+ All Categories

Lexus

Date post: 28-Sep-2015
Category:
Upload: constantinstoica
View: 8 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
atestat teologie
46
CAPITOLUL 1. GENERALITĂŢI Sfântul Botez, în contextul celorlalte Taine ale Bisericii Sfintele Taine sunt acele lucrări deosebite ale harului divin prin care omul intră în Biserică şi se sfinţeşte 1 . Biserica Ortodoxă consideră că Sfintele Taine sunt lăsate de Însuşi Domnul nostru Iisus Hristos, ca o lucrare a Duhului Sfânt, Mângâietorul promis de El ucenicilor săi. Sfintele Taine sunt o lucrare a harului lui Dumnezeu în Biserică, şi prin Biserică, Trupul viu al lui Hristos în istorie 2 . Această lucrare a harului nu este una mecanică, ci este lucrarea dinamică a harului în Biserica cea vie. Concret lucrarea aceasta tainică a harului este însoţită de slujbe şi semne vizibile, stabilite în timp de Biserică. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că ele se numesc taine pentru că ceea ce credem este diferit de ceea ce vedem, adică harul lucrează în mod nevăzut pentru credinţa Bisericii, prin nişte semne văzute 3 . 1 Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, M.A. Costa de Beauregard, Mica Dogmatică vorbită – dialoguri la Cernica, trad. Maria Cornelia Ică Jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 26 2 Nikolaos Matzoukas, Teologia Dogmatică şi Simbolică, vol. IV, trad. Pr. Prof. Dr. Constantin Coman, Ed. Bizantină, Bucureşti, 2002, p. 101 1
Transcript

PAGE 29

CAPITOLUL 1. GENERALITI

Sfntul Botez, n contextul celorlalte Taine ale Bisericii

Sfintele Taine sunt acele lucrri deosebite ale harului divin prin care omul intr n Biseric i se sfinete. Biserica Ortodox consider c Sfintele Taine sunt lsate de nsui Domnul nostru Iisus Hristos, ca o lucrare a Duhului Sfnt, Mngietorul promis de El ucenicilor si. Sfintele Taine sunt o lucrare a harului lui Dumnezeu n Biseric, i prin Biseric, Trupul viu al lui Hristos n istorie. Aceast lucrare a harului nu este una mecanic, ci este lucrarea dinamic a harului n Biserica cea vie. Concret lucrarea aceasta tainic a harului este nsoit de slujbe i semne vizibile, stabilite n timp de Biseric. Sfntul Ioan Gur de Aur spune c ele se numesc taine pentru c ceea ce credem este diferit de ceea ce vedem, adic harul lucreaz n mod nevzut pentru credina Bisericii, prin nite semne vzute.Termenul sacrament vine din latinescul sacramentum, care nseamn "un lucru sau act sfinit", adic "ceva sfnt" (sacru), "a sfini"; la rndu-i, termenul este traducerea n latina bisericeasc a grecescului mysterion, care nseamn "tain" (provenind din slavon n limba romn). n secolele XIX-XX teologii romni au folosit n paralel cuvintele "tain", "misteriu" i "sacrament", pentru ca n a doua jumtate a secolului XX teologia ortodox romneasc s opteze definitiv pentru "tain" i "sfinte taine". "Sacrament" a rmas astfel un termen utilizat de teologia catolic, iar neologismul "misteriu" a fost eliminat definitiv din teologia ortodox romneasc.Sub influena teologiei scolastice, se vorbete n general de apte Sfinte Taine: Botezul, Mirungerea, Sfnta mprtanie, Mrturisirea, Sf. Maslu, Cstoria, Preoia. Acest numr de apte taine "oficiale" s-a ncetenit n teologia occidental n secolul al XVII-lea. Sfinii Prini ns nu au dat un numr fix: dei unii au vorbit de apte (numr simbolic al perfeciunii), sfntul Ioan Damaschin a vorbit de dou, Dionisie Areopagitul a vorbit de ase, Ioasaf, mitropolit de Efes (sec. XV) a vorbit de zece. Printre lucrrile Bisericii considerate la diferite momente ca "sfinte taine" s-ar mai numra: slujba nmormntrii, clugria (tunderea n monahism), binecuvntarea mare a apelor la Epifanie, ungerea unui monarh. Redescoperirea istoric i teologic a unui sens mai puin scolastic al Sfintelor Taine, a fcut pe unii teologi ortodoci s fac o distincie ntre taine i sacramente, considernd c sacramentele ar fi cele apte cunoscute, iar tainele ar fi mai multe, i anume oriunde este o lucrare liturgic a harului prin Biseric dat omului spre naintare n viaa cretin.ntr-un sens mai larg, ntreaga via a cretinului poate fi neleas ca o unic tain, ca un sacrament n ntregul ei. Diferitele aspecte ale acestuia sunt exprimate prin diferite acte, unele nfptuite o singur dat n via (Botezul, Cstoria, altele poate chiar zilnic (Spovedania, mprtania).Sfntul Botez este intaia dintre Tainele Sfintei Biserici; este uaprin care se intra in Sfnta Biserica. Si numai ajungnd membri ai Bisericii lui Hristos ne putem nvrednici si de primirea celorlalte Sfinte Taine. Taina Sfntului Botez a fost aezata de Mntuitorul Iisus Hristos prin cuvintele: Mergnd, invatati toate neamurile, botezndu-le in numele Tatluisi al Fiului si al Sfntului Duh (Matei 28, 19). Acestea le -a grit dup nvierea Sa din mori. Dar Taina Sfntului Botez nu este numai uaprin care se intra in Sfnta Biserica a lui Hristos, ci si pentru ctigarea imparatiei lui Dumnezeu, aacum ne incredinteaza nsui Mntuitorul, zicnd : De nu se va natecineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu. (Ioan 3, 5). Si naintemergtorul Mntuitorului Hristos, Sfntul Ioan, a botezat la Iordan. Dar botezul lui nu era Taina, ci nchipuia doar curirea de pcate prin credinasi pocina ; el era mai mult un indemn la pocina , un semn vzut si pregtitorspre cele ce aveau sa vina, cum mrturisetechiar sfntul Ioan Boteztorul: Eu unul va botez cu apa spre pocina , dar Cel ce vine dupmine este mai puternic dect mine; Lui nu sunt vrednic sa-I duc incaltamintea. Acesta va boteza cu Duh Sfnt i cu foc (Matei 3, 11).Mai trziu, si sfntul apostol Pavel, ntlnind in calea sa pe unii care primiser botezul lui Ioan, i-a ntrebat : Primit- ai voi Duhul Sfnt cnd ai crezut? lar ei au zis ctreel: Dar nici n-am auzit, daca este Duh Sfnt. Si el a zis : Deci in ce v-aibotezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis: Ioan a botezat cu botezul pocinei , spunnd poporului sa cread in Cel ce avea sa vina dupel, adicin Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat in numele Domnului Iisus (capitolul 19 din cartea Faptele Sfinilor Apostoli), adicau primit Botezul cretin. Sfntul Botez instituit de Mntuitorul Iisus Hristos nu este doar un semn pregtitorpentru cele ce ar fi sa vina, ci este o Sfnta Taina a Bisericii lui Hristos. Partea vzutaa Tainei Sfntului Botez consta din afundarea de trei ori in apa sfinita a celui ce se boteaz si in rostirea cuvintelor : Boteaz-se robul lui Dumnezeu (N) In numele Tatlui, amin, si al Fiului, amin, si al Sfntului Duh, amin; acum si pururea si in vecii vecilor, amin.Sfnta noastrBiserica face Botezul prin afundare, nu prin turnare sau prin stropire, pentru ca chiar cuvntul botez are nsemnarea de a afunda, a cufunda. Sub forma de turnare sau prin stropire se savarseste doar in mprejurri cu totul deosebite, cnd, de pilda, cineva este greu bolnav sau cnd nu se afla la indemna apa din destul. Apa care se folosetela Taina Sfntului Botez trebuie sa fie naturala, curata, cu nimic amestecata. Efectele primirii Tainei Sfntului Botez sunt: iertarea pacatului stramosesc si a tuturor pcatelor savarsite nainte de Botez in situaia celor ce se boteaz mai trziu; renaterea , sau naterea la o viaanoua duhovniceasca, viata de curatie si sfintenie; de asemenea, primirea in snul Sfintei Biserici, adica numararea celui botezat intre fiii ei, putndu-se impartasi de toate celelalte Sfinte Taine si de bunurile sufleteti pe care Sfnta Biserica le druiete membrilor ei. De aici si denumirile date Tainei Sfantului Botez: baie, izvor sfnt,luminare, renatere, natere din nou, sfintire, pecetea lui Hristos, baia vieii -, baia renaterii i baia pocinei.Pentru cretinii practicani, fie ei ortodoci, catolici sau protestani, Botezul reprezint una dintre Tainele Bisericii. Pentru necretini sau pentru cei care se declar cretini doar cu numele, este un act ritualic. Aceasta este de fapt cea mai larg accepiune laic a termenului. Botezul este un ritual care - n cretinism ncepnd din perioada Noului Testament reprezint modalitatea de intrare vizibil n comunitatea cretin (Biserica). n Biserica Ortodox, n Biserica Catolic i n Bisericile Vechi Orientale botezul reprezint una din cele apte taine (sacramente).

