+ All Categories
Home > Documents > Jung, Carl Gustav-Puterea sufletului. Antologie. III-Editura Anima (1994).pdf

Jung, Carl Gustav-Puterea sufletului. Antologie. III-Editura Anima (1994).pdf

Date post: 24-Sep-2015
Category:
Upload: critias112
View: 54 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
157
Puterea sufletului Antologie A treia parte Psihologie individuală si socială Despre formarea personalităţii Răscrucea vieţii Căsătoria ca relaţie psihologică Wotan După catastrofă Bătălia împotriva umbrei Texte alese şi traduse din limba germană de dr. Suzana Holan
Transcript
  • Puterea sufletuluiAntologie

    A treia parte

    Psihologie individual si social

    D espre form area personalitii R scrucea vieii

    Cstoria ca relaie psihologic Wotan

    Dup catastrof Btlia m potriva umbrei

    Texte alese i traduse din limba german de dr. Suzana Holan

  • CARL GUSTAV JUNG

    PUTEREA SUFLETULUIANTOLOGIE

    Texte alese i traduse din limba german de dr. Suzana Molan

    A TREIA PARTE PSIHOLOGIE INDIVIDUAL I SOCIAL

    Editura A nim a, Bucureti, 1994

  • NOT INTRODUCTIV

    Dup primele dou volume ale antologiei, volume ce constituie o oglind a concepiei jungiene despre om, volumul al treilea vine s ofere cititorului cteva aplicaii ale acestei concepii la problemele psihologice curente ale individului i societii.

    Volumul este compus din cteva eseuri ale lui Jung, privind aspecte ale psihologiei educaiei i formrii personalitii (Despre formarea personalitii), ale problematicii psihologice a diferitelor vrste i, n special, a celei de a doua jumti a vieii (Rscrucea vieii) i ale evoluiei psihologice n cadrul cstoriei (Cstoria ca relaie psihologic).

    Urmeaz apoi cele trei scrieri ale lui Jung privind psihologia social a totalitarismului, mai precis a totalitarismului german dinaintea i din timpul celui de al doilea rzboi mondial, precum i a rdcinilor i consecinelor totalitarismului pe planul psihologiei individului i a societii. (Trebuie menionat aici faptul straniu, dar, pe de alt parte, firesc c aceste scrieri - dat fiind c snt gndite dintr-un punct de vedere superior conflictelor momentului - i-au atras lui Jung dumnii din ambele tabere. Dac, n urma lor, el a fost acuzat chiar de pro-na- zism, nazitii nii i-au pus opera pe faimoasa list Otto, arzndu-i crile peste tot unde le-au fost accesibile.)

    Primul articol din aceast serie, Wotan, scris n 1936 este o foarte original a- naliz arhetipal a istoriei, cu caracter premonitoriu. Dup catastrof, scris n 1946, este o analiz psihologic a celor petrecute n Germania hitlerist, precum i a strii de spirit din Germania post-hitlerist, iar Btlia mpotriva umbrei, o ncercare de a extrage nvminte din cele ntmplate n anii celui de-al doilea rzboi mondial. Desigur, ideile generale ce se desprind din aceste articole snt aplicabile oricnd i oriunde.

    5

  • Volumul acesta completeaz imaginea operei jungiene, cu partea sa eseistic.Ultimul volum al antologiei, volumul al patrulea cuprinde o lucrare trzie a

    lui Cari Gustav Jung, care constituie un fel de compendiu al ntregii sale psihologii, n forma sa final i cu toate corelaiile sale cu filozofia, medicina, etologia, biologia, chiar cu fizica modern, dar i cu teologia, istoria religiilor i alchimia.

    dr. Suzana Holan

  • SUMAR

    Despre formarea personalitii ............................................................. 9Rscrucea v ie ii ......................................................................................... 37Cstoria ca relaie psihologic.......................................................... 61

    W o ta n ........................................................................................................... 79Dup catastrof...................................................................................... 101Btlia mpotriva umbrei .................................................................. 135

    Indice 149

  • DESPRE FORMAREA PERSONALITII

    Conferin inut la Kulturbund, Viena, n noiembrie 1932, sub titlul Die Stimme des Innern, publicat apoi sub titlul de fa n Wirklichkeit der Seele, Rascher, Ziirich, 1934, reeditat n 1939 i 1947. Tradus dup Gesammelte Werke, voi.XVII, 284-323.

  • nt citate adesea, cu oarecare dezinvoltur, versurile goe- 284

    fiind exprimat astfel prerea c elul cel mai nalt i dorina cea mai arztoare a tuturora ar consta n dezvoltarea fiinei umane pn la acea deplintate a sa, care se numete personalitate. Formarea personalitii prin educaie a devenit astzi un ideal pedagogic opus celui al omului normal sau colectiv standardizat, cerut de masificarea general, cci se ine cont acum de faptul istoric, pe bun dreptate recunoscut, c marile nfptuiri, marile izbviri din istoria universal au pornit de la personaliti conductoare i niciodat de la masele inerte i indolente care au nevoie ntotdeauna, chiar pentru micri minore, de demagogi. Ovaiile naiunii italiene se adreseaz

    1 Versuri din West-Ostlicher Divan, Buch Suleika, n traducerea lui Mihai Eminescu. (n.t.)

    theene:Spun popoar, regii, sclavii C din cte-n lume avem Numai personalitatea Este binele suprem1

    11

  • DESPRE F O R MA R E A P E R S O N A L I T I I

    personalitii ducelui, iar cntecele de jale ale altor naionaliti deplng absena marelui conductor.2 Cutarea febril a personalitii a devenit o adevrat problem, de care snt preocupate astzi multe mini, n timp ce odinioar numai un singur om i-a bnuit nsemntatea, i anume Friedrich Schiller, n scrisorile sale despre educaia estetic, dup a cror apariie, literatura s-a cufundat, ca frumoasa din pdurea adormit, ntr-un somn secular. Putem fr doar i poate afirma c Sfntul Imperiu Roman al Naiunii Germane nu i-a dat nici o atenie lui Friederich Schiller ca educator. n schimb, un adevrat furor teutonicus s-a npustit asupra pedagogiei, adic asupra educaiei copiilor, a fcut din psihologia infantil calul su de btaie, a nceput s caute n omul adult infantilul, fcnd astfel din copilrie o stare att de important pentru via i destin, nct nsemntatea i capacitatea creatoare a existenei ulterioare, adulte a fost pus complet n umbr. Iar vremurile noastre snt ludate, chiar cu exaltare, ca fiind o epoc a copiilor. Extinderea i rspndirea asta nemsurat a grdiniei de copii echivaleaz cu o total uitare a problematicii pedagogice genial intuite de Schiller. Nimeni nu va tgdui i nici mcar nu va minimaliza importana vrstei copilriei; snt mult prea evidente traumele adesea incurabile produse de o educaie absurd primit acas sau la coal i mult prea incontestabil necesitatea unor metode pedagogice mai raionale. Dac vrem ns ntr-adevr s strpim rul de la rdcin, atunci trebuie s ne punem nti i nti ntrebarea: cum se face c au fost i mai snt nc aplicate metode pedagogice stupide, lipsite de orice orizont? E absolut evident c numai i numai pentru c exist educatori stupizi, care nu snt

    2 De cnd au fost scrise aceste rnduri, Germania i-a gsit de asem enea conductorul.

    12

  • D E S P R E F O R M A R E A P ERSONAL I TI I

    oameni, ci automate umane de aplicat metode. Cel care vrea s educe, trebuie s fie el nsui educat. Dar nvatul pe de rost i aplicarea mecanic a unor metode, practicate i astzi, nu constituie o educaie, nici pentru copil, nici pentru educatorul nsui. Se tot spune c unui copil trebuie s-i formm personalitatea prin educaie. Admir, desigur, acest nalt ideal pedagogic. Dar cine face educaia aceasta? Primul loc i cel mai important l ocup prinii, oameni obinuii, incompeteni, care rmn ei nii toat viaa copii, pe jumtate sau pe de-a-ntregul. n definitiv, se ateapt oare cineva ca toi aceti prini obinuii s aib personalitate? n schimb, ne ateptm, firete, la mai mult din partea pedagogilor, a specialitilor anume pregtii, crora, de bine de ru, li s-a predat totui psihologia, adic punctele de vedere - de cele mai multe ori profund divergente- ale unui sistem sau ale altuia, despre felul cum se presupune a fi alctuit un copil i despre modul cum ar trebui tratat. Despre tinerii care i-au dedicat viaa profesiunii de pedagog se presupune c ar fi, ei nii, educai. Dar, de bun seam, nimeni nu presupune totodat c ei au deja, cu toii, personalitate. Ei au avut parte, n general, de aceeai educaie deficitar ca i copiii pe care urmeaz s-i educe i au, de regul, la fel de puin personalitate ca i acetia. Modul n care punem noi problema educaiei sufer ndeobte de unilateralitate, avnd n vedere exclusiv copilul ce urmeaz a fi educat i nednd, n schimb, nici o atenie lipsei de educaie a educatorului adult nsui. Orice om cu studiile terminate se consider gata educat sau, cu un cuvnt, maturizat. Ba chiar trebuie s se considere aa, s fie ferm convins de competena sa, spre a putea face fa luptei pentru existen. ndoiala i sentimentul nesiguranei ar fi paralizante i stingheritoare, i-ar submina ncrederea, att de necesar, n autoritatea proprie i l-ar face inapt pentru viaa

    13

  • DESP RE F O R M A R E A P E R S O N A L I T I I

    profesional. E de dorit s se spun despre el c e priceput i i stpnete domeniul i nu c se ndoiete de sine i de competena sa. Specialistul e condamnat, fr drept de apel, la competen.

    285 Toat lumea tie c situaia aceasta nu este ideal. Dar n mprejurrile date, este, cum grano salis, cea mai bun cu putin. Nici nu ne putem nchipui cum ar putea sta lucrurile altfel. Pur i simplu, nu ne putem atepta la mai mult din partea educatorului mediu dect din partea printelui mediu. Dac e un specialist bun, trebuie s ne declarm la fel de mulumii de el ca de printele care i educ copiii ct poate de bine.

    286 Ar fi mai bine s nu aplicm n cazul copiilor naltul ideal al formrii personalitii prin educaie. Pentru c ceea ce se nelege ndeobte prin personalitate, adic acea deplintate psihic bine definit, capabil s reziste i dotat cu for este un ideal al maturitii, pe care oamenii snt tentai s-l transfere copilriei numai ntr-o epoc n care individul e nc incontient de problemele aa-zisei maturiti sau - mai ru - le eludeaz cu bun tiin. Cci bnuiesc entuziasmul nostru pedagogic contemporan de rea credin: se vorbete de copil, dar e vorba de fapt de copilul din adult. Cci n adult se ascunde un copil, un copil venic3, aflat mereu n devenire, niciodat mplinit, avnd o statornic nevoie de ngrijire, atenie i educaie. Este acea parte a personalitii umane care dorete s se dezvolte spre a-i atinge deplintatea. Dar deplintatea aceasta e departe de omul vremurilor noastre, ca cerul de pmnt. Bnuindu-i vag deficiena, el se apuc s educe copiii i se entuziasmeaz pentru psihologia infantil, pentru c i place s cread c n propria sa

    3 Vezi Jung i Kerenyi, Dus gotlliche Kind, n Ehifuhrung in dtis Wesen iier Mi/lho- logic.

    14

  • D ES P R E F O R M A R E A P ER S O N A L I T I I

    educaie i n dezvoltarea sa de copil trebuie s fi fost ceva n neregul, ceva care ar putea fi eliminat n cazul generaiei urmtoare. Dei demn de toat lauda, aceast intenie e zdrnicit totui de faptul psihologic c un adult nu poate corecta la copil o eroare creia el nsui i este nc supus. Copiii nu snt, desigur, att de naivi pe ct credem. Observ imediat dac ceva e autentic sau nu. Povestea lui Andersen cu hainele noi ale mpratului conine un adevr nemuritor. Ci prini nu m-au asigurat de intenia lor ludabil de a-i feri copiii de ncercrile prin care au trebuit s treac ei nii n copilrie. Iar cnd i ntrebam: Dar sntei sigur c Dvs. niv ai ieit de sub efectul acelor erori?, erau foarte convini c n cazul lor urmrile traumei erau de mult corectate. In realitate ns, nu erau. Dac avuseser parte n copilrie de o educaie prea sever, i rs- fau proprii copii cu o toleran ce friza lipsa de gust; dac i chinuise faptul c n copilrie le fuseser ascunse anumite aspecte ale vieii, i chinuiau acum la fel de ru copiii, dezv- luindu-le fr menajamente acele lucruri, dintr-o intenie iluminatoare. Ei nu fceau, aadar, dect s cad n extrema cealalt- fapt ce demonstreaz clar modul tragic n care se transmite pcatul stmoesc! Asta le scpa ns din vedere complet.

