+ All Categories
Home > Documents > Luc Ferry _ Ciprian Valcan (Transl.)-Omul-Dumnezeu Sau Sensul Vietii-Augusta (1999)

Luc Ferry _ Ciprian Valcan (Transl.)-Omul-Dumnezeu Sau Sensul Vietii-Augusta (1999)

Date post: 04-Oct-2015
Category:
Upload: baradarbozorg
View: 69 times
Download: 14 times
Share this document with a friend
250
UC FERRY OMUL-DUMNEZEU SAU SENSUL VIETll I
Transcript
  • UC FERRY

    OMUL-DUMNEZEU

    SAU

    SENSUL VIETll I

  • Coordonatorul coleciei: Ciprian Vlean

    : Luc Ferry, L'Homme-Dieu ou le Sens de la l'e, Editions Grasset & Fasquelle, Paris, 1996

    Tate drepturile rezervate Edituri i Agusta

    Editura AUGUSTA" 1900 Timioara, str. Daliei nr. 1 A

    Tel. : (056) 20 29 31, 20 29 32 Fax: 20 29 30

    I.S.B.N. : 973-9353-46-0

  • LUCFERY

    OMUL - DUMNEZEU

    SAU

    SENSUL VIETII '

    Traducere: Ciprian Vlean

  • Introducere

    Despre sensul vieii: retragerea unei ntrebri

    n Catea tibetan a vieii i a moril, Sogyal Rinpoche povestete istoria lui isha Gotami, o tnr emeie care tria pe vremea lui Buddha i creia o boal ulgertoare i-a rpit copilul n vrst de un an. Zrobit de durere, strngndu-i copilul la piept, Krisha a nceput s rtceasc pe strzi, implorndu-i pe cei care o ntlneau s-i indice un mijloc de a-l readuce la via. Unii nu au bgat-o n seam, alii au crezut-o nebun, ns, n cele din um1, un nelept a sftuit-o s i se areseze lui Buddha. Um1nd aceast pova, ea a mers s-l vad pe Buddha, punndu-i copilul la picioare i povestindu-i nenorocirea sa. neleptul a ascultat-o cu o nemrginit compasiune i i-a spus cu un ton blnd: Nu exist dect un' singur remediu n aa rului cre i s-a ntmplat. Coboar n ora i adu-mi un grunte de mutar dintr-o cas n care s nu i murit niciodat nimeni ... "

    Continuarea acestei istorisiri poate i intuit, la el ca 1 morala sa. Degeaba bate isha la toate uile,

    1 Editions de la Table ronde, 1993, p. 54 7

  • rspunsul pe care l primete este acelai: n pnvma gruntelui de mutar nu este nici o problem, ns iecare cmin i are morii si, nimeni nu a scpat fr s cunoasc moatea. Cnd tnra se ntorce la Buddha, ea se al deja pe Cale, nelegnd c n lumea oamenilor nimic nu este permnent. Singurul element eten este nepermanena" nsi, caracterul luctuant i perisabil al tuturor lucrurilor. Cel cre este destul de nebun penru a ignora acest adevr se expune celor mai mari suerine. Dac sesizm adevratele cauze ale rului, dac observm c ele in de iluziile unui eu cre se ataez de averile" sale, dei legea lumii este cea a schimbrii, atunci putem s ne eliberm de aceste iluzii, atingid n acest el nelepciunea.

    Marile religii 1 au ncercat, fiecre n elul su, s i pregteasc pe oameni penru moate, att pentru propria moarte ct i pentru cea a fiinei iubite, i prin chir aceast iniiere ele ne invit s descirm sensul vieii omeneti. Iar moralele antice, de exemplu, cele ale stoicilor, dar, mai aproape de noi, i cea a lui Montaigne, socoteau rept un lucru sigur aptul c nelepciunea const n acceptarea unei ordini a lumii care include finitudinea i c, n consecin, a filosoa nseamn a nva s mori". Numeroase pasaje din Evanghelie abordez aceast problem - nscut din conflictul care

    1 Penru c reuz ideea unui Dumnezeu transcendent, s-a socotit adesea c buddhismul nu este o religie. Se poate discuta despre aceasta. Toui, el a pus, cel puin, bzele unei Tradiii spirituale care intenionez s se ocupe de chestiuile ultime ale vieii omeneti.

    8

  • opune dragostea, ce ine de ataament, i moatea, care este seprre - cu o simplitate comparabil aceleia din marea carte tibetan. Dei este dierit, rspunsul adus nu este n mai mic msur dictat de grja de a stabili o legtur ntre s'ritul vieii i semniicaia sa ultim: cnd afl despre moartea i Lzr, Isus suer la el ca i oamenii obinuii, ncepnd s plng, aa cum ac i Mrta i Maria, suroile lui Lzr. ns el tie deja c i va reda viaa celui care nu s-a ndoit niciodat i i spune Martei: Eu snt nvierea i viaa; cel care crede n Mine, chir dac va muri, va ri. i oicine triete i crede n Mine nu va mui n veac" (Ioan, XI).

    S te obinuieti cu nepermanena sau s crezi n perenitatea vieii? La prima vedere, opoziia pare radical. Totui, poate c ea ascunde o afinitate secret, cci, att pentru cretin ct i pentru buddhist, problema sensului vieii se pune n aa finitudinii. Att pentru unul ct i pentru cellalt, neleptul era cel cre se pregtea pentru moarte, desprinzndu-se de a avea", de toate legile i posesiunile din aceast lume, n folosul lui a fi". Logica ericirii nu era singura preuit, n asemenea msur nct, chir cu puin vreme n urm1, credincioilor li se prea de la sine neles c o agonie lent, orict de dureroas ar i, este infinit preerabil unui s'rit brutal, chiar i lipsit de durere, pentru c ea i las timp omului s se mpace cu sine i s-i ncredineze sufletul lui Dumnezeu.

    1n acest optic, Ioan-Paul al II-lea a condamnat n Evanghelia vieii (Ce/Flammion) eutansia i a mers pn acolo nct a cut elogiul suferinei care precede moartea.

    9

  • reuesc s ascund faptul c regele e gol. Dac nelepciunea marilor religii nu li se mai potrivete vremuilor noastre democratice, dac orice ntoarcere pare imposibil, rebuie s constatm c noi nu am inventat nimic care s m locul acelei nelepciuni ntr-un mod acceptabil. Dei_ nu snt ntotdeauna neglijabile, crjele oerite de psihanaliz rmn ceea ce snt, adic nite proteze abile. Freud l-a nvins pe Montaigne, ns victoria lui ne las un gust amr.

    Explicaia acestui vid nu ar treoui s ne scape. n perspectiva unei escatologii religioase, btrneea, depate de a fi semnul unei decderi ireversibile i lipsite de sens, era, dac nu chir un sinonim al nelepciunii, cel puin una dintre condiiile necesare pentru a accede la ea. Ea ocup un loc eminent, de nenlocuit, n rndul vrstelor vieii. Cortegiul relelor cre o nsoeau putea s par o prob iniiatic, pe cnd noi nu mai vedem n el dect o negativitate absolut. Exact pe dos a de nvmintele tradiiei, noi ajungem s conerim, uneori, chiar o semnificaie etic eutanasiei. Idealul vremurilor mesianice era acela ca s nu existe nici un om care s nu ajung la captul btrneii sale", oricare r fi preul care trebuie pltit pentru asta1 Orientate n ntregime ctre viitor, solid ancorate de ideea de Progres'', societile noastre nu au dect foarte puine lucruri de spus despre aceste mri rele, n aara de aptul c, n aa lor, trebuie organizat uga.

    1 Evanghelia vieii, op. cit., p. 72 11

  • Exist un motiv al acestei schimbri radicale n raport cu sensul pe care deja Rousseau, precursor, n acest punct ca i n altele, al timpurilor noastre desvrjite, l-a prevzut ntr-un pasaj luminos din Discursul su asupra originii inegalitii. n opinia lui, nsi esena omului (moden?) este cea cre se dezvluie prin dierena sa n raport cu animalul, dieren care implic absurditatea bolii, a brneii i a morii. Exist, spune el, o calitate oate special ce distinge (omul i animalul) i n legtur cu care nu ar putea s existe nici un el de contestare: acultatea de a se pefeciona, acultate care, cu ajutorul crcumstanelor, le dezvolt n mod succesiv pe toate celelalte i se gsete n noi att n cadrul speciei ct i n cadrul individului, pe cnd animalul este la captul ctorva luni ceea ce va fi ntreaga sa via, iar specia sa este la captul a o mie de ani ceea ce era n primul an din aceti o mie de ani. De ce poate omul s devin imbecil? Nu se ntmpl aceasta tocmai pentru c el se ntorce astel la starea sa primitiv i pentru c, pe cnd animalul, cre n-a dobndit nimic i cre nici nu re nimic de pierdut, rmne mereu cu instinctul su, omul pierde datorit btrneii i a altor accidente tot ceea ce pefectibilitatea l fcuse s dobndeasc, ajungnd n acest el chiar mai jos dect nsui anmalul?".

    Tragicul modnitii nu ar putea s fie exprimat mai bine i mai concis, cci, ce se poate ace cu declinul dac vocaia omului este progresul? Dac fiina uman se definete prin libertatea sa, neleas ca o acultate de a se

    12

  • emancipa de kgik naturii anima1e, de a se smulge tuturor ccKl11rilor rigide ale instinctului pentru a merge fr i1icc1arc dtrc tot mai mult pereciune cultural i moral, atunci grandoarea ei suprem nu este i calea cea mai sigur ctre p ierzania sa? Consacrat istoricitii, cum ar putea d s acorde chiar i cea mai mic semniicaie i ncvitabilei dereliciuni care, i ea, este soarta sa? Cnd viitorul ia locul recutului, cnd nu mai e vorba de rcspcltarca vechilor obiceiuri, ci de construrea unui om nou, btrneea nu mai este nelepciune, i decdere, de unde i renezia cu care omul modern ncearc s o ascund, atunci cnd i vine timpul. Masc a non-sensului, cosmetic derizorie creia nu-i scap, totui, nimeni n i11trcg1nc ntr-un univers n care oizontul viitorului epuizeaz cmpul semniicaiilor i al valorilor, n care exaltarea tinereii, pentru c este singura ce promite, implic, precum reversul unei medalii, lipsa de sens a unei btrnei pc care trebuie s ne hotrm, din aceste motive, s o ascundem.

    Ch irurgia estetic contra religiei? Nu e sigur c, cel puin asupra acestui punct, btlia se desoar n fanarea noastr, tot aa cum nu e deloc.sigur c am putea s scpm cu uurin dinr-o dilem a crei ormulare caricaural este adesea cca mai just. Filosoii Luminilor - i-au ncercat eforturile pentru a dezlega aceast dilem, iar Jup ci toi progresitii notri, cu Mx n runte, contieni c. idealul lor se izbea de acelai obstacol prevzut de Rousseau . Ei ne-au sugerat aceast consolare: desigur, individul cunoate declinul, ns decderea sa, cu

    13

  • adevrat lipsit de sens la nivelul su particular, nu e lipsit de semniicaie pentru specie. Astel, iecare savant i aduce contribuia, orict de modest, la ediiciul tiinei. Marii oameni" se ridic, n acest mod laicizat, chiar la o anumit orm de nemurire, numele lor iind consemnat n aceste noi texte sacre care snt cile de istorie. Iat de ce scientismul a putut s devin cu atta uurin, pentru secolul al XIX-lea, echivalentul laic al religiilor defuncte.

    Putem s remrcm semnul ragilitii acestei transpuneri, ntrebndu-ne cum am putea s ne nul\umim, ntr-o lume n care individul ajunge, n sirit, la sine nsui, ntr-o societate a dreptuilor omului n care autonomia se opune tuturor comunitarismclor, cu ceea ce are valoare dor pentru o entitate anonim i abstract, specia"? Esenial este s pticipi, ni se spune, s-i aduci propria contribuie. Fie! Dar acest esenial nu este chiar accesoriul nsui, derizoriul prin excelen pentru individul cre se retrage din lume i dispare pentru totdeauna? Kierkegaard, disimulndu-i opera sub pseudonime, a ncercat s scape acestor celebrri, pentru c religia progresului, a nemuriii laice a unui nume gravat penu eternitate n istoria universal", a operei ncredinate posteritii, nu este dect un succedaneu. Realitatea ultim, singura care re pre cnd e vorba despre sensul vieii, nu este cea a exemplarului", ci aceea a unui individ unic i rr echivalent. Cu ajutorul expansiunii individualismului, se estompeaz sentimentul potrivit cruia sensul vieii ar putea s vin de la o contribuie" adus unui ediiciu

    14

  • grandios , ie c c vorba de tiin, socialism, patrie, pentru a nu mai spune nimic despre construcia noastr european ...

