Home >Documents >IV Contextul generic

IV Contextul generic

Date post:13-Feb-2017
Category:
View:223 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Transcript:
  • n proza lui Ion Creang, contiina funcionrii proverbelorn raport cu sensurile generale ale existenei este asumat plenar.Copilria, tinereea, maturitatea i btrneea, moartea, etica, fami-lia, biserica i coala toate i gsesc expresia clar i concentratn proverbe ca o esen a lor. nelepciunea este structurat nfuncie de om i de relaiile lui. Pentru povestitorul humuletean,satul este aezat undeva ntre Bine i Ru, cu oameni neidealizai,care se zbat ntre cele dou principii ce stau la baza universului;relaiile om/om, om/societate sunt diverse i se structureaz nfuncie de proporia acestor principii. Tot n funcie de ele, afectuluman variaz: oamenii se bucur sau se ntristeaz, iubesc sauursc. De la copilrie la btrnee, n funcie de experiena de via,proverbele capt concentrare i nelepciune, se esenializeaz.Aceast tendin nu poate fi interpretat, la povestitorul humule-tean, ca o manifestare spontan, ci ca un act contientizat de creaie.

    n cercetarea paremiologic, ideea de context generic esteimplicat mai pregnant n studiile care abordeaz limbajulproverbial ca limbaj filosofic. V.I. Cernov, de exemplu, constatexistena unui numr mare de proverbe n care raportul dintrecauz i efect poate fi urmrit n toate nuanele; aceste nuanelimiteaz posibilitile de aplicare metaforic a proverbului lacontexte funcionale care prezint afiniti cu structura luisemantic. Un proverb ca Nu iese fum dac nu faci foc poate fi aplicatalegoric la un context concret, numai dac fenomenul desemnat deel poate fi comparat cu fumul, iar cauza, cu focul saupersonificarea lui.5

    Adevrurile generale, experienele i cugetrile seculare nureprezint, ns, simple sensuri ale proverbelor, ci entiti care sesitueaz n afara lor i la care ele se raporteaz. Aceast relaie, denatur contextual, a fost sesizat de A. Jolles, care sublinia faptulc utilizarea proverbelor se face ori de cte ori clasm o experien,o arhivm fr s o abolim n ea nsi. n concepia aceluiaiautor, proverbul este o concluzie, e parafa i sigiliul vizibilaplicate unei idei i care i impun caracterul de experien.6naintea lui Jolles, acest tip de relaii contextuale a fost relevat deA.A. Potebnea, cu referire, ns, la fabul. Un enun precum:Maimuele nasc doi pui, pe unul l iubesc mai mult, pe cellalt nu; pe primul l-au nbuit n mbriri i a trit mai mult celurt (dup Esop), ar putea fi socotit ca exprimnd o situaie

    9897

    IV

    Contextul generic

    1. Dei conceptul de context generic nu a fost utilizat, subaceast denumire, n studiile paremiologice*, realitatea culturaldesemnat prin el a fost adeseori subliniat. n definiiile maivechi, revine frecvent ideea c proverbele exprim un adevrgeneral, confirmat prin mrturia i experiena secolelor trecute1sau c reprezint cugetarea tuturor secolelor redus n formule2.Dup P.M. Quitard, proverbele sunt rezumatul celor mai preioasecunotine cucerite, verificate i consacrate de bunul-sim iexperiena tuturor secolelor3 i, dup expresia lui Erasmus, citatde Quitard, compendiumul adevrurilor umane. Este interesant,n acest sens, i distincia fcut de I. Zanne ntre proverbeleuniversale, care exprim un adevr recunoscut oriunde i n oricetimp, i proverbele particulare, care se reazem pe un adevrconstatat prin experien, ns o experien special i local, lacutare i cutare popor.4

    Grigore Ureche introduce frecvent, n cronica sa, expresii de izparemiologic prin formule (originale?) de tipul cum se ntmplsau ci pururea se ntmpl, indicnd categorii sau clase dentmplri care stau sub semnul unei semnificaii comune. El areintuiia relaiei proverbelor cu o semnificaie general de largaudien, pe care noi o numim context generic.

    * L-am ntlnit o singur dat utilizat de Paul Zumthor ntr-un studiu publi-cat n 1976 (Lpiphonme proverbial, n Revue des sciences humaines, Lille III,1976 - 3, nr. 163; Rhtorique du proverbe, p. 316), cu o semnificaie, ns, diferitde cea pe care i-am dat-o n studiul nostru din 1966, Aspectul metaforic alproverbelor, n Studii de stilistic i poetic (Bucureti, E.P.L., p. 94-113),semnificaie pe care o dezvoltm n lucrarea de fa. P. Zumthor avea n vedereun caz particular, al celui mai vechi text paremiologic francez, considerndgeneric un context determinat exclusiv prin raportare intratextual, pe cnddefiniia noastr presupune un context idiomatic extratextual.

  • ansamblul proverbelor i dictoanelor aparinnd unei comunitintr-o epoc dat nu poate fi reconstituit cu precizia necesar.