    Toate acele lucruri pe care am vrea s le schimbm la copii 287 ar trebui verificate mai nti cu toat atenia spre a vedea dac nu e cumva vorba de ceva ce ar trebui schimbat, de preferin, la noi nine, de ceva ca entuziasmul nostru pedagogic, bunoar. Poate c e croit pe msura noastr. Poate c nelegem greit necesitatea educaiei pentru c ne-ar aduce aminte, n mod neplcut, faptul c noi nine mai sntem nc oarecum copii i avem n mare msur nevoie de educaie.

    n orice caz, ndoiala aceasta i are negreit locul n cazurile 288 n care prin educaie se urmrete formarea unor personali-

    75

  • D ES P RE F O R MA R E A P E R S O N A L I T I I

    ti, deja din copii. Personalitatea e un germene n copil, un germene ce se va dezvolta treptat abia n i prin via. Nici o personalitate nu devine manifest fr fermitate, deplintate t maturitate. Aceste trei trsturi nu pot fi i nu ar trebui s fie proprii copilului, pentru c el ar fi privat astfel de copilrie. Ar fi nefiresc de precoce, o caricatur de adult. Dar educaia modern produce asemenea mostre, ndeosebi n acele cazuri n care prinii dau dovad de un adevrat fanatism n a face mereu totul spre binele copiilor i din a tri numai pentru ei. Acest ideal att de des invocat mpiedic cu cea mai mare eficien prinii s se dezvolte ei nii i-i face s se simt ndreptii s impun copiilor propriul lor bine. Dar ce este n realitate acest aa-numit bine? Este tocmai ceea ce au neglijat prinii, n cea mai mare msur, n propriul lor caz. n felul acesta, copiii vor fi stimulai s realizeze ceea ce prinii n-au realizat niciodat i li se vor insufla ambiii pe care prinii nu i le-au satisfcut niciodat. Asemenea metode i idealuri produc monstruoziti n educaie.

    289 Nimeni nu poate forma prin educaie personalitatea pe care el nsui nu o are. i nu copilul, ci numai adultul poate ajunge s aib personalitate, rod pe deplin maturizat al realizrilor unei viei trite cu acest scop. Cci formarea personalitii nu presupune nici mai mult nici mai puin dect dezvoltarea optim a unei fiine individuale, particulare, n toat deplintatea sa. In nici un caz nu trebuie s uitm ce numr nesfrit de condiii trebuie s fie ndeplinite aici. Este nevoie aici de toat viaa unui om, cu toate aspectele sale biologice, sociale i psihologice. Personalitatea nseamn realizarea perfect a specificului nnscut unei fiine vii particulare. Personalitatea e o nfptuire a celui mai mare curaj de a tri, a afirmrii absolute a fiinrii individuale i a adaptrii celei mai reuite la ceea ce e universal

    16

  • DESPRF. F O R MA R E A P ERSONAL I T I I

    dat, cu condiia maximei liberti a deciziei proprii. S ndrepi pe cineva prin educaie spre asta, nu mi se pare a fi puin lucru.Este, de bun seam, cea mai dificil sarcin pe care i-a propus-o lumea spiritual modern. O sarcin periculoas, de fapt, periculoas ntr-o msur pe care nici Schiller nsui, cel care s-a aventurat totui primul, n mod profetic, n aceast problematic, nu a bnuit-o, nici mcar cu aproximaie. Este la fel de periculoas ca iniiativa cuteztoare i nesbuit a naturii de a lsa femeile s nasc copii. Nu ar fi oare o nelegiuit ndrzneal prometeic sau poate luciferic dac un supraom s-ar ncumeta s lase s se nasc n retorta lui un homunculus din care s se dezvolte cu timpul un Golem? i totui, el n-ar face dect ceea ce face natura zi de zi. Nu exist nici o monstruozitate sau diformitate uman pe care o mam iubitoare s n-o fi hrnit la snul ei. Aa cum soarele strlucete i peste cei buni i peste cei ri i aa cum mamele poart la snul lor cu aceeai dragoste pe fii lui Dumnezeu ca i pe cei ai diavolului, indiferent de ceea ce ar putea s urmeze, aa facem i noi parte din aceast stranie natur care poart n ea, ca mamele, imprevizibilul.

    Personalitatea se dezvolt n cursul vieii dintr-un substrat 290 germinativ greu de desluit sau chiar de nedesluit i abia prin faptele noastre se va vdi cine sntem. Sntem ca soarele ce hrnete viaa pmntului, scond la iveal tot felul de frumusei, ciudenii i urciuni; sntem ca mamele ce poart n ele fericiri i suferine necunoscute. Nu tim dinainte ce nfptuiri sau nelegiuiri, ce destin, ce bine i ce ru purtm n noi i abia toamna va arta ce a zmislit primvara i abia seara va deslui lucrarea dimineii.

    Personalitatea, realizare total a deplintii fiinei noastre, e 241 un ideal de neatins. Dar faptul c e de neatins nu impieteaz

  • DESP RE F O R MA R E A P E R S O N A L I T I I

    292

    293

    asupra unui ideal, cci idealurile snt doar cluze i niciodat eluri.

    Dup cum copilul trebuie s se dezvolte pentru a fi educat, personalitatea trebuie de asemenea s se desfoare mai nti pentru a putea fi supus educaiei. Iar aici apare deja pericolul. Avem de-a face cu ceva imprevizibil, nu tim cum i nspre ce se va dezvolta personalitatea n devenire i am aflat destule despre natura i realitile lumii pentru a fi, pe bun dreptate, cam nencreztori. Am fost crescui chiar n doctrina cretin a rului originar din natura uman. Dar i cei care nu mai urmeaz doctrina cretin snt n mod firesc nencreztori i temtori n ce privete posibilitile ce zac n strfundurile lor. Chiar psihologi luminai, materialiti, ca Freud ne dau o idee foarte neplcut despre culisele i abisurile psihice latente ale naturii umane. De aceea, s pledezi n favoarea dezvoltrii personalitii e deja, n sine, o fapt aproape ndrznea. Dar spiritul uman e plin de stranii contradicii. Avem cuvinte de laud pentru sfnta maternitate i nici nu ne trece prin minte s o tragem la rspundere pentru toi montri umani, bunoar criminali, psihopai periculoi, epileptici, idioi i handicapai de tot felul, care au fost i ei nscui, totui. n schimb sntem cuprini de ndoieli profunde cnd ni se cere s nui oprim dezvoltarea liber a personalitii umane. Dar atunci ar trebui s accepi orice, se spune. Sau este repus n discuie obiecia prost inspirat a individualismului. Niciodat individualismul nu a fost o dezvoltare fireasc, ci o uzurpare nefireasc, o poz neadecvat i neadaptat, im-pertinent, care i-a dovedit deseori gunoenia, chiar n faa celei mai mici dificulti, printr-o prbuire. Aici este vorba despre altceva.

    Cci nimeni nu i dezvolt personalitatea pentru c i-a spus cineva c ar fi folositor sau recomandabil s o fac. Niciodat

    W

  • D ES P RE F O R MA R E A P ERS ONAL I TI I

    natura nu s-a lsat impresionat de recomandri binevoitoare. Natura, chiar cea uman, e pus n micare numai de constrn- geri care acioneaz cauzal. Fr s fie nevoie, nu se schimb nimic, i cel mai puin personalitatea uman. Ea este teribil de conservatoare, ca s nu spunem inert. Doar cea mai acut nevoie o poate strni. Astfel nct nici dezvoltarea personalitii nu ascult de nici o dorin, de nici o porunc i de nici o judecat, ci numai de nevoie; i trebuie constrngerea motivaional a destinului interior sau exterior. Orice alt dezvoltare ar fi individualism, tocmai. i tocmai de aceea, imputarea individualismului este o insult trivial, cnd se ridic mpotriva unei dezvoltri fireti a personalitii.

    Se spune c muli snt chemai, puini snt alei i vorba 294 aceasta e mai valabil aici dect oriunde; cci dezvoltarea personalitii din substratul ei germinativ pn la o total contien este o binecuvntare i totodat un blestem: prima ei consecin e izolarea contient i inevitabil a fiinei individuale de nedi- ferenierea i incontiena turmei. Asta nseamn nsingurare i nu exist vreun cuvnt mai consolator pentru asta. De asta nu ne scap nici cea mai reuit adaptare, nici cea mai perfect integrare n anturajul dat, nici familia, nici societatea i nici vreo poziie bun. Dezvoltarea personalitii este o ans ce nu poate fi pltit dect scump. Cel care vorbete cel mai mult despre dezvoltarea liber a personalitii, se gndete cel mai puin la acele consecine ce ar putea descuraja deja n sine i ct se poate de profund, spiritele mai slabe.

    Dar dezvoltarea personalitii mai nseamn i altceva dect 295 frica pur i simpl de avortoni odioi sau de nsingurare, ea nseamn i fidelitate fa de legea proprie.

    Pentru cuvntul fidelitate a prefera s folosesc aici cuvntul 2% grecesc al Noului Testament, i anume ;, care a fost tradus

    19

  • DESP RE F O R MA R E A P E R S O N A L I T I I

    eronat prin credin, cnd el nseamn, de fapt, ncredere, loialitate plin de ncredere. Fidelitatea fa de legea proprie nseamn ncredere n legea aceasta, nseamn o struin plin de loialitate i o speran plin de ncredere i totodat o atitudine de felul celei pe care ar trebui s o aib omul religios fa de Dumnezeu. i iat c aici devine clar ce dilem teribil prin consecinele sale grave se desprinde din culisele problemei noastre; cci personalitatea nu are cum s se desfoare fr s-i alegi contient, printr-o decizie moral contient, calea proprie. Nu numai motivaia cauzal, nevoia, ci i decizia moral contient trebuie s-i aduc prinosul de for procesului dezvoltrii personalitii. Dac ar lipsi prima, adic nevoia, atunci aa-numita dezvoltare ar fi doar o acrobaie a voinei; dac ar lipsi cea de-a doua, adic decizia contient, atunci dezvoltarea s-ar mpotmoli ntr-un stupid automatism incontient. Dar nu te poi hotr moral pentru propria ta cale dect dac o consideri cea mai bun. Dac vreo alt cale este considerat mai bun, atunci n locul propriei personaliti este trit i totodat dezvoltat calea aceea. Celelalte ci snt conveniile de natur moral, social, politic, filozofic i religioas. Faptul c aceste convenii snt mereu n floare ntr-o form sau alta dovedete c majoritatea covritoare a oamenilor nu-i aleg calea proprie, ci aleg convenia i, ca urmare, nu se dezvolt ei nii, ci dezvolt o metod i totodat ceva colectiv, n detrimentul deplintii proprii.

    297 Aa cum viaa psihic i social a oamenilor este, la nivel primitiv, exclusiv o via de grup, nsoit de un mare grad de incontien a individului, aa i procesul de dezvoltare istoric ulterior este i va rmne, de bun seam, o chestiune colectiv. De aceea cred n convenie ca necesitate colectiv. Ea este ns un expedient i nu este un ideal, nici sub raport etic, nici sub

    20

  • D E S P R E F O R MA R E A P ERSONAL I T I I

    raport religios, deoarece respectarea ei nseamn ntotdeauna o renunare la deplintatea proprie i o dezertare din faa ultimelor consecine ale dezvoltrii proprii.

