+ All Categories
Home > Documents > MIȘCAREA ICONOCLASTĂ.docx

MIȘCAREA ICONOCLASTĂ.docx

Date post: 05-Sep-2015
Category:
Upload: radu-radutoiu
View: 231 times
Download: 10 times
Share this document with a friend
127
ICONOCLASMUL BIZANTIN Eikon, în limba greacă, înseamnă „imagine”, „ chip”. În anul 730 izbucnește cearta iconoclaștilor, adică disturgătorilor de imagini. Astfel, în urma unei reuniuni a marilor demnitari religioși la Constantinopol, în frunte cu patriarhul orașului, împăratul interzice orice reprezentare umană a lui Dumnezeu, considerată drept o înjosire adusă trancendenței divine. Iconoduluii, favorabili imaginilor, sunt recrutați mai ales din rândurile călugărilor care trăiesc în mânăstiri, unde numărul acestor tipuri de reprezentări se înmulțește. Poporul folosește câteodată forța pentru a se opune înlăturării statuilor lui Iisus Hristos, fapt pentru care în 787, al doilea conciliu ecumenic de la Niceea îi condamnă cu fermitate pe iconoclaști. Cearta va mai dura încă un secol, încheisndu-se în anul 843. p.89.F. Braunstein, J. F. Pepin. Ghid de cultură generală, Editura Lider, București, s. a. Împăratul bizantin Leon al III-lea(717-747) a accentuat controversele în 726 interzicând folosirea icoanelor lui Iisus hristos, ale fecioarei, și ale sfinților în Bisericile creștine. Această opoziție față de o tradiție deja îndelung stabilită și răspândită, a provocat rezistența acasă, mai ales din partea cercurilor monastice, și în afară, din partea creștinătății de limbă latină. Guvernarea bizantină a mențiunut această prohibiție până în anul 787, când un conciliu bisericesc a reinstaurat foilosirea icoanelor. În
Transcript

ICONOCLASMUL BIZANTIN Eikon, n limba greac, nseamn imagine, chip. n anul 730 izbucnete cearta iconoclatilor, adic disturgtorilor de imagini. Astfel, n urma unei reuniuni a marilor demnitari religioi la Constantinopol, n frunte cu patriarhul oraului, mpratul interzice orice reprezentare uman a lui Dumnezeu, considerat drept o njosire adus trancendenei divine. Iconoduluii, favorabili imaginilor, sunt recrutai mai ales din rndurile clugrilor care triesc n mnstiri, unde numrul acestor tipuri de reprezentri se nmulete. Poporul folosete cteodat fora pentru a se opune nlturrii statuilor lui Iisus Hristos, fapt pentru care n 787, al doilea conciliu ecumenic de la Niceea i condamn cu fermitate pe iconoclati. Cearta va mai dura nc un secol, ncheisndu-se n anul 843. p.89.F. Braunstein, J. F. Pepin. Ghid de cultur general, Editura Lider, Bucureti, s. a. mpratul bizantin Leon al III-lea(717-747) a accentuat controversele n 726 interzicnd folosirea icoanelor lui Iisus hristos, ale fecioarei, i ale sfinilor n Bisericile cretine. Aceast opoziie fa de o tradiie deja ndelung stabilit i rspndit, a provocat rezistena acas, mai ales din partea cercurilor monastice, i n afar, din partea cretintii de limb latin. Guvernarea bizantin a meniunut aceast prohibiie pn n anul 787, cnd un conciliu bisericesc a reinstaurat foilosirea icoanelor. n 815, mpraii au susinut din nou iconoclasmul, pn cnd disputa s-a ncheiat definitv cu o nou rsturnare a politicii imperiale n anul 843. Iconoclasmul a produs o schimbare major a relaiilor papale cu Bizanul, papii solicitnd constant spirijin militar i diplomatic la Constantinopol contra ostrogoilor arieni i lombarzilor barbari, fapt care a limitat drastic autoritatea papal. P. 436, William H. McNeill, Ascensiunea Occidentului, Editura Arc, Chiinu 2000.Pacea n biseric nu a durat mult timp. ntemeietorul noii dinastii imperiale din Bizan, Leon al III-lea Isaurianul, n cadrul general al unor reforme economice, politice i sociale, tinde s reformeze i domeniul religios. n anul 726, le emite un edict care interizce cultul ix=coanelor. Edictul a fost urmat de o aciune violent-disturgerea imaginii luyi Iisus Hristos, plasat deasupra intrrii n palatul imperial din capital. n 730 este demis patriarhul Gherman, care se mpotrivea noii doctrine imepriale, iar edictul fiind semnat de noul patriarh, a cptat putere de lege obligatorie pentru toat populaia imperiului. Astfel, i ia nceputul o micare de proporii, numit iconoclast(distrugtori de icoane), care a durat cu ntreruperi peste un secol. urmaii lui Leon al III-lea, Constantin al V-lea Copronymos, paralel cu dezlnuirea unor persecuii violente ndreptate mpotriva adepilor cultului icoanelor(iconoladri sau iconoduli), nvinuii de idoaltrie, a ncercat o fundamentare teologic a doctrinei iconoclaste. n anul 787, Sinodul al VII-lea ecumenic din Niceea, condamna iconoclasmul ca erezie, i dup o revenire a sa n perioada anilor 814-843, culturl icoanelor se restabilete definitiv n biserica ortodox.Luptele iconoclaste aprute ntr-un context dominat de: a) ameninarea puterii imperiale; b) privarea statului de contribuabili i soldai. Principalele cauze sunt influena Bisericii n societatea bizantin i creterea economic a bisericii. Luptele iconoclaste s-au purtat ntre partizanii venerrii icoanelor( care obin restabilirea cultului icoanelor, iar micarea popular condus de Toma Slavul slbete politica icnoclast; n 843, Teodora, vduva mpratului Theophil , repune cultul cioanelor) i adversarii cultului icoanelor(care n anul 726 genereaz micarea iconoclast, iniiat de mpratul Leon al III-lea. Printre caracteristicile perioadei amintim: disturgerea icoanelor, secularizarea averilor mnstireti, aducerea clugrilor la viaa activ. Ca urmare: sporete numrul contribuabililor i soldailor. mpratul Nikephor I revoc msurile luate de mprteasa Irina de repunere a cultului icoanelor. Plitica iconoclast se nsprete). mpraii iconoclati, de origine oriental, militarizeaz Imperiul bizantin. mpratul Bizanului Leon III poruncete s se distrug toate reprezentrile iconografice cu tem religioas. Conflictul care izbucete imediat dup aceea marcheaz nceputul unei crize n Imperiul Bizantin, care se extinde pn n Europa de Vest. Cultul pentru imagini cu teme religoase este legat de slvirea lui Dumnezeu i a aprut n cadrul Bisericii odat cu slvirea sfinilor. Adversarii obiceiului de a se aduce nchinare icoanelor spun c ar fi vorba despre o practic pgn, prin care se ncalc a douam porunc. Aceast concepie este mprtit de toat populaia din estul Imperiului Bizantin, de unde provenea Leon. n acest conflcit exist i motive politice, sociale, i etnice. Dintre motivele politice face parte i acela c n partea estic a Imperiului s-a fcut propagand n vederea renunrii la reprezentrile cu tem religioas, care a venit n sprijinul arabilor. Cei care se nchin la icoane sunt acuzai de idolatrie i de erezie. Acestei abordri i se opune Sfntul Ioan Teologul din Damasc. El pornete n argumnetaia sa de la faptul c Iisus era om i c imaginile cu tem religioas nu l reprezint pe Dumnezeu, ci reprezint un om . n 726 cnd Imperiul Bizantin este zgudiuit de o serie de cutremure, leon al III-lea vede n acestea un semn c Dumnezeu[footnoteRef:2]dorete ca el s aplice interdicia legat de venerarea reprezentrilor cu tem religioas. mprstul a poruncit s fie nlturat o imagine reprezentndu-l pe Mntuitorul Iisus Hristos, dispus deasupra intrrii n palatul imperial. Procednd astfel, a strnit mnia populaiei. Ofierii nsrcinai cu nlturarea respectivelor imagini au fos ucii pe loc. vestea legat de planurile mpratului ajunge pn n grecia, unde este proclamat un alt mprat. Este adevrat c Leon al III-lea a nbuit revolta, dar a fost nevoit s recunoasc faptul c injterdicia legat de imaginile pe teme religioase nu se putea aplica imediat. n anii care au urmat, Leon al III-lea, dat dovad de mult grij n aplicarea planului su. El i-a solicitat ajutor papei Grigore al III-lea, care a respins cu duritate solicitarea mpratului. Leon al III-lea a reacionat scond Sicilia, sudul Italiei i grecia, de sub tutela Romei, i aeznd toate aceste teritorii sub tutela Constantinopolului. Dar patriarhul Constantinopolului, Germanos, este mpotriva interdiciei pe care dorete s-o impun Leon al III-lea. n cele din urm, Leon al III-lea i impune planul cu duritate. La nceputul anului 730, i cheam la palat pe toi demnitarii din imperiu, i le prezint un decret , pe care acetia trebuie s-l semneze, prin care se interzice proslvirea unor reprezentri. Doar patyriarhul germanos refuz i este nlturat din funcie. Imediat dup aceea sunt distruse mii de lucrri de art, iar cei care se nchin la diferite reprezentri sunt prigonii. Fiul i urmaul lui Leon la II-lea, Constantin V, convoac n 754 un sinod care se desfoar la Constantinopol, i n cadrul cruia episcopii condamn n unanimitate venerarea imaginilor pe teme religioase. Abea n 787, n cadrul sindoului de la Niceea se legitimeaz nchinarea la icoane i se scoate de sub incidena ereziei[footnoteRef:3]. [2: Cronica Ilustrat a omenirii, Vol 5, Editura Litera, Bucureti, 2011, p. 726.] [3: Ibidem, p. 730.]

O nou orientare politic i ideologic predomin n perioada care se ntinde de la nceputul secolului al VIII-lea pn la mijlocul secolului al IX-lea,. Aceast perioad este cunoscut sub numele neltor de iconoclasm. ntr-adevr, disputa icoanelor nu constituie, n opinia noastr, dect un aspect de suprafa, am spune chiar un simplu pretext, al mutaiilor i convulsiilor profunde care au pus la ncercare Imperiul Bizantin, statul, Biserica, i societatea sa, vreme de mai bine de un secol. orientrile politice ale mprailor iconoclati, mprai supranumii isaurieni-cu toate c fondatorul dinastiei, leon al III-lea(717-741), a fost originar din Germaniceea(Armenia), i nu din isauria-, nu pot fi definite ca relaiste i populare. n ceea ce privete politica intern, se constat o dorin accentuat de dreptate social, i o preocupare de a-i proteja pe cei slabi mpotriva abuzurilor celor puternici. Ecloga, culegerea de legi publicat de Elon al III-lea, s-a nscut din efoturile depuse de acest mprat pentru ca legile i dreptul, devenite de neneles pentru popor, i mai ales, pentru cei din provincie, s fie accesibile tuturor[footnoteRef:4]. Rezultattul acestei strdanii de simplificare a unei legislaii savante, i, numeroase puncte, perimate este ansamblul operei legislative a Isaurienilor, care va rmne n vigoare pn la intervenia mprailor Macedoneni, timp de mai bine de un secol, mai exact pn la redactarea Basalicalelor, de la sfritul secolului al IX-lea. Ecloga, aprut din grija de a servi i cetenilor de condiie foarte modest, arat, prin coninutul su, c legile bizantine puteau fi, i n acel moment, chiar erau , n slujba celor mai din punct de vedere economic i social. Spiritul de dreptate social, care nsufleete lunga introducere a Eclogei, atribuit lui leon nsui, este din aceast perspectiv, deosebit de semnificativ-indiscutabil, acest preambulconstituie cel mai manifest de politic social conceput vreodat de un mprat bizantin. Dintre toate soiurile de bine, declar Leon, eu am ales dreptatea. mpratul constat c numai mprirea dreptii pe pmnt este o fapt conform voinei divine i i cheam pe cei care sunt nsrcinai cu aceasta i nbue orice pasiune i s-i rosteasc sentina portivit cerinelor adevratei drepti, aceea care-i dispreuiete pe cei sraci i nu-i las nedreptii pe cei puternici; el i ndeamn, n sfrit, pe judectori s serveasc egalitatea i dreptatea, amintindu-i c lui Dumnezeu nu i plac cei care au dou geuti i dou msuri. Obiectivul urmrit de leon al III-lea, prin publicarea Eclogei i ideile pe larg dezvoltate n preambulul su nu las nicio ndoial asupra orientrilor politicii iconoclaste. Acestea se pot rezuma astfel: s i se poarte de grij poporului de rnd , s fie protejai de cei puternici, fiindc, dup cum explic Leon al III-lea, aceasta este vrerea Domnului i pentru c n acest fel bizantinii vor putea cu sprijinul ceresc, s se apere de dumani. Cu alte cuvinte, sloganul: Cu Dumnezeu, pentru srmani i asuprii i ntru aprarea patriei, constituie esena ideologiei bizantine, al crei scop va fi tocmai crearea solidaritii naionale, cea care le va ngdui s in piept ameninrii externe, n special invaziilor arabe n Rsrit i incursiunilor slave n Apus[footnoteRef:5]. [4: Helene Arhveiler, Ideologia politic a Imperiului Bizantin, Editura Corint, 2002, p. 24.] [5: Ibidem, p.25.]

