+ All Categories
Home > Documents > m Osiceanu Rezumat

m Osiceanu Rezumat

Date post: 10-Nov-2015
Category:
Upload: anonymous-pmqnfn40qc
View: 243 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
Description:
personalitate rezumat
89
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI FACULTATEA DE PSIHOLOGIE ŞI ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI STUDIUL RELAŢIEI PERSONALITATE – PERSONAJ : ASPECTE PARTICULARE ALE INTERACŢIUNII LOR DINAMICE REZUMATUL TEZEI DE DOCTORAT Coordonatori: Profesor universitar doctor Mielu ZLATE Profesor universitar doctor Nicolae MITROFAN Autor :
Transcript

D

Ministerul Educaiei i Cercetrii

Universitatea din Bucureti

Facultatea de Psihologie i tiinele Educaiei

Studiul relaiei

personalitate personaj:

Aspecte particulare ale interaciunii lor dinamice

rezumatuL Tezei de doctorat

Coordonatori:

Profesor universitar doctor Mielu ZLATE

Profesor universitar doctor Nicolae Mitrofan

Autor :

Doctorand Maria-Elena OSICEANU

Bucureti

2007

Cuprins

Argument3Introducere3

PARTEA I - Personalitate i personaj : aspecte general-teoretice4Capitolul 1

Personalitatea i personajul la interferena dintre contient i incontient4

1. Personalitatea41.1 Definiii i abordri4

1.2 Teoriile personalitii5

2. Problematica mtii62.1 Masca6

2.2 Persona6

3. Personajul73.1 Conceptul de personaj7

3.2 Modalitile de exprimare a personajului i semnificaia lor7

3.3 Relaia personaj personalitate7

Capitolul 2

Personalitatea i personajul:de la polul individual la polul social81. Personalitatea uman n contextul social81.1 Personalitatea - sistemul rolurilor i statusurilor sociale81.2 Imaginea de sine i identitatea personal8

1.3 Relaiile interumane9

2. Relaiile sociale102.1 Relaiile interpersonale form principal a relaiilor sociale10

2.2 Relaiile interpersonale : formare i funcionare11

2.3 Locul i rolul relaiilor interpersonale n structura personalitii12

3. Grupul social123.1 Grupul social definiie, caracterizare, clasificare12

3.2 Grupul mic ca entitate psihosociologic13

Capitolul 3

Dinamica relaiei personalitate-personaj ntre aprare i adaptare131. Dimensiunea intrapsihic a mecanismelor de aprare131.1 Mecanismele de aprare ale Eului13

1.2 Introducere n procesele de coping14

1.3 Relaia dintre mecanismele de aprare i procesele de coping14

2. Forme socializate ale mecanismelor de aprare152.1 Mecanismele de aprare sociale15

2.2 Mecanismele de aprare transpersonale15

Capitolul 4

Personalitatea i personajul la limita dintre normal i patologic161. Personalitatea i personajul n registrul normal patologic161.1 Personalitate normal versus personalitate anormal16

1.2 Personaj i boal psihic162 Entiti psihice rezultate din interaciunea personalitii cu personajul162.1 Personalitatea introvertit16

2.2 Personalitatea accentuat16

2.3 Personalitatea instabil emoional (personalitatea borderline)17

2.4 Personalitatea ca i cum172.5 Personalitatea fals17

2.6 Personalitatea narcisic18

2.7 Personalitatea multipl18

2.8. Personalitatea convertit19

PARTEA a II-a - Metodologia cercetrii relaiei dintre personalitate i personaj20Capitolul 1

Design-ul cercetrii20Premisele cercetrii20

1. Obiectivele i ipotezele cercetrii211.1 Obiectivele cercetrii21

1.2 Ipotezele cercetrii22

2. Modelul experimental propriu-zis al studiului dinamicii relaiei personalitatepersonaj23

2.1 Alctuirea eantioanelor experimental i de control23

2.2 Metode de organizare a cercetrii23

2.3 Metode i tehnici de culegere a informaiilor23

2.4 Metode de prelucrare, analiz i interpretare a datelor24

Capitolul 2

Prezentarea instrumentelor psihologice251. Prezentarea chestionarelor i testelor aplicate251.1 C1 Chestionarul Berkeley25

1.2 T1 - Moralitate si ipocrizie n relaiile interumane25

1.3 C2 Chestionarul H. Schmieschek (Explorarea Personalitii accentuate)25

1.4 T2 Profile of mood state (POMS) - Profilul strilor psihice25

1.5 C3 Chestionarul Philips-Berger (Chestionarul S-A)251.6 C4 Chestionarul de personalitate Eysenck e.p.q. 25

1.7 C5 - Chestionarul de evaluare interpersonal Bales25

1.8 T3 - Testul Szondi25

Capitolul 3

Rezultatele i concluziile cercetrii261. Prelucrarea statistic, analiza i interpretarea rezultatelor cercetrii261.1 Analiza comparativ a rezultatelor fiecrui grup la fiecare prob administrat

(Analiz intragrupal)26

1.2 Analiza comparativ a rezultatelor grupurilor la fiecare prob administrat

(Analiz intergrupal)37

1.3 Studii de caz46

2. Concluziile cercetrii46

Consideraii finale48

Bibliografie49

ArgumentLumea este o scena si oamenii sunt doar actori. William Shakespeare (Cum va place) Termenul de personalitate este polisemantic, referindu-se nu doar la aspectul exterior al omului, i amintind astfel de nelesul originar de persona (masc) sau la rolul jucat de acesta n calitate de actor i exprimat prin funcia lui social, adic de personaj dar, n egal msur, vizeaz actorul nsui, adic individul ce interpreteaz respectivul rol. Un fapt uor de constatat este acela c, n decursul vieii popoarelor, n momentele de criz social, se face ntotdeauna apel la formarea personalitii membrilor societii, mai ales a celor tineri, ncercndu-se valorizarea aspectelor pozitive i diminuarea sau chiar nlturarea trsturilor de caracter negative.Avnd n vedere c ntotdeauna restructurrile profunde de la nivelul societii, schimbrile politice, sociale i economice, determin modificri eseniale la nivelul personalitii, ne-am pus problema dac exist trsturi de personalitate care faciliteaz adaptarea (la) i /sau adoptarea (unor) noi valori sociale, etice i morale. n ipoteza existenei unor asemenea trsturi, se poate vorbi de faptul c manifestarea i valorificarea lor este limitat de predominarea personajului n detrimentul personalitii, sau invers, o personalitate foarte puternic mpiedic exprimarea personajului, avnd drept consecin imediat apariia fenomenului de inadaptare social?

Fr a pretinde c intenionm s epuizm subiectul sau s elucidm toate enigmele relaiei personalitate personaj n cadrul tezei noastre ne-am propus s oferim un punct de vedere cu privire la dinamica relaiei existente ntre cele dou variabile : personalitate i personaj i, totodat, s ncercm a oferi eventuale soluii pentru ameliorarea interaciunii lor, prin intervenie direct sau indirect, la nivel individual i social.Introducere

Problemele abordate n lucrarea noastr intitulat Studiul relaiei personalitate personaj : aspecte particulare ale interaciunii lor dinamice, se nscriu ntr-un domeniu mai vast care poart asupra conexiunilor indestructibile dintre personalitate i personaj. Studiul a fost structurat n dou pri.

n prima parte, Personalitate i personaj : aspecte general-teoretice, am stabilit cadrul teoretic i conceptual al dinamicii relaiei personalitate personaj, de-a lungul a trei coordonate fundamentale: individ grup (Personalitatea i personajul: de la polul individual la polul social), contient incontient (Personalitatea i personajul la interferena dintre contient i incontient) i normal patologic (Personalitatea i personajul la limita dintre normal i patologic), permanent evaluat prin optica mecanismelor de aprare i de adaptare (Dinamica relaiei personalitate-personaj ntre aprare i adaptare).

Cea de-a doua parte a tezei a constituit-o: Metodologia cercetrii relaiei dintre personalitate i personaj, n care am analizat concret, la nivel individual i grupal particularitile interaciunii dinamice dintre cele dou variabile: personalitatea i personajul. n prezentul rezumat, vom expune gosso modo, constatrile la care ne-a condus acest studiu.

Orice om are un Eul real, intim i ascuns, partea autentic a fiinei sale; partea vizibil a personalitii, Eul public, adesea nu este nimic altceva dect o construcie artificial. Henri Bergson susinea c fiecare individ se caracterizeaz printr-un Eu profund, care l reprezint n tot ceea ce are mai autentic, intim, pur, original i a unui Eu superficial, de natur social, discursiv, mainal, cotidian, prin care societatea l exteriorizeaz i l determin s se nstrineze fa de el nsui.

A participa la aciune n viaa social, nseamn la fel ca n teatru, s te identifici cu un personaj. Teatrul nu ar exista fr spectatorii participani la aciune. Individul uman reacioneaz la un spectacol n conformitate cu personajul sau scena pe care le-a interiorizat cndva i care sunt de obicei ascunse, ignorate sau refulate. n fiecare dintre noi exist mai multe personaje, dup cum exist mai multe personaje ntr-o pies de teatru i un singur autor care le d via. Nu toate personajele din interiorul nostru, sunt prezentate n public, dar triesc toate cu aceeai intensitate, parc pentru a complica munca autorului, care de asemenea triete n interiorul nostru. Dac acesta nu este un regizor bun i nu le coordoneaz n mod corespunztor, nu se poate stabili nici echilibru, nici armonie ntre aceste personaje.

Este evident c n multe circumstane noi ne vedem prin ochii celuilalt fie c acest cellalt este opinia public sau prerea unui individ anume, a crui stim sau dragoste nseamn mult pentru noi. ntruct ceilali sunt oglinzile propriilor noastre proiecii, diformitile noastre vor fi percepute n ochii celorlali. Nu este mai puin adevrat i c ceilali ne vd prin intermediul propriilor lor proiecii, fr s ne cunoasc aa cum suntem n realitate, motiv pentru care de multe ori, aceast inadverten conduce la situaii bulversante i neltoare. Aceste relaii dublu reversibile sau n oglind sunt un argument favorabil pentru a susine un imperativ necesar: comunicarea cu sine nsui este esenial. Cu siguran mutaiile vieii intrapsihice nu urmeaz dect foarte ncet marile descoperiri ale umanitii, ns ceea ce se va schimba cu siguran n viitor, este intercomunicarea dintre contient i incontient, exploatndu-se astfel multe din resursele psihice, atta vreme ignorate.

n ncercarea de a se adapta la realitate sau de a negocia cu aceasta, cel mai adesea pe baza unei negaii, individul uman apeleaz frecvent la disimulare i la minciun. Termenul disimulare din latinescul dissimulare desemneaz aciunea prin care un individ i ascunde sau mascheaz n mod contient unele stri sufleteti, sentimente, gnduri, impresii etc. Considerat o trstur negativ de caracter, disimularea se manifest atunci cnd un individ mimeaz loialitatea, simplitatea, sinceritatea, n acest ultim caz, fiind echivalent cu ipocrizia sau impostura. Termenul simulare provine tot din limba latin (simulatio, simulare, a imita, a se preface) i const n aciunea de a face s par adevrat ceva inexistent, de a crea n mod intenionat o impresie fals. Individul uman manifest tendina de a imita sau a oferi n mod contient o fals aparen (prin diferite modificri corporale sau psihice), cu scopul de a obine anumite avantaje, caz n care simularea coincide cu prefctoria, neltoria sau spoiala. Simularea patologic se deosebete de cea contient prin aceea c individul se neal n egal msur, i pe sine i pe ceilali alii, n timp ce simulantul clasic ncearc s-i nele numai pe alii. Sub acest ultim aspect, simularea poate fi considerat o form specific de comportament deviant, situat la limita dintre normal i patologic (cu sau fr substrat psihopatologic). Disimularea i simularea, iau forma trsturilor de personalitate de natur agresiv, cum ar fi vanitatea sau ipocrizia.

