+ All Categories
Home > Documents > Mds Volei Curs Anul II

Mds Volei Curs Anul II

Date post: 09-Sep-2015
Category:
Upload: anon956423524
View: 309 times
Download: 10 times
Share this document with a friend
Description:
m
80
ISTORICUL JOCULUI DE VOLEI ŞI NOŢIUNI DE REGULAMENT Din multitudinea de informaţii şi date referitoare la istoricul jocului de volei o să încercăm să facem o sinteză a celor mai importante şi mai relevante. O să încercăm în acest demers, să surprindem aspecte ale jocului de volei pe plan mondial cât şi aspecte ce vizează apariţia şi evoluţia voleiului în ţara noastră. VOLEIUL PE PLAN INTERNAŢIONAL APARIŢIE ŞI DEZVOLTARE: JOC SPORTIV INVENTAT; APARE IN S.U.A. IN ANUL 1895; CREAT DE WILLIAM MORGAN – director pentru educaţie fizică la Colegiul Holyoke Massachusetts; PRIMA DENUMIRE – ”MINTONETTE”; SCOPUL INIŢIAL – RECREATIV; Organizaţiile Y.M.C.A - ROL ÎN PROMOVAREA JOCULUI; PRIMELE REGULI – puse în aplicare în 1897; PRIMA COMPETIŢIE INTERNAŢIONALĂ – 1913, MANILLA în cadrul ”Jocurilor Estului Îndepărtat”; APARRE ÎN EUROPA ADUS DE MILITARII AMERICANI: 1914 – Anglia, 1917 – Franţa; 1947 - PARIS, înfiinţarea F.I.V.; ROMÂNIA = membră fondatoare a F.I.V.; 1948 – PRIMUL C.E. (doar ptr. echipele masculine); 1949 – PRIMUL C.M.; 1964 – înclus în programul J.O. de la TOKIO; 1
Transcript
  • ISTORICUL JOCULUI DE VOLEI I NOIUNI

    DE REGULAMENT

    Din multitudinea de informaii i date referitoare la istoricul jocului de

    volei o s ncercm s facem o sintez a celor mai importante i mai

    relevante. O s ncercm n acest demers, s surprindem aspecte ale jocului de

    volei pe plan mondial ct i aspecte ce vizeaz apariia i evoluia voleiului n

    ara noastr.

    VOLEIUL PE PLAN INTERNAIONAL

    APARIIE I DEZVOLTARE:

    JOC SPORTIV INVENTAT;

    APARE IN S.U.A. IN ANUL 1895;

    CREAT DE WILLIAM MORGAN director pentru educaie fizic la

    Colegiul Holyoke Massachusetts;

    PRIMA DENUMIRE MINTONETTE;

    SCOPUL INIIAL RECREATIV;

    Organizaiile Y.M.C.A - ROL N PROMOVAREA JOCULUI;

    PRIMELE REGULI puse n aplicare n 1897;

    PRIMA COMPETIIE INTERNAIONAL 1913, MANILLA n

    cadrul Jocurilor Estului ndeprtat;

    APARRE N EUROPA ADUS DE MILITARII AMERICANI: 1914

    Anglia, 1917 Frana;

    1947 - PARIS, nfiinarea F.I.V.; ROMNIA = membr fondatoare a

    F.I.V.;

    1948 PRIMUL C.E. (doar ptr. echipele masculine);

    1949 PRIMUL C.M.;

    1964 nclus n programul J.O. de la TOKIO;

    1

  • 1996 la J.O. de la ATLANTA, VOLEIUL PE NISIP devine Sport

    Olimpic.

    VOLEIUL PE PLAN NAIONAL

    VOLEIUL N ROMNIA

    Apare aproximativ n aceeai perioad n care apare n Europa. Este

    adus n ar de ctre studenii care studiau n centrele universitare

    europene unde a aprut anterior;

    PRACTICAT N CENTRELE UNIVERSITARE;

    1927 semnalat primul meci internaional, pe plaja din Eforie, ntre

    studenii O.N.E.F. (actual A.N.E.F.S.) i o echip de turiti turci;

    1931 se infiineaz F.R. BASKET i VOLEY-BALL i debuteaz

    activitatea competiional;

    1943 PRIMUL C.N.;

    1948 COMISIA CENTRAL DE VOLEI;

    1958 devine F.R.V.;

    REZULTATE ALE VOLEIULUI ROMNESC

    C.U. - locul I masculin, 1961 i 1981;- locul I feminin, 1954 i 1993;

    C.E. - locul I masculin, Bucureti 1963; J.O. - locul IV masculin i feminin, TOKIO 1964;

    - locul III masculin, MOSCOVA 1980

    VOLEIUL PE NISIP

    1920 sunt semnalate primele jocuri ntre echipe de 6 juctori, n

    CALIFORNIA DE SUD SANTA MONICA;

    La sfritul anilor 30 este impus jocul ntre echipe de 2 juctori;

    1947 primul turneu oficial (fr premii n bani);

    2

  • 1948 primul turneu cu premii n bani;

    1960 apar MARILE TURNEE n S.U.A.;

    Dup 1980 se rspndete pe toate continentele (popularitatea atrage

    implicarea ca sponsori a marilor concerne);

    1996 este inclus n programul Jocurilor Olimpice de la ATLANTA;

    NOIUNI DE REGULAMENT

    n ceea ce privete regulamentul de joc ncercm s resistematizm

    noiunile astfel nct s facem o prezentare punctual a acestora cu sublinierea

    celor mai relevante i mai utile pentru derularea n bune condiii a activitii

    cu nceptorii.

    INSTALAII I ECHIPAMENT

    SUPRAFAA DE JOC

    DIMENSIUNILE TERENULUI 9 m lime / 18 m lungime;

    LINIILE TERENULUI: 2 laterale, 2 de fund, de centru, de 3 m care se

    prelungete punctat n lateral n afara suprafeei terenului. Toate au o

    lime de 5 cm i fac parte din suprafaa de joc;

    ZONELE SUPRAFEEI DE JOC: DE ATAC de la linia de centru la

    linia de 3 m, DE SERVICIU ntre liniile laterale ntre dou linii de 25

    cm care se prelungesc imaginar, DE NLOCUIRE n afara terenului,

    ntre linia de centru i cea de 3 m, DE SIGURAN - 3m de jur

    mrejurul terenului).

    FILEUL I STLPII

    INLIME: 2,24 feminin, 2,43 masculin (msurat la centru);

    STRUCTUR: confecionat din sfoar neagr, ochiuri patrate de 10x10

    cm, L = 9,5 m i l = 1 m; band superioar alb de 5 cm;

    3

  • BENZI LATERALE: albe de 5 cm /1 m, montate pe fileu perpendicular

    pe intersecia dintre linia de centru cu cele laterale;

    ANTENE: din fibr de sticl, L = 1,80 m i grosime de 1 cm, colorate

    alb-rou din 10 cm n 10 cm;

    STLPII: din metal cu seciune circular (rotunjii) NU ptrat sau

    dreptunghiular (fr muchii);

    - h = 2,55 m;

    - protejai n partea inferioar cu burete;

    - fixai N SOL (nu ancorai cu cabluri), la 50 cm - 1m de lnia lateral;

    MINGEA DE VOLEI

    FORM

    sferic, din piele sau piele sintetic; n interior are o camer de cauciuc.

    CULOARE

    uniform deschis (alb folosite doar n cadrul pregtirii); combinaie de culori (n jocuri oficiale).

    CIRCUMFERIN I GREUTATE

    65 67 cm; 260 280 g.

    N MECIURILE OFICIALE - se folosesc 3 MINGI DE JOC

    ECHIPELE

    COMPONENA ECHIPELOR: 12 juctori (6 titulari i 6 rezerve), antrenor

    principal, antrenor secund, medic, maseur;

    ECHIPAMENT:

    - VOLEIUL CLASIC: tricou, ort (masculin), colant scurt

    (feminin), genunchere, osete, pantofi sport. Cu aprobarea arbitrului

    principal, din anumite motive, se poate juca fr pantofi;

    - VOLEIUL PE NISIP:

    4

  • - masculin (maieu, ort, apc, ochelari de soare);

    - feminin (bustier, ort decupat slip, apc, ochelari de soare).

    LIDERUL ECHIPEI - CPITANUL DE ECHIP

    ATRIBUII

    nainte de nceperea partidei (particip la tragerea la sori, semneaz

    foaia de arbitraj);

    n timpul jocului (este singura persoan autorizat s poarte discuii cu arbitrul principal; poate cere timp de odihn i schimbri de juctori);

    dup ncheierea partidei (verific i semneaz foaia de arbitraj).

    SISTEMUL DE MARCARE AL PUNCTELOR, CTIGAREA

    SETULUI I MECIULUI

    CND O ECHIP CTIG UN PUNCT?

    - punctul este ctigat la orice greeal a advesarului, indiferent de

    echipa care a servit fiecare faz de joc ctigat presupune

    cumularea unui punct;

    CND O ECHIP CTIG UN SET?

    - setul se finalizeaz cnd una din echipe cumuleaz 25 de puncte,

    cu dou puncte diferen; n caz de egalitate, setul se prelungete

    fr limit pn la obinerea diferenei de dou puncte;

    - n caz de egalitate la seturi, setul decisiv se joac pn la 15

    puncte cu dou puncte diferen; setul se prelungete pn la

    nregistrarea diferenei de dou puncte;

    CND O ECHIP CTIG UN MECI?

    - meciul se ncheie atunci cnd o echip ctig primele 3 seturi

    din maximul 5.

    STRUCTURA JOCULUI

    5

  • TRAGEREA LA SORI (particip arbitrul principal i cpitanii de

    echip);

    PERIOADA DE NCLZIRE (pn la 10 min);

    NCEPEREA PARTIDEI (formaia de start cei ase juctori care

    intr n teren sunt trecui n foaia de arbitraj fiind menionat zona pe

    care o ocup fiecare).

    AEZAREA N TEREN - 6 juctori dispui pe dou linii, ocup cele 6 zone

    de teren. Linia I la fileu, zonele 2,3,4 de la dreapta la stnga i linia a II-a,

    zonele 1,6,5 tot de la dreapta la stnga (zona 1 n dreapta n linia a II-a, iar

    zona 2 n faa acesteia la fileu).

    POZIII juctorii din zone apropiate nu au voie s se poziioneze pe

    aceeai linie sau s se depeasc; aceeai regul i pentru juctorii poziionai

    pe zone corespondente (1 cu 2, 6 cu 3, 5 cu 4).

    ROTAIA din zon n zon n sensul acelor de ceasornic: din 1 n 6, 5, 4,

    3, 2, 1.

    SITUAII DE JOC

    1. MINGE N JOC (ct timp faza de joc este n derulare, pn ce jocul

    este oprit de ctre arbitrul principal);

    2. MINGE AFAR DIN JOC (sau MINGE MOART- cnd faza de

    joc se ntrerupe i pn jocul se reia prin serviciu, dup fluierul

    arbiturlui);

    3. MINGE N TEREN (cnd mingea atinge suprafaa terenului de joc,

    iar faza de joc se ntrerupe);

    4. MINGE AFAR (cnd mingea este trimis n afara terenului de joc

    sau ricoeaz n urma contactului unui adversar blocaj sau preluare

    din atac sau serviciu, iar faza de joc este ntrerupt).

    6

  • LOVITURILE UNEI ECHIPE (3, max. 4 lovituri atunci cnd mingea

    este atins de blocaj)

    CARACTERISTICI ALE LOVIRII MINGII

    Mingea poate fi jucat cu oricare parte a corpului.

    Mingea trebuie s fie lovit, ea nu trebuie s fie inut i/sau aruncat.

    La prima lovitur a echipei, mingea poate s ating consecutiv mai

    multe pri ale corpului, cu condiia ca aceste contacte s aib loc n

    cursul aceleiai aciuni.

    La blocaj, contactele consecutive pot fi realizate de unul sau mai muli

    juctori, cu condiia ca aceste contacte s aib loc n cursul aceleiai

    aciuni.

    GREELI N JOCUL CU MINGEA

    PATRU LOVITURI: o echip lovete mingea de patru ori nainte de a

    o retrimite;

    LOVITUR AJUTAT: un juctor se sprijin pe un coechipier sau pe

    orice structur/obiect n interiorul suprafeei de joc cu scopul de a juca

    mingea;

    INUT: un juctor nu lovete mingea, care este inut i/sau aruncat;

    DUBLU CONTACT (dubla lovire): un juctor lovete mingea de dou

    ori succesiv sau mingea atinge succesiv mai multe pri ale corpului su

    (exceptnd prima lovitur).

    GREELI ALE JUCTORULUI LA FILEU

    Un juctor atinge mingea sau un adversar n spaiul advers naintea sau

    n timpul loviturii de atac a adversarului;

    7

  • Un juctor ptrunde n spaiul advers pe sub fileu incomodnd

    adversarul;

    Un juctor ptrunde n terenul de joc advers;

    Un juctor atinge fileul sau antenele n timpul aciunii de jucare a

    mingii sau dac prin aceast atingere deranjeaz jocul.

    ACIUNI DE JOC SUPUSE UNOR REGULI SUPLIMENTARE

    SERVICIUL

    Se execut de ctre juctorul aflat n Z1, conform ordinii impuse de

    rotaie, din afara terenului de joc, din spaiul de serviciu, la fluierul

    arbitrului;

    Se execut obligatoriu cu mna sau cu oricare parte a braului, dup ce

    aceasta a fost aruncat;

    Mingea trebuie s treac peste fileu, prin interiorul spaiului de joc i nu

    trebuie s loveasc stlpii, antenele, banda lateral sau un alt obstacol

    n traiectoria ei spre terenul advers.

    LOVITURA DE ATAC

    Un juctor din linia I poate efectua o lovitur de atac, cu condiia ca

    acel contact cu mingea s fi avut loc n interiorul propriului su spaiu

    de joc;

    Un juctor din linia a II-a poate efectua o lovitur de atac la orice

    nlime din afara zonei de atac;

    Un juctor din linia a II-a poate efectua o lovitur de atac din zona de

    atac dac n momentul contactului, mingea nu se afl n totalitate

    deasupra marginii superioare a fileului.

    8

  • BLOCAJUL

    Blocajul se exect numai de ctre juctorii din linia I (nu i de ctre cei

    din linia a II-a sau Libero);

    Este permis trecerea minilor i braele pe deasupra fileului, cu

    condiia ca aceast aciune s nu mpiedice jocul adversarului (s nu

    ating primul mingea);

    Contactul cu mingea la blocaj nu este considerat ca o lovitur a echipei

    (dup blocaj echipa are dreptul la trei lovituri);

    Prima lovitur dup blocaj poate fi executat inclusiv de cel care a atins

    mingea n cursul blocajului;

    Este interzis blocajul serviciului advers.

    NTRERUPERI DE JOC REGULAMENTARE

    TIMPII DE ODIHN (2 T.O. de 30 sec./set la cererea antrenorului sa

    cpitanului de echip + 2 timpi tehnici /set acordai prin regulament la

    nregistrarea punctelor 8 i 16).

    NLOCUIRILE DE JUCTORI

    - 6 schimbri simple (poate fi schimbat nteraga echip);

    - 3 schimbri duble (un juctor nlocuit nu poate intra napoi n

    teren DECT N LOCUL CELUI CARE L-A SCIMBAT, NU a

    altui juctor).

    JUCTORUL LIBERO

    DESEMNAREA LIBERO-ULUI (se menioneaz n foaia de arbitraj

    nainte de nceperea partidei numele i numrul de pe tricou; mai nou

    regulamentul permite nregistrarea a doi juctori libero);

    ECHIPAMENTUL LIBERO-ULUI (este diferit fa de echipamentul

    echipei);

    9

  • ACIUNI DE JOC PERMISE LIBERO-ULUI (este un juctor

    specializat n aprare nu are voie s execute serviciu, atac i blocaj

    poate efectua a treia lovitur dar nu sub forma loviturii de atac);

    SUBSTITUIREA (NLOCUIREA) JUCTORILOR DE CTRE

    LIBERO (poate nlocui orice juctor aflat n linia a doua dup ce acesta

    a efectuat serviciul atunci cnd jocul este oprit, fr a cere permisiunea

    arbitrului principal, prin zona de teren cuprins ntre linia de 3 m i

    linia de fund shimbrile libero-ului nu sunt nregistrate n foaia de

    arbitraj i nu intr n categoria schimbrilor de juctori permise de

    regulament);

    REDESEMNAREA UNUI NOU LIBERO (n caz de accidentare poate

    fi desemnat un alt juctor libero ns acesta nu mai poate fi folosit n

    timpul jocului pe un alt post).

    CONDUITA PARTICIPANILOR

    CONDUITA INCORECT MINOR soldat cu avertisment;

    CONDUITE INCORECTE CARE DUC LA SANCIUNI:

    CONDUITA NESPORTIV PENALIZARE;

    CONDUITA OFENSATOARE ELIMINARE;

    AGRESIUNE - DESCALIFICARE.

    BRIGADA DE ARBITRAJ - COMPONEN: ARBITRU PRINCIPAL,

    ARBITRU SECUND, ARBITRU SCORER, ASISTENI DE LINIE.

    PROCEDURI (SARCINI)

    ARBITRUL PRINCIPAL

    10

  • PLASAMENT n picioare pe o platform montat lng stlp care s

    confere o bun vizibilitate n partea superioar a plasei, n partea opus

    arbitrului secund, mesei scoererului i bncilor de rezerve.

    NAINTEA MECIULUI:

    inspecteaz condiiile suprafeei de joc, mingile i celelalte echipamente i instalaii;

    efectueaz tragerea la sori mpreun cu cpitanii echipelor; controleaz nclzirea oficial a echipelor.

    N TIMPUL MECIULUI:

    semnalizeaz nceperea jocului; urmrete juctorului la serviciu i greelilor de poziie ale echipei la

    serviciu, inclusiv paravanul;

    sancioneaz greelile n jocul cu mingea i pe cele comise n partea sa superioar a plasei;

    sancioneaz conduitele incorecte i ntrzierile de joc;LA SFRITUL MECIULUI el controleaz i semneaz foaia de arbitraj.

    ARBITRUL SECUND

    PLASAMENT n picioare, pe sol n partea opus arbitrului principal, n

    dreptul stlpului.

    NAINTEA FIECRUI SET:

    verific dac poziiile juctorilor din teren corespund cu cele de pe fiele de poziie.

    N TIMPUL MECIULUI semnalizeaz:

    greelile de aezare ale echipei la primire;

    ptrunderea n terenul advers i n spaiul de sub fileu;

    contactul greit cu fileul n partea sa inferioar, sau cu antena situat de

    partea sa de teren;

    11

  • blocajul neregulamentar al juctorilor din linia a doua sau tentativa de

    blocaj a LIBERO-ului;

    mingea care depete fileul prin afara spaiului de trecere n direcia

    terenului de joc advers sau care atinge antena situat de partea sa de

    teren;

    LA SFRITUL MECIULUI controleaz i semneaz foaia de arbitraj.

    ARBITRUL SCORER

    PLASAMENT aezat la masa scorerului, n spatele arbitrului secund, ntre

    cele dou bnci de rezerve.

    NAINTEA MECIULUI:

    nscrie n foie datele jocului i ale echipelor, i obine semnturile

    cpitanilor i antrenorilor celor dou echipe

    nregistreaz formaia de start a fiecrei echipe.

    N TIMPUL MECIULUI

    nregistreaz punctele marcate;

    controleaz ordinea rotaiei la serviciu; nregistreaz timpii de odihn i nlocuirile de juctori; anun sfritul fiecrui set, nceputul i sfritul fiecrui T.O. tehnic i

    marcarea celui de-al 8-lea punct n setul decisiv;

    LA SFRITUL MECIULUI:

    nscrie rezultatul final;

    dup ce a semnat el nsui foaia de arbitraj, obine semnturile

    cpitanilor i, apoi, ale arbitrilor;

    ASISTENII DE LINIE n numr de 2 sau 4 (obligatoriu la meciurile de

    nivel de nalt performan)

    12

  • PLASAMENT - cnd sunt 2, la colurile terenului opuse zonei 1, astfel

    nct s poat supraveghea linia de fund i tua lateral de

    parte pe care se situeaz;

    - cnd sunt 4, la colurile terenului, n prelungirea liniilor

    de fund i a liniilor laterale pe care le supravegheaz.

    SEMNALIZEAZ

    mingea n teren i afar;

    mingile afar atinse n prealabil de echipa care a recepionat mingea;

    cnd mingea atinge antena sau mingea servit depete fileul prin

    afara spaiului de joc;

    greelile de picior ale juctorului la serviciu.

    ASPECTE DE TEORIE A JOCULUI DE VOLEI

    DEFINIIA I CARACTERISTICILE JOCULUI

    Voleiul este un joc sportiv de echip ce face parte din categoria

    sporturilor inventate, n care se urmrete ctigarea fazei de joc ce duce

    la acumularea punctelor necesare ctigrii setului i meciului.

    Scopul jocului este acela de a nu lsa s cad mingea n terenul propriu

    i de a o trimite n terenul advers n condiii ct mai dificile care s conduc la

    ntruperea fazei de joc.

    Jocul de volei are o serie de trsturi caracteristice a cror cunoatere

    creaz posibilitatea formrii unei imagini de ansamblu asupra acestuia.

    Aceast imagine evideniaz anumite aspecte importante i conduce la o

    nelegere mai rapid a jocului de volei. n continuare, ncercm s subliniem

    aceste caracteristici ale jocului:

    13

  • O caracteristic esenial este reprezentat de lipsa contactului direct

    dintre competitori, cele dou echipe fiind desprite de un fileu cu o

    nlime variabil (n funcie de nivelul de performan) peste care este

    jucat mingea. Aceast caracteristic influeneaz considerabil solicitrile

    pe care jocul le exercit asupra juctorilor;

    O alt particularitate este reprezentat faptul c jocul de volei are la

    baz deprinderi nenaturale care determin modul specific de jucare a

    mingi, prin respingere. Acest aspect ridic dificulti n formarea

    deprinderilor i reclam o abordare special n nvare. Prin aceasta se

    urmrete formarea acelui sim al mingiinecesar derulrii aciunilor n

    condiii de eficien pe fondul adaptrii acestora la variabilitatea jocului;

    De asemenea, unul dintre aspectele specifice care l difereniaz de alte

    jocuri sportive, este reprezentat de obligativitatea rotaiei la fiecare

    schimbare de serviciu, aspect ce impune o pregtire multilateral pentru a

    forma juctori complei din punct de vedere tehnico-tactic;

    O alt caracteristic important o reprezint accesibilitatea, dat de

    faptul c pot fi organizate forme simplificate de joc n baza nvrii unei

    singure forme de jucare a mingii, pasa cu dou mini de sus.

