+ All Categories
Home > Documents > Manual Designer Pagini Web AMa

Manual Designer Pagini Web AMa

Date post: 03-Feb-2016
Category:
Upload: teo-giuvelea
View: 260 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
HTML/CSS/PHP/JAVA
354
DESIGNER PAGINI WEB 1 Anca Mehedinţu Irina Ciocîrlan DESIGNER PAGINI WEB
Transcript
  • DESIGNER PAGINI WEB

    1

    Anca Mehedinu Irina Ciocrlan

    DESIGNER PAGINI WEB

  • DESIGNER PAGINI WEB

    2

    INTRODUCERE

    Designerul de pagini de web (studii medii) este liantul ntre clienii, persoane juridice

    sau persoane fizice, fiecare cu nevoile lor i tehnologia de promovare prin pagini web. Este

    un bun cunosctor al structurii tehnologice a internetului, a mediului specific n care sunt

    instalate-publicate, gzduite, promovate i vizitate paginile diferitor clieni de ctre

    vizitatorii din ntreaga lume. Este cel care face transferul de informaie primit de la client,

    sub o anume form, ntr-o manier ct mai apropiat de vizitatori.

    Vizualizarea coninutului informaional destinat vizitatorilor de pagini web se face prin

    intermediul diferiilor navigatori sau browseri, cum ar fi: Internet Explorer, Netscape,

    Opera, Mozilla, Konqueror sau Firefox.

    Designerul de pagini web pune n practic cunotine din domeniul marketing,

    realizeaz analize i sinteze, pentru a descoperi cerinele vizitatorilor i clienilor, are

    aptitudini specifice proiectanilor n domeniul tehnologiei informaiei dar i calitile unui

    artist cu ajutorul crora modeleaz site-urile. El reuete s mbine datele tehnice ntr-o

    structur artistic ct mai plcut i funcional.

    ntruct proiectarea unei pagini web presupune activiti din domenii conexe, este

    necesar munca n echipe de webdesigneri care s conlucreze la realizarea acestor lucrri

    complexe. Ocupaia satisface un segment limitat al nevoilor clienilor, printr-o specializare

    ntr-o anumit zon a proiectrii de pagini de internet: texte, grafic i animaie, coninut,

    multimedia, interactivitate.

    Cunotine necesare practicii ocupaiei:

    calculatoare i subsisteme hardware: structura i arhitectura calculatoarelor;

    Serviciul World Wide Web;

    HTML ca limbaj de marcare al hypertext-ului;

    JavaScript i alte limbaje de scriptare;

    Framework.NET

    PHP & MySQL.

    Autorii

    Septembrie 2014

  • DESIGNER PAGINI WEB

    3

    CUPRINS

    INTRODUCERE ............................................................................................................. 2

    CUPRINS ......................................................................................................................... 3

    Partea I ................................................................................................................................. 4

    Partea II .............................................................................................................................. 12

    Partea III............................................................................................................................. 16

    PARTEA IV ....................................................................................................................... 19

    PARTEA V ........................................................................................................................ 29

    PARTEA VI ....................................................................................................................... 44

    PARTEA VII ................................................................................................................... 274

    PARTEA VIII .................................................................................................................. 278

    PARTEA IX ..................................................................................................................... 282

    PARTEA X ...................................................................................................................... 301

    PARTEA XI ..................................................................................................................... 307

    PARTEA XII ................................................................................................................... 312

    PARTEA XIII .................................................................................................................. 322

    PARTEA XIV .................................................................................................................. 330

    PARTEA XV ................................................................................................................... 334

    PARTEA XVI .................................................................................................................. 340

    Partea XVII ...................................................................................................................... 348

    BIBLIOGRAFIE .......................................................................................................... 352

  • DESIGNER PAGINI WEB

    4

    PARTEA I

    DEZVOLTAREA PROFESIONAL.

    COMUNICAREA INTERACTIV LA

    LOCUL DE MUNC. LUCRUL N ECHIP

  • DESIGNER PAGINI WEB

    5

    1.1. DEZVOLTAREA PROFESIONAL

    Aspecte generale

    Conducerea propriei dezvoltri profesionale nseamn a fi capabil de a:

    Evalua propriile performane n comparaie cu cerinele slujbei voastre prezente sau viitoare prin solicitarea permanent a unui feedback din partea colegilor i a clienilor;

    Identifica un stil personal de nvatare pentru direcionarea dezvoltarii competenelor voastre.

    Elabora un plan de dezvoltare personal i a-l aplica;

    Utiliza diverse metode de investigare a intereselor personale n scopul dezvoltrii sau mbunatatirii cunotinelor i competenelor;

    Identifica i exploata oportunitaile de dezvoltare profesional.

    Cteva informaii de baz

    Dezvoltarea profesional nseamna s i intelegi propriile puncte forte i puncte slabe, s i identifici obiectivele i cum poi s te ajui pe tine nsui s le atingi. Pe parcursul definirii competenelor din cadrul acestui program privind experiena de munc vi se va solicita s identificai n fiecare etap punctele forte i mbuntirile pe care le putei aplica n afara experienei de munc, n viitoarea voastr carier.

    Dezvoltarea profesional proprie a captat o importan tot mai mare n ultimele decenii. n

    prezent este mult mai probabil s aveti mai multe cariere n cadrul mai multor organizaii, iar ceea ce n trecut era cunoscut drept scara unei cariere, este astazi o expresie nvechit. Acum, tendina s-a indeprtat de la ideea de urmare a unei ci prestabilite de promovare lucrnd pentru acelai angajator, n schimb este mult mai posibil s castigai experien dintr-o

    varietate de funcii n diferite organizaii, transfernd competenele i experienele de la una la

    alta.

    Probabil vei recunoate din experienele pe care le-ai avut n cadrul colii i universitii c suntei mai buni la anumite lucruri dect la altele. Unele vi se par uoare, la altele trebuie s petrecei mai mult timp cercetnd, nvatnd i exersnd. Acelai principiu se aplic i carierei voastre. Identificarea unei competene sau a unui domeniu de cunotine pe care dorii s le mbunttii reprezint un pas, dar cu toate acestea merit s petrecei o perioada de timp analiznd cum voi ca persoane ai putea nvaa cel mai eficient. Prin aceasta putei s v directionai modul de abordare ctre nvaare i mbuntirea competenelor, fie c acest

  • DESIGNER PAGINI WEB

    6

    lucru nseamn cercetare sau strngerea de informaii de pe Internet sau participarea la cursuri

    de instruire interactive.

    Un mod de identificare a preferinelor legate de stilul vostru de nvare este cel descris de

    Peter Honey i Alan Mumford. Cercetrile pe care acetia le-au ntreprins indic faptul c puteti nvata mult mai repede dac folositi stilul vostru natural de a invata. Un rezumat al acestor stiluri de nvare poate fi gasit pe site-ul web al EFWE, www.efwe.org.

    Dezvoltarea profesional nu trebuie realizat independent. Dimpotriv, feedback-ul din partea

    colegilor, a prietenilor i mentorilor are un rol vital n a v ajuta s identificai care sunt punctele slabe i zonele care trebuie dezvoltate. Solicitarea unui feedback nu trebuie s fac parte doar din procesul anual de revizuire, ci trebuie s fie o constant de-a lungul ntregii voastre activiti. Deschiderea ctre feedback-ul pe care l primii reprezint de asemenea o abilitate esenial, la fel ca i disponibilitatea de a aciona conform acestuia, n cazul n care considerai necesar. Planurile de dezvoltare personal (PDP) sunt un instrument folositor pentru construirea unei structuri n spatele obiectivelor dumneavoastr, iar acestea pot fi ct de simple sau detaliate dorii.

    Este ilustrat un exemplu de baz prin care se identific paii i oportunitile pentru atingerea scopurilor voastre, suportul necesar pentru ndeplinirea obiectivelor i se specific perioada de timp n care le vei obine.

    Exemplu

    Domeniu de competen

    Pai De ce suport am nevoie?

    Perioada

    de timp

    Capacitatea de

    a face

    prezentri

    1.Participarea la un curs

    de

    formare a abilitilor de prezentare.

    2.Prezentarea proiectului

    n

    cadrul unei sedine interne.

    3. Identificarea altor

    oportuniti de prezentare pe masur ce apar.

    Obinerea aprobrii pentru curs de la

    managerul direct.

    Obinerea acordului efului de departament pentru

    a m prezenta la sedin. Obinerea sprijinului

    managerului direct

    pentru identificarea

    altor oportunitai i obinerea feedback-ului

    1 lun 2 luni Permanent

    Recomandari:

    Preferina pentru modul de nvare i dezvoltare de noi competene se va schimba n timp i poate fi influenat de mediu i rolul pe care l avei prin funcia voastr. Periodic, trebuie s analizai dac preferinele voastre s-au schimbat, pentru a v ajuta n dezvoltarea voastr viitoare.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    7

    Profitai de ansa de a experimenta noi modaliti de dezvoltare a competenelor. Nu le excludei doar pentru ca nu le-ai mai ncercat niciodat. Obinuii-v s v stabilii obiective n mod regulat i s v analizai progresul prin implicarea altora.

    Dezvoltarea profesional se refer la competena necesar autoevalurii capacitilor proprii i aplicrii n activitatea practic a cunotinelor acumulate la diverse forme de formare continu, asigurnd astfel mbuntirea performanelor profesionale.

    Elemente de competen Criterii de realizare

    1. Identific necesarul de perfecionare 1.1. Necesarul de perfecionare este stabilit prin

    autoevaluare obiectiv 1.2. Necesarul de perfecionare este identificat

    pe baza observaiilor venite din partea echipei multidisciplinare

    2. Autoinstruire profesional 2.1. Materialele de specialitate sunt consultate

    periodic/ori de cte ori este necesar pentru

    asigurarea unui volum de informaii noi necesare n activitatea desfurat 2.2. Autoinstruirea profesional este fcut prin

    consultarea surselor de informare

    corespunztoare necesarului de informaii 2.3. Cunotinele dobndite sunt aplicate n activitatea curent n scopul creterii calitii muncii

    2.4. Cunotinele dobndite sunt aplicate n interesul beneficiarului

    Gama de variabile

    Materialele documentare de specialitate pot fi: publicaii de specialitate, manuale de prezentare i exploatare sau ghiduri de utilizare a altor produse software, participare la expoziii, trguri, simpozioane de specialitate etc.

    Pentru autoinstruire pot fi folosite: manuale de specialitate, reviste, documentaie electronic, INTERNETul etc.

    Ghid pentru evaluare

    Cunotinele necesare se refer la: - Participare la cursuri de instruire - Citirea de publicaii de specialitate - Aplicarea cunotinelor dobndite

  • DESIGNER PAGINI WEB

    8

    La evaluare se urmrete: - Contiinciozitatea de a-i mbunti activitatea profesional; - Capacitatea de analiz i sintez viznd identificarea necesarului de perfecionare ; - Capacitatea de a procesa informaiile; - Obiectivitate n autoevaluarea nivelului de cunotine; - Receptivitate fa de informaiile de specialitate.

