntesc nu mai apare aa cum era odinioar, inaccesibil, pzit iremediabil de ngeri cu sbii de foc. Istorisirea ncepe cu un cltor obosit, ce ar fi poposit la un han aflat pe locurile unde se spune c ar exista nc trmurile mitice ale Genezei, la confluen a a patru fluvii, aa cum e scris: ...i din Eden ieea un ru, care uda Raiul, iar de acolo se mpr ea n patru bra e. Numele unuia era Fison. Acesta nconjur toat ara Havila, n care se afl aur. Aurul din ara aceea este bun; tot acolo se gsete bdeliu i piatra de onix. Numele rului al doilea este Gihon. Acesta nconjur toat ara Cu. Numele rului al treilea este Tigru. Acesta curge prin fa a Asiriei; iar rul al patrulea este Eufratul.1 Cltorul nostru a n eles c nu e necesar s cunoasc toate cele patru ruri pentru a ajunge la hotarele Edenului, ci era deajuns s cunoasc un singur ru, i s cltoreasc suficient de mult ctre izvor, pn acolo unde acesta ar fi trebuit s ntlneasc celelalte trei bra e: la intrarea n Edenul nevzut. Cltorul se pare c alesese Eufratul, cunoscut i n alte istorii ale Prin ilor Sinai i. Dar el nu-i propusese cu dinadinsul s-ajung la hotarele Edenului pierdut, ci cltorea doar pe valea rului, dorind s-ajung la un schit, sau la o mnstire din zon, sau, m rog, la un complex izolat, care era numai al oamenilor de rugciune. La han a aflat poveti i legende, istorii despre Edenul pierdut, dar i despre cei ce l locuiesc acum. Despre sihatrii cucernici. Despre cuceritori, sau despre1

Facerea 2, 10-14.

16

ndrzne i: despre cei ce au ndrznit s viseze. La han a primit i un ghid, bun cunosctor al vii, spre a nu se rtci n pustiu. Pe cnd cobora n acea vale a vzut de departe, ca sub o cupol semitransparent, o aezare ciudat, un fel de grdin cu dou colibe de aur, n care erau doi sihatri. Unul edea pe o lespede, sau pe un jil , iar cellalt zbura prin vzduh. Cel ce zbura l-a vzut i a cobort pe pmnt, probabil ca s nu-l sperie. Cellalt l privea cu blnde e. I-a fcut semn s se-apropie. Cltorul a cobort, i mersul lui a devenit tot mai grbit, apoi s-a preschimbat n alergare. Sihastrul care era aezat n jil i-a fcut cltorului de departe semnul de binecuvntare, ca un fel de rmas bun. Probabil c tia de dinainte ceea ce-avea s se-ntmple. Pe cnd alerga spre cei doi, cltorul s-a auzit strigat din urm: ghidul i spunea c i-a uitat haina, sau, m rog, i atrgea aten ia c i-a czut mantaua, iar el s-a ntors s i-o ridice. i-a cobort o singur clip privirea, s-a-ntors, i-a luat mantaua de jos, i cnd i-a ridicat iari privirea nu mai era acolo nimic. Numai deertul vii. Nisip i praf, fr urm de vegeta ie. Doar rscoliri ale vntului. n rest nimic, chiar nimic. Spre sear, cltorul a ajuns la destina ie, i Prin ii din schit l-au consolat cu faptul c mcar a primit binecuvntare de la cei doi, pe care mul i oameni ai locului i vzuser, iar unii i-au i atins! iaceia to i care reuiser s ptrund n lumea aceea, i care se mai ntorseser la ei, aduseser cu ei fructe din pomii acelei grdini binecuvntate. Iar fructele se dovediser a fi vindectoare, semn c veneau din alt realitate, i nu din aceasta, a lumii czute. i acea realitate nu era un miraj, nici doar o simpl dorin . Era lumea n care timpul nu mai curgea devastator i n care nu mai mbtrneai. Cei doi sihatri nu aveau brbi albe i pletele pn la umeri, ci erau ca de 33 de ani, vrsta nvierii, i aa fuseser vzu i i consemna i n tradi ia schitului vreme de cteva sute de ani. O istorie similar apare consemnat n Patericul sinaitic despre grdina unui anahoret dintr-un Univers paralel localizat n pr ile Metmorului2. i aceast istorie e demn de crezare.

2

Dimitrios G. Tsamis, Patericul sinaitic, Anonimi, XXI, Editura Deisis, Sibiu 1995, p. 57.

17

n Muntele Sinai un clugr netiut are viziunea Palatului ceresc al mpratului mpra ilor3. i tot acolo oameni cu sensibilitate cereasc au auzit duhurile ngereti ale mun ilor cntnd Trisaghionul biblic: ntr-o zi, prznuindu-se Sfnta Cincizecime, s-a fcut Liturghie chiar n vrful sfnt, i cnd preotul a rostit ecfonisul: , au rspuns to i mun ii cu vuiet nfricotor, zicnd de trei ori: . i a rmas ecoul prelungit i vuietul ca la o jumtate de or. Dar acest vuiet nu l-au auzit to i, ci numai aceia care aveau urechile despre care a zis Domnul: .4 Att de la ndemn i totui, att de departe! E ca i cum ai avea nainte o mare carte deschis, i tu i-ai vedea grosimea considerabil, de unde deduci c mai exist o multitudine de alte pagini, necunoscute, tu fiind ns silit s stai n fa a acestei singure pagini, celelalte nefiindu- i absolut deloc accesibile! Aa cum nu po i s crezi c exist o carte cu o singur pagin, cum ai putea crede c existen a are o singur lume? Nu, nu poate exista o singur lume, ci n Cartea Lumilor noi pmntenii, cu cosmosul nostru cu tot, suntem numai o singur pagin! * Exist o analogie ntre emisia Lumilor i emisia programelor de televiziune care ne-ar putea face s realizm cu adevrat bog ia imens a Imagina iei Celui de Sus: s presupunem c exist undeva un centru de emisie de radia ii electromagnetice care emite simultan mai multe valuri de radia ii suprapuse i neconfundate, vibra iile electromagnetice aflate n limitele unei anumite lungimi de und neputnd s se compun cu altele. Aceste radia ii electromagnetice aflate n superpozi ie sunt captate de o multitudine de antene parabolice i sunt transformate n sunet i lumin pe ecranele unor monitoare TV, aparatele putnd alege frecven a recep iei printr-un selector de programe. Centrul de emisie emite deci toate programele deodat, fiecare program avnd o anumit frecven bine definit, el3 4

Ibidem, XVII, p. 55. Ibidem, Anonimi XV, p. 54.

18

neputndu-se compune cu alte programe, interferen a fiind exclus. S presupunem acum c persoanele din fa a receptoarelor aleg o singur frecven i recep ioneaz cu toate unul i acelai program, ca i cum nu ar exista deloc alte canale, alte frecven e, insistnd c acela este singurul program existent, educndu-i i copiii n acest sens i fcnd din selectorul de canale un obiect de cult i venera ie de neatins de neschimbat din pozi ia odat fixat. Nu exist alte programe! Nu exist alte lumi! Nu exist via a de dincolo! toate acestea sunt prejudec i i blocaje de aceeai natur, motenite din tat-n fiu printr-o educa ie meticuloas, dar fals. Ar fi ndeajuns ca unul din fii s nu mai cread, sau s nu mai aud, sau s ntlneasc un maestru dezv tor care s l elibereze din prejudec ile care le-au retezat tuturor aripile. Ar mai trebui ca acest om s i nving teama de a atinge selectorul de canale i s apese efectiv pe buton. Creatorul emite deodat mai multe lumi, dar noi, pmntenii, avem un buton incorporat, un fel de selector al sensibilit ii, reglat astfel nct s recep ionm cu to ii aceeai lume, adic un singur pachet de vibra ii existen iale. Suntem cu to ii regla i n aa fel nct s primim doar liniile de univers ale acestei lumi aceasta n virtutea unei armonii prestabilite. Odat ce vom declana ns oprirea lumii, adic ncetarea prejudec ilor acestei lumi, sufletul i va deschide sensibilitatea cereasc, puterea de a se lsa afectat de una sau alta din celelalte lumi ale Creatorului. El poate fi chemat la aceasta, adic poate s fie acel om interior al credin ei care s simt voca ia desprinderii, dar poate s fie i un ales al Creatorului, un zburtor al lumilor gndului, un cltor pe aripile voin ei Dumnezeirii, un navetist ntre lumi i, de ce nu? un martor. * Pluralitatea Lumilor nu mai este pus la ndoial. Matematica i fizica spa iului multi-dimensional, teoria Marii Unificri a For elor, care vede for ele elementare ca pe nite rsuciri sau contorsiuni ale dimensiunilor spa iului, au ntrit credin a n lumea de dincolo, n Paradis i Infern, dar i n Universurile paralele ale realului, fie spirituale, fie materiale. Pentru orice om cu bun sim , i cu o minim pregtire matematic, aceste concep ii nu mai pot fi subiect de

19

ndoial. Ceea ce este uluitor nu st n complexitatea i pluralitatea Universurilor existen ei, ci n armonia intern! Pe lng toate aceste Universuri paralele ale realului, trebuie s mai remarcm faptul c fiece om are propriul lui univers imaginar. Fiecare om se afl n univers i i creeaz propriul lui univers, un univers al fantasticului, pe care mai devreme sau mai trziu va ncerca s i-l impun, sau, cel pu in s i-l fac cunoscut celorlal i. Fiecare din noi vrea s i mprteasc fantasmele, universul interior de lumin i umbr! C i dintre noi, creatorii de art, n-am ncercat s ne impunem cr ile, picturile i sculpturile, simfoniile, piesele de teatru, filmele sim ului interior, c i dintre noi n-am visat s intrm n aten ia celorlal i oameni, a ct mai multor oameni i, dac este posibil, n aten ia omenirii ntregi? Cum s i faci pe to i ceilal i s i triasc romanul fantezia i via a? Cum s-i apropii pe ceilal i de armonia ta interioar, cum si aduci n frumuse e, n adevr i n bine? Cum s faci ca armonia ta interioar s devin lege universal? E cu neputin ! Vai, este cu neputin ... nluntrul sferelor concentrice sau hipersferelor concentrice ale Universurilor paralele ale realului se afl o seam de sfere mai mici ale imaginarului fiecruia dintre noi care sunt vii i pulseaz, i care cresc: i fiecare din ele viseaz s se fac una cu Universul... Nu este deloc neobinuit ca n societatea vrjitorilor-amani de astzi, cum este aceea dinluntrul indienilor Yaqui din America Latin, s po i s ptrunzi aievea n interiorul proiec iei min ii unui maestru. O astfel de experien ne este istorisit de antropologul Carlos Castaneda cu mult arm literar: - ...Acesta este visul meu. Te afli n cea de a patra poart a visatului, visnd visul meu. Mi-a spus c arta ei consta n a fi capabil de a-i proiecta inten ia i c tot ce vedeam n jurul meu era rezultatul inten iei sale; nu existau i, totui, existau. (...) Mi-a povestit apoi c se trgea dintro breasl de vrjitori care tiau cum s se mite n cea de a doua aten ie prin proiectarea inten iei lor. Vrjitorii aceia practicau arta de a-i proiecta propriile gnduri n visat n scopul realizrii unei reproduceri fidele a oricrui obiect, structuri, punct de reper sau peisaj doreau.

20

Spunea c vrjitorii ncepeau prin a privi cu aten ie un obiect simplu, memornd toate detaliile acestuia. Apoi nchideau ochii i vizualizau obiectul, aducnd corecturi imaginii mentale prin confruntare cu obiectul real, pn cnd puteau s-l vad, cu ochii nchii, n toat complexitatea sa. Urmtorul stadiu n planul lor de pregtire era s viseze obiectul i s realizeze n vis din punctul de vedere al propriei lor percep ii materializarea total a acestuia. Ac iunea, spunea ea, se numete primul pas ctre percep ia total. Vrjitorii treceau apoi de la obiectele simple la lucruri din ce n ce mai complicate. elul final era ca to i mpreun s vizualizeze o lume total, iar apoi s viseze lumea respectiv, recrend astfel un trm absolut autentic unde puteau tri. - Atunci cnd un vrjitor din bresla mea devenea capabil s fac asta, a spus femeia n continuare, putea s atrag cu uurin pe oricine n inten ia sa, n visul su. Asta este ceea ce- i fac eu ie acum i ceea ce le-am fcut tuturor nagualilor din brana ta. Po i s fii convins de asta, a spus ea, chicotind, ca i cum n-a fi fost. Popula ii ntregi au disprut visnd n felul acesta. Acesta este temeiul pentru care am afirmat c aceast biseric i acest ora sunt una dintre tainele inten ionrii n cea de a doua aten ie. - Spui c popula ii ntregi au disprut n acest fel. Cum a fost posibil aa ceva? am ntrebat eu. - Au vizualizat i apoi au recreat n visat acelai tablou, a rspuns ea. Tu n-ai vizualizat niciodat nimic, aa c pentru tine este foarte periculos s intri n visul meu. M-a avertizat apoi c trecerea pragului celei de a patra por i i cltoria n locuri care exist numai n inten ia cuiva este un lucru riscant, ntruct fiecare element dintr-un astfel de vis este, n mod necesar, de esen strict personal.5 Un maestru cu puterea de a memora i vizualiza lucruri i fiin e poate s creeze un spa iu propriu doar prin proiec ia imaginarului min ii: ca i cum n Cartea Lumilor Creatorului ar exista i pagini albe, care-ar putea s fie scrise de oameni. Sub cupola unui astfel de spa iu deschis n neant vrjitorul poate s invite i alte persoane (cum este cazul descris mai sus), aceast lume proiectat de5

Carlos Castaneda, Arta visatului, RAO International Publishing Company, Bucureti 2000, p. 281-282.

21

mintea sa fiind absolut autentic! O atare ntreprindere este ns deosebit de riscant, aa cum mrturisesc marii maetri-amani de acum, chiar dac evit s aminteasc de tragedia Babilonului biblic, sau de sfritul civiliza iilor toltec, aztec i maya, ajunse la autodistrugere datorit propriilor amani-sacerdo i. Incursiunea n proiec ia mintal a altuia poate fi o experien plin de anxietate: n ora existau numai dou strzi, care se intersectau; pe fiecare din ele se aflau trei grupuri de case. Am mers pe ambele strzi, nu o dat, ci de patru ori. Priveam tot ce era n jur i ascultam cu aten ia visatului, ca s captez orice sunet. Dar se auzeau pu ine sunete numai ltratul unor cini undeva n deprtare i vorba optit a oamenilor pe lng care treceam. Ltratul cinilor mi-a strnit un alean netiut i profund. A trebuit s m opresc. Am ncercat s m linitesc, sprijinindu-m cu umrul de un zid. Contactul cu acesta a fost pentru mine surprinztor, nu pentru c peretele ar fi avut ceva neobinuit, ci pentru c lucrul de care m sprijineam era, ntr-adevr, un zid material, concret, la fel ca oricare alt zid pe care l atinsesem vreodat. L-am pipit cu mna mea liber. Mi-am trecut degetele pe suprafa a lui aspr. Era cu adevrat un zid! Concrete ea uluitoare a peretelui a pus imediat capt aleanului meu i mi-a resuscitat interesul de a observa tot ce m nconjura. Cutam, n special, caracteristici care puteau fi corelate cu oraul din zilele noastre. Dar, indiferent de aten ia ncordat cu care observam totul, nu am avut nici un succes. i n oraul acela era o pia , dar se afla n fa a bisericii, chiar n dreapta pridvorului. Mun ii din jurul oraului se distingeau clar n lumina lunii, fiind aproape recognoscibili. Am ncercat s m orientez observnd luna i stelele, ca i cum m-a fi aflat n realitatea consensual a vie ii de zi cu zi. Luna era n descretere, probabil la o zi dup ce fusese plin. Era sus, deasupra orizontului. Trebuie s fi fost ora opt sau nou seara. n dreapta lunii puteam vedea constela ia Orion; cele dou stele principale ale acesteia, Betelgeuse i Rigel, se aflau pe orizontal n linie cu luna. Am estimat c trebuia s fie nceputul lunii decembrie. n via a mea real era luna mai, iar n luna mai Orion nu este vizibil. M-am uitat fix la lun ct de mult am putut. Nu s-a

22

schimbat nimic. Era chiar luna, din cte mi ddeam seama. Neconcordan a dintre perioadele din an m-a nelinitit foarte tare.6 Oraul din vis, oraul n care intrase Carlos de mn cu vrjitoarea i care era numai o proiec ie a min ii ei, avea constela iile ntr-o configura ie diferit de realitate: era acea configura ie pe care o avuseser stelele i luna din oraul real atunci cnd au fost memorate de vrjitoare. Vrjitoarea memorase chiar oraul n care se aflase maestrul lui Carlos Don Juan Matus i biserica n care slujise ca paraclisier Sebastian alt maestru-vrjitor din vechime. Datorit acestui fapt, Carlos este capabil s compare cele dou orae: cel real, aflat acum n amintirea sa, i cel din proiec ia mintal de-acum, care fusese memorat n cele mai mici detalii dar ale altui timp. Pentru a-mi calma nelinitea, am nceput s privesc n jurul meu. Dac acesta era un vis aa cum credeam c este exista o cale prin care puteam dovedi sau infirma asta. Mi-am ndreptat degetul mic [metod tipic de concentrare a amanilor asupra energiei obiectelor, un fel de radiestezie!] ctre case, ctre biseric, ctre pavajul strzii, ctre oameni. Am artat totul cu degetul. Cuteztor, chiar am apucat cu mna vreo doi indivizi, pe care se pare c i-am speriat foarte tare. Le-am sim it masa fizic. Erau la fel de reali ca orice altceva ce consider eu c este real, cu excep ia faptului c nu generau energie. Nimic din acel ora nu genera energie. Totul prea real i normal, i totui, era doar un vis. M-am ntors ctre femeie, care se inea de bra ul meu, i am chestionat-o asupra acestui lucru. - Vism, a rostit ea cu vocea ei uor rguit i a chicotit. - Dar cum se poate ca oamenii i lucrurile din jurul nostru s fie att de reale, de tridimensionale? - Aceasta este taina inten ionrii n cea de a doua aten ie! a exclamat ea pe un ton reveren ios. Oamenii acetia sunt att de reali, nct chiar gndesc. Aceasta a fost lovitura de gra ie. Nu mai voiam s mai pun la ndoial nimic. Voiam s m lase total n voia acelui vis. O smucitur puternic a bra ului m-a readus la realitatea momentului. Ajunseserm n pia . Femeia se oprise i m trgea s m aez pe o banc. Am tiut c sunt n pericol atunci cnd, aezndu-m, nu am sim it banca sub mine. Am nceput s m rotesc. Dup cte mi6

Ibidem, p. 285-286.

23

ddeam seama, ntr-o micare ascendent. Am nregistrat, pentru un moment extrem de scurt, imaginea parcului ca i cnd l-a fi privit de undeva de sus. - Am ncurcat-o! Am urlat. Credeam c mor. Micarea de rotire ascendent s-a transformat ntr-o micare de nvrtejire descendent n ntuneric.7 Exist un joc cibernetic n care o fat de 17 ani, Heather, plecat la cumprturi, se trezete deodat ntr-o lume paralel, terifiant, n care va trebui s lupte din toate puterile pentru supravie uire. Silent Hill7 poate fi infernul din propriul ei incontient, infernul pe care l declaneaz incontientul n mod imprevizibil, adncul ei sau al strmoilor ei, sau, n sfrit, al altor inimi ptrunse de frustrare i suferin . Cert este c la baza tuturor acestor experien e (trite sau simulate) se afl frustrarea unor amani de demult care sau vzut prini n capcana altei dimensiuni a Universului. Heather descoper cu stupoare c pere ii mall-ului se preschimb devenind sngerii, luminile zilei se sting i simte c timpul Universului se ncetinete; aceiai pere i mai nainte colora i n culori vesele devin cenuii, plafonul pare a ninge o negur nfricoat, iar pardoseala este ptat de lupte i zvrcoliri ale unui trecut terifiant, care ascunde adevruri ngrozitoare, pe care nimeni, pentru nimic n lume, n-ar vrea s le tie, nici s le recunoasc. ntr-un sequel al creatorilor niponi de la Konami8, personajul principal, Henry Townsend trece i el printr-un portal ntr-o lume paralel, ntr-o capcan a spa iu-timpului Universului. Mai nainte ns, descoper c cineva i-a ferecat ua apartamentului pe dinuntru i acel cineva l previne s nu ncerce s desfac lan urile i s ias pentru c se va petrece ceva i mai ngrozitor dect ngrozitorul deacum. n spatele unei etajere el descoper un bilet scris pe hrtie nglbenit, n care se afl consemnat un avertisment al unui necunoscut privitor capcana infernal a lumii paralele n care se pregtete s intre, fr s fi voit, Henry. Din baie un coridor circular, asemeni tunelului de lumin care apare n momentul mor ii, i ndrum paii ctre lumea subteran a metroului. n Underground, pe7 7

Ibidem, p. 290-291. Silent Hill 3, Gen Action-Horror, Productor: Konami. 8 Silent Hill 4: The Room, Gen Action-Horror, Productor: Konami.

24

coridoarele pustii ale metroului, Henry se ntlnete cu o tnr i e ntrebat cum l cheam. El i spune numele: - Henry! apoi o ntreab la rndul lui: - Dar pe tine cum te cheam? la care tnra reac ioneaz uluit: - Cum, te afli n visul meu i nu tii cum m cheam? Adic: Eu sunt cea care te viseaz pe tine i te creez continuu n visul meu, eu sunt cea care i dau gndurile pe care le ai i gndirea, i printre ele nu i-am dat tocmai numele meu? E ca i cnd eu nsmi nu m-a mai cunoate, e ca i cum eu nsmi nu a mai ti cum m numesc. Sau: Nu cumva eti real? Tinerei i se face deodat ru, i vine s verse (ceea ce nici nu e de mirare, n asemenea circumstan e!), i intr ntr-o toalet din Subway. Tu, Henry, te repezi dup ea, s o aju i, s o supraveghezi, sau mcar s vezi cum se simte. Ea ns nu mai e acolo: a disprut. A disprut ntr-un spa iu minuscul, de dou-trei cmru e, ca i cum nici n-ar fi fost. Cine pe cine viseaz? Visele crui vrjitor ne creeaz scena de existen ? n capcana crei min i ne gsim? Cum a putea face s m trezesc? Sunt n vis, tiu c sunt ntr-un vis, vreau s m trezesc, i m trezesc n alt vis, nu n realitate: tiu c am trecut o poart a visatului, dar nu e destul. nc nu-i deajuns. 2. Mitul platonic al peterii: cei ce vd Rsritul Da, sunt un vistor, spune Oscar Wilde. Sunt un vistor. Deoarece vistor este cel care nu i poate gsi drumul dect pe lumina lunii i a crui pedeaps este aceea de a vedea zorii mai naintea tuturor celorlal i oameni9. Cel care, stnd n Noaptea acestei lumi, are puterea de a visa Rsritul, este ntotdeauna un nsingurat: pedeapsa lui este aceea de a nu fi n eles de oamenii timpului su dect dup ce via a sa pmnteasc s-a stins, cnd el s-a cufundat definitiv n Sfnta Lumin. Mitul platonic al peterii ilustreaz perfect condi ia vistorului: ...iat mai mul i oameni afla i ntr-o ncpere subpmntean, ca ntr-o peter, al crei drum de intrare d spre lumin, drum lung fa de lungimea ntregului peterii. n aceast ncpere ei se gsesc, nc din copilrie, cu picioarele i grumazurile legate, astfel nct trebuie s stea locului i s priveasc doar nainte,9

Oscar Wilde, Inten iuni, Editura Univers, Bucureti 1972, p. 201.

25

fr s poat s-i roteasc capetele din pricina legturilor. Lumina le vine de sus i de departe, de la un foc aprins napoia lor; iar ntre foc i oamenii lega i, este un drum aezat mai sus, de-a lungul cruia, iat, e zidit un mic perete, aa cum este paravanul scamatorilor, pus dinaintea celor ce privesc, deasupra cruia i arat scamatoriile... (...) de-a lungul acestui perete, nite oameni poart felurite obiecte care depesc n nl ime zidul, mai poart i statui de oameni, ca i alte fpturi de piatr sau lemn, lucrate n chipul cel mai divers. Iar dintre cei care le poart, unii, cum e i firesc, scot sunete, al ii pstreaz tcerea.10 Platon pune n acest mit problema adevrului, precum i problema sesizrii intuitive a adevrului lucrurilor: lumina care descoper temeiurile, temeliile lumii, trebuie s inunde spiritul. Facultatea viziunii contemplative ne este proprie, ns trebuie pus n valoare printr-o educa ie adecvat a spiritului. Trebuie s ai ochi pentru a vedea strlucirea adevrului fr s orbeti trebuie s ai ochii min ii deschii viziunii paradigmelor sau modelelor ideale ale lucrurilor aa cum trebuie s ai ochii sensibili adapta i vederii lucrurilor luminate de soare. Petera este lumea noastr sensibil. Prizonierii suntem noi, oamenii care se limiteaz la sim uri, fr a cunoate n elesul i sensul adevrat, adnc, al lucrurilor. Umbrele sunt lucrurile din lumea sensibil care par pentru cunotin a sensibil a fi realitatea nsi, nefiind ns dect reflexul stins, sau cel mult proiec ia realit ii adnci a fiin ei. Obiectele care se perind sunt esen ele sau paradigmele, ideile lucrurilor sensibile, iar cei ce le poart deasupra capului sunt manipulatorii de fantasme, creatorii de scenarii ale existen ei. Lumina zilei e adevrul ce lumineaz lucrurile fcndu-le inteligibile, iar soarele reprezint pentru Platon, conform acestui mit, Ideea suprem de Bine, Principiul armoniei Ideilor, din care decurg Ideile sau Universaliile i care le ntemeiaz totodat pe toate ntr-un sistem coerent. Prizonierii sunt sili i nc din copilrie s-i in capetele nemicate, astfel c ei nu vd dect umbrele pe care focul din fundal le proiecteaz pe peretele din fa a lor. Cei nscu i prizonieri iau10

Platon, Republica, 514a-515a, Opere, V, Editura tiin ific i Enciclopedic Bucureti 1986, Trad. de Andrei Cornea, p. 312-313.

26

umbrele drept realitatea nsi, confund aparen a cu adevrul, iar ecoul zidului face ca umbrele s apar ca fiind vorbitoare, nsufle ite! Dar, cine st s discearn visele focului? Dac unul din prizonieri s-ar pomeni dezlegat i silit s priveasc spre foc, ar resim i numai durere: durerea trupului dezmor it, atrofiat de nemicare, durerea strlucirii focului. Aceasta nseamn c, la nceput, libertatea e resim it dureros. Dac Eliberatorul, n cazul de fa Logosul nsui, i-ar arta prizonierului proaspt eliberat obiectele, acesta ar fi n ncurctur i ar putea socoti c umbrele pe care le vzuse mai nainte sunt mai adevrate dect cele artate acum. Dar dac Cineva l-ar smulge cu for a din locuin a aceasta [subpmntean], ducndu-l pe un sui greu i piepti, nedndu-i drumul pn ce nu l-ar fi tras la lumina soarelui, oare nu ar suferi i nu s-ar mnia c e tras? Iar cnd ar iei la soare, nu i s-ar umple ochii de strlucire, astfel nct nu ar putea vedea nimic din lucrurile socotite acum adevrate? Urcuul n peter ctre ieirea din lumea subpmntean este asceza efortul spiritual al desptimirii, avnd drept scop primordial sfin irea sim urilor, trezirea sensibilit ii noastre cereti, supranaturale! Trebuie silin i struin n drumul ctre lumin, altfel nu se poate. Trebuie s fii smuls cu for de sub stpnirea comod a ntunericului, trebuie un impuls ini ial. Covrirea luminii exterioare orbete ochii min ii; pn la acomodarea sensibilit ii cu cerescul, cu seraficul, e nevoie de timp. Lumina provoac ini ial senza ia de respingere, mnie i revolt. Este nevoie de obinuin : acomodarea treptat cu Adevrul adnc, fiin ial, trebuie s treac prin etapele contemplrii lucrurilor n lumina polarizat a Lunii, sub cerul senin al Nop ii, sub sclipirea plin de n eles a stelelor gnditoare, i abia dup aceasta se va putea bucura spiritul de plintatea Luminii. Prizonierul va ajunge n msur s contemple plinul Luminii, soarele nsui, aa cum e el, n locul lui propriu. Amintirea existen ei subpmntene, pe care a prsit-o, l face pe prizonierul eliberat s se socoteasc pe sine fericit i s-i comptimeasc fotii colegi de iluzie. Abilit ile prizonierilor n a observa succesiunea umbrelor, precum i regularitatea apari iei anumitor obiecte, spre a prezice care anume umbr va aprea n viitor, nu sunt admirate, nici invidiate de ctre spiritul eliberat: acesta