    Accesibilitatea face ca jocul de volei s fie un sport sport atractiv cu

    mare priz fiind practicat cu uurin la orice vrst, aspect ce subliniaz

    caracterul recreativ al acestuia;

    n scop recreativ, necesit instalaii puine (poate fi jucat chiar peste o

    sfoar ntins) i se poate organiza n spaii improvizate ct i n aer liber;

    Este sport de performan existnd competiii la nivel naional i

    internaional pentru diferite nivele de performan; manionm i faptul c

    este sport Olimpic att n forma clasic a voleiului n sal, ct i n varianta

    pe nisip;

    De asemenea, jocul de volei este prezent n coninutul programei

    colare la toate ciclurile de nvmnt;

    14

  • ELEMENTE DE PREZENTARE GRAFIC I CODIFICAREA

    ACIUNILOR DE JOC

    Avnd n vedere faptul c descrierea mijloacelor specifice pregtirii n

    jocul de volei necesit mult spaiu, pentru o mai mare operativitate este

    recomandat utilizarea unor prescurtri, coduri, prin care s se reprezinte

    aciunile de joc ct i modul n care acestea se succed n cadrul derulrii unor

    mijloace utilizate n pregtire.

    nsoirea acestor explicaii scurte de desene relevante, conduce la o

    nelegere mai rapid i mai bun a exerciiilor de ctre orice cititor avizat.

    Pentru aceasta, este necesar ca desenele i sensul codurilor utilizate s fie

    unanim acceptate i cunoscute.

    Astfel, considerm util folosirea acestor reprezentri grafice n

    procesul de planificare i programare a procesului de pregtire pentru a fi mai

    operativi i a economisi timp.

    De asemena, n voleiul de performan utilizarea unor astfel de desene

    n timpul derulrii jocului face posibil nelegerea mai rapid a schemelor

    tactice ale adversarului i permite adaptri ale jocului propriu prin indicaii

    precise. n cadrul timpilor de odihn care au o durat limitat (30 sec.),

    utilizarea acestor desene, faciliteaz nelegerea de ctre juctori a sarcinilor

    de moment pe care le au de ndeplinit pentru o mai eficient adaptare a

    jocului.

    - terenul de joc

    15

  • - juctor

    . - juctor cu minge- instructor (profesor - antrenor)

    - drumul mingii

    - drumul juctorului

    - atac

    - blocaj individual

    - blocaj colectiv

    n ceea ce privete codificarea aciunilor de joc, prezentm n continuare

    variantele utilizate n literatura de specialitate:

    S. serviciu;

    PS. preluarea serviciului;

    R. ridicare: Rps. ridicare dup preluarea serviciului;

    Rpa. ridicare dup preluarea atacului;

    A. atac: Arps. atac din ridicare dup preluarea serviciului;

    Arpa. atac din ridicare dup preluarea atacului;

    16

  • B. blocaj;

    PA. preluarea atacului.

    NOIUNI DE TERMINOLOGIE A JOCULUI DE VOLEI

    Jocul de volei conine o serie de aciuni tehnico-tactice individuale care

    interacioneaz pe parcursul desfurrii acestuia. Astfel, derularea succesiv

    a aciunilor pe parcursul unei secvene de joc (prin secven nelegnd ce se

    ntmpl de-o parte a fileului pn la trecerea mingii n terenul advers),

    determin structurile i fazele de joc.

    n cele ce urmeaz, vom ncerca s sublimiem ce se nelege prin

    structur i faz de joc i, de asemenea, care sunt elementele constitutive ale

    acestora.

    Astfel, n jocul de volei se vehiculeaz ideea existenei a trei structuri

    de joc, dup cum urmeaz:

    Structura 1 de joc - joc la primirea serviciului (joc pentru ctigarea

    serviciului i punctului);

    Structura 2 de joc joc la serviciul propriu (joc pentru ctigarea

    punctului);

    Structura 3 de joc - ansamblul de joc.

    I. Structura 1 de joc - joc la primirea serviciului (joc pentru

    ctigarea serviciului i punctului)

    Aceast structur exprim jocul echipei aflate la preluarea serviciului n

    componena ei fiind incluse ca aciuni individuale: serviciul, preluarea

    serviciului, ridicarea dup preluarea serviciului, atacul din ridicare dup

    preluarea serviciului (S - PS - Rps - Arps).

    17

  • Observnd succesiunea aciunilor, remarcm faptul c serviciul, dei nu

    este o aciune efectuat de ctre echipa aflat la primirea serviciului, este

    considerat ca fiind parte a acestei structuri. Aceast interpretare este generat

    de funcionalitatea pe care o reclam legarea serviciului de secvena ce

    urmeaz i care practic nu poate exista n absena acestei asocieri.

    Este o structur nerepetabil din cauza faptului c de la fluierul

    arbitrului i pn la ntreruperea jocului aceast secven de aciuni apare o

    singur dat. De asemenea, putem considera c are pondere de atac datorit

    faptului c n sevena ce se deruleaz de-o parte a plasei, subliniat mai sus,

    regsim dou aciuni de atac (ridicarea i atacul) i una de aprare (preluarea

    serviciului); de asemenea, acest caracter de aprare este accentuat de faptul c

    intrarea n posesia mingii este mai facil i permite organizarea atacului n

    condiii optime.

    II. Structura 2 de joc joc la serviciul propriu (joc pentru ctigarea

    punctului)

    n cadrul acestei structuri de joc i deruleaz aciunile echipa care are

    posesia mingii, respectiv care efectueaz serviciul. n concluzie, aciunile de

    joc ce compun aceast structur sunt: blocajul, preluarea atacului, ridicarea

    dup preluarea atacului i atacul din ridicare dup preluarea atacului (B - PA -

    Rpa - Arpa).

    Aceast structur este repetabil deoarece, dup punerea mingii n joc

    secvea poate s se deruleze i ntr-un teren i n cellalt dup fiecare trecere a

    mingii peste fileu, pn la ntreruperea jocului.

    Totodat putem aprecia c structura are pondere de aprare, n

    coninutul secvenei regsindu-se dou aciuni de aprare (blocajul i

    preluarea atacului) i dou de atac (ridicarea i atacul) care asociate cu

    condiiile dificile de intrare n posesia mingii i posibilitile limitate de

    construcie a atacului, vin s sublinieze caracterul de aprare.

    18

  • III. Structura 3 de joc - ansamblul de joc

    Aceasta reprezint o mbinare a secvenelor specifice primelor dou

    structuri de joc, ceea ce de fapt caracterizeaz jocul de volei n ansamblu.

    n concluzie, putem spune c aceast structur ncorporeaz o secven

    de aciuni nerepetabil, specific structurii 1 de joc i o secven de aciuni

    repetabil, specific strcturii 2 de joc.

    Aceast alternan de secvene trebuie apreciat prin prisma

    caracterului funcional prin care se reflect relaiile de intercondiionare i de

    interdependen ce se stabilesc ntre aciunile individuale i, implicit, ntre

    secvene.Pentru a oferii o imagine de ansamblu a structurilor de joc i a componentelor

    acestora vom nceraca o reprezentare sub forma unei scheme:

    STRUCTURA DE JOC CONINUT DE AC. FRECVENA PONDERE

    La primirea serviciului

    (pentru ctigarea serviciului

    i punctului)

    S - PS - Rps - Arps nerepetabil atac

    La serviciul propriu (pentru

    ctigarea punctului)B - PA - Rpa - Arpa repetabil aprare

    Ansamblul de joc S - PS - Rps Arps + B - PA - Rpa - Arpa

    Schema structurilor de joc

    19

  • Un alt termen frecvent vehiculat n teoria i practica jocului de volei,

    este acela de faz de joc. n aprecierea acestei noiuni exist dou puncte de

    vedere pe care ncercm s le redm n continuare:

    pe de-o parte, o faz de joc exprim ce se ntmpl pe parcursul derulrii

    jocului de la punerea mingii n joc pn la ntreruperea lui;

    - presupune o succesiune de aciuni tehnico-tactice individuale care

    genereaz situaii de atac i de aprare;

    - conform acestui punct de vedere, faza de joc nglobeaz structurile de

    joc.

    al doilea punct de vedere, pe baza cruia se fac cel mai frecvent aprecieri

    asupra jocului, consider c faza de joc exprim ce se ntmpl ntr-un

    teren (de-o parte a fileului) din punct de vedere al succesiunii aciunilor

    individuale; este vehiculat astfel ideea existenei mai multor faze precum:

    - faza iniial - alctuit din serviciu (S) ca aciune tehnico-tactic

    individual de punere a mingii n joc;

    - faza 1 - specific structurii de joc la primirea serviciului, este compus

    din: preluarea serviciului, ridicare dup preluarea serviciului, atac din

    ridicare dup preluarea serviciului (PS - Rps - Arps);

    - faza 2...n - specific structurii de joc la serviciul propriu, include ca

    aciuni individuale: blocajul, preluarea atacului, ridicare dup preluarea

    atacului i atac din ridicare dup preluarea atacului (B - PA - Rpa -

    Arpa).

    Abordarea jocului de volei prin prisma fazelor i structurilor de joc

    prezint nuane diferite. Considerm c este deosebit de util s cunoatem

    aceste nuane i s le transferm inclusiv n plan metodic, n modul cum

    realizm alegerea mijloacelor i organizarea exersrii.

    Astfel, o analiz a jocului prin prisma:

    20

  • fazelor, se refer strict la succesiunea aciunilor tehnico-tactice

    individuale n cadrul unei secvene, ceea ce n plan metodic presupune s

    avem n vedere aciunile individuale care compun secvena i ordinea n

    care acestea se succed;

    structurilor, impune o analiz mai profund dat fiind faptul c are n

    vedere:

    - specificul sau caracterului secvenei care poate fi de atac sau aprare, n

    raport cu ponderea aciunilor ce o compun;

    - condiiile n care are loc derularea secvenei, ceea ce presupune s

    inem cont de relaiile de interdependen i intercondiionare ce se

    stabilesc ntre aciuni (condiiile de intrare n posesia mingii dup

    preluarea serviciului mai facil i dup preluarea atacului mai

    difcil, i pun amprenta pe derularea ntregii secvee) i s le

    transpunem n planul pregtirii.

    SISTEMUL DE JOC I COMPONENTELE ACESTUIA

    n general, atunci cnd ne referim la un sistem, trebuie s avem n

    vedere existena elementelor constitutive ale acestuia, elemente care

    interacioneaz i ntre care se stabilesc relaii de interdependen i

    intercondiionare.

    Jocul de volei, cuprinde o serie de secvene de aciuni ordonate n

    cadrul unor structuri de joc ce alctuiesc un sistem, sistemul de joc.

    Astfel, datorit faptului c i jocul de volei poate fi considerat ca fiind

    un sistem, n momentul n care ncercm s-l analizm, este obligatoriu s

    avem n vedere relaiile care se stabilesc ntre elementele acestuia.

    Sistemul de joc cuprinde dou mari subsisteme care la rndul lor

    nglobeaz o serie de elemente. Astfel, putem meniona existena unui:

    21

  • 1. subsistem de atac care include coninutul de aciuni tehnico-tactice

    individuale de atac i anume: serviciul, ridicarea i atacul;

    2. subsistem de aprare ce ncorporeaz coninutul de aciuni tehnico

    -tactice individuale de aprare, acestea fiind: preluarea serviciului,

    blocajul, preluarea atacului, plonjonul care este asociat ntotdeauna cu

    alte aciuni; la acestea, dup prerea noastr, mai putem aduga preluarea

    din plas i preluarea n cadrul dublajului i autodublajului, aciuni ce

    presupun moduri particulare de acionare.

