+ All Categories
Home > Documents > M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

Date post: 20-Feb-2016
Category:
Upload: anonymous-zfayhbaeem
View: 235 times
Download: 15 times
Share this document with a friend
Description:
examen ecdl
187
Utilizarea computerului Windows 7
Transcript
Page 1: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

Utilizarea computerului

Windows 7

Page 2: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Obiectivele Modulului

Candidații vor fi capabili să: • Înțeleagă conceptele cheie cu privire la IT,

computere, dispozitive și software.

• Pornească și să închidă un computer.

• Opereze eficient într-un mediu desktop utilizând pictograme și ferestre.

• Utilizeze principalele facilități ale sistemului de operare, incluzând ajustarea principalelor setări.

• Creeze un document simplu și să îl tipărească.

Page 3: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Obiectivele Modulului

• Cunoască principalele concepte legate de managementul fișierelor și să știe să organizeze în mod eficient directoarele și fișierele.

• Utilizeze aplicații software utilitare pentru arhivarea și dezarhivarea fișerelor de dimensiuni mari.

• Înțeleagă conceptele legate de rețele și opțiuni de conectare și să se poată conecta la o rețea.

• Înțeleagă importanța protejării datelor personale și a dispozitivelor împotriva virușilor și importanța efectuării unui backup al datelor.

• Înțeleagă problemele legate de ecologie, accesibilitate și sănătate asociate utilizării unui computer.

Page 4: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Tehnologia informatiei si comunicatiilor

Un calculator este compus din doua parti:

• Hardware=totalitatea componentelor fizice ale unui computer

• Software=instructiunile care fac posibila functionarea calculatorului

Page 5: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Tehnologia informatiei si comunicatiilor

TIC (ICT-Information and Communications Technology)

-reprezinta colectarea, prelucrarea, memorarea si transmiterea informatiei electronic, in forma digitala cu ajutorul computerului

Page 6: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Calculatorul -reprezinta un dispozitiv electronic pentru prelucrarea automata a datelor in scopul cresterii eficientei activitatilor umane

Page 7: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Tipuri de calculatoare

Mainframe

Computerele tip mainframe sunt mari, puternice, scumpe si sunt utilizate in organizatiile foarte mari.

Puterea lor imensa este distribuita printre sute sau chiar mii de computere de categorie inferioara.

Sunt proiectate sa functioneze permanent

Page 8: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Tipuri de calculatoare

Server de retea

Sistem de calcul construit sa stocheze date care sunt partajate si editate de utilizatorii retelei

Page 9: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Tipuri de calculatoare

Calculator personal (Personal Computer=PC)

Prin calculator personal (P.C.) se intelege un calculator independent, capabil sa lucreze singur.

P.C.-ul nu beneficieaza de “inteligenta” unui calculator central, ci dispune numai de propria capacitate de calcul.

Page 10: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Variante constructive de PC

Desktop

Page 11: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Variante constructive de PC

Laptop Laptop Computer, ca nume, implica un calculator portabil (de dimensiuni reduse) ce utilizeaza o sursa independenta de alimentare (baterii sau acumulatori). De obicei folosesc monitoare speciale, cum este de exemplu afisajul cu cristale lichide. In variantele noi, mai mici se numesc Notebook- si sunt utilizate in situatiile in care mobilitatea este indispensabila.

Page 12: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Variante constructive de PC

Tableta

calculator portabil cu functii si caracteristici similare laptop-ului

are un ecran tactil

ca inlocuitor de mouse se foloseste un stilou special

Page 13: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Alte dispozitive digitale uzuale

Smartphone

Telefon mobil cu functii avansate de calculator

Permit trimiterea si primirea de e-mail-uri, gestionarea calendarelor de activitati, navigare pe web, deschiderea de documente office, realizarea de fotografii, etc.

Page 15: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Hardware

Structura unui calculator personal:

• Unitatea centrala

• Dispozitive periferice de intrare

• Dispozitive periferice de iesire

• Dispozitive periferice de intrare-iesire

Page 16: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Unitatea centrala

Este “cutia” in care se afla o parte din componentele cele mai importante ale computerului: (Micro)procesorul, sursa de alimentare, placa de baza si unitatile de stocare.

Page 17: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Unitatea centrala

power supply

ports

drive bays

processor

memory

sound card video card

Page 18: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Placa de baza(Mother board)

Este cea mai importanta componenta a unitatii centrale.

Pe placa de baza se afla montate componentele vitale ale computerului: microprocesorul (CPU), memoria RAM , memoria ROM si alte componente electronice.

Page 19: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Microprocesorul

(Central Processing Unit)

Are doua componente principale:

Unitatea de comanda si control (Control Unit) = comanda si coordoneaza operatiile din computer

Unitatea aritmetica si logica (Arithmetic Logic Unit ) = executa operatii aritmetice si logice

Page 20: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Microprocesorul

Determina viteza de lucru a computerului

Aceasta viteza se masoara in GHz si la momentul actual exista computere cu viteza de lucru de 3 GHz

Page 21: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Celeron

Itanium or Xeon

Pentium family

1.3 GHz and up

3.0 GHz and up

2.4 GHz to 3.0 GHz

Up to 2.4 GHz

2.2 GHz and up

Intel Processor Desired Clock Speed

Page 22: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Page 23: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Memoria RAM

Random Access Memory

Este un component electronic unde sunt stocate instructiuni, date si rezultate ale comenzilor.

La pornirea calculatorului sistemul de operare isi incarca o copie in memoria RAM si lansarea fiecarei aplicatii duce la incarcarea unei copii a acesteia in memoria RAM

Page 24: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

In timpul crearii unui document (o scrisoare), acesta este stocat initial in memoria RAM si numai dupa salvarea acestuia el ramane pe una din unitatile de stocare.

Mai multa memorie RAM ajuta computerul sa lucreze mai repede.

Datele sunt stocate permanent pe discul fix si numai temporar in memoria RAM, la oprirea computerului, aceasta golindu-se.

Page 25: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dimensiunea memoriei RAM se masoara in Bytes si multipli ai acestuia

1 TB = 1024 GB

1 GB = 1024 MB

1 MB = 1024 KB

1 KB = 1024 B

Page 26: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Page 27: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

• Memoria RAM este memoria de lucru sau memoria activa a computerului.

• La pornirea computerului, o copie a fisierelor sistemului de operare se incarca in memoria RAM.

• Acest proces poarta numele de initializare.

• Fiecare aplicatie lansata isi incarca la randul ei copii ale fisierelor in memoria RAM.

Page 28: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

• Cu cat un computer are mai multa memorie RAM, cu atat ruleaza mai bine mai multe aplicatii.

• Valorile capacitatii memoriei RAM sunt puteri ale lui 2 sau suma de puteri ale lui 2.

• Se mai spune despre memoria RAM ca are un caracter volatil: isi pierde continutul o data cu oprirea computerului.

• Fiecare sistem de operare si fiecare aplicatie solicita o anumita cantitate de memorie RAM.

