+ All Categories
Home > Documents > Lao Tze-Tao Te Ching

Lao Tze-Tao Te Ching

Date post: 09-Apr-2018
Category:
Upload: leozbancu
View: 260 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 22

Transcript
  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    1/22

    Lao Tze - Tao Te Ching - Cartea C ii i Puterii-Traducere de Octavian

    S rb toare

    1.Calea (Tao) care poate fi numit , nu este Calea Ultim . Numele dat C ii, nu poate fi numele ve nic. F r nume, este esen a Cerului i a P mntului. Dnd C ii un nume, este ceea ce creeaz toate lucrurile.

    Cine n-are dorin e, vede esen a lucrurilor. Cine are dorin e, vede doar manifestarea lor.

    Amndou aceste aspecte au aceea i surs , dar devin diferite, atunci cnd sunt percepute.Asem narea lor este n profunzimea profunzimilor, unde este poarta prin care totul ia fiin .

    2.Cnd frumosul este cunoscut ca frumos,atunci este cunoscut i urtul ca urt. Cnd binele este cunoscut ca bine,atunci i r ul este cunoscut ca r u.

    Astfel, un aspect i are opusul s u: greul i u orul se sprijin unul pe altul; lungul i scurtul se opun unul altuia; naltul i josul sunt diferite ca nivel; vocea se sprijin pe sunet. nceputul are totdeauna un sfr it.

    n eleptul astfel practic Non-ac iunea i-i nva pe al ii prin exemplul viu, nu prin vorbe.

    Lucrurile n lume sunt toate ntr-o stare relativ . n eleptul tiind aceasta, nu- i arat preferin ele, prive te totul cu egal considera ie. Creeaz merite, dar nu i le nsu e te. Ac ionnd optim, ia lucrurile a a cum sunt. ndepline te corect ac iunile, dar r mne mai presus de meritele lor; Astfel c meritele r mn cu el tot timpul.

    3.Conduc torul adev rat se manifest cu modestie. Nu se arat n pozi ii de putere,

    http://pamantuldeocamdata.blogspot.com/2009/08/tao-te-ching-cartea-caii-si-puterii.htmlhttp://pamantuldeocamdata.blogspot.com/2009/08/tao-te-ching-cartea-caii-si-puterii.htmlhttp://pamantuldeocamdata.blogspot.com/2009/08/tao-te-ching-cartea-caii-si-puterii.htmlhttp://pamantuldeocamdata.blogspot.com/2009/08/tao-te-ching-cartea-caii-si-puterii.htmlhttp://pamantuldeocamdata.blogspot.com/2009/08/tao-te-ching-cartea-caii-si-puterii.htmlhttp://pamantuldeocamdata.blogspot.com/2009/08/tao-te-ching-cartea-caii-si-puterii.htmlhttp://pamantuldeocamdata.blogspot.com/2009/08/tao-te-ching-cartea-caii-si-puterii.html
  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    2/22

    astfel c nu creeaz resentimente. Nu pune mare pre pe lucruri, astfel c oamenii nu vor fura. Nu arat lucruri scumpe care pot fi dorite, astfel c oamenii nu- i vor strica inimile.

    n eleptul conduce astfel oamenii, inndu-le inimile pure, hr nindu-i cu idei s n toase, necrendu-le ambi ii i nt rindu-le astfel s n tatea. n eleptul i mpiedic s cunoasc r ul. Pentru c n eleptul dore te binele, cei cu gnduri rele nu pot ac iona. El conduce subtil, to i din jurul lui tr iesc astfel n armonie.

    4.Calea (Tao) pare goal , dar folosin a-i e nesfr it . Este adnc , pare originea tuturor lucrurilor, r mne astfel ve nic f r cap t. Nu tiu cum a fost creat , pare c a existat chiar nainte de Creator.

    5.Natura n-are preferin e, consider totul cu egalitate. Tot a a n eleptul n-are preferin e pentru nimeni. Pentru el, to i oamenii sunt privi i cu egal m sur .

    Universul este nesfr it, n el se g se te totul.

    Cu ct se manifest mai mult, cu att mai mult este produs.

    Astfel c prea mult vorb duce la oboseal . Mai bine se p streaz calea de mijloc.

    6.Spiritul este adnc, nu moare niciodat . Poate fi numit Mama Tainici poarta prin care natura intr n noi.

    Folosit din plin, r mne mereu f r de sfr it.

    7.Universul d inuie te etern pentru c nu exist pentru sine. Astfel i n eleptul stnd la urm , ajunge n frunte. Se neglijeaz pe sine nsu i, i ajunge s fie ocrotit. Ne tr ind pentru sine, tr ie te astfel din plin.

    8.Virtutea este fluid ca apa, care p trunde subtil peste tot.

    Tot astfel Virtutea biruie te f r efort. Calea (Tao) este la fel.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    3/22

    Cel care caut i g se te locul. Sim mintele creeaz o inim profund . Prietenia aduce bune rela ii cu to i. Vorba onest creeaz ncredere.

    Cel ce conduce respect regulile. n afaceri corectitudinea este c utat . Timpul a eaz lucrurile. Virtutea ac ioneaz astfel f r contradic ii.

