+ All Categories
Home > Documents > Jocuri didactice prescolari

Jocuri didactice prescolari

Date post: 09-Mar-2016
Category:
Upload: emanuel-costin
View: 171 times
Download: 13 times
Share this document with a friend
Description:
Pregateste-ti copii pentru jocuri care le antreneaza mintea!

of 92

Transcript

JOCURI DIDACTICE PENTRU MBOGIREA VOCABULARULUICOPIILOR PRECOLARI

Dezvoltarea vorbirii copiilor constituie una dintre problemele de baz ale activitii din grdini, nvtmntul precolar avnd ca obiective principale mbogirea vocabularului acestora, precum i nsuirea corect a structurii fonetice i gramaticale a limbii romne.Experiena acumulat n munca cu copiii, mi-a dat posibilitatea s vd n jocul didactic unuldintre cele mai eficiente mijloace de dezvoltare a vocabularului copiilor, deoarece el asigur o participare activ, atractiv i deconectant din partea lor .Munca cu vocabularul are o importan covritoare, cuvintele alctuind materialul de construcie al limbii. nflorirea vorbirii, cultivarea i mbogirea ei, constituie o preocupare major a fiecarei educatoare.Pornind de la faptul c Programa activitilor instructiv educative din grdini prevede pentrufiecare grup o multitudine de jocuri didactice att de cunoaterea mediului ct i de limbaj, care faciliteaza mbogirea i activizarea vocabularului copiilor, mi-am propus s realizez urmtoarele obiective cu copiii grupei mari:1 - dezvoltarea posibilitilor copiilor de a percepe cuvintele ca uniti lexicale i de a-insui corect semnificaia lor;2 - folosirea de ctre copii a cuvintelor cu semnificaia corespunzoare n situaii

1adecvate;

cunoscute.

3 - clarificarea i precizarea unor noiuni prin exersarea n forme noi a jocurilor didacticeToate aceste obiective mi-am propus s le realizez printr-o desfurare n variante noi, cu elemente ludice ct mai pronunate i prin suplimentarea zestrei jocurilor didactice cunoscute cu altele concepute de mine. Mi-am propus, de asemenea, s folosesc procedee didactice care s vizeze cu precdere influenarea nelegerii sensului cuvintelor nou nsuite i activizarea vorbirii copiilor, prin exersarea i folosirea acestora n situaii de joc anume create de mine, n diferite momente ale zilei.Pe baza analizei rezultatelor obinute n urma evalurilor iniiale, am reuit s desprind uneleconcluzii i anume c, n aceasta faz, sfritul grupei mijlocii i nceputul grupei mari, noiunile copiilor sunt nc neclare, reduse, reprezentrile lor sunt nc slabe, superficiale, iar uurina n exprimare las de dorit.Alegerea celor mai bune metode i procedee pentru explicarea cuvintelor noi, repetarea lorplanificat n contexte diferite i folosirea lor n practic printr-un sistem de exerciii bine organizat, poate duce la nsuirea temeinic i folosirea lor n vorbirea curent.Dup ce am desfurat cu copiii activitile din program care se refer la meserii - observri, lecturi dup imagini, jocuri didactice - am conceput o variant nou de joc didactic, Ca s vezi i s nu crezi, prin care am urmrit clarificarea noiunilor copiilor referitoare la meserii i rezultatele muncii meseriailor. Aceast variant am exersat-o n cadrul etapelor trei i patru ale zilei. Jocul a constat n prezentarea unor texte greite, cu coninut hazliu, copiii avnd sarcina de a preciza unde este greeala.- 1 -

Exemple de texte : Blocul meu e construit de brutarul cel vestit.Mare pine face un croitor cu patru ace .Tractoristul, l vezi bine, face pine pentru tine . Buctarul cel vestit un cui mare a prjit .Avionul de conduci , un bun doctor o s ajungi .Un pescar cu plasa deas nal i el o cas .Desfurarea jocului sub aceast form hazlie a contribuit din plin la crearea unei atmosfereplcute, relaxate, n care copiii erau dornici s descopere greelile i s dea rspunsurile corecte, iar eu am putut urmri n ce msuri-au nsuit noiunile despre meserii i meseriai .Pe tot parcursul activitii cu copiii, am urmrit s denumesc clar i corect cuvintele implicate,s dau explicaii acolo unde simeam c este nevoie, deoarece este necesar s nu lsm copilul singur n faa observaiei fr a interveni, spre a introduce n memoria lui noiunile exacte, ce se vor fixa i pstra n acest fel, contribuind astfel la formarea i dezvoltarea vocabularului.n rndul jocurilor prin care am urmrit mbogirea vocabularului copiilor cu unele noiunireferitoare la aspecte caracteristice anotimpurilor, am folosit cu mare succes jocul Case minunate. La acest joc, copiii aveau n faa lor cteva case din carton cu ferestre mobile. n spatele ferestrelor erau fixate imagini reprezentnd diferite aspecte din anotimpuri. Pe msur ce copiii deschideau ferestrele, ei spuneau ce vd de la fereastra casei lor. Elementul de joc folosit, deschiderea ferestrelor, a constituit un procedeu deosebit de atractiv, copiii participnd cu mare interes la joc, iar imaginile privite de la geam le-au rmas ntiprite n memorie mult timp.Tot pentru activizarea vocabularului copiilor cu noiuni specifice anotimpurilor, am organizat jocul didactic La pia, n cadrul tematicii Toamna, prin care am urmrit fixarea denumirii prilor componente ale legumelor. Copilul care interpreta rolul vnztorului trebuia s precizeze care este partea necomestibil a fiecrei legume vndute.Exemple : Roia se consum fr codi .Ardeiul se consum fr semine i cotor .Vinetele se consum fr coaj . Morcovul se mnnc fr frunze .Un alt joc pe care l organizez adeseori cu copiii este jocul i jucriilor le place s fie alintate, tot pentru diversificarea modului de exprimare al copiilor. Fiecare copil primete cte o jucrie pe care o denumete i apoi o alint (urs ursule, ppu ppuic etc). n continuare, copiii pot fi ncurajai s alctuiasc propoziii scurte, corecte din punct de vedere grammatical, cu sens i originale, folosind diminutivele formate de ei .Jocul Eu sunt este un joc care dezvolt autocunoaterea i intercunoaterea copiilor ntr-uncadru de joc bazat pe ncredere i colaborare, fixnd, n acelai timp, noiunile care se refer la trsturi de caracter. Pe mas sunt aezate jetoane cu imagini ce reflect n aciuni astfel de trsturi, de exemplu : un copil care ud florile cu stropitoarea (hrnicie), doi copii care dau mna (prietenie), un copil care ajut o batrnic s treac strada (politee) etc. Dup ce copiii s-au familiarizat cu imaginile i cu sensul lor, se alege din grup nu copil care va fi caracterizat n acel joc, iar restul se aaz n cerc, n jurul celui ales i iau, pe rnd, cte un jeton care consider c reprezint o calitate a acestuia, rostind cu voce tare : Andrei este harnic .- 2 -

Dac el consider c acea trstur i se potriveste, va spune : Eu, Andrei, sunt harnic, iar dac nu crede c l caracterizeaz, va pune jetonul deoparte. La sfrit el va spune toate trsturile pozitive de caracter care i-au fost atribuite i cu care a fost de acord: Eu sunt harnic , vesel, politicos , atent etc.Un alt joc folosit pentru dezvoltarea vocabularului copiilor i fixarea unor noiuni despre celenvate, precum i pentru formarea imaginii de sine prin exprimarea alegorica a acesteia, a fostjocul Ce a fi , dac a fi ? Astfel, fiecare copil a trebuit s spun i s motiveze de ce i-ar place s fie un anumit animal, pasre, legum, fruct, pom etc. n funcie de tema la care eram n acea sptmn. Exemple :Dac ai fi un animal, ce animal crezi c ai fi ?A fi un leu pentru c este puternic .Dac ai fi culoare, ce culoare crezi c ai fi ?A fi culoarea portocaliu pentru c este vesel .n cadrul aceleai tematici Omul, am folosit jocul didactic Ascultai ce se spune la radio, cu scopul de a recunoate numele i prenumele colegilor de grup, unele nsuiri fizice i caliti sufleteti ale acestora, de a-i identifica adresa i, nu n ultimul rnd, de a se exprima corect n propoziii, fcnd dovada c stpnesc toate informaiile pe care le folosesc.Sarcina didactic a jocului a fost aceea de a-i recunoate i denumi corect colegii dup descrierea fizionomiei i a unor caliti individuale ale acestora. Regulile jocului cereau copiilor s asculte ce spune crainicul la radio i apoi s ghiceasc despre ce coleg este vorba. La nceput, rolul crainicului este interpretat de ctre educatoare, mai apoi acesta putnd fi preluat i de ctre copii. Motivaia jocului era rtcirea unui copil de prini i prezentarea anunului la radio.Am acordat atenie selecionarii caracteristicilor care s fie reprezentative pentru fiecarecopil, cu accent pe manifestri pozitive sau fapte deosebite din viaa lor, chiar amnunte cu privire la mbrcminte, mai ales cnd copiii nu reueau s-l recunoasc pe cel descris.Problema eficientizrii procesului instructiv-educativ presupune, pe de o parte, perfecionarea metodelor tradiionale i, pe de alt parte, introducerea unor metode, procedee i tehnici educative noi care s rspund mai bine nevoilor actuale de formare a indivizilor. Toate aceste mutaii aprute n metodologia aciunii instructiv-educative determin schimbri de prim ordin n ceea ce privete rolul i funciile educatorului.n principal, are loc o modificare a poziiei educatorului n raport cu obiectul i subiectuleducaiei, n sensul structurrii unei noi funcii, aceea de ndrumtor, de animator, de descoperitor i de stimulator al efortului propriu al copiilor.nvarea activ dezvolt gndirea critic, creativ i responsabilitatea. Cadrul necesar nvrii active trebuie s fie stimulativ, bazat pe ncredere i respect ntre educator i educat. Trebuie acceptat diversitatea de idei, promovat gndirea i stimulat implicarea activ a tuturor copiilor.n procesul predrii interactive, rolul educatorului se schimb. Acesta formuleaz probleme, ascult prerile copiilor, sugereaz rezolvri, lucreaz mpreun cu copiii, corecteaz greelile acestora, dar niciodat nu impune un punct de vedere. Cu alte cuvinte, este organizatorul i conductorul aciunii, devine consilier, dar i coechipier.- 3 -

Tinnd seama de aceste considerente, am ncercat s folosesc pe tot parcursul anului astfel de metode n jocurile didactice pe care le-am organizat cu copiii i am observat imediat rezultatele.Astfel, o metod intens i cu succes utilizat a fost aceea a ping-pongului verbal care s-a dovedit a fi foarte ndrgit de ctre copii. Aceast metod se aplica astfel: copiii sunt aezai n semicerc, n faa lor aflndu-se o msu cu dou scunele; se aleg doi juctori, restul grupului formnd mulimea arbitrilor; din couleul cu bileele de pe mas, se alege unul care va arta tema meciului. Temele pot varia n funcie de tema sptmnii: animale, psri, fructe, legume, flori etc.Cei doi copii, aezai fa n fa la msu, numesc, pe rnd, obiecte care fac parte din clasaenunat prin tem. Copiii - arbitri sunt ateni dac afirmaiile juctorilor sunt corecte. Meciul este ctigat de copilul care a formulat mai multe rspunsuri, n funcie de tema dat.O alt metod activ folosit de mine n cadrul jocurilor didactice desfurate cu copiii, a fost metoda Rspunde -Arunc - Interogheaz. Aceasta este o metoda de fixare i sistematizare a cunotinelor copiilor, dar i de verificare a acestora, avnd la baz stimularea i dezvoltarea capacitii acestora de a comunica prin ntrebri i rspunsuri ceea ce au nvat.Participanii activi se selecteaz ad-hoc, printr-un joc de aruncare- prindere a unei mingi uoare.Copilul care arunc mingea trebuie s adreseze o ntrebare legat de tema propus celui cruia i-o arunc. Acesta rspunde la ntrebare dup ce prinde mingea, apoi o arunc altui coleg, adresndu-i acestuia o noua ntrebare. Copilul care prinde mingea, dar nu tie rspunsul, iese din joc.Argumentul suprancrcrii copiilor prin folosirea n mod sistematic a unor astfel de jocuri, estediscutabil pentru c cei mai muli dintre ei depesc pe cont propriu aceast limit, o influen mare avnd emisiunile transmise prin mass-media. De asemenea, sunt muli copii care vin din familie cu un bagaj mare de cunotine, care pot fi foarte bine sistematizate i consolidate n grdini prin astfel de procedee.Am considerat, aadar, c este mai benefic s mi propun obiective specifice subsumate celor generale, axndu-m pe concretizarea comportamentelor pe care doream s le dezvolt n fiecare activitate. n acest sens, ariile de stimulare mi-au oferit un prilej foarte bun pentru a-mi realiza scopul propus, prin organizarea unor jocuri - exerciiu deosebit de agreate de ctre copii.Exemple la sectorul Biblioteca :a ) - pentru cultivarea fluenei ideaionale - s observe nedirijat elemente componenteale unei imagini preciznd aciunile ilustrate - joc Spune ce vezi !Exemplu : Eu vd copaci , frunze inglbenite , psri cloare, copii care culeg mereetc.

b ) - pentru cultivarea fluiditii expresionale - s completeze sau s lungeascpropoziia prin adugarea unor cuvinte - joc Gsee cuvintele potrivite ! sau Din scurt , s facem lung!Exemplu : Baiatul construiee Baiatul construiete castele .Baiatul construiete castele din nisip.