Marea Problem, sub dinastia isaurian, este Disputa asupra icoanelor. nchinarea la icoanele reprezentndu-i pe Hristos, Fecioara Maria i ali sfini-icoane ale cror rol era de a uura predicile inute populaiilor analfabete-era o practic generalizat n Bizan i fusese favorizat de clugri. Acest cult se adresa mai puin personajelor divine reprezentate de imagini, ct icoanelor, ele nsele, crora li se atribuiau puteri miraculoase. Cnd dumanii asediau Constantinopolul, Patriarhul nsui prezenta din naltul meterezelor sfintelor icoane, menite a-i ndeprta pe nvlitori. n provinciile orientale ale Imperiului, unde se suprapunea influena religiilor iudaic i musulman(amndou prescriind reprezentarea personajelor divine), acest cult popular i demnonstrativ, amintind de practica pgn, oca profund elitele , cu att mai mult cu ct erezia monofizit., cu aspiraia-i caracteristic spre o spiritualitate pur, era nc activ n aceast parte de lume. n disputa iconoclast se confrunt dou concepii asupra religiei i dincolo de aspectele pur spirituale ale conflictului, dou culturi, dou arii geografice i dou grupuri sociale. Sunt de partea iconodulilor(cei care ador icoanele)toi cei legai de o crdin primitiv i d eo religie sensibil, numeroi n rndurile femeilor, clugrilor, reprezentanilor claselor populare, n Grecia, ca i n Constantinopol. De partea iconoclatilor(cei care sfarm icoanele), se afl provinciile orientale, dar i la Constantinopol i n alte cteva ceti greceti, nobilimea, naltul cler i anturajul mpratului. ndemnat de episcopii din Asia Mic bizantin, influenat, poate, i de o erupie vulcanic i un cutremur de pmnt, n care mpratul credea c recunoate mnia divin, leon III-el nsui originar din Siria-pornete o campanie de persusaiune a poporului, menit a-l face s abandoneze icoanele. Dar, cnd el d ordin, n 727, s fie retrase primele icoane, la Constantinopol izbucnete revolta, urmat ndeaproape, peste tot de, rscoale populare aate de clugri. De la Roma, papa Grigoe II protesteaz mpotriva politicii iconoclaste a lui Leon III, i l denun ca eretic, fr ns a rupe legturile cu mpratul. Leon III i replic, rupnd de jurisdicia Romei, pentru a se alipi patriarhului Constantinopolului, diocezele bizantine asupra crora papa i mai exercit nc influena spiritual:Calabria, Sicilia, Italia. El trimite chiar i o flot pentru a-l acosta pe suveranul pontif, dar ea este mprtiat de furtun. Patriarhul Germanus(n.n. Gherman), care refu n 730 s aprobe un edict mpotriva icoanelor, este demis[footnoteRef:6]. Odat cu Constantin V, fiu i succesor al lui Leon III, persecuia ia amploare i un caracter feroce. Sprijinit de provinciile orientale, de armat, i de un mare numr de episcopi, acest mprat-teolog, autor al mai multor tratate de dogmatic, i propune s taie din rdcin o superstiie pe care o considera eretic. Populaii ntregi venite din Siria sau Armenia, provinciiiconodule, sunt deportate n Tracia sau n Bizan. Icoanele bisericilor sunt sfrmate, frescele distruse, crile iconodulilor arse. Relicvele sunt aruncate i uneori nsi bisericile sunt dezafectate i transformate n cazarme sau grajduri. nalii funcionari ai provinciilor occidentale sunt urmrii, iar clugrii sunt cu miile nchii, torturai, mutilai, i n cele din urm, trimii la moarte. n timpul domniilor lui Leon IV(775-780), Constantin VI(780-797), i mai ales, a mprtesei Irina(797-802), atenian care practica n secret cultul icoanelor, lupta a cunoscut o perioad de calm. n 787, adevrat stpn(ea i scoate ochii fiului su, Constantin, pentru a nu avea rival), Irina convoac cu acordul papei i sprijinul patriarhului aflat la ordinele sale, conciliul de la Niceea, care, n ciuda mpotrivirii armatei, restabilete cultul icoanelor plecnd de la noi baze teologice i ordon restituirea bunurilor confiscate mnstirilor i bisericilor. Aceasta va strni o vie opoziia, care, cumulat cu ameninarea extern i cu impopularitatea mprtesei, va duce , n 802, la detronarea Irinei, nlocuit cu Nicheporos Phokas, nalt funcionar care reia dendat lupta mpotriva mnstirilor. Odat cu dinastiaamorian(ntemeiat de Mihail II, mprat din 820, originar din Amorium, Firgia), persecuia mpotriva adoratorilor de imagini ia un nou avnt, mai ales sub domnia lui Teofil(829-842). Clugrii sunt din nou urmrii i torturai. i totui, la puin timp dup moartea lui teofil, vduva sa , teodora, asigurnd regena n timpul minoritii fiului lor, Mihai III va pune capt, cu ajutorul fratelui su, cezar Bardas, interminabilei dispute, procalmnd restabilirea solemn a icoanelor[footnoteRef:7]. [6: Istoria Europei, vol.II, Bucureti, Editura Institutul European, 1998, p. 56.] [7: Ibidem, p. 58.]

ICONOCLASMUL I CONSECINELE LUI n primele secole ale cretinismlui adepii noii religii refuzau reprezentrile figurative n cadrul cultului, respectnd porunca a doua a Decalogului(s nu-i faci ie chip cioplit(-sculpturi)i nici un fel de semnare(-picturi)cu cele ce sunt n cer//S te nchini lor, nici s slujeti lor. Ieirea, XX , 4-5; Deuteronom., V, 8-9). (Aceast prescripie data cel mai trziu din secolul VII a. Chr.). La fel ca evreii,

