+ All Categories
Home > Documents > Metafizica umana

Metafizica umana

Date post: 22-Sep-2015
Category:
Upload: larisa-spatariu
View: 134 times
Download: 14 times
Share this document with a friend
Description:
cbn
45
Universitatea Bucureşti Facultatea de Filosofie Rezumat al lucrării Metafizică şi condiţie umană la Friedrich Nietzsche Teză de doctorat a doctorandului CIPRIAN ENEA Coordonator Prof. Univ. Dr. MARIN ŢURLEA 2010 1 METAFIZICĂ ŞI CONDIŢIE UMANĂ LA FRIEDRICH NIETZCHE CAPITOLUL I Condiţia umană de la revoltă la nihilism 1.1 Sentimentul de inutilitate al spiritului filosofic în epoca modernă În secolul al XIX – lea germanul Diltey observă că filosofia îşi pierde aproape toate proprietăţile. Declinul ei pleacă de la pretenţia lui Hegel de a absolutiza cunoaşterea. Demersul părintelui fenomenologiei nu face altceva decât să arate limitele şi relativitatea spiritului filosofic. Aşadar, filosofia – considerată milenii la rând ştiinţa iubitoare de înţelepciune sau mai bine zis arta de a afla adevărurile absolute – se dovedeşte acum neputincioasă în faţa… adevărului. Adevărurile sale absolute sunt… relative! Pe acest fundal, Dilthey consideră că singura trăsătură fundamentală, de conţinut, a sistemelor filosofice rămâne raportarea lor la problema universală. Astfel este adusă în prim-plan orientarea anticipată deja de către stoici sau epicurieni. În noul cadru al filosofiei, se repune în discuţie conceptul de condiţie umană. Aşa cum susţine Camus în „Omul revoltat”, raportarea omului la condiţia umană începe cu sentimentul de revoltă. Revolta face parte din forul intim al fiinţei noastre încă
Transcript

Universitatea BucuretiFacultatea de FilosofieRezumat al lucrriiMetafizic i condiie umanla Friedrich NietzscheTez de doctorat a doctorandului CIPRIAN ENEACoordonator Prof. Univ. Dr. MARIN URLEA20101METAFIZIC I CONDIIE UMANLA FRIEDRICH NIETZCHECAPITOLUL ICondiia uman de la revolt la nihilism1.1 Sentimentul de inutilitate al spiritului filosofic n epoca modernn secolul al XIX lea germanul Diltey observ c filosofia i pierde aproapetoate proprietile. Declinul ei pleac de la pretenia lui Hegel de a absolutizacunoaterea. Demersul printelui fenomenologiei nu face altceva dect s arate limitele irelativitatea spiritului filosofic. Aadar, filosofia considerat milenii la rnd tiinaiubitoare de nelepciune sau mai bine zis arta de a afla adevrurile absolute sedovedete acum neputincioas n faa adevrului. Adevrurile sale absolute suntrelative! Pe acest fundal, Dilthey consider c singura trstur fundamental, deconinut, a sistemelor filosofice rmne raportarea lor la problema universal. Astfel esteadus n prim-plan orientarea anticipat deja de ctre stoici sau epicurieni. n noul cadrual filosofiei, se repune n discuie conceptul de condiie uman.Aa cum susine Camus n Omul revoltat, raportarea omului la condiia umanncepe cu sentimentul de revolt. Revolta face parte din forul intim al fiinei noastre ncdin cele mai vechi timpuri. ncepnd cu primii oameni, Adam i Eva, sau continund cuCain i Abel ori Prometeu, omul se revolt mpotriva a tot. De la Creator la propriul frate.Revolta sa este total, asumat, organizat i are drept scop nlocuirea unei realitiaparent apriorii cu propria s realitate.Revenind la valoare, filosoful francez afirm c aceasta reprezint trecerea de laar trebui s fie aa la vreau s fie aa. El percepe noiunea depirii individului ncazul revoltei ca pe o valoare comun. Apariia formulei Totul sau Nimic arat crevolta, contrar aparenelor, pune n discuie nsi noiunea de individ. Cnd individulaccept s moar, ca ultim act al revoltei sale, el se sacrific n favoarea unui bun desprecare crede cu necesitate c i depete propriul destin. Chiar dac acioneaz n numeleunei valori confuze, omul revoltat are sentimentul c ea este comun tuturor oamenilor.n esena ei, atitudinea de revolt nu este una egoist, chiar dac are uneori determinriegoiste.Chiar dac despre revolta metafizic se afirm c nu apare ntr-un mod coerentformulat, ca i concept, dect n secolul al XX-lea, modelele sale se manifest n culturauman nc din cele mai vechi timpuri. Cronologic vorbind, ea ncepe, n viziunea luiCamus, n momentul n care Cain l ucide pe Abel. Printre marii revoltai ai antichitii senumr i Prometeu, Epictet sau Marcus Aurelius. Linia lui Epictet va fi preluat de2Lucretiu, care-i denun pe zeii nedemni i criminali. Dar, spune Camus, omul luiLucreiu ajunge n scurt timp n locul zeilor, iar rspunsul la crima divin este crimaomului.Ne punem n mod legitim ntrebarea: dac tot ne era la ndemn revolta, de ceam avut nevoie de nihilism? Este nihilismul un nou motor fundamental de transformaredin temelii a unei societi care se schimb cu o vitez uluitoare, ntr-o er n care totulst sub semnul negaiei absolute? n care valorile sunt negate i nlocuite din temelii de lao zi la alta? S-a schimbat nsui ADN-ul nostru cultural din temelii, transformndu-nentr-o nou specie cultural? Sau pur i simplu nihilismul este doar un alt grad pe care l-aatins omul revoltat? Omul revoltat rsturna prin intermediul unei revoluii vecheaornduire, considerat dictatorial, i o nlocuia cu cea nou, care era perceput drepteliberatoare. Dup un timp, evident c ceea ce fusese catalogat drept eliberator eraperceput din nou drept tiranic i o alt revoluie nlocuia din nou ornduirea. Acest procesciclic este ntrerupt de nihilism. Nihilismul vine de la nceput cu dictatura imperativcategoric a lui Nu!. Nihilismul nu este un concept democratic, accesibil maselor, caredruiete celorlali, asemenea revoltei. Nihilismul demoleaz din temelii pentru a nlocuio democraie cultural lipsit de vigoare cu dictatura ferm i extrem de restrictiv a noiiornduiri.Nihilismul se nate n momentul n care individul ncearc s pun de comunacord cele dou elemente-cheie ale ecuaiei: ntreg universul minus o persoan. Pe scurt,nihilismul este n primul rnd tiina prin care individul ncearc separarea sa de restullumii. Aadar, prin separare de univers, omul urmeaz modelul demiurgic. Dar demersulsu nu vizeaz creaia. Actul individului nihilist are, cei drept, toate conotaiile creaiei,dar drumul su este invers. El nu pleac de la Creator la creaie. Ci pornete de la creaiectre Distrugtor. Explozia se transform n implozie! Amploarea este aceeai iconsecinele sunt aceleai ca i-n cazul creaiei. Pentru credibilitate, nihilismul demolatordistruge nu doar creaia, ci i pe Creatorul nsui. Aa ajungem la Dumnezeu a murit!.Cel care a reuit cel mai bine s rezolve ecuaia ntregului univers minus opersoan i s lase lumea ntre paranteze, declarndu-l mort pe nsui Creatorul ei, a fostFriedrich Nietzsche.1.2. Premisele formrii i influenele nihilismului nietzscheanO bun bucat de timp, Friedrich Nietzsche nu a fost considerat un filologsadea. l dezavantajau: un debut profesional axat iniial pe limbile clasice;preocuprile din domeniul axiologiei; preferina pentru tragedia greac; i poate, maipresus de toate, stilul aforistic, plin de metafore virulente, de multe ori aflat la graniedintre pamflet, editorial i poezie. Toate acestea au fcut ca filosoful german s fiecatalogat drept un filolog rsculat mpotriva culturii timpului su. A fost nevoie de anii50 ai secolului trecut, pentru ca elita filosofic american s-i aplece serios ateniaasupra lui Nietzsche, revalorificndu-l. Odat cu apariia pragmatismului, ca filosofieoficial peste Ocean, relativismul i perspectivismul nietzscheene au fost repuse petapet. Aadar, spiritualitatea din acea vreme a redescoperit c adevrul nu este obiectiv ic depinde n permanen de determinaii precum cine?, unde?, cnd?, cum?.3Postmodernismul a spart bariera dintre stiluri i discipline, iar Nietzsche a devenit unuldintre cei mai influeni filosofi actuali.Russel consider c Nietzsche a fost n mod incontient un scriitor romantic, fiindataat de Democrit, Heraclit, Epicur i Lucreiu. Dintre oamenii mai apropiai timpuluisu, i agrea pe Byron, pe Papa Pius al II-lea i pe Napoleon. Parial s-a lsat influenat ide Schopenhauer. Tot ceea ce nclina ideologic spre via, spre triumful individuluiasupra lumii, asupra raiunii abstracte i asupra zeilor era pe placul filosofului german.Nihilismul, relativismul, behaviorismul i filosofia vieii vor marca profund culturaoccidental, i nu numai.Dar cea mai disputat parte a operei filosofului este Voina de putere, publicatpostum de ctre sora sa, Elisabeth Foerster, membr a partidului nazist. Pe acest subiects-a speculat imens. Unii interprei au considerat c scrierile sale au stat la baza ideologieinaziste. George Lukas l-a numit chiar filosof al fascismului. Ali exegei, ns, au fostde prere c Voina de putere este un volum neterminat, cu fragmente aranjate denaziti asfel nct s favorizeze o anumit ideologie. n fine, Martin Heidegger considerac adevrata oper a filosofului a aprut postum, dar