+ All Categories
Home > Documents > Ma Socoteam Desavarsit...

Ma Socoteam Desavarsit...

Date post: 17-Dec-2015
Category:
Upload: marcella-cusnir
View: 81 times
Download: 15 times
Share this document with a friend
Description:
carte
100
1 7 DESÆVÂRØIT Mæ socoteam GEORGE R. KNIGHT Traducere: Camelia Dumitrescu Un studiu despre pæcat øi mântuire
Transcript
  • 17

    DESVRITM socoteam

    GEORGE R. KNIGHT

    Traducere:Camelia Dumitrescu

    Un studiu despre pcat i mntuire

  • 2Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a RomnieiDescrierea CIP a Bibliotecii Naionale a RomnieiDescrierea CIP a Bibliotecii Naionale a RomnieiDescrierea CIP a Bibliotecii Naionale a RomnieiDescrierea CIP a Bibliotecii Naionale a RomnieiKNIGHT, GEORGEKNIGHT, GEORGEKNIGHT, GEORGEKNIGHT, GEORGEKNIGHT, GEORGE M socoteam desvrit M socoteam desvrit M socoteam desvrit M socoteam desvrit M socoteam desvrit / George R. Knight; trad.: CameliaDumitrescu - Cmpina; Zappys, 2005

    ISBN 973-87220-6-3

    I. Dumitrescu, Camelia (trad.)

    2

  • 3Nu exist n scrierile sfinte o expresie maiofensatoare dect aceasta. Muli sunt cei care nu pot ssufere cuvntul desvrit. Acesta sun abominabil pentruei.

    John Wesley

    Ai auzit c s-a spus: S iubeti pe aproapele tu, is urti pe vrjmaul tu. Dar Eu v spun: Iubii pevrjmaii votri, binecuvntai pe cei ce v blastm, faceibine celor ce v ursc, i rugai-v pentru cei ce v asupresci v prigonesc, ca s fii fii ai Tatlui vostru care este nceruri; cci El face s rsar soarele Su peste cei ri ipeste cei buni, i d ploaie peste cei drepi i peste ceinedrepi. Dac iubii numai pe cei care v iubesc, ce rsplatmai ateptai? Nu fac aa i vameii? i dac mbriaicu dragoste numai pe fraii votri, ce lucru neobinuit facei?Oare pgnii nu fac la fel? Voi fii dar desvrii, dupcum i Tatl vostru cel ceresc este desvrit.

    Domnul Isus Hristos

    La sfrit se va vedea cine este drept i cine estenedrept (n modul de nelegere a sfineniei i a desvririi).n acelai timp sunt foarte sigur c, manifestnd amrciunei rceal fa de cei care nu sunt la fel de contiincioi canoi, dovedim ignoran fa de ceea ce nseamn adevratasfinenie.

    J. C. Ryle

  • 4DedicaieDedicaieDedicaieDedicaieDedicaie

    Lui Fallon Knightun nepot extraordinar

    Rugciunea mea esteca Isus s dein un loc

    special n viaa ta

  • 57Cuvnt ctre cititor ..............................................................................7

    1. Pcatul este iubire 11Primul PCAT de pe pmnt ...............................................11PCAT versus pcate ...........................................................16Fapte pctoase versus natur pctoas ...............................17Modurile diferite de a vedea pcatul duc la cidiferite ale mntuirii ..............................................................18Vei spune Da, sau Nu lui Dumnezeu? ...........................20ntrebri pentru reflecie ........................................................21Note .......................................................................................22

    2. Adventitii ignor LEGEA ................................................................ 23LEGE versus legi ..................................................................24Caracteristicile LEGII ...........................................................27LEGEA n viaa de zi cu zi ...................................................33ntrebri pentru reflecie ........................................................36Note .......................................................................................37

    3. ndreptirea ca lucrare de o via ................................................... 39 sfinirea ca lucrare de moment

    Ce se ntmpl atunci cnd venim la Isus? ............................40O nelegere mai profund a sfinirii .....................................44Ce nseamn a crete n har ...................................................46Unitatea mntuirii ..................................................................49Judecata este de partea noastr ..............................................51Subiecte de meditaie ............................................................53Note .......................................................................................53

    Cuprins

  • 64. Ispita nu este ISPIT ..................................................................... 55Evitarea crucii: esena ISPITEI .............................................55ISPITA de a cobor de pe cruce ............................................59ISPITIREA lui Isus este i ISPITIREA noastr ....................60ISPITA i voina ....................................................................63Subiecte de discuie ...............................................................65Note .......................................................................................65

    5. Desvrit, dar nu nc DESVRIT ................................................ 67 fr pcat, dar nu nc FR PCAT

    Diferite moduri de a nelege desvrirea ............................67Perspectiva biblic asupra desvririi ..................................70Perspectiva biblic asupra ideii de fr pcat .......................74Puncte de discuie ..................................................................80Note .......................................................................................80

    6. M socoteam desvrit ................................................................ 83Originea fascinaiei pentru desvrire n adventism............84Drumul meu ctre desvrire ...............................................88Adevrata cale ctre desvrire ...........................................90Demonstraia final n faa ntregului univers .......................94ntrebri pentru reflecie ........................................................96Note .......................................................................................96

  • 77Cuvnt ctre cititor

    Pcat i mntuire. Aceste dou cuvinte in de esena a ceea ce estecretinismul, n centru aflndu-se problema uman, iar apoi soluia oferitde Dumnezeu.

    Dei este adevrat c aceste cuvinte sunt eseniale n nelegereasemnificaiei cretinismului, este la fel de adevrat c ele au fost uneledintre cele mai nenelese cuvinte din istoria bisericii. La fel au fost ipentru mine. n felul acesta, m-am frustrat nu numai pe mine, dar i pecei din jurul meu.

    Acest mic volum conine ideile de baz ale modului n care nelegacum acest subiect. Fiecare capitol urmrete s vad lucrurile dincolode suprafa, ptrunznd n semnificaia lor profund i a modului ncare ele se manifest n experiena cretin de zi cu zi.

    Primul capitol abordeaz problema PCATULUI i a pcatelor.Subiectul este important pentru c o doctrin corect a mntuirii trebuies aib la baz o nelegere corect a PCATULUI. Al doilea capitol seocup de conceptul LEGII i a relaiei dintre legile lui Dumnezeu, iprincipiul fundamental venic al LEGII. Al treilea capitol analizeazndreptirea ca o lucrare de o via ntreag, i sfinirea ca o lucrare demoment. El se concentreaz nu numai asupra sensului mai profund alacestor dou cuvinte, dar i asupra nelesului lor pentru viaa de zi cu zia cretinului.

  • 8Capitolul al patrulea scoate n eviden diferenele dintre sensurilede baz al termenului ISPIT, pe de o parte, i a conceptelor secundarelegate de acesta ispitele, pe de alt parte. nc o dat, este vorba despreun subiect deseori neneles n lumea cretin. Al cincilea capitol trateazdespre starea de FR PCAT i DESVRIRE dintr-o perspectivbiblic, cutnd s ndrepte nelegerea noastr dincolo de eroareainterpretrii acestor concepte prin prisma concepiei i a vocabularuluispecifice secolului XXI. Numai atunci cnd nelegem sensul biblic alacestor cuvinte putem avea o nelegere corect a semnificaiei lor ncadrul concepiei cretine. Ultimul capitol recurge la cteva situaii dinexperiena personal din perioada perfecionismului, pentru a ilustraanumite idei care au fost tratate n capitolele anterioare.

    Cinci din ase capitole ale crii M socoteam desvrit, au fostprezentate pentru prima dat la Consiliul Anual al Conferinei Generalea Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din octombrie, 1992. Al aselea(capitolul 5) a fost adugat cu ocazia prezentrii care a avut loc lantlnirea de tabr din North New South Wales din Australia, noctombrie 1993. Pentru c au fost gndite mai nti ca prezentri orale,aceste capitole mai poart nc unele caracteristici ale stilului oral,incluznd unele repetiii.

    Prezentul volum este punctul culminant a patru cri anterioare.From 1888 to Apostasy: The Case of A.T. Jones (De la 1888 la apostazie:cazul lui A.T. Jones) (1987) i Angry Saints: Tensions and Possibilitiesin the Adventist Struggle over Rightousness by Faith (Sfini mniai:tensiuni i posibiliti n dezbaterile adventiste privind neprihnireaprin credin) (1989) - trateaz modul cum au fost nelese anumiteaspecte ale planului de mntuire pe parcursul istoriei adventiste. MyGripe with God: A Study in Divine Justice and the Problem of the Cross(Nemulumirea mea cu Dumnezeu: Un studiu asupra dreptii divine iproblema crucii) (1990), reprezint un nceput al abordrii acestui subiectdin punct de vedere teologic. Aceast carte se concentreaz asupra aceea ce a fcut Dumnezeu pentru noi. A urmat The Pharisees Guide toPerfect Holiness: A Study of Sin and Salvation (Ghidul fariseului pentruo sfinenie desvrit: un studiu asupra pcatului i mntuirii) (1992),care vorbete despre ceea ce Dumnezeu a fcut n viaa noastr. M

  • 9socoteam desvrit cldete pe conceptele care au fost prezentate ncele patru volume i, ntr-un anume sens, merge mai departe, din punctde vedere al conceptualizrii i al aplicrii materialului la nivelul vieiide zi cu zi. Dar cea mai extins dintre acestea, Pharisees Guide (Ghidulfariseului), trateaz multe dintre aceste subiecte ntr-un mod mai profundi mai sofisticat.

    Ediia prezent a crii M socoteam desvrit difer n anumiteaspecte de prima ediie (publicat n 1994). Cea mai semnificativdeosebire ine de includerea ntrebrilor asupra studiului la sfritulfiecrui capitol. Ele au fost adugate pentru ca volumul s poat fi studiatmai uor n grupe, precum i de ctre aceia care aleg s l foloseasc nuniversiti i n clasele de colegiu. De fapt, acestea din urm au fostcele care au stimulat publicarea acestei a doua ediii. O alt mbuntirefa de prima ediie const n adugarea notelor de subsol, a indexuluitextelor biblice i a indexului tematic i de nume.

    Doresc s mi exprim aprecierea fa de Susan Robinson de laPacific Press Publishing Association, pentru transcrierea acestor predicide pe casetele audio; fa de Bonnie Beres, secretara mea, pentrucorecturile care preau c nu se mai sfresc i pentru retuurile la primaediie, precum i pentru munca ei pentru cea de-a doua ediie; fa deRonald Knott i Deborah Everhart, pentru ndrumrile necesare nprocesul de publicare al celei de-a doua ediii; i fa de administraiaUniversitii Andrews, pentru asigurarea suportului financiar i atimpului necesar cercetrii i scrisului.

    Cred c M socoteam desvrit: un studiu despre pcat imntuire, va fi o binecuvntare pentru cititorii care vor ctiga onelegere mai bun a marelui plan de mntuire realizat de Dumnezeu.

    George KnightAndrews University

    5 Iunie 2001

  • 10

  • 11

    7

    CAPITOLUL UNUCAPITOLUL UNUCAPITOLUL UNUCAPITOLUL UNUCAPITOLUL UNU

    Pcatul este iubire

    A mnca brnz nu este PCAT.Cred c cei mai muli dintre voi suntei de acord cu acest lucru.Deci, s vedem dac pot s m contrazic cu cei care nu sunt de

    acord.A mnca obolani, erpi, melci, sau chiar porc nu este PCAT.Clcarea Sabatului nu este PCAT.Crima nu este PCAT.Furtul nu este PCAT.PCATUL este anterior tuturor acestor lucruri. Ele pot fi pcate

    poate dar nu sunt PCAT.PCATUL este iubire.

    Primul PCAT de pe pmntPrimul PCAT de pe pmntPrimul PCAT de pe pmntPrimul PCAT de pe pmntPrimul PCAT de pe pmntProbabil c putem nelege cel mai bine natura PCATULUI

    privind la primul pcat din Genesa 3, pcatul originar al Evei. ntrebareaesenial este: Ea a pctuit atunci cnd a luat din pomul oprit, saunainte? Rspunsul ne va ajuta s prindem att semnificaia naturiiPCATULUI, ct i a pcatelor. Acum, s ne ndreptm ctre relatareabiblic.

    Prima parte din Genesa 3 se centreaz n jurul dinamicii problemeiispitirii. arpele, citim, era mai iret dect toate fiarele cmpului pe

  • 12

    care le fcuse Dumnezeu. El a zis femeii: Oare a zis Dumnezeu?...(Gen. 3:1). Atunci cnd Satana vine la mine, sau cnd vine la tine, primullui punct de atac este s ne fac s punem la ndoial Cuvntul luiDumnezeu s ne fac s ne ndoim de ceea ce a spus Dumnezeu. Daccel ru ctig btlia n acest punct, el a ctigat ntreg rzboiul.

