+ All Categories
Home > Documents > LUCRARE-METODICO-ŞTIINŢIFICĂ

LUCRARE-METODICO-ŞTIINŢIFICĂ

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: dariusovidiu
View: 124 times
Download: 8 times
Share this document with a friend
231
LUCRARE METODICO-ŞTIINŢIFICĂ PENTRU OBŢINEREA GRADULUI DIDACTIC I 1
Transcript

MINISTERUL EDUCAIEI, CERCETRII, TINERETULUI I SPORTULUI

LUCRARE METODICO-TIINIFICPENTRU OBINEREA GRADULUI DIDACTIC I

CUPRINSARGUMENT.........................................................................................................6CAP. I . Teorii despre creativitate ..................10 1.1. Jocul didactic i stimularea creativitii......11 1.2. nvarea matematicii i creativitatea......13 1.3. Creativitatea de tip colar....13 1.4. Cultivarea creativitii elevilor din clasa I prin joc didactic matematic.14 1.5 .Dezvoltarea creativitii prin joc....22CAP. II . Influena jocului didactic matematic n procesul instructiv-educativ.25 2.1. Jocul n relaie cu nvarea i dezvoltarea colar mic.....25 2.2. Influenele jocului asupra dezvoltrii proceselor psihice la colarii mici.....26 2.3. Jocul didactic-modalitate de nvare i educare.....29 2.4. Influenele jocului didactic asupra sarcinilor nvrii....36 2.5. Conceptul de joc didactic matematic..39CAP. III. Metodologia organizrii i desfurrii jocului didactic matematic.........................................................................................................42 3.1. Proiectarea, organizarea i desfurarea jocului didactic matematic...........................................................................................42 3.2. Metode i procedee utilizate generaliti.....44 3.3. Tipuri de jocuri i modaliti de utilizare n predarea matematicii.......................................................................................50 3.3.1. Jocul didactic matematic n completarea leciei.....50 3.3.2. Jocul didactic folosit n munca independent.....52 3.3.3. Jocul folosit ca teme pentru acas.......55 3.3.4. Jocul folosit n fixarea cunotinelor...57 3.3.5. Jocul folosit n predare noilor cunotine....59 3.3.6. Modaliti de lucru la clasa I...60 3.3.7. nvm jucndu-ne la matematic-clasele III-IV...63 3.4. Rolul nvtorului n pregtirea, conducerea i ndrumarea jocului didactic matematic...78 3.5. Strategii de realizare a jocului didactic matematic n ciclul primar...89CAP. IV. Studiu experimental privind stimularea elevilor din ciclul primar prin joc didactic matematic......99 4.1. Ipoteza i obiectivele cercetrii.......99 4.2. Metoda experimental i particularitile folosirii ei....100 4.3. Analiza i interpretarea rezultatelor..104 4.4. Concluzii i propuneri...109BIBLIOGRAFIE........113AMEX.115

MOTTO:Matematica nu este o colecie nesfrit de rezultate expuse n succesiunea: definiie, teorem, demonstraie, ci este mai degrab un arsenal de metode, oferind totodat un limbaj riguros i n acelai timp flexibil pentru descrierea rezultatelor cunoaterii. Dan Brnzei

MOTTO: ,,Jocul este puntea ntre copilrie i vrsta matur (J. Chiteau)

Jocul didactic nu trebuie s lipseasc din activitatea colar mai ales la leciile la care se solicit un efort intelectual intens; Jocul didactic matematic este un mijloc important de educaie i instruire n ciclul primar care asigur participarea activ i eficient la lecie, durabilitatea noiunilor nsuite i un grad mare de socializare; La clasele primare, o baz solid n studiul ulterior matematicii se realizeaz prin cultivarea interesului i a pasiunii pentru rezolvri de exerciii i probleme. Prin jocul didactic stimulm elevilor efortul susinut i i determinm s lucreze cu plcere i interes att n coal ct i n afara ei.

DE CE JOCUL? Pentru copil, jocul e o form de activitate cu serioase implicaii psihologice i pedagogice care contribuie la informarea i formarea lui ca om. Jocul didactic d un randament sporit fa de celelalte modaliti de lucru folosite n activitatea de nvare, n special la colarii mici, deoarece el face parte din preocuprile zilnice preferate ale copiilor. Att n activitatea mea didactic ct i a colegilor am constatat c, fie datorit slabei rezistene la efort intelectual a elevilor, fie din cauza negsirii celor mai adecvate metode i procedee de meninere a ateniei acestora, se pierde continuitatea evenimentelor, necesar desfurrii leciei. De aici nevoia introducerii din cnd n cnd a jocului didactic, metod care asigur captarea, activizarea, relaxarea intelectual i fizic a elevilor.

DE CE JOCUL DIDACTIC? Tema Stimularea creativitii elevilor din ciclul primar prin joc didactic matematic a pornit de la ideea c introducerea jocului didactic n cadrul procesului de nvmnt este imperios reclamat de particularitile de vrst ale elevilor mici i de necesitatea tratrii individuale a acestora n vederea creterii randamentului colar, deci mbuntirea performanelor colare. Prin caracterul su atractiv, prin dinamismul su, prin stimularea interesului i competitivitii, contribuie la consolidarea cunotinelor matematice i la nsuirea unor concepte i noiuni noi. Este tiut c jocul didactic are n activitatea colar o deosebit valoare practic, ajutnd la obinerea urmtoarelor obiective:

OBIECTIVE- permit valorificarea la timp a disponibilitii colarului mic;- reprezint un mijloc eficient prin care elevii care nva mai greu sunt ajutai s-i nsueasc cunotinele;- mbogete experiena de via i limbajul copiilor;- corespunde intereselor copilului de a dobndi cunotine;- reprezint o cale sigur ce nlesnete nelegerea i formarea reprezentrilor;- jocul didactic folosete stimuli schimbtori, fiind o cale sigur spre succesul colar al elevilor;- contribuie la dezvoltarea imaginaiei creatoare i perspicacitii elevilor, a ncrederii elevului n fore proprii, creeaz satisfacii, asigur adaptarea la munca colar;- jocul didactic contribuie n mare msur la realizarea sarcinilor educaionale, fiind o form de activitate accesibil i atractiv. Din activitatea practic desfurat la catedr, din studiul experienei dobndite, am constatat c jocul didactic poate fi introdus n orice moment al leciei pentru nelegerea unor noiuni, pentru consolidarea cunotinelor, n evaluarea formativ dar i n momentele n care elevii dau semne de oboseal, de lips de atenie. De aceea consider c jocul didactic este o form de activitate plcut i atractiv pentru elevii de vrst colar mic. I-am urmrit pe copii n timpul jocului i am citit n ochii lor bucurie i satisfacie; am vzut nscnd n ei dorina de ieire din anonimat, de autodepire, am observat n jocul lor competitivitate, fantezie, perseveren, spontaneitate i mi-am dat seama de impactul puternic pe care jocul didactic l are asupra lor. De aceea munca nvtorului necesit o reflectare atent asupra modalitii de lucru folosite n care s primeze inventivitatea, originalitatea i creativitatea. Este important de reinut c jocul pregtete copilul pentru munc n dou direcii: l fortific fizic i-i dezvolt o serie de caliti de ordin psihologic, i creeaz deprinderi i obinuine pentru colaborarea cu ceilali n vederea atingerii unui scop. Dac urmrim i aspectul recreativ ar exista o a treia direcie, cea a refacerii forelor, a crerii unei stri de bun dispoziie. n joc i prin joc se realizeaz cunoaterea realitii, se exerseaz funciile psiho-motrice i socio-afective; prin joc se realizeaz socializarea i se dobndete o anumit experien. n procesul de nvmnt jocul este conceput ca mijloc de instruire i educare a copiilor, ca procedeu de realizare optim a sarcinilor concrete de educaie, ca form de organizare a activitii de cunoatere i dezvoltare a capacitilor psihofizice pe toate planurile. Jocul este o activitate instructiv-educativ plcut i atractiv pentru elevii din ciclul primar. El contribuie n mare msur la verificarea, precizarea, adncirea, sistematizarea i consolidarea cunotinelor, la educarea memoriei i gndirii, la dezvoltarea spiritului creator al gndirii elevilor.

()

Copiii sunt creativi n mod natural i doar ateapt atmosfera propice pentru a-i manifesta creativitatea.J. G. Gowan, G. D. Demos Una din cele mai importante premise ale creativitii const n dispo-nibilitatea de a relua totul de la capt, de a considera c nimic nu este definitiv, c nici un proces nu este ncheiat o dat pentru totdeauna.E. Landau

A fi creativ nseamn a vedea acelai lucru ca toat lumea, dar a te gndi la ceva diferit.Mihaela Roco

Toate condiiile virtuale existente n om, dar nu neaprat utilizate, care ar putea contribui la succesul actului creativ, alctuiesc creativitatea potenial a persoanei, spre deosebire de facultatea creativ, care presupune posi-bilitatea real, actualizat, de a crea.Ana Stoica

Creativitatea presupune o dispoziie general a personalitii spre nou, o anumit organizare (stilistic) a proceselor psihice n sistem de personalitate.P. Popescu - Neveanu

Supravieuirea omului depinde, i n viitor va depinde tot mai mult, de dimensiunea crea-toare a factorului uman.J. P. Guilford

,,Consider elevul o fclie pe care s o aprinzi astfel nct mai trziu s lumineze cu o lumin proprie.Plutarh