    Iniiativa dezvoltrii personalitii este de fapt un act teme- 298 rar, lipsit de popularitate, o deviere antipatic de la drumul comun, o excentricitate egoist de eremit, judecind dup impresia celui ce o privete din exterior. De aceea, nu e de mirare c, dintotdeauna, numai cei puini au luat-o pe calea acestei stranii aventuri. Dac ar fi fost cu toii nite smintii, i-am putea exclude din orizontul interesului nostru ca pe nite iSicnai, ca pe nite persoane particulare din punct de vedere spiritual. Din nefericire ns, personalitile snt de regul eroii legendari ai omenirii, admirai, ndrgii, adorai, adevrai fii de zei cu nume nemuritoare n veac. Ei snt adevrata floare i adevratul rod, seminele fecunde ale arborelui umanitii. Referirea la personalitile istorice explic ndeajuns de ce formarea personalitii e un ideal i de ce imputarea individualismului e o insult. Mreia personalitilor istorice nu a constat niciodat din supunerea lor necondiionat la convenii, ci dimpotriv, din salutara lor independen de convenii. Personalitile s-au ridicat ca nite piscuri deasupra maselor cramponate de spaime colective, de convingeri, legi i metode i i-au ales calea proprie. Iar omului obinuit i s-a prut ntotdeauna ciudat c o crare ngust i prpstioas ce duce n necunoscut ar fi de preferat cilor bture, cu eluri bine cunoscute. Iat de ce s-a crezut ntotdeauna c ntr-un asemenea om, dac nu e nebun, slluiete totui un demon sau un zeu; cci miracolul acesta c unul poate s fac altfel dect a fcut dintotdeauna omenirea nu putea fi explicat dect printr-o nzestrare cu fore demonice sau spirit divin. In definitiv, ce altceva ar putea ine n cumpn apsarea ntregii omeniri i a venicei obinuine? De aceea

    27

  • D ES P RE F O R M A R E A P E RS O N A L I T I I

    299

    300

    au eroii dintotdeauna atribute demonice. n concepia nordic, aveau ochi de arpe, alii aveau un demon al lor, erau vrjitori sau alei ai zeului. Toate aceste atribute, la care s-ar mai putea aduga felurite altele, arat c pentru omul obinuit, personalitatea proeminent este un fenomen supranatural, am putea spune, un fenomen ce nu poate fi explicat dect prin intervenia unui factor demonic.

    Ce anume determin, pn la urm, un om s-i aleag calea proprie i s se ridice deasupra identitii cu masele, ca deasupra unor vltuci de cea? Nevoia nu poate fi, pentru c nevoi au muli i ei se refugiaz cu toii n convenii. Decizia moral nu poate fi, pentru c, de regul, oamenii se decid pentru convenii. Dar atunci ce an u m e nclin cu m pna n spre neobinu it?

    Este ceea ce se numete chemare; un factor iraional care mpinge n mod fatal spre emanciparea din gregaritate i din cile ei bttorite. Adevrata personalitate are ntotdeauna chemare i crede n ea, are pistis fa de ea, ca fa de divinitate, dei, cum ar spune omul obinuit, nu este vorba dect de simmntul unei chemri individuale. Dar aceast chemare acioneaz ca o lege divin, de la care nu poate exista abatere. Faptul c muli pier pe calea lor proprie nu nseamn nimic pentru cel care are chemare. El trebuie s asculte de legea sa proprie, ca i cum ar fi un demon ce-1 ndeamn spre ci noi, ciudate. Cel care are chemare, aude chemarea vocii sale luntrice i e determinat de aceast chemare. Tocmai de aceea spune credina popular c are un demon al lui, care l sftuiete i cruia trebuie s-i ndeplineasc poruncile. Un binecunoscut exemplu de acest fel e Faust, iar un caz istoric e daimonia lui Socrate. amanii primitivi au cte un duh de arpe, iar Esculap, patronul medicilor, era reprezentat prin arpele epidauric. El mai avea i un demon al lui, pe cabirul Telesphoros, care-i dicta, respectiv i sugera, reetele.

    22

  • D E S P R E F O R MA R E A P ERS ONAL I T I I

    S ai chemare nseamn, ca sens originar: s f i i chemat de voce. Cele mai frumoase exemple de acest fel le gsim n mrturiile profeilor din Vechiul Testament. Iar faptul c nu e vorba doar de un faon de parler antic e dovedit de mrturiile unor personaliti istorice ca Goethe sau Napoleon, pentru a aminti doar dou exemple apropiate, de oameni care nu au fcut un secret din faptul c se simeau chemai.

    Dar chemarea sau simmntul chemrii nu este n nici un 302 caz prerogativa marilor personaliti, ci i a celor mai mici, pn la cei mruni; doar c pe msur ce scade mrimea, chemarea devine mai nebuloas i mai incontient. E ca i cnd vocea demonului interior s-ar trage ndrt, tot mai departe i ar vorbi mai rar i mai nedesluit. Cci cu ct e mai mrunt personalitatea, cu att mai nedeterminat i mai incontient devine i pn la urm se pierde prin nedifereniere n societate, renun- nd astfel la propria sa deplintate i dizolvndu-se n plenul grupului. Locul vocii luntrice e luat atunci de vocea grupului social i a conveniilor sale, iar locul chemrii - de necesitile colective. Dar nu snt puini cei crora li se ntmpl s fie chemai de vocea individual chiar i n aceast stare social-incon- tient, fiind astfel imediat difereniai de ceilali i vzndu-se pui n faa unei probleme despre care ceilali nu tiu nimic. De cele mai multe ori, e cu neputin s-i explici omului de alturi ce s-a ntmplat, deoarece nelegerea lui e mprejmuit de zidurile celor mai puternice prejudeci. Eti ca toi ceilali, aa ceva nu exist sau dac exist e, firete, patologic i n plus ct se poate de inoportun, e o teribil arogan s pretinzi c aa ceva ar putea avea importan i, mai mult, nu e dect psihologie. Tocmai aceast ultim obiecie se bucur n ziua de azi de o foarte mare popularitate. Provine dintr-o stranie subapreciere a psihismului, care e privit, se pare, ca ceva arbitrar,

    23

  • DESPRE F O R M A R E A P E R S O N A L I T I I

    strict personal i, deci, ca pur deertciune i asta, n mod paradoxal, n ciuda marelui entuziasm pentru psihologie. Incontientul nu e, totui, dect o fantezie! S-a inventat, pur i simplu, ceva .a.m.d. Te simi ca un magician care face psihismul s apar i s dispar prin vrji, dndu-i o form sau alta, dup cum i vine cheful. Snt negate cele incomode, snt sublimate cele nedorite, se explic spaimele, se corecteaz erorile i la urm se crede c toate s-au aranjat perfect. Doar c a fost uitat principalul, i anume faptul c psihismul e doar n mic parte identic cu contientul i cu artificiile lui de magician i n mult mai mare parte este un fapt incontient, care rmne, tare i greu ca granitul, imobil i inaccesibil i care, plcndu-i legile nebnuite, ne poate rsturna oricnd. Giganticele catastrofe de care sntem ameninai noi acum, nu snt fenomene ale naturii fizice sau biologice, ci fenomene psihice. Noi sntem n mod nspimnttor ameninai de rzboaie i revoluii, care nu snt nimic altceva dect epidemii psihice. Se poate ntmpla oricnd ca milioane de oameni s cad prad unei himere i atunci vom avea iari un rzboi mondial sau o revoluie pustiitoare. n loc s fie expus slbticiei animalelor, prbuirii stncilor sau revrsrii apelor, omul e expus acum dezlnuirii elementelor lui psihice. Psihismul e o mare putere, care ntrece cu mult toate puterile pmntului. Iluminismul care a epurat natura i instituiile umane de zei, a scpat din vedere un Zeu al Groazei, care slluiete n suflet. Frica de Dumnezeu i are locul, mai mult ca oriunde, n faa zdrobitoarei fore a psihismului.

    303 Toate acestea snt, totui, pure abstraciuni. Oricine tie c intelectul nostru, cel cu o mie de fee, poate spune i aa i complet altfel. Dar este totui altceva cnd acel psihism obiectiv, tare ca granitul i greu ca plumbul iese n calea individului, ca trire interioar, i-i spune cu voce desluit: Aa este i aa a

    24

  • D E S P R E F O R M A R E A P ERSONAL I TI I

    fost s fie. Atunci individul se simte decis, exact ca grupul social cnd e vorba de rzboi, revoluie sau alt himer. Nu degeaba strig tocmai epoca noastr dup personalitatea salvatoare, adic dup cel care se distinge sustrgndu-se atotputerniciei colectivului i se elibereaz astfel, sufletete cel puin, i aprinde pentru ceilali un far dttor de sperane care vestete c mcar unuia i-a reuit s scape de fatala identitate cu sufletul colectiv.Cci grupul nu are, din pricina incontienei sale, libertate de decizie, drept care psihismul lucreaz n el ca o lege nenfrnt a naturii. i atunci, evenimentele ncep s se nlnuie cauzal i cursul lor nu mai poate fi oprit dect de o catastrof. Ori de cte ori simte pericolul psihismului, poporul tnjete dup un erou, dup un nvingtor de balauri i de aceea strig dup personalitate.

    Dar ce are de-a face personalitatea individual cu nevoia 304 celor muli? n primul rnd, face oricum parte din popor ca ntreg i e la fel de expus ca toi ceilali forei ce pune n micare ntregul. Singurul lucru prin care se deosebete de ceilali este chemarea sa. Este chemat de acel psihism atotputernic i a toate stpnitor, care e nevoia poporului su. Dac ascult vocea, e distins i izolat, pentru c s-a decis s urmeze legea ce i s-a impus luntric. Toate chemrile vor deveni legea lui proprie. El nsui tie foarte bine i trebuie s tie bine c asta este de fapt legea n genere, chemarea n genere, la fel de puin a sa proprie ca leul care l rpune, dei acesta e totui, fr ndoial, leul care l ucide pe el i nu vreun alt leu. Numai n acest sens poate vorbi de chemarea sa, de legea sa.

    Deja prin hotrrea de a pune calea sa proprie mai presus de m orice alt cale, el i-a ndeplinit n mare parte misiunea izbvitoare pentru care a fost chemat. A anulat, pentru sine nsui, valabilitatea tuturor cilor celorlalte. A pus legea sa mai presus

    25

  • DES P RE F O R M A R E A P E R S O N A L I T I I

    306

    307

    de toate conveniile i i-a nlturat astfel din drum tot ceea ce marele pericol nu numai c nu mpiedic, ci aduce chiar cu sine. Cci conveniile n sine snt mecanisme nensufleite, care nu pot niciodat surprinde dect aspectele de pur rutin ale vieii. Viaa creatoare transcende mereu convenia. Aa se face c atunci cnd rutina vieii, sub forma conveniilor tradiionale, predomin, trebuie s urmeze o izbucnire a forelor creatoare. Aceast izbucnire nu este ns catastrofal dect ca fenom en de mas i niciodat n individul care se supune n mod contient acestor fore superioare i i pune toat priceperea n slujba lor. Mecanismul conveniei i ine pe oameni n incontien, pentru ca ei s poat umbla, ca slbticiunile, pe vechile lor crri, fr s aib nevoie s ia decizii contiente. Pn i n cazul celor mai bune convenii, acest efect imprevizibil este de neevitat, dar reprezint totui un pericol ngrozitor. Pentru c, de ndat ce intervin situaii noi, neprevzute de vechile convenii, la omul inut n incontien se instaleaz, ca la animal, panica, cu toate urmrile ei imprevizibile.

    Dar personalitatea nu se las cuprins de panica celui abia trezit la realitate, pentru c a depit deja momentul groazei. S-a copt pentru schimbarea vremurilor i este, fr s-o tie i fr s vrea, cluz.

    Sigur c toi oamenii snt egali ntre ei, cci altfel nu ar putea fi supui acelorai iluzii, iar substratul sufletesc pe care se ntemeiaz contiina individual este desigur pretutindeni acelai, cci altfel oamenii nu s-ar putea nelege ntre ei. Astfel nct, nici n acest sens personalitatea i alctuirea sa psihic caracteristic nu snt ceva unic i irepetabil n felul lor. Unic n felul ei este numai individualitatea personalitii, ca orice alt individualitate. Nu este prerogativa absolut a omului genial s devin o personalitate. Ba mai mult, el poate fi genial fr s

    26

  • D E S P R E F O R MA R E A P ER S O N A L I T I I

    aib sau fr s fie o personalitate. ntruct fiecare individ are legea vieii sale, nnscut lui, fiecare are, teoretic, posibilitatea s urmeze, nainte de toate, aceast lege i s devin astfel o personalitate, adic s-i ating deplintatea. Dar cum viul exist numai sub forma unitilor vii, adic a indivizilor, legea vieii tinde ntotdeauna, pn la urm, spre o via trit individual. Dei psihismul obiectiv, pe care, n fond, nu-1 putem gndi altfel dect ca pe un dat universal i uniform, constituie o premiz psihic identic pentru toi oamenii, el trebuie, de ndat ce vrea s se manifeste, s se individueze, cci nu are nici o alt cale de ales dect cea a exprimrii printr-un individ particular. Dac se ntmpl totui s se nstpneasc pe un grup, atunci duce n mod inevitabil la catastrof i asta pentru simplul motiv c a acionat exclusiv incontient, neasimilat de nici un contient i s-a impus tuturor condiiilor celorlalte, anterior existente, ale vieii.