Etimologia

Cuvntul grec folosit n Noul Testament pentru botez este baptzein () iar acesta nseamn att a cufunda ct i a scufunda. Pentru folosirea termenului cu acest sens n literatura greac exist nenumrate dovezi ncepnd cu Platon (secolul 4 . Hr.). n Septuaginta, traducerea greac a Vechiului Testament, termenul baptzein () apare doar de 4 ori. O singur dat IV Regi 5,14 se refer la scufundarea unui om n ap pentru o curire ritual.

Iosif Flaviu ntrebuineaz termenul baptisms () - Botez - n cadrul relatrii sale despre Ioan Boteztorul

Cuvntul Botez a fost puternic impregnat de tradiia cretin i de aceea este aproape permanent echivalat cu expresia botez cretin. Deoarece exist i n alte religii ritualuri purificatoare cu ap trebuie ca termenul botez, s poat fi folosit doar cu pruden deosebit pentru curirile sau splrile rituale cu ap din exteriorul cretinismului.

CAPITOLUL AL 2-LEA. FORME PRECRETINE ALE RITUALULUI BOTEZULUIAutorii Noului Testament pleac de la supoziia c botezul este un fenomen cunoscut. Punctele de plecare ale practicii nou-testamentare sunt:

Vechiul TestamentNeeman, cpetenia otirii regelui Siriei, care era bolnav de lepr, s-a cufundat de apte ori n apele Iordanului mplinind porunca proorocului Elisei pentru a-i vindeca boala i a rectiga curia trupeasc. (IV Regi 5, 1-16).

i proorocul David, autorul psalmilor, amintete att de o curire interioar de pcate prin stropirea cu isop ct i de o splare a trupului care au ca efect direct, dup cum las s se neleag versetul 8 al psalmului 50, iertarea efectiv a pcatelor.

IudaismulComunitatea din Qumran nu a fost singura comunitate iudaic ce a prezentat similitudini practice fa de botezul cretin n privina pocinei, a curiei exterioare, a purificrii interioare i a ndemnului spre nnoirea vieii. i esenienii au cunoscut rituri asemntoare. Splrile rituale au fost fcute n numele lui Dumnezeu i aveau loc n mod regulat, din cte se poate presupune astzi erau chiar zilnice. Riturile botezului din comunitile iudaice a putut fi efectuat de oricine i nu necesita o mrturisire public. Totui prima dintre aceste splri rituale reprezenta includerea oficial a unui novice n comunitatea respectiv.

n Talmud este prescris obligativitatea unei splri rituale, mikweh, pentru refacerea curiei rituale. Iar ncepnd cu a doua jumtate a primului secol cretin exist dovezi despre un aa-numit botez al prozeliilor.

Deosebirile botezului cretin fa de practica iudaic constau n primul rnd n unicitatea efecturii botezului ct i n mrturisirea de credin public fa de Iisus Hristos. n afar de aceasta n splarea ritual iudaic lipsete persoana consacrat care efectueaz splarea. Deoarece Josephus Flavius folosete termenul doar pentru botezul lui Ioan i nu pentru splrile rituale efectuate de sectele amintite de el se poate deduce c chiar din acea perioad s-a vzut o deosebire esenial ntre aceste rituri.

Botezul lui Ioan

Primul botez, care este menionat n Noul Testament, este botezul lui Ioan. Ioan a primit titlul de Boteztorul din pricin c boteza lumea. Botezul efectuat de Ioan avea loc n apa Iordanului i presupunea o mrturisire a pcatelor i o pocin interioar avnd ca scop iertarea pcatelor. (Matei3:16; Marcucap.1; Lucacap.3)

Iisus s-a botezat de ctre Ioan dup cum mrturisesc evangheliile. Chiar i unii dintre ucenicii lui de mai trziu au fost botezai de ctre Ioan care i-a fcut ateni asupra mielului lui Dumnezeu, cel ce ridic pcatul lumii. n perioada urmtoare au botezat, dup cum relateaz Evanghelia dup Ioan (Ioancap.4) att Ioan ct i o parte din ucenicii lui Iisus.

In Faptele Apostolilor (FapteleApostolilor19:1-7) ni se relateaz c Sfntul Apostol Pavel ntlnete n Efes pe ucenicii lui Ioan Boteztorul. Dup ce acetia i-au relatat despre botezul svrit de ei n numele lui Ioan, Pavel le explic faptul c Ioan a botezat cu un botez al pocinei i c a artat tuturora s cread n Cel ce avea s vin dup el, adic n Iisus Hristos. Iar acei ucenici ai lui Ioan s-au botezat n numele Domnului Iisus.

Botezul n comunitatea primar din Ierusalim

Evanghelia Sfntului Matei se termin cu porunca de a propovdui i rspndi credina cretin n toat lumea. ncununarea acestei activiti fiind botezul n numele Sfintei Treimi: "i apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicnd: Datu-Mi-s-a toat puterea, n cer i pe pmnt. Drept aceea, mergnd, nvai toate neamurile, botezndu-le n numele Tatlui i al Fiului i al Sfntului Duh, nvndu-le s pzeasc toate cte v-am poruncit vou, i iat Eu cu voi sunt n toate zilele, pn la sfritul veacului. Amin. (Matei 28,18-20)Formula dup care trebuie efectuat botezul apare doar n acest citat al Noului Testament. n pofida numeroaselor convertiri relatate de Faptele Apostolilor sau de scrisorile pauline aceast formulare nu mai este menionat. Acolo unde actul botezului este descris mai amnunit apare doar menionarea c el este svrit "n numele lui Iisus Hristos" (FAp 2,38 8,16 10,48 19,5 Rom 6,3 Gal. 3,27).

Sfntul Apostol Petru cheam oamenii la botez chiar n prima lui predic inut n ziua Cincizecimii: el le fgduiete darul Sfntului Duh acelora care se vor poci i se vor boteza spre iertarea pcatelor: "Iar Petru a zis ctre ei: Pocii-v i s se boteze fiecare dintre voi n numele lui Iisus Hristos, spre iertarea pcatelor voastre, i vei primi darul Duhului Sfnt. Cci vou este dat fgduina i copiilor votri i tuturor celor de departe, pe orici i va chema Domnul Dumnezeul nostru." (Faptele Apostolilor 2, 38-39).

Filip l-a propovduit pe Iisus Hristos i cei care au crezut s-au lsat botezai. (FAp 8,12). Faptele Apostolilor ne relateaz c marele dregtor al Candachiei, regina Etiopiei a fost ntrebat despre despre nelegerea corect a Scripturilor, iar dup ce i este propovduit Evanghelia despre Iisus Hristos este botezat de ctre Filip. (Faptele Apostolilor 8, 27-39).

n Epistola ctre Romani Sfntul Apostol Pavel ne prezint botezul ca fiind ngropare i nnoire a vieii. Botezul este n nvtura lui o retrire a ngroprii i nvierii lui Hristos. n aceast relatare se gsete i o dovad clar a ritualului iniial al botezului svrit prin scufundare. (Romani capitolul 6).

Botezul este strns legat de harul Sfntului Duh. Ioan Boteztorul l-a indicat pe Iisus Hristos ca fiind cel care boteaz cu Duhul Sfnt i cu foc: Matei 3,11. Sfntul Apostol Petru a propovduit primirea Sfntului Duh ca urmare a botezului. (Faptele Apostolilor 2, 38-39). Iar pogorrea Sfntului Duh peste Cornelius i a altor neiudei i-a convins pe pe cretinii provenii dintre iudei c i neiudeii pot fi botezai, cci Sfntul Duh se va revrsa i asupra lor. ( Faptele Apostolilor 10,45)

CAPITOLUL AL 3-LEA. PREFIGURRI I ATESTRI ALE BOTEZULUI CRETIN N SFNTA SCRIPTURSfinii Prini despre prefigurrile Botezului n Vechiul Testament

Sfinii Apostoli i Sfinii Prini ai Bisericii ne nva c ntre Taina Morii i nvierii lui Hristos i Taina Botezului cretinilor este o legtur spiritual sfnt i de via fctoare. Lumina i puterea nvierii lui Hristos sunt lumina i puterea Sfntului Botez. De aceea, n Biserica primelor veacuri, Botezul cretinilor aduli se svrea n noaptea de Pati, fiind numit i luminare, iar cei botezai se numeau luminai, ei purtau haine luminate n prima sptmn de dup Pati, numit i Sptmna Luminat.Biserica mrturisete c iubirea smerit i preaslvit a lui Hristos Cel Rstignit i nviat se druiete omului prin harul Sfntului Botez, pentru ca omul care se unete cu Hristos s poat birui pcatul i s dobndeasc viaa venic n slava Preasfintei Treimi.

