+ All Categories
Home > Documents > Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un...

Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un...

Date post: 30-Aug-2019
Category:
Upload: others
View: 36 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
9
1 Metode şi evenimente Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune poate fi: interacţiunea cu utilizatorul (mouse click) sau interacţiunea cu alte entităţi de program. Un eveniment (event) poate fi apăsarea unui buton, o selecţie de meniu, trecerea unui anumit interval de timp, pe scurt, orice ce se intamplă în sistem şi trebuie să primească un raspuns din partea programului. Evenimentele sunt proprietăţi ale clasei care le publică. Cuvantul-cheie event contolează cum sunt accesate aceste proprietăţi. Metodele Show() şi Close(). Evenimentul Click Când dezvoltăm programe pentru Windows, uneori trebuie să afişăm ferestre adiţionale. De asemenea trebuie să le facem să dispară de pe ecran. Pentru a reuşi acest lucru folosim metodele Show() şi Close() ale controlului. Cel mai important eveniment pentru Button este Clic (desemnând acţiunea clic stânga pe buton). Exemplu: Deschidere şi închidere de formulare Creati un nou proiect Windows Forms cu numele UtilizareForme In fereastra Designer, faceti clic pe forma implicita si setati in fereastra Properties urmatoarele proprietati pentru forma: o (Name): firstForm o (Font): Microsoft Sans Serif 8,25 Bold o Size: 300, 200 o Text: Prima Forma Trageti pe forma din Toolbox un control Button si setati-i in fereastra Properties urmatoarele proprietati: o (Name): openButton o Autosize: True o Location: 65, 72 o Text: Deschideti un formular nou Alegeti din meniul Project optiunea Add Windows Form.. pentru a adauga proiectului o noua forma si in fereastra de dialog care se deschide faceti clic pe butonul Add In fereastra Designer este deschisa noua forma Form2. Faceti clic pe ea si in fereastra Properties setati: o (Name): secondForm o (Font): Microsoft Sans Serif 8,25 Bold o Size: 300, 200 o Text: A doua Forma Trageti pe forma un control Button si setati-i urmatoarele proprietati: o (Name): closeButton o Autosize: True
Transcript
Page 1: Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune

1

Metode şi evenimente

Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune poate fi: interacţiunea cu utilizatorul (mouse click) sau interacţiunea cu alte entităţi de program. Un eveniment (event) poate fi apăsarea unui buton, o selecţie de meniu, trecerea unui anumit interval de timp, pe scurt, orice ce se intamplă în sistem şi trebuie să primească un raspuns din partea programului. Evenimentele sunt proprietăţi ale clasei care le publică. Cuvantul-cheie event contolează cum sunt accesate aceste proprietăţi. Metodele Show() şi Close(). Evenimentul Click Când dezvoltăm programe pentru Windows, uneori trebuie să afişăm ferestre adiţionale. De asemenea trebuie să le facem să dispară de pe ecran. Pentru a reuşi acest lucru folosim metodele Show() şi Close() ale controlului. Cel mai important eveniment pentru Button este Clic (desemnând acţiunea clic stânga pe buton). Exemplu: Deschidere şi închidere de formulare

Creati un nou proiect Windows Forms cu numele UtilizareForme In fereastra Designer, faceti clic pe forma implicita si setati in fereastra Properties urmatoarele

proprietati pentru forma: o (Name): firstForm o (Font): Microsoft Sans Serif 8,25 Bold o Size: 300, 200 o Text: Prima Forma

Trageti pe forma din Toolbox un control Button si setati-i in fereastra Properties urmatoarele proprietati:

o (Name): openButton o Autosize: True o Location: 65, 72 o Text: Deschideti un formular nou

Alegeti din meniul Project optiunea Add Windows Form.. pentru a adauga proiectului o noua forma si in fereastra de dialog care se deschide faceti clic pe butonul Add

In fereastra Designer este deschisa noua forma Form2. Faceti clic pe ea si in fereastra Properties setati:

o (Name): secondForm o (Font): Microsoft Sans Serif 8,25 Bold o Size: 300, 200 o Text: A doua Forma

