+ All Categories
Home > Documents > mihai-3 (1)

mihai-3 (1)

Date post: 08-Nov-2015
Category:
Upload: farcas-daniel
View: 220 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
da
45
Cuprins Argument.................................................... 2 Capitolul I Personalitatea Patriarhului Avraam în cartea Facerii.4 A. Istoric................................................... 4 B. Avraam – personalitate recunoscută în iudaism, creştinism şi islamism.................................................. 9 În iudaism................................................... 9 În creştinism...............................................10 În islam.................................................... 11 Capitolul II Credinţa şi ascultarea, virtuţi ale patriarhului Avraam..................................................... 12 A.. . . .Credinţa necondiţionată a lui Avraam reflectată în Noul Testament................................................... 12 B. Ascultarea şi roadele ei.................................16 Profeţii din Vechiul Testament despre Iisus Hristos, Mesia cel mult aşteptat de tot Universul şi pomenirea lui Avraam drept răsplată a credinţei sale...................................18 Capitolul III Ospitalitatea faţă de străini şi binecuvîntările ei. 20 A. Stejarul Mamvri..........................................20 B. Patriarhul Avraam, model demn de urmat...................22 1
Transcript

TABEL NOMINAL

Cuprins

2Argument

Capitolul I4Personalitatea Patriarhului Avraam n cartea Facerii

4A. Istoric

9B. Avraam personalitate recunoscut n iudaism, cretinism i islamism

9n iudaism

10n cretinism

11n islam

Capitolul II12Credina i ascultarea, virtui ale patriarhului Avraam

12A.Credina necondiionat a lui Avraam reflectat n Noul Testament

16B. Ascultarea i roadele ei

18Profeii din Vechiul Testament despre Iisus Hristos, Mesia cel mult ateptat de tot Universul i pomenirea lui Avraam drept rsplat a credinei sale

Capitolul III20Ospitalitatea fa de strini i binecuvntrile ei

20A. Stejarul Mamvri

22B. Patriarhul Avraam, model demn de urmat

24Concluzii

26Bibliografie general

ArgumentOrice om, fie copil, tnr sau adult are un model de via pe care ncearc s-l urmeze zi de zi. Dar ce este cu adevrat un model vrednic de urmat? Un adevrat exemplu ncurajeaz dezvoltarea spiritual, a calitilor sufleteti i a comportamentului, nu a aspectului fizic prin haine scumpe sau machiaj, care ascund adevrata personalitate.

Exist modele de urmat pretutindeni i n toate domeniile, ncepnd din Biblie i pn la poezie, muzic, pictur, tiin i literatur.

Multe celebriti sau persoane comerciale lanseaz un comportament care pare a fi ,,strlucitor, realitatea fiind cu totul alta. Aceti oameni ,,triesc prin reclame i dup diferite scenarii. Pentru a ne alege un model adevrat trebuie s l cunoatem mai nti, s facem cercetri despre el i s nu ne ncredem doar n prerea altora.

Muli tineri i aleg modele n via din diferite domenii, personaliti din lumea sportului, dansului, muzicii ori filmului, dar foarte puini tiu ce inseamn un patriarh i ct de dificil este s fii acceptat de mai multe religii ca mentor spiritual i peste veacuri.

Credina i ascultarea necondiionat fa de Dumnezeu ntr-o lume politeist a lui Avraam m-a facut s-l aleg, s-i studiez viata i ncercrile prin care a trecut, s neleg ce rol a avut pelerinajul n formarea sa duhovniceasc, s colind cu ochii minii n timpuri de mult apuse pentru a vedea cum este iubirea fa de Dumnezeu asumat i transmis altora, att celor apropiai ct i celor de alt neam, deoarece noi, tinerii de azi ne confruntm de multe ori cu probleme similare- idolatrie, minciun, necredin, etc.M-am hotrt aadar s ntocmesc aceast lucrare pentru a arta pe scurt n puine pagini, importana patriarhului Avraam n viaa cretinului, prin prisma Sfntului Apostol Pavel , a Vechiului Testament, dar i a altor oameni vrednici .

Din seminia sa avea s se nasc poporul ales din care Mesia avea s vin ,,pentru a lumina neamul omenesc.

Dumnezeu l-a ales ca s se aeze n ara Fgduit, pentru ascultarea sa, credina si empatia de care ddea dovad . Dumnezeu l-a pus la ncercare cerndu-i s-i jertfeasc propriul copil, pe Isaac, iar drept rsplat pentru iubirea i credina sa l-a binecuvntat.

Ospitalitatea sa de la stejarul Mamvri este demn de urmat, ea ne arat ce nseamna omenia i ntelegerea faa de drumeii obosii care se bucur de timpul acordat de gazd. i ce dac era bogat Avraam nu-i trimite slugile s-i omeneasc pe cltori ci se ostenete el i soia sa Sarra, facnd astfel milostenie i umplndu-se de bucurie i comuniune cu semenii. Rsplata nu a ateptat, dar ea a venit fiindc Sfnta Treime i s-a artat mplinindu-se vorba din popor ,,Cine pe sraci ajut, pe Dumnezeu mprumut.Avraam este brbatul iubitor de adevr, respectat de cei din jur, un so i un tat grijuliu, care tie c fr credin i asumarea faptelor nu te poi apropia de Dumnezeu. Ca o profeie a ceea ce urma s vina jertfirea pe cruce a Domnului nostru Iisus Hristos Avraam primete de la Melchisedec ,,pine i vin, iar el d a zecea parte drept mulumire.n aceast lucrare mi-am propus s vorbesc despre un om simplu, drept i temtor de Dumnezeu despre care Mntuitorul nostru Iisus Hristos a vorbit cu respect.

Consider tema actual i important de a scoate n eviden personaliti demne de urmat ntr-o lume n care nonvalorile te agreseaz la fiecare pas ncercnd s-i demonstreze c sunt valori.ntr-o lume n care pelerinajul este greit neles i vzut c o drumeie, exemplul marelui Patriarh Avraam vine s ne arate c fr credin, iubire i ndejde omul nu se poate apropia de Dumnezeu, i nu poate cltori nspre El.

Capitolul I

Personalitatea Patriarhului Avraam n cartea FaceriiA. IstoricAvraam(variante:Abraham,Avraham,Ibrahim; penume de familiesau prenume masculininiialAvram), personajbiblic, este primul din cei trei patriarhi, care a trit n perioada 2150 - 2000 .e.c.). Etimologia onomasticului Avraam, nume semitictimpuriu, pare s nsemne tatl este nlat (Avram). A trit 175 de ani cf. Geneza 25, 7. Personaj biblic, patriarh alVechiului Testament, fiul lui Terah dinUr-ulCaldeei, descendent al lui Sem; viaa lui plin de detalii este narat n carteaGenezeicap. 11,26-32.Familia lui Avraam originar dinUr eraidolatr(cf. Iosue 24,2; Iudita 5,7-9; Gn 31,19-35), unii descendeni ai lui Terah au / poart n numele lor urme ale zeului selenar in, cult care-i avea sediul central n cetatea Ur.

Terah, care aparinea triburilor semite seminomade staionate n sudul Mesopotamiei, pe timpul tulburrilor care au urmat cderii celei de-a 3-a dinastii a Ur-ului (n 1940 .e.c.) s-a transferat n nord, la Haran, loc de tranzit ctreCanaan; ca i Ur i Haran era devotat zeului in.

Fiii lui Terah s-au numit Avraam, Nahor i Haran (Geneza 11,27).Chiar n mijlocul politeismului, Avraam s-a pstrat cu ajutorul Domnului Dumnezeu drept i credincios.Nu trebuie trecut cu vederea c figura lui Avraam este prezent (i nu oricum) n toate cele trei tradiii religioase monoteiste:iudaism,cretinismiislam.Dup moartea tatlui su, Terah, Domnul i-a adresat lui Avraam chemarea ,,Iei din pmntul tu, din neamul tu, i din casa tatlui tu i vino n pmntul pe care i-l voi arta Eu (dup ce l pregtise deja prin diferite alte inspiraii i manifestri revelatorii; cf. Fap 7,1-2) promindu-i binecuvntarea.

Cu acea ocazie, Dumnezeu l-a binecuvntat pentru prima oar oferindu-i favoarea i asistena sa i promindu-i o descenden numeroas. n plus Avraam va fi izvor de binecuvntare pentru toate neamurile (cf. Gn 12,3; deoarece ntre descendenii si va fi Mesia).

La 75 de ani Avraam cu soia sa, Sarra, i cu nepotul suLot(fiul lui Haran, fratele lui Avraam, mort deja) au abandonat Haranul i s-au ndreptat cu toate ale lor (turme i vreo 100 de slujitori, cf. Gn 14,14) spre sud-vest: Canaan, pe care l-a strbtut de la nord la sud n diferite direcii. Astfel, Avraam i ai si pot fi ntlnii la Sichem, la stejarul lui Mamvri, n centru rii, n defileul dintre munii Hebel i Garizim apoi, n sud, la Betel i n sfrit la Negheb (partea extrem meridional).