Mielu Zlate pleda n favoarea exteriorizrii sentimentelor subliniind efectul pozitiv al acesteia n relaiile interpersonale. Autorul releva c, n special n relaiile cu ceilali, individul uman trebuie s fie el nsui, nu trucat, mascat sau blocat n stereotipii, convenionalism i prejudeci, deoarece numai n acest fel relaiile interpersonale devin o veritabil modalitate de cunoatere i auto-cunoatere, de formare, dezvoltare i maturizare a personalitii (M. Zlate, 1988, pp. 250). Grupul mic faciliteaz acest lucru, ntruct stimuleaz indivizii s se comporte aa cum sunt n realitate, conform Eului lor intim, autentic, s renune la orice fel de masc, de faad, de fals aparen, la orice dorin de a aprea n ochii altora altceva dect ceea ce sunt. Exprimndu-i sentimentele interpersonale fa de ceilali membrii ai grupului, indivizii devin mai interesai de problemele acestora. Dezvluirea treptat, acceptarea i nelegerea propriului Eu produce o falie la nivelul faadei, altfel spus faada se fisureaz, iar individul ncepe s se prezinte aa cum este n realitate; are loc contientizarea felului n care este perceput i apreciat de ceilali, dac este sau nu acceptat i valorizat de ei. Astfel, indivizii ajung s cunoasc mai bine att Eul lor intim, autentic, ct i pe al celorlali. Relaiile interpersonale din grupurile mici pot avea drept consecin modelri n planul personalitii individuale, dar i schimbri n ceea ce privete relaiile dintre indivizi. Aprecierea i valorizarea obiectiv, corect att a propriei personaliti, ct i a personalitii celorlali constituie o condiie princeps pentru o funcionare optim a relaiilor interpersonale.

Psihicul este o realitate dinamic... Concepiile dinamice cu privire la personalitate sunt foarte diverse. Cu toate acestea, ele au n comun cteva caracteristici. Noiunea de personalitate implic n mod necesar o serie de concepte, cum ar fi: organizarea dinamic, dup linii de for diferite, determinant al comportamentului, adaptarea la mediul extern, unitatea i originalitatea proceselor adaptative. Personalitatea i personajul sunt doi termeni ai unei relaii dinamice, de condiionare reciproc. Fiecare din termeni poate deveni premis, condiie i rezultat pentru cellalt. Orice modificare produs la nivelul uneia din variabile are consecine mai mult sau mai puin directe, mai mult sau mai puin vizibile, dar cu necesitate existente, la nivelul celeilalte variabile. Este motivul pentru care am considerat necesar analiza raportului dintre cele dou variabile, n subiectul tezei noastre.

PARTEA I

Personalitate i personaj:aspecte general-teoreticeCapitolul 1 - Personalitatea i personajul la interferena dintre contient i incontient

1. Personalitatea

1.1 Definiii i abordri

Orice definiie a personalitii este fragmentar; realitatea uman nu poate fi ncorsetat n cadrele rigide ale unei formule. Termenul de personalitate deriv din persona, ceea ce se traduce prin masc. Este vorba de masca teatral, purtat de actori pentru a interpreta personaje. Etimologic, personalitatea reprezint o amplificare a caracteristicilor individuale ale personajului interpretat de actor (referina la masc trimite la ceea ce apare la un subiect determinat). Aceast semnificaie a rmas numai parial, n accepiunea curent a termenului, uneori cu o conotaie negativ sau ca o aluzie la impactul carismatic unor caracteristici definitorii, care adesea sunt mai curnd n raport cu capacitile de adaptare i afirmare social ale individului. Cu timpul, conceptul de personalitate i-a pierdut conotaia de aparen pentru a reprezenta nu att masca, ct persoana real, cu particularitile sale cele mai profunde.

Indiferent de cum anume este interpretat, ca realitate psihologic sau n calitate de concept, personalitatea ocup un loc central n psihologie. Din punct de vedere teoretic, personalitatea este cadrul de referin fundamental pentru definirea sensului i valorii explicative a celorlalte noiuni psihologice.

Definiiile personalitii (Perron, 1985, pp. 8), evideniaz trei idei centrale : 1. ideea de globalitate: personalitatea este ansamblul caracteristicilor care permit descrierea individului i identificarea n raport cu ali indivizi; 2. ideea de coeren: personalitatea este ansamblul organizat la nivelul cruia elementele componente se armonizeaz, interacioneaz i se completeaz reciproc. Postulatul coerenei este indispensabil studiului structurilor personalitii, reliefnd faptul c personalitatea nu se reduce la o serie de elemente juxtapuse, ci este un sistem funcional alctuit din componente interdependente; 3. ideea de permanen n timp (stabilitatea): personalitatea este un sistem funcional, a crui coeren genereaz legi de organizare ce acioneaz permanent; acest postulat fundamenteaz sentimentul de continuitate pe baza cruia se constituie identitatea personal i se asigur stabilirea relaiilor interpersonale. Cele trei caracteristici ale personalitii: globalitatea, coerena, permanena, evideniaz faptul c personalitatea este o structur, cu o modalitate de organizare specific. Definiiile teoretice ale personalitii au cteva aspecte comune: 1. descriu personalitatea ca pe un anumit tip de structur sau organizare ipotetic, iar comportamentul poate fi organizat i integrat prin personalitate; 2. pun accentul pe nevoia de a nelege semnificaia diferenelor individuale;. 3. evideniaz importana abordrii personalitii n termenii istoriei personale a individului sau a perspectivei n dezvoltare.

Cercetrile clasice evideniaz prezena a trei niveluri de analiz a personalitii umane: 1. natura uman; 2. individul i diferenele de grup ; 3. unicitatea individului. Cercetrile contemporane (R. J. Larsen i D. M Buss, 2005) postuleaz ase domenii de cunoatere a naturii umane: 1) domeniul biologic; 2) domeniul intrapsihic; 3) domeniul dispoziional; 4) domeniul cognitiv-experienial; 5) domeniul social i cultural; 6) domeniul optimei adaptri. Nicolae Mitrofan susine c tendina actual n cercetrile de psihologia personalitii este de a nlocui modelul clasic psihometric, cu un model nou, i anume, teoria rspunsului la item (IRT). Autorul evideniaz i o a doua teorie care ctig teren, n detrimentul psihometriei, i anume: teoria strilor sau trsturilor latente. Aceast teorie se centreaz pe stabilirea diferenelor dintre stare i trstur. Spre deosebire de disciplinele tradiionale care se concentrau fie doar pe diferenele interindividuale (psihologia diferenial), fie numai pe cele intraindividuale (psihologia general), teoria strilor i trsturilor recunoate printre atributele psihologice existena att a deosebirilor dintre indivizi, stabile n timp, ct i a schimbrilor intraindividuale (N. Mitrofan, 2001, pp. 72).

Personalitatea poate fi abordat din cel puin trei perspective: 1) filosofic, se refer la omul nsui, la esena uman; 2) psihologic, ce poart asupra persoanei, personalitii, personajului, i; 3) socio-cultural, cnd accentul se deplaseaz ctre importana elementelor sociogene din structura intern a individului: interiorizarea normelor i valorilor n procesul socializrii, nsuirea modelului cultural, formarea idealurilor, dezvoltarea contiinei. Integrnd diversele abordri teoretice n conceptul de personalitate: abordarea psihologic - psihanalitic (interpretative i explicative), abordarea psihopatologic (fenomenologic i descriptiv) i abordarea bio-psiho-sociologic, se poate ajunge la definirea unui posibil model al personalitii i a eventualelor sale tulburri

1.2 Teoriile personalitii

Andrei Cosmovici (1992) grupeaz teoriile personalitii n trei mari categorii: 1 teoriile trsturilor; 2 teorii psihodinamice; 3 teoriile comportamentului (A. Cosmovici,1992, in C. Havrneanu, 2000, pp. 18). Situndu-ne ntr-un acord parial cu aceast divizare a teoriilor personalitii i n strns legtur cu obiectivele i ipotezele tezei noastre am propus o clasificare a acestor teorii n trei mari categorii : 1. teorii tipologice; 2. teorii psiho-dinamice i; 3. teorii ale trsturilor (teorii factoriale conform terminologiei americane).

Dintre teoriile personalitii am insistat cu precdere asupra teoriilor psiho-dinamice care poart fie asupra dimensiunii intrapsihice a personalitii umane (fundamentnd explicaia tiinific a dinamicii relaiei personalitate personaj, ca rezultat al raportului de fore dintre cele trei instane: Sine, Eu i Supraeu), fie asupra dimensiunii interpersonale, dimensiune istoric i evolutiv (contextul social i cultural constituie fundamentul formrii personalitii). Din aceast perspectiv, cmpul interpersonal i configuraiile raionale care l caracterizeaz au constituit cteva din obiectivele studiului nostru.

Teoriile psihodinamice ale personalitii explic fenomenele psihice ca interaciunea dinamic dintre pulsiuni, fore incontiente, Eu i contra-forele din mediul extern, orientndu-i preocuprile spre aspectul motivaional i spre reaciile defensive. Cmpul teoriilor psiho-dinamice este att de vast, nct practic o abordare exhaustiv este imposibil. n acord cu scopul cercetrii, care a vizat relaia dintre personalitate i personaj, ne-am oprit doar asupra teoriilor care au servit argumentrii ipotezelor de lucru, furniznd explicaii nu numai tiinifice dar i pertinente, ne-au inspirat prin metodologia care a contribuit la aplicarea lor, sau n fine, pur i simplu, au fost n concordan cu opiunile i punctele noastre de vedere.

2. Problematica mtii

2.1 Masca

Masca stabilete relaii att cu psihismul individual, ct i cu cel colectiv; este reflecia mai mult sau mai puin reuit a unor dispoziii incontiente, i a aprut iniial ca organizator al fantasmelor. Semnificaia mtii prinde contur, ntr-un cmp de antiteze. A masca nseamn, a ascunde, a disimula, a nela; ntr-un anume mod, masca nseamn impostur. Cu toate acestea masca dezvluie, exhib, comunic, este revelaie i se ofer ca epifanie. Prin aceast relaie dubl pe care o ntreine la fiecare dintre noi: a ascunde - a arta, prin dubla sa finalitate, agent revelator i disimulator n acelai timp, masca i demonstreaz ambivalena fundamental. Mrturie a ambivalenelor umane, masca este astfel agentul dublu al unei dialectici a imposturii i a epifaniei. Prin modificrile de orice natur pe care le impune aparenei, masca devine emblema cultural a incertitudinii celei mai profunde, stnd mrturie pentru condiia dual a omului. Ea i dezvluie eficiena ntr-un joc subiectiv, cu precdere n jurul dialecticii a vedea i a fi vzut, joc pe care relaiile interindividuale l vor crea n cmpul mtii.

Fenomenul masc apare astfel ca un simptom cultural sub particularitile cruia se exprim conflictul dintre interdiciile delimitate social i pulsiunile individuale. Prin intermediul mtii i a circumstanelor n care este folosit, se realizeaz condiiile unei descrcri pulsionale simulate. Situaiile de pericol n care intervine masca pot fi identificate n funcie de stadiul de dezvoltare psihologic, independent de natura mecanismelor de aprare propriu-zise.

