+ All Categories
Home > Documents > Leadership in Adm Pub Locala

Leadership in Adm Pub Locala

Date post: 17-Dec-2015
Category:
Upload: maticiuc-george
View: 229 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
leadership
137
CUPRINS INTRODUCERE....................................... ..................................................6 1. COMUNITATEA ŞI ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ LOCALĂ............................................. ................................................... .......8 1.1. Aspecte teoretice privind comunitatea.................................. .............8 1.1.1. Evoluţia teoriilor despre comunitate........................... 11 1.1.2. Dezvoltarea comunitară .......................... ....................15 1.2. Administraţia publică locală....................................... .....................17 1.3. Concepţia managerială asupra administraţiei publice......................21 1.4. Colectivităţile locale ...................................... .................................23 1.5. Consultarea comunităţii în problemele locale de interes 4
Transcript

Leadership in administratia publica locala

CUPRINS

INTRODUCERE.........................................................................................61. COMUNITATEA I ADMINISTRAIA PUBLIC LOCAL.......................................................................................................81.1. Aspecte teoretice privind comunitatea...............................................81.1.1. Evoluia teoriilor despre comunitate...........................111.1.2. Dezvoltarea comunitar ..............................................151.2. Administraia public local............................................................171.3. Concepia managerial asupra administraiei publice......................211.4. Colectivitile locale .......................................................................231.5. Consultarea comunitii n problemele locale de interes deosebit...........................................................................................262. LEADERSHIP I LIDERI N CONTEXT COMUNITAR........302.1. Aspecte teoretice privind conceptul de leadership i lider...............302.1.1. Comportamente i capaciti necesare liderilor..........332.1.2. Leadershipul i inteligena emoional.......................362.2. Arta de a convinge...........................................................................372.2.1. Abiliti specifice artei de a convinge.........................392.2.2. Comunicarea mesajului i solicitarea ntreprinderii de aciuni...................................................................412.2.3. Arta de a convinge persoane cu influen....................442.3. Construirea relaiilor........................................................................452.3.1. Caracteristicile unor relaii funcionale.......................462.3.2. Meninerea relaiilor....................................................472.4. Lucrul n echip ..............................................................................492.5. Leadershipul n organizaia militar ...............................................513. ASPECTE ALE LEADERSHIPULUI COMUNITAR................543.1. Procesul de luare al deciziilor prin consens.....................................543.1.1. Metode de luare a deciziilor........................................543.1.2. Consensul - avantaje i dezavantaje ...........................563.1.3. Utilizarea unui facilitator.............................................593.2. Participarea comunitii la procesul de luare al deciziilor...............603.3. Colaborarea i leadershipul colaborativ...........................................623.3.1. Caracteristici ale liderilor colaborativi .......................653.3.2. Practicarea leadershipului colaborativ.........................663.3.3. Leadershipul colaborativ n comunitatea local..........683.4. Facilitare i ntlniri.........................................................................693.4.1. Facilitarea unei ntlniri eficiente................................703.4.2. Facilitator comunitar...................................................713.5. Leadership comunitar.......................................................................734. PARTEA APLICATIV.......................................................................754.1. Studiu de caz ...................................................................................75CONCLUZII I PROPUNERI.............................................................82BIBLIOGRAFIE.......................................................................................84INTRODUCERE

Plenitudinea existenei umane, n mare parte, este determinat de confortul individual i social al individului. Acesta, la rndul lui poate fi regsit n mediul vieii curente n care omul se desfoar n calitate de persoana fizic i actor social. Comunitatea, ca unul dintre platourile ambientale de baz n care omul i desfoar activitile cotidiene, este de importan promordial. Mediul comunitar, mai ales n regiunile rurale, reprezint cel mai potrivit teren social n care omul este cunoscut i recunoscut. Mediul comunitar totodat constituie microuniversul care n cea mai mare msur red omului rezultatele aciunilor proprii.

Dup cum este cunoscut, Romnia se afl n prezent n situaia de a rspunde unor cerine i provocri impuse de procesul de dezvoltare socio-economic a rii. Exist necesiti i constrngeri n numeroase domenii precum administraie public, economie, mediu, cultur, sntate, asisten social. Multe dintre aceste domenii au o relaie i o influen direct asupra comunitilor locale, afectnd ntr-un fel sau altul nivelul de trai al acestora. A rezultat astfel, nevoia implicrii comunitilor n ansamblu n rezolvarea problemelor care le afecteaz n mod direct i crora au capacitatea de a le veni n ntmpinare. Toate aceste aciuni ndreptate nspre soluionarea unor necesiti ale comunitilor, cu mobilizarea i implicarea efectiv a acestora, se traduc i formeaz un proces amplu, acela al dezvoltrii comunitare. Resursele ce pot fi alocate n cadrul procesului dezvoltrii comunitare variaz n funcie de potenialul comunitilor, de poziia lor n structura administrativ a rii, de gradul de pregtire i implicare a resurselor umane locale.Preocuprile unei autoriti a administraiei publice locale in de aspecte legate de viaa de zi cu zi a oamenilor. Cel puin din acest motiv, autoritatea respectiv, indiferent care ar fi ea, intr n contact cu cetenii care i solicit rezolvarea a fel de fel de probleme i se afl n permanen sub observaia cetenilor respectivi. Nu ntmpltor, de-a lungul timpului, la acest nivel s-a dezvoltat o ntreag teorie i au fost puse la punct o serie de instrumente prin care cetenii pot fi implicai nemijlocit n activitatea administraiei publice locale, inclusiv n latura decizional a acestei activiti. Iat ns, c i n Romnia, ca membru al Uniunii Europene, implicarea membrilor comunitii n dezvoltarea acesteia i gsete din ce n ce mai mult locul i rostul. Astfel comunitatea devine durabil i viabil prin efortul comun al membrilor ei. Orice tentativ de acest gen, deci, trebuie considerat salutar i benefic. Unul din cei mai importani factori din cadrul comunitii care dorete rezolvarea unora din problemele stringente cu care se confrunt comunitatea, utliznd resursele disponibile, este leadershipul comunitar.

Lideri comunitari pot fi nu numai reprezentani ai autoritilor locale, ai organizaiilor neguvernamentale sau oameni de afaceri ci i oameni obinuii care sunt interesai de mbuntirea calitii vieii n comunitatea din care fac parte.Implicarea cetenilor n dezvoltarea comunitii n care triesc este nu numai benefic, dar i necesar. Cei alei n administraia public local pot lua cunotin att de nevoile i grijile cetenilor, ct i de eventuale sugestii privind modul de rezolvare a unor probleme, numai printr-o permanent i strns legtur cu acetia. Pe de alt parte, dialogul ntre reprezentanii administraiei publice locale i ceteni poate oferi celor dinti ocazia s-i justifice unele decizii i aciuni i s explice care sunt cauzele anumitor nerealizri. Prin aceasta, administraia unei comuniti poate obine nu numai nelegerea cetenilor din respectiva comunitate legat de unele demersuri i, mai cu seam, de unele nereuite ale sale, dar i sprijinul n rezolvarea anumitor probleme.

Pentru ca dialogul s fie ns eficient, trebuie ca cetenii s cunoasc atribuiile diferiilor factori ai administraiei locale, ct mai exact. Aceasta le va da posibilitatea s ridice n faa administraiei publice locale numai probleme ce sunt de competena ei i s neleag limitele cu privire la atribuiile acesteia. Atunci, presiunea cetenilor, manifestat prin opinii i iniiative, i va face pe primari, consilieri i pe funcionarii primriilor s nu se mai simt singurii n msur s decid asupra modului n care trebuie s rezolve anumite probleme, sau asupra prioritilor.

Dar n acelai timp, aceast presiune va schimba, n perspectiva reprezentanilor i lucrtorilor din administraie, imaginea cetenilor, din cea de depuntori de cereri la primrie, ntr-una de cuttori i iniiatori de soluii, precum i de persoane care se intereseaz n permanen de ceea ce fac cei pe care i aleg i pe care i pltesc.CAPITOLUL I. COMUNITATEA I ADMINISTRAIA PUBLIC LOCAL

1.1. Aspecte teoretice privind comunitatea

De cte ori ne gndim la termenul de comunitate folosim termeni geografici, comunitatea este localitatea (ex. ora, comun, sat). Cnd comunitatea este definit prin localizare fizic, ea poate fi delimitat prin granie precise care sunt deja nelese i acceptate de ceilali. Definirea comunitilor n termeni de geografie este numai o modalitate de a le aborda. Comunitile pot fi definite prin motenire cultural comun, limbaj, credine i interese mprtite. De foarte multe ori sunt denumite comuniti de interese. Chiar i atunci cnd comunitile se refer la localizare geografic, ele nu includ ntotdeauna pe oricine din zon. n centrele umane mari, comunitile sunt definite cel mai adesea n termenii cartierelor. Majoritatea oamenilor aparin mai mult dect unei comuniti, chiar dac suntem contieni sau nu de acest fapt. De exemplu, un individ poate fi, n acelai timp, parte a unei comuniti reprezentate de cartier, o comunitate religioas i o comunitate ce mparte interese comune.

n Dicionarul explicativ al limbii romne comunitatea este definit ca: 1. Faptul de a fi comun mai multor lucruri sau fiine ; posesiune n comun. 2.Grup de oameni cu interese, credine sau norme de via comune ; totalitatea locuitorilor unei localiti, ai unei ri, etc.

Dicionarul de sociologie (Zamfir i Vlsceanu, 1993) definete comunitatea ca entitate social-uman, ai crei membri sunt legai mpreun prin locuirea aceluiai teritoriu i prin relaii sociale constante i tradiionale (consolidate n timp).

The New Shorter Oxford Dictionary face distincia ntre dou tipuri de nelesuri:

A. O unitate de indivizi;

B. O calitate sau stare.

Din prima categorie fac parte urmtoarele sensuri: 1. cei care sunt mpreun ca diferii de ali semeni ai lor; 2. o unitate organizat social sau politic; 3. O unitate monastic, socialist, etc. de oameni trind mpreun i posednd bunuri n comun; 4. un grup de animale trind sau acionnd mpreun. Urmtoarele nelesuri se nscriu n a doua categorie: 5. starea de a mprti sau a poseda ceva n comun; 6. o caracteristic comun; o nelegere; o identitate; 7. interdependen social, tovarie; 8. comunalitate; via n asociaie cu alii.

Utilizarea termenului comunitate n limbajul cotidian a condus practic la o indeterminare a acestuia. Astfel, ori de cte ori cineva dorete s fac referire la o grupare de indivizi identificabil prin caracteristici empirice i/sau teoretice, sfrete prin a rosti cuvntul comunitate. Aspectul este valabil att pentru referiri la nivel micro ct i la nivel macro: comunitate local, diverse comuniti etnice, pn la naiuni privite ca i comuniti, i mai departe Comunitatea European, Comunitatea Statelor Independente, comunitatea oamenilor de tiin .a.m.d. Singurele elemente comune tuturor acestor realiti desemnate prin acelai termen sunt existena, pe de o parte, a unui numr de indivizi i, pe de alt parte, a unor legturi reale (uneori imaginare) ntre acetia. n aceste condiii, nu este de mirare faptul c termenul se utilizeaz de multe ori i atunci cnd se au n vedere grupuri de indivizi aparinnd altor specii. Este o consecin normal a utilizrii excesive.

