+ All Categories
Home > Documents > Managementul educaţional şi dezvoltarea gustului estetic

Managementul educaţional şi dezvoltarea gustului estetic

Date post: 10-Apr-2018
Category:
Upload: crispop
View: 237 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 26

Transcript
  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    1/26

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    2/26

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    3/26

    orele de curs. Pentru reuita leciilor de literatur din clas, trebuie desfurat o

    intens activitate n afara clasei.[2]

    Pentru a crea un condiii optime lecturii, profesorul trebuie s strneasc

    interesul elevilor, s ofere lista din timp, s acorde un spaiu n cadrul orelor pentru

    a evalua. Un bun criteriu pentru stimularea interesului l reprezint provocarea de

    discuii contradictori 22322c214w i pe marginea unei lecturi suplimentare.

    c. Lecturi extracolare

    Dac lectura obligatorie i cea suplimentar sunt evaluate de profesor nu

    acelai lucru se poate spune despre lecturile extracolare. Acestea ar trebui ns

    verificate deoarece dac literatura poate fi o bun cluz, tot ea poate fi un ru

    sftuitor. De felul cum profesorul tie s canalizeze lecturile elevilor depinde

    atitudinea i comportamentul lor de mai trziu.

    Ceea ce elevii aleg s citeasc fr a li se fi cerut spune foarte multe despre

    structura lor interioar, despre preocuprile, frmntrile i de ce nu, gusturile lor.

    Un elev a citit spre exemplu Ion de Liviu Rebreanu, i dac aceast carte de la

    lectura obligatorie a atins o coard sensibil n sufletul lui, va citi i Ciuleandra de

    acelai autor, cnd o va gsi pe rafturile bibliotecii.

    3. Promovarea lecturii

    O secven foarte important n stimularea interesului pentru lectur i

    formarea de cititori pasionai este legat de felul n care se recomand ce s

    citeasc i cum s citeasc. Pentru a preveni receptarea ca obligativitate a lecturii

    particulare se va strni curiozitatea elevilor n diferite feluri: nu se va da lista

    anual la nceputul semestrului I , ci se vor stabili titluri pe 2-3 sptmni; va face

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    4/26

    prezentarea unor cri n aa fel nct s ambiioneze elevii n achiziionarea i

    lecturarea lor; va povesti incomplet momente ale unor naraiuni, lsnd elevilor un

    semn de curiozitate n finalizarea ntmplrilor; va caracteriza unele personaje,

    ndemnnd elevii la cutarea independent, prin lectur integral, a locului acestoran naraiune, a relaiilor cu alte personaje; va recita una sau dou strofe dintr-o

    liric sau poem liric, ndemnnd elevii la realizarea integralitii textului; va

    controla fiele de bibliotec ale copiilor i va vedea bibliotecile lor personale.

    Pentru organizarea i desfurarea ndrumrii lecturii suplimentare a elevilor, se

    vor putea folosi ca metode, la clasele I i a II-a, citirea expresiv i

    povestirea.

    ncepnd cu clasa a III-a, elevii vor realiza ntr-un caiet de lecturi

    suplimentare, nsemnri personale asupra celor citite . n acest caiet, elevii vor nota

    titluri, autori, citate, vor povesti, vor nregistra numele personajelor, vor caracteriza

    sumar unele personaje, i pot exprima prerea asupra unor fapte, personaje,

    expresii literare. Este important ca asemenea notaii s fie verificate periodic de

    ctre nvtor, fcnd aprecieri stimulative, spre a determina elevii s-i formezeun stil de afiare, selectare i nregistrare a informaiilor acumulate din cri.

    Valorificarea textelor literare n serbri colare , montaje literare, eztori

    literare, teatru literar, procese i jocuri literare, constituie nu numai o splendid

    activitate artistic, ci i o form de cunoatere a cat mai multor opere literare.

    Popularizarea crilor este o form esenial de stimulare a interesului pentru alctuirea unei biblioteci personale, de formare a dragostei pentru carte,

    pentru citit. Popularizarea crilor se face prin: vizitarea bibliotecii; organizarea de

    ntlniri cu scriitori; organizarea de expoziii de cri; medalioane literare;

    participarea la spectacole de teatru; vizitarea librriilor.

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    5/26

    Publicarea creaiilor artistice ale elevilor la gazeta de perete a clasei, n

    reviste pentru copii, n revista colii este o alt metod n stimularea interesului

    pentru lectur.

    Efectuarea tabelului cu evidena lecturii elevilor i afiarea lui n clas va

    stimula concurenial cititul crilor. Vznd ce i cat au citit colegii, elevii se vor

    ambiiona s aib n dreptul numelui lor cat mai multe i variate texte lecturate.

    Lectura suplimentar a elevilor este un excelent suport pentru realizarea

    obiectivelor citirii. Iubirea pentru carte se formeaz n mod sistematic, cu mult

    rbdare i ndrumare. Este cea mai frumoas achiziie a elevului care se exprim,ca aleas satisfacie, pentru ntreaga via. Cititul crilor devine o util form de

    recuperare a timpului i un excelent prilej de fascinaie.