din pcate n-a fost terminat! Iaresena gndirii nietzscheene nu a putut fi exprimat pe deplin. Conform lui Ernst Behler,Nietzsche i-a influenat pe simbolitii rui, dar i pe August Strindberg, Georg Brandes,Walt Whitman, Robert Musil i Herman Hesse, Richard Strauss sau George BernardShaw.Dac unii i-au considerat gndirea drept fundament al fascismului, alii precumLunacerski i Maxim Gorky au descoperit marxismul nietzschean. Receptarea timpurien Frana s-a izbit de o percepie mai degrab negativ. Andre Gide, dei influenat defilosoful german, va critica lipsa de moderaie i de puritanism a lui Zarathustra,pronunndu-se pentru moralitate. Iar ara sa natal, Germania, va mbria vitalismul luiFriedrich Nietzsche prin Thomas Mann. Filosoful a mai influenat i ali conaionali,precum Max Scheler, Jaspers etc.1.3. Metafilosofie i art; nihilismul axiologicnc din tineree, tabla de valori a lui Nietzsche este marcat de triada existencunoaterevaloare. Dintre toate tiinele, arta este cea mai potrivit pentru a exprimaviaa. Prin art, omul i poate nvinge condiia n care l-a aruncat religia, morala,raionalismul i celelalte tare care au slbit spiritul uman i care au propovduit moralaplebei. Dar i artele sunt difereniate ntre ele, ca importan, filosoful germanconsidernd c, dintre toate, muzica este cea care poate induce spiritul dionisiac, att denecesar creaiei care s-l ridice pe om la condiia de zeu. i singurul criteriu valorizatorprin care pot fi judecate formele culturii este viaa. Acesta este mesajul revoluionar, pecare-l propune Nietzsche la nivel estetic.Practic, ntreaga cultur a timpului su, care permite amestecul de stiluri, esteconsiderat corupt, stearp, nefolositoare pentru via. n aceste condiii, n prim fazpropune germanilor renvierea spiritului dionisiac al vechilor tragedii greceti. Viziuneasa pune n scen textul vechilor mituri germanice, pe muzica lui Wagner. Ulterior ns4renun la prietenia i consideraia fa de compozitor, acuzndu-l pe acesta deprefctorie de spirit actoricesc. Volken Gerhardt afirm c arta la Nietzsche este unconcept inconsecvent, care i strbate n mod constant ntreaga oper. n opiniafilosofului, arta trebuie s nlocuiasc de fapt cunoaterea, contiina, filosofia iadevrul.n destule fragmente ns. Nietzsche traseaz moralei un rol esenial n educarea iformarea caracterelor. Iar filosofia ocup i ea un loc de frunte, avnd valoare estetic iatunci cnd nu-i poate demonstra adevrul. Iar rolul su este acela de judector imodelator al artei. Chiar dac arta rmne permanent valoarea suprem. Nietzscheconcluzioneaz c filosofia trebuie preuit pentru clarificarea confuziilor etice datoratereligiilor, pentru simul alegerii i pentru c ofer o interpretare sntoas, o acceptareca atare a naturii. Mai degrab este dezavuat tiina, n special cea empiric. Nietzschetraseaz limitele orizontului scientist, indiferent de problematica omului, a sensului vieiii a suferinei umane, care trebuie acceptate i nfruntate, de oamenii puternici, posesoriai unor voine autentice i creatoare. El nu dispreuiete ns tiina, iar n aa-zisaperioad pozitivist a sa, o valorific, folosind aportul tiinelor n combatereametafizicii, a speculaiilor, a spiritualismelor.Nietzsche manifestnd afiniti i rivaliti cu lucrarea lui Feuerbach, Esenacretinsmului. Lucrarea explic antropologic cretinismul, convergnd spre concluziafinal a travaliului teoretic nietzschean: Dumnezeu este mort. Omul nu este supusniciunei sanciuni transcendente, iar libertatea nseamn morala lipsei de moral. Aadar,avem de-a face cu un filosof rupt de moral, dar nu imoral. Cum, dup unii interprei,Nietzsche este mai degrab un nonteist dect un ateu n adevratul neles al cuvntului.Dup declinul hegelianismului, Jaspers l aaz pe Nietzsche alturi deKirkegaard i Karl Max, considernd c aceasta este triada gnditorilor care nu au maiacceptat ca aseriunile filosofice s fie absolute. Iar Heidegger vorbete despreprovocarea de a asambla concepte contrare, precum voina de putere i mitul veniceirentoarceri. Cu alte cuvinte voina de putere este fiin, iar eterna rentoarcere estemultiplicarea fiinei.La polul opus se afl interpretrile date de ctre gnditorii francezi, care punaccent pe mtile filosofului german, pe ruptura produs de acesta n cultur, dincolo deorice finalitate.5CAPITOLUL IINietzsche i nihilismul ca sistem filosofic2.1. Nihilismul filosoficTocmai cnd se pregtea scoaterea filosofiei din viaa practic i suspendarea santr-o zon ideal, de unde nu putea atinge cu nimic viaa de zi cu a planetei, FriedrichNietzsche s-a revoltat att de tare mpotriva ntregii culture nct criticismul su a pus subsemnul ntrebrii aproape ntreaga cultur occidental i nu numai. Cuceririle vechi i noiale spiritului uman i tiinele au fost puse sub semnul ntrebrii. Practic, revolta absoluta unui filosof pune din nou lumea ntre paranteze. O mai fcuse cu aproape jumtate demileniu n urm Descartes. Numai c atunci gestul filosofului francez avea drept scopafirmarea cunoaterii i demonstrarea existenei celor dou capete fundamentale alefiinei: eu-ul cugettor, pe de-o parte, i Dumnezeu Creatorul, pe de alta. Acum ns,filosoful german contest tot! Absolut tot, cu mici excepii desprinse din culturapresocratic sau, timid, din Vechiul Testament! Aa s-a nscut nihilismul. Din nimiculabsolut pe care un filosof l-a instaurat exact cnd nu mai credea nimeni n filosofie i-ngnditorii si. Astfel c filosofia l aduce din nou pe om aproape de Creator. i conferputeri demiurgice, de via i de moarte, asupra celor din jur. Numai c de data aceastafilosoful nu st pe tronul divinitii n calitate de constructor, de atoatecunosctor iatoatensctor, ci n calitate de Atoatedistrugtor!Trecerea lui Friedrich Nietzsche de la revolta absolut la nihilism cunoate nsmai multe etape. La nceput, el proslvete pe Wagner sau cultura presocratic i n modspecial pe Heraclit. n antitez ns, critic renunarea vechilor greci la spiritul dionisiaci aderarea civilizaiei antice la raionalismul lui Socrate, care condamn ntreaga culturulterioar a occidentului la necunoatere, frnicie i decdere. Ernest Bertram afirm laun moment dat c, n acest stadiu, Socrate i va fi, deopotriv, i prieten, i duman. Darrespectul pentru Wagner ia sfrit odat cu Richard Wagner la Bayreuth, cndNietzsche observ c arta lui Wagner, ncetul cu ncetul, ncepea s depind mai mult depunerea n scen dect de muzic. Din momentul n care desfiineaz muzica lui Wagner,Nietzsche nu mai are nici o piedic n a acorda un vot de blam ntregii societi germane.Totodat, acum ncepe perioada de contradicii ntre ideile aprute n diversefragmente ale operei filosofului german. Soluiile oferite ntr-un loc sunt contestate cuuurin n altul. Acest fel de a gndi i de a filosofa, n ultim instan, al lui Nietzsche,este pus de ctre Constantin Rdulescu-Motru pe seama dispoziiunilor temperamentaleale filosofului german i-i va marca, de la nceput pn la sfrit, ntreaga oper.Nihilismul filosofului german poate fi mprit n trei categorii fundamentale:nihilismul filosofic, nihilismul moral i nihilismul religios. Chiar dac opera sa trebuiegndit n ansamblu i conceptele ei se ntreptrund adeseori, totui cele trei tipuri denihilism au multe momente n care se individualizeaz i n care se contureaz dreptconcepte de sine stttoare ale filosofiei nietzscheene.Nietzsche a contestat toate valorile fundamentale ale timpului. Nimic nu scap din6calea criticilor sale atotdistrugatoare. i, n locul vechii filosofii raionaliste, Nietzscheproclam nou-instaurata filosofie a vieii. n care eroarea, minciuna, omisiunea suntlucuri omeneti, lucruri aflate aproape de firea omului. Lucruri care se manifest cunecesitate pentru fiecare dintre noi. Aadar, filosoful german accept punctele de vedere,accept perspectivele, dar se opune cu vehemen ideii de adevr, de bine, de frumos.Nietzsche consider c renunarea la judecile false ar nsemna renunarea la via,negarea vieii. Sunt criticai rnd pe rnd Descartes, imperativismul categoric a lui Kanti iubirea fa de propria nelepciune a lui Spinoza, filosoful german imaginndu-i ofilosofie Dincolo de bine i de ru. n acest context, natura este conceput c oimpunere tiranic, fr scrupule i nemiloas, care se guverneaz doar dup voina deputere. Fiinei, adevrului, binelui, absolutului le lipsete devenirea2.2. Nihilismul moralDe furia lui Nietzsche nu scap nici valorile morale, pe care le considermpotriva filosofiei vieii, mpotriva triumfului celui puternic, mpotriva reinstaurriidominaiei aristocraiei n societate. Conceptele precum abnegaie, mil sau sacrificiu desine, ntlnite la Schopenhauer, i repugn i l ntorc pe om mpotriva vieii. Iar moralamilei nu duce dect ctre negarea vieii, ctre nihilism. Aadar, printele nihilismuluiabsolute condamna tocmai nihilismul. Nietzsche concluzioneaz c originea opoziieidintre bine i ru se trage din simmntul