    9.ntinderea prea mare a corziicreeaz prea mare tensiune. Ascu irea prea deas a uneltei o face curnd de nefolosit.Adunarea bog iilor ntr-un loc curnd face locul nesigur.A fi mndru de bog ii i onoruri este cauza c derii n dizgra ie. n eleptul se retrage dup ndeplinirea faptei. Aceasta este Calea (Tao) Virtu ii (Te).

    10.Putem oare s ne unim inima cu TAOi s nu ne abatem de la Cale (Tao)?

    Putem s avem o respira ie calm ca a unui copil?

    Putem oare purifica viziunea vie ii, astfel ca ceea ce vedem s str luceasc ? Putem oare iubi i conduce oamenii cu subtilitatea Non-ac iunii? Ne putem oare conduce singurii nchide sau deschide posibilit i dup voie?

    Putem oare nv a s avem acces la TOT prin puterea C ii (Tao):putem crea i hr ni; putem s ne eliber m de dorin a de a poseda;

    putem face bine f r a dori ceva n schimb; putem conduce f r a ap sa? Cine poate face acestea a dobndit marea Virtute (Te).

    11.Sunt 30 de spi e n butucul ro ii, dar folosirea lui depinde de Golul din centru.Vasul f cut din hum este util prin Golul creat de forma lui.Casa cu ziduri, ferestre i u i, este util prin golul creat de acestea.

    De i pre uim ceea ce exist , ne folosim de ceea ce nu exist .

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    4/22

    12.Culorile l orbesc pe om. Sunetele l asurzesc.Gusturile i sl besc sim ul gustului. Alergatul la vn toare l s lb ticesc. Ceea ce se ob ine greu i ngreuneaz manifestarea.

    Astfel c n eleptul se deta eaz de sim uri i tr ie te n lumea lui interioar .

    13.Att norocul ct i ne ansa creeaz frica. Gndul bun sau gndul r u, dualitatea care exist tot timpul n mintea ncordat .

    Cum pot norocul sau ne ansa s creeze nelini te: cel norocos i a teapt c tigul cu ner bdare, iar cel nenorocos este nelini tit pentru ce a pierdut.

    Cum pot gndul bun sau cel r u s existe n mintea ncordat ? Este pentru c avem un EGO. Dac n-am acorda EGO-ului importan i ncordarea min ii s-ar diminua.

    Astfel c cel care i consider pe al ii ca i cum ar fi el nsu i, este demn de a conduce.

    Celui care-i iube te pe al ii cum se iube te pe el nsu i i se poate acorda ncredere.

    14.Privit , Calea (Tao) nu poate fi v zut . ncercnd s-o ascult m, nu poate fi auzit . Dorind s-o sim im, nu poate fi atins . Aceste trei nsu iri nu pot fi definite. Calea (Tao) nu poate fi astfel perceput . Are ca esen Golul, este forma f r form ,

    nu poate fi perceput cu sim urile. Infinitul i Eternul nu se pot explica.ntlnind Calea (Tao), nu-i po i vedea nceputul, urmnd Calea (Tao), nu i po i vedea sfr itul.

    Cunoscnd cum s-a manifestat Calea ( Tao) n trecut,se poate intui prezentul.A tr i prezentul ca oglind a trecutului, aceasta nseamn a fi pe C rare (Tao).

    15.

    n trecut cei care urmau Calea (Tao)erau profunzi, cu greu puteau fi n ele i.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    5/22

    Un astfel de n elept era prudent ca unul care trece un ru iarna.Era ncet n a lua decizii, ca unul care se temec ceea ce este spus se r st lm ce te. Era modest ca i cum nu i s-ar cuveni nimic.

    Se mi ca a a u or ca ghea a ce se tope te. Era a a de simplu i natural ca lemnul din p dure. Era gata de a primi ca o vale deschis .Era prietenos ca apele care se amestec .

    Cine este b gat n ape murdare, s le lase s se limpezeasc . Cine este agitat, s ncetineasc activit ile. Cei care merg pe Cale (Tao) nu se manifest . n acest fel poten ialul lor r mne neatins.

    16.Fiind f r de dorin e, se atinge lini tea. Pentru tot ce cap t existen , exist un timp de absorb ie n non-existen . Dup o viguroas cre tere, orice dispare, ntorcndu-se astfel la surs . ntoarcerea la origini este lini tea.Repaosul este condi ia natural . ntoarcerea la origini este eternitatea.Cel ce tie aceasta este iluminat,

    cel ce nu tie are parte de suferin . Cunoscnd eternitatea el se contope te cu eternul; contopindu-se cu eternul totul expandeaz ; prin expandare este prezent peste tot.Fiind omniprezent atinge o stare nalt . Prin starea nalt atinge TAO. Este pe C rare. Cine atinge TAO intr n eternitate. De i corpul mb trne te, Spiritu-i nu moare niciodat .

    17.

    Cei mai buni conduc tori trec neobserva i. Al ii pot fi iubi i i l uda i, de al i conduc tori oamenii se tem, iar al ii sunt ur i. Atunci cnd lipse te ncrederea conduc torilor n oameni, nici oamenii nu pot avea ncredere n conduc tori. Cuvintele sunt totdeauna mai prejos de fapte.

