+ All Categories
Home > Documents > Iuliu Maniu - Problema MinoritatiIor

Iuliu Maniu - Problema MinoritatiIor

Date post: 16-Oct-2015
Category:
Upload: fodor-csaba
View: 63 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
Iuliu Maniu - Problema MinoritatiIor

of 23

Transcript
  • I N S T I T U T U L S O C I A L R O M A N

    P R O B L E M A

    M I N O R I T I L O R IUL1U M A N I U

    C O N F E R I N I N U T L A F U N D A I A U N I V E R S I T A R C A R O L I N Z I U A D E I I M A I U 1 9 2 4

    E X T R A S D I N V O L U M U L P O L I T I C A E X T E R N A R O M N I E I "

    3588

    D E

    C V L T V R A N A I O N A L

  • P R O B L E M A M I N O R I T I L O R IULIU MANIU

    Domnule Preedinte, Doamnelor i Domnilor,

    \M primit nsrcinarea s in o conferin despre problema minoritilor. / \ Problema minoritilor are l i teratura s 3), circ teoriile sale tiinifice

    i n diferite ri s'a ncercat n diferite moduri rezolvirea ei. Este ns cu neputin a examina aceast vast problem n t impul scurt ce-mi st la dispoziie, din toate aceste puncte de vedere, de altfel foarte importante i interesante.

    Din acest motiv nu m voia putea ocupa de ea din punct de vedere teoretic, artnd diferitele tearii nesfrite, ci voiu fi silit s m mrginesc la expunerea concluziei la care am ajuns. Asemenea nu vciu putea face un studiu comparativ cu privire la alte State, ci m voiu restrnge a a r ta starea de fapt i de drept dela noi. Aceasta cu a t t mai mult, cu ct am credina, c aceast problem nu se poate rezolvi la noi nici dup principiile teoretice, cari se schimb necontenit, nici dup lozinci i curente cari se nasc i pier dup cum se schimb mprejurrile i n fine nici dup pilda altor State, care tres3 n alte condiii de via. Ca n toate problemele de Stat , aa i n aceasta, e bine s profitm de experiena altora, dar trebuie s facem aa cum mprejurrile noastre i consideraiunile practice dela noi ne mpun s facem.

    Tot din cauza scurtimei timpului voiu nconjura cu desvrire citaii i chiar n ce privete datele statistice, m voiu restrnge la strictul necesar.

    Precum renaterea literar, nscut pe pmntul Italiei, din creerii divini ai lui Dante dduse un nou avnt ntregei literaturi europene i precum filrzofia renaterii ieit la suprafa tot pe pmntu l strvechiu al Italiei, a dat o nou direcie gndirii i cercetrilor filozofice; tot sub cerul senin al Italiei, ocrotitor al a t tor pasiuni i frmntri nobile, s'a nscut a c a concepiune politic i gndire nou, care rnd pe rnd a sdrobit creaiunile vremelnice ale rsboaelor cuceritoare i ale formaiunilor imperialiste ieite din voine individuale, nu din firea lucrurilor omeneti.

    Idea naional, idealul unitii naionale, care a avut norocul s gseasc leagnul cald de ocrotire al Piemontului i geniul conductor al lui Cavour, a cucerit inimile i minile celor asuprii i a sdrobit prejudecile interesate ale lumii nvechite. N'a pu tu t s reziste nici feudalismul austriac, nici imperialismul german, nici semiteocratismul arist , nici dominaiunea de ras i de clas maghiar mersului triumftor al acelei drepti eterne, ce se numete unitate naional. Ea este cea mai perfect organizaie omeneasc, pentruc are la baz unitatea limbii, obiceiurilor, gndirii, tradiiei, aspi-raiunilor, cari caracterizeaz i constituesc n mod firesc o naiune i cea mai perfect organizaie politic, ce se numete Stat .

  • ndrept irea formaiunilor de state naionale, cari nfptuesc unit i naionale, se bazeaz pe consideraiunea filozofic c menirea popoarelor este, s contribue n mod propriu < u nsuirile lor specifice la civilizaia omeneasc afirmndu-i i asigurndu-i deodat existena la care au drept necontestat. Aa fiind, pstrarea i dcsvoltarea acestor nsuiri este nu numai un drept, ci i o datorie fa de civilizaia omeneasc.

    Ultimul rezultat al civilizaiei omeneti este desvrirea organizaiilor umane. Progresul civilizaiei omeneti, s'ar putea mai bine nfia pr in t r 'un grafic, care ar reprezenta desvoltarea t rep ta t a organizaiilor omeneti dela familiile i triburile primitive, la gigantica organizaie de Stat a Franei ori a Angliei, care prin o t rstur de pan i ntr 'o singur clipit pune n micare milioanele de baionete pentru aprarea patrimoniului naional i al civilizaiei omeneti. De aceast organizaie grandioas, care se numete Stat , are nevoie fiecare popor, ca n ea i prin ea s-i poat perfeciona nsuirile specifice naionale i s i le apere n caz de nevoie.

    Ajuns la acest rezultat al civilizaiei omeneti lumea gnditoare a trebuit s se izbeasc de realitatea, c migraiunea popoarelor i stpnirile strine n'au rmas fr urme nsemnate i c n corpul mare naional autocliton au rmas insule de popoare i uneori masse ntregi populare, care nu pot fi nesocotite i cari n baza aceluiai drept etern la existen i la desvrirea lor cer viea, libertate i propire.

    Din aceast perpetu emulaie i lupt pentru existen s'a nscut problema minoritilor de ras, limb sau religie, i din relativitatea forelor a rsrit idea aprrii minoritilor i a naiunilor mici, avizate la aceast aprare.

    Din rsboiul mondial nu s'a nscut numai triumful ideii naionale i nfptuirea Statelor naionale, ci i concepia c n locul suveranitii rigide a naiunilor trebuie s se nfptueasc fraternitatea naiunilor, ca o faz mai nalt i mai desvrit a raporturilor omeneti.

    Intre indivizii n starea primitiv aproape slbatec a omenirii cel mai tare era la largul su. Civilizaia omeneasc a adus cu sine scutul dreptului pentru cel mai slab. Tot asemenea n raportul de convieuire al Statelor i al neamurilor n starea mai na in ta t de civilizaia omeneasc, Statele i, n snul acestora, minoritile sunt puse sub scutul dreptului, ca astfel n scara nesfrit a relativitii forelor, fiecare s aibe adpost n contiina umanitii , ridicate la rangul unei instituiuni internaionale prin Liga Naiunilor.

    Din acestea rezult, c problema minoritilor are dou aspecte, adic ea trebuie rezolvit din dou puncte de vedere: Ea trebuie privit i rezolvit ntiu din punctul de vedere al Statului naional n nelesul, ca numrul, importana cultural, economic i social a minoritilor i influena lor n legislaia, administraia, justiia i instrucia public s nu pericliteze:

    a) Existena i integritatea teritorial a Statului ; b) Dinuirea perpetu a neamului i n acest scop s nu stngeneasc

    nchegarea sufleteasc i naional a corpului i a Statului na ional ;

  • c) S nu corup spiritul genuin naional, tradiia, gndirea i aspiraia naional i elementele constitutive ale nsuirilor specifice ale poporului alctuitor de Stat , adic acele izvoare de bogii sufleteti i morale, cari singure dau drept de existen unei naiuni.

    Trebuie apoi privit i rezolvit din punctul de vedere al umanit i i i al respectului fa de om ca individ i din punctul de vedere al minoritilor etnice, de limb sau de religie, ca personaliti colective, cari, numai admi-ndu-li-oe anumita drepturi corporative, pot s-i desvolte nsuirile specifice.

    nainte de a trece la examinarea acestei probleme privite din aceste dou puncte de ved3re este necesar s nlturm dou eehivocuri, mai bine zis s chril icm dou chestiuni prealabile.

    Am precizat necesitatea unui Stat naional i ndreptirea uniti i naionale cu motivarea, c numai prin ele se pot desvri i a pr nsuirile specifice ale unui popor. Echivoc ar putea exista n momentul n care ar fi invocat acelai argument i de minoritile etnice, de limb sau de religie n favorul lor i cnd ar cere i ele un Stat naional propriu, n acela scop.

    Cred, c este superfluu s punem n vederea celor ce ar reclama acest lucru faptul, c un astfel de postulat ar duce la pulverizarea forelor i la reducerea lor pn la un grad unde n u m a i folosesc la nimic i c este suficient s accentum, c principiul universal al coordonrii pretinde s fie aezat orce valoare a naturii acolo, unde ea poate exista i unde este util, sau necesar din punctul de vedere al economiei universale.

