+ All Categories
Home > Documents > ISTORIA_PRESEIiu

ISTORIA_PRESEIiu

Date post: 10-Jul-2015
Category:
Upload: verona-veronaa
View: 153 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 222

Transcript

Universitatea de Vest Vasile Goldi Facultatea de tiine Umaniste, Politice i Administrative

ISTORIA PRESEI Suport de curs

LECTOR UNIVERSITAR

GABRIELA GROZA

ARAD 2009

1

CUPRINS

Capitolul IGeneraliti despre valoarea i rolul presei

Capitolul IIAntecedentele istorice ale presei i publicitii

Capitolul IIIApariia i dezvoltarea periodicelor pn la sfritul secolului al XVII-lea

Capitolul IVTipuri de periodice, cteva modele ale structurilor lor de expresie i de organizare

Capitolul VPresa n Romnia i n sud-estul Europei 5.1 nceputurile presei romne. Primele ziare i reviste din ara Romneasc, Moldova i Transilvania

Capitolul VI

2

Dezvoltarea presei n timpul Revoluiei de la 1848, n lupta pentru nfptuirea statului naional romn modern

Capitolul VIIPresa romn n perioada de la Unirea din 1859 la Unirea din 1918

Capitolul VIIIPresa romneasc n perioada decembrie 1918-august 1944

Capitolul IXEvoluia i tipologia presei ardene (1833-2002)

3

CAPITOLUL IGENERALITI DESPRE VALOAREA I ROLUL PRESEI Printre oamenii de tiin persist o opinie rezervat asupra presei i a jurnalismului. A spune despre o persoan sau despre un proces intelectual c este de tip jurnalistic e o expresie ce se aude frecvent, avnd substrat mai ntotdeauna peiorativ. Critica la adresa presei i chiar ncercrile de a o discredita total se ntlnesc uneori sub pana unor oameni politici sau de cultur de prestigiu i notorietate. Filosofii secolului al XVIII-lea, fie reprezentani ai spiritului elitar, fie al celui individualist radical, au desconsiderat jurnalismul. Voltaire susinea c presa timpului su a devenit unul din flagelurile societii i un brigandaj intolerabil. n Scrisorile persane, Montesquieu ironiza presa, dar ironia sa ar fi putut s fie neleasc i ca un elogiu: Eti ncntat scria el s poi parcurge 30 de volume ntr-un sfert de or. Este, fr ndoial, o acuzaie de superficialitate, dar o asemenea eficien a presei, exagerat prezentat, putea fi i o calitate, care mai trziu se va consacra. Ca de obicei, Rousseau s-a artat i el tranant n preri: Ce e un periodic? O lucrare efemer, fr merit i fr folos, a crei lectur neglijat i dispreuit de oamenii de carte nu servete dect a oferi femeilor i protilor o vanitate lipsit de instruire, i a crei soart, dup ce a strlucit dimineaa pe1 masa de toalet, este s moar seara n garderob.

1

O alturare semnificativ pentru mentalitatea unui secol ce rmnea n unele privine nc foarte rutinar.

4

n fine, Diderot scria n Enciclopedie la articolul jurnaliti: ... Ei nau fcut niciodat pe un om inteligent s scrie un rnd bun, nici n-au mpiedicat pe un autor slab s scrie o lucrare slab.2 Bismarck a fcut odat ntr-o clip de iritare aprecierea c jurnalitii se recruteaz dintre oameni care au ratat alte cariere. Omul politic britanic, Balfour declara c nu citete ziare: dect atunci cnd cineva mai nclinat dect mine spre asemenea ocupaie m informeaz c, printr-un accident, ele s-au ridicat deasupra nivelului lor comun. i tot el replica dispreuitor unui tnr, pe nume Winston Churchill: Nu m-am ostenit niciodat s scormonesc ntr-o grmad de gunoi pentru ansa problematic de a gsi un muc de igar... . Honore de Balzac declara c: Dac presa n-ar exista, ea n-ar trebui inventat. Sociologul american Lester F. Ward cita cuvintele amare rostite de un jurnalist n 1896, la un banchet al asociaiei presei din New York: Nu exist pres independent n America... . Nici unul din noi nu ndrznete s scrie ceea ce crede c e cinstit, iar dac am face-o, tim c nu sar publica. Meseria de jurnalist la New York e fcut s ucid adevrul, s mint, s calomnieze, s se tvleasc la picioarele lui Mammon, s-i vnd poporul i ara spre a-i ctiga pinea zilnic. Suntem nite prostituai intelectuali.3 Renumitul economist german Karl Bcher a atacat i el cu violen presa: n templul unde ar trebui s predice justiia i adevrul, negustori i afaceriti i atern tarabele, i de cte ori poporul crede c aude vocea preotului incoruptibile al adevrului , ea nu este dect vocea iscusit prefcut a arlatanului ltit4. Devine legitim ntrebarea: n faa acestor opinii i atitudini, mergnd de la rezerv distant pn la critic acerb, se justific oare instituionalizarea istoriei presei n cadrul procesului instruirii unui tineret2 3