Pcatul strmoesc a condus la o stare de alienare temporar, care nu aparine naturii umane autentice. Aceasta trebuia s ias din captivitatea diavolului prin rscumprare, i anume: jertfa, moartea i nvierea lui Hristos. Pentru o umanitate regenerat n care pulseaz sntatea i viaa venic, credinciosul trebuie s moar i s nvieze cu Hristos, n mod liturgic, sacramental, n actul botezului: Deci ne-am ngropat cu El n moarte prin botez pentru ca, precum Hristos a nviat din mori prin slava Tatlui, aa s umblm i noi ntru noirea vieii. Cci dac am crescut mpreun cu El prin asemnarea morii Lui, atunci vom fi prtai i ai nvierii Lui. Cunoscnd aceasta, c omul nostru cel vechi a fost rstignit mpreun cu El, ca s nimiceasc trupul pcatului, pentru a nu mai fi robi pcatului.(Romani 6, 4-6)Dei a fost instituit de Mntuitorul Iisus Hristos dup nvierea Sa din mori, Taina Sfntului Botez a fost precedat de o oarecare pregtire, ea fiind prefigurat n Vechiul Testament prin: circumciziune(Coloseni 2, 11), apa, deluviu i corabia lui Noe(I Petru 3, 20-21), trecerea prin Marea Roie( I Corinteni 10, 2), norul care conducea pe evrei n pustie(I Corinteni, 10, 2), stnca din care a curs ap n pustie( Ieire, 17,6; I Corinteni 10,4), Marea de Aram, Botezul prozeliilor, scldtoarea Betezda, apa care a izvort din coasta Domnului( Ioan 19,34), Botezul lui Ioan care era i un ritual premergtor pentru primirea lui Mesia de evrei cu toate c el era de la Dumnezeu( Luca 3, 2-3) totui el este inferior Botezului cretin. Cu Botezul lui Ioan S-a botezat i Mntuitorul nu pentru c avea nevoie de curire de pcat, ci pentru ca s-i evidenieze nsemntatea, ca s mplineasc Legea, ca s descopere taina Sfintei Treimi, ca s ne dea nou pild de a ne boteza.

Instituirea Botezului o face Domnul Iisus dup nviere, cnd S-a artat apostolilor i i-a trimis la propovduire zicnd: Mergnd, nvai toate neamurile, botezndu-le n numele Tatlui i al Fiului i al Sfntului Duh, nvndu-i s pzeasc toate cte v-am poruncit vou i iat Eu sunt cu voi n toate zilele pn la sfritul veacurilor( Matei 16, 16). Din aceste versete observm, c spre deosebire de botezul lui Ioan care se administra evreilor, acest botez este instituit pentru toi oamenii din toate timpurile i este necesar pentru mntuire. Pentru a fi Domnul cu noi este necesar botezul cretin. Pentru a evidenia deosebirea dintre botezul lui Ioan i cel cretin vom arta citatul din Fapte 19, 2-6: i gsind (Pavel) pe unii ucenici, i-a ntrebat: Primit-ai voi Duhul Sfnt cnd ai crezut? Iar ei au zis ctre el: Dar nici n-am auzit c este Duhul Sfnt. i el a zis: Dar n ce v-ai botezat? Ei au rspuns: n botezul lui Ioan. Atunci Pavel a zis: Ioan a botezat cu botezul pocinei, spunnd poporului s cread n Cel ce va veni dup el, adic n Iisus Hristos. i auzind ei, s-au botezat n numele Domnului Iisus. i punndu-i Pavel minile peste ei, Duhul Sfnt a venit asupra lor.( Fapte 19, 2-6). Din aceste rnduri aflm c botezul lui Ioan a fost anterior botezului cretin i a durat pn la Cincizecime, cnd apostolii au fost botezai cu Duh Sfnt i cu foc. Botezul apostolilor de la Cinzecime a fost ca form un botez excepional, dei ca fond el va fi identic cu cel din ap i din Duh( Ioan 3,5). De la botezul apostolilor i pn astzi, toi cretinii au primit botezul cu ap i cu Duh, i aa l vor primi toi cei ce se vor boteza, pn la sfritul veacurilor.

Cel mai cunoscut temei biblic pentru lectura sacramental a catehumenilor este cuvntul Sfntului Apostol Pavel din I Corinteni 10, 1-6: Cci nu voiesc, frailor, ca voi s nu tii c prinii notri au fost toi sub nor i c toi au trecut prin mare. i toi, ntru Moise, au fost botezai n nor i n mare. i toi au mncat aceeai mncare duhovniceasc; i toi aceeai butur duhovniceasc au but, pentru c beau din piatra duhovniceasc ce avea s vin. Iar piatra era Hristosi acestea s-au fcut pilde pentru noi.Pentru Sfntul Ambrozie al Milanului, Scriptura este "Trupul Fiului lui Dumnezeu", la fel ca Biserica sau Euharistia; astfel Scriptura nu este constituit dintr-o simpl niruire de cuvinte, ci cuvinte care au o substan a lor: "Cuvntul lui Dumnezeu, ntr-adevr, este substana vital, cu care se hrnete sufletul nostru ... i dup care i regleaz comportamentul. Prin Cuvntul lui Dumnezeu i sub aciunea harului Su, sufletul nostru este ntrit". Astfel, Vechiul Testament, ca "pedagog ctre Hristos" (Galateni 3, 24) ofer o serie de prefigurri, de simboluri ale unor nvturi descoperite n chip deplin ca realiti abia dup ntruparea Fiului lui Dumnezeu. n acest sens, Sfntul Ambrozie al Mediolanului acord o atenie deosebit prefigurrilor Tainei Botezului n Sfnta Scriptur, expunndu-le sistematic, ntr-o ordine cronologic, n cele dou lucrri cunoscute ale sale, De mysteriis i De sacramentis.Prima prenchipuire a Botezului o gsete Sfntul Ambrozie chiar la zidirea lumii, n primele versete ale Facerii, unde se spune: "Duhul Domnului Se purta pe deasupra apelor" (Facerea 1, 2) - acestea fiind o icoan a apei de mai trziu a Botezului cretin.

A doua prenchipuire a Botezului este apa potopului, prin care Dumnezeu a curit lumea de pcate: "Apa este, aadar, cea n care se scufund trupul. Ca s se spele tot pcatul trupesc. Se ngroap n ea toat frdelegea. Lemnul este cel pe care a fost rstignit Domnul Iisus, cnd a ptimit pentru noi. Porumbelul este acela sub al crui chip a cobort Duhul Sfnt, dup cum ai nvat din Noul Testament, i El i insufl pacea sufletului, linitea minii. Corbul este chipul pcatului, care se duce i nu se mai ntoarce dac se va pstra i n tine paza i icoana dreptii"; "Oare, potopul nu este ca i Botezul, prin care toate pcatele se neac i numai cugetul celui drept i harul renviaz?".

A treia prenchipuire veterotestamentar a Botezului o reprezint trecerea evreilor prin Marea Roie, fiind astfel eliberai din robia egiptean: "Bagi de seam c i n acea trecere a evreilor prin Marea Roie, n care egiptenii au pierit, iar evreii au scpat, a fost anticipat nc de pe atunci nchipuirea Sfntului Botez. Cci, ce altceva nvm zilnic n aceast tain, dect c vina este luat de ape i c greeala se terge cu ele, ns evlavia i nevinovia rmn pururi ocrotite?".

Un al patrulea simbol anticipativ al Botezului cretin l vede Sfntul Ambrozie ntr-o minune svrit de Moise, n timpul traversrii pustiului pn n Canaan, i anume la Merra, unde evreii ntlnesc un izvor de ap amar, pe care Moise l preface n ap bun de but: "Moise a aruncat un lemn n ea i s-a fcut dulce. Firete, fr semnul Crucii Domnului apa nu era de niciun folos pentru mntuirea ce avea s vie: dar dup ce a fost sfinit prin taina Crucii mntuitoare, atunci a devenit bun pentru baia duhovniceasc i pentru paharul mntuirii. Aadar, precum Moise, adic proorocul, a aruncat lemnul n acel izvor, tot aa preotul arunc n aceast fntn baptismal semnul Crucii Domnului i apa se face dulce (potrivit) pentru har".

