+ All Categories
Home > Documents > Martin Heidegger-Originea Operei de Arta

Martin Heidegger-Originea Operei de Arta

Date post: 06-Nov-2015
Category:
Upload: simona-soare-ivanescu
View: 122 times
Download: 12 times
Share this document with a friend
Description:
Martin Heidegger-Originea Operei de Arta
309
Martin Heidegger Originea operei de artă CUPRINS: Meditaţii introductive asupra lui Heidegger… 5 Notă biografică…23 Lista lucrărilor lui Heidegger…25 Notă asupra ediţiei…31 ÎNTREBAREA PRIVITOARE LA TEHNICĂ… 129 CONSTRUIRE, LOCUIRE, GÂNDIRE. 175 ÎN CHIP POETIC LOCUEŞTE OMUL…”. 199 HOLDERLIN şi ESENŢA POEZIEI… 221 LA CE BUN POEŢI?… 243 LIMBA ÎN POEM… 309 EXPERIENŢA GÂNDIRII. 363 Meditaţii introductive asupra lui Heidegger La un an de la stingerea din viaţă a lui Martin Heidegger, petrecută la 26 mai 1976, a avut loc în aula Universităţii din Freiburg o şedinţă comemorativă, în prezenţa celor doi fii ai filosofului şi a unei alese asistenţe, din care nu lipseau câţiva cărturari străini de seamă. Vorbitorii au fost: Werner Marx, succesorul lui Heidegger la catedră, H.-G. Gadamer, cel mai renumit elev al acestuia şi C. F. von Weizsâcker, marele fizician şi om de cultură, prieten al filosofului – aşadar gânditorii germani cei mai autorizaţi în clipa aceea să evoce persoana şi opera celui dispărut. Cuvântările lor au fost publicate între timp sub titlul: Heidegger. Freibwger Univer-sitătsvortrâge zu seinem Gedenken, Miinchen, 1977. Ceea ce este uluitor în aceste cuvântări – şi probabil va rămâne aşa ca un document al epocii – nu e atât faptul că fiecare
Transcript

Martin Heidegger

Martin Heidegger

Originea operei de art CUPRINS: Meditaii introductive asupra lui Heidegger 5

Not biografic23

Lista lucrrilor lui Heidegger25

Not asupra ediiei31 NTREBAREA PRIVITOARE LA TEHNIC 129

CONSTRUIRE, LOCUIRE, GNDIRE. 175

N CHIP POETIC LOCUETE OMUL. 199

HOLDERLIN i ESENA POEZIEI 221

LA CE BUN POEI? 243

LIMBA N POEM 309

EXPERIENA GNDIRII. 363 Meditaii introductive asupra lui Heidegger La un an de la stingerea din via a lui Martin Heidegger, petrecut la 26 mai 1976, a avut loc n aula Universitii din Freiburg o edin comemorativ, n prezena celor doi fii ai filosofului i a unei alese asistene, din care nu lipseau civa crturari strini de seam. Vorbitorii au fost: Werner Marx, succesorul lui Heidegger la catedr, H.-G. Gadamer, cel mai renumit elev al acestuia i C. F. von Weizscker, marele fizician i om de cultur, prieten al filosofului aadar gnditorii germani cei mai autorizai n clipa aceea s evoce persoana i opera celui disprut. Cuvntrile lor au fost publicate ntre timp sub titlul: Heidegger. Freibwger Univer-sittsvortrge zu seinem Gedenken, Miinchen, 1977.

Ceea ce este uluitor n aceste cuvntri i probabil va rmne aa ca un document al epocii nu e att faptul c fiecare dintre vorbitori a neles s-i nfieze, dup o sumar prezentare a gndirii heidegge-riene, rezervele sale fa de ea; uimitoare este lipsa, parc deliberat, a oricrei perspective istorice, aadar reinerea n a gsi lui Heidegger un loc n istoria filosofiei germane i cu att mai mult n istoria gndirii universale.

Firete, fr rezerve va fi greu de comentat o filosofie ca aceasta, care i-a ngduit pe de-o parte s nfrunte toat tradiia filosofic de la Platon i pn astzi, de-clarind c ea a uitat de problema ei fundamental, iar pe de alt parte i-a ngduit s declare c timpul nostru, cu civilizaia i cultura lui ca expresie a acestei regretabile uitri, reprezint eine Zeit der Diirftigkeit, o epoc a indigenei, a puintii, a mizeriei spirituale. n schimb, refuzul sau ntrzierea de a ncerca, mcar, o situare n istoria gndirii a filosofului care, cel puin n Occident, a dominat de la distan tot ce era gndire original i pe care nu-1 ntrece ca ecou dect gndirea de inspiraie hegelian (spre a rmne la istoria gndirii doar speculative), s-ar putea s in de o regretabil pruden, n lumea german de astzi, sau de o Durf-tigkeit a ei pur i simplu. n cazul lui Hegel, de altfel, s-a manifestat aceeai reinere i caren. Hegel i Heidegger (poate i Nietzsche ntre ei), orict de deosebii, par a nu putea fi asimilai pn la capt de spiritul german (datorit deschiderii lor prea mari, cumva?). De vreo sut de ani n-a mai aprut nici un hegelian, fie i de nivel mijlociu, n Germania, n timp ce n Anglia, n Rusia veacului trecut, n Italia i apoi n Frana s-a practicat un bun hegelianism. La fel, timp de 50 de ani de la apariia n 1927 a lui Sein und Zeit i pn la moartea filosofului, nu gnditorii germani i-au fcut succesul, ci gnditorii i studenii strini, care au neles sau intuit c acolo, la Freiburg n Breisgau, unde a profesat zeci de ani Heidegger, se n-tmpla ceva deosebit n gndirea occidental.*

