+ All Categories
Home > Documents > Junior Achievement_informatii utile

Junior Achievement_informatii utile

Date post: 28-Jan-2017
Category:
Upload: ngoduong
View: 246 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
33
METODE LEARNING BY DOING ÎN PROGRAMELE JUNIOR ACHIEVEMENT
Transcript
Page 1: Junior Achievement_informatii utile

METODE LEARNING BY DOING ÎN PROGRAMELE JUNIOR ACHIEVEMENT

Page 2: Junior Achievement_informatii utile

Structură

• Scurtă prezentare Junior Achievement (JA)• Prezentare generală programe JA clasele 0 - XII• Prezentare metode și instrumente learning by doing folosite în programele JA • Întrebări și răspunsuri

Page 3: Junior Achievement_informatii utile

Junior Achievement România (JAR) - o organizaţie non-profit fondată în 1993 –parte a Junior Achievement Worldwide® SUA şi Junior Achievement® Europa.

Junior Achievement Worldwide SUA:• din 1918• anual peste 18 milioane de elevi şi

studenţi din 123 de ţări din toatălumea

JA România în cifre (2014-2015):• 280.000 elevi și studenți• 4.194 profesori• 1.640 de unități de învățământ• 512 localități din 42 județe• Peste 70 de programe, competiții, evenimente și proiecte• Peste 10.000 de ore de voluntariat la clasă, susținute de consultanții voluntari din comunitatea de afaceri

Junior Achievement® Europa:• peste 40 de ani pe piaţa educaţională

europeană• peste 3.000.000 de elevi şi studenţi,

80.000 de profesori şi 100.000 deconsultanţi voluntari, în 39 de ţări dinEuropa

Despre Junior Achievement

Page 4: Junior Achievement_informatii utile

Consultanți voluntari la clasă

BizzKit – prima editură socială

(economie și antreprenoriat)

Mediul de afaceri și instituțional intră în contact direct cu școala și alocă anual peste 10.000 de ore de voluntariat

Cărți preluate de la edituri de prestigiu (Harvard Business Review, Pearson, McGrawHill), manuale și cărți de economie, antreprenoriat, dezvoltare

personală

Parteneriat public-privat

250 de companii și instituții care susțin programele JARanual, financiar și prin consultanță voluntară

Educație learning by doing în școli

Model internațional de

bună practicăExperiența a peste 9 decenii în SUA și peste 5 decenii în Europa

Peste: 4.194 de profesori, 280.000 de elevi și studenți , 1.640 de instituții de învățământ , 512 localități din România

Despre Junior Achievement

Page 5: Junior Achievement_informatii utile

Learning by doingInterdisci-

plinare

Componentă TIC

Concepute secvenţial

Învăţare bazată pe:•Exemple•Joc•Simulări•Practică•Lucru în echipă•Dialog•Modele•Cercetare online și pe

teren

Categorii programe:•Dezvoltarea abilităților

pentru viață•Educație antreprenorială•Educație economică•Educație financiară•Educație pentru

sănătate •Educație pentru

orientare profesională

Model internațional de bună practică

În România, prin parteneriatul cu Ministerul Educației (2003), Junior Achievement oferă

programe de dezvoltare a abilităților pentru viață, educație antreprenorială, consiliere și

orientare în carieră, educație financiară, educație economică, sănătate și viață activă pentru

tineri cu vârste între 6 şi 24 de ani.

Page 6: Junior Achievement_informatii utile

Programe de dezvoltare a abilităților pentru viață și profesie

• Programele JA ajută tinerii să se pregătească pentrurealitatea economică, oferindu-le posibilitatea:

- să învețe cum să se raporteze la societate- cum să își aleagă profesia- cum să devină independenți financiar- cum să creeze locuri de muncă ce vor schimba în bine viețile

oamenilor din jurul lor și economiile comunităților.

Page 7: Junior Achievement_informatii utile

Programe de dezvoltare a abilităților pentru viață și profesie

• Programele sunt concepute secvenţial, astfel încât fiecarecurs este susţinut de cursul anterior.

