+ All Categories
Home > Documents > Lexi Co Logie

Lexi Co Logie

Date post: 13-Sep-2015
Category:
Upload: biancageorgiana74
View: 249 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
98
LEXICOLOGIE CREŞTINĂ greco-latină Apariţia şi evolu ţ ia limbilor independente Studiile de gramatică istorică şi comparată au fundamentat teoria evoluţiei limbilor cunoscute (actuale şi chiar dispărute) – cel puţin pentru o parte a lor – dintr-un trunchi comun, existent undeva în negurile preistoriei. Pe măsura evoluţiei (în timp sau/şi spaţiu) , depărtarea unei limbi de stadiul iniţial se face prin inovaţii determinate de factori interni şi externi (intra şi extralingvistici) cu instituirea unor adevărate legi (fonetice, lingvistice) specifice detectabile obligatorii şi persistente într-o anumită epocă, astfel că simplele variante dialectale (graiuri) pot deveni cu vremea limbi independente, reciproc neinteligibile, simţite ca atare în conştiinţa vorbitorilor. Desigur, condiţiile/ accidentele istorico-politice şi geografice condiţionează desprinderea dintr-un trunchi comun şi dezvoltarea de sine stătătoare a unei limbi. [Vezi cazul suedezei, norvegienei şi danezei, apoi a cehei şi slovacei, devenite limbi independente nostra memoria (în ultimele secole); fenomenul continuă şi s-ar putea verifica în viitor şi cu alte limbi (sârba şi croata, rusa şi ucrainiana, româna şi moldoveneasca?)]. În cazuri extreme, doar specialiştii pot remarca elementele (structurale/ sistemice) comune. La nivelul vorbitorului neavizat se remarcă, eventual, asemănările, dar se pun pe seama influenţei, a împrumutului direct, ori chiar a întâmplării. De exemplu, învăţaţii romani socoteau drept împrumuturi greceşti cuvintele neaoş-
Transcript

LEXICOLOGIE CRETINgreco-latin

Apariia i evoluia limbilor independente

Studiile de gramatic istoric i comparat au fundamentat teoria evoluiei limbilor cunoscute (actuale i chiar disprute) cel puin pentru o parte a lor dintr-un trunchi comun, existent undeva n negurile preistoriei.Pe msura evoluiei (n timp sau/i spaiu), deprtarea unei limbi de stadiul iniial se face prin inovaii determinate de factori interni i externi (intra i extralingvistici) cu instituirea unor adevrate legi (fonetice, lingvistice) specifice detectabile obligatorii i persistente ntr-o anumit epoc, astfel c simplele variante dialectale (graiuri) pot deveni cu vremea limbi independente, reciproc neinteligibile, simite ca atare n contiina vorbitorilor. Desigur, condiiile/ accidentele istorico-politice i geografice condiioneaz desprinderea dintr-un trunchi comun i dezvoltarea de sine stttoare a unei limbi.

[Vezi cazul suedezei, norvegienei i danezei, apoi a cehei i slovacei, devenite limbi independente nostra memoria (n ultimele secole); fenomenul continu i s-ar putea verifica n viitor i cu alte limbi (srba i croata, rusa i ucrainiana, romna i moldoveneasca?)].

n cazuri extreme, doar specialitii pot remarca elementele (structurale/ sistemice) comune. La nivelul vorbitorului neavizat se remarc, eventual, asemnrile, dar se pun pe seama influenei, a mprumutului direct, ori chiar a ntmplrii. De exemplu, nvaii romani socoteau drept mprumuturi greceti cuvintele neao-latineti cu aspect asemntor echivalentelor din greac: sex/, septem/, sal/ etc., fr a contientiza nrudirea istoric, corespondenele sistemice (cci: s- iniial din latin are echivalent n greac aspiraia vocalei devenite iniiale dup cderea sa spiritul aspru - ). La epoca istoric, pentru greci, toi alogloii, fr excepie, erau , adic blbii, fr a se sesiza afinitile lingvistice, ca s nu mai vorbim de, astzi dovedite, origini comune. Deja n secolul al VI-lea .Hr., pentru ei, perii, tot indo-europeni, erau cu totul strini, vorbitori ai unei limbi nenelese. De altfel, chiar romanii evident nrudii genetic cu ei , pn a-i supune politic pe greci i a le mprti valorile culturale, erau socotii tot , brbari. Abia trziu, legenda lui Aeneas a ncercat s explice desigur naiv-mitologic problema afinitilor vdite dintre cele dou popoare i, eventual, limbile lor.

ncadrm aici i situarea tendenioas, pn de curnd, a limbii romne ntr-un nomens land lingvistic, o mixtur preponderent slav din raiuni mai degrab politice dect tiinifice (istorice i lingvistive).

Contactul dintre limbiLegile lingvistice, dar mai cu seam fonetice, proprii fiecrei limbi, persist i se aplic chiar n cazul mprumuturilor, cci trecerea unui termen dintr-o limb (A) n alta (B) poate fi, i este cel mai adesea, marcat de alterri fonetice i chiar morfologice (grup de flexiune, desinene etc.), conforme celei din urm (B): Clemens, din latin, devine n greac , fr marcarea nazalei pierdute n greac, n secvena ns (apendicele nazal cade, dup modelul */, Ac.pl.). Un cuvnt mediteranean, cel denumind vinul, a fost preluat n ambele limbi, cu aspect fonetic adaptat legilor proprii: n greac avem astfel , iar n latin uinum (fa de armean. gini, albanez. un, din uoin, hitit. wa(i)ana, arab. wain, ebraic. jajin, asirian. nu din semita comun wainu (ceilali europeni par a-l fi luat n continuare din latin: irl. fin, gall. gwin, germ. wein, slav. vino, lit. vnas. [Cum altfel credei c va fi sunat n limba dacilor?] Urmnd (contient sau, mai degrab, nu) aceste legiti, grecii spuneau pentru Qinctius (Pilatus), dup modelul quinque/ (vezi pentru romn: aqua> ap, quat(t)uor> patru) etc. Fenomenul este cu att mai motivat n acest caz, cu ct apare legtura, dei fals, cu neaoul (calea pe ap) marea i denumirea regiunii alturate Pontului Euxin (cf.lat. pons,-tis calea peste ap, rom. puntea).

n romn, dup modelul quat(t)uor, quad[t]ratus, devenite patru, ptrat, avem, urmnd aceleai legi (fonetice), patrulater, simit i tratat ca neao romnesc; la fel cincinal din quinquennalis dup cinci (chiara, apropiat fiind dpdv. fonetic de adj. chior/chioar (compar evoluia lui clar n chiar, de ex. chiar acum, chiar noi etc.). ]

Pentru a putea aborda n cunotin de cauz problematica lexicului cretin de limb greac, trebuie fixate cteva repere de baz privind limba greac n evoluia ei diacronic, dar i sincronic (raportat la alte limbi i grupuri lingvistice).

Limbile indoeuropene (IE) sau ariene, numite dup personajul biblic Iafet i iafetice (alturi de cele hamitice i semitice, dup fraii acestuia, Ham i Sem), s-au format prin destrmarea unitii IE, ce pare a fi avut ca termen ante quem secolul al XV-lea .Hr. Trunchiul IE, localizat undeva n nordul Mrii Negre, st la originea majoritii limbilor din vasta arie indo-european (din India, pn n Europa fr europenele: etrusc, basc, finlandez, maghiar i turc, toate de alte origini).

Prima generaie de indo-europene (IE) o constituie: greaca (/ [footnoteRef:2]), idiomurile italice (lat. pater/atta ), celtice (irl. athir), germanice (got. fadar/ atta, germ. veche. fatar), slava veche (sufixat otc), indo-iraniene (skr. pitr), toharica (pcar), armeana, hitita (atta) etc. [2: / , lat. pater/tata sunt cele dou lexeme ce denumesc tatl; cel dinti are conotaii sociale i religioase, n vreme ce al doilea este termenul familiar/ hipocoristic (din limbajul copiilor, ca i mama, nana etc.). Vezi prezena lui (t)ata chiar n limbi neindoeuropene: magh. Atya printe, turc Ata(trk) Printele turcilor etc., iar a lui (ma)ma, departe n chinez, cu acelai sens ca la noi. ]

Simpla alturare a cuvintelor de baz de mai sus arat faptul c toate aceste limbi prezint inovaii, n grup sau/i independente, fa de IE comun, dar, n ciuda diferenelor, atest evoluia dintr-un trunchi comun preexistent, pentru care nu exist documente scrise, ns pe care l poate reconstitui n liniile sale eseniale i certifica gramatica (istoric i) comparat.

Unele idiomuri s-au stins fr urmai (hitita, prusiana, toharica), ori chiar fr a lsa documente scrise.A doua generaie (cea a limbilor actuale) a aprut n cursul primului mileniu al ereicretine (nu fr excepii): greaca nou ( ) neolatine/romanice (romn, francez, italian, spaniol, portughez, catalan, etc.) germanice (germana cu idiomurile ei, engleza, limbile scandinave etc.) slave (rusa, poloneza, srba, ceha, bulgara etc.) indo-iraniene (hindi, bengali, pahlevi etc.) [romanes, a iganilor ( de neatins, paria)] i altele)Dintre acestea, unele au disprut de curnd (dalmata), sau sunt pe cale de dispartiie, precum idiomurile celtice (galeza, bretona), cele neolatine helvetice (ladina, rumana), dialectele romne sud-dunrene (istro-, megleno-, chiar i macedo-romna). Din celelalte dou mari grupuri lingvistice amintite, avem ebraica, aramaica, siriaca, araba, amhara, pentru limbile semitice, apoi egipteana, berbera, cuita, pentru cele hamitice.

Limba comun este aspectul comun, oficial i general acceptat al comunicrii; este o limb standard, neleas i folosit de toate categoriile de vorbitori, cu reducerea la minim a particularitilor (dialectale, regionale, funcional-stilistice etc.).

Greaca preclasic

ntr-o prim faz, dup desprinderea din trunchiul comun IE, este prezumat existena unei limbi comune preclasice, protogreaca, , fr o unitate perfect, dar distinct de celelalte idiomuri (germanic, italo-celtic, slav, indo-iranian, eventual traco-ilir etc.). Ea a fost presupus i este atestat de tbliele miceniene n scriere silabic (Silabarele A i B), de urme ale ei n poemele homerice.

n Silabarul B (singurul din dou descifrat pn acum) avem grafii (desigur rudimentare, potrivite unei limbi semitice, dar nu IE) de tipul: pa-i-to, ko-no-so, ka-ke-u, i-e-re-u, care ascund forme (pan)elene: , , , . Fr context, interpretarea pune probleme, cci o inscripie ca pa-te poate avea lecturi diferite: , etc. Scrierea a disprut n epoca ntunecat (dark age) din secolele XIV-VIII .Hr.

Greaca dialectal

n epoca preclasic i clasic (la apariia primelor documente scrise alfabetic[footnoteRef:3]), limba greac se prezint sub forma unui mozaic de dialecte ce alctuiau o unitate, solidar n diversitatea ei, Elada (), distinct de lumea barbarilor ( fiind blbiii; vezi aceeai discriminare n goyim-ul ebraic neamurile, adic ceilali, cauzat de greutatea comunicrii, ori chiar lipsa ei)[footnoteRef:4]. [3: Dup dispariia civilizaiei miceniene, i o dat cu ea a scrierii silabice de care s-a vorbit, abia n sec. VIII-VII .Hr. se poate vorbi de scriere alfabetic. Originea ei este n Orientul semit, dar geniul grec a preluat-o, adaptat-o i a perfecionat-o, punnd bazele scrierii fonetice, a mai tuturor alfabetelor sau sistemelor de scriere din epocile ulterioare. Vezi Intruducerea la Cursul de Limba Greac, de O. Pop. ] [4: Pentru slavi, germanii erau mui (nemet), pentru romni, strinii boscorodeau fr neles (de unde bozgorii (?) etc. etc., lsnd la o parte conotaiile puin mgulitoare ale termenilor. Iar iganii i numesc pe neigani gagii. ]

Principalele grupe dialectale dar nu de egal importan (numite dup cetile/ zonele cele mai reprezentative n care erau vorbite) sunt: ionic-atic; arcado-cipriot; eolic; doric (occidental).[Dialectele actuale nu au nimic comun cu cele clasice; ele deriv din greaca medie.]

Dialectele s-au reflectat n documente (literare), ducnd la formarea unor limbi literare. Avem astfel limbile homeric, a tragediei, a comediei, a poeziei lirice, a prozei ioniene i atice etc. care mimeaz, am spune, dar nu se suprapun n totalitate cu dialectele locale, ci doar preiau anumite trsturi, aspecte ale unui dialect sau altul, conform unei tradiii impuse de primatul cultural al zonei din care provin (sau se revendic) respectivele manifestri/opere literare. Astfel, limba lui Homer, a poeziei epice, are un iz, un lustru ionian (a fost revizuit, cizelat i fixat n scris la Atena), dar este o creaie a homerizilor (barzii epocii), aspectul actual fiind n fapt un compromis ntre tradiie i modernizare ionizare. Sub fardul ionian, gsim un fond eolic, o limb fr corespondent n cotidian, creat pentru o aristocraie rspndit n toat Elada. La fel, limba poeziei lirice, compozit i ea, are un mare grad de artificialitate, pe un fond ionian ce o apropie de cea homeric. Limba tragediei s-a constituit pe baza liricii corale de sorginte doric. Datorit ntietii i prestigiului cultural, proza va avea la baz dialectul ionian i mai toi prozatorii vor utiliza aceast limb. De departe, comedia, inspirat fiind din realitatea imediat, prezint imaginea cea mai fidel a limbii vorbite hic et nunc, ntr-un loc, la un moment dat. Acest gen s-a dezvoltat la Atena, n Atica, prin urmare ea ilustreaz acest dialect (atic).[Mutatis mutandis, astzi opera, opereta i canoneta au farmec i circul n italian, muzica latino (dance) n spaniol, cea pop n englez, liedul n german (maneaua n romn) etc. Chiar alogloii respect aceast realitate/tradiie.]

Greaca comun

Realitatea istoric a Imperiului Macedonean, tradus n unitatea politic a (mai) tuturor grecilor, ncepnd din secolul al IV-lea .Hr. (perioada elenistic), iar apoi a Imperiului Roman, timp de o jumtate de mileniu, a dus la tergerea diferenelor dialectale i constituirea unei limbi comune, bazate pe dialectul ionic-atic, de altfel cel mai prestigios, dar i cel mai evoluat, normat i mai predispus la nnoiri.Ceea ce avem noi, este doar aspectul literar, - stricto sensu scris, al unei limbi vii, vorbite, i a crei diversitate n spaiu i timp, n ciuda unitii evidente, este nendoielnic i se las adesea doar ntrevzut. Tratatele de gramatic surprind doar numitorul comun al unei structuri generale, al unui conglomerat complex de limbaje funcionale i variante personale (), regionale ( ) ori stilistice, elementele congruente din limba strzii, dar i a palatelor, a oamenilor simpli, dar i a celor cultivai, a celei din mediile sordide, dar i a aceleia din cancelariile oficiale. sau , iar la Herodian (II,p.338) limba noastr, poate fi pe scurt definit ca dezvoltare a elenei comune care a circulat din vremea lui Alexandru cel Mare (sec. III-II .Hr.), pn la sfritul antichitii (sec. VI), opus diverselor dialecte care existaser iniial. Dei este limba conversaiei i a relaiilor comerciale (lingua franca), documentaia se bazeaz pe nscrisuri, de la simple inscripii la opere literare un amestec de limb vorbit i savant.Ea are la baz dialectul atic, din care s-au eliminat particularitile neproductive i inexistente n alte dialecte (regionalisme/arhaisme ca dualul etc.), supus unui proces, inegal n timp i spaiu, de simplificare, regularizare i chiar deschidere/nnoire lexical (neologisme, mprumuturi) i semantic (lrgiri/ restrngeri sau specializri de sens, calchieri). n funie de zon, de scriitor, de perioad istoric i de prestigiul unui sau altui dialect, rzbat n aceast limb i elemente proprii vechilor dialecte (i limbi literare) din perioada clasic mai cu seam ioniene. Atestrile ciudate i izolate, catalogate i cunoscute drept -uri (atestri singulare), pot fi de fapt semne ale unei realiti lingvistice underground, mult mai largi, dar fr drept de cetate n literatur, reminiscene catalogate de ndat ca aparintoare unui anume dialect, scpri intenionate sau nu, proprii unui anume limbaj sau palier lingvistico-stilistic.

Vezi forme ca: (Ef.III,8), cu comparaia unui superlativ cel mai inferior inspirat tradus n romn: cu mult cel mai mic; (Fa.II,14) a pricepe id est a deschide urechile la, a bga n urechi;/ (Mc.IX,8) pentru clasicul pe dat; pentru (Fa.VII,45), cu pierderea aspiraiei a respinge, a goni; (Fa.XXIII,24)/ (Fa.XXV,1), pentru clasicul . , () (FA.VII,43) dincolo de, peste cele ale, dup + genitiv etc.

De remarcat faptul c, n scris, nu apar greeli, confuzii cantitative n cazul vocalelor (lungi/scurte), iar iotacismul nu se simte.

n perioada elenistic i mai apoi n cea imperial marcate de unitatea politic, dar i de expansiunea teritorial , nnoirea lexical i semantic este facilitat i de contactul cu diverse alte limbi, mai cu seam ale Orientului semitic. Diversele realiti (realia) noi impun termeni noi, n mare parte tehnici, preluai din limbile mai cu seam orientale: mina (moneda), arvun, sac, chiparos, cmil, pot (unitatea de msur) etc., etc.

Mitologia, dar i istoria veche, a grecilor consemneaz contacte susinute i pline de urmri cu lumea veche semitic prin fenicienii care, dup tradiie, au adus i scrierea n Grecia: aleph-bet devenite alpha-beta sunt primele litere ale alfabetului (sec. VIII .Hr.).

Latina i face simit i ea influena, desigur mai trziu, prin administraie, armat, moned/comer: (praetorium), (aula), (centuro), dar i calcul (Mt.VIII,13, suta), (lego), (denarum), apoi ,- (Mt.V,26) i : din quadrans, sfert de (Mt.X,29), adic as/assis, sau de drahm, , care echivala cu plata unei zile de munc etc.

n procesul unificrii, dispar treptat vechile dialecte, apare i se dezvolt o limb comun: de la varianta koin, prin medie/bizantin, pn la cea de astzi. Dar, chiar n cadrul acestei relative uniti, observm peste timp o continu sciziune, ca i n latin (cu variantele: literar, respectiv vulgar), ntre dou paliere: pe de o parte, limba scris i ngrijit, am zice conservatoare, normat katharuousa , a celor cu tiin de carte, iar pe de alta, cea vorbit, popular demotik , ori apl simpl, novatoare i necontrolat, a celor muli, fr o cultur deosebit.

Relativa unitate este marcat i de existena unor limbaje particulare de o mare diversitate, proprii unor categorii sociale sau profesionale, comuniti ideologice, religioase etc. Putem vorbi astfel despre paliere funcionale, specifice ale limbii. Apoi, nc din perioada veche, fapt studiat mai cu seam pentru limba latin, mai conservatoare (i) din acest punct de vedere, se poate constata o dihotomie profan sacru n domeniul lexicului: focus focul obinuit are o dublur cu ncrctur sacr, ignis focul din vatr/altar, focul sacru. Greaca nu face aceast distincie, cci acoper ambele sensuri. Ea a pierdut, pare-se, termenii cu conotaii sacrale. [Vezi c romna a pierdut i ea pe ignis, nu pe focus.] Limba cretinilor va readuce n discuie aceast specializare a unor termeni (lexeme/chiar sintagme) ori structuri sintactice. Fericitul Augustin vorbete de un anume usus ecclesiasticus (un uz), o cutum, o tradiie liber asumat n utilizarea limbii de ctre cretini i, mai cu seam, de ctre clerici. Astfel, mucenicii se vor numi mrtyres/ i nu altfel (de ex. heres/); sufletul, de natur divin, este animus i , n vreme ce spiritul vital, de gsit i la animale, este anima, respectiv , de fapt viaa (fiina), termeni ntre care nu exist confuzie, [cine i va iubi prea mult viaa , o va pierde], (Lc.XII,19), (Lc.XII,20) i exemplele pot continua. Tot Fer. Augustin spune despre cretini: habent suam linguam qua utantur au limba lor de care s se foloseasc.

Limbajul funcional este astfel o varietate a limbii comune (totui literare, n sensul de limb scris), particularizat prin funcia ndeplinit n comunicare, ntr-o anumit sfer de activitate (epoc ori/i arie geografic). i are originea, fundamentul n i totodat se intersecteaz cu limba comun, ntr-o conexiune osmotic i intercondiionare continu. Are caracter istoric determinat de factori extralingvistici: profesiuni, ideologii, credine, modele i presiuni externe.La nivel strict lingvistic, limbajul funcional rmne de fapt un aspect, un palier al limbii comune; ori, dup unii, este doar o variant stilistic, rezultat al unei opiuni contiente i asumri deliberate.Dac ne referim la limbajul special al primilor cretini, pe lng utilitatea practic, el putea oferi confortul intelectual-afectiv al identitii, dar i al solidaritii, cu alte cuvinte, al apartenenei la o comunitate, n care individul i are locul i rostul su i pe care o poate defini drept noi, n opoziie cu ceilali. Este o limb personalizat, la limita unui limbaj codificat, un , o parol de recunoatere reciproc a celor iniiai. Dar specializarea i codificarea excesive pot fi contraproductive, conducnd la izolare, dac devin o piedic n procesul nelegerii cu ceilali, care nu reuesc depirea acestei bariere comunicaionale, nefiind n consecin capabili a primi nici mesajul transmis. Aa se poate explica reacia majoritarilor, a celorlali, de renunare la orice punte de legtur cu purttorii unui limbaj de neneles. Dincolo de alte cauze, multe i profunde, i de aici poate proveni reticena, ori ostilitatea uneori dispreuitoare sau chiar violent, fa de mesajul mbrcat n limbajul simplu, pentru unii ns aproape criptic sermo piscatorius al cretinismului primar. Prin urmare, necesitatea comunicrii (intra-, dar mai cu seam extra-comunitare) pstreaz orice limbaj funcional n coordonatele generale ale limbii comune; particularitile, inovaiile nu afecteaz structura de baz, sistemul lingvistic n compartimentele sale eseniale: fonetic, morfologie i sintax. De asemenea, mai trebuie remarcat faptul c nu orice schimbare, inovaie trebuie socotit proprie (exclusiv) unui anume limbaj avut n vedere, cci noutatea poate fi dezvoltat n limba comun n cadrul creia funcioneaz limbajul studiat, ce nu se poate sustrage evoluiei generale. Exist o osmoz, o interaciune ntre diversele paliere ale unei limbi. Elementele caracteristice limbii koin se vor regsi i n discursul cretin, iar acesta, la rndul su, va fi prezent n i va marca evoluia elinei comune, bizantine i aa mai departe, pn n neogreac (de acum o alt limb). Astfel, greaca a cretinilor[footnoteRef:5], n diversele ei aspecte, cci nu avem a face cu un monolit, nu este o alt limb greac dect metaforic , ci este un limbaj, un palier funcional al limbii comune, considerat de unii doar o variant stilistic a acesteia. [5: - n definirea limbii cretine: pentru latin se face distincia pe trei paliere: biblic pentru Septuaginta i Noul Testament;eclesiastic (bisericeasc/a Bisericii i a scriitorilor bisericeti; termenii tehnici, de specialitate); cretin (n accepiunea cea mai larg; n fapt limba comun cu adnci influene cretine din primele dou paliere);Existena lor este probabil i n greac. ]

nnoirea, cu alte cuvinte, nu presupune debarasarea, ca de un balast, de tot materialul lingvistic existent; nu apar o nou fonetic, o nou morfologie i o alt sintax, ci, mai cu seam, o anumit evoluie, remarcabil cu deosebire n domeniul lexicului[footnoteRef:6]. Neologismele (interne) i mprumuturile (externe) mai bine spus achiziiile din alte limbi nu sunt strine acestui fenomen al nnoirii, dar definitorie este utilizarea, am spune reutilizarea, specific a materialului lexical (pre)existent. [6: Pentru evoluia limbii n ansamblu, vezi capitolul Limba koin a Noului Testament, din: O. POP - Limba greac veche, Ed. Antet, Buc., 2002, pp.98-104; capitol care poate face parte integrant din acest curs.]

Schimbrile in, cel mai adesea, de coninut; cuvntul rmne, dar sensul su evolueaz: se restrnge, adic se specializeaz sau, dimpotriv, se extide, iar uneori se schimb total. Vedem cum sor, lucru tras la sori n cel mai profan sens (vezi alegerea prin tragere la sori: (FA.I,17) i (FA.I,26) a lui Mattia n numrul Apostolilor), ajunge a denumi clerul, cinul preoesc, sortit slujirii lui Dumnezeu.Termenul vechi capt o ntrebuinare special, cci denotaia iniial primete, n anumite condiii mai nti ntr-un cerc restrns de vorbitori , o anume conotaie, un neles specific. Existena n timp a celor dou sensuri poate fi concomitent, i vorbim de plurisemantismul semantic al cuvintelor ( frate, tat, printe etc.), ori sensul nou va avea ctig de cauz, estompndu-l, marginalizndu-l pe cel vechi, uneori pn la dispariie (, , , ca Unctus Dei etc.)Evoluia cuvntului poate fi interesant. Permanena lui peste secole, n aceeai limb, ori trecerea n alte limbi, se poate face chiar cu sensul nou i pierderea total a celui vechi. Se poate verifica pentru termenii de mai sus; apoi avem: (loc de) adunare, de unde biseric, n lat. ecclesa, iar n neolatine: fr. glise, it. chiesa, sp. iglesia; la fel, cu acest ultim sens, / () casa Stpnului/Domnului, care trece direct n germ. kirche, engl. church etc. Tot aa, romnescul biseric/besearec, prin latinescul basilca, provine din grecul (), cu acelai sens special ca i (). [Basilic, este un neologism trziu, preluat prin italian i/ sau francez.]Evoluia unor cuvinte este cel puin la fel de interesant i n domeniul profan. Iat sintagma ( /) de deasupra, superiorul, care n limbajul funcional marinresc are sensul specific de cpitan, devenit (cu metatez) n italian cap/e/itano, revine n greac sub forma: /, cu acest ultim neles[footnoteRef:7]. [7: Pasionaii domeniului pot recurge la orice dicionar etimologic (/cu trimiteri etimologice), sau lucrri speciale, precum:Al. Graur Dicionar de cuvinte cltoare, Bucureti, 1978; C-tin Georgescu Cuvinte remigrante n limba greac, EUB, 2008.]