Ceea ce se vede la orice masc, nu este de fapt dect suprafa. Sub aceast carapace, triete o alt fa sub aparenele creia prind via toate trsturile umane. Masca funcioneaz n domeniul lui ca i cum dup acest model de experimentare intern pe care l ntlnim, de obicei n viaa spiritual: art, religie, filosofie, poezie, tiin. n calitate de produs cultural, ea relev acea zon indecis a reprezentrilor colective, sub forma unui Gestalt, n calitate de sistem unificator de fantasme. Aceast reprezentare i procesele psihice prin care s-a constituit, joac un rol esenial n identificarea individului. Masca relev faptul c exist la oameni o facultate nnscut de a imita i de a se adapta la personalitatea celuilalt. Constrns s accepte garania pe care i-o d i i-o impune grupul cu privire la semnificaie i simulacru, el i delimiteaz astfel contururile identitii culturale sau etnice, dar confruntarea cu realitatea va garanta construirea conturului identitii individuale. Masca devenit oglind, va reflecta, sub lumina influenelor etnice, acea parte a Eului universal la descoperirea cruia a contribuit.

2.2 Persona

Persona constituie un fragment cu un caracter universal, un arhetip, produs al incontientului colectiv. n faa personei i simetric n raport cu Eul, se afl anima. Persona i anima se situeaz n raport cu Eul, una ca faad, ndreptat spre exterior, iar alta plasat ntr-un plan secund, n intimitatea personalitii. Analiznd persona, se nltur masca i se poate observa c de fapt ceea ce prea un fapt individual este n realitate unul colectiv, cu alte cuvinte persona este doar o masc a psihicului colectiv. Persona nu este ceva real, ci reprezint un compromis ntre individ i societate, avnd rolul s creeze aparena individului. Persona este o aparen, sau n termeni anecdotici, o simpl realitate bidimensional.

n explorarea personalitii mergnd de la exterior ctre interior, ceea ce se ntlnete la suprafa este persona, adic faada social. A trece de la persona la Eu nseamn de fapt, a trece de la aparen la esen, de la ceea ce pare c suntem, la ceea ce suntem n realitate. O prea mare atenie acordat aparenei, produce poate iluzia celor mai bune relaii publice, dar l separ pe individ de realitatea sa interioar i de bogia unei viei psihice interne (P.-C. Morin, S. Bouchard, 1992, pp. 45).

Persona sau masca este imaginea pe care ceilali o percep despre noi i care ne securizeaz n relaiile cu exteriorul. Construit n scopul de a rspunde la ateptrile parentale i sociale, este agentul adaptativ prin intermediul cruia individul comunic i se relaioneaz cu ceilali. n acest sens, ea este necesar, cu condiia s-i pstreze supleea. n caz contrar, Eul risc s fie condamnat la rigiditatea unui rol, asemenea cu actorul care se identific n totalitate cu un personaj i nu poate s mai scape de acesta. La un subiect foarte bine adaptat att la mediul extern, ct i la lumea sa interioar, persona este ntr-un anume fel o faad protectoare elastic ce asigur un contact relativ natural, reglator i stabil cu lumea exterioar. ns, din cauza uurinei cu care permite omului s-i ascund adevrata natur n spatele acestei forme de adaptare, ea poate constitui, n egal msur un adevrat pericol. Datorit obinuinei, persona devine un reflex automat transformndu-se ntr-o veritabil masc, sub povara creia individul va sfri sufocat.

***Ca un corolar putem afirma c, instituia mtii relev defensele individuale i colective elaborate n scopul protejrii Eului. Mtile, considerate ca fiine supranaturale au caracter defensiv, fiind destinate s-l protejeze pe individ. La nivelul mtii i vor afla sursa, caracterul defensiv al personajului i al unor tipuri de personaliti ca: personalitatea introvertit, personalitatea accentuat, personalitatea instabil, personalitatea ca i cum, personalitatea fals, personalitatea narcisic, personalitatea multipl (dedublat) i personalitatea convertit.

Masca inform atest propria noastr individuare. Masca este persoana nsi, persona. Persoana nu devine ea nsi, dect cnd accede la exprimarea ambiguitilor i incertitudinilor sale, camuflate, sechestrate prin exerciiile registrului secundar reprezentat de sistemele de defens. Se pare c masca este o modalitate privilegiat de maturizare psihic i deschidere ctre cellalt. Raportndu-ne la etimologia termenului persona, per- i sonare, adic a suna prin, putem conchide ntr-o exprimare psihanalitic, parafrazndu-l pe Freud c: masca este acel ceva prin care Sinele sun pentru a deveni Eu. 3. Personajul

3.1 Conceptul de personaj

A fi cineva nseamn adeseori asumarea unui rol i identificarea cu un personaj, iar ca o consecin imediat: Eul presupune personajul. Este evident c statusul social al individului, interpretarea sau simplu contact cu o serie de personaje genereaz modele de imitaie i de identificare. Dar, dac masca personajului, este doar de mprumut, ea nu influeneaz n mod fundamental funciile Eului n dinamica de ansamblu a personalitii. Pentru aceasta Eul trebuie s consimt s interpreteze un rol, s adere la el, s i-l asume. n caz contrar, Eul nu va produce dect false aparene.

n msura n care este inautentic, existena cotidian se constituie din credine false, compromisuri sau tranziii ntre lumea raional, obiectiv i lumea iraional, subiectiv. n aceste condiii rspunsul la ntrebarea cine sunt eu, nu este deloc simplu, ntruct personajul interpretat, prin nsei vicisitudinile i fluctuaiile sale, poate constitui un obstacol n cunoaterea i nelegerea realist a personalitii autentice.

Conceptul de personaj comport dou accepiuni: personajul ca manifestare n exterior a personalitii, i personajul ca persoana n rol, omul care interpreteaz un rol social. Personajul se prezint ca o masc ce ascunde personalitatea. De asemenea se vorbete de funcia de personaj a personalitii. ntre personalitate i personaj se stabilete o conexiune indisolubil. Personalitatea nu poate exista dect exprimndu-se, orice expresie compune deja un personaj.

Personajul se poate institui ca mecanism de aprare, n sensul consacrat al termenului, doar n msura n care, se structureaz la nivelul dimensiunii incontiente a Eului. Personajele masc au un caracter predominant defensiv, iar personajele sociale i cele volitive, ndeplinesc preponderent funcii adaptative. Personajul poate rspunde unei aspiraii, unui fel de ficiune directoare care ar orienta eforturile individului de a realiza idealul Eului su.

3.2 Modalitile de exprimare a personajului i semnificaia lorn viaa cotidian personajul se poate exprima printr-o multitudine de atitudini, generate de oportunism (prin care subiectul ncearc s se pun n lumin favorabil) sau de conformism (cnd subiectul acioneaz conform obiceiurilor sociale). n funcie de modalitile de exprimare i de semnificaia lor, Jean Maisonneuve (La psychologie sociale, 1988, pp. 36) distinge patru categorii de personaje: 1 personajul ca rol social ceea ce trebuie s fim; 2 personajul ca ideal ceea ce vrem s fim; 3 personajul ca masc - aparena; 4 personajul ca refugiu. Personajul refugiu, frecvent ntlnit, poate lua diverse forme, variind de la registrul normal pn la cel patologic. El rspunde atitudinilor de simulare cutate de Supraeu, pentru a justifica pulsiunile refulate.

3.3 Relaia personaj personalitatentre personalitate i personaj nu exist influen de ordin cauzal, ci aciune reciproc. Exist numeroase situaii n care personalitatea influeneaz personajul. Personalitatea d statusurilor i rolurilor interpretate o semnificaie particular, n funcie de concepia de via, de motivaiile, aspiraiile i idealurile individului; n raport acestea personalitatea, fie limiteaz, fie amplific modalitile de exprimare i expresivitatea personajului. Statusurile i rolurile individuale, prin natura i coninutul lor pot produce, la rndul lor satisfacie sau pot avea un caracter frustrant. Dar, nu numai personalitatea ca structur intern a subiectului uman, ca pattern influeneaz exprimarea personajului, ci la rndu-i, este marcat profund de personaj, care i poate lsa amprenta nu doar la nivelul vieii psihice, ci i la nivelul vieii fizice, biologice a individului (muli autori evideniaz importana jocului de rol n formarea i transformarea personalitii). Personajul modeleaz personalitatea, rolul jucat n exterior transform continuu personalitatea, pn n intimitatea ei cea mai profund.

Putem conchide c ntre cele dou realiti psihice personaj i persoan (ca manifestare n plan comportamental a personalitii) se instituie o dialectic. Cei doi termeni ai diadei personalitate - personaj, se presupun i se condiioneaz reciproc. ntre personalitate i personaj pot exista relaii de armonie, de comunicare, de consonan. Orice modificare de variabil, orice disonan ntre personalitate i personaj, genereaz disconfort psihic. Dac situaiile de dezacord dintre personalitate i personaj se perpetueaz i se adncesc, se poate ajunge la cazuri patologice, de destructurare i dezorganizare ale personalitii (dedublri, depersonalizri).

O serie de structuri i configuraiile particulare de personalitate cum ar fi: personalitatea introvertit, personalitatea accentuat, personalitatea instabil, personalitatea ca i cum, personalitatea fals, personalitatea narcisic, personalitatea multipl (dedublat) i personalitatea convertit, se constituie la limita dintre personalitate i personaj, sub presiunea individualului i / sau a socialului, ca rezultat al aciunii unor procese psiho-dinamice aprute la interferena dintre contient i incontient. Aceste entiti psihice apar n funcie de raportul de for stabilit ntre cele trei structuri ale personalitii: Sine, Eu i Supraeu i se nscriu de-a lungul unui continuum situat ntre registrul normal - cnd au funcie adaptativ, pn la cel patologic, cnd ndeplinesc predominant rolul de mecanisme de aprare ale Eului.

Personalitatea i personajul sunt doi termeni ai unei relaii dinamice, de intercondiionare; oricare termen poate fi considerat drept premis, condiie i rezultat pentru cellalt; modificrile produse la nivelul uneia din variabile are consecine mai mult sau mai puin directe, mai mult sau mai puin vizibile, dar cu necesitate existente, la nivelul celeilalte variabile.

Capitolul 2 - Personalitatea i personajul: de la polul individual la polul social

1. Personalitatea uman n contextul social

1.1 Personalitatea - sistemul rolurilor i statusurilor sociale

Pentru unii psihologi psihologia personalitii este definit ca rezultanta apartenenelor grupale, a rolurilor i a statusurilor sale. Despre fiecare om se poate spune c are o pluralitate de Euri sociale, ntruct fiecare persoan pe care o cunoate i face o anumit imagine despre el. Psihologia social a ntreprins studiul sistematic al noiunii de rol, dndu-i o importan esenial n explicarea relaiilor interpersonale. Personalitatea este explicat prin multitudinea determinanilor si sociali, interpretai ca statusuri i roluri diverse, care furnizeaz modele de comportament (S.-C. Valladon, 1986, pp. 18). Gordon Allport apreciaz c interpretarea rolului social este un punct de intersecie ntre sistemul de personalitate (apanaj al psihologiei) i sistemul social (ca domeniu predilect pentru sociologie i antropologie).

