+ All Categories
Home > Documents > Joaca Te Smart Fara Smartphone

Joaca Te Smart Fara Smartphone

Date post: 31-Dec-2015
Category:
Upload: catalina-comanici
View: 48 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Joaca fara smartphone
24
Transcript
Page 1: Joaca Te Smart Fara Smartphone
Page 2: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Contents

IntroduCere 4

Jocuri de-ale copilăriei 6

...are aripi 6

acrobații...fără mâini 6

automobilele 6

avIoanele 7

baba oarba 7

căpitanul nebun 7

CIne sunt eu? 8

de-a Cerbul 8

de-a v-ați ascunselea 8

deteCtIvII 9

dezeChIlIbrarea CrabuluI 9

doua capete şi un balon 10

fazan 10

flori, fete şi băieţi 10

friptea 11

ghicește ce meserie ai 11

ghici, ghicitoarea mea 12

iepurașii Jucăuși 12

leapșa 13

leapșa pe cățărate 13

Joc cu bile 13

mănâncă, mănâncă … 14

măgărușul 14

mașinuțele 14

mațele încurcate 15

Page 3: Joaca Te Smart Fara Smartphone

mima 15

nacl 15

nava abc 16

raţele şi vânătorii 16

regele şi regina 16

rege, rege cât e ceasul? 17

pasează mărul 17

piatră - foarfecă - hârtie 18

pictorul 18

pisica bolnavă 18

podul de piatra 19

portocalele sau aș manca o portocala 19

poștașul 20

prinde lingura 20

scaunul 21

statuile sau 1,2,3 la perete stai 21

şotron 21

sticluța cu otravă 22

ţară, ţară vrem ostași! 22

ţările 23

telefonul fară fir 23

tresare sau nu tresare 24

ţ.o.m.a.p.a.n. 24

ursul doarme şi visează 24

Page 4: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 4

Joaca este cea mai frumoasă formă de învăţare, la orice vârstă. Joaca înseamnă recreere, distracţie şi amuzament. Joaca nu este numai despre a face, ci şi despre a fi. Este o stare de spirit, care întruchipează inocenţa, mirarea, veselia şi creativitatea. Joaca menţine viu spiritul copilăriei.

Acordă-ţi un moment şi rememorează o zi din viaţa ta atunci când erai copil.

Ieşeai afara cu prietenii din cartier şi vă antrenaţi în tot felul de jocuri pe care le ştiaţi de la cei mai mari sau de la părinţi, alergaţi până cădeaţi laţi, vă ascundeaţi, inventaţi porecle, deranjaţi vecinii cu chicotelile voastre şi fugeaţi de rupeaţi pământul de fiecare dată când Tanti de la 2 scotea capul pe geam şi vă adresa câteva cuvinte dulci.

Rațele şi Vânătorii, Țară țară vrem ostaşi sau Friptea erau jocurile care vă ţineau în priză şi din lumea cărora ieşeaţi cu greu de fiecare dată când mama vă striga numele de pe balcon şi vă chema la masă. Mai stau puțiiiiiin era replica cu care încercaţi sa o înduplecaţi să vă mai lase să rămâneţi afară pentru încă o repriză de joc.

Nu-i asa că rândurile de mai sus au fost de ajuns ca să declanşeze un şir lung de astfel de amintiri?

Momente precum acestea au marcat copilăria multora dintre noi, iar bucuria şi magia jocurilor de atunci sunt nemuritoare.

Prin joacă am legat prietenii care poate că încă se mai păstrează şi astăzi, prin joacă am învăţat despre lucrul în echipă, despre socializare şi o comunicare mai bună, fară se ne dăm seama.

În prezent, multe s-au schimbat, tehnologia a evoluat simţitor, iar experienţele care alcătuiesc universul copilăriei nu mai seamănă deloc cu cele din trecut.

Astăzi, prea puţini dintre copii mai cunosc acum jocurile clasice şi prea mulţi preferă să stea la computer, fascinaţi fiind de video games. Când se întâlnesc, cei mici nu se mai joacă Leapşa sau Mima, ci Bakugan sau de-a Hannah Montana. Mamele nu-şi mai strigă piticii de pe balcon, ci îi sună sau le trimit un mesaj scurt pe telefon. Mai mult, smartphone-urile şi tabletele au devenit jucăriile preferate ale copiilor.

Deşi există o serie de lucruri pe care cei mici le deprind cu ajutorul tehnologiei, experienţa oferită de jocurile video sau de aplicaţiile smart nu le aduc juniorilor aceleaşi beneficii precum jocurile clasice. Astfel, ne dorim ca prin acest E-book să readucem în viaţa generaţiilor de astăzi activităţile care în trecut defineau timpul liber al copiilor şi care aduceau atâta bucurie în grupurile de prieteni.

„Joaca este cea mai frumoasă forma de învăţare, la orice vârstă. Joaca înseamnă recreere, distracţie şi amuzament. Joaca nu este numai despre a face, ci şi despre a fi. Este o stare de spirit, care întruchipează inocenţa, mirarea, veselia şi creativitatea.”

Page 5: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 5

“Joacă-te smart, fără smartphone!” reuneşte 50 de jocuri ale copilăriei, unele de care poate iţi aminteşti, iar altele care aşteaptă sa fie descoperite. Mai mult, am adunat şi câteva numărători din folclorul copiilor, care în cele câteva fraze care le compun rezumă inocenţa şi amuzamentul cărora numai imaginaţia şi minţile isteţe ale celor mici le pot da viaţă.

E-book-ul nu se adresează numai copiilor, ci şi ţie, ca părinte şi adult, astfel ca din când în când să laşi smartphone-ul şi alte gadget-uri şi să păşeşti alături de juniorul tău în universul magic al jocurilor copilăriei.

Învăţaţi împreună, chemaţi-vă prietenii şi jucaţi-vă smart, fară smartphone!