De altfel, dac este vorba de Occident bineneles, cum s-ar putea cineva hrni cu filosofia practicat n celelalte mari culturi de acolo? Cultura anglo-saxon, cu empirismul ei frust, cu neopozitivismul i filosofia ei analitic, nu are ndemnul, poate nici vocaia ideii, sfrind la nominalism sau scepticism; n timp ce n cultura francez se ntmpl ceva surprinztor n materie de filosofie: de prin 1930 (dup ncetarea modei Bergson) i pn astzi, filosofia nseamn n chip re-

* ndrznim a meniona, alturi de studenii japonezi de pild, pe studenii romni sau din Romnia (Walter Biemel), care, prin pregtirea lor (mai toi tiau limba greac veche i cteva limbi moderne), ca i prin vioiciunea lor l-au fcut pe Heidegger s exclame: Die Lateiner! De unul din acetia, aflat n ar i flozofnd fr a scrie conform unui model heideggerian absolut profesorul ntreba cu interes n ultimii si ani de via.

cunoscut comentarea a cinci mari germant Hegel, Marx, Nietzsche, Freud i Heidegger! De la Voltaire ncoace, cu abdicarea n faa gndirii politico-sociale engleze, nu s-a mai nregistrat o asemenea abdicare a spiritului francez. n fapt, tocmai gndirea francez, prin Sartre i existenialism, a sfrit prin a contribui n chip hotrtor la extraordinarul rsunet al lui Heidegger n deceniile din urm. Puini filosofi au avut nc din timpul vieii lor un asemenea ecou. Va dura ecoul? Prin exegeza occidental i nu cea german! , prin filtrul critic al gndirii rsritene, care a tiut s accepte din perspectiva ei integratoare ndreptirea unora din tezele existenialismului german i francez, ca i prin meditaie proprie, vom ncerca s artm ce anume poate fi reinut drept epocal la Heidegger.

Dar de pe acum putem spune c o proast vrednicie unit cu spiritul alexandrin german de astzi risc s nbue ceva din adncimea i percutanta gndirii hei-deggeriene. Cercettorii germani s-au hotrt ntr-adevr s publice tot ce s-a gsit printre hrtiile lui Heidegger (din pcate nu pare a se fi gsit i urmarea fgduit la Sein und Zeit, o urmare ce ar fi reprezentat singura oper postum de pre la nivel cu cele antume), inclusiv cursurile sale, ridicnd astfel la peste aizeci de volume opera unui filosof a crui gndire a sondat n adncime i nu s-a rspndit la suprafaa lucrurilor sau a culturii. Aplatizarea inevitabil pe care o aduc comentariile filosofice interminabile i prelegerile nencetat reluate, mal ales cnd este vorba de o singur tem, ca la Heidegger, iar nu ca la Hegel de integrarea prin Prelegeri a ntregii culturi i istorii, pot scdea mult din tria gndului heideggerian. n faa spiritului arhivistlc german, ce nu cunoate msur i nu este bildend, modelator, cum voia Goethe, ci mai degrab formlos, lipsit de form, te ntrebi dac n-ar fi fost mai bine ca din Heidegger s rmn, ca din Parmenide ori Heraclit, doar cteva vorbe adnci care s strbat veacurile. Oricum se va ntmpla, ni se pare c epocale sunt trei lucruri n opera, relativ restrns, publicat de Hei-degger n timpul vieii sale. S le nfim pe rnd i apoi s ne ngduim o prezentare critic de ansamblu. n primul rnd, de toat nsemntatea n cazul lui Heidegger ni se pare faptul c, ntr-o lume a cunotinelor, el a tiut s readuc nelesurile, adic filosofia nsi. tim bine cu toii ce ctig fr precedent s-a obinut n ultimele trei veacuri n materie de cunotine, iar aceasta nu numai n planul culturii tiinifice, ci i ntr-al celei umaniste, cu istoria i antropologia n frunte. Dar mai tim c aceast uria acumulare de cunotine ine de o demonie a intelectului (nu i a raiunii, spre deosebire de filosofia cea mare); c ea poate lesne duce la simplu neopozitlvism, sau nc mai ru, la simplu enciclopedism, ca n Occident, spre dezorientarea lumii contemporane; dup cum tim c, aliat cu tehnica, acumularea de cunotine poate duce la aproape orice, de la distrugerea omului pn la donarea lui, cum se spune n biologie, adic la obinerea lui n serie. n faa acestei lumi a zgrie-norilor de cunotine, prea puini n Occident i nimeni ca Heidegger au tiut s repun problema nelesului. Este chiar izbitor la filosoful german s vezi ca n culegerea de fa ct de des, ct de insistent i uneori de obositor n aparen i pune Heidegger problema lui ce este {ti eti, esena, la greci), ce nseamn asta, care e natura, firea, temeiul spusei ori gndului acestuia. Vom Wesen des ori der este paradigma oricrui titlu de oper la el, iar cineva care a scris pn i Vom Wesen des Grundes, adic despre esena temeiului, sau dac se prefer: despre temeiul temeiului, a spus cu siguran lumii contemporane altceva dect tia ea i credea c trebuie s tie. S-ar putea spune, la acest capitol, c efectiv, ntr-o lume a rspunsurilor, Heidegger a tiut s aduc ntrebrile i chiar problema ntrebrii, prin care se deschide Sein und Zeit, cu acel: ce nseamn a se ntreba i a fi o fiin ntrebtoare de fiin? Unora li se pare c filosoful a trimis prea departe asemenea probleme de rmnere pe loc sau de mers regresiv al gndului, o tendin care totui, de la Kant ncoace, cu transcendentalul lui i cu facerea cu putin a experienei, ni se pare a fi caracteristic lumii noastre i salutar tocmai pentru progresele ei. E adevrat c pn i n tiin, ba chiar n tehnic, s-a constatat c rspunsul la ntrebare nu reprezint totul, i c exist, n chip straniu, rspunsuri care se produc naintea ntrebrii; nti obii ceva i pe urm i dai seama care era cu adevrat ntrebarea i problema. Dar acest aspect al gndirii tiinifice a rmas s fie comentat ca un subtil paradox al culturii de ctre istoricii ei, iar nzuina ctre mers nainte i cucerirea de situaii ca i de cunotine noi, sau alteori de operativitate pur i simpl, au prevalat i prevaleaz nc.

