+ All Categories
Home > Documents > MANUAL DE CHITARĂ CLASICĂ PREVIZUALIZARE · 2019. 9. 11. · Manual de chitară clasic ... Ca o...

MANUAL DE CHITARĂ CLASICĂ PREVIZUALIZARE · 2019. 9. 11. · Manual de chitară clasic ... Ca o...

Date post: 16-Feb-2021
Category:
Upload: others
View: 6 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
18
MANUAL DE CHITARĂ CLASICĂ Adrian Andrei Volumul I GRAF OART PREVIZUALIZARE
Transcript
  • MANUALDE CHITARĂ

    CLASICĂ

    Adrian Andrei

    Volumul I

    GRAF OART

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • Descrierea a Bibliotecii Naţionale a RomânieiCIP

    ANDREI, ADRIANManual de chitară clasică / Adrian Andrei ;

    ed.: Matei Bănică. - Bucureşti : Grafoart, 20192 vol.ISBN 979-0-69492-018-0Vol. 1. - ISMN 979-0-69492-019-7. - ISBN 978-606-747-086-4

    I. Bănică, Matei (ed.)

    78

    E MDITURA UZICALĂ GRAFOART®Bucureşti, str. Braşov nr. 20

    E MAIL- : GRAFOART GMAIL COM1991@ .TEL.: 0747 236 278 ; 021 315 07 12(07- )GRAFOART

    L MIBRĂRIA UZICALĂ George Enescu

    COMENZI ON LINE- : WWW RO. .LIBRARIAMUZICALA

    Bucureşti, piaţa Sfinţii Voievozi nr. 1

    ©2019. Toate drepturile rezervate.Copierea, chiar şi parţială, se poate efectua exclusivcu acordul scris al Editurii Muzicale .GRAFOART®

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • Capitolul IX - Mâna dreaptă : Arpegii cu bas adăugat . . . . . . . . . 62

    Capitolul XVIII - Exerciţii preparatoare pentru game

    Capitolul IV - Mâna stângă : Schimburile de poziţie . . . . . . . . . 31

    Capitolul V - Mâna dreaptă : Dezvoltarea ataculuişi a velocităţii mâinii drepte . . . . . . . . . . . . . . . . 38

    Capitolul XII - Mâna stângă : şiBarré mic mare

    Capitolul XVII - Mâna dreaptă : Cross strings

    Capitolul I - Mâna dreaptă : versus . . . . . . . . . . 9Apoyando tirando

    Capitolul XX - Gamele majore şi minore până la şase alteraţii

    Unghiile mâinii drepte. Consideraţii generale . . . . . . . . . . . . 8

    Capitolul II - Mâna stângă : Poziţionarea degetelor şi alternanţa lor . . . . 13

    Notaţia chitarei clasice. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

    Capitolul VII - Mâna stângă : Apăsarea simultanăcu două sau mai multe degete . . . . . . . . . . . . . . . 50

    Capitolul III - Mâna dreaptă : Arpegii - de la simplu la complex . . . . . 21

    Capitolul XI - Mâna dreaptă : Arpegii combinate cu acorduri . . . . . . 94

    Volumul 2

    Capitolul XIII - Mâna dreaptă : Dezvoltarea tehnicii degetului mare ( )p

    Capitolul XV - Dinamica mâinii drepte. Aplicarea accentelor pe diferite corzi

    Capitolul XVI - Mâna stângă : Extensii ascendente şi descendente

    Volumul 1

    Cuvânt înainte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

    Capitolul VI - Mâna dreaptă : Acorduri de două, trei şi patru note . . . . 45

    CUPRINS

    Capitolul VIII - Mâna stângă : Degetele pivot . . . . . . . . . . . 56

    Capitolul X - Mâna stângă : Legato ascendent, descendent şi mixt.Ornamente . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

