+ All Categories
Home > Documents > Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Date post: 02-Feb-2017
Category:
Upload: hatu
View: 226 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
40
Transcript
Page 1: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

LUTHER §1LUTHERANISMULiNTREPREREFORMATORI, REFORMA CATOLICA §1

CONTRAREFORMA

Lector dr. Valeriu Andreiescu

Reforma luterana a fost pregatita intr-o masura important*

de prereformatorii germani mistici si biblisti. Importanja lorindividual* a contat mai pu|in to raport cu influenta subiectiva pe

care au avut-o In procesul formarii concepjiilor reformatoare ale lui

Martin Luther (1483-1546). Astfel, alaturi de scrierile deja

decedatului titan al nominalismului Gabriel Biel (1420-1495), a avut

un loc remarcabil In orientarea gandirii crestine a viitorului

profesor de teologie, batranul sau confesor, mvatatorul novicilor de

la manastirea agustina. fnva5ator despre care - chiar 5i atunci cand

va ajunge dujman al monahismului - Reformatorul spunea In

limbajul sau colorat, ca fusese ,,fara indoiala un bun cresting subafurisita sa gluga"'.

Prin Gabriel Biel, miscarea Devotio Moderna (sau Frdfiile

viefii in comun) a ajuns la cea mai puternica patrundere in

Germania iar respectivul »rege al teologilor" avea sa fie adeptul ei

eel mai distins. Mai tarziu Martin Luther avea sa atace latura

aparent pelagian* a gandirii gabrielite, aspect ce fusese pentru el o

, 30/3, Weimar: BoeUau,

Page 2: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

8 Valeriu Andreiescu

piatra de poticnire in tinereje, de§i sau fiindca se racorda cu

doctrina predestinajiei pe care Reformatorul nu i-a repro§at-o

niciodata lui Biel.2 Cum observa Lucian Febvre:

,,cette doctrine tour a tour exakant le pouvoir de

la volonte humaine, puis l'humiliant en ricanant

devant l'insondable Toute Puissance de Dieu;

elle ne tendait les forces d'esperance (de Luther)

que pour les mieux briser et le laisser pantelant

dans Pimpuissance tragique de sa debilite".3

Luther marturisea in 1538 ca studiind in 1506-1507

Comentariul asupra sentinpelor de Gabriel Biel, i s-a parut ,,cea mai

buna dintre toate carple. Cand am citit-o, inima mea a sangerat.

Autoritatea Bibliei nu era nimic in compara$ie cu Gabriel".4 Luand

in serios in mod absolut o inva^atura ce proclama atat valoarea

faptelor bune ale omului, cat §i arbitrarul judecapi divine, Luther a

ajuns in criza religioasa. Dupa o serie anevoioasa de penitence,

tanarul calugar nu §tia daca Dumnezeu il socote§te drept

(neprihanit), adica indreptat.it (justificat) prin faptele de pocain^a si

ramanea cu o stare de spaima, chiar de manie sau ura, in loc sa

ajunga (a§a cum sus^inea Biel) la iubirea de dreptate §i de

2 E. Gordon Rupp, Christian Doctrinefrom 1350 to the Eve the Reformation, in H.Cunliffe-Jones (ed.)s A History ofChristian Doctrine (HCD), Edinburgh: T. and T.

Clark, 1997, p. 301-302.

3 Lucien Febvre, Un destin: Martin Luther, Paris, 1928, p. 51.4 Alfred Th. Jorgensen, Martin Luther. Reformer of the Church Minneapolis:Augsburg Publishing House, p.65.

Page 3: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther §i lutheranisrm,i)

Dumnezeu: WA fi indreptatit a devenit pentru el piatra de incercare

in calitate de credincios ... §i preocuparea sa in calitatea de teolog"5.

La o spovedanie, batranul inva$ator al novicilor i-a amintit

lui Luther articolul al zecelea din eel mai general acceptabil crez

bisericesc (socotit de traditie -eel mai vechi), Crezul apostolic: ,,Cred

in lertarea pacatelor"; duhovnicul i-a atras aten$ia si asupra

cuvantului lui Pavel ca pacatosul este indreptatit prin har, in ufma

credin$ei, precum §i asupra unei afirmatii in acela§i sens a marelui

mistic Bernard de Clairvaux (1090-1153) dintr-o predica referitoare

la Cantarea cdntdrilor.6 Cu alt prilej, batranul calugar veghea la

capataiul bolnavului Martin si se ruga recitand neincetat Crezul

Apostolic. Cand ajungea la punctul al zecelea, bolnavul repeta si el:

,,Cred in iertarea pacatelor". Batranul a sesizat ca Martin nu

in^elegea sensul real al cuvintelor si s-a intrerupt ca sa-i spuna: ,,Nu

trebuie sa crezi doar in iertarea pacatelor lui David sau ale lui

Petru; trebuie sa crezi in iertarea pacatelor tale"7.

Aceste invajaturi modeste nu au rezolvat criza spirituals a

lui Luther, dar faptul ca le-a jinut minte pana la batraneje

dovede§te ca au avut o influenza notabila. Totusi, eel ce a plantat cu

adevarat saman^a trezirii evanghelice in inima lui Luther avea sa fie

Erik H. Erikson, Psihanaliza §i istorie - tanarul Luther, Bucure§ti: Editura Trei,2001, p. 138.

6 Corpus Reformatorum, Melancthonis Opera, VI, p.3; Philip Schaff, History oftheChristian Church, VII: The German Reformation, Grand Rapids: Ml: Eerdmans,l"70, p. 118.

7 Jim Cromarty, Cetate tare este Dumnezeul nostru: povestea vietii lui MartinLuther, Oradea: Faclia, 2002, p. 62.

Page 4: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

10 Valeriu Andreiescu

Johannes von Staupiz (1469-1524) ,,parintele sau in Domnul"; pe

care Reformatorul 1-a cinstit pana la moarte (in pofida desparprii

lor doctrinare de mai tarziu): wfiindca el m-a nascut in Christos.

Daca Staupitz nu m-ar fi ajutat, a§ fi fost inghi$it §i parasit in iad"8.

Tradipa ll compara pe Staupitz cu un inaintemergator, un

loan Botezatorul al lui Martin Luther9. Dintr-un anumitpunct de

vedere, comparapa este cam exagerata. Spre deosebire de loan

precursorul lui Iisus, loan Staupitz eraparum vehemens §i frigidulus,

cum aprecia mai tarziu insu§i Luther. Staupitz va ramane pana la

sfarsjt un adept al viepi manastire§ti. Ca vicar general (din 1503) al

ordinului cer§etor al ermijilor augustini din Germania, acponase in

vederea unirii tuturor manastirilor augustine din jara §i pentru

generalizarea regulamentului radical al observanplor. Ca

reprezentant al curentului mistic biblist, el a fost unul dintre primii

conducatori monastici care a distribuit gratuit Biblii calugarilor de

sub jurisdicpa lui10.

Staupitz 1-a remarcat pe Luther in 1505 la manastirea

augustina din Erfurt, unde tanarul in varsta de 21 de ani i§i

incepuse noviciatul.

Dupa anul de noviciat monastic (iulie 1505-sept. 1506),

vicarul 1-a obligat in 1506 pe Luther sa studieze teologia la

Universitatea din Erfurt, pentru a-1 face preot §i profesor. Ordinat

8 Dr. Martin Luthers, Werke, 58/1, Weimar, p. 27.9 E: Wolf, Staupitz und Luther, Leipzig, 1927; D.C. Steinmetz, Luther andStaupitz, An Essay on the intellectual origins of the Protestant ReformationDurham, 1980.

10 Cromarty, Luther, p. 62.

Page 5: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther §i lutheranismni

preot in aprilie 1507, Luther a oficiat prima liturghie (2 mai 1507),

ceea ce a declans_at, se pare, criza sa religioasa, pusa in raport

psihanalitic de E.H. Erikson cu criza amplificata tot atunci intre

Martin §i tatal lui, $aranul imbogatit Hans Luder11.

Staupitz a gasit un paliativ pentru a atenua framantarile lui

Luther, transferandu-1 pe prea zelosul monah in octombrie 1508 la

manastirea augustina din Wittenberg, ca sa predea artele liberale la

Universitatea de acolo, pe baza diplomei de magister artium,

(licen$iat in filologie §i filozofie), objinute la Erfurt, la 7 ian 1505,

inainte ca tanarul sa-§i descopere vocapa monahala. In aceasta

vreme (1508-1509), conform lui R.Tudur Jones, Luther a primit si

prima sa diploma in teologie, cea de bacalaureus biblius, ce-i da

dreptul sa tjna prelegeri introductive despre Biblie12. Rechemat la

Erfurt in toamna 1509, tanarul universitar i§i va continua studiile §i

activitatea didactica, predand ca sententiarius dogmatica lui Petru

Lombard.

In aceasta etapa a gandirii sale teologice (1508-1511), Luther

a fost in mod preponderent preocupat sa concilieze augustinismul

cu scolastica, harul cu liberul arbitru13. Staupitz 1-a orientat insa

spre Scriptura, mai ales de prin 1508, cand i-a daruit acestuia o

11 Erikson, Tanarul Luther, p. 136-138.R. Tudur Jones, The Great Reformation, From Wyclifto Knox, Leicester: Inter-

Varsity Press, 1985, p. 30; L.Febvre, Martin Luther, un destin, Bucuresti: Corint,2001, p. 17, dateaza in 1510 bacalaureatul in teologie.