    4. Strategia lecturii

    Predarea literaturii romne n liceu dezvolt cercul de cunotine nsuite n

    coala general, continu cultivarea gustului pentru literatur, formeaz la elevi

    posibilitatea de a stabili criterii ferme de selectare a marilor valori cu care s se

    opereze n procesul lecturii.[3]

    a. Cuvntul n codul lecturii

    Lectura operei literare nseamn a analiza i interpreta specificul literaturii

    de a comunica prin limbaj un mesaj estetic. Cititorul este invitat s triasc n

    spaiul lecturii experiena sa de via, devine re-creator al textului pe care l-a citit.

    Lectura este prin urmare un eveniment al cunoaterii i presupune un mod de a

    situa opera, de a stabili elemente disjunctive suplimentare (necesare) de a epiciza

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    6/26

    textul, ..., de a privi dintr-un unghi epic toi factorii de creaie angajai i n actul

    interpretrii.[4]

    Ca orice sistem de comunicare, literatura i transmite mesajul codificat ntr-

    un sistem de semne estetice. Codul artistic al operei literare se exprim prin cuvnt.

    Lectura deci trebuie s aib n vedere faptul c literatura are o anumit atitudine

    fa de cuvnt. Cuvntul nu e doar un mijloc de comunicare ci un mijloc artistic.

    Elevii trebuie antrenai s deosebeasc limbajul artistic de cel comun i de cel

    tiinific. Explorarea operei literare ncepe de la cuvnt.

    b. Opera literar i nivelele receptrii

    Opera literar deine mijloace specifice de cunoatere a lumii raportat la

    om. Astfel, opera literar are att caracter cognitiv ct i formativ. Literatura nu

    este altceva dect o modalitate de comunicare i de emitere a unor mesaje ntr-un

    limbaj specific. Receptarea operei solicit att spiritul creator al cititorului ct i

    gustul pentru lectur al acestuia. Nivelele estetice ale interesului artistic stabilite de

    Iustina Itu, sunt urmtoarele:

    Trirea elementar a coninutului operei receptare senzorial i

    emoional

    Receptarea textului ca structur artistic

    Posibilitatea de apreciere estetic

    c. Tehnici de lucru cu cartea

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    7/26

    Prin munca independent a elevului cu cartea se organizeaz studiul

    literaturii ca un act de cunoatere, deoarece elevii sunt angajai n descoperirea,

    analiza i interpretarea fenomenului literar.

    Familiarizarea elevilor cu cartea, ca instrument al muncii intelectuale se

    realizeaz la nivelul ciclului gimnazial cnd se trece de la prima etap a lecturii

    (etapa sensibilizatoare), la cea de-a doua etap(lectura studiu, concretizat n

    nsemnarea celor citite). nc din ultima clas de gimnaziu, elevul trebuie

    acomodat cu diverse forme de extragere a cunotinelor dobndite n cursul

    lecturii, cum ar fi: teza, planul, rezumatul, conspectul, extrasul i nota de

    studiu.[5]

    n clasele liceale se poate lucra cu fia de studiu complet. Dei tehnica elimin tot

    mai mult puterea documentului scris manual n favoarea celui informatizat, va mai

    trece ceva vreme pn va fi eliminat pe deplin utilitatea fiei de lectur. Desigur

    exist o variant mai la ndemn de a realiza fiele de lectur, pe calculator.

    Dintre avantajele lucrului cu calculatorul putem aminti: uurina cu care se pot

    organiza documentele, arhivarea acestora nu mai se face manual ci dup un

    program bine pus la punct, astfel fiind mult mai uor de gsit un document. Tot

    ntre avantajele electronicii amintesc i posibilitatea utilizrii diverselor citate

    extrase pe fie fr a fi necesar rescrierea, doar utiliznd tastatura. Fiele

    electronice pot fi completate, modificate, mbogite prin simpla adugare de

    informaii.

    Astfel, fr a elimina fiele de lectur, ci mbrcndu-le doar n alt hain, mai

    eficient i mai modern, le putem clasifica astfel: fie conspect, fie cu citate, fie

    referitoare la arta compoziional, fie cu observaii asupra vocabularului, fie ce

    cuprind aspecte ale stilului, fie cu observaii asupra versificaiei, fie cu citate i

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    8/26

    comentarii din bibliografia critic, fie de cercetare i dezbatere a unei teme

    propuse de profesor sau de elev.

    d. Textul literar un pretext al vieii extracolare

    Studiul textului literar prin metode de stimulare a muncii independente este

    forma de baz a organizrii procesului de receptare a literaturii n coal. Exist

    posibiliti de valorificare a fielor de lectur n organizarea unor activiti

    extracolare complementare. Aceste activiti, menite s in ocupat mintea

    elevilor cu lucruri de valoare ntr-o societate care ofer i aa destul de mult chiar

    dac doar stai i priveti sunt urmtoarele: cercul literar, revista literar iexcursiile literare.

    Vom trata pe scurt doar aspectul revistei literare, pe motiv c ine de orgoliul

    fiecrei coli de a avea o revist proprie, i de orgoliul elevilor de a-i vedea

    numele publicat. Fiind la vrsta n care personalitatea se dezvolt i are nevoie de

    un reper solid n aprecierea celorlali e de dorit ca profesorul s ofere posibilitatea

    de a se remarca fcnd lucruri care-i pun amprenta n mod pozitiv pe dezvoltarealor ulterioar. Astfel, revista devine o bun pist de lansare a talentelor artistice, la

    vrsta liceal. Elevii pot fi ncurajai s publice note de lectur pe marginea unor

    cri citite, comunicri tiinifice sau chiar propriile creaii literare.