    Cu toate acestea, de obicei lucrurile nu se termin aici, pentru cdeseori Satana nu ctig n acest punct. i astfel pasajul continu cuversetele 2-4: Femeia a rspuns arpelui: Putem s mncm din rodultuturor pomilor din grdin. Dar despre rodul pomului din mijloculgrdinii Dumnezeu a zis: S nu mncai din el, i nici s nu v atingeide el, ca s nu murii. Atunci arpele a zis femeii: Hotrt, c nu veimuri. Deci, dac primul punct n strategia lui Satana este s pun landoial Cuvntul lui Dumnezeu (s ne ispiteasc s ne ndoim de ceeace a spus Dumnezeu), al doilea pas este s ne fac s ne ndoim de ceeace a vrut s spun Dumnezeu atunci cnd ne-a vorbit.

    Iar pasajul continu: dar Dumnezeu tie c, n ziua cnd veimnca din el, vi se vor deschide ochii i vei fi ca Dumnezeu, cunoscndbinele i rul Femeia a vzut c pomul era bun de mncat i plcut deprivit, i c pomul era de dorit ca s deschid cuiva mintea. (Gen.3:5,6) Al treilea pas al ispitirii este s ne fac s ne ndoim de inteniilebune pe care le are Dumnezeu fa de noi. Ideea de baz n acest puncteste c Dumnezeu ar vrea s ne in departe de lucrurile bune ale vieii c El nu dorete s fim fericii. De aceea, nu ne putem ncrede n El.

    Dei Dumnezeu ne-a creat cu scopul de a ne bucura din plin devia, Satana vine i spune:

    Nu ne putem ncrede n Dumnezeu. S ne ndoim de Cuvntul lui Dumnezeu. S ne ndoim de ceea ce a vrut s spun Dumnezeu. S ne ndoim de bunele Sale intenii fa de noi.

    Cnd asculi ceea ce spune ispititorul, concluzia fireasc este cnu te poi ncrede n Dumnezeu. Deci, trebuie s faci ce crezi tu. Aceastaeste exact ceea ce a fcut Eva n versetul 6. Biblia spune c ea a luat dinfruct i a mncat. Dar observai! Ceva s-a ntmplat n mintea i n inima

  • 13

    Evei nainte de a lua din fruct. Ea pctuise deja nainte de a lua dinfruct. n esen, ea i spusese lui Dumnezeu s o lase n pace, pentru ctia mai bine dect El ce era bine pentru ea. Ea respinsese Cuvntul ivoina Lui, i le nlocuise cu propria sa voin i nelepciune. Pe scurt,nainte de a lua din fruct, Eva alesese s urmeze propria sa voin nlocul voinei lui Dumnezeu. Ea se aezase pe sine pe tronul vieii sale,n centrul universului su, nlturndu-L astfel pe Dumnezeu. De fapt,ea i concentrase dragostea ei pe sine i nu pe Dumnezeu. i aceastaeste esena PCATULUI.

    Eva a comis PCAT atunci cnd s-a iubit pe sine mai mult dectpe Dumnezeu i voina Sa. Ea a comis PCAT n inima ei. i acelPCAT din inima ei a condus-o s ia i s mnnce din fruct. PCATULdin inim a condus la mai multe pcate, n termenii unor aciuni. Darprima dat ceva s-a ntmplat n inima ei. Mai nti exist PCAT ninim. Acest PCAT din inim conduce la aciuni pctoase. Astfel:

    PCAT PCAT PCAT PCAT PCAT pcate pcate pcate pcate pcate

    Pn la momentul din Gen. 3:6, Adam i Eva fuseser siguri nHristos. Dar odat cu intrarea PCATULUI n viaa lor, s-a produs oschimbare major. Ei au pierdut sigurana vieii pe care o avuseserct vreme fuseser n El. Acum ei deveniser destinai morii.

    Consecina PCATULUI urmeaz imediat n Genesa 3:7. Mainti, Adam i Eva au avut un profund sentiment de goliciune. Acestaeste un cuvnt foarte sugestiv. mi place Biblia pentru c folosete cuvintecare apeleaz la experiena noastr real.

    V-ai simit vreodat goi? Cnd eram copil, aveam un vis care serepeta. Era mereu acelai vis, n care m aflam la piscin. Toi aveaucostume de baie, numai eu nu. Ce sentiment inconfortabil! i ntotdeaunamergem pe brnci pentru a m ascunde dup ceva ca spre exempludup pereii cabinelor de schimb. Dar n vis lucrurile sunt neobinuite.Pereii dispreau. Aa c nu puteam scpa n nici un fel de goliciunea mea.

    Tot la fel, atunci cnd PCATUL a intrat n viaa lor, Adam iEva au cptat un sentiment inconfortabil de goliciune un sentimentneplcut de vinovie, de care nu puteau scpa. Acel sentiment provocat

  • 14

    din interior a avut multe urmri. Una dintre ele a fost vestimentaia dinfrunze de smochin. Biblia ne spune c Adam i Eva au ncercat s-iascund goliciunea (vinovia) cu frunze de smochin. Ai ncercatvreodat s v ascundei goliciunea cu frunze de smochin? Nu este osoluie prea satisfctoare. ncercai-o un timp i vei nelege ce vreaus spun. Frunzele de smochin din Genesa 3 semnific ncercarea omuluide a-i acoperi goliciunea prin propriile sale eforturi. Frunzele desmochin semnific ncercarea lui Adam i a Evei de a-i rezolvaproblema vinoviei. Frunzele de smochin reprezint mntuirea prinfapte.

    O a doua urmare a pcatului este disconfortul rezultat din teamacare a aprut ca urmare a ruperii relaiei cu El (Gen. 3:8). Adam i Evase tem acum de Fctorul lor. Ei se ascund de Dumnezeu.

    Din nefericire, ruperea relaiilor cu Dumnezeu duce la relaii ruptecu ceilali oameni. Atunci cnd oamenii nu sunt n relaii de armonie cuDumnezeu, ajung s se nstrineze unii de alii. De aceea, atunci cndDumnezeu l-a ntrebat pe Adam dac a mncat din pom, Adam anvinovit-o imediat pe Eva. Nu este vina mea,, pretinde Adam, estevina ei. Ea mi-a dat s mnnc din pom. Aici este relatat sfritulsingurei csnicii perfecte care a existat vreodat pe pmnt. Este vinaei, Este vina lui, Este vina ta, este ecoul nentrerupt care sun pecoridoarele istoriei csniciilor. Lipsa relaiilor armonioase cu Dumnezeua fost nceputul unui ir nentrerupt de relaii lipsite de armonie n familii(vezi Gen. 3:11.12).

    O alt consecin a pcatului se reflect n relaiile rupte cu eul.De aceea, Eva nu i-a dat seama cu ce a contribuit la cdere.Absolvindu-se de orice responsabilitate personal (aa cum fcuse Adammai nainte), ea l nvinovete pe diavol pentru problemele ei: arpelem-a amgit i am mncat din pom (Gen. 3:13) Diavolul m-a fcuts acionez astfel. Oamenii evit s-i recunoasc propriile pcate, darle place s vorbeasc despre pcatele vecinilor, ale pastorilor, ale soilorsau soiilor, ale copiilor despre pcatele oricui altcuiva, dar nu desprepropriile pcate.

    Cei mai muli oameni par s se bucure n mod real atunci cndvorbesc despre pcatele altora, dar se eschiveaz de propriile pcate.

  • 15

    Din nefericire, numai atunci cnd ne mrturisim pcatele El ne iartpcatele i ne curete de orice nelegiuire (1 Ioan 1:9) Inima estenespus de neltoare (Ier. 17:9). Dup ieirea din Eden, oamenii autrit ntr-o lume de relaii alienate i fracturate.

    Dup Genesa 3, Adam i Eva au pierdut sigurana vieii n Isus.Dup cdere, ei au devenit fiine deteriorate, ntr-o lume deteriorat i,din nefericire, deteriorarea nu s-a oprit n Genesa 3. Aceasta estesemnificaia istorisirii despre uciderea lui Abel de ctre fratele su Cainn Genesa 4. Deteriorarea merge mai departe i mai departe. n Genesa3 s-a ntmplat cu neamul omenesc ceva ce nu a mai fost niciodatreparat.

    nelegem mai bine acest subiect dac ne ntoarcem la momentulcrerii omenirii. n Genesa 1:26.27, citim c Adam a fost creat dupchipul i asemnarea lui Dumnezeu; dar n Genesa 5:3, ni se spune cAdam a nscut un fiu dup chipul i asemnarea lui. Copiii s-auasemnat mai degrab cu Adam dect cu Dumnezeu. Ellen White spunesugestiv c Adam a dobndit nclinaie spre pcat.1 Iar apostolul Pavelne spune c PCATUL a venit n lume printr-un singur om (Rom. 5:12).

    PCATUL este universal. Exist un singur lucru pe care nici unom nu trebuie s l nvee cum s pctuiasc. Toate celelalte trebuienvate. Cum s pctuieti vine de la sine. Mai mult, fiecare naiune,fiecare societate, are nevoie de poliie i de armat. Dup ieirea dinEden, nu a mai existat nici un Shangri-Las (numele unui trm edenicimaginar n romanul lui James Hilton, Lost Horizont Orizontul pierdut,n.tr.), nici un rai pe pmnt. Dup ieirea din Eden, dup apariiaPCATULUI, noi trim la rsrit de Eden (Gen. 3:24).

    Biblia nu ne spune cum anume a fost transmis nclinaia ctrePCAT de la o generaie la alta, dar ea ne prezint dovada empiric anclinaiei universale ctre pcat n rndul omenirii. Dei pcatul personalal lui Adam i aparine numai lui, fiecare copil al lui Adam se nate cutendina spre PCAT. Aceast tendin se materializeaz atunci cndpersoana devine destul de matur pentru a alege n mod contient surmeze propria voin, mai presus de voina lui Dumnezeu.

  • 16

    PCAT versus pcatePCAT versus pcatePCAT versus pcatePCAT versus pcatePCAT versus pcateS ne ntoarcem acum la Eva. Faptul c a mncat nu a fost PCAT,

    ci un rezultat al PCATULUI care domnea deja n inima ei. Ea czusenainte de a lua din pom. Ea czuse atunci cnd aezase iubirea pentruceva (fructul) i pentru cineva (ea nsi) deasupra iubirii ei pentruDumnezeu.

    PCATUL este iubire. PCATUL este iubire agape acea iubiredeosebit asemntoare cu iubirea lui Dumnezeu, tema central n NoulTestament. n Luca 11:43 Isus i condamn pe farisei pentru c ei iubeau(agapao) scaunele dinti n sinagogi. Tot la fel, n 2 Timotei 4:10 ni sespune c Dima a prsit calea cretin atunci cnd s-a ndrgostit delumea aceasta. n mod asemntor, n I Ioan 2:15 suntem avertizai snu iubim (agapao) lumea i lucrurile din ea. Dragostea Tatlui nulocuiete ntr-o astfel de persoan. Aceste pasaje nu spun c ar fi greits iubeti lumea, ci c este greit s pui orice altceva n locul luiDumnezeu.

    PCATUL este iubire ndreptat ctre un obiect greit. PCATeste s iubeti un obiect mai mult dect pe Creatorul acelui obiect. Nuconteaz c acel obiect este un lucru, o persoan, sau eul propriu. A iubiorice altceva sau pe oricine altcineva mai mult dect pe Dumnezeu estegreit.

    PCATUL este iubirea ndreptat n mod greit asupra unui obiect,mpreun cu un stil de via n care se urmrete acest scop. Astfel,PCATUL duce la apariia pcatelor.

    PCAT PCAT PCAT PCAT PCAT pcate pcate pcate pcate pcate

    Unii dintre prietenii mei au numit aceast abordare a problemeipcatului, noua teologie. A dori s sugerez ca ea s fie numitnoua teologie a Predicii de pe Munte. Modelul de mai sus explicmodul n care Isus a predicat. El a spus foarte clar: Dar ce iese dingur, vine din inim i aceea spurc pe om. Cci din inim iesgndurile rele, uciderile, preacurviile, curviile, furtiagurile, i aamai departe (Matei 15:18.19). Mai mult, n Matei 12 Isus spusesec din prinosul inimii vorbete gura. Omul bun scoate lucruri bune

  • 17

    din visteria bun a inimii lui, dar omul ru scoate lucruri rele dinvisteria rea a inimii lui. (vers. 34, 35)

    Biblia prezint pcatul ca pe un concept relaional. PCATULeste un mod de a relaiona cu Dumnezeu. PCATUL, la nivelul lui celmai de baz, nu este un ru impersonal sau un comportament rezidualanimalic, sau o trstur rea a caracterului uman. Mai precis, el esterebeliune mpotriva Dumnezeului universului (Isaia 1:2-4; Osea 7:13).PCATUL este mai degrab personal dect impersonal. mpotriva Ta,numai mpotriva Ta am pctuit, spune psalmistul (Psalmi 51:4).PCATUL este un atac personal mpotriva autoritii lui Dumnezeu.Umblarea dup lucrurile firii pmnteti (a naturii umaneneconvertite), scrie Pavel, este vrjmie mpotriva lui Dumnezeu(Romani 8:7). Pctosul este un duman al lui Dumnezeu (Romani 5:10).Un duman nu este acela care doar nu reuete s i fac bine. Un dumaneste cel care se afl n tabra advers. Pctoii acioneaz activ mpotrivalui Dumnezeu.