    Succesiunea acestor aciuni individuale i interaciunile dintre acestea

    pe parcursul derulrii jocului, genereaz aciunile tactice colective. Acestea

    pot fi regsite n patru situaii sau momente ale jocului i anume: la primirea

    serviciului, n atac, n aprare i la efectuarea serviciului, rezultnd astfel:

    aciuni tactice colective la preluarea serviciului care se concretizeaz n

    aezarea juctorilor ntr-un dispozitiv specific fiecrui model de joc cu

    scopul de a acoprii terenul ct mai eficient pentru a facilita intrarea n

    posesia mingii; la nivelele superioare de performan, acest scop este

    realizat prin specializarea unor juctori la preluarea serviciului;

    aciuni tactice colective n atac care se refer la organizarea atacului n

    cadrul celor dou situaii distincte (dup preluarea serviciului i dup

    preluarea atacului) care presupun condiii diferite de intrare n posesia

    mingii, respectiv condiii diferite n ceea ce privete posibilitile de

    organizare a atacului;

    aciuni tactice colective n aprare care constau n organizarea aprrii n

    baza unui sistem de aprare (definit de poziia n teren a juctorului din

    zona 6 care poate fi avansat, intemediar sau retras); presupun existena

    unui dispozitiv de baz i acionarea juctorilor n cadrul acestuia;

    aciuni tactice colective la efectuarea serviciuliu care nseamn aezarea

    juctorilor ntr-un dispozitiv ce are rolul de a-i aduce ct mai rapid n

    22

  • dispozitivul de aprare, dat fiind faptul c dup serviciu mingea ajunge la

    adversar; n cadrul modelelor de joc pentru avansai cu specializare pe

    zone, aceste aciuni tactice includ i efectuarea schimbrilor de zone ntre

    juctori conform specializrii.

    Aceste aciuni colective stau la baza stabilirii modelelor de joc intermediare

    i final de joc.

    ntre elementele sistemului se manifest o serie de relaii de

    intercondiionare i interdependen pe care trebuie s le lum n calcul atunci

    cnd facem aprecieri i analize ale acestora.

    Astfel, relaiile de:

    interdependen ne arat c o aciune individual sau colectiv de joc

    depinde de cea anterioar;

    intercondiionare ne arat c o aciune individual sau colectiv de joc o

    condiioneaz (prin modul i eficiena cu care este realizat) pe cea care

    urmez.

    Aceste relaii se transfer i la nivelul structurilor de joc.

    n ceea ce privete componentele sistemului de joc, considerm c o

    reprezentare schematic a acestora confer o imagine de ansamblu a lor

    ajutnd la o mai bun nelegere.

    23

    SISTEMUL DE JOC

    SUBSISTEM DE ATAC

    ACIUNI TH TA INDIVIDUALE DE

    ATAC

    ACIUNI TH TA INDIVIDUALE DE

    APRARE

    SUBSISTEM DE APRARE

    ACIUNI TACTICE COLECTIVE

    S PS ATAC APRARE

    MODEL DE JOC

  • ACIUNEA DE JOC I COMPONENTELE SALE

    n cadrul ansamblului de joc, putem considera aciunea ca fiind

    unitatea structural de baz a sistemului de joc. Aceasta ncorporeaz o serie

    de aspecte de ordin tehnico-tactic, fizic, teoretic i psihic care se constituie n

    componente ale aciunii de joc. n cele ce urmeaz, vom ncerca o prezentare

    schematic a acestor componente i, bineneles, o detaliere a lor cu accent pe

    interrelaiile dintre acestea, n scopul evidenierii caracterului complex al

    noiunii de aciune de joc.

    componenta

    TACTIC

    componenta

    TEHNIC

    componenta

    FIZIC

    componenta

    TEORETIC

    componenta PSIHOLOGIC

    24

    ACIUNEA DE JOC

  • Componenta tactic este considerat a fi cea mai important deoarece

    subliniaz scopul aciunii i determin modul n care este realizat aceasta. n

    acest sens subliniem faptul c ntotdeauna, coordonatele concrete ale unei

    situaii de joc asociate cu scopul aciunii, determin modul particular de

    finalizare a acesteia i chiar impune o anumit tehnic de execuie.

    Spre exemplu, o preluare din serviciu sau din atac ce are ca rezultat

    transmiterea mingii pe fileu, va obliga pe ridictor s acioneze diferit n

    funcie de anumite coordonate situaionale posibile. Astfel, acesta poate ataca

    din a doua lovitur sau, dac a realizat o intrare din linia a doua ori sesizeaz

    o poziionare eficient a blocajului advers, poate efectua o ridicare cu o mn.

    Observm prin acest exemplu, cum situaia concret asociat cu scopul

    aciunii, ridicarea, condiioneaz modul n care este materializat aciunea.

    Componenta tehnic, se refer strict la aspecte de biomecanic a

    micrii specifice fiecrei aciuni de joc, dar care sunt subordonate realizrii

    unui scop, deci componentei tactice.

    Astfel, putem aprecia c disocierea celor dou componente este

    realizat pe considerente pur didactice. n plan practico-metodic, acestea pot

    fi abordate separat numai la nceputul instruirii, atunci cnd se nva jucarea

    propriuzis a mingii, fiind obligatorie realizarea acesteia n limitele impuse de

    regulamentul de joc.

    Componenta fizic se concretizeaz n aptitudinile motrice (vitez,

    for, rezisten) i psihomotrice (capaciti coordinative sau aa numita

    ndemnare) care sunt implicate n realizarea aciunilor de joc, constituind

    de fapt suportul materializrii acestora n plan practic.

    Componenta teoretic presupune existena unor cunotine despre:

    - regulamentul de joc i n special despre prevederile referitoare la modul de

    jucare a mingii n cadrul aciunilor de joc;

    25

  • - aptitudinile specifice necesare practicrii jocului de volei i despre

    metodele de dezvoltare a acestora; contientizarea sportivilor n acest sens

    are ca rezultat o mai bun motivare i un rspuns optim al acestora la

    solicitri (spre exemplu, contientizarea despre faptul c rezistena

    specific se dezvolt numai prin efectuarea unor faze continue de joc pe

    fond de oboseal, va avea ca rezultat o mobilizare mai eficient a

    sportivilor pentru depirea momentelor critice datorate instalrii strii de

    oboseal);

    - mecanismele i etapele nvrii, dat fiind faptul c n unele momente ale

    instruirii, condiiile specifice n care se deruleaz exersarea poate genera

    reacii necorespunztoare; astfel, pentru consolidarea unor deprinderi,

    volumul mare de repetri din primele lecii poate induce o stare de

    plictiseal care, asociat cu starea oboseala inerent acestui stadiu, poate

    determina unele reacii negative; o contientizare n acest sens, poate spori

    gradul de implicare a sportivilor n realizarea lucrului specific i va spori

    implicit, eficiena procesului de pregtire;

    - condiiile formrii i stabilizrii deprinderilor motrice care n jocul de

    volei sunt nenaturale; acest fapt impune s avem n vedere unele aspecte

    particulare ale nvrii care trebuie s conduc n final, la automatizarea

    parial ale unor componente ale aciunilor; pe baza acestora,

    comportamentul motric poate fi adaptat mai eficient la condiiile concrete

    impuse de joc.

    Componenta psihologic reprezint pe de o parte, o component de

    sine stttoare prin faptul c o aciune, n derularea ei, solicit o serie de

    aptitudini psihice care influeneeaz eficiena acesteia.

    Spre exemplu:

    26

  • componenta perceptiv este responsabil de preluarea informaiilor n

    timpul jocului, informaii care condiioneaz decizia de rspuns i

    calitatea aciuniii care urmeaz s fie executat;

    n cadrul percepiei, spiritul de observaie, capacitatea intuitiv i

    capacitatea reconstitutiv a memoriei acioneaz asupra componentei

    anticipative favoriznd realizarea unor previziuni asupra derulrii

    ulterioarea situaiei, determinnd n acest fel o adaptare mai eficient a

    aciunii la situaia concret (i exemplele pot continua).

    Pe de alt parte, aceasta se regsete i n celelalte componente ale aciunii

    asupra crora exercit o puternic influen ce capt chiar accente de

    condiionare. n aceast situaie, putem vorbi de aspecte psihice ale

    componentei tactice, ale componentei tehnice, ale componentei fizice i ale

    celei teoretice.

    n continuare, vom ncerca s evideniem implicarea unor factori

    psihici n cadrul componentelor aciunii de joc i n ce mod exercit

    condiionri asupra acestora. Astfel:

    - gndirea operaional i rapiditatea gndirii condiioneaz adaptarea

    eficient a aciunii la variaiile situaionale impuse de joc, rezultnd astfel

    implicarea acestora n componenta tactic;

    - capacitatea de reprezentare corect a micrii i capacitatea de nvare

    rapid acioneaz asupra componentei tehnice, avnd un rol determinant n

    formarea corect a deprinderilor motrice specifice jocului;

    - calitile volitive i aspectele motivaionale sunt implicate n susinerea

    unor eforturi lungi, epuizante (de for sau rezisten) sau n mobilizarea

    total pentru dezvoltarea unor eforturi maximale (de vitez, for sau

    complexe), rezultnd astfel aciunea acestora asupra componentei fizice;

    - limbajul, imaginaia, memoria, gndirea, acioneaz asupra componentei

    teoretice, ajutnd la formarea cunotinelor legate de aciune i la formarea

    unor conexiuni ntre componente.

    27

  • SISTEMATIZAREA ACIUNILOR N JOCUL DE VOLEI

    Jocul de volei are la baz aciuni tehnico-tactice individuale de atac i

    de aprare care se succed i interacioneaz n timpul derulrii fazelor de joc.

    Aceste aciuni reprezint de fapt, moduri particulare de jucare a mingii n

    anumite situaii. n raport cu coordonatele situaionale concrete, fiecare

    aciune poate avea variante diferite de realizare. Aceste coordonate care

    determin modaliti diferite de materializare ale acelorai aciuni de joc, se

    constituie n criterii de sistematizare ale acestora.

    Succesiunea logic a aciunilor individuale n cadrul secvenelor ce

    determin fazele i structurile de joc ct i aciunile cu minge i fr minge

    derulate de toi juctorii echipei n anumite momente ale jocului, determin

    formarea aciunilor tactice colective.

    ACIUNILE TEHNICO -TACTICE INDIVIDUALE

    n funcie de posesia mingii, de situaia de joc, de scopul n care sunt

    efectuate ct i de rolul lor n derularea jocului, aciunile tehnico - tactice

    individuale de joc sunt: de atac i de aprare.

    I. Aciunile tehnico-tactice individuale de atac sunt:

    1. serviciul;

    2. ridicarea;

    3. atacul.

    1. Serviciul:

    n funcie de poziia mingii fa de centrul de greutate al

    executantului putem vorbi de:

    - serviciu de jos;

    - serviciu de sus.

    n raport cu poziia juctorului fa de minge n momentul

    efecturii serviciului rezult:

    28

  • - serviciu de sus din fa;

    - serviciu din lateral;

    n funcie de punctul de lovire al mingii ntlnim:

    - serviciu normal - punctul de lovire este situat uor sub

    linia median spre polul inferior;

    - serviciu planat sau plutitor - punctul de lovire este situat

    pe linia median, iar mingea se lovete scurt astfel nct s nu

    capete nici un efect; n aceste condiii curenii de aer vor genera

    o traiectorie planat a mingii, cu o cdere brusc materializat

    printr-o traictorie descendent brusc cu oscilaii laterale;

    - serviciu n for - presupune lovirea mingii spre calota

    superioar finalizat cu o uoar micare de acoperire a acesteia;

    reuita acestui mod de serviciu este facilitat de o aruncarea

    mingii cu un efect spre nainte.

    n funcie de poziia juctorului n raport cu solul va rezulta:

    - serviciu de pe sol;

    - serviciu din sritur este ntlnit n literatura de specialitate i

    sub denumirea de atac de la 9 m.

    2. Ridicarea:

    n raport cu direcia ridicrii, rezult:

    - ridicare nainte;

    - ridicare napoi (peste cap).

    n funcie de distana ridicrii:

    - ridicare la mic distan - pentru zona apropiat de

    ridictor; naitea i n spatele acestuia;

    - ridicare la distan mare - peste o zon (din Z2 n Z4).

    n funcie de traiectoria ridicrii se poate efectua:

    - ridicare n urcare;

    29

  • - ridicare ntins;

    - ridicare scurt;

    - ridicare medie sau seminalt;

    - ridicare nalt.

    n raport cu juctorul pentru care se realizeaz ridicarea:

    - ridicare pentru linia I;

    - ridicare pentru linia a IIa.

    n raport cu suprafaa de contact cu mingea a executantului:

    - ridicare cu dou mini;

    - ridicare cu o mn;

    - ridicare cu dou mini de jos.

    n funcie de poziia ridictorului n raport cu solul:

    - ridicare de pe sol;

    - ridicare cu plonjon;

    - ridicare din sritur.

    3. Atacul:

    n raport cu btaia:

    - atac cu btaie pe un picior;

    - atac cu btaie pe dou picioare:

    - cu btaie alternativ;

    - cu btaie simultan.

    - atac cu dubl btaie.

    n raport cu aciunea palmei asupra mingii:

    - atacn for;

    - atac plasat;

    - atac liftat.

    n funcie de direcia atacului n raport cu elanul:

    30

  • - atac pe direcia elanului:

    - pe culoar (pe drept), dac elanul este

    perpendicular pe fileu;

    - pe diagonal, dac elanul este oblic fa de fileu.

    - atac pe alt direcie (atac ntors):

    - cu ntoarcere n aer pe noua direcie, dup btaie.

    - cu schimbarea direciei numai prin aciunea

    braului;

    n funcie de timpii atacului:

    - atac pe timpul 1- atac foarte rapid, din ridicare n urcare

    sau cu traiectorie ntins;

    - atac pe timpul 2 - atac rapid din ridicare scurt;

    - atac pe timpul 3 - atac din ridicare nalt, folosit de regul

    ca

    variant de siguran, atunci cnd situaia nu permite organizarea

    atacului n condiii optime.

    n raport cu blocajul:

    - cu evitarea blocajului;

    - din blocaj afar;

    - la vrf de blocaj - practic reprezint tot un atac din blocaj

    afar, ns particularitile de ordin biomecanic ne determin s l

    menionm ca aciune distinct.

    II. Aciunile tehnico tactice individuale de aprare sunt:

    1. preluarea serviciului;

    2. blocajul;

    3. preluarea atacului;

    4. plonjonul care se asociaz de regul cu alte aciuni de joc.

    31

  • La acestea, dup prerea noastr, mai putem aduga:

    5. preluarea din plas;

    6. preluarea efectuat n cadrul dublajului;

    7. preluarea efectuat n cadrul autodublajului.

    1. Preluarea serviciului:

    n raport cu suprafaa de contact cu mingea:

    - preluare de sus - manifest o tendin de generalizare

    datorat siguranei mai mari n ceea ce privete transmiterea

    mingii i n special, datorit toleranei n ceea ce privete

    aprecierea primei intervenii de ctre regulamentul de joc;

    - preluare de jos;

    n raport cu poziia juctorului fa de suprafaa solului:

    - preluare de pe picioare;

    - preluare cu plonjon - nu se recomand abordarea aceastei forme

    de preluare dect n situaii extreme, datorit faptului c realizarea

    plonjonului presupune ieirea temporar din joc a juctorului care a

    efectuat preluarea i, implicit imposibilitatea participrii eficiente a

    acestuia la combinaiile n atac.

    2. Blocajul:

    n funcie de locul contactului cu mingea n raport cu planul

    fileului:

    - blocaj ofensiv - presupune contactul cu mingea n terenul

    advers, dincolo de planul fileului, acionnd agresiv asupra

    mingii printr-o micare de acoperire din articulaia pumnului;

    pentru a se ncadra n limitele permise de regulament, contactul

    cu mingea se impune a fi realizat dup efectuarea atacului

    advers;

    32

  • - blocaj defensiv - presupune contactul cu mingea n terenul

    propriu, minile executantului efectund o flexie dorsal n

    articulaia pumnului; plasarea palmelor n acest fel, permite

    ntlnirea cu mingea atacat astfel nct, acesta va ricoa cu o

    traiectorie nalt, fiind posibil recuperarea ei de ctre

    coechipieri.

    n raport cu numrul de participani:

    - blocaj individual;

    - blocaj colectiv - poate fi realizat de ctre doi sau trei

    juctori;

    n funcie de poziia blocajului fa de minge:

    - blocaj la minge - presupune plasarea palmelor pe direcia

    traiectoriei mingii atacate;

    - blocaj la zon - presupune acoperirea de ctre blocaj a unei

    direcii de atac astfel nct, aezarea juctorilor din cadrul

    sisitemului de aprare va fi facilitat; aceast form de blocaj

    apare pregnant n situaia blocajului colectiv, atunci cnd unul

    din juctorii participani va realiza blocaj la minge, iar al doilea,

    blocaj la zon acoperind cealalt direcie posibil de atac;

    n raport cu timpii atacului (fiind obligatorie coordonarea

    momentului declanrii blocajului n funcie de acetia) rezult:

    - blocaj la atac pe timpul 1 la atac foarte rapid (din

    ridicare n urcare sau traiectorie ntins) care presupune ca

    juctorul de blocaj s realizeze sritura uor naintea atacantului;

    - blocaj la atac pe timpul 2 - la atac rapid (din ridicare

    scurt) care presupune ca juctorul de blocaj s realizeze sritura

    n aclai timp cu atacantul;

    - blocaj la atac pe timpul 3 folosit ca variant de siguran

    (din ridicare cu traiectorie medie sau nalt) i presupune ca

    33

  • juctorul de blocaj s realizeze sritura mai trziu, dup

    declanarea atacului;

    - blocaj la atac din L2 - presupune declanarea ntrziat a

    blocajului dat fiind i distana mai mare la care se afl mingea

    n raport cu fileul, ns momentul trebuie corelat obligatoriu cu

    traiectoria ridicrii.

    3. Preluarea atacului

    Se realizeaz predominant de jos, datorit vitezei mari de zbor a mingii

    i a forei imprimate acesteia de ctre atacant. De asemenea, gradul mare de

    incertitudine ce caracterizeaz aceste situaii oblig deseori pe juctorul aflat

    n aprare s asocieze aciunea de preluare a atacului cu plonjonul, sub

    diferitele sale forme:

    n funcie de suprafaa de contact cu mingea:

    - preluare de jos cu dou mini - utilizat frecvent atunci

    cnd situaia a fost anticipat corect de ctre juctorul din

    aprare, acesta avnd un plasament optim pe direcia mingii;

    - preluare de jos cu o mn - variant utilizat atunci cnd

    prin formele obinuite de deplasare nu s-a ajuns la un plasament

    optim, sau mingea a ricoat din blocaj pe traiectorii greu de

    anticipat;

    - preluare cu piciorul - dei permisiv din punct de vedere

    regulamentar are o frecven foarte redus (datorat lipsei de

    precizie n transmiterea mingii); la aceast form de preluare se

    apeleaz n momente specifice situaiei descrise anterior, atunci

    cnd aprtorul este depit de situaie i acioneaz in

    extremis ncercnd meninerea mingii n joc;

    - preluare cu alte pri ale corpului (cap, umr, spate, etc.)

    -reprezint o aciune accidental, spre exemplu n situaia n care

    34

  • mingea atacat foarte puternic ricoeaz din blocaj pe o direcie

    greu de anticipat i care i las pe aprtori fr reacie, lovindu-

    se practic de acetia;

    - preluare cu prghie dur - reprezint o aciune asociat cu

    plonjonul nainte, utilizat n situaiile n care distana dintre

    aprtor i locul de contact al mingii cu solul este mare i nu

    poate fi acoperit prin formele obinuite de deplasare; astfel,

    dup efectuarea plonjonului braul se ntinde lipind palma de sol

    pe locul de contact al mingii cu acesta; n acest fel, suprfaa de

    contact formeaz corp comun cu podeaua.

    Plonjonul

    Nu poate exista singur ca aciune specific jocului de volei, ci numai

    asociat cu alte aciuni de aprare (preluarea serviciului sau atacului), dar i de

    atac (ridicarea), avnd rolul de a facilita intervenia asupra mingii prin

    plasarea optim a juctorului n raport cu aceasta. Este considerat ca fiind o

    aciune de aprare datorit faptului c se manifest n timpul jocului de

    regul, n asociere cu alte aciuni de aprare.

    Asocierea cu ridicarea ca aciune de atac presupune o acionare asupra

    mingii din situaii extreme, incomode, ceea ce face greu posibil organizarea

    unor combinaii n atac; n aceste situaii se pune problema meninerii mingii

    n joc i a valorificrii aciunii n cadrul unor variante de finalizare de

    siguran (ridicare cu traiectorie medie sau nalt).

    n acest context, n jocul de volei putem meniona existena unor

    variante de plonjon precum:

    plonjonul nainte - asociat cu preluarea serviciului sau atacului

    realizat de jos cu dou mini, cu o mn sau cu prghie dur;

    35

  • plonjonul lateral - asociat cu preluarea serviciului sau atacului

    realizat cu dou mini de sus, de jos, cu o mn de jos sau cu

    ridicarea;

    plonjonul napoi - asociat cu preluarea serviciului sau atacului

    realizat cu dou mini de sus sau de jos i cu ridicarea;

    plonjonul cu rulare peste umr cunoscut sub denumirea de plonjon

    japonez - apare n joc asociat mai ales cu preluarea atacului cu o

    mn de jos.

    5. Preluarea din plas

    Dei se manifest cu o frecven relativ redus pe parcursul derulrii

    unei partide, considerm util s o menionm ca aciune de aprare datorit

    aspectelor particulare ce o caracterizeaz i n special, datorit faptului c

    nsuirea ei permite continuarea fazei n cazul unor preluri imprecise.

    Suntem de prere c, o astfel de aciune care previne pierderea unui punct

    ntr-o situaie aparent fr soluie, are n mod cert un efect tonic din punct de

    vedere psihic asupra ntregii echipe, prevenind instalarea unor momente de

    cdere att de frecvente n jocul de volei.

    n raport cu suprafaa de contact cu mingea putem vorbi de:

    - preluare cu o mn;

    - preluare cu dou mini de jos - ambele variante de

    acionare impunn o poziie specific foarte joas, sub nivelul

    plasei, astfel nct s fie facilitat orientarea spre minge n

    funcie de modul cum este respins de aceasta;

    - preluare cu piciorul - la care se poate recurge n situaia n care

    prin deplasrile specifice nu poate ajunge ntr-o poziie optim;

    6. Preluarea n cadrul dublajului

    Aciunea de dublare const n asigurarea unor zone ale terenului n care

    36

  • este posibil ca mingea s ajung n cursul derulrii fazei de joc, n vederea

    recuperrii acesteia i a continurii fazei n condiii optime. De fapt, dublarea

    presupune deplasarea juctorilor i ocuparea unui plasa-ment optim pe baza

    unor reguli prestabilite, cu rol de a facilita jucarea mingii.

    Dublarea se realizeaz att n situaie de aprare ct i de atac, la

    aceast aciune participnd mai muli juctori i nu doar cel care efectuaz

    preluarea mingii.