• Imbunatatirea memoriei RAM este mai ieftina decat a microprocesorului.

Page 29: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Memoria ROM

Read Only Memory

Contine un soft prin intermediul caruia computerul “recunoaste” componentele si sistemul de operare.

Este “responsabil” pentru incarcarea unei copii a sistemului de operare in memoria RAM la pornirea computerului.

Page 30: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

• Memoria ROM (Read Only Memory) este memoria care poate fi numai citita, in ea nu se poate scrie.

• este un cip de memorie aflat pe placa de baza care contine un soft ce nu poate fi modificat.

• La pornirea computerului, acest soft face o verificare a acestuia si incarca sistemul de operare in memoria RAM.

Page 31: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Memoria cache

-este un mediu de stocare de mare viteza, putand fi incorporat in microprocesor(cache intern) sau o componenta independenta montata pe placa de baza(cache extern).

Prezenta memoriei cache este o garantie in plus pentru un plus de performanta a unui computer

Page 32: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive de stocare a datelor

Discul fix (Hard disk)

Este principala unitate de stocare a computerului, pe el gasindu-se atat sistemul de operare si aplicatiile dar si documentele create de utilizator.

Capacitate de stocare foarte mare (200 GB) si viteza de transfer mai mare decat a CD-urilor si dischetelor.

Pot fi intern si extern

Page 33: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Hard disk intern

Hard disk extern

Page 34: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

CD-ROM (Compact Disk Read Only Memory)

Sunt dispozitive de stocare care necesita existenta unei unitati de CD pentru a putea fi citite si scrise.

Capacitatea unui CD este de pana la 800 MB

Dispozitive de stocare a datelor

Page 35: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive de stocare a datelor

Unitatile DVD (Digital Versatile Disc)

Sunt foarte asemanatoare cu CD-urile numai ca pot stoca o cantitate mult mai mare de informatii, de la 4,7 GB, cele cu o singura fata, pana la 17 GB cele cu doua fete.

Page 36: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive de stocare a datelor

Unitatile BluRay (BD)

Reprezinta cea mai recenta tehnologie de stocare a datelor pe discuri optice

Se folosesc pentru stocarea inregistrarilor video de inalta definitie (HD)

Capacitatea de stocare este de aproximativ 50 GB

Page 37: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive de stocare a datelor

• Unitati cu cipuri (USB Flash)-memorii USB

Capacitatea de stocare 4-256 GB

• Carduri de memorie

Capacitatea de stocare 4-128 GB

Se folosesc la camere digitale, telefoane mobile, smartphon-uri si play-ere multimedia

Page 38: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Sunt acele componente ale computerului prin intermediul carora utilizatorul transmite comenzi calculatorului.

Exemple: tastatura, mausul, scannerul, microfonul

Page 39: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Tastatura (Keyboard)

Este cel mai vechi periferic de intrare si in momentul de fata este utilizata mai mult pentru introducerea datelor in computer dar poate fi utilizata si pentru transmiterea unor comenzi.

Evolutia tastaturilor a facut ca in momentul de fata foarte multi utilizatori sa foloseasca tastaturile Microsoft.

Page 40: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Page 41: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Mouse

Este cel mai utilizat dispozitiv de intrare de cand au aparut sistemele de operare Windows.

Utilizand mausul se pot face actiuni ca: indicarea, selectarea, tragerea simbolurilor grafice, dar si lansarea in executie si inchiderea aplicatiilor si inchiderea computerului.

Page 42: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Tipuri de mouse

• Tackbal

Page 43: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Tipuri de mouse

• Touchpad

Page 44: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Microfonul

Permite inregistrarea vocii, transformarea sunetelor in text, transmiterea comenzilor prin voce.

Page 45: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Scanner

-transforma informatia analogica( texte si imagini tiparite pe hartie) intr-un format binar (succesiuni de 0 si 1)

Page 46: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Alte dispozitive periferice de intrare:

Camera Web

Se foloseste mai mult pentru comunicare la distanta, dar si pentru inregistrari video si foto.

Page 47: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Joystick

Sunt utilizate pentru jocuri, oferind functii mai multe decat mausul, au mai multe butoane.

Page 48: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare

Camera digitala (Digital camera)

Transferul fotografiilor sau inregistrarilor video pe unul din discurile calculatorului

Page 49: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de iesire

Unitati de afisare video (VDU)

VDU = Video Display Units

Monitorul

Pot fi:

• CRT

• LCD

Page 50: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de iesire

Monitor CRT

• Dimensiunile ecranului sunt foarte importante pentru calitatea imaginilor.

• Dimensiunile ecranului se masoara in inchi, pe diagonala acestuia.

• Dimensiuni uzuale: 15, 17, 19, 21 inch.

Page 51: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de iesire

Monitorul (LCD)

Imaginea afisata pe monitor este influentata de rata de improspatare (refresh) a imaginii

Reprezinta numarul de actualizari de imagine intr-un interval de o secunda

Se masoara in Hertzi

Page 52: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de iesire

• Dispozitive de proiectie pentru prezentari

(Videoproiectoare)

Se conecteaza in general la laptopuri sau notebookuri si dau posibilitatea afisarii pe un ecran a prezentarilor pentru cursuri de formare, seminarii, conferinte, etc.

Page 53: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de iesire

Imprimante

• Multe informatii trebuie tiparite, asa ca de obicei, mai ales in cadrul organizatiilor, exista imprimante de diferite tipuri.

• Organizatiile mari folosesc de obicei imprimante legate in retea care dau posibilitatea utilizatorilor sa utilizeze o singura imprimanta pentru un numar de calculatoare.

Page 54: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344 54

Imprimante

Matriciale

Cu jet de cerneala

Laser

Page 55: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de iesire

Plotter • Ploterele sunt tot un fel de imprimante

utilizate pentru imprimarea documentelor pe formate mari in domeniul proiectarii sau prelucrarii de imagini.

• Spre deosebire de imprimante, la plotere se deplaseaza capul de imprimare in timp ce hartia ramane pe loc.

Page 56: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de iesire

Boxe

• Boxele sunt utilizate pentru redarea sunetelor si a muzicii.

• Sunt computere cu boxe integrate in unitatea centrala sau in monitor.

• Numarul si tipul boxelor depinde de tipul placii de sunet.