• Programele sunt learning by doing, presupunând metodeinteractive; implică elevii în rezolvarea unor probleme, luareaunor decizii etc.

• Programele sunt interdisciplinare, atingând mai multesubiecte.

• Aprofundarea cursurilor depinde de program, timp şi denivelul de atenţie al elevilor.

Page 8: Junior Achievement_informatii utile

Etapele derulării unui program JA la clasă

1Înţelegerea generală a

programului

2Planificarea activităţilor

3Derularea

programului / Întâlnirea cu

consultantul voluntar

4Evaluarea

programului

Parcurgeţi toate materialele

programului (ghidul profesorului,

materiale auxiliare, jurnalul

junior/manual elev) Training de program

(cu echipa JAR) Consultanță – echipa

JA

Principalele etape/idei

Instrumente şi tehnici de predare

cu accent pe abilităţi

Exemple, studii de caz, materiale

auxiliare Invitarea unui consultant voluntar

la clasă (model pozitiv pentru elevi)

Întrebări Completarea

formularului de feedback la

finalul anului şcolar

Pre- și post-teste elevi

Recunoaștere implicare -certificate

Page 9: Junior Achievement_informatii utile

Rolul consultantului voluntar la clasă

• Consultantul voluntar este un profesionist sau antreprenor din comunitate care doreştesă contribuie la educaţie prin prezenţa la clasă în cadrul unei ore.

• Implicarea unui consultant voluntar la clasă aduce valoare adăugată programelornoastre, prin experienţa şi exemplele concrete, profesionale şi personale.

Consultantul voluntar

Pregăteşte lecţia

Coordonează discuţiile

Împărtăşeşte din experienţa proprie

Este un model pozitiv pentru elevi

Page 10: Junior Achievement_informatii utile

Recomandări generale pentru aplicarea metodelor learning by doing

Adaptarea lecţiei la

nevoile de învăţare ale

elevilor

Explicarea conceptelor

noi

Exemple accesibile

din comunitate,

mediul înconjurător

Dialog, dezbatere, jocuri de

rol, aplicaţii practice

Formarea abilităţilor concrete

Interactivitate-Întrebări

Elevi activi și implicaţi

Modele pozitive –

invitaţi la clasă

Răspunsurile elevilor – sursă

esenţială pentru concluzii

Page 11: Junior Achievement_informatii utile

Recomandări generale pentru derularea activităților la clasă

• Adaptați prezentarea pentru asatisface nevoile și intereseleelevilor.

• Utilizați un limbaj simplu, exemple șianalogii pe care elevii le potînțelege.

• Puneți accentul pe explicații, dialog,exemple practice.

• Folosiţi răspunsurile elevilor pentru atrage concluzii importante.

• Moderaţi dialogul, dând şansatuturor elevilor să intervină pe rândși nu le criticați răspunsurile.

• Explicaţi de la început regulileactivității și exercițiilor (deexemplu, elevii trebuie să ridicemâna înainte de a vorbi).

• Ajutaţi elevii să găsească exempledin viața reală.

• Notați pe tablă cuvinte-cheie pecare doriți ca elevii să le rețină.

• Verificați dacă elevii au înțeles ceați prezentat, punându-le câtevaîntrebări.

• Fiţi deschişi şi entuziaşti!

Page 12: Junior Achievement_informatii utile

Program Clasa recomandată

Prezentare

Dezvoltarea abilităților pentru viață

Dezvoltarea abilități lor pentru viață (Noi înşine)

Clasa 0

Clasa I

Elevii vor învăţa să îşi identifice trăsăturile care îi fac unici, îşi vor exprima ideile în grup, vor identifica obiceiurile care îi ajută să rămână sănătoşi.

Elevii vor învăța ce înseamnă să muncești, să economisești și să fii activ în comunitate prin povești și jocuri interactive la care vor lucra în echipă.

Dezvoltarea abilităților pentru viață (Familia mea)

Clasa a II-a Elevii vor învăța despre rolul familiei, meserii și impactul lor economic, vor descoperi diferența dintre necesitate și dorință și cum se pot

satisface și importanța educației pentru viitor.