Dup Jacques Wagner, Marmontel journaliste et le Mercure de France, Grenoble, 1975, p. 15-16. J.J. David Die Zeitung, Frankfurt am Main, (1906), p. 26; Sir Alfred Robbins, The Press, London, (1928), p. 56; Georges Weill, le Journal, Paris, 1934, p. 392, 398. 4 Weill, op. cit., p. 398

5

universitar ce se dorete a fi ndrumat spre cunoaterea i evaluarea fenomenelor eseniale i serioase din dezvoltarea societii? n prima primelor aparene, rspunsul este hotrt afirmativ. Argumentele n favoarea meritelor presei, sunt mai convingtoare dect cele pe baza crora ea este stigmatizat pentru scderile sale. Ar fi, poate, suficient i numai constatarea c presa este un fenomen afiliat strns dezvoltrii democraiei. n Coningsby (1844), Disraeli scria: Astzi opinia e mai presupus de orice, iar opinia se exprim prin tipar5. Ceea ce se reproeaz presei superficialitate, nerespectarea sau chiar falsificarea adevrului, propensiune pentru dezvluirea unor fapte de scandal i imorale, obsceniti, corupie, violene verbale, deficienele stilistice i semidoctismul unor jurnaliti etc. nu se pot atribui presei n ansamblu. Chiar dac aceste delicte ar fi, cantitativ, majoritare la scar mondial, ele nu anuleaz rolul i valoarea acelei pri a presei care demonstreaz nalt profesionalitate i onestitate n informarea corect a cititorilor. Exist oricte voci contestatare s-ar ridica i o pres independent de presiuni i ingerine politice sau bneti; exist i o pres care i face un punct de onoare din a furniza informaii conforme cu realitatea faptelor, bine verificate i ct de ct obiectiv prezentate i comentate; exist jurnaliti cu o serioas i multilateral formaie intelectual, cu ptrunztoare putere de judecare a evenimentelor i mnuitori ai unui stil strlucit. Nu puini din acetia au fost, ori mai sunt, n viaa naional sau internaional, personaliti avnd o audien i o autoritate egale n contiina public cu aceeea a unor oameni de stat. Fostul preedinte al Republicii italiene, Luigi Einaudi, un distins om de tiin i cultur, implicat el nsui, o parte a vieii, n activiti editoriale i jurnalistice, scria n 1955: Nu se poate spune ce comori de inteligen, de abilitate, de decizie, de organizare neleapt i elastic reclam fabricarea5

Dup Stephen Koss, The Rise and fall of the Political Press Britain, vol. I, London, 1981, p. 11.