• Se conecteaza la calculator prin porturile audio sau USB

Page 57: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare-iesire

Sunt dispozitive cu dublu rol: Modem, Touchscreen, Docking station Modemul -transmite date prin linii telefonice Intern Extern

Page 58: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare-iesire

Touchscreen

Page 59: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Dispozitive periferice de intrare-iesire

Docking station (Statie de andocare)

Este un dispozitiv care permite unui laptop sa se comporte ca un desktop in sensul cresterii functionalitatii

Page 60: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Porturi utilizate pentru conectarea echipamentelor periferice

Page 61: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Porturi utilizate pentru conectarea echipamentelor periferice

Tipuri de porturi:

Portul USB

• interfata generala ce inlocuieste porturile serial si paralel

• conecteaza majoritatea dispozitivelor periferice actuale

Page 62: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Porturi utilizate pentru conectarea echipamentelor periferice

Page 63: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Porturi utilizate pentru conectarea echipamentelor periferice

Portul de retea

Page 64: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Porturi utilizate pentru conectarea echipamentelor periferice

Portul HDMI (High-Definition Multimedia Interface

Interfata pentru transferul datelor audio-video digitale necomprimate de la un desktop, laptop sau tableta la un dispozitiv compatibil HDMI (monitor, videoproiector, televizor digital)

Page 65: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Port HDMI

Page 66: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Stocarea fisierelor online

Copii ale fisierelor de pe computerul personal pot fi transferate si stocate pe un server de date gestionat de o firma furnizoare de servicii

Avantaje:

• Acces la date in orice moment si din orice locatie, atata timp cat exista o conexiune la internet

• Securitatea datelor impotriva virusilor informatici

• Optiuni de partajare (sharing) a fisierelor

Page 67: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Performanta computerului

Factorii care influenteaza performanta unui computer:

Viteza de lucru a microprocesorului

Se masoara in megahertzi (MHz) sau gigahertzi (GHz)

Arata cat de repede lucreaza un computer

Page 68: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Performanta computerului

Memoria RAM

Capacitatea memoriei RAM arata posibilitatea computerului de a incarca unul sau mai multe programe. De altfel, pentru fiecare sistem de operare si aplicatii sunt anumite cerinte privind capacitatea memoriei RAM

Page 69: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Performanta computerului

Memoria chache (memoria temporara a microprocesorului)

-este un mediu de stocare de mare viteza, putand fi incorporat in microprocesor(cache intern) sau o componenta independenta montata pe placa de baza(cache extern).

Page 70: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Performanta computerului

Adaptorul grafic (placa video)

Contine un procesor si cipuri de memorie care preiau o parte din instructiunile executate de microprocesor, marind astfel performanta computerului.

Page 71: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Performanta computerului

Latimea de banda a magistralei microprocesorului

-Se refera la fluxul de biti vehiculati intre procesor si memorie

-O latime de banda mai mare permite un transfer mai mare de date, deci o viteza de procesare sporita.

Page 72: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Software

Reprezinta ansamblul programelor, procedurilor si rutinelor care controleaza functionarea eficienta a elementelor hardware

Cuprinde:

• Sistemul de operare

• Drivere

• Programe de aplicatii

Page 73: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Software

Sistemul de operare

• Sistemul de operare este softul care se incarca automat in memoria RAM la pornirea calculatorului.

• Sistemul de operare permite utilizarea celor mai moderne computere fara a fi nevoie sa se cunoasca in amanunt modul de lucru al dispozitivelor hardware.

Page 74: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Software

Drivere

Programe ce ofera calculatorului informatii specifice privind un anumit echipament hardware.

Cand se ataseaza computerului un nou dispozitiv, trebuie instalat pe hard-disk driverul corespunzator

Driverul este utilizat de sistemul de operare pentru comunicarea cu noile echipamente

Page 75: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Software

Programe de aplicatii (Aplicatii software)

• Aplicatiile software se pot utiliza numai daca pe computer a fost instalat un sistem de operare.

• Aplicatiile software permit crearea unor documente, a prezentarilor, a prelucrarii imaginilor, etc

• Ele pot fi instalate local sau disponibile online

Page 76: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

• Alicatiile instalate local pot fi utilizate doar pe computerul respectiv

• Aplicatiile online se pot accesa cu un navigator (browser) web, de pe orice computer, atata timp cat exista o conexiune la Internet

Page 77: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

De ce exista variante noi ale softului?

• Companiile producatoare de soft isi imbunatatesc continuu produsele cautand sa le faca din ce in ce mai performante si mai sigure.

• Din aceasta cauza apar tot timpul actualizari ale sistemelor de operare si ale aplicatiilor.

• In cazul computerelor conectate la Internet, prin configurarea calculatorului, actualizarile pot fi descarcate si instalate automat.

Page 78: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Ce este un sistem de operare ?

Sistemul de operare este un limbaj comun intre utilizator si calculator prin intermediul caruia utilizatorul transmite comenzi calculatorului si acesta le executa.

Page 79: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Functiile sistemului de operare

Controleaza activitatile de intrare si iesire

Gestioneaza datele de pe suporturile de memorie interna si externa nevolatile

Controleaza activitatile din memoria de lucru, punerea in functiune si oprirea programului utilizator

Page 80: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Tipuri de sisteme de operare

• Windows 95 • Windows 98 • Windows 98 SE • Windows Me • Windows 2000 Professional • Windows XP Home Edition • Windows XP Professional • Windows 7 • Windows 8 • Windows Vista

Page 81: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Alte tipuri de sisteme de operare

• Linux

• Unix

• Mac Operating System

Page 82: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

Aplicatiile software permit crearea unor documente, a prezentarilor, a prelucrarii imaginilor, etc Aplicatii pentru prelucrarea textelor Utilizarea unei asemenea aplicatii face posibila realizarea unor

documente de tipul scrisorilor, darilor de seama, documentatiei pentru proiecte, corespondentei imbinate, etc.

Documentele realizate cu aaceste aplicatii contin pe langa blocuri de text, tabele, imagini, obiecte desenate.

Exemple: Microsoft Word Lotus Word Pro WordPerfect OpenOfficeWriter

Page 83: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii pentru calcul tabelar Utilizarea unei asemenea aplicatii face posibila realizarea

unor documente de tipul foilor de calcul care contin tabele cu campuri calculate referitoare la diverse situatii: balante contabile, situatia vanzarilor, note si medii la examene, et.

Cu aceste aplicatii se pot realiza si diagrame sau grafice.

Exemple: Microsoft Excel Lotus 123 OpenOfficeCalc

Page 84: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii pentru baze de date

Utilizarea unei asemenea aplicatii presupune un volum mare de munca la introducerea datelor, dar dupa aceea se pot extrage informatii extrem de utile referitoare la domeniul respectiv.

Exemple:

Microsoft Access:

Lotus Approach:

Page 85: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii pentru prezentari

Utilizarea unei asemenea aplicatii permite crearea unor documente care pot fi prezentate sub forma de sliduri cu ajutorul unui videoproiector.

Exemple:

Microsoft Power Point:

Lotus Freelance:

Page 86: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii pentru contabilitate

In organizatiile mari aceste aplicatii sunt instalate in retea si fac posibila efectuarea contabilitatii firmei respective.