Un alt simbol al Botezului cretin este, dup Sfntul Ambrozie, curirea de lepr a lui Naaman Sirianul, prin afundarea lui n apele Iordanului, dup ndemnul proorocului Elisei: "i fiind curit din aceasta, a neles c faptul de a se curi cineva nu st n puterea apelor, ci a Harului".

Un al aselea simbol al Botezului n Vechiul Testament, l vede Sfntul Ambrozie ntr-o minune svrit de proorocul Elisei, care mergnd pe malul rului Iordan spre a tia lemne, unul din fiii proorocului scap fierul securii n ap; atunci proorocul Elisei a tiat o bucat de lemn, pe care aruncnd-o n ap, fierul a ieit la suprafa, putnd fi astfel recuperat: "Vezi, aadar, c prin Crucea lui Hristos se ridic neputina tuturor oamenilor".

Sfinii Prini despre prefigurrile Botezului n Noul Testament

n Noul Testament, nainte de a fi instituit Botezul, el este prefigurat de Botezul Domnului n Iordan de ctre Ioan: "Aadar, de ce a cobort Hristos (la apa Iordanului), dac nu ca s se cureasc trupul acesta, trupul pe care l-a luat dup firea noastr? Cci Hristos, Care nu a fcut pcat, nu avea trebuin s-i spele pcatele; dar avem trebuin noi, care suntem supui pcatului. Aadar, dac Botezul s-a dat pentru noi, pentru noi s-a fcut chipul lui, ni s-a pus nainte o form a credinei noastre; "Cel ce avea s boteze cu Duh Sfnt i cu foc, a fcut cunoscut de mai nainte, prin Ioan, Taina Botezului (Matei III, 11)".

O ultim prefigurare a Botezului cretin o vede Sfntul Ambrozie n minunea vindecrii slbnogului de la lacul Vitezda (Ioan 5, 2): "Aadar, i acea scldtoare a fost o prenchipuire, ca s crezi c n aceast ap (a Botezului) coboar puterea dumnezeiasc".Toate aceste prefigurri scripturistice ale Botezului s-au mplinit n Botezul "cu Duh Sfnt i cu foc" (Matei 3, 11) adus de Mntuitorul Iisus Hristos, "prin a Crui venire s nu mai nsntoeasc umbra doar pe unul, ci adevrul pe toi".Atestri ale Botezului cretin n Sfnta Scriptur

Evanghelia Sfntului Matei se termin cu porunca de a propovdui i rspndi credina cretin n toat lumea. ncununarea acestei activiti fiind botezul n numele Sfintei Treimi: "i apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicnd: Datu-Mi-s-a toat puterea, n cer i pe pmnt. Drept aceea, mergnd, nvai toate neamurile, botezndu-le n numele Tatlui i al Fiului i al Sfntului Duh, nvndu-le s pzeasc toate cte v-am poruncit vou, i iat Eu cu voi sunt n toate zilele, pn la sfritul veacului. Amin. (Matei 28,18-20)

Formula dup care trebuie efectuat botezul apare doar n acest citat al Noului Testament. n pofida numeroaselor convertiri relatate de Faptele Apostolilor sau de scrisorile pauline aceast formulare nu mai este menionat. Acolo unde actul botezului este descris mai amnunit apare doar menionarea c el este svrit "n numele lui Iisus Hristos" (FAp 2,38 8,16 10,48 19,5 Rom 6,3 Gal. 3,27).

Sfntul Apostol Petru cheam oamenii la botez chiar n prima lui predic inut n ziua Cincizecimii: el le fgduiete darul Sfntului Duh acelora care se vor poci i se vor boteza spre iertarea pcatelor: "Iar Petru a zis ctre ei: Pocii-v i s se boteze fiecare dintre voi n numele lui Iisus Hristos, spre iertarea pcatelor voastre, i vei primi darul Duhului Sfnt. Cci vou este dat fgduina i copiilor votri i tuturor celor de departe, pe orici i va chema Domnul Dumnezeul nostru." (Faptele Apostolilor 2, 38-39).

Filip l-a propovduit pe Iisus Hristos i cei care au crezut s-au lsat botezai. (FAp 8,12). Faptele Apostolilor ne relateaz c marele dregtor al Candachiei, regina Etiopiei a fost ntrebat despre despre nelegerea corect a Scripturilor, iar dup ce i este propovduit Evanghelia despre Iisus Hristos este botezat de ctre Filip. (Faptele Apostolilor 8, 27-39).

n Epistola ctre Romani Sfntul Apostol Pavel ne prezint botezul ca fiind ngropare i nnoire a vieii. Botezul este n nvtura lui o retrire a ngroprii i nvierii lui Hristos. n aceast relatare se gsete i o dovad clar a ritualului iniial al botezului svrit prin scufundare. (Romani capitolul 6).

Botezul este strns legat de harul Sfntului Duh. Ioan Boteztorul l-a indicat pe Iisus Hristos ca fiind cel care boteaz cu Duhul Sfnt i cu foc: Matei 3,11. Sfntul Apostol Petru a propovduit primirea Sfntului Duh ca urmare a botezului. (Faptele Apostolilor 2, 38-39). Iar pogorrea Sfntului Duh peste Cornelius i a altor neiudei i-a convins pe pe cretinii provenii dintre iudei c i neiudeii pot fi botezai, cci Sfntul Duh se va revrsa i asupra lor. ( Faptele Apostolilor 10,45)

CAPITOLUL AL 4-LEA. SENSUL TEOLOGIC AL TAINEI SFNTULUI BOTEZ, CONFORM SFINTEI SCRIPTURISensul botezului

Conform nvturii Sfntului Apostol Pavel, cel care vine spre botez este fcut prta - prin Taina Botezului - morii i ngroprii lui Hristos. Ritualul botezului arat prin aceasta schimbarea vizibil care poate fi trit de fiecare dintre existena "omului vechi", al pcatului, i cea o "omului nou", care l urmeaz pe Hristos. Apa botezului omoar i nvie simultan. Cel botezat se face prta nvierii lui Hristos (Romani 6). Simultan el devine prin lucrarea Sfntului Duh din Botez o parte a trupului universal al lui Hristos, care este Biserica (1 Cor 12,13). Botezul este simbolul mpcrii dintre Dumnezeu i oameni, mpcare realizat prin moartea pe cruce i prin nvierea lui Iisus Hristos. Cum moartea i nvierea lui Hristos s-au petrecut doar o singur dat pentru mntuirea lumii, aa i botezul are loc doar o singur dat spre mntuirea celui ce vine la botez i nu necesit repetare. Faptele Apostolilor (FA 19, 3-5) ne exemplific necesitatea rebotezrii dac botezul nu a fost fcut n Numele lui Iisus Hristos. Credina este de asemenea necesar pentru dobndirea mntuirii. Aceasta, ca dar al Sfntului Duh, l arat pe cel botezat ca prta al Bisericii i l conduce pe drumul vieii celei noi care l elibereaz pe cel botezat din robia pcatului i l conduce spre libertatea fiilor lui Dumnezeu.

Botezul n Biserica vecheCine s-a botezat n primele decenii de existen ale cretinismului a fcut aceasta cu credina ca a doua venire a lui Hristos va avea loc imediat. Prin aceast Sfnt Tain, cel botezat era scos de din contextul pgn i nglobat lui Iisus Hristos, lucru exprimat prin formula (n Hristos Iisus). i era pecetluit de Hristos prin Duhul Sfnt (Efe. 4,30) i integrat trupului acestuia (1 Cor 12, 12-14). Foarte des se botezau toi membrii unei familii, inclusiv slugile i sclavii (i, implicit, copiii).

Legat de botez a fost ntotdeauna i mrturisirea credinei care n forma ei cea mai veche este amintit n epistola ctre Romani: Kyrios Iisus - Iisus [este] Domnul.(Rom 10,9).

