NIKOLAI MIHAILOVICIGORCEAKOV
Lecfiife fe regie
afe {ui't/afttangoa
Traducere din lirriba rusd
Raluca Rldulescu
NEMIRA
Cuprins
Primele 1ecdi............ 7
Lecliile continui 4l
Trecem la regie ...................... 99
Prinpesa Twrandot...... .............. 158
Concluzii ........... 315
Primele lecfii
Numele lui Vahtangov r5mAne legat, pentru mine, de
prima intAlnire cu teatrul, intr-un mod tn care nu mi-l ima-
ginasem niciodatl, vdzind sPectacole sau ascultAnd povegti
despre vrala act orrlor.
Teatrul, tn conceplia lui Vahtangov, nu este numai
,Teatru", adicdteatru cu majuscule, cum le plecea si spunl
atAt lui, cAt qi lui Stanislavski, ci gi un colectiv unit, legat de
responsabilitlli gi scopuri comune puse in sluiba poporului,
o echipl cdreiaili dedici toatd'viata, toate gAndurile, gtiind
cI vei glsi acolo cea mai serioasd atenlie qi consideraqie fagl
de tine, ca artist al scenei.
Vahtangov a construit teatrul pe principiul echipei, con-
ceputl de el ca o mare familie, in care crealia fieclruia este
indisolubil legard de viaga lui 9i dincolo de zidurile teatrului.
Ideea imposibilitefli de a separa viala noastrl personald de
viaga tntregii echipe teavale ne era rePetati in permanenll.
De aceea este obligatoriu sI vorbim despre inceputurile de
tnalte qinuti moralr ale teatrului, despre care ne vorbea
Vahtangov, pentru ci, altfel, multe dintre principiile lecgiilor
sale, prezentate in carte, vor pdreaarbitrare.
Lrclttre DE REGTE ALE LUt VeHtarucov
Am mers laVahtangov nu numai pentru a ne insu;i miiestria
profesionah, ci gi ca la un pedagog, un profesor tntr-ale vielii.
VisAnd si lucrez tn teatru, pe care l-am iubit din copil*ie,
eram, totu$i, foarte congtient cI nu voi ajunge niciodatl un
actor bun. $tiind ci am ceva aptitudini organizatorice (pe care
le-am clpltat gi verificat, practic, in primii ani ai regimului
sovietic ai rizboiului civil), am hotdrAt si tmi tncerc puterile
tn domeniul regiei gi cu acest scop m-am dus sI studiez la
gcoala-studio a cunoscutului regizor de film B.V. Ceaikovskil.
La qcoala de film, cursul de artaactorului era finut de Olga
Vladimirovna Rahmanova2, un om gi un pedagog minunat,
dedicatl trup gi suflet acestei munci. Dar tinerelea este o Peri-
oadi egoistl, lacoml gi prea putin rezonabila! Aga ci nu ne-a
fost suficient. Mai mult decAt atAt, tn anii aceia, in mediul
teatral, mai cu seami printre tineri, se studia cu pasiune ,sis-
temul" lui Stanislavski. ,,Sistemul" era predat de actorii
Teatrului de Artr, actorii Primului Studio al MHAT3, disci-
poli individuali ai ,sistemului", care nu aveau exPerienla unei
relaqii directe cD arta teauald,, psihologi 9i chiar medici. Noi,
adici o parte dintre elevii gcolii-studio de film, care voiam si
ne iniqiem tn ,sistem", am flcut cuno$tin1e cu unii dintre
ace$ti profesori gi am luat destul de multe leclii particulare.
1 Boris Vitalievici Ceaikovski (1888-1924) - regizor de film, scenarist,
editor gi profesor rus (n. tr.).
'z Olga Vladimirovna Rahmanova(1871-L943) - actri1tr, regizoare, sce-
naristl, profesoarl de vorbire scenici etc. (n. r.).3 MXAT/ MHAT este Prescurtarea Pentru ,Teatrul de ArtI din
Moscova" (n. tr.).
