+ All Categories
Home > Documents > Licenta Final Cosmin

Licenta Final Cosmin

Date post: 06-Apr-2018
Category:
Upload: 12121211212
View: 236 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 68

Transcript
  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    1/68

    UNIVERSITATEA DIN PITETI

    FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOX

    TEOLOGIE PASTORAL

    LUCRARE DE DIPLOM

    ,, Viaa religios ntr-o lume secularizat

    Lucrarea a fost alctuit la catedra de Moral Cretin sub directandrumare a Pr. Lector Dr. Nstase Ion de absolventul Ni Ionu-Cosmin.

    PITETI

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    2/68

    2010

    Adnc respect i vii mulumiri parintilor mei care mi-au dat viaa, o

    educaie moral-religioas, mi-au inserat in inim dragostea fa de Dumnezeu i

    fa de semeni, care s-au strduit cu toat puterea s-mi acorde sprijinul

    sufletesc i material n timpul formrii mele intelectuale.

    Mii de multumiri !

    2

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    3/68

    Mulumesc de asemenea Pr. Dr. Lect. Nstase Ion, sub a crui directa

    ndrumare am alctuit prezenta lucrare, precum i tuturor prea cucernicilor prini

    i domnilor profesori, care mi-au mprtit cu dragoste cunotinele teologice i

    m-au pregtit pentru sublima misiune a slujirii lui Dumnezeu i a oamenilor.

    3

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    4/68

    I. ELEMETE DE ANTROPOLOGIE.

    1.Crearea omului.

    Din perspectiv ortodox, omul provine de la Dumnezeu prin creaie: i a

    zis Dumnezeu: s facem om dup chipul i asemnarea noastr, ca s stpneasc

    petii mrii, psrile cerului, animalele domestice, toate vietile ce se trsc pe

    pamnt i peste tot pmntul (Facere 1, 26). i a fcut Dumnezeu pe om dup

    chipul Su, dup chipul lui Dumnezeu l-a fcut, a fcut brbat i femeie. i

    Dumnezeu i-a binecuvntat zicnd: Cretei i v nmulii i umplei pmntul i-

    l supunei (Facere 1, 27-28). n capitolul II din Genez se istorisete creaia

    special a omului : Atunci lund Domul Dumnezeu rn din pmnt, a fcut

    om i a suflat n faa lui suflare de via i s-a fcut omul fiin vie (Facere 2,

    4

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    5/68

    7) Atunci a dus Domul Dumnezeu asupra lui Adam somn greu i, dac a

    dormit, a luat una din coastele lui i a plintit ei cu carne. Iar costa luat din Adam

    a fcut-o Domunul Dumnezeu femeie i a adus-o la Adam (Facere 2, 21-22).

    Referatul biblic despre creaie implic anumite consideraiuni:

    1. Spune s-l fac pe om dup chipul i asemnarea Sa, apoi se spune c l-a

    fcut dup chipul Su. Tlcuind acest text, Prinii Bisericii au ajuns la concluzia

    c exist deosebiri ntre chip i asemnare. Omul a fost creat dup chipul i

    Dumnezeu e menit s se nale la asemnarea cu Dumnezeu. Dac omul are un

    trup, atunci desvrirea lui se face n mod progresiv. Nu se sare peste timp.

    Procesul de desvrire al omului nu implic strdania i efortul pentru

    transformarea chipului n asemnare cu Dumnezeu.

    2. Sfinii Prini spun c la creaie Adam sau primii oameni aveau alt trup

    dect cel de dup cdere. Aveau un trup luminos care le permitea s fie n relaie

    de comuniune cu Dumnezeu. Acest chip luminos, dup cdere n pcat a devenit

    trup pmntesc. El a fost restaurant n starea lui original prin nviere.1

    Mntuitorul Iisus Hristos a nviat din mori cu trupul Su care trecea prin uile

    ncuiate i se nfia ca lumin celor ce-l vedeau.

    3. n creaia omului exist dou acte separate: unul prin care S-a creat

    trupul i altul pentru suflet. Ideea crerii trupului naintea sufletului este greit.

    La fel i concepia c sufletul a fost creat nainte de trup. Sinodul V a condamnat

    1 Arhid. Ioan Zagrean, Teologia Dogmatica , pag 101.

    5

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    6/68

    nvtura origenist despre preexistena sufletelor.2 Omul a fost adus la existen

    n toat complexitatea fiinei sale psiho-fizice, de la nceput, el construind inelul

    de legatur ntre spirit i materie, ntre lumea vzut i nevzut.3

    4. n teologia apusean s-a introdus o separaie radical ntre natura omului

    i Duhul lui Dumnezeu. Prinii rsriteni au interpretat suflarea de via pe

    care i-a comunicat-o Dumnezeu lui Adam i ca o mpartire a harului

    dumnezeiesc prezent n fiina omului. Niciodat teologia rsritean nu a vzut

    un antagonism ntre natur i har, ca n teologia apusean, care a oscilat ntre

    predestinaie i pelagianism din cauz c natura uman nu poate exista fr

    prezena harului. Aa cum ochiul are nevoie de lumin ca s vad, aa i natura

    uman are nevoie de har ca s sporeasc n sfinenie i desvrire. 4

    5. Au existat filizofi, ca Platon i Plotin, care au pus in circulaie o

    concepie trihotomist despre natura omului. Unii teologi caut acesteia o baz n

    textele de la I Tes. 5,23 si Evr.4, 12 unde se vorbete de trup, suflet i spirit. n

    realitate ns, sufletul i spiritul nu sunt dou realiti separate ntre ele, ca s

    duc la o construcie trihotomic a omului, ci dou funcii ale aceleiai naturi

    spirituale a omului, sufletul fiind puterea vieii organice, iar spiritul puterea vieii

    spirituale. Omul care duce o via n Duhul lui Hristos este om spiritual, iar cel ce

    se leag de lumea aceasta devine om trupesc.5 Sfnta Scriptur nu cunoate a treia

    2 Sf. Dionisie, Operele Complete, trad. de D. Staniloae, pag 211.3 Pr. Lect. Grigore Remete, Teologia Dogmatica , pag 174.4 Sf. Grigorie de Nazians, Cinci cuvntti teologice , trad. de D.Staniloae, pag. 97.5 Pr. Prof. Dumitru Staniloae, Teologia dogmatica ortodox , pag. 361.

    6

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    7/68

    categorie ntre acestea dou. Biserica a respins ntotdeauna concepia apolinarist

    sau trihotomist.

    n concepia cretina, sufletul este o substan real, imaterial. Raional,

    vie i nemuritoare. Mntuitorul spune c sufletul nu poate fi ucis ca trupul (Matei

    10, 28), c trupul este slab iar sufletul puternic, el este imaterial, fiind dat de

    Dumnezeu, duh absolut.6 Sufletul este raional, pentru c Dumnezeu la aezat

    peste toate fpturile i i-a dat posibilitatea s se deosebeasc de ele i s le dea

    nume potrivite cu situaia lor. Sufletul este liber fiindc i s-a dat o lege moral ca

    s o pzeasc i a avut mustrri de contiin, cnd a czut.7 Dovada c este

    nemuritor st n Vechiul Testament unde se vorbete despre mutarea de pe

    pmnt la cer a lui Enoh i Ilie, de Dumnezeu lui Avraam, Isac si Iacov (Ieire 2,

    6), c Dumnezeu este al viilor i al morilor. n Noul Testament nemurirea

    sufletului este mrturisit la II Corinteni 5, 1: Cci tim c, dac acest cort,

    locuina noastr pmnteasc, se va strica, avem zidire de le Dumnezeu, cas

    nefcut de mn, venic, n ceruri.

    Omul se ridic deasupra celorlalte vieuitoare nu numai prin suflet, ci i

    prin trup. Trupul a fost creat cu o menire deosebit, de a fi purttorul unei viei

    spirituale. 8 Dei inferior sufletului, trupul nu este un reflex sau o umbr a

    sufletului i nici o nchisoare a lui cum susinea platonismul, ci organ de origine

    dumnezeiasc a sufletului. Dac Hristos a primit s se ntrupeze, trupul

    6 Sf. Ioan Damaschin, Dogmatic , trad. de D. Fecioru, pag. 45.7 Mitr. Nicolae Mladin, Teologia Molaral Ortodox , vol II, pag. 291.8 Ibem 2. pag, 154.

    7

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    8/68

    participnd la mntuire, nseamn c i se acord o mare valoare. ntreruperea

    vieii pmnteti nu rupe definitiv legtura ntre trup i suflet, cci acestea vor

    rmne unite pentru totdeauna (Filip 3, 21).

    Cu toate c trupul se poate mpotrivi sufletului, totui numai n unire se pot

    svri fapte bune. Sufletul poate s-i pstreze libertatea, nedevenind rob al

    trupului, dar poate face din el ori necurie, ori templu al lui Dumnezeu.

    Ortodoxia crede c material trupului poate fi transfigurat de puterea Duhului

    Sfnt (I Corinteni 3, 17), i energia divin poate ptrunde n subcontientul uman

    pentru a-l ndumnezei.

    Despre trup Sfinii Prini spun: Superioritatea trupului se vede din

    poziia lui vertical, cu privirea spre cele superioare 9 sau c este locuina

    sufletului i mijloc minunat de exprimare a vieii dumnezeieti Sfntul Vasile

    consider c dac Universul a fost creat prin cuvntul lui Dumnezeu, omul a fost

    creat nemijlocit, grija Lui pentru om fiind redat prin cuvintele Dumnezeu a luat

    rn din pmnt i l-a fcut pe om.10

    ntreg neamul omenesc provine din Adam i Eva. ntreaga omenire

    formeaz o unitate, avnd aceiai strmoi n virtutea poruncii date primilor

    oamnei de a umple i a stpni pmntul. Aceast concepie a unitii de origine a

    neamului omenesc este exprimat clar n Sfnta Scriptur: Din ei a rsrit tot

    nemul omenesc (Tob. 8, 6) sau i a fcut dintr-un snge tot neamul omenesc

    9 Pr. Prof. Dr. Ioan G. Coman, Patrologie , pag. 59.10 Ibidem, pag 123.

    8

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    9/68

    (F. Ap. 17, 26). Acestea arat c, cretinismul mprtete o concepie

    monogenist despre originea neamului omenesc. Deosebirile dintre oameni nu

    nseamn c ei vor proveni din mai multe perechi de oameni, ci se datoresc

    condiiilor geografice de via n care triete fiecare grup de oameni.

    Urmaii primei perechi de oameni se nasc pe cale natural. Aceasta nu

    exclude aciunea divin, cci Dumnezeu d tuturor via i suflare i toate (F.

    Ap. 17, 25).

    Cu privire la originea trupului exist ndoial. Cu privire la suflet exist

    trei teorii:

    1. Preexistena;

    2. Transplantarea;

    3. Creaia.

    1. Origen susine c sufletele au fost create la nceput. Pctuind, sunt

    aezate n trupuri spre pedeaps. Aceast nvtur st n contradicie cu Sfnta

    Scriptur unde se arat c sufletul a fost creat odat cu trupul (Gen. 2, 7).

    2. Dup traducianism, sufletele urmailor provin din sufletele prinilor.

    Aceast ipotez crede c are temei n Sfnta Scriptur n care prinii neamului

    omenesc sunt binecuvntai spre nmulire, sau, dup cum spune Mntuitorul:

    ce este din trup, trup este, iar ce este din duh, duh este. Aceast teorie este

    inacceptabil fiindc contrazice natura i simplitatea sufletului n virtutea crora

    9

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    10/68

    sufletul nu se poate divide. 11 Dac s-ar nate ca i trupul, sufletul ar fi supus

    descompunerii i solidar cu destinul trupului. Transmiterea pcatului strmoesc

    rmne neneleas, dei pare un avantaj al traducianismului. Dac pcatul trece

    la copii, atunci trebuie s treac toate pcatele personale, nu numai cel

    strmoesc.

    3. Teoria creaionismului, susinut de muli Prini, a devenit dominant

    n Biseric. Trupul omenesc are un nceput n smna lui Adam, dar sufletul este

    dat de Dumnezeu. 12 Creaionismul are temei n Sfnta Scriptur Sufletul se va

    ntoarce la Dumnezeu care L-a dat (Ecles. 12, 7) sau Dumnezeu zidete duhul

    omuluinuntrul su (Yah. 12, 1) ori Dumnezeu este tatl duhurilor (Evr. 12,

    9).

    i aceast teorie are greuti: se contrazice locul de la Gen. 2, 2 unde spune

    c Dumnezeu S-a odihnit. Dup Sfnta Scriptur Dumnezeu nu mai creeaz

    nimic nou, dup cele spuse n Genez, dar activitatea Lui nu nceteaz: Tatl

    Meu pn acum lucreaz, i Eu lucrez (In. 5, 17). Creaionismul pune activitatea

    creatorie a lui Dumnezeu n dependen de patimile omeneti. Cea mai grea

    problem este cea a transmiterii pcatului strmoesc.

    Timpul crerii este n momentul conceperii. Trupul se formeaz treptat, dar

    este fiin uman de concepere. Sufletul se formeaz atunci cnd trupul este n

    stare s-l primeasc i este primit de la concepere. 13

    11 Idem 6, pag. 398.12 Idem 3, pag. 220.13 Petre uea, Omul tratat de antropologie cretin , pag. 75.

    10

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    11/68

    2. Starea primordial a omului.

    Locul deosebit al omului n creaie rezult prin faptul c a fost creat dup

    chipul i asemnarea lui Dumnezeu (Gen. 1, 26) ca s stpneasc pmntul i

    s-L preamreasc pe Dumnezeu.

    Prerogativele primordiale ale omului se ntemeiaz pe chipul lui

    Dumnezeu din el. n ce const chipul?

    Dac Dumnezeu este duh, chipul lui Dumnezeu din om se restrnge la

    natura spiritual. Se poate extinde chipul i la trup, nu pentru c Dumnezeu ar

    avea ceva asemntor cu omul din acest punct de vedere, ci pentru c chipul lui

    Dumnezeu se imprim n adncurile fiinei umane. Dac n-ar exista o

    familiaritate ntre suflet i trup, natura fizic a omului n-ar avea un fundament

    spiritual, ar fi greu ca trupul s devin un instrument al duhului.14

    Sfntul Ioan Gura de Aur nelege chipul ca stpnire asupra naturii i

    vietilor 15, numai c, dus la extreme, aceast calitate a omului a dezlnuit o

    adevrat violen mpotriva naturii i cosmosului. De aceea, aceast stpnire nu

    trebuie neleas ca o porunc de a domina lumea, i de a avea grij de ea i de atri n comuniune cu ea.

    14 Ibidem, pag. 86.15 Ioan Gura de Aur, Despre preoie , trad. de D. Fecioru in BOR. Nr LXXV, pag 156.

    11

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    12/68

    Teologia apusean nu face aceast deosebire. Deosebirea se ntemeiaz pe

    Sfnta Scriptur pentru c, dac nainte de creaie Dumnezeu spune: Sa face om

    dup chipul i asemnarea noastr, dup creaie spune c l-a fcut pe om numai

    dup chip. Chipul dumnezeiesc se raporteaz la natura intelectual i moral a

    omului, la raiune i libertate n nclinaia lor spre Dumnezeu 16, Iar asemnarea

    lui Dumnezeu este scopul ctre care tinde omul n dezvoltarea i perfecionarea

    lui moral. Sfntul Grigorie de Nyssa zice: Suntem dup chipul lui Dumnezeu

    prin creaie, iar dup asemnare Dumnezeu ajunge n noi prin voina noastr i

    harul divin. 17

    Starea primordial a omului este starea nevinovie sau a nepctuirii este

    netiina pcatului sau necercarea lui. n raiune lui Adam se cuprindeau tot felul

    de cunotine, iar n voina lui toat dreptatea i buntatea. Adam l cunotea

    depin pe Dumnezeu, iar voina lui era liber, ea se supune totdeauna minii, cu

    toate c era liber, iar omul era liber i de a grei i de a nu grei. 18 Omul era

    perfect cu privire la puterea lui de cunoatere. Acest lucru rezult din faptul c

    Adam a dat animalelor nume potrivite cu natural or. Voina lui era curat i

    dreapt, neexistnd nici o lips de armonie ntre trup i suflet i aceasta rezult

    din faptul c Adam i femeia lui erau goi i nu se ruinau.

    Trupul era sntos, fr neajunsuri i fr dureri. Trupul omului nu era

    nemuritor prin fire, dar putea ajunge nemuritor prin persistena lui n bine, iar

    16 Ierod. Irineu Crciuna, Responsabilitatea moral , in Studii teologice, nr. VII, pag. 283.17 Idem 1, pag. 156.18 Mrturisirea de credint a B.O., trad. de A.Elian, pag. 89.

    12

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    13/68

    condiiile de via erau cu totul potrivite scopului zidirii omului. Natura i

    vietile nu se opuneau ntre nimic stpnirii omului, iar munca se exercit fr

    dificultate spre ntrirea puterilor fizice i spirituale. 19

    Cu toate acestea, starea de perfeciune din paradis era relativ. Dac ar fi

    fost absolut, Adam ar fi avut n el i asemnarea cu Dumnezeu. Pentru c a fost

    creat dup chip i era menit s progreseze spre asemnare, denot c perfeciune

    era relativ iar pentru aceasta trebuia s triasc n comuniune cu Dumnezeu,

    omul nu putea rmne n sfinenie i paradis.

    Afirmarea perfeciunii primului om conine idea c puterile lui erau libere

    (spirituale) spre desvrire. Trebuia s progreseze n cunoatere i svrirea

    binelui. Statornicirea n comuniune cu Dumnezeu ar fi adus comuniunea harului

    al crui instrument era pomul vieii de la care a fost ndeprtat prin cdere. Dac

    uneori Adam este descris de literatura patristic ca avnd toat tiina, buntatea,

    virtutea i dreptatea, asemnarea ngerilor, aceste expresii trebuie luate rhetoric

    nu literal. Ele au avut rolul s-l laude desvrirea creatorului care nzestreaz pe

    om cu astfel de daruri i s arate nlimea omului, a strii lui anterioare

    pcatului, n opoziie cu prpastia cderii n pcat.20

    3. Cderea omului.

    19 Idem 4, pag. 192.20 Ibidem, pag. 196.

    13

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    14/68

    Dup ce am observat actul creaiei omului i starea sa dup creaie, vom

    ncerca s artm i starea dup cderea sa n pcat, existnd cu siguran o

    condiie a cderii.

    Cnd vorbim de cdere fundamental se afl situate pe temelia textelor

    Vechiului Testament. n primele pagini ale textului Genezei ni se descoper acest

    act al cderii cu sensuri arhetipice de nenlocuit.

    Raiul desftrii este numit locul unde este aezat omul dup ce a

    cunoscut creaia i constituie locul unde trebuia mplinit porunca divin (Genez

    2, 15) constituind aceasta o continuare a lucrrii lui Dumnezeu n chip organic

    omul fiind chip al lui Dumnezeu. 21

    Omul este fptura lui Dumnezeu. Dup ngeri, el este cea mai desvrit

    creatur a ntregului univers. Luptnd contra desvritelor antropologii care

    aezau originea omului, cnd n pmnt, cnd n ap, cnd n alte elemente ale

    materiei, Sfinii Prini aeaz obria divin a omului care nu deriv nici din

    animale, nici din lemn, cum afirma poetul Hesiod, ci a ieit din nsei minile

    Creatorului. E n aceast afirmaie nu numai o consecin a cosmologiei

    patristice, dar i constatarea c omul e singura oglind real a lui Dumnezeu pe

    pmnt. Originea divin a omului explic singur, aspiraiile lui ctre divin. 22

    Alctuit din trup i suflet, omul luat n sine nu este nici desvrit, nici

    nedesvrit; el e bun i poate deveni mai bun. Partea principal a fiinei lui este

    21 Idem 6, pag. 490.22 Lars Thumberg, Omul i comosul in viziunea lui Maxim Mrturisitorul, trad. de Preot. Doctor. Remus Rus,

    pag 21.

    14

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    15/68

    sufletul, care e mai de pre dect trupul, cruia el i d via i i face posibil

    adunarea tiinei i practicarea virtuii. Natura e n gndirea Sfinilor Prini opera

    lui Dumnezeu i servete omului pentru exerciiul desvririi.

    Nu tim ct a rmas omul n starea primordial. ns el nu a apucat s se

    consolideze n ascultarea lui Dumnezeu i s progreseze n cunoaterea Lui,

    pentru c n acest caz cderea nu s-ar mai fi produs cu atta uurin, sau nu s-ar

    fi produs deloc.

    Sfntul Maxim Mrturisitorul spune: i iari poate c pom al cunotinei

    binelui i rului s-a numit zidirea celor vzute, fiindc are i raiuni duhovniceti

    care hrnesc mintea, dar i o putere naturala, care pe de o parte desfteaz

    simirea, pe de alta pervertete mintea. Deci contemplat duhovnicete ea ofer

    cunotina binelui, iar luat trupete ofer cunotina rului. Cci celor ce se

    mprtesc de ea trupete, li se face nvtoare n ale patimilor fcndu-I s uite

    de cele dumnezeieti. 23

    Tot aa Nichita Stithatul, dezvoltnd aceast ide, declar c pomul

    cunotinei binelui i rului este simirea aplicat lumii sensibile sau trupului.

    Omul putea contempla lucrurile sensibile fr pericol, printr-o simire cluzit

    de minte, de aceea trebuia s creasc mai nti la capacitatea de a privi cu o

    simire cluzit de mintea nduhovnicit. 24

    23 Maxim Mrturisitorul, Rspunsuri ctre Talasie , n Filocalia romneasc, vol III, pag. 12.24 Nichita Stithatul, Vederea raiului, n Filocalia romneasc, col VI, pag. 362 363.

    15

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    16/68

    Am putea deduce c starea primordial a durat foarte puin, cci n aceast

    stare aflat la mijloc ntre ascultare i neascultare, protoprinii trebuiai s se

    manifeste de la nceput fie ascultnd, fie neascultnd. Dac s-ar fi manifestat o

    vreme ascultnd ar fi nceput s se obinuiasc n bine, i cderea ar fi devenit

    mai grea. Deci, se pare c ndat ei s-au lsat ispitii de neascultare. Starea

    primordial ar indica mai mult starea cu care protoprinii au venit la existen

    prin actul creator al lui Dumnezeu i n care erau chemai s persiste i s

    nainteze ca n starea lor normal.

    nvtura cretin crede c prin cderea n pcat creaia a devenit, din

    perdea transparent a iubirii ntre noi i Dumnezeu, un zid ntr-o anumit msur

    opac ntre noi i Dumnezeu: deci nu numai motiv de unire ntre noi i de

    desprire i de vrajb ntre noi. Pmntul s-a ntinat prin pcatul lui Adam i al

    urmailor lui, uneori pn la ptarea cu sngele crimelor, al rzboaielor suscitate

    de egoismul, de lcomia, de invidia lor. 25

    n general, starea tragic n care se afl lumea dup cdere nu este urmarea

    vreunui act al lui Dumnezeu, ci rezultatul exclusive al faptei lui Adam. n nici un

    fel nu trebuie s considerm acast stare de durere i de moarte ca o pedeaps

    impus de Dumnezeu lui Adam. Dumnezeu, ca iubire, lucreaz totdeauna cu

    iubire, iar aceasta nu creaz nici un ru. Robia lui Adam este urmarea natural a

    nfrngerii lui, durerea lui este rezultatul fiziologic al traumatizrii proprii prin

    25 Idem 6, pag 506.

    16

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    17/68

    deviere de la drumul lui i moartea este rezultatul deprtrii de Dumnezeu. A

    socoti pe Dumnezeu cauza durerii i a morii este o rtcire esenial, o adevrat

    injurie la adresa Lui. Moartea este ngduit de Dumnezeu ca s nu fie ru fr

    moarte, de aceea nu ne temem de moarte.26

    Pcatul ne-a mpiedicat s ajungem i s persistm n comuniunea deplin

    cu Dumnezeu i cu semenii nainte de Hristos. A pus obstacole n aclea nfptuirii

    integrale a nobilelor nzuine nscrise n firea noastr. Dar chipul lui Dumnezeu

    n om s-a umbrit numai i s-a slbit, ns nu s-a ters cu totul. Tocmai de aici vine

    i chinul fiinei noastre; din faptul c nu se poate mpca cu satisfacii inferioare,

    cu rutatea, cu perspective morii venice.

    II. MORALA CRETIN I PROBLEMAOMULUI

    1. Sensul i valoarea omului n morala cretin.

    26 Nicolae Cabasila, Despre viaa n Hristos, pag. 150.

    17

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    18/68

    Este incontestabil c morala cretin a definit, n toate timpurile, sensul i

    valoarea omului, n primul rnd n funcie de caracterul lui de fiin superioar

    creat de Dumnezeu, fcut dup chipul i asemnarea lui Dumnezeu.

    Prin creaie Dumnezeu mrete numrul subiecilor care urmeaz s se bucure

    de fericirea comuniunii cu El, iar Fiul mplinete voia Tatlui la creaie. Dar

    activitatea Fiului nu s-a ncheiat prin creaie cci ntruct urmaii lui Hristos nu

    se menine la nalimea de subiecte ale dragostei divine, ci decad ntr-o existen

    mizer, Fiul intervine din nou s mplineasc voia Tatlui, restaurndu-I n

    raportul de fii. Fiului se cade s mplineasc opera aceasta i prin creaiune i prin

    mntuire cci el este n rolul su de mplinitor al voii Tatlui i el trebuie s se

    apropie n chip special de cei ce trebuie s-I semene.27 Pr. Prof. D. Staniloae

    afirm c noi oamenii nu tim s ne preuim att de mult ct ne preuiete

    Dumnezeu, care fcndu-se om, ne ridic la treapta Sa i ne asigur venicia, cci

    de cnd Fiul lui Dumnezeu s-a fcut om, e unit cu toi acetia, e frate cu toi.

    ntruparea descoper sensul adnc al valorii i nsemntii omului.28

    Pcatul strmoesc a ntunecat chipul lui Dumnezeu n om, iar noi doar prin

    puterile noastre nu l putem reface. De aceea dup cum ne-a creat Tatl prin Fiun Duhul Sfnt, tot astfel a trimis pe Fiul Su n lume, ca n Duhul Sfnt s ne

    creeze din nou i chipul Fiului s strluceasc iari cu putere n fptura noastr.

    27 Pr. Prof. D. Stniloaie, Semnificaia ntruparii Domnului , n Glasul Bisericii, nr. XXVIII, pag. 1134.28 Ibidem, pag. 1136.

    18

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    19/68

    Restaurarea sau plsmuirea credinciosului dup chipul lui Hristos se

    realizeaz prin comuniunea n iubire cu Hristos, prin Harul Lui, cretinul putnd

    i trebuind s devin un hristroform i un hristofor, posednd n sine germenii

    tuturor forelor spirituale i virtuilor prin care poate ajunge la dobndirea

    desvririi morale. De aici rezult pentru cretin imperativul moral care d

    adevratul sens vieii sale. Dac suntem fii ai lui Dumnezeu, renscui prin Har,

    s dovedim aceasta n ntreaga noastr comportare. 29

    nvtura cretin recunoate primatul societii i n doctrina despre pcatul

    strmoesc care apas asupra ntregii omeniri, exploatarea omului de ctre om

    nefiind dect una din urmrile acestuia, prin exploatare se dezumanizeaz

    relaiile dintre oameni. Precum viaa n Biseric este n continu micare i

    dezvoltare, deci n mers spre desvrire, tot astfel ornduirea social nedreapt,

    care mpiedic moralizarea indivizilor trebuie nlturat prin misune. n viaa

    privit sub raportul coordonatelor individ societate, concepia cretin scoate n

    eviden ca o trstur esenial moral-cretin iubirea, care exprim nu numai

    ce este mai profound i uman n noi, ci nsi solidaritatea uman. Sub acest

    aspect, pe planul vieii morale, iubirea nu i poate manifesta efectele dect ntr-o

    societate fr exploatare, cu oameni egali i liberi.30

    Dintre toate religiile i concepiile filosofice ale antichitii, nvtura cretin

    a dat un sens i o valoare vieii omeneti trit dup legile morale, nu numai n

    29 Pr. Prof. Nicolae Mladin, Iisus Hristos n viaa moral a credincioilor, n Studii Teologice, nr.V, pag. 617.30 Pr. Prof. Nicolae Mladin, Problema omului n Mitropolia Moldovei i Sucevei, nr. XXVII, pag. 23 24.

    19

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    20/68

    perspective veniciei ci i n aceea a existenei i duratei sale vremelnice pe

    pmnt, deoarece a oferit cretinului posibilitatea de a-i realita plenitudinea

    demnitii lui.

    Afirmarea valorii vieii morale a primit un deosebit impuls n timpurile

    noastre cnd sub influena marilor descoperiri i invenii tiinifice din ultimele

    decenii, care deschid perspectivele nebnuite pentru perfecionarea vieii

    omeneti sub toate aspectele sale, numeroi teologi de nuan pesimist, au fost

    nevoii s-i reconsidere, concepiile lor cu privire la valoarea vieii morale.

    Astfel, cuvintele din Genez: Cretei i v nmulii (I, 28) au dobndit o

    interpretare mai just. Recunoscnd vieii pmnteti valoarea moral suprem

    ntre bunurile vremelnice, teologia ortodox romneasc a afirmat i accentuat

    importana deosebit a acesteia, si aceasta nu numai n perspective eshatologic,

    ci i n cea a slujirii lor pe care ea poate i trebuie s le aduc societii i

    oamenirii, punndu-se n slujba marilor idealuri morale. 31

    Umanismul specific cretin este comunitar deoarece prin ntruparea i jertfa

    Sa, Mntuitorul a restaurat omenirea ntr-o nou starede comuniune fiinial i

    existenial omenii fiind inseparabili. ntr-o astfel de comuniune moral, fiul

    Bisericii a devenit liber s iubeasc i s slujeasc pe semenul su dup chipul

    iubirii morale i slujirii lui Hristos.

    31 Diac. Ioan Zgrean, Preocupri i probleme de moral cretin n teologia ortodox romn, n StudiiTeologice, anul XXII, nr 3 4.

    20

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    21/68

    Umanismul specific cretin, prin natura sa moral are extensiune panuman,

    n opera de slujire moral umanul fiind promovat n mod concret i real, nu

    abstract si speculative. Asigurarea condiiilor spirituale i materiale de vi

    demn de fiecare om izvorte pentru noi nu numai din spiritual profund moral

    care caracterizeaz lumea, ci i are temeiul n nsi credina noastr c n fiecare

    om este ntiprit chipul lui Dumnezeu. Omul este cea mai minunat podoab a

    lumii i nimeni nu i poate uzurpa locul pe care i l-a asigurat Creatorul. 32

    2. Raportul dintre om i Dumnezeu.

    Raportul dintre om i dumnezeu are o valoare central n viaa moral-cretin.

    El este rdcina din care rsar toate atitudinile morale i inta final spre care se

    ndreapt toate. Cum se explic aceast poziie central a relaiei cu Dumnezeu n

    viaa moral-cretin? Fr nici o ndoial c Dumnezeu, potrivit doctrinei noastre

    este realitatea suprem de care atrn omul i cosmosul i inta suprem spre care

    32 Ioan G. Coman, Actualitatea Sfntului Ioan Gur de Aur, n Studii Teologice, an VII, nr. 7 8, pag. 413.

    21

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    22/68

    acetia se ndreapt. De aceea, relaia cu Dumnezeu este relaia fundamntal a

    vieii cretine, pe care se bazeaz toate celelalte relaii morale. 33

    Totui se poate obiecta c relaia cu Dumnezeu este religie, pe cnd relaia cu

    sine i cu semenii este moral, deci relaia cu Dumnezeu ar aparine religiei i nu

    moralei. Chiar dac ar fi aa, totui religia are locul su n cadrul moralei, pentru

    c ntre religie i moral este o corelaie strns. ntr-adevr pentru cretinism

    Dumnezeu este nu numai realitatea suprem ci i Binele absolute. Binele, care

    este valoarea moral normativ nu este o ide abstract, ci este Dumnezeu.

    Identificarea binelui cu Dumnezeu d imperativului moral caracterul de

    imperative absolute. Acel trebuie caracteristic vieii morale i primete

    adevrata valoare i autoritate, pentru c izvorte din Dumnezeu. Astfel, toate

    domeniile vieii morale apar puse sub acest imperati, care i are ultima temelie la

    Dumnezeu. Toate apar ca porunci ale lui Dumnezeu, ca imperative ale binelui

    absolute. De aceea, relaia cu Dumnezeu este relaie central, relaia

    fundamental a vieii morale cretine. A exclude aceast relaie din moral este

    tot una cu a vorbi de o cas fr a aminti de temelia ei. 34

    Pe de alt parte identificarea bineului cu Dumnezeu reduce toat viaa moral

    la acest efort esenial: asemnarea cu Dumnezeu. Dac ar fi s definim succinct

    viaa moral cretin, nu am gsi alte cuvinte dect cele spuse de Mntuitorul:

    Fi-i desvriti precum i Tatl vostru din ceruri desvrit este (Matei V, 48).

    33 Idem 8, vol. II, pag. 1434 prof. Dr. Teodor M. Popescu, Biseric i cultura , pag. 73.

    22

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    23/68

    Desvrirea lui Dumnezeu, care este binele absolute, este modelul pe care

    trebuie s-l transpunem n viaa noastr, este idealul spre care trebuie s ne

    ndreptm toate forele noastre, A fi cu Dumnezeu, a fi asemenea lui Dumnezeu

    este tendina central din care se revars ca nite raze toate atitudinile morale ale

    cretinului. i din acest punct de vedere, relaia cu Dumnezeu apare ca relaie

    fundamental a vieii cretine. 35

    Dar Dumnezeu nu este numai binele absolute, care poruncete i atrage, care

    d accent supreme imperativului moral i este modelul universal ce se cheam la

    imitare. El este, ca binele absolute, iubire ce se coboar n noi, ne nnoiete

    forele morale i ne sprijin mereu n lupta noastr de perfecionare moral. Fr

    mine nu putei face nimic, spune Mntuitorul (Ioan XV, 5). Ca un ecou al

    acestor cuvinte rsun rspunsul Sfntului Apostol Pavel: Toate le pot intru

    Iisus Hristos, Cel care m ntrete (Filipeni IV, 13). Vas zic Dumnezeu este

    i energie moral luntric fr de care viaa moral cretin este imposibil. Prin

    aceasta progresul moral este posibil i real. El este temelia vitalitii morale

    cretine. Energia moral necesar realizrii imperativului moral o absoarbe

    cretinul lui Dumnezeu. 36

    n relaia cu Dumnezeu i se revars n suflet noi fore spirituale pe care le

    revars apoi n cmpul activitii lui morale. Slbirea relaiei cu Dumnezeu

    slbete i forele morale i puterea de realizare moral. De aceea pentru cretini

    35 Pr. Prof. Dumitru Popescu, Hristos, Biseric i societate , pag. 61.36 Idem 8, vol. II, pag. 14.

    23

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    24/68

    este de la sine neles c cine iubete pe Dumnezeu, iubete i pe aproapele su.

    i n msura n care desvrete iubirea lui Dumnezeu, se desvrete i iubirea

    de aproapele. Iubire de Dumnezeu este centrul din care iradiaz toate celelalte

    iubiri, este seva care i arat roadele n toate domeniile. Cci scris este:

    Rmne-i n Mine i Eu n voi, precum mldia nu poate aduce roade de sine,

    nu va rmne n viacel ce rmne n Mine i Eu n el, acesta aduce road

    mult (Ioan XV, 4-5).

    n sfrit, Dumnezeu ca bine absolute este i int suprem spre care se

    ndreapt ntreaga via moral cretin. Cci acesta este scopul final al tuturor

    strduinelor morale, posesiunea binelui absolute. Fericii cei curai cu inima

    cci aceia vor vedea pe Dumnezeu, zice Mntuitorul (Matei V, 8). Vederea lui

    Dumnezeu este inta curirii inimii, adic al ntregului effort de desvrire

    moral. Aceasta este suprema ncoronare a vieii moral-cretine, este culmea pe

    care desvrirea este cu adevrat atins i spre care privesc i sunt atrase toate

    vrerile. n felul acesta, toate celelalte atitudini morale sunt rnduite n vederea

    acestui scop supreme care domin ntreaga via moral a cretinului. Deci, i din

    acest punct de vedere a scopului vieii morale, raportul omului cu Dumnezeu este

    esenial, este central pentru morala cretin. De aceea, era firesc s punem n

    fruntea tuturor datoriilor cretine datoria fa de Dumnezeu. Relaia omului cu

    Dumnezeu este fundamental. Odat lmurit aceast relaie, de aici se revars

    lumini asupra tuturor celorlalte datorii morale ale acestuia.

    24

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    25/68

    Raportul dintre om i Dumnezeu este de o varietate i o nuanare infinit, este

    relaia omului cu viaa desvrit i venic, cu Dumnezeu care este pentru noi

    plenitudinea tuturor desvririlor. n general ns, omul n faa lui Dumnezeu se

    simte ca o creatur dependent n mod absolute de voia lui. El i primete

    existena de la Dumnezeu, via n necontenit dependen de El, se dezvolt i

    se desvrete n Dumnezeu. ntreaga lui fiin i via este n nencetat

    dependen de Dumnezeu, Cel ce l-a creat i privegheaz peste destinul lui. Deci,

    n relaia cu Dumnezeu, primordial este acel sentiment de creatur, de fiin

    limitat i dependent ntru toate de Dumnezeu. De aici imboldul de a drui toat

    viaa noastr lui Dumnezeu, de a nchina lui toate forele noastre, de a-L adora.

    3. Omul fiin social.

    ntreg istoricul omului arat c el este fiin social, adic e creat din natur s

    triasc nu ca un individ izolat, ci n colectivitatea semenilor si. Nu este bine

    omului s fie singur a zis Dumnezeu la crearea primului om, Adam i lui un

    ajutor pe potriva lui (Facere II, 18). Iar filosoful Aristotel l-a numit pe om fiin

    social. 37 El este cel dinti filosof care a exprimat cel mai clar idea despre

    37 Mircea Djuvara, Eseuri de filosofie, pag. 181.

    25

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    26/68

    natura social a omului, ide dezvoltat apoi de cretinism care a impregnat-o cu

    concepii specifice desprinse din nvtura relevat.

    Caracterul social al fiinei umane l probeaz mai nti dorina de asociere cu

    semenii, dorin sdit din natur n firea omului i n temeiul creia fiecare om

    simte o atracie fireasc fa de semenii si. O continu izolare devine

    insuportabil pentru om i este negativ pentru dezvoltarea sa. De aceea,

    instinctului de asociere cu semenii i este asociat tot din natur imboldul de a

    comunica semenilor din interiorul sufletului, a cauta la ei participarea la bucuriile

    propii i mngiere n suferine. Iar ca mijloc de comunicare a ideilor, dorinelor

    i trebuinelor sale n vederea ajutorrii din partea semenilor, i servete graiul

    articulate, propriu, exclusive lui i care de asemenea constituie o prob a

    caracterului social al fiinei umane.

    Acest caracter l probeaz apoi i imperfeciunea firii omeneti. Cci omul ca

    orice fiin creat este limitat n puterile, aptitudinile i posibilitile sale. Izolat el

    nu i poate realize perfeciunile corespunztoare firii sale dup cum nu i poate

    da singur nici existen.

    Sub raport fizic, trupesc, n primii ani ai vieii sale, omul este chiar mai puin

    nzestrat dect animalele pentru a face fa trebuinelor sale de existen, dei la

    el acestea sunt mult mai mari dect la animale i de aceea el este avizat complet

    la ajutorul semenilor si. Animalele ndad dup naterea lor sunt nzestrate cu

    mbrcmintea trebuitoare ca scut mpotriva intemperiilor, cu arme fireti de

    26

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    27/68

    aprare mpotriva dumanilor, i afl hran corespunztoare oferit gata de

    natur; sunt cu aptitudini instinctive pentru cldirea cuiburilor, a vizuinelor,

    pentru pregtirea adpostului lor, nct toat viaa lor nu au nimic de nvaat.

    Omul apare ns n lume lipsit de toate acestea i de aceea fr ajutorul

    semenilor si ar fi incapabil s-i conserve i dezvolte existena sa.

    Dar n schimbul avantajelor fizice de care este lipsit n comparaie cu

    animalele, omul este nzestrat cu funcii spirituale, cu raiune, voin i sentiment.

    Acestea trebuie ns activate i n acest scop i sunt date omului tot din natrur

    multiple trebuine fizice i spirituale.

    Dac omul ar fi din natur la fel de nzestrat fizic la fel ca animalele, atunci

    puterile sale spirituale nu ar avea nici un rost. Puterile spirituale servesc omului

    nu numai ca mijloc pentru satisfacerea trebuinelor sale fizice, trupeti, ci i

    pentru satisfacerea unor trebuine spirituale mult mai complicate. Cci capacitii

    de dezvoltare nelimitat a raiunii i voinei, i corespunde i un domeniu

    nelimitat al trebuinelor spirituale, crora, izolat, omul nu le poate face fa. 38

    Oamenii sunt astfel, din natur, dup nsi firea lor, avizai s triasc n

    societate cu semenii si pentru a se ajuta reciproc, chiar i graiul omenesc, mijloc

    de comunicare a cugetrii umane, arat c oamenii sunt avizai la sprijin reciproc.

    38 Panayotis Nellas, Omul animal ndumnezeit, pag. 37.

    27

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    28/68

    III. SECULARIZAREA.

    1. Definiie.

    Din punct de vedere istoric, termenul secularizare a fost ntrebuinat la

    nceput pentru a desemna exproprierea terenurilor Bisericii, spre a fi mprite

    ntre diferitele principate prin tratatul de la Westphalia (1648). Cu acelai neles

    28

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    29/68

    este folosit termenul i n Principatele Romne n anul 1864, atunci cmd

    domnitorul Alexandru Ioan Cuza promulg legea secularizrii averilor

    mnstireti. Prin urmare, primul i cel mai vechi sens al cuvntului secularizare

    este acela prin care se definete trecerea din patrimoniul Bisericii n cel al statului

    (al puterii seculare sau lumeti) a unor bunuri materiale. Dar sensul a evoluat

    rapid n direcia exprimrii unei separaii totale dintre stat i Biseric, dintre

    societate i religie, dintre om i Dumnezeu. 39

    Alturi de conceptul de secularizare i-a fcut apariia un altul i anume

    secularismul, care pentru unii teologi este sinonim cu primul, n timp ce pentru

    alii ar exprima un neles diferit, chiar dac este strns legat de cel dinti. n timp

    ce secularizarea indic o aciune n desfurare, un process continuu, cu

    implicaii ce se cer descifrate i evaluate n funcie de anumite circumstane,

    secularismul desemneaz efectul sau consecinele acestei aciuni. Dar pe lng

    aceast distincie, mai mult filologic dect filosofic sau religioas, exist i

    opinia unor teologi conform creia secularismul ar fi un unanism agnostic, care

    exclude posibilitatea existenei a ceva dincolo de aceast lume, declarnd c prin

    aceast lume se nelege tot ce exist, pr cnd secularizarea cheam pe cretini s

    defineasc conceptual lor despre sacru i secular, n aa fel nct s nu le

    confunde, ci s le diferenieze. 40

    39 . P. S. Antonie Plmdeal, Biserica slujitoare, pag. 148.40 Pr. Ghe. Petreru, Biserica Ortodox si fenomenul secularizrii, pag. 189.

    29

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    30/68

    Descoperim n aceast luare de poziie o separaie tranant ntre cei doi

    termini, primului acordndu-i-se un neles total negative din punct de vedere

    teologic, n timp ce pentru al doilea se rezerv un sens c ear putea fi considerat

    mai degrab pozitiv.

    Aa stand lucrurile este explicabil de ce unii teologi moderni au cutat s

    accepte secularizarea, s o justifice i s o promoveze Este de la sine neles c

    numai fcnd aceast distincie ei mai pot rmne n cmpul teologic. Dar devine

    din ce n ce mai evident c secularizarea are mai multe anse s ajung la

    secularism, dect la delimitarea dintre sacru i secular. De aceea, secularizarea

    este abordat att ca fenomen pozitiv n viaa Bisericii, ct i ca element al

    crizei. 41

    O alt definiie a secularizrii, datorat teologului Harvaz Cox ia n

    considerare doar latura pozitiv a fenomenului: Secularizarea implic un proces

    istoric, aproape sigur ireversibil, n care societatea i cultura sunt eliberate de

    tutela controlului religios i de concepiile metafizice i nchise despre lume.42

    Este uor de remarcat aici iluzia la acea epoc din istoria Bisericii

    Apusene, n care raporturile dintre Biseric i societate ca i ntre Biseric i

    cultur erau marcate de un primat greu de pus la ndoial. Ct privete critica

    adresat concepiilor metafizice, sau mai correct spus, a celor teologice specifice

    acelei epoci, se poate considera ndreptit n ceea ce privete considerarea lumii

    41 Ibidem, pag. 191.42 Ibidem, pag. 195.

    30

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    31/68

    ca fiind autonom, avnd centrul de greutate n sine nsi fr s se deschid

    relaiei cu Dumnezeu.

    Ceea ce s-a petrecut n Occident la nceputul mileniului al-II-lea pe plan

    cultural nu poate fi neles dect dac von apela la o expicaie teologic. Dup

    opinia unor cercettori de astzi, lumea cretin accidental atepta n jurul anului

    1000, a doua venire a Mntuitorului. Nemplinirea acestei ateptri nfrigurate a

    deziluzionat pe occidentali n aa msur nct i-a determinat s-i ntoarc

    privirile de acum nainte spre lumea vzut de aici.

    Pe plan filosofic a fost abandonat Platon i mbriat Aristotel, iar pe plan

    teologic omul capt mai mult atenie dect pn aici. De aceea, n plan cultural,

    preocuprile se vor centra cu prioritate pe orizontalismul anthropocentric cu

    ignorarea crescnd a transcendentului care ntrzie s coboare.43

    2. Cauzele apariiei:

    a) Teologice:

    Printre analitii fenomenului secularizrii circul opinia c, fiind vorba de un

    fenomen cultural, cauzele care l produc sunt i ele obligatoriu de ordin cultural.

    Aceast opinie este doar parial valabil, credem, deoarece ntreaga cultur

    european are ca izvor religia cretin, chiar dac acest lucru nu mai este unanim

    recunoscut. Aadar, trebuie s discernem cauzele religioase sau teologice care au

    43 Pr. Prof. Dumitru Popescu , tiina n contextul teologiei apusene i rsritene , pag 167.

    31

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    32/68

    favorizat apariia i alimenteaz discret dezvoltatea secularizrii i abia apoi s ne

    referim la modul n care cultura european este predispus la secularizare. 44

    Prin cauze teologice trebuie s nelegem mai nti ereziile care au nsoit

    cretinismul de la apariia lui i pn astzi. Toate ereziile au aprut n snul

    Bisericii cretine din folosirea exclusiv a raiunii n interpretarea revelaiei

    dumnezeieti i n formularea nvturii de credin sau a doctrinei.

    1. Concepii trinitare eronate.

    Pentru ereticii cretini provenii din pgni nu era dificil s admit existena

    celor trei Persoane: Tatl, Fiul i Duhul Sfnt, dar rmnea de neneles modul n

    care Acestea dein o singur Fiin i se manifest printr-o singur voin i o

    singur lucrare. Dimpotriv pentru cei provenii din iudaism, unicitatea lui

    Dumnezeu era uor de neles i de acceptat, n timp ce multiplicitatea

    Persoanelor divine constituiau o provocare dificil, deoarece i fcea s

    suspecteze cretinismul de politeism. Au aprut de aceea dou tendine

    simplificatoare: una care a condus la accentuarea unitii divine prin renunare la

    diversitate i alta, la accentuarea diversitii divine, prin renunarea la unitate. 45

    2. Concepii hristologice eronate.

    Trebuie afirmat dintru nceput c ereziile hristologice, mai numeroase i mai

    variate dect cele trinitare au avut i au pn astzi tendina de a distorsiona

    44 Pr. Prof. Dumitru Popescu & Asist. Doru Costache, Introduce n dogmatica ortodox, pag 67.45 Ibidem, pag. 14.

    32

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    33/68

    adevrul dspre Persoana Fiului lui Dumnezeu ntrupat, propunnd diverse soluii

    de a interpreta fr sprijin n revelaie, o tain la fel de adnc i inexprimabil

    cum este taina Sfintei Treimi. Ele au cutat s-L reduc pe Hristos, fie la

    dimensiunea divin, fie la cea uman; prin aceasta ns era ameninat tocmai

    calitatea Lui de Mntuitor, relaia dintre om i Dumnezeu devenind imposibil

    intruct ntre cele dou nature, divin i uman nu se stabilea o legtur real i

    etern. 46

    3. Concepii pnevmatologice eronate.

    Cea mai veche i mai important erezie referitoare la Duhul Sfnt este

    macedonianismul, care i are originea n arianism. Partizanii lui Arie, socotindu-

    l pe Fiul drept prima creatur a Tatlui, considerau c Duhul Sfnt este prima

    creatur a Fiului. Prin aceasta ei negau dumnezeirea Duhului Sfnt, susinnd c

    numai Tatl este persoan divin i venic. Duhul Sfnt era privit de ctre

    ereticii pnevmatomahi ca fiind inferiori i subordonat nu numai Tatlui, ci i

    Fiului, fiind doar un slujitor al Tatlui i al Fiului. 47

    4. Concepii cosmologice eronate.

    Dac dimpotriv, Dumnezeu este conceput ntr-un mod eronat, neconform cu

    revelaia i concepia despre lume sau cosmologia va fi n mod sigur eronat.

    46 Sf. Ioan Damaschinul, Despre credina ortodox, pag. 37.47 Idem 4, pag. 77.

    33

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    34/68

    Altfel spus, fptura nu poate fi cunoscut dect n relaia ei cu Creatorul su. Dar

    prin aceast afirmaie am menionat de fapt specificul cosmologiei cretine i

    anume c lumea este creat de Dumnezeu, are un nceput, nefiind coetern cu

    Dumnezeu.48

    5. Concepii antropologice eronate.

    nelegerea eronat a doctrinei trinitare, hristologice sau pnevmatologice

    provoac o distorsionare a modului n care este conceput nvtura despre om.

    Prima controvers asupra doctrinei despre om s-a nregistrat n Apus, n secolul

    al IV-lea, ntre Fericitul Augustin i Pelagius. Cel din urm susine printre altele

    c moartea trupeasc a lui Adam a fost o necessitate inerent naturii sale i nu

    o fapt a voinei sale i deci o consecin a pcatului. 49

    6. Concepii eclesiologice eronate.

    n multe Biserici i Confesiuni cretine, doctrina eclesiologic a fost

    denaturat att de grav, nct ea msi a devenit o surs de secularizare a omului

    modern. n loc s se mai poat ntlni i uni tainic i real cu Dumnezeu care i

    rmne ns strin i ineficace, ne mai fiind ntemeiat pe revelaie i separate de

    puterea sfinitoare haric. 50

    48 Pr. Prof. Dumitru Popescu, Dumnezeu si cosmos, n vol. Ortodoxie i contemporaneitate, pag 181.49 Pr.Prof. Ion Bria, Dicionar de teologie ortodox, pag. 154.50 Pr. Prof. Dumitru Popescu, Ortodoxia la farit de mileniu, n Ortodoxie i contemporaneitate, pag. 169.

    34

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    35/68

    7. Curente teologice secularizante.

    Promotorii acestor curente, care aparin n majoritate secolului al XX-lea au

    crezut c i propun un scop pozitiv demersului lor cnd au ncercat s dea o nou

    formulare cretinismului, adic s regndeasc n circumstanele sale actuale.

    Aceste curente i tendine au aprut n istorie sub titlul pretenios de teologii

    pentru atrage mai mult atenia asupra sistemului respective de gndire cretin i

    a-i da astfel o pondere mai mare.

    Descifrarea mesajului teologic al acestor curente nu poate fi fcut, desigur,

    dect din perspectiva teologiei protestante, att de divers n semnificaiile ei i

    att de mult ancorat n filosofie, sociologie i psihologie. Punctul lor comun l

    constituie definirea mesajului cretin din perspective contextului cultural i

    istoric al epocii. Avem de-a face, prin urmare, cu o teologie contextualizant, al

    crui centru de greutate l reprezint, n esen, lumea i mai puin Dumnezeu. 51

    b) Cauzele culturale ale secularizrii:

    Procesul de secularizare a omului i a societii umane, n general este

    determinat pe lng cauzele teologice i de cause culturale. Dac primele

    favorizeaz indirect autonomizarea omului, concretizat n plan religios prin

    51 Pr. tefan Alexe, Curente i tendine noi n teologia contemporan, n rev. Ortodoxia, an XXIX, nr 1, pag86.

    35

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    36/68

    slbirea sentimentului religios i ndeprtarea de Biseric i de credin a omului

    contemporan, cauzele culturale sunt mult mai directe n a afirma autosuficiena

    omului i prin aceasta nstrinarea lui de Dumnezeu. Legtura dintre cele dou

    serii de cause este dat de relaia extreme de strns dintre religie i cultur, cele

    dou aflandu-se ntr-un raport genetic, originea lor aflndu-se n voina lui

    Dumnezeu. 52

    1. Relaia dintre cretinism i cultura apusean modern.

    Istoria culturii europene atest faptul c n Evul Mediu, ntre profane i

    religios a existat o unire foarte strns, ceea ce a determinat n multe cazuri o

    sacralizare general a realitilor umane celor mai obinuite. Cuza acestui

    fenomen se afl n rolul important pe care l-a jucat Biserica n aceast epoc.

    Dac n antichitatea cretin puterea politic, care preexista cretinismului avea

    tendina s pun Biserica n serviciul su i s o domine, n Evul Mediu, Biserica

    este ntr-un fel la originea puterii politice. Atunci cnd puterea politic a cutat

    s-i recapete independena i s-i aserveasc Biserica, riposta acesteia din urm

    a fost mereu aceea de a aminti superioritatea puterii pontificale care poate

    schimba regi i mprai.

    Att timp ct puterea politic i puterea religioas au fost n echilibru,

    autoritatea moral i spiritual a Bisericii nu a fost pus la ndoial. Filonul

    52 Nichifor Crainic, Nostalgia paradisului, pag. 35.

    36

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    37/68

    cretin era nc viguros, chiar dac ncepuser s se simt unele influene

    necretine. De la nceputurile cretinismului pn spre timpurile noastre, adic o

    perioad de circa 1600 de ani, aproape ntreaga cultur a Europei este o iradiaie

    a Bisericii lui Hristos n spiritual creator.53

    2. Desprirea cultural ntre Biseric i societate n Apus.

    n tot Evul Mediu, Biserica i societatea, n Apus i n Rsrit, erau unite

    printr-un ideal religios comun. Chiar dac apreau uneori conflicte ntre puterea

    politic i puterea bisericeasc, acestea erau depite n numele scopului comun

    urmrit de natura religioas, i anume mntuirea omului. Separate definitive,

    graie celor trei curente enumerate mai sus, Biserica i societatea n Occident vor

    reprezenta de acum nainte dou universuri paralele care, mai mult sau mai puin

    se vor ignora. Aceast desprire ntre Biseric i lume (concretizat n Frana

    prin separarea Bisericii de stat) a provocat efecte care sunt sursa crizei morale

    actuale. 54

    3. Cultura autonom european-surs a secularismului.

    Cultura autonom european are la baz concepia despre raiunea

    autonom a omului, de sorginte iluminista. Prin aceast concepie care a

    favorizat dezvoltarea tiinei, iluminismul a urmrit dou lucruri: s protesteze

    mpotriva teologiei catolice, ancorat n acea vreme ntr-o concepie cosmologic

    53 Ibidem, pag. 51.54 Pr. Prof. Petru Rezu , Teologia contemporanaa morii lui Dumnezeu, n Rev. Mitropolia Banatului, anulXX, nr. 1 3, pag. 38.

    37

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    38/68

    aristotelic i s afirme concomitant, suveranitatea raiunii fa de credin i

    teologie.

    Dac raiunea omului este total autonom fa de revelaie, adic fa de

    manifestarea lui Dumnezeu n creaie i n istorie, nseamn c ea devine singura

    surs a adevrului i a cunoaterii, iar toat opera omului, nelegndu-se aici i

    cultura este la rndul ei autonom, adic separat integral de Dumnezeu i de

    lucrarea lui. Antropocentrismul acestei culture este evident, ca de altfel i

    consecina lui principal; nchiderea orizontului transcendent pentru om i cultura

    sa.

    Din punct de vedere al teologiei ortodoxe, raiunea autonom este n fapt,

    raiunea omului czut n pcat, nchis n sine i separat de Dumnezeu. Ea poate

    contribui la procesul tiinific al omenirii, dar n acelai timp tot ea se afl i la

    originea profundei crize spirituale i morale care confrunt lumea n general i

    Apusul n special. 55

    4. Raportul dintre modernism i secularism.

    Modernismul pornete de la premiza c exist o mare distan, nu att spaial

    sau temporal, ci spiritual-cultural ntre timpul pe care l trim i epoca n care

    Mntuitorul a trit pe pmnt. Aceasta se exprim, n principiu, prin marile

    diferene dintre concepiile moderniste i cele biblice. Soluia propus de

    moderniti este una singur: purificarea revelaiei cretine de acele concepii de

    55 Pr. Prof. Dumitru Popescu, Religia n contextul cultural al lumii contemporane, n Teologie i cultur, pag.47.

    38

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    39/68

    origine pgn sau iudaic, astzi conplet inadecvate posibilitii de nelegere a

    omului modern. n urma acestei operaii vom reui s obinem adevrata

    credin, care poate fi ulterior exprimat prin concepiile modernitii. n acest

    scop se impune mai nti o delimitare mai exact a coninutului nucleului

    original, unicul adevrat de cunotine ocazionale care aparin epocii

    respective. Nu este ns, greu de observat c pe aceast cale se deschid larg

    porile relativismului n materie de credin. Aa se i explic angajarea multor

    teologi protestani pe drumul liberalismului dogmatic. 56

    3. Efectele secularizrii i impilcaiile morale.

    n opinia cercettorilor secularizarea a adus pe de o parte o nou atitudine

    fa de lume, una pozitiv, iar pe de alt parte o nou atitudine fa de religie, una

    negativ. Aceste dou consecine ale secularizrii ar opera n acelai timp. Cu

    toate acestea, n preuent, procesul secularizrii, dei foarte avansat, nu a adus la

    aceast separare radical, ci la o stare de criz, care este desigur un fenomen

    negativ.

    Exist n Apus unele semen practice ngrijortoare ale crizei: scderea

    vocaiilor pentru preoie i monarchism, diminuarea practicii religioase,

    nencrederea n autoritatea bisericeasc, desacralizarea vieii publice.