    Sub aparenta banalitate a rului, suntem conruntai cu o redutabil provocare, cci de rspunsurile pe care le dm, de modul n care amenajm spaimele pe care el le suscit, depind i formele de via pe care le alegem sau pe care Ic suportm. Vreme de milenii, sensul sacului a inspirat toate serele culturii umane, de la art la politic, de la mitologic Ia etic. Poate a ost ceva ihtzoriu, ns (a ost) grandios. Pot moralele noastre r transcenden s compenseze aceast retragere a divinului, trebuie ele s o ac? Este posibil ca ocultarea nelepciunii antice s fie att de puternic nct problema cea mai important, cea a sensului \'icii, s i devenit, pur i simplu, derizorie? Este posibil, dar nu e sigur. Nu am putea s alegem, cu adevrat, dect ntre religii constituite i psihoterapii? Sau ne-ar mai rmne i curajul, pentru cel care le reuz att pe unele ct i pe celelalte? Primele i oer voluntar serviciile i revin, ca ntr-un soi de contraband, cu ocazia celui mai mic doliu. Celelalte i vnd bunele oficii i ne nva s le ntrebuinm cum se cuvine,. n ase aze (i) cu sprijinul unor psihotrope. Este, oare, inutil s dorim o alt soluie pentu cererea de sens care ni se impune n aceste momente sacre? Ar i mai bine ca s ne mbrbtm singuri mai degrab dect s ugim de ntrebrile care ne ajung din urm, cu att mai mult cu ct viaa noastr aectiv s-a angajat, de aproape dou secole, ntr-o direcie oate impudent.

    15

  • Secularizarea i uitarea sensului

    Una dintre trsturile cele mai surprinztoare ale universului nosu seculrizat este aceea c noi existm

    aici n permanen urmrind un proiect. Totul se petrece ca i cnd nu am putea s trim r s ne fixm obiective pe care trebuie s le atingem. Desigur, tim c istoriile noastre individuale sunt n mre parte determinate din exterior, c ele ne scap n mai mare msur dect izbutim s le stpnim, c i se ntmpl mai degrab s te ndrgosteti dect s alegi s iubeti, c reuitele i eecurile noasre proesionale depind de motenirea noastr social i culural nainte de a trece prin talentele (noastre) personale. Faptul c sunt omagiate tiinele umane nu ar trebui s ne ac s ocultm un apt undamental, acela c i dac, m putea s ne controlm, ntr-un anume mod, destinul, dac am accede la autonomie, nu am nceta s ne situm n raport cu anumite scopuri, de orice natur ar i ele acestea: proesionale, culturale, educative, ludice, estetice, politice, morale, aective, uristice ... i cnd nici unul dintre acestea nu se impune n mod evident, ne este ntotdeauna ngduit s intrm n ciclul consumaiei, s mergem s ne acem cumprturile i s sacriicm puin pentru acest shopping care d cu atta uurin un scop celei mai mici dintre plimbrile noastre.

    16

  • n inteiorul acestor mici planuri, care sunt ca tot attea bule nchise asupra lor nsele, aciunile noastre capt, deci, un sens, iind orientate ntr-o anumit drecie i iind animate de intenii proprii care le coner, n ochii notri i n ai altora, o anumit semniicaie. Totui, problema sensului acestor proiecte care dau sens ne scap. n viaa cotidian, tim, rar ndoial, n iecre clip sau aproape n iecare, de ce trebuie s ndeplinim cutare sau cutare sarcin presupus util", ns utilitatea acestei utiliti rmne cel mai adesea, cnd ni se ntmpl s ne gndim la ea, opac sau ndoielnic1 Sensul sensului" -semniicaia ultim a tuturor acestor semniicaii paticulare - ne lipsete. Cel mai adesea, aceast impresie este una ulgurant i e destul s ne ntoarcem la activitile noastre pentru a scpa de ea. De altel, ceteanul modem este chemat la o asemenea ntoarcere r ncetare i din toate prile, iind n pericol s se scuunde n acea existen lene" denunat deja de ctre Hegel.

    Aceste scurte momente de ezitare sunt, totui, semnele unui apt oarte tangibil, i anume acela c dup

    1 Heidegger a descris adesea aceste paradoxuri ale cotidianitii": n lwnea muncii modeme, iecare aciune i servete altei, iar aceasta i servete unei a reia, r ca un termen ultim s vina s dea sens ntregului proces. Cnd suntem prini, r s ne gndim, n acest lan al utilitilor, uncionm" bine, cci, n cele din n, totul merge. ns, i se nmpl uneori s im cuprni de pliciseala care se nvecineaz cu ngoasa. Cf., de exemplu, Ce este metaizica?, n Questions l, Gallimard, 1968, p. 56. Concepul de grea" la Sare reia n mare msur aceast naliz.

    17

  • retragerea relativ a religiilor, dup moatea marilor utopii care inserau aciunile noastre n orizontul unui plan vast, problema sensului nu-i mai gsete un loc n care s se exprime n mod colectiv. Luat altdat asupra sa de ctre credin, ea tinde s devin astzi caduc, pentru a nu spune chiar ridicol. Simim asta chiar nainte de a o nelege prin intermediul intelectului: vechea ntrebare legat de sensul vieii" las s se simt parumul su metaizic. Ea pare rezervat unei anumite vrste a vieii, adolescenei i primelor sale tulburri, ns, pentru cca mai mare pte a adulilor, ea rmne n intimitatea celei mai stricte sere pivate. Nu transpare dect cu ocazia unor crcumstane excepionale, doliul su e o boal grav. Dar i atunci este canalizat pe gaul strmt al banalitilor i ormulelor despre care se spune, pe drept cuvnt, c sunt de circumstan ...

    Ceteanul modem nu este mai puin rustrat. Fr s ie atras peste msur (laicitatea oblig) de motive religioase sau mistice, el simte, totui, c nu se afl pe pmnt penu a purcede la ininit la cumprarea unor maini sau a unor casetooane mereu mai performante. Banul, notorietatea, puterea, seducia i apar, desigur, ca nite valori de dorit, ns relative. Le-ar preera cu plcere alte valori, socotite mai prounde, precum iubirea sau prietenia. Dei obiectivele desemnate de primele nu sunt nici pe departe dene de dispre, chiar i dac nu am ti niic despre destinul omului (cu att mai mult cu ct aceast problem pare depit), totui, ele nu par s poat reprezenta un scop ultim.

    18

  • Ipoteza pe care a vrea s o formulez este aceea c sentimentul relativ al vidului nu are nimic anecdotic, c el este, dimpotriv, legat n mod structral de unul dintre motivele cele mai eseniale ale lumii laice. Spun relativ" pentru c mi dau seama c el are un caracter ugitiv, iindc putem tri n societile noastre modeme, i chiar destul de bine, fr s ne punem niciodat ntrebrile undamentale pe care eu le evoc aici. Putem chiar s ntlnim diiculti materiale de o asmenea amploare, nct ele s conduc, cel puin pentru o vreme, la lsarea acestor ntrebri pe al doilea plan. Unii le vor socoti inutil de patetice, alii nu vor vedea n ele dect un lux de intelectual. Pentru pimii e de ajuns ormula lui Hegel, potrivit creia atunci cnd ai gsit o emeie i o meserie, ai terminat cu ntrebrile puse de via". Pentru ceilali, un bun proiect politic ar putea s ne scoat din ncurctur i ar veni tocmai la timp pentru a pune capt unei stri inconortabile a crei aparen metaizic ine de absena unor soluii concrete.

    Totui, continuu s cred c ideea, att de des avansat, a unui vid momentan pe car un nou mare plan" ar putea s-l umple n curnd este supericial. Nu e als s spunem c mrxismul era o religie a salvrii terestre. De asemenea, e adevrat c marile utopii au dat sens, vreme de decenii, vieii indivizilor, att celor care credeau n ele, tocmai pentru c credeau, ct i celor care le combteau, tocmai pentru c le combteau. Deci, iecare putea s aib propriile sale obiective i, n acest el, s-i situeze aciunea ntr-un cadru cu sens. Chiar i n acest caz trebuie

    19

  • s observm c dieritele variante ale comunismului nu puteau s dea sens dect n virtutea unei autentice structuri religioase, astzi revolut, pentru c ele implicau, pn i n versiunile lor materialiste cele mai bine seculizate, ideea unui Dincolo" al vieii prezente. In plus, ele concepeau acest Dincolo n md teologic, att ca i superior indivizilor, ct i ca nscris ntr-o clip salvatoare, cea a revoluiei, echivalentul laic al convetirii. Ele conereau o semniicaie global proiectului militant al unui sacriiciu de sine n numele unei cauze care, dei presupus material, nu era mai puin transcendent.

    n ciuda unui ateism de principiu, marxismul a tiut s aiiiculeze aceast transcenden absolut a idealului cu intimitatea sau imanena radical a vieii de pe pmnt. Desigur, militantul lucra pentru viitor, pentru generaiile viitoare, pentru instaurarea societii perfecte, a paradisului pe pmnt, dar aceast aspiraie nspre un dincolo se ncna ntr-o seie de practici concrete, care pretindeau s dea o semniicaie celor mai nensemnate detalii ale vieii teresre. n mod reciproc, sarcinile cotidiene cele mai modeste, vnzarea unui ziai angajat la ieirea dintr-o uzin sau organizarea unei reuniuni, i au rdcinile n orizontul imaterial al unei lumi mai bune. Religie, religere, a lega, spunem adesea, urmnd o etimologie care, dei este contestat, nu este mai puin elocvent, cci tocmai aceast legtur dintre aici i aiurea era cea care asigura i legtura dinre militani. Citirea ziarelor era rugciunea lor de diminea. Orice s-ar i ntmplat, ei puteau s descopere prin aceast lectur acel

    20

  • aimos sens al istoriei" din care fcea parte i existena lor personal, chiar dac la un nivel modest.

    O mare parte din extraordinara putere de fascinaie pe care a avut-o timp de un secol i jumtate comunismul consta n aceast reamenajare secular a religiosului1 Cum am putea s nelegem altel aptul c zeci sau chiar sute de milioane de oameni s-au aruncat n el cu capul nainte? Religia este de nenlocuit ca i dttoare de sens. i Dumnezeu tie c de sens era nevoie, mai ales imediat dup cele dou rzboaie mondiale, n semenea msur nct dup cel de al doilea, maxismul a aprut ca singura doctrin de anvergur capabil s nscrie nonsensul absolut ntr-o viziune optimist despre istorie i capabil s fac fa celor dou noi ncnri ale diavolului, nazismul i imperialismul colonial. ntr-adevr,

    retrospectiv, e greu de neles cum ar i putut s mai pstreze un intelectual o oarecare ncredere n valorile democraiei liberale i ale civilizaiei" europene n anul

    1945 ! Spun asta nu pentru a ncerca s legitimez iluzia, ci pentru a ncerca s neleg amploarea ei, precum i a deziluziilor care aveau s-i urmeze.

    Aceasta raportare la sens a istoriei mondiale i a vieii personale este cea care s-a prbuit, fr ca nimic s apar pentru a o nlocui. Iar prin laicizarea universului

    nostru, o doctrin nc n oarecare msur religioas avea s-i gseasc sfiritul n Occident nc nainte ca Perestroika s-i pun capt n tabra sovietic. Iat de ce

    1 Cf. Frnois Furet, Le passe d'ne illusion, Lfont, 1994 21

  • s'ritul comunismului implic un vid i mai mare dect s-a spus, un vid care nu ar putea s ie umplut de o ideologie de substituie, n afar de situaia n care aceasta ar poseda aceleai virtui teologice. ns tocmai aici este cuiul lui Pepelea, pentru c progresele laicitii, paralele cu cele ale individualismului, mpiedic ntoarcerea dogmelor i a argumentelor de autoritate. Dup prbuirea marxismului, nu doar ideile politice care au animat viaa a milioane de oameni se gsesc invalidate, ci i orice viziune teologic despre politic. Nu traversm doar o poriune de vid, o repliere provizorie n sera privat, sortit s ie nlocuit n curnd de emergena unui nou mare plan, ecologic sau de alt natur, ci, n mod evident, criza este structural, istorial", dac vrem, adic legat de eroziunea tutror ormelor de religiozitate tradiional pe care universul laic i democratic o determin.