    1.2. COMUNICAREA INTERACTIV LA LOCUL DE

    MUNC

    Descriere

    Unitatea se refer la competena de comunicare a sarcinilor, evenimentelor i a tuturor aspectelor legate de activitile de la locul de munc, n cadrul discuiilor n grup sau individuale i la capacitatea de a formula i a transmite opinia.

    Elemente de

    competen Criterii de realizare

    1. Transmite i primete informaii

    1.1. Metoda de comunicare este utilizat corespunztor situaiei date pentru transmiterea i primirea corect i rapid a informaiilor. 1 .2. Transmiterea i primirea informaiilor este efectuat permanent cu respectarea raporturilor ierarhice i funcionale. 1 .3. Limbajul utilizat este specific locului de munc pentru primirea i transmiterea informaiilor cu corectitudine. 1 .4. Modul de adresare utilizat este concis i politicos. 1 .5. ntrebrile utilizate sunt pertinente i logice pentru obinerea de informaii suplimentare i clarificri.

    2. Particip la discuii de grup

    2.1. Opiniile i punctele de vedere proprii sunt communicate deschis pentru clarificarea problemelor aprute. 2.2. Opiniile proprii sunt susinute cu argumente clare, prin intervenii prompte i logice. 2.3. Participarea la discuii n grup este efectuat prin respectarea opiniilor i a drepturilor celorlali colegi. 2.4. Problemele sunt discutate i rezolvate printr-un proces agreat i acceptat de toi membrii grupului. 2.5 Divergenele aprute sunt comunicate deschis efului direct, pentru rezolvarea acestora cu promptitudine.

    2.6 Divergenele aprute sunt rezolvate rapid, pentru desfurarea unei activiti fluente.

    Gama de variabile

    Unitatea se aplic la toate ocupaiile din domeniul informaticii, proiectrii i publicitii (electronice i tipografice).

  • DESIGNER PAGINI WEB

    9

    1. Surse de informaii: documentaia (fia de proiect, fia de lucrare) specifice lucrrii, etaloane, referine, sarcini verbale / scrise de la efii direci .

    2. Forme de comunicare: scris / verbal

    Comunicarea se refer la activitile procesului de creaie design, respectiv de implementare punere n opera a concepiei.

    Ghid pentru evaluare

    Cunotine necesare: - Terminologia de specialitate.

    La evaluare se urmrete: 1. Utilizarea corect a terminologiei de specialitate; 2. Adaptarea stilului de comunicare la situaie i interlocutor; 3. Capacitatea de selecie a informaiile primite; 4. Politeea i promptitudinea la transmiterea i recepionarea informaiilor; 5. Receptivitatea, adaptabilitatea; respectul faa de prerile altor persoane.

    1.3. LUCRUL N ECHIP n zilele noastre, individualitatea si originalitatea personala au pierdut teren in fata

    muncii in echipa, mai ales in cazul sarcinilor complexe. Toate companiile bazate pe

    informaie, care practica tehnologii de vrf, servicii ireproabile si un management modern si eficient, solicita din partea personalului abilitati superioare de comunicare si team-player

    (lucru in echipa). O echipa profesionista este o structura in care intregul este mai mult decat

    suma partilor. Membrii formatiei actioneaza in sinergie si consens pentru realizarea unui

    obiectiv comun. Echipa inseamna comunicare directa si fatisa, obligand la asumarea

    constanta a responsabilitatii propriilor obiective, deoarece neindeplinirea acestora este

    imediat sanctionata de catre grup.

    In managementul resurselor umane, termenul de echipa/team este frecvent utilizat, desi

    cel de retea tinde sa-i ia rapid locul. Adesea il folosim pentru a ne referi la intreaga

    companie, deoarece scopurile propuse nu pot fi atinse decat prin coroborarea tuturor fortelor.

    Dar totdeauna este dificil sa sudezi, sa motivezi, sa pregatesti si sa conduci o echipa strans

    unita, formata din peste doisprezece membri.

    Diagnosticarea echipelor

    Studii realizate in peste 150 de organizatii din diferite domenii si la care au participat

    peste 6000 de persoane pun in evidenta faptul ca o echipa performanta este caracterizata de 5

    dinamici cheie:

    Membrii echipei. Membrii echipei au competentele tehnice si interpersonale necesare

    pentru a putea lucra eficace in echipa.

    Relatiile de lucru in cadrul echipei. Relatiile in cadrul echipei sunt constructive:

    caracterizate prin deschidere si sprijin reciproc.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    10

    Procesele pe care le foloseste echipa. Rezolvarea problemelor si luarea deciziilor in

    echipa se face la timp si cu cele mai bune rezultate.

    Atributele liderului de echipa. Conducerea incurajeaza realizarile colective si lucrul

    in echipa.

    Factorii organizationali care influenteaza lucrul in echipa. Mediul organizational

    (practicile manageriale, sistemele, structurile si procesele) promoveaza in mod sincer

    colaborarea si lucrul in echipa.

    Pentru a actiona eficace in directia dezvoltarii unei echipe trebuie sa stabilim unde

    anume este necesar sa se focalizeze interventia sau daca este cazul unei interventii sistemice.

    Instrumentele pe care le utilizam pentru diagnosticare vizeaza aceste 5 dinamici cheie:

    Effective Team Member (ETM) este un instrument bazat pe Feedback la 360 de

    grade care analizeaza abilitatile individuale de lucru in echipa. O varianta simplificata

    a ETM poate fi folosita in timpul programelor de teambuilding ca baza pentru

    elaborarea unor planuri individuale de invatare si dezvoltare.

    Analiza Motivatiei Echipei (AME) este un instrument usor de aplicat si interpretat

    care permite identificarea factorilor motivationali asupra carora trebuie actionat

    pentru a obtine cel mai mare impact.

    Metoda Sedintelor Asistate (MSA) consta in participarea consultantilor nostri la o

    serie de sedinte obisnuite ale echipei. Dupa etapa de observare urmeaza oferirea de

    coaching echipei pentru cresterea performantelor.

    After Action Review (AAR) este o metoda de coaching pentru echipe utilizata si de

    armata SUA care ne permite sa ajutam echipa sa progreseze in ceea ce priveste

    eficacitatea si eficienta proceselor ei lucru. Utilizam un set de 12 criterii de evaluare a

    performantei definite in termeni comportamentali. Folosim AAR atat in faza de

    diagnosticare cat si in sesiunile de reflectie din cadrul programelor de teambuilding.

    Leadership Effectiveness Apraisal Package (LEAP) este un instrument bazat pe

    Feedback la 360 de grade care ofera liderului echipei o oglinda a diferentelor dintre

    perceptia proprie si cea a subordonatilor, colegilor si sefilor referitoare la

    competentele sale de conducere. Competentele evaluate sunt direct corelate cu

    capacitatea de a conduce echipa catre performante inalte.

    Analiza Mediului Organizational (AMO) urmareste stabilirea aspectelor (practici

    manageriale, sisteme, structuri si procese) asupra carora trebuie sa ne concentram

    pentru a ajuta la crearea unui mediu favorizant pentru lucrul in echipa. Folosim in

    acest scop metode cum sunt: workshop-uri cu echipa, interviuri cu manageri si

    persoane cheie din cadrul organizatiei, chestionare, tehnici proiective.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    11

  • DESIGNER PAGINI WEB

    12

    PARTEA II

    APLICAREA PROCEDURILOR DE

    CALITATE

  • DESIGNER PAGINI WEB

    13

    ESTE NEVOIE DE ORDINE

    Pentru obinerea unui un rezultat n bun web design este nevoie de ordine. Lucrul

    haotic, "vznd i fcnd" aduce arareori rezultate. n plus, ntotdeauna cineva risca s fie

    nemulumit n final. Aadar, toate etapele de lucru trebuie s fie clare de la nceput, puse

    pe hrtie i urmate, astfel nct nimic s nu rmn pe dinafar. Trebuie s existe

    proceduri testate i eficiente pentru fiecare stadiu de lucru.

    Proceduri de calitate, pe stadii de lucru, n proiectarea paginilor web

    Activitatea se desfoar n compartimentul de informatic, atelier- birou, sau client -

    dac condiiile tehnice permit.

    n web design, orice detaliu uitat devine o problema mai trziu!

    PROCEDUR PRIVIND REALIZAREA UNUI SITE

    Colectarea datelor de la client - aadar, pentru nceput designerul se ntlnete

    cu clientul. Afl despre ce este vorba i care sunt nevoile reale ale clientului,

    dincolo de "am nevoie de un site". Se intereseaz de afacerea lui, caut esena i o

    ntelege din toate materialele de prezentare i din discutie. Se traseaz primii pai:

    Primul pas n web design - elaborarea de prototipuri: interfata grafica, sau

    designul site-ului, layoutul, faa, prima pagin, un "print-screen" a ceea ce se va

    construi n etapele urmtoare.

    Al doilea pas n web design - elaborarea site-ului : grafica aplicat; acum

    dezvoltm fiecare pagin pornind de la tema grafic aprobat, facem analizele de

    "usability", gndim n detaliu fiecare meniu, pagin n aa fel nct experiena de

    navigare s fie ct mai bun, iar conversia cat mai mare.

    Al treilea pas - web development testarea, publicarea, i ntreinerea site-

    ului: acum programm site-ul i dm viata tuturor elementelor de web design

    stabilite n etapele anterioare; acest pas se finalizeaza cu o verificare a calitii,

    pentru a fi siguri nu numai ca nu ne-a scapat nimic, dar i ca toate elementele sunt

    mbinate exact asa cum trebuie. De asemenea trebuie intoduse textele. Fr texte,

    un site nu exist. Se poate ntmpla s se construiasc un site al crui continut s

    nu fie mulumitor , pentru ca nu aduce vizite suficiente, nu este uor de gasit n

    Google i alte motoare de cutare sau este gsit dupa cuvinte i fraze care nu

    intereseaz. Pe scurt, textele sunt o problem. Pentru efecte rapide la inceput, este

  • DESIGNER PAGINI WEB

    14

    suficient s adaugam corect coninutul n site. Ulterior, pentru c nici concurena

    nu st degeaba, trebuie s facem periodic cercetarea online necesar, s revizuim

    constant textele, s schimbm cte ceva acolo unde este nevoie i s adaugam

    coninut nou.

    Criterii de performan pe care trebuie s le ndeplineasc un site

    1. Web design ORIGINAL

    Unul dintre principiile de web design este originalitatea. n prezent exista sute de

    servicii care furnizeaza site-uri "la cheie", cu "design personalizat", dar care opereaza cu

    interfete grafice lucrate n prealabil (template-uri) i carora le schimba culorile i le

    adauga sigla beneficiarului. Aceste site-uri nu au un design original i se poate avea

    surpriza de a regsi pe internet un site cu un aspect identic sau aproape identic.

    2. Web design CORECT

    Dei aspectul grafic poate fi acelai, ntre doua site-uri pot exista diferene majore de

    execuie. Dup ce aspectul grafic dorit a fost hotrt, site-urile sunt lucrate prin utilizarea

    unui cod specific care are o serie de particularitai i necesit rigurozitate. ntocmai ca o

    limba strin, codul poate fi folosit mai fluent sau mai stngaci, n funcie de cunotinele

    pe care le deine programatorul.

