+ All Categories
Home > Documents > Lectie Arta Fotografiei

Lectie Arta Fotografiei

Date post: 29-May-2018
Category:
Upload: racine07
View: 282 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 21

Transcript
  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    1/21

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    2/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    2

    INTRODUCERE

    Fotografia este una dintre cele mai mari descoperiri ale secolului alXIX-lea. Odat\ cu cre[terea impresionant\ a volumului de informa]ii, adevenit practic imposibil s\ existe vreun domeniu al activit\]ii omuluin care s\ nu se aplice fotografia, ntr-o form\ sau alta, ca mijloc principalde nregistrare a informa]iei. Dup\ 150 de ani de existen]\, fotografia[i-a g\sit aplicabilitatea n toate domeniile [tiin]ei, tehnicii [i culturii.O r\spndire att de larg\ a fotografiei a impus o mare exactitate [i ungrad nalt de expresivitate n redarea obiectelor fotografiate. Tehnicafotografiei a atins n prezent un nivel foarte nalt, permi]nd ob]inereaextrem de u[oar\ a imaginilor fotografice; de aceea, cu fiecare an, nlume cre[te num\rul fotografilor amatori [i profesioni[ti. Milioane de

    oameni redau zilnic n fotografii scene, peisaje, portrete, momenteimportante.

    Cursul nostru de Arta fotografiei v\ va ajuta s\ v\ nsu[i]i tehnicilefotografierii, de la bazele ei [i pn\ la m\iestria artistic\. Ave]i acum

    posibilitatea s\ deveni]i un adev\rat artist fotograf, mul]umit\ structuriiaccesibile a materialului de curs [i a num\rului mare de exemple [irecomand\ri prev\zute sistematic `n cadrul lec]iilor.

    Lec]iile sunt n a[a fel concepute nct s\ pute]i s\ v\ nsu[i]i n timpscurt [i cu eforturi minime elementele esen]iale ale proceselor fotografice

    [i s\ v\ familiariza]i cu aparatura [i echipamentele necesare. Pentru an]elege modul de formare a imaginilor fotografice vor fi introduse nlec]ii [i cteva no]iuni de fizic\. Cursul prezint\ comparativ diferitelegenuri de fotografie aplicat\, precum [i metodele speciale de ob]inere aimaginilor. Ve]i afla metodele de prelucrare chimico-fotografic\ amaterialelor fotografice [i ve]i g\si recomand\ri privind fotografiereadiferitelor tipuri de obiecte. Pentru rezolvarea optim\ a problemelor

    practice ce pot ap\rea n diferitele stadii de realizare a fotografiilor, ncurs sunt prezentate informa]ii detaliate privind ntregul procesfotografic, de la alegerea obiectului fotografiat [i pn\ la compozi]iafinal\ a cadrului.

    O aten]ie deosebit\ a fost acordat\ proceselor fotografice color, deoarecefotografia color este cea mai des folosit\, ea permi]nd redarea mult maifidel\ a realit\]ii.

    Sper\m c\ modul de prezentare a informa]iei, precum [i utilizarea unorilustra]ii ct mai reprezentative vor face aceste lec]ii accesibile tuturorcelor care doresc s\ se ocupe de fotografie. V\ dorim ca, dup\ terminareacursului, s\ deveni]i un cunoscut artist fotograf, fotojurnalist sau, pur [isimplu, un bun fotograf amator.

    Succes!

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    3/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    3

    Particularit\]ile metodei de studiuAutomatizarea aparaturii fotografice din vremurile noastre permite oricui s\ fac\ fotografii, dar o fotografie cu adev\rat reu[it\nu este la ndemna tuturor. O fotografie bun\ are un farmec cu totul aparte [i spune mult mai multe dect o povestire de miide cuvinte. Pentru a crea o fotografie artistic\ nu este suficient\ tehnologia, trebuie s\ ave]i [i un ochi de artist.

    Cursul Arta fotografiei propus de Eurocor se adreseaz\ tuturor persoanelor interesate de universul fascinant al fotografiei,nefiind necesar\ o preg\tire anterioar\ n acest domeniu.

    Scopul cursului este ca, prin prezent\rile teoretice [i sfaturile practice con]inute, s\ ajute orice fotograf amator ncep\tor s\ [insu[easc\ procesele fotografice esen]iale.

    Cursul se compune din 30 de lec]ii, grupate n 15 module, prezentate sub forma unor fascicule care se ndosariaz\ ntr-o map\special\ Eurocor. Fiecare modul con]ine, pe lng\ cele dou\ lec]ii, [i formularul cu tema pentru acas\.

    Modulele de studiu sunt numerotate unul n continuarea celuilalt, n felul acesta ele formnd un tot unitar.

    Am ncercat s\ structur\m materialul ntr-o form\ simpl\ [i accesibil\, schemele, graficele [i desenele folosite u[urnd n marem\sur\ nsu[irea cuno[tin]elor. Calitatea grafic\ a materialului este deosebit\, acesta fiind bogat ilustrat cu lucr\ri de o foartebun\ calitate ale celor mai cunoscu]i fotografi europeni.

    Partea practic\ a lec]iilor a fost conceput\ n a[a fel nct s\ pute]i s\ v\ nsu[i]i singuri, pas cu pas, tehnica [i tehnologiaproceselor fotografice.

    Pentru a v\ putea nsu[i mai u[or terminologia de specialitate, la sfr[itul fiec\rei lec]ii se g\se[te un glosar ce con]ine termeniinoi folosi]i.

    Fiecare cursant are un profesor personal. Temele propuse la sfr[itul fiec\rui modul vor fi expediate pe adresa InstitutuluiEurocor, urmnd ca profesorul personal s\ aprecieze corectitudinea r\spunsurilor [i s\ v\ transmit\ comentariile sale pe

    marginea acestora.

    V\ recomand\m s\ rezolva]i temele doar dup\ parcurgerea integral\ [i atent\ a materialului prezentat.

    ntreb\rile care pot ap\rea de-a lungul cursului le pute]i clarifica cu ajutorul profesorului dumneavoastr\, care devine astfelo surs\ util\ de sfaturi [i informa]ii pre]ioase. Alocnd studiului individual 15 minute zilnic, ve]i vedea c\ rezultatele nu

    vor nceta s\ apar\.

    Structura lec]iilorToate modulele de studiu au o anumit\ structur\ didactic\, care se va p\stra pe ntreg parcursul acestui curs:

    la nceputul fiec\rei lec]ii se afl\ cuprinsul acesteia, care con]ine mp\r]irea pe capitole a principalelor teme discutate;

    la sfr[itul fiec\rei lec]ii vi se propun cteva aplica]ii plecnd de la materialul prezentat;

    n fiecare lec]ie, informa]iile deosebit de importante sunt ncadrate ntr-un chenar special;

    pentru o mai bun\ `nsu[ire a materialului, toate lec]iile au o prezentare deosebit\, cu fotografii color, grafice, scheme [idesene;

    la sfr[itul fiec\rei lec]ii se g\se[te un glosar cu termenii de specialitate prezenta]i `n respectiva lec]ie;

    pentru fiecare modul este prev\zut\ o tem\ pentru acas\ (comun\ celor dou\ lec]ii ale modulului), pe care, dup\rezolvare, o pute]i trimite profesorului personal pentru a fi corectat\.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    4/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    4

    Pentru a v\ forma o imagine de ansamblu asupra cursului, v\ prezent\m pentru `nceput programa de studiu.