La Stejarul lui Mamvri i apare Domnul, care i promite n stpnire tot acel teritoriu, drept care Avraam a nlat acolo i mai apoi la Betel cte un altar (cf. Gn 12,5-9).

Cu ocazia unei secete a fost nevoit s coboare nEgipt, pmnt pe careNilull salva de la secet i, ca s evite neplcerea / pericolul ca regele nlturnd soul s o ia peSarrapentru haremul su, Avraam a sftuit-o s se prezinte drept sora lui, Domnul a vegheat asupra lui Avraam i a soiei sale, Sarra, ferind-o de un astfel de ultraj i a ntors totul spre binele lui Avraam.

ntors n Canaan, s evite nenelegerile i certurile cu nepotul suLot(datorit turmelor numeroase i, legat de acestea, necesitatea punatului) Avraam i-a propus o desprire panic, lsndu-l pe nepot s aleag: a ales teritoriul Pentapoli (cele Cinci Ceti:Sodoma,Gomora, oar, Adma i eboim). nc odat cu acea ocazie, Dumnezeu a rennoit promisiunile sale (cf. Gn 13,14-17).

Dup ce s-au desprit Avraam a ridicat corturile sale la Stejarul lui Mamvri, lng Hebron, unde a ridicat un altar Domnului, sfinind locul care era dedicat cultului cananeean.

O expediie militar i-a permis lui Avraam s foloseasc fora sa. Dup 12 ani de bir pltit regelui Elamului, care stpnea n vremea aceea n Mesopotamia i-i exercita stpnirea n mai tot Orientul Mijlociu, cei cinci regi ai Pentapolului palestinian au ncercat s scuture jugul, mpotriva lor ns s-au unit 4 regi orientali: Amraphel, regele din Senar (in); Arioh, regele din Elasar; Codorlahomer, regele din Elam i Todal, regele din Goim. Printre prizonierii pe care i-a luat se afla i Lot, pe care Avraam dup ce a urmrit ndelung trupele otile biruitoare l-a eliberat printr-un atac nocturn, fulger.

ncercrile de a identifica cei patru regi orientali, pn n prezent n-au dat roade; ns lipsa documentelor cunoscute n prezent nu permit o concluzie definitiv.

La rentoarcerea din expediie, Avraam a fost ntmpinat deMelchisedec, rege n Salem i preot al Dumnezeului celui Preanalt, care a oferit pine i vin att soldailor obosii ct i (mai ales) jertf Domnului, binecuvntndu-l pe Avraam care, la rndul su, i-a oferit preotului a zecea parte din prada de rzboi (cf. Gn 14, 17-24).

ntr-o nou teofanie, Avraam a cerut lui Dumnezeu ca promisiunea pe care i-a fcut-o s se concretizeze ntr-un motenitor, reconfirmnd credina sa necondiionat, lucru pe care Dumnezeu i l-a socotit dreptate i, drept rspuns, a druit valoare cuvntului su divin ncheind cu Avraam un legmnt solemn (conform cu practica juridic babilonian): Dumnezeu n simbolul unei flcri arznde a trecut printre animalele sacrificate i tiate n dou (cf. Gn 15).

Sara, iremediabil steril, pentru a avea totui un fiu, s-a prelevat de dreptul pe care i-l conferea legea babilonian (cf. Codex Hammurabi, 144-147) i i-a oferit lui Avraam pe sclava saAgar, ca ea s-i dea un motenitor, care ar fi fost considerat fiul stpnei.La 86 de ani Avraam l-a avut n felul acesta peIsmael(cf. Gn 16). Cnd avea 99 de ani Dumnezeu i-a precizat lui Avraam termenii alianei ncheiat ntre ei. Domnul a rennoit atunci promisiunea unei descendene foarte-foarte numeroase (cf. Gn 17,2.4-6) i un pmnt (o ar, v.8), n timp ce Avraam trebuia s se angajeze s-l adore pe Dumnezeu ca pe singurul Dumnezeu adevrat (v.7), s se menin fidel normei sfineniei stabilit de Domnul (v.1) i s aib ncredere n statornicia promisiunii (vv. 1. 17-19). Este vorba de o adeziune contient lui Dumnezeu, spre care se orienteaz ntreaga via i n ale crei mini, Avraam abandoneaz viitorul su. Semnul vizibil al alianei estecircumciziuneaindivizilor de parte brbteasc (vv. 11-14), semn cu care descendenii lui Avraam devin motenitori ai promisiunilor fcute patriarhului (v. 12). n sfrit, Domnul i prevestete iminenta natere a unui fiu din Sarai, care va fi motenitorul direct al promisiunilor divine. Bineneles c i Ismael are partea sa de binecuvntare (vv. 15-22). Atunci Avraam s-a circumcis avea nouzeci i nou de ani; a circumcis i pe Ismael (care pe atunci avea vreo 13 ani) precum i pe toi brbaii din casa lui, inclusiv 100 de persoane care erau de provenien strini (vv. 25-27). ,,Legmntul meu ntre mine i voi i urmaii ti de dup tine, pe care s-l pstrai: toat partea brbteasc s se taie mprejur.i anume s tiai mprejur trupul vostru i acesta s fie semnul legmntului dintre mine i voi.Cnd va fi de opt zile, orice prunc de partea brbteasc dintre voi s fie tiat mprejur n neam de neam, att robul nscut n cas ct i cel cumprat cu argint din orice neam strin i care nu este din seminia ta:S fie tiat mprejur robul nscut n casa ta, ca i cel cumprat cu argintul tu. Astfel semnul legmntului meu s fie pe trupul vostru semn al unui legmnt venic.Iar brbatul netiat mprejur, care nu i-a tiat mprejur trupul su, acest suflet s fie strpit din poporul su, ca unul care a stricat legmntul meu!Noua orientare a vieii lui Avraam a fost exprimat voit de Dumnezeu prin schimbarea numelui patriarhului i a soiei sale. Avram (nume atestat documentar n Mesopotamia cu formele A-ba-am-ra-ma, A-ba-ra-ma, A-ba-am-ram; cu semnificaia: este din tat mare, adic, nscut nobil), se va numi Avraam (cf. Gn 17,5), pe care nume Biblia l interpreteaz: Tatl unei mari mulimi de popoare (probabil prin asonan ham, corespunztor ebraicului hamn: mulime), Sarai (asirianul Sa-ra-ai) se va numi Sarra principes (probabil corespunztor babilonianului Sarratu regin).Mai trziu, la Stejarul Mamvri, trei oameni, pe care Avraam i gzduiete, Dumnezeu i confirm promisiunea motenitorului chiar n pofida necredinei Sarrei. Pentru noi, cretini ortodoci cei trei oameni se identific cu Sfnta Treime, iar artarea de la stejarul Mamvri este privit ca prima descoperire a lui Dumnezeu ca fiin treimic. Alte secte cretine vd n doi dintre oameni ngeri, ns textul nu spune aa, ci spune c Dumnezeu i s-a aratat lui Avraam la stejarul Mamvri. i ridicnd Avraam ochii si au fost trei oameni (n unele traduceri trei brbai sau chiar trei brbai tineri lund n considerare vrsta majoratului la iudei putem presupune c aveau in jur de 25-30 de ani).

Cu acea ocazie, Dumnezeu i face confiden prietenului su Avraam, decizia de a distruge Cele cinci orae din vale Oraele Vii in original, din care care cele mai faimoase rmn n istorie Sodoma i Gomora din cauza nelegiuirii. Mijlocirea generoas a lui Avraam n-a fost suficient s nlture pedeapsa de care a scpat numai Lot i fiicele sale (cf. Gn 19,29). Cu toate acestea la cererea nepotului sau Lot unul din orase, oar (sau Zoar) este cruat, cel puin temporar. De la Mamvri, Avraam s-a mutat la Negheb, stabilindu-se la Gherar (pmnt filistean), unde nc odat a reuit s o salveze pe Sarra de poftele regelui Abimelec, cu care Avraam a legat prietenie (cf. Gn 20,1-18).

i cnd numra deja 100 de ani, Avraam a avut, n sfrit, motenitorul dorit i ateptat: pe Isaac (cf. Gn 21, 1-7).

Circumcis conform alianei n a opta zi a vieii, i s-a fcut somptuoas srbtoare cu ocazia nrcrii (v.8). Mai trziu, prezena lui a aprins gelozia Sarrei, care a cerut expulzarea lui Ismael din casa tatlui su, Avraam. Avraam n-a pus acest plan n practic dect la cererea luiDumnezeu, care l-a asigurat c numaiIsacva moteni promisiunea mesianic (cf. Gn 21, 1-21; 25,12-16). n Filistina Abraham a fost respectat i temut, i a avut ocazia de a-i asigura, printr-o tranzacie juridic, dreptul de proprietate asupra fntnii din Bersabea (la 40 km n linie dreapt de la Gherar), important pentru prosperitatea turmelor sale.