MICAREA ICONOCLAST

Introducere Pe plan dogmatic, controversele hristologice se ncheie n secolul al VII-lea,. De-a lungul primelor apte secole ale vieii sale, Biserica a aprat adevrul esenial, care st la temelia mntuirii noastre:adevrul ntruprii divine. Ea l aprase punct cu punct formulnd succesiv diversele aspecte ale nvturii despre persoana lui Iisus Hristos - Dumnezeu i Om - oferind lumii cele mai exacte definiii posibile, care s reteze de la rdcina orice interpretare eronat. Numai c, dup ce Biserica a nvins fiecare erezie n parte, adic toate acele atacuri pariale mpotriva diferitelor aspecte ale doctrinei hristologice, a fost declanat o ofensiv general mpotriva ansamblului nvturii ortodoxe: a nceput lupta mpotriva icoanei. Astfel i-a fcut apariia una dintre cele mai teribile erezii care a spat fundamentul nsui al cretinismului: iconoclasmul secolelor VIII si IX.Prin iconoclasm se nelege acel curent eretic, care i are nceputul mai nainte de domnia lui Leon al III-lea (717-741), dar care n timpul acestui mprat a luat o dezvoltare foarte mare, reprezentnd chiar politica sa n problemele religioase. Etimologic, iconoclasmul nseamn "distrugerea icoanelor" de la cuvintele grecetieikon= chip, nfiare, icoana siklasma= a distruge, a sfrma. Uneori se vorbete de iconomahie pentru a indica aceeai aciune de distrugere i necinstire a icoanelor, de la eikon simahe= lupt.Expansiunea iconoclasmului a avut mai multe cauze. nvaii au ncercat s determine cauzele care au dus la naterea unui asemenea curent att de puternic n lumea bizantin, s precizeze cnd a nceput s se manifeste i care a fost reacia fa de el. n cele ce urmeaz, vom prezenta ct mai multe dintre cauzele iconoclasmului, aa cum au fost descrise de civa teologi contemporani consacrai n teologia icoanei, precum Leonid Uspensky, decanul Institutului Teologic Saint-Denis din Paris i cardinalul Christoph von Schnborn, arhiepiscopul Vienei. n cele din urm vom trece n revist i cteva din argumentele teologice aduse de iconoclati, considernd c nu acestea au dus la apariia iconoclasmului, ci invers, iconoclasmul a dus la apariia teologiei mpotriva icoanei.Pretinsul iconoclasm al primelor secole cretineUnii gsesc originile iconoclasmului chiar n primele secole, n neputina unor teologi de a nelege sensul simbolic i educativ al icoanei i de a face distincie ntre cinstirea ei i idolatrie. Ei considerau c cinstirea icoanelor vine n contradicie cu unele precepte biblice, c ncalc, de pild, porunca Decalogului de a nu-i face chip cioplit i de a nu i te nchina lui (Exod 20, 4; Deuteronom 5, 8), apoi c, potrivit nvturii Evangheliei, Dumnezeu trebuie cinstit numai n "duh i adevr" (Ioan 1, 18; 4, 24; 5, 37; 20, 29; Romani 1, 23, 25; 10, 17; II Cor. 5, 7, 16). Discuii n legtur cu cinstirea icoanelor au avut loc n Spania la sinodul de la Elvira (300-306), iar prini i scriitori bisericeti ca Iustin Martirul, Athenagora din Athena, Tertulian, Epifaniu de Salamina, Eusebiu de Cezareea i alii mai trziu au manifestat rezerve fa de cinstirea icoanelor.Folosirea abuziv a cultului icoanelorFr ndoial, odat cu rspndirea cultului sfintelor icoane s-au nmulit i abuzurile, iar credina popular nu era, desigur, mereu liber de aceste utilizri abuzive ale icoanelor.Unii cretini mpodobeau zelos bisericile considernd c acest fapt era suficient pentru mntuirea lor. Sfntul Amfilohie de Iconium denunase acest lucru nc din secolul IV. Pe de alt parte, existau unele forme de venerare a imaginilor sacre care semnau leit cu profanarea. Asterie al Amasiei povestete c, n secolul VII, imaginile brodate ale sfinilor ornau vemintele de ceremonie ale membrilor aristocraiei bizantine. La Alexandria, domni i doamne se plimbau pe strzi mbrcai n haine ornate cu imagini sacre. O venerare excesiv a icoanelor avea loc chiar n practicile curente din Biseric: astfel, icoanele erau luate uneori drept nai si nae de botez sau ca nai de clugrie. Existau fapte nc i mai curioase: anumii preoi rzuiau culorile icoanelor amestecndu-le cu Sfintele Daruri i distribuind acest amestec credincioilor, ca i cum Trupul i Sngele lui Dumnezeu ar fi trebuit completate cu ceva sfnt; aceast practic amintete de un alt abuz rspndit, acela de a bea ulei din candelele care fuseser aprinse la icoane sau moate. Ali preoi oficiau Sfnta Euharistie avnd o icoan drept altar. La multe din minunile care erau relatate i crezute n legtur cu icoanele, au existat, cu siguran, unele a cror autenticitate a fost contestata pe drept cuvnt de iconoclati. Astfel erau unele aa-zise minuni fcute de icoana Maicii Domnului, din al crei snge curgea din cnd n cnd lapte, care, dup examinare, se dovedea a fi fost introdus n icoana prin spate, printr-un tub subire. De partea lor, credincioii concepeau uneori venerarea icoanelor ntr-un chip prea literal: ei cinsteau mai puin persoana reprezentat, ct imaginea nsi. Toate acestea se apropiau de magie sau intersectau formele decadente ale pgnismului. Astfel de atitudini intrigau profund o serie de credincioi care nu erau foarte bine ancorai n Ortodoxie, ba unii dintre acetia ajungnd s refuze cu totul icoanele.Alturi de aceste erori referitoare la atitudinea fa de icoane, existau de asemenea elemente scandaloase chiar nuntrul imaginilor. Adevrul istoric era adesea falsificat. Fericitul Augustin ne las deja s nelegem ca pe vremea lui, anumii artiti l reprezentau pe Hristos n chip arbitrar, dup propria imaginaie, exact cum se ntmpla adesea n zilele noastre. Anumite imagini i scandalizau pe credincioi prin senzualitatea lor rafinata, care nu se potrivea deloc cu sfinenia persoanei reprezentate. Imaginile de acest tip l fceau pe omul obinuit s se ndoiasc de sfinenia icoanei sau chiar de necesitatea ei n Biseric. Mai ru, ele ofereau iconoclatilor o arm redutabil mpotriva artei sacre n general. n ochii lor, arta era incapabil s reflecte slava lui Dumnezeu i a sfinilor, adic lumea spiritual. Arta prea ca o adevrat blasfemie, iar prezena ei n Biseric prea a fi o concesie fcut pgnismului. Ei se ntrebau: "Cum poate fi reprezentat, cu mijloacele josnice ale artei greceti, preaslvit Maic a Domnului, care a primit n pntecele ei plintatea Dumnezeirii, cea care este mai presus de ceruri i mai slvit dect heruvimii?". Sau: "Cum s nu te ruinezi a arta cu ajutorul unei arte pgne pe cei ce trebuie s mprteasc alturi de Hristos, s-i impara Tronul, s judece lumea i s se asemene cu chipul slavei Sale, de vreme ce Scriptura ne spune c lumea toat nu a fost vrednic de ei?" (Actele Sinodului VII Ecumenic).Cea mai revolttoare latur a cultului icoanelor pentru iconoclati nu era totui abuzul, totdeauna posibil, ci faptul c icoanele erau de fapt respectate. Semnele exterioare ale acestui cult: lumnrile sau candelele, tmia, srutarea, nchinarea, toate aceste forme vzute ale cultului sfintelor icoane aduceau aminte ntr-un mod ngrijortor de practicile pgne ale idolatriei. Puteau oare simplii credincioi s neleag subtilele distincii teologice ntre cinstire i adorare cu care teologii se aprau mpotriva reproului potrivit cruia cultul icoanelor era o adorare a chipurilor materiale? Aprtorii icoanelor, teologii i preoii, aveau datoria s aminteasc i s explice n mod repetat, att laicilor ct i clugrilor, c icoanele trebuiau s fie cinstite, iar adorat putea fi numai Hristos, Cel reprezentat n icoan.Toate acestea ntreau pe adversarii cultului icoanelor n convingerea lor conform creia cultul icoanelor era incompatibil cu puritatea cretinismului.Sectele iconoclasteLa rezerva fa de cultul icoanelor au contribuit i unele secte i erezii de coloratur dochetist, influenate de nvtura potrivit creia ntruparea divin ar fi fost iluzorie, ireal. Pavlicenii, care nu cinsteau crucea, nu aveau cultul Maicii Domnului i al sfinilor, adic, dup ei, tot ceea ce nu era cinstit "n duh i adevr", preluaser de la manihei nvtura dualist c materia trebuie dispreuit, ntruct a fost creat de un demiurg inferior i ru. Iar pentru c Hristos nu ar fi avut un trup material real, El nu poate fi reprezentat n nici un chip. Messalienii din Armenia repudiau i ei cultul icoanelor, iar unele secte monofizite, active mai ales n prile orientale ale imperiului, socoteau imposibil reproducerea pe icoane a chipului Mntuitorului, deoarece, potrivit credinei lor, firea uman a fost nghiit de cea dumnezeiasc, iar aceasta din urm nu poate fi cunoscut i reprezentat. n marea majoritate ns, monofiziii nu erau ostili icoanelor, pe care le pstreaz pn astzi. Arienii nu venerau nici sfinii, nici moatele, nici icoanele. Cei mai muli dintre nestorieni venerau icoanele, dar sub influena Islamului au devenit iconoclati, dei cinstesc crucea.La Sinodul VII Ecumenic, Sfntul Nichifor, Patriarhul Constantinopolului, spunea c iconoclatii sunt influenai de evrei, de sarazini, de samariteni, de maniheeni i de dou secte monofizite: fantazitii i teopaschiii.Iudaismul i islamulAcestor secte li se adaug iudeii i musulmanii, care vedeau n icoane renaterea idolatriei i politeismului. Totui, atitudinea evreilor fa de art plastic nu a fost ntotdeauna unitar, dovedindu-i periodic deschiderea. Dar, n momentul naterii Islamului, evreii au renceput s respecte cu mare strictee interzicerea imaginilor, prevzut de legea Vechiului Testament; nu numai c nu-i mai decorau cu imagini sinagogile, ca n primele veacuri cretine, dar chiar ajunseser s le distrug pe cele existente. Sinagogile de la An Douq i Beth Alfa pstreaz urmele acestor distrugeri.Andre Grabar constat c islamul nu trebuie socotit ca fiind iconoclastic, ci n cel mai nalt grad "aniconic". n secolul VII a nceput invazia arabilor musulmani care au cucerit Siria i Palestina, au traversat Asia Mica ajungnd la Constantinopol n anul 717. mpratul Leon III Isaurul i-a respins n 718. La nceputurile dominaiei lor, arabii erau n genere destul de tolerani fa de imaginile cretine din teritoriile pe care le ocupaser. n 723, califul Yezid a dat dintr-o dat ordinul ca toate icoanele din bisericile cretine de pe teritoriul su s fie scoase afar. Musulmanii au vnat atunci icoanele, dar trebuie spus c persecuiile lor nu au avut probabil un caracter consecvent i sistematic.Motive personale ale mprailor iconoclatiPrimul mprat iconoclast, i totodat primul care a declanat lupta mpotriva icoanelor, a fost Leon al III-lea Isaurul (714-741). Toi bizantinologii moderni sunt de acord c acest mprat a fost cel care a pus n micare aceasta erezie: iconoclasmul este o "erezie imperial... care s-a nscut n purpur, n palatul imperial" (St. Gero, The Eucharistic Doctrine of the Byzantine iconoclasts and its Sources, 1973, p 131). ntrebarea care se pune e care au fost motivele mpratului de a ncepe lupta iconoclast i care fore din imperiu au putut s mobilizeze pe mprat.Mult timp s-a ncercat s se explice concepia iconoclast a mpratului prin originea sa oriental. Leon III-lea era de origine sirian, venea din oraul Germanicia din nordul Siriei, care de generaii avea numai episcopi monofizii i care se gsea sub puternica influen a islamului ofensiv. Afirmaia c ar fi existat i o influen evreiasc asupra viitorului mprat rmne de domeniul legendei, dar poate avea un smbure de adevr istoric. Totodat, Orientul Apropiat era deja sub influen islamic. Acestea ar fi unele presupuneri de influen pgna asupra lui Leon III.Al doilea mprat iconoclast a fost Constantin al V-lea Copronimul (741-775), fiul lui Leon al III-lea. Asociat la tron de ctre tatl su de la vrsta de doi ani a trit ntreaga via n medii iconoclaste. El nsui a luat parte activ la disputele iconoclaste, pregtind sinodul de la Hiereia din 754. La un oarecare timp dup Sinodul din 754, cnd cinstirea icoanelor era oprit att de legile imperiale, ct i de cele ale Bisericii, Constantin al V-lea a dezlnuit o prigoan fr precedent mpotriva iconofililor, oblignd pe toi supuii s jure c nu vor da cinstire icoanelor. Cei care nu s-au supus au fost maltratai sau ucii. Persecuia s-a extins chiar asupra nalilor demnitari imperiali care au fost umilii n public, orbii, exilai ori chiar ucii. Patriarhul Constantin, pe care mpratul l numise la sinodul din 754, a fost destituit i apoi chiar torturat i executat. Operele de art religioas au fost distruse i nlocuite de scene care se inspirau din natur ori din expediiile militare ale mpratului. Ura a mers att de departe nct a depit hotrrile sinodului, hotrri care priveau doar cultul icoanelor i a moatelor de sfini, i s-a extins asupra cultului sfinilor i al Maicii Domnului.Aceast teroare a luat sfrit odat cu moartea lui Constantin al V-lea. Politica sa religioas a lsat posteritii amintirea unei epoci de o cruzime ngrozitoare. Memoria sa a fost att de urt, nct rmitele sale pmnteti au fost scoase din Biserica Sfinilor Apostoli n perioada restabilirii cultului icoanelor. Numai victoriile sale mpotriva bulgarilor au fcut ca poporul s mearg la mormntul sau cu recunotina n momentele n care soarta Bizanului era pus n cumpn de invaziile acestora.Domnia urmtorului mprat iconoclast, Leon al IV-lea (775-780), a nsemnat o perioad de tranziie spre restabilirea cultului icoanelor. Dei ataat tradiiei iconoclaste, ca fiu al mpratului Constantin Copronimul, i nu a ezitat de altfel s arunce n nchisori chiar nali funcionari, a fost mai ngduitor, poate datorit soiei sale Irina, o iconodul educat n Athena, cea care avea s restabileasc cultul icoanelor prin Sinodul VII Ecumenic de la Niceea (787).Dup mprteasa Irina, tronul i-a revenit lui Nichifor I, care nu a luat msuri nici n favoarea icoanelor, dar nici mpotriva lor. Dar cel ce i-a urmat la tron, Leon al V-lea Armeanul (813-820), ofier distins prin calitile sale militare i deci provenit din mediul puternic iconoclast al armatei, avea s declaneze faza a doua a iconoclasmului. Imediat dup urcarea la tron el a nceput s-i arate convingerile sale iconoclaste. ntr-un cerc de prieteni apropiai ar fi declarat: "Vedei c toi mpraii care au admis cultul icoanelor i le-au venerat au murit fie n exil, fie pe cmpul de lupt. Numai aceia care n-au cinstit icoanele au murit de moarte bun. Toi aceti mprai au fost nmormntai cu cele mai mari onoruri n Biserica Sfinilor Apostoli. Eu doresc s le urmez exemplul i s distrug icoanele." (Scriptor incertus de Leone Bardae filio, ed. Bonn, p. 349).Leon Armeanul a cerut lui Ioan Gramaticul "creierul renaterii iconoclaste" s compun un tratat care s utilizeze hotrrile precedentului sinod iconoclast de la Hiereia (754). Numai c mpratul nu mai gsea n rndul episcopatului sprijinul de care se bucurase Constantin Copronimul. nlturndu-l pe Sfntul Patriarh Nichifor (810-815), a reuit s convoace un nou sinod iconoclast n 815 la Constantinopol. Dar cu toate c doctrina iconoclatilor nu mai avea nici sprijinul i nici vitalitatea din trecut, persecuiile au fost n schimb din cele mai violente, atingnd violena celor din vremea lui Constantin Copronimul. Ortodocii au fost din nou martirizai, iar icoanele, crile sau vasele sfinte decorate cu imagini au fost distruse. Iconoclasmul era predat n coli i figura n manuale.Leon al V-lea a fost ucis n ziua de Crciun al anului 820, n timpul Sfintei Liturghii n Catedrala Sfnta Sofia, de ctre un vechi tovar de arme: Mihail de Amorium. Acest uciga avea s urmeze la tron sub numele de Mihail al II-lea (820-829). Om fr cultur, a adoptat o poziie rezervat fa de problemele religioase, nerecunoscnd nici Sinodul VII Ecumenic, dar nici pe cele iconoclaste. n sinea lui era ns iconoclast, ca unul ce provenea din Phrygia, centru puternic iconoclast. Aceast convingere l-a determinat s-i dea fiul spre educare lui Ioan Gramaticul, cunoscut iconoclast, i s nu reinstaleze ca patriarh pe Nichifor, ci tot pe un iconomah. Totui, politica iconoclast a mpratului a fost n descretere, el adornd cu mult pietate pe Maica Domnului i pe sfini; persecuiile au ncetat, exilaii au revenit, dar nu a restabilit cultul icoanelor.Situaia s-a schimbat sub domnia lui Teofil (829-842), fiul i succesorul lui Mihail al II-lea. Spre deosebire de tatl su, care abia putea citi i scrie, acesta a fost un om cu instrucie/educaie aleas. El i dobndise nu numai cunotine de cultur bizantin, dar i de art arab, iar formaia i-o datora lui Ioan Gramaticul, viitorul patriarh. Anii de domnie ai lui Teofil nsemna, pe de o parte, ultima nflorire a iconoclasmului, pe de alta, perioada celei mai mari influene a culturii arabe n lumea bizantin. Persecuiile n-au fost att de dure ca n trecut. Soia lui Teofil era o iconodul ce provenea din Paflagonia: Teodora, mprteasa care avea s restabileasc pentru totdeauna cultul icoanelor n anul 843, imediat dup moartea soului ei.Pe lng originea sau educaia fiecrui mprat iconoclast este bine s amintim i de preferinele artistice ale acestora. Iconoclatii nu se opuneau deloc artei ca atare. Departe de a fi dumani ai artei, ei o favorizau. Ei nu persecutau dect reprezentrile lui Hristos, ale Fecioarei i ale sfinilor. n acest sens, iconoclasmul secolelor VIII-IX poate fi apropiat de protestantism, cu singura diferen c iconoclatii nu lsau pereii bisericilor nepictai. Dimpotriv, aveau mare plcere din a-i decora cu tot felul de subiecte profane, peisaje, reprezentri animaliere etc. Formele pur decorative aveau de asemenea un rol important. Arta iconoclast reprezenta simultan o ntoarcere la izvoarele elenistice i un mprumut din Orientul musulman. Mai cu seama mpratul Teofil a fost un principe fastuos i un mare constructor, care a dat un puternic impuls artei monumentale. El a poruncit construirea unui palat (care le imita pe cele din Bagdad) ai crui perei erau acoperii cu incrustaii, mozaicuri i picturi nfind scuturi, arme, animale de tot soiul, arbori i flori. Bisericile erau decorate n acelai spirit. Cnd el a scos de pretutindeni imaginile sacre, a fcu-o pentru a le nlocui cu animale i psri. Constantin Copronimul i lsase o pilda strlucitoare: n biserica Vlahernes, el distrusese un ciclu imagistic cu scene evanghelice i le nlocuise cu "flori, psri felurite i alte animale nconjurate de plante printre care miunau cocostrci, corbi i puni". mpratului i se reproa faptul c transformase biserica n "livad i cote de psri" (Ch. Diehl, Manuel dArt Byzantin, t. I, Paris, 1925). n locul unei fresce reprezentnd Sinodul VI Ecumenic, Constantin pusese portretul vizitiului sau preferat...AntimonahismulAlte teorii, dintre care nu lipsesc i cele ale adepilor luptei de clas, consider c mpraii iconoclati au pornit lupta mpotriva icoanelor i ca reacie mpotriva monahismului bizantin, aprig susintor al icoanelor; acesta luase o mare dezvoltare, poseda ntinse domenii funciare i se bucura de imuniti fiscale, ori n concepia mprailor bizantini nu se putea tolera o asemenea situaie, fiindc ea aducea prejudicii tezaurului statului, armatei prin lipsa de lupttori i chiar agriculturii i altor activiti economice, prin numrul insuficient de lucrtori i, respectiv, funcionari.Cunoatem ca msurile cele mai drastice de dup sinodul din 754 au fost luate de Constantin V mpotriva monahilor, de aceea uneori se vorbete de aceast faz a iconoclasmului numind-o monahomahie. A fost interzis celibatul. Clugrii au fost izgonii din Mnstiri, iar acestea transformate n hanuri ori cazrmi. Muli dintre ei au fost obligai s defileze n hipodrom innd cte o femeie de mn. Cel mai aprig persecutor s-a dovedit Mihail Lachanodrakon, strategul themei Thracesienilor, care a poruncit clugrilor s se cstoreasc, pedepsind cu orbirea ori cu deportarea pe cei care refuzau. Lachanodrakon a vndut proprietile Mnstirilor, a ars manuscrise i moate de sfini, i atac att de aprig pe monahi, nct acetia nu mai ndrzneau s poarte haina monahal.Motive religioaseAli autori caut cauzele nceperii iconoclasmului n cercurile imperiale n reforma religioas. nainte de toate, lupta mpotriva icoanelor este un fenomen religios: un conflict pentru "o adevrat religie", pentru "purificarea Bisericii", pentru "nchinarea n Duh i Adevr". mpratul Leon al III-lea s-a simit chemat, socotea el, s restabileasc adevrata religie n Imperiu care, prin cultul icoanelor, fusese necinstit i trdat. Odat ajuns la conducerea Imperiului, el se va considera "mprat i preot", cu drept de control asupra problemelor bisericeti i laice, i va impune iconoclasmul ca doctrin oficial a imperiului n probleme religioase. El socotea c prin aceasta va purifica religia cretin de rmiele pgnismului, reducnd-o la nlimea i puritatea ei originar. Pentru el, cultul icoanelor este cultul zeilor pgni care trebuie nimicit: "Ozia, regele iudeilor, dup opt sute de ani a nlturat din templu arpele de aram, iar eu, dup opt sute de ani, am fcut s se scoat zeii din biserici". Leon al III-lea se considera un al doilea Moise rnduit de Dumnezeu, regele-preot, pastor al poporului lui Dumnezeu, adic al Imperiului Roman.mpratul Constantin V Copronimul a dus i mai departe doctrina hieratist. n vederea pregtirii sinodului de la Hieria (754), mpratul a alctuit personal 13 scrieri teologice. Scrierile sale au fost discutate n sinod, iar concluziile dogmatice sintetizate ntr-un Horos. Potrivit acestui Horos, mpraii sunt artai ca egali cu apostolii, investii cu puterea Duhului Sfnt nu numai pentru a desvri i nva omenirea, dar si pentru a combate erezia diavoleasc. Acelai mprat a negat n cadrul sinodului chiar posibilitatea de mijlocire a sfinilor i a fost mpotriva cinstirii moatelor; de asemenea, ar fi condamnat practica de a invoca pe Maica Domnului ca mijlocitoare.mpraii erau ferm convini n legitimitatea faptelor lor naintea lui Dumnezeu. Declanarea luptei mpotriva icoanelor de ctre Leon la III-lea a fost prilejuita de o erupie vulcanic, care a avut loc n anul 726 ntre insulele Thera i Therasia i a produs un cutremur. n acest fenomen natural mpratul a vzut dovada mniei lui Dumnezeu din cauza idolatriei, pe care o constituia cinstirea icoanelor. Anul 726 reprezint totodat anul nceperii persecuiei mpotriva icoanelor. mpratul Leon Armeanul era ncredinat c predecesorii si iconoclati au fost ajutai de Dumnezeu.Pe de alt parte mpraii explicau att naintarea islamului, care se fcea simit n mod clar i irezistibil, ct i prbuirea imperiului ca pe o pedeaps a lui Dumnezeu care afecta tot att de mult poporul lui Dumnezeu ca altdat poporul lui Israel ori de cte ori acela cdea din adevrata cinstire a lui Dumnezeu. Eliberarea ca prin minune a oraului imperial de flota arab (717), spectaculoasele succese militare ale lui Leon i Constantin n lupta mpotriva islamului n-au fcut dect s devin i mai clar idea c micarea mpotriva icoanelor constituia o binecuvntare a lui Dumnezeu pentru imperiu. Aceast validare evident a reformei pe care mpraii o ntreineau n imperiu i n viaa religioas a fcut ca muli oameni ai Bisericii s ajung la convingerea c mpratul, prin aciunea de distrugere a icoanelor, nfptuia voina lui Dumnezeu. Astfel, episcopii de la sinodul iconoclast din 754 au comparat pe mprai cu Apostolii pe care i-a chemat Hristos ca s distrug pretutindeni cultul zeilor.Motive politiceIconoclasmul pare s fi fost declanat mai degrab din raiuni politice, fiind expresia cea mai evident vizibil a unei reforme generale a Imperiului, preconizate de mpraii iconoclati. Departe de a fi inovatoare sau revoluionar, reacia iconoclast a fost una profund conservatoare, tipic roman, i nu oriental. mpraii iconoclati ateptau reconsolidarea Imperiului de la o restaurare a tradiiilor religioase i politice monarhice i teocratice ale epocii constantiniene, de la o veritabil "renovatio constantiniana". "Iconoclasmul bizantin a fost dup cum scrie A. Grabar un proces istoric declanat i dirijat, mai mult de un veac, de la nlimea tronului celor mai puternici monarhi cretini ai timpului care exercitau o putere practic nelimitat. Act de guvernmnt n domeniul religios, iconoclasmul imperial trebuia s se exprime n conformitate cu tradiia imperial, i a purtat pecetea originii sale imperiale".n cea mai pur descenden constantinian/eusebian, suveranii iconoclati se considerau inspirai i chemai, ca i Apostolii, direct de la Dumnezeu ca s readuc Biserica bizantin, printr-o ampl operaiune de epurare, la puritatea tradiiei apostolice ameninate prin cultul icoanelor de o lent dar sigur alunecare spre politeismul pgn. n realitate ns, se urmarea instaurarea unei teocraii imperiale absolute n care mpratul devenea i ef religios al Imperiului (imperator sum et sacerdos, dup cum am amintit anterior). Luptnd mpotriva imaginilor lui Hristos, mpraii iconoclati urmreau de fapt substituirea acestora prin propriile lor imagini ca singure imagini vii ale Divinitii pe pmnt. Sensul general "reactionar" al reaciei iconoclaste l exprim elocvent tendina "retro-constantinian" de a nlocui peste tot imaginea lui Hristos cu semnul Crucii.Era o lupt ntre imagine i semn/simbol, respectiv ntre prezena i reprezentan. Spre deosebire de semn sau simbol, imaginea e locul survenirii sau apariiei (epifaniei) unei prezente personale. Dac simbolul poate fi manipulat i instrumentalizat n folosul unei alte prezente, imaginea este propriul ei simbol, propria ei prezen i reprezentant nemanipulabil. Acolo unde e Dumnezeu (sau Hristos) nsui, mpratul nu-l mai poate reprezenta. De aceea, nu este deloc ntmpltor c scena principal pe care s-au "jucat" controversele a fost Poarta de Bronz (Chalke) a Palatului Sacru locul unde basileul se arta mulimii.In 726, Leon III da semnalul de ncepere al iconoclasmului distrugnd icoana lui Hristos de deasupra Porii de Bronz a Palatului i nlocuind-o cu semnul Crucii i cu o inscripie justificativ. Iar n 843 n semn de ncheiere a disputelor patriarhul Metodie restabilete imaginea lui Hristos alturi de Cruce (nsoind-o de o alt ampl epigram justificativ). n spatele conflictului dintre Cruce i Icoan se citete ns competiia dintre mprat i Hristos la funcia de Imagine vzut a Divinitii. Din "lupttori mpotriva icoanelor" (iconomahi), mpraii iconoclati deveneau n fapt cum afirmau iconodulii contemporani "lupttori mpotriva lui Hristos" (hristomahi). Suprimnd imaginea lui Hristos nsui pe edificii, pe monezi, pe obiectele oficiale, ei cutau poate s depersonalizeze oarecum regalitatea lui Hristos pe pmnt i, n consecin, s-i absolutizeze propria lor suveranitate, tendina conform cu cele mai ndrznee manifestri de autocraie ale acestor suverani-soldai.Totui, nu sunt plauzibile afirmaiile unor istorici potrivit crora mpraii iconoclati au pornit prigoana mpotriva icoanelor n cadrul unor msuri largi de refacere a societii i credinei, pe care voiau s le aeze pe baze mai drepte i mai bune. Ei n-au fost nite raionaliti sau liber cugettori, cum spun alii, care cu mult timp nainte de Luther, ar fi voit s bazeze societatea nou "pe principii nemuritoare".mpraii iconoclati, la fel ca i toi oamenii timpului lor, erau foarte pioi, uneori cu preocupri teologice, grijulii s nu atrag prin comportarea lor mnia divin, i, mai presus de toate, voiau s purifice religia cretin de tot ce li se prea c este idolatrie.Argumente teologice iconoclasteDin politic, chestiunea icoanelor a devenit, n acelai timp i inevitabil, i una teologic, imaginile i icoanele situndu-se de la bun nceput n zona de intersecie ntre religios i politic. Spre a justifica teoretic reaciunea politic, mpraii iconoclati au patronat sau elaborat efectiv (n cazul lui Constantin V) i o teologie iconoclast. Aceasta gref aniconismul vechi-testamentar pe fondul unei resurecii generale a spiritualismului elenic platonizant (gen Orogen i Eusebiu al Cezareii). Distincia cheie a acestei iconologii "sui generis" era cea ntre icoana "moart" (material, artificial, inert) i icoana "vie" (natural, nsufleit) a unei persoane. Daca Leon III a refuzat ca idol icoana "moart" a lui Hristos, fiul sau, Constantin V, a formulat explicit teoria (de origine oriental-magic, dup cercettori) a imaginii "vii" i ca atare "consubstanial" cu prototipul; n conformitate cu aceasta, singur icoana veritabil a lui Hristos devenea... Euharistia. Tot Constantin al V-lea este cel ce a contraatacat, mutnd justificarea respingerii icoanelor pe terenul dogmatic, considerat a fi cel al aprtorilor lor: hristologia. Icoana ar fi respinsa ca imposibil de nsi dogma unirii ipostatice a Divinitii i umanitii n Persoana lui Hristos. Nelipsit de subtilitate, raionamentul era urmtorul: pentru a fi veritabil, icoana trebuie s reprezinte persoana reprezentat aa cum este; Hristos este Dumnezeu i om; deci, icoana n-are dect dou posibiliti, ambele inacceptabile i ducnd la concluzii absurde din punct de vedere dogmatic: sau reprezint i natura Sa divin nereprezentabil considernd c aceasta e amestecat ntr-un fel cu umanitatea Lui (= concluzia monofizit), sau reprezint natura Sa uman, dar atunci o separ de Divinitate (= diviziunea nestorian).Sinodul de la Hieria a utilizat, ns, o argumentaie diferit de amintitul teologumen (silogistic) care, se pare, nu i-a convins. Relund argumentul origenist al lui Eusebiu al Cezareei, Sinodul va proclama imposibilitatea icoanelor, dat fiind c dup nviere trupul lui Hristos este acum integral divinizat i ca atare nereprezentabil. n termeni platonizani-monofizii, ndumnezeirea umanitii lui Hristos apare neleas ca o spiritualizare total a corporalitii lui Hristos, considerat, a-i fi pierdut prin nviere i nlare calitile materiale care-l fac figurabil, i n primul rnd "circumscrierea" ei.ConcluzieIconoclasmul ncheie seria marilor erezii din perioada hristologic. Fiecare dintre ele atac un aspect sau altul al iconomiei divine, adic al mntuirii ctigate prin ntruparea lui Dumnezeu. Or, iconoclasmul nu mai lua ca int un aspect anumit, ci iconomia mntuirii n ansamblu. i, aa cum aceasta foarte complex erezie constituia o ofensiv general mpotriva ntregii nvturi ortodoxe, tot aa, restabilirea cultului icoanelor nu a reprezentat o victorie izolat, ci triumful ntregii Ortodoxii. Biserica a nvins i va continua s nving o mulime de erezii felurite. Dar una singur dintre victoriile sale - cea mpotriva iconoclasmului - a fost n mod solemn proclamat drept Triumf al Ortodoxiei.BibliografieIstoria Bisericii Universale, vol I - Editura Institutului Biblic si de Misiune a BOR, Bucureti, 1993.Curs de Bizantinologie - Facultatea de Teologie Ortodoxa, Universitatea Bucureti, Bucureti, 1997.Teologia icoanei, Leonid Uspensky - Editura Anastasia, Bucureti, 1994.Icoana lui Hristos, Christoph von Schonborn - Editura Anastasia, Bucureti, 1996.Iconologia bizantin ntre politica imperial i sfinenie monahal, Studiu introductiv de Diac. I. Ic jr., Editura Deisis, Alba Iulia, 1994[footnoteRef:8]. [8: http://ortho-logia.com/Romanian/Iconoclasm.html]

