+ All Categories
Home > Documents > Justitia Si Proverbul Romanesc

Justitia Si Proverbul Romanesc

Date post: 13-Jul-2015
Category:
Upload: bogdan-hopulele
View: 161 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 226

Transcript

Pr. Lect. Alexandru Stnciulescu

Contribuii privind dezvoltarea Dreptului la romni

CRAIOVA Editura Sitech 2007

1

2

A. Preliminarii Tema abordat nu a fost tratat n literatura romn de specialitate dect sub forma unor referine ntmpltoare, sub aspectul tangeniale, mai dreptului bine-zis prin analiza a unor uniti cutumiar,

paremiologice, dei n alte culturi tema a strnit demult interes i a generat analize ample2. Sperm c prin aceast lucrare s strnim interesul specialitilor i nu numai, astfel nct proverbul romnesc s fie analizat n profunzime i sub acest aspect. Pentru alctuirea prezentei lucrri am analizat un numr de aprox.120.000 uniti paremiologice (proverbe, zictori, expresii) romneti, aflate n colecia lui Iuliu Zanne3. Fr ndoial c cercetarea poate i trebuie extins la ntregul tezaur paremiologic romnesc i sperm c Arhiva Naional de Folclor din Cluj-Napoca va reui ct mai curnd s dea la lumin antologia exhaustiv a zestrei paremiologice romneti, aa cum i-a propus. Lucrarea noastr nu reuete s epuizeze tema; s-ar realiza atunci o adevrat tez de doctorat, ci nu doar o lucrare de seminar. Sperm ns c vom trezi interesul i vom face nceput unui ir de lucrri n domeniu. S-ar merita cu prisosin. B. Obtea steasc i vocaia ei juridic Obtea steasc i are origini strvechi, ca prim form de organizare social. Descoperirile arheologice i atest prezena nc n perioada tribal. Ea a evoluat lent pn n zilele noastre, conservnd, o serie de cutume, tradiii i obiceiuri, printre care cele de ordin juridic dein loc de frunte. i era firesc s fie aa, deoarece existena nsi a obtii presupunea ordine i reglementri precise ale raporturilor dintre membrii acelei obti. S-a format pe-ncetul, n cadrul fiecrei obti steti, o contiin juridic. Aceasta avea la baz n primul rnd normele contiiei morale, iar n el doilea rnd obiceiurile juridice (ius non scriptum). Obiceiul a luat natere fie prin intervenia unui for legiuitor din cadrul obtei, precum zicerea unui strmo, unui conductor unanim recunoscut, fie prin hotrrea sfatului

3

btrnilor obtii. Mult vreme i uneori i n zilele noastre, nu s-a fcut distincie clar ntre normele juridice cutumiare i cele morele, aceste dou laturi coabitnd n armonie i sprijinindu-se reciproc. O surs important a obiceiului juridic a constituit-o la majoritatea formaiunilor sociale primare legitatea mitic, despre care vorbete pe larg Romulus Vulcnescu4. Aceasta era fixet sub forme unor povestiri/mituri, n care intervenia divin era vizibil i tocmai aceasta ddea normei juridice transmise astfel for indiscutabil i aplicabilitate necontestet. Divinitile erau considerate generatoare de mituri, sau, mai bine-zis faptele i poruncile lor constituiau meterie-prim din care se alctuiau miturile, iar btrnii nelepi ai comunitilor gentilice, respectiv obtilor steti dttori de legi i datini, plmdeau miturile, le transmiteau comunitii i vegheau la respectarea lor. Ei erau un fel de reprezentani pe pmnt ai divinitii, moul nsemnnd nu numai btrn, ci i ntemeietor de obte i de neam, legiuitor. Btrnii nelepi i buni, care au alctuit n trecut prima nomoteie a lumii, ca gerontonomotei exprimau legitatea mitic de ordine divin printr-o legitate mitic de ordine uman. Ei rnduiau lumea dup rnduiele dinti a cosmosului5. Ovidiu Papadima merge mai departe i socotete c mitul ddea atta putere elementului juridic inclus n ele, nct acesta devenea o lege e firii, o ordine a ei, nesilit6. Mitul educa i forma contiinele, tocmai fiindc principiile etno-juridice transmise de el se nscrieu pe linia unei legiti naturele, fireti. Era o integrare a relaiilor interumane n ordinea cosmic, a omului n contextul creaiei. Legea cu origine mitic se referea nu numai la relaiile dintre oameni, ori dintre oameni i divinitate, ci i cele dintre oameni i animale, natur n generel, ca elemente ale creaiei. S-a creat astfel un adevrat folclor juridic. n multe culturi acesta a fost analizat cu grij de cercettori, dar la noi s-au fcut doar civa pai n acest sens7. Principiile etno-juridice nu erau fixate n scris i tocmai de aceea trebuia un efort sporit pentru reinerea i popularizarea lor. Ele cptau specific zonal, raportndu-se la o comunitate sau un grup de comuniti, uneori chiar la un popor ntreg i sufereau schimbri, uneori structurale, n funcie de epoca istoric. Bine observa Ren David, cnd vorbea de o adevrat

4

geografie juridic, n sensul c universurile etno-juridice tribale, obteti, altfel-spus cele care se refer la entiti demografice mai mult sau mai puin numeroase au trsturi comune, dar au i specificiti, care le perticularizeaz8. Nu putem vorbi spre exemplu, de aceleai cutume la romni i la diferite popoare migratoare, sau la romni i la indieni. Fiecare comunitate uman i formeaz propriul univers etnocultural, condiionat de elementele geopolitice, economice, culturale i sociale n care triete i se dezvolt. Tocmai de aceea cercettorii au vorbit, spre exemplu, de obiceiul pmntului de Jus Valachicum, legea valah, legea rii. Trziu acestea au fost fixate n scris, iar cu timpul dreptul scris le-a nlocuit sau lea substituit treptat. Folclorul juridic este prezent la toate popoarele i el prezint importan deosebit pentru studiul nceputurilor dreptului propriuzis9. Acest folclor juridic este astzi studiat de cercettori din cele mai diverse domenii: juriti, istorici, etnologi, sociologi, mitologi, istorici ai religiilor etc. Elemente ale acestor cutume se regsesc i azi n multe sectoare de activitate, ct i n dreptul internaional, diplomatic, comercial, rural etc., dup cum demonstreaz pe larg Romulus Vulcnescu n Etnologia juridic. Obtea steasc, asemenea familiei, a fost o necesitate n viaa social. Oamenii s-au organizat n grupuri mai mari sau mai mici, pentru a face fa nevoilor vieii. n cadrul obtilor au putut s se apere, s-au ajutat reciproc, au desfurat o via socio-cultural i economic uneori destul de complex. Relaiile din cadrul obtii s-au reglementat ntr-un mod rudimentar, bazat pe o concepie juridic numit drept rnesc, drept obinuielnic sau drept popular romn. La baza acestuia edea ideea de omenie, de dreptate i de bun rnduial10. Elementele acestea de drept cutumiar izvorau de la organele de judecat steasc, reprezentate de cetele de oameni btrni i nelepi ai obtii, cu consimmntul ntregii comuniti. n fruntea acestora erau cnejii sau juzii. Aceste instane de judecat erau ajutate s-i exercite autoritatea de cetele de oameni zdraveni i de cetele de feciori, care puneau n aplicare, cu fora dac era cazul, hotrrile sfatului de btrni. La aceast form de organizare juridic obteasc se aduga judecata satului, care analiza toate aspectele vieii

5

obteti, familiale i personale ale membrilor obtii. n anumite, zile, rnduite i respectate cu sfinenie de membrii obtei, sub acoperirea ntunericului, se strigau peste sat, n auzul tuturor, abaterile disciplinare ale unor membrii ai comunitii svrite n ultima vreme, ct i sentinele date de obte. Oprobiul public era cea dinti i cea mai aspr sanciune ce se ddea abaterilor de la regulile de convieuire social, dup care urmau alte sanciuni i pedepse constnd din contribuii n bani sau diferite produse n folosul comunitii, din munc sau chiar pedepse corporale, ducnd chiar pn la pedeapsa capital pentru unele fapte grave. Exista o adevrat ceremonie a judecilor obteti i a execuiilor de pedepse, care se constituiau ntr-un adevrat cod de procedur penal sau civil nescris al obtilor respective. Obtea romneasc, mai precis satul romnesc, a devenit cu vremea o adevrat aezare economico-cultural creatoare de norme juridice11. Acestea priveau toate aspectele vieii sociale precum: familia, proprietatea, persoana, motenirea, moravurile, vecintile, tranzaciile comerciale, relaile de munc; drepturile i obligaiile individului n cadrul obtei, relaiile obtei cu instituiile statului, birurile i impozitele i multe altele. Literatura de specialitate a altor culturi este vast n acest domeniu12. Avem i n cel romnesc destule realizri n acest sens, dar domeniul este extraordinar de bogat i el ar trebui abordat cu mai mult asiduitate, fiindc reprezint un adevrat tezaur de cultur veche popular romneasc. C. Proverbele-purttoare i pstrtoare ale elementelor de drept cutumiar. Proverbele au constituit, dintotdeauna, forma cea mai sintetic de exprimare a contiinei sociale. Rezultat al unei ndelungate experiene de via, produsul paremiotic a surprins esena structural a organizrii politico-sociale i a condiiei umane n cele mai diverse stadii ale existenei. Bazat pe un spirit de observaie fin, creatorul anonim a cutat s se ridice de la nivelul analitic la cel sintetic, dnd astfel produciei sale un caracter de valabilitate n timp i spaiu, tocmai prin accesibilitatea ideatic la o mas mare de receptori. Numai n msura n care proverbul a avut o anumit actualitate, a fost nsuit de mase, constituind forma de exprimare a unor

6

convingeri, sentimente, dar i adevruri de via. Sincronismul a fost, aadar, o alt caracteristic a acestei creaii anonime. Zestrea paremiotic romneasc extraordinar de bogat, ofer cercettorilor din diferite domenii posibilitatea s cerceteze mentalitile i realitile vechi romneti. Personal am ncercat - i sperm c am i reuit ntr-o oarecare msur -, s abordm subiecte variate pe baza documentaiei paremiotice, dup cum urmeaz: aspecte istorice13, politico-sociale14, religioase15, lingvistice16 etc. La cele patru simpozioane de paremiologie organizate n Dr. Tr. Severin n urm cu civa ani s-au prezentat zeci de comunicri, n care au fost abordate cele mai diverse aspecte cuprinse n proverbele romneti17. Alturi de cntec, zictoare, strigtur, proverbul a nmagazinat n el adevruri juridice, precum i din cele privind alte aspecte ale vieii. Fiind uor de reinut i uor de transmis, el a popularizat un anumit sistem cutumiar al obtei din care provenea i n care se vehicula. Este posibil ca uneori proverbele s se exclud reciproc unele pe altele, sau s nu concorde toate, cnd exprim concepte privind realiti precise. Situaia trebuie analizat cu atenie i interpretat cu pruden, neuitnd nici un moment c aceste proverbe ne parvin din diferite comuniti, situate n diferite zone geografice i n anumite perioade de timp. Totui, n ciuda aparentelor neconcordane, proverbele cu coninut juridic constituie un tot unitar, care ne relev o gndire juridic matur, profund implicat n realitate i cu vdite tendine de a instaura n cadrul obtii pacea, bunstarea, armonia, dar, n primul rnd, supravieuirea. I. Noiunea de dreptate ade la baza tuturor sistemelor juridice din lume, inclusiv la baza dreptului cutumiar i ea justific nsi existena social. Ea i are origini divine, primele semine fiind sdite de Dumnezeu n om nc de la creaie. Mai mult, n mozaism, dar i n alte religii, divinitatea ofer primele texte scrise. Legile incluse n acele texte cuprind voia divinitii i ele trebuie respectate cu sfinenie de ctre toi membrii societii, fr deosebire. Prin mplinirea voii lui Dumnezeu se realizeaz dreptatea n lume. Aadar, n concepia omului din popor, dar i n vechile sisteme juridice, dreptatea se identific cu voia divin. Divinitatea se implic