    Capitolul XIV - Mâna stângă : Dezvoltarea independenţei degetelor

    Capitolul XXI - Mâna stângă : Mişcări contrare ale degetelor

    Capitolul XXII - Mâna dreaptă : Ornamente pe două corzi ( )cross strings

    Capitolul XXIII - Mâna stângă : Legato dublu

    Capitolul XIX - Mâna dreaptă : Tremollo

    Capitolul XXIV - Armonicele naturale şi artificiale

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • După o primă experienţă de ordin didactic care a avut loc în urmă cu opt ani, prinpublicarea metodei Treptele Chitarei, am fost sfătuit să alcătuiesc un alt volum de tehnică,mai cuprinzător, care să se adreseze atât debutanţilor cât şi avansaţilor. La nivel global, de laînceputul anilor '80, asistăm la o afluenţă de materiale didactice care sunt organizate pediferite stadii de dificultate şi care, de obicei, se adresează unui anumit segment depracticanţi ai chitarei. Există metode pentru avansaţi (de regulă elevi de liceu sau studenţi),pentru cei deja îniţiaţi care se găsesc la nivelul ciclului gimnazial, dar şi pentru începători.Pentru ultima categorie enumerată s-au făcut paşi mari în ultimele două decenii prindezvoltarea unor metode de predare specifice, dar mai ales prin dezvoltarea unui repertoriuconceput pentru acest segment.

    Manualul de faţă are ceva particular comparativ cu alte metode prin faptul că întregulcorpus de exerciţii, destinate fiecărui capitol în parte, dar şi studiile care încheie acestecapitole, au fost create de mine, o asemenea abordare fiind întâlnită doar la autori precumAbel Carlevaro sau Julio Sagreras. Experienţa didactică acumulată în cei opt ani care autrecut de la precedenta publicaţie, dar şi contribuţia însemnată ca autor de colecţii de piesededicate cu precădere primelor două categorii enumerate mai sus, m-au adus din nou în faţamesei de lucru pentru elaborarea acestui material didactic. Capitolele sunt structurate înfuncţie de importanţa pe care o au acestea pentru progresul firesc al practicanţilor chitarei,iar detalierea mai bogată a unor elemente tehnice urmăreşte asimilarea mai profundă aacestora pentru a consolida întregul bagaj de cunoştinţe al tinerilor muzicieni.

    Implicarea editurii Grafoart în publicarea şi difuzarea acestui manual de tehnicămodernă are un rol esenţial pentru mine în efortul meu de a răspândi acest material în ţaranoastră şi de a contribui la creşterea şcolii româneşti de chitară. Aduc mulţumiri domnuluiMatei Bănică, editorul şi managerul acestei frumoase edituri, dar şi echipei sale dinamicecare reuşeşte să ofere pe teritoriul ţării noastre publicaţii de mare valoare la standardeeuropene şi la preţuri mai mult decât accesibile.

    Le urez succes şi răbdare celor care vor parcurge acest manual şi sper ca aceastăcărămidă didactică să devină un reper pentru mişcarea chitaristică din România.

    Cuvânt înainte

    - 5 -

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • Mâna stângă : 1degetul arătător :

    În cele ce urmează voi prezenta detaliat maniera de notare a ambelor mâini precum şi a corzilorchitarei.

    Cele mai uzuale noţiuni despre felul în care se notează digitaţia chitarei clasice sunt în mod sigurcunoscute tuturor practicanţilor acestui instrument. Totuşi, de-a lungul carierei mele de pedagog amremarcat şi unele confuzii legate de acest subiect, atât la începători cât şi la tineri chitarişti care urmăreauperformanţa.

    degetul mijlociu : m

    Mâna dreaptă : pdegetul mare :degetul arătător : i

    degetul inelar : adegetul mic : c *

    * La degetul mic al mâinii drepte este de făcut o precizare importantă: folosirea este arbitrară şi are loc mai târziu, după cechitaristul a asimilat cele mai importante tehnici ale mâinii drepte. Majoritatea chitariştilor, pedagogilor şi compozitoriloromit acest deget datorită minusurilor pe care acesta le are în raport cu celelalte degete.

    degetul mijlociu : 2degetul inelar : 3degetul mic : 4

    Corzile chitarei : -se notează cu cifre de la care sunt plasate în interiorul unui cerc pentru a evitaeventualele confuzii ce pot fi produse de digitaţia mâinii stângi.

    � �

    Poziţiile chitarei : I II IIIse notează cu cifre romane ( , , etc.) şi au rolul de a specifica prezenţa mâinii stângiîntr-un anumit perimetru pe suprafaţa grifului. De asemeni, în notarea barré-ului este indispensabilă precizarea poziţiei( , etc.).C I C V

    Un alt amănunt, deloc banal, este faptul că muzica pentru chitară se scrie în cheia şi se aude ooctavă mai jos faţă de registrul în care sunt scrise notele. Sunt situaţii în care compozitorii au folosit unsistem de scriere pe două portative (ambele în cheia ) pentru a distribui mai eficient notele, însă acestprocedeu reprezintă o excepţie în repertoriul chitarei.