    Numai cel care poate spune da, n mod contient, puterii chemrii luntrice cu care e confruntat, devine o personalitate; cel care i se supune pur i simplu, e prins n cursul orb al evenimentelor i nimicit. Mreia de izbvitor a oricrei personaliti adevrate st tocmai n faptul c se jertfete printr-o decizie liber consimit chemrii sale i c traduce contient n realitatea sa individual tocmai acel lucru care, trit de grup n mod incontient, n-ar duce dect la nenorocire.

    Istoria ne-a pstrat un exemplu dintre cele mai strlucite pentru viaa i rostul unei personaliti, prin viaa lui Cristos. Cultul roman al cezarului, care nu-1 privea numai pe mprat, ci pe fiecare roman n parte - civis romanus sum - i-a gsit contrapartea n cretinism, care, n treact fie spus, a fost singura religie cu adevrat urmat de romani. Ori de cte ori cultul cezarului i cretinismul s-au nfruntat reciproc, opoziia lor a

    308

    309

    27

  • D ES P R E F O R M A R E A P E R S O N A L I T I I

    devenit vdit. Dar dup cum tim din Evanghelii, i anume din referirile la evoluia psihic a personalitii lui Isus, opoziia aceasta a jucat un rol hotrtor chiar i n sufletul fondatorului religiei cretine. Episodul ispitirii ne arat clar ce fel de putere psihic a avut de nfruntat Isus: cel care l-a dus serios n ispit n pustie a fost demonul puterii, caracteristic psihologiei acelor vremuri. Acest demon era psihismul obiectiv care inea ca sub o vraj toate popoarele Imperiului Roman; de aceea a i promis lui Isus toate mpriile pmntului, ca i cnd ar fi vrut s fac din el un adevrat cezar. Urmndu-i vocea luntric, chemarea i menirea, Isus s-a expus de bunvoie atacului himerei imperialiste care-i nsufleea pe toi - nvingtori i nvini. A cunoscut astfel natura psihismului obiectiv care adusese ntreaga lume ntr-o stare suferind i provocase acel dor de mntuire -i gsea expresia i la poeii pgni. Acest atac psihic, pe care l-a lsat n mod contient s acioneze asupr-i, nu l-a reprimat i nici nu s-a lsat reprimat de el, ci l-a asimilat. i aa, din cezarul stpnitor al lumii a luat natere o regalitate spiritual, iar din imperiul roman - o mprie universal, nelumeasc a lui Dumnezeu. Cum ntreg poporul iudeu atepta drept mesia un erou cu puteri imperialiste i for politic, Cristos i-a ndeplinit chemarea mesianic mai mult pentru lumea roman dect pentru naiunea sa, relevnd omenirii vechiul adevr c acolo unde e stpn puterea, nu exist iubire, iar acolo unde e stp- n iubirea, nici o putere nu rezist. Religia iubirii era o replic psihologic perfect la demonia roman a puterii.

    3io Exemplul lui Cristos ilustreaz cel mai bine, cred, afirmaiile mele abstracte de mai sus. Aceast via, dup toate aparenele unic n felul ei, a devenit un simbol sfnt tocmai pentru c e prototipul psihologic al singurei viei ce are sens, n spe al unei viei ce nzuiete spre realizarea individual, adic

    28

  • D E S P R E F O R M A R E A P ER S O N A L I T I I

    absolut i necondiionat, a propriei sale legi caracteristice. n acest sens, putem exclama ca Tertulian: Anima naturaliter christiana!.4

    Zeificarea lui Isus, precum i a lui Buddha, nu snt surprinztoare, ci snt dovezi concludente ale enormei preuiri ce o acord omenirea acestor eroi i totodat idealului formrii personalitii. Cnd se spune c preponderena oarb i distrugtoare a puterilor colective absurde ar fi alungat acum n planul al doilea idealul personalitii, este vorba doar de o revolt trectoare mpotriva puterii covritoare a istoriei. Dac prin tendinele revoluionare, anistorice i deci aculturale ale noii generaii, tradiia va fi n suficient msur distrus, atunci se vor cuta i se vor gsi iari eroi. Pn i bolevismul, care nu las nimic de dorit ca radicalism, l-a mblsmat pe Lenin i a fcut din Karl Marx un mntuitor. Idealul personalitii este o trebuin imprescriptibil a sufletului omenesc, cu att mai fanatic susinut, cu ct mai nepotrivit e fundamentat. Da, chiar cultul cezarului a fost un cult al personalitii prost neles, iar protestantismul modem, a crui teologie critic a mpuinat tot mai mult divinitatea lui Cristos, i-a gsit un ultim refugiu tocmai n personalitatea lui Isus.

    Da, ceva mare i tainic nconjur ceea ce se numete personalitate. Tot ce se poate spune despre ea este, n mod ciudat, mereu nesatisfctor i inadecvat, iar discuia e mereu ameninat de pericolul de a se pierde ntr-o vorbrie pe ct de exaltat, pe att de goal de sens. nsui conceptul de personalitate este, n limbajul comun, un cuvnt att de vag i de prost definit, nct abia dac s-ar gsi dou mini care s-i dea acelai neles. Cnd propun aici un anumit mod de a-1 nelege,

    4 Sufletul, prin natura sa, e cretin! (n.t.)

    311

    312

    29

  • DESPRE F O R M A R E A P E RS O N A L I T I I

    nu-mi nchipui c ar fi spus astfel ultimul cuvnt. A privi mai degrab tot ce am spus aici doar ca pe o ncercare de a aproxima problema personalitii, fr pretenia de a o i rezolva. De fapt, a concepe ncercarea mea mai curnd ca pe o descriere a problemei psihologice a personalitii. Mijloacele obinuite ale psihologiei i paleta sa de culori dau gre puin aici, exact ca n cazul problemei omului genial sau creator. Deducerea din ereditatea familial sau din condiiile mediului nu izbutete pe deplin: romana copilriei, att de ndrgit azi, sfrete - delicat spus - n impropriu; iar explicarea prin necesitate - lipsa banilor, boal .c.l. - rmne mpotmolit la nivelul celor exterioare. Mai intervine ntotdeauna ceva iraional, ceva neraio- nalizabil, un deus ex machina sau un asylum ignorantiae, bine cunoscute moduri de a-1 supranumi pe Dumnezeu. Problema pare s tind aici spre o zon extrauman, pentru care s-a folosit ntotdeauna cte un nume de zeu. Dup cum s-a vzut, a trebuit s pomenesc i eu vocea luntric, chemarea, menirea i s o definesc ca pe un puternic psihism obiectiv, spre a o caracteriza aa cum acioneaz n personalitatea n devenire i aa cum apare i n mod subiectiv, cteodat. Mefisto nu este personificat n Faust doar pentru c se obine astfel un efect scenic sau dramatic mai mare dect dac Faust s-ar moraliza singur sau i-ar invoca singur diavolul. Primele cuvinte din nchinare: V-apropiai din nou, figuri ovitoare, snt mai mult dect un efect estetic. Snt, ca i concretismul diavolului, o mrturie a obiectivitii tririi psihice, o declaraie timid a faptului c a fost chiar aa, nu din dorine, temeri sau preri subiective, ci oarecum de la sine. Sigur, numai un ntru s-ar putea gndi la fantome, dar de sub suprafaa contienei diurne raionale pare s pndeasc pretutindeni ceva de genul unui ntru primitiv.

    30

  • D E S P R E F O R MA R E A P ER S O N A L I T I I

    De aici venica ndoial dac psihicul aparent obiectiv este intr-adevr obiectiv sau dac nu e pn la urm o nchipuire.Dar se pune atunci, imediat, problema: mi-am nchipuit oare intenionat aa ceva sau mi-a fost n-chipuit? E o problem similar cu cea a neuroticului care sufer de un carcinom nchipuit. El tie i i s-a spus de o mie de ori c e vorba de o nchipuire i vine s m ntrebe timid: Da, dar cum se face totui c mi nchipui aa ceva? Doar nu o vreau. Iar rspunsul este urmtorul: ideea carcinomului i s-a n-chipuit lui, fr ca el s o fi permis sau s-o fi tiut dinainte. La baza acestui proces st faptul c n incontientul lui are loc o cretere, o proliferare, pe care nu i-o poate contientiza. El e nfricoat de aceast activitate. Cum este ns pe deplin convins c n interior, n propriul lui suflet, nu poate fi totui nimic despre care el s nu tie, e nevoit s coreleze aceast fric tocmai cu un carcinom organic, chiar dac tie c acesta nu exist. Iar dac i s-ar face totui fric de carcinom, oricum o sut de medici l-ar asigura c frica i este complet nentemeiat. Aa nct, nevroza este un refugiu din faa activitii luntrice obiective a sufletului sau o ncercare cam scump pltit de a se sustrage vocii luntrice i totodat chemrii. Cci proliferarea aceasta este acea activitate obiectiv, independent de orice liber arbitru contient, a sufletului, care ar vrea s vorbeasc, prin vocea luntric, contientului, spre a cluzi omul spre deplintatea sa. n spatele rstlmcirii neurotice se ascunde chemarea, destinul i devenirea personalitii, realizarea deplin a voinei de a tri nnscute individului. Neuroticul este omul fr amor fati; el se pierde pe sine i niciodat nu poate spune cu Nietzsche:5 Nicicnd nu se

    5 n ediia anglo-american a operelor aceast vorb a fost atribuit lui Crom- well.

    31

  • D ES P RE F O R M A R E A P E R S O N A L I T I I

    ridic omul mai sus dect atunci cnd nu tie ncotro l va mai duce destinul.

    314 n msura n care, infidel propriei sale legi, omul nu devine o personalitate, el i pierde rostul vieii. Din fericire ns, marii majoriti a oamenilor, prea buna i prea rbdtoarea natur nu le-a adus pe buze ntrebarea fatal privind rostul vieii. Iar unde nimeni nu ntreab, nimeni nu trebuie s rspund.

    315 Frica de carcinom a neuroticului este, aadar, ndreptit, nu este o nchipuire, ci expresia logic a unei stri sufleteti care, inaccesibil voinei i nelegerii, exist totui n zona extra- contient. Dac neuroticul s-ar duce s stea n pustie cu sine nsui i i-ar asculta, n singurtate, interiorul, atunci ar auzi poate ce spune vocea luntric. Dar de regul, omul civilizat, hipercultivat, e complet incapabil s perceap adevrul vocii, adevr neconfirmat de nici o doctrin. Primitivii snt n mult mai mare msur dotai pentru asta. amanii, cel puin, dat fiind c toate acestea in chiar de arsenalul lor profesional, se pricep s vorbeasc cu spirite, arbori i animale sau, mai bine zis, s ntlneasc sub forma acestor personificri psihismul obiectiv, non-eu-1 psihic.

    316 Deoarece nevroza este o tulburare de cretere a personalitii, noi, medicii psihiatri, sntem constrni chiar prin cerinele meseriei s ne ocupm de problema, aparent ndeprtat, a personalitii i a vocii luntrice. n psihoterapia practic, aceste fapte psihice, de altfel att de vagi i att de des degenerate n frazeologie, se ivesc din obscuritatea necunoaterii i se apropie de domeniul vizibilului. Totui, acest lucru se ntmpl extrem de rar n mod spontan, ca la profeii Vechiului Testament; de regul, aceste stri psihice care provoac tulburarea nu pot fi contientizate dect cu mult trud. Dar coninuturile ce ies la lumin atunci corespund perfect vocii luntrice i constituie

  • D E S P R E F O R MA R E A P ERS ONAL I T I I

    chemarea destinului care, preluat i integrat de contient, aduce cu sine dezvoltarea personalitii.

    Aa cum efectul social al marii personaliti e unul elibera- 317 tor, izbvitor, reformator i tmduitor, aa i naterea propriei personaliti are un efect salutar asupra individului. E ca i cum un curent pierdut pe un bra lturalnic nmltinat i-ar fi regsit brusc matca sau ca i cum piatra care zcea pe o smn ncolit ar fi fost dat la o parte pentru ca vlstarul s poat purcede la creterea sa fireasc.

    Vocea luntric e vocea unei viei mai pline, a unui contient mai larg, mai cuprinztor. Tocmai de aceea coincide, n sens mitologic, naterea eroului sau renaterea simbolic cu rsritul soarelui, pentru c devenirea personalitii este echivalent cu o sporire a contientei. Din acelai motiv snt nzestrai cei mai muli eroi cu atribute solare, iar momentul naterii marii lor personaliti este numit iluminare.