6

acelui produs imaterial, de maxim delicatee, care este informaia adevrat i ntiinarea util.6 Pe lng asemenea certificate de admiraie n alb, presa a avut aprtori care i-au pledat cauza i cu argumente mai concrete. S-a artat c diversitatea de opinii a ziarelor, ncriminat ca semntoare de confuzie, este un instrument al echilibrrii tendinelor nocive din societate: o campanie bazat pe neadevrui i afl oponenii care o infirm. Conspiraiile tcerii sunt spulberate fiindc totdeauna se afl i jurnale dispuse s vorbeasc, efectele corupiei nu scap vigilena presei i multe cazuri grave ea a fost prima care le-a denunat. n acelai secol al XVIII-lea, n general ostil presei prin cuvntul multora din personalitile sale reprezentative, magistratul i omul politic Malesherbes scria n 1788, ntr-un Memoriu asupra libertii presei: ... Eroarea triumf uneori pentru un timp, prin superioritatea talentului celui ce apr o cauz greit, dar n final victoria aparine adevrului. Consider drept un principiu incontestabil c libertatea de discuie este singurul mijloc sigur de a face o naiune s-i cunoasc veritabilele interese7. Cu doar puini ani nainte, - Beaumarchais: Sans la libert de blamer, il nest point dloge flatteur.8 Presa a fost acuzat c influeneaz, manipuleaz, ori de-a dreptul confecioneaz opinia public. S-a rspuns c, n fapt, presei i-au reuit astfel de operaiuni numai n cazul unei opinii publice cu opiuni adverse relativ echilibrate, dar n-a putut rsturna niciodat o tendin politic ferm. n Anglia, n ajunul alegerilor din 1906 i 1945, presa a fost n majoritatea ei favorabil conservatorilor, dar liberalii n primul caz, laburitii n al doilea, au reputat victorii electorale copleitoare. La fel n Frana, n 1924 cnd aa6

Valerio Castronovo Luciana Giacheri Forsati Nicola Tranfaglia, La stampa italiana nell eta liberale, (Roma Bari), Laterza, 1979, p. 148, (Storia della stampa italiana, a cura di Valerio Castronovo e Nicola Tranfaglia, vol. 3) 7 Dup Bernard Voyenne, La presse dans la socit contemporaine, Paris, 1962, p. 214.8

Nunta lui Figaro, actul V, scena 3.

7

numitul cartel al stngii a ctigat alegerile, dei fusese combtut n prealabil n majoritatea presei, tributar curentelor politice moderate sau de dreapta. Magnatul presei americane, William Randolph Hearst, nu i-a putut satisface niciodat veleitatea de a fi ales guvernator al statului New York, dei dispunea n favoarea sa de o pres numeroas i bine orchestrat. Publicistul Robert de Jouvenel scria: Facei socoteala marilor descoperiri relevate de pres, a marilor infamii dezvluite de ea, a marilor nedreptii pe care i-a consolat, a marilor parvenii pe care i-a dobort. A fcut publice ticloiile multor oameni supui i a nfrnat cutezanele multor necinstii. S-a nelat adesea, dar niciodat total i din tumultul confruntrii libertilor sale, adevrul a sfrit prin a iei la lumin. Marele preedinte american care a fost Thomas Jefferson spunea despre jurnale: Sunt fericitr de aceast cenzur pe care ele o exercit asupra administraiei, cci printre toate violenele inspirate de patimi, se poate gsi i un adevr de care s profit. Iar ntr-o scrisoare din Paris, din 16 ianuarie 1787, tot el enuna aceast sentin surprinztoare: De-ar fi ca eu s decid dac s avem un guvern fr jurnale sau jurnale fr guvern, n-a ezita o clip s prefer al doilea termen al alternativei.9 Fie c presa este agreat de o parte a opiniei publice sau hulit de alt parte, mai ales de sfera intelectual i tiinific, ce-i arog un rafinament superior sau un monopol al adevrurilor obiective i evidente, ct i al celor greu accesibile, faptul principal i de netgduit pentru care presa se impune ca obiect al cercetrii i ca tem n programul instruirii de nivel universitar este acela c ea reprezint o mare for politic i intelectual, o parte integrant a civilizaiei i culturii moderne, unul din factorii care au influenat decisiv comportamentul omului modern, viaa sa cotidian. Jurnalul scria cu ptrundere un autor italian, acum mai bine de 50 de ani a creat o mas de cititori inexistent n era dominaiei crii. A contribuit9

Weill, op. cit., p. 410 i urm.; The Political Writings of Thomas Jefferson. Representative Selections, ed. By Edward Dumbauld, New York, The Liberal Arts Press (1955), p. 94.