Am putea ilustra perfect opoziia de atitudini, metafizice pn la urm (ar spune Heidegger nsui), ntre el i orientarea lumii contemporane apusene, printr-un exemplu pe care ni-1 ofer logica nou. S lum n considerare capitolul, cu adevrat nou, al logicii deon-tice din ea. Ce se face, pentru nceput i n vederea operativitii, la capitolul deontic? Se definesc, s spunem simplificnd, trei noiuni ca: interzis, permis, obligatoriu i apoi se trece la treab, n spe la calcul. Finalitate? Cel puin una practic i administrativ posed o asemenea logic deontic, ea putnd servi la reglementarea raporturilor exterioare dintre oameni, sau a circulaiei. Dar orizont filosofic? Niciunul.

Cci ntr-adevr, dac defineti de la nceput, orict de exact, noiunile de interzis, permis, obligatoriu, ai i terminat cu ele ca noiuni i de altfel le-ai tratat doar drept noiuni iar nu drept adevrate concepte. Dar ce ar face un Heidegger aici? El s-ar ntreba, pur i simplu, ce nseamn interzis (poate cu termenul german corespunztor, poate chiar cu cel grec), ar gsi o etimologie care s-1 cufunde n strfundul cuvntului, s-ar ntreba apoi cine este cel care interzice societatea, zeul, raiunea, msura omului, limba i ar sfri, n chip neateptat, ca n admirabilul studiu de aici Construire, locuire, gndire, prin a spune totui ceva chiar pentru omul de astzi (e drept nu pe plan administrativ, ca logica deontic), artndu-i poate c interdicia nu este att cea exterioar i la ndemna bietului tiran, fie el stat ori om, nu este nici interioar, cum voia Kant cu contiina moral i cu imperativele ei, ci este metafizic, innd de ngrdirea omului, firete, dar exprimnd i toat bogia fiinei care-i caut, n limb ca i n om, lcaul ei.

Iar la fel i poate lesne nchipui oricine, la acest capitol al nelesului, ce ar obine, spre deosebire de logica deontic, un Heidegger din conceptul de permis (cine i ce permite?), spre a nu mai vorbi despre cel de obligatoriu (cine i ce oblig?). Cnd unul dintre vorbitorii la trista comemorare a lui Heidegger, despre care am amintit la nceput, i exprima regretul c filosoful nu a ntlnit gndirea logicianului Frege, atunci ne putem spune i noi, chiar i numai citind volumul de fa: ce pcat ntr-adevr c Heidegger n-a nfruntat mai din plin, aa cum a fcut cu tehnica, gndirea logic modern, nu att n spiritul ei general (cruia n volumul 55 din operele complete i opune prea lesne aforismul despre logos, orict de strlucit interpretat, al lui Heraclit) ct n felul ei de-a manevra conceptele sacre ale culturii. Ce pcat c Heidegger n-a cunoscut mai bine opera lui Frege, spre a afla din aceasta c ntrebarea, cum spune logicianul, nu este un gnd, pentru c nu se dovedete a fi nici adevrat nici fals. Dar ce anume altceva este ntrebarea dect un simplu gnd, sau ce gnd mai adnc dect gndul formulat este ntrebarea, ar fi aflat-o Frege nsui de la Heidegger, dac ar fi avut norocul, ca noi, s fie contemporan cu acesta. De la el am nvat c ntrebarea este sfinenia gndului i primul neles. n al doilea rnd, de toat nsemntatea este c, ntr-o lume precumpnitor a comunicrii, Heidegger a tiut s aduc ori s reimpun cuminecarea, cu un termen neles perfect laic, drept comuniune. Cunoatem bine, iari, sau mcar vedem pur i simplu, cu uimire i admiraie, tot ce nseamn comunicarea n zilele noastre, adic tot ce reprezint informatica pe de-o parte, lingvistica nou pe de alta, cu lrgirea ei pn la a face din veacul XX sau poate XXI un veac al limbajului, spre deosebire de cel al fizicii, poate consumat, i cel al chimiei sau biologiei, n curs, dac nu cumva lingvistica este solidar cu ele. Nu putem nesocoti, totodat, nici faptul c aceast admirabil noutate, cibernetica, era pe punctul s se dovedeasc a fi, nu doar o tiin interdisciplinar, ci o adevrat tiin universal, o mathesis universalis, cum din pcate nu a reuit nc s devin; iar cibernetica valorific i semnific ntr-altfel, mai aproape de exigenele spiritului, fluxul informaional, trecndu-1 ntr-un sistem de control i conducere, mblnzindu-1, incapsulndu-1 i transfor-mndu-1 ntr-o bun nchidere ce se deschide, dac putem vorbi astfel. Dar exist chiar aici riscul ca partea de comunicare s covreasc pe cea de cuminecare i s rmn doar nuntrul unui sistem, iar astfel ca intre monadele cibernetice s trebuiasc a se institui un fel de armonie prestabilit, ca la patronul suprem al lui Norbert Wiener, anume Leibniz, spre a nu mai vorbi de riscul ca monadele-maini s fac ele cea mai bun dintre lumile posibile, oarecum fr demiurgul-om, chiar dac nu mpotriva lui.