Prinii apostolici au considerat botezul drept poarta de intrare n religia cretin. Pe cnd relatrile biblice fac referin doar la un botez n numele lui Iisus Hristos, Biserica primar a aplicat consecvent dispoziia dat de Mntuitorul Hristos (Mt. 28,19) i a botezat "n Numele Tatlui i al Fiului i al Sfntului Duh".

n primele veacuri cretine botezul a avut loc doar n noaptea Patilor pentru a evidenia clar legtura dintre el i moartea i nvierea lui Hristos. n cretinismul vechi actul botezului avea loc prin imersia (cufundarea) complet a celui botezat n ap. Pn n secolul al XII-lea aceasta a fost i forma standard de botez practicat inclusiv n biserica romano-catolic. n caz de necesitate s-a acceptat nc din secolul al doilea botezul prin stropire. El putea fi efectuat n aceast form n situaii n care afundarea complet n apa botezului nu era posibil.(De ex. n caz de boal, n vremea persecuiilor, n cazul morii inevitabile).

Primele menionri documentare ale botezului copiilor se gsesc n regula canonic Baptismus infantium a Sfntului Ipolit. Acceptul acestei practici a fost destul de controversat. Unul dintre cei mai profilai autori care a combtut aceast practic a fost Tertulian. La nceputul secolului al 3-lea Sfntul Ciprian al Cartaginei i Tertulian erau de prere c prin botez se restaureaz asemnarea cu Dumnezeu a omului care fusese distrus de pcatul strmoesc.

Aceeai teologi au dezbtut, n aa-numita disput asupra botezului, i problema recunoaterii botezurilor efectuate de episcopii din afara comuniunii euharistice a bisericii (ereticii). Consensul s-ar realizat prin acceptarea formulei trinitare a botezului care a constituit baza unei recunoateri sau respingeri a botezurilor efectuate n afara comuniunii ecleziale.

Primirea Sfntului Duh care era la nceput asimilat actului botezului a nceput s fie privit n aceeai perioad - ca reacie la curentele gnostice din antichitatea cretin - drept o etap deosebit n viaa spiritual care se obinea printr-o punere special a minilor i nsemnarea cu hrisma (monograma lui Hristos) prin ungerea cu untdelemn. Sub influena altor forme cultice din antichitatea trzie ritualul botezului s-a mbogit cu elemente suplimentare: haine albe pentru cel botezat, lepdrile de satana. i a nceput s fie considerat tain(gr. , lat. sacramentum). Denumirea pe care biserica veche a dat-o botezului "luminare" (greac phtisms) provine din 2. Cor. 4,6. Termenul clarific schimbarea ontologic a celui botezat care vine din ntunericul necredinei n lumina credinei i a cunoaterii.

Fericitul Augustin vedea n Botez lucrarea lui Iisus Hristos drept cuvnt vizibil i lucrarea harului invizibil, care prin actul vizibil al botezului aduce lucrarea mntuitoare. Lucrrile sacramentale dau celui botezat, ntocmai ca o tampil, structura omului nou. Augustin a formulat nvtura despre botez ca fiind lucrarea mntuitoare care lucreaz mpotriva pcatului strmoesc.Respectnd porunca Mntuitorului Hristos, Apostolii botezau pe cei ce primeau credina cretin i accentua necesitatea Botezului. Fiind adeverit att de minunat de Sfnta Scriptur, considerm c sunt necesare anumite confirmri ale acestei Sfinte Taine i n Sfnta Tradiie patristic.

Urmndu-i pe Sfntul Pavel i pe Sfntul Ioan( Romani 8,9; I Ioan 2, 20, 27), Prinii Bisericii definesc viaa cretin drept o ncorporare n Hristos prin Sfntul Duh, n Tainele Bisericii: Botezndu-v n Hristos i mbrcndu-v n Hristos, ai devenit asemenea Fiului lui Dumnezeu. ntr-adevr, Dumnezeu, Care ne-a sortit nvierii, ne-a fcut asemntori trupului de slav al lui Hristos. Prtai de acum nainte ai lui Hristos, pe bun dreptate suntei numii hristoi, i voi suntei cei despre care Dumnezeu spune Nu v atingei de unii Mei(Psalm 104, 15). Ori, voi ai devenit hristoi, primind pecetea Duhului Sfnt, iar n voi totul s-a svrit n chip, pentru c voi suntei dup chipul lui Hristos.

n catehezele baptizmale, Biserica din perioada patristic acorda un spaiu larg relatrilor din istoria biblic a Vechiului Testament, adevrate tipologii cretine prin excelen. Catehumenilor li se prezint structurile spirituale ale iniierii cretine prin raportare la marile etape ale istoriei lui Israel( Facerea, Ieirea, Potopul i Patile). Ieirea din Egipt este pild prin excelen pentru Botez. Ambele realiti au aceeai semnificaie. Ele marcheaz sfritul robiei pcatului i intrarea ntr-o nou existen. Sfinii Prini scot n eviden aceast relaie. Astfel, Tertuluian, ntr-una din cele mai vechi cateheze, spunea: Cnd poporul, prsind liber Egiptul, scap de sub puterea regelui Egiptului trecnd prin ap, apa l nimicete pe rege cu ntreaga sa oaste. Ce poate fi mai limpede ca prefigurare a botezului? Neamurile sunt eliberate de lume, prin ap, i-l las pe demon, care nainte le stpnea, biruit n ap.

Necesitatea Botezului pentru mntuire, pentru teologia Sfintelor Taine din secolul al III-lea patristic, a fost tema principal a Bisericii noastre datorit controverselor cu privire la cele trei mari discuii referitoare la: botezarea copiilor, botezul administrat de eretici i botezul celor aflai pe patul de suferin. Aceste probleme sunt redate n special n volumul III al coleciei Prini i Scriitori bisericeti n care citim: colegiul episcopal din Africa alctuit din 100 de episcopi reprezenta o putere centralizatoare care a crescut n urma morilor martirice a celor o alctuiau nainte i s-a desvrit ca o autoritate unificatoare datorit episcopului Ciprian, i care din punct de vedere istoric corespunde perioadei de domnie a mprailor Deciu i Valens, doi dintre cei mai aspri persecutori ai cretinilor(249 -260). Interesant pentru noi este de a sublinia faptul c n aceast perioad patristic a aprut problema reprimirii lapsilor fr a li se cere rebotezarea n urma lepdrii lor de la credin n timpul persecuiei( Roma, Alexandria i Palestina), pe cnd Africa latin, Antiohia, Capadocia i Cilicia cereau rebotezarea apostailor.

n secolul al IV-lea, veacul de aur al patristicii, cateheii reiau aceeai analogie cu privire la asemnrile din Vechiul Testament: Cele referitoare la ieirea lui Israel au fost istorisite pentru c sunt tip al mntuirii prin botezCum a prenchipuit marea botezul? Prin faptul c a separat pe israelii de Faraon, dup cum baia aceasta de tirania diavolului. Aceea ucidea n valurile ei pe duman, n aceast baie este ucis dumnia noastr cea ctre Dumnezeu. De aceea, poporul a ieit nevtmat; din apa botezului noi ne ridicm ca nviai din mori.

Taina apei se regsete n tot Vechiul Testament, apele primordiale ale creaiei, nsufleite de Duhul lui Dumnezeu, devin izvor i putere de via: De ce eti renscut din ap? Citim c apele s miune de vieti( Fac.1,20) i vietile s-au nscut. Aceasta s-a petrecut la nceputul Facerii. Dar ie i se menise s te nati din nou din ap, prin har, aa cum aceasta a dat natere vieii fireti..

Aceast proprietate a apei de a deveni mediu vital este dezvoltat n mod deosebit n tradiia sirian. Apa este literalmente fecundat de Duhul Sfnt i primete de la el virtutea de a da natere celor care i se aseamn, adic celor duhovniceti. Duhul Sfnt face s rodeasc apa botezului, tot aa cum fcuse roditoare i apele primordiale la Facere: Duhul Sfnt Care, la nceput, Se purta pe deasupra lor, le-a nzestrat cu puterea de a da natere celor duhovniceti i de a zmisli, ntru slav, fii Tatlui, Duhul Sfnt S-a pogort din nlimi pentru a fertiliza apele i a le da via. n botezul lui Ioan, a odihnit peste unul singur; dar acum S-a pogort i odihnete peste toi cei care se nasc, din nou, din ap.( Sfntul Efrem Sirul, Imne ctre Epifanie, VI, 1).

Didim al Alexandriei, folosete o descriere pertinent despre Noe, ca prefigurare a lui Hristos, cel ce a purtat judecata lui Dumnezeu. Acesta afirm: Potopul care a curit lumea de strvechea nedreptate, era o proorocire ascuns a curirii pcatelor la scldtoarea sfnt. Arca, de asemenea, care i-a scpat pe cei care au intrat ntr-nsa, este un chip al preacinstitei Biserici i al ndejdii celei bune pe care o nutrim prin aceasta. Ct privete porumbelul care a adus ramura de mslin la arc, artnd c pmntul ieise de sub ape, acesta desemna venirea Duhului Sfnt i mpcarea venit de sus, cci, ntr-adevr, mslinul este semn al pcii.