    O asemenea constatare explic cum a fost cu putin ca problema sensului vieii s i disprut chiar din sera ilosoiei nsei n asemenea msur nct simpla sa amintire pare desuet. Stranie eclips, ntr-adevr, dac ne gndim c reme de milenii aceast ntrebare a fost n cenul unei discipline care inteniona, trebuie s o amintim, s-i conduc pe oameni la nelepciune". Gndirea contemporan a devenit tiinific. ns savanii ne desciu lumea aa cum este, nu aa cum ar trebui s ie. Nici un el de nelepciune nu poate i degajat n mod intrinsec din lucrile lor. De apt, ei nici nu pretind aa ceva, grijulii s stabileasc fapte i adevruri, iar nu s predice o ideologie sau o moral, ba nc i mai puin s

    22

  • degajeze o v1zrnnc profetic despre lume. Eecul marxismului, care a ost ultima tentativ de acest el, ne-a vaccinat mpotriva unor asemenea proiecte. n licee sau universiti, ilosofia a ost redus la o meditaie asupra celorlalte ramuri ale cunoaterii sau, i mai simplu, la nvarea propriei sale istorii. Studenilor li se aduc n a marile doctrine ale trecutului, de la Platon pn la Freud". ln anumite ocazii, ei sunt invitai s practice ,,reflexia", s gndeasc prin ei nii", olosindu-se de operele tradiiei ca de nite trambuline pentu propriile lor zbouri. Toata aceast desurare este n conormitate cu individualismul democratic, cu exigenele sale de autonomie. ns n acest exerciiu, n cel mai bun caz, iecare i ormeaz anumite opinii subiective. In cea mai bun ipotez, se dobndete puin cultur, cteva repere intelectuale i, eventual, un minimum de convingei morale elementare, cel mai adesea marcate de ideologia drepturilor omului. Fr ndoial, un bagaj simpatic, dar extrem de insuieient n raport cu idealul nscis n cuvntul ilosoie": iubirea de nelepciune. Atunci, aceast foelepciune se dezvolt n

    mod necontrolat n marginea disciplinelor academice, ncercnd s-i gseasc propria cale prin renvierea unor vechi forme de spiitualitate, cosmetizate n uncie de gustul momentului i traduse n limbajul de astzi. Aa

    stau lucurile, de mai bine de douzeci de ani, n legr cu redescoperirea buddhismului n Occident. Dar aceast cutare de sens, prins n logica secularizrii democratice,

    se s'arete adesea cu o ocultare nc i mai radical.

    23

  • Buddhismul revizitat: de la uitarea sensului la negarea sa

    Anii aizeci. Caliornia, revoltat mpotriva unei civilizaii occidentale pe care o socotete decadent i represiv, redescoper Orientul. Crile lui Allan Watts i Daisetz Suzuki despre buddhismul zen ac uroi. Buddha revine spre noi nu din podiurile Tibetului, nici din apele Gangelui, ci din cele ale Paciicului. i, ca ntotdeauna, ntreaga Europa se arunc pe urmele Ameicii. Cele mai mari staruri rock i asigur serviciile unor prestigioi guru, iar cltoria la Katmandu devine un moment obligatoriu al noilor riri iniiatice. Departe de a i depit, moda nu a ncetat s capete amploare, apt cu att mai suprinztor cu ct revoltele au amuit, iar utopiile contestatare s-au stins. Nu am mai tem1ina dac am ncerca s inventariem crile care ne sugereaz exerciii de via, care ne nva s descoperim Calea", ne propun iniieri n spiritualitile orientale sau redescoperirea medicinei radiionale. Derizoriu? Sectarism? raionalism periculos pentru principiile democraiei?

    O recventare precoce a textelor antichitii greceti m-a convins c e inutil s vrem s citim marile opere la mna a doua, s le adresm n mod naiv nrebri care sunt ale noastre, de vreme ce opacitatea istoiei ne separ de ele n mod iremediabil. Ce putem s nelegem, de la San Francisco sau Pis, din religiile oientale pe care le descoperim n traduceri aproximative, r cea mai mic

    24

  • preocupare legat de distanele istorice i culturale? Totui, dac enomenul atinge la noi o asemenea amploare, acest lucru se ntmpl pentu c el trebuie s ne vorbeasc nh-un anume el, pentru c el trebuie s umple anumite goluri, ncepnd, desigur, cu cel lsat de eclipsa problemei sensului. ns el o ace nr-un mod oate sraniu, conribuind, dup prerea mea, tocmai Ia eradicarea sa.

    Dar care este, de apt, mesajul esenial pe care majoritatea occidentalilor l rein, pentru nceput, din buddhism? ndre Compte-Sponville, care s-a recunoscut uneori n acest mesaj n primele sale cri, l-a ormulat n termeni conc11 spre deosebre de o idee primit de-a gata, nu sperana, ci, n sens propriu, de-sperarea este condiia unei ericiri autentice. Pentru a ne convinge de aceasta, ajunge s relectm o clip la urmtorul raionament: a spera, prin deiniie, nu nseamn a i ericit, ci a atepta, a simi lipsa, a simi dorina nesatiscut i neputincioas - A spera, nseamn a dori r bucurie, r tiin, r putere"1 Fr bucurie, pentu c nu sperm niciodat n mplinirea a ceva ce ne aparine; r tiin, penru c. sperana implic ntotdeauna o oarecare doz de ignoran n legtur cu realizarea elurilor urmrite; r putere, dat iind aptul c nimeni nu ar putea s spere n realizarea a ceva ce i apaine n mod plenar. Nu doar c sperana ne instaleaz

    1 C. Sagesse n d!sespoir. n Une education phi/Jsophique. PUF. 1989. p. 352

    25

  • lntr-o tensiune negativ, ci i, n plus, ne ace s ratm prezentul, cci fiind preocupai de un viitor mai bun, uitm c singura via care merit s fie trit este cea care, pur 1 simplu, se deruleaz sub ochii notri, aici i acum. Aa cum spune un proverb tibetan, clipa prezent i persoana alat n aa mea valoreaz, ntotdeauna, mai mult dect toate celelalte ...

    Dac a;;a stau lucrurile, de ce ar trebui s intrm n speran"? S-r cuveni, mai degrab, s fugim de ea ca de inkn, dac r fi s credem spusele unui aorism hindus din secolul al XV-iea: Disperatul este ericit... Cci sperana este cca mai mare durere, ir disperarea este cca mai mare beatitudinc"1 nelept este acela care tie s se desprind de lume i care tie s ajung la starea de nonataament" Dac mai rmne nc o speran, ea este aceea de a accede ntr-o zi, prin rbdare i exerciiu, la hl111tllllinca disperrii.

    Deci, sensul acestei viei trebuie situat n relexia asupra morii i a rului n toate formele sale. S-l ascultm pe Dalai-lama: Gndindu-v la moate i la ncpcrmancn vei ncepe s dai un sens vieii voastre"2, ti i nuc doar o asemenea meditaie, dac e bine condus, va putea s ne ajute s scpm de toate ataamentele"3 care

    1 Ciiat de Comte-Sponville, ibid., p. 349 2 a voie de la liberte, Calmann-Levy, 1995, p. 67 3 Practica buddhist ne indic s nu ignorm nenorocirile, ci

    s le recnoatem i s le nfruntm, pregtindu-ne n a el pentru acesta, nct n momentul n care trebuie s le experimentm, suferina s nu ie de netolerat... Vei ace eoturi, n vitutea practicii

    26

  • ne ac vulnerabili n ata suferintci, fie c aceste ataamente sunt de ordin material, fie c snt de ordin aectiv': Cine practic dharma (nvtura lui Buddha) se gndete n fiecare zi la moarte, relecteaz la suerinele oamenilor- chinurile naterii, ale btrneii, ale bolii i ale moii. Penru el, lucrile se petrec ca i cum ar muri mental n fiecare zi. Dalorit amiliaritii sale cu moatea, el va i pregtit cnd va sri prin a o ntlni"2. Dincolo de eectul beneic pe care l produce aceast pregtire , exerciiile i practicile pe care le implic, numeroase i dificile, oer o finalitate clar ntregii existene omeneti: A vantajul de a i contient de moate este acela de a-i da un sens vieii, iar aptul c simim apropierea sa ne face s murim fr nici un el de regret"3 i Dalai-lama insist asupra acestui aspect: Reflectnd asupra morii i fiind

    voastre spirituale, ca s v detaai de obiectele ataamentului ... " ibid., p. 68. Ali budditi insist mai mult dect Dalai-Iama asupra apului c lupta mporiva ataamentului nu conduce Ia detaare, la indieren, ci la n non-ataament" care nu exclude bucuria de a ri. (C. Sogyal Rinpoche, op. cit., p. 63).

    1 Preocupndu-ne at de mult de aceast via, tindem s muncim penru cei pe care i iubim - rudele i prietenii notri -, hcnd eorturi pentru ca ei s ie ericii. Dac alii ncearc s le ac vreun ru, le aplicm pe dat etichea de dumani. n acest el, iluzii precum dorina i ura cresc asemenea ni ru n vreme de var" (ibid., p. 68). Doar viaa monasic ne permite s evitm aceste vulnerabilii la care ne expun n mod inevitabil dragostea i prietenia (ibid p. 149, 143).

    2 lbid.' p. 69 3 lbid., p. 70

    27

  • mereu contieni n legtur cu ca, viaa voastr i va cpta ntregul sens"1

    Finalitatea unei existene autentice? Ea const n distrugerea radical a iluziilor Eului, pentru c ntotdeauna el este cel care este ataat" El este cel care, ntotdeauna, egoist, rezist i se cramponez de dieritele sale posesiuni in loc s se dizolve, ca ntr-un el de anticipare, n spiritul universal i impersonal cruia ar trebui, cuminte, s-i apain. Cci iluzia ataamentului, cea care ne ace s dorim cu putere persoane rumoase, lucmri frumoase sau experiene agreabile":\ nu este dect o consecin a iluziei iniiale, cca de care depind toate celelalte, iluzia Sinelui"3 Din acel moment, antidotul care va elimina iluziile este nelepciunea care ne permite s nelegem absena sinclui"4

    Aici se pote msura abisul care separ rencanarea buddhist de nvierea cretin . Ar i o greeal s ne imaginm c prima este analogul oriental"

    1 lbid., p. 72. Tema este reluat la pagina 82: Contiina moii este piatra ungiular a drmului. naintea acestei contientizri integrale i plenare, toate celelalte practici rmn r eect".

    2 lbid., p. 143 3 ,,n acelai el, credem n mod greit c trupul i spiritul

    posed n el de sine, de aici decurgnd toate celelalte iluzii, precum dorina i uria. Datorit acestei atitudini egoiste, acestui dispre de sine, acem distincia ntre noi i ceilali. Apoi, n uncie de modul n cre ceilali ne rateaz, i iubm pe nii, de cre ne atam, i i socotim pe alii mai ndeprai, plasndu-i n rndul dumnilor. Atunci acem experiena uriei i a urii .. .(ibid., p. 14).

    4 lbid p. 148 28

  • al nemuriii unui sulet personl. n apt, ea este tocmai opusul su, reprezentnd nu o recompens a idelitii a de divinitate, ci pedeapsa pe care destinul i-o rezerv celui care nu a atins nc autentica rezire, celui cruia viaa nu i-a ost de ajuns pentu a se elibera de iluziile Eului i care se vede condamnat s revin n acest ocean al suerinei care este viaa, prizonier a ciclurilor naterii i morii (Samsara). De apt, este vorba despre o sesiune de corigene, necesr pentru ca Eul personal, care este ru n ntregime, s primeasc o alt ans de a se estompa n srit n avoarea spiritului, care este impersonal. Pentru maerii orientali, subiectul nu este ceva care rebuie salvat, ci ceva de care trebuie s te salvezi"1 n total opoziie cu ideea potrivit creia prpastia dintre Orient i Occident ar i de nedepit, iar cele dou culuri ar rmne pentu totdeauna opace una n rapot cu cealalt, regsim n raditia noastr ilosoic mai multe echivalente ale acestui logiu al disperrii2. Desigr, e cazul stoicilor, ns aceast opiune poate fi regsit i n definiia spinozist a libetii ca nelegere a necesitii" sau, la Nietzsche, cnd pledeaz pentu inocena devenirii", n avoarea acelei graii a rtistului care creeaz r contiin ncrcat" i fr resentiment".

    Morala disperii lor este rumoas. Fr ndoial, ea le aduce o preioas n curaj are celor care ar visa s termine o dat pentru totdeauna cu angoasele initudinii.