Exemple:

Sage

Ciel

Page 87: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii pentru navigare pe Internet

Exemple:

Microsoft Internet Explorer

Mozilla Firefox

Google Chrome

Page 88: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii de posta electronica

Microsoft Outlook

Thunderbird

Page 89: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii pentru comunicatii

Skype

Yahoo Messenger

Page 90: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii de editare imagini

Paint

Adobe PhotoShop

Corel Draw,

Gimp

Page 91: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii de social networking (retele de socializare)

Facebook

Twitter

Linkedin

Page 92: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii de media

Youtube

Trilulilu

Voyo

Flickr

Page 93: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Aplicatii software

• Aplicatii de proiectare

AutoCAD

SketchCAD

Page 94: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Definirea termenului de licenta

Licenta software (Acordul de licenta) Este un contract legal intre autorul softului si utilizatorul final care precizeaza conditiile si constangerile de utilizare Avantajele programelor achizitionate legal: Programul este original cu toate componentele Programul nu are virusi Posibilitati de actualizare la cea mai noua versiune a

produsului la un pret avantajos Pentru a vizualiza informatii despre licenta si utilizatorul programului consultati optiunea Help a aplicatiei software

Page 95: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Definirea termenului de licenta

Licenta acorda dreptul de folosire a programului respectiv si nu dreptul de comercializare sau distributie

Licentele software se impart in doua categorii:

Licente comerciale

Licente open source

Page 96: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Definirea termenului de licenta

Licente comerciale (software proprietar)

Retail - software de calculator vandut consumatorilor finali, de obicei sub licente restranse Exemplu: sistemul de operare Windows (Vista, 7, 8), suita de programe Office

Shareware - programe folosite gratuit pentru o perioada de timp dupa care utilizatorultrebuie sa opteze intre a cumpara licenta sau returnarea si stergerea copiei acesteia Exemplu: AcdSee - un program de prelucrare imagini ce poate fi descarcat gratuit de pe Internet si folosit pentru o perioada de 30 de zile

Page 97: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Definirea termenului de licenta

Trial - programele pot fi folosite gratuit o perioada de timp, avand insa multe optiuni dezactivate

Freeware - utilizatorul poate folosi softul gratuit pe o perioada nelimitata

Exemplu: IrfanView (program de vizualizare media), Google Chrome( browser de internet)

Page 98: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Definirea termenului de licenta

Licente open source

Softurile pot fi dezvoltate si imbunatatite de catre utilizator dar nu pot fi comercializate.

Autorul programului are in continuare exclusivitate asupra drepturilor de autor

Exemplu: browserul Firefox

Page 99: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Pornirea si inchiderea computerului

Pornirea computerului si logarea folosind un nume de utilizator si o parola

• Se verifică dacă toate cablurile de alimentare sunt conectate in calculator si la sursele de alimentare

• Se verifică dacă toate perifericele sunt conectate la calculator

• Se localizează butonul de pornire/oprire al unității centrale a calculatorului

• Se apasă butonul de pornire/oprire al unității centrale a calculatorului

• Dacă după cinci secunde nu apare nimic pe ecranul monitorului, se verifică dacă monitorul este pornit (dacă nu este pornit, se porneşte)

• Dacă este cazul, se introduc sau se selectează numele utilizatorului şi parola

Page 100: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Inchiderea si repornirea corecta a

computerului Inchiderea

• Se salveaza toate documentele in care s-a lucrat

• Se inchid toate aplicatiile care ruleaza

• Se da comanda de inchidere a computerului

Repornirea (Restartarea)

Din meniul butonului Shut down

Page 101: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Desktop

Incarcarea sistemului de operare in memoria RAM se numeste proces de initializare.

Finalul acestui proces are ca rezultat aparitia ecranului de deschidere

Dupa introducerea numelui utilizatorului si a parolei va fi vizibila suprafata de lucru a computerului ( Desktop) si Bara de activitati (Taskbar)

Desktopul afiseaza interfata grafica cu utilizatorul (pictograme si indicatori vizuali)

Page 102: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Desktop

Interfata grafica cu utilizatorul este reprezentata de: Indicator (cursorul) Dispozitiv de punctare (permite selectarea

obiectelor de pe ecran) Ferestre - cadru in care este afisat continutul unui

fisier, dosar, program Pictograme Meniuri - lista de comenzi grupate pe categorii Butoane – imagini mici care apasate executa o

anumita comanda

Page 105: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Bara de activitati (Taskbar) Are patru zone: Butonul Start care deschide meniul Start Zona Quick Launch Zona afisare etichete ale aplicatiilor deschise Zona de notificare-afiseaza ceasul, starea anumitor

programe, setari ale computerului

Page 106: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Recunoasterea pictogramelor de baza

Fisier(file)-este cea mai simpla forma de organizare a informatiei.

Ocupa loc in memoria computerului.

Marimea lui se masoara in Kilobytes sau multipli ai acestuia

Page 107: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

• Dosar(Folder sau Director)- este o forma de organizare a informatiei care nu ocupa loc in memoria calculatorului

Page 108: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Computer

• Este o aplicatie cu ajutorul careia putem vizualiza suporturile de memorie ale computerului personal

Page 109: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

• Recycle Bin

• Aplicatii(programele)

• Imprimantele si dispozitivele de stocare

Page 111: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Scurtatura(shortcut)

• Crearea( doua metode)

• Redenumirea

• Mutarea

• Stergerea

Page 112: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Lucrul cu ferestrele • Identificarea diferitelor parti ale unei ferestre

2

1

3 4

5

6

Page 113: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Lucrul cu ferestrele

1. Panoul de navigare 2. Bara de titlu-afiseaza numele ferestrei 3. Bara de instrumente-afiseaza butoanele pentru

comenzi rapide 4. Bara de adrese-afiseaza locatia unui fisier sau

dosar 5. Bara de stare-afiseaza informatii despre

obiectele selectate in fereastra 6. Continutul ferestrei 7. Bara de derulare

Page 114: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Lucrul cu ferestrele

• Butoanele de actionare asupra ferestrei

Buton de restaurare

Buton de inchidere

Page 115: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Lucrul cu ferestrele

• Comutarea intre diferite ferestre deschise

Prin selectare de pe Taskbar sau Alt+Tab

• Gruparea si degruparea ferestrelor combinate Degruparea

1. Faceti clic dreapta pe Taskbar / Properties

2. In pagina Taskbar, din meniul Taskbar buttons selectam Never combine

Fisiere Word grupate

Page 116: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Lucrul cu ferestrele

• Pentru a vizualiza desktopul fara a inchide ferestrele aplicatiilor care sunt deschise se apasa butonul Show desktop (Afisare desktop)

Page 117: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Instrumente si setari

• Folosirea functiei Help

Se deschide meniul Start- optiunea Help and Support

Page 118: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Instrumente si setari Vizualizarea informatiilor referitoare la sistemul de baza

(sistemul de operare, memoria RAM)

• Din meniul

Start/Control Panel/System and Security

• Dublu clic pe pictograma System

Sau Clic dreapta pe pictograma My Computer/Properties

Page 119: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Instrumente si setari Modificarea datei si orei

