+ All Categories
Home > Documents > Matematica Electronica Interactiva Clasa IV

Matematica Electronica Interactiva Clasa IV

Date post: 22-Jul-2015
Category:
Upload: bradulet
View: 199 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
7
  280 Universitatea din Bucure şti şi Universitatea “Ovidius” Constan ţa Matematică clasa a IV-a – Culegere electronică interactivă Ţocu Verginiea – Şcoala gimnazială „Dan Barbilian” Galaţi , [email protected] Abstract Softul “Matematica “ se adreseaz ă atât elevilor de clasa a IV-a, cât  şi învăţătorilor.  Platforma pe care s-a realizat produsul este Univtest 6.0. Lucrarea este împ ăr  ţ it ă în 5 capitole, cuprinzând toat ă materia la disciplina matematic ă prevă  zut ă de programa  şcolar ă. Aplica  ţ ia poate fi folosit ă ca un supliment al lec  ţ iei în clasă sau acasă  , realizând exersarea individual ă necesar ă însu  şirii  şi utiliz ării unor concepte specifice matematicii, dezvolt ării capacit ăţ ilor de explorare / investigare  şi rezolvare de  probleme, permi  ţ ând fiecărui elev să lucreze în ritm propriu  şi să aibă mereu aprecierea corectitudinii r ă  spunsului dat .  Elevii pot aborda exerci  ţ iile în func  ţ ie de gradul de dificultate al acestora, într-o manier ă progresivă  , de la exersarea cuno  ştin  ţ elor de baz ă  până la nivelul performan  ţ ei matematice. Astfel aplica  ţ ia este un instrument eficient în învăţ are  şi evaluare. Originalit atea acestei culegeri electronice interactive este dat ă în  primul rând de proprietatea de clonare pe care o au itemii acesteia, f ăcând-o o sursă inepuizabil ă de exerci  ţ ii. 1. Introducere Calculatorul şi mijloacele media pătrund, ca auxiliare cu puternic impact, în ştiinţele  psiho-pedagogice, cărora le confer ă nu numai orientări noi, dar şi instrumente menite să revoluţioneze strategiile de învăţare, cele de instruire şi cele de evaluare, cu care se operează curent în activitatea didactică. Softul „Matematică clasa a IV-a” se doreşte a fi un de instrument folosit cu succes în consolidarea şi sistematizarea cunoştinţelor, după fiecare lecţie, verificarea automată a unei lecţii sau a unui grup de lecţii, verificarea automată a cunoştinţelor de matematică prin realizarea de teste de evaluare cu itemi selectaţi din toate capitolele. 2. Repere metodologice Evaluarea are în primul rând rol de feedback pentru elevi, învăţători şi părinţi, oferind datele necesare luării celor mai bune decizii educaţionale. În proiectarea aplicaţiei am avut în vedere un demers inductiv, de la particular la general, fiecare capitol cuprinzând itemi cu rol informativ şi exemple rezolvate. Itemii cu nivel de dificultate 1 sunt însoţiţi de suport imagistic, crescând gradul de generalizare la itemii de dificultate 2 şi 3. Dificultatea creşte progresiv, punctul de plecare fiind reprezentat de exerciţii simple, pornind de la cunoscut la necunoscut, de la concret la abstract, oferindu-i elevului satisfacţia unei reuşite şi ducând astfel la o motivaţie internă pentru învăţare. Aceştia pot fi foarte uşor asociaţi cu obiectivele de referinţă şi cu descriptorii de performanţă, selectaţi în funcţie de nivelul clasei sau al elevului şi grupaţi în teste de evaluare. Calculatorul calculeaz ă  performanţa elevului sub formă de notă sau punctaj, iar învăţătorul o poate transforma în calificativ în funcţie de itemii aleşi.
Transcript