    1 ndre Compte-Sponville, op. cit., p. 53 2 De altfel, este ceea ce rat i cile lui ndre Compte

    Sponville 29

  • Cui nu i- ar plcea s triasc n raie, s poati s guste r reineri viaa de fiecare clip, aceast via din prezent pc care ntrebrile despre viitor sau nostalgiile trecutului risc s o risipeasc n cazul celor care t riesc n dimensiunea proiectului" i totui, se srecoar o bnuial. Se spune, uneori, despre Dumnezeul cretinilor c este prea rumos pentru a i adevrat, c exist, de apt, prea multe motive de a i inventat pentru ca el s nu ie, pn la urm, tocmai o invenie. A nclina, mai degrab, s gndesc acelai lucru despre nelepciunea care uit cu prea mult uurin Eul pentru a putea i cu adevrat onest 1 Iat, foarte simplu, de ce.

    Orict a ncerca, nu reuesc s gsesc universul att de perect i nici ordinea cosmic att de armonioas, astfel nct exigena de a adera la ea rr reticen, n asemenea msur nct s iubesc ntotdeauna prezentul , s dobndeasc o oarecare semnificaie. Argumentul va prea trivial i, fr ndoial, aa stau lucrurile, ns el mi se

    1 Andre Compte-Sponville nu este vizat de obieciile care urmeaz. n Valori i Advr, el ne invit tocmai s distingem intre dieritele plnmi ale realului, n aa el nct s nu putem reduce sera moralei" (a legii imperative) la cea spiritual, a eticii" (care este iubire). Desigm, ntreaga problem, cre este pus de aceast just ' distingere a plnmilor, este aceea a evirii siuaiei n cre n plan superior s-l ac s apar ca iluzoriu" pe cel inferior. n acest caz, m putea s im ispitii s socotim c scopul ilosoiei, ca i cutare a nelepciunii, este acela de a ne nla la cel mai nalt nivel, cnd economie de celelalte. Doar n acest cz, dar dor n acesta, o asemenea misic a iubirii ar nceta s ie omeneasc i ar cdea, mi se pare, sub impactul obieciilor pe care le ormulez.

    30

  • pare, totui, ireutabil cum s recomanzi reconcilierea cu ceea ce este, adeziunea total la destin, amor faci, cnd lumea ne ofer chipul su de Ia Auschwitz sau din Ruanda? De ce i pentru cine un asemenea imperativ?

    Pentru clugr, ni se va spune, cci el triete n podiurile sale, nre cer i pmnt. i ni se va recomanda, r ndoial, retragerea undeva. ns clugrul este cel care triete singur. El nu se cstorete, nu are amilie i nici prieteni. El nu cunoate, spre deosebire de Cristos, iubirea omeneasc. El vrea s-i suprime- Eul. Fie, s acceptm voina sa. ns noi acem sau, nc, mai ru, vrem, exact pe dos. Unele metode dietetice ne propun s mncm i, n acelai timp, s slbim. n acest el, am vrea s iubim i s nu suerim, s lum ceea ce universul nostru individualist ne oer mai bun i s-l corectm cu cteva doze de buddhism. ns aa ceva e cu neputin, iar buddhismul nu va putea s ie niciodat mai mult dect o dietetic spiritual pentru cel care nu este clugr i, deci, pentru cel care nu-l ia n serios1

    1 De aici i aura de simpatie cre nconjoar ormele de spiritualiate despre care se ie c snt mi puin autoritare" dect cele aprate astzi de Biserica Catolic. ntrebndu-l pe Dalai-lama, I ean-Claude Carriere se elicit s descopere alturi de el o viziune despre lume care nu v cere deloc s aderai la un oarecare dogmatism", chiar i atunci cnd pilonii si radiionai i cei mai puin contestabili, precum noiunea de rencnare, sunt pui n joc: lat rspunsul pe care i I-a dat Dalai-lama: 'Penru noi, orientalii, rencanarea este mai derab n fapt. Dr dac tiina ne demonsreaz c ea nu exist i c nu re nici un undament, atunci va trebui s-o abandonm!' n loc s e oere un rspuns pond de la

    31

  • S admitem chiar i viaa clugrului. Totui, rmnc, ntr-o orecare msur, un eu. Dar cum ar putea un eu s deconstruiasc iluziile eului? Dac vrea disperrea, nu sper ntr-o oarecare msur, i dac urmrete s se elibereze de orice proiect, nu rmne nc nscris ntr-un proiect? Conradicie perfon1ativ: dogmaticul a gndit bine, ns a uitat s-i gndeasc propria gndire. Fr ncetare, neleptul" e n aara sa, distribuie nencetat o grmad de trebuie", se rentoarce la critica prezentului, vrea s schimbe lumea, fie i doar prin ndemnarea discipolilor si de a se detaa de lume. Potrivit unui pradox, n care am putea vedea cea mai mare profunzime a buddhismului sau al su clci al lui Ahile, el afim1 c

    revelaia divin, buddhismul las problema deschis, n suspans. La el stau lucrurile i n privina existenei lui Dumnezeu. Existena sa nu este negat, ns nici nu este amat. Ea poate i admis dac aceasta pemite desurarea adevratei munci care const n cutrea adevrlui n sine, n cuarea drumului propriu" (L'Express, 25 mai 1995). O religie a la carte, despre care mi se va permite s cred c se porivete mai bine cu spiriul remii, materialist i libertar, dect cu textele canonice. Vom avea, mai les. o oarecare diicultate n a nelege cum poate o docrin cre intenioneaz s v ndepteze, la nceput i nainte de toate, de iluziile Sinelui" s trimit la acesta ca i la n criteriu ultim al oricrui adevr. Nu conteaz, dei n mare numr de occidentali l percep exact n acest el i aceast percepie, oricare r i indicele ei de deormare, este semniicativ penru exigena lui a gndi i a tri prin tine nsui'', care e att de cracterisic pentru societile democraice. n aceast privin, buddismul cu a umn care ne este zurvit cu plcere astzi pare o alteativ simpaic a versiunilor integriste le religiilor revelate.

    32

  • sensul vieii noastre este acela de a ajunge la o viziune despre lume n care problema sensului s dispar.

    Structura personal a sensului

    Problema merit s fie supus reflexiei. ntr-adevr, ce nseamn cuvntul sens? S plecm de la o experien pe care o mprtim cu toii, cea care const tocmai n cutarea semnificaiei unui cuvnt pe care nu-l cunoatem, de exemplu, a unui cuvnt aparinnd unei limbi strine. In mod curios, formula care ne vine n minte este untoarea: Ce vrea s spun asta?" Fomul stranie, cci nu prea vedem ce-ar putea s caute aici voina. De ce s nu ne mulumim s spunem: Ce spune acest cuvnt?". ntrebarea nu ar ajunge penru a obine infonrnia dorit? De ce voina, adic intenia unui subiect, deci prezena subiacent a unei persoane, a unui Eu, sunt att de esenial legate de ideea unui sens nct nu putem s ne lipsim de ele nr-o ntrebare, totui, banal?

    Rspunsul se impune de la sine. nr-adevr, penru ca un cuvnt s posede un sens, el trebuie s trimit cre o dubl exterioritate sau, dac vrem, ctre o dubl ranscenden: pe de o pate, transcendena unui semniicat (sau a unui reerent, asta conteaz mai puin aici), ir, pe de alt pate, cea a inteniei unui subiect, presupus n mod necesar ca fundl.

    33

  • S lum un exemplu: dac panoul indicator are un sens", aceasta se ntmpl nu numai pentru c el indic o direcie (lucru pe cre l ac i stelele, de exemplu, care sunt, r ndoial, mult mai rumoase, dar totui lipsite de sens), ci i pentru c a ost creat fn mod intenionat de cre cineva (ie acest cineva" i un cineva anonim, precum o administraie) care vrea s comunice cu noi i s ne transmit anumite inormaii.

    Putem s stabilim umtoarea axiom: nu are sens tot ceea ce nu este eectul unei voine, ie ea i incontient ca n cazul unui lapsus, tot ceea ce nu este ntr-un oarecare mod maniestrea unei subiectiviti; astel, de exemplu, nimeni nu va ntreba cre este sensul" unui copac, al unei mese sau al unui cine. ns, n schimb, putem ntreba care este sensul unui cuvnt (ce vrea s spun), al unei remarci, al unei atitudini, al unei expresii a eei, al unei opere de at sau al oricui alt semn n general despre care presupunem, pe bun dreptate sau nu, c este expresia unei anumite voine, semnul unei anumite personaliti. lat de ce a nreba care este sensul unei stele, al unui copac sau al unui animal r nsemna s dm dovad de superstiie. Ar nsemna s credem, asemenea lui Berkeley, c natura este limbajul unei voine ascunse, cea a lui Dumnezeu. Iat de ce, a pune problema rului nu e cu putin dect ntr-o perspectiv n care se admite realitatea unui subiect liber, a unei voine responsabile cre este sursa sa.

    Astel, doar umanismul se dovedete capabil s ac loc problemei sensului acolo unde toate om1ele de anti-umanism ne invit s o eliminm n olosul unei

    34

  • predri a armelor n aa iinei sau a vieii, iindc sensul nu exist dect ntr-o relaie de la persoan la persoan, dect n legtura care unete dou voine, ie c ele sunt gndite sau nu ca pur umane. Cosmologiile cre ne cheam la sublimarea eului, la ridicarea deasupra iluziilor subiectivitii pentru _a ne detaa de noi nine i a ne pregti pentru moate i atribuie vieii omeneti ca singur i unic sens . . . ncercarea de a scpa penru totdeauna de problematica sensului.

    Aceste cosmologii, care dau senzaia unei reconfortri i, tocmai de aceea, se potrivesc att de bine cu materialismul contemporan, obin acest rezultat penru c oculteaz paradoxul undamental al situaiei noastre : ca i umaniti, noi nu putem s ne lipsim niciodat n ntregime de problema sensului, chiar i atunci cnd universul muncii i al consumului care ne nconjoar ne mping la aceasta din toate pile. Nu ncetm s vrem s descirm semnificaia a ceea ce ni se ntmpl i cnd suntem lovii de ru, cnd motea survine n absurditatea sa, nu putem s ne reinem ntrebarea: De ce?". Dar, ca i umaniti deziluzionai, laici, nu putem s rspundem la aceast ntrebare, fiindc nu mai dispunem de acest subiect absolut, divin, care venea altdat s pun un punct inal seriei infinite de ntrebri i de senmificaii priale. Aceast contradicie este cea care ntemeiaz spaiul problemei sensului n societile democratice. Pe ea r dori s o anuleze astzi noile forme de spritualitate, convingndu-ne c e destul s iubeti destinul, chir dac acesta nu are nimic demn de iubit. Ca i cum, dup

    35

  • moatea lui Dumnezeu", ar trebui s dispar pma i presentimentul unei transcendene. Totui, s-ar putea ca n loc s fugim de aceast contradicie, s trebuiasc s o aproundm i s o gndim. S-ar putea ca nu orice transcenden s i disprut n olosul ordinii cosmice sau al individului rege, ci ea s se i transom1at pentru a se acomoda cu limitele pe care i le impune de acum nainte umanismul modern.

    Sfritul teologico-politicului

    De la Nietzsche ncoace, ba chiar din epoca Luminilor" i a cnt1c11 lor ndreptate mpotriva superstiiei, numeroase analize au socotit c naterea universului democratic este eectul unei rupturi cu religia. Moartea lui Dumnezeu'', dezvrjirea lumii" (Weber, Gauchet), srritul teologico-politicului" (Carl Schmitt) , secularizare", laicizare", mai mult sau mai puin controlate i controversate, aceste expresii simbolizeaz astzi multiplele interpretri 1 ale aceleiai realiti,

    1 Este mposibil s citm aici n mod ehausiv lista lucrrilor consacrate acestei probleme. Prinre crile recente, cea a lui Marcel Gauchet, Le desenchantement du Monde, Gallimard, 1984, este deja o lucrare clasic n Franta. n plan etic, Le crepuscule du devoir (Gallimard, 1992) de Gilles Lipovetky deschide, de asemenea, perspective interesante. n Germania, rebuie s menionm monumentala lucrare a lui Hans Blumenberg, Die Legitimitat der 36

  • instaurarea unui univers laic n snul cruia credina n existena unui Dumnezeu nu mai structureaz spaiul nostru politic. Aa cum subliniaz Gauchet, o asemenea credin nu a disprut, ns ea a devenit, penu cei mai muli dintre noi, o problem personal, care ine de sera privat, sera public trebuind s dovedeasc n aceast privin o strict neutralitate.