Statusul social reprezint poziia pe care un individ o ocup pe una din dimensiunile sistemului social i se exprim prin profesie, sex, vrst etc. El definete identitatea social, rolul explicit, drepturile i obligaiile individului. Rolul social se definete ca modelul de comportament asociat unei poziii sociale sau unui status sau punerea n act a drepturilor i datoriilor prevzute de statusurile indivizilor i grupurilor ntr-un sistem social (C. Zamfir, L. Vlsceanu et al., 1993, pp. 517-518). Pentru a exercita un rol, un individ trebuie s aib drepturile i obligaiile poziiei pe care o ocup. Rolul social este un concept major pentru a defini identitatea social a indivizilor (R. Boudon et al., Dictionnaire de sociologie, 1996, pp. 197). Sistemul rol status-urilor sociale se constituie ca model de nvare a comportamentelor sociale.

n ceea ce privete relaia dintre rol i personaj, se constat c, pe de o parte, exist situaia n care individul refuz s adere la un anumit rol social special pretins de apartenena sa la un anumit grup, iar pe de alt parte, se ntlnesc cazuri n care acesta poate s adere complet, pn la identificare cu rolul pe care l joac n virtutea statusului su. Dac individul continu s-i asume rolul dincolo de limitele stricte ale statusului su, rolul d natere la personaj.Edwin Goffman, un mare teoretician al rolului insista asupra prezentrii de faad, care comport dou aspecte eseniale: aparena i maniera. Aparena rezid n stimulii care opereaz la momentul dorit pentru a releva statutul social al actorului, iar maniera corespunde stimulilor care opereaz la momentul dorit ca avertisment cu privire la rolul interaciunii pe care subiectul (actorul) se pregtete s-l joace n situaia viitoare.

1.2 Imaginea de sine i identitatea personal

Imaginea de sine nu reprezint rezultatul unei simple introspecii. Ea apare ca un construct mental complex, care se elaboreaz treptat printr-o serie de procese i operaii de comparaie, clasificare, ierarhizare, generalizare, integrare, pe parcursul evoluiei ontogenetice a individului, n paralel i n strns interaciune cu elaborarea contiinei lumii obiective. n lucrarea Dinamica personalitii, Mihai Golu susine c: cele dou componente fundamentale ale ei (imaginea Eului fizic i imaginea Eului spiritual, psihic i psihosocial), nu numai c se ntregesc reciproc, dar interacioneaz i se intercondiioneaz n mod dialectic; ele se pot afla n relaii de consonan sau de disonan, de coordonare, avnd acelai rang valoric n complexul vieii individului sau de subordonare (Golu, 1993, pp. 198). Instituindu-se ca factor mediator ntre strile interne i situaiile i solicitrile externe, formarea imaginii de sine reprezint o direcie esenial a devenirii personalitii, iar sub aspect pragmatic-instrumental, reprezint o cerin logic a unei relaionri i co-echilibrri adecvate cu lumea extern.

Imaginea de sine, concept polisemantic, se definete ca ansamblul reprezentrilor relative la propriul corp, ansamblu caracterizat prin elaborare cognitiv, unitate i organizare (M. Dodan, 2004, pp. 15). Imaginea de sine corespunde activitii de organizare proprie individului, funcia ei fiind adaptativ (protectoare, stabilizatoare, integrativ, difereniatoare). Conceptul de imagine de sine presupune dou dimensiuni principale: 1. dimensiunea fizic (imaginea corporal) i; 2. dimensiunea psihosocial (imaginea de sine). Mecanismele de aprare ale Eului se elaboreaz n jurul imaginii de sine, motiv pentru care ea poate deveni un factor optimizator al echilibrului i sntii psihice sau dimpotriv un factor predispozant la o tulburare psihopatologic. Sigmund Freud subliniaz c mecanismele de aprare sunt n relaie cu imaginea de sine i cu respectul de sine.

Grupul sau colectivul constituie matricea n care se cristalizeaz imaginea de sine; opinia grupului, fundamenteaz imaginea social de sine.

Imaginea de sine prezint trei faete, interconectate : 1) faeta aa cum se percepe i se apreciaz individul la un moment dat; 2) faeta aa cum ar dori subiectul s fie i s par; 3) faeta aa cum crede subiectul c este perceput i apreciat de alii (M. Golu, 1993, pp. 200). Funcia imaginii de sine, rezultat al unitii i integrrii acestor faete, const n obinerea i meninerea identitii. Imaginea de sine formeaz identitatea Eului.Identitatea, dimensiune central a concepiei despre sine a individului, reprezint poziia sa generalizat n societate, derivnd din apartenena la grupuri i categorii sociale, din statusurile i rolurile sale (M. Kuhn, in P. Popescu-Neveanu, 1978, pp. 319). Orice identitate este n acelai timp psihologic i social. Lichtentein vorbea despre dilema identitii umane, divizat ntr-o identitate social obiectivabil, condiionat de coordonatele impuse de societate, care conduce la dezumanizare i o identitate existenial, de actualitate a fiinei, ireductibil la cea precedent. Identitatea social este structura psihologic ce realizeaz legtura dintre individ i grup, n sensul c ea genereaz procese i comportamente categoriale. Un grup exist ca entitate distinct i similar comparativ cu alte grupuri existente n mediul social, doar dac membrii si sunt contieni de asta.

Identitatea social, aa cum este ea determinat de statusul jucat de individul n interaciune, const dintr-o faad sau o masc, mai mult sau mai puin conform statusului real i valorilor care i sunt atribuite. Ideea de masc social este explicitat prin diferenierea ntre identitatea social i identitatea pentru sine (diferit de identitatea personal!). Identitatea pentru sine sau identitatea resimit este sentimentul subiectiv al propriei situaii, continuitatea propriului personaj (E. Goffman, 1963). Goffman face distincia dintre identitatea social i identitatea personal. Faada sau masca presupune existena a dou componente: aparena, care indic statusul personal i modalitile de a intra n dialog, care indic rolul pe care actorul nelege s-l joace n interaciune. Masca social trimite la diferena dintre realitate i aparen (conform opoziiilor dintre identitate real versus identitate virtual, i identitate social versus identitate personal).

1.3 Relaiile interumaneRelaia uman presupune alteritatea. n relaiile de tip fa n fa, alteritatea este esenial pentru ca indivizii s poat exista ca fiine separate i distincte. Ea este condiia de sine i de cellalt. De fapt, n msura n care un individ poate s-l perceap pe cellalt ca fiind o fiin exterioar i diferit de el, poate s-i perceap interiorul ca pe o unitate fizic i psihologic. Dialogul cu sine nu este posibil dect dac alteritatea rmne permanent.

Alteritatea este condiia identificrii trite n dubla sa semnificaie existenial. Ea permite recunoaterea celuilalt ca identic, simultan cu proiectarea sentimentelor asupra lui. Respingerea sau distanarea nu pot fi concepute dect n msura n care raportul dintre sine i cellalt, fie capt un caracter suplu, fie se poate anula. Dispariia alteritii explic ntr-o anumit msur boala psihic; intersubiectivitatea normal se transform n intrasubiectivitate. Emmanuel Mounier, nota c, toate formele de nebunie sunt alter devenit alienus, n care ntr-un final, individul devine strin sie nsui, altfel spus devine un alienat. Se poate spune c el nu mai exist dect n msura n care exist pentru altul iar, la limit a fi nseamn a fi n relaie cu (E. Mounier, Le personnalisme, 1978, pp. 34). Bolnavul psihic se repliaz asupra lui nsui i i construiete o lume ireal. n fine, alteritatea este condiia feed-back-ului conceput ca sistem de interaciuni ntre dou persoane care triesc i se percep alternativ, ca subiect i obiect. Aspectul patologic al anulrii alteritii a fost evideniat de Pierra Aulagnier care sublinia c psihoza pune de o manier decisiv problema posibilitii Eului de a se gndi n alteritate. Din analiza situaiilor relaionale se poate deduce importana alteritii n contientizarea de sine i de altul, care este trit ca realitate existenial exterioar. Relaiile interumane sunt fondate mereu pe o participare la un noi, adic la o form de contiin colectiv, n care partenerii nu alieneaz nimic din personalitatea lor.

Carl Rogers sublinia c relaiile interumane prezint trei caracteristici: 1. exprim empatia, 2. exprim bunvoina; 3. sunt autentice i congruente. Autenticitatea, bunvoina i responsabilitatea sunt factorii dinamici ai aprofundrii i stimulrii progresului, ntr-o relaie interuman. Implicarea subiectului care acioneaz, confirm n acelai timp dorina ca ntr-o situaie de tip fat n fa, relaia cu cellalt partener s fie caracterizat prin autenticitate i bunvoin, caz n care responsabilitatea angajat, determin fenomene retroactive cu efecte pozitive.

Orice relaie interuman, conceput ca un sistem de interaciuni i de progres, presupune alternan ntre fazele de echilibru relativ i fazele de depire. Trecerea de la un nivel de echilibru la altul, implic o permanent adaptare la exigenele acestei evoluii. Din punct de vedere psihologic, aceast adaptare se realizeaz printr-un efort de acomodare la noile atitudini, idei sau sentimente ale celuilalt, i necesit un efort pentru a asimila acest ansamblu sau doar o parte din acest ansamblu, care este considerat benefic pentru individ. Adaptarea este posibil doar dac partenerii relaiei de tip fa n fa sunt ateni unul cu cellalt i dispui la schimbare.innd cont c orice sistem de interaciuni se regenereaz din interior, cum este i cazul relaiilor interpersonale creatoare de sens, i n acest caz apare un proces de feed-back, a crei funcie este de a reduce alterrile aprute n dinamica progresului. n procesul autoreglator intervin trei factori psihologici, cu efecte complementare:

1. primul factor, de ordinul lui a avea, este sentimentul ncrederii n sine, care se sprijin pe competen i pe experiena pozitiv a trecutului;

2. al doilea factor, de ordinul lui a fi, este sentimentul stimei de sine, asociat cu imaginea de sine i aflat n strns dependen cu respectarea valorilor fundamentale;

3. al treilea factor este de ordin social, fiind exterior persoanei i aparinnd celuilalt. Este vorba de aprecierea celuilalt n sensul de judecat de valoare i se refer la interaciunea dintre persoanele A i B, de comportamentul interpersonal. Relaia interpersonal este creatoare de sens, iar funcionarea sa poate fi reprezentat astfel:

ncredere n sine

Experiena trecut

Competen

Implicare

Reacie

Adaptare

Aprecierea

celuilalt

Imagine de sine

Sistem personal de valori Stim de sine

(adaptat dup R. Chappuis, 1986, pp. 55)

2. Relaiile sociale

2.1 Relaiile interpersonale form principal a relaiilor sociale

Relaiile sociale desemneaz toate tipurile de interaiuni dintre componentele unui sistem social : persoane, grupuri, organizaii, instituii, precum i dintre acestea i formele obiectivate ale activitii (norme, modele, ideologii, credine, teorii). Ele exprim una din caracteristicile fundamentale ale fiinei umane, aceea de a se forma i manifesta printr-un ansamblu de legturi cu ceilali membri ai comunitii. Relaiile sociale sunt legturi, raporturi ntre unitile sociale indiferent de structura acestora; avnd o semnificaie paradigmatic, definiia lor depinde de modelul teoretic n care a fost formulat. Aceste legturi au o mare diversitate, clasificarea lor impunnd folosirea unei game largi de criterii. Din punct de vedere al naturii elementelor i a formei raportului dintre acestea, relaiile sociale pot fi mprite n: relaii sociale impersonale i relaii sociale interpersonale.