Influena hotrtoare a modelului biblic. Orice palier al elinei cretine s-ar studia, n profunzime se ajunge inevitabil la Septuaginta[footnoteRef:8] i Evanghelii. Orice termen, aproape orice sens nou ori nou structur (morfo-sintactic) i au sursa scripturistic, prima atestare n Scripturi. [8: Traducerea integral a Bibliei n greac (lingua franca a epocii) s-a fcut n secolele III-II .Hr., la Alexandria Egiptului. Titlul Septuaginta este dat de tradiia conform creia au fost implicai simultan 70, de fapt 72, de traductori, cu acelai rezultat. A servit, chiar mai mult ca originalul ebraic, drept punct de pornire (surs) pentru orice (re)traducere ulterioar (latin, copt, arab, armean, german veche, slavon etc.).]

Greaca Septuagintei, apoi latina variantelor prehieronimiene: Afra, Itala i a Vulgatei Sf. Hieronim devin modele pentru dezvoltarea, evoluia n continuare a celor dou limbi i, ulterior, a celor vernaculare: neogreaca i limbile neolatine.Mai mult, limbile germanice, cele slave i chiar altele (armean, copt etc.) au urmat acelai model de dezvoltare: vezi traducerea Bibliei de ctre Wulfilas (sec.IV), apoi Chiril i Metodiu (sec. VIII), care au determinat evoluia limbilor respective. Chiar traducerile copt, etiopian, armean, georgian, arab s-a fcut mai mult dup Septuaginta, dect dup originalul ebraic.Repartiia termenilor desemnnd Biserica arat calea iniial a acestei influene: locul de adunare pentru cretini se rspndete, prin latinul ecclesa, n Occidentul Latin: fr. glise, it. chiesa, span. iglesia etc.; n Romana oriental, a circulat () casa Domnului, casa mprteasc, prin lat. basilca, de unde romnescul biseric. [Basilic este neologism romanic. Fapt interesant, arhaismul romnesc (maramurean), azi ieit din uz, sntutore, este provenit din sanctitorium locul sfinirii.] sau () casa Domnului, trece direct din greac, pe filier arian (Wulfilas), n idiomurile germanice: germ. kirche, engl. church etc. Desigur, ulterior, limba de cult a Occidentului rmnnd latina, aceasta a devenit modelul urmat, n continuare, de limbile din aria aceasta.

Influena mediului semiticOriginea n Orientul Semit a scrierilor, localizarea n acest zon Palestina a vorbitorilor (bilingvi ai) limbii greceti n care s-au fcut traducerile i n care s-a propovduit celor muli cretinismul primar, explic influenele semitice multiple la nivelul limbii primilor cretini. Dincolo de influenele n domeniul lexical ( etc.) i semantic (), despre care se va mai vorbi, apar cele n structura morfo-sintactic [formal], cu preluarea n limba greac a unor modele, sintagme, structuri din limba surs, calchieri dup un idiom semitic (ebraic, aramaic), de altfel matern pentru traductori: felul de a gndi, forma mentis a semiilor vorbitori de greac (ca limb patern), las urme n operele scrise chiar direct n greac (cci, chiar n acest caz, exist totui o traducere, palier intermediar ntre gndire i scriere). Astfel explicm formule calchiate de tipul: unul cte unul, / Fiul Omului/al lui Dumnezeu etc., reluri de tipul: ... (FA.I,6)ntrebau... spunnd, (Mc.III,11) strigau spunnd. n formula (Lc.XII,58), recunoatem calchierea modelului latin da operam d-i silana.Autorii contientizeaz fenomenul i, uneori, simt nevoia unor corecii, ceea ce explic i reluarea, explicitarea pentru vorbitorii nativi de greac a unor lexeme ori sintagme negreceti:, Golgota, care nseamn Locul Cpnii (Mt.XXVII,33); care este/nseamn tlcuit cu noi este Dumnezeu (Mt.I,23). Gsim explicaii chiar pentru latin: , nluntrul curii, ce se cheam [n latin] pretoriu (Mc.XV,16).Sintaxa prezint la rndul su nnoiri, ntre care de menionat este tendina spre simplificare, prin renunarea la perioada ampl (, circuitus) de factur clasic, construit pe subordonare i nlnuiri de tip: protaz apodoz ( - ). Se constat preferina pentru coordonare, ori mcar simplificarea subordonrii manifeste, prin recurgerea la participiale (relative), renunarea la optativul oblic (n latin conjunctivul) ca semn al subordonrii , prin apariia stilului indirect liber, ce presupune redarea ad litteram ( , ) a cuvintelor cuiva i intruducerea lor n discursul propriu prin apariia lui (cum) c, devenit o simpl marc a integrrii citatului (semnalat de noi, de regul, prin linie de dialog i/sau ghilimele):... , . (Mc.I,40)... spunnd: (c) de vrei, m poi curi ori ... spunnd c, de dorete, l poate curi.Uneori coexist ambele stiluri (indirect i direct) n acelai pasaj: 1 // 2 // ,3/ (i petrecnd cu ei1 // le-a poruncit2 // s nu se deprteze de Ierusalim3,/ 4 // 5... ci s atepte fgduina Tatlui4 // pe care ai auzit-o de la Mine5... (FA.I,4) 1 // 2 / 3:// , (Iar ei adunndu-se,1 // l ntrebau2 / zicnd // Doamne, dac n 4; acest timp aezi la loc (refaci) mpria lui (pentru) Israel?4 (FA.I,6)[footnoteRef:9]. [9: Traducerea noastr este ad litteram/ , pentru a nelege fenomenul gramatical, prin urmare, diferit de cea sinodal, am spune literar, conform(at) limbii romne.]

Evoluia n timp conduce la revenirea (mcar n intenie) la tradiia clasic. Prinii i scriitorii bisericeti din perioada de aur a patristicii (sec. III-IV) sunt cunosctori ai culturii clasice cci, n cea mai mare parte, au un curriculum personal ce include studii n marile centre culturale ale epocii, fiind ei nii personaliti de seam filologi, oratori, juriti mai nainte de a deveni adepi i propovduitori ai cretinismului. Datorit lor, vechiul tezaur cultural, arsenalul oratoric cu panoplia sa, chiar mitologic al antichitii sunt revalorizate selectiv. Iar limba reflect acest fapt. Fenomenul este explicabil (i) prin statutul pe care Dreapta Credin l dobndete n societate, prin faptul c mesajul cretin se adreseaz (de la o vreme) tuturor pturilor sociale (inclusiv intelectualilor).

De vzut n acest sens opusculul Sf. Vasile cel Mare: Ctre tineri, cu privire la folosul studierii vechilor scriitori.Totul se rsfrnge i n Occident. Iar aici, n aria latin, se vorbete despre o: Latinitas Christiana, desigur impregnat de elenism, baz a civilizaiei europene.

Formarea i mbogirea vocabularului

Are loc att prin sporirea numrului de cuvinte, ct i prin modificarea, apariia unor noi sensuri ori dispariia sensului vechi al cuvintelor existente. Putem astfel vorbi de:

nnoirea lexical :

I - intern, id est crearea de cuvinte noi din materialul lexical(pre)existent, prin dou procedee, derivarea i compunerea: Cuvintele (etimoanele, purttoare ale sensului) de baz IE au o structur ternar: cons./voc./cons.: sau (cu apofonia specific[footnoteRef:10]) este etimonul pentru teme verbale, dar i nominale care, prin derivare (sufixare), poate dezvolta o ntreag familie: [10: Apofonia este alternana vocalic: calitativ / (sau cantitativ: ,/, respectiv: /), cu rol lexical sau gramatical: cf. lat. fc-o/ fc(u)-i >fac, fcui), prezent, ca marc, i n romn: gar/gri, fa/fee, teac/teci etc. [regional chiar o mas/doau ms etc.].]

Radical + sufix vocal/ tematic = o tem, apoi tema + sufix/voc. tematic = o no tem (un nou cuvnt cu desinene proprii), care poate sta la baza altei derivri: --/--, ( , , ; i iari > , ; de la , deriv etc. etc. [14: e.g. sau exempli gratia de exemplu; n greac: / .]