27

va prefera s fie cel din urm srac, dar liber n miezul luminii, dect s se mai ntoarc la starea dinti i s se fac prta la prerile celor nln ui i. i dac totui cel eliberat s-ar ntoarce n peter i s-ar aeza n scaunul lui de dinainte, s se ia la ntrecere cu vntorii de umbre, ar constata, i el i prizonierii, c i-a pierdut abilit ile: pn ce ochii lui s-ar adapta iari cu ntunericul, el ar fi luat n rs de prizonierii comozi i batjocorit c s-a ntors din Lumin cu vederea corupt. Acetia ar conchide c orice efort de a prsi petera e inutil, i s-ar complace n continuare n experien a amgirii de sine. Dac cel eliberat, eroul civilizator, ar ncerca s-i dezlege cu for a pe prizonieri i s-i constrng n continuare s se ndrepte ctre Lumin, e sigur c acetia, dac ar avea puterea, l-ar ucide: cei afla i n ntunericul cldu al amgirii l-ar martiriza instantaneu pe prooroc i ar blestema Sfnta Lumin! Exist dou feluri de orbire temporar: una ce se datoreaz trecerii de la lumin la ntuneric, i una pe care o triesc cei ce vin de la ntuneric la lumin. Vistorii, cei ce au avut cutezan a de a visa Rsritul de Sus i de a se ndrepta ctre El, cei ce pesc ntre lumi, trec vrnd-nevrnd, de fiecare dat, prin acest proces de acomodare, fapt pentru care denigratorii lor spun c drumul nu merit s fie parcurs nicidecum. Acetia confund cele dou feluri de corup ie temporar a vederii, cutndu-i argumente pentru imobilitatea proprie. Platon descrie cinematograful antic: mai bine zis, el alctuiete descrierea perfect a teatrului de umbre pe care-l considerm realitate palpabil. Nscu i n lan urile motenirii genetice, nu putem s ne ndreptm privirea ctre lumina supranatural de dinafara peterii lumii, i nici nu putem gndi lumina, deoarece realitatea ne este inaccesibil. De aceea, ca i prizonierii acestui mit, lum umbrele drept realitate i visul ambi iilor noastre drept existen , i de aceea moartea, adic intrarea n Sfnta Lumin, e pentru cei mai mul i o surpriz neateptat; eliberarea e o povar; cel ce primete aripi e la nceput stingher i neajutorat, extrem de vulnerabil i de sensibil la orice durere. Platon pune pentru prima oar problema existen ei unei lumi fundamental diferite de existen a sensibil: e lumea paradigmelor dumnezeieti, Universul structural al Ideilor. Lumea esen elor nu

28

poate fi vzut de ochii spirituali ai gndirii dect printr-o atitudine psihologic anumit i printr-un efort sus inut de ascez. Aa cum ochiul trupului nu poate fi ndreptat ctre lumina sensibil dect mpreun cu tot trupul, tot astfel, ochii spirituali ai min ii nu se pot ndrepta ctre lumina supranatural dect mpreun cu tot sufletul. Ceea ce-nseamn c sufletul nsui trebuie orientat ctre lumina inteligibil, iar aceast reorientare, precum i ateptarea psihologic a minunii vedeniei supranaturale, care va surveni dup prima orbire, este numit de Platon paideia i reprezint modelarea spiritual interioar. Reorientarea omului interior, remodelarea esen ei nsi a min ii, este de fapt educa ia spiritual prin Universalii, educa ia prin imagini n scopul vederii strlucirii Ideilor platonice. Marele filosof Martin Heidegger spune n acest sens c de cuvntul se apropie, chiar dac niciodat pe deplin, cuvntul german Bildung. Trebuie, firete, s restituim acestui cuvnt for a sa denotativ originar i s uitm rstlmcirea creia i-a czut el prad n ultima parte a secolului al XIX-lea. Bildung nseamn dou lucruri: pe de o parte formare, n sensul de modelare care desfoar. Aceast , ns, (modeleaz) totodat pornind de la o raportare anticipatoare la o viziune dttoare de msur care, de aceea, se cheam imagine-model (Vor-bild). Bildung este modelare i ndrumare prin intermediul unei imagini. (...) For a de simbolizare a mitului peterii se concentreaz n inten ia de a face vizibil i cognoscibil prin mijloacele intuitive ale istoriei povestite esen a acelei . Platon vrea s resping totodat gndul c n esen a ei nseamn s torni simple cunotin e n sufletul nepregtit, ca ntr-un vas gol pe care-l avem la ndemn din ntmplare. Dimpotriv, adevrata formare cuprinde i transform sufletul nsui, n ntregul lui, strmutnd mai nti omul n locul esen ei sale i lsndu-l s se adapteze la acesta.11 Universul paralel al Ideilor platoniciene este absolut diferit de Universurile sensibile ale umbrei: el este Universul esen elor, Universul structurilor fundamentale, i de aceea accesul n acest Eden al Ideilor pretinde strmutarea omului n locul esen ei sale;11

Martin Heidegger, Doctrina lui Platon despre adevr, Repere pe drumul gndirii, Editura Politic, Bucureti 1988, p. 182-183.

29

pretinde transmuta ia i transfigurarea spiritual a omului, pn la atingerea locului propriei sale esen e. este strlucirea pur, n sensul expresiei . nu face s un Altceva (aflat n spatele ei), ci ea nsi este acel ceva care emite strlucirea i pentru care important nu este dect aceast strlucire n sine. [platonician] este ceea ce eman strlucire. Esen a Ideii rezid n putin a de a emana strlucire, n putin a de a face vizibil. Ea mplinete ajungerea-la-prezen , i anume ajungerea-la-prezen a ce anume este, n fiecare caz n parte, o fiin are.12 Ideile strlucesc. Prin Idei, care sunt modelele universale ale tuturor lucrurilor, suntem prezen i nluntrul Fiin ei i i sim im prezen a, chiar dac Fiin a n Sine ne este inaccesibil. Fiin a nsi este de neatins i de neconceput, i cu toate acestea ea este prezent aici i acum, veghiindu-ne permanent mplinirea, elanurile i nemplinirile. Desprinderea de lumea sensibil a iluziilor, de Universul umbrelor fie c acestea sunt configurate de lux, de comoditate i lene, de plcerea gustului sau de plcerea erotic, de ispita irezistibil a bog iei i a dispre ului celuilalt, fie de oricare alt patim sinuciga a egoismului i a trufiei nu se poate realiza dect printrun act eroic. Iar acest act eroic ce va trebui sus inut cu riscuri extreme, cu sudoare i snge ncepe de obicei printr-o alegere simbolic. Ce alegi: pastila roie sau pastila albastr? l ntreab Morpheus pe Neo eroul filmului Matrix. Neo, protagonistul filmului13, este un hacker care descoper c via a pmnteasc nu este dect proiec ia virtual a unei Inteligen e cibernetice superioare al crei scop este acela al cultivrii i extragerii esen ei vitale a oamenilor. Oamenii triesc n realitate n recluziune, fiecare stnd ntr-un fel de cocon, Inteligen a cibernetic proiectndu-le vise i extrgndu-le energia psihic. To i oamenii particip fr s-i dea seama la unul i acelai vis la un scenariu proiectat de aceast Inteligen cibernetic interesat exclusiv n extragerea energiei lor vitale. Ea genereaz un12 13

Ibidem, p. 190. Filmul Matrix produs n anul 1999 de fra ii Andy i Larry Wachowski, avndu-l ca actor principal pe Keanu Reeves.

30

fel de Internet holografic, un cyber-spa iu tridimensional, n care oamenii particip incontient la scenariile ei prestabilite. Matricea corespunde ecranului de umbre al peterii lui Platon, iar oamenii sunt prizonierii iluziilor din holospa iu. Unii oameni, eroii civilizatori, aleii, au reuit s se sustrag iluziei generalizate i lupt acum pentru eliberarea ntregii omeniri de sub imperiul deliciilor amgitoare. n mitologia greac, Morpheus era zeul visului, unul din cei 1000 de fii ai zeului Hypnos al somnului. Hypnos era stpnitorul somnului cu vise, al somnului fr vise, al transei extatice, i era, prin excelen , maestrul hipnozei i cluzitorul strilor hipnagogice vzute sau nevzute. Morpheus era inspiratorul sau transmi torul viselor trimise oamenilor de duhuri sau entit i superioare, purtndui schimba forma proprie, adic putndu-se metamorfoza14, i putnd metamorfoza i sufletele cltorilor prin vis, putnd conferi acestora identitatea dorit, identitatea care mngie i alin. Morfina nainte de-a fi numele unui drog era numele alinrii dinluntrul visrii. Aici i po i lua orice chip, orice identitate doreti! Aici, n spa iul pur al virtualit ii, n visul de-a fi, po i fi oricine vrei tu! aceasta este chemarea i seduc ia lui Morpheus, fie din vis, fie din cyber-spa iul Internetului. Neo este ajutat de Morpheus de acest personaj tutelar al trecerii dintre lumi, precum i de Trinity, o fptur feminin ce pare un nger al Trinit ii divine supreme, dar care poate fi i ipostaza ntrupat a Cugetrii care, conform gnosticilor din vechime, era Zeitatea suprem a ierarhiei eonilor, Aceeai care i-ar fi produs pe ngeri, pe arhangheli, precum i pe Demiurg, sau pe Dumnezeul iudeilor. Conform gnosticilor acestora, Legea lui Moise era opera spiritelor inferioare, adevrata Lege fiind aceea a cunoaterii aduse oamenilor de Cugetarea nsi, care s-ar ntrupat de-a lungul istoriei ntr-o serie de femei celebre. Neo cltorete cu nava Sion cetatea zburtoare, un fel de navet spa ial platonician, capabil s confere spiritelor aleilor un vl intermediar ntre sufletul pur i lumea impur a trupurilor. Marsilio Ficino (1433-1499) descrie procesul de ntrupare14 Victor Kernbach, Dic ionar de mitologie general, Editura tiin ific i Enciclopedic, Bucureti 1989, p. 407.