Jocurile didactice ofer un cadru propice pentru nvarea activ, participativ, stimulnd iniiativa i creativitatea elevului. Obiectivele instructiv-educative ale fiecrui obiect de studiu pot fi mai bine realizate prin utilizarea jocului. Acesta, prin natura sa, cuprinde o motivaie intrinsec de a mobiliza resursele psihice ale copiilor, de a asigura participarea lor creatoare, de a le capta interesul, de a-i angaja afectiv i atitudinal. Gama jocurilor didactice este foarte variat. Imaginaia nvtorului poate genera jocuri noi, dintre cele mai ingenioase. Jocurile didactice contribuie la dezvoltarea unei gndiri creatoare, la formarea priceperilor i deprinderilor de activitate independent. De aceea, metoda jocurilor trebuie s fac parte din strategiile didactice de predare-nvare. Cunoaterea copilului nu este un scop n sine, ci un mijloc, o etap cea dinti n procesul complex i continuu de formare a unei personaliti autentice, armonios dezvoltat. Copilul, un candidat la umanitate i un mic adult, constituie resursa educativ de care am inut seama n tot ce am fcut n perspectiva formrii i dezvoltrii personalitii sale. Consider c prin nsuirea contient, temeinic a cunotinelor matematice se poate realiza o dezvoltare armonioas a personalitii umane, n special a gndirii creatoare. Dac n clasele primare se asimileaz operaiile i noiunile matematice elementare, acestea vor constitui un suport cu care copilul va opera pe tot parcursul vieii i pe care se cldete ntregul sistem de nvmnt. Schimbrile ce se petrec pe plan mondial n teoria i practica colar aeaz pe primul loc dezvoltarea gndirii elevilor, a independenii i creativitii lor. Ritmul crescnd al competiiei n toate domeniile vieii social-economice i culturale ne oblig s gndim ct mai rapid i, mai ales, s gndim corect. ,,A-i pune elevului probleme de gndire spunea Eugen Rusu dar mai ales a-l pregti s-i pun singur ntrebri, este mult mai important dect a-l conduce spre rezolvarea acestora prin modaliti stereotipe nvate. n orice domeniu ar activa, omul societii contemporane trebuie s posede cunotine de matematic pentru a putea stpni limbajul tiinelor care va fi matematizat i informatizat. Tendinele actuale consacr o atenie special dezvoltrii gndirii matematice a elevilor, exersnd-o n direcia cultivrii creativitii. Se las copilului mai mult libertate de alegere a tehnicilor i strategiilor de calcul, pentru a asigura o motivare temeinic a nvrii acestei discipline, pentru a tenta elevii la o nvare participativ printr-un efort personal. Matematica nu se nva numai de specialiti. Pn la un anumit nivel, ea face parte din cultura general a oricrui cetean. Nu nvm matematic pentru a ti pur i simplu, ci pentru a o folosi i a ne ajuta n practic. De aceea, este necesar ca tineretul s dobndeasc, nu simpl instruire matematic, ci educaie matematic. Aceasta constituie una dintre cele mai importante componente ale culturii generale a omului societii moderne. Calculul este unul dintre domeniile matematicii, care se realizeaz att oral ct i scris. Calculul oral definete conceptul, efortul mental pe care l face elevul pentru soluionarea unui exerciiu n cadrul cruia mobilizeaz cunotinele i experena de care dispune spre a rezolva situaii noi, nenvate. Prin valoarea formativ a calculului oral, prezena lui se impune i n situaia existenei calculatoarelor personale. Calculul oral dispune de bogate valene formative . n special, exerciiile de calcul oral cultiv perspicacitatea gndirii i creativitatea elevilor. Calculul scris, bazndu-se pe o suit de algoritmi, se automatizeaz rapid i opereaz dup tehnicile calculatoarelor. Conceptul de creativitate ctig tot mai mult teren, ideea c lumea de mine va fi lumea oamenilor de creaie. Fiecare la locul su de munc va trebui s devin creator, deoarece dezvoltarea tiinei, a tehnicii i culturii sunt condiionate n mare msur de capacitatea creativ a oamenilor. Conceptul de creativitate a primit numeroase definiii din partea specialitilor din diverse domenii de activitate. Vzut prin prisma zestrei de atribute personale, creativitatea capt sensul de potenial creativ, de sum de nsuiri i factori psihologici ai unor viitoare performane creatoare. Toate teoriile moderne ale nvrii tind s demonstreze c accentul n instruire trebuie s cad pe elaborarea instrumentelor de nvare. Repetarea mecanic a regulilor trebuie s cedeze locul explorrii de ctre elev a ariei de aplicare a acestor reguli, cutrilor independente de soluii. Skinner spune: ,,A-l instrui pe elev cum s studieze, nseamn a-l nva tehnici pe care el le va aplica n mod autonom i, datorit crora, i va mri ansele de a reine ceea ce a vzut i auzit. Un proces de nvare modern se cere astfel organizat, nct s-i ajute pe elevi s prezinte cunotinele ntr-o form personal, s caute soluii originale ,,s grupeze i s ierarhizeze ideile = dezideratele eseniale ale educrii gndirii creatoare la elevi. 1.2. nvarea matematicii i creativitatea Activitatea matematic implic efectul gndirii, n primul rnd a celei creative. n clasele primare se formeaz noiunile elementare cu care omul va lucra pe tot parcursul vieii, noiuni pe care se cldete ntregul sistem de achiziii imperios necesare. Este incontestabil contribuia matematicii la formarea unei gndiri logice, coerente, creative, la formarea unor deprinderi de munc, de ordine, de punctualitate. Matematica se ocup cu dezvluirea implicaiilor ascunse. Cunoaterea direct prin observaii i experimente, este sarcina cunoaterii mediului. Pentru matematic aceste cunotine directe constituie datele, premisele problemei. Pornind de la ele, se pot gsi prin raionament cunotine noi, implicate logic de acele date a cror prelucrare necesit travaliu specific matematic. Procesul studierii matematicii cultiv curiozitatea tiinific, frmntarea pentru descifrarea necunoscutului i duce la formarea unor priceperi i capaciti (de a gndi personal i activ, de a analiza o problem i a o descompune n elementele sale simple). Prin modaliti specifice de formare i dezvoltare a creativitii, matematica i sporete eficiena formativ. 1.3. Creativitatea de tip colar La nivelul copiilor din ciclul primar, orice rezolvare de situaii problematice, constituie n acelai timp o manifestare a creativitii gndirii lor. Principala caracteristic a gndirii creative la elevi este noutatea sau originalitatea soluiei gsite, a ideii emise. Nu se poate vorbi n ciclul primar de existena unei creativiti deosebite a gndirii colarului, ci mai degrab despre formarea unor premise pentru dezvoltarea ulterioar a creativitii. Copilul de vrst colar mic, adopt o atitudine creatoare, atunci cnd, pus n faa unei probleme, i restructureaz datele, descoper cile de rezolvare ntr-un mod personal. Dialogul viu dintre nvtor i elevi, folosirea unui numr mare de exerciii sub forma unor lecii destinate special formrii priceperilor i deprinderilor, utilizarea problematizrii, modelrii i algoritmizrii n diferite etape ale procesului instruirii, solicit sistematic i progresiv elevul. Atitudinea creatoare este favorizat de mediul colar, caracterizat prin atmosfer permisiv, de nelegere, ncurajare, de interes i emulaie. Este suficient s menionm c nvtorul, prin ntrebri, poate incita gndirea elevilor la diferite operaii (deducie, intuiie, comparaie, descoperirea de relaii cauzale), poate antrena gndirea n diverse direcii (gndirea convergent, gndirea divergent, gndirea probabilistic....).

1.4. Cultivarea creativitii elevilor de clasa Iprin jocuri didactice matematice

Vrsta colar mic este deosebit de sensibil la cultivarea potenialului creativ. n clasele I-IV gndirea elevilor se antreneaz treptat, sistematic, prin rezolvri de exerciii i probleme, prin folosirea unor activiti matematice interesante i distractive, prin jocuri. n acest caz esta necesar s se solicite calitile intelectuale ale copilului, s se stimuleze inteligena, spiritul de observaie, creativitatea n gsirea unor soluii. coala nu este singurul loc unde copilul nva. Cnd vine la coal, micul colar are deja o anumit experien pe care continu s i-o mbogeasc i este de dorit s fie nvat cum s nvee singur i dup ce va prsi coala. nvtorul trebuie deci, s-i gseasc locul ntr-un proces care i are propria sa dinamic i continuitate. Coninuturile activitilor matematice trebuie prezentate cu mult atenie i responsabilitate, pentru a cunoate mult mai bine elevii clasei, pentru a-i ajuta atunci cnd au nevoie, stabilindu-se astfel un climat de confort pedagogic i o bun relaie nvtor-elev. n clasele mici se formeaz noiunile matematice de baz necesare ntregii viei. Astfel, se formeaz deprinderi de calcul, deprinderi de rezolvare a exerciiilor i problemelor, de msurare, de aproximare etc. De aceea, am considerat c educarea creativitii elevilor la clasa I se poate realiza prin folosirea jocului didactic matematic. Aceasta i pentru faptul c, o dat cu intrarea n coal, copilul trece de la o activitate n care predomin jocul, la activitatea de nvare, la munca colar. Proasptul colar va face fa unui adevrat asalt de cunotine i informaii doar mbinnd jocul cu nvarea. Prin jocul didactic, elevul se concentreaz un timp mai ndelungat asupra activitii matematice, se relaxeaz, i reactiveaz creierul, se adapteaz mai uor i mai rapid muncii colare. Jocul d natere la triri afective, stimulnd interesul, dorina de a realiza ceva concret, de a atinge un anumit scop. Desfurndu-se pe baza unor reguli, jocul contribuie la integrarea fireasc a elevului n colectivitate, constituie un exerciiu de voin i caracter, duce la colaborare, ntrajutorare, formeaz spiritul de investigaie, deprinderea de a aplica spontan cunotinele. Elevii timizi capt ncredere n eforturile lor i mai mult siguran. Un principiu de baz n proiectarea i desfurarea activitilor de predare-nvare la clasa I este principiul alternrii tipurilor de activiti, alturi de cel al individualizrii predrii nvrii i principiul cooperrii. Copiii de ase i apte ani nu trebuie s se plictiseasc la coal. Aceasta nu nseamn c trebuie s le dm sarcini solicitante tot timpul i cam aceleai.ci, mai degrab, s asigurm un echilibru ntre activitile de concentrare pe sarcini instructive, cu cele de relaxare, micare i, nu n ultimul rnd, pe cele de joc. Jocul are un rol important n viaa copiilor de ase-apte ani. Copiii nva jucndu-se. nva s interacioneze cu partenerii de joc, s comunice cu acetia, nva s respecte unele reguli, nva s joace un rol, s fac fa unor situaii problematice sau conflictuale. Jocul furnizeaz multiple situaii de nvare care au o eficien extraordinar n termeni de achiziie a elevului. Acesta este motivul pentru care jocul nu trebuie s lipseasc din programul zilnic i sptmnal al elevilor de clasa I. Prin jocul didactic matemetic elevii nva, cu ajutorul nvtorului, s foloseasc treptat: inducia, analiza i sinteza, s emit ipoteze, s le verifice, s fac generalizri i s se conving de anumite adevruri. Cine spune joc, afirm Jean Chateau, spune totodat efort i libertate, iar o educaie prin joc trebuie s fie o surs att de efort fizic, ct i de bucurie moral. n acest scop, trebuie s-i propunem copilului obstacole pe care s le nving. Primele zece numere constituie fundamentul pe care se dezvolt ntreaga gndire matematic a colarului. La conceptul de numr, elevul ajunge progresiv i dup o anumit perioad pregtitoare.Predarea numerelor de la 0 la 10 i nsuirea de ctre elevi a numeraiei orale presupune urmtoarele etape:1. Formarea numerelor de la 0 la10Elevii trebuie s neleag procesul de formare a numerelor din irul numerelor naturale n sensul c fiecare numr se formeaz prin adugarea unei uniti la numrul precedent. n felul acesta se va explica numrarea n ir cresctor. De asemenea, procesul de numrare n ordine descresctoare trebuie s fie neles ca un proces de micorare cu o unitate.2. Cunoaterea succesiunii numerelor de la 0 la 10Pentru a-i deprinde pe elevi cu succesiunea numerelor, trebuie s se fac repetate numrri cu cte o unitate, att cresctor ct i descresctor. Pentru a contribui nc din aceast faz la dezvoltarea gndirii abstracte, procesul de numrare trebuie s treac de la concret la abstract, numrndu-se nti prin atingerea obiectelor, apoi numai din ochi, iar n final numrndu-se cu ajutorul reprezentrilor obiectelor respective. n acest fel, denumirea cu glas tare a obiectelor se nlocuiete treptat prin pronunarea lor mintal.Pentru ca activitile s fie mai plcute i cunotinele s fie nsuite mai uor, se utilizeaz jocurile didactice matemetice.Cine tie s numere mai departe?, este un joc care are ca scop nvarea numeraiei i antreneaz ntreg colectivul de elevi.Ce numere au fugit? folosind jetoane cu numere i tabele cu numere, elevii vor stabili numerele lips dintr-un ir dat, formndu-i deprinderea de a numra cresctor i descresctor.Treptat, elevii vor fi antrenai n jocuri ce au drept scop ordonarea numerelor naturale ntr-un ir logic, descoperind anterior regula irului. Atractive sunt: Albinua jucu ce adun polen din cele 20 de flori ale bunicii, zburnd din dou n dou flori. La ntoarcere, culege polenul din florile rmase. Elevii vor stabili i vor nota cele dou trasee ale albinuei. Ariciul un arici i adun fructe n adpostul su. n spatele lui plin cu ace se prind mereu cte 5 fructe. Elevii vor socoti cte fructe a crat tiind c a dus mai puine de 20 (numrul fructelor este ,,vecinul mai mic al lui 20), scriind irul logic al numerelor, respectnd regula desprins din joc. 3. Cunoaterea denumirilor numerelor de la 0 la 10 i utilizarea corect a acestor denumiri Cadrul didactic trebuie s pronune cu claritate numerele pn la 10, iar elevii s repete i s utilizeze corect denumirile lor. 4. Cunoaterea locului pe care l ocup un numr n irul numerelor naturale n scopul stabilirii locului pe care l ocup un anumit numr, elevii trebuie s precizeze: numrul dinaintea lui (predecesorul), numrul care urmeaz dup el (succesorul) i numerele ntre care se afl acel numr. n acest scop se pot utiliza jocuri precum: Caut vecinii!, avnd ca sarcin didactic recunoaterea vecinilor numerelor naturale i consolidarea relaiei de ordin ntre numere. Jocul se poate desfura oral, n scris sau folosind cartonae din ,,Jocul numerelor. Vreau n csua mea! prin care se urmrete formarea unor iruri de numere i consolidarea numeraiei. Analiznd tabele din care lipsesc anumite numere i cartonae separate cu aceste numere, elevii vor aeza fiecare jeton n ,,csua lui. 5. Formarea noiunii de numr prin coninutul su Prin aceasta se nelege stabilirea corespondenei dintre o anumit mulime de obiecte i numrul corespunztor acestei mulimi, astfel nct, la pronunarea unui numr, elevul s-i reprezinte n minte grupul de obiecte respectiv. 6. Cunoaterea cifrelor de tipar n cursul procesului de formare a noiunii de numr se prezint elevilor diferite plane, fiecare avnd scris cifra respectiv de mn i de tipar. Aceast cifr va fi prezentat ca semn al numrului respectiv de obiecte. Asupra ei se va atrage mereu atenia elevilor, astfel ca, pe msur ce acetia i formeaz noiunea de numr s-i asocieze n minte i forma cifrei care reprezint acel numr. Pentru a capta interesul copiilor pentru cunotinele legate de numerele naturale de la 0 la10 am cutat s aduc de fiecare dat elevilor jocuri noi, situaii noi de rezolvat, probleme atractive. mbinnd jocul cu nvarea am procedat la ,,descoperirea numerelor naturale n concentrul 0-10 i a operaiilor cu acestea, la o mbinare ntre nsuirea contient a noiunii de numr, a semnului grafic (cifra) i dezvoltarea memoriei vizuale i auditive, a ateniei, a spiritului de observaie, a analizei i comparrii ca operaii ale gndirii i nu n ultimul rnd la dezvoltarea limbajului, a exprimrii fluente i corecte, n cuvinte, a aciunilor din timpul jocului. n rndurile urmtoare voi prezenta cteva jocuri didactice utilizate n predarea numerelor naturale pn la 10 n diferite momente ale activitii matematice, jocuri care au contribuit la realizarea urmtoarelor obiective de referin:- s scrie, s citeasc i s compare numerele naturale de la 0 la10;- s efectueze operaii de adunare i scdere n concentrul 0-10;- s exploreze modaliti de descompunere a numerelor pn la 10;- s rezolve probleme care presupun o singur operaie;- s compun oral, dup imagini, exerciii i probleme;- s verbalizeze n mod constant modalitile de calcul folosite n rezolvarea problemelor i exerciiilor;- s manifeste disponibilitate i plcere n a utiliza numere. ncorporat n activitatea didactic, jocul imprim acesteia un caracter mai viu i mai atrgtor, aduce varietate i o stare de bun dispoziie, de veselie, de destindere, ceea ce previne apariia monotoniei, a plictiselii, a oboselii.1. Ghicitorile i versurile pentru fiecare numr i cifr, cu o not de umor, uneori, fac activitile mai plcute i cunotinele s fie nsuite mai uor.Cine cel dinti ghicete2 se ndoaie uorCte cozi are un pete?Pe un picior.(pentru numrul 1) Gtul, vezi, e cam aaCum l are lebda. (pentru cifra 2) n predarea numrului 2 se accentueaz ce pri ale corpului uman sunt cte dou, adic perechi, apoi se poate organiza jocul Cine deseneaz mai frumos un copil?, avnd ca sarcin didactic completarea unei imagini date cu elementele pereche care lipsesc.2. Observ apoi completeaz diagramele cu cifre sau desene:

Figura 1

3. Activitile matematice mbinate cu cele de colorare asigur nu numai transdisciplinaritatea ci i fixarea cunotinelor nsuite ntr-un mod plcut i recreativ.* Coloreaz fructele care sunt cte dou pe creang!

Figura 2

* Coloreaz 6 boabe de strugure!

Figura 3

Figura 4* Aeaz pe fiecare farfurie cte un fruct!

4. Formarea noiunii de numr prin coninutul su se realizeaz prin jocuri de tipul:*Unete mulimea cu cifra corespunztoare numrului de elemente:

Figura 5

*Traseaz cte o sgeat de la cifra aflat n mijlocul imaginii la desenele n care sunt attea obiecte cte indic cifra:

Figura 6

Figura 75. Jocurile i exerciiile-joc de compunere sau de descompunere a numerelor pregtesc operaiile de adunare i de scdere din orele ulterioare. Ele trebuie planificate i organizate gradual, de la simplu la complex, de la concret la abstract.

Jocurile care vizeaz descompunerea unui numr dat i aflarea a ct mai multe soluii au un caracter competitiv, stimulnd gndirea logic i creativitatea elevilor.6. Pentru cunoaterea succesiunii numerelor de la 0 la 10, am desfurat cu elevii jocuri precum:* Noteaz ordinea n care ajung mainile la linia de sosire!

Figura 8* Numeroteaz vagoanele trenului!

* Afl numrul fiecrei case!7. O dat cu numeraia oral, elevii i nsuesc i cifrele de tipar i de mn, astfel c, reprezentarea coninutului unui numr va fi indisolubil legat de imaginea grafic a acelui numr.

Figura 9* Numr i ncercuiete cifra care arat cte obiecte sunt:

Figura 10* Taie sau adaug, pentru a avea opt ptrate:

Figura 118. Colectarea datelor ntr-un tabel este o activitate util i practic. Elevul citete tabelul, descoper singur sarcina de lucru, numr obiectele aflate n interiorul tabelului, le sorteaz, adun datele n tabel, apoi asociaz fiecare numr, cu cifra corespunztoare.

9. n scopul stabilirii locului pe care l ocup un numr ntr-un ir se pot desfura jocurile:

Figura 12* Coloreaz cu rou florile a treia i a opta, cu galben prima floare i, cu albastru, floarea care urmeaz dup a patra.

Deseneaz:- mai multe buline, dect ciupercue;- mai puine buline, dect ciupercue;- tot attea buline, cte ciupercue sunt.* Ordoneaz, n ir cresctor, apoi descresctor, numerele: 3 , 5 , 1 , 8 , 2 , 7 , 6 .10. Cntece i poezii care vin n sprijinul nsuirii numerelor naturale de la 0 la 10 i a ordinii acestora, n ir: Numrtoare, Elefantul, 10 negri mititei.

1.5. Dezvoltarea creativitii prin joc

Creativitatea ca structur definitorie de personalitate mbrac, din punct de vedere evolutiv, un caracter procesual supus influenelor de mediu. Formele organizate de instrucie i aduc n mod difereniat aportul n dezvoltarea potenialului creator al individului n funcie de coninutul activitii, de tipurile de metode utilizate, de pregtirea i gradul de angajare al cadrelor didactice participante la aciunile educative. La nivelul claselor I IV, n structura metodelor activ-participative ( Brainstorming-ul, cubul, metoda celor ase plrii, chindogu, diagramele why-why, diagramele Ishikawa etc.), i gsesc cu maxim eficien locul, jocurile didactice, care constituie o punte de legtur ntre joc ca tip de activitate dominant n care este integrat copilul n perioada precolar, i activitatea specific colii nvarea. Jocurile didactice sunt metode active care solicit integral personalitatea copilului. Integrarea organic a jocului n structura de nvare a colarilor mici este de natur s contribuie la realizarea unor importante obiective ale formrii personalitii copilului. colarul mic trebuie s simt c este acceptat aa cum este, c se dorete ntlnirea cu el, c vine la coal s desfoare o activitate ce-i solicit efort n cooperare cu ceilali copii, cu educatorul, ntr-o atmosfer de bucurie i nu numai s reproduc, n competiii cu ceilali ceea ce a nvat. Jocul didactic are un coninut i structur bine organizate, subordonate particularitilor de vrst i sarcinii didactice, se desfoar dup anumite reguli i la momentul ales de adult, sub directa lui supraveghere, rol important capt latura instructiv, elementele de distracie nefiind mediatori ai stimulrii capacitilor creatoare. Jocurile didactice sunt realizate pentru a deservi procesul instructiv-educativ, au un coninut bine difereniat pe obiectele de studiu, au ca punct de plecare noiunile dobndite de elevi la momentul respectiv, iar prin sarcina dat, acetia sunt pui n situaia s elaboreze diverse soluii de rezolvare, diferite de cele cunoscute, potrivit capacitilor lor individuale, accentul cznd astfel nu pe rezultatul final ct pe modul de obinere al lui, pe posibilitile de stimulare a capacitilor intelectuale i afectiv motivaionale implicate n desfurarea acestora. Considerarea jocului didactic ca metod de stimulare i dezvoltare a creativitii se argumenteaz prin capacitile de antrenare n joc a factorilor intelectuali i non-intelectuali evideniai n cercetrile de pn acum. Jocurile didactice cuprind sarcini didactice care contribuie la modificarea creatoare a deprinderilor i cunotinelor achiziionate la realizarea transferurilor ntre acestea, la dobndirea prin mijloace proprii de noi cunotine. Ele angajeaz ntreaga personalitate a copilului constituind adevrate mijloace de evideniere a capacitilor creatoare, dar i metode de stimulare a potenialului creativ al copilului, referindu-se la creativitatea de tip colar, manifestat de elev n procesul de nvmnt, dar care pregtete i anticipeaz creaiile pe diferite coordonate. A se juca i a nva sunt activiti care se mbin perfect. Principiul aplicat n jocurile educative i didactice este acela al transferului de energie. Un interes care nu poate exercita nc dect o aciune minim sau nul asupra comportamentului copilului este nlocuit cu un interes imediat i puternic. Ideea folosirii jocului n activitile educative nu este nou. i Platon n Republica recomanda: Facei n aa fel nct copiii s se instruiasc jucndu-se. Vei avea prilejul de a cunoate nclinaiile fiecruia. nvarea este o activitate serioas ce solicit efort voluntar pentru punerea n aciune a disponibilitilor psihicului; efortul este mai uor declanat i susinut mai eficient cnd se folosesc resursele jocului, cnd ntre joc i nvare se ntind puni de legtur. Prin intermediul jocului didactic se pot asimila noi informaii, se pot verifica i consolida anumite cunotine, priceperi i deprinderi, se pot dezvolta capaciti cognitive, afective i volitive ale copiilor, se pot educa trsturi ale personalitii creatoare, se pot asimila modele de relaii interpersonale, se pot forma atitudini i convingeri. Copiii pot nva s utilizeze bine informaiile, timpul, spaiul i materialele puse la dispoziie, li se poate dezvolta spiritul de observaie, spiritul critic i autocritic, capacitatea anticipativ-predictiv, divergena i convergena gndirii, flexibilitatea i fluena. Poate fi solicitat capacitatea elevilor de a se orienta ntr-o anumit situaie, de a propune soluii, de a le analiza i opta pentru cea optim, de a extrapola consecinele unei anumite situaii concrete, de a interpreta i evalua anumite experiene, fenomene, situaii. Manifestnd creativitate, nvtorul va determina avntul libertii i creativitii copiilor, va realiza ehilibrul ntre preocuprile pentru formarea gndirii logice, raionale, flexibile, fluide, creatoare, depind nelegerea ngust, eronat, potrivit creia libertatea de manifestare i creaie a copiilor se dezvolt spontan. Aplicnd cu pricepere jocul didactic, nvtorul trebuie s poat valorifica unele din bogatele resurse formativ-educative ale acestuia n angajarea personalitii copilului de a desfura o activitate ce solicit efort susinut, dar ntr-o atmosfer de voie bun, de cooperare, de nelegere. Jocurile didactice n majoritatea lor au ca element dinamic ntrecerea ntre grupe de elevi sau chiar ntre elevii ntregului colectiv, fcndu-se apel nu numai la cunotinele lor, dar i la spiritul de disciplin, ordine, coeziune, n vederea obinerii victoriei. ntrecerea prilejuiete copiilor emoii, bucurii, satisfacii. Jocul didactic constituie o eficient metod didactic de stimulare i dezvoltare a motivaiei superioare din partea elevului, exprimat prin interesul su nemijlocit fa de sarcinile ce le are de ndeplinit sau plcerea de a cunoate satisfaciile pe care le are n urma eforturilor depuse n rezolvare. Jocurile didactice sunt antrenante pentru toi elevii i acioneaz favorabil i la elevii cu rezultate slabe la nvtur, crescndu-le performanele i cptnd ncredere n capacitile lor, siguran i promptitudine n rspunsuri, deblocnd astfel potenialul creator al acestora. Creativitatea, ca formaiune complex de personalitate, se formeaz i exerseaz cu metode ct mai adecvate structurii sale, metode care s acioneze pe tot parcursul colaritii elevului, iar din acest punct de vedere, jocurile didactice satisfac cerinele la nivelul claselor primare.