Page 6: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 6

Jocuri de-ale copilăriei

...are aripi

Beneficii: exersarea vocabularului, exersarea reacţiei la stimuli, solicitarea atenţiei

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 5 în sus

Cum se joacă: Un jucător este desemnat lider, iar ceilalţi copii trebuie să-şi mişte braţele ca şi cum ar fi aripi, în funcţie de ce rosteşte liderul. De exemplu, “rațele au aripi” sau “rândunicile au aripi”. Liderul îi va induce câteodată în eroare, strigând greşit, de exemplu “câinele are aripi”. În acest caz, jucătorii nu trebuie să-şi mişte braţele, iar cine nu este atent şi le mişcă iese din joc. Liderul, în schimb, îşi va mişca tot timpul aripile şi trebuie să rostească cât mai repede sintagmele, una după cealaltă: bufnițele au aripi, avioanele au aripi, telefoanele au aripi, maimuțele au aripi, vrăbiile au aripi…

acrobații...fără mâini

Beneficii: solicită atenţia şi coordonarea corpului, dezvoltă capacitatea de a lucra în echipă

Recuzită: linguri şi mingi de ping-pong

Număr de jucători: de la 4 jucători în sus

Cum se joacă: Fiecare jucător ţine coada lingurii în gura. În lingură se pune mingea de ping pong, iar copiii trebuie să alerge de la un capăt la altul al încăperii, fară să scape obiectul şi fară să-şi folosească mâinile. Dacă îl scapă, atunci trebuie să repete traseul.

automobilele

Beneficii: îmbogăţirea cunoştinţelor, solicitarea atenţiei, distracţie

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 3 în sus

Cum se joacă: Unul dintre copii este desemnat conducător, iar ceilalţi devin automobile. Conducătorul controlează jocul şi le dă indicaţii automobilelor: la stânga, la dreapta, în faţă sau în spate. Când spune

În oceanul PacificLocuia un peşte micŞi pe coada lui scriaIeşi afară dum-nea-ta!

Una mia sută lei,Ia te rog pe cine vreiDin grămada cu purceiA lui Moş Andrei!Dacă n-ai pe cine,Ia-mă chiar pe mine!

Unu, doi,Stai cu noi, Trei, patru, Hai la teatruCinci, şase, şapte,Hai să bem cafea cu lapte!Opt, nouă, zeceEl/ea să plece!

Page 7: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 7

“STOP!”, toată lumea trebuie să se oprească. Cel care se mişcă iese din joc. Jocul continuă până când rămân doar 3 automobile, care vor fi desemnate câştigătoare.

avioanele

Beneficii: dezvoltarea gândirii strategice

Recuzită: foi de matematică, creioane sau pixuri

Număr de jucători: 2

Cum se joacă: Fiecare jucător marchează pe foaia proprie perimetrul de joc, sub forma a două pătrate, în felul următor: 10 pătrăţele pe verticală marcate de la 1 la 10 şi 10 pătrăţele pe orizontală marcate de la A la J. Pe unul dintre pătrate se vor desena avioanele proprii, iar pe celălalt se va ţine evidenţa loviturilor primite din partea adversarului. Apoi, fară ca adversarul să poată vedea, fiecare copil va desena 3 avioane. Începe războiul, fiecare jucător marcând, pe rând, câte trei lovituri în pătratul liber. Adversarul trebuie să comunice în cazul în care coordonatele loviturilor corespund cu cele pe care este desenat vreunul dintre avioanele lui. Câştigă primul jucător care reuşeşte să marcheze toate pătratele pe care sunt desenate avioanele adversarului.

baba oarba

Beneficii: solicită atenţia, dezvoltă simţul auzului şi urechea muzicală

Recuzită: o eşarfă

Număr de jucători: de la 3 în sus

Cum se joacă: Copiii se aşază în cerc. Conducătorul jocului alege un copil pe care îl leagă la ochi şi îl învârte. Apoi, acesta aleargă după ceilalţi jucători, împrăştiaţi prin spaţiul de joc. Copiii trebuie să facă puţin zgomot şi când Baba striga: “Unde eşti Chiriță?”, ei răspund: “În oala cu jantiță”. Copilul care este prins devine Baba Oarba.

căpitanul nebun

Beneficii: dezvoltarea capacităţii de concentrare, solicitarea atenţiei

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 5 în sus

Într-o magazieStă un porc şi scrie

A B CIeşi afară dom-nu-le!

Un marinar de la marinăAvea şi el o balerinăŞi balerina lui făcea

Cri-cri-cri şi cra-cra-cra!

Am plecat la căutareDupă mic şi după mare;

Patru, patru, pitulataPân’ la zece sa fii gata!

Page 8: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 8

Cum se joacă: Unul dintre copii este desemnat Căpitanul Nebun şi trebuie să stea cu faţa la ceilalţi, aşezaţi în şir indian. El trebuie să le explice că se află pe puntea navei lui şi că în stânga se află apa, iar în dreapta pământul. După ce micuţii se obişnuiesc cu spaţiul, Căpitanul Nebun trebuie să strige apă, pământ sau punte, în timp ce copiii trebuie să sară la stânga, la dreapta sau să rămână pe loc. Căpitanul îi va induce în eroare, arătând cu mâinile în direcţia opusa: dacă strigă apă, va arăta cu mâinile spre dreapta, deşi apa se află în stânga. Cei care greşesc sunt eliminaţi, iar cel care rămâne ultimul în joc iese câştigător.

cine sunt eu?

Beneficii: îmbogăţirea culturii generale, testarea cunoştinţelor, dezvoltarea gândirii rapide şi a capacităţii de asociere

Recuzită: foi de hârtie sau post it-uri, instrumente de scris

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Fiecare jucător scrie pe un bilet numele unui personaj, real sau fictiv, însă cunoscut de ceilalţi. Apoi, biletele se pun într-un bol sau într-o pălărie şi se amestecă bine, pentru a se trage la sorţi. Pe rând, fiecare jucător arată celorlalţi biletul, fără să se uite însă la el. Apoi, începe să pună întrebări ajutătoare, pentru a afla ce personaj întruchipează.

de-a cerbul

Beneficii: dezvoltarea dexterităţii, solicitarea atenţiei, mişcare

Recuzită: o minge

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Copiii se aşază în cerc, iar unul dintre ei va sta în interior şi va juca rolul Cerbului. Acesta trebuie să se ferească prin sărituri de mingea cu care ceilalţi încearcă să-l nimerească. În momentul în care mingea îl loveşte, cel care l-a nimerit ia locul Cerbului. Jucătorii aflaţi în cerc trebuie să numere de câte ori au reuşit să se ferească, iar la sfârşit cel care deţine cel mai mare număr iese câştigător.

de-a v-ați ascunselea

Beneficii: exersarea gândirii creative şi a capacităţii de a lua cele mai potrivite decizii

An-dan-dez,Dizi-mani-frez,Dizi-mani-pomparez,An-dan-dez.