    Frica de vocea luntric, resimit de majoritatea oamenilor normali nu e aa de copilreasc cum i nchipuie unii. Coninuturile cu care e confruntat contientul, n ngrdirea lui, nu snt nicidecum inofensive, dup cum arat exemplul clasic al cretinismului sau trirea mana, la fel de semnificativ, din legenda lui Buddha, ci reprezint de regul tocmai pericolul care este specific individului n cauz. Vocea luntric vine s ne aduc ceva ce nu e bun, ba e chiar ru. i aa i trebuie s fie, n primul rnd pentru c nu sntem att de incontieni de virtuile noastre ca de viciile noastre i apoi pentru c de cele bune suferim mai puin dect de cele rele. Vocea luntric aduce contientului, dup cum am mai artat, acel lucru de care sufer ntregul, adic poporul cruia i aparinem sau omenirea din care facem parte. Dar prezint rul acesta ntr-o form individual, astfel nct la nceput s-ar zice c tot acest ru ar fi doar

  • DESPRE F O R M A R E A P E R S O N A L I T I I

    o particularitate a caracterului individual. Vocea luntric vine s ne prezinte rul ntr-un mod profund ispititor spre a ne determina s-i sucombm. Dac nu i ne supunem n parte, atunci nimic din acest ru nu intr, aparent, n noi i atunci nici nu poate avea loc vreo nnoire sau vreo mntuire. (Numesc rul vocii luntrice aparent, ceea ce sun prea optimist.) Dac eu-1 se supune complet vocii luntrice, atunci coninuturile sale acioneaz ca tot atia diavoli, adic urmeaz o catastrof. Dar dac eu-1 se supune numai n parte i izbutete, prin stpnire de sine, s nu se lase complet nghiit, atunci poate asimila vocea i atunci se dovedete c rul era doar un ru prelnic, n realitate ns un aductor de mntuire i iluminare. Caracterul vocii luntrice este luciferic n sensul cel mai propriu i mai strict al cuvntului i de aceea pune omul n faa unor decizii morale ultime, fr de care ns el nu ar putea ajunge nicicnd la contien i nu ar cpta nicicnd personalitate. In vocea luntric se amestec adesea indecelabil mizerabilul cu sublimul, supremul bine cu supremul ru, adevrul adevrat cu minciuna sfruntat, strnind un abis de rtciri, amgiri i disperri.

    Este, firete, ridicol s nvinuieti vocea prea bunei i prea distrugtoarei naturi de rutate. Cnd ni se pare mai degrab rea, asta provine, n esen, din vechiul adevr c binele e ntotdeauna dumanul mai binelui. Am fi desigur smintii dac nu ne-am ine de binele tradiional, atta timp ct mai e cu putin. Dar dup cum spune Faust:

    Cnd binele ne reuete-n lume,Mai-binele-i minciun i miraj.6

    6 Versuri din Faust 1, n traducerea lui t.Aug.Doina. (n.t.)

    34

  • D E S P R E F O R M A R E A P E R S O N A L I T I I

    Dar un bine nu e, din pcate, venic bine, cci altfel n-ar mai exista mai bine. Cnd e s vin mai binele, binele trebuie s se dea la o parte. De aceea spunea Meister Eckhart: Dumnezeu nu e bun pentru c atunci ar putea fi i mai bun.

    Exist, de aceea, epoci n istoria universal (i a noastr pare 321s fac parte dintre acestea), cnd un bine trebuie s se dea la o parte i, de aceea, ceea ce e menit s fie mai binele apare mai nti ca ru. Propoziia tocmai enunat arat ct de periculos este fie i s te atingi doar de aceast problem; cci ce lesne se poate insinua rul cnd se spune, pur i simplu, c el ar fi mai binele potenial! Problematica vocii luntrice e plin de curse i capcane. Un teren primejdios, alunecos, deopotriv de primejdios i de amgitor ca viaa nsi, cnd renuni la balustrade. Dar cel care nu e n stare s-i piard viaa, nici nu o va ctiga. Naterea i viaa eroului snt mereu ameninate. erpii Herei care-1 ameninau pe copilul Heracle, Python care voia s zdrniceasc naterea lui Apollo, zeu al luminii, uciderea pruncilor din Betleem snt tot attea exemple tipice. Devenirea personalitii e un act temerar i e tragic c tocmai demonul vocii luntrice reprezint cel mai mare pericol i totodat ajutorul ce ne e strict necesar. E tragic, dar e logic. E firesc s fie aa.

    Mai putem lua atunci n nume de ru omenirii i tuturor 322 pstorilor binevoitori ai turmei i tailor grijulii ai cetelor de copii dac ridic ziduri protectoare, expun icoane eficace i recomand ci accesibile, care erpuiesc printre prpstii?

    Pn la urm, tot eroul, cluza i mntuitorul e cel care 323descoper noua cale spre o mai mare siguran. Le-am putea lsa pe toate n vechea lor matc, desigur, dac aceast nou cale nu s-ar cere necondiionat descoperit i dac omenirea n-ar rtci, supus tuturor plgilor Egiptului, pn cnd noua cale nu e aflat. Calea nedescoperit din noi e ca o fiin vie

    35

  • D ES P RE F O R M A R E A P E R S O N A L I T I I

    psihic, pe care filozofia chinez clasic o numete Tao i o compar cu un curs de ap care i urmeaz implacabil drumul spre elul su. A fi n Tao nseamn desvrire, deplintate, chemare mplinit, nceput i sfrit i realizare total a sensului existenial nnscut lucrurilor. Personalitatea e Tao.

  • RSCRUCEA VIEII

    Conferin publicat parial n Neue Zuricher Zeitung n 1930, apoi, prelucrat i lrgit, n volumul Seelenprobleme der Gegemmrt, Rasher, Ziirich, 1931, reeditat n 1933,1939,1946 i 1950. Tradus dup Gesammelte Werke, voi. VIII, 749-795.

  • vorbeti despre problemele vrstelor omului n-ar nsemna, 749

    nici mai mult nici mai puin, dect s depeni ntreaga poveste a vieii psihice, de la leagn pn la mormnt. Unei asemenea ntreprinderi anevoioase nu-i putem face fa, desigur, n cadrul unei conferine, dect n linii foarte mari. Bineneles, nu este cazul s descriem aici psihologia normal a diverselor vrste. Ceea ce avem de fcut, n schimb, este s ne ocupm de probleme, adic de dificulti, nedumeriri, ambiguiti sau, ntr-un cuvnt, de chestiuni crora li se pot da mai multe rspunsuri i nc, rspunsuri care niciodat nu snt ndeajuns de sigure, de nendoielnice. De aceea, unele chestiuni, i nu puine, vom fi nevoii s le gndim n semne de ntrebare, i nc mai ru, unor rspunsuri va trebui s le dm crezare, pur i simplu.Ba din cnd n cnd va trebui chiar s speculm.

    Dac viaa noastr psihic ar consta exclusiv din fapte con- 750 crete - aa cum se ntmpl, de altfel, n stadiile primitive - atunci o empirie simpl i sigur ne-ar fi suficient. Dar viaa sufleteasc a omului, de ndat ce el devine fiin cultural, este din plin problematic i nici nu mai poate fi gndit fr problematic. Procesele noastre psihice snt, n marea lor majoritate,

    39

  • R S C R U C E A V I E I I

    reflecii, ndoieli, experiene - adic numai i numai lucruri pe care sufletul incontient, instinctiv al primitivului nici nu le bnuiete mcar. Existena problematicii o datorm trezirii contientului, ea este calul troian pe care ni l-a druit cultura. Desprinderea de instinct i ntoarcerea mpotriva lui duc la form area contientului. Instinctul este natur i cere natur. Contientul, n schimb, nu poate cere dect cultur sau, eventual, negarea culturii i, ori de cte ori, naripat de dorul unui Rousseau, de pild, contientul rvnete s revin la natur, cultiv, de fapt, natura. Att ct sntem nc natur, sntem incontieni i trim n sigurana instinctului fr probleme. Tot ceea ce mai este n noi natur, d napoi din faa problemei, cci numele ei este ndoial i acolo unde domnete ndoiala apare i nesigurana, odat cu posibilitatea mai multor ci. Iar atunci cnd mai multe ci ne par a fi posibile, sntem deposedai de ndrumarea sigur a instinctului i expui fricii. Cci acum, contientul nostru ar trebui s fac ceea ce natura a fcut dintotdeauna pentru copiii si, i anume s ia decizii sigure i univoce, fr s stea la ndoial. i de aici ni se trage acea preaomeneasc team c prometeica noastr cucerire, contientul, nu va izbuti, pn la urm, s imite natura.

    75i Problemele ne duc la o nsingurare de copii orfani, n care, prsii de natur, sntem corvstrni s recurgem la contientul nostru. Nu mai avem ncotro, trebuie s punem n locul evenimentelor naturale decizii i soluii contiente. Fiecare problem ne ofer posibilitatea unei extinderi a contientului, dar ne i oblig, totodat, s ne lum rmas bun de la tot ceea ce este incontient, copilresc i natural n noi. Are loc astfel un eveniment psihic infinit de important, att de important nct una din principalele nvturi simbolice ale religiei cretine se refer tocmai la el. Este vorba de jertfirea omului pur natural, a fiinei

    40

  • R S C R UC E A VIEI I

    ingenue, incontiente, o poveste tragic ce a nceput deja n paradis, atunci cnd Adam a mucat din mr. Binecunoscuta cdere n pcat biblic ne nfieaz devenirea contient drept un blestem. i tot aa ni se nfieaz nou, de fapt, orice problem care ne oblig la o i mai mare contien, ndeprtn- du-ne astfel i mai mult de paradisul incontienei copilreti. Problemelor - oricine le ntoarce spatele bucuros; nici nu vrem s auzim de ele sau, i mai bine, le fgduim existena. Dorim ca viaa noastr s fie simpl, sigur i linitit i de aceea problemele snt tabu. Vrem certitudini i nu ndoieli, vrem rezultate i nu experiene, fr s ne dm seama ns c numai din ndoieli se pot nate certitudini i numai din experiene - rezultate. Eludarea artificial a problemei nu duce la formarea unei convingeri. Este nevoie, mai degrab, de un nivel ct mai ridicat i de un orizont ct mai larg al contienei spre a ajunge la siguran i limpezire.

    Mi-a fost necesar aceast introducere, cam lung, spre a v 752 deslui esena obiectului discuiei noastre. Cci noi, atunci cnd avem de-a face cu probleme, ne ferim, instinctiv, s ne aventurm n obscuritate i neclariti. Dorim s ni se dea numai rezultate clare, uitnd astfel cu desvrire faptul c rezultatele nu pot aprea dect dup ce obscuritatea a fost strbtut. Dar ca s putem rzbate prin obscuritate trebuie s chemm n ajutor toate puterile iluminatoare ale contientului i, cum spuneam, trebuie chiar s speculm. Pentru c, tratnd problematica sufletului, dm mereu peste chestiuni principiale ce aparin unor domenii luate deja n stpnire de diversele noastre faculti. i suprm sau i enervm pe teologi nu mai puin dect pe filozofi, pe medici nu mai puin dect pe pedagogi, ba nclcm chiar i domeniile profesionale ale biologilor i ale istoricilor.Dar nu facem aceste extravagane din vreo lips de buncu-

    41

  • R S CRUCE A VI EI I

    viin, ci, pur i simplu, pentru c sufletul omului este un amestec aparte de factori ce constituie, totodat, obiecte de studiu ale unor vaste domenii tiinifice. Cci doar diii el nsui i din propria sa constituie i-a creat omul tiinele. Ele snt simptome ale sufletului su.

    753 i de aceea, dac ne punem inevitabila ntrebare: de ce are omul, n genere, n contradicie flagrant cu tot restul lumii animale, probleme?, atunci nimerim n acel ghem nclcit de gnduri ce au frmntat mii de mini iscusite de-a lungul mileniilor. Nu voi trudi i eu, sisific, la capodopera aceasta, ci m voi strdui doar s prezint, ntr-un mod ct mai simplu, ceea ce a putea s adaug la desluirea acestei chestiuni principiale.