n categoria vast a relaiilor sociale, relaiile interpersonale ocup o poziie cu totul special, datorit funciei lor constitutive n raport cu toate celelalte forme de relaii, structuri, procese i fenomene sociale. Baza unei relaii interpersonale poate fi oferit de apartenena la un grup. Relaiile interpersonale, caz particular al relaiilor sociale, reprezint un fel de aliaje sau mixturi ntre social i psihologic, ntre obiectiv i subiectiv (Zlate, 1991). Ele sunt legturi psihologice (dou surse ce particip cu toat personalitatea); contiente (surse psihice contiente); directe, (necesitatea relaiei de tip fa n fa, presupun un minim de contact perceptiv, nefiind mediate). Aceste trei caracteristici (cu pondere diferit) sunt concomitente, constituind specificul relaiilor interpersonale; lipsa uneia conduce la existena unor relaii interumane sau interindividuale, dar nu i interpersonale. Prin definiie, relaiile interpersonale desemneaz interaciunile nemijlocite i reciproce dintre persoane, n care exist o implicare psihologic direct i contient. Datorit caracterului nemijlocit, bilateral i emoional, relaiile interpersonale se constituie ca o categorie distinct i fundamental de relaii sociale, cu manifestri i influene la toate nivelurile existenei sociale: psihoindividual, psihosocial i sociocultural. Relaiile interpersonale au un pronunat caracter etic, moral i, n consecin, un important caracter formativ. Relaia interpersonal este n primul rnd o relaie interpsihologic, direct, contient i reciproc, fr s fie ns i simetric sub aspectul factorilor psihologici implicai, al intensitii i semnificaiei acestora pentru fiecare subiect. Studiul relaiilor interpersonale a fost considerat un domeniu aflat ntr-o permanent stare de echilibru instabil, pendulnd n mod periculos la limita extrem dintre psihologie i sociologie, respectiv dintre psihologia personalitii i psihologia social. 2.2 Relaiile interpersonale : formare i funcionare

Elemente care contribuie la formarea, stabilitatea, funcionarea i persistena relaiilor interpersonale sunt : atracia interpersonal, similitudinea i complementaritatea partenerilor. Atracia interpersonal poate fi neleas ca orientarea direct a unei persoane ctre alt persoan, orientare ce poate fi descris n funcie de direcie - ca fiind pozitiv sau negativ, i de intensitate (Th. Newcomb, 1961). Ca atitudine, atracia interpersonal, include o component evaluativ, referitoare la calitatea i fora sentimentelor, una cognitiv, viznd ceea ce crede un partener despre cellalt i, n fine, o component comportamental, manifestat prin tendina unei persoane de a intra n relaie sau a evita o alt persoan. Dac n formarea relaiilor interpersonale componenta cognitiv deine un rol preponderent, componenta evaluativ condiioneaz stabilitatea i persistena sa n timp. Complementaritatea n relaiile interpersonale, presupune existena unei heterofilii caracteriale i are la baz derularea unor comportamente care se completeaz reciproc (atracia extremelor). Relaiile interpersonale funcioneaz corespunztor numai atunci cnd trsturile psihologice ale partenerilor sunt complementare, de tipul dominan-supunere. Indivizii pot fi similari n ceea ce privete unele aspecte ale personalitii lor. Similitudinea psihologic este esenialmente un concept organizaional, iar responsabilitatea partenerilor din relaie este de a nelege reciproc organizarea personalitilor lor, precum i coninuturile lor specifice n domenii punctuale (S. Duck, 2000, 134). Cu toate acestea, nici similitudinea, nici complementaritatea trsturilor psihice nu explic satisfctor mecanismul constituirii diadelor. Se poate spune c similitudinile corespund unei motivaii de securitate, de protecie, n timp ce complementaritatea rspunde unei nevoi de mplinire.

Procesul prin care oamenii i formeaz impresii despre alii sunt similare proceselor prin care i formeaz impresii despre ei nii (auto-percepie). Percepia interpersonal sau intercunoaterea este procesul de comunicare interpersonal extralingvistic, pregtind i sprijinind permanent raporturile interpersoanle, n care se manifest tendina de a reflecta n mod deosebit, nu att structura i dinamica comportamentelor n grup, ct mai ales intenionalitatea i semnificaia acestor comportamente, obiectivele lor (C. Mamali, in P. Popescu-Neveanu, 1978, pp. 529-530). Percepia interpersonal se structureaz n funcie de trsturile centrale de personalitate, aflate n interrelaie, care tind s se integreze unui ntreg, chiar i atunci cnd informaiile sunt lacunare.

David C. Funder subliniaz c este esenial ca psihologia social s se intereseze de percepia interpersonal, de modul n care pornind de la combinaiile dintre stimuli externi (atribute sau trsturi de personalitate), pe care autorul le numete etichete i informaiile relativ reduse provenite de la ceilali, oamenii ajung s-i formeze impresii unii despre ceilali i s se aprecieze ntre ei (D. C. Funder, 1997, pp. 115). ns psihologia social nu se intereseaz de corelaiile reale dintre informaii i aprecieri i, n plus, nu insist asupra modului, a mecanismului psihologic intim, care genereaz aceste aprecieri, responsabilitate care astfel, vrndnevrnd, revine psihologiei personalitii. n viaa cotidian, un bun evaluator al personalitii, trebuie s fie capabil s identifice acele etichete cu rol de agent informaional care sunt valide i permit predicii corecte despre comportamentul celorlali (Funder & Sneed, 1993). Conceperea aprecierii interpersonale conform acestui model deschide o cale pentru a re-conceptualiza procesul de percepie corect a personalitii unui individ, i n egal msur constituie un fundament teoretic pentru elaborarea unor poteniale tehnici sau instrumente psihosociologice, care s creasc acurateea aprecierilor interpersonale. Studiul aprecierilor interpersonale i stabilirea unui tip de personalitate interpersonal este un punct de origine pentru o abordare integrat a psihologiei personalitii i psihologiei sociale (Sneed, 1993; Funder, 1995).

n lucrarea Structura i dezvoltarea personalitii, Gordon Allport sublinia importana percepiei corecte a celuilalt i faptul c aceasta trebuie s constituie scopul esenial n relaiile interpersonale. De corectitudinea percepiei celuilalt depind n mare msur stabilirea, funcionarea i evoluia relaiilor interpersoanale. Cunoaterea personalitii este o condiie sine qua non a unei funcionri normale a relaiilor interpersonale. n contextul relaiilor interpersonale tabloul personalitii se ntregete, iar trsturile psiho-morale individuale dobndesc relevan.

Este greu de precizat care sunt cele mai valide criterii de evaluare a corectitudinii percepiei celuilalt; exist tendina de a compara imaginea pe care ne-o formm despre alii cu imaginea de sine pe care respectivele persoane i-o fac despre ele nsele sau confrunt impresiile personale cu impresiile altora. n ciuda acestor dificulti, mecanismele psihologice ale corectitudinii i erorii n percepia interpersonal sunt reflectate de o serie de teorii psihosociologice, cum ar fi de exemplu: 1. teoria atribuirii; 2. teoria congruenei cognitive; 3. teoria balanei cognitive sau a echilibrului cognitiv i; 4. teoria disonanei cognitive.

2.3 Locul i rolul relaiilor interpersonale n structura personalitii

Relaiile interpersonale constituie o puternic surs mobilizatoare i dinamizatoare a ntregii viei psihice a individului, ocupnd un loc central n structura personalitii. Relaiile interpersonale reprezint cadrul, contextul de formare i de cristalizare treptat a trsturilor personalitii, care sunt relaii interumane interiorizate. Din acest punct de vedere, relaiile interpersonale nu constituie doar coninutul personalitii, ci i esena ei. La rndul su personalitatea influeneaz relaiile interpersonale. Relaiile interpersonale sunt puternic saturate psihologic, ele vehiculnd i manifestnd ntreaga gam a componentelor psihice ale sistemului personalitii, de la cele emoionale pn la atitudini i trsturi de personalitate (M. Golu, 1993, pp. 119). Sistemul relaiilor interpersonale definete dinamica personalitii individuale, personalitatea existnd, formndu-se i manifestndu-se n i prin relaionare. influenarea reciproc dintre relaiile interpersonale i personalitate constituie o condiie esenial, care asigur att formarea personalitii, ct i aciunea ei adecvat n diferite contexte sociale.

Personalitatea interpersonal, nivelul sau dimensiunea interpersonal a personalitii se definete ca fiind personalitatea individului aa cum este ea perceput de ctre toi membrii grupului i cum se relev ea grupului n ansamblul su, n funcie de natura i structura acestuia, de statutele i rolurile membrilor, de tipurile de interaciune dintre ei, de contribuia adus de fiecare la realizarea scopurilor grupului. Personalitatea interpersonal este rezultat i produs al aciunilor i interaciunilor individului n cadrul grupului, o sintez a tot ceea ce este tipic pentru individul respectiv, a ceea ce este comun despre el n opinia membrilor grupului.

n perceperea celorlali, ca i n cazul autoevalurii, un rol fundamental l deine formarea i utilizarea unui sistem propriu de constructe personale. Cunoaterea stilului apreciativ propriu sau identificarea stilului apreciativ al celorlali, furnizeaz informaii despre propria personalitate, dar i despre natura relaiilor interpersonale poteniale. Stilurile apreciative reflect structura personalitii, ntruct atitudinile, emoiile, cogniia se ntreptrund n evalurile interpersonale (S. Chelcea, 1983, pp.247).

Stilul de relaionare interpersonal reprezint o dimensiune important a personalitii, avnd valoarea unui invariant funcional, alturi de imaginea de sine, structura caracterial i stilul cognitiv (intelectual). Stilul interpersonal are ca nucleu modelul relaiilor primare, ns configuraia sa final depinde de o serie de ali factori, cum ar fi: trsturile de personalitate ale subiectului, structura Eului i a imaginii de sine, inteligena social, experiena de via, statutul socio-economic, caracteristicile principalelor grupuri de apartenen, modelele i normele socio-culturale care regleaz raporturile sociale.

3. Grupul social

3.1 Grupul social definiie, caracterizare, clasificare

Grupul social este un ansamblu de persoane caracterizat printr-o anumit structur i avnd o cultur specific, rezultate din relaiile i procesele psihosociale dezvoltate n cadrul su (Zamfir, Vlsceanu et al., 1993, pp. 273). Grupul nu este un fenomen pur aditiv, reductibil la simpla nsumare sau juxtapunere a indivizilor, un agregat de persoane aflate n relaii de proximitate fizic, ci presupune o organizare minimal. n sens restrns, structura grupului se exprim prin relaiile directe i, relativ stabile, dintre membrii si.ntre personalitatea individual i calitatea de membru al grupului se stabilete o relaie de interaciune, dublu reversibil. P. Golu subliniz c indivizii i grupurile sunt inextricabil mbinai ntr-un sistem de influene reciproce, ns cantitatea de influen difer. Cu toate c identitatea personal este distinct i precede calitatea de membru al grupului, ea poate fi afectat de contextul social, care i pune amprenta asupra ntregii personaliti. (P. Golu, 2001, pp. 280). Grupul se distinge prin dou trsturi majore: 1) n grup membri interacioneaz ntre ei; 2) membri grupului se influeneaz unii pe alii prin interaciune social. Chiar dac grupurile i contextul social influeneaz trsturile de personalitate, multe dintre aceste caracteristici sunt stabile n timp fapt explicabil prin fenomenul de interaciune selectiv (Swann, 1987, in P. Golu, 2001, pp. 287).

n studiile sale referitoare la grupurile mici R. F. Bales evidenia c grupul reprezint o entitate psihosociologic, format dintr-un numr de indivizi angajai ntr-o ntlnire de tipul fa n fa sau ntr-o serie de asemenea ntlniri, care se afl ntr-o interaciune permanent unii cu ceilali.