Cireşica are mere,Cireşel vine şi cere,Cireşica nu se-ndurăCireşel vine şi furăCâte mere a furatCi-re-şel?

(Copilul la care a ajuns numărătoarea spune un număr de la 1-10. Se continuă număratul, iar copilul cu numărul zis iese din joc.)

Page 9: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 9

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 5 în sus

Cum se joacă: Se va alege un jucător care “se va pune”. Acesta îşi alege un loc, stabilit de comun acord cu ceilalţi participanţi, îşi acoperă ochii şi-ncepe să numere din 10 în 10 până la 100. Între timp, ceilalţi copii se ascund. După ce numărătoarea a încetat, cel care „s-a pus” trebuie să-i găsească pe rând pe toţi copiii. Primul care a fost găsit va fi cel care „se va pune” în tura următoare.

detectivii

Beneficii: exerciţiu de comunicare şi lucru în echipă, solicitarea atenţiei la detalii, exersarea memoriei vizuale, dezvoltarea creativităţii şi a capacităţii de a fi spontan

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 8 în sus

Cum se joacă: Copiii se împart în doua grupe şi se aşază în şir, faţă în faţă. Se privesc cu atenţie, după care una dintre grupe iese din încăpere. În acest timp, cei care au rămas schimbă între ei diverse articole vestimentare: geci, şepci, lănţişoare, eşarfe, fulare. La întoarcere, celălalt grup trebuie să ghicească schimbările care au avut loc. Apoi se schimbă rolurile, iar la final se determină care grupă a avut cei mai buni detectivi.

dezechilibrarea crabului

Beneficii: dezvoltarea dexterităţii, distracţie, mişcare

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 2 în sus

Cum se joacă: Jucătorii sunt împărţiţi în două echipe şi, pe rând, jucătorii dintr-o echipă vor sta în poziţia crabului, într-un picior şi cu mâinile în sus. Jucătorii din echipa adversă vor încerca să dezechilibreze crabii, făcându-i să râdă, iar în cazul în care acest lucru se întâmplă, vor ieşi câştigători.

An-tan-tichitanSever-căpitan,

Andalache-bumbalacheGlonţ!

Stă ursu’ pe canapeaŞi bea o cafea,

O cafea americanăIeşi dumneata afară!

Page 10: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 10

doua capete şi un balon

Beneficii: solicită atenţia şi coordonarea corpului, dezvoltă capacitatea de a lucra în echipă

Recuzită: baloane vesele şi colorate

Număr de jucători: de la 4 jucători în sus

Cum se joacă: Copiii formează echipe de câte doi. Stau faţă în faţă, cu mâinile la spate şi aşază balonul între capetele lor (susţinându-l cu frunţile). Trebuie să parcurgă un traseu dinainte stabilit, de-a lungul căruia pot exista şi obstacole, fără să scape balonul. Dacă balonul este scăpat, atunci echipa trebuie să pornească din nou de la începutul traseului. Câştigă echipa care ajunge prima la final.

fazan

Beneficii: exersarea şi dezvoltarea limbajului şi a vocabularului, lărgirea bagajului de cunoştinţe, solicitarea atenţiei şi a capacităţii de a gândi rapid, exersarea memoriei

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 2 în sus

Cum se joacă: Jocul începe când unul dintre participanţi spune în gând alfabetul. Un alt jucător spune “stop”, iar litera la care se opreşte este cea cu care va începe primul cuvânt din joc. Un alt jucător va spune un cuvânt format din cel puţin 3 litere, iar următorul trebuie să formeze un cuvânt ale cărui primele 2 litere să fie identice cu ultimele 2 litere ale cuvântului spus anterior.

În clipa în care un jucător este blocat, căci fie nu mai ştie cuvinte sau nu mai poate forma altele (dacă ultimele litere ale cuvântului anterior sunt „nt”, spre exemplu), primeşte litera F. Fiecare jucător poate fi blocat de 5 ori, primind pe rând toate literele cuvântului Fazan. Nu se pot folosi nume proprii şi nu se pot repeta cuvintele în cadrul aceluiaşi joc.

flori, fete şi băieți

Beneficii: dezvoltarea vocabularului, solicitarea şi îmbogăţirea imaginaţiei

Recuzită: -

Pe capetele noastre trece un tramvai…La ce staţie se opreşte oare-acest tramvai? În ce direcţie merge acest tramvai?

(Cel la care se opreşte numărătoarea trebuie să zică un oraş, de exemplu Iaşi.Apoi se numără: I-A-Ş-I, iar copilul la care se termină cuvântul iese din joc.)

1, 2, 3, 4, 5,6, 7, 8, 9, 10.Ş-un pahar de apă recePentru domnul care trece.

Page 11: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 11

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Copiii se aşază în şir, în timp cei doi dintre ei merg în faţă şi fiecare îşi alege câte un număr de la 1 la 10. Când se întorc la grup, copiii trebuie să le ghicească numerele alese. Cel care ghiceşte desemnează un domeniu sau o categorie de obiecte, de la muzică, flori sau dulciuri la băieţi sau fete. Cei doi copii se îndepărtează din nou şi îşi aleg de această dată un obiect din categoria respectivă sau un nume de persoană (în cazul în care au fost alese Fete sau Băieţi). Ghicitorul acceptă apoi o singură variantă, cea care îi place cel mai mult şi îl înlocuieşte pe cel cu varianta mai puţin preferată. Se repetă jocul de mai multe ori.

Distractiv la acest joc este faptul că mereu apar variante haioase de numere (de exemplu, zero în chiloți de tablă), iar alegerile copiilor îi ajută să se cunoască mai bine între ei.

friptea

Beneficii: mişcare

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 5 în sus

Cum se joacă: Unul dintre copii stă cu o mână la ochi şi cu cealaltă la spate, cu palma spre exterior şi spune: “bzzzzzzzzzzzzzzz” până când unul dintre cei rămaşi îi va da o palmă peste palma de la spate. Apoi, el trebuie să ghicească cine a fost. Totul se repetă până ghiceşte, iar când asta se întâmpla, persoana descoperită îi va lua locul la fript.

ghiceşte ce meserie ai

Beneficii: dezvoltarea gândirii, descoperirea însuşirilor mai multor meserii

Recuzită: cartonaşe / foi de hârtie / pietricele

Număr de jucători: de la 2 în sus

Cum se joacă: Toţi copiii se aşază în cerc. Unul dintre ei va ieşi din spaţiul de joc şi, în acest timp, ceilalţi se decid ce meserie să-i atribuie. Atunci când se întoarce, piticul trebuie să ghicească ce meserie are, prin mai multe indicii reprezentate de obiecte pe care le poate cumpăra de la ceilalţi. De exemplu, meseria lui poate fi

An-tan-tichi-tanJoc de fotbal mexican,

Mingea e la Ene,Ene în izmene

Pasă la Panduru, Iar tu faci turu’!