    18.Atunci cnd Calea (Tao) este pierdut , apare multitudinea de reguli i legi. Cnd EGO-ul se manifest n oameni,

    se d na tere la mult ipocrizie. Cnd rela iile de familie sl besc,

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    6/22

    se face mult caz de aceste leg turi. Cnd o na iune este ntr-o stare de confuzie, ara produce mul imea de patrio i. Fiind pe Cale (Tao) lucrurile sunt n echilibru,f r TAO apar toate diferen ele.

    19.Mergnd pe Cale ( Tao) i abandonnd nv tura omeneasc , problemele izvorte din moral vor dispare. Abandonnd dreptatea f cut de legi i reguli, dreptatea adev rat apare natural. Abandonnd profitul i lucrurile scumpe, societatea va sc pa de ho i i de tlhari. Renun nd la aceste trei lucruri, se ob ine simplitatea, naturale ea i abunden a.

    20.Renun nd la cauza durerii, durerea nceteaz . Fie c spui "Da" sau "Nu" este tot o relativitate. Fie c ceva este considerat "Bun" sau "R u", starea lor relativ r mne. Atunci cnd al i oameni se tem de ceva, este oare ndrept it s ne temem i noi? Realitatea lucrurilor poate fi cu totul alta.Oamenii obi nui i vor continua s se c s toreasc , s fac s rb tori i petreceri.

    Dar eu urmnd Calea (Tao) sunt f r de dorin i, sunt ca un prunc care nu tie nici m car s se bucure. Sunt f r certitudini i f r nimic al meu.

    Oamenii obi nui i doresc s aib multe lucruri, eu n-am nimic, pot fi numit nebun.Al i oameni par c tiu multe, eu par simplu i nu atrag pe nimeni. Pentru al i oameni deosebirile sunt clare, numai eu v d totul ca fiind ntreg.

    Par f r el, ca valul m rii dus, b tut de vnt, par c ajung niciunde. Al i oameni au un el, doar eu nu v d nici unul. Sunt diferit de al ii pentru c sunt pe Cale (Tao).

    21.Virtutea (Te) urmeaz Calea (Tao).Calea (Tao) nu se poate vedea sau atinge.De i nev zut i de neatins, con ine totu i forme. Nev zut i de neatins, are totu i consisten . Subtil i ascuns , are totu i esen .

    Esen a sa este etern , dintotdeauna a existat ca izvor al tuturor crea iilor.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    7/22

    Cum putem afla c ile crea iei? Umblnd pe Cale (Tao).

    22.Ceea ce-i aplecat, se va ridica.

    Ceea ce este strmb, se poate ndrepta.Golul atrage plinul.Sfr itul va fi rennoit. Cel ce are pu in va avea mult. Cel ce are mult va pierde.Cel n elept este pe Cale (Tao), astfel c este un model de urmat. Nu este mndru, de aceea str luce te. Nu se pream re te pe sine, de aceea este apreciat. Nu se laud , de aceea acumuleaz merit. Nu se a eaz mai presus de to i, de aceea este privit cu respect.Nu este la concuren cu nimeni, de aceea nimeni nu-i poate rvni locul.Din vechime ni se spune s fim mode ti, astfel c integritatea nu ni se tirbe te. Cel integru este cel care merge pe Cale (Tao).

    23.Vorbind pu in r mnem n repaos. Vntul, furtuna, trec. Cum tot ce n natur -i trec tor,

    a a i omul trece. Dar cel ce urmeaz Calea (Tao) se identific cu TAO. Cel ce urmeaz Virtutea (Te) se identific cu Virtutea. Cei ce se pierd sunt una cu pierzarea.Cei ce nu cred, nici ei nu sunt crezu i.

    24.Stnd pe degetele picioarelor, postura-i instabil . Cu picioarele ncruci ate, nu se poate merge. Cel ce i d m rire, nu are str lucire.

    Cine se pream re te, nu este apreciat. Cel ce se laud , nu are merit. Cel ncrezut, nu este respectat.Cel ce urmeaz Calea (Tao) i evit pe ace tia to i.

    25.nainte de existen a Cerului i a P mntului, era ceva f r nceput i f r de sfr it. Neschimbat exista prin sine nsu i. Acest ceva umplea totul, era nesfr it. Poate fi considerat ca sursa universului.

    Nu-l pot numi. Nevoit s -i dau un nume, l numesc TAO, l cred ca fiind suprem.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    8/22

    Suprem nseamn f r de sfr it, f r de sfr it se poate afla oriunde. Este att departe ct i aproape. E TAO cel suprem.

    i cerul i p mntul i omul sunt supreme. Omul urmeaz legile p mntului, p mntul pe cele ale universului, universul urmeaz TAO, care este complet n sine.

    26.Ceea ce este u or este deasupra greului. Calmul este deasupra agita iei. n eleptul se elibereaz de greu i agita ie. n mijlocul lumii frem t toare el r mne n repaos. Conduc torul nu este superficial sau frivol. Superficialitatea nu are baz solid , a a cum graba face s se piard controlul.

    27.Bunul c l tor nu las urme. Bunul orator nu se pierde n discu ii. Cel ce evalueaz lucrurile nu se pierde n calcule. U ii ncuiate bine nu-i trebuiesc mai multe ncuietori. Legnd ceva bine cu o funie,

    alte funii nu mai sunt necesare.

    n eleptul i ajut pe to i prin prezen a sa. Toate lucrurile din jurul s u sunt la locul lor. Fiind n lumin , nimic nu r mne nev zut.

    Cel ce e bun nva pe cel r u prin exemplul bun, cel ce e r u nva pe cel bun prin exemplul r u, cei ce nu pre uiesc pe n elept i-a lui nv tur , tr iesc himere, amarnic se n eal ,

    de i poate au educa ie aleas . Dar n eleptul e subtil n tot ce face.

    28.Cel ce i tie for a i r mne slab, e pe C rare (Tao), simte c -i copil. Cel ce se tie erudit i- i ine simplitatea, este exemplul bun.Model fiind, e ve nic pe C rare (Tao). Cel ce atinge gloria i r mne modest, are Virtute (Te). Atingnd plin tatea, vine din nou la sursa de unde toate au ie it.

    Cel n elept e astfel ntr-o continu armonie,

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    9/22

    se scald n lumin , se afl n repaos. Fiind n repaos atinge infinitul.

    29.Cel care dore te s st pneasc lumea,

    dndu-i amprenta sa, nu poate reu i. C ci lumea este sacr , nu poate fi schimbat permanent.

    Fiind siguri de ceva, putem oricnd s pierdem. La drum, unii-s n fa , al ii-n spate, unii respir greu, al ii u or, unii sunt tari, al ii mai slabi, unii umbl n car, al ii pe jos.

    Cel n elept p streaz calea de mijloc: n armonie nu exagereaz , nici nu leneve te nici cu corpu-i nici cu mintea-i.

    30.Conduc torul ce urmeaz Calea (Tao), nu recurge la for pentru a cuceri. C ci tie c -n atac ripost va primi: distrugeri mari urmeaz i foamete i boli.

    Cel luminat nu recurge la for pentru a- i crea glorie. i conduce treburile f r a ofensa pe nimeni,

    i nu recurge la lupt dect for at de ap rare. Astfel el nu tulbur armonia. Cel ce folose te for a nu este pe C rare (Tao), iar cel ce nu este pe C rare va pieri.

    31.Armele aduc nenorociri.Cel ce urmeaz Calea (Tao) le detest . Nu le folose te dect constrns de necesitate. Chiar i atunci le folose te cu re inere.

    Liderul n elept chiar i cnd nvinge, nu se bucur de victoria lui, nu se bucur de uciderea adversarilor.Intr n b t lie mhnit c trebuie s-o fac . C ci victoria nu este celebrare, ci funeralii. Cel ce se bucur de ucideri i crime, nu este pe Cale (Tao).

    32.Calea (Tao) este prea subtil pentru a fi definit .

    Manifestndu-se, cap t un nume.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    10/22

    Cnd un Conduc tor urmeaz Calea (Tao) este urmat onest de cei supu i i pacea va d inui n regat.

    n eleptul care cunoa te Calea i tie limitele, cel ce- i cunoa te limitele este pe C rare.

    TAO ntrep trunde totul, toate fiin ele se ntorc n TAO, cel n elept tiind aceasta aplic TAO n tot ce face.

    33.Cunoscndu-i pe al ii este n elepciune, cunoscndu-se pe sine nsu i este iluminare. nvingnd un adversar este t rie, nvingndu-se pe sine nsu i este cu adev rat putere. Mul umit cu ce are, n eleptul este bogat. Cel perseverent ajunge la ndeplinirea scopului.Cel care nu- i pierde inta se men ine. Chiar i dup moartea fizic puterea celui n elept produce efecte pozitive. Astfel el tr ie te n eternitate.

    34.TAO cuprinde tot universul,toate lucrurile i au izvorul n TAO. TAO nu respinge pe nimeni i nimic.

    Cel pe C rare e creator, dar nu- i nsu e te ceea ce creeaz .

    E generos, dar nu profit de recuno tin a altora. F r dorin e proprii trece neb gat n seam . nf ptuie te lucruri bune, dar nu- i atribuie merite. Ne manifestndu- i m rirea n eleptul este cu adev rat m re .

    35.Fiind pe C rare (Tao), toate fiin ele se ndreapt c tre calea fireasc . Pe Cale sunt armonia, s n tatea, pacea i fericirea. Cel ce gust din dulcea a-i va vrea s r mn .

    Dar Calea este cu mult mai profund , transcende gustul, nu poate fi v zut , auzit , sim it sau cuprins .

    36.Liderul n elept cunoa te aceasta: ceva se contract pentru c era dilatat; ceva sl be te pentru c era tare; ceva se nal pentru c era jos; cineva prime te pentru c a dat; Aceasta-i n elepciune:

    subtilul e mai presus de grosier.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    11/22

    A a cum pe tele nu trebuie s ias din ap , tot a a Liderul n elept nu face caz de for . Prin simplitate se aduce pacea,ncrederea aduce armonie.