Capitolul IIINFLUENA JOCULUI DIDACTIC MATEMATIC N PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV

2.1. Jocul n relaie cu nvarea i dezvoltarea colar mic

nvarea este o activitate serioas ce solicit efort voluntar pentru punerea n aciune a disponibilitilor psihicului. Efortul este mai uor declanat i susinut mai eficient cnd se folosesc resursele jocului, cnd ntre joc i nvare se ntind puni de legtur. Cercettorii au demonstrat c jocul copilului este esenial pentru dezvoltarea personalitii lui i c prin joc se dezvolt capacitile i competenele de baz. Scopul jocului este aciunea nsi, capabil de a satisface imediat dorinele sau aspiraiile copilului. Prin atingerea scopului, se restabilete echilibrul vieii psihice. Importana locului pe care-l ocup jocul n viaa copilului este dat de faptul c jocul satisface dorina fireasc de manifestare, de aciune i de afirmare a independenei copilului. Prin joc copilul ajunge s cunoasc realitatea social, deprinde modele de conduit i reflect la comportamentul propriu i al celorlali. Jocul are rol terapeutic pentru cei care nu au dezvoltat iniiativa i curajul de a intra n competiie. Prin joc, copilul se elibereaz de timiditate i intr cu toate forele n aciune. Nu se mai teme aa de tare de critica celorlali, deoarece personajul poate spune orice, iar reprourile nu i se adreseaz lui personal, ci personajului. Prin joc se pot fortifica, ntri voina i atenia. Complexitatea dezvoltrii psihice n aceast etap confer colii un rol special. Fr a subestima importana mediului familial, care rmne considerabil, rolul activitii colare este hotrtor. Jocul din perioada precolar se schimb n perioada colar mic i se transform n joc didactic. El este cel care mbin elementele distractive cu cele de munc, de nvare. Prin intermediul jocului didactic se pot asimila noi informaii, se pot verifica i consolida anumite cunotine, priceperi i deprinderi, se pot dezvolta capaciti cognitive, afective i volitive ale copiilor, se pot educa trsturi ale personalitii creatoare, se pot asimila modele de relaii interpersonale, se pot forma atitudini i convingeri. Copiii pot nva s utilizeze bine informaiile, timpul, spaiul i materialele puse la dispoziie, li se poate dezvolta spiritul de observaie, spiritul critic i autocritic, capacitatea anticipativ-predictiv, divergena i convergena gndirii, flexibilitatea i fluena. Poate fi solicitat capacitatea elevilor de a se orienta ntr-o anumit situaie, de a propune soluii, de a le analiza i opta pentru cea optim, de a extrapola consecinele unei anumite situaii concrete, de a interpreta i evalua anumite experiene, fenomene, situaii. Rolul i importana jocului didactic const n faptul c el faciliteaz procesul de asimillare, fixare i consolidare a cunostinelor, iar datorit caracterului su formativ influeneaz dezvoltarea personalitii copilului. Jocul didactic este un important mijloc de educaie intelectual care pune n valoare i antreneaz capacitile creatoare ale colarului. El este folosit pentru cunoaterea realitii pe o cale mai accesibil deoarece copiii descoper unele adevruri noi pentru ei, angajndu-se n eforturi de gndire ce le ofer satisfacii. Ei sunt participani nemijlocii la propia formare i, antrenai n joc, ei sunt capabili s depun eforturi mari pentru ndeplinirea sarcinilor date. Totodat, jocul didactic contribuie la dezvoltarea judecii, memoriei, ateniei, spiritului de observaie, la cultivarea obinuinei cu munca intelectulal i cea independent. Jocurile didactice sunt metode active care solicit integral personalitatea copilului.

2.2. Influenele jocului asupra dezvoltrii proceselor psihice la colarii mici Pentru micii colari, jocul didactic constituie stimulentul principal al dezvoltrii psihice, avnd un rol deosebit de important n pregtirea acestora pentru coal i pentru integrarea lor social. Prin joc copilul i afirm personalitatea, calitile sale psihice, voina, inteligena, gndirea. Este cunoscut faptul c la nceperea colaritii, organele de sim ale copilului sunt dezvoltate sub aspect anatomo-morfologic aproape la nivelul adultului. Micul colar are aceeai capacitate ca i adultul de a primi informaii, dar posibilitatea de prelucrare a datelor este mai puin dezvoltat la el datorit, printre altele, i faptului c, spre deosebire de adult acesta nu beneficiaz de o experien anterioar suficient i nici de un limbaj corespunztor. n schimb, la aceast vrst copilul manifest o curioziotate senzorial care constituie un sprijin preios pentru desfurarea activitii instructiv- educative. Activitate complex, jocul didactic angajeaz fiina uman n integritatea sa, cu toate funciile psihice. Aceasta implic activitatea senzorial, intelectual, afectiv, dezvolt atenia, spiritul de observaie, imaginaia, gndirea, exprimarea verbal. Prin jocul didactic, elevul se va obinui s suporte cu demnitate eecul, nfrngerile i va gusta satisfaciile victoriei. Prin desfurarea jocului didactic se produc schimbri n coninutul i structura proceselor cognitive, ntruct el face trecerea de la etapa aciunilor practice spre cea a aciunilor mentale. Este activitatea care d specific personalitii, angajndu-l total pe colar, stimulndu-i dezvoltarea i efortul de perfecionare. El favorizeaz apariia i dezvoltarea posibilitilor de nvare sistematic i a celor de munc. Asimilarea unor cunotine noi se bazeaz pe experiena anterioar a copilului, pe actualizarea informaiilor de care acesta dispune sau, dup cum afirm J. Piaget, pe reorganizarea i recombinarea unor elemente vechi, prezentate ntr-o form mai puin diferenial la nivelul palierelor inferioare. Intensa solicitare a gndirii impus de desfurarea jocului didactic acioneaz asupra operativitii ei generale nespecifice tot att de mult ct acioneaz asupra celei specifice, crendu-se astfel raionalizarea nelegerii lumii vii i a vieii. Aceste jocuri constituie un mijloc de a stimula creativitatea i independena gndirii. Flexibilitatea proceselor gndirii se exprim n uurina trecerii de la un mod de rezolvare la altul, lipsa ineriei, rapiditatea conectrilor i a deconectrilor de la un aspect la altul, gsirea mai multor soluii la o problem dat, etc. Desfurarea jocului didactic capteaz i menine atenia elevului care este solicitat fr efort atunci cnd acesta consider leciile interesante, materialele intuitive atractive, paii de nelegere efectuai corespunztor.Capacitatea de percepere, reprezentare i operare cu figuri i relaii este redus la colarul mic. La baza apariiei primelor imagini sau variante de rezolvare a problemelor este intuiia, elevul ncercnd s surprind succesiunea logic a verigilor unei probleme. El delimiteaz datele cunoscute i verific mintal unele dintre soluiile ntrevzute. n ceea ce privete afectivitatea, la aceast vrst capt pondere nivelul trebuinelor de apartenen i de afirmare. Aceste trebuine sunt satisfcute de organizarea jocurilor didactice pe grupe de elevi. Micul colar se simte bine tiind c aparine unui grup n care are un rol bine determinat, are sarcini precise pe care trebuie s le duc la bun sfrit. Cooperarea se manifest cu naturalee n cadrul grupului, aprnd apoi competiia. Exist numeroase probleme ale efectelor competiiei asupra caracteristicilor personalitii pe care le angajeaz i dezvolt. Competiia cu egali este stimulatoare. Competiiile prea puternic asimetrice creeaz dificulti educative. Cooperarea este o alt surs de trsturi noi de caracter. Ea genereaz ntrajutorarea, care nu nseamn numai ajutor acordat de cei mai buni celor mai puin buni, ci i o form de nvare a celor ce ofer ajutor, o form de comunicare i de ajustare contientizat a metodelor pe care le cunosc i care s-au dovedit folositoare n munca colar. Cei ce primesc ajutorul simt securitatea ce se creeaz ntotdeauna n relaiile sociale pozitive, i, n general vor s fac mai uoar sarcina celor care i ajut, ceea ce nseamn deja o autodepire. Cooperarea ntre elevi egali ca posibiliti poate fi mutual sau organizat. Aceasta organizeaz competiia astfel nct cea din urm s fie foarte valoroas. Relaiile aprute n grup contribuie la o mai bun socializare a micului colar, la dezvoltarea limbajului i a relaiilor interpersonale. Asumarea responsabilitii i luarea unor decizii contribuie la dezvoltarea caracterului i a personalitii colarului. n perioada colar mic se dezvolt nu numai atitudini fa de munc i nvare, ci i trsturi de caracter generate de acestea. Astfel sunt hrnicia, promptitudinea, capacitatea de a nvinge obstacole curente i mai ales simul datoriei, care este foarte important. Acesta are proprietatea de a iradia spre toate formele de activitate, devenind astfel o trstur central moral a personalitii. Ca valori ale jocului putem enumera: - perfecionarea senzaiilor i percepiilor, - dezvoltarea spiritului de observaie, a spritului de iniiativ,- dezvoltarea spiritului de echip, a spiritului de competiie, - exersarea ateniei i a imaginaiei, - folosirea limbajului,- influenarea comportamentului copiilor, mai ales prin intermediul regulilor, care fac copiii s nvee o conduit civilizat. Orice joc implic: - realizarea corect a sarcinilor,- putere de stpnire,- disciplin,- respect pentru ceilali, - critic i cooperare,- comunicare,- respectarea anumitor reguli. Jocul, putem spune, pregtete individul pentru viaa de adult. Exist mai multe tipuri de jocuri: - jocuri de manipulare a materialelor mrunte, a bilelor, a beioarelor, a ppuilor, mainuelor etc.;- jocuri imitative prin care copilul imit cele ntmplate n realitate sau ceea ce el ar fi dorit s se ntmple: de-a poliistul, de-a doctorul, de-a vnztorul; - jocuri sociale de-a oferul, de-a zidarul, jocuri de construcie;- jocuri motrice alergri, ctrri;- jocuri logice. Jocul didactic constituie o eficient metod de stimulare i dezvoltare a motivaiei superioare din partea elevului, exprimat prin interesul su nemijlocit fa de sarcinile ce le are de ndeplinit sau plcerea de a cunoate satisfaciile pe care le are n urma eforturilor depuse n rezolvare. 2.3. Jocul didactic-modalitate de nvare i educare