general, fundamental, durabil i dominant alunei rase superioare, n raport cu rasele inferioare. Filosoful german ader la puctul devedere al lui Herbert Spencer, care pune semnul egal ntre noiunea de bun i cea de util,de oportun. De rsturnarea ecuaiei aristocrate a valorii Nietzsche i face responsabilipe evrei. Poporul lui Israel, reprezentat n general prin nvmintele din Noul Testamenti n special prin profetul Pavel, a indus ideea c fericirea nu poate aparine dect celornevoiai, suferinzi, neputincioi i asuprii. Aa s-a nscut morala sclavilor. Noiunea deru este deci o creaie a sclavilor, a oamenilor incapabili de acte nobile, de nlarespiritual i sufleteasc. Voina de aciune, voina-de-a-zdrobi le este strin sclavilor. Ease poate manifesta numai n rndul aristocraiei; singura clas social, n viziunea luiNietzsche, capabil de a produce Supraomul. Adic acel om eliberat de constrngerilemorale sclavilor, dominate de bine i de ru, care mai presus de aceste dou conceptenscute n snul plebei, pune omul, dominat de Voina de Putere.Falsa moral st i la baza culturii timpului su, acuzat de decaden din cauzaavangardismului care amestec stilurile i nu respect nicio regul.2.3. Nihilismul religiosDup cum am vzut, cretinismul devine inta predilect a atacurilor luiNietzsche. Este adeptul legii talionului, din Vechiul Testament, pe care o consider oreligie autentic, potrivit cu condiia omului dominant. n antitez, cretinismul estereligia care a adus mila la rang de virtute. Din cauza milei cretine, exemplarele slabe ale7rasei umane sunt meninute artificial n via i astfel este pus n pericol nsi existenaspeciei umane. n final, mila propovduit de cretinism este considerat cel mai mareviciu al omenirii. Iar religia cretin este asimilat rului suprem. Nietzsche consider cDumnezeu mprumut trasturile poporului pe care-l reprezint. Astfel c odat cutransformarea unei societi se transform i divinitatea. Filosoful face o paralel ntrecretinism i buddhism, considerndu-le pe amndou religii decadente, nihiliste. Totuicultul oriental este perceput mult mai realist dect cretinismul, pentru c tie s punproblemele n mod obiectiv i rece. Buddhismul e singura religie cu adevrat pozitiv cene-o arat istoria, conchide Nietzsche, pentru c nu lupt mpotriv pcatului, cimpotriva suferinei. Odat cu detronarea lui Dumnezeu, spune Camus, lupta luiNietzsche s-a ndreptat mpotriva a tot ceea ce ar fi putut s-i ia locul. Filosoful german satemut c demersul su ar putea da natere unei diviniti cel puin la fel de deplorabile,n viziunea sa, precum cea proaspt ndeprtat de pe soclu.Moartea lui Dumnezeu nu numai c nu rezolv nimic, dar complic i mai multlucrurile. Pentru c odat cu Creatorul se prbuete i creaia, cu tot cu legile care-iguvernau pn atunci pe oameni. Cum putem tri n absena oricrei norme? Nu moartealui Dumnezeu este soluia, ci nsi crearea soluiei devine problema capital a filosofieilui Nietzsche. n noul vid filosofico-moralo-religios creat vrea s instaureze o noufilosofie, cu o nou moral i poate chiar cu o religie nou. El construiete un modelontologic, n cadrul cruia afirm c Dumnezeu a murit!. i n centrul noului modelpune un om ridicat dintre oameni. Dar nu orice fel de om, ci pe stpnul absolut, pedeintorul libertii totale i pe cel ce va dicta asupra tuturor celorlali oameni. Pe care-lnumete Supraom.2.4. Nietzsche, antifilosof? Postfilosofie i nihilism nietzscheanPaul Ricoeur a semnalat faptul c fenomenul filosofic, aa cum a fost el perceputn mod tradiional, nu mai este acoperit de ceea ce numim n mod curent filosofie.Ricoeur a adus n discuie, pe lng termenul de filosofie, i termeni precum postfilosofiei metafilosofie. La aceast ecuaie mai poate fi adugat i termenul de antifilosofie. Iarcnd vorbete despre postfilosofie, observ influena lui Nietzsche, ca final al unei erefilosofice, precum si pe cea a lui Heidegger, ca deschidere a unei ere noi. Conform luiMarin urlea, prefixul post indic o anterioritate n sens temporal istoric, semnificndun sfrit i sugernd un nceput n filosofie, o abandonare de paradigme filosofice ce auinaugurat stiluri de gndire centrate pe mari categorii de gndire (valoare, adevr,existen, raiune, limbaj, subiectivitate). Iar pefixul meta relev o anterioritate n senslogic. Spre deosebire de metafilosofie, continu urlea, postfilosofia este nsoit nu doarde scepticism i radicalism, ci i de accente negativiste care duc spre nihilism. Adic sprecaracteristica central a filosofiei nietzscheene.Jaspers l critic din aceast perspectiv pe Nietzsche, considerndu-i filosofia ovenica nelinite fr scop. Dovedindu-se total nesistematic, Nietzsche a avut o pasiuneobsesiv pentru neant. Filosoful german a fost considerat profetul nihilismului.Criticnd puternic filosofia raionalist, dar recunoscndu-i pe alocuri multe merite, el setransform vechea tiin iubitoare de nelepciune n filosofia vieii. Alexandru Boboc8explic viziunea constructiv a lui Nietzsche de dup perioada demolatoare. Astfel cfilosoful nu trebuie s fie cunosctor, ci ordonator, eliberat de criteriile exterioare,transcendente. Aadar, avem pe de-o parte un nihilism ca reacie la colapsul valorilortradiionale i a modului de interpretare. Pe de alta, nihilismul este perceput ca expresie acrizei culturii i civilizaiei moderne.Citndu-l pe Marin urlea, observm c radicalismul este o not specific ametafilosofiilor non-filosofice i are n antifiosofie o manifestare exagerat. Origineaantifilosofiei se afl la nivelul tiinei i caracteristica ei definitorie este reducionismulextrem manifestat n convertirea filosofiei n alt gen de entitate cultural. Concluziaautorului citat este c scrierile lui Nietzsche, n ansamblul lor, sunt mai degrab marcatede gndirea unui postfilosof, i nu a unui antifilosof.9CAPITOLUL IIIConceptele fundamentalefolosite structural la construcia nihilismului nietzschean3.1. Sistem, stil i perspectivism n opera lui NietzscheDe-a lungul istoriei au aprut i sisteme fr fundament, aa cum era cel desprecare vorbea Maimonide. Iar Fichte reconstruiete sistematic, naintea lui Nietzsche,filosofia critic. Revenind ns la Nietzsche, observm c opiniile privind lipsa sa desistem sunt diverse i contradictorii. Robert C. Solomon, citndu-l pe Jaspers, remarcfaptul c Nietzsche vorbete pe mai multe voci. Adic avem de-a face cu mai muliNietzsche. Aa cum am mai afirmat de-a lungul acestei lucrri, multiplele voci alefilosofului german nu sunt n total disonan unele cu altele. Ele se armonizeaz cndvine vorba despre marile concepte nietzscheene: eterna rentoarcere, voina de putere,supraomul, dincolo de bine i de ru etc.Nietzsche a fost provocat de toate problemele tradiionale ale filosofiei. Dar nu iapropus s ofere o formulare, o reaezare a acestora. Ci a vrut s afle ce tip de om le-aformulat i cine ar putea crede n ele, aa cum erau ele prezentate n mod tradiional.Pentru Nietzsche este important caracterul filosofului, i nu valoarea de adevr a gndiriisale, n sens tradiional. Exist interprei, printre care Bernd Magnus, care consider cgnditorul german a fost mai degrab un antifilosof, ncercnd s puncteze sfritulfilosofiei raionaliste. Dar Marin urlea, citndu-l pe Ricoeur, contureaz ideea cdemersul lui Nietzsche ine mai degrab de postfilosofie, dect de antifilosofie. Filosofialui Nietzsche este remarcat prin atenia pe care o acord explorrii pluri-perspectivale.Vedem o conexiune direct ntre nihilismul i perspectivismul lui Nietzsche. Lumea nuare un scop final, ci doar se reorganizeaz la nesfrit, ntr-o etern rentoarcere, aciunealimentat de voina de putere.Nietzsche infirm teza universalitii legii morale a lui Kant i pune n discuieimperativul categoric al lui Kant, precum i alte preconcepii morale ale culturiieuropene. Fie ele de natur filosofic, religioas, etic etc. Concluzia care se impune dinexaminarea perspectivismului nietzschean: nu exist o singur scal de valori i nici unsingur mod de a le evalua, dup cum nu exist o viziune absolut, superioar idezinteresat asupra lumii. Aadar, sinceritatea i confer simului comun un anumit gradde superioritate n comparaie cu filosofia.3.2. Reevaluarea tuturor valorilor; mitul venicei rentoarceriNietzsche este primul gnditor care limiteaz sfera valorilor limitnd caracteruluniversal al acestora. Aa cum remarc i C.I. Gulian, introducerea perspectivismului i airaionalismului n gndire l aaz pe Nietzsche drept fondator al axiologiei moderne.10Aadar, valoarea este un produs al omului i poate fi privit n mod subiectiv de fiecaredintre noi, fr a-i altera valabilitatea i adevrul. n acest fel, expresia cutare lucru esteaa este nlocuit cu expresia cutare lucru vreau s fie aa. Conceptul de valoare esteimpus n virtutea voinei de putere de aciunile fiecrui individ n parte, n sensulafirmrii vieii, consemneaz i N. Hartmann.Nietzsche mparte cultura n cultur autentic (superioar) i cultur degradat(inferioar), ambele aflate n strns legtur cu ipostazele cele mai de sus sau cele maide jos ale voinei de putere. Aadar, ntreaga cultur se realizeaz n baza voinei deputere, cu precizarea c voina are i o latur degenerativ. Caracteristica principal avalorilor culturii superioare este aceea c ele nu se afl n opoziie, n conflict, cucalitatea lor de mituri autentice, determinaii i sensuri multiple estetice, teoretice,morale, religioase, politice, subliniaz Nietszsche. Valorile superioare sunt creaii alesupraoamenilor i presupun colaborarea ntre intelect i afectivitate, n sensul deveniriinaturale a existenei umane. Valorile nu aparin unui singur individ, nu aparin creatoruluilor, ci sunt integrate n istoria universal a valorilor.Ct de mult ar fi dispus cineva s revin la propria sa via, vzut ca o infinitrepetiie, fr nicio modificare, a fiecrui moment? Aceasta este una dintreproblematicile-cheie ale mitului venicei rentoarceri. i Nietzsche i invit cititorul s-iimagineze un numr de stri posibile ale universului, fiecare destinaie s se repete eterni i cere s-i exprime reacia fa de aceast situaie. Se poate prezuma c cele maimulte persoane ar gsi acest fenomen infernal, deoarece aproape fiecare din noi amprefera repetarea vieilor noastre ntr-o versiune editat mai curnd, din care s pstrmelementele care ne fac plcere. i nicidecum s tnjim dup repetarea infernal a ororilorcare ne-au marcat viaa. Numai un supraom ar accepta repetiia (recurena) framendamente.3.3. Doctrina voinei de puteren problema voinei, Nietzsche este considerat un succesor al lui Schopenhauer,pe care-l consider un geniu, o apariie rar, indiferent la curentele academice ale epociisale. Este de accord cu ideea lui, c voina este adevrata realitate a omului, i nu spiritul,inteligena sau raiunea. Dar Nietzsche opune conceptului pasiv i resemnat al voinei devia schopenhaueriene (un concept de altfel tragic) voina de putere. Omul devine astfelpunctul central, motor i creator al existenei, trasndu-i propriile determinaii.Heidegger afirm c principiul formulat de Nietzsche Orice existent este n esenvoin de putere este un principiu metaforic, iar voina de putere este principiulunei noi aezri a valorilor. i orice nou aezare a valorilor este posibil n baza voineide putere. n filosofia lui Nietzsche, voina de putere este un principiu metafizic, cuampl elongaie, cuprinznd sferele ontologiei naturale, umane, etice. Conceptul estedefinit att prin afirmaie, ct i prin negaie. O for impune ordinul, iar alta se supune.n perioada dominaiei nihilismului, negativismul i negaia au constituit forma ifondul voinei de putere, afirmaia avnd un rol secund, fiind subordonat negaiei.Nihilismul nietzschean modific fundamental structura voinei de putere, raportul dintreafirmaie i negaie; acum afirmaia constituie esena, fondul voinei de putere.11Schopenhauer consider c libertatea este o iluzie a raiunii, Nietzsche apreciaz c,dimpotriv, lipsa de libertate este o mistificare sofistic, n realitate neexistndconstrngeri obiective fatale. Unii filosofi, printre care i Heidegger, consider c voinade putere este nsui fundamentul filosofiei nietzscheene, care n-a mai apucat ns s fieterminat. Alii, ns, contest aceast abordare, bazndu-se pe menionarea prea puinvizibil a conceptului, n ansamblul operei antume a filosofului. n timp ce pentru uniieste o observaie psihologic, alii o vd ca pe o doctrin metafizic.3.4. SupraomulNietzsche pleac de la observaia c toate speciile sunt supuse fie evoluiei, fieinvoluiei i se ntreab, n consecin, ctre ce se va ndrepta omul?. Rspunsul su laaceast ntrebare, n concordan cu filosofia vieii propagate n attea rnduri, este comul tinde spre statutul de supraom. Mnat de voina de putere, omul este dator s-idepeasc actuala condiie, s se nale la o condiie superioar, lipsit de constrngeriexterioare siei. Pentru Supraom nu sunt importante originea sau educaia, ci capacitateade a accepta viaa aa cum este ea, cu toate mizeriile sale. Noua cultur, anticretin iantidemocrat, nu se preocup de realitatea absolut, ci de valorile vieii. Esena vieiidevine astfel voina, cu ajutorul creia supraomul i depete propria condiie uman ncare l aruncase morala sclavilor. Nietzsche consider c cei alei s ating stadiul desupraom provin din rndurile stpnilor (aristrocrailor), iar etapa intermediar dintre omaristocraie i supraom o reperezint geniile.ntr-adevr, se poate spune c Nietzsche are o concepie echidistant iantidemocratic despre oameni. Dar nu una rasist, aa cum greit a fost interpretat n maimulte rnduri. Supraomul nu este doar o negatie a unui anumit tip de om, ci este nsuidepirea omului. Dup cum afirm Alexandru Boboc, trecerea de la geniu la supraomeste trecerea de la soluia obiectiv la una subiectiv. Este nlarea speciei om sauvictoria omului asupra sa nsui.12CAPITOLUL IVCondiia uman ca model ontologicn viziunea lui Buddha, Machiavelli i Nietzsche4.1. Trezitul - modelul ontologic absolut propus de BuddhaVznd atracia pe care a exercitat-o Orientul, n general, i buddhismul, nspecial, asupra lui Nietzsche, ne-am ntrebat de unde a provenit o asemenea afectivitatecenzurat totui, ce-i drept, de ctre filosoful german? Mai ales c n timp ce Nietzschefcea apologia bestiei blonde dezlnuite, pus pe omoruri i violuri, Buddhapropvduia armonia deplin i viaa bazat pe respectul oricrei viei. n traducerelibere, conform buddhismului nu ai voie s omori cu bun tiin nici mcar un biet narenervantPovestea marelui profet indian ncepe cu 500 de ani naintea lui Christos, cnd unprin de mic nsemntate i abandoneaz familia, inclusiv pe fiul abia nscut, i pleacn lume, ajutat ctre de zei, s-i caute calea spiritual. Conform lui Mircea Eliade sauMichael Carrithers, biografia fostului prin Siddhartha este extreme de controversat iare multe momente nedemne de viaa unei diviniti. ncepnd cu abandonul familiei isfrind cu ultimii ani ai vieii, cnd Buddha moare bntuit de dezinterie...Esena religiei buddhiste a fost dat de actul de mare curaj al Trezitului, de acontesta existena zeilor. Aasar, dup ndelungi asceze i cutri spiritual, Buddha nuajunge la divinitate ci la negarea divinitii. Un act de nihilism spiritual cu mult mai greude nfptuit, n timpul i spaiul su, dect nihilismul nietzschean. Dar fostul prinSiddhartha a creat, n opinia noastr, mai mult dect una dintre cele mai cosmopolitereligii ale lumii. El a elaborate un veritabil model ontologic, nchiznd de la nceput ipn la sfrit ntregul cerc dogmatic, prin sine nsui. Adic Buddha a teoretizat i a ipus n practic propriul su model prin care omul se raporteaz la univers. Nihilismul luiBuddha a contestat, rnd pe rnd, toate marile fundamente ale spiritualitii i sacralitiitimpului i spaiului su. Mai nti i-a contestat propria condiie, abandonndu-i statutulprivilegiat de care se bucurau prinii timpului. Apoi, prin renunarea la acest statut, acontestat primatul castei regale. Tot n seara n care a plecat fr a-i mai ntoarcevreodat faa la neveste, copil i rude, a negat relai sociale peste care nici astzisocietatea indian nu poate trece cu uurin. Iar dup un timp de ascez, nemulumit denvturile spirituale primite de la maetrii si, a contestat i casta sacerdotal. n final, aenunat celebra fraz care st la baza ntregii filosofii buddhiste: Zeii nu exist!Apoi Buddha a ajuns lucrul despre care spunea c nu exist Ce modelontologic! n care omul este cu adevrat n centrul universului, plenipotenial i ubicuu,substituindu-i divinitatea fr a-i altera n niciun fel atributele acesteia Pe care le vaprelua i le va amplifica dup propria-i voin. Putem spune chiar c un asemenea modelnu a mai fost pus n practic de profeii niciunei religii sau culturi.Dac prin behaviorism, ntr-o interpretare proprie, putem nelege spiritualitateaprezentat n deplin concordan cu viaa i cu dispoziia de moment a celui care-i13prezint ntr-o anumit perioad de timp ideile, prin antibehaviorism dai-mi voie sexprim un concept care este n acelai timp contrar n aparen dar complementar . Adicantibehaviorismul surprinde actul prin care gnditorul sau filosoful are o atitudine aparentcontrar cu doctrina sau cu ideile pe care le prezint. Dar, atitudinea aceast contrar,printr-un mecanism paradoxal de nelegere dogmatic, nu face n final altceva dect sseduc auditoriul i s ntreasc i mai mult punctul de vedere contestat.Antibehaviorismul presupune o relaie extrem de strns ntre ideile gnditorului,conduita sa i publicul int. Iar mesajul trasmis de ctre gnditor i modific percepian ochii publicului de la o lucrare la alr. Evident, acest fenomen nu se poate realiza dectn planul filosofiei vieii, dincolo de metafizica abstract. Pe scurt, antibehaviorismul seproduce atunci cnd, dei filosoful sau profetul afirm cu trie un lucru, auditoriulnelege exact contrariul, punnd n balan nu doar textul, ci i viaa autorului enunuluii ansamblul operei sale Astfel c negaia devine afirmaie i nelegerea textului enunatse decripteaz ntr-o manier perceput de ctre de publicul larg aproape dogmatic,perspectival.4.2. Principele - modelul ontologic dualist propus de MachiavelliDei se considera dramaturg i istoric, Machiavelli este cunoscut astzi n specialdatorit Principelui. O crticic- scrisoare adresat tnrul Lorenzo de Medici, de faptun scurt tratat despre cum se guverneaz o republic. Prin aceast iniiativ Machiavelliurmrea s-i redobndeasc funcia de secretar al Florenei... Epistola este o argumentareepistemologic a libertii (cu accente dictatorial evidente) de care trebuie s se bucureconductorul republicii. Tot aici ntlnim i celebra expresie, conform creia pentrulibertatea patriei orice gest poate fi justificat din oficiu, iar scopul scuz mijloacele.Dei demersul filosofului florentin, de a-i rectiga funcia a euat, Principelui a ajunss fie repede asimilat de ctre un public larg, pentru faptul c ideile sale creau oamenilorun mare confort psihic. Aciunea uman putea fi astfel uor justificat prin sintagmapanaceuscoas evident din context: scopul scuz mijloaceleAbordarea metodologic din lunga epistol ctre Lorenzo de Medici i-adeterminat pe filosofi s-l considere pe Machiavelli printele epistemologiei, cu 150 deani naintea lui Descartes. Iar acurateea raionamentului su i-au adus lui NiccoloMachiavelli titulatura de printe al filosofiei moral-politice.n Principele, filosoful italian construiete un adevrat model ontologic. n jurulacestui concept se nvrte totul. Armata, supuii, oamenii de cultur, statul n sine.Principele este cel care decide i care, n final, are drept de via i de moarte asuprantregului su univers, chiar dac Machiavelli susine c, la rndul lui, Principele i poatejustifica aceste aciuni numai prin prisma obinerii sau pstrrii libertii republicii.Evident c scopul acestor liberti fundamentate epistemologic este, n gndirea luifilosofului florentin, unul nobil. n final, Machiavelli realizeaz un model ontologic ncentrul cruia se afl omul. Modelul su ontologic este ns diferit de cel al lui Buddha.Buddha a contestat zeii i spiritualitatea timpului su att n planul teoretizrii, ct i ncel al practicii. Buddha a construit cadrul ideologic, dar l-a i pus n practic prin sinensui, prin propriile puteri. Trezitul s-a transpus total, mbrind integral hainamodelului su ontologic.. Fostul prin Indian a ajuns zeu, construind un model ontologic14absolut. Machiavelli, ns, nu a avut puterea, conjunctura, premisele s conduc republicai s transpun n fapt modelul su ontologic. El a putut doar s-l teoretizeze, s-lconstruiasc pentru o alt persoan, n spe pentru Lorenzo de Medici. Modelulontologic machiavellian este un model care are nevoie de un parteneriat, de un cuplu. ncare unul este creierul, iar cellalt braul su. Din aceast cauz am numit acest modelontologic dual. Modelul lui Machiavelli, asemenea celui buddhist, are i el o laturextrem de dur la adresa divinitii. Florentinul demasc religia timpului su i susine, cuprecdere n Discursuri c religia trebuie s fie un instrument folosit cu ndemnarede ctre stat, de ctre Principe, pentru a manipula masele. Pentru a le subordona statuluii pentru a le spori ataamentul, respectul, implicarea i supunerea fa de nevoile icerinele statului, n general, i ale Principelui, n special.4.3. Supraomul sau depirea condiiei umane prin modelul ontologic abstract al luiNietzscheModelul ontologic absolut al lui Buddha i modelul ontologic dualist propus deMachiavelli au un punct de plecare comun. Ambele contest divinitatea i pun omulstpn peste sine i peste ceilali oameni, n locul zeului. Dar de aici ncolo cele doumodele se despart. n timp ce Buddha a teoretizat i a pus n fapt modelul su, filosofulitalian s-a vzut nevoit s apeleze la un alt individ care s-i transpun n practic ideile. idiferenele nu se opresc aici. Florentinul i-a construit modelul urmrind un scop ct sepoate de pragmatic. El voia s-i recapete vechea slujb n cadrul cancelariei, n ideea dea obine recunoaterea profesional, social i un statut economic mai ridicat. Cu Buddhans, lucrurile s-au ntmplat exact pe dos. El a prsit viaa de prin cu toate avantajelesale, pentru a se dedica srciei i ascezei absolute. Aadar, la Machiavelli avem de-aface cu un behaviorism clasic, n care opera sa este n deplin concordan cudispoziiile de temperament ale autorului. Ba chiar i metodele folosite de cei doi suntdiferite. n timp ce filosoful oriental apeleaz la multe pilde i pasaje contradictorii,ncrcate de mesaje dogmatice, Machiavelli are un stil riguros, n manierepistemologic.La scar istoric au fost i alte ncercri de a pune omul n mijlocul universului, castpn absolut, cu puteri aproape demiurgice asupra celor din jur i aflat n diverseraporturi prefereniale cu Divinitatea. Aici l putem aminti pe Kirkegaard cu al suCavaler al Credinei, propus ca model ontologic ntr-una din crile sale de tineree,Fric i cutremur. Filosoful danez va construi i el un model ontologic dualist,asemenea lui Machiavelli. Dar ateptrile sale nu au rezonane puternice n planulpraxisului. Demersul kirkegaardian vizeaz mai mult sfer teoreticului.Cu totul altfel ns vor sta lucrurile la Friedrich Nietzsche. Filosoful germanpleac de la demersul lui Buddha i ncepe construcia modelului su ontologic pornindde la declaraia: Dumnezeu a murit. Apoi ns, se va apropia de modelul dualist, al luiMachiavelli, cutnd un potenial personaj cu care s mpart acest model. Dup rupturade Wagner ns, se dezice de personajul iniial, aa cum fcuse spre finalul vieii iMachiavelli. Cu observaia ca la Nietzsche desprirea de compositor este una fi,direct i categoric. ntregul su model ontologic prsete sfera eroului concret, fiindtransferat n zona noului personaj imaginar nietzschean: Supraomul. O denumire generic15pentru cel care urma s se nasc i s mbrace haina modelului ontologic nietzschean,rmas cumva abstract, nenumit, neidentificat n opera filosofului.Trebuie s remarcm c la Buddha, Machiavelli i Nietzsche sunt trei modeleontologice care au aceeai substan, aceeai baz comun. Toate trei sunt fundamentatepe ideea ridicrii unui singur individ din rndul celorlali, ba chiar deasupra ntreguluisistem de valori de pn la el. Toate trei susin natura imanent a religiei i nevoia uneinoi dogme. Dar aceste modele sunt diferite, privite prin prisma raportului dintre creatorulmodelului i modelul n sine. La Buddha creatorul modelului este una i aceeai persoancu modelul n sine. La Machiavelli ns, avem de-a face cu dou planuri. Planul teoreticeste realizat de ctre creatorul teoretic al modelului, de ctre filosof, dar punereamodelului n practic revine n sarcina altui personaj. Un personaj desprins din viaareal, bine nominalizat i conturat.. Pentru a susine planul teoretic, ambele modele aunevoie de puternice confirmri n viaa real, de recunoateri din partea praxisului. nfine, la Nietzsche avem de-a face cu teoreticianul absolut. Modelul su nu-i gsete uncorespondent n viaa real.Cei trei filosofi au n comun mult mai mult dect pare la prima vedere. Toi treiau luptat i s-au strduit s creeze un model ontologic. Au refcut raporturile omului cudivinitatea. Au luat omul de la periferia transcendenei i au adus transcendentul n zonaimanentului. Au adus divinitatea de acolo, de sus, din sfera intangibilitii, aici, jos, nzona firescului omenesc. Fiecare a ncercat s ridice omul deasupra divinitii.Transcendentul de pn la ei devine imanent i imanentul se trascentizeaz. Acestemodele au un caracter profetic. Sunt cu btaie lung. Ele nu accept compromisuri, dar,n acelai timp, au la baz extrem de multe paradoxuri. Au evoluat, modificndu-sepermanent, de la o scriere la alta. Iar principalul lor argument este paradoxul.Contradicia, n special la Buddha i Nietzsche, este un mod de a apropia modelul lorontologic de dogm. n acest fel, folosindu-se de paradoxuri, Buddha, Machiavelli i maiales Nietzsche construiesc acolo unde se credea c este imposibil de construit16CAPITOLUL VMetode contradictorii ale cunoaterii filosofice i nu numai5.1. Metoda afirmaiei prin negaie (depirea condiiei umane prin nonaciune, canivelul cel mai nalt la care poate ajunge aciunea)Mergnd pe sinteza fcut de ctre Mircea Eliade i interpretat de ctreGheorghe Cazan distingem patru etape principale ale filosofiei indiene: Vedele,Upaniadele, jainismul i buddhismul. Cel de-al treilea curent, jainismul, susinea csufletul nemuritor nu poate ajunge la fericire dect scuturndu-se de materia supuspieirii. Tot jainitii au ajuns cu ajutorul logicii la concluzia c zeii nu exist, iar aciunilenoastre nu sunt supuse pedepsei divine. Aadar, iat un punct de vedere apropiat defilosofia vieii a lui Nietzsche, cnd omul, eliberat de