    Poporul romnesc a fost aezat de soart aici pe pmntu l Daciei. Aici g'a format el cu limba lui i cu toate nsuirile lui. A trebuit pmntul de aici, clima de aici, vnturile, apele, codrii de aici, ca s i se formeze limba aa cum est?, s5, i se desvolte gustul, fantezia, inteligena i structura fizic aa cum sunt. El nu poate s-i desvolte aceste nsuiri alt undeva n mod firesc, dect pe acest pmnt.

    Dac popcrul romnesc nu ar avea aici Statul su naional, nu ar avea unde s-i desvolte i valorifice insuirile sale n serviciul civililizaiei umane.

    Toate celelalte popoare au altundeva leagnul lor, altundeva s'a format graiul, firea i cugetul lor. Altundeva e pmntul si clima, care le-a dat natere i caliti diferite fanteziei, firei i gndirii lor. Ei au frai de ai lor la leagnul lor. Acolo i fac ei datoria i i ndeplinesc misiunea fa de civilizaia omeneasc. Maghiarii pe esul larg al Dunrii si al Tisei, Germanii pe tot cuprinsul Imperiului german, Srbii i Bulgarii n peninsula balcanic, Ruii n imensul lor imperiu i astfel nimic nu pierde civilizaia omeneasc, ci din contr ctig prin cedarea acestui col al lumii acelora, crora el li-a dat fiin i Cari al tundeva nu pot exista

    Mai trebuie s lmurim un echivoc, mai bine zis s reducem la adevra ta ei valoare o afirmaiune, care este adeseori folosit de minoriti, i este des combtut n publicistica noastr.

    Se afirm de o parte , c Statul nostru este un Stat poliglot i din

  • aceast afirmaie se t rag o serie de concluzii n favorul minoritilor, iar alii contest aceast afirmaie i refuz o serie ntreag de drepturi pentru minorit i cu motivarea c Statul nostru nu este un Stat poliglot.

    Trebuie s constatm numai dect, c ara noastr are o poporaie care n 74% este romneasc, iar n 2 6 % apar ine altor popoare. Este deci evident, c poporaia rii noastre este infiltrat de diferite elemente minoritare, precum nu cred s existe dealtfel o a r n care ntreaga poporaie s apar in numai unui singur popor i s vorbeasc o singur limb. Din mprejurarea ns, c poporaia vorbete ntr 'o mlsur oarecare diferite alte limbi, nu urmeaz, c Statul ca organizaie social i politic este poliglot.

    Caracterul de poliglot al Statului nu-1 d aceast mprejurare n sine, ci o serie ntreag de alte mprejurri i unele caliti hotrtoare n aceast privin ale minoritilor de ras i de limb.

    Un Stat poate fi numit poliglot, dac minoritile de ras, sau de limb fiind aezate n masse compacte i n continuitate geografic avnd i o tradiie proprie plmdit pe acela pmnt , au contribuit ele nsele n mod contient la crearea, organizarea i susinerea acelui Stat, care este n parte o exteriorizare i o manifestare specific a voinii lor contiente. Poate fi numit poliglot mai ales, dac massele populare ale singuraticelor minoriti de ras, sau de limb, n urma raporturilor juste de fore sociale au ndrept irea i pot s influeneze prin o larg, nobil i adevrat democraie, organizarea i conducerea ntregii viei de Stat .

    O singur privire aruncat pe har ta etnografic a i r i i romneti, o examinare scurt a tabelelor etnografice i a structurii sociale a singuraticelor minoriti de ras i de limb din Romnia va convinge pe fiecine, c nici un popor din ara noastr nu are aceste caliti, nu are ndreptirea, nu poate, mai mult , nici nu vrea s-i impun voina i caracterul su politic n vieaa noastr de Stat.

    Sub acest raport , ca tradiie i ca contiin naional i politic vine n primul rnd n consideraie poporul maghiar i poporul german.

    Dintre minoritile de ras i de limb din Statul nostru cea mai numeroas este mincritatea maghiar, care ns abia reprezint 8,6% a ntregei poporaii, dislocat pe un teritoriu de cea. 110, mii km. p. lipsit de continuitate geografic, aezat n ei clave, unele, adevrat , considerabile, eum sunt judeele Scueti, ntr 'o mass popular compact a poporului romnesc.

    Din structura social si aezarea geografic a poporului maghiar urmeaz n mod fata], c o politic democratic larg i nobil nseamn reducerea importanei sale politice n raport cu massele populare ce-1 nconjoar. Aces1", fapt a fcut la vremea sa din conductorii Statului maghiar de odinioar cei mai mari dumani ai democraiei. Pe l a r g o adev ra t i larg democraie ei n 'ar fi pu tu t mprim caracterul naional maghiar nici mcar Statului lor de odinioar.

    Exact acea situaie o are poporul german, care reprezint 4 ,3% a ntregei poporaii i care este dislocat n mai multe enclave n Ardeal, Banat ,

  • Basarabia, Bucovina, adevrat cu o solid s tructur social i ntr 'o stare economic i cultural nfloritoare, dar cu diferite tradiii i t rind n diferite mprejurri', lipsindu-i cu desvrire posibilitatea, ca pe lng un sistem democratic de reprezentare, s poat impune rii mcar n parte voina sa politic.

    Celelalte minoriti etnice de ras, limb sau de religie, sunt a t t de resfirate n ntreaga ar i reprezint o for politic a t t de redusa fa de restul rii, nct nu pot avea nici ndreptirea etic, nici put ina fizic de a da un alt caracter Statului nostru, dect cel naional romnesc pe care el nu-ipermis s-1 piard i pe care nu-1 va pierde, chiar lund n seam toate minoritile laolalt, dect prin greeli istorice, sau pcate de moarte pe care le-ar svri conductorii poporului romnesc.

    Dar tot- a t t de mult greesc aceia cari, negnd eu drept cuvnt caracterul poliglot al Statului nostru i, s tnd pe punctul de vedere al Statului naional romn, voesc s rezolve exclusiv din acest punct de vedere problema minoritilor pierznd din vedere, c aceast preblem departe de a fi o chestie determinat numai de raporturile de fora politic dintr 'un Stat , este o problem a drepturilor omului ctigate prin imense sacrificii ale ntregii omeniri, este o chestie a umanit i i consfinite prin martiriul attor suflete mari , n fine este o chestie de utilitate i de ra iune de Stat i o problem a armonioas.i desvoltri a Statului. Este o chestiune dela a crei norocoas rezolvire depinde utilizarea complect pentru Stat i spre binele comun, a tuturor forelor etnice, sociale, economice i culturale de orice origin ar fi ele. Peste toate acestea ea a devenit prin hotrrile conferinei de pace, prin t r a ta tu l adiional semnat la Paris in 9 Decemvrie 1919, i prin hotrrile dela Alba Iulia din 1 Decemvrie 1918, o chestie de importan internaional dela rezolvirea creia nu ne putem sustrage.

    n l turnd aceste echivocuri am putea trece la examinarea practic a problemei minoritilor, dar mai ntiu trebuie s examinm starea etnografic a rii.

    nainte de toate trebuie s constat c nu avem posibilitatea s cunoatem cu exactitate tiinific situaia demografic a rii. Ne lipsesc n acest scop datele oficiale i mai ales cele recente de dup rsboiu. Dela rsboiu ncoace nu s'a fcut recensmntul general al poporaiei rii noastre. Singur n Ardeal-i Banat s'a fcut n anul 1920 un recensmnt n scopul de a se stabili numrul poporaiei de acolo, dup ras, limb i religie. Dicionarele statistice de dup rsboiu din vechiul regat, Bucovina i Basarabia, nu cuprind n aceast privin date precise, ci numai aproximative. Astfel suntem silii a ne folosi de datele statistice ruseti n ce privete Basarabia de cele austriace n ce privete Bucovina i de cele dinainte de rsboiu n ce privete vechiul Regat. In urma acestei mprejurri nu exist pn azi o har t etnografic, autentic a Romniei ntregite.

    Buletinul statistic pe anul 1924 (Nr. 1) al Romniei, stabilete numrul locuitorilor rii Romneti pe un teritor de 296.000 km. p. la 16.500.000

  • 6 IULIU MANIU

    locuitori. Repartizarea acestor locuitori dup rass i limb, buletinul statistic ni-o ara t fr a da numere exacte n modul urmtor :

    Romni 74 / 9 Maghiari 8.4 % Evrei 5 % Germani 4.3 / 0 Ruteni 3.3 / 0 Bulgari 1.5 % Turci 1 /o Alii 2.5 % D e c i : Romni 74 %

    Minoriti 26 % Polonia are pe un teritoriu de 386.000 km. p. 27-000.000 locuitori,

    din cari 68 % poloni i 34 % alii. Cehoslovacia: pe 140.000 km. p. o poporaie do 13.604.000, dintre cari

    65.5 % cehoslovaci i 34.5 % alii. Jugoslavia: 12.000.000 cu 8 0 % jugoslavi i 20 % alii. ara romneasc este n Europa, exceptnd Rusia Sovietic, al 7-lea

    Stat ca teritor i al 8-lea ca numr d : locuitori. Dup provincii: In vechiul Regat ultimul recensmnt s'a fcut n 9 Decemvrie 1912,

    care nu s'a extins i asupra Dobrogei noui. Proporia de mai sus a minoritilor s'a stabilit lund n considerare excedentele normale, care pentru anul 1922 a fost n ntreaga ar de 237.000 suflete i alte date oficiale i mprejurri relevante, cari ns nefiind publicate n buletinul oficial, n u pot fi utilizate de noi pentru ntregirea numrului exact al locuitorilor minoritari din vechiul Rogat.

