+ All Categories
Home > Documents > Literatura Pentru Copii (prescolari si scolari mici)

Literatura Pentru Copii (prescolari si scolari mici)

Date post: 09-Mar-2016
Category:
Upload: ana-maria-mihaela
View: 720 times
Download: 50 times
Share this document with a friend
Description:
Literatura romana pentru copii prescolari si clasele 1-4

of 66

Transcript
  • Literatur pentru copii

    Conf. univ. dr. Vasile Molan

    Bucureti 2015

    Note de curs

  • 2

    Literatura pentru copii

    Lectura literar suplimentar cuprinde textele literare citite de elevi din proprie iniiativ sau din iniiativa prinilor ori la recomandarea celor ce se ocup de instrucia copiilor. Pentru a fi corespunztoare vrstei, aceste texte se aleg din ceea ce numim literatur pentru copii. n legtur cu aceast denumire au fost i mai sunt discuii, deoarece se apreciaz c exist o singur literatur, iar mprirea acesteia pe vrste nu are sens. De asemenea, literatura pentru copii cuprinde att texte din literatura romn, ct i din literatura universal, accesibile copiilor. Ceea ce este important este faptul c tot ce li se recomand copiilor pentru citit trebuie s fac parte din literatura romn sau literatura universal. Facem aceast precizare pentru c unele culegeri de texte literare cuprind multe texte uoare, dar nu fac parte din literatur.

    George Clinescu considera c specificul literaturii pentru copii este viziunea despre vrst: Totui fondul etern va fi nfiat copiilor ntr-o viziune special, cum e, de pild, aceea a basmului. Dar basmul intereseaz i pe omul matur. (George Clinescu, Cronicile optimistului, 1964)

    Discutnd despre literatura pentru copii, unii consider c e doar literatur care educ, dar criticul literar Nicolae Manolescu face precizri n acest sens: ceea ce face caracterul specific al literaturii pentru copii nu trebuie identificat cu caracterul educativ al foarte multor texte literare (oricare poate fi speculat n multe texte). Literatura pentru copii nu acoper sfera educaiei lor. (Nicolae Manolescu, Literatura pentru copii, n Romnia literar, nr. 25/1997, p. 1) n acelai articol, Nicolae Manolescu descoper o trstur important a textului literar pentru copii, umorul, fiind cunoscut faptul c muli copii recepteaz pozitiv umorul i sunt atrai de el, textele literare cu umor sunt citite cu plcere. ntr-un manual mai vechi exista un text n care se povestea c o femeie a plecat la pia i a

  • 3

    lsat acas doi copii, o feti i un biat. Cnd s-a ntors, i-a ntrebat ce au fcut n lipsa ei. Fetia a rspuns: Eu am splat vasele, iar biatul: Eu am strns cioburile. Elevii au fost ncntai i au vrut s citeasc singuri textul. Nicolae Manolescu a fcut o analiz a textelor literare din manuale i a constatat c un defect major al manualelor: n-au haz, nu amuz, uitnd c instrucia cu cei mici trebuie s aib sare i piper. O mare parte a textelor literare au un pronunat caracter formativ i educativ. n acest sens, George Clinescu spunea: Copilul se nate curios de lume i nerbdtor de a se orienta n ea. Literatura care i satisface aceast pornire l ncnt. Tot sub aspect formativ apreciem c literatura dezvolt, fixeaz i nuaneaz vocabularul copiilor, din textele literare copiii rein cuvinte noi i observ variante de forme i folosire a lor. Pe de alt parte, n textele literare copilul descoper modele de via pe care ar dori s le urmeze, se identific de multe ori cu personajele, ndeosebi cu cele pozitive. Aa se explic i problema pe care o au profesorii de la clasele I-IV, cnd dramatizeaz unele texte1 pentru c nu gsesc elevi care s ndeplineasc roluri negative. i sub raport estetic, textele literare autentice inrflueneaz dezvoltarea copiilor, formarea lor pentru a aprecia frumosul din literatur.

    Lectura literar ca disciplin colar Pn la apariia noului plan de nvmnt, lectura era prevzut ca subdisciplin a limbii i literaturii romne, alturi de gramatic, compunere, comunicare. Dac nu mai este menionat n plan, nu nseamn c nu mai intr n atenia profesorului, lectura suplimentar a elevilor fiind ndrumat n continuare. Pentru ca cititul crilor s se transforme n deprindere, s se realizeze cu plcere i s devin o necesitate, este nevoie ca coala s acioneze n aceast direcie de la vrstele corespunztoare claselor mici.

    1 Vasile Molan (2007) Lectura literara suplimentara,M.E.C.,

    P.I.R.,p.3

  • 4

    Un om care nu simte nevoia s citeasc pn la maturitate nu se mai apropie uor de carte, iar cultura lui este incomplet. Interesul pentru cititul crilor nu vine din obligaii, din frica pentru not, ci dintr-o dorin interioar care se cultiv de ctre profesor i prini. Cei doi factori trebuie s conlucreze, cci altfel nu se realizeaz nimic; eforturile profesorului sunt fr valoare dac prinii nu creeaz condiii i timp de citit pentru copil, cum nici ncercrile prinilor de a-l face pe copil s citeasc nu duc la rezultate dac profesorul nu manifest interes. O societate n care cei mai muli membri ai si nu au un nivel minim de cultur nu poate progresa. Aceast dorin de cultur vine nti din lectur i se continu cu celelalte domenii. Nu poi s nelegi o pies de teatru, dac n-ai neles nti o carte citit, nu poi fi consumator de cultur, dac n-ai citit nimic; un om care citete triete altfel unele sentimente dect cel care n-a deschis o carte. Lectura literar suplimentar nu trebuie s lipseasc, pentru c se realizeaz din iniiativa elevului i doar studiul textelor literare sau al fragmentelor de texte din manual nu este suficient pentru apropierea copilului de carte. ndrumarea lecturii este o sarcin nobil pentru profesor, deci trebuie realizat cu noblee. Dac avem o oarecare vechime n nvmnt, ne putem da seama c elevii se deosebesc de la o generaie la alta cel puin sub raportul lecturii. Ceea ce ne ofer societatea acum nu este motivant, pentru c sunt oameni care triesc bine dei n-au citit nimic n via i nu sunt consumatori de cultur. Chiar dac este aa, rolul colii n ndrumarea lecturii trebuie s se ntreasc. n primul rnd este necesar s studiem cu atenie elevii i s observm ce texte i atrag, ce le strnete interesul, ca s putem s le recomandm pe cele mai potrivite. Din studiile fcute de noi reiese c unii elevi, de exemplu, din clasele mari i mai ales biei, nu mai doresc basme cu Ft-Frumos, zmei, pitici etc., ci vor ceva asemntor, dar mai aproape de zilele noastre, adic povestiri tiinifico-

  • 5

    fantastice, fetele sunt atrase de anumite texte lirice etc. De aici reinem c ndrumarea lecturii trebuie s se realizeze n relaie cu interesul i gustul elevilor i cu nevoia lor de formare i educare. De asemenea, profesorul are datoria s-i trezeasc elevului interesul pentru cititul crilor, dar s-i i menin acest interes. ndrumarea const i n formarea deprinderilor de lucru cu textul literar i de nelegere i valorificare a coninutului acestuia. n recomandarea textelor, profesorul mai are n vedere puterea de nelegere a elevului, capacitatea lui de asimilare, n funcie de care recomand, sau nu, anumite texte cu aciune complicat sau simpl, de ntindere mai mare sau mai mic. Lectura suplimentar a elevilor se regsete n planificrile calendaristice. Profesorul reine, din totalul de ore al disciplinei la fiecare clas, un numr de ore care le va folosi pentru ndrumarea lecturii. n aceste ore de lectur se va verifica ce au citit elevii i li se va trezi interesul pentru aceste texte pe care urmeaz s le citeasc. Lecia de lectur se deosebete n structur i coninut de lecia obinuit de literatur n care se studiaz textele literare din manuale. Copiilor din nvmntul precolar si elevilor din clasa pregatitoare i clasa I profesorul le citete anumite texte i le valorific dup puterea lor de nelegere. n clasele II-IV lectura literar suplimentar este independent. Pentru leciile speciale de lectur elevii pregtesc anumite teme, despre care facem unele precizri. Am stabilit c pe elev nu-l obligm s citeasc, ci l educm pentru lectur prin motivare puternic pentru aceast activitate. De aceea nu trebuie s exagerm cu temele pentru lectur prin care s-l aglomerm peste msur. n caietul de lectur, elevul ar trebui s noteze: - la clasa a II-a: titlul operei citite i autorul;

  • 6

    - la clasa a III-a: titlul operei, autorul, personajele, cu cteva caracteristici sau elemente care l-au impresionat din text: aciuni, tablouri, descrieri, expresii frumoase; n caietul vocabular se trec cuvintele i explicaiile lor; - la clasa a IV-a: titlul operei i autorul, rezumatul coninutului, pentru textele narative, iar pentru cele lirice: imagini, tablouri, expresii frumoase; pentru anumite lecii n care se discut opera unui scriitor sau se dezbate o anumit tem, elevii pot prezenta unele compuneri/referate, dac au fost nvai cum se ntocmesc, materiale care fac apoi parte din portofoliul personal. Lecia de lectur are un demers specific. Ea ncepe cu verificarea temei i aprecierea ei. Profesorul verific temele , face aprecieri asupra lor i aduce precizri cu privire la temele urmtoare. n continuare, se organizeaz discuii n legtur cu coninutul textelor. Acest moment trebuie bine organizat, n sensul c profesorul se pregtete cu seturi de ntrebri cu privire la coninutul textului, la caracterizarea unor personaje, la descrierea unui col din natur, a unui anotimp etc. n situaia textelor lirice, profesorul verific dac au fost nelese bine i, dac este cazul, decodeaz textul dup schema cunoscut. Este de reinut un aspect important: chiar atunci cnd toi elevii unei clase au citit ce le-a recomandat, bucuria profesorului nu este complet dac elevii nu au neles textul sau nu l-au neles bine. Aceste discuii despre text au rolul s lmureasc acest aspect, nct elevii s triasc sentimentele i emoiile generate de textele citite, s beneficieze de virtuile lor afective. Pentru ca lectura literar s-i ndeplineasc funcia sa formativ-educativ, se desfoar exerciii de valorificare a coninuturilor textelor. n aceste exerciii, elevii ndeplinesc diverse roluri n situaii de comunicare, pornind de la ideile date de text, urmrindu-se att ndeplinirea rolului (emitor, receptor, autor de mesaj), ct i formarea deprinderilor de exprimare, mbogirea, fixarea i nuanarea

  • 7

    vocabularului, formarea priceperilor de a dezvolta o idee i de a o susine cu argumente clare i sigure. n lecia de lectur elevii trebuie s se simt liberi, nestresai, fr inhibiii, fr teama calificativului. n partea a doua a leciei se recomand texte noi pentru citit i se trezete interesul elevilor n legtur cu acestea. Este o etap important pentru c de organizarea ei depinde atitudinea pozitiv a elevului fa de cititul textului. n primul rnd, profesorul trebuie s se conving de faptul c textele recomandate se gsesc n biblioteca colii, a localitii, n bibliotecile personale ale elevilor; poate stabili chiar un circuit al acestor cri. Cu noiunea de bibliotec ntlnirea are loc mai nti n precolaritate. De data aceasta ns sectorul Bibliotec este adaptat segmentului de vrst respectiv. Este de dorit ca aceast activitate s fie cunoscut de cei care predau la clasele I-IV, innd cont c elevii colii provin n mare parte din aceeai grdini, deci au beneficiat de aceleai materiale. In invmntul precolar, trezirea interesului pentru ascultarea unui text literar se realizeaz in momentul Motivare pentru ascultarea textului care se afl inainte de citirea lui. Am artat c n nvmntul precolar i clasa pregatitoare si clasa I textele se citesc de catre profesor. Important este sa le alegem pe cele accesibile si atractive pentru ei. Daca le prezentam texte pe care nu le inteleg, ii indepartam de lectura literara. Miestria profesorului se dovedete i n aceast etap, pentru c, n cuvinte puine, dar bine alese i mbinate, trebuie s determine o grup de copii sau o clas de elevi s citeasc un text literar pe care nu-l cunosc. Iat, spre exemplificare, un asemenea moment: - dac recomandm textul Bunica, de Barbu t. Delavrancea: Voi v iubii bunicii? De ce? Cum i arat ei dragostea fa de voi? Dar voi cum le artai c-i iubii? Vrei s cunoatei o alt bunic? i ea i iubete nepotul, dar i nepotul o iubete. Dac o s citii textul Bunica, o s cunoatei o bunicu care i aduce nepotului daruri, i

  • 8

    spune poveti, i astfel nepotul trece n lumea viselor fr s-i dea seama. - dac recomandm textul Pungua cu doi bani, de Ion Creang: Ai auzit de Ion Creang? Ce ai mai citit din opera lui? A fost un mare povestitor i a scris multe poveti pentru copii. n una dintre acestea este vorba despre un mo i o bab, care aveau moul un coco i baba o gin. Cocoul moului doar cnta pe cnd gina babei fcea ou i moului nu-i ddea. Moul a alungat cocoul de acas. Pe drum, cocoul are multe aventuri, dar iese victorios i se ntoarce acas cu bogii nemsurate, pe care i le-a dat moului. Vrei s aflai ce s-a ntmplat apoi i cu baba?

    - dac recomandm poezia Somnoroase psrele, de Mihai Eminescu: Ai auzit de Mihai Eminescu? Ce poezii scrise de el ai citit? Ai fost vreodat n pdure cnd se las seara? Ce ai observat? Poetul este un fin observator al frumuseilor naturii patriei i tie cum s ni le prezinte n cuvinte frumos meteugite. Iat, n pdure s-a lsat seara, psrelele s-au adunat pe la cuiburi i poetul ne mai spune: Doar izvoarele suspin, Pe cnd codrul negru tace; Dorm i florile-n grdin Dorm n pace. Versurile se citesc n oapt Aceste versuri nu se pot citi dect printr-o miestrit captare a ateniei.

    - dac recomandm textul Negutorul florentin, de Petre Ispirescu: Ai auzit de Vlad epe? A fost domnitorul rii Romneti, care este o parte din ara noastr de azi. Se spune c n timpul domniei lui Vlad epe era o ordine att de mare n ar, nct puteai s lai punga cu bani pe drum i nu i-o lua nimeni. Nu v vine s credei? i un negutor

  • din Florena, din Italia de azi, nu a crezut acest lucru cnd a trecut cu marf prin ara Romneasc, dar s-a convins. Vrei s aflai cum? - dac recomandm schia Vizita, de I.L. Caragiale: Voi ai vzut copii neastmprai? Ce fac ei? i eu cunosc un asemenea copil. l cheam Ionel. Dei era mic, el dorea s par mare. n timp ce mama lui vorbea cu un musafir, el a nceput s cnte din trmbi i, dup multe alte nebunii, a pus dulcea n galoii musafirului. Vrei s-l cunoatei i voi? Asemenea prezentri pot avea mai multe forme, profesorii le gsesc pe cele mai potrivite pentru c numai ei i cunosc bine elevii, nivelul lor de nelegere, experiena lor de nvare. Intenia noastr are ca scop s ilustreze cteva forme de desfurare a orei respective. Genuri i specii literare accesibile copiilor din nvmntul primar n recomandarea textelor literare pentru elevi avem n vedere realizarea unui echilibru ntre genuri i specii. Din cercetrile noastre a rezultat c pot fi accesibile i atractive urmtoarele genuri i specii: - pentru nvmntul precolar i clasele I-II: colinde

    cntecul de leagn lirica popular ghicitori genul liric proverbe

    9

    folclorul copiilor

    lirica clasic pastelul imnul

    oral (popular) n proz basmul snoava

  • genul epic n versuri legenda

    10

    scris (cult) n proz schia povestirea

    Textele recomandate trebuie s fie de dimensiuni mai mici, cu un numr mic de personaje, s nu conin abateri de la limba romn literar.

    - pentru clasele III-IV

    colinde

    lirica popular ghicitori proverbe, zictori genul liric pastelul

    oda

    lirica cult imnul epigrama

    cntecul

    n versuri legenda

    oral basmul

    n proz legenda snoava

    n versuri fabula legenda genul epic schia scris povestirea

  • n proz povestea nuvela romanul

    genul dramatic sceneta

    Pentru aceste clase textele pot fi mai ample, cu mai multe personaje, cu puine cuvinte necunoscute i, de asemenea, fr multe abateri de la limba romn literar. Este de reinut faptul c recomandnd texte care depesc puterea de nelegere a elevilor, de mare ntindere, cu multe personaje, cu aciuni ntrerupte i reluate dup prezentarea altor activiti, nu motivm elevii pentru cititul crilor ci, din contr, i ndeprtm. Pentru o mai bun orientare n textele literare ce pot fi recomandate elevilor pentru citire, ne vom opri asupra prezentrii succinte a unor elemente care le caracterizeaz.2 Colind/colind este o specie din lirica popular al crui coninut este legat de mari srbtori religioase: Crciunul, Patele, Anul Nou. George Clinescu opina c aceste colinde aparin ntr-un fel artei dramatice, fiind nite declamaii crora melodia le stinge considerabil cromatismul de fresc, i totodat epicii, fiind balade i basme laolalt. (G. Clinescu, Principii de estetic, p. 316). Una dintre colinde, rostit cu ocazia Naterii Domnului, este Steaua: Steaua sus rsare Ca o tain mare... C astzi curata, Prea nevinovata, Fecioara Mria Nate pe Mesia...

    11

    Este bine ca aceste colinde s fie studiate i la coal, pentru c ele aparin spiritualitii populare, iar contientizarea lor i ajut pe copii s le valorifice potenialul afectiv.

  • 12

    Cntecul de leagn, aa cum arat i numele, este interpretat de ctre mam sau o alt persoan, de obicei feminin, pentru a adormi copilul mic. Dat fiind scopul pentru care este folosit, cntecul se caracterizeaz prin simplitate, muzicalitate i ncrctur afectiv2. El se interpreteaz cu voce cald, pentru a crea o atmosfer de calm, n care copilul trebuie s adoarm. Repetarea unor structuri la anumite intervale d impresia de linite. Coninutul cntecului arat dorinele mamei n legtur cu viitorul copilului. Acel moment al adormirii copilului mic l-a inspirat i pe St. O. Iosif n crearea poeziei Cntec de leagn, nchinat fetiei sale, Corina. Cntecul de leagn este accesibil copilului de 6-8 ani, care l interpreteaz cu plcere, pentru c la aceasta vrst linia melodic specific i atrage, iar copiii simt nevoia s-i ocroteasc pe cei mici. Ghicitoarea a fost numit de Aristotel o metafor bine compus i de criticul literar Tudor Vianu, o alegorie deschis3. Este o specie a literaturii populare care vine din cele mai vechi timpuri, din vremea cnd era folosit ca instrument de testare a iscusinei tinerilor atunci cnd erau supui la mai multe ncercri. n unele zone din ara noastr se folosesc n ritualul de nunt, cnd mirele vine sa cear mireasa. Reprezentanii miresei i adreseaz mirelui sau suitei sale o serie de ghicitori i, n funcie de rspuns, hotrsc dac le dau, sau nu, mireasa. n basme ntlnim ghicitori folosite pentru ncercarea isteimii unor personaje sau chiar a cititorilor, n vremurile noastre ghicitorile au rolul de a stimula inteligena, de aceea se folosesc cu succes n nvmntul precolar i primar. Ghicitorile sunt create de popor pe baza unor experiene de via acumulate de-a lungul anilor i exprim n mare parte caracteristici ale acestuia,4 deci nu pot fi realizate de copii precolari sau elevi pentru c 2 Tudor Vianu, (1973), Arta prozatorilor romni, Ed. Eminescu, Bucureti 3 Ion Buzai, (1999), Literatura pentru copii (note de curs), Ed. Fundaiei Romnia de mine, Bucureti, p. 16 4 Elena Niculi-Voronca, (1998), Datinile i credinele poporului romn, vol. I i II, Ed. Polirom, Iai (prima apariie 1903, Cernui)

  • 13

    nu au aceast experien. Ceea ce elaboreaz ei n unele activiti sunt ntrebri, nu ghicitori. Ele sunt structurate n dou pri: - prezentarea, pe scurt, a obiectelor (fiine, lucruri, fenomene etc.); ca figuri de stil se folosesc: perifraza, alegoria, personificarea, metonimia;

    - rspunsul, care confirm legtura cu descrierea iniial. Exemplu:

    Vin oie de la munte Cu stelue albe-n frunte (zpada) Poetul Tudor Arghezi a scris poezia Alfabetul, care cuprinde o suit de ghicitori n legtur cu literele alfabetului. Exemple:

    O s-i fac o ntrebare: Cine-i gol, rotund i mare? (O) i atrn de cldur Pn-n praf limba din gur. (R)

    n proverbe i zictori poporul valorific un ntreg tezaur de nelepciune, folosind un limbaj metaforic cu o putere de sugestie deosebit. Acestea prezint fapte, concepii, atitudini ale omului, scond n eviden ascuimea minii i experiena de via sau observaii asupra vieii. Ele nu pot fi create de copii precolari sau elevi.

    Proverbele sunt norme morale cu un grad ridicat de generalitate. Exemple:

    Cine se scoal de diminea departe ajunge. Leneul mai mult alearg i scumpul mai mult pgubete. ntruct proverbele circul pe cale oral prin toate regiunile

    rii, ele cunosc i o mare diversitate. Aa cum remarc G. Cobuc, unele proverbe au forme stereotipe:

    Nici n cru, nici n telegu. Nici n car, nici n cru, nici pe jos descul. Mai bine un dram de minte, dect un car de noroc. Cine sap groapa altuia cade singur n ea. (Cornelia Stoica, Eugenia Vasilescu, pag 49).

  • 14

    Zictorile exprim observaii asupra vieii. Nemulumitului i se ia darul. Graba stric treaba. Proverbe i zictori se gsesc n multe din creaiile scriitorilor notri: Ion Neculce, Dimitrie Cantemir, Costache Negruzzi, Mihai Eminescu, Ion Creang, Mihail Sadoveanu, Tudor Arghezi .a. Anton Pann grupeaz tematic aceste creaii n Culegere de proverburi sau Povestea vorbei. Ghicitorile, proverbele i zictorile recomandate copiilor trebuie s ndeplineasc anumite criterii: - limbaj clar i sigur; - nelepciunile accesibile copiilor, uor de explicat.

    Folclorul copiilor este o categorie distinct care cuprinde creaiile realizate de copii. Ele prezint imagini din viaa oamenilor, n special din familie, a animalelor si a florilor. Limbajul folosit se distinge prin simplitate i muzicalitate. Procedeele artistice mai des utilizate sunt: diminutivele, invocarea, repetiia, comparaia, dialogul etc. Umorul i personificarea sunt alte mijloace artistice folosite n cntecele copiilor, de exemplu n Cntecul curcanului: Sc c n-ai mrgele, Roii c-ale mele, Sc c n-ai oprege Cinte mai alege? Folclorul copiilor poate fi grupat n: - Cntece formul, creaii n care se invoc anumite fore ale naturii. Iei Soare, din nchisoare Cci te tai, C-un nai C-un pai Cu sabia lui Mihai. Lun, Lun nou

  • 15

    Taie pinea-n dou i ne d i nou. Aura-pcura, Scoate-mi apa din urechi C i-oi da parale vechi.

    - Recitativele numrtori sunt versuri rostite ntr-un ritm specific n aciunile desfurate de copii pentru organizarea unor jocuri, n vederea alegerii celor care vor ndeplini anumite roluri: Una, dou, trei, Baba la bordei Cur ardei Pentru mo Andrei .............................. * Unu, doi, trei, patru, cinci Tata cumpr opinci Mama cumpr secar Dumneata s iei afar

    - Frmntrile de limb sunt exerciii de pronunie n care se folosesc cuvinte fr un sens anume, dar mai greu de pronunat. Cel care rostete aceste cuvinte demonstreaz c are auz fonematic. Bou breaz brlobreaz

    Din brlobreztura brlobreazenilor. (Ion Buzai, op. cit.) Imnul este o alt specie literar care contribuie la formarea i dezvoltarea unor sentimente, la emoionarea copiilor atunci cnd citesc versuri despre ar, limb, steag. n clasele mici se nva cteva strofe din imnul Deteapt-te, romne!. Ele au darul de a strni n sufletul copiilor sentimentul mndriei naionale prin evocarea trecutului istoric i prezentarea nzuinelor poporului nostru. n alegerea strofelor potrivite vrstei cadrul didactic analizeaz limbajul folosit, nivelul informaiilor transmise, sentimentele ce urmeaz s fie formate.

  • 16

  • Basme si povesti

    Basmul i povestea sunt prezente n literatura romn i universal din cele mai vechi timpuri. O seam de scriitori au cules sau au creat basme i poveti are au fost deosebit de atractive pentru copii: - n literatura romn: Ion Creang, Mihai Eminescu, loan Slavici, Al. Vlahu, Barbu tefnescu Delavrancea, Mihail Sadoveanu, Victor Eftimiu .a.m.d; - n literatura universal: Fraii Grimm, Ch. Perrault, Hans Cr. Andersen, A. Puchin, S. Petfi, Maxim Gorki, Saint Exupry .a. I. Creang i-a numit creaiile de acest fel poveti, nu basme (Povestea porcului, Povestea lui Harap Alb). Cele dou creaii se deosebesc de cele mai multe ori dup dimensiuni i structur. Povestea este mai scurt, cu mai puine personaje. Tema general a celor dou creaii este lupta dintre bine i ru. Temele mai frecvente ale lor se constituie n lupta dintre:

    buntate i rutate TEME dreptate i minciun

    adevr i neadevr

    hrnicie i lene curaj i laitate Motivele cel mai frecvente n basm sunt: - paternitatea, n cele mai multe; - mama vitreg: Fata babei i fata moneagului, Fraii Grimm Alb ca zpada, Ch. Perrault Cenureasa; - mplinirea unui legmnt, a unei meniri: Fraii Grimm: Ursitoarele i Fata cea adormit; - iubirea; - existena uman limitat n timp: Tineree fr btrnee i via fr de moarte.

    17

  • MOTIVE Iubirea Mama vitreg

    Paternitatea

    Existena uman limitat n timp

    mplinirea unui legmnt a unei meniri

    n acelai basm pot exista mai multe motive, pe unele se insist mai mult, pe altele mai puin. Mesajul celor mai multe basme este acela c binele nvinge rul. n unele basme, rul iese victorios, exemple: Scufia Roie, Tineree fr btrnee i via fr de moarte. Copiii trebuie s cunoasc basme din cele dou categorii, deoarece este bine s tie c rul exist i c trebuie s se fereasc de el. Dei aciunile din basme se desfoar n prezent, timpul curge altfel: se oprete prezentul, timpul se ntoarce n trecut, se triete n viitor. Aceste schimbri nu sunt ntmpltoare, ele reprezint nzuinele omului, dorina lui de a nvinge timpul. Spaiul combin elementele reale cu cele fantastice. Astfel, pe lng locurile reale obinuite, ntlnim n basme trmul cellalt, codrul de aur, de aram, de argint etc. Specifice basmului sunt formule consacrate pentru nceput, mijloc i sfrit. Formulele introductive sau de nceput sunt variate i fixeaz spaiul i timpul n afara realului: a fost odat ca niciodat, peste nou mri i nou ri, a fost odat ca niciodat, c de n-ar fi nu s-ar povesti, cnd fcea plopul pere i rchita micunele. Aceste formule, simple sau dezvoltate, l poftesc pe cititor ntr-o cltorie imaginar. ntruct aciunea basmului este destul de dezvoltat, povestitorul are impresia c asculttorul a obosit, de aceea folosete formula de mijloc, pentru a-i reactiva atenia: i merser i merser zi de var pn-n sear, c cuvntul din poveste, nainte mult mai este... Formula din ncheiere aduce asculttorul la realitate, n lumea prezent: -am nclecat pe-o a, i v-am spus povestea aa. Dac formula de nceput are caracter umoristic, formula final e la fel: -am nclecat pe-o cpun, i v-am spus, oameni buni, o mare i gogonat minciun.

    18

  • 19

    Subiectul basmului este gradat. Personajul principal este supus la mai multe ncercri pentru a-i testa inteligena, isteimea, fora, curajul. Personajele sunt reale sau fantastice i reprezint forele binelui sau ale rului. Ele urmeaz aproape aceleai modele: nfiarea corespunde trsturilor de caracter, de-a lungul aciunii, dei trece mult timp, nu se transform, unele dovedesc for supranatural. De cele mai multe ori natura sprijin personajele pozitive. Personajul principal este de obicei Ft-Frumos care, n unele basme se numete Harap-Alb, ori Prslea cel Voinic, sau Greuceanu. Personajul principal se distinge prin frumuseea fizic, prin caliti morale: curaj, hrnicie, isteime, cinste etc. El iubete i ajut fiinele mici, ajutor pentru care este rspltit mai trziu. Fora personajului principal este destul de mare, dar nu ct a dumanilor si. Cu toate acestea el nvinge prin isteime, curaj i cu ajutorul fiinelor mici. Prietenul cel mai apropiat este calul, care-l ajut n momentele cele mai grele. Calul nu s-arat de la nceput n nfiarea sa adevrat. Pentru a-l ncerca pe Ft-Frumos, el ia o nfiare neltoare. (I. Buzai, op.cit.) Fora i nelepciunea calului vin din experiena lui de via, deoarece, de cele mai multe ori, el a servit i tatlui voinicului. Basmele romneti se ncheie, de obicei, ntr-o not optimist; puine fac excepie de la acest lucru, exemplu Tineree fr btrnee i via fr de moarte. ntruct exprim aspiraiile oamenilor, basmele se adreseaz tuturor vrstelor. Copiii sunt mai mult atrai de basm, deoarece i ncnt miraculosul. n alegerea basmelor pe care le recomandm copiilor avem n vedere: - dimensiunea basmului; - numrul personajelor; - aciunea n linie, fr ntreruperi; - limbaj accesibil.

  • 20

    Fat Frumos din lacrima Mihai Eminescu Mihai Eminescu a cules basme pe care le-a versificat si le-a prelucrat in opere originale, pastrand structura operei sau transformand-o in poem. Iata cum arata acest demers:

    Forma culeas Forma versificat Creatie original Clin Nebunul Frumoasa lumii Miron si frumoasa fr corp Fata-n grdina de aur Ft-Frumos crescut din lacrim

    Clin Nebunul Frumoasa lumii (fragment)

    Clin( File din poveste) Luceafarul Ft-Frumos din lacrim

    Tema basmului este lupta dintre bine i ru. A meninut i a

    mbinat motive ca: paternitatea, prietenia, iubirea. Mihai Eminescu extinde motivele cu alte aspecte de profunzime ca : relaia dintre om i timp, raportul dintre via i moarte , cosmic i terestru. n situaii reale, aceste aspecte n-ar putea rezista; autorul le-a valorificat cu sprijinul miraculosului. De exemplu, Ft-Frumos schimba mersul timpului. El arunc buzduganul i o lovete pe Miaz-noapte n aripi, ea cade la pmnt cu dou ceasuri nainte de vreme. Ft-Frumos se transform ntr-o mn de cenu. Autorul nu-l accept n aceast situaie, de aceea din cenua lui se fcu un izvor limpede,glasul izvorului jelea ntr-o lung doina pe Ileana, mprateasa cea blaie a lui Ft-Frumos. Menirea tnrului nu era mplinit prin aceasta, de aceea alte fore fac n aa fel nct izvorul i rul s se transforme n Fat- Frumos. Eminescu pstreaz o mare parte din tiparele basmului popular, dar el reuete s le adnceasc i s le depeasc. Structura basmului Naraiunea este organizat n mai multe momente:

    - naterea lui Fat- Frumos; - hotrrea acestuia de a nfrunta singur dumanul;

  • 21

    - lupta cu Muma Pdurilor; - descoperirea iubirii; - ncercrile de a o rpi pe fata Genarului; - moartea lui Ft-Frumos; - revenirea acestuia la via; - nfrngerea babei i obinerea calului nzdravan; - rpirea fetei Genarului; - nunt. Miraculosul este tratat n stil eminescian. El se afl prezent

    destul de des n demersul naraiunii i se manifest n diferite forme. Astfel, timpul este al vieii, dar i al morii, al zilei, dar i al nopii. Omul poate s opreasc timpul. Pmntul este locul unde se manifest viaa; i luna este loc pentru via, dar cea de dup moarte. Miraculosul este folosit ca s ajute omul, n mplinirea aspiraiilor sale. Muma- Pdurii i baba vrjitoare sunt fore ale rului. Pentru a prezenta exagerarea dragostei printeti, autorul inventeaz un personaj nou, Genarul.

    Personajele basmului Personajele pot fi mprite n mai multe grupe distincte: - unele fac parte din realitate; - altele au trsturi supranaturale; - altele simbolizeaz natura; - altele simbolizeaz obiectele nconjurtoare.

    Autorul folosete procedee variate pentru a le prezenta. Exemple:

    - naterea lui Fat Frumos este determinat de miraculos. Acest eveniment atinge proporii cosmice; (mpratul surse, soarele surse i chiar sttu pe loc; trei zile n-a fost noapte, ci numai senin i veselie.)

    - i-i puse mama numele Fat Frumos-din-Lacrim. Pentru realizarea portretului autorul folosete antitez. Dei era

    fiu de mprat , Ft-Frumos este mbrcat la nunt n port rnesc, care capt valori simbolice: durerea mamei este esut n fir de borangic, dragostea fetelor este prins n mrgele. La nunta se cnt din fluier i se joac hore.

  • 22

    Portretul fetei este realizat sub influena romantic: Luminat de razele lunei, ea prea muiata ntr-un aer de aur.

    Mihai Eminescu ofer un model de prelucrare original a folclorului (Cornelia Stoica, Eugenia Vasilescu).

    Fata babei i fata moneagului - Ion Creang (poveste)

    Autorul reuete s selecteze i s prelucreze n mod creator i

    original temele inspirate din folclorul naional i universal. Povestea Fata babei i fata moneagului circul n peste

    douzeci de variante. Ea dezvolta o tem rspndit n multe ri din Europa. Criticul francez Jean Boutiere descoper o serie de motive prezente la mai muli culegtori i prelucrtori de folclor i insist asupra originalitii lui Ion Creang. De exemplu, elementul pgn ntlnit n unele variante, este nlocuit de Creanga cu cel cretin, cruia i d funcie estetic cu evident semnificaie laic.

    Contrastul dintre cele dou fete asigura echilibrul compoziional al povetii i evideniaz diferena dintre bine i ru, specific basmului i contureaz mesajul etic al creaiei: numai munc cinstit n folosul semenilor este rspltit i creeaz satisfacii. n timp ce fata moului ofer satisfacii celor care-i cer, fata babei se comport hursuz, cu obrznicie i prostete. nelepciunea popular se observ uor n prezentarea contrastant a celor dou fete. Astfel, despre fata moului se spune c de fcut treaba, nu cade coada nimnui, iar despre fata babei aflm c, mai uor ar putea cpta cineva lapte de la vaca stearp, dect s se ndatoreasc o fat alintata i lene. Autorul dovedete o cunoatere profund a caracteristicilor poporului pe care le folosete n mod original n oper.

    Personajele Pentru caracterizarea personajelor autorul se folosete de

    aciunile i opiniile acestora. Aciunile total diferite n situaii identice ale celor dou surori

    vitrege demonstreaz dou concepii despre via. Era cunoscut atitudinea fa de munc a omului din popor, atitudine pe care o are i fata

  • 23

    moului , n timp ce fata babei spune: c nu mi-oi feteli eu mnuele ttucuei i mmicuei.

    O alt form de caracterizare se realizeaz prin amnuntele furnizate despre personaje de autor sau de alte personaje. nelepciunea Sfintei Duminici se descoper din felul de a vorbi i a se comporta: Slujete la mine astzi i fii ncredinat c mine n-ai s iei cu minile goale de la casa mea.

    Alte personaje ca: prul, fntn, cuptorul, celua se exprim n cuvinte cu valoare de sentina, cnd se refer la fata cea rea.

    Tot pentru conturarea personajelor, Creanga folosete ironia, satira, umorul s.a. i creeaz un personaj grotesc, diferit de Sfnta Duminic. i construcia naraiunii este o form de caracterizare. Astfel, folosirea conjunciei c, aici are valoare enumerativ reprezint un mijloc de caracterizare: gura babei umbla cum umbla melita: c faa lui nu ascult, c-i lene, c-i soiu ruc-i laie, c-i blaie i c s-o alunge din cas.

    n alte pri, autorul folosete vorbirea aluziv i ironia: Moneagul fiind un gur-casc, sau cum i vre s-i zicei, se uit n coarnele ei, i ce-i spunea ea sfnt era. Din inim, bietul moneag, poate c-ar mai fi zis cte ceva; dar acum apucase a cnta gina lor/casa lui i cucoul nu mai avea nici o trecere.

    Profilul fizic i spiritual al personajelor se contureaz treptat, pe msur ce se desfoar naraiunea, folosindu-se o gam larg de mijloace artistice.

    Cele dou fete sunt prezentate ntr-un stil clasic, una reprezint binele i cealalt rul, una dovedea buntate i cealalt rutate.

    Portretul fizic i spiritual al eroinelor se realizeaz i prin descrierea direct, folosindu-se de antitez.

    Elementul fantastic se ntreptrunde cu elemental real. Astfel, fata moului dorea s triasc n nelegere i armonie cu mama i sora vitreg, dar nu s-a putut. Atunci autorul aduce n aciune pe Sfnta Duminic i copiii ei: celua, prul, fntna, cuptorul, care aparin fantasticului.( Cornelia Stoica i Eugenia Vasilescu)

  • 24

    Alba ca Zapada - Iacob si Wilhelm Grimm

    Volumul Povesti pentru copii

    Scufita Rosie Fata mosului cea cuminte si harnica

    si fata babei cea haina si urata Prichindel

    Imparatul Cioc-de Sturz Pomul cu mere de aur Frumoasa-Adormita

    Alba-ca Zapada Cenusareasa

    Apa vietii

    Volumul cuprinde mai multe basme germane accesibile copiilor. Unele teme si motive se afla si in basmele noastre.

    Tema basmului Tema porneste de la motivul mama vitrega, prezent in multe

    basme. De aceea tema poate fi: ,,Rautatea mamei vitrege si suferintele indurate de fetita nevinovata , dar si ,,victoria dreptatii si a bunatatii asupra nedreptatii si rautatii.

    Structura basmului Basmul foloseste structura cunoscuta. Incepe cu formula A

    fost odatasi, ca in toate basmele, timpul nu este determinat, actiunea a fost intr-o iarna, pe cand zapada cadea din inaltul nemarginit al cerului in fulgi mari si pufosi.

    Pe timpul desfasurarii naratiunii, autorii intervin cu formula mediana, care consta in discutia imparatesei cu oglinda fermecata:

    - Oglinjoar din perete, oglinjoar; Cine e cea mai frumoas din ar?

  • 25

    Oglinjoara raspunde in functie de actiunea desfasurata, fie Maria Ta esti cea mai frumoasa din intreaga tara, fie Alba-ca Zapada e mai frumoasa. Finalul basmului se aseamana cu o reflectie care consta intr-o conditie si o afirmatie: si daca n-or fi murit, cu siguranta ca mai traiesc si-n zilele noastre. Ca si in alte basme, si aici intalnim numerele miraculoase 3 si 7. Astfel, numarul 3 se refera la: trei situatii de schimbare a infisrii impratesei; trei obiecte folosite pentru omorrea fetiei ( cingtoarea, pieptenele, mrul); trei pitici plng trei zile fetita, creznd-o moart; alte trei vieti plng si ele fetita (buha, cerbul si hulubita). Numarul 7 este folosit in alte situatii: necazurile fetitei au inceput la apte ani, cand se vedea c e frumoas; sunt apte pitici; in casuta piticilor sunt obiecte in numar de sapte; sunt sapte interogatii; de la casa piticilor la castel sunt sapte munti. Aceste elemente dovedesc structura clasica a basmului. Imparateasa porunceste unui vanator sa ia fata, s-o duca in padure si s-o omoare. Vanatorul nu poate face el acest lucru si lasa fata prada primejdiilor din natura. Si in acest basm observam legatura dintre om si natura. Fetita este ocrotita de natura i-i gsete adpost in casa piticilor. Cand afla ca fata traiete, imparateasa o pune in alte trei situatii primejdioase, isi schimba infatisarea si foloseste cingtoarea, pieptenele si mrul pentru a o omor. Piticii si feciorul de crai reusesc sa o salveze. Observam aici triumful binelui, adica fata cinstita, asupra rului, adic mama vitreg. Mijlocul artistic folosit de autori, dupa modelul basmelor populare este antiteza. Personajele basmului Fata este de o frumusee neobinuit, modest, harnic, bun si iubitoare, insuiri ale personajelor pozitive intalnite in multe basme populare. Mama vitreg este la inceput frumoasa, cadra de frumusete, dar din cauza trufiei si rutatii, este pedepsit pn la urm, dndu-i-se o

  • 26

    infatisare in contradicie total cu prima. Autorii transfera aici un alt aspect din basmul popular, unde omul ru este si urt, iar cel bun este frumos. ( Cornelia Stoica i Eugenia Vasilescu)

    Neghini de Barbu Delavrancea

    Creaii pentru copii Palatul de cletar Poveste

    Neghinu Stpnea odat Autorul foloseste din basme diverse teme si motive si creeaza opera in care ofera cititorilor mici si mari modele morale. Structura basmului Tema lupta dintre adevar si minciuna, dreptate si nedreptate. Basmul incepe cu formula A fost odata, dar pe parcurs aduce actiunea la prezentul citirii. Spatiul ar putea fi: pdurea, aria si trgul;. Totusi, timpul si spatiul au un caracter general, deoarece naratiunea poate fi oricand si oriunde. Autorul renunta la formele specifice basmului popular si supune demersul naratiunii nevoii de a prezenta personajele. Nasterea miraculoasa a lui Neghini rezolva dorinta sotilor de a avea un copil, dar si aspiratia oamenilor de a descifra gndurile. De-a lungul naratiunii, autorul alterneaza miraculosul cu realul printr-o schimbare a planurilor. Astfel, in timp ce croseta, batrana vorbea in gand cu ea insasi despre bucuria de a avea un flacau. Acest gand se implineste si bucuria batranei este fara margini. Tatal are alte ganduri. El vinde pe Neghinia imparatului (intriga subiectului). Sentimentul de tata care si-a dorit mult un copil se pleaca in fata banului. In continuare, autorul situeaza, n antiteza, adevarul si minciuna, dreptatea si nedreptatea. Imparatul afla gandurile sfetnicilor sai si-i inlocuieste cu altii tineri, care-l duc pana acolo incat isi pierde tronul

  • 27

    si incepe sa cunoasca viata grea a poporului oprimat. Dialogul dintre imparat si Neghini este edificator. El il intreba de ce sunt oamenii goi si desculti, Neghini ii raspunde ca imparatul este orb si nu vede; cnd imparatul intreaba de ce unii muncesc si noaptea, Neghini ii raspunde ca imparatul doarme si ziua. Raspunsurile lui Neghini sunt metafore, cu reale intentii moralizatoare. Spre final, imparatul ajunge din nou pe tron. Considerand ca ceea ce i s-a intamplat lui au fost din cauza sfaturilor lui Neghini, d porunca sa fie omorat. Lui Neghini i se leaga de gat un fir lung de matase si este coborat n fntna pana ce a fost inecat. Finalul este tragic si scoate in evident o aspiratie a omului, necesitatea luptei pentru adevar si dreptate. Personajele basmului Acest simbol miniatural este intalnit si cu alt nume: Pipru Petru, Prichindel, Nan din Gavan s.a. In alte literaturi apar: Grunte de Piper, Jumatate-de-Mazre (literatura greaca), Detto-grosso, Cecino (literatura italiana), Perpelet (literatura franceza), TomThumb (literatura engleza). Autorul face portretul personajului principal folosind o serie de comparatii. Trasaturile fizice sunt in antiteza cu cele morale. Portretul fizic este realizat direct de autor: Neghini era frumos ca o piatra scumpa; si era mic cat o neghin; si avea niste ochisori ca doua scantei albastre, si niste maini si picioruse ca de paianjen. La realizarea portretului mai contribuie: alte personaje, prezentarea faptelor, dialogurile. Finalul basmului, moartea lui Neghini, atrage atentia ca uneori sinceritatea este rasplatita cu moartea, ca gandul cel bun se poate face nevazut. Originalitatea autorului se remarca prin: umorul imbinat cu meditatia grav asupra marilor sensuri ale vietii si ireversibilitatii timpului, renuntarea la formulele caracteristice pe parcursul naratiunii, sfarsitul tragic al personajului principal: Ei, toate se intorc, si apele se intorc , numai tineretea ba. Ce nu e la timp nu mai e niciodata. ( Cornelia Stoica i Eugenia Vasilescu)

  • 28

    Snoava pentru copii Snoava se aseamn n multe privine cu basmul. Ea a aprut n timpuri ndelungate; primele snoave le ntlnim in Decameronul lui Boccacio, n povetile din 1001 de nopi. La noi, povetile cu tlc se ntlnesc nc de la cronicari: Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce, Dimitrie Cantemir. i Ion Budai Deleanu aduce n iganiada lucruri de ag. Snoave populare au fost prelucrate mai trziu de Petre Ispirescu, Theodor Sperantia, Ion Pop-Reteganul, Anton Pann, Petre Dulfu etc. Satira i umorul, dimensiunile reduse, numrul mic de personaje, aciunile simple fac din snoav o specie literar atractiv pentru copii.

    Elementele comune snoavei i basmului: - sunt specii ale genului epic, de factur popular; - au formule consacrate specifice; - au, n general, ca tem lupta dintre bine i ru; - conflictul graviteaz n jurul unei problematici sociale, familiale sau morale; - prezint personaje-simbol care ntruchipeaz ideea de bine, frumos, adevr etc.; - au final optimist; - au valoare instructiv-formativ deosebit. Snoava se deosebete de basm prin urmtoarele aspecte: - se remarc preponderena realului; elementul fantastic este secundar, redus; - are dimensiuni reduse; relatarea este concis, este evident caracterul anecdotic; - prezint diferenieri sociale ntre persoane care aparin lumii realului; - personajul principal este Pcal, care ntruchipeaz nelepciunea popular. Conflictul snoavelor se manifest n trei tipuri de relaii: Relaii sociale: bogat srac; stpn slug; Relaii familiale: so soie;

  • 29

    prini copii; frai mai mari frate mezin; frai buni frai vitregi; Relaii morale: dreptate nedreptate; nelepciune prostie; cinste hoie; generozitate zgrcenie; vitejie laitate. n snoavele populare romneti eroul este Pcal, n cele turceti este Nastratin Hogea, n cele maghiare este Ludos Matyi, n cele ruseti este Ivan .a.m.d. n literatura romn, Theodor Sperantia a adunat snoave n volumul Anecdote piprate, iar Petre Dulfu n Isprvile lui Pcal. i Ursul pclit de vulpe, de Ion Creang, prezint o ntmplare anecdotic, dar Ovidiu Brlea o consider basm sau poveste despre animale, pe cnd Iorgu Iordan o trece n grupa povetilor didactice. Snoavele pentru copii se aleg avnd n vedere urmtoarele aspecte: - tema s fie accesibil copiilor; - limbajul potrivit vrstei; - conflict cunoscut copiilor; - caracterul anecdotic uor de sesizat. Snoavele prezinta comportamentele unor oameni si reactia comunitatii fata de acestea. De asemenea, prin caracterul lor moralizator ofera si o serie de atitudini care trebuie luate fata de aspectele negative intalnite. Actualitatea snoavei este determinata de puterea ei demascatoare la adresa raului de tot felul, precum si de capacitatea ei de a scoate la lumina situatii general umane care au ramas in timp si fata de care oamenii sunt indemnati sa ia atitudine. Eroul principal al snoavelor populare si culte este Pcal, un om inzestrat cu istetimea specifica poporului romn, istetime pe care o foloseste pentru demascarea raului si indreptarea lui. Snoavele cu eroul principal Pcal sunt raspandite in toate zonele folclorice ale tarii, ceea ce demonstreaza rezistenta in timp a acestui personaj. Pcalnu este un erou popular oarecare, ci unul care dovedeste istetime si un umor fin, insusiri apreciate de ascultatori si

  • 30

    cititori. Numele lui vine de la verbul a pcli, deoarece se remarca prin pacalirea inteligenta a reprezentantilor raului social. Aa cum am aratat mai sus personajul este intalnit in unele snoave cu alte nume ca: Pepelea, Petrea lu Parpal, Ianos, Ivan sau Neculai. In unele snoave intalnim, alaturi de Pcal, un alt personaj numit Tndal. Pe Pcal il intalnim in doua ipostaze, cuceritor prin istetime si umor sau redus mintal care intelege cuvintele in mod nedorit sau care comite stupiditati de neinchipuit. (Ovidiu Brlea, prefata la volumul Nevasta cea isteata, p. 31). Creatorul popular surprinde prin cele doua personaje cu caracteristici contrastante. Ovidiu Birlea lamureste problema astfel: In realitate, cele doua caracteristici contrare ale lui Pcal Pepelea sunt ramasite dintr-o conceptie extrem de arhaica, de mult depasita la noi, prin care eroii predilecti ai naratiunilor populare erau infatisati, aci sclipitori la minte, aci imbecili de ultimul grad. De pilda, in naratiunile indienilor din America de Nord despre eroul pacalitor, unde el e un animal (coyot, corb etc.), o fiinta umana sau insusi demiurgul creator, acesta e cand istet, cand prost, caci unele aventuri sunt rezultatul imbecilitatii lui, pe cand altele il arata biruindu-si adversarii prin istetime (opera citata). In realitate, putem aprecia ca Pcal este unic prin istetimea sa dovedita in lupta cu raul social, dar, in unele situatii, mimeaza prostia pentru a-i pacali pe dusmani. Acest nou rol dovedeste tot istetimea personajului care se ascunde pentru a putea critica acelasi rau social si pentru a prinde dusmanii intr-o noua cursa. Pcal isi joaca foarte bine rolurile si dovedeste o putere de disimulare impresionanata. Ovidiu Papadima il situeaza in rndul eroilor romantici: Pcal e un romantic deghizat in nebun, preferand insa in locul curtii feudale lumea larga. E adevarat ca finalul farselor lui mai mult sau mai putin sangeroase il oblig sa paraseasca fiecare loc al noii sale ispravi. Dar nu e mai putin adevarat si ca in Pcalexista si alta fibra romantica: aceea a unei nestavilite dorinte de libertate, care il impinge mereu spre cautarea altor locuri de popas. (Ovidiu Papadima, in prefata la volumul Pcal si Tndal, p. 12)

  • 31

    Prin criticarea unor comportamente ale oamenilor, Pcaldovedeste alte caracteristici ale sale, cunoasterea oamenilor si stapanirea unor valori morale pe care le promoveaza. Naratiunile snoavelor sunt ordonate intr-un ciclu si sunt unite prin personajul principal, care este erou al fiecaruia si care da senzatia ca este intr-o continua miscare, umbland de la un caz la altul si sanctionanadu-l pe masura gravitatii fiecaruia. Aceste aspecte dau impresia ca actiunile din fiecare naratiune sunt inlantuite si se desfasoara in plan orizontal; ele nu se incheie niciodata si nu exclud posibilitatea de a continua cu alte intamplari , pe masura ce acestea se descopera. Snoavele pot fi grupate n mai multe categorii, de obicei, in functie de persoanele aflate in conflict. Cele mai multe se refera la stapan si sluga. In aceasta grupa intra si cele referitoare la stapan si rob, robul fiind tiganul folosit de boier la muncile campului. In alte variante din aceasta grupa sluga este taranul sau omul liber. Mai tarziu, datorita dezvoltarii industriei mestesugaresti la orase, apar snoave in care conflictul este intre patron si ucenic, intre maistru si ucenic. Nu scapa de prezenta in aceste creatii populare nici autoritatile statului, clerul care sunt surprinse in diferite situatii comice. O alta grupare cu un numar impresionant de variante au ca tinta relatiile de familie, unde sunt inclcate normele de convietuire civilizata sau unde se manifesta mentalitati determinate de inegalitati sociale. Astfel apar personaje ca: sotii necredincioase si adultere, soti inselati si soti infideli,femei capricioase, femei lenese, soti violeni etc. Creatorul popular aduce in scena personaje noi si comice: ibovnicul si ibovnica. Un loc aparte intre snoavele populare il ocupa cele care urmaresc prostia omeneasca, sub mai multe forme, pe care creatorul popular le prezinta in diverse povestiri comice. In unele, prostia imbraca forme simple si caracterizeaza oameni care incurc lucrurile, comit fapte comice, pentru ca judec la fel cu ceilalti si parca sunt altfel, de aceea sunt sanctionati de autorii povestirilor. Asemenea indivizi se gasesc in toate grupurile de oameni si sunt usor de recunoscut. Snoavele scot in evidenta si alte forme de prostie, pe cea absoluta, cea care depaseste orice limita acceptabila, unde actiunile personajelor sunt absurde, in afara logicii.

  • 32

    Impactul asupra cititorului este puternic, uimeste prin absurditatea sa. Exemple in acest sens sunt:

    - baiatul care vrea sa se insoare si foloseste incorect sfaturile mamei sale: pune acul in carul cu fan, pune batista la palarie, cinele il leaga de bru, slnina o pune in lant, aduce vaca in spinare, leag fata de iesle;

    - un alt om vede luna reflectata in lac si cheama sotul ca s-o scoat;

    - baiatul scund care se casatoreste cu o fata inalta si care vrea sa-i taie picioarele pentru ca nu are loc pe usa etc.

    Nu scapa de inepaturi usturatoare nici femeia, care: scalda cojocul barbatului, isi taie vaca, leaga cainele de cepul butoiului cu vin, fierbe galbenii gsiti intr-un ulcior, schimba ulciorul cu galbeni pe oale, pe care le sparge, vntura malaiuletc.

    Snoavele nu prezinta numai aspecte negative, pe care le sanctioneaza cu asprime, ci si elemente pozitive. Astfel, intalnim si oameni cu trasaturi pozitive de caracter, cum ar fi servitorii iscusiti care-si pun stapanii in incurcatura prin raspunsuri inteligente.

    Alte snoave satirizeaza lenea manifestata la barbat sau la femeie. Un baiat care nu se apuca niciodata de lucru si il amana prin vorbe ca: Las ttuc, am eu grija! este poreclit Las; din cauza lenei, sfrseste printr-un accident de caruta. Un alt baiat care pretinde ca sufera de o boala cumplita se duce la o baba si-i explica de ce sufera: Cum mananc, cum mi-e somn; cum ma culc, indata adorm; cum ma scol, cum a manca; cum mananc, cum m-a culca.

    Femeia lene este observata in gospodarie. Ea are casa in paragina, de parca-i parasita. Daca ea nu se ingrijeste pe sine, casa arata la fel.

    Este interesant cum vede creatorul popular hoia; el sesizeaza doua aspecte ale acesteia: un fel de hoie apreciata ca o iscusina, un meteug indrzne, practicat de oameni curajosi si indrznei, cu spirit de aventur; un altfel de hoie este vzuta ca un viciu, o ruine.

    In prima categorie intr: hotul care fura calul in prezena calaretului, care fura o caruta cu cal chiar in prezenta stapanului etc.(Aici,

  • 33

    Snoava este o creatie popular care abordeaza si sancioneaza cea mai mare parte din problematica sociala, de aceea rmne mereu actual.

    Fiind un izvor important de studiu pentru oamenii de cultura, snoava a inpirat unii scriitori, ceea ce a facut sa apara snoava culta. Ioan Slavici este unul dintre acestia, iar snoava Pcal in satul lui este marturia.

    Tema snoavei este prezentarea unui tip de om specific vietii

    satului, inzestrat cu istetime si intuitie deosebite, care reuseste sa faca fata unor piedici determinate de oameni diversi sau de prostia acestora.

    Snoava are o atmosfera clasica, poate fi impartita in doua secvente cu mai multe episoade cu legaturi intre ele. Autorul nu aduce modificari de substanta la variant populara.

    Petre Dulfu reuseste sa versifice intr-o versiune originala unele snoave populare despre Pacala. Astfel prezinta in Ispravile lui Pcal aspecte variate din viata satului romanesc, pe care le trateaza cu umor, ironie si zeflemea.

    Legenda

    Legenda este gustat de copii pentru c dezleag unele taine i pentru c n ea se ntlnesc elemente fantastice i miraculoase.

    Legenda este cunoscut nc din literatura antic greac. Lucrarea Legendele sau miturile Greciei antice dezvluie faptul c legendele erau considerate mituri, n literatura romn apar legende publicate de Al. Mitru. Multe dintre legendele antice au n centrul lor figura lui Zeus. Legendele arat cum Prometeu, iubitor de oameni, a luat focul din Olimp i l-a dat oamenilor, pentru a le uura viaa. Zeus l pedepsete legndu-l cu lanuri de o stnc pentru a fi mncat de vulturi. Trupul lui Prometeu renate n fiecare diminea, multiplicndu-i chinul.

    i legenda, i basmul conin elemente fantastice. Astfel, Petre Ispirescu i-a intitulat lucrarea sa Legendele sau basmele romnilor.

  • 34

    ntruct legenda lmurete anumite lucruri necunoscute omului, deci rspunde la ntrebri ale acestuia, B.P. Hadeu numete legendele deceuri.

    Legendele sunt populare sau culte, n versuri sau n proz. n literatura romn legendele apar n culegerea lui Ion

    Neculce O sam de cuvinte. Din cele 42 de texte, cele mai multe sunt legende. Autorul mrturisete c lucrrile adunate n culegeri sunt auzite din om n om.

    George Clinescu laud darul de a povesti al lui Ion Neculce. Multe legende lsate de Ion Neculce, n special cele referitoare la tefan cel Mare, Petru Rare, Nicolae Milescu Sptaru, i-au inspirat pe scriitorii de mai trziu. Legendele explic originea unor locuri (Dumbrava Roie), proveniena unor nume (Movil), apariia unor mnstiri (Putna, Vorone), vitejia unor domnitori (tefan cel Mare, Petru Rare).

    Legendele istorice fac portretul personajelor dup faptele lor, prin vorbirea direct, prin descrierea/aprecierea autorului i evideniaz: iubirea de ar i popor, hrnicia, modestia etc. Stilul folosit n legende are elemente de oralitate, iar limbajul conine cuvinte vechi i regionalisme. Lucrarea Legende istorice, a lui Dimitrie Bolintineanu, este aproape de sufletele copiilor i ale cititorilor de toate vrstele. Poate de aceea Ion Pillat afirma c D. Bolintineanu nainte de a fi mare poet, rmne un mare romn i dac valoarea estetic a poeziei sale e discutabil, valoarea naional i patriotic a legendelor istorice va mbogi mult vreme nc sufletul romnesc. (din I. Buzai, op. cit.) Multe dintre legendele lui Bolintineanu se rezum la faptele unor domnitori care au luptat pentru independena rii: Mircea cel Btrn, tefan cel Mare, Vlad epe, Mihai Viteazul ca s-i citm pe cei mai frecvent menionai. Cele mai multe dintre legende au o structur unitar: pornesc de la descrierea cadrului natural, continu cu intriga sau conflictul, apoi cu discursul eroului sau al altui personaj i ajung la deznodmnt. Alte legende prezint fapte ale altor eroi: Preda Buzescu, popa Stoica, Grozea voinicul, Maria Putoianca. Aceti eroi trezesc n sufletele copiilor sentimente puternice. Ei pun n prim-plan binele rii

  • 35

    pentru care se jertfesc. Alturi de eroi se afl natura. Elementele naturii sunt personificate i devin prieteni ai eroilor. Legendele istorice au un puternic mesaj patriotic i etic. Pentru a alege legende pe care s le recomande copiilor, cadrul didactic ine seama de: - accesibilitatea limbajului; - nelegerea de ctre copii a evenimentelor prezentate; - elementele care atrag mai mult copiii; nu tuturor copiilor le recoman-dm aceleai legende, ci avem in vedere atracia lor spre anumite teme.

    Legenda populara sau culta ocupa un loc important in literatura pentru copii.

    Primele legende au fost adunate de cronicarul Ion Neculce si asezate inaintea Letopisetului Tarii Moldovei, iar in Predoslavie la aceasta cronica autorul recunoaste: Deci o sama de istorii mai alese si noi nu le-am lasat sa nu le scriem. Unele din cel 42 de legend sunt de fapt povestiri, dar cele mai multe prezinta fapte de vitejie ale inaintasilor sau originea unor locuri, a unor nume, obtinerea unor functii in stat ori chiar domnii, aparitia unor ctitorii etc. Legenda a XI-a din O sam de cuvinte , de exemplu, prezinta momentul inscaunarii in prima domnie a lui Petru Rares. In expozitiune ni se prezinta drumul soliei boierilor si mitropolitului in cautarea viitorului domn. Elementele reale se impletesc cu cele onirice. Visul lui Petru Rares, prezentat in continuare ne determina sa credem ca domnia era un fapt dorit, asteptat de toti. Punctul culminant se constituie din momentul inchinarii supusilor in fata domnului si imbracarea acestuia cu hainele domnesti. Deznodamantul consta in faptul ca Petru Rares este un domn continuator al lui Stefan cel Mare pentru ca era iubitor de popor si de tara. Creatorul popular ii contureaza portretul domnitorului mai mult prin prezentarea de fapte ale acestuia, dar si prin dialoguri si prin aprecieri ale autorului. Stilul folosit are un pronuntat caracter oral, dar limba are multe arhaisme si regionalisme.

  • 36

    In construirea legendelor populare sau culte se folosesc hiperbola si fantasticul . Valoarea lor consta, pe lng coninut, si in forma literar-artistica in care se prezinta aceste continuturi si se scot in evidenta valorile morale. Interesul pentru legende s-a manifestat din secolul al XV-lea, cand oamenii de cultura au inceput culegerea acestora cercetand o serie de zone folclorice ale tarii. Prima legenda publicata a aparut in 1851, la Iasi , in Calendaru, cu titlul Piatra Teiului. Inainte de aceasta gasim cateva legende romanesti etiologice si religioase, intr-o lucrare in limba germana a lui Artur und Adalbert Schott( 1845). O alta legenda Piscul Fetei, a aparut in ,, Calendaru de Sibiu in 1858. Preocuparea pentru studiul folclorului a crescut si apar mai multe legende in diferite lucrari. Totusi, in comparatie cu basmele si snoavele, legendele sunt in numar mai mic. Culegerile de proza populara au aparut spre sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea, unde gasim, atat legende istorice, cat si legende geografice, toponimice si despre vietuitoare. Apar, mai tarziu, legende etiologice: despre crearea pamantului, despre cer si astri, despre unele fenomene meteorologice, precum si legende cosmogonice si mitologice. Unele legende culese de specialisti sau amatori au suferit modificari in functie de scopul urmarit de culegatori. De exemplu, ca sa accentueze caracterul moralizator al unor legende, unii culegatori au adus modificari folosind mai mult antiteza prin punerea fata in fata a unor personaje, caractere sau actiuni, pentru a scoate in evidenta pe cele pozitive. Legendele pot fi impartite in mai multe grupe, in functie de tematica, problematica si forma de organizare.

    Legenda etiologica Aceste legende ncearc s explice o serie de aspecte legate de crearea i organizarea lumii. Naraiunile pe aceast tem au n vedere numai anumite aspecte, ntruct dimensiunea legendelor nu este prea

  • 37

    mare. Unele se refer la originea unor fiine , lucruri sau fenomene (exemplu originea rndunicii), altele la caracteristicile acestora ( exemplu de ce rndunica are culoarea neagr), altele la anumite atribute( exemplu de ce rndunica este considerat pasre sfnt), altele explica originea numelui (exemplu numele de rndunic este cel al fetei transformate n pasre). Explicaiile date de legende nu au la baza concepii tiinifice, ci credinele populare. De exemplu, legendele trateaz diferit mprejurrile n care s-a nscut Dumnezeu, aceasta nu din lips de credin a autorului popular, ci din lips de informaii chiar de ordin religios. Legendele etiologice se ocup de teme diverse din aceast categorie ca : necesitatea apariiei cerului, cei doi atri care la nceput, au fost nedesprii ; soarele este tras pe cer de doi montri sau de animale, pmntul a fost fcut de Dumnezeu mpreun cu nite animale. Alte teme se refer la: copaci, ierburi, flori, plante folositoare omului etc. Legendele populare care trateaz aceste teme sunt intitulate: Cerul; Soarele i Luna; Stelele; Pmntul; Munii, dealurile i alte accidentari ale solului; Curcubeul; Gerul; Grindin; Ploaia; Tunetul etc. Sunt i legende culte cu aceast tem. Exemplu este Povestea Florii-Soarelui, de Calin Gruia. Compoziia sa este asemntoare basmului. Autorul folosete naraiunea i descrierea i alterneaz planul concret i cel transfigurat. Aciunea se desfoar la timpul trecut pe vremea lui tefan cel Mare. La nceput aflm despre faa lui tefan cel Mare, care era de o frumusee rar, dar nu vorbea. Domnitorul este cuprins de tristee i se sftuiete cu sfetnicii i vracii ca s gseasc o soluie. Aceast soluie apare de la o btrn, care vine la domnitor i-l sftuiete s invite Soarele la un osp. Dac fata va sruta Soarele, atunci va vorbi. Sfatul reprezenta pentru domnitor o speran. Dar apare Piaza Rea, personajul malefic, cel care o anun pe Lun ca Soarele o trdeaz. Luna reacioneaz dur, jura c se va rzbuna omornd fata domnitorului. Pentru aceasta se ascunde n sprnceana codrului. Punctul culminant al naraiunii este n momentul n care fata domnitorului cade n genunchi n faa Soarelui i-i cere o gur de mntuire. Luna arunc asupra fetei o ploaie de blesteme.

  • 38

    Finalul este neateptat, pentru c basmul ne-ar fi dus n alt parte. Astfel Soarele furios face vnt Lunei, iar pe copil o ia n palma i-o sdete n grdin. n acest fel dorete s-o aib aproape i domnitorul s-o poat privi. n continuare, autorul ne aduce n spaiul real i ne explica transformarea florii soarelui. De atunci ea are fata galben de durere i se ndreapt mereu ctre soare, cerndu-i srutarea mntuitoare. Legendele mitologice Prezint o lume fantastic format dintr-o serie de personaje despre care primim informaii cu privire la : apariie, nfiare, darurile pe care le ofer, nenorocirile care le aduc etc. sau despre popoare din cele mai vechi timpuri. Pe lng legendele populare cu aceste tematici, Alexandru Mitru prelucreaz unele n volumul Legendele Olimpului, despre care Demostene Botez scrie: Legendele Olimpului respirau greu de btrnee Alexandru Mitru le-a ntinerit, le-a dat suflul proaspt al limbii i talentului sau , fcnd din ele simboluri de totdeauna ale nzuinei omului de a se depi pe sine. Prima ncercare de sistematizare logic n mitologie a fost la vechii greci. Acest lucru se observ datorit faptului c tematica acestor legende a fost mai mult despre aspectele morale. Tema cosmogoniei, de exemplu, o gsim n legenda Zeia Gheea. Tema luptei pentru putere n familiile nobile este tratat n Legendele zeilor, unde constatm c schimbarea stpnirii se face, de cele mai multe ori, prin viclenie, for i violen. Tema timpului este prezentat prin mitul lui Cronos, care-i nghite copiii ca s nu aspire la tron. n legendele care dezvolt tema rspltirii faptelor bune, Zeus devine stpnul cerului, Poseidon stpnul apelor, Hades al inuturilor subpmntene. Legendele mitologice explic i o serie de simboluri; astfel, simbolul belugului este cornul abundenei (cornul caprei Astarteea, cea care l-a trntit de mic pe Zeus), simbolul iubirii i blndeii este

  • 39

    porumbelul, simbolul puterii este vulturul, simbolul pcii este ramur de mslin, simbolul nelepciunii i prudenei Atena, cutia Pandorei concentrarea tuturor relelor trimise pe pmnt. Legendele religioase ne prezint o serie de personaje biblice, unii sfini i srbtorirea lor, alte srbtori legate de alte evenimente religioase etc. Legendele istorice cuprind fapte i evenimente petrecute n trecut. Ele seamn uneori cu povestirile i prezint fie figuri istorice fantastice, fie figuri istorice naionale: domnitori, eroi, haiduci, cpetenii. n unele zone se ocup de personaje importante din teritoriul respectiv. Unele legende istorice prevestesc venirea pe tron a unor personaje. De exemplu, tefan cel Mare a fost alptat de o lupoaic i i s-a prevestit de atunci devenirea. n alt legend se arat c el se afla n mulime i, din senin, a aprut o coroan care i s-a aezat pe cap. Sunt legende care se refer la reformele lui Cuza , la colile construite de Alexandru Ghica, la detronarea lui Duca-Voda etc. Uneori, personajele legendelor se afla la interferena dintre mit i realitate. Se scot n eviden vitejia acestora n luptele cu dumanii, dragostea de ara i de popor. n legenda Condeiele lui Vod se folosete n special dialogul, prin care se prezint discuia dintre Mircea cel Btrn i ranii care se pregteau pentru lupta cu dumanii. Relaiile dintre domnitor i rani sunt apropiate i deschise. Aflm aici i despre relaiile lui Mircea cu domnul Moldovei i cu craiul Lehiei s.a. Legendele geografice explic originea unor denumiri geografice. n acest sens, este cunoscut legenda popular Babele. Personajul este Dochia, o transfigurare metaforic a Daciei. Ea era fiica de mprat i avea o frumusee deosebit. A fost petita de muli crai, dar i-a refuzat. De fric s nu fie forat s se mrite, s-a dus la o vrjitoare ca s-o prefac ntr-o bab urt i zbrcit. A adunat nite oi, s-a mbrcat n noua cojoace i a luat drumul spre pdure, iarna. Sfritul ei a fost dramatic. Dup ce a aruncat al noulea cojoc, ncepe un vnt puternic i o nghea.

  • 40

    Schita

    Schia, fiind oper de mici dimensiuni, cu aciune limitat la un episod, este accesibil copiilor din nvmntul precolar i primar. Din vasta oper a lui I.L. Caragiale fac parte i schiele pe care el le-a numit momente. Volumul su de schie se intituleaz Momente i schie. Aciunea este astfel prezentat nct schiele se aseamn cu mici scenete, de aceea unele dintre ele au fost dramatizate. Schie care se adreseaz tuturor vrstelor au scris i Emil Grleanu vol. Din lumea celor care nu cuvnt, I.Al. Brtescu-Voineti vol. n lumea dreptii, Ion Bieu Sufeream mpreun, Marin Sorescu Ocolul infinitului mic, pornind de la nimic .a. Schiele pot fi grupate dup temele pe care le dezvolt. Una dintre teme este evocarea universului copilriei. Aici putem enumera schie ca: Vizita, Domnul Goe, Un pedagog de coal nou, de I.L Caragiale; Bunicul, Bunica, de Barbu Stefnescu Delavrancea. Tema dezvoltat de aceste schie este apropiat de copii, pentru c prezint aspecte din viaa lor, iar eroii sunt copii sau alii apropiai lor. Din universul copilriei face parte i educaia n familie i n coal. Schiele care se ncadreaz n aceast tem prezint persoane care vor s par altfel de cum sunt n realitate. Chiar dac schiele lui I.L. Caragiale prezint astfel de persoane din societatea n care a trit, situaiile i caracterele rmn valabile i n zilele noastre. i azi sunt copii prost crescui (ca Ionel din Vizit i Goe din Domnul Goe), i acum sunt prini ca ai celor doi eroi (care sunt ncntai de nebuniile copiilor lor). n universul copiilor intr i fiinele cele mai dragi copiilor: bunicul i bunica. Cele dou schie ale lui B.t. Delavrancea evoc marea dragoste a copiilor fa de bunici, precum i dragostea i ngduina bunicilor fa de nepoi. A doua tem mare dup care am putea s grupm schiele este prezentarea unor aspecte din natur.

    Micile vieuitoare, eroi ai schielor, sunt prietenii copiilor, sunt fiinele cu care ei vor s se joace i pe care vor s le ocroteasc. Mijlocul

  • 41

    artistic folosit cel mai des de autor este personificarea. Copiii citesc cu interes texte despre viaa micilor vieuitoare i triesc sentimente de bucurie, duioie, ntristare etc., n funcie de ntmplrile prin care trec ele. Tema morii este greu de suportat. Astfel, copiii triesc spaima prin care trece cprioara ameninat de lup, plng atunci cnd cprioara moare n colii fiarei si apreciaz sacrificiul mamei care s-a jertfit pentru pui. Schiele din volumul menionat prezint i animale domestice, foarte apropiate copiilor: cocoul, curcanul, cinele, pisica etc. Ct privete dramatizarea unora dintre aceste scrieri, este unic trirea celui care ia parte la un dialog actor-spectatori dintr-un teatru de ppui:

    Actorul: Copii l-ai vzut pe lup? Nimeni nu tie unde e ascuns

    Trebuie judecat Copiii din sal: Ba da, ba da, uite-l! E acolo! E n tufi!

    i discuia continu: ...E o explozie a sufletelor... n alegerea schielor recomandate copiilor, cadrul didactic are n vedere ca: - limbajul s fie accesibil; - subiectul s fie neles de copii. Schiele dezvolt o multitudine de teme accesibile celor mici, care ofer aciuni din lumea copiilor, oameni sau animale, care provoac emoii i sentimente specifice vrstei, se refer la valori morale la care copii se pot raporta. Deci schiele, prin coninuturile lor variate educa cititorii. Schiele sunt atrgtoare i prin diversitatea personajelor cu care copiii se pot identifica sau cu care n-ar vrea s semene. Aceste creaii literare au destul umor ca s se fac atractive i conin destule situaii umoristice pentru acelai scop. Att prin personajele din rndul oamenilor, ct i prin cele dintre animale regsim toi reprezentanii sociali, de la cei mai umili la cei din pturile nalte. Astfel sunt referiri la: copii needucai, copii sraci i muncitori, prini, brbai i femei, burghezi, oameni sraci, funcionari mici i mari etc.

  • 42

    Din aceste schie nu lipsesc aspecte specifice societii: brfa, calomnia, intrig, lipsa de educaie, aranjamente de tot felul s.a. Lumea celor mai multe schie este proiectat ntr-o form comic, nu prea vesel n substana s intim. Ion Luca Caragiale, de exemplu, aa zisa lume mare o prezint ca una de parvenii ridicoli despre care nici nu s-ar putea spune c-i trdeaz originea, deoarece aceasta e vizibil n permanen. Alt lume este cea a elitei provinciale care beneficiaz de aceeai form comic de prezentare. La polul opus se afl lumea mahalalei. n prezentarea personajelor schielor gsim multe elemente specifice lui Ion Luca Caragiale. De exemplu, Ionel Popescu din Vizita l cunoatem mbrcat ntr-o elegant uniform de ofier i gata de a porni un rzboi, n care cmpul de lupt era casa printeasc i inamicul devine jupneasa. Momentul nceperii luptei este descris cu un umor remarcabil: Cum o vede (pe jupneasa), maiorul se oprete o clip, ca i cum ar vrea s se reculeag fiind surprins de inamic. Clip ns de reculegere trece ca o clip, i maiorul, dnd un rcnet suprem de asalt, se repede asupra inamicului. Inamicul d un ipt de disperare. Umorul i ironia le folosete scriitorul n schia Bubico, pentru a arta atitudinea curioas fa de cinele inofensiv i sociabil: prin mintea mea ncep s treac fel de fel de idei, care de care mai crud i mai infam; Eu simt cum m nvlesc, din ce n ce mai irezistibile, ideile negre. Limbajul pornete din cel obinuit, folosit de omul comun i preluat, cu unele transformri, de povestitor, n funcie de personajul prezentat; astfel apar cuvinte ca: mam mare, mamiica, tanti Mit, mititelul, puiorul, urtul; ciucalata; n schia D-l Goe, precum i bieelul, mamita s.a., n Bubico. Schi Vizita are ca tema educaia proast data copiilor n unele familii. Personajele sunt: dna Maria Popescu, fiul su, Ionel Popescu, de opt ani, vizitatorul i jupneasa. Numele de Popescu nu este ales ntmpltor de autor, pentru c, la romni, Popescu este un nume cunoscut, purtat de un numr mare de familii. Scriitorul caracterizeaz personajele prin dialoguri i mai ales, prin faptele lor, lsndu-le astfel s se prezinte singure.

  • 43

    Doamna Popescu nu mai frecventeaz petrecerile i alte ntlniri mondene deoarece i dedic timpul educaiei fiului su ( i nu tii dv. Brbaii ct timp i ia unei femei educaia unui copil, mai ales cnd mama nu vrea s-l lase fr educaie). De fapt aici ntlnim o form de caracterizare cunoscut de Caragiale, contradicia dintre vorbe i fapte. Cnd jupneasa, femeie btrn, se plnge de faptele lui Ionel, mama i spune vizitatorului: - Nu tii ce trengar se face....i detept... Prin faptele sale, Ionel numai deteptciune nu demonstra. Cnd Ionel este gata s dea foc buctriei, mama se duce s vad, Ionel o ateapt n ua cu sabia scoas, iar mama l ia n brae i l srut ca o recompens. n aceeai camer cu mama i vizitatorul, Ionel i continua faptele: ia toba i trmbia, ncaleca pe cal, bate toba i sufl n trmbit nct cei doi nu mai pot discuta. Dup ce i se atrage atenia c suflatul din trmbita i btutul tobei este pentru ,,gradele inferioare, Ionel trece la comanda unei armate nchipuite. Scoate sabia i atac ce-i iese n cale. Prima este jupneasa, care aducea cafelele. Mama ncearc s-o scape i este lovit cu spada in obraz. Mama i cere maiorului s-o srute ca s-i treac. Vizitatorul afl cu surprindere c n cas fumeaz soul doamnei, dar i Ionel cteodat. Mama l apreciaz doar cu un comportament caraghios. Ionel ia o igar, o pune n gur i salut militrete. Mama l ncurajeaz i Ionel fumeaz toat igareta. n continuare, Ionel bate mingea, care sare n toate prile pn d peste ceaca de cafea a vizitatorului si se vars pe pantaloni. Doamna Popescu l consoleaz c iese cu ap cald. igareta se rzbun, pentru c Ionel lein din cauza fumatului. Abia acas vizitatorul i-a dat seama c Ionel i-a pus dulcea n ooni, dar nu a mai avut cum s riposteze. Limbajul folosit n schie l-a determinat pe criticul literar Tudor Vianu s afirme c acesta reprezint celula germinativ a ntregii lui arte. Este interesant s aflm prerea lui Ion Luca Caragiale cu privire la reacia prin rs, pentru care folosim amintirile fiicei scriitorului : Voi povestii, nu rdei; lsai-m pe mine s rd. S nelegem de aici

  • 44

    c scriitorul nu rdea de aciunile propriilor personaje, ci observa reaciile celorlali. Personajele animale din volumul Din lumea celor care nu cuvntade Emil Garleanu sunt, de fapt, mti ale unor personaje umane. Rezistena n timp a volumului, fa de alte creaii din opera scriitorului este determinat de faptul c cititorii au trecut din sfera lecturii estetice, n cea a lecturii didactice. Sensibilitatea i fantezia nlocuiesc n construcia unor personaje psihologia. Critica literar a emis multe preri pro i contra volumului. De exemplu, Mihail Sebastian spune urmtoarele: Nu e o carte bun; e mai mult i mai puin dect att: e o carte frumoas. i nu tiu cte din crile ceasului ei ar putea primi acest adjectiv, spus cu deplin sinceritate. (Mihail Sebastian, Emil Garleanu, Universul literar, an XLIV, nr. 28, 8 iulie 1928, p.446). George Clinescu apreciaz volumul astfel: Imitnd pe Jules Renard, scriitorul ne d un numr de monografii de vieti: gza, gndcelul, crbuul, furnica, musculia, pianjenul, greierul, scatiul, gaia, buha, vulturul, cucoul, motanul, calul etc. Pictura i metaforele lipsesc aproape cu desvrire i monografiile devin monotone prin fabule i duioii (George Clinescu, Istoria literaturii romane de la origini pn n prezent, Fundaia Regal pentru Literatur i art, Bucureti, 1941, p.561-564). Emil Grleanu se dovedete a fi un bun cunosctor al naturii, pe care o observ cu un ochi ptrunztor i pe care o prezint cu mult talent, ntr-un limbaj accesibil vrstelor mici. Dei personajele sale sunt animale, el le descoper trsturi umane. n stilul su de prezentare descoperim umor uor i atrgtor pentru copii, care i orienteaz spre nelegerea unor valori umane. Un sentiment care ar trebui sdit n sufletele copiilor este ncrederea n forele proprii. Constatm acest lucru n schia Gndcelul, unde o fiin mic i aparent fr putere are curajul s aspire spre nalt, s ajung la soare. Dorina de autodepire este puternic; autorul o realizeaz prin antiteza dintre for real i nlimea aspiraiei. Ca s ajung la soare, gndcelul se cara pe tulpina unui lujer, dar cade i nu cedeaz, Se odihni o clip, apoi la drum ,biete! Mai nti se rostogoli de pe tulpina

  • 45

    lucie de cteva ori pe rn. Vznd asta se ridic pe picioruele dinapoi i, fr s tie pentru ce, cu cele dinainte i fcu monegete cruce. Pe urm ncerc din nou i vzu c poate. Tema schiei Cprioaraeste puterea dragostei materne dus pn la sacrificiul suprem. Schia ncepe cu prezentarea cprioarei i a puiului ei ntr-o atmosfer de linite i mpcare, dei n sufletul mamei se purta o lupt ntre dragostea ei puternic fa de ied i necesitatea despririi de acesta, pentru c ajunsese la vrsta la care trebuia s se ocupe singur de soarta s. Cprioar se hotrse s-i duc puiul pe stncile nalte, unde era mai ferit de dumani. Cele dou fiine strbat un drum lung i dificil pn ajung n inim ntunecat, ca un iad, a pdurii. Autorul prezint strile prin care trece cprioar , precum i formele de relief, ntr-un mod gradat, parc i natura ar simi prin ceea ce aceasta fiin trece. La un moment dat, poteca se ngusteaz i lumina este tot mai slab. Instinctul i spune cprioarei c aici este pericolul cel mai mare i aa a fost, pentru c iedul, tiindu-se aprat de mama, zburda fr griji. Lupul pndete din tufi i se repede spre ied. Mama sare ntre ei i se lasa sfiat de lup, iar iedul se topete n inima pdurii. Momentul este deosebit de tensionat, iar concentrarea este maxim. Emil Grleanu este un fin observator al naturii i-i construiete personajele prin descrieri directe sau prin prezentarea faptelor acestora.

    Alte schie ale volumului care ar putea fi valorificate sunt: Musafirul, Nedesprite!....., Fricosul, Mrinimie s.a.

    Povestirea Povestirile de mic ntindere au o influen puternic asupra

    micului cititor, deoarece i ofer informaii din domenii diverse i l fac pe copil s triasc sentimente, s aprobe sau nu comportamentul unor personaje, s se identifice cu ele etc. Cu ajutorul povestirii copilul devine narator sau participant la ntmplrile povestite, se ncadreaz ntr-un ritual al povestirii. Intensitatea cu care copiii triesc aciunile unor povestiri are puternice valene educative.

  • 46

    Povestirile pentru copii dezvolt dou mari teme: - ntmplri din lumea vieuitoarelor (Puiul, de I.Al. Brtescu-Voineti); - aspecte din copilrie (Dumbrava minunat, de M. Sadoveanu). Autorii folosesc n unele povestiri antiteza ca mijloc de caracterizare, evocarea, epitete i comparaii, imagini vizuale, auditive i olfactive. Pentru selectarea povestirilor pentru copii, cadrul didactic ine seama de urmtoarele aspecte: - limbajul s fie accesibil; - dimensiunea povestirii s fie potrivit vrstei; - aciunea s fie atractiv pentru copii; - tema dezvoltat s fie neleas de copii.

    Povestirea este un text narativ care aparine genului epic.Avnd n vedere forma n care sunt prezentate, povestirile pot fi n proz i, uneori , n versuri. Aceste creaii literare mai pot fi grupate i dup coninut i destinaie: satirice, licenioase, pentru copii, filozofice, culte i folclorice ( Mihaela Marin, Carmen Nedelcu, Dicionar de termeni literari pentru elevi, Editura ALL, 2001, p.318)

    Povestirea, ca specie literar, prezint fapte din punctul de vedere al unui povestitor/narator, care a participat la aciunea respectiv sau a fost martor al aceasteia. Emoia, n povestire, nu este creat de personaj, ci de atmosfer, deoarece povestirea faptelor, ntmplrilor se realizeaz ntr-un anumit ceremonial format din : momentul apariiei povestitorului, prezentarea mprejurrilor care au determinat aciunea povestirii, meninerea suspansului prin forma de prezentare, gesturi, formule folosite care in de zona oralitii.

    Uneori povestitorul nu respect ntocmai realitatea ntmplrilor, deoarece folosete formule ca: odat, demult, ntr-o toamn aurie, pe o vreme rece, ntr-o noapte ntunecoas etc. n literaturile altor ri, povestirea este asimilat cu nuvela. Prin forma de prezentare a ntmplrilor, prin ceremonial, prin oralitate, povestirea se apropie i de basm. Cnd povestirea are o form obinuit, subiectul acesteia poate fi structurat pe momente ca i nuvel : expoziiunea, intriga, desfurarea aciunii, punctul culminant, deznodmntul.

  • 47

    La nceput, povestirea a nsemnat un mod de comunicare. Mai trziu a fost apropiat de naraiune datorit identitii verbelor a povesti= a nara. Povestirea se refer cu deosebire la trecut, deoarece ntmplrile povestite au avut loc cndva,nainte de momentul prezentrii, iar modalitatea de prezentare a acestora este evocarea. Povestirea ca specie literar a fost n atenia multor scriitori; din literatura universal amintim pe: Gogol, Balzac, Dickens, iar din literatura roman pe: Ion Neculce, Dimitrie Cantemir, Ion Creang Mo Nichifor Cotcariul, Ion Luca Caragiale La Hanul lui Mnjoala, Kir Ianulea, Mihail Sadoveanu Hanu Ancuei, Mircea Eliade La ignci; arpele s.a. Povestiri accesibile copiilor gsim n operele scriitorilor: Emil Grleanu, Ion Alexandru Brtescu-Voineti, Mihail Sadoveanu, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Hans Christian Andersen, Ionel Teodoreanu, Mircea Sntimbreanu, Edmondo de Amicis s.a. Ion Alexandru Brtescu-Voineti are n creaia sa o serie de povestiri cu anumite valori didactice, povestiri accesibile copiilor, cum ar fi : Privighetoarea, Moartea lui Castor, Puiul s.a.

    Puiul de Ion Alexandru Brtescu-Voineti

    Tema povestirii este copilria cu frumuseea, naivitatea, neastmprul acesteia, dar i necesitatea folosirii experienei de via a prinilor, fr de care, copil fiind, poi ajunge n situaii tragice.

    La nceput, autorul ne prezint prepelia i puii si care duceau o via linitit i fr griji, pentru c mama lor le prindea furnici i lcuste i le frmia, ca s le poat mnca puii. Dup un timp apare un pericol. Mama i sftuiete s stea ascuni. Puiul cel mare se desprinde uor de grup i ncearc s cunoasc mprejurimile. Este prins de un secertor, cruia i se face mil de el i-l elibereaz. Dei mama i explic n ce pericol era, puiul nu s-a nvat minte. Un vntor l-a mpucat n aripa. De aici ncepe tragedia. Sufer puiul, dar i familia i, mai ales ,mama. Puii cresc i mama i nva s zboare, dar puiul cel mare nu poate s participle la lecii, pentru c nu-i putea mica aripa.

  • 48

    Pentru psrile cltoare se apropie timpul de plecare n rile calde. Sufletul mamei era mprit n dou: s rmn pe loc ca s ngrijeasc de puiul cel mare pe timpul iernii sau s conduc pe ceilali pui spre rile calde. Vntul devine din ce n ce mai tare i mai rece. Dei i se rupe sufletul, mama se hotrte s aib grij de ceilali pui. Puiul cel mare este nevoit s rmn pe loc, iarna vine i el nu-i poate face fa.

    Intensitatea tririlor n acest moment e mare i virtuile educative ale textului acioneaz cu putere asupra cititorilor.

    Mihail Sadoveanu are, pe lng Hanu Ancuei, i alte povestiri care se pot recomanda copiilor: Dumbrava minunat, Prul din ograda bunicilor, Bieel, La mestecanei, Iano Nzdravan, Un om ncjit s.a.

    Povestirea Dumbrava minunat are ca tem copilria cu bucuriile i tristeile ei precum i drama fetei orfane. Autorul a reuit s ne prezinte una din cele mai ncnttoare combinaii de realitate i poezie (Garabet Ibrileanu, Scriitori romani, 1968).

    Povestirea are noua capitole cu titluri care sugereaz coninutul i trezesc interesul cititorului: Se vede ce soi ru era duduia Lizuca, Duduia Lizuca plsmuiete o expediie ndrznea, Sfat cu Sora-Soarelui s.a.

    Autorul ne prezint, de fiecare dat, cadrul n care se desfoar aciunea:

    - la nceput, salonul doamnei Mia Vasilian, cu toate personajele sale;

    - n continuare, aflm despre mirifica mprie a minunilor, Dumbrava Buciumenilor, unde fetia se simte minunat pentru c este o lume creat de ea;

    - n final, i se mplinete dorina cea mai mare, pentru c ajunge n mpria bunicilor.

    Strbtnd lumea real i cea fantastic mpreun cu Lizuca descoperim frumuseea moral a acesteia, delicateea i puritatea sufleteasc, dei mama vitreg i slujnica o considerau o ruine i o nenorocire, gnganie, dihanie, soi ru.

    Scriitorul contribuie i el la ntregirea portretului Lizuci: Era o feti mrunic, ns voinica i plinu, nite piciorue prlite de soare, genunchii nu tocmai curai, Capu-i era foarte scurt tuns,

  • 49

    bieete, Numai ochii cprii, umbrii de gene negre, aveau n ei o mic floare de lumin.

    n parte a doua a povestirii, autorul penduleaz ntre real i fantastic i creaz pentru copilul necjit o lume a lui, n care s se simt bine. Folosete simbolul miniatural i aduce i alte personaje ca: morarul, Statu-Palm, cu suferinele lui i pe Ft-Frumos ndrgostit de o himer.

    La final se face dreptate, pentru c cele dou femei, care au fcut atta ru fetiei, au fost pedepsite de albine, animalele mici care le-au sgetat pe mama vitreg i pe jupneas.

    Mihail Sadoveanu, ca maestru n descrierea peisajului se distinge i n aceast povestire ,unde ne prezint universul din trei planuri: vizual, olfactiv i auditiv.

    Nuvela

    Nuvela este o naraiune n proz sau, uneori, n versuri ( La Fontaine - Nuvele n versuri), cu un singur fir epic, urmrind un conflict unic, concentrat. La nceputuri, nuvela se confunda cu povestirea. Elementul comun al celor dou specii era ineditul anecdotic.

    Mai trziu, literatura francez le denumete separat, nouvelle - pentru nuvel, i conte pentru povestire. Literatura american folosea pentru povestire, nuvel i schi termenul short story ( povestire scurt). Dac analizm speciile literare dup dimensiune, nuvela se plaseaz ntre povestire i roman.

    Interferena unor elemente sau, chiar, suprapuneri ale acestora nu anuleaz autonomia fiecrei specii literare.

    Dicionarul de termeni literari aprut la Editura Academiei n 1976 face urmtoarele precizri privind elementele care le deosebesc: "1. Nuvela n raport cu povestirea a) Relaia narator - oper: povestirea are un caracter subiectiv prin nsi situaia de transmitor a povestitorului, iar naraiunea are tendina spre obiectivare.

  • 50

    b) Naraiunea i construiete personajul cu mai mult atenie ( date biografice, mediu ambiant, motivare a reaciilor psihologice), iar povestirea este interesat mai ales de situaia epic n care acesta se afl. c) n raport cu realitatea, povestirea poate porni de la date mai ndeprtate ale realului, n timp ce naraiunea pstreaz o legtur mai exact cu evenimentele i acord o mai mare atenie personajului".

    Naraiunea devine matur din punct de vedere artistic prin contribuia unor scriitori ca : Mrime, Maupassant, Cehov, Gogol s.a. n literatura american se disting: Mark Twain, E. Hemingway.

    n literatura romn nceputurile naraiunii se situeaz n secolul al XIX-lea prin contribuia lui Costache Negruzzi, cu nuvela istoric "Alexandru Lapusneanu" (1840), Al. Odobescu, cu nuvelele " Doamna Chiajna i Mihnea Voda cel Ru" (1857), Mihai Eminescu, prin nuvela fantastic i filozofic " Srmanul Dionis", "Cezara" , Ion Luca Caragiale, cu nuvela psihologic " Dou loturi" i alii. Au mai contribuit la dezvoltarea nuvelei Mihail Sadoveanu, Ion Al. Brtescu - Voineti, Liviu Rebreanu, Hortensia Papadat Bengescu, Camil Petrescu, Mircea Eliade, Marin Preda, Fnu Neagu, D.R. Popescu, N. Velea i alii.

    Nuvela se poate recomanda elevilor din clasele nvmntului primar, dar dup un studiu amnunit asupra clasei, studiu n care s ne dm seama de interesul elevilor fa de textul scris, de experiena lor privind citirea textelor literare, de temele care-i intereseaz, nct parcurgerea coninutului unei nuvele s fie o plcere, nu o obligaie de care trebuie s se achite.

    De exemplu, unor elevi cu experien n citirea textelor putem s le recomandm nuvela "Moar cu noroc" de Ioan Slavici. nainte, este necesar s dm informaii elevilor respectivi despre momentul n care se petrece aciunea i despre caracteristicile acelui moment, ca s ne asigurm de nelegerea coninutului nuvelei, insistnd pe dorina de mbogire a unor indivizi, prin orice mijloace, care, de fapt, este i tema nuvelei.

    Acest text poate fi parcurs uor deoa


Recommended