+ All Categories
Home > Documents > Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

Date post: 09-Feb-2018
Category:
Upload: alexandra-barbulescu
View: 235 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 97

Transcript
  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    1/97

    3

    Universitatea Tehnicde Construcii BucuretiAnca Sandu Tomasevschi

    Locuirea europeantradiional modernist i

    contemporan

    Curs universitar

    2006

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    2/97

    5

    CuprinsPartea I.Oraul european tradiional modernist i contemporan - un punct de vedere asupra evoluiei urbaneAmenajarea spaiului existenial, 7Relaia oraului cu locuirea, 9Scurtistorie urbanismului european, 12

    Istoria veche, 12;"Oraul tradiional", 16;Secolul al XIX-lea: interfaa, 21;Modernismul, 27

    Critica urbanismului modernist, 31Modernismul trziu i critica lui, 40Oraul contemporan, 43

    Bucureti, 47"Europa i arhitectura de mine", 64

    Partea a II-aLocuirea modern i contemporan 66Tipuri de locuire, 68

    Locuina individual, 69

    Locuina colectiv, 78Locuine cu caracter special,86

    Spaiile locuinei, 89Zona de zi, 90Zona de noapte, 95Alte zone, 97

    Bibliografie, sursa ilustraiilor

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    3/97

    6

    Oraspontan,dezvoltat ntr-un

    strns acord cumediul naturalextrem de

    articular:ortul hanseatic

    Bergen, coastade vest aScandinaviei.

    Priene,oraproiectatn Ionia,

    secolul IV. .Ch.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    4/97

    7

    Partea I.Oraul european tradiional modernist i contemporan

    - un punct de vedere asupra evoluiei urbaneAmenajarea spaiului existenial

    Crearea spaiilor, mari sau mici, interioare sau exterioare, deschise sau nchise - spa ii

    arhitecturale sau spaii urbane - au ca urmare transformarea mediului nostru de via . Mediul

    construit poate da calitate vieii, de aceea att arhitectura ct i urbanismul sunt procese de

    creaie specializate, de mare responsabilitate social.

    Ambele sunt, n principal, sarcina arhitectului; totui, n ziua de azi, sunt puine cazurile

    n care el se poate lipsi de contribuia altor profesioniti, cum ar fi inginerii, economitii,

    sociologii etc. Pentru a obine un spaiu construit de calitate, sunt de rezolvat o serie de

    probleme concrete de ordin tehnic, funcional i economic. Dincolo de acestea ns, cea mai

    mare dificultate o constituie realizarea unui caracter propriu al acelui spa iu, o atmosfer

    particular, adecvat. Toate aceste cerine pretind pe de o parte cunotine profesionale, dar

    pentru a obine valoare estetici valoare culturale necesar talentul i un nivel cultural

    ridicat. Aceste atribute i se pretind arhitectului.

    n principiu, pentru a simplifica lucrurile, putem vorbi despre trei mari tipuri de spa iu:

    spaiul interior un spaiu acoperit i limitat; spaiul arhitectural un edificiu care modific

    mediul urban i spaiul urban un spaiu exterior, cuprinznd localitile sau fragmente din

    ele. Cele trei tipuri de spaii pretind din partea arhitecilor atitudini diferite, pentru cseadreseaz, gradat, unor tipuri diferite de utilizatori - de la spaiile interioare care vizeazmai

    mult particularul, pnla spaiile publice, care vizeazcomunitatea. Din punctul de vedere al

    creatorului, diferena de abordare constn gradul de subiectivitate artisticadmis, raportat la

    condiii i convenii sociale. Cu alte cuvinte, designul interior i proiectarea edificiilor permit

    liberti artistice pe care spaiul urban mediul de viapublica tuturor - nu le admite.

    Obiectul arhitectural individual este legitimat sfie chiar i operde art, n anumite

    circumstane chiar avangardist, datfiind condiia arhitectului de venic cuttor al

    originalitii i progresului estetic. Un interior, pnla un punct chiar i o cassunt experiene

    izolate printre attea altele, care trebuie splacbeneficiarului i creatorului i nu trebuie sfieacceptate de toatlumea. n comparaie cu acest obiect unic, spaiul urban, n calitate de

    mediu existenial al unei comuniti, trebuie sfie agreabil pentru toatlumea. El nu poate fi

    obiect de experiene. Este o realitate pe care creatorii spaiului urban trebuie s-o accepte, deci

    sinseama de adecvarea sociali cultural. Arhitecii i urbanitii filtreaznsvalorile

    motenite i le returneazsocietii n forme actualizate, n limbaj contemporan i cu adaos de

    valori estetice noi. De aceea, spaiul urban este obiect de studiu pentru colectivele

    interdisciplinare.

    Spaiile urbane sunt structuri deschise, alctuite din volume construite i spaii libere

    ntre ele. Ele respectatt relaii fizice ct i considerente psihologice, aflate toate sub semnul

    calitii. Niciodatnsnu este ignoratcapacitatea de receptare a mentalului colectiv.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    5/97

    8

    titudini ale locuirii n raport cu mediul natural

    Sus: Deschiderea ctre natur, exprimatde "Swiss Style" Norvegia secolului XIX.Jos: Introversia i utilizarea naturii ca protecie - n Iran.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    6/97

    9

    Relaia oraului cu locuireaLocuina este refugiul, adpostul i universul vieii private. De aceea,

    programul de locuire este unicul program de arhitecturcare nu poate lipsiniciodatdintr-un loc n care triesc oameni. Mai mult, locuinele ocupcea maimare parte din suprafaa unei localiti i determin, prin modul tradiional delocuire, structura urbande baza acelei localiti.

    Dei, antropologic vorbind, necesitile oamenilor sunt aproximativaceleai, diversitatea formelor de locuire, n spaiu i timp, aratcexistomulime de factori care determindiversele forme de locuire. Fiecare epocifiecare regiune geograficse caracterizeazprin modul su propriu de a raportaviaa privatla cea publici la mediul natural.

    Relaia dintre habitat i mediul construit nconjurtor a fost din totdeaunamediatde elementele naturale. Aezrile au luat fiinde-a lungul apelor i auartat diferit dacerau la malul mrii, pe versani de munte, la es, n delte saulngdeert. Geografiei fizice i s-au adugat pe urmi ali factori conjuncturali:- vecintatea unor ci de transport (deschiderea la mare, drumuri de pelerinaj,ci comerciale etc.),- influene ale altor comuniti (vecini, coloniti, cuceritori) sau dimpotriv,- izolarea, condiia de insulari,- ocupaiile de bazale locuitorilor i modul lor de via(pescari, mineri, pstori)etc. Toate acestea au condus la formarea unor culturi locale, din care face parte

    i tradiia de locuire.Dincolo de aceasta ns, adicindiferent de tipul de locuire, casele

    oamenilor au esenialmente un dublu rol de ndeplinit:1) pe acela de a-i satisface utilizatorii, pentru care are de ndeplinit sarcini

    funcionale i estetic-ambientale, adicde confort privat, fizic i psihic(aspect cruia i sunt consacrate capitolele urmtoare)i

    2) pe acela de a contribui la alctuirea mediului de viaal comunitii, laformarea strzii, a vecintilor, a cartierului i localitii aspect cruia ieste consacrat prezentul capitol.

    Astzi, tema relaiei dintre locuini spaiul ei nconjurtor este de mareactualitate, mai ales n cazul marilor aglomerri urbane. Problema crizei delocuine nemaipunndu-se astzi n mod acut, aa cum s-a ntmplat n secolultrecut, preocuparea principaleste acum aceea a calitii locuirii. Una dintreconcluziile prezentului este co cheie a acestei caliti o constituie prezenanaturii i prezena istoriei, ca mediatoare n raportul dintre locuire i mediulurban. E bine ca geografia locali structura tradiionala localitii sfierespectate i sdetermine n continuare modalitile noi de locuire. Altminteri,dovedim cnu am nvat nimic din experienele trecutului modernist, n care

    oraele proiectate au ignorat situaiile existente dezvoltate n mii de ani i s-audovedit eecuri.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    7/97

    10

    Criteriile de care urbanitii in cont n strategiile urbane, ntotdeaunastrns legate de locuire, sunt:

    a. Parametrii geografici,care includ probleme legate de:relief (munte, coastde mare, ntinderi vaste ca preria, deertul etc.),

    temperatur(mai ales extrem zone deertice, apropierea de cercul polar),specificitate a arealului biologic (delt, mediu alpin, taiga)orientare fade micarea soarelui, direcia vnturilor dominante, perspectivafrumoas, curbele de nivel etc.

    Atitudinile locuinei fade mediul natural, sunt determinate de parametriigeografici determinfelurite cum ar fi:atitudinea protectoare, de exemplu bordeiul romnesc sau locuina dinarhitectura tradiionalnorvegian,atitudinea de integrare, pnla identificare cu peisajul, cum e arhitectura luiAlvaro Siza n Portugalia, arhitectura finlandezori haciendasudamerican,atitudinea de contrazicere a naturii, ca de pildarhitectura lui Luigi Snozzi,atitudinea de deschidere ctre natur, cum sunt casele lui Frank Lloyd Wrightsau aa numitul Swiss Style din Norvegia secolului XIX etc.

    b. Tradiia localde locuire, perpetuat, a consacrat felurite tipuri delocuirei de alctuire a habitatului, cum ar fi:locuina integratn insulae forma tradiionaleuropean, pe care o gsimdin Mesopotamia pnn secolul 20, cnd a fost ameninatcu exterminarea.locuina niruit, cu grdinn spate, caracteristicMarii Britanii.locuirea colectivsupraetajat, tip tradiional de locuire la Barcelona, la Lyon

    sau n oraele port din nordul hanseatic.locuirea risipitn teritoriu, cum o gsim i azi n Bucovina, n Scandinavia etc.locuina individualizolatpe lot etc.

    Tradiia local, la care se adaogi alte opiuni culturale sau individualemai subtile determini ele atitudini caracteristice, fie ale unor ntregicomuniti, fie la nivel individual:

    Atitudinea locuinei fade mediul construit:introversie, o reacie fade mediul poluat, zgomotos i de insecuritate, careimpune granie fizice ferme ale spaiului privat fade spaiul public de

    exemplu la Bucureti sau la Tokio,extroversie disiparea granielor public-privat, ntlnitn cartiere perifericedin oraele americane, care exprimrelaxare, libertate i bunstare,autoritate maniera demodatde exprimare a rangului social printr-oostentativformde locuire,rigoarei discreie de exemplu locuina n arhitectura japonez, atttradiional, ct i contemporan.

    Atitudinea locuinei fade trecut i viitor:supunerea, contrazicerea politicoas, dialogul reverenios sau ignorarea -

    atitudinea de neadmis! sunt tipuri deraportare a locuinei fade arhitecturaistorici ntregul context cultural existent;

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    8/97

    11

    acordarea la principii i categori noi, cum ar fi de ecologia, dezvoltareadurabil, flexibilitatea funcional, utilizarea energiilor neconvenionale etc.

    c. Criteriul social-economic,care clasificlocuina n:Reedinprivilegiata conductorului palatul sau castelul - o construcie cu

    un amplasament diferit de al altor construcii, care se bucura de o tratare maipreioasi, mai ales, avea dimensiuni mult mai mari dect restul locuinelor.Motivul nu era numai de ordin social, ci i funcional, la reedina conductoruluiavnd loc soluionarea multor treburi oficiale (judeci, consilii de rzboi, primirioficiale, sediul garnizoanei). Azi, n rile civilizate, reedinele oamenilor foartebogai nu diferaparent de locuirea obinuit, ci eventual doar prin aspecte derafinat lux, discrete i greu de descoperit.Locuirea de mas,asupra creia vom insista n acest curs, datfiindponderea ei n lumea civilizat, democratic. n parantezfie spus, forma delocuire pe care comunismul a promovat-o ca locuire de masn rile din est,adiccea n apartamente la bloc, este de fapt, sub aspectul calitii, locuireasocialextinsla nivelul ntregii societi. De aceea, n prezentul curs vom numilocuire de mas, adiclocuirea pentru ptura de mijloc a societii, orice formextinsde locuire de buncalitate, fie ea individual, sau cea colectivdincentrele cu mare densitate.Locuirea social, carea aprut pe parcursul evoluiei oraului european.Pentru prima datn istorie o aflm la Augsburg, finanatde celebra familieFugger, n secolul XV. Momentul ei de glorie ca program de arhitectura fostnsn perioada de dezvoltare a oraului industrial, dupprimul rzboi mondial,

    cnd s-a rspndit sub denumirea de locuine ieftine.Azi, locuirea socialestefie temporar- a tinerilor cstorii, a emigranilor, a tinerilor plecai la studiietc., fie adresatunor categorii ce trebuie reintegrate social.