Dezvoltarea abilități lor pentru viață (Comunitateanoastră)

Clasa a III-a Elevii vor înțelege care sunt rolurile oamenilor și companiilor într-o comunitate, cum funcționează împreună pentru a rezolva anumite

probleme, cum circulă banii și cum să-și asume responsabilități.

Dezvoltarea abilităților pentru viață (Oraşul nostru)

Clasa a IV-a Elevii vor învăța despre locurile de muncă și competențele necesare în domenii de activitate dintr-o localitate, exersând și rolul de mici

antreprenori pentru a realiza produse/servicii și a comunica cu clienții.

Prezentare programe JA - Primar

Page 13: Junior Achievement_informatii utile

Concepte şi abilităţi principaleConcepte Abilităţi

Banii şi economiile personaleCerere şi ofertăCumpărător şi vânzătorSatisfacerea nevoilorSchimbulVeniturileFamilia Instituţiile economice Resursele umane Afaceri Bunuri Comunitate Guvern Producţie Resursele Calitatea Consumatorul şi producătorul Locuri de muncă

Ascultarea responsabilă Gândirea abstractă şi concretă Interpretarea informaţiei Responsabilitatea acţiunilorPlanificarea activităţilorAnaliza informaţiei Citirea hărţilor Luarea deciziilor Lucrul în echipă Recunoaşterea și interpretarea simbolurilorGândirea comparativăIdentificarea alegerii potrivite Rezolvarea problemelor Spiritul de observaţieCitirea hărţilor şi planurilor Folosirea diagramelor și a informațiilorRedactarea unui text

Page 14: Junior Achievement_informatii utile

Exemplu: Activitatea „Nevoile şi dorinţele familiei”

• Elevii decupează cartonaşele „Nevoie” şi „Dorinţă” din JurnalulJunior

• Le arătaţi pe rând 12 obiecte (materiale auxiliare)• După ce număraţi până la 3, elevii trebuie să se decidă dacă

obiectele respective reprezintă nevoi sau dorinţe, ridicândcartonaşul cu textul coresponzător

• Nu trebuie să vă limitaţi la obiectele de pe cartonaşe - puteţi facepropriile propuneri!

Page 15: Junior Achievement_informatii utile

Exemplu: Activitatea „Eşti detectiv!”

• Elevii localizează angajaţii din comunitate pe desenul„Comunitatea mea” din Jurnalele Junior

• Decupează şi poziţionează obiectele pe care le găsesc în imagini• Elemente lipsă? Ce ne-am face fără: magazine, şcoală, spaţii de

joacă, servicii?

Page 16: Junior Achievement_informatii utile

Exemplu: Activitatea „Înfiinţarea unui restaurant”

• Elevii pornesc de la propriile experienţe în calitate de clienţi• Analizează rolurile angajaţilor• Elaborează un plan simplu de afaceri (paşii înfiinţării unui

restaurant)• Iau în calcul: amplasare, nume, clienţi, program de lucru,

mâncare, muzică

Planul oraşului

Lucru în echipă

Înfiinţarea unui

restaurant

Page 17: Junior Achievement_informatii utile

Program Clasa recomandată

Prezentare

Dezvoltarea abilităților pentru viață (Economia noastră)

Clasa a V-a Elevii vor afla informații despre resursele necesare pentru producție, cerere și ofertă pe piața muncii, abilități esențiale pentru diferite locuri de muncă,

dar și despre globalizare și conexiunile economice dintre comunități.

Dezvoltarea abilităților pentru viață (Resursele)

Clasa a VI-a Elevii vor învăța despre tipurile de resurse existente și despre modul cum pot fi folosite responsabil și eficient în viață și în lumea afacerilor pentru a

proteja mediul înconjurător.

Dezvoltarea abilităților pentru viață (Sensul banilor; Este afacerea mea!)

