+ All Categories
Home > Documents > Liternet Augustin Ioan

Liternet Augustin Ioan

Date post: 09-Apr-2018
Category:
Upload: emiliafurduiu
View: 243 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 35

Transcript
  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    1/35

    Simboluri ideologice i arhetipuri spaiale n anii treizeci - Germania,Rusia i ItaliaAugustin Ioan

    ntr-un discurs arhitectural fundat pe reprezentare, discursivitate i monumenta-lism, translarea simbolurilor ideologiilor care se vor glorificate ntru edificii este unproces de semioz care anun trecerea ideologiei n cauz din militantism n manierism.

    Anii treizeci, ai regimurilor totalitare europene, sunt cu precdere semnificativi din acestpunct de vedere. Semnele caracteristice ale ideologiilor respective gliseaz n arhitec-tur, unde sunt nlate la dimensiuni monumentale, mbrieaz funciuni i se ntru-peaz n materiale concrete, prsind imanentul schematism simbolic.

    Rdcinile acestui proces de reprezentare trebuie cutate n chestiunea identitii.n cazul discursului arhitectural oficial al anilor treizeci, aceasta se definete prinideologie i naionalism. Apelul la emblemele cutrei ideologii nsemna definireapropriului profil al regimului respectiv, adeseori prin agresivitate i conflict n raport cuideologiile competitoare. n acelai timp, ntoarcerea ab origine - ntru apartenenarasial arian n nazism, ntru descendena filogenetic n fascism i ntru afiliaieideologic transistoric n stalinism - impune cu necesitate invocarea unor arhetipurispaiale "primordiale", capabile s dea seam adecvat despre acest dor de illo tempore al

    ideologiilor teleologice interbelice. Doricul devine dezirabil pentru Rosenberg, Speer iHitler, ntruct este "arian". Edificiile Romei imperiale reprezentau o glorie recuperabilpentru fascismul italian. Neoclasicismul francez era, n aceeai filier, de celebrat npalatul Trocadero al lui Azema, din 1936. n fine, realismul socialist se pretindecontinuatorul stilurilor "progresiste" ale istoriei artei: clasicismul elen, renatereaitalian i, n artele plastice, realismul rus de secol nousprezece al micrii Peredvijniki.

    Urmnd gestul muzei de pe frontispiciul tratatului Abatelui Laugier, edificiile dereprezentare ale regimurilor discutate aici refac n timp istoric ontogeneza arhitectural.Valorile originare, primare, devin deodat ultime i absolute. Arheii spaiului construitsunt n consecin conotai la rndu-le cu aceeai aur de venerabilitate i prestigiu.Compoziiile formale devin simple i clare; n cazul Germaniei, acestea erau exclamatedrept caliti "ariene".

    FasciaDintre simbolurile ideologice care i-au gsit o devreme epifanie arhitectural n

    deceniul al treilea, ntia n timp istoric este fascia. nc din 1932, Pavilionul celei de-azecea aniversri a revoluiei fasciste, proiectat de Adalberto Libera, M. De Renzi i A.Valente, este precedat la intrare de patru pilatri gigantici, ncununai de lame la vrf - oesenializare a emblemei micrii fasciste. Prin simpla sa prezen, care se citeteinstantaneu, elementul-fascie proiecteaz un halou de semnificaie asupra pavilionului,care face ca inscripia de deasupra copertinei s devin parial redundant. Cldireadevine, prin transfer de semnificaie, ea nsi "fascist."

    Ca acest fel de semnalizare a apartenenei simbolice a unei cldiri era eficient dinperspectiva clientelei, cea mai direct interesat n directeea mesajului ideologicntruchipat n edificii, o dovedete dorina expres a lui Mussolini ca faada cu patru

    piloni-fascii s fie reprodus de pavilionul italian de la Expoziia universal de la

    Bruxelles, din 1935. O simpl "cutie" ritmic perforat de goluri ptrate, sugerndordinea sever a fascismului, pavilionul lui Libera [1] este din nou strjuit de patrupiloni cu lame la vrf. Situat - temporal i formal - ntre aceste dou pavilioane, cel carea reprezentat Italia la Trgul Mondial de la Chicago (1933), din nou proiectat de Libera,i marca axa de simetrie printr-un singur astfel de element-fascie. De data aceasta ns -concesie fcut iluziei tehnologice a "secolului de progres" [2] - pilastrul susinea ocopertin n form de arip de avion, ntreg pavilionul avnd un aer aerodinamic.

    Prelucrnd n continuare tema pilonului-fascie, Libera propune la competiiapentru Palazzo del Littorio [3] ca unicul astfel element, situat n centrul concavitii

    faadei principale, s conin o tribun oratoric plannd deasupra pieei din fa.Aceast tribun este ecoul unei tribune secunde, amplasate pe faada principal la unnivel superior i avnd drept fundal un ecran vid pe dou niveluri, decupat n carneaedificiului. Artere subterane irig tribuna din fascie dinspre tribuna constructivist a luiEl Lissitky, din 1924. Dat fiind nrudirea dintre raionalismul italian i constructivism,precum i benevola lor asociere cu un program revoluionar, ipoteza pare viabil: ambelestructuri recheam ideologia n numele creia liderul ei griete maselor. Cu toateacestea, chiar dac diferena este doar una de grad, exist argumente formale care s nepermit situarea celor dou structuri agitatorice n vrste diferite. Tribuna pentru Lenin alui Lissitky este metalic ("tehnologic"), mobil, avntat. Cea a lui Libera estesolemn, vertical i static, placat cu materiale nobile i "clasice," valorizat desimetria contextului. Tribuna lui Libera anuna o ideologie "secularizat," post-

    revoluionar, invocnd tradiia i durata peren n favoarea oratorului.Simboluri comuniste

    n Uniunea Sovietic, arhitectura Realismului Socialist a transpus i ea simboluriideologice n edificii, sau le-a decorat cu ele. Secera i ciocanul coboar n ornamentic,deconstruind puritatea ordinelor clasice, conferind acel "coninut socialist" rvnit deesteticienii staliniti. Terminnd apoteotic pavilionul sovietic de la Expoziia Universalde la Paris 1937, cele dou unelte, purtate de colhoznic i, respectiv, de ctre muncitor,ncarc de aluzii mitice personajele. [4]

    Steaua cu cinci vrfuri a fost la rndul su element de decoraie pe capitelurile,faadele i n interioarele edificiilor sovietice interbelice, ca o insign. Dar a conformat iTeatrul Armatei Roii din Moscova. Cum proiectul urma a fi selectat ntr-o competiie, aconforma planurile n form de stea, cel mai elocvent simbol al bolevismului, poate s

    fi fost o metod inteligent de a capta atenia unui juriu format din personaliti ale eliteipolitice, mai degrab dect o subtil decizie estetic.Lenin nsui ar fi putut deveni, sau ncununa, edificii. Una dintre propunerile

    avansate de "oameni ai muncii" pentru mausoleul permanent ce urma a-l adposti peliderul revoluiei comuniste l reprezenta chiar pe el, gigantic. nluntrul su urma s-ifie gzduit mumia, dar i cteva sli de congrese. nrudit cu acesta este proiectul pentruPalatul Sovietelor, gndit de Boris Iofan la nceputul anilor treizeci: un Lenin de o sutde metri nlime era sprijinit de un edificiu-soclu, coninnd cele dou ample auditoriicerute de tema competiiei. Dei lipsit de fiorul metafizic (involuntar, probabil) al primeisale epifanii arhitecturale citate aici, Palatul Sovietelor, niciodat terminat, d seamdespre modul dramatic n care discursul arhitectural poate fi distorsionat de ctreideologie.

    Zvastica1

    http://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.htmlhttp://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.html
  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    2/35

    Prin comparaie, zvastica a avut un destin arhitectural minor. Practic, simbolulnazist nu a prsit ornamentica, servind drept element matrice pentru decoraiaedificiilor naziste, precum n cazul intradosului porticului de la Casa Artelor Germane dela Munchen (arh. L. Troost, 1933-37). n sine, zvastica era omniprezent ca atare, sauinut n gheare de o acvil, ca n vrful pavilionul german de la Paris (arh. A. Speer,1937), sau deasupra tribunei oratorice a lui Hitler de pe Zeppelinfeld, terenul marurilornocturne anuale ale NSDAP (arh. A. Speer, 1937). n cazul Marelui Dom (Volkhalle)ns, plnuit de Hitler i Speer pentru Berlin, acvila cuprinde n gheare ntregul globterestru: zvastica singur nu mai era suficient de "universal."

    Cu excepia proiectului postbelic al lui Emilio Ambasz pentru o grdincomemorativ la Ludenhausen, ale crei loturi reprezint deformri anamorfice alecrucii nspre zvastic i napoi, simbolul "arianismului" nazist nu a avut parte de epifaniiarhitecturale de talia Teatrului Armatei Roii.Arcul

    Adalberto Libera a mai produs un monument al crui neles originar transcendealuziile "slabe." Arcul-simbol pentru EUR 1942 poate fi interpretat ntr-o alt lumindac invocm n context mitul originilor, drag att fascismului, ct i nazismului. nRevolution n der bildenden Kunst, Alfred Rosenberg (1893-1946), ideologul micriinaziste i arhitect cu studii la Riga i Moscova, elabora o teorie a naturii ariene astructurii trilitice. Dorienii, strmoii arieni ai germanicilor, i ulterior Ellada perioadeiclasice au mpins aceast structur la perfeciune n temple, ca o "expresie a contiinei

    lor de ras." Sistemul trilitic, purtat ulterior de triburile germanice nspre sud, nPeninsula Italic, nu a nflorit acolo cu acea trie, deoarece a ntlnit rezistena uneistructuri "ne-Ariene": arcul societii matriarhale etrusce. Acesta a evoluat ulterior (dinnefericire, ar spune Rosenberg) n boli, cupole i planimetrii circulare i/sau centrate.Strin germanilor, dar eminamente roman, arcul era probabil chintesena latinitiiimperiale mplinite n monumente [5], cea mai potrivit cunun aezat pe frunteaexpoziiei care urma s-i celebreze al doilea triumf.Structuri circulare/centrate

    Recurena structurilor primare n arhitectura edificiilor europene ale deceniului altreilea al secolului nu este ntmpltoare, dat fiind retorica originilor primordiale aleitalienilor i germanilor. Raionalismul italian, cutnd o arhitectur primordial ndescendena iluminismului de secol XVII - casa prima - o va identifica n cele dou

    arhetipuri arhitecturale - tholos i megaron - care, plecnd din Asia Mic, au fcutcarier n arhitectura european. Tholos-ul perfect rotund, egal accesibil i totodatdistant fa de comunitate, d seam despre o perfeciune platonic, aceea a sfereidumnezeieti, i st n deplin, auto-suficient prezen n centrul lumii ordonate ntrugeometrie. Dup Vila Rotonda palladian i construciile proiectate pentru Paris-ul dedup 1789, structurile circulare/centrate revin n prim plan n anii treizeci ai secoluluinostru, ajutate de relativa simplitate a temei i de fertilitatea simbolisticii subntinse.Memorialuri, pavilioane expoziionale, auditorii, curi de onoare, arhitecturile spaiilorde reprezentare se concentreaz decisiv asupra expresivitii simbolice, iar nu asupraeficienei funcionale - nomine odiosa.

    Adalberto Libera concepe o structur circular pentru proiectul su la concursulpentruPalazzo dei Ricevimenti e dei Congressi laEUR 1942, care situeaz scena slii n

    centrul cercului. Edificiul este precedat de o bar care ecraneaz centralitatea

    ansamblului, inducnd tensiune n compoziie. Prezena barei rectilinii ntrete din nourecurena mandalei ca arhetip de referin. Un principiu identic a fost aplicat de G.B.Barkhin n proiectul su pentru Palatul Muncii la Moscova (1933), iar propunerea lui N.Ladovsky pentru Palatul Sovietelor (1931) era o structur spiralat, n centrul creiaputea fi regsit tema Yin-Yang.