    Programa cursuluiArta fotografiei

    Lec]ia 1 Aparatura [i materialele

    Lec]ia 2 Prezentarea aparatului de fotografiat

    Lec]ia 3 Tehnica fotografierii

    Lec]ia 4 Familiarizarea cu materialele fotografice

    Lec]ia 5 Lumin\ [i culoare

    Lec]ia 6 Determinarea expunerii

    Lec]ia 7 Optica

    Lec]ia 8 Optica. Clasificarea obiectivelor

    Lec]ia 9 Procesul negativ alb-negru

    Lec]ia 10 Procesul pozitiv alb-negru

    Lec]ia 11 Tehnica de prelucrare a fotografiilor (opera]iunile finale)

    Lec]ia 12 Lucrul cu filtrele de lumin\

    Lec]ia 13 Macrofotografia

    Lec]ia 14 Iluminarea

    Lec]ia 15 Compozi]ia

    Lec]ia 16 Prelucrarea materialelor color

    Lec]ia 17 Tehnica prelucr\rii materialelor color

    Lec]ia 18 Tehnica de prelucrare a materialelor fotografice alb-negru (controlul contrastului)

    Lec]ia 19 Fotoreportajul [i fotojurnalismul

    Lec]ia 20 Fotografia aplicat\: portretul

    Lec]ia 21 Fotografia aplicat\: peisajul

    Lec]ia 22 Fotografia aplicat\: sportul, natura moart\ [i nudul

    Lec]ia 23 Filmele foto. Elementele de alimentare. Reproducerile fotografice

    Lec]ia 24 Aparatul de fotografiat pentru fotografii tehniceLec]ia 25 Tehnica de lucru: zonarea

    Lec]ia 26 Fotografia aplicat\: fotografia dup\ natur\

    Lec]ia 27 Fotografia pentru publica]ii

    Lec]ia 28 Reportajele despre nun]i [i alte evenimente

    Lec]ia 29 Prezent\rile fotografice

    Lec]ia 30 Fotografia [i computerul

    S\ urm\rim acum cteva fragmente din lec]iile cursului, cu ajutorul c\rora v\ ve]i forma o imagine mai clar\ asupra moduluide structurare [i de abordare a materialului de studiu.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    5/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    5

    Pentru `nceput v\ prezent\m cteva fragmente din lec]ia 1, ce cuprind un scurt istoric al fotografiei [i referiri la principiile de care trebuie s\ ]ine]i seama atunci cnd v\ alege]i un aparat de fotografiat.

    1.1 Istoria fotografiei (1)~nainte de a ne opri asupra istoriei fotografiei, trebuies\ amintim c\ fotografia, ca atare, exist\ doar de 150de ani, de[i proiecte [i `nsemn\ri referitoare la tehnica

    `nregistr\rii imaginilor dateaz\ din vremuri mult mai`ndep\rtate.

    Leonardo da VinciLeonardo da Vinci (1452-1519) al\sat o descriere am\nun]it\ acamerei obscure. Ideile mareluiinventator, precum [i lucr\rile sale,s-au materializat `n construc]ia uneicamere care se folose[te [i ast\zi laaparatele de fotografiat moderne.

    Aristotel

    Filozoful grec Aristotel a descoperit,`n jurul anului 350 .Ch., c\, ntr-o camer\`ntunecat\ cu un orificiu minuscul princare p\trunde lumina, piesele exterioarede mobilier se reflect\ pe peretele opus.

    Imaginea astfel proiectat\ apare `ns\r\sturnat\. Acest fenomen, observat [ianalizat de Aristotel, avea s\ fie maitrziu folosit `n practic\.

    Camera obscur\ Nu se [tie exact care este primuldescoperitor al camerei obscure (dinlatin\ camer\ `ntunecat\), deoarecemul]i oameni de [tiin]\ au studiat

    principiile proiec]iei.

    Oglinda transparent\

    Giovanni della Porta a observat c\,la instalarea unei oglinzi curbetransparente `n camera obscur\, seob]ine o reflexie de dimensiuni maimari [i de o calitate mai bun\.

    Camera obscur\ a devenit un sprijinnemaipomenit pentru mul]i pictori, careau folosit-o pentru a proiecta o imagine

    pe suprafa]a unui desen `n scopulob]inerii unei perspective bune [i a unor

    propor]ii corecte.

    Imaginea vertical\~n secolele al optsprezecelea [i al

    nou\sprezecelea au ap\rut premiselereale de ob]inere a unei camere foto-

    ~n camera obscur\ se ob]ine o imagine invers\.

    grafice mici [i u[or de manevrat [i

    transportat. Ba mai mult, a ap\rut posibilitatea de a realiza reflexiavertical\ a unei imagini cu ajutoruloglinzii, fixat\ la 45 pentru controlulimaginii. Oglinda proiecta imaginea peo sticl\ mat\, fixat\ n interiorul camerei.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    6/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    6

    1.2Primul contact cu aparatul de fotografiat:alegerea aparatului

    Aparatele de fotografiat au ap\rut ca urmare a dorin]eiomului de a surprinde [i de a imortaliza momenteimportante din existen]a sa. Pentru unii, fotografia esteun hobby, iar pentru al]ii, o profesie.

    Cine este preocupat de arta cre\riiimaginilor va `ncerca s\ realizeze acestlucru ct mai bine, cu ajutorul unuiechipament performant. ~n oricemoment, `n orice `mprejurare, unfotograf trebuie s\ aib\ `ncredere `naparatul s\u. Este condi]ia obligatorie,dar nu [i suficient\.

    Din multitudinea de modeleexistente, v\ pute]i alege aparatul foto

    `n func]ie de scopul pentru care `lcump\ra]i. ~n aceast\ sec]iune, ne vomfamiliariza cu aparatele de fotografiat [ivom stabili criteriile `n func]ie de carevom face aceast\ alegere. ~n capitoleleurm\toare, vom urm\ri principaleleelemente constitutive ale unui aparat [imodalitatea de lucru cu ele.

    ~nainte de toate, pentru o alegerecorect\ a camerei foto, trebuie s\

    ~n primul rnd, vom face alegerea nfunc]ie de urm\toarele criterii

    principale:

    scopul pentru care se folose[teaparatul foto;

    greutate [i dimensiuni;

    u[urin]a de manevrare;

    calitatea imaginii;

    rezisten]\;

    siguran]\; pre].

    Mai departe, s\ vedem pe scurtavantajele [i dezavantajele fiec\rui tipde aparat.

    Aspectul exterior al

    diferitelor tipuri de aparatefoto

    ~nainte de toate, trebuie s\ alegem

    `ntre diferitele tipuri de aparate: aparate foto cu vizare indirect\ (aparate

    compacte); aparate foto cu vizare indirect\ cu

    telemetru; aparate foto reflex, cu obiectiv unic (de

    format Leica); aparate foto reflex, cu obiectiv unic (de

    format mediu, cu film lat); aparate foto reflex, cu dou\ obiective

    (cu film lat); aparate foto pentru fotografii tehnice; aparate foto cu axa obiectivului

    mobil\; aparate pentru fotografiere panoramic\; aparate pentru fotografiere subacvatic\; aparate pentru fotografiere aerian\; aparate pentru fotografiere instantanee.

    ob]inem anumite informa]ii absolutnecesare, de aceea ne va fi util sfatul unuiconsultant `n vnz\ri. Cere]i-i detaliilegate de structura [i de modul defunc]ionare a aparatului de fotografiat.Compara]i aparatul cu cele oferite de al]i

    produc\tori. Studia]i diferen]ele de pre].Gndi]i-v\ c\ investi]i mult `nachizi]ionarea acestui aparat [i c\, `nschimb, trebuie s\ primi]i o tehnic\ cu ogam\ larg\ de func]ii [i facilit\]i.

    De aceea, trebuie s\ cnt\rim bine cevom alege.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    7/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    7

    Tot din lec]ia 1 am ales un fragment referitor la anumite tipuri de aparate de fotografiat [i la accesoriile acestora.

    geam mat

    suprafa ]a fi lmului oglinda

    prisma

    exponometrul

    1.5 Aparatele de fotografiat cu vizorreflex, cu obiectiv unic (de format mic)

    Aparatele de fotografiat cu vizor reflex [i cu obiectivunic, de format mic, sunt cele mai r\spndite tipuri deaparate, att printre amatori, ct [i printre profesioni[ti.

    Aparatele de fotografiat cu vizor

    reflex cu obiectiv unic sunt `n prezent

    foarte modernizate. Pia]a este plin\ demodele perfec]ionate prin tehnologii

    noi, cu focalizare automat\ [i procesor

    de comand\, asigurnd u[urin]a de

    manevrare [i o calitate deosebit\ a

    fotografiei.