Clasa a VII-a Elevii vor învăța cum să fie mai responsabili și să își gestioneze corect banii și resursele, luând în același timp decizii raționale privind finanțele

personale. În plus, vor învăța cum să creeze și să introducă pe piață un produs/ serviciu, cum să conducă o afacere.

Educație economică –gimnaziu (Economia și succesul)

Educație pentruorientare profesională(Prevenireaabandonului școlar)

Clasa a VIII-a

Clasele VIII-IX

Elevii vor învăța cum să gestioneze mai ușor finanțele personale și care sunt opțiunile și oportunitățile de carieră pe care le au, identificându-și

abilitățile, interesele și valorile personale prin testări și jocuri interactive.

Elevii vor dezvolta o atitudine pozitivă față de necesitatea educației și viitorul lor, înțelegând beneficiile concrete și avantajele economice ale

educației pe care o primesc în școală.

Prezentare programe JA – Gimnaziu

Page 18: Junior Achievement_informatii utile

Concepte şi abilităţi principaleConcepte Abilităţi

Resursele de capital, resurse umane, resurse naturale Simţ practic, estetic şi responsabilitate pentru modificarea mediului natural

Decizii, motivaţii economice Autocunoaştere, atitudine pozitivă faţă de sine

Economie de piaţă, cerere, ofertă Interrelaţionare şi negociere în contexte variate

Venituri şi cheltuieli Ascultare activă, luarea deciziilor şi exprimarea opiniilor

Productivitate, profit Reprezentarea spaţiului geografic

Responsabilitate, nevoi şi dorinţe Explorare şi planificare a carierei

Produse, servicii, cost de oportunitate Cooperare în scopul realizării unui produs

Interdependenţă Folosirea eficientă şi responsabilă a resurselor financiare

Plan de afaceri, cercetare de piaţă, valoare adăugată Proiectarea, producerea şi evaluarea unor produse simple

Antreprenor, antreprenor social, inovator Simţ civic, Abilităţi de management al unui stil de viaţă de calitate

Publicitate, marketing, licitaţie Folosirea cunoştinţelor dobândite la şcoală pentru o integrare mai bună pe piaţa muncii

Risc, datorii, credit Rezolvarea problemelor, evaluarea soluţiilor

Page 19: Junior Achievement_informatii utile

Exemple activități: Este afacerea mea!

Jocul Ghiceşte antreprenorul Brainstorming – Clubul adolescenţilor Activitate: crearea unor reclame eficiente pentru diferite tipuri de

companii Prezentarea biografiilor unor antreprenori Jocuri de rol: manager de proiect, proiectant, purtător de cuvânt,

managerul calităţii

Sunt antreprenor

Pot schimba lumea

Îmi cunosc clientul

Am identificat o

nevoie

Sărbătoreşte antreprenorii!Am o idee

Page 20: Junior Achievement_informatii utile
Page 21: Junior Achievement_informatii utile

Posterul Lumea Muncii: discuţie despre opţiuni de carieră Jocul Alege succesul şi exersarea luării deciziilor inteligente Activitate practică: planificarea bugetului personal Jocul Cumpărătorul priceput

Exemple activități: Economia și succesul

Oglindă, oglinjoară

Cunoaşterea de sine

Stabilirea obiectivelor personale

Cum să-ţi alegi singur drumul în

viaţă

Tu decizi Alege succesul!

Să învăţăm din experienţă Costul vieţii

Păstrează echilibrul balanţei

Cumpărătorul priceput

Asumarea riscului

Page 22: Junior Achievement_informatii utile

Jocul Alege succesul

Scop: Elevii trebuie să adune un număr cât mai mare de puncte avansând înlumea educaţiei şi păşind în lumea muncii oricând iau această decizie.Etape

- împărţirea elevilor în echipe;- explicarea regulilor jocului şi împărţirea materialelor pentru joc;- elevii ţin evidenţa punctelor pe o foaie de scor;- jocul se încheie când toţi jucătorii parcurg numărul de ture cerut (6 sau

9).Regulile jocului- Elevii dau cu zarul pentru a avansa pe Calea Educaţiei (3 tipuri – liceu,colegiu/ pregătire profesională, facultate). Apoi, urmează instrucţiunile dincâmpul în care ajung.- Elevii pot intra în Lumea Muncii şi fără a da cu zarul, răspunzând corect la

o întrebare de pe cardurile Alege succesul. Dacă răspund greşit, rămân peloc.- Elevii se pot întoarce la Calea Educaţiei oricând doresc, mutând piesa de

joc la începutul nivelului educaţional din prezent.