Micarea iconoclastO dat cu venirea la putere a dinastiei isauriene, prin Leon al III-lea (717- 741), se declaneaz micarea contra icoanelor. Lupta dintre iconoclati (cei ce respingeau icoanele) i iconoduli (sau iconofili, cei ce adorau icoanele) a dominat istoria Bizanului vreme de aprox. un secol i jumtate. Aceast micare nu a fost pur religioas. Ea a reprezentat o manifestare a tendinelor de laicizare a statului i de formare a aristocraiei militare, proprietar de domenii. Caracterul religios nu este cel mai important, dar este cel mai evident. Cauzele micrii iconoclaste au fost multiple, religioase (nmulirea icoanelor din biserici, alunecarea de la icoana-simbol la idolatrie, ceea ce nsemna o lezare a transcendentului), politice (conflictul dintre stat i biseric, lupta contra monahismului), militare (lupta mpotriva asaltului arabic), economice (concurena ntre intreprinderile de stat i cele ale bisericii). n lumea pgn reprezentrile antropomorfe s-au bucurat de un mare prestigiu, n special cele care ilustrau teme mitologice sau erau legate de cultul imperial. n primele secole ale cretinismului, imaginile antropomorfe cu caracter religios nu erau utilizate n spaiile de cult. Chiar primele concilii au luat hotrri n aceast privin, invocnd motenirea biblic i tradiia apostolic. Dup ce cretinismul a devenit religie oficial s-a produs o fuziune ntre tradiia roman a imaginii i practicile cretine. Astfel, noua religie a recurs tot mai des la reprezentri pentru a exprima principiile fundamentale ale dogmei aa cum fuseser acestea stabilite n sinoadele ecumenice. De-a lungul secolelor VI-VII imaginile antropomorfe cu caracter religios i mai ales cele mobile (icoanele) s-au bucurat de o popularitate deosebit att n rndul simplilor credincioi, ct i la nivelul elitelor sociale i chiar al Casei Imperiale. Proliferarea acestora a fost ncurajat de Biseric, cele mai apreciate fiind icoanele achiropite, despre care se credea c sunt pictate de mn divin precum cea a Fecioarei, atribuit Sfntului Luca. Exista convingerea c acestea deineau puteri taumaturgice (vindectoare) i c simpla lor prezen determina intervenia binefctoare a personajului ceresc reprezentat. Victoriile dobndite de cretini n luptele cu necredincioii presupuneau intervenia obligatorie a Divinitii, direct sau prin intermediul unor sfini. Pentru a dobndi acest ajutor armatele lui Heraclius au purtat n lupt drept stindard o reprezentare a Mntuitorului. De altfel, imaginea lui Hristos a fost asociat cultului imperial, asocierea dintre mprat i acesta fiind menit s exprime legtura indisolubil dintre suveranul ceresc i reprezentantul su pe pmnt. Conciliul din 629, patronat de Iustinian al II-lea, a exprimat concis aceast convingere, printr-o parabol conform creia lumea cretin reprezenta o corabie condus de Dumnezeu i crmuit de reprezentantul su, basileul. Din acest punct de vedere asocierea dintre suveranul ceresc i cel terestru a devenit o adevratpolitic de stat. Pornind de la consideraiile de mai sus, iniierea unei politici iconoclaste poate s par un gest care a fost justificat, paradoxal, tocmai prin calitatea mpratului de trimis al lui Dumnezeu pe pmnt, n virtutea creia putea impune orice orientare la nivel confesional. Dincolo de acest argument schimbarea de atitudine din politica imperial are rdcini mult mai profunde. Adversarii lui Leon al III-lea au rspndit ideea c acesta a fost influenat de Islam, mai ales c n anul 721 califul Yazid al II-lea a interzis cu desvrire imaginile antropomorfe cu caracter religios n lumea musulman. n Asia Mic ideile iconoclaste au prins contur nc nainte de 726, ca urmare a influenelor iudaice, a celor venite dispre Biserica Armean i a rspndirii sectei dualiste a paulicienilor. Alturi de aceste nruriri trebuie luat n calcul i dorina lui Leon al II-lea de a consolida puterea imperial att la nivel ideologic, ct i prin raportare la autoritatea ecleziastic. n ceea ce privete prima dintre aceste mize s-a considerat c prin ruperea legturii dintre persoana spiritual a lui Isus i reprezentarea sa suveranitatea terestr a reprezentat sau ar fi cptat un caracter absolut. n ceea ce privete Biserica Bizantin, i mai ales componenta sa monahal, se bucura de un prestigiu deosebit ntemeiat pe modelul clerical de via, pe icoanele, moatele i relicvele pe care le deinea. De asemenea, o bun parte a populaiei active prefera retragerea din lume, privnd astfel statul de impozite i combatani. Totodat, mnstirile au beneficiat de numeroase donaii, att n bani ct i n proprieti. Astfel, att din punct de vedere al prestigiului simbolic, ct i din perspectiva economic, Biserica reprezenta un concurent redutabil al puterii imperiale. n ceea ce privete justificrile de ordin teologic, partizanii iconoclasmului au susinut c aceast politic era dus n numele ortodoxiei, ntruc reprezentarea lui Isus echivala cu exaltarea naturii sale umane. Din acest motiv s-a considerat c simbolul cruciform ilustreaz cel mai bine natura dual a Mntuitorului, aa cum a fost ea exprimat de prinii Bisericii. Pornind de la ideile cretinismului primitiv, i de la una din pornirile Decalogului( S nu-i faci chip cioplit), iconoclatii considerau icoanele drept idolatrie. Era pentru prima dat n istorie cnd o problem de imagini zguduia ordinea unui mare stat. Manifestri iconoclaste au existat i nainte de sec. VIII. n sec. VI, la Edessa, bunoar, militarii au distrus icoanele din biserici. Leon al III-lea Isaurianul, cel ce a pornit rzboiul imaginilor, a fcuto fie pentru a mprti, cu titlu personal, o opinie la mod, fie din raiuni de stat, pentru a-i apropia mai mult de imperiu pe supuii si din Asia Mic de rsrit, unde iconoclasmul era foarte puternic. Primul act al micrii iconoclaste a fost distrugerea, din ordinul lui Leon III, n 722, a imaginii lui Iisus Christos (fcut n mozaic) de la intrarea principal a palatului imperial (Poarta Chalne sau Poarta de Bronz). Acest gest a precedat cu patru ani edictul imperial de interzicere a icoanelor (726). Cum rezultatele au fost minore, n anul 729 mpratul a dat un decret pentru distrugerea icoanelor. Averile mnstirilor au fost confiscate, iar clugrii au fost obligai s treac la viaa laic. Constantin V (741-775), fiul i urmaul lui Leon III, a nsprit i mai mult msurile iconoclaste. Mnstirile au fost nchise, iar cldirile lor transformate n coli, azile, cazrmi; pmnturile confiscate de la mnstiri au fost druite bisericii de mir i aristocraiei militare. Clugrii au fost obligai s se cstoreasc. A fost interzis cultul moatelor i al relicvelor, iar nvmntul a fost scos de sub tutela bisericii. n anul 754, mpratul a convocat un conciliu la Constantinopol pentru aprobarea hotrrilor iconoclaste, ceea ce s-a i ntmplat i care echivaleaz cu o reform a bisericii monahale. Politica iconoclast a Isaurienilor a ntlnit, cum era de ateptat, rezistena bisericii, care i-a gsit expresia n nvturile lui Ioan Damaschin, iconodul convins, prelatul care a promovat ideea independenei bisericii fa de stat. Tendina aceasta avea s se dezvolte n perioada urmtoare, cptnd, prin personalitatea nvatului patriarh Fatios, contemporanul mprailor Mihail III i Vasile I, forma cea mai expresiv. Dup o perioad de reflux (780-802) i o alta de flux (802-842), micarea iconoclast a apus. n anul 843, mprteasa Teodora, care-l tutela pe fiul su minor Mihail III, a dat edictul de restaurare a icoanelor. Iconoclatii nu au fcut atunci nici un fel de rezisten, ceea ce arat clar c lupta contra icoanelor a fost mult mai complex; c dincolo de aspectul ideologic, deschis, manifest, sttea unul economico-social. Iconoclasmul a dus la formarea unei noi clase dominante pe baza proprietii monahale confiscate. Aceast nou clas a fost aristocraia militar, care pe la jumtate a secolului al IX lea,era deja format. Scopul principal fusese finalizat. Cine s mai reacioneze?[footnoteRef:9] [9: http://carteromaneasca.files.wordpress.com/2012/03/istoria-bizantului.pdf]