E.G. Leonard, Histoire generate du protestantisme, tome I: La ReformationParis: Quadrige/P.U.F., 1988, p. 43.

Page 6: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

12 Valeriu Andreiescu

Biblie14. Daca Luther 1-a numit intotdeauna pe Staupitz, in modul

eel mai sincer, ,,parintele sau" (vide supra n.8), complexul

psihanalitic de revolta antipaterna 1-a facut sa se ridice, in impre-

jurari destul de tenebroase, impotriva acestui tata spiritual, dupa

cum o facuse deja impotriva tatalui fizic. Episodul oarecum penibil,

explicat de Erikson prin transfer de tata ambivalent (pozitiv-

negativ)15, este omis chiar §i de istoricul secular L. Febvre, iar

apologe|;ii Reformei, precum Richard Marius, nu se dau in laturi sa-

1 rastalmaceasca16.

Se pare ca Luther, ramas fara mijloace de trai la Wittenberg,

cum consemneaza Cromarty,17 a facut apel la prietenul sau Johann

Larg, starejul augustin din Erfurt, care 1-a rechemat la manastirea

de origine in octombrie 1509, de unde 1-a trimis in 1510 la

arhiepiscopul de Magdeburg cu o plangere contra planului lui

Staupitz de a uni cele doua ramuri ale ordinului augustin din

Saxonia, iar apoi - cu aceea§i plangere - la Roma (avand tovaras. pe

reprezentatul manastirii augustine din Niirnberg18. Luther a

petrecut la Roma cateva saptamani, din dec. 1510 pana in ian.

14 Cromarty, loc.cit.15 Erikson, Tanarul Luther, p. 159. •

16 R. Marius, Luther, Philadephia: J.B. Lippincott Co., 1974, p. 33, supine caplecarea lui Luther la Roma era in scopul de a primi haina preoteasca, iar nu de aunelti contra lui Staupitz;

17 Cromarty, Luther, p. 65.

18 R. Tudur Jones, The Great Reformation, p. 30.

Page 7: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther gi lutheranisrflyi

151119. Plangerea a fost respinsa, Lang - destituit, iar Luther -

retrimis la Wittenberg in 15II.20

Daca motivele calatoriei nu prea sunt elucidate de istorici,

calatoria in sine si mai ales scurta sedere a lui Luther la Roma au

capatat o aura legendara. Dintre numeroasele informatii relativ la

calatorie, ne intereseaza (din punct de vedere al influenjei gandirii

bibliste asupra viitorului Reformator) impactul consemnat prima

data de Luther, al citatului dupa Avacum din Romani 1.17: ,,iustus

autem ex fide vivit" (iar dreptul din credinja va trai - trad. Anania

2001). Bolnav si socotindu-se pe moarte la Bologna, Luther nu se

putea gandi decat la acest text, incercand sa-i patrunda injelesul. Era

constient ca prin credinja In Christos se ajunge la mantuire, dar nu

putea formula inca doctrina de baza a justificarii prin credinja.21.

Cat prive§te impresia pe care i-a facut-o Cetatea eterna,

tradijia ca Luther feocat de ceea ce constatase acolo) s-a intors acasa

decis sa declanseze Reforma Protestanta este evident neintemeiata,

de§i la fel de subreda este interpretarea contrara, a teologului lute-

ran O.Scheel (preluata de cercetatorul secular L. Febvre):

R. Tudur Jones, The Great Reformation, p. 50, Cormartz, op.cit, p. 68consemneaza c3, dup3 unele surse, calatoria a avut loc in 1512.

Erikson, Tdnarul Luther, p. 185.21 Cromarty, Luther, p. 70.

Page 8: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

14 Valeriu Andreiescu

yjtuch in Rom sab und hoerte er [Lutber] nichts

ungewoehnliches" (la Roma nu a vazut si nu a

auzit nimic extraordinar/2.

Luther s-a intors de la Roma tot atat de romano-catolic pe

cat era cand sosise in capitala papala, dar spiritul sau critic fat.a de

starea Bisericii romane (format atunci) il situeaza deja pe pozipile

Reformei catolice, o mi§care variata - incluzandu-i atat de violentul

Savonarola23, cat §i pe pa§nicul Staupitz - §i care va stimula

declan§area Reformei Protestante, avand sa fie la randul ei stimulata

de aceasta din urma.

O predica a lui Luther din 1512 (1513?) este citata in sensul

ca Luther nu s-ar fi interesat atunci de reforma morala a Bisericii, ci

numai de doctrina24. De fapt, doctrina are consecinje practice,

incalcarea ei duce la abuzuri, iar Cele 95 de teze (cu care va incepe

Reforma) urmareau inlaturarea abuzurilor a§adar, reforma morala,

prin interpretarea corecta a doctrinei.

Dupa intoarcerea wfiului ratacitor", Staupitz 1-a recuperat cu

tact prin conversapa pe care a avut-o cu el in 1511 ,,sub parul din

gradina", probabil locul preferat al convorbirilor dintre ei la

manastirea din Erfurt, unde i-a cerut lui Luther sa-§i ia doctoratul

in teologie, ca sa preia catedra lui Staupitz de la Universitatea din

Wittenberg. Luther s-a opus sub motivul ca o lucrare atat de grea il

O. Sceel, M. Luther, vom Katholizismus zur Reformation, II: Im Kloster,

Tuebingen: J.C.B. Mohr, 1917, p. 295. Febvre, op.cit., p. 53, n.l.

23 S. Weinstein, Savanorola Florence, Paris, 1973.Febvre, op.cit., p. 55, n.l; Leonard, La Reformation, p. 50.

Page 9: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther si lutheranismul

va ucide (din cauza sanata$ii lui §ubrede) §i ca nu putea s-o faca din

cauza saraciei, dar Staupitz a replicat ca §i in cer Luther ar primi de

lucru, iar pe pamant va fi subvenponat de Frederic al Saxoniei25.

Dupa E.H. Erikson (ce plaseaza la Wittenberg ,,parul din

gradina"), ,,transferul de tata complet §i tenace de tip pozitiv" prin

care Martin il mlocuia pe Hans Luder cu Staupitz ar fi avut loc mai

ales intre anii 1508-1513:

,,Ceea ce Staupitz i-a spus de-a lungul anilor nu

s-a acrit in Luther niciodata a§a cum s-a

intamplat cu spusele celorlalte autoritaji

intalnite de el in viaja"26.

Chiar §i ,,glumele duhovnice§ti" ale lui Staupitz par sa fi

influenjat gandirea ulterioara a Reformatorului. Staupitz a luat in

ras intr-o scrisoare pe Luther, fiindca era obsedat de nenumarate

pacate mici, spunandu-i:

,,ca Christos nu era interesat de asemenea

fleacuri §i ca ar fi mai bine ca Martin sa faca in

a§a fel incat sa aiba de marturisit vreun savuros

Luthers Tischreden, III, Weimarer Ausgaben, p. 187-188, R.H. Bainton, Here IStand: A life ofMartin Luther, Nashville: Abingdon Press, 1950, p. 59.

Erikson, Tanand Luther, p.156-158 (mai ales p. 158).

Page 10: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

16 Valeriu Andreiescu

adulter sau vreun omor - eventual omorul

propriilor paring"27.

De aici a scos, cum pare evident, Luther paradoxalele sale

formulari din scrisoarea catre Melanchthon de la 1 aug 1521:

,,Deus non facit salvos ficte peccatores. Esto

peccator et pecca fortiter, sed fortius fide et

gaude in Christo qui victor est peccati, mortis et

mundi ..." - Dumnezeu nu mantuie§te pe

pacato§ii de forma. Fii pacatos §i pacatuie§te cu

putere, dar cu §i mai multa putere sa te increzi §i

sa te bucuri in Christos care este invingatorul

pacatului: al mortii §i al lumii...28.

Cand autorul acestei epistole va fi mai inaintat in varsta,

delicatul Melanchthon, strain de durele experience spirituale ale lui

Luther, va respinge hotarat (cum vom vedea) doctrina respective

din cauza generalizarii in epoca a efectelor ei practice dezastruoase;

de fapt, Reformatorul voise doar sa-i ajute pe pacatos.ii disperap in

mod sincer ca nu pot ajunge la neprihanire prin eforturi personale

§i se exprimase hiperbolic, la fel ca odinioara Staupitz.

Este vorba, in final, de doctrina justificarii prin credinja, pe

care Luther pare s-o fi in^eles prima data in turnul manastirii

27 Otto Scheel, Dokumente zu Luthers Entuicklung, Tuebingen: J.C.B. Mohr, 1929,nr. 487; apud Erikson, op.ciL, p. 148, n.23, cf T.George, Teologia Reformatorilor,

p. 77, Cromarty, Luther, p. 80.

28 Luthers Briefwechsel, III, ed. EX. Enders, Frankfurt, 1884 -, p. 208.

Page 11: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther §i lutheranismul 1Z

augustine de la Wittenberg. Acest eveniment (Turmerlebnis) a avut

loc, eel mai probabil prin 1512; tanarul calugar a fost iluminat de

acelea§i verset ce-1 obsedase la Bologna in 1510 (sau 1512?): Mcel

drept va trai prin credintl" (Romani 1.17)29. Timothy George

credea ca Luther a folosit (pentru a indica locul unde primise

revelajia) expresia ,,auf diser cloaca" drept o varianta a metaforei

,,in cloaca" (la hazna), wobi§nuita in scrierile spirituale ale Evului

Mediu. Ea se referea la o stare de totala neajutorate, de dependent

de Dumnezeu"30. Nu ar fi singurul exemplu de stil grobian la

Luther, stil ce reprezinta intr-o anumita masura o caracteristica mai

generala a literaturii germane31.