    5. Obstacole n calea dezvoltrii obiceiului de a citi

    Motivaia lecturii este divers, specific i nespecific, dar educabil ilectura este concurat adesea de alte activiti.

    Dei se cunosc i la nivel de teorie se afirm beneficiile lecturii asupra

    cititorilor, se pot numra tot mai puini cititori n devenire ieind despre bncile

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    9/26

    colii, comparativ cu anii trecui. Cauzele sunt multiple, i tot mai atractive. Se

    constat c invazia mass-media si a tehnologiilor ultraperformante ne tine departe

    de carte. Sincer vorbind, invazia mass-media i a tehnologiilor ultraperformante ne

    deprteaz infinit de CARTE dei nu vor putea nlocui CARTEA niciodat...chiardac prin intermediul lor o putem privi ...

    a. Mass-media

    Odat cu dezvoltarea artelor audio-video licitaia pentru timpul elevilor e tot

    mai acut. Exist o dependen pe care o creeaz att vizionarea de filme,

    ascultarea muzicii ct i simpla vizionare a programelor tv, fr nici un scopprestabilit. Este mai uor s se stea n faa televizorului i s se urmreasc un film

    de aciune dect s se rsfoiasc o carte. Filmul aduce imagini, sunete, efecte

    speciale tot mai apreciate azi. Exist o ierarhizare a filmelor n funcie de calitatea

    realizrii, exist premii ce rspltesc o anume prestaie. Elevii sunt astfel tentai s

    fie martorii unei industrii foarte profitabile pentru cei ce o realizeaz. Exist aadar

    o presiune dar i un rspuns pe care televiziunea l ofer curiozitii copiilor. Fr a

    nega aspectele pozitive ale mass-mediei, in s menionez c i aceasta, ca orice

    lucru luat n abuz creeaz dependen. Elevii gsesc cu greu timp rmas neocupat

    de televizor pentru a-i face temele obligatorii.

    Un alt efect negativ este vizionarea filmelor realizate dup cri cerute la lectura

    obligatorie, pentru a se familiariza cu subiectul romanului putnd astfel renuna la

    lectur.C

    hiar dac realizarea acestora este bun, nimic nu poate nlocui textulscris.

    b. Revoluia IT

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    10/26

    O afirmaie care mi-a atras atenia pe internet: Eu citesc mai puin.

    Prietenii mei citesc mai puin. Copiii prietenilor mei nu citesc mai deloc - jocurile

    pe calculator, bata-le vina. Cum ziceam, alte valori pentru care avem nevoie de

    alt informaie sau de informaie pe ci mai rapide fiindc trim ceva mai

    precipitat dect de obicei. Prioritile se schimb odat cu ritmul. Dac n urm

    cu treizeci de ani, computerul era un accesoriu de lux, azi aproape fiecare puti este

    mai n msur dect prinii lui s utilizeze un calculator. Indispensabil n

    dezvoltarea tiinei i n formarea unei culturi generale vaste, folosit n mod abuziv

    la o vrst mic, calculatorul, n mod paradoxal, limiteaz copilul n devenirea lui.

    Jocurile pe calculator practicate sub supravegherea prinilor i limitate n timp pot

    ajuta la dezvoltarea ateniei i a inteligenei. Consumate n exces ns fur timpul

    elevilor i le ofer o dimensiune alternativ vieii privndu-i de contactul direct att

    cu oameni ct i cu valorile culturii, printre care la loc de cinste situndu-se cartea.

    c. Anturajul

    Spune-mi cu cine te mprieteneti ca s-i spun cine eti! spune vechiul

    proverb. i acest fapt e incontestabil. Anturajul i pune adnc amprenta asupra

    fiecruia. Elevii nu citesc deoarece ascet lucru nu e practicat nici de prietenii lor.

    Se creeaz astfel o serie de relaii de interdependen care afecteaz negativ

    dezvoltarea elevilor. Psihologii evideniaz tot mai mult impactul puternic pe care

    l are anturajul asupra elevului de vrst colar. De la ncercarea de a se adapta

    pn la conformarea la nivelul grupului de prieteni, un ele va face tot mai multe

    concesii pentru a fi acceptat. Astfel, dac mentalitatea modern a eliminat lectura

    ca alternativ a petrecerii timpului liber n defavoarea altor lucruri, e lesne de

    neles c aceasta e o cauz a lipsei interesului de a citi la elevi.

    d. Lipsa motivaiei i a recomandrilor

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    11/26

    Unii nu citesc pentru c nu i ndrum nimeni, alii pentru c nu au o

    motivaie. Din pcate textul tiprit nu numr doar cri de valoare care mbogesc

    cultura celui ce-i face timp s le rsfoiasc. Exist i literatur de duzin fiind

    astfel imperios necesar ndrumarea lecturii elevilor. Ei nu sunt n msur sselecteze. Au nevoie de cineva care s cunoasc att temperamentul potenialului

    cititor, gusturile i preferinele acestuia ct i crile care i se potrivesc. Un astfel

    de ndrumtor va ti s motiveze i s recomande astfel nct elevul s i formeze

    gusturi literare de valoare.

    e. Lipsa resurselor financiare i de timp

    Din pcate, puterea de cumprare este tot mai sczut iar preul crilor tot

    mai ridicat. Explozia de edituri a adus i o explozie de preuri, puini mai

    permindu-i s achiziioneze cri. Desigur, anticariatul reprezint o opiune care

    i are minusurile ei. De la starea precar a crilor la timpul necesar cutrii

    anumitor autori sau volume, la preul piperat al celor ce sunt ntr-o stare mai bun,

    toate acestea sunt obstacole n calea obiceiului de a citi.

    Acestora li se adaug i timpul tot mai limitat al tuturor, de la prini la elevi, toi

    sunt ntr-o permanent criz de timp. Societatea i solicit mai mult ca oricnd

    cetenii astfel c timpul liber este adesea insuficient pentru odihn.

    Apar ns i alte neajunsuri n calea lecturii care sunt mult mai greu de

    nlturat: mediocritatea, lenea, dezordinea, delsarea, incontiena, pendularea ntre

    confort i efort. Literatura st n relaie relevant cu viaa. Exist legtur strns

    ntre rezultatele elevilor la nvtur, lectur i nclinaii nspre autocunoatere i

    nelegerea cerinelor i preferinelor, aptitudinile, interesele, succesele i munca

    intercondiionndu-se.

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    12/26

    6. Contracararea obstacolelor

    Sunt unii oameni pentru care lectura a devenit o deprindere de via,

    oameni care renun la orice alt desftare pentru un col linitit n care s poat

    citi o carte. Acetia sunt oamenii de cultur, adevraii intelectuali, indiferent dac

    au trecut prin coli superioare sau i-au format ei singuri cultura.[6]

    Radioul, filmul sau televiziunea, mijloace tehnice moderne de rspndire a

    cunotinelor, nu pot nlocui calea cea mai sigur ctre cultur, care este lectura

    atent, harnic i ndelungat. Aceast deprindere de cititor nu se capt la natere

    ci numai printr-o educaie ndelungat.

    ns mai sunt cititori, ceea ce nseamn c toate obstacolele n calea lecturii

    pot fi n cele din urm depite. Odat depite obstacolele, lectura va deveni parte

    intergrant a vieii colarului, iar mai trziu a adultului care se va bucura de o vast

    cultur general.

    n vederea contracarrii acestor efecte la nivelul colii vom aminti cteva

    remedii:

    O bun cooperare ntre coal i familie. Prinii trebuie s fie un

    sprijin activ n formarea interesului pentru lectur, limitnd timpul

    petrecut cu mass-media

    Transpunerea profesorului n rolul de animator i stimulent al lecturii

    pentru elevi, dezvoltarea unei valene mai apropiat a relaiei

    profesor-elev, o relaie de ncredere i cunoatere

    Promovarea lecturii ca o alternativ la fel de captivant ca filmele sau

    jocurile pe calculator prin evaluarea lor n mod atractiv

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    13/26

    Organizarea de activiti extracolare menite s introduc elevul ntr-

    un mediu cultural care s l tenteze s citeasc, de exemplu: "Locul n

    care prinde viata cartea"- (vizita la tipografie) sau "Cum alegem o

    carte"- (vizitarea unei librarii); ntlnire cu autorii unor cri pentrucopii; "Cartea vesela" - o zi n care se citesc texte amuzante, ghicitori

    etc. "Astzi citim...reviste"

    Iat cum se cere organizat munca n echip a profesorilor i prinilor pentru ca

    mpreun cu crile bune s conduc elevul pe trmul culturii, al artei i literaturii

    pentru ca acesta s nvee s acorde timp, spaiu i pre poeziilor lui Mihai

    Eminescu, Lucian Blaga, George Bacovia, Tudor Arghezi, Nichita Stnescu,

    romanelor lui Camil Petrescu, Mircea Eliade i Liviu Rebreanu, teatrului lui Ion

    Luca Caragiale, i apoi ca adult s revin, s redescopere, s cerceteze cu criterii

    nvate i asumate, frumuseea unic a faptelor artistice, care nu admit trunchieri

    i cer rentoarceri, adaptri, condiii de citit, corecii pe parcursul lecturii, aprecieri,

    mutaii pentru a pstra nealterat prospeimea i unitatea receptrii i specificul

    textelor.

    7. Evaluarea lecturilor

    Este greu de perceput o bun ndrumare a lecturilor elevilor fr un control

    eficient, n baza cruia se pot lua msuri. Evaluarea lecturilor trebuie s aib n

    vedere i ferirea elevilor de lectura neadecvat vrstei, ct i evitarea unei lecturi

    inaccesbile la o anumit vrst. Astfel, evaluarea poate fi preventiv idocumentar.

    Se recomand ca evaluarea lecturii s fie realizat pe ntreg parcursul anului

    colar. Se poate ncepe cu un chestionar care s reliefeze msura n care elevii au

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    14/26

    citit pe parcursule vacanei, ct i ce anume au citit. E important de aflat de

    asemenea de unde au procurat elevii crile respective.

    Un alt mijloc eficient de evaluare este verificarea fielor personale. Elevii

    trebuie s deprind lucrul cu fia de lectur.

    Se poate folosi de asemenea tehnica pailor mruni n verificarea lecturilor, i

    anume analizarea mpreun a unor fragmente din operele lecturate apoi

    reintegrarea acestora n ntreg. Un renumit didactician modern, Langers presupune

    lectura prin patru tipuri de relaii cititor-text:

    1. a pi din exterior n a explora lumea textului

    2. a fi n interior i a explora lumea textului

    3. a pi napoi i a regndi datele cu care ai pornit la drum

    4. a iei din lumea textului i a regndi, a obiectiviza experiena

    Operele care se preteaz la acest gen de analiz, sunt romanele Moromeii, de

    Marin Preda, Ion, al lui Liviu Rebreanu, i Amintiri din copilrie de Ion Creang.