De-ge-ţel!Codiţă de purcel!

Mă suii în copăcelŞi găsii un bileţel.

Iar pe bileţel scria:Ieşi afară dumneata!

Page 12: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 12

pescar. Astfel, poate cumpăra momeală, ace, fir de undiţă, cizme de cauciuc, pălărie etc. Dacă nu ghiceşte, va pierde un punct. Pentru a ţine evidenţa, copiii pot primi cartonaşe colorate sau pietricele, care să le fie luate în momentul în care nu ghicesc. Câştigă cel care rămâne cu cele mai multe puncte.

ghici, ghicitoarea mea

Beneficii: amuzament

Recuzită: o pietricică sau un alt obiect mic

Număr de jucători: de la 2 în sus

Cum se joacă: Un jucător ţine mâinile la spate şi o pietricică într-una dintre ele şi îi cere celuilalt să ghicească în care dintre mâini se află. Dacă acesta nimereşte răspunsul corect, poate urca o treaptă pe scară, iar dacă nu, rămâne pe loc. Urmează al doilea jucător, al treilea şi aşa mai departe. Jocul continuă până când unul dintre jucători ajunge pe ultima treaptă.

Dacă nu există trepte de care cei mici să se folosească, aceştia pot desena pătrate cu creta pe asfalt, fiecare pătrat reprezentând o treaptă atinsă.

iepuraşii jucăuşi

Beneficii: solicitarea atenţiei, exersarea capacităţii de concentrare, mişcare

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 3 în sus

Cum se joacă: Toţi copiii intră în pielea “iepuraşilor” şi trebuie să sară, să ţopăie şi să ţină mâinile deasupra capului ca şi cum ar avea “urechi”. Când cineva striga “Vine vânătorul!”, piticii trebuie să stea nemişcaţi până când aud “Vânătorul a plecat!”. Atunci pot să sară şi să ţopăie în continuare. Cei care se mişcă sau cad atunci când vine vânătorul ies din joc. Câştigă cel care rămâne ultimul.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 Un pahar cu apă rece,Şi-o cafea amarăIeşi pe uşă afară!

An-tan-tichi-tanMuţunache căpitan,Şade lupul pe salteaŞi comandă o cafeaCafeluţa e amarăDumneata să ieşi afară!

Stan şi BranCântă la pian,Gheorghe şi IonCântă la acordeon.U-iu-iuIeşi afară tu!

Page 13: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 13

leapşa

Beneficii: mişcare şi distracţie

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Leapşa este unul dintre cele mai cunoscute jocuri ale copilăriei. Un copil trebuie să-i alerge pe ceilalţi şi atunci când unul dintre cei fugăriţi este atins, leapşa îi revine şi i se atribuie rolul de urmăritor.

leapşa pe cățărate

Beneficii: mişcare şi distracţie

Recuzită: scaune sau trepte

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Modul de joc este acelaşi ca şi în cazul jocului anterior, doar că în acest caz există opţiunea de a te cocoţa pe ceva pentru a fi în siguranţă. Numai că pentru a putea coborî şi intra din nou în joc, cel cocoţat are nevoie să fie atins şi eliberat de către unul dintre ceilalţi jucători.

joc cu bile

Beneficii: exersarea şi dezvoltarea dexterităţii, solicitarea atenţiei şi dezvoltarea capacităţii de concentrare

Recuzită: un număr de bile de cauciuc sau monede egal cu numărul jucătorilor

Număr de jucători: de la 2 în sus

Cum se joacă: Este nevoie mai întâi să se sape o groapă de 2 cm adâncime şi 10 cm lăţime, iar la o distanţă de aproximativ 5 paşi (5 m) se trasează o linie, în spatele căreia se vor aşeza jucătorii. Fiecare dintre aceştia îşi va alege o bilă, pe care, pe rând, va încerca să o arunce în gaură. Câştigă cel care nimereşte primul gaura. Fiecare copil are dreptul să arunce cu bila sa în bila adversarului, pentru a o îndepărta de groapă. Dacă jucătorii sunt mai mulţi, copiii pot forma perechi sau echipe.

Un, doi, treiM-am bătut cu Jean Marais,

Jean Marais mi-a tras un pumn

De m-a aruncat în drum.Drumul fiind aglomerat

O maşină m-a călcat, Dar o fată m-a salvat!

(Se spune un nume de fată, numele fetei se

numără pe litere pentru fiecare copil, iar ultimul iese din numărătoare.)

O răţuşcă pe gunoi,Numără din doi în doi:

Doi, patru, şase, opt, zeceIeşi afară măi ber-be-ce.

Page 14: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 14

mănâncă, mănâncă …

Beneficii: solicită atenţia, viteza de reacţie, dezvoltă vocabularul, imaginaţia şi gândirea rapidă, antrenează capacitatea de a distinge lucrurile şi dexteritatea mâinilor

Recuzită: o minge

Număr de jucători: de la 5 jucători în sus

Cum se joacă: Un copil este desemnat pe post de “bucătar”, în timp ce restul joacă rolul “mâncăcioşilor” şi se aşază în linie dreaptă. Bucătarul trebuie să arunce mingea către unul dintre mâncăcioşi, rostind: “mănâncă mănâncă … (un aliment sau un obiect oarecare)”. Daca a fost numit un aliment, atunci mâncăciosul trebuie să prindă mingea. În schimb, dacă bucătarul a spus un nume de lucru necomestibil, mâncăciosul trebuie să fie atent şi să scape mingea.

măgăruşul

Beneficii: solicitarea atenţiei, dezvoltarea dexterităţii, mişcare

Recuzită: o minge

Număr de jucători: de la 3 jucători în sus

Cum se joacă: Copiii se aşază în cerc şi pasează mingea de la unul la altul, iar “un măgăruş” trebuie să o prindă sau să o atingă (în funcţie de regulile stabilite ad-hoc). Dacă reuşeşte să facă acest lucru, scapă de titulatura de măgăruş, iar cel care o pierde îi ia locul.

maşinuțele

Beneficii: exersarea lucrului în echipă, învăţarea coordonatelor - stânga, dreapta, în faţă, în spate

Recuzită: un număr de eşarfe egal cu jumătate din numărul copiilor care participă

Număr de jucători: de la 4 jucători în sus

Cum se joacă: Copiii se împart în perechi de câte doi, unul fiind şoferul iar celălalt, legat la ochi cu o eşarfă, maşinuţa. Șoferul trebuie să conducă maşinuţa, prin indicaţii codate. De exemplu, un deget ridicat înseamnă că trebuie să o ia la stânga, o mână pe umăr - la dreapta şi aşa mai departe. La finalul primei runde, care poate dura câteva minute, se schimbă rolurile în cadrul fiecărei perechi.