• Clic dreapta pe pictograma din Taskbar/Adjust date/time

• In pagina Date and Time clic pe Change date and time

sau

Din aplicatia Control panel - Clock, Language and Region

Page 120: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Instrumente si setari • Modificarea volumului

Control Panel/Hardware and Sound/Sound

• Modificarea optiunilor de afisare a desktop-ului

Control Panel/Appearance and Personalization / Personalization

Se poate alege una din temele pentru elementele interfetei, iar mai jos in fereastra putem alege fundalul desktopului, culoarea ferestrelor, sunete si un economizor de ecran

Page 121: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Instrumente si setari

Setarea tastaturii si schimbarea optiunii pentru alta limba Start/Control Panel/Clock,Language and Region

Clic pe Region and Language

In caseta dialog care se deschide clic pe pagina Keyboards and Languages

Clic pe butonul Change keyboards

Sau

Clic dreapta pe pictograma EN de pe Taskbar si Settings

Page 122: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Instrumente si setari

Inchiderea unei aplicatii care nu raspunde

Ctrl+Alt+Delete (Ctrl+Shift+Esc)

Sau

Clic dreapta pe o zona libera de pe Taskbar si se alege optiunea Start Task Manager

Instalarea si Dezinstalarea unei aplicatii software

Instalarea-se urmeaza pasii de instalare

Dezinstalarea-din fereastra Control Panel/Programs/Programs and Features

Page 123: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Instrumente si setari

Conectarea/deconectarea unui dispozitiv(memorie USB,camera digitala, media player) la computer

-deconectarea corecta a unui dispozitiv USB

Utilizarea optiunii Print Screen

Pentru a captura imaginea intregului ecran -tasta PrtSc

Pentru a captura imaginea ferestrei active -combinatia de taste Alt+PrtSc

Page 124: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Lucrul cu textul

• Deschiderea, inchiderea unei aplicatii de procesare de text

• Deschiderea, inchiderea unui document

• Introducerea textului intr-un document

• Copierea, mutarea textului in acelasi document sau intre documente diferite

• Salvarea unui document

Page 125: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Imprimarea

• Instalarea/Dezinstalarea unei noi imprimante

• Stabilirea unei imprimane ca implicita (default) Start/Devices and Printers

Clic dreapta pe pictograma imprimantei/Set as Default Printer

• Imprimarea unui document Din meniul File(Fisier)/Print(Imprimare)

Sau

Ctrl+P

Page 126: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Imprimarea

• Vizualizarea, oprirea, repornirea si anularea tiparirii unui document

Vizualizarea Se selecteaza

imprimanta Se face clic pe

butonul See what’s printing

Page 127: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Imprimarea

• Oprirea, repornirea si anularea imprimarii

Pause Restart Cancel Properties

Daca procesul de tiparire a fost intrerupt, reluarea tiparirii se realizeaza cu clic dreapta pe documentul in pauza si alegera optiunii Resume(Reluare) Opriunea Restart va porni procesul de imprimare de la prima pagina

Page 128: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Organizarea fisierelor

• Notiuni de baza despre fisiere si directoare Informatia este organizata in doua forme: fisier si director(dosar) Fisierul-este cea mai simpla forma de organizare a informatiei -contine date de acelasi tip Directorul-este o forma de organizare a informatiei. -nu ocupa loc in memoria calculatorului Structura de directoare si fisiere in care este organizata informatia se numeste arbore director.

Page 129: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Organizarea fisierelor

Pentru a vizualiza structura de informatii a unui computer se lanseaza aplicatia Windows Explorer Identificarea principalelor tipuri de dispozitive de stocare CD-700 MB DVD-4,7-17GB BluRay Disc-25-50GB Memory card-4-128GB Memory stick-4-256GB Hard disk-80GB-4TB

Page 130: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Organizarea fisierelor

Vizualizarea spatiului disponibil pe un dispozitiv de stocare Clic dreapta pe pictograma respectiva/Properties Sau Se selecteaza pictograma si din meniul Organize/Properties Afisarea proprietatilor unui fisier/director; nume, dimensiune, locatie Prin selectarea pictogramei putem vizualiza in panoul de detalii informatii despre obiect sau Pentru informatii suplimentare –clic dreapta pe obiect / Properties

Page 131: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Organizarea fisierelor

Vizualizarea informatiilor

Se deschide folderul

Se face clic pe butonul View

Se alege una din optiunile de vizualizare

Page 132: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Organizarea fisierelor

Recunoasterea celor mai utilizate tipuri de fisiere

Nume fisier.extensia

Tip fisier Extensie Pictograma

Documente text .docx .txt

Registre de calcul tabelar

.xlsx

Prezentari .pptx

Baze de date

Imagini .bmp .gif .jpg

Page 133: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Organizarea fisierelor

Fisiere audio .mp3 .wma

Fisiere video .avi

Arhive .rar .zip

Fisiere executabile .exe

Fisiere temporare .tmp

Page 134: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Operatii cu dosare si fisiere

• Crearea Nu se folosesc in denumirea fisierului urmatoarele caractere:\ / ; * ? ”< >

• Copierea Selectarea obiectelor pe grupuri adiacente(cu Tasta Shift) sau ne-adiacente (cu tasta Ctrl)

• Mutarea

• Redenumirea

• Stergerea

• Recuperarea

Page 135: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Cautarea fisierelor si dosarelor

Cautarea folosind meniul Start Deschizand meniul Start se tasteaza un cuvant sau o parte din cuvant in caseta de cautare. In rezultatele cautarii vor apare fisierele care se gasesc in memoria computerului Utilizarea functiei Search Dupa ce selectam dosarul in care vom face cautarea se utilizeaza caseta Search In campul de cautare se tasteaza textul Pe bara de stare se poate vizualiza informatii despre numarul de obiecte gasite

Page 136: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Cautarea fisierelor si dosarelor

Cautarea fisierelor al caror nume il cunoastem partial Care incep cu T (tema, test….)

t*.extensia Cautarea fisierelor dupa tipul lor

*.extensia Pentru o cautare avansata -in caseta Search putem alege una din proprietatile afisate sub caseta: Datemodified(data modificarii) Size(marime)

Page 137: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Vizualizarea fisierelor utilizate recent

Din meniul Start/Recent items

Afisarea sau ascunderea acestui buton:

Clic dreapta pe Taskbar/Properties

Din pagina Start Menu-butonul Customize

Se bifeaza caseta Recent items

Page 138: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Organizarea fisierelor si dosarelor Sortarea fisierelor dupa nume, dimensiune, tip, data modificarii In fereastra Windows Explorer vizualizarea trebuie sa fie

Details(Detalii) Pentru sortare crescatoare sau descrescatoare se face clic

pe capetele de tabel Name, Size, Type, Date modified

Recuperarea obictelor sterse si golirea cosului de reciclare (Recycle Bin) De pe Desktop pictograma Recycle Bin Se selecteaza obiectele Se da comanda Restore Golirea – clic dreapta pe Recycle Bin – Empty Recycle Bin

Page 139: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Stocare si arhivare

Dispozitive de stocare: CD-700 MB DVD-4,7-17GB BluRay Disc-25-50GB Memory card-4-128GB Memory stick-4-256GB Hard disk(intern si extern)-80GB-4TB Disc de retea Stocare fisiere online

Page 140: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Vizualizarea spatiului disponibil pe un dispozitiv de stocare

Clic dreapta pe pictograma dispozitivului de stocare/Properties

Page 141: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Arhivare si dezarhivare

Arhivarea fisierelor reprezinta o modalitate de a reduce dimensiunile acestora Programe de arhivare:WinRar, WinZip, WinAce Windows 7 are incorporat un program care creaza arhive de tip zip.