Comuniunea ns este de esena culturii, iar informaiile, chiar structurile i n orice caz limbajul universal ar putea fi o disoluie a culturii, ameninnd cu disoluia spiritului. S-ar putea iar filosofia, cu sau fr Heidegger, a ncercat s-o arate permanent ca natura cea bun i creatoare a spiritului s consiste n cunoaterea i realizarea universului concret, aadar n difereniere, nu n unificarea sub un universal abstract. Aa cum filosofia a tiut s nfrunte universalul, prea abstract uneori, al religiei, chiar dinuntrul acesteia uneori, sau la fel cum filosofiei europene gndirea oriental, respectiv cea indian, i pare s alunece prea repede nspre universalul abstract ori ntr-u-nul de ordinul concretului budist, adic n neant, la fel sprijin ea acum, poate pe netiute, toate ncercrile spiritului de a-i pstra ori regsi buna diversitate. Rn i pe plan exterior se poate constata cum se apr spiritul, trgndu-se nspre formele sale concret istorice, aa cum se ntmpl, n chip surprinztor pentru veacul nostru de ecumenicitate tiinific i cultural, cu limbile i idiomurile, care nu vor s piar, fie c sunt limbi antice moarte sau limbi tribale renviate din cele dou Americi, dac nu cine tie ce biete idiomuri, obiceiuri i tradiii.

Toate acestea se ntmpl n msura n care simpla comunicare (fie i savant justificat de lingviti, cu refuzul cuvntului sau considerarea lui drept o construcie arbitrar, ca la mult prea invocatul Saussure) nu satisface toate nevoile spiritului i nu rspunde ntrebrilor filosofiei. La limit ducnd gndul, dac vom intra n comunicare cu alte fiine raionale, nu se va pune oare din nou, pe cu totul alt plan firete, problema comuniunii cu ele? Comunicarea nu poate nltura comuniunea, pe care doar o lrgete. Comuniunea i cuminecarea (nu numai ntre oameni, n trecut, ci i cu dobitoacele ori natura; nu numai ntre oameni, n viitor, ci i cu drguele de maini, cum ar zice poporul, sau de obiecte cosmice) sunt cele care au generat, n definitiv, nevoia de comunicare i, astzi, extraordinara ei extindere pn la tendina de a deveni exclusiv. De aici nsemntatea cuvntului, pe care mai ales Heidegger a tiut s-o vad n timpul nostru, n timp ce, din element fundamental pentru lingvistic (Cratyl-ul lui Platon), cuvntul devenise un simplu semn n cadrul unei semiotici generale. Cuvntul, mai mult dect structurile de vorbire, dac acestea sunt doar formale, i mai mult dect semnale univoce, perfect definite i sigure ale limbajelor universale visate, spune ceva spiritului i raiunii, nu doar intelectului, ngduind mai mult dect informaie i nelegere: subnelesul, supra-nelesul, nelesul i nelegerea adevrat care au loc ntre subiecte i nu doar ntre subiect i obiecte, fie ele chiar oameni manevrai ca obiecte.

Iar cuvntul, sau sintagma cu sens, creeaz comuniune chiar prin simplul su fonetism dialectal. Pentru noi, romnii, ar fi o nemngiere dac ntr-o limb universal nu s-ar traduce i nu se va putea traduce nemngiet-ul lui Eminescu, din: Rtecit, nemngiet,/ ca un suflet fr parte Va exista n limba aceea a comunicrii perfecte cuvntul de nemngiat, dar nu va mai fi dulcele moldovenism nemngiet, iar atunci spiritul i comuniunea n spirit vor fi fost jignite.

Cu att mai mult are sens de comuniune sau cuminecare cuvntul prin nelesurile lui pierdute dar subnelese, uitate, cum spune Heidegger, dar susceptibile de-a fi regsite i valorificate pn la redresarea fluxului spiritual dintre oameni, aa cum se redreseaz astzi curentul electric. Asemenea inflexiuni i nu numai inflexiuni ale cuvntului apar peste tot n opera lui Heidegger, iar ele spun ceva i altora dect vorbitorilor de limb german, ngduind o filozoficeasc i bun cuminecare, chiar atunci cnd sunt cuvinte germane sau greceti. Cci totul n filosofie, i poate n cultur, este, nu att s atingi universalul i legea, ct s ridici particularul la universal i lege. n al treilea rnd, n sfrit, Heidegger aduce ntr-o lume de existene derivate i chiar de existene artificiale, tehnice cum se dovedete a fi pn la exces Iumea apusean existena originar, pe care el nici nu mai vrea s-o numeasc existen (lucru existent, ceea ce fiineaz, realitate fiintoare), ci fiin pur i simpl. Sau, spre a vorbi mai corect: el aduce, caut, propune, ori mcar se ntreab care este nelesul fiinei, ce face cu putin orice neles i comuniunea prin neles. n ultim instan, comuniunea este cu fiina din noi, sau ntru fiina din noi. Cumineci cu alte fiine omeneti sau chiar cu alte realiti ale firii prin cuvinte i sub cuvinte, spune Heidegger, dar cumineci i cu limba n care vorbeti, iar prin ea, particular cum este, cu universalul Junei. Pentru Heidegger, deci, nelesul fiinei este marea ntrebare a filosofiei, iar nu reflectarea asupra existentului ce devine.

Un straniu tip de german, Nietzsche, care a spus lumii din timpul su i de dup el multe adevruri dar i cteva strmbti, pretindea c ei, germanii, sunt toi vrnd-nevrind hegelieni, pentru c au pus accentul pe devenire iar nu pe fiin. Aadar acelai Hegel pe care-1 batjocorise n cteva rnduri (i pe care ndrznim a crede c nu-1 citise cu dinadinsul i ntreg niciodat) i servea acum spre a justifica teza proprie, nu tocmai filosofic i de inspiraie mai degrab goethean, cum c exist o devenire de dincolo de bine i de ru, sau c se poate vorbi despre o nevinovie a devenirii. Dar aa pot vorbi numai cei care nu in seam de lucrrile mai adnci ale filosofiei, i n orice caz numai cei care vd n dialectica lui Hegel o devenire simpl i linear, ca a prefacerilor naturii. Heidegger n schimb tie s arate c nu problematica fiinei a lipsit n filosofia occidental sau, dac nu a fost invocat, era statornic subneleas , ci o bun punere a ei. n felul cum s-a pus, dup el, tema fiinei, cu interes doar pentru realitile existente (fie ele chiar divine) i nu cu deschidere ctre fiina nsi, el rstoarn ntr-astfel teza lui Nietzsche nct face tocmai din acesta, care era adept al devenirii goale, reprezentantul de capt al strm-bei i unilateralei nelegeri de care ar fi avut parte fiina n gndirea european, aa cum civilizaia tehnic i pare un alt aspect i rezultat firesc al aceleiai proaste nelegeri sau aezri a omului fa de fiin.

