+ All Categories
Home > Documents > JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

Date post: 09-Nov-2021
Category:
Upload: others
View: 42 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
32
1 JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA ȘCOLARULUI MIC Culegere de jocuri pentru ciclul primar Autor: Maria Capră Urziceni, 2020
Transcript
Page 1: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

1

JOCURI DIDACTICE UTILIZATE

PENTRU SOCIALIZAREA

ȘCOLARULUI MIC

Culegere de jocuri pentru ciclul primar

Autor: Maria Capră

Urziceni, 2020

Page 2: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

2

CUPRINS

I. UTILIZAREA JOCURILOR DIDACTICE PENTRU SOCIALIZAREA

ŞCOLARULUI MIC…………………………………………………………. 3

I.1 Conceptul de joc…………………………………………………………… 3

I.2 Caracteristicile și clasificarea jocurilor în concepţia gânditorilor

………………………………………………………………………………. 5

I.3 Natura și funcțiile jocului didactic………………………………………. 8

I.4. Utilizarea jocului didactic în procesul de socializare la vârsta

școlară…………………………………………………………….................... 13

II. METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII JOCURILOR

DIDACTICE……………………………………………………………………..15

II.1. Structura jocului didactic………………………………………………….15

II.2. Etapele organizarii și desfășurării jocului didactic………………….16

III. CULEGERE DE JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU

SOCIALIZAREA ȘCOLARULUI MIC……………………………………….19

III.1.Jocuri pentru dezvoltarea competenţelor socio –emoţionale la şcolarii

mici (clasa pregătitoare)……………………………………………………… 20

III.2. Jocuri pentru activitățile de socializare…………………………………25

III.3.Jocuri moral-civice…………………………………………………………29

III.4.Jocuri care au ca scop evitarea conflictelor………………………………38

Page 3: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

3

I. UTILIZAREA JOCURILOR DIDACTICE PENTRU

SOCIALIZAREA ȘCOLARULUI MIC

I.1.CONCEPTUL DE JOC

Jocul este activitatea care îl reprezintă pe copil în deplinătatea dezvoltării

lui. Importanța jocului în dezvoltarea copilului este subliniată și de F.Martens și

R.Kramerman, care consideră că ,, a priva un copil de joacă înseamnă a-l priva de

plăcerea de a trăi”.Așadar, jocul satisface în cel mai înalt grad trebuințele

copilului.

Jocul este un mijloc de cunoaștere și autocunoaștere, de exersare a unor

capacități, de socializare primară, de antrenare și dezvoltare a capacităților

cognitive, de exteriorizare a emoțiilor și a sentimentelor.

Noţiunea de ,, joc’’ prezintă anumite particularităţi la diferite popoare:

- la vechii greci, desemna activităţi proprii copiilor „a face copilării”;

- la evrei semnificația este de „glumă,haz”;

- la romani , vechiul cuvânt ,,ludo” semnifica ,,bucurie, veselie”

Dicţionarul de psihologie explică jocul ca o formă de activitate specifică

pentru copil, hotărâtoare pentru dezvoltarea lui.

E.Erikson definește jocul ca un instrument prin care copiii acționează și scot

la lumină sentimentele și ideile interioare.

D. B. Elkonin defineşte jocul ca fiind forma de activitate cea mai accesibilă

copilului, iar ca structură corespunde în cea mai mare măsură posibilităţilor sale

fizice şi psihice (Elkonin, D. B., 1980,p.130)

A. N. Leontiev apreciază jocul ca fiind principala formă de activitate bio-

psiho-socială, o activitate conştientă, la baza căreia se află cunoaşterea, trebuinţa

de asimilare ocupând primul loc.

H. Wallon „psihologul copilăriei prin excelenţă” (R. Zazzo), este de părere

că jocul copilului este asemănător unei investigaţii agreabile şi animate, în care

funcţiile psihice se dezvoltă în toată bogăţia lor.

Page 4: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

4

F.Froebel ( fondatorul grădiniței de copii) susține ideea că jocul este

expresia cea mai înaltă a dezvoltării umane în copilărie pentru că este expresia

liberă a ceea ce se află în sufletul copilului.

În prezent, semnificațiile cuvântului ,,joc” se extind asupra unei largi sfere

de acţiuni umane care nu presupun o muncă grea și oferă satisfacţii şi veselie.

Jocul este o activitate specific umană, dominantă în copilărie, o activitate de

tip fundamental cu rol hotărâtor în evoluţia copilului, constând în reflectarea

şi reproducerea vieţii reale într-o modalitate proprie copilului, ca rezultat al

interacţiunii dintre factorii bio-psiho-sociali. Esenţa jocului constă în reflectarea

şi transformarea pe plan imaginar a realităţii înconjurătoare. Copilul reuşeşte să

imite, într-un mod specific, viaţa şi activitatea adulţilor.

S-a constatat că:

-jocul nu apare spontan şi autonom, nu se dezvoltă de la sine, ci trebuie să

fie învăţat în ambianţă socială;

-jocul are un caracter universal cu rol de propulsare în procesul obiectiv al

dezvoltării;

-jocul are un caracter polivalent, fiind pentru copil muncă, artă, realitate,

fantezie;

-jocul este o realitate permanentă cu mare mobilitate pe scara vârstelor;

-caracterul colectiv al jocului reprezintă o expresie a trebuinţei de

comunicare.

Prin joc i se oferă copilului cele mai importante ocazii de învățare, mai ales

jocul liber creativ, ales de copil conform motivației interne.Important este procesul

în care este implicat copilul, și nu produsele sau conținuturile, având în vedere

efortul depus, concentrarea atenției, a voinței, motivația pentru desăvârșirea

acțiunii, mobilizarea tuturor capacităților.

Page 5: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

5

I.2.CARACTERISTICILE ȘI CLASIFICAREA JOCURILOR

ÎN CONCEPŢIA GÂNDITORILOR

J. PIAGET - consideră jocul „ca un pol al exerciţiilor funcţionale în sensul

dezvoltării individului” (Piaget, J., 1970,p.50,), un exerciţiu de explorare a mediului

înconjurător.

În evoluţia jocului, Piaget stabileşte existenţa a trei categorii principale de

jocuri:

1.Jocuri exerciţii-caracteristice perioadei senzorio-motorii (0-2 ani):

- jocuri senzorio-motorii sau de mânuire;

- jocuri de exersare a gândirii

2.Jocuri simbolice -caracteristice perioadei 2-5 ani, înseamnă „apogeul

jocului infantil”. Ficţiunea la copil depăşeşte instinctele, ajungându-se la o extensie

a Eu-lui.

Acest tip de jocuri corespund funcţiei esenţiale pe care o îndeplineşte jocul

în viaţa copilului.Ele transformă realul printr-o asimilare mai mult sau mai puţin

pură la trebuinţele Eu-lui, în timp ce imitaţia este o acomodare la modelele

exterioare, iar inteligenţa este un echilibru între asimilare şi acomodare.

3.Jocuri cu reguli-apar în stadiul preoperaţional (2-7 ani). Au rolul de

socializare a copilului şi include jocurile de construcţie ce cuprind elemente de

muncă.

În concepţia lui J. Piaget, funcţiile jocului sunt următoarele :

1.-de adaptare -cea mai importantă funcţie ce se realizează pe două

coordonate: asimilarea realului la Eu(încorporarea cunoştinţelor noi prin folosirea

schemelor preexistente) şi acomodarea prin imitaţie a Eu-lui la real(modificarea

schemelor existente pentru a încorpora cunoştinţe noi ce nu se mai potrivesc

acestora)

Adaptarea realizată prin joc este un proces reactiv şi creativ al cărui

echilibru se realizează prin inteligenţă.

Page 6: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

6

2.-formativ -informativă , ce presupune angajarea plenară a copilului

Jocul constituie un mecanism specific de asimilare a influenţelor mediului

socio-uman, făcând posibilă dezvoltarea copilului. Jocul este cel ce angajează

resursele cognitive, afective, volitive de mare importanţă în formarea individului.

3.-cathartică -jocul simbolic are funcţia de descărcare energetică şi de

rezolvare a conflictelor afective, de compensare şi trăire intensă - detensionarea

copilului.