8

astfel la reducerea a ceea ce s-ar putea numi analfabetismul relativ, adic analfabetismul celor care, dei capabili s citeasc, nu citeau fiindc n-aveau mijloace s-i procure cri, sau nu tiau, din comoditate, s-i procure o lectur. El a creat o cultur medie, o mentalitate subliterar de mas, foarte util dezvoltrii culturii. A lrgit sfera contiinei sociale i politice, prin difuzarea cu regularitate a informaiilor. A fost mai spune acelai autor mpreun cu cartea, instrumentul celei mai mari micri de stnga din istorie.10 Presa a devenit de asemenea o imens industrie i o remarcabil for financiar. n Statele Unite mijloacele de informare (incluznd presa, radio, televiziunea, ageniile de tiri i editurile) ocup astzi locul al treilea n ordinea de mrime a ramurilor economiei americane, dup cifra de afaceri. n ri ca S.U.A., Anglia, Germania, Japonia, Frana, Italia, recunoaterea acestei realiti i a uriaei nsemnti a presei ca serviciu social a determinat n secolul nostru (n S.U.A. de la 1869) fondarea unor instituii specializate n istoria i tehnica presei. n S.U.A., ara cu cele mai ntinse interese n materie, se numrau, nc naintea celui de-al doilea rzboi mondial, cam 140 de instituii de diferite categorii, pentru studierea tiinei presei, atrgnd mpreun peste 13.000 de studeni.11. La 1950 cam 600 de instituii americane ofereau cursuri de jurnalistic. Tot dup al doilea rzboi mondial, astfel de cursuri au fost introduse n programele de studii ale universitilor sau ale unor instituii similare din Varovia, Bruxelles, Louvain, Amsterdam, Belgrad, Bucureti, Lille, Buenos Aires, Caracas, Beirut (universitatea american din capitala Libanului) i n Australia. n fapt, n ultimii ani, asemenea programe de pregtire figureaz aproape peste tot n lume. Cu privire la fora i la rolul presei, se aude mereu expresia: a patra putere. Ea a fost rostit pentru ntia dat, se pare, de ctre celebrul om politic englez, doctrinar al partidului whig, Edmund Burke, prilejuit fiindu-i10 11

J. Sebezio, Il giornalismo inglese, Roma, 1937, p. 9-11. Handbuch der Zeitungswissenschaft, vol. I.

9

de disputa, la 1791, n jurul meninerii, atenurii sau abrogrii unor acte restrictive ale libertii presei. Aproape o jumtate de secol mai trziu, Giuseppe Mazzini scria n coloanele unui ziar elveian: Presa periodic e o for: e nentrecuta for a timpurilor moderne. Aceasta datorit mijloacelor de care dispune, datorit naturii nsei a apostolatului ei; pentru c vorbete i insist... vorbete tuturor claselor, discut toate problemele, atinge toate corzile ce vibreaz n sufletul omenesc; parcurge ara cu repeziciune la ore fixe, adresndu-i cuvntul. Ea este pentru intelect ceea ce este aburul pentru industrie.12 Entuziasmul marelui patriot i revoluionar italian pentru rolul presei semnific nc o notabil caracteristic a ei. Presa s-a dezvoltat, n forma i dimensiunea sa modern, ca o instituie militant, de opoziie. Aa se explic pe de o parte ostilitatea tuturor autoritilor fa de ea, lupta ndelungat pe care a trebuit s-o poarte spre a dobndi dreptul de a-i exprima liber opiniile, iar pe de alt parte sprijinirea ei de ctre toate persoanele sau grupurile sociale i politice care luptau pentru o nnoire n viaa public, pentru spargerea tiparelor i ctuelor oficiale. Se spunea de ctre unii jurnaliti: Nu poi avea dreptate cu puterea! E nevoie s ai dreptate mpotriva ei.....13 Pe lng acceptarea faptului c presa a devenit o mare for politic, prin coeficientul ridicat de influen asupra opiniei publice i prin temuta sa disponibilitate critic, intind pn la nivelurile cele mai nalte ale societii i ale statului, rspndirea ei actual a evideniat i un alt aspect al multiplelor funcii sociale pe care le exercit: opereaz asupra cititorilor o anume psihoterapeutic. Lectura ei cotidian ofer o evaziune, o compensare pentru frustrri, o reechilibrare psihic. Servete integrrii sociale a individului, constituind un dialog cu lumea; este deci un agent al socializrii, al extragerii12

Alexandro Galante Garrone Franco della Peruta, La stampa italiana del Risorgimento, (Roma-Bari), Laterza, 1979, p. 156 8Storia della stampa italiana, a cura din Valerio Castronovo e Nicola Tranfaglia, vol. 2) 13 Sergio Romano, Giornalismo a relazioni internazionali in Italia e altrove, in Giornalismo italiano e vita internazionale, Milano, 1989, p. 34.

10

din izolare, al incitrii de a participa la viaa colectiv. Lectura presei orienteaz contiina apartenenei la un grup socio-politic, profesional, sau alte forme de comunitate, clarificndu-i omului identitatea personalitii, prin stimularea reaciilor de adeziune sau respingere a unor fenomene din ambiaa social.14

CAPITOLUL II ANTECEDENTELE ISTORICE ALE PRESEI I PUBLICITII

Cu privire la istoria presei, prerea cea mai larg acceptat este c ea dateaz numai din epoca modern. Doar descoperirea tiparului, pe plan tehnic i o suit de mutaii pe plan politic (dezvoltarea statului centralizat, iar ulterior a instituiilor democratice) i intelectual (progresele tiinei de carte) au fcut posibile apariia i nscrierea cu caracter de permanen n viaa social a unor publicaii periodice, purttoare de informaii de o varietate din ce n ce mai larg, al cror ansamblu e numit pres. Cu toate acestea, nclinaia istoricilor de a descoperi fiecrui fenomen sau proces origini mereu mai ndeprtate, chiar dac ntr-o relaie vag cu forma lor definitiv, a dus la constatri mcar interesante, dac nu neaprat convingtoare.14

Pierre Albert, La presse, Paris, PUF, 1988, p. 24 (Que saisje?). S-ar putea obiecta c presa, ori mcar o parte a ei, are i o aciune stresant asupra publicului. n msura n care faptul e real, el este fie o excepie, fie doar aparent. Cei care citesc presa naratoare de crime i scandaluri, se destind, n fond, cu asemenea lectur. Uriaa rspndire a pesei n universul cotidian e dovada cea mai bun a funciei sale uman-pozitive.

11

Astfel s-a nceput prin a se observa c fenomenul colportrii (a colporta a rspndi tiri false, zvonuri, brfeli fr. colporter) de tiri, i are originea n rspunsul i curiozitatea oamenilor nc din epocile primitive, de a afla ce se ntmpl n jurul lor. Aceast curiozitate nu era gratuit, ci era un imperativ al autoconservrii: omul dorea, de fapt, s fie prevenit asupra primejdiilor ce s-ar abate asupra lui. Chiar n cazul comunitilor celor mai puin avansate existau mijloace de comunicare pentru folosul de obte auditive (tam-tamul), optice (focul i fumul), sau diverse alte semne (crengi rupte i aezate ntr-un fel, scrijelituri pe scoara copacilor .a.), care constituiau sisteme de transmitere de informaie. Desenele preistorice de pe pereii peterilor sau de pe anumite materiale (os, piele), tatuajele corpului apar i ele, reduse la intenia primar, tot ca acte de comunicare a unor informaii. O legend ebraic spune c n timp ce Seth, cel de-al treilea fiu al lui Adam i al Evei, i ptea turmele prin munii Palestinei, a fost cuprins de dorul de ai si. L-a implorat pe Jahve s-l ajute s comunice cu ei, nvingnd timpul i deprtarea. Atunci i-a aprut un nger al Domnului, n mn cu o tabl pe care erau nite semen, i i-a spus: nva s cunoti aceste semne, i astfel timpul i deprtarea le vei nvinge!15 Platon transmite o legend egiptean, potrivit creia un zeu numit Theuth ar fi inventat scrierea i i-ar fi nfiat-o regelui Thamus din Theba cu cuvintele: Privete, rege! tiina aceasta i va face pe egipteni mai nelepi i mai cu inere de minte: gsit a fost leacul uitrii i, deopotriv, al netiinei. Iar regele n-ar fi fost de acord, obiecnd c scrisul va aduce cu sine uitarea n sufletul celor care-l vor deprinde, lenevindu-le inerea de minte....16 Mitologia greac i roman numra o zei minor, numit Pheme la greci, Fama la romani, cu funcia de mesager a lui Zeus (Jupiter), creia i15 16

Giuliano Gaeta, Storia del Giornalismo, vol. I, (Milano, 1966), p. 8. Phaidros, in Platon, Opere, IV, Bucureti, 1983, p. 485.

12

erau nchinate temple. I se atribuia calitatea de a cuvnta pe 100 de voci, iar reedina ei era strjuit de fpturi ce simbolizau Credulitatea, Eroarea, Bucuria, Teama, Norocul, Gloria, adic ipostaze i consecine ale rspndirii tirilor. Transfigurarea mitic a acestei activiti probeaz intensitatea prezenei sale n viaa public a antichitii mai ndeprtate i importana cei i se acorda.17 Dup unele surse, ar prea c n vechiul Babilon erau scribi nsrcinai s noteze evenimentele zilnice. Iar n Teba egiptean s-a gsit un papirus datat acum 3.000 de ani (pstrat la British Museum) care e un prim aviz publicitar cunoscut: anun fuga unui sclav i promite recompens celui ce-l va gsi.18 Consemnarea n scris a informaiilor cu scopul de a le aduce la cunotina public, era un fapt mai rar n vechea Elad, deoarece organizarea politic a acesteia n uniti mici polisuri ca i caracterul larg participativ al activitii politice n interiorul lor, nu fceau att de necesar publicitatea scris a noutilor oficiale sau private. La Roma n schimb, ora ce n perioada maximei sale dezvoltri (sec. III p. Chr.), a atins, dup unele evaluri, aproape 1 milion de locuitori, iar statul roman s-a ntins de la Atlantic la Golful Persic, s-a resimit necesitatea i s-a organizat o anume form de rspndire n scris a tirilor, n primul rnd a celor de larg interes public, aa cum erau hotrrie senatului sau decretele imperiale. Redus i ea la esen, toat insistenta activitate a romanilor de a dltui inscripii n piatr, de la un capt la altul al Imperiului, apare i ca un serviciu publicitar. Columna Traian e un reportaj de rzboi, prin ilustraii. Romanii practicau n mod curent reclama comercial scris pe ziduri i propaganda electoral n aceeai form. Frecvena obiceiului, suprtoare pentru unii, e atestat de descoperirea de inscripii care interziceau, cu17 18

P. Datz, Histoire de la publicit depuis les temps les plus reculs jusqua nos jours, vol. I, Paris, 1894, p. 1. Giuliano Gaeta, Storia del Giornalismo, vol. I, Milano, 1966, p. 8-9.

13

blesteme, afiajul n anumite locuri, sau de aceste dou versuri ale unui poet satiric: Admiror, o paries, te non cecidisse ruinis, Qui tot scriptorum taedia sustineas. (O, zid! Te admir c n-ai czut n ruin, Nevoit s supori ruinea attor inscripii!...). Inscripiile comerciale sau electorale, par a fi fost realizate de cei interesai, prin mijlocirea unor ageni publicitari fiindc se identific aceeai mn care le-a scris, i coninutul standardizat al unora dintre ele. Ca i alte popoare, romanii gravau legile pe materiale rezistente (de exemplu arama) i le expuneau n locuri publice. Dar fa de aceast practic oarecum comun, la ei, s-a fcut un pas nainte spre o pres oficial, atunci cnd Caesar, n anul 60, dup formarea primului triumvirat, a dispus consemnarea i publicarea periodic a actelor senatului i ale comiiilor populare.19 Aceste Acta diurna gndite iniial ca un fel de buletin al dezbaterilor senatoriale i judiciare, au nceput treptat s consemneze fapte tot mai numaroase din viaa public, i chiar ntmplri diverse: cstorii, decese, incendii. Paralel, erau multiplicate exemplarele lor i trimise prin servicii particulare unor solicitani din provincie, aparintori vrfurilor politice sau intelectuale. ncepe a se manifesta dorina multora de a-i citi numele inserat n Acta, persoanele respective considernd c li se conferea o astfel de notorietate i prestigiu social. Despre Livia, soia lui Augustus i mama lui Tiberius, Cassius Dion scrie c manifesta de la o vreme20 un nemrginit orgoliu, cum nici o femeie nu mai artase pn atunci. Mergea pn acolo c primea mereu la reedina ei pe acei dintre senatori i cetenii care doreau s o salute i, peste toate, aceste vizite erau consemnate n acte publice. n schimb, a nu figura n Acta diurna, putea s exprime un gest politic, dup cum admirabil remarc Tacitus cu privirea la opozanzul lui19

Suetonius, Vitae duodecim Caesarum. Caesar XX: Inito honore primus omnium instituit ut tam senatus quam populi diurna act conficerentur et publicarentur (Prelund funcia, a fost cel dinti care a introdus redactarea unor jurnale ale actelor, att ale senatului ct i ale poporului i publicarea lor). 20 n Istoria roman, cartea LVII. 12

14

Nero, stoicul Thraseas: Buletinele zilnice ale poporului roman sunt citite cu mai mult atenie n provincie i n armat, ca s se afle ce n-a fcut Thraseas.21 E semnificativ relaia dintre soarta acestora Acta diurna i declinul vieii publice romane, sub mprai tiranici sau n vremuri de avansat anarhie intern, din care Imperiul s-a redresat, temporar, tot numai prin adncirea sistemului despotic de guvernare. Sub mpratul Commodus (180-192) unul dintre exemplarele sinistre de tirani paranoici, Acta diurna nu mai publica dect tiri despre faptele acestuia i ale anturajului su apropiat. Sub mpratul Probus (267-282) ele iau ncetat apariia22. Evul Mediu, caracterizat prin frmiarea politic i regres cultural, n-a dezvoltat aceste practici ale colportajului de informaii scrise. S-a susinut c blazonul nobiliar mpreun cu deviza pe care de obicei o purta, ar fi fost echivalent cu un gen de publicitate23. Nu este acceptabil aceast interpretare, deoarece transmiterea de informaie presupune o mobilitate de coninut, o actualizare a sursei sale, care se raporteaz astfel la schimbri n realitatea obiectiv. Or, blazonul este un mesaj fix, uneori pentru timp i secole, pn se stingea o familie, sau pn cnd la intervale rare o anumit mprejurare determina modificri ale figurilor din scut sau ale cuvintelor ce-i compuneau deviza. Astfel stnd lucrurile, Evul Mediu pare a se fi redus, n cadrul urban renscut de prin secolul al XI-lea la o pres oral, reprezentat de publicitatea pe care i-o fceau mai ales negustorii, prin strigtori ce aduceau la cunotin calitatea, varietatea i preul mrfurilor, att la ua prvliilor ct i de-a lungul strzilor. La Paris strigtorii s-au grupat cu timpul n dou corporaii, una pentru malul drept, cealalt pentru malul stng21 22

Adic absena sa ostentativ de la manifestri ordonate de Nero. Annales, XVI, 22. Gaeta, op. cit., I, p. 22 23 Datz, op. cit., p. 49.

15

al Senei, fiecare cu cte un staroste i cu regulamente. De fapt, dac se poate face o comparaie, aceste organizaii nu se apropie att de o pres oral, sintagm ce conine o contradicie interioar ct i de o agenie publicitar24. Colportarea oral de informaie i-a lrgit i ea sfera de cuprindere, att ctre faptul divers ct i ctre cel politic. ntrirea puterii centrale, a guvernrii regale, se manifest prin tendina de punere sub control a rspndirii de tiri, ameninnd cu pedepse aspre pe cei ce nu se conformau reglementrilor oficiale. Acestea au ajuns s permit strigrile numai pentru comunicarea de ordonane regale sau municipale i pentru a le atesta legalitatea, obliga la formule de anun i de ncheiere, de genul: Acum s ascultai din partea regelui, stpnul nostru..., respective: Ai auzit acestea din partea regelui, stpnul nostru.... La fel a fost eliminat i afiul scris, n multe ri aplicndu-se pedepse corporale, cteodat cea capital, pentru expunerea de placate neautorizate. Severitate ce n-a reuit s suprime aciunile clandestine de acest fel, mai cu seam n situaii de tensiune i de lupt politic i social. ntre afiul scris i informaia scris exist o diferen de grad. Primul cuprinde de obicei o singur informaie, i n afara ordonanelor regale dar de multe ori chiar i acestea coninutul su este de interes restrns la o localitate, la o problem, iar n ce privete emitentul se ntmpl frecvent ca afiul s reprezinte interesul unei singure persoane, aa cum e cazul reclamei comerciale, a recomandrii unei candidaturi la alegeri .a. Informaia scris consemneaz i rspndete o varietate de date, sau, dac se refer la una singur, o dezvolt ct poