+ All Categories
Home > Documents > Maria Montessori - MINTEA ABSORBANTA

Maria Montessori - MINTEA ABSORBANTA

Date post: 18-Jul-2015
Category:
Upload: montessori-my-way
View: 6,399 times
Download: 10 times
Share this document with a friend

of 275

Transcript

n atenia cititorilor, Asociaia Alternative Pedagogice a introdus n 1996 educaia Montessori n Romnia n nvmntul public, cu scopul ca toi copiii, sraci sau bogai, s aib acces la o educaie liber potrivit legilor naturale ale dezvoltrii. Autoritile au reacionat negativ, vznd n aceasta o ameninare la industria nvmntului tradiional proiectat pentru a produce ceteni instruii dar dependeni. ntre timp, i n Romnia, ca mai n toat lumea, s-au dezvoltat coli Montessori particulare la care au acces doar copiii care provin din familii nstrite financiar. n dorina de a pstra principiile iniiale, Asociaia Alternative Pedagogice a luat hotrrea de a nu mai comercializa produsele activitii sale n domeniul Montessori, oferindu-le gratuit tuturor celor interesai. Totui, pentru a putea veni n sprijinul tuturor copiilor i a ne continua activitatea n acest domeniu, prin traducerea de lucrri, elaborarea de cursuri pentru prini i educatori i producerea de materiale didactice specifice, rugm pe toi cei care au posibilitatea, s fac donaii n conturile Asociaiei Alternative Pedagogice de la Banca Transilvania, Sucursala Drobeta Turnu Severin: RO69 BTRL 0260 1205 4619 38XX (RON) RO18 BTRL 0260 4205 4619 38XX (EUR) RO52 BTRL 0260 2205 4619 38XX (USD) sau s dirijeze 2% din impozitul pe venit ctre Asociaia Alternative Pedagogice, Dobeta Turnu Severin, str. Clugreni nr. 1, jud. Mehedini. C.U.I. 10045506. V mulumim,

1

Descrierea CIP a Bibliotecii Naonale a Romniei MONTESSORI, MARIA Mintea absorbant/ Maria Montessori: trad. nota trad., ed. Marcel Cpraru. - Drobeta Turnu Severin: Editura A.P.A., 2006 ISBN 973-86902-5-0 I. Cpraru, Marcel (trad.; ed.) 159.922.7

2

CUPRINS Introducere la prima ediie Nota traductorului 1.Rolul copilului n reconstrucia lumii 2.Educaia pentru via 3.Perioadele creterii 4.Noua cale 5.Miracolul creaiei 6.Embriologie i comportament 7.Embrionul spiritual 8.Ctigarea independenei de ctre copil 9.Primele zile ale vieii 10.Cteva consideraii asupra limbajului 11. Chemarea limbii 12.Efectul obstacolelor asupra dezvoltrii 13.Importana micrii n dezvoltarea general 14.Inteligena i mna 15.Dezvoltarea i imitaia 16.De la creatorul incontient la muncitorul contient 17.Dezvoltarea ulterioar prin cultur i imaginaie 18.Caracterul i defectele sale n copilrie 19.Contribuia copiilor la societate normalizarea 20.Formarea caracterului este propria realizare a copilului 21.Caracterul posesiv al copilului i transformrile lui 22.Dezvoltarea social 23.Coeziune n unitatea social 24.Greelile i corectarea lor 25.Cele trei nivele ale ascultrii 26.Disciplina i educatoarea 27.Pregtirea educatoarei 28.Copilul izvorul iubirii

3

INTRODUCERE LA PRIMA EDIIE A VOLUMULUI MINTEA ABSORBANT Volumul de fa este bazat pe prelegerile inute de dr. Maria Montessori la Ahmedabad n timpul primului curs de instruire iniiat dup internarea ei n India, care a durat pn la sfritul celui de al doilea rzboi mondial. n volum, ea ilustreaz puterile mentale unice ale copilului mic care-i ngduie s construiasc i s stabileasc cu fermitate, n doar civa ani, toate caracteristicile personalitii umane fr profesori, fr nicunul dintre mijloacele obinuite ale educaiei, ba mai mult, acestea fiind aproape abandonate i adesea blocate. Aceast realizare a unei fiine nscute cu mari posibiliti, dei foarte slab din punct de vedere fizic, att de lipsit de toate facultile obinuite ale minii, nct ea aproape c poate fi numit o nulitate, i care, dup nu mai mult de ase ani, depete deja toate celelalte specii, este ntr-adevr unul din cele mai mari mistere ale vieii. n prezentul volum dr. Montessori nu numai c ilumineaz, prin intermediul nelegerii ei ptrunztoare, bazat pe observaia diret i evaluarea precis, fenomenele acestei perioade timpurii, i totui att de importante, a vieii omeneti, dar, de asemenea, indic responsabilitatea adulilor fa de ea. Ea d, cu adevrat, un neles practic necesitii. educaiei de la natere, acum universal acceptat. Acesta poate fi dat doar cnd educaia devine o contribuie la via i depete limitele nguste ale predrii i ale transmiterii directe a cunotinelor sau idealurilor de la o minte la alta. Unul dintre principiile cele mai bine cunoscute ale metodei Montessori este pregtirea mediului. n acest stadiu al vieii, cu mult timp nainte ca tnrul s mearg la coal, acest principiu furnizeaz cheia spre o educaie de la natere i pentru adevrata cultivare a individului uman chiar de la nceput. Aceasta este o pledoarie realizat pe baze tiinifice, dar ea este, de asemenea, i un pretext validat de experienele celei care a asistat i a sprijinit manifestrile naturii copilului, pretutindeni n lume, manifestri ale mreiei mentale i spirituale ce formeaz un contrast uimitor cu tabloul umanitii actuale o omenire care, abandonat n timpul perioadei de formare, se dezvolt ca fiind cea mai mare ameninare pentru propria ei supravieuire. Karachi, 1949 MARIO MONTESSORI4

Nota traductorului n limba englez M-a discredita dac ar fi s salut aceast carte ca fiind cea mai important care a aprut vreodat n istoria umanitii (pe lng Sfnta Scriptur). Totui, dac mi s-ar cere, n-a putea s numesc unul din momentele mai importante pentru prosperitatea viitoare a omului. Noi tim, spune autoarea, cum s descoperim perle n carapacele stridiilor, aur n muni i crbune n mruntaiele pmntului, dar nu suntem contieni de existena germenilor spirituali, de nebuloasa creativ pe care copilul o ascunde n el nsui, cnd intr n aceast lume pentru a rennoi umanitatea. Cine poate s prevad sfritul progresului uman, odat ce tiina dezvoltat de om se reflect asupra ei nii, pentru a-i transmite minuniile asupra minii umane ? Prima ediie, pe care acesta o nlocuiete, a fost realizat din copiile versiunii engleze a prelegerilor dr. Montessori, aa cum au fost traduse, propoziie cu propoziie, din cursurile sale, inute n limba italian. Pentru publicul italian, dr. Montessori a scris o versiune aproape independent i revizuit complet n limba sa matern. Ceea ce se gsete n volumul de fa este versiunea italian retradus n englez, iar aceia care sunt familiarizai cu prima ediie vor observa, desigur, diversele schimbri, adaosurile i omisiunile. Ele aparin dr-lui Montessori.. Italiana ei este exact, condensat, tiinific i popular n sensul c nu este niciodat greu de neles, vag sau ambigu. Traducerea ei, m-a inut ntr-o stare ardent de admiraie, ncntare i respect pentru stilul ei n sine; deoarece fiecare nuan i inversare a exprimrii este exact i apropiat coninutului. Din aceast cauz, am ncercat s fac dreptate, iar dac stilul colocvial a fost uneori ales pentru claritate, nu am schimbat niciodat sensul, nu am ntrit sau diminuat accentul, i nici nu am modificat nivelul tensiunii dramatice. Cititorul poate s fie sigur c este dr. Montessori cea care vorbete, chiar dac mie mi aparin cuvintele. Septembrie, CLAUDE A. CLAREMONT 1958

5

Nota traductorului n limba romn S ne imaginm c o sut de oameni cocoai, chiopi, ciungi, cu pri ale corpului paralizate, cu trupurile contorsionate n fel i chip, altfel sntoi tun, hotrsc, cu bun intenie, s construiasc mpreun o cas. n ciuda inteniilor bune, procesul de construcie va fi extrem de anevoios. chiopul va rsturna gleile cu mortar ale cocoatului pentru c va clca alturi; mpliatul, privind n stnga i pind n dreapta, se va ciocni cu ciungul; surdul, probabil, c le va potrivi cum tie el, etc. Construcia merge mn n mn cu distrugerea a ceea ce se construiete. Deviaiile de la normalitatea fizic produc toate necazurile i ntrzierile. S ne mai imaginm c aceste personaje n-ar fi vzut niciodat un om normal, ntreg, cu trupul drept, vertical i c, dintr-o dat, apare un asemenea om n mijlocul lor. Cine credei c este anormal din punct de vedere fizic? Ei, bine, dac din punct de vedere fizic avem o imagine a normalitii, nu acelai lucru se ntmpl sub aspectul personalitii omului. Lcomia, invidia, minciuna, lenea, orgoliul, complexele de inferioritate sau de superioritate, capriciile de orice fel, fnoenia, haragul, timiditatea, violena, ura, avariia, dezordinea i confuzia mental, trirea in nchipuire, depresiile nu sunt altceva dect cocoae ale personalitii umane. i pentru c fiecare dintre noi avem, n grade diferite, unele sau altele din aceste deviaii, nu mai suntem n stare s recunoatem adevrata normalitate n sfera personalitii. ns, aa cum deviaiile fizice au cauze externe i cele ale personalitii se datoreaz factorilor de mediu. Omul a progresat n afar pn la dimensiuni nebnuite, exploreaz spaiul cosmic, stpnete energiile naturii, dar n interior a rmas acelai de veacuri. Rzboaiele, conflictele i ameninrile continu fr ncetare. Omul e victim a civilizaiei pe care a construit-o. Mai bine de trei sferturi din munca sa pe aceast planet e dedicat reconstruirii a ceea ce distruge i satisfacerii deviaiilor sale. Despre normalitate i normalizare este vorba n aceast carte. M-a discredita dac ar fi s salut aceast carte ca fiind cea mai important care a aprut vreodat n istoria umanitii (pe lng Sfnta Scriptur). Totui, dac mi s-ar cere, n-a putea s numesc unul din momentele mai importante pentru prosperitatea viitoare a omului, afirm Claude A. Clermont, traductoarea acestei cri n limba englez n 1958. i dac Biblia se refer la Facerea lumii, aceast carte, i ntreaga oper a6

Mariei Montessori, ar putea fi intitulat, fr a grei prea mult, Re-facerea lumii. Noi tim, spune autoarea, cum s descoperim perle n carapacele stridiilor, aur n muni i crbune n mruntaiele pmntului, dar nu suntem contieni de existena germenilor spirituali, de nebuloasa creativ pe care copilul o ascunde n el nsui, cnd intr n aceast lume pentru a rennoi umanitatea. Toate drepturile omului clamate pe toate meridianele devin caduce fr dreptul la normalitate. Ce rost are s dai libertate unor deviaii de la normalitate? Cnd, n 1995, am nceput proiectul Montessori to Romania nfiinnd prima grup de grdini Montessori din Romnia postbelic i organiznd primul curs de formare n pedagogia Montessori a educatoarelor inut vreodat n Romnia mpreun cu fundaii i institute din SUA, sub egida Association Montessori Internationale, m-am izbit de toate rutile umane. Atunci voiam s ajut la reformarea nvmntului din ara noastr, dar terenul nu era copt nc. Astzi, cnd situaia indisciplinei n coala romneasc a devenit subiect general al mass-mediei, cred c apariia acestei cri n limba romn va genera un proces de reflecie asupra modului cum concepem educaia. Montessori e mai mult dect o metod sau un sistem de educaie, e o micare universal pentru drepturile copilului. Nimic nu este n lumea adultului dac n-a fost mai nti n lumea copilului. Reforma educaiei nu e o problem care aparine sistemului de nvmnt, e o problem social. A conflictului netiut, neneles i ignorat dintre doi mari poli ai omenirii; adulii i copiii. Sclavii s-au eliberat prin rscoale, proletarii s-au eliberat prin revoluii, micrile feministe promoveaz eliberarea femeilor i egalitatea cu brbaii; e nevoie de o micare de eliberare a copiilor de sub prejudecile adulilor. De o revoluie non-violent. Ultima. Sergey Brin i Larry Page sunt doi tineri care au creat motorul de cutare pe internet Google. Au o avere de multe milioane de dolari. Brin conduce o main obinuit iar Page nu i-a construit nici o vil i locuiete ntr-un apartament nchiriat. Pentru ei munca n folosul omenirii e cea mai mare satisfacie. n 2004 la un post de televiziune american ei au declarat c succesul lor se datoreaz educaiei Montessori pe care au primit-o n copilrie. Ianuarie, 2006 Dr. MARCEL CPRARU,

Preedinte Asociaia Alternative Pedagogice, Dr. Turnu Severin

7

1 ROLUL COPILULUI N RECONSTRUCIA LUMIIAceast carte este nc o verig din lanul n derulare al gndirii noastre i parte a micrii creia i aparinem, ntru aprarea acelor mree fore luntrice pe care le posed copiii. Astzi, n timp ce lumea se afl n conflict i se lanseaz multe planuri pentru reconstrucia ei viitoare, educaia este socotit, n mare msur, ca unul din cele mai bune mijloace pentru realizarea acestui obiectiv. Deoarece nimeni nu pune n discuie faptul c din punct de vedere mental omenirea se afl cu mult sub nivelul pe care civilizaia pretinde c l-a atins. De asemenea, eu cred c umanitatea este nc departe de acel stadiu al maturitii necesar pentru realizarea aspiraiilor ei, adic pentru construirea unei societi armonioase i panice i eliminarea rzboaielor. Oamenii nu sunt nc pregtii s-i contureze propriile lor destine; s controleze i s direcioneze evenimentele mondiale, crora - n schimb - le cad victime. Dar, dei educaia este recunoscut ca una dintre cile de ridicare a omenirii, ea rmne, totui, nc i numai, conceput ca o educaie a minii. i i propune s o instruiasc pe aceleai direcii vechi, fr a ncerca s utilizeze vreo for vitalizatoare sau constructiv nou. Nu m ndoiesc c filozofia i religia pot aduce o contribuie imens la aceast ntreprindere, dar ct de numeroi sunt filosofii n aceast lume ultra-civilizat! Ci n-au existat n trecut i ci nu vor mai exista i n viitor? Idealuri nobile i standarde nalte am avut mereu. Ele formeaz o mare parte din ceea ce predm. i totui, rzboaiele i conflictele nu arat nici un semn de8

domolire. Iar dac educaia continu a fi conceput mereu pe aceleai linii nvechite ale unei simple transmiteri a cunoaterii, atunci, dinspre partea ei, exist puine sperane de mbuntire a viitorului omenirii. La ce folosete transmiterea cunotinelor dac dezvoltarea global a individului rmne n urm? n schimb, ar trebui s lum n considerare o entitate psihic, o personalitate social, o nou for universal, nenumrabil n totalitatea comunitii ei de membri, care n prezent este ascuns i ignorat. Dac ajutorul i salvarea urmeaz s vin, ele nu pot veni dect la copii, ntruct copiii sunt productorii, constructorii oamenilor aduli. Copilul este nzestrat cu puteri necunoscute care ne pot cluzi spre un viitor strlucit. Dac ceea ce vrem cu adevrat este o lume nou, atunci educaia trebuie s aib drept scop dezvoltarea acestor posibiliti ascunse. n zilele noastre s-a vzut o mare cretere a interesului pentru viaa mental a noului nscut. Unii psihologi au fcut observaii speciale asupra creterii copilului ncepnd cu primele trei ore de dup natere. Alii, ca rezultat al unui studiu atent, au ajuns la concluzia c primii doi ani sunt cei mai importani din toat durata vieii omeneti. Mreia personalitii umane ncepe din momentul naterii. Din aceast aproape mistic afirmaie, provine ceea ce poate prea a fi o concluzie ciudat: aceea c educaia trebuie s nceap de la natere. Ciudat, ntruct, cum putem noi educa, din punct de vedere practic, un nou nscut sau chiar un prunc n timpul primilor doi ani ai vieii sale? Ce lecii s dm acestei mititele fiine care nu nelege nimic din ceea ce spunem i care nici mcar nu-i poate mica membrele? Sau vrem s spunem c e vorba doar de igien cnd vorbim despre educaia unui copil att de mic? Nici vorb! Ne referim la mult mai mult dect att. n cursul acestei perioade timpurii, educaia trebuie neleas ca un ajutor dat procesului de desfurare a puterilor psihice nnscute ale copilului. Aceasta nseamn c nu putem folosi metodele obinuite de predare, care sunt bazate pe vorbire. S-a artat pe larg de ctre cercetri recente c micuii copii sunt nzestrai cu o natur psihic specific lor. Iar acest lucru scoate n relief o nou direcie de aciune a educatorului. Este ceva ieit din comun, ceva care n-a fost recunoscut pn n prezent, dar ceva care, n mod vital, privete omenirea. Adevrata energie constructiv a copilului, o for dinamic, a rmas, mii de ani, neobservat. ntocmai cum oamenii au9

strbtut pmntul cu piciorul i ulterior i-au arat suprafaa fr s gndeasc la bogia imens ascuns n adncimile lui, tot aa oamenii de azi realizeaz progres dup progres n civilizaie, fr s observe comorile care zac ascunse n universul psihic al primei copilrii. Din zorii apariiei vieii umane pe pmnt, aceste energii au fost nbuite i anulate. Nici pn astzi vreo intuiie a existenei lor nu a nceput s-i gseasc exprimarea. Doar recent, de exemplu, Carrel a scris: Perioada copilriei este, fr ndoial, cea mai bogat. Ea ar trebui s fie utilizat de ctre educaie n orice mod posibil i imaginabil. Irosirea acestei perioade din via nu mai poate fi niciodat compensat. n loc s ignorm anii timpurii, este de datoria noastr s-i cultivm cu maxim responsabilitate.* Astzi ncepem s vedem valoarea acestor roade neculese, mai preioase dect aurul, cci ele sunt nsui spiritul omului. Primii doi ani ai vieii deschid n faa noastr noi orizonturi, cci aici putem vedea legile construirii psihicului, necunoscute pn n prezent. Cel care ne prezint aceste revelaii este copilul nsui. El ne aduce la cunotin un tip de via psihic total diferit de cea a adulilor. Iat noua linie de aciune! Nu mai e cazul ca cercettorul s aplice noiunile psihologiei la copilrie, ci copiii nii urmeaz s-i dezvluie psihologia lor acelora care-i studiaz. Aceast afirmaie ar putea prea neclar, dar devine limpede ndat ce ptrundem mai profund n detalii. Copilul are o minte capabil s absoarb cunoaterea. El are capacitatea de a-i preda singur. O singur observaie este suficient ca s dovedeasc acest lucru. Copilul crete vorbind limba printeasc, n timp ce pentru aduli nvarea unei limbi este o realizare intelectual remarcabil. Nimeni nu-i pred copilului; totui, el ajunge s foloseasc substantive, verbe i adjective la perfecie. A urmri un copil n procesul de dezvoltare a limbajului este un studiu de foarte mare interes i toi cei care i s-au dedicat sunt de acord c folosirea cuvintelor, a numelor primele elemente ale limbii pic ntr-o perioad fix din viaa copilului, ca i cnd un cronometru precis ar supraveghea aceast parte a activitii lui. Copilul pare s urmeze un program sever, impus de natur, att de exact i de demn de ncredere nct ar putea s-l perfecioneze pe al oricrei coli tradiionale, orict de bine organizat. Mai mult, urmnd acest program, copilul nva toate neregularitile10

i construciile gramaticale ale limbii lui cu o srguin ireproabil. n fiecare copil exist - ca s spunem aa - un profesor contiincios, att de abil, nct obine rezultate identice la toi copiii din toate prile lumii. Singura limb pe care oamenii o vorbesc perfect este cea pe care au nvat-o n prima copilrie, cnd nimeni nu le poate preda ceva! Nu doar att, dar dac, la o vrst ulterioar, copilul trebuie s nvee alt limb, nici un ajutor de nalt calificare nu-l va face capabil s-o vorbeasc cu aceeai perfeciune cu care o vorbete pe prima. Prin urmare, trebuie s existe o for psihic special care lucreaz i care l ajut pe copil s se dezvolte. i asta nu e valabil doar pentru limb; la doi ani el poate recunoate toate persoanele i lucrurile din jurul su. Dac inem cont de acest lucru, devine i mai clar c micuul face o munc impresionant de formare interioar. Tot ceea ce suntem noi nine a fost fcut de ctre copil, de copilul care am fost n primii doi ani ai vieii noastre. Nu numai c cel mic trebuie s recunoasc ceea ce vede n jurul su, s neleag i s se adapteze modului nostru de via, ci, de asemenea, - n timp ce nc nu i se pot preda lecii el trebuie s cldeasc n interior toate acele formaiuni complexe care vor deveni inteligena noastr, temelia sentimentelor noastre religioase i a sentimentelor sociale i naionale specifice. Este ca i cum natura ar fi protejat pe fiecare copil de influena raiunii adulte, aa nct s dea prioritate profesorului luntric care-l nsufleete. El are ansa s cldeasc o structur psihic complet nainte ca inteligena adulilor s poat ajunge la spiritul lui i s produc schimbri n acesta. Pn la vrsta de trei ani, copilul i-a pus deja temeliile personalitii lui ca fiin uman, i de abia atunci are nevoie de ajutorul unor influene scolastice speciale. Att de mari sunt cuceririle pe care el le-a fcut, nct s-ar putea spune pe bun dreptate: copilul care merge la coal la vrsta de trei ani este deja un om mic. Psihologii au afirmat adesea c, dac propria noastr abilitate adult ar fi comparat cu aceea a copilului, ne-ar trebui aizeci de ani de munc grea ca s facem ceea ce el nfptuiete n trei; i au exprimat asta prin aceleai cuvinte: La trei ani copilul este deja om. Totui, el este nc departe de a-i fi epuizat aceast stranie putere pe care o posed, de a absorbi din mediul ce-l nconjoar. n primele noastre coli copiii intrau, de obicei, la vrsta de trei ani. Nimeni nu le putea preda ntruct nu erau receptivi;11

totui, ei ne-au oferit uluitoare revelaii ale mreiei sufletului omenesc. coala noastr era mai degrab o cas pentru copii dect o coal adevrat. Noi pregtisem pentru copii un loc n care o cultur difuz s poat fi asimilat din mediu fr necesitatea unei instruiri directe. Copiii proveneau din cele mai umile clase sociale, iar prinii lor erau analfabei. i da, aceti copii au nvat s citeasc i s scrie nainte de a mplini cinci ani i nimeni nu le predase vreo lecie. Dac vizitatorii i ntrebau: Cine te-a nvat s scrii?, ei rspundeau adesea cu uimire: Cine s m nvee? Nimeni nu m-a nvat!. La acea vreme prea un miracol faptul c pruncii de patru ani i jumtate erau capabili s scrie i c nvaser fr a avea sentimentul c li s-a predat. Presa a nceput s vorbeasc despre cultur dobndit n mod spontan. Psihologii se ntrebau dac aceti copii erau cumva diferii de ceilali, i noi nine am fost pui n ncurctur pentru o lung perioad de timp. Doar dup experimente repetate am concluzionat cu certitudine c toi copiii sunt nzestrai cu aceast capacitate de a absorbi cultura. Dac acest lucru este adevrat am argumentat apoi dac cultura poate fi nsuit fr efort, atunci hai s oferim copiilor alte elemente ale culturii. i atunci iam vzut cum "absorb" mult mai mult dect citirea i scrierea: botanica, zoologia, matematica, geografia - cu aceeai uurin, n mod spontan i fr a obosi. i astfel am descoperit c educaia nu este ceva fcut de profesor, ci c ea este un proces natural care se dezvolt spontan n fiina uman. Nu este nsuit prin ascultarea vorbelor, ci n virtutea experienelor prin care copilul acioneaz asupra mediului su. Sarcina profesorului nu este s vorbeasc, ci s pregteasc i s aranjeze o serie de motive pentru activitate cultural ntr-un mediu special organizat pentru copil. Experimentele mele, organizate n multe ri diferite, se desfoar deja de patruzeci de ani i, pe msur ce copiii creteau, prinii mi cereau mereu s extind metodele mele i la vrste mai mari. Apoi am descoperit c activitatea individual este singurul factor care stimuleaz i produce dezvoltarea i c acest lucru este tot att de adevrat pentru copiii de coal elementar, medie sau superioar, ct este de adevrat pentru cei care aparin vrstei precolare. O nou figur apruse n faa ochilor notri. Nu doar o coal sau o metod educaional, ci OMUL nsui: OMUL a crui adevrat natur se arat n capacitatea lui de dezvoltare liber,12

a crui mreie devine vizibil imediat ce opresiunea nceteaz s se exercite asupra minii lui, s-i limiteze munca interioar i s-i apese spiritul. De aceea susin c orice reform a educaiei trebuie bazat pe personalitatea omului. Omul nsui trebuie s devin centrul educaiei i nu trebuie s uitm niciodat c omul nu se dezvolt doar la universitate, ci i ncepe dezvoltarea mental la natere i o continu cu cea mai mare intensitate n timpul primilor trei ani ai vieii. Este obligatoriu s acordm o ngrijire activ acestei perioade, mai mult dect oricrei alteia. Dac urmm aceste reguli, copilul, n loc s fie o povar, ni se arat ca cea mai mrea i reconfortant dintre minuniile naturii! Ne gsim confruntai cu o fiin ce nu mai poate fi socotit neajutorat, un gol receptiv care ateapt s fie umplut cu nelepciunea noastr; ci una a crei demnitate crete n msura n care vedem n ea consructorul propriei noastre mini; una cluzit de profesorul ei interior, care trudete neobosit n bucurie i fericire urmnd un orar precis la opera de construire a celei mai mari minunii a Universului, fiina uman. Noi, profesorii, putem doar ajuta opera n desfurare, aa cum servitorii nsoesc stpnul. Atunci devenim martori la dezvoltarea sufletului uman; la apariia Omului Nou, care nu va mai fi victima evenimentelor ci, datorit claritii viziunii sale, va deveni capabil s dirijeze i s modeleze viitorul omenirii.

13

2 EDUCAIA PENTRU VIAn scopul de a clarifica de la nceput ce nelegem prin educaia pentru via ncepnd de la natere, este necesar s intrm mai mult n detalii. Unul din liderii naionali ai lumii Gandhi a anunat nu cu mult timp n urm c educaia trebuie s devin coextensiv cu viaa, i nu numai asta, dar a mai spus c punctul central al educaiei trebuie s fie aprarea vieii. Este pentru prima dat cnd un lider social i spiritual a fcut o asemenea afirmaie. Pe de alt parte, tiina nu numai c a declarat necesitatea acestui lucru, dar a dovedit, nc de la nceputul secolului nostru, c prelungirea educaiei pe tot parcursul vieii ar putea deveni un succes practic. Cu toate acestea, nici un minister al nvmntului nu a adoptat nc ideea. Educaia din zilele noastre este bogat n metode, scopuri i finaliti sociale, dar trebuie nc s se spun c ea nu ine deloc cont de viaa nsi. Dintre toate metodele folosite oficial n diverse ri nici una nu-i propune s ajute individul de la natere i s-i protejeze dezvoltarea. Educaia, aa cum este astzi conceput, e ceva separat att de viaa social ct i de cea biologic. Toi cei care intr n lumea educaiei tind s fie izolai de societate. Studenilor de la universitate li se cere s respecte regulamentele facultii de care aparin i s urmeze la unison programul de studii stabilit de ctre autoriti. Dar, pn nu demult, se putea spune c universitatea nu se interesa deloc de condiiile vieii lor fizice i sociale. Dac un student era subnutrit sau dac defecte ale vederii sau auzului i diminuau aptitudinile, el primea note mai mici. Este adevrat c defectele fizice au nceput14

acum s primeasc atenia cuvenit, dar numai din punct de vedere igienic. Nimeni nu se ntreab dac mintea studentului nu poate fi ameninat sau chiar afectat de ctre metodele educaionale nepotrivite i deficiente. Micarea pentru Noua Educaie, susinut cu pasiune de ctre Claparde, a presupus o cercetare asupra numrului obiectelor de studiu incluse n planul de nvmnt i a ncercat s le reduc n aa fel nct s diminueze oboseala mental. Dar acest lucru nu atinge problema modului n care elevii ar putea nsui bogiile culturii fr s oboseasc. n majoritatea sistemelor controlate de stat ceea ce conteaz este parcurgerea deplin a programei. Dac spiritul unui student reacioneaz la nedreptatea social sau la problemele politice cu privire la adevruri adnc resimite, autoritile emit ordine conform crora tinerii trebuie s evite politica i s se concentreze asupra studiilor. Ceea ce se ntmpl apoi este faptul c tinerii prsesc universitatea avnd mintea aa de nctuat i sacrificat nct i-au pierdut toat puterea individualizrii i nu mai pot s judece problemele epocii n care triesc. Mainria colar este att de nstrinat de viaa social ca i cnd aceasta i toate problemele ei s-ar afla n afara sferei colii. Lumea educaiei este asemenea unei insule unde oamenii, izolai de societate, sunt pregtii pentru via prin excluderea din cadrul ei. S presupunem c se ntmpl ca un student de la universitate s fie infectat cu tuberculoz i s moar. Nu este curios i trist faptul c universitatea mediul (milieu) social n care triete ignorndu-l n timp ce era bolnav, trebuie s-i fac apariia brusc i pe neateptate la nmormntarea lui n calitate de reprezentant?* Exist absolveni aa de temtori nct, atunci cnd ies n lume, nu se pot descurca singuri i constituie o povar pentru prietenii i familiile lor. Cu toate acestea, s nu ne ateptm ca organismul academic s ia cunotin de acest lucru: o indiferen pe larg justificat de regulamentele care-i interzic s se intereseze de cazurile psihologice i care-i permit doar s organizeze studiile i s susin examenele. Acelora care promoveaz li se acord o diplom sau un grad. Acesta este, n zilele noastre, cel mai nalt nivel atins de educaia instituional. ntre timp, cercettorii care investigheaz problemele sociale descoper c absolvenii*

Doar n cteva ri s-au fcut, dup rzboi, ncercri de mbuntire a acestei situaii. n Olanda, de exemplu, exist actualmente sanatorii pentru studeni. Un alt exemplu l reprezint sistemul tutorial folosit de mult timp n colegiile rezideniale ale vecilor universiti. Dar acestea sunt mai mult internate colare cu pierderea corespunztoare a libertii individuale. 15

nvmntului superior i liceniaii din coli nu sunt pregtii pentru via, ba, mai mult, le-a fost diminuat capacitatea de a se angaja util n activitatea social. Statisticile dezvluie o cretere izbitoare a numrului nebunilor, criminalilor i al acelora pe care vecinii lor i consider dubioi. Sociologii solicit colii s remedieze aceste lucruri rele, dar coala este o lume aparte, o lume care s-a separat de astfel de probleme. Este o instituie cu o obrie prea veche pentru ca tradiiile s se schimbe din interior. Doar o presiune din afar poate schimba, renova i gsi remedii pentru greelile care distrug educaia la toate nivelele i ngreuneaz viaa celor care aflai n interiorul ei. Ce am putea spune, ns, despre perioada de la natere i pn la vrsta de ase sau apte ani? coala, aa-numita coal, nu se intereseaz de aceasta. De aceea este numit precolar, adic n afara cadrului nvmntului oficial. i, ntr-adevr, ce ar putea s fac micuii nou nscui ntr-o coal? Oriunde au aprut instituii pentru copilul precolar, ele depind doar rareori de autoritatea central de nvmnt. Ele sunt controlate de asociaii neoficiale, sau sunt administrate privat de oameni care urmresc, adesea, scopuri filantropice. Nu exist un interes n a proteja viaa psihic a bebeluilor ca problem social. n plus, societatea proclam prin lege c pruncii aparin familiei, nu statului. Noua importan care se acord acum primilor ani din via nu a ajuns nc la vreo sugestie practic n privina educaiei. Deocamdat, toi se gndesc doar c ar trebui mbuntit viaa n familie, n sensul c, acum, se consider ca fiind necesar o pregtire a mamelor. Dar cminul nu este o parte a colii; el aparine societii. n consecin, personalitatea uman sau grija pentru aceasta, este dezbinat. De o parte se afl cminul familial care aparine societii, dar este izolat de societate i este neglijat sau ignorat de ea; de cealalt parte se afl coala, de asemenea izolat de societate; i, n final, nvmntul superior. Nu exist unitate de gndire i nici grij social pentru viaa ca atare; exist doar frnturi care se ignor reciproc i care apeleaz succesiv sau alternativ, la coal, familie sau universitate, aceasta din urm fiind considerat ca un alt fel de coal pentru partea final a perioadei de educaie. Chiar i tiinele sociale noi, care neleg efectele negative ale acestei izolri, tiine ca sociologia i psihologia social, sunt mereu n afara colii. Prin urmare, nu exist nici un sistem adevrat care s ajute dezvoltarea vieii. Conceptul educaiei ca ajutor dat vieii nu este o noutate pentru16

tiin, dup cum susinem, dar el nc nu are statut sau loc n organismul social. Iar acesta este urmtorul pas pe care civilizaia trebuie s-l fac urgent. Drumul pe care trebuie s pim a fost deja trasat. Criticii arat cu uurin erorile situaiei noastre prezente. Diveri cercettori au clarificat remediile de care avem nevoie n toate perioadele vieii. Deci, totul este pregtit; trebuie doar s cldim. Variatele contribuii ale tiinei sunt ca blocurile de piatr din carier gata cioplite pentru a fi aezate n n zid. Tot ceea ce trebuie s facem este s gsim oameni pregtii s le mbine i, astfel, s nale noua structur de care civilizaia are atta nevoie. Conceptul de educaie axat pe grija pentru fiina vie schimb toate ideile anterioare. Fr s se mai bazeze pe un plan de nvmnt sau pe un orar, educaia trebuie s se conformeze faptelor vieii umane. n lumina acestei convingeri, educaia nounscuilor capt, dintr-o dat, o importan primordial. Este foarte adevrat c pruncul nou-nscut nu poate face nimic; c nu putem s-i predm lecii n sensul obinuit al cuvntului. El poate fi doar un obiect al observaiei, al unui studiu pe care trebuie s-l ntreprindem pentru a-i descoperi nevoile vitale. Este tocmai modul de observaie pe care noi nine l practicm. El are un scop. Obiectivul lui este de a descoperi care sunt legile vieii, cci, dac vrem s ajutm viaa, prima condiie a succesului este s tim legile care o guverneaz. Nu e de ajuns s le tim pur i simplu, cci dac ne-am opri la acest stadiu am rmne, n mod exclusiv, n domeniul psihologiei. N-am merge niciodat mai departe i n-am deveni educatori. tiina dezvoltrii mentale a copilului mic trebuie s devin larg rspndit, cci doar atunci pedagogia va fi capabil s vorbeasc cu o voce nou i s spun lumii cu autoritate: Legile vieii sunt aa i aa. Ele nu pot fi ignorate. Trebuie s acionai n conformitate cu ele pentru c ele proclam drepturile omului care sunt universale i comune tuturor. Dac societatea susine c e necesar ca nvmntul s fie obligatoriu, atunci educaia trebuie fcut ntr-un stil practic i, dac suntem acum de acord c educaia ncepe de la natere, atunci devine extrem de necesar ca fiecare s cunoasc legile dezvoltrii. n loc s rmn distant i ignorat de societate, educaia trebuie s dobndeasc autoritatea de a conduce societatea. Mainria social trebuie adaptat necesitilor inerente ale noii concepii, cum c viaa trebuie s fie protejat. Toi sunt chemai s ajute. Taii i mamele trebuie s-i asume17

responsabilitile; i, dac familia eueaz din lipsa mijloacelor, atunci se cere ca societatea nu numai s asigure instruirea necesar, ci i sprijinul necesar pentru educarea copiilor. Dac educaia nseamn o protecie a individului, dac societatea recunoate ca necesare pentru dezvoltarea copilului lucruri pe care familia nu le poate da, atunci este de datoria societii s furnizeze acele lucruri. Statul nu trebuie s abandoneze niciodat copilul. Sistemul educaional va fi astfel obligat s acioneze cu autoritate asupra societii din care a fost exclus n mod formal. Dac este clar c societatea trebuie s exercite un control binefctor asupra indivizilor umani, i dac, de asemenea, e adevrat c educaia trebuie s fie considerat ca un ajutor dat vieii, atunci acest control nu va fi niciodat restrictiv i opresiv, ci trebuie s ia forma unui ajutor fizic i psihic. Aceasta nseamn c primul pas al societii trebuie s fie acela de a aloca o mai mare proporie din bugetul ei ctre sitemul educaional. Trebuinele copilului n timpul anilor de cretere au fost studiate, iar rezultatele acestor studii au fost publicate. Acum trebuie ca societatea n ntregul ei s-i sume responsabilitatea educaiei n mod contient, n timp ce educaia va compensa, la rndul ei, societatea n mod nzecit prin beneficiile rezultate din progresul ei. Astfel conceput, educaia nu mai este doar o problem a copiilor i prinilor, ci i a statului i a relaiilor internaionale. Ea devine un stimul pentru fiecare component a organismului social, un stimul pentru cel mai important dintre progresele sociale. Exist ceva mai de neclintit, mai static i mai indiferent ca nvmntul de azi? Cnd o ar trebuie s-i reduc cheltuielile, cu siguran educaia urmeaz s fie prima victim. Dac i cerem unui politician s-i exprime punctul de vedere asupra educaiei va zice c nu-i treaba lui, c a ncredinat soiei educaia copiilor si, care, la rndul su, a ncredinat-o unei coli. n zilele care vor veni va fi absolut imposibil pentru un politician s dea un asemenea rspuns sau s manifeste o asemenea indiferen. Ce concluzii putem trage din relatrile psihologilor care au studiat copiii din primele lor zile de via? Toi sunt de acord c avnd grija i ajutorul cuvenite copilul urmeaz s-i dezvolte o putere mai mare, s ating un echilibru mental mai bun i un caracter mult mai energic. n loc ca totul s fie lsat la voia ntmplrii, dezvoltarea copilului n aceast perioad ar trebui s fie o problem n atenia i preocuparea tiinei. Aceasta18

presupune c e nevoie de ceva mai mult dect simpla igien fizic. Aa cum aceasta l ferete de rnirea i mbolnvirea corpului, tot aa e nevoie de igien mental pentru a-i proteja mintea i sufletul de ceea ce este ru. tiina a fcut i alte descoperiri referitoare la aceste prime zile. Copilul purtat n brae posed energii mentale mult mai mari dect ne putem nchipui. La natere el nu e nimic psihologic vorbind i nu doar mental, deoarece la natere el nu este nici mcar capabil de vreo micare coordonat. Cu membrele lui aproape inutile, el nu poate s fac nimic. Nu poate nici s vorbeasc, chiar dac el vede ceea ce se ntmpl n jurul su. Dar, cu trecerea timpului, copilul pete, vorbete i progreseaz de la o realizare la alta, pn cnd se formeaz un om n toat grandoarea druit corpului i minii sale. Acest lucru dezvluie un adevr imperativ: copilul nu este o fiin inert care ne datoreaz nou tot ceea ce poate face, ca i cnd ar fi un vas gol pe care noi trebuie s-l umplem. Nu, copilul construiete adultul i nu exist om care s nu fie creat de ctre copilul care a fost cndva. Marile energii constructive ale copilului despre care am spus deja att de multe i pe care oamenii de tiin sunt ndemnai acum s le studieze, au fost ascunse pn acum sub o multitudine de idei privitoare la maternitate. Obinuiam s spunem c mama e cea care formeaz copilul, deoarece ea l nva s mearg, s vorbeasc, .a.m.d. Dar nimic din aceste lucruri nu sunt fcute cu adevrat de ctre mam. Sunt o realizare a copilului. Mama e doar cea care nate copilul, dar copilul este cel care produce omul. Chiar dac moare mama, copilul mic continu s creasc i i nfptuiete opera de a construi adultul. Un bebelu indian dus n America i lsat n grija americanilor nva s vorbeasc engleza i nu hindi. Deci limba lui nu vine de la mam, ci copilul este cel care-i nsuete limba, ntocmai cum i nsuete obiceiurile i tradiiile oamenilor n mijlocul crora se ntmpl s triasc. Prin urmare, nu este nimic ereditar n nici una din aceste achiziii. Copilul este cel care absoarbe material din lumea nconjurtoare; el e cel care l frmnt i l transform n omul viitor. A recunoate aceast mrea oper a copilului nu nseamn a diminua autoritatea prinilor. ndat ce se pot convinge c nu ei sunt constructorii, c ei acioneaz doar ca nite colaboratori la procesul de construire, prinii devin mult mai capabili s-i ndeplineasc obligaiile reale; i astfel, n lumina19

unei viziuni mai largi, ajutorul lor devine cu adevrat preios. Copilul poate construi bine doar dac acest ajutor este dat ntr-un mod corespunztor. Astfel, autoritatea prinilor nu vine dintr-o demnitate teoretic, ci provine din ajutorul pe care ei sunt capabili s-l dea copiilor lor. Demnitatea prinilor i mreia autoritii lor depinde numai de acest ajutor. Dar haidem s ne gndim la locul copilului n societate dintr-un alt punct de vedere. Imaginea muncitorului care trudete, ludat de teoria marxist, a devenit acum o parte a contiinei moderne. El este vzut ca productorul prosperitii i bunstrii, un partener esenial n marea oper a vieii civilizate. Societatea a ajuns s-i recunoasc valoarea economic i moral, s-i acorde mijloacele i condiiile de munc necesare, ca o chestiune de drept. S presupunem c mutm aceast idee n lumea copilului. Acesta, de asemenea, este un truditor, iar scopul muncii lui este s produc un om adult. Este adevrat c prinii i furnizeaz mijloacele eseniale vieii i activitii creative, dar problema social n ceea ce l privete este mult mai important ntruct roadele muncii lui nu sunt doar lucruri materiale, ci el croiete umanitatea nsi i nu doar un neam, o cast sau un grup social, ci ntreaga omenire. Astfel vzut, concluzia c societatea trebuie s ia n seam copilul, s-i recunoasc drepturile i s-i satisfac trebuinele, este de netgduit. ndat ce ne concentrm atenia i studiile asupra vieii nsei, descoperim c atingem taina omenirii i c, n minile noastre va sta tiina de a o guverna i ajuta. De asemenea, cnd vorbim de educaie noi proclamm o revoluie, una n care tot ceea ce tim azi va fi transformat. M gndesc la acest lucru ca la o ultim revoluie; nu la una violent, chiar i fr vrsare de snge, ci una din care violena este complet exclus - ntruct productivitatea psihic a copilului mic este lovit mortal de ctre cea mai vag umbr de violen. Ceea ce trebuie ocrotit este construcia normalitii umane. N-au fost toate eforturile noastre ndreptate spre nlturarea obstacolelor din drumul dezvoltrii copilului i spre ndeprtarea pericolelor i nenelegerilor care-l amenin peste tot? Aceasta este educaia neleas ca un ajutor dat vieii; o educaie de la natere care ntreine o revoluie panic i i unete pe toi ntr-un scop comun, atrgndu-i ctre un centru unic. Mame, tai, politicieni: toi trebuie s se asocieze n respectarea i ajutorarea aceastei delicate munci de formare pe20

care copilaul o desfoar n strfundurile unei taine psihice, sub supravegherea unei cluze interioare. Aceasta este noua speran luminoas pentru omenire. Nu reconstrucia, ci ajutor pentru munca constructiv pe care sufletul uman este chemat s o fac i s o duc la realizare; o oper de formare care dezvluie imensele potenialiti cu care sunt nzestrai copiii, fiii oamenilor.

21

3 PERIOADELE CRETERIIPsihologii care au studiat creterea copiilor de la natere i pn le vrsta studeniei susin c aceasta poate fi mprit n cteva perioade distincte. Pe urmele lui Havelock Ellis i, mult mai recent, pe cele ale lui W. Stern, i ali cercettori s-au ocupat de aceast idee, n mod deosebit Charlotte Bhler i adepii ei; n acelai timp, dintr-un alt punct de vedere, ideea figureaz pe larg n opera colii freudiene. Ea difer foarte mult de ideile ce erau la mod n epocile anterioare. Acestea susineau c fiina uman era mai puin important n primii ani de via i se desvrea prin cretere. Conform acestei idei, copilul era ceva mic aflat ntr-un proces de dezvoltare, ceva care cretea n mod treptat, dar care pstra mereu aceeai form. Renunnd la acest punct de vedere nvechit, psihologia accept acum c, n fazele succesive ale creterii, exist tipuri diferite de mentalitate.* Aceste faze sunt foarte distincte una de cealalt i este interesant s descoperi c ele corespund fazelor de cretere fizic. Schimbrile sunt aa de pronunate psihologic vorbind nct uneori este folosit urmtoarea exagerare pitoreasc: Dezvoltarea nseamn o serie de renateri. Vine un timp cnd o anumit personalitate psihic se sfrete i ncepe alta. Prima dintre aceste perioade dureaz de la natere i pn la vrsta de ase ani. n acest timp tipul de mentalitate rmne acelai, dei difer foarte mult de cele din perioadele ulterioare. Exist dou subfaze: de la natere i pn la trei ani i de la trei pn la ase ani. n prima dintre ele, copilul posed un tip de minte pe care adultul nu o poate aborda, cu alte*

Pentru ultimele informaii pe acest subiect i pe punctele de vedere menionate, vezi W. Stern, Psychology of Early Childhood: Up to the 6th Year of Age, 2nd ed.. 1930 (1st German ed. 1914). Ch. Bhler, Kindheit und Jugend, 3rd ed. 1931. E. Jones, Some Problems of Adolescence, Brit. Journal of Psychology, July, 1922. Pentru o abordare biologic mai profund consultai opera lui Arnold Gesell. 22

cuvinte, nu putem exercita o influen direct asupra ei. n fapt, nu exist coli pentru asemenea copii. n subfaza a doua (de la trei la ase ani) tipul mental este nc acelai, dar, n unele privine, copilul ncepe s devin susceptibil la influena adultului. n timpul acestei perioade personalitatea sufer schimbri majore. Trebuie doar s comparm bebeluul nou nscut cu un copil de ase ani ca s observm acest lucru. Lsnd deoparte, pentru moment, modul n care au avut loc aceste transformri, realitatea este c un copil de ase ani a devenit n limbaj popular destul de inteligent pentru a merge la coal. Urmtoarea perioad se ntinde de la ase ani pn la doisprezece ani. Este o perioad de cretere nensoit de alt schimbare. Copilul este calm i fericit. n plan mental, el este ntro stare de sntate, putere i siguran. Aceast stabilitate mental i fizic, afirm Ross, scriind despre copiii de vrsta aceasta, este cea mai vdit caracteristic a copilriei trzii. O fiin de pe alt planet care nu ar cunoate rasa uman, ar putea s cread, cu uurin, c aceti copii de zece ani sunt adulii speciei, presupunnd c nu ntlnise aduli adevrai*. Pe latura fizic exist semne care par s fixeze graniele ntre aceste dou perioade psihologice. Schimbrile sunt foarte vizibile. S amintim doar una din ele: copilul i pierde primul set de dini i-i apare al doilea. A treia perioad merge de la doisprezece pn la optsprezece ani, fiind o perioad de schimbri att de profunde, nct amintete de prima. La rndul su, ea poate fi mprit n dou subfaze: una de la doisprezece la cincisprezece ani i cealalt de la cincisprezece la optsprezece ani. Exist, de asemenea, schimbri fizice n timpul acestei perioade, corpul ajungnd la maturitatea lui complet. Omul, dup optsprezece ani, este pe deplin dezvoltat i nu mai sufer schimbri remarcabile. El nainteaz doar n vrst. Curios este c educaia oficial a recunoscut aceste tipuri psihologice diferite. Se pare c, ntr-un mod obscur, le-a intuit. Prima perioad, de la natere pn la ase ani, a fost recunoscut n mod evident, ntruct ea este exclus din sfera educaiei obligatorii. Este bine cunoscut faptul c la vrsta de ase ani are loc o schimbare, fcnd copilul destul de matur pentru viaa colar. Este acceptat, astfel, faptul c de la vrsta de ase ani copilul tie deja multe lucruri. De fapt, dac nu s-ar putea*

J. S. Ross, Ground Work of Educational Psychology, London, 1944, p.114 (1st ed. 1931). 23

descurca, dac n-ar putea merge sau n-ar nelege ce spune nvtorul, copiii n-ar fi pregtii pentru viaa colectiv. n concluzie, putem spune c aceast transformare a fost recunoscut n practic. Totui, teoreticienii educaiei neleg cu greutate faptul c, dac un copil poate merge la coal, se descurc singur i nelege ideile ce i sunt prezentate, aceasta nseamn c mintea lui a suferit o dezvoltare semnificativ, ntruct la natere el nu era capabil s efectueze niciunul dintre aceste lucruri. Exist, de asemenea, o recunoatere incontient a celei de-a doua perioade, deoarece n multe ri copiii prsesc coala pregtitoare sau primar la vrsta de doisprezece ani i continu cu gimnaziul sau coala secundar. De ce perioada de la ase la doisprezece ani este considerat favorabil pentru a da copiilor primele idei de baz ale culturii? Aceasta se ntmpl n toate rile lumii, deci nu poate fi o chestiune ntmpltoare de pur inspiraie. Doar o baz psihologic, comun tuturor copiilor poate s fac posibil acest tip de organizare colar care se sprijin, dincolo de orice ndoial, pe concluziile la care a ajuns experiena. De fapt, experiena ne spune c n aceast perioad copilul se poate supune unui regim al muncii mentale cerut de coal: el poate nelege ce vrea s spun nvtorul i este destul de rbdtor s asculte i s nvee. De-a lungul acestei ntregi perioade el este constant n munc i are o sntate puternic. De aceea aceast perioad este socotit ca fiind cea mai bun pentru receptarea culturii. Dup vrsta de doisprezece ani, ncepe un mod de colarizare superioar, ceea ce nseamn c sistemul de educaie oficial a neles c individul intr acum ntr-un alt tip de via psihic. i aceast etap are dou subfaze, indicate de faptul c coala secundar este organizat n dou cicluri: inferior i superior; cel inferior dureaz trei ani iar cel superior este uneori de patru. Dar nu conteaz n ct de muli ani este repartizat instruirea. Ceea ce ne intereseaz pe noi este faptul c i n educaia superioar perioada de ase ani devine, n practic, mprit n dou. Pe ansamblu, aceast perioad este mai puin calm i uoar dect cea precedent. Psihologii interesai de educaia adolescentului o consider o perioad de o att de mare transformare psihic, nct sufer comparaii cu prima perioad, cea de la natere pn la de ase ani. Caracterul este rareori stabil la aceast vrst; apar semne ale indisciplinei i rzvrtirii. Sntatea fizic este mai puin stabil i sigur dect nainte. Dar24

colile nu in cont de acest lucru. A fost trasat un program, iar bieii trebuie s-l urmeze, vrnd-nevrnd. Ei trebuie, de asemenea, s stea n bnci i s asculte ore ntregi, trebuie s se supun i s petreac mult timp nvnd materia pe dinafar. i, ca o ncoronare a acestor ani de coal, urmeaz universitatea, care nu difer n mod substanial de tipurile colare precedente, exceptnd, poate, intensitatea muncii. i aici profesorii vorbesc i studenii ascult. n anii studeniei mele, tinerii nu se brbiereau i era comic s-i vezi ngrmdii pe holurile mari, majoritatea cu brbi mai mult sau mai puin formidabile, purtnd cu toii musti a cror varietate era ct frunz i iarb. Cu toate acestea, aceti oameni complet maturi, erau tratai ca nite copii: trebuia s stea aezai i s asculte; s fac ceea ce le spuneau profesorii; depindeau de generozitatea prinilor care le ddeau bani de igri i tramvai i care erau n permanen gata s-i ocrasc n caz c-i picau examenele. Aceti tineri erau totui aduli, oameni de a cror inteligen i experien va fi nevoie ntr-o zi pentru a conduce lumea. Mintea ar putea fi instrumentul strdaniilor lor n cele mai nalte profesii; ei erau viitori doctori, ingineri, avocai. i ct de mult dureaz, putem noi aduga, pn a obine o diplom n zilele noastre? Poate fi careva sigur chiar i de faptul c-i va ctiga existena? Cine merge la un medic proaspt absolvent? Cine ncredineaz proiectul unei fabrici unui tnr inginer sau cine angajeaz un avocat cruia tocmai i s-a permis s profeseze? Cum s explicm aceast lips de ncredere? Motivul este acela c aceti tineri i-au petrecut ani de zile ascultnd predici, iar ascultatul nu formeaz un om. Doar experiena i munca practic maturizeaz tnrul. De aceea ntlnim doctori tineri care trebuie s profeseze muli ani n spitale; avocai tineri care trebuie s dobndeasc experien n birourile experilor; ingineri care trebuie s fac acelai lucru nainte de a putea practica meseria pe cont propriu. i nu numai asta, dar pentru a dobndi accesul n aceste locuri de practic, absolvenii trebuie s caute favoruri i recomandri i s nving obstacole deloc uoare. E destul de trist c acest lucru se ntmpl n toate rile. Un caz tipic s-a ntmplat odat n New York unde a fost organizat o manifestaie a sute de absolveni incapabili s-i gseasc de lucru. Purtau un banner pe care era scris: Suntem omeri i nfometai. Ce ai vrea s facem? Nimeni nu putea rspunde la aceast ntrebare. Educaia este scpat de sub control i nu-i poate schimba obiceiurile25

nrdcinate. Ceea ce a fcut pn acum este c a recunoscut n procesul de cretere a individului forme diferite de dezvoltare n stadii diferite ale vieii. n anii tinereii mele, nimeni nu se gndea la copiii ntre doi i ase ani. Acum exist instituii precolare de diverse feluri, care primesc copii ntre trei i ase ani; dar azi, ca i n trecut, universitatea este socotit cea mai nobil treapt de educaie, deoarece de aici provin aceia a cror facultate uman esenial, inteligena, a fost cultivat pe deplin. Dar acum, cnd psihologii au nceput s studieze nsi viaa, exist o tendin crescnd de a face exact contrariul. Sunt muli care susin, la fel ca mine, c cea mai important perioad a vieii nu este vrsta studiilor universitare ci prima, perioada de la natere pn la vrsta de ase ani. Pentru c atunci e timpul cnd se formeaz inteligena omului, unealta lui cea mai valoroas. i nu numai inteligena; totalitatea complet a puterilor sale psihice. Aceast idee nou a impresionat n mare msur pe aceia care aprofundeaz viaa psihic i muli au nceput s studieze noul nscut i copilul de un an, care este creatorul personalitii adulte. Atenia acordat acestuia i minuniilor sale, trezete cercettorului emoii nu foarte diferite de acelea pe care oamenii le simeau n trecut, cnd meditau asupra morii. Ce se ntmpl dup moarte? Nici o ntrebare nu a avut o putere mai mare de a mica sufletele oamenilor. Dar acum imaginaia este captivat de intrarea omului n lume, ntruct, n noul nscut, descoperim propria noastr natur ascuns. De ce ar fi necesar ca fiina uman s ndure o prim copilrie att de lung i de laborioas? Nici un animal nu are o copilrie att de grea. Ce se ntmpl n acest timp al copilriei? Fr ndoial exist un fel de creativitate. La nceput, nu exist nimic, i apoi, circa un an mai trziu, copilul tie tot. Copilul nu se nate cu cteva cunotine, cu puin memorie, cu puin voin, pe care trebuie doar s le dezvolte cu trecerea timpului. Pisica poate, oarecum, s miaune de la natere; puiul de gin i vielul produc acelai fel de sunete pe care le vor produce i cnd vor fi aduli. Dar puiul de om este mut; el se poate exprima doar prin plns. Prin urmare, n cazul omului, nu avem de-a face cu ceva care se dezvolt, ci cu un act de formare; ceva inexistent trebuie s se produc, ncepnd de la nimic. Pasul minunat fcut de bebelu este acela de a trece de la nimic la ceva, iar pentru minile noastre dezlegarea acestei enigme e foarte dificil.26

Este nevoie de o minte diferit de a noastr pentru a face acel pas. Copilul are alte puteri dect ale noastre, iar creaia pe care el o realizeaz nu este una lipsit de importan; nseamn totul. El i creeaz nu numai limba, ci i contureaz i instrumentele care-i permit s ncadreze cuvintele. El trebuie s produc baza fizic a fiecrui moment, a tuturor elementelor intelectului nostru, a tot ceea ce binecuvnteaz fiina uman. Aceast oper minunat nu este produsul inteniei contiente. Noi, adulii, tim ce vrem. Dac dorim s nvm ceva ne apucm s nvm n mod contient. Dar acest sentiment de a vrea nu exist la copil; att cunoaterea ct i voina trebuie s fie create. Dac noi numim mentalitatea noastr adult ca fiind una contient, atunci pe aceea a copilului trebuie s o numim incontient, dar tipul incontient nu este, n mod necesar, inferior. O minte incontient poate fi mult mai inteligent. O gsim n aciune n fiecare specie chiar i n rndul insectelor. Ele posed o inteligen care nu este contient, dei, adesea, pare a fi nzestrat cu raiune. Copilul are o inteligen de acest tip, incontient, i aceasta este cea care duce la progresul lui uluitor. Ea ncepe prin cunoaterea a ceea ce e n jurul copilului. Cum asimileaz copilul mediul? O face numai n virtutea uneia din acele caracteristici pe care tim acum c le posed. Aceasta este o sensibilitate intens i specializat, n urma creia lucrurile din jurul lui i trezesc un interes i un entuziasm att de mari nct ele devin ncorporate n propria sa existen. Copilul absoarbe aceste impresii nu cu mintea, ci chiar cu propria-i via. Limba ofer cel mai evident exemplu. Cum se face c micuul nva s vorbeasc? Spunem c este nzestrat cu auz i ascult vocile omeneti. Dar, chiar admind acest lucru, trebuie totui s ne ntrebm cum se ntmpl c, dintre miile de sunete i zgomote care-l nconjoar, le aude i le reproduce doar pe acelea ale vocii omeneti? Dac este adevrat c el aude i nva doar limba fiinelor omeneti, atunci nseamn c sunetele vorbirii umane l impresioneaz mai puternic dect oricare alte sunete. Aceste impresii trebuie s fie att de puternice i s cauzeze o asemenea intensitate a emoiei un entuziasm att de profund, nct s pun n micare fibrele invizibile ale corpului, fibre care ncep s vibreze n strdania de a reproduce acele sunete. Prin analogie, s ne gndim la ce se ntmpl la un concert. O expresie vrjit apare pe feele auditoriului; capete i mini ncep s se mite la unison. Ce poate cauza acest lucru dac nu27

un rspuns psihic la muzic? Ceva asemntor trebuie s se ntmple i n mintea incontient a copilului. Vocile l emoioneaz aa de profund nct rspunsul nostru la muzic este nimic n comparaie cu ceea ce se ntmpl cu el. Aproape c-i putem vedea micrile tremurate ale limbii, tremurul micilor corzi vocale i al obrajilor. Totul se afl n micare, ncercnd ntro pregtire intern, neauzit, s reproduc sunetele care au cauzat o asemenea agitaie n mintea sa incontient. Cum se face c micuul nva o limb n toate detaliile ei, cu atta exactitate i precizie, nct devine o parte a personalitii lui psihice? Aceast limb pe care o nsuete n prima copilrie poart numele de limb matern i difer, n mod clar, de toate celelalte limbi pe care le poate nva mai trziu, ntocmai precum o dantur natural e diferit de o protez dentar. Cum se face c aceste sunete, la nceput fr neles, produc deodat n mintea lui nelesuri i idei? Copilul nu a absorbit doar cuvintele i nelesurile lor; el a absorbit n fapt propoziii i construciile lor. Noi nu putem nelege limba fr s nelegem structura propoziiilor. S presupunem c zicem: Paharul este pe mas; nelesul pe care l dm acestor cuvinte deriv, n parte, din ordinea n care le rostim. Dac am fi zis: Pe pahar este mas, intenia noastr ar fi fost greu de neles. Noi extragem nelesul din ordinea cuvintelor, ordine pe care copilul o poate, de asemenea, absorbi. i cum se ntmpl toate acestea? Zicem: Copilul i amintete lucrurile, dar pentru a-i aminti ceva, este necesar s aib memorie, iar copilul nu o are. Din contr, el trebuie s o construiasc. nainte ca cineva s poat aprecia modul n care ordinea cuvintelor ntr-o propoziie i afecteaz nelesul, acel cineva trebuie s fie capabil s gndeasc. Dar aceasta este, de asemenea, o abilitate pe care copilul trebuie s o produc. Aa cum este ea, mintea noastr n-ar fi capabil s fac ceea ce face mintea copilului. Pentru a dezvolta o limb din nimic e nevoie de un tip diferit de mentalitate. Copilul o are. Inteligena lui nu este de aceeai natur cu a noastr. Se poate spune c noi dobndim cunotine prin folosirea minii; copilul ns, absoarbe cunotinele direct n viaa lui psihic. Pur i simplu, copilul nva s vorbeasc limba matern doar prin faptul c triete. nuntrul lui se desfoar un fel de chimie mental. Prin contrast, noi suntem receptori. Impresiile se revars n noi i noi le nmagazinm n mintea noastr; dar noi nine rmnem separai de ele, ntocmai cum un vas se separ28

de apa pe care o conine. n schimb, copilul sufer o transformare. Impresiile nu ptrund pur i simplu n mintea lui; o formeaz. Ele se ncarneaz n el. Copilul i creeaz propriii muchi mentali, folosind, pentru aceasta, ceea ce gsete n lumea care-l nconjoar. Noi am numit acest tip de mentalitate, Mintea Absorbant. Pentru noi, este foarte dificil s percepem puterea mental a copilului mic, dar nu poate exista nici o ndoial cu privire la ct de privilegiat este. Ct ar fi de minunat dac am putea pstra capacitatea uluitoare pe care am avut-o cnd eram copii, de a zburda bucuroi, de a sri i a ne juca nvnd, n acelai timp, o limb nou n toat complexitatea ei! Ce minunat ar fi dac toat tiina ne-ar ptunde n minte, pur i simplu, ca un rezultat al existenei, fr a fi nevoie de mai mult efort dect se cere pentru a mnca sau a respira! La nceput, n-ar trebui s observm nici o schimbare specific. Apoi, dintr-o dat, lucrurile pe care le-am nvat vor aprea n mintea noastr ca nite stele strlucitoare ale cunoaterii. S ncepem s observm c ele erau acolo, s devenim contieni de idei care, fr s vrem, devin ale noastre. S presupunem c eu v-a zice c exist o planet fr coli sau profesori, unde studiul este necunoscut i totui locuitorii care nu fac altceva dect s triasc i s se plimbe ajung s cunoasc toate lucrurile, s poarte n mintea lor toat nvtura; n-ai crede c am luat-o razna? Ei bine, tocmai aceast idee care pare att de fantezist nc nu poate fi dect rodul unei imaginaii bogate, este o realitate. Este modul de a nva al copilului. Aceasta este calea pe care o urmeaz. El nva totul fr s tie c nva i, fcnd asta, el trece, ncetul cu ncetul, de la incontient la contient, pind mereu pe crrile bucuriei i dragostei. nvarea uman pare pentru noi un lucru mre; a fi contient de cunotinele tale; a poseda forma uman a minii. Dar pentru asta trebuie s pltim, ntruct, imediat contientizm c fiecare nou informaie ne cost efort i mult munc. O alt achiziie important a copilului este micarea. De cnd se nate el triete luni de zile n doar n ptu. i, nu dup mult timp, iat-l pind, micndu-se n lumea lui, fcnd diferite lucruri. i face de lucru i este fericit. El triete doar n prezent, i n fiecare zi nva s se mite i mai mult. Limba, n toat complexitatea ei, devine a lui, i, odat cu ea, dobndete puterea de a se mica aa cum i dicteaz nevoile. Dar asta nu e tot. Mai mult dect att, el nva cu o rapiditate uimitoare. Tot ce29

l nconjoar este nmagazinat: obiceiuri, tradiii, religie se fixeaz solid n mintea lui. Micrile pe care copilul le dobndete nu sunt alese la ntmplare, ci sunt fixe, n sensul c fiecare purcede dintr-o perioad a dezvoltrii specific. Cnd copilul ncepe s se mite, mintea lui fiind capabil s absoarb, a preluat deja tot ceea ce este n jurul su. nainte de a ncepe s se deplaseze, s-a petrecut o dezvoltare psihologic incontient, iar cnd i iniiaz primele micri, aceast dezvoltare devine contient. Dac urmrii un copil de trei ani vei observa c el se joac mereu cu ceva. Aceasta nseamn c el planific i face contient ceva ce mintea lui in-contient a absorbit mai demult. Prin aceast experien exterioar, sub forma unui joc, el examineaz acele impresii i lucruri pe care le-a acumulat n mod incontient. Prin intermediul activitilor el devine complet contient i construiete viitorul adult. E cluzit de o for misterioas, extraordinar i minunat, pe care o ncarneaz ncetul cu ncetul. Astfel el devine adult. Acest proces se svrete cu ajutorul minilor, prin experien, mai nti prin joc, mai apoi prin munc. Minile sunt instrumentele inteligenei umane. Ca rezultat al acestor experiene, personalitatea copilului ia o form individual, deci limitat, din moment ce lumea contiinei e ntotdeauna mai limitat dect universul incontientului i cel al subcontientului. El ptrunde n via i i ncepe misterioasa menire; construirea, ncetul cu ncetul, a acelor fore uimitoare ale unei persoane adaptate la ara i la timpul su. i construiete mintea pas cu pas pn cnd aceasta devine nzestrat cu memorie, cu putere de nelegere i abilitate de gndire. i iat-l, n sfrit, n cel de-al aselea an al vieii. Acum, dintr-o dat, ncepem s pricepem c noi, nvtorii, avem n grij o fiin care nelege, care are rbdarea s asculte cnd vorbim, o fiin la care pn atunci nu aveam nici o cale de a ajunge. Ea trise ntr-un alt plan, diferit de al nostru. Aceast prim perioad a vieii urmeaz s fac subiectul crii noastre. Studiul psihologiei copilului n primii ani ai vieii dezvluie ochilor notri asemenea minunii nct oricine le privete cu nelegere va fi profund micat. Munca noastr ca aduli nu const n predare, ci n a ajuta mintea copilului n opera ei de dezvoltare. Ce minunat ar fi dac, fiind pregtii, tratnd copilul n mod inteligent, nelegnd necesitile lui vitale, am putea s prelungim perioada n care el posed aceast capacitate de a absorbi! Ce serviciu am face omenirii dac am putea ajuta30

fiina uman s dobndeasc cunotinele fr oboseal; dac oamenii ar putea s fie copleii de informaii, fr s tie cum au ajuns la ele - ca printr-o magie! Dei este adevrat, nu-i aa? c toate operele naturii sunt, probabil, magice i misterioase. Descoperirea faptului c pruncul are o minte capabil s absoarb pe cont propriu, produce o revoluie n educaie. Acum putem nelege cu uurin de ce prima perioad din dezvoltarea uman, n care se formeaz personalitatea, este cea mai important. La nici o alt vrst nu are copilul mai mare nevoie de un ajutor inteligent, i orice obstacol care i mpiedic opera creatoare i va diminua ansa pe care o are de a atinge perfeciunea. De aceea, n-ar trebui s ajutm copilul pentru c l credem o creatur slab i plpnd, ci pentru c e nzestrat cu energii creatoare imense care, prin natura lor, sunt att de fragile, nct au nevoie de o aprare inteligent i tandr. Acestor energii vrem noi s le venim n ajutor; nu copilului sau neputinei lui. Cnd nelegem c energiile aparin unei mini incontiente, care trebuie s devin contient prin munc i printr-o experien de via ctigat n contact cu lumea, ne dm seama c mintea copilului n anii prunciei este diferit de a noastr, c nu putem ajunge la ea prin instruire verbal i nici nu putem interveni direct n procesul trecerii ei de la incontient la contient procesul constituirii facultilor umane atunci ntreaga concepie asupra educaiei se schimb. Ea devine o problem de a da ajutor vieii copilului, dezvoltrii psihologice a omului. Ea nu mai este doar o sarcin forat de a reine ideile i cuvintele noastre. Aceasta este noua cale pe care a fost aezat educaia: aceea de a ajuta mintea n procesul ei de dezvoltare, de a ajuta energiile ei i de a consolida nenumratele ei puteri.

31

4 NOUA CALE

Biologia modern intr pe o nou direcie. Pn la un anumit moment toat cercetarea se limita doar la aduli. Cnd oamenii de tiin studiau animale sau plante, exemplarele pe care le luau n studiu erau totdeauna specimene adulte. La fel a fost i n studiile fcute asupra omenirii. Dac o problem privea morala omului sau forma societii, doar adulii fceau obiectul ei. Unul din subiectele cel mai adesea discutate era moartea, dar acest lucru nu trebuie s ne mire deoarece adultul, n drumul lui prin via, se ndreapt ctre moarte. ntreaga chestiune a moralitii era una juridic, a relaiilor sociale din lumea adulilor. Dar acum tiina ncepe s se orienteze tocmai n direcia opus. Pare aproape c merge napoi. Pentru c, fie c vorbim de studiul fiinei umane sau al altor forme de via, atenia se ndreapt asupra specimenelor mai tinere i chiar spre originile lor. Embriologia i citologia studiul celulelor vieii au ajuns pe primul loc, iar din cercetrile fcute la acest umil nivel, apare ceva asemntor unei noi filosofii o filozofie care este departe de a fi pe de-a ntregul teoretic. Fiind bazat pe observaie, s-ar putea spune, pe bun dreptate, c ea are dreptul de a fie numit tiinific, chiar mai mult dect l au concluziile anterioare produse de gnditori abstraci. Deoarece desfurarea acestei filosofii se realizeaz n paralel cu descoperirile fcute n laborator. De fapt, embriologia ne duce napoi la originile fiinei adulte. n acel stadiu timpuriu exist lucruri care nu apar n stadiul matur sau, dac apar, modul lor de existen este foarte diferit. De abia acum tiina cerceteaz un mod de via necunoscut gnditorilor anteriori, care arunc un spot de lumin nou asupra personalitii copilului.32