Odat cu mplinirea vrstei de 6 ani, n viaa copilului ncepe procesul de integrare n viaa colar, ca o necesitate obiectiv determinat de cerinele instruirii i dezvoltrii sale multilaterale. De la aceast vrst, o bun parte din timp este rezervat colii, activitii de nvare, care devine o preocupare major. n programul zilnic al elevului intervin schimbri impuse de ponderea pe care o are acum coala, schimbri care nu diminueaz ns dorina lui de joc, jocul rmnnd o problem major n prioada copilriei. tim c jocul didactic reprezint o metod de nvare n care predomin aciunea didactic simulat.Aceast aciune valorific la nivelul instruciei finlitile adaptive de tip recreativ proprii activitii umane, n general, n anumite momente ale evoluiei sale ontogenice, n mod special. Psihologia jocului evideniaz importana activrii acestei metode mai ales n nvmntul precolar i primar. Analiza sa permite cadrului didactic valorificarea principalelor cinci direcii de dezvoltare, orientate astfel: - de la grupurile mici spre grupurile tot mai numeroase; - de la grupurile instabile spre grupurile tot mai stabile; - de la jocurile far subiect spre cele cu subiect; - de la irul de episoade nelegate ntre ele spre jocul cu subiect i cu desfurare sistematic; -de la reflectarea vieii personale i a ambianei apropiate, la reflectarea evenimentelor vieii sociale(Elkonin). Aceast metod dinamizeaz aciunea didactic prin intermediul motivaiilor ludice care sunt subordonate scopului activitii de predare-nvare-evaluare ntr-o perspectiv pronunat formativ. Modalitile de realizare angajeaz urmtoarele criterii pedagogice de clasificare a jocurilor didactice. - dup obiectivele prioritare: jocuri senzoriale (auditive, vizuale, motorii, tactile), jocuri de observare, jocuri de dezvoltare a limbajului, jocuri de stimulare a cunoaterii interactive; - dup coninutul instruirii: jocuri matematice, jocuri muzicale, jocuri sportive, jocuri literare/ lingvistice; - dup form de exprimare: jocuri simbolice, jocuri de orientare, jocuri de sensibilizare, jocuri conceptuale, jocuri-ghicitori, jocuri de cuvinte ncruciate; - dup resursele folosite: jocuri materiale, jocuri orale, jocuri pe baz de ntrebri, jocuri pe baz de fie individuale, jocuri pe calculator; - dup regulile instituite: jocuri cu reguli transmise prin tradiie, jocuri cu reguli inventate, jocuri spontane, jocuri protocolare; - dup competenele psihologice stimulate: jocuri de micare, jocuri de observaie, jocuri de imaginaie, jocuri de atenie, jocuri de memorie, jocuri de gndire, jocuri de limbaj, jocuri de creaie. Prin joc, elevii pot ajunge la descoperiri de adevruri, i pot antrena capacitatea lor de a aciona creativ, pentru c strategiile jocului sunt n fond strategii euristice, n care se manifest isteimea, spontaneitatea, inventivitatea, initiaiva, rbdarea, ndrzneala, etc. Jocurile copiilor devin metod de instruire n cazul n care ele capt o organizare i se succed n ordinea implicat de logica cunoaterii i a nvturii. n acest caz, intenia principal a jocului nu este divertismentul, rezultat din ncercarea puterilor, ci nvtura care pregtete copilul pentru munc i via. Pentru a atinge aceste scopuri, jocul didactic trebuie s fie instructiv, s le consolideze cunotinele. Folosirea jocului didactic ca activitate de completare cu ntreaga clas, aduce variaie n procesul de instruire a copiilor, fcndu-l mai atractiv. Fiecare joc didactic cuprinde urmtoarele laturi constitutive:- coninuturi, - sarcina didactic,- regulile jocului,- aciunea de joc. Prima latur -coninuturi- este constituit din cunotinele anterioare ale copiilor, cunotine ce se refer la plante, animale, anotimpuri, reprezentri matematice, istorice, etc. Cea de a doua component a jocului -sarcina didactic- poate s apar sub forma unei probleme de gndire, de recunoatere, denumire, reconstituire, comparaie, ghicire. Jocurile didactice pot avea acelai coninut, acestea dobndind un alt caracter, datorit sarcinilor didactice pe care le au de rezolvat, de fiecare dat altele. A treia latur -regulile jocului- decurge din nsi denumirea ei. Regulile sunt menite s arate copiilor cum s se joace, cum s rezolve problema respectiv. Totodat regulile ndeplinesc o funcie reglatoare asupra relaiilor dintre copii. Ultima latur -aciunea de joc- cuprinde momente de ateptare, surprize, ghicire, ntrecere i fac ca rezolvarea sarcinii didactice s fie plcut si atractiv pentru elevi. Dac vin n completarea leciei, jocurile didactice, pot fi grupate dup obiectivele urmrite i tipul leciei. Dup obiectivele urmrite, jocul este folosit n cadrul tuturor ariilor curriculare, iar dup tipul leciei jocul este folosit ca mijloc de predare, asimilare, mijloc de consolidare, sistematizare, recuperare a cunotinelor. Indiferent de modul de folosire, jocul didactic l ajut pe elev s-i angajeze ntregul potenial psihic, s-icultive iniiativa, inventivitatea, flexibilitatea gndirii, spiritul de cooperare i de echip. n cazul n care jocurile organizate au scop educativ bine precizat, devin metode de instruire, iar dac jocul este folosit pentru a demonstra o caracteristic a unei lecii, acesta devine un procedeu didactic. Metodica desfurrii unui joc didactic cuprinde: - introducerea n joc,- executarea jocului,- complicarea jocului,- ncheierea jocului. Jocul didactic nu poate fi desfurat la ntmplare. n aplicarea lui trebuie s se ia n considerare urmtoarele condiii: - jocul s se constituie pe fondul activitii dominante urmrindu-se scopul i sarcinile leciei;- s fie pregtit de nvtor n direcia dozrii timpului i a materialului folosit;- s fie variat, atractiv, s mbine forma de divertisment cu cea de nvare;- s se foloseasc atunci cnd copiii dau semne de oboseal;- s creeze momente de relaxare, de odihn, n vederea recuperrii energiei nervoase a elevilor;- s antreneze toi copiii n activitatea de joc;- s fie proporionat cu activitatea prevzut de program i structurat n raport cu tipul i scopul leciei desfurate; - s urmreasc formarea deprinderii de munc independent;- dup caz, sarcinile didactice ale jocului s fie date difereniat pentru a prentmpina rmneri n urm la nvtur;- s solicite gndirea creatoare i s valorifice cu maximum de eficien posibilitile intelectuale ale elevilor;- activitile n completare prin joc s fie introduse n orice moment al leciei;- s nu afecteze fondul de timp al leciei propriu-zise;- s fie repartizate, dup caz, n diferite secvene, sarcinile didactice avnd caracter progresiv;- indicaiile privind desfurarea activitii s fie clare, corecte, precise, s fie contientizate de ctre elevi i s le creeze o motivaie pentru activitate;- activitile de joc s se desfoare ntr-un cadru activ, stimulator i dinamic;- s nu se fac abuz de joc, nct procesul de nvare s se transforme n joc i s fie luat ca atare;- s nu fie prea uoare, nici prea grele;- regulile de joc s fie explicate clar i s se urmreasc respectarea lor de ctre elevi. Elementele de joc: ghicirea, micare, ntrecerea, surpriza, etc. creeaz stri emoionale care ntrein interesul i dau un colorit viu activitii. Folosirea jocului didactic n cadrul procesului de nvare ne va demonstra c:- randamentul orei este mai mare, verificarea cunotinelor fcndu-se n mod plcut, activ, temeinic;- gndirea elevilor este mereu solicitat i astfel n continu formare;- independena, creativitatea se formeaz de timpuriu;- iniiativa copiilor crete, n joc devine mai curajos, mai degajat;- prin jocuri i putem cunoate pe copii mai repede i mai bine;- prin varietatea lor, prin crearea unor situaii-problem, ele dezvolt spiritul de observaie, de analiz, de judecat, nltur monotonia, rutina, stereotipia, dau posibilitatea elevilor s-i dezvolte vocabularul, comunicarea devine mai permisiv;- jocul didactic ne ofer prilejul de a afla mai uor cum gndesc elevii i de a modela logica gndirii lor. Literatura de specialitate ne ofer o multitudine de jocuri didactice pe care le putem folosi n cadrul leciilor din toate ariile curriculare iar miestria nvtorulul va duce la rezultate deosebite. Lista jocurilor folosite n cadrul activitilor este vast, dar m voi opri n acest material la prezentarea unui joc, teoretic acum, e adevrat, ce poate fi folosit la toate disciplinele, un joc al inteligenei - rebusul colar . Privit ca un frate mai mic al rebusului i ruda cu integramele att de gustate n zilele noastre, rebusul colar l face pe micul participant ca prin rezolvarea diferitelor rebusuri colare s se simt i el mai aproape de fraii mai mari, de aduli. n acelai timp ns, ineditul joc dezvolt procese psihice ale elevului: gndirea, limbajul, memoria, atenia, creativitatea, voina; poate fi folosit i ca metod/mijloc de nvare i evaluare sau procedeu n cadrul unei metode. Dorina de a rezolva orice problem de tip rebusist intensific interesul pentru studierea disciplinelor necesare n soluionarea cerinelor date i astfel rebusul ajut la dezvoltarea intelectual a elevului. Folosirea rebusului printre elementele de sprijin ale nvrii este important prin faptul c poate interveni stimulativ o dat cu creterea curbei oboselii. Mijloc activ i eficace de instruire i educare a colarului, rebusul poate fi folosit cu succes n captarea ateniei pe tot parcursul activitii didactice, conducnd la evitarea plictiselii, dezinteresului. Relevnd legatura dintre joc i munca copilului, Jean Piaget a pus n eviden aportul jocului la dezvoltarea intelectual a colarului. De aceea, el susine c ,,toate metodele active de educare a copiilor mici s furnizeze acestora un material corespunztor pentru ca jucndu-se, ei s reueasc s asimileze realitile intelectuale care, fr aceasta, rmn exterioare inteligenei copilului. Ca mijloc instructiv, rebusul, bine pregtit i organizat, contribuie, prin rezolvarea sarcinilor didactice, la exersarea deprinderilor, la consolidarea i la valorificarea lor creatoare. Este un mijloc de educaie indirect. Fiecare rebus are un obiectiv al su, o structur i reguli sub forma unor succesiuni ordonate. Rolul regulii este acela de a pstra structura i desfurarea jocului. Juctorul trebuie s accepte i s realizeze ordinea structural a jocului. Rebusul ofer nvtorului posibilitatea observrii comportamentului elevului la nivelul tuturor componentelor personalitatii, deoarece n rezolvarea rebusului elevul depune efort voluntar i rezolv motivat de bucuria succesului o multitudine de probleme, n care este implicat inteligena, afectivitatea, temperamentul, caracterul. Rebusul colar contribuie, ntr-o bun msur, la mbuntirea rezultatelor colare i combaterea insucceselor. De ce s nu recunoatem c, dac am promite elevilor din clas c cei ce vor termina primii exerciiile date spre rezolvare vor primi ca recompens un rebus interesant, acetia s-ar grbi, chiar i cei cu un ritm mai lent, s-i indeplineasc ct mai bine i mai repede sarcina dat. Reprezentanii teoriei intelectualiste nvrii (Bruner, Galperin) apreciaz c orice elev poate asimila un coninut dac sunt folosite ci adecvate de activitate cu acetia. De aici, rezult c adevrata problem a succesului colar nu const n a stabili dac un elev este apt sau nu s obin rezultate vizate de coal, ci n a gsi metode i mijloace potrivite pentru aceasta. Astfel, succesul colar se raporteaz la totalitatea elevilor, att n ceea ce privete nivelul de pregtire tiinific, ct i dezvoltarea capacitii de a se instrui, de a deveni. Rebusul colar sprijin succesul colar prin:- cunotinele nsuite; capacitile intelectuale; abilitile de aplicare a cunotinelor n rezolvarea unor probleme; trsturi de personalitate;- evaluarea-msur n care sunt ndeplinite obiectivele activitii didactice. Succesul are un efect mobilizator, stimulativ asupra elevului; coreleaz potrivit cu performan colar, cu satisfacia n munc i cu dorina de a nva din ce n ce mai mult. Una dintre cele mai puternice structuri motivaionale ar fi starea de curiozitate ce se manifest n dorina rapid de a rezolva rndurile orizontale ale rebusului, spre a descoperi cuvntul (cuvintele) de pe verticala A-B. Dar pentru aceasta, orice nvtor, n realizarea sau folosirea rebusului, trebuie s-i precizeze dinainte: - coninutul urmrit (o lecie, un capitol etc.); - modul de realizare (individual sau n grup); - finalitatea urmrit (memorare, aplicare, transfer, creaie); - modul de evaluare (oral, scris, test). Rebusul colar poate constitui obiectivul activitii unui cerc de elevi, oferind i posibilitatea organizrii unor concursuri colare distractive i deopotriv educative i instructive. La cercurile de specialiti: limba romna, istorie, geografie, tiine se poate folosi rebusul ca auxiliar, completare la tema cercului, ca moment distractiv sau ca un exerciiu de creativitate. Se pot organiza diverse concursuri literare i istorice cu ocazia srbtoririi, comemorrii unor date, personliti, unde rebusul colar se poate folosi, potrivit temei propuse, pentru a fi rezolvat sau solicitat ca o creaie. n concluzie, rebusul colar poate fi folosit n orice tip de activitate colar (lecie, cerc, concurs), n momente diferite ale leciei, la multe discipline din nvmntul primar, la orice vrst colara mic, de ctre orice elev cu posibiliti normale de nvare. Rebusul colar poate fi folosit n scopuri diferite: mbogirea cunotinelor, consolidare, fixarea, transferul acestora, n verificare, evaluare, dezvoltarea creativitii i a tuturor proceselor psihice i intelectuale, dezvoltarea personalitii copilului. Pentru obinerea acestor rezultate nvtorul trebuie sa fie un mare meter n a ti cnd, cum, unde poate fi folosit rebusul i mai ales, s fie un creator de astfel de jocuri, pentru care copiii, de orice vrst colar au o mare satisfacie cnd reuesc s le rezolve, folosindu-i toate cunotinele cptate n coal, ca i cele din cultura lor general. 2.4. Influenele jocului didactic asupra sarcinilor nvrii