    Dei este o aciune caracteristic i situaiei de atac, am optat pentru

    ncadrarea ei n categoria aciunilor de aprare datorit faptului c i n cazul

    dublrii atacului mingea practic vine de la adversar respins din blocaj,

    juctorii echipei aflate n atac fiind nevoii s efectueze preluarea unei mingi

    ricoate pe traiectorii greu de anticipat.

    n raport cu situaia de joc:

    - preluare n cadrul dublrii atacului - se bazeaz pe

    organizarea unui dispozitiv n jurul zonei din care se realizeaz

    atacul; presupune existena unor particulariti n plasamentul

    anumitor juctori n funcie de linia de efectuare a atacului:

    - dublarea atacului din L1 - presupune plasarea juctorului

    din zona apropiat undeva napoia atacantului;

    - dublarea atacului din L2 - presupune plasarea juctorului

    naintea atacantului, ntre fileu i acesta;

    - preluare n cadrul dublrii blocajului - este realizat de

    anumii juctori desemnai prin sistemul de aprare specific

    echipei.

    n funcie de suprafaa de contact cu mingea:

    - preluare cu o mn de jos;

    - preluare cu dou mini de jos;

    - preluare cu piciorul sau cu alte pri ale corpului - avnd n

    vedere faptul c traiectoriile mingii de multe ori sunt foarte greu

    37

  • de determinat, asupra mingii se acioneaz ntmpltor pentru a

    putea fi meninut n joc.

    7. Preluarea n cadrul autodublajului

    Const n intervenia juctorului care a efctuat n prealabil o aciune de

    atac sau blocaj, ceea ce presupune asocierea obligatorie a prelurii cu una

    dintre aceste aciuni. Drept urmare, preluarea n cadrul autodublajului

    caracterizeaz att situaia de atac ct i pe cea de aprare. ncadrarea acestei

    aciuni n categoria celor de aprare am realizat-o datorit faptului c, inclusiv

    autodublarea aciunii de atac presupune ca mingea s ricoeze din blocajul

    advers, ceea ce presupune de fapt ca aceasta s vin de la adversar.

    n funcie de aciunea cu care se asociaz:

    - preluare n cadrul autodublrii atacului;

    - preluare n cadrul autodublrii blocajului;

    n funcie de suprafaa de contact cu mingea:

    - preluare cu o mn de jos;

    - preluare cu dou mini de jos;

    - preluare cu piciorul sau cu alte pri ale corpului.

    ACIUNILE TACTICE COLECTIVE

    Aciunile tactice colective exprim ceea ce face ntreaga echip n

    anumite momente ale jocului. Acestea, se leag n principal de patru momente

    care n ordinea logic a derulrii jocului din momentul punerii mingii n joc,

    sunt: efectuarea serviciului, primirea serviciului, organizarea atacului i

    organizarea aprrii. Astfel, se delimiteaz:

    1. aciuni tactice colective la efectuarea serviciului;

    2. aciuni tactice colective la primirea serviciului;

    3. aciuni tactice colective la organizarea atacului;

    4. aciuni tactice colective la organizarea aprrii.

    38

  • n cele ce urmeaz, vom ncerca s analizm fiecare dintre aceste

    aciuni tactice colective, ncercnd s le subliniem caracteristicile. Totodat,

    menionm faptul c aceste aciuni prezint o serie de aspecte particulare date

    de modelul de joc (intermediar sau final) la care se raporteaz.

    1. Aciunile tactice colective la efectuarea serviciului

    Presupun organizarea juctorilor ntr-un dispozitiv la efectuarea

    serviciului care are rolul de a facilita intrarea ct mai rapid i mai eficient a

    juctorilor n dispozitivul de aprare. Datorit faptului c dup punerea mingii

    n joc adversarul intr n posesia acesteia i i organizeaz atacul, echipa ce a

    efectuat serviciul este obligat s se apere. Astfel, ca particulariti ale

    dispozitivul la efectuarea serviciului menionm faptul c:

    - este asemntor cu cel din cadrul sistemului de aprare, doar c la relizarea

    lui particip numai cinci juctori, al aselea fiind n afara terenului de joc

    pentru efectuarea serviciului;

    - cei doi juctori din L2 vor avea un plasament uor mai avansat pentru a

    acoperii i zona celui care servete i a nu fi surprini de o eventual

    preluare direct peste fileu;

    n cazul modelelor de joc pentru avansai, cu specializare pe zone i pe

    posturi, un aspect particular l reprezint schimbul de zone conform

    specializrii pe care juctorii l realizeaz imediat dup punerea mingii

    n joc.

    2. Aciunile tactice colective la primirea serviciului

    Se concretizeaz ntr-un dispozitiv la primirea serviciului care prezint

    o serie de aspecte particulare n funcie de modelul de joc i de statutul de

    nceptori sau avansai al juctorilor. n concluzie, acest dispozitiv are

    structur i rol diferit la nceptori fa de avansai, n afara aspectelor

    particulare specifice fiecrui model de joc.

    39

  • La nceptori au rolul:

    - de a facilita intrarea n posesia mingii prin acoperirea ct mai judicioas a

    terenului de joc, pentru a nu lsa spaii libere care pot fi speculate de

    adversar;

    - de a ascunde pe ridictor astfel nct s nu permit orientarea serviciului

    spre acesta, fapt care va conduce n mod cert la dezorganizarea

    atacului;

    - de a permite organizarea atacului n condiii optime n raport cu modelul

    de joc la care ne raportm.

    La avansai, rolul dispozitivului de preluare a serviciului este acela:

    - de a ocupa un plasament optim cu juctorii specializai la preluarea

    serviciului, astfel nct s fie facilitat intervenia acestora pe ntreaga

    suprafa a terenului fr riscul de a putea fi mpiedicai de ctre

    coechipieri;

    - de a scoate din preluare pe juctorii inficieni care pot deveni inte n ceea

    ce privete orientarea tactic a serviciului;

    - de a scoate din preluare pe juctorii care particip n cadrul combina-iilor

    n atac pe timpul 1 (atac foarte rapid), pentru a facilita acionarea

    eficient a acestora;

    - de a crea condiii optime n ceea ce privete organizarea atacului, juctorii

    avd plasamente n dispozitiv n funcie de circulaia pe care o au de

    realizat n cadrul combinaiilor, timpul de finalizare i locul de pe fileu

    de unde vor ataca.

    3. Aciunile tactice colective la organizarea atacului

    Reprezint modul cum echipa care a intrat n posesia mingii i

    organizeaz atacul i se concretizeaz, de regul, prin combinaii n atac.

    Organizarea atacului prezint unele particulariti n funcie de structura n

    40

  • cadrul creia se deruleaz. n acest sens, putem discuta de organizarea

    atacului dup preluarea serviciului i de organizarea atacului dup

    preluarea atacului.

    Fiecare situaie prezint o serie de aspecte particulare de care este

    necesar s inem cont i s le transpunem n planul pregtirii, pentru

    eficientizarea acestui proces. Astfel:

    - organizarea atacului dup preluarea serviciului este mult facilitat de

    faptul c serviciul este relativ uor de preluat, datorit timpului mai

    mare de zbor al mingii i al specializrii unor juctori pentru preluarea

    serviciului; n aceste condiii intrarea n posesia mingii se realizeaz n

    condiii optime, ceea ce permite organizarea combinativ a atacului;

    - organizarea atacului dup preluarea atacului este mult mai dificil

    datorit vitezei mari de zbor a mingii atacate i a ricorii acesteia,

    destul de frecvent, din blocaj; astfel, traiectoriile sunt foarte greu de

    anticipat, intrarea n posesia mingii este mult mai dificil, iar

    posibilitiile de a efectua combinaii sunt destul de reduse; n aceste

    condiii atacul va fi organizat mult mai simplu, pe fondul adaptrii la

    coordonatele impuse de situaia de joc, n aceste condiii ncercnd

    valorificarea juctorilor eficieni n atac.

    4. Aciunile tactice colective la organizarea aprrii

    Presupun organizarea juctorilor ntr-un dispozitiv de aprare pe baza

    unui sistem de aprare a crui denumire i ale crui reguli sunt determinate

    de poziia juctorului din zona 6. Acesta poate avea o poziie avansat,

    intermediar sau retras, poziie ce determin practic sisteme de aprare

    diferite, respectiv:

    sistem de aprare cu Z6 avansat;

    sistem de aprare cu Z6 intermediar;

    sistem de aprare cu Z6 retras.

    41

  • Astfel, n funcie de plasamentul juctorului din Z6, zona de efectuare a

    blocajului i de numrul juctorilor participani la blocaj (dac este

    individual sau colectiv) se stabilesc sarcinile n aprare pentru ceilali juctori,

    conform unor reguli precise.

    Aciunile tehnico-tactice individuale i cele tactice colective reprezint

    practic coninutul jocului, fiind componente ale sistemului de joc.

    n continuare, vom ncerca integrarea n cadrul unui tabel a tuturor

    aciunilor jocului de volei ct i modalitilor de efectuare a acestora (a

    procedeelor tehnice) pentru a realiza o imagine de ansamblu a coninutului de

    aciuni individuale i colective specifice jocului de volei.

    ACIUNI DE JOC

    AT

    AC

    SERVICIU

    - de jos; - de sus;- din fa;- din lateral;- roat;

    - normal;- planat (plutitor);- n for;- de pe sol;- din sritur.

    RIDICARE

    - nainte;- napoi (peste cap);- la mic distan;- la distan mare;- n urcare;- cu traiectorie ntins;- cu traiectorie scurt;- cu traiectorie medie;- cu traiectorie nalt;

    - pentru L1;- pentru L2;- cu dou mini;- cu o mn;- cu dou mini de jos;- de pe sol;- cu plonjon;- din sritur.

    42

  • TE

    HN

    ICO

    -TA

    CTI

    CE

    IND

    IVID

    UA

    LE

    ATAC

    - cu btaie pe un picior;- cu btaie pe dou picioare;- cu dubl btaie;- n fot;- plasat;- liftat;- pe direcia elanului;- pe alt direcie (ntors);- pe timpul T1, foarte rapid (din ridicare n U sau );- pe timpul T2, rapid (din ridicare Sc);- pe timpul T3, de siguran (din ridicare M sau n);- cu evitarea blocajului;- din blocaj afar;- la vrf de blocaj.

    AP

    RA

    RE

    PRELUARE SERVICIU

    - de sus;- de jos;- cu plonjon.

    BLOCAJ

    - ofensiv;- defensiv;- individual;- colectiv;- la minge;

    - la zon;- la atac pe T1;- la atac pe T2;- la atac pe T3;- la atac din L2.

    PRELUARE ATAC

    - preluare de jos cu dou mini;- preluare de jos cu o mn;- preluare cu piciorul;- preluare cu prghie dur.

    PLONJON - nainte;- lateral;

    - napoi;- cu rulare peste umr.

    PRELUARE DIN PLAS

    - cu o mn;- cu dou mini de jos;- cu piciorul.

    PRELUARE DUBLAJ

    - n atac;- dublare atac din L1;- dublare atac din L2;- n aprare.

    - cu o mn de jos;- cu dou mini de jos;- cu piciorul.

    PRELUARE AUTODUBLAJ

    - la atac;- la blocaj.

    - cu o mn de jos;- cu dou mni de jos;- cu piciorul.

    TAC

    TIC

    E

    CO

    LEC

    TIV

    E

    LA PRIMIREA SERVICIULUI N ATAC N APRARE LA EFECTUARA SERVICIULUI

    MODELELE DE JOC

    43

  • n jocul de volei, aciunile individuale ce compun structurile i fazele

    de joc nu se succed ntr-un mod aleator i haotic. Derularea acestora se

    realizeaz n baza unor reguli prin care sunt stabilite ordinea n care aceste

    aciuni se succed, direciile de circulaie a mingii, modul de acionare a

    fiecrui juctor pe ntreaga suprafa a terenului de joc n diferite situaii ale

    derulrii acestuia.