sub jugul transcendenei, de subapsarea pedepsei divine, i poate lua destinul n propriile mini. Pcatul, n accepiuneavechilor doctrine filosofice ale Indiei, are mai mult conotaia unei privri de nelepciune,unei lipse a desvririi sufleteti, n urma creia omul este condamnat s triasc nc ovia.Apoi urmeaz buddhismul. Buddha neag existena zeilor. Ideea n sine nu eradeloc original n epoc, dar fostul prin Siddhartha o va aterne, sftuit de un zeu, i-ninimile oamenilor de rnd, ale laicilor, care-l vor ridica tocmai pe contestatar la rangul dezeu suprem. Cum bine observm, Buddha realizeaz o admirabil afirmaie prin negaie.Nu-ul su mpotriva zeilor se poteneaz n chip miraculos i ajunge s afirme exactcontrariul. Acest mecanism nu poate fi perceput tiinific, ci ine mai degrab de oanumit logic a praxisului i a devenirii.Tot dintr-o astfel de afirmaie prin negaie se nate i fora modelului ontologicnietzschean. n accepiunea lui Deleuze, afirmaia i negaia la filosoful germanalunec una spre cealalt i sfresc prin a-i inversa rolurile. Astfel c Nu-ul luiZarathustra nu rmne la stadiul de negaie, ci Zarathustra particip din plin la afirmareadionisiacului. Dar acest procedeu marcheaz ntreaga creaie a filosofului german. nopera lui Nietzsche ntlnim dou tipuri de contradicii fundamentale: de construcie atextului i de fond. Contradiciile de construcie vizeaz fraza, cartea, n ansamblul ei(contradicii de la un fragment de text la altul), ntregul operei (contradicii de la o cartela alta). Iar contradiciile de fond i marcheaz ntreaga coeren a operei, ntreagaconstrucie structural a ideilor sale.Examinndu-i cu oarecare insisten opera printelui Supraomului, se observ osuccesiune de contradicii ce ar putea s par surprinztoare pentru un cititornefamiliarizat. Ele nu sunt ns dect rezultatul personalismului lui Nietzsche, de carevorbea Constantin Rdulescu-Motru, al caracterului su impulsiv i al scrierii subinfluena tririi de moment. Este bine cunoscut faptul c saltul de la ontologia luiNietzsche la metafizica sa se realizeaz cu ajutorul nihilismului. Paradoxul metafizicnietzschean are mai multe dimensiuni, dar cea mai disputat dintre ele se refer ladivinitate. Afirmnd c Dumnezeu a murit, Nietszche nu face altceva dect s repundivinitatea n drepturile ei ancestrale. La un nivel speculativ, afirmaia fcut ulterior, c17Nietszche l-a gsit pe Dumezeu mort n sufletul semenilor si, ne poate duce cu gndul laun raionament speculativ, de factur scolastic. Prin urmare, dac susinem cDumnezeu a murit nseamn, n primul rnd, s recunoatem existena anterioar aDivinitii. Cu toate atribuiile ei, inclusiv cu cel al nemuririi. Aadar, dac Dumnezeueste nemuritor, el nu putea s moar.Afirmaie prin negaie nu este ns o metod folosit doar de ctre Nietzsche sauBuddha. Originile metodei sunt de natur dogmatic i se pierd n negura timpului.Vechiul i Noul Testament abund i ele n astfel de raionamente, mai greu de neles cumintea i mai uor cu spiritul, influenat de dogm. O astfel de situaie avem i-n pildafiului rtcitor, cnd tatl i spune biatului mai mic: mai mult se bucur ciobanul deoaia rtcit, dect de toat turma. Avem de-a face att cu o acceptare pe post deafirmaie a negaiei ntr-un context dat, negaia susine exact contrariul a ceea ce paresusine luat ca atare.5.2. Metoda argumentaiei dogmatice, de la vechile pilde religioase la Lucian BlagaPildele de genul ntoarcerea fiului risipitor au o varietate de interpretri, iarrezultatul final este mereu acelai. n esen, normele de comportament ale tuturorreligiilor lumii sunt foarte clare, stricte, severe i impun un cod extrem de riguros deconduit socio-cultural i chiar biologic. Dar pildele permit abaterea de la aceste normei interpretarea lor, ca ntr-un joc al vechilor paradoxuri antice. Ele i justific din plincalitatea lor de ecluze religioase. Pildele sunt interpretate i reinterpretate de ctremilioane de oameni de-a lungul istoriei. n esen, ele sunt povestite i rspovestite, scrisei rescrise dup necesitatea contiinei fiecruia dintre noi. Aici avem de-a face cu acestbehaviorism de interpretare al tuturor religiilor lumii. Fiecare individ rescrie cuvntul luiDumnezeu, n adncul inimii sale, conform puterii de nelegere i gradului de ndatorarereligioas. n aceste cazuri, pildele pleac din zona logicului i intr n zona misticului. nzona ecluzelor mistice. Cum observ i Lucian Blaga, ideile cretine au nvins princoncesii.Dar pildele coninnd n ele tensiuni de argumentare puternice, de multe oriaproape paradoxale, nu sunt o invenie cretin. Buddhismul abund i el n contradiciide tot felul. Dac vrem, nsi biografia lui Buddha, aa cum am mai artat, estecontradictorie cu modelul de conduit pe care l urmeaz n general profeii. Iar religiaTrezitului nu este lipsit nici ea de sofisme. Unul dintre cele mai cunoscute estesofismul clugrului Nagsena, care i demonstreaz mpratului Menandru c el nuexist, ci exist doar ansamblu prilor sale Gnditorii au cochetat din toate timpurilecu blocaje ale puterii de judecat, care s le permit s ajung, n absena raionamentuluiconvenional unanim acceptat, la rezultate surprinztoare i neateptate privindcunoaterea, privind distribuirea adevrului dup bunul plac. S ne amintim c grecii eraumari amatori de antinomii. Dintre prinii acestora s-au remarcat Hrisip i Eubulid, careau construit o mulime de sofisme, de la sofismul fntnii la faimosul paradox almincinosului. Nu mai puin faimoase sunt i celebrele aporii ale lui Zenon, numiteArgumentul dihotomia sau Ahile i broasca estoas. Iar n Evul Mediu, Buridan vaexploata cu success vechea tem a sofismelor greceti.Unii dintre filosofii care s-au aplecat cu toat atenia asupra tehnicilor de18argumentare mai convenionale ale filosofiei, dar folosite nc din cele mai vechi timpuri,este Lucian Blaga.Puternic influenat de ctre filosofia lui Friedrich Nietzsche, filosofulromn pornete demersul su de la cteva observaii. El consider c de problema dogmeinu s-au ocupat cu seriozitate dect teologii i istoricii i doar aceste domenii ale culturii saufolosit de cunoaterea dogmatic. Istoricilor li se reproeaz c nu pot surprinde dectapariii unice de-a lungul timpului, ipostaziindu-le n funcie de o epoc sau alta. Astfeldogma rmne suspendant n timp, izolat n raport cu un ev anume. Iar teologii,tributari fiind ideii de adevr absolut, nu pot oferi dect tot o perspectiv unic, static ilipsit de deschidere. n concluzie, ambele abordri pe care dogmaticul le-a cunoscut lanivelul spiritului uman, consider filosoful din Lancrm, sunt cercuri nchise, statice ilipsite de interaciunea spiritului uman.Cunoaterea dogmatic, n viziunea filosofului romn, presupune o sintez ntredou idei care i apar intelectului drept contrarii, dar care pot convieui mpreun i carepot transcende, n mod misterios, contradicia dintre ele pentru a ajunge la adevr. ntr-oprim definiie, dogma la Blaga ne apare ca fiind orice formul intelectual care, ndezacord radical cu nelegerea, postuleaz o transcendere a logicii. Cunoatereadogmatic apare atunci cnd sunt ndeplinite dou condiii fundamentale care sesuprapun. Mai nti ajungem la o contradicie logic ntre dou noiuni, stabilindu-seastfel o antinomie. Dar, peste aceast antinomie se suprapune elementul dogmatic,revelaia. ns nu o revelaie teologic, habotnic, ci o revelaie a intelectului, numittransfigurare. Transfigurarea se realizeaz prin scindarea unor concepte care, luateindividual, alunec iremediabil n absurd la prima examinare logic la care sunt supuse.Dar n cadrul procedeului antinomiilor transfigurate cele dou concepte contradictorii sescindeaz, iar ulterior se ntregesc asemenea prilor complementare ale unui ntreg.5.3. Metoda behaviorismului de interpretare la MachiavelliCritica pe care o face Niccolo Machiavelli cretinismului, acuzndu-l c sentemeiaz pe binele obinut n umilin, n mizerie i n dispreul pentru lucrurile umane,l apropie din nou de Nietzsche. Aa cum filosoful german avea s propun ca soluie deopoziie mpotriva cretinismului, a moralei sclavilor, n special, un model ontologic cepleac de la trecutul strmoilor si germani, adevrate bestii blonde dezlnuite n lupt,aa i Machiavelli se revendic de la naintaii si latini. Schema de construcie amodelului ontologic Principele este urmat i de modelul ontologic al Supraomului.Ambii fac apel la strmoii sngeroi, viguroi i de nenduplecat n faa cretinismului.Ambele modele sunt puse n micare de nevoia de a domina, de a controla i de a ridicanaiunea pe culmile gloriei de odinioar a strmoilor, fcui acum de ruine de ctreurmai. Ambele modele permit un orizont de interpretare extrem de generos, cuconsecine n viaa practic dintre cele mai importante. Cu idei folosite ulterior abuziv irupte din context, prin care s-a ncercat justificarea unor fapte incalificabile.Primul autor al unui model ontologic dualist care-l