Trageti pe forma un control Button si setati-i urmatoarele proprietati: o (Name): closeButton o Autosize: True

Page 2: Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune

2

o Location: 108, 72 o Text: Inchideti formularul o Faceti dublu-clic pe buton si in evenimentul care se deschide introduceti textul scris cu

rosu. Apasarea acestui buton va determina inchiderea formei. private void closeButton_Click(object sender, EventArgs e) { this.Close(); //inchide forma aceasta }

Obiectul this este predefinit in limbaj si reprezinta obiectul curent caruia i se aplica respectiva actiune. Numele metodei este alcătuit din numele controlului closeButton, urmat de numele evenimentului: Click.

Acum ar trebui să reveniţi la prima forma şi executaţi dublu clic pe butonul din acest formular pentru a ajunge la administratorul său de evenimente. Editaţi administratorul evenimentului conform exemplului de mai jos: private void openButton_Click(object sender, EventArgs e) { secondForm newForm = new secondForm(); //creaza o noua forma de tipul secondForm newForm.Show(); //afiseaza noua forma }

În acest moment rulaţi programul apăsând tasta F5 şi veţi observa că la executarea unui clic pe butonul din prima forma se deschide a doua forma, iar la executarea unui clic pe butonul din a doua forma acesta se închide.

Exemplu: Imagini

Creati un nou proiect Windows Forms cu numele Imagini Pentru forma care se deschide setati urmatoarele proprietati:

o (Name): mainForm o Font: Microsoft Sans Serif 8.25 Bold o MaximizeBox: False //forma nu poate fi marita de utilizator o MinimizeBox: False //forma nu poate fi micsorata de catre utilizator o Size: 370, 310 o StartPosition: Center Screen //forma va fi afisata in centrul ecranului o Text: Test de inteligenta

Page 3: Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune

3

Trageti pe forma un control Label (din Toolbox) si setati-i urmatoarele proprietati: o (Name): quizLabel o BackColor : Violet (din tabul Web) o Font: Microsoft Sans Serif 10 Bold o Location: 112, 24 o Text: Te crezi inteligent?

Trageti pe forma un control Button si setati-i urmatoarele proprietati: o (Name): yesButton o Location: 12, 70 o Text: DA

Trageti pe forma un alt control Button si setati urmatoarele proprietati: o (Name): noButton o Location: 267, 70 o Text: NU

Trageti pe forma un control PictureBox care permite afisarea unei imagini si setati-i urmatoarele proprietati:

o (Name): myPictureBox o Location: 101,98 o Size: 160, 160

Creati in discul D un director cu numele Imagini in care salvati doua imagini dimensionate la 160x160 pixeli (le puteti redimensiona in Windows Picture Manager). Numiti prima imagine da.* si a doua nu.* unde steluta este extensia cu care este salvata imaginea.

Faceti dublu-clic pe butonul DA si in administratorul de evenimente creat scrieti codul in rosu: private void button1_Click(object sender, EventArgs e) { myPictureBox.Image = Image.FromFile("D:\\Imagini\\da.png"); }

Atentie: Extensia .png trebuie inlocuita cu extensia corecta a imaginii dvs. Codul de mai sus foloseste proprietatea Image a controlului PictureBox pentru a afisa imaginea din fisierul dat in paranteza prin calea completa. Faceti dublu-clic pe butonul NU si in administratorul de evenimente creat scrieti codul in rosu:

private void button2_Click(object sender, EventArgs e) { myPictureBox.Image = Image.FromFile("D:\\Imagini\\nu.jpg"); }

Veţi obţine la rularea aplicaţiei afişarea uneia din cele două imagini, în funcţie de butonul apăsat.

Page 4: Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune

4

Exemplu: Casetă de text Tot în cadrul evenimentului Clic, oferim acum un exemplu de afişare într-un TextBox a unui mesaj, în momentul în care se execută clic pe un buton.