Iconoclasmul Prin iconoclasm nelegem acel curent eretic, care i are nceputul mai nainte de domnia lui Leon al III-lea, dar care, n timpul acestui mprat a luat o amploare deosebit, reprezentnd chiar politica sa n materie religioas. Etimologic iconoclasmul nseamn distrugerea icoanelor. Pentru a indica aceeai aciune de distrugere i de necinstire a icoanelor uneori se vorbete de iconomahie, adic de lupta mpotriva icoanelor. Erezia aceasta a fost n special iniiativ susinut de mprai, beneficiind de sprijinul lor militar i politic, de aceea ea s-a deosebit de precedentele erezii prin cruzimea cu care a fost impus. Perioada iconoclast este lung, a durat aproape un secol, ncepnd cu dinastia isaurian (717-802) i terminndu-se n anul 843, cnd la conducerea Imperiului se aflau reprezentani ai dinastiei de Amorium. Iconoclasmul a cunoscut dou faze: prima, care este inaugurat de Leon al III-lea Isaurul n anul 726 si se ncheie n timpul mprtesei Irina i a fiului ei Constantin al VI-lea, odat cu Sinodul al VII-lea Ecumenic de la Niceea (787); a doua ncepe cu anul 813, odat cu urcarea pe tron a lui Leon al V-lea Armeanul i se termin n anul 843, cnd domnea mpratul Mihail al III-lea din dinastia de Amorium, patronat de mama sa, Teodora. Se poate face aici o observaie: att prin restabilirea cultului icoanelor la Sinodul al VII-lea Ecumenic, ct i la cel din 843, acest lucru s-a fcut atunci cnd puterea suprem a Imperiului era deinut de femei. Dac prima restabilire a cultului icoanelor a fost de scurt durat, cea de a doua a rmas n vigoare pn astzi.Originile i evoluia iconoclasmului pn la Sinodul al VII-lea Ecumenic