    Acesta este motivul pentru care nu ncerc s nir singuraticele minoriti din vechiul Rgat, care de altfel se reduc la cele din Dobrogea i la Evreii din Moldova, celelalte fiind absolut disparente.

    Organizarea unui recensmnt general i tiinific al poporaisi ntregei ri este o urgent necesitate n scopul stabilirii exacte a situaiei etnografice i a strii economice, culturale i sociale a rii.

    Ce privete provinciile unite: Ardealul, Banatul, Criana i Maramureul au mpreun o populaie de

    5.114.000 suflete pe un teritoriu de 102.000 km. ptra i . Din acetia: Romni sunt : 2.930.000, Unguri 1.305.000, Germani 539.000, Evrei 181.000, alii 157.000. Prin urmare 57,30 / 0 Romni, iar restul apar intor minoritilor.

    Din acetia, poporaia rural 4.329.000, populaia oreneasc 721.000. In ce privete judeele clin Ardeal, Banat , Criana i Maramure n

    15 judee sunt romnii n majoritate absolut, anume n judeul Fgra cu 9 5 . 8 6 % , n judeele Alba de jos, Hunedosra i Solnoc-Dobca cu peste 8 0 % , Turda-Arie, Cara-Severin, Bistria-Nsud i Sibiu cu peste 7 0 % , Cojocna, Arad, Slaj, Stmar, Bihor i Maramure cu peste

  • 6 0 % , iar in judeul Trnava-Mic romnii represint 5 0 % . In 2 judee, Trnava-Mare i Braov romnii sunt n majoritate relativ.

    Maghiarii sunt n majoritate absolut n 3 judee din scuime, anume: Odorhei cu 9 3 , 1 3 % , Treiscaune i Ciuc cu peste 7 0 % . Ei au majoritate relativ n judeul Trgul-Mure.

    Germanii nu au majoritate absolut n nici un jude. Majoritate relativ au n Timi-Torontal i minoriti nsemnate n judeele : Braov, Sibiu, Trnava-Mare, Bistria-Nsud.

    Ce privete poporaia total a oraelor, ea este 4 5 . 7 9 % maghiar, 2 5 . 1 8 % romn, 14.64 % german i 1 2 . 6 2 % evreiasc. Populaia romn n orae crete n proporii nsemnate. Din anul 1900 pn n 1923 a crescut cu aproape 8 0 % . Din 38 orae, 11, i anume: Abrud, Alba-Iulia, Baia-Mare, Caransebe, Deva, Fgra, Gherla, Haeg, Ocna-Sibiului, Ortie i Sebeul-Ssesc sunt cu majoritate romn, 6 i anume: Sibiu, Sighioara, Media, Bistria, Careii-Mari i Timioara sunt cu majoritate german, iar celelalte 21 cu majoritate maghiar.

    Meseriaii sunt n total peste Carpai 61.000, dintre cari Romni 15.000. Co-mersani 21.000, dintre cari Romni 3000. ntreprinderi industriale sunt 1962, dintre cari romneti 371. ntreprinderi comerciale sunt 1780, dintre cari 468 romneti. Ziare cotidiane apar: 17 maghiare, 7 germane i 3 romneti.

    Basarabia are o ntindere de 31.360 km. ptra i . Statistica a stabilit numrul locuitorilor la 2.642.000 i anume: 2.263.000

    locuitori rurali i 368.000 locuitori oreneti. Romni 1.683.000 Rui 75.000, Ucrainieni 254.000, Lipoveni 22.000, Evrei 287.000, Germani 79.000, Bulgari 147.000, alii 67.000.

    Dicionarul statistic al Basarabiei din 1923 mai adaug Ia aceast pc-peraie excedentul anilor de atunci pn acum i 168.325 suflete populaie flotant i astfel stabilete ntreaga populaie a Basarabiei la numrul de 3.125.000 suflete. Circa 7 0 % Romni, 3 0 % diferite minoriti .

    In ce privete cele 8 judee ale Basarabiei, 6 sunt cu majoritate absolut romneasc, iar 2 judee, Ismail i Ackerman, cu majoritate relativ romneasc.

    Bucovina are 10.441 km. pt ra i cu 811.721 locuitori, din cari 177.000 la orae i 634.000 la sate. Aceast statistic dateaz de pe vremea austriac. Tot pe vremea aceea, la 1910, s'a stabilit c dintre locuitori sunt Romni 273.000, Ruteni 305 000, Germani 68.000, Evrei 102.000, Poloni 36.000 si Unguri 10.000.

    Aceast statistic favoriza foarte mult celelalte elemente mai ales pe Ruteni n detrimentul Romnilor.

    Scriitori romni nc pe vremea austriac au dovedit pe baza unui studiu comparativ, c Romnii nc pe acea vreme au fost 313.000, azi de sigur vor fi considerabil mai muli.

    Dei precum am artat , nu avem date precise oficiale de dup rs-boiu asupra populaiei Romniei ntregi, aceast mprejurare nu ndrept-fte presupunerea c datele nirate de mine sunt prea favorabile Romnilor si defavorabile minoritilor.

  • Datele statistice din provinciile imite dateaz de pe vremea dominaiilor strine i deci ele nu favorizeaz elementul romnesc.

    Este adevrat c n Ardeal s'a fcut un recensmnt n anul 1920 i c prin urmare s'ar putea invoca eventuala prtinire p tn t ru elementul romnesc. Aceast nvinuire ar fi ns absolut nedreapt pentruc eu am controlat datele acestui recensmnt cu datele din tabelele statistice maghiare i am ajuns la convingerea c nu s'au fcut prtiniri ntr 'o parte sau alta.

    Aceasta este icoana situaiei etnografice a rii noastre n linii generale. S vedem acum care este situaia de drept a minoritilor n Statul romn.

    Chestiunea minoritilor de ras, limb sau de religie la noi nu este nc rezolvit prin vreun cod sistematic al minoritilor, nici prin vreo lege special, care ar avea putere pentru ntreaga ar. In Constituie este precizat numai egalitatea tuturor cetenilor naintea legii i ndreptirea lor egal n ce privete drepturile civile i politice. Aceste drepturi sunt de mult stabilite prin Constituia din 1866, dar nu este pn azi stabilit modul cum s se pun n practic aceast egalitate a cetenilor apar intori deosebitelor minoriti. O baz principial mai precis pentru rezolvirea chestiei minoritilor este cuprins n hotrrile Adunrii naionale inut la 1 Decemvrie 1918 n Alba Iulia i n stipulaiunile t ra ta tului adiional semnat la Paris n 9 Decemvrie 1919. O rezolvire practic, dar par ial i interimar a chestiunii minoritilor se gsete pentru Ardeal i Banat , Maramure i Criana n Decretul I al Consiliului Dirigent prin care s'a susinut pentru prile de dincolo de Carpai legea aa numit despre egala ndreptire a naionalitilor din 1868 din Ungaria cu modificarea, c n tot locul unde se vorbete n aceast lege de ntrebuinarea limbii maghiare de Stat s se neleag limba romn, iar ndreptirile acordate romnilor n acea lege s fie aplicate pentru maghiari i pentru celelalte popoare minoritare.

    Hotrrile dela Alba Iulia n ce privete chestia minoritilor, stabilesc urmtoarele principii:

    Deplin libertate naional pentru toate popoarele conlocuitoare. Fiecare popor se va instrui, administra si judec n limba sa proprie prin indivizi alei din snul lor i fiecare popor va avea drept de reprezentare n corpurile legiuitoare i n guvernarea rii n raport cu indivizii, care-1 compun.

    Egal ndreptire i deplin libertate autonom, confesional pentru toate confesiunile de Stat.

    Trata tul adiional n schimb precizeaz drepturile minoritilor prin urmtoarele st ipulaiuni:

    Ari. 8. Toi supuii (ressortissants) romni vor fi egali n faa legii i se vor bucura de aceleai drepturi civile i politice, fr deosebire de rass, limb sau religie.