    Multifunc]ionalitatea

    Aparatele de format mic cu vizor

    reflex [i cu oglind\ au aproape `ntreaga

    gam\ de accesorii [i facilit\]i. Au un

    sistem ideal de construc]ie a vizorului,

    `ntruct pe pelicul\ apare exact ceea ce

    vede fotograful. Oglinda proiecteaz\

    imaginea pe geamul mat, iar prisma o

    inverseaz\. Multifunc]ionalitateaacestui tip de aparate este dat\ de

    posibilit\]ile de fixare a unui num\r

    mare de obiective [i accesorii.

    Exponometrul

    Practic, toate aparatele cu vizor reflex

    cu obiectiv unic au exponometre, ceea

    ce face posibil\ corectarea direct\ a

    fluxului de lumin\ `n vizor. Multe

    aparate de fotografiat moderne au un

    control automat al timpului de expunere.Tipul de construc]ie cu oglinzi creeaz\

    practic orice posibilitate de fotografiere,

    inclusiv fotografierea unei suprafe]e mari

    sau a unor obiecte aflate `ntr-o mi[care

    continu\ [i rapid\.

    Tendin]a actual\ este de creare a unui

    aparat foto care s\ `ndeplineasc\ toate

    func]iile unui fotograf, care s\ poat\ fi

    asemuit unui fotograf.Aparatele moderne de fotografiat

    regleaz\ automat claritatea imaginii

    (autofocalizare) [i se adapteaz\ automat

    la condi]iile de iluminare, practic `n

    orice mediu. Cel mai frecvent folosesc

    filme de format mic.

    Deoarece majoritatea `ncep\torilor

    folosesc aparatele cu vizor reflex, s\

    privim schema unui aparat de fotografiat

    tipic, cu principalele sale elemente, cu

    care vom lucra mai trziu. Aparatul de

    fotografiat este un instrument `n minile

    fotografului!

    Avantaje:

    multifunc]ionalitatea [i

    gama larg\ de modele

    oferite pe pia]\;

    m\surarea expunerii prin

    obiectiv;

    obiective interschimbabile; o excelent\ `ncadrare a

    imaginii `n vizor;

    realizarea automat\ a multor

    opera]ii.

    Dezavantaje:

    la fotografiere, imaginea din

    vizor dispare pentru un

    moment, ceea ce nu permite

    supravegherea subiectului [ia declan[\rii blitzului;

    zgomotul produs de

    multiplele componente care

    se mi[c\ la fotografiere

    (oglinda care se rote[te,

    obturatorul);

    dereglarea clarit\]ii imaginii

    (din cauza mi[c\rii oglinzii

    `n sus [i `n jos).

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    8/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    8

    10 13 1 2 3 12 4 11

    8 9 7 6 5

    Pentru a `n]elege care sunt cerin]ele la care trebuie s\ r\spund\ materialele fotografice, iat\ un alt fragment din

    lec]ia 1 referitor la filmele fotografice [i la diversele tipuri de hrtie fotografic\. La sfr[itul acestei prezent\ri,

    am ales un fragment din glosarul lec]iei 1, precum [i o parte din tema pentru acas\ comun\ lec]iilor 1 [i 2.

    1. Timpul de expunere

    2. Suport pentru blitz [i contact electronic

    3. Vizor ocular aflat pe partea din spate

    4. Bra] pentru derularea filmului `napoi

    5. Buton de deblocare [i deta[are a obiectivului

    6 . Obiectiv

    7. Inel de reglare a clarit\]ii imaginii

    8. Bra] de deschidere a p\r]ii din spate

    9. Declan[are automat\

    10. Buton de declan[are

    11. Inel de stabilire a sensibilit\]ii filmului

    12. Prism\

    13. Bra] de armare a aparatului

    Componentele unui aparat de fotografiat cu vizor reflex, de dimensiuni mici

    1.13 Materialele fotosensibileSec]iunile anterioare ne-au introdus `n domeniul aparaturii fotografice. ~n capitolulde fa]\, ne vom opri asupra materialelor necesare ob]inerii fotografiilor cu ajutorulaparaturii foto. Pentru `nceput s\ urm\rim materialele fotosensibile (filme foto).

    {ti]i cu cte materiale foto are de-a face

    un fotograf?

    S\ `ncerc\m s\ facem primii pa[i `n

    alegerea diferitelor tipuri de filme. Nu vom

    alege o anumit\ marc\ de film, ceea ce neintereseaz\ este rezultatul final.

    ~n primul rnd, trebuie s\ alegem un

    produs cu care s\ ob]inem:

    imagini alb-negru;

    imagini color;

    imagini diapozitive.

    Pentru ob]inerea unei imprim\ri

    a lb -negru , t r ebu ie s \ a legem un

    negativ alb-negru, pentru imprim\ri

    color un negativ color iar pentru

    diapozitive un film diapozitiv.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    9/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    9

    Vom face mai n detaliu cuno[tin]\ cufilmul alb-negru, deoarece materialelealb-negru sunt mai u[or de prelucratindividual.

    Tipul de filmAl doilea pas al alegerii noastreconst\ `n stabilirea tipului de film: cem\rime [i ce propriet\]i de imprimaretrebuie s\ aib\ filmul? ~n aceast\ etap\v\ va fi u[or, deoarece ansamblul de

    parametri este determinat de tipulaparatului de fotografiat pe care `lfolosi]i.

    Al treilea pas este alegerea sensibili-t\]ii filmului cu care ne-am hot\rt s\

    lucr\m. {tia]i c\, n vremurile de nceputale fotografiei, timpul de expunere era

    lung? Fotografierea unui portret dura

    minute n [ir, n tot acest timp fixndu-se

    ceafa [i spatele celui fotografiat, astfel`nct acesta s\ poat\ r\mne `ntr-o

    pozi]ie nemi[cat\. Filmele actuale au

    nevoie numai de frac]iuni de secund\

    pentru expunere. Acum vom analiza, `nlinii mari, din ce se compune un film

    foto.

    1.16 Clasificarea filmelor [i a hrtiei

    Emulsiile industriale se deosebesc `n func]ie de tipulde t\iere. Astfel, exist\:

    planfilme

    rollfilme

    filme de format mic

    microfilme

    PlanfilmelePractic, aceste filme nu sunt folosite

    de c\tre amatori, deoarece sunt greu de prelucrat [i necesit\ un echipament

    nestandardizat; de aceea, nu ne vomopri asupra lor. Vom prezenta `ncontinuare rollfilmele, care se folosescla aparatele pentru filme de format mare.

    RollfilmeleRollfilmele sunt protejate de un strat

    din band\ de hrtie [i, de regul\, nu sunt`n casete, ci rulate pe un mosor. Nu esteabsolut necesar\ alegerea unui anumitnum\r de pozi]ii pe film, deoarece acestadepinde de tipul aparatului defotografiat. Astfel de pelicule se vnd,

    de regul\, dup\ un anumit cod. Cele mair\spndite rollfilme sunt 120 box. Ele

    pot fi folosite pentru un num\r mare depozi]ii, `n func]ie de tipul aparatului defotografiat. Se fabric\ aparate defotografiat pentru negative de 44 cmcu 16 pozi]ii, 4,56 cm cu 15 pozi]ii,66 cm cu 12 pozi]ii, 67 cm cu 10

    pozi]ii [i 69 cm cu 9 pozi]ii.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    10/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    10

    Se [tie c\, n func]ie de tipul de aparatfoto, pot fi alese pelicule cu codul 220.Ele au num\rul de pozi]ii de dou\ orimai mare [i hrtie de protec]ie la capetelefilmului.

    Filmele de format micAst\zi, cele mai populare filme sunt

    cele de format mic. Cu ele func]ioneaz\aproape toate aparatele de fotografiat.

    Filmele de format mic au o l\]ime de35 mm [i se ruleaz\ `n casete metalicesau plastice. Fotograful poate alege filmecu 12, 24 sau 36 de pozi]ii. Codulfilmelor de format mic este 135.

    Anumite aparate foto func]ioneaz\cu tipul 126 box. L\]imea filmului

    este de 35 mm, iar caseta esteconfec]ionat\ din mas\ plastic\. Filmulare orificii perforate pentru cadre. La

    prelucrare, caseta se deschide.

    Tipul de film 110 are l\]imea de 16mm [i codul 110.

    Casetele au 12 sau 20 de pozi]ii.Deoarece au un negativ de dimensiunimici, folosirea lor se limiteaz\ laaparatele specializate (miniaturizate).

    ~n afar\ de acestea, uneori se folosescfilmele disc.

    Clasificarea hrtiei foto

    Aceast\ clasificare se face nu numai`n func]ie de dimensiuni, ci [i dup\tipul de suprafa]\, dup\ aspectul ei, dup\contrast.

    Hrtia foto are un num\r mare de for-mate. Exist\ hrtie `n role mari, dar sefolose[te foarte rar de c\tre amatori. Nuvom putea prezenta toat\ clasificareaformatelor, ci doar pe cele mai folosite:

    10 15 cm , 13 18 cm [i 18 24 cm.Ve]i putea alege [i structura suprafe]ei:lucioas\, mat\, raster, standard [.a.m.d.

    Hrtia foto are un con]inut diferit deargint halogenic.

    Contrastul (grada]ia)Contrastul (grada]ia) hrtiei este

    foarte important `n fotografie. Hrtia sealege `n func]ie de negativ. Nu ne vomopri `n detaliu asupra acestei chestiuni,ci ne vom `ntoarce asupra ei mai trziu.

    Amintim doar grada]iile accesibile pentru hrtia de fotografiat (trebuieamintit c\ depinde [i de produc\tor). Olist\ complet\ ar fi: ultra moale moale

    normal\ contrast\ foarte contrast\ ultra contrast\.

    ~n prezent se folose[te hrtia cucontrast variabil, care se modific\ `n

    func]ie de culoarea filtrului dinansamblul de filtre al aparatului dem\rit. Hrtia cu contrast variabil se`ntlne[te tot mai des pe pia]\.

    Codurile [i formatele filmelor foto

    Rapid 2424 mm Aparatul foto Rapid, 16 pozi]ii

    110 1317 mm Aparatul foto Pocket(de buzunar), 12 sau 20 pozi]ii

    126 2828 mm Instamatic, 12 sau 20 pozi]ii

    135 35 mm Aparate de format mic,

    12, 24 sau 36 pozi]ii

    127 46,5 cm 8, 12 sau 16 pozi]ii

    120 6 cm 8, 10, 12, 15 sau 16 pozi]ii

    220 6 cm Film cu lungime dubl\ 120

    67 cm

    69 cm

    617 cm 4 pozi]ii

    microfilm

    Formatul negativelor

    6 7

    70 mm

    6 6

    4 6,5

    28 28

    35 mmklein-beeld 35 mm

    klein-beeldhalf

    110

    35 mmde formatmic 35 mm

    de format miccu semicadre

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    11/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    11

    1.17 Sensibilitatea

    La toate aparatele de fotografiat, sensibilitatea la

    lumin\ a filmului se fixeaz\ cu ajutorul unei manete.Fotosensibilitatea filmului este indicat\ `ntotdeaunape ambalaj [i pe caset\.

    Multe aparate de fotografiat din noua

    genera]ie determin\ automat fotosen-

    sibilitatea cu ajutorul a[a-numitei

    codific\ri DX de pe caset\. Pe corpul

    casetei filmului sunt indicate literele

    DX, iar, cu ajutorul unor contacte

    speciale, aparatul de fotografiat cite[teaceste date.

    Standardul ISOFotosensibilitatea filmelor se exprim\

    `n coduri cifrice. ~n prezent, to]i

    produc\torii de filme folosesc standardul

    ISO (International Standardization

    Organization). Codul se compune dintr-un

    num\r dublu.

    Anterior se foloseau standardele DIN(Deutsche Industry Norm) sau ASA

    (American Standard Association).

    Codurile DIN sunt logaritmice: dac\

    fotosensibilitatea filmului cre[te de dou\

    ori, codul DIN va cre[te cu trei grade;

    filmul de 27 DIN are o sensibilitate de

    dou\ ori mai mare dect cel de 24 DIN.

    Sistemul ASA folose[te progresia

    aritmetic\. Dac\ sensibilitatea sedubleaz\, atunci se dubleaz\ [i codul.

    Filmul de 400 ASA are o sensibilitate

    de dou\ ori mai mare dect cel de

    200 ASA [i de patru ori mai mare

    dect cel de 100 ASA.

    ~n sistemul ISO, fotosensibilitatea

    filmului este indicat\ pe ambalaj

    astfel: ISO 400/27.

    Prima parte a codului este vechea

    valoare a fotosensibilit\]ii `nsistemul ASA, iar a doua parte

    vechea codificare dup\ sistemul DIN.

    De[i codurile vechi DIN [i ASA nu se

    mai utilizeaz\, v\ atragem totu[i aten]ia

    asupra lor, deoarece multe exponometre

    [i manete de fixare a fotosensibilit\]ii

    filmului la aparatul de fotografiat sunt

    gradate `n conformitate cu aceste

    sisteme.

    ~n capitolul de fa]\, ne-am propus s\

    v\ atragem aten]ia asupra diferitelor

    tipuri de aparate de fotografiat [i a

    multitudinii tipurilor de filme [i hrtii

    foto. Nu am avut inten]ia de a face o

    descriere am\nun]it\ a materialelor

    fotosensibile, ci doar de a v\ da o ima-

    gine asupra acestei chestiuni. ~ntr-unuldin capitolele urm\toare, vom reveni

    asupra acestui subiect.

    GlosarAutofocalizare Sistem de reglare a clarit\]ii imaginii cu ajutorul mecanismelor electronice,

    care focalizeaz\ automat obiectul aflat `n cadru. Datorit\ acestuia,fotograful nu mai trebuie s\ regleze claritatea imaginii manual, cu ajutorul

    unui inel.Vizor Mecanism de vizare [i `ncadrare a unei imagini `n vederea fotografierii.

    Vizor-telemetru Vizor unit cu un telemetru.

    Telemetru Sistem de m\surare a distan]ei de la camer\ la obiect. Principiul de lucrual telemetrului se bazeaz\ pe func]ionarea ansamblului de lentile. Astfel,claritatea nu este determinat\ prin obiectiv, ci printr-un sistem special.

    Aparat de fotografiat cu vizor Aparat de fotografiat cu dou\ obiective. Unul dintre ele `ncadreaz\reflex, cu dou\ obiective imaginea (obiectivul vizor), cel\lalt o focalizeaz\ spre pelicul\ (obiectivul

    de fotografiere).

    Halogenura de argint Bromur\ de argint sensibil\ la lumin\, care se afl\ `n stratul de emulsie [iprezint\ imaginea format\.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    12/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    12

    Tema pentru acas\ 1 [i 21. Cine este considerat creatorul fotografiei?

    . Niepce; b. Scheele;

    c. Schultze; d. Daguerre.

    3. Aparatul pentru fotografii tehnice se folose[te la fotografiile de arhitectur\ pentru c\: . folose[te film de dimensiuni mari; b. geamul mat are o suprafa]\ mare; c. asigur\ o mai bun\ calitate a fotografiilor; d. permite corectarea perspectivei dispunnd paralel liniile verticale.

    5. Obiectivul zoom este un: . teleobiectiv;

    b. superangular; c. obiectiv normal; d. obiectiv cu lungime focal\ variabil\.

    2.2 Prezentarea aparatului defotografiatIndiferent de ce tip de aparat de fotografiata]i ales, principiul de baz\ al func]ion\riilui este acela[i, fie c\ e camer\ obscur\,fie c\ e cel mai modern aparat: toatefunc]ioneaz\ pe principiul camerei obscure.

    ~ntr-una din p\r]ile camerei este a[ezat filmul rulat,

    iar `n partea cealalt\ sistemul de lentile. ~n momentul

    expunerii, lumina cade pe pelicul\, prin lentile(`nlocuite mai trziu cu obiectivul). Sub ac]iunea

    luminii se formeaz\ a[a-zisa imagine latent\, adic\

    imaginea este deja existent\, dar nu se poate

    vedea `nc\, deoarece nu s-a realizat developarea.

    Studiem materialul mai departe sprijinindu-ne

    pe ilustra]ia din cap. 1.5, lec]ia 1; suntem

    suficient de preg\ti]i acum s\ urm\rim p\r]ile

    componente ale unui aparat de fotografiat.

    Trebuie s\ amintim c\ orice aparat de

    fotografiat are o serie de componenteobligatorii, al c\ror mod de func]ionare

    `l vom urm\ri `n continuare.

    Vizorul:

    Prinelvedemceeace

    vom fotografia.

    Obturatorul:cu

    ajutorulluistabilim

    timpuldeexpunerea

    filmuluilalumin\.

    Obiectivul:formeaz\

    fascicululderazede

    lumin\ pentru

    ob]inereauneiimagini

    distincte.

    Diafragma

    obiectivului:regleaz\

    cantitateadelumin\

    carecadepepelicul\.

    Camerasaucorpul

    aparatuluidefotografiat:asigur\protec]ia

    mpotrivaluminii.

    Vizorul:prinelvedemceeace

    vomfotografia.

    Obturatorul:cuajutorulluistabilim

    timpuldeexpunereafilmuluilalumin\.

    Obiectivul:formeaz\fascicululderazede

    lumin\pentruob]inereauneiimaginidistin

    cte.Diafragmaobiectivului:regleaz\

    cantitateadelumin\carecadepepelicul\.

    Camerasaucorpulaparatuluidefotografiat:asigur\protec]ia mpotrivaluminii.

    Prghiadearmareafilmuluipentruderulareacadruluiurm\tor.

    Pentru a putea lucra cu aparatul de fotografiat, trebuie s\ [ti]i care sunt elementele sale componente [i cum

    func]ioneaz\. Aceste lucruri sunt prezentate n urm\toarele fragmente din lec]ia 2, care con]in, n plus fa]\ de

    elementele men]ionate anterior, [i cteva referiri la cele mai folosite tehnici de fotografiere.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    13/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    13

    2.9 Obiectivul

    Urm\toarea component\ esen]ial\ a aparatului defotografiat este sistemul de lentile sau obiectivul.

    Alt\dat\ se numea pur [i simplu lentil\, dar acesttermen nu este chiar exact, `ntruct obiectivul esteun sistem compus din mai multe lentile.

    Obiectivul este ochiul aparatuluide fotografiat, c\ci prin el vedem ceea ceva ap\rea n fotografie. Obiectivul adun\razele de lumin\ `n a[a fel `nct ele s\

    poat\ crea imaginea care cade pe film.~n acest capitol, nu ne vom referi lapropriet\]ile optice ale lentilelorcare formeaz\ imaginea,deoarece acestui subiect`i vom dedica o lec]ieseparat\. Ne vom referidoar la cteva principii defunc]ionare esen]iale, pecare este absolut necesars\ le cunoa[tem.

    Pentru c\ vorbim despreobiective, trebuie s\clarific\m conceptele dedistan]\ focal\ [i unghi alcmpului de vedere.

    Oricare dintre noi trebuie s\ fi auzitvorbindu-se despre obiective de 50, 135mm [.a.

    Pentru a `n]elege corect ce reprezint\distan]a focal\, trebuie s\ facem analogiacu o lentil\ care m\re[te. To]i ne-am jucatcndva cu o lup\. Cu ajutorul unei lupeam prins razele de soare [i le-am adunat`ntr-un punct, putnd astfel s\ ardem,spre exemplu, o bucat\ de ziar.

    Pentru ca acest lucru s\ se `ntmple,lupa trebuia s\ fie ]inut\ pe o anumit\suprafa]\ a ziarului, pentru ca razele desoare s\ se concentreze `ntr-un anumit

    punct. Distan]a dintre lup\ [i ziar onumim distan]\ focal\, iar punctul de

    concentrare a razelor de lumin\, focar.~n fotografie, ace[ti termeni nu sunt chiaratt de simpli cum apar aici, totu[i,

    pentru o prezentare `n linii mari, o astfelde ilustrare este suficient\. De distan]a

    focal\ a unui obiectiv fotografic depindesub ce unghi de vedere va fi fotografiatun peisaj sau un obiect cu ajutorulobiectivului dat.

    La aparatele de fotografiat reflex dedimensiuni mici (mai departe vom vorbichiar despre ele), pentru obiectivelenormale, distan]a focal\ este `ntre 40 [i50 mm. Pentru ochiul omenesc, unghiulde vedere este de aproape 46 de grade.Acesta corespunde exact unghiului devedere al obiectivului cu o distan]\focal\ de 50 de mm, sau, altfel spus,

    obiectivului de 50 de milimetri, care esteconsiderat, din aceast\ cauz\, obiectivnormal.

    Dac\ unghiul de vedere alobiectivului este mai mare, acesta senume[te grandangular, iar dac\ este maimic, teleobiectiv.

    La obiectivele cu unghi larg,

    suprafa]a de acoperire a cadrului este maimare, deci obiectele pozate arat\ maimici. Cu ajutorul teleobiectivului, cadrulacoper\ un cmp mai mic, prin urmareobiectele fotografiate par mai mari.

    Astfel, dac\ folosim un obiectivstandard de 50 mm, nu trebuie s\ uit\mc\ e valabil doar pentru aparatele defotografiat de dimensiuni mici (Leica).

    Pentru aparatele cu film lat, cum ar fiHasselblad, Bronica, Mamiya, care

    func]ioneaz\ cu negative de format66 sau 64,5, se folosesc alteobiective.

    Pentru aparatele de foto-grafiat 66 se folosescobiective cu distan]a focal\de 80 sau 85 mm, iar pentruaparatele de fotografiat deformat 64,5, obiectivulnormal este de 75 mm.Calculul se face foarte u[or.

    M\rimea fotogramei laaparate de dimensiuni mici

    este de 2436 mm. M\surnddiagonala (distan]a dintre un

    unghi [i unghiul opus), ob]inem odiagonal\ de 43,3 mm. La un negativ

    de 66, diagonala este de 85 mm. Acesterezultate reprezint\ distan]a focal\ aobiectivului normal.

    Conform teoremei lui

    Pitagora:a2 + b2 = c2

    Pentru negativele dedimensiuni mici, l\]imea (a) estede 24 mm, iar lungimea (b) de

    36 mm.

    Atunci:

    24

    2

    + 36

    2

    = 1872C = l872 = 43,3

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    14/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    14

    2.11 Manevrarea aparatului de fotografiat

    Tipul de obiectiv Distan]a focal\ Unghiul de vedere(aproximativ) (grade)

    Ochi de pe[te 7,5 mm -15 mm 180

    Superangular 17 mm - 20 mm 95-100

    Grandangular 24 mm - 35 mm 63-84

    Normal 40 mm - 58 mm 43-46

    Focalizator la distan]\ 75 mm -105 mm 24-32

    Teleobiectiv 135 mm - 300 mm 9-18

    Superteleobiectiv 400 mm -1.000 mm 2-6

    Obiectivul zoom(transfocatorul)

    ~n prezent, obiectivul zoom este foarte popular. Distan]a focal\ a acestuia este

    variabil\, astfel `nct, cu un singurobiectiv, se poate ob]ine un num\r marede distan]e focale diferite. Se [tie, deexemplu, c\ obiectivele zoom au 28-70mm sau 70-210 mm. Ne`ndoielnicul loravantaj este faptul c\ pot nlocui un num\rmare de obiective cu focal\ fix\.

    Dezavantajul const\ `n faptul c\ dauo calitate mai slab\ a fotografiei dectcea care se poate ob]ine la obiectivelecu distan]\ focal\ fix\. Un astfel deobiectiv nu poate fi considerat ocomponent\ esen]ial\ a aparatului defotografiat, dar, `ntr-o mare m\sur\,obiectivul determin\ calitateafotografiilor voastre.

    Iat\ o prezentare a tipurilor deobiective cu indicareaunghiurilor de vederecorespunz\toare `ngrade (pentru

    aparatele defotografiat

    de dimensiuni mici). Multe obiective deacest fel au o construc]ie complex\.Obiectivele se aleg `n func]ie deluminozitatea lor [i de particularit\]ilede construc]ie.

    Obiectivul nu se compune doar dintr-olentil\, de[i de `mbinarea corect\ a unuinum\r mare de lentile depinde, `ntr-omare m\sur\, calitatea fotografiei. ~nobiectiv este fixat\ diafragma iris prin

    care se regleaz\ cantitatea de lumin\ carecade pe film. Poate fi comparat\ cu irisul

    unui ochi omenesc. La o lumin\puternic\, deschiderea irisului

    se mic[oreaz\, la una slab\devine mai mare,reglndu-se astfel

    cantitatea delumin\.

    Foto: firma Nikon

    Primii pa[iDeoarece v-a]i hot\rt s\ v\ ocupa]i

    de fotografie, trebuie s\ `n]elege]i

    c\ [i aici exist\ o anumit\ succesiune

    de pa[i obligatorii:

    Asigura]i-v\ c\ exist\ [i sunt `n

    stare de func]ionare bateriile din

    aparat. Dac\ `ntr-un anumitmoment se descarc\ sau ies din

    uz, aparatul de fotografiat mai

    ales cele moderne nu maifunc]ioneaz\, deoarece aproapetoate mecanismele lui sealimenteaz\ de la baterii. Multeaparate de fotografiat au un sistemde control mecanic, totu[imajoritatea lor func]ioneaz\ r\uf\r\ o alimentare suplimentar\ de

    la baterii. Verifica]i cur\]enia lentilelor

    obiectivului. Nu trebuie s\ existe

    urme de pic\turi, praf sauzgrieturi. Acest lucru se refer\ [i

    la suprafe]ele interioare ale

    aparatului. ~nl\tura]i urmele de

    film [i mizerie. Ave]i grij\ s\ nu

    murd\ri]i aparatul `n interior.

    Aten]ie: nu atinge]i elementele

    obturatorului!

    Acum introduce]i filmul.

    Asigura]i-v\ c\ primul cap\t al

    filmului a r\mas `ntre lamelelerolei, iar din]ii rolei au intrat `n

    perfora]iile de pe marginea

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    15/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    15

    Pozi]ionarea aparatului de fotografiat pentru fotografii orizontale

    Pozi]ionarea aparatului de fotografiat pentru fotografii verticale

    filmului. Multe aparate de

    fotografiat automate fac acest

    lucru singure; n schimb, n cazul

    altora trebuie f\cute [i alte

    opera]ii.

    ~nchide]i peretele posterior alaparatului, avnd grij\ ca acesta

    s\ fie bine `nchis [i curat.

    Derula]i filmul pu]in, pn\ cnd

    apare cadrul marcat cu cifra 1.

    Verifica]i func]ionarea armnd [i

    declan[nd o dat\ sau de dou\ ori.

    Studia]i instruc]iunile de pe film,

    pentru a vedea ce sensibilitate

    trebuie s\ `i indica]i aparatului

    vostru. Orienta]i indicatorul destabilire a sensibilit\]ii filmului

    la valoarea corespunz\toare, de

    exemplu ISO 100. Aparatele de

    fotografiat cu a[a-zisul cod DX

    determin\ singure sensibilitatea

    filmului, dar numai la pelicule cucod DX (majoritatea filmelor

    actuale sunt a[a). Exponometrul

    prime[te astfel toate datele

    necesare.

    Acum aparatul de fotografiat este

    gata de lucru. Privi]i prin vizor [ialege]i subiectele care v\ plac.

    Regla]i claritatea imaginii `n

    func]ie de subiectul principal.

    2.12 Fotografia aplicat\Indiferent de ce obiect a]i ales s\ fotografia]i, pentru ob]inerea unei fotografii trebuie

    s\ face]i o serie de opera]iuni. Trebuie s\ `n]elege]i c\ o fotografie con]ine anumiteelemente pe care fotograful trebuie s\ le organizeze.

    ~nainte de toate este, fire[te, obiectulpe care

    `l fotografiem. Cum se `ncadreaz\ acest obiect `n

    fotografie? Iat\ de la ce trebuie s\ pornim.

    Cum se alege subiectul pentru a ob]ine cele

    mai bune rezultate? Privi]i obiectul [i `ncerca]i

    s\-i g\si]i cea mai bun\ pozi]ie, str\duindu-v\ s\

    v\ imagina]i cum va ar\ta `n cadru.

    Tot ceea ce `mpiedic\ planul vostru trebuie

    `nl\turat din cadru, `ntruct v\ distrage aten]ia

    de la obiectul principal.

    Trebuie s\ alege]i voi `n[iv\ cum ve]i `ncadra

    obiectul. Ce vre]i s\ vede]i `n fotografie?

    Pute]i alege un plan general, spre exemplu un

    peisaj cu o cas\. Pute]i fotografia un plan general,

    care s\ con]in\ doar o anumit\ por]iune dintr-un

    peisaj, sau chiar o parte care s\ redea construc]ia

    de baz\ a subiectului.

    Peisaj (prim plan)

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    16/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    16

    Pute]i s\ alege]i un cadru cu planmediu, `n care obiectul principal s\ fie`n prim plan, sau pute]i face un prim

    plan, eliminnd unul sau mai multedetalii.

    Pute]i face fotografii cu elementeleuneia sau alteia dintre combina]ii.

    Pentru `nceput, varianta ideal\ esterealizarea unor fotografii de prob\,urmate de alegerea celei mai bune dintreele [i studierea cauzelor pentru care unanumit cadru este mai bun dectcelelalte.

    Al doilea element al unei compozi]iieste momentul fotografierii. Pentrusubiectele statice, acest lucru nu estechiar att de important ca pentru cele `nmi[care.

    Totu[i, nu trebuie nesocotit acestaspect nici la obiectele statice. ~nanumite momente, chiar [i la peisaje,lumina solar\ poate crea o imagineavantajoas\ prin jocul de lumini [iumbre.

    Un moment important este cel alfotografierii copiilor sau a familiei.Expresia fotografiei, orientarea,racursiurile nea[teptate joac\ un rolhot\rtor `n reu[ita fotografiei.

    Un al treilea element al compozi]iei`l constituie punctul de sta]ie. Alegemlocul pentru fotograf [i aparat, `n a[a fel`nct s\ punem `n eviden]\ subiectulfotografiat. Punctul de sta]ie ales `n

    partea de sus a unei compozi]ii scoate `neviden]\ perspectiva.

    E de preferat, spre exemplu, s\ v\fotografia]i copilul jucndu-se `n curtede la `n\l]imea ochilor lui.

    Fotografiile f\cute dintr-un punct jos(perspectiva de broasc\) creeaz\ adeseaefecte interesante, `ntruct obiectele din

    prim-plan sunt scoase `n eviden]\ prinlipsa fondului.

    Fotografierea dintr-un punct `nalt(perspectiva zborului de pas\re) esteavantajoas\ din toate punctele de vedere,

    crendu-se impresia m\ririi distan]eidintre obiecte.

    Linia de orizont urc\ `n partea de susa fotografiei, iar obiectele din prim-plan

    par mai mici. Totu[i, mul]i fotografi alegdin obi[nuin]\ fotografierea de la`n\l]imea ochilor, adic\ dintr-un punctde vedere normal.

    ~ncerca]i s\ face]i fotografii dindiferite puncte [i stabili]i pentrudumneavoastr\ cnd [i pentru cesubiecte este mai bine s\ folosi]i unulsau altul dintre punctele de sta]ie.

    Peisaj (prim plan). Foto: Ella Gerich

    Peisaj (plan general). Foto: Ella Gerich

    Perspectiva de broasc\

    Perspectiva zborului de pas\re

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    17/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    17

    Din lec]ia 9, am ales cteva fragmente `n care este prezentat\ tehnica de developare a filmelor alb-negru [i o aplica]ieextrem de util\.