,,Evenimentul din turn" nu trebuie insa interpretat in sensul

ca Luther era deja ,,luteran" prin 1512. Cariera lui monahala lua

avant: in mai 1512 era numit egumen al manastirii augustine din

Wittenberg, iar in 1515 devenea vicar general al ordinului augustin

in acest district, avand in subordine 11 manastiri32. La 4 oct 1512,

Luther devine magister bibliusx iar la 19 oct. 1512 - doctor in Biblia,

preluand lectoratul in Biblie de la Universitatea din Wittenberg, ca

succesor al lui Staupitz. Comisia ce i-a acordat doctoratul a fost

29 Owen Chadwick, The Reformation, p. 45 cu nota de subsol.30 T. George, Teologia Reformaiorilor, p. 124.31 Febvre, Luther 2001, p. 51, citeaza alta figura de stil percutanta: cre§tinul se lasapatruns de Dumnezeu ,,passive, sicut mulier ad conceptum".

2 E.G. Leonard, La Reformation, p. 35; Schaff, German Reformation 1970, p. 136:,,Luther combined the threefold office of sub-prior, preacher and professor";

Williston Walker, A History of the Christian Church, New York: Charts

Scribner's Sons, 1970: ,,in 1515 ... director of studies in his own cloister ...".

Page 12: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

18 Valeriu Andreiescu

condusa de Karlstadt (influen$at mai tarziu de entuziastii

prepenticostali)33.

Intre 1513-1515, Luther preda la Universitatea din

Wittenberg un curs asupra Psalmilor, in 1515 comenteaza Romani,

in 1516 - Galateni, in 1517 - Evrei^ de asemenea, incepe sa

predice34. Aceste cursuri marcheaza urmatoarele doua etape in

formarea teologiei lui Luther. In 1513-1515 el incepe savorbeasca

despre stricaciunea completa a faptelor omului intors la

Dumnezeu, despre justificarea pacatosului numai prin credin^a,

insa ramane la Tradipa bisericeasca, dupa care omul are libertatea §i

datoria de a coopera prin pocaintl la lucrarea lui Dumnezeu (in

opozi$ie cu Augustin, a carui influenza devine insa preponderenta).

A doua etapa, legata de comentarea epistolelor pauline, incepe cu

1516 cu afirmarea doctrinei predestinarii35 §i se incheie in sept. 1519

cu terminarea primei versiuni a Comentariului Epistolei cdtre

Galateni5*1.

Nici macar dupa publicarea Celor 95 de teze (31.X.1517) nu

s-a trecut in a treia etapa, deoarece Luther nu poate fi socotit inca

Juteran" inainte de ruptura cu papalitatea in 1520. Reformatorii

E.G. Schweibert, Luther and His Times, Saint Louis: Concordia, 1950 t> 193-196.

34 K.Heussi - E. Peter, Precis d'histoire del'Eglise, Neuchatel (Suisse): DelachauxetNiestle, 1967, p. 136.

JJ Leonard, La Reformation, p. 43, cf. T. George, Teologia Reformatorihr, p. 78-79, n. 45-47.

H. von Schubert, Luthers Vorlesung ueber den Galatenbrief 1918; cf.Comentariul aprofundat al Epistolei catre Galateni: 1535, in vol. XXIV-XXVI dinLutheri Opera, vol I - XXXVIII, ed. Schmidt, 1865-1873.

Page 13: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther s,i lutheranismul 19

catolici il priveau ca pe unul ce declan§ase prin atacul impotriva

indulgent.elor, reforma dorita ei. Pollich, rectorul Universitatii din

Wittenberg, afirmase deja, anterior decesului sau din 1513: iyAcest

cdlugdr [Martin Luther] va revolupiona intreg sistemul invdpdturii

scolastice".37

Ca un vrednic monah, Luther era foarte interesat de mistica

tocmai in anii hotaratori pentru formarea concep^iei sale

evanghelice (1516-1518). Conform lui T. George, misticul biblist

Staupitz i-a prezentat prima data lui Luther scrierile misticului

Johann Tauler (1300-1361)38. Tot in 1516, Luther a publicat prima

editje a lucrarii mistice Theologia Germanica (scrisa de Anonimul

de la Frankfurt in sec XIV) pe care o lauda inflacarat in prefata la

editia a doua din 1518, la doi ani dupa Cele 95 de teze\i9

In aceea§i vreme, Staupitz publica scrieri mistice evanghelice

admirate de Luther: in 1515 - Nacbfolge Christi (Urmarea lui

Christos), iar in 1518 - Von der Liebe Gottes (Despre dragostea lui

Dumnezeu)40. Cat de tributar era inca Luther mentalitatjlor

calugare§ti ritualiste in 15 IS (cand se presupune ca Reforma

37

B.K.Kuiper, Martin Luther - The Formative Years, Grand Rapids, MI:Eerdmans, 1933, p. 215.

T. George, op.cit:, p.79, insa Febvre, Luther 2001, p.36-37, afirma cS Lutherluase contact cu scrierile lui Tauler in timpul studiilor de la Erfurt, asadar prin1506-1510.

39 HaiTy J.McSorley, Luther, Wright or Wrong? New York: Newman and Ausburg,1969, p.45. Luther nu se va dezice niciodata de mistici, desi ulterior ii va privi mai

critic - cf. Bengt Haegglund, The Background ofLuther's Doctrine ofJustificationin Late Medieval Theology, Philadelphia: Fortress Press, 1971, p. 2-16.

40 Schaff, German Reformation i'970, p. 117-119.

Page 14: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

20 Valeriu Andreiescu

Protestanta deja incepuse) rezulta din amintirile lui evocate spre

batrane];e, la taifasurile din timpul mesei. Reformatorul i§i amintea

ca era in varsta de 35 de ani cand defila in spatele lui Staupitz ce

purta sfantul chivot in procesiunea Corpus Christi, iar Christos 1-a

inspaimantat a§a de tare, incat era sa le§ine. Staupitz 1-a consolat ca

pe un copil, cerandu-i sa priveasca atent la barbatul pe care-1

cheama Christos41. Nu a fost Christos (eel ce 1-a speriat), fiindca

Christos nu inspaimanta, ci mangaie42. Aproape nu ne vine sa

credem ca a§a era Luther la varsta de 35 de ani.

Anul 1518 reprezinta probabil momentul culminant al

relapilor lui Luther cu Staupitz §i din alt punct de vedere. In acest

an in ziua de Sfanta Trinitate, Luther a scris o epistola solemna

catre Staupitz ce va fi apoi publicata, impreuna cu Resolutiones de

indulgentiis, exact inaintea textului scrisorii adresate de Reformator

papei Leon X, evident cu intenpa de a-1 angaja cat mai mult in

conflictul cu papalitatea pe vicarul general augustin. Luther

prezinta aici o inva^atura primita de la Staupitz (,,adevarata

pocain^a incepe cu dragostea de neprihanire §i de Dumnezeu") in

41 Luthers Tischreden, I, Weimarer Ausgaben, nr. 526, ad Erikson, Tdnarul Luther

p.l59,n.47.

2 Scheel, Dokumente zu Luthers Entwicklung, nr. 209; ad Erikson, op.cit, p. 135,

n. 32.

Page 15: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther §i lutheranismul 21

opozipe cu doctrina lui Biel, dupa care pocain^a nu incepe, ci se

termina cu dragostea de Dumnezeu. Se proclama in epistola ca

formula lui Staupitz ar fi germenele adevarat al intregii opere

doctrinare a lui Luther43.

In fine, Staupitz §i Societatea staupitziand din Niirnberg au

sprijinit cu entuziasm, in 1518, Reforma declan§ata de Luther la

31oct 1517 pe care au considerat-o catolica, la fel ca misticii bibli§ti

§i umani§ti cre§tini. Mai avizap au fost prereformatorii (valdensii s,i

Frapii boemt) care au injeles direcjia anticatolica a Reformei §i o vor

sprijini44. Luther insu§i, de§i fusese incitat de Staupitz contra

papalitapi45, a incercat sa-1 ca§tige de partea lui pe papa Leon X

(intre ei existand inca, dupa unele surse, o anumita stima) §i i-a

adresat apararea celor 95 de teze, intitulata Resolutiones, insopta de

o umila epistola catre papa (30 mai 1518). In timpul polemicii cu

anchetatorul papal Prierias (mar - nov 1518), Luther a fost chemat

la Roma, la judecata (7 aug 1518), dar a refuzat sa mearga, sprijinit

de Frederic al Saxoniei, care aranjeaza rezolvarea problemei pe

pamant german, printr-o intrevedere a lui Luther cu legatul papal

Cajetan46.

43 Scheel, Dokumente, nr.93; cf. Leonard, La Reformation, p.40, Febvre, Luther,p.40, n.3,'p. 41-42; Erikson, op.cit, p. 158.

44 A. Ladrierre, Biserica in evul mediu, Dillenburg: GBV, 1993, p.375: doi delegafiai Fratilor boemi vor cere lui Luther in 1522 s3 introduca randuiala §i disciplina lor

in bisericile luterane.