Sfinii Prini scot puternic n relief efectele Botezului care aduce curire de pcate, iertarea sau splarea pcatelor, renaterea din Duhul Sfnt, ca moarte fa de pcat i nmormntare cu Hristos. Ei vd cuprinse n Botez toate bunurile Cretinismului, ca ntr-un punct concentrate i druite celui ce se boteaz dup cum afirm Sfntul Grigorie de Nazians. Prinii de origine greac agreaz mult termenul de luminare(fotismos) dat Botezului, dar i epitetele descriptive: baie mistic, baie a mntuirii, ap a vieii venice, pecete n Hristos, Tain a vieii. Dac mai rmne ceva din cel ce iese din cristelni, aceasta nu e att chinurile i durerile vieii, nici bolile sau moartea, pentru c acestea i-au lepdat, deodat cu vina, caracterul de pedeaps, n special moartea. Rmne n noi cugetul trupesc, impulsul spre pcat, concupiscena, care, neavnd natura pcatului, ci fiind un imbold spre pcat, nu se imput. Adic, aceast pornire trupeasc spre pcat, luat n sine, nu este pcat atta timp ct nu este aprobat, direct sau indirect, de voin. Ea nu este ceva normal i propriu firii omeneti, cum afirmau pelagienii, ci o manifestare i un produs al pcatului strmoesc slluit n cel nebotezat. Acest impuls displace n general lui Dumnezeu, care l vrea pe om fr a fi n acest rzboi a trupului fa de suflet. Tot aa i omul botezat i rectig forele n Botez, dar nu este nc deplin sntos, ci se simte slbit ca dup o boal ndelungat. nvtura patristic este c omul se cur de pcatul strmoesc, dar nu e desfiinat n toat ntinderea i efectele lui.6 (Hristu Andrutzos, Dogmatica, Sibiu, 1930,p. 344)

Sfntul Chiril al Ierusalimului spune: De nu va primi cineva botezul, nu va dobndi mntuirea, afar de martiri, care primesc mntuirea i fr ap, iar Sfntul Grigorie de Nazians zice: tiu i un al patrulea botez, cel prin martiriu i snge, cu care i Hristos S-a botezat i muli alii, care este mai convenabil ntruct nu se mai necurete cu alte pete.

Dac n perioada apostolic ceremonialul consta din invocarea Duhului Sfnt i punerea minilor pe capul catehumenului, n secolele patristice exista un ritual prebaptismal ce coninea o rugciune de sfinire a apei, un ritual de lepdare n care nu tim exact formula dar Sfntul Ciprian amintete doar c am renunat la lume atunci cnd ne-am botezat. Mrturisirea de credin n secolul III mbrca forma unui rspuns la o serie de ntrebri i putem deduce practica administrrii Sfintei Taine prin ntreita cufundare din mrturisirea credinei ca rspuns la cele trei ntrebri. Sfntul Ciprian menioneaz de un ritual postbaptismal ce coninea mirungere, punerea minilor i nsemnarea cu semnul sfintei cruci, de obicei pe frunte, iar mirul folosit era sfinit printr-o rugciune de mulumire rostit deasupra altarului, asemenea elementelor euharistice. Tot Sfntul Ciprian susine, pentru cei aflai pe patul de suferin, botezul prin stropire, ca situaie excepional. El spune n scrisoarea ctre episcopul Magnus: M-ai ntrebat ce cred despre cei ce obin harul lui Dumnezeu n boal i suferin, dac sunt reprezentani legitimi ai cretinilor, pentru c nu sunt splai n apa mntuitoare, ci apa a fost turnat asupra lorJudecata mea este urmtoare: binecuvntrile divine nu pot fi, sub nici o form, mutilate i slbitesplarea pcatelor este diferit de splarea printr-o baie obinuit. n ceea ce privete tainele mntuitoare, cnd necesitatea constrnge i Dumnezeu ofer mila Sa, un rezumat poate conferi ntregul beneficiu asupra credincioilor.

Pn n secolul al IV-lea erau folosite crezurile interogative ca elemente ale rnduielii botezului. Din secolul al IV-lea apar crezurile declarative. Era ntlnit dublarea celor dou tipuri de crezuri n cadrul ritualului catehumenal i baptismal, folosindu-se aa-numitele ntrebri despre credin. Rostirea astzi a Simbolului Niceeo-Constantinopolitan dup exorcismele din pridvorul Bisericii, nainte de binecuvntarea mare, reprezint o rmi din vechiul ritual atestat nc din secolul IV n multe centre cretine. Crezul actual, formulat probabil pe baza unui alt crez baptismal, a devenit Crezul baptismal al Bisericii din Constantinopol. Ultimul mare istoric bisericesc de limb greac, Evagrie Scolasticul(536-600) ne relateaz n Istoria bisericeasc dou episoade ce atest folosirea Simbolului Niceeo-Constantinopolitan la botez n Constantinopol n timpul mpratului bizantin Zenon( 474-491).

ncepnd cu secolul al V-lea, Crezul Niceo-Constantinopolitan a nlocuit treptat simbolurile baptismale locale, reuind s dein un monopol absolut n secolul al VI-lea, n toate regiunile aflate sub influena Bizanului.CONCLUZII

Existena riturilor purificatoare o ntlnim la toate popoarele, aceasta dovedind c popoarele recunosc starea lor pctoas i dorina de a se mpca cu Dumnezeu printr-un semn vzut: apa simbol al curirii i al rennoirii. Tot acest simbol l va folosi i poporul ales, profeii folosind deseori apa pentru a arta curirea n faa lui Dumnezeu.n Vechiul Testament gsim foarte multe interpretri care fac referire la botez, la curirea de pcate i ieirea din robia pcatului. Unele situaii vechitestamentare sunt urmatoarele: apele creaiunii sunt interpretate ca principiu al vieii;

circumcizia ca semn al legmntului sacru;

trecerea peste Marea Roie ca o splare i scpare de robie;

apa nit din stnca lovit de Moise ca ap regeneratoare, asemenea botezului;

splrile iudaice ca semne ale curirii prin botez;

vindecarea lui Neemia n fluviul Iordan ca semn al curirii ce avea s vin prin Mntuitorul.

Deci acestea, i altele asemenea, pot fi socotite ca prenchipuiri ale Sfntului Botez.

nafar de aceste prenchipuiri, tot n Vechiul Testament gsim profeii privitoare la botez:

izvorul apelor drese cu sare de Elisei cf. IV Regi 2, 21;

la apa odihnei m-a hrnit, sufletul meu l-a ntors Psalmul 22, 2-3;

Stropi-m-vei cu isop i m voi curi, spla-m-vei i mai vrtos dect zpada m voi albi Ps.50, 8;

Splai-v, curii-v Isaia 1, 15;

Si v voi stropi cu ap curat i v vei curi Iezechiel 36, 25;

n vremea aceea va fi un izvor cu ap curgtoare pentru casa lui David i pentru locuitorii Ierusalimului Zaharia 13, 1.

Pe aceast cale profetic, ajungem la botezul Sfntului Ioan. n Noul Testament problema botezului era una foarte delicat deoarece fariseii i crturarii aveau vechiul obicei de splare a trupului prin care l nelegeau ca ritual de curire, ns a aprut Ioan Boteztorul, premergtorul Domnului care a nceput s-L propovduiasc pe Mesia, Cel Ce va boteza cu Duh Sfnt. Ioan boteza n Iordan muli iudei, fapt pentru care a fost urt de farisei i crturari pentru practica sa, iar unele denominaiuni din ziua de azi consider c botezul lui Ioan este identic cu Botezul cretin deoarece Ioan a fost naintemergtorul Domnului.

De fapt, forma botezului cretin se concretizeaz n Noul Testament pentru c nsui Mntuitorul pecetluiete Taina i desvrete svritori cu putere deplin pentru Taina Sfntului Botez, fapt neles prin dialogul su cu Apostolii, nainte de nlarea la cer.Confuzia ntre Botezul cretin i botezul lui Ioan s-a putut crea i din cauza personalitii lui Ioan. Acesta era cunoscut n popor ca profet mare, profet ce a ndrznit s critice pe Irod, stpnul acelui inut, fapt pentru care fariseii i crturarii l-au urt.

nc din Vechiul Testament au existat profeii despre el, Ioan identificndu-se cu Glasul celui ce strig n pustie: Gtii calea Domnului, drepte facei crrile Dumnezeului nostru! (Isaia 40, 3), chiar i din aceast profeie reieind statutul su de naintemergtor, de pregtitor al venirii Mntuitorului. Muli iudei l considerau Mesia pentru c era om puternic n cuvnt, dar Ioan nsui le spune: Eu v botez cu ap, spre pocin, iar Cel ce va veni dup mine...v va boteza cu Duh Sfnt i cu foc (Mt. 3,11).