4.-de socializare şi sociabilizarea copilului - se explică prin tendinţa

copilului de a se acomoda la ceilalţi, dar şi de a asimila relaţiile cu cei din jur la

EUL său. În jocul cu reguli copilul acceptă normele exterioare lui, le asimilează.

Ed. Claparede consideră jocul drept un exerciţiu pregătitor pentru viaţa de

adult : „prima şcoală a vieţii sociale ce pregăteşte viitorul, potolind nevoile

prezentului”( Claparede, Edouard, 1975,p.165).

Edouard Claparede explică finalitatea jocului, arătând rolul acestuia în

pregătirea pentru viaţă şi introduce paradigma educaţiei funcţionale a copilului,

conform căreia educaţia formează calităţi psihice luate în perspectiva funcţiunii.

Lucrările lui Jean Chateau au arătat că jocul la copil este în primul rând o plăcere

internă, dar în acelaşi timp şi o activitate serioasă: „a te juca înseamnă a-ţi propune

o sarcină de îndeplinit”( Chateau, Jean 1970).

Regula în joc are rol reglator în organizarea, dinamizarea conduitei

copilului, dar şi în inhibarea reacţiilor nepotrivite. Plăcerea pe care o capătă copilul

jucându-se este o plăcere morală legată de respectarea regulilor.

A. N. Leontiev apreciază că jocul devine activitatea principală a copilului în

perioada preşcolară, prin locul şi ponderea pe care le ocupă. El susține că

jocul stimulează şi întreţine cele mai importante modificări ale psihicului

individului , dezvoltă procesele psihice ce pregătesc trecerea copilului pe o

treaptă superioară de dezvoltare, perioada şcolară.

Psihologii sovietici Vîgoţski şi Elkonin, consideră că activitatea de joc în

perioada 3-7 ani este o activitate dominantă sau directoare. Copilul se angajează în

funcţii simbolice lăsându-şi imaginaţia să intervină în joc, dobândind o anumită

înţelegere a coordonării sociale şi a grupului.

Page 7: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

7

U. Şchiopu, consideră că jocul „stimulează naşterea capacităţii de a

trăi din plin, fiecare moment cu pasiune, organizând tensiunea proprie

acţiunilor cu finalitate realizată, având funcţia de o mare şcoală a vieţii ”

( Şchiopu, U., 1967,p.145).

Pentru şcolaritatea mică recomandă jocul cu reguli. „Regula în joc devine

fenomen central, un fel de certitudine ce-1 ajută în adaptare, un reper ca atare”(

Şchiopu, U., Verza, E., 1997, p.166). Disputele din joc devin lecţii de civică

despre drepturi şi îndatoriri. În jocurile de echipă devine activă competiţia

colectivă, iar învăţătorul abil poate crea emulaţii, consideră autorii U.

Şchiopu şi E. Verza.

Jocul didactic este considerat „una din principalele metode active, atractive,

eficace în munca instructiv-educativă cu preşcolarii şi şcolarii mici”( Cerghit, I.,

1980,p.216).

Majoritatea pedagogilor au considerat jocul ca un mijloc de instruire şi

educare a copiilor, mai ales la vârsta şcolară mică. Jocul constituie o

îmbinare a componentelor intelectuale cu cele afectiv - motivaţionale. Prin joc

copilul îşi angajează întreg potenţialul psihic, îşi ascute observaţia, îşi dezvoltă

spiritul de cooperare, de echipă. Jocul este un mijloc de dobândire şi precizare a

cunoştinţelor prin acţiune, este o activitate de gândire orientată spre rezolvarea

unor probleme, spre găsirea căilor în vederea depăşirii unor obstacole.

Din punct de vedere pedagogic, jocul este un element de sprijin în educaţie,

mai ales atunci când este investit cu finalitaţi programate de dezvoltare a

potenţialului psiho-motric şi socio-afectiv al personalităţii.În cadrul jocului copilul

îmbină în mod specific planul imaginar cu cel real, însă el îşi dă seama mereu de

existenţa celor două planuri şi în mintea lui nu se produce sub acest aspect nicio

confuzie.

Jocul copiilor poate constitui un instrument important de descifrare a

capacităţilor psihologice, inclusiv a celor intelectuale şi a trăsăturilor de

personalitate, a aspectelor mai importante ale sociabilităţii copilului.

La vârsta micii şcolarităţi, copilul are o serie de aşa–zise ,, nevoi”- nevoia de

mişcare, de a şti, de a imita, de a se bucura de relaţii. Jocul răspunde acestor

trebuinţe fireşti de activitate, de dobândire a experienţei, de afirmare prin

performanţe ale conduitei. Jocul, indiferent de felul lui de organizare, este

subordonat realizării obiectivelor educaţiei. Fiecare moment din jocurile alese de

Page 8: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

8

copii sau obligatorii este valorificat în mod direct de educator pentru a forma

copiilor trăsături pozitive de caracter, însuşiri morale superioare, sentimente şi

deprinderi de comportare.

I.3. NATURA ȘI FUNCȚIILE JOCULUI DIDACTIC

Jocul este o activitate specific umană, dominantă în copilărie, prin

care omul îşi satisface imediat, după posibilităţi, propriile dorinţe, acţionând

conştient şi liber în lumea imaginară ce şi-o creează singur. Având în vedere

această definire a jocului, putem desprinde cu uşurinţă câteva note caracteristice şi

definitorii(Enache M. , Munteanu M.,1998,pag. 32):

jocul este o activitate specific umană; numai oamenii îl practică în

adevăratul sens al cuvântului;

jocul este una din variantele activităţii oamenilor; învăţarea, munca şi creaţia

nu s-ar realiza în afara jocului, după cum acesta nu poate să nu fie

purtătorul principalelor elemente psihologice de esenţă neludică ale oricărei

ocupaţii specifice umane;

jocul este o activitate conştientă;

jocul introduce pe acela care-l practică în specificitatea lumii imaginare pe

care şi-o creează jucătorul respectiv;

scopul jocului este acţiunea însăşi, capabilă să-i satisfacă jucătorului imediat

dorinţele şi aspiraţiile proprii;

prin atingerea unui asemenea scop, se restabileşte echilibrul vieţii

psihice şi se stimulează funcţionalitatea de ansamblu a acesteia.

Jocul este o realitate permanent. El nu lipseşte indiferent de vârsta

omului, doar că se remarcă o evoluţie a acestuia în raport cu dezvoltarea

personalităţii umane.

Sub influenţa jocului se formează, se dezvoltă şi se restructurează întreaga

activitate psihică a copilului. Prin joc se dezvoltă personalitatea copilului prin

crearea şi rezolvarea progresivă a diverse feluri de contradicţii:

a)-între libertatea de acţiune şi conformarea la schema de joc;

b)-între invitaţie şi iniţiativă;

c)-între repetiţie şi variabilitate;

Page 9: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

9

d)-între dorinţa de joc şi pregătirea prealabilă necesară;

e)-între ceea ce este parţial cunoscut şi ceea ce se cunoaşte bine;

f)-între absenţa vreunui rezultat material util şi bucuria jocului;

g)-între operarea cu obiecte reale şi efectuarea de acţiuni simbolice;

h)-între emoţiile dictate de rolul îndeplinit şi emoţia pozitivă provocată de

participarea la joc.

Se poate afirma că, la vârsta şcolarităţii mici, jocul oferă cadrul pentru efort

şi depăşire de obstacole, iar ,,moralitatea ludică” contribuie la geneza

comportamentului socio-moral, la asimilarea unor elemente de disciplină în

ansamblul expresiilor comportamentale ale copiilor.

Este suficient să priveşti copiii în timpul jocului pentru a-ţi face o impresie

referitoare la conduita acestora şi la particularităţile lor psihologice. Unii copii se

exprimă deschis, clar, dezinvolt, în timp ce alţii sunt mai reţinuţi, mai puţin activi.

Primii sunt mai uşor de cunoscut deoarece manifestările lor sunt spontane, iar

ceilalţi exprimă mai mascat trăsăturile lor interne.

Valorificând disponibilităţile interne, jocul propulsează copilul pe

traiectoria progresului în dezvoltarea sa. Cu cât un preşcolar este mai dezvoltat din

punct de vedere psihologic, cu atât se joacă mai mult, mai bine şi mai frumos, se

remarcă a fi un veritabil creator şi iniţiator de acţiuni, cu semnificaţii multiple

pentru evoluţia ulterioară.

Jocul contribuie la dezvoltarea intelectuală a copiilor, la formarea

percepţiilor de formă, mărime, spaţiu, timp, la educarea spiritului de observaţie, a

imaginaţiei creatoare, a gândirii şi nu în ultimul rând la dezvoltarea limbajului.

Tot jocul este un mijloc eficient pentru realizarea sarcinilor educaţiei

morale a copilului, contribuind la dezvoltarea stăpânirii de sine, autocontrolului,

spiritului de independenţă, disciplinei conştiente, perseverenţei, precum şi a multor

altor calităţi de voinţă şi trăsături de caracter. Valoarea jocului se observă şi în

dezvoltarea sociabilităţii, a spiritului de colectivitate, a relaţiilor reciproce între

copii.

Jocul îşi are importanţa sa în formarea colectivului de copii, în formarea

spiritului de independenţă, în formarea atitudinii pozitive faţă de muncă, în

corectarea unor abateri sesizate în comportamentul unor copii. Jocul răspunde

Page 10: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

10

trebuinţei de creaţie a personalităţii, dar şi a sinelui în raport cu viaţa şi ipostazele

ei fericite.

Analiza jocului oglindeşte statutul mintal, cel afectiv, cel de sănătate al

copilului, dar şi structura experienţei şi a mediului de cultură.

În concluzie, se poate spune că prin joc are loc o largă expansiune a

personalităţii copilului, realizându-se o absorbţie uriaşă de experienţă şi trăire de

viaţă, de interiorizare şi de creaţie, conturarea de aspiraţii, de dorinţe care se

manifestă direct în conduită şi reprezintă latura proiectivă a personalităţii. Jocul îi

permite individului să-şi realizeze „Eul”, să-şi manifeste personalitatea, să urmeze,

pentru un moment, linia interesului său major, atunci când nu o face prin alte

activităţi.

Diferite studii şi observaţii efectuate asupra jocului au evidenţiat faptul

că acesta îndeplineşte multiple funcţii.

După I. Cerghit , principalele funcţii ale jocului sunt următoarele

(Cerghit Ioan, 2006,p.222):

1.-funcţia de adaptare realizată pe cele două coordonate: asimilarea realului

la „eu” şi acomodarea, transformarea „eu-lui” în funcţie de modelele exterioare;

2.-funcţia catarctică, de descărcare energetică şi rezolvare a conflictelor;

3.- funcţia de socializare, constând în acomodarea copilului la ceilalţi,

asimilarea relaţiilor cu cei din jur la propriul „eu”;

4.- funcţia de extindere a „eu-lui”, de satisfacere a multiplelor trebuinţe ale

copilului, de la trebuinţele cognitive de explorare a mediului la cele de valorificare

a potenţialului de care dispune, de la trebuinţele perceptive şi motorii la cele

de autoexprimare în plan comportamental.

În lucrarea „Probleme psihologice ale jocului şi distracţiilor”( 1970),

psihologul Ursula Şchiopu stabileşte funcţiile jocului precizând că acestea se pot

grupa în funcţii esenţiale, secundare şi marginale .

Funcţiile esenţiale ale jocului sunt următoarele:

-funcţia de cunoaştere care se exprimă în asimilarea practică şi

mentală a caracteristicilor lumii şi vieţii;

Page 11: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

11

-funcţia formativ-educativă exprimată în faptul că jocul constituie o

şcoală a energiei, a educaţiei, a conduitei, a gesturilor, a imaginaţiei. Jocul educă

atenţia, abilităţile şi capacităţile fizice, trăsăturile de caracter ( perseverenţa,

promptitudinea, spiritul de ordine), trăsături legate de atitudinea faţă de colectiv

(corectitudinea, spiritul de competiţie, de dreptate, sociabilizare ş.a.), modelează

dimensiunile etice ale conduitei.

-funcţia de exercitare complexă, stimulativă a mişcărilor concretizată în

contribuţia activă pe care jocul o are la creşterea şi dezvoltarea complexă. Aceasta

apare ca funcţie principală în jocurile de mişcare, jocurile sportive, de competiţie şi

ca funcţie secundară în jocurile simple de mânuire, proprii copiilor mici. În

perioada copilăriei şi tinereţii este o funcţie principală, devenind ulterior

marginală.

Printre funcţiile secundare ale jocului se înscriu următoarele:

-funcţia de echilibru şi tonificare prin caracterul activ şi compensator pe

care-l întreţine jocul faţă de activităţile cu caracter tensional;

-funcţia catarctică şi proiectivă;

-funcţia distractivă.

Din perspectiva influenţelor exercitate, se desprind anumite funcţii ale

jocului didactic, şi anume:

funcţia formativă;

funcţia cognitivă;

funcţia motivaţională;

funcţia organizatorică.

a)Funcţia formativă

Jocurile didactice îndeplinesc importante sarcini formative ale procesului de

învăţământ cum ar fi:

-antrenează operaţiile gândirii: analiza, sinteza, comparaţia, clasificarea,

abstractizarea, generalizarea;

-dezvoltă spiritul imaginativ-creator şi de observaţie;

-dezvoltă atenţia, disciplina şi spiritul de ordine în desfăşurarea unei

activităţi;

Page 12: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

12

-dezvoltă spiritul de iniţiativă şi independenţa în muncă, precum şi spiritul

de echipă;

-formează deprinderi de lucru corect şi rapid;

-asigură însuşirea mai rapidă, mai accentuată şi mai plăcută a unor

cunoştinţe relativ aride pentru această vârstă.

De asemenea, jocul didactic reprezintă un mijloc de educare morală şi

socială. Cunoaşterea prealabilă a regulilor jocului contribuie în mare măsură la

subordonarea conduitei proprii unor cerinţe exterioare asimilate de copil fără

condiţie. Însuşirea şi respectarea regulilor are o influenţă puternică în

formarea judecăţii morale a elevilor, în evoluţia lor de la morala bazată pe

constrângere la cea bazată pe cooperare.

b)Funcţia cognitivă

În învăţământul primar, jocul didactic utilizat în activitatea de

predare -învăţare reprezintă o formă de asimilare a cunoştinţelor, cu scopuri şi

sarcini instructive şi educative bine determinate, cu un conţinut adecvat care se

realizează într-o formă plăcută.Integrat în diferite situaţii de învăţare, jocul

didactic face ca elevul să fie solicitat la un efort mintal similar celui depus

într-o activitate didactică obişnuită: să observe, să identifice, să denumească, să

explice, să clasifice, să analizeze, să transforme, să compună, să interpreteze.

În acelaşi timp, jocul didactic îi permite cadrului didactic să studieze

copilul sub aspect temperamental sau caracterial. Orice copil se angajează total în

jocul său, fiindcă jocul îi serveşte pentru a-şi afirma întreaga sa personalitate..

Copilul îşi arată în timpul jocului inteligenţa, voinţa, caracterul dominant - într-un

cuvânt- personalitatea.

c)Funcţia motivaţională

În procesul de învăţământ , jocul îl solicită pe elev să dispună de mijloace

care să-i asigure un loc, o poziţie acceptabilă în raporturile interpersonale create de

contextul şi atmosfera jocului.Toate acestea îi provoacă elevului tensiuni psihice în

vederea însuşirii şi perfecţionării cât mai bune a acestor mijloace care îi

sunt inerente jocului respectiv.

Astfel, folosirea jocului didactic în procesul instructiv educativ face ca

elevul să înveţe cu plăcere, să devină interesat faţă de activitatea ce se desfăşoară.

Page 13: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

13

Face ca cei timizi să devină mai activi, mai curajoşi, să capete mai multă încredere

în capacităţile lor.

d)Funcţia organizatorică este esenţială prin faptul că jocurile permit o

bună planificare a timpului elevului şi al cadrului didactic.

În timpul jocului toţi copiii activează. Acţiunile lor nu sunt aleatorii, ci

jalonate, controlate prin reguli de joc.De asemenea, jocurile didactice permit

desfăşurarea unor activităţi diferenţiate, în care elevii se întreţin cu ei înşişi şi

colaborează în cadrul grupului, concurând în paralel cu un alt grup, fapt care

conduce la cunoaşterea de sine şi la asumarea unor responsabilităţi privind

propriile acte.

De la o vârstă la alta funcţiile jocului se schimbă. Aşa de pildă, funcţia de

reflectare şi funcţia distractivă prezintă grade diferite la copil şi adult. Funcţia

motrică se schimbă o dată cu înaintarea în vârstă, iar funcţia formativă scade în

pondere o dată cu depăşirea copilăriei. Jocul devine activitatea care implică

activitatea celuilalt şi favorizează apariţia unor variate raporturi între copii.

Relaţiile ce apar între ei depind de: subiectul jocului, rolurile jocului, poziţia

copilului în joc (conducător sau subordonat).

I.4. UTILIZAREA JOCULUI DIDACTIC ÎN PROCESUL DE SOCIALIZARE

LA VÂRSTA ȘCOLARĂ

Evoluţia sociabilităţii obiective, concretizată prin interesul copilului pentru

alţii, cu care să poată acţiona împreună, se datorează principalei forme de activitate

ce caracterizează şcolaritatea mică: jocul. Aceasta este forma specifică a copilăriei

de cunoaştere şi reproducere a realităţii imediate sau îndepărtate, a relaţiilor sociale

etc.

Jocul stimulează comunicarea, contribuie la socializarea individului.

Relaţiile de grup intervin ca un factor organizatoric care exercită o influenţă

coercitivă, disciplinatoare asupra activităţii fiecărui copil. În joc, copilul învaţă să

se supună cerinţelor, regulilor impuse de colectiv.

Mânuit cu tact pedagogic de către cadrele didactice, jocul este cel mai

eficient mijloc de modelare practică a socio-afectivităţii şcolarului mic. Educarea

sociabilităţii se face prin încredinţarea unor sarcini şi responsabilităţi sociale,

prin antrenarea copiilor în jocuri şi activităţi colective care au ca obiective

Page 14: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

14

generale facilitarea schimburilor şi comunicării cu alţii, „jocul împărtăşit fiind

prima etapă a socializării”. (Vincent, R., 1972, pag. 264)

În contextul jocului încep să se formeze primele trăsături caracteriale

care se vor condensa în conduita copilului. Cerinţele exprimate de educatoare

trebuie să fie conforme cu maniera în care copilul poate satisface aceste cerinţe.

Contradicţia dintre dorinţele şi aspiraţiile extinse ale copilului şi posibilităţile

limitate de satisfacere ale acestora ar putea conduce fie la instalarea unor trăsături

caracteriale pozitive şi la o conduită civilizată, fie la o conduită dezordonată

şi la trăsături caracteriale negative.

Jocurile didactice echilibrate, cu cerinţe gradate, care ţin cont de

particularităţile individuale ale copiilor pot preveni criza negativismului

infantil, asociată cu egoism, lipsa de sensibilitate faţă de alţii, ca şi

disfuncţionalităţile din relaţiile acestora cu cei din jur, încurajând dezvoltarea

iniţiativei, implicarea personală în activitate şi echilibrul.

Socializarea conduitei şcolarului şi evoluţia sociabilităţii se finalizează

cu adaptarea socială a acestuia, care se referă la posibilităţile generale ale

copilului de a face faţă dificultăţilor şi cerinţelor din ambianţa socială, dar şi

cu dobândirea capacităţii sociale, concretizată în autonomie, iniţiativă, conduite

corespunzătoare normelor şi valorilor societăţii.

Pe tot parcursul şcolarităţii, socializarea copilului se înfăţişează ca un

proces continuu de structurări, restructurări şi interiorizări ale conduitelor şi

relaţiilor socio-afective adult-copil şi copil-copil. Numai participarea efectivă la

activitatea colectivă de joc, acceptarea normelor, controlul reciproc al respectării

lor de către fiecare şi de toţi, întâi pe plan practic, de acţiune, apoi transformându-

se în cerinţe interioare, vor conduce la eliminarea egocentrismului, la înţelegerea şi

acceptarea punctelor de vedere ale celorlalţi, la aprecierea situaţiilor în mod din ce

în ce mai obiectiv. Astfel, preşcolarul va căpăta baza psihologică autentică a

subordonării interesului individual celui colectiv.

Aşadar, copilul şcolar trăieşte noi experienţe în relaţiile cu cei din jur,

experienţe la care trebuie să se adapteze şi să acţioneze nu numai în funcţie de

dorinţele sale, ci să ţină seama şi de cerinţele celorlalţi.

La nivelul școlii, prin jocurile didactice, copilul va învăţa să coopereze, să se

conformeze regulilor de grup, să-şi armonizeze cerinţele sale cu cele ale grupului şi

să acţioneze în conformitate cu acestea.

Page 15: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

15

II. METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII

JOCURILOR DIDACTICE

Reuşita unui joc didactic este condiţionată de proiectarea, organizarea şi

desfăşurarea lui metodică, de modul în care se asigură o concordanţă deplină

între toate elementele ce-l definesc. Realizarea jocului didactic presupune mai

multe etape: pregătirea jocului, a materialului necesar, desfăşurarea jocului.

Organizarea jocului didactic constă în împărţirea corespunzătoare a

elevilor clasei în funcţie de acţiunea jocului şi chiar o reorganizare a mobilierului

sălii de clasă pentru buna desfăşurare a jocului.

Distribuirea materialului necesar este o problemă de care trebuie să se ţină

seama. În general, materialul se distribuie la începutul activităţii de joc pentru ca

elevii intuind în prealabil materialele didactice necesare vor înţelege mult mai uşor

explicaţia legată de desfăşurarea jocului.

II.1. STRUCTURA JOCULUI DIDACTIC

Componentele jocului didactic sunt următoarele :

a) Sarcina didactică -poate să apară sub forma unei probleme de

gândire, de recunoaştere,de reconstituire, de comparaţie, de ghicire.

Jocurile didactice pot avea acelaşi conţinut, acestea dobândind un alt

caracter, datorită sarcinilor didactice pe care le au de rezolvat, de fiecare

dată altele.

Sarcina didactică este legată de conţinutul jocului, de structura lui, conţinând

referiri la ceea ce trebuie să facă elevii în mod concret pe parcursul jocului.

Este în fapt esenţa întregului joc, antrenând operaţiile gândirii: analiza,

sinteza, comparaţia, dar şi imaginaţia copilului.

Jocul didactic cuprinde în mod obişnuit o singură sarcină didactică.

b) Elementele de joc sunt cele de ghicire, mișcare , întrecere, surpriză –

aspecte preconizate de joc.

c) Conţinutul jocului didactic - constituit din cunoştinţele anterioare ale

copiilor însuşite în cadrul activităţilor comune cu întrega clasă,

cunoştinţe ce se referă la plante, animale, anotimpuri, reprezentări

matematice, istorice, etc.

Acesta trebuie să fie accesibil, recreativ şi atractiv, prin forma în care se

desfăşoară, prin mijloacele de învăţământ utilizate, prin volumul de cunoştinţe la

care apelează.

Page 16: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

16

c)Regulile jocului didactic indică modul de acțiune, de rezolvare a sarcinii

jocului .Regulile sunt menite să arate copiilor cum să se joace, cum să rezolve

problema respectivă.Totodată, regulile îndeplinesc o funcţie reglatoare asupra

relaţiilor dintre copii.

Regulile jocului trebuie să fie formulate clar, corect, concis, astfel încât să

fie înţelese de către toţi participanţii la joc şi, în funcţie de etapele jocului, se

stabilesc şi punctajele corespunzătoare.

d) Materialul didactic trebuie să fie sufficient, divers, adaptat vârstei

jucătorilor.

e) Acţiunea de joc –se stabileşte în raport cu cerinţele şi sarcinile didactice ale

jocului.Aceasta cuprinde momentele jocului prin care se realizează sarcina :

o întreceri individuale sau pe grupe;

o cooperare, spirit de colectivitate, de echipă;

o recompensare, fie de ordin moral, fie de ordin material;

o penalizare, pentru a determina respectarea regulilor jocului.

Alte elemente ale acţiunii de joc pot fi aplauzele, cuvintele stimulative,

încurajările.

II.2. ETAPELE ORGANIZARII ȘI DESFĂȘURĂRII

JOCULUI DIDACTIC

Desfăşurarea jocului didactic presupune mai multe sarcini: introducerea

în joc, prezentarea materialului, anunţarea titlului jocului şi a scopului

acestuia, explicarea şi demonstrarea regulilor jocului, fixarea regulilor,

executarea jocului, complicarea lui prin introducerea de noi variante (dacă este

cazul), încheierea cu aprecierile necesare( Creţu E.,1999,p.43,44).

a)Introducerea în joc, ca etapă, îmbracă forme variate în funcţie de tema

jocului.Uneori este necesar să familiarizăm elevii cu conţinutul jocului, alteori

introducerea în joc se face printr-o scurtă expunere sau descriere care să stârnească

interesul şi atenţia elevilor.

În alte jocuri, introducerea se poate face prin prezentarea materialului,

mai ales atunci când de logica materialului este legată întreaga acţiune a

Page 17: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

17

elevilor. Jocul se poate începe şi dacă se anunţă direct titlul, introducerea nefiind

direct obligatorie.

b)Anunţarea titlului jocului trebuie făcută sintetic, în termeni precişi. De

exemplu: „Astăzi vrem să vedem care ştie să calculeze fără să greşească, de

aceea vom organiza împreună jocul „Hai să socotim!”. De asemenea, se poate

folosi formula clasică: „Copii, astăzi vom organiza un joc nou. Jocul se numeşte

„Vreau în căsuţa mea!”.

Se poate începe anunţarea şi printr-o frază interogativă: „Ştiţi ce o să jucăm

astăzi? Vreţi să vă spun?” sau alte formule variate, astfel ca anunţarea jocului,

de la o lecţie la alta, să fie cât mai adecvată conţinutului acestuia.

c)Prezentarea materialului didactic trebuie făcută explicit axându-se

pe obiectivele urmărite. Explicaţiile trebuie date atât pentru materialul model cât

şi pentru cel individual.

d)Explicarea și demonstrarea jocului / executarea jocului de probă este

un moment hotărâtor pentru succesul jocului . Învăţătorul trebuie să-i facă pe

elevi să înţeleagă sarcinile ce le revin, să precizeze regulile jocului, asigurând

însuşirea lor rapidă şi corectă. Conţinutul jocului şi principalele lui etape trebuie

prezentate , astfel încât să fie evidențiate cerinţele pentru a deveni câştigători.

e)Executarea jocului de către copii

Jocul începe la semnalul conducătorului jocului. La început, acesta

intervine mai des reamintind regulile jocului, dând unele indicaţii organizatorice .

Pe măsură ce copiii capătă experienţa jocului, propunătorul le acordă

independenţă, lăsându-i să acționeze liber.Se cunosc două moduri de a conduce

jocul elevilor:conducerea directă - propunătorul având rol de conducător;

conducerea indirect - propunătorul ia parte activă la joc,fără să interpreteze rolul

de conducător.

În ambele cazuri, învăţătorului îi revin următoarele sarcini:

o să imprime un anumit ritm jocului (timpul este limitat);

o să menţină atmosfera de joc;

o să urmărească evoluţia jocului, evitând momentele de monotonie, de

stagnare;

o să controleze modul în care elevii rezolvă sarcina didactică,

respectându-se regulile stabilite;

Page 18: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

18

o să creeze condiţiile necesare pentru ca fiecare elev să rezolve sarcina

în mod independent sau în cooperare;

o să urmărească comportarea elevilor, relaţiile dintre ei;

o să activeze toţi elevii la joc, găsind mijloacele potrivite pentru a-i

antrena și pe cei timizi.

f) Complicarea jocului

Sunt situaţii când pe parcursul jocului pot apărea elemente noi:

-complicarea sarcinii jocului;

- introducerea unor elemente noi;

- introducerea unor materiale noi.

g) Încheierea jocului

În final, învățătorul formulează concluzii şi aprecieri asupra modului în

care s-a desfăşurat jocul, asupra felului în care s-au respectat sarcinile

primite, asupra comportamentului elevilor, făcând unele recomandări şi

evaluări cu caracter individual şi general.

Ca să se poată realiza scopul jocului didactic, învăţătorul trebuie să aibă în

vedere următoarele aspecte :

1.-să aleagă jocurile didactice potrivit obiectivelor urmărite,

particularităţilor clasei , ale disciplinei;

2.-să imprime un ritm al jocului ;

3.-să menţină atmosfera de joc;

4.-să evite momentele de monotonie;

5.-să stimuleze iniţiativa elevilor;

6.-să urmărească comportamentul elevilor;

7.-să formuleze concluzii, aprecieri asupra felului în care s–a desfăşurat

jocul, asupra comportamentului elevilor ;

8.-să facă recomandări, evaluare individuală sau generală, dacă jocul

didactic se desfăşoară sub formă de concurs;

9.-elevii să fie întotdeauna răsplătiţi (puncte roşii, desene, calificative etc. )

Page 19: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

19

În concluzie, din punct de vedere educativ, trebuie să fie asigurată o justă

proporţionare a jocului cu munca, elementul distractiv cu efortul fizic şi

intelectual. Îmbinarea judicioasă a elementelor de joc cu cele de învăţare

constituie un mijloc important de educare a elevului în şcoală.

III. CULEGERE DE JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU

SOCIALIZAREA ȘCOLARULUI MIC

Procesul formării conşțiinţei şi conduitei morale a elevilor e un proces

deosebit de complex.

În formarea conşțiinţei şi conduitei tineretului se creează frecvent ideea

falsă că, în condiţiile în care elevii cunosc norme și alte categorii morale , întreaga

problematică a educaţiei moral-civice este și ea rezolvată.Acest fenomen se explică

prin faptul că e mai simplu de comunicat anumite cunoştinţe, decât de organizat

întreaga experienţă morală a elevilor. Este mult mai simplu de asigurat

dezvoltarea lor intelectuală decât cea morală.

Punctul de pornire în procesul formării conduitei morale îl constituie

informaţiile, cunoştinţele morale. În procesul formării conduitei morale a elevilor

trebuie spus că problema cea mai spinoasă o constituie transformarea informaţiei

morale în acte de comportament. Pentru a-şi exercita funcţionalitatea lor

operaţional -practică în plan psihologic, informaţiile morale trebuie să fie trăite

afectiv, să devină convingeri.

La vârsta şcolară mică încep să apară primele elemente ale conşțiinţei

morale sub formă de reprezentări, impresii, însoţite de trăiri afective elementare.

Prin contactul direct cu realitatea, prin intervenţiile organizate şi sistematice ale

învățătorului , se construieşte experienţa morală a copilului, se formează deprinderi

elementare de comportare care, cu timpul, vor deveni trăsături ale personalităţii

sale morale.

Pornind de la aceste considerente, în activitatea mea didactică am pus un

accent deosebit pe educaţia socio-morală a şcolarilor, considerând-o prioritară. Am

planificat şi desfăşurat diverse activităţi prin care am familiarizat copiii cu valori

morale ca: adevăr, cinste, dreptate, corectitudine, bunătate etc. I-am învăţat să

discearnă între ce este „bine" şi ce este „rău", ce este „permis" sau „interzis", atât

în comportarea lor, cât şi a celor din jur. Acestea au stat la baza formării unor

atitudini şi comportamente în conformitate cu normele şi principiile vieţii sociale.

Page 20: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

20

III.1. JOCURI PENTRU DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR

SOCIO –EMOŢIONALE LA ŞCOLARII MICI (CLASA PREGĂTITOARE)

În primele săptămâni din clasa pregătitoare sunt recomandate diverse jocuri

cu scopul de a cunoaște competențele socio-emoționale ale școlarului mic.

Jocul de cunoaștere ,,Cercul prenumelor” – poate fi folosit la început de

an școlar, pentru a-i ajuta pe copii să se familiarizeze cu prenumele colegilor

Scopul:-iniţierea şi menţinerea unei relaţii, a interacţiunii cu alţii;

Descrierea activităţii:

Fiecare își spune prenumele și rostește toate prenumele care s-au spus până

ce s-a ajuns la el.

Exemplu: Ioana ….

Marius, Ioana …

George,Marius, Ioana …

Jocul ,,Cântă-ți numele !”

Scopul:-iniţierea şi menţinerea unei relaţii, a interacţiunii cu alţii

Descrierea activităţii:

Pe cartonașe se scriu prenumele copiilor, cu litere de tipar.Fiecare își ține

cartonașul/ecusonul ,astfel încât numele lui să poată fi vizualizat de către colegi.Pe

o melodie ușoară, cunoscută de copii, învățătoarea întreabă : ,,Unde este Ana ?”

Fetița care și-a auzit prenumele ridică cartonașul și răspunde cântând : ,,Aici

sunt!”

Jocul se poate complica.Copiii se așază în cerc , pe covor. Învățătorul are la

dispoziție cartonașele cu prenumele elevilor și o minge.Ridică un cartonaș la

întâmplare și întreabă al cui este prenumele.Copilul care își recunoaște prenumele

primește mingea.Învățătoarea continuă să arate cartonașe cu prenume. Mingea se

rostogolește de la un copil la altul, pe măsură ce fiecare își recunoaște prenumele.

Page 21: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

21

Jocul ,,Să ne cunoaștem !”

Scopul:-iniţierea şi menţinerea unei relaţii, a interacţiunii cu alţii

Descrierea activităţii:

Copiii stau în cerc.Fiecare își spune prenumele și apoi mimează jocul/

activitatea /hobby-ul preferat, iar colegii trebuie să ghicească.Învățătorul începe,

mimând hobby-ul său.

Jocul ,,Ghicește schimbarea!”

Descrierea activităţii:

Jocul poate fi folosit în cadrul ,,Întâlnirii de dimineață”, înainte de intrarea în

activitatea propriu-zisă.Colectivul de elevi se împarte în două echipe,prin numărare

până la doi.Elevii se așază față în față, având fiecare o pereche.Timp de 3 minute

fiecare pereche se observă cu atenție.După cele 3 minute, una dintre echipe

părăsește pentru puțin timp sala de clasă, timp în care membrii celeilalte echipe

schimbă măcar un lucru din înfățișare( se dau jos veste, se pun eșarfe, șepci, bentițe

etc).Coechipierii se întorc și încearcă să recunoască schimbările. Se inversează

rolurile.Câștigă echipa care a ghicit cele mai multe diferențe.

Jocul ,,Atinge ceva albastru!”

Descrierea activităţii:

Copiii stau în picioare.La startul dat de învățător, fiecare trebuie să caute un

obiect de culoare albastră( un stilou, un caiet, un pantof etc) și să îl atingă.Odată ce

toți copiii au atins un obiect albastru, se poate schimba culoarea sau se pot alege

alte adjective.

Jocul ,,Semaforul”

Descrierea activităţii:

Jocul se desfășoară în cerc sau în coloane. Copiii se deplasează păstrând

distanța între ei.La comanda ,, roșu’’, se opresc; la comanda ,,galben’’, merg pe

loc; la comanda ,,verde’’, continuă mersul.

Page 22: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

22

Jocul: "Surpriza"

Scopul:-iniţierea şi menţinerea unei relaţii, a interacţiunii cu alţii;

Obiective:

-să stabilească relaţii de prietenie cu un copil;

-să denumească cum îşi alege prietenii;

-să exerseze abilităţile de împărţire a jucăriilor,să ofere o jucărie;

Resurse didactice:câte trei jucări (maşini, păpuşi);

Descrierea activităţii:

Cadrul didactic ia pe rând câte un copil şi îi propune ca împreună să facă o

surpriză unor copii.I se dau trei jucării şi i se cere să le pună în ghiozdanele unui

număr de trei elevi. Apoi, se cere să spună de ce a dorit să facă surpriză primului

elev (se notează răspunsul,reacţia).Pentru a se stabili modul de percepere reciprocă

şi simpatiile, i se pun şi anumite întrebări:,,Care dintre elevi crezi că îţi va face şi

ţie o surpriză?’’.De asemenea, i se cere să motiveze de ce crede că acel elev va

face acest gest? Sau,,Cine ai dori să-ţi facă surpriză şi de ce?”.

Pentru a determina gradul de stabilitate a simpatiilor se poate utiliza o

variantă de joc.

Jocul ,,Cea mai frumoasă jucărie’’

Descrierea activităţii:

Cadrul didactic oferă fiecărui copil-separat-câte trei jucării noi şi întreabă care

este ordinea în care-i plac,apoi se notează acest aspect.Copilul este solicitat cu tact

şi delicateţe să le ofere tot sub formă de surpriză copiilor cu care ar dori cel mai

mult să se joace.

Recomandări:

o discuţii cu copiii pe următoarele aspecte:

-de ce i-au plăcut aceste jucării?

-de ce a dat-o pe cea mai frumoasă lui Ionel,pe alta lui Mihai,pe alta Mariei?

Page 23: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

23

-cine crede că de data aceasta îi va face şi lui o surpriză şi de ce sau de la

cine ar dori să primească un dar şi de ce?

o învățătoarea va analiza cum a reacţionat fiecare copil la propunerea de a

oferi jucării preferate,iar pentru a spori gradul de precizie al preferinţelor,

peste câteva zile copiii sunt întrebaţi cui au făcut surprize,când s-au jucat

ultima oara cu ,,surprizele’’ şi de ce?

o pentru cei ce nu li s-a făcut nicio ,, surpriză’’, se oferă câteva jucării,pentru

a nu fi dezamăgiţi.

Acest joc, urmăreşte raporturile selective şi preferinţele,care presupun

opţiuni într-o situaţie conflictuală şi trăirea unor stări emoţionale pozitive

prin faptul că cineva îţi face o surpriză declanşând emoţii de bucurie.

Jocul: "Cursa cu obstacole’'

Scopul: formarea de competenţe sociale,iniţierea şi menţinerea unei

relaţii cu cei din jur;

Obiective:

o să manifeste comportamente adecvate în joc cu alţi copii;

o să respecte regulile aferente unei situaţii de joc;

o să înveţe copiii să ofere ajutor;

Resurse didactice:-scăunele, cutii de carton,jucării mari,măsuţe, fular;

Descrierea activităţii:

Obiectele ce vor fi folosite în joc (scăunele,cutii,jucării) vor fi

aşezate astfel încât ele să devină obstacole pe care copiii trebuie să le evite.

Un copil va fi legat la ochi cu un fular,în timp ce altul îl va lua de mână şi îl

va ghida printre obstacole până la punctul de sosire. Acest joc,se repetă

până când fiecare elev din clasă a participat la joc.

Recomandări:prin acest joc de mişcare, elevii învaţă să ofere ajutorul.

Page 24: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

24

Jocul concurs: ,,Campionii’’

Scopul: conştientizarea și exprimarea emoţiilor, etichetarea corectă

a emoţiilor

Obiective:

o să -şi coordoneze şi să-şi regleze atenţia;

o să accepte ajutor din partea adultului,să se detensioneze;

o să manifeste emoţii pozitive;

o să identifice emoţiile în funcţie de indici nonverbali;

Resurse didactice: -un coşuleţ cu corzi de sărit,coşuleţ cu

mingi,coşuleţ cu obiecte pentru aruncare la ţintă

Descrierea activităţii:

Învățătorul le spune că au în faţă trei coşuleţe cu corzi de sărit,mingi,şi

obiecte pentru aruncare la ţintă. Se vor juca jocul,,Campionii’’, iar copiii care vor

reuşi să facă câte cinci acţiuni din fiecare va primi buline în funcţie de câte

ori reuşeşte acţiunea. Cei mai buni vor fi campioni.