45 Luthers Colloquia, III, ed. Bindseil, p. 188: ,£>. Staupitius me incitabat contrapapam"; ad Schaff, German Reformation 1970, p. 120, n.l.

46Schaff>/?.crt.,p. 171-172.

Page 16: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

22 : Valeriu Andreiescu

Insa din feb. 1518 lui Staupitz i se ceruse sa-1 potoleasca pe

Luther (angajat in controversa cu Tetzel asupra celor 95 de teze) §i

1-a chemat la a§a numitul capitulum de la Heidelberg al ordinului

augustin, unde Luther §i-a aparat punctul de vedere, iar Butzer si

Brentz au trecut de partea lui (apr 1518)47. In 1518 lui Luther i se

alatura eel ce va deveni al doilea promotor al Reformei luterane,

marele umanist cre§tin Melanchthon48, stranepotul de unchi al lui

Reuchlin, fondatorul ebraismului cre§tin modern (vide infra, n. 60).

Staupitz s-a solidarizat pentru ultima data cu Luther, cand acesta

din urma a fost chemat sa dea socoteala cardinalului Cajetan.

Fiindca Luther §ovaia, Staupitz 1-a chemat langa el, la Salzburg ,,ca

sa traiasca §i sa moara impreuna . Pentru ca Luther sa poata

aqiona numai conform con§tiin^ei sale, Staupitz 1-a eliberat de

legamintele monastice50. Discutia lui Luther cu legatul papal a avut

loc la 12-14 oct. 1518, in timpul Dietei de la Augsburg, fara sa se

ajunga la o in;elegere. Dupa ce a reus.it sa fuga de acolo (20 oct.),

Luther va cere papei un conciliu general pentru rezolvarea

controversei (28 nov. 1518)51 §i se a§tepta deja la excomunicare52,

intrebandu-se daca papa nu este cumva anticrist53.

' H.S. Hillerbrand, The Reformation, New York: Harper, 1964, p. 55-56.

Daniel Benga, Marii reformatori luterani $i Biserica Ortodoxa, Bucure§ti:

Sophia, 2003, cap. 5 ,,Philipp Melanchthon" , p. 96-105, mai ales p. 99.

49 Leonard, La Reformation, p. 55.50 R. Tudur Jones, The Great Reformation, p. 38.51 Chadwick, The Reformation, p. 48.

52 Luthers Briefe Sendschreiben und Bedenken, I, ed. De Wette. Berlin, p. 188 §iurm. (catre Spalatin, 25X1 §i 2XII 1518).

53 ibidem, p. 193 (catre Link, 11 XII 1518).

Page 17: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther gi lutheranismul 23

Momentul in care Reforma lui Luther s-a identificat eel mai

mult cu reforma interna a romano-catolicismului ll reprezinta

publicarea Instrucpunii asupra catorva articole de credinpd (feb.

1519), dupa acordul de incetare a controversei incheiat cu Miltitz in

ian.1519. Instrucpunea accepta invocarea sfintilor, purgatoriul (§i

rugaciunile pentru sufletele aflate acolo), indulgence (ca

recompense pentru pocain^a), faptele bune ca efect al harului.

Practicile religioase trebuia simplificate de un conciliu54. La 3 mar.

1519, Luther scria papei: ,,nu am avut niciodata intenpa sa combat

Biserica romana §i nu pun nimic deasupra ei in cer si pe pamant,

afara de Iisus Christos, Domn peste toate".55

Johann Mair Eck, profesor de teologie la Ingolstadt in

Bavaria, 1-a provocat pe Luther (impotriva acordului Miltitz) la o

disputa publica la Leipzig (iul. 1519), la care Luther a admis decisiv

ca refuza sa accepte hotararile antiscripturale ale papei sau ale unui

conciliu general §i ca invatatura lui Hus era valida, inaugurandu-§i

relatiile cu Frapii boemi%. Dezbaterea a atras atentia ,,umani§tilor

imperiali", o ramura radicala (antipapala si anticlericala) a Reformei

catolice, ramura prezidata de imparatul Maximilian §i care, dupa

moartea lui (12 ian. 1519), va contribni la alegerea ca imparat la 28

mn. 1519 a lui Carol V de Habsburg, eel ce va fi permanent un

adversar politic al papalitapi (desi - catolic convins). In aceste

34 Luthers Werke, II, ,,Unterricht auf etliche Artikel", Weimarer Auscaben v 69-73. '

" Schaff, German Reformation 1970, p. 177, Leonard, La Reformation, p. 56.36 Hillerbrand, The Reformation, p. 65-67.

Page 18: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

24 Valeriu Andreiescu

imprejurari cavalerul Ulrich von Hutten (1488-1523), poet laureat

de Maximilian57, scria intr-o epistola catre alt umanist imperial,

poetul Eobanus Hessus, la 26 oct 1519, ca voia sa-1 faca pe Luther

partas, la anumite planuri (ce vizau probabil viitoarea revolta a

cavalerilor din 1522-1523)58.

Umanismul imperial cuprindea in general pe reprezenta$ii

,,noului val" al umanismului universitar, precum Crotus Rubeanus

care ii scria lui Luther in toamna 1518, exaltandu-i pozi^ia adoptata

la Leipzig59. Pana atunci, umani§tii ii avusesera ca purtatori de steag

ai Reformei catolice (mai mult sau mai pujin antipapale) pe

ebraistul Reuchlin (1455-1522) - din motive de conjuncture - §i

evident pe marele Erasm de Rotterdam. (1469-1536), Reuchlin

incercase sa salveze literatura ebraica (mai ales scrierile privind

Cabbala) de rugul inchizitorilor, iar aparatorii sai vor trece- de

partea lui Luther, nu insa §i unchiul lui Melanchthon60.

Cat prive§te pe Erasm61, Luther i-a scris prima data la 28

mar 1519, cerandu-i ajutorul62, iar Erasm il va sustine energic pana

la 1521,63cand ruptura lui Luther cu Roma §i cu Reforma catolica

57 P. Kalkoff, Ulrich von Hutten unddie Reformation (1517-1523), Leipzig, 1920.

58 Ulrich von Hutten, Schriften, I, nr. 313, ,Jiuttenus Eobano Hesso " (26.X.1519),

ed. Boecking, Leipzig, 1859.

59 Luthers Briefwechsel, II, nr.234 (16.X.1519), ed. E.L.Enders, Frankfurt, 1884.

60 L. Geiger, Johann Reuchlin. Sein Leben und seine Werke, Leipzig, 1871, L.I.

Newman, Jewish Influence on Christian Reform Movements, New York, 1925.

61 K.A. Meissinger, Erasmus von Rotterdam, Wien, 1942, J.Huizinga, Erasme,

Paris, 1955. .

62 Luthers Briefwechsel, I, nr.167, ed. E.L. Enders, 1884, p. 488.

63 A. Renaudet, Erasme. Sa pensee religieuse et son action (1518-1521), Paris,

1926.

Page 19: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther §i lutheranismul 21

va deveni definitiva. Unii umani§ti il vor urma pe Luther §i

Reforma Protestanta, al$ii vor da inapoi, in frunte cu Erasm. §i unii

§i altii vor include radicali §i moderaji. Radicalii vor lucra pentru

adancirea sciziunii, iar modera$ii vor incerca, fara mult succes, s-o

remedieze prin concesii. Din perspectiva adoptata de noi tendin^ele

mi§carii reformatoare umaniste sunt relevante in masura in care

Luther era el insu§i un umanist.

Luther nu a avut o formate umanista. in sensul in care au

avut-o Zwingli §i Calvin. Chiar daca promotorul Reformei a

semnat uneori cu cognomenul de Eleutherius (eel ce vorbe§te sau

actibneaza ca un om liber), aceasta cochetarie umanista nu a durat

mult64. Din intreg idealul de frumuse$e al Rena§terii, numai muzica

era o necesitate pentru Luther, de§i era prieten cu pictorii Cranach

§i Duerer, citea cu placere din Horapu, Vergilius §i Homer, iar in

gandirea lui se disting urme de platonism (prin filiera lui Augustin).

Dupa Leonard, Luther era insa ,,foarte departe de umani§ti §i ...

impermeabil la influenza lor"65.

Luther a tradus totu§i §i a interpretat Biblia folosind

manualul de ebraica al lui Reuchlin, Noul Testament grec, editat de

Erasm, exegeza biblista a umanistului cre§tin Lefevre d'Etaples,

care proclama Noul Testament drept »cartea viejii §i singura regula

a cre§tinilorw66. In timpul marilor polemici din 1520, Luther prelua

64 Chadwick, Reformation, p. 44.65 Leonard, La Reformation, p. 64.

66 A. Renaudet, Prereforme et humanisme a Paris (1494 -1517), Paris, 1953.

Page 20: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Valeriu Andrei escu

din zbor formule ale Reformei umaniste, ca de pilda cea a lui

Hutten, Vivat libertas[ ce va inspira probabil titlul scrierii lui

Luther Despre libertatea cre§tinuluu O atitudine de tip umanist

crestin se desprindea si din cele 97 de teze Contra Scholasticam

Theologiam, publicate de Luther la 4 sept 151767. In fine, nu se

poate spune ca Luther §i umanistul cre§tin Melanchthon nu s-au

influenjat reciproc.