    Deci, penu cea mai mare pate dinre noi, legea moral i-a pierdut, dup legea juridic, caracterul sacru sau, cel puin, legtura cu sursele religioase revelate. Ca i restul culturii umane la care particip, ea este la scar uman". Sraritul teologico-eticului - aceast eclips a teologiei morale pe care Ioan Paul al II-lea nu nceteaz s o denune - ne ace s intrm ntr-un cerc din care e greu, dac nu chiar imposibil, s ieim: ntrebrile existeniale ale cror rspunsuri veneau mai mult sau mai puin de la sine ntr-un univers tradiional, apar cu o acuitate inedit n societile democratice n care sunt prinse n vrtejul infinit al autonomiei. Cstoria, educaia copiilor, fidelitatea, relaia cu banul, cu trupul, cu ntrebrile ridicate de evoluia tiinelor i a tehnicilor nu mai sunt guvenate de reguli uor identiicabile. Penu a spune

    Neuzeit, Sbrkmp, 1966, care rennoiete i aprondeaz nalizele deja vechi, ns remarcabile, ale lui Cassirer (Individu et Cosmos dans la philosophie de la Renaissance, Minuit, 1983). Despre undalul religios al lii laice, s-l cim i pe H. R. Trevor-Roper, De la Reforme ax Lumieres, Gallimard, Pris, 1 972 i, desiur, Karl Brh, a theologie protestante au XIXe siecle (1 946), Labor et Fides, Geneve, 1 969.

    37

  • adevrul, trebuie s mrturisim c, cu ct aceste ntrebri sunt puse mai mult, cu att ne este mai reu s le rspundem n bloc, lipsii cum suntem de orice criteriu prestabilit. Datorit acestui apt, cu ct aceste criterii se estompeaz mai mult n acelai timp n care se estompeaz lumea tradiiei i a teologiei morale, cu att mai numeroase sunt aspectele vieii care inr n cmpul interogaiei individuale.

    Iat, deci, etica ntemeiat pe om. S nsemne apariia umanismului modem c noi am terminat cu orice fom1 de spiritualitate? Pentru cea mai mare pate dintre noi, atei sau agnostici, patizani ai unei laiciti stricte, rspunsul obligatoriu este da" S-a impus ideea c marile etici laice, nscute n secolul al VII-lea, eventual reactualizate i aplicate problemelor noastre de astzi, sunt de juns. De exemplu, republicanismul kantian a fost prelungit din grija de a pereciona o etic a discuiei" (Habermas ), de a intera un principiu al responsabilitii" (Jonas, Apel), iar utilitarismul englez ace acum apel, penru a realiza celebrul su calcul al plcerilor i al suerinelor", la .modele matematice. ns, n privina fondului lor, aceste mari viziuni morale despre lume se al nc n spatele sistemelor noastre juridice. Gndindune la antici sau chiar la credincioii de astzi, avem, n mod spontan, tendina de a situa valorile lor printre inevitabilele ,,rmite" ale tradiiilor trecute. Noi spunem cam aa: Ei aveau religia (sau cosmologia), noi avem morala". i, ntr-adevr, aceasta ne ajunge pentru a ti c u m s ne comportm n viaa de zi cu zi. Nu e deloc nevoie de

    38

  • religie pentru a i onest sau plin de citate, nu e deloc nevoie de Dunmezeu pentru a i ace datoria". Ba chir mai mult, btlia pentru laicitate e socotit, pe bun dreptate, o prioritate, iar n cazul islmului ea trece printro critic a unei teologii care pre incapabil s-i gndeasc separarea de politic. Deci, ibra noastr republican, pentri a nu spune chiar anti-clerical, gsete nc destule de fcut pentru ca noi s fim ateni la binefacerile unei desprinderi de religie". Penru aceasta, ar i destul s ne reamintim numele lui Salman Rushdie.

    Miza acestei dispute a ost neleas, ns nu ea este cea care a fost pus sub semnul ntrebrii. Ceea ce ne intereseaz, este planul pe care l-ar ptea avea moralele laice ajunse la maturitate de a srari cu problematica transcendenei. ns, cel puin din dou motive decisive, ele mi se par incapabile de a se lipsi n totalitate de ea.

    In primul rnd, trebuie s observm c exigena rijii a de ceilali" i, n anumite cazuri, a drurii de sine" nu a disprut din marile etici laice. Fie c prescriu lupta mpotriva egoismului n numele unei aciuni dezinteresate, ie c prescriu preerarea ericrii celui mai mare numr de oameni n raport cu foricrea unuia singur, moralele noastre modeme aieaz idealui care se vor, ntr-o oarecare msur, superioare vieii. Acesta este, aa cum o arat deja, cu iritare, Nietzsche, criteriul cel mai sigur al unei gndiri nc religioase". A presupune c anumite valori transcend viaa, nseanm a repune n joc, fie chiar i pe terenul ateismului, cea mai important suctur a teologiei, cea a unui aici i a unui dincolo. Or,

    39

  • moralele umaniste nu par deloc afectate de acest duali sm. E mai bine s fii rou dect mort", colaborator dect prizonier al unui lagr, paciist minchenez dect deci s pentru un rzboi drept? Aceste ntrebri i altele de acelai gen nu nceteaz s bntuie contiina modern. Faptul cl laitatea predomin adesea n comportamentele noastre politice sau personale nu schimb cu nimic lucruri le. Aceste ntrebri continu s traseze pentru noi, r s avem nevoie s ne gndim la asta, limita dintre bine i ru . Ir dac angajamentul nostru este solicitat ntr-un mod mai carnal , mai puin on1al, pentru c viaa apropiailor notri e pus n joc, ne dm seama c ideea riscului moii e departe de a i disprut din cmpul preocuprilor noastre morale, dei aa ar trebui s stea lucrurile, dac, aa cum voia Nietzsche, umanismul ar i mpins consecinele unei deconstrucii religioase pn la ten1enul lor ultim i dac el s-r conunda cu o apologie a orelor vitale, cu o antropologie individualist a rijii de sine".

    Acestei stranii persistene a transcendenei, a unui dincolo care pare de negsit, i se adaug presentimentul c morala, ie ea i cea mai perect, nu ajunge'' Dac e vorba, nainte de toate, de a te comporta bine", de a alege cele mai bune" reguli de comportare, de a le aplica corect unor cazuri prticulare. i de a le respecta, nimic nu ne mpiedic s ne imaginm c anumite proran1e kantiene sau utilitariste ne-ar putea indica rar greeal care sunt, n fiecre caz, deciziile care se impun. Nimic ntmpltor, de altel, dac teoriile modeme despre dreptate mobilizeaz, astzi, din ce n ce mai mult, resursele unei relexii logico-

    40

  • matematice asupra alegerilor raionale"1 Intr-adevr, urmnd nvturile logicii, fiecare individ cre accept princip iile universaliste ale eticilor moderne tie oate bine c deciziile pe care trebuie s le ia nu sunt n numr infinit i c ele nu sunt nici total arbitrare. Intr-o asemenea optic, e imposibil, de exemplu, s ii att ptizan al drepturilor omului ct i rasist, la fel cum e imposibil s accepi o dieren de statut ntre brbai i femei sau s consideri c interesul tu personal trece n mod a priori n aa celui al altora etc.

    Deci, ar putea i conceput un automat moral, un robot care s se comporte n fiecare ipostaz aa cum trebuie2 Totui, e evident c nu alturi de el am alege s ne petrecem viaa. i aceasta, printre altele, penru un motiv oarte clar: respectarea regulilor, orict de excelent ar fi, nu posed ca atare nici un caracter omenesc, deci nici un sens, dac admitem c voina de a spune" (aa cum o nelegem n expresia ce vrea s spun asta?") este specific unui subiect. Morala este util i chiar necesar, ns ea rmne de partea ordinii negative a interdiciei. Dac eticile laice, fie ele chiar i cele mai sofisticate i mai perfecte, ar trebui s constituie orizontul ultim al existenei noastre, ne-ar mai lipsi ceva, de fapt, tocmai esenialul. i acest ceva, desigur, ne este dezvluit tocmai de experiena acelor valori pe care comunitaritii le numesc cnale"

    1 M gndesc la modl n care John Rawls prezint ca o necesitate alegerea celor dou principii ale dreptii.

    1 Cf. ndre Compte-Sponville, Le capitalisme est-il moral? n Valeur et Verite. Etudes Cyniques, PUF, 1994

    41

  • sau substaniale", ncepnd cu cea mai preioas dintre ele, iubirea (att cea a indivizilor, ct i cea a comunitilor de apartenen) 1

    Respectarea ormelor i a procedurilor democratice ntemeiaz statul de drept. In plan moral i politic, ea constituie, r ndoial, valoarea suprema, o protecie indispensabil. Dar, dac ar trebui s rmnem aici, la o moral a legi i - i orice moral moden se reduce la aceasta -, politica nu r valora nici un dram. Probabil c tocmai asta voia s spun Camus atunci cnd a declarat c o preera pc mama sa drepti i . Este ceea cc vrea s spun i Andre Compte-Sponville n al su Mic tratat al marilor virtui, care reace legtura cu o l ung tradiie pc care o c11nna;;te 11 1 , )I a1H11 1 1: cft dac am avea i ubirea, nu am mai a' ca cc s facem cu morala! Dac iubirea ar i autentic, ceea ce rmne de gndit, ea ar face inuti l orice imperati\ ' a l L'! nr ic . nr icL' fn rm i tk 1 1 1 c 1 t a rc la rcpcctarea cel ui lalt , orice mtcrd 1 l p c 1 1 npllt r t \ a cgoismului i orice 1 1 1dc1 1 1 1 1 la uitarea de sine. Ca i regul general , c inutil s-i spui unei 1 1 1 ; 1 1 1 1 L d 1 rch 1 1 i c ;i -; i hr n casct cop i l u l . . .

    Or, a r c r c ' ur h 1 . d 1 1 1 nou, de o ranscenden, nu Lca a u n u i n u m nocu care ni se impune din exterior, nici cea a u11ur \ a luri on1alc, d e;;i a cestea par, ntr- u n mod eni gmatic, s depeasc-1 1 1 1 1a11: 1 1 \ a ego ist a s i nelui, ci de u 1 ra 1 1 sccnden c a re se si tueaz d i ncolo de b i ne i de ru, pentru c ca \ l l l L' de un plan al sensului, ir nu doar de ; i mpla respectare a legi i .

    1 Cf. Charlc Tnylor. 1.e 111ulmse de la modemice. Ccrr. 1 994

  • Deci, trebuie s se pun capt nenelegerii potrivit creia moderni tatea, redus la o metaizic a subiectivitii", r consta n urmtoarea ecuaie: atotputernicia eul ui = individualism narcisist = srrit al spiritualit i i i al transcendenei n folosul unei scuundri totale ntr-o lume a tehnicii, antropocentrist i materialist.

    Ar i posibil ca, exact pe dos n raport cu aceste locuri comune ale unor ideologii anti-moderne, umanismul , depate de a aboli spritualitatea, ie chiar i n avoarea eticii, s ne permit, dimpotriv, pentru prima dat n istorie, s accedem la o spiritualitate autentic, debarasat de alsa strlucire a teologiei, cre s-i aib rdcinile n om, iar nu ntr-o reprezentare dogmatic despre divin itate. Ceea ce este cu adevrat inedit n umanism nu sunt valoile pe care le promoveaz, cci nu a ost nevoie s-i ateptm pe Kant i Benham pentru a nva c nu trebuie s minim, s violm, s trdm sau s ncercm s le facem ru n mod sistematic vecinilor notri. Orice s-ar spune, valorile undamentale ale modernilor nu au nimic original... i nici ote moden. ln schimb, ceea ce este nou, este aptul c ele sunt gndite ponind de la om, iar nu deduse dintr-o revelaie care le precede i le nglobeaz. Fr ndoial, ceea ce este nou, este faptul c transcendena de nedeinit despre cre ele dau mrturie este descoperit n inima iinei umane i, n acest fel, ea poate s ie n acord cu principiul principiilor care constituie umanismul moden, cel al respingerii argumentelor de autoritate.

    43

  • Refuz al argumentelor de autoritate sau refuz al transcendenei?