De câte ori vor reuşi să sară cu coarda, să arunce mingea în sus, s-o

prindă,vor fi aplaudaţi, apreciaţi etc. Se vor nota atent răspunsurile şi reacţiile

la succesul sau insuccesul neprevăzut , dar şi la bucuria de a participa la întrecere

între ei, de a câştiga.

Jocul ,,Poveste cu numere” – joc de atenție

Descrierea activităţii:

Copiii stau pe scaune.Fiecărui copil îi este atribuit un anumit număr( mai

mulți copii pot primi același număr).Învățătorul începe să spună o poveste care

implică multe numere.De fiecare dată când își aude numărul, fiecare trebuie să se

ridice în picioare(apoi să se așeze la loc).

Page 25: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

25

Exemplu:

A: Ieri, după ce am venit de la şcoală, pe la 12, m-am apucat să-mi scriu la

matematică şi apoi

………………………………………………………………………………………

……

B: Stop ! Nu am avut de scris la matematică şi nu ţi- ai scris cum ai sosit de la

şcoală, deoarece la 12 şi un sfert tu erai în parcul din faţa blocului. Deci, ieri, după

ce ai venit de la şcoală, te-ai jucat

………………………………………………………………………………

A: …am servit cina în perfectă linişte.

B: Stop! Ai servit prânzul, sau mai bine zis ai făcut un adevărat scandal etc.

Aşadar, din discuţiile purtate cu elevii la orele de educaţie civică , am

constatat nivelul cunoştinţelor lor şi ce înţeleg prin diverse noţiuni precum:

adevărul, cuminţenia, bunul – simţ, curajul, buna cuviinţă, politeţea etc.

Prin jocurile desfăşurate, prezentându-le situaţii diverse, li s-au dat sarcini

pentru a alege soluţia potrivită, demonstrând astfel dacă stăpânesc noţiunile.

Şcoala trebuie să acţioneze direct ( prin influenţa exercitată de educator ) şi

indirect ( prin conţinutul programelor ), în vederea orientării tinerei generaţii spre

moralitate .

III.4. JOCURI CARE AU CA SCOP EVITAREA CONFLICTELOR

Jocul ”Roata emoţiilor exprimate”

- Dintr-un carton se realizează o roată împărţită în 5 părţi egale pe care sunt

desenate cele 5 emoţii de baza (imagini cu feţe): mânia, tristeţea, bucuria teama,

surpriza.

- Cineva va învârti roata și când se opreşte ,elevul va identifica şi va explica

emoţia , va descrie un moment din viaţa lui, în care s-a simţit în acel fel.

- În cazul în care roata se va opri tot la aceeaşi emoţie, se va roti din nou, pentru a

se putea discuta toate emoţiile.

- Se distribuie apoi câte o pungă mică de hârtie şi 5 fâşii de hârtie fiecărui elev.

Page 26: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

26

Se explică elevilor că uneori avem sentimente,în anumite situaţii pe care nu le

spunem nimănui, le ascundem într-o pungă de hârtie și nu lăsăm pe nimeni să

vadă ce e în ea.

- Elevii se vor gândi la o situaţie în care au procedat aşa , apoi vor aşterne pe hârtie

întâmplarea şi o vor introduce în pungă.

- Elevii vor extrage apoi câte un bilețel din ,,punga cu secrete” și vor citi tuturor

conținutul ce va fi dezbătut în grup.

- Astfel vor învăţa să înţeleagă şi să respecte emoţiile celorlalţi.

Jocul ”Pânza de păianjen” - Elevii sunt aşezaţi în cerc .

- Un elev primeşte un ghem de aţă pe care îl prinde la un capăt.

- În timp ce ţine capătul aţei dă ghemul la alt elev şi-l roagă să ţină aţa din punctul

care a ajuns la el,dând apoi ghemul mai departe,pană când toţi elevii vor ţine aţa,în

aşa fel încât să se formeze o reţea,ca o pânză de păianjen.

-Elevii vor lăsa aţa din mână rând pe rând,până când toată aţa ajunge să fie ţinută

de un singur elev.

- Elevii sunt întrebaţi în ce fel simbolizează acest joc relaţiile care există între

oameni.

- Discuţia este condusă spre a convinge că pentru a avea relaţii bune cu un grup de

persoane,fiecare dintre persoanele implicate trebuie să depună efort pentru a

menţine relaţia.

- Dacă nu, se întâmplă ca atunci când unul câte unul,elevii renunţă să mai susţină

pânza de păianjen,aţa devine încâlcită şi nu mai are frumuseţea pânzei de păianjen.

Jocul ,,Maşina de spălat”

Acest joc poate fi utilizat în zilele posomorâte, zile care îi fac pe unii copii

să fie trişti fără un motiv anume, sau în zilele în care copiii sunt tensionaţi din

diverse motive (iminenţa unui test, de exemplu).

Vom utiliza trei cartonaşe rotunde pe care am desenat o faţă zâmbitoare, o

faţă tristă şi o faţă care plânge cu lacrimi. Lipim cartonaşele pe perete şi îi rugăm

pe copii să se încoloneze în dreptul cartonaşului care exprimă cel mai bine starea

lor emoţională din acel moment.

Page 27: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

27

Copiii care se aşază în dreptul feţei zâmbitoare sunt cei care vor alcătui

„maşina de spălat”, iar mâinile lor vor fi paletele care învârt „hainele” în maşina de

spălat. „Hainele” sunt copiii din dreptul cartonaşului cu faţa care plânge. În funcţie

de situaţie, copiii aşezaţi în dreptul feţei triste pot fi ori „maşina de spalat” ori

„haine”, învăţătorul fiind cel care poate decide cel mai bine acest lucru

Copiii care formează maşina de spălat se aşază pe două rânduri, faţă în faţă.

„Hainele” vor trece una câte una printre ei şi vor fi atinse de „paletele” maşinii de

spălat, primind câte un sfat, o apreciere sau o vorbă bună de la colegii veseli în

ziua respectivă. Dacă acestea au avut efect, vom vedea la o nouă încolonare a

copiilor în dreptul celor trei cartonaşe cu feţe. În funcţie de rezultat, putem repeta

jocul sau putem apela la alte metode.

Jocul ,,Mergi cum îţi spune cântecul !” Putem folosi acest joc atunci cand copiii par somnoroși, la prima oră din zi.

Avem nevoie de mai multe stiluri de muzică mixate pentru mai multe feluri de

deplasare: mers normal, alergare uşoară, sărituri ca mingea, mers pe vârfuri şi în

tăcere, galop, „patinaj” etc.

Pe parcursul derulării melodiei , învăţătorul le cere copiilor să execute

diferite feluri de mers (în concordanţă cu muzica), rugându-i să reţină fiecare stil

de mers corespunzător unui stil de muzică. Exerciţiul se reia pe acelaşi mixaj de

muzică, însă fără indicaţiile învăţătorului, copiii executând din memorie diferitele

feluri de mers.

Jocul ,,Spune-mi, ce ai mai făcut?/ Noutăţi...” Fiecare elev va prezenta clasei ceva nou sau interesant ce i s-a întâmplat din

ziua precedentă până în momentul sosirii la şcoală (a mai citit câteva pagini dintr-o

carte, a avut un musafir drag, a pregătit ceva de mancare el singur, a vizitat un

muzeu, a cumpărat ceva deosebit etc.).

Pentru a înveseli atmosfera, se poate folosi o minge micuţă. Cel care are

mingea în mână vorbeşte primul, apoi o dă unui alt copil care va vorbi ş.a.m.d.

Acest exerciţiu poate fi folosit şi în cadrul orei de educaţie civică, solicitând copiii

să spună colegilor câte un lucru pe care aceştia nu îl ştiu despre ei.

Page 28: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

28

Jocul ,,Un gând bun”

La fiecare început de săptămână (sau chiar şi în fiecare zi), copiii pot

propune un slogan, un gând bun, un citat pentru săptămâna în curs. Acesta poate

avea legătură cu un anumit eveniment, cu o unitate de învăţare sau poate fi ales

aleator.