7

profund n reglementarea relaiilor sociale i, prin aceasta, include socialul, umanul, n ordinea cosmic. Dreptatea ca lumina lumineaz la cei ce o cunosc (IX, 208)18. Ea este cluza celor cinstii, crora ziua le lumineaz ca soarele i noaptea ca steaua strlucete, dar norul strmbtii nu te las s o vezi (IX, 208) ntotdeauna. Ea trebuie s fie dreapt ca lumnarea(IX, 208), ci nicidecum ca funia n traist(IX, 208). Dreptatea poate fi alterat doar prin mituire i interese meschine, pedepsite de Dumnezeu. Sunt situaii cnd alergi dup ea i nu o prinzi dect dac-i moi degetul n ap i nici atunci nu o poi face s stea ntocmai ca o cumpn cnd n-atrn nici la o parte nici la alta(IX, 208). Dreptatea poate fi pentru om ca propteaua pentru gard(IV, 338). Ce e drept e drept (VII, 522), dar Cine spune dreptul, loc nu-i mai gsete (VII, 522), fiindc lumea-i pervertit i nu mai nelege cu adevrat rostul i frumuseea dreptii n societate. Adesea dreptatea umbl cu capul spart (VII, 523), iar drepii poart obetii (obezi) (VII, 522) i de multe ori dreptatea te leag la gard (VII, 523). Dreptatea iese la lumin ca untdelemnul deasupra apei (VII, 523), dar cu ce pre! Dreptul e dumnit de toi pctoii (VII, 521), dei el nu se teme de brf (VII, 521), avnd contiina justeii cauzei sale. Cnd vede ns c dreptatea e scris la fiecare n vrful nasului (VII, 523), adic fiecare i face dreptatea dup cum voiete, ajunge la concluzia amar c dreptatea adevrat a pierit din lume (VII, 525) i o mai gsete doar n Molitfelnicul popii (VII, 523), adic n moarte! II. Legea. Legea vine de la Dumnezeu, apoi de la oameni. Cea de la Dumnezeu este cuprins n tablele lui Moise (VII, 44) i trebuie s rmn nestrmutat. La fel i celelalte legi cuprinse n Sfnta Scriptur: Scriptura i Sfnta Lege/D-andoaselea n-o nelege (VII, 149), adic nu trebuie s-o rstlmceti, s-o nelegi n spiritul, ci nu n litera ei. Legea vine ns i de la domni. Aceasta poate fi schimbat att de domni, ct i de popor, cnd n-o mai poate suporta: Nevoia schimb legea (V, 380) i lipsa o frnge (V, 391). Legile emise de domni sunt adunate n pravile, care se deosebesc unele de altele: orice pravil cu deosebirea ei (V, 513). Tocmai de aceea unde sunt multe pravile acolo este mai mult nedreptate

8

(V, 513). Pravila este ca sabia. O folosesc cei puternici ca s-i cucereasc privilegiile (IX, 81). Ea este ca pnza de pianjen, tunul o sparge, iar musca s prinde de mini i de picioare (IX, 81). Legea ar trebui s fie pavza celui drept, a celui slab, a celor care o pzesc. n astfel de cazuri ea ar trebui de greeli s te izbveasc, ca doctorul de boale (IX, 81). Din pcate, nu este aa n cele mai multe cazuri. Ea devine ca o pnz de corabie, pe care corbierii cnd o strng cnd o ntind (IX, 81), ca o mnu de oal, pe care olarul o pune n ce parte a vasului vrea (IX, 81), ori ca o piele, pe care fiecare o ntinde cum vrea (VIII, 291). Legea are rostul nu numai de a reglementa relaiile dintre oameni, ci i de a aduce mai mult bine n lume i a ndeprta pe oameni de greeli i de pcate (VIII, 291). Ea ar trebui s fie frul rutilor(VIII, 291), s te fac blnd i ndurat la omenire (VIII, 291). Legea ar trebui s se bazeze pe Sfnta Scriptur, pe cuvntul lui Dumnezeu: Pe Domnul s-L iubeti i pe vecinul tu ca pe tine nsui (VIII, 291). Legea trebuie s fie imparial: Acea lege senelege mai dreapt i mai sfnt, ce nu face deosebire unuia de altul (VIII, 291). Chiar i Domnul trebuie s se supun legii, fiindc legea e i pentru vldic i pentru opinc (VIII, 292). Copilul de mic trebuie crescut n spiritul legilor, astfel c la maturitate s se poat supune legilor fr greutate, ci din obinuin, legile difer de la o ar la alta, dar oamenii trebuie s se supun legilor rii n care se afl (VIII, 292). Chiar cel ce d legea trebuie s i se supun acesteia, pentru a nu fi numit om frdelege(VIII, 292). Cnd legea se aplic fr prtinire, indiferent de starea social i de funcii sau alte considerente, acolo norodul foarte mult sporete, iar dimpotriv, unde de cei mari ea se stpnete, acolo norodul curnd se risipete(VIII, 292). Ne amintim, ce nsemna plecarea n bejenie a unor locuitori sau chiar a unor sate ntregi, pentru a scpa de abuzurile i nedreptatea de pe o moie boiereasc sau chiar dintr-o ar. Cnd legea se respect de toi, atunci avem pace social; cnd nu e respectat de toi, atunci avem acolo vrajb mare n popor. Cnd legea nu e respectat, atunci jafuriie, chinurile, npstuirile i nedreptile se nmulesc ca nisipul mrii (VIII, 292). Legile i pravilele sunt respectate, dac oamenii

9

au educaia necesar, dac au ruine i cuget neptat. Legea este asemenea doctoriilor. Ea vindec i nsntoete sufletul, pe cnd doctoriile nsntoesc trupul. Lipsa pravilelor i a doctorilor este semn ru i de acolo oricine e bine s se deprteze ct mai curnd (VIII, 292). Legea trebuie s fie ca un reazim, un sprijin pentru om i spre ea ar trebui acesta s cear ntotdeauna cel dinti ajutor (VIII, 292). Legea modeleaz voina i comportamentul uman: Ca legea s se pzeasc, de la oricine s lipseasc acel nelegiuit aa voi eu sau cu aa voi eu pravil i lege nicicum nu se alege (VIII, 293). Supunerea fa de lege este obligatorie i necesar: Ca fr grij s petreci, la pravili s te supui, tocmai ca un rob; Ca s n-ai fric s te lege, urmeaz dup lege. Exist un proverb interesant n paremiologia romneasc: Cnd vei ajunge la o desvrit cunotin, la o dreapt judecat i la o bun cugetare a minii tale, nu mai ai trebuin de nici o pravil i lege (VIII, 293). Aceasta vrea s spun c legile i pravilele izvorsc din legea fireasc, legea natural pe care o avem fiecare nscris n contiina noastr nc de la venirea pe lume. Atunci cnd vom urma cu toii preceptele contiinei noastre morale. Legea are rolul de a uni oamenii dintro comunitate i de a-i apra de multe rele. Ea trebuie s fie exprimat n ct mai puine cuvinte, clar, pe nelesul tuturor (VIII, 294). Ea este plin de noduri; cine tie s le dezlege, acela tie lege (VIII, 294). Ea ar trebui s fie adevratul domnitor ntr-o societate i mplinirea ei ar trebui s atrag dragostea poporului (VIII, 294). O remarc foarte interesant ntlnim n proverbul Legea fiind pentru obte, de obte trebuie s se ntocmeasc (VIII, 294). Aceasta ne duce cu gndul n primul rnd la vremea obtilor steti, cnd obtea hotra asupra a ceea ce trebuia respectat de ctre toi, dar are trimiteri clare i la vremea parlamentarismului modern, cnd legile izvorsc, sunt discutate i hotrte de ctre reprezentanii poporului, de ctre aleii societii. Dragostea, adevrul i dreptatea sunt obiectivele majore ale oricrei legi nelepte (VIII, 294). Legea are un caracter prezumtiv, prevenind din vreme rul ce ar putea s se ntmple (VIII, 295). Cel ce pzete legea nu are de ce se teme de

10

stpnire i nici de oameni. Legile care contravin legii firii, legii naturale nu sunt legi (VIII, 295). Cel ce vrea cu adevrat s le respecte, s aib n vedere, n primul rnd, legea lui Dumnezeu, legea care cinstete i mplinete voia lui Dumnezeu. Toate celelalte legi omeneti, ar trebui s decurg ca o necesitate din aceasta (VIII, 295). Legea n-ar trebui s aib numai caracter punitiv i restrictiv; ea ar trebui s fie astfel conceput, nct s i rsplteasc faptele bune, fiindc n felul acesta ar fi mult mi respectat i iubit (VIII, 295). ntr-o societate nu sunt necesare multe legi, cci acestea mai mult ncurc pe oameni, fiindc nu sunt cunoscute de ei; legile trebuie s fie ct mai puine i mai clare, s fie tiute i respectate de toi, fr deosebire. Gsim n proverbe i ideea separrii puterilor n stat: Legiuitorul s legiuiasc, domnul s porunceasc, dup legile ce s-au tocmit i poporul s se supuie legilor ce s-au pus (VIII, 296). Cnd legea este bun i de toi acceptat, omul ajunge la concluzia fireasc: Mai bine moarte dect mpotriva legii (VIII, 296). Chiar dac cineva ar suferi sanciuni grave, precum tierea unui organ pentru nerespeeterea legii, s socoteasc aceasta ca un bine pentru el i pentru societate: Mna ce pravila o taie, nu simte nici o durere (VIII, 296). Nu pedeapsa fizic pentru nerespectarea legii este cea mai grea i dureroas, ci oprobiul public, ruinea i dispreul de care ai parte (VIII, 296). Cu puterea lui de sintez, autorul proverbului cuprinde ntr-o fraz esena legii penale i a celei civile: Pravila cea mai bun (este aceea) ce pzete cinstea, viaa i ceea ce cu munca sa omul dobndete. Asemenea pravili s ntocmeti (VIII, 296). Omul nelept i cu fric de Dumnezeu nici nu are nevoie de legi i de pravile, fiindc prevederile acestora le are n propria sa fire. Cine legile pzete, nici de Domnul fric n-are (VIII, 297). Bunul sim romnesc i nelepciunea, btrneasc ndeamn Dac omul s-ar mulumi pe ceea ce este i n-ar cere s fie mai presus de ceea ce este; dac omul ar judeca nti pe el, apoi pe ceilali ntocmai ca pe el, dac felurimi de nchipuiri spre a nela pe cei ntunecai (nenvai -n.n.), dac tot omul, n sfrit, un cuget ar avea, nici o trebuin n-am mai avea de nici o pravil i lege(VIII, 298).

11

Dintre toate temele abordate de ctre paremiologia romneasc apreciem c numai cea privitoare la om are dedicate mai multe proverbe i zictori dect cea privitoare la lege. Mai sus am spicuit doar cteva i am ncercat s surprindem spiritul n care sunt nelese legile ntr-o societate. III. Legiuitorii. Aa cum am spus mai sus, legiuitorul suprem este Dumnezeu. Din legile Lui decurg legile omeneti. Legea Lui se deosebete de legile omeneti, prin faptul c este venic, neschimbtoare, universal i obligatorie pentru toi. Legile omeneti apar i dispar n timp se adapteaz mprejurrilor dintr-o anumit perioad de timp i condiiilor n care se dezvolt un popor. Ele au aplicabilitate doar la anumite grupuri sociale delimitate geografic, cele mai mari fiind popoarele. Exist ns i legi omeneti care, sunt respectate de mai multe popoare sau, altfel spus, de toate popoarele civilizate. n proverbe, legiuitorul nu apare distinct, ca fiind o persoan anume. El este, n general nvluit n umbr, n anonimat. Cel mai adesea apare ca legiuitor obtea, poporul i apoi domnul. Trebuie s observm, ns, c domnul are puteri limitate i el figureaz mai mult ca organ executiv dect legiuitor. 1. Obtea este o entitate juridic, la care dreptul cutumiar face trimiteri foarte dese. Ea este organ legiuitor, dar i executiv, deoarece, n virtutea reglementrilor ce le-a emis, i judec i-i sancioneaz pe membrii ei. Obtea a creat n trecutul romnesc un adevrat folclor juridic, care, aa cum spunea Andr Varagnac este un drept fr doctrin19. El izvora din experiena ndelungat a obtii respective i din concluziile nelepte ale btrnilor obtii, bazate pe o ndelungat experien de via. Unele dintre legile sau cutumele respectate de o societate erau motenite de la generaiile demult disprute, ori mprumutate de la alte obti, societi sau chiar popoare cu care acea obte intrase n contact ntr-o mprejurare sau alta. Este interesant de observat, c nu gsim nicieri n paremiologia romneasc referiri la o lege provenind de la cineva anume, dect doar dac se menioneaz aceasta n mod ironic, peiorativ. Cutumele sunt anonime. Ele au izvort, fr ndoial, dintr-o necesitate a obtii de a-i reglementa anumite aspecte juridice, a fost asimilat de membrii obtii, fixat sub form