    Datorit faptului c numrul de intervenii la minge este limitat prin

    regulamentul de joc, a caracteristicilor jucrii mingii ct i a zborului rapid al

    acesteia n timpul jocului, desprindem ideea c timpul fizic necesar analizei

    unei situaii de joc i declanrii unei aciuni este foarte limitat.

    n acest context, regulile de care aminteam anterior dau coeren

    jocului i n acelai timp organizeaz juctorii n toate momentele i situaiile,

    astfel nct s fie create premisele realizrii unor aciuni eficiente.

    Toate regulile care determin modul de acionare cu minge i fr

    minge al juctorilor pe parcursul derulrii jocului, se concretizeaz n modele

    de joc.

    n momentul n care analizm un model de joc, este necesar s pornim

    de la identificarea celor patru situaii ale jocului care se succed ntr-o ordine

    logic. Aceste situaii sunt:

    1. efectuarea serviciului ca moment de ncepere a jocului;

    2. preluarea serviciului;

    3. organizarea atacului;

    4. organizarea aprrii.

    n toate aceste situaii juctorii unei echipe desfoar o serie de aciuni

    specifice prin care se ncearc o intrare n posesia mingii n condiii ct mai

    bune. Condiiile optime de intrare n posesia mingii sporesc considerabil

    ansele echipei de a trimite mingea n terenul advers ntr-un mod ct mai

    dificil pentru a ncheia faza de joc sau cel puin pentru a pune probleme de

    jucarea a mingii.

    44

  • n aceste condiii, acionarea ntregii echipe n cadrul fiecreia dintre

    situaiile subliniate pe baza unor reguli prestabilite, determin conturarea aa

    numitor aciuni tactice colective. Asocierea acionrii n grup a juctorilor n

    cele patru momente ale jocului impune necesitatea stabilirii unor reguli de

    acionare n cadrul acestor aciuni tactice colective.

    Astfel, n jocul de volei distingem patru tipuri de aciuni tactice

    colective generate posesia mingii i de succesiunea situaiilor de joc i anume:

    1. Aciuni tactice la efectuarea serviciului;

    2. Aciuni tactice la preluarea serviciului;

    3. Aciuni tactice n atac;

    4. Aciuni tactice n aprare.

    Referindu-ne acum la modele de joc, facem precizarea c punctul de

    plecare l constituie modelul de joc de la nivelul marii performane care

    reprezint dealtfel punctul final al pregtirii sportive. Modelul final de joc

    este un model complex, elaborat, n care juctorii sunt specializai n jocul pe

    anumite zone ale terenului sau n efectuarea unor aciuni de joc precum

    ridicarea, atacul, preluarea serviciului, etc.

    Avnd n vedere aceste aspecte, precizm faptul c acest model de joc

    este foarte dificil de asimilat de ctre nceptori. Din acest motiv, pentru ca

    jocul bilateral s poat fi desfurat i la acest nivel unde procesul de formare

    a deprinderilor specifice este abia la debut, modelul final se restructureaz, se

    simplific pn este adus la un nivel accesibil.

    Restructurarea modelului final de joc conduce la formarea unor modele

    de joc intermediare care pot fi variate ca numr i se poate ajunge chiar la

    organizarea unor modele de joc cu efectiv redus (4x4) la nivelul educaiei

    fizice colare sau n prima parte a instruirii nceptorilor.

    Jocurile cu efective reduse se pot organiza dup nvarea pasei de sus

    ca prim i cea mai important form specific de jucare a mingii, pe baza

    unor reguli puine, folosind lovirea cu dou mini de sus la fiecare dintre cele

    45

  • trei lovituri care stau la baza derulrii jocului bilateral. Aducerea jocului

    bilateral la un nivel optim de derularea i aici ne referim strict la continuitatea

    n derularea fazelor, ajut ulterior la integrarea mai rapid n ansamblul

    jocului a aciunilor care se nsuesc pe parcursul instruirii.

    De asemenea, utilitatea folosirii acestor modele de joc const n aceea

    c solicit mai mult deplasarea juctorilor pentru a juca mingea, oblig s

    acioneze mai des prin faptul c sunt mai puini n teren i impune derularea

    aciunilor n condiii variabile. Acest ultim aspect este extrem de important

    pentru rolul deosebit pe care l are n formarea capacitii de adaptare a

    aciunilor la condiiile diferite care apar n derularea jocului, contribuind la

    consolidarea aciunilor n condiii specifice jocului de volei.

    Ulterior se vor aborda modele intermediare cu 6 juctori care pot fi

    variabile ca numr i care se vor stabili n funcie de nivelul colectivului cu

    care se lucreaz.

    Pentru exemplificare vom aborda doar dou modele intermediare prin

    care urmrim formarea unor deprinderi specifice care s ne ajute s asimilm

    treptat componente care se regsesc n modelul final.

    nainte de stabilirea modelelor intermediare pe care ncercm s le

    abordm n instruire, este foarte important s cunoatem cteva aspecte

    eseniale legate de procesul de restructurare a modelului final de joc i de

    constituire a modelelor intermediare. Astfel:

    Reperul principal n determinarea modelelor intermediare de joc l

    reprezint modelul final;

    La baza stabilirii modelelor intermediare st aa numita viziune

    concentricconform creia:

    - trebuie s existe o coresponden ntre modelele intermediare i

    modelul final dejoc;

    - modelele intermediare trebuie s se regseasc n modelul final n

    ceea ce privete aezarea juctorilor n principalele dispozitive care

    46

  • MODEL FINAL DE JOC

    MODEL INTERMEDIAR II

    6X6 CU Z2 RIDICTOR

    MODEL INTERMEDIAR I

    6X6 CU Z3 RIDICTOR

    MODEL DE JOC 4X4

    stau la baza aciunilor colective ct i n privina traseelor pe care

    circul juctorii i mingea n timpul derulrii fazei de joc;

    - modelele intermediare reprezint pri componente ale modelului

    final de joc.

    O exprimarea grafic a viziunii concentrice prezint modelul final sub forma

    unui cerc exterior (de culoare neagr) care integreaz cercul de culoare alb,

    model intermediar mai apropiat de cel final ca i complexitate. Acesta,

    integreaz la rndul lui

    cercul gri ce reprezint

    un alt model

    intermediar mai simplu

    dect precedentul care

    integreaz modelul de

    joc cu efectiv redus

    4x4. Toate modelele

    intermediare, indiferent

    de numrul lor, sunt

    integrate n modelul final, aceast reprezentare exprimnd corespondena

    dintre aceste modelel de joc.

    Un model de joc, indiferent c discutm de modele intermediare sau de

    cel final, trebuie s conin explicit aezarea juctorilor n teren n

    dispozitivele specifice fiecrei situaii de joc i regulile precise de acionare n

    cadrul acestora pentru fiecare juctor din fiecare zon a terenului, n atac i n

    aprare.

    n continuare vom ncerca o prezentarea detaliat a dou modele

    intermediare de joc utilizate la nivelul nceptorilor ct i n cadrul leciei de

    educaie fizic la nivel colar.

    MODELUL INTERMEDIAR DE JOC

    47

  • CU EFECTIV REDUS, 4x4

    Acest prim model intermediar de joc este specific nceptorilor. El se

    deruleaz pe un teren redus care i-a modificat dimensiunile n decursul

    timpului, n prezent acestea fiind stabilite la 7 m lungime i 7 m lime.

    Este un model de joc care poate fi organizat n baza cunoaterii unei

    singure forme specifice de jucare a mingii, pasa de sus care va fi utilizat

    pentru fiecare din cele trei lovituri permise fiecrei echipe prin regulamentul

    de joc. De asemenea, pentru a derula joc bilateral conform regulamentului de

    joc este necesar cunoterea unei aciuni specifice prin care mingea este pus

    n joc, o form de serviciu. Fiind cunoscut doar lovirea cu dou mini de sus

    prima form de serviciu care se nva este cel de sus care ca traiectorie i

    vitez de zbor a mingii permite deplasarea n teren i preluarea serviciului cu

    dou mini de sus.

    Este un model de joc care exist i n form competiional la nivelul

    copiilor sub forma minivoleiului.

    La nivelul nceptorilor este recomandat folosirea unor modele de joc

    cu mai puini juctori n teren deoarece pe parcursul derulrii fazei de joc,

    fiind mai puini n teren, au ansa de a efectua mai multe intervenii la minge.

    Acest aspect asociat cu coordonatele facile pe care se deruleaz jocul,

    determin consolidarea mai rapid n condiiile specifice jocului a aciunilor

    care se nva pe parcurs i care automat vor fi aplicate n cadrul acestui joc

    simplu.

    Aducnd n discuie o form de joc care dei este simpl este utilizat

    ca model intermediar pe parcursul procesului de nvare a jocului de volei,

    este necesar s facem o serie de referiri la aciunile colective specifice

    acestuia. nainte de a face aceste precizri considerm necesar s subliniem

    faptul c organizarea juctorilor n acest model de joc este cu doi juctori n

    linia I i doi juctori n linia a II-a.

    48

  • 1. ACIUNI TACTICE LA EFECTUAREA SERVICIULUI

    La efectuarea serviciului, juctorii de regul ocup nite poziii prin

    care pot s intre ct mai rapid i mai eficient n situaie de aprare, dat fiind

    faptul c dup efectuarea serviciului adversarul intr n posesia mingii iar

    echipa care a efectuat serviciul ntr n situaie de aprare.

    Dat fiind simplitatea jocului i numrul redus de aciuni cunoscute n

    acest moment nu se impune poziionarea lng fileu a vreunui juctor pentru

    blocaj. n aceste condiii lng plas rmne doar juctorul din dreapta care va

    interveni la a doua lovitur i care trebuie poziionat astfel nct advesarul s

    nu l solicite cu mingi prin care s l oblige s efectueze prima lovitur.

    Al doilea juctor din linia a I se va retrage din fileu astfel nct s poat

    interveni mai uor la minge, iar cei doi juctori din linia a II-a se poziioneaz

    n aa fel nct, dup intrarea n teren a juctorului care a servit s formeze cu

    cel retras di linia I un semicerc (juctorul din centru fiind mai retras).

    n acest mod ncercm s introducem chiar de la acest nivel coordonate

    desprinse din modelul final de joc care impun derularea jocului pe baza

    anumitor reguli.

    2. ACIUNI TACTICE LA PRELUAREA SERVICIULUI

    49

  • Aciunile tactice la preluarea serviciului presupun poziionarea n teren

    a juctorilor astfel nct s nu rmn zone descoperite i echipa s poat intra

    n posesia mingii n condiii ct mai bune.

    n acest moment al jocului, juctorul din dreapta din linia I este

    poziionat lng fileu pentru a nu participa la efectuarea prelurii serviciului i

    a efectua strict a doua lovitur.

    Cellalt juctor din linia I se retrage din fileu i mpreun cu cei doi din

    linia a II-a formeaz un semicerc cu juctorul din centru mai retras. Aezarea

    n acest dispozitiv determin ocuparea eficient a terenului i faciliteaz

    intrarea n posesia mingii.

    Oricare din cei trei juctori care formeaz semicercul, poate efectua

    preluarea serviciului prin care orienteaz mingea spre dreapta la juctorul de

    la fileu.