31

i dezntrupare a spiritului n termenii navetei spa iale platoniciene: Sufletele pogoar n trupurile din Calea Lactee prin constela ia Cancerului, nfurndu-se ntr-un vl ceresc i luminos, pe care i-l pun ca s se nchid n corpurile terestre. Cci ordinea naturii cere ca sufletul, care este foarte pur, s se uneasc cu corpul, care este foarte impur, numai prin mijlocirea unui vl pur care, fiind mai pu in pur dect sufletul i mai pur dect corpul, este considerat de platonicieni ca un mijloc foarte comod de unire a sufletului cu trupul pmntesc. Datorit acestei coborri, sufletele i trupurile planetelor confirm i ntresc, n sufletele i, respectiv, n trupurile noastre, cele apte daruri originare oferite nou de Dumnezeu.15 naintea lui Marsilio Ficino, un platonician celebru al veacului al IV-lea, Ambrosius Theodosius Macrobius, a scris ntr-un Comentariu la Visul lui Scipio apar innd lui Cicero c sufletul pur i gsete un vehicul sau un fel de navet spa ial prin care s cltoreasc nluntrul lumii sensibile: Dup ce a nceput micarea descendent, de la intersec ia Zodiacului cu Calea Lactee ctre sferele succesive aflate dedesubt, sufletul, trecnd prin acestea, nu numai c... se nvluie n fiecare sfer, asemnndu-se unui corp luminos, ci dobndete, de asemenea, fiecare dintre atributele pe care le va exercita ulterior, dup cum urmeaz: n sfera lui Saturn ob ine ra iunea i inteligen a, numite logistikon i theoretikon; n sfera lui Jupiter, facultatea de a ac iona, numit praktikon; n sfera lui Marte, spiritul cuteztor sau thymikon; n sfera Soarelui, percep ia senzorial i imagina ia, aisthetikon i phantastikon; n sfera lui Venus, impulsul pasiunii, epithymetikon; n sfera lui Mercur, facultatea de a vorbi i de a interpreta, hermeneutikon; n sfera Lunii, facultatea de a nsmn a i de a face s creasc corpurile, phytikon.16 n filmul Matrix Sionul ca nav spa ial a sufletelor pure este acel nveli al sufletului care confer abilit ile gndirii logice, contempla iei, ac iunii nluntrul spa iului cibernetic, cutezan ei nfruntrii agen ilor Smith genera i n serie de Inteligen a cibernetic superioar, percep iei senzoriale din spa iul virtual, precum i15

Marsilio Ficino, De Amore 6, 4, apud. Ioan Petru Culianu, Cltorii n lumea de dincolo, Editura Polirom, Iai 2002, p. 270-271. 16 Macrobius, Comentariu la Visul lui Scipio, I, 12, 13-14, cf. Ioan Petru Culianu, op. cit., p. 247.

32

discernmntului fantasmelor, pasiunii i iubirii de oameni, aa cum sunt acetia, nln ui i i ignoran i, interpretarea semnelor fpturilor, tuturor apari iilor n genere, precum i al vestigiilor lumii virtuale, cu zone ostile i zone de tihn, i fecundit ii i creativit ii, puterii de a propune o nou lume. Nava poart numele Sionului idealului Israelului deoarece aceast capodoper cinematografic gnostic a fra ilor Wachowski este conceput de ctre ini ia i ai misticii iudaice, n centrul creia se afl Ierusalimul ceresc. Tenta gnostic uneori de nuan hasidic este dat de personajele ce cltoresc liber ntre lumi, cum sunt aleii Neo, Morpheus, Trinity, Niobe, Ghost, sau Jason eful Sionului, precum i al ii, cum ar fi Programatorul de lumi, sau ini iatorul Oracolului att n ceea ce privete profe iile, anticipa ia a ceea ce va surveni n scenariu, a ceea ce se va repeta, iari i iari17, ct i n ceea ce privete ritualul misterelor n sine. Jocul computerizat Enter the Matrix18 te pune n postura lui Ghost sau a lui Niobe fosta iubire a lui Morpheus, n prezent logodit cu Jason, conductorul Sionului. Jocul a dezamgit, fiind o simpl lupt pentru supravie uire n confruntarea cu Matricea n care sunt intuite contiin ele oamenilor. n jocul Path of Neo19 eti ns n postura Alesului (The One), care i dobndete abilit ile magice din contiin a c existen a pmnteasc e o iluzie generat de un Computer Inteligent, ceea ce nseamn c i legile pmnteti sunt iluzorii, deci pot fi depite. Pe msur ce avanseaz n joc, Neo i dezvolt aptitudinile de combat i magie, reuind s devin tot mai pu in afectat de scenariile Inteligen ei cibernetice cu care se confrunt. Spre exemplu [de upgrade], exist un , care i permite s vezi n form pur (adic sub forma ei de cod), s vezi inamici ascuni sau ui secrete i alte chestii de acest gen. Totodat, Neo se poate folosi de telechinezie i poate muta obiectele prin camer sau poate opri i redirec iona gloan ele ce-i sunt adresate. Toate aceste lucruri se pot realiza n17

Conform filmelor Matrix Reloaded (2002) i Matrix Revolutions (2003), care sunt n definitiv sequel-uri comerciale palide ale capodoperei din 1999. 18 Gen: First Person Shooter, produs de Shiny n anul 2003. 19 Gen: FPS, produs de Shiny n 2007.

33

modul bullet-time (de genul celui folosit n seria Max Payne). Deci prin simpla atingere a unui buton (taste), totul n jurul tu se va ncetini i- i vei efectua atacurile mult mai uor.20 Apar innd altui Univers, te po i astfel bucura de timpul acestuia, de secven ele sale logice, mai ales dac timpii de ac iune i convin. Acel praktikon al sferei lui Jupiter conform navetei spa iale platoniciene poate fi astfel rencrcat (reloaded) nct s genereze puteri supranaturale. Creatorii filmului au fcut ns un mare efort n ncercarea de a modela micarea lui Neo: tim cu to ii c cel mai utilizat efect n Matrix a fost cel denumit . Nu mul i cunosc ns c pentru o singur scen de 20 de secunde ce utilizeaz acest efect este nevoie de un ansamblu complex de camere video, meticulos aliniate. Simpla plnuire a unei asemenea scene dura aproximativ o lun de zile. ntr-una din scene, Neo urma s se lupte cu cel pu in 100 de agen i Smith, ntr-o confruntare Kung-fu orchestrat de coregraful maestru n arte mar iale Yuen-Ping. Pentru a putea dezvolta tehnologia necesar crerii acestor efecte, Eon i Warner Bros au lansat ESC, un imens atelier de efecte speciale amplasat ntr-o fost baz a marinei americane din San Francisco.21 mi imaginez ct efort va cere modelarea unei asemenea secven e n viitor, n cinematografia holografic, n aa fel ca iluzia (nu plat, ci tridimensional, agresiv) s fie perfect! Dincolo de scenografia i decorurile superbe ale filmului Matrix, nu pot s nu m gndesc cu amrciune c Neo nu ajunge niciodat la contempla ia platonician a Ideilor. El doar se elibereaz din iluzia umbrelor atotstpnitoare proiectate de Inteligen a cibernetic i protejate de agen ii ei. Pentru el ns, Ideile nu strlucesc: code vision mode nu este dect o scurt privire cu coada ochiului la flcrile focului palid din fundal. Nimeni nu iese din peter. Nici chiar aleii. Filmul lui Alex Proyas Dark City (1997) se bazeaz pe aceeai iluzie a peterii lui Platon i descrie un ora artificial, suspendat n imensitatea cosmosului de ctre o civiliza ie inteligentVlad Leonard (DVL), Matrix, Path of Neo, Ce alegi: Pilula albastr, pilula roie, sau pilula de a doua zi?, Revista Games Arena nr.2/februarie 2006, p. 48. 21 Ibidem, p. 49.20