Sfntul Ioan Boteztorul boteza n Iordan pe cei ce-i mrturiseau pcatele. Botezul su era botez de pocin. Ioan afirm clar despre Iisus c Cel Ce vine dup mine este mai puternic dect mine; Lui nu sunt vrednic s-I duc nclmintea (Matei 3, 11), iar n primul dialog dintre cei doi Ioan zice: Eu am trebuin s fiu botezat de Tine, i Tu vii la mine?(Mt.3,14). Din aceste versete se nelege statutul de pregtitor al lui Ioan i puterea inferioar a botezului su fa de Botezul cretin cu Duh Sfnt al lui Iisus Hristos. Cum ar putea s fie identice cele dou botezuri din moment ce Ioan nsui zice c are nevoie de Botezul lui Iisus i c nu este vrednic s-i duc nclmintea?

Botezul lui Ioan, practicat de acesta, apoi de ucenicii lui i chiar de ucenicii Domnului nainte de a iei la propovduire era destinat iudeilor, fiind doar o prenchipuire a Botezului cretin, un simbol al pocinei, fr ns a mprti harul iertrii pcatelor.

Totui Mntuitorul Hristos a primit botezul lui Ioan, n apa Iordanului, ca s mplineasc toat dreptatea. Cerurile s-au deschis, Duhul Sfnt S-a pogort n chip de porumbel, iar Tatl a glsuit Acesta este Fiul Meu cel iubit. Astfel ni s-a artat dogma Sfintei Treimi, pentru care i Biserica astzi cnt n Iordan botezndu-Te Tu, Doamne, nchinarea Treimii s-a artat...; iar nainte de botez: Vzutu-Te-au apele i s-au temut, Iordanul s-a ntors napoi.

Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu ntrupat, prin botezul primit de la Ioan a fost recunoscut n mijlocul iudeilor de ctre Dumnezeu ca Fiu al Su. Acest eveniment poart numele de Epifanie, adic artarea Sfintei Treimi: Fiul n apa Iordanului, Tatl n glasul din cer i Duhul Sfnt n porumbelul ce S-a pogort peste ape. Iisus Hristos nu a botezat ct a fost pe pmnt (dup cum reiese din versetul Iisus nsui nu boteza, ci ucenicii Lui Ioan 4, 2) tocmai pentru a accentua puterea nvierii Sale prin care El a biruit moartea, pcatul i ntreaga lume, iar abia n momentul acela era potrivit trimiterea Apostolilor la propovduire i botez, la nvarea dreptei credine, la nvarea Adevrului.

nvierea Mntuitorului semnific Botezul cretin, cci precum Hristos S-a afundat n moarte, cobornd la iad, El, Care era fr de moarte, S-a nlat apoi la ceruri ntru viaa cea nestriccioas. Sfntul Apostol Pavel le scrie Romanilor n epistola trimis acestora Frailor, ci n Hristos Iisus ne-am botezat, ntru moartea lui ne-am botezat. Deci ne-am ngropat cu El, n moarte prin botez, ca precum Hristos S-a sculat din mori, aa i noi s umblm ntru nnoirea vieii. C de suntem mpreun sdii dup asemnarea morii Lui, credem c vom fi prtai i nvierii Lui (Rm. 6, 3-5).

Aadar Botezul nseamn moarte i nviere n Hristos. Precum Hristos a murit i a nviat, prin Botez ne afundm n ap (n moarte) i ieim de acolo nnoii (nviai n Hristos).

Exist n Faptele Sfinilor Apostoli episodul ntlnirii Sfntului Apostol Pavel cu ucenicii lui Ioan boteztorul, episod din care rezult nendoielnic superioritatea Botezului mntuitor al lui Hristos: i gsind Pavel pe unii ucenici, i-a ntrebat: Primit-ai voi Duhul Sfnt cnd ai crezut?Iar ei au zis ctre el: Dar nici n-am auzit c este Duhul Sfnt. i el a zis: Dar n ce v-ai botezat? Ei au rspuns : n botezul lui Ioan. Atunci Pavel a spus: Ioan a botezat cu botezul pocinei, spunnd poporului s cread n Cel ce va veni dup el, adic n Iisus Hristos. i auzind ei, s-au botezat n numele Domnului Iisus. i punndu-i Pavel minile peste ei, Duhul Sfnt a venit asupra lor (FA 19, 2-6)

Din acest ultim text rezult c botezul lui Ioan a fost anterior Botezului cretin i a durat numai pn n ziua Cincizecimii, cnd Apostolii au fost botezai cu Duh Sfnt i cu foc (Mt. 3, 11), ca form Botezul lor fiind excepional, dar ca fond fiind identic cu cel din ap i din Duh . Dar de la Botezul Apostolilor i pn astzi, toi cretinii au primit Botezul cu ap i Duh, i aa l vor primi toi cei ce se vor boteza, pn la sfritul veacului.

Deosebirea dintre botezul lui Ioan i cel al Mntuitorului este artat i n scrierea lui Tertulian De baptismo (X,11) unde zice: Ucenicii lui Iisus Hristos botezar ca slugi, asemenea lui Ioan Boteztorul i cu acelai botez ca el, iar nu cu altul, ca altul nu mai era dect cel care fusese instituit mai trziu de Iisus Hristos nsui i care nu putea fi administrat atunci de ucenici, pentru c slava Domnului nu se artase nc deplin, iar eficacitatea botezului nu era nc aezat prin patim i nviere

BIBLIOGRAFIE

Izvoare (Sfnta Scriptur, Sfinii Prini, cri de cult, autori antici)Biblia sau Sfnta Scriptur, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2008

Apologei de limb latin, n colecia PSB, vol. 3, Ed. IBMBOR, Bucureti, 1981Josephus Flavius, Antichitile iudaice, trad. Ioan Alsan, Ed. Hasefer, Bucureti, 2000Molitfelnic, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2008

Sfntul Ambrozie al Milanului, Scrieri. Partea I, trad. Pr. Prof. Teodor Bodogae, Pr. Prof. Nicolae Neaga i Prof. Maria Hetco, n colecia PSB (vol. 52), Ed. IBMBOR, Bucureti, 2007

Sfntul Ambrozie al Milanului, Scrieri. Partea a II-a. Despre Sfintele Taine. Scrisori. Imnuri, trad. Pr. Prof. Dr. Ene Branite, Prof. David Popescu, Lect. Dr. Dan Negrescu, n colecia PSB (vol. 53), Ed. IBMBOR, Bucureti, 1994Sfntul Dionisie Areopagitul, Despre Ierarhia Cereasc i Ierarhia Bisericeasc, trad. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2001

Sfntul Efrem Sirul, Imnuri, Ed. Bunavestire, Bacu, 1996Sfntul Ioan Damaschin, Dogmatica, trad. Pr. Prof. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2007Sfntul Ioan Gur de Aur, Omilii la Postul Mare, Ed. Anastasia, Bucureti, 1997

Cri, compendii, dicionare, manualeAndrutzos, Hristu, Dogmatica, trad. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, Ed. Arhidiecezan, Sibiu, 1930Pr. Prof. Dr. Nicolae Chifr, Istoria Cretinismului, vol. I, Ed. Trinitas, Iai, 2003Max I. Dimont, Evreii, Dumnezeu i istoria, Ed. Hasefer, Bucureti, 2000Matzoukas, Nikolaos, Teologia Dogmatic i Simbolic, vol. IV, trad. Pr. Prof. Dr. Constantin Coman, Ed. Bizantin, Bucureti, 2002Mircea, Pr. Prof. Ioan, Dicionar al Noului Testament, Ed. IBMBOR, Bucureti, 1992

Schmemann, Pr. Alexander, Pentru viaa lumii- Sfintele Taine i Ortodoxia, Ed. Basilica, Bucureti, 2014Stniloae, Pr. Prof. Dr. Dumitru, M.A. Costa de Beauregard, Mica Dogmatic vorbit dialoguri la Cernica, trad. Maria Cornelia Ic Jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007

Articole i studiiBranite, Pr. Prof. Dr. Ene, Explicarea Botezului n CATEHEZELE BAPTISMALE ale Sfntului Ioan Gur de Aur, n Studii Teologice, seria a II-a, an XXII (1970), nr. 7-8Bria, Pr. Prof. Ioan, Despre Sfintele Taine, n Studii Teologice, seria a II-a, an XLIX (1997), nr. 3-4Corniescu, Diac. Prof. Dr. Emilian, Valoarea descoperirilor arheologice (dintre anii 1971-1974) din ara Sfnt pentru Studiul Vechiului Testament, n Studii Teologice, an XXII (1980), nr. 7-10

