+ All Categories
Home > Documents > Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Date post: 15-Apr-2016
Category:
Upload: sivoglo
View: 43 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Arts and Crafts
12
Ministerul Educației al Republicii Moldova Universitatea Tehnică a Moldovei, Facultatea Urbanism și Arhitectură Catedra : Design Interior REFERAT TEMA: Stilul miscarea artistica Arts and Crafts Morfologia stilurilor A executat: St. gr. Din-151M Ceban Dumitrița A verificat: Dr. conf. univ. Podlesnaia Natalia Chişinău 2015
Transcript
Page 1: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Ministerul Educației al Republicii Moldova

Universitatea Tehnică a Moldovei, Facultatea Urbanism și Arhitectură

Catedra : Design Interior

REFERAT

TEMA: Stilul miscarea artistica Arts and Crafts

“Morfologia stilurilor ”

A executat: St. gr. Din-151M

Ceban Dumitrița

A verificat: Dr. conf. univ.

Podlesnaia Natalia

Chişinău 2015

Page 2: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Mișcarea artistică Arts and Crafts

Introducere in stil

Arts and Crafts a fost o mișcare artistică de design, originară în Insulele Britanice,

devenită ulterior internațională, extinsă pe o perioadă de circa 50 de ani (1860 și

1910), care a atins maximul său în cea de-a doua jumătate a perioadei sale, dar

care și-a continuat influența sa puternică până în anii 1930. Acest curent care a

contestat gusturile epocii victoriene, a fost inspirat de preocuparile unor ganditori,

precum Walter Crane si John Ruskin, in domeniul reformei sociale si de idealurile

designerului William Morris. Viziunea celor care aderau la aceasta miscare era, in

principiu, urmatoarea: societatea nu trebuie sa se lase acaparata cu totul de fabrici,

fiind mai importante operele manuale. Dupa cum se stie, revolutia industriala a adus

numeroase beneficii in epoca, insa cu toate acestea ea nu putea fi acceptata fara o

minima rezistenta din partea taberei conservatoare.

Mișcarea artistică a fost condusă de artistul plastic și scriitorul William Morris (1834–

1896) ajutat de arhitectul Charles Voysey (1857–1941) în timpul anilor 1860, fiind

inspirată de scrierile lui John Ruskin (1819–1900) și Augustus Pugin (1812–1852). A

pornit din plin în Insulele Britanice, dar s-a răspândit apoi în Europa și America de

Nord.

William Morris

(03.24.1834-10.03.1896)

a fost un designer de textile engleză, artist,

scriitor. Morris (1834-1896) a activat ca un

arhitect și a avut ambiții neîmplinite devreme

pentru a fi un pictor. Ca un student la Oxford sa

întâlnit cu artistul Edward Burne-Jones, iar prin

acest parteneriat a intrat în contact cu pictorii,

cum ar fi Rossetti, și altii în cercul lor.

Morris și soția lui sa mutat în Red House în

1860 și a petrecut următorii doi ani creind

mobilier și se ocupau cu decorarea interiorului.

Morris o mare parte din munca sa o datoreaza

prietenilor săi artisti. Determinat de succesul eforturilor lor, ei au decis să înceapă propria

companie. În aprilie 1861 Morris, Marshall, Faulkner & Co a fost înființată la 8 Red Lion

Page 3: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Piața de la Londra. A produs o serie de mobilier inter original, inclusiv broderie, veselă și

mobilier, vitralii si gresie. Imagini de fundal s-au adăugat în curând pe lista, deoarece

Morris nu a putut să găsească orice îi plăcea destul de bine pentru a utiliza în propria casă.

Morris, Marshall, Faulkner & Co. a influențat profund decorarea biserici și case în secolul al

20-lea. El a fost, de asemenea, o contributie majora la relansarea artelor tradiționale textile

și metodele de producție, precum și unul dintre fondatorii SPAB.

Crane, Ruskin si Morris au afirmat ca ar fi mai bine pentru toti daca mestesugurile

individuale ar reinvia, argumentand ca obiectele produse in masa nu se pot compara

cu cele lucrate manual din punct de vedere calitativ. Arts and Crafts a mai insemnat

o reactie artistica la statutul stagnant al artelor decorative la timpul si la conditiile in

care a fost atins. Numele sau a fost imprumutat de la Societatea Arts and Crafts,

fondata in 1887, care a cuprins o gama variata de ateliere de lucru si producatori.

Fiecare tara a adaptat principiile noului curent in functie de propriile nevoi.

Mișcarea a constant, în esență, la revenirea utilizării metodelor tradiționale de

realizere a artefactelor interior utilizând forme decorative, simple, medievale,

romantice sau folclorice.