280

Universitatea din Bucureti i Universitatea Ovidius Constana

Matematic clasa a IV-a Culegere electronic interactivocu Verginiea coala gimnazial Dan Barbilian Galai , [email protected] AbstractSoftul Matematica se adreseaz att elevilor de clasa a IV-a, ct i nvtorilor. Platforma pe care s-a realizat produsul este Univtest 6.0. Lucrarea este mprit n 5 capitole, cuprinznd toat materia la disciplina matematic prevzut de programa colar. Aplicaia poate fi folosit ca un supliment al leciei n clas sau acas, realiznd exersarea individual necesar nsuirii i utilizrii unor concepte specifice matematicii, dezvoltrii capacitilor de explorare / investigare i rezolvare de probleme, permind fiecrui elev s lucreze n ritm propriu i s aib mereu aprecierea corectitudinii rspunsului dat. Elevii pot aborda exerciiile n funcie de gradul de dificultate al acestora, ntr-o manier progresiv, de la exersarea cunotinelor de baz pn la nivelul performanei matematice. Astfel aplicaia este un instrument eficient n nvare i evaluare. Originalitatea acestei culegeri electronice interactive este dat n primul rnd de proprietatea de clonare pe care o au itemii acesteia, fcnd-o o surs inepuizabil de exerciii.

1.

Introducere

Calculatorul i mijloacele media ptrund, ca auxiliare cu puternic impact, n tiinele psiho-pedagogice, crora le confer nu numai orientri noi, dar i instrumente menite s revoluioneze strategiile de nvare, cele de instruire i cele de evaluare, cu care se opereaz curent n activitatea didactic. Softul Matematic clasa a IV-a se dorete a fi un de instrument folosit cu succes n consolidarea i sistematizarea cunotinelor, dup fiecare lecie, verificarea automat a unei lecii sau a unui grup de lecii, verificarea automat a cunotinelor de matematic prin realizarea de teste de evaluare cu itemi selectai din toate capitolele. 2. Repere metodologice

Evaluarea are n primul rnd rol de feedback pentru elevi, nvtori i prini, oferind datele necesare lurii celor mai bune decizii educaionale. n proiectarea aplicaiei am avut n vedere un demers inductiv, de la particular la general, fiecare capitol cuprinznd itemi cu rol informativ i exemple rezolvate. Itemii cu nivel de dificultate 1 sunt nsoii de suport imagistic, crescnd gradul de generalizare la itemii de dificultate 2 i 3. Dificultatea crete progresiv, punctul de plecare fiind reprezentat de exerciii simple, pornind de la cunoscut la necunoscut, de la concret la abstract, oferindu-i elevului satisfacia unei reuite i ducnd astfel la o motivaie intern pentru nvare. Acetia pot fi foarte uor asociai cu obiectivele de referin i cu descriptorii de performan, selectai n funcie de nivelul clasei sau al elevului i grupai n teste de evaluare. Calculatorul calculeaz performana elevului sub form de not sau punctaj, iar nvtorul o poate transforma n calificativ n funcie de itemii alei.

Conferina Naional de nvmnt Virtual, ediia a VI-a, 2008

281

Figura 1 Acordarea notei Dac softul este folosit acas, ca auxiliar, printele are posibilitatea s fie la curent cu tot ce a lucrat copilul, chiar dac nu poate sta tot timpul s-l urmreasc, fie analiznd itemii marcai n culegere, fie verificnd testele rezolvate i notele obinute. 3. Repere tehnice

Elevul i poate realiza singur testele selectnd itemii din culegere. Att punctajul ct i timpul alocat rezolvrii testului sunt calculate de program n funcie de numrul i dificultatea itemilor selectai. Toi itemii din culegere sunt de tip gril, deci rspunsurile se pot da prin bifarea casetelor cu rspunsuri corecte, iar acolo unde a fost necesar, itemii au rezolvare complet cu explicaii necesare. Un test poate fi finalizat nainte de expirarea timpului sau automat la terminarea timpului alocat, chiar dac itemii nu au fost lucrai n totalitate. Finalizarea rezolvrii are ca urmare imediat notarea i afiarea soluiilor cu acces la rezolvarea corect, precum i salvarea filei rezolvate. Aceasta va putea fi oricnd redeschis pentru reluarea rezolvrii, pentru mrirea notei sau numai pentru vizualizare.