Icoanele existau practic de la nceputul cretinismului, avnd un scop pedagogic: nvarea istoriei sfinte. Acest aspect de ordin material s-a dezvoltat n chip deosebit n secolul al IV-lea, dup ce prin edictul de la Milan mpratul Constantin cel Mare a acordat libertate cretinilor, religia acestora devenind oficial. Astfel, ia natere o form de cult, care privea mai nti Sfnta Cruce i Sfintele Moate: n secolul al IV-lea nchinarea la Sfnta Cruce era un lucru normal. Paralel s-au dezvoltat i aa-numitele icoane domestice adic pictarea unui portret unic pe o bucat din lemn de dimensiuni mici. n secolul al V-lea cultul Sfintelor Icoane era asociat credinei c acestea pot face minuni. Icoana integrat n practica religioas individual marca deja prezenta dttoare de siguran a Divinitii. Din domestic, folosirea icoanelor a cptat un caracter public, oficial. n anul 560, pentru a aduna fonduri n vederea construirii unei Biserici n Nordul Siriei, preoii au strbtut cu o icoana a Mntuitorului Hristos n procesiune solemn ntreaga Asie Mic. Unii martori ai vremii atesta faptul c n timpul asediului avar din 626, patriarhul a rugat s fie pictate pe porile de Vest ale oraului Constantinopol, chipurile lui Hristos i ale Maicii Domnului. Acelai lucru s-a repetat i n 717, cnd pe zidurile capitalei au fost plimbate n procesiune, o icoan a Maicii Domnului i Pri din Sfnta Cruce. Tot acum s-a dezvoltat i credina n icoanele archeiropoietes, nefcute de mn omeneasc: ideea era ca o icoan care conine n ea Divinitatea nu poate fi fcuta dect prin mijloace supranaturale.nainte de perioada iconoclast, Sfintele Icoane deveniser un fapt major n viaa bizantin: folosite de cler, de autoriti, de popor, ele erau cinstite att n public ct i n spaiul privat; ele fceau accesibil prezena dumnezeiasc. Dintre cei care s-au ocupat cu studierea contextului n care a aprut fenomenul iconoclast, unii au considerat c acest fapt s-a datorat neputinei unor teologi de a nelege sensul simbolic i educativ al icoanei i de a face distincie ntre cinstire i idolatrie. Ei considerau c cinstirea Sfintelor Icoane ar fi n contradicie cu unele precepte biblice, c nclca porunca Decalogului de a nu-i face chip cioplit i de a nu te nchina lui. Un alt argument biblic mai era i acela conform cruia Dumnezeu trebuie cinstit numai "n duh i adevr". n legtur cu cinstirea icoanelor au avut loc discuii n Spania, la un sinod ce s-a inut la Elvira ntre anii 300-306, iar Prini i scriitori bisericeti precum Iustin Martirul, Atenagora Atenianul, Tertulian, Epifaniu de Salamina, Eusebiu de Cezareea i alii de mai trziu au manifestat rezerve fa de cinstireaicoanelor. Totui, aceste rezerve nu au fost considerate justificate de Biseric, deoarece exist o distincie ntre icoana material i chipul reprezentat de ea; sfntul este prezent n icoan numai din punct de vedere spiritual, iar cinstirea se d doar chipului reprezentat de ea. Din pcate au existat i unele excese: la un moment dat s-a dezvoltat un fel de putere magic, care fcea ca distincia ntre icoan i prototip s dispar. La Constantinopol Maica Domnului era ocrotitoarea oraului, iar locuitorii lui i acordau o cinste deosebit, exemplu n acest sens fiind numrul mare de biserici care-i erau nchinate. n secolul al V-lea, Constantinopolul primea vemintele Maicii Domnului, furate dintr-un sat din Galileea, spunndu-se c acest lucru s-a fcut chiar cu aprobarea Fecioarei Maria; se credea c oraul deinea i scutecele cu care Maica Domnului nfurase pe pruncul Iisus.Din momentul acceptrii cretinismului de ctre puterea imperial, mpratul devine locotenentul lui Dumnezeu pe pmnt, cptnd un aspect sacru, iar ceremonialul imperial dobndea un coninut religios. Deja Sfntul Grigorie de Nazianz i Sfntul Ioan Gur de Aur, admiteau c nchinarea se cuvenea nu numai mpratului ci i portretelor acestuia, fapt manifestat n mod concret prin lumnri i tmie. n a doua jumtate a secolului al VI-lea, imaginile imperiale i-au pierdut din importan, deoarece mpratul folosea el nsui icoanele. n momentul n care suveranul era nfrnt, el cuta un ultim ajutor: s plaseze Imperiul universal la nivelul Divinului i prin aceasta s depind mai puin de conjunctura geopolitic punnd pe primul plan mai degrab icoanele, dect imaginile imperiale. Succesele militare repurtate de isauri le-a permis revenirea la origini: monedele aveau imprimat pe ambele pri figura mpratului, statuile imperiale s-au nmulit, puterea imperial a cutat s creeze un nou patriotism avnd n centru Biserica, de unde i interesul restrngerii la un numr limitat de simboluri admise de toi: Sfnta Cruce, Sfnta Euharistie, Sfintele Evanghelii.Excesul nemulumea n genere multe persoane, iar unii erau de prere c icoanele trebuiau distruse. La aceast atitudine au mai contribuit i unele secte i erezii precum pavlicienii, care nu cinsteau Crucea, nu aveau cultul Maicii Domnului i al Sfinilor. La rndul lor monofiziii, foarte activi n prile orientale ale Imperiului, socoteau imposibil reproducerea pe icoane a chipului Mntuitorului, deoarece potrivit credinei lor firea uman a fost "absorbit" de cea dumnezeiasc, iar aceasta din urm nu poate fi cunoscut i reprezentat.Spre sfritul secolului al VII-lea i nceputul celui de al VIII-lea putem spune c ntlnim n lumea bizantin, pe de-o parte, un curent foarte puternic favorabil icoanelor, iar pe de alt parte, manifestri mpotriva cinstirii lor. Aceast din urm atitudine, mpotriva cinstirii icoanelor avea mai degrab un caracter izolat n partea de Vest a Imperiului i era mai puternic n Orient, ca urmare a influenelor iudaice, islamice, a sectelor i a ereziilor. Spre sfritul secolului al VII-lea, la Sinodul Quinisext (691-692) se stabilea prin canonul 82 c Mntuitorul s fie reprezentat ca om, nu ca miel i aceasta cu scopul de a sublinia ca "viaa Sa n trup, Patimile, Moartea dttoare de mntuire i Rscumprarea lumii au fost ctigate prin ntrupare". Astfel, se atrgea atenia asupra importantei ntruprii, asupra realitii ei, fapt care ddea o baz reprezentrii pe icoane. Consecina imediat a acestui canon a fost reprezentarea realist a chipului lui Hristos, inclusiv pe monedele emise de Justinian al II-lea. Acest canon a antrenat ns imediat i o serie de reacii iconoclaste la Constantinopol, n Asia Mic i n Armenia: Teodosie, episcopul Efesului, Toma, episcopul de Claudiopolis i Constantin de Nicoleia s-au numrat printre cei mai de seama iconoclati ai acestei perioade.Nscuta din team de a nu cdea n idolatrie, "reinerea" fa de cinstirea icoanelor a evoluat spre o disput pregnant hristologic i acesta a constituit nucleul n jurul cruia se vor concentra cele mai multe dezbateri. Unii au afirmat (Hans Georg Beck) c iconoclasmul secolului al VIII-lea nu a nceput n cercurile imperiale, ci n cele bisericeti artndu-se c episcopii de Efes, Claudiopolis i Nicoleia, menionai mai sus, au venit la Constantinopol s cear Patriarhului Gherman oprirea cultului icoanelor. Refuzul patriarhului, i-a determinat pe acetia s treac unilateral la ndeprtarea icoanelor i la oprirea cinstirii lor. De asemenea, se presupune c odat sosii la Constantinopol, episcopii iconoclati l-au vizitat i pe mpratul Leon al III-lea, adept al ideilor lor i c acesta i-a ncurajat pe drumul pe care porniser. Aceste lucruri pot fi adevrate numai c fr concursul mprailor, opiniile ierarhiilor n-ar fi rmas dect simple atitudini.n privina lui Leon al III-lea nu trebuie uitat faptul c trise n regiunile orientale ale Imperiului, unde ideile iconoclaste erau foarte rspndite. Ajuns la conducerea Imperiului i socotindu-se c avea drept de control asupra problemelor bisericeti i laice, el a impus iconoclasmul ca doctrina oficial a Imperiului, din convingeri religioase. El considera c prin aceast atitudine purific religia cretin de rmiele pgnismului readucnd-o la nlimea i puritatea ei originar. Nu sunt plauzibile afirmaiile unor istorici potrivit crora mpraii iconoclati au pornit prigoana mpotriva icoanelor n cadrul unor msuri mai ample de refacere a societii i a credinei, pe care doreau s le pun pe baze mai bune i mai drepte. Aceste preri sunt greite, fiindc mpraii iconoclati, la fel ca toi oamenii timpului lor, erau foarte credincioi, uneori avnd chiar i preocupri teologice, grijulii s nu atrag prin comportamentul lor mnia divin i mai presus de toate doreau s purifice cretinismul de tot ce li se prea a fi idolatrie.Pe de alt parte, mpraii iconoclati au pornit lupta mpotriva icoanelor i ca o reacie mpotriva monahismului bizantin, aprig susintor al icoanelor. La vremea aceea, monahismul luase o dezvoltare deosebit, Mnstirile posednd ntinse domenii funciare iar clugrii beneficiau de imuniti fiscale; ori n concepia mprailor bizantini nu se putea tolera o astfel de situaie, pentru c prin numrul insuficient de funcionari i de lupttori, se aduceau grave prejudicii tezaurului Statul i armatei. De partea lor mpraii aveau armata din Asia Mic, pe unii nali funcionari, precum i o parte a populaiei Asiei Mici sau a celor din prile orientale. n regiunile europene ale Imperiului i mai ales n Italia, poporul era ns mpotriva iconoclatilor, mai ales monahii i femeile fiind foarte activi n aceast lupt. Deci, putem spune c aprtorii icoanelor erau mai numeroi. Motivul declanrii luptei mpotriva icoanelor de ctre Leon al III-lea l-a constituit o erupie vulcanic din anul 726. n acest fenomen natural care fusese nsoit i de un cutremur, mpratul a vzut dovada mniei lui Dumnezeu din cauza idolatriei, adic a cinstirii Sfintelor Icoane. Anul 726 reprezint momentul nceperii persecuiei mpotriva icoanelor. Msurile imperiale au ntmpinat o drz rezisten. n momentul n care nite ofieri au vrut s dea jos icoana Mntuitorului, care se gsea deasupra porii palatului din cartierul Chalkoprateia, acetia au fost omori de popor cu aceasta izbucnind o puternic revolt, ncheiat cu mori i rnii. mpratul a dat ordin s fie fcute arestri, muli oameni fiind condamnai, mutilai i exilai. Grecia i insulele Cyclade s-au rsculat n 727 proclamamnd un nou mprat. Pn la urm revolta a fost nfrnt. Tot cu acest prilej se spune c mpratul Leon al III-lea ar fi poruncit nchiderea Universitii din Constantinopol, arderea bibliotecii i izgonirea profesorilor deoarece nu i-a putut convinge s sprijine micarea iconoclast. n Apus, papa Grigorie al II-lea (715-731) a protestat energic, fiind susinut de populaia care s-a revoltat i a scris mpratului c "nu are dreptul s hotrasc n materie de credin i s introduc inovaii n ceea ce avem de la Prini". Evenimentele ulterioare au deschis o mare prpastie ntre Vestul Imperiului (cea mai mare parte a Italiei, Grecia continental i insulele din Marea Egee) susintor al cultului icoanelor i partea de rsrit a Imperiului, n special themele din Asia Mic, binecunoscute ca iconoclaste. Convins c nu-l poate aduce pe mprat la cinstirea icoanelor, patriarhul Gherman (715-730) a protestat energic, aa c raporturile au atins n aceast perioad punctul maxim de ncordare. Pentru a da legitimitate msurilor sale, mpratul Leon a convocat la 17 ianuarie 730 o adunare (silentium) inut n Palatul su, la care au participat mai ales nali funcionari civili. Cu acest prilej s-a redactat un edict mpotriva icoanelor, pe care patriarhul Gherman a refuzat sa-l semneze. De aceea, a fost nlocuit imediat cu Anastasius. Acest edict a reprezentat pentru Leon al III-lea baza legal de nlturare a icoanelor i de persecutare a celor ce le cinsteau. ntre anii 730 i 741 nu avem nici o informaie viabil care s precizeze politica iconoclast a lui Leon al III-lea. Se pare c atitudinea papei Grigorie al III-lea (731-741), care a excomunicat ntr-un sinod inut la Roma pe adversarii cultului icoanelor, a provocat o contramsur din partea lui Leon al III-lea care confisca proprietile Bisericii romane aflate pe teritoriul bizantin din Italia i a detaat de sub autoritatea papei diocezele Calabria, Sicilia, Creta i Iliricul oriental, supundu-le patriarhului de Constantinopol. n aceste condiii raporturile dintre Rsrit i Apus s-au deteriorat, astfel nct ruptura prea definitiv, iar papa ncepe s se ndrepte de acum ncolo ctre regii francilor: Carol Martel, Pepin cel Scurt i mai ales Carol cel Mare.Alturi de papa Grigorie al III-lea i de patriarhul Gherman, o alt personalitate ortodox apare acum n Orient, lund atitudine n favoarea icoanelor: Sfntul Ioan Damaschinul. Nucleul susinerilor Sfntului Ioan Damaschin despre icoane poate fi sintetizat astfel: icoana este un simbol i intermediar ntre om i Divinitate; icoana Mntuitorului are la baz dogma ntruprii Sale; astfel, problema icoanelor este strns legat de doctrina mntuirii[footnoteRef:10]. [10: http://www.parohiagirona.com/wp-content/uploads/2008/12/Istoria-Bizantului.pdf]