Rolul leader-ului este acela de a asigura satisfacerea nevoilor fundamentale ale membrilor grupului, de a asigura reglarea proceselor de grup, mai ales n ceea ce privete comunicarea, de a stabili ierarhia i meninerea acesteia n grup, gestionarea i arbitrarea conflictelor, consolidarea coeziunii grupului, astfel nct membri s fie eficieni n ndeplinirea unei sarcini. Membri grupului suscit i ntrein aceste funcii. Din perspectiv psihanalitic, leader-ul grupului se afl n serviciul unor mecanisme de aprare a Eului; el este reprezentantul rezistenelor grupului sau ale sub-grupului, la dorinele incontiente comune i latente.

3.2 Grupul mic ca entitate psihosociologic

Grupul mic se definete ca un ansamblu de persoane ntre care se exist relaii interindividuale directe i stabile n cadrul unor activiti similare ce conduc la realizarea unor scopuri relativ comune. Caracteristica fundamental a grupului mic este c n cadrul su se dezvolt relaii interpersonale directe, interaciuni de tipul fa n fa, pe baza unor norme i a unor modele proprii de comportament. Grupul mic este mai puin numeros prin compoziia sa, membrii si aflndu-se n relaii de comunicare direct. n opinia unor autori, numrul membrilor n grupul mic variaz ntre: 27, valoarea minim fiind 2; cel mai mic grup este diada. Conform opiniei altor autori, grupul mic este format din 7 2 membrii. Ioan Radu apreciaz c grupul restrns este format din mai puin de 12 persoane i mai mult de 2-3, echilibrul optim pentru dinamica grupului fiind atins cnd n alctuirea sa intr 5-12 membri (I. Radu, 1994, pp. 115).

Modul n care se comport n mod concret un individ ntr-o situaie dat ntr-un grup, este rezultatul a cel puin patru condiii: 1. trsturile stabile durabile ale personalitii; 2. mecanismele de aprare i disimulare utilizate de individ; gradul lui de sociabilitate i de deschidere ctre ceilali; 3. cum percepe situaia prezent i semnificaia acesteia; 4. ce sarcini situaionale concrete i se cer i ce se ateapt de la el. Primele dou condiii sunt produse ale personalitii, iar ultimele dou sunt produse ale situaiei.

Grupurile mici cum ar fi clasa de elevi, grupurile militare i grupul autoanalitic competent (grupul Bales) sunt grupuri de formare (P. Popescu-Neveanu, 1978, pp. 304), n care subiectul este pus n faa imaginii sale sociale. Grupul mic favorizeaz confruntarea dintre imaginea pe care cineva o are despre sine i imaginea sa social, aa cum este ea reflectat de membrii grupului. Confruntarea are avantajul de a facilita nu doar autocunoaterea, ci n egal msur permite i modificri ale imaginii de sine, cu condiia ca individul s cread n adevrul opiniilor celorlali despre el.

Au fost prezentate cele mai importante teorii clasice ale grupului mic, i anume: curentul dinamic sau lewinian (Kurt Lewin), psihodrama sau teoria jocului de rol (Jacob Moreno), precum i cele mai importante contribuii psihanalitice n domeniu (Sigmund Freud; Mlanie Klein). Dintre teoriile moderne ale grupului mic, am insistat cu precdere asupra curentului interacionist (Robert Free Bales), modelelor structuraliste fundamentate pe concepte ca: mentalitate de grup, cultur de grup i ipotez de baz (Wilfred Bion), reele de comunicare incontiente i de matrice grupal (Foulkes), rezonan fantasmatic incontient (Ezriel), co-sine (A. Abraham), cmp grupal (F. Corraro i C. Neri). Perspectivele psihanalitice contemporane descrise, au vizat teoriile cu privire la nveliul grupal i iluzia grupal (Didier Anzieu), precum i a aparatului psihic grupal i grupalitii psihice (Ren Kas). Capitolul 3 - Dinamica relaiei personalitate-personaj ntre aprare i adaptare

1. Dimensiunea intrapsihic a mecanismelor de aprare

1.1 Mecanismele de aprare ale EuluiAnna Freud definete mecanismele de aprare ca forme de aprare ale Eului mpotriva pulsiunilor instinctuale i a afectelor legate de aceste pulsiuni. Autoarea subliniaz c operaiile defensive sunt activiti incontiente ale Eului, iar activarea lor se produce n mod involuntar. Mecanismele de aprare sunt dirijate, n principal, mpotriva pulsiunilor i reprezentrilor, precum i a afectelor ataate acestor reprezentri. La nceput, studiul mecanismelor defensive a fost strns legat de patologie. n teoria freudian, mecanismele de aprare sunt rspunztoare de formarea simptomelor, orice simptom fiind produsul unui conflict i constituind o formaiune de compromis ntre pulsiune i defens. Eul utilizeaz un proces determinat, invariabil, mpotriva acestor exigene instinctuale specifice []. Se tie c anumite nevroze sunt n strns legtur cu anumite tipuri de defens; astfel, isteria este asociat cu refularea, nevroza obsesional este n relaie cu izolarea i anularea retroactiv (A. Freud, 1936). DSM-III-R (Diagnostic and Statistical Manual of Mintal Disorders - Revised, 1987/ 1989), definete mecanismele de aprare ca fiind ansamblul de sentimente, gnduri sau comportamente relativ involuntare, ce apar ca rspunsuri la perceperea unui pericol. Aceste mecanisme au ca scop s mascheze sau s atenueze conflictele sau factorii de stres care genereaz anxietatea. n DSM-IV-R (1994/ 1996), mecanismele de aprare sau stilurile de coping sunt definite ca: acele procese psihologice automate care protejeaz individul de anxietate sau de factorii de stres (interni sau externi). Autorii subliniaz c subiecii nu contientizeaz existena acestor mecanisme atunci cnd opereaz cu ele. O definiie interesant i aparine lui Plutchik (1995), care consider c termenul aprare se refer la un proces incontient destinat s disimuleze, s evite sau s modifice, ameninri, conflicte sau pericole. n opinia lui . Ionescu (Ionescu et al., 2002, pp. 35), mecanismele de aprare sunt: procese psihice incontiente care vizeaz reducerea sau anularea efectelor neplcute ale pericolelor reale sau imaginare, remaniind realitatea intern/ extern i ale cror manifestri comportamente, idei sau afecte pot fi contiente sau incontiente.

Scopul mecanismelor de aprare vizeaz reducerea sau suprimarea oricrei modificri ce ar putea afecta integritatea, consistena i coerena personalitii; n plus, finalitatea defensiv se refer i la aspectele intrapsihice, mai precis la reducerea conflictualitii intrapsihice sau la diminuarea angoasei generate de conflictele interne produse de exigenele instinctuale, de legile morale i sociale. Mecanismele de aprare pot fi clasificate n: mature; nevrotice i imature.

1.2 Introducere n procesele de copingncepnd cu DSM-IV (1994), se constat c definiia dat mecanismelor de aprare, stabilete o relaie de echivalen ntre acestea i stilurile de coping. Conceput ca o trstur stabil de personalitate sau ca un rspuns la anumite situaii specifice stresante, coping-ul este studiat dintr-o perspectiv integrativ, care ine cont deopotriv de abordarea de tip context, ct i de abordarea de tip situaie (Holahan et al., 1996). Coping-ul reprezint un nou mod de a descrie comportamentul, i mai precis procesele cognitive aflate n spatele mijloacelor utilizate de un individ, pentru a face fa unor situaii dificile (H. Chabrol & S. Callahan, 2004, pp. 2-3). n general conceptualizarea coping-ului poate fi divizat n funcie de dou abordri majore, care se refer la dispoziie i la situaie. Aceste abordri au fost influenate de psihanaliz i de psihologia personalitii i se fundamenteaz pe noiunea de proces dinamic care se modific n funcie de solicitrile mediului. n cele dou abordri, coping-ul este evaluat mai curnd prin trsturi individuale, dect n funcie de organizarea de ansamblu a personalitii. n abordarea de tip dispoziie, coping-ul este influenat n special, de un evantai de factori individuali de personalitate. n abordarea de tip situaie, factorii legai de context au repercusiuni mai importante asupra coping-ului. Conceptualizarea coping-ului din perspectiva abordrii bazate pe dispoziii este indestructibil legat de noiunea de personalitate. De fapt, conceptualizarea n funcie de dispoziie pune n eviden importana persoanei, temperamentul su, ideile, aspiraiile i motivaiile sale, ntr-un cuvnt personalitatea sa. Aceast abordare explic de ce variabilele de personalitate influeneaz n mare msur coping-ul.Att coping-ul, ct i mecanismele de aprare servesc adaptrii globale a individului, fiind funcie a tipului de personalitate. ntre comportamentul defensiv i coping se presupune c exist un continuum. Dup cum sugereaz Lazarus (1990), este de la sine neles, pe de o parte, c reaciile la situaiile stresante sunt adesea n relaie cu emoiile subiectului, orientate n special spre reducerea anxietii. Pe de alt parte reaciile i situaiile pot fi reprezentate pe un continuum, dup cum arat Costa et al. (1995).

1.3 Relaia dintre mecanismele de aprare i procesele de copingMecanismele defensive i coping-ul sunt doi termeni care descriu rspunsurile incontiente i contiente ale Eului n faa unor pericole interne i externe. Datorit clivajului existent n tiinele umane, cele dou concepte s-au dezvoltat n paralel. Acesta este motivul pentru care, nainte de a fi fost recunoscut complementaritatea lor, cele dou concepte au fost puse n relaie de opoziie. Definiiile comune ale mecanismelor de aprare i ale coping-ului subliniaz dou diferene principale. Mecanismele de aprare sunt incontiente i involuntare. Procesele de coping sunt contiente i voluntare, intenionale. La origine cele dou concepte erau n strns conexiune, coping-ul fiind conceput ca un corelat observabil al aciunii mecanismelor de aprare. Cercetrile asupra comportamentelor observabile au dobndit apoi un caracter autonom, astfel nct actualmente, se poate constata c mecanismele de aprare i coping-ul sunt studiate din perspective teoretice independente, care au foarte puine puncte comune.

Poziia clasic este de a opune mecanismele de aprare, considerate incontiente, involuntare, relativ rigide, orientate spre conflicte interne i avnd un caracter psihopatologic, proceselor de coping, considerate ca fiind contiente, voluntare, flexibile, comportamentale, orientate spre adaptarea pozitiv la realitatea externa i direct responsabile de sntatea mintal i starea de confort psihic.Dou sunt elementele principale care tind s apropie cele dou concepte aparent opuse. n primul rnd, nti cercetrile empirice, refleciile teoretice i practicile terapeutice pe care le implic se refer la aceeai viziune dinamic a funcionrii psihice. n al doilea rnd, funciile de defens i de coping se suprapun parial: mecanismele de defens pot fi direcionate spre realitatea extern, n timp ce procesele de coping pot servi la gestionarea problemelor interne i a conflictelor emoionale. Se poate afirma deci c, mecanismele de defens i procesele de coping au i un caracter complementar. Ele coexist n fiecare individ i pot oferi unele rspunsuri ce ajut la nelegerea funcionrii psihice n registrul normal-patologic. n consecin este inutil analiza lor prin punerea n opoziie conform abordrii psihanalitice a mecanismelor de aprare i, respectiv, a abordrii cognitiv-comportamentale a proceselor de coping. De aici rezult necesitatea asocierii i nelegerii integrative a mecanismelor de aprare i a proceselor de coping. Evoluia conceptelor de mecanisme de aprare i de coping a condus la convergena lor, sugernd mai curnd o suprapunere parial, dect divergen i opoziie. convergena mecanismelor de aprare i a proceselor de coping a fost, de asemenea, pus n eviden, graie funciei lor adaptative.