    Deosebirea de religie, de credin sau de confesiune nu va putea fi o piedic pentru nici un supus (ressortissant) romn cu privire la folosina drepturilor

  • sale civile i politice, n special la admiterea n serviciile publice, n funciuni si onoruri sau la exercitarea diferitelor profesiuni i industrii.

    Nu se va edict nici o restriciune contra liberei ntrebuinri de ctre vreun supus (ressortissants) romn a vreunei limbi oarecare, fie n relaiunile private sau comerciale, fie n materie de religie, de pres sau de publicaiuni de orice natur, fie n ntrunirile publice.

    Cu toat stabilirea de ctre guvernul romn a unei limbi oficiale, se vor face nlesniri raionale supuilor (ressortissants) romni de alt limb dect cea romn, pentru ntrebuinarea limbii lor, fie oral, fie n scris, naintea tribunalelor.

    Art. 9. Supuii (ressortissants) romni apar innd unor minoriti etnice, de religie sau de limb, se vor bucura de acela t ra tament i de aceleai garanii n drept si n fapt, ca i ceilali supui romni. Ei vor avea n special un drept egal de a nfiina, conduce i controla, pe spesele lor, instituiuni de binefacere, religioase sau sociale, coli i alte stabilimente de educaie, cu dreptul de a ntrebuina limba lor proprie i de a exercit liber religiunea lor.

    Art. 10. In materie de nvmnt public, guvernul romn va acord n oraele i districtele unde locuete o proporie considerabil de supui (ressortissants) romni de alt limb dect cea romn, nlesniri menite a asigur c, n colile primare, copiii acelor supui (ressortissants) romni, vor fi instruii n propria lor limb. Aceast stipulaiune nu va mpiedica guvernul romn de a face obligatorie predarea limbii romne n zisele coli.

    In oraele i districtele, unde locuete o proporie considerabil de supui (ressortissants) romni apar innd unor minoriti etnice, de religie sau de limb, aceste minoriti i vor vedea asigurate o par te echitabil n beneficiul i n afectarea sumelor ce ar putea fi atribuite din fondurile publice, prin bugetul Statului, prin bugetele primriilor i alte bugete, n scop de educaie de religiune sau de binefacere.

    Art. 11. Bomnia consimte s acorde, sub controlul Statului romn, comunitilor secuilor i sailor, n Transilvania, autonomia local n ce privete chestiunile religioase i colare.

    Art. 12. Declar apoi c ae?ste drepturi ale minoritilor stau sub garania Societii Naiunilor i statorete modul de aplicare al acestor garanii.

    Trebuie s precizm nainte de toate , c Adunarea naional din Alba Iulia a acordat acelea drepturi nu numai pentru inuturile de dincolo de Carpai, ci pentru ntreaga ar romneasc, cernd ca noua Constituie a rii romneti s se fac pe baza principiilor cuprinse n aceste hotrri. Asemenea stipulaiunile cuprinse n t r a ta tu l adiional din 9 Decemvrie 1919, s'au stabilit i au valoare pentru ntreaga ar romneasc. Aceasta n contrazicere cu t ra ta tu l privitor la Statul Jugoslav, care are valoare

  • numai asupra teritoriilor rupte din monarhia austrc-ungar. O alt deosebire esenial ntre t ra ta tu l adiional semnat de Statul nostru i ntre cele semnate de celelalte State succesorale este, c al nostru nu cuprinde n sine unele dispoziii privitoare la evrei, cari sunt cuprinse n celelalte t ra ta te i cari conin importante dispoziii n favorul lor.

    Comparnd aceste dou baze principiale stabilite pentru rezolvirea practic a chestiunii minoritilor, se va putea constata imediat i fr greutate, c hotrrile dela Alba Iulia stabilesc ndreptiri mai largi pentru minorit i , dect cele cuprinse n t r a t a tu l adiional. In deosebi expresiunea: deplin libertate naional pentru toate popoarele a agitat mult opinia public romneasc ngrijornd-o, iar de al t par te a dat prilej la exagerate preten-iuni din par tea minoritilor.

    Pentru a nltur astfel de ngrijf rri i pretenii, trebuie bine precizat i bine neleas aceast stipulaiune ca anteceden istoric, ca ra iune practic i coninut real.

    Concepiunea politic i strduinele naionale ale poporului romnesc de peste Carpai i au origina lor n timpurile strvechi. El a dieprs de drepturile sale naionale pn n secolul al 15-lea, cnd concepiunea feudal i tendinele politice maghiare conduse de regii maghiari au reuit, fie prin colonizrile fcute, fie prin alte msuri arbitrare s rpeasc poporului btina romnesc drepturile lui naionale. El a fost scos din vieaa de Stat i a fost prefcut n majoritatea Ini ntr 'un popor de iobagi, clcai. Deaceea istoria lui se confund cu istoria iobgimii din acele inuturi . Deaceea toate micrile i revoluiile sociale i economice de pe acele vremuri erau to todat micri de emancipare naional. E!e au devenit mai pronunate n secolul al 18-lea i au fost mai insistente i mai simite chiar de adversarii poporului romnesc, ncepnd dela activitatea episcopului din Blaj Inoceniu Micu Klein i dela revoluia lui Horia din 1784.

    In toate aceste manifestaiuni politice, sociale, religioase i naionale idea cluzitoare i principalul postulat a fcst libertatea naional i egala ndrept i re naional pentru toate popoarele din Ardeal i celelalte inuturi de peste Carpai , care apoi evoluase la postulatul independenei i unitii naionale.

    In Suplex Libellus Valachorum prezentat de episcopii Bob al Blajului i Adamovici al Sibiului n anul 1791, n memoriul prezentat de episcopul Sibiului Moga, la 1834, n memoriul prezentat de acela episcop Moga i cel al Blajului Lemeny n anul 1841, n programul naional proclamat n adunarea naional de pe cmpul libertii al Blajului din 1848, n memoriul din 1849, n legile aduse n 1863 i 1864 de reprezentanii poporului romnesc n dieta din Sibiu, n programul politic naional romn stabilit n 1881 i n cel proclamat la 1905, precum i n toate hotrrile conferinelor na ionale inute n acest t imp se pretindea i se cerea libertate naional p entru toate popoarele din inuturile de dincolo de Carpai i egal ndrep-t ire naional i confesional pentru aceste popoare. In sclavie politic, ca i la conducerea de Stat n anii 18631864, poporul romnesc a rmas credincios acestui principiu.

    Se nelege sub aceste drepturi naionale ndreptirea, ca fiecare popor

  • s. aib, de o parte influen politic n viea de Stat n raport direct cu importana sa numeric i social, de alta, s fie liber a-i desvolt nu numai individual nsuirile sale de ras, ci i colectiv prin un drept liber de ntrunire i asociaie, prin libertatea nvmntului n limba sa proprie, i prin respectarea limbii sale naintea serviciilor i oficiilor publice, n raport cu aezarea sa geografic.

    x\ceasta fiind origina i coninutul concepiunii politice a poporului romnesc din Ardeal, ea nu putea fi alt, n aceast privin, nici n hotrrile din Alba Iulia.

    Minoritile din inuturile de peste Carpai se nzuesc ns a explica aceast hotrre n a fel ca i cum n ea ar fi cuprins i o autonomie naional, C3cace ar fi de acordat acelor minoriti. Prere absolut greit.

    Adunarea naional n 'a hotrt autonomia naional pentru minoriti i n 'a neles s le-o acorde. Din contra, a hotr t n mod contient i n t r 'un mod expres, c nu li se poate acorda i c prin urmare nu li se poate pune n vedere o autonomie naional. Dovada acestui fapt este, c mai muli membrii ai adunrii naionale au propus n consftuirile prealabile, foarte lungi i foarte temeinice, cari au durat dou zile i aproape o noapte s li se acorde minoritilor autonomie naional, dar ns consftuirea prealabil a respins dela nceput aceast propunere, iar Adunarea naional a primit n unanimitate hotrrea propus de consftuirea prealabil cu omiterea autonomiei naionale pentru minoriti .

    Tot asemenea nici Trata tul adiional, care, precum am vzut, conine ndreptiri mult mai reduse pentru minoriti , dect hotrrile dela Alba Iulia, nu asigur prin nimic o autonomie naional pentru minoriti stipulnd numai o autonomie local sub controlul Statului i numai n chestiuni culturale i religioase i numai pentru scuii i saii din Ardeal.