    PROCEDUR PRIVIND CODAREA CORECT

    pasajele de cod s poata fi uor descifrate i integrate cu elementele noi de

    programare pentru ca atunci cand doriti s adaugati o componenta sau un

    element functional nou n site-ul dumneavoastra s avei posibilitatea

    interventiilor ulterioare facile.

    cod curat care s asigure execuia mai fluid a diverselor funcii. Acest lucru

    trebuie s conduc la o vitez de ncrcare mai mare. Acest aspect poate parea

    fr importan, dar avnd n vedere viteza conexiunilor la care au n prezent

    acces din ce n ce mai muli utilizatori de internet n cazul executarii unei cutri

    ntr-un site cu continut complex, fiecare milisecunda conteaza.

    cod curat, care s favorizeze site-ul la afiarea n lista de rezultate n motoarele

    de cutare serioase (ex.:Google). Dac selectati View>Page Source (Ctrl+U n

    Mozilla Firefox) sau View>Source (n Internet Explorer) vei putea observa ceea

    ce "vd" motoarele de cutare atunci cnd intr n site-ul dumneavoastra. Cu ct

  • DESIGNER PAGINI WEB

    15

    codul este mai curat, cu att este mai favorizat optimizarea ctre deschiderea

    site-ului n motoarele de cutare.

    3. Web design USABILITY

    Un site trebuie s fie uor de utilizat att pentru persoana care l administreaz

    (beneficiar) ct i pentru vizitatori (poteniali clienti). Accesibilitatea funciilor,

    vizibilitatea butoanelor, poziionarea meniurilor i a diverselor elemente de interes intr-o

    pagina web este esenial pentru transformarea simplilor vizitatori n clieni. Noiunea de

    "uzabilitate" definete msura n care un website este accesibil vizitatorilor si, dar i

    motoarelor de cutare .

    Un site frumos nu este neaparat i "usable"!!!!

    n urm cu civa ani erau la mod site-urile realizate integral n Flash i exista nc

    tendina pentru prezena online plin de animaie. Unul dintre dezavantajele site-urilor

    realizate integral n Flash este compatibilitatea pariala cu motoarele de cutare ,

    situaie n care coninutul este arareori indexat corespunztor, iar site-ul este greu de

    gasit. n acelasi timp, un site care servete scopului pentru care a fost creat nu trebuie s

    fie exclusiv pe gustul proprietarului su, ci i pe gustul celor care urmeaz sa-l viziteze.

    Nu putem alege un fundal cu flori de cmp pentru un site dedicat modului de fabricaie al

    uruburilor i piulielor, de exemplu. De asemenea melodia preferat a clientului este

    arareori un fundal muzical potrivit pentru site.

    4. Interaciunea vizitatorilor cu site-ul

    Un website i atinge scopul atunci cnd publicul pentru care a fost creat poate beneficia

    optim de coninutul acestuia. Daca site-ul nu direcioneaza vizitatorii ctre accesarea

    informaiilor disponibile, iar coninutul este greu de gsit, va pierde trafic. Vizitatorii se

    plictisesc rapid, nu au rabdare s caute i tiu c pot gasi informaii, mai repede, i n alta

    parte. Prin urmare, coninutul unui site trebuie s fie accesibil, lizibil i vizibil.

    5. Interactiunea motoarelor de cutare cu site-ul

    Un website, pentru a atrage vizitele publicurilor int, trebuie s poat fi gsit rapid de

    ctre motoarele de cutare i n directoarele cel mai des folosite. Astfel, exist procedurile

    de optimizare a site-urilor pentru motoarele de cutare , care, daca sunt aplicate corect,

    pot s dea rezultate foarte bune i s poziioneze site-ul preferenial fa de alte site-uri al

    cror coninut nu este optimizat.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    16

    PARTEA III

    APLICAREA NORMELOR DE TEHNICA

    SECURITATII MUNCII SI A

    PREVEDERILOR PENTRU STINGEREA

    INCENDIILOR

  • DESIGNER PAGINI WEB

    17

    INSTRUCIUNI SPECIFICE PROPRII

    de aprare mpotriva incendiilor n spaii administrative, birouri, etc.

    Art. 1 Se va reduce la minimum pericolul potenial de incendiu, n sensul limitrii la

    strictul necesar a materialelor combustibile care se introduc n spaiile respective.

    Art. 2 n interiorul spaiilor respective i pe holurile cldirilor n care sunt amplasate

    acestea, fumatul este strict interzis.

    Art. 3 Fumatul este permis numai n spaiile amenajate, prevzute cu perei de separaie i

    ventilaie, astfel nct noxele rezultate s fie evacuate i s nu ptrund n holul cldirilor

    sau interiorul spaiilor de lucru (birouri, sli).

    Art. 4 Holurile cldirilor i casa scrilor vor fi meninute liber permanent. n caz de

    incendiu acestea devin ci de evacuare a personalului i bunurilor materiale, de aceea se

    interzice blocarea cu dulapuri, fiete, etc., fie i cu caracter temporar.

    Art. 5 Amplasarea meselor de lucru se va face astfel nct, de la fiecare loc de munc

    pn la ua de evacuare, s existe culoar pentru evacuarea persoanelor i bunurilor

    materiale.

    Art. 6 Se interzice utilizarea surselor de foc deschis (reouri, aeroterme etc.) pentru

    nclzirea spaiilor de lucru sau n alte scopuri.

    Art. 7 Prizele pentru alimentarea consumatorilor cu energie electric, vor avea marcat

    lng ele tensiunea de alimentare.

    Art. 8 Nu se vor alimenta la aceiai priz mai muli consumatori, pentru evitarea

    suprasolicitrii acesteia, ceea ce ar conduce la nclziri repetate, urmate de deteriorarea

    izolaiei conductorilor de alimentare i implicit la apriia nceputurilor de incendiu.

    Art. 9 Se vor utiliza numai prize legate la centura de mpmntare a cldirii, iar

    consumatorii vor fi alimentai prin techere cu protecie (al treilea fir).

    Art. 10 Orice lucrri cu foc deschis, pentru remedierea unor deficiene aprute, se vor

    executa numai dup ntocmirea permisului de lucru cu foc, realizarea msurilor necesare,

    cu avizul pompierilor sau, dup caz, chiar sub supravegherea acestora.

    Art. 11 La terminarea lucrului, la toi consumatorii electrici, se va ntrerupe alimentarea

    cu energie electric, prin scoaterea din priz (calculatoare, imprimante, etc.).

    Art. 12 Pentru stingerea incendiilor se vor utiliza n general stingtoare cu praf i CO2

    (P3, P5, P6, P10 etc.) exceptnd incendiile la componentele electrice. Litera P nscris pe

  • DESIGNER PAGINI WEB

    18

    etichet arat c substana de stingere este praf n amestec cu CO2, iar cifra care o

    nsoete arat cte kilograme de substan de stingere conine fiecare tip de stingtor.

    Art. 13 Pentru stingerea incendiilor la componentele electronice calculatoare,

    imprimante, etc. se utilizeaz stingtoare cu CO2 (G3, G6,, etc.). Litera G arat c

    stingtorul (butelia) conine numai gaz CO2, iar cifra arat cte kilograme de gaz conine

    butelia.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    19

    PARTEA IV

    INTRODUCEREA INFORMAIILOR I

    DATELOR N FORMAT ELECTRONIC

  • DESIGNER PAGINI WEB

    20

    I. Data i informaia

    Informaia poate fi format din texte, numere, imagini sau sunete.

    Datele sunt codificri binare ale informaiei, deoarece calculatorul nu tie s

    prelucreze dect iruri binare, care pot fi modelate fizic prin impulsuri de curent,

    cu dou niveluri de tensiune, ce corespund celor dou cifre binare:0 i 1.

    II. Tipuri de programe de introducere a datelor

    a) Editoare de text: sunt o aplicaie software (un program) folosit pentru editarea

    (= crearea i modificarea) de fiiere text, mai mult sau mai puin complexe. Spre

    deosebire de procesoarele de texte, un editor de text nu ofer funciile complexe

    specifice crerii asistate de calculator a publicaiilor (numite aplicaii de tip

    DeskTop Publishing, DTP).Editoarele de text se folosesc ndeosebi pentu scrierea

    (dezvoltarea) de programe i de pagini web (pot fi: simple ex.:Notepad, complexe:

    phpDesigner7 (editor php printre altele) etc.).

    b) Editoare grafice complexe: Schimb sau mbuntesc imaginile grafice de

    exemplu:imagini bitmap, fotografii, imagini grafice vectoriale etc. Folosind un

    editor grafic, imaginile pot fi modificate de utilizator folosind stilou, pensula,

    aerograful i alte instrumente. Display-urile computerelor sunt alctuite din puncte

    minuscule numite pixeli . Imaginile bitmap sunt de asemenea construite folosind

  • DESIGNER PAGINI WEB

    21

    aceste puncte. Cu ct sunt mai mici i mai apropiate, cu att calitatea imaginii este

    mai ridicat, dar i mrimea fiierului necesar pentru stocarea ei. Dac imaginea

    este afiat la o mrime mai mare dect cea la care a fost creat iniial, devine

    granulat i neclar, deoarece pixelii din alctuirea imaginii nu mai corespund cu

    pixelii de pe ecran. Exemple de editoare grafice: simple Paint, etc. complexe

    CorelDRAW, Adobe Illustrator, etc.

    c) Programe de calcul tabelar: uureaz sistemul de calcul i ordonarea alfabetic a

    datelor dintr-un tabel (Tabelul este o baz de date n care se face ordonarea pe

    rnduri orizontale i coloane verticale dup diferite criterii a datelor sau textelor

    culese. Prin capul tabelei se stabilete punctele de referin a modului de

    ordonare a datelor n cmpurile coninute de coloane sau rndur). Exemple

    programe de calcul tabelar: MS Excel - cel mai folosit.

    d) Programe (sisteme) de gestiune a bazelor de date: reprezint totalitatea

    programelor utilizate pentru crearea, interogarea i ntreinerea unei baze de date.

    Include dou categorii de module: module care sunt comune cu cele ale sistemelor

    de operare ale calculatoarelor i module cu funcii specifice bazei de date.( O baz

    de date, uneori numit i banc de date, reprezint o modalitate de stocare a

    unor informaii i date pe un suport extern (un dispozitiv de stocare), cu

    posibilitatea extinderii uoare i a regsirii rapide a acestora. Cel mai rspndit tip

    de baze de date este cel relaional, n care datele sunt memorate n tabele. Pe lnga

    tabele, o baz de date relaional mai poate conine: indeci, proceduri stocate,

    declanatori, utilizatori i grupuri de utilizatori, tipuri de date, mecanisme de

    securitate i de gestiune a tranzaciilor etc). Exemplu de sisteme de gestiune a

    bazelor de date: MS Access, MySQL, VisualFox, etc.

    e) Softuri pentru accesul direct la o baz de date: cel mai bun exemplu este

    produsul phpMyAdmin (instalat i pe calculatoarele noastre n cadrul platformei

    WAMP) care este un utilitar software gratuit scris n PHP destinat s se ocupe de

    administrarea MySQL pe World Wide Web. phpMyAdmin suport o gam larg

    de operaii cu MySQL. Operaiunile cel mai frecvent utilizate sunt suportate de

    ctre interfaa de utilizator (gestionarea bazelor de date, tabele, cmpuri, relaii,

  • DESIGNER PAGINI WEB

    22

    indici, utilizatori, permisiuni, etc), n timp ce noi avem posibilitatea de a executa

    direct o declaraie SQL.

    III. Procesul informaional

    Este format din:

    1. Introducerea datelor;

    2. Prelucrarea datelor;

    3. Extragerea informaiilor;

    4. Arhivarea(stocarea)datelor.

    IV. Introducerea datelor

    Este procesul prin care datele sunt prelucrate de calculator i convertite ntr-un format pe

    care-l poate prelucra.

    Introducerea datelor se poate face:

    - pe loturi(batch)

    - direct(on-line)

    Pentru a ntelege mai bine ideea de intoducere a datelor n calculator s vedem care sunt

    sursele care furnizeaz informaia:

  • DESIGNER PAGINI WEB

    23

    Tipuri de fiiere:

    Tipuri de baze de date:

  • DESIGNER PAGINI WEB

    24

    Tipuri de bnci de date:

    V. Introducerea datelor cu ajutorul unui ablon de tip formular

  • DESIGNER PAGINI WEB

    25

    Un formular este un obiect din baza de date care se utilizeaz pentru a crea o interfa

    utilizator pentru o aplicaie de baz de date. Un formular legat este unul conectat n

    mod direct la o surs de date cum ar fi un tabel sau o interogare i poate fi utilizat pentru a

    introduce, a edita sau a afia date din sursa de date. Alternativ, este posibil s creai un

    formulat nelegat care s nu se lege direct la o surs de date, dar care s conin n

    continuare butoane de comand, etichete sau alte controale de care avei nevoie pentru a

    opera aplicaia.

    Un ablon formular este un fiier singular ce conine mai multe fiiere formular de suport

    sau fiiere surs, cum ar fi fiiere care definesc modul de afiare a controalelor n ablonul

    formular, fiiere pentru imagini care apar n ablonul formular i fiiere de programare

    care activeaz n ablonul formular comportamente particularizate. Aceste fiiere de

    suport sunt cunoscute mpreun ca fiiere formular. La proiectarea unui ablon formular,

    se pot vizualiza i se poate lucra cu fiierele formular care alctuiesc ablonul formular

    extrgnd i salvnd acele fiiere formular ntr-un folder.

    Cnd completeaz formulare, utilizatorii introduc informaii tastnd n casete text,

    executnd clic pe elementele unei liste, bifnd casete de selectare i efectund alte aciuni.

    Obiectele de interfa grafic utilizator interacioneaz cu obiecte care se numesc

    controale. Controalele se utilizeaz pentru a afia date sau opiuni, a efectua o aciune sau

    a uura citirea interfeei utilizator. Informaiile care se introduc ntr-un control sunt

    stocate n sursa de date (Surs de date: Colecia de cmpuri i grupuri care definesc i

    stocheaz datele unui formular . Controalele din formular sunt legate la cmpurile i

    grupurile din sursa de date.a formularului).

    Majoritatea acestor controale dintr-un formular sunt asociate sau legate la sursa de date a

    ablonului formular. Majoritatea controalelor, inclusiv casetele text, casetele de selectare

    i casetele list, sunt legate la cmpuri. Dac un control nu este legat la un cmp sau grup

    din sursa de date sau dac este legat incorect, informaiile introduse n control nu se pot

    salva corect n fiierul formularului adiacent.

    Prezentm mai jos o list a controalelor cel mai des utilizate controalele standard - care

    se asociaz de obicei cu colectarea i afiarea informaiilor:

    Control Pictogram Descriere

  • DESIGNER PAGINI WEB

    26

    Caset text

    Controlul cel mai frecvent

    utilizat n formular.

    Utilizatorii pot introduce

    orice tip de text neformatat

    ntr-o caset text, cum ar fi

    propoziii, nume, numere,

    date i ore. Casetele text nu

    pot conine text formatat.

    Caset text mbogit

    Un control care poate

    conine text formatat, aldin

    sau cursiv, diverse fonturi,

    dimensiuni de font i culori

    de font. n plus, ntr-o caset

    text mbogit utilizatorii pot

    insera imagini, liste i

    tabele.

    Caset cu list vertical

    Un control care prezint

    utilizatorilor o list de

    opiuni ntr-o caset. Pentru

    a selecta un element din

    list, utilizatorii fac clic pe o

    sgeat pentru a deschide

    lista de opiuni. Opiunile

    pot s provin dintr-o list

    creat manual, de la valorile

    sursei de date ale

    formularului sau de la

    valorile care provin din

    conexiunea de date la un

    document XML, baz de

    date, serviciu Web sau

    bibliotec ori list.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    27

    Caset combo

    Un control care prezint

    utilizatorilor o list de

    opiuni ntr-o caset de unde

    utilizatorii selecteaz

    elementul corespunztor sau

    l tasteaz pe cel propriu.

    Opiunile pot s provin

    dintr-o list creat manual,

    de la valorile sursei de date

    ale formularului sau de la

    valorile care provin din

    conexiunea de date la un

    document XML, baz de

    date, serviciu Web sau

    bibliotec ori list.

    Caset list

    Control care prezint

    utilizatorilor o list de

    opiuni ntr-o caset de unde

    utilizatorii selecteaz

    elementul adecvat. Opiunile

    pot s provin dintr-o list

    creat manual, de la valorile

    sursei de date ale

    formularului sau de la

    valorile care provin din

    conexiunea de date la un

    document XML, baz de

    date, serviciu Web sau

    bibliotec ori list.

    Caset de selectare

    (CheckBox pentru un

    formular Web)

    Un control care permite

    utilizatorilor s seteze valori

    da/nu sau adevrat/fals,

  • DESIGNER PAGINI WEB

    28

    adugnd sau eliminnd un

    marcaj de selectare dintr-o

    caset ptrat mic. Cu

    ajutorul CheckBox-urilor

    userul are posibilitatea de a

    alege unul, doua sau mai

    multe variante de raspuns.

    Buton opiune (radio)

    Un control care permite

    utilizatorilor s selecteze un

    set de alegeri care se exclud

    reciproc. Cnd se selecteaz

    un buton de opiune dintr-un

    grup, celelalte butoane de

    opiune se debifeaz. Un

    grup de butoane de opiune

    este legat la un singur cmp

    din sursa de date, iar fiecare

    buton de opiune salveaz o

    valoare diferit n

    respectivul cmp.

    Buton (de trimitere

    pentru un formular Web)

    Un control care se poate

    utiliza pentru a remite un

    formular sau interoga o baz

    de date, ntre alte

    posibiliti. De asemenea,

    butonul se poate asocia la

    reguli sau cod particularizat

    care se execut cnd

    utilizatorii fac clic pe buton.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    29

    PARTEA V

    PROCESAREA INFORMATIILOR SI

    DOCUMENTELOR DIN FORMATE

    BRUTE

  • DESIGNER PAGINI WEB

    30

    MICROSOFT WORD

    Microsoft Word este o aplicaie de procesare de text i face parte din suita de aplicaii

    Microsoft Office.

    Un procesor de text, sau un sistem de pregtire a documentelor, este o aplicaie

    software folosit pentru producerea (nelegnd prin aceasta: compoziie, editare, aezare

    n pagin sau formatare, eventual i tiprire) de orice tip de material destinat tipririi.

    Deschiderea aplicaiei Word

    Exist dou posibiliti de a deschide aplicaia Microsoft Word:

    Din meniul Start Programs - Microsoft Word

    Efectund dublu clic pe pictograma Microsoft Word de pe ecran

    Dup executarea uneia dintre cele 2 posibiliti se deschide urmtoarea fereastr:

    Deschiderea unui document Word

    Petru a deschide un document Word existent avem mai multe posibiliti:

    Localizm n calculator documentul i efectum dublu clic pe pictograma acestuia.

    Lansm n execuie aplicaia Word i din meniul Fiier selectm opiunea Deschidere, se

    va deschide fereastra Deschidere cu ajutorul creia vom cuta fiierul dorit. Dup gsirea

    fiierului se execut dublu clic pe acesta sau se selecteaz si se apas butonul Deschide.

    Microsoft Word ne ofer posibilitatea de a deschide mai multe documente n acelai timp,

    acestea fiind marcate pe bara de Start sau n meniul Fereastr. Schimbarea fiierului n

    care se dorete scrierea se realizeaz prin click pe numele documentului deschis pe bara

    de Start.

    Crearea unui document nou

    n momentul n care se lanseaz aplicaia Microsoft Word se deschide un

    document nou care poart numele de: document1.doc pn cnd documentul este salvat.

    Pentru a crea un document nou exist mai multe posibiliti:

    Din meniul Fiier se alege opiunea Nou

  • DESIGNER PAGINI WEB

    31

    Prin apsarea pe butonul Document necompletat nou

    Prin apsarea combinaiei de taste Ctrl + N

    Salvarea unui document Word

    Pentru a salva un document Word, se apeleaz funcia Salvare din meniul Fiier

    sau se apas pe butonul Salvare din bara de instrumente a aplicaiei.

    O alt metod de salvare a documentul este prin folosirea combinaie de taste Ctrl

    + S.

    Dup folosirea uneia dintre aceste metode se deschide urmtoarea fereastr:

    Dup ce se salveaz documentul pe bara de titlu a aplicaiei apare numele cu care

    a fost salvat documentul. Dup ce documentul a fost salvat cu un nume pentru a salva

    modificrile fcute n document se folosete butonul Salvare sau combinaia de taste

    Ctrl + S.

    Salvarea fiierului sub un alt format sau cu un alt nume

    Un fiier poate fi salvat sub diferite tipuri n funcie de dorina utilizatorului. Cele mai

    uzuale tipuri sunt:

    Document Word, cu extensia .doc (implicit)

    Pagin Web, cu extensia .html

    ablon Document, cu extensia .dot

    Rich Text Format, cu extensia .rtf

    Text simplu, cu extensia .txt

    Pentru a salva fiierul cu o alt extensie la opiunea Tip fiier din fereastra Salvare ca se

    alege tipul fiierului.

    nchiderea unui document Word

    nchiderea documentului se poate realiza prin alegerea urmtoarelor posibiliti:

    Meniul Fiier nchidere

    sau se poate apsa pe butonul de nchidere existent n colul din dreapta sus al

    aplicaiei

    La nchiderea documentului, dac modificrile nu au fost salvate aplicaia Microsoft

    Word afieaz pe ecran urmtoarea fereastr:

  • DESIGNER PAGINI WEB

    32

    Pentru a pstra informaia din fiier se apas butonul Da.

    nchiderea aplicaiei

    Pentru a nchide aplicaia se alege opiunea Ieire din meniul Fiier sau se poate

    apsa pe butonul de nchidere existent n colul din dreapta sus al aplicaiei.

    Modul de vizualizare al paginii

    Procesorul de texte Word permite vizualizarea documentului n mai multe moduri:

    Aspect pagin imprimat - n acest mod, documentul este afiat pe ecran, pagin cu

    pagin, exact aa cum va fi tiprit. Se recomand folosirea acestui mod de vizualizare.

    Normal prezint documentul ntr-un format mai mare deoarece nu prezint

    marginile documentului;

    Aspect pagin Web este folosit pentru a crea pagini simple Web;

    Schi ofer o prezentare succint a documentului sub form de schi.

    Funcia de modificare a dimensiunii vizualizrii paginii

    Apelnd din meniul Vizualizare, opiunea Panoramare se deschide fereastra:

    O alt metod prin care se poate modifica dimensiunea vizualizrii paginii pe ecran este

    prin folosirea butonului de panoramare aflat pe bara de instrumente . n cazul

    n care se dorete s se introduc o anumit dimensiune care nu exist n meniul derulant

    al casetei se poate introduce manual n caset de la tastatur i se apas tasta Enter.

    Modificarea barei de instrumente

    Microsoft Word ofer utilizatorului o gam foarte larg de instrumente. Acestea sunt

    grupate n funcie de aria de aplicabilitate, pentru a optimiza i uura munca utilizatorului.

    Aceste instrumente sunt grupate sub forma unor bare de instrumente ce pot fi aduse pe

    ecran (activate) sau pot fi ascunse n funcie de necesitile de moment. Pentru a activa

    aceste bare de instrumente folosim meniul Vizualizare - Bare de instrumente - selectm

    bara dorit. Nu este recomandat s folosim un numr foarte mare de astfel de bare pentru

    a nu micora prea mult spaiu de lucru.

    Modificarea opiunilor generale ale aplicaiei

    Microsoft Word permite utilizatorului modificarea unor opiuni generale ale

    aplicaiei din care cale mai importante sunt:

  • DESIGNER PAGINI WEB

    33

    numele utilizatorului

    directorul n care se salveaz implicit fiierele

    unitatea de msur (cm, mm, inches)

    Aceste modificri pot fi fcute din fereastra Opiuni ce se deschide selectnd meniul

    Instrumente - Opiuni .

    Introducerea simbolurilor i a caracterelor speciale

    Microsoft Word permite utilizatorului s foloseasc, pe lng caracterele normale i alte

    caractere speciale. Acestea se introduc din fereastra Simbol ce se deschide activnd

    opiunea Simbol din meniul Inserare.

    Pentru a introduce n text un caracter special trebuie s poziionai punctul de inserare n

    locul n care se dorete introducerea simbolului. Din fereastra Simbol se selecteze

    simbolul dorit i se apas butonul Inserare.

    Simbolurile pot fi formatate asemenea unui text normal.

    Introducerea datei calendaristice

    Pentru a introduce data ntr-un document Word se apeleaz din meniul Inserare

    comanda Data i ora . Se deschide urmtoarea fereastr:

    Dac se dorete ca data s fie inserat cu actualizare automat se bifeaz opiunea

    Actualizare automat. Acest lucru face ca data inserat s se actualizeze de fiecare dat

    cnd se deschide documentul.

    n cazul n care data introdus nu este cea corespunztoare zilei i orei actuale verificai

    ceasul calculatorului care pstreaz evidena datei i orei.

    Anularea i refacerea comenzilor

    Aplicaia Microsoft Word permite anularea

    operaiunilor efectuate. n momentul n care se dorete

    anularea unei operaii se folosete comanda Anulare Tastare

    din meniul Editare.

    Acelai lucru se poate realiza cu ajutorul butonului de pe bara de instrumente sau se

    poate folosi combinaia de taste Ctrl + Z

  • DESIGNER PAGINI WEB

    34

    Opus funciei de Anulare Tastare este funcia Repetare Tastare care reface ultima

    operaiune anulat. Acelai lucru se poate realiza cu ajutorul butonului de pe bara

    de instrumente sau se poate folosi combinaia de taste Ctrl + Y.

    Selectarea textului dintr-un document Word

    Selectarea textului este folosit n multe situaii, nainte de a efectua o comand

    de modificare a textului acesta trebuie selectat. Microsoft Word ofer utilizatorului mai

    multe posibiliti de realizare a seleciei. n funcie de necesitate se poate efectua:

    selectarea unei poriuni din text (poziionnd mouse-ul la nceputul textului de

    selectat, se apas butonul stnga al mouse-ului i se mut cursorul la sfritul

    textului ce trebuie selectat);

    selectarea unui cuvnt (se efectueaz dublu clic stnga pe cuvntul respectiv);

    selectarea unui paragraf (se efectueaz triplu clic stnga pe paragraful

    respectiv);

    selectarea unui rnd (se efectueaz clic n dreptul rndului respectiv, n partea

    stng, n afara spaiului de scriere);

    selectarea ntregului text (se realizeaz prin apsarea simultan a tastelor

    CTRL+A);

    Selecia se mai poate realiza innd apsat tasta SHIFT i deplasndu-ne prin text cu

    ajutorul sgeilor de deplasare. Textul selectat va aprea scris cu culoare alb pe fond

    negru ex:

    Pentru deselectarea textului se realizeaz un clic n orice parte a documentului.

    Mutarea i copierea textului

    Pentru a putea muta o poriune din text, aceasta trebuie selectat. Cu textul

    selectat, efectuai click pe butonul Decupare de pe bara standard pentru a decupa

    textul selectat. Odat ce ai tiat textul selectat, mutai puctul de inserare ntr-o nou

    locaie i executai un click pe butonul Lipire .

    Pentru decuparea textului se poate folosi i combinaia de taste Ctrl + X sau din

    meniul Editare se alege comanda Decupare

  • DESIGNER PAGINI WEB

    35

    . Odat ce ai selectat textul, putei de asemenea sa-l copiai. Pentru copiere se apas pe

    butonul Copiere aflat pe bara standard. Mutai cursorul ntr-o nou locaie (in cadrul

    aceluiai document sau ntr-un document nou) i efectuai click pe butonul Lipire .

    Acum, avei dou copii ale textului selectat una n locaia original a textului i una n

    noua locaie. Pentru copiere, n afara de buton, se mai poate folosi combinaia de taste

    CTRL+C, sau opiunea Copiere din meniul Editare

    Odat ce utilizatorul a copiat sau a mutat un text, informaia se pstreaz n

    memoria Clipboard a calculatorului de unde poate fi lipit de fiecare dat cnd se folosete

    comanda de Lipiere.

    De asemenea pentru Lipire, n afara de buton, se mai poate folosi combinaia de

    taste CTRL+V, sau opiunea Lipire din meniul Editare.

    tergerea textului

    Pentru a terge un text se folosete tasta BackSpace(terge la stnga punctului de

    inserare) sau tasta Delete (terge la dreapta punctului de inserare). Pentru a terge o

    poriune mai mare de text, acesta se selecteaz i se apas tasta Delete.

    Gsirea i nlocuirea

    Exist situaii n care este necesar ca n interiorul unui document s gsim un

    anumit cuvnt. Pentru a uura munca de cutare a aplicaiei Microsoft Word, ofer o

    funcie de gsire n interiorul documentului. Pentru a activa aceast funcie exist dou

    posibiliti:

    se apas simultan tastele CTRL+F

    din meniul Editare se selecteaz opiunea Gsire

    n ambele situaii se va deschide fereastra Gsire i nlocuire.

    n cmpul De cutat se scrie cuvntul care se caut i se apas butonul Urmtorul

    gsit.

    De fiecare dat cnd cuvntul cutat a fost gsit n text, cutarea se suspend i

    cuvntul gsit apare selectat n text. Cutarea se poate relua apsnd din nou butonul

    Urmtorul gsit.

    Pentru a nlocui un cuvnt din text cu altul Microsoft Word, ofer o funcie de

    nlocuire a cuvintelor. Pentru a activa aceast funcie exist dou posibiliti:

    se apas simultan tastele CTRL+H

  • DESIGNER PAGINI WEB

    36

    Aldin

    (ngroare)

    Cursiv

    (nclinare) Subliniere

    Culoare text

    din meniul Editare se selecteaz opiunea nlocuire

    n ambele situaii se va deschide fereastra Gsire i nlocuire

    Pentru nlocuirea cuvintelor se poate apsa pe butonul Urmtorul gsit pentru a

    gsi cuvntul de cutat i pe butonul nlocuire n cazul n care se dorete nlocuirea

    cuvintelor pas cu pas sau putei apsa pe butonul nlocuire peste tot pentru a nlocui toate

    cuvintele cutate.

    Formatare text.

    Formatarea fonturilor

    Orice text introdus ntr-un document Word trebuie format. Prin procedeul de

    formatare se lucreaz asupra caracterelor din interiorul paragrafelor pentru obinerea unor

    efecte: font, dimensiune, stil de afiare (sublinieri, ngrori, nclinare), cuvinte cheie,

    citate, efecte special, indici, spaiul dintre caractere, introducerea unor caractere speciale

    (sgei, figuri, semne speciale etc.)

    Pentru a putea formata un text se apeleaz comanda Font din meniul Format. Se

    deschide urmtoarea fereastr:

    Pentru a se economisi timp, modificrile asupra textului se pot realiza folosind

    butoanele de pe bara de formatare.

    Pentru a scrie mai ngroat va trebui s apsai pe butonul B (Bold);

    Pentru a scrie nclinat se apas pe butonul I (Italic sau Cursiv);

    Pentru a sublinia textul se apas pe butonul U (Subliniat);

    Pentru a scrie cu o anumit culoarea se folosete butonul ;

    Pentru a schimba fontul sau dimensiunea acestuia se folosesc butoanele

    ;

    Pentru a schimba stilul paragrafului se folosete butonul ;

  • DESIGNER PAGINI WEB

    37

    Desprirea n silabe

    Desprirea n silabe se poate face n dou feluri:

    Manual, utilizatorul desparte cuvntul la sfritul rndului cu ajutorul

    liniuei despritoare;

    Automat, se selecteaz textul, se activeaz fereastra Desprire n silabe

    din meniul Instrumente Limb Desprire n silabe

    Se bifeaz opiunea Desprire automat n silabe n document, se apas butonul

    OK.

    Formatarea paragrafelor

    Pentru a vizualiza paragrafele introduse ntr-un text se activeaz butonul

    Afiare/Ascundere aflat pe bara de butoane.

    Paragrafele pot fi aliniate la:

    stnga - pentru alinierea paragrafului la stnga se selecteaz paragraful i se apas

    pe butonul

    centru - pentru alinierea paragrafului la centru se selecteaz paragraful i se apas

    pe butonul

    dreapta - pentru alinierea paragrafului la dreapta se selecteaz paragraful i se

    apas pe butonul

    stnga dreapta - pentru alinierea paragrafului la stnga-dreapta se selecteaz

    paragraful i se apas pe butonul

    O alt metod de aliniere a unui paragraf este prin folosirea comenzii Paragraf din meniul

    Format, ce are ca urmare deschiderea urmtoarei ferestre:

    Pentru a modifica distana dintre liniile de spaiere ale unui paragraf trebui s folosii

    meniul derulant care se deschide prin apsarea pe sgeata din dreapta opiunii Spaiere

    din fereastra Paragraf .

    n mod normal spaierea dintre rnduri este la un rnd.

    Dac se dorete s se modifice spaiul dintre dou paragrafe, trebuie s lucrai cu

    opiunea Spaiere

  • DESIGNER PAGINI WEB

    38

    Indentarea paragrafelor

    Indentarea unui paragraf reprezint deplasarea testului fa de marginile

    documentului stnga i dreapta la o anumit distan. Pentru a realiza acest lucru se

    selecteaz paragraful i din opiunea Indentare a ferestrei Paragraf se alege distana la

    care se dorete s se fac indentarea paragrafului.

    Folosirea i setarea tabulatorilor

    Exist patru tipuri de tabulatori:

    Tabulator de aliniere la stnga - textul este introdus de la stnga la dreapta

    ncepnd de la tabulator

    Tabulator de aliniere la dreapta - textul se aliniaz la dreapta pn la tabulator

    Tabulator de aliniere la centru - textul introdus se aliniaz la centru innd cont

    de poziia tabulatorului.

    Tabulator separator zecimal - textul se aliniaz nainte de punctul zecimal la

    stnga, iar dup punctul zecimal se aliniaz la dreapta.

    Fixarea tabulatorilor

    Pentru a introduce un tabulator se poziioneaz punctul de inserare n faa textului care se

    dorete a fi aliniat cu ajutorul unui tabulator i se alege din meniul Format comanda

    Tabulatori. Se deschide urmtoarea fereastr:

    Stiluri de formatare a paragrafelor

    Un stil reprezint un ansamblu de mai multe cerine ce caracterizeaz un paragraf

    (font, dimensiune, culoare, aliniere, spaiere, indentare).

    Pentru a aplica un stil asupra unui paragraf putei apela comanda Stil din meniul Format

    sau se poate folosi meniul derulant Stil din bara de formatare.

    Folosirea listelor numerotate i a listelor cu marcatori

    Pentru a introduce o list de marcatori, trebuie selectat textul, apoi se activeaz fereastra

    Marcatori i numerotare selectnd opiunea Marcatori i numerotare din meniul

    Format. Din fereastra ce se deschide putei alege un anumit tip de marcator.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    39

    Pentru a folosi o list numerotat se lucreaz n meniul Numerotat din fereastra

    Marcatori i numerotare, pentru a folosi o list cu marcatori se lucreaz n meniul Cu

    marcatori din fereastra Marcatori i numerotare.

    Folosirea chenarelor

    Pentru a evidenia un cuvnt, sau o parte dintr-un text putei alege s ncadrai textul

    respectiv ntr-un chenar. Pentru aceasta trebuie urmai paii:

    se selecteaz textul pentru care se dorete adugarea chenarului

    din meniul Format, clic pe opiunea Borduri i umbrire. Apare fereastra Borduri

    i umbrire.

    Pentru a aplica un efect umbrit n interiorul unui chenar se folosete meniul

    Umbrire din fereastra Borduri i umbrire din care se alege culoarea de umplere a

    chenarului.

    ntreruperea documentului n seciuni

    Exist situaii n care chiar dac nu s-a ajuns la sfritul paginii, utilizatorul

    dorete trecerea la o pagin nou. Pentru aceasta, se poziioneaz cursorul n locul de

    unde se dorete introducerea unei noi pagini, i se activeaz opiunea ntrerupere din

    meniul Inserare. Se va deschide o fereastra cu opiuni, se va marca opiunea Sfrit de

    pagin si se apas pe butonul OK.

    Punctul de inserare va ajunge automat pe pagina urmtoare. Daca dup poziionarea

    punctului de inserare a existat text, textul va fi automat mutat pe pagina urmtoare.

    Pentru a vizualiza unde a fost fcut ntreruperea sfrit de pagin trebuie s apsai pe

    butonul Afiare/ascundere de pe bara de instrumente . Dac se dorete s se tearg

    aceast ntrerupere se selecteaz i se apas tasta Delete.

    Introducerea antetului i a subsolului

  • DESIGNER PAGINI WEB

    40

    n cazul n care se dorete introducerea n document a unui antet sau a unui subsol, care s

    conin: o sigl, numele utilizatorului, titlu lucrrii, denumirea capitolului, numrul

    paginii, data sau alte informaii ce vor fi afiate pe fiecare pagin, Microsoft Word ofer

    posibilitatea de a introduce un antet sau un subsol. Pentru aceasta se activeaz opiunea

    Antet i subsol din meniul Vizualizare. Se vor activa automat seciunile Antet (n parte de

    sus a paginii) i Subsol (n partea de jos a paginii) precum i bara de butoane Antet i

    subsol. Dup introducerea textului n antet sau n subsol se apas butonul nchidere sau

    se face un dublu click n document.

    Numerotarea paginilor

    Programul Microsoft Word ofer posibilitatea de a numerota paginile din

    document. Pentru acesta, se alege opiunea Numere de pagin din meniul Inserare.

    Dac dorii ca numerotarea s nu fie afiat pe prima pagin, debifai opiunea de

    Afiare numr pe prima pagin.

    Pentru a stabili un anumit format de numerotare se apas pe butonul Format. Se

    deschide urmtoarea fereastr:

    Pentru crearea unui tabel trebuie s mergei n meniul Tabel Inserare - Tabel.

    La apelarea comenzii se va deschide o fereastr n care vei putea s stabilii opiunile

    necesare construirii tabelului dumneavoastr: numr de rnduri, numr de coloane, stil de

    formatare.

    Numrul de coloane i numrul de rnduri poate fi modificat din seciunile

    corespunztoare cu ajutorul sgeilor sus, jos sau prin modificarea manual a valorii

    existente n caset. Dac se apas butonul AutoFormatare atunci se va deschide o

    fereastr n care vei putea s alegei un stil de formatare pentru tabel.

    Tabelul obinut poate fi completat cu datele necesare. Deplasarea

    dintr-o csu n alta se face cu ajutorul sgeilor direcionale sau cu mouse-ul, prin clic n

    formatarea numrului de pagini

    inserare numr inserare numrul inserare inserare

    de pagin total al paginilor dat curent ora curent

    Comut ntre antet

    i subsol

  • DESIGNER PAGINI WEB

    41

    csua n care dorii s ajungei. Formatarea textului din tabel se face n mod obinuit cu

    ajutorul comenzilor de formatare a fontului i paragrafului.

    Obiecte i imagini

    Inserarea foilor de calcul din aplicaia Microsoft Excel se face prin comanda

    Obiect din meniul Inserare. Din fereastr alegei obiectul ce trebuie inserat,

    respectiv Foaie de lucru Microsoft Excel. Apsai OK, iar n document apare o

    gril cu rnduri i coloane care reprezint o foaie de calcul alb. Pentru a edita

    obiectul va trebui s-l accesai printr-un dublu clic stnga pe el. Se pot introduce

    date, se pot efectua calcule i alte operaii specifice aplicaiei Microsoft Excel.

    Inserarea diagramelor se face prin comanda Imagine, Diagram din meniul

    Inserare. n cadrul documentului apare un grafic mpreun cu foaia de calcul care

    conine datele pe baza crora este construit. Modificarea datelor din foaie va duce

    la modificarea aspectului graficului. Printr-un clic n afara zonei de grafic, foaia

    de calcul se va nchide, iar n document va rmne doar diagrama. Pentru editarea

    numelor de rnd, coloan sau a valorilor numerice trebuie s facei dublu clic

    stnga pe diagram i se va activa foaia de lucru unde putei s facei modificrile

    necesare.

    Inserarea imaginilor. Exist dou categorii de imagini care se pot introduce n

    cadrul unui document: imagini existente n galeria de imagini a aplicaiei i

    imagini stocate n fiiere de imagini n calculatorul dumneavoastr.

    Inserarea imaginilor din galeria de imagini trebuie s mergei n

    meniul Inserare, Imagine, Miniatur. n fereastra Clip Art care apare

    apsai butonul Search pentru a cuta toate tipurile de imagini din

    calculatorul dumneavoastr sau v putei rafina cutarea n funcie de ceea

    ce dorii s gsii. Pentru acest lucru, n seciunea Search for va trebui s

    scriei cuvntul semnificativ pentru categoria de imagini cutat i s

    apsai butonul Search. Pentru a insera n documentul dumneavoastr

    imaginea gsit trebuie s facei clic pe ea sau pe bara gri care apare n

    dreapta pozei i s alegei comanda Insert.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    42

    Inserare imaginilor din fiier trebuie s mergei n meniul Inserare,

    Imagini, Din fiier. Se va deschide o fereastr n care va trebui s

    localizai fiierul care conine imaginea dorit.

    Redimensionarea unei imagini sau a unui grafic

    Pentru a modifica dimensiunile unui obiect exist dou metode:

    Metoda manual selectai obiectul i tragei cu butonul stng al mouse-ului

    apsat de butoanele de control care apar n jurul su. Obiectul se va mri sau se va

    micora n funcie de direcia n care deplasai marginile.

    Metoda automat selectai obiectul respectiv iar din meniul Format alegei

    comanda Obiect. Se va deschide o fereastr n care putei s stabilii mai multe

    opiuni:

    Dimensiunile obiectului se stabilesc din submeniul Dimensiune.

    Modificai nlimea i limea imaginii nu nainte de a debifa butonul

    Blocare aspect raport.

    Culorile i liniile de contur ale obiectului se pot modifica din

    submeniul Culori i linii.

    Aspectul obiectului se modific din submeniul Aspect.

    tergerea unui obiect

    Pentru a terge un obiect, acesta trebuie selectat i se poate apsa una dintre tastele

    BackSpace sau Delete.

    Desenarea i manipularea obiectelor grafice

    Dac avei nevoie s introducei n document diferite obiecte de desen putei s

    utilizai bara de desenare care apare n partea de jos a ecranului. n cazul n care nu este

    activ, o putei activa din meniul Vizualizare, Bare de instrumente, Desenare.

    Cu ajutorul acestei bare putei s desenai linii simple cu butonul , sgei cu

    , dreptunghiuri sau ptrate dac inei tasta Shift apsat cu , elipse sau cercuri cu

    tasta Shift apsat cu . Putei s colorai obiectele cu ajutorul butonului sau

  • DESIGNER PAGINI WEB

    43

    putei s colorai conturul cu butonul . Putei s modificai limea liniei cu butonul

    , stilul de linie cu i forma i direcia sgeilor cu butonul . Se pot stabili

    umbre i adncimi ale obiectelor cu butoanele i . Casetele de text se introduc cu

    butonul , iar textul artistic (Word Art) se creeaz cu butonul .

    Dac vrei s mrii sau s micorai obiectul va trebui s-l selectai i s tragei

    cu butonul stng al mouse-ului de butoanele de control aprute n jurul obiectului. Pentru

    a muta un obiect n pagin putei s v poziionai pe el i cu butonul stng apsat s-l

    deplasai n alt loc. Eliberai butonul atunci cnd ai ajuns n locul dorit.