    Ladovsky a proiectat i un ora-grdin n 1930, anul cderii n dizgraie a anti-urbanitilor constructiviti: ca i n oraul Chaux al lui Ledoux, "materia" estecentrifugat pe conturul circular, lsnd vidul [6] spaiului civic s ocupe centrul

    propusului ora.Tema circular a fost curtat de Libera n proiectul su pentru reproiectareaMausoleului lui Augustus drept altar naional (1934-38), care ns are drept filiaiepropriul su Altar al Martirilor de la Expoziia a zece ani de revoluie fascist (1932): osal cilindric, n ai crei perei este infinit reluat, vid luminat din spate, cuvntul"Presente." n centru st crucea gigantic, inscripionat "Per la patria imortale."Dramatismul altarului lui Libera a impresionat elita fascist, sensibil la efectele teatraleale arhitecturii ca propagand. Ca urmare, altarul urma a fi refcut integral n subsolulpropunerii lui Libera pentru Palazzo del Littorio (Roma, 1933-34), sprijinind fizic isimbolic comunitatea de deasupra sa, unit la rndul su mprejurul oratorului de latribuna-fascie.

    n Statele Unite, edificarea Memorialului Jefferson n chip de edicul circular a

    fost justificat de ctre autorul su, John Russell Pope, drept deopotriv un omagiu adusunui printe al naiunii, care fusese ataat de edificiul circular al Pantheonului roman ide Villa Rotonda a lui Palladio. Ca arhitect, Jefferson a exersat aceast form solemn nproiectarea Bibliotecii circulare a Universitii din Virginia. Colonada circular asigurastfel "adequate interest from every direction... to stand in impressive dignity." [7]Oponenii moderniti ai acestui design clasicizant afirmau ns c ceea ce putea prea"progresist" i "iluminist" la cumpna dintre secolele XVII i XVIII nu mai avea aceeaiconotaie n anii treizeci. Dac liberalismul ideilor Jeffersoniene ar fi fost, credeau ei,ceea ce trebuia celebrat n arhitectura memorialului, atunci noul discurs modernist, de-abia botezat de Hitchcock i Johnson dreptInternational Style (1932), era cel maipotrivit s le ntrupeze. O caricatur a vremii, reluat dePencil Points n textul citat,ddea glas confuziei de semnificaie pe care Memorialul-edicul o va fi indus: mpratul

    Adrian, adresndu-i-se lui Jefferson, i spunea: "That's my temple!", n vreme ce o altadepicta o mam lmurindu-i odrasla stupefiat: "No, Annie, he wasn't an Emperor, hewas a Democrat!" [8]

    Teoriile arhitecturale ariene ale lui Rosenberg, ostile arcului "roman" i,implicit, structurilor circulare/centrate, nu au avut o influen covritoare, atunci cndnsui Hitler intervenea n planurile viitorului Berlin. Fermecat de Roma, pe care avizitat-o n 1938, Hitler preconiza edificarea unui arc de triumf gigantic pe una din axeleviitoarei "capitale a lumii," precum i un edificiu circular cu cupola - Marele Dom, sauVolkhalle - precedat la rndul su de o curte rectangular. Monumentele soldailor czuin lupt mpotriva slavilor - "castelele morilor" - erau gndite de asemenea dreptstructuri circulare - tumuli situai pe nlimi, care s fie vizibili pretutindeni n steparus, civilizat n fine prin jertfa soldatului german. Arcul - translatat n chip de bolt

    rotit spre a deveni tholos ncununat de cupol - revine astfel n discursul anilor treizeci2

  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    3/35

    nc o dat drept arhetip arhitectural, mpreun cu megaron-ul. Megaron-ul

    Edificiile celui de-al Treilea Reich pot fi descompuse n atomi arhitecturalielementari, n acele "case prime" invocate mai devreme. Megaron-ul, mpins de templelegreceti spre excelen, va pune la ndemna arhitecilor germani soluia monumentalsimpl i eficace a perceperii spaiului longitudinal, care, desfurndu-se maiestuos de-a lungul parcurgerii, defileaz mpreun cu subiectul. Intrarea strjuita de colonade esteo alt indicaie a citrii megaronului, ct vreme frontonul lipsete. Att DeutscheKunsthaus de la Munchen, a lui Troost (1933-1937), ct i pavilionul lui Speer de la

    Paris 1937 sunt variaiuni pe tema megaronului, dup cum megaroane "n negativ" eraudiferitele curi interioare ale Cancelariei din Berlin (A. Speer, 1938-1939). Stilizareacolonadei de pe faada principal devine un motiv favorit al lui Piacentini, care lplacheaz cldirii administrative a Universitii din Roma (1932-1935), motiv formalreluat apoi cu frenezie de Duiliu Marcu la Academia de Rzboi. Un caz special n acestcontext o reprezint Casa Fasciilor de la Como, al lui Giuseppe Terragni, unde grila -proliferare a colonadei, reuete s devoreze din conturul vertical al megaronului, pnce, n proiectul su pentru Palazzo dei Congressi, grila devine autonom n raport cuconturul faadei; la limit, grila malign i uit ancadramentul i devine nsi faad.

    Desigur, edificiile religioase sau comemorative se pretau cu att mai mult lacelebrarea megaronului. Bisericile lui Gaetano Minnucci (1931) i Adalberto Liberapentru Aprilia, Latina, sunt astfel de esenializri ale temei, dup cum monumentul

    proiectat de Terragni i Enrico Pampolini - dup un desen de Sant'Elia - la Como reducemegaronul la esena sa - structura trilitic - pe care o variant a monumentului oexpunea n nuditatea sa primordial. Cu acest stagiu primar al megaronului Terragnisolfegiaz n cazul mormintelor pentru Stecchini i Pirovano, din cimitirul monumentalde la Como, sau n propunerea pentru mormntul lui Mambretti.

    Simplitatea ultim cu care moartea rezolv destinul uman i gsete astfelechivalentul n casa prima, fie ea circular, ca n cazul "Castelului Morilor" de peNipru, sau a mormintelor lui Terragni. Severitatea formal i ntoarcerea la origini aufurnizat astfel arhitecturii anilor treizeci un dramatism debordnd dintr-un vocabularformal minimal, pe care zicerea lui Mies Van Der Rohe "mai puin este mai mult" nu areuit s l mbrieze vreodat. Ciclul se ncheia astfel: casa prima devenea deopotrivcasa ultima, apoteoz a arhitecturii i totodat sfritul devenirii sale.

    Note:[1] John Gloag, un critic, mai degrab modernist n gusturi, care comenta arhitecturaexpoziiei pentruArchitectural Record n februarie 1935, deplngea pavilionul: "...ismainly composed of gigantic caricatures of axes", continund "nineteenth centurytradition of a solemn style." Mussolini se grbise, credea Gloag, dar aceste era, pare-se,"the sort of thing that always happens under a dictatorship ." nc o ans irosit pentrudictatorii europeni (Germania i URSS nu au participat la Bruxelles, ateptnd ipregtind momentul Paris 1937) "for encouraging young men, full of fiery ideas aboutmodern design to create national monuments at shows like this ."[2] "A Century of Progress" a fost tema generic a trgului, iar aluziile tehnologice,metafore ale acestui progres - eminamente industrial - erau omniprezente. Pavilionul depe malul lacului Michigan se compunea vizual de altfel cu o complicat suit de

    instalaii metalice: The Skyride i The Observatory Tower.

    [3] Sediul partidului fascist, care trebuia s fie unul din edificiile majore de pe Via dell'Impero, care, mpreun cu Via dell' Conciliazione, urmau s compun axele majore alenoii Rome. Acest edificiu urma s conin Altarul Martirilor, creat la Pavilionul celei de-a zecea aniversri a Revoluiei Fasciste, ca amplasament definitiv[4] Pmntul femel, curb, static mpreunat cu spiritul masculin, revoluionar[5] Proiectat mpreun cu Pier Luigi Nervi, arcul era conceput din elemente de beton,edificate potrivit unei noi soluii tehnologice, numite "Avional D", dezvoltat pentruacest proiect de ctre Cirella i Covre. Cu toate acestea, greutatea i amploarea arcului -o deschidere de 200 metri - au fcut imposibil renunarea la armtur, puritatea formal

    a arcului fiind astfel alterat. Vezi pentru alte detalii Francesco Garofalo i LucaVeresani:Adalberto Libera , Princeton Architectural Press, New York, 1992, pag. 107[6] n Daoism, vidul din centrul roii este mai important dect materia periferal.Absena este iluminant, accentueaz ordinea i d seama despre transcendent.[7] "The Proposed Jefferson Memorial" nPencil Points , aprilie 1937, p. 233[8] Idem, p. 25.

    VR (realitate virtual) i VH (patrimoniu virtual) -Ziua 12: Grecia Spania 18.06.2008

    Pentru cei - muli, puini - care vei fi fiind, ca i mine, fani Gaudi,doresc s v dau sperane, dup ultima vizit la Barcelona. Da, catedralaSagrada Familia se va termina la termenul anunat, adic 2020. Deja eaexist n dou feluri de completitudine. Prima, aceea virtual, care sepotrivete att de bine epocii noastre: toate magazinele de suveniruri vnd(re?)construcia virtual a obiectului. Cred c, pn atunci, la sfinire, vomavea parte i de intervenia n problem a Virtual Heritage. Patrimoniulvirtual nseamn c, mai cu seam acolo unde acest lucru nu (mai) esteposibil fizic, cetile i cldirile lor cele strvechi snt "reconstruite" nrealitate virtual aa cum, probabil, vor fi artat ele ntr-un anumit

    moment al devenirii lor. Credei c este simpl punere n perspectiv aunor planuri? Nu. nseamn decizie i creaie la fel de mult cum este icercetare arheologic. Am asistat la edine de dezbatere despre cutareedificiu din cutare strat al Troiei, c tot comparm lumea elen cu aceeaiberic, n laboratorul de Virtual Heritage de la University of Cincinnati,Ohio: cum putem ti c piatra cutare este nou n acel edificiu, sau estecumva o ntrebuinare a unui fragment dintr-un alt templu, dintr-o Troieanterioar, care va fi devenit, dup o vreme, carier de piatr pentru noileedificii?

    ntr-adevr, cum? Dac, dup vreun cataclism major (sau dup

    cteva decenii de neglijare, nc), biserica Densu va deveni ruin,3

  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    4/35

    arheologii de peste cteva secole vor avea aceeai dilem: se vor fi aflndei n faa templului roman care a fost "reciclat" ca biseric sau n faa uneibiserici (dar cum vor ti c acolo va fi fost, cndva, o biseric?)? Despremulte bazilici nu tim nici azi dac snt bazilici de mprit dreptatea sau,dup "colonizarea" lor de ctre cretini, spaii de administrat mntuirea.Sau, nc un exemplu, cel cu piatra de mormnt roman ntoars cu scrisulinvers i folosit ca picior de mas de altar n cutare biseric, aa cumputei vedea la Muzeul ranului Romn. Ce snt acestea, i din careipostaz a procesului de devenire a edificrii snt extrase spre a fi re-ncorporate n altul?

    Desigur, mi vei reproa c nu este cazul de asemenea ntrebri laGaudi: n definitiv, este vorba despre o proiecie n viitorime a unuiedificiu pe care arhitectul nebun ntru Hristos nu l-a terminat. Prinurmare, o reconstrucie virtual a ceva ce nu va fi fost mntuit prinedificare este cu putin? Pn v gndii la rspuns, iat o sugestie: da,este cu putin i iat i de ce. Gaudi nu a edificat toat catedrala, dar anchipuit-o n desvrimea ei. Descoperind geometriile non-standard, defelul geometriei dimprejurul gurilor negre ale cosmologieicontemporane, arhitecii care lucreaz la nelegerea desenelor lui Gaudipot, abia acum, s le neleag i s le traduc n piatr. Aa a fost cuputin s se execute "nuferii" de lumin, care snt i explozii cosmicei/sau guri negre, din tavanul situat n profunzimea verticalei. Abiaacum! Descoperind fractalii, atractorii stranii i curburile spaiu-timpului,este cu putin s vedem n desenele i machetele unuia care a murit cumai mult de jumtate de secol naintea acestor descoperiri n matematici n fizic, necum n arhitectur.

    n fine, cam att despre reconstruciile virtuale ale catedralei SfntaFamilie: una, cea fcut de arhitect, presupunea nchipuirea unor ipostazeale spaiului care vor deveni reprezentabile, aadar vizibile, i pentru noi,ceilali, dup aproape nc o sut de ani de la moartea maestrului, adicacum. A doua, simplist, o interpolare n realitatea virtual a modului ncare, se crede acum, va arta catedrala n 2020.

    Al doilea oc ns l-am avut la Colonia Gell, lng Barcelona, undeam reuit s ajung, n fine, cu aceeai recent ocazie. Cripta colonieiaparine aceluiai arhitect Gaudi i reprezint ctimea din biserica pe careo concepuse i a reuit s o isprveasc mai nainte de a demisiona dinproiect i, ulterior, de a muri. tii metoda lui de a proiecta: atrna sculeide nisip sau fire de plumb de lanuri, fotografia ciudatele curbe obinute

    (pe care geometria le va i descrie, dar ulterior, pentru ca ele s mai fac odat carier n arhitectur, prin anii aptezeci). Gaudi credea, aadar, cDumnezeu atrage turlele bisericilor n chip analog celui n care materiaatrage materia, care graviteaz, dar cu semn contrar. Turlele "atrn nsus", cum ar fi spus Marin Sorescu, atta vreme ct acest sus are sensulpolului divin. Biserica din Colonia Gell este un exerciiu pentru SagradaFamilia i, mai mult chiar dect aceasta, va rmne virtual n perpetuitatepentru c, dei, ca i dincolo, exist schie i machete complete, ea nu vamai fi terminat. Nu ne rmn dect: registrul chtonian al criptei,exteriorul su reptilian, de fiar sacr cu solzi de piatr i stomacuri defaian spart i borte vitrate cu fluturi/ngeri de lumin, cu un soaredublu care prinde - i centreaz - mprejurul su rotaia tavanului dinspine de crmid. Dac aa era cripta, v rog s conturai, n imaginaiacare nu v poate ajuta mult cnd vine vorba de Gaudi, cum ar fi trebuit sarate ntreaga biseric...

    nchei aceast scurt dare de seam barcelonez cu mica povestecare urmeaz: exist, se pare, un comitet pentru beatificarea lui Gaudi;poate c nu va fi sfinit vreodat, dar, cu siguran, btrnul ncetase, ctresfritul vieii, s mai fie (doar) uman. A murit umil, dup ce fusese clcatde tramvai i inut la spitalul sracilor, de unde nu a vrut s fie "salvat". Afost ngropat la rdcina catedralei "sale" (i este un oc s dai, nprofunzimea subsolurilor succesive, de stlpul sub care zace arhitectul). nfine: comitetul a trimis cri potale n lumea catolic spre a i se vestidespre minunile pe care le-ar fi fcut, n timpul vieii sau dup moarte,Antoni Gaudi (nu Antonio, v rog: era catalan!). Nimeni din comitet nutrgea mari sperane i totui o carte potal s-a ntors din Japonia: amfost la Barcelona, a scris expeditorul. Am vzut Sagrada Familia. i m-am convertit la cretinism. Prin urmare, adaug cu umilitate urmtoarearugminte: dac vreodat avei dubii n credina voastr, mergei i vedeiopera btrnului maestru, care a fost dincolo i s-a ntors s ne spun inou cum e... La Atena, nu ratai Muzeul Bizantin. Spaiul interior esteexact cel al unei biserici absente, sau mai degrab neutre: pe acest negativsunt amplasate, didactic, icoanele, porile mprteti, masa de altar - nfine, tot ce are o biseric real. Vizita cu studenii acolo a fcut mai multdect un semestru de predat n sala de curs. Dar nu mergei mai nainte dea fi vzut Acropole i, acolo, delicatul templu ionic Atena Nike Apteros,cum intrai pe Propilee n dreapta, sus. Cnd l-au restaurat americanii, auintrodus n coloanele ionice bare de titaniu, care le-au fcut s plezneasc.

    4

  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    5/35

    Tot acolo, obligatoriu, muzeul de pe Acropole i, n ora, MuzeulNaional de Arheologie, dac vrei s vedei originalele lucrurilor pe care,pe Acropole, le vedei doar n copii (Cariatide, frizele Elgin alePartenonului, foste la British Museum).

    Vorbind despre VR i VH (Virtual Heritage), trebuie spus c ammprtit dezamgirea studenilor mei dinaintea ruinelor, orict deurieeti (Poarta Leilor de la Micene). Poriunile de reconstrucie,precum cele din palatul regal de la Cnossos, orict de disputate (fiindrealizate de americani, care nu tiu multe nici in materie de fineuriarheologice, au fost, de bun seam, criticate de colegii lor europeni),sunt mult mai sugestive, n special pentru generaiile tinere i pentrunespecialiti, dect doar ruinele, orict de genuine vor fi fiind acestea(dar, de regul, nu sunt nici ele virginale). Sau, mai exist ipostazadin Santorini, unde, ca i la Pompei i Herculaneum, localitatea a fostconservat n perpetuitate sub cenua vulcanic i, atunci, arheologiadescoper, intact, chiar originalul, aa cum a fost el oprit din devenirela momentul cataclismului. mi amintesc, la Cincinnati, conferinaarhitectului grec (nume important acolo, a lucrat masiv i cu statulpentru olimpiad, mi cer scuze ns c nu mi-l amintesc acum) carea avut de construit un acopermnt pentru antierul arheologicrespectiv, din Santorini. Cte scrupule, cte dubii (neutralitateabsolut, spirit al locului sau contrast?), cte precauii (devreme cegravitaia trage n jos cldirea cea nou, distrugnd, fie i punctual,ceea ce se dorete protejat i dezvluit)!

    Este drama dintotdeauna a raportului dintre nou i vechi, subipostaza lui cea mai radical: cldire nou protejnd i, n proces,distrugnd parial exact ceea ce e chemat s ocroteasc. Aa este laVienne, n Frana, unde muzeul st peste situl unde se sap (trebuieneaprat s vedei oraul acela, aproape de Lyon, unde putei zburalow cost: de la aerogara Satolas i pn la festivalul de jazz, diniunie, din amfiteatrul roman vienez, totul merit efortul!). Aa este laCasa Sf. Petru, n Israel, unde muzeul e un soi de OZN betonat, pepicioroange, peste antier. Aa este, n fine, la Niculiel, undefastuoasa bazilic cretin de secol III-IV, enorm nc de pe atunci,e prizonierntr-o construcie fr har/haz, nou, care ne arat doarct am involuat de pe vremea sfinilor martiri Zotikos, Filipos,Kamasis & Attalos i pn acum...

    Cyberspace ca heterotopie Augustin Ioan07.07.2006"Am fost imediat captivat de o lume unde eti ceea ce scrii - nu

    cum ari." (Maia Szalavitz)Noile tehnologii ale comunicrii continu mai departe punerea

    n criz a relaiei dintre Locul public i Spaiul privat, prin a redefinin proces i semnificaia fiecruia dintre cei doi termeni n parte.Dup aproape opt ani de folosire intensiv a computerelor i, ulterior,prin intermediul lor, a internetului, cred c principala revoluie pecare aceste instrumente ale comunicrii au produs-o este redefinireanoiunilor de spaiu public i de spaiu privat, mai cu seam n sensulpulverizrii alegoriilor spaiale (i, pe cale de consecin,arhitecturale) asociate n mod tradiional cu acestea.

    Comunicarea virtual pe cyberspace (un termen generat deliteratura SF care, iat, i-a gsit o ntrupare n non-ficional - evittermenul de "real") a ajuns la un nivel de sofisticare tehnologic deneimaginat un deceniu n urm. Internetul a dedramatizat importanalocalizrii topografice a celui de la captul unui terminal. La nceput,Internetul a pornit de la "locuri" (grupuri de computereinterconectate, ale unei universiti, ale unui institut de cercetri sauale unei baze militare); acestea au fost apoi puse "n vecintate", nlegtur unele cu altele, pentru a se favoriza schimbul de date. Extinsfulgertor la nceputul anilor nouzeci, Internetul este acum o reea"neuronal" acoperind acum aproape ntreaga planet. Cum amurmrit i dezvoltarea internetului n Romnia (care, precum pruncii,a repetat ontogeneza), mi s-a prut a fi vizibil aceast trecere de lacapete de reea - foarte asemntoarea cu ideea de gar terminus -care aveau teritorialitate (Politehnic, SFOS, Guvern) lainterconectarea tuturor acestor noduri de reele i la includerea lor npienjeniul rizomatic care este The Net; ca n teoria sistemelor,reeaua este cu mult mai mult dect suma computerelor, memoriilorpuse n legtur fiecare cu fiecare. Acest ce surplus, este cel care ntr-un fel anim(a zice, chiar n sens jungian) Internetul i este fiinaacestui cyberspace. Realitatea virtual (cu sigla consacrat VR, pecare o voi folosi mai departe n text) a pornit tot din domeniulcyberspace, dar, spre deosebire de internet, este independent dereea, putnd fi generat i localizat aadar pe un singur computer.Ea nfiineaz un spaiu ficional, n care sunt amplasate obiecte,

    5

    http://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.htmlhttp://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.html
  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    6/35

    fiine - la rndul lor generate de computer. VR a fost la nceputpropulsat de programele de jocuri pe calculator, care i-au creat oambian, un decor al "aventurii", dar i de programele de grafic icele de computer aided design (CAD), n msur s genereze i sanimeze machete de cldiri, s simuleze procese tehnologice i sanalizeze efecte imprevizibile ale acestor simulri (studii de impactsau aerodinamic n industria auto, comportament n medii ostile saula cutremur etc.). VR a devenit imediat un personaj al ntregiiindustrii de divertisment americane: au aprut deja filme n careactori ficionali joac "mpreun" cu cei reali; n care actori decedaisunt recreai n VR i "interpreteaz" noi roluri; sau module de VR ncare tu nsui te poi insera "n" film i "interpreta" roluri.Topos

    Voi porni ntreaga discuie de la utilizatorul singur ctrecyberspace i VR. Primul pas: mi deschid computerul i accesezsite-ul (de remarcat nostalgia spaial a numelui, care nc mai asociazun loc, fie i doar lingvistic, acestui "undeva" indecidabil) unde ampota electronic sau unde gsesc informaiile sau link-urile necesare.Se mai practic nc adresa electronic situat pe server-ul de la"locul de munc", ceea ce pstreaz n limitele inteligibiluluilucrurile. Serverul "tu" i ofer serviciile prietenos, deVReme ce tueti deja "nluntrul" lui, ca ntr-un spaiu privat, ocrotit de jurmprejur de "rechinii" care pndesc prile neprotejate ale"localitii" unde te afli i de unde navighezi ca ntr-un batiscaf, legatpermanent i ombilical de adresa de "acas". "Unde se afl mesajultrimis, dac eu nchid computerul iar destinatarul nu-l are deschis?",a sunat ntrebarea plin de bun sim a unui distins profesor romn,cruia, amndoi aflai n strintate i dependeni de "acasa" altora,unde, fiind doar musafiri tolerai i dorind s ne desprindem de ea, ideschideam un cont de email gratuit pe Hotmail.com.

    De fapt, ntrebarea - legitim - a profesorului este ntemeiat peaceea strveche propoziie a filosofului Archytas din Tarentum, aacum o transmite Simplicius: tot ceea ce este e undeva (ntr-un loc).Este o afirmaie care instituie continuitate ntre, pe de o parte, choraplatonic (pre-spaiu, mum, doic, sever separatoare n lumeaideilor) iDasein ("acolo-firea" heideggerian), pe de alt parte. Dealtfel, aceast existen undeva este deja explicit menionat nTimaios. Astfel, spusele lui Archytas trebuie citite ca o recapitulare

    sintetic a definiiei locului dat de Platon: "[Locul] este de bunseam cel pe care l vedem ca ntr-un vis atunci cnd spunem c totceea ce exist trebuie neaprat s se afle ntr-un anume loc i socupe un anume spaiu, cci ceea ce nu este nici undeva pe pmnt,nici undeva prin cer nu e nimic" (52b). Afirmaia lui Archytas erans mult mai complex; o citez n traducerea englez n care amgsit-o: "all existing things are either in place or not without place".

    Istoria filosofiei, mai ales a filosofiei spaiului, a reinut pentrudou milenii doar prima parte a afirmaiei: cea care, aa cumspuneam, este inteligibil pentru c poate fi imaginat (adicvizualizat: orice astfel de imaginare i creeaz propriul spaiu, saumprumut din "recuzita" unuia existent). Aadar, unde se aflmesajele noastre de pot electronic, unde sunt adresele i site-urilenoastre n cyberspace? Voi lsa n suspensie rspunsul la aceastntrebare deocamdat.Traiectorie

    Mult mai interesant acum este cea de-a doua parte a afirmaiei,cea care presupune de fapt obligativitatea de a exista a unei forme despaiu n care s fie localizate orice fel de lucruri, inclusiv cele careaparent sunt lipsite de o asemenea "aezare". Este prezumios s negndim c Archytas este un precursor al conceptului de spaiu neted,deleuzian; cu toate acestea, spaiul lis "rezolv" aporia n care nesitueaz casa inconsistent i fr amplasament, din cyberspace.Acesta din urm, ca i internet-ul, este un teritoriu al rizomaticului ial lis-ului, al nomadismului, al deteritorializrii i al siturii petraiectorie mai degrab dect "undeva", "ntr-un loc" desemnat printr-un punct fix, stabil, de pe o "hart".

    Rizomatic pentru c legturile dintre punctele sale suntneierarhice i relativ indiferente la nivelul de complexitate alpunctului (cu alte cuvinte noiuni precum "sus" i "jos", instituite nspaiul real de axa lui vertical, calitativ, nu sunt relevante nicimcar ca metafore ale complexitii); rizomatic, de asemenea, pentruc ntreruperea, dispariia din reea a unui fragment nu este esenialpentru ansamblul care este, cum ar fi spus filosoful, cu centrulpretutindeni i, deci, fr o (singur) ierarhie. Ierarhiile exist doar lanivel molecular, ca diferen simpl, instituit ntre dou puncteimediat nvecinate, iar nu la nivel molar, al reelei, ca diferenabsolut ntre ntreg i parte, sau ntre o parte privilegiat (centru) i

    6

  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    7/35

    celelalte. Aceast diferen molecular este aadar lipsit de "putere"."Puterea" se instituie doar prin mecanisme locale de excludere aaccesului la o baz de date, aadar ca protecie (introvertire), iar nuca agent activ, ca "opresor". "Btliile" sunt cu toatele situate la nivelmolecular.

    De asemenea, lis pentru c navigarea prin internet este indiferent larelaia de proximitate spaial: "teleportarea" i "saltul" catastrofic(aadar cutri discontinue, ba chiar randomizate), sunt la fel defolosite ca i "surfing-ul", navigarea din aproape n aproape dup ologic liniar, continu a cutrii. Nu exist aadar mod privilegiat dea "cltori", dup cum nu exist localizare privilegiat n reea.ntreptrunderea ntre public i privat, pe care le-am descris aici cafiind total diferite n comparaie cu accepiunile lor din spaiul real,nu mai este una a localitii, ci una filamentar. "Trasee" de svptraverseaz n toate direciile TVP. Privat este aadar ntreagadinamic a transportului de informaie din punctul A n punctul B, nraport cu ntreg teritoriul internetului, iar nu doar un anume loc cares mai poat fi definit prin limitele sale de jur mprejur (de reguledificate pentru a mpiedica vizibilitatea spre nuntru) i, eventual,printr-un centru.

    Dac eti ns plecat, cltor sau chiar nomad, localitateaadresei de pot electronic devine inconfortabil. Multe serverelocale se protejeaz att de puternic mpotriva "haiducilor", a hacker-ilor, nct adeseori prefer s nu ngduie penetrarea nici de ctre "aisi", aflai ns n afara lui. Cu alte cuvinte, prsind spaiul "privat"al localitii, te vezi situat extra muros, aproape de o seam cu ceicare pndesc cetatea ta. Pn la ntoarcere, este mai bine pentru ea snu ncerci s-i forezi i tu, chiar dac cu bune intenii, porile bineaprate, pentru c, ngduindu-te pe tine, tot pe acolo se poatestrecura i un inamic, care, dinuntru, i poate nimici "localitatea".

    Care este soluia la aceast problem? O abandonare ageografiei locale a comunicrii n favoarea dinamicii acesteia. "nlumea mobil de astzi, Reeaua (the Net) poate furniza acel tip decomunitate care geografiei i este uneori inaccesibil" (Szalavitz,1999, 15). Treci la nivelul urmtor de complexitate i i ridici o casaezat niciunde exact, pentru c este de fapt oriunde. O pori cu tine,dar nu o "ai" propriu zis; oriunde VRei s te "aezi", invoci formula i

    i se deschide un portal prin care ptrunzi, VRemelnic, n adpost. Nueste casa "ta", dar i ofer aceleai servicii; nu este un spaiu intim,dar te protejeaz mai bine dect un "azil de noapte" i, mai mult, id sentimentul apartenenei la o nou comunitate: a celor care, ca itine, navigheaz prin lume. n absena confortului de acas (care,pentru a i se oferi, te oblig s rmi locului), acesta este urmtorulloc bun de odihn i de acces n spaiul virtual pe care l poi avea.Analogia cu un lan hotelier preferat indic o parte din adevr, cudeosebirea c acest domiciliu temporar preferat nu este dependent deo aezare, de un acolo obligatoriu. El este oriunde exist o consol io posibil legtur la teritoriul virtual (cyberspace).

    Ultimele programe de navigare pe Internet ne descriu formenc mai radicale i mai "deleuziene" de localizare la nivel moleculara spaialitii reelei cibernetice. Un articol excepional pe aceasttem "Here, There and Everywhere" este de gsit n The Economist24 iunie 2000, pp. 115-18. Cele cteva programe descrise acolo suntmenite unui mod de cutare de date care, respectnd naturarizomatic a cyberspace, i folosete acest potenial al lipsei deierarhie interioar pentru a evita orice posibil interferen (i.e. semnde putere) din partea unor localizri privi-legiate n reea (de pildmari companii, cenzori etc.) care ar fi tentate s i foloseasc poziiaprivilegiat pentru a controla accesul la sau distri-buia datelor pecare le posed i/sau transmit. Astfel, FreeNet, creaia unui tnrprogramator irlandez Ian Clarke, este construit pe un sistem deorientare n reea de tip infraspaial, "acela al unui cltor ntr-osocietate preistoric n care nu este guvern central i nici hri; acest[cltor] se bazeaz pe sfatul celor pe care i ntlnete [pe drum].ntrebnd pe cineva unde este un loc anume i urmnd acel sfat,cltorul trebuie s ajung cumva mai aproape de unde vrea sajung. Repetnd acest proces, el trebuie s ajung n cele din urmla destinaia sa." (115-16).

    Astfel, cererea de cutare ("cltorul") "ntreab" nti nodurilede reea care sunt cel mai "aproape" (termenul acesta nu are nsacoperire spaial, ci lingvistic: cuvinte cheie, descrieri ale fiieruluicutat etc.) ca descriere, apoi, dac destinaia i este refuzat la acelnivel, se ndreapt ctre localizarea creditat cu a doua ans i aamai departe, pn la "destinaie". Aceast cltorie ntre nivele deprobabilitate a siturii destinaiei "garanteaz un nalt grad de

    7

  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    8/35

    anonimitate, fcnd viaa dificil pentru cenzori" (116), devreme cefiecare nod interogat nu cunoate dect pe cel "anterior" (aflat namontele fluxului de informaie) i pe cel "posterior" (aflat n aval),n felul n care sunt organizate i societile secrete: cderea unui"nod" nu pericliteaz ntreaga organizaie, ci doar (nc) dou niveleintermediare ale structurii sale. Alte programe construite pe un modsimilar de navigare molecular, rizomatic, n cyberspace suntNapster, care caut i i furnizeaz fiiere n format mp3 (muzic nformat digital) - inta companiilor care i reproeaz violarea legilorde copyright - i Gnutella, un program "subversiv", care este vnat dectre cei ce monopolizeaz distribuia informaiei n reea. Construitcumva pe principiul scrisorilor Sf. Andrei, Gnutella pune n legturn vederea cutrii un numr de computere "nvecinate", care rspundla ntrebarea prim (oprind o copie a ntrebrii i a rspunsului) dar oi transmit mai departe, altor "vecinti", iar acest proces se repet(multiplic) de un numr dat de ori. n funcie de numrul de repetri,numrul de rspunsuri/copii poate deveni ns monstruos de mare.Acest lucru face dificil urmrirea i pedepsirea celui care caut i"sustrage" date din reea, precum i tergerea urmelor. Dar, n acelaitimp, creeaz pericolul pentru cel care caut s fie intoxicat cuinformaii false.

    Aceste noi programe radicalizeaz aadar lipsa de centralitate iie-rarhie spaial a cyberspace i, n acelai timp, disponibilitatea de aservi pentru libera circulaie a informaiei (i.e. caracterul de spaiudemocratic).

    ncriptarea este cea care transform cyberspace n spaiu virtualprivat. Cheia cu care ptrunzi dincolo de ua blindat, n intimitatea"adresei tale" (ezit s o numesc deocamdat cas), este codul, parola.Este dreptul tu s ai ncredere n ct de mult lume doreti s ipoat ptrunde n cubicul, dar cel mai sigur este s fii de fapt singur.Pentru aceasta, odat situat "nuntru", i poi negocia "vizibilitatea":apsnd bunoar pe comandaBlock sender, poi fi sigur c mesajeleasediatoare ale cuiva care te deranjeaz se vor lovi de opacitateafortificaiei tale; aceluia, aadar, i poi refuza ospitalitateacomunicrii. La limit - una absurd deocamdat n internet, a cruiraiune de a exista este tocmai comunicarea interpersonal i inter-instituional, din ce n ce mai posibil n cyberspace i VR - te poiizola. Cyberspace i ofer - deocamdat doar ca oportunitate care va

    fi probabil atins rapid - ceea ce spaiul fizic i locuirea ntreolalt nupot, dect prin opiunea de a deveni pustnic: capacitatea de a te izolatotalde lume. Nu fr un oarecare risc, acela al nsingurrii: "Dacnu eti atent s te autolimitezi, contactele umane pot ncepe s i separ nfricotoare - chiar i convorbirile telefonice te potnspimnta" (Szalavitz, 1999, 15). De asemenea, aflat n cubicul,poi adopta mti pentru a te face "prezent", dar nu i "vizibil". Deregul,site-urile care au chat rooms (recunosc n conceptul de chatroom urma saloanelor franceze de odinioar, dar aproape derobate deelegana conversaiei, chiar i a celei mrunte, practicate acolo) teinvit s adopi unpen name sau un nickname, un pseudonim aadarcu care devii personaj acolo; altele, mai sofisticate, i oferoportunitatea de a adopta un personaj virtual (caricaturizat sau nu)care va fi "tu" pe durata evenimentului participrii tale la discuie.Acestui "tu" i poi atribui - n chip ventriloc a zice - o voce, ogestic, chiar o dinamic corporal n raport cu "ei", dar i cu spaiulvirtual al salonului.

    Celor care prefer comunicarea prin Internet (aa cum o facescriitoarea citat la nceputul textului, sub cuvnt c important este"ce scrii" i nu "cum ari"), viteza schimbrii tehnologiilor s-arputea s le aduc veti proaste. World Wide Web este deja o realitate.Tendina de a comasa televiziunea, telefonia i Internetul ntr-unInternet 2 anunat deja n Statele Unite, va duce cu siguran, o facedeja, la reapariia vizualului ca element determinant al comunicriii, o dat cu acesta, se va atenua dezechilibrul pe care absenainspeciei vizuale l instaurase n definiiile referitoare la public iprivat n cyberspace i VR. Videotelefonia, teleconferinele, actorii ispeakers tv virtuali sunt deja o prezen n viaa public, fie ea i -deocamdat - insolit. La fel ca n cazul primelor automobile - trsuricrora le lipseau caii i care, deci, descumpneau - cyberspace i VRi pstreaz (de fapt i redescoper) filiaia n realitatea "real", nspaiul fizic i n habitudinile comportamentale pe care fiina umanle are n raport cu acesta din urm. Ambiia VR este de a-i amplifica"efectul de realitate", implicnd pentru aceasta nu doar strategii alevizibilitii (element central n orice fenomenologie a spaiului), dari strategii ale tactilitii i, n perspectiv, ale celorlalte simuri.Realitatea virtual capt astfel profunzime i, deocamdat, pare cptrunderea credibil n ea (aadar cu o redare "realist" a senzaiilor)

    8

  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    9/35

    se poate face pn la nivelul antebraului: putem aadar "da mna" nchip sensibil cu un partener absent din proximitatea noastr.

    Oferta deschiderii ctre cellalt exist, caracterul public fiind defapt ideea central a internetului i inta sa permanent, iar nuretragerea din "vizibilitate" pe care o ofer ncriptarea informaieitale - echivalentul vir-tual zidirii unui spaiu privat. Socializarea,dup ce te-ai adpostit n cyberspace sau n internet, se va puteapetrece n urmtoarea unitate de vecintate, singura care i esteaccesibil prin opiune proprie, aceea a listei de discuii, a grupului lacare subscrii. S ne amintim, "acas", n "localitate", erai protejat, darmpreun cu oameni cu care nu mprteti neaprat dorina de a tentlni nici mcar n cyberspace, darmite n ace-eai cas. Or,opiunea de a te asocia grupurilor, listelor de discuii pe ca-re leafieaz acestea, reprezint o mult mai eficient form de vecintate,aceea bazat pe opiune, n felul n care unele condominium-uri saucarti-ere sunt construite pe baza unui criteriu mai tare dect statutulmaterial.

    Aezarea medieval recunotea instinctiv necesitatea de a da uncri-teriu tare unitii de vecintate, atunci cnd grupa teritorialbreslele, de pild (Bucuretii nc mai pstreaz toponimii caremrturisesc acest cri-teriu: Blnari, elari, Lipscani etc.) Acest tipnou de comunitate, de nve-cinare, este ns una care a abandonattotal orice proximitate fizic, orice nvecinare teritorial. Apariiaadar la grupuri vorbree, la cluburi, la circuite nchise, care cutoatele au abandonat orice situare local. Vorba lui Heidegger,potrivit creia vecin i este cel care locuiete alturi, i pierde ncyberspace nelesul. Vecinul n TVP este oricine particip, deoriunde s-ar afla, la valorile pe care le mprtete acea comunitate,acel teritoriu auto-protejat din cyberspace, acel spaiu privat maiamplu la care subscrii.Cyber-etica?

    ntrebrilor deocamdat relegate domeniului SF - dar pentruct VReme? - de felul: "ne vom putea strmuta n cyberspace i VR"cu totul"?"; i, pe cale de consecin: "dac da, vom puteasupravieui "acolo, fr ntoarcere n real, precum mamiferele marinela suprafaa apei spre a respira, mcar din cnd n cnd?" nu le potoferi un rspuns competent, mai cu seam datorit faptului c etica

    implicat n manipularea tehnologiilor care le vor face sau nuposibile este un element esenial n formularea rspunsuriloreventuale. Or, o asemenea etic referitoare la cyberspace i VR ncnu a fost formulat dect tot la nivel molecular (ca reguli interne alesite-ului, la care subscrii) i / sau ca reflex al legislaiei i eticii dinspaiul social real. C este nevoie de o asemenea etic, nu ncapendoial. O ntreag bibliografie consultat de mine (i citat nbibliografie) vorbete despre aceasta i ncearc s ofere soluii.

    Probabil, din perspectiva inteniilor acestui text, dincolo denegoci-erea relaiilor public/privat n cyberspace, cel mai importantaspect etic este relaia dintre structurile sociale i instituiile dinspaiul real pe de o parte i cele virtuale pe de alt parte. Bunoar,exist state care contro-leaz sau interzic cu totul fie accesul lacyberspace, fiesite-uri individu-ale sau categorii ntregi desite-uri.In ce msur cenzurarea de ctre statul naional a unei forme deorganizare care este (sau, mai precis spus, ar trebui s devin)indiferent - neutr - la acest mod de structurare socie-tal, este eticpermis? Aciunilor poliieneti pe internet, limitate deo-camdat laidentificarea hacker-ilor, cine le garanteaz limitarea la preve-nirea ipedepsirea fraudelor? In ce msur procedeele de supraveghere ipedepsire foucaultiene, dar mai cu seam panoptikon-ul, suntposibile ntr-un cyberspace rezistent la ideea de localitate, deteritorialitate, de (de)limitare n spaiu? Sunt "democratice" agregareasocial proprie a cy-berspace; relaia dintre public i privat; absenaautoritii supra-situate i, deci, normatoare? Dac democraia este unconcept funcional n cyber-space, care sunt atunci mecanismeleproprii de protejare ale acesteia?Alte consecine ale cyberspace, interneti VR. Hypertext-ul

    Exist o serie de alte implicaii ale comunicrii princyberspace asupra crora a dori s m opresc n cele ce urmeaz.Prima este schimbarea nu doar a modului de redactare a unui text, cii a naturii textelor. A doua este implicaia pe care o are asuprasocietii prin dispariia intermediarilor, n cele dou forme care audevenit evidente: democraia direct (e-democracy) i comerulelectronic (e-business). A treia este schimbarea adus n ceea ceprivete proiectarea spaiului: arhitectura virtual.

    Motivul pentru care m ocup de redactarea de text pe computeri, apoi, n cyberspace este acela c tehnicile de producere i

    9

  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    10/35

    structurare ale acestui nou tip de text sunt extrem de asemntoare -datorit folosirii unor medii de operare cu o logic intern similar -modului n care proiectarea asistat a arhitecturii s-a schimbat odatcu computerul i, mai ales, cu deschiderea posibilitii de a proiectansi VR.

    Textul deja i-a schimbat natura prin trecerea de la maina descris la redactarea pe ecranul computerului. Instrumentul i suportulscrierii determin ceea ce scrii. Textura cernelii pe coal iconsemnarea gesticii de ctre stilou dispar la trecerea la maina descris; hrtia nu mai consem-neaz directoscilaiile i apsareavariabil a minii asupra hrtiei; presi-unea corpului asupra paginiise diminueaz i textul nceteaz s mai fie o oscilogram n prizdirect a micrilor corpului i, mai mult chiar, ale gndului. Analog,dispar din ce n ce mai evident elaboratele schie de idee pe carearhitecii celebri le adaug coleciilor lor de proiecte publica-tepentru c sunt nu doar expresive vizual, ci i pentru c sunt caligrameale gndirii care ordoneaz spaii. A urmri o expoziie de astfel deschie n relaie cu proiectul final este adeseori, ca i n cazulmanuscriselor i variantelor n raport cu textul final, similar cu aurmri live un proces de gndire artistic. Or, computerul ntrerupeacest stadiu de pre-existen a textului i a proiectului. Din raiunimai degrab de calofilie, unii scriitori i transcriu ulterior cte unpoem dup pagina printat, spre a mbogi o culegere de versuri cucaligrafia domniilor lor; aa dup cum i arhitecii adeseori "refac" arebours - pentru publicare, dac nu chiar pentru a vinde "schie" -procesul de gndire, introducnd ns n proces un element definalitate a demersului care nu mai este att de evident n cazulgenuin; dimpotriv, ezitrile, adeseori ratrile unor variante plauzibil

    mai bune sunt cele care - n ambele cazuri de "scriitur" - mbogescprocesul.

    Oricum, evident rmne faptul c deja a apsa o succesiune detaste ale mainii de scris nu mai are acelai tip de relaie oarecumdirect, corporal, cu scriitura, dar nc mai putem vorbi despremanuscris, pentru c se pstreaz cel puin fermitatea apsrii petast n carnea hrtiei. Dactilograma are nc o oarecare carnaie, o"profunzime" a paginii pe care o dau erorile mainii nsei (pe care levnase cu atta acribie regimul comunist atunci cnd nregistraidentitatea acestor maini de scris, identitate dat exact de "erorile",

    de abaterile de la regularitate ale scriiturii, dar i de habitudinilepersonale ale celui ce dactilografia de a apsa mai tare sau mai ncetpe o clap sau alta).

    Or, ajuni la computer, cu versatilitatea operaiunilor deprocesare de text, aceast "profunzime", substanialitateafenomenologic a gestului de a scrie, a disprut. Autocenzura irigoarea celui ce scrie pe hrtie dispar, devreme ce raderea textului"greit" nu are consecine vizibile; dispar - dac nu i propui cuoarecare masochism s mpiedici aceast tergere - variantele princare trece un text i care adeseori reprezint startul, sau analogianecesar pentru un alt poem; n fine, instabilitatea textului, care sepoate combina n varii chipuri prin redispunerea secvenelor n cmpsau prin mutarea dintr-un poem n altul, este o stare prin care texteletrec mult mai facil dect atunci cnd scriam direct pe hrtie, chiardac ea rmne nc invizibil n clipa imprimrii. Dar, pe de altparte, exist o fascinaie a scriiturii n priz direct, ca i cndtipreti direct, iar ideea de manuscris, de stare intermediar atextului, dispare. Dispar variantele, ciornele, secvenele.

    Exist o serie de comenzi prin care pot face din textul pecomputer un - fals - palimpsest: se pot marca diferit variantele,corecturile; variantele finale pot coexista cu ceea ce a fost "greit"sau cu variante intermediare; nu cunosc nc nici un scriitor saufilosof romn care s fi folosit aceast stare derridean a textuluicomputerizat. n "museletter"www.poetry.about.com) se discutuneori despre acest potenial al scriiturii poetice, bunoar, conjugatcu acela pe care l ofer hypertext-ul, etapa urmtoare, aparinnd decyberspace, a redactrii de text (i de informaie n general). Pentrudetalii asupra implicaiilor computerului asupra redactrii de text,

    trimit la un articol recent: Marlena Corocoran "Life and Death in theDigital World of the Plaintext Players", n revistaLeonardo vol.32,nr.5/1999, pp. 359-64.

    Dar numai redactarea de text pe computer nu pare s fiesuficient pentru utilizatorii lui. Noul pas a fost fcut prin trecereatotal n cyberspace, aadar prin scrierea direct a textului folosindpotenialul oferit de cyberspace. Aa cum poate s par evident, nliteratur poezia a fost cea mai activ n a "trece" n noul mediu.Exist chiar o direcie ntreag n literatura contemporan numitnew media poetry, care face apel la noile tehnologii din cyberspace

    10

    http://www.poetry.about.com/http://www.poetry.about.com/http://www.poetry.about.com/
  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    11/35

    nu doar pentru a comunica i a face publice creaiile poetice aleautorilor, ci, mai cu seam, pentru a le face parte integrant dinprocesul de creaie n sine; o parte important a acestei altfel deliteraturi "protezate" de tehnologia digital, se afl, bineneles, peInternet, care este mediul su "natural" i de care depinde integralspre a exista. Spre exemplificare, trimit la unsite dedicat nntregime acestui subiect.

    Ceea ce nu nseamn c doar poezia este deja "dincolo". Oinfluen semnificativ o are cyberspace i asupra redactrii de textacademic.Hypertext-ul, care face apel la modul navigrii princyberspace (prezentat mai devreme) este o surs de "profunzime"rizomatic pentru textele noastre on-line. Este un alt mod de anaviga, plecnd dintr-un astfel de text pe care l parcurgi, spre textesau site-uri nrudite, astfel nct problema se densific i seargumenteaz fr a mai apela la citate din alte opere, ci triminddirect la sursa original sau la un comentariu analog (sau opus) peaceeai tem. Site-urile devin o succesiune de "neuroni" ntre care seinsereaz al tu; atunci legtura (link) devine sinapsa prin care setrece de la un "neuron" la altul. Ceea ce este fascinant la hypertexteste c un graf al legturilor ar arta aproape "haotic" (de unde imetafora rizomului), pentru c sinapsele nu leag doar destinaiiimediat nvecinate, ci i altele, "ndeprtate", la care poate facetrimitere hypertext-ul; poi ncepe astfel cercetarea unui site i sfriprin a te afla ntr-un cu totul alt "punct" din cyberspace, condus n totacest timp de link-urile fiecruia dintre site-uri, ajungnd s observic nu mai exist o legtur evident ntre punctul de plecare i cel desosire. Cu alte cuvinte, nu este o profunzime real, ci una virtual,dar care deschide textul ctre orizonturi de semnificaie greu de

    bnuit astzi. Redactarea i lectura acestui text sunt deopotrivrizomatice, fragmentare i "fractalice": prile au o tot mai mareautonomie n raport cu ntregul, capitolele pot trimite prin link-uri lafel de simplu la alte texte din afara celui examinat cum o face i laurmtoarele capitole; aceast logic secvenial a redactrii i,implicit, a lecturii, are o influen din ce n ce mai mare asuprahypertext-elor.

    n fine, ca o consecin a celor spuse mai sus, cteva cuvintedespre influena Internet asupra publicrii. Abundena de revisteelectronice nu se datoreaz potenialului noului mediu de a redacta

    mai uor, fr intermediar tiprit, texte i jurnale, de a le menine nvizibilitate i accesibilitate public fr intermediarul constituit dinreea de librrii, reea de difuzare sau reele de biblioteci. Astfel,costurile se reduc enorm i, prin dispariia intermediarilor, contactulntre editur i cititor devine nemijlocit. Nu trebuie neglijat faptul comniprezena cyberspace i a computerelor schimb de asemenea imodalitatea de a citi i parcurge un text, nu numai pe aceea de a-lscrie. Apariia i succesul recent al palm-urilor n memoria crorapoi "descrca" (download) "manuscrise" (e-books) de pe Internet, afost stimulat, evident, i de publicarea exclusiv n format electronica unor cri de mare succes. Este dificil de fcut acum un pronosticprivind competiia dintre cartea tiprit i cea electronic, dar estedestul de probabil c diferena dintre cele dou forme de text nu vamai consta exclusiv n modalitatea de a-l face public ci i, din ce nce mai mult, n modalitatea de creare a lui.Dispariia intermediarului?

    Al doilea aspect anunat asupra cruia a dori s insist este ceeace unii numesc o criz a intermediarului. Explozia firmelor de comerprin Internet (e-com) i succesul bursier al acestora face ca problemas fie amplu comentat n pres (la momentul scrierii acestui text, unnumr din The Economist("Dotty about commerce?", 26 februarie-3martie 2000) i altul dinNewsweek("Dot-Boom" 3 aprilie 2000;venind dup unul anterior dedicat exploziei firmelor pe Internet nFrana, care schimb nu doar economia, ci i structurile sociale) s-ausuccedat rapid, suplinite cu informaii uluitoare cu privire la aceastproblem.

    Una dintre aceste tiri mi-a reinut atenia, deoarece cred ceste simptomatic pentru inteniile acestui text. Ea vine dinInternational Herald Tribune (29 martie 2000) i poart titlul"Guyanas On-Line Weawers Find Theyve Fashioned a TangledWeb". Pe scurt, iat tirea: un grup de estoare dintr-un sat dinsavana de nord guyanez (Lethem) au decis s vnd printr-un siteInternet esturile lor tradiionale din bumbac. Succesul a fostfulminant n vest. Aceasta a atras atenia autoritilor regionale istatale, care acum ncearc s se reinsereze n acest lan, caintermediari, acolo unde Internetul crease o legtur nemijlocit ntreproductor i client: www.gol.net.gy/rweawers . Aceste relaii deputere se afl n criz o dat cu posibilitatea pe care Internet-ul, o

    11

    http://mitpress.edu/e-journals/Leonardo/isast/spec.projects/newmediapoetry.htmlhttp://mitpress.edu/e-journals/Leonardo/isast/spec.projects/newmediapoetry.htmlhttp://www.gol.net.gy/rweawershttp://www.gol.net.gy/rweawershttp://mitpress.edu/e-journals/Leonardo/isast/spec.projects/newmediapoetry.htmlhttp://www.gol.net.gy/rweawers
  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    12/35

    structur reticent la ierarhii piramidale, o ofer de a le scurtcircuita.Dar i mai dramatic pentru modul n care comerul este organizatpare s fie criza intermediarului, a straturilor succesive situate pnacum ntre productor i client - de la en-gross-ist la en-detail-ist.

    n ceea ce privete societatea, cyberspace ofer ctevaoportuniti absolut bulversante pentru sfera politicii, n ceea ceprivete consultarea popular i luarea de decizii n spaiul public.Astfel, este posibil o criz a delegrii, principiu pe care esteconstruit democraia parlamentar, reprezentativ i o emergenradical a democraiei participative; la limit, un ntreg popor poate ficonsultat n timp real asupra unei decizii de luat. Este de observat calegerile n cyberspace se pot deja (tehnologic vorbind) face directntre comisia central electoral i votantul individual; rezultatele potfi analizate instantaneu. InclusivRomnia Liberofer deja din 1999pe site-ul su un rudiment de "democraie participativ" ncyberspace, invitndu-i cititorii s voteze asupra chestiunilorpolitice zilnice; site-ul avertizeaz ns c un asemenea vot este"netiinific" i, deci, lipsit de consecine, reprezentnd doar opiniaunui segment deloc aleatoriu: cititorii ediiei on-line a ziarului. Cutoate acestea, experimentul demonstreaz c, o dat cu extindereanumrului de ceteni conectai la Internet pn la coincidena cunumrul de ceteni cu drept de vot, o asemenea form de democraietotal nceteaz s mai par tocmai o utopie: fiecare deciziesemnificativ, de la cele locale la cele naionale, este imediat supusunui referendum popular, n vreme ce conceptul de "ales" - corpullegislativ intermediar ntre executiv i societate - trebuie s capete oform i un neles noi (poate deveni, de pild, un corp de experialei, care s fac publice on-line opiniile lor referitoare la legislaia

    care trebuie votat n referendum).Proiectarea n cyberspace i VR

    Al treilea domeniu unde cyberspace schimb dramatic dateletradiionale ale problemei este proiectarea n general; din motivelesne de neles, m voi limita la a discuta despre proiectareaarhitectural i despre arhitectura virtual. Dac este greu deimaginat ce poate fi VR (realitatea virtual), i.e. spaiul acestei"realiti", ce este atunci arhitectura virtual? Dou numere dincelebra revist britanicAD pe tema "Architects in Cyberspace", ovoluminoas bibliografie, muzee virtuale de arhitectur (Quondam-A

    Virtual Museum of Architecture That Was Not Builtla adresa:members.aol.com/quondam001) i o dezbatere teoretic masiv peinternet par s indice c o asemenea "realitate" exist (subzist?)deja, ba chiar i are propriile ntrebri pe care ndrznesc s lenumesc filosofice; dintre ele, probabil cele legate de "ontologia"arhitecturii sunt cele mai incitante.

    Marcarea lui "este" din ntrebarea despre arhitectura virtualnu e ntmpltoare. Este vorba despre o punere n criz a nsuistatutului de pn acum al arhitecturii. Sutele de definiii, dinantichitate i pn mai ieri, nu linitesc: mai toate o explicreferindu-se la organizarea spaiului (real), la forme nzidite sublumina secant a soarelui, la nmulirea demiurgic a realitii prinedificare, sau la tectonic. Potrivit nici uneia dintre ele arhitectura nueste, nu "exist" n form virtual. Dup multe, Antonio SantElia,cel care a nchipuit Citta Nuova la nceputul secolului XX fr s fi"proiectat" i, mai grav, fr s fi edificat absolut nimic, nu ar puteafi considerat arhitect, dei apare n toate istoriile serioase alearhitecturii moderne ca unul dintre fondatorii acesteia. ntrebarea cuprivire la statutul arhitecturii virtuale pune n criz de altfel iarhitectura "real".

    Ce este aceasta din urm: a) produs final - edificiu sau cas; b)proiect de dinainte de construcie; c) proces al ajungerii la proiect, cutoate schiele de idee, etapele intermediare, eecurile; cu concursurilepublice care au fcut posibil apariia unui proiect sau i-au interzisaltuia apariia n form construit i, care, astfel, creeaz un halou de"va fi fost", de "aproape real" n jurul proiectului ctigtor/real i njurul cldirii finale (mai cu seam atunci cnd aceasta, dintr-unaccident al istoriei, nu mai ajunge sa fie construit)? Sau toate cele de

    mai susplus teoria care le inspecteaz i care, apoi, sugereazmodificri ale practicii? Dac vom accepta c arhitectur sunt toate laun loc: aproape-proiectele (versiunile abandonate n procesul deproiectare sau de selectare a proiectului final), proiectele propriuzise, suma edificiilor care exist (aproape niciodat respectndintegral proiectul conform cruia sunt concepute),plus teoria - carele precede i le urmeaz - atunci gradele de poten i de act ninteriorul acestui halou se combin n proporii diferite. Putem svorbim deja despre interstiii sau traversri de virtual n interiorulrealului n diverse grade de "gri" (i.e. potenial de a fi devenit

    12

    http://members.aol.com/quondam001http://members.aol.com/quondam001
  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    13/35

    realitate).

    Trimit pentru detalii la un studiu despre caracterul perpetuu-virtual alPalatului Sovietelor de la Moscova, pentru care au existat patruconcursuri, zeci de proiecte, variante la proiectul ctigtor, otentativ de construcie, o puternic influen asupra geografiei i aarhitecturii sitului - dar care nu a mai fost edificat n cele din urm;este Palatul Sovietelor un obiect arhitectural?

    Dar arhitectura virtual merge dincolo de graniele acestorntrebri legitime referitoare la statutul arhitecturii construite. Este unproiectant de spaii n VR un arhitect, chiar n absena a ceea ce muliconsider a fi elemente eseniale n definiia obiectului de arhitecturi anume a) materialitatea; b) spaialitatea interioar i c) tectonicaformelor n raport cu un amplasament dat ? Pentru cei care considerc arhitectur este doar suma a ceea ce a reuit s fie construit, iar ceprecede aceast etap, "devenirea ntru fiin" a casei, este doarproces de creaie ipetits histoires, rspunsul nu poate fi dect,evident, un NU categoric.

    Tot aici, trebuie spus c programele de proiectare asistatCAD schimb total natura proiectrii, datorit capacitii lor"fractalice", de a asista aadar att la conceperea detaliului, ct i aansamblului, opernd modificri instantanee n proiectul de ansambluatunci cnd detaliul se schimb i viceversa. PROIECTARE CAD.Pentru moment, aceste programe asist i optimizeaz soluiile alesede proiectant, n limitele propriei capaciti (baz de date, capacitatecombinatoric i de inferare pe baza acestei baze de date), avndaadar o atitudine "pasiv" n actul de proiectare propriu zis. Dar nutrebuie s uitm c logica binar care st la baza ntregii funcionri a

    computerelor i pune amprenta asupra CAD: a te limita la folosireaCAD n loc de actul de creaie "tradiional", holistic, nu pare s fiedeocamdat o perspectiv dezirabil.

    Probabil, trecerea la o altfel de concepie de proiectare poatens folosi mult mai adecvat potenialul de "expert-consultant" alcomputerului. Acest lucru a fost avut deja n vedere de unii artiti iarhiteci contemporani, care ncearc s ncredineze computerului unrol - adeseori unul determinant - n creaia propriu zis. Un exemplurelevant n acest sens este extinderea colegiului DAAP de laUniversitatea din Cincinnati, Ohio, una dintre lucrrile cele mai

    controversate i, totodat, aclamate ale deconstruciei.Capacitatea de a simula parcurgerea spaiilor interioare, de a

    "vedea" cum va arta obiectul sau ansamblul urbanistic nainte de a ficu adevrat construit poate, desigur, s optimizeze multe dintre dateleproiectrii i, mai cu seam, s ofere simulare acolo undedeocamdat obinem informaii doar pe baza unei tiine ignorate lanoi - POE: evaluarea post-ocupaional (post-occupancy evaluation).POE ns are nevoie, pentru a verifica datele comportamentale aacum se desfoar ele, de timp; or, VR poate comprima la maximumacest timp ulterior i, mai mult, l poate face s informeze proiectareanu prin feed-back, ci chiar n timpul proiectrii propriu-zise

    Intoxicarea prin imagine se ntoarceAugustin Ioan 13.05.2005Sunt duman al excesului de imagine, n sensul n care ar trebui s

    nelegem c arhitectura nu este n primul rnd despre ziduri, nu estedespre decoraie i nici despre ferestre, nu este nici mcar despreaceste splendide feronerii i detalii pe care le vedei - daurite - prinpalate. Nu, ci, despre spaiu. Noi trebuie s proiectm choreme, caresunt cele mai mici uniti ale spaiului. Celelalte sunt instrumentelecu care lucrm: perei, arcade, planee i toate celelalte.

    Ne aflm din acest punct de vedere ntr-un moment de oboseala imaginii arhitecturale, care i-a trit un moment de glorieextraordinar n anii '80, n timpul postmodernismului. Imaginea noglind - o oglind hidoas - a postmodernismului a fost ceea ce s-antmplat n anii '80 la noi, construit n jurul ideii de flamboian aimaginii arhitecturale, de exces de vizualitate.

    Exist o direcie extrem de important n arhitectura

    contemporan, care este mniat mai cu seam pe dezvrjireaarhitecturii de ctre acest joc cu imaginea. Ea trece sub numele deregionalism critic. A fost propus ntr-un text celebru de KennethFrampton. El a grupat sub acest nume generic o serie de arhiteci carelucrau n primul rnd cu aspectele materialitii arhitecturale -consistena zidului, prezena intoxicant a materialului -, cu celelaltesimuri dect vzul, cu care noi aprehendm spaiul. i, n primulrnd, cu tactilitatea. Tactilitatea are o istorie de excludere din breaslanoastr mult prea lung ca s ne-o mai putem permite. Readucereatactilului n spaiu, experierea pietrei aproape ca orbii, cu mirosul, cu

    13

    http://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.htmlhttp://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.html
  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    14/35

    pipitul, cu gustul; i, n fine, ecoul pe care l surprindem rostindu-nentr-un spaiu arhitectural - toate acestea fac obiectul uneiredescoperiri n arhitectura contemporan, care, iat, redevinesenzual - la modul propriu.

    De asemenea, mai este un mod foarte important - nu de astzi, demult vreme - n care arhitectura i pierde imaginalitatea. Este vorbade transparen. Tema transparenei, care este o tem modern - asrit etapa postmodern, cnd casele s-au opacizat pentru o vreme,dar revine acum n for - redevine una a deconstructivismului deprima i a doua generaie.

    De asemenea, este la zi o tem trans-vizual pe care ne-a dat-oDerrida pentru acas. El ne-a formulat-o n felul urmtor, pe care lparafrazez nedibaci: Ce-ar fi s v construii voi propriul vostrumetalimbaj, cu instrumentele proprii arhitecturii, iar nu cu acelea demprumut cu care operai astzi? Stabilizai-v limbajul i, apoi,deconstruii-l printr-un metalimbaj care s foloseasc drept"crmizi" chiar limbajul pe care urmeaz a-l deconstrui; pentru c"limbajul arhitectural" este extrem de instabil. Imaginai-v cum arsuna propoziia: "u, planee, trei de ziduri, patru ferestre." Ce-amvrut s spun? Am spus o camer, dar nu am fost foarte explicit, dinnefericire.

    Prin urmare, tema pentru acas pe care ne-a dat-o Derrida esteextrem de interesant i arhitectura deconstructivist a luat-o foarten serios. Ceea ce se ntmpl astzi cu acele stranii "case" esteaadar un discurs despre arhitectur i nu arhitectur propriu zis.Dac v uitai la aceste case o s le gsii cu siguran foarte ciudate;dar ele sunt, de fapt, meta-discursuri, puneri n criz ale

    habitudinilor, ale locurilor comune dintr-o art care este astfel foratla autoreflecie. Aceast interfa dintre filozofie i arhitectur este undomeniu care va avea un viitor, i cu toat modestia, unul la care avrea s adaug o oarecare contribuie, ct vreme mai este nc undomeniu ca i neexplorat.

    Arhitecii, aa sunt ei, mai puin oameni ai conceptului i maimult ai vizualului, ai tactilitii, ai acestor relaii directe, nemediate,cu realitatea i cu materia acesteia, ba chiar cu acea Urstoffe a ei. Toisuntem fascinai de masele mari; d-apoi noi, care n plus le imaginmi le producem, v dai seama? La un capt, filosofii nu-i dau seama

    de efectele excepionale ale conceptelor pe care le lanseaz n spaiu,la propriu; la cellalt capt, aceste concepte ne explodeaz nou nfa, pentru c trebuie (sau, mai precis spus, ne imim datori) s lepunem la lucru. Cred c acest domeniu de interfa trebuie explorat.Sunt foarte puini care au avut curajul s lucreze mpreun aa cumau fcut Peter Eisenman sau Tschumi cu Derrida pentru "La Villette"din Paris. Arhitectul Eisenman l-a forat pe filosoful Derrida sdeseneze conceptul de "chora". Rezultatul e catastrofal, imagisticvorbind, dar dialogul e interesant.

    Coordonez din 1999 o colecie de arhitectur care se cheam"Spaii Imaginate", la Editura Paideia, prin amabilitatea profesoruluiIon Bnoiu, directorul editurii. Aici ncercm s publicm exactacest tip de cri de interfa. Vom explora - o facem deja de treizecide cri deja - acest tip de domeniu practic necartat, cel al uneifilosofii contemporane a spaiului. Urmeaz o serie nou de volumen 2005 care vor continua demersul, dar i mai interesant ar fi sputem demara i o serie de meta-case. Cnd -nu tiu: sunt singur nacest delicat proiect...

    Anuala de Arhitectur, Bucureti, 2010 Augustin Ioan 03.08.2010

    Anuala de Arhitectur Bucureti a fost n 2010 organizat de Emil Ivnescu,noul vicepreedinte al OAR-Bucureti. Schimbarea de echip a dus i la oschimbare de atitudine a expoziiei care, n toiul crizei, a putut s ne par maianimat, centrat pe o mulime de evenimente colaterale expoziiei propriu zise,care a fost decent.

    Nu sunt multe de spus despre arhitectura prezentat la Anual. Nu cred c,mai cu seam n vreme de criz, arhitecii bucureteni proiecteaz suficient de

    mult pentru a se mai organiza o asemenea expoziie n fiecare an. Poate c emomentul s devin i aceasta o bienal, alternativ organizat, sa zicem n aniiimpari, cu aceea naional. Anul acesta se calc pe tlpi cu Bienala organizat deOAR Central. Pur i simplu nu exist mass critic de lucrri expozabile i, dinaceast cauz, nu exist o selecie. Poate fi gndit i o asemenea expoziie, cares arate cantitatea i media produciei arhitecturale, dar cred c gndulorganizatorilor este, totui aceea de a expune vrful de gam.

    Spre deosebire de Bienal, expoziia Anual are i cteva seciuni diferite.Pcat c a disprut fotografia de arhitectur, care, n cei civa ani de cnd seorganiza, reuise s impun cteva nume noi, i m gndesc n primul rnd laAndrei Mrgulescu. n absena unui loc unde s se afirme, fotografii de

    arhitectur nu vor aprea pur i simplu prin generaie spontanee. Pe de alt parte,14

    http://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.htmlhttp://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.html
  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    15/35

    seciunea de proiecte nerealizate trebuie s devin una de research-by-designsau s dispar. Expunerea proiectelor de studio nu nseamn nimic, dect tiinamanipulrii, mai mult sau mai puin miestre, a unor reprezentri. Nu timmotivele pentru care proiectele respective nu au devenit case reale. Criza?Modificrile operate pe antier de nevasta proprietarului? Reducerea bugetului?

    Pe de alt parte, cercetarea prin intermediul proiectrii ar gsi n Anual unbun loc public de expunere. Chiar cercetarea n domeniul arhitecturii pur isimplu ar trebui s i gseasc tot n Anual simezele necesare, pentru c

    nimeni nu tie c se face cercetare i c ea este, uneori, relevant. i, dac sepublic, oricum nu are nicio ans la seciunea carte, saupublicaii. Ctevacuvinte aici, care sper s nu mi fie luate n nume ru nici de organizatori, nici de

    premiani: eu nu mai expun cri nici la Anual, nici, de mai mult vreme, laBienal, dac tot nu am reuit niciodat, din 1996, de cnd s-a fcut primaBienal, s conving vreodat vreun juriu c vreuna din crile mele meritsemnalat colegilor arhiteci, sau publicului larg. Or, de cnd a aprut Anuala, i-am reproat preedintelui OAR Bucureti de atunci, cum i-am reproat i celuide acum, c solicit transformarea unei cri ntr-un panou de styrofoam 70x100cm. E caraghios s reduci o arborescen de idei bazat pe text ntr-un poster. Peurm, cred c exist dificulti de nelegere, la nivelul succesivelor jurii de

    anual i bienal a ceea ce nseamn o carte. Albumul de fotografii, chiar dacsunt ale unor lucrri de cea mai bun calitate, la rndul lor premiate de OARBucureti i naional, nu reprezint, nc, o carte. Este un album, este o

    publicaie, dar nu este o carte. La Bienal e i mai ru, premiile merg cnd laalbume, cnd la o singur editur, care public, parc, doar o carte pe an, care-ica tabacher cu muzic dintr-O noapte furtunoas... Prin urmare, cnd aiaprute crile Anei Maria Zahariade i cea a lui tefan Ghenciulescu i nu levezi, cred c avem o problem. Mai bine s scoatem cu totul crile dinexpoziii, cci nu e locul lor acolo i oricum nu le citesc nici mcar membrii

    juriilor...Pe scurt, Anuala a fost, cred, peste nivelul atmosferei sumbre care

    domnete acum n profesia de arhitect din capitala Romniei. Trezit din bulaimobiliar ca dintr-o beie crunt, breasla ateapt. Expoziia anual aarhitecilor bucureteni este, ns, un succes (inclusiv unul de public!) pentruEmil Ivnescu i pentru noua echip de conducere a filialei capitale a OAR.

    La Bienala de Arhitectur de la Venezia, 2010 Augustin Ioan02.11.2010

    Am fost, mpreun cu un grup de studeni de la UAUIM, la Venezia pentru avedea cumPeople meet in architecture (deviza ediiei de anul acesta a Bienaleide Arhitectur). Subiectiv vorbind, mi s-a prut o ediie superioar la toate

    nivelurile celei curate de Aaron Betsky acum doi ani (Beyond architecture ). Att

    expoziia de la Arsenal, ct i multe dintre pavilioanele naionale (inclusiv cel alRomniei, dar cu o not de excepionalitate pentru Bahrain, Chile, Italia laArsenal, respectiv Belgia, Olanda, Cehia la Giardini), au fost remarcabile.Inferior mi s-a prut pavilionul principal de la Giardini, cu excepia slii OMAdespre raportul optim dintre pstrare, conservare i restaurare, pe de o parte irenunare, nnoire i instaurare, pe de alt parte. S mai fi fost timp, a firecomandat tuturor colegilor specialiti, experilor i auto-intitulailor lideri deopinie n oricare dintre cele dou domenii (din Romnia) s bage de seam ce se

    spune acolo, apodictic i provocator, dar, n acelai timp, convingtor pn nvrful unghiilor, apoi s vin acas i s se mai uite nc o dat la mediulconstruit de aici.

    Nu am putut vedea i expoziiile rspndite prin diferitele palazzi veneziene.Erau multe i, mi s-a spus, unele erau foarte interesante, de asemenea. Nu amvzut nici cea de-a doua expoziie romneasc, de la ICR Venezia, lucru pentrucare trebuie s mi cer scuze. n aprarea mea invoc faptul c o zi din trei a fostdedicat cltoriei, sau pelerinajului, mai bine spus, la Torcello. Pentru cei careau vzut deja locul, inside / out, tiu de ce am inut att de mult s ajung acolo.Acum doi ani, nu am reuit s mi conving colegii, la Burano, s mai srim un

    pas peste lagun: era frig, ploua i ei erau venii s vad, nu-i aa, Venezia, nusrtura din biotopul Torcello, cu turn i cer (aa spun localnicii c se explicnumele). Dar, pe de alt parte, dac nu ai ajuns nc la Torcello, v implor s ofacei cu prima ocazie pe care o avei, chiar dac, pentru civa ani, nu vei puteaurca i n campanilla.

    i, cnd v vei duce, cutai, n muzeul provincial, crucea bizantin nmugurit,fractalic, cu alte cruci, autosimilare, n fiecare col al crucii celei mari i tot aamai departe. Vizitarea muzeului cost doar 3 euro i prea puini se duc, fie inumai pentru a vedea excepional proiectatul sistem de expunere din camera dela etaj, unde gsii piese pre-cretine, cu marmur verde i lemn negru. i, n

    curte, aa zisul tron al lui Attila, din piatr. Dou biserici paleo-cretine,excepionale. Ruinele unui baptisteriu, la extremitatea vestic a bazilicii icampanilla, acum bandajat de schele, a campanillei, la extremitatea estic. Aumai rmas de vzut dou biserici din dousprezece, cte erau pe vremea cndTorcello era episcopat i Venezia abia ieea, urbanistic vorbind, la lumin...

    Spuneam c tema anului acesta a fost People meet in architecture. Vedeta era unfilm 3D, foarte zen, despre o cas fcut de SANAA, despre care e greu de spusdac e prelucrare topologic a amplasamentului, federaie de locuri i spaii

    publice interioare i exterioare, sau obiect de arhitectur. Cum SANAA a primitnu demult i premiul Pritzker pentru arhitectur, probabil c filmul era

    binemeritat. 15

    http://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.htmlhttp://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.htmlhttp://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.html
  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    16/35

    De fapt, toat expoziia de curator de la Arsenal era foarte zen. La intrare, nentmpin o sculptur cu iz brncuian: un ou de piatr, n care era scobit() o

    peter-adpost, n care lumina era adus printr-un soi de furnale din cedruparfumat. Experiena tactil a adpostului (sugernd, nu se explica, nevoia deocrotire a tuturor celor rmai fr case dup cutremurul din Chile) era deasemenea parte din nelegere, dup cum parte era i mirosirea cedrului. Frumos.O alt instalaie lucra cu straturi de aburi, alternate, pe vertical, cu pauze de

    transparen complet, parcurse printr-o punte n spiral care urca pn aproapede tavan i, apoi, te aduce n cealalt parte a camerei. Diferitele densiti aleaerului i promenada arhitectural fceau vizibil spaiul, care devenea, cum sspun?, consistent. Mai ncolo, un potir pentru ap sfinit, dintre cele aflate laintrarea n bisericile catolice, luminat astfel nct s genereze, pe podea, o aur-curcubeu. Dincolo, atelierul unei firme din Mumbay, unde se lucra cu materialenaturale i tehnici tradiionale, arhitecii testnd totul pe machete pornind de lascri miniaturale i pn la modelul de dimensiunea obiectului final: rezolvri deacoperiuri, de ferestre, de perei. Nu era nicio clip dubiu c ne aflam dinainteaunui experiment cult, nu a unuia de repetiie necritic a tradiiei.

    Problema de principiu pe care o am eu, de cteva ediii ncoace, este aceea caceast bienal a ncetat, aproape, de a mai re-prezenta arhitectura din rilerespective (cu subtile i consistente excepii, dintre care amintesc ntotdeauna cusimpatie Spania i Italia). n schimb, avem instalaii din care arhitectura este (iea, pe-acolo) parte a nscenrii. Probabil c, pentru nearhiteci, ar fi plictisitor svad doar expoziii de proiecte i fotografii de case. Dar, pentru arhiteci, unupgrade bianual, o dare de seam retrospectiv (sau una proiectiv, de ce nu?)asupra strii la zi a domeniului ar fi cu mult mai instructiv, ca s nu maivorbesc despre folosul educativ, pentru mrile de studeni la arhitectur care ostrbat la pas.

    Cte ceva despre Hi-tech,Romanian styleAugustin Ioan29.09.2009

    Duminic mi-am condus soia la aeroportul Otopeni. Dup cum tii, nuse mai pltete parcarea la o fiin uman, taxatoare, ci la aparate. Fiinauman a rmas supraveghetoare i doarme n boxa ei. Mainile, ns,vegheaz. n fine,Romanian style: adic, pe ele e lipit o hrtie care neanun s punem bani fici, pentru c nenea aparatul nu d restul, i nicipartea cu cardul nu merge. Oricum, cine i-ar tasta PIN-ul acolo pentru 3sau 6 lei? Dar de unde s procurm bancnotele, pentru c nenea aparatulnu primete metale? La ora aceea mic, nu avem de unde. Exist un

    bancomat, dar nu i d bani aa de mici; oricum, zici bogdaproste c i

    d orice fel de ban, prin centru dimineaa e jale, pn le aprovizioneaz-sgoale toate; -apoi, cu tirile astea, te i temi c-i citete vreun Coveibuntate de informaii de pe el... Pe scurt, am luat o ap mineral lajumtate de 8,5 lei (da, atta cost o gur de ap, cumprat de la bandiiidin aeroport, aproape dublu dect n majoritatea aeroporturiloroccidentale prin care am cumprat ap) i am pltit 6 lei parcarea, nunainte de a le ura toate cele de (ne)cuviin administratorilor aparatelorde parcare, conducerii aeroportului Otopeni i, n genere, hi-tech-uluiromnesc.Cam ca la tembelii tia merge i aducerea tehnologic la zi a arhitecturiide dup 1989. E o discuie n sine interesant despre raportul, inclusivideologic i alegoric, dintre tehnologie i comunism, pe care nu o voipurta aici. Destul s spun c ea a dus tocmai la degenerarea acestui raportpn la necroz. Dar, dup 1989, era de ateptat s se produc vreo formoarecare de upgrade, mcar din snobism. V mai amintii de acel cargo-cult al aborigenilor australieni care, vznd c vine ceva de bine (aju-toare) de la psrile de fier traversndu-le orizontul, vorba poetului, dia-metral, au fcut precum n cer i pe pmnt o pasre de paie, avnd forma

    aproximativ a aeroplanului, la care se rugau? Nite idolatri... dar, vezibine, i la noi au proliferat cldirile uguiate, trase n sticl, aa cum ve-deau feluriii comanditari prin deplasrile la Occident. Asta s-a petrecutcu mult nainte ca preul metrului ptrat de teren s conduc, n chip lo-gic, la o optimizare pe vertical a costurilor i, deci, a profiturilor din realestate. Adic, e ante-rechinii imobiliari (sintagm cu care se ctig ale-geri n Bucureti, se ine rubric la gazetele de cultur, dar cu care nu segsesc vinovai acolo unde ei trebuie cutai, adic la reprezentanii inte-resului i binelui public). Prin urmare, dac nu foamea de teren a mnat nlupt, s zicem, Bancorex-ul, atunci cnd i-a fcut sediul de pe Calea

    Victoriei n 1996-7, atunci este evident c gestul a avut o ncrctur sim-bolic. Turnul era scopul, cel care s ocupe vizual i semnificativ oraul,iar nu sediul de birouri. Dar tehnologia care l-a mbrcat era, vorba unuipersonaj public care vorbete-n radicale, obsolet de nou. Cu alte cuvin-te, panotajul de sticl aparine, ca tehnologie, unui timp revolut (aniicincizeci, maximum aizeci). Sunt produsele rsuflate care fac nconjurulglobului, ndeprtndu-se ca undele fa de focar. Acolo, n focar, se facfaade inteligente, sau faade cu text (aa avea, de pild, sediul LehmanBrothers din Times Square, NY, la filmat la greu n 2008 cnd a czutbanca) n vreme ce la noi se scurgeau zoaiele, vorba preedintelui, att la

    16

    http://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.htmlhttp://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.htmlhttp://www.liternet.ro/autor/46/Augustin-Ioan.html
  • 8/8/2019 Liternet Augustin Ioan

    17/35

    propriu ct i la figurat, pe pereii-cortin ncheiai cu detalii ad-hoc dintabl galvanizat... i, pentru c exist un efect de und intern care lmimeaz pe cel extern, acesta radiaz acum astfel de ntruchipri i princartierele mrginae, unde tot romnul i-a fcut prin curte un business-center. La fel s-a propagat i eclectismul francez n Micul Paris: e sufi-cient s ne uitm la Opera din Paris i, apoi, la oricare cldire din centrulBucuretilor de sfrit de secol XIX, iar, mai apoi, la oricare cas-vagonde mahala, inspirat nu de opera din Paris, ci de palatele boierilor dincentru, spre a nelege mecanismul diseminrii.

    Uitai-v la alt exemplu: UE ne zorete s ne nverzim arhitectura.Minimum o surs alternativ de energie pentru fitecare cas nou constru-it, certificat energetic i altele asemenea. Pentru noi, c suntem mai re-tardai, termenul e 2010. Acolo deja sunt n act de mult vreme i producefecte. Un ntreg sistem de interdicii i de faciliti (inclusiv fiscale) tencurajeaz s incluzi cea mai recent tehnologie n cldirea ta. Mark mywords: la noi se va adopta legea (sau va deveni de la sine obligatorie, pen-tru c-i musai de la stpnire), dar vor fi activate, ca i n protecia monu-mentelor, doar coerciiile, fr faciliti fiscale... Vom cumpra panourile

    solare cele mai puin performante, pompele de cldur rrromne vor imitapompele de cldur adevrate, centralele eoliene vor toca doar raele npasaj prin Delta Dunrii...

    Cursul scurt de istorie a arhitecturii din Romnia Augustin Ioan28.04.2009

    Istoria arhitecturii romneti este diferit de istoria arhitecturii de pe ceeace constituie astzi, teritorial i politic-instituionalRomnia. Multedin lucrurile predate la coal i menionate n cri nu "sunt" reale

    deloc, au fost interpretate pn la desfigurare sau doar nuanate.Rescrierile care vor urma - dac, n frenezia, sleit acum, a(re)construciei, va mai avea cineva rgazul s le scrie - trebuie s seaeze i ele n matca acelora, an-terioare, pe care le vor fi criticat,spre a se expune, la rndu-le, revizu-irilor. Aici voi spicui doarcteva dintre locurile unde prima dintre istori-ile menionate are, peici i colo, precum eicul din Bagdad al lui Alexan-dru Andrie,(cte) un punct foarte, foarte slab:

    1. Nu exist arhitectur "romneasc", "specific naional" i altetipare identitare transferate dinspre politic naionalist (n sensul

    iniial, de nation-building, dar i n cel "filetist", caricat deideologiile de extrem ale anilortreizeci-optzeci) . Ceea ce ammotenit de la naintai este o arhitectur puternic regionalizat.Asemnrile mari nu sunt ntre Moldo-va i Valahia, ci, bunoar,ntre prima provincie i spaiul slav i cauca-zian, respectiv dintre adoua provincie i arealul sud-dunrean. Arhitec-tura sacr de lemn,transilvan, are mai mult de-a face cu aceea scandina-v dect cubisericile de la sud de Carpai. Trei Ierarhii ieeni sunt o bise-ric maidegrab armeano-georgian, dup cum Cozia este mai degrab unasrbo-kosovar.

    2. Atunci cnd fuse vorba de construit o arhitectur "naional",absena precedentelor monumentale i punea n mare ncurctur pecreatorii de stil autohton: arhitectura aa zicnd "etnic-romneasc"(i.e. destinat i edificat de romni) este minor i mignon ca scar,rural i primitiv (acesta din urm nu este, n accepiunea mea, untermen peiorativ); dim-potriv, arhitectura urban, ct este, nu preaaparine etniei majoritare nici ca destinaie, nici din perspectivaconcepiei, a surselor i modelelor, nici a construciei. Uneori, ca la

    Pele, nici mcar lemnul nu este "de-al nostru", n ciuda frieinoastre silvice cu codrul. Aa se face c stilul na-ional a avut mariprobleme n a propune edificii de stat, reprezentative: lipseauprecedentele citabile, iar gonflarea disproporionat a prispelor ipridvoarelor a dus, pn la urm, la caricaturile naional-comunisteale lui Nicolae Porumbescu.

    3. Restaurarea monumentelor celor mari din Bucovina face ca astzimulte mnstiri s arate mai degrab a anii '60, cnd s-au reconstruitunele dintre ele radical, precum Neam-ul, dect a secol XVII. ncoala lui Le Duc i de a reconstructorului frnc de la Curtea de

    Arge, cel care a reuit performana unui templu hindus n loculvechii biserici bizantine, arhitectura nord-moldav a fost (re)fcut"mai bine" dect chiar origi-nalele, eliminnd influenele de parcurs,de felul turlelor baroce (pentru c austriece, adic alogene) i acapelelor adiacente. "Puritatea" stilistic era de natur s evoce"puritatea" etnic i mreia istoriei vremii, de aici pn lasanctificarea lui tefan cel Mare


Recommended