Două babe scofâlciteStau pe canapea trântite:- Parlez-vous zice una,- Parlez-vous zice altaParlez-vous, parlez-vousIeşi afară chiar tu!

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Şi-un pahar de apa rece Toţi peştii să se-neceNumai unul să rămânăSă se facă praf-tămâie,Praf-tămâie-cozonacIeşi afară, măi gândac!

Page 15: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 15

mațele încurcate

Beneficii: solicitarea imaginaţiei, exersarea capacităţii de a găsi soluţii

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 5 în sus

Cum se joacă: Copiii se aşază în cerc, în picioare, ţinându-se de mâini. Apoi încep să se încurce, mâna peste picior, picior în capul vecinului, mâna pe umăr, mâna pe sub celelalte mâini, capul unde s-o nimeri şi aşa mai departe. Cu cât mai încurcaţi, cu atât mai bine. Apoi va intra în scenă copilul cu rolul „Descurcă Tot”, ales încă de la începutul jocului. El are rolul de a-i descurca pe ceilalţi copii. Se lasă cu hohote de râs.

mima

Beneficii: dezvoltarea gândirii, îmbogăţirea imaginaţiei şi a vocabularului

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 6 jucători în sus

Cum se joacă: se formează două echipe, după care câte un reprezentant din fiecare echipă mimează un cuvânt propus de adversari în timp ce jucătorii trebuie să ghicească. Imaginaţia contează foarte mult, dar şi comunicarea în echipă.

Nu este neapărat un joc al copilăriei, se poate juca la orice vârstă, iar distracţia în gaşcă este garantată!

nacl

Beneficii: dezvoltarea vocabularului şi a imaginaţiei, exersarea spontaneităţii

Recuzită: foi de hârtie şi pixuri sau creioane

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Fiecare jucător ia o foaie de hârtie şi scrie pe verticală NACL. Apoi completează prima litera cu un nume, după care împătureşte foaia cât să acopere ce a scris şi o pasează colegului din stânga, în timp ce el primeşte foaia de la colegul din dreapta,

Un pitic atât de micFăcea baie-ntr-un ibric,

Pe săpun a ‘lunecatŞi piticu s-a’necat.

Tom şi JerryCheamă pompierii

Foc foc focIeşi afară tu din joc!

An-tan-tichi-tan Muţunache căpitan

Ene-bene bombardează, Glonţul vâjâie şi zboară, Dumneata să ieşi afară!

Page 16: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 16

pentru a completa o acţiune şi tot aşa. Când toate câmpurile au fost completate, copiii deschid foile şi citesc cu amuzament enunţurile rezultate.

nava abc

Beneficii: dezvoltarea vocabularului şi a imaginaţiei, dezvoltarea gândirii rapide

Recuzită: câte 5 cartonaşe sau pietricele pentru fiecare jucător

Număr de jucători: de la 2 în sus

Cum se joacă: Fiecare jucător primeşte 5 cartonaşe sau 5 pietricele. Unul dintre copii începe jocul şi trebuie să spună un cuvânt cu litera A care reprezintă numele navei. Apoi ceilalţi jucători vor găsi pe rând nume şi prenume pentru Căpitanul Navei, portul de plecare, portul de sosire, încărcătură de pe navă şi aşa mai departe, pentru fiecare literă. Jucătorul care se blochează şi nu poate da un răspuns, pierde un cartonaş sau o pietricică. Cel care rămâne fară cartonaşe sau pietricele, iese din joc. La finalul jocului, iese câştigător cel care rămâne cu cele mai multe cartonaşe sau pietricele.

rațele şi vânătorii

Beneficii: mişcare

Recuzită: o minge

Număr de jucători: de la 5 în sus

Cum se joacă: Doi copii sunt aleşi vânători, iar restul vor fi raţele care se aşază în mijloc între vânători. Aceştia din urmă trebuie să arunce mingea unul spre celălalt, încercând să nimerească o raţă. Dacă este atinsă, raţa iese din joc. Mingea poate fi lansată şi cu piciorul, iar fiecare vânat are dreptul la trei vieţi. Dacă una dintre raţe reuşeşte să prindă de trei ori mingea, atunci ea poate lua locul unui vânător. Ultima raţă rămasă este vânatul câştigător.

regele şi regina

Beneficii: exersarea reacţiei la stimuli

Recuzită: două obiecte de culori diferite, vizibile (de exemplu, baloane sau eşarfe)

Eni meni pica-ja,Prinde musca n-o lăsa.Dacă-i vie,Dacă-i moartă,Mănânc-o coaptă,Cu mărar,Cu pătrunjel,Cu untură de căţel.

Ini-mini-mani-mor,ţine-un peste de picior!Dacă peştele oftează,Ieşi afară şi dansează!

An-tan-tiri-mogodanCară cară şiPrincipata mo-rin-go!O! Mony, mony, monyAcadela mustafaMustafa, fa, faComega, ga, ga!Ujiepe, epe, epeComegepe, gepe, gepeUjio, o, oComego, o, o!

Page 17: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 17

Număr de jucători: de la 5 jucători în sus

Cum se joacă: Doi copii sunt aleşi să fie Regele şi Regina şi se îndepărtează de grup ţinând în mână obiectele respective. Unul dintre personaje este rău şi în momentul în care este întors cu faţa la grupul de copii, aceştia nu au voie să se mişte. Orice mişcare este urmată de o pedeapsă. Celălalt personaj este bun, astfel că în momentul în care îi priveşte pe copii, aceştia pot alerga, se pot mişca şi desfăşura în voie. Jocul poate continua multă vreme, iar personajele pot fi schimbate.

rege, rege cât e ceasul?

Beneficii: solicitarea imaginaţiei, exersarea capacităţii de a fi spontan, testarea şi dezvoltarea abilităţilor de persuasiune

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 5 în sus

Cum se joacă: Unui copil îi revine rolul de rege, iar ceilalţi sunt slujitorii lui. Toţi copiii care sunt slujitori trebuie să ajungă la rege. Atunci îi vor zice cele mai frumoase laude, iar regele îi va da fiecărui copil un fel de pas sau un fel de săritura. Când regelui îi place lauda, el va spune: “- Eu iți dau:...”

Variante posibile:

- un pas de elefant (un pas mare înainte)

- un pas de furnică (un pas mic-mic)

- un pas de pitic (un pas mic) etc.

Desigur că se poate da şi mai mult de un pas sau de o săritura, de exemplu: cinci paşi de elefant, zece paşi de furnică sau patru paşi de pitic. Maximum 10 paşi la un jucător.

pasează mărul

Beneficii: exersarea lucrului în echipă, deprinderea capacităţii de cooperare, solicitarea atenţiei, dezvoltarea capacităţii de concentrare

Recuzită: câteva mere (în funcţie de numărul jucătorilor)

Număr de jucători: de la 6 în sus.

Cum se joacă: Jucătorii se aşază fie în perechi, dacă sunt în grup

Trei lei pe lunăŞi-o bătaie bună,Şi-o cafea amară

Ieşi pe uşă afară!

Maimuţica cu cerceiJoacă noaptea pân’ la trei

Şi la trei şi jumătateMaimuţica nu mai

poate.

Într-o călimarăEste o cernealăCe culoare este

În călimara mea?Spune chiar tu,

Pe onoarea taDacă vrei sau nu!

(Se spune o culoare şi apoi se numără cu literele acelei culori -

de exemplu, r-o-ş-u, iar copilul la care se termină

numărătoarea iese din joc)

Page 18: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 18

mai mic, fie în şir indian dacă sunt mai mulţi. Fiecare pereche sau şir de jucători primeşte câte un măr. În momentul în care începe jocul, copiii trebuie să paseze mărul unul către celălalt, însă fără să se ajute de mâini. Pentru aceasta, există mai multe variante: mărul se ţine între genunchi şi se pasează tot aşa, mărul se ţine sub bărbie sau se poate pune pe o farfurie de plastic foarte subţire şi se încearcă să se treacă de la unul la celălalt fără ca mărul să cadă. În cazul în care mărul este scăpat pe jos, se reia jocul de la începutul şirului sau, dacă se joacă pe perechi, perechea respectivă iese din joc.

piatră - foarfecă - hârtie

Beneficii: testarea capacităţii de a face conexiuni logice

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 3 în sus

Cum se joacă: Piatră-foarfecă-hârtie este de fapt o metodă de tragere la sorţi, însă poate reprezenta şi un joc care să-i ţină antrenaţi pe cei mici o vreme. Regulile sunt simple: doi sau mai mulţi jucători rostesc piatră-foarfecă-hârtie şi apoi fiecare face un semn cu mâna: pumnul strâns reprezintă piatra, două degete foarfeca, iar mâna cu degetele răsfirate hârtia. Piatra bate foarfeca, foarfeca bate hârtia, iar hârtia bate piatra.

pictorul

Beneficii: dezvoltă creativitatea, presupune exersarea şi descoperirea abilităţilor artistice, dezvoltă gândirea inventivă

Recuzită: flipchart şi markere colorate

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Unul dintre copii este desemnat “Pictor” şi trebuie să reprezinte pe flipchart un obiect sau un concept. Ceilalţi jucători trebuie să se prindă cât mai repede şi să ghicească opera de arta a Pictorului. Ghicitorul cel mai rapid va prelua rolul desenatorului.

pisica bolnavă

Beneficii: presupune exersarea capacităţii de controlare a reacţiilor şi solicită atenţia

Stan şi BranCantă la pian,Tra, la, la, Ieşi afară dumneata!

Ieşi papucule de sub pat,Ieşi papucule, ieşi, Să mănânci şi tu cireşi,Ieşi papucule, ieşi!

Oan-ciu-friPamela vrea copii,Dar Bobby nu o lasăCă este prea frumoasă!

Page 19: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 19

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 5 jucători în sus

Cum se joacă: Copiii se aşază pe jos, în cerc. Unul dintre ei intră în pielea personajului central, Pisica Bolnavă de râs. Pisica trebuie să miaune şi să se apropie de unul dintre jucători în încercarea de a-l face să râdă, însă fară să-l atingă. Jucătorul spre care se îndreaptă pisica trebuie să o mângăie pe cap şi să spună de trei ori „Biata Pisica bolnava”, fără sa râdă. Dacă reuşeşte, pisica trebuie să treacă la alt jucător. Dacă nu, are loc un schimb de roluri: jucătorul devine pisică, iar pisica jucător.

podul de piatra

Beneficii: exersarea capacităţii de a lucra în echipa, distracţie şi amuzament

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 6 în sus

Cum se joacă:Acest joc este însoţit de un cântecel:

“Podul de piatră s-a dărâmat

A venit apa şi l-a luat

Vom face altul pe rău, în jos

Altul mai trainic şi mai frumos”

Doi copii formează un pod ţinându-se de mâini şi ridicându-le sub formă de boltă. Ceilalţi copii trec pe sub “pod” cântând, iar în momentul în care este rostit ultimul vers, cei doi copii lasă mânuţele jos pentru a-l prinde pe cel care se află sub pod. Acel copil nu va mai trece pe sub pod şi se va aşeza în spatele unuia dintre pilonii podului şi va aştepta până când şi ceilalţi copii sunt prinşi, pentru a forma zidul podului (aşezându-se pe de o parte şi alta a copiilor).

portocalele sau aş manca o portocala

Beneficii: solicită atenţia, dezvoltă gândirea rapidă şi memoria, presupune exersarea abilităţii de a număra

Recuzită: o tablă, o foaie mare sau un flipchart, cretă/markere

Număr de jucători: de la 5 jucători în sus

An-tan-tichi-tan Urechilă căpitan,Lupul tremură pe

scară,Iar tu ieşi afară!

Un domn şobolanA-nghiţit un bolovan,Şi s-a dus la farmacieSă cumpere doctorie,

Doctorie n-a găsit, S-a ‘necat şi a murit!

Pitu,pitu, pitulataPân-la zece să fii gata

Unu, doi,trei, patru, cinciSase, şapte, opt, nouă,

zece.