Jocul didactic are un coninut i structur bine organizate, subordonate particularitilor de vrst i sarcinii didactice, se desfoar dup anumite reguli i la momentul ales de adult, sub directa lui supraveghere, rol important capt latura instructiv, elementele de distracie nefiind mediatori ai stimulrii capacitilor creatoare. Jocurile didactice sunt realizate pentru a deservi procesul instrustiv-educativ, au un coninut bine difereniat pe obiectele de studiu, au ca punct de plecare noiunile dobndite de elevi la momentul respectiv, iar prin sarcina dat, acetia sunt pui n situaia s elaboreze diverse soluii de rezolvare, diferite de cele cunoscute, potrivit capacitilor lor individuale, accentul cznd astfel nu pe rezultatul final ct pe modul de obinere al lui, pe posibilitile de stimulare a capacitilor intelectuale i afectiv-motivaionale implicate n desfurarea acestora.+ jocul didactic orienteaz activitatea de nvare ntr-o form plcut, antrennd copiii la o activitate susinut de un caracter de seriozitate totui;+ prin coninutul i sarcinile propuse antreneaz intens operaiile gndirii, dar i imaginaia;+ diminueaz rigiditatea activitii de nvare fcnd-o atractiv , cultivnd la copii curajul i ncrederea n forele proprii;+ prin intermediul elementelor de joc transpune pe copil n lumea jocului;+ prin regulile jocului i prin modul de rezolvare a aciunii formeaz la copii contiina disciplinei;+ prin crearea atmosferei atractive de desfurare a jocului se dezvolt la copii interesul i motivaia pentru activitatea de nvare. Orice exerciiu sau orice problem poate deveni joc didactic dac:+ formuleaz un scop prin raportare la obiectivele specifice fapt ce va determina finaliti funcionale jocului;+ formuleaz o sarcin didactic legat de coninutul i structura jocului, dar i de nivelul de vrst;+ sarcina didactic s se refere la ceea ce trebuie s fac n mod concret copiii n timpul jocului pentru a realiza scopul propus;+ folosete elemente de joc strns mpletite cu sarcina didactic, care se constituie n elemente de susinere a situaiei de nvare;+ folosete un coninut matematic prezentat ntr-o form accesibil i ct mai atractiv;+ folosete material didactic variat, adecvat coninutului;+ utilizeaz reguli de joc cunoscute anticipat - fiecare joc s aib cel puin dou reguli: una care s traduc sarcina didactic ntr-o aciune concret, una care s aib rol organizatoric. Chiar dac este un joc didactic, este totui un joc i de aceea pentru reuita lui trebuie s respecte cteva reguli: - s in cont de capacitatea de nelegere a copiilor, de particularitile individuale;- s strneasc o real plcere copiilor;- copiii s participle activ, s fie actori, nu spectatori;- s se dea ct mai puine explicaii, copiii s fie pui s lucreze ceva concret. Jocurile didactice matematice antreneaz operaiile gndirii, dezvolt spiritul de iniiativ i independena n munc, precum i spiritul de echip, atenia, disciplina i spiritul de ordine n desfurarea unei activiti, formeaz deprinderi de lucru corecte i rapide i asigur nsuirea mai rapid, mai temeinic i mai plcut a unor cunotine relativ aride pentru aceast vrst. Acceptarea i respectarea regulilor de joc i determin pe copii s participe la efortul comun al grupului din care fac parte. Subordonarea intereselor personale celor ale colectivului, angajarea pentru nvingerea greutilor, respectarea exemplar a regulilor de joc i, n final, succesul, vor pregti treptat pe omul de mine. Prin joc se pot exercit cele mai complexe i mai importante influene formative i se nregistreaz seria de transformri cantitative i calitative necesare, potrivit condiiilor interne sau externe necesare execuiei lui. n folosirea jocului cu colarii mici se reflect coala, lumea i viaa i reflexul lor cognitiv i moral. Se asigur totodat adaptarea copilului la munca colar, dar i accesibilizarea unor cunotine mai aride sau mai abstracte, ori consolidarea acestora, introducndu-l treptat pe copil n practica nvrii i a muncii n genere. Pronind de la aceste particularii ale colarului mic, jocul didactic este ridicat la rang de principiu mai ales la clasele I i a II-a. nvarea prin joc va rmne o component important a nvmntului primar din mai multe motive:- respecta particularitaile de vrst ale elevilor;- antreneaz operaiile gndirii elevillor: analiza, sinteza i comparaia;- dezvolt sipritul de iniiativ i independen n munc, perecum i cel de echip;- dezvolt spiritul creator i de obeservaie, atenia, disciplina i ordinea n desfurarea unei activiti;- formeaz deprinderile de a munci corect i rapid;- conine elemente distractive, relaxante;- uureaz nsuirea i consolidarea cunostinelor;- nlesnete participarea activ la nsuirea cunostinelor. Pentru a stabili unele sarcini de nvare, cadrul didactic ar trebui s aib permanent n atenie coninutul i structura jocului. Scopul jocului este acela de a-l narma pe copil cu un aparat de gndire logic, supl, polivanet care s-i permit s se orinteze n probleme realitii nconjurtoare, s exprime judeci i raionamente variate ntr-un limbaj simplu. n clase primare elevii capt idei asupra tiinelor matematice, punnd bazele edificiului pe care-l vor ridica n clasele urmtoare. Ei nva n aceste clase s prelucreze cunotinele dobndite i s le verifice, s cunoasc metodele tiinifice de demonstraii i control. n predarea matematicii la ciclul primar, jocurile au o mare valoare formativa i sunt necesare n studiul diferitelor noiuni matematice pentru accesibilizarea acestora, dar mai ales n consolidarea deprinderilor de calcul oroal i scris. Jocurile matematice pun elevul n situaia de a descoperi soluii noi i chiar originale. Aceste jocuri se pot organiza frontal sau pe echipe i mai rar individual. Un rol foarte important n jocurile matematice l are activitatea contient, folosirea unui limbaj matematic adecvat. innd cont de sarcinile i scopurile urmrite jocurile didactice matematice se clasific n:- dup momentul folosirii n cadrul leciei ca form de baz a procesului de nvmnt:- jocuri n completarea leciei;- jocuri ca lecie complet;- dup coninutul capitolelor:- jocuri didactice matematice pentru nsuirea cunotinelor despre culori, orientare spaial i de geometrie;- jocuri logico-matematice pentru nsuirea cunotinelor despre mulimi;- jocuri didactice matematice pentru nsuirea numerelor naturale;- jocuri dicatice matematice pentru nsuirea operaiilor matematice. 2.5. Conceptul de joc didactic matematic