    Sol

    Sol

    Degetul mare al mâinii stângi este omis din digitaţie datorită utilizării sale ca deget de sprijin. Deşi apare uneori utilizatîn partiturile de muzică modernă nu s-a ajuns până în prezent la o folosire a sa generalizată. Rolul său de susţinere amâinii stângi este cel care îl defineşte cel mai bine.

    Notaţia Chitarei Clasice

    CORZILE LIBERE ALE CHITAREI

    mi la re solsi mi

    � �� �

    � �

    © 2019. GRAFOART - 6 -

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • Pentru cadrul acestei metode de chitară mă voi rezuma la două aspecteimportante care se referă la tipurile de unghii şi modalitatea lor de pilire/finisare.

    Cele trei tipuri de unghii (vezi diagrama) general cunoscute au forma ,conicăteşită aplatizată cârlig.sau şi

    TIPURI DE UNGHII

    Aşa cum se poate observa din desenul de mai sus, la fiecare tip de unghie (A,B,C)este recomandată una sau două modalităţi de finisare a unghiilor. Conturul rameiunghiei, indiferent de latura în care se finisează unghia, aminteşte de forma uneisemilune ce diferă doar la nivelul lungimii unghiei.

    Forma unghiei pe care o observăm în diagrama de mai jos scoate în evidenţăfaptul că în acel perimetru se produce contactul degetului cu coarda, acesta fiindcondiţionat atât de lungimea unghiei cât mai ales de felul în care aceasta este finisatăpentru a avea eficienţă în producerea sunetului.

    Ca o concluzie a acestui subiect voi preciza că la cele trei tipuri de unghiiprezentate mai sus se întâlnesc multe alte subtipuri ale formelor cunoscute care cer oabordare personalizată în momentul finisării lor. Chiar dacă există la nivel mondialnumeroşi practicanţi ai chitarei clasice (mai ales la nivelul ciclului primar sau gimnazial)care nu folosesc unghiile în ciupire, odată cu trecerea la un nivel avansat, profesionist,este obligatorie utilizarea unghiilor în procesul de producere a sunetelor de cătredegetele mâinii drepte.

    Folosirea unghiilor în realizarea ciupirii cu degetele mâinii drepte presupunecunoaşterea unor generalităţi fără de care execuţia oricărei partituri destinate chitareiclasice ar fi compromisă. Producerea unui sunet presupune atingerea uneia dintre corzimai întâi cu pulpa degetului care iniţiază ciupirea şi finalizarea acesteia de către ramaunghiei, după care degetul se deplasează către interiorul palmei, cu excepţiadegetului , care se mişcă în afara palmei. Sunt multe de spus despre acest capitol cutotul aparte deoarece, pe lângă mijlocele tradiţionale de pilire şi întreţinere a unghiilormâinii drepte, au apărut de mai bine de 3-4 decenii o multitudine de kit-uri de reparare,întărire, îngrijire sau adăugare (prin lipire) de unghii false peste cele naturale.

    p

    Unghiile mâinii drepteConsideraţii generale

    Tip A Tip B

    - 8 -© 2019. GRAFOART

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • - 10 -© 2019. GRAFOART

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • Două sunt modalităţile de execuţie ale acestui element tehnic:1. Ciupirea cu degetele situate în apropierea corzilor.2. Ciupirea cu degetele aflate în contact cu corzile (foarte eficientă, mai ales în

    execuţia unor arpegii veloce sau a acordurilor ciupite prin arpegiere rapidă).La primul tip de ciupire este recomandată poziţionarea degetelor care vor executadiferitele formule de arpegii cât mai aproape de linia corzii pe care urmează să ociupească. Datorită mişcărilor lipsite de control ale debutanţilor degetele lor atingadeseori corzi alăturate sau trec pe deasupra celei pe care ar fi trebuit să o ciupească. Unaspect fundamental în asimilarea acestei tehnici porneşte de la poziţionarea corectă adegetelor (apropiate unul de celălalt) şi de plasarea degetului în afara palmeipentru a oferi spaţiu de mişcare pentru toate degetele.

    i, m, a p

    Arpegiul sau acordul desfăşurat este una din tehnicile esenţiale în studiul chitareiclasice, importanţa lui fiind remarcată chiar de la apariţia primelor metode care au văzutlumina tiparului încă din perioada .renaşterii

    CAPITOLUL IIIMâna dreaptă : Arpegii - de la simplu la complex

    - 21 -

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • - 22 -© 2019. GRAFOART

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • Una din primele etape care îl pregătesc pe debutant pentru un repertoriu maicomplex este cea în care sunt introduse duratele de note mai scurte şi diferitele formuleritmice în care sunt folosite acestea. Pentru ca degetele mâinii drepte să capete mai multcontrol şi agilitate am ales, asemeni majorităţii autorilor de metode de chitară, practicareaexerciţiilor acestui capitol pe corzi libere.