    Din nou Norvegia, ca exemplu de respect fade natur:Aezarea a luat forma adecvatreliefului, Locuirea risipit, pe vi i muni

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    9/97

    12

    Scurt istorie a formelor structurilor iconcepiilor urbane n EuropaAnaliza unui spaiu urban nseamnstudiul diferitelor aspecte ale vieii

    oraului, conform anumitor criterii. O analizmulticriterialcuprinde studii despre:compoziia morfologica localitii sau a ariei cercetate densitatea formelor,proporiile, dispoziia i dimensiunile construciilor, relaiile dintre ele i relaiiledintre construcii i spaiile libere, impactul imaginilor, silueta oraului etc.;structura funcional- distribuia i dimensiunile domeniilor funcionale;infrastructura funcional("dotrile publice") - distribuia cldirilor administrative,grile, ministerele, serviciile comerciale, colile, spitalele... ;structura demografic;patrimoniul istoric;

    relaia dintre vechi i nou;relaia dintre spaiile publice i cele private;relaia cu mediul natural calitatea i cantitatea spaiilor verzi;infrastructura tehnic aduciunea apei, canalizarea, reeaua de gaze, deelectricitate, telecomunicaiile, reeaua de strzi, parcrile etc.;sistemul de trafic integrat;geografia oraului, sistematizarea verticaletc.

    Ne vom concentra n continuare asupra primul punct i vom prezenta unstudiu critic al formelor i structurilor urbane europene, n raport cu locuirea.

    Istoria veche

    Primele forme de locuiresedentarau fost aezrile spontane.Erauaglomerri de colibe, al cror unic principiu de amplasare era vecintatea.Aezrile erau nconjurate de valuri de pmnt sau ziduri de aprare. O structurprimitivs-a conturat atunci cnd casele i fermele au fost oarecum nirate de-alungul unui drum de acces. Cu greu putem vorbi despre arhitecturn cazullocuinei primordiale, datfiind lipsa inteniilor estetice. Mai trziu, cnd condiia

    sociala nceput sdiferenieze familiile, locuina conductorului s-a detaat delocuina de mas, printr-un amplasament favorizat i prin dimensiuni.

    Sanctuarul ns, avusese ncdin cele mai vechi timpuri o poziieprivilegiatn cadrul aezrii, izolatfade gospodriile oamenilor. De altfel,primele forme de gndire abstract, care s-au dezvoltat i forme de ordonaregeometrica spaiului, au aprut n arhitectura sanctuarelor.

    n perioada regatelor despotice ale orientului antic, complexele de temple ipalatul regal erau ansambluri izolate, care dominau aezarea att pe orizontalprin suprafaa mare, ct i pe vertical prin nlimea mare. n contrast cu ele,

    locuirea de masapare ca o zoncompact, cu esut amorf i ochiuri mici. Dealtfel, locuirea de masva evolua peste tot n Europa, pnla Modernism, caarhitecturintegrat, n cadrul unui esut omogen al oraului.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    10/97

    13

    n afara drumurilor, unde oamenii se ntlneau ntmpltor, un spaiu publicde ntlnire a aprut n mod spontan n cadrul programului religios. Templul, pelngrolul ritualic, a slujit deci i ca loc improvizat de ntlnire i pentru diverse altepricini sociale comer, burs, lecii, judeci. Alt loc de ntniri, politice i

    administrativ ns, era complexul regal.

    Kirokitia Cipru, mileniul VI .Ch. Tholosurileerau cel puin orientate ctre drum.

    nsamblul de laStonehenge.

    ranjamentul controlateometric al maselor megalitice

    definete spaiul.

    Hafa, Mesopotamia,2600-2500 .Ch. Mareletemplu se distingea de

    zona comunrezidenial

    rin poziia izolat,dimensiunile mari i prin

    zidurile sale duble.

    Catal Hyk., mileniul VII .Ch.,o aglutinare diformde

    ospodrii, cu accese aleatorii.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    11/97

    14

    Lumea antici a cretinismului timpuriu.Egiptul a fost locul unde pentru prima dat, n vremea ereticului rege

    Akenaton, a aprut un oraprestabilit. Altminteri, aezrile din orientul antic erauct se poate de libere i discontinui. Doar oraul Tell el Amarna, care a avut o

    existende numai civa ani, prezinturmele unei organizri urbane n cadrulcreia templele i palatele ocupau mari suprafee, iar cartierul muncitorilor (vezipoza alturat) avea o mare densitate de locuire pe o tramrectangular.

    nGreciaau dominat n continuare oraele spontane. Oraul grecesc eragenerat mai nti de condiiile naturale, apoi era organizat n acord cu semnificaiisimbolice i aproape niciodatn acord cu criterii formale. Astfel, trei grupe defunciuni ocupau suprafaa oraului, corespunztor cu prestigiul lor n comunitate:1. sanctuarul, locul n care comunitatea i ntlnea zeii, era plasat n locurile celemai nalte pe pantele munilor sau pe vrfurile dealurilor; n acest ultim caz, elese numeau acropole;2. agora,piaa centralapolis-ului, era un loc dedicat contactelor sociale ntreceteni, ocupa un loc central, de regulla poalele sanctuarului;3.locuirea de mas, care aprea att ca imagine urban, ct i din perspectivsimbolic mai mult ca un fundal pentru primele douspaii construite. Se vededeci, cabia democraia greceasca favorizat apariia pieei publice extra-religioase, o arhitecturgnditca spaiu social.

    Tot Grecia a fost locul primelor aezri cu adevrat prestabilite, adicridicate n urma unei proiectri care a presupus o tramstradalregulataplicatntregului ora, cu excepia spaiilor publice i reprezentative. Priene avea deja n

    secolul IV .Ch. o reea de strzi ortogonal, care definea arii ptrate ocupate delocuine. Oraele pe plan prestabilit s-au nmulit odatcu extinderea geometrieiortogonale, fixate prin trama stradal.

    Cartierul muncitorilor dinTel elmarna, oraconstruit ntre 1364-

    1359 pe malul Nilului.

    Priene, secolul IV .Ch. Laturile lotuluimsurau 47,20 x 35,40 metri.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    12/97

    15

    Primul oraautentic prestabilit a fost Milet, n Asia Mic, aezare proiectatn 479 .Ch. de ctre grecul Hippodamos din Milet. El a proiectat atunci o reeaperfect rectangularde strzi, care a generat o structururbannumiti astzihippodamic.

    Romaniiau rmas n memoria umanitii ca nzestrai organizatori aispaiului, att urban ct i la scarteritorial: au construit drumuri pentru a legaRoma de alte orae mari, dar i de cele mai ndeprtate provincii ale imperiului; aunlat poduri i viaducte impresionante pentru a nlesni comunicarea.

    Romanii au urbanizat i echipat edilitar o serie de aezri existente, dar aunfiinat i o mulime de orae. Primul gest n proiectarea oraului consta n fixareacentrului, prin trasarea a douaxe perpendiculare -cardo, de la nord la sud, idecumanus. Forumul, ca i alte edificii publice importante, era amplasat laintersecia aceasta central, pe cnd cele patru sectoare rezultate din interseciaaxelor erau divizate printr-o reea de strzi ortogonali ocupate cu locuine.

    Cele mai rspndite erau doutipuri de locuire:1) domusul patrician, locuinpe parter, cu atrium i grdininterioar(peristil), tipn care se nscriu i vilele imperiale i

    2) insula, construcie cu mai multe nivele pentru locuirea colectiv. ImobiluI era demulte ori alctuit din camere pentru nchiriat, niruite pe un coridor. Ele au aprutca o primformde speculimobiliar.

    Cele dou"cartiere" rezideniale reflectconcepia ideologica epocii: oamenilorde aceeai condiie socialli se oferaceleai condiii de via.

    Milet, 479 .Ch. Centrul era ocupat de spaiiublice, care beneficiau de o altorganizare

    spaialdect zonele uniforme, rezervatelocuirii.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    13/97

    16

    Europa paleocretina motenit aezri romane rspndite n teritoriu.Unele s-au stins n ruin, peste altele s-au format aezri medievale cu aspect deceti mprejmuite de ziduri puternice. i tot rspndite, mai ales de-a lunguldrumurilor de pelerinaj, erau i abaiile centre nu numai religioase, ci culturale ide educare a comunitilor. Legionarii romani nsrcinai cndva spzeascgraniele imperiului, au devenit n timp cavalerii feudali, ce locuiau n aceste castele

    fortificate i ceti.

    "Oraul tradiional"

    Oraul medievaleste reperul de referinatunci cnd comparm modelultradiional de locuire europeancu oraul modernist al epocii industriale. Critica deazi i confercaracter de exemplaritate datoritcalitii vieii pe care oraul ofavoriza, prin structura lui corelatcu ierarhia valorilor culturale ale comunitii.

    Structura urbanmedievalprezenta un esut omogen de construcii i

    spaii libere, cu o mare densitate de construcie, datoratn parte zidurilor defortificaie care mpiedicau extinderea. Excepie de la aceastesturcompactfceau spaiile libere cum ar fi piaa central, apoi cteva piee mai mici i n finelocurile libere naturale cum ar fi un deal ori o albie de ru. Toate acestea apreauca nite sprturi n continuitatea structuralcompacta oraului. Ieite din scaraesturii cu ochiuri mici, ele cptau importanca spaii publice. De aceea erauele rezervate arhitecturii reprezentative. n primul rnd piaa centralera sediulprincipalului monument al oraului de obicei catedrala, urmau primria, castelul,trgul alimentar sau piese de "mobilier urban" cum ar fi turnul cu ceas, vreo

    fntna decorativetc. Erau repere publice care se individualizau att prin poziiacentral, ct mai ales prin spaiul liber dimprejur, care le punea n valoare. Toatepluteau izometrizate, adicaveau cel puin trei faade libere i un largo n fa, un

    Planul oraului Timgad, de la nceputulsecolului II, prezintun oraprestabilit de

    ormptrati structurhippodamic.

    Surprinztoare este calitatea echipamentuluistradal i a sistemului de canalizare.

    Calleva Atrebatiuma fost un centru tribal nBritania, restructurat de romani n perioada90-170. Trama rectangularde strzi s-a

    suprapus peste structura dezordonataaezrii preexistente.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    14/97

    17

    Siena, un oramedievaltipic n Italia. Faptul coraul s-a nscut

    spontan se deduce dintraseul neregulat al

    strzilor.