    56 Provocarea Modernitii, n rev. Altarul Banatului, nr. VI, pag. 3.

    39

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    40/68

    n genral i n primul rnd m mod pozitiv, secularizarea este procesul sau

    curentul sau micarea n care se d o mai mare atenie acestei lumi i

    responsabilitii omului n dezvolatrea ei evolutiv i n care se proclam

    autonomia lumii. n mod negative, secularizarea implicit o micare de separare de

    ceea ce este religios. Dac ne aplecm cu atenie asupra primului aspect,

    observm c teologia apusean atribuie secularizrii un imbold pentru asumarea

    de ctre om a responsabilitii ce i revine fa de lume i evoluia ei. Nu putem

    contesta aceast explicaie; nu putem nelege ns de ce omul trebuie s uite mai

    nti de Dumnezeu ca s-i poat aminti de lumea n care triete. Practic, omul

    apusean nu-i poate depi dihotomia dintre Dumnezeu i lume n care el a crezut

    vreme de mai multe veacuri. 57

    Dac preul asumrii responsabilitii fa de lume i de sine nsui este

    prsirea sau cel puin uitarea lui Dumnezeu, atunci cu siguran c este un pre

    prea mare sau prea greu. Omul n dorina de a se afirma pe sine ntr-o libertate

    total se rupe inevitabil de ceea ce este religios, ntru-ct l resimte ca fiind ceva

    constrngtor, nefiresc pentru existena sa. Va trebui mai nti s-i reconsidere

    concepia sa fa de religie, de Dumnezeu i de sine nsui, ca fptur a lui

    Dumnezeu aezat ntr-un dialog liber, personal i de via dttor, ca apoi s-i

    asume toate responsabilitile morale ntr-o plin libertate moral care-I vine de

    la Dumnezeu, izvorul i garantul libertii umane.

    57 Pr, tefan Buchiu, Ortodoxia i secularizare, pag. 22.

    40

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    41/68

    Este izbitoare similitudinea dintre evoluia reformei protestante i evoluia

    procesului secularizrii n Occident: ambele au demarat cu intenii bune de

    revigorare a vieii cretine, de emancipare de un totalitorism religios datorat

    unor concepii doctrinaire foarte puin cretine i au ajuns cu necessitate la i o

    mai slab form de manifestare a religiozitii i aceasta deoarece mijloacele

    alese nu au fost cele mai potrivite. n loc s recentreze pe om n Dumnezeu, s-I

    deschid orizontul ctre transcendental care coboar aducnd o altfel de energies

    au lucrare, absolute necesare omului, ntru-ct nu sunt create i l pot ridica pe

    acesta n planul supranatural fr ns a-l despri de lumea care i-a fost

    ncredinat i pe care trebuie s o ridice cu sine nsui spre Dumnezeu,

    secularizarea ca i alt dat reforma, sfresc prin a-l nfunda pe om mai mult n

    sine nsui, fcndu-l prizonierul obiunilor sale negative.

    Nu este de mirare faptul c n Apus se vorbete n mod current de criz de

    identitate, de criza de credin, da autoritate, de onestitate i orientare. Faptul a

    fost confirmat de nsui papa Paul al VI-lea care declara c Biserica se afl ntr-

    un ceas de nelinite, de autocritic, s-ar zice chiar de autodistrugere.58

    Cultul raiunii reprezint o ntoarcere n filosofia antic potrivit creia omul

    este msura tuturor lucrurilor i a atins apogeul n revoluia francez i in

    iluminism. El va fundamenta dezvoltarea tiinelor positive pe lng beneficiile

    enorme aduse umanitii au contribuit la secarea vieii morale a omului modern,

    58 Pr. Prof. Dumitru Popescu, O nou strategie. Trei documente papale despre cretinismul rsritean., n vol.Ortodoxie i contemporaneitate, pag. 127.

    41

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    42/68

    ajuns inevitabil sclavul propriilor maini pe care le-a inventat, foarte asemnator

    unui robot, analog miilor de roboi creai de el.

    O astfel de via redus la dimensiunea orizontal, care presupune o viziune

    simplist i unilateral nu are darul s ofere omului dect o hran material i

    aceea tot mai artificial; ct privete cea spiritual, ea devine tot mai

    inconsistent, cci renunarea la moral afecteaz i cultura i arta, n general

    ntreaga spiritualitate.59

    Omul secular crede n autonomia omului. Religia nu ofer nici un ajutor, ci

    numai obstacole, care in omul ntr-o stare de dependen pueril i-l trag napoi

    de la maturizarea sa.

    Aceast tendin a procesului de secularizare constituie de fapt nota

    dominant a ntregului fenomen, oferind iluzia unei eliberri de sub orice tutel, a

    unei depline autonomii care nu l mai face responsabil n faa nimnui. Avea

    dreptate Mircea Eliade atunci cnd afirma c pentru omul modern sacrul este

    obstacolul principal n calea libertii sale morale. Omul nu va redeveni cu

    adevrat el nsui dect atunci cnd se va demistifica radical. 60

    Spre ce fel de maturizare mai poate tinde ns omul modern dac el refuz s

    i mai cunoasc destinul propriu, conceput din venicie de Dumnezeu n

    solidaritate att cu lumea vzut ct i cu cea nevzut. Dac aceast maturizare

    va echivala cu ncercarea de a-i fi siei singurul model, att de subiectiv i

    59 Idem 49, pag. 184.60 Ibidem, pag. 182.

    42

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    43/68

    venic schimbtor, cum l arat viaa, atunci ea nu va reprezenta altceva dect o

    nfundare n individualism, n oportunism i ntr-o separare egoist fa de

    ceilali.

    n msura n care fenomenul secularizrii atrage atenia asupra faptului c

    toate problemele care l confrunt pe omul de astzi trebuie private cu seriozitate,

    c omul nsui trebuie s-i asume liber toate responsabilitile morale ce-I revin,

    printer care i grija ce trebuie s o poarte lumii nconjurtoare, cu care este ntru

    toate solidar, se poate discerne un element pozitiv n aceast perspectiv, am

    putea zice global, asupra omului i problemelor lui a lipsit n Occident.

    Dac ns pe plan religios-moral toat atenia se ndreapt doar asupra omului,

    ca i cum soluiile religioase ar putea fi oferite doar de om nsui, separate

    oarecum de Dumnezeu, de revelaie i de pronia Lui, uitnd c Dumnezeu nsui

    a intrat n istorie, sau mai bine zis, nu a lipsit niciodat din ea, fr s anuleze

    libertatea moral, atunci elemental pozitiv se pierde, se dizolv ntr-o serie

    ntreag de elemente negative, care n loc s favorizeze progresul spiritual i

    material al omului, l nctueaz ntr-un determinism orb fcndu-l dependent de

    propriile slbiciuni. 61

    Fascinat de miracolul tehnologic atras de facilitiile oferite de tiin, de

    comoditatea unei viei robotizate, copleit de bombardamentul informaional fr

    oprire, dar i de grijle pe care singur le-a nmulit fr sfrit, sau de exigenele

    61 Ibidem, pag. 197.

    43

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    44/68

    civilizaiei rafinate, omul contemporan are toate ansele s uite limbajul religios,

    semnificaiile adnci ale tradiiilor grele de sensuri, bogia spiritualitii i

    culturii cretine i prin aceasta s se nstrineze de sine i de sensuri, de sine i de

    moralitate, de natura zidit ca o cas de Dumnezeu pe care el trebuie s o

    umanizeze odat cu sine.

    Latura negativ a secularizrii, care odat cu trecerea timpului se ngroa tot

    mai mult, const n limitarea voluntar sau involuntar a umanului la sfera lui

    secular, istoric, vizibil, ceea ce tinde s confere omului i vieii lui un

    character de unilateranitate.62

    Biserica i teologia ortodox accept cuceririle tiinei contemporane,

    progresul tehnologiei, dezvoltarea artei i culturii, dar cu condiia ca toate aceste

    fenomenes nu l nstrineze pe om de sine nsui i de Dumnezeu. Toate acestea

    sunt positive n msura n acre las omului libertatea i capacitatea de a dezvolta

    armonios propria lui via religioas. n clipa n acre se produce un antagonism

    ntre nevoile materiale i cele spirituale, ntre aspectele laice i cele religioase din

    viaa credincioilor, apare pericolul secularizrii, indiferntismului religios, cans

    omul se afl atras de cele slabe ale lumii, ocolind pe cele tari, adic grele, care

    angajeaz responsabilitatea noastr. De aici i advertismentul care se adreseaz

    omului i societii de astzi: Dac nu se va gsi un echilibru ntre progresul

    tiinific i cel spiritual al omului, acesta are toate ansele s se dezumanizeze. 63

    62 Pr. Prof. Dumitru Popescu, Teologia Sfintilor Trei Ierarhi i actualitatea ei, n vol. Teologie i cultur, pag.66.63 Ibidem, pag. 5.

    44

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    45/68

    Atitudinea rezervat pe care trebuie s o avem fa de secularizare, grija de a

    ne sustrage de sub influenele nefaste ale acesteia, nu trebuie s ne ndrepte din

    spirit de opoziie la o atitudine la fel de periculoas, aflat la polul opus, adic la

    o moralitate pietist. Produsul classic al acesteia este fenomenul sectar care

    ndeamn credincioii s fug de societate, s se izoleze de ceilali semeni

    mulumindu-se s practice prozelitismul i s ngrozeasc lumea cu viziuni

    apocaliptice, fiindc lumea ester ea i numai poate fi desvrit. 64

    Ca i secularizarea, soluia pietist este una extrem, deci periculoas.

    Moralitatea ortodox nu propovduiete nici fuga de lume, nici dizolvarea n ea;

    adevrata soluie este ca omul, prin puterea lui Dumnezeu s transfigureze lumea

    i implicit pe sine, iar prin aceasta nu mai are motiv nici s urasc lumea, dar nici

    s se ataeze exclusiv de ea.

    Pentru ca teologia cretin s surmonteze provocarea i consecinele

    secularismului, ea trebuie n primul rnd s rmn fidel revelaiei i s

    constituie o slujire a Bisericii, avnd deci character comunitar, sobornicesc.

    Tentaiile filosofice, sociologice i n general culturale, nu trebuie s-i afecteze n

    nici un fel coninutul doctrinar i exprimarea liturgic sacramental, biblic i

    patristic deopotriv.

    Fa de curentele filosofice, mai vechi i mai noi, teologia moral ortodox

    afirm prezena lui Dumnezeu n imanena creaiei prin lucrrile sau energiile

    64 Ibidem, pag. 67.

    45

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    46/68

    sale necreate, scond n eviden concomitant transcendena absolut a lui

    Dumnezeu n raport cu creaia.

    n primul caz, lumea material dobndete o semnificaie spiritual, fiindc

    omul descoper n creaie, nu numai material ci i capacitatea de a o transfigure

    moral n Hristos; n al doilea caz, fiindc omul dobndete character de persoan,

    ca unul ce a fost creat dup chipul Ziditorului su, care este Dumnezeu personal,

    Treime i comuniune de iubire. 65

    Dei depit n rsrit, prin expresia celebr a Sfntului Anastasie cel Mare:

    Dumnezeu s-a fcut om pentru ca omul s se ndumnezeiasc, dualismul

    gndirii antice a fcut o ndelung carier n teologia european eterodox. 66

    Acest dualism a determinat o bun parte a teologiei contemporane s teoretizeze

    despre un Iisus al istoriei i de un Hristos al gloriei, sprgnd unitatea pesoanei

    lui Hristos. Fcndu-se abstracie de dumnezeirea lui Hristos, El numai poate

    ridica pe om deasupra legilor naturale. Consecina imediat: cretinismul se

    transform ntr-o religie secularizat i agresiv, care se intereseaz mai mult de

    politic dect de realitate.

    Se poate afirma c asimilarea neselectiv a filosofiei n corpul teologiei a

    provocat confesionalizarea cretinismului, sfierea unitii cretine i apariia

    pericolului secularizrii religiei i teologiei morale. Teologia patristic nu a obtat

    pentru un sistem filosofic n favoarea altuia, ci a asimilat din fiecare elemente

    65 Pr. Prof. Dumitru Popescu, Filiosofia antic i impactul ei asupra teologiei apusene i rsritene ,pag. 78.66 Ioan Petru Culianu, Gnozele dualiste ale Occidentului, pag 136.