Dumnezeu a pus la grea ncercare credina lui Avraam: i-a poruncit s mearg pe un munte n pmntul Moria ca s-l jertfeasc pe Isaac.

n dialogul pe care l-a avut cu fiul su, la ntrebrile lui inocente, cu inima sfiat, Avraam d rspunsuri profetice, precum: Dumnezeu va avea grij de mielul jertfei sale (Gn 22,8). Cu aceast cerere de a jertfi unicul su fiu, Dumnezeu i cerea lui Avraam un act de credin i de ascultare eroic.Trebuie ns accentuat c, mpiedicnd jertfirea fiului prin intervenia unui nger, revelaia condamn practica sacrificiilor omeneti att de rspndit printre cananeii, printre care tria Avraam.

Naraiune bogat n detalii este i aceea care reproduce ncercrile unui slujitor al lui Avraam de a alege soie pentru Isaac. Predestinat ns era o rud:Rebeca, nepoata lui Nahor, fratele lui Avraam, deoarece patriarhul pentru motive etnice i mai ales religioase nu a voit soie pentru fiul su o strin (cf. Gn cap.24).

Sarra a murit la vrsta de 127 de ani, la Hebron cf.Geneza 23,1. Ca s o nmormnteze, Avraam a cumprat de la hitii petera Macpela. Acest trg este narat cu destul de multe amnunte pentru a atrage atenia i a suscita ntrebri cu privire la intenia naratorului. i, pe bun dreptate, deoarece aceast peter mormnt, n definitiv a fost primul i singurul teren stabil posedat de evrei n Canaan (cf. Gn 23,1-20).

Dup moartea Sarrei, Avraam i-a luat o alt soie (numit Cetura, cf. Gn 25, 1-6) din care s-au nscut strmoii unor triburi stabilite n stepele din sud i sud-estul Palestinei (printre acetia se va numra i Edom, condamnat de profetul Agheu pentru ostilitatea sa fa de Israel). Conform dreptului n vigoare pe acea vreme, Abraham a prevzut s-i asigure lui Isac toat motenirea sa, i de aceea i-a nlturat pe toi ceilali fii ai si.

La 175 de ani, Abraham a murit btrn i stul de zile i a fost nmormntat de Isac i de Ismael n petera de la Macpela, alturi de Sarah, soia sa (cf. Gn 25,7-11).

Amintirea lui a rmas i a fost vie n toate veacurile urmtoare n mijlocul poporului ales, care de la el a motenit i numele i mai ales promisiunea mesianic.

B. Avraam personalitate recunoscut n iudaism, cretinism i islamismAceste trei religii, deopotriv celebreaz eminenta sfinenie a lui Avraam, care este considerat sub trei aspecte: Iudaismul vede n prietenul intim al lui Dumnezeu, cu care Domnul ncheie alian; cretinismul vede n el att modelul ce credin autentic ct i pilda de caritate prin excelen; islamismul vede n figura lui Ibrahim (Abraham) campionul monoteismului.

n iudaism

Tradiia iudaic reia datele Vechiului Testament: Avraam este primul i modelul patriarhilor, slujitorul i prietenul lui Dumnezeu, adevratul printe al lui Israel (ecoul acestei mrturisirii se regsete i n Evanghelii: Pe Avraam l avem de tat! (cf. ......), meritelor lui se datoreaz darurile oferite de Dumnezeu.

Acestor elemente, Iudaismul adaug i alte elemente, inspirate de ideiile religioase ale timpului, care de la sublinierea alegerii lui Avraam merg pn la a afirma cu emfaz c lumea a fost creat pentru Avraam i c de la patriarhul Avraam Dumnezeu trateaz lumea cu indulgen (element inspirat din rugciunea lui Avraam pentru Pentapole).

Hagada (comentariul moral al Bibliei) a mbogit istoria lui Avraam: nscut n ambient pgn, nelege de la sine adevrul monoteismului, drept care distruge idolii prinilor si, lucru pentru care Nimrod l-a legat i l-a aruncat ntr-un cuptor ncins, din care ns patriarhul a fost eliberat n mod minunat de ctre Dumnezeu. n plus, Avraam tot de unul singur descoper i practic toate legile, care (straniu), vor fi date lui Israel mult mai trziu; aduce la Dumnezeu primii prozelii; este cauz de binecuvntare pentru toi cei care intr n legtur cu el (Hagada, I, 75-77; cf. iFilondin Alexandria, De migratione Abrahami i De Abrahamo, precum i Cartea Jubileelor (cap. 11-23, Apocalipsa lui Abraham (oper din sec. I e.c.) i Testamentul lui Abraham).

Avraam este modelul pietii perfecte (Hagada, II,45), pild de iubire adevrat fa de Dumnezeu (Hagada, II,46) i de credin, care este ncredere absolut i confidenialitate cu Domnul; statornicie neclintit: el a crezut cuvntului lui Dumnezeu (II,51) i a rmas fidel n Cele Zece ncercri, la care a fost supus virtutea lui (Hagada, I, 287). De tradiia iudaic este celebrat ndeosebi scena ncercrii supreme, intrat i n liturgia iudaic: n al aptele an (...) s-au auzit voci n cer asupra lui Avraam, adic voci care proclamau c el a fost fidel n tot ceea ce i s-a comunicat i c l-a iubit pe YHWH i a rmas neclintit n orice ncercare. Principele Mastema s-a prezentat naintea lui Dumnezeu zicnd: Iat c Avraam iubete pe Isac, fiul su (insinuat: mai mult dect pe tine); cheam-l s i-l ofere ntru holocaust pe altar i vei vedea de-i va mplini aceast porunc (...) YHWH tia c Abraham a fost credincios n toate ncercrile pe care i le-a trimis i, (...) patriarhul nici c a ntrziat s asculte pe dat, deoarece era credincios i-l iubea pe YHWH, mai presus de orice (Cartea Jubileelor, cap. 17, 15-18).

Acum Abraham, n viaa de dincolo, i primete pe cei rposai, iar pe fiii si i elibereaz(cf. Cartea Jubileelor, I, 338-540).

n cretinism

Prezena lui Avraam n cultul i spiritualitatea cretin este absolut natural: n primele veacuri figura lui era familiar cretinilor a cror pietate era hrnit din Scripturi. Chiar iniierea catehumenilor ncepea cu istoria patriarhilor, iar tradiia cretin a continuat-o pe cea iudaic n preamrirea virtuilor i sfineniei printelui celor care cred .

Avraam a fost primul personaj biblic care a optat pentru monoteism, recunoscndu-l peDUMNEZEU ca fiind unicul Dumnezeu. Veneraia fa de Avraam era vie i n perioada Noului Testament, el fiind respectat ca strmo al poporului evreu (Fapt. 13:26) i chiar a luiMesiansui (Mat. 1:1). Fiind tatl luiIsmaeli a luiIhac, Avraam este considerat strmoul comun, din care descind evreii, edomiii i arabii .

Mai mult chiar dect model al omului credincios, adorator al unicului Dumnezeu adevrat i etalon al monoteismului (cf. Clement din Alexandria, Corpus Scriptorul Ecclesiasticorum Grecorum, Viena 1886, II; Grigore din Nissa, Patrologia Greca, Migne, Paris 1890, XLV). Prinii Bisericii din Occident l-au prezentat pe Avraam ca model al credinciosului, conform trsturilor precizate de Paul din Tars, Sfantul Apostol Pavel , n Scrisoarea ctre Romani i de autorul Scrisorii ctre Evrei; probele sale sunt comentate de ntreaga tradiie, de la sf. Irineu din Lyon, la Clement Alexandrinul, dar mai ales la sf. Augustin (cf. Patrologia Latin, Migne, XLI). La Prinii Bisericii din Orient primeaz un al treilea aspect: Avraam model de ascez.

Abandonarea patriei, a familiei, ascultarea necondiionat (dovedit mai ales n sacrificarea lui Isac) sunt toate trsturi vzute, nu att ca acte de credin, ct mai ales ca virtute Avraam este neleptul care ascult de Dumnezeu n ciuda repulsiei crnii; este modelul lui amor spiritualis, care primeaz asupra lui amor carnalis; viziune care de la Origen la sf. Bernard (cf. PL, CLXXXIII), la sf. Francisc de Sales (cf. De lamour de Dieu, XII,8) este laitmotivul ascezei monastice. Aceast tem a ascezei apare n Occident cu Ambroziu din Milano.

Sfntul Ioan Gura de Aur a vzut n Avraam modelul vieii unei credine curate i a unei abandonrii totale. i azi Avraam este o tem de meditaie. Dup Kirkegaard i-al su Tratat asupra disperrii, Louis Massignon i Rasa Maritain, Karl Barth i Susanna Dietrich, Leon Cestov i A.G. Herbert au contribuit la a face din figura lui Abraham una din temele preferate ale gndirii cretine contemporane.n islam

Cea de-a treia mare tradiie religioas monoteist, i confer lui Avraam un loc deosebit de important: musulmanii pun cretinismul sub numele lui Is (Isus); iudaismul sub numele lui Msa (Moise), iar pentru ei l rezerv pe millat Ibrahm (patriarhul Abraham). Lui Abraham i sunt dedicate 25 de sure (suwre) (peste 250 de versete, n care Abraham este numit de 69 de ori). Nu este aadar dificil s se observe o adevrat exaltare a rolului profetic al patriarhului: monoteist intransigent, distrugtor de idoli, peregrin spre unicul Dumnezeu i, n plus, patriarh binecuvntat de Dumnezeu, dup sacrificiul lui Isac; binecuvntare pe care o transmite descendenei sale: Ismael, strmoul arabilor. Odat cu binecuvntarea Abraham i transmite lui Ismael i adevrata credin Islam i cultul anexat pentru perpetuarea credinei. n fine, este evideniat rolul de fondator alKabai al pelerinajului sacru.