- 4 -

c ) - pentru cultivarea fluiditaii, flexibilitii i a capacitii de generalizare - s enumere ct mai multe cuvinte din noiunea gen de care aparine exemplul - joc Gsete-i pe fraii mei!Exemple : Cine - pisic , cal , oaie , porc etc.Papu - minge , ursule, camion etc.d ) - pentru cultivarea gndirii analogice s atribuie ct mai multe nsuiri unor obiectesau fiine joc S nconjurm Exemple : Iepuraul - iute , fricos , alb , pufos etc .Mrul rotund , rou , dulce , zemos etc .e ) - pentru dezvoltarea imaginaiei, a originalitii - s gseasc soluii pentru o situaieproblem - joc De ce am nevoie ca s(aduc de la pia trei pepeni) ?Exemplu : Un crucior,o main, mai multe sacoe etc.f ) - pentru cultivarea capacitii de asociere s enumere aciuni - joc Ce poi face cu minile ? (Ce fac psrile ? ) etc.Exemple : Culeg flori ,sterg praful ,scriu ,m spl etc. Psrile zboar , cnt , mnnc etc.Cea mai mare bucurie a prinilor este aceea de a-i vedea copiii sntoi, bine dezvoltai, cu vorbirea frumos curgtoare i limpede ca cristalul , cum ar fi zis marele nostru povestitor Ion Creang. Bucuria fireasc a prinilor este mprtit i de prinii spirituali - educatorii. Toi, prini i educatori, i fac un el nobil din a dezvolta o personalitate armonioas copiilor pe care i au n grij.Cum vorbesc copiii notri ? -este o problem permanent pentru cei mari. Unii vorbesc fr dificulti, cursiv, expresiv i frumos, dar alii se poticnesc, vorbirea lor este neclar, nesigur i uneori peltic. Cu timpul, ca urmare a reaciei celorlali, la aceti copii se dezvolt un penibil sentiment de jen, un apstor complex de inferioritate.Fcnd din nvarea prin jocurile didactice un stil obinuit de lucru cu copiii, am putut constata nu numai progrese din partea celor mai puin vorbrei i cu un ritm mai lent de lucru, ci i o participare voluntar tot mai deschis a tuturor copiilor din grup, un interes sporit pentru activiti.Imperativ al nvtmntului modern tratarea difereniat reprezint o necesitate anvamntului precolar, un principiu de organizare, constnd n egalizarea anselor de instruire a precolarilor n vederea integrrii n clasa I.Educatoarea are datoria de a fructifica n permanen noile modaliti de realizare a activitilor cu copiii, gsind forme i mijloace ct mai originale pe care s le adapteze nevoilor acestora, sporindu-le n acest fel capacitatea de a aplica cele nvate n situaii noi .Consider c rezultatele obinute la sfritul grupei mari, m ndreptesc s cred cdesfurarea acestor jocuri le-a creat copiilor o experien colectiv plcut, nu i-a obosit, ci le-a oferit oportunitatea de a folosi cele nvate n situaii de via variate, optimizndu-le, n acelai timp, capacitatea de relaionare att cu adulii ct i cu ali copii, de integrare eficient n mediul natural, social i cultural.Concluzia general desprins dup o perioada de un an de munc dup modelul prezentat, este aceea c jocurile didactice i ndeplinesc cu succes sarcina de a mbogi, clarifica i preciza noiunile nou introduse n vocabularul copiilor, contribuind n acelai timp din plin, la activizarea lui.- 5 -

JOCUL UMBRELOR

ntregul efectiv se mparte n dou echipe. Juctorii se dispun n perechi, alcatuite din cte un copil din echipele A i B. La semnal, copiii din prima pereche ncep ssar ntr-un picior.Cel care reuete s calce umbra adversarului su ctig un punct pentru propria echip. Pierde juctorul care coboar pe sol cellalt picior. n timpul jocului este interzis schim-barea piciorului. Urmeaz a doua pereche, a treia pereche .a.m.d.Ctig echipa care obine un numr mai mare de puncte.

MINGEA N CERC

Tem: Aruncarea cu schimbare de direcie la comanda dat.Copiii formeaz un cerc, cu un interval ntre ei ct ntinderea lateral a minii drepte. n centrulcercului st conductorul jocului. Acesta arunc unui copil mingea, nsoind-o de indicaia: Mingea la dreapta !. Co-pilul care a primit mingea o trimite la dreapta. Mingea trece mai departe, pn cnd conductorul de joc d semnalul de schimbare a direciei. Co-pilul care greete este scos din joc pn ce alt juctor greete.Jocuri de exterior pentru

colari i precolari

Atenie la fluier

Loc n aer liber.Participani Dou sau mai multe echipe. Materiale Fluier.Scop Dezvoltarea ateniei, vitezei i promptitudinii.

Componenii echipelor stau n coloan cte unul. Conductorul jocului stabilete c, la un semnal cu fluierul, copiiis execute dou genoflexiuni, la dou semnale, toi trebuie s menin poziia de drepi, iar la trei semnale, s execute 4 sri turi pe loc.Cei care greesc snt eliminai din joc, joc care trebuie s se desfoare rapid, iar ordinea semnalelor s surprind pe copil

Bate din palme

Loc n aer liber. Participani 2030 de copii. Materiale O minge uoar.Scop nvarea prinderii i pasrii mingii.

Participanii formeaz un cerc, n centrul cruia se afl con ductorul jocului. Acesta paseaz mingea la ntmplare, iar cel care o primete este obligat s bat din palme, nainte de a prinde mingea. Dac nu bate din palme sau scap mingea este eliminat. Ctig cel care rmne ...ultimul n joc.

Culesul mingilor

Loc n aer liber.Participani Dou, trei echipe a cte 820 copii.Materiale 3 4 mingi de oin sau tenis i un coule pentru fiecare echip.Scop Dezvoltarea vitezei de execuie i a ndemnrii.

Copiii stau n coloan cte unul, n spatele unei linii, primii din fiecare echip avnd un coule cu 34 mingii. In faa fie crei echipe, pe o distan de 58 m, se gsesc nite spaii dinainte marcate cu cret, cu hrtie sau cu sfoar. La semnalulconductorului de joc, primii din fiecare echip alearg pn la primul spaiu unde las o minge, apoi alearg la al doilea spaiu unde las o minge, ajunge la al treilea .a,m.d., apoi mai strbate nc 23 m pn la un reper, se ntorc i strng pe rnd fiecareminge, prednd tafeta urmtorului, Ctig jocul echipa care termin prima de parcurs traseul. Distana dintre spaiile de plantare a mingil or este de circa 2 m. J ocul p oate fi repetat de dou, trei ori.

Cursa cu cercul

Loc n aer liber. Participani 1030 de copii. Materiale 2-4 cercuriScop Dezvoltarea ndemnrii i vitezei.

Organizai n dou sau mai multe echipe, la semnal, primii din fiecare echip vor porni s parcurg traseul stabilit, condu-cnd cte un cerc.Cercul este lovit succesiv cu palma sau cu un beior pe o distan de 1015 metri. Predarea cercului i a beiorului urmtorului din echip se face pe linia de plecare. Va ctiga echipa care termin prima.Pe traseul de deplasare a copiilor, la repetarea jocului se pot amplasa eventual un numr de obstacole care vor trebui ocolite fr a fi atinse sau doborte.

Jocuri de interior pentru

colari i precolari

Cpitan de nav

Loc - n sal.Participani - 6 15 copii.Materiale - Sfoar, scaune i vaporae confecionate de copii.Scop - Dezvolt ndemnarea.

Participanii la acest joc stau fiecare pe cte un scaun, scaune care snt aezate unul lng altul ; ei primesc cte o panglic (sforicic) lung de 46 m.La un capt al panglicii fiecare leag cte un vapora confecionat n prealabil, fie din lemn, fie din hrtie. Cellalt capt va f i in ut n m in .La un semn al conductorului jocului, toi copiii ncep s nfoare panglica n jurul degetului arttor de la mna stng, trgnd n felul acesta vaporaele spre ei, fr ca ele s se rstoarne. Dac unul dintre vaporae se rstoarn, cel cruia i a p a r i n e , t r e b u ie s - 1 r e p u n n p oz i i a in i i a l i a p o i v a relua jocul.Cine reuete s treac primul vaporaul su peste linia de sosire, trasat nain tea scaunelor, este desigur cel mai bun... cpitan de nav !

Cruii de porumb

Loc - n sal.Participani -Individual sau pe echipe de cte 4 6 copii.Materiale - Boabe de porumb sau ghind i cte dou beioare pentru fiecare echipa sau participant.Scop - Dezvoltarea ndemnrii.

Pe o mas se gsete o grmad de boabe de porumb. Echi pele sau juctorii se afl n faa unei linii, la o distan de 4 6 m, iar n dreptul echipei este cte o cutiu. La semnalul con ductorului de joc, primii din fiecare echip, avnd cte dou beioare n min, alearg spre mas, apuc cu beioarele un singur bob de porumb i revin la echipa lor unde intro duc bobul n cutiu, dnd beioarele urmtorului din echip, el trecnd la coada irului .a.m.d. Ctig echipa care a terminat prima transportul boabelor. Dac se pierde bobul pe traseu, cel care 1-a pierdut, trebuie s se duc sia altul i numai dup ce a pus bobul n cutie, poate preda beioarele,urmtorului

Ce s-a schimbat?

Loc - n sal. Participani -10-30 copii Materiale -

Scop - Dezvoltarea spiritului de observaie. Trei, patru copii se aeaz unul ling altul. Conductorul jocului invit ali doi participani s se uite la cei 34 copii, s observe i s memoreze poziia i inuta lor vestimentar. Dup 60 secunde de,,examinare" vizual, cei doi prsesc camera, iar cei 34 copii, stabilii iniial, fac unnumr de schimbri n ceea ce privete poziia, locul i mbrcmintea lor. (De exemplu : unul dintre ei i poate pune sau scoate o insign ; altul i poate sufleca mnecile sau descheia haina ; alii i pot schimba hainele sau locurile ntre ei .a.m.d.).Apoi cei doi copii, care au ieit din ncpere, sunt chemai n camer i trebuie s remarce i s numeasc schimbrile survenite n legtur cu copiii observai.Va fi ctigtor cine are spirit de observaie mai dezvoltat i va remarca mai repede i mai multe schimbri.

Figuri geometriceLoc I n s a l .Participani 2030 copii.Materiale O tabl, cret, creion i hrtie pentru fiecare copil.Scop Dezvoltarea memoriei.