Jocul reprezint un ansamblu de aciuni i operaii care paralel cu destinderea urmrete obiective de pregtire intelectual. Restabilind un echilibru n activitatea colarilor jocul fortific energiile intelectuale i fizice ale acestora, genernd o motivaie secundar dar stimulatorie constituind o prezen indispensabil n ritmul accelerat al muncii colare. Ca s putem valorifica resursele instructiv educative ale jocului, trebuie s analizm esena mecanismului su de natur bio-psiho-social, adic s rspundem la ntrebrile: de ce se joac copiii; de ce jocurile lor iau anumite forme i au anumite coninuturi bine determinate? Pentru asemenea explicaii exist o multitudine de teorii care ncearc s lmureasc problema. S le analizm critic i s cutm s clarificm natura i esena jocului copilului. De la nceput trebuie s facem observaia c jocul ia forme diferite i poate cuprinde n sfera sa aciuni cu totul diferite, cum ar fi micarea unui zurglu de ctre un copil n leagn i jocul de ah al adultului. Noi vom restrnge conceptul de joc la formele folosite de copilul precolar i colarul mic, care sunt cele mai caracteristice activiti ludice. Faptul c toi copiii se joac i jocul ia anumite forme bine determinate, atest faptul c jocul are un rol n dezvoltarea potenelor fizice i psihice. La copilul mic gsim jocuri care sunt simple exerciii funcionale, copilul d din mini i picioare i se bucur, mic o suntoare i ascult cu interes sunetele. Aceste jocuri pe care Buhler le numete jocuri funcionale, le gsim att la oameni ct i la animale: pisoii se joac cu hrtie de-a prinsul oriceilor, iezii se bat cap n cap. Dup K. Gros, aceste jocuri sunt exerciii pregtitoare in vederea activitilor vitale de mine (teoria exerciiului pregtitor), iar dup Car susintorul teoriei exerciiului suplimentar, jocul nu are numai rolul de a pregti noua generaie pentru acele aciuni de care va avea nevoie la maturitate ci i acelea de a procura organismului stimulani necesari organelor i mai ales sistemului nervos. Aceste teorii care pun accentul pe rolul jocului n dezvoltarea psio-fizic a copilului, sunt confirmate de realitate, mai ales cnd este vorba de prima copilrie. Ele ns, aa cum arat psihologul romn Ursule chiopa, nu pot explica toate caracteristicile jocurilor. Tocmai n perioada de manifestare plenar a activitilor ludice, cea precolar i colar mic. La aceast vrst, afirm Jean Chiteau ,,apare o activitate ludic de un tip nou pe care animalul o ignor cu totul, activitatea prin care copilul i afirm poteniale, i demonstreaz propria sa valoare. Vom cuta s conturm n continuare caracteristicile acestui tip de joc, care ne intereseaz n mod deosebit n aceast lucrare: Jocul nu mai nseamn de acum nainte ,,afirmarea cutrei sau cutrei funcii noi, ci afirmarea subiectului nsui cu prilejul unei activiti sau a alteia. Copilul simte nevoia s se afirme, s-i dezvluie potenele, s-i manifeste fora i superioritatea eului, a personalitii n formare. i place s lupte, uneori chiar s se ncaiere, n orice caz s se ntreac, s obin performane superioare altora. Pe aceast caracteristic mizm la coal, pentru o mobilizare a capacitilor elevilor prin joc, n vederea dezvoltrii gndirii matematice. Copiii se ntrec s lucreze mai bine, s-i afirme capacitile legate de rezolvarea problemelor. Copilul nu se joac numai pentru a se amuza sau pentru o plcere senzual, cum se ntmpl n prima copilrie sau la maturi. Jocul este o activitate serioas, cu reguli severe, care presupune osteneal. Prin aceast seriozitate jocul se apropie de nvtur, de aceea poate fi lesne integrat n leciile de matematic. De aceea observm c adeseori copiii se supr dac regulile nu sunt respectate, iar jocul nu este luat n serios. Totui jocul n-ar fi joc dac s-ar caracteriza numai prin seriozitate. n joc copilul se desprinde de realitate, evadeaz ntr-o lume aparte, face o demonstraie net ntre lumea creat de el pe care o admite convenional n cursul activitii ludice i cea real (ppua e copil, bul e cal sau puc, etc.). ,,Principalul n joc l reprezint situaia imaginar. Probabil n aceast lume fictiv, n care exist un grad mai mare de manifestare dup voia copilului, i poate manifesta i contura mai bine personalitatea. Nu e vorba de o iluzie total, ci oarecum voit, convenional, cci copilul i d seama care e realitatera i care este lumea jocului. Unii psihologi socot, c, exist aceast evadare a copilului ntr-o lume fictiv, ar avea un rol purificator, cathartic. Dup Trend, Adler, Carr, jocul este un fel de supap de siguran prin care copilul se descarc de anumite porniri reprobate de societate, sau vrea s realizeze lucruri ce depesc puterea lui, imitnd activitile maturilor. Nu putem nega n acest rol al jocului, care rmne totui secundar fa de cel funcional i de integrare social. De altfel fuga n afara realitii nu este totdeauna o evadare. Toi cei care creaz, care proiecteaz o realitate nou, se refugiaz ntr-o lume nchipuit a ideilor. Aa face arhitectul, romancierul, inventatorul i aa procedeaz copilul n joc. Putem spune deci c, proiectarea, anticiparea este, de asemenea o caracteristic a jocului. Prin ea copilul se pregtete pentru munc i pentru via. Asimilarea experienei sociale, prin imitaie, este o alt caracteristic important a jocului pus n aviden de Vigotald. n jocurile lor copiii copiaz activitile sociale ale adulilor (spal rufele ppuii, conduc automobilul, etc.)i n acest mod se pregtesc pentru via, n conformitate cu cerinele actuale ale societii.

CAPITOLUL IIIMETODOLOGIA ORGANIZRII I DESFURRII JOCULUI DIDACTIC MATEMATIC LA CLASELE I IV

3.1. Proiectarea, organizarea i desfurarea jocului didactic matematic

Reuita unui joc didactic este condiionat de proiectarea, organizarea i desfurarea lui metodic, de modul n care se asigur o concordan deplin ntre toate elementele ce-l definesc. Realizarea jocului didactic presupune mai multe etape: pregtirea jocului, a materialului necesar, desfurarea jocului. Organizarea jocului didactic matematic const n mprirea corespunztoare a elevilor clasei n funcie de aciunea jocului i chiar o reorganizare a mobilierului slii de clas pentru buna desfurare a jocului. Distribuirea materialului necesar este o problem de care trebuie s se in seama. n general, materialul se distribuie la nceputul activitii de joc pentru ca elevii intuind n prealabil materialele didactice necesare vor nelege mult mai uor explicaia legat de desfurarea jocului. Exist jocuri didactice matematice n care materialul poate fi mprit elevilor dup explicarea jocului. Desfurarea jocului include i la mai multe sarcini: introducerea n joc, anunarea titlului jocului i a scopului acestuia; prezentarea materialului, explicarea i demonstrarea regulilor jocului, fixarea regulilor, executarea jocului, complicarea lui pentru introducerea de noi variante (dac este cazul), ncheierea cu aprecierile necesare. Introducerea n joc mbrac forme variate n funcie de tema jocului. Uneori activitatea poate s nceap printr-o scurt discuie cu efect motivator, alteori introducerea se poate face printr-o scurt expunere care s strneasc interesul i atenia elevilor. n alte jocuri, introducerea se poate face prin prezentarea materialului, mai ales atunci cnd de logica materialului este legat ntreaga aciune a elevilor. Jocul se poate ncepe i dac se anun direct titlul, introducerea nefiind direct obligatorie. Anunarea jocului trebuie fcut n termeni precii, fr cuvinte de prisos. De exemplu: Astzi vrem s vedem care tie s calculeze fr s greeasc, de aceea vom organiza mpreun jocul Hai s socotim!. Se poate folosi de asemenea formula clasic : Copii, astzi vom organiza un joc nou. Jocul se numete Vreau n csua mea!. Se poate ncepe anunarea i printr-o fraz interogativ : tii ce o s jucm astzi? Vrei s v spun? sau alte formule variate astfel ca anunarea jocului, de la o lecie la alta, s fie ct mai adecvat coninutului acestuia. Explicarea jocului constituie un moment hotrtor pentru succesul jocului didactic. Astfel noi, nvtorii trebuie s-i facem pe elevi s neleag sarcinile ce le revin; s precizm regulile jocului, asigurnd nsuirea lor rapid i corect; s prezentm coninutul jocului i principalele lui etape, n funcie de regulile jocului; s dm indicaii cu privire la modul de folosire a materialului didactic; s scoatem n eviden cerinele pentru a deveni ctigtori. Fixarea regulilor de multe ori nu se justific, deoarece se ndeplinete formal. Atunci cnd jocul are o aciune mai complicat se impune o subliniere special a acestor reguli. n executarea jocului se ine cont de faptul c el ncepe la semnalul conductorului. La nceput acesta intervine mai des n joc, reamintind regulile, dnd unele indicaii organizatorice. Pe msur ce elevii capt experiena jocurilor matematice, conductorul acord independen elevilor, i las s acioneze liber. Exist dou moduri de a conduce jocul elevilor conducerea direct (nvtorul avnd rolul de conductor al jocului), i conducerea indirect (conductorul ia parte activ la joc, fr s interpreteze rolul de conductor). Pe parcursul jocului se poate trece de la conducerea direct la cea indirect sau se pot alterna. Sarcinile ce-i revin nvtorului n ambele cazuri sunt: 1. s imprime un anumit ritm jocului (timpul este limitat);1. s menin atmosfera de joc;1. s urmreasc evoluia jocului, evitnd momentele de monotonie, de stagnare;1. s controleze modul n care elevii rezolv sarcina didactic, respectndu-se regulile stabilite;1. s creeze condiiile necesare pentru ca fiecare elev s rezolve sarcina n mod independent sau n cooperare;1. s urmreasc comportarea elevilor, relaiile dintre ei;1. s activeze toi elevii la joc, gsind mijloacele potrivite pentru a-i antrena pe cei timizi;1. s urmreasc felul n care se respect, cu strictee, regulile jocului. Sunt situaii cnd pe parcursul jocului pot interveni elemente noi: autoconducera jocului (elevii devin conductorii jocului, l organizeaz n mod independent), schimbarea materialului ntre elevi (pentru a le da posibilitatea s rezolve probleme ct mai diferite n cadrul aceluiai joc) complicarea sarcinilor jocului, introducerea unui element de joc nou, introducerea unui material nou, etc. n ncheierea jocului nvtorul formuleaz concluzii i aprecieri asupra felului n care s-a desfurat jocul, asupra modului n care s-au respectat regulile de joc i s-au executat sarcinile primite, asupra comportrii elevilor, fcnd recomandri i evaluri cu caracter individual i general. Jocul didactic matematic poate fi organizat cu succes la orice tip de lecie i n orice clas a ciclului primar.