De musulmani sunt celebrate virtuile lui Abraham, n chip deosebit ospitalitatea lui. Sunt reluate, nfrumuseate i mbogite tradiiile i legendele iudeo-cretine. Abraham ar fi fost primul om cruia prul i s-a albit n semn de modestie, de gravitate, de inteligen i de iubire.

n pioasa practic zilnic Abraham este asociat luiMuhammad: O Dumnezeul nostru apleac-te asupra lui Muhammad i alor si aa cum te-ai aplecat asupra lui Ibrahim i alor si; binecuvnteaz-l pe Muhammad i pe ai si aa cum l-ai binecuvntat pe Ibrahim i pe ai si aa se roag musulmanii la chemarea zilnic a muzeimului; n fiecare zi, de cinci ori pe zi; aa la cstorii i la nmormntri (cf. Y Maubarac, Abraham en Islam, n revista, Chaiers Sioniens, V(1951).

Eid al-Adha sau Festivalul Sacrificiului sau Marele Eid, este o srbtoare a musulmanilor din toat lumea n timpul creia se amintete despre disponibilitatea lui (Ibrahim) Abraham de a-i sacrifica fiul ca gest de obedien fa de Allah.

Capitolul II Credina i ascultarea, virtui ale patriarhului Avraam ,,Numai credina neclintit mntuiete pe om aici i dincolo deopotriv. Credina este puntea vie peste prpastiile dintre sufletul zbuciumat i lumea plin de energie, i mai cu seam ntre om i Dumnezeu. Liviu Rebreanu

A. Credina necondiionat a lui Avraam reflectat n Noul Testament,,Fr Dumnezeu omul rmne un biet animal raional i vorbitor, care vine de nicieri i merge spre nicieri. Petre ueaPatriarhatulPrima form de organizare i administrare cunoscut n Vechiul Testament a fost cea patriarhal, fiind cea mai veche i mai simpl organizare de acest gen potrivit creia tatl era capul familiei i n persoana sa se afla toat puterea legislativ, executiv i preoeasc, bazat pe legea moral natural i obiceiul pmntului (Avraam, Isaac i Iacob = asigurau existena familiei lor, fceau aliane cu strinii prin depunerea jurmntului (Fac. 21, 22), purtau lupte cu dumanii si aduceau jertfe). Urmaul i lociitorul su era primul nscut.

Personalitatea lui Avraam domin ntreagaBiblie, n aa msur nct unul din numele luiDumnezeueste Dumnezeul lui Avraam, al lui Isaac i al lui Iacov (Ie.3, 6;Matei22, 32;Marcu12, 26;Luca20, 37;Fapte3, 13, 25).

nNoul Testamenti ntradiiaBisericii n general, Avraam este un model al credinei fa de Dumnezeu, pe care le-a dovedit n mai multe ocazii, cum ar fi prsirea rii lui pentru a merge ntr-o ar pe care nu o cunotea (Evrei11, 8) sau disponibilitatea de a jertfi pe Isaac, fiul su. (Isaac nu este jertfit, ngerul Domnului oprete aceast jertf, spunndu-i lui Avraam s nu fac vreun ru copilului i face s apar un berbec care este jertfit.(Fac. 22.1-18) ntmplarea este o ncercare a credinei lui Avraam. Oricum la evrei sacrificiile umane erau interzise, fiind considerate un mare pcat, caracteristic unor popoare ale vremii Lev18.21, Lev20.1-5, Deut12.29-32, Deut18.10, Ier7.31, Ier.32.35, 2mp17.17, 2mp23.10, 2Cron33.6, Ezec20.24-31, 2Regi3.26-27 (Facere15, 6;22, 1-19; Evrei11, 17, 19;Iacov2, 21).

Avraam este un model de credin i ascultare, de primire a strinilor.

Credina ,,este o punte de legtur ntre noi i Dumnezeu, care pentru a fi mntuitoare, trebuie s fie nsoit de fapte bune.

Avraam este prietenul lui Dumnezeu (Isaia41, 8; Iacov2, 23), tatl credincioilor i al tuturor neamurilor (Matei3, 9; Luca3, 8;Ioan8, 33-39; Romani3, 27 - 4, 25;Galateni3, 6-29).

Pentru lumeamonahismului, patriarhul Avraam este un model de credin, ascultare, lepdare de voia proprie i nstrinare. El a dobndit rbdarea, linitea, uurarea necazurilor ca urmare a iubirii de Dumnezeu. Prin credin, Avraam, cnd a fost chemat s plece dintr-un loc, pe care avea s-l ia ca motenire, a ascultat i a plecat, fr s tie unde se duce (Evr.11,8). Ascultarea necondiionat a lui Avraam este una dintre cele mai izbitoare dovezi ale credinei ce poate fi aflat n ntreaga Scriptur. Pentru el, credina era o ncredere neclintit n lucrurile ndjduite, o puternic ncredinare despre lucrurile care nu se vd (Evr.11,1). Sprijinindu-se pe fgduina divin, fr cea mai slab asigurare exterioar a mplinirii ei, el i-a prsit casa i rudeniile, precum i ara lui de natere, i a plecat fr s tie ncotro, pentru a merge acolo unde l conducea Dumnezeu. Prin credin, a venit i s-a aezat el n ara fgduinei, ca ntr-o ar care nu era a lui, i a locuit n corturi, ca i Isaac i Iacov, care erau mpreun motenitori cu el ai aceleiai fgduine (Evr.11,9).

Avraam a fost al unsprezecelea patriarh de la Sem, fiul lui Noe. El a avut trei femei, prin pronia lu Dumnezeu, care prin ele s uneasc toate cele trei grupe de popoare care se trag din seminia lui Noe. Astfel, prin Sarra, care era din neamul lui Sem, se trage seminia evreilor, adic semiii. Din Hetoria, care este din neamul lui Iafet, al doilea fiu al lui Noe, se trag popoarele Asiei i Europei, adic iafetiii. Iar din a treia femeie, Agar slujnica, care este din neamul lui Ham, al treilea fiu al lui Noe, se trage seminia agarenilor sau arabilor, numii i hamii. Deci, prin cele trei femei, Avraam a devenit printe al tuturor seminiilor pmntului, adic al semiilor (evreilor), al iafetiilor, adic al cretinilor (indo-europenilor), i al hamiilor, adic al arabilor. Cnd toate aceste trei seminii vor crede n Hristos, atunci se vor unii toate popoarele iva fi o turm i un pstor.

Noi, cretinii, suntem fiii lui Avraam prin credina lui Isaac, care simboliza jertfa lui Hristos, i prin femeia lui, Heturia. Semeii sunt fiii lui Avraam prin Sarra, iar hameii (arabii) sunt fiii lui Avraam, prin Agar slujnica. Dar noi, cretinii, suntem fiii lui Dumnezeu prin credina n Iisus Hristos, care este mult mai de pre dect a fi fiul lui Avraam prin snge, cum sunt evreii i arabii. Cretiniil-au considerat ntotdeauna printele tuturor credincioilor (Romani 4:11). Fidelitatea lui, dorina de a crede n Dumnezeu au fost modelul tuturor sfinilor din epocile ce au urmat (Evrei 11) i i s-a socotit lui ca dreptate (Romani, 4:3), ca baza justificrii sale n faa lui Dumnezeu, fie prin credin fr fapte (Romani 3), fie prin credin i fapte (Iacov 2). Ascultarea de care a dat dovad prin faptul c nu a ezitat s-l sacrifice pe Isaac l-a fcut pe Avraam, n termenii lui Soren Kierkegaard, cavalerul nesfritei resemnri, i a fost interpretat ca profeia tipologic a lui El, Care pe nsui Fiul Su nu L-a cruat, ci L-a dat morii, pentru noi toi (Romani 8:32).