    Mai presus de faptul c este personal, PCATUL ine de naturamoral. Este un act deliberat al voinei mpotriva lui Dumnezeu. Astfel,Herbert Douglas spune n mod corect c pcatul este ca un pumn pecare fiina creat l d n faa Creatorului ei; pcatul este nencredereacreaturii n Dumnezeu, detronarea Lui din poziia de Domn al vieiiei.2 Iar ntr-o manier asemntoare, Emil Brunner spune c pcatuleste ca un fiu mnios care i lovete tatl n fa, este impunerea cuobrznicie a voinei sale mai presus de voina tatlui.3

    Fapte pctoase versus natur pctoasFapte pctoase versus natur pctoasFapte pctoase versus natur pctoasFapte pctoase versus natur pctoasFapte pctoase versus natur pctoasAspectul crucial, care trebuie neles, este acela c PCATUL

    nseamn mai mult dect o serie de fapte izolate. El reflect o stare ainimii i a minii. Primul pas, n procesul mntuirii, este recunoatereafaptului c suntem pctoi. Aceasta nseamn mai mult dectrecunoaterea faptului c eu comit pcatele a, b i c. nseamn,scrie Edward Vick, recunoaterea faptului c noi suntem acel fel depersoane care fac astfel de lucruri A recunoate c suntem pctoinseamn a recunoate c exist o putere care domnete peste noi i nempiedic s fim aa cum dorete Dumnezeu.4 Aceast putere, spune

  • 18

    Pavel, este puterea pcatului (Rom. 3:9). Este puterea pcatului, pecare prea muli o subestimeaz atunci cnd vorbesc despre PCAT.Astfel, ei cred c pot s biruiasc PCATUL prin biruirea pcatuluia i a pcatului b i a pcatului c. Problema central a acesteiproceduri este c dup ce pcatele a, b, i c sunt ndeprtate, noirmnem tot pctoi.

    Muli dintre noi au descoperit n mod personal i subliniez acestcuvnt pentru c i eu sunt unul dintre acetia c problemaPCATULUI nu se rezolv numai prin spoieli exterioare, n ciudadevotamentului cu care facem aceasta i a efortului pe care l depunem.Putem s renunm la multe lucruri rele, pe care le facem, i srmnem totui n mod esenial egoiti i ri, sau chiar mai ru, mndri mndri de buntatea noastr.

    Biblia apeleaz la cele mai teribile cuvinte pentru a descrie condiiapctoilor. Ea descrie pctoii n termenii sclaviei, robiei, silniciei ial unui proces de degenerescen care nu poate fi ntors, din evoluia sa,fr intervenia lui Dumnezeu. Omenirea este moart n pcat ipierdut. Ellen White prezint lucrurile la fel. Ea spune c inimaomului este prin natura sa rece, ntunecat i lipsit de iubire.5 Prinnatura ei, scrie ea, inima este rea.6 Chiar dac la nceput Adam aavut o minte echilibrat i gnduri curate, prin neascultare, puterile luiau fost pervertite i egoismul a luat locul iubirii.7 Din nou ea scrie,atunci cnd vorbete despre Luca 18 i rugciunea ndreptirii de sinea fariseului: Dintre toate pcatele, mndria i autosuficiena este pcatulcel mai lipsit de speran, cel mai incurabil pcat.8 Problema este catunci cnd sunt bun cnd cred c sunt bun nu mai simt nevoia deHristos.

    Modurile diferite de a vedea pcatul duc la ci diferite ale mntuiriiModurile diferite de a vedea pcatul duc la ci diferite ale mntuiriiModurile diferite de a vedea pcatul duc la ci diferite ale mntuiriiModurile diferite de a vedea pcatul duc la ci diferite ale mntuiriiModurile diferite de a vedea pcatul duc la ci diferite ale mntuiriiCeea ce urmresc s spun, ideea care st la baza acestei cri, este

    c o doctrin neadecvat a PCATULUI va conduce n mod obligatoriula o doctrin neadecvat a mntuirii. Aceasta este una dintre cele maiimportante idei care trebuie nelese n legtur cu vieuirea cretin.Nu este ntmpltor faptul c rzboiul teologic n cadrul adventismuluise d pe tema doctrinei PCATULUI. Poate c muli nu sunt contieni

  • 19

    de acest fapt, dar doctrina despre pcat se afl n mod inevitabil la bazadisputei asupra modului n care oamenii sunt mntuii. Dac dorim snelegem cum sunt oamenii salvai, atunci trebuie s nelegem din cesunt salvai. Punctul de plecare al discuiei asupra mntuirii trebuie sfie nelegerea PCATULUI, pentru c tratamentul trebuie s fie pemsura bolii. Soluia trebuie s fie adecvat problemei.

    Adventitii de ziua a aptea se afl n faa unui pericol real n aceastprivin, pentru c noi am confundat etica i comportamentul cu religia.i, mai ru, realizm o confuzie profund ntre caracterul lui Hristos iaspectele care in de stilul de via.

    Observaia principal, legat de aceast situaie, este c modurilediferite de a nelege PCATUL conduc la ci ale mntuirii, radicaldiferite ntre ele. Dac pcatul este vzut ca o serie de aciuni cu sensdescendent, ca n ilustraia urmtoare:

    ______ ______

    ______ ______

    ______ ______

    atunci mntuirea i ndreptirea sunt vzute ca o serie de aciuni saucomportamente cu sens ascendent:

    ______ ______

    ______ ______

    ____________

    Potrivit acestei scheme, cnd toate aciunile unei persoane sunt peaceeai linie cu voia lui Dumnezeu i cnd toate pcatele sunt biruite,persoana este perfect i gata pentru a fi luat n cer.

  • 20

    Aceasta este probabil o imagine plcut. Dar ea nu este imagineaNoului Testament, prezentat de Hristos i n scrierile lui Pavel.Dimpotriv, fariseii erau cei care n Noul Testament promovau aceastconcepie. Accentul principal n Noul Testament se pune pe problemaPCATULUI i nu pe cea a pcatelor. Prin urmare, Noul Testamentvorbete despre ce nseamn a deveni cretin prin crucificare i nateredin nou, prin primirea unei inimi noi i a unei mini noi, ca rezultat alunei transformri totale (Rom. 12:2).

    A fi mntuit presupune att a accepta moartea lui Hristos canlocuitor al nostru, ct i a avea inimi transformate (ceea ce nseamna reorienta dragostea agape ctre Dumnezeu i ctre ceilali, i nu ctrenoi nine). O asemenea experien a naterii din nou implic ba nu,cere cu necesitate o schimbare major n tot ce facem i n tot cegndim. Noul Testament prezint mntuirea ca pe un proces detransformare i nu de mbuntire. Astfel, atunci cnd cineva l primetepe Isus, cnd primete NDREPTIREA, cnd cineva accept moarteai nvierea lui Hristos i l reaeaz pe Dumnezeu n centrul inimii sale,va tri o via ndreptit i va face fapte ndreptite. Asemenea faptevor aprea ca un rezultat natural al noii relaii pe care individul o are cuIsus. Astfel:

    NDREPTIRE NDREPTIRE NDREPTIRE NDREPTIRE NDREPTIRE fapte ndreptite fapte ndreptite fapte ndreptite fapte ndreptite fapte ndreptite

    Oamenii nu-L pot avea pe Isus n inimile lor, ei nu pot avea o vianou i transformat, dac nu triesc zi de zi prin ndreptire. Mntuireaeste un ntreg. A fi mntuit nseamn a alege s repunem voina Lui ncentrul vieii noastre. nseamn a renuna la mndria rebeliunii noastrei chiar la mndria buntii noastre.

    Vei spune Da, sau Nu lui Dumnezeu?Vei spune Da, sau Nu lui Dumnezeu?Vei spune Da, sau Nu lui Dumnezeu?Vei spune Da, sau Nu lui Dumnezeu?Vei spune Da, sau Nu lui Dumnezeu?La ncheierea acestui capitol a dori s spun c sunt doar dou

    moduri n care femeile i brbaii pot relaiona cu Dumnezeu. Putemspune Da lui Dumnezeu i voinei Sale, sau putem spune Nu luiDumnezeu i voinei Sale. Nu exist alte opiuni. Este ori un Da, oriun Nu spus lui Dumnezeu. A spune Da lui Dumnezeu nseamn a

  • 21

    relaiona cu El prin CREDIN. A spune Nu lui Dumnezeu nseamna relaiona cu El prin PCAT. Toi relaionm cu Dumnezeu. Nu existnici un teren neutru. Ori i spunem Da, ori i spunem Nu Creatoruluiuniversului. Nici o creatur moral nu l poate ignora pe Dumnezeu.Prin natura lucrurilor, noi suntem forai s rspundem cu Da sau cuNu lui Dumnezeu. Iar unul dintre lucrurile cele mai remarcabile dinunivers este faptul c Dumnezeu ne ofer puterea de a alege, n timp ceDuhul Sfnt lucreaz asupra voinei noastre. Dac a fi fost Dumnezeu,a fi evitat o mulime de probleme, pentru c nu i-a fi dat niciodat luiLucifer, sau omului, o asemenea putere. Una dintre cele mai mari puteridin univers este puterea omului de a spune Da sau Nu lui Dumnezeu.

    Voina omului, aflat sub ndemnul Duhului Sfnt, este cea caredetermin relaia lui cu Dumnezeu. Exist doar dou moduri de arelaiona cu Dumnezeu relaia prin CREDIN i relaia prin PCAT.Ca rezultat, el ori are o via sigur prin Hristos, ori este desprit de Eli pierdut. Nu exist alte opiuni. Cei care au ales s triasc n Hristosi-au permis lui Dumnezeu s realizeze un proces reversibil al efectelorpcatului n vieile lor. Ei i-au reorientat dragostea ctre Dumnezeu ivoina Sa.

    Cu toate acestea, trebuie s spunem c, aa cum PCATUL esteiubire, la fel i mntuirea este iubire. Mntuirea nu este numai dragostealui Dumnezeu care a murit pe cruce pentru noi, ci i dragostea noastrpentru El i pentru ceilali o iubire care a fost transformat i alimentatprin puterea Duhului Sfnt.

    ntrebri pentru reflecientrebri pentru reflecientrebri pentru reflecientrebri pentru reflecientrebri pentru reflecie1. i se cere s ii timp de 20 de minute o prezentare despre PCAT

    unui grup de tineri. Care sunt ase puncte descriptive care vor stala baza prezentrii tale?

    2. De ce PCATUL este mai important dect pcatele? Care estediferena dintre ele?

    3. De ce acei oameni care nu sunt n armonie cu Dumnezeu nu suntn armonie nici unii cu alii?

  • 22

    4. De ce pcatul de a te considera bun este cel mai periculos dintretoate pcatele?

    5. n ce sens concepia despre PCAT st la baza oricrei alte discuiidespre mntuire?

    NoteNoteNoteNoteNote1 Ellen G. White, Education, (Mountain View, CA: Pacific Press, 1952), 29.2 Herbert E. Douglas. Why Jesus Waits, rev. ed. ([Riverside CA]: Upward Way

    Publishers, 1987), 53.3 Emil Brunner, The Mediator, trans. Olive Wyon (New York: Macmillan, 1934),

    462.4 Edward W.H. Vick, Is Salvation Really Free? (Washington, DC: Review and

    Herald, 1983), 86.5 Ellen G. White, Thoughts from the Mount of Blessing (Mountain View, CA: Pacific

    Press, 1956), 21.6 Ellen G. White, The Desire of Ages (Mountain View, CA: Pacific Press, 1940),

    172.7 Ellen G. White, Steps to Christ, (Mountain View, CA: Pacific Press, 1958), 17.8 Ellen G. White, Christs Object Lessons, (Washington, DC: Review and Herald,

    1941), 154.

  • 23

    7

    CAPITOLUL DOICAPITOLUL DOICAPITOLUL DOICAPITOLUL DOICAPITOLUL DOI

    Adventitii ignor LEGEA

    Adventitii ignor LEGEA. Orict de ciudat ar prea dat fiindreputaia noastr de legaliti n decursul celor patruzeci de ani de cndsunt adventist mi-am dat seama c una dintre cele mai mari lipsuri alenoastre este ignorarea LEGII lui Dumnezeu. i mai uluitor este faptulc LEGEA este neglijat tocmai de cei care o consider important.Am descoperit c cei care au cele mai multe de spus despre legile luiDumnezeu sunt, prea adesea, tocmai cei care sunt nclinai s neglijezeLEGEA lui Dumnezeu.