1. Facem clic dreapta pe fisierul sau dosarul pe care dorim sa il arhivam

2. Optiunea Send to/Compressed(zipped)folder 3. Se tasteaza numele arhivei 4. Se apasa tasta Enter

Se va crea un fisier arhiva in aceeasi locatie cu obiectul selectat

Page 142: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Arhivare si dezarhivare

Dezarhivarea

Se face dublu clic pe fisierul arhiva

Se deschide caseta dialog cu optiunile dezarhivarii

• Daca dorim sa dezarhivam doar un fisier din toata arhiva se selecteaza si se gliseaza catre exterior intr-o alta locatie

• Pentru a extrage tot continutul arhivei facem clic dreapta pe arhiva/Extract All. Va apare o fereastra unde trebuie precizata locatia in care va fi extras continutul arhivei.

Page 143: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Retele

Ce este o retea de calculatoare ?

• Ansamblu de calculatoare interconectate prin intermediul unor medii de comunicatie in scopul utilizarii in comun a unor resurse fizice, logice si informationale asociate calculatoarelor conectate in retea

Page 144: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Ce este o retea de calculatoare tip LAN (Local Area Network) ?

• Retele distribuite la nivelul unei cladiri sau al unui grup de cladiri avand distanta intre statiile de lucru pana la 1000 de metri

Page 145: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Page 146: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Ce este o retea de calculatoare tip WLAN (Wireless Local Area Network) ?

• Retea locala fara fir in care calculatoarele transmit date prin intermediul undelor radio

• Calculatoarele pot accesa reteaua sau internetul atata timp cat se afla in aria de acoperire a retelei

Page 147: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Ce este o retea de calculatoare tip WAN (Wide Area Network) ?

• Retele distribuite la nivelul unei regiuni, tari sau chiar la nivel mondial, distanta dintre statiile de lucru ajungand la mii de kilometri

Page 148: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Ce este o retea de calculatoare tip

client server ? • Reprezinta modelul standard pentru retelele

de calculatoare.

• Retele in care se gasesc conectate calculatoare de tip server si calculatoare de tip client.

Page 149: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Page 150: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Ce este un grup de lucru

(Workgroup Computing) ? • Grupul de lucru este o retea in care se

gaseste un numar destul de mic de calculatoare (pana in 20).

• Grupul de lucru se poate amplasa in cadrul unei organizatii, computerele fiind legate fie direct prin cablu, fie printr-un concentrator.

• Dar un grup de lucru poate fi format si din computere aflate la distanta conectate prin Internet)

Page 151: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

• Utilizatorii din grupul de lucru pot folosi in comun resursele partajate: discuri, dosare, imprimante, scannere.

• De exemplu, un document sablon poate fi stocat intr-o locatie partajata pe un anumit calculator si de acolo il pot folosi toti utilizatorii.

Page 152: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Avantajele unei retele de calculatoare:

Facilitarea comunicatiilor

Partajare componente hardware

Partajare fisiere

Partajare software

Page 153: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Internet

Ce este Internetul ? O retea a retelelor creata de Departamentul de Stat al

Statelor Unite pentru a supravietui razboiului nuclear, preluata si dezvoltata apoi de mediile universitare.

Internetul este o retea globala la nivel planetar. Ca definitie pentru Internet se mai foloseste si termenul

“autostrada informationala”. Internetul ofera posibilitatea de a gasi si utiliza

informatii din toate domeniile de activitate incepand cu cele mai noi descoperiri si terminand cu informatii despre o anumita persoana.

Page 154: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Internet Intelegerea termenului de World Wide Web (www) World Wide Web este o mica parte din Internet. Internetul include toate elementele hardware si software ce fac posibila accesarea acestuia, pe langa WWW incluzand si protocoalele de transfer (File Transfer Protocol), mesageria electronica (email) si grupurile de stiri (News Groups). WWW este format din blocurile de text si imaginile care sunt afisate in ecran atunci cand se utilizeaza o aplicatie de navigare pe Internet. WWW reflecta prin numele său trasaturile sale esentiale : - destinat căutarii informatiei in intregul Internet -foloseste hypertextul pentru organizarea informatiei ceea ce face ca aceasta sa apara ca o pânză de păianjen ( web ) si care permite navigarea cu usurinta de la o pagina la alta . Aceste pagini web pot fi accesate folosind un software special numit browser (internet Explorer,Netscape Navigator,Mozilla, Opera)

Page 155: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Internet

Definirea si întelegerea termenilor:HTTP, ISP, URL, hyperlink Un protocol este un sistem de reguli si proceduri ce guverneaza

comunicatia dintre doua dispozitive(calculatoare). Cat timp doua dispozitive folosesc acelasi protocol, ele pot

schimba date. HTTP este o prescurtare pentru HyperText Transfer Protocol. HTTP este un protocol de tip text, fiind protocolul implicit al

WWW. Daca un URL nu contine parte de protocol, aceasta se considera ca fiind http.

Este o metoda prin care paginile WWW sunt transferate prin retea.

Page 156: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

ISP este prescurtarea pentru Internet Services Provider (Furnizor de servicii Internet).

Conexiunea la Internet se poate face prin linie telefonica printr-un modem, prin cablu din fibra optica, prin unde radio.

URL URL este prescurtarea pentru Uniform Resource Locator care

reprezinta o alta forma a unei adrese web. Un URL este format din numele protocolului (de obicei HTTP

sau FTP urmat de adresa calculatorului la care se face conexiunea.

http://www.yahoo.com

Page 157: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Internet

Hyperlink Hyperlink-ul este o adresa cu ajutorul careia se pot

face legaturi cu alte pagini web. Hyperlink-ul este un text sau o imagine, care

selectata duce la una din urmatoarele situatii: • Afiseaza o alta parte a paginii accesate • Afiseaza o alta pagina a site-ului web • Afiseaza o pagina dintr-un alt site web • Lanseaza descarcarea unui fisier aflat intr-o

pagina a unui site web • Lanseaza o aplicatie de tip video sau sunet

Page 158: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Comunicare

Intelegerea termenului de e-mail Ce este posta electronica (e-mail) Posta electronica este posibilitatea de a

transmite mesaje aproape instantaneu in orice colt al lumii intre doua calculatoare conectate la Internet.