Snul lui Avraam (Luca 16:22) era pentru Evanghelii, aa cum fusese i pentru iudaism, numele vieii eterne n rai, locul unde drepii se vor bucura alturi de Dumnezeu; n Marcu 16,19-31 aflm Pilda bogatului nemilostiv i a sracului Lazr, n care Mntuitorul ne arat cum un bogat insensibil la necazurile celor din jur trece nepstor pe lng un om srac i bolnav, care zcea la poarta sa. n comparaie cu Avraam care i omenete strinii ce-i bat la poart, acesta nici mcar slugile nu le trimite spre srac. Dup moarte bogatul sufer n iad, iar sracul Lazr se bucura ,,n snul lui Avraam expresie metaforic ce ne arat aprecierea Domnului nostru Iisus Hristos fa de Avraam. ncercarea bogatului de a-i schimba soarta rmne zadarnic. Bogatul vazndu-l pe Lazr la loc de cinste primea dureri i mai mari. Acesta era chinul iadului pentru bogat. Coborrea de la loc de cinste n chinurile cele care nu pot fi vindecate prin mijloacele proprii. Dar totui mila lui Dumnezeu este mare, pentru c a fost nvrednicit bogatul s vad chipul lui Lazr n snul lui Avraam. Dar i mai mult, bogatul l-a vzut i pe Avraam. De ce mare cinste a fost nvrednicit bogatul, dei nu merita el mai nimic, totui buntatea lui Dumnezeu nu se compar cu cea a noastr. Deci Lazr a fost vzut n snul lui Avraam, n snul drepilor. Dac n lumea pmnteasc Lazr era neputincios i fr aprtori n snul lui Avraam era nzestrat cu de toate. Versetul 24 din Evanghelia dupa Luca vrea s ne arate c i la comportament cei doi sunt diferii. Lazr tria n ndejde i nu striga la nimeni n lumea cea plin de chin, pe cnd bogatul: i el, strignd, a zis: Ndejdea lui Lazr este credibil, ns i dezndejdea bogatului. Pentru c acel moment este ultim. Iadul nu mai poate fi depit.Acel loc vindec orice boal ns este o lecuire venic. Cerina bogatului pare prea ieit din comun. Dar totui este acceptat de printele nostru Avraam. i ce este interesant este faptul c: Printe Avraame, fie-i mil de mine. Bogatul cere de la Avraam mil, pe care el nu a tiut s o ofere. Nu-i cere luiLazr mil, ci ii zice: Lazre, roag-te lui Avraam s trimit pe cineva s mi ude buzele. ns, dup cum vedem nu exist comunicare direct ntre cele dou persoane cunoscute. Sigur i-ar fi fost bogatului mult mai uor s-i cear ajutor lui Lazr, om care a trit ca i el i se cunoteau. ns din mndrie, poate, sau din ruine, probabil, nu a ndrznit bogatul s strige la Lazr. Comunicarea bogatului este direct cu Avraam. A spune c pare a se prevedea aici o interdicie de comunicare ntre bogat i Lazr. i din ce cauz a spune eu aceasta? Gndindu-m la mult buntate a lui Lazr.Lazr, dac avea s fie rugat de bogat, avea s insiste n rugciuni pentru stropirea buzelor bogatului. i din aceast cauz, din marea dragoste a lui Lazr, discuia era direct cu Avraam. Deci bogatul discut direct cu printele nostru Avraam cernd trimiterea lui Lazr s-i rcoreasc limba. Limba i era chinuit pentru c nu a fost dezlegat n timpul desftrilor pamnteti spre porunca pe care putea s o dea n vederea ngrijirii celui srac. Propria limba acum l chinuie, limba care putea s-l salveze de la acele chinuri! La sigur, el fiind bogat toate se faceau la el prin porunci. El poruncea i se fcea. Nu a poruncit, nu a fost n stare din cauza lcomiei, mndriei..., s-i dezlege limba spre ajutor, acum este timpul s sufere. Versetele 25-26 reprezint decizia printelui Avraam cu privire la soluionarea problemei prezente la cel bogat. n aceste cuvinte se simte puin din tristeea printelui Avraam. De aceea spunem c i sfinii din cer sufer pentru oamenii care nu i doresc ndreptarea. Ei nu-l ursc pe omul care pctuiete. ns nu pot face nimic dac acel om nu-i dorete singur acea ndreptare.

Omul este liber i acest lucru l vorbete i cuvntul: Adu-i aminte c ai primit cele bune ale tale n viaa ta. Aici nu se face referire numai la cele pmnteti, cele pentru trup, ci i la raiune i la liberul arbitru(libertatea de a alege). Bogatului i se aduce aminte numai ce a avut i cte a avut de pierdut prin toate cte a avut.. Aceste bunti l-au ndeprtat pe bogat de snul lui Avraam: ntre noi i voi s-a ntrit prpastie mare. Bogatul (din pild) i cerea lui Avraam s-l lase pe Lazr s-i potoleasc setea. Rspunsul lui Avraam ne intereseaz acum n mod deosebit. A zis aa: ntre noi i voi mare prpastie este (este vorba de deprtarea ntre ri i iad, ntre fericire i nefericire), este o distan mare. Aici doar ne pregtim locul din lumea cealalt. Cuvintele acestea: ntre noi i voi mare prpastie este, se potrivesc i pentru viaa pe care o trim noi. Toi oamenii buni sunt deprtai de oamenii ri. Toi oamenii cumsecade sunt deprtai de oamenii care nu sunt cumsecade, chiar dac triesc mpreun. Sunt de multe ori n aceiai familie. Nu se potrivete soul cu soia, nu se potrivesc prinii cu copiii, nu se potrivesc fraii ntre ei. De ce? Pentru c ntre unii i alii e mare prpastie. Ce fel de prpastie? S tii c nu vin toi oamenii la fel n lumea aceasta: unul aduce o motenire rea, altul una bun; din prini, din bunici, aduc n lumea aceast o motenire. Talanii pe care i d Dumnezeu n existena lor. Talanii trebuie nmulii ,fiindc nu din cauza bogiei bogatul nu vede raiul, ci din cauza indolenei, nepsrii. Printele Avraam ntrete sigurana nvturii Dumnezeieti: Dac nu ascult de Moise i de prooroci, nu vor crede nici dac ar nvia cineva dintre mori.

Declaraia atribuit lui Iisus Mai nainte de a fi fost Avraam, sunt eu (Ioan 8:58) este una dintre cele mai puternice afirmaii din Noul Testament referitoare la identificarea Sa etern cu Dumnezeul lui Israel, ca mreul Eu sunt Cel ce sunt (Ieirea 3 Iisus ne arata purcederea Sa din Tatl , din venicie, iar pomenirea numelui lui Avraam ne arat preuirea Mntuitorului fa de patriarhul Vechiului Testament .Dumnezeu este protectorul poporului evreu; nu sunt exclui de la binecuvntri nici strinii, fiindc cel strin trebuie tratat cu buntate i blndee i dragoste. Astfel ntreaga omenire era socotit o familie: familia aceluiai Printe. ,,Strinul care petrece mpreun cu voi, s fie pentru voi ca un btina... s-l iubeti ca pe tine nsui, cci strini ai fost i voi n ara Egiptului ,,( Levitic 19,34 n Epistola Sfntului Apostol Pavel ctre Romani ,cap. 4 ,autorul vorbete despre mntuirea prin credina demonstrat prin Vechiul Testament.

Avraam a fost socotit drept naintea lui Dumnezeu i a primit binecuvntarea c prin el se vor binecuvnta toate neamurile ,,prin credin, nu prin circumciziune care a fost dat mult mai trziu Avraam devine printele tuturor neamurilor. Apostolul vrea s arate c iudeii nu sunt cu nimic superiori altor popoare, c toi pot deveni cretini i cei de alt neam, fr s se tie mprejur

n Epistola ctre Galateni, cap. 3-4, Apostolul Pavel vorbete iar despre credina lui Avraam i a urmailor si: Hristos i legea . Galatenii afl c prin Sfnta Tain a Botezului ei au primit o serie de daruri harismatice. Autorul Epistolei le prezint galatenilor cazul lui Avraam care prin credin a fost ndreptat cel care crede n Mntuitorul Hristos este urmaul lui Avraam i nu cel care doar se numete evreu... Dumnezeu i-a promis lui Avraam un singur urma pe Hristos - legea s-a dat evreilor dup 430 de ani de la Avraam prin Moise i nu a ters fgduina fcut de Domnul Dumnezeu lui Avraam. Astfel prin Domnul nostru Iisus Hristos noi devenim liberi fiii lui Dumnezeu i liberi fa de Lege. n ncheierea cap. 4, Apostolul neamurilor le arat galatenilor, n legtur cu Legea, dndu-l exemplu tot pe Avraam i cu cei doi fii ai si de la cele dou femei ale sale: Agar, slujnica i Sarra. Prima reprezint Sinaiul cu Legea Vechiului Testament spre sclavie, iar Sarra reprezint Legea Noului Testament ntemeiat pe credin i libertate.

Cretinii sunt fiii Sarrei, ai mpriei cerurilor. B. Ascultarea i roadele ei,,Credina este smerenia minii,Ascultarea este smerenia voinei, Pocina este smerenia poftelor i a patimilor.N-a fost deloc uoar ncercarea prin care a trecut Avraam i sacrificiul ce se cerea din partea lui nu era nicidecum dintre cele mai mici. Erau legturi puternice care l legau de ara sa, de rudeniile i familia sa. Dar el n-a ezitat s asculte chemarea. El nu avea nici o ntrebare de pus n legtur cu ara fgduinei, dac solul era fertil i clima sntoas, dac ara avea locuri plcute i dac i oferea posibilitatea s strng averi. De la nceputul zidirii lumii toi oamenii care au ascultat de Dumnezeu au fost fericii i n veacul de acum i n cel viitor. Aa vedem c strmoii notri, Adam i Eva, ct au ascultat de Dumnezeu, Fctorul lor i au pzit cu sfinenie porunca Lui, au fost fericii i s-au ndestulat de toat frumuseea i desftarea raiului. Iar cnd de bun voie s-au abtut de la ascultare i au clcat porunca Ziditorului lor, au fost pedepsii i izgonii din rai (Facere 3, 16-19). Dac vom merge cu memoria prin istoria cea sfnt a lumii adic prin cele scrise n Sfnta i dumnezeiasca Scriptur vom vedea c toi oamenii sfini i alei ai lui Dumnezeu, care au ascultat i au mplinit poruncile Lui, au fost fericii pe pmnt i s-au nvrednicit de binecuvntarea lui Dumnezeu.

Noe, care a fost al doilea Adam al neamului omenesc, ascultnd de Dumnezeu i fcnd corabia i toate cte i-a poruncit El, s-a izbvit el i toat familia sa de apele potopului i a fost binecuvntat de Dumnezeu (Facere 6, 22; 9, 12). La fel i fericitul patriarh Avraam, ascultnd de Dumnezeu i ieind din pmntul su i din rudenia sa, a mers n Haran i de acolo n pmntul fgduinei, Canaan, unde vieuind, a artat cea mai desvrit ascultare, nct pe singurul su fiu, Isaac, a voit s-l aduc jertf lui Dumnezeu, nchipuind prin aceasta cu tain mai nainte aducerea ca jertf de Printele ceresc a Fiului Su iubit, pentru mntuirea i rscumprarea neamului omenesc din robia diavolului. Pentru aceast credin i ascultare desvrit a lui Avraam, Dumnezeu l-a binecuvntat cu jurmnt i tat a multor neamuri l-a numit (Facere 22, 1-18; 17, 5). Dar, pe lng marea binecuvntare dumnezeiasc spre venic fericire, Avraam a fost binecuvntat de Dumnezeu i cu fericirea cea vremelnic spre ndestulare cu toate cele de nevoie vieii de pe pmnt. Zice dumnezeiasca Scriptur:Avraam ns era bogat n vite, n argint i n aur, iar pmntul pe care l motenise spre locuire era ca raiul lui Dumnezeu(Facere 13, 2; 13, 10). La fel i fiul su Isaac a fost binecuvntat de Dumnezeu c nu s-a pogort n Egipt, fcnd ascultare de porunca Lui (Facere 26, 2-4).

Dumnezeu a vorbit, i slujitorul Su trebuia s asculte; locul cel mai fericit de pe pmnt pentru el era locul n care Dumnezeu voia ca el s fie. Ascultarea necondiionat pe care trebuie s o artm fa de Dumnezeu, trebuie s o vedem la sfini, s ne-o nsusim pentru a-i putea vedea roadele. Pentru aceasta credinta si ascultare desavarsita a lui Avraam, Dumnezeu l-a binecuvantat cu juramant si tata a multor neamuri l-a numit (Facere 22, 1-18; 17, 5).Dar, pe lng marea binecuvntare dumnezeiasc spre venica fericire, Avraam a fost binecuvntat de Dumnezeu i cu fericirea cea vremelnic spre ndestulare cu toate cele de nevoie vieii de pe pmnt. Zice dumnezeiasca Scriptur: Avraam ns era bogat n vite, n argint i n aur, iar pmntul pe care l motenise spre locuire era ca raiul lui Dumnezeu (Facere 13, 2; 13, 10). La fel i fiul su Isaac a fost binecuvntat de Dumnezeu c nu s-a pogort n Egipt, fcnd ascultare de porunca Lui (Facere 26, 2-4). Ea se nate din credin i dragoste. C cine crede n Dumnezeu, l iubete i ascult de poruncile Lui. Iubirea Lui Dumnezeu este izvorul zidirii lumii vzute i nevzute. Ct timp ngerii au ascultat de Dumnezeu, nu existau nici diavoli, nici iad. Iar cnd Lucifer cu ngerii lui au czut din ascultare, dorind s fie asemenea Celui Preanalt, ei au czut ca un fulger din cer i s-au transformat n diavoli. Asemenea lor cad n iad toi cretinii neasculttori care nu vor s asculte de nimeni i triesc pe pmnt de capul lor.

Bunul Dumnezeu face mari promisiuni celor ce vor asculta de El i de poruncile Lui. Auzi ce zice Dumnezeu ctre poporul Sau Israel: De vei asculta cu luare aminte cuvntul Meu i vei face toate cte v poruncesc i de vei pzi legmntul Meu, mi vei fi popor ales din toate neamurile, c al Meu este tot pmntul, iar voi mi vei fi preoie mprteasc i neam sfnt (Ieire 23, 22). Apoi zice: S slujeti numai Domnului Dumnezeului Tu i El va binecuvnta pinea ta, vinul tu, apa ta, i va abate bolile de la voi. n ara ta nu va fi femeie care s nasc nainte de vreme sau stearp i voi umple numrul zilelor tale. Groaz voi trimite naintea ta i voi ngrozi pe tot poporul asupra cruia vei merge i voi pune pe fug pe toi vrjmaii ti (Ieire 23, 25-27). Iari zice: De vei umbla dup legile Mele i de vei pzi i plini poruncile Mele, v voi da ploaie la timp, pmntul i pomii i vor da roadele lor, iar treieratul vostru, va ajunge pn la culesul viilor. Culesul viilor va ajunge pn la semnat, vei mnca pinea voastr cu mulumire i vei tri n pmntul vostru fr de primejdie.Voi trimite pacea pe pmntul vostru i nimeni nu v va tulbura; voi alunga fiarele slbatice i sabia nu va trece prin pmntul vostru.Profeii din Vechiul Testament despre Iisus Hristos, Mesia cel mult ateptat de tot Universul i pomenirea lui Avraam drept rsplat a credinei saleINTRODUCERE 2-3 RnduriUrmaul lui Avraam: smna n care toate neamurile vor fi binecuvntate.Profeia[Facerea 12:3] Binecuvnta-voi pe cei ce te vor binecuvnta, iar pe cei ce te vor blestema i voi blestema; i se vor binecuvnta ntru tine toate neamurile pmntului.[Facerea 22:18] i se vor binecuvnta prin neamul tu toate popoarele pmntului, pentru c ai ascultat glasul Meu.

[Facerea 26:4] Voi nmuli pe urmaii ti ca stelele cerului i voi da urmailor ti toate inuturile acestea; i se vor binecuvnta ntru urmaii ti toate popoarele pmntului

mplinirea[Matei 1:1] Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam.

[Evrei 2:16] Cci, ntr-adevr, nu a luat firea ngerilor, ci smna lui Avraam a luat.

03. Urmaul lui Isaac

Profeia[Facerea 17:19] Iar Dumnezeu a rspuns lui Avraam: Adevrat, nsi Sarra, femeia ta, i va nate un fiu i-i vei pune numele Isaac i Eu voi ncheia cu el legmntul Meu, legmnt venic: s-i fiu Dumnezeu lui i urmailor lui .

mplinirea[Luca 3:34] Fiul lui Iacov, fiul lui Isaac, fiul lui Avraam, fiul lui Tara, fiul lui Nahor,

Profeiile mesianice ne explic Preasfinitul Daniiil ,,Noul Testament n cel Vechi se ascunde, iar cel Nou prin cel Vechi se desvrete.

,,Noul Testament n cel Vechi se ascunde, iar cel Nou prin cel Vechi se desvrete -nseamn a nelege i a deslui pogorrea focului din cer peste jertfa lui Avraam.,,Noul Testament n cel Vechi se ascunde nseamn a vedea icoana evanghelic a lui Iisus Hristos ascuns n prototipul lui Abel i al jertfei lui, n imaginea lui Isac pe Moria i a jertfei lui Avraam. ,,Noul Testament n cel Vechi se ascunde nseamn a-i vedea pe cei doisprezece apostoli ai Domnului nostru Iisus Hristos fcndu-se fii ai lui Avraam (Matei 3,9) din cele 12 pietre luate de preoi la porunca lui Iosua din apele Iordanului la intrarea n Canaan.,,Noul Testament n cel Vechi se ascunde nseamn a vedea fntna lui Iacov ca avndu-i izvorul n stnca de la Rafidim, umblarea pe mare n desprirea Mrii Roii i instituirea Sfintei Liturghii la Cina cea de Tain, n potirul din care Melchisedec l-a imprtit pe Avraam.

Ascultarea st la temelia cerului, a ngerilor, a planetelor, a Bisericii, a societii, a familiei, a fiecrui suflet care crede n Dumnezeu i dorete s se mntuiasc. Fr ascultare n societate nu este armonie, nici pace ntre popoare i oameni. Fr ascultare de Dumnezeu, de Biseric, de pstori, care sunt urmaii Apostolilor pe pmnt, nu este mntuire, nu este unitate cretin, nu este pace n case i n sufletele credincioilor notri.

Capitolul III Ospitalitatea faa de strini i binecuvntrile eiA. Stejarul Mamvri Cnd un strin bate, milostenia i deschide ua ospitalitii, odat intrat, l ntmpin bucuria, odat primit, l gzduiete omenia. Pe cel flmnd, l hrnete buntatea, pe cel dezamgit, l cluzete credina, iar pe cel tulburat dragostea Sf.Ambrozie al Milanului.

Ca omul s urce de la chip la asemnare, de la starea cea mpotriva firii la cea dup fire, adic s ajung la viaa lui fireasc care nu nseamn neaprat s triasc cineva izolat, ci s i transfigureze patimile i s dobndeasc comuniunea cu Dumnezeu. Patriarhul Avraam era un familist, un om care muncea din greu, care lucra i se trudea zi de zi ca s i hrneasc familia. Asta nu l mpiedica ns de la lucrarea sa luntric, de la ascultarea fa de Dumnezeu i de la inerea poruncilor divine, care sunt izvoare ale harului necreat i lucreaz n om, efectiv, o adevrat transfuzie de via. Se ruga nencetat i pentru aceasta a primit harisma rugciunii. Iubea cu adevrat, i ddea mult mulumire slujirea aproapelui i pentru aceasta a primit harisma iubirii de strini. i-a gsit sensul vieii n a drui i a face bine, cuvntul mai fericit este a da dect a lua a devenit modul lui de via i pentru aceasta a primit harisma milosteniei. Era cu adevrat un om virtuos, adic iubitor de virtute, sau, lundu-i numele, l-a mrturisit cu fapta, adic numele i arta i felul de via.

S nu ne punem ndejdea prea mult n oamenii cunoscui, ci mai nti n ajutorul lui Dumnezeu, Care poate face dintr-un strin un prieten pentru noi, n timp ce un prieten al nostru a devenit pentru noi un indiferent sau chiar un duman. Fiecare dintre noi poate fi aproapele cuiva dac devine minile iubirii milostive a lui Dumnezeu pentru oamenii aflai n nevoi.

Iubirea aproapelui despre care ne vorbete Mntuitorul i pe care Sfinii Evangheliti o expun n paginile scrierilor lor este dovada cea mai vie c fiecare l iubte pe Dumnezeu cu tot sufletul, cu toat inima i cu tot cugetul (Matei 22, 37). n deplintatea ei, iubirea cretin este simultan iubire de Dumnezeu i iubire de aproapele, cci una fr cealalt rmne incomplet i poate deveni primejdioas prin aceea c, poate degenera n fanatism, ntr-o iubire crud sau inuman: Iubirea de Dumnezeu fr iubirea de oameni poate lua nfiarea unei iubirii abstracte iar iubirea de semeni practicat cu ignorarea iubirii de Dumnezeu este expus s fie desfigurat de forele egocentrice; de acele tendine ntunecate ale firii care-l mn pe om la gesturi i fapte strine de orice legtur cu iubirea. Smuls din ambiia iubirii de Dumnezeu, iubirea de semen va nceta mai devreme sau mai trziu de a mai fi o cale de slujire devotat, dezinteresat, jertfelnic a aproapelui, degenernd ntr-o iubire interesat, egoist, ntr-o iubire care te poart ctre cellalt numai n cazul cnd acela i poate satisface propriile tale dorine, interesele tale proprii.

Apoi Domnul S-a artat iari lui Avraam la stejarul Mamvri, ntr-o zi pe la amiaz, cnd edea el la ua cortului su. Atunci ridicndu-i ochii si, a privit i iat trei Oameni stteau naintea lui; i cum I-a vzut, a alergat n ntmpinarea Lor i s-a nchinat pn la pmnt. Apoi a zis: Doamne, de am aflat har naintea Ta, nu ocoli pe robul tu... (Facere 18, 1-5) Cel dinti adevr dogmatic, care se afl n faa contiinei celui ce caut mntuirea, este adevrul existenei lui Dumnezeu, Cel ce este Unul ca fiin i ntreit ca Persoane. Iar a iscodi, ca s afli ce este El, este o cutezan absurd i iraional. n iconografia tradiional exit dou moduri de reprezentare a Sfintei Treimi. Unul dintre ele ar fi chipul Domnului Iisus Hristos, iar cel de-al doilea este scena primirii celor trei brbai de ctre patriarhul Avraam, eveniment relatat n cartea Facerii, n capitolul 18 i 19. Aceast scen mai este numit i Ospitalitatea lui Avraam, sau filoxenia n grecete, care nseamn iubire de strini, termen apreciat astzi n Grecia i care face din ospitalitate o regul de aur. Astfel n chipul Domnului Iisus noi vedem i celelalte Persoane Treimice, bazndu-ne pe citatele Scripurii care spun: Cel ce M-a vzut pe mine a vzut pe Tatl (Ioan 14, 9) i Cel ce M vede pe Mine vede pe Cel ce M-a trimis pe Mine (Ioan 12, 45). Aceste imagini ale vizitei celor trei brbai la Avraam le gsim atestate nc de la nceputurile iconografiei cretine, dar odat cu trecerea timpului ele devin tot mai numeroase n Biserica Rsritean. Istoricul bisericesc Eusebiu de Cezareea ne relateaz ntr-un important text, ca ar fi existat nc din perioada preconstatntinian n Dumbrava Mamvri, o imagine pictat (graphe) a celor trei vizitatori ai lui Avraam. Dar cea mai veche reprezentare nendoielnic cretin a capitolului 18 din cartea Facerii cunoscut pn acum este o fresc dintr-o catacomb de pe Via Latina, care dateaz din prima jumtate a secolului IV. Gsim apoi din prima jumtate a secolului V, mozaicul somptuos din bazilica Santa Maria Maggiore; marele mozaic din bazilica San Vitale din Ravenna (nainte de 546);

Avraam este reprezentat n numeroase scene n iconografia cretin-ortodox. n primul rnd, sunt reprezentate scene din prima perioad a vieii sale, care corespund chemrii sale de ctre Dumnezeu: Avraam primind porunc s plece de pe pmnturile lui, Avraam venind n Egipt, Avraam, lund-o pe Sara, se duce n pustietate, Avraam, nvingnd pe Kedarlaomer, l izbvete pe Lot, Avraam este ntmpinat de Melchisedec, Avraam osptnd pe strini (la stejarul din Mamvri) i Jertfa lui Avraam.Ca sfnt strmo, Avraam este reprezentat printr-o nfiare de btrn, cu prul lung, cu barb (alb) pn la bru. Soia sa, Sara, este trecut n rndul sfintelor femei ale Vechiului Testament, de asemenea reprezentat ca o btrn.

Apoi Avraam este reprezentat n dou pilde ale Mntuitorului, respectiv Pilda lucrtorilor tocmii i Pilda bogatului i a sracului Lazr.

De asemenea, Avraam este reprezentat i n icoana De tine se bucur, ceea ce eti plin de har..., nchinat Preasfintei Nsctoare de Dumnezeu.

O scen deosebit este cea n care apare i Arhanghelul Mihail care-l oprete pe Avraam de a-l njunghia de fiul su Isaac.

n scena Judecii viitoare a toat lumea, care se zugrvete n bisericile mari, conform Erminiei Picturii Bizantine a lui Dionisie din Furna, este reprezentat strmoul Avraam, btrn, cu perii capului i barb alb, eznd n je i innd pe genunchii si sufletul lui Lazr cel srac, mbrcat cu cmu alb; i de-a dreapta lui Isaac, i de-a stnga lui Iacov, btrni, eznd i ei pe scaune, ntori puin spre Avraam. Iar sub picoarele lor, s faci curgnd prin zid afar acele patru ruri ce curg din rai, numele lor aa: Fison, Gihon, Tigru i Eufrat.

B. Patriarhul Avraam, model demn de urmatFiecare suntem datori s-l urmm pe Bunul Dumnezeu, s-I fim loiali i tari n credin, deoarece nu este de ajuns numai s spui ,,cred, ci trebuie s punem n practic aceast credin, aa cum a fcut-oAvraam, pentru c de Dumnezeu nu ne putem apropia dect ducnd o via n curie sufleteasc i trupeasc. Suntem datori s ne alegem modele vrednice.Dup poptop i amestecarea limbilor, o dat cu alegerea lui Avram - cruia i va fi schimbat numele n Avraam, ncepe o nou perioad n istoria omenirii, Dumnezeu socotind c e bine s aleag brbai care s formeze un ir de generaii din care s se nasc Fiul Su spre mntuirea neamului omenesc.

Iat cum l caracterizeaz Sfntul Ioan Gur de Aur pe Avraam: (...)rugnd dragostea voastr s avei aceeai voin i acelai suflet ca i dreptul Avraam. Ar fi o nebunie s nu facem asta. Dreptul acesta a primit porunc s se mute dintr-un pmnt n altul i a fost att de supus c nici btrneea, nici celelalte piedici(...) nici vitregia vremurilor, nici altceva din cele ce-l puteau opri nu l-au fcut s nu asculte; dimpotriv, rupnd toate lanurile, alerga i se zorea btrnul, ca un tnr plin de vigoare, mpreun cu femeia i nepotul i slugile sale, s aduc la ndeplinire porunca lui Dumnezeu. Noi, ns, n-am primit porunc s ne mutm dintr-un pmnt n alt pmnt, ci de la pmnt la cer i totui nu ne supunem acestei porunci cu graba cu care se supunea dreptul, ci de multe ori punem nainte scuze zadarnice i nentemeiate.