Dac ns nelesul fiinei ea nsi, iar nu al celor care fiineaz, reprezint tema central a lui Heidegger, o tem prin care se justific primele dou rennoiri aduse de el (tema nelesului, spre deosebire de simpla cunotin i a cuminecrii fa de simpla comunicare), cititorul nu trebuie s se atepte la un rspuns categoric cu privire la fiin. Se pare c pe patul de moarte Heidegger ar fi spus cuiva apropiat: toat filosofia mea este una de ntrebri. Cititorul nu trebuie s uite c ntrebarea asupra fiinei primeaz, la Heidegger, asupra oricrui rspuns; c problema principal n filosofie este tocmai de a pune bine problema, nicidecum de-a oferi rspunsuri exacte; iar de aceea, cititorul nu trebuie s se mire nici c statornic Heidegger pare a retrage tot ce a propus; de pild: c trebuie cutat esena fiinei, nu doar fiina existentului, dar c nu este de acceptat ntocmai deosebirea colii ntre esen i existen, chiar dac el tinde mai mult ctre prima; c existentul ce se ntreab despre fiin este omul, ca Dasein, ca fiina aflat ntr-un aici, dar c nu e numai omul, dei nu este nici altceva dect omul, constat comentatorii; c fiina reprezint tot ce ne este mai apropiat, dar i tot ce este mai deprtat. n definitiv, toate aceste retrageri ale lui Heidegger sunt solidare cu ceea ce n ceasurile ei mari (Heidegger spune doar cu Parmenide i Heraclit) filosofia a intuit despre fiin, anume c ea este ceea ce se trage ndrt din tot ce fiineaz i din orice neles i-ai da; c suntem n cutarea ei cu ea cu tot, astfel nct filosofarea devine cu adevrat o cale, un Tao, o bun aezare n deschisul fiinei printr-o nrudire, pe care Heidegger nu i-a recunoscut-o, cu gndirea oriental, sau printr-o nrudire, pe care el iari nu pare a o fi acceptat ntocmai, cu gndul lui Hegel cum c adevrul fiinei este cu drum cu tot, sau n fine prin nrudirea, cel puin la nceput, cu gndirea teologal, de care ns el a tiut s se desprind ntr-att, nct pn la urm a putut fi socotit un teolog ateu. n orice caz, dac vreun contemporan a venit la el i se pare c unii au ndrznit-o s-1 ntrebe, cu proasta nerbdare faustic, din care lumea noastr a tras attea neajunsuri: ce este la urma urmelor fiina?, e probabil c Heidegger nu a rspuns. ntrebarea despre fiin a lui Heidegger nu a dus la un rspuns, dar nici la un impas. Ea a redat sens filosofiei, n lumea occidental; i a dat, ca simpl ntrebare bine pus, adncimea artei (cum se vede n culegerea de fa), limbii, culturii, chiar tehnicii, i pn la urm omului. Puine filosofii poate numai cea a lui Platon, n care totui Heidegger nu vrea s se reflecte au putut s nu rezolve i nchid problemele (la Platon cu excepia lui Timeu, pentru tiin, i a Statului, pentru politic) i totui, sau tocmai de aceea s dea extraordinare deschideri gndului. Toate filosofiile ajung de obicei la rspunsuri hotrte i ncearc s propun soluii noi. Aici numai orizonturile sunt noi. De aceea este potrivit s vedem, n cteva cuvinte, cum i-a ntreprins Heidegger investigaia. Vom ncerca s-i nfim gndirea n cteva puncte, artnd de fiecare dat ce sugestii noi trezete filosoful, mai degrab ce critic inspir.

1) Spre a vedea care este nelesul fiinei, trebuie aadar dup Heidegger, n prima sa mare lucrare s plecm de la existentul ce se ntreab despre fiin, de la cel cruia i pas de fiin, aadar de la Dasein ca om. Mai trziu, filosoful va ncerca s arate c prin Dasein nu nelege doar omul; dar oricum ar sta lucrurile, este un fapt c analitica existenial a omului reprezint capitolul care a impresionat cel mai mult pe contemporani, ca o noutate n Sein und Zeit, i care, poate, a fost o noutate pentru gndirea filosofului nsui, ce risca altminteri s rmn la generalitile analizei fenomenologice i la simpla metod, cum se ntmpl prea des n lucrrile profesorului su, Husserl. Am spune, atunci, c lui Heidegger i trebuia un universal concret. El 1-a gsit n om, i anume ntr-o situaie privilegiat a omului, deci nicidecum printr-o analiz deplin, cum ar face antropologia. Pe de alt parte Heidegger ntreprinde drept analiza existenial a omului, dar ca o treapt n vederea nelesului fiinei, n timp ce Sartre face din fiin o treapt n vederea analizei existeniale. Lucrurile s-ar prezenta astfel. La Heidegger cutarea este: fiin om fiin, pe cnd la Sartre ea este: om fiin om.

La om, Heidegger ntrzie doar ct i trebuie spre a urca la fiin, pe cnd Sartre cu psihologismul acela de care gndirea francez nu se elibereaz pe deplin, parc, niciodat nu ntrzie la fiin dect spre a nelege mai bine omul.