    Berna, un oramedievalla fel de tipic, n Elveia.Se remarcstructura culoturi nguste, aliniate la

    stradi curi delumin.

    n ambele orae,locuirea este integratntr-un esut compact,dens, omogen, pe cndmari suprafee ntrerupacest esut pentru a punen valoare edificiile celemai preioase alecomunitii.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    15/97

    18

    spaiu public de unde puteau fi i contemplate. Mai mult dect att, dimensiunile idecoraia preioasle mrea importana simbolici ntreaga comunitate se simeaunitprin aceste valori urbane.

    n rest, peste orase aternea, ca un covor, locuirea integrat. Ea alctuia

    esutul dens, de obicei neregulat al oraului medieval, brzdat de strzi ca de nitecanale, care duceau toate ctre centru. Locuinele, de obicei cu prvlii la parter,se integrau anonim n continuitatea strzii, pe loturi nguste i adnci. Faadele lorprincipale se nirau de-a lungul strzilor. Faada era elementul principal dereprezentare a casei, dar ea se nscria ntotdeauna disciplinat n scara iconfiguraia de ansamblu a vecintilor. n interiorul lotului era necesarcel puino curte de lumin.

    Cu aceastschemale crei elemente erau centrul, traseele i domeniile,cu locuinele nscrise ordonat n continuitatea generala strzilor nguste i cumonumente bogat decorate amplasate n piee largi, era stabilito ierarhie avalorilor comunitare, iar oraul organizat dupaceste reguli oferea locuitorilor oatmosferpatriarhali de securitate. Singurele tulburri veneau de la atacatoriidin afara zidurilor de incint. Acest tablou apare idilic, dacnu-i adugmrealitatea trista mirosurilor i murdriei datorate lipsei de echipare tehnicedilitari umezeala curilor interioare de lumin, de la care se trgeau periodicmolime devastatoare.

    Renatereaa fost epoca n care elita intelectuali artistics-a implicatfebril ntr-o activitate de cercetare, ce urmrea descoperirea unor adevruri

    tiinifice i a frumuseii universale n toate artele, prin forme cu proporii ideale. ndomeniul urbanismului, aceste eforturi nobile au produsCetatea ideal- unconcept care, independent de realitatea urbanexistent, cuta perfeciunea unuioran geometrie. n acord cu aceastproto-utopie, oraul pe plan central avea unedificiu public n mijloc cci cercul fusese declarat ca formperfect. Oraul erancercuit de un sistem stelat de fortificaii, potrivite noilor arme de foc. ntre centrui zidurile cetii, se afla covorul de locuine integrate, tot n esut compact iomogen, plus alte cteva piee. Proiectele pentru Cetatea Idealau rmas cafrumoase exerciii intelectuale, n timp ce oraele continuau sse dezvolte organic,

    vegheate de administraie.

    Marii arhiteci ai renaterii au semnat proiecte, niciodatnfptuite, ale unor "Cetii Ideale".

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    16/97

    19

    ncepnd dinCinquecento, autoritile Romei au lansat iniiativa de areactiva trecutul glorios al oraului, decopertndu-i i punndu-i n valoaremonumentele antice i sistematizndu-l pe aceste baze. Evul mediu, ntr-adevrignorase i chiar devastase vestigiile vremurilor pgne, devenite acum ruine

    acoperite de adaosuri improvizate. Astfel, n secolul XVI. vechile ci romane,pieele publice i interseciile au fost redesenate de cei mai prestigioi artiti iarhiteci renascentiti, Ele s-au suprapus nspeste esutul medieval pstrat pelargi suprafee. Din lipsa spaiului, se ntmpla astfel ca o cldire public, chiarmulte biserici, sfie integrate precum locuinele comune, n esutul omogen. S-adispus atunci eliberarea, pe ct posibil, a cel puin ncunei faade i crearea unuilargo local, pentru a o semnala ct de ct. Astfel individualizatmcar faadabidimensional, cldirea era salvatde la anonimatul conferit de aliniere. Cel puinfaada devenea, ofaad-monument. (vezi fig.3)

    Trebuie subliniat faptul c, att simbolismul ct i formalismul geometricdragi oamenilor renaterii nu au fost nfptuite dect n msura n care viaaoraului o permitea. Aa cceea ce a determinat evoluia oraului european aufost legile organice nscute n evul mediu, combinate cu spiritul ordonat alrenaterii.

    Epoca Iluminista perpetuat, n spirit raionalist, gustul pentru geometrie.Aciunea entuziastde sistematizare a oraelor a cuprins Italia, Frana i apoi alteorae importante din Europa. Frana de exemplu, al crei Paris nu avea axe ipiee antice de resuscitat, i-a consumat apetitul pentru design sistematic la scar

    teritoriali n peisagistic. Dar, pentru ci Parisul inea satingsplendoareade dragul prestigiului statului monarhic, au fost i aici inventate axe i piee, attct s-a putut. Nu monumente antice i biserici, ca la Roma, mpodobeau noilespaii publice, ci statui ecvestre cu majestatea sa cum a fost cazul n PlceVendme.

    Planul Nolli al Romei prezintdistribuia spaiilor publice, interioare i

    exterioare (reprezentate alb) i a celorrivate (suprafee negre).

    n Italia s-au fcut mari eforturi pentru a crealargo-uri n interiorul esutului construit,

    acolo unde individualizarea cldirilor publiceimportante o cerea. Ca urmare, cel puin oaada cptat caracterul de monument.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    17/97

    20

    n bun spirit baroc, preferate erau interseciile stelate. Dar nici mcar LouisXIV n-a ndrznit stulbure Parisul un oraconstituit, cu identitate puternici oviadinamic brzdndu-l cu stele i raze de dragul unor idei formale abstracte.i-a permis astfel de gesturi la scarmare doar n afara oraelor. Un exemplu este

    Champs Elyses, dar cel mai spectaculos este parcul de la Versailles.Formalismul renaterii i somptuozitatea ideilor baroce i clasiciste n-auatins nsn nici un fel statutul locuirii de masn cadrul oraului. Aciunileurbanistice au urmrit n mod special nfrumusearea spaiilor publice ale oraelor artere i piee. Locuirea a rmas cea tradiional, integratn esutul compact aloraului. Modificri au aprut doar n arhitectura locuinei privilegiate: s-a nscutprogramul reprezentat de palatul urban aristocratic, nti la Florena i Roma, apoivilele din afara oraelor, cum sunt cele ale lui Palladio din Toscana i Veneto, nfine au strlucit castelele de pe Loira i curile clasiciste de tip Versailles.

    Remodelarea PieeiSan Piedroin Vaticana fost un gest tipicbaroc: monumentalitate,

    randoare i o geometrie destulde liber, dar extrem deelaborat.

    Grdinile Versailles, create de maestruleisagist Andr Le Notre, inventatorulntnilor arteziene, au constituit modelulavorit de design peisager pentru toate

    reedinele princiare din Europa.

    4

    2

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    18/97

    21

    Secolul XIX: interfaa ntre oraul tradiionali oraul modern

    Pe parcursul secolelor XVI, XVII i XVIII, pe aproape tot continentul, formula

    principalde organizare spaiala oraelor a continuat sfie vechea insularoman. Ea a supravieuit cu cteva modificri i a ajuns n secolul XIX sub numelelot. Era acum o suprafade teren urban, nchispe contur de construcii cufaade aliniate la strzi i mpritn loturi adnci. n adncimea lotului sesuccedau curi interioare i aripi secundare de construcie.

    La nceputul vremurilor moderne, n timpul revoluiei industriale, aceastorganizare spaialcam rigida ntmpinat dificulti n a se adapta noului ritm dedezvoltare capitalist. Suprapopularea oraelor industriale a condus n primul rndla criza locuinei, care a determinat gsirea de soluii pentru nmulirea camerelorde locuit.lot-ul a suferit atunci aciuni spontane pentru mrirea densitii delocuire: creterea n nlime a cldirilor n jurul curilor de lumini adugarea dearipi noi de cldire n interiorul lotului - construcii de proastcalitate, careparazitau cldirea. Curile interioare au devenit puuri de luminnalte i nguste,unde domneau umbra i umiditatea. Nu trebuie uitat faptul c, pe lngexigenelede nsorire ignorate, sistemele edilitare cum ar fi aduciunea de ap, canalizarea,salubritatea etc., erau practic inexistente. nParis,de exemplu, aceastdegradarea mediului construit a atins extreme dureroase, reflectate n noi epidemii imortaitate crescut.

    Districtul Marais din Paris n 1733 i n 1840. Noua densitate a ariei construite a atins apogeul.Raportul dintre suprafaa liberi suprafaa construite redat n imagine de raportul alb-negru.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    19/97

    22

    Un eveniment crucial care a marcat dezvoltarea Parisuluia fost interveniaurbana baronului Haussmann, n 1853, n vremea lui Napoleon III. Parisul trebuiasse schimbe pentru a putea absorbi noua ercapitalist, ca urmare Haussmannatiatceea ce aveau sse numeasc"marile bulevarde", provocnd astfel un

    imens scandal. Haussmann a afirmat cnu a urmrit dect screeze condiiilepentru crearea sistemului modern de echipamre urban, realitatea a dovedit nscpnla urmaciunea sa a determinat i o deschidere economici politic,care au lansat Parisul ntr-un progres capitalist frprecedent. Cineva spunea cdacHausmann n-ar fi existat, viaa nsi ar fi fcut gestul su, ntr-un mod mainecontrolat ns.

    Tierea bulevardelor a nlesnit rezolvarea sistemelor de canalizare iaduciune de ap, electricitate, gaze, salubritate, transport de persoane i mrfuri,intervenii n caz de incendiu etc., iar aceasta a avut ca urmare un imens boomconstructiv. Terenurile de-a lungul acestor bulevarde au devenit astfel interesantepentru investitori i n timp record au aprut ministere, bnci, primrii, spitale,universiti, biblioteci, mari magazine, gri, dar i cldiri moderne de locuit.Lucrrile de infrastructuredilitarau fost mai nti finanate de municipalitate, nantreprizproprie, dar programul haussmannian a fost o chemare lansatgrupurilor financiare i industriale pentru a aciona n continuare. Haussmann nu aurmrit ca micarea lui iscusitsrezolve prin ea nsi problemele oraului, cidoar sdeschiddrumul evoluiei. Iatdeci co soluie pentru dezvoltareaexplozivs-a dovedit a fi fost simpla pregtire a unei structuri urbane echipate,capabile sabsoarbfunciunile oraului i suficient de flexibilca sse adapteze

    vieii noi.

    Paris. Strpungerile lui Haussmann sunt marcatecu negru.

    Marginile inciziilor au fostatent festonate.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    20/97

    23

    Angliaa fost singura ardin vest care a omislot-ul, adoptnd n schimb oformulspecific: casele niruite (row houses)cu grdini n spate.Era o formulelegant, n care o suitde faade evoluau, valsnd parc, i defineau astfelscuaruri rezideniale. Singurul lor cusur era uoara monotonie, din punctul de

    vedere al pietonului.

    n aceste condiii a aprut ocul industrializrii, ale crui implicaii asupraoraului i vieii oamenilor n oraau fost puternice i au provocat, desigur,aceleai urmri: locuirea insalubra mulimii de noi angajai n industrie i comer,descriselocvent n romanele lui Dickens. Ca urmare, umanitii care se simeauresponsabili cutau soluii. Una din ele a fost conceperea de modele urbane,adicproiecte de orae, gndite tiinific, raional, corect, dar abstracte, chiar utopice,pentru cnu aveau nimic n comun cu oraul existent. Erau un fel de noi "ceti

    ideale". Ele au aprut din critica realitii crunte, mai ales n ceea ce privea locuireade mas. Autorii lor erau personaliti teoretice ale epocii cum ar fi politologi,filozofi sau economiti - Proudhon, Fourier, Engels, Saint Simon, Marx, apoi

    Kensington Squares,Londra, 1840.