Umanismul Renasterii a descoperit individualismul §i

libertatea constiinjei pe care protestantismul le-a preluat sub forma

legaturii personale dintre credincios §i Christos in urma unei

alegeri bazate pe libertatea de con§tiin$a. Luther a fost un umanist

in masura in care: ,,uneltele folosite de el erau cele ale Rena§terii:

intoarcerea ferventa la textele originale; antropocentrismul hotarat

(chiar daca sub forma christocentrica); §i afirmarea limbii populare6868

Se poate afirma ca Reforma interna a Bisericii romano-

catolice, (Reforma promovata de conciliari§tii din sec XV de

umanistii cre§tini ca Erasm, de misticii biblisti ca Staupitz, de

universitari neoscolastici ca tanarul Luther, Karlstadt si colegii lor

de la Wittenberg, de clerici influentf ca Spalatin, capelanul si

secretarul lui Frederic al Saxoniei etc.) fusese zadarnicita de

umanismul secular al papilor Rena§terii, de birocrapa lipsita de

^^ndTeiescu'Cursdeistonagdndimcre?tinetBucme^i:TTPB, 1999 p 3261968 TdndrUlLuth6r> p185' cf A- °&™> Renasterea si Reforma, Bucure§ti,

Page 21: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther si lutheranisrr^)

viziune a Curiei papale, de felurite tending conservatoare §i de alteinterese pragmatice.

Un autor catolic, canonicul J. Paquier, observa ca un vicar

general al augustinilor ajuns cardinal, Girolamo Seripando, legat

pontifical la Conciliul de la Trento (la sesiunile din 1551-1552 §i din

1562-1563) a susjinut acolo idei opuse celor ale tomi§tilor, biruitori

la conciliu, §i foarte asemanatoare cu cele ale lui Luther, referitoare

la stricaciunea omeneasca §i mantuirea prin credin^a. Seripando nu

a fost socotit eretic, deoarece - conform lui Paquier - nu a adus

aceste idei pana la ultimele lor consecinje, a§a cum facuse Luther69.

Insa nici Luther nu ,,a negat intempestiv libertatea" §i nu ,,a

scris texte de o masivitate derutanta" ca sa afirme justificarea

exclusiv prin credinja, decat la multa vreme dupa ce fusese declarat

oficial eretic In vara 1518. Meritau oare, din punct de vedere

doctrinar, Cele 95 de teze haituirea la care a fost supus Luther in

1518-1519? Se pot cita eel pu$in trei articole pline de laude §i de

respect faja de papalitatea:

(9) Duhul Sfant ne face bine prin papa ...

(38) Iertarea acordata de papa nu trebuie

disprejuita, intrucat ea este p declarajie a iertarii

lui Dumnezeu.

LPaquier, Luther, in Dictonnaire de theologie catholique, vol IX fasc 74 1926col IT99-1202; Febvre, Luther 2001, p.107, n.l; Leonard, La Rdformation, p. 54. '

Page 22: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

23. Valeriu Andreiescu

(78) Atat el [Leon X] cat §i orice alt papa poseda

haruri mult mai mari [decat indulgence] pentru

a le darui: Evanghelia, minunile, darurile de

vindecare70.

De asemenea, in Cele 95 de teze nu este indreptat nici un atac

impotriva Biserici romano-catolice. Practic, ea il readusese la matca

pe turbulent prin acordul Miltitz §i Instrucpiunea asupra catorva

articole, in ian-feb 1519. Autorul romano-catolic Jean Comby scrie

insa relativ la ruptura ce a urmat: nnici un catolic nu pune la

indoiald deficienpele §i lipsa de inpelegere a Bisericii de la Roma"71.

In dezbaterea de la Leipzig, Eck ar fi putut insista asupra

hpsei de noutate a ideilor lui Luther despre justificarea prin

credin$a, asa cum a procedat H. Denifle, criticul romano-catolic al

lui Luther in sec. XX. Luther ca sentenpiar, ii inva^ase pe studenji

Sentinpele lui Lombard din sec XIII, in care se afirma:

Mdreptatea lui Dumnezeu este aceea prin care El

indrepta$es.te fara plata pe nelegiuit prin

credinja, fara faptele Legii": ,,Faptele urmeaza

dupa indreptajire §i nu o preceda, ci omul este

indreptajit numai prin credinja, fara precedenja

Luther, ,,Cele 95 de teze privind pocainfa si indulgen^ele" in Schaff, GermanReformation, p. 160-166.

71 J.Comby, Sa citim istoria Bisericii [antologie comentatS], voh II, Bucuresti:EARC, 2001, p. 13.

Page 23: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther gi 1utheranismn| 29

faptelor. Inainte de credinja, faptele sum

de§arte"72.

Desigur, Luther aduce o noutate revolutionary excluzandtotal ,,meritele" omului:

,,pacatuim mereu, chiar §i atunci cand facem

binele". ,,Pentru eel drept, faptele sale bune ar fi

mortale, daca el nu le-ar socoti a§a [adica-

mortale], din frica de Dumnezeu"73.

Eck ar fi putut insa integra cu u§urin$a in Traditia

bisericeasca teologia lui Luther din momentul acela, fiindca

scolasticii avusera de multe ori interpretari personale coritrastant,

tolerate de Biserica, precum in celebra controversa a universalilor.

In loc de aceasta, Eck 1-a determinat pe Luther sa se solidarizeze cu

Hus. In schimb, Luther a evocat pe Grigore de Nazianz, Vasile eel

Mare §i alji teologi greci care nu au acceptat sa fie sub ascultarea

Romei si a considerat Biserica greaca drept ,,cea mai buna parte aBisericii universale"74.

Disputa de la Leipzig, inceput al criticii istorice moderne a

cresdnismului a fost intr-adevar decisiva, pentru ca Luther a

renunjfat sa mai actioneze in direcjia reformarii interne a Bisericii

papale. El a trecut fatis si fara rezerva pe linia precursorilor

Leonard, La Reformation, p. 43-44.73 ibidem, p. 44.

D. Benga, Marii reformatori luterani $i Biserica Ortodoxa, p.70, n. 174-176.

Page 24: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

30 Valeriu Andreiescu

protestantismului, Wydiffe (1320-1384)75 §i Ian Hus (1368-1415)76,

s-a aliat simbolic cu Biserica rasariteana §i a declan§at Reforma

Bisericii in afara Bisericii romano-catolice.

Daca Luther ar fi fost recuperat de romano-catolici, aceasta

nu ar fi oprit Reforma Protestanta, pe care o porneau, tot pe

atunci, Zwingli77 in Elvetia, precum §i hilia§tii clandestini - ce se

manifestau in 1514, prin rascoala lui Gheorghe Dozsa in

Transilvania, condu§i de preotul romano-catolic Laurenpu

Meszaros78. Hilia§tii s-au mileni§tii, reprezentap eel mai tipic de

Thomas Muenzer79, se confundau adesea cu anabapti§tii (mai

corect, baptistii timpurii)80 §i cu entuzia§tii de tip penticostal81,

mi§carii de reforma populara izbucnite spontan §i simultan, fara a fi

conditjonate de luteranism.

Reforma Protestanta avea cauze mult mai profunde §i mai

generale decat cele ce au dus la constituirea luteranismului. Istoricul

evanghelic *E.E. Cairns distingea cauze politice, economice,

intelectuale, morale, sociale, teologice sau filozofice, precum §i g

75 K.B. Mac Farlane, John Wydiffe and the Begining ofEnglish Nonconformism,London, 1952.

76 Am. Molnax, Jean Hus, Paris, 1976.cf. ICourvoisier, Zwingli, Theologien reforme, Neuchatel: Delachaux et Niestle

1965.

§tefan Pascu, ,,Razboiul taranesc condus de G.Doja", in A. Ofetea (red.), IstoriaRomaniei, II, Bucuresti: Editura Academiei, 1962, p. 601.

A. §tekli, Thomas Muenzer, Bucure§ti; 1963.

80 J. Warns, Baptism, Studies in the Original Christian Baptism, London: ThePaternoster Press, 1957.

W. Hollenweger, Entusiastiches Christentum, Wuppertal: Theologischer VerlagRolfBrockhaus/Zuerich: Zwingli Verlag, 1969.

Page 25: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther ?i 1yttheram>rfriii|31

cauza imediata82. Istoricul ortodox rasaritean M. §esan se referea si

el la »via$a religioasa §i bisericeasca", Maspectul social-economic",Mideea statului national si laicM, waspectul cultural"83. Istoricul

secular Keith Randell deosebea cauzele pe termen lung de cele pe

termen scurt84. Istoricul romano-catolic Jean Comby observa. (mtr-

un mod contrastant cu interpretarile catolice conservatoare):

,,astazi, insa, mult mai numeros sunt cei care

recunosc cauzele profund spirituale ale

Reformei. Reforma s-a nascut din pietatea

sfarsitului de Ev. Mediu, din acea cautarea

patima§a a lui Cristos in Evanghelie"85.

Integrarea luteranismului ca un curent al Reformei Catolice

ar fi permis Bisericii papale sa reziste mai eficient si sa cunoasca,

posibil mca de pe atunci, un aggiornamento care s-o puna in pas cu'zorile epocii moderne, iar nu o retransare la Conciliul de la Trento

pe pozitii conservatoare medievale. In locul unei deschideri, a fost

publicata la Roma, la 15 iun 1520, bula Exsurge Domine prin care

Luther urma sa fie excomunicat daca nu se supunea in doua luni. In

schimb, Luther avea sa publice scrierile ce vor sta la baza Reformei

83 ;^?imS' Cre*tinismul d*-a lungulsecolelor, SMR, 1992, p. 272-278

JJSsjSSSjSSlsloria bisertceascag2002, ^l"' L""'er ft RefOrm" '" Germania "17-IS55, Bucuie?ti: BIC ALL,

Page 26: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

32 Valeriu Andreiescu

Protestante: »Vom Papstum zu Rom" (iun. 1520) - inceputul

eclesiologiei luterane cu doctrina sa despre Biserica invizibila §i cea

vizibila86; ,^in den christlichen Add deutscher Nation" (destinata

probabil initial micii nobilimi grupate in jurul lui Sickingen §i

Hutten) care afirma principiul biblic al preopei generale a

credincio§ilor, chemandu-i sa reformeze Biserica in locul clerului

(aug. 1520)87; yyDe captivitdte babylonica ecclesiae praeludium" (oct.