Nu numai c Heidegger nu se intereseaz de omul ntreg ca om, dar nici din condiia fundamental uman, cu cele trei demersuri originare: fric-foame-eros, el nu reine dect frica. S-ar putea spune c Marx a ales foamea pentru c se interesa de societate i istorie, adic avea o viziune filosofic total. Freud a ales erosul pentru c l interesa doar incontientul, pentru adncirea psihologiei i a metodelor sale terapeutice. Heidegger a ales frica. De ce reine el, pornind de la imediatul omului (AUtgUchkeit des Daseins) frica? Pentru c de la fric, ntotdeauna fric de ceva determinat pe treapta inferioar, se poate ridica la angoas (Angst) ca fric de nimic determinat, apoi la ngrijorare (Sorge) de ceea ce poi i ar trebui s fii dar nu eti ntotdeauna, pn la mrginirea n timp (Sein-zum-Tode) i chiar temporalitate, ca situaie privilegiat, dup el, pentru accesul la fiin.

Dar nainte de a arta de ce nu obine pe aceast cale n chip ca i mrturisit, prin renunarea la problematica din Sein und Zeit nelesul fiinei, s artm ce sugereaz investigaia ei. Ea sugereaz c exist un punct de plecare privilegiat pentru ontologie: nchiderea ce se deschide. Foamea i erosul nu reprezint o nchidere, dimpotriv; iar deschiderea lor risc s fie fr msur ontologic. Trebuie plecat de la o nchidere ce se deschide i care pstreaz n ea msura nchiderii, tocmai. Frica reprezint, nu numai la om, nchiderea nsi, strngerea i ascunderea n sine prin excelen. Dar la om ea se deschide drept angoas, pstrndu-se ca fric la o treapt mai ridicat, aa cum se pstreaz ca fric i n deschiderea cea larg a ngrijorrii, ba chiar n vasta deschidere a temporali taii. Cci nu reprezint oare temporalitatea i timpul nsui ca i o fric metafizic-cosmic de-a se curma?

Dac ns nchiderea ce se deschide constituie, n fapt, punctul de plecare al ontologiei fundamentale pe care o pune n joc Heidegger, atunci ne putem ntreba de ce a plecat el numai de la o nchidere ce se deschide anumit (frica Dasein-ului) i nu de la smburele ontologic care este nchiderea ce se deschide n ea nsi. Orice nchidere ce se deschide, nu numai cea a omului prin fric, reprezint un fel de ntrebare cu privire la fiin. Heidegger a plecat de la ntrebtor, nu de la ntrebare, vom spune. Iar aceasta ar putea fi o obiecie, dac nu ar reprezenta prelungirea gndului heideg-gerian nsui.

2) Aa fcnd, Heidegger descrie felul cum urc nchiderea ce se deschide aleas de el pn la tempora-litate. Dar ntruct nu a fost aleas dect o nchidere ce se deschide anumit, legat de condiia uman, filosoful se va bloca n temporalitatea uman. Este dramatic, n partea a doua a lui Sein und Zeit, pendularea lui Heidegger ntre temporalitatea istoric, aa cum o gsete la Dilthey, pe care l citeaz cu precdere, i temporalitatea speculativ. Filosoful i propune, pentru partea a doua a volumului I (nescris nici ea) s critice pe plan speculativ concepia despre timp a lui Aristotel, Descartes i Hegel, dar n acelai timp vrea s obin un timp mai complet i adnc cu ajutorul simplei temporaliti istorice. De vreme ce ntrzie att de mult asupra lui Dilthey, se poate lesne arta c la acesta din urm problematica temporalitii istorice duce la relativism, la tipologie i la filosofia culturii (respectiv a culturilor) n ultim instan, Dilthey cu-fundndu-se tot mai mult n particularul istoriei, fr a putea regsi universalul timpului. Poi percepe totodat n Sein und Zeit un sens sublim al timpului i unul al mizeriei istorice. Cum se vor mpca, sau cum se va putea ridica ultimul la cel dinti, care singur ar da nelesul suprem al fiinei?

Ni se pare c din aceast pendulare Heidegger nu a ieit, i c n ultima parte a creaiei sale va renuna nu numai la adncirea timpului istoric, dar i la problematica timpului n genere, pn la un punct. Iar aici vom putea spune iari ca obiecie aparent, dar n fond ca o prelungire a gndului heideggerian c nu timpul ca atare putea da acces la fiin, ci forma concret a timpului i temporalitii: devenirea. Numai c filosoful nu vrea s vad rolul privilegiat al devenirii, care nu s-ar opune nietzschean fiinei, ci s-ar mpleti cu ea, i atunci deschide un nou capitol al gndirii sale cu aa-numita sa Kehre, ntoarcere, schimbare de sens, rsturnare.

3) n faa prii a doua a creaiei i destinului filosofic heideggerian se ridic multe nedumeriri i ntrebri, care toate s-ar putea strnge laolalt ntr-un singur neles i o singur ntrebare: nu cumva i trebuie i ontologiei, sau problematicii fiinei, un operator, ca n logic?

Vom cuteza s spunem c i-a lipsit lui Heidegger un operator ontologic. Aa cum n prima parte a creaiei lui i-a lipsit nelesul devenirii (el rmnnd la non-sen-sul ultim al timpului care, ntocmai lui Cronos, nghite i destram totul, n loc s edifice ntru fiin), n partea a doua a creaiei heideggeriene a lipsit un operator de felul lui a fi ntru, cu nelesul romnesc al expresiei.