Page 23: Junior Achievement_informatii utile

Jocul Alege succesul - materiale

Page 24: Junior Achievement_informatii utile

Program Clasa recomandată

Prezentare

Educație antreprenorială(Fii antreprenor!/ Compania)

Clasele X-XIElevii vor construi în echipă planuri de afaceri pentru diferite

produse/servicii. Tinerii vor experimenta lansarea unui produs/serviciunou pe piață și administrarea unui pilot de afaceriecu potențiali clienți.

Educație financiară(ABCdar bancar/ BaniIQ) Clasele IX-X

Elevii vor înțelege mecanisme de folosire a bugetului de venituri şicheltuieli, economii, investiții, carduri și modalităţi de plată moderne,

credit, asigurări pentru a putea lua decizii financiare informate.

Educație pentru sănătate –Sport. Nutriție. Prevenție Clasele X-XI

Elevii vor înțelege factorii de risc pentru apariția bolilor, metodele de prevenție, cum să-și construiască un program de viață și de activități

fizice și să adopte un regim alimentar și de viață sănătos.

Educație economică –Economie aplicată - Liceu

Clasa a XI-a Elevii vor înțelege concepte economice moderne, vor explora legăturadintre succesul unei afaceri, mediul acesteia și importanța deciziilor

responsabile luate de consumatori și strategii de dezvoltare.

Educație economică –Economie aplicată – Liceufiliera tehnologică

Educație pentru orientareprofesională (Succesulprofesional)

Clasa a XII-a

Clasele XI-XII

Elevii vor înțelege economia folosind aplicații, exemple și studii de cazdin piață, prezentări și analize ale unor situații economice reale.

Elevii își vor dezvolta abilitățile interpersonale, dobândind o viziune mai clară asupra viitoarei profesii, prin evaluarea obiectivelor de carieră,

realizarea unui CV și a portofoliului, simularea unui interviu.

Prezentare programe JA – Liceu

Page 25: Junior Achievement_informatii utile

Concepte şi abilităţi principaleConcepte Abilităţi

Acţiuni, bani, capital Autocunoaştere şi încredere în sine, Comunicare şi leadership

Venituri şi cheltuieli, costuri fixe şi variabile Aplicarea cunoştinţelor în rezolvarea unor situaţii problemă

Economie de piaţă, cerere, ofertă Interrelaţionare şi negociere în contexte variate

Productivitate, profit Ascultare activă, luarea deciziilor şi exprimarea opiniilor

Produse, servicii, cost de oportunitate Cooperare în scopul realizării unor produse şi servicii

Plan de afaceri, cercetare de piaţă, valoare adăugată Folosirea eficientă şi responsabilă a resurselor financiare

Antreprenor, antreprenor social, inovator, succes Manifestarea unui comportament activ şi responsabil, adecvat unei lumi în schimbare

Marketing, evaluare constructivă, comunicare non-verbală

Dezvoltarea unor strategii de soluţionare a problemelor şi fixarea unor criterii de luare a deciziilor etice

Buget personal, economii, conturi, risc, datorii, credit Dezvoltarea aptitudinilor tehnologice

Inflaţie, rate de schimb, sistem de plăţi Participarea la luarea deciziilor şi rezolvarea problemelorcomunităţii

Analiză SWOT, Obiective SMART, planificare financiară Descrierea unor situaţii în termeni cantitativi şi calitativi

CV, piaţa muncii, sănătate şi viaţă activă Gândire critică, argumentare şi prezentare

Page 26: Junior Achievement_informatii utile

Exemple activități: Compania• Brainstorming – idei de afaceri• Alegerea şefilor de departamente