[A nu se confunda crearea de noi cuvinte (fenomen lexical) cu procedeul gramatical al derivrii prin afixe (prefixe, infixe i sufixe), ce creeaz noi forme flexionare (modale, temporale, diatetice) ale aceluiai cuvnt: / (-), -, -, -, -, -, -, -(>/-), -; -, -, -; -, -, - etc. prefixoide: adverbe i teme nominale (ca element secund): -, -, -, -, -, - .

cu alte teme verbale (ca prim element): -- a scrie: -: care la rndu-i continu: -/-, -, -, - i adv. - etc.;-/-- a munci, a face: -: apoi -, - etc.; Astfel, sistemul lexical se dezvolt arborescent.

II - extern, adic achiziii

mprumuturi (dei nu se presupune napoierea termenului)Vom ntlni: ,- hrtia (egipt.), (ebr.), / (ebr.), (avest. pairi-daza/ iran.med. pardz), (sumer. zizn), (akkadian. aqqu, ebr. saq) etc. [permise sau chiar impuse de usus ecclesiasticus]Integrarea lor n sistemul limbii elene se face la epoci istorice diferite i n diferite grade; unele rmn neflexibile, mai cu seam cele livreti (cu circulaie restrns) ori numele proprii: , , , ; cteva sunt nsoite de traducerea greac: , , ., altele rmn ca atare, simple citate: , , , , ., simite fiind ca strine.Cele mai multe, dup o perioad n care oscileaz, sfresc a primi flexiune greceasc: > (), (); apoi , , , etc. au rudiment de flexiune, cu trei forme cazuale (vezi i latina: Iesus, Iesu, Iesum). Nume ca , , o, apoi , ca i altele de aceast factur, i gsesc locul n declinarea I (masculin i feminin).

De remarcat lipsa verbelor printre mprumuturi.

calcuri, mai cu seam dup idiomuri semitice (aramaic, ebraic), dar i alte limbi orientale: -, - (sanhedrin), prin fals analiz i etimologie popular (paretimologie), asocierea lui cu scaun red mpreun-ederea; / (dup cu acelai sens piatr, stnc lat. Petrus/petra etc.

nnoirea semantic Definete fenomenul prin care vechile cuvinte i pstreaz forma, dar sensul/sensurile lor evolueaz, dup cum s-a mai artat:

pe cale intern prin:

restrngerea ori specializarea nelesului unui cuvnt preexistent: astfel , din tragerea la sori, sau orice lucru tras la sori, ajunge, prin restrngerea i specializarea ariei semantice, s desemneze exclusiv pe cei sortii slujirii Domnului, ntr-un cuvnt clerul.Acelai parcurs l au: , (), , , , , , . Aceste lexeme vor trece n alte limbi exclusiv cu noul neles: glise, biseric, church/ Kirche; monaco / moine/ monah, clugr; diable/ diabolo/ devil/ Teufel/ diavol; apocalips, paraclet (mngietor) etc. (Cf. lat. saeculum veac, ajunge s nsemne i veacul acesta, lumea celor puin credincioi, iar acest sens este preluat n limbile moderne: cf. secularizare, secularism etc..)

extinderea ori abstractizarea nelesului iniial: termenul , desemnnd la origine pe cel nscut din aceeai mam, ajunge a-l numi i pe fratele de credin. Eventualul dezavantaj al polisemantismului, tradus ca ambiguitate, este contracarat prin faptul c sensul dinti, atunci cnd se insist asupra lui, este redat printr-un compus: , traductibil prin propriul frate. Adverbul / afar, de afar (cf. lat. foris[footnoteRef:15]) ajunge s semnifice tot ceea ce este n afara Bisericii, lumea profan[footnoteRef:16] (iniial chiar la pgni). Se poate ajunge de la sensul de neiniiat, oarecum specializat n teologie, la cel de nepriceput, ori chiar prost - cf. versul lui Horatius: Odi profanum uulgus ursc gloata incult (necunosctoare, proast etc.). [15: Sintagma latin ad foras e la originea romnescului afar (cf. forum pia, trg).] [16: Profan, din profanus dincolo de altar (pro+fanum), pentru c dincoace se afl clericii. (La cei vechi, altarul se afla nu n interiorul, ci n afara/n faa templului, ntre popor i preoi.)]

sub influen extern, prin calchierea (copierea) unor sensuri noi (strine) pentru cuvinte preexistente n greac: , dup a scufunda, devine a boteza; copil, tnr (fecioar), devine prin excelen fecioar, la limit Fecioara, cu accent pe curia trupeasc, dar i sufleteasc (nu pe vrst); , , , , etc. etc. cunosc o evoluie similar.

Acestea, schimbrile de sens, sunt cele mai multe i au dat limbii cretinilor specificul ezoteric.

Apare, fr a fi specific limbii cretinilor, i schimbarea valorii gramaticale, ca modalitate de mbogire a vocabularului.

LEXIC CRETIN

Punct de pornire, pretext pentru o abordareainterdisciplinar a unor termeni

Cuvintele au (n parantez) o trimitere, dac sunt atestate n Noul Testment. S-au reinut termenii cu relevan pentru limba greac, apoi latin, dar i pentru romn, n msura n care ei au fost preluai din limba neotestamentar.Avem n stratul[footnoteRef:17] de baz al romnei termeni preluai n epoca istoric direct de la surs (greac prin latin, sau direct), am spune congenitali limbii noastre. [17: ntr-o limb se pot identifica mai multe paliere:Substratul [traco-dac, pentru romn] reminiscen a unui vechi idiom disprut, n defavoarea cruia s-a impus Stratul [latin] limba de baz, temelia structural, cruia i se adaug Adstratul [slav] i n timp se suprapune Superstratul [neologistic, divers]. ]

Alii, neologismele, ca adstrat, dei tot de origine greac sau latin, sunt integrai, adugai, vocabularului nostru, ulterior formrii limbii, prin intermediul limbii slavone (dar nu numai), sau, i mai trziu, al unor limbi moderne (ca franceza i/sau italiana). n cazul acestor neologisme, de adstrat sau chiar superstrat, s-a marcat n lista noastr originea, nu mijlocitorul (dect n cazurile cnd acesta i-a pus amprenta asupra formei i/sau sensului, ori sensurilor originare ale unui cuvnt), cci, dei intereseaz originea, pentru explicarea sensului/sensurilor, relevant poate fi i evoluia ulterioar, pn la noi intermediarul.