Dar ne vom grbi s spunem: nu de la limba i filosofarea romneasc am ajuns la gndul c i-a lipsit lui Heidegger operatorul a fi ntru, ci de la Heidegger am nvat, sau am putea nva, ce avem ascuns, implicat i promitor filosofic n vorbirea noastr. Din limbi strine s nvei i n limba rii tale s scrii, spunea Cantemir. Din culturi strine s nvei i cultura ta, cu zcmintele ei netiute, s-o nelegi, vom spune. n fapt, nu numai de la Heidegger ci i de la ali patru mari creatori am putea nelege bogia i operativitatea acestui a fi ntru al nostru. Platon, de pild, nu spune nicieri (dect delirnd, n Phaidros) c realitile ar fi de o parte i Ideile de alta; aceasta nu o afirm dect comentatorii rutcioi ori pornii pe nedreptate, cu spiritul lor analitic, ncepnd cu Aristotel i sfrind cu penibila filosofie pozitivist de astzi. Realitile nu sunt separate de Idee, nu sunt nici sub sau n ea, ci ntru ea. Iar la fel de stupid ca termenul de amor platonic (despre care un Wilamowitz-Moellen-dorff spunea c nu 1-a gsit justificat de absolut nimic n Platon) este termenul de platonician, acreditat de filosofia ori nefilozofia anglo-saxon de astzi, care pretinde c i un Russel, i un Frege, ba chiar un Carnap ar cdea n platonism. Ce Idee de prietenie, de pild, ar fi aceea la care s participm din afar i pe care altminteri s-o lsm subzistent n sine, nu-i poate explica nimeni. Dar faptul c toi suntem mai mult sau mai puin prieteni (ba i lucrurile sunt aa), c toi aproximm ideea de prieten adevrat, ntru care suntem dar pe care nu o obinem pe deplin niciodat, faptul i gndul acesta au neles. De aceea de la Platon se poate nva ce nseamn a fi ntru ceva, ntru un sens, o valoare sau ntru fiin.

i la fel se poate nva ce este a fi ntru de la un Pascal cu al su nu m-ai cuta dac nu m-ai fi gsit generalizat, sau de la Goethe, cu devenirea sa ntru fiin ca persoan (primul tip de devenire ntru fiin, cel subiectiv), n timp ce teoretic el proclam simpla devenire ntru devenire. La fel se poate nva de la Hegel, la care totul, orice parte i moment este ntru (i nu n) ntreg; dar n chip special, pentru lumea de astzi, se poate nva de la Heidegger.

Pagini ntregi din Unterwegs zur Sprache nu le-am putut nelege dect prin operatorul a fi ntru. Tot ce a spus Heidegger n partea a doua a vieii ne pare, dac nu lmurit n orice caz inteligibil prin situaia de a fi ntru. Arta i tehnica, vorbirea ca i cunoaterea, nu au sens, dup el, dect n msura n care sunt n deschisul fiinei, adic poart cu ele o fiin pe care totui o caut nencetat.

S fim noi astfel, cu biata noastr limb, cu bietele noastre gnduri, mai buni i mai drept gnditori dect Heidegger i ceilali patru? Dar abia prin ei putem bolborosi ceva filosoficete cu smerenia celui care a primit nvtur de la alii i nelege (spre deosebire de marii notri gramaticieni actuali, pentru care ntre &i i ntru n-ar fi nici o desebire i care declar c spunem ntr-o zi ca s nu spunem n o zi drept care i ndemnm s consulte pe mai marii nvai romni din trecut i n primul rnd capitolul ntru din Dicionarul lui Sextil Pucariu) abia aa putem ncerca a face filosofie, ct de ct, i pe limba noastr romneasc. n orice caz, rmne un fapt c lui Heidegger i-a lipsit ceva, n partea a doua a vieii, numeasc-se operator ontologic sau cum am voi. Iar de aceea el i-a condus extraordinara sa investiie filosofic pn la pragurile filosofiei, sfrind la Poezie (care nu este filosofie, chiar n minile lui Holderlin) sau la Tcere, care este o nobil, adine neleapt i pilduitoare pentru vorbreaa lume modern nvtur, dar nu este o nvtur a filosofiei i a logosului.

Pentru toate acele Holzwege, ci de pdure, pe care le-a croit el, Heidegger va rmne mare. Dar e pcat c nu s-au pstrat din el doar cteva fragmente, ca din Parmenide i Heraclit, pe care el i-a iubit i neles ca nimeni altul i s ne ierte istoricii germani ai filosofiei pe msura crora a fost sau ar fi putut fi. NOT BIOGRAFIC. MartinHeidegger s-a nscut la 26 septembrie 1889, ca fiu al lui Friedrich Heidegger, meter dogar i paracliser n satul Mej3kirch (Baden) i al Johannei Heidegger, nscut Kempf. Din anul 1903 urmeaz cursurile gimnaziale, mai nti la Konstanz apoi la Freiburg i. Breisgau. Profesorul su, viitorul arhiepiscop Dr. Conrad Gr6ber, i recomand lucrarea lui Franz Brentano, Uber die mannigfache Bedeutung des Se-ienden bei Aristoteles (Despre multiplele semnificaii ale fiinrii la Aristotel), 1862, care, mai trziu, va deveni un impuls pentru cutrile lui Heidegger. n iama anului 1909, Heidegger ncepe studiile academice la Universitatea din Freiburg, unde, timp de patru semestre, urmeaz teologia, apoi, din 1911, cursurile facultii de filosofie. Audiaz totodat prelegeri de tiinele naturii, istorie i matematic. nc din perioada studiilor teologice, Heidegger are un prim contact cu lucrarea lui Edmund Husserl, Logische Untersuchungen (Cercetri logice). n timpul studeniei, o influen puternic a exercitat asupra sa, fiindu-i profesor, Heinrich Rickert, care i-a atras atenia i asupra lucrrilor lui Emil Lask {Die Logik der Philosophie und die Kategorienlehre, 1911; Die Lehre vom Urteil, 1912). n 1913, Heidegger trece examenul de licen cu lucrarea Die Lehre vom Urteil im Psychologismiis (Teoria judecii n psihologism), iar trei ani mai trziu susine teza de abilitare cu titlul Die Kategorienund Bedeutungslehre des Duns Sco-tus (Teoria categoriilor i a semnificaiei la Duns Scot) i este numit Privatdozent la Universitatea la care studiase. Acesta e anul n care Husserl l nlocuiete pe Rickert la conducerea catedrei de filosofie, Rickert, la rndul lui, ocupnd catedra lui Windelband de la Heidelberg. Fr s-i fie pro-priu-zis asistent, Heidegger se exerseaz, sub ndrumarea lui Husserl, n metoda fenomenologic, fiind astfel adus, cum singur o va spune, pe drumul problemei fiinei. NOT BIOGRAFIC n anul 1922, Heidegger devine Extraordinarius {profesor netitular) la Marburg. Va rmne aici pn n 1928. Este perioada elaborrii lui Sein und Zeii. (Fiin i timp). La Marburg ntreine relaii de strns colaborare cu Paul Natorp, Rudolf Bultmann, Nicolai Hartmann, Paul Friedlnder i alii. Cu civa dintre acetia iniiaz un cerc privat de studii eline, n care sunt citite n original i comentate operele lui Homer, Pndar, Tucidide i ale tragicilor greci. n 1928, Husserl l propune pe Heidegger drept succesor al su la conducerea catedrei de filosofie. Cu aceast ocazie Heidegger devine Ordtnartus (profesor titular). La 24 iulie, n Aula Universitii din Freiburg, rostete cursul inaugural Was ist Metaphysik? (Ce este metafizica?). n cursul anului 1930, ine n mai multe orae germane conferina Vom We-sen der Wahrhett (Despre esena adevrului), care aaz concepia heideggerian despre adevr pe drumul reinterpre-trii originare a grecescului a-letheia. (ne-ascundere). La insistena colegilor, Heidegger accept, la 21 aprilie 1933, postul de rector al Universitii din Freiburg, din care ns demisioneaz zece luni mai trziu. ncepnd cu acest moment, Heidegger se dedic n exclusivitate activitii sale de profesor i gnditor. Nu va mai prsi Freiburgul dect sporadic, cu prilejul unor conferine inute la Zurich, Roma sau Bremen.