    Ca adventiti de ziua aptea, noi iubim legile lui Dumnezeu i foartemuli dintre noi sunt foarte ncntai s vorbeasc despre porunci, legii reguli. Mai mult, suntem pe drept entuziasmai de locul pe care lavem n cadrul profeiei despre timpul sfritului n relaie cu poruncilelui Dumnezeu. Balaurul citim n Apocalipsa 12:17, mniat pe femeie,s-a dus s fac rzboi cu rmia seminei ei, care pzesc poruncile luiDumnezeu Acesta este un pasaj remarcabil, mai ales atunci cndeste vzut n contextul profeiei istorice referitoare la cele 1260 zile, aacum apare n versetul 14.

    i apoi citim din nou: Aici este rbdarea sfinilor (a acelora carecontinu s l atepte pe Isus venind) care pzesc poruncile lui Dumnezeui in mrturia lui Isus (Apoc. 14:12). nc o dat, precizez c acestpasaj este prezent n contextul profeiei istorice. Astfel, citim despreprimul nger, al doilea nger, al treilea nger i apoi despre marele seceri

  • 24

    de la sfritul istoriei pmntului. Adventitii au gsit un confort plcutn a se vedea pe ei nii ca fiind poporul lui Dumnezeu de la sfritultimpului, care ine poruncile lui Dumnezeu.

    LEGE versus legiLEGE versus legiLEGE versus legiLEGE versus legiLEGE versus legiDa, adventitii iubesc poruncile lui Dumnezeu, legile Lui i regulile

    Lui, dar prea adesea noi am ignorat LEGEA Lui, att n retoric, ct in practic. Acest lucru s-a ntmplat la sesiunea Conferinei Generalede la Minneapolis n 1888, cnd oamenii au devenit agresivi unii cualii, din dorina de a apra legile lui Dumnezeu. Ellen White a luatatitudine mpotriva acestei maniere de abordare. Ea le-a spus delegailorc dac teologia lor i fcea s se comporte astfel, atunci ea dorea sstea ct mai departe de aa ceva.1

    Prea adesea noi, ca adventiti de ziua a aptea, am neglijat LEGEAlui Dumnezeu. Aa cum ne-a preocupat mai mult s spunem ce estepcat i ce este neprihnire, la fel ne-a preocupat s spunem ce estedup lege i nu LEGEA lui Dumnezeu. Probabil c o parte a problemeinoastre este aceea c adventitii de ziua a aptea sunt confuzi n legturcu natura LEGII lui Dumnezeu.

    Nu voi uita niciodat ocul pe care l-am avut atunci cnd amdescoperit c cele Zece Porunci nu erau adevrata LEGE. De fapt, ncontextul istoriei universale de-a lungul veniciei, cele Zece Poruncipot fi vzute ca o apariie mai trzie. Nu trebuie s ne gndim prea multsau prea profund ca s ne dm seama c legea exprimat prin cele ZecePorunci nu este universal, dac avem n vedere contextul galactic. Slum spre exemplu porunca a patra. Ea spune clar c Sabatul a fost datpentru a comemora crearea planetei Pmnt. Chiar i ciclul sptmnali cel de douzeci i patru de ore este legat de crearea planetei noastre ia sistemului solar, ca determinant al legii Sabatului prezent n Decalog.Totui, Legea Sabatului din Decalog corespunde unui principiu universali etern. O analiz similar ar putea fi fcut i pentru unele dintrecelelalte porunci din Exod 20.

    Ellen White se exprim n aceeai linie de gndire. Legea luiDumnezeu, a scris ea, a existat dinainte ca omul s fie creat. ngeriierau guvernai de ea. Satana a czut pentru c a nclcat principiile

  • 25

    guvernrii lui Dumnezeu Dup pctuirea i cderea lui Adam nu afost nimic luat din legea lui Dumnezeu. Principiile celor zece porunciau existat dinainte de cdere i aveau un caracter potrivit pentru fiinelesfinte.2

    S ne ntoarcem la acel citat, pentru c va trebui s l nelegemmai bine pentru a putea avansa ntr-o mai bun nelegere a caracteruluidesvririi. (V rog observai c urmresc atingerea unor noiuniprincipale. Capitolul 1 s-a referit la PCAT. Capitolul prezent se referla LEGE. Ele dou sunt legate, precum faa i reversul aceleiai monede.nc avem nevoie s fim salvai acesta este capitolul 3. nc avemnevoie s mergem la cruce aceasta vom vedea n capitolul 4. i ncavem nevoie s devenim fr pcat i desvrii acestea sunt ultimeledou capitole.) La baza oricrei teologii a mntuirii, a crucii i adesvririi stau anumite concepte specifice. Dou dintre aceste conceptesunt PCATUL i LEGEA. Ele formeaz fundamentul unei nelegericorecte a ceea ce nseamn marea controvers.

    Voi repeta citatul din Ellen White: Principiile celor zece porunciau existat dinainte de cdere i aveau un caracter potrivit pentru fiinelesfinte. Chiar i ngerii erau guvernai de ele. Dup cdere, principiileneprihnirii au rmas neschimbate.3 Ea a mai scris: Legea luiDumnezeu a existat dinainte ca omul s fie creat. Ea a fost adaptat lacondiia fiinelor sfinte; chiar i ngerii erau guvernai de ea. Dup cdere,principiile neprihnirii au rmas neschimbate.4 Dar Ellen White a maiscris i c, dup cderea lui Adam, legea a fost exprimat i prezentatastfel nct s l ntmpine pe om n starea sa czut.5

    n timp ce noua form de exprimare i prezentare a LEGII,dup cdere a inclus fr ndoial aspecte ceremoniale, ea a inclus inegativizarea LEGII. V putei imagina c Dumnezeu putea s li seadreseze ngerilor sfini spunndu-le: Acum avei grij s nu comiteiadulter cu vreunul din aproapele vostru? Nici mcar nu sunt sigur cngerii pot s comit adulter din punct de vedere fiziologic. i credeic era nevoie ca Dumnezeu s le spun ngerilor: Acum avei grij snu poftii dup nevasta aproapelui vostru, s nu furai ce i aparine i scinstii pe mama i pe tata? Spunei, au ngerii tai i mame?

  • 26

    ngerii ineau LEGEA fr s fac un efort special, pentru c eafusese scris de la nceput n inimile lor (vezi Evrei 8:10; 2 Corinteni3:3). Dragostea, citim, este marele principiu care anim fiineleneczute.6 Nu era nevoie s li se spun ngerilor S nu ucizi sau Snu furi, pentru c din inima lor pornea motivaia pozitiv de a aveagrij unii de alii. Numai dup apariia pcatului, cu schimbarea pe careel a adus-o, de la dragostea pentru Dumnezeu i pentru ceilali, ladragostea pentru sine, a fost nevoie ca LEGEA s fie reformulat ntermeni negativi, pentru fiinele care acum erau conduse de egoism imotivaii negative.

    Corecta identificare a LEGII din spatele legii are o importandeosebit, pentru c orice discuie echilibrat despre neprihnire idesvrire depinde de o nelegere corect a LEGII lui Dumnezeu.

    Vechiul Testament are cel puin trei legi moral, civil iceremonial. Mai mult, crile lui Moise i chiar ntregul VechiTestament poart i numele de legea. Astfel, n Biblie cuvntul legeare mai multe nelesuri.

    n Noul Testament ns, Isus face limpede precum cristalul careeste sensul LEGII din spatele legilor. Atunci cnd a fost ntrebat careeste cea mai mare porunc, Isus a rspuns: S iubeti pe DomnulDumnezeul tu cu toat inima ta, cu tot sufletul tu i cu tot cugetul tu.Aceasta este cea dinti i cea mai mare porunc. Iar a doua, asemeneaei, este: S iubeti pe aproapele tu ca pe tine nsui. n aceste dou Legise cuprind toat Legea i Proorocii (Mat. 22:37-40).

    Pavel i Iacov au mers mai departe i au aplicat o reducere asupraLEGII la un singur precept de baz. Astfel, Pavel spune n Romani 13c dragostea este mplinirea legii (versetul 10) i n Galateni 5 ctoat legea se cuprinde ntr-o singur porunc: S iubeti pe aproapeletu ca pe tine nsui (versetul 14). n acelai timp, Iacov nu numai ceste n armonie cu Pavel, dar exprim i unitatea ultim a LEGII. Elscrie c cine pzete toat Legea i greete ntr-o singur porunc, seface vinovat de toate (Iacov 2:8.10).

  • 27

    Caracteristicile LEGIICaracteristicile LEGIICaracteristicile LEGIICaracteristicile LEGIICaracteristicile LEGIIConcepia care susine aceste afirmaii despre LEGE, prezente n

    Noul Testament, are cteva faete. Mai nti, LEGEA este unitar. Nusunt mai multe principii care susin LEGEA, ci unul singur. La nivelulcel mai nalt, LEGEA poate fi rezumat la un singur cuvnt dragoste.V rog s observai c acelai cuvnt, dragostea, l folosete i Ioanpentru a reda caracterul lui Dumnezeu. n 1 Ioan 4:8 citim c Dumnezeueste dragoste. Aceast afirmaie are sens, pentru c LEGEA este oreflectare a caracterului lui Dumnezeu. i s ne amintim c reflectareacaracterului lui Dumnezeu este un aspect crucial n cretinism i cusiguran este crucial n adventism. Aceste concepte ne ajut atunci cndanalizm desvrirea caracterului, n capitolul 6. S ne amintim,LEGEA este o reflectare a caracterului lui Dumnezeu, iar caracterul luiDumnezeu are n centru caracteristicile de a-i ngriji i iubi pe ceilali,chiar dac ei nu merit aceasta.

    Biblia nu se oprete doar la a pune semnul egal ntre LEGEA,iubirea i caracterul lui Dumnezeu. Ea ncepe prin a face explicit nelesuliubirii, astfel nct fiinele umane i celelalte fiine create s nceap si vad semnificaia n situaii concrete. Pentru fiinele neczute, cinevase poate gndi c este necesar ca legea s aib dou pri dragosteapentru Dumnezeu i dragostea pentru aproapele. Dup cdere totui, afost nevoie ca legea s fie mai bine explicat, datorit degenerriineamului omenesc. Dei exist dovezi numeroase n cartea Genezei ila nceputul crii Exodul cu privire la existena dinainte de Sinai a unorlegi din cele Zece Porunci, Dumnezeu a ales s redea cele dou mariprincipii ale legii n forma a zece precepte, atunci cnd a fcut dinnaiunea lui Israel poporul deosebit al legmntului cu El.

    Primele patru porunci sunt o explicare a aspectelor legate deprincipiul iubirii fa de Dumnezeu, n timp ce ultimele aseparticularizeaz modurile specifice de a ne iubi aproapele. Astfel,prezentarea progresiv a legii de la o LEGE la dou legi i apoi la zecelegi poate fi ilustrat n urmtorul mod:

  • 28

    LEGE LEGE LEGE LEGE LEGE legi legi legi legi legi

    Dumnezeu are o LEGE de baz. Din principiul LEGII rezult legile.Acest lucru este foarte strns legat de ceea ce am spus n ultimul capitoln legtur cu PCATUL care conduce la pcate:

    PCAT PCAT PCAT PCAT PCAT pcate pcate pcate pcate pcate

    i cu neprihnirea care conduce la fapte neprihnite:

    NEPRIHNIRE NEPRIHNIRE NEPRIHNIRE NEPRIHNIRE NEPRIHNIRE fapte neprihnite fapte neprihnite fapte neprihnite fapte neprihnite fapte neprihnite

    Ceea ce trebuie s ne amintim este c nivelul la care se d marealupt nu este acela al pcatelor, legilor sau faptelor neprihnite. Maidegrab, marea lupt se d la nivelul PCATULUI, al LEGII i alNEPRIHNIRII. Marea lupt se concentreaz asupra PCATULUI,ca dragoste greit direcionat, asupra LEGII, ca fiind marele principiual caracterului lui Dumnezeu, i asupra NEPRIHNIRII, ca fiind viaatrit n Hristos, n armonie cu marele principiu al mpriei luiDumnezeu. Pcatele, legile i faptele neprihnite sunt importante, darnumai ca rezultat al PCATULUI, LEGII I NEPRIHNIRII.

    Urmnd aceast linie de gndire, este interesant de observat cprimele trei cuvinte din Patriarhi i profei sunt aceleai cu ultimeletrei cuvinte din Marea Lupt. Ai observat vreodat acest lucru? Eu amremarcat pentru prima dat acest lucru atunci cnd am scris cartea MyGripe With God, o carte care vorbete despre cruce. Ellen White ncepei ncheie seria de cri Spiritul Profeiei cu aceleai cuvinte: Dumnezeueste dragoste. Acesta este subiectul central al marii lupte. Acesta estesubiectul care trebuie demonstrat n faa ntregului univers. Aceasta esteesena caracterului lui Dumnezeu. Aceasta este esena tuturor caracterelorneprihnite.