Page 20: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 20

Cum se joacă: Pe tablă sau pe o foaia de flipchart se scriu numerele portocalelor, de la 1 la câţi jucători sunt prezenţi. Fiecărui copil i se va desemna un număr şi astfel va deveni portocala cu numărul respectiv. Unul dintre copii începe jocul spunând “As mânca X portocale”, X fiind un număr dintre cele scrise pe foaie. Copilul al cărui nume a fost strigat trebuie să reacţioneze rapid şi să spună “De ce X şi nu Y?”, în timp ce jucătorul cu numărul Y trebuie să facă la fel şi aşa mai departe. Dacă cineva nu este atent şi ratează să răspundă atunci când i se strigă numărul iese din joc. Ceilalţi trebuie să fie atenţi la numerele ieşite din joc şi să nu le strige, deoarece vor fi şi ei eliminaţi.

poştaşul

Beneficii: solicitarea atenţiei, exersarea autocontrolului

Recuzită: un plic de hârtie

Număr de jucători: de la 3 în sus

Cum se joacă: Un copil va fi poştaşul şi, la începutul jocului, trebuie să iasă din sală. Înainte să se întoarcă, va bate la uşă şi va purta un dialog cu ceilalţi copii: “Cine e?” vor întreba, iar el va răspunde: “Poştaşul”. Dialogul continuă: “Ce ne aduce? - O scrisoare” “Pentru cine? - Pentru copilul cel mai cuminte - Intră!”. Poştaşul intră şi se uită cu atenţie în sală pentru a observa cel mai cuminte copil. Îl alege şi acela va prelua la rândul lui rolul poştaşului.

prinde lingura

Beneficii: solicită atenţia şi antrenează viteza de reacţie, dezvoltă imaginaţia

Recuzită: linguri (cu una mai puţin decât numărul jucătorilor)

Număr de jucători: de la 5 jucători în sus

Cum se joacă: Jucătorii se aşază în cerc şi stau în genunchi. Lingurile se pun în centrul cercului, în forma de stea. Unul dintre copii trebuie să stea în afara cercului şi să spună o poveste în care să introducă pe alocuri cuvântul “lingură”. În momentul în care copiii aud acest cuvânt, trebuie să se repeadă şi să apuce o lingura. Cel care rămâne fară lingură este numit povestitor, însă numai după ce i se alocă o pedeapsă (să mimeze, să cânte, să alerge etc).

Tom şi Jerry,Cheamă pompierii,U-iu-iu,Ieşi afară tu!

Iepuraş cu coada scurtă A venit şi el la nuntă,Şi s-a pus în colţul meseiŞi-a mâncat tortul miresei,Mirele s-a supăratDe urechi l-a înşfăcat,I-a făcut o învârtiturăDrept în oala cu friptură.

Page 21: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 21

scaunul

Beneficii: dezvoltarea spiritului de observaţie, solicitarea atenţiei, antrenarea reacţiei la stimuli, îmbogăţirea imaginaţiei

Recuzită: câte un scaun pentru fiecare jucător în parte

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Se formează un cerc din scaune, iar copiii trebuie să se mişte unul după celalalt în interiorul lui. La semnalul celui care stă în afara jocului, cei mici trebuie să se aşeze pe scaune şi să mimeze ce au auzit. De exemplu: scaun de maşină, scaun de dentist, scaun de bucătărie etc.

statuile sau 1,2,3 la perete stai

Beneficii: solicitarea atenţiei, dezvoltarea capacităţii de concentrare

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Unul dintre jucători trebuie să stea cu spatele la restul grupului, aflat la distanţă. Copiii trebuie să încerce să se apropie cât mai mult de jucătorul de la perete, însă în momentul în care acesta se întoarce brusc cu faţa spre ei, trebuie să “îngheţe” şi să se transforme în statui. Cei cărora le sunt surprinse mişcările ies din joc. Când cineva reuşeşte să ajungă la cel care stă cu spatele şi îl atinge, îi ia locul, iar jocul continuă.

şotron

Beneficii: solicitarea atenţiei, dezvoltarea capacităţii de concentrare, dezvoltarea şi exersarea dexterităţii, dezvoltarea şi exersarea răbdării, mişcare

Recuzită: creta colorată, o pietricică pentru fiecare jucător

Număr de jucători: de la 2 în sus

Cum se joacă: Se desenează cu creta forma şotronului şi se numerotează fiecare pătrat de la 1 la 8, la 10 sau la 12. Apoi, fiecare jucător aruncă o piatră din pătrat în pătrat, începând cu prima şi terminând cu ultima pătraţică. Parcurge şotronul sărind într-un picior, iar la întoarcere trebuie să ia piatra în mână pentru a termina complet cursa. Dacă pietricica nu pică pe pătratul corespunzător,

Ala-bala, portocalaIeşi, bădiţă, la portiţăCă te-aşteaptă Talion

Talion, fecior de domn,Cu căruţa satului,

Cu caii împăratului,Cu biciul cumnatului.

Clanţ, zbanţ, dorobanţ,Cioc, boc, treci la loc.

Două raţe pe gunoi,Numără din doi în doi,

2, 4, 6, 8, 10Ieşi afară măi cumetre!

Terente şi DidinaSe plimbă cu maşina

La fiecare stop Beau cate-un sirop!

Page 22: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 22

jucătorul este nevoit să repete tura.

sticluța cu otravă

Beneficii: solicitarea atenţiei, dezvoltarea imaginaţiei şi a vocabularului, mişcare

Recuzită: -

Număr de jucători: intre 5 şi 10

Cum se joacă: Un jucător va fi sticluţa şi trebuie să stea cu mâinile întinse, pentru ca ceilalţi jucători să se prindă de câte un deget de-al lui. Sticluţa trebuie să strige “Sticluța, sticluța cu…(diverse lichide, materiale sau obiecte - de exemplu cu apă)”. Când strigă “Sticluța, sticluța cu otravă!”, ceilalţi jucători trebuie să fugă cât mai rapid, astfel încât să nu fie prinşi sau atinşi. Cine este prins iese din joc sau primeşte rolul de “sticluță”.

țară, țară vrem ostaşi!