    754 Probleme nu exist fr contien. De aceea, trebuie s reformulm ntrebarea n felul urmtor: cum se face c omul are, n genere, contient? Nu tiu cum se face, pentru c nu am fost de fa atunci cnd primii oameni deveneau contieni. Dar mai putem urmri i astzi devenirea contient, la copiii mici. Oricare printe poate s-o vad, dac i d atenie. i ceea ce putem vedea este urmtorul lucru: cnd copilul cunoate ceva sau pe cineva, atunci simim c el este contient. De bun seam, tocmai de aceea pomul cunoaterii era n paradis, cu fructele sale fatale.

    755 Dar ce este cunoaterea? Spunem c am cptat o cunotin atunci cnd, avnd o nou percepie, de exemplu, reuim s o adugm, ca nou verig, unei corelaii deja existente, i anume n aa fel nct s avem n contient, n acelai timp, nu numai acea percepie, ci i pri din corelaia deja existent. Cunoaterea se bazeaz deci pe corelaii re-prezentate de coninuturi psihice. Un coninut pe care nu-1 putem corela cu nimic, nici nu-1 putem cunoate. De anumite coninuturi nici nu putem deveni contieni, atta timp ct formarea contientului nostru e

    42

  • R S C R UC E A VIEII

    nc ntr-o faz incipient. Prima form de contien care este accesibil cunoaterii noastre pare s fie o simpl corelare a dou sau a mai multor coninuturi psihice. n aceast etap contientul nostru este, prin urmare, total dependent de re-pre- zentarea unor serii de corelaii i de aceea el este doar sporadic i memoria lui nu se pstreaz pentru mai trziu. n primii ani de via nici nu exist, de fapt, o memorie continu. Exist cel mult insule de contien, un fel de luminie singuratice sau obiecte luminate pierdute n ntunericul nopii. Aceste insule de memorie nu mai snt ns pur i simplu re-prezentri, ca acele corelaii iniiale, cci n ele este cuprins deja o serie nou, foarte important de coninuturi, i anume aceea a nsui subiectului care i reprezint, adic ale aa-numitului eu. Dar chiar i aceast serie este mai nti doar re-prezentat, ca i seriile de coninuturi originare, fapt din cauza cruia copilul foarte mic vorbete tot timpul despre el nsui la persoana a treia. Abia mai trziu seria eu-lui sau aa-zisul complex al eu-lui capt, probabil prin exersare i deprindere, energie proprie i atunci apare i simmntul fiinrii subiective, adic simmn- tul existenei eu-lui. Asta se ntmpl, pesemne, atunci cnd copilul ncepe s vorbeasc despre sine nsui la persoana ntia.i pesemne c tot n aceast faz ncepe i memoria s fie continu, continuitatea memoriei fiind, aadar, n esen, o continuitate a amintirii de sine.

    In etapa sa infantil, contientul nu tie nc de probleme, 756 pentru c nimic nu depinde nc de subiect, copilul depinznd nc total de prini. E ca i cum copilul nu s-ar fi nscut nc pe deplin, ca i cum ar fi purtat nc de atmosfera sufleteasc a prinilor. Naterea psihic, adic diferenierea contient de prini, are loc, n mod normal, abia la vrsta pubertii, atunci c'rnd n viaa copilului irupe sexualitatea. Acestei revoluii fizio-

  • RS CRUCE A VI EI I

    logice i se asociaz i o revoluie spiritual. Cci fenomenele corporale tensioneaz eu-1 att de puternic, nct el caut s se afirme cu o ostentaie ce ntrece orice msur. Acetia snt, dup cum se tie, anii impertinenei.

    757 Pn n aceast perioad, psihologia individului este, n esen, instinctual i de aceea neproblematic. Chiar dac pornirilor subiective li se opun ngrdiri exterioare, reprimrile nu duc la dedublri ale individului. El li se supune sau le evit, n deplin acord i pe deplin unit cu sine nsui. El nu cunoate nc acele sciziuni interioare care apar n starea problematic. O astfel de stare poate surveni abia atunci cnd ngrdirea exterioar devine una interioar, adic atunci cnd o pornire se rzvrtete mpotriva alteia. In termenii psihologiei s-ar spune: starea problematic, dezbinarea interioar se instaleaz atunci cnd, pe lng seria eu-lui, se constituie o a doua serie, de o intensitate comparabil cu cea a primei serii. Aceast a doua serie, datorit valorii sale energetice, este de o importan funcional egal cu cea a complexului eu-lui. Este, oarecum, un al doilea eu care, n unele ocazii, poate s preia comanda de la primul. De aici rezult dedublarea eu-lui, adic starea problematic.

    758 S revenim, pe scurt, asupra celor spuse. Prima form a contientului, cea a purelor cunoateri este o stare anarhic sau haotic. Etapa a doua, cea n care complexul eu-lui e deja format, este o stare monarhic sau monistic. Iar n a treia etap, contientul face nc un pas nainte: apare contiena dedublrii, a unei stri dualiste.

    759 i abia acum ajungem, n fine, la tema noastr propriu-zis, i anume la problematica vrstelor. E vorba, n primul rnd, de cea a tinereii. Aceast etap ncepe imediat dup pubertate i dureaz pn pe la mijlocul vieii, adic pn pe la 35-40 de ani.

    44

  • R S C R UC E A VIEII

    Ai vrea acum, desigur, s m ntrebai de ce ncep cu a 760 doua etap a vieii omului, ca i cum prima, cea a copilriei, nu ar prezenta probleme. In mod normal, copilul nsui este nc lipsit de probleme, chiar dac, cu psihicul su complex, pune probleme de prim ordin prinilor, educatorilor i medicilor.Abia omul adult poate s-i fie siei ndoielnic, s fie n dezacord cu sine nsui i, deci, dezbinat.

    Sursele problemelor acestei vrste ne snt bine cunoscute tuturora. La marea majoritate a oamenilor, cerinele vieii ntrerup, adesea cu brutalitate, starea de vis a copilriei. Dac individul aduce cu sine o suficient pregtire, trecerea la viaa profesional poate s aib loc fr prea mari zguduiri. Dac rmne ns cu iluzii ce contravin realitii, atunci apar probleme. Nimeni nu intr n via fr prezumii. Aceste prezumii snt uneori false, adic nepotrivite condiiilor exterioare ntlnite.De multe ori, e vorba de sperane prea mari sau de subaprecierea greutilor exterioare sau de un optimism nejustificat sau de negativisme. S-ar putea alctui o list lung a prezumiilor false ce duc la declanarea primelor probleme contiente.

    Dar problemele nu snt puse ntotdeauna de contradicia pre- 762 zumiilor subiective cu datele exterioare ci, poate la fel de des, de dificulti sufleteti interioare; ele exist chiar i atunci cnd, exterior, totul merge bine. Snt extrem de frecvente tulburrile echilibrului psihic cauzate de pulsiuni sexuale i, probabil, la fel de frecvente, complexele de inferioritate, care produc o susceptibilitate de nesuportat. Aceste conflicte interioare pot exista chiar dac adaptarea exterioar se realizeaz aparent fr nici o greutate, ba se pare chiar c acei tineri care au de luptat din greu n viaa lor exterioar snt ferii de problemele interioare, pe cnd cei crora, dintr-un motiv sau altul, adaptarea le este uoar, ajung s aib fie probleme sexuale, fie complexe de inferioritate.

    45

  • R S C R U C E A V I E I I

    763 Naturile problematice snt foarte frecvent neurotice, dar ar fi o mare greeal s confundm problematica cu nevroza, cci deosebirea decisiv dintre ele este c neuroticul e bolnav deoarece e incontient de problematica sa, pe cnd problematicul sufer din pricina problemei sale contiente, fr s fie bolnav.

    764 Dac ncercm s extragem din varietatea inepuizabil a problemelor individuale ce apar la vrsta tinereii, ceea ce este general i esenial, atunci dm peste o anumit caracteristic ce poate fi atribuit, pe ct se pare, tuturor problemelor acestei vrste: este vorba de o ndrtnicie, mai mult sau mai puin evident, n a rmne la nivelul de contien al copilriei, de o opoziie n faa acelor fore ale destinului, aflate n noi sau n jurul nostru, care vor s ne ncurce, scondu-ne n lume. Ceva din noi ar vrea s rmnem copii, complet incontieni sau, cel puin, contieni doar de propriul nostru eu; s refuzm tot ce ne este strin sau, mcar, s le supunem pe toate voinei noastre; s nu facem nimic sau, cel mult, doar ce avem chef i ce ne convine. Se ascunde aici ceva din ineria materiei, este ncpnarea de a rmne n starea de pn acum, a crei contien este mai mic, mai ngust, mai egoist dect contien fazei dualiste, n care individul se vede pus n situaia de a-1 recunoate i de a-1 accepta i pe cellalt, pe cel strin lui, drept propria sa via i drept un tot eu.

    765 Rezistena se ndreapt mpotriva expansiunii vieii, care constituie caracteristica esenial acestei faze. De fapt, expansiunea vieii, aceast diastol a vieii - ca s folosesc o expresie a lui Goethe - ncepe cu mult mai devreme. ncepe odat cu naterea, atunci cnd copilul iese din mprejmuirea strimt a corpului matern, iar apoi sporete nencetat pn cnd i atinge punctul culminant n starea problematic, stare n care individul ncepe s se apere, opunndu-i rezisten.

    4

  • R S C R UC E A VI EI I

    Ce i s-ar ntmpla oare dac el s-ar preface, pur i simplu, n 766 cel strin lui, n cellalt, n acel tot eu i dac i-ar lsa eu-1 anterior s dispar, pur i simplu, n trecut? Asta ar fi o cale extrem de convenabil, se pare. Este doar evident c scopul oricrei educaii religioase - ncepnd cu alungarea btrnului Adam i pn, ndrt, la riturile de renatere primitive - e s-l prefac pe om n cel ce vine, n cel nou, lsndu-1 pe cel vechi s piar.

    Psihologia ne nva ns c, ntr-un anume sens, nu exist 767 nimic vechi n suflet, nimic care s poat pieri ntr-adevr definitiv - chiar i lui Pavel i-a rmas un ghimpe nfipt n carne.Cel care se apr de nou, de strin, regresnd spre trecut, este n aceeai condiie neurotic ca i cel ce se identific cu noul, fugind de trecut. Singura deosebire este c unul se nstrineaz de trecut, iar cellalt - de viitor. Amndoi fac, n principiu, acelai lucru: i salveaz ngustimea contientului, n loc s lase conflictul contradiciilor s izbucneasc, sfrmnd totul, spre a-i construi apoi o stare de contien de nivel mai nalt i cu orizont mai larg.

    O asemenea consecven ar fi ideal, dac ar putea fi practi- cat n aceast etap a vieii. Dar naturii nu pare s-i convin un nivel de contien mai ridicat, iar societatea nu preuiete nici ea asemenea opere de art; ea prefer ntotdeauna s rsplteasc realizrile i nu personalitatea, aceasta din urm fiind apreciat, de cele mai multe ori, doar postum. Aceste fapte duc n mod obligatoriu la adoptarea unei anumite soluii, i anume la o limitare la cele realizabile, la diferenierea anumitor aptitudini, dup cum o cere, de fapt, felul de a fi propriu indivizilor socialmente realizai.

    Realizrile, eficiena .a.m.d. snt idealurile care par s indice tm calea de ieire din mrciniul problemelor. Ele snt stelele

    47

  • R S C R UC E A VI EI I

    cluzitoare spre extinderea i consolidarea existenei noastre fizice, spre nrdcinarea noastr n lume, dar nu i spre o mai mare dezvoltare a contiinei umane, adic spre ceea ce se numete cultur. Dar oricum, n tineree, decizia normal este aceasta i este n orice caz mai bun dect persistena n problematicul gol.

    770 Problema se rezolv, aadar, prin adaptarea datelor trecutului la posibilitile i cerinele viitorului. Ne limitm la cele realizabile, ceea ce, psihologic, nseamn o renunare la toate celelalte posibiliti sufleteti. La unii se pierde astfel o bun parte din trecut, iar la alii - o bun parte din viitor. V amintii cu toii, de bun seam, de anumii prieteni sau colegi de coal care fuseser cndva tineri ideali, promitori i pe care i-ai rentlnit apoi, peste ani, nchistai n abloane i cu orizontul ngustat. Iat astfel de cazuri.