    - proiectarea degetelor în afara palmei, după ciupire;

    - cursa incompletă a degetelor datorată rămânerii lor în interiorul palmei şi reveniriitârzii ;

    - atingerea şi staţionarea pe prima coardă (sau pe faţa chitarei) a unuia sau mai multedegete.

    Recomand tinerilor chitarişti să nu mişte degetele în exces atunci când realizeazăciupirile, ci să urmărească cu atenţie acţiunea fiecărui deget în parte. Cele mai frecventeexagerări ale debutanţilor sunt :

    CAPITOLUL VMâna dreaptă :

    Dezvoltarea atacului şi a velocităţii mâinii drepte

    - 37 -

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • - 38 -© 2019. GRAFOART

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • Una din etapele dificile pentru tinerii chitarişti o reprezintă folosirea corectă adegetelor pivot, chiar dacă majoritatea metodelor se focalizează pe alte procedee tehniceconsiderate mai importante. Fuziunea dintre fermitate şi flexibilitate, neexersatăaprofundat până la acest capitol, pune serioase probleme de adaptare celor care fac primiipaşi în asimilarea acestui element tehnic.

    Atunci când avem de-a face cu două sau trei note care se execută simultan sau înalternanţă asistăm la ridicarea prematură a unui deget (de regulă cel care susţine basul), faptcare conduce la apariţia unei sonorităţi incomplete. Prezenţa unui deget destinat basului, casuport armonic, pune probleme degetelor care au de apăsat linia melodică sau vocileinterne. De regulă, duratele notelor au cel mai mult de suferit întrucât desprindereadegetelor de pe notele pe care le apăsau fac ca aceste voci să sune sacadat, neclar sauestompat (de cele mai multe ori datorită revenirii premature a degetelor mâinii drepte pesuprafaţa corzilor). Recomand ca fiecare din exerciţiile expuse mai jos să fie executate rar şicu maximă concentrare asupra felului în care se comportă degetul/degetele pivot.

    CAPITOLUL VIIIMâna stângă : Degetele pivot

    (o primă abordare în obţinerea independenţei degetelor mâinii stângi)

    - 55 -

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • - 56 -© 2019. GRAFOART

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • O altă etapă în abordarea corespunzătoare a repertoriului polifonic o reprezintăarpegiile cu bas adăugat, un capitol tehnic de referinţă pentru orice chitarist aflat în primiiani de studiu. Suprapunerea notelor din registrul grav peste structurile complexe de arpegiiprezintă o serie de particularităţi ce necesită o coordonare bine articulată la niveluldegetelor mâinii drepte. Un prim aspect ce nu trebuie neglijat se concentrează pe execuţiacorectă a formulelor de arpegii generate de grupul de degete , pentru a nu afectacomponenta ritmică a fiecărei formule în parte.

    i, m, a

    O altă particularitate se observă la momentele în care între bas şi o notă din formulade arpegiu apar acordurile de două note ; toate acordurile rezultate între degetul şi unuldin celelalte degete ( ) se vor executa într-un mod omogen care să nu perturbe fluxulconstant al arpegiului. Acţiunea degetului este una complementară, însă extrem desensibilă începând cu acest capitol. De la ciupirea omogenă se va trece treptat laaccentuarea unuia dintre cele trei planuri (sopran, voce internă, bas) pentru a aplica corectacest procedeu tehnic la repertoriul extrem de bogat al chitarei în care acesta este aproapenelipsit.

    pi, m, a

    p

    CAPITOLUL IXMâna dreaptă : Arpegii cu bas adăugat

    - 61 -

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • - 62 -© 2019. GRAFOART

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • Recomand ca toate tipurile de să fie practicate curesponsabilitate şi cu atenţie la detaliile care apar la fiecare sub capitol.

    arpegii combinate cu acorduri

    Chiar dacă acest capitol poate fi divizat în două subiecte diferite din sfera tehnicii amconsiderat, datorită prezenţei sale în repertoriul chitarei, că trebuie aprofundat în felul încare se prezintă (prin combinarea celor două tehnici ale mâinii drepte).