    Cu aceste metode fiele vor putea s indice o lectur personal, o percepere corect

    a textului studiat.

    O alt metod de evaluare a lecturilor este jocul de rol. Se aleg fragmente

    scurte, preferate de elevi i se citesc pe roluri. Profesorul are datoria de a selecta

    fragmentele si de a le multiplica. De asemenea tot el va numi cine ce rol

    interpreteaz, n funcie de talentul fiecrui elev. Pentru a se evalua n ce msur au

    parcurs textul lecturat, se poate cere elevilor s continue textul sau s redea

    nceputul pasajului.

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    15/26

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    16/26

    II. Cartea la toate nivelele nvmntului

    Crile i au soarta lor. Dar aceast soart, cnd numai depinde de creator

    depinde de cititor. n coal soarta crilor depinde de profesor i elevi. Acas de

    prini i copii. Lecia de citire se mplinete n timp, la coal i acas, cu rbdare,

    n via. Oricum deprinderea de a citi se colarizeaz, pentru a depi anecdotica i

    factologia i a ajunge la semnificaia profund a mesajului crilor, la nelegerea

    modului de producere a textului.[8]

    Aa cum i statutul de cititor e formeaz n etape i paii n lumea crilor sunt

    treptai, fiecare vrst colar avnd nelegerile i acumulrile sale.C

    u toate c nprincipiu, elevii pot citi orice, la vrsta colar mic nu neleg orice.

    Copilul, cu puterea lui de imitaie, simte de timpuriu atracie pentru cri dac i

    vede i pe prini citind cu pasiune. Atrai la nceput de imagini, copii descoper

    ncet, ncet minunile pe care crile le conin i rmn legai de ele pe via.

    nceputul lecturii pentru copii nu poate fi fcut cu orice carte. E deosebit de

    important a se ine cont de particularitile de vrst ale elevilor.

    1. Grdinia, mprietenirea cu cartea

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    17/26

    nc de la vrsta de 3-4 ani, copiii pot fi obinuii cu crile. Educatoarele

    trebuie s ofere copiilor cri mari cu fotografii puternic colorate, s i

    supravegheaz cu atenie s nu rup foile, s i obinuiasc s rsfoiasc i s

    insiste asupra imaginilor care le plac mai mult. Copiii vor ajunge s preuiasccrile pentru minunile care le cuprind, s le cunoasc dup copert, ba uneori s

    rein numele autorilor amintii ntr-o doar de educatoare cnd voiau s

    deosebeasc o carte de alta.

    Dar cea mai eficient metod de a face copii s ndrgeasc cartea este prin

    lecturarea povetilor. Copii sunt pasionai de poveti. Ei ascult nregistrri,

    lucreaz cu pliante i cri de colorat, se uit la cri cu imagini multe i texte

    scurte. Dialogul cu obiectele este viu, tririle sunt puternice.

    Dac folosind aceast sntoas pasiune, le vom arta copiilor c povetile sunt

    cuprinse n cri i dac le vom arta copiilor c povetile sunt cuprinse n cri, i

    dac le vom citi pe cele mai frumoase, ei vor ndrgi crile i le vor arta toat

    recunotina lor.[9]

    Fr ndoial c la 5 ani, cunoaterea i preferinele lor pentru anumii autori ar fi

    prematur, dar copilul ine minte fr gre fiecare carte, i dac i se spune odat

    numele celui ce a scris-o el l va reine i l va folosi ori de cte ori va face referire

    la acea carte. Prinii care acord atenie acestei pasiuni a copiilor i care i pierd

    din cnd n cnd cte o jumtate de or citindu-le expresiv cte o poveste

    realizeaz un lucru de o nsemntate deosebit: cultiv de timpuriu la copii lordeprinderea lecturii.

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    18/26

    Principala apropiere de carte este prin intermediul adulilor care i faciliteaz

    drumul. Povetile citite expresiv de educatoare sau de prini fac din lumea

    copilului un univers fabulos n care se poate ntmpla orice.

    Povetile care au cea mai mare trecere la aceast vrst sunt cele ale cror eroi

    sunt animalele. Firea acestor personaje e mai uor de neles pentru cei mici, iar

    conflictele i ele sunt mult mai simple. Animalele reprezint pentru copii o lume cu

    un farmec deosebit. La aceast vrst, ei au reuit s le identifice i s le

    individualizeze. Se creeaz aadar o lume de personaje atipice, apropiate din acest

    punct de vedere de personajele fabulelor: lupul este lacom i crud, dar poate fi

    pclit uor din cauza prostiei lui. Vulpea e rea i ireat, dar uneori tocmai aceast

    iretenie i aduce pieirea. Cocoul e venic treaz n faa primejdiei i gata de lupt,

    iar iepurele e cumsecade, dar nendemnatic i fricos.

    Astfel tririle sufleteti sunt elementare i polarizate spre extreme buntate sau

    rutate, omenie sau frdelege, prostie sau deteptciune. Sentimentele sunt la fel:

    bucurie sau tristee, dragoste sau ur. Aa cum personajele sunt fixate pe una sau

    dou coordonate, aciunile sunt i ele reduse la cteva episoade simple care se

    repet de obicei fr o modificare esenial.