contest, ntr-o manierindirect, ce-i drept, pe Socrate, n fundamentul filosofiei sale, n miezul raionalismuluisu, nu este Nietzsche, ci Machiavelli. Ideea de bine, de frumos, conceptul de absolut,lumea perfeciunii avnd raionalismul drept garant, sunt clcate n picioare i nlocuite19cu concepte relative, impure, care vizeaz interesul statului sau al unui anumit modelontologic. Aadar, binele este teoretizat i acceptat n planul lumii ideilor ca bine socratic,dar sufer o mutaie n planul vieii politice. Binele sufer o mutaie din sfera socratic nsfera machiavellian, iar filosoful italian ncearc s ne conving de faptul cdezobiectivarea sa nu-i altereaz calitile socratice, dac este vorba despre ar, despreinteresul naional. Acest demers ns are tot felul de piedici mai mult sau mai puinsocratice. Toate conceptele lui Machiavelli sunt raportate la ceva, sunt concepte impure,dei folosesc argumente socratice, care se vor absolute i despre care autorul lor ncearcs ne conving c-i pstreaz nealterate calitile. Cu toate c ele nu depind de ele nsele,ci sunt definite n raport cu ceva. Raiunea la Machiavelli este folosit ca garanie aoricrei tiine ctre afirmarea normelor i conceptelor tiinei respective.Mesajul tuturor scrierilor, al tuturor operelor, n general, se adreseaz pn laurm maselor. Ele sunt cele care vor beneficia, mai devreme sau mai trziu, ntr-o formsau alta, pn i de cele mai ezoterice texte ale omenirii. Cu foarte puine excepii. Darmasele depind de behaviorismul de interpretare i de cei care intermediaz mesajul dintreautor i publicul larg. Publicul larg nu citete, nu analizeaz i nu preia mesajul directdect ntr-o foarte mic msur. El nu are abiliti de interpretarea i accesul su direct lamesaj este foarte limitat. Cu toii considerm c tim ce au vreut s ne transmit oameni caEinstein, Aristotel, Coco Chanel, Salvador Dali ori Iehudi Menuhin. Dar ci dintre noiam stat s le citim cu adevrat crile de teorie, jurnalele, interviurile ori eseurile? Totuiavem senzaia c tim att de multe despre aceti oameni pentru c am prins, trunchiat,fragmente, pasaje i idei interpretate prin diverse mijloace de informareFenomenul nu are legtur cu gradul de erudiie al cuiva. Poi fi un academiciann biologie sau n istorie i s ai aceleai senzaii despre ideile i gndirea anumitorpersonaliti din muzic, din mod ori din pictur, pe care le au oamenii care nu au cititniciodat mcar un roman sau o carte de poezii. Cu toii depindem de behaviorismul deinterpretare al celor care ne dezvluie ideile personalitilor din toate timpurile cu careintrm n contact. Aplecndu-se asupra tehnicilor de argumentare care nu sunt n deplinconcordan cu discursul raional, Schopenhauer indentific n Arta de a aveantotdeauna dreptate nu mai puin de 38 de stratageme prin care auditoriul este influenatde ctre orator Dar, pe de alt parte, nu este mai puin adevrat c auditoriulinterpreteaz informaia conform puterii de nelegere i conform propriilor interese.20CAPITOLUL VIDestinul cunoaterii i condiie uman n epoca postnihilist6.1. Perspectiva prediciei cunoaterii la Sartre si PopperPrin nihilismul constructiv care a permis o abordare perspectival a lumii,Nietzsche a marcat primul mare moment de cotitur a condiiei umane. Filosofia vieiiavea s pun definitive omul n central universului, dincolo de metafizica socratic. Laaproximativ o jumtate de secol de la moartea filosofului german, spiritul uman fostcapabil, pentru prima oar, s aduc n discuie nihilismul total. La modul propriu!Nimicul nu mai era doar un concept teoretizat si argumentat, ci spectrul lui plutea asupraoricrei forme de via de pe Terra. Fenomen sesizat i de ctre Jean-Paul Sartre, bombaatomic a schimbat total percepia asupra condiiei umane.Odat cu Hiroshima ne-am dat seama c putem s ne distrugem pe noi, ca specie.Ba chiar s distrugem natura, cu tot cu planeta, n ansamblul ei. Fiina nsi i pierdeapentru prima dat sensul. Fiina nu mai era Fiin, cu atribuiile cptate de-a lungulmileniilor de filosofie. Era supapa pieirii, cu ntreaga sa construcie de tip hegelian sauheideggerian. n msura n care omul este msura tuturor lucrurilor, n absena omului,despre ce lucruri am putea vorbi? Un astfel de moment nu fusese anticipat de nimeni,pana in preajma celui de-al doilea razboi mondial. Nici Buddha, nici Machiavelli i niciNietzsche, cu tot profetismul lor vizionar, nu avusesera curajul sa creada ca omul ar puteapunea lumea intre paranteze la propriu si iremediabil. Omenirea nu avea soluii clasice,culturale, la aceast problem. Iar filosofia, din ipostaza de deschiztoare de drumuri icreatoare de civilizaii, mpreun cu toate tiinele din ce n ce mai avansate ale secoluluitrecut aveau s fie comprimate i reduse, n esena lor, la o problem de moralitate.Omenirea ateapta acum salvarea tot de la o ramur a filosofiei: etica; morala.Sartre i-a pus problema existenei umane i a cunoaterii, ncercnd s determinecare este raportul dintre om adevr responsabilitate privind condiia uman prinprisma raportului prezen/ viitor. Continuator al subiectivismului nietzschean, filosofulfrancez pune i el, asemeni lui Nietzsche, omul n prim-planul existenei: La nivelulcogito-ului este inutil s se vorbeasc despre adevr, cci nu avem dect fiin (existen).Esena adevrului este acel exist din exist fiin. Nu ar fi att de pasionant s cauiadevrul dac ar fi fost vorba doar s determini ceea ce este fiina fr absolut niciolegtur cu mine. Si nici dac adevrul ar fi creaie. Ins adevrul este fiina aa cum este,n msura n care eu i confer o nou dimensiune de a fi. Fiina este noapte. A fi luminat,nseamn deja a fi altceva. Adevrul dispare odat cu omul. Fiina recade atunci nnoaptea nedatat.Karl Popper analizeaz i el n Mizeria istoricismului posibilitatea de a facepredicii exacte cu privire la evoluia societii, numind acest fenomen ideea planificriicentralizate. El pleac de la doua puncte de vedere diametral opuse, ale lui Platon iMarx. Primul are o viziune utopica, iar cel de-al doilea vede lucrurile din perspectivaistoricismului, dar ambele abordri se afl ns n strns alian i au un scop comun:capacitatea prezentului de a anticipa i chiar modela cu precizie viitorul. Popper se21ntreab daca poate exista o lege a evoluiei, iar negaia sa la aceast ntrebare este foartecategoric. Singura posibilitate pe care omul o are pentru a face o introspectie tiintificn viitor este s apeleze la metoda cercetarii graduale. Este metoda care face apel laprobabilitate i care are drept principal scop nu atingerea unui el, cum ar fi prediciaevoluiei sociale, ci evitarea erorilor.6.2.Timpul dimensiune regresiv a cunoateriiDrept consecin a demersului filosofic nietzschean, cunoaterea ( aici ne referimi la latura sa predictiv), este considerat de ctre filosofii secolului al XX lea undemers subiectiv, care ne ofer un orizont perspectival asupra existenei. Aa cumremarcam i-n subcapitolul precedent, ntreaga cultur i civilizaie uman se afl pusefa-n fat cu autodistrugerea. Puterea gndului uman poate, dup milenii de filosofie ietic, s spun stop i s extind conceptul de tabula rasa al lui John Locke, dar lanivelul ntregii fiine. ntr-un moment n care credeam c tiina este noua religie a lumii,progresul ne-a adus n faa dezastrului suprem. Nimicul este pentru prima oar posibil nplanul existenei i pentru fiecare forma de via n parte. Condiia umana se reduce,practice, la stadiu de condiie a nimicului i mprtete aceeai soart precum condiiaoricui. Sau mai bine zis condiia nimnui.Oamenii au trit mereu cu senzaia c trecerea timpului coincide cu acumulareacunoaterii. Cu ct trece mai mult timp peste urmaii lui homo sapiens, cu att nebucurm de mai mult progres care ne mbuntete viaa. Dar ntr-o zi, lucru doveditprinlansarea bombei atomice de la Hiroshima, cunoaterea a fcut posibil necunoatereasuprem. Dispariia vieii de pe Terra devenise acum doar o chestiune de cantitate. Iardac nu exist om, nu exist cunoatere. Cum am ajuns aici? Cum a fost posibil catimpul, care a garantat pentru progresul i cunoaterea omului atta amar de vreme, sdevin acum o dimensiune regresiv a condiiei umane?Friedrich Nietzsche face o incursiune ctre originlile cunoaterii i dezbateprincipalele sale dimensiuni (religia i arta), din perspectiva strmoii notri culegtorisau vntori. Filosoful german susine c perioada artistic se prezinta ca o continuare acelei mitologice i religioase i c exist un singur izvor din care curg arta i religia; oastfel de idee este considerat esenial pentru o tiin a evoluiei culturii. Religia seexplic in viziunea lui ca proiecie a strilor interioare ale omului, ca reducere anecunoscutului la cunoscut, prin care sunt nlturate strile chinuitoare. Acest instinctprimar, impuls de cutare a cauzelor, ne ndreapt spre un aspect esenial, la fel deimportant. Este vorba despre explicaia originii cunoaterii, ca