    Royal Crescent,Circus i camerele Marii

    dunri la Bath.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    21/97

    24

    oameni de cultur- Ruskin, Morris, Ebenezer Howard, n fine medici igieniti,preoi, arhiteci, scriitori etc. Modelele urbane aspirau srezolve, prin proiectarearaional, toate neajunsurile oraului aglomerat industrial. Secolul XIX a fost epocade aur a utopiei, iar cercetrile ei, dei neaplicabile n forma n care au fost

    elaborate, au avut o mare influenasupra gndirii urbane n secolul XX.Cea mai importantvarianta acestor modele ideale a fost oraul grdin- the Garden City.A fost i singura formulrealizatconcret la Lechworth i laWelwyn City (poate cu excepia unor versiuni alephalansteruluila Gaudin iFourier). Printele oraului grdina fost Ebenezer Howard.

    Prin acest concept urban un oraparadisiac, nou construit departe dehaosul oraului industrial - li se oferea locuitorilor si, adicmaselor de oameniangajai la ora, condiii de vian acord cu idealurile democratice, cu teoriileigienitilor i cu legile organice ale unei viei decente.

    Schema Oraului Grdinconceput de Ebenezer Howard n 1898. n acord cu aceste principii, a fostconstruit un al doilea OraGrdinn 1919, la Welwyn, aproape de Londra. Era o aezare

    autosuficient, prevzuta avea un numr limitat de locuitori (32000-58000), o zonrezidenialasemntoare unei aezri rurale, cu grdini cultivabile, cu o zoncomercial, cu funciuni culturalei un arc central cu un "Palat de cristal" entru activit i distractive.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    22/97

    25

    6. Noul cartier Spaardammerbuurt laAmsterdam. Arhitectul M. de Klerk a ncercat stearg

    consecinele aglomerrii urbane, oferind cetenilor condiii de locuit sntoase n apartamente echipatei nsorite. Incintele erau concepute n acord cu principiile Oraului Grdin: cuprindeau mari suprafeeverzi i erau branate la reelele edilitare comune. 7. Evoluia locuirii colective: de la lot la incinte deblocuri cu apartamente, apoi descompunerea acestora n tot felul de seciuni de blocuri.

    1 2

    3 4

    5

    6

    7

    3. Un cartier muncitoresc dinStockholma fost densificat. 4. "DieMietskasernen", complex de locuit laBerlin Charlottenburg, numit ironic"cazrmile de nchiriat". 5.Karl Marx

    Hof,la Viena, 1919-1933. Lumea

    erman, care trecea prin aceeaicriza locuirii, a gsit aceleai soluii:de la lot-ul sufocat la blocurile naltecu apartamente; unele dintre eleormau mari incinte, numite nermanHfe. Ele au fost preluate de

    Uniunea Sovietici au ajuns i nRomnia anilor '50 sub numele decvartaluri.

    1,2. Ansamblul Spaardam-merbuurt dinAmsterdam: deremarcat opoziia ntre

    artea de nord, cu ostructurn lot-uri, iincintele numite cvartaluri(Hfe), construite dup1913.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    23/97

    26

    Astfel, densitatea de construcie i locuire erau limitate, apartamentele sebucurau de o nsorire tiinific repartizatprin proiectarea caselor, cu grdini nspate, protecie la zgomot, serviciile aferente pe scurt, era rezolvat tot ceea ceconstituia suferina oraelor la Londra, Manchester etc. Singura problemera

    deprtarea de oraul n care pulsa viaa, iar mijloacele de transport erau abia lanceputul dezvoltrii lor.Principalele reprouri fcute modelelor urbaneau fost de fapt i motivele

    pentru care ele au euat, i anume faptul cautorii lor au regndit oraul pornindde la zero, pe cale raional, ca i cum nite orae reale nu ar fi existat deja. Eidoar propuneau o soluie paralel. Era un demers abstract, care de fapt nu rezolvadrama oraelor existente. De asemenea, nici aceastsoluie paralel, adicoraulgrdin, nu s-a bucurat atunci de succesul scontat. Creatorii lui considerau c,respectnd condiiile explicite, tiinifice, ale igienitilor, economitilor etc., fericirealocuitorilor ar fi fost garantat. Or, se pare cunii se simeau n continuare maifericii n odaia lor din subsol n marele ora, dect n paradisul de locuire nou creatdeparte, n cmp.

    Asemntor deci cetii ideale din renatere, oraul grdina fost doarilustrarea desenatsau scrisa unei ideologii bine intenionate, a unui vis desprefericirea general. n realitate ns, oraul este un proces general i continuu,practic necontrolabil pe deplin de ctre nimeni, dar de legile cruia trebuie inutcont. Or oraul fusese tratat ca un obiect, posibil de construit odatpentrutotdeauna, n acord cu opinia unui proiectant despre binele societii. Acest "bine",ca i conceptul de "viamodern" erau i atunci destul de ambigui i vor fi

    ntotdeauna instabile.Se poate spune n concluzie, cpnn secolul XIX structura oraelor a

    corespuns condiiilor i necesitilor. Coerena structurii oraului tradiional s-adatorat sistemelor de aprare, mijloacelor de transport tradiionale i necesitii dea construi economic. Dar secolul marilor transformri a creat probleme att de noii de dificile, nct secolului XX i s-a prut cnumai soluiile radicale le-ar maiputea rezolva adicdemolarea oraului i reconstrucia lui pe noi criterii. Aceastadupce toate ncercrile de adaptare din mers i atinseserlimitele: sufocat,lot-ul degenerase, casele niruitesufereau de lungime, iar deprtarea de oraul

    trepidant a dat o lovita de moarte evadrii n oraul grdin, n condiiile n carelipseau mijloacele de deplasare.

    Mai trebuie menionat c, ncdin secolul XIX aprusern cadrul modelelorutopicepoliticile de locuire.mpreuncu toatgama de probleme ale orauluiindustrial, criza locuinei era totui principala preocupare a intelectualitiiprogresiste, care se simea responsabilfade masele defavorizate - n generalpopulaia migratla orai devenitmuncitorime. Politicile de locuireerauncercri de soluionare a crizei de locuine, prin nlocuirea modului tradiionaleuropean de a construi locuina particularcu preluarea problemei de ctre

    oficialiti. Dat fiind cnoii rezideni proletari ai oraului industrial nu-i puteaufinana construcia unei locuine, problema era transferatstatului i investitorilor.Era singura sperande a rezolva criza marilor orae.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    24/97

    27

    Modernismul

    O parte din periferiile oraelor europene au fost transformate n cartiere cu o structurcomplet

    nou, de cu totul alte dimensiuni: bulevarde, blocuri, spaiu verde comun. Sus: Frankfurt,Siedlung Rmerstadt,1927, arhitect Ernst May. Mijloc:Berlin-Neuklln, Hufeisensiedlung,1925, arhitect Bruno Taut. Jos:Amsterdam Sud, 1917, arhitect Hendrik Berlage.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    25/97

    28

    Europa secolului XX avea spreia criza marilor orae, chiar agravat.n perioada graniei ntre secole, bulevardulde tip haussmannian a

    proliferat. lot-ul s-a descompus ncetul cu ncetul, casele niruites-au topit i audifuzat una ntr-alta, iar rezultatul amestecului dintre cele doustructuri

    dezagregate a fost locuina colectivde-a lungul bulevardelor, numitlocuina labloc. Altfel spus, blocul cu apartamente a fost soluiapoliticilor de locuiredinsecolul XX.

    Primele astfel de soluii urbanistice noi au aprut dupprimul rzboi, ntimpul avangardelor. Erau mari ansambluri de locuine la bloc, care n prima lorformaveau blocurile organizate n "incinte", numite "Hfe" n limba lumii n care s-au nscut. n romns-aunumit "cvartale", dupce au fost importate i la noi dinURSS. Barele de blocuri descriau mari curi interioare, cu zonverde i serviciicolective. n Austria, Germania i Olanda, la marginea zonei centrale a marilororae, au fost construite astfel de ansambluri rezideniale, cu un regim ceva maimare de nlime, dar la o scarmoderat, acceptabil. Ele urmau cu convingerefilozofia igienista oraului grdin- raport controlat construcie-zonverde,nsorire, utiliti etc. - aprnd astfel ca un fel de mici cartiere grdinn zoneledelabrate ale oraului. Au urmat alte ansambluri, n diverse alctuiri. De bine deru, aceste soluii rezolvau ceva din problema cantitativa locuinelor, a igieneilocuirii i spaiilor verzi i rezolvau chiar bine problema circulaiei rutiere i aechiprii edilitare. Daclucrurile ar fi rmas la nivelul acestor prime soluiipunctuale, realiste, care abordau periferiile insalubre ale oraelor, prin aciuni dentindere limitat, urbanismul modernist ar fi fost poate un succes.

    Apoi criza locuinei s-a adncit, ideile modernismului n arhitecturiurbanism au proliferat i, ncurajai de primele experiene la scarmai mare,arhitecii s-au implicat cu din ce n ce mai multresponsabilitate n rezolvareaproblemei sociale pe calea pe care o tiau ei aceea a arhitecturii i urbanismului.Frsociologi, frpsihologi, frfilozofi, fristorici. Experiene ca cele dinAmsterdam au fost continuate, amplificate, teoretizate i, din pcate, uneori chiarnormate, legiferate i, cel mai ru, exagerate i radicalizate.

    Momentul de declanare a generalizrii i radicalizrii urbanismuluimodernist l-a constituit cel de-al patrulea Congres Internaional de Arhitectur

    Modern(CIAM), din 1933. Congresul s-a inut pe Mediterana, ntr-un decorelegant i romantic, n care s-a discutat tema puin romantica oraului industrial.Lucrrile au fost dominate de personalitatea extraordinara arhitectului LeCorbusier, n ciuda prezenei mai autorizate, mai raionale i mai realiste areprezentanilor colii germane. n final a fost editatcelebra Carta de la Atenaun document retoric i olimpian, care a servit ca ghid pentru urbanismulurmtoarelor decenii. Pe un ton categoric, Carta fixa principiile urbanismuluimodernist, care garantau soluia perfectpentru toate aglomerrile urbane.Aceasta cuprindea:

    Zonificarea, adicsepararea funciunilor oraului, directiva cea maiimportant. De altfel, titlul lucrrilor congresului fusese "Oraul funcional". Cafunciuni ale oraului au fost declarate urmtoarele: locuirea colectiv, serviciile,

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    26/97

    29

    industria, petrecerea timpului liber (loisir) i circulaia. Erau deci acceptate cafunciuni ale oraului doar cele explicite, practice. Frcoordonate ale psihiculuiuman.

    Demolarea oraului tradiional. Structura oraului modern trebuia sfie

    complet diferitde cea a oraului tradiional, care nu mai corespundea vieiimoderne. Prin urmare, oraul tradiional putea fi desfiinat, pentru a face loc celuimodern. n numele acestui program de fericire garantat, autoritatea responsabilcu terenul i finanele era deci legitimatsignore istoria, drepturile democratice ipsihologia social.

    nlocuirea strzii i pieei cu bulevardul i intersecia. Datfiind fascinaiaautomobilului, reeaua de trafic era alctuitdin mari bulevarde care legau zoneleoraului de acasla munci napoi, eventual la zona verde i de sport, n weekend. Acest sistem de circulaie rezolva optim i problema infrastructurii tehnice(electricitate, canalizare, apcurent, termoficare). Circulaia pietonalocupa unloc nesemnificativ n preocuprile urbanitilor moderniti.

    Locuirea la bloc.n privina locuirii urbane, preocuparea se concentra, cumera firesc, asupra locuirii colective, cea n msursrezolve eficient criza delocuine. Apartamente din blocuri erau concepute sasigure ceea ce se numeaExistezminimum,n condiii de egalitate i armonie.