Dintre mecanismele de aprare am insistat numai asupra celor care au avut relevan n raport cu obiectivele studiului nostru, i anume: a. distorsiunea imaginii de sine; b. defensele narcisice; c. formaiunea reacional; d. identificarea; e. introiecia; f. clivajul i disocierea.

2. Forme socializate ale mecanismelor de aprare

2.1 Mecanismele de aprare sociale

Pe lng mecanismele de aprare calificate drept psihice, intrapsihice, interne sau individuale, unii autori consider c exist i alte tipuri de aprri. A. Mucchielli (1981) compar mecanismele de aprare ale Eului cu mecanismele de aprare social i ncearc s elaboreze o tipologie a relaiilor dintre ele. El aduce n atenie existena unor forme specializate ale aprrilor interne, rezultate din combinarea diverselor tipuri de aprri, care se ivesc n aceeai perioad la un numr mare de indivizi, dobndind astfel un caracter socializat. Odat cu creterea numrului studiilor consacrate interaciunilor sociale i concentrarea cercetrilor asupra problemelor de identitate (etnic, naional, social), a fost pus n eviden un alt tip de mecanism de aprare, i anume : defensele sociale. Reaciile de defens social apar atunci cnd mediul social amenin integritatea fizic i/ sau valoarea social a individului, au ca scop neutralizarea pericolelor externe i tind s conserve integritatea i valoarea social a Eului.

Mecanismele de aprare sociale se refer la Eul social, definit prin urmtoarele trei dimensiuni: 1. partea sa comunitarparticipativ; 2. partea sa de prezentare ctre cellalt, adic faada sau masca i; 3. partea sa de definire prin cellalt. Aprrile sociale pot fi clasificate n trei categorii (A. Mucchielli, 1981) : 1 inerile la distan (atacuri; intimidri; evitri); 2 imobilizrile (simulri, cum ar fi simularea sau minciuna n scop de aprare; blocajele de tipul inhibiiei; reacii ca autodiminuarea); 3 apropierile (supunerea; justificarea sau seducia). Mecanismele de aprare sociale includ: mecanismele de aprare interpersonale (Self-sistemul - H. S. Sullivan) i mecanisme de aprare ale Eului, n grup, cum ar fi: alianele incontiente, funciile metadefensive sau co-sinele. 2.2 Mecanismele de aprare transpersonaledefensele transpersonale sunt n serviciul nevoilor Eului, dar folosesc toat gama influenelor i conduitelor umane, permind Eului s se protejeaze, prin manipularea relaiilor cu lumea extern. Defensele de acest tip trimit, fr ndoial, la limita mecanismelor de expansiune a Eului. Din categoria mecanismelor de aprare transpersonale fac parte: maladia mintal ca n calitate de defens (vezi atitudinile nevrotice - K. Horney; inducerea bolii mentale la cellalt - R. D. Laing; funcia defensiv a caracterului W. Reich).

***

Un numr mare de fenomene interindividuale i de grup, pot fi analizate n termeni de reacii de aprare, cu att mai mult cu ct, pe de o parte mecanismele de aprare individuale pot s acioneze combinat cu mecanismele de aprare sociale, iar pe de alt parte exacerbarea problemelor interindividuale i interculturale contribuie la stabilirea unei distincii mai nete ntre Eul individual i Eul social. Eul social este determinat s-i apere identitatea social tocmai prin intermediul mecanismelor de defens social, pe care cercettorii le-au propus dup modelul mecanismelor de aprare intern a Eului i cel al mecanismelor de aprare transpersonal. Prin punctul de vedere pe care-l propune asupra fenomenelor sociale, considerarea problemelor i sentimentelor de securitate-insecuritate i de valorizare-devalorizare, dar i prin clarificrile cu privire la procesele psihologice care le susin, teoria mecanismelor de aprare contribuie ntr-o msur considerabil, la rezolvarea unor probleme contemporane.

Capitolul 4 - Personalitatea i personajul la limita dintre normal i patologic

1. Personalitatea i personajul n registrul normal patologic

1.1 Personalitatea normal versus personalitate anormal

Abordarea personalitii umane n registrul normal-patologic trimite la problema continuitii sau a discontinuitii, a cantitativului sau calitativului, n sfera proceselor i fenomenelor psihice. Insistena lui Freud, afirmat nc din textele pre-psihanalitice, cu privire la aspectul cantitativ al excitaiilor (interne i externe), enun n ansamblu, continuitatea dintre fenomenele normale i fenomenele patologice. Trasarea unei linii nete de demarcaie ntre normal i patologic constituie, n bun parte, un lucru imposibil de realizat, cu att mai mult cu ct este dificil s stabileasc ce criteriu ar putea sta la baza acestei distincii.

Normalitatea nu are un caracter absolut i unidimensional, ci este rezultat al variaiilor de-a lungul unui continuum bipolar. Cu ct registrul de variabilitate este mai mare, cu att normalitatea este mai greu de definit i are un caracter relativ; reciproca este valabil. Din acest punct de vedere ntre ceea ce este considerat normalitate biologic i normalitate psihic, exist uneori mari diferene. n plan somatic, variaiile fiind minime plaja nomalitii este mai uor de definit; n schimb, n sfera psihicului, variabilitatea este mult mai ntins, i n consecin, normalitatea devine relativ i mai greu de definit (M. Golu, 2002, pp. 78).

n psihopatologia modern (Tratatul de psihiatrie Oxford, 1994), au fost propuse dou criterii care ar putea diferena normalul de patologic: unul statistic i altul social. Conform criteriului statistic, personalitile anormale reprezint variaii cantitative fa de normal, iar limita de separaie dintre normal i patologic este decis printr-un scor de departajare. n psihologia clinic, unde accentul se pune pe cazurile individuale, valoarea aplicativ a acestui criteriu este limitat. Conform celui de-al doilea criteriu, personalitile anormale sunt concepute drept variaii calitative ale normalului. n acest caz, delimitarea, cu caracter arbitrar, este determinat mai degrab de criterii sociale, dect de o departajare statistic.1.2 Personaj i boal psihic

Adler utilizeaz noiunea de realitate fictiv sau ficiune directoare n dou moduri. Mai nti ca principiu metodologic; el i prezint psihologia ca fiind un sistem de ficiuni. Totul se petrece ca i cum individul ar ncerca s-i compenseze inferioritatea primitiv pe parcursul ntregii viei; aplicat la nevroz aceast ficiune se enun: totul se petrece ca i cum nevroticul ar avea un scop fictiv care-i conduce ntregul comportament, i determin modul su de a fi. Adler utilizeaz noiunea de ficiune pentru a explica personajul pe care l construiete un individ pentru a face fa, ntr-un mod inadaptat unei situaii de via. Autorul nota, de altfel, c boala psihic este o realitate fictiv elaborat de bolnav pentru a se proteja i pentru a ajusta n favoarea sa o situaie care i displace. Cu toate acestea, Adler face distincia dintre nevroz sau psihoz i ficiunea directoare cu rol adaptativ, care este personajul (A. Adler, 1970, pp. 192).

Fora i formele de manifestare ale incontientului sunt impresionante. Dovad sunt bolile simulate care constituie o masc a bolnavului n spatele creia se ascund poate multe din misterele vieii, a cror vastitate este imposibil de conceput. Simptomele nevrozei exprim o trebuin de a face ca i cum, a fi ca i cum, de a mprumuta att altuia ct i siei imaginea de sine. Acest altul intr n conflict cu Eul, pe care l fascineaz i l subjug. Dubla posesiune care interfereaz cu Eul propriu apare ca fiind un alt Eu. Nevroticul are contiina de sine stpnit de un altul, prezent n sine i o fals istorie de via.

2 Entiti psihice rezultate din interaciunea personalitii cu personajul2.1 Personalitatea introvertitCarl Gustav Jung a introdus pentru prima dat n psihanaliz noiunile de introversiune i extraversie. Jung constatase c diferii indivizi manifest un interes crescut pentru lumea exterioar n faa stimulrilor creia reacioneaz exagerat, n timp ce alii sunt mai curnd repliai asupra lor nii, fiind influenai mai ales de ideea sau percepia pe care o au despre un obiect, dect de obiectul real. n acest context, Jung distinge dou tipuri psihologice: introvertitul, la care domin tendinele Eului i extravertitul, la care domin tendinele obiectuale sau obiective. n viaa cotidian, primul se distinge printr-un caracter ezitant, meditativ, rezervat; nu renun uor i prezint ntotdeauna n comportament, ceva defensiv. Al doilea se caracterizeaz printr-un comportament deschis, se pliaz uor, n funcie de situaie i este foarte ncreztor n el nsui (C.G. Jung, in J.-C. Filloux, 1991, pp. 99). El va denumi deci introversie, atitudinea individului ghidat n raport cu lumea, de imagini interne sau de ideea pe care i-o face despre lume, i extraversie, atitudinea celui al crui interes se concentreaz n special pe obiectul extern. Pornind de la teoria tipurilor jungiene, dou cercettoare americane, Katharine Briggs i Isabel Myers-Briggs construiesc la nceputul anilor 60, indicatorul tipologic, care le poart numele. Prin conceperea acestui instrument, la care, n plus fa de Jung adaug dimensiunea preferin pentru una din funciile psihologice, autoarele aduc nu doar o viziune integrativ, ci i una dinamic, n abordarea personalitii.

Modelul de personalitate propus de Eysenck inspirat din teoria jungian a tipurilor psihologice i din analiza factorial a lui Cattell, se centreaz pe evidenierea a trei mari factori dimensionali ai personalitii: extraversie, nevrotism i psihotism, fiecare fiind n relaie cu activitile cerebrale. n viziunea lui Eysenck, extraversia corespunde unor caracteristici cum ar fi sociabilitatea, vioiciunea impulsivitatea. La polul opus se afl introversia. Teoria lui Eysenck are meritul de a fi fcut puntea de legtur ntre personalitatea normal i cea patologic. n 1990 John distinge polii extraversiei din modelul Big-Five, artnd c polul negativ al extraversiei, trimite de fapt la trsturi caracteristice personalitii introvertite.

2.2 Personalitatea accentuatPersonalitatea accentuat, concept introdus de Karl Leonhard, n lucrarea Personaliti accentuate n via i n literatur (1972/ 1979), se caracterizeaz prin trsturi a cror intensitate depete media, ceea ce determin manifestarea pregnant n plan comportamental a respectivelor trsturi i, n consecin, a exprimrii individualitii.

Personalitile accentuate nu sunt n mod necesar personaliti patologice, accentuat trimind la pronunat, pregnant, dar nu la anormalitate. innd cont c la nivel mediu normalitatea se exprim prin comportamente de serie, personalitile accentuate ar trebui considerate anormale. Cu toate acestea, personalitatea care, printr-un specific individual se ridic deasupra mediei, nu trebuie exclus din sfera normalului. Personalitatea accentuat este caracteristic celor care poart amprenta propriei individualiti (K. Leonhard, 1979, pp. 12). Trsturile accentuate sunt nsuiri ale personalitii care ndeprteaz persoana de limitele normalului i o situeaz ntr-o zon limit, de trecere ntre adaptare i indaptare. Fr a fi nevrotice sau psihopatice, aceste trsturi se intensific mai ales n condiii defavorabile de via, dar nu au consecine psihopatologice, fiind n realitate mult mai puin numeroase dect ceea ce n realitate reprezint variaiile lor.