Creati un proiect Windows Forms cu numele CasetaText Pentru forma care se deschide setati urmatoarele proprietati:

o (Name): mainForm o BackColor : Lavender (tabul Web) //culoarea de fundal o Font: Microsoft Sans Serif 8.25 Bold o FormBorderStyle: Fixed3D o MaximizeBox: False o MinimizeBox: False o Size: 300, 200 o StartPosition: CenterScreen o Text: Caseta de Text

Trageti pe forma un control Button si setati-i urmatoarele proprietati: o (Name): showButton o AutoSize: True //se autodimensioneaza o BackColor: Wheat //tabul Web o Location: 24, 24 o Text: Afiseaza textul

Trageti pe forma un control TextBox (caseta de text) si setati-i proprietatile: o (Name): showTextBox o BackColor: Wheat o Location: 24, 95 o Size: 200, 20 o Visible: False //caseta este invizibila pe forma

Faceti dublu-clic pe buton si scrieti in administratorul de evenimente codul in rosu:

Page 5: Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune

5

private void showButton_Click(object sender, EventArgs e) { showTextBox.Text = "PLATFORMA .NET FRAMEWORK"; showTextBox.Visible = true; }

Rulati aplicatia si faceti clic pe butonul de pe forma:

Exemplu: Casetă de mesaj Pentru a crea o casetă mesaj, apelăm metoda MessageBox.Show();.

Vom crea o aplicatie care permite introducerea unui numar intreg intr-o caseta de text si validarea acestuia cu ajutorul metodei TryParse. Daca textul introdus in caseta poate fi convertit intr-un numar intreg, metoda TryParse returneaza valoarea True, in caz contrar returneaza valoarea False. Daca textul nu poate fi convertit intr-un numar intreg, vom afisa un mesaj de eroare intr-o caseta de mesaje, vom sterge textul introdus si vom focaliza caseta de text ca utilizatorul sa introduca o noua valoare. Daca valoarea introdusa de utilizator poate fi convertita intr-un numar intreg, vom verifica semnul si paritatea numarului si vom afisa aceste informatii intr-o caseta de mesaje informativa. Vom sterge deasemenea textul din caseta si vom fixa focusul pe ea ca utilizatorul sa poata verifica o alta valoare.

Creati un proiect Windows Forms cu numele CasetaMesaje Pentru forma care se deschide setati urmatoarele proprietati:

o (Nume): mainForm o BackColor: ActiveBorder (tabul System) o Font: Microsoft Sans Serif 8 Bold o ForeColor: Desktop (tabul System) //culoarea textului o FormBorderStyle: FixedDialog o MaximizeBox: False o MinimizeBox: False o Size: 300, 175 o StartPosition: CenterScreen o Text: Utilizarea casetelor de mesaje

Page 6: Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune

6

Adaugati pe forma un control Label si setati-i urmatoarele proprietati: o (Name): myLabel o Autosize: True o Location: 13, 13 o Text: Introduceti un numar intreg

Adaugati pe forma un control TextBox si setati-i urmatoarele proprietati: o (Name): myTextBox o ForeColor: Desktop o Location: 16, 30

Adaugati pe forma un control Button si setati-i proprietatile: o (Name): myButton o Autosize: True o Location: 145, 80 o Text: Verifica numarul

Faceti dublu-clic pe buton si in administratul de evenimente creat introduceti textul scris in rosu: private void myButton_Click(object sender, EventArgs e) { int x; bool b; b = Int32.TryParse(myTextBox.Text, out x); if (!b) //conversia a esuat { MessageBox.Show("Valoarea nu poate fi convertita in numar intreg", "Error Message", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Error); } else //conversie reusita { string s = "Numarul introdus este "; if (x > 0) s += "pozitiv si "; else if (x < 0) s += "negativ si "; else s += "nul."; if (x != 0) if (x % 2 == 0) s += "par"; else s += "impar"; MessageBox.Show(s, "Rezultatul verificarii", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Information); } myTextBox.Clear(); //sterge textul introdus in caseta myTextBox.Focus(); //fixeaza focusul pe caseta }

Page 7: Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune

7

Exemplu: Este un exemplu de utilizare a controalelor de selecţie CheckBox şi RadioButton. Proprietatea Checked indică dacă am selectat controlul. Soluţia unei probleme cu mai multe variante de răspuns este memorată cu ajutorul unor checkbox-uri . Apăsarea butonului Verifică determină afişarea unei etichete şi a butoanelor radio DA şi NU. Răspunsul este afişat într-un MessageBox.