    PROCESUL NEGATIV ALB-NEGRU

    F\r\ nici o ndoial\, trebuie s\ nv\]a]i s\ prelucra]i singuri filmele. Gndi]i-v\ numai:

    Dup\ ce ve]i c[tiga pu]in\ experien]\, ve]i face fotografii alb-negru la fel de bune ca majoritatea laboratoarelorfotografice. Totul ]ine, de fapt, de voi. Folosind procese [i regimuri de prelucrare standard, ve]i putea s\ controla]i

    Compozi]ie central\ Compozi]ie necentral\

    Al patrulea element care joac\ un rol

    important este culoarea (dac\ lucra]i cu

    un film color).Culorile vii `mbun\t\]esc aspectul

    unei fotografii. Ele pot fi redate puternic

    prin contrast sau prin armonie. Culorile,f\r\ `ndoial\, au o ac]iune psihologic\

    puternic\.Culorile se schimb\ pe parcursul unei

    zile; `ncerca]i s\sesiza]i diferen]a

    lucrnd cu un film color.

    Fotografia]i un peisaj ndiferite momente ale

    zilei, de diminea]a

    devreme [i pn\ searatrziu, la interval de unasau dou\ ore.

    Al cincilea element

    foarte important esteiluminarea. Tot ceea ce

    ne `nconjoar\, m\sura- bil `n trei dimensiuni,

    apare `n fotografie `n

    doar dou\.Adncimea [i volumul, pe care le

    vedem doar cu ochii no[tri, nu pot firedate pe hrtia fotografic\ dect dup\

    mai multe ncerc\ri. ~n fotografie, putem

    reda senza]ia de adncime a suprafe]eifolosind iluminarea obiectelor. Acestlucru se poate face nu prin cantitatea de

    lumin\, ci prin calitate.

    Din care unghi cade lumina, cum ne pozi]ion\m `n raport cu lumina, toate

    acestea joac\ un anumit rol `n redarea

    profunzimii suprafe]ei `ntr-o fotografie.

    Iluminarea obiectului [i volumulacesteia sunt parametri pe care `i putem

    regla prin timpul de fotografiere.

    Un al [aselea element, legat decompozi]ie, estepozi]ionarea obiectului

    `n fotografie. Este unul dintre factoriicare chiar se afl\ la dispozi]ia voastr\.

    Stabili]i `n totalitate cum fotografia]i un

    obiect [i asupra c\rei p\r]i din fotografievre]i s\ atrage]i aten]ia.

    Compune]i fotografia `n a[a fel `ncts\ fie clar\ diferen]a de m\rime dintre

    obiecte.Obiectul principal (subiectul de baz\)

    trebuie s\ domine fotografia, iar ceea ce

    r\mne trebuie doar s\ vin\ `ncompletare. Elementele din fotografie

    trebuie s\ creeze un sistem, s\ fie unitare.

    ~ncerca]i s\ face]i `n a[a fel `nct, `nfotografiile voastre, obiectul principal

    s\ se afle n mijlocul cadrului. Acest lucruse `ntmpl\, `n primul rnd, involuntar,

    deoarece mijlocul de reglare a clarit\]iiimaginii se afl\ n centrul geamului mat.Din aceast\ cauz\ se a[az\ de obicei `n

    acel loc obiectul principal din fotografie,

    dar pute]i manevra aparatul dup\ bunul

    plac, pentru a plasa obiectul `n orice locdin cadru. Fotografia voastr\ va c\p\ta

    `n plus originalitate [i dinamism. Iat\ c\ave]i nenum\rate posibilit\]i de a fi

    originali `n modul de compunere afotografiilor, trebuie doar s\ v\ str\dui]i

    s\ face]i fotografiile din ce `n ce mai

    bune.

    IntroducereProbabil nu v-a]i decis nc\ s\ v\ ocupa]i voi n[iv\ de prelucrarea filmelor, darne-am hot\rt s\ dedic\m, totu[i, cteva lec]ii acestui subiect. Trebuie s\ vin\ [iun moment n care s\ face]i singuri aceast\ opera]iune.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    18/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    18

    Cu alte cuvinte, nu mai sta]i pegnduri, dar nici nu e cazul s\ ncepe]idirect cu prelucrarea materialelor color.Pentru nceput, este bine s\ v\ nsu[i]i

    caracteristicile materialelor fotograficealb-negru, c\rora le vom acorda o mareaten]ie n aceast\ lec]ie. n practic\, nutrebuie neap\rat s\ intra]i n detaliu n

    fotosensibilitatea materialelor [i s\ prelucra]i filmul [i hrtia cu totul altfel dect se face n laboratoarele fotografice.

    Ve]i vedea extrem de rapid rezultatele eforturilor voastre. n numai cteva ore ve]i ob]ine fotografiile.

    Spre deosebire de laboratoare, care fac fotografii n formate standard, ve]i putea s\ alege]i voi dimensiunilefotografiilor pe care le face]i dup\ ce negative vre]i.

    Pute]i decupa sau recadra fotografia. Adeseori, imaginea pe negativ cuprinde mai mult dect dorim; de aceea, `n

    laborator putem decupa din imagine `ncadratura dorit\ prin m\rirea sc\rii imaginii.

    ~n plus, ve]i avea o mare satisfac]ie s\ privi]i fotografiile f\cute de voi de la nceput pn\ la sfr[it.

    Ve]i nv\]a mult mai multe lucruri despre filme, hrtie, substan]e fotografice. Ve]i nv\]a [i s\ face]i mai bine

    fotografiile, s\ le sim]i]i dintr-o prim\ privire [i s\ valorifica]i iluminarea obiectelor.

    9.7 Aplica]ie

    9.7.1 Care este scopul develop\rii?Problema const\ n ob]inerea unornegative de bun\ calitate, care pot fiimprimate f\r\ probleme pe hrtiefotografic\ normal\. De executareacopiilor pozitive ne vom ocupa n lec]ia10. Pentru o bun\ rezolvare a acestei

    probleme, negativele trebuie s\corespund\ ctorva cerin]e. Calitateanegativelor depinde de urm\torii factori:

    1) granula]ie fin\;2) contrast;3) densitate;4) claritate.Vom urm\ri pe rnd aceste no]iuni,

    ntruct le ve]i folosi n aplica]ia practic\ care urmeaz\ [i v\ vor ajutaulterior s\ evalua]i mult mai binecalitatea negativelor. Aceste caracte-ristici depind, pe de o parte, de caracteruldevelop\rii filmului, iar pe de alt\ parte,depind n mare m\sur\ de regimul deexpunere a filmului.

    Am prezentat cei patru factori caredetermin\ calitatea unui negativ. Acum

    s\ urm\rim cei patru parametri caredetermin\ calitatea unei develop\ri.Ace[tia sunt: concentra]ia revelatorului,temperatura lui, timpul de developare,

    intensitatea agit\rii solu]iei [i concen-tra]ia revelatorului. Ace[ti parametritrebuie s\ fie foarte riguros supra-veghea]i pe parcursul develop\riifilmului.

    1 TimpulNu uita]i s\ studia]i instruc]iunile de

    folosire a revelatorului [i cele de folosirea filmului. Timpul de developaredepinde, n mare m\sur\, de tipul

    filmului, de tipul revelatorului [i degradul lui de diluare. Nu uita]i niciodat\

    c\ respectarea recomand\rilor produc\-torului asigur\ ob]inerea rezultatuluidorit. Totu[i, datele prezentate suntrelative, putndu-se schimba n func]iede condi]iile concrete de lucru. Dup\ ceve]i developa [i ve]i face copii, dup\cteva filme ve]i [ti s\ stabili]i intervalelenecesare de timp, dar pentru nceputurma]i instruc]iunile.

    2 Temperatura

    Controla]i n permanen]\ temperatura[i men]ine]i-o la 20 de grade. Este

    procesul de prelucrare al materialelorfotografice, dar de cteva elementeteoretice tot este nevoie.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    19/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    19

    9.7.2 Developarea pas cu pas

    obligatoriu s\ studia]i [i s\ respecta]iinstruc]iunile n cazul abaterii de laaceast\ valoare de temperatur\! Dac\ sentmpl\ s\ face]i developarea la otemperatur\ mai mare sau mai mic\,rezultatele nu vor mai fi cele a[teptate.