34

necunoscut. Locuitorii oraului nu sunt contien i de faptul c sunt prizonierii acestor fiin e necunoscute, i nici de faptul c ntreaga lor citadel e doar o proiec ie a min ii acestora. La miezul nop ii, nceteaz practic orice activitate, i oamenii se cufund cu to ii ntrun fel de moarte: un somn care egaleaz moartea deoarece li se terge complet memoria, n locul memoriei din ziua trecut fiind implantat o alta, necesar celei de-a doua zi. Aceti aliens preschimb configura ia strzilor i cilor de comunica ie, arhitectura cldirilor i parcurilor, precum i rolul lor func ional, avnd grij s insufle oamenilor amintiri corespunztoare acestor noi configura ii. Amintirile virtuale, amintirile unor lucruri, fiin e i ntmplri care nu existaser niciodat, sunt administrate de ctre aliens prin intermediul unor droguri puternice memory cocktails. Inteligen ele extraterestre sunt ajutate n administrarea drogurilor memoriei de ctre un om doctorul Schreber (interpretat de actorul Kiefer Sutherland), care devine pentru protagonistul filmului John Murdoch (interpretat de Rufus Sewell) un fel de Morpheus: el omite s i injecteze lui Murdoch drogul noii memorii, astfel nct acesta se trezete n noapte n fa a marelui, crudului adevr. John Murdoch pornete pe un drum ini iatic pentru a descoperi un loc al nostalgiei sale: Shell Beach plaja copilriei sale fericite. El rmne ocat atunci cnd i d seama c amintirea aceasta care-i trezise attea nostalgii este doar un implant, doar o proiec ie imaginar strin, o fantasm lipsit de consisten . El va trece dincolo de ultimul zid al oraului pentru a descoperi uluit c n afara acestuia nu exist dect abisul nemrginit al vidului cosmic22. Cu ajutorul doctorului Schreber, John Murdoch reuete n cele din urm s i determine pe strini (aliens) s renun e la experimentul asupra oamenilor i s prseasc oraul suspendat n vidul spa iului cosmic. El va reui s descopere aparatul cinematic al oraului, prin care necunoscu ii i modificau n fiecare noapte configura ia, i s preia controlul acestuia, astfel nct s creeze o nou configura ie de data aceasta conform nostalgiei sale amintirii acelei plaje (Shell Beach) care n realitate n-a existat niciodat. Murdoch va genera cu ajutorul aparatului cinematic o mare22 Gerard Loughlin, Seeing in the Dark: Platos Cinema and Christs Cave, Studies in Christian Ethics, nr.1, 13/2000, p. 44.

35

ce va nconjura ntreg oraul, avnd grij s simuleze i ridicarea de dup orizont a soarelui ntr-o lume n care pn atunci fusese numai noapte. John Murdoch reprezint idealul oricrui creator de jocuri computerizate: el este demiurgul ciber-spa iului i totodat spiritul tutelar al amanilor lumilor virtuale ale Internetului. Fiindc aa cum televiziunea i cinematografia au ncercat s alctuiasc replici i modele populare care s corespund abilit ilor mistice ale unei elite clarviziune, vedere profetic, vedenie dumnezeiasc, suprasensibilitate... tot astfel computerul i Internetul, iar n viitor Internetul holografic, ncearc s confere publicului larg abilit ile magice caracteristice amanismului: cltoria ntre lumi, zborul sufletului pe aripile inten iei, biloca ia, construirea n cea de a patra treapt a visrii, prin proiec ii mintale, a unui miniunivers paralel, .a.m.d. . 3. Despre mitul kantian al Intelectului Arhetip i problema crerii unei contiin e virtuale Exist dup expresia marelui scriitor vizionar Jorge Luis Borges o carte perfect: romanul Inven ia lui Morel, apar innd scriitorului argentinian Adolfo Bioy Casares. Nu tiu dac aceast carte a fost pn acuma ecranizat, ns ea este deosebit de important deoarece, scris n 1940, ea prefigureaz Sistemul Holografiei Cinematice, anticipeaz consecin ele acestei tehnici i, ntr-un anumit sens, dezvluie chiar anxiet ile naviga iei nluntrul Internetului holografic. Eroul romanului este un necunoscut care i caut refugiul pe o insul prsit, despre care se crede c ar fi bntuit de o molim ucigtoare. Eroul i asum riscul de a debarca pe aceast insul deoarece este urmrit pentru un delict care, n cazul zbovirii lui nluntrul civiliza iei, i-ar aduce oricum moartea. Pe insul nu se afl dect debarcaderul, un presupus muzeu care ar fi putut fi la fel de bine un sanatoriu sau un hotel i un bazin de not cu ap murdar, plin de viet i respingtoare. Insula, care va fi scena unui miracol

36

ostil23, este aezat nu n mare, ci direct n legend, printr-un artificiu literar al autorului: Cred c aceast insul se numete Vilings i c apar ine arhipelagului Ellice, spune el prin protagonistul romanului su, pentru ca acelai autor, printr-o not semnat pare-se de ctre editor, dar care n realitate i apar ine, s conteste prima opinie: M ndoiesc. Vorbete de o colin i de diferi i arbori. Insulele Ellice, sau , sunt joase i nu au al i copaci dect cocotieri nrdcina i n praful coralului24. n alt parte, autorul afirm prin intermediul eroului su c insulele Ellice ar fi instabile, c ele apar i dispar, ceea ce ne face s ne ducem cu gndul la destinul Atlantidei: ...n ce privete marea, trebuie s spun c la fiecare dintre mareele mari m-am temut de naufragiul total al insulei; ntr-o cafenea de pescari din Rabaul, am auzit c insulele Ellice sau ale lagunelor sunt instabile, unele dispar i apar altele25. Pe aceast insul, care exist i nu exist, apar la un moment dat nite intrui zgomotoi, care danseaz, petrec i discut despre nemurire pe fondul acelorai melodii Valencia i Tea for two reluate la nesfrit de ctre un fonograf nevzut. Gesturile, cuvintele, seratele se desfoar conform unui ritual necunoscut care se reia obsedant n conformitate cu un scenariu fix. Eroul nostru va constata cu surprindere c intruii nu sunt dect nite fantasme proiectate la nesfrit de un aparat de proiec ii miraculos, care e declanat de micarea discontinu a mareelor, i care depinde nemijlocit de fazele lunii. Se reia la nesfrit una i aceeai sptmn sptmna etern a unei nregistrri imemoriale. Eroul nostru asist cu mare aten ie la discu iile intruilor i constat c ntreaga insul a fost cumprat i utilat de un inventator Morel pentru a ispiti nemurirea: aparatele lui de recep ie senzorial, de nregistrare i proiec ie sunt totale: sunt capabile s reproduc parfumurile i mirosul nsui, consisten a materiei i sim ul tactil, dulcele-amar mpreun cu gustul nsui, sunetele, muzica sau susurul cuvintelor i auzul nsui, precum i imaginile mpreun cu vederea i contempla ia. Morel, conform propriilor sale mrturisiri,23

Adolfo Bioy Casares, Inven ia lui Morel, Editura Humanitas, Bucureti 2003, p. 14. 24 Ibidem, p. 18. 25 Ibidem, p. 112.

37

pornise de la premisa c percep ia total sensibilitatea desvrit va antrena cu sine n mod nemijlocit gndirea i procesele cognitive ale sufletelor nregistrate, astfel nct spectrele nsele s gndeasc, s cunoasc, s fie contiente de noua condi ie desigur, toate acestea n limitele amintirilor restrnse la perioada unei singure sptmni, aceea a nregistrrii: Eram sigur [la nceput] c simulacrele mele de personaje vor fi lipsite de contiin de sine (ca personajele unui film cinematografic). Am avut ns o surpriz: dup mult munc, asamblnd armonios acele date, m-am ntlnit cu persoane reconstituite care, dac deconectam aparatul proiector, dispreau, trind numai momentele nregistrate, relund i repetnd nencetat scenele ca i cum ar fi fcut parte dintr-un disc sau dintr-un film perpetuu; nimeni, ns, nu le putea deosebi de persoanele vii, ele circulnd ca n alt lume ce se ciocnete accidental de lumea noastr. Dac acordm persoanelor din jurul nostru contiin i tot ceea ce ne deosebete de obiecte, nu exist nici un argument valabil pentru a refuza contiin persoanelor create de aparatele mele. Odat asamblate sim urile, apare sufletul. Trebuia s ne ateptm. Madeleine era prezent pentru vz, Madeleine era prezent pentru auz, pentru gust, pentru miros, pentru pipit, n sfrit era n ntregime Madeleine26. Desigur c Morel d dovad de o oarecare naivitate: sensibilitatea invocat de el, chiar total, nu este dect un vehicul al sufletului, i nicidecum sufletul nsui (aa cum am vzut n cazul navetei spa iale platoniciene): aisthetikon i phantastikon, percep ia senzorial i imagina ia nu sunt dect vluri ale sufletului, care nu pot s-l recompun din ele nsele. Sufletul pur le este preexistent. Eroul romanului este contient de acest lucru, fapt pentru care se gndete la perfec ionarea inven iei lui Morel: un aparat care s capteze undele existen iale ale celor mor i i care s fie capabil s le recompun prezen a27. Acest demers pornete ns de la nregistrarea undelor inefabile ale sufletelor celor mor i, n care sunt con inute vibra iile gndirii i contiin ei, i nu doar vlurile inconsistente ale percep iei. Recompunerea prezen ei mor ilor ar consta atunci n vizualizarea spectrelor celor deja prezen i, dar nc insesizabili.26 27

Ibidem, p. 98. Ibidem, p. 108.