    Ideea c ar trebui s accepte o opinie pentru c ea ar i cea a autoritilor, oicre ar i acestea, le repugn n asemenea msur modenilor, nct ea este cea care i definete ca atare. Desigur, ni se ntmpl uneori s acordm ncredere unei persoane sau unei instituii, ns acest gest a ncetat s aib sensul su radiional, aa c dac accept s urmez judecata altuia, aceasta se ntmpl penru c mi-am fom1at bune" motive penru a o ace, iar nu penru c aceast autoritate mi s-ar impune din exterior, r o recunoatere prealabil care s emane din convingerea mea intim i, dac e posibil, bine ntemeiat.

    Se va obiecta c realitatea este depate de a corespunde unui asemenea principiu, se va spune c indivizii urmeaz nc anumite mode sau anumii lideri, iar cei care vor spune asta vor avea dreptate. Rmne aptul c noua concepie despre legitimitate, pe care pretinde c se sprijin universul democratic, att n plan politic ct i n plan intelectual i tiiniic, i-ar afla rdcinile n contiina iecruia, iar nu n tradiia motenit sau n ascinaia charismatic exercitat de o personalitate. Tocmai n numele unei asemenea legitimiti, posibilitatea de a i atrai n plasa unor Fihreri este respins cu vehemen de ctre adepii unor asemenea idealuri.

    44

  • Acest gest inaugural a ost consacrat n filosofie de Meditai;Te lui Descartes, nainte ca el s ie repetat n apte, un secol i jumtate mai trziu, de ctre Revoluia rancez: dac rebuie s acem tabula rasa din trecutul nostru i dac trebuie s supunem ndoielii celei mai riguroase opiniile, credinele i prejudecile care n-ar i trecut prin zimii examinrii critice, aceasta se ntmpl pentru c nu trebuie s admitem nimic de care nu putem s im siguri prin noi nine. De aici i noutatea, bazat pe contiina individual i nu pe tradiie, a unicei certitudini care ni se impune naintea tuturor celorlalte, cea a subiectului n raportul su cu sine. E posibil ca toate opiniile mele s ie alse, e posibil ca un Dumnezeu dornic s m nele sau un geniu ru s se amuze s mi dea iluzii n legtur cu toate lucrurile care m nconjoar, ns, exist cel puin o certitudine, aceea c eu trebuie s exist pentru a putea s m ndoiesc. Astel, modelul oricrui adevr se al n certitudinea absolut a prezenei de sine a sinelui.

    Credincioii au, uneori, tendina de a descrie lumea modern ca o lume n care experiena trit ar i ost izgonit sau devalorizat n avoarea acelei raiuni reci care trium n serele materialiste ale tiinei i ale produciei de mruri. Totui, principiul raionalist al respingerii argumentului de autoritate este inseprabil de o adevrat sacralizare a experienei trite, iindc, tocmai pentru c religia pretinde s mi se impun sub orma unei autoriti exterioare, ca text revelat" sau n orma unui demnitar clerical, adic ntr-un mod care pare s se opun

    45

  • probei contiinei me lc int i me , ca t rebuie supus cn t 1 c 1 1 . Aceasta este soata pe care i-o vor rezerva cei mai muli dintre ilosoii secolului al XVIl-lea, fideli pn11 acc a.t.i l ibeti i de spirit cateziene.

    Deci, nu pare prea profund sl opunem ex pcricnta trit, bogat i sensibi l'', cxpcri mcnt u l u 1 .t 1 1 1 1 p l .i c ,au raionamentului logic, intelectuale i reci". In optica modern a unei respingeri a argumen t e l or de .utorit:itc toate serele n care se ormeaz o crcJ i n t1 su11 1 s upuse n egal msur pr inc ip i u l u i prezenei de sine, ie ele spi rituale, etice, estetice sau tiiniice: am ' i1ut cu adevrat ceea ce cred c am vzut , nu m-am nclat , nu am ost indus n eroare de s imuri l e nl l'k sau Jc ' rcun art i ic iu i luzori u care s-mi i scpat? n acest din urm caz. experiena pe care credeam c am rit-o nu ar li n adevrat a mea, iindc eu a fi ost, frJ s1 - 1 n 1 Jau scama, departe de mine nsumi, n aara mea sau alturi de mine. Oare am mbinat cu destul atenie argumentele care m conduc la admiterea cutrei sau cutrei concl uzi i ) Dac! ar exista vreo petiie de principiu, o greca l logic, ntre mine i concluzia mea r exista ceva de genul unui salt, al unei exterioriti, n aa el nct concl uzi a nu ar fi c u adevrat a mea. Oare m condus hinc experimentul p c :re l-am realizat, am izolat variab i lele" aa cum trebuie . am ommlat corect ipotezele? Dac nu, conc luz i i le 1 1 1 1 1 \ o r scpa din nou i voi atinge mai degrab nori i erorii dccit cerul adevrului tiiniic. Cam acesta este genu I Jc ntrebri prin care munca acestei raiuni pe care o socot im

    46

  • rece i imaterial este raportat fr ncetare la o subiectivitate concret i pasionat.

    S ie vorba de orgoliul Egoului modern, cre vrea ca totul s intre n el, cre vrea s anuleze orice dependen a de un exterior de care, totui, depinde n mod evident n toate privinele? S se i nscut pe pmnt dor din el nsui? Nu este el cuundat nc din copilrie ntr-o limb, o cultr, un mediu social i amilial crora le aparine mai mult dect i apin acestea lui nsui? Iar aceast initudine inaugural nu se regsete ore n inevitabilul su destin de muritor cre nu cunoate nici ora i nici locul propriei dispariii? n aceste ntrebri, n jurul crora se vor nrunta romanticii i patizanii Luminilor, se ascunde un echivoc, cci nu exist nici o antinomie ntre revendicrea autonomiei, cre i anim pe moderni, i persistena anumitor orme de heteronomie, adic de dependena radical. Dimpotriv, principiul modern implic emergena unor iguri inedite ale heteronomiei, numai c aceast heteronomie este rearanjat, pentru c trebuie aticulat cu noile exigene ale individului.

    S nu conundm idealul autonomiei CU absurda airmaie metaizic a auto-suicienei Eului absolut, pentru c am pomi-o pe o pist greit. Prezea de sine i stpnirea de sine, nelese ca principii anti-autoitre, nu nseamn c orice legtur cu exterioritatea trebuie s ie anulat sau contestat. Nici chiar ndoiala cartezian, cre se exercit asupra prejudecilor motenite, nu implic respingerea ca atare a oricrei tradiii. Ea cere, mai

    47

  • degrab, ca tradiia s devin ntr-o oarecare msura a mea i ca, pentru a face asta, s o supun examinrii. Am putea s spunem, ntr-un mod oarecum aproximativ, c transcendena trece astfel dintr-un plan de dinainte de contiina mea ntr-un plan de dup aceast contiin. Dependen radical, poate chiar transcenden absolut, ns, nti i nainte de toate, ancorate n certitudinea i ex peri en a m ea real, n i ndependena sinelu i i n imanena sa.

    Dar s mergem mai departe. Principi u l modern al reuzului argumentului de autoritate anul eaz n att de mic msur dependena fa de alteritate, nct o afirm chiar mai mult dect oice al tceva. Poblema statutului sensul u i , a spiritual iti i ntr-o lume laic, este pus n joc aici: cum e cu putin, penru a folosi limbajul enomenologiei, s gndim tran scendena n imanen a sinelui"?

    Transcendena n imanen

    n Ideea de fenomenologie, Husserl i aibuia tiinei riguroase", pe care inteniona s o ntemeieze, sarcina de a rezolva o contradicie clasic n filosoia modern de la Desctes ncoace. Pe de o parte, subiectul nu poate s socoteasc cu adevrat sigure dect datele imediate ale contiinei sale, iar raportul su cu lumea nu merge de la sine. Cunoatem vechiul argument al visului,

    48

  • care ne ace s credem n existena unor obiecte care nu au nici o alt realitate dect aceea din contiina noastr. Deci, oice ranscenden" este problematic1 De unde i ispita idealismului, care neag existena lumii materiale i reduce iina la reprezentare. Totui, pe de alt pate, eu nu pot s ac absracie de aptul c coninuturile mele de contiin se raporteaz, chiar din snul orului meu interior, la anumite obiecte care pr exteriore mie2 Cnd deschid ocii asupra lumii, ea mi apre n mod indiscutabil ca neiind creat de propria mea contiin. Deci, am n mine (imanena) sentimentul constrngtor al unui n afara mea" (ranscendena).

    La prima vedere, problema pare puin scolastic, ns n aa acestei probleme, n aparen tehnic", enomenologia dezvolt o tez a crei semniicaie depete de departe cadrul ngust al unei ilosoii de

    1nr-devr, cu toat rigoarea, poziia unei 'ine nonimanente', a unei ine coninute n enome, deci vizat n eL. este scos din circuit, adic este suspendat". Aceasta este noua omulare a ndoielii carteziene: ceea ce este absolut sigur este ceea ce m n ne nsumi, strile de contiin i aptul c aceste st:i de contin posed cutare sau cutare coninut. Ct despre a ti dac aceste coninuturi sunt adevrate", dac ele rimit la o realitate exterioar cre mi ranscende repreentrea, aceasta rmne, penru moment, o chestiune problematic.

    2 . . . acest rapot cu obiectul ranscendent, chiar dac pun n chesiune existena acestuia, este, totui, ceva care poate i observat n enomenul pr. Raportarea-la-obictul transcendent, vizarea acestui obiect n cutre sau cuare manier, este n mod evident n caracter intern l enomenului" (p. 7 1)

    49

  • proesor. Ea intenioneaz s arate, nr-un paradox care-i merit obiectul, c coninuturile mele de contiin conin mai mult dect conin n mod efectiv, c exist o parte de invizibil n tot ceea ce este vizibil, o absen n inima oricrei prezene. Fr s recurg la un raionament de ordin intelectual, nu ncetez s percep" anumite structuri care nu mi-ar i, totui , date, n sens propriu, n mod efectiv n contiin, dac aceasta ar i doar o oglind obiectiv, un simplu aparat de nregistrat (camer de luat vederi sau magnetoon). Pentru a evoca un exemplu aimos, cnd spun c vd" un cub, eu nu percep, de apt, dect rei dintre eele acestuia. Ceea ce este, n sens strict, cu adevrat imanent" n mine, sunt cele trei fee, iar nu cubul ca atare, ale crui ase ee, care nu pot i vzute dinrodat", transcend ntotdeauna ceea ce este dat cu adevrat n reprezentarea mea subiectiv. i totui, chiar i aceast transcenden este, ntr-un alt sens, n mine", pentru c eu nu am nevoie de nici o demonstraie pentru a ti" c am n aa mea un cub. Nimeni nu va spune vd acolo trei ptrate i deduc c trebuie s am de a ace cu un cub." Deci, nu e als s spun c percepia mea conne mai mult dect conine"1 Un alt exemplu: cnd aud o raz muzical, ea nu se reduce la o serie de note izolate, r legtur nre ele (imanen eectiv), ci, dimpotriv, ea constituie, imediat, fr nici o operaie raional, o anumit suctur care transcende imanena eectiv, fr ca ea s i

    1 De unde i distincia propus de Husserl nre imanena eectiv" i o imanen autentic" care cuprnde, n raport cu prima, o anumi doz de ranscenden.

    50

  • e impun eului din exterior, precum un argument de autoritate.

    Aceast transcenden imanent" conine semniicaia ultim a experienelor trite, cci raza muzical nu ar avea nici un sens dac eu nu a percepe dect o suit de note separate unele de altele asemenea unor atomi (dei asta ar trebui s ac dac a i un pur magnetofon). Deci, trebuie s ie posibil s gndim i s descriem transcendena fr a prsi sera imanenei. Fr a i demonstrativ i fr a poseda exactitatea tiinelor izicomatematice, enomenologia nu ar i mai puin o disciplin riguroas" n descrierea constrngerilor obiective care ni se impun. Se poate presimi c un asemenea demers va i de o mare complexitate, pentru c excesul" cre caracterizeaz ormele de transcenden situate, pentru a spune astel, n noi" poate s aparin tuturor domeniilor spiritului, de la estetic la tiin, trecnd prin etic sau religie.

    Fr a intra mai mult n detaliile acestui ravaliu, putem s nelegem n ce el ar putea el s rspund exigenelor unei gndiri moderne a transcendenei, iindc aceasta din um este dat, n afara oricrui rgument de autoritate, n imanena tririi subiective i ponind de la ea, deci, ca un el de aval" al su, iar nu impunndu-i-se ca venind din amonte. Aceasta nseamn i a sugera c revelaia, dac exist revelaie 1 , trebuie s ie reintepretat

    1 Cf. n aceast privin lucrarea colectiv intitulat Fenomenologie i teologie, Criterion, 1992, i mi ales aicolul lui Jean-Luc Mrion intitulat ,,Fenomenul saturat".