282

Universitatea din Bucureti i Universitatea Ovidius Constana

Figura 2. Selectarea itemilor din culegere

Figura 3. Rezolvarea testului Itemii selectai i cuprini n teste de evaluare sunt marcai n culegere, pentru a nu fi reselectai n alte teste, putnd avea un control permanent asupra stadiului rezolvrii culegerii. Dup epuizarea culegerii, a unui capitol, sau numai a unui singur test, evidena poate fi iniializat i rezolvarea culegerii poate fi reluat de la nceput cu itemi clonai. Originalitatea acestei culegeri electronice interactive este dat n primul rnd de proprietatea de clonare pe care o au itemii acesteia. n acest context, clonare nseamn generarea mai multor forme ale unei probleme, plecnd de la aceeai formulare, aceeai cerin

Conferina Naional de nvmnt Virtual, ediia a VI-a, 2008

283

i aceeai dificultate, dar modificnd datele numerice de la o form la alta. Pentru a se obine acest efect, modificarea datelor numerice se poate realiza n mod aleator, dar n limitele impuse de condiiile matematice recomandate de cadrul didactic. Dac, de cele mai multe ori, clonarea este obinut prin alegerea unui numr de forme dintr-un numr finit de posibiliti predefinite, n cazul de fa problemele rezult din algoritme complexe, din mecanisme care aleg date numerice, le selecteaz i le compun, rezultatul final fiind generarea clonelor. Numrul maxim de clone pe care l poate genera un astfel de algoritm depinde de tipul problemei i de mrimea intervalelor numerice din care se efectueaz alegerea ntmpltoare. Astfel, uneori tipul problemei exclude posibilitatea de clonare, alteori numrul de clone care se pot genera din acelai algoritm este att de mare, nct greu putem accepta c este finit. Desigur, realizarea unei probleme astfel nct aceasta s dein proprietatea de clonare nu este uoar, dar efectele rspltesc efortul. Clonarea asigur: - un numr foarte mare de exerciii evitnd repetarea acestora i memorarea rezultatelor, fiind cunoscut capacitatea de memorare a copilului mic; - nsuirea unor algoritmi de calcul prin rezolvarea de exerciii variate; - operarea cu noiuni matematice ntr-un ritm mai alert dect a fost obinuit lucrnd pe caiet; - posibilitatea analizei i corectrii eventualelor greeli prin efectuarea altor exerciii de acelai fel; 4. Concluzii

Aplicaia asigur posibilitatea individualizrii procesului de nvare i evaluare, parcurgerea secvenelor de instruire de ctre elev n ritm propriu, eliminarea timpilor mori n cadrul nvrii, aplicaia calculnd automat timpul n funcie de numrul itemilor alei i a gradului de dificultate, controlul activitii desfurate de ctre elev, nvarea interactiv a matematicii, creterea motivaiei i interesului copilului pentru studiul matematicii. Impactul informaticii asupra colarului mic este att de mare nct se renun la informaia scris i publicat n favoarea celei obinute instantaneu, de actualitate, calitativ i cantitativ superioar celei scrise.

284

Universitatea din Bucureti i Universitatea Ovidius Constana

Figura 4 Clona numrul 1

Conferina Naional de nvmnt Virtual, ediia a VI-a, 2008

285

Figura 5. Clona numrul 2

286

Universitatea din Bucureti i Universitatea Ovidius Constana

Figura 6. Clona numrul 3 5. Bibliografie

[1] Rou M., Metodica predrii matematicii pentru colegiile universitare de institutori, Universitatea din Bucureti, Editura CREDIS. 2004; [2] SNEE, CNC, Descriptori de performan pentru nvmntul primar, Editura ProGnosis [3] Curriculum Naional, Programe pentru nvmntul primar, Bucureti , 2005 [4] Manuale (n vigoare) de matematic pentru clasa a IV-a


Recommended