Corniescu, Diac. Prof. Dr. Emilian, Descoperirile arheologice din ara Sfnt din ultimii 50 de ani (1920-1970) i raportul lor cu Vechiul Testament. Tez de doctorat, n Studii Teologice, an XXXIV (1982), nr. 7-8

Mihlcescu, Pr. Ioan, Dogma despre sfinirea omului, n Biserica Ortodox Romn, nr. 3/1927

Ptuleanu, Pr. Prof. Dr. Constantin, Botezul ca primire n noua alian, n Almanah Bisericesc al Episcopiei Sloboziei i Clrailor, Slobozia, 2003

CUPRINS

CAPITOLUL 1. GENERALITIp. 1

Sfntul Botez, n contextul celorlalte Taine ale Bisericiip. 1

Etimologiap. 4

CAPITOLUL AL 2-LEA. FORME PRECRETINE ALE RITUALULUI BOTEZULUIp. 5

Vechiul Testamentp. 5

Iudaismulp. 5

Botezul lui Ioanp. 6

Botezul n comunitatea primar din Ierusalimp. 7

CAPITOLUL AL 3-LEA. PREFIGURRI I ATESTRI ALE BOTEZULUI CRETIN N SFNTA SCRIPTURp. 9

Sfinii Prini despre prefigurrile Botezului n Vechiul Testamentp. 9

Sfinii Prini despre prefigurrile Botezului n Noul Testamentp. 13

Atestri ale Botezului cretin n Sfnta Scripturp. 13

CAPITOLUL AL 4-LEA. SENSUL TEOLOGIC AL TAINEI SFNTULUI BOTEZ, CONFORM SFINTEI SCRIPTURIp. 15

Sensul botezuluip. 15

Botezul n Biserica vechep. 16

Concluziip. 23

Bibliografiep. 27

Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, M.A. Costa de Beauregard, Mica Dogmatic vorbit dialoguri la Cernica, trad. Maria Cornelia Ic Jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 26

Nikolaos Matzoukas, Teologia Dogmatic i Simbolic, vol. IV, trad. Pr. Prof. Dr. Constantin Coman, Ed. Bizantin, Bucureti, 2002, p. 101

Sfntul Ioan Gur de Aur, Omilii la Postul Mare, Ed. Anastasia, Bucureti, 1997, p. 23

Pr. Prof. Ioan Mircea, Dicionar al Noului Testament, Ed. IBMBOR, Bucureti, 1992, p. 229

Ibidem, p. 229

Pr. Alexander Schmemann, Pentru viaa lumii- Sfintele Taine i Ortodoxia, Ed. Basilica, Bucureti, 2014, p. 15

Sfntul Ioan Damaschin, Dogmatica, trad. Pr. Prof. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2007, p. 94

Sfntul Dionisie Areopagitul, Despre Ierarhia Cereasc i Ierarhia Bisericeasc, trad. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2001, p. 157

Cf. Pr. Alexander Schmemann, op. cit., p. 14

Ibidem, p. 15

Ibidem, p. 15

Molitfelnic, Ed. IBMBOR, Bucureti, 2008, p. 52

Ibidem, p. 44

Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, op. cit., p. 10

Pr. Prof. Ioan Mircea, op. cit., p. 49

Ibidem, p. 49

Josephus Flavius, Antichitile iudaice, trad. Ioan Alsan, Ed. Hasefer, Bucureti, 2000, p. 235

Diac. Prof. Dr. Emilian Corniescu, Valoarea descoperirilor arheologice (dintre anii 1971-1974) din ara Sfnt pentru Studiul Vechiului Testament, n Studii Teologice, an XXII (1980), nr. 7-10, p. 610

Ibidem, p. 612

Idem, Descoperirile arheologice din ara Sfnt din ultimii 50 de ani (1920-1970) i raportul lor cu Vechiul Testament. Tez de doctorat, n Studii Teologice, an XXXIV (1982), nr. 7-8, p. 501

Max I. Dimont, Evreii, Dumnezeu i istoria, Ed. Hasefer, Bucureti, 2000, p. 74

Ibidem, p. 75

Pr. Prof. Dr. Nicolae Chifr, Istoria Cretinismului, vol. I, Ed. Trinitas, Iai, 2003, p. 88

Sfntul Ambrozie al Milanului, Scrieri. Partea I, trad. Pr. Prof. Teodor Bodogae, Pr. Prof. Nicolae Neaga i Prof. Maria Hetco, n colecia PSB (vol. 52), Ed. IBMBOR, Bucureti, 2007, p. 139

Ibidem, p. 139

Idem, Scrieri. Partea a II-a. Despre Sfintele Taine. Scrisori. Imnuri, trad. Pr. Prof. Dr. Ene Branite, Prof. David Popescu, Lect. Dr. Dan Negrescu, n colecia PSB (vol. 53), Ed. IBMBOR, Bucureti, 1994, p. 11

Ibidem, p. 12

Ibidem, p. 10

Ibidem, p. 12

Ibidem, p. 12

Ibidem, p. 13

Ibidem, p. 22

Ibidem, p. 16

Ibidem, p. 31

Ibidem, p. 14

Ibidem, p. 14

Pr. Prof. Dr. Constantin Ptuleanu, Botezul ca primire n noua alian, n Almanah Bisericesc al Episcopiei Sloboziei i Clrailor, Slobozia, 2003, p. 28

Pr. Ioan Mihlcescu, Dogma despre sfinirea omului, n Biserica Ortodox Romn, nr. 3/1927, p. 157

Pr. Prof. Dr. Constantin Ptuleanu, art. cit., p. 28

Ibidem, p. 29

Pr. Prof. Dr. Nicolae Chifr, op. cit., p. 90

Ibidem, p. 90

Ibidem, p. 90

Pr. Prof. Ioan Bria, Despre Sfintele Taine, n Studii Teologice, seria a II-a, an XLIX (1997), nr. 3-4, p. 22

Ibidem, p. 21

Pr. Prof. Dr. Nicolae Chifr, op. cit., p. 90

Ibidem, p. 90

Ibidem, p. 91

Ibidem, p. 91

Pr. Prof. Ioan Bria, art. cit., p. 22

Pr. Ioan Mihlcescu, art. cit, p. 157

Ibidem, p. 158

Pr. Prof. Dr. Constantin Ptuleanu, art. cit., p. 29

Pr. Prof. Dr. Nicolae Chifr, op. cit., p. 91

Pr. Ioan Mihlcescu, art. cit, p. 158

Pr. Prof. Dr. Constantin Ptuleanu, art. cit., p. 29

Pr. Ioan Mihlcescu, art. cit, p. 158

Ibidem, p. 159

Sfntul Ambrozie al Milanului, Scrieri. Partea a II-a, p. 23

Ibidem, p. 24

Pr. Ioan Mihlcescu, art. cit, p. 159

Prof. Nicolae Chiescu, Studiu introductiv la Apologei de limb latin, n colecia PSB, vol. 3, Ed. IBMBOR, Bucureti, 1981, p. 16

Pr. Prof. Dr. Ene Branite, Explicarea Botezului n CATEHEZELE BAPTISMALE ale Sfntului Ioan Gur de Aur, n Studii Teologice, seria a II-a, an XXII (1970), nr. 7-8, p. 535

Sfntul Ambrozie al Milanului, Scrieri. Partea a II-a, p. 24

Sfntul Efrem Sirul, Imnuri, Ed. Bunavestire, Bacu, 1996, p. 56

Didim cel Orb, apud Pr. Prof. Dr. Ene Branite, art. cit., p. 538

Sfntul Grigorie Teologul, apud Pr. Prof. Dr. Ene Branite, art. cit., p. 538

Hristu Andrutzos, Dogmatica, trad. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, Ed. Arhidiecezan, Sibiu, 1930, p. 344

Sfntul Chiril al Ierusalimului, apud Pr. Prof. Dr. Ene Branite, art. cit., p. 538

Sfntul Grigorie Teologul, apud Pr. Prof. Dr. Ene Branite, art. cit., p. 539

Sfntul Ciprian al Cartaginei, n Apologei de Limb Latin, p. 125

Ibidem, p. 130

Ibidem, pp. 131-132

Pr. Prof. Dr. Nicolae Chifr, op. cit., p. 92

Ibidem, p. 94

Cf. Pr. I. Mihlcescu, art. cit., p.157


Recommended