    Men]ine]i [i temperatura celorlaltesolu]ii tot n jurul valorii de 20 de grade,pentru a nu deteriora emulsia. Explica]iaconst\ n faptul c\ emulsia filmului

    poate s\ se ncre]easc\ sau s\ crape,f\cnd ca la executarea copiilor s\ apar\o structur\ mozaic, numit\ reticula]ie.

    3 Agitarea sau amestecareaDin cnd n cnd, solu]ia din tanc

    trebuie amestecat\ pentru asigurareauniformit\]ii parametrilor de develo-

    pare. Acest lucru se face, de regul\, prinagitare sau prin ntoarcerea tancului.Ve]i g\si recomand\rile necesare ninstruc]iunile de folosire a tancului dedevelopare.

    4 Concentra]ia revelatoruluiCu ct dilua]i mai mult revelatorul,

    cu att mai slab va ac]iona acesta [itimpul de developare va cre[te. Diluarea

    puternic\ se aplic\ doar n anumitecazuri speciale.

    S\ trecem acum la descrierea pas cu

    pas a procesului de developare.

    Pasul 1:

    La sfr[itul fotografierii, dup\

    derulare, filmul se afl\ n caseta lui,

    nf\[urat pe mosor, iar din caset\ nu iesedect cap\tul de prindere a filmului n

    tanc. Trage]i un pic de el pn\ cnd

    filmul se vede la l\]imea lui normal\.

    T\ia]i cap\tul de fixare n aparat cu o

    foarfec\. Dac\ filmul a fost derulat n

    ntregime [i se afl\ cu totul n caset\,

    trebuie s\ deschide]i caseta pe ntuneric.

    Deschide]i caseta, t\ia]i cap\tul de fixare

    n aparatul de fotografiat [i decupa]i

    col]urile ascu]ite ale cap\tului de film

    n dreptul orificiilor perforate.Desf\[ura]i filmul de pe bobin\ [i

    desprinde]i-l cu grij\ de racord.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    20/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    20

    Pasul 2:

    Verifica]i dac\ sunt fixate corectcomponentele tancului. Sunt a[ezatecorect partea de sus [i de jos a spiralei?Introduce]i nceputul filmului n parteareceptoare a spirei. R\suci]i rnd pe rndcele dou\ jum\t\]i de spiral\, n a[a felnct filmul s\ se prind\ n orificiile ei.Spirala trebuie neap\rat s\ fie uscat\,deoarece, dac\ este ud\, filmul nu va

    putea fi aranjat n ea. }ine]i filmul doarde margine, iar cnd este complet

    nf\[urat pe spiral\, t\ia]i-i cap\tul. Dac\nu reu[i]i s\ nf\[ura]i filmul, maincerca]i o dat\, dar n nici un caz nu cufor]\, deorece risca]i s\-l mototoli]i saus\-l rupe]i. V\ recomand\m ca, naintede a nf\[ura filmul pe spiral\, s\ face]iaceast\ opera]iune la lumina zilei, cu unalt film, vechi, deja developat.

    Antrena]i-v\ de cteva ori [i n ntuneric;abia dup\ aceea lucra]i cu filmul caretrebuie developat. Dup\ cteva ncerc\rive]i reu[i f\r\ probleme.

    Pasul 3:Lua]i cu grij\ tancul [i nu uita]i s\ v\

    asigura]i c\ lumina nu va trece prin el.Introduce]i spirala cu filmul n tanc [in[uruba]i capacul. Construc]ia tancului

    pe care l-a]i achizi]ionat de pe pia]\ arputea s\ fie diferit\ de cel pe care l-amdescris, de aceea cel mai bine este s\ v\

    familiariza]i cu tancul pe care `l ave]i ladispozi]ie.

    Pasul 4:Preg\ti]i toate solu]iile necesare:

    revelatorul, baia-stop [i fixatorul.Verifica]i temperatura. A[eza]i vasele cusolu]ii pe masa de lucru n ordinea

    opera]iunilor de prelucrare a filmului.

    Pasul 5:Scoate]i dopul tancului (Aten]ie! Nu

    capacul, ci dopul) [i turna]i revelatoruln tanc cu grij\ [i ct mai repede. Porni]icronometrul sau timer-ul. Pune]i dopulla loc [i lovi]i u[or tancul pe mas\, na[a fel nct s\ se ndep\rteze bulele deaer de pe suprafa]a filmului. nvrti]ienergic de cteva ori spirala din tanc.

    Pasul 6:

    Agita]i solu]ia n func]ie derecomand\rile produc\torului. Deobicei, acest lucru se face f\r\ ncetaren primele 30 de secunde, pe urm\ agita]icte 5 secunde la fiecare 30 de secunde.Acest lucru nseamn\ aproximativ dou\agit\ri n jum\tate de minut. Agitareatrebuie s\ fie u[oar\, nu rapid\.

    Pasul 7:Dup\ ce trece timpul de developare,

    scurge]i revelatorul (e mai bine s\ncepe]i cu cteva secunde mai

    devreme, deoarece turnarearevelatorului mai dureaz\ ceva vreme).Anumi]i revelatori pot fi folosi]i [i de

    mai multe ori, de aceea va trebui s\ iturna]i napoi n recipientul de

    p\strare.

  • 8/9/2019 Lectie Arta Fotografiei

    21/21

    LEC}IE DEMONSTRATIV|

    Cu aceste fragmente ale unei aplica]ii referitoare la procesul develop\rii, se `ncheie lec]ia demonstrativ\ a cursului Arta fotografiei.

    Pasul 8:

    Fixa]i cronometrul (timer-ul) din nou

    la 0. Introduce]i n tanc solu]ia pentru

    baia-stop, incluznd aceast\ opera]iune

    n calculul timpului. Agita]i tancul timp

    de 15 secunde, dup\ care v\ opri]i 30 de

    secunde. Turna]i solu]ia napoi n

    recipientul de p\strare. O ve]i putea folosi

    de mai multe ori.

    Pasul 9:

    Fixa]i cronometrul (timer-ul) din noula 0. Introduce]i n tanc solu]ia de fixare,

    calculnd deja timpul. Agita]i tancul

    f\r\ ntrerupere n primele 30 de secunde,

    pe urm\ o dat\ la 30 de secunde. La

    sfr[itul timpului men]ionat pentru

    fixare, turna]i napoi solu]ia pentru o

    folosire ulterioar\.

    Pasul 10:

    Sp\la]i filmul n ap\ la aceea[i

    temperatur\ ca [i solu]ia precedent\.

    Lega]i unul din capetele unui furtun la

    robinet, cel\lalt introducndu-l n tanc.

    Sp\la]i energic filmul.

    Pasul 11:

    Ad\uga]i cteva pic\turi de substan]\

    activ\ pentru suprafa]\ n apa pentru

    ultimele sp\l\ri (OP-7, OP-10, SV-104),

    pentru a prentmpina formarea petelor

    pe suprafa]a filmului la uscare.

    Pasul 12:

    Atrna]i filmul cu crlige speciale,

    pentru uscare, n locuri ferite de praf. Nu

    folosi]i pensete sau cle[ti cu din]i.

    Pasul 13:

    T\ia]i filmul, a[eza]i f[iile t\iate

    ntr-un plic [i nota]i parametrii de

    fotografiere [i prelucrare. Ve]i avea

    nevoie de ele mai trziu.

    Dup\ ce ve]i developa singuri cteva

    filme, ve]i ob]ine ndemnarea necesar\[i ve]i vedea c\ developarea filmelor nu

    este un proces prea dificil.

    v\ a[tept\m s\ deveni]i cursant al institutului nostru,

    `nscriindu-v\ la cursul de Arta fotografiei!

    ~n speran]a c\ materialul prezentat v-a convins de accesibilitatea [i atractivitateacursului nostru pentru to]i cei interesa]i de acest domeniu,


Recommended