Profilul stilistic al mişcării Arts & Crafts s-a născut ca o replică la adresa istorismului

victorian ce domina artele decorative ale societăţii engleze de la mijlocul secolului

XIX.

Precursor al Art Nouveau-ului, principala sursă de inspiraţie pentru acesta din urmă, curentul Arts & Crafts s-a prezentat timp de aproape 70 de ani (1850–1920) ca o veritabilă campanie de reformă în domeniul vast al design-ului, schimbările aduse fiind vizibile atât în arhitectura exterioară (clădiri, grădini etc.), cât şi în cea interioară (mobilier, finisaje, ţesături etc.).

Istoria stilului Arts and Crafts

Principalii reprezentanţi ai mişcării, încercând un program de sinteză în domeniul

artelor decorative, şi-au dorit în primul rând să îmbunătăţească calitatea vieţii de zi cu

zi, redând o anumită integritate artistică obiectelor comune. În secolul celebrării

tehnologiei industriale şi a potenţialului maşinii, standardele în domeniul artistic, în

ceea ce priveşte înfăţişarea exterioară şi interioară a locuinţelor, ajunseseră să fie

impuse de impresionantele expoziţii internaţionale (începând cu celebra expoziţie din

1851 de la Londra), evenimente ce prezentau mai ales obiecte produse în masă.

Exista însă un paradox împotriva căruia s-au revoltat şi promotorii reformei

decorative: deşi utilizau cele mai noi materiale şi erau create prin procedee

industriale, obiectele expuse copiau stilistic modele trecute, consacrate, al căror

finisaj cerea o muncă laborioasă, imposibil de înlocuit prin noile achiziţii tehnologice.

Page 4: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Dimensiunea artistică a fiecărui obiect putea fi redată, după maeştrii Arts & Crafts,

printr-o viziune de ansamblu asupra procesului de producere a fiecărei piese,

incluzând alegerea atentă a materialului, care trebuia să fie într-o armonie perfectă

cu forma, ornamentele şi finisajul dorite. Chiar dacă nevoia unei reforme stilistice

devenise aproape vitală în Anglia victoriană a secolului XIX, succesul mişcării Arts &

Crafts nu ar fi fost atât de mare, chiar şi la nivel internaţional, fără susţinerea

ideologică a unor mari personalităţi precum A W N Pugin, John Ruskin sau William

Morris.

Designer şi scriitor, fiul unui arhitect francez, Pugin a crezut cu tărie în faptul că

arhitectura şi artele decorative dezvăluie caracterul adevărat al unei naţiuni şi i-a

îndemnat pe arhitecţii englezi să abandoneze modelul greco-roman în favoarea celui

gotic, mult mai plin de semnificaţii. Credinţa sa în superioritatea morală şi estetică a

stilului gotic a influenţat de altfel o întreagă generaţie de arhitecţi şi designeri,

favorizând revenirea acestuia în întreaga Anglie, dar şi peste hotare. Liderul

incontestabil al mişcării Arts & Crafts rămâne însă William Morris care, student fiind

la Oxford, a dezvoltat o veritabilă pasiune pentru cultura medievală, susţinută şi de

călătoriile în Franţa unde a putut admira spectaculoasele catedrale gotice de la

Amiens, Beauvais sau Chartres.

Amiens

Page 5: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Beauvais

Chartres

Împreună cu prieteni arhitecţi şi pictori, Morris a înfiinţat în 1861 o societate ce

funcţiona după modelul unei ghilde medievale, încurajând totodată colaborarea între

artişti din domenii diferite, pentru a conferi locuirii acea integritate stilistică pe care şi-

o dorea. Morris & Co. a produs de-a lungul mai multor decenii o gamă extrem de

variată de piese, de la mobilier la ţesături şi diverse accesorii de finisaj. Ca designer,

meşteşugar şi antreprenor, idealul lui Morris a fost unul destul de ambiţios: să ofere o

alternativă accesibilă şi de calitate la produsele revoluţiei industriale pe care le-a

condamnat cu vehemenţă în primul rând pentru lipsa lor de personalitate. Dincolo de

acesta, una dintre marile sale realizări a fost faptul că a inspirat o serie de imitatori în

întreaga Anglie, atât în mediul urban, cât şi în cel rural, arhitecţi, designeri,

meşteşugari şi critici reunindu-se pentru a înfăptui reforma stilistică. Dintre aceste

Page 6: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

grupuri trebuie amintite “Century Guild”, fondată în 1882 de arhitectul Arthur Heygate

Mackmurdo, “Art Workers' Guild”, formată în 1884 de elevii arhitectului Norman Shaw

(care există şi astăzi) şi “Guild of Handicraft”, organizată în 1888 de cunoscutul

arhitect Charles Robert Ashbee (organizaţie ce a devenit model pentru celebra

Wiener Werkstätte înfiinţată în 1903 la Viena de către Josef Hoffmann şi Koloman

Moser).