    Basmele cu animale redau aspecte din via, reale dar elementare i reprezint

    oarecum un abecedar al conflictelor i sentimentelor omeneti cum l numea Ilie

    Stanciu . Acesta e motivul pentru care sunt att de apropiate de puterea de

    nelegere a copiilor.

    2. Ciclul primar fascinaia basmelor. Metode de acomodare cu

    lectura.

    a. Metode de acomodare cu lectura

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    19/26

    nvtoarea, perceput adesea ca a doua mam a copiilor, are menirea de a

    face att coala ct i nvatul i crile s par atractive i prietenoase. Dac va

    avea sim pedagogic i tact n a se apropia de copii, dac va ti s prezinte n culori

    vii i fascinante crile, va reui s pun la bazele formrii intelectuale ulterioare acopilului cartea, cea mai nepreuit comoar.

    n clas, trebuie s existe ore special dedicate lecturii, nvtoarea s le prezinte

    cri, s le arate imagini, s le citeasc expresiv.

    Unii prini care dei i neleg rolul de parteneri n educarea copilului i

    implicit n formarea gustului pentru lectur al acestuia, nceteaz a mai citi povetiodat cu etapa primilor ani de coal, pe motiv c micuul i poate citi singur. n

    perioada n care atenia lui se concentreaz pe descifrarea semnelor, cititul nu

    reprezint nici pe departe o plcere. Pn ajunge la capt, el uit nceputul. Aici

    intervine adesea descurajarea n procesul lecturii. n aceast perioad printele

    trebuie s continue el s i citeasc cu glas tare, fie buci din manual, fie poveti i

    povestiri.

    Rolul printelui este aadar acela de a ndeplini acas munca individual cu

    copilul, de a reciti acas ce s-a citit frontal la clas de nvtoare. Mijloacele pe

    care un printe le are la ndemn sunt numeroase; el poate ncepe o lectur,

    citindu-i cu voce tare copilului; dintr-un motiv sau altul ntrerupe lectura. Cel mai

    probabil, copilul mnat de curiozitate, va citi singur mai departe. Sau citim fr

    teama c s-ar plictisi de mai multe ori aceiai povestire. n momentul n careprintele nu mai are timp s i citeasc, copilul va citi singur povestirea-i preferat.

    Pentru a menine gustul copilului pentru lectura independent att

    nvtoarea ct i prinii trebuie s acorde atenie sorit lucrrilor care vor fi alese

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    20/26

    s reprezinte lectura copilului. Trebuie selectate numai lecturi reuite din punct de

    vedere literar i accesibile puterii lui de nelegere. O povestire lung i

    plictisitoare n care va da la fiecare pas de cuvine lungi i nenelese l va plictisi i-

    l va descuraja pe viitor n citirea altor cri. Un rol important n recomandareacrilor elevilor din ciclul primar l are i aspectul grafic al volumului i calitatea

    hrtiei. Pentru primele clase e indicat s se aleag cri tiprite cu litere mari, cu

    multe imagini, pentru ca micul cititor s se opreasc i admirnd imaginile s

    recunoasc n ele aspecte din textul citit. Aceste opriri mu au doar rolul de a odihni

    ci si de a da prilej copilului s mediteze asupra celor citite.

    nvtoare i prinii nu trebuie s accentueze cantitatea lecturilor; nu numrul

    crilor citite conteaz ci felul n care sunt citite i ce rmne n urma parcurgerii

    crilor. Pentru a obinui copilul s rein i s se gndeasc la cele citite, i se va

    cere s povesteasc ce a citit cu pretextul c nu am cunoate trama sau c am uitat

    fragmente importante. Nu se va interveni imediat n povestirea copiilor corectnd

    eventualele greeli de exprimare i erori de coninut. Povestirea schematic a

    copilului, chiar cu greeli de aciune demonstreaz felul n care a receptat elnaraiunea. Simplul fapt c a descifrat textul reprezint un progres uria.

    Interveniile adulilor se vor face abia la sfritul povestirii.

    Uneori e bine s se citeasc mpreun cu copilul pasajele cheie pentru a deprinde

    arta de a reveni asupra celor citite. Rolul cadrului didactic este de a-l deprinde pe

    micul cititor s caute n dicionar cuvintele necunoscute deoarece nu e bine s se

    treac peste cuvintele nenelese. De asemenea copilul va fi nvat s redea

    naraiunea mprumutnd din limbajul bogat i expresiv al crii. Srcia exprimrii

    este un adevrat flagel n nvmntul romnesc.

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    21/26

    O greeal de evitat: transformarea lecturii n obligaie. Acest fel de a aborda

    lucrurile l va ndeprta pe copil de carte, determinnd rezisten.

    Pn prind dragoste de lectur, elevii claselor primare trebuie ndrumai n alegerea

    timpului indicat pentru a citi. Din cauza supraaglomerrii la materiile de coal, le

    rmne prea puin timp liber. Insernd lectura n timpul acesta va deveni o

    corvoad, ceva ce va aglomera i mai mult mintea copilului. Odat strnit flacra

    lecturii, elevul i va organiza singur prioritile acordnd crii un loc de frunte, n

    detrimentul materiilor care necesit o pregtire minuioas.

    b. Basmul, lectura preferat a copiilor

    Din cele mai vechi timpuri basmul a ncntat copilria attor generaii. El a fcut

    s vibreze inimile asculttorilor cu sentimente nalte de devotament i iubire, de

    dreptate i de adevr; el a exprimat ntotdeauna nzuinele popoarelor pentru o

    via mai bun, fericit.

    mbinarea realului cu fantasticul ncnt pe copii. Ea rspunde visului i

    imaginaiei lor att de active.[10]

    Construcia basmului bazat pe o schem tradiional, mparte personajele n

    dou grupe: binele avndu-l ca erou pe Ft-frumos, i rul avnd ca protagoniti,

    balauri, zmei i alte personaje lipsite de frumusee fizic dar mai ales sufleteasc.