    771 Marile probleme ale vieii nu snt niciodat definitiv rezolvate. Cnd ni se pare c snt, sntem ntotdeauna n pierdere. Cci se pare c rostul acestor probleme nu este s le rezolvm, ci s lucrm necontenit la rezolvarea lor. Numai aa ne putem salva de la imbecilizare i mpietrire. Soluia problemei tinereii prin limitarea la cele realizabile nu este nici ea valabil dect temporar; nu este, n fond, o soluie de durat. n orice caz, obinerea unui statut social i modelarea naturii proprii n aa fel nct s se potriveasc, mai mult sau mai puin, cu acest statut, constituie o realizare cu totul remarcabil. Este rezultatul unei lupte cu interiorul i cu exteriorul, comparabil cu lupta din copilrie pentru existena eu-lui. Acea lupt se desfoar, firete, mai mult n obscuritate, dar cnd vedem cu ce obstinaie snt meninute chiar i mai trziu iluziile, prezumiile i obiceiurile copilriei, ne putem da seama ct for trebuie s fi fost folosit cndva spre a fi obinute. i tot aa se ntmpl acum cu

    48

  • R S C R UC E A VIEII

    idealurile, convingerile, ideile cluzitoare, atitudinile .a.m.d. care ne introduc n via n tineree, pentru care luptm, suferim i nvingem: ele cresc laolalt cu fiina noastr, ne prefacem aparent n ele i de aceea le perpetum ad libitum, cu acelai firesc cu care adolescentul i impune eu-1, nolens volens, n faa lumii i n faa lui nsui.

    Cu ct mai mult se apropie omul de mijlocul vieii i cu ct mai bine reuete s-i consolideze atitudinea personal i situaia social, cu att mai mult i se pare c a descoperit calea cea bun n via, precum i adevratele idealuri i principii de comportament. De aceea i nchipuie c acestea snt etern valabile i i face o virtute din a le rmne mereu fidel. Dar scap din vedere astfel un fapt esenial, faptul c atingerea elurilor sociale se face n detrimentul mplinirii personalitii. Mult, mult prea mult via, care ar fi putut fi i ea trit, zace, probabil, n magazia cu vechituri, printre amintiri prfuite, iar uneori, sub cenua stins mai ard mocnit crbuni.

    Statistic, la brbaii n jur de 40 de ani, strile depresive prezint o frecven crescut. La femei, tulburrile neurotice ncep, de regul, ceva mai devreme. Cci n aceast faz a vieii, ntre 35 i 40 de ani, se pregtete o modificare de mare nsemntate a sufletului omenesc. Firete, la nceput nu are loc nici o modificare contient i evident, ci este vorba mai degrab de indiciile indirecte ale unor modificri ce par s-i fac nceputul n incontient. Uneori este ceva de genul unei modificri lente a caracterului, alteori i fac apariia din nou caracteristici disprute nc din copilrie, ori, bunoar, nclinaiile i interesele de pn acum ncep s pleasc, lsnd loc altora, ori, foarte frecvent, convingerile i principiile de pn acum, mai ales cele morale, ncep s se accentueze i s se rigidizeze, ceea ce poate duce treptat, ctre 50 de ani, pn la intoleran i fanatism - e

    49

    772

    773

  • R S C R UC E A VI EI I

    ca i cnd existena acestor principii ar fi ameninat i ele ar trebui ct mai repede i ct mai bine consolidate.

    774 Vinul tinereii nu se limpezete ntotdeauna la maturitate, ba uneori chiar se tulbur. Toate aceste fenomene se observ cel mai bine n cazul oamenilor ntructva unilaterali. Ele apar uneori mai devreme, alteori mai trziu. Deseori apariia lor este ntrziat, mi se pare, de faptul c prinii persoanelor n cauz mai snt nc n via. n acest caz, e ca i cnd etapa tinereii s-ar prelungi mai mult dect se cuvine. Am vzut acest lucru n special la brbai, cnd tatl lor a rmas mai mult vreme n via. Moartea acestuia acioneaz atunci asupra lor ca o maturizare precipitat, acioneaz, am putea spune, catastrofal.

    775 Am cunoscut cndva un brbat cucernic, care era epitrop i care de pe la 40 de ani devenise de o insuportabil intoleran moral i religioas. Iar dispoziia sa se ntuneca vznd cu ochii. Cptase, pn la urm, un aer sumbru i nu mai era dect un vajnic stlp al bisericii. i a dus-o aa pn la 55 de ani, cnd, odat, n toiul nopii, s-a ridicat brusc n capul oaselor n pat i i-a zis nevestei lui: De-acuma, gata. tiu. Snt un nemernic. Aceast revelaie a sa nu a rmas fr urmri practice. i-a petrecut ultimii ani ai vieii fcndu-i de cap n fel i chip i risipindu-i astfel o bun parte din avere. Evident, nu e cu totul antipatic acest om capabil de ambele extreme!

    776 Tulburrile neurotice foarte frecvente ale vrstei adulte au toate ceva n comun, i anume dorina de a trece faimosul prag al maturitii, pstrnd totui o psihologie proprie tinereii. Cine oare nu-i cunoate pe acei nduiotori domni n vrst, care simt mereu nevoia s-i rensufleeasc amintirile din studenie i nu-i pot aa flacra vieii dect redeteptnd eroismul acelor vremuri homerice, ei fiind nchistai, de altfel, ntr-un filistinism fr sperane? Ei au mcar, de regul, un singur avantaj de

    50

  • R S C R UC E A VIEII

    nepreuit i anume acela c nu snt neurotici, ci, de obicei, doar plicticoi i stereotipi.

    Neurotic este mai degrab acela cruia nimic nu vrea s-i reueasc n prezent aa cum ar dori-o i de aceea nici nu se poate bucura de ceva din trecut. Aa cum, pe vremuri, nu se putea desprinde de copilrie, acum nu e n stare s se despart de tineree. Pare s nu se poat mpca cu gndul ntunecat al mbtrnirii i se ncrnceneaz, de aceea, s priveasc ndrt, cci privelitea a ceea ce urmeaz i e de nesuportat. Aa cum omul infantil d napoi cu groaz n faa necunoscutului lumii i al vieii, aa i adultul bate n retragere n faa celei de-a doua jumti a vieii, ca i cum acolo l-ar pndi sarcini necunoscute, primejdioase sau ca i cum ar fi ameninat acolo de sacrificii i pierderi pe care nu i le-ar putea asuma sau ca i cum viaa de pn acum i-ar prea att de frumoas sau i-ar fi att de scump nct nu se mai poate lipsi de ea.

    S fie vorba oare, n ultim instan, de frica de moarte? Nu prea mi se pare verosimil pentru c, de regul, moartea e nc foarte departe i de aceea e ceva abstract. Experiena arat mai degrab c, de fapt, cauza fundamental a tuturor dificultilor acestei treceri const ntr-o profund i uimitoare modificare a sufletului. Ca s v lmuresc despre ce este vorba, voi folosi o comparaie, i anume cu mersul zilnic al soarelui pe cer. Imagi- nai-v un soare care este nsufleit de simminte omeneti i care poate fi contient, pentru o clip, de ceea ce vede, ca i omul. In zori, el iese din marea ntunecat a incontientului i iat c zrete lumea cea larg i pestri, pe o ntindere ce devine tot mai larg, pe msur ce el se ridic pe firmament. n aceast lrgire a sferei sale de influen ce are loc ca urmare a nlrii sale i va vedea soarele nsemntatea, iar elul suprem i-l va zri n ridicarea sa la o nlime ct mai mare i totodat

    57

    777

    778

  • R S C R UC E A v i e i i

    n rspndirea ct mai larg a binefacerilor sale. Cu acest convingere i atinge soarele nlimea neprevzut de la amiaz - neprevzut, cci existena sa individual, unic i irepetabil, nu-i poate cunoate dinainte punctul culminant. La orele 12 ale amiezii ncepe deja apusul. i apusul e rsturnarea tuturor valorilor i idealurilor dimineii. Soarele devine inconsecvent. E ca i cum i-ar retrage n sine razele. Lumina i cldura scad pn la stingerea final.

    779 Toate comparaiile chioapt. Comparaia aceasta nu chioa- pt ns cu nimic mai ru dect altele. Un aforism franuzesc condenseaz adevrul acestei comparaii cu cinism i resemnare. El sun aa: Si jeunesse savait, si vieillesse pouvait.1

    780 Din fericire, noi oamenii nu sntem chiar ca soarele, pentru c am sta prost atunci cu valorile noastre culturale. Dar ceva asemntor soarelui exist n noi. Zorii sau primvara vieii, asfinitul sau toamna vieii nu snt doar vorbe goale sau sentimentalisme, ci adevruri psihologice, ba chiar mai mult, fapte psihologice, pentru c rsturnarea de la amiaz invertete chiar i caracteristicile noastre corporale. Mai cu seam la popoarele sudice se observ c femeilor mai n vrst li se ngroa vocea, le cresc musti, li se nspresc trsturile feei i se masculinizeaz n multe privine. i invers, brbailor li se nmoaie figura i le apar trsturi feminine, se ngra, fac burt i li se mbln- zete expresia feei.

    781 Exist n literatura etnologic o comunicare interesant despre un rzboinic i ef de trib indian, cruia, pe la mijlocul vieii i se art n vis marele spirit i l vesti c de acum nainte va trebui s stea printre femei i copii, s poarte haine femeieti i s mnnce mncarea femeilor. El a dat ascultare artrii din

    1 Dac tinereea ar ti, dac btrneea ar putea (n.t.)

    52

  • R S C R UC E A VIEII

    vis fr s-i fi stricat astfel reputaia. Aceast viziune este o expresie fidel a revoluiei psihice de la amiaz, de la nceputul apusului. Valorile omului, ba chiar i corpul lui, se prefac n contrariul lor, mcar aluziv.

    Masculinul i femininul, inclusiv caracterele psihice masculine i feminine, s-ar putea compara, de exemplu, cu o anumit provizie de substane care, n prima jumtate a vieii, snt consumate oarecum inegal. Brbatul i consum provizia lui mare de substane masculine i nu-i mai rmne dect cantitatea mic de substan feminin, care ajunge acum s fie folosit. Invers, femeia i pune acum n funciune rezerva nc nefolosit de masculinitate.

    Aceast schimbare se face simit n cele psihice mai mult chiar dect n cele fizice. Ct de des se ntmpl, de pild, ca brbatul, pe la 45-50 de ani, s fi dat faliment i ca atunci nevasta s-i pun pantaloni i s deschid un mic magazin, n care brbatul o face, poate, doar pe biatul de prvlie. Exist foarte multe femei la care contiina social i responsabilitatea social se trezesc cu adevrat abia dup 40 de ani. n viaa de afaceri modern, de pild, i mai cu seam n America, aa-nu- mitul break-down, prbuirea nervoas, este un fenomen extrem de frecvent dup patruzeci de ani. Dac victima este cercetat mai ndeaproape, se constat c ceea ce s-a prbuit este stilul brbtesc de pn atunci, iar ceea ce a rmas este un brbat feminizat. i invers, se poate observa c, n aceleai cercuri, exist femei care, cam la aceeai vrst, capt o brbie i o for a intelectului extraordinare, alungndu-i n culise inima i sentimentele. Aceste prefaceri snt nsoite foarte frecvent de catastrofe matrimoniale de tot felul, pentru c nu e prea greu de imaginat ce se poate ntmpl atunci cnd brbatul i descoper simmintele delicate, iar femeia - intelectul.

    782

    783

    53

  • R S C R UC E A v i e i i

    784

    785

    Ce e mai grav n aceste lucruri este ns c oameni inteligeni i cultivai ajung s le triasc fr s fi tiut mcar de posibilitatea unor atari modificri. Ei ntmpin a doua jumtate a vieii total nepregtii. Sau exist oare undeva vreun fel de cursuri, nu universitare, ci postuniversitare, pentru cei de patruzeci de ani, care s-i pregteasc pentru viaa lor viitoare i pentru cerinele ei, aa cum colile noastre generale i superioare i introduc pe tineri n cunoaterea vieii i a lumii? Nu, noi intrm profund nepregtii n dup-amiaza vieii i, nc mai ru, o facem presupunnd n mod fals c adevrurile i idealurile noastre de pn acum rmn valabile. Nu putem tri n dup-amiaza vieii dup acelai program ca n dimineaa ei, cci din ceea ce am avut mult dimineaa ne rmne puin seara i ceea ce a fost adevrat dimineaa a devenit neadevrat seara. Am avut de tratat prea muli oameni n vrst, am privit prea des n tainiele sufletelor lor, pentru ca s nu fiu zguduit de adevrul acestei legi fundamentale.