Constantin al V-lea

Imperiul bizantin sub Constantin al V-lea (741-775)Cu toate meritele ctigate de Leon al III-lea n luptele cu arabii, atitudinea sa iconoclast i-a subminat popularitatea. n Grecia opoziia fa de noua erezie ia forma unei adevrate revolte cu caracter politic.La rndul su, Occidentul condamna n unanimitate iconoclasmul. La moartea lui Leon, Imperiul a trecut sub conducerea fiului su, Constantin al V-lea, un foarte bun general, care a obinut victorii notabile mpotriva arabilor i bulgarilor; soldaii l iubeau i l cinsteau ca pe un semizeu. mpratul a profitat de criza intern prin care treceau arabii: este vorba despre schimbarea dinastiei omayazilor cu aceea a abasizilor, dup un ndelung rzboi civil. Tot acum se mut i capitala acestora de la Damasc la Bagdad, mai departe de graniele Imperiului. Aceast slbire a arabilor i permitea lui Constantin s intre n 746 n Siria de Nord i s ocupe oraul Germaniceea, locul natal al familiei sale. n 747, nu de parte de Cipru, reuete s distrug flota arab trimis din Alexandria.n Tracia, Constantin a luptat mpotriva bulgarilor, care construiser fortree la frontiera cu Bizanul i fcuser o incursiune n 756. Acest an marcheaz nceputul numeroaselor confruntri cu bulgarii. Tensiunea atinge punctul maxim n 762, cnd la conducerea bulgarilor vine Teletz, reprezentantul curentului antibizantin. mpratul trimite o parte a cavaleriei i a flotei sale la Gurile Dunrii, cobornd apoi spre Sud pentru a face jonciunea cu aramata condus de mprat la Anchialos n ziua de 30 iunie 763. Aici el obine cea mai mare victorie din timpul domniei sale. Dup aceast dat fora bulgarilor scade pn ce la conducerea lor vine Telerig (770), cu care Constantin are unele lupte ncheiate favorabil pentru bizantini i cu o pace care nu a fost durabil. Victoriile lui Constantin asupra bulgarilor au avut ca principal consecin impunerea Bizanului n Peninsula Balcanic.Pe plan religios, Constantin al V-lea ia parte activ la disputele iconoclaste i pregtete un sinod, care a avut loc n Palatul Imperial de la Hiereia, pe malul rsritean al Bosforului, lng Calcedon, ntre 10 februarie-8 august 754. Constantin avea nevoie ca programul su iconoclast s fie sancionat de un sinod i nu de o adunare imperial, cum procedase Leon al III-lea. n vederea pregtirii sinodului, mpratul a alctuit personal 13 scrisori teologice, dar din acestea ne-au rmas numai dou i acestea sub forma unor fragmente. La sinod au participat 338 de episcopi, un numr record, i s-a hotrt ca el s fie considerat ecumenic. Ultima edin a avut loc n palatul Vlaherne din Constantinopol, la care a fost prezent i mpratul. Documentele privind desfurarea lucrrilor au fost distruse n perioada cnd s-a restabilit cultul icoanelor, dar s-au pstrat concluziile dogmatice sintetizate ntr-un horos (definiie dogmatic), combtute mai trziu la Sinodul al VII-lea Ecumenic din 787.Potrivit acestui horos "mpraii sunt egali cu Apostolii, investii cu puterea Duhului Sfnt nu numai pentru a desvri i nva omenirea, dar i pentru a combate erezia diavoleasc". La Hiereia s-a acreditat ideea c atunci cnd pictorul face chipul lui Hristos, el poate reprezenta ori numai umanitatea Sa, separnd-o astfel de divinitate, sau pe amndou, umanitatea Sa i divinitatea Sa. n primul caz, el ar cdea n nestorianism, iar n al doilea el ar circumscrie divinitatea n umanitate, ceea ce ar fi absurd; ori c ambele ar fi contopite i atunci am avea de-a face cu monofizism. Aceast argumentare iconoclast nu era ns valabil, deoarece se uita ce s-a stabilit la Sinodul de la Calcedon i anume c fiecare natur i pstreaz propria stare de a fi. Iconoclatii susineau c ndumnezeirea firii umane a lui Hristos ar suprima caracterul uman individual propriu.Ei ignorau astfel adevratul sens al unirii ipostatice, care implica o distincie real ntre natur i persoan. Un alt aspect al ereziei iconoclaste era noiunea de icoanp pe care o considerau identic ori "consubstanial" cu prototipul. Consecina acestui lucru era c icoana material nu putea niciodat s ating aceast identitate. De aceea singura reprezentare a lui Hristos pe care o admiteau era Euharistia, neleas doar ca "simbol" i chip, nu ca o prefacere real, cum credem noi ortodocii. Sinodul mai condamna i ceea ce li se prea a fi o cinstire exgerat a Sfinilor, socotind c o asemenea venerare era adesea un scop n sine i ndeprta pe cinstitor de dragostea i emulaia sfinilor, care constituia n accepiunea participanilor singura cale de conduit cretin. Tot acum era lansat i o teorie etic despre icoane, potrivit creia virtuile sfinilor sunt chipuri vii, pe care omul evlavios trebuie s le reproduc n el nsui; nici Maica Domnului nu poate fi reprezentat pe icoane, deoarece este mai presus de ceruri i de Sfini.Horosul era urmat de o serie de anateme mpotriva autorilor de icoane i a cinstitorilor lor, a patriarhului Gherman, "adoratorul" lemnului i a Sfntului Ioan Damaschinul, "care mprtete sentimente mahomedane, a trdat pe Hristos, este dumanul Imperiului, doctorul nelegiuirii, cinstitorul icoanelor". De asemenea, erau aduse laude la adresa mpratului, mprtesei, considerai "lumintori ai Ortodoxiei", care au proclamat clar inseparabilitatea celor dou firi ale lui Hristos i au dat o lovitur de moarte idolatriei. Se pare c mpratul Constantin a negat n cadrul sinodului chiar posibilitatea de mijlocire a Sfinilor i a fost mpotriva cinstirii moatelor; de asemenea, ar fi condamnat practica de a invoca pe Maica Domnului ca mijlocitoare.La puin timp dup sinodul din 754, cnd cinstirea icoanelor era oprit att de legile imperiale ct i de cele ale Bisericii, mpratul a dezlnuit o prigoan fr precedent mpotriva iconofililor, oblignd pe toi supuii s jure c nu vor da cinstire icoanelor. Cei care nu s-au supus au fost maltratai i chiar ucii. Msurile cele mai drastice au fost luate mpotriva monahilor, lupta att de nverunat mpotriva lor ascunznd o alt dimensiune a conflictului iconoclast asupra creia vom reveni n amnunt dup prezentarea Sinodului VII Ecumenic. Clugrii au fost izgoniti din mnstiri, iar acestea transformate n hanuri ori cazrmi. Exterminarea monahilor era nsoit de distrugerea icoanelor. Persecuia s-a extins chiar asupra nalilor demnitari imperiali care au fost umilii n public, orbii, exilai ori chiar ucii. Operele de art religioas au fost distruse i nlocuite cu scene care se inspirau din natura ori din expediiile militare ale mpratului. La Constantinopol ura iconoclast a mers att de departe, nct a depit hotrrile sinodului din 754, hotrri care priveau doar cultul icoanelor i al moatelor de Sfini, i s-a extins asupra cultului Sfinilor i al Maicii Domnului.Este greu de apreciat cum s-ar fi ncheiat acesta persecuie dac acest mprat fanatic, Constantin al V-lea, nu ar fi murit n ziua de 14 septembrie 775. Memoria sa a fost att de urt, nct rmiele sale pmnteti au fost scoase din Biserica Sfinilor Apostoli n perioada restabilirii cultului icoanelor. Numai victoriile sale mpotriva bulgarilor a fcut ca poporul s mearg la mormntul su cu recunotin n momentele n care soarta Bizanului era pus n cumpn de invaziile acestora.Sub fiul su, Leon al IV-lea Kazarul (775-780), care era i el un iconoclast convins, persecuia nu a mai avut aceeai intensitate. O nou orientare va aprea dup moartea sa, cnd la conducerea Imperiului se va afla soia sa, Irina (780-802), fiul su, Constantin al VI-lea, fiind nc minor. Irina care venerase mereu icoanele i era favorabil clugrilor, ncepe pregtirile pentru inerea unui nou Sinod Ecumenic.