    Acest fore antinomice, mereu n opoziie i mereu n confruntare aduc de fiecare

    dat biruina binelui.

    Aciunea basmului plin de ntmplri neateptate l ctig pe copil din

    prima clip. Basmul e o coal a naltelor sentimente omeneti. Copilul care

    ascult sau citete un basm, triete cu intensitate maxim nu doar momentele

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    22/26

    aciunii ci i sentimentele personajelor. Simpatia i compasiunea pentru cei care

    sufer, entuziasmul pentru ndrzneala i devotamentul vitejilor, emoia i bucuria

    pentru reuitele lor, iat doar cteva sentimente din gama complex ce o nate n

    sufletul lor lectura basmului.

    Lectura basmului trebuie valorificat de adulii care i ndrum pe copii.

    nvtoarea i prinii trebuie s urmreasc prin ntrebri s afle ce efect are

    basmul asupra lor. Se poate urmri n ce msur basmul contribuie la dezvoltarea

    imaginaiei, n ce msur atitudinea lor fa de cele din poveste i afecteaz. E bine

    de asemenea ca prinii i nvtoarea s ofere copiilor posibilitatea de a descrie

    cadrul n care se desfoar aciunea basmelor.

    n ciclul primar copii au o atenie deosebit pentru basmele care le-au ncntat

    imaginaia la grdini: basmele animale. Astfel, nu ar trebui s lipseasc din

    lectura lor Capra cu trei iezi de Ion Creang, Ursul pclit de vulpe, Motanul

    nclat.

    3. Gimnaziu aventuri n lumea crilor

    Dup ce au luat parte la luptele i biruinele lui Ft-frumos, dup ce au simit

    cu Cenureasa i Scufia Roie, dup ce s-au bucurat de soarta de pe urm a Albei

    ca zpada, e timpul s se treac la nivelul urmtor. Copilul este pregtit s intre n

    vrtejul romanelor de aciune. Curajul, aciunea, ndrzneala, cltoriile, subiectele

    istorice sunt preferate de copii claselor V-VI.

    Este vremea ca lectura suplimentar s deschid noi orizonturi imaginaiei i s

    fascineze copilul cu emoii i triri intense, e vremea s se simt cirear,

    muchetar, Robinson Crusoe, mohican ... Profesorul are menirea dificil de a alege

    i recomanda cele mai atractive cri. Desigur trebuie s comunice elevilor i

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    23/26

    frontal, tuturor aceiai list dar i individual, s recomande n funcie de

    temperamentul i preferinele fiecruia cu ce anume s nceap. Altfel exist riscul

    de a-i pierde printre titlurile cerute.

    Este timpul ca elevii s fac cunotin cu personajele lui Jules Verne, s

    ptrund n fascinanta lume a aventurilor. Lecturnd aceste cri vor dobndi

    cunotine tiinifice, istorice, geografice. Cunotinele tiinifice sunt legate

    organic de povestire. Jules Verne ine cititorilor si adevrate lecii de geografie i

    istorie, de fizic i chimie. Din explicaiile sale atrgtoare i din interesul pentru

    soarta cltorilor, cititorii i nsuesc tainele aeronauticii i ale navigaiei. Tot

    acum e bine s intre n scen i muchetarii lui Dumas i astfel cultura general a

    copiilor primete i elemente de istorie a Franei.

    Din crile cu aventuri cititorii afl cum se pot recunoate pe ghea sau pe nisip

    urmele lsate de oameni i animale, cum trebuie pndit vnatul, cum se salveaz

    un om de la nec, cum se ngrijete un rnit sau un bolnav, cum se ntinde un cort

    sau cum se sap o colib n zpad. Sunt lucruri care i pasioneaz pe copii la

    aceast vrst i care mresc ncrederea lor n facultile deosebite ale inteligenei

    i ndemnrii omeneti.

    Asemenea aciuni ndrznee nu pot fi ntreprinse dect cu oameni cu nsuiri

    deosebite, cu caractere tari, gata oricnd de orice sacrificiu pentru atingerea

    scopului urmrit. Aceti oameni inspir ncredere i simpatie. Cu ei te simi bine i

    n siguran, n jurul lor radiaz optimismul i sperana.

    Personajele lui Jack London sunt i ei oameni cuteztori. Marinari sau vntori

    pornii pe ntinderile nesfrite de ap, sau de ghea, pe bordul unor vase cu pnze

    sau snii trase de cini, ei duc o via grea i periculoas, luptnd cu forele naturii,

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    24/26

    cu furtuna pe mare, cu frigul i valurile de zpad la pol, cu cldura nbuitoare la

    tropice. Dar mai cumplit dect lupta cu forele naturii este lupta cu oamenii haini

    la suflet. Eroii lui Jack London lupt pentru aprarea demnitii omeneti, pentru

    aprarea prieteniei, pentru salvarea celor ce sufer pe nedrept.