12

de ziceri, proverbe sau cntece i transmis din om n om i din generaie n generaie, ca venind din btrni i avnd putere executorie. Legea aceasta, numit cutum, drept rnesc, drept obinuienic sau drept popular, avea la baza sa ideile de dreptate, de omenie, de respect fa de Dumnezeu i de oameni. Legea aceasta era legea pmntului sau legea btrneasc i ea trebuia respectat precum cuvntul spus de cineva pe patul de moarte. Ea este opera sau emanaia ntregului popor i tocmai de aceea trebuia respectat fr crcnire. Sfatul btrnilor la nivelul satelor era instituia format din totalitatea oamenilor n vrst i nelepi ai satului sau obtii, care se adunau periodic undeva, ntr-un punct anume din sat ori din hotarul satului, discutau toate problemele obtii steti i, dac era cazul stabileau anumite reglementri pe care le socoteau necesare. Pe acestea le aduceau la cunotina tuturor i, dac obtea le accepta, ele deveneau lege pentru toi. Sfatul btrnilor va avea ns rol important ca organ de judecat steasc. Btrnul, moul, avea, n concepia popular o adevrat aur de sfinenie. Respectul fa de btrni era att de mare, nct adesea ntlnim cazuri cnd nsui Dumnezeu este identificat cu Moul20. Moii, btrnii, strmoii deveneau ntemeietori de sate, hotarnici de moii, dttori de legi i datini. Cel care nu-i avea un arbore genealogic nu era respectat de obte: Asta nu e omenie, fr mo, fr moie. Sfatul btrnilor emitea reglementri i legi, care semnau mai mult cu sfaturile printeti. Intra n ordinea fireasc a concepiei juridice a romnului, c Legea fiind pentru obte, de obte trebuie s se ntocmeasc (VIII, 294), sau Legea, voina obtei i folosul ei. Asemenea lege s vnezi (VIII, 295). Aceasta este legea cea adevrat, care, promulgat fiind de obte, privete folosul ntregii obti: Lege se nelege ceea ce privete spre folos de obte, cci cnd folosul lipsete, legea jos se trntete (VIII, 295). Legile se-neleg o tocmire c-o unire, ntre toi de obte, dup voina tuturor, spre ocrotirea tuturor de obte i fiecruia n parte. Asemenea legi s tocmeti (VIII, 295). Nici o lege fr voia obtei (VIII, 296). Legile stabilite de obte devin obligatorii pentru toi membrii acelei obti, fr deosebire: Fiecare n

13

parte i toi mpreun trebuie s ne supunem la legile ce de obte s pun pentru toi (VIII, 297). 2. Domnul este att organ legiuitor, ct i organ executiv. n cea dinti postur, proverbele nu-l socotesc a fi cel mai potrivit. Pravile cnd se tocmesc dup voina domnilor, cam urte ies. Departe de asemenea pravile (VIII, 297). Legea trebuie s fie mai presus de domn i acesta trebuie s i se supun legii. Legea este stpnul cel mai mare (VIII, 294). Legile emise de la un singur om pot aduce abuzuri i tiranii. Nici muli s porunceasc, nici iari unul singur, ci legea s crmuiasc pe toi de obte ca pe unul singur (VIII, 296). E adevrat c domnii dau legi i pravile, dar cele mai bune sunt alctuite de popor, de obte, fiindc acelea privesc interesele i binele poporului, ale obtii; pe cnd legile emise de domnie pot s fie subiective, puse n slujba unor interese de cast, de grup social, de clas social. Domnii pot fi apreciai cel mai bine de ctre popor, dup cum respect legile: Urt Domnul acela ce al su folos numai i numai vneaz, urt i acela ce fr cuvnt orice vrea urmeaz, dar cu mult mai urt cel ce de lege se deprteaz (VIII, 694). Legea l ajut pe domn s in cumpna dreapt, ceea ce atrage respectul i dragostea poporului fa de el: Cnd domnul se mbrac cu buna dreptate, norodul se dezbrac de rea nedreptate (VIII, 695). Domnul ar trebui s fie ocrotitorul pravilelor (VIII, 697), ci nu autorul lor. Ct de bun ar fi, ns singur i de siei nicidecum s nu porunceasc, ci pururea mpreun cu graiul legii ce s pune (VIII, 699). Principiul democratic este vizibil subliniat n mentalitatea popular cnd se vorbete de legi i de organele legiuitoare. IV. Judectorii. Prin acest capitol nelegem puterea judectoreasc, ce este chemat s aplice legile promulgate de ctre organele legiuitoare, fie ele centrale, fie locale. Omul din popor, creatorul anonim el proverbului, nu a avut ntotdeauna o prere prea bun despre organele judectoreti, fiind convins c acestea sunt prtinitoare i subiective, corupte i, n general, slujitoare ale nedreptii. Din proverbe putem contura chipul judectorului ideal, dar i portretul judectorului corupt. 14

Judecata este sfnt, fiindc n mna judectorului st averea, cinstea i viaa mpricinailor (VIII, 207). Ea trebuie s aib drept cluz, ntotdeauna, doar dreptatea (VIII, 207). Judecata se aseamn cu graiul lui Dumnezeu din cer (VIII, 207), iar cel ce judec strmb este aruncat n foc la judecata de apoi (VIII, 207). Ea este mai presus de orice demnitate omeneasc: Judecata dreapt este nsi dumnezeirea; cnd dar de ea te deprtezi, de nsui Dumnezeu te deprtezi (VIII, 207). Judectorul este avocatul dreptii (VIII, 208). El nu are nici tat, nici mam, nici copii (VIII, 208), n sensul c e neprtinitor. Judectorul tat nu se mai numete vreodat (VIII, 208). De cele mai multe ori judectorul drept este un om srac sub aspect material, dar el trebuie s fie mai nelept dect tot poporul laolalt. El nu trebuie s se uite la faa omului sau la starea lui social: Cnd judeci pe oarecine, de-o potriv judec pe rud i pe strin, fie i prieten(VIII, 209). Nu de puine ori judectorul poate fi ocrt de vreunii din mpricinaii care pierd la proces, dar, dac el are contiina mpcat c a respectat legea, nu trebuie s se sinchiseasc: Mai bine s te ocrasc cel ce-a pierdut judecata cnd hotrti drept, dect s te ocrasc dreptatea cnd n-o pzeti( VIII, 209). Judecatorul nu trebuie s se lase intimidat nici de poziia social a cuiva nici de funcii, nici de bani sau alte beneficii, nici de frumusee sau putere (VIII, 210). Judectorul adevrat se judec mai nti pe el nsui, pentru c judecata celorlali asupra lui este foarte aspr: Ruine s-i fie ie cnd, judector fiind, de alii s te judeci, iar nu tu de tine (VIII, 210). Judectorul nu va fi lipsit de frica de Dumnezeu n exercitarea misiunii sale: Fr fric de Dumnezeu nimeni bine nu judec, cnd cugetul i lipsete (VIII, 211). Judectorul este suveran n exerciiul funciunii sale De nimeni s nu te sfieti, cnd judector eti, i dreptatea s-o pzeti, ca cinste s dobndeti (VIII, 212). Judectorul nedrept se distinge prin nedreptile pe care le face. Ele sunt prtinitoare, rezultatul lor este influenat de poziia social a mpricinailor de mita sau foloasele necuvenite primite de ctre judecator, de relaiile de rudenie, de prietenii i alte interese. Nenumrate sunt proverbele care contureaz chipul judectorului corupt i nedrept. Judectorul ascult unde banul mai mult sun (VIII, 208); Judectorul cu mit deas dreptatea o

15

strmb (VIII, 208); Judectorul ?????, pentru o bucic de pine osndete i pe al su printe (VIII, 208). Judectorul nedrept suflet murdar i spurcat are (VIII, 208). Ce mai necinstit dect cel ce s-anvrednicit a fi judector i pe toi i npstuiete, din daruri se hrnete, fr nici o munc (VIII, 211). Pentru a fi un judector bun trebuie o via de sacrificiu; pentru a fi unul ru este suficient s fii fr contiin i corupt. Mult e pn-n rai, dar pn-n iad e numai un gard i la-i spart (VIII, 128-129). Necinstea judectorilor face ca aceast categorie social s fie ocrt i dispreuit de omul din popor, care-i vede adesea dreptatea terfelit i averea jefuit. Un pesimism dezolant se degaj de cte ori se face referire la instanele de judecat: judecata ca o trsur cu dou oiti, cnd nainte, cnd napoi o poi mna (IX, 58); Judectoriile sunt ca crngul de mrcini, unde oile alearg de frica lupilor i de unde nu pot iei fr s li se smulg lna de pe spinare (IX, 59); Judectorul este ca osia de car: cum o ungi, cum nu mai scrie (IX, 59); Judectorul e ca cinele, cnd ia buctura ntreag nu mai latr n urm (IX, 59); Judectorul ca cntarul cu dou greuti, cnd strmb, cnd drept, cum voieti s-l numeti (IX, 59); Judectorul e ca arpele: niciodat nu umbl drept (IX, 59); Judectorul cu pravila ca crpaciul cu pielea, n ce parte vrea, cu dinii o ntinde (IX, 59); Cel ce ias din judecat e gol i despuiat, dei a cstigat (IX, 59). Alte proverbe precum: Dai o vac i ctigi o m sunt frecvente n paremiologia romneasc i ele constituie observaii triste asupra comportamentului unor slujitori ai statului i ai obtei cu o ndelungat existen istoric. 1. Domnul sau voievodul ca instan de apel este prezent n paremiologia romneasc, dei mai puin dect judectorii propriu-zii. La el ajungeau pricinile n recurs i domnul era ultima speran a celor nedreptii. Dezamgirile ns erau i aici foarte frecvente. Era posibil ca domnul s fie om cu fric de Dumnezeu i s judece drept, conform legilor, fr prtinire i s nu se lase influenat sau mituit. Un asemenea domn avea s ad, dup opinia popular, alturi de Dumnezeu la judeceta obteasc de la sfritul

16

lumii. Domnul este unsul lui Dumnezeu pe pmnt i prin gura lui ar trebui s vorbeasc nsui Dumnezeu i s fac dreptate. Din pcate, puini domni erau vrednici de o asemenea cinste. n vremea multora era ca pe vremea lui Caragea (VI, 44), adic se fura ca-n codru. Acest domn urcase n mod nesbuit birurile i dduse fru liber slujitorilor si apropiai s fac tot felul de nedrepti n ar. De acolo i vorba: Belu belete, Golescu golete, Manu .jupuiete! (VI, 45). Despre Caragea se spune c a judecat un proces pentru un mare furt. Acuzatul i dduse n prealabil domnului o mit substanial, dar domnul nu era deplin mulumit. Cnd vod i-a artat nemulirea, boierul mpricinat i-a rspuns: clepto, cleptis, clepti, adic eu fur, tu furi, el fur. Vod nu numai c nu l-a pedepsit pentru o asemenea insult, dar i-a dat i caftan de boier cu barb, rang foarte nalt pe vremea aceea (VI, 45). Domnul nsui trebuie s se team mai nti de Dumnezeu i al doilea de lege. El i este supus legii i are menirea sacr de a o aplica Legea este stpnul cel mai mare (VIII, 294). Mai mult, un proverb este categoric n ceeace privete dreptul domnului de a pune n aplicare legea, ci nu de a emite-o: Domnul lege nu poate pune, ci dup lege trebuie s urmeze (VIII, 298). n realitate, domnii ddeau legi i dispoziii dup propria lor voie, fr s dea socoteal nimnui: Voina domnului isclitur este (IV, 338), sau C-un caftan de domn, taie cap de om (IV, 340), adic domnul avea drept de via i de moarte asupra supuilor si. Aceasta fcea pe omul din popor s exprime: Domnul face neamurile, domnul le stinge (IV, 342343). Puterea discreionar ducea adesea la despotism i tiranie. La aceasta contribuiau mult i sfetnicii domneti care ncurajau toate actele de nedreptate i abuzurile svrite de domn, avnd, bineneles, partea lor de ctig din toate. Abuzurile svrite att de sfetnicii domneti i nalii slujbai, ct i de slujbaii locali ai statului, fceau pe omul din popor s exclame: Cnd pe dregtori i ii n mai tare fru, atunci norodul nu ptimete; iat tmduirea poporului (VIII, 729). 2. Sfatul btrnilor era instana de judecat la nivelul obtilor mrunte, respectiv obtilor steti i de cele mai multe ori era de preferat judecata

17

fcut de aceast instan dect de instanele statului. Ele se mai numeau i cetele de oameni zdraveni. Ei erau alei de obte dintre cei mai nelepi i destoinici btrni ei satului. Fceau judecata n zile rnduite de ctre obte, n locuri anume pregtite din centrul sau hotarul satdlui, n vzul i auzul tuturor celor prezeni. Mai nti ei judecau cu dragoste, ngduin i dragoste printeasc. Dac nu erau ascultai i prile mpricinate nu ajungeau la o nelegere i la mpciuire, atunci sfatul btrnilor lua o hotrre comun, pe care o susineau toi cei din sfat. Sentinele date de sfatul btrnilor erau duse la mplinire de cetele de feciori. Judecata sfatului btrnilor era acceptat de membrii obtei i hotrrile luate de aceast instan trebuiau respectate cu strictee. Rareori cineva era nemulumit de judecata sfatului btrnilor i apela la instanele publice, instanele statului, care percepeau taxe mari i de multe ori erau influenat de factori strini de lege i dreptate. n tezaurul paremiologiei romneti nu avem proverbe speciale privind instituia sfatului btrnilor ci doar proverbe care contureaz concepia poporului despre btrni i btrnee (vei n acest sens vol. VIII, 679-683). Btrnilor li se d un respect deosebit din partea generaiilor tinere, fiindc cununa btrneelor este nelepciunea (VIII, 680). Pe cei btrni s-i cinstete ca pe nite prini (VIII, 680). S-i cinsteti pe btrni i de sfat s le mulumeti, c-asemenea la vreme i tu dobndeti (VIII, 680). Cnd tinerii greesc, btrnii i dojenesc (VIII, 680). Cel ce nu ddea respetul cuvenit btrnilor era supus oprobiului public: Cine btrneele nu le cinstete, cel mai necinstit se socoteate (VIII, 681). Este o datorie sfnt pentru tineri de a asculta sfatul btrnilor, fiindc sfatul dat la btrnee este cel mai bun (VIII, 682). Mai trziu, au aprut ca judectori obteti cnezii n Transilvania i Banat i acetia au preluat multe din atribuiile sfatului btrnilor. Ei nu aveau dreptul, spre exemplu n Banat, s judece doar trei infraciuni, care cdeau n competena instanelor statului: tlharia, furtul i incendiul voluntar21. Deoarece nu exist proverbe dedicate cnezilor i rolului lor juridic, nu insistm asupra acestui aspect.