    Este natural , c nici hotrrile dela Alba Iulia, nici Tra ta tu l adiional nu stabilete o autonomie naional pentru minoriti, pentruc abstragnd dela toate celelalte argumente o autonomie naional n chestiuni politice, administrative i judiciare nu se poate nchipui dect fiind mpreunat i cu o autonomie teritorial. Chiar fcnd abstracie dela toate celelalte mprejurri, cari contrazic posibilitile de a introduce o autonomie naional teritorial pentru minoriti , singur faptul aezrii geografice a minoritilor lipsit cu desvrire de continuitate geografic, face n mod fizic imposibil nfptuirea practic a acestei autonomii naionale teritoriale. In Statul nostru dintre minoriti singur poporul scuesc locuete ntr 'o mass compact, dar acest popor este la numr a t t de redus fa de total i tatea rii i faa de restul maghiarilor, apoi dislocarea lui geografic, precum i structura lui social i economic de a natur nct o autonomie naional teritorial pentru scui, ar nsemn pentru ei i pentru restul poporului maghiar de peste Carpai mai mult o slbire i o reducere a forei proprii politice, pe care de sigur, adncind obiectiv chestiunea, nici el n 'ar putea s o accepte.

    Preciznd astfel dispoziiile Adunrii naionale i ale Tratatului adiional trebuie s examinm at t din punctul de vedere al Statului, ct i din punctul

  • de vedere al minoritilor, ce regim trebuie s se inaugureze n mod practic i concret privitor la minoritile din Statul nostru.

    Din punctul de vedere al Statului naional romn i n scopul asigurrii integritii lui teritoriale, pentru pstrarea caracterului su naional i n scopul de a crea posibilitatea practic i efectiv a unei conduceri de Stat, care s mpiedice, ca o gndire i o concepiune de viea strin s corup individualitatea i caracterul naional, t rebuie:

    1. Ca limba oficial n Stat s fie cea romneasc; 2. Limba oficial a guvernului central, a legislaiei i a conducerii centrale

    de Stat, n toate manifestrile sale, s fie cea romneasc; 3. Limba oficial a tu turor funciunilor i serviciilor de Stat , cari pretind

    o organizare i conducere central chiar n urma firei lor (armat, serviciu extern, tren, pot, telegraf, vam, etc.) s fie cea romneasc;

    4. Limba oficial a oficiilor administrative n raportul lor oficial fa de guvern s fie cea romneasc;

    5. nv mntu l superior de Stat i nv mntul n coalele medii, civile i profesionale de Stat , cu excepiunile, cari se vor specific n cele ce urmeaz, precum i nvmntul primar din inuturile romneti i pentru toi copii romni oriunde s'ar gsi ei, trebuie s fie romnesc i trebuie s fie ptruns de sufletul, de gndirea i de mreia tradiiei i aspiraiunilor neamului romnesc:

    6. tiina, a r ta i l i teratura romn trebuesc rspndite i promovate n toate manifestaiunile lor, cu toat puterea Statului, n tot cuprinsul rii , fr nici o rezerv i fr nici o cruare a mijloacelor materiale.

    7. Cultul religios al romnilor de ambele confesiuni trebuie protejat cu toat puterea Statului innd seam de adevrul, c credina i bisericile romneti au susinut neamul romnesc.

    In general, n ce privete bisericile noastre, arta i literatura romn, nchegarea social, economic i cultural a poporului romnesc, Statul trebuie s fac tot posibilul, ca n cel mai scurt t imp s fie refcut ceeace a stricat vitregimea timpurilor trecute i fatala desprire politic a poporului romnesc. In special bisericile romneti de peste Carpai, afar de ajutorul anual i normal trebuesc compensate pentru nlturarea i nendreptirea lor material, la care au fost expuse din cauz c au aprat totdeauna, fa de puterea de Stat de atunci, interesele naionale romneti. Aceasta pentru a putea lu concurena cu celelalte biserici mai bine nzestrate din t impul do-minaiunii strine.

    Trebuie fcut, ca prin ns puterea Statului s aducem ntreg poporul romnesc la acea t reapt a culturii i a bunstrii economice, la acea t reapt de nchegare sufleteasc unitar, naional i social la care au ajuns, ntrecndu-ne pe noi, popoarele de alt ras, limb i religie tot cu ajutorul, cu proteciunea Statului, cu banul public i cu puterea forei de stat a Statelor, pe ruinele crora s'a nfiinat ca o manifestare a dreptii eterne, Statul nostru naional ntregit.

    Pentru aceast activitate nu numai c nu ne va condamna nimeni, ci din contra ne-ar condamn toat lumea civilizat dac, nefcnd aceasta, ne-am

  • dovedi de oameni ca ' i nu tim s ne folosim, n favorul poporului nostru propriu, nici de dreptul, nici de puterea pe care o avem.

    8. Armata trebuie susinut i organizat cu orice sacrificii, astfel nct ea s corespund menirii sale de a fi personificarea adevrat a unitii i a mndriei naionale, gata totdeauna de a apra cu succes patrimoniul naional. Bine nutr i t i bine echipat, ea trebuie s fie i n ce privete spiritul n care este condus i forma exterioar n care se prezint o manifestare a demnitii naionale i o propagatoare a autoritii i contiinei unitare naionale.

    9. Puterea Statului trebuie folosit, ca rnimea, industria, comerul si peste tot vieaa economic i nchegarea social a romnilor s fie promovat si ntrit. Vitregimea timpurilor i politica conlient a Statelor din care s'au rupt provinciile romneti, pentru a se uni cu ara mam, au adus cu sine, c oraele din ara romneasc sunt, unele aproape n ntregime, altele n mare parte, populate de alte neamuri, dect cel romnesc. Popoarele dominante tiind prea bine, c cultura i prin ea o stare mai nainta t social i economic se poate desvolt mai ales n orae i prin orae, au creat n mijlocul masselor largi ale poporului romnesc orae, direct pentru distrugerea populaiei romneti prin cultura i bogia, care se rspndete din ele. Statul romn trebuie prin urmare s refac, n favorul poporului romnesc ceeace dominaiunea strin a fcut, prin mijloace de Stat . n contra lui. Structura social a poporului romnesc, n lipsa unui strat social mijlociu i produciunea naional n lipsa clasei productoare a industriailor i a comercianilor este incomplect i bolnav, deci ea trebuie, cu puterea Statului, complectat i nsntoit.

    Nu este aici vorba de distrugerea unor valori economice existente, cari trebuesc i ele ngrijite, ci de crearea unor noui fore sociale i economice din snul poporului romnesc. Nu va putea pe nimeni supra aceast aciune, mai ales dac inem seama de mprejurarea, c oraele ungurei si n parte evrceti de dincolo de Carpai, cu puine excepiuni au fost germane, sau slave, cari prin fora Statului i prin conjecturile pe care le creeaz n mod natura l o viea de Stat au fost maghiarizate.

    10. Toi romnii risipii n diferitele pr i ale lumii, menii, rnd pe rnd s piar n urma lipsei de continuitate geografic i de contact sufletesc i social cu vatra neamului romnesc, trebuesc repatriai i colonizai pe teritoriul rii noastre. In Siberia i Caucaz, n Bulgaria, Albania, Istria, Grecia i America sunt numeroi romni harnici, buni gospodari, sau exceleni cc-mersani, cari tresc n mici enclave n mijlocul unor masse populare strine, care-i va nghii cu timpul. Sunt condamnai la peire. Noi romnii suntem ns a t t de puini n raport cu popoarele mari , cari ne nconjoar, nct nu ne putem permite luxul s pierdem nici un suflet romnesc. Statul romn trebuie, fr amnare, s inaugureze o puternic aciune contient condus pentru salvarea urgent a a ttor fiine valoroase romneti. Satele nfloritoare romneti din Siberia i Caucaz, comersanii destoinici macedoromni de pretutindeni i muncitorii harnici din America trebuie pui n micare pentru a-i reface vatra n ara lor btina i a-i nchin activitatea i talentele lor rii romneti.

  • 11. Va trebui s se mpiedice imigrarea sistematic i n masse n a ra noastr a elementelor strine, cari fie din cauza mprejurrilor defavorabile din ara lor, fie pentru a gsi un traiu mai uor, invadeaz dup rsboiu a ra noastr. Dac acetia ar rmne aici, or ar fi lsai mai departe s imigreze n ar ar putea influena nefavorabil raporturile de for ale poporului romnesc i put ina lui de a tri i ctig potrivit, n a ra lui proprie. Dac inem seam, c aceast poporaie imigrat, flotant, numai n oraele din Basarabia face conform dicionarului statistic oficial 168.825 suflete, ctre cari, adugndu-ls pe cele din satele necontrolate ale Basarabiei i pe cele din Ardeal i Bucovina, pu tem constat c ele de sigur se ridic la un mare i pn acum necontrolabil numr. Orice om nepreocupat va trebui s admit, c este o situaie anormal i inadmisibil, ca n vreme ce sute de mii de romni i-au prsit vatra lor strmoeasc lund, n lipsa putinei de traiu pe pmntul romnesc, toiagul pribegiei n mn i ct vreme Sta tul romn n'a pu tu t face nc nimic pentru repatriarea lor, acesta s admit s se populeze n masse, pmntul nostru eu popoare strine de orice origine ar fi ele i oricare ar fi motivul pentru care acestea ar tinde la aezarea lor n a ra noastr.