(2), un n IE. privativ (vocalizant), cf.lat. in(uictus) ne(nvins); , in/impurus necurat i impur, ca mprumut [neol.]; - este prezent ca atare n romn prin mprumuturi: ateu () fr de Dumnezeu, anorganic, anormal, atipic etc; - nainte de alt : 2 nevrednic, neanunat, dar a vesti sus i tare [deci, a nu se confunda cu (n) sus, napoi din anapoda, invers, napoi (cu picioarele n sus), anafor/anafur etc.; vezi i ]; -in din latin: indecent, inadecvat, inutil, impecabil, imposibil etc. [a nu se confunda cu in n din a induce, a informa, incident etc.; acestea in de superstrat i au ptruns n romn, n mare parte nu motenite direct, ci prin limbile francez ori/i italian]. printe (Mc.XIV,36), indecl., din aramaicul abba; lat. abbs,-tis abate, superior al unei mnstiri (catolice); vezi fr. abb i abbaye, it. abate i abbazia, engl. abbot etc.3 bun, lat. bonus3 (cu trimitere la frumuseea moral);concurat i ulterior nlocuit de 3 (vezi btrn bun, clugr);2 binefctor, fctor de bine (Mt.V,9); compus din 3 +, bene facere, beneficientia; la fel ( + ) fctor de pace (Mt.V,9).,- iubirea cretineasc (Mt.XXIV,12), de unde agapa ntrunirea obteasc, cretineasc (Iuda,I,12); 3 iubit; [verbul a iubi cu conotaie cretin].,- vestitor, trimis (bun sau ru); laic sau al Domnului/ al lui Satan nger (Mt.XI,10), lat. angelus [de vzut nuntius], , , (+) (I Tes.IV,16) arhanghel, lat... : din n/de frunte;[vb. a vesti, pe T. verbal -, mai ales n compui][neol. angelic, numele proprii: Anghel, Angela etc.] ,- () Buna Vestire, Evanghelia (Mat.IV,23), lat. euangelium,-ii, fr. lvangile, engl. Gospel, germ. chiar Evangelium; ,- evanghelist(Efes.IV,11), lat euangelista-ae[vb. a bine-vesti, a evangheliza (Luca,I,19)];Evanghelia din romn e pluralul (colectiv) al termenului grecesc ( ), trecut desigur prin latin,[, Vanghele, Vanghelie, ca nume].3 sfnt (Mt.IV,5), lat.sanctus; sfinii, uneori cretinii n general; lucrul sfnt; (n.pl.) Sfnta Sfintelor (Evr.IX,3); i 2 preasfnt(din cu totul, prea i ); vezi i: 2, 2, 3, 3, 3, cu diversele lor sensuri i nuane din aceeai arie semantic.[rom. hagi/hagiu, hagialccu sufix turcesc pele(g)rin (la locurile sfinte), fr. plerin din lat. peregrnus,-a,-um, apoi aghiologie, aghiorit];[verbul a sfini (Mt.XXIII,29), lat. sanctificare; apoi locul... , sanctitorium , arhaic sntutore pentru altar],- (Rm.VI,19,22) sfinire, lat. sanctificatio i ,- lucru sfinit, aghiasm, lat. .. ;,- curie (I Tim.IV,12), lat... 3 (II Cor.VII,11) curat, neprihnit;[verbul a curi, a purifica ritual (Ioan,XI,55), lat... ].,- piaa (public) (Mt.XI,16), lat... [vb. a face piaa > a cumpra, (Mt.XXVII,7); tot de aici a cuvnta(n pia/public)];numele , ... a mna, a (se) duce (Mt.XXI,7); , lat. age haide!.lat. ago, agre (agens,-ntis, actor,-ris din *ag-tor, cu acomodarea sonoritii).,- purtare, mod de via (II Tim.III,10) lat ; cretere, educaie; cu sinonime pariale: ,-, ,-, ,- (chiar ,-);[vb. , inde compui ca /, pentru ndrumareadin drum < , educaia...]. ,- ntrecere, lupt (Evr.XXI,1), chiar btlie (Fil.I,30) lat... ; ,- zbucium sufletesc (Lc.XXII,44), [vb. a lupta > lupttor, ,-, ,- lupt, zbatere, cf. rom. a agonisi, agoniseal].,- frate n sens profan, dar i ~cretin, cu fem. ,- sor nscui din acelai pntece (Mt.I,2; XII,50; Mt.XIII,56; Rom.XVI,11) lat. frater (soror), fraternitas.. , ?; apoi, muli derivai i compui: ,- frate propriu, deosebit de fratele de credin;,- frie; cu : ,- iubire freasc/ cretineasc, a aproapelui;,-, fraternitas (christiana)[etimonul se poate regsi n ,- (pete care nate)].,-/ ,- (trmul lui) Hades, iadul (Mt.XI,23). Lat....[apare sintagma / , cu subnelesul / spre/n trmul lui Hades/iadslav. jad] 2 fr drojdie, din privativ +,- (lat. is, skr. y zeam) Lat...drojdie, plmad (Mt.XXVI,17); azim (din pl. ); [deci fr zeamlat. zema,-atis < gr.,- fiertur ( (Evr.X,32), , ]; numirea se aplica la nceput mrturisitorilor i martirilor, ca i (II Tim.II,3), de la ,- oaste, otire rnduit (, lat. sternre).Mihai Viteazul a fost numit n epoc Oteanul Domnului, / /. [neol. atlet, atletic; strategie].,- snge, lat. sanguis: carne/trup i snge (Mt.XVI,17): viaa trupului e ntreinut de snge, iar jertfa de snge (Evr.X,22) spal pcatele trupului (nu ale sufletul); este crima violent, vrsarea de snge[neol. hemoglobin, hemoragie, hematom, hematologie etc.etc.].,- ghicitoare, subneles (I Cor.XIII,12),[vb: a sugera]cf. - laud; apoi , laud, sfat, refuz etc.[verbe: a luda, a refuza, respinge, [neol. enigm, enigmatic].,- alegere (greit), de unde erezie, eres, lat. haeresis (II Petr.II,1), sau o ntreag grupare, sect lat. secta, dezbinare doctrinar (FA.V,17; I Cor.II,19) i , lat. haereticus; apoi ,- i ,- ereziarh (compus cu conductor, promotor) . [verbul a alege, a apuca; apoi a fi eretic].,- pricepere, nelegere (Fil.I,9); lat.[vb. a nelege, a-i da seama (Lc.IX,45)];atenie la grafie: vemntlat. uestimentum (Lc.XXIV,4), i (Lc.XXIII,11), lat. uestis.[neol. estetic(), apoi vestimentar (din lat.)].,- cauz de unde pricin, vin (Lc.VIII,47; Ioan,XVIII,38); , lat. causa; 3, lat. reus responsabil, vinovat/vrednic de (pedeaps) (Evr.V,9);[vb. a cere, a reclama (chiar n instan), a ceri]; n avestic ata greeal/pedeaps.,- veacslav vk, lat. saeculum (de la durata unei viei, la veci, lavecinicie) (Mt.XIII,22); eonul neoplatonic, ca eternitate, emanaie a inteligenei divine; apoi formula: n vecii vecilor;i 2, 2 (Rm.I,20) veci//nic, / n veci; venic, pururi fecioar; [pururea/pururi etim nec.?: lat. perpetualis/per hora(m)/pororsus pentru prorsus (vezi i magh. bke poraira odihn venic/pe veci, inscripie funerar)]. 2 necurat impurus (Mc.V,13), cu privativ, opus lui 3 curat, lat. impurus purus; , prin antifraz, desemneaz i pe diavol, pe ;,- curirea, purificarea (Mc.I,44) i nu clasicul ,-, ncrcat, desacralizat de conotaiile filosofice. 2 nsoitor [de fapt din - fr-drum (propriu), dar] simit ca fiind de la a nsoi (etim. popular); prozelit de la aoristul () al lui a se apropia, contamineaz pe , astfel clat. acolthus, din limba Sf. Ciprian, a devenit apoi la Fer. Augustin acolthus, iar la noi, ca neologism acolit fr. acolyt.].,- acrib/v/ie, precizie, rigoare, respect (FA.XXII,3); [cf. lat. acer(bus), acris acru, ascuit, neptor,ptrunztor].,- lcust (Mt.III,4; Ap.,IX,3;IX,7); vezi hrana Sf.Ioan Boteztorul: ;[Nu cumva pe rad. ac(r) , acer/acris, avem ceva acru, neptor, poate agurid, din neogrec. i poam acr: conf. ncetul cu-ncetul se face oetul; contaminare /? De vzut termenul n ebraic.]. ,- prepu (FA.XI,13), deformare din , vrf+ / pnis (prin contaminare cu / umple, astupa, ndesa), apoi 2 dup modelul 2 netiat mprejur, necircumcis, din +-, dar este legat de extremitate, vrf; cf. ce merge pe vrfuri (poante) [neol. acrobat];[ vb. a nu fi circumcis]. 2 din capul unghiului, cheia de bolt (Ef. II,20; I Petru, II,6); din +,- unghi, ungher. [Din acelai radical cu , genunchidin genuculus, lat. genu, sanscr. jnu, germ. knie, engl. knee.] Piatra ce ncheie i susine ntrega zidire: sau piatra ajuns n capul unghiului (boltei) (FA.IV,11). ,- adevr (Rm.III,7); ,- adevrat, ne-ascuns(Mt.XXII,16), din +/ a scpa, a se ascunde, uitarea sau rul Infernului/al uitrii: , , lat. Styx.Este Adevrul nsui: Eu sunt calea i adevrul i viaa (In.XIV,6). [vb. a spune adevrul (Gal.IV,14)][neol. letal aductor de moarte, mortal, echivalndu-se uitarea cu moartea]. a reda alegoric (Gal.IV,4 i 24-25), din + a vorbi+ altfel (de la ,- pia); apoi ,-;[neol. alegoria]. indecl. (Ap.XIX,1-6 etc.), din ebraic. ldai pe Domnul (Iahve); lat. (h)alllia. a pctui (Mt.XVIII,15); ,- (Mt.III,28) i ,- pcat (I In.V,17); ,- pctos (Mt.IX,13);lat. peccre, pecctor, pecctum. 2 neprihnit, fr prihan ucr. pryhana, far pat (Lc.I,6), din + a mustra din lat. monstrare, a critica (Rm.IX,19); lat. reprehendere> irreprehensibilis (Luca, I,6). neflexibil (I Cor.,4 i passim)adevrat este, din ebraic; lat. men; n doxologii este tradus prin aa s fie (Rm.I,25 etc.); apare ca ntrire a unui jurmnt (Evr.VI,13-14); este Adevrul nsui, adic Hristos: acestea le spune Domnul (Ap.III,14). 2 nespurcat, nentinat (Evr.XIII,4), cu privativ; lat. immaculatus, de la in privativ+macula pat [neol. maculatr, maculatur] [vb. a spurcalat. spurcare, a molipsineogr. a citi, a (re)aminti;[neol. corespunztoare, din lat., avem, cu sensul corect: a remite (o scrisoare); cu sensul napoi: a reveni; cu sensul n/de sus, deasupra: a supraveghea, a superviza etc.; n gr. ].,- constrngere, sil, nevoin (I Cor.VII,37), cf. rom. ananghie; 3 necesar, obligatoriu (I Cor.XII,22); de nevoie; personificat la cei vechi, cu echivalent lat. Fatum, este soarta implacabil, uneori chiar temnia; [vb. a constrnge, a sili]. () a citi [a re-cunoate],- citire, lectur, ,- cititor, cite. ,- legmnt cu blestem i blestem(at) (Fa.XXIII,14; I Cor.XII,3); ebr. hyrem /se confund uneori cu (Luc.XXI,5) adaus, ornament, monument;[vb. de baz a expune, a reproa, apoi a repune;apoi vb. derivat a blestema (FA.XXIII,12)]apare i (Ap.XXII,3) blestem i supramarcatul (Ap.XXII,3);[vb. - sens vechi a pune, a da de-o parte]. ,- amintire, pomenire (Lc.XXII,19) i ,- (Mt.XXVI,13) [vb. a aminti (I Cor.IV,17), lat. meminisse][neol. anamnez]. ,- odihn, tihn; [vb. a pune capt, a da odihn (Mt.XI,28)] preluat din vechime n latin: pausa (prin limbajul marinresc);[neol. din lat. pauz, repaus, repausare]. ,- ridicare, nlare, de unde nvieren+viu (Lc.II,34; Mt.XXII,23); de reinut: . .[vb. , aor. 2. , lat. stre a se ridica/ a sta, a strui (n picioare), deci nu se poate sta jos/sus, cci nu e stare, ci ridicare (chiar mpotriv), revolt; prefixul este oarecum redundant, o supramarcare repetitiv de tip: a (se) ridica sus, a intra nuntru];sinonime: ,- (Mt.XXVII,53), ,- (Fil.III,14) [cf. rom. A/nastasia, Nstase; neol. aerostat, citostatic etc.]. ,- anahoret, retras (n pustie), de la ,- trm, ar i ,- ( desemna pe omul de la ar, ranulterranus);[vb. a plecaplicare, a se ndeprtan+departe /a se retrage (Mt.II,12)]. ,- vnt, suflare (Mt.XI,7) (skr. niti a sufla), n lat. anima inima; pentru principiul vital (n trup/corp), ca echivalent al lui anima inim, avem (vezi) , ce se nscrie n registrul fizic (anmal); pentru suflet, n plan divin/spiritual, avem > a sufla, suflarelat. su(b)flre> sufletsuflitus, adic lat. animus suflet, duhslav duh.[greaca a pstrat doar sensul profan, trupesc al etimonului anem/anim, pe cnd latina l-a specializat, avnd perechea anima/animus, desemnnd realitatea trupeasc, respectiv cea spiritual; astfel, greaca a trebuit s-l reinventeze pe , pentru aspectul spiritual, netrupesc]. ,- () floare (Iac.I,10), de unde , lat. florilegium antologie, florilegiu.,- om passim: +() (magh. depozit, avem potic (adic farmacie, n Ardeal.)[neol. bibliotec, discotec, pinacotec etc.] o (singur) dat (II Cor.XI,25), numeral adverbial.3 simplu; de aici 3 teafr, curat, simplex, ca adjectiv opus lui 3 ru, necurat, improbus (Mat.VI,22-23);[numeralele adverbiale continu: , , , ..., semel, bis, ter, quater, quinquies...; limba simpl se numea: sau , uulgaris popular)]. ,- re velaie, dez vluire, apocalips (Lc.II,32; I Cor.I,7);[vb. a acoperi, a ascunde, cu antonimul ];sinonim , apoi / ascuns, ascunzi (Mt.VI,4), criptamormntului;[neol. criptic, criptogram, a decripta, apocrif ?????]. ,- restaurare (FA.III,21), apocatastaz,[vb. -()- () a re de pune> a reaeza]. ,- rspuns (Lc.II,47), apoi ,- sentin (II Cor.I,9)[vb. a rspunde (Lc.IV,4)]. ,- aprare (FA.XXV,17), apoi apologeii, aplogetic etc.[vb. a se apra (FA.XIX,23)]. ,- rscumprare, izbvire (Evr.XI,35); i (Lc.I.68),apoi ,- rscumprtor, mntuitor (FA.VII,35);[vb. a plti, rscumpra (Lc.XXIV,21)] ,- ncurctur, drum nchis, din privativ+ drum, cale, [vb. a nu ti < + a nu merge; - a nu se dumiri].[neol. aporie problem sau situaie fr ieire, impas logic, absurditate]. ,- i ,- deprtare, trdare, lepdare de credin (FA.XXI,21); ,- apostat, lat. apostasa, apostta; [vb. de baz / ( divor]. ,- apostolat/-ie (FA.I,25), lat. apostolatus,-us;[vb. a trimite (de la sine) (Mt.XXII,16)] ,- trimis, sol, apostol (Mt.X,2), lat. apostolus,-i;3 apostolicesc, lat. apostolicus3; apostolat [lat. apostolatus].[vb. a trimite] 2 negativ, cu antonim 2 afirmativ (mirodenie-+enie (Mc.XI,9); [vb. / perf. a mirosi, de aici ,- bine mirositor]. [neologismul de(z)odorant e bazat pe lat. odor,-is] 2 (de) nestins (Mt.III,12), din privativ + ;[vb. , rad. - a stinge], de unde azbestul prin fr. asbeste. ,- lips de credin, necredin (Rm.I,18), adj. ,- (Rm.IV,5);[vb. , din a cinsti; , de unde apoi i , , 3 (corespondentul latinului Augustus < augro)] vezi i ,-, ,- > . ,- slbiciune, ne putin (Mt.VIII,17)adj. 3 puternic, [din strmt, ndesat]; ,-, apoi 2 neputincios, bolnav (Mt.XXV,43); [vb. a fi slab, neputincios (Lc.IV,40)]. neol. astenie, stenogram/ -grafie, ca scriere nghesuit.,- nevoin, osteneal, ascez, ,- ascet (neol.).[vb. a munci, a se nevoi (FA.XXIV,16)].,- aspid, viper (Rm.III,13), nprc.,- stea, astru (Mt.II,7) i ,-; lat. astrum, stella, germ. Stern, engl. star. 2 indivizibil, de netiat (I Cor.XV,52: ndat), ,- i ,- tietur; [vb. a tia]; cu legenda mbuctirii lui Absyrtos de ctre Medeea , apoi (sec.IV bizantin) Constantia/-tiniana, sub turci Kstendge, azi Constana]. [neol. atomul] 2 nelalocul su; ,- loc; apoi i trmul de niciunde [neolog. utopie].,- staul, curte (Mt.XXVI,58); echivalat cu (lat. praetorum).3 el/nsui (Mt.VII,9), etc.; apoi diveri compui: cu de la sine putere; (la modul) personal, n persoan; din +,- fa, obraz, deci de fa. ,- iertare (Mt.XXVI,28); lat. re missio,-onis, re mittre;[vb. , din +; imp. aor. iart].