Puine sunt conceptele sociologice att de vag explicate cum este cel de comunitate. n limbajul comun acest termen acoper semantic o multitudine de realiti ceea ce conduce finalmente la o nedeterminare a sa. Reprezentrile generate de sintagmele prezentate puin mai sus sunt att de eterogene nct termenul nu are dect o relevan ndoielnic. Translatat, preluat n limbajul sociologic de specialitate, termenul i-a pstrat caracterul vag, denominaiile multiple i prea puin relevante.

Termenul de comunitate apare n mod pregnant n terminologia sociologic odat cu celebra lucrare a lui Ferdinand Tnnies Comunitate i societate. Se ntlnesc, de asemenea, termeni cum ar fi community, communaut .a. care sunt utilizai la rndul lor foarte diferit n studiile sociologice.

Spre deosebire de situaia din alte state, termenul comunitate nu are o utilizare foarte larg n limbajul curent n ara noastr. n SUA, de exemplu, utilizat n sens larg, termenul de comunitatea desemneaz cel mai adesea o realitate social specific, o zona rezidenial care satisface nevoile curente de educaie, recreere, aprovizionare, aciune civic n structuri formale sau informale, etc. Comunitatea este o realitate n orice societate pe care istoria umanitii ne-o relev pn astzi. De exemplu, cea mai mic unitate administrativ-teritorial de la noi satul este o formaiune acoperit n mare msur de conceptul de comunitate. Utilizarea restrns a acestui termen nu poate conduce la negarea realitii.

n definirea conceptului de comunitate se pornete de la urmtoarele elemente:

dimensiunea spaial;

dimensiunea cantitativ;

dimensiunea structural;

dimensiunea relaional;

dimensiunea funcional;

dimensiunea temporal.

Definind comunitatea din punct de vedere morfologic, primele dou coordonate pot fi tratate mpreun, cu att mai mult cu ct aceasta este reclamat i de relativitatea inerent prezent n evaluarea cuprinderii lor. Ce ntindere ar trebui s ocupe o grupare uman pentru a putea fi numit comunitate? Rspunsul nu poate fi dat nici departe ntr-o form numeric. Exist mai multe tipuri de comuniti iar fiecrui tip i corespunde o dimensiune ce poate fi sesizat relativ uor: comunitatea rural - satul, comuna; comunitatea urban - oraul i se poate nainta pn la aria geografic a unei regiuni, ri .a.m.d. Cum comunitatea este o realitate diferit ntr-un sens de toate acestea, vom spune c ea trebuie s fie cuprins ntr-un spaiu relativ restrns, de la zonele mai restrnse ocupate de comunitile situate n mediul urban i nedepind dimensiunile unui sat. Formularea este suficient de vag dar, innd cont c definirea nu este epuizat doar prin aceast dimensiune, este suficient pentru etapa actual de definire. Realitatea arat c pot exista comuniti chiar ntr-o cldire mai mare, ntr-un cvartal de cldiri, n unele zone ale diverselor localiti, etc. Strns legat de dimensiunea anterioar i inevitabil tratat n mod similar, dimensiunea numrului de indivizi ce pot forma o comunitate este la rndul ei relativ restrns, exemplul satului ca limit maxim fiind concludent. Aceste dou dimensiuni sunt eseniale dar insuficiente pentru a putea defini o comunitate. Pentru a utiliza terminologia durkheimian, densitatea material nu reprezint dect o condiie necesar dar nu i suficient a existenei unei comuniti. Este nevoie s existe o densitate moral sau, altfel spus, trebuie ca ntre indivizi s existe raporturi specifice, s interacioneze reciproc. Pentru a contura mai bine specificul comunitii, este de preferat s se apeleze mai nti la exemple de grupuri care nu sunt comuniti, nainte de a aduce exemple de comuniti reale. De exemplu, mulimea spectatorilor dintr-un stadion, dei ndeplinete condiiile de mai sus, nu este o comunitate, dect n limbajul cotidian la care am fcut deja referire. Este necesar s existe anumite raporturi i, de asemenea, acestea trebuie s fie persistente n timp, cum vom vedea mai jos.

n ceea ce privete compoziia gruprii, aceasta trebuie s fie omogen i se vizeaz aici mai multe criterii: apartenena etnic, confesional, nivelul de colarizare, tipul colilor absolvite, status-ul social motenit, status-ul social dobndit, nivelul veniturilor, natura ocupaiei, nivelul aspiraiilor. Toate acestea vizeaz raportarea la o grila axiologic comun iar termenul omogenitate trimite aici la preponderen i nu la exclusivitate.

Dimensiunea relaional vizeaz tipurile de raporturi ce se stabilesc (stabilite) ntre membri comunitii. Este vorba chiar de densitatea moral dar la un nivel care l depete pe cel ce vizeaz un minim de relaii pentru a se vorbi de societate.

Comunitatea ndeplinete anumite funcii n raport cu indivizii ce o compun. Funciile eseniale ale cror complexitate necesit o defalcare ulterioar sunt: de socializare i de control social. Ca instan terial de socializare, dup familie i grupul de prieteni, alturi de coal i ntr-o competiie cu mass-media, atribuiile comunitii pot fi cu uurin intuite, nefiind necesar o explicitare amnunit a lor (reglarea modului de interaciune cu ceilali, tipurile de comportament, etc.). Controlul social reprezentnd extrapolarea funciei de socializare ntr-un alt plan, cel al maturitii.

n fine, pentru a ntregi tabloul dimensiunilor ce ne pot permite definirea comunitii, trebuie s ne referim la timp. Pentru a fi n msur s rspund dezideratelor anterioare, o comunitate trebuie s fie rezistent n timp, s nu dispar dup o singur generaie.

n conformitate cu cele de mai sus, rezult urmtoarea definiie: o comunitate este o formaiune social rezistent n timp, reunind un numr relativ restrns de indivizi umani cu trecut cultural i statusuri sociale asemntoare, ce locuiesc pe o suprafa puin extins, i ntre care exist relaii de cooperare bine stabilite i persistente, reuindu-se prin aceasta exercitarea unui control social eficient la nivelul grupului respectiv.

1.1.1. Evoluia teoriilor despre comunitate

Termenul ca atare are o lung istorie filosofic, avndu-i originea n Platon. Aristotel i reproeaz acestuia accepiunea realist pe care o confer termenului ca i cum legtura care asigur unei pluraliti de indivizi o unitate ar fi un lucru sau o substan i nu un sistem de atribute i relaii. n sociologie, termenul ptrunde mai ales prin sensul sau moral-politic, legat de problematica modernitii i anume cum i n ce fel societatea noastr (modern) este diferit de toate formele precedente de alctuire social.

n concepia lui Ferdinand Tnnies (1855-1936) este comunitate tot ceea ce n creaiile gndirii sau ale reprezentrii sociale a oamenilor este natural sau spontan; societate, tot ceea ce este efectul artei (n sens de artefact, de tehnica social). Aceasta este, de exemplu, diferena dintre troc i comer, ospitalitate amical i industrie hotelier, producia exersat pentru nevoile unui productor i producia capitalist. Relaia nsi i astfel legtura (social) este conceput fie ca via real i organic aceasta este fiina comunitii, fie ca o construcie ideal i mecanic acesta este conceptul de societate. Pentru Tnnies, modernitatea nseamn trecerea de la comunitate (form de cultur comun tuturor societilor anterioare, non-moderne) la societate (form cultural proprie societilor noastre actuale, cele dou forme fiind aezate ntr-o succesiune istoric).

Max Weber afirma comunitatea nu ine de structur, ci de cultur. (Weber, 1922). Ceea ce face o comunitate nu este o proximitate sau o coexisten de un soi sau altul, ci sentimentul subiectiv al participanilor de a aparine unei aceeai comuniti. Doar n momentul n care, n virtutea acestui sentiment comun, indivizii si orienteaz mutual, ntr-un mod sau altul, comportamentele lor, se nate n ei o relaie social iar aceast relaie poate nchega apoi o comunitate. Construcia comunitar nu se ntemeiaz deci pe elemente obiective structurale, necesare i suficiente, cum ar fi relaiile de rudenie, vecintatea sau chiar co-rezidena, ci pe un element subiectiv fundamental, care este semnificaia pe care o au pentru actorul social toate acestea. i exist semnificaii foarte diferite care pot uni oamenii ntre ei, deci i multe forme/tipuri de comunitate. Max Weber nlocuieste programatic substantivul comunitate cu forma sa verbala de comunitarizare (Vergemeinschaftung). n acest sens, nici mcar o familie cu muli ani de existen comun n spatele su nu este neaprat o comunitate; ea se poate comunitariza sau nu, dupa cum se poate i decomunitariza la un moment dat, transformndu-se ntr-o co-existen unul lnga altul. n concluzie exist procese de comunitarizare oricnd i pretutindeni de unde reiese: comunitatea nu este apanajul sau expresia doar a unui tip de organizare social (societile pre-moderne).

Prin ncercrile lor de redefinire a comunitii, Hillery (1968) i Gottschalk (1975) introduc anumite precizri utile i ncearc s fac diferena ntre comuniti (sau organizaii comunitare la Hillery) i organizaii formale, acetia definesc organizaia formal prin orientarea ei primar ctre un scop specific i definitoriu, n timp ce comunitatea are o orientare primar mai difuz n raport cu scopul. Complementar, organizaia definete roluri specifice membrilor si, acetia raportndu-se unul la cellalt n aceast calitate de reprezentani ai unor roluri, n timp ce n cazul comunitii aceast specializare a rolurilor este mult mai redus iar membrii acesteia se raporteaz unul la cellalt ntr-o arie mult mai larg de privine. Din acest punct de vedere, o ntreprindere, o armat, o coal, un partid sau o asociaie profesional sunt toate organizaii formale. Dimpotriv, o familie, un grup etnic sau o vecintate sunt comuniti.

Dimitrie Gusti, ntr-una din legile pe care acesta le pune la baza sociologiei i pe care o numete apriorismul sociologic, afirma c suntem sociali nu fiindc trim n societate ci deoarece societatea triete n noi (Gusti, 1938). Gusti suprima antinomia tonniesian ca i tensiunea durkheimian reinnd doar unul dintre termenii polaritii ca fiind principiu al vieii sociale n general i pentru totdeauna: omul este definit ca fiin social deoarece oricnd i oriunde societatea triete n el i nu deoarece el triete n societate. Societatea nu a fost organic (Tnnies), i nici nu a devenit organic (Durkheim) ci este dintotdeauna i pentru totdeauna organic. Astfel, acolo unde pentru Tonnies exista o ruptur ontologic ntre comunitate i societate, ntre modernitate i non(pre)-modernitate, la Gusti nu exista dect dezvoltare organic, ne-evoluionist, a unitilor sociale.

n Statele Unite ale Americii n 1841 cnd Asociaia Comunitarist Universal a fost infiinat de ctre Barmby, comunitarist nsemna un membru al unei comuniti format pentru a pune n practic teorii comuniste sau socialiste. Peste aproximativ un secol i jumatate, comunitarismul nu mai are nicio legatur cu (ceea ce a devenit ntre timp) comunismul, nu are n vedere niciun fel de rsturnare revoluionar a societii capitaliste, ci se prezint ca o serie de amendamente i ajustri ale practicii liberale. Astfel, de pild, Michael Walzer, unul dintre principalii promotori ai comunitarismului american actual, considera c lurile sale de poziie fac parte dintr-o corecie comunitarist periodic reclamat de liberalism i ine s-i decline explicit apartenena la ideile de baza ale liberalismului (Walzer, 1990). Mai frecvent ns, comunitarismul se revendic i este perceput ca o a treia cale ntre liberalism i conservatorism, dar i ntre pia i stat. Titlul unei culegeri de articole ale lui Charles Taylor, un alt lider al comunitarismului actual, sugereaz ns poate cel mai bine perspectiva n care se plaseaz acesta : De ct comunitate are nevoie democraia ? (Taylor, 2001)

Aceasta micare comunitarist (creia unii dintre protagoniti i refuz, de fapt, eticheta de comunitarism) a nceput n anii 80 n SUA, prin lucrrile de filosofie politic ale lui Charles Taylor, Michael Sandel i Michael Walzer. n 1990 a fost creat The Responsive Community, un forum de elaborare i dezbatere a acestor noi idei comunitare. Se disting trei tendine diferite, uneori chiar conflictuale, ale gndirii comunitariste. Unii comunitariti cred c prin comunitate se nlocuiete nevoia unor principii de justiie. Alii privesc justiia i comunitatea ca fiind perfect consistente, dar consider c o apreciere adecvat a valorii comunitii cere s ne modificm concepia noastr despre ce este de fapt justiia. Acetia din urma se mpart n dou tabere. O tabar argumenteaz: comunitatea ar trebui privit ca surs a principiilor de justiie (adic justiia ar trebui s fie bazat pe nelesurile mprtite ale societii i nu pe principii universale i anistorice); cealalt tabr argumenteaz: comunitatea ar trebui s joace un rol mai mare n coninutul principiilor de justiie (adic justiia ar trebui s acorde o pondere mai mare binelui public i una mai mic drepturilor individuale).

n introducerea la The Essential Communitarian Reader, un fel de volum-manifest, Amitai Etzioni ine s precizeze c n timp ce vechii comunitariti au avut tendina s sublinieze semnificaia forelor sociale, ale comunitii, ale legturilor sociale (n cazul comunitaritilor asiatici, ale armoniei sociale), elemente neglijate n ideologiile individualiste pe care le criticau, noii comunitariti au fost preocupai de la nceput de echilibrul dintre forele sociale i persoana, dintre comunitate i autonomie, dintre binele public i libertate, dintre drepturile individuale i responsabilitile sociale. Astfel, de pild, scrierile lui Ferdinand Tnnies ca un timpuriu i vechi comunitarist,ce erau preocupate n mod predominant de fragmentarea societii datorat ridicrii forelor moderne, industriale i urbanizatoare, au comparat ntr-un mod defavorabil apariia societii asociative (Gesellschaft) cu societatea comunitar spontan (Gemeinschaft). Nici unul dintre aceti autori nu a explorat pericolul opus: acela c o comunitate poate deveni opresiv, autoritar i s supun abuziv individul. Aceti comunitariti pre-1990 nu s-au concentrat pe problemele ridicate de utopia negativ a lui George Orwell, 1984. Ei i-au lsat pe alii s se ocupe de totalitarismul de stnga i de dreapta iar fundamentalismul religios nu intra n vederile lor. (Etzioni, 1998)

Una din cele doua probleme centrale ale acestei doctrine este de natur mai degrab practic i aplicativ, n sensul unor strategii politice dezirabile. Din acest punct de vedere, o cerin militant a comunitarismului este urmatoarea: politica liberal a drepturilor (individuale) ar trebui nlocuit cu una a binelui public. Miza central aici este aceea a dificultii teoretice i practice de a mai promova binele public n condiiile unei atenii fixate pe asigurarea i respectarea drepturilor individuale. A doua problem se refer la chestionarea, dac nu chiar rejectarea unuia dintre pilonii doctrinari ai individualismului i implicit n acest caz ai liberalismului.

Ideea (politica) de comunitate a fost i este ns vehiculat i de diferite forme de colectivism politic, care nu toate converg irezistibil spre socialism, definit ca centralizare a deciziilor n minile statului i credina c scopurile sociale trebuie urmrite n mod centralizat, aa cum susin autori precum F. A. Hayek, de pild. Colectivismul poate fi considerat i unii, precum W.H.Greenleaf (1983) o fac explicit ca alctuind mpreun cu liberalismul cea mai important opoziie de atitudini i valori ce traverseaz dezbaterile i aciunile politice din orice societate modern. Din aceast perspectiv, ceea ce este distinctiv pentru colectivism este n primul rnd accentul pe care l pune pe noiunile de bun public i justiie social, ceea ce justific prioritatea acordat intereselor comunitii fat de cele ale indivizilor; n al doilea rnd, o ntrire a centralizrii puterii i administraiei pentru a garanta uniformitatea i consistena n urmrirea obiectivelor sociale; i n al treilea rnd, o preferin pentru lrgirea rolului i responsabilitilor autoritilor publice n legtur cu problemele sociale i economice. Deoarece colectivitii nu cred c armonia social apare n mod spontan prin aciunile indivizilor, acetia favorizeaz o organizare a societii care se bazeaz pe o intervenie permanent a statului n vederea asigurrii intereselor comunitii i meninerii ordinii sociale. Sarcina statului este de a garanta ca toi cetenii si sunt tratai n mod egal i li se ofer oportuniti egale astfel nct s se poat bucura de un grad adecvat de siguran i bunstare. Aceasta nseamn de obicei o preferin pentru soluii administrative mai degrab dect de pia. (Gamble, 1991)

1.1.2. Dezvoltarea comunitar Dezvoltarea comunitar este o evoluie planificat a aspectelor bunstrii comunitii (economice, sociale, culturale i de mediu). Este un proces prin care membrii comunitii se unesc pentru a demara o aciune colectiv i pentru a genera soluii pentru probleme comune. Scopul dezvoltrii comunitare poate varia de la mici iniiative n cadrul unui grup mic la iniiative majore ce implic ntreaga comunitate. Dezvoltarea comunitar reprezint schimbarea voluntar realizat n, prin i pentru membrii unei comuniti.

Indiferent de scopul activitii, dezvoltarea comunitar eficient este:

Un efort pe termen lung cu rezultate vizibile n timp; Bine planificat; Cuprinztoare i echitabil; Holistic i integrat ntr-o imagine comprehensiv; Iniiat i sprijinit de membrii comunitii; n beneficiul comunitii; Bazat pe experienele care au condus la cele mai bune practici.

Rezultatul principal al dezvoltrii comunitare este mbuntirea calitii vieii. Dezvoltarea comunitar eficient deriv din beneficiul mutual i responsabilitatea mprit ntre membrii comunitii, fiind recunoscut prin: Intercorelarea problemelor sociale, culturale, economice i de mediu; Diversitatea intereselor ntr-o comunitate; Relaia n construirea capacitii.

Dezvoltarea comunitar necesit i ajut la construirea capacitii comunitare pentru a identifica problemele i preluarea avantajelor i oportunitilor, prin gsirea unei baze comune i echilibrarea intereselor concurente. Dac nu s-a realizat, este necesar un efort contient i contiincios n a face ceva (sau mai multe lucruri) pentru a mbunti comunitatea. Este un proces prin care comunitile:

Devin mai responsabile; Organizeaz i planific mpreun; Dezvolt opional stiluri de via sntoase; Creeaz oportuniti economice i de angajare; Realizeaz obiective sociale, economice, culturale i de mediu.

Procesul dezvoltrii comunitare ia n calcul i factorii ce influeneaz o

comunitate i schimb calitatea vieii membrilor si. Dezvoltarea comunitar este un instrument pentru a organiza schimbarea i, totui, nu este:

Un remediu sau un rspuns pe termen lung la o problem specific n cadrul comunitii; Un proces ce caut s exclud membrii comunitii de la participare; O iniiativ care se nregistreaz prin izolare de la alte activiti conexe.

Similar construirii comunitii, dezvoltarea comunitar este important prin analiza rezultatelor procesului. O provocare primordial pentru dezvoltarea comunitar este echilibrarea nevoii pentru soluii pe termen lung cu realitile cotidiene, ceea ce necesit decizie imediat i aciune pe termen scurt.

Dezvoltarea comunitar include resurse naturale, umane, financiare i de infrastructur.

Resursele naturale sunt toate lucrurile pe care le furnizeaz natura. Cel mai adesea, dezvoltarea comunitar se focalizeaz pe industria resurselor naturale, creeaz activiti i bogie, ns dac aceste resurse nu sunt organizate pe corespunztor ele pot s nu fie sustenabile. Pentru a se asigura dezvoltare comunitar eficient este necesar s existe un bun administrator i s se menin un echilibru sntos ntre activitile economice, sociale i ecologice din comunitate.

Resursele umane se refer la oameni. Oamenii sunt inima tuturor problemelor comunitii i, de aceea, sunt importante pentru atingerea succesului. Dar nu este suficient numai s existe oameni implicai. n cadrul dezvoltrii comunitare este important s avem persoana potrivit pentru activitatea potrivit, persoana cu cele mai bune capaciti i cunotine. Aceasta nu este o problem uoar cu att mai mult cu ct nu tim ceea ce ar trebui fcut, ce capaciti sunt necesare sau ce trebuie fcut dac ele lipsesc. Plasarea oamenilor n cele mai potrivite roluri i construirea capacitilor sau a capacitii umane este denumit dezvoltarea resurselor umane. Ocazional, se refer la construirea sau creterea capitalului social. Indiferent de abordare, se recunoate valoarea oamenilor i a talentului lor, acceptndu-se c acest tip de dezvoltare este important n dezvoltarea resurselor naturale.

Resursele umane includ lucruri cum ar fi:

Familii i stiluri de via sntoase; Capacitatea de a construi, educa i pregti; Planificarea carierei; Legislaie n domeniile drepturilor omului i dreptului muncii.

Termenul resurse financiare este foarte bine definit. Se refer la bani i cel mai adesea implic abilitatea de a-i dobndi. Ceea ce complic lucrurile este modalitatea de a localiza i atrage cu succes tipul i cantitatea de resurse financiare pentru a dezvolta iniiative comunitare. Similar sintagmei omul potrivit la locul potrivit, este important ca banii potrivii s fie la timpul potrivit. Tradiional, dezvoltarea comunitar este bazat (n parte sau n totalitate) pe dezvoltarea canalelor economice, corelarea taxelor i subveniilor guvernamentale. Aceste metode las o mic putere sau control pe agenda guvernului sau sectorului privat.

Totui, infrastructura se refer att la sistemele politice i de conducere

necesare pentru a sprijini o comunitate, ct i la politicile, standardele i legile din comunitate. Fr infrastructur nu putem vorbi de comunitate n sens fizic.

Cnd se evalueaz resursele necesare pentru o iniiativ a dezvoltrii

comunitare este important s se analizeze ce infrastructur este necesar, ce relaii exist, dac sunt politici sau sisteme de sprijin n atingerea obiectivelor propuse. O activitatea de dezvoltare comunitar are cel mai adesea propria

infrastructur, cum ar fi o conducere sau un imobil, dar este necesar s coexiste ntr-o relaie echilibrat cu ceea ce exist.

1.2. Administraia public local

Atunci cnd doi oameni coopereaz pentru a rostogoli o piatr pe care nici unul nu ar fi putut s o mite singur, au aprut rudimentele administraiei. Aceast aciune simpl are dou caracteristici de baz ale ceea ce s-a numit ulterior administraie. Exist un scop mutarea pietrei i o aciune comun mai multe persoane care i unesc puterile pentru a ndeplini ceva ce nu s-ar fi putut face fr o astfel de combinaie. n sensul cel mai larg, administraia poate fi definit ca activitatea unui grup care conlucreaz pentru ndeplinirea unor scopuri comune. De asemenea, termenul de administraie este folosit ntr-un sens mai restrns pentru a se referi la acele modele de comportament comune multor tipuri de grupuri care coopereaz i care nu depind nici de scopurile specifice pentru care coopereaz, nici de metodele tehnologice specifice pe care le folosesc pentru ndeplinirea scopurilor. De exemplu, cei doi oameni care rostogolesc piatra ar fi putut folosi tehnici diferite pentru ndeplinirea scopului lor. Ar fi putut pur i simplu s trag i s mping piatra n acelai fel. Exist nenumrate metode de a muta o piatr.

Cu toate acestea, administraia n sens restrns nu se preocup n primul rnd de metodele tehnologice selectate. Se concentreaz n special asupra modului n care a fost aleas metoda, n care au fost alei i convini s coopereze cei doi oameni pentru ndeplinirea acestei sarcini, cum a fost mprit activitatea ntre ei, cum a aflat fiecare ce rol are, cum a nvat s i ndeplineasc acest rol, cum se coordoneaz eforturile sale cu ale celuilalt.

Statul, termen care sugereaz un nucleu central, n realitate este o reea de organizaii i instituii centrale i locale diverse, care se ocup cu asigurarea ordinii i securitii sociale, politice i economice a unei comuniti naionale date.

Administraia este una din instituiile publice care compun statul i este format, la rndul ei, din alte instituii i organisme permanente, cum ar fi: Banca Central, Poliia, Administraiile Financiare, etc., adic totalitatea puterilor de guvernmnt asupra unui teritoriu, fr dreptul de a dispune de acesta. Astfel c, noiunea de administraie public se poate nelege fcnd conexiunea ntre cele menionate anterior cu adjectivul public, - care arat apartenena unei colectiviti sau proveniena de la o colectivitate.

Guvernul, ministerele, consiliile locale, primarii diferitelor localiti, .a. sunt organe de stat competente s ia msuri i s emit dispoziii cu caracter obligatoriu; ele sunt autoriti ale administraiei publice ns difer prin competena teritorial care poate fi extins pe ntreg teritoriu naional sau pe teritoriul unitii administrative unde au fost alese. Trebuie menionat faptul c atribuia este prerogativ recunoscut unui organ, compartiment sau persoan iar ansamblul lor compune competea unui organ, compartiment funcional sau persoane.

Competena teritorial este unul din cele dou criterii clasificatoare ale organelor executive, a cror totalitate formeaz un sistem constnd n organizarea executrii i executarea n concret a actelor normative numit activitatea executiv. n unele state sistemul de organe compus din guvern i din ntregul aparat administrativ, n frunte cu eful statului formeaz puterea executiv care coexist alturi de celelalte puteri organizate n stat, i anume legiuitoare i judectoreasc. Fiecare organ executiv are o competen determinat de totalitatea atribuiilor autoritilor administraiei publice, ale unor compartimente din structura acestora sau persoane i limitele exercitrii lor. Dup criteriul competenei materiale, organele executive se clasific n organe cu competen general i organe de specialitate, iar din punct de vedere al competenei teritoriale distingem ntre organele centrale i cele locale.

Ca sistem de organizare administraia public cuprinde o multitudine de pri componente cu denumiri, cu servicii, atribuii i activiti diferite. Legtura sistemului administraiei publice cu puterea executiv se face prin guvern, ministere si celelalte organe ale administraiei publice centrale. La rndul su administraia public central are n teritoriu diferite organe deconcentrate care organizeaz executarea legii in unitile administrativ teritoriale sau n uniti administrative speciale (ci ferate, armata) n legtur cu domeniul specific de activitate.

Sistemul administraiei publice mai cuprinde si organele administraiei publice locale, respectiv consiliile comunale, consiliile oreneti i consiliile judeene, care sunt compuse din consilieri alei prin vot universal, egal, direct, secret i liber exprimat, n condiiile stabilite de Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale.

Consiliile constituite astfel organizeaz serviciile publice ale comunei, oraului sau a judeului printr-un aparat propriu, format din funcionari publici de conducere si de execuie. Aceste organe ale administraiei publice locale sunt descentralizate pe baza principiului autonomiei locale. Acest principiu ocup un loc prioritar ntre celelalte principii pe care se bazeaz administraia public local n unitile administrativ teritoriale, respectiv in judee, orae si comune. Prin aceste dispoziii legale Statul romn recunoate c n interiorul sau colectivitile locale se administreaz prin aleii si i prin forele proprii, dar sub controlul jurisdicional al legalitii din partea autoritilor statale.

Distincia dintre administraia public central i cea local are la baz utilizarea mai multor criterii cumulative, criterii care au n vedere competena teritorial i material a organelor ce compun administraia public i natura interesului pe care l promoveaz. Prin urmare, administraia public central i exercit competena teritorial la nivelul ntregului teritoriu naional, iar cea local doar la nivelul unitilor administrativ-teritoriale n care au fost alese autoritile respective. ns dac privim dintr-o alt perspectiv, organele ce compun administraia public central dispun fie de o competen material general, precum Guvernul, fie de una de domeniu, cum sunt ministerele, pe cnd autoritiile locale au o competen material ce se circumscrie n jurul realizrii interesului local. Desigur mai e i promovarea interesului, care poate fi general-naional, evident de ctre administraia central, sau al localitii respective, de ctre administraia public local.

Originile administraiei locale se pierd undeva n istorie. n literatura de specialitate se afirm c apariia vieii administrative locale a precedat cu mult pe aceea a celei generale pentru c, n ordinea istoric a lucrurilor, comuna cu nevoile ei proprii a aprut nainte de naterea statului.

Potrivit reglementrilor cuprinse n Legea nr.215/2001 i conform articolului 119 din Constituia Romniei, organizarea administraiei publice locale are la baz principiul autonomiei locale, al descentralizrii serviciilor publice, al eligibilitii autoritilor administraiei publice locale i al consultrii cetenilor n probleme de interes local (primul absorbindu-le de fapt pe ultimele trei), administraia public local cuprinznd autoritile comunale i oreneti (consiliile locale i primrii), consiliile judeene i serviciile publice organizate n subordinea ori sub autoritatea acestor autoriti publice.n Romnia, potrivit Constituiei, administraia local este realizat pe dou nivele, respectiv comunele si oraele - ca uniti teritoriale de baz i judeele, respectiv Municipiul Bucureti - ca uniti intermediare ntre colectivitile locale de baz i stat.Consiliile locale sunt autoriti colegiale ale administraiei publice locale, cu statut autonom, alese n vederea soluionrii problemelor de interes local ale comunei, oraului, municipiului, fiind compuse din consilieri alei pe termen de patru ani, prin vot universal, direct, secret i liber exprimat, n condiiile stabilite de legea privind alegerile locale, de ctre locuitori i dintre acetia. Numrul acestor consilieri variaz n funcie de numrul locuitorilor respectivelor localiti, de la 9 la 31.Consiliile locale i exercit competena n edine ordinare lunare i extraordinare ori de cte ori este necesar, la cererea primarului sau a cel puin o treime din numrul membrilor consiliului; au atribuii n ceea ce privete numirea viceprimarilor, nfiinarea unor instituii de interes local i numirea membrilor consiliilor de administrare ale regiilor autonome i membrilor mputerniciilor statului de la societile comerciale cu capital de stat de interes local.Legea nr.215/2001 precizeaz c organul deliberativ l constitute consiliul local, iar cel executiv este primarul, iar n exercitarea atribuiilor care le revin, consiliile locale adopt hotrri cu caracter individual sau normativ.Primarul este autoritatea executiv a colectivitilor locale i ndeplinete n acelai timp i rolul de reprezentant al statului n unitatea administrativ-teritorial n care este ales. Mandatul este de patru ani i expir la depunerea jurmntului de ctre noul primar. Funcia de primar este incompatibil cu funcia de consilier local, de prefect sau subprefect, cu alte funcii publice.Atribuiile primarului sunt corespunztoare calitii acestuia de reprezentant al statului, asigurnd respectarea drepturilor i libertilor fundamentale ale cetenilor, a prevederilor Constitutiei, ale legilor i ale celorlalte acte normative emise de autoritile statale; de asemenea, indeplinete funcia de ofier de stare civil i conduce serviciile de stare civil i autoritate tutelar. Cnd actioneaz n calitate de autoritate executiv a administraiei locale, primarul trebuie s asigure executarea hotrrilor consiliului local, avnd atribuii specifice n materie de buget local, ordine i linite public, salubritate, drumuri publice, etc.n exercitarea atribuiilor sale, primarul emite dispoziii care sunt acte administrative, supuse contenciosului administrativ.Secretarul consiliului local ndeplinete atribuii importante n activitatea de organizare a executrii legii, fiind supus statutului funcionarilor publici. Numirea i eliberarea din funcie intr n competena prefectului, dar postul se ocup prin concurs, necesitnd studii juridice sau administrative. Secretarul consiliului local asigur convocarea consiliului local, avizeaz proiectele de hotrri, pregtete lucrarile nscrise pe ordinea de zi, etc.Consiliile judeene sunt tot organe ale administraiei publice locale, dar la un nivel intermediar ntre colectivitile de baz situate n localiti i colectivitatea naional, n raport cu care se organizeaz statul. Sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret i liber exprimat i se compun dintr-un numr de 31-37 consilieri n funcie de numrul populaiei din jude.Consiliile judeene reprezint colectivitile locale i vor aciona pentru realizarea intereselor acestora la nivel judeean prin organizarea unor structuri i a unor prestaii, pe baza i n executarea legii; nu au o situaie ierarhic superioar organelor administraiei publice din comune, orae, municipii.Consiliul judeean i desfasoar activitatea n edine ordinare o dat la dou luni i in edine extraordinare ori de cte ori este nevoie.1.3. Concepia managerial asupra administraiei publiceNoiunea de administraie public a constituit i constituie n contemporaneitate o noiune fundamental pentru tiina conducerii (management). Concepia potrivit creia administraia public trebuie privit, cel puin n ceea ce privete serviciul public (activitatea prestatoare a acesteia), n mod funcional, ca fenomen statal i ansamblu de activiti specifice similare managementului marilor ntreprinderi private, la nivelul crora se realizeaz obiective i sarcini la nivel statal, i are originea n doctrina nordamerican reformatoare a secolului XIX, fiind fondat de Woodword Wilson i dezvoltat n secolul XX de Leonard White i Frederick Taylor, acesta din urm fiind considerat de altfel, fondatorul conceptului clasic al managementului tiinific (scientific management).

n viziunea reformatorilor, pornindu-se de la critica patronajului politic asupra administraiei publice, care, conduce la ineficien, corupie i dezvoltarea unei clase de politicieni-administratori incompeteni a realiza profesionist actul de guvernare, se concluzioneaz c reforma serviciului public impune ca activitatea prestatoare din cadrul fenomenului guvernamental s se realizeze dup regulile aplicabile n managementul privat. Pentru a funciona dup aceste reguli administraia trebuie s devin apolitic. Prin consecin, nvestirea n funcii publice trebuie s se fac pe baza unor concepte noi, precum: meritul personal, competena personal i eficien, n paralel cu insituirea, pentru funcionarii publici a interdiciei de a face parte din partide politice i de a participa activ, astfel prin vot, la procesul politic electoral.Justificarea acestor noi criterii de selecie i recrutare a funcionarilor publici se fcea cu trimitere la natura nonpolitic i coninutul atribuional, neutru politic, al funciei deinute. Dintr-o asemenea perspectiv, conceptul de interes general (public) nu consituie un subiect de dezbatere politic ci un rezultat al analizei tiinifice, raionale.

Doctrina managerial tradiional a fost aceea care a dezvoltat i promovat, pentru prima oar, conceptul de birocraie, n sensul de ansamblu organizat de agenii guvernamentale specializate a realiza sarcinile specifice ale administraiei publice, precum i principiile fundamentale ale acesteia: principiul specializrii funcionale, primcipiul unitii i ierarhiei organizrii, principiul neutralitii politice, al meritului n selecia, recrutarea i promovarea funcionarilor publici.

Concepia managerial clasic asupra administraiei publice promoveaz o viziune obiectiv, neutr, egalitarist, aproape dezumanizat asupra individului uman, asimilndu-l componentei unui mecanism tehnic, productiv, performant i eficient, indiferent de poziia acestuia n raport cu admimistraia public: funcionar public, client sau victim. Aceast viziune constituie virtutea principal a acestei concepii pentru care reperele valorice fundamentale sunt eficacitatea i eficiena n exercitarea i realizarea actului de guvernare.

Din perspectiv cognitiv, aceast concepie dezvolt i promoveaz o metod tiinific proprie de cunoatere, al crei fundament l constituie ideea cp administraia public se constituie ntr-o tiin de sine stttoare, numit tiina administraiei care are ca obiect propriu de studiu fenomenul administrativ statal. Acest demers a rmas ns insuficient fundamentat i demonstrat pn n prezent. Totui, o serie de concepte specifice, au rmas valabile pentru teoria i practica contemporan a administraiei publice, dintre care subliniez: sistemul raionalizrii bugetare, mecanismul decizional raional, expertiza tiinific, recrutarea i promovarea personalului administrativ pe criterii de merit i performan.1.4. Colectivitile localeSentimentul apartenenei unui individ la o anumit comunitate poate fi motivat de o serie de factori istorici, lingvistici, economici, socio-profesionali, religioi.

Coeziunea unei colectiviti a aprut din cele mai vechi timpuri ca o necesitate a indivizilor care o compuneau de a face fa eficient la diverse pericole la care erau expui n mod individual. Nu este mai puin adevrat c asigurarea resurselor materiale i, n primul rnd, alimentare, precum i, cum spuneam, protecia comunitar, au fost principalele elemente de coeziune ale primelor colectiviti locale. Evoluia n timp a colectivitilor locale a fost n acelai timp economic, social i cultural. Prin urmare, n prezent, colectivitile locale fiineaz n teritorii care pot s corespund sau nu cu cele rezultate prin mprirea administrativ-teritorial.

n principiu, o colectivitate local se poate asimila cu un sistem deschis, caracterizat de anumii parametri care dau stabilitate i personalitate distinct grupului respectiv. Colectivitatea local poate fi privit totodat i ca un subsistem n cadrul unui sistem mai mare. Din aceste considerente, colectivitile locale pot fi clasificate pornind de la urmtoarele criterii diferite:

1.Criteriul istoric. Are la baz asociera direct dintre un teritoriu i o populaie pentru care sentimentul de convieuire n acelai spaiu avnd o istorie comun constituie dominanta grupului i realizeaz coeziunea lui. Aceast caracteristic este mai puternic dect diferenierile din cadrul grupului de ordin cultural, material, lingvistic, etc.

2. Criteriul economico-geografic. Se fundamenteaz pe asocierea unei colectiviti la un anumit teritoriu, n care nivelul de dezvoltare economic constituie caracteristica ce d coeziunea grupului. Teritoriul poate fi mai piin dezvoltat economic i, n acest caz, indivizii care constituie colectivitatea local sunt solidari n aciunile lor de a surmonta subdezvoltarea. Exist i situaii n care teritoriul este foarte dezvoltat din punct de vedere economic. n acest caz, colectivitatea local lupt s-i prezerve poziia n raport cu alte colectiviti locale din vecinti.

3.Criteriul social. n acest caz dominanta colectivitii locale respective este rezultanta ponderii majoritare a grupului reprezentat de o populaie masiv, fie de tineri, fie de pensionari, fie de o comunitate cultural specific sau o comunitate socio-profesional predominant.

4.Criteriul religios. n unele zone ale globului caracteristica de baz a colectivitii locale rezult din apartenena la o anumit religie, sect sau curent religios. Colectivitatea local i organizeaz chiar activitatea i i gestioneaz resursele pe baza principiilor religioase. n acest caz, sunt mai puin importante pentru coeziunea grupului nivelul de pregtire profesional, nivelul de cultur sau diferenele lingvistice dintre membrii si.

5. Criteriul administrativ-teritorial. Are la baz circumscrierea colectivitii locale la o anumit unitate teritorial care poate fi sat, comun, ora, jude, district, regiune, provincie. Colectivitatea local i desfoar activitatea ntr-un cadru juridic, instituionalizat bine precizat, avnd posibilitatea s-i exercite politica proprie de dezvoltare economic, social i cultural, funcie de autonomia local care i se confer. n Romnia, Legea administraiei publice locale precizeaz c prin colectivitate local se nelege totalitatea cetenilor din unitatea administrativ-teritorial. n cazul acestui criteriu, colectivitatea are ca dominante gradul de autonomie local i nivelul de dezvoltare economic i social.

Colectivitile umane timpurii, de sine stttoare ca teritoriu i preocupri, erau obligate s-i consacre ntreaga energie pentru procurarea i producerea materiilor prime i a celor alimentare. Confecionarea unor unelte, arme, mbrcmintea i construciile capt mai trziu o pondere nsemnat n bugetul de timp al acestor colectiviti.

Aceste activiti mpreun cu protecia comunitar i organizarea intern a grupului constituie elementele constitutive ale dimensiunii interne a colectivitii locale. Mai trziu, dimensiunea intern a colectivitii locale va fi caracterizat de autonomia local.

Important de precizat este faptul c, dei organizarea intern a colectivitii locale a fost premergtoare formrii statului, instituionalizarea autonomiei locale s-a petrecut dup consolidarea legislativ a puterii centrale.

n legislaia romn, autonomia local reprezint dreptul i capacitatea efectiv a autoritilor administraiei publice locale de a rezolva i gestiona, n nume propriu i sub responsabilitatea lor, o parte important a treburilor publice, n interesul colectivitilor locale pe care le reprezint. Pe de alt parte, din cele mai vechi timpuri, colectivitile locale au intrat n relaie unele cu altele, schimbnd diverse produse. Aceste prime relaii economice de tip troc ntre colectivitile locale timpurii se pot aprecia ca fiind embrionul relaiilor externe viitoare ale colectivitilor locale. n timp, colectivitile locale i-au amplificat relaiile externe n plan politic, militar, cultural i, bineneles, economic. Treptat relaiile externe ale colectivitii locale s-au perfecionat, culminnd cu insituionalizarea lor.

n concluzie, de-a lungul timpului, colectivitatea local i-a dezvoltat continuu funcia intern, avnd ca parametru de referin gradul de autonomie i, totodat, i-a dezvoltat concomitent funcia extern. Pentru colectivitile locale constituite n uniti teritorial-administrative, funcia extern s-a dezvoltat continuu datorit faptului c aceste colectiviti locale sunt subsisteme ale colectivitii statale i beneficiaz de un cadru instituionalizat adecvat. n plus, beneficiaz de aria relaiilor externe ale statului din care fac parte. Statul reprezint i, probabil, va continua s reprezinte mult timp de aici nainte cea mai important instituie a dreptului public intern i internaional. La rndul su, statul suveran contemporan are a se confrunta cu dou direcii principale. Una este dimensiunea internaional, constnd n trecerea de la simpla cooperare internaional la integrare, a doua dimensiune este cea intern, avnd ca tendin ntrirea autonomiei colectivitilor locale i regionale. Ambele direcii conduc la configurarea unui bloc instituional cu trei mari paliere, i anume internaional, statal i local.

1.5. Consultarea comunitii n problemele locale de interes deosebit

Autoritile locale ar trebui s includ ct mai mult participarea cetenesc n procesul decizional ca principiu de baz al administraiei publice locale. n cadrul acestui proces exist dou direcii. Prima direcie este reprezentat de un flux constant de imformaii de la autoritile locale ctre comunitate. Acesta ar trebui s menin comunitatea informat de noile planuri cheltuielile bugetare pentru anul ce urmeaz, planificarea dezvoltrii economice, proiectele de investiii de capital sau alte iniiative locale importante. Cea de-a doua direcie a acestui proces este invitarea cetenilor s contribuie efectiv cu idei, s i prezinte problemele i s participe n mod real la procesul decitional.

Acest lucru nu este uor de realizat. Punerea de informaii la dispoziia cetenilor i ascultarea ideilor acestora necesit timp i resurse. Schimbul de idei nu nseamn c, automat, totul va merge bine. Dar numai astfel, un parteneriat viabil ntre comunitate i autoritatea local se poate dezvolta i, prin urmare, guvernarea democratic este ntrit.

Esena democraiei reprezint un sistem de guvernare care este cu i pentru oameni. Democraia reprezint mult mai mult dect alegeri libere, ea fiind doar punctul de plecare. Guvernarea cu i pentru oameni trebuie s devin i s rmn un parteneriat un parteneriat ntre ceteni i oficialii alei n care ei i-au investit ncrederea. Aceast ncredere trebuie s se extind la toi funcionarii publici i la toate instituiile administrative. n rile democratice de oriunde din lume, aceast ncredere se stabilete prin onestitate i transparen din partea ofocialilor, i prin oportunitatea oferit oamenilor de a juca un rol n procesul guvernrii, chiar i n activitatea de zi cu zi. Responsabilitatea ce revine cetenilor este s gseasc avantaje n aceste oportuniti, iar administraia, att central, ct i local, ar trebui s ncurajeze cetenii s participe zi de zi la procesul guvernrii. Astzi, n Romnia, acest proces este bine conturat, dar mai sunt multe de ndeplinit pn s fie pe deplin realizat. Att autoritile, ct i cetenii sunt n deplin proces de dezvoltare a capacitii de nelegere asupra puterii i potenialului democraiei. Parteneriatul dintre oameni i administraie depinde de msura n care cetenii au acces la informaiile care le influeneaz viaa.

Autoritile ar trebui s ncurajeze mai mult cetenii s participe activ la edinele Consiliului Local, iar procedura prin care se ia o hotrre sau alta s fie dat pe larg publicitii. Pentru a ajuta administraia s-i ndeplineasc responsabilitile ntr-un mod ct mai eficient, cetenii ar trebui invitai s partcicipe ca reprezentani voluntari ai comunitii n diferite grupuri de lucru, comisii de specialitate sau comitete consultative ceteneti. n astfel de structuri, rolul cetenilor poate fi creativ i folositor n gsirea soluiilor la problemele cu care se confrunt comunitatea; totodat, ei pot ajuta la rezolvarea sarcinilor zilnice de serviciu. Unele primrii i consilii locale din Romnia deja au nceput s foloseasc comitete consultative ceteneti care s-i ajute n procesul guvernrii locale.

Participarea comunitii, dei este esenial n cadrul unei democraii, nu este ntotdeauna uor de realizat. Cteodat este necesar dorina politic, perseverena i o anumit dispoziie necesar educrii att a autoritilor, ct i a cetenilor pe tema responsabilitilor ce le revin ntr-o democraie.

ntr-o democraie, administraia ar trebui s fie cu, din i pentru oameni, participarea ceteneasc fiind esenial pentru un sistem democratic. n democraiile aflate n tranziie participarea ceteneasc este un concept relativ recent i nc unul n care cetenii, ct i administraia simt c se ndreapt ctre practici benefice de ambele pri.

Patru lucruri stau la baza participrii ceteneti. Acestea sunt:

Administraie local care este deschis s implice cetenii n activitatea complex a procesului de guvernare;

Transferul continuu de informaii de la administraie la ceteni;

Modaliti eficiente prin care administraia culege informaii de la ceteni;

Ceteni informai care, nelegnd problemele, i onoreaz obligaia de a partcipa ca parteneri egali n activitile administraiei.

Participarea comunitii reprezint ombinaia acestor elemente informaie, comunicare i implicare n relaia care se stabilete ntre administraie i ceteni astfel nct s corespund ct mai multor nevoi i dorinelor cetenilor.

Se poate astfel defini participarea ceteneasc ca fiind procesul prin care preocuprile, nevoile i valorile cetenilor fac parte din procesul de luare a deciziilor n administraia public local, existnd dou direcii de comunicare ntre ceteni i administraie n vederea mbuntirii deciziilor administraiei publice locale.

La nivelul administraiei locale, ideea participrii comunitii n procesul guvernrii are un neles profund, deoarece oamenii locuiesc n orae, comune i sate, unde deciziile administraiei au cel mai vizibil impact asupra oamenilor, iar contribuia lor se obine mai uor, dac administraia i dorete aceasta.

Cetenii vor trebui s neleag care le sunt responsabilitile n acest proces democrat de guvernare. Aceasta nseamn c administraia local va trebui s educe cetenii n rolul lor de participani activi n activitile administraiei nu numai n alegeri, dar i n derularea procesului de guvernare al administraiei.

ntr-o comunitate local, unde administraia i cetenii sunt implicai activ n procesul participrii ceteneti, administraia local ca trebui s fie pregtit s realizeze urmtoarele:

mprtirea informaiilor ntr-o manier onest, complet i clar;

Oferirea posibilitii ca cetenii s-i exprime opiniile i s influeneze deciziile administraiei ntr-un mod corect i deschis;

ncurajarea cetenilor de a profita de aceste posibiliti;

S se angajeze n explicarea lurii de decizii particulare, cu explicitarea solid i raional a argumentelor care au dus la aceste decizii.n acelai timp, este de dorit ca cetenii s realizeze urmtoarele:

S neleag drepturile i obligaiile care le revin pentru a lua parte la luarea deciziilor la nivel local care le pot afecta vieile;

S fie pregtii s lucreze onest i constructiv pentru a asista reprezentanii administraiei publice locale n rezolvarea problemelor;

Administraiile locale care folosesc o abordare orientat ctre ceteni creeaz posibilitatea existenei unui climat de ncredere n administraie. Aceast ncredere realizeaz o baz solid pentru ceteni i administraie pentru ca, lucrnd mpreun, s rezolve problemele locale. Responsabilitatea ceteanului este s acorde atenie informaiilor pe care i le furnizeaz administraia i s observe ce face administraia local i n ce scop, s fie pregtit s i aduc contribuia cnd administraia planific s fac ceva ce poate s-i afecteze interesele, s abordeze reprezentanii administraiei cu o atitudine pozitiv, s manifeste interes n a nege problemele, incluznd constrngerile n ceea ce administraia poate s fac i s-i exprime interesele i ideile clar i complet. n situaiile potrivite, cetenii trebuie s ncerce s lucreze constructiv cu oficialii administraiei locale pentru a gsi i implementa soluii satisfctoare pentru ambele pri.

Dup ce obin contribuia cetenilor, oficialii unei administraii responsabile au obligaia s asculte ceea ce spun cetenii i s in cont de aceasta. O idee venit din partea unui cetean poate fi acceptat sau respins, dar dac aceasta este respins, reprezentanii trebuie s aib obligaia de a explica de ce acea idee nu ar putea sau nu ar trebui implementat.

Beneficiile participrii cetenilor n procesul de guvernare local:

Restabilete i construiete ncredere ntre administraia public local i ceteni;

Ajut administraia local s devin i s ramn transparent n procesul guvernrii;

Permite fiecrui cetean s aib acces la informaii cu privire la problemele ce trebuie rezolvate;

Ajut administraia local s identifice nevoile comunitii mai repede i cu o satisfacie mai mare pentru ceteni;

ncurajeaz dezbaterile fa n fa, astfel nct cetenii pot auzi direct puncte de vedere diferite;

Direcioneaz comunitatea ctre o decizie responsabil, cu suport politic;

Conduce comunitatea ctre consens i nu ctre conflict;

Ajut n promovarea unui cadru nou lega, potrivit unui nou mod de cooperare i parteneriat;

Ajut administraia local s rezolve nevoile cetenilor nainte de interese speciale;

Prin munca mpreun, administraia local i cetenii sunt capabili s fac demersuri creative n abordarea problemelor i oportunitilor.

Problemele care sunt discutate n edin public n legtur cu care primarul poate propune consultarea cetenilor prin referendum se refer la: Bugetul local; Administrarea domeniului public i privat al comunei sau al oraului; Participarea la programe de dezvoltare judeean, regional, zonal sau de cooperare transfrontalier; Organizarea i dezvoltarea urbanistic a localitilor i amenajarea teritoriului; Asocierea sau cooperarea cu alte autoriti publice, organizaii guvernamentale, persoane juridice romne sau strine.Este limpede c primarul, ca autoritate executiv, are competena de a iniia declanarea procedurii de consultare a populaiei. Dac consiliul local hotrte afirmativ, primarul va lua msurile ce se impun pentru consultarea acestei consultri. n caz contrar, primarul nu are dreptul de a dispune vreo msur la referndumul local.

Autoritile administraiei publice locale prin asociere sau n cooperare cu organizaiile non-guvernamentale vor putea s antreneze participarea cetenilor la treburile publice, alocnd n acest sens resursele patrimoniale i financiare necesare. CAPITOLUL II. LEADERSHIP I LIDERI N CONTEXT COMUNITAR 2.1. Aspecte teoretice privind conceptul de leadership i lider

Termenul leadership este polisemantic, intraductibil n limba romn printr-un singur cuvnt care s exprime adevratele lui semnificaii. Dicionarele romneti l traduc prin: a) conducere, comand; efie; comandament; b) direcie, conducere; conduit; c) conducere.

De asemenea, n unele lucrri traduse din limba englez, termenul leadership este tradus prin: a) conducere; b) capacitate de conducere; c) tiina conducerii; d) capacitatea i/sau actul de a conduce.

Leadership-ul continu s fie explicat n modaliti diferite. Cele mai reprezentative definiii date leadeship-ului, dup cum arat Andrew J. DuBrin, se refer la:

influena interpersonal bazat pe comunicarea direct, sincer pentru realizarea obiectivelor;

arta influenrii oamenilor prin persuasiune sau exemplu personal;

principala for dinamic ce motiveaz i coordoneaz organizaia pentru a-i duce la bun sfrit misiunea;

abilitatea de a inspira ncredere i susinere printre oameni, aciuni necesare pentru ndeplinirea scopurilor.

Procesul de a conduce nseamn n primul rnd stabilirea unei direcii i influenarea altora pentru a urma aceea direcie. Acest lucru poate fi fcut de ctre o persoan prin aplicarea cunotinelor i abilitilor personale de leadership. Dei exist persoane care din poziiile lor de manageri sau supervizori au autoritatea s ndeplineasc anumite sarcini i obiective n cadrul organizaiei din care fac parte, aceast putere nu i face n mod automat lideri. Liderii adevrai vor face n aa fel nct cei cu care lucreaz/ colaboreaz vor dori s i urmeze sau s ndeplineasc anumite sarcini specifice. Liderii nu se vor limita doar la a spune altora ce trebuie fcut.

Un lider poate fi definit ca fiind cineva care ocup o poziie n cadrul unui grup, influeneaz pe alii n funcie de ateptrile poziiilor ocupate i coordoneaz i direcioneaz grupul pentru atingerea scopurilor propuse.

Leadershipul de echip poate fi considerat o extensie a definiiei de mai sus:

proces de influenare reciproc manifestat ntre un lider i cei care l urmeaz pentru a atinge scopuri specifice de grup, organizaionale i de societate.

Liderii adevrai nu se nasc ci se formeaz n timp. Oamenii pot deveni lideri mai eficieni dac doresc cu adevrat acest lucru. Liderii buni se formeaz de-a lungul unui proces continuu de studiu, educaie, instruire i experien. Abilitile specifice leadershipului nu sunt nnscute dect n mic msur i de aceea trebuie mereu perfecionate prin munc i studiu. Liderii cei mai buni nu vor nceta niciodat procesul de autoinstruire i studiu.

Dificultatea liderului decurge ndeosebi din faptul c el trebuie s influeneze modalitatea de a procesa informaii a oamenilor-int. Pentru ca oamenii s adopte atitudinile pe care liderul le consider dezirabile, el trebuie s influeneze moralitatea, afectivitatea, sensibilitatea estetic, posibilitile de gndire i chiar masculinitatea sau feminitatea celor ce fac obiectul interveniilor sale. Deci asumarea rolului de lider presupune o anume competen n domeniu, dar i ca socializarea oamenilor-int s posede anumite caracteristici, nct s fie sensibili la astfel de aciuni, s fie influenabili.

Liderul care reuete s obin participarea afectiv total i voluntar (necoercitiv) a membrilor organizaiei sale este un lider autentic, iar serviciul pe care-l presteaz este unul de leadership. Calitile personale ale liderului, leadershipul, motivaia n munc i comunicarea sunt semnificative n realizarea coordonrii subordonailor.

Leadershipul este procesul complex prin care are loc ghidarea, orientarea i antrenarea unui grup, prin mijloace necorective, ntr-o direcie care va conduce la realizarea intereselor pe termen lung ale grupului nsui.

Calitatea leadershipului este influenat de abilitatea liderului de a-i nsui sursele puterii i de modul n care ei utilizeaz aceast putere n procesul influenrii comportamentului celor ce-i urmeaz. Puterea n sine provine, n ultim instan din dorina i voina subordonailor de a urma direcia indicat de lider i din abilitile liderului de a satisface nevoile subordonailor.

Procesul de leadership este de neconceput fr prezena i aciunea liderilor pe toate nivelele structurii organizaiei. Liderii sunt persoanele care se cunosc pe ei nii i lumea nconjurtoare prin nvare. Ei tiu: cine sunt, ce fore i slbiciuni au, cum s-i utilizeze forele i s-i compenseze slbiciunile, ce i de ce doresc ceea ce doresc, cum s comunice altora ce doresc, cum s obin cooperarea i sprijinul altora n realizarea scopurilor lor.

Contribuia liderului la procesul de leadership este prezentat de personalitatea, motivaiile, conceptele i legitimarea lui.

n concepia lui Warren Bennis, un lider este prin definiie un inovator. El face lucruri pe care ali oameni nu le-au fcut sau nu le fac. El face lucrurile naintea altora. El face lucruri noi. El face noi lucurile vechi. Avnd nvtura trecutului, el triete n prezent, cu un ochi n viitor. Pentru a face asta, liderul trebuie s gndeasc i cu emisfera dreapt i cu cea stng a creierului. El trebuie s fie intuitiv, s aib abilitatea conceptualizrii i sintetizrii, s fie artist.

Tot Warren Bennis, n urma unui studiu efectuat de-a lungul a mai mulor ani asupra a nouzeci de firme americane de succes, a concluzionat c ceea ce liderii acestora aveau n comun erau urmtoarele caliti:

o persoan plcut, un bun comunicator;

capacitatea de autocunoatere i autoconducere, de a inspira ncredere.

Liderul este vzut ca un transformator al organizaiei, o persoan capabil s provoace schimbri datorit unei motivaii pozitive. Pentru aceasta, liderul trebuie s aib calitatea:

de a crea o viziune nou i irezistibil;

de a dezvolta angajamentul fa de noua viziune;

de a instituionaliza noua viziune.

Leadershipul este perceput ca o interfa ntre lider i personalul care l urmeaz. Este procesul de conducere al oamenilor prin care le sunt maximizate rezultatele, le sunt stimulate interesul i creativitatea pentru rezolvarea problemelor i le este sporit satisfacia. Motivarea, antrenarea i coordonarea angajailor devin mult mai uoare ntr-o atmosfer de moral i n prezena unui lider capabil s insufle colaboratorilor ncredere, loialitate, druire i perseveren.

Sintetizat, mecanismul leadershipului se rezum la cinci fraze:

- pregtirea liderului pentru a-i exercita leadershipul din punct de vedere al stabilirii scopurilor, modalitilor de realizat, al ncrederii n sine i al disponibilitii voliionale i afective pentru derularea ansamblului de aciuni necesare, folosind un comportament specific;

- manifestarea de ctre lider a capacitii de a asculta i, concomitent, de a declana idei i emoii la potenialii participani la realizarea obiectivului urmrit;

- conectarea scopurilor, ideilor i opiniilor liderilor cu scopurile, ideile i opiniile celorlali;

- determinarea persoanelor de a crede, simi i de a se comporta la un nivel apreciabil n consonan cu punctele de vedere ale liderului; la baza acestor evoluii i rezultate se afl capacitatea liderului de a-i "inspira"pe ceilali;

- realizarea i meninerea dedicrii persoanelor abordate pentru a obine rezultate tangibile i comensurabile corespunztoare obiectivelor urmrite.

Leadershipul este un proces complex i foarte important, ntruct de eficacitatea lui depinde succesul organizaiei.

Leadershipul este cea mai important resurs ntr-un proces de mbuntire a comunitilor din care facem parte. i de fapt unul din lucrurile cele mai importante pe care un lider le poate face este s asigure cadrul i s ncurajeze formarea unor noi lideri n cadrul organizaiei, companiei sau comunitii respective. Liderii sunt cei care fac ca lucrurile s se ntmple. Ei au viziune, au iniiativ, pot influena oamenii, pot face propuneri, pot organiza logistica necesar, pot soluiona anumite probleme, duc lucrurile pn la capt i, mai ales, i asum responsabiliti. 2.1.1. Comportamente i capaciti necesare liderilor

Una din modalitile de a privi leadershipul este s ne referim la cele patru componente de baz: caracterul, viziunea, comportamentul i ncrederea.

Caracterul

Caracterul comport mai multe elemente din care menionm:

Prezena umorului i a modestiei i nclinaia natural de a trata persoanele din organizaie n mod egal.

Contieni de propriile limite i oneti n ceea ce privete propriile puncte tari, slbiciuni i sinceri n eforturile de perfecionare personal.

Curioi i abordabili ntr-o msur care s ncurajeze alte persoane s ofere un rspuns (feedback) sincer i s sugereze noi idei.

Deschii i capabili s respecte competitorii sau adversarii, s nvee de la acetia dac e cazul, att n ceea ce privete leadershipul sau situaiile legate de anumite tranzacii, afaceri. Orientai spre aciune i dornici de a atinge scopul propus prin mijloace oneste i eforturi continue.

Viziunea

Liderii au o viziune clar i complet despre ceea ce trebuie realizat / atins i pot transpune aceast viziune n scopuri i obiective clare. Liderii sunt determinai s i ating viziunea i s ajute la identificarea i implementarea obiectivelor i aciunilor care converg spre acea viziune ComportamenteleDei liderii trebuie s se adapteze la circumstane specifice i mereu schimbtoare cei care au ntr-adevr succes prezint un set comun de comportamente. Acetia:

Vor aciona pentru i vor urmri continuu implementarea aciunilor propuse;

Vor creea i creiona schimbrile i nu vor adopta un comportament pasiv, vor chestiona situaiile existente i vor refuza genul de rspunsuri care spun c "nu am mai fcut niciodat aa ceva";

Vor valorifica oportunitile prezentului fr a compromite nevoia de a investi i a construi pentru viitor;

Se vor dezvolta ntr-un spaiu de munc liber, se vor focaliza pe rezultate, mereu contieni de faptrul c se pot face foarte multe dac nu conteaz cine este persoana creditat pentru succes;

Vor evalua i vor utiliza resursele umane doar pe baza performanelor i potenialului fiecruia;

Vor gndi pozitiv i vor cuta toate oportunitile pentru a prevala asupra provocrilor care le stau n fa;

Vor fi ndeajuns de ateni la detalii pentru a-i da seama dac obiectivele sunt atinse sau nu;

Vor cuta consensul i vor fi tolerani cu alte puncte de vedere exprimate;

Vor comunica constant prin influenare, ncurajare, criticare i ascultare.

Liderii trebuie ca ntr-un mod foarte clar s transmit:

Ateptri bine articulate legate de performan pentru fiecare membru al organizaiei, cu acceptarea de ctre toi a ideii c vor fi evaluai doar conform performanelor fiecruia;

Un mediu n care comunicarea deschis este ncurjat, iar rspunsurile i ideile noi sunt solicitate de la toi cei implicai;

apreciere a principilui conform cruia membrii unei echipe care sunt informai sunt persoanele cele mai motivate i capabile de rezultate;

ncredere n colegi i dorina de a oferi oportuniti celor care doresc s promoveze n poziii superioare i astfel s accepte noi rspunderi.

ncredere

Liderii au n comun o caracteristic extrem de important pentru succes i anume ncrederea n sine. Trebuie s facem aici o distincie ct se poate de clar ntre ncredere i arogan sau egoism. Un nivel de ncredere n forele proprii i permite liderului s poat aciona pentru a depi momente dificile n procesul de atingere a scopurilor i obiectivelor propuse.

Liderii eficieni sunt n posesia unor abiliti, comportamente i cunotine specifice care contribuie decisiv n munca lor. Fiecare individ poart cu sine un anumit bagaj de cunotine, capaciti i comportamente care sunt rezultatul experienei proprii de via (munc, educaie i interaciune social). i fiecare individ are abilitatea de a-i mbunti capacitile i de a-i modifica anumite comportamente pentru a deveni lideri mai eficieni. Acest lucru se poate face prin eforturi continue i contiente, prin practic i instruire. Cteva dintre aceste caliti includ:

Comunicare: faptul de a fi un asculttor bun i de a fi n posesia unor tehnici de comunicare interpersonal;

Facilitarea ntlnirilor i a procesului de luare a deciziilor: conducerea eficient a ntlnirilor i urmrirea unor rezultate pozitive prin participarea larg n deciziile organizaionale;

Viziunea i planificarea strategic: faptul de a avea o viziune personal puternic asupra locului n care organizaia sau comunitatea trebuie s ajung n viitor i nelegerea procesului care poate s duc la acest lucru;

Rezolvarea i negocierea conflictelor: abilitatea de a face fa unor puncte de vedere diferite i de a lucra pentru a obine rezultate pozitive;

Managementul proiectelor: abilitatea de a mangeria resursele existente (incluznd aici i cele umane) pentru a obine rezultate n timpul propus;

Lucrul cu oamenii: promovarea relaiilor pozitive ntre colegi i abilitatea de a-i inspira pe ceilali s acioneze;

Prezentri publice: abilitatea de prezenta public mesaje care inspir oamenii;

Lucrul n echip: abilitatea de lucra eficient n cadrul unei echipe;

Luarea deciziilor: implicarea persoanelor potrivite n procesul de luare a deciziilor, utilizarea celor mai potrivite metode de luare a deciziilor i luarea deciziilor care duc la ndeplinirea obiectivelor propuse n timpul stabilit;

Asumarea riscurilor: asumarea unor riscuri personale pentru gsirea de noi oportuniti i formularea de noi iniiative;

Dorina de evoluie personal: dorina i angajamentul de continua procesul de mbuntire a calitilor personale;

2.1.2. Leadershipul i inteligena emoional

Abilitatea de a nelege i de a manageria emoiile i comportamentele este parte integral majoritii capacitilor descrise mai sus. Inteligena emoional poate fi un factor important al comportamentului specific leadershipului deoarece permite nelegerea i rspunderea n modul cel mai potrivit la anumite emoii, sentimente i comportamente manifestate de cei din jur. Inteligena emoional poate fi mprit n cinci componente principale:

Contientizare a sinelui Abilitatea de a recunoate i nelege propriile sentimente, emoii, motivaii precum i efectele acestora asupra celorlali. Caliti i aspecte eseniale: ncredere n forele proprii, autoevaluare realist, autoironie.

Autoreglare Abilitatea de a controla sau redireciona sentimente care pot provoca neajunsuri; tendina de a judea lucrurile nainte de a aciona. Caliti i aspecte eseniale: de ncredere, integritate, deschidere spre modificri, schimbri.

Motivare Prezena unei pasiuni care merge dincolo de interesul pentru bani i statut social; tendina de a urmri scopurile propuse cu insisten i energie. Caliti i aspecte eseniale: dorin puternic de atingere a scopurilor; optimism chiar i n iminena unei nereuite; angajament fa de organizaie.

Empatie Abilitatea de a nelege constituia emoional a altor persoane; abilitatea de a aborda i trata oamenii n concordan cu reaciile emoionale manifestate. Caliti i aspecte eseniale: expertiz n construirea i utilizarea unor talente; atenie i ntelegere fa de diferenele culturale; dispoziie de a servi cu plcere clienii.

Abiliti sociale Profesionalism n manageriatul relaiilor i n construirea de reele; abilitatea de a gsi soluii de compromis i de a construi soluii bazate pe acestea. Caliti i aspecte eseniale: eficien n a conduce procesele care provoac schimbri; abilitatea de a fi convingtor; expertiz n conducerea i construirea echipelor.

Dar inteligena emoional nu este ceva care poate fi nvat la foc automat dintr-un ghid de autoperfecionare. Dimpotriv poi deveni inteligent emoional numai printr-un proces ndelungat de nvare din experien.

Inteligena emoional ne ajut s cunoatem mai bine ce se petrece n jurul nostru i vom nelege mai clar interfaa dintre prezent i trecut. Oamenii care posed inteligena emoional sunt mai capabili dect ceilali s-i motiveze semenii i s se motiveze pe ei nii. Ei au rezultate mai bune cnd ajung n poziii de lideri pentru c au o capacitate de a detecta reaionalitatea din spatele comportamentului iraional.Capacitatea de a-i reglementa propriile sentimente sau ceea ce se poate numi auto-reglementarea strii de spirit are o importan critica pentru un lider. Liderii care nu tiu cum s-i stpneasc strile afective pot crea efecte n cascad care se propag n organizaie.

Inteligena emoional este eticheta pus interpretrii pe care o dm forelor motivaionale ale noastre i ale celorlali. Avnd n vedere importana teatrului interior al fiecrui individ n ceea ce privete dimensiunile cognitiv. Afectiv i comportamental, inteligena emoional ndeplinete un rol vital n ecuaia conducerii.

Pe scurt, persoanele inteligente emoional au mai multe anse s fie lideri buni. 2.2. Arta de a convinge

Arta de a convinge este o abilitate important pentru orice lider comunitar. Fie c e n cutarea unor voluntari pentru a-l ajuta la un anumit proiect, c solicit fonduri de la un finanator sau c desfoar activiti de lobby pe lng foruri legislative, puterea liderului comunitar de convingere este crucial n ncercarea de a influena pe alii s se alture sau s sprijine cauza sa. Poziia de lider confer o anumit autoritate i responsabilitate, ceea ce nseamn c e n stare s emit mesaje mult mai convingtoare dect majoritatea oamenilor. De asemenea, o parte din munca liderului nseamn s motiveze, inspirei s ncurajeze alte persoane s se alture i s sprijine eforturile sale. Dup cum spunea i filosoful grec Aristotel acum aproximativ 2300 de ani, arta de a convinge este abilitatea de convinge alte persoane s i nsueasc ideile voastre.

Majoritatea dintre noi tiu cte ceva despre arta de a convinge. n momentul n care convingem membri ai familiei noastre s fac un anumit lucru deja suntem practicani ai acestei tehnici: ne convingem soia/soul s duc gunoiul, copiii s i fac patul. De asemenea, ne convingem mecanicul auto s ne repare maina pn mine n loc s ateptm o sptmn. i exemplele pot continua. Pn la urm putem spune c pentru a putea fi persoane cu adevrat funcionale trebuie neaprat s recurgem la tehnicile convingerii celorlali la un moment sau altul din viaa noastr. Convingerea altora i faptul de a fi convins de alii sunt aspecte ale vieii noastre sociale.

Majoritatea liderilor au un stil i metode proprii de a convinge alte persoane s i ajute. Cu toate acestea exist un set de elemente comune care pot fi aplicate n aproape orice situaie. Acestea includ urmtoarele:

Credibilitate: Trebuie s fii credibil. Persoana sau persoanele crora v adresai trebuie s v cread, adic ceea afirmaiile s aib un fundament credibil i s fie sprijinite de informaiile pe care le oferii. Foarte multe depind de calificrile dumneavoastr i de performanele anterioare ca i lider.

Cunotine: Trebuie s fii n cunotin de cauz atunci cnd promovai un anumit lucru. Expertiza ntr-un anumit domeniu v va face mai credibil, mai uor de acceptat de ctre auditoriu. Cu toate acestea este la fel de important ca expertiza dumneavoastr s fie i una relevant pentru situaia / chestiunea aflat n discuie.

Puncte comune: Oamenii sunt mai predispui la a asculta i a fi convini de persoane pe care le percep ca fiind asemntoare lor, att din punct de vedere al provenienei ct i din cel al mprtirii unor valori comune (ex.: vrst, cultur, stil de via, etc.). n campaniile de strngere de fonduri din surse locale cei care v vor bate la u sunt adesea prieteni sau cunotine de-ale dumneavoastr. La fel, politicienii care recurg la metoda campaniei din u n u vor aprea ntr-o inut familiar, iar o companie care vinde produse pentru oameni btrni va utiliza persoane mai n vrst care arat sntoase, pline de via. Este extrem de important ca ntotdeuana s ncercai identificarea unor elemente de similaritate sau altfel supsu un teren comun pe care s putei comunica cu auditoriul dumneavoastr.

nfiare: Caracteristici non-verbale, cum ar fi de exemplu aspetul fizic, joac un rol deosebit de important n transmiterea mesajului dumneavoastr. Oamenii, n general, tind s fie mai uor convini de persoane care arat bine, care sunt mbrcai corect i curat, care tiu s zmbeasc i s aprobe la momentul oportun i (mai ales n societile din vest) menin un contact vizual cu interlocutorul. Asemenea caliti non-verbale tind s mbunteasc percepia receptorului despre cel care transmite mesajul, percepie care n cele din urm se rsfrnge i asupra mesajului n sine. Interlocutorul va gndi: Pare o persoan drgu, sincer i foarte prietenoas. nclin s i dau dreptate. Chiar dac pare a fi un lucru simplist sau, cel puin subiectiv, este pur i simplu o realitate a manifestrii individului ntr-un anumit context social, o faet a comportamentului nostru. Dac acordm atenie suficient felului n care ne prezentm, practic ne mrim ansele de a fi mai eficieni n eforturile noastre de convingere.

Metod: Comunicarea personal (fa n fa) este n general cea mai eficient metod de convingere. Acest lucru se datoreaz n principal felului n care contactul vizual reuete s atrag i s menin atenia interlocutorilor. Este destul de dificil pentru o persoan s resping a priori

comunicarea atunci cnd cel care iniiaz acest proces st chiar n faa ei. Atunci cnd comunicarea fa n fa nu este posibil exist i o alt variant, aproape la fel de des uzitat, i anume comunicarea prin telefon. Aceste metode, prin componenta lor de comunicare de la persoan la persoan, sunt preferabile comunicrii scrise. Desigur c atunci cnd ele nu sunt posibile soluia comunicrii scrise nu trebuie neglijat. Comunicarea scris, fie c se desfoar prin scrisori, emailuri, mas-media sau alte metode, poate contribui semnificativ la succesul demersului dumneavoastr mai ales din prisma faptului c poate ajunge la un numr mult mai important de oameni. i, n plus, comunicarea scris este n foarte multe cazuri, o metod esenial de a contientiza, de a trezi interesul sau de a sensibiliza opinia public asupra unei chestiuni. 2.2.1. Abiliti specifice artei de a convinge

Chiar dac abilitile de care facei uz n diferite situaii sunt adaptate situaiilor respective, exist totui un set de asemenea capaciti care se vor aplica n majoritatea cazurilor:

Fii informat i dispunei de date precise: Dup cum am mai menionat, a fi bine informat despre un anumit subiect este un aspect extrem de important pentru un proces de convingere a unui auditoriu. A avea cunotinele relevante nseamn n primul rnd a deine informaii corecte i la zi despre problema aflat n discuie, iar n al doilea rnd nseamn abilitatea de a le prezenta ntr-o manier convingtoare de cte ori este necesar sau se ivete ocazia. Atunci cnd ncercai s convingei pe cineva despre un anumit lucru prezentarea unor informaii concrete care s sprijine enunurile dumneavoastr devine crucial. Nu pornii cu presupunerea c ceea ce tii dumneavoast este cunoscut i interlocutorilor. De asemenea, asigurai-v c prezentarea fcut urmeaz un fir logic, c vorbii clar i cu ncredere.

Cunoaterea audienei: Poate c unul dintre aspectele cele mai importante n procesul de convingere a celorlali este s tii cui v adresai. Exist cteva ntrebri pe care ar trebui s vi le punei:

Cine formeaz audiena dumneavoastr?

Ce nivel de cunotine posed acetia despre subiectul n cauz?

Care sunt opiniile lor despre subiect i pe ce se bazeaz acestea?

De unde provin informaiile lor?

Care sunt nevoile i interesele lor?

Care ar fi argumentele cu cele mai multe anse de a-i convinge?

De exemplu, s presupunem c suntei liderul unui grup ce militeaz pentru protejarea unei arii din comunitatea dumneavoastr. Grupul pe care l conducei ncearc s conving autoritile locale, rezidenii comunitii i alte instituii interesate s sprijine demersul nceput de voi. Mesajul dumneavoastr referitor la importana zonei naturale va fi comun pentru toi, ns, pentru a fi cu adevrat eficieni, va trebui s croii motivaiile n funcie de interesele fiecrui grup de persoane implicate. n faa autoritilor locale vei putea vorbi despre ct de puin se preteaz zona respectiv la planuri de dezvoltare economic sau industrial, rezidenilor le vei spune despre valoarea peisagistic a ariei, iar pescarilor i vntorilor le vei meniona valoarea recreaional a zonei. Printr-o asemenea abordare mesajul dumneavoastr va avea mult mai multe anse s fie recepionat de audien aa cum v dorii.

Focalizai-v pe punctele de vedere comune cu interlocutorii. Nu ezitai s subliniai valorile, convingerile sau experienele comune cu interlocutorii dumneavoastr. Similaritile pe care le vei identifica vor juca un rol important n demersul dumneavoastr de convingere. Nu trebuie ns s

forai nota, asemenea puncte de vedere comune trebuie s fie valide i sincere.

Auto-controlul. Pentru a putea convinge sau influena alte persoane ntr-un mod eficient va trebui s fii n stare s v controlai emoiile, gndurile i pornirile. Fii foarte ateni la situaii care v pot crea dificulti, s v enerveze sau irite. ncercai tot timpul s transformai acest gen de sentimente n energii pozitive. Dac v aflai naintea unei cuvntri importante i suntei emoionat, gndii-v la alte ocazii similare n care v-ai descurcat foarte bine. Dac trebuie s v ntlnii cu un grup care se opune vehement planurilor dumnevoastr, ncercai s ascultai ct mai atent i mai activ ceea ce au de spus pentru a putea identifica domeniile unde putei ajunge la un compromis. Concentrai-v pe problema n chestiune, nu v lsai furat de sentimente. Reflectnd un timp asupra emoiilor negative prin care trecei vei putea ajunge s vedei lucrurile dintr-o alt perspectiv i s nelegei punctele de vedere i interesele celorlali. Vei avea astfel mult mai multe anse s reuii deoarece vei putea oricnd apela la interesele i opiniile lor.

nelegei punctele de vedere ale celorlali. O parte esenial n orice proces de convingere este nelegerea sentimentelor i punctelor de vedere ale celor pe care ncercai s i influenai. n acelai fel cum vei sublinia similaritile care exist ntre dumneavoastr i ei, va trebui s ncercai s

nelegi eventualele reacii la mesajul dumneavoastr. ncercai pentru un timp s v punei n locul lor, solicitai-le prerile fa de problema ridicat de dumneavoastr. Prin faptul c vei arta un interes real pentru ceea ce cred ei, prin empatia pe care o vei manifesta fa de ei, vei


Recommended