    37.C rarea (Tao) pare inactiv , dar totul este ndeplinit. De-ar fi urmat de conduc tori, lumea s-ar ndrepta prin ea ns i. C utnd solu ii la multele probleme, simplitatea este cea de urmat.Simplitatea evit nmul irea dorin elor. Dorin ele pu ine aduc lini tea. F r multe dorin e, lumea se armonizeaz prin ea ns i.

    38.n eleptul nu- i afi eaz virtutea i de aceea este virtuos. Omul obi nuit i afi eaz virtutea i de aceea este slab. Virtutea superioar nu intervine deschis, lucrurile sunt astfel duse la bun sfr it.Virtutea inferioar totdeauna se manifest , iar lucrurile r mn neterminate.

    Bun tatea n eleptului nu are un motiv n sine, astfel c treptat oamenii l urmeaz . Urmnd Calea (Tao) apare i Virtutea (Te).

    Cnd virtutea dispare, apare bun voin a, cnd bun voin a dispare, apare compasiunea, cnd compasiunea dispare, urmeaz regulile. Prin reguli, sinceritatea i ncrederea dispar. Astfel apar confuzia i distorsiunea evenimentelor.

    n eleptul vede i adncul, nu numai suprafa a, vede fructul poten ial n floare. Astfel, prin virtutea sa el vede Realitatea

    n locul manifest rilor trec toare.

    39.Fiind n armonie cu Calea (Tao)Cerul i-a dobndit claritatea. Prin armonie P mntul a devenit stabil. Prin armonie lucrurile au fost treptat create.

    F r Cale (Tao) omul se dep rteaz de Cer, f r Cale (Tao) i pierde stabilitatea pe P mnt. Cnd echilibrul dispare i omul dispare.

    n eleptul vede totul ntr-un echilibru,

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    12/22

    este modest, nu intervine,el las Calea (Tao) s se manifeste. Unindu-se cu Calea (Tao), intr n armonie.

    40.

    Mi carea etern TAO e ntoarcerea la surs . Pornind de jos e felul etern de a ncepe.Toate lucrurile apar din manifestare (fiin a), manifestarea izvor te din nemanifestare (nefiin a).

    41.Atunci cnd n eleptul aude despre Cale (Tao), nu ntrzie s o urmeze. Cel mediocru cnd urmeaz , cnd se las , cnd urmeaz . Ignorantul cnd aude de Cale (Tao) se amuz proste te. Fiind ignorant, de nu s-ar amuza, Calea n-ar fi Cale (Tao).De aceea se spune:"Cei ignoran i fac haz de cel iluminat, consider sfatul bun f r utilitate, calea valoroas le pare nensemnat ".

    Cel n elept pare gol ca o vale. Virtutea pur pare a fi f r miez. Preaplinului, extins fiind, i se v d cu greu marginile. Ceea ce-i simplu pare f r consisten .

    Exist o cale a perfec iunii. Universul nu se opre te ntr-un punct. Cunoa terea necesit timp de a se acumula. Muzica se nva intind c tre subtil. Calea (Tao) nu poate fi cuprins , n manifestare aduce mplinirecelui ce-o urmeaz pentru a se perfec iona.

    42.Calea (Tao) s-a manifestat la nceputuri.

    Acea manifestare a devenit cauza altei manifest ri. Aceasta la rndul ei a produs o alta.A a au ap rut toate lucrurile. Perechea de contrarii Yin i Yang au ap rut, energia (Ch'i) le-a pus n mi care. Armonia astfel s-a stabilit.

    Oamenii obi nui i sunt dependen i, doar n eleptul este mul umit cu sine nsu i. Tr ind prin sine nsu i se aliniaz armoniei C ii (Tao).

    43.Observnd curgerea lucrurilor, u orul va dep i greul,

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    13/22

    ceea ce n-a venit nc , va nlocui ceea ce este, non-ac iunea este astfel superioar ac iunii.

    Pu ini sunt n lume care pot instrui f r cuvinte. Aceasta este Calea n eleptului.

    44.ntre glorie i s n tate ce este mai important? ntre bog ie i fericire ce este mai pre ios? A alerga dup c tiguri e pierdere sigur . Dac fericirea ar veni cu bog ia, ar fi mul i oameni ferici i, dar ei nu sunt.

    Cel mul umit cu ce are, evit njosirea. Cel ce tie s se opreasc la timp, nu intr n pericol. Astfel n eleptul d inuie te.

    45.Perfec iunea nu are cap t, orict ar fi de-nalt , ceva mai poate fi ad ugat. Folosu-i e astfel din ce n ce mai bun.Nem rginirea orict ar fi de mare, ceva mai poate fi ad ugat, i folosin a-i e din ce n ce mai mult .

    Ceva orict de drept ar fi, mai poate fi-ndreptat.M iestria de a face ceva, poate nc s creasc . Oratoria maestrului poate fi nc mai bun .

    Ce este n mi care poate fi mbun t it. Doar nemi carea este complet -n toate, ea e suportul, modelul a orice, conduce totul.

    46.Cnd oamenii urmeaz Calea (Tao), caii comunit ii sunt pe ogor la munc . Cnd oamenii nu urmeaz Calea (Tao), caii comunit ii sunt preg ti i de lupt . Cmpul r mne astfel nelucrat.