Beneficii: solicitarea atenţiei, dezvoltarea dexterităţii, distracţie, mişcare

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 5 jucători în sus

Cum se joacă: La acest joc participă două echipe, cu un număr care poate varia între cinci şi zece copii. Cele două echipe se aşază faţă în faţă, la o distanţă destul de mare una faţă de cealaltă. O echipă începe jocul spunând: “țară, țară, vrem ostaşi!”, iar cealaltă răspunde: “Pe cine, pe cine?”, după care este ales unul dintre membrii echipei adverse, căruia i-a fost strigat numele.

Cel ales trebuie să alerge cu putere şi să încerce să rupă rândurile formate ca un zid de către echipa adversă (jucătorii formează zidul cetăţii prinzându-se de mâini şi ţinându-se cu putere). Dacă cel ales reuşeşte să rupă zidul, se întoarce la echipa lui şi ia un “prizonier” din echipa adversă, iar dacă nu reuşeşte, trebuie să rămână în tabăra adversă. Echipa câştigătoare este cea care adună cât mai multi ostaşi.

Praf, tămâie şi-un colac,Ieşi afară, cozonac.Cozonac din Dorohoi,Ieşi afară dintre noi!

Unul merge cu purceiiUnul merge cu viţeii,Unul face aşchiuţe,Altul face plăcintuţe.Dă-mi şi mie, dă-mi şi mie, C-am ajuns ca o piftie!

Una, două, las’ că plouă,Trei, patru, hai la teatru.Cinci, şase, spală vase,Şapte, opt, porumb copt,Nouă, zece, apă rece.

Page 23: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 23

țările

Beneficii: testarea şi îmbogăţirea cunoştinţelor geografice, mişcare

Recuzită: o minge

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Tarile este un joc cu mingea care are nevoie de cel puţin 3 jucători. Fiecare jucător îşi alege o ţară şi desenează cu creta pe jos un perimetru care să reprezinte ţara respectivă. Unul dintre copii aruncă primul mingea, în timp ce spune: “Să tragă mâța de coadă şi şoarecele de urechi țara cu numele de…”. Copilul care aude numele ţării lui trebuie să prindă mingea cât mai repede, în timp ce restul fug cât mai departe posibil. În momentul în care mingea se află în mâinile lui, jucătorul strigă “Stop!” şi toată lumea se opreşte din alergat. Posesorul mingii are dreptul să facă încă trei paşi din locul în care se află către un jucător pe care îl poate nimeri cel mai uşor cu mingea. Dacă reuşeşte, jumătate din chenarul ţării celui ochit este tăiat. Dacă nu, aruncătorul trebuie să renunţe la jumătate din ţara lui.

Jocul se reia, iar cel care aruncă acum este jucătorul care şi-a auzit numele anterior. Copiii ale căror jumătăţi de chenare sunt tăiate ies din joc. Câştigător este ultimul copil care rămâne cu teritoriul intact.

telefonul fară fir

Beneficii: dezvoltarea vocabularului, solicitarea atenţiei, exersarea gândirii creative şi a capacităţii de a fi spontan

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 4 în sus

Cum se joacă: Un joc de bună dispoziţie, de atenţie, dar şi de creativitate. Copiii se aşază în şir, iar primul dintre ei începe jocul printr-un cuvânt pe care îl şopteşte la urechea vecinului. Acesta la rândul lui spune cuvântul aşa cum l-a auzit mai departe, până la capătul şirului, iar ultimul copil spune cu voce tare cuvântul care a ajuns la el.

Bineînţeles, de cele mai multe ori cuvântul final nu seamănă deloc cu ce a spus primul copil. Acesta este tocmai farmecul jocului, iar copiii se amuză teribil de fiecare dată.

Pe vârful MitropolieiStă un măgăruş şi scrie:

A, E, I, O, U Măgăruşul eşti chiar tu!

Am-bam-busTine-te de urs

Ursul n-are coadă,C-a mâncat o babă,

Baba n-are furcă,C-a mâncat o curcă.

Curca n-are pene,C-a mâncat-o Ene.

Ene n-are cap,C-a mâncat un ţap.Țapul n-are coarne,

C-a mâncat bomboane.Bomboanele sunt dulci,Tu, măi nene, să te duci!

Page 24: Joaca Te Smart Fara Smartphone

Pagina 24

tresare sau nu tresare

Beneficii: implică mişcarea fizică, solicită atenţia

Recuzită: o minge

Număr de jucători: de la 6 în sus

Cum se joacă: Copiii se aşază în cerc, iar fiecare trebuie să stea cu braţele încrucişate. Unul dintre ei stă în mijlocul cercului şi încearcă să-i elimine pe ceilalţi jucători aruncând mingea spre ei. Poate mima că aruncă mingea, iar dacă unul dintre jucători face vreo mişcare sau “tresare”, iese din joc. Dacă cel din centru nu nimereşte niciun jucător, este schimbat cu alt copil.

ț.o.m.a.p.a.n.

Beneficii: îmbogăţirea culturii generale, testarea cunoştinţelor, dezvoltarea gândirii rapide şi a capacităţii de asociere

Recuzită: foi de hârtie şi instrumente de scris

Număr de jucători: de la 3 în sus

Cum se joacă: Se alege o literă aleatorie în funcţie de care fiecare jucător trebuie să noteze cât mai repede (se poate cronometra sau nu) câte o denumire pentru Ț = ţară, O = oraş, M = munţi, A = apă, N = nume, A = animal (pasăre), P = plantă. Câştigă cel care reuşeşte să strângă cele mai multe puncte, în funcţie de câte nume a reuşit să scrie.

ursul doarme şi visează

Beneficii: dezvoltarea simţului tactil, dezvoltarea gândirii

Recuzită: -

Număr de jucători: de la 5 în sus

Cum se joacă: Un copil va sta cu ochii închişi, în timp ce restul formează un cerc în jurul lui. Copiii din horă cântă: “Ursul doarme şi visează/ Că papucii lui dansează,/ Ce să-i dăm noi de mâncare?/ Lapte dulce sau cafea?/ Să prindă pe cineva”. Spre finalul cântecului, Ursul se trezeşte şi încearcă să recunoască un jucător, pipăindu-l. Dacă ghiceşte, cei doi îşi inversează rolurile: jucătorul devine Urs, iar Ursul se transformă brusc în jucător.

Ini-mini-mani-mor,Tine-un peşte de picior!Daca peştele oftează,Ieşi afară şi dansează!

Pa-ce, pa-ceÎntre două dobitoace,

Dobitoaca cea mai mareAre pene pe spinare

Dobitoaca cea mai micăAre pene pe bur-ti-că.


Recommended