2.3 Personalitatea instabil emoional (personalitatea borderline)

Actualele manuale de psihiatrie DSM-IV i CIM-10 pun un semn de echivalen ntre tulburarea de personalitate borderline (personalitate limit) i personalitatea instabil emoional. Elementul esenial al tulburrii de personalitate de tip borderline l constituie un pattern pervasiv de instabilitate a relaiilor interpersonale, a imaginii de sine, a afectelor i o impulsivitate accentuat, care ncepe precoce n perioada adult i este prezent ntr-o varietate de contexte (DSMIVTR, 2003, pp. 706).

Punctul de vedere pe care l nfieaz George Ionescu n lucrarea Tulburrile personalitii, este n schimb puin diferit de perspectiva descris n DSM i CIM. Autorul consider c ntre personalitatea borderline i personalitatea instabil nu poate fi stabilit o sinonimie (Ionescu, 1997). Tulburarea de personalitate de tip borderline prezint o serie de elemente clinice comune cu tulburarea emoional-instabil, cum ar fi impulsivitatea, relaii interpersonale instabile, dar se distinge de aceasta prin sentimentul de vid interior i prin sentimentul inconsistenei identitii. Tulburarea borderline se aseamn cu tulburarea histrionic, fiind ilustrat n plan clinic prin labilitatea dispoziiei i comportament manipulator, dar se deosebete de aceasta prin conduita autodestructiv i sentimentul unei identiti inautentice. Instabilitatea psihic poate fi constatat mai ales n plan relaional, profesional i sentimental, indivizii manifestnd incapacitatea de a stabili relaii interpersonale autentice i durabile.Psihanaliza postuleaz c pentru a nelege organizarea limit trebuie studiate simptomele i trsturile de personalitate semnificative, clinica mecanismelor de aprare, fora Eului, evaluarea metapsihologic a funcionrii limit. Din punct de vedere psihanalitic, personalitatea limit se caracterizeaz prin instabilitate, prin polimorfismul tulburrilor psihice, funcionare mental defectuos organizat, comportnd mecanisme de tip psihotic, fr a fi vorba n acest caz de psihoz i fr a exclude nevroza (C. Chabert et al., 1998, pp. 5).

2.4 Personalitatea ca i cum

n articolul Tipul de personalitate ca i cum (1942), Hlne Deutsch, reia una dintre tezele sale anterioare datnd din 1934, referitoare la structurile als ob. Personalitatea ca i cum se caracterizeaz prin lips de autenticitate i originalitate. Se identific uor dovedind remarcabile capaciti adaptative, dar identificrile nu sunt dect simple imitaii. Cauza apariiei personalitii ca i cum este lipsa cldurii i a afectivitii (n special a celei materne) n primii ani de via. Aceast insuficien se perpetueaz n dezvoltarea vieii afective i are repercusiuni asupra formrii Supraeului. Structura indecis a complexului edip este progresiv abandonat, fr ca individul s fi ajuns vreodat la formarea total i unificat a Supraeului. Rezultatul acestei structurri deficitare a Eului este c ntre Eu i Supraeu contactele vor fi extrem de reduse, iar scena oricrui conflict va rmne undeva n exterior, ca la copil. Identificarea persistent i supunerea necondiionat sunt cele dou expresii pasive ale adaptrii necondiionate la mediu i imprim personalitii, trstura de indecizie. n cazul personalitii ca i cum, apare o tulburare profund a procesului de sublimare, precum i eecul n realizarea sintezei diferitelor identificri infantile, ntr-o singur personalitate. Personalitatea ca i cum poate s ia aspectul unei mti ce ascunde o grav maladie, caracterizat, pe de o parte, de un vid afectiv i moral (generat de: absena unei viei afective sau a unor principii morale, de sugestibilitate ridicat i de tendine agresive mascate de pasivitate, ce se pot converti cu uurin n rutate) i, pe de alt parte, de prezena unui nucleu schizofreniform (generat de conflictele dintre diferitele identificri ale Eului). Personalitile ca i cum, nu fac parte din formele obinuite de nevroze i sunt prea bine adaptate la realitate pentru a fi psihotice, dar prin particularitile lor, contribuie n mare msur la cercetrile din psihologia Eului.

Lipsit complet de caracter, fr principii, moralitatea indivizilor ca i cum, idealurile, convingerile lor, constituie simple reflexe ale aspiraiilor i opiniilor celorlali indivizi, fie buni sau ri. Atandu-se cu mare uurin grupurilor sociale, etice i religiose, ei caut s dea coninut i realitate vidului lor interior, s dea un sens existenei, prin mijlocul unei identificri. Adeziunea entuziast la un anumit punct de vedere, poate fi rapid i total nlocuit cu o alta, fr cea mai mic modificare interioar, pur i simplu, ca o simpl regrupare ntmpltoare a cercului de relaii.

2.5 Personalitatea fals

Presupunnd existena unei simetrii ntre structura i tipologia personalitii i structura i tipologia Eului, ni s-a prut evident ca explicarea i interpretarea uneia din aceste realiti psihice s fie valabil i aproximativ echivalent n cazul celeilalte. innd cont de unul dintre cele mai simple principii logice, cel al tranzitivitii, am considerat c descrierea unui anumit tip de Eu s-ar suprapune grosso modo, unui anumit tip de personalitate. Ne-am oprit asupra conceptului de Sine fals, concept cheie n lucrrile lui Donald Woods Winnicott, unul dintre reprezentanii cei mai importani ai psihologiei Eului. (Conceptul de Sine este folosit n sensul definit de psihologia Eului, aceea parte a Eului care desemneaz contiina de sine a unui individ.) Sinele fals are o natur defensiv. Funcia sa defensiv l face s semene unei mti care disimuleaz Sinele adevrat oricare ar fi caracterul acestuia. Sinele fals constituit pe baza identificrilor cu rolul de a proteja Sinele adevrat, nu poate fi total iluzoriu, i nici nu poate fi confundat cu persoana real. Sinele fals reprezint stratul socializat al individului, cu rol selectiv i protector n raport cu stimulrile realitii interne i externe. Indivizii care prezint false personaliti, organizate n jurul Sinelui fals au o rigiditate defensiv extrem de puternic. Exist mai multe tipuri de Sine fals ce se distribuie pe un continuum variind de la normal la patologic. n stare de sntate, Sinele adevrat se las descoperit. n cazuri normale sau benigne, Sinele fals este reprezentat prin orice organizare ce constituie o atitudine acceptabil din punct de vedere social, dar care presupune i o anumit rezerv. O mare parte din Sinele fals se transform n capacitatea individului de a renuna la procesele psihice primare, n scopul de a obine o poziie social, care nu poate fi atins i meninut de Sinele adevrat. n asemenea situaii, Sinele fals ndeplinete mai ales o funcie adaptativ.

La fel ca i n cazul personalitii ca i cum, conceptul de Sine fals a dat natere unei noi entiti nosografice : aceea de funcionare sau stare limit, motiv pentru care foarte muli dintre indivizii cu personalitate fals sunt diagnosticai ca avnd tulburare de tip borderline sau fiind personaliti borderline (Chabert et al., 1999, in F. Couchard, 2001, pp. 20). De asemenea, Sinele fals este adesea confundat cu o alt categorie nosografic, i anume, cu personalitatea narcisic. Winnicott consider c narcisismul patologic ascunde individul real. De fapt acesta este disimulat, ascuns, iubit n secret i protejat n interiorul Sinelui. Individul real sau cu alte cuvinte Sinele adevrat, este mascat (Winnicott, 1974, op. cit., pp. 97).2.6 Personalitatea narcisicn limbajul comun narcisismul desemneaz diferitele modaliti ale dragostei de sine. Narcisismul exprim comportamentul prin care individul se iubete pe sine, altfel spus se raporteaz la propria persoan, n acelai mod n care, de obicei se raporteaz la o fiin drag. A fi ndrgostit de sine nsui este formula caracteristic a narcisismului, definind astfel narcisismul conform mitului grec al tnrului Narcis, fascinat de propria-i imagine. n egal msur, narcisismul reprezint un fel de stare subiectiv, relativ fragil i instabil. Noiunile de ideal, n special de Eu ideal i de ideal al Eului, se fundamenteaz pe conceptul de narcisism.

Dedublarea, organizare nodal a narcisismului, att de bine pus n eviden de Otto Rank, pe care o ilustreaz relaia cu dublul (Rank) i imaginea specular (Lacan), se caracterizeaz prin bipolaritatea sa. Acest mod de organizare al personalitii narcisice ar prea paradoxal fr intervenia mecanismului psihologic de clivaj, predominant la aceti indivizi. Narcisismul este un concept cu dou fee contradictorii, un Ianus bifrons care reflect aspectele normale i patologice ale iubirii de sine. Exist un narcisism cotidian ale crui aspecte benefice, fondate pe iubirea normal, sntoas fa de sine, permite dezvoltarea normal a iubirii obiectuale, ce reprezint n egal msur, un mod de protecie psihic i somatic, dar i un narcisism defensiv, cu consecine patologice.

Conform descrierii CIM-10 (F60.8) personalitatea narcisic se caracterizeaz prin supraestimare de sine i a propriilor capaciti; sentimentul de a fi unic, nevoia de a fi recunoscut ca fiind o fiin excepional; nu suport critica, cea mai nensemnat observaie aducnd grave lezri ale imaginii de sine, cunoscut sub sintagma de ran narcisic. Personalitatea narcisic manifest un sentiment de superioritate n raport cu ceilali, arogan, nevoia de a fi admirat i lips de empatie; poate manifesta delir de grandoare, considernd c face parte din categoria celor alei, crora li se cuvine orice. Narcisicul se deosebete de antisocial prin grandoarea sa, tendina de a-i exagera talentul, i de a se considera ca fiind unic i superior (Gunderson, 2001) i de personalitatea borderline prin aceea c, nu se ndoiete de nimeni i de nimic, cu att mai puin de valoarea sa ieit din comun (indivizii cu borderline sunt copleii de ndoieli). Pentru narcisic cellalt nu are valoare, acesta fiind doar un instrument folosit pentru a-i flata Eul su nemsurat, grandios. 2.7 Personalitatea multiplCunoscute sub denumirea de sindrom de personalitate dubl sau multipl, tulburare de identitate disociativ, personaliti alternante, clivaj al Eului sau diviziune subiectiv, din totdeauna fenomenele de disociere a personalitii au exercitat un efect magic, fascinndu-i n egal msur, att pe savani, ct i pe profani. Fenomenele disociative, i cel mai spectaculos aspect al acestora, sindromul personalitii multiple, constituie un domeniu de studiu vast i complex, care relev c difracia personalitii umane. Disocierea poate fi prezent la fiecare individ uman normal, care ar prezenta tendine mai mult sau mai puin disociative, ocupnd astfel poziii diferite de-a lungul unui continuum linear, n timp de multiplii ar fi cei mai disociai dintre toi; ei se situeaz la punctul extrem al acestui continuum care reprezint ceea ce se numete n limbajul actual de specialitate: tulburare de identitate disociativ (I. Hacking, 1998, pp. 44).

Problematica personalitii multiple este diferit abordat n diverse culturi. De exemplu, n cultura nord-american, puterni


Recommended