1520), tradus in acelasi an, 1520, in germana, (»Von der

Babylonischen Gefaengniss"), inlocuia sistemul sacramental romano-

catolic cu unul semi-sacramental, in care actele de cult ramaneau

,,vehicule ale harului"88; nVon der Freiheit eines Cristenmenschen"

(nov. 1520), tradusa pu$in mai tarziu in latina {yyDe libertate

cbristiana"), cu unele adaugiri), reprezenta o expunerea adresata

papei cu privire la teologia luterana, raspunzand acuzajiilor de

individualism anarhic §i quietism, afirmand libertatea cre§tinului de

a se intoarce la singurul izvor al credin^ei - Scriptura89.

La 10 dec. 1520, Luther ardea in public la Wittenberg bula

papala yJExsurge", exprimandu-§i motivele intr-un pamflet (una din

cele 30 de scrieri ale sale din 1520) ce marca, in fine, constituirea

86 Leonard, La Reformation, p. 58-59; Febvre, Luther 2001, p.l 15. Ultimul pamfletal lui Luther va trata acela§i subiect: Impotriva papalitafii romane, vide

R.Stupperich, ,Mortin Luther", in Tim Dowley (ed.), The History of Christianity,

Tring, Herts (Eng.): Lion, 1987, p. 363.

87 Henry Bettenson, Documents of the Chrisian Church, New York: Oxford

University Press, 1963, p. 192-197.

88 ibidem, p. 197-199, cf. G-Remete, Perspective noi in teologia sacramentala

luterana, Alba Iulia: Editura Arhiepiscopiei Ortodoxe, 1999.

89 M.§esan, op.cit, p. 209-210.

Page 27: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther si lutheranismul 21

luteranismului, spre deceppa lui Erasm §i a lui Staupitz90. A urmat

excomunicarea definitive a lui Luther §i a adepplor sai prin bula

iyDecet Romanum Pontificem" din 3 ian 1521. La 18 apr 1521,

Reformatorul i§i va menjine pozijia in faja Dietei de la Worms, iar

edictul de la Worms din 26 mai 1521 il declara inamic public, scos

in afara legii, in Luther fusese deja ascuns de Frederic eel in^elept in

castelul de Wartburg91.

Transformarea luteranismului dintr-un curent teologic intr-

o mi§care cre§tina §i apoi intr-o eomunitatea eeleziastiea avea sa fie

consfinpta de Confesiunea de la Augsburg din 1530. Intre timp

Luther s-a delimitat de rascoala cavalerilor (1522-1523) condusa de

Sickingen §i Hutten, de razboiul ^aranesc cu tending mileniste

(1524-1525), de Reforma catolica fie ea mistica (Staupitz), fie

umanista (Erasm), de Reforma elvejiana, mai democratic^ §i mai

hotarata in ruptura cu Tradijia bisericeasca (1529). Ca si celelalte

direcjii majore ale Reformei Protestante (exceptand Reforma

radicala), luteranismul s-a orientat spre Biserica-napune, un model

de Biserica institu|ionala opus institupei biserice§ti universale

romano-catolice, insa apropiat de eel ortodox rasaritean (sub forma

autocefala actuala)92.

90 Hillerbrand, Reformation, p. 80-87.9^ ibidem, p. 87-100; Bettenson, Documents, p. 199-201.

cf. Ion Bria, Dicfionar de teologie ortodoxa, Bucure$ti: IBMrBOR, 1994, s.v.,Autocefalie" ,JBiserici ortodoxe"; D. Staniloae, Nafiune ji crestinism, Bucures.i"Elion,2004.

Page 28: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

34 Valeriu Andreiescu

Moderatia doctrinara, liturgica §i chiar politica a

luteranismului avea sa pastreze puncte de contact cu Reforma

catolica, vizibil stimulata de protestantism, inainte de conciliul de

la Trento. Daca moderapa lui Luther, dupa ruptura lui cu

papalitatea, ar putea fi socotita mai degraba relativa, nu acela§i

lucru se poate afirma despre pozitia principalului sau colaborator,

Melanchthon. De§i acesta din urma 1-a suspnut pe Luther

impotriva lui Zwingli in colocviul de la Marburg (1529) care a

dezbinat curentul principal al Reformei Protestante, R. Stupperich

afirma, pe drept, ca

,,Melanchthon, totu§i, a parut adesea prea dispus

a face concesii romano-catolicilor in privinja

doctrinei de dragul pacii. El credea ca

reunificarea era esentiala"93.

O atitudine concilianta asemanatoare manifestau in romano-

catolicism personalitatj pioase ce aveau sa ajunga la pozipi inalte in

ierarhia bisericeasca §i care au pornit in mare masura din grupuri

spirituale precum Oratoriul iubirii divine format la Roma, in mod

semnificativ chiar in 1517, anul conventional al inceputului

Reformei Protestante. Oratoriile iubirii divine, Jndicatori ai

renasterii religioase ...in Italia in prima parte a sec. XVT1 erau ordine

religioase fara caracter oficial, ai caror membri, preop §i laici, se

adunau pentru rugaciune, meditatie, acpuni caritabile §i discutii pe

9> R.Stupperich, Philip Melanchthon, in Tim Dowley (ed.), History ofChristianity,1987, p. 376.

Page 29: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther gi lutheranismul

teme spirituale. De§i aceste ordine fara legaminte §i fara uniforme

au luat fiinta doar in ora§ele italiene mari, iar membrii respectivi se

numarau doar cu zecile, ele au pregatit reformatori ai Bisericii

papale94.

Din Oratoriul de la Roma facea parte Jacopo Sadoleto, Gian

Matteo Gilbert!, Gaetano da Thiene, Reginald Pole, Gian Pietro

Caraffa, Gasparo Contarini, in total 50 de membri din elita

societal ce urmau direqia lui Erasmus §i simpatizau adesea

punctul de vedere luteran95. Pe linia Reformei catolice se inscriau §i

imparatul Carol V, un antiluteran uneori moderat §i flexibil,

precum sj to$i papii ce au urmat dupa Leon X, pana la Conciliul de

la Trento. Noile ordine monahale aveau sa promoveze o Reforma

catolica mai curand conservatoare - de fapt, o Contrareforma.

Astfel au fost capucinii (care apar inca din 1520 cu patru membri),

apoi ordinul teatinilor intemeiat in 1521 de energicul Caraffa §i de

teologul antiluteran Cajetan, ursulinele (1535) §i in fine ,,Societatea

lui Iisus", recunoscuta oficial in 1540 sub conducerea lui Ignatiu de

Loyola, ordin ce va extinde misionarismul romano-catolic peste

mari §i oceane. Mi§carea monahala va inlocui mistica biblista cu o

94

95

K. Randell, Reforma catolica si Contrareforma, Bucuresti:BIC ALL, 2001, p.

R.D. Linder, ,,Rome responds" in Dowley (ed.), op.cit. 1987, p. 405: Chadwick,Reformation, p. 268: ,,Despite many histories , he [Contarini] had not been amember of the Oratory of Divine Love, at Rome". La fel crede si W. Walker,History ofthe Christian Church, 1970, p. 374.

Page 30: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Valeriu Andreiescu

noua mistica, bazata pe contemplate pasiva de inspirape apofatica

neoplatonica, orientare reprezentata dupa 1536 de Teresa d'Avila96.

Ultimul papa neitalian inainte de loan Paul II, olandezul

Adrian VI (1522-1523), poreclit de Roma renascentista ,,Barbarul",

va contesta - in stilul lui Luther - cultura impregnate de paganism.

El a deschis calea, pe termen lung, spre inlocuirea artei desacralizate

a Rena§terii cu cea mistica a Barocului, ilustrata - dupa 1568 - de

biserica iezuiplor // Gesu din Roma. Adrian VI, folosind limbajul

unui Savonarola, va face o promisiune de reforma morala la 3 ian.

1523, citita la Dieta de la Nuernberg de legatul papal Chieregati,

angajament ramas fara urmari97.

Din cauza politicii lui gre§ite, Clement VII (1523-1534) a

vazut Roma devastate in 1527 de mercenarii germani protestan^i ai

lui Carol V. In 1530, caderea Floren^ei, aparate de insu§i

Michelangelo, marca sfar§itul conventional al Rena§terii.

Impotrivindu-se divort;ului lui Henry VIE in 1527-1533, papa a

deschis neintenjionat calea spre Reforma catolica in Anglia98.

Clement VII s-a impotrivit convocarii unui conciliu pentru

reformarea Bisericii romano-catolice, iar pontificatul sau »a fost

daunator pentru istoria Bisericiii"99

96 RTudur Jones, The Great Reformation, p. 238-247. Evident, iezui^ii nu urmau

aceasta directie.