    Omul care mbtrnete ar trebui s tie c viaa lui nu mai urc i nu se mai extinde, ci c un proces intern implacabil o silete s se restrng. Pentru omul tnr este aproape un pcat sau cel puin un pericol s se ocupe prea mult de sine nsui, pentru omul care mbtrnete ns, este o datorie i o necesitate s se dedice unui studiu ct mai serios al sinelui su. Dup ce i-a risipit razele pe o lume ntreag, soarele i le retrage acum, spre a se lumina pe sine nsui. n loc de asta, muli oameni n vrst prefer s devin ipohondri, avari, pedani notorii, laudatore temporis acti sau poate chiar tineri venici, toate acestea fiind surogate lamentabile pentru iluminarea sinelui, dar rezultnd inevitabil din iluzia deart c a doua jumtate a vieii ar trebui s fie guvernat tot de principiile primei jumti.

    54

  • R S C R U C E A VIEII

    Spuneam mai nainte c noi nu am avea coli pentru cei de 786patruzeci de ani. Dar asta nu e ntru totul adevrat. Religiile noastre snt, din vechi timpuri, asemenea coli sau, cel puin, au fost cndva. Pentru ci vor mai fi fiind? Ci dintre noi, oameni mai n vrst, sntem ntr-adevr pregtii n asemenea coli pentru tainele celei de-a doua jumti a vieii, pentru btrnee, moarte i eternitate?

    Cu siguran c omul nu ar atinge vrsta de 70 sau 80 de 787 ani, dac aceast longevitate n-ar avea un sens pentru spea sa.De aceea i apusul vieii sale trebuie s-i aib rostul, nu poate s fie doar o jalnic prelungire a ceea ce a fost nainte de amiaz. Sensul dimineii este, fr ndoial, dezvoltarea individualitii, consolidarea i nrdcinarea sa n lumea exterioar i grija pentru urmai. Toate acestea in, evident, de scopurile naturii. Dar cnd aceste scopuri snt atinse, chiar cu vrf i ndesat, mai trebuie oare s continue statornic, dincolo de orice sens raional, acumularea de bani, ascensiunea social i extinderea existenei? Cel care trte dup el, n felul acesta, fr s aib nevoie, pn la apusul vieii, legea dimineii, adic scopul naturii - o va plti cu neplceri psihice, tot aa cum un tnr care vrea s-i pstreze egoismele copilreti la maturitate, i va plti greeala cu insuccese sociale. S ctigi bani, s-i asiguri existena social, s ai grij de familie i de urmai snt nc lucruri ce in doar de natur i nu de cultur. Cultura se afl dincolo de scopurile naturii. Oare rostul celei de a doua jumti a vieii ar putea fi atunci n cultur?

    La triburile primitive, de pild, vedem c aproape ntot- -deauna btrnii snt pstrtorii misterelor i legilor, iar cultura tribului se exprim n primul rnd prin acestea. Cum stm noi n aceast privin? Unde este nelepciunea btrnilor notri? Unde snt tainele i viziunile lor? La noi, btrnii vor aproape

    55

  • R S C R U C E A VI E I I

    ntotdeauna s-i imite pe tineri. n America, idealul este, am putea spune, ca tatl s fie fratele fiului su, iar mama, dac se poate, sora cea mic a fiicei sale.

    789 Nu tiu ct din aceast rtcire poate fi pus pe seama unei reacii mpotriva exacerbrii de altdat a respectabilitii i ct pe seama unor idealuri false. Acestea din urm exist, fr nici o ndoial: aceti oameni nu-i au inta n fa, ci n urm. i se strduiesc s i-o ating mergnd ndrt. Trebuie s le conce- dem c e greu s-i dai seama ce eluri ar trebui s aib a doua jumtate a vieii, altele dect cele din prima: extinderea vieii, utilitatea, eficiena, reuita n viaa social, netezirea cii urmailor ctre cstorii convenabile i situaii bune - destule rosturi n via! Din pcate ns, rosturi nendestultoare pentru muli care nu snt n stare s vad n mbtrnire dect o simpl mpuinare a vieii i nu snt n stare s simt dect c idealurile de odinioar au plit i s-au uzat. Desigur, dac ei i-ar fi umplut cupa vieii pn la refuz i dac ar fi golit-o pn la fund la timpul potrivit, ar simi acum cu totul altfel; nu ar fi rmas n urm cu nimic, tot ce era de ars ar fi ars i linitea btrneii le-ar fi binevenit. Dar s nu uitm c foarte puini oameni snt artiti ai vieii, c arta de a tri este cea mai nobil i cea mai rar dintre arte. S goleti toat cupa cu graie - cui i reuete oare asta? Aa nct, muli oameni rmn cu viaa n mare parte netrit - de multe ori chiar cu posibiliti pe care nu le-ar fi putut tri nici cu cea mai mare bunvoin - i astfel ajung n pragul btrneii cu nzuine nemplinite, care, fr voia lor, le ntorc privirile ndrt.

    790 Dar e un mare pericol pentru astfel de oameni s priveasc ndrt. Ei ar avea absolut nevoie de o perspectiv n fa i de o int n viitor. i tocmai pentru asta exist n toate marile religii fgduina unei lumi de dincolo, o int supralumeasc,

    56

  • R S C R UC E A VIEI I

    ce le permite muritorilor s-i triasc a doua jumtate a vieii cu o finalitate, aa cum i-au trit-o i pe prima. Dar, pe ct de mult crede omul de astzi n elul ascensiunii sau extinderii vieii, pe att de ndoielnic sau de-a dreptul incredibil i se pare ideea vreunei viei de dup moarte. i totui, sfritul vieii, adic moartea, nu poate constitui un el raional dect dac viaa i este att de mizerabil nct eti, n cele din urm, fericit s nceteze odat ori, bunoar, dac ai cptat convingerea c soarele i urmrete, cu aceeai consecven cu care s-a nlat pn la amiaz, i apusul, cci el apune spre a lumina trmuri ndeprtate. Dar puterea de a crede este n ziua de azi o art att de dificil, nct a devenit aproape inaccesibil, mai ales prii cultivate a omenirii. Ne-am obinuit prea mult cu gndul c, n ce privete nemurirea i altele asemenea, exist doar tot felul de opinii contradictorii i nici un fel de dovezi convingtoare. Cum cuvntul nostru de ordine contemporan, avnd o putere de convingere aparent absolut este tiina, am dori dovezi tiinifice. Dar acei oameni dintre cei cultivai, care gndesc, tiu foarte bine c o asemenea dovad e de domeniul imposibilitilor filozofice. Pur i simplu, nu putem ti nimic despre asta.

    Mai trebuie oare s adaug i observaia c, din aceleai mo- 791 tive, nu se poate ti dac nu cumva se ntmpl totui ceva dup moarte? Rpunsul este un non liquet, nici pozitiv, nici negativ. Pur i simplu nu tim nimic tiinific determinat despre asta i sntem deci n aceeai situaie ca atunci, de pild, cnd ne punem ntrebarea dac exist sau nu locuitori pe Marte, iar marienilor, dac ar exista vreunul, puin le-ar psa dac noi le confirmm sau le fgduim existena. Ei pot s existe sau s nu existe. Aa se ntmpl i cu aa-numita nemurire i cu asta am putea clasa problema definitiv.

    5 7

  • RS CRUCE A VI E I I

    792

    793

    Dar aici se trezete contiina mea de medic care mai are ceva esenial de spus n aceast chestiune. Cci am avut ocazia s observ c o via ndreptat spre un el este, n general, mai bun, mai bogat i mai sntoas dect una lipsit de el i c e mult mai bine s mergi n pas cu timpul, nainte, dect n rspr cu timpul, ndrt. Btrnul care nu se poate despri de via i se pare medicului psihiatru la fel de debil i de bolnav ca i tnrul care nu a fost n stare s-i fac o via a lui. i, intr-adevr, n multe cazuri este vorba de acelai nesa copilresc, de aceeai spaim, de aceeai sfidare i ncpnare, la unul ca i la cellalt. Ca medic, snt convins c este, ca s zic aa, mai igienic s vezi n moarte un scop pe care trebuie s-l urmreti dect s i te mpotriveti, mpotrivirea fiind ceva nesntos i anormal, deoarece i rpete celei de-a doua jumti a vieii, elul. De aceea, gsesc c toate religiile cu un el supralu- mesc snt extrem de raionale, privite din punctul de vedere al igienei psihice. Dac a tri ntr-o cas despre care a ti c n urmtoarele 14 zile mi se va drma n cap, toate funciile mele vitale ar fi afectate de acest gnd; dac, dimpotriv, m-a simi n siguran acolo, a putea tri tihnit i normal. Ar fi, aadar, bine, din punctul de vedere al medicului psihiatru, dac am putea gndi c moartea e doar o trecere, o faz a unui nebnuit de amplu i de ndelungat proces al vieii.

    In ciuda faptului c majoritatea oamenilor nu tiu pentru ce are nevoie organismul lor de sare, toi o doresc dintr-o nevoie instinctiv. Aa se ntmpl i cu cele psihice. Dintotdeauna, majoritatea oamenilor au resimit nevoia unei viei de apoi. De aceea, nu cdem, cu constatarea noastr, alturi, ci chiar n mijlocul marelui fir central al vieii umanitii. Aa nct gndim corect, n sensul propriul vieii, chiar dac nu nelegem ce gndim.

    58

  • R S C R UC E A v i e i i

    Dar oare nelegem noi, n genere, ceva din ce gndim? 794 nelegem doar acele gnduri care nu snt nimic altceva dect nite ecuaii din care nu rezult niciodat mai mult dect am introdus n ele. Acesta este intelectul. Dar, dincolo de el, exist o gndire n imagini primordiale, n simboluri, care snt mai vechi dect omul istoric i nnscute lui din cele mai vechi timpuri, supravieuind tuturor generaiilor i mplinind, venic vii, adncurile sufletului nostru. O via deplin este posibil numai n armonie cu ele, nelepciunea este rentoarcerea la ele.Nu este vorba, n realitate, nici de credin, nici de tiin, ci de armonia gndirii noastre cu imaginile primordiale ale incontientului nostru, mumele ireprezentabile ale tuturor gnd urilor pe care contientul nostru le-ar putea nscoci vreodat. i unul din gndurile acestea primordiale este ideea vieii de dincolo de moarte. tiina este incompatibil cu aceste imagini primordiale.Ele snt date iraionale, condiii a priori ale imaginaiei, care exist pur i simplu i a cror utilitate i ndreptire tiina nu o poate descoperi dect a posteriori, aa cum a descoperit, de pild, funcia tiroidei, care nainte de secolul al nousprezecelea nu putea fi considerat dect un organ fr sens. Imaginile primordiale snt pentru mine tocmai ceva de felul unor organe sufleteti crora le port de grij pe ct se poate i de aceea, unui pacient mai n vrst ar trebui s-i spun cam aa: Imaginea dumneavoastr despre Dumnezeu sau ideea dumneavoastr de nemurire este atrofiat i ca urmare metabolismul dumneavoastr sufletesc este dereglat. Strvechiul g, leacul nemuririi, este mult mai plin de nelesuri i mai profund dect credeam noi.

    Dai-mi voie s m mai ntorc o clip, n ncheiere, la compa- 795raia cu soarele. Cele 180 de grade ale arcului vieii noastre se mpart n patru pri. Prima ptrime, cea de la rsrit, este

    59

  • RS CRUCE A VI E I I

    copilria, adic acea stare lipsit de probleme n care sntem doar o problem pentru alii, dar nu sntem contieni nc de propria noastr problematic. Problematica noastr contient acoper a doua i a treia ptrime, iar n ultima ptrime, cea a senectuii, ne cufundm iari n acea stare n care, indiferent de atitudinea noastr contient, devenim din nou o problem pentru ceilali. Dei extrem de diferite, prima copilrie i adnca btrnee au ceva n comun, i anume cufundarea n sufletescul incontient. Cum sufletul copilului se dezvolt din incontient, psihologia lui, dei cu greu, poate fi desluit totui mai degrab dect cea a btrnului care se scufund din nou n incontient spre a disprea treptat acolo. Copilria i senectutea snt strile lipsite de probleme ale vieii i de aceea nici nu m-am ocupat de ele aici.

  • CASATORIA CA RELAIE PSIHOLOGIC

    Articol aprut pentru prima oar n volumul Das Ehe-Buch. Eine neue Smngebung im Zusammenldang der Stiimnen fuhrenden Zeitgenossen, editat de Hermann Keyserling, Kampmann, Celle, 1925; apoi n volumul Seelenprobleme der Gegemiwt, Rascher, Ziirich, 1931, reeditat n 1969. Tradus dup Gesammelte Werke, voi.XVII, 324-345.

  • storia, ca relaie psihologic, este o construcie compli-


Recommended