    Una dintre problemele fundamentale ale fariseismului prezent nNoul Testament era atomizarea PCATULUI ntr-o serie de aciuni.Atomizarea PCATULUI este direct legat de atomizarea LEGII i aNEPRIHNIRII. Dei cretinii trebuie s neleag natura pcatelor, a

  • 29

    legilor i a faptelor neprihnite, ei trebuie de asemenea s neleag ceeste PCATUL, LEGEA i NEPRIHNIREA, dac doresc s obin onelegere biblic a mntuirii i desvririi. Pentru c fariseii dinvechime nu nelegeau PCATUL i LEGEA, ei nu puteau nelege corectnici ce este NEPRIHNIREA. Tot ce este scris n Noul Testamentmrturisete mpotriva nelegerii lor greite.

    Pe lng unitate, un al doilea aspect al legii biblice este faptul cea este n mod esenial mai mult pozitiv dect negativ. Isus a lmuritclar c religia negativ nu este ndeajuns, atunci cnd a relatat ntmplareadin Matei 12, despre persoana care i-a curat casa i a pus-o n ordine,dar nu a inut cont de aspectele vitale, pozitive ale cretinismului. Stareadin urm a acestei persoane, declar Isus, a fost mai rea dect la nceput(versetele 43-45). O religie care se definete prin expresia s nu,declar William Barclay, este destinat eecului.7

    Natura esenial pozitiv a legii biblice poate fi vzut deasemenea n modul n care Isus discut cu tnrul bogat, care a venitla El pentru a-L ntreba: nvtorule, ce bine s fac ca s am viaavenic?

    Isus l-a ntmpinat pe propriul su teren, spunnd: Nu f asta i f asta.Aha, a replicat tnrul, deja nu mai fac acele lucruri. Ce altceva

    mai ai s-mi spui?Isus a spus: Ei, dac stai bine n privina asta, i chiar vrei s fii

    desvrit, de ce nu mergi s vinzi tot ce ai s slujeti pe deplin aproapeluitu?

    Tnrul bogat nu se atepta la un asemenea rspuns. Lui i plcearegula ngrdirii, a neprihnirii obinute prin abinerea de la anumitelucruri. El s-a poticnit atunci cnd Isus l-a ndrumat ctre regulaneprihnirii continue, n care nu exist nici o limit i nici un sfrit aliubirii pentru cellalt.

    Isus a artat c legea iubirii are un aspect pozitiv, mai importantdect aspectul ei negativ. Desigur, aceasta era prea mult pentru tnrulbogat. El se simea relativ confortabil cu aspectul negativ al legii. Elputea s nu fac acest sau acel lucru, dar nu era pregtit ca LEGEA luiDumnezeu s ptrund n fiecare aspect al vieii lui (vezi Matei19:16-22).

  • 30

    Personal m simt foarte neconfortabil cu acest mod de a nelegecredina, aa cum l-a explicat Isus. Prin natura mea sunt un fariseu. miconvine nelegerea negativ a legii, pentru c mi place s tiu caresunt limitele. mi place s tiu pn unde se ntind obligaiile mele.Aceasta m conduce ctre lecia din Matei 18.

    Petru era preocupat s afle de cte ori trebuie s l ierte peaproapele su. Petru nu era pe dinafar. El tia ce spun fariseii nlegtur cu acest subiect. Acetia citiser cartea lui Amos. Eineleseser c Domnul iart de trei ori, iar a patra oar l las pepctos n pcatul lui. Ei bine, logica rabinic sugera c noi nu putemfi mai buni dect Dumnezeu. De aceea, spuneau ei, limita iertriiomeneti ar trebui s fie de trei ori.

    Dar Petru vzuse c Isus nu limita legea. Aa c el a dublat numrultrei al iertrii rabinice i a mai adugat unu, pentru a ajunge la un numrsuficient de mare, considernd c a ierta de apte ori dovedea o maregenerozitate. i aceasta nsemna a ierta din plin, gndind n acest context.Dac i-a lovi maina de apte ori n parcarea bisericii, timp de apteSabate la rnd, probabil te-ai gndi c apte nseamn cu ase ori maimult dect normal. Dar Isus a dat un rspuns cu mult peste ateptrilelui Petru. El a spus: Petre, Petre, nu de apte ori, ci de aptezeci de oricte apte. ncearc s faci asta. Cnd vei ajunge la 490, nu vei maiavea main. De asemenea, nici nu vei mai ti la ce numr ai ajuns cuiertarea (Matei 18:21.22).

    De fapt, Petru nu ntrebase ct de mult s l iubesc pe aproapelemeu, ci unde s m opresc cu iubirea pentru aproapele meu? Aceastaeste o ntrebare foarte omeneasc. mi place aceast ntrebare. Cnd pots ncetez s l mai iubesc pe aproapele meu? Acesta este felul nostrude a fi, ca oameni normali. Cnd sunt scutit de a mai fi drgu i s dauoamenilor ceea ce merit? Nu-mi place harul. Harul nseamn a daoamenilor ceea ce ei nu merit. Nu m supr cnd l primesc eu, darchiar nu mi place s ofer har altora.

    Hristos a rspuns lui Petru ca i cum acesta ar fi ntrebat cndpoate s nu-l mai iubeasc pe aproapele su. El a rspuns prinimpresionanta parabol despre cei doi datornici. Unul datora o sut delei, iar cellalt zece mii de galbeni. Datoria de o sut de lei echivala cu

  • 31

    o sut de zile de munc. Aceasta este o datorie mare, dar nu imposibilde pltit. Prin contrast, datoria de zece mii de galbeni era imposibil depltit. De fapt, aceasta ar fi nsemnat 160 000 de ani de munc, aptezile pe sptmn. Cu toate acestea, mpratul harului a iertat aceastdatorie uria. Dar cel iertat a refuzat s transmit mai departe iertareaaproapelui su, care i datora numai o sut de lei. Urmarea a fost ciertarea dat de mprat a fost anulat. Ideea pe care istorisirea urmretes o transmit este c pctoii, crora le-a fost iertat o datorie imposibilde pltit, trebuie s transmit mai departe mila lui Dumnezeu, la felcum Dumnezeu a avut mil de ei. Astfel, Petru a nvat c nu poateajunge niciodat la un moment n care s poat nceta s-l mai iubeascpe aproapele su, adic s nceteze s transmit mai departe harul luiDumnezeu (Matei 18:23-35). Faptul care sperie pe om este c niciodatnu exist o limit a iubirii cretine.

    Ca i Petru, ne simim mult mai confortabil cu aspectul negativ allegii, dect cu cel pozitiv. Noi dorim s aflm cnd ne-am consumatcota de buntate pentru a ne relaxa i a ne manifesta aa cum suntem.Aspectul negativ al legii limiteaz scopul neprihnirii i d posibilitateaomului de a o interpreta aa cum dorete el. n felul acesta, legalitii detoate orientrile se pot folosi de expresia s nu i de pcatele mici.Iubirea continu a tuturor dumanilor este o int care excludeposibilitatea controlului omenesc.

    Legalitilor le place s vorbeasc cu minuiozitate desprecomportamentele negative. Aceasta mi aduce aminte de o femeie pecare Bruce Johnston (fostul preedinte al Conferinei Uniunii Pacificulde Nord) a ntlnit-o odat. n timp ce discutau despre pcatul lui David,ea a spus: Ei bine, unii oameni au cte o problem. A mea este cmnnc granola ntre mese. Cu excepia acestui lucru, ea ajunsese laperfeciune. Din nefericire, acest mod de a nelege legea este departede idealul Noului Testament.

    Exist un gen de neprihnire care se bazeaz pe atenia principalacordat unor aciuni tot mai mici i mai mici. Noul Testament urmretetocmai contrariul. Calea cretin este neprihnirea continu care seexprim prin dragostea pentru Dumnezeu i pentru aproapele i careeste sintetizat n cele dou mari porunci. Acesta era idealul care l-a

  • 32

    dus pe tnrul bogat (cu mentalitatea lui centrat pe lucrurile mici i totmai mici) la o frustrare profund, ndeprtndu-L de Hristos.

    Dar nou ne place s credem c pcatul se reduce la anumite aciuniparticulare negative, pentru c oricine poate s biruiasc un obicei, dacncearc din rsputeri. Pe de alt parte, mi dau seama c mi esteimposibil s i iubesc pe toi cei ce sunt aproapele meu, n acelai timp.Pot s obin victoria n ceea ce privete brnza, untul de arahide, saugranola ntre mese, dar am nevoie de harul lui Dumnezeu pentru a-iiubi pe toi cei care sunt aproapele meu, n acelai timp, mai ales cndIsus mi spune c i dumanul meu este tot aproapele meu. Pentru aceastaam nevoie de foarte mult har.

    Astfel, noi vrem s cunoatem limitele iubirii i ale faptelor bunecretine, pentru ca s tim cnd am ndeplinit totul. Rutatea omeneascprefer abordarea negativ a legii, pentru c ea limiteaz scopulneprihnirii. O face cu putin de obinut la nivel omenesc. n mod ciudat,muli cred c a reduce legea la cele dou porunci nseamn a renuna lastandardele vieii cretine. Hristos a demonstrat n mod repetat contrariul.n cele dou porunci, citim n Sellected Messages, este cuprinslungimea i limea, adncimea i nlimea legii lui Dumnezeu.8

    n Predica de pe Munte, Isus a prezentat principiile legii i ademonstrat profunzimea i nlimea semnificaiei lor. Acestea suntprincipiile, spune Ellen White, care vor reprezenta pentru totdeaunamarele standard al neprihnirii.9 Abordarea negativ a religiei rezultdin abordarea negativ a legii. Lumea a vzut prea mult religie negativ.Un pastor tnr mi-a spus odat c pentru muli oameni dovada ceamai mare a faptului c eti cretin este abilitatea de a spune nu. Dinnefericire, aceast caricatur se potrivete pentru prea muli oameni carevor s ating standarde ct mai nalte. Pentru mine este un lucru relativsimplu s evit s fur, s ucid, s comit adulter, comparativ cu nesfritaprovocare de a-i iubi pe toi care sunt aproapele meu, ca pe mine nsumi.

    Preceptele negative ale celor Zece Porunci mi spun care suntaspectele care in de iubirea fa de Dumnezeu i fa de aproapele; dar,cu toate c sunt importante, ele sunt doar o modalitate de exprimare aLEGII. Nimeni nu poate fi mntuit vreodat sau s devin desvritfr s in Sabatul i s evite s fure. De fapt, nimeni nu este mntuit

  • 33

    pentru ceea ce nu a fcut. Viaa cretin se definete prin aspectele eipozitive, i nu prin cele negative.

    Fie c ne place sau nu (iar fariseilor din vechime cu certitudine nule plcea), Isus a plasat standardul neprihnirii mai sus dect nivelulnormal, pe care oamenii l pot atinge prin efort propriu. Iar cei maimuli legaliti tiu s fac un astfel de efort. De fapt, ei pun accentulprincipal pe efortul uman. Ei au trecut de la mndria pentru realizrilen lucrurile lumii acesteia la mndria pentru realizrile n lucrurilespirituale.

    LEGEA n viaa de zi cu ziLEGEA n viaa de zi cu ziLEGEA n viaa de zi cu ziLEGEA n viaa de zi cu ziLEGEA n viaa de zi cu ziBine, ai putea gndi, ai prezentat faptul c LEGEA este pozitiv

    i unitar. Ceea ce ai spus este bun i de ajutor, dar cum se traduceaceasta n viaa mea de zi cu zi?

    Ei bine, credeam c nu m vei ntreba. Dar mi pare bine c ofacei, pentru c aplicaia practic se afl n centrul vieuirii cretine.

    Modul n care individul relaioneaz cu legea nu este numaiimportant, ci i complex. Pavel spune n 1 Timotei 1:8 c legea estebun, dac cineva o ntrebuineaz bine. Ceea ce nseamn c legea nueste aa bun dac nu este ntrebuinat bine. Se nelege c unul dintrecele mai mari pericole cu care cretinii trebuie s se confrunte st ngreita folosire a legii. Desigur, tim cu toii, sper, c nu prin inerealegii intrm ntr-o relaie bun cu Hristos. Cunoatem de asemenea cfuncia legii este aceea de a ne arta pcatul (sau goliciunea interioar)i n felul acesta ea ne ndreapt ctre Hristos pentru iertare i pentru ane mbrca cu neprihnirea Lui. Pe lng aceasta, suntem contieni defaptul c legea ne ofer att un standard pentru viaa de zi cu zi, ct i aljudecii lui Dumnezeu. Ceea ce deseori nu reuim s nelegem este cputem fi foarte zeloi n a ine legile lui Dumnezeu, n timp ce putemgrei profund i total n a ine LEGEA lui Dumnezeu.