    12. Afar de acestea va trebui s se fac tot posibilul i necrund nici un mijloc financiar, ca starea higienic i social-moral a poporului romnesc s se ridice, ct mai mult , ca s nu ne piar, vznd cu ochii, fii neamului nostru, scufundat n negrija trupeasc i sufleteasc. Nu se poate tolera situaia de azi, n care din 613.000 nou nscui ntr 'un an, 62.000, adic 10%, sunt ilegitimi i n care pe lng 12.000 nscui anual mori, 33.8% mor n etatea pn la un an i 11.9% n etatea dela 1 pn la 5 ani.

    Alturi de aceste precizai i necesare din punctul de vedere al Statului naional romn n scopul rezolvirii problemei minoritilor, trebuie s stabilim din punctul de vedere al minoritilor, drepturile, cari le trebuesc acordate, pentru ngrdirea intereselor lor juste i echitabile.

    Problema minoritar, mbrind n complexitatea ei toate problemele de Stat , este a t t de vast i a t t de strns legat de vieaa practic i de mprejurrile concrete, nct precizarea drepturilor minoritilor n mod pragmatic i detaliat este cu desvrire imposibil n cadrul unei conferine. Cele ce urmeaz sunt numai consideraiuni fundamentale de o par te , i linii generale de orientare de alta, n ce privete aplicarea practic a principiilor fundamentale.

    Trebuie apoi s constat, c problema minoritilor la noi nu se poate rezolvi n vieaa practic n mod ematic pentru ntreaga ar i plecnd din constatri tiinifice, sau politice al tundeva stabilite. In ara noastr sunt diferite popoare cu diferite caliti etnografice, cu diferite aezri geografice i, diferite structuri sociale i culturale. O msur practic luat fa de un popor n t r 'un caz concret, care pe acesta l-ar mulumi, ar putea nemulumi cu drept cuvnt pe un alt popor dela noi. Sunt popoare la noi, aezate aici de multe sute de ani, cu tradiii aduse cu sine i desvoltate aici si sunt altele venite recent fr o tradiie colectiv. Sunt unele, cari locuesc geografi-

  • ceste n numr mai mare pe acela teritoriu i sunt altele cari sunt resfirate aproape pe ntreg teritoriul rii romneti. Sunt unele ntr 'o stare cultural i cu o contiin naional desvoltat, altele abia la nceputul t rezirii lor la contiin. Evident deci, c n vieaa practic i n cazuri concrete nu se va putea observa n cuprinsul ntreg al rii, acela regim pentru toi. La baza rezolvirii problem minoritilor vor trebui s stea i consideraiunile acestea practice, cari la niciun caz nu e permis s se piard din vedere.

    In afar de egalitatea naintea legii a fiecrui cetean de mult codificat i n vechiul Regat i n provinciile unite trebuie asigurate drepturile civile i politice pentru toi cei ce apar in unor minoriti de rass, limb ori religie. Pentru a putea preciza mai deaproape aceast chestiune trebuie s tim c drepturile politice se mpart n dou categorii mari , n categoria drepturilor ceteneti i n cea a drepturilor politice, propriu zise.

    Drepturile ceteneti sunt urmtoarele: Libertatea i sigurana personal, libertatea contiinei, libertatea gn

    dirii, libertatea cuvntului i a presei, libertatea religioas i de nvmnt , dreptul de ntrunire i asoeiare, dreptul la limb, libertatea de a-i alege cariera, ori profesiunea i libertatea muncii. Drepturile politice propriu zise, sunt dreptul de a lu parte la legiferarea rii, n magistratur i n administraia rii.

    Unele din aceste drepturi sunt a t t de fireti, nct ele nici nu trebuesc mai amnun i t analizate; sunt ns unele, cari reclam, din cauz de utilita te i din consideraiuni practice de execuie, anumite precizri. Intre aceste sunt n deosebi: libertatea cuvntului i a presei, dreptul de ntrunire i asoeiare, libertatea religioas, libertatea nvmntului , drept la limb n nvmnt , n serviciile si oficiile publice i apoi dreptul de a participa la legiferare, i a face parte din magistratura i administraia rii.

    1. Libertatea cuvntului i a presei, cari nu pot fi condiionate de nici o permisiune preventiv, dreptul de ntrunire i asoeiare trebuie s fie asigurate n egal msur i fr nici o restriciune pentru to i cetenii rii romneti fr deosebire de rass, limb ori religiune. Exercitarea n mod egal a acestor liberti nu poate fi mpiedecat nici prin msuri legale, nici prin msuri vexatorii. Aceste drepturi trebuie s fie precizate prin legi fundamentale cu caracter constituional i ngrdite cu garanii i sanciuni egale pentru toi cetenii, i anume nu numai nsu principiul n sine, ci i modul de punere n aplicare a acestui principiu.

    Cred c posibilitatea de a se nfiina societi i a se ine ntruniri , fr o anunare prealabil a autoritilor este o exagerare nepotrivit mprejurrilor din ara noastr, dar de alt parte trebuie bine precizat c anunarea fcut trebuie luat la cunotin i c funcionarea societilor i inerea adunrilor nu pot fi mpied cate dect n cazul dac se ndreapt evident n contra integritii Statului, n contra ordinei publice sau a bunelor moravuri. Gsesc mai departe exagerat i necorespunztoare mprejurrilor noastre dispoziia n sensul creia adunri nu se pot ine numai n loc nchis, fiindc ea formeaz o restriciuue antidemocratic i vexatorie.

    2. In ce privete libertatea religioas trebuesc meninute dispoziiile

  • legale de pn acum din vechiul Regat i din provinciile unite, c exercitarea credinei, religiei sau confesiunii este liber, ntruct nu se opune bunelor moravuri i ntruct nu prejudec ndatcririlor ceteneti. Nu numai a t t , ci n conformitate cu hotrrile dela Alba-Iulia trebuie admis egalitatea i ncurajat nfptuirea autonomiei confesiunilor recunoscute de Stat .

    Intre drepturile confesiunilor trebuie s se cuprind i dreptul lor de a susine pe spesele lor coli i diferite insti tute de nvmnt de orice categorie cu limba lor de propunere. Trebuie rezolvit apoi n mod constant, definitiv i cu siguran de drept, modul i msura n care Statul poate i este dator s ajute financiar diferitele confesiuni. Cred c preoii tu turor confesiunilor organizate i recunoscute de Stat trebuesc salariai ei de Stat i toate confesiunile trebuie s primeasc ajutoare n proporie just, pentru scopurile lor culturale i bisericeti. Aceast proporie just este a se stabili n mod constant, a t t n ce privete ajutorul dat confesiunilor, ct i cel ce trebuie acordat chiar si n sensul stipulaiunilor t ra ta tu lui adiional diferitelor insti tute culturale i de binefacere minori tare: fie n proporia numeric a indivizilor, cari constituesc minoritatea sau confesiunea, fie n proporie cu impozitele cu cari ei contribuesc la bugetul Statului, ntruct ele, firete susin astfel de insti tute, fie pe al t baz care s'ar gsi just.

    3. Ce privete nvmntul public trebuie respectat nainte de toate principiul, c fiecare are drept s studieze i s se cultive la coala i n felul cum vrea dnsul i apoi c fiecare popor s fie instruit n limba sa proprie, ncercri de a folosi nvmntul pentru desnaionalizarea forat a unui popor gsesc, c este cea mai mare greeal i cea mai inutil dnamgire. Sunt convins c drumul de fier dela Oradea-Mare, Arad, Stmar, Chiinu, Cernui ori Bazargic pn la Bucureti cu trenuri bune i repezi va rspndi mai mult limba romneasc, dect colile dealungul acelor coi ferate cu limb de propunere forat romneasc i cred, fr a contesta impor tana coalei, c o administraie contiincioas i o siguran de drept va rspndi mai mult dragostea pentru limba i poporul romnesc, dect toate colile de romanizare forat, cari vor produce efectul chiar contrar.

    Drept urmare a acestui principiu, n grdinile de copiii i colile primare, de Stat i comunale din comunele i oraele unde locuesc supui romni de al t limb dect cea romn n proporii mai nsemnate, fiii lor trebuesc instruii n limba lor proprie, stabilind precis, n mod obligator numrul minimal de copii pentru cari Statul este dator a se ngriji de instrucie n limba matern. Limba romneasc, ca obiect de studiu trebuie introdus obligator numai dela a pa t ra clas primar ncepnd, vaszic atunci cnd elevul tie perfect ceti, scrie i calcula n limba sa proprie, i cnd i-a nsuit elementele de cunotine absolut necesare pentru o viea mai primitiv. Introducerea limbii romne n acest fel nu trebuie ns s turbure planul de nvmnt general, ci trebuie s serveasc exclusiv scopului de a da ocazie elevilor s cunoasc limba oficial a Statului.