    Gustul pentru poezie i roman se accentueaz n clasele VII-VIII. Sunt acceptate

    drama, tensiunile, disonanele, epica documentar, de atmosfer, ficiunea, tehnica

    artistic.

    4. Liceu cunoatere fr limite

    Cheia n soluionarea cazurilor care au ajuns la vrsta liceal i nu s-au

    mprietenit cu cartea este motivarea elevilor. Pentru nceput, pentru c motivaia

    intrinsec este aproape inexistent la ceti elevi e necesar s fie motivai din

    exterior de profesor. Trebuie avut n vedere interesele elevilor. Modaliti de

    ilustrare inedite i conforme cu interesele elevilor a coninutului materialului citit

    pot fi de folos in acest caz. Punerea in scena a lecturii sub forma slide-urilor, a

    interpretrii, a muzicii, a povestirilor modificate ii poate captiva pe elevii de liceu.Un aspect important ce poate influena semnificativ interesul lor pentru lectura l

    reprezint i tipul lecturii, astfel pe ct posibil se recomand pentru nceput un

    material mai uor de citit, cu o poveste adecvata vrstei i intereselor lor. Pentru a

    afla cam ce ii intereseaz s citeasc se poate sonda la clasa, ntrebndu-i despre

    ultimele materiale citite (fie ele si sub forma unor reviste). Totodat o scurt

    prezentare a crilor, prezentare bine construita astfel nct s-i incite pe acetia sciteasc mai departe poate fi util, curiozitatea lor constituind un adevrat atu

    pentru a citi. Totodat se poate apela la consilierul psihopedagogic/psihologul

    scolii, experiena sa concret de lucru cu acei elevi fiind de folos in aceste cazuri.

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    25/26

    Crescnd cerinele i solicitrile pe care liceul le are de la elevi, se poate

    constata c acetia citesc tot mai puin n afara programei. La clas sunt opere vaste

    care se analizeaz n cadrul orelor. Aceste e opere aparin att literaturii romne,

    ct i celei universale pentru elevii de la uman. Studiind i istoria literaturiiromne, elevul de liceu face cunotin cu realitii, interbelicii, post-modernitii.

    Este timpul n care unii devin fascinai de realismul rus, i l ndrgesc i i

    rmn fideli mult vreme, dac nu definitiv lui Dostoievski, Tolstoi. Alii simt

    mil i compasiune pentru soarta lui Jean Valjean i devin adepii lui Victor Hugo

    i ai literaturii franceze.

    Oricum acum este perioada n care se stabilesc operele preferate, care vor fi recitite

    cu acelai drag ani de-a rndul.

    Depit, odat cu vrsta curentul lui Harry Potter, unii elevi de liceu ajung fascinai

    de Paulo Coelho i de operele sale incitante. Astfel, Alchimistul, Veronica se

    hotrte s moar, Diavolul i domnioara Prymme ajung lecturi parcurse i de cei

    ce nu au acest obicei. Dina ceste lucrri, ei nva s preuiasc viaa, s aleagbinele, frumosul, s lupte pentru a transforma lumea lor ntr-una mai bun. Afl c

    nu sunt prea nensemnai n rotirea ciclului existenial i pot s depeasc mai uor

    frustrrile aferente vrstei adolescenei.

    La aceast vrst, sufletul cuttor al liceanului va fi interesat de rspunsuri

    la ntrebri existeniale. Astfel, lectura sa va prinde i o not filosofic, va face

    cunotin cu marii filosofi romni i universali. Unii se vor identifica cu gndirea

    lui Cioran. Printre lecturile elevilor, se numr i titluri tehnice i tiinifice. Citesc

    de bun voie tot mai multe cri pentru a se documenta ntr-un domeniu care i

    intereseaz n mod special.

  • 8/8/2019 Managementul educaional i dezvoltarea gustului estetic

    26/26

    n liceu, lectura se precizeaz aadar i se stabilizeaz. Crete capacitatea de

    motivaie i independena elevilor. Romanul social, romanul de dragoste, romanele

    de analiz psihologic, comicul, fantasticul, psihologicul, memorialistica, drama de

    idei, cartea de art sunt urmrite cu minuiozitate i se caut argumente n planulartistic i n cel real. Lectura devine valorizant iar conversaia literar este

    acceptat, respectat.

    [1] Deridan, Ioan, Metodica predrii limbii i literaturii romne, Ed. Casa crii de tiin, Cluj-

    Napoca, 2003, p.172

    [2] Ion Popescu, Lectura elevilor, p.18

    [3] Iustina Itu, Funcia formativ a orelor de literatur, p.11

    [4] Vlad Ion, Lectura: un eveniment al cunoaterii, Bucureti, Editura Eminescu, 1977, p.48

    [5] Itu, Iustina, Funcia formativ a orelor de literatur, p.20

    [6] Stanciu, Ilie, Copilul i cartea, Editura de stat didactic i pedagogic, 1958

    [7] Vasile Marcu, Florica Oran, Management i comunicare, Editura Universitii din Oradea,2005, articolul Managementul activitilor extracurriculare, autor profesor Dora Popovici, p.259

    [8] Deridan, Ioan, Metodica predrii limbii i literaturii romne, p.170

    [9] Stanciu, Ilie, Copilul i cartea, p.18

    [10] Stanciu, Ilie, Copilul i cartea, p.38


Recommended