• Studiu de piaţă pe baza fişei de lucru• Proiect practic

Otganizarea unei

companii pilot

Responsa-bilităţile în Companie

Selectarea unui

produs/serviciu

Dezvoltarea planului de

afaceri

Evaluarea ideilor de produs/serviciu

O şedinţă a Consiliului de Administraţie

Conducerea şi administrarea

Companiei

Închiderea operaţiunilor

Page 27: Junior Achievement_informatii utile

Participanţii pilotează lansarea unui produs/serviciu real, cu clienţi reali, într-un mediucare oferă echipelor un grad crescut de siguranţă pentru a experimenta şi învăţa dinpropriile eforturi.

Exemple activități: Compania

Semestrul IOrganizarea companiei Alegere produs/serviciuPlan de afaceriCunoştinţe

Competiţia BizzfactoryTârguri localeSelecţie pentru calificarea în finala naţională

Company of the Year -Finala europeană

Compania AnuluiFinala naţională

Semestrul IIPrototip/producţie în serie micăTest vânzare către clienţi realiPlan de afacereConsultanţă voluntară oferită de antreprenori şi profesionişti

Page 28: Junior Achievement_informatii utile

Exemple activități: Educație pentru sănătate

• Exerciţiu de pregătire: Mit/Adevăr• Activitate de grup – învăţare activă:bulinele roşii şi albastre• Lucru în echipă: postere informative cutensiunea arterială• Teme pentru acasă: implicarea familiei(aplicarea testelor de forţă şi rezistenţă)

• Chestionar rapid inițial – recapitulare la final,Mit/Adevăr• Contract comportamental, Plan individual de obiective• Discuții – etichete

Page 29: Junior Achievement_informatii utile

Exemple activități: Educație financiară

Modulul ABCdar bancar• Model buget personal, exemplu plan economisire

• Studii de caz, analiză scenarii avantaje vs. dezavantaje credite• Discuţie liberă – Servicii moderne de plată

Modulul BaniIQ

Planificarea finanţelor proprii: Bugete,

venituri, cheltuieli

Forme de creditare şi asigurare

Planificarea viitorului personal: Bugete,

economii, investiții

Utilizarea creditului.

Oportunităţi şi responsabilităţi

Ghid de tranzacționare:

Carduri şi modalităţi

moderne de plată

• Obiective și decizii financiare, plan financiar, analiza SWOT, tipuri de investiții, curiozități servicii bancare

• Training online: http://trainingonline.baniiq.ro/• Resurse electronice• Studii de caz

Page 30: Junior Achievement_informatii utile

Exemple activități: Succesul profesional

• Jocuri de rol: evaluarea CV-ului,portofoliului personal, simulare interviu• Teste şi evaluare personală• Susținerea unei prezentări în fața clasei• Proiect: JOB SHADOW DAY

Page 31: Junior Achievement_informatii utile

Exemple activități: Economie aplicată

• Exerciţiu: decizii privind organizarea unui concert pentrustrângere de fonduri

• Exersarea deciziilor diferite care influenţează piaţă (JoculPieţei)

• Dezbateri bazate pe fapte şi analiza situaţiei (Dacă o ţarăsuferă de pe urma inflaţiei ridicate, ce măsuri ar trebui să iaguvernul?)

Sisteme economice: Cine ia deciziile

majore?

Economiile, cheltuielile şi

investiţiile

Cererea şi oferta: Ce înseamnă pentru tine?

Rolul guvernului pe

piaţă

Banii, inflaţia şi indicele preţurilor

bunurilor de consum

Cererea şi oferta: Jocul

pieţei

Comerţul internaţional

Page 32: Junior Achievement_informatii utile

http://www.jaromania.org

Page 33: Junior Achievement_informatii utile

Întrebări şi răspunsuri

Vă mulţumim pentru că investiţi în educaţie prin derularea programelor JA cu elevii!

Pentru întrebări, ne puteţi contacta la:

Alice DuţuProgram Manager, JA România

[email protected] 330 880


Recommended