Rspunznd parc uimirii care-l cuprinde pe cititorul obinuit vznd credina lui Avraam, Sfntul Maxim Mrturisitorul afirm: Cel ce se teme de Domnul are pururea ca tovar smerenia i prin gndurile acesteia vine la dragostea i la mulumirea ctre Dumnezeu. Cci i amintete de purtarea lumeasc de mai nainte i de feluritele greeli, ca i de ispitele ce i s-au ntmplat din tineree i cum din toate acestea l-a izbvit pe el Domnul i l-a strmutat de la viaa ptima la viaa dup Dumnezeu.

Concluziin concluziile lucrrii de fa mi-am propus s fac o sintez a ideilor mai importante care se desprind din coninutul acesteia.

Ct de important este s ne alegem modele adevrate, demne de urmat, noi, tinerii ntr-o lume ostil credntei, adevrului i frumosului;cum putem s trecem barierele timpului, culturale, etnice ori morale, pentru a lua lumina unui om Patriarhul Avraam i a o pune la vedere ca i ali tineri s o vad. Avraam este prietenul lui Dumnezeu (Isaia41, 8; Iacov2, 23), tatl credincioilor i al tuturor neamurilor (Matei3, 9; Luca3, 8;Ioan8, 33-39; Romani3, 27 - 4, 25;Galateni3, 6-29). Pentru lumeamonahismului, patriarhul Avraam este un model de credin, ascultare, lepdare de voia proprie i nstrinare. El a dobndit rbdarea, linitea, uurarea necazurilor ca urmare a iubirii de Dumnezeu.

Credina i ascultarea necondiionat, sunt aripi nltoare i ziditoare, pe care cretinul trebuie s i le nsueasc, iar Avraam a dat dovad c se poate fiind exemplu pentru Sfinii Apostoli, Sfinii Prini ai Bisericii dar i pentru credincioii care i-au luat exemplul. Astfel cei tari n credin trebuie s-i ajute ,,pe cei slabi n credin, ns fr a se mndri cu aceste fapte.Iubirea de Dumnezeu i de aproapele nostru vin din toat fiina lui Avraam, ele nefiind urmarea obligaiei ci trirea lui. Strinii i gsesc loc de popas i primesc hran chiar din minile btrnului Avraam, dei avea slugi care ar fi putut face acest lucru, dar Patriarhul ne arat c oamenii sunt valoroi si trebuie preuii, tratai cum se cuvine; nici Sarra nu iese din cuvntul soului ei i face ntocmai ce i se cere dei slugile la primul ei cuvnt ar fi fcut. Respectul i dragostea fa de soul ei ne-o arat pe Sarra demn de a fi mama urmaului promis de Dumnezeul lui Avraam. Altruismul i grija pentru cei pierdui iese n eviden atunci cand ngerii care l viziteaz pe Avraam i aduc la cunotin acestuia, de planul lor de a nimici Sodoma i Gomora. Avraam mijlocete naintea lor pentru oamenii din acele ceti cu scopul de a le mai da o ans i de a-i salva de la pieirea sigur.

Una din trsturile omului modern este individualismul, care face cas bun cu nepsarea. Ne-am nchis n cochilia noastr i nu ne mai pas de cei care sunt lng noi. Binecuvntarea se manifest prin grija pe care o avem fa de cei pierdui de lng noi. Tocmai de aceea binecuvntarea nu este compatibil cu confortul care rezult din bunstare i poziia social nalt.i, pe lng lucrurile de afar, n fiecare zi m apas grija pentru toate bisericile. Cine este slab, i s nu fiu i eu slab? Cine cade n pcat, i eu s nu ard?(2 Corinteni 11:28-29).

Trirea prinilor este modelul de via care se va imprima n mintea copiilor, care la rndul lor vor cuta s fac aceleai lucruri. Copiii lipsii de modele pozitive vor porni n via cu un handicap serios, care va fi greu de contracarat la maturitate. Ascultarea pentru Avraam nu a fost ceva de circumstan ci a devenit un mod de via. Copiii au nevoie de modele, dar au nevoie i de nvtur. Ei trebuie s tie cine este Dumnezeu, ce a fcut El, ce ateapt de la noi i care sunt fgduinele fcute de El nou. Pentru evrei nvarea era un lucru fundamental, unul din stlpii pe care ei i-au cldit naiunea. nva pe copil calea pe care trebuie s-o urmeze, i cnd va mbtrni, nu se va abate de la ea. (Proverbe 22:6).

Avraam este astfel model: pentru copii s-i asculte prinii, pentru cretini sL asculte pe Dumnezeu, pentru soi s se respecte, s se iubeasc, pentru prini s-i creasc fiii i ficele n fric de Dumnezeu, pentru pelerini s cltoreasc cu folos .Bibliografie general1. *** Biblia sau Sfnta Scriptur, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Biserici Ortodoxe Romne, Bucureti, 1998

2. Bbu, Diacon Gheorghe, Mrgritarele SFNTULUI IOAN GUR DE AUR, Oradea 1994, Ed. Pelerinul romn

3. Belu, Pr. Prof. Dr. Dumitru,Despre iubire, Editura Omniscop, Craiova, 1999

4. Constantinescu, Pr.Prof. Ioan, Studiul Noului Testament, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Biserici Ortodoxe Romne, Bucureti, 2002

5. .P.S DANIEL, Patriarhul Romniei, Cltorind cu Dumnezeu nelesul i folosul pelerinajului, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Biserici Ortodoxe Romne, Bucureti, 2002

6. Mladin, Mitropolit Dr. Nicolae; Bucovschi, Prof. Diac. Dr. Orest; Pavel, Prof. Dr. Constantin; Zgrean, Pr. Diac. Dr. Ioan,Teologia Moral Ortodox, vol. II, Editura Rentregirea, Alba Iulia, 2003, p. 197

7. Muha Camelia, Caiet de religie cretin ortodox, cls. a VIII-a, Ed. Sf. Mina, Iai 2009

8. Plmdeal, Mitropolit Antonie,Tlcuiri noi la texte vechi, Sibiu, 1989, p. 387

9. Stniloae, Pr. Prof. Dumitru,Spiritualitatea ortodox: Ascetica i mistica, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Biserici Ortodoxe Romne, Bucureti, 1992, p. 274

10. Teofilact Sfntul Arhiepiscopul Bulgariei,Tlcuirea Sfintei Evanghelii de la Marcu, Editura Sophia, Bucureti, 2002, p. 134

11. Teu, Pr. Ioan C.,Teologia necazurilor, Editura Christiana, Bucureti, 1998, p. 1887

****BIBLIA sau Sfnta Scriptur, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Biserici Ortodoxe Romne, Bucureti, 1998

Dicionar religios, Ed., localitate, pag.

sursa www.crestinortodox.ro/sfaturiduhovnicesti

sursa HYPERLINK "http://www.patriarhul-avraam.ro" www.patriarhul-avraam.ro, accesat la data de

sursa www.crestinortodox.ro/sfaturiduhovnicesti

Dicionar religios, p.

Muha Camelia, Caiet de religie cretin ortodox, cls. a VIII-a, Ed. Sf. Mina, Iai, 2009, p.38

Dicionar, op.cit.

Pr. Prof. Constantinescu Ioan, Studiul Noului Testament, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 2002, p. 234

ibidem

Noul Testament n cel Vechi se ascunde, Preasfinitul Daniil

ibidem

Mrgritarele Sfntului Ioan Gur De Aur, Oradea 1994, Ed. Pelerinul romn diacon Gheorghe Bbu

.P.S. Daniel, Patriarhul Romniei, Cltorind cu Dumnezeu nelesul i folosul pelerinajului, Ed, localitate, an, p. 23

P.F. Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romne, Pelerinajul nelesul i folosul pelerinajului, sursa HYPERLINK "http://www.crestin" www.crestinortodox.ro/sfaturiduhovnicesti

Ibidem, p. 26-28

Pr.Prof. Dumitru Stniloae, Spiritualitatea ortodox: Ascetic i mistic, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1992, p. 274

Pr. Prof. Dr. Dumitru I. Belu,Despre iubire, Editura Omniscop, Craiova, 1997, p. 110-111

Sfntul Simeon Noul Teolog Despre scopul vieii cretine, Traducere din limba rus de Episcop Veniamin (Milov) (+2 august 1955), Alba Iulia, Edit. Rentregirea, 2006.

HYPERLINK "http://www.pelerinajul" www.pelerinajul.ro - nelesul i folosul lui

Ibidem

Sfntul Ioan Gur de Aur, Omilii la Facere, XXXI, n colaborare cu ???, Ed. Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne

Sfntul Maxim Mrturisitorul, Filocalia,vol. 2 Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1992, pag.24

4


Recommended