97 Randell, Reforma catolica, p. 29, art.l; 5; 10; pentru data §i locul

angajamentului, vide A.Franzen, R.Baeumer, Istoria papilor, Bucure§ti: EARC,

1996, p. 306.

98 idem, Henric VIII si Reforma in Anglia, Bucuresti:ALL, 2000, p. 11-40.

99 A.Franzen, R.Baeumer, Istoria papilor, p. 311.

Page 31: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther §i lutheranismul

Marele papa a§teptat de adept;ii lui Erasm avea sa fie Paul III

(1534-1549), ,,cel mai sincer reformator ce s-a suit pe tronul papal in

sec XVI"100, de§i inainte de pontificatul sau nu manifestase

asemenea predispozitii. Mult doritul conciliu de innoire a Bisericii

a fost convocat de papa intai la Mantua (1536), apoi la Vicenza

(1537) dar a fost suspendat intrucat Liga luterana de la

Schmalkelden a respins invita^ia la un conciliu care nu era tinut pe

pamant german101.

In 1527 se destramase Oratoriul de la Roma, in frunte cu

Gaetano da Thiene (care a inspirat reformele mai multor papi) §i cu

reformistul conservator Pietro Caraffa. Opt dintre membrii sau

apropiatii acestei asociapi vor deveni insa cardinali in 1535: viitorii

papi Caraffa (Paul IV) §i Cervini (Marcellus II), umanistul Sadoleto,

Reginald Pole, Contarini, benedictinul Gregorio Cortese, Pietro

Bembo, Jean du Bellay, episcop de Paris. In 1535, Contarini a

devenit conducatorul unei comisii de reforma constituite din opt

reformi§ti dintr-un numar de noua cardinali102. Tot in 1536 incepea

insa Reforma calvinista la Geneva, facand §i mai utopice tentativele

de reunificare a Bisericii103.

In feb. 1537, Contarini a inaintat papei Aaportul comisiei,

intitulat nConsilium de emendenda ecclesia", ce con^inea

100 Under, op.cit., (1987), p. 407.101 Franzen, Baeumer, loc. cit..

102 J.P. Donelly, ,,Gasparo Contarini", in Tim Dowley (ed), History , Christianity,1987, p. 407.

103 K.Randell, Jean Calvin si Reforma tarzie, Bucure§ti:ALL, 1998.

Page 32: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

38 Valeriu Andreiescu

recomandari privind birocrapa papala, via$a spirituals a papilor §i

cardinalilor abuzurile de putere, incalcarea dreptului canonic §i a

moralita^ii etc. Paul HI a urmat unele dintre aceste recomandari.

De§i raportul era confidential, a fost publicat fara permisiune in

1538, probabil ca sa determine reforme mai radicale §i avea sa fie

editat de protestanp cu un comentariu scris de Luther104.

Amanarea papala sine die din 1539 a deschiderii conciliului

reformator de la Vicenza 1-a decis pe Carol V sa incredin^eze

Dietelor imperiale sarcina de a patrona negocierile privind

restabilirea unita$ii religioase. Asemenea dezbateri au avut loc la

Frankfurt (apr. 1539), la Hagenau in Alsacia (iun. 1340), la Worms

(dec. 1540), apoi la Ratisbona (Regensburg) in apr.-iun. 1541, la

ultimele doua participand §i Calvin. Paul III a fost convins de

imparat sa-1 trimita pe Contarini ca legat papal la Dieta de la

Ratisbona. La ,,colocviul de la Regensburg", Contarini 1-a avut ca

partener de negocieri pe conciliantul Melanchthon. Cele 20 de

puncte negociate au fost in mare parte propuse de protestanpL In

mai pupn de o saptamana au fost definite de comun acord doctrina

justificarii, cea a pacatului §i a stricaciunii umane totale. Rigori§tii

ambelor tabere, intre care Luther §i Calvin, s-au speriat §i s-au

grabit sa impiedice unirea celor doua Reforme - catolica §i

protestanta. Nu s-a ajuns la compromis cu privire la doctrina

transsubstanjierii §i la cea a autoritapi papale. Cand Contarini s-a

104 Beresford J. Kidd, Documents Illustrative of the Continental Reformation,p.307-318, Linder, op.cit., (1987), p. 408. Randell, Reforma catolica, p. 33-35.

Page 33: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther gi lutheranisrrmi

intors la Roma, avea sa fie acuzat de erezie §i asociere cu du§manii

Bisericii, nu a mai rezistat decepjiei §i a murit in 1542105.

Reformi§tii catolici ,,liberali" erau de acord cu cei

,,conservatori" in privinj;a reformei institutional, insa cei din

urma, in frunte cu Caraffa, nu erau interesa^i intr-o injelegere cu

protestan^ii §i doreau o definire clara a credin$ei catolice medievale,

atat de complexe §i contrastante. Dupa 1541, Paul IE va intra sub

influenza preponderenta a lui Caraffa, ceea ce va conduce

ineluctabil spre Contrareforma, prin reinfiin$area Inchizijiei papale

(iul. 1542) §i publicarea Indexului in 1559106.

Paul III i§i va pastra independent fapa de conservatory

opusi oricarui conciliu general tinut pe pamantul imperial; papa sj-a

asumat astfel riscul de a accepta apelul lui Carol V (la intalnirea

personala de la Lucca din sept. 1541) de a convoca un asemenea

conciliu de la Trento, pe teritoriul imperiului, convocarea avand

loc la 1 sept 1542. Conciliul se va desfa§ura in trei sesiuni (1545-

1547, sub Paul III; 1551-1552, sub papa Iuliu III; 1562-1563, sub

Pius IV) §i va indeplini intocmai obiectivele Reformei catolice

conservatoare privind definirea romano-catolicismului107.

Luther insu§i se confrunta cu problemele definirii

luteranismului, din punct de vedere doctrinar, institutional §i

devotional. In 1521, Melanchthon publicase micul tratat dogmatic

105

H.Jedin, Kardinal Contarini als Kontroverstheologe, Muenster, 1949, Leonard,La Reformation, p. 215-218.

106 Randell, Reforma catolica, p. 37-41.Franzen, Baeumer, Istoria papilor, p. 311 -318.

107

Page 34: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

40 Valeriu Andreiescu

Loci communes-, au urmat Noul Testament tradus in germana de

Luther (1522); De servo arbitrio (31 dec. 1525), in care Luther apara

doctrina predestinarii; apoi Liturghia germand §i Regula de slujire in

1526; Catehismul mare §i Catehismul mic in 1529; Confessio

Augustana, redactata de Melanchthon (1530); Vechiul Testament,

tradus in germana de Luther (1534); Comentariul dezvoltat al

Epistolei cdtre Galateni (1535); Articolele de la Schmalkalden, o

declarape doctrinara semnata de mul$i teologi luterahi (1537). In

1527 au fost institui^i superintendent, iar in 1539 - consistoriul108.

Convertirea unor state intregi la Reforma luterana semana

cu convertirea la crestinism a popoarelor din evul mediu, fiind

formala. Inca din 1527, Melanchthon, refugiat de la Wittenberg la

Jena din cauza ciumei, constata dezordinea morala, religioasa §i

sociala pricinuita de convertirea maselor care nu in$elegea

doctrinele luterane. Speriat, asistentul lui Luther revine la

synergism in Comentariu asupra Epistolei cdtre romani (1532) §i in

Loci communes din 1535. El afirma ca faptele bune nu sunt doar o

condipe a mantuirii, ci §i a sfinjirii, iar Luther nu va reaqiona, din

considerente probabil practice, salvarea moralitapi. Considerand ca

regenerarea avea loc la botezul copiilor, Luther era strain de

doctrina na§terii din nou109. De altfel, chiar §i bapti§tii timpurii

(anabapti§tii) puneau un accent pe o »ucenicizare" (imitare a

Inva^atorului Christos) care semana foarte mult cu doctrina

108 Chadwick, Reformation, p. 40-75.

109 V.Andreiescu, Istoria gdndirii creftine, 1999, p. 322-357.

Page 35: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther si lutheranismul 41

mantuirii §i sfintirii prin fapte a. pelagienilor sau a perfectioni§tilor

actuali110.

Diversificarea peste masura a protestantismului ii ingrijora

pe Luther §i pe Melanchthon care ar fi dorit amandoi »ca principii

si statele sd se inpeleagd asupra unui conciliu si a unei formule de

impdcare in privinpa doctrinei si ceremonialului", cum consemna

Anton Lauterbach la 27 iun. 1538111. Poate ca de aceea, ei priveau

cu oarecare Ingaduin^a tentativa lui Carol V de a prelua pe cont

propriu reformarea Bisericii. Luther era sceptic, insa Melanchthon,

marele suspnator al unificarii, ar fi dorit chiar restabilirea unitapi

cu Biserica Rasaritului, cum observa D. Benga112.

Desigur, Carol V dorea o unificare in favoarea catoli-

cismului, iar laxitatea teologica a lui Melanchthon putea fi folosiu

in vederea atingerii acestui obiectiv. Luther ment;inuse cu greu

unitatea intre principii luterani loan Frederic, al Saxoniei electorate

§i Mauriciu al Saxoniei ducale. Dupa decesul Reformatorului in feb.

1546, Carol V s-a aliat cu Mauriciu §i - pretextand ca principii din

Liga luterana de la Schmalkalden au lipsit de la tratativele de pace

religioasa de la Ratisbona din apr. 1546 - a pornit in iul. 1546

razboiul cu Liga de la Schmalkalden pe care 1-a ca§tigat in iun 1547.