    Am remarcat la tinerii chitarişti o tendinţă de a trata superficial acest procedeu tehnicşi a-l considera de importanţă secundară, lăsând astfel să se strecoare în materialele pe carele studiază o serie de erori tehnice. Prima dintre ele ar fi ciupirea defectuoasă a acordurilorde şi mutarea atenţiei pe conturul arpegiului. O a doua eroare ar fi neconturareaarpegiilor datorată grijei excesive pentru articularea şi accentuarea acordurilor de douănote. A treia eroare este generată de lipsa de omogenitate dintre cele două elemente tehnice(unul din elemente este executat incorect), sonoritatea rezultată din combinarea acestorafiind neclară şi lipsită de contur. Una dintre ultimele erori este observată în practicarearepertoriului în care acest capitol este utilizat; cel mai adesea, accentele şi delimitările caresunt necesare în special pentru vocile de sopran şi bas sunt ignorate sau neconoscute decătre tinerii chitarişti, fapt ce conduce la generarea unui corpus sonor încărcat, amorf şilipsit de contur.

    două note

    CAPITOLUL XIMâna dreaptă : Arpegii combinate cu acorduri

    - 93 -

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • - 94 -© 2019. GRAFOART

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

  • PUTEŢI ACHIZIŢIONA LUCRĂRILE NOASTRE DIN

    L MIBRĂRIA UZICALĂ George EnescuBucureşti, piaţa Sfinţii Voievozi nr. 1(lângă Liceul de muzică George Enescu)

    SAU

    PUTEŢI COMANDA ONLINE VIZITÂND

    E MAIL- : 1991 .GRAFOART GMAIL COM@TEL.: 0747 236 278 (07- )GRAFOART

    WWW RO. .LIBRARIAMUZICALA

    ACEASTĂ LUCRARE ESTE PROTEJATĂDE LEGEA DREPTULUI DE AUTOR !

    RESPECTAŢI EFORTUL AUTORULUI ŞI AL ECHIPEI REDACŢIONALE

    V !Ă MULŢUMIM DACĂ NU VEŢI FOTOCOPIA ACEASTĂ LUCRARE INTEGRAL SAU PARŢIAL

    ŞI SUSŢINEŢI PUBLICAREA ALTOR LUCRĂRI SIMILARE !

    PRE

    VIZU

    ALIZ

    ARE

    /ColorImageDict > /JPEG2000ColorACSImageDict > /JPEG2000ColorImageDict > /AntiAliasGrayImages false /CropGrayImages true /GrayImageMinResolution 300 /GrayImageMinResolutionPolicy /OK /DownsampleGrayImages true /GrayImageDownsampleType /Bicubic /GrayImageResolution 300 /GrayImageDepth -1 /GrayImageMinDownsampleDepth 2 /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000 /EncodeGrayImages true /GrayImageFilter /DCTEncode /AutoFilterGrayImages true /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG /GrayACSImageDict > /GrayImageDict > /JPEG2000GrayACSImageDict > /JPEG2000GrayImageDict > /AntiAliasMonoImages false /CropMonoImages true /MonoImageMinResolution 1200 /MonoImageMinResolutionPolicy /OK /DownsampleMonoImages true /MonoImageDownsampleType /Bicubic /MonoImageResolution 1200 /MonoImageDepth -1 /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000 /EncodeMonoImages true /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode /MonoImageDict > /AllowPSXObjects false /CheckCompliance [ /None ] /PDFX1aCheck false /PDFX3Check false /PDFXCompliantPDFOnly false /PDFXNoTrimBoxError true /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [ 0.00000 0.00000 0.00000 0.00000 ] /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [ 0.00000 0.00000 0.00000 0.00000 ] /PDFXOutputIntentProfile () /PDFXOutputConditionIdentifier () /PDFXOutputCondition () /PDFXRegistryName () /PDFXTrapped /False

    /CreateJDFFile false /Description > /Namespace [ (Adobe) (Common) (1.0) ] /OtherNamespaces [ > /FormElements false /GenerateStructure false /IncludeBookmarks false /IncludeHyperlinks false /IncludeInteractive false /IncludeLayers false /IncludeProfiles false /MultimediaHandling /UseObjectSettings /Namespace [ (Adobe) (CreativeSuite) (2.0) ] /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK /PreserveEditing true /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile /UseDocumentBleed false >> ]>> setdistillerparams> setpagedevice


Recommended