    Spaiul verde total. Tot spaiul liber dintre blocuri era oferit publicului caspaiu verde. Alei carosabile asigurau deplasarea mainilor, iar parterele blocurilorrmneau libere pentru parcri. Uneori, comeri servicii zilnice erau prevzute launul din etajele marilor blocuri.

    n concluzie, nici arhitecii secolului XX n-au rezistat tentaiei de a rezolvadefinitiv, dintr-o singurmicare radical, problemele locuirii n marile aglomerriurbane. Par sfi fost ambiii prezumioase, dar ele nu erau dect o combinaie deintenii bune i savoir-faireprofesional. Arhitecii credeau sincer co astfel dearhitecturraionale n msursasigure fericirea societii. Din pcate ns,ceea ce se chema atunci "raionalism ", era n fond un funcionalismextrem, careignora complet criterii mai subiri ale existenei umane tradiie, memorie afectiv,obinuine. Astfel, visul frumos s-a dovedit catastrofal, att pentru societate, ct ipentru orae. Nu numai ideile Cartei de la Atena, ci mai ales aplicarea lor

    dogmatic, frconsiderarea specificitilor locale, au lsat efecte grave asupraoraelor, care i astzi fac obiectul proiectelor de reabilitare.

    Blocurile aveau diferite seciuni:bare, puncte, redane.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    27/97

    30

    Douproiecte de oraale lui Le Corbusier:Oracontemporan pentru 3 milioane delocuitori, din 1922,i "La Ville Radieuse", din 1931. Este prezentatexplicit separareaunciunilor oraului: locuirea n turnuri a nalilor funcionari, zona de birouri i cea a locuirii

    de mas, zona verde de loisir i zona industrial.

    Sus:Plan Voisinpentru Paris, 1925, machet. Prin acest proiect, Le Corbusier propuneatotala reconstrucie a centrului Parisului.

    Jos: n stnga, aceeai suprafaa Parisului, cu esutul ei existent specific; n dreap-ta,

    comparativ, organizarea ei de ctre Le Corbusier prin turnuri de locuit, plantate ntr-omare zonverde, accesibilintegral maselor de locuitori. n numele unei bunstri fiziceenerale,proiectul ndreptea ignorarea istoriei oraului i a drepturilor oamenilor la

    memoria locurilor i la un ambient familiar.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    28/97

    31

    Critica politicilor de locuire modernisteTocmai atunci cnd arhitecii ateptau aplauze pentru manevra lor

    inteligent, s-au trezit acuzai de societate pentru toate pcatele vieii din oraul

    modern. Primii care au atras atenia asupra consecinelor haosului urban au fostsociologii. Profunde i nedorite transformri sociale erau provocate de confuziavizual, de monotonia i universalitatea formelor construite, de structurile preamari, reci, frgranie, pe care oamenii n fond nu le-au asimilat niciodat. Unnoman's landa aprut tocmai n zonele de locuine, unde spaiul public dintre blocuriera neprietenos, straniu i impersonal, neinteresant, poluat i zgomotos, nesigursub aspectul securitii, murdar i dificil de ntreinut. i peste tot la fel. Pierdereaidentitii locului, a memoriei, caracterului i atmosferei familiare a condus lapierderea identitii sociale, la degradarea vieii comunitare, a condus lacomportament antisocial i infracionalitate, provocate de sentimentul anonimatului.Una din concluzii a fost aceea carhitecii nu ar fi trebuit lsai s-i asume singurirezolvarea unor astfel de probleme complexe, cum este viaa unui ora.

    Le Corbusier, Unit d'Habitation laNantes, 1952. (O altUnitate de locuitsimilara fost construitn 1947 la

    arsillia.) Acest bloc, lung de 165 de metrii nalt de 56, coninea 337 de apartamente,circulaii urbane printre toate serviciileuzuale (comer, cre, pot, un hotel ichiar o zonverde pe acoperiul teras,mare ct un stadion.) Parterul liber peiloi era rezervat automobilelor.

    Echivalentul Unitii de Locuit de laMarsilia, exprimat n locuine individualee mnt.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    29/97

    32

    Carta de la Atenaa fost un document de urbanism care a autorizatneglijarea nevoilor psihologice ale oamenilor, n numele unei caliti a vieii careera redusdoar la nevoi fizice. Ea a promovat ruperea continuitii culturale, printrealtele prin anularea tradiiilor europene de locuire. "La Ville Radieuse" a fost

    modelul urban conceput de Le Corbusier pentru oraul modern, ca o concretizarea recomandrilor Cartei. A fost o schemantiurban, care exprimrefuzul oraului.Aici s-a atins culmea dezintegrrii esutului urban creat de locuina integrat, dedragul unor ideologii generalizatoare i idealiste. Iar "Le Plan Voisin" a fostconcretizarea acestui model pentru oraul Paris. El propunea demolarea centruluiParisului, cu toatistoria, atmosfera, lot-urile i monumentele lui, pentru ca acolosapar"monumentele prezentului": blocuri de locuine numite "Unitd'Habitation". Acesta era de fapt un fel de lot vertical, dar unul care eliminndproblema nsoririi i ventilrii crea probleme sociale i psihologice. De altfel,antropologic vorbind, locuirea pe verticale strinnaturii umane.

    Toate aceste trei documente au fost inte pentru critica urbanismuluimodernist.

    Situl fizic al locuirii a fost redus la cteva date simple: nsorirea, spaiulnconjurtor degajat i zona verde, n grija public. Terenul urban le-a fost furatoamenilor i druit automobilelor, dupcare circulaia motorizata preluat putereaabsolut. Chiar i terenul pstrat liber la parterul blocurilor pe piloi o idee n fondbun a ajuns loc de parcare.

    Forma arhitecturala fost redusdoar la aspectul ei monumental. Blocurilede locuit, gigantice i izolate, erau puse n valoare precum catedralele n piaa

    centrala oraului medieval. Atta doar cmonumentele oraului tradiional catedrala, primria, palatul culturii erau cldiri publice, repere sociale i culturale,valori simbolice unanim respectate, n timp ce blocurile de locuit sunt doar loculvieii private, dar ntr-o formplati repetitiv, simboliznd doar metoda rapidieconomicde a rezolva criza de locuine pentru familii modeste.

    Organizarea i dimensionarea apartamentelor respecta principiulExistenzminimum, numit de Le Corbusier "une machine habiter". El se referea,desigur, la o funcionalitate corect. n acest sens, metoda serialde a rezolvapentru masele populare necesitile unei viei decente sub aspect utilitar, a fost

    ntr-adevr practici eficient.Problemele locuirii insalubre din secolul XIX au fost eliminate, dar nlocuite

    cu altele. Iatcteva vicii ale locuirii n oraul de tip modernist:Relaia dintre terenul liber i terenul ocupat a fost complet schimbat. esutultradiional era alctuit dintr-o reea specificde strzi organizate ierarhic, dintr-odiviziune specifica terenului n loturi individuale, dintr-un raport caracteristic ntreterenul construit i terenul liber i dintr-o repartiie clara spaiilor private i a celorpublice: locuirea era integrat, iar cldirile publice erau izometrizate n piee.Aceaststructurera valoroaspentru cea se nscuse organic, din viai

    corespundea tipului de viaa comunitilor urbane. n locul structurii cunoscute,modernismul a transformat spaiul oraului ntr-un teren pentru amplasarea unorobiecte disparate. Diversele zone ale oraului au devenit incapabile s-i

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    30/97

    33

    defineascun caracter, o individualitate. i la fel i diversele orae. Acesta a fostun motiv de confuzii imagistice i sociale.Relaia dintre centru i esut.Construciile publice din centru erau susinute deesutul compact din spatele pieei nchise n care tronau. Modernismul a desfiinat

    acest esut alctuit din locuine integrate i strzi definite de faade. Ca atare,cldirile publice din centru sunt susinute cel mult de un ecran de blocuri lampentru locuit, ca un decor de teatru. Din aceastalctuire artificiallipsetesinceritatea vieii i a dezvoltrii naturale. Sub aspectul structurii deci, centrul cugreu i cauto identitate care s-l deosebeascde cartier.

    1. Zona centrala Braovului istoric. esutuldens de locuine integrate constituie un fundalce susine piaa central, cu cldirile publiceizometrizate.2. Viena, proiect pentru un oraimaginar -districtul 20, conceput de ctre Otto Wagner n1910. Spaiul central, dei destul de rigid, este

    susinut de jur mprejur de un fundal coerent iconsistent n adncime.3."Centrul civic" din Vaslui. Ecranul realizat deblocurile lamsusine zona centralpietonal,care cuprinde instituii centrale. Totui, relaia

    dintre centru i mprejurimile lui este confuz.4. Ansamblul Marly-Les Grandes Terres, lng

    Paris. Blocurile de locuit sunt tratate ca obiecteindividuale, privilegiu acordat n modtradiional doar cldirilor publice. Totui,ormele lor asemntoare i distribuia lor

    aliniatncearcssugereze diferena dintrelocuire i cldirea publicamplasatn captde perspectiv.

    1

    2

    3

    4

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    31/97

    34

    Confuzia semnificaiilor.Modernismul i-a expus toate obiectele arhitecturaletridimensional, nconjurate de teren liber, ca pe monumente, indiferent de

    importana lor social. Blocul insipid de locuit, dei repetat, troneazca oprimadonna, precum zeci de catedrale, chiar dacsocietatea niciodatnu le-a acceptatca atare. Rezultatul a fost totala neutralizare a caracterului expresiv i asemnificaiilor cldirilor.Haosul vizuala fost tot o urmare a lipsei unei structuri urbane clare. Structurareacea mai simpla unui spaiu constn existena unui centru care atrageinteresul,domenii spaii distincte, caracterizate printr-o trsturspecifici cilede legtur itinerarii cu un sens. n oraul tradiional, aceastorganizare eracapabilsproducimagini uor de recunoscut. n modernism, decorul

    rezidentului la bloc este acelai n orice cartier, n orice ora, itinerariile seamnpnla confuzie.

    O stampgermandinsecolul XVIII prezintovedere idealasupraoraului Iai, nconjurat dedealuri i ruri, cum era de

    apt. Cu greu mai pot fidetectate siluetele dealurilordin spatele blocurilor, carenu numai cmrginescbulevardele, dar suntrspndite peste tot. Reliefulnu poate fi perceput subasfalt, din cauzctoatecurbele de nivel au fostnivelate. Planul prezintdoar o micparte a curbelorde nivel disprute la Iai.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    32/97

    35

    Lipsa caracterului specific al domeniilor. Aceste caracteristici se referlamorfologie, funciuni, compoziie etnic, nivel social, de exemplu: zonapredominant comercial, zona naltcu turnuri, zona reedinelor bogate, centrul

    istoric, Chinatown etc. Asamblarea unor obiecte arhitecturale frun coagulanteste vinovatde dezorientarea din oraul modernist.Absena pragurilor i limitelor dintre domenii ori slaba lor calitate. nainte, un ru,un deal, o cdere de nivel sau lucruri construite cum ar fi un pod, un portal, unfragment de zid, erau elemente de orientare i creau plcerea descoperii a ceea cese afldincolode ele, unde era altceva. n oraul modern, nelegerea spaiuluieste mpiedicatde domeniile nedefinite, care nu au nici nceput, nici sfrit, suntaceleai pe deal i pe cmpie, dincolo i dincoace de ru. De asemenea, oricebarierconstruit, nefiind funcionalutilitar, a fost demolat.

    Lipsa micilor repere familiare un turn, o fntn, o poart, un zid medieval, saualegorii de artcontemporan(nu statui cu rposai efi de partide) - dau spaiuluipublic calitatea de ansamblu de "locuri". Uor de recunoscut, agreabile i

    n Berna existmai multe"locuri" piee mici sau maimari, marcate cu cte unobiect decorativ i semnifi-cativ; imaginile prezint

    roapa urilor i, n depr-

    tare, catedrala. Lungastradcentraldin Berna e

    ragmentatn segmenterin pasaje pe sub turnuri,

    cu rol de "praguri". Fiecaresegment e divizat mai depar-te, prin fntni simbolice.stfel de obiecte de mobilier

    urban fac locurile recognos-cibile i joacrolul de repe-re urbane. Haosul vizualntr-un cartier din Cluj: lipsacentrelor, a strzilor, adomeniilor distincte, alimitelor i pragurilor, areperelor semnificative contemporane, istorice saude natur.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    33/97

    36

    relevante, ele duc la relaii prietenoase ntre membrii comunitii i mediul lorconstruit. Nu ajutdoar la orientarea n spaiu, ci contribuie la crearea de stri isentimente, cum ar fi apartenena la loc.Dispariia strziii nlocuirea ei cu mari bulevarde invadate de trafic, precum i

    dispariia pieei pietonalei nlocuirea ei cu intersecii carosabile, sunt vinovate decaracterul neprietenos al mediului urban. Itinerariile pietonale au devenit, caurmare, obositoare i neinteresante.Criza relaiei cu natura. Pentru moderniti, natura s-a rezumat la o iarb(prfuit)i nite pomi oarecare plantai printre blocuri, peste tot la fel, transformnd mediulexistenial ntr-un univers indiferent, artificial. Cu o astfel de vegetaie naturalomula pierdut relaia milenarde dialog. Era prea srac, uniform, impersonalilipsitde control. Culorile naturale au devenit toate nuane de gri prfos. Relieful afost nivelat. Oraele nu se mai difereniau prin diversitatea reliefului specific, cierau toate otova, reelele edilitare fiind uor de rezolvat astfel. Rurile au devenitcanale, n care industria i deversa deeurile. Aceasta era relaia cu natura,despre care sociologii spun ca mutilat suflete.

    Casa memorialDosoftei din Iai, e unmic obiect arhitecturalizolat, plutind ntr-o

    zonverde ntre

    bulevarde i blocuri.Cteva secole n urm,aceastcaseraintegratntr-un esut,n care toate casele,rdinile i strzile

    aveau acelai caracteri aceeai scar.

    Biserica Mihai Vodaost translatdin situl

    ei original, din cadrulmnstirii MihaiVod, situatpe undeal; e ascunsacumntre blocuri nalte,care o sufoc. Cndva,biserica dominamprejurimile cu unaer rotector, acum

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    34/97

    37

    1. O parte a cartierului

    Berceni din Bucureti. Astfelde imagini sunt de gsit pestetot n Romnia, iar n perioadade glorie a modernismului,

    este tot n lume. 2. VecheaCalea Moilor, a fost lrgitimrginitcu blocuri; n

    spatele lor se mai aflnsvechile case i strzi. 3. Bule-vardul Iuliu Maniu a fost i el

    lacat cu blocuri, numai caadele lor posterioare se

    adreseazaltor blocuri noi.mbele cazuri ilustreaz

    monotonia frontului de faade

    la bulevardul-coridor, dar itristeea faadelor posterioare,care nu au nimic de comunicat

    spaiilor "second hand" dinspate, pe care de fapt le iignor. 4. Lungile faade ale

    Procuratiilor din Venezia arutea i ele sfie apreciate

    drept monotone, dar rolul loreste de a defini, de-o parte ide cealalt, spaii de marecalitate i cu caractere foarte

    diferite. 5. Palazzo Quirinalela Roma adreseazstrziiaade lungi i destul delicticoase. Dar aceste aripi

    ale cldirii au i rolul de asepara spaiul public despaiul privat cu grdini.

    mbele faade au de aceeaatitudini diferite, n acord cucaracterul spaiului cruia i seadreseaz.

    3

    2

    1

    4 5

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    35/97

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    36/97

    39

    n final, toate aceste crize au aprut datoritfaptului cun mediu construit totaldiferit ca form, structuri semnificaii, a nlocuit dintr-o datpeisajul urbanobinuit, care fusese rezultatul unei evoluii de mii de ani.

    Barcelona. esutul rectangular proiectat de

    Cerda n 1859 nconjurvechiul cartier gotic,cel cu esut neregulat i ochiuri mici. Dou

    structuri urbane complet diferite. n dreapta,se observct de clareste relaia dintrecldirea-monument ( Sagrada Familia) iesutul de locuine structurat n lots-urirectangulare.

    Una dintre Unitd'Habitation a lui LeCorbusier un bloc cuapartamente sociale tronnd n peisaj

    recum catedralaSagrada Familia.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    37/97

    40

    Modernismul trziu i critica luiDuprzboi, cele mai actuale idei urbanistice erau cele moderniste.

    Rzboiul doar ntrerupsese aplicarea lor, n timp ce prestigiul lui Le Corbusier ca

    arhitect crescuse. Astfel, oraele au declanat cu entuziasm reconstrucia oraeloraproximativ pe aceleai principii, dei ele erau ncpuin experimentate subaspectul urmrilor. Iar n anii '60 a nceput i s-a sfrit epoca "marilor proiecteurbane".

    Acestea erau fie imense cartiere de locuit la periferia marilor orae, fientregi orele satelit. Dei apruse critica modernismului, noua crizpostbelicalocuinei a determinat elaborarea acestor proiecte de mari ansambluri de blocuri.Unele din ele nserau de aceastdatmult mai controlate sub aspectulcompoziiei generale a ansamblului, ori ddeau dovadde imaginaie nconceperea unor forme alternative de locuire, chiar fanteziste. Astfel erau oraele

    pe ap, oraele turn, oraele pod, oraele suspendate. Inginerii gseau soluiipentru toate. Printre "marile proiecte" realizate avem exemple bune i mai puinbune: Brasiliaeste un orade o mare plasticitate, o adevratoperde art, darcrend dificulti de adaptare a omului la acele spaii. Toulouse le Mirail, Pantin,Park Hill n Sheffieldetc. au fost experimente inteligente.Mrkisches Viertelns,la Berlin a rezolvat ntr-o maniercriticabilcriza de locuine.

    Oricum, marele pcat al acestor maniere de abordare a locuinei colectivede masera, pe lngcusururile moderniste amintite, i ambiia de a proiectaarhitectural totul, pnla capt, de a le da forma definitiv, pe hrtie i n realitate.

    Forma unui ntreg oraera stabilitodatpentru totdeauna de ctre un colectiv deproiectare, condus de un om. Vieii, viitorului, nu le mai rmnea nici o ansde amai interveni, de a modifica, de a adapta ceva din mers, n acord cu evoluialucrurilor pe pmnt.

    Mrkisches Viertel,Berlin, 1962, de Hans Mller, G. Heinrichs i Dttmann. Tipul acesta decartier satelit, vertical, concentrat, (menit astfel a reduce distanele), construite repede i proste banii statului, urmau sfie ridicate peste tot n Germania. Din fericire s-a renunat curnd,

    n urma marilor lor defecte vizibile foarte repede.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    38/97

    41

    Marile proiecte au intrat repede n criz, fiind acuzate de aroganiprezumiozitate. O mnde oameni, orict de profesioniti i bine intenionai, nuau dreptul ca, n numele unor nevoi prezente concrete, sstabileasccadrulviitorului, ignornd neprevzutul, continuitatea vieii i dreptul viitoarelor generaii

    de a-i decide, la rndul lor, mediul de via.A fost nso lecie valoroas, pe care au dat-o arhiteci talentai i eroici,capabili sinn mnproiecte de o asemenea scar. Atta doar cproducia lora fost la fel de departe de modul organic de locuire n oraele europene, ca mai

    Ansamblul de locuitRochampton,roiectat de Biroul de Arhitectural

    oraului Londra n anii '50, e unexemplu de modalitate mai umande

    a interpreta lecia lui Le Corbusier.Lngnoile blocuri cu apartamenteot fi sesizate irurile de locuine

    tradiionale britanice, precum i altesoluii preluate din ideile OrauluiGrdin.Ansamblul rezidenial lesCourtilires, Pantin, 1955, arhitect

    Emile Aillaud (stnga) iPark Hill Sheffield, 1961, de JackLynn i Ivor Smith (dreapta). Suntdepite aici rigiditatea

    uncionalisti universalitateaormala Modernismului .

    Cele trei imagini prezintsoluii care urmreau srecupereze organicitatea i o esteticmaiuman. Erau compoziii unitare - ceea ce a fosti limita lor: erau adevrate "opere plastice","crora nimic nu li putea aduga ori elimina, fra deforma ansamblul". Erau creaiiauctoriale ncheiate, care nu lsau nici o ansviitoarelor generaii de a mai interveni.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    39/97

    42

    toate ncercrile moderniste. Au fost capodopere de artplastic, au fost tezeteoretice interesante. Autorii au primit mari premii internaionale pentru realizrilelor, dar concluzia generala fost: snu mai ncercm niciodatastfel deexperiene. Mcar pe durata de viaa urmtoarelor dou-trei generaii.

    O perspectivde-a lungul axei nord-

    sud, ctre "Piaacelor trei puteri"; ndreapta de tot sevede catedrala.

    Plan pentru Toulouse leMirail, un orasatelit alParisului, 1962, arhiteciCandilis, Josic and Woods;Plan Urbanistic General

    entruBrasilia, 1957, deLcio Costa. Un orafrumosca o capodoperplastic,

    lin cu obiecte dearhitecturartisticeremarcabile, dar straniu irece ca o scenografie

    suprarealist.La dreapta: SalaCongreselor i ministerele.

    rhitect Oscar Niemeyer,1958.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    40/97

    43

    Oraul contemporan

    Tendinele urbanismului contemporan se opun gesturilor mari ale istorieirecente, gesturi generale care ncercau srezolve toate problemele dintr-un

    condei, prin aceleai metode peste tot n lume. Azi sunt preferate soluiile locale,diverse, adaptri i completri, adecvate circumstanelor locului. La remodelareamediului construit participnu numai o mulime de arhiteci, cu personaliti diferite,dar i o serie de alte persoane i instituii implicate, de la investitori i oficialiti,pnla opinia publiccredibil- cu toii respectnd reglementrile urbane.Arhitectura se supune oraului, ine cont de esutul urban existent. Dialogul ntrevechi i nou continu, n mereu alte forme.

    Planul Urbanistic(masterplan)este instrumentul care stabilete ce estepermis i ce este interzis n fiecare loc. El ncearcsconcilieze interesul public cu

    nevoile i dorinele particulare. Planul Urbanisticeste rezultatul unei munciinterdisciplinare, prin care se sugereazcadrul pentru noile intervenii i unelerelaii flexibile, deschise viitorului. El traseazn acest fel direciile de dezvoltare aoraului sau a zonei. La rndul lor, planurile urbanistice sunt supuse periodicrevizuirilor i adaptrilor la dinamica vieii, pentru coraul este n continutransformare. Astfel, masterplanul este un fel de " proiect permanent ", n evoluiecontinu, concentrndu-se azi mai mult pe calitatea vieii dect pe dezvoltricantitative. El drspunsuri contextelor locale n spiritul epocii actuale ipromoveazdemersuri sociale, economice, plastice i ecologice mereuactualizate.

    Dezvoltarea durabil.O idee majoreste aceea de a te gndi la generaiileviitorului, care vor avea mentaliti i necesiti imprevizibile i vor avea dreptul iele s-i modeleze mediul de vian acord cu propria lor judecat, aa cum aufcut-o generaiile anterioare lor. Evoluia nu urmeazci logice, nu poate fi precisanticipat, pentru cdepinde de concursuri de mprejurri, de interese multipleaflate n competiie, n fine de complexitatea vieii. i dacnimeni nu tie cum va fiviitorul, el trebuie lsat pe mna contemporanilor lui. Dar pnatunci, unul dinprincipiile pe baza cruia trebuie acionat n prezent se numete dezvoltareadurabil.Acest concept presupune alctuirea unei strategii de dezvoltare a

    oraelor, comune tuturor actorilor din scena urban, i nu aspiraia de a rezolvaproblemele odatpentru totdeauna. Listez n continuare o parte a problematiciidezvoltrii durabilei apoi cteva exemple de demersuri actuale.reabilitarea acelor pri de oracare au czut victimtransformrilor

    urbanismului modernist;reabilitarea zonelor de oradelabrate platforme industriale, infrastructuri

    portuare, terminale feroviare etc., motenite de la era industrial; integrarea lor noraprin reesere;restabilirea unei balane echitabile ntre spaiul public i cel privat;

    restabilirea unei balane echitabile ntre obiectul arhitectural i esutul urban;armonizarea semnificaiilor culturale ale arhitecturii cu structura urban;

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    41/97

    44

    restabilirea unei balane echitabile ntre mediul construit i natur; reinventareaelementelor geografice disprute sau inventarea altora un ru, un deal, o pdure;restabilirea unei balane echitabile ntre istorie i construciile tehnologice;restabilirea unei balane echitabile ntre zonele pietonale i arterele de trafic;

    reeserea continuitii pietonale;reinventarea strzii i a ierarhiei strzilor, acolo unde s-a diluat;umanizarea spaiilor publice care astzi sunt anonime, reci i ostile, chiar i

    numai prin mici gesturi estetice;revitalizarea i meninerea vitalitii zonelor istorice;conferirea unui caracter specific fiecrui domeniu urban i obinerea de imagini

    urbane relevante, memorabile, percutante, plcut surprinztoare;restablirea unei relaii coerente ntre centre i domeniile subordonate;umanizarea suburbiilor etc.

    n ceea ce privete locuirea, soluiile bazate pe politici i modele abstracteau fost nlocuite prin investigaii sociologice, suprapuse peste cercetrile pe criteriiurbanistice. Astfel, calitatea superioara vieii a fost obinutacolo unde a fostminimizatsupremaia automobilului i nlocuitcu dimensiunea uman. Iarzonificarea urbanpropusde CIAM a fost nlocuitcu eterogenitatea funcionali social-cultural, care asigurvitalitatea zi i noapte a mediului urban.

    Actualele cercetri susinute i concursurile cu teme ca restructurareaspaiului de locuit, reesereazonei i altele asemenea vizeaz, printre altele:

    - nlocuirea marilor spaii verzi, percepute ca vid, prin mici spaii publice, cusemnificaii, care scoaguleze comunitatea n jurul unor valori comune;

    - reabilitarea strzii, a crei abolire a dus pni destructurare socialimental;

    - revenirea la relaiile de vecintate, generatoare de relaii comunitare idezvoltare a valorilor;

    - implicarea populaiei informate n conceperea formelor proprii de locuire.Att locuirea individual, ct i locuirea colectivse cer mereu diversificate,

    pe principiul sintezei dintre1. cultura raionalist(chiar de tip moderat modernist),2. structura oraului sau zonei n cauz(tradiia de locuire) i

    3. realitile socio-psihologice ale locului. Fiecare proiect este rezolvareaunei situaii specifice, conform unui scenariu individual de locuire, supus eventualla rndul su culturii locului i sitului natural.

    n fine, o tendinrspndit, agreati cu bune rezultate calitative oconstituie locuina loft, adicspaii de locuit realizate prin reabilitarea irefuncionalizarea unor vechi spaii industriale, portuare, silozuri, gazometre, pridin ceti medievale etc. Este o aciune n spiritul reconcilierii comunitii cu istoria.n acest caz, nu doar natura, ci valorile istorice familiare, mediazraporturilecomunitare, n primul rnd eterna relaie dintre public i privat.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    42/97

    45

    Norvegia. Vedere aerianasupra zonei centrale a oraului

    Bergen. Zona portului a cptatcalitatea unui agreabil spaiude promenad. Zona

    Gamlebyen din Oslo locul denatere al aezrii istorice aost pnde curnd o periferie

    dezolant, creia nu-i lipseanimic din viciile specifice: trafic

    reu, terminale de ci ferate,arhitecturmediocrpopulatde emigrani pakistanezi etc.

    Proiectul de regenerareropunea: mutarea traficului

    major n subteran i sub fiord(indicat punctat), construcia

    unei cldiri de oper, creareaunui parc arheologic,readucerea la suprafaa unuivechi rulecare, pnacum1000 de ani se vrsa n fiordetc.

    Douimagini urbane la Barcelona, un oracare a demonstrat Europei n mod strlucit, cotramurbanpremoderne capabilsofere condiii de absorbie a civilizaiei contemporane,e lngfaptul coferconfort psihic i emoii estetice, cdemolrile i marile bulevarde nu sunt

    indispensabile. i-a inventat sau reinventat relieful.Mici surprize urbane majoreazcalitatea spaiului public. Oraul contemporan este rezultatul

    colaborrii dintre arhiteci, artiti i investitori, aflai sub protecia unei administraii inteligente.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    43/97

    46

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    44/97

    47

    BucuretiEfemerul i instabilitatea par sfi trasat destinul Bucuretilor. Oraul i-a

    pstrat incredibil de mult timp aspectul patriarhal dezlnat, datorat nu numai

    frecventelor agresiuni, dar i schimbrilor politice, care s-au dovedit incompatibilecu o dezvoltare urbancoerent. Nu neaprat faptul ca fost o aezare nscutspontan, ci mai cu seamlipsa, timp de multe secole, a oricror principii deorganizare urbani reglementri au permis rspndirea unei structuri discontinui.

    Cele mai vechi hri ale Bucuretilor dateazde la sfritul secolului XVIII.Au fost ntocmite de ofieri austrieci i indicmai mult situaia teritorialdin punctde vedere militar dect descriu oraul. Este, de exemplu, cazul primului plandesenat n 1770, aflat acum la Viena. i acesta e de fapt mai mult o hart, care nuaratdect o imagine generalasupra oraului, cu doar zece case, indicnsatent accesele n orai pdurile nconjurtoare (care vor disprea n planurileurmtoare din ce n ce, n acord cu realitatea). Planul se numea: Plan de laville de Bukarest et de l'affaire arrive le 24 Janvier 1770auprs le monastres de Vakarest et Kodretsan entre lesrussiennes et un corp de cavalerie turque.

    Pe copia dupplanul ntocmit de ofierii austrieci n 1770, au fost marcate intrrile deatunci n Bucureti: 1, 2. la nord, doudrumuri veneau dinspre Valea Prahovei i Braov i

    se prelungeau cu Podul Mogooaiei; 3. la nord-est, intrarea dinspre Lvov, Cracovia, Leipzigi Moldova se prelungea cu Ulia Trgului din Afar(Calea Moilor); 4. la est venea drumul

    dinspre Clrai; 5. pe la sud se venea dinspre Constantinopole i Giurgiu; 6. din vest veneadrumul dinspre Trgovite.Pe pagina alturat: o fotografie aeriana zonei centrale din Bucureti, n anii 60.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    45/97

    48

    "Planul Borroczyn" - o hartcadastralconinnd 99 de piese imaginea oraului preindustrial

    a fost realizatde inginerul Rudolf Arthur Borroczyn n 1846-1852. Era descris ca: PlanulBukurestului Ridicat tras chi publicat din porunka prea naltzatuluidomn stapnitor Barbu Dimitrie tirbeiu V.V.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    46/97

    49

    Fusese decis ncde prin 1650 ca Bucureti sfie capitala Valahiei i totui,abia dousecole mai trziu, pe vremea cnd cpitanul Borroczyn i ntocmeaplanurile, populaia numra circa 12000 de locuitori pe ceva mai mult de 3000 dehectare. Era o comunitate ruralcare locuia n case mici, amplasate mpreuncu

    anexele lor prin largi grdini, vii i livezi. Din plan reiese cesutul urban eracomplet neregulat, cu construciile rspndite prin grdini sau la strad, frnici ologicurbancontrolat. Curi mai mari sau mai mici alternau cu maidane. nmijlocul planului se distinge presupusa curte domneascdin secolul XVI, numit"curtea veche", apoi ceva mai departe biserica i hanul Sfntu Gheorghe Nou,devenite mai trziu punctul zero al capitalei, i n fine cea mai importantstradcomercial- Lipscani(Leipziger Strasse). Strada se oprete la vest n dreptulPodului Mogooaiei i e traversatla est de Ulia elarilor(continuatcu PodulCalicilor) iar pe sensul cellalt e continuatde lunga StradaBriei. RulDmboviatocmai fusese prima datregularizat, dei pe hartmai figureazcuvechiul lui itinerariu. i un ruleuitat, Bucuretioara, venind agale dinspre nordunde e azi Grdina Icoanei, se scurgea n Dmbovia.

    Pe tot parcursul epocii dintre secolul XVI pnn secolul XVIII, forma deorganizare a oraului era gruparea mahalalelorn jurul bisericilor parohiale.Nenumrate biserici dominau oraul, spaial i spiritual, mprind oraul n parohii.Mai multe mahalalealctuiau cartierele, numitepli(singularplas); erau diferitcolorate pe hri, aa coamenii le-au botezat numaidect "culori". De exemplu,vechiul cartier n jurul Lipscanilorera situat n culoarea galben.

    Activitatea de dezvoltare urbandin urmtorii ani i-a datorat foarte mult

    planului domnului Mr. Borroczyn. Acesta fusese ntr-adevr desenat n ultimulmoment, nainte de marile transformri de dup1850. Se apropia vremeaemanciprii.

    Douextrase dinplanul Borroczyn: la stnga e prezentatdistribuia caselor,iar harta din dreapta aratdoar reeaua de strzi, maidanele i bisericile.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    47/97

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    48/97

    51

    Sus: O perspectivdin Turnul Colei n 1868.Jos stnga: un fragment din planul ridicat de comandantul Pappazoglu n 1871, numit"Bucuresci, Capitala Romniei". (Acelai ofier ntocmise anterior un alt planretrospectiv al oraului, numit "Planu primitiv alu Capitalei 1328".)

    Jos dreapta:Piaa Zarafi, n vechiul centru comercial.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    49/97

    52

    nlocuitcu obinuita pavare cu pietre de ru, apoi aceasta a fost la rndul einlocuitcu piatrcioplitadusdin Scoia, Italia, Belgia, n fine s-au executatprimele pavaje din asfalt, concomitent alte pavri clasice cu rocde Neufchtel,alteori cu bazalt, gresie i granit de Belid i Turtucaia n acord cu importana

    strzilor.n deceniul XVIII al secolului, doi ingineri elveieni de la Universitatea i de laETH Zrich, au ntocmit proiectul pentru aprovizionarea cu ap. Acum locuitoriiluau apde la cimelele cu pompaflate din loc n loc pe strzi. Dar nu toi funciona n continuare i vechiul sistem de spare a fntnilor, iar sacagiiicontinuau scolinde strzile strignd apa! apa!, pnn secolul XX.

    Pagina alturat:

    Stnga: Podul Mogooaiei n secolul XVII.

    I. Casele IenchiVcrescu; II. Hanul i mnstirea Sf. Ioan cel Mare; III. Casele Ioni

    Damari; IV. Casele Dumitrache Racovi; V. Casele Meitani; VI. Casele PanFilipescu;

    VII. Hanul Veneiana Vcrescu (consulatul rus); VIII. Hanul i mnstirea Srindar; IX.

    Casele Dinu Kreulescu; X. Hanul Filaret (le Grand Thtre); XI. Casele Ghica-Catargi-Trk;

    II. Hanul i mnstirea Kreulescu; XIII. Palatul regal (odinioarcasele Dinicu Golescu);

    IV. Teatrul Domniei Ralu Cimeaua Roie; XV. Palatul Barbu tirbey; XVI. Casele Romanit;VII. Casele Neculescu;

    VIII. Casele Creulescu-Moruzi; XIX. Casele Bellu; XX. Casele Sltineanu; XXI. Casele Filip

    Len; XXII. Casele Filipescu Vulpe; XXIII. Casele Cantacuzino; XXIV. Casele Filipescu-

    Cretzianu; XXV. Casele Darvari; XXVI. Palatul Mavrogheni; XXVII. Biserica Mavrogheni.

    Tot stnga, suprapus peste secolul XVII: Podul Mogooaiei n secolul XIX.

    1. Biserica Sf. Spiridon Vechi; 2. Casele Florescu; 3. Casele Nicolae Brncoveanu; 4. Biserica

    Mgureanu; 5. Hanul Constantin Vod; 6. Biserica Stavropoleos; 7. Hanul i mnstirea

    Zltari; 8. Hanul Filipescu;

    9. Hanul Cmpinencei; 10. Hanul Dedu; 11. Biserica Doamnei; 12. Casele Greceanu; 13.

    Casele Sltineanu;14. Teatrul Momolo; 15. Palatul regal (odinioarcasele Ghica); 16. Sala Bossel; 17. Casele

    Peretz-Vanicu; 18. Casele tefnescu-Cretzeanu; 19. Casele I.Manu; 20. Episcopia de Rmnic;

    21. Hanul Gherasi; 22. Biserica Alb; 23. V. Hanul Papara; 24. Hanul Barbu Vcrescu;

    25. Biserica Sf. Vasile; 26. Hanul Iordache Golescu; 27. Hanul Burki; 28. Hanul Manu; 29.

    Hanul Trubetzkoy; 30. Hanul Plagino (Dissescu); 31. Biserica Sf. Nicolae Tabacu; 32. Casele

    Caragea; 33. Casele Boteanu;

    34. Hanul Neculescu. Dreapta: Calea Victoriei, fost Podul Mogooaiei, n secolul XX.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    50/97

    53

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    51/97

    54

    Regularizarea cea mare a rului Dmbovia a avut loc tot n acea vreme(1880-1885), prin adncirea i podirea albiei, alinierea cursului, construireabarajului Ciurel, taluzarea i nierbarea malurilor.

    Vechiul oraBucureti fusese un loc nconjurat de codri seculari, bogat n

    livezi, vii i grdini ale oamenilor i cu parcuri n jurul palatelor boiereti, amenajatecu alei, iazuri i fntni arteziene. Totui, n 1843 municipalitatea a decis nfiinareaunei grdini publice la oseaua Kiseleff. Proiectul a fost comandat peisagistuluiaustriac Karl Wilhelm Mayer i parcul s-a numit Grdina Kiseleff. Aproape simultana creat maestrul grdinar Mayer i Grdina Cimigiu,"pe locul unei mlatinimirositoare i infecte aflatn mijlocul oraului". Despre aceastnougrdin,ofierul austriac W. Derblich comenta n 1858:pajitii straturi de flori,colinei cmpii, lacurii insule, grote, tufiurii alei suntunite ntr-o varietate gratioasa. Ambele grdini erau, ntr-adevr,concepute n stilul romantic al vremii. (Reamintesc faptul cromantismul npeisagisticse opunea stilului clasicist francez, n care vegetaia era dirijatscreascntr-o compoziie geometricelaborat. Romantismul recrea, n schimb,natura n alctuiri libere, organice, cu izvoare, grote i coline inspirate de mituri icompletate cu o fantezie care dorea ssugereze condiia paradisiac.)

    Alte douparcuri ale aceleai epoci, dar de concepie diferitau fost ParculCarol, de coalfrancezi Parcul Ioanid, orientat ctre principiile OrauluiGrdin. Era o grdinmic, cu alei sinuoase, nconjuratde un grup de vile.

    La sfritul secolului XIX, arhitectul Grigore Cerchez a demarat un studiu demodernizare a Bucuretilor. La scurt timp, a urmat primul plan de sistematizare a

    oraului, conceput n 1894 de arhitectul Alexandru Orscu. Au urmat apoi alteplanuri, cum ar fi cel al arhitectului Cincinat Sfinescu, din 1914-1916, care stabileadensiti de construcie, dimensiuni optime de strzi .a., sub influena gndiriimoderne occidentale.

    n fine, prin decret regal a fost aprobat n 1935 Planul Director deSistematizare a Municipiului Bucureti,un proiect excelent care avea sconstituieo bazconstantde reactualizri i constituie i azi un reper. Cu toate ca fostconceput n timpurile moderniste la doar doi ani de la publicarea Cartei de laAtena, cu care arhitecii romni erau la curent Planul Director aborda o atitudine

    sensibilfade legile organice de dezvoltare a oraului. Era total lipsit deradicalismul corbusian, adopta n schimb mai degrabteoriile oraului grdin,combinate cu influena lui Haussmann. i pe lnginfluenele occidentale, sepoate sesiza consideraia fade contextul local un fenomen care caracterizeazregiunile periferice, pe lngdorina de absorbie a radiaiilor culturale dinsprecentre. Pe scurt, s-au fcut unele modernizri impuse de necesiti, dar nicireeaua de strzi, nici lotizarea tradiionaln-au fost distruse de dragul modei i alnoilor idei prea tranante. Mai mult, au fost dezvoltate n continuare direciilenaturale de extindere a oraului.

    n ceea ce privete construcia de noi strzi i edificii, lucrurile erau laBucureti mai simple dect oriunde n estul Europei, datoritcaracterului remanent

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    52/97

    55

    BulevardulElisabetalanceputurilelui, n 1901.

    Bulevardulusese tiat ca

    axmajorcudoudeceniin urm.

    Detaliu dintr-un plan datat1911. Suntvizibile clar

    cele douaxeest-vest inord-sud,dintre careuna nu esteterminat.

    Este marcate plan marea

    arhitecturublic a

    epocii.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    53/97

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    54/97

    57

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    55/97

    58

    Bucureti este oaglomerare urbande cmpie. S-adezvoltat spontan, caoracu o structurinelar-radial.Mari axetraverseazoraul

    rin centru, de la ooartde intrare lacealalt.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    56/97

    59

    Duprzboi, Planul Director al Capitalei a fost actualizat de cteva ori, ncadrul noilor institute de proiectare de stat. Efectele noilor aciuni de sistematizareau fost nstriste, arhitecii fiind nevoii n final sse supundirectivelor abuzive ineprofesionale ale partidului comunist, dei munca lor fusese fundamentatpe

    sute de studii i schie ntocmite n acord cu experiena europeanavansati pebunele lor intenii i eforturi. n anii 60, de exemplu, noile cartiere Drumul TabereiiBalta Albau fost proiectate dupprincipiile moderniste ncvalabile n Europa.n timp ce nstot atunci urbanismul european schimba direcia, sub presiunilecriticii modernismului, partidul dicta n Romnia ndesirea blocurilor din cartiere, noidemolri, noi bulevarde-coridor, noi cartiere-dormitor. Dictatura comunisti-aamplificat la maximum autoritatea asupra oraelor, n ciuda bunului simiprofesionalismului, cu efecte catastrofale. Iraional i frlimite, creterea densitiipopulaiei n zonele cu blocuri s-a fcut n dauna calitii locuirii, n aceste zoneinfrastructura de toate felurile fiind depit, insuficienti prost ntreinut. Iar caimagine, sterilitatea, uniformitatea, srcia arhitecturii din cartierele populare pnla un punct caracteristictuturor rilor din est au atins n Romnia proporiide comar.

    Casa poporului,mpreuncu ntreg ansamblul numit centrul civicau nceputa fi construite n 1985. n numai cteva luni au fost rase multe hectare de habitatuman valoros, forme de locuire tradiionaloreneascde buncalitate, memoriiindividuale i colective, istorie i motenire culturaldin zona central.

    O vedere aerianpeste zona condamnatla mutilare. n imagine este marcatintervenia din anii 80este esutul existent: Casa Poporului i bulevardul Victoria Socialismului, cu extensiile lui.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    57/97

    60

    n locul lor s-a construit prin act dictatorial un ansamblu arhitecturalanacronic, ieit din scara oraului, expresie a unei gndiri simpliste, inculte,megalomane. Acest implant strin de caracterul oraului a fost amplasat arbitrarfade topografia locului, chiar n rspr fade direcia de dezvoltare a structurii.

    esutul preexistent a fost ntrerupt brutal; scara morfologica fost modificatiraional. n final, intenionata monumentalitate nu e dect expresia unui spirittotalitar primitiv.

    De atunci, din anii '80, persistnecesitatea de a reese aceastrande pefaa oraului i de a-i reda acestuia, ntr-o formreparat, suprafaa de terencompromis. Dar lucrurile par sfie mai complicate dect ar trebui din motiveeconomice obiective, din cauza confuziei culturale generalizate i a intereselorparticulare dublate de lipsa educaiei.

    Cu civa ani n urma fost organizat un mare concurs internaional, avndca temgsirea unei soluii de integrare n oraa palatului parlamentului (casapoporului) i a bulevardului Unirii (victoria socialismului). Se cerea un planurbanistic al zonei. Un prestigios juriu internaional a premiat proiectul unui apreciati cunoscut arhitect german, Meinhard von Gerkan. Numai cla Bucureti, cine, nafara ignorailor arhiteci, saprecieze calitatea unei gndiri urbanistice? Saupoate cncnu i-a venit timpul.

    Proiectul premiat, semnat Meinhard von Gerkan, propune o formde reesere care urmretesintegreze Casa Poporului, smedieze adicun raport ntre giganticele structuri comuniste io scarconvenabila oraului. Plantaiile prevzute inclusiv de-a lungul bulevardului vorumaniza zona, de asemenea o cldire culturaln faa casei poporului, turnurile unui mall pe

    malul rului i alte cldiri n vecintatea palatului se strduie sdiminueze impactul vizualagresiv al acestei dominante absurde.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    58/97

    61

    Bucureti, capitala nfloritoare de acum aptezeci de ani, se recomandazica un oracenuiu, dezordonat i neprietenos, semnat din loc n loc cuentuziaste expresii ale prostului gust de ultimor. Este ncvictima unor preadese decizii neprofesionale, independente de interesul public, a dictaturii

    derizoriului cu acces la putere.

    Noi toi utilizm spaiul public.Muli dintre noi se grbesc s-i influeneze imaginea.Puini tiu ce este calitatea spaiului public.i oricum, nimeni nu este responsabil pentru nimic.

    Macheta prezentatde studenii profesorului Meinhard von Gerkan la concursul internaional

    studenesc numit "Bucureti 2000".O privire spre Casa Poporului, de-a lungul bulevardului. Pe machet, rul Dmbovia este ladreapta.

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    59/97

  • 7/22/2019 Locuirea Traditionala, Modernista Si Contemporana

    60/97

    63

    "locuri" pentru pietoni nu sunt dect intersecii invadate de maini. Iar ideea decontinuitate pietonalncn-a ptruns n autosuficienta Romnie, semnatcugarduri, bariere, lanuri, indicatoare de interzicere i cabine cu ageni narmai. Mairu dect toate, n fiecare zi se nalnoi centre de afaceri i cldiri de birouri care

    se instaleazconfortabil pe solul ora


Recommended