Într-unul dintre eseurile sale, William Morris afirma: „Limitările impuse de un material

ar trebui să constituie o plăcere pentru artist, nu o nemulţumire; de aceea, el trebuie

întotdeauna să înţeleagă în detaliu procesul de realizare a fiecărui obiect”. Nicăieri

nu a aplicat poate cu mai multă pasiune acest sfat decât în lucrul cu piesele textile,

care au devenit de altfel o adevărată emblemă a mişcării Arts & Crafts. Realizând că

nu poate atinge cu vopselele sintetice calităţile cromatice ale tapiseriilor din marile

catedrale europene, Morris a redescoperit tehnici mai vechi, conferind astfel lucrărilor

sale un farmec cu totul special, căruia i se adaugă bogăţia decorativă a motivelor (de

inspiraţie mitologică, vegetală, animalieră etc.). Textilele sale, extrem de elaborate şi

dovedind o stilizare atent studiată, au influenţat puternic stilul Art Nouveau, devenind

un standard de calitate şi eleganţă.

De altfel, poate meritul principal al mişcării Arts & Crafts este tocmai faptul că a

deschis nenumărate drumuri în domeniul artelor decorative, împrumutând trăsături

fundamentale unora dintre cele mai importante stiluri ale secolului XX.

Revolutia industriala si urmarile ei.

Revolutia industriala de la mijlocul secolului XIX a insemnat descatusarea energiilor

productive, cresterea exponentiala a ofertei de bunuri, in paralel cu scaderea

preturilor lor. Astfel debuteaza epoca rasfatului consumatorilor, rasfat care s-a extins

si mai apoi s-a generalizat in toate tarile insustrializate (sinonim cu dezvoltate), acolo

unde dureaza si astazi.

La inceputurile ei, revolutia industriala a fost privita cu maxima ostilitate de catre

muncitorii manufacturilor care se transformau in fabrici, ei simtindu-se periclitati in

existenta lor de aparitia masinilor ce urmau sa-i inlocuiasca si sa execute mai repede

si mai bine ceea ce, pana atunci, fusesera platiti sa faca manual. Revoltele

muncitorilor din manufacturile engleze de stofe si tesaturi sunt notorii in aceasta

privinta, oamenii indreptandu-se cu violenata impotriva masinilor si utilajelor

mecanice. Pentru motive oarecum asemanatoare, desi diferit explicate, si artistii au

manifestat oroare fata de masini si industrializare. Spre deosebire de muncitori, care

intre timp s-au impacat cu situatia, s-au reorientat si reprofilat, odata cu industriile lor,

artistii nu aveau cum sa se reprofileze si atunci adversitatea lor fata de masini,

mecanisme si mecanicism a dainuit si s-a adancit continuu

Arts & Crafts Movement, sau revolta artistilor impotriva industrializarii

Page 7: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Puterea industriei de a produce si multiplica aproape orice a facut posibila opulenta

decorativa a unei epoci imbuibate cu forme si detalii excesive. Surogatele sculpturii si

auriturii au inundat lumea cu forme kitchoase. Raspunsul artistilor si designerilor nu

s-a lasat asteptat. Reactia lor concretizata in notiuni si opinii precise a fost numita

“Arts and Crafts Movement” si curentul asta artistic, originar din insulele britanice, a

avut un impact insemnat in Europa si America de Nord unde el a prevalat intre anii

1880 si 1910.

Principalele directii ale curentului erau:

a) intoarcerea la simplicitatea formelor dezbracate de ornamentatia stufoasa si

inutila

b) revenirea la materialele si tehnicile traditionale, medievale

c) sinceritatea fata de natura materialului folosit (in contrast cu imitatiile de aur

masiv, marmura, fildes sau sculptura)

d) sobrietatea, pragmatismul si utilitatea functionala a lucrarilor executate in acest

stil nu ascunde privirii nici materialul folosit si nici modul de executie

Curentul acesta a influentat nu doar arta decorativa, arhitectura si mobilierul epocii,

dar si gandirea contemporanilor, felul in care ei s-au raportat la politica si educatie

bunaoara. Daca n-ati stiut, scolile de arte si meserii aparute in secolul XIX isi

datoreaza existenta tocmai acestei miscari artistice.

Ramele Arts & Crafts

Cum era si firesc, ramele tablourilor nu se puteau sustrage acestei puternice

influente pentru exemplificarea careia, prin amabilitatea si cu permisiunea autorului,

ne vom folosi de imagini ale lucrarilor celui care este probabil cel mai faimos si

recunoscut artizan al acestui tip de rame in America de Nord, dl. Thimoty Holton

din California.