Se poate face o programare a copiilor, astfel încât fiecare să ajungă să facă o

propunere măcar o dată, sau se poate face sub formă de concurs cu voturi din

partea colegilor.

Jocul ,,Observă şi ţine minte!”

Sunt aleşi doi (sau trei) copii care vor veni în faţa clasei pentru a fi observaţi

de către colegii lor. Apoi vor ieşi din clasă pentru câteva momente, timp în care

restul elevilor vor fi aşezaţi pe două (sau trei) şiruri cu spatele la cei doi (sau trei)

colegi pe care i-au observat cu puţin timp înainte şi care vor intra în clasă pentru a

asculta ce se întâmplă în continuare.

Învăţătorul va solicita pe rând copiii să spună ce culoare are părul unuia

dintre colegii observaţi, cu ce este încălţat un altul, ce culoare au pantalonii

colegului, cum are aşezat părul etc. Se poate întocmi chiar şi un clasament pe

grupe pentru a stimula copiii să fie cât mai exacţi în descrieri.

Deoarece ne începem în acest mod dimineţile, elevii sunt mai bine dispuşi,

mai receptivi şi mai cooperanţi în cadrul orelor de curs, ajung să se cunoască mai

bine şi aşteaptă fiecare dimineaţă cu nerăbdare pentru a veni la şcoală... să se joace.

Prin caracterul lui practic, jocul mijloceşte cunoaşterea directă a lumii şi,

mai ales, cultivă deprinderi, trăsături complexe de caracter, convingeri şi puternice

trăiri emoţionale.

Jocul ,, A vorbi de bine pe la spate” Nivel de dificultate: Puţin solicitant;

Rezultate aşteptate:

o să reacţioneze pozitiv;

o să- i respecte pe ceilalţi;

o să se gândească la consecinţele vorbăriei dăunătoare

Desfăurarea jocului:

Elevii sunt împărţiţi în grupuri (3 – 4 persoane).

Page 29: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

29

Li se cere să spună lucruri pozitive despre persoanele din alt grup, în aşa fel încât

aceştia să nu audă.

După 5- 8 minute, li se cere elevilor să discute în aceleaşi grupuri mici despre cum

a fost exerciţiul.

În grupul lărgit se discută despre exerciţiu: este uşor să obţii un feedback pozitiv,

dar e mai uşor să obţii un feedback negativ dacă spui chestiuni negative.

Ar trebui discutat şi despre cum să faci apecieri negative în moduri constructive.

După aceasta se poate exersa pe perechi cum să faci aprecieri negative la moduri

constructive. Spre exemplu, dacă cineva te- a rănit, cum să exprimi aceasta.

La final, profesorul poate spune că acesta a fost un exerciţiu de a învăţa să se

răspundă pozitiv.

Jocul ,, Tehnica scaunului ” Nivel de dificultate: Uşor

Rezultate aşteptate: Profesorii ştiu ce simt cei din grup

Desfășurarea jocului:

-Profesorul pune un scaun în mijlocul elevilor şi spune că acesta reprezintă starea

pozitivă din interiorul grupului. Apoi le cere tuturor să meargă atât de aproape de

scaun pe cât de bine se simt în grup.

-Acesta este modul în care testul sociometric ar trebui făcut, pentru a măsura starea

grupului. Întrebările pot fi, desigur, diferite, în funcţie de subiectul pe care

profesorul vrea să- l descopere.Scaunul reprezintă încrederea, prietenia, distracţia

în interiorul grupului.

Jocul ,, Şirul sentimentelor” Nivel de dificultate: Uşor

Rezultate aşteptate: să încheie o sesiune într- un mod sensibil, iar oamenilor să le

fie uşor să se cunoască reciproc, să evalueze sesiunea

Desfășurarea jocului:

-Toată lumea face un cerc mare ,stând în picioare. Profesorul se plimbă în

interiorul cercului şi face o linie imaginară pe podea. Se anunţă că la un capăt este

sentimentul de bine cu privire la reuşita sesiunii, iar la celălalt capăt sentimentul de

Page 30: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

30

dezamăgire. Apoi, profesorul le cere tuturor să păşească pe linie, în funcţie de ceea

ce simt. Fiecare explică de ce a ales acel loc.

-Sunt multe lucruri pe care profesorul le poate cere: Cum a fost seara trecută sau

weekend- ul? Ar putea fi distractiv la început şi s- ar putea pune întrebări ciudate.

Jocul ,, Mersul în perechi ”

Nivel de dificultate: Solicitant

Desfășurarea jocului:

Oamenilor li se cere să- şi găsească perechea care este la fel de înaltă ca ei. Unul

este orb, celălalt este mut. Li se cere să meargă prin încăpere astfel încât mutul să

aibă grijă de siguranţa orbului, să nu i se întâmple nimic rău sau care să îl rănească.

Rolurile se schimbă după un timp.

Jocul ,, Mersul simţind căldura” Nivel de dificultate: Solicitant

Rezultate aşteptate: sentimentul de siguranţă , iar oamenilor să le fie uşor să se

cunoască reciproc

Desfășurarea jocului:

-Persoanelor li se cere să- şi aleagă perechea ale cărei linii din palma stângă sunt

asemănătoare cu ale ei. Cu acea persoană vor merge simţindu-şi căldura. Unul este

orb, celălalt este mut. Îşi apropie mâinile unii de alţii fără să se atingă.

Când simt căldura, mutul începe să- l conducă pe orb prin încăpere. Dacă nu simt

căldura, îşi pot atinge mâinile uşor pentru o clipă şi să continue după aceea.

-Rolurile se schimbă după un timp.

Jocul ,,Mersul orbului” Nivel de dificultate: Solicitant

Rezultate aşteptate: sentimentul de siguranţă , iar oamenilor să le fie uşor să se

cunoască reciproc

Desfășurarea jocului:

-Se cere oamenilor să- şi aleagă perechea care are aceeaşi înălţime cu ei. Ca şi în

primul exerciţiu de siguranţă, unul este orb, celălalt este surd. Perechile fac un şir

în faţa conducătorului grupului şi pleacă într- o plimbare lungă şi solicitantă.

Page 31: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

31

Înainte de a începe, perechile pot vorbi, stabilind calea de comunicare, de vreme ce

ei nu pot vorbi.

-Ei merg pe coridoare, coboară scări, merg pe sub mese, pe câmp, prin grădini etc.

La locul final ei pot vorbi, auzi sau vedea. Înainte de schimbarea rolurilor ei vor

dicuta despre cum este să fii orb, să ai încredere etc.

-La sfârşit, grupul va avea o dicuţie conclusivă.

Page 32: JOCURI DIDACTICE UTILIZATE PENTRU SOCIALIZAREA

32

BIBLIOGRAFIE

Claparede, Edouard - ,,Psihologia copilului", Editura Didactică şi

Pedagogică, Bucureşti, 1973

Creţu, E. - ,,Psihopedagogia şcolară pentru învăţământul primar”, Editura

Aramis, Bucureşti,1999

Cerghit, I. - „Metode de învăţământ”, Editura Didactică şi Pedagogică,

Bucureşti,1980

Chateau, Jean – ,,Copilul şi jocul’’,Editura Didactică şi Pedagogică,

Bucureşti, 1970.

Elkonin, D. B. - „Psihologia jocului", Editura Didactică şi Pedagogică,

Bucureşti,1980

Enache , M. , Munteanu, M. – ,, Jocuri didactice”, Editura Porto – Franco,

Galaţi, 1998

Piaget, J. - „Psihologia copilului”, Editura Didactică şi Pedagogică,

Bucureşti, 1970

Şchiopu, U. - „Psihologia copilului", Editura Didactică şi Pedagogică,

Bucureşti,1967

Şchiopu, U., Verza, E. - „Psihologia vârstelor ciclurile vieţii”, Editura

Didactică şi Pedagogică, Bucureşti,1997

Vincent, R. - ,,Cunoașterea copilului”, Editura Didactică și Pedagogică,

București,1972

Zamfir, C. şi Vlăsceanu L. (coordonatori) - ,,Dicţionar de sociologie”,

Editura Babel , Bucureşti,1993


Recommended