18

3. Judecata satului. Satul nu era indiferent fa de abaterile svrite de unii membrii ai si, fa de cele judecate de ctre sfatul btrnilor. Pe lng sentina dat de sfatul btrnilor, pedeapsa vinovailor se prelungea mult n timp prin oprobiul public, izolarea i eliminarea celui n cauz din anumite adunri, asociaii, grupri etc. Sfatul cntrea faptele i vorbele i, la anumite zile din an, sub acoperirea nopii, erau strigate peste sat nvinuirile ce se aduceau unor steni, sub vlul ntunericului se puteau spune adevruri grave, astfel nct teama de judecata satului devenea pentru muli motiv de a se feri de svrirea unor infraciuni. n aceste operaii justiiare erau implicate cetele de feciori ai satului. V. Aspecte ale dreptului cutumiar. Capitolul acesta este vast, dar n lucrarea noastr va trebui s ne referim doar la acele aspecte care au reflectare n paremiologia romneasc. Putem afirma c sunt ilustrate aspecte privind dreptul cutumiar penal, civil i canonic. Le vom analiza pe rnd. 1. Drept cutumiar penal privete viaa i securitatea persoanei. Pornindu-se de la Decalog, dreptul cutumiar i alctuiete precepte clare privind dreptul la via; combaterea uciderilor, furtului, jafurilor, tlhriilor, desfrului cu toate formele sale, jurmntului strmb, incendierile voluntare, calomniile i insultele, certurile, vnzarea de oameni, nelciunea, epidemiile, vrjitoria, robia, trdarea, asupririle, jocurile de noroc, camta, btaia, pervertirile sexuale, batjocura, blestemele, defimarea etc. Acestea toate plecau de la convingerea c omul este creaia lui Dumnezeu, unicat n existen, purttor al chipului lui Dumnezeu, rege al ntregii creaii, iar viaa este darul pe care Dumnezeu l-a dat omului i numai El are dreptul s i-o ia. Nu am alctuit o statistic, dar socotim c n paremiologia romneasc cele dou teme, omul i viaa , dein cele mai multe proverbe, ceea ce denot, - i sub acest aspect -, de ct cinste se bucurau n mentalitatea veche romneasc. Omenirea s-o cinsteti mai mult dect oriece alt pe lume, c fiecare om n parte este ca tine (VIII, 58); Omul este puin mai mic dect ngerii (VIII, 58); Omul n lume s-a nscut, ca cu lumea s triasc, iar nu cu fiarele din pustieti (VIII, 58); Omul n lume s-a nscut, ca lumea

19

s-o nmuleasc, iar nu s-o pustiasc, dup cum i-a poruncit Cel ce-n lume l-a zidit (VIII, 58). Prin raiunea sa, omul este mai presus dect celelalte vieuitoare: Omul cu mintea sa suie pn a judeca pe nsui Domnul (VIII, 60). Prin jertfa sa, Mntuitorul ne-a fcut fii ai lui Dumnezeu. Aadar, dac Dumnezeu este tatl comun al tuturor oamenilor, oamenii ntre ei sunt frai i trebuie s se comporte ntre ei ca fraii. Orice om, fiind frate cu tine din nceputul lumii, ca un frate pe toi s-i socoteti (VIII, 64). Comportamentul omului este nscris n cartea vieii i de fiecare fapt omul va da seam la judecata de apoi. Viaa este o cltorie prin lume i un examen n acelai timp. Nimic nu este statornic, ci totul trector. ntreaga comportare a omului fa de semen trebuie s se fac n perspectiva eterniii. Fiecare fapt este o treapt de nlare sau de poticnire, de mntuire sau de pierzanie. Mntuirea nsi trece prin semenul nostru. n semenul nostru trebuie s-l vedem pe Dumnezeu ntrupat i s ne comportn ca atare. Este o concepie profund teologic. Leu cu leu nu se mnnc, ct de mare se arat; tigru pe tjgru nu muc, cea mai grozav fiar; i om pe om sfie, fiina cea mai sfnt! O, ce cruzime! (VIII, 67). Comportamentul fa de semen n special i de obte n general se bazeaz pe preceptele Sfintei Scripturi, pe care le menioneaz la loc de cinste paremiologia romneasc: Precum vrei, s-i fac ie altul, f i tu aceluia; Ceea ce ie nu-i place, nici altuia nu face; Iubete pe vecinul tu ca pe tine nsui; Muncete pentru cel ce nu poate munci; Scoal pe cel czut; ndur-te de oricine (VIII, 69). Cel ce face ru semenului su urneaz pe satana i este slujitor al aceluia: Ru, cumplit i spurcat, pgn nelegiuit i satana ntreag cel ce este mpotriva omenirii, se nelege dup lege (VIII, 70); Cel ce hulete neamul omenesc, hulete pe Dumnezeu (VIII, 73). Aa cum am spus mai sus, proverbele subliniaz n repetate rnduri caracterul de dar al lui Dumnezeu pentru via. Viaa este zestrea cea mai scump, cea mai sfnt, cea mai cinstit, cea mai plcut, cu care te-a nzestrat Dumnezeu (VIII, 135). Ea nu e n mna omului, ci n mna lui Dumnezeu (VIII, 136); Nimeni nu poate ridica viaa, dct Dumnezeu care

20

a dat-o (VIII, 138); S nu ndrzneti a ridica viaa altuia, c nu poi a i-o mai da (VIII, 138). Dreptul de aprare este un drept sacru: Tot omul are drept de a-i apra viaa mpotriva celui ce vrea s i-o ridice (VIII, 139.) Cu o asemenea filozofie despre om i despre via se nelege ct de temeinice sunt cutumele romneti privind aprarea omului i a vieii sale. Vom analiza cteva aspecte de acest gen n cele ce urmeaz: a) Uciderea este cel mai greu pcat, pe care nu-l poate ntrece dect sinuciderea. Cel ce ucide sau se sinucide slujete diavolului i-i face voia aceluia: Nici s gndeti, nici s cugei la omor vreodat, c satan te socoteti (VIII, 74). Cel ce ucide, aadar, este nimicitor al creaiei lui Dumnezeu, asemenea diavolului. Cel mai mare ru din lume a ucide om pe om (VIII, 74). De omor s te fereti ca de cel mai mare pcat, c viaa omului este cel mai scump lucru din lume i tu via nu poi da (VIII, 74), Cel ce ucide va fi pedepsit att de oameni, ct mai ales de Dumnezeu: pe uciga nepedepsit Domnul n veci nu-l las (VIII, 74). Cel ce ucide nu mai poate fi numit om, decade din aceast demnitate; Cel ce ucide i cznete spre a dobndi tlhrete, acela om nicum nu se mai socotete (VIII, 74). Chiar i complicitatea la crim este tot att de grav ca i crima nsi, iar complicele ia pedeaps egal cu acesta: Cel ce cu ucigaii la fapt s-a nclinat, ca un uciga i el se socotete n fapt (VIII, 74). Pentru omoruri se ddeau cele mai grele pedepse, acestea mergnd uneori pn la pedeapsa capital, ori condamnare la munc silnic su la ocn pe via, fr a mai vorbi de oprobiul public pentru totdeauna, att pentru criminal, ct i pentru familia lui. b) Tlhria este o infraciune aproape la fel de grav ca omorul. Jefuitorul lup ntreg, cci ca lupul pn la os te jupoaie, te rupe i te sfie(VIII, 204). Orice form de rpire i nedreptate fcut semenului este o adevrat tlhrie. Se tie ce groaz inspira drumul prin muni i pduri prin locuri stinghere, care erau bntuite de tlhari, care jefuiau cltorii, negustorii, ori atacau satele i locuitorii lor. Indiferent de destinaia bunurilor obinute prin tlhrie, pcatul e la fel de mare i naintea lui Dumnezeu va fi aspru pedepsit: Vai de cel ce jefuiete i din jafuri zidete 21

biserici i mnstiri, cci pe tot ceasul, cnd l pomenete, Domnului i aduce aminte de jafurile ce-a fcut (VIII, 204). Pedeapsa nu ntrzie s vin pentru tlhari, att din partea oamenilor, ct i din partea lui Dumnezeu: Cu dulcea jefuieti cu amar le rsplteti, cnd cu gndul nu gndeti (VIII, 204). Chipul tlharului se schimonosete, devine nfiortor la vedere, din cauza cruzimilor svrite de el: Grozav este vederea tlharului, cnd l ntlneti i nu poi s te fereti (VIII, 600). Tlharii sunt n afara societii, nu mai sunt demni de a face parte din ea. Ei locuiesc prin pustii: Tlharii numai prin pustii locuiesc fr fric, c-acolo i gsesc a lor scpare (VIII, 600), ori pe mare: Cursarul pe mare la jafuri i hoii gndul lui i are (VIII, 600). Pedepsele tlharilor erau a-emenea cu ale ucigailor. c) Vnzarea de oameni era socotit o infraciune grav att n dreptul cutumiar, ct i n pravile. Vremea ornduirii sclavagiste, cnd sclavii erau vndui n trguri asemenea animalelor, trecuse. Societatea romneasc feudal, de la care ni s-au pstrat cele mai multe proverbe, nu mai accepta un asemenea trg. i vnzrile de robi, chiar prizonieri de rzboi, erau aspru incriminate de cutumele romneti. A vinde pe rob ca pe-un dobitoc este cea mai urt, crnav i nelegiuit vnzare (VIII, 170); Ca vnzarea de robi nici o vnzare nu-i mai nelegiuit; c i cel ce vinde i cel ce cumpr deopotriv nelegiuii se neleg (VIII, 170). Suportul ideologic al acestei interdicii este n nvtura cretin, dup cum am artat mai sus: Nicicum i nici ntr-un chip sau altul s vinzi, c i acela este ca tine, dintr-o mam. Din nceput frai amndoi v-ai ncut, i-atunci se nelege c vinzi pe nsui fratele tu (VIII, 171). Mai mult, vnznd un om, este ca i cnd L-ai vinde pe nsui Dumnezeu, al crui chip l poart omul: S te fereti s nu vinzi mcar un om de rob, c-atunci te socoteti c vinzi nsui chipul lui Dumnezeu (VIII, 17l). Vnztorul de oameni, fie ei sclavi, fie robi, se aseamn cu Iuda, cel care L-a vndut pe Mntuitorul: Vnztorul de oameni, urmtorul Iudei este: c-o srutare dulce la temni te duce (VIII, 170). De aici i pedeapsa ce trebuie aplicat vnztorului de oameni; Vnztorul de oameni mntuirea lui ca Iuda i-o gsete numai la spnzuratoare (VIII, 170). El este asemenea ucigaului de oameni;

22

Vnztorul de oameni este uciga ntreg, c pe cine vinde de moarte el vinde (VIII, 17). Cina pentru o asemenea fapt este inutil, fiindc pedeapsa oamenilor i a lui Dumnezeu nu ntrzie s vin; Vnztorul de oameni ndat se ciete, dar cina lui e zadarnic (VIII, 170). Vnzarea nu se face numai n trguri, ci ea capt forme mult mai subtile, precum trdrile, turntoriile, iar n vremea modern traficul de fiine umane. Majoritatea acestora sunt incriminate att de legislaia statelor civilizate, de dreptul internaional, ct i de dreptul cutumiar al tuturor popoarelor. Vnzrile de oameni capt n proverbe imagini de-a dreptul macabre: Om pe om s vnd ca pe-un dobitoc nu se nelege omenire, ci ntocmai mcelrie (VIII, 64). Vnztorul de oameni i este urt lui Dumnezeu i de pedeapsa Lui nu va scapa: Urt lui Dumnezeu i este omul viclean cu cruzime, omul cumplit, omul neltor i cel npstuitor, dar cu mult mai urt este cel ce vinde pe om ntocmai ca Iuda, fr temere de Dumnezeu (VIII, 64-65). n folclorul romnesc se gsesc multe legende i referine la vnzri de oameni, fie c erau robi ai ttarilor sau ai turcilor, fie c erau vndui membrii de familie, pentru a traversa perioade grele de srcie i nevoi (balada nevestei vndute, spre exemplu). d) Robia era o infraciune puternic incriminat de dreptul cutumiar ct i de cel penal public. Azi, n general, infraciunea se numete sechestru de persoane. n vechime ea lua proporii, dac inem seam de robirile ce le fceau popoarele migratoare. Nenumrate legende vorbesc de chinurile la care erau supui robii, de umilinele i degradarea, iar n final la nimicirea lor fizic. Adesea robii erau folosii chiar ca hran de ctre rpitori. Este cunoscut faptul c romnii au numit Calea Lactee drept Calea Robilor, tocmai pentru c ea slujea drept far cluzitor pentru robii ce reueau s scape din robie i ncercau s se ntoarc acas pe drumuri ferite i sub acoperirea nopii (IV, 567-569). O alt form de robie era i aceea a deposedrii de mijloacele elementare de existen, astfel c cel deposedat devenea dependent de stpnul su i i se dedica mpreun cu familia. Stpnul avea drept de via i de moarte asupra robului su i-l folosea la