a botezalat. batizare (Mc.I,4), dup a uda, a scufunda (In.XIII,26); ,- i ,- botez, splare ritual (Mt.III,7; Mc.VII,4), apoi ,- boteztor, cel ce... (Mt.III,1);lat. baptizre, baptisma,-atis i baptismum,-i; , lat. baptista(,-ae) [Sf. Ioan Boteztorul].,- barbar, negrec, lat. barbrus (I Cor.XIV,1; Col.III,11); onomatopeic vechi, ce red blbiala din alte limbi; iniial se referea la toi negrecii, chiar la romani, pn a deveni stpnii Greciei i purtzori ai valorilor ei culturale.,- rege, mprat (Mt.XVII,25),- negrec, barbar (I Cor.XIV,1), de fapt blbit aloglot. ,- domnie, mprie (Mt.XII,25)3 mprtesc (I Petr.II,9), de aici numele Sf. Vasile; apoi3 al mpratului > (lat. basilca> rom. biseric) (i Vasiliscul din neogr. ).[vb. a domni, a mpri (Mt.II,22)][neol. basilic, din lat. prin ital. sau/i franc.].,- pas, treapt, talp (FA.III,7) [neol. baz];[vb. a pi, inde ,- pas, treapt i scaun de judecat (Mt.XXVII,19)].,-/ (), papirul egiptean (planta Cyperus papyrus) carte (Lc.III,4) (nu are a face cu Byblos cetatea fenician); strvechi mprumut semitic; ,- (), la pl. () > lat./rom. bibla;> bibliotec, biblioraft, bibliografie i ali compui;n greaca medie avem i , lat./rom. scriptra;n rom. avem cartelat. charta, neol. hart; i hrtie prin slav. chartija. ,- via, cu mijloacele ei (Lc.VIII,14), intr n foarte muli compui, vechi i moderni, ca prim termen: bio graf/ ca termen secund: 2 , lat. long aeuus cu via lung, longev (prin fals analiz, de la uiuo,-re, s-a creat n rom. longe-viv) etc.[vb. a tri, a vieui, apoi derivai: , etc.] ,- hulslav hula (i huligan), insult, blasfemie (Mt.XII,31);[vb. a brfi, huli (Tit.III,2)], din stricciune + faim, lat. fama (cf. fa-bla)]> a de fima. ,- iarb (de punat) (Evr.VI,7)[vb. a puna (cf. , lat. bos, bouis)][neol. botanic; oare i neol. boschet ? din fr. bosquet, it. boschetto].,- hotrre, sfat i adunarea (Lc.XXIII,51), apoi plan (FA.II,23);[vb. a sftui, apoi sfat][vb. a voi, a vrea, apoi voin, vrere][neol. bulimie dorin excesiv (de a mnca)> foame continu,abulie lips de voin; vezi din Ruga Domneasc; n alt ordine, /> Istambul]., vit (bou i vac) (Lc.XIII,15); acelai etimon cu a puna, a pate; lat. bos, bouis; [vezi vadul vitei, adic Bosforul, prin contaminare cu a duce (n fapt trecere, pare-se etimologie popular pentru ceva mai vechi chiar de la Potop); neol. bovin].

,- /g/cangren (II Tim.II,17), lat. cancer () racslav. rak;din , [neol. ganglionprin fr.].,- cstorierom.cas+tor+ie (Evr.XIII,4), nunta sg.refcut din pl.lat. nuptiae-nuni n Cana Galileii, (In.II,1); [vb. , de unde , prin derivare regresiv; vezi i () genr,-is ginere];[la Roma se celebra confarreatio (punerea la un loc a pinii far, vezi rom. frin/fin), cu formula ubi tu Caius ego Caia; neol. n compui: -gam,-gamie, endogamie etc]., indecl., n ebraic valea (fiilor) lui Hinnom, locul pedepsei (Mt.V,22), lat. ghenna; uneori sinonim cu iadul. ,- generaie (Mt.XI,16), cu fam. numeroas:[vb. , , : (ingenuus), , , i , printe, , ; apoi , etc.vb. : , ], lat. gens (acelai rad. gn/gen/gonnumai gr.), gigno, generatio, genus, genius etc; gentiles calchiaz pe neamurile, ebr. goyim; trziu, n neolatine avem les gens, la gente oamenii.[neol. gen ez, gen ocid ... etc. (atenie, agonie dup < )]. ,- plugarslav plug+ sufix rom.-ar, ranlat. terranus (II Tim.II,6), din + lucrtor al pmntului, lat. agri-cultor. lucrtor este la baza it. ragazo, rom. argat; vezi i numele Sf. Gheorghe (ca adjectiv);[neol. ergonomie (+ lege, rnduial , geometrie (+ msur) etc.], , contras din / (cu pl. f. rar /) pmntlat. pauimentum arterra, opus lui ,- cer (cf.skr. Varun - zeul vedic al bolii cereti).,- limblat. lingua (Ap.V,9); i a vorbi n alte limbi, grire n limbi (FA.II,4/ Mc.XVI,17); ori ,- termen singular/ ;[neol. glos, glosar, glotologie, epiglot etc.].,- cunoatere (actul) lat. cognoscre, (Lc.XI,52); n seria: , , ,-/ ,- prere, cunosctor, gnostic (I Tim.VI,20), opus lui agnostic (cu privativ); [verbul , lat. cognosco; apoi a face cunoscut (FA.II,28)]; [neol. gnoseologie]., ac.-, nume aramaic, tradus n NT: (Mat.XXVII,33) Locul Cpnii, lat. Caluaria, Locus Caluariae.,- liter, semn al alfabetului (Lc.XXIII,38), scriere, tiin de carte etc. etc., prin asimilare din */-, cu derivai: , crturar (FA.XIX,35);[vb. > , , iar n compui .][neol. nenumrate: grafic, cartografie, grafologie etc. etc.],- scriere, scriptur (Mc.XII,10); nu avea cum s cuprind la acea dat i Noul Testament, . Lat. scriptra (calc lexical), motenit n romn, este un derivat al lui scribre, cu acomodare a sonoritii, din *scribtura . a (pri)veghealat.(per/pri)uigiliare, de unde i numele Sf. Grigorie veghetorul. 3 gol, dezbrcat (nenarmat) (Mc.XIV,52), [vb. (a se dezbrca pentru) a exersa, a se antrena, de unde antrenament;[neol. () gimnastica, , gimnaziu, gimnast, azi antrenor etc.], femeie (Mt.IX,20) (soie, logodnic etc., opus lui ); vechi termen IE: skr.vedic gn, got. qino/qns (engl. queen), slava veche ena;[neol. androgin, misogin, ginecologie etc.]

,- demon, duh (ru) i ,-; iniial fr denotaie malefic putere, fiin divin (Mat.VIII,31;FA.XVII,18), dar i partea divin din om, lat. genius, deus [cf. De Deo Socratis?]; devine sinonim cu , (Mat.XI,18), cu cpetenia , Baal al mutelor, lat. daemonium (diavolul, dracul etc); [vezi la Eminescu opoziia clar: nger i demon; polarizarea sensului apare i n latinul sacer3 sacru- n bine i ru (de neatins, tab): Lex XII: sacer esto fie blestemat]; [vb. a fi stpnit de demoni, i posedat, ndrcit]; este chipul material al unui , statuia lui. ,- deget, lat. digitus, apoi puterea lui Dumnezeu, (Luca, XI,20); de unde inelul ,- (Luc.XV,22)./, nume ebraic iubit, drag (Mat.IX,27), indeclinabil; regele, psalmistul i profetul vetero-testamentar, strmo (prin Fecioara) dup trup al Domnului (Mat.I,1);() () (a vorbi)n felul lui/precum David, adverb derivat. ,- cerere(Ap.Pavel), apoi rugciune, rugminte, la modul general (Luc.II,37); sinonime: , , (I Tim.II,1); cerere (Luc.XXIII,24);[vb. a avea nevoie, de unde a cere, a ruga (Gal.IV,12), a se ruga (FA.IV,31), dar i , apoi a cere (Mat.VII,9)]. ,- pild, exemplu (Iuda,I,7) i (II Tes.I,5), apoi exemplu, pild; [vb. (Col.II,15), (Mat.I,19) a vdi, a face de rs; dintr-un rad. IE *deik/dik: a arta cf. lat. dicre].3 i adv. (Mat.VIII,6) nfricotor;[vb. a se teme];atenie: indecl. este pron. indefinit cutare, un oarecare;[neol. dinozaur, din + arpe nfricotor/oprl nfric-toare]. ,- cin (ca mas principal), osp (Mat. XXIII,6): Cina Domnului (Mat.XXVI, 26-28; I Cor.XI,20) (sau cea de Tain, , cci acum se instituie Taina Sfintei Euharistii);[pare a fi un cuvnt de substrat mediteranean].,- pom, copac, cu sens propriu, dar i (,-) , lat. lignum crucis, n sens figurat: pomul, arborele vieii (Apoc.II,7) etc.,- stpn, iar mai trziu, cu sens special: Dominus Domnul, Stpnul, i cu trimitere la Fecioara: ; (Mat.XIII,27) cf. lat. paterfamilias stpnul casei; prepoziie (i prefix) indicnd:trecerea prin(cu Genit.): prin mijlocul, a strpunge, a strbate; mprtierea etc.pricina din causa (cu Acuz.): ; pentru ce?; i cauza final: pentru aceasta etc.etc. ,- diavol, de fapt nvrjbitorul, antifraz pentu ,-; [vb. a despri];preluat de lat. diablus apoi le dible, il diabolo, engl. devil, germ. Teufel etc.[alte denumiri prin antifraz: , , , () , popular etc.; cf. rom.: cel ru, necuratul, arpele (spiritual, figurat), dracul, apoi ucig-l toaca, duc-se pe pustii, talpa iadului, scaraochi etc.]. ,- coroan, diadem (Ap.XII,3);[cu vb. a lega] ,- motenitor, urma (FA.XXIV,26);[vb. - a primi, a prelua (FA.VII,45)];vezi diadohii elenistici, motenitori ai imperiului lui Alexandru. ,- testament, rnduial, legmnt, lat. dis-positio, calc ebr. berith; Vechiul Testament (Gal.IV,24) i Noul Legmnt (Testament)(Luc.XXII,20), lat. Nouum Testamentum;[vb. - a dis-pune, lsa motenire (Evr.VIII,10)]. ,- desprire (I Cor.XII,4-6); lat. haeresis[vb. ()-, de unde, fr prefix, , , legat de erezii][neol. dierez],- slujitor, diacon (Mt.XX,26), lat. diacnus, fr. diacre; apoi,- slujire, serviciu (FA.I,17), lat. officium. (


Recommended