Sa spunem pentru inceput ca aceste rame erau executate aproape exclusive din

“quarter sawn oak” adica din stejar astfel debitat incat inelele anuale de la capatul

cherestelei sa cada mereu perpendicular pe suprafata acesteia, in felul acesta

asigurandu-se consistenta desenului fibrei dealungul tuturor laturilor ramei. Tot aici

trebuie spus ca imbinarile laturilor sunt facute prin nut si feder (mortise and tennon, in

engleza), foarte solide si “medievale” ca aspect, ele putand fi descifrate cu limpezime

prin finisarea sobra si transparenta ce consta in baituri urmate de impregnari si

lustruiri fie cu ulei, fie cu ceara.

Page 8: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Iata mai jos cam ce a adus Arts and Crafts in domeniul ramelor. Din pacate,

in Romania nu ne-au ramas prea abundente exemple ale acestei miscari artistice. De

undeva din negura anilor 50 si 60 imi amintesc existenta unor institutii si vile

rezidentiale cu arhitectura si mobilier in stilul Arts and Crafts. Unele pavilioane ale

cladirilor vechi de la munte erau durate si ele in acelasi stil, astazi aproape au

disparut.

In lumea savantilor si istoricilor artei ramelor americane lucrurile stau ceva mai

nuantat, in sensul ca termenul de Arts & Crafts are acolo intelesul de miscare

artistica ampla, nu pe cel de stil. In cadrul acestei miscari ei disting cateva stiluri

diferite, cum ar fi Art Nouveau, Mission, Adirondack, Eastlake, Art Deco.

Page 9: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Caracteristicile stilului Arts & Crafts

1. Culori

Stilul Arts&Crafts este caracterizat de tonuri

armonioase inspirate din culorile naturii. Sunt evitate culorile

primare, stralucitoare si inlocuinte cu nuante

mai “prafuite”, linistitoare, care nu deranjeaza

ochiul. Culorile predominante ale acestui stil sunt albastru

safir, roz-gri, bej, gri, alb, verde inchis, caramiziu. Peretii sunt

decorate de obicei cu tonuri pale de bej, crem, galben,

maron deschis. Designerii Arts&Crafts merg pe ideea de a

crea un decor in armonie cu natura, nimic nu trebuie sa

epateze.

2. Mobilier

Stilul Art & Crafts este caracterizat de mobilier realizat din lemn de calitate, de regula stejar brun sau

roscat.

Daca in perioada victoriana predominau mobilele masive si impunatoare, cu ornamentatiile excesive,

piesele de mobilier specifice stilului Arts&Crafts sunt simple, au linii puternice insa fara sa

fie masive.

Piesele de mobilier sunt functionale si durabile. Frumusetea lor este data in principal de calitatea

lemnului folosit, taiat in asa fel incat sa evidentieze textura fibrelor.

Pentru cat mai multa luminozitate, unele piese de mobilier sunt patinate astfel ca dau impresia de

metal sau vopsite in auriu. De asemenea, usile sau dulapurile pot avea mici accente decorative

realizate manual, insa niciodata in exces.

Page 10: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

3. Materiale textile

Designerii Art & Crafts au o preferinta pentru materialele textile naturale- bumbac,

lana, piele, in nuante neutre. Imprimeurile sunt inspirate din natura si au de

regula motive florale. Sunt utilizate mai ales pentru tapiserii dar si pentru tapet insa

niciodata in exces.

4. Lumina

Lumina este foarte importanta intr-un decor Arts&Crafts, mai ales ca mobilierul este

inchis la culoare. Sunt folosite surse de lumina artificiala ca diverse lampi ,

confectionate din lemn sau fier forjat , acoperite cu materiale textile sau sticla,

pictate sau decorate manual.

Page 11: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

5. Accesorii

Designerii Arts& Crafts nu folosesc foarte multe accesorii si decoratiuni, pentru a nu

aglomera camera. Sunt preferate vazele din ceramica, sticla pictata cat mai simplu,

vitraliile si diverse decoratiuni realizate din fier forjat sau lemn.

Peretii sunt decorati cu tablouri luminoase cu rame subtiri, in opozitie cu tablourile

victoriene, inchise la culoare, cu rame masive si decorate cu diverse modele.

Arhitectura stilului Arts and Crafts

Page 12: Mișcarea Artistică Arts and Crafts

Referinte:

1. ro.wikipedia.org

2. www.artline.ro

3. www.casa.acasa.ro

4. www.designlexikon.net


Recommended