    Statul trebuie s susin n oraele i districtele unde se gsesc locuitoiri de al t limb dect cea romn, n proporii mai nsemnate, coli medii, secundare, civile i profesionale cu limba de propunere a minoritilor, fiind

  • studiu obligator propus n limba romneasc: geografia, limba i literatura , istoria i constituia romneasc, aceasta pentru a le da elevilor posibilitatea deplin de a fi pregtii pentru nvmntul superior.

    Ce privete nvmntul confesional i particular, n aceste coli limba romneasc este a se introduce ca studiu obligator numai n nvmntul secundar, mediu, civil i profesional i nu cu alt scop, dect de a da ocazie fiecruia, care absolv aceste insti tute s cunoasc limba oficial a Statului. Toate aceste inst i tute vor trebui s stea sub controlul Statului. Planul de nvmnt , crile i alte rechizite de nvmnt se vor putea folosi n coli numai cu aprobarea Statului. Istoria i l i teratura romn va fi studiu obligator.

    4. Dreptul la folosina limbii proprii este o urmare fireasc a libertii personale. El este i trebuie s fie nelimitat n raporturi personale i comerciale, n pres, publicaiuni i ntruniri publice n materie religioas sau confesional. Orice ican, ori restriciune n aceast privin trebuie reprobat.

    Trebuie s fie liber folosina limbii proprii a cetenilor romni de al t limb dect cea romn naintea tu turor oficiilor sau serviciilor publice de orice na tur ar fi ele n comuna, plasa i judeul unde ei locuesc, n afar de cazul cnd limba din chestiune nu este dect n mod excepional, ori n msur de tot redus folosit n acea comun, plas sau jude.

    In importanta chestiune a ntrebuinrii limbilor minoritare va t rebui s se stabileasc pentru singuraticele oficii i servicii publice limba oficial intern i limba oficial extern pentru comunele, oraele i judeele unde minoritile locuesc n proporii considerabile.

    Pentru a pricepe nelesul limbii oficiale interne i externe e necesar a preciza, c limba oficial intern nseamn limba de contact oficial n vieaa i mecanismul intern al oficiului respectiv. In ea se conduc registrele, corespondena i rapoartele interne i n ea se dreseaz procesele-verbale. Limba oficial externa nseamn limba de contact cu prile solicitante, oral i n scris, n ea se dreseaz procesele-verbale i n ea se comunic hotrrile prilor solicitante i cekr interesate. Cnd SJ stabilete pentru un oficiu oarecare, o limb oficial al ta, dect cea romn, fie intern sau extern, aceasta se nelege totdeauna aa, c ea are aceast calitate alturi de limba romn, alternativ, ori paralel aa cum consideraiunile practice i natura cazurilor concrete o va cere.

    Variaiunile n spee e cu neputin s fie nirate nici mcar ntr 'o lege sistematic i complect. Aceasta aparine dcmcniulm de executiv a diferitelor regulamente i ordonane.

    Ceteanul romn de alt limb dect cea romn i va putea folosi limba n toate acele localiti i judee unde limba sa este declarat de limb oficial intern sau extern.

    Ce privete limba oficial intern ea trebuie s fie, precum am ar ta t mai nainte, exclusiv cea romn la instituiile, oficiile i serviciile de Stat , conduse dela centru.

    In oficiile administrative a t t limba oficial intern, ct i cea extern, va trebui s fie firete alturi de cea romneasc i cea care va fi vorbit

  • de un procent oarecare mai nsemnat al poporaiei comunale, oreneti sau judeene, iar limba oficial extern va fi alturi de cea romn i acea limb, care este folosit de un procent nsemnat al poporaiei respective de sine neles un procent mai redus dect n cazul anterior.

    Acest procent al locuitorilor n Polonia este stabilit la 30%, n Cehoslovacia la 2 0 % , iar n unele State baltice la 10%. In legea minoritilor din Ungaria i n decretul Consiliului Dirigent a fost stabilit la 20%.

    Principiul de urmat este, c trebuie fcut posibil ntruct vieaa i put ina , practic admite, ca fiecare cetean s fie judecat i administrat n limba sa proprie. Acest scop se poate ajunge mai uor, fiind numii n inuturile locuite de minoriti considerabile, funcionari cari cunosc limba minoritilor din inutul respectiv, iar unde aceasta este imposibil s se aplice interprei oficiali pricepui.

    Nu putem s admitem n ara noastr stri anormale, cum erau nainte de rsboiu n Ungaria, unde se n tmpla adesea c Romnilor nu li se ser-viau bilete de tren sau mrci potale n oraul i judeul lor propriu, fiindc nu tiau s le cear n limba maghiar a Statului i erau uneori condamnate mrturiile n locul inculpailor din cauza, c judectorul nu tia romnete, iar ca interpret er folosit servitorul oficiului.

    In genere, n ce privete limba romneasc n nvmnt i n contact cu oficiile i serviciile publice nu trebuesc pierdute din vedere dou mprejurri hotr toare:

    Una, c poporul romneasc penetreaz n msur mare toate inuturile i colurile rii noastre cu foarte mici excepiuni i c limba romneasc a t t de mldioas, este uor de nvat , nct ea se rspndete uimitor de iute i fr nici o sforare n toate prile rii. Chiar i sub dominaiu-nea strin ea er limba de comer i de contact ntre popoarele de al t limb. O forare a ei ar preface-o din plcut ce este naintea multora din cei de al t limb, urgisit i urt.

    A doua, c Sta tul nostru este deja dela natur i fr nici o forare Stat naional i nu trebuie dect s-i pstrm i s-i ntrim cu mijloace energice, dar normale i fireti acest caracter al lui. Dar trebuie dac vrem s dinueasc, s facem ca el pe lng c este Stat naional s fie i Stat de drept i Stat cultural, care ocrotete cu dreapt msur toate elementele de cultur i de propire uman.

    Ce privete drepturile politice ele trebuesc recunoscute fr nici o rezerv pentru minoritile de rass, limb ori religie.

    1. In ce privete participarea lor la puterea legislativ, dreptul de vot universal, egal, secret cu sistemul proporional i cu reprezentarea minoritilor introdus n vechiul Regat i Basarabia care va trebui introdus i n inuturile de peste Carpai si n Bucovina rezolv chestiunea pe deplin n spiritul hotrrilor dela Alba-Iulia. Tot ce trebuie fcut este, s se stabileasc garaniile necesare, ca acest drept electoral s fie respectat i n vieaa practic i, ca circumscripiile electorale s nu fie n mod artificial delimitate. In Cehoslovacia acest principiu este respectat n mod contiincios. Germanii formeaz acolo 23 ,3% din poporaie. Din 300 deputa i 64 i din 150 senatori 38,

  • sunt germani aparintori la 6 partide germane. Adic ei sunt cu ceva mai mult dect 2 3 % a parlamentarilor reprezentai n corpurile legiuitoare.

    2. Privitor la participarea minoritilor n justiie i administraie, cred c nu numai nu trebuie s formeze o pied:c diferena de rass, limb sau religie pentru a ocupa o funcie, sau a fi mprtit de o distincie n Stat , ci din contra Statul trebuie s se nizueasc, s angajeze mai ales n inuturile locuite de minoriti , funcionari de toate categoriile din snul minoritilor, dac se gsesc.

    Aceasta nu numai drept urmare a principiului egalei ndreptiri i a obli-gamentelor morale i de drept luate asupra noastr n t ra ta te i n diferite manifeste, ci i ca raiune de Stat i ca consideraiune de bun administrare a afacerilor publice.

    Raiunea de Stat pretinde s-i legm de fiina Statului ct se poate de mult i cu ct se poate mai multe fire pe toi cetenii Statului. Aceast raiune de Stat nu admite s faci dou categorii de ceteni. Unii alintai , cu i fr merit, iar alii persecutai i proscrii. Tot raiunea de Stat pretinde, s utilizm toate forele bune n serviciul public i ntruct numai se poate, n inuturile locuite de minoriti s plasm n oficii fii de ai minoritarilor, de sine neles lund toate garaniile, c ei sunt i vor s fie sinceri i devotai slujitori ai Statului i ai oficiului lor, pentruc cetenii, n urma firei lucrurilor, vor primi cu mai mare linite hotrrile i msurile, adesea neplcute, din mna funcionarilor de acelai neam cu ei. Dac ar fi funcionarii exclusiv romni tot odiul pentru eventualele greeli ale administratorilor i funcionarilor ar cade cu ur i dispre asupra nsu poporului i Statului romnesc. Solgbirul maghiar, volnicos i trufa, nsemn pe vremuri, pentru noi, nsu poporul i Statul maghiar i cnutul cazacului nsu imperiul rusesc.