    Permitei-mi s v ilustrez aceast idee punndu-v o ntrebare:Cnd se bucur mai mult adventitii? Vineri la apusul soarelui, sausmbt la apusul soarelui? Pot pune aceast ntrebare oriunde n lumei voi primi acelai rspuns un chicot nfundat. Ei tiu ce vreau sspun. Prea muli dintre noi inem Sabatul ca i cum ar fi o pedeaps

  • 34

    pentru c eti adventist i nu ca i cum ar fi cea mai mare bucurie dinsptmn. Ziua de nchinare este corect, dar prea adesea am pierdutprincipiul iubirii i relaia cu Dumnezeul iubirii, cea care d sens acesteizile. Sabatul a devenit povara sptmnii, n loc de a fi bucuriasptmnii.

    Cred c A.T. Jones avea dreptate cnd spunea n anul 1890 cexist trei tipuri de cretini, n funcie de modul n care ei se raporteazla ziua de nchinare. Exist pzitorii duminicii, pzitorii smbetei ipzitorii Sabatului. Distincia dintre ultimele dou este crucial. Oricinepoate fi un pzitor al smbetei. n cele din urm, aceasta este ziua corect.Dar pentru a fi un pzitor al Sabatului, este nevoie de umplerea cu DuhulSfnt. Numai printr-o relaie de iubire cu Dumnezeul universuluidescoperim adevrata semnificaie a Sabatului. A ine smbta estecorect, dar a ine Sabatul este de natur spiritual.

    Pentru a susine i altfel aceast idee, pot spune c atunci cndLEGEA este n inimile noastre, este natural i normal s inem legile luiDumnezeu. Dar reversul nu este adevrat. Cineva poate ine legile luiDumnezeu i totui s nu in LEGEA lui Dumnezeu. Ceea ce nseamnc o persoan poate manifesta o ascultare exterioar i s nu aib iubirealui Dumnezeu n inim. Sau altfel spus, cineva poate pzi adevrata zi,dar aa cum o face i cel ru.

    Ascultarea exterioar acompaniat de lipsa cretinismului luntric esteunul dintre cele mai mari pericole spirituale n care ne putem afla. n celedin urm, oamenii care sunt nelai n acest aspect, se pot simi satisfcuispiritual cu ei nii, pentru c fac ceea ce este corect. La fel ca fratelemai mare al fiului risipitor, ei nu i vor vedea niciodat propria lor stare.

    Aceasta era problema cu fariseii din vechime. S nu uitm niciodatc ei pzeau legea n mod sincer, dar au clcat LEGEA i L-au pus peHristos pe cruce. Printre cei care se concentrau asupra legilor mai multdect asupra LEGII se manifesta n mod tradiional un spirit demeschinrie. Acest spirit era ndreptat ndeosebi mpotriva celor carenu erau de acord cu ei din punct de vedere teologic i/sau care nu erauaa de zeloi ca ei n privina diferitelor porunci, legi i reguli. Spiritulacesta nu este nou. i Isus s-a confruntat cu el. Iar Ellen White l-a numitspiritul fariseic, sau spiritul Minneapolis .

  • 35

    Dorina lui Dumnezeu pentru noi este ca s punem prioritile nordine. El dorete ca noi s pzim LEGEA Sa, pentru ca s putem pzicu adevrat legile Sale. Ordinea este absolut esenial i crucial.Pstrarea corect a prioritii ne protejeaz fa de riscul contabilizriimntuirii, care l reduce pe Dumnezeu la imaginea pe care fariseiiprimului secol o aveau despre El. Lucrul de care trebuie s ne amintimeste c dac avem o via sigur n Isus, El va tri viaa Lui n noi. Astanu nseamn numai c iubirea noastr va fi redirecionat dinspre noispre Dumnezeu i spre ceilali, ci i c izvorul iubirii lui Dumnezeu vaalimenta fiecare din aciunile noastre. Dar iat legmntul, pe care-lvoi face cu casa lui Israel, dup acele zile, zice Domnul: voi pune legileMele n mintea lor i le voi scrie n inimile lor; Eu voi fi Dumnezeul lori ei voi fi poporul Meu. (Evrei 8:10)

    A deveni cretin nu nseamn numai a mbunti viaa de dinainte.nseamn o transformare total a modului de a gndi, aciona i tri. Afi cretin nu nseamn numai a fi n Hristos, ci i Hristos a fi n viaacelui credincios, prin puterea transformatoare a Duhului Sfnt. Putemti c suntem n Hristos atunci cnd PRINCIPIUL iubirii Sale devinemotivaia cluzitoare a ntregii noastre viei. Unul dintre textele melefavorite, pe aceast tem, este Ioan 13:35:

    Prin aceasta, a spus Isus, vor cunoate toi c suntei uceniciiMei, dac inei Sabatul.

    Prin aceasta vor cunoate toi c suntei ucenicii Mei, dac pltiizecime.

    Prin aceasta vor cunoate toi c suntei ucenicii Mei, dac aveio diet corespunztoare.

    Dup ce am predicat odat acest text (folosind distorsiunile demai sus, cu scopul de a reda ct mai sugestiv ideea), un adventist convertitde curnd a venit la mine. n Biblia mea, a exclamat el, nu scrie aan Ioan 13! Unde pot gsi acest text? El cuta un text adventist! nexuberana lui, el nu nelesese c eu doar accentuasem o idee pornindde la textul real: Prin aceasta vor cunoate toi c suntei ucenicii Mei,dac vei avea dragoste unii pentru alii.

  • 36

    Modul n care l tratez pe aproapele meu reprezint testul acid alcredinei. De prea mult timp adventitii au interpretat textul din Ioan14:15, Dac m iubii, vei pzi poruncile Mele, doar n conexiune cucele zece porunci. Citii Ioan 13, 14 i 15 i vedei care este contextul.V poruncesc, spune Isus mereu i mereu n aceste capitole, s viubii unul pe altul.

    Acest principiu, i numai el, red semnificaia pzirii legii luiDumnezeu.

    Pentru c mi iubesc aproapele, nu voi fura de la el. Pentru c mi iubesc aproapele, nu voi pofti maina, casa, sau

    nevasta lui. Pentru c mi iubesc aproapele, nu m pot folosi de el ca de un

    obiect al satisfacerii propriei plceri. Pentru c mi iubesc aproapele, voi dori ca el s cunoasc bucuria

    unei viei sigure n Hristos. Pentru c mi iubesc aproapele, voi dori ca i el s cunoasc

    delectarea zilei de Sabat.

    Iubirea fa de Dumnezeu i fa de aproapele reprezintcaracteristica principal a cretinismului. Ea reflect i susine LEGEA.Iubirea fa de aproapele, aa cum vom vedea n restul crii, se afl ncentrul procesului de sfinire, al strduinei de a imita caracterul luiHristos, al judecii i al desvririi cretine. Prin aceasta, a spusIsus, vor cunoate oamenii c suntei ucenicii Mei, dac vei aveadragoste unii pentru alii.

    ntrebri pentru reflecientrebri pentru reflecientrebri pentru reflecientrebri pentru reflecientrebri pentru reflecie1. Sptmna trecut ai vorbit grupului de tineri din biserica local

    despre caracteristicile majore ale PCATULUI. V-ai descurcataa de bine, nct ai fost invitat s inei o prezentare asemntoarei despre LEGE. Realizai o list cu 4-5 enunuri care s redeaideile principale pe care dorii s le subliniai.

  • 37

    2. Capitolele 1 i 2 au susinut c att PCATUL ct i LEGEAsunt iubire. Cum pot ele s fie acelai lucru? Dac amndousunt iubire, cum pot fi deosebite?

    3. Este o dovad de arogan s afirmi c cele Zece Porunci nu suntuniversale sau venice? Ce dovad biblic exist pentru o astfelde afirmaie?

    4. Care este problema major a religiei negative?5. Care este scopul legii? Care sunt limitele pe care le are legea?6. Explic cum se poate ca o persoan s in legea lui Dumnezeu i

    totui s fie mai manierat dect diavolul.7. De ce este nevoie ca adventitii s in legea lui Dumnezeu?

    NoteNoteNoteNoteNote1. Ellen G. White to Willie and Mary White, March 13, 1890. Published in The

    Ellen G. White 1888 Materials (Washington, DC: Ellen G. White Estate, 1987), 632.For more on the spirit of Minneapolis, see George R. Knight, A User-Friendly Guideto the 1888 Message (Hagerstone, MD: Review and Herald, 1998), 62-66.

    2. Ellen G. White. Spiritual Gifts (Battle Creek, MI: Seventh-day Adventist PublishingAssn., 1864), III:295.

    3. Ibid., 2304. Ellen G. White, Selected Messages (Washington, DC: Review and Herald, 1958,

    1980), I:2205. Ibid., 2306. Ellen G. White to Brothers and Sisters of the Iowa Conference, Nov. 6, 1901.

    Published in the Ellen G. White 1888 Materials, 17647. William Barclay, The Gospel of Matthew, 24 ed. (Edinburgh: The Saint Andrew

    Press, 1958), II:57.8. White, Selected Messages, I:3209. Ibid., 21110. A reference of the 1888 session of the General Conference of Seventh-day

    Adventists, held in Minneapolis, Minnesota. The doctrine of righteousness by faith washotly debated at the meeting. See also note 1 above.

  • 38

  • 39

    7

    CAPITOLUL TREICAPITOLUL TREICAPITOLUL TREICAPITOLUL TREICAPITOLUL TREI

    sfinirea ca lucrare de moment

    Desigur c mi dau bine seama c acest titlu sun exact invers fade abordarea cunoscut a subiectului ndreptirii i sfinirii. Dar astanu nseamn c nu am dreptate. Atunci cnd am predicat despre celescrise n aceast carte, cu ocazia ntlnirii anuale a Conferinei Generale,unii frai m-au acuzat c nu respect titlurile predicii. Le-am dat dreptatetuturor acestora.

    Acest capitol va analiza mai ndeaproape modul n care procesulmntuirii afecteaz vieile noastre de zi cu zi. Ce se ntmpl de fapt cunoi n procesul mntuirii? Ce nseamn a fi ndreptit i sfinit? i, maipresus de asta, ct de semnificativi sunt acei termeni atunci cnd vorbimdespre faptul de a fi mntuit?

    Dei titlul poate suna mai degrab calm i prozaic, n jurul acestuisubiect a existat mereu o btlie, de-a lungul ntregii istorii a bisericii.Calvinistul olandez Dutch G. C. Berkouwer se refer la aceasta atuncicnd scrie: n aceast controvers, unii i acuz pe alii c asimileazndreptirea n sfinire, iar acetia din urm i acuz pe primii cpreocuparea exagerat pentru ndreptire las sfinirea la o parte.1

    Btlia asupra importanei celor dou subiecte se duce de dou milenii,n interiorul bisericii cretine, i este departe de a se ncheia. Iaradventitii de ziua a aptea nu sunt departe de a fi cei mai nverunai n

    ndreptirea ca lucrare de o via,

  • 40

    privina acestei lupte. Acest subiect produce cele mai multe tensiuni nBiserica Adventist astzi. Disensiunile pe aceast tem ndreapt diferitelefraciuni existente n interiorul denominaiunii n direcii diferite.

    Mai trziu voi spune mai multe despre relaia dintre ndreptire isfinire, dar acum voi prezenta pe scurt concluzia, spunnd c, dinperspectiva Noului Testament, ambele extreme, fie c accentueaz numaindreptirea sau numai sfinirea, sunt greite. Caracteristica principala persoanei mntuite este mult mai cuprinztoare dect sfinirea saundreptirea. Desigur, dac a fi diavolul, a fi mulumit dac a puteas i fac pe cretini s intre ntr-un imens rzboi asupra importaneirelative a celor dou experiene. Dup aceea, primul meu obiectiv ar fiacela de a m asigura c n vieile lor aceste experiene nu sunt reale.

    Ce se ntmpl atunci cnd venim la Isus?Ce se ntmpl atunci cnd venim la Isus?Ce se ntmpl atunci cnd venim la Isus?Ce se ntmpl atunci cnd venim la Isus?Ce se ntmpl atunci cnd venim la Isus?Vom analiza acum fiecare categorie n parte. Ce vreau s spun

    atunci cnd afirm c ndreptirea este o lucrare de o via? Nu vreau sspun c ndreptirea nu se realizeaz instantaneu. Ellen White s-aexprimat corect atunci cnd a spus c ndreptirea se realizeaz ntr-unmoment. ndreptirea este declaraia legal pe care o face Dumnezeuc, cei care au acceptat jertfa lui Hristos ca nlocuitor al lor, nu mai suntsub condamnarea legii pe care au nclcat-o. ndreptirea este odeclaraie legal i ea este n totalitate o lucrare a harului. Ceea censeamn c ndreptirea este 100 % nemeritat. Pctoii adic tu ieu sunt rzvrtii mpotriva lui Dumnezeu i, potrivit cu Romani 6:23ei nu merit nimic, dect moartea venic. Noul Testament red cuclaritate ideea c pctoii nu pot face nimic prin ei nii pentru a devenidemni de iertare. Legea care a fost nclcat nu poate dect s condamne.n ea nu este coninut nici o stipulare de iertare. Dar mai presus decondamnare, legea ndreapt pctosul ctre soluie. Ea ne ndreaptctre Isus Hristos i sngele Su pentru iertare i curire.