    3. ACIUNI TACTICE N ATAC

    La acest nivel organizarea atacului se realizeaz simplu, cu

    transmiterea nalt a mingii din dreapta dinspre Z2, spre cealalt zon de

    lng fileu unde acioneaz cellat juctor din linia I. Acesta din urm va

    trimite mingea peste fileu din a treia lovitur, tot cu dou mini de sus,

    aceasta fiind momentan singura form specific de jucare a mingii nsuit.

    50

  • Pe parcurs, aceast lovire de sus va fi integrat n aciuni de joc precum

    preluarea din serviciu i ridicarea care vor fi nvate.

    n ceea ce privete a treia lovitur a unei echipe, subliniem faptul c

    reprezint o aciune de atac, indiferent de modul n care este jucat mingea. n

    acest mod vom elimina una dintre confuziile frecvente care identific cu

    atacul doar lovitura de atac, aceasta fiind de fapt o aciune de joc prin care se

    intervine concret asupra mingii i nu o situaie. n momentul n care o echip

    se afl n posesia mingii cosiderm c aceasta se afl ntr-o situaie de atac

    deoarece are posibilitatea s construiasc momentul transmiterii mingii la

    adversar. Prin urmare, orice trecere a mingii peste fileu n terenul advers

    reprezint o aciune de atac a echipei indiferent de modalitatea de transmitere

    a mingii: de sus, de jos, cu capul cu piciorul sau prin lovitur de atac.

    4. ACIUNI TACTICE N APRARE

    n jocul de volei, aprarea se realizeaz n baza unui sistem de aprare.

    La acest nivel jocul derulndu-se simplu fr s fi nvat nc lovitura de

    atac, nu putem discuta despre organizarea aprrii dup reguli stricte.

    n concluzie, mingea fiind transmis peste fileu cu traiectorie nalt, nu

    se justific poziionarea lng fileu a juctorilor din linia I deoarece ar lsa

    descoperite zonele din spatele lor. n aceste condiii, singurul juctor care

    rmne n fileu este cel din dreapta liniei I care intervine la a doua lovitur,

    51

  • cellat se retrage i intr cu cei din linia a doua n acelai semicerc de care am

    discutat anterior i care permite o intervenie optim la minge a fiecrui

    juctor i nu las zone de teren descoperite.

    Din acest dispozitiv oricare din cei trei juctori poate efectua preluarea

    mingii transmise de adversar i orientarea ei spre juctorul din dreapta de la

    fileu. Acesta va efectua a doua lovitur organiznd atacul pe coordonatele

    prezentate anterior. Jocul se druleaz pe aceste coordonate i ntr-un teren i

    n cellalt pn la ntreruprea fazei i va fi reluat prin serviciu.

    MODELUL I DE JOC

    MODEL DE JOC 6X6, FR SPECIALIZARE PE

    ZONE I POSTURI, CU Z3 RIDICTOR

    Principala caracteristic a acestui model intermediar este reprezentat

    de poziionarea ridictorului n Z3. Neexistnd specializare pe zone i pe

    posturi, rezult c fiecare juctor cnd va ajunge n Z3 ca urmarea a rotaiei,

    va deveni ridictor.

    52

  • 34

    2

    6

    5

    1

    Este recomandat s ncepem nvarea jocului bilateral cu efectiv

    complet cu acest model intermediar datorit distanei mici dintre zona de

    ridicare i zonele de atac, distan ce nu ridic probleme de execuie a celei

    de-a doua lovituri care a devenit deja ridicare.

    1. ACIUNI TACTICE LA EFECTUAREA SERVICIULUI

    La efectuarea serviciului, juctorii din linia I sunt poziionai la fileu

    pentru a intra ct mai rapid n dispozitivul de aprare, avnd n vedere faptul

    c dup serviciu mingea ajunge la adversar care i organizeaz atacul.

    Juctorii din linia a II a au o poziionarea decalat cu Z6 mai retras,

    conform sistemului de aprare folosit n cadrul acestui model de joc. Pn la

    intrarea n teren a juctorului din Z1, juctorii din linia a II a se poziioneza

    spre dreapta spre Z1, astfel ct s acopere i zona juctorului care lipsete din

    teren ca s nu fie surprini de o preluare direct orientat de advesar spre

    aceast zon.

    Juctorul din Z1 efectueaz serviciul i intr rapid n teren ocupndu-i

    locul n cadrul dispozitivului de aprare.

    2. ACIUNI TACTICE LA PRELUAREA SERVICIULUI

    53

  • Aciunile tactice la preluarea serviciului presupun aezarea juctorilor

    ntr-un dispozitiv prin care se intenioneaz ocuparea ct mai eficient a

    terenului de joc astfel nct s nu rmn zone descoperite zone ale terenului

    care ar putea fi speculate de ctre juctorul aflat la serviciu.

    Specific acestui model intermediar de joc este poziionarea lng fileu a

    juctorului din Z3 care efectuaeaz ridicarea. Faptul c intervine la a doua

    lovitur i nu trebuie s participe la efectuarea prelurii serviciului impune

    plasarea lui ntr-o zon n care serviciul s nu poat fi orientat.

    Cei doi juctori din linia I se retrag napoia liniei de 3 m ocupndu-i

    locurile n cadrul dispozitivului la preluarea serviciului. Aezarea juctorului

    din Z3 la fileu creaz o zon vulnerabil n spatele zonei 3 care va fi acoperit

    prin avansarea juctorului corespondent din linia a II a, cel din Z6, pn

    ajunge pe linie cu cei doi juctori retrai din linia I.

    Juctorii din linia a II a din Z1 i Z5 se intercaleaz ntre cei care

    formeaz prima linie a dispozitivului pentru preluarea servicului, astfel nct

    s se poziioneze pe culoarele vulnerabile i s poat interveni cu uurin la

    mingile transmise spre etnga sau spre dreapta zonei pe care o ocup.

    Avnd n vedere faptul c la preluarea serviciului se pune accent pe

    intervenia cu dou mini de sus, deoarece este o modalitate de jucare a

    mingii care confer o siguran mai mare n transmiterea acesteia datorit

    suprafeei mai mari de contact cu mingea. La aceasta adugm i faptul c

    regulamentul de joc este mai permisiv n ceea ce privete aprecierea primei

    lovituri, deci i a prelurii serviciului, fapt care ncurajeaz utilizarea acestui

    tip de intervenie. n aceste condiii, dispozitivul ocup o poziie mai avansat

    astfel nct s fie facilitat preluarea de sus.

    Toi cei cinci juctori care particip la preluarea serviciului orienteaz

    mingea spre zona 3, zon din care se efectueaz ridicarea.

    54

    2

    45

    6

    1

    3

    1

  • 3. ACIUNI TACTICE N ATAC

    n cadrul acestui model intermediar de joc, organizarea atacului se

    realizeaz cu ridicare nainte din Z3 spre Z4 sau spre Z2, n funcie de direcia

    din care vine mingea dup preluarea serviciului. Juctorul din Z3 se va

    ntoarce cu faa spre minge, spre zona de efectuare a prelurii serviciului,

    dup care execut ridicarea nainte spre una din zonele menionate.

    4. ACIUNI TACTICE N APRARE

    n jocul de volei, aprarea se realizeaz n baza unui sistem de aprare

    care este denumit n funcie poziia n teren a juctorului din Z6 care poate fi

    avansat, intermediar sau retras. n aceste condiii se contureaz:

    Sistem de aprare cu Z6 avansat;

    Sistem de aprare cu Z6 intermediar;

    Sistem de aprare cu Z6 retras.

    55

    2

    45

    6

    1

    3

    1

  • n funcie de poziia juctorului din Z6 i de zona de efectuarea a blocajului se

    stabilesc sarcini precise de aprare pentru toi juctorii. Date fiind diferenele

    de acionarea a juctorilor n cadrul acestor sisteme de aprare, n dorina de a

    simplifica lucrurile i de a forma nite deprinderi corecte i eficiente specifice

    aprrii, la nivelul cursului de baz ne vom rezuma n a aborda sistemul de

    aprare cu Z6 retras.

    Aprarea se organizeaz pornind de la un dispozitiv de baz care se

    menine pn n momentul n care ridictorul advers orienteaz mingea spre

    una dintre zonele de atac. Cnd acesata zon devine clar ncep s fie

    realizate o serie de deplasri specifice n cadrul dispozitivului de aprare, prin

    care juctorii se adaptaz la situaia concret care s-a conturat.

    Dispozitivul de baz al sistemului de aprare cu Z6 retras presupune

    poziionarea lng fileu a juctorilor din lini I care vor fi pregtii astfel s

    efectueze rapid blocaj pe zona din care se va ataca. Poziionarea extremelor

    din linia I se realizeaz cam la 1,5 m de linia lateral, astfel nct s poat

    interveni uor att la un atac efectuat dintre zone, din interiorul terenului, ct

    i la un atac executat de la din exterior. De asemenea formarea deprinderii de

    poziionare n aces mod va influena pozitiv nvarea blocajului colectiv n

    direcia eficientizrii gruprii ca urmare a micorrii distanei de parcurs

    dintre cei doi juctori.

    Juctorii din linia a II a se poziioneaz n semicerc, cu centrul (Z6)

    retras. Din acest dispozitiv juctorii vor ncepe s acioneze n aprare n

    raport cu zona de atac. n continuare vom exemplifica modul n care se

    organizeaz aprarea n baza acestui sitem de aprare n varianta cu blocaj

    individual la corespondent. Ne rezumm la a explica aceste aciuni n aprare

    56

    3

    4

    2

    6

    5

    1

  • deoarece, n momentul n care jocul bilateral se organizeaz n baza acestui

    model internediar de joc atacul abia se nva, iar blocajul urmeaz s fie

    abordat mai trziu. n aceste condiii blocajul colectiv este adus n nvare

    mult mai trziu, ntr-un moment care presupune organizarea jocului n baza

    altui model intermediar de joc (cu Z2 ridictor).

    TACTICA N APRARE

    CU BLOCAJ INDIVIDUAL LA CORESPONDENT

    Aa cum menionam anterior, aprarea presupune poziionarea

    juctorilor ntr-un dispozitiv de baz care presupune aezarea pe zone care

    permit acestora s acioneze foarte rapid n aprare n funcie de sarcinile

    specifice fiecrei zone de acionare.

    Din acest dispozitiv, n funcie de zona de atac i implicit zona de

    efectuare a blocajului juctorii ncep efectuarea unor deplasri specifice

    fiecrei zone de acionare n raport cu sarcinile de aprare. Aceste deplasri

    au rolul de a-i poziiona optim pe juctori pe direciile posibile de atac i

    totodat, pentru asigurarea zonei din jurul blocajului n vederea derulrii unei

    aciuni de dublare a acestuia.

    n continuare vom ncerca s exemplificm concret cu se organizeaz

    aprarea n acest model intermediar de joc, n raport cu fiecare zon de atac,

    menionnd n prealabil c din fiecare zon atacul poate fi efectuat pe nite

    direcii principale sau poate fi plasat peste blocaj. Plasare mingii peste blocaj

    necesit stabilirea unor reguli prin care s se asigure zona din vecintatea

    blocajului prin plasamentul unui juctor, aciune ce poart numele de dublare

    57

  • n aprare. Referitor la principalele direcii de atac n acest model intermediar

    de joc, menionm c acestea sunt urmtoarele:

    Culoarul, paralel cu tua lateral;

    Diagonala lung raportat la supafaa terenului;

    Diagonala scurt, raportat la zona de atac cuprins ntre linia de centru

    i cea de 3 m.

    Organizarea aprrii la atac din Z2:

    - Blocajul este realizat de corespondentul trgtorului, respectiv

    juctorul din Z4;

    - Dublarea blocajului este realizat de


Recommended