    51

  • n aceast perspectiv a unui nou raport, netradiional, cu individul. Despre Dumnezeu, enomenologia nu ne va spune c ne ordon, n numele unei radiii impuse, s urmm cutare sau cutare lege, ci, mai curnd, c el ne vine n minte" i c aceasta se ntmpl prin intermediul chipului semenului nostru, a celuilalt om1 Potivit proundei intuiii a lui Rousseau i Fichte, chipul umn este imediat, naintea oricmi raionament, n afara oricrei demonsraii, pttor al unui sens care m depete i m cheam2 i din acest apel, care cere un rspuns, care cere o responsabilitate, apare etica. O enomenologie a ranscendenei ar putea s schieze astel spaiul unei spiritualiti laice'', cci ponind de la omenescul ca atare se dezvluie o anumit idee a sacului.

    1 Pentru a solicita o gndire care gndete mai mult dect i nchipuie c gndete, initul nu poate s se ntrupeze n Ceva-demnde-dorit, nu poate ca el, ininit, s se nchid n ceva fmit. El solicit prin intemediul unui chip. Un Tu se inroduce ntre Eu i absolutul El", Emmanuel Uvinas, Entre nous. Essais sur le penser-a-autre, Grasset, 199 1, p. 69.

    2 Faptul c Levinas nu a dorit deloc s se explice n legtr cu statutul ilosoie al credinelor sale, c a ut s ac din ele o problem privat i c, poate, prin aceasta rmne nr-un cau radiional, nu schimb cu nimic realitatea c gndirea sa, inspirat de enomenologie, poate s ne incite s nscriem reprezentrea sacrului nr-o perspectiv umanist. n aceste condiii, e sriu c enomenologia slujete att de adesea - mai ales n alunecrea care se produce prin trecerea de la Husserl la Heidegger - la reinroducerea unor coninutri i atitudini tradiiHale, n loc s aprondeze extraordl potenial de modeitate care se al la originea ei. 52

  • Astel, rebuie s ncercm s analizm realitatea actual a ormelor de dependen" sau de transcenden pe cre principiul moden al reuzului argumentelor de autoritate nu ne interzice s le recunoatem, ci, dimpotriv, ne invit s le gndim n termeni noi .

    Ponderea trecutului, naterea contiinei istorice i descoperirea incontientului

    Sociologia, psihanaliza, istoria nu nceteaz s revin la recut, pentru c acesta este, n apt, adevratul lor obiect, noi iind cu toii, oricum am nelege asta, nite motenitori" Iar cei care cedeaz iluziilor individualiste ale tabulei rasa'', de la cartezienii hiperbolici pn la revoluionarii rancezi care pretind s reconstruiasc lumea pol itic ncepnd de la anul I, pltesc scump ntoarcerea acestui reulat. Dar ar i greit s credem, aa cum ac tradiionalitii, c iluziile metaizice ale unui subiect autoconstituit sunt n acord cu principiul modem, iindc ele merg mai curnd n sens contrr, modernitatea neconstnd n recuzarea ponderii istoriciti i, ci n gndirea acestei istoriciti nr-un mod nou, care nu mai este cel al radiiei impuse, ci acela al unei raiuni care ne conduce la concluzia c exist n mod necesar dincolo de ea i ceva iraional.

    S ne oprim o clip la aceast constatare: principiul raiunii airm mai radical dect niciodat dependena

    53

  • oamenilor de ceea ce i precede, i nconjoar i de ceea ce le um1eaz. Nimic nu e lipsit de motiv" Formula anterioar ar putea i neleas greit, n sensul c totul este raional i c subiectul care se dedic activitii tiiniice ar putea s stpneasc lumea, s i-o ncorporeze, pentru a spune astfel, n minte printr-un proces de dominare n care tradiionalitii vd caracterul cel mai neast al modeniti i. Dar i acest principiu poate i citit, i pe drept cuvnt, ntr-un alt mod, nsemnnd c viaa mea prezent mi scap pentru totdeauna, c lanul de raionamente care m leag de trecut este ininit, att n plan colectiv (istorie i sociologie) ct i n plan individual (psihanaliza). Desigur, pot s lucrez, att ct e posibil, la surmontarea acestei dependene, ns trebuie s admit caracterul su interminabil, imposibilitatea de a duce pn la capt aceast voin de stpnire. De aici i sentimentul c, spre deosebire de ceea ce credeau anticii, sarcina tiinelor nu va putea i niciodat ncheiat. Aa cum Kant observase deja, principiul raiunii se transorm n contrariul su: airmnd caracterul indefinit al seriei de eecte i de cauze, el ne invit s acceptm ideea c ultima pte a lanului" ne scap pentru totdeauna i, de aceea, c este raional s presupunem iraionalul.

    Dei nu mai este radiional i nu mai este trit ca i o revelaie, raportul nosu cu recutul nu este n mai mic lsur, n anumite privine, heteronom. Principiul raiunii nu introduce abolirea istoriciti, eradicarea trecutului, ci aptul c acestea sunt legate de eu ntr-un mod specific, n mai mare msur consuit de raiunea mea dect dat din

    54

  • exterior. n acest el, pot s-mi accept dependena, pot s recunosc din proprie voin transcendena n aceast imanen a sinelui n absena creia a ceda din nou acilitilor principiului autonomiei. Deci, este o descoperire a incontientului social i individual , ns cre nu are nimic de a ace cu reintroducerea unui principiu tradiionalist1 n snul

    modernitii, ci doar cu

    reommlarea sa n termeni care s convin contiinei moderne. Ideea de incontient nu apare prinr-o misterioas basculare2 a transcendenei divinului n

    1 Teza clasic potrivit creia tiinele sociale r deriva din romantism ar putea i reevaluat din aceast perspectiv.

    2 Deci, nimic surprinztor n aptul c n cateian, Leibniz, este att primul gnditor al principiuli raiunii ct i primul teoreticin l incontienului. Tot astel, nimic surprinztor, n aceste condiii, n aptul c Leibniz gndete n acelai timp, plecnd de la principiul raiunii, modelul incontientului social", pe care l vor relua Mandeville i gnditorii liberali ai ,,minii invizibile", i modelul incontientului individual (al micilor dierene"). Poate c s-a neles deja, ac pate din rndul celor care cred c volumul li Marcel Gauchet, Dezvrajirea lumii, este unul dintre cele mai importante publicate n Frna n cursul ultimilor zece ani. n virtutea acestei convingeri, mi permit s-i atrag atenia autoruli su asupra unei diiculti, eseniale n ochii mei, care nu e lipsi de consecine asupra lucrrilor sale consacrate istoriei incontienului i, dincolo de aceasa, subiectivitii modeme n general. nr-adevr, nu cred c m putea, aa cum sugereaz uneori Gauchet, s opunem rei temporaliti politice, ca i cum ele s-ar succeda n istorie, deinind conle mrilor epoci: cea a recuuli (radiie sau reliie), cea a prezenuli (care ar cracteriza teoriile conractului social, nc legate de absolutism) i cea a viitorului, inaugrat de Constant i de teoreticienii liberali i minii invizibile sau ai vicleniei raiunii. neleg

    i U N l V E R S l TA T F A i

  • interiorul Sinelui, ci ea apare pentru c, plecnd de la principiul raiunii, ea devine pentru Eu, chiar i pentru cel care ar ine cel mai mult la iluzia autosuicienei sale, o concluzie inevitabil. Opunerea igurilor lui Freud i

    c aceas tripartiie pennite ondrea unei istorii a subieciviii i, n special, a igurilor sociale i individuale ale inconienlui . nradevr, e evident c, o dat cu teoriile liberale ale pieei, o numit gndire a radiiei, deci a incontientului social sau individual, s-a opus iluziilor indiidualismului moteite n epoca Lilor. Dar acest periodiare se izbete de un fapt, at istoric ct i ilosoie, i anume aparii, nc din secolul al XVII-ie, o da cu Leibniz, a structurii ,,mnii invizibile", precum i a inconienlui individual, care va i relut la ncepuul secolului al XVIII-iea de Mandeville, deci cu mult nainte de ocul Revoluiei rnceze. Iar aceasa se ntmpl dinr-un motiv temeinic, acela c, de la Leibiz ncoace, cele dou ee ale subiectivitii modene snt puse prinr-o singur i aceeai micare, aceea a rainii i a voinei. Acesta era obiecul lucrrii mele consacrate sistemului filosoiilor istoriei. Teoriile voluniste'', revoluionare despre societate i despre subiect snt contemporne (i nu nterioare) cu cele ale vicleiei raiunii". Iat de ce conlicul dinre voluntarism i liberalismul politic nu va nceta s marcheze viaa noastr politic nici mcar n social-democraia contemporn (cf. conlictul nre blnquism" i revizioism"). la de ce ipoteza incontienului va bntui, nc din secolul al XVII-iea, nreaga ilosoie moden (Kant marchez chiar, n gndirea unui subiect scindat", o etap destul de important penru a i remarca de autori cre pot i prea puin suspectai de simpatie penru aceas radiie, aa cum e czul lui Lacan). n rest, concepia leibniian despre ,,micile percepii incontiente" va i la oriinea unui nreg curent al psihologiei tiiniice, iar nu numai al celei losoice", cea cre se va interes, de exemplu, cu Mx Wundt, de problema crucial a pragurilor percepiei".

    -

    56

  • Descrtes este simplist. Ar rebui, mai degrab, s distingem dou gndiri diferite ale incontientului, una, tradiional, care l situeaz n trecutul imemorial al unei revelaii despre care se presupune c s-ar afla la originea oricrei istorii, cealalt, modern, consecutiv principiului raiunii. Teoria reudian a lapsusului ne pune la ndemn un exemplu maricial al acesteia din urm, actul ratat fiind, nainte de toate, efectul unei cauze care mi scap. Ir aptul c aceast cauz poate s fie adesea nesbuit, pasional i pulsional (dinamic") nu schini.b cu nimic raionalitatea undamental a demersului analitic. Paradox al raiunii, pe care Kant l va descrie att de bine n antinomiile n care ne anreneaz nebunia metaizic, care este att proiect al stpnirii de sine i al stpnirii lumii ct i, n aceeai msur, afirmare a celei mai radicale deposedri cu putin, cea a insondabilei noastre legturi cu recutul.

    Acestei prime deschideri intelectuale, n care vin s se aunde tiinele umane, i corespunde alta, nc i mai pround, n plan etic.

    Din amonte n aval: transcendena n limitele umanismului

    Nu numai c sunt cuundat nc de la originile vieii mele nr-o lume pe care nici nu am vrut-o i nici nu m creat-o, dar, n plus, mi scap sensul naterii i al

    57

  • morii mele. Fr ndoial, sunt tentat s surprind condiiile tiiniice ale acestei viei, s analizez procesul reproducerii sau mbtrnirii celulelor. Dar ni mic, n abordarea biologic, orict de petinent i de interesant ar i, nu mi va pem1ite s stpnesc miracolul vieii i nici semnificaia initudinii mele. Exist i aici o parte de i nvizibi litate, de exterioritate sau, dac vrem, de transcenden care prelungete transcendena pe care raiunea m i impunea s o descopr n determinrile ll"l'Cl l !Ului .

    t 1 1 nel e , ch i ar i cele mai el aborate, pot s descrie ; a u s explice n mod pa ial ceea ce este, ns aptul c lucrun lc sunt", problema Fiinei'', nu le apine. Despre aceasta. ele nu pot s n e spu n n imic i, astzi la fel ca i 1 c1 1 , 1 1 1 1 s tcrul raninc intrcg. Cnd astroizica ne vorbete despre Big-B ang", ea conirm, r ndoial, vechea intrcbare teologic, apoi metaizic, despre originea uni ver;;ul ui . cca din care Lc1hn1z, n secolul al XVII-lea, -1 :ca u:m ru l n t regi i fi losofi i : De ce exist mai degrab ceva dect nimic?" i tocmai prin aceasta, dincolo de inev itah i la teh n ici tate a di scursului, ea strnete interesul 1 1 1arc l u 1 publ tc . Totui , noi presimim, chir i atunci cnd sperm n obinerea unui rspuns n sirit consistent, c astroizica nu va reui s dezlege misterele care nconjoar problema originilor. Un obstacol esenial, sructural, i se opune, acela c ar trebui s ias din cmpul su de competen, c ar trebui s redevin, nr-o oarecare msur, teologie sau metaizic, ncetnd s ie empiric, pentru a putea s dea un asemenea rspuns, ns, n acest

    58

  • caz, tocmai consistena ateptat r i cea care s-r risipi. Aceast renunare obligatorie d o semniicaie inedit vechii initudini a muritorilor.

    n ilosoia secolului al XVII-lea, omul era gndit nc ponind de la Dumnezeu i, dac ndrznim s spunem astfel, dup acesta. nti era creatorul, iina absolut i ininit, iar, n raport cu el, omul se deinea ca lips, ca initudine. De aici i slbiciunile sale notorii, ignorana sa congenital, dr i nclinaia lui de neoprit nspre pcat. Aceast perspectiv, n care Dumnezeu venea din punct de vedere logic, moral i metaizic naintea omului, era n acord cu teologico-eticul, cu ntemeierea religioas a moralei.