23

toate muncile, fr ca s fie tras de cineva la rspundere. O atare poziie social insuportabil nu putea trece nesemnalat n paremiologia romneasc i nu putea scpa nereglementat n dreptul cutumiar romnesc. A robi, la oameni ca la dobitoace, este cea mai grozav i mai cumplit neomenie (VIII, 503); A ine pe om n robie este cea mai spurcat cruzime (VIII, 503). Era mai de preferat moartea n rzboi dect viaa n robie (VIII, 503). Aceasta pentru c moartea o dat i ndat te sfrete, iar robia de mii de mii de ori pe ceas de ceas te chinuiete (VIII, 503). Mai bine s preferi prin pustieti ca un slbatic s trieti, dect n veci s te chinuieti n jugul robiei (VIII, 503). Robia este cel mai grozav i cel mai nfricoat lucru att la vedere, ct i la auzire, dar cu ct mai mult la urmarea ei (VIII, 503). Omul este creat de Dumnezeu liber i liber trebuie s triasc n lume. Dumnezeu rob pe lume n-a lsat (VIII, 504) i de aceea robia este un ru mpotriva firii (VIII, 503). Chiar robii din rzboi trebuie eliberai, fiindc de voia lor n-au ieit la rzboi (VIII, 504). Robia este respins att de Dumnezeu, ct i de contiina omeneasc. Numai Dumnezeu poate s numeasc pe cineva drept rob al su (VIII, 503). Cine robete pe cineva sfideaz pe Dumnezeu i batjocorete, creaia. Omul este chipul lui Damnez eu i, el nu trebuie nici vndut, nici cumprat, fiindc omul slobod de Dumnezeu s-a zidit (VIII, 503). Robia omului de ctre om nseamn de fapt sectuirea iubirii dintre oameni. Dac s-ar respecta cuvntul Decalogului i omul L-ar iubi pe semenul su ca pe sine nsui nu ar fi loc n lume pentru robie (VIII, 503). Robia nu e numai ruine pentru cel robit, ci i cea mai mare ticloie pentru mpilator (VIII, 503). Robia este incompatibil cu lumea civilizat. Robul niciodat nu se ataeaz trup i suflet de stpnul su. El la slobozenie pururea viseaz (VIII, 504), i ine capul apleca i gndete mereu cum ar putea s scape din robie. ntre el i stpn exist n permanen o stare de tensiune i de ur, niciodat prieteug (VIII, 504). ndemnul autorului anonim al proverbului este fr echivoc: Silete-te s scapi din robia ta ca din ghiarele celor mai grozave fiare (VIII, 504). Exist i altfel de robie, precum robia patimilor sau chiar robia din viaa

24

conjugal a unora (VIII, 504). Se face o distincie clar ntre robia personal i robia celor din familie, mai ales a copiilor nenscui la data robirii. Rob cel ce s-a numit pentru vreo greeal a sa sau de vreo mare nevoie, iar nu i copilul lui, ce nimic n-a greit (VIII, 504). Cel ce elibereaz pe un rob se aseamn cu Dumnezeu: A dezrobi pe om te semeni lui Dumnezeu, care-a dezrobit pe evrei din neamul lui faraon (VIII, 503). Cel ce se lupt pentru dezrobire, de sfnt se socotete. e) Epidemiile constituiau o stare de necesitate, de maxim tensiune, care trebuia reglementat de ctre legiuitorul anonim. Se tie c epidemiile de cium i holer au pustiit n mai multe rnduri continentul europeen, fcnd sute de mii de victime. Exista o ntreag suit de reguli stricte privind prevenirea epidemiilor respective i lupta mpotriva lor, dar proverbele nu ne pstreaz totul n acest sens. Amintim pasajele lui Mircea Eliade din Istoria religiilor i a credinelor religioase privind aceste epidemii, sau ale lui Romulus Vulcnescu din Mitologia romn (p. 320). nc se mai pstreaz i azi prin unele sate mehedinene acele nedei numite ciumrci, care nu erau altceva dect zile de vineri, n care nu se lucra, se fcea slujb la biseric i apoi se ddea mas ceretorilor, sracilor i cltorilor pentru ca Dumnezeu s fie nduplecat i s ndeprteze epidemia de localitatea respectiv. Se fcea acea vestit brazd pe hotarul satului i multe altele, care nu intr n sfera temei ce ne-am propus s o tratm. Reinem din Proverbele lui Iuliu Zanne unul deosebit de semnificativ privind prevenirea apariiei bolii, izolarea celui infectat pentru a nu se mai rspndi boala, ct i leacul pentru vindecarea ei: n vremea de holer, ca s poi scpa de ea, s iei la aer curat, unul de altul cam departe s stee, stomacul mai uor, curenie ct se poate, iar de te vei smerdui (molipsi-n.n.Al.S.B) de ea, freac-te ct vei putea i stomacul s i-l curei (VIII, 633-634). Deprtarea de cpmunitate, izolarea, este, n ultim instan, cea mai sigur msur preventiv la vreme de epidemie: La cium, s fii cel dinti la fug i la ntoarcere napoi dect toi cel mai din urm (VIII, 646), sau Cine nainte fuge i se ntoarce mai n urm, la vreme de cim, acela are minte bun (VIII, 646)22. Se nelege c orice aciune care ar fi dus la infectarea apelor

25

i alimentelor dintr-o localitate n vreme de epidemia ar fi fost aspru pedepsit att de ctre obte, ct i de autoritile locului. f) Desfrul este o infraciune grav, incriminat n dreptul cutumiar i zugrvit cu lux de amnunte n paremiologia romneasc. Nu vom meniona nici de data aceasta toate proverbele referitoare la tema respectiv, din lips de spaiu, ci doar pe cele mai ilustrative, comentnd pe celelalte i extrgnd ideea de baz. De asemenea, unele proverbe au mai multe variante, dar nu le vom meniona pe toate. Desfrul duce n primul rnd la deterioraree sntii: orice plcere aduce plcere ce-n urm te sfie (VIII, 631); Cu ct mai mult te supui la plcerile desftrii, cu att mai mult viaa i-o scurtezi (VIII, 631); Peste msur desftare sau vorb mai mult la cele de desfrnare te duce la pieire, de-aceea de ele s te fereti ca de cium (VIII, 631); Cel desfrnat n plceri se prpdete (VIII, 631); Departe de desfrnare, ca sntatea s-i fie tare (VIII, 632). Desfrnarea aduce ruine i oprobiu din partea societii, obtei: Cine de ruine nu se nfrneaz, de nimic altceva nu se mai poate nfrna (VIII, 631); Un vierme invit pe om la desftri; pe acela s-l domoleti cu frul ruinii (VIII, 631); Desfrnarea la om nti ruinea i-o ridic (VIII, 632). Ea este un mare pcat n faa lui Dumnezeu i duce pe cei mpricinai n fundul iadului: Desfrnarea jos te arunc, nfrnarea sus te urc (VIII, 632). nfrnerea aduce cinste din partea oamenilor i rsplat de la Dumnezeu. Cel mai mult este incriminat femeia desfrnat. Un capitol ntreg i este dedicat (VIII, 257-258). Dragostea ei este farnic i viclean, zmbetul i uittura de asemenea, pentru a te atrege, te linguete, dar i distruge apoi cinstea, reputaia, sntatea, familia i viaa. Legtura cu femeile desfrnate se face din interes i din plcere ptima: Curva cu ochiul te frige i te prlete; Curva i cu linguitorul sunt veri primari; Pn ce ai n pung, curva piciorul i-l ntinde, dup ce istoveti tot, d cu piciorul n tine; Cine curve hrnete, viaa i-o topete; Cinstea curvii ct o lescaie; Buzele curvii curs adevrat, c te neal numai ndat; Din gura curvii pic miere, dar n urm e mai amar dect fierea (VIII, 257257). Restriciile sunt date ca nite sfaturi printeti, care atenioneaz pe

26

fpta de pericolele ce-l pasc: preacurvia n veci nu se iert, c batjocura lumii se arat; S nu preacurveti, ca s nu-i spargi casa. Soluia cea mai recomandat de oameni i binecuvntat de Dumnezeu este ntemeierea familiei: Departe de curvie i de preacurvie, ci muiere-i s-i fie cea blagoslovit prin legiuire (VIII, 258). Am gsit n colecia lui Zanne i un proverb privind perversiunile sexuale: Sodomiii n veci sunt neiertai, ca o nelegiuire din fire (VIII, 536). Se observ n toate proverbele menionate mai sus la acest capitol, c se apeleaz la instana suprem pentru cei care nu pun capt acestei patimi. Existau ns i pedepse date de sfatul btrnilor i de legislaia oficial i de acestea vom vorbi mai jos. g) Hoiile erau foarte frecvente n lumea satelor i de aceea i proverbele care le privesc sunt foarte numeroase. Oprirea de la hoie era porunc n Decalog, dar ea este prevzut n toate legislaiile statelor europene i nu numai, existnd pentru combaterea i pedepsirea ei pedepse dintre cele mai drastice. Mai multe, despre aceast infraciune am prezentat mai sus, cnd am vorbit de tlhari i tlhrie. h) Jurmntul strmb era interzis prin porunca a IX-a din Decalog, dar asupra acestui pcat se insist i n paremiologia romneasc, respectiv n dreptul cutumiar romnesc. Un proverb vechi romnesc griete: Pe unde iese cuvntul iese i sufletul, iar n morala cretin se socotete pcat nu numai fapta rea svrit, ci i cuvntul i gndul ru. Jurmntul este un legmnt foarte greu pe care l face cineva, iar jurmntul strmb este aspru pedepsit de oameni i de Dumnezeu. Jurmntul cnd l calci asupra ta cade (VIII, 295); Jurmntul pe cine-l calc n picioare el l calc; Clcarea de jurmnt este cea mai mare necinste, cea mai mare nelegiuire, cea mai spurcat fapt i cea mai primejdioas ndrzneal, c foc bagi n casa ta (VIII, 205-206); S fugi de jurmnt ca de un cuptor aprins (VIII, 206); Cel ce jur (strmb-n.n.) i se prinde, mai bine viu n groap

27

s intre (VIII, 206). Cel ce jur l ia pe Dumnezeu de martor i pe El nu-L poate nela: Jurmntul pe Domnul de martor l aduce; cine dar strmb jur, pe Domnul l njur; Jurmntul cnd faci, n numele Domnului l faci. De aceea pururea adevrul s ari, c Domnul adevrul se-nelege (c este-n.n); Jurmnt nicicum s nu faci; de vei face s nu-l calci, c pe nsui Domnul l vinzi (VIII, 205); Cu jurmnt pe om l poi nela, iar de Domnul nicicum nu vei scpa, c El cunoate ce hrneti tu n inim (VIII, 205); S nu iei n zadar (desert-n.n.) numele Domnului cnd juri, c Domnul, fr jurmnt, cunoate cugetul tu (VIII, 206). Teama de moarte i de judecata de apoi trebuie s-l cluzeasc ntotdeauna pe om, mai ales cnd face jurmnt: Cnd te duce la mormnt s fii curat de jurmnt (VIII, 206). Este cutremurtoare responsabilitatea celui ce depune mrturie ntr-un proces i mai ales greu este pcatul celui ce mrturisete strmb: Mrturia mincinoas n groap te las (VIII, 318); Mrturia strmb nicicum s nu grjeti, c asupr-i cade (VIII, 318). Dumnezeu, Cel ce tie inimile i cugetele tuturor, cunoate i adevrul i va pedepsi cu asprime pe cel ce jur strmb ori depune mrturie mincinoas mpotriva semenului su. i) Calomniile i insultele sunt primul pas spre conflicte mari, uneori spre crime. Tocmai de aceea rul trebuie strpit din fa, nainte ca el s ia amploare. Calomnia i insulta sunt dou delicte penale incriminate de paremiologia romneasc. Cel cere calomniaz i insult este un om periculos, de care trebuie s te fereti i cu care s nu ai de-a face. Numai protii ocrsc i necinstesc pe oricine i oricum la gir le vine; de aceea cel ce ocrte, prost el s numete (VIII, 57); Cel ce ocrte cnd nu-l bagi n seam, nsui se ocrte fr nici o team; Cel ru i urt de toi este cel ce de ocri se ine cu toi (VIII, 57). Proverbele dau i remediul pentru stingerea unui astfel de conflict. Soluia este n spiritul ndemnului dat de Mntuitorul: Cnd vrjmaul tu te lovete peste un obraz, ntoarcel i pe cellalt i astfel vei aprinde tciuni pe capul lui. Aadar, soluia recomandat de proverbe n astfel de cazuri este indiferena fa de cel ce insult, calomniaz i ocrte. Numai aa poate fi redus la tcere: Oricine te ocrte, pein s-i mulumeti, cu cciula n mn, c-atunci ocara la el

