+ All Categories
Home > Documents > Mark Twain - Print Si Cersetor(v1.0)

Mark Twain - Print Si Cersetor(v1.0)

Date post: 18-Aug-2015
Category:
Upload: tarca-andrei
View: 272 times
Download: 9 times
Share this document with a friend
Description:
assd
429
1
Transcript

1Coperta i ilustraiile deVAL MUNTEANUMARK TWAINThe Prince and the PauperTauchnit Edition23PRIN! "ICER"ET#RMark Twain$ ediia a Il%a $&n ro'(nete deEU)EN *+ MARIANCu,-nt -nainte dePETRE .#L#M#NE/ITURA I#N CREAN)0 1 *UCURE"TI23454CUV&NT &NAINTELa apariia ei n decembrie 1831, povestireaPrin i ceretor a fost salutat de public, ca i decritica literar, drept o oper serioas, prima operserioas a unui scriitor care, pn atunci, fusese cunoscut i apreciat e!clusiv ca umorist" #ntro recen$ie publicat nrevistaAtlantic Monthlysubtitlul %oul debut al lui &ar'()ain, uncriticafirma de pild c povestirea nui aparine desi*uracelui ()ain pe carel cunoatem de vreo doispre$ece ani ncoace ca peunumorist e!uberant ie!trava*ant, a crui principal funcie era de a rspndi veselia i +a$ul, n formele lor cele mai demonstrative",ei criticul de la presti*ioasa revistbostonian e!a*era i simplifica lucrurile, elatin*ea una din problemele fundamentale pe care leridic opera lui &ar' ()ain, i de care nsui()ain a fost preocupat, pn la obsesie, dea lun*ulntre*ii sale cariere literare" ,ebutnd pe la sfritulcelui deal aptelea deceniu al veacului trecut, ntro-mericnctraumati$at de .$boiul de/ecesiune, dar dornic si vindece *rabnic rnile,c+iaricua0utorulunordeconectante, /amuel1lemens, alias &ar' ()ain, sa impus la nceput caun u*ub fr perec+e, dei *lumele lui aveau, peln* sare, i alte in*rediente" Pe msur ce faimalui de umorist cretea, scriitorul deveneapri$onierul ei, dar, fiind n$estrat cu o fireindependent i cu un temperament apri*, ser$vrtea din ce n ce mai fi mpotriva""" proprieisale faime"5Prin i ceretorafost unul dintreprimeleacte derevoltalemareluiumorist,darfaimadesprecare vorbimia supravieuit, i avea ssupravieuiasc, tenace, c+iar unor opere att deserioase ca 2oana d3-rc, sau dea dreptul sumbre,ca /trinul &isterios"#ntre*ul destin literar al scriitorului st sub semnul acestui conflict, care e deopotriv interior i e!terior 4 interior, pentru c avea la temelie o dublvocaie5deaamu$ai deainstrui6, i e!terior,pentru c l opunea pe ()ain societii americanen mi0locul creia tria i ale crei norme lerespin*ea, c+iar cnd prea atras de ele"Povestirea Prin i ceretor a fost scris ntroperioad cnd &ar' ()ain era, aparent, perfect inte*rat acestei societi" /tabilit de civa ani ncoacela 7artford, n statul 1onnecticut, mpreun cusoia i cu fiicele sale, fostul pilot de pe &ississippii fostul aventurier din %evada 5pentru bio*rafia lui()ain l trimit pe cititor la prefeele altor dou criale sale aprute n aceast colecie6 ducea o viati+nit, bur*+e$, n somputoasa, dei cam e!trava*antacaspecareioconstruiseacolo4casdesc+is pentru vecinii puini, dar distini, dintruncartier re$idenial al oraului numit %oo' 8arm"Printre aceti vecini se numra scriitoarea 7arriet9eec+er /to)e, autoarea celebrului roman antisclava*ist 1oliba :nc+iului (om, dar i a unor cricam siropoase pentru i despre copii i tineret" /enumra, de asemenea, i pastorul ;d)in Pond Par'er, un predicator cu mare influen printreenoriai, ca i ,pastorul Par'er lui &ar' ()ain?.an*ul dumitale ca scriitor de literatur umoristic este destul de nalt, dar s tii, 1lemens, c aiposibilitatea de a creea o oper serioas sau sobr,de prima clas" ,mi voie si spun ceea ce amspus n repetate rnduri despre dumneata, i anumec nu tiu s e!iste n *eneraia dumitale un scriitoramericanmai capabil sscrientroen*le$eascatt devi*uroasi demuc+iuloas, caaceeaadumitale" -i dinbelu*capacitateadeascrieooper carespoarte pecetea clarapersonalitiidumitale i care s aib n acelai timp un caractersobru i o valoare solid i permanent" /ar puteaca ea s nui aduc muli @e'eliA, dar iar face nsc+imb mult cinste, i lear prile0ui prietenilordumitale o enorm satisfacie"La ora cnd primea aceast scrisoare, ()ain inc+eia munca laPrin i ceretoro muncnceput nc n vara anului 18BB, dar abandonatcurnddupaceea, i reluat, potrivit unui vec+iobicei al su, n diferite perioade? de aceea, i putearspunde *ri0uliului pastor?#i mulumescsincer pentru a*reabilele dumitale cuvinte" ;le au fost foarte oportune, cci miauparvenit ntrovremecndoviamntrelansareasubsemnturproprieaunei cri defelul celeisu*erate de dumneata, i difu$area ei fr numelemeu" ;i bine, miampusnumelepeea, ifiecaasta smi foloseasc ori smi dune$e, dup cumva +otr soarta"%uesteocartevoluminoas, aacnumamsfiit si ro* pe 7o)ells i pe ()ic+ell si arunceprivirea asupra manuscrisului i s m sftuiasc ceanume s modific i ce anume s scot" (rebuie sfiu 7cu b*are de seam, avnd n vedere c e o lucrareatt de diferit de modalitatea mea obinuit"""#nnc+eiere, ()ainl ru*apePar'er si citeasc i el manuscrisul, pentru al a0uta s elimineceea ce va fi putut scpa vi*ilenei lectorilorpomenii" 1unici oaltcarteasanusaartat()ain mai dispus s primeasc su*estii i s facmodificri, pentruai nlesni accesul lapublicisuccesul dorit" &ai ales 7o)ells, mentorul suliterar din aceast perioad 4 el nsui scriitor devaloare, i, ncalitatealui dedirector al revisteiAtlantic Monthly,critic temut i ascultat 4acontribuit laformadefinitivapovestirii" :nrolimportant la 0ucat n acest sens i familiascriitorului, fetiele sale constituind i cel dintipublic al crii" %u ntmpltor aceasta estededicat 9inecrescuilor i dr*uilor copii, /usCi 1lara 1lemens""",ar n ciuda concesiilor fcute de scriitor familiei i mediului ambiant, povestirea Prin i cere-torpoartnmodevident peceteapersonalitiisale" 2deea de a o scrie ia venit, dup cum am maispus, nvaraanului 18BB" #naceavar, ()ainafost, se pare, absorbit de lectura unor cri despreistoria -n*liei 4ar pentru care ncepuse snutreasc o vieadmiraie,amestecatnscuvec+iul i statornicul su de$*ust fa de rmielefeudale, nc pre$ente n societatea en*le$" Printresursele folosite de el la scrierea povestirii senumr o 2storie a -n*liei de ,avid 7ume,celebrul filosof en*le$ din veacul al DE222lea 4lucrare bo*at n detalii caracteristice pentru viaade toate $ilele a oamenilor din -n*lia evuluimediu" :nromanal scriitoarei en*le$e1+arlotte&" Fon*e, intitulat Prinul i Pa0ul i publicat n18GH, ia furni$at lui ()ain nsi ideea povestiriisale4aceeadeasubtitui unui re*epeunomsrac i de ai pune pe amndoi s descopererealitatea, din perspectiva fiecruia dintre ei,perspectiv determinat de condiia lor social 8att de diferit" #n Prin i ceretor, prinul este;d)ard, din dinastia (udor, care avea sdomneasc vremedecivaani,subnumelede;d)ardalE2lea, n cea dea doua 0umtate asecolului al DE2leaI dar ceretorul, (om1antC,este un persona0 creat anume de ()ain, dei nu fra se fi inspirat din romanul 1+arlottei Fon*e"/ar putea ridica ntrebarea? n ce const ori*inalitatea unei povestiri care, pe ln* c are la ba$asemenea surse5i altele, uneledineleindicatec+iar de autor ntro addend a primei ediii6,asuferit i modificrile pomenite, su*erate de diverilectoriJ 8r s fie o capodoper, de nivelul i devaloarea romanului satiric :n 2an'eu la curtea re*elui -rt+ur, povestirea Prin i ceretor este ooper literar important n creaia lui ()ain, i cumerite certe, carei compensea$ scderile, evidente i ele"Principalul merit al povestirii mi separeafimodul cum tratea$ istoria 4 un mod realist, lipsitn *enere de comple$en, i carel face pe cititorsperceapi spriceapsensul concret al unorevenimente deprtate" (abloul social al -n*liei dela 0umtatea secoluluial DE2leaeste$u*rvit ndetalii su*estive, cu un remarcabil sim al culorii icu o iscusit tiin a sublinierii contrastelor" 8astuldelacurteare*al, cai mi$eriadinma+alaleleLondrei snt evocate pre*nant, de o mn demaestru" :n alt merit al povestirii este dramatismuleiI aciunea este condus ntrun ritmalert, peambeleei planuri, careseunescnfinal ntrunc+ip firesc, dup ce ncurctura situaiei de ba$a fost limpe$it i dup ce eroii ei iaureluatlocurile i rolurile normale"Lacaptul tribulaiilor sale, micul prin 4pecare viaa real, n mi0locul supuilor si, la clit ila mbo*it sufletete 4 va fi un monar+ plin denelepciune",eintemeiatpeuneledatealeisto9riei, aceast sc+imbare la fa a prinului ;d)ardnu este pe deplin convin*toare n cartea lui ()ain":n anumit idealismn tratarea istoriei se facesimit aici, mai mult dect n alte scrieri ale sale, cusubiectedintrecut"-acumsublinia$ -lbert ;"/tone 0r" n studiul su Privirea inocent, sau1opilria n ima*inaia lui &ar' ()ain 5%e)7aven, Fale :niversitC Press" 1KG16, ima*ineafinal care se desprinde din lectura povestirii esteaceea a copilului ca un conductor nelept"-utorul studiului scoatenreliefi unalt aspectimportant al povestirii lui ()ain, i anume relativaei cuminenie 4 re$ultat al adaptrii lui ()ain laun mediu ptruns de ideile respectabilitii bur*+e$e" ;l arat c povestirea a aprut n toiul uneicontroverse iscate pe scar naional, n le*tur culiteratura pentru copii i tineret, controvers apri*,nu lipsit de oarecare asemnare cu polemicile purtate mai acum civa ani n 0urul faimoaselor comics" ;c+ivalentul, sau mai bine$is prototipul acestorcomics,lconstituiauromaneledeun*olo*an(dimenovels),romaneieftinedintoatepuncteledevedereiduntoarencel mai nalt*rad"-larmatedesuccesul delibrrieobinut decrile scoase n serie de editura 9eadle and-dams i de alte edituri speciali$ate n acest *ende subliteratur, numeroase instituii ipersonaliti americane din diferite domenii deactivitateaupornit oadevratcampaniepentrusalvarea moral a tineretului din /tatele :nite"Povestirealui()ainafostlaunpassaparnrevista (+e /aint %ic+olas, una din numeroaselepublicaii pentru copii i tineret, care promovau oliteratur pioas, pilduitoare, de un *en contrarromanelor de un *olo*an, ns din pcate foarteartificial i neconvin*tor"#nacest conte!t,, povestirea lui ()ainsencarc, firete, cu o semnificaie n plus" /itundusela e*aldistanntreromaneledeun*olo*an i 10crile pioase, populate cu biei buni,Prin iceretoreste, n felulei, opovestire e!emplar,cutoatescderileamintite" ;!emplar, nprimulrnd, ca literatur pentru copii, dei 4 aidoma altorcri ale lui ()ain 4 se citete cu interes la oricevrst" #mbinnd realismul cu fante$ia i punndulepe amndou n slu0ba unor idei *eneroase, mareleumorist american i face s nelea*, mai ales pecei mici, mecanismul complicat al istoriei"()ain era fascinat de istorie i cuta n ea e!plicaii i soluii pentru strile de lucruri din propria lui epoc" ,e$ilu$ionat de ntorstura luat deevenimente n /tatele :nite i n ntrea*a lume, nacel sfrit de veac, dominat de imperialism, el seapleca din ce n ce mai mult asupra trecutului 4att asupra propriului su trecut, ct i asupra celuicarefaceobiectul istoriei" Lintrodirecie, incealalt, scriitorul american cuta, instinctiv, oima*ine pe care so poat contrapune pre$entului,i o*seadefiecare datnaceeai ima*ine acopilului despre care vorbete -lbert /tone nstudiul amintit" (rebuiespus nsc, peterenulpropriei salecopilrii, ()ainsesimeamult maila el acas de ct se putea simi pe terenulistoriei" ,ac -venturile lui (om /a)Cer i maiales-venturilelui7uc'leberrC8innsntopereevident superioarepovestiriiPrin i ceretor,aceast superioritate se e!plic tocmai prin faptulc au la temelie o e!perien personal,nemi0locit" ;a se traduce printre altele i printroe!presie literar mai adecvat, mai fireasc, printrun stil oral care, ndeosebi n ca$ul -venturilorlui 7uc'leberrC 8inn, atin*e nu arareoriperfeciunea" #nPrin i ceretoracest stil esteabandonat de autor nfavoarea unuia ceva maifactice, mai puinbo*at nsubstanele*rasecarenutresc solul i subsolul pa*inilor despre 7uc'"#n aceste limite,Prin i ceretorrmnetotui o povestire nu numai instructiv, dar i 4 pealocuri 114 fermectoare" #nacelai timp, earepre$intotreapt important n evoluia scriitorului,deoarece, n ciuda concesiilor fcute i a formuleioarecum noi folosite, povestirea lui ()ain se lea*or*anic de creaia lui anterioar, ca i de cea careaveasi urme$edealun*ul anctrei decenii"&ai mult nc,Prin i ceretorrepre$int, nevoluia lui ()ain, un moment de relativ ec+ilibru4ntre optimismul debordant din tineree ipesimismul sumbrudemai tr$iu" 1ci, orict deparado!al ar putea s par, marele umoristamerican era literalmente sfiat, n forul luiinterior, de aceste dou tendine ale spiritului su,tendine influenate de evenimentele trite de el"Priniceretoresteooper profund t)ainian i prin faptul c e!prim unul din elementelefundamentale ale cre$ului dupcarescriitorul saclu$it toat viaa, i anume, ncrederea lui n ceeace sar putea numi primatul inimii asupra contiinei" #n -venturile lui 7uc'leberrC 8inn ()ain adat oe!presiesupremacestei ncrederi, carenunseamn neaprat o desconsiderare a contiinei,ci n primul rnd o afirmare a omeniei" Ea*abondul7uc' se poart omenete cu sclavul ne*ru de lire icondamnat la nc+isoare pe via" &ai tr$iu i repetase0i*nirea i,drepturmare, era acumsortitsipiard ceeaceimai rmsesedinurec+i, splteascoamenddeH>>> de lire, i s fie nfierat pe amndoi obra0ii i s rmnntemniat pe via"4 /nt semnevrednicedecinstireacestea4*ri el idndui la o parte pletele crunte, i art cioturile cioprite,care fuseser cndva urec+ile sale"=c+ii re*elui scnteiar de patim" ;l $ise?4 %imeni numi d cre$are 4 nici tu numi vei da" ,arnu are nsemntate 4 doar o lun va trece, i vei fi slobod"&aimultnc,le*ile careiau ptatcinstea iaufcutderuine numele de en*le$ vor fi terse din crile de pravile"Lumeai ru alctuit, sar cuveni ca re*ii s mear* cnd icnd la coala le*ilor de ei ntocmite i astfel s nvee ceindurarea"Capitolul 64BERTendon >all 2571apitolul NGReneDat 2;21apitolul NB&n -nchisoare 2;:1apitolul N8BertFa 2481apitolul NK.pre Londra 2431apitolul 3>Urcuul lui To' 2321apitolul 31Procesiunea recunoaterii 2381apitolul 3N9iua -ncoronCrii 6==1apitolul 33Eduard pe tron 626#nc+eiere/reptate i rCsplatC66=Lector ALEH+ /IMATehnoredactor AURICA I#R/AC>EIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIBun de tipar: 18.VIII.1986Colt de tipar 14Aprut 1986Data ediiilor anterioare 196IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIICo'+ :=:=:Co'Einatul poliDraFic ?Casa .c-nteiiA@*ucureti $ RepuElica .ocialistC Ro'(nia235236


Recommended