Sinodul al VII-lea EcumenicDeorece cultul Sfintelor Icoane fusese interzis prin hotrrea sinodului iconoclast de la Hiereia din 754, el trebuia restabilit printr-un nou Sinod Ecumenic. De comun acord cu patriarhul Constantinopolului, Tarasie (784-806), i cu papa Adrian I (772-795), mprteasa Irina a hotrt s fie convocat Sinodul al VII-lea Ecumenic, care urma s anuleze hotrrile sinodului iconoclast de la Hiereia din 754. Prevzut s nceap n 786 la Constantinopol, n Biserica Sfinilor Apostoli, Sinodul a fost amnat din cauza turbulenelor provocate de iconoclati. n cele din urm lucrrile Sinodului au nceput la Niceea n ziua de 24 sepetembrie 787 i s-au ncheiat pe data de 13 octombrie a aceluiai an. Preedinia Sinodului i-a revenit patriarhului Tarasie. Papa Adrian I a fost reprezentat de abatele Petru de la Mnstirea Sfntul Sava, iar din partea Patriarhiilor de la Alexandria i Antiohia au venit clugrii Ioan i Petru. La Sinod au participat ntre 330 i 367 de episcopi. Pe parcursul a ase edinte, Sinodul a combtut punct cu punct hotrrile sinodului iconoclast de la Hiereia, contestndu-i calitatea de "adunare ecumenic", ntruct la acesta nu au participat nici patriarhii din Rsrit, nici episcopul Romei, iar hotrrile dogmatice erau eretice. Drumul ctre decizia final a fost deschis nca din anii iconoclasmului, de ctre Sfntul Ioan Damaschin, care murise naintea sinodului din 754-290. Sfntul Ioan a trit o perioad n Siria, aflat sub dominaie arab, iar apoi a devenit clugar la Lavra Sfntul Sava din Palestina. Pentru a apra cinstirea Sfintelor Icoane, el se baza pe divino-umanitatea lui Hristos. nainte de ntrupare numai simbolurile i "umbrele" erau posibile. ntr-o oarecare msura ntregul univers era plin de imagini naturale ale lui Dumnezeu, numai c o situaie nou este instaurat din momentul n care "Cuvntul S-a fcut trup". Aceast idee o regsim i n hotrrea dogmatic a Sinodului.Chipul omului - Hristos este de asemenea acela al lui Dumnezeu. Aa cum spunea parintele G. Florovsky, "tot ceea ce este omenesc n Hristos este de asemenea o imagine vie a lui Dumnezeu". Prin aceasta unire, materia se rennoiete i devine demn de laud. "... Aceasta nseamn ca toate lucrurile din lume dimpreun cu lumea ntreag capt o semnificaie nou prinntruparea lui Dumnezeu; totul devine susceptibil de sfinenie; ntreaga materie devine purttoare a harului Sfntului Duh i nceteaz de a ne mai separa de Dumnezeu, pentru a ne deschide calea unirii cu El. Noi cinstim i onorm ntreaga creaie, pentru ca ntreaga creaie a fost cinstit prin Hristos i din acel moment noi l venerm practic pe Dumnezeu". Aceast definie hristologic a icoanelor i a cinstirii lor reprezint substan dogmei proclamate de Sinodul al VII-lea. Tot n cadrul lucrrilor acestui Sinod se spunea c cinstirea icoanei este relativ, deoarece cinstim icoana numai pentru c reprezint o persoan sfnt. Venerarea Sfinilor se deosebete de adorare, care se cuvine numai lui Dumnezeu. La rndul ei, Maica Domnului se bucura de o cinstire mai mare dect a sfinilor, pe care Sinodul al VII-lea a numit-o supravenerare. Cinstirea pe care o datorm Sfinilor se extinde i la moatele lor i la icoanele care-i reprezint. Astfel, justificarea cinstirii icoanelor ncheia dialectica dogmatic a Sinoadelor Ecumenice, centrat dup cum am putut vedea pe dou teme fundamentale ale Revelaiei dumnezeieti: Treimea i ntruparea.La Sinodul al VII-lea s-au dat i 22 de canoane, pentru ntrirea disciplinei, slbit n timpul iconoclasmului. Ultima edin a Sinodului a avut loc n ziua de 23 octombrie 787, n palatul Magnaura din Constantinopol, fiind prezidat de Irina, nsoit de fiul ei, Constantin al VI-lea. Cu acest prilej s-a citit din nou hotrrea dogmatic, formulat n edinta a VII-a pe care au semnat-o apoi i suveranii n ovaiile sinodalilor pentru "noul Constantin i noua Elena".Chiar dac din punct de vedere dogmatic Sinodul a nsemnat o victorie, n Imperiul bizantin lupta mpotriva icoanelor a izbucnit din nou, n timpul domniei mpratului Leon al V-lea Armeanul (813-820), ncepnd din anul 814. Erezia iconoclast avea nc partizanii ei, mai ales n rndul armatei (muli militari l admirau nc pe Constantin al V-lea). Toate relele cu care s-a confruntat Imperiul n secolul al IX-lea - rzboaie, invazii, insurecii - erau puse pe seama "cinstitorilor de icoane". n 815, mpratul Leon al V-lea Armeanul cere patriarhului Nichifor, ca icoanele s fie aezate n Biserici la o nlime care s nu mai permit srutarea lor. Din acel moment muli au neles iminena unei noi persecuii. De data aceasta Biserica era pregtit, avnd la ndemn decretul recentului Sinod din 787 precum i celelalte scrieri ale aprtorilor Sfintelor Icoane. ntreaga Biserica s-a ridicat mpotriva mpratului, pentru aprarea Ortodoxiei. Prima victim a acestei noi perioade iconoclaste a fost patriarhul Nichifor, nlocuit cu Sfntul Teodor, conductorul binecunoscutei Mnstiri Studion de la Constantinopol. n Duminica Floriilor a anului 815, mii de clugri purtnd icoane au defilat prin capital ntr-o mare procesiune. Cu acest prilej un serios avertisment era adresat autoritilor, iar o nou persecuie sngeroas ncepea. Ea a fcut mai multe victime dect pe timpul lui Copronim: zeci de episcopi au fost exilai, clugri torturai n nchisori, sau aruncai n mare n saci cusui. Persecuia a sczut n intensitate pe vremea succesorilor lui Leon al V-lea, Mihail al II-lea (820-829) i Teofil (829-842).Victoria final a Ortodoxiei a venit de data aceasta tot din partea unei femei. mprteasa Teodora, vduva lui Teofil, urmnd exemplul mprtesei Irina, s-a decis, n nelegere cu patriarhul Metodie (ales la 4 martie 843-11 iunie 847), s reintroduc cultul icoanelor n Biserica. La Sinodul convocat n martie 843 la Constantinopol de patriarhul Metodie, la care au luat parte toi episcopii, egumenii i monahii care au suferit de-a lungul persecuiilor iconoclaste, sinodalii au declarat valabile toate hotrrile celor apte Sinoade Ecumenice, au restabilit cultul icoanelor i au rostit anatema asupra tuturor iconoclatilor. La sfrit, ca o completare la cele hotrte de Sinodul al VII-lea Ecumenic de la Niceea din 787, sinodalii au compus un text special de anatematizare a tuturor ereticilor n decursul istoriei, ncepnd cu Simon Magul. Acest text precum i toate dogmele Bisericii au fost citite n ntreaga Biseric, n prima Duminic din postul Sfintelor Pati, pe 11 martie 843, zi care s-a numit "Duminica Ortodoxiei", ca amintire a biruinei Ortodoxiei asupra tuturor ereziilor. Duminica aceasta este celebrat de atunci de Biserica Ortodox n fiecare an, n prima duminica din Postul Patilor. Pomenirea special a Prinilor Sinodului al VII-lea Ecumenic de la Niceea din 787, se face n fiecare an n Duminica a XXI-a dup Rusalii.

Aspectul dogmatic al cinstirii Sfintelor Icoane nu a epuizat ns semnificaiile crizei iconoclaste. Dificila problem a relaiilor dintre Biseric i Stat a cptat o acuitate extrem. Conflictul Bisericii cu un mprat eretic nu era un lucru nou, iar Sfntul Ioan Damaschinul nu fcea dect s repete cuvintele Sfntului Maxim Mrturisitorul, care declar c "nu Cezarul trebuie s se ocupe de definiiile de credin". Respingerea iconoclasmului a fost ns punctul de plecare al unei noi sinteze, al unei noi uniri ntre Biseric i Imperiu care va fi determinant pentru viitorul lumii bizantine. Aceast perioad a evideniat i importana pe care o avea acum monahismul. n momentul cretinrii lumii, monahismul ncarna aspectul eshatologic al cretinismului, care este o depire a lumii prin lumina mpratiei "care nu este din aceast lume", cretinismul fiind n acest fel mpiedicat de la absorbirea lui de lume. Din acest punct de vedere, nimic nu poate ilustra mai bine natura relaiilor ntre Biseric i lumea cretin, ca monahismul i recunoaterea sa ca "norm" a vieii cretine. Nu numai Biserica, dar i Imperiul se va supune monahismului: mpraii erau la concuren cu seniorii n ctitorirea de mnstiri, iar la nceputul perioadei iconoclaste, conform estimrilor, numrul clugrilor la Bizan atinsese cifra de cca. 100.000. Monahismul devenise practic ptura conductoare a Bisericii, contiina i msura ei.Chiar dac Imperiul accepta fr rezerve aceast victorie a monahismului, pe care-l nconjura cu tot felul de garanii i privilegii, cu timpul ns, monahismul nu putea deveni dect o sarcin greu de purtat pentru economia Statului. Zeci de mii de oameni erau pierdui pentru efectivele din armata, enormele proprieti monastice erau scutite de impozite, o parte a populaiei scap de sub controlul Statului. n vederea ndreptrii acestei situatii au existat unele initiative legislative. Pe de alt parte, victoria monahismului se dovedea a fi duntoare chiar pentru monahism: de la nceputul secolului al VII-lea, semnele unui veritabil declin au nceput s se nmuleasc. Mnstirile s-au mbogit, numeroasele privilegii atrgeau foarte multe persoane fr vocaie pe posturi diverse: consilieri i duhovnici pentru ntreaga societate bizantin, clugrii fiind adesea tentai s abuzeze de autoritatea lor.La nceputul secolului al VIII-lea, atunci cnd Imperiul se gsea ntr-o situaie dificil, mpraii isaurieni l-au salvat, cu preul unui efort susinut din partea Statului i a ntregii societi. Aceast mobilizare evidenia inevitabil i problema monahismului, iar aciunea politic a lui Constantin al V-lea demonstreaz clar c cinstirea Sfintelor Icoane, nu constituia singurul motiv al ostilitii fa de clugri. Astfel, apare mult mai transparent contradicia care nu va nceta s nvenineze relaia dintre Biseric i Stat. Pentru Biseric, Statul avea ca vocaie suinerea i recipientul terestru al ei; el trebuia aadar s se supun valorilor Bisericii, chiar dac erau n contradicie cu propriile interese. Dimpotriv, n cazul Statului, cretinismul nu era dect o form nou a vechiului cult al Statului, un suport religios al Imperiului. Biserica vedea n monahism simbolul alteritii ireductibile a instituionalitii sale, a libertii interioare a cretinismului i a persoanei cretine n raport cu utilitarismul totalizant al Statului. La rndul su, Statul urma ca mai devreme sau mai trziu s se conving sau nu de ideea inutilitii i caracterulului duntor al monahismului.Lupta aceasta mpotriva monahismului demonstreaz dorina isaurienilor de a subordona n ntregime Biserica, Statului i ideologiei utilitariste. n acest sens, isaurienii au mpins pn la maxim modelul teocratic, contiina aceasta teocratic i absolutist fiind usor de sesizat la Leon al III-lea n prefaa sa la Ecloga, noul cod de legi promulgat n 726: "Domnul a ncredinat Imperiul mprailor, poruncindu-le totodat s se ocupe i de turma lui Hristos, avnd ca exemplu pe Petru, conductorul Apostolilor".Victoria cinstirii Sfintelor Icoane a reprezentat deci o victorie politic i una de ordin moral pentru monahism. Persecuiile l-au regenerat i rennoit, iar la nceputul secolului al IX-lea se nregistreaz o autentic nflorire a monahismului bizantin, legat bineneles i de numele lui Teodor Studitul; lui i revine acum iniiativa reformulrii definitive a ideologiei monastice i precizarea locului ocupat n Biseric. Sfntul Teodor Studitul definete explicit monahismul ca o slujire aparte n Biseric. Dupa el, clugarii sunt "nervul i susinerea Bisericii", "sarea pmntului" i "lumina lumii", o lumin pentru cei care se gasesc n ntuneric", "un exemplu i un fundament". Acest lucru este posibil pentru c monahul urmrete scopul final al oricrui cretin: mpria lui Dumnezeu, mntuirea sufletului. Ori nu ne putem salva sufletul dect prin renunarea la lume. Dup aceste afirmaii nu trebuie s credem c Sfntul Teodor vede obinerea mntuirii numai prin monahism. El afirm c impunerea cretinismului nu se putea realiza fr ceea ce Evanghelia numete "renunare", dup care constata un fapt istoric: chemarea evanghelic de a nu cuta dect "unicul necesar, care este pus n practica de monahism. Dac orice cretin este chemat s mplineasc preceptele evanghelice, n practica prevaleaz compromisul cu lumea. Dup Sfntul Teodor Studitul, clugrii trebuie s fie nucleul activ al Bisericii, o permanen aducere aminte a ultimei vocaii a cretinului, "susinerea i fundamentul Bisericii". La Constantinopol, Sfntul Teodor a reformat Mnpstirea Studion, care a devenit n curnd un principal centru de via bisericeasc bizantin. Monahismul era restabilit n mod definitiv la Bizan.Aceast victorie a monahismului nsemna i eecul tentativei iconoclaste de suprimare a independenei Bisericii i integrrii sale ntr-o perspectiv teocratic. ntre istorici au existat opinii diferite asupra sensului acestei victorii. Unii istorici occidentali consider c monahii nu luptau pentru o separare a Bisericii de Stat, cu att mai puin pentru o supunere a Statului fa de Biseric, pentru ceea ce poart numele de clericalism, ci pentru aceast interpretare a idealului teocratic, care din momentul convertirii lui Constantin deschisese Statului braele Bisericii. n opoziie cu acetia i cu alii care judec Bizanul n funcie de criterii occidentale, noi putem afirma c Biserica, i nu Imperiul, va iei victorioas din aceast lupt. Bineneles c istoria nu cunoaste victorii definitive, ceea ce ne rmne nou celor de astzi este ncercarea de a judeca un succes sau un eec dup criterii ct mai obiective.

Teocraia bizantin n perioada post-iconoclastTextul revelator pentru exemplificarea acestui aspect este Epanagoga, sau introducerea la Codul de legi publicat la sfarsitul secolului al IX-lea de catre imparatul Vasile I Macedoneanul, care trebuia sa ramana pana la sfarsitul Imperiului, legea fundamentala pentru relatiile dintre Bisericasi Stat. Epanagoga lua ca exemplu paralela dintre imparat si patriarh "membrii cei mai inalti si indispensabili in Stat", definind in felul urmator obligatiile fiecaruia: "Imparatului ii revine datoria de a salva si garanta forta natiunii printr-o buna guvernare, sa restaureze fortele prin vigilenta si sa capete forte noi prin intelepciune in orientare si fapte. Scopul patriarhului este mai intai, pastrarea puritatii si a credintei poporului, primit in grija de la Dumenezeu ...; acolo unde se poate, el trebuie sa aduca la Ortodoxie si la unitatea Bisericii pe toti ereticii ...; el trebuie sa aduca la adevarata credinta pe necredinciosi, uimindu-i cu splendoarea, gloria si bogatia slujbelor sale ... Imparatul trebuie sa exerseze tot mereu binele: de aceea i se dasi titlul de binefacator ... Scopul Patriarhului este mantuirea credinciosilor incredintati; el trebuie sa traiasca in Hristos si sa-si concentreze toate fortele pentru pace ... Imparatul trebuie sa fie fara greseala in respectarea invataturilor ortodoxe si pioase ... indreptate catre cunostiinta dogmelor cu privire la Sfanta Treime si definitiile despre mantuire prin Intruparea lui Iisus Hristos ... Patriarhul trebuie sa vorbeasca despre adevar si sa apere dogmele fara teama in fata Imparatului ... Singur Patriarhul trebuie


Recommended