    Dac dorii s adugai text pe un obiect trebuie s facei un clic dreapta pe el i s

    selectai comanda Adugare text din meniul care apare. Textul poate fi formatat n mod

    obinuit cu ajutorul comenzilor de formatare.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    44

    PARTEA VI

    LIMBAJUL HTML, BAZE DE DATE

    MYSQL, LIMBAJUL JAVASCRIPT,

    CADRUL DE SOFTWARE,

    FRAMEWORK.NET

  • DESIGNER PAGINI WEB

    45

    PLATFORMA .NET

    Prezentare

    NET este un cadru (Framework) de dezvoltare software unitar care permite realizarea,

    distribuirea i rularea aplicaiilor-desktop Windows i aplicaiilor WEB. Tehnologia .NET

    pune laolalt mai multe tehnologii (ASP, XML, OOP, SOAP, WDSL, UDDI) i limbaje

    de programare (VB, C++, C#, J#) asigurnd totodat att portabilitatea codului compilat

    ntre diferite calculatoare cu sistem Windows, ct i reutilizarea codului n programe,

    indiferent de limbajul de programare utilizat.

    .NET Framework este o component livrat mpreun cu sistemul de operare Windows.

    De fapt, .NET 2.0 vine cu Windows Server 2003, se poate instala pe versiunile anterioare,

    pn la Windows 98 inclusiv; .NET 3.0 vine instalat pe Windows Vista i poate fi instalat

    pe versiunile Windows XP cu SP2 i Windows Server 2003 cu minimum SP1.

    Pentru a dezvolta aplicaii pe platforma .NET este bine sa avem 3 componente

    eseniale:

    un set de limbaje (C#, Visual Basic .NET, J#, Managed C++, Smalltalk, Perl, Fortran,

    Cobol, Lisp, Pascal etc),

    un set de medii de dezvoltare (Visual Studio .NET, Visio),

    i o bibliotec de clase pentru crearea serviciilor Web, aplicaiilor Web i aplicaiilor

    desktop Windows.

    Cnd dezvoltm aplicaii .NET, putem utiliza:

    Servere specializate - un set de servere Enterprise .NET (din familia SQL Server

    2000, Exchange 2000 etc), care pun la dispoziie funcii de stocare a bazelor de date,

    email, aplicaii B2B (Bussiness to Bussiness comer electronic ntre partenerii unei

    afaceri).

    Servicii Web (n special comerciale), utile n aplicaii care necesit identificarea

    utilizatorilor (de exemplu, .NET Passport - un mod de autentificare folosind un singur

    nume i o parol pentru toate ste-urile vizitate)

    Servicii incluse pentru dispozitive non-PC (Pocket PC Phone Edition, Smartphone,

    Tablet PC, Smart Display, XBox, set-top boxes, etc.)

    .NET Framework

  • DESIGNER PAGINI WEB

    46

    Componenta .NET Framework st la baza tehnologiei .NET, este ultima interfa ntre

    aplicaiile .NET i sistemul de operare i actualmente conine: Limbajele C#, VB.NET,

    C++ i J#. Pentru a fi integrate n platforma .NET toate aceste limbaje respect nite

    specificaii OOP numite Common Type System (CTS). Ele au ca elemente de baz: clase,

    interfee, delegri, tipuri valoare i referin, iar ca mecanisme: motenire, polimorfism i

    tratarea excepiilor.

    Platforma comun de executare a programelor numit Common Language Runtime

    (CLR), utilizat de toate cele 4 limbaje. CTS face parte din CLR. Ansamblul de biblioteci

    necesare n realizarea aplicaiilor desktop sau Web numit Framework Class Library

    (FCL).

    Arhitectura .NET Framework

    Componenta .NET Framework este format din compilatoare, biblioteci i alte

    executabile utile n rularea aplicaiilor .NET. Fiierele corespunztoare se afl, n general,

    n directorul C:\WINDOWS\Microsoft. NET\Framework\V2.0. (corespunztor

    versiunii instalate)

    Compilarea programelor

    Un program scris ntr-unul dintre limbajele .NET conform Common Language

    Specification (CLS) este compilat n Microsoft Intermediate Language (MSIL sau IL).

    Codul astfel obinut are extensia exe, dar nu este direct executabil, ci respect formatul

    unic MSIL.

    CLR include o main virtual asemntoare cu o main Java, ce execut instruciunile

    IL rezultate n urma compilrii. Maina folosete un compilator special JIT (Just In

    Time). Compilatorul JIT analizeaz codul IL corespunztor apelului unei metode i

    produce codul main adecvat i eficient. El recunoate secvenele de cod pentru care s-a

    obinut deja codul main adecvat permind reutilizarea acestuia fr recompilare, ceea

    ce face ca, pe parcursul rulrii, aplicaiile .NET s fie din ce n ce mai rapide.

    Faptul c programul IL produs de diferitele limbaje este foarte asemntor are ca rezultat

    interoperabilitatea ntre aceste limbaje. Astfel, clasele i obiectele create ntr-un limbaj

    specific .NET pot fi utilizate cu succes n altul.

    n plus, CLR se ocup de gestionarea automat a memoriei (un mecanism implementat n

    platforma .NET fiind acela de eliberare automat a zonelor de memorie asociate unor date

    devenite inutile Garbage Collection).

  • DESIGNER PAGINI WEB

    47

    Ca un element de portabilitate, trebuie spus c .NET Framework este implementarea unui

    standard numit Common Language Infrastructure (http://www.ecmainternational.

    org/publications/standards/Ecma-335.htm), ceea ce permite rularea aplicaiilor .NET, n

    afar de Windows, i pe unele tipuri de Unix, Linux, Solaris, Mac OS X i alte sisteme de

    operare (http://www.mono-project.com/Main_Page ).

    De ce am alege .NET?

    n primul rnd pentru c ne ofer instrumente pe care le putem folosi i n alte programe,

    ofer acces uor la baze de date, permite realizarea desenelor sau a altor elemente grafice.

    Spaiul de nume System.Windows.Forms conine instrumente (controale) ce permit

    implementarea elementelor interfeei grafice cu utilizatorul.

    Folosind aceste controale, putei proiecta i dezvolta rapid i interactiv, elementele

    interfeei grafice. Tot .NET v ofer clase care efectueaz majoritatea sarcinilor uzuale cu

    care se confrunt programele i care plictisesc i fur timpul programatorilor, reducnd

    astfel timpul necesar dezvoltrii aplicaiilor.

    Editoare PHP/HTML

    Exist o suit de editoare text simple, gratuite, ce ofer suport pentru programarea

    n PHP/HTML. Acestea au suficiente faciliti pentru a putea fi folosite cu succes zi de zi

    pentru a scrie cod-surs n PHP/HTML.

    Cele mai cunoscute dintre acestea sunt:

    Notepad++ (Windows)

    PsPad (Windows)

    SciTE (Windows si Linux)

    Crimson Editor (Windows)

    Pentru nceptori un editor simplu este de cele mai multe ori alegerea ideal,

    datorit simplitii modului de lucru i a interfeei grafice. La majoritatea editoarelor

    simple nu exist conceptul de proiect i se lucreaz direct cu fiiere simple ce pot fi

    grupate manual n directoare.

    Eclipse pentru PHP. Eclipse este o platform integrat de dezvoltare (IDE) extensibil,

    ce dispune de o multitudine de funcionaliti. Folosit iniial pentru dezvoltarea n

    limbajul Java, a fost ulterior extins i la alte limbaje de programare.

    Eclipse PDT (Eclipse PHP Development Tools) reprezint la ora actual unul din

    cele mai avansate editoare PHP. Este gratuit i poate rula pe orice sistem de operare. Mai

    multe informaii pot fi gsite pe site-ul proiectului Eclipse PDT.

    Editorul Eclipse este centrat pe ideea de proiect. Un proiect reprezint o suit de

    mai multe fiiere PHP, grupate n acelai director. Este indicat s creai un proiect nou

    pentru fiecare aplicaie PHP, n care putei salva mai multe scripturi diferite.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    48

    Netbeans. Netbeans vine din aceeai zon a programrii n Java. Este un IDE complet

    ce a fost extins recent pentru lucrul n PHP. Ca i Eclipse poate fi folosit pe orice

    sistem de operare ntruct ruleaz pe platforma Java. Poate fi descarcat gratuit de la

    http://netbeans.org/downloads/ (alegei pachetul PHP). Modul de lucru n Netbeans

    este similar cu cel din Eclipse. Avem i aici conceptul de proiect iar pentru a putea

    crea scripturi PHP este nevoie s creai n prealabil un proiect de tip PHP. Toate

    celelalte observaii fcute la editorul Eclipse rmn valabile i aici.

    Zend Studio i Adobe Dreamweaver. Zend Studio i Adobe Dreamweaver sunt dou

    IDE-uri comerciale pentru programarea n PHP. Zend Studio este bazat pe Eclipse

    PDT i specializat doar pe dezvoltarea n PHP, pe cnd Adobe Dreamweaver poate fi

    folosit si pentru web-design. Ambele editoare pot fi descrcate pentru teste (trial

    version), dar pentru a continua folosirea lor trebuie achiziionat o licen.

    Un IDE avansat poate avea mai multe faciliti, dar deprinderea cu folosirea lui

    poate lua ceva timp. n schimb, pentru nceptori se recomand un editor simplu, datorit

    simplitii modului de lucru i a interfeei grafice cu utilizatorul.

    HTML

    Ce este HTML?

    HTML este prescurtarea pentru HyperText Markup Language.

    HyperText este metoda prrin care navighezi pe web apsnd pe text special

    numit hyperlink care te direcioneaz ctre alte pagini. Prin hyper se nelege

    neliniar adic, poi ajunge ctre orice loc de pe Internet cand vrei apsnd pe

    link-uri nu exist ordine prestabilit n care se fac lucrurile.

    Markup este ceea ce extensiile HTML fac textului din interiorul lor. l marchez

    ca un anumit tip de text (text n italic, de exemplu).

    HTML este un limbaj, avand codul i sintaxa sa, ca orice alt limbaj.

    Ce este o pagin HTML?

    O pagin HTML este un document care folosete limbajul HTML pentru a indica

    modul n care va fi format textul cand va fi afiat - adic va diferenia textul pe categorii:

    link-

    uri, titluri, paragrafe, liste etc, - i pentru a nsoi textul cu forme interactive, imagini

    ncadrate i alte obiecte

  • DESIGNER PAGINI WEB

    49

    Fundamental, este un fiier text cu extensia .html sau htm. Aa arat o pagin

    web simpla atunci cand este deschisa cu un browser web.

    Cum arat codul HTML?

    Consider c avem o pagin web simpla salvat ntr-un fiier de tip text numit

    simplepage.html. La stanga poti vedea pagina web aa cum arata cand este deschisa cu

    un browser web. La dreapa poti vedea codul paginii web, asa cum arata cand este

    deschis cu un editor de text.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    50

    Ce este un tag?

    HTML utilizeaz "tag-uri" pentru a specifica modul n care textul va fi formatat atunci

    cnd se va folosi un web browser. Tag-urile sunt nconjurate de paranteze n unghi. Tag-

    urile vin de cele mai multe ori n perechi. n fiecare pereche, exist o etichet de

    deschidere "" i o etichet de nchidere " '. Tag-ul de deschidere conine un nume

    de etichet i, uneori, atributele tag-ului. El i spune browser-ului c ai dori s efectuai o

    aciune de formatare din acel punct al textului. Eticheta de nchidere spune browser-ului,

    cu "/" (numit forward slash), urmat de acelai nume al tag-ului, c dorii s oprii

    aciunea la acel punct al textului.

    Bold (ngroat)

    Pentru a face cuvintele s apar boldate (bold), nconjurai textul cu taguri .

    Trenul Consecinelor Trenul Consecinelor

    Italic (nclinat) Pentru a face cuvintele s par nclinate spre dreapta, nconjurai textul cu

    taguri .

    Aproape Onest Aproape Onest

  • DESIGNER PAGINI WEB

    51

    Subscript (indice) Pentru a face cuvintele s apar ca jumtate din nlime i 50% sub

    linie, nconjurai textul cu taguri .

    n ora mea cea mai ntunecat n ora mea cea mai ntunecat

    Superscript (exponent)

    Pentru a face cuvintele s apar ca jumtate din nlime i 50% peste linie,

    nconjurai textul cu taguri .

    Poduri arznde Poduri arznde

    Cum pot folosi un heading?

    O poziie n text este creat cu tag. Exist de fapt 6 poziii de tag-uri: (cel

    mai mare) i (cel mai mic).

    Cum pot decora textul?

    Exist o mulime de lucruri pe care le putei face pentru a schimba aspectul fontului.

    Primul lucru este s utilizai un font diferit. Cum putei face asta? Putei face acest lucru

    folosind atributul face astfel:

    Elysian Fields Elysian Fields

    Avei aici mai multe fonturi pe care le putei ncerca:

    Arial

    Arial Black

    Arial Narrow

    Book Antiqua

    Bookman Old Style

    Century Gothic

    Comic Sans MS

    Courier New

    Garamond

  • DESIGNER PAGINI WEB

    52

    Times New Roman

    Verdana

    Putei de asemenea s schimbai mrimea fontului. Facei acest lucru folosind

    atributul mrime (size) ,astfel:

    Sngele eroilor Sngele eroilor

    Insomnie Insomnie

    Voi fi acolo Voi fi acolo

    i n sfrit,putei schimba culoarea textului, folosind atributul pentru culoare

    (color).Astfel:

    Trezire grosolan Trezire grosolan

    Paragrafe i linia nou

    Un nou paragraf se ncepe cu tag-ul , i poate fi, ncheiat, opional, cu tag-ul

    invers al alineatului.

    O linie nou este creat de tag.

    Privii exemplul urmtor:

    Cum pot aduga Caractere speciale?

    Exist mai multe moduri de a aduga simboluri pentru paginile dumneavoastr.

    Probele urmtoare ilustreaz utilizarea fiecrei metode de cod. Pentru a plasa un simbol

    ntr-o pagin HTML, copiai i inserai codul corespunztor n dosarul n care dorii

    simbolul.

    HTML Cod Numeric

  • DESIGNER PAGINI WEB

    53

    exemplu: pentru a face o acolad,{ tastai {

    Font Face Tag

    A

    HTML Literal Code

    exemplu: pentru a face simbolul gradului, ,tastai

    Este prezentat un tabel ce conine simbolurile i codurile corespunztoare ale

    acestora n Appendix A.

    Care este structura de baz a unui document HTML?

    Aceasta este structura de baz a unei pagini HTML:

    Tag-urile HTML

    Un document HTML ncepe cu un element HTML care conine HEAD i BODY

    Pentru a ncepe o pagin HTML:

    Tasteaz pentru a ncepe partea HTML din documentul dumneavoastr

    Lasai cteva spaii pentru crearea restului paginii dumneavoastr

  • DESIGNER PAGINI WEB

    54

    Tastai

    Tag-ul HEAD

    Seciunea head este locul unde vei defini titlul paginii tale, incluznd informaii

    despre pagina ta, pentru motoarele de cutare precum Google, stabilete locaia paginii,

    adaug stil foii tale i scrie script-urile.

    Pentru a crea seciunea head:

    Imediat dup deschiderea tag-ului html, tastai .

    Las cteva spaii pentru seciunea capului de pagin.

    Tasteaz .

    Tag-ul BODY

    Body documentului tu HTML include coninutul paginii tale de Web, care este,

    partea pe care vizitatorii ti o vor vedea, inclusiv textul i elementele de grafic.

    Pentru a crea cuprinsul:

    Dup ultimul tag, tasteaz

    Las cteva spaii pentru coninutul paginii tale de Web

    Tasteaz

    Problema rezolvat: Crearea unui document HTML.

    Prima mea pagina web

    Bine ai venit!

    Vom invata impreuna limbajul HTML. Aceasta este prima mea

    pagina web!

    Am folosit tag-ul pentru a trece pe urmtorul rnd. Astfel i spunem

    browser-ului c ce va fi scris dup tag-ul va trebui afiat pe urmtorul rnd. Tag-ul

    nu are un tag de nchidere.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    55

    Folosim pentru editarea codului editorul de texte Notepad. Dup ce am scris

    codul, va trebui s salvm documentul cu extensia .html sau .htm. Din meniul File se

    alege opiunea Save As, iar apoi se denumete documentul index, dar cu una din

    extensiile de mai sus. Se apas butonul Save. Am obinut acum un document html, care

    reprezint prima pagin web realizat. Acest fiier va fi salvat la adresa:

    C:\wamp\www\test.

    Se deschide browserul web i se introduce n bara de adrese:

    http://localhost/test/

    Efectul este acela c browserul va afia coninutul paginii web creat aa cum este

    prezentat n figura 1.

    Crearea unei pagini web folosind cod HTML

    Problema rezolvat: Crearea unui document HTML care folosete diferite tag-uri

    i atribute pentru formatare.

    Prima mea pagina web

    Bine ai venit!

    Vom invata impreuna limbajul HTML. Aceasta este prima mea

    pagina web!

  • DESIGNER PAGINI WEB

    56

    Crearea unei pagini web folosind cod HTML cu exemple de atribute

    Problema rezolvat: Crearea unui document HTML care folosete opiuni de

    formatare a textului.

    Eticheta

    Invat limbajul HTML.

    Exersez limbajul HTML.Stiu limbajul HTML.

    Crearea unei pagini web folosind cod HTML cu exemple de formatare a textului

  • DESIGNER PAGINI WEB

    57

    Probleme propuse:

    Stiluri pentru blocuri de text

    Text scris cu caractere ingrosate.

    Text cu caractere marite cu o unitate mai mare i mai mare

    i mai mare.

    Textul este scris cu caractere micsorate cu o unitate mai

    mic.

    Text scris cu caractere italice.

    n aceasta linie sus este superscript iar jos este

    subscript.

    Aceasta linie este n intregime sectionata de o linie orizontala.

    n aceasta linie urmatorul cuvant este subliniat, iar cuvantul strike

    sectionat. Acest cuvant clipeste Blink

    ==============================================================

    Linii orizontale

    Tipuri de linii orizontale O linie implicita alinierea

    stanga, latime 100%, grosime 2 cu umbra.

    Tipuri de linii orizontale

    Tipuri de linii orizontale

    Tipuri de linii orizontale

    Tipuri de linii orizontale

    Tipuri de linii orizontale

    Urmeaza o linie aliniata n centru, de latime 50%, grosime 5 pixeli, fara umbra.

    Urmeaza o linie aliniata la dreapta,

    de latime 150 de pixeli, grosime 12 pixeli, de culoare rosie.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    58

    Problema rezolvat: Crearea unui document HTML care afieaz imagini.

    Imagini

    Adaugarea imaginilor in paginile web

    Crearea unei pagini web folosind cod HTML cu exemple de imagini

    Pentru a folosi o imagine ca fundal al unei pagini web vom aduga tag-ului

    atributul BACKGROUND dup cum urmeaz:

    Imagini

    Adaugarea imaginilor in paginile web

  • DESIGNER PAGINI WEB

    59

    Crearea unei pagini web folosind cod HTML cu exemple de imagini i background

    Crearea Listelor i Tabelelor

    Cum pot crea o list?

    Acesta este modul prin care poi crea o list simpl:

    1. Tasteaz pentru o list ordonat sau pentru a ncepe o lista neordonat.

    2. Tasteaz pentru a ncepe primul item al listei.

    3. Tasteaz textul care urmeaz s fie inclus n item.

    4. Tasteaz pentru a completa fiecare item al listei.

    5. Continu acest proces introducnd cai mai muli itemi ai listei care sunt necesari

    pentru a-i completa lista ordonat.Nu exist o limit a numrului de itemi pe care-i poate

    avea o list.

    6. Pentru a ncheia lista., introdu un sfrit or pentru a marca tag-ul de nceput

    dup ultimul item al listei.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    60

    Problem propus:

    Culori pentru legaturi

    Setarea culorilor pentru link-uri:rosu pentru legaturi active, verde pentru

    legaturi vizitate i albastru pentru legaturi nevizitate

    Link catre pagina 1

    Link catre pagina 2

    Link catre pagina 3

    Cum pot crea un tabel?

    Un tabel este un element structurat care const n rnduri i coloane de celule. Ai

  • DESIGNER PAGINI WEB

    61

    posibilitatea s introduci orice fel de coninut doreti n aceste celule: text, imagini, i

    chiar

    alte tabele.

    Acesta este modul n care putei crea un tabel simplu:

    1. Tasteaz tag.

    2. Tasteaz pentru a marca nceputul primului rnd.

    3. Tasteaz pentru a marca nceputul celulei.

    4. Tasteaz coninutul celulei.

    5. Completeaz celula introducnd un tag de nchidere:

    6. Repet paii 3. pn la 5. pentru fiecare celula pe care doreti s o adugai

    rndului. Cnd rndul dvs. este terminat, mut-te la urmtoarea linie i

    introducei un tag de ncheiere aliniat vertical cu tag-ul de deschidere ,

    pentru a crea lizibilitate.

    celula 1

    celula 2

    celula 3

    7. Repet paii 2. pn la 7. pentru fiecare rnd.

    8. Dupa ce completezi numrul de rnduri dorit, tasteaz tag-ul pentru a

    termina tabelul.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    62

    EXEMPLU

    Frames

    Ce sunt frames?

    Cu frames, poi afia mai mult de un document HTML n aceeai fereastr de

    browser.Fiecare document HTML se numete frame i fiecare frame este independent de

    celelalte.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    63

    Acesta este un exemplu de o pagin Web care folosete frames:

    Poi vedea o linie vertical ce divide ecranul n dou pari. Cea din stnga este o bar

    lateral n timp ce cea din dreapta este o list cu anunuri pentru o lecie de zoologie.

    Acestea sunt dou documente separate HTML pe care, pn n acest moment, ar trebui s

    fii capabil s le creezi singur, deci haide s ne concentrm pe codul pe care urmeaz s-l

    foloseti pentru a pune toate acestea ntr-o pagin de Web.

    Tag-ul Frameset

    Tag-ul definete modul n care se poate mpri fereastra n frame-uri. Fiecare

    frameset definete un set de rnduri / coloane. Valorile rndurilor / coloanelor Indic ct

    din suprafaa ecranului va fi ocupat de fiecare rnd / coloan.

  • DESIGNER PAGINI WEB

    64

    Tag-ul frame

    Tag-ul definete ce document HTML trebuie s fie pus n fiecare frame. n

    exemplul de mai sus, am creat un set de frames cu dou coloane. Prima coloan ocup

    15% din browser-ul total al ecranului, iar a doua coloan ocup restul. Documentul

    HTML "sidebar.html" e


Recommended