    Mai este i o alt raiune de Stat i mai nsemnat care pretinde aplicarea funcionarilor minoritari. Nu este adic bine pentru Stat , ca toate elementele intelectuale ale minoritilor s fie mpinse la profesiuni libere, independente, iar din intelectualii, sau semiintelectualii romni s se creeze, cu drept i fr drept, funcionari, prin urmare elemente dependente de voina altora, exdui dela munca i produciunea naional expuse la concurena liber. Permitei-mi s ilustrez aceast credin cu un exemplu elocvent.

    Poporul romnesc a fost n inuturile de peste Carpai persecutat, prigonit i scos din oficii. Preoimea i biserica romneasc a fost umilit i lipsit de orice ajutor din par tea Statului. Urmarea a fost c biserica i poporul au pstrat solidaritatea i s'au inut lan luptele politice duse mpreun. Romnii nu au fost admii n oiicii, ci totu n'au pu tu t fi mpiedicai dela lumina colii. Cei cari au terminat studiile au trecut adeseori aici n vechiul regat, unde au gsit un cald adpost i au contribuit la pregtirea zilei de rsplat, iar cei rmai acas au mbriat cariere libere.

    S'a produs revoluia din 1848. Dup aceast revoluie vremea se schimb. Romnii dup 1848 au fost admii n oficii. Anul 1867, anul de nou refacere a Statului ungar a gsit bisericile romneti luate n seam, n oarecare msur, iar funciunile de Stat au absorbit o nsemnat parte a intelectualilor romni.

  • 2 0 IULIU MANIU

    Simion Brnu era mort, Avram lancu nnebunise de durerea neamului. Nu s'a mai pu tu t face revoluie. Doctorul Raiu purttorul de cuvnt i de energie din acele vremuri, Bariiu nvatul neamului, Cipariu, Mcelariu, Axente Severii, Preotul Balint, Moldovan i muli ali vrednici conductori ai neamului romnesc au trebuit s se mulumeasc cu memorande i cu rezisten pasiv. Noroc, c, au putut , alturi de aceast rezhten pasiv, presta cu plin succes, cu demnitate i consecven, munca mare pentru susinerea conti ina naionale.

    Au venit din nou maghiarii la putere. S'a renceput povestea veche. Romnii sunt iar persecutai i scoi din oficii, gonii peste hotare, sau mpini la ocupaiunile libere, iar intelectualii maghiari alintai n oficii i situaii bune i grase, dependente de Stat. A sosit ns din nou ceasul dreptii n 1918. Ramnii au intrat toi ca un singur om n revoluia naional ce s'a deslnuit. Biseric i popor, intelectuali, preoi i rani , s'au unit ntr 'un gnd pentru a aduce hotrrile de unire dela Alba Iulia, au preluat puterea de Stat i peste noapte au incadrat elementele independente i pn atunci rslee oficiile publice. In schimb maghiarii dedai la tutela Statului, lipsii de energia i inveniozitatea care poate izvor numai din obinuina iniiativei particulare, au rmas neorientai. Ei au fost redui prin propria lor greeal la complet inactivitate p i l i t i c l N'au fost n stare s desvolte o rezisten ori aciune serioas, ci ateptau sfaturi i ndrumri tot dela aceia, dela cari a trna soarta lor i pn atunci.

    Trebuie s nvm din exp?riena trecutului nostru i s nu facem aceleai greeli, cari s'au rsbunat a t t de amar asupra altora. Din parte-mi nu simt nici o satisfacie naional i cred c nu va simi nici un romn prevztor, cnd vede numrul mare al unor buni funcionari maghiari i germani de peste Carpai, cari au prsit oficiile i au mbriat dearndul profesiuni libere.

    Dealtfel chestia participrii minoritilor n administraie se va rezolvi n modul cel mai firesc, prin autonomia local n comune, orae si judee, care trebuie introdus fr amnare i ca un mijloc drept spre a rezolvi cu uurin o serie ntreag de chestiuni n legtur cu problema minoritar.

    Ca concluzie cred c soluionarea problemei minoritilor trebuie s mulumeasc de o parte aspiraiunile juste ale naiunii romne, de al t parte dreptele preteniuni ale minoritilor.

    Dac indiferentismul ntr 'o privin ar fi un pcat de moarte, tot astfel intolerana sovinist n. alta ar fi o greeal politic, care de sigur s'ar rsbun. Energia necrutoare i consecvena de fi^r pentru reprimarea i mpiedicarea tendinelor de compromitere a integritii teritoriale a rii romneti, i susinerea drz a integritii naionale i morale tot a t t de importante a sufletului romnesc, trebuie s mearg mn n mn cu spiritul de dreptate si cu justa apreciere a oamenilor i a popoarelor cu cari soarta nc-a legat s trim mpreun. Din cauza unor particulari cari trdeaz interesele Statului romn, i cari trebuesc pedepsii nu trebuie s se suprime drepturile minoritilor ca colectivitate.

  • Trebuie aleas calea ce duce pe terenul larg ce desparte indiferentismul naional de intolerana preocupat.

    Ce privete organizarea i conducerea Statului nostru n legtur cu problema minoritilor trebuie fatal s alegem ntre politica de desnaionali-zare forat a minoritilor i ntre politica de dreptate naional i social.

    Poate c se vor gsi oameni, dealtfel de bun credin, cari vor alege calea dintie. Eu cred ns, alturi de toi aceia cari au contribuit la aducerea liotrrilor dela Alba Iulia, c o atare politic ar fi asemntoare politicei economice a acelora, cari vreau s se mbogeasc cu orice mijloace, dar repede, politic economic, care pe lng c nu este onest, nici nu duce dect foarte rar i pe foarte scurt durat la bun stare i respect social.

    Cred nestrmutat , c singur calea a r ta t n cele expuse duce la solida ntemeiere i sigura dcsvoltare a Statului nostru naional. Cred cu tot sufletul meu, c numai ntronnd n ara noastr un sistem de legalitate, -moralitate i libertate pentru toi ea va putea s dinueasc. Numai devenind o cald ocrotitoare a tuturor libertilor i gndirilor nobile, a tu turor strduinelor culturale i de propire uman, ara noastr, va putea avea respectul lumii, autori tatea i fora moral trebuitoare, pentru a putea rezista, n vremuri de restrite, valurilor dumane, cari o nconjoar.

    Cred nestrmutat , c idealul mare naional prin ntregirea neamului ntre hotarele de azi nu este nc mplinit. Vai de naiunea, care nu este n stare s-i fixeze zi de zi, noui i noui inte nobile, idealuri mree tot mai desvrite, demne de frmntri, de lupt, de jertfe i de mar t i r i !

    Viitorul este al unitilor mari sociale, ori economice, fie c ele se numesc State, confederaiuni n materie politic, cooperative ori tovrii n materie economic. Statul romn mai curnd, ori mai trziu va trebui s fac parte din o astfel de mare unitate i rolul lui n aceast perspectiv va depinde de modul, cum a tiut s se organizeze i s se conduc pn n momentul acelei noui i mari prefaceri. Dela destoinicia sa de azi i dela msura n care va putea s-i ctige autori tatea i prestigiul moral, ncrederea i respectul vecinilor si i a lumii civilizate va depinde dac Sta tul romn va fi un obiect de trgueal, ori un factor hotrtor, va fi un centru al formaiunii grandioase ce va veni, ori i va tr vieaa umilit, dac o va mai avea, de pe o zi pe al ta, din graia altora i servind pe al i i!

    Cred i trebuie s cread ntreg neamul romnesc n mri ta chemare a poporului romnesc: de a deveni n aceste pri ale lumii, dealungul Dunrii i la Marea Neagr, centrul de gravitaiune al unei formaiuni puternice, mondiale, compuse din State i popoare libere, n stare s'i asigure existena lor naional i avnd fora de a contribui la progresul culturei, ordinei i pro-pirei venic ascendente a civilizaiei omeneti!

    Dar nu mai puin cred c aceast chemare nu o va putea mplini dect susinnd cu mult nelepciune, cu mult abnegare, cu toa t hotrrea, n toate ramurile vieii de Stat libertile omeneti, moralitatea, dreptatea social i adevrata democraie...

    Aceste vor fi pentru poporul romnesc izvoarele dttoare de viea i de noui energii, la cari el nu trebuie s renune niciodat!

  • BIfiL LLUJ-


Recommended