Dieta de la Augsburg (aug. 1547) a cerut apoi imparatului un

interim, adica o reglementare provizorie a problemelor religioase

110

J.H.Yoder, A. Kreider, The Anabaptists, in Dowley, History of Christianity1987, p. 400, *111 ad. Febvre, Luther, 2001, p. 208.

D.Benga, Marii reformatori luterani si Biserica Ortodoxa, p. 181-200.

Page 36: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

42 Valeriu Andreiescu

din Imperiu, valabila pana ce reformarea Bisericii avea sa fie

incheiata de Conciliul de la Trento. Acordul, cunoscut ca Interimul

de la Augsburg, va fi redactat de teologul catolic Iulius Pflug §i de

teologul luteran loan Agricola §i avea sa fie declarat lege imperiala

la 15 mai 1548: nu era pusa in discujie secularizarea averilor

Bisericii catolice de catre principii luterani, se admitea casatona

preoplor, iar laicii se puteau imparta§i cu azima §i cu vin; restul

prevederilor doctrinare, liturgice §i canonice erau conforme cu

Tradipa romano-catolica113.

Principii §i ora§ele de confesiune luterana au respins

interimul, iar Mauricius al Saxoniei va gasi necesara inlocuirea sa in

Germania de nord, in 1548, cu Interimul de la Leipzig. La redactarea

celor 15 articole ale acestuiadin urmaau contribuitMelanchthon §i

,,mamelucii" de la Wittenberg, care au acceptat drept adiaphora

(lucruri indiferente) slujbele catolice §i ornamentele lor

tradir,ionale, pentru a putea mentine unele formule luterane privind

credin^a §i faptele, puterile §i autoritatea in Biserica, sacramentele,

imaginile, postul, rugaciunile pentru mor;i114. Onoarea

Universitatii din Wittenberg ca fi salvata de tanarul profesor

dalmat Matthias Vlachitch (Flacius Illyricus), posibil de origine

romana sud-dunareana, refugiat la Magdeburg (unde avea sa

113 W.Walker, A History ofthe Christian Church, New York, 1970, p. 339-341.

114 E.Gordon Ruff, Philip Melanchthon, in H.Cunliffe-Jones (ed), A History of

Christian Doctrine, Edinburgh, 1997, p. 377.

Page 37: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther ?i lutheranismul

participe la rezistenja eroica a ora§ului impotriva armatei

imperiale), iar in continuare cunoscut ca istoric §i teolog luteran115.

In 1551-1552, Carol V va impune papei Iuliu III sa

primeasca reprezentan$i ai luteranilor la a doua sesiune a

Conciliului de la Trento, dar nu va reu§i sa objina de la papa drept

de vot pentru ace§tia, astfel incat teologii luterani participant au

fost de rang secundar. La sfar§itul lui 1551 au sosit la Trento

delegate din Brandenburg, Wuerttemberg §i Strassburg, iar in

1552 delega^ia trimisa de Mauriciu al Saxoniei. Dupa discujii

neoficiale infructuoase ei au parasit cu tojii conciliul in mar.

1552116.

Cucerirea Magdeburgului de catre catolici va oferi lui

Mauriciu de Saxonia pretextul de a se rascula in 1552 impotriva

imparatului in fruntea Uniunii luterane de la Torgau, iar tratatul de

la Passau din 15 aug. 1552 va proclama toleranja fati de

Confesiunea augustana. In fine, pacea religioasa de la Augsburg din

1555 va institui principiul ncuius regio, eius religio"U7. Aceasta

solute descoperita la Speyer in 1526 §i reluata de pacea westfalica in

1648, reprezenta maximum de libertatea religioasa posibil in epoca

respective. Catolicismul i§i definise o identitate pe care o va apara

neclintit pana la jumatatea sec XX. In fa$a luteranismului se

deschideau doua cai: dogmatismul §i pietismul, Luther fiind

115 H.Lauri; Gesetz und Evangelium bei Mathias Flacius Illyricus, Lund, 1952.116 Under, op.ciL, p. 410, Franzen, Baeumer, Istoria papilor, p. 314.117

K.Heussi, E.Peter, Precis d'histoire de I'Eglise, Neuchatel, 1967, p. 146.

Page 38: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

44 Valeriu Andreiescu

singurul ce reu§ise sa asigure un echilibru intre ele inca de la

inceput. Formula acordului din 1577, publicata in 1580 in Cartea

acordului impreuna cu trei crezuri ecumenice §i cu formulele de

credinja ale curentelor doctrinare luterane in disputa a

reprezentat un model de compromis dogmatic pentru a asigura atat

unitatea, cat §i pluralismul teologic, a§a cum va incerca in a doua

jumatate a sec XX mi§carea aggiornamento.

Pietismul luteran timpuriu avea sa renunje insa la marile

scrieri dogmatice in favoarea Catehismului mic al lui Luther care

dezbate cele zece porunci, Crezul apostolic §i rugaciunea Tatdl

nostru cu scurte explicapi119. Pieti§tii timpurii s-au ridicat din

interiorul luteranismului pe linia misticii medievale. Datorit

scrierilor lui Johann Arndt (1555-1621) §i Philip Spener (1635-1705)

se trece de la doctrina despre justificare la doctrina despre sfinpre120.

Am incercat sa examinam pana aici atat sursele

luteranismului, cat §i interac$iunea sa cu Reforma catolica §i chiar

cu Contrareforma in sec. XVI. Cercetatorii protestan^i ca §i cei

catolici, §i unii §i al^ii, de pe pozipile lor confesionale, au examinat

aceste fenomene in alb-negru, iar cercetatorii seculari adopta §i ei

puncte de vedere unilaterale, ca de pilda perspectiva culturala in

118 Philip Schaff, Creeds ofChristendom, I, New York: Scribner, 1890, p. 258-307.

119 Martin Luther, Catehismul mic cu scurte explicafii, Cluj: Logos, 1996.

120 Emil Barto§, Introducere in istoria dogmei crestine, Oradea: Metanoia, 2002, p.

222-226.

Page 39: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

Luther §i lutheranismul

cazul lui Febvre sau cea psihanalitica in cazul lui Erikson. Am

urmat tending mai recenta de a scoate in eviden^a in primul rand

complexitatea fenomenelor; credem ca obiectivitatea istorica

rezulta din studiul nuan^at al interaqiunii lor, iar istoria

bisericeasca poate recurge la procedeele teologiei comparate sau -

din perspective seculara - la cele ale religiologiei.

Rezultatele demersului nostru analitic indica faptul ca

Reforma luterana, curentul principal al Reformei protestante, s-a

caracterizat §i prin cea mai stransa interaqiune cu Reforma

catolica. Efectele acestei interaqiuni nu sunt alb-negre, ci mai

degraba - gri, dar au contribuit masiv la definirea identitajii

ambelor tipuri de reforma. O examinare nuanjata implica §i

sesizarea aspectelor de contra-reforma ale Reformei catolice precum

§i a celor reformatoare, in cazul Contrareformei. O concluzie ar fi

ca nu se pot delimita clar aceste doua procese istorice care au definit

romano-catolicismul in sec XVI. Alta concluzie se refera la

interacjiunea dintre luteranism, pe de o parte - papalitate §i

imparat, pe de alta parte, precum §i la interaqiunea dintre ace§ti

doi ultimi factori. In condi$ii mai pupn complicate, cesaropapismul

lui Carol V ar fi putut include luteranismul intr-o Reforma catolica

de tipul celei realizate de Henry VIII in Aiiglia, cu diferenja ca

papalitatea ar fi pastrat un rol important.

Daca istoria posibila ramane nesigura, efectul istoric objinut

in mod cert este ca imparatul Carol V, ,,ce catholique ardent, fauteur

Page 40: Luther şi lutheranismul între prereformatori, Reforma catolică şi ...

46 Valeriu Andreiescu

passionne de Vunite cbretienne, avait permis, puis sauve la Reforme

lutherienne en Allemagne"m.

Concluzia cea mai importanta se refera totu§i la trecerea lui

Luther de la Reforma catolica la Reforma protestanta. Este evident

ca prereformatorii (cu exceppa celor capva desprin§i hotarat de

romano-catolicism) au fost precursori atat ai Reformei catolice cat

§i ai Reformei protestante. Sub influenza lui Staupitz, Luther se

incadra deja in mi§carea pentru reformarea Bisericii catolice; chiar

§i dupa declan§area Reformei luterane, Luther s-ar fi putut intoarce

la Reforma catolica in jurul anului 1530, daca ar fi avut firea unui

Melanchthon. Confesiunea augustana ar fi putut fi un compromis

istoric, daca Reformatorul nu ar fi impus-o discipolului sau in

forma in care ea ne-a ramas. In 1541 neincrederea reciproca dintre

luteranism §i catolicism era deja prea mare ca sa permita unificarea

lor, insa oricum este greu de crezut ca Luther ar fi acceptat concesii

in privin^a sacramentelor.

Un aggiornamento care sa permita in sec XVI pluralismul

teologic in Biserica romano-catolica §i toleranpa fa^a de

nonconformi§tii din afara Bisericii ar fi evitat razboaiele §i

persecute motivate religios, iar cre§tinismul s-ar fi dezvoltat liber,

dar se pare ca a§a ceva nu se poate reaiiza nici in momentul actual.

121 Leonard, La Reformation, p. 253.


Recommended