28

se mut (VIII, 56); Cnd cineva te ocrte, ori s urechile s i le astupi, ori s te muu de acolo, ca s nu-l auzi; Cnd te-njur oarecine, multumete-i c nu te bate i astfel de proverbe pot continua. Sunt i alte infraciuni i delicte penale analizate n proverbele romneti dar nu vom mai strui asupra lor. Cert este, din exemplele de mai sus, c omul din popor a avut ntotdeauna contiina existenei lui Dumnezeu, atotiinei Lui i puterii Lui de a judeca lumea dup dreptate, Dumnezeu rmne de fapt ultima instan spre care nedreptiii vieii fceau apel, fie prin rugciune, fie prin blestem. n spiritul acestui cod de reglementri juridico-morale i desfurau naintaii notrii viaa, cu fric de Dumnezeu i cu respect fa de oameni. 2. Drept cutumiar civil se deosebete de cel penal doar prin obiectul de cercetare i reglementare, dar el se bazeaz pe aceeai concepie despre lume i via, pe aceleai principii privind viaa, persoana i proprietatea. De cele mai multe ori reglementrile se pstreaz sub form de proverbe sau sfaturi btrneti i ele izvorsc din experiena multimilenar a poporului romn. Bine remarca Mircea Djuvara, cnd afirma c la baza dreptului civil ade teoria obigaiilor23. n mentalitatea popular omul are obligaii fa de Dumnezeu, fa de semenul su i fa de sine nsui. Obligaiile au drept obiect bunurile materiale i spirituale. Prestaiile care privesc bunurile sunt i ele de mai multe feluri: a da, a face sau a nu face. Obligaiunile iau natere din actele de voin liber a prilor contractante. De aici iau natere contractele, conveniile, delictele i legea. n dreptul civil cutumiar, spre deosebire de cel civil propriu-zis, intervin n relaiile dintre oameni i nelegerile liber consimite, care se materializeaz sub forme simple, precum: baterea palmei, cuvntul dat, adlmaul, nsemnarea pe rboj .a. Din conveiile sau relaiile contractuele care se stabilesc ntre indivizi, iar uneori ntre grupuri sociale mai mari, cum ar fi neamurile, mahalalele, satele etc. rezult responsabilitile prilor privind respectarea obligaiilor. Toate acestea se bazeaz pe respectul fa de cellalt, de semen, ca chip al lui Dumnezeu. Proverbul Ceea ce ie nu-i place nici altuia nu face sintetizeaz n el nu numai elementele cheie ale dreptului cutumiar penel, ci

29

i civil. ntlnim i n dreptul cutumiar-romnesc obligaii unilaterale i bilaterale ale prilor. De multe ori jurmntul sau cuvntul era mai puternic dect contractul scris, fiindc romnii au crezut ntotdeauna c: Pe unde iese cuvntul iese i sufletul, aceasta atestnd contiina judecii supreme post-mortem. ndelungata practicare a unui obicei i ddea putere de lege n lumea rural, cutumele erau, de fapt, rezultatul unor experiene precedente, ndelung repetate de genereiile trecute. Ele nu puteau fi contestate de mpricinai, fiindc veneau din moi-strmoi. Ele erau o necesitate n viaa omului i a societaii, tocmai pentru reglementarea relaiei dintre oameni, pentru meninerea pcii i armoniei sociale. Multe dintre aceste cutume au fost preluate mai trziu n dreptul pozitiv, n jurisprudena oficial. Cutuma s-a pstrat n virtutea instinctului de conservare al individului i al speciei. Vom analiza, aadar, cteve aspecte care ni se par mai semnificative din cuprinsul dreptului cutumiar civil romnesc: a) Persoana este n primul rnd omul de alturi, semenul, aproapele, cu care alt om intr n contact sau n relaia juridic. A se vedea mai sus concepia general, romneasc, despre om n general, despre persoana uman, pentru a putea apoi nelege respectul ce se d semenului n vechile cutume romneti. Dreptul cutumiar privitor la om, la persoan, era raportat la dreptul divin, la legea lui Dumnezeu24. Oamenii sunt subiect de drept cutumiar att ca indivizi, ct i ca grupuri, colectiviti mai mari sau mai mici. n faa fiscalitii accentuate, ei se solidarizau, ca s poat suporta mai bine greutatea bunurilor i obligaiilor de tot felul. n spiritul concepiei cretine, oamenii erau egali ntre ei n mod natural. Era o egalitate n faa legilor, n ceea ce privete drepturile i ndatoririle lor fa de comunitate, fa de semeni. Totui, condiiile sociale, politice, ereditare, situaiile mai mult sau mai puin favorabile fiecruia, au fcut ca oamenii s se diferenieze ntre ei. S-au format astfel caste, stratificri sociale. Cei cu situaii meteriale i sociale privilegiate au devenit pani n Moldova i jupani sau boieri n ara Romneasc. Termenul de boier s-a generalizat cu timpul. Acetia au devenit cu timpul oameni de neam mare, n timp ce defavorizaii, oamenii simpli mai mult sau mai puin

30

sraci, au devenit rzei n Moldova, Moneni n ara Romneasc, iobagi, plmai, servi etc. Fiecere categorie social din cele citate au cptat, chiar i n dreptul cutumiar, o poziie mai mult privilegiat. Diferenierile economice au generat diferenierile sociale, iar acestea au dus la cristalizarea claselor sociale. ntre clase a existat ntotdeauna un raport antagonic, un conflict permanent de interese, care, n unele cazuri, agravndu-se, au dat natere la zvrcoliri sociale puternice, sub forma rscoalelor i revoluiilor. n dreptul cutumiar ntlnim nenumrate proverbe, care atest concepia romneasc privind starea de aservire social total, cum era n cazul robilor i a iobagilor. A se deprta de slobozenie (libertatea - n.n.) sa, ca i cnd s-ar deprta de omenirea sa, dar ce s-i faci nevoiei, cnd te fece rob i fr voia ta? Nevoia s-o deprtezi i rob nu vei mai vedea (VIII, 503); n netiina i orbirea celor din vechime robia nu se pomenea, acum, cu attea tiine i atta luminare de minte robia este nelipsit! O, ce neomenire! (VIII, 503); Ct de amar la om, cnd se nate slobod i se vede rob! (VIII, 503). Starea de aservire era umilitoare: preul robiei ruinea se nelege (VIII, 503); Ce mare suprare numele de rob are (VIII, 504). Starea tensionat dintre stpn i rob se surprinde i n proverbe: Robul la slobozenie pururea viseaz (VIII, 504); Rob cu slobod niciodat prieteug nu dobndesc (VIII, 504). Robia este o stare mpotriva firii omeneti: Firea robie nicicum nu cunoate (VIII, 504). Este o datorie sfnt a fiecruia s se sileasc de a scpa din starea umilitoare a robie: Silete-te s scapi din robia ta ca din ghiarele celor mai cumplite fiare! (VIII, 504). Este foarte interesant de semnalat un proverb, care ne arat calea ieirii din robie i din srcie nu numai pe baza luptei propriu-zise, ci pe baza tiinei a culturii: Robia nu te iart, dac nimic nu nvei. De aceea rmi pe veci n robie. Muncete s nvei ceva, ca s scapi de ea (VIII, 503). Ctigarea averii nu se fcea ntotdeauna pe ci licite: iubirea de avere, mum bun celor rele, c pentru a dobndi peste a ta putere, la mii de netrebnicii la tot pasul te ncurc (VIII, 39); Iubirea de argint este izvorul rutilor (VIII, 39). Alergarea dup avere excesiv dezumanizeaz pe om

31

i-l duce la infraciuni grave, care-i pecetluiesc viea aici pe pmnt i sufletul pe lumea cealalt. Cel ce a dobndit bogie ilicit devine rob al diavolului, care ajunge de-i slujete sub diferite forme: La omul bogat merge i dracul cu colaci (V, 85); Celui bogat i dracul i leagn copiii (V, 85); Banul este ochiul dracului (V, 29). Cel bogat svrete cel mai adesea abuzuri i nedrepti fa de cel srac: Averea bogatului mnnc bucica sracului (V, 86), ceea ce-l face ca anevoie s intre n mprtia cerului (V, 89). Este trist acest lucru, fiindc Cine a fcut pe bogatul, a fcut i pe sracul (V, 87). Aadar, n filozofia dreptului cutumiar civil romnesc, egalitatea i frietatea sunt stri sociale fireti, naturale, n timp ce inegalitile sociale, abuzurile i tot felul de nedrepti sunt anomalii, pcate pedepsite de opinia public, dar mai ales de Dumnezeu, Judectorul Suprem. O stare de nemulumire domnea n pturile de jos ale societii romneti feudale, tocmai datorit corupiei instanelor judectoreti i abuzurilor de tot felul ce fceau cei bogai. Aceast situaie genera proverbul: Hatrul i pduchii din ara Romneasc niciodat nu ies (VI, 350), sau La Dumnezeu i n ara Romneasc totul este cu putin (VI, 351). Cu toate acestea, omul din popor nu-i ura ara, ci strile de lucruri din ea: Bun ar, rea tocmeal (VI, 343) sau Fie pinea ct de rea, tot mai bun-n ara mea (VI, 345). b) Familia este cea mai veche instituie cu continuitate nentrerupt. Este explicabil, deci, ca n dreptul cutumiar romnesc s existe poate cele mai numeroase reglementari privind familia, drepturile i datoriile soilor, motenirile i toate celelalte legate de aceast instituie. Prin familie neamul se perpetueaz, dar i individul supravieuiete timpului. Prin familie omul capt un sprijin n soul/soia sa, n copii i nepoi. Prin familie omul gsete dragostea adevrat, legiuit i de Dumnezeu i de oameni. Instituia familiei este una sfnt, ntemeiat de Dumnezeu i binecuvntat de Biseric. Cel care nu este cstorit pn la vrst naintat este un om nemplinit, nelumit, nenuntit, un om care nu i-a mplinit rostul pe lume. De aici i o serie de ritualuri legate de viaa i moartea celor ce nu sunt 32

cstorii. Prin copii omul i mplinete menirea pe pmnt, devine coautor cu Dumnezeu la creaie. Desigur, n acest domeniu aspectele dogmatice, morale, pedagogice i juridice se ntreptrund. Familia este cea dinti coal a bunelor moravuri, pepiniera n care se formeaz generaiile tinere de oameni i de ceteni. Nenumrate sunt proverbele care vorbesc de educaia copiilor, de dragostea fa de munc, de cinste i nvtur pe care trebuie s le-o inspire prinii i educatorii, de respectul lor fa de prini, frai i semeni n general. Un adevrat tratat de pedagogie ar putea fi scris pe baza acestor materiale. Despre femeie avem, de asemenea, nenumrate proverbe n folclorul romnesc. Unele privesc calitile femeii, precum nelepciunea, vrednicia, grija fa de cas, bunul sim, frumuseea, cinstea, buntatea, drglenia, altele defectele femeii, precum urenia, viclenia, lenea, rutatea, neruinarea, desfrnarea etc. Adevrate tablouri de tipologii umane (Vezi vol. VIII, pp. 348-370). Nevasta poate fi cea mai de pre bogie ntr-o cas, dar i ruina acelei case i a soului su, n funcie de calitile i defectele sale. Ceea ce reinem din punct de vedere juridic, este ndemnul categoric ce se face brbailor privind egalitatea cu femeile lor, egalitate sub aspectul vrstei, dar i al strii sociale i materiale: S-i iei nevast pe potriva ta (IV, 501). La multe popoare aceasta era o regul strict. Tnrul trebuia si ia soie din satul lui, cunoscut. n Legile lui Manu (Cartea a III-a) se dau multe indicaii n acest sens. La greci i la romani erau instruciuni precise privind egalitatea tinerilor. Un cetean romn, spre exemplu, nu putea s se cstoreasc cu o strin sau cu una de alt clas social: Alege-i soie din cei asemenea ie, c din cei mai mari, pe toi i ai (VIII, 537), zicea i proverbul romnesc. Sau Alege-i soie dup starea ta, c de este mai mare stare te las fr stare (VIII, 537). Familia, cstoria nu este socotit o instituie pur omeneasc, ci ea este una voit i binecuvntat de Dumnezeu. Texte gritoare n acest sens se gsesc n colecia lui Zanne, parc ar fi desprinse din Sfnta Scriptur: Omul singur nu s-a zidit, ci mpreun cu soia, de-aceea fr soie nu se cuvine s fie (VIII, 537); Omul din fire aa s-a urzit, ca fr soie nicicum

33

s fie; cine mpotriv urmeaz, de omenire se deprteaz (VIII, 537); Un brbat i o femeie Domnul a fcut, vrnd ca s arate c i brbatul i muierea un so trebuie s aib pururea nelipsit. Urmeaz i tu dup porunca Domnului, c de te vei deprta, n grea osnd vei cdea (VIII, 537); Ziditorul lumii cu soie te-a fcut i tu fugi de soie? O ce nelegiuire! (VIII, 537); Cine fptura lui Dumnezeu de soie n-o primete, acela nelegiuit de Domnul s socotete, c la porunca Lui se-mpotrivete (VIII, 538); Donmul pe om dintru-nceput cu soie l-a fcut, de-aceea fr soie mpotriva lui Dumnezeu nicicum s nu fie (VIII, 538); Domnul pe muiere cu brbat a nsoit-o, de-aceea fr brbat nicicum s nu rmie (VIII, 538). Remarcm aici i o zical legat de instituia cstorie, care trebuie explicat, tocmai fiindc se folosete i azi, dei i s-a pierdut adevratul sens: A-i lega capul (II, 48). Azi, prin aceast expresie se nelege cstoria propriu-zis. n vechime ea se referea la cstorie, dar i la un obicei vechi legat de aceasta. n ara Romneasc fetele umblau cu capul descoperit. La nunt, naa, dup ce-i ddea voalul i cununa jos de pe cap, o mbrobodea pe tnra mireas cu o basma din in subire, numit legtur. Din acel moment, tnra cstorit nu mai avea voie s ias n lume dect cu capul acoperit, adic mbrabodit. De aici expresia A-ai lega capul. O alt expresie legat de cstorie este i aceasta: Gata ca o cma de soacr (III, 61). Era obiceiul ca nora s dea soacrei la nunt, ca dar, o cma din pnz de in esut i cusut de ea. Era primul lucru care trebuia fcut la nceput de drum ntr-o csnicie i tocmai de aceea fetele se grbeau s termine acea cma, ca s fie oricnd gata de mriti. Tot legat de nunt este i o alt expresie: Asta-i tot i lada-n pod (III, 202), care trebuie explicat. Cnd se da zestrea miresei, se examinau i se numrau atent toate lucrurile, la urm se isprvea operaia cu aceast zical. Vrea s spun c lada-i goal i e pus n pod. Trebuia cobort, umplut cu hainele de zestre i pus-n car. n afar de lada de zestre i de hainele care intrau n ea, mireasa mai avea dreptul la o parte din averea printeasc. Pentru ca s nu se nstrineze 34

averea, n cazul n care mireasa mergea la casa mirelui, i se ddea miresei dreptul de dot n bani. Bunurile ce i-ar fi revenit dac s-ar fi mritat n cas erau evaluate de ctre arbitrii alei att dintre apropiaii familiei fetei, ct i dintr-ai biatului i acetia, la nevoie, depuneau mrturie n instan. Din dota fetei putea fi reinut o parte, n virtutea dreptului zlogirii. Actul de zlogire era semnat de rudele apropiate n primul rnd, acestea avnd ceea ce se numete azi n justiie dreptul de preemiune. Dac acestea refuzau s zlogeasc acele bunuri, atunci puteau s fie zlogite i de alte persoane apropiate familiei25. n Transilvania exist o zical legat de un obicei foarte frumos, zicala este aceasta: i-a pus mrul (III, 659-660). Ea provine de la obiceiul c la un an de la cununie, toamna, tinerii i sdesc un mr i fac un parastas lng el. Pomul este mpodobit cu fructe, turtie i ulciorele. Sunt invitai naii, rudele i oamenii sraci. Se face cu acest prilej un arpe de crp cu mr n gur, se pomenete parastasul, se d de poman i apoi se servete masa. Fac toate acestea pentru ca s aib sufletele celor doi tineti cstorii, cnd se vor duce pe cealalt lume, loc unde s se aeze, printre rmurelele pomului. c) Divorul este un element important att de drept cutumiar, ct i de drept civil. Din pcate, nu am ntlnit multe proverbe referitoare la acest fapt. Poate i datorit convingerii adnc ncetenite la poporul romn c Tain Cununiei pecetluiete legtura celor doi pn la mormnt, c nimeni nu mai ere dreptul s desfac ceea ce Dumnezeu a mpreunat. Desprirea este un act mai delicat i el a fost admis n msura n care a fost cauzat de desfru, adic de moarte sufleteasc, cum s-a spune n dreptul canonic. d) Motenirile. Legat de instituia cstoriei, un capitol important l-au constituit motenirile n dreptul cutumiar. n mod normal, toate bunurile rmase de la prini rmn copiilor. Sunt ns cazuri cnd intervin anumite excepii de la regul i acestea trebuiau reglementate. Desigur, n rndurile de fa ne limitm la cele menionate n proverbe aa cum ne-am propus. Pe lng copii rezultai din cstoria legiuit, existau dou categorii aparte de copii: cei nfiai i cei naturali. Pentru cei nfiai exista zicala de Copil de 35

suflet (II, 85). Acetia deveneau motenitori legitim ai prinilor adoptivi, cu condiia s le fac acestora, dup moarte, toate cele cretineti pentru pomenirea i odihna sufletelor lor. Pentru cei naturali exista denumirea de Copil din flori (II, 86). El purta numele mamei, chiar dac aceasta ar fi avut brbat i copii legiuii. Cei din cstoria legiuit se numeau feciori adic copii adevrai. Cei naturali erau copii hirei. Dac tatl rmnea necunoscut, atunci copiii rezultai din relaia acestuia, cu femeia cstorit se numeau copiii ntunecai (a se vedea i Pravila lui Matei Basarab, glava 207). Copiii din flori aveau drepturi egale cu ceilali frai numai la averea mamei. O scurt privire asupra dreptului cutumiar al altor popoare ne d o imagine mai clar asupra acestei situaii. Astfel, la evrei copiii din flori, aveau aceleai drepturi cu copiii legitimi; la greci fceau parte din familie i o moteneau; la francezi puteau fi recunoscui, dar naveau drept de motenire asupra averii prinilor, fiind socotii succesori neregulai. La prusaci aveau toate drepturile copiilor legitimi. Tatl i datora unui astfel de copil pensie de ntreinere i educaie pn la 14 ani. El avea drept de motenire n proporie de 1/6 din succesiunea tatlui, dac acesta nu avea ali copii. La austrieci ei motenesc numai pe mam, dar au aceleai drepturi cu cei legitimi (II, 86). Autorul anonim al proverbelor, poporul, face distincie clar ntre motenirile privind bunurile materiale i cele spirituale. Cele mai trainice i de preferat dintre moteniri sunt nelepciunea, buna educaie, nvtura, obiceiurile bune: nvtura bun cu minte bun este motenirea cea mai bun (VIII, 348). Motenirea cea mai bun la copii se nelege pilda de fapte bune i nume cinstit; Motenirea cea mai bun este nelepciunea dobndit de la un printe cu minte (VIII, 348); Motenirea cea mai bun sunt nravurile bune (VIII, 348) i altele. Motenirile de bunuri materiale aduc multe necazuri, ci nu ntotdeauna iubirea i recunotina dorit: Motenitorul te iubete dar din ceas n ceas ateapt ca s te cltoreti ct mai curnd (VIII, 348). e) Proprietatea este un capitol nsemnat att n dreptul cutumiar, ct i n cel civil. Ea este baza care asigur existena oamenilor i conduce la

36

stratificrile sociale. n obtea rural romneasc proprietatea a fost ntotdeauna creaia lui Dumnezeu, iar omul a fost socotit administratorul vremelnic al acesteia. Obinerea proprietii, pstrarea ei i transmiterea ei au constituit dintotdeauna o preocupare major a romnilor din toate timpurile i nu numai a lor. De aici au rezultat obiceiuri, legi, reglementri i de tot felul, menite s clarifice i cele mai delicate situaii i relaii. Aadar, valoarea averii se exprim prin proverbe de genul acestea: Omul n lume ca un epitrop e socotit pe a sa avere, cci cnd se duce, gol se duce, nimic cu el nu duce de aici (VIII, 9); Orict avere vei aduna, cu tine nimic nu vei lua, ci toate altora le vei lsa (VIII, 9); Cnd te trudeti mai mult s grmdeti avere, adu-i aminte c moartea nu zbovete i viaa ta pe ceallalt lume nimic nu-i folosete (VIII, 10). Dintre toate averile din lume, cea mai de pre este nelepciunea: Nici o avere mai cu temei dect nelepciunea la om (VIII, 11). De asemenea, cinstea i numele bun este avere de mare pre pe pmnt i n cer. Dobndirea averii se face pe diferite ci. Prin munc dobndit, este cea mai recomandat: Averea din munca ta, iar nu de la altul de-a gata (VIII, 9). Aceasta este cea mei de pre dintre toate: Averea ce-i d Domnul dup a ta munc, aceea senelege avere sfnt i dreapt (VIII, 9). Cea mai mare avere ns se obine din ntmplare, din din noroc: Averea mare din noroc i vine, cci cu mintea puin dobndeti (VIII, 9). Pentru averi muli i risc viaa: Unii pe mare, alii pe uscat, toi alearg dup avere, fr sa ndestulat, pentru o puin vreme (VIII, 9). ntrebuinarea averii poate s ridice pe om sau poete s-l doboare pe scara valorilor morale i religioase. n msura n care averea creaz oameni de un egoism monstruos, oameni care sunt n stare de orice ca s ctige i s-i apere averea, aceasta este spre pierzare. Cnd averea este folosit n scopuri altruiste, umanitare, atunci ea nal pe om: Averea s-o foloseti nu numai pentru tine, ci i pentru cel ce alearg la tine (VIII, 9); Averea s i-o pstrezi pentru folos de obte, c-n obte i tu nsui te socoteti (VIII, 9). Averea poate genera n unii tot felul de patimi periculoase pentru sufletul lor i pentru societate.

37

Hotrnicirea proprietilor imobile, respectiv a pmnturilor, ct i pstrarea acestora a fost ntotdeauna un prilej de interminabile certuri sacndaluri i judeci, dar i capitol important de drept cutumiar i civil. Toate au un hotar n lume (VI, 151) era proverbul care gria un mare adevr. Pentru stabilirea hotarelor unei proprieti, unui sat, se proceda n felul urmtor: la fiecare punct mai nsemnat al hotarului, unde se schimba direcia liniei de demarcaie, se ducea unul sau mai muli biei sau chiar fete. Dup ce li se arta semnul de hotar de acolo (piatr, copac, movil etc.), erau btui zdravn de proprii lor prini, ca s in minte. Ei urmau s fie apoi peste ani i ani, de cte ori era nevoie, martori la eventualele nenelegeri privind acel hotar. Asemenea obicei a existat i n alte ri. La romni ns mai sunt i alte cutume privitoare la hotar. Cnd se stabilete un hotar ntre dou proprietai, romnii se bat cu capul de hotar i afurisesc pe cel care ar ndrzni s strice acel hotar. Din cauz c hotarul e blestemat, nu e bine s cultivi nimic pe el, nici chiar s coseti iarba de pe el. Nu este bine s cldeti nici cas ori alte acareturi pe hotar, fiindc i va merge ru tot timpul: i vor muri copiii, vitele, vei avea boal n familie, vei srci i i se va stinge neamul. Nu e bine nici s calci pe hotar, fiindc acolo se arunc toate scldaturile i toate farmecele. La hotere se fac i farmece cu pisici negre i cocoi negri (VI, 151). Exist i un alt proverb, care aduce n faa noastr imaginea certurilor i scandalurilor ce se produceau adesea pentru meninerea ori restabilirea hotarelor unor proprieti: A pune hotar pe cineva (VI, 152), adic a ucide pe cineva i a-l lsa ca semn de hotar. f) Asocierile erau forme foarte des ntlnite n lumea satelor romneti, menite s uureze anumite munci, biruri etc. Exista obtea satului n sine, care era o grupare de familii i de case, n cadrul creia se desfura o via complex sub aspect social, economic, cultural, religios etc. Existau apoi asocierile sau gruprile pe baz de interese, vrst, sex, obiect de activitate. Aici ne referim la cetele de feciori, de fete, la sfatul btrnilor. n orae erau asociaiile i breslele de meseriai. mpreun puteau s efectueze munci mai grele i mai complexe, puteau s-i apere mai bine drepturile i proprietile, puteau s-i n plineasc scopurile pentru care se asociau. Foarte des

38

ntlnit n trecutul romnesc era fria de cruce, care crea o serie de raporturi juridice ntre fraii de cruce, ct i ntre acetia i familiile lor. g) Angajamentele contractuale n forma scris de astzi au aprut trziu, n dreptul cutumiar se cunosc alte forme de angajamente contractuale, care antrenau voina prilor i creau reporturi juridice. Acestea ns erau puse sub semnul atottiinei i dreptii divine. Omenii erau contieni c Dumnezeu vede i judec totul, astfel nct ceeace s-a hotrt este liter de Evenghelie (VI, 240), adic nu mai poate fi schimbat de nimeni i de nimic, ci doar trebuie dus le mplinire. Dintre formele mai des ntlnite de angajamente contrectuale menionm:

Cuvntul dat era socotit de cea mai mare nsemntate n cadrul unei nelegeri. Se socotea, dup principiul scripturistic, c pe unde iese cuvntul iese i sufletul i le judecata de apoi oamenii vor fi judecai pentru pcatele fcute cu fepta, cu vorba i cu cugetul. Pentru ca s fie mai credibil, cuvntul dat n cadrul nelegerii era pecetluit cu expresia zu!, care nu era altceva dect invocarea divinitii de a asista ca martor la nelegerea respectiv sau ca divinitatea s confirme adevrul celor spuse. Cuvntul adevrat, acela s-i fie cel mai mare jurmnt (VIII, 205).