8
Pnrurrr rrcltt
Dar ceea ce ne prezentau pedagogii nogtri, care, evident, nu
erau cea mai fericite alegere, era cumva neclar, incredibil de
complicat, aproape mistic. Am studiat, de exemplu, pranal,
emiterea de razedin vArful degetelor cu mAna intinsl. Trebuia
ca partenerul teu, spre care igi indreptai cele cinci degete, sI
simti semnalele emise. tnainte si inceapi leclia, ne inlelegeam
intre noi: ,,S[ nu m[ laEi baltl, daci Aleksandr Aleksandrovici2
mi pune sitndreptpra??/ sPre tine." Colegul respectiv accePta,
cu condilia se am,la rAndui meu, aceeagi reaclie' $i ,,emiterea
de raze" ne ieqea foarte bine.
Circa 10-15 minute ne ,'concentram aten1ia", in cea mai
adincdlinigte, apoi trebuia sI ne indreptim toati atenria Pe
un obiect mai neobiqnuit din tnclpere: lustra, covorul, 9i sI
vedem acolo ceva despre care si vorbim apoi' Din nou ajun-
geam si ne tnlelegem cu colegii, ca ei si nu-qi concerfireze
atenlia spre aceleagi obiecte pe care le aveam qi noi tn vLzor'
$i aga mai departe. Relaxarea mqchilor, credinqa, naivitatea,
comunicare a cdpdtaserdun rol de sine stltltor 9i noi ne chi
nuiam, storcAnd, practic, din noi aceste elemente primare ale
megtegugului actoricesc, sub privirea severi a unuia dintre
acefti profesori ai ,,sistemului"
$i totuqi, instinctul ne-a sPus cI nu acesta este sistemul de
care avem noi nevoie gi pe care il propovlduieqte Stanislavski.
Ne-au convins in acest sens gi spectacolele Teatrului de Arta
I pranaeste unul dintre cele cinci domenii de studiu al yoghinilor
indieni (n.a.).2 Aleksandr Aleksandrovici Geyrot (1882-1947) - artist la MHAT,
unul dintre profesorii care ne-au predat ,sistemul" (n'a')'
- Lrctrrtr DE REGTE ALE LU, Vetrntlcov
din Moscova. Actorii jucau cu uguringi, cu seriozitate, inrr-unmod de-a dreptul cuceritor, piese extrem de diferite, precumUnde e nrultd ruinte e ;i mwltd prostiel, Azilul de noapte2,
Moartea lui Pazubin3.
ir, ,.., perioadi, in cercurile tineretului teatral,Vahtangovera unul dintre cei mai populari regizori, care cdutadirecgiilenoi ale artei contemporane.
Nu e greu sd vi imaginali ce a insemnat asta penrru mine.
$i, in plus, mi se qi repera insistent ce spusese K.S. Stanislavski
despre Vahtangov: ,,El qtie sI predea mai bine decAt mine sis-
temul meu." Mai tirzfu am auzit eu insumi aceste cuvintechiar din gura lui. Iar {dria cunoatre ,,sisremul" lui Sanislavski,
nici nu era de conceput cd ai putea deveni regizor . Ceea ce am
inpeles perfect.
$i, cu toate astea, a durat mult pAnI sI ne apropiem de
Evgheni Bagrationovicia.
I Unde-i multd minte e ;i multd prostie, comedie in cinci acre deAleksandr Nikolaevici Ostrovski, montari pentru prima dati la TeatrulAleksandrinski din Sankt-Petersburg in anul 1868 (n. tr.).
2 Azilul de noapte de Maxim Gorki, piesi scrisl in lg)l-i,.9A2., interzisd,pAna in 1905 pe scenele imperiale, a fo$ montatd pentru prima dati la Teatrulde Ani din Moscova de K.S. Stanislavski, care 9i juca rolul Satin (n. tr.).
3 Moartea lui Pazuhin, comedie in patru acre de M.E. Saltikov-$cedrin,scrisi gi interzisi in 1857 gi jucatl pentru prima dati in i893, dupi moarteadramaturgului (n. tr.).
a Evgheni Bagrationovici Vahtangov (1883-1922) - actor gi regizor deteatru rus, fondatorul qi coordonatorul unui studio de teatru pentru studenli(191.3), care a devenit apoi Al Treilea Studio al Teatrului de Arti dinMoscova (1921), iar apoi Teatrul Academic de Stat ,,Evgheni Vahtangov,.(1e26) (n. tr.).