38

Oricum, nu trebuie s l dispre uim pe Morel: ntr-un fel, fiecare din noi procedm aproape identic atunci cnd ne transferm contiin a i identitatea, aten ia, asupra unui avatar simulat pe calculator, avatar inerent limitat de tehnologia (nc) deficitar! nc n-am reflectat destul asupra faptului (necru tor) c transferul sim urilor noastre, gndirii i aten iei, n lumea virtual a avatarului ne diminueaz (pn aproape de anulare) prezen a n lumea aceasta, i ne restrnge capacit ile sufleteti (n principiu nemrginite) la cele ce se acomodeaz algoritmilor cibernetici. Nemurirea virtual e limitat drastic. Problema eroului lui Casares este aceea c pn s-i dea seama de existen a inven iei lui Morel, de mecanismul de percep ie i de nregistrare a datelor, de particularit ile proiec iei fantasmelor sufletelor, dar i de consecin ele fatale ale nregistrrii acestora, constat c s-a ndrgostit iremediabil de una din apari iile de pe insul. Faustina, femeia misterioas care contempl n fiecare sear marea, i care, atunci cnd l privete pare c privete prin el, n nemrginit, ajunge obsesia, sursa durerii i bucuriei sale. Plnsul i sinuciderea sunt voca ia mea28, i spune el, cnd i d seama c Faustina nu e dect o fantasm proiectat de aparatul miraculos al lui Morel. Mai mult, el realizeaz c actul nregistrrii a ucis lent, asemenea unei molime, pe to i prietenii lui Morel, inclusiv pe Faustina, care nu mai apar ine realit ii noastre: sufletul ei a trecut, asemeni tuturor celorlalte, n fantasm, iar persoana ei nsi s-a stins ncet i-n cele din urm a murit. O supersti ie ridicol a unui trib cu prejudec i i cutume vechi se pare c s-a transformat ntr-o fioroas, necru toare realitate: Din ntmplare mi-am adus aminte c groaza pe care o au anumite popoare fa de reprezentarea prin imagini are la origine credin a c sufletul persoanei trece n imagine, iar persoana moare. (...) n afar de asta, ipoteza c imaginile au suflet pare s porneasc de la premisa c, atunci cnd sunt nregistra i de aparate, emi torii i pierd propriul suflet29. Plnsul i sinuciderea sunt voca ia mea, spune eroul romanului mai nainte de-a face gestul disperat de-a se nregistra el nsui i de a se dematerializa treptat, pentru a se altura fantasmei28 29

Ibidem, p. 133. Ibidem, p. 130-131.

39

adorate a Faustinei n eternitatea impasibil a uneia i aceleiai sptmni reluate la infinit. Adevratul avantaj al solu iei mele este acela de-a converti moartea n condi ia i garan ia eternei contemplri a Faustinei. (...) Am schimbat discurile; mainile vor proiecta venic noua sptmn [cea n care, alturi de to i ceilal i, s-a insinuat el!]. (...) mi vd nc imaginea alturi de cea a Faustinei. Uit c imaginea mea este o intrus; un spectator neprevenit ar putea s le cread dependente i ndrgostite. Aceast prere se datoreaz poate slbiciunii ochilor mei. Oricum, mor consolat c rezultatul este att de satisfctor. Sufletul meu n-a trecut nc n imagine; dac ar fi trecut, a fi murit, a fi ncetat s-o vd (poate) pe Faustine, pentru a fi cu ea ntr-o viziune pe care nimeni n-o va mai relua. Celui care, bazndu-se pe acest raport, va inventa un aparat capabil s uneasc prezen ele dezagregate i voi face o rugminte: s ne caute pe Faustine i pe mine, s m fac s intru n cerul contiin ei Faustinei. Va fi un act pios.30 Romanul se ncheie cu aceste cuvinte ce reprezint o mrturie de credin i un adevrat testament. Eroul nostru devine, aa cum spunea Paul Valery, o fiin pur teoretic, un intelect totalitar, ce invadeaz toate planurile propriului suflet, i care conduce n cele din urm la o existen [absolut] simbolic. Gestul lui tragic are ceva din mre ia eroilor antici; rigoarea i obstina ia cu care l pune n aplicare, n condi iile n care e contient c nemurirea vizat este limitat, nesigur, c este n definitiv numai gndit, ne sporesc melancolia, regretul i admira ia. i oare c i dintre noi, urmrind un ideal inaccesibil al frumuse ii, aa ca acesta, nu uitm s ne mai trim propria via ? C i dintre noi nu renun m deliberat la via a acestei lumi, doar pentru a contempla, fie i numai n gnd, fr nici cea mai mic urm de reciprocitate, idealul de frumuse e pe care l-am ntlnit? Se poate ns ca eroul lui Casares s-i fi ntlnit idealul chiar i aa, chiar i-n aceast nemurire par ial: nu tim i n-avem de unde s tim. Poate c atunci cnd via a, iubirea i sufletul lui au trecut n fantasm, amintirile unei singure sptmni au putut s deschid singure cerul contiin ei Faustinei i s hrneasc eternitatea.30

Ibidem, p. 139, 140, 143.

40

* S ne reamintim acum cuvintele femeii care l-a invitat pe antropologul Carlos Castaneda n proiec ia ei fantastic, n acel spa iu pe care mintea ei l-a deschis n neant, ntr-o dimensiune special, i pe care l-a populat cu fpturi gnditoare: Aceti oameni sunt att de reali nct chiar gndesc. Afirma ia ei a fost de nesuportat pentru Carlos, cruia i s-a fcut ru i a ieit spontan din spa iul perfect al imagina iei celei de-a patra por i a visrii. Dac a fi fost eu n locul lui, dac a fi avut ansa s o in de mn pe aceast femeie i s m plimb prin lumea obiectivat a fantasmelor ei, sunt sigur c fraza ei m-ar fi entuziasmat n prima clip, dar n cea de a doua instan nu m-a mai fi mul umit cu att. A fi ntrebat-o atunci: Dar aceti oameni sunt ei att de reali nct s aib contiin de sine? Filmul Solaris, n regia lui Andrei Tarkovski31, reprezint mai mult dect o simpl ecranizare a romanului omonim al lui Stanislas Lem: el pune sfietoarea problem a contiin ei unei fiin e de acest gen. El este un poem al cunoaterii prin tiin , axat pe ntrebarea dramatic dac trecutul, contiin a, iubirea pentru om a savantului sunt sau nu integrabile, indispensabile operei sale n plin cosmos, printre aparate abstracte i peisaje halucinante, Tarkovski recupereaz tria i slbiciunea zbaterii umane32. Planeta Solaris este acoperit de un ocean ra ional ce are capacitatea de a ntruchipa gndurile cosmonau ilor trimii s-l cerceteze. Experien ele cu raze X de mare intensitate ndreptate ctre Oceanul gnditor al planetei Solaris au generat reac ia materializrii gndurilor celor mai adnci ale cosmonau ilor; n acest sens, Oceanul i-a pus fa n fa cu ceea ce aveau ei mai de pre n strfundurile incontientului. Oamenii sunt confrunta i cu propriul lor tezaur subcontient; ei trebuie s se confrunte cu propriile lor resentimente i dezamgiri, cu idealuri, temeri sau iubiri demult uitate. Filmul reprezint o foarte grav medita ie despre destinul eshatologic al umanit ii, despre supravie uirea prin iubire: Poate, efectiv, misiunea lui Kelvin pe Solaris nu are dect un singur scop: s arate c iubireaURSS 1973. R. Rusan, n: Secolul cinematografului, Mic enciclopedie a cinematografiei universale, Ed. tiin ific i Enciclopedic, Bucureti 1989, p. 377-37832 31

41

celuilalt este indispensabil ntregii vie i. Un om fr iubire nu mai este om. Toat solaristica are ca int s demonstreze c umanitatea trebuie s fie iubire. (Les mardis du cinema, France Culture, 7 ianuarie 1986). n acelai sens Emmanuel Carrre consider c Solaris este una dintre cele mai sfietoare poveti de dragoste pe care o cunoate (Positif, nr. 247, octombrie 1981).33 Oceanul-ra iune de pe planeta Solaris are caracteristicile kantiene ale intelectului arhetip: gndurile lui se transform spontan n realitate. Cunoaterea lui e n acelai timp crea ie. Spontaneitatea gndirii reprezint calitatea fundamental a acestei Contiin e universale, care i oblig pe oameni s se confrunte cu propria lor inim. Oceanul-ra iune de pe Solaris ntrupeaz dorin ele nemrturisite, dorin ele cele mai intime ale oamenilor, care de cele mai multe ori zac n profunzimile incontientului. Fiecare dintre cosmonau i e obligat s se confrunte cu apari ia real a celei mai intense amintiri pe care a avut-o pe Pmnt: asistm la o renviere universal anticipat a mor ilor. i n condi iile noastre, nvierea aceasta nu e deloc de dorit. Solaris este un film despre nemurire i neuitare. Poate noi ne-am obinuit prea mult i nu ne mai gndim suficient la nsemntatea acelei ultime cntri din toate slujbele pentru cei ce au murit: Venica pomenire! Nu fr o adnc socoteal a pus n eleapta noastr Biseric aceast cntare, porunc i deziderat, la sfritul uneia dintre cele mai tandre dintre slujbe. Eroii acestui film, i, de fapt, ai tuturor filmelor tarkovskiene, sunt cu att mai vii cu ct reuesc s salveze din uitare, ntr-o contiin proaspt i implicat, ct mai multe dintre faptele personale i dintre cele ale umanit ii, n general. Pentru c suntem n acelai timp contiin personal i parte, prin unitatea de natur, a contiin ei ntregii umanit i n dialogul ei perpetuu cu Dumnezeu. ntreaga cultur a lumii este evocat sugestiv n film att n casa printeasc, ct i n salonul-bibliotec al sta iei cosmice (uimitor de asemntor amenajate) prin trimiteri literare (Rubliov, Don Quijote), picturale (Rubliov, Breughel), sculpturale (Venus din Millo, busturile filosofilor antici), muzicale (Preludiul-coral n Fa minor al lui Bach), arhitecturale (albumul cu biserici romanice) etc. Pe de alt parte, att33 Costion Nicolescu, Solaris, n: Rev. Litere, Arte, Idei, 22 februarie 1993, p. 5.