    Oamenii sunt ndreptii numai prin har, care este favoareanemeritat pe care ne-o face Dumnezeu. Luat n sine, este imposibil ssupraestimm importana ndreptirii. Fr ea, o persoan nu este doarparial pierdut, ci pierdut n totalitate. Fiecare persoan, potrivit luiPavel, are posibilitatea de a accepta harul ndreptirii dat de Dumnezeu,

  • 41

    printr-o alegere voit de a ndeplini exerciiul credinei, care este deasemenea unul din darurile lui Dumnezeu. Pavel red foarte bine acestproces n Efeseni 2: Cci prin har ai fost mntuii, prin credin. iaceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu. Nu prin fapte, cas nu se laude nimeni (Efeseni 2:8,9). D. L. Moody, faimosulevanghelist din secolul al XIX-lea, a fost odat auzit spunnd: Dac vaajunge vreodat n cer cineva pentru ce a fcut, niciodat nu va ti asta.Datorit naturii PCATULUI i harului, nici unul din cei mntuii nuva avea ocazia s se laude.

    Credina nseamn a te prinde de harul lui Dumnezeu, de iertareanemeritat oferit de Dumnezeu prin Hristos. Credina nseamn a nensui ceea ce nu meritm. Rezultatul apare instantaneu. Astfel, nu nemai aflm sub condamnare, iar n crile cerului suntem nregistrai cafiind drepi. Dar i aici este aspectul major al faptului c ndreptireaeste o lucrare de o via ntreag ndreptirea instantanee i iniialnu reprezint tot ce se poate spune despre acest subiect. ndreptireainiial este necesar i important, dar problema este c cel credinciostot continu s pctuiasc. De aceea el are o nevoie continu dendreptire.

    Hans la Rondelle sugereaz c avem nevoie de o ndreptirezilnic prin credina n Hristos, fie c am clcat legea n mod contient,fie c am greit fr s ne dm seama.2 ndreptirea zilnic este strnslegat de slujirea pe care Hristos o face n dreptul nostru, n Sanctuarulceresc. n Evrei citim: De aceea i poate s mntuiasc n chip desvritpe cei ce se apropie de Dumnezeu prin EL, pentru c triete pururea cas mijloceasc pentru ei (Evrei 7:25). n Romani, Hristos este Cel carest la dreapta lui Dumnezeu i mijlocete pentru noi (Romani 8:34).Iar Ioan scrie: Dar dac cineva a pctuit, avem la Tatl un Mijlocitor,pe Isus Hristos, Cel neprihnit (1Ioan 2:1).

    Unii nvai vorbesc despre o ndreptire continu, ca un fel deiertare continu i de o ndreptire iniial, care a avut loc n momentulconvertirii, cnd a fost corectat situaia lor n faa lui Dumnezeu. Darn esen, diferena este doar de limbaj. Zi de zi, Hristos continu smijloceasc pentru fraii i surorile de pe pmnt i s i declarendreptii naintea scaunului ceresc al milei.

  • 42

    Aceasta ne face s nelegem sfinirea ca pe o lucrare de moment.Pentru a nelege sfinirea ca pe o lucrare de moment, trebuie s vedemce se ntmpl atunci cnd o persoan este ndreptit pentru primadat. Ce se ntmpl atunci cnd venim la Isus?

    Biblia leag cteva evenimente de ndreptirea iniial. Unul esteauto-crucificarea sau moartea fa de vechiul mod de via. Crucificareaeste o noiune dur, care presupune moartea unui stil de via centrat pesine via care are ca preocupare principal iubirea de sine, sau pcatul.Isus le-a spus ucenicilor: Dac voiete cineva s vin dup Mine, s selepede de sine, s-i ia crucea, i s M urmeze. Pentru c oricine vavrea s-i scape viaa, o va pierde; dar oricine i va pierde viaa pentruMine, o va ctiga (Matei 16:24,25).

    Crucea este un instrument folosit pentru a ucide. Nu este ceva saucineva pe care trebuie s l tolerm, cum ar fi o soie necredincioas sauun so ciclitor. Crucea este un instrument al morii. Dietrich Bonhoefferspune foarte sugestiv c atunci cnd Hristos cheam pe cineva, el linvit s l urmeze i s moar.3

    Crucificarea eului are loc atunci cnd venim la Dumnezeu princredin, i cerem iertare i ndreptire prin har i l reaezm peDumnezeu n centrul vieii noastre, n locul pe care l ocupa nainte eulnostru. Crucificarea este moarte fa de viaa centrat pe sine. Este moartefa de sine. Iar aceast moarte are loc atunci cnd i druim luiDumnezeu viaa noastr. Pe cruce, Hristos a fcut posibil i crucificareanoastr.

    Dar Biblia ne spune c, n momentul crucificrii, cu noi se ntmpli altceva. Cretinii ndreptii sunt n acelai timp regenerai, nscuidin nou, nviai la un nou mod de a gndi i a tri, bazat pe LEGEA luiDumnezeu. Ceea ce urau nainte acum iubesc, i invers. Cretinii suntdescrii n Noul Testament ca fiind fpturi noi (2 Cor. 5:17). Ei triesco via nou. Pavel descrie acest proces ca pe o transformare a minii(Rom. 12:2). Cuvntul grecesc pe care l folosete pentru transformareeste asemntor cu metamorfoz. Dac avei ceva cunotine debiologie, atunci tii c acesta este acelai cuvnt pe care biologii lfolosesc pentru a descrie procesul prin care o omid urt devine unfluture frumos cu aripi. Astfel, o creatur care nu poate dect s se trasc,

  • 43

    ajunge s poat zbura, prin miracolul metamorfozei. Metamorfozapresupune o schimbare att de radical, nct oamenii care trec prin easunt aproape de nerecunoscut.

    Aa se ntmpl n viaa cretinului. Ea se fundamenteaz peprincipiul crucificrii vieii centrate pe sine PCATUL i al nvieriila o via nou, centrat pe cellalt LEGEA iubirii.

    Un al treilea eveniment care are loc n timpul ndreptirii iniialeeste pocina. Pocina poate fi vzut ca aspectul negativ al venirii laHristos. Dac prin credin se nelege ntoarcerea la Hristos, atuncipocina este ntoarcerea simultan de la pcat. Atunci cnd oamenii sentorc la credina n Dumnezeu, n acelai timp se pociesc, sau se ntorcde la vechiul stil de via, centrat pe sine. Un alt cuvnt care red aceastexperien este cel de convertire.

    Un al patrulea eveniment care are loc simultan cu cel al ndreptiriieste adopia adopia n familia lui Dumnezeu. De prea mult timpoamenii pretind c fiecare fiin omeneasc este un copil al luiDumnezeu. Aceasta nu este nvtura Bibliei. Biblia ne nva c numaicei care intr ntr-o relaie de legmnt cu Dumnezeu sunt copiii Lui.Noi devenim copiii Lui atunci cnd acceptm calitatea lui Dumnezeude Tat i Domn al nostru. Ioan scrie: Dar tuturor celor ce L-au primit,adic celor ce cred n Numele Lui, le-a dat dreptul s se fac copiii ai luiDumnezeu; nscui nu din snge, nici din voia firii lor, nici din voiavreunui om, ci din Dumnezeu (Ioan 1:12,13). Exact n momentul ncare cineva l accept pe Isus, este acceptat n familia legmntului.Aceti noi cretini sunt rempcai nu numai cu Dumnezeu, dar i cuvoina i cile Lui. n cadrul acestei adopii avem sigurana vieii nHristos.

    Cretinii sunt acum o parte a marii familii a legmntului cuDumnezeu i vor rmne aa, numai dac ei nu vor alege s triasc ovia caracterizat de rebeliune mpotriva lui Dumnezeu. Asta nseamnc ei vor rmne n familia lui Dumnezeu, numai dac nu alegPCATUL ca principiu al vieilor lor. Dumnezeu nu ne mpinge nsau n afara mntuirii, n sau n afara familiei Sale, datorit unor pcatefcute accidental sau din neatenie. Nu! Noi suntem acoperii debinecuvntrile legmntului. Noi suntem n familie. Avem un mijlocitor

  • 44

    sus care se ocup de pcatele noastre care nu sunt PCATE fcute dinrebeliune. Cartea 1 Ioan vorbete despre pcate care duc la moarte ipcate care nu duc la moarte. Vom examina acest aspect n capitolul 5.

    Ideea care m intereseaz n acest moment este c toi cei carealeg s rmn n marea familie a legmntului cu Dumnezeu, n loc striasc o via de rebeliune, au asigurarea mntuirii prezente. Ei ausigurana vieii n Isus.

    O nelegere mai profund a sfiniriiO nelegere mai profund a sfiniriiO nelegere mai profund a sfiniriiO nelegere mai profund a sfiniriiO nelegere mai profund a sfiniriiAcum, pe lng crucificarea eului, naterea din nou, pocin i

    adopie, exist cel puin un alt lucru care are loc n momentul ndreptirii:sfinirea, sau ceea ce am putea numi sfinirea iniial. n sine, sfinireaeste o lucrare de moment. Acest lucru devine clar atunci cnd ne dmseama c ea nseamn a fi pus deoparte pentru un scop sfnt. Astfel,cortul din pustie, mpreun cu preoii i mobilierul, erau sfinite. Eleerau puse deoparte pentru un scop sfnt. Ele erau consacrate luiDumnezeu. Tot la fel, n Noul Testament, sfnt este cel care este sfinit,care este pus deoparte pentru un scop sfnt, cel care este consacrat luiDumnezeu. Astfel, Pavel a putut s declare c chiar i membrii aceleibiserici mai degrab dezgusttoare, din Corint, erau sfini.

    nc mi mai aduc aminte ct de confuz am fost prima dat cndam ncercat s predic din Biblie despre diferena dintre ndreptire isfinire. Eram la o ntlnire de rugciune n Biserica Central din SanFrancisco. Am abordat subiectul cu ajutorul Concordanei Cruden, darpornind de la supoziia c sfinirea este o lucrare de o via ntreag.Dar am fost ndeprtat de pe drumul meu cnd am citit texte ca cele dinFapte 26:18, 1Corinteni 1:2 i Evrei 10:10, care vorbesc despre sfinireca despre un fapt deja realizat, un eveniment care a avut loc n trecutulvieii credinciosului. Noi am fost sfinii, citim n Evrei i n alte criale Bibliei. Am fost surprins cnd am neles c deseori Biblia trateazsfinirea ca pe un eveniment instantaneu care a avut loc n trecut. Doarn ultima vreme am putut s vd c formulrile noastre adventiste nu aureuit s redea complet conceptul biblic al sfinirii. Doar n ultima vremeam neles c pentru a cuprinde toate aspectele, era necesar s tratezsfinirea ca pe un proces care se desfoar n cel puin trei etape.

  • 45

    La nceput, cnd venim la Hristos i suntem ndreptii, suntemde asemenea i sfinii. Ceea ce nseamn c, atunci cnd devenimcretini, nu numai c primim instantaneu iertarea i ndreptirea,dar ne consacrm lui Dumnezeu i suntem pui deoparte pentru unscop special. Noi devenim parte a unui popor sfnt i a unei preoiimprteti.

    Din nefericire, a fi n mod instantaneu pui deoparte pentru unscop sfnt, nu ne face n mod instantaneu sfini sau total sfinii. Probabilc ai descoperit deja acest lucru. Noi nc trim n aceleai trupuri i necomportm nc dup aceleai tipare tipare care au fost construitede-a lungul unei ntregi viei de credin. Suntem nscui din nou i puideoparte pentru un scop sfnt, dar nu suntem maturi (acesta este cuvntulpentru termenul biblic desvrit) n sfinire.

    mi aduc aminte c acum civa ani predam un curs de filozofie laUniversitatea Andrews. Aveam un student arab trimis de guvernul luis studieze pentru doctorat n administraia educaiei. Dup ce amprezentat rolul religiei n schema acestor lucruri, studentul meu islamica venit la biroul meu i a spus: Vreau s cumpr o copie a Bibliei.Apoi m-a rugat: Vrei s venii cu mine la librrie i s m ajutai siau o Biblie? Nu este nevoie s mai spun, am plecat repede s facem oachiziie important.

    Dup aproape trei sptmni, el s-a ntors n biroul meu i mi-aspus: Duminica trecut mi s-a ntmplat cel mai ciudat lucru. Am merspentru prima dat ntr-o biseric cretin. Era o biseric baptist i ei aufcut un lucru ciudat. L-au bgat pe un om n ap, iar cnd a ieit afarei au spus c este un om nou, dar el era acelai om. Dorea s tie careera semnificaia a ceea ce vzuse. Desigur, acesta a fost doar nceputulunui studiu foarte interesant care a nceput chiar n acel moment. Ceeace doresc s spun este c doar pentru c am fost nscui din nou ibotezai, nu nseamn c suntem total diferii sau maturi n Hristos.

    Ajungem astfel la al doilea nivel al sfinirii. Dac iniial sfinireane-a pus deoparte pentru un scop sfnt, atunci sfinirea progresiveste cea pe care scriitorii Bibliei o numesc creterea n har. n timp cesfinirea iniial este instantanee, sfinirea progresiv este o lucrare de ovia ntreag.

  • 46

    Al treilea nivel al sfinirii poate fi vzut ca fiind sfinirea iglorificarea final. Desigur, aceasta are loc la cea de-a doua venire alui Hristos, cnd cretinii vor fi schimbai ntr-o clip la cea dinurm trmbi (1 Cor. 15:51.52).

    Ce nseamn a crete n harCe nseamn a crete n harCe nseamn a crete n harCe nseamn a crete n harCe nseamn a crete n harn acelai timp, pe msur ce nelegeam mai bine, am ajuns la

    cteva alte concluzii n legtur cu sfinirea. Prima concluzie i simtc nu pot s redau suficient importana acestei idei este c trebuie sdepim modul de a nelege sfinirea dirijat. Deseori, noi vedemsfinirea ca depinznd de o list de ce avem voie i ce nu avem voie.Astfel, pentru unii cretini, esena unei viei sfinte nseamn a nu mncantre mese sau a nu mbrca anumite genuri de haine. Pentru acest fel deoameni, vieuirea cretin degenereaz ntr-o aplicare rigid a unei listede reguli foarte asemntoare cu cele ale fariseilor din vechime.

    Strns legat de metoda listei este o alt metod a fariseilor aceeade a nelege sfinirea vieii n termeni negativi. Adic, oamenii devinsfini prin ceea ce evit s fac. Pentru prea muli oameni, a fi cretinnseamn a fi bun pentru c nu eti ru.

    Caracteristica principal a cii ctre sfinenie este trivializareandreptirii, ca urmare a divizrii modului de via cretin n seturi decomportamente. O asemenea abordare este direct legat de atomizareaPCATULUI i a LEGII, despre care am vorbit mai devreme. Eaconduce tocmai la acea sfinire dirijat, fcnd din subiecte, precumreforma sanitar i vestimentaia, puncte de interes central n discuiiledespre adevrata via cretin. Acest gen de sfinire are un ascendentistoric perfect. Ea s-a aflat n centrul iudaismului fariseic.

    Avantajul trivializrii sfinirii i al abordrii negative a acestuisubiect este acela c ea coboar standardul pn la punctul n care esteposibil s inem diferite legi, reguli i regulamente. Oricum, cu ocaziaPredicii de pe Munte, Isus a fcut o critic virulent la adresa trivializrii,scond n eviden profunzimea i unitatea LEGII. Atunci cnd le-aspus asculttorilor c neprihnirea lor trebuie s o depeasc pe cea acrturarilor i fariseilor, El le-a prezentat un standard mai nalt dect celal atomizrii neprihnirii i al unei liste cu ce s fac i ce s nu fac.

  • 47

    Cretinismul reprezint salvarea din PCAT, nu salvarea din pcate.Potrivit Bibliei, esena sfinirii este o total transformare a inimii, careconduce la un stil de via care reflect modul n care nelegem relaiacu noi nine, cu aproapele nostru i cu Dumnezeu. Sfinirea progresiveste procesul prin care oamenii egoiti i centrai pe sine sunt transformain oameni iubitori de Dumnezeu i de semeni.

    Sfinirea nu este altceva dect procesul prin care cretinii devin nmod progresiv mai iubitori. Haidei s mai spun o dat acest lucru.Sfinirea este procesul prin care cretinii devin n mod progresiv maiiubitori. Aceasta este esena sfinirii. Acele aspecte legate de stilul devia pe care le-am confundat cu sfinirea sunt numai mijloace de aajunge la un scop i nu scopul n sine.

    De exemplu, reforma sntii are rolul de a ne ajuta s ajungem lasfinire. La urma urmelor, atunci cnd sunt bolnav nu mai pot s fiu opersoan att de iubitoare. Dimpotriv, sunt morocnos, egocentrist iuneori rutcios, atunci cnd nu m simt bine. Dumnezeu vrea ca eu sfiu vesel i iubitor. De aceea, El vrea ca eu s fiu sntos. Reformasntii este mai degrab un mijloc pentru a ajunge la un scop i nu unscop n sine. Principiile unui stil de via sntos, la care noi inem attde mult, nu sunt dect mijloace pentru a ajunge la un scop bun. Tragediaeste c noi prea adesea am fcut din ele scopuri n sine i am ajuns astfels confundm caracterul cu stilul de via. Am confundat sfinirea cu olist cu ce s facem i ce s nu facem. Exist o relaie ntre acestea dou,dar relaia nu este de egalitate.

    Un al doilea lucru pe care trebuie s l analizm n relaie cu sfinireaeste c Noul Testament este mpotriva faptelor adic mpotriva unuianumit gen de fapte. Noul Testament vorbete n special mpotriva atrei genuri de fapte: (1) faptele firii pmnteti (Rom. 8:3-10), care suntrezultate ale naturii umane czute; (2) faptele legii (Rom. 3:28; Gal.2:16; Efes. 2:9), care sunt fcute cu scopul ctigrii mntuirii; i (3)faptele moarte (Evrei 6:1), care sunt activiti ale individului ntreprinsen afara relaiei cu Dumnezeu, lipsite de puterea harului.

    Dar Noul Testament nu este mpotriva tuturor genurilor de fapte.Deasupra acelor fapte fr putere se afl faptele credinei. NoulTestament face o mare diferen ntre faptele credinei i alte tipuri de

  • 48

    fapte. Pavel vorbete aprobator despre credina care lucreaz prindragoste (Gal. 5:6). Pavel i laud pe tesaloniceni pentru lucrareacredinei i osteneala dragostei (1 Tes. 1:3). Iar o parte a acestei misiuniera aceea de a chema neamurile la ascultarea credinei (Rom. 1:5;16:26).

    Isus a clarificat de asemenea faptul c exist fapte bune i fapterele. De exemplu, n Matei 7 se spune de unii care vor fi respini lajudecata final, dei au fcut multe minuni n Numele Su. Dar nacelai pasaj El spune i c cel ce face voia Tatlui Meu va intra nmpria cerurilor (versetele 21.22). Pavel clarific distincia dintrefapte bune i fapte rele atunci cnd spune: Tot ce nu vine dinncredinare este pcat (Rom. 14:23).

    Faptele legaliste sunt cele care se bazeaz pe resursele proprii, nncercarea de a ctiga mntuirea sau favoarea lui Dumnezeu. Pe dealt parte, faptele credinei decurg din relaia mntuitoare cu Isus, suntenergizate de puterea Duhului Sfnt i sunt modelate i mprosptate deiubirea Tatlui.

    Pentru a nelege relaia corect dintre fapte i ndreptire (carenseamn a fi ntr-o relaie corespunztoare cu Dumnezeu), natereadin nou, sfinirea iniial, are un rol crucial. O persoan mntuit numai face fapte pentru a fi salvat, la fel cum un pom nu produce fructepentru a dovedi c este viu. O persoan mntuit produce fapte bunepentru c ea este vie n Hristos.

    Martin Luther a scris corect n prefaa epistolei ctre Romani caceast credin este ceva viu, angajat, activ, puternic; de aceea esteimposibil ca ea s nu duc n mod continuu la fapte Este imposibil sseparm faptele de credin, la fel cum este imposibil s separm cldurai lumina de foc.4

    Un al treilea punct pe care trebuie s-l nelegem n legtur cusfinirea progresiv se refer la rolul efortului omenesc. Unii scriitoricretini par s dea de neles c Isus face totul. Cndva credeam i euc Isus a fcut totul, dar cnd m trezeam dimineaa aflam c nu sentmplase nimic. Obinuiam s-i nv pe alii c tot ce trebuie s facemeste s ne strduim s rmnem predai lui Dumnezeu. Dei nc maicred c este mult adevr n acest mod de gndire, am ajuns la concluzia

  • 49

    c el nu corespunde bogiei limbajului biblic i nici experienei zilnice.Biblia este bogat n exprimri i relatri care implic ideea efortuluiomenesc.

    Noul Testament abund n noiuni referitoare la fapte. Biblia nu idescrie pe sfini ca pe unii care sunt luai la cer pe paturi comode. Darnici nu spune Biblia c efortul omenesc este separat de puterea dat deDumnezeu. Desprii de Mine spune Hristos nu putei face nimic(Ioan 15:5). Imaginea red mai degrab cooperarea care trebuie s existentre Dumnezeu i fiinele omeneti. Astfel, Pavel a putut s scrie: Iatla ce lucrez eu, i m lupt dup lucrarea puterii Lui, care lucreaz cutrie n mine (Col. 1:29) i Pot totul n Hristos care m ntrete (Fil.4:13).

    ntr-o manier similar, atunci cnd copiii lui Israel urmau straverseze Marea Roie, Moise le-a spus: Nu v temei de nimic, staipe loc, i vei vedea izbvirea, pe care v-o va da Domnul n ziua aceastaDomnul se va lupta pentru voi, dar voi stai linitii. OK, vei puteaspune, asta este, Dumnezeu face totul. Dar urmtorul verset spune cDumnezeu a poruncit poporului s porneasc nainte (Exod 14:13-15).Dumnezeu a deschis drumul, dar nu i-a crat pe oameni n spate. Ei autrecut pe uscatul mrii, prin propriul lor efort.

    Astfel, exist att un element pasiv, ct i unul activ, n umblareanoastr cu Dumnezeu. Mai nti este predarea, iar apoi aciunea ntritde Duhul Sfnt, care presupune efortul i cooperarea omului. Probabilc cel mai clar text referitor la interaciunea dintre intervenia luiDumnezeu i efortul omenesc este mustrarea pe care o face Pavelfilipenilor: ducei pn la capt mntuirea voastr cu fric icutremur cci Dumnezeu este acela care lucreaz n voi i v d,dup plcerea Lui, i voina i nfptuirea (Fil. 2:12.13). Pe scurt, efortulomenesc este important i necesar. Dei el nu conduce la mntuire, cusiguran decurge din aceasta.

    Unitatea mntuiriiUnitatea mntuiriiUnitatea mntuiriiUnitatea mntuiriiUnitatea mntuiriiProbabil c cea mai important nelegere (i care se afl n centrul

    acestei cri) pe care o putem obine este referitoare la lipsa de sens absoluta lips de sens de a vorbi despre ndreptire n cadrul

  • 50

    experienei cretine, fr a vorbi n acelai timp i despre sfinire. Lafel, nu are nici un sens s vorbim despre sfinirea din cadrul experieneicretine, fr a ne gndi s vorbim i despre ndreptire. Cele doumerg mn n mn.

    Ambele sunt o lucrare de moment. Ambele sunt o lucrare de o via ntreag. Ambele sunt date prin harul lui Dumnezeu.

    Prea adesea am ncercat s separm aceste aspecte ale marelui actal mntuirii.

    James Denny, un teolog de valoare din prima parte a secoluluiXX, vorbea despre aceast situaie atunci cnd scria: Uneori s-a omisfaptul c marea problem nu este distincia dintre ndreptire i sfinire,ci legtura lor, i c ndreptirea sau mpcarea este o iluzie dac viaacelui ndreptit i mpcat nu este n mod natural i inevitabil o viasfnt. Aceste dou aspecte ale mntuirii reprezint rspunsulindivizibil i atotcuprinztor al sufletului fa de prezena lui Hristos.5

    Marii reformatori ai secolului al XVI-lea au vzut foarte clar acest adevr.De aceea, Calvin a putut scrie c: Hristos nu ndreptete pe nimenifr s-l i sfineasc n acelai timp El nu poate fi prezent n viaacuiva fr ca acesta s fie fcut prta la sfinenia Lui, pentru c El nupoate fi desprit de sfinenia Sa.6

    Pe de alt parte, trebuie s recunoatem c, n cadrul unei discuiiteoretice abstracte, ndreptirea i sfinirea pot fi separate, dar nu nviaa real. Pavel vorbete separat despre ele n cartea Romani. n primelecapitole el vorbete despre ndreptire, n timp ce n ultimele capitoleel se refer la sfinire. O asemenea abordare separat poate fi fcut lanivel abstract, dar chiar n momentul n care o persoan l accept peIsus, ea este att ndreptit, ct i sfinit. Nu este biblic s vorbimdespre o persoan ca fiind numai ndreptit sau numai sfinit. Celcare este ndreptit este i sfinit, iar cel care este cu adevrat sfiniteste i ndreptit.

    Biblia nu este att de preocupat de linia de demarcaie dintrendreptire i sfinire, ct este interesat s spun care este semnificaia

  • 51

    cretinismului. Biblia nu este un manual de teologie sistematic. NoulTestament nu ncearc s argumenteze de ce sfinirea este mai importantdect ndreptirea sau de ce vine una naintea celeilalte. Adevratapreocupare, din perspectiva Noului Testament, este ca persoana s seafle ntr-o relaie de credin cu Isus Hr


Recommended