10
PRrvere rtcltt
Vahtangov a fost un actor sclipitor al Primului Studio al
Teatrului de ArtI, care ainvdlat sistemul artei actorului direct
de la Stanislavski, a fost profesor Ia mai multe ;coli-studio din
Moscova, a condus propriul studio din Intrarea Mansurovski,
iar noi nu eram decAt un mic grup de ,,boboci", necunosculi
de nimeni, de la o gcoala-studio de regie de film!
Dorinla arzdtoarede a studia cu Vahtangov, aspiralia inte-
rioar} ciltre artacea mare gi vie au tnvins lipsa de curaj, tndo-
ielile gi ezitdrrle noastre.
M-au delegat pe mine sI merg la Vahtangov. Eu trebuia
sdJ rog pe Evgheni Bagrationovici, sd-l conving sI predea la
Ecoala-studio a lui B.V. Ceaikovski ,,sistemul" lui K'S'
Stanislavski. Vahtangov m-a primit, tn timp ce se demachia
dupl spectacolul Potopull,in carejuca foarte incisiv 9i cumva
neobiEnuit rolul agentului de bursI,Frazer.
Nu-mi mai aduc aminte ce i-am spus in cele 10-15 minute
cAt am stat cu el. tn schimb, mi s-au intiprrit in memorie faia
lui neobignuit de mobile, mAinile agile, cu care tqi gtergea ma-
chiajul, ochii lui veseli, uqor zeflemitori, care mI priveau din
oglinda. Nu gtiu ce aveam a;a de amuzant. Dar Vahtangov era
binedispus tn seara aceea gi a acceptat si lucreze cu noi, cu o
uguringl care m-a surprins complet.
Cred ci, tn acel moment, pur 9i simplu il fecuse curios
denumirea gcolii noastre: ,,Studio de film." Filmul tncl era,ln
anii aceia, o art|, noui. Iar pe Vahtangov il interesau
1 Spectacolul Potopul de Henning Berger, montat la Teatrul de ArtI
din Moscova (n. tr.).
Lrclrrlr DE REGTE ALE LUt VeHrnrucov
provoclrile, noile modalitlgi de predare tntr-o astfel de gcoah
(9i nu noi elevii, fireqte). El a fost lntotdeauna atras de ror ce
era nou! Pe scurt, a doua zi, toatd. clasa noastrl (gi chiar era o
clasl de gimnaziu ln sensul adevdratal cuvAntului, cu blnci gi
table, fiindci ne jineam cursurile intr-un gimnaziu de fete,
tntr-o cladire care mai existi gi astdzi,la collul stfiziiHerzencu aleea Briusovski) era tnrr-o stare de maximl emotie qi agi-
ta1ie. E.B. Vahtangov trebuia str soseasci din clipe tn clipi. tnhol, la garderobl 9i in jurul cancelariei erau pugi oameni de
,gardd". Boris Vitalievici Ceaikovski, Olga VladimirovnaRahmanova gi ceilalji profesori ai nogtri se pregltiseri sd salute
in mod special sosirea lui Vahtangov tn gcoala noastrd. Neinvidiau, igi faceau griji pentru noi, din minut ln minut iegeau
pe scara centrale gi colegi de la alte grupe, fiindcn nimeni nuvoia sI rateze intrarea lui Vahtangov.
Evgheni Bagrationovici a venit, a$a cum ne gi inlelesese-
rdm,laora opt fix. I s-a flcut o primire festivtr. tn toate gcoala
s-au intrerupt cursurile. A fost salutat de toli profesorii gi
elevii care i-au urat bun venit. Au trecut vreo douizeci de
minute pini cAnd Vahtangov a reugit sd ajungi tn sala noastride curs.
S-a agezat la catedrd,, ne-a cercetat atent pe to[i gi cumva,
imediat, a trecur pur gi simplu latreabd,.
- Cu ce si incepem noi? a formulat el prima intrebare, parciqi pentru el insugi, gi pentru noi. $tiu ci voi vi pregitigi sd de-
venipi regizori. Dar nu pute[i incepe direct cu regia. Regizorultrebuie si fie qi actor, chiar gi unul mediocru. Cam aqa ca mine,de exemplu. Nu rAdeli, eu mI consider un actor complet
t2