Prin posta electronica se transmit mesaje in text simplu, dar se pot trimite si fisiere atasate care sa contina imagini, muzica, documente realizate in diferite aplicatii.

Page 159: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Comunicare

Întelegerea termenului Voice over Internet Protocol (VoIP) si a principalelor sale beneficii.

Este tehnologia care permite ca prin intermediul Internetului sa putem vorbi cu alte persoane care folosesc acest serviciu.

Un binecunoscut furnizor de produse VoIP este Skype.

Page 160: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Mesageria instantanee(Instant Messaging)

Întelegerea principalelor beneficii ale mesageriei instant: comunicare în timp real, costuri reduse, abilitatea de transfer a fisierelor.

Mesageria instantanee(Instant Messaging)- este serviciul care permite schimbul instant de mesaje de tip text intre mai multe calculatoare conectate la internet

Facilitati oferite: • Video- trimitem si primim fisiere video, putem vedea persoana cu care

discutam. • Voce- putem vorbi cu ajutorul unui mocrofon • Imagini- putem vizualiza poze aflate pe calculatorul interlocutorului • Legaturi web- putem partaja legaturi la site-urile favorite • Fisiere- putem transfera documente si aplicatii • Chat- putem crea camere de discutii cu prieteni si colegi de seviciu Ex.:Yahoo Messanger, Skype, Google Talk, etc.

Page 161: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

SMS(Short Message Service)

Întelegerea termenului de scurt mesaj scris (SMS). SMS(Short Message Service) -reprezinta un serviciu de transmitere a mesajelor text scurte (maxim

160 caractere) Avantaje: Rapiditate in transmitere in comparatie cu un email sau apel telefonic Acelasi mesaj poate fi trimis mai multor persoane folosind o lista de

contacte Poate fi utilizat si de persoanele cu probleme auditive Dezavantaje: Este un serviciu care se plateste Transmite doar mesaje de tip text Viteza de transmitere nu este garantata in perioadele de trafic ridicat

Page 162: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Internet

Aplicatii de navigare pe Internet: Internet Explorer, Netscape Navigator, Mozilla Firefox, Opera, etc. Modem Denumirea vine de la MOdulate/DEModulate. Modemul transmite semnale catre o linie

telefonica si receptioneaza raspunsul de la aceste semnale.

Rata de transfer Arata viteza de transmitere si respectiv de

receptionare a datelor. Rata de transfer se masoara in bits pe secunda (bps) si multipli ai acestora.

Page 163: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Banda larga- acces la internet de mare viteza

• Viteza de minim 256kbps

• Acces la internet de 4 pana la 50 ori mai rapid decat printr-o conexiune telefonica obisnuita.

Page 164: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Download

• defineste actiunea de copiere(descarcare) a unui fisier de pe un server web. Uzual are sensul de fisier disponibil pentru copiere de pe server

Upload

• Operatia de copiere de fisiere de pe client pe server

Page 165: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Intranet

Intranetul este o parte a Internetului la care au acces doar membrii autorizati ai companiei.

Prin Intranet ei pot accesa documentele companiei, planifica sedinte, trimite si primi emailuri.

Practic Intranetul este o retea in care se utilizeaza aplicatia Internet Explorer.

Page 166: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Virtual Private Network (VNP)

reprezinta un instrument al retelei private prin care un computer din afara retelei Intranet poate transmite si receptiona date prin intermediul retelelor publice (Internet) ca si cand ar fi conectat direct la reteaua privata, beneficiind in acelasi timp de toate facilitatile si securitatea datelor unei retele private.

este un Intranet care poate fi accesat partial si de utilizatori din afara organizatiei.

permite accesul utilizatorilor din organizatii partenere pe baza unei parole.

parolele trebuie formate din combinatii de cifre si litere

parolele trebuie schimbate regulat

Page 167: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Accesarea unei retele

Conectarea la o retea Internet se face printr-una din metodele: • Linia telefonica - necesita cablu telefonic si un modem • Telefon mobil -are un modem incorporat care permite conectarea

la Internet • Cablu - cablu Ethernet, cablu TV, cablu de fibra optica-sunt medii de

transfer de date in banda larga de mari viteze • Wi-Fi - tehnologie de comunicatii care permite interconectarea prin

unde radio a computerelor, smartphone-urilor, tabletelor etc. pe distante mici (100 m)

• Wi-Max – tehnologie de comunicatii care permite transmiterea datelor in banda larga prin unde radio (fara fir) pe distante de cativa kilometri.

• Satelit – tehnologie care utilizeaza sateliti de telecomunicatii pentru a oferii de Internet de viteza ridicata

Page 168: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Recunoasterea starii unei retele wireless

Retelele Wireless pot fi:

• Protejata(securizata) - sunt retele protejate cu parola

• Deschisa - datele transmise prin retea pot fi interceptate si vizualizate de alti utilizatori

Page 169: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Conectarea la o retea wireless

Se verifica mai intai daca dispozitivul are adaptorul (placa de retea) wireless pornit.

Se face clic pe pictograma de retea in dreapta jos in zona sistem tray

Page 170: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Protejarea datelor si dispozitivelor

Firewall-urile ce au ca scop protejarea rețelelor private dar şi a calculatoarelor personale de eventualele intruziuni ostile sau accesari neavizate dinspre exterior

Firewall-ul poate fi un dispozitiv (componentă hardware) dar si un program (componentă soft), conținând – în ambele cazuri – două interfețe orientate: una către exterior (Internet), iar cealaltă direcționată către rețeaua internă (cea pe care o protejează).

Page 171: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Protejarea datelor si dispozitivelor

Salvari de siguranta (backups) Informatiile aflate in forma de fisiere sunt

stocate pe discul fix al computerului si reprezinta ani de munca.

Pierderea lor poate duce la incetarea activitatii firmei pe o anumita perioada sau definitiv.

De aceea este VITAL ca periodic sa se faca salvari de siguranta.

Page 172: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

In organizatiile mari aceste salvari de siguranta se fac automat pe un computer de retea aflat intr-o alta locatie decat serverul.

In organizatiile medii si mici salvarile de siguranta se fac local, pe dispozitive de stocare externe care se pastreaza in alta locatie.

Este necesar ca numai datele importante sa fie salvate, de aceea acestea sunt plasate intr-o structura de dosare care sa faca posibila identificarea lor si sa asigure o durata de timp cat mai mica pentru salvare.

Page 173: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Salvarile complete prezinta avantajul ca preiau toate datele de pe discul fix dar si dezavantajul ca dureaza foarte mult.

Salvarile incrementale preiau numai datele noi sau cele care au fost modificate.

Se pot face salvari complete saptamanal iar in fiecare noapte salvari incrementale.

De ce se pastreaza in alta locatie? Dispozitivele de stocare se pastreaza in alta locatie decat serverele pentru ca in situatia in care izbucneste un incendiu sau se distruge cladirea, aceste dispozitive sa “supravietuiasca”

Page 174: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

De ce noaptea? Salvarile de siguranta se fac noaptea pentru ca

atunci nu se lucreaza. Daca aceste salvari s-ar face ziua, ele nu ar

prelua si fisierele deschise, aflate in lucru.