    Nu este eroare mai mare, dect dorin ele de arte. Nu este mai mare suferin dect lipsa de mul umire. Nu este mai mare calamitate dect l comia. C ci celui ce- i limiteaz dorin ele, nimic nu i lipse te. Ogoru-i este cultivat, e mul umit cu tot ce are.

    47.Cunoa terea trebuie sa vin din interior. Mintea omului poate lua forme variate.F r a merge-n lume, lumea se cunoa te.

    F r a privi pe fereastr , cerul poate fi cunoscut. Cu ct ne dep rt m mai mult,

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    14/22

    cu att cunoa tem mai pu in. n eleptul ajunge la destina ie f r s porneasc , vede lumina f r a privi, n elege f r a cerceta, ndepline te toate, n repaos fiind.

    48.Mergnd pe calea lumii, lucrurile se acumuleaz , mergnd pe Cale (Tao), lucrurile se mpu ineaz . Prin mpu inare se ajunge la nimic, la surs .

    Prin mi care, lucrurile sunt scoase din starea lor fireasc , efortu-i necesar de a le echilibra.Pe Cale (Tao) lucrurile sunt deja n echilibru;ac iunea nu este astfel necesar .

    49.n eleptul nu are EGO, se identific cu universul. Este bun i cu cei buni i cu cei r i. C ci Virtutea-i este bun tatea. Este onest cu cei one ti i cu cei neone ti. C ci Virtutea-i este onestitatea.

    El trateaz pe to i cu aceea i impar ialitate. Tr ie te simplu i n armonie. Pe to i i prive te ca o mam pe copii. n inima lui ncape ntreaga lume.

    50.Venind n lume este ie irea din TAO, la moarte este intrarea n TAO, n repaos.n eleptul tiind aceasta nu tulbur armonia. A teapt s n eleag ce se arat de a urma; ar tndu-se lumina, este pe Cale (Tao). Toate pericolele sunt astfel evitate.El este astfel tot timpul n repaos.De i tr ie te-n lume, e pe Cale,

    moartea-i nu-i dect o continuare.

    51.Calea (Tao) produce toate lucrurile,Virtutea (Te) le ntre ine. Armonia se ntre ine urmnd Calea (Tao). Valoarea lucrurilor se na te din a poseda Virtutea (Te).Urmnd Virtutea (Te) este progres i dezvoltare, lucrurile sunt ngrijite, protejate, fiin ele hr nite. De i totul e-n TAO, se manifest ca i cum n-ar poseda nimic.

    A a-i i n eleptul, seam n Virtutea (Te) n tot ce face, nimic nu- i nsu e te, e astfel pe C rare.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    15/22

    52.TAO este cauza a totul.Cunoscnd cauza, se pot cunoa te manifest rile. Fiind n mijlocul manifest rilor, putem privi la surs .

    Astfel n eleptul tr ie te-n armonie, nu se expune, astfel se protejeaz ; prin expunere se creeaz mul imea de probleme. V znd esen a lucrurilor, el tie ce se va ntmpla. Prin sensibilitate, i manifest t ria. Prin introspec ie, e mereu n armonie. Aceasta-i n fapt a tr i n eternitate.

    53.Cunoscnd Calea (Tao) pot vorbi despre ea.De-ar fi s dau un sfat, a spune s merge i pe C rare. De i Calea-i u oar , fiind ignoran i, mul i oameni prefer c ile laterale.

    n loc s foloseasc resursele pentru via , unii conduc tori cheltuiesc pentru narmare. Cnd conduc torii sunt iresponsabili, poporul sufer , ara e mpov rat .

    54.n eleptul i s de te cu grij semin ele;

    i construie te solid casa; astfel c grija i lucrul bine f cut r mn o pild pentru genera iile care vin.

    Practicnd Calea (Tao) pentru el,cel n elept urmeaz Virtutea (Te). Practicat de o familie, Virtutea aduce abunden . Practicat de o comunitate de oameni, Virtutea aduce nflorire.

    Practicat de o ar ntreag , Virtutea devine exemplu pentru alte ri. Practicat de ntreaga lume, Virtutea devine un bun universal.

    Dac un om urmeaz Virtutea, este un exemplu pentru familia lui.Cnd o familie urmeaz Virtutea, este un exemplu pentru comunitate.Cnd o comunitate practic Virtutea, este un exemplu pentru ar .

    Cnd o ar practic Virtutea, este un exemplu pentru ntreaga lume.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    16/22

    Se poate proba aceasta prin simpla observa ie.

    55.Cel care urmeaz Calea (Tao) pare un copil. Pare c nu are for i t rie, dar strnsoarea lui e ferm .

    Pare c nu are energie, dar mi carea-i e plin de elan. Pare c nu are nimic de spus, dar vorba-i vine totdeauna la timp.

    n eleptul e mereu n armonie, fiind n armonie se aliniaz cu eternul, aliniindu-se cu eternul este mereu n lumin .

    56.Cel ce tie nu vorbe te, cel ce vorbe te nu tie. nchiznd ochii, neascultnd, nemirosind,neatingnd, negustnd, se nchid sim urile. Dar o lume a armoniei se deschide n interiorul min ii. Astfel n eleptul nu este preocupat de prieteni sau du mani, de glorie sau dizgra ie. Ajunge la perfec ionare urmnd Calea (Tao).