3.2. Metode i procedee utilizate generaliti

Metodele de nvmnt sunt tehnici folosite de cadrele didactice n cursul activitilor de predare respectiv de nvare de formare a priceperilor i deprinderilor, de dezvoltare n mod armonios a facultilor mintale ale precolarilor i colarilor. Calitatea fundamental a unei metode este eficiena i eficacitatea ei. Procedeele pun n eviden o modalitate de lucru, o manier de aplicare practic a unei metode. Pentru a face activiti ct mai atractive, pentru a le spori eficiena, folosim o gam variat de procedee n aplicarea fiecrei metode de nvmnt. Fiecare procedeu eficient sporete valoarea metodei n care se integreaz tot aa dup cum fiecare procedeu lipsit de eficien contribuie la deprecierea metodei. n esena lor metodele i procedeele ndeplinesc funcia de a apropia copiii de coninutul activitilor, de a facilita nelegerea i nsuirea cunotinelor. ndrumarea i orientarea, eficiena activitilor depinde nemijlocit de concepia cadrelor didactice dup funcia pe care o au metodele i procedeele de nvmnt. Sarcinile instructiv-educative ale procesului de nvmnt pot fi realizate n bune condiii dac n desfurarea activitilor se folosete nu o singur metod sau procedeu, ci se face constant uz de mai multe metode i procedee integrate n complexe metode ct mai variate, alegerea lor fcndu-se n funcie de particularitile de vrst ale copiilor, de experiena lor de via. n clas, n cadrul activitilor matematice care conin secvene de joc didactic, se folosesc urmtoarele metode: 1. Metoda expunerii1. Metoda demonstraiei1. Metoda exerciiului1. Metoda conversaiei1. Metoda observaiei1. Metoda problematizrii1. Metoda nvrii prin descoperire1. Modelarea1. Algoritmizarea 1.Metoda expunerii const n transmiterea cunotinelor noi prin cuvntul nvtorului. Ea se folosete de obicei n predarea cunotinelor n funcie de coninutul activitii care se pred precum i de particularitile de vrst ale copiilor. innd cont de acestea, expunerea poate fi sub urmtoarele forme: discuia, explicaia.Discuia trebuie s aib o form accesibil, s trezeasc interesul elevilor, astfel nct s-i antreneze i pe acetia.Explicaia n activitile cu coninut matematic trebuie s fie scurt, accesibil copiilor i ntotdeauna nsoit de material didactic. n cadrul jocurilor didactice i cele logice, explicaia se refer la modul cum sunt prezentate regulile impuse de desfurarea jocului.2.Metoda demonstraiei este o metod important folosit pentru transmiterea de cunotine ct i pentru fixarea, consolidarea i verificarea lor. Pentru a putea dobndi un caracter activ, i a stimula nvarea, aceast metod este folosit n momentul predrii cunotinelor pentru a descrie ct mai amnunit materialul intuitiv i procedeul de lucru.Valoarea unei demonstraii corecte se rsfrnge direct asupra modului de gndire i de aciune a copiilor, de aceea, ea trebuie fcut cu mult atenie i exigen. n cadrul activitilor matematice, explicaia (cu forma ei distinct-demonstraia logic) i demonstrarea se folosesc cu rezultate din cele mai bune ca metode de prezentare, descriere i explicare logic. n utilizarea metodei demonstraiei combinat cu explicaia nvtorul trebuie s foloseasc materiale didactice ct mai variate, fie plane, machete, diferite imagini ale obiectelor, filme, diafilme, calculator. Exemplu: n formarea irului cresctor de la clasa I n Constituirea unor grupe de obiecte dup anumite criterii se explic i se demonstreaz n acelai timp ca suport procedeul de lucru pe baz de material intuitiv stabilindu-se c n formarea irului cresctor se pornete de la obiectul cel mai mic la cel mai mare, iar n formarea irului descresctor se ncepe de la obiectul cel mai mare la cel mai mic inndu-se cont de formarea exerciiului de lucru de la stnga la dreapta.

ir cresctor ir descresctor3.Metoda exerciiului este metoda care d posibilitatea copiilor s repete sub diferite forme i cu material variat cunotinele transmise. De asemenea, prin exerciiu se asigur formarea deprinderilor de a compara numerele de a le ordona dup anumite criterii, deprinderea de a numra, de a socoti, de a rezolva probleme. n baza efecturii exerciiilor st exemplul i explicaia nvtorului; cu aplicabilitatea ct mai variat a procedeelor, copilul fiind pus n situaia de a rezolva sarcina didactic pe baza materialului intuitiv. Exemplu: Lecia Numrul i cifra 5 sarcina didactic Aeaz n dreptul cifrei attea obiecte cte i arat ea. Prin ntrebri ca: Ce cifr avei n fa? (cifra 5). Copilul este ajutat ca la suport i pe banc s aeze cifra respectiv, iar n dreptul ei tot attea floricele cte ne arat cifra. Folosirea cu succes a exerciiilor este condiionat de respectarea anumitor cerine. El trebuie s aib idei clare, s fie variate, gradate, s aib continuitate i o durat care s asigure formarea priceperilor, deprinderilor i aptitudinilor (lucrrile cu caracter creator).4.Metoda conversaiei este metoda care utilizeaz ntrebarea i rspunsul n scopul nsuirii i repetrii cunotinelor, a consolidrii, sistematizrii i verificrii acestora. Cnd conversaia este folosit n scopul nsuirii unor cunotine noi poart denumirea de conversaie euristic, iar cnd este folosit n scopul fixrii i mai ales al verificrii cunotinelor i se spune conversaie examinatoare. Arta de apune ntrebri, de a stimula cu ajutorul lor participarea activ a elevilor la lecii i de a asigura pe aceast cale nsuirea volumului de cunotine prevzute de program cere o serioas pregtire. ntrebrile ce implic conversaia trebuie s fie simple, clar formulate, s stimuleze n mod activ gndirea, s fie adresate elevilor ntr-o succesiune logic. ntrebarea trebuie adresat ntregii clase ntr-un ritm viu, dac e vorba de examinri frontale i ntr-un ritm mai lent n cazul n care se cer comparaii, generalizri, precizri. Pentru ca metoda conversaiei s contribuie la ndeplinirea sarcinilor instructiv-educative este necesar ca rspunsurile elevilor s fie corecte, clare, precise i complete.5.Metoda observaiei trebuie reorientat nct s reclame din partea copilului o activitate independent i susinut de percepere a realitii. Ea trebuie s devin pentru copii un instrument de ptrundere n intimitatea lucrurilor, de sesizare a realitilor, o modalitate de nelegere a cauzalitii. O metod de creaie pentru dascli i de stimulare pentru copii des ntlnit n activitile matematice este problematizarea.6.Metoda problematizrii prin aceast metod se urmrete educaia intelectual a celor ce nva. Trebuie s se fac deosebire ntre conceptul de problem i cel de situaie problem. Situaie problem desemneaz o contradicie, o situaie conflictual.Exemplele unei situaii conflictuale sunt:1. Prezentarea situaiei problematice;1. Analiza situaiei problematice;1. Formularea ntrebrii;1. Rezolvarea propriu-zis a problemei. Studiul aritmeticii ofer multe posibiliti pentru o instruire problematizat. Pot fi date elevilor spre rezolvare probleme care solicit independena i flexibilitatea gndirii. Exemplu: Pe banc sunt 3 creioane albastre i 7 creioane galbene. Din toate acestea Ionel a luat 6 creioane. Cte creioane albastre i cte galbene a putut lua Ionel? Astfel de probleme solicit gndirea ducnd la dezvoltarea supleei i mobilitii acesteia. Exemplu: Colorai attea triunghiuri cte arat cifra. Scriei n ptrel attea liniue cte obiecte are mulimea:

Elevii emit multe ipoteze, dar numai unele sunt plauzibile. Cadrul didactic trebuie s-i obinuiasc treptat pe copii s fac propuneri inteligente.7.Modelarea ca metod este definit ca un mod de lucru prin care gndirea copilului este condus la descoperirea adevrului cu ajutorul modelului. Avem urmtoarele tipuri de modele: obiectuale, simbolice, figurative. Ca exemple de modele obiectuale avem: flanelograf, tabla magnetic, figuri geometrice, materiale din natur. Exemple de modele simbolice: cifrele, semnele (+;-;=). Utilizarea lor depinde de tactul nvtorului.8. nvarea prin descoperire prin aceast metod se urmrete informarea elevilor cu tehnica cercetrii, cu obinuina de a rezolva singuri, prin efort propriu, probleme noi. Prin aceast metod activitatea intelectual i fizic a elevilor este stimulat la maximum i este orientat spre cercetare creatoare, spre descoperirea de adevruri noi. nvarea prin descoperire se prezint sub diferite aspecte, determinate i de specificul obiectului de nvmnt, dar i de particularitile de vrst ale elevilor. Uneori se procedeaz inductiv mai ales la elevii de vrst colar mic, alteori nvarea prin descoperire este de tip deductiv. Sunt i cazuri cnd descoperirea de noi cunotine este rezultatul unor raionamente de tip ipotetic-deductiv; elevii emit ipoteze i apoi le verific. Ultimele dou dau randament mai mare dup vrsta de 10 ani cnd gndirea elevilor intr n studiul operaiilor formale. Exemplu: - La demonstraii din domeniul geometriei n clasa a IV-a este posibil ca elevii nii s ajung la redescoperirea unor dezvluiri. Ajutai, ei pot descoperi definirea corect a unor patrulatere sau regula pentru aflarea ariei acestora. Cnd organizm activitatea de cercetare este necesar s proporionm greutatea acesteia cu posibilitile de rezolvare ale elevilor, s tim precis dac acetia i-au nsuit cunotinele anterioare, s tim care sunt greutile tipice de care se vor izbi. Folosirea acestei metode influeneaz pozitiv att activitatea intelectual, ct i pe cea afectiv i voluntar. Ei nva s gndeasc, s formuleze ipoteze plauzibile s ia atitudine fa de opiniile altora, dar totodat triesc cu intensitate strile afective provocate de rezultatele activitii lor (ncredere, bucurie, speran, ntristare) i i formeaz trsturi de voin ca: hotrrea, rbdarea, perseverena. nvarea prin descoperire dezvolt capacitatea de adaptare la situaii noi. Unii pedagogi consider c aceast metod ar trebui s devin dominant n desfurarea procesului de nvmnt. Algoritmul ndrum rezolvarea de probleme. Un algoritm este un procedeu bine determinat de a rezolva o problem tipic. Algoritmi se pot prezenta sub diferite forme: reguli de calcul, formule de operai, modele sau scheme de desfurare a unor activiti intelectuale, instruciuni tip. Elevii mici i nsuesc un numr nsemnat de algoritmi necesari n munca lor intelectual : s fac o adunare, s citeasc o hart, s rezolve o problem tipic, etc. Exemplu: dup ce elevul a nvat regula de mprire a dou numere i i-a format deprinderea respectiv, cnd i se cere ntr-o problem s mpart dou numere el se folosete de algoritmul nsuit (regula mpririi). nsuirea algoritmilor l ajut pe elev s gndeasc uor procedeul adecvat de a rezolva problemele noi. Scopul urmrit prin folosirea metodei algoritmizrii este de a uura rezolvarea de probleme tipice, de a forma deprinderi de munc intelectual, de a forma modaliti de rezolvare a problemelor complexe.

3.3. Tipuri de jocuri i modaliti de utilizare n predarea matematicii

n funcie de scopul i de sarcina didactic propus, jocurile se pot mpri astfel:Dup momentul n care se folosesc n cadrul leciei, ca form de baz a procesului de nvmnt:1. jocuri didactice matematice, ca lecie de sine stttoare, complet;1. jocuri didactice matematice folosite ca momente propriu-zise ale leciei;1. jocuri didactice matematice n completarea leciei, intercalate pe parcursul leciei sau la final.Dup coninutul capitolelor de nsuit n cadrul obiectului de nvmnt (matematica) sau n cadrul anilor de studii:1. jocuri didactice matematice pentru aprofundarea nsuirii cunotinelor specifice unui capitol sau grup de lecii;1. jocuri didactice matematice specifice unei vrste i clase. Exist i jocuri didactice matematice folosite pentru familiarizarea elevilor cu unele concepte moderne de matematic (cum sunt cele de mulime i relaie) pentru consolidarea reprezentrilor despre unele forme geometrice (triunghi, dreptunghi, ptrat, cerc), pentru cultivarea unor caliti ale gndirii i exersarea unei logici elementare. n acest sens se utilizeaz jocurile logico-matematice. n cele ce urmeaz voi prezenta cteva tipuri de jocuri folosite la clasele I IV n predarea matematicii.

3.3.1. Jocuri didactice


Recommended