Creati un proiect Windows Forms cu numele CaseteValidare Pentru forma care se deschide setati urmatoarele proprietati:

o (Name): mainForm o Font: Microsoft Sans Serif 8 Bold o ForeColor: Navy (tabul Web) o FormBorderStyle: FixedDialog o MaximizeBox: False o MinimizeBox: False o Size: 495, 225 o Text: Problema de logica

Adaugati pe forma un control Label si setati-i urmatoarele proprietati: o (Name): infoLabel o AutoSize: True o Location: 27, 9 o Text: Un copil are cinci mere. Cati saci poate folosi pentru a ascunde merele astfel incat

in fiecare sac sa fie un numar diferit de mere? Adaugati pe forma cinci controale CheckBox si setati, in ordine urmatoarele proprietati:

o (Name): unuCheckBox, doiCheckBox, treiCheckBox, patruCheckBox, cinciCheckBox o Location: 27, 65 ; 107, 56; 201, 56; 292, 56; 385, 56; o Text: 1; 2; 3; 4; 5

Adaugati pe forma un control Button si setati-i urmatoarele proprietati: o (Name): showButton o Location: 27, 110 o Text: Verifica

Adaugati pe forma un control Label si setati-i urmatoarele proprietati: o (Name): showLabel

Page 8: Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune

8

o AutoSize: True o ForeColor: Crimson (tabul Web) o Location: 160, 115 o Text: Sunteti sigur??? o Visible: False

Adaugati pe forma doua controale RadioButton si setati, in ordine, urmatoarele proprietati: o (Name): yesRadioButton, noRadioButton o Location: 301, 115; 301, 156 o Text: Da ; Nu o Visible: False

Faceti dublu-clic pe butonul Verifica si in administratorul de evenimente scrieti codul in rosu: private void button1_Click(object sender, EventArgs e) { showLabel.Visible = true; //eticheta devine vizibile yesRadioButton.Visible = true; //butoanele radio devin vizibile yesRadioButton.Checked = false; //ne asiguram ca sunt neselectate noRadioButton.Visible = true; noRadioButton.Checked = false; }

Faceti dublu-clic pe butonul radio Da si in administratorul de evenimente implicit (CheckedChanged – butonul si-a schimbat starea) scrieti codul in rosu:

private void radioButton1_CheckedChanged(object sender, EventArgs e) { if (unuCheckBox.Checked == true && doiCheckBox.Checked == true && treiCheckBox.Checked == true && cinciCheckBox.Checked == true && patruCheckBox.Checked == false) //raspuns corect, toate variantele au fost selectate { MessageBox.Show("CORECT!","Rezultat",MessageBoxButtons.OK); this.Close(); //inchidem forma

} else //raspuns gresit sau incomplet { MessageBox.Show("INCORECT!\n\rDaca punem un sac in altul....","Rezultat",MessageBoxButtons.OK); //aducem forma la starea initiala pentru a permite o noua incercare //butoanele radio devin invizibile si neselectate yesRadioButton.Checked = false; yesRadioButton.Visible = false; noRadioButton.Checked = false; noRadioButton.Visible = false; //eticheta devine invizibila showLabel.Visible = false; //eliminam selectia anterioara din casetele de validare unuCheckBox.Checked = false; doiCheckBox.Checked = false; treiCheckBox.Checked=false; patruCheckBox.Checked=false; cinciCheckBox.Checked=false; } }

Page 9: Metode şi evenimente - tuneam.files.wordpress.com · Metode şi evenimente Un eveniment este un mesaj trimis de un obiect atunci când are loc o anumită acţiune. Această actiune

9


Recommended