    57.O ar este dreapt prin legi drepte. Un r zboi se c tig printr-o tactic avansat . Printr-o voin puternic , o dorin este ndeplinit .

    Prea multe legi nmul esc f r delegile, preg tirea prea mare de r zboi, aduce r zboiul. Propagarea dorin elor, aduce conflictul ntre oameni.

    De aceea n eleptul spune: "Nu aduce i prea multe legi i poporul se va conduce el nsu i.

    Gndi i-v la pace i ara nu va suferi. Tr i i n simplitate i oamenii vor tr i n armonie".

    58.Cnd conduc torii nu pun prea multe restric ii, oamenii sunt mul umi i. Cnd conduc torii pun prea multe restric ii, oamenii sunt nemul umi i.

    Din prea mult abunden , apare s r cia. Dintr-o mare s r cie, se ive te prosperitatea. De aceea cump tarea este cea mai bun .

    n eleptul este cump tat. Se d exemplu pe el nsu i, prin pild vie.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    17/22

    Nu- i impune voin a, de aceea e urmat. E precis n ac iune, de aceea rezultatele sunt cele a teptate, exigent cu el, dar flexibil cu ceilal i, mul umit n ce face, e remarcat oricnd de oameni.

    59.Pentru a conduce o ar , modera ia este necesar . n eleptul fiind moderat, este pe C rare (Tao), fiind pe C rare, are Virtute n tot ce face. Astfel c el poate nf ptui orice. Poate s conduc i o ar . Poate astfel s pun o baz solid prin pilda vie pe care o d . n eleptul e vrednic s conduc pentru c urmeaz Calea Cerului.

    60.O ar se conduce cu mult tact. Cnd ara este condus cu n elepciune, for ele r ului nu au putere. Oamenii nu mai ntre in astfel for ele malefice. n eleptul i oamenii din jurul lui i ntre in reciproc atitudinea pozitiv . n tot ce fac, Virtutea se arat , astfel c lumea se perfec ioneaz continuu.

    61.O ar ntins are mare putere de atrac ie. Acolo mul i se ntlnesc; e ca principiul feminin care atrage, supunndu-se.Cel care se supune, conduce cu subtilitate.

    Tot astfel dac o ar mare nu- i arat mndria i puterea, cucere te rile mici f r lupte. Dac o ar mic se supune, se ntrege te astfel cu o ar mare. Astfel c ara mare are mai mul i oameni,

    iar ara mic are mai mult spa iu. C tigul este astfel reciproc.

    62.Calea (Tao) este Calea Luminii.Pentru oamenii buni este o comoar , cei r i fug de ea.

    Se pot c tiga oamenii cu vorbe frumoase, se poate c tiga respectul prin fapte frumoase. Dar Calea (Tao) este mai presus de bine.Cel care o vede se scald n lumin .

    Alegnd un conduc tor,

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    18/22

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    19/22

    rul este astfel st pnul v ii.

    Pentru a-i c tiga pe oameni, ei trebuiesc servi i, pentru a-i conduce pe oameni ei trebuiesc urma i.

    Cnd n eleptul se arat mai presus de oameni, ei nu se simt ap sa i, Cnd n eleptul st n fa a oamenilor, ei nu se simt confrunta i.

    Astfel n eleptul este pild vie, cei din preajma lui se simt ocroti i.

    67.Cei ce urmeaz Calea (Tao) au trei calit i esen iale: compasiunea, prin care se dobnde te curajul, pruden a, prin care se dobnde te puterea, modestia, prin care se dobnde te influen a.

    Dar ac iunile obi nuite ale oamenilor sunt s pream reasc pe erou. S dobndeasc putere prin lipsa de pruden , s - i creasc influen a prin afi area mndriei.

    Doar cel cu compasiune este cu adev rat curajos, doar cel prudent are cu adev rat putere,

    doar cel modest poate influen a cu adev rat oamenii. El este astfel pe C rare (Tao).

    68.Compasiunea este cea mai bun ap rare. Un lupt tor eficient nu e fricos, nu- i arat agresivitatea. Cuceritorul eficient nu se implic n lupte grele. Un adev rat conduc tor nu-i plin de autoritate.

    Cel f r fric i agresivitate atrage pe al ii, adev ratul cuceritor nu st pne te prin violen , adev ratul conduc tor nu ajunge n frunte prin autoritate. Fiind n armonie cu natura, totul se poate nf ptui.

    69.E mai u or a da napoi zece metri dect a avansa unul. Disputele pot fi c tigate prin simpla a teptare, n loc de avansare agresiv , se merge napoi i se a teapt . F r a afi a putere i f r narmare agresiv , b t liile pot fi cucerite.

    Nu subestima adversarul, nici pe cei hot r i n lupt .

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    20/22

    Agresivitatea pare a c tiga, dar cel cu compasiune pn la urm e biruitor.

    70.Pu ini sunt n lume cei ce-l urmeaz pe n eleptul,

    care se manifest cu mult simplitate.