Conductorul de joc deseneaz pe tabl 5 figuri geometrice, una lng alta. Copiii trebuie s fie ateni, pentru c dup 30 60 secunde educatoarea va terge tabla i va indica copiilor s deseneze i ei pe hrtie cele 5 figuri care au fost pe tabl.Ctig cei care au efectuat desenul corect n timpul cel mai scurt.

Celul i pisica

Loc I n s a l .Participani 1020 copiiMateriale Dou mingi mari i dou mingi miciScop Dezvoltarea vitezei de execuie .

Copiii stau n poziia eznd cu picioarele sub ei (turcete), pe circumferina unui cerc. Doi copii care stau pe linia cercului fa n fa, au unul o minge mare celul i cellalt o minge mic pisica.La semnalul conductorului de joc, mingiile ncep s fie deplasate n cerc prin faa copiilor, n acelai sens i ct mai repede. Scopul jocului este ca mingea mare (celul) s ajung mingea mic (pisica). Juctorul n dreptul cruia cele dou mingi se ntlnesc este eliminat, din joc. Jocul poate fi ngreunat, n sensul c se mai potintroduce nc o pisic i un cel.

Aer, ap, sol

Loc n aer liber sau n sal.Participani 2020 copii.Materiale O minge de cauciuc sau de handbal.Scop Dezvolt promptitudinea, gndirea rapid.

Participanii la joc sunt aezai n cerc. Conductorul jocului se afl n centrul cercului avnd n mini o minge. El ncepe jocul arunnd mingea unuia dintre copiii aflai n cerc, spunnd, n acelai timp, cu voce tare : aer, sau ap, sau sol. Cel care primete mingea trebuie dnd mingea din nou conductorului s numeasc o fiin care triete n mediul numit de conductor. Dac el nu rspunde repede, rspunde greit sau repet o denumire dat anterior de un alt copil, este eliminat din joc.Jocul continu pn cnd n cerc mai rmn 12 juctori, care vor fi considerai ctigtori.

Aa-n ac

n aer liber sau n sal. 840 copii. 24 ace i a de cusut.Dezvoltarea ndemnrii.

Din copiii care iau parte la joc, se formeaz dou sau mai multe echipe. Primuljuctor, din fiecare echip, primete cte un ac de cusut i o a. La un semnal, eiintroduc aa n ac, prednd apoi acul cu a urmtorului copil din echip. Acesta va scoate aa din ac i o introduce din nou .a.m.d.Invingtoare este echipa care a terminat prima de trecut aa prin ac.JOCURI DIDACTICE FOLOSITE N CADRUL ACTIVITILOR DE EDUCAIE ECOLOGIC

JOC DIDACTIC: SCULEUL CU SURPIZE! SCOP:

acestora; SARCINA DIDACTIC:REGULI DE JOC:

Recunoaterea i denumirea unor obiecte de uz personal;Demonstrarea i denumirea aciunii pe care o ntreprindem cu ajutorul

Consolidarea unor deprinderi de igien personal.Elevul chemat alege un obiect din scule, l pipie i fr s se uite l numete, apoi l arat copiilor i spune dup ce l-a recunoscut de ce trebuie folosit. Ceilali vor executa aciunea care poate fi ndeplinit cu obiectul respectiv( acolo unde este cazul).ELEMENTEDE JOC: deschiderea i nchiderea sacului, ghicirea, imitarea aciunilor, aplauze.MATERIAL DIDACTIC: un scule n care se gsesc diferite obiecte de uz personal: pahar,periu de dini, pieptene, oglind, prosop, spun, savonier, batist, erveel, perie de haine, perie de ghete.DESFURAREA JOCULUI:nvtoarea va aduce n clas un scule cu surprize. Elevii chemai vor veni n faa clasei, ifr s se uite introduc mna n scule i spun: ,,Eu am gsit o periu de dini. O va scoate din scule, o va arta i va explica necesitatea i importana folosirii acesteia (cum trebuie utilizat, cnd i de ce este bine s-l folosim ntr-un anumit fel) dup care va trebui s imite folosirea ei. Dac rspunsul este bun va fi aplaudat, iar dac nu este corect, va fi chemat alt elev pentru a da rspunsul bun.JOC DIDACTIC:S PROTEJM NATURA (Micii ecologiti)SCOP:Verificarea cunotinelor elevilor n legtur cu normele de comportare specifice asigurrii i protejrii naturii.Formarea deprinderii de a culege date necesare n scopul informrii pe otem dat.Activizarea vocabularului elevilor cu cuvinte care denumesc antonime.Consolidarea deprinderii de a interpreta ct mai expresiv un cnteccunoscut.OBIECTIVE OPERAIONALE:1. s identifice imaginile n care omul acioneaz n favoarea mediului;2. s identifice aciunile omului prin care se deterioreaz natura (care produc distrugeri);3. s aeze n albumul potrivit imaginea decupat anterior, motivnd alegerea;4. s gseasc antonimele unor cuvinte date;5. s interpreteze corect melodia i textul unui cntec.SARCINA DIDACTIC:Identificarea i gruparea imaginilor n funcie de urmrile acestora asupramediului (protejarea sau distrugerea lui).Alegerea unor cuvinte cu sens opus i utilizarea lor corect n propoziii.Interpretarea adecvat a unui cntec cunoscut. REGULI DE JOC:Rspunsurile bune sunt aplaudate, cele greite sunt corectate de colegi. Ctig echipa care aeaz prima jetoanele corect.ELEMENTE DE JOC:Micarea, mnuirea materialelor, aplauzelor, surpriza.DESFURAREA JOCULUI:Grupa va fi mprit n dou subgrupe, fiecare s le aeze pe care trebuies le aeze pe panou dup urmtoarele criterii:- pe panoul alb se aeaz imaginile care reprezint aciuni de ngrijire amediului(sdirea pomilor, adunarea i aruncarea gunoaielor n locuri special amenajate, etc.)- pe panoul gri se aeaz imaginile care reprezint aciuni de deteriorare amediului:(tiere pomilor, foc n pdure, aruncarea gunoaielor pe jos).Dup ce fiecare echip aeaz imaginile se verific cu ntreaga grupdac au fost corect aezate. Ctig echipa care nu a fcut nici o greeal .VARIANT:Elevii au dou albume:1. S ocrotim natura.2. Nu distrugei natura.Anterior planificrii i desfurrii jocului, elevii au drept sarcin de a decupa acas dinreviste sau din cri imagini cu aciuni ale omului asupra mediului. Fiecare copil va lipi imaginea sa n albumul la care crede c se potrivete, motivnd alegerea.n partea a doua a jocului se va desfura un exerciiu de limbaj: li se vorspune elevilor cuvinte, iar ei vor gsi opusul lui (antonimul) i va formula propoziii cu cele douantonime.Cuvintele alese trebuie s corespund temei jocului i s pun elevii nsituaia de a contientiza cele dou modaliti de aciune asupra mediului: una benefic i alta duntoare.Exemplu: curat murdar, poluat nepoluat, bun ru etc.n ultima parte a jocului vor interpreta un cntec cunoscut n care esteevideniat dragostea i grija fa de natur: ,,Frumoas-i strada noastr .JOC DIDACTICUNDE TRIETE FIECARE VIEUITOARE SCOPUL:Verificarea i consolidarea cunotinelor despre natur; Consolidarea deprinderilor de orientare.SARCINA DIDACTIC:Recunoaterea locului sau mediului n care triesc diferite vieuitoare iformularea acestor relaii n propoziii dezvoltate. MATERIAL DIDACTIC:coal mare de desen la care se vor face 4-5 pliuri prin ndoirea n sus a

hrtiei

cartonae cu imagini reprezentnd diferite vieuitoare(animale, psri etc.)DESFURAREA JOCULUI:Jocul se desfoar individual. Se amestec imaginile i se aeaz pe catedr. Un elev vine la catedr, ia un cartona, l privete i denumete vieuitoarea reprezentat de imagine, apoi se aeaz n dreptul imaginii de pe plan care arat mediul de via al animalului respectiv. Se ntoarce ctre clas i formuleaz propoziia. Se face aprecierea i se acord cte dou puncte(cte unul din cele dou) pentru ambele rspunsuri corecte(unul pentru asociere i unul pentru formularea propoziiilor).Elevii care nu reuesc s fac o asociere ntre vieuitoare i locul ei de trai au dreptul s maitrag un cartona i dac rspund bine, li se mai acord doar un punct.Dup rezolvarea sarcinii de ctre elev se comunic aprecierea de ctre nvtor.

JOC DIDACTIC:

POI S RASPUNZI CORECT?SCOP:Consolidarea cunotinelor legate de cele trei medii de via( ap, aer, pmnt).Educarea unor deprinderi elementare de protejare a mediului nconjurtor.Verificarea capacitii elevilor de a formula propoziii. Verificarea unor deprinderi de munc i practic gospodreti.OBIECTIVE OPERAIONALE:1. s grupeze animalele n funcie de mediul lor de via (ap, aer, pmnt);2. s nlture din tablouri acele elemente care pot polua aceste medii (natura);3. s formuleze propoziii pe baza imaginilor prezentate;4. s aplice la colul naturii deprinderile practic gospodreti formate.5.SARCINA DIDACTIC:Gruparea animalelor pe cele trei medii de via:ap, aer, pmnt.nlturarea din tablou a elementelor poluante pentru mediul de via respectiv.ngrijirea plantelor i petiorilor de la colul naturii.

MATERIAL DIDACTIC:Trei tablouri reprezentnd cele 3 medii de via: ap, aer, pmnt;siluete de animale, imaginireprezentnd aciuni realizate de elevi, cte o bil alb i una neagr pentru fiecare copil.

DESFURAREA JOCULUI:n prima parte elevii intuiesc cele trei tablouri afiate. Vin apoi pe un rnd i aleg de pe mascte un jeton cu un animal, l denumesc i l aeaz pe panoul ce reprezint mediul su de via. nvtoarea alege i ea un jeton pe care l aeaz greit iar elevii trebuie s-o corecteze.Dup gruparea animalelor, elevii privesc tablourile ncercnd s gseasc acele elemente care pot duna naturii (polueaz mediul). Ex: n ap sunt aruncate sticle, cutii. n aer este mult fum.n partea a doua nvtoarea arat pe rnd cte o imagine ce reprezint o aciune ntreprins de ctre om. Elevii precizeaz dac imaginea duneaz sau nu naturii. Dac aciunea este n favoarea naturii ridic bila alb, dac aciunea duneaz naturii ridic bila neagr. n locul imaginilor folosite ca suport se pot mima diferite aciuni, fie de ctre nvtoare, fie de ctre elevi. n final se desfoar activiti gospodreti la colul naturii, iar apoi elevii vor sdi n curtea colii flori, adun hrtii.

CERCUL NATURII

ocup;

SCOPUL: nelegerea conexiunilor, a legturilor care se fac ntre plante i animale.SARCINA DIDACTIC: denumirea elementelor din mediul nconjurtor, a locului pe care l

ELEMENTE DE JOC: surpriza, aranjarea copiilor care au jetoane corespunztoare, ntrecere,aplauze, reguli.REGULI: elevii se vor uni n perechi n funcie de legturile dintre plante i animale pe care le reprezint.MATERIAL DIDACTIC: ecusoane reprezentnd plante, animale. DESFURAREA JOCULUI:Se mpart elevilor etichete cu numele unor plante i animale cum arfi: lup, gru,vierme, pasre, oarece, iepure, iarb, arbore, cerb, bufni, insect, oameni. Acesteetichete se prind de piept. Elevii se vor uni n perechi n funcie de legturile dintre plante i animale pe care le reprezint. Elevul care are ecusonul ,,iarba se va uni cu elevul care are ecusonul ,,cerb, care se va prinde apoi de mn cu elevul care are ecusonul ,,oameni, etc. n final toi elevii se vor prinde de mini formnd cercul naturii.

via.

USCAT, AER, APSCOP:Consolidarea i verificarea cunotinelor despre animale i mediul lor de

ELEMENTE DE JOC: ghicirea animalului, ntrecere, aplauze. MATERIAL DIDACTIC:o minge micPARTICIPANI: poate fi jucat de orice numr de juctori ntr-o ncpere. DESFURAREA JOCULUI:Juctorii se aeaz n cerc, n poziia eznd, iar conductorul jocului n mijlocul cercului; deunde arunc mingea unui juctor rostind totodat i unul din cuvintele: uscat, aer, ap.Juctorul care a primit mingea este obligat s denumeasc o fiin care triete n mediul respectiv. De exemplu: dac se strig ap se va rspunde delfinul.Juctorii care nu rspund repede sau numesc fiine care nu triesc n mediul respectiv primesccte un punct penalizare.

CINE TIE CTIGSCOPUL: Sistematizarea cunotinelor despre:Elementele necesare vieii plantelor, animalelor i omului (ap, aer, soare); Importana plantelor (mai ales a pdurilor) pentru viaa animalelor i a omului; Cauzele producerii dezechilibrelor n natur (nclzirea planetei, secet,furtuni, dispariia unor animale etc.).

OBIECTIVE OPERAIONALE:S enumere elementele necesare vieii pe Pmnt;S neleag ce se ntmpl cnd lipsete unul dintre elemente;S explice de ce pdurea este ,,plmnul verde al planetei; S enumere cauzele care determin dezechilibrele n natur;S gseasc soluii pentru salvarea planetei i implicit a animalelor i plantelor;S enumere cteva reguli de comportare n excursie;

ELEMENTE DE JOC: ntrecerea i mnuirea materialelor. SARCINA DIDACTIC:Sortarea imaginilor corespunztoare cerinelor conductorului de joc; Copiii lucreaz pe dou echipe.REGULI DE JOC:Elevii se consult (pe grupe) i aleg un reprezentant care formuleaz rspunsul.METODE I PROCEDEE: conversaia, explicaia, exerciiul, problematizarea. MATERIAL DIDACTIC: imagini (desene, CD, casete video, diapozitive) cu:Plante(animale)crora le lipsesc unul dou elemente necesare vieii (cte unul pentru fiecare echip);Pduri incendiate, defriri;Ape poluate i peti mori sau alte animale(psri, mamnifere etc.);Aspecte din orae cu fabrici care polueaz aerul, maini care elimin gaze de eapament;Aspecte din natur n timpul secetei;Poluarea naturii cu gunoaie (gunoaie n poieni i n pdure dup plecareaexcursionitilor);Strngerea materialelor refolosibile (hrtie, plastic).DESFURAREA JOCULUI:n funcie de imaginaia fiecrui nvtor se pot folosi diferite materiale care s contribuie la realizarea scopului propus. Jocul se desfoar pe dou echipe, sub forma de ntrecere. nvtorul i fixeaz ntrebrile corespunztor obiectivelor operaionale urmrite i materialul folosit, aceleai pentru ambele echipe. Dup rezolvarea fiecrei sarcini, echipa primete (pe un panou) stimulente diverse, imaginate de nvtoare. La sfrit este ctigtoare echipa care a nsumat mai multe stimulente. Echipele vor avea nume (din domeniul ecologiei:,,Delfinii i ,,Balenele etc.)i vor premii care const n cri cu coninut ecologic(,,Doxi, ,,Planeta Albastr, insigne etc.

AA DA! AA NU!

SARCINA DIDACTIC: gruparea propoziiilor dup criteriul AA DA! AA NU! Prin ridicarea minii pentru AA DA! i verbalizarea pentru AA NU!DESFURAREA JOCULUIPe jetoane vor fi scrise propoziiile:ngrijesc animalele i plantele. Chinuiesc animalele.

M joc frumos cu animalele. Respect animalele i plantele. Distrug plantele.Ocrotesc plantele i animalele. Rup florile ndrgite din parc.Hrnesc psrile i le fac adposturi. POLUAREA RULUIDESFASURAREA JOCULUI:5- 6 elevi prini de mini vor executa micrile apei unui ru. Apoi, 5 sau 6 elevi vor reprezentapetii, imitnd micrile petilor prin ap. n ap vor aprea 5 6 elevi care au n piept etichete pe care sunt scrise numele unor deeuri sau poluani:,,gunoaie, ,,chimicale, ,,detergeni, ,,sticle, ,,ambalaje, etc. N momentul cnd poluanii intr n ap, petii se mbolnvesc i copiii ncep s tueasc, ghemuindu-se la pmnt. Apar 3 copii care cur apele de gunoaie, iar ,,petii i revin i ncep s noate iar prin ap.CAMPANIE ECOLOGIC DESFURAREA JOCULUI:Echipelor li se acord un anumit timp(15 minute) pentru a stabili de comun acord care estecampania ecologic pe care o consider prioritar (reciclarea deeurilor, curenia unei zone, protecia animalelor, protecia unui copac etc.) i modul n care tinerii se pot implica (participare direct n campanie, colectare de fonduri, realizarea unor afie sau a unui reportaj la radio/tv. , etc.)Toate echipele urmeaz s mimeze aciunea respectiv. Echipa care ghicete subiectul mimatcapt un punct.

COLECIONARII NATURALITIPARTICIPANI:se joac n jurul mesei, pe grupe formate din 5-7 juctori.MATERIALE FOLOSITE: se confecioneaz 32 de cartonae de 7/10 cm.Pe una din feele acestor cartonae se lipesc poze reprezentnd plante i animale din diferitespecii. O specie aleas va figura pe cte 4 cartoane, pe fiecare carton fiind ns o alt plant sau animal din specia respectiv.Juctorii se numeroteaz, i apoi cartoanele se amestec i se mpart cte 4 la fiecare, cele care rmn se pun la pachet la mijlocul mesei.innd cartoanele n mn, n form de evantai, juctorii vor observa subiectele de pe cartoane, hotrnd s colecioneze o specie sau alta i pstrnd acest lucru secret. Cartoanele care fac obiectul coleciei vor fi puse jos, pe mas n faa juctorului, acesta rmnnd n mn cu subiectele care nu-l intereseaz.Jocul ncepe cu juctorul numrul 1 care ridic un carton din pachet (cartonul de deasupra), dac acesta completeaz colecia sa l va opri depunnd un alt carton n dreapta sa.Dac dimpotriv acest carton nu l intereseaz, l poate pune pe el n dreapta jos.Jocul continu cu juctorul numrul 2, adic cel din dreapta numrului 1, care trebuie s ridiceo carte. De data aceasta el poate ridica fie o carte din pachet, fie cartea dat jos de juctorul numrul1.

TAFETA GUNOIULUI DESFURAREA JOCULUI:Elevii sunt mprii n dou iruri. n faa fiecrui ir la o distan de 5 m se aeaz cte unco de gunoi. Fiecare elev va aduna din curtea colii cte un ambalaj aruncat sau o cutie goal de lapte, pe care s o arunce n coul de gunoi. La comanda start, elevii alearg spre courile de gunoi, arunc deeurile n co, apoi se ntorc n fug, dnd tafeta urmtorului elev. Ctig echipa care termin mai repede, aruncnd toate gunoaiele n co.

DE-A DIVERSITATEA DESFURAREA JOCULUI

Se poate face un exerciiu de imaginaie: fiecare elev s ncerce s compun propoziii despre diversitate care s nceap cu o liter din acest cuvnt. De exemplu:

DIVERSITATEDansul florilor,n lumina amiezii,Vltoarea apelor, Energia vntului, Rsritul soarelui, Susurul praielor,

Inocena ciocrliei, Tunetul ploii,Aceasta este lumea noastr, Tot ce ne nconjoar,Este Terra, casa noastr!

,,NFIAZ UN COPACSCOPUL:Educarea atitudinii ecologice fa de mediul nconjurtor;ntrirea comportamentelor pozitive de ngrijire a copacilor;SARCINA DIDACTIC: participarea la aciuni de ngrijire i protejare amediului;REGULI DE JOC: elevii vor ,,nfia un copac i vor trebui s l ngrijeasc;ELEMENTE DE JOC: mnuirea materialelor, micarea.MATERIALE NECESARE: un copac, creion de desen, hrtie, carneel, aparat foto.DESFURAREA JOCULUI:Cnd ieii la plimbare, invitai copiii s ,,nfieze un copac (din parc sau de pe strad). Prinacest gest se dezvolt legtura dintre copii i mediul nconjurtor. Explicai-i c de fapt nimeni nu poate avea un copac al lui ntr-un domeniu public, dar c omul se poate ,,mprieteni cu un copac i poate s-l ngrijeasc.Ce rspunderi ar putea avea cineva care ,,deine un pom? n primul rnd trebuie s cunoascfoarte bine copacul. De aceea cu ajutorul creionului i al hrtiei desenai copacul iarna; sau toamna, adunai frunzele czute pe jos i presai-le, studiai florile i fructele, primvara i vara.Cnd ieii la plimbare, fiecare copil trebuie s aduc ap ntr-o sticl, cu care va uda copacul. Copiii mai mari pot s fac un calendar al copacului, n care pot nota nlimea, perioada cnd nflorete, mirosul pe care l rspndesc florile, forma fructelor etc.n final, o dat sau de dou ori pe an facei fotografii copilului mpreun cu copacul ,,nfiat.Cu timpul, copacul va deveni un reper important pentru cunotinele de botanic ale copilului.

JOC DE ROL,,N EXCURSIE LA PADURESCOP:Evaluarea cunotinelor despre ocrotirea mediului nconjurtor;Evaluarea unor deprinderi practic-gospodreti;Activarea interesului i a plcerii pentru nvarea prin joc, dezvoltarea spiritului de echip i decompetiie;Formarea i dezvoltarea unor comportamente civilizate;SARCINA DIDACTIC:REGULI DE JOC: n drumul prin pdure elevii vor descoperii ,,capcane - surprize i vortrebui s fac ce li se cere. Dac sarcinile au fost ndeplinite, se vor deplasa mai departe n adncul pdurii, pn la un alt indiciu. Echipa ai cror membri greesc rspunsurile, este penalizat sau va primi un supliment de ,,munc,iar cea ai cror membri greesc tiu s rspund corect va nainta mai repede pe traseu, ajungnd prima la ,,Cabana Pdurarului.ELEMENTE DE JOC: competiia, situaiile surpriz, ghicirea, micarea, aplauze, stimulente. MATERIAL DIDACTIC: cri, buline, o tristu, hrtie, ambalaje ou Kinder, cuib de psrinatural, co de nuiele n care se afl alimentele, o carte de imagini despre ocrotirea naturii, pturi, casetofon, pubel pentru resturi alimentare, tacmuri i vesel unic folosin, recompense.DESFURAREA JOCULUI:Prima echip va purta n piept buline de culoare roie, iar a doua echip buline de culoare verde.Se d startul i, cutnd, copiii pornesc spre pdure, pe crarea erpuit dintre copaci. Ei sunt invitais observe vegetaia unor copaci, adposturile unor animale, un muuroi de furnici, s culeag floricele, s asculte susurul unui pria ce strbate pdurea, s salveze de la nec o gz mic ce a czut n ap, s-o aeze uor pe iarba verde i moale. Copiii sar apoi peste un pria, observ cum ,,doctorul pdurii i face datoria i, deodat, observ cum pe crengua unui stejar st atrnat o tristu. n ea se descoper nite plicuri n care se gsesc bileele cu anumite sarcini (ntrebri la care trebuie s rspund ):Echipa 1 : - Cum este solul?- Cum este iarba?- Cum este aerul?Echipa 2 : - Cum sunt copacii?- Cum sunt psrile?- Cum este apa din pru?Dup ce echipele rspund la ntrebri (vom lua tristua cu noi ), se consemneaz rspunsurile,vom vorbi de animale i psrile din pdure, cu ce se hrnesc, ce foloase aduc, cteva curioziti, apoi vom continua traseul pn la marginea pdurii pe malul Dunrii. Aici ntr-un cuib de psrele care a czut, probabil dintr-un copac nalt descoperim printr-o mulime de psri o mulime de ou Kinder (ambalaje). Deschiznd fiecare ou, pe rnd, aflm ntrebrile:Echipa 1 : - De ce mor plantele?- Ce s-ar ntmpla dac n-ar fi pdurea?- De ce nu este voie s se defrieze pdurea?- De ce trebuie s pstrm acest loc curat?Echipa 2 : - Cum este apa Dunrii fa de a prului?- Care sunt cauzele? Ce credei c se ntmpl cu petii?- Cum este malul Dunrii?- Care sunt cauzele? Ce se ntmpl cu plantele i vieuitoarele?nainteaz echipa care ,,s-a descurcat cel mai bine. Pentru c timpul trece, se propune alerge uor unii dup alii pentru a ajunge n poienia unde i ateapt nite surprize plcute. Nu departe se vede ,,casa pdurarului, o csu din lemn cu flori la ferestre. Odat ajuni la acest popas, copiii descoper n mijlocul poieniei nsorite un co mare de nuiele. Folosindu-se metoda descoperirii prin surpriz, din co se vor scoate bunti cu care copiii se vor ospta. n continuare au loc discuii pe marginea temei ,,S ocrotim natura!. n acest sens, ei i vor aduna masa de la picnic i i vor depune resturile alimentare (pungi, flacoane de plastic, erveele i vesela de unic folosin ) ntr-o pubel aflat n apropiere, pe care scrie ,,Pstrai curenia!.Li se prezint aici o carte cu imagini pregtit anterior, care reprezint diferite modele de comportamente. Rsfoind fil cu fil, vor rspunde prin ,,aa da i prin ,,aa nu la ntrebarea: ,, - Cum credei c este corect? i cum nu ?Echipa 1 : - imaginea reprezint o feti care ud florile cu stropitoarea;- oameni care taie i defrieaz copacii;- un grup de oameni care monteaz o cantin pentru psrele ntr-un copac;- un grup de copii care arunc pe ap flacoane de plastic. Echipa 2 : - un medic veterinar care panseaz lbua unui cel;- un grup de oameni care planteaz pomi i rsdesc flori;- un cetean care arunc hrtia jos;- o feti care omoar gzele i calc n picioare florile.Se vor consemna rspunsurile dup care se totalizeaz punctele. Echipa ctigtoare va primiicri drept premiu.CEVA. DESFURAREA JOCULUIn timpul unei plimbri, conductorul jocului distribuie fiecrei echipe o foaie de hrtie pecare sunt notate urmtoarele ntrebri: Poi s-mi ari:

- Ceva nalt i drept?- Ceva ncovoiat?- Ceva strlucitor?

- Ceva rotund?- Ceva ascuit?- Ceva verde cu galben?- Ceva fcut de mna omului?- Ceva ce nu-i gsete locul n natur?

- Ceva important pentru echilibrul naturii?

Grupul se oprete pentru 5 minute ntr-o anumit zon i noteaz rspunsurile, care se citesc apoi cu voce tare.

JOCURI DIDACTICE PENTRU DEZVOLTAREA LIMBAJULUI I COMUNICRII

1. COCOUL I GSCA

Sarcina didactic: recunoaterea psrii, denumirea acesteia, imitarea sunetelor emise, construirea unei propoziii simple care s se refere la aciunea perceput.Regulile jocului: copiii imit sunetele emise de psrile care apar pe rnd la teatrul de ppui. Copilul numit enun aciunea i o execut mpreun cu ntreaga grup.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiAezarea copiilor se poate face n semicerc sau ca la vizionrile de spectacole pe 4-5 rnduri a cte 4-5 scaune, astfel nct toi s aib scena n faa ochilor.Jocul se desfoar prin prezentarea pe rnd a celor dou psri n cadrul teatrului de ppui. Educatoarea poate motiva sosirea lor. Cu aceast ocazie se precizeaz i denumirea lor, mai ales pentru gsc, pasre mai puin cunoscut de ctre copiii de 3-4 ani. Dup denumirea celor dou psri se pot face cteva exerciii de pronunare corect a sunetelor prevzute c i g. Educatoarea prezint modul de articulare: se va urmri ca limba s fie retras spre fundul cavitii bucale.n cursul jocului vor fi executate cu cele dou psri diferite aciuni menionate mai sus.Copilul solicitat va rspunde indicnd ce face pasrea, dup care grupa va imita micarea i va pronuna onomatopeea corespunztoare.NOT Copiii care au dificulti n pronunarea consoanelor c-g, vor fi solicitai s ncerce articularea, prin poziia gurii larg deschise, limba ghemuit n fundul cavitii bucale, n timp ce, cu degetul mare i cel arttor i palpeaz, apsnd uor regiunea superioar a gtului.

2. FOCUL I VNTUL

cuvinte.

Sarcina didactic: redarea corect a unor sunete izolate i a sunetelor din componena unor

Regulile jocului: copiii reproduc prin micri i onomatopee fenomenele despre care serelateaz n povestirea educatoarei, respectnd sensul acesteia.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopiii vor sta fie pe scunele, fie pe covor n semicerc.n introducerea activitii se vor reactualiza reprezentrile despre foc i vnt, cerndu-secopiilor s reproduc onomatopeele f-f, vjj-vjj. n acest scop se vor prezenta pe rnd cele dou ilustraii i se vor denumi fenomenele : foc i vnt.n continuare, educatoarea introduce exerciiile de pronunare n contextul unei poveti simple. Regula jocului cere copiilor ca atunci cnd povestea se ntrerupe, ei s reproduc sunetele corespunztoare fenomenului enunat n contextul povetii. De exemplu: n cas s-a fcut frig. Mama a pus lemne n sob i a aprins focul. Focul fcea.... Copiii vor imita zgomotul focului. S-au ars lemnele i focul s-a stins, apoi tata a ieit n curte s aduc altele. Afar era frig i btea vntul.... Copiii vor reproduce micarea vntului, zgomotul produs de acesta (vj-vj).Povestea poate continua sau poate fi reluat ntr-o alt form asigurndu-se repetarea pronunrii de ctre copii a sunetelor corespunztoare.n partea a doua a jocului educatoarea imit unul din fenomenele discutate mai sus, iar copiii formuleaz propoziii simple n legtur cu aciunea perceput: focul arde sau focul face f-f(educatoarea i copiii mimeaz aciunea de aprindere a focului) sau vntul bate (educatoarea i copiii leagn puternic braele deasupra capului).n pronunarea onomatopeelor care ncep cu consoanele f-v, se recomand articularea exgeratconturat prin aducerea buzei inferioare sub incisivii superiori.

3. ARPELE I ALBINUA

Sarcina didactic: pronunarea corect a consoanelor s i z.Regulile jocului: la semnalul educatoarei, grupul de copii care alctuiete arpele, execut deplasarea pe un traseu dat imitnd sunetele emise de arpe. La alt semnal albinele pornesc spre arpe ca s-l alunge reproducnd zumzitul acestora.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiEducatoarea va amenaja nainte de nceperea jocului un cadru care s sugereze o poian cu flori.Grupa de copii va fi mprit n dou, o parte dintre ei vor fi albine, iar restul vor alctui arpele. Fiecare din subgrupe va avea un rol prestabilit, eventual marcat. Educatoarea conduce jocul indicnd deplasarea arpelui, apoi cea a albinelor. Grupul de copii reprezentnd arpele se va deplasa pe traseul desenat dinainte in linie erpuit reproducnd uieratul arpelui: sss.., n timp ce albinele stau ntr-o parte a slii de grup. La un semnal al educatoareo copiii-albine vor imita zborul i zumzetul acestora naintnd spre arpe. arpele se retrage la locul su ferindu-se s nu fie nepat. Jocul se continu schimbndu-se rolurile.n cursul jocului se vor asigura momente de odihn, avnd n vedere c alergarea poate sinflueneze corectitudinea emiterii sunetelor prin modificrile n respiraie. n acelai scop se va doza atent timpul afectat alergrii, evitndu-se prelungirea acestuia.n pronunarea unor onomatopee care ncep cu consoanele s-z, se recomand atragerea ateniei asupra locului de articulare, n cazul n care copiii articuleaz incorect, cu limba ieit printre dini consoanele s-z. Se recomand articularea exagerat conturat prin strngerea dinilor, ca spaiul deschis s nu fie mai mare de 1-2 mm, limba va fi plasat jos, n spatele incisivilor inferiori, iar colurile gurii puternic trase n pri.

4.TRENUL I VNTUL Sarina didactic: pronunarea corect a consoanelor i j.Regulile jocului: la semnalul dat de educatoare, un grup de copii execut deplasarea pe untraseu, imitnd trenul. La alt semnal, un alt grup ajunge trenul, reproducnd vntul.Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiEducatoarea va avea nainte de nceperea jocului un cadru care s sugereze linia ferat. Grupa de copii va fi mpri n dou. Educatoarea conduce jocul indicnd deplasarea trenului , , , (aciune nsoit de micarea braelor). A doua grup de copii ateapt semnalul pentru a depi trenul, alergnd cu o vitez mai mare, n timp ce pronun j, j, j (braele lateral). Jocul continu schimbnd-se rolurile.n partea a doua a jocului, aciunea se amplific prin prezena a patru grupe: albinuele (z, z, z), arpele (s,s), trenul (, , ), vntul (j, j, j).Nu se va scpa din vedere faptul c, dac consoanele s-z necesit articularea prin plasarea limbii n spatele incisivilor inferiori i colurile gurii bine trase n pri; n articularea consoanelor -j dimpotriv, vrful limbii este inspre palat i gura rotunjit.

5. SPUNE CUM SE FACE

Sarcina didactic: recunoaterea animalelor i reproducerea onomatopeelor corespunztoare glasului acestora.

Regulile jocului: la privirea jucriei sau a imaginii, copilul trebuie s imite glasul animalului respectiv, iar ceilali copii trebuie s-l recunoasc i s-l denumeasc. La semnalul dat, toi copiii imit glasul animalului i execut micri corespunztoare acestuia.Material didactic: animale-jucrii sau imagini reprezentnd cinele, pisica, oaia, calul, gina, cocoul, raa, gsca, vrabia, albina etc.Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiMaterialul necesar jocului va fi acoperit sau introdus ntr-un scule (coule) pentru a creasurpriza la prezentare i a da posibilitatea s se perceap pe rnd fiecare animal al crui glas va trebui imitat. Copiii vor fi aezai pe scunele n jurul mesei cu materialul de joc.n desfurarea jocului, se va asigura o anumit succesiune n prezentarea imaginilor sau a jucriilor, ncepnd cu cele al cror glas este mai uor de pronunat (pisica) i terminnd cu cele al cror glas (onomatopee) prezint oarecare dificultate n reproducere. Se va urmri sistematic ca reproducerea s se fac la nceput individual, apoi se va trece la pronunarea n mod individual cu copiii care ntmpin dificulti n pronunarea unor sunete.n complicarea jocului se modific ordinea aciunilor. Copiii ascult onomatopeea (reprodus deeducatoare, nregistrat pe band de magnetofon) apoi aleg animalul al crui glas l-au auzit i-l reproduc individual sau n colectiv, dup cum li se cere.

6. SPUNE CE FACE

Sarcina didactic: indicarea aciunii executate.Regulile jocului: copilul chemat de educatoare execut micarea indicat. La ntrebarea Spunece face? copilul atins pe umr exprim verbal aciunea.Material didactic: creion, pensul, mturic, prosop, pieptne, perie, pahar, lingur, cuburi,ppu, minge etc.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiOrganizarea grupei de copii se realizeaz n semicerc pe scunele. innd seama de cunotinelecopiilor intuirea se face integral, selectiv sau nu se face deloc. Pentru executarea aciunilor necesare desfurrii poate s fie invitat un copil mai mare (la nceput) sau se face apel la toi copiii din grup. Aciunea jocului cuprinde cteva momente pe care copiii la vor desprinde din desfurare:chemarea unui copil lng educatoare;- indicarea unei aciuni astfel nct s nu fie auzit de ceilali copii;- alegerea de ctre copil a obiectului necesar aciunii;- executarea aciunii de ctre copil;- exprimarea n propoziii scurte a aciunii percepute de ctre copilul atins pe umr sau numitde educatoare.

7. AL CUI GLAS ESTE ?

Sarcina didactic: recunoaterea copiilor din grup dup glas. Formularea corect a genitivului.Regulile jocului: copilul indicat de ctre educatoare printr-un gest, va da semnalul de sculare alcopilului care simuleaz c doarme. Cel strigat va trebui s numeasc copilul care l-a trezit.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopii stau pe scunele n semicerc. n faa semicercului se va aeza la o mic distan o mas cuun scaun la care va sta copilul numit de educatoare (trimis la culcare). El se va aeza cu spatele la grup, cu braele pe mas, cu capul pe brae i va simula c doarme. n acest timp se va face linitedesvrit pentru a se crea condiii de somn. Educatoarea va trece apoi prin dreptul copiilor (pe la spatele lor) i va atinge pe unul din ei. Acesta va spune: Trezete-te..., Mihai.... Copilul n cauz se va ntoarce cu faa spre grup i va rspunde la ntrebarea adresat n cor: Al cui glas este?. n rspunsul su copilul va formula o propoziie ca: Este glasul lui Vasilic Popescu, Este glasul Ioanei Manolescu etc.

Se va acorda atenie n mod special folosirii corecte a genitivului substantivelor proprii feminine, innd seama de tendinele precolarilor de a extinde forma masculin.

8. NE JUCM CU BALOANE

Sarcina didactic: recunoaterea i denumirea culorilor, formularea corect a propoziiei respectnd acordul dintre substantiv i adjectiv.Regulile jocului: copiii care au jetoanele de coloarea corespunztoare balonului prezentat de educatoare, le vor ridica i vor preciza culoarea baloanelor cu care se joac.Copiii vor cuta alte obiecte de aceeai culoare cu a balonului educatoarei i vor denumi culoarea acestora.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopiii vor fi aezai la msuele dispuse n careu deschis.n prima parte a jocului se va urmri ridicarea corect de ctre copii a jetonului cu imagineabalonului de aceeai culoare cu culoarea aceluia ridicat de educatoare. Copiii vor denumi culoarea baloanelor respective. n acest sens educatoarea pune ntrebarea Cu ce baloane ne jucm?, iar copiii rspund: Ne jucm cu baloanele roii etc. Se vor utiliza i ntrebri adresate n mod individual: Cu ce balon te joci? pentru a determina i folosirea singularului.n partea a doua a jocului, educatoarea ridic un anumit balon, iat copiii indicai caut pe o mas special pregtit obiectele sau imaginile acestora de aceeai culoare, formulnd corect o propoziiecare s cuprind att substantivul ct i adjectivul corespunztor. Se va insista asupra acordului corect ntre substantiv li adjectivul care l nsoete: balon rou minge roie; balon albastru rochialbastr etc.

9. CINE ESTE I CE FACE ?

Sarcina didactic: denumirea corect a fiinelor i a aciunilor specifice acestora.Regulile jocului: copiii deschid i nchid ochii la semnalul educatoarei. La ntrebarea Cine este i ce face? copiii rspund pe rnd denumind animalul i preciznd de fiecare dat alt aciune posibil. Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiMobilierul va fi aezat n form de careu deschis.n timp ce copiii stau cu capul aplecat pe mas, educatoarea afieaz silueta unui animal. La semnal copiii privesc ce s-a aflat la flanelograf sau la tabl. Rspunsul copilului ntrebat va cuprinde att denumirea animalului ct i a unei aciuni pe care acesta o poate efectua, de exemplu:Cinele: 1. latr pisica: 1. mianun2. muc 2. prinde oareci3. roade oase 3. zgrie4. fuge vrbiua: 1. ciripete5. pzete casa 2. zboar

Pentru stimularea copiilor s gseasc un numr ct mai variat de aciuni (s utilizeze ct mai multe verbe), educatoarea le poate sugera aciunea prin micri imitative sau crearea de situaii- problem.

10. CND FACEM AA ?

Sarcina didactic: determinarea momentului din zi n care se efectueaz o anumit aciune.Regulile jocului: copiii trebuie s recunoasc aciunea din imaginea la care s-a oprit aculcadranului i momentul n care se petrece ea. La ntrebarea educatoarei, copilul indicat relateaz cele observate iar ceilali copii imit aciunile caracteristice n succesiunea lor.Material didactic: un cadran din carton sau placaj (material plastic) mprit n dou una din pri fiind colorat deschis (eventual un soare deasupra acesteia), iar cealalt parte fiind de culoare inchis. Pe fiecare parte se vor fixa cte trei-patru imagini reprezentnd aciuni efectuate de copii:

pentru diminea: un copil se d jos din pat; se spal la chiuvet; servete micul dejun, pleac spre grdini, se joac etc.; pentru sear: copilul se dezbrac, copilul face du, se urc n pat, doarme. La mijlocul cadranului este un ac indicator ce poate fi ndreptat spre oricare din imagini.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiPentru a asigura reuita jocului, se va preciza n introducere semnificaia cuvintelor utilizate mai frecvent respectiv: dimineaa i seara. La grupe avansate se pot folosi i alte adverbe de timp, de exemplu: la prnz. n desfurarea jocului, prin micarea acului se vor alterna aciunile de diminea cu cele de sear.

11. UNDE S-A OPRIT ROATA ?

Sarcina didactic: diferenierea i enunarea corect a substantivelor la singular i la plural constituind corect propoziia.Regulile jocului: copiii trebuie s recunoasc imaginea la care s-a oprit roata i s indice corectdac este a unui obiect sau a mai multor obiecte.Materialul didactic: un disc cu segmente pe care sunt desenate obiecte ntr-un grup sau ntr-un singur exemplar. Pe acest disc este fixat de un ax, un alt disc cu un segment lips. Prin nvrtirea acestuia, se descoper pe rnd o singur imagine.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopiii vor fi aezai pe scunele dispuse n semicerc.n timpul jocului se va acorda atenia formulrii corecte de ctre copii a propoziiilor: Roatas.a oprit la mr. n funcie de nivelul de dezvoltare a grupei se poate cere copiilor s nsoeasc substantivele de adjectivul care arat culoarea obiectului din imagine, de exemplu Roata s-a oprit la creionul albastru.Copiii numii vor alege de pe mas un jeton reprezentnd un obiect sau mai multe obiecte dupcum indic imaginea de pe disc.

GRUPA MIJLOCIE

12. SCULEUL FERMECAT

Sarcina didactic: denumirea corect a obiectului scos din scule, raportarea lui la alte obiecte, de aceeai categorie.Regulile jocului: copiii la care se oprete sculeul la semnalul educatoarei, scot obiectul(imaginea lui), l denumesc i l aeaz la locul potrivit pa mas sau panou.Materialul didactic: un scule de pnz de dimensiune mic n care se introduc jucrii sau alteobiecte de uz personal ca de exemplu: creion, cret, crati, batist, chibrit, erveel, prosop, solni etc.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuinainte de nceperea jocului educatoarea aeaz pe panou sau pe mai multe mese cte un obiect care s indice criteriul de clasificare a obiectelor gsite de copii n scule. De exemplu: mas pentru mobilier, o pisic pentru animale, pieptne pentru obiecte de uz personal. Rochi pentru obiecte de mbrcminte. Se discut cu copiii ce alte obiecte pot fi aezate alturi de cele aflate pe mese n funcie de criteriul utilitii.n scule vor fi introduse obiecte din categorii diferite. Ele vor fi date copiilor aezai nsemicerc pentru a le trece din mn n mn. La semnalul educatoarei sculeul se oprete. Copilul la care s-a oprit sculeul trebuie s scoat un singur obiect; l denumete i-l ofer vecinului cu

rugmintea de a-l aeza la locul potrivit. Acesta va cuta grupul de obiecte corespunztor i va motiva aezarea efectuat.

13. A SPUS BINE SAU N-A SPUS BINE ?

Sarcina didactic: compararea pronunrii corecte cu cea incorect, gsirea formei corecte de pronunare a cuvintelor auzite.Regulile jocului: ppua (ndric, Achiu) va prezenta pe rnd cte un obiect i-l va denumi pronunnd unele cuvinte corect, iar altele eronat.Grupa repet cuvntul n cor atunci cnd este corect spus, iar atunci cnd este greit ntrerupe ppua printr-un semnal convenit. Unul din copii va pronuna forma corect iar un altul va construi o propoziie cu acel cuvnt.Material didactic: obiecte cunoscute de copii sau imagini ale acestora.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiIntroducerea n joc se poate realiza prin prezentarea personajului de la teatru de ppui in jurul cruia se poate purta o scurt discuie. Educatoarea va supune pe Achiu unui examen de vorbire corect pentru a stabili dac mai trebuie s nvee n grdini sau nu. Va descoperi obiectele de pe mas i va cere ppuii s aleag una dintre ele s spun copiilor cum se numete. Apoi educatoarea va interveni cu ntrebarea leit-motiv a jocului A spus bine sau n-a spus bine?. Pe baza comparaiei cu forma corect copiii vor reaciona repetnd forma corect sau corectnd ppua, dup caz.

14. CINE (CE) FACE AA ?

Sarcina didactic: reprezentarea corect a onomatopeii la aciunea ilustrat, pronunarea onomatopeii n contextul unei propoziii.Regulile jocului: copii trebuie s aleag imaginea corespunztoare onomatopeii pronunat de educatoarei s rspund complet. Grupa repet onomatopeea i red prin micare aciunea.Material didactic: ilustraii reprezentnd: un copil rupe o creang uscat (prrr), un ceas detepttor (sun rrr), bunica toarce (fusul sfrie sfrr) etc.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiEducatoarea pronun sunetele emise de unul din obiectele sau personajele ilustrate i pune ntrebarea: Ce (cine) face aa?. Unul din copii se deplaseaz i arat imaginea corespunztoare onomatopeii, dup care rspunde la ntrebarea pus. La semnalul educatoarei toi copiii imit onomatopeea. Deoarece consoana r este extrem de dificil de pronunat, se va avea n vedere ca sunetul respectiv s fie articulat prin vibraii ale vrfului limbii, ridicat n spatele incisivilor superiori, cu musculatura facial ncordat.15. REPET CE SPUN EU Sarcina didactic: gsirea unor silabe paronimice.Regulile jocului: educatoarea va pronuna o anumit silab (sau un cuvnt), iar copilul cu care aceasta d mna, trebuie s repete i s gseasc o alt silab asemnntoare (sau un alt cuvnt), diferind doar printr-un singur sunet. Dac cel solicitat nu rspunde promt, educatoarea trece la un alt copil.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiSe vor pronuna silabe perechi dup cum urmeaz:

pa-taca-gala-ra

fa-vasa-ca

ma-laa-gaetc.

Apoi se vor cuta combinaii de silabe care s aibe un sens:casa-masa cal-car corn-hornmere-pere cea-ghea varz-barz a-ra cine-ine musc-muclac-rac vine-ine patru-patu etc. Atmosfera de joc va fi imprimat prin rapiditatea cu care educatoarea va solicita copiilorrspunsurile provocnd o ntrecere pentru gsirea silabei sau cuvntului corespunztor.

16. EU SPUN UNA, TU SPUI MULTE

Sarcina didactic: alegerea corect a jetonului cu una sau mai multe imagini i exprimarea corect a singularului i pluralului.Regulile jocului: copilul chemat de educatoare vine la masa ei, alege un cartona i spune dacpe el este reprezentat un element sau mai multe elemente. Copilul care are jetonul cu imaginea mai multor elemente de acelai fel (sau o imagine a obiectului), ridic acel cartona sus, repede i formuleaz propoziia.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiPentru fiecare substantiv propus n joc vor exista dou cartonae, unul cu un singur element, iaraltul cu dou sau mai multe elemente.Pe rnd cte un copil vine la masa educatoarei i alege un cartona. De exemplu, ridicnd uncartona cu mai multe elemente copilul spune: Eu am pe cartona multe flori. Copilul la care se afl cartonaul cu o singur floare se ridic i spune: Eu am cartonaul cu o singur floare. Apoi copilul formuleaz propoziia despre floare. Copilul care se afl la masa educatoarei trece la plural propoziia respectiv.n partea a doua a jocului educatoarea (sau copiii) spune un cuvnt la singular (sau plural), iar copiii trebuie s spun acelai cuvnt la plural respectiv la singular.

17. POTAUL

Sarcina didactic: recunaterea i denumirea lucrtorului care folosete anumite unelte sau face anumite produse.Regulile jocului: copilul care a primit scrisoarea de la pota, trebuie s spun de cine a fost trimis, orientndu-se dup imaginile uneltelor sau a produsului din ilustrat. Grupa de copii mimeaz a aciune specific lucrtorului de la care a primit scrisoarea.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuin organizarea jocului se va urmricrearea atmosferei prin anunarea i sosirea potaului.La nceput educatoarea va utiliza un exemplu cu ajutorul cruia va explica i demonstra. Astfel, la ntrebarea: De la cine ai primit scrisoarea?, copilul poate rspunde: Eu am primit scrisoarea de la croitor, deoarece pe ea este desenat acul cu care el coase, sau: Eu am primit scrisoarea de la buctar, deoarece pe ea este desenat un cozonac pe care-l pregtete buctarul.Pn cnd copiii pot formula fraze att de lungi se pot folosi dou sau chiar trei ntrebri consecutive. De exemplu: De la cine ai primit scrisoarea? copilul rspunde: De la croitor. Urmeaz cea de-a doua ntrebare: De unde ti?. Copilul rspunde: Fiindc pe ea este desenat un mosor cu a. A treia ntrebare va fi: Ce face croitorul cu aa?. Copilul precizeaz: Croitorul coase cu aa.La grupele cu nivel mai dezvoltat se va putea solicita denumirea uneltei sau a pronumelui de ctre un alt copil. Dup lectura scrisorii, grupa va mima dac se poate, o aciune specific profesiunii

respective. Propunerea aciunii o face la nceputul jocului educatoarea, apoi o pot sugera copiii. n cursul jocului, se va avea grij ca rolul potaului s fie interpretat, pe rnd de mai muli copii.

18. CARE ESTE CULOAREA TA ?

Sarcina didactic: recunoaterea i denumirea culorilor, formularea corect a propoziiilor.Regulile jocului: copilul ntrebat de educatoare va trebui s rspund repede i corectcareeste culoarea obiectului primit. La semnalul educatoarei: Care este culoarea ta? copiii care au obiectede aceeai culoare trebuie s le aduc la masa educatoarei i s le grupeze n funcie de culoare.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopiii vor fi aezai la msue dispuse n careu deschis.n prima parte a jocului, copiii denumesc obiectele primite i precizeaz culoarea acestora (Couleul meu este rou, Panglica mea are culoarea albastr). Educatoarea va avea grij s ofere alternativ un obiect, dou i chiar mai multe obiecte pentru a utiliza adjectivele nu numai la genul masculin i feminin ci i la singular i plural. Pentru stimularea vorbirii se va putea cere copiilor s construiasc propoziii despre acelai material cum ar fi: Steguleele roii mpodobesc casele noastre.n partea a doua a jocului, accentul va cdea pe gruparea obiectelor n funcie de culoare.

19. UNDE AM AEZAT JUCRIA ?

Sarcina didactic: folosirea corect a cuvintelor care indic poziia n spaiu, compararea poziiei obiectelor unele fa de altele.Regulile jocului: copiii nchid i deschid ochii la semnal. Ei trebuie s observe ce schimbri depoziie a jucriilor a efectuat conductorul jocului (educatoarea), iar unul dintre ei s rspund la ntrebarea acestuia. Un alt copil va modifica poziia unei jucrii din sala de grup, reproducnd aceeai relaie spaial.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopiii sunt aezai la msue aranjate n careu deschis.n desfurarea jocului, educatoarea va respecta o anumit gradare n succesiunea modificrilor. La nceput va aciona cu un singur obiect realiznd aezarea unei jucrii sau a alteia pe ceva sau sub ceva. Ulterior vor putea fi utilizate dou jucrii deodat.n complicarea jocului educatoarea poate folosi flanelograful sau o machet cu personaje dinpoveti cunoscute i va efectua unele schimbri, solicitnd copiilor s le transpun n aciunea cu obiectele. De exemplu: s aeze ppua n aceeai poziie cu piticul de pe machet. Astfel, dac piticul st pe scaun, copilul va aeza ppua tot pe scaun sau dac piticul se afl n spatele scaunului, ppua va fi aezat n aceeai poziie.

20.DE-A MAGAZINUL CU JUCRII

Sarcina didactic: folosirea corect a formulelor de adesare; descrierea jucriei preferate subliniind unele caracteristici ale acesteia.Regulile jocului: solicitarea jucriei se face nu prin denumirea ei ci prin descriere i menionarea jocului n care va fi folosit.Vnztorul elibereaz jucria numai dac a fost bine descris. El are voie s pun ntrebri referitoare la structura i caracteristicile jucriei.Materialul didactic: rafturi sau mese pentru amenajarea cadrului asemntor unui magazin de jucrii; diverse jucrii cunoscute de copii.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea jocului

Scunelele pe care se vor aeza copiii sunt grupate n funcie de numrul de echipe ce se vor forma. Fiecare echip ocup un grup de scunele. Scunelele din fiecare grup vor fi aezate n semicerc.n introducere copiii vor vizita magazinul de jucrii pentru a vedea ce se afl n el de vnzare,pentru a-i alege jucrille pe care doresc s le cumpere. n funcie de numrul copiilor educatoarea i mparte apoi m 3-4 echipe i oragnizeaz trimiterea pe rnd a reprezentanilor la magazin. ninial educatoarea va interpreta rolul de vnztor pentru a putea orienta mai bine modul n care copiii descriu jucria. n acest scop va putea pune ntrebri de genul: Ce pri are jucria?, Din ce material este fcut?, n ce jocuri vrei s-o foloseti?.n a doua parte a jocului se va renuna la ntrebri pentru a obine o descriere independent ajucriei.nainte de solicitarea jucriei copiii din fiecare echip se vor sftui asupra jucriei ce urmeaza fi cumprat i eventual asupra modului de descriere. Acolo unde nivelul grupei permite, se poate recomanda ca s se fixeze tema unui joc i n funcie de aceasta s se cumpere jucriile corespunztoare din magazin. n acest caz, jocul ncepe dup ce echipele i-au stabilit fiecare tema.n cazul n care descrierea jucriei este necorespunztoare, cumprtorul n-o va primi, echiparespectiv fiind n situaia de a avea mai puine jucrii la sfritul jocului.n ncheiere, fiecare echip i va desfura jocurile preferate.

GRUPA MARE

21.CE E BINE, CE E RU ?

Sarcina didactic: gsirea greelilor n pronunarea unor cuvinte i enenarea lor n forma corect. Regulile jocului: copiii aplaud atunci cnd Achiu (sau alt personaj) pronun corect cuvintele i l corecteaz atunci cnd acesta greete.Se pronun un cuvnt greit, iar cel care a primit mingea, rspunde pronunnd cuvntulcorect.Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopiii stau pe scunele n semicerc. Jocul poate ncepe cu prezentarea lui Achiu sau a unui alt personaj de la teatrul de ppui. Aciunea de corectare a greelilor va fi motivat prin necesitatea de a-l nva pe Achiu s pronune cuvintele corect.n desfurarea jocului educatoarea va acorda atenie la nceput alegerii unor cuvinte maicunoscute de copii, apoi altele cu un grad de dificultate mai mare n pronunare. Se vor face greeli de omisiune a unor sunete:

pne-pine cheion-creion ahr-zahr gaben-galben macaoane-macaroane abastru-albastru

de nlocuiri de sunete:mal-mam pal-par cat-cas coln-corncascaval-cacaval la-ra

n cursul jocului se poate complica pe trei ci:1) prin gsirea unor cuvinte cu un grad de dificultate mai mare n pronunare: portocal, portocaliu, zarzavat, ptrunjel, castravete etc.2) prin prezentarea unor propoziii cu dezacorduri sau cu alte greeli de ordin gramatical.3) prin prezentarea unor propoziii simple formate din mai multe cuvinte pronunategreit.

Se va exersa distingerea dup auz a articulaiilor greite i corecte i cu alte ocazii. Avnd n vedere c stigmatismul interdentar reprezint cea mai frecvent articulare uncorect a consoanelor (s- z, -j, ce, ci, je, ji, ) educatoarea va pronuna cuvinte care ncep cu unul din sunetele amintite n mod corect sau incorect.

22.CINE SPUNE MAI MULTE CUVINTE ?

Sarcina didactic: alegerea imaginilor corespunztoare unor cuvinte care ncep cu sunetul dat i pronunarea corect a cuvintelor.Regulile jocului: la semnalul dat, echipele selecteaz din imaginile obiectelor primite pe acelea a cror denumire ncepe cu sunetul dat. Ctig echipa care n timupl acordat selecteaz corect cele mai multe imagini.Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiFiecare echip format din 5-6 copii primete un coule cu 20-25 jetoane reprezentnd diferite obiecte cunoscute. Educatoarea va pronuna un sunet de preferin din sunetele mai dificil de pronunat: c, g, r, s, , , j, v, i va cere copiilor s aleag acele imagini care corespund cuvintelor ce ncep cu sunetul respectiv, de pild s: sanie, sac, sap, saco, solni, scafandru, scaun, scar etc. sau pentr g: gsc, guler, gutuie, grebl, grdin, gru; pentru : arpe, ooni, osete, or, apc, oarece, oprl etc.Copiii au un timp limitat pentru alegerea imaginilor. Pe rnd fiecare copil din echip va fi solicitat s denumeasc o imagine din cele alese de echipa din care face parte. Se noteaz pe echipe numrul rspunsurilor corecte sau al jetoanelor corect alese. n ncheierea jocului se stabilete echipa ctigtoare totaliznd punctele obinute de fiecare echip.

23 .JOCUL SILABELOR

Sarcina didactic: s completeze silaba dat cu alte silabe pentru a obine un cuvnt. S alctuiasc propoziii cu cuvntul dat i s despart apoi toate cuvintele n silabe, menionnd numrul silabelor din fiecare cuvnt spus.Regulile jocului: copilul indicat prin intermediul unei baghete va pronuna silaba enunat deeducatoare i o va completa construind un cuvnt. Copiii vor cuta alte cuvinte care s aib n cuprinsul lor aceeai silab i se vor anuna s le spun.Material didactic: ilustraii care s sugereze copiilor diferite cuvinte cu silabele mai frecvent ntlnite n vorbire, de exemplu:a) cas, cad, can mas, mazre, macara tav, taburet, taximgar, mlai, mnu, mturlad, lam, lactb) cuvinte care conin dou-trei consoane consecutive:capr, castan, castel, carte, castravetecreion, cret, crap, parc, porc, patru , scrisoare, stropitoare.Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopiii vor sta pe scunele n cerc, lsnd doar un loc pentru educatoare. Educatoareaorganizeazn introducere cteva exerciii de analiz a structurii unor cuvinte cunoscute, pentru a familiariza copii cu noiunea de silab. Dup ce educatoarea va da exemple, copiii pot asociapronunarea silabelor cu bti ritmice din palme, cu palmele bine ntinse oblic, n fa, pentru ca pauzele necesare s fie ct mai bine maracte, va ncepe jocul. Ea pronun o silab din cele mai frecventntlnite n structura cuvintelor: ma, na, la, pa, da, ca etc. i las timp copiilor. Ea se deplaseaz prin spatele copiilor i atinge pe rnd copiii cu bagheta punndu-i n situaia de a completa silaba spus pentru a forma un cuvnt. Nu va limita copiii n ceea ce privete numrul sau structura silabelor. Va putea accepta i cuvinta care au silaba n interiorul cuvntului.n amplificarea jocului, se poate introduce cerina de a se formula propoziii cu cuvinte gsite.

Pentru nviorarea jocului se poate utiliza ntrecerea ntre copii.

24.RSPUNDE REPEDE I BINE

Sarcina didactic: gsirea antonimelor unor cuvinte, formularea unor propoziii cu acestea. Regulile jocului: fiecare echip are dreptul s spun, pe rnd, 2-3 cuvinte la care cealalt echip trebuie s-i gseasc antonimul. Echipele n-au voie s repete un cuvnt care s-a mai spus. Fiecare echip trebuie s respecte timpul dat pentru consultare: la sunetul clopoelului s pun ntrebarea sau s dea rspunsul. Echipa care nu se ncadreaz n timp sau nu rspunde corect pierde un punct sau un stegule din cele ce i-au fost repartizate la nceput.Ctig echipa care cele mai multe din steguleele primite.Material didactic: un clopoel sau un alt instrument cu care se poate da un semnal auditiv,stegulee (cte 20 de fiecare echip) aezate ntr-un vas sau pe un suport.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiLa nceputul jocului copiii vor fi mprii n dou echipe, cu un numr egal de membri. Alegereaunui conductor nu este o cerin obligatorie ci rmne la latitudinea educatoarei, n funcie de nivelul dezvoltrii copiilor.Se va insista pe baza unui exemplu sau dou asupra nsuirii tehnicii de a adresa o ntrebare de ctre un grup prin reprezentantul su i a tehnicii de a se consulta n formularea ntrebrii i n alegerea reprezentantului. Se va urmri respectarea regulii de a nu enuna de mai multe ori acelai cuvnt i nici ca aceeai copii s fie mereu reprezentanii echipei (la ntrebri i rspunsuri). Se va stimula spiritul de creativitate a copiilor n gsirea unor antonime ct mai variate pornind de la aspecte concrete: dimensiuni, asperitate, intensitate, rapiditate, duritate, temperatur, grutate, culori, ajungnd pn la nsuiri morale: harnic-lene, bun-ru, corect-incorect, asculttor-neasculttor, vesel- trist, curajos-fricos.Unul din copii sau educatoarea va avea grij ca la fiecare greeal s ndeprteze un stegule din colecia echipei respective. Educatoarea va participa alternativ la o echip sau la alta n prima parte a jocului pentru a-i organiza n consultarea reciproc i la alegerea reprezentantului. n partea a doua a jocului va acorda independen ct mai mare copiilor n rezolvarea sarcinilor jocului.n ncheiere, se va stabili echipa ctigtoare, care va avea latitudinea s ofere echipei nectigtoare un dar de consolare.

25..GSETE CUVINTELE POTRIVITE

Sarcina didactic: completarea propoziiei enunate de conductorul jocului cu cuvntul corespunztor, formularea unor propoziii n care s se includ n mod logic un cuvnt dat.Regulile jocului: copilul atins pe umr cu bagheta, completeaz cuvntul care lipsete dinpropoziie, relund apoi ntreaga propoziie cu un cuvnt dat. Grupa de copii aprob prin aplauze rspunsurile corecte.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopiii vor fi aezai pe scunele dispuse n semicerc.n funcie de nivelul grupei, educatoarea va formula propoziii eliptice ncepnd cu cele croracopilul trebuie s le adauge fie complementul, fie predicatul, fie atributul, fie subiectul.Astfel se pot utiliza propoziii de tipul:- Merele se culeg din....- Toamna, copiii merg la ....- Cireele....- Primvara, pomii....n genere, copiii pot fi solicitai s gseasc mai multe cuvinte potrivite pentru aceeai propoziie.

n partea a doua a jocului pot s fie antrenai copiii n calitatea de conductori ai jocului. De asemenea, se modific sarcina didactic. Conductorul jocului spune un cuvnt, iar copiii trebuie s construiasc o propoziie cu sens n care s fie inclus cuvntul respectiv.

26.CUM ESTE ?

Sarcina didactic: gsirea rspunsului corect.Regulile jocului: alegerea i descrierea imaginii de pe cartona de ctre copil se va face la indicaiaconductorului jocului. Cel care are cartonaul ce exprim inversul se va anuna foarte repede i va rspunde.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopiii vor primi attea cartonae cte rspunsuri li se vor cere.n cursul jocului de conductor va fi interpretat la nceput de educatoare , iar dup nsuirealor de ctre copii. Conductorul face un semn ca la jocul tcerii prin micarea degetului arttor. Copilul indicat vine la masa educatoarei i alege un cartona, denumete succint elementul cu caracteristica lui un co gol. Copilul care are imaginea coului plin o aduce la mas i spune o propoziie n care cuprinde elementul redat cu caracteristica lui: Coul plin este greu sau Mama aduce acas un co plin cu fructe.n partea a doua a jocului, educatoarea mparte copiilor jucrii avnd caracteristici diferite: oppu mare, o ppu mic, un tren lung, un tren scurt, o mas rotund, o mas ptra

27.CUM CIRCULM?

Sarcina didactic: traversarea numai prin locurile marcate sau cu circulaie dirijat; exprimarea corect a motivului: gsirea indicatoarelor cerute i aezarea lor acolo unde se potrivesc.Regulile jocului: traversarea strzilor numai la semnalul dat de educatoare i numai acolo undentlnesc indicatoarele: trecere pietoni (zebre i semafor). Pe strzile fr indicatoare, copiii trebuie s treverseze asigurndu-se nti din stnga pn la jumtatea oselei dac nu vin maini, apoi din dreapta.

Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiJocul se va desfura n curtea grdiniei sub form de ntrecere ntre dou echipe. Un copildin fiecare echip va fi nsoitorul grupului. Educatoarea va avea rolul poliistului care va schimbamereu culorile semaforului pentru a-i face ateni pe copii la trecere. n partea a doua a activitii copiiivor veni i vor alege indicatoarele dup cum le spune educatoarea, le aeaz pe osele - s circule numai la culoarea verde a semaforului.n mediul rural, copiii vor fi deprini s circule numai pe partea stng pentru observarea vehiculelor care vin din fa.

28.GHICETE LA CE M-AM GNDIT ?

Sarcina didactic: alctuirea unei ghicitori prin unificarea tuturor sugestiilor date de un grup de copii.Regulile jocului: copiii vor face ghicitori numai despre obiecte sau unelte.Ghicitoarea trebuie s se refere la prile componente, forma i materialul din care sunt fcuteobiectele sau uneltele.Copilul sau copiii care trebuie s ghiceasc vor sta n afara clasei n timpul ct se alctuieteghicitoarea i vor reveni numai la chemarea educatoarei. Ghicirea se va face numai pe baza descrierii. Dac cei ntrebai nu reuesc s ghiceasc au voie s pun grupei ntrebarea: La ce folosete.Material didactic: imagini reprezentnd obiectele despre care ar urma s se alctuiasc ghicitoarea ca: grebl, cazma, stropitoare, centimetru, foarfece, main de cusut, degetar, ac cu a,

calapod, ciocan, ferstru, rindea etc. Ele se vor folosi numai n cazul unei grupe de copii cu greuti n elaborarea ghicitorul fr ajutorul unui suport intuitiv.Indicaii pentru organizarea i desfurarea joculuiCopiii vor fi aezai pe scunele n semicerc.n prima parte a jocului educatoarea va participa mpreun cu copiii la compunerea ghicitorilor.i va stimula s-i spun fiecare prerile cu privire la unealta pus n discuie. Apoi va sugera copiilor s valorifice cele discutate elabornd ghicitoarea. Totodat, se va stabili n comun care din copii va expune ghicitoarea pentru cel care a fost izolat temporar. Dup ce se nsuete tehnica alcuirii n comun a ghicitoarei, copiii sunt mprii n 2-3 echipe i alctuiesc n mod independent ghicitori despre obiecte i unelte care n-au mai fost discutate n cursul jocului. n aceast situaie vor fi trimii n afara clasei tot atia copii cte echipe au fost stabilite (dac sunt trei echipe cte un copil din fiecare echip). Educatoarea va urmri toate echipele, va acorda ns ajutor numai atunci cnd copiii nu reuesc s se descurce n grup. Va aprecia n final echipa care a creat cele mai frumoase ghicitori i care a colaborat n cele mai bune condiii. Pentru o mai bun coordonare, fiecare echip poate s-i aleag unconductor.

1.Eu spun una, tu spui multe !Scopul didactic :insusirea corecta a singularului si pluralului, alcatuirea de propozitii corecte din punct de vedere gramatical, respectand acordul dintre subiect si predicat.Obiective operationale : sa gaseasca forma opusa a cuvantului ( a substantivelor enuntate)- sa separe jetoanele cu un obiect de jetoanele cu mai multe obiecte ;- sa respecte regulile jocului ;Sarcina didactica :denumirea corecta a singularului si pluralului unui substantiv si alcatuirea de propozitiicu acesteaContinutul jocului : Se va imparti grupa in doua echipe dispuse pe scaunele fata in fata. La semnal un copil varidica un jeton cu un obiect, cel din fata lui va ridica jetonul opus cu mai multe obiecte. Raspunsul corect va fi apreciat cu acordarea unei buline.In partea a 2 a a jocului, copiii se vor desprinde de material fiecare spunand un cuvant ce indica un obiect sau mai multe obiecte ; echipa adversa enunta cuvantul la numarul opus.dupa ce copiii se obisnuiesc vor insoti substantivele si de un adjectiv : creion albastru-creioane albastre, floare rosie- flori rosii.Regului institutite :In timp ce un copil ridica un jeton cu un singur obiect, un copil din grupa adversa va ridica un jeton opus( cu mai multe obiecte).Un alt copil va formula o propozitie cu acel cuvant la singular si la plural.Raspunsul bun va fi motivat si apreciat cu acordarea unei buline.Material didactic :jetoane teprezentand substantive la singular si la plural, buline, flanelograf,fise deevaluare ;Variante ale jocului :Pentru complicarea jocului substantivele vor fi incluse in propozitie avand grija ca sase faca direct acordul intre subiect si predicat.Fiecare propozitie este trecuta la plural.Intrecerea intre echipe va continua primind cate o bulina pentru fiecare raspuns bun.

2.Unde s-a ascuns furnicuta?Scopul didactic:Verificarea cunostinelor copiilor despre atributele pieselor geometrice;Dezvoltarea operatiilor gandiriiObiective operationale:- s denumeasc figurile geometrice,- s identifice poziii spaiale;- s rezolve corect itemii fiei;- s participe cu plcere i interes la activitate;Sarcina didactica:-Recunoasterea formelor geometrice i precizarea aributelor acestora;-Recunoaterea i denumirea poziiilor spaiale;Continutul jocului: Se prezint invitatul zilei Furnicutal care le cere ajutorul copiilor pentru a-o nvaformele geometrice.Pe un panou sunt aezate toate piesele geometrice nvate. Copii nchid ochii, iar educatoarea aeaz furnicuta lng o pies geometric. Apoi deschid ochii iar educatoarea ntreab: Unde s-a ascuns furnicuta?. Copiii rspund preciznd piesa geometric i atributele ei.

Reguli institutite: La solicitarea educatoarei copiii nchid ochii, iar cnd i deschid trebuie s spun unde s- a ascuns furnicuta, ce figur geometric se afl n acel loc i care sunt atributele acesteia. Dac raspunsul este corect, copilul va primi drept recompens un stimulent n form de furnicuta;Material didactic:furnicuta.piese geometrice, stimulenteVariante ale jocului: Educatoarea aeaz piese geometrice n diferite locuri din grup. La ntrebareaeducatoarei : Unde sunt aezate cercurile?, copiii enumer locurile unde sunt aezate acele piese: Cercurile sunt pe mas / sub scaun / lng furnicuta.

3. A cata albinuta a zburat?Scopul didactic:-folosirea corect a numeralelor cardinale i ordinale;-cunoaterea locului fiecrui numr n irul numeric;-verificarea cunotinelor despre zilele sptmnii.Obiective operationale:- s identifice lipsa unui obiect (imagine) dintr-un ir format, s-l denumeasc utiliznd numeralulordinal corespunztor respectnd acordul verbal ntre numeral i substantivul care-l nsoete;- s stabileasc vecinii numerelor naturale n irul numeric 1-10.Sarcina didactica:-identificarea locului rmas liber i denumirea lui prin intermediul numeralului ordinal.Continutul jocului:Copii sunt aezai la msuele aranjate n form de careu, iar n faa lor este aezat suportul cu 10 albine.Educatoarea le cere copiilor s nchid ochii atunci cnd aud bzitul albinei. La semnal, deschid ochii i spun a cta albin a zburat i ce albin urmeaz dup ea. Apoi este ridicat jetonul cu cifra corespunztoare locului elementului luat. Dac rspunsul copilului este corect, toi copiii iau albinua respectiv de pe suport pentru a imita zborul ei.Ex.A cata albinuta a zburat?/ A zburat a saptea albinuta, iar


Recommended