    Paremiologul rus G.L. Permjakov a ncercat un examen deacest fel nu n sensul formulrii unui numr restrns de propoziiifundamentale care s sintetizeze adevrurile particulareexprimate de fiecare proverb, ci n sensul determinrii unui numrfoarte restrns, de numai patru tipare logice sau modele semiotice,la care s-ar reduce toate proverbele, independent de imaginea lorexterioar sau de limba n care sunt formulate. Autorul pornetede la interpretarea expresiilor paremiologice ca semne ale unorsituaii determinate sau ale unor raporturi determinate dintreobiecte. Fiind semne, nu este att de important configuraia lorexterioar, ct ce anume reprezint, care este situaia vital sauconceptual ce se comunic prin ele; semnificaia lor este, deci,independent de imaginea exterioar, proverbul, ca semn, avndun caracter arbitrar. Cele pentru invariante logico-semiotice suntstabilite n funcie de caracterul legturilor logice, determinate, larndul lor, de caracterul raporturilor dintre termenii despre carese vorbete n proverb:

    (i) P(x) a P(y): dac un obiect (P) are proprietatea (x), atunciel are i proprietatea (y) (raportul ntre obiect i calitilelui): Fiecare nceput are i un sfrit;

    (ii) P Q: dac exist obiectul P, atunci exist i obiectul Q(raportul ntre dou obiecte): Dac avem capr, avem ilapte;

    (iii) (P a Q) (Px) a Q(x): dac obiectul Q depinde deobiectul P i dac obiectul P are o proprietate (x), atunci iobiectul Q are aceast proprietate (raporturile dintreproprietile diferitelor obiecte n funcie de raporturiledintre obiecte): Dintr-un izvor murdar i apa curge murdar;

    (iv) (P a x) (Q a x) a (P/Q): dac obiectul P are o proprie-tate (x), iar obiectul Q nu are aceast proprietate (x), atunciP este superior fa de Q (raportul dintre obiecte n funciede existena unor proprieti determinate): Mai bine uncine viu dect un leu mort.9

    Din analiza fcut de Permjakov nsui, reiese c proverbelecu o structur logico-tematic similar (aceasta fiind o a doua treapt

    100

    general, un fapt firesc istoricete, o situaie tiinific (n sensulde adevr). Lessing artase ns c, pentru transformarea acestorsituaii fireti n fabule, trebuie generalizat ntmplarea, trebuieexprimat unicitatea pornind de la o ntmplare separat. nenunul narativ propus ca exemplu, se nelege nemijlocit c ceeace se spune despre toate maimuele se poate spune despre fiecaremaimu n parte, dar nu i despre alte fiine; or, n fabule, tocmaiaceast trecere la alte sfere este necesar. Pentru a stabili legturilentre aceste generalizri i fenomenele altor serii, este necesar unefort mental mai mare dect se cere pentru stabilirea legturilorntre un fenomen unic, singular, care, prin corect generalizare(prin raportarea la un context generic, am spune noi), ne conducespre diferite clase de fenomene. Problema unicitii i aconcretismului este foarte important, capital, fiindc n aceastnsuire const diferena dintre poezie, creia i aparine i fabula, iformele generale ale gndirii tiinifice.7 Aceste observaii pot fiaplicate, cu acelai folos teoretic, i la proverbe.

    Considernd proverbele i dictoanele ca elemente semnificanteale unui cod particular, A.J. Greimas admite faptul c, alese nlimitele unei limbi i ale unei perioade istorice date, ele constituieserii finite. De aceea e posibil studierea lor, conceput ca descrierea unui sistem de semnificaii nchis. Va fi de ajuns s le considermpe toate ca nite semnificani i s se postuleze c au un semnificatglobal: descrierea schematic i structural a planuluisemnificantului va explica configuraiile semnificatului lor.Stabilirea corelaiilor ntre secvenele articulate prin repetiiaaceluiai element lexical sau prin perechi opoziionale ar puteaduce la constituirea unor clase mari de corelaii, care pun neviden raporturile de cauzalitate, de determinare, dedependen, care aparin sistemului, i nu comportamentelorindividualizate. Studiul acestor corelaii i al cuplurilor deopoziii ar permite stabilirea tematismului i a structuriisistemului de semnificaii nchis pe care-l constituie ansamblulproverbelor i al dictoanelor unei comuniti lingvistice la o epocdat.8 Consideraiile lui A.J. Greimas au o valoare teoreticdeosebit pentru definirea conceptului de context generic, spresemnificaiile cruia converg conceptele de serii finite, sistem desemnificaii, semnificat global, clas de corelaii, tematismul i structurasistemului de semnificaii dar nu i o valoare practic, pentru c

    99

  • Aceast total invalidare a structurilor logice ca factor posibilpentru definirea proverbului i ca suport al modului lui defuncionare nu se susine. R. Barthes afirmase c este legitim spostulm ntre fraz i discurs un raport secundar, care se vachema omologic, pentru a respecta caracterul pur formal alcorespondenelor.12 Prin extrapolare, am putea recunoate unraport omologic ntre structura logic a proverbului, structurasituaiilor generale pe care le reprezint i structura contextuluifuncional ca discurs. Relevana aspectului formal al proverbelor afost subliniat de numeroi paremiologi. L. Martel, referindu-se lao categorie mai larg de expresii, susinea c uneori, n acesteexpresii, mai frecvent n proverbe, sensul se desprinde cu uurindin form.13 Aceast idee este dezvoltat mai explicit de GeorgeMilner, ntr-un studiu privind taxonomia semantic a locuiunilorproverbiale, n care consider c la faveur universelle (aproverbelor) este explicat prin armtura simetric; ea ar fi efectulunui paralelism logico-gramatical. Valoarea (deci la faveur) uneilocuiuni proverbiale este funcia direct a msurii n care simetriaformei reproduce simetria fondului.14

    i a

Embed Size (px)
Recommended