Page 175: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Malware

Malware-identifica o categorie de programe create intentionat pentru a se infiltra intr-un computer sau retea de computere fara consimtamantul utilizatorului

Virusii informatici sunt un tip de malware. Ei au doua caracteristici: se autoexecuta –se ataseaza altor programe se automultiplica –se auto-raspandeste prin folosirea

suporturilor de memorie externe(dischete, CD-uri, Stick-uri, etc)

Virusii informatici se impart in mai multe categorii: virusi paraziti, virusi de boot, virusi de macro-uri, etc. Ei se activeaza cand sunt indeplinite anumite conditii.

Page 176: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Malware

Virusii sunt programe autonome, automultiplicabile, create in scopul distrugerii sistemelor informatice.

Infectarea calculatoarelor se face prin dischete, CD-uri sau DVD-uri, prin fisierele infectate din retea sau prin accesarea necontrolata a Internetului.

Virusul este un program care se ascunde în aplicatiile existente pe calculator.

Principalul scop al acestor programe este de a se autoreproduce cât mai des posibil pentru a ocupa cât mai mult spatiu pe disc. Un alt scop al acestuia este de acela de a bloca aplicatia respectiva.

Ca masura de protectie se folosesc programele antivirus actualizate permanent

Page 177: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Malware

Masuri antivirus: Protejarea computerului prin parola Actualizarea permanenta a sistemului de

operare si aplicatiilor importante Instalarea si actualizarea continua a unui

program antivirus Navigarea pe Internet numai pe siturile de

incredere Stergerea directa a mesajelor de la expeditori

necunoscuti Programele antivirus noi lucreaza permanent si

dezinfecteaza automat fisierele infectate

Page 178: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Malware Viermii sunt similari virusilor, dar nu au nevoie de un fisier-

gazda pentru a se multiplica . Ei nu pot infecta un fisier ci ei afecteaza sistemul.

Cal troian – se ascunde intr-un program cunoscut permitand accesul si controlul deplin la calculatorul infectat

Principala diferenta dintre programele de tip Troian si virusii reali este ca troienii nu se auto-multiplica.

Hoax(pacaleli)

Un hoax este o incercare de a insela, de a face publicul sa creada intr-o idee neobisnuita. Are deseori un obiect material ce ar conduce catre castiguri financiare ilicite sau apeleaza la convingeri religioase sau scopuri caritabile, ori pur si simplu este o farsa.

Page 179: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Malware

Phishing este o forma elaborata de sustragere de date, care vizeaza mai ales clientii companiilor ISP, ai bancilor, ai serviciilor bancare online, agentii guvernamentale etc. Datele dumneavoastra pot fi furate si apoi folosite fraudulos.

Spam se refera la mesaje email nesolicitate trimise in bloc (junk email). Aceasta inseamna ca un mesaj cu continut comercial sau chiar irelevant este transmis catre o multitudine de destinatari, care nu l-au solicitat.

Page 180: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Programe antivirus

Fisierele copiate de pe Internet sau descarcate ca fisiere atasate mesajelor de e-mail trebuie verificate cu ajutorul unui program anti-virus.

Programele anti-virus contribuie la protejarea computerelor împotriva virusilor, viermilor, cailor troieni precum si a altor "invadatori" care pot ataca un computer .

Trebuie sa se faca actualizarea regulata a programului anti-virus pentru a face fata noilor tipuri de virusi aparuti.

Page 181: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Sanatate si ecologie

Modalitati de sigurare a sanatatii in timpul lucrului la calculator (Ergonomie) Scaunul: trebuie sa aiba inaltimea si spatarul

reglabile si sa poata fi deplasat Ecranul: trebuie sa fie reglabil si sa asigure

plasarea privirii la o inaltime in partea de sus a monitorului. Se recomanda utilizarea ecranelor de protectie

Tastatura: trebuie sa fie plasata corespunzator astfel incat sa asigure o cat mai buna introducere a datelor evitand oboseala sau amorteala degetelor

Page 182: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Sanatate si ecologie

Picioarele: trebuie sa stea fixate pe un suport sau pe pardoseala. Este nerecomandabila pozitia picior peste picior.

Mausul: trebuie sa fie usor de utilizat si sa nu solicite miscari suplimentare obositoare din partea utilizatorului

Pauzele: se recomanda pauze destul de dese atunci cand se lucreaza pe un computer

Alti factori: trebuie sa existe in incapere o temperatura si o ventilatie corespunzatoare, mai ales cand se lucreaza cu imprimante laser , acestea degajand ozon.

Page 183: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Sanatate si ecologie

Probleme de sanatate frecvente: Dureri de mijloc cauzate de scrierea

indelungata la tastatura Probleme ale ochilor datorate radiatiilor de

la ecranul monitorului Afectiuni ale spatelui cauzate de pozitionarea

incorecta in fata computerului Pentru evitarea acestora se recomanda pauze

cat mai dese

Page 184: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Sanatate si ecologie

Optiuni de economisire a energiei

Se seteaza monitorul sa se inchida automat dupa un anumit timp de nefolosire si computerul sa treaca in stand-by (asteptare)

Dupa incheierea sesiunii de lucru este recomandabil inchiderea computerului si a perifericelor (imprimanta, scanner, s.a)

Aceste setari se fac din Control Panel/Power Options

Page 185: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Sanatate si ecologie

Optiuni de reciclare

Hartia imprimata nefolosita

Cartusele de la imprimante

Computerele si dispozitivele uzate

Bateriile uzate de laptopuri

Prin reciclare se evita ca substante toxice sa ajunga in sol, aer, apa iar pe de alta parte din produsele reciclate pot fi fabricate noi echipamente si dispozitive

Page 186: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Cunoasterea aplicatiilor si optiunilor disponibile pentru cresterea accesibilitatii

Programe de recunoastere a vocii (voice recognition) Permit utilizatorului sa dicteze instructiuni direct in calculator, transformandu-le in diferite comenzi Windows Speech Recognition, Sonic Extractor, e-Speaking

Programe de recunoastere a caracterelor existente pe ecran (screen reader) Identifica, interpreteaza si convertesc in voce continutul afisat pe ecran Microsoft Narrator, Jaws, Text to speech

Page 187: M1 Utilizarea Computerului PDF(1)

„Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor din învățământul liceal prin mijloace inovatoare!” Cod Proiect: POS DRU153/1.1/S/142344

Cunoasterea aplicatiilor si optiunilor disponibile pentru cresterea accesibilitatii

Programe ce permit marirea caracterelor pe ecran (screen magnifier) Magnifier, Virtual Magnifyng Glass

Programe ce afiseaza o tastatura virtuala (on-screen keyboard) On Screen Keyboard

Aceste programe se pot accesa din meniul Start-All Programs-Accessories-Ease to Access


Recommended