    Aceast ierarhie este abolit de apariia ti inelor moderne i a unui spaiu laic. Aa cum a sugerat Ernst Cassirer, secolul Luminilor este cel de-a lungul cruia primatul iinei umane este aim1at n toate domeniile culturii, n asemenea msur nct Dumnezeu ncepe s apar ca o idee" a acestui om, despre care se credea c ar i trebuit s ie creaia lui i care, potrivit expresiei lui Voltaire, i-a ntors-o" De la Kant la Feuerbach, la Marx sau Freud, acest spirit nu va nceta s ie tot mai mult luat n seios.

    n plan moral, aceast rstunare cnt prohodul teologico-politicului. Principiile respectrii celuilalt trebuie ntemeiate pe om, pe raiunea i libertatea care constituie demnitatea sa, iar nu pe ideea unei diviniti. i chiar Christos, Dumnezeul-om prin excelen, nu mai este dect un sfnt n ochii ilosofilor, un individ care

    59

  • realizeaz n el nsui i aplic n jurul su principiile universaliste a cror cea mai adecvat expresie va figura n curnd n Declraia din 1 789. El este, vor spune Kant i discipolii si, idealul moral al umaniti i", ceea ce le va

    aduce infamante acuzaii de ateism, cci dac etica regsete de la sine nvtura cretin, nu mai e nevoie de Dumnezeu i nici de Christos pentru a o ntemeia.

    Aceast micare este bine cunoscut, msa descrierea care i se ace de obicei eludeaz o problem crucial, cea a rolului care i revine de atunci religiei. Problem cu att mai reu de nlturat cu ct ilosoii Luminilor se voiau adesea cretini i credeau cu s inceritate c pot s ridice comprchcnsiunca mesaj ului Evanghel i i lor la nivelul su cel mai autentic. i, n apt, departe de a d i sprea, acest mesaj conti nua s on1eze .orizontul moralelor laice.

    Iat, cred eu, sem n i ficai a decisiv a acestei revol ui i rel i gioase": .fr a disprea, coninutul teologiei cretine nu mai vine naintea eticii, pentnt a tntemeia adevrul ei, ci dup ea, pentnt a-i da un sens. Deci , omul nu mai recurge la Dumnezeu pentru a nelege c trebuie s-l respecte pe cellalt, ca s l trateze ca scop i nu doar ca mij loc. n acest fel, ateismul i morala pot i reconciliate. Dar raportarea la divin, la acea idee a unui Dunezeu despre care Levinas, idel n aceast privin tradiiei Luminilor, va spune c ne vine n minte'', nu dispre, ci se psreaz pentru motive de ond ea venind s confere un sens aptului c respectm legea, s adauge

    60

  • sperana datoriei, iubirea respectului, elementul cretin elementului iudaic.

    Ipotezele acestei cri

    Prima ipoteza a acestei cri este aceea c problema sensului i cea a sacrului - rar de care r i o nesbuin s ne gndim la un sacriiciu - sunt inseprabile. A doua este aceea c ele se leag astzi pe bza unui dublu proces. Pe de o pte, dezvrj irea lumii" sau, pentru a spune mai bine, vasta micare de umanizare a divinului cre caracterizeaz din secolul al XVII-lea ncoace creterea ponderii laicitii n Europa. n numele rezului argumentelor de autoritate i a libertii de contiin, coninutul Revelaiei nu a ncetat s ie umanizat" de-a lungul ultimelor dou secole. mporiva unei asemenea tendine multiplic Papa enciclicele i tot n acest context rebuie interpretate, oice s-ar putea crede, nruntile sale. ns, n paralel, asistm i la o lent i inexorabil divinizare a umanului, legat de naterea iubiii modene, a crei speciicitate ne-au nvat s o descirm, recent, istoicii mentalitilor. Problematicile etice contemporane stau mrturie pentru aceast tendin, iindc de la bioetic pn la domeniul aciunilor umanitare, omul este cel cre apare astzi ca sacru. Cum se pune problema sensului vieii n era omului-Dumnezeu?

    61

  • Penru a ncerca s schim contururile unei asemenea ntrebri, voi examina la nceput ultimele tresriri ale lentului proces de umanizare a divinului. ncepnd din secolul al XVII-lea, teismul", ideea unei credine practice" care s nu ie eectul unei demonstraii ilosoice se am tot mai putenic n universul cretintii, ponind de la o problematic umanist. Ponind de la", adic dup ea, iar nu nainte de ea, pentru c micarea se desoar acum de la om cre Dumnezeu i nu invers. Autonomia este cea cre trebuie s conduc la heteronomie, iar nu aceasta din urm, impunndu-se indiv idului, trebuie s o conrazic pe prima. Cretinii tradiionaliti vor vedea aici semnul suprem al orgoliului omenesc. Dimpotriv, cretinii laici vor putea s vad n aceast evoluie semnele apariiei unei credine n sirit autentice, pe ondul unei eclipse a teologico-eticului 1 Aceasta este miza dezbaterii, redeschis de ctre enciclica lui Ioan-Paul al 1-lea despre Splendoarea adevului. Ea i opune pe partizanii unei ntoarceri la teologia moral i pe cei care ac, dimpotriv, elogiul contiinei"2 , chemnd, pn i n snul Bisericii, la o etic a discuiei" Intradevr, transcendena nu este negat de aceast rsturnare de perspectiv, ea iind nscris, ca i idee, n raiunea omeneasc, ns ea i se manifest acum, din snul unei imanene a sinelui, unui subiect care revendic, cel puin n plan moral, un ideal de autonomie.

    1 Cf. Pe aceast tem Jacques Rollet, Penser la foi n Melanges oferts a Joseph M01:ngc, Cerf, 1 992.

    2 Pentru a relua titlul unei cti a Printelui Valadier 62

  • CAPITOLUL I

    Umanizarea divinului: De la oan-Paul al I-Zea la Drewermann

    Biserica se opune, iar aceasta nu rar motiv, cci, dac exist o tendin de umanizare a surselor dreptului, ale moralei i ale culturii, dac aceast umanizare impl ic o repunere n chestiune a transcendenelor verticale de altdat 1, cum s mai ie meninut credibilitatea unei teologii morale? Cum s conciliezi Revelaia i Contiina sau, pentru a relua temenii lui Ioan-Paul al II-lea, splendoarea adevrului" i libertatea individual"? Nu este cumva sortit cretinismul s devin o simpl credin, un sentiment de pietate nlat pe soclul moralelor laice, care ar veni acum s-i urnizeze esenialul coninutului su

    1 Aa cum sugereaz, la captul unei analize oate atente, cardinalul Lustiger. C. mai ales De venez dignes de la condieion humaine, Flammarion, 1 995, p. 20 : n dezbaterile etice care solicit opini, contiina este pus ntr-o oarecare msur sub tutela comitetelor de etic sau a crilor de arbiraj proesional. Ca i dispoziiile legislative sau regulamentare, aceste decizii in loc de norm moral. ns legea nu oblig i nu autorizez coniina dect dac ea este conorm cu o motivaie moral".

    63

  • concret? Dezvrjirea lumii nu se oprete la simpla seprre a religiei i a politicii, nu se limiteaz la siritul teologicopoliticului, indispensabil penu apariia unui spaiu public laic, ci ea produce eecte prounde asupra credinelor individuale i a opiniilor private. Numeroase anchete conim acest apt, artnd c mrea majoritate a catolicilor au devenit, n sensul voltairian al temenului, deiti"1 Desigur, ei pstreaz sentimenul unei ranscendene, ns abandoneaz tot mai mult dogmele radiionale n folosul unei convertri la ideologia drepturilor omului. Ne considerm catolici, ns supunem comandamentele Papei sitei umaniste a examinrii critice i nu mai credem deloc n nemurirea real a suletului, n virgini tatea actual a Mariei sau n existena Diavolului . . .

    Umanizarea sau laicizarea religiei nsei

    Astel, doi copaci ne ascund pdurea, dou discursuri, mai mult sau mai puin convenionale, disimuleaz ondul dezbaterii care raverseaz astzi universul religiei.

    1 Cf. mai ales Jacques Rollet, ,,Les croyances des Frnais" n Ecudes, octombrie 1 995, care comentea un interesnt sondaj realiat n 1994 de institutul CSA. La ntrebarea ,Jn luarea milor decizii care privesc viaa dnneavoasr, de ce nei sema ninte de toate, de contiina dmneavoasr sau de poziiile Bisericii?'', 83 % dintre rancei rspund de contiina mea" i doar I % de poiiile Bisericii" (9 % rspund de ndou"). 64

  • Primul, cel al revanei lui Dumnezeu'', se ocup de undamentalismele de toate tipurile. El airm, sprij inindu-se uneori pe argumente solide, c rim o ntoarcere a religiosului", lumea occidental modern, mbibat de superioritatea sa istoric, secretndu-i propriile antidoturi, n afar de cazul n care reacia, alt variant a acestui discurs, i are rdcinile n exterior, n ultimele spasme ale decolonializrii. Islamismul lui Khomeini, cretinismul Monseniorului eebvre sau iudaismul extremei drepte israeliene ar rebui nelese ca dieritele aete ale unui fenomen unic i nrijortor, integrismul.

    Pe de alt parte, toate anchetele sociologice serioase dezvluie amploarea micrii de secularizare care se extinde n lumea democratic european, n asemenea msur nct ar rebui s vorbim, mai ales n cazul tinerilor, de o adevrat decretinare"1

    Aceste analize au partea lor de adevr, ns ele au i inconvenientul c ascund modul n care religiile inst1tmte reacioneaz ele nsele, din interior, la problemele puse de laicizarea lumii. Or, din acest punct de vedere, conceptele de integrism sau de decretinare sunt total insuiciente, pentru c nu permit nelegerea modului

    1 Cf. , n aceast privin, articolele reite n r. 75 al revistei Le Debat, Gallimard, mai-august 1993. Cf, de semenea, pe aceeai tema, Jen Stoezel, Les valeurs du temps presene une enqute europeenne. PUF, 1983 ; Helene ifaut, Les valeurs des Franrais, PUF, 1994, sau dosarul consacrat de revista Panorama n noiembrie 1993 temei rancezii, moartea i lmea de dincolo".

    65

  • n care imensa majoritate a credincioilor riesc i concep raportul lor cu lumea moden. Dimpotriv, ele conribuie la ocultarea a dou dinre ntrebrile cruciale care divizeaz astzi Biserica, cnd ca ele s nu poat i discutate n spaiul public. Totui, aa cum vom vedea, aceste concepte dezvluie eectele produse de emanciparea credincioilor n raport cu igurile radiionale ale teologico-politicului, iar penru non-credincioi ele stau mrturie n legtur cu o tendin de umanizre a religiei care merit n cea mai mare msur relexia.

    Prima dezbatere, cea creia ncerc s-i pun capt enciclica Splendoarea adevrului, se reer la compatibilitatea progresului umanismului cu ideea unui adevr moral revelat, problem clasic cel puin ncepnd din secolul al XVII-lea, dar reactivat cu deosebit energie de evoluiile care se produc astzi n snul Bisericii. A doua discuie, la el de veche i ea, este simbolizat de numele teologului german Eugen Drewe1mann i se reer la statutul intepretrii Evangheliilor: mesajul lui Cistos rebuie citit n mod radiional, ca dezvluire a unor adevruri istorice incontestabile, aducndu-le oamenilor lumina din exterior, sau, dimporiv, ca un discurs care are un sens simbolic, la el ca miturile sau marile naraiuni poetice? n acest din urm caz, decriptarea sa psihanalitic ar arta c el se adreseaz indivizilor chiar din interiorul lor.

    Aceste dou probleme merit relexia chiar i pentru un necredincios. nr-adevr, s-ar putea ca ele s ie, n snul religiilor instituite, exact conriul proc


Recommended