Jurmntul era o ntrire e cuvntului dat, a nelegerii i el invoca mai mult asistena divinitii la tranzacia respectiv, jurmntul se recomanda a se evita pe ct posibil, tocmai pentru gravitatea sa i pentru pericolul ce-l prezenta n cazul nclcrii lui. Jurmntul la rzboi e de cea mai mare cinste (VIII, 205), dar celelelte trebuie fcute doar la mare nevoie. Jurmntul avea rolul de a stinge conflictele i a aduce pacea ntre oameni i grupri de oameni: Jurmntul potolete orice prigonire i cea mai dulce pace ne aduce, iar clcarea lui cea mai mare vrajb (VIII, 205). Cnd calci jurmntul eti pedepsit drastic de Dumnezeu: Jurmntul cnd l calci asupra ta cade; Jurmntul pe cine-l calc n picioare el calc; Jurmntul de martor pe Domnul aduce. Cine dar strmb jur, pe Domnul njur; Jurmnt cnd tu faci, n numele

39

Domnului l faci. De aceea adevrul pururea s ari c Domnul adevrul se nelege; Jurmnt nicicum s nu faci. De vei face, s nu-l calci, c pe nsui Domnul vinzi; Cu jurmntul, pe om l poi nela, iar de Domnul nicicum nu vei scpa; c El cunoate ce n inim tu hrneti; S nu iei ntru zadar numele Domnului cnd juri, c Domnul, fr jurmnt cunoate cugetul tu (VIII, 205206); Departe de jurmnt, c Domnul urte i pe cel ce drept l face (VIII, 207). Este foarte trist afirmaia unui proverb, care altur pe crturar cu oamenii vicioi n ceea ce privete inerea jurmntului, ceea ce dovedea lipsa de ncredere a omului din popor fa de ptura intelectualitii: Curvarul, beivul i crturarul nu se in de jurmnt (VIII, 205). Clcarea jurmntului atrgea dup sine nu numai pedeapsa lui Dumnezeu, ci i cea mai mare necinste (VIII, 205) din partea oamenilor. Nici darurile, nici rugciunea nu pot ajuta cu ceva celui ce calea jurmntul fcut (VIII, 206). Jurmntul des i pentru orice creaz suspiciuni i, de cele mai multe ori dovedete necinstea: Cel ce se jur pe tot ceasul i minutul crezmnt lui nicicum s nu-i dai, chiar de se jur pe nii copiii lui (VIII, 206).

Graiul de moarte era mesajul transmis de muribund celor supravieuitori cu privire la urmai, moteniri sau orice alte reglementri le socotea el de maxim trebuin. Era un fel de testament nescris, pe care urmaii trebuiau s-l respecte ntru totul. Se mai numea i limb de moarte (II, 630). Existau ns i situaii cnd se nclca limba de moarte a cuiva, fiindc nu fac vii ce zic morii (II, 613).

Btaia palmei era o form vzut, concret, care pecetluia o nelegere, un trg fcut ntre dou pri. Expresia cea mai des folosit n aceste cazuri este: A bate palma (VI, 240).

Adlmaul era iari o form vzut de ntrire a unei tranzacii, nelegeri ntre pri. A bea adlmaul este recunoaterea fi c tranzacia s-a fcut de bun voie. De obicei, plata pentru butura consumat era fcut de ctre cumprator, sau cum se nelegeau prile. 40

nscrisul pe rboj este prima form scris a unei nelegeri sau tranzacii. Rbojul era uneori chiar stlpul prispei, unde erau scrijelite semne care atestau obligaiile fiscale, materiale i spirituale ale capului familiei26. Alteori, rbojul era un b pe care se fceau anumite semne n prezena prilor implicate. Acest b se despic apoi n dou pri i fiecare lua cte o parte, fie se fceau dou rbojuri, pe care se executau semne similare. Unele semne erau chiar specifice unor bresle de meseriai sau grupuri de lucrtori dintr-un anumit domeniu. Aa avem semnele plutailor, ale ciocnailor din sarnie etc27. Existau i situaii cnd rbojul devenea nsui trupul omului. Astfel, se fceau semne pe urechi (tieturi, picaturi sau potricleli), semne de corp (nfierturile sau punctrile colorate) i semnele de fa (incizrile pe flci sau tieturile buzei i urechii)28. Mai deveneau rbojuri i unele obiecte de uz casnic, ct i pietrele, zidurile. Semnele aveau forme deosebite, nu erau simple linii, ceea ce a fcut pe unii cercettori s considere c ar fi vorba de reminiscenele unei scrieri, poate chiar dacic. Au fost momente cnd drept rboj a fost socotit chiar corpul animalelor, pe care se fceau crestturi. Foarte des ntlnit era rbojul n lumea pstorilor i agricultorilor.

Martorii erau solicitai adesea s depun mrturie pentru cele ce tiau, vedeau sau auzeau n cazuri de nenelegeri ntre pri. Era o adevrat ceremonie a judecii. Aceasta se fcea n anumite zile, la anumite locuri, iar judectorii mplineau anumite ritualuri de curaire prealabil judecii. Ceremonia depunerii jurmntului att de ctre judectori, ct i de martori i mpricinai cpta accente aproape magice i prin aceasta impunea respect i team pentru nemplinirea lui. Am vorbit mai sus de gravitatea depunerii jurmntului i implicaiile nclcrii lui att n lumea aceasta, ct i n cea de apoi. Proverbele au surprins cu amnunte aceast importan a mrturiei i a martorilor; Cu gura ta s mrturiseai ceea ce cu inima ta crezi (VIII, 318); Martor nicicum s nu te ari, iar de te vei arta, mincinos s nu te ari, ci adevrul curat precum tu l tii ntocmai s-l ari, c cu a ta mrturie tai puterea 41

judecii (VIII, 318); Martor nicicum s nu te faci, dac vrei la suflet pururea s fii curat (VIII, 318); Martor s nu te faci, c pe unul din doi vrjma o s-l faci (VIII, 318). Mrturia mincinoas este aspru criticat, ea nclcnd legile omeneti i pe cele dumnezeeti (vezi porunca a IX-a din Decalog): Martorii mincinoi de n-ar fi pe lume, adevrul de toi s-ar vedea n lume (VIII, 318); Martorul mincinos dreptatea o arunc jos (VIII, 318); Mrturia mincinoas n groap te las (VIII, 318); Mrturia strmb pe muli n temni i bag (VIII, 318); Mrturia strmb nicicum s nu griesti, c asupra-i cade (VIII, 318). 3. Drept canonic. Este de-a dreptul surprinztor s cutm elemente de Drept canonic n paremiologia romnesc. S-ar putea spune c legislaia canonic a fost accesibil doar sacerdoilor, clerului i i-a privit n primul rnd pe acetia. i, totui, vom vedea n cele ce urmeaz ct de familiare i sunt omului de rnd aspectele canonice i cum tie s le aplice i s le exprime cu uurin, cu putere de sintez, dar i adesea cu mult umor. E greu de precizat cile pe care au ajuns canoanele la cunotina maselor. Socotim ns c acest proces a fost posibil prin activitatea preoilor i clugrilor, care au avut cele mai frecvente contacte cu laicii. Mai mult! Majoritatea canoanelor au fost rezultatul unor dezbateri n spirit democratic, legate de viaa de zi cu zi a Bisericii i credincioilor i ele nu s-au deprtat de modul de gndire al omului simplu, neinfluenat de sisteme juridice savante. Sfinii prini cnd au dezbtut i au elaborat canoanele care stau la baza Dreptului canonic au avut n vedere slava lui Dumnezeu, mntuirea oamenilor i bunul mers al Bisericii. Aceleai eluri le-au dorit dintotdeauna i credincioii adevrai ai Bisericii, noastre i au fcut ceea ce le-a stat n putin ca s le mplinessc. Ei au construit nu numai mnstiri i biserici, ci i o concepie despre lume i via profund religioas, cretin, i aceasta l-a ajutat s supravieuiasc n istorie. O etnoteologie romneasc bine documentat ar dovedi cu prisosin acest lucru. Nu aici locul s analizm aspectele dogmatice reflectate n gndirea popular romneasc. Cele canonice trebuie s precizm c merg mn n mn cu cele morale. Vom

42

prezenta, aadar, cteva aspecte de Drept canonic, aa cum se reflect ele n paremiologia romneasc. a) Pstrarea credinei. n mentalitstea popular romneasc ntotdeuna credina a fost sinonim cu legea. Credina a fost neleas ca un corpus de nvturi precise, neschimbate, care trebuie respectate. La fel i legea. Cel care pstreaz credina sau legea rmne n snul Bisericii al ortodoxiei, cine le abandoneaz devine sectar, eretic sau schismatic. i la alte popoare exista aceast apropiere pn la identificare ntre conceptul de lege i cel de credin. De aceasta era contient i Iuliu Zanne, cnd meniona pe evrei, romni, greci, francezi, mahomedani i alii (VII, 31-32). Omul trebuie s cinsteasc legea lui cea printeasc (VII, 32); F orice n legea ta i la alii nu te uita (VII, 32). Abandonarea credinei sau a legii n care s-a nscut cineva i n care au trit moii i strmoii si este un adevrat sacrilegiu pedepsit de Dumnezeu i dispreuit de oameni; Cine-ntr-alt lege sare, nici un Dumnezeu nu are (VII, 32); Cine legea nu-i cinstete, fr lege se numete (VII, 32); Scriptura i Sfnta Lege de-andoaselea no-nelege (VII, 149); Credina s nu i-o dai fr a cerceta mai nti la cine i-o dai (VIII, 279); Credina s i-o pzeti ca cea mai mare lege, ca de toi s te lege cu dragoste nestins (VIII, 279); Cel ce calc credina cu necinste se sfrete, iar cel ce o pzete n slav se proslvete (VIII, 281); Cel ce credina i-a pierdut i-a pierdut tot ce-a avut i-n necinste a czut (VIII, 28)29. Ereziile i sectele provin din proast tiin i nenelegere a legii (VIII, 35); Eresurile din drumul cel drept te abate i te deprteaz, rtcindu-te cu totul (VIII, 35). Ele au nvrjbit poarele i oamenii i-au mprit n grupri antagonice: Eresurile cele mai mari vrjbi ntre oameni au bgat fr nici un cuvnt (VIII, 35); sau Eresurile lumea au prpdit cu rzboaiele lor (VIII, 35). Ereticii caut cu toate mijloacele i meteugurile s fac prozelitism i s atrag ct mai muli de partea lor: Ereticii ca pescarii cu plasa, neal pe oameni cu felurimi de numiri nenelese (VIII, 35). Omul din popor nu ntrzie s dea sfat ereticilor privind mntuirea lor vai de voi, ereticilor, cnd v vei nfia naintea Domnului, ce rspuns vei da pentru mulimea de oameni ce ai prpdit pentru al vostru n parte interes? (VIII, 35).

43

b) Biserica, alturi de familie, a fost instituia cu existen bimilenar i nentrerupt la romni. Ea a fost la bine i la ru cu poporul romn, fiind implicat n aproape toate sectoarele vieii materiale i spirituale. Faptul acesta a generat multe proverbe, dar i alte forme ale creaiei populare cu privire la Biseric. Exist o distincie clar n mentalitatea popular ntre biseric - loca de nchinare - i biseric -comunitate. Astfel, n biserica loca de nchinare cnd te duci, la cei ce citesc s-asculi, iar nu s opteti sau s pispieti cnd unul cnd cu altul (VIII, 671). Bisericii - loca de nchinare i poate fi ctitor att persoana, ct i comunitatea: Biseric cnd cldeti, s-o nzestrezi cu cele trebuincioase i de ea s ngrijeti ca de nsi casa ta, iar nu s o npusteti, s intre vite n ea n loc de preoi, sp


Recommended