42

Kris Kelvin, ct i Harey se umanizeaz din ce n ce mai mult pe msur ce-i reamintesc propria istorie. Kris, nainte de a pleca de pe Pmnt, murind deci ntr-un fel, n orice caz, pentru lumea contemporan lui, i arde, ntr-un gest de definitiv despr ire, hrtiile, scrisorile, amintirile documentare de tot felul. Redescoper acum fotografia fostei sale iubite, de a crui sinucidere era vinovat prin prsire i uitare, i o ntreag lume uitat se retrezete n el. Aceast fotografie, mpreun cu o caset video cu scene din copilrie, sunt singurele lucruri personale pe care i le ia cu el dincolo. Harey, de asemenea, pornind de la acea fotografie ncepe s-i reaminteasc ceea ce fusese odat, n aceast lume, i i recapt ntreaga personalitate (constituind, ntre altele, n iubire, suferin , contiin de sine), chiar n acel trup fcut dintr-o altfel de materie. Ea renva s iubeasc, s sufere, s doarm (Ea a nv at deja sa doarm. Asta se va sfri ru, spune Snaut) i chiar s moar34 Kris Kelvin, protagonistul filmului (interpretat de Donatas Banionis) se trezete dup o noapte petrecut pe sta ia orbital a planetei fa n fa cu fosta lui iubit Harey (sau Hari) care se sinucisese acum 10 ani. Kris este att de ngrozit de aceast apari ie, nct o trimite pe aceast dublur strin cu o navet ca s se piard n spa iul cosmic. Aceasta arat ct de pu in pregti i suntem s ne confruntm cu propriile noastre vise, cu reziduurile i remucturile incontientului... i ct suntem de grbi i s rezolvm fostele eecuri morale printr-o nou crim moral, fr s ne ntrebm dac nu cumva i cellalt are suflet... Snout, un alt savant de pe sta ie, i spune lui Kris: Puteai s arunci n ea cu climara, ca Luther, ca i cum apari ia femeii care-a murit acum zece ani ar fi fost de natur demonic. Dar Kris nu se va putea liniti: dup o alt noapte, ieit din visele sale, pe care nu le poate opri, o alt Hareyapare, intact i, ceea ce este de-a dreptul ngrozitor, perfect iubitoare Obsesia lui pare s se materializeze n permanen . Remucrile, complexele lui de vinov ie, tind s se accentueze prin interac iunea cu acest ocean de Contiin universal de pe Solaris, ce l oblig s-i reconsidere n mod dramatic trecutul. Tentativele de a o anihila pe Haley sunt zadarnice: nvierea universal a gndurilor despre cei mor i va fi34

Idem.

43

sfietoare i tragic. Acesta e doar un simulacru al nvierii universale a mor ilor, fiindc Harey nu este Harey, ci doar nva s fie: ncearc s i reaminteasc ceea ce nu a fost niciodat. i, n mod cu totul monstruos, primete amintirile acelei existen e strine ca i cum ar fi fost cu adevrat ale ei nsi. Tocmai inocen a plin de iubire i compasiune a acestei fiin e este ceea ce nfricoeaz i nfioar. Sinceritatea iubirii ei, deplin druite pentru Kris, accentueaz regretul acestuia pentru modul n care s-a comportat cu iubita sa, dar nu l poate determina s fac abstrac ie de insolitul i nenaturalul situa iei: e absolut incapabil s gestioneze situa ia acestei nvieri contrafcute! Problema crerii contiin ei de sine virtuale se dezvluie acum n cele mai ngrozitoare consecin e: Harey a doua avea contiin de sine i, chiar dac via a ei ncepuse acum cteva minute, e ca o a doua Ev, perfect druit brbatului ei... Iar brbatul ei o omoar a doua oar, trimi nd-o n nemrginire. Femeia de tain revine. Harey a treia are temeri, sufletul extrem de vulnerabil, chiar dac trupul ei este indestructibil. n timp ce Kris vrea s ascund alul lui Harey a doua observnd c Harey a treia apruse cu un al identic i iese din camer, Harey a treia, speriat c a rmas singur, intr n panic i rupe ua blindat (care se deschidea n interior!), ca apoi s cad rnit n bra ele lui. Ea ntreab: Kris, ce se ntmpl cu mine? ceea ce pune deja problema contiin ei de sine. Dac trupul oamenilor are structur atomic, cel al vizitatorilor are o structur bazat pe neutrini. O prob de snge recoltat de la Harey i ars cu acid se va regenera aproape imediat. Auto-regenerare? Nemurirea! Problema lui Faust, exclam Sartorius, cel de-al treilea savant de pe sta ia orbital. Hareydublura lui Harey cea adevrat a sim it ns durere cnd s-a rnit; ea simte durere i cnd, iubind, e lsat singur, sau atunci cnd, Kris fiind prezent, nu i ofer destul aten ie, tandre e, sau afec iune. Povestea filmului este att de emo ionant tocmai pentru c vizitatorii genera i de Oceanul-Intelect de pe Solaris au sentimente: nu exist doar o ciocnire intelectual a civiliza iilor, ci un contact emo ional. Harey va vedea un film n care apare adevrata Harey so ia lui Kris i va ajunge s se ntrebe: Eu nu m cunosc nici pe

44

mine nsmi. Cine sunt eu? n clipa cnd nchid ochii, nu-mi mai pot aminti chipul meu. Ea nu este luat din coasta lui Adam, ci din tenebrele incontientului su. Asemeni unui prunc nou-nscut, dar cu trup i sim iri de femeie adult, Harey cea nou este complet descumpnit: mintea ei func ioneaz perfect, dar nu are amintiri pe care s se sprijine, deoarece via a ei a nceput doar acum cteva ore! Tu tii cine eti? l ntreab ea pe Kris. To i oamenii tiu, i rspunde el. Oh! ofteaz ea, iar oftatul are valoarea unei descoperiri nemrturisite: Aha, deci eu nu sunt om! Ea nva s fie om, dei oamenii de pe sta ia orbital sunt prea preocupa i de ei nii ca s-o ajute. Ea a nv at deja s doarm. Somnul ei este ns straniu. Ea i va spune lui Kris: Trebuie s vorbim. Eu nu tiu de unde vin. Tu tii? Ea are o inocen i o ignoran absolut seductoare: sim i c po i s o modelezi! n plus, e o fptur ce te iubete necondi ionat, aa cum eti, cu defectele i slbiciunile tale, fr s te ntrebe de nempliniri i ratri. Ce mai, - femeia perfect! i-e fric, i spune ea lui Kris, i n glasul ei nu este nici cea mai mic nuan de repro. Deci nu vrei s-mi spui. Am s- i spun eu. Eu nu sunt Harey. Harey a murit... S-a otrvit. Eu sunt altcineva. (...) Eu cred c cineva joac un fel de joc cu noi, i cu ct joac mai mult, cu att va fi mai ru pentru tine. Ea are ochii sclda i n lacrimi, deci cunoaterea aceasta e dureroas, atingerea contiin ei de sine provoac suferin ! Am ncercat [s dorm], dar nu pot, mai spune ea. Pare somn, dar nu e. E ca un somn n alt somn. Nu vine din mine. Ci, de foarte departe! Cine este acela care viseaz n mine? pare a spune ea. ns drama ei nu strnete ngrijorri, ca i cum ea n-ar fi o persoan adevrat. Nu conteaz, e tot un fel de somn, i rspunde Kris. Noi oamenii tindem s minimalizm totul, pn i visul din vis, i trecem nepstori pe lng inimile ajunse n pragul celei de-a treia por i a visrii. Snout va constata: Au venit noaptea [vizitatorii]. Dar omul trebuie s doarm noaptea. Asta-i problema noastr. Omul a pierdut darul somnului. El va expune problema adevrat a omenirii: oamenii trebuie s-i descopere omenia, i pentru aceasta nu au nevoie de nici o alt civiliza ie. tiin a e un fals! i aceasta o

45

spune un savant, un om de tiin . Noi n-avem ambi ia s cucerim vreun cosmos. Noi vrem, doar, s extindem Pmntul pn la marginile cosmosului. Nu vrem vreo lume n plus. Doar o oglind n care s ne vedem propriul interior. Luptm, din greu s realizm un contact [cu fiin e extraterestre], dar suntem condamna i la ratare. Artm ciudat, cutnd ceva de care ne e team, i de care n-avem nici o nevoie. Omul are nevoie de alt om! Aa i ncheie savantul discursul moralizator. Omul are nevoie doar de alt om, de nimic altceva! d el s se n eleag, justificnd ignorarea lui Harey cea nou de ctre savan ii sta iei. i ce preten ii poate s emit Harey cea nou abia zmislit dac oamenii L-au ignorat demult i pe Dumnezeu? Aceasta a fost acum aproape dou milenii ispita Israeli ilor, aceasta este i ispita noastr de-acum: [Fiindc ei] nu ateptau mpr ia lui Dumnezeu [cea cereasc], ci ateptau de la Dumnezeu mpr ia lor34. Aplicm i noi cu succes paradigma revoltei Israeli ilor: vrem s ne impunem propria mpr ie, propria concep ie despre lume i via , i aceasta, n pofida tuturor semnelor de sus, n pofida tuturor eviden elor, mpotriva propriei noastre vie i! Eu cred, despre Kris, c-i mai logic dect voi amndoi la un loc, spune Harey cea nou, care a devenit un fel de nger, un fel de trimis al Cerului. n aceste condi ii inumane, el e singurul care ac ioneaz uman. n timp ce voi pretinde i c asta nu v privete, i c vizitatorii votri sunt doar nite inamici exteriori. Dar, vizitatorii votri sunt o parte din voi: ei sunt contiin a voastr. Eu cred n iubirea lui Kris pentru mine, dar poate nu-i adevrat, poate e doar o form de aprare a lui. Dup mine, cine e viu, dorete... Nu, nu asta-i problema. Nu conteaz de ce iubete


Recommended