S ncepem cu o reflecie foarte simpl: copilul, spre deosebire de adult, nu este pe drumul ctre moarte. El este pe drumul ctre via. Opera lui urmeaz s modeleze un om n plenitudinea forelor. Cnd va apare adultul, copilul va fi disprut. Deci, ntreaga via a copilului este o naintare spre perfeciune, spre o mai mare desvrire. De aici putem deduce c micuul se va bucura s ndeplineasc munca necesar pentru a se desvri. Viaa copilului este una n care munca nfptuirea propriei datorii pricinuiete bucurie i fericire. Pentru aduli ciclul ocupaiilor zilnice este, adesea, mult mai deprimant. Pentru copil, procesul tririi este o extindere i o amplificare a lui nsui; cu ct nainteaz n vrst, cu att devine mai puternic i mai inteligent. Munca i activitatea lui l ajut s dobndeasc aceast putere i inteligen. Pe cnd, n viaa adult, trecerea anilor are un efect contrar. i iari, n copilrie nu exist competiie, pentru c nimeni nu poate face, n locul copilului, munca pe care el trebuie s-o execute el pentru construi viitorul adult. Pe scurt, nimeni nu poate s creasc n locul lui. Dar, dac ne ntoarcem i mai mult n viaa copilului, la perioada de dinaintea naterii, l gsim, iari, n legtur cu adultul, deoarece viaa sa embrionar se desfoar n pntecul mamei. nainte de aceasta, a existat prima celul care s-a nscut prin unirea celor dou celule furnizate de aduli. Deci, fie c mergem la originile vieii umane, fie c urmrim copilul n activitatea lui de cretere, ntotdeauna vom descoperi, nu foarte departe, adultul. Viaa copilului este o linie ce unete dou generaii adulte. Viaa copilului, care creeaz i este creat, ncepe de la un adult i se sfrete n alt adult. Ea este crarea de-a lungul creia trece, innd aproape de vieile adulilor, iar studiul ei ne aduce recompense proaspete de interes i iluminare. Natura are mereu grij ca micuul s fie protejat. El este nscut din dragoste, iar dragostea este originea lui natural. Odat nscut, el are parte de grija afectuoas a mamei i a tatlui. Aceasta nseamn c nu e nscut n dezacord, fapt ce constituie prima lui aprare fa de lume. Natura inspir ambilor prini dragoste pentru micuii lor, iar aceast dragoste nu este ceva artificial. Nu este doar o dragoste nutrit de raiune, cum este sentimentul fraternitii, izvort dintr-o dorin intelectual de a unifica omenirea. Dragostea pe care o gsim n copilria timpurie ne arat ce fel de dragoste ar fi ideal s guverneze n lumea adult: o dragoste capabil, prin propria-i natur, s33

inspire sacrificiul, druirea unui ego altui ego, a sinelui n serviciul celorlali. n adncul dragostei lor, toi prinii renun la propriile lor viei ca s le dedice copiilor lor. Iar acest devotament este natural. Le ofer bucurie i nu e resimit ca fiind un sacrificiu. Nimeni nu zice vreodat Privete la acel om, are doi copii nefericitul! Din contr, el este considerat un norocos. Eforturile pe care prinii le fac pentru copiii lor le ofer bucurii; sunt parte a calitii de printe. Copilul trezete ceea ce adulii consider a fi un ideal; idealul renunrii, al altruismului virtui aproape inaccesibile n afara vieii de familie. Care om de afaceri, n situaia de a dobndi o proprietate de care are nevoie, va spune vreodat unuia dintre concurenii lui: O poi avea, i-o las ie! ns, dac prinilor le lipsete hrana, ei, mai degrab, vor renuna i la ultima firimitur de pine, dect s-i lase copii flmnzi. Observm astfel c exist dou tipuri de via iar adultul are privilegiul de a tri n ambele; n una ca printe, n cealalt ca membru al societii. Cea mai bun dintre cele dou este aceea cu copiii, ntruct apropierea de ei aduce la suprafa latura noastr cea mai bun. Aceste dou viei diferite sunt aa de clare nct pot fi observate i la animale. Cea mai violent i slbatic dintre fiare devine blnd i prietenoas fa de puii si. Ct de tandri sunt leii i tigrii cu puii lor? Ct de feroce devine fricoasa cprioar cnd i apr puiul? Pare c, n prezena celor mici, la toate animalele instinctele obinuite se inverseaz. E ca i cnd paternitatea le-ar fi dat instincte speciale care trec peste cele normale. Animalele fricoase, chiar mai mult dect oamenii, posed instincte de autoconservare, dar acestea sunt nlocuite de instincte agresive dac au pui pe care trebuie s-i protejeze. Nici psrile nu sunt altfel. Cnd pericolul le amenin, instinctul lor este de a zbura. Dar dac au pui, ele nu prsesc cuibul; rmn nemicate, acoperindu-l cu aripile lor pentru a ascunde albeaa prea vizibil a oulor. Altele se prefac a fi rnite i abia scap de flcile cinelui, n ncercarea de a-l momi departe de puii care rmn astfel neobservai. n nenumrate domenii ale vieii animale gsim acelai lucru i asta nseamn c exist dou forme ale instinctului: unul, al autoconservrii, cellalt, al protejrii puiului. Marele biolog J. H. Fabre, d cele mai minunate exemple de acest fel. El i ncheie marea lui oper afirmnd c speciile i datoreaz supravieuirea dragostei materne i acest lucru e adevrat, deoarece, dac supravieuirea s-ar datora numai34

armelor dezvoltate n lupta pentru existen, cum ar putea cei mici s se apere nainte de a-i fi dezvoltat aceste arme? Au puii de tigru dini? Nu sunt puii din cuib lipsii de pene? Prin urmare, dac se vrea ca viaa s fie conservat i speciile s supravieuiasc, primul lucru necesar este aprarea progeniturilor, care nu dispun nc de armele necesare, de ctre prini. Dac supravieuirea ar depinde numai de triumful celor puternici, atunci speciile ar dispare. Deci, adevratul motiv pentru supravieuire, principalul factor n lupta pentru existen este dragostea adulilor pentru copiii lor. Una dintre cele mai fascinante pri ale istoriei naturale este cutarea semnelor de inteligen care pot fi distinse chiar i n cele mai umile dintre creaturi. Fiecare dintre acestea este nzestrat cu diferite tipuri de instinct protector; fiecare este, de asemenea, prevzut cu propriul ei mod special de inteligen. Dar aceast inteligen este folosit, n principal, pentru protejarea progeniturilor. De asemenea, instinctele de autoconservare sunt mult mai puin variate i sunt nsoite de o inteligen mult mai redus. Ele sunt departe de acel rafinament al detaliului care i-a dat lui Fabre material suficient pentru a umple toate cele aisprezece volume ale sale cu descrierea comportamentului printesc la insecte*. Deci, dac studiem diferite forme de via, descoperim necesitatea a dou tipuri de instincte, a dou moduri de via; iar dac facem aceast afirmaie despre viaa uman, devine necesar chiar i numai din raiuni pur sociale s studiem copiii, datorit efectelor pe care le au asupra adulilor. Se nelege c, pentru a studia eficient viaa uman, trebuie s ncepem cu nceputul ei.

*

Souvenires Etimologiques. 35

5 MIRACOLUL CREAIEI

Gnditorii fiecrei epoci au fost impresionai de faptul surprinztor c o fiin care iniial nu exist, trebuie s sfreasc prin a deveni brbat sau femeie, capabil chiar s gndeasc i s aib propriile ei idei. Cum se ntmpl aceasta? Cum ajung s se formeze toate aceste organe de o att de splendid complexitate? Cine creeaz ochii, limba cu care vorbim i creierul toat infinitatea prilor care alctuiesc fiina uman? Oamenii de tiin de la nceputul secolului al XVIII-lea sau, mai degrab, filosofii acelor vremuri, credeau ntr-o pre-formare. Ei credeau c n celula ou trebuia s existe, n miniatur, un brbat (sau o femeie) deja format. E adevrat c el ar fi aa de mic nct ar fi invizibil, dar credeau c trebuia cu siguran s existe i s fie destinat s creasc. Aceast imagine se referea la toate mamiferele, dar existau dou coli de gndire, aceea a animalculitilor i cea a ovitilor. Acestea erau scindate de problema dac mrunta creatur este prezent n celula embrionar a brbatului sau n cea a femeii, i o mulime de discuii savante s-au nvrtit n jurul acestei chestiuni. Dar un doctor n medicin, pe nume G.F.Wolff, folosind microscopul care tocmai fusese inventat, s-a hotrt s caute singur i s observe ce se ntmpl cu adevrat n procesul creaiei. n acest scop, el a studiat celule germinale fecundate din ou de gin. Pe aceast cale a ajuns la concluzia uluitoare (vezi Theoria Generationis, de G.F.Wolff) c nimic de acest fel nu exist dinainte. Fiina se construiete singur, iar el a descris procesul aa cum l-a vzut. Mai nti, exist o singur celul germinal care se divide n dou pri; acestea dou se mpart n patru (vezi36

desenul) i prin aceast multiplicare a celulelor se ajunge la apariia unei noi fiine. Firesc, nvaii care dezbteau problema preexistenei l-au atacat furioi. Ct ignoran! Ce ndrzneal! Aceasta este erezie! Va submina religia! i slaba poziie a lui Wolff a devenit att de dificil, nct a trebuit s prseasc ara. ntr-adevr, fondatorul embriologiei moderne a fost obligat s triasc i s moar n exil. Dei microscoapele s-au nmulit, nimeni altcineva, n urmtorii cincizeci de ani, n-a ndrznit s cerceteze secretul. Totui, afirmaiile acestui pionier i-au creat drum, iar cnd un alt savant, K.E. von Baer a repetat experimentele lui Wolff, gsindule corecte, toat lumea a acceptat noul adevr i, astfel, s-a nscut o nou ramur a tiinei una dintre cele mai interesante numit embriologie.

1. Multiplicarea celulei germinale

Embriologia este fr doar i poate una dintre cele mai fascinante tiine, prin aceea c ea nu studiaz organele unei fiine dezvoltate, cum face anatomia i nici funcionarea acelor organe, cum face fiziologia; nici nu studiaz bolile, ca patologia; ci ea are ca scop ultim descoperirea procesului creator, modul n37

care un corp ce nu exista ajunge s-i dea form singur pentru a ptrunde n lumea viului. Fiecare animal, fiecare mamifer, chiar i cea mai minunat dintre creaturi, omul, se trage dintr-o singur celul, simpl dup toate aparenele, ca cele mai multe dintre celulele primitive, nedifereniat i rotund. Aceste celule germinative sunt uluitoare datorit dimensiunii lor reduse. Cea a omului nu e mai mare dect o zecime dintr-un milimetru. Pentru a v forma o idee referitoare la dimensiunea sa, marcai un punct cu un creion foarte bine ascuit i punei alturi zece asemenea puncte. Orict de mici leai face, un milimetru nu le va cuprinde pe toate. Vedem astfel ct de microscopic este celula ce d natere omului. Aceast celul se dezvolt separat de progenitorul ei, ntruct este protejat de/i nchis ntr-un fel de capsul ce o ine separat de corpul adultului n care este purtat. Acest lucru e valabil pentru toate tipurile de animale. Celula este att de izolat de corpul printesc, nct fiina creia i d via este cu adevrat produsul celulei germinale. Ce subiect inepuizabil de meditaie! Cei mai mari oameni, indiferent de domeniul n care s-au remarcat fie c este vorba despre un Alexandru sau un Napoleon, un Dante sau un Shakespeare, sau un Ghandi nu mai puin dect cel mai umil dintre confraii lor a fost, fiecare, creat din unul, doar unul dintre aceste corpuri celulare ultraminuscule!. Cercetnd celula germinal printr-un microscop puternic, se poate vedea c ea conine un anumit numr de corpusculi. Acetia, deoarece pot fi colorai rapid prin mijloace chimice, au fost numii cromozomi. Numrul lor variaz n funcie de specie. La om exist 46 de cromozomi. Alte specii au 15, altele 13, aa nct numrul cromozomilor este una dintre caracteristicile fixe ale speciilor. Cromozomii au fost totdeauna privii ca depozite prin intermediul crora sunt transmise trsturile ereditare. Recent, noile microscoape cu o putere mai mare, numite ultramicroscoape, au fcut posibil observarea faptului c fiecare cromozom este un fel de cutie ce conine un lan, sau un colier, compus din aproximativ 100 de granule foarte mici. Cromozomii se deschid, granulele sunt eliberate i celula devine un depozit pentru cca. 4000 de corpusculi numii gene (vezi desenul). Cuvntul, gene, implic ideea de generaie i, de comun acord, este acceptat presupunerea c fiecare gen poate fi purttoarea unor trsturi ereditare particulare; de exemplu, forma nasului, sau culoarea prului. Este clar c aceast viziune tiinific a38

adevrului nu a reieit numai prin utilizarea microscopului, ci i datorit faptului c mintea omului este creativ. Ea nu reine doar

2. Un lan de 100 de gene imaginat ca o linie; toate acestea sunt coninute n fiecare din cei 46 de cromozomi aranjai geometric n stnga.

impresii, ca mai toate fotografiile, ci acestea acioneaz ca stimuli ai imaginaiei. Prin imaginaie, sau datorit unei inteligene care poate vedea n spatele lucrurilor perceptibile, omul poate face presupuneri cu privire la ceea ce se ntmpl, iar din aceste puteri ale minii omeneti deriv impulsul care mpinge nainte toat tiina i toate cercetrile. Dac meditm asupra acestor descoperiri referitoare la geneza tuturor fiinelor vii, nu putem s nu observm ct de mult misticism exist n declaraiile ndrznee ale tiinei. Deoarece aceast celul germinativ, att de mic nct este invizibil, conine n sine ereditatea acumulat a tuturor generaiilor trecute. nuntrul acestei mici pete se afl ntrupat ntreaga experien uman toat istoria care a creat rasa. nainte ca vreo schimbare s devin vizibil n celula primitiv i nainte ca aceasta s-i nceap procesul de segmentare, genele au ajuns deja la un acord ntre ele. Exist un fel de lupt competitiv ntre ele, din care rezult o alegere. Nu toate genele prezente ntr-o anumit celul pot avea un rol activ39

n formarea noii fiine. Aceasta rezult doar din genele care s-au evideniat n disput. Ele poart caracteristicile dominante. n schimb, alte gene rmn ascunse. Ele poart caracteristicile recesive. Acest fenomen curios care are loc n perioada de pregtire a procesului creator al celulei germinative, a fost observat pentru prima dat de Mendel, care l-a exprimat sub forma unei ipoteze tiinifice bazat pe cunoscutele lui experimente revoluionare de ncruciare a plantelor din aceeai familie, dintre care una avea flori roii i cealalt albe. Prin semnarea seminelor rezultate, el a obinut 3 plante cu flori roii i o plant cu flori albe. Genele roii dominante nlturaser genele albe recesive n trei cazuri din patru. E uor de artat c proporia ce rezult dintr-o lupt ntre caracteristicile rivale trebuie s urmeze, inevitabil, legile combinaiilor matematice. Studiile care, de atunci nainte, s-au bazat pe presupuneri matematice n ceea ce privete combinaiile posibile ntre gene, sunt mult mai complexe dar, concluzia rmne aceea c orice germen, n condiii date, se poate transforma ntr-un individ mai mult sau mai puin frumos, mai mult sau mai puin puternic, n ordinea prioritilor care guverneaz n rndul genelor lui. Datorit acestor combinaii diferite, fiecare fiin uman e diferit de celelalte. Astfel, gsim n aceeai familie, n rndul copiilor acelorai prini, nenumrate varieti de frumusee, for fizic i capacitate intelectual. Un interes special se arat studierii condiiilor care favorizeaz apariia celor mai bune tipuri, iar din aceasta a luat natere o nou tiin, Eugenia. Totui, acesta este un capitol n istoria tiinei (tiina genelor i a combinaiilor lor), care se sprijin pe numeroase speculaii i care nu joac nici un rol n studiul direct a ceea ce se ntmpl dup ce a avut loc combinaia. Aici ncepe adevratul proces biologic de cldire a corpului. Aceasta este o problem de segmentare celular, att de clar i de uor de urmrit, nct chiar Wolff, observnd-o la microscop pentru prima dat, a putut descrie fazele succesive prin care trece embrionul n procesul de dezvoltare. Celula ncepe prin divizare n dou celule egale care rmn unite. Apoi acestea dou devin patru, cele patru opt, cele opt aisprezece, i aa mai departe. Acest proces continu pn cnd s-au produs sute de celule. E ca i cnd o cldire ar fi nceput n mod inteligent prin acumularea unui numr suficient de crmizi pentru a se ridica o cas. La momentul potrivit, celulele sunt40

aranjate pe trei straturi distincte, ca i cum crmizile ar fi aranjate n perei (aceast comparaie se datoreaz lui Huxley). Ce urmeaz este comun tuturor animalelor. Mai nti, celulele formeaz un fel de sfer goal, ca marginile unei mingi de cauciuc (morula). Apoi carapacea se ndoaie spre interior formnd doi perei opui unul altuia. n cele din urm, un al treilea strat este interpus ntre ceilali doi. Iat, deci, cei trei perei din care urmeaz s se desfoare totalitatea structurii finale (vezi desenul).

Endoderm

Mezoderm

Ectoderm

3. (Stnga sus) mingea de celule primar, morula, constnd dintr-un singur perete (dreapta sus). (Stnga jos) gastrula cu perete dublu introflex; (dreapta jos) cel de-al treilea perete care se formeaz ntre pereii gastrulei.

Aceste straturi, frunzele germinative, sunt urmtoarele: unul extern, ectoderma; unul median, mezoderma i unul intern, endoderma. mpreun, ele formeaz un corp mic, alungit, n care41

toate celulele sunt de mrime egal, dei, oarecum, mai mici dect prima celul din care au provenit toate. Fiecare dintre aceti trei perei produce un complicat sistem de organe. Peretele extern d natere la piele i la sistemele senzorial i nervos. ntr-adevr, asta este de ateptat, din moment ce acesta este stratul aflat n contact cu lumea exterioar de care pielea l protejeaz, iar simurile i sistemul nervos l pun n contact cu aceast lume. Peretele intern d natere organelor care furnizeaz hrana; de exemplu, intestinele, stomacul, glandele digestive, ficatul, pancreasul i plmnii. Al treilea perete, median, produce scheletul care sprijin muchii i ntreg corpul. Organele sistemului nervos sunt numite organe de relaie, ntruct ele guverneaz relaiile noastre cu lumea extern. Organele sistemelor digestiv i respirator sunt denumite organe vegetative, deoarece ele ajut doar partea vegetal, sau non-activ, a fiinelor vii. Doar recent, studii aprofundate au artat cum se dezvolt organele nsele. Ceea ce se ntmpl este c n straturile uniforme apar puncte sau centri i aceste puncte manifest brusc o bogat activitate biologic. Din matricea mural ies la iveal celule care ncep s construiasc un organ, sau proiectul unui organ. Oricare ar urma s fie organul, apariia lui e marcat de acelai procedeu, iar toate organe provin din asemenea centri de activitate sporit, chiar dac aceti centri nu se ating sau sunt complet separai unii de alii. Cel care a descoperit acest lucru este profesorul Child de la Universitatea din Chicago. El a dat acestor centri numele de gradieni .* Aproape n acelai timp, un alt embriolog, Douglas, lucrnd n Anglia, independent de Child, a fcut o descoperire asemntoare, dei observaiile lui au fost limitate la sistemul nervos. El a denumit punctele active sanglia*, atribuindu-le un grad special de sensibilitate. n momentul n care organele ncep s apar, celulele, care la nceput erau toate la fel, ncep s-i schimbe tipul i s sufere diferenieri profunde. Aceasta corespunde funciilor pe care organele urmeaz s le ndeplineasc. Prin urmare, are loc o specializare prin care celulele devin potrivite pentru activitatea organelor pe care le construiesc. Mai mult, aceast delicat C.M Child, Physiological Foundations of Behavior, New York, 1924 A.C.Douglas, The Physical Mechanism of Human Mind, Edinburgh, 1925 42

specializare, dei are loc n interesul unei funcii specifice, apare nainte ca funcia s nceap s activeze.

4.Tipuri de celule

n desenul nsoitor sunt expuse unele dintre aceste celule pentru a oferi o imagine a deosebirilor semnificative. Celulele ficatului sunt hexagonale i se ating una pe alta ca dalele unui trotuar. Ele nu au esut conjunctiv. n schimb, celulele osoase sunt ovale, puine i distanate, dar inute n legtur de filamente subiri; dar partea important, esenial osului, o constituie acel tip de esut conjuctiv solid, care este produs chiar de ctre celule. De interes deosebit este nveliul traheii. Potire mici, excretnd mereu o substan cleioas care capteaz praful din aer, sunt mprtiate printre celulele triunghiulare i sunt43

dotate cu fibre marginale, aflate tot timpul ntr-o micare vibratorie. Acestea menin mucusul n micare spre exteriorul corpului. Pielea are celule plate speciale, dispuse n straturi, din care cel exterior este sortit s moar n permanen i s fie nlocuit de acelea de dedesubt. Aceste celule care protejeaz suprafaa exterioar a corpului, ne amintesc de soldaii gata s-i dea viaa pentru ara lor. Celulele nervoase sunt cele mai evoluate i cele mai importante. Ele nu pot fi nlocuite. Ele sunt prezente mereu la postul de comand, cu dendritele lor lungi care strbat distane mari, asemenea cablurilor telegrafice ce leag un continent de altul. Ct de interesant este aceast uria diferen ntre celule, ntruct fiecare provine din primul set de celule, care erau toate la fel. Cu toate acestea, n pregtirea pentru misiunile lor viitoare, ele s-au transformat, aa nct fiecare poate face ceva ce nu a mai fcut nainte! Dar, odat specializate, ele nu se mai pot schimba din nou. O celul a ficatului nu poate deveni niciodat o celul nervoas. Rezult c, pentru a-i ndeplini sarcinile, ele nu au trebuit cum obinuiam s spunem s se pregteasc, ci s se transforme. Nu se ntmpl aproape acelai lucru i n comunitile umane? Aici gsim tipuri de oameni specializai, care pot fi comparai cu organele corpului. n timpuri strvechi, fiecare om fcea mai multe tipuri de munci. Aceeai persoan putea s fie constructor, dulgher, doctor; pe scurt, orice. Dar, pe msur ce comunitatea se dezvolt, munca devine mai specializat. Fiecare persoan i alege un tip de munc i devine, psihologic, nepotrivit pentru alte tipuri. Practicarea unei profesiuni nu nseamn doar nvarea unei tehnici. Angajamentul personal n acea profesie produce schimbri interioare necesare succesului. Mai important dect tehnica este dobndirea unei personaliti speciale potrivit muncii respective. Iar, din dobndirea acesteia, omul i face un ideal propriu. Ea devine scopul vieii lui. Revenind la embrion, fiecare organ este alctuit din celule specializate i are de ndeplinit propriile lui funcii, diferite de cele ale altor organe. n plus, fiecare dintre aceste funcii este necesar pentru sntatea i bunstarea organismului. Prin urmare, fiecare organ exist i funcioneaz pentru binele ntregului. Embrionul care se dezvolt nu doar creeaz organele, dar asigur i comunicarea dintre ele. Acest lucru e fcut de dou44

mari sisteme; sistemul circulator i sistemul nervos. Acestea sunt, de departe, cele mai complexe dintre toate organele. De asemenea, ele sunt singurele care au ca funcie numai crearea legturilor dintre celelalte. Primul este ca un ru care duce substane spre toate prile corpului. Dar el acioneaz i ca un colector. De fapt, sistemul circulator este vehiculul general de transport care duce hrana spre fiecare celul a corpului, n timp ce, simultan, preia oxigenul de la plmni. De asemenea, sngele transport i anumite substane secretate de glandele endocrine. Acestea sunt cunoscute sub numele de hormoni, care exercit o influen asupra organelor, stimulndu-le activitatea i, mai presus de toate, controlndu-le funcionarea, astfel nct s produc o anumit armonie de aciune, necesar tuturor. Hormonii sunt substane necesare organelor situate la distan de acelea n care ei sunt produi. Ce oper perfect realizeaz acest sistem circulator prin funcionarea sa! Fiecare organ triete ca i cum s-ar afla pe marginea unui ru, din care ia tot ce-i trebuie pentru a tri i n care vars napoi produsele lui proprii, dintre care unele sunt necesare altor organe din alte zone. Cellalt mare organism care armonizeaz activitatea global a corpului este sistemul nervos. Acesta este cel care conduce, concentrnd n creier un fel de comandament, sau camer de control, de unde comenzile sunt transmise ctre fiecare parte a corpului. Chiar i n viaa umanitii s-a dezvoltat un sistem circulator. Lucruri produse de oameni i ri diferite intr n circulaie, iar fiecare ia ce i este necesar pentru propria via. Marele ru al comerului face ca aceste produse s fie disponibile pentru alte persoane i ri. Ce altceva sunt negustorii i comisvoiajorii, dac nu nite corespondeni ai globulelor roii din snge? Iar n marea societate omeneasc, bunurile produse ntrun loc nu sunt consumate, n mod constant, n altul? n ultimii ani, putem chiar observa creterea activitilor care copiaz munca hormonilor. Acestea sunt eforturile statelor mari de a planifica mediul nconjurtor, de a controla comerul, a stimula, ncuraja i conduce iniiativele tuturor naiunilor, numai pentru a realiza marea armonie i bunstarea tuturor. Se poate spune c defectele care s-au vzut, destul de clar, n aceste ncercri, nu fac altceva dect s dovedeasc faptul c dezvoltarea embrionar a45

sistemului circulator social, dei a fcut un prim pas, este nc departe de a fi perfect. Ct despre celulele specializate ale sistemului nervos, orice activitate corespunznd acestora lipsete nc, din pcate, din societatea omeneasc. Din starea haotic a lumii


Recommended