    46

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    47/68

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    48/68

    Astzi, mai mult ca oricnd cretinii au nevoie de o moralitate de comuniune,

    bazat pe o teologie a comunicrii. Doar aceasta este capabil s integreze

    pietismul i secularizarea sau s le assume i s le depeasc, prin transformarea

    egoismului n iubire, ca oper a Duhului Sfnt n Hristos. Departe de a favoriza

    evadarea din lume, moralitatea comunitar, avndu-i sursa n Sfnta Treime,

    structura supremei comuniuni, ndreapt pe cretini prin Duhul Sfnt, spre

    creaie, cu scopul ca n Biseric i prin Biseric, lumea s devin un reflex al

    comuniunii trinitare.

    Energiile necreate joac un rol primordial n cadrul teologiei i moralitii

    ortodoxe. Prin intermediul lor, moralitatea rsritean, depete o simpl

    cunoatere intelectualist a lui Dumnezeu prin una experimental. Astfel, pe

    lng apofatismul, sau necunoaterea fiinei lui Dumnezeu, teologia rsritean,

    consider c energiile necreate promoveay o cunoatere a lui Dumnezeu care nu

    are doar un character catafactic, adic cognocibil, ci unul moral. Prin caracterul

    ei experimentat, cunoaterea lui Dumnezeu, chiar i la nivelul energiilor necreate,

    este mai nti apofatic i apoi catafatic. 69

    Specificul Hristologiei ortodoxe l constituie, fr ndoial, inseparabilitatea

    dintre persoana Mntuitorului i actele sale. Fr a face abstracie de aceste acte

    (ntrupare, Jertf, nviere sau nlare) ortodoxia le vede totdeauna n relaia lor

    intern sau ontologic cu persoana Mntuitorului. mpotriva unor tendine mai

    69 Idem 58, pag. 173.

    48

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    49/68

    vechi i mai noi de a disocia actele mntuitoare de persoana lui Hristos, fapt

    pentru care cretinismul contemporan a fost scufundat ntr-o criz moral,

    teologia ortodox susine c doar n relaia iubitoare i personal cu Hristos,

    credinciosul primete puterea de a se nla n Biseric spre asemnarea cu

    Dumnezeu.

    Pentru a slvi secularizarea sau nstrinarea de Dumnezeu a omului

    contemporan, trebuie ca teologia s afirme cu trie imaginea unui Hristos cosmic

    care unete creaia i rscumprarea, potrivit Epistolei ctre Coloseni: ntreaga

    creaie, adic umanitatea, pmntul cu tot ce conine el i negnditele hotare ale

    cosmosului, sunt incluse toate n planul creator i rscumprtor al lui

    Dumnezeu, prin viaa, moartea i nvierea iubitului Su Fiu, Iisus Hristos,

    Domnul nostru, Creator i Rscumprtor. 70

    Antropologia ortodox presupune o dubl relaie a omului cu Hristos, pe de

    alt parte, Hristos coboar n adncul fiinei umane, n abisurile ontologice ale

    inimii credincioase, dar, pe de alt parte, rmne i deasupra omului, adic

    deasupra Bisericii, pentru a trage pe credincioi la comuniunea cu Dumnezeu i

    cu semnenii. Prin coborrea lui Hristos m inima sa, credinciosul are un centru de

    gravitate propriu, fiindc este persoan dup chipul lui Dumnezeu, dar nu este

    vorba de un centru de greutate, nchis n el nsui, cum i propune secularismul,

    70 Pr. Prof. Dumitru Popescu, Hristologia comun , n vol. Ortodoxie i contemporaneitate , pag. 56.

    49

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    50/68

    ci de un centru care deschide omul, prin Duhul Sfnt, att spre Hristos i spre

    Sfnta Treime, ct i spre semeni, spre societate, spre istorie.

    Cosmologia ortodox are character dinamic, corelativ cu dinamismul

    anthropologic, pentru c ambele se ntemeiaz pe prezena n creaie a energiilor

    divine necreate. Prin aceast energie, cosmosul rmne centrat pe Dumnezeu, aa

    cum i omul tot prin Harul divin este i rmne deschis sau centrat pe Dumnezeu

    cel viu.

    Creatorul pstreaz o legtur intern cu universal i adduce lucrurile la

    existen prin raiunile lor interne, la timpul potrivit, dup nelepciunea Sa.

    Universul este plin de inteligen i intenie, de la cea mai mic particul

    elementar, pn la galaxii. Sub fora imprevizibil a realului, exist ceea ce

    grecii numeau Logos, un element raional, intelligent, care regleaz i nsufleete

    lumea, i face s nu fie haos, ci ceva ordonat. 71

    Teologia moral apreciaz pozitiv aceste constatri ale tiinei moderne prin

    care se intuiete raionalitatea pe care este aezat universal, dar n acel timp,

    avertizeaz pe oamenii de tiin s nu se lase atrai de o concepie panteist care

    face confuzie ntre creator i creatur. Cercetrile tiinifice, orict de savant ear

    fie le, nu pot descoperi caracterul de persoan a lui Dumnezeu.

    Bisericile i confesiunile cretine, care n concepiile lor despre Biseric au

    marginalizat rolul i importana Duhului Sfnt, au contribuit la tergerea

    71 Jean Guitton, Dumneyeu si tiina, pag. 187.

    50

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    51/68

    progresiv a unitii cretine i au ajuns s promoveze pe fa prozelitismul. Nu

    se va putea ajunge la unitate atta vreme ct bisericile cretine nu vor reflecta n

    structura lor vizibil extensiunea comuniunii trinitare, manifestate n ziua

    Cincizecimii prin pogorrea Duhului Sfnt peste Apostoli i peste ntreaga lume.72

    Mesajul Bisericii adresat lumii, oamenilor i societii umane de astzi, este

    mesajul iubirii Prea Sfintei Treimi, care se revars prin Mntuitorul Iisus Hristos

    i prin Duhul Sfnt, Duhul comuniunii. Mai mult ca niciodat, lumea are nevoie

    de valorile morale authentic cretine: Dreptate, iubire, iertare, mil, pe care

    Biserica este chemat s le afirme, s le susin i s le promoveze. Aa a

    procedat Sfntul Apostol Pavel ca s nving secularismul lumii vechi, aa a

    procedat Biserica Rsritean n sec. al XIV-lea, n vremea Sfntului Grigore

    Palama, ca s nving raionalismul medieval care a secularizat Europa, astfel

    trebuie s procedm i noi astzi pentru ca lumea s se ntoarc la Hristos.

    Cel mai presant aspect al misiunii Bisericii rezid n catehizarea

    credincioilor. n ciuda propagandei atee, a secularizrii forate a societii,

    poporul roman a rmas n marea lui majoritate credincios. ns, cu tot

    ataamentul lor vdit fa de Biseric, majoritatea credincioilor ortodoci, nu

    dein o instrucie religioas corespunztoare. Depirea acestei deficinee se poate

    72 Pr. Prof. Dumitru Popescu, Misiunea Bisericii astzi i mine perspectiv teologic, n vol. Hristos,Biseric, Societate., pag 47 48.

    51

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    52/68

    realize prin predarea religiei n coal i prin lucrarea de catehizare ce trebuie s

    se desfoare n parohii.

    O prioritate n lucrarea misionar a Bisericii, pentru stvilirea consecinelor

    secularismului contemporan, o constituie fr ndoial, explorarea de lucruri noi,

    n special n mediul urban. Trebuie contiunat construirea de biserici, fapt care nu

    a ncetat niciodat n ara noastr.

    Tot n sarcina Bisericii cade i revigorarea teologiei, att prin cretere

    calitativ, prin ancorarea ei permanent n moralitate, ct i prin deschiderea ei

    fa de cultur i tiin. Trebuie s adoptm o atitudine selectiv fa de cultur,

    inclusive fa de cea occidental, n sensul de a prelua ceea ce este pozitiv i a

    respinge efectele negative.

    Ecumneismul, pe lng unele aspecte positive, poate concura i el la

    secularizarea contiinelor credincioilor. Dac se face exponentul unui relativism

    doctrinar, al unui modernism cultural, dac ncearc s impun modele de unitate

    cretin, cu scopul vdit de a salva mai mult identitatea confesional a diferitelor

    denominaiuni cretine, dect s constituie o baz autentic pentru unitatea

    Bisericilor, atunci, fr ndoial, credincioii sunt mpini spre secularism.

    Bisercile vor putea ajunge la unitate cretin doar atunci cnd vor accepta

    structura conciliar sau soborniceasc a Bisericii nedesprite, care i are temeiul

    ei ultimo n Sfnta Treime. 73

    73 Idem 58, pag. 193.

    52

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    53/68

    ncercnd o mpcare ntre tiin i religie, reprezentenii postmodernismului

    susin astzi idea c tiina nu este intrinsic ostil religiei. Este vorba de un

    fenomen cunoscut sub denumirea de Gnoza de la Princeton, care manifest o

    nclinaie surprinztoare spre raportarea structurilor fundamentale ale macro i

    microcosmosului la un el superior, al un Logos sau Raiune superioar, care i

    face simite efectele n lume. Marii cercettori care studiaz aceast raionalitate a

    cosmosului, ajung s afirme c universal postuleaz existena unei raionaliti

    superioare. Aceti savani sunt primii dup dou secole dominate de poziivism,

    de negare a oricrei metafizici i teologii care ndrznesc s afirme c tiina i

    conduce la credin ntr-o inteligen diriguitoare lumii.

    Deschiderea pe care o dovedete astzi Rsritul fa de Apus n Europa, se

    cere dublat de deschiderea pe plan religios-moral a Apusului fa de Rsrit. Dar

    pentru ca Apusul s se poat deschide real i statornic spre moralitatea

    teocentric i dinamic a ortodoxiei, trebuie s se lase n urm dihotomia dintre

    spirit i materie, dintre natural i supranatural.

    Un punct de sprijin n aceast direcie, l constituie, oarecum indirect pentru

    cretinismul occidental, tocmai tiina prin datele pe care le ofer. n acest sens,

    conceperea filosofiei ca teologie natural i pietismul sunt depite prin noua

    perspectiv asupra realitii pe care o confer microfizica: raionalitatea intern a

    creaiei excude separaia dintre natural i supranatural, astfel nct nu se mai

    poate gndi despre Dumnezeu fr de lume i nici de lume fr de Dumnezeu.

    53

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    54/68

    Lumea, aa cum este descris astzi de ctre fizicieni, nu este nchis fa de

    Dumnezeu, ci deschis spre El. Numai n acest mod relaia cu Dumnezeu scap

    omul din determinismul cosmic regsindu-i demnitatea i libertatea i numai

    astfel poate el s scape de pretenia autonomiei sau de supraevaluarea

    mgulitoare cu care se hrnete i care l distruge moral. 74

    Un alt imperative al timpului de fa. l constituie deschiderea culturii profane,

    att n est ct i n vest ctre cultura religioas pentru o nnoire a mesajului ei

    ctre societate n sensul descturii omului din lanurile violenei, erotismului,

    individualismului. La rndul ei, cugetarea flosofic, ce reprezint coloana

    cultural a culturii laice, trebuie s ias din turnul de filde pe care i l-a

    construit, spre un dialog cu revelaia supranatural, prin intermediul teologiei.

    Momentul actual poate fi considerat o alt plinire a vremii n care

    filosofarea tinde spre teologhisire, iar teologia spre via, spre ntruparea

    Cuvntului, att n cultura veacului annual ct i n cel urmtor.

    Att n Rsrit, ct mai ales n Apus, Biserica i societatea au nevoie s-i

    rectige credibilitatea una n ochii celeilalte, prima s depeasc absena i

    indiferentismul fa de gravele probleme din societate (n Rsrit o absen

    forat timp de o jumtate de secol), iar a doua s depeasc ura anticlerical i

    sectarismul ideologic (n rile ortodoxe nu s-ar putea vorbi de ura anticlerical,

    ci mai curnd de un indifferentism cultivat asiduu n perioada comunist).75

    74 Diac. Doru Costache, Metafizic i teologie sau despre inceputul rentlnirii Teologiei cu Academia, n rev.Glasul Bisericii , an LIII, pag. 94.75 Ibidem, pag. 103.