strdanie de accedere lacauze; aici Nietzsche identific geneza cunoaterii cu formele primare ale religiei.Dar intuiiile nietzscheene despre rolul economic i politic al amanilor ipreoilor n socitile primitive sunt considerate elemente valoroase n sociologiareligiilor primitive, ceea ce i-a determinat pe unii interprei i exegei ai operei filosofuluis-l califice ca fiind un precursor al acestei discipline tiinifice. El intuiete corect c nusentimente nobile, precum altruismul, au stat la baza solidaritii i ntrajutorriiindivizilor umani, ci nevoia. Dar, cred unii interpreti, greete cnd explic mecanismesociale i psihologice ale societilor primitive de culegtori i vntori, apelnd la tezavoinei de putere, deoarece pe atunci nu existau forme politico-juridice de organizare a22societii umane.n lipsa justificat, din perspectiv epistemologic, a unei tiine care s ofererspunsuri confirmate, certe, cu privire la apariia cunoaterii, am ntreprins propriulnostru demers, bazat pe argumente de bun sim istoric. n spe, aceasta este singura calede abordare a psihicului strmoilor lui homo sapiens, marcat de puinele reperearheologice, n continua schimbare, care au dus la elaborarea unor teorii, deseoricontrarii. Procednd astfel, credem ca omul a fcut primul pas n afara regnului animal,odat cu acumulrile de hran, ceea ce i-a permis s ctige timp pentru sine nsui.Respectivul timp a fost valorificat privindu-se n oglind. Aa a aprut reflecia, caprim form de cunoatere. n acest stadiu viaa lui a cunoscut dou noi dimensiuni, careaveau s-l marcheze pentru totdeauna. Pe de-o parte, reflecia i-a schimbat radical viaa,aducnd progresul i facilitnd prin cunoatere dominaia de necontestat a omului asupramediului nconjurtor. Pe de alt parte ns, cunoaterea i-a sdit omului n sufletcaracterul su trector i spaima cumplit de moarte. Frica suprem provocat de trecereatimpului. Religia, arta, tiinele chiar, nu erau altceva dect instrumente dezvoltate de om,prin care acesta i dorea atingerea cunoaterii supreme, prin care s gseasc un antidotmpotriva trecerii ireversibile a timpului. n spe mpotriva morii. Cu alte cuvinte, cu ctncercm s cunoatem mai mult, cu att ne dm seama c tim mai puin i frica noastrde ultimul gong crete exponenial.6.3. Implozia cultural i noncunoaterea asumat ca posibile ipostaze ale condiieiumaneIn esen, toat frica noastr de mister, toat spaima de necunoscut se rezum lalipsa de timp. Ne sperie grozav de tare trecerea ireversibil a timpului. Daca n-ar fi aa,chinurile cele mai mari ar fi doar nite biete spasme trectoare, pe care le ndurm cu maimult sau mai puin stoicism, dar pe care le dm uitarii imediat ce trece un timp suficientde mare pentru a se ntoarce roata. Foamea prelungit, boala prelungit, durereaprelungit, nemplinirea sufleteasc prelungit ne induc aproape cu necesitatea ideeafinalului suprem; ne sperie de moarte! Durerea spiritual nu se alimenteaz direct dindurerea fizic, ci trece prin filtrul anticipativ al dispariiei definitive. Dac ne-am nvingefrica de moarte (de preferat prin nemurire), foamea, setea, boala n-ar mai exista dect castri intermediare, neplacute, la care suntem supui temporar. Dar, din perspectivaspiritual am putea s le acceptm cu uurintOmul a avut mereu senzaia c s-a aflat la un pas de cunoaterea suprem,reprezentat de spulberarea fricii in faa morii. De fiecare data ns reetelepropuse aueuat. Excepie au facut puinele individualiti care i-au nvins teama de moarte pe contpropriu. Gabriel Liiceanu n Despre limit face o disertaie cu privire la libertateauman i spune c libertatea nu poate fi cucerit dect n raport cu frica, pentru c fricanmnuncheaz suprema noastr condiionare a actului de a fi. Frica, n calitate derealitate a condiionrii, cheam libertatea, perceput drept posibilitate anecondiionrii, si i cere celei din urm s o nfrang. Dar aceast chemare nu esteauzit dect de puini oameni. n spe de eroiii care nu se tem de moarte. Eroul - spuneLiiceanu - nu opune fiintei nimicul ci alt mod de a fi, chiar dac se ntampl ca acesta sfie dobndit prin moarte. Pentru c el este pregtit de moarte, pentru c poate reintegra23nimicul, condiionarea purului fapt de a fi i pierde acum puterea asupra lui. Asadar neaflm n faa unui tip uman care nu a ptruns denepatrunsul, nu a cuprins prin cunoaterentregul mister existenial ce i nvluia fiina, ci l-a ignorat. Fricii provocat denecunoscutul generat de ctre cunoatere, nu i-a rspuns prin ncercarea de a descifranecunoscutul prin mai mult cunoatere, care ar fi generat tot mai mult necunoscut. Eroula ignorat cunoaterea clasic, aceea care ne-a determinat s ne temem de moarte i deconsecinele acesteia. A facut abstracie de tot ceea ce atrage dup sine moartea, la nivelulprejudecatii umane. Ignorand astfel determinaiile i prejudecile privind cortina definal cu care ne-a mpovarat cunoaterea, eroul a ajuns s ptrund necunoscutul prinrenunarea la ncercarea de a ptrunde necunoscutul.Moartea, conchide Liiceanu, nu este altceva decat o dovad a libertii: Alegereanimicului n locul fiinei se face nu de dragul nimicului, ci al unei alte caliti a fiinei:aleg s nu mai fiu, pentru a fi cu adevrat. In virtutea scurtei noastre disertaiiprecedente, n msura n care, consideram noi, a fi nseamn a cunoate, ne ntrebmdac nu cumva ultima sintagma am putea-o parafraza astfel: aleg s nu mai cunosc,pentru a cunoate cu adevrat.n ceea ce-i privete pe lupttorii-eroi, e clar c avem de-a face cu o categorieaparte. Viaa, educaia i spiritul de sacrificiu al acestora nu era accesibil oricrui muritorde rnd i asumarea morii era mai degrab un demers conjunctural i nu un mod de via.Soldaii vikingi luptau pentru a supravieui i a nvinge, dar i asumau i moartea nnumele zeului Odin, fr s fac din renunarea la via un concept fundamental al foruluilor intim. Aa cum spune Dan Dana ns, n literatura greac veche sunt autori care aspirla inversarea raportului dintre natere i moarte. Hesiod i Theognis deplng pe cei nounscuii-i consider demni de invidie pe cei care au murit. Theognis afirm chiar la unmoment dat: cel mai bun lucru dintre toate de pe pmnt este s nu te fi nscut (mephynai) i nici s fi vzut razele soarelui arztor; iar pentru cel care s-a nscut, s treacct mai repede porile Hadesului i s odihneasc acoperit de un morman de pmnt. Deasemenea, corul din Oedip la Colone susine c cel mai bun lucru este acela de a nu tefi nscut, iar dac totui te nati, nu i se poate ntmpla un lucru mai bun dect moartea.Iar Solon vorbete despre Kleobis i Biton ca despre cei mai fericii oameni din lume,deoarece divinitatea a artat prin ei c pentru oameni e mai bine s fie mori dect vii.Dar toate aceste exemple aspiraii literare ale grecilor, care in mai degrab de unideal estetic dect de un mod de via. Tot un grec ns, marele Herodot, vorbete desprebarbarii care luau calea nfruntrii fie n faa morii drept un mod de via, trecndpragul idealului artistic ori religios. Aa cum susine celebrul istoric, membrii mai multorramuri din neamul tracilor se credeau nemuritori i sfidau moartea ca mod de via.Aadar pentru aceti barbari era n firea lucrurilor a transcende orizontul decizional aleroului. Astfel c la naterea unui copil trausii se aeazau n jurul lui i i deplngeausoarta, niruind toate nenorocirile posibile care se vor abate asupra individului ntr-ovia de om. Iar la moartea unui membru participau la funeraliile glumind, distrndu-se ibucurndu-se pentru fericirea ca l-a copleit acum pe cel decedat. Un alt neam al tracilorcare locuiau mai sus de crestonieni, era adeptul poligamiei. La moartea soului sedeclana o concuren acerb ntre neveste, la care prietenii de familie participau cu mareinteres. n final soia care se dovedea a fi, n urma voturilor, cea mai iubit de fostul so,era considerat vrednic de a-l nsoi pe acesta n cealalt lume. i dup ce primealaudele i cinstea ntregii comuniti, era njunghiat pe mormntul tovarului de via24de cea mai apropiat rud. Apoi cei doi erau ngropai unul lng altul, iar celelalte soiindurau ruinea eecului de a nu fi alese!n fine, o atitudine surprinztoare n faa morii, relateaz tot Herodot, aveau igeii. Strmoii notri trimiteau la fiecare patru ani un mesager la Zalmoxis, auncnd nsulii pe unul dintre cei mai viteji i mai demni de respect dintre membrii comunitii.Acesta primea sacrificiul cu mare bucurie, considernd c i se face cea mai mare cinste.Dac murea sfrtecat de vrful armelor, ntreaga comunitate era fericit i considera cmesagerul a fost acceptat de ctre zeu. Dimpotriv, supravieuirea n faa unui asemeneasacrificiu era mare motiv de ntristare i regret chiar i pentru supravieuitor.n concluzie Emil Cioran rezum n Amurgul gndurilor ntr-o singur fraztentaia omului de a cocheta cu nonexistena, ca i confirmare a propriei sale existene:E ti ct vreme nu tii c e ti. A fi nseamn a te nela.25


Recommended