    Omul obi nuit n elege greu calea n eleptului, de i faptele sunt evidente. Doar onornd pe n elept ne facem p rta i n elepciunii lui.

    El poate n-are haine scumpe sau de remarcat,n eleptul poate p rea f r nsemn tate, dar comoara sa este n inim .

    71.Cunoscndu-ne limitele este n elepciune, necunoscndu-ne limitele este ignoran . n eleptul i cunoa te limitele, astfel c tie oricnd ct poate face.

    72.n eleptul nu intervine f r a fi chemat, nu se amestec n treburile altora, exceptnd doar pentru a se ap ra.

    De i se cunoa te bine pe sine nsu i, n eleptul nu face caz de propria-i personalitate, se respect pe sine nsu i, dar nu a teapt de la al ii respect. Las lucrurile s treac atunci cnd tie c nu au nici o leg tur cu el, se implic astfel numai n ce este semnificativ pentru via a-i.

    73.

    Un viteaz care nu se st pne te, fie ucide, fie e ucis, un viteaz care se st pne te, tr ie te i nu vat m pe nimeni.

    Cerul l protejeaz pe cel ce nu vat m .

    A a-i i Calea (Tao), nu se opune, nu se str duie te, de i nu vorbe te i se r spunde, de i nu cere, i se ndeplinesc dorin ele, de i nu dore te s ntreprind ceva, totul se nf ptuie te.

    n marea-i vastitate, TAO pare c e gol, dar e ca sita, nimic nu scap din legile-i fire ti.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    21/22

    74.Justi ia nu se poate baza pe amenin area cu moartea, c ci pentru cei c rora nu le e fric de moarte, ar fi ntru totul ineficient .

    Cnd asuprirea aduce moartea la orice pas,cui i mai e fric de moarte? Judec torii ntr-o astfel de ar sunt inutili.

    75.Cnd conduc torii devin lacomi, exploatnd poporul, poporul fl mnze te. Cnd conduc torii i urm resc doar interesele proprii, oamenii devin r zvr ti i. Cnd conduc torii ucid f r motiv, oamenilor nu le mai este fric de moarte i se r scoal .

    76.Omul se na te pl pnd i sensibil, la moarte e tare i n epenit. Ml di ele tinere sunt flexibile i fragede, dar cnd planta se usuc , se nt resc i mor.

    Ce-i tare, n epenit, exprim moartea, ce-i slab, pl pnd, sensibil, e semn al vie ii.

    A a cum pomul tare nu se poate ndoi, b tut puternic de un vnt, se rupe. Tot astfel ce-i inflexibil se-ndreapt c tre moarte. Ce-i tare i n epenit cade la p mnt, dar ce-i u or, flexibil, e dus de vnt departe.

    77.Calea (Tao) e ca un arc ntins,partea-i de sus se coboar , cea de jos se ridic .

    Ce este n exces se diminueaz , ce este pu in, cre te. Calea (Tao) ia de acolo de unde este prea multi pune acolo unde este prea pu in.

    Pe cnd calea oamenilor este de a lua de la cei ce au pu in i de a da celor ce au prea mult.

    Cum s-ar putea astfel lumea mul umi?

    Cel n elept tie c nu posed nimic cu adev rat, i d surplusul lumii, f r s a tepte ceva n schimb. Lucreaz f r a- i nsu i meritele i este pild vie.

    78.

  • 8/7/2019 Lao Tze-Tao Te Ching

    22/22

    Nu este nimic mai flexibil ca apa, dar de i-i slab , n timp, poate p trunde piatra cea mai tare.

    U orul, n timp, nvinge greul, ceea ce-i slab, n timp, doboar ce e tare,

    de i aceste lucruri se cunosc de to i, pu ini sunt preg ti i s le aplice.

    Astfel c cel ce e modest e cel mai potrivit ca s conduc , cel ce rezolv problemele altora, este adev ratul conduc tor.

    79.Cnd legile i regulile apas pe capul oamenilor, ei au dorin a fireasc s le ncalce.

    Cel n elept i face datoria, de i n-a teapt nimic de la nimeni. Astfel este virtuos.Dar nu- i nsu e te virtutea proprie. ntocmai ca natura, nu- i impune voin a, e astfel pe C rare (Tao).

    80.ntr-o comunitate mic cu c iva oameni, a poseda lucruri care nu sunt utile nu are sens.A pre ui via a simpl este mai important.

    Pentru a cunoa te lumea, a c l tori nu-i necesar. Se poate folosi n schimb lumina min ii. Pentru ap rare nu este nevoie de a ar ta armele, ele sunt inute la p strare la nevoie.

    Pentru ca pacea i lini tea s domneasc , bunele rela ii cu vecinii sunt esen iale, cel n elept r mne astfel liber.

    81.n eleptul e onest, nu folose te vorbele goale, care sunt lipsite de sinceritate.A a cum cei care par cultiva i nu pot fi lumina i, tot a a cei boga i nu pot fi mul umi i.

    n eleptul nu tr ie te pentru sine nsu i, f cnd mult bine pentru al ii, e mul umit n sine, cu ct d mai mult, cu att prime te mai mult, n jurul lui totul se armonizeaz . Pentru c e pe Cale (Tao) n Virtute (Te).


Recommended