Dup rzboi, gndirea lui Heidegger dobndete o trecere aparte n rndurile intelectualitii franceze. Faimoasa Scrisoare despre umanism este conceput n urma ntrebrilor pe care i le adreseaz Jean Beaufret n 1946. Din anul 1955, cnd particip la simpozionul de la Cerisy-la-Salle, Heidegger revine frecvent n Frana: n 1958 confereniaz la facultatea de litere din Aix-en-Provence, iar la Thor, ntre 1968 i 1970, va ine trei seminarii despre filosofia clasic german. Cu ocazia acestor vizite, stabilete excelente contacte cu civa dintre artitii francezi de seam, cu poetul Rene Char, de pild, sau cu pictorul Georges Braque.

Martin Heidegger se stinge din via la 26 mai 1976 n oraul Freiburg. LISTA LUCRRILOR LUI HEIDEGGER (N ORDINEA COMPUNERII)

1912 Das Realiitsproblem n der modernen PhUosophie

(Problema realitii n filosofia modern), n Phi-losophisches Jahrbuch, XXV, pp. 353-363; Neue Forschungen Jur Logik (Noi cercetri n domeniul logicii), n Literarische Rundschau fur das katholische Deutschland, XXXVm, pp. 466-472, 517-524 i 565-570.

1914 Die Lehre vom Urteil im Psychologismus. Ein kritisch-positiver Beitrag zur Logik (Teoria judecii n psihologism. O contribuie critic-pozitiv la logic) dizertaie prezentat la Freiburg n 1914 i aprut n acelai an la Leipzig.

1916 Der Zeitbegrijf n der Geschichtswissenschaft

(Conceptul de timp n tiina istoriei), n Zeit-schrift fur Philosophie und philosophische Kritik, CLXI, pp. 173-188;

Die Kategorienund Bedeutungslehre des Duns Scotus (Teoria categoriilor i a semnificaiei la Duns Scotus) lucrare de doctorat, Freiburg, 1915.

1927 Sein und Zeit (Fiin i timp), Erste Hlfte (Prima parte), n Jahrbuch fur PhUosophie und phnomenologische Forschung, VIII, pp. 1-438.

1928* Aus der letzten Marbwger Vorlesung Leibniz

(Din ultima prelegere de la Marburg Leibniz).

1929 Vom Wesen des Grundes (Despre esena temeiului); Kant und das Problem der Metaphysik (Kant i problema metafizicii); Was ist Metaphysik? (Ce este metafizica?).

* ntruct din anul 1928 ordinea compunerii nu mai coincide cu cea a publicrii, pentru a evita ncrcarea acestei liste nu am mai indicat locul i anul apariiei lucrrilor.

wwwiimiiiHww LISTA LUCRRILOR LUI HEIDEGGER

1930 Vom Wesen der Wahrheit (Despre esena adevrului). 1931 Platons Lehre von der Wahrheit (Doctrina lui Platon despre adevr).

1933 Die Selbstbehauptung der deutschen Universitt

(Afirmarea de sine a universitii germane).

1935 Einfuhrung n die Metaphysik (Introducere n metafizic);

Der Ursprung des Kunstwerkes (). 1936 Die Frage nach dem Ding (ntrebarea privitoare la lucru).

1936 Holderlin und das Wesen der Dichtung (Holder-lin i esena poeziei). 1937 Der Wille zur Macht als Kunst (Voina de putere ca art).

1937 Die ewige Wiederkehr des Gleichen (Eterna rentoarcere a aceluiai lucru).

1938 Die Zeit des Weltbildes (Epoca concepiilor despre lume).

1939 Der Wille zur Macht als Erkenntnis (Voina de putere n ipostaz de cunoatere);

Die ewige Wiederkehr des Gleichen und der Wille zur Macht (Eterna rentoarcere a aceluiai lucru i voina de putere); Wie wenn am Feiertage (Precum n zi de srbtoare);

Vom Wesen und Begrijf der


Recommended