    54

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    55/68

    Nu numai cultura, ci i tiina vrea s-i aroge dreptul de a ndruma pe om n

    planul vieii sale moral-spirituale. Folosirea greit neleas a tiinelor umane, ca

    depild sociologia i psihanaliza, care nu implic n ele nsele dimensiunea

    moral a existenei este de natur s provoace confuzie printer cretini.

    Ambiguitatea lor rezid n pericolul de a le cere mai mult dect le pot oferi. Prin

    definiie, cercetarea lor nu ine seama de perspectvia teologic i moral, ea este

    strict tiinific i pozitiv. Pericolul devine i mai mare datorit identitii de

    vocabulary, care risc s ascund o dualitate de sensuri. De exemplu noiunile de

    normal i de patologic n sociologie i psihanaliz se situeaz ntr-o alt

    perspectiv ca n morala cretin, ele semnificnd altceva.

    n zilele noastre, relaia dintre Biseric i naiune, dintre Biseric i stat, n

    spaiul ortodox, devine tot mai complex. Pe de o parte, potrivit trediiei

    rsritene Biserica nu se prezint ca un stat n stat, aa cum s-a ntmplat n

    Europa catolic, aprnd riscul divizrii comunitii naionale. Prin locul i rolul

    ei special, Biserica poate fecunda viaa naional i poate chema pe fii si la

    aprarea naiunii amneinate.

    n faa provocrilor secularizante sau pietiste ale zilei de astzi, Biserica

    Ortodox nu trebuie s piard din vedere nici o clip c lume tot mai tehnicizat,

    robotizat i frustrant are nevoie tot mai mult de moralitate, de comuniune i de

    55

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    56/68

    sfinenie. Toate acestea i au izvorul i puterea n Sfnta Treime i n relaia

    dinamic dintre Sfintele Taine i om, lume i cosmos. 76

    Att timp ct omul rmne statornic pe aceast relaie dat n Harul

    dumnezeiesc, este ferit de a deveni strin de semenul su i de sine nsui i poate

    spera n progresul su material i spiritual, spre orizontul totdeauna deschis al

    transfigurrii i ndumnezeirii sale. 77

    76 Ibidem, pag. 125.77 Idem 58, pag 206.

    56

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    57/68

    IV. CONSIDERAII FINALE.

    Fenomenul secularizrii pe care am ncercat s-l analizez n aceast lucrare

    este o realitate de necontestat a zilelor noastre. Interpretrile diferite care i se dau

    de ctre teologie, filosofie sau sociologie nu fac altceva dect s confirme

    complexitatea acestui fenomen, de care trebuie s se in seama n evaluarea

    credinei, moralitii i culturii societii umane.

    Dac pentru filosofie, secularismul poate fi considerat un current printer multe

    altele pe care le nregistreaz istoria acestei ramuri a cunoaterii, dac pentru

    sociologia umanist el poate fi considerat pozitiv ntruct conduce la afirmarea

    omului, pentru teologia ortodox el reprezint o provocare cceria trebuie s-i

    dm un rspuns correct i prcis.Dup cum s-a putut observa, Bisericile i teologiile cretine au adoptat diferite

    poziii fa de secularizare. Protestantismul are o atitudine pozitiv, explicabil

    prin aceea c el nsui a favorizat apariia fenomenului n lumea cretin.

    57

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    58/68

    Romano-catolicismul a codamnat fenomenul mpreun cu modernismul sau alte

    curente filosofice care atenteaz la adevrul revelaiei. Cu toate acestea incerac

    n paraele i o anumit acomodare ntr-o lume secularizat, considernd c

    mesajul cretin poate fi exprimat i n acest context cultural.

    Misiunea Bisericii, aceiai n coniunt din ziua Cincizecimii i pn astzi

    trebuie s se concentreze asupra nnoirii permanente a vieii religioase a

    credincioilor. Ceea ce s-a ntreprins de Biserica Ortodox Romn n ultimii

    zece ani pe toate planurile vieii bisericeti constituie o dovad gritoare a

    faptului c Biserica s-a angajat plenar n procesul de nnoire spiritual i moral a

    societii romneti. Nici un efort nu trebuie considerat prea mare de ctre clerici

    i credincioi, n consolidarea continu a vieii morale, la toate nivelele, ncepnd

    cu parohia sau comunitatea local.

    58

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    59/68

    IZVOARE:

    1. BIBLIA sau Sfnta Scriptur, Editura Institutului Biblic i de Misiune,

    Bucureti, 1994.

    2. Filocalia, vol I, trad. De Prot. Stavr. Dr. Dumitru Stniloae, Tipografia

    Arhidiecezan, Sibiu, 1946.

    3. Filocalia, vol II, Editura Institutului Biblic i de Misiune Ortodox,

    Bucureti, 1997.

    59

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    60/68

    BIBLIOGRAFIE:

    1. Alexe, Pr. tefan, Curente i tendine noi n teologia

    contemporan, n rev. Ortodoxia, an XXIX, nr.1, 1987.

    2. Buchiu, Pr. tefan, Ortodoxie i secularizare, Editura Libra, Bucureti,

    1999.

    3. Bria, Pr. Prof. Ioan, Dicionar de teologie ortodox, Editura Institutului

    Biblic i de Misiune al Biericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1981

    4. Coman, Pr. Ioan, Actualitatea Sfntului Ioan Gur de Aur, n rev. Studii

    Teologice, an VII, nr.7-8.

    5. Coman, Pr. Prof. Dr. Ioan, Patrologie, Editura Sfnta Mnstire Dervent,

    2000

    6. Crciuna, Ierod. Irineu, Responsabilitatea moral n Studii Teologice,

    an VII, nr.7-8,1955.

    60

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    61/68

    7. Costache, Diac. Doru, Metafizic i teologie, sau despre nceputul

    rentlnirii Teologiei cu Academia, n rev. Glasu Bisericii, an LIII, nr.12-

    13, 1997.

    8. Culianu, Ioan Petru, Gnozele dualiste ale Occidentului, Editura Minerva,

    2001.

    9. Crainic, Nichifor, Nostalgia Paradisului, Editura Timpul, Iai, 1994.

    10. Damaschinul, Sfntul Ioan, Despre credina ortodox, trad. de Pr.

    Dumitru Fecioru, Editura Diogene 2000

    11.Dionisie, Sfntul, Opere Complete, trad. de Stniloae Dumitru, Editura

    Institutului Biblic i de Misiune al Biericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1991.

    12.Djuvara, Mircea, Eseuri de filosofie, Editura Trei, Iai, 1997.

    13.Damaschin, Sfntul Ioan, Teologia Dogmatic, trad. De Dumitru

    Fecioru, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisercii Ortodoxe

    Romne, Bucureti, 1992.

    14.Elian, Andrei, Mrturisirea de credin a Bisericii Ortodoxe, Editura

    Institutului Biblic i de Misiune al Biericii Ortodoxe Romne, Bucureti,

    1997.

    15.Guitton, Jean, Dumnezeu i tiina, Editura ProTransilvania, Bucureti,

    1992.

    61

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    62/68

    16.Grigore, Sfntul de Nazians, Cinci cuvntri Ortodoxe, trad. De

    Stniloae Dumitru, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe

    Romne, Bucureti, 1994

    17. Ioan Gur de Aur, Sfntul, Despre Preoie, III, trad. de Pr. Dumitru

    Fecioru, n Biserica Ortodox Romn, an LXXV, nr.10, 1957.

    18. Ioan, Pr. Prof. Zgrean, Teologia Dogmatic , Editura Institutului Biblic

    i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1991.

    19. Mladin, Pr. Prof. Nicolae, Iisus i viaa moral a credincioilor, n rev.

    Studii Teologice, an V, nr. 1-2, 1982.

    20. Mladin, Mitr. Nicolae, Teologia Moral Ortodox, Editura Rentregirea,

    Alba Iulia, 2003.

    21.Nellas, Panayotis, Omul animal ndumnezeit, Editura Deisis, Sibiu,

    1969.

    Popescu, Pr. Prof. Dumitru, Ortodoxie i contemporaneitatee, Editura

    Diogene, Bucureti, 1996.

    22.Popescu, Pr. Prof. Dumitru, Teologie i cultur, Editura Institutului

    Biblic i de Misiune al Biericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1993.

    23.Popescu, Pr. Prof. Dumitru, Filosofia antic i impactul ei asupra

    teologiei apusene i rsritene, Editura Institutului Biblic i de Misiune al

    Biericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1994.

    62

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    63/68

    24.Popescu, Pr. Prof. Dumitru, Ortodoxie i contemporaneitatee, Editura

    Diogene, Bucureti, 1996.

    25.Popescu, Pr. Prof. tiina n contextual teologiei APusene i Rsritene,

    Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne,

    Bucureti, 1993.

    26.Popescu, Pr. Prof. Dumitru, Introducere n Dogmatica Ortodox, Editura

    Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti,

    1997.

    27.Popescu, Prof. Dr. Teodor, Biserica i cultura, Editura Institutului Biblic

    i de Misiune al Biseicii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1996.

    28. Popescu, Pr. Prof. Dr. Dumitru, Hristos, Biseric, Societate, Editura

    Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1998.

    29.Plmdeal . P. S. Antonie, Biserica slujitoare, Editura Institutului

    Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1992.

    30.Petreru, Pr. Gheorghe, Biserica Ortodox i fenomenul secularizrii,

    Editura Libra, 1998.

    31.Provocarea modernitii, n rev. Altarul Banatului, nr.6, 1998.

    32.Remente, Pr. Lect. Grigore, Dogmatica Ortodox, Editura Episcopiei

    Ortodoxe Alba Iulia, Alba Iulia, 1996.

    33.Rezu, Pr. Prof. Petru, Teologia contemporan a morii lui Dumnezeu, n

    rev. Mitropolia Banatului, an XX, nr. 1-3, 1970.

    63

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    64/68

    34.Stniloae, Pr. Prof. Dumitru, Sefmificaia ntruprii Domnului, n

    Glasul Bisercii, nr 11-12, an XXVIII, 1964.

    35.uea, Petre, Omul tratat de antropologie cretin, Editura Timpul,

    Iai, 2000.

    36.Thumberg Lars, Omul i cosmosul n viziunea Sfntului Maxim

    Mrturisitorul, tred. De Pr. Prof. Dr. Rus Remus, Editura Institutului Biblic i

    de Misiune al Biseicii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1999.

    37.Zgrean, Diac. Ioan, Preocupri i probleme de moral cretin n

    teologia ortodox romn, n rev. Studii Teologice, an XXII, nr.3-4, 1984.

    64

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    65/68

    CURRICULUM VITAE:

    Numele i prenumele: Ni Ionu Cosmin.

    Anul i data naterii: 17 noiembrie 1986.

    Prenumele prinilor: Ion Dorina

    1993 2001: cola Generala nr. 8 din Piteti

    65

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    66/68

    2001 2006: Seminarul Teologic Sfntul Calinic Cernicanul Turnu Magurele

    2006 2010: Facultatea de Teologie Sfnta Mucenit Filofteia din Piteti

    DECLARAIE DE AUTENTICITATE

    Subsemnatul Ni Ionu Cosmin, declar pe propria-mi rspundere i

    cunoscnd prevederile legale, c n prezenta lucrare de diplom Viata

    moral ntr-o lume secularizat nu am utilizat alte izvoare bibliografice n

    afara celor menionate n bibliografie, c nu este un plagiat i mi aparine n

    ntregime.

    66

  • 8/3/2019 Licenta Final Cosmin

    67/68

    Data: Semnatura:

    CUPRINS:

    I. Elemente de antropologie.

    1. Crearea omului..4

    2. Starea primordial a omului11

    3. Cderea omului...14

    II. Morala cretin i problema omului.

    1. Sensul si valoarea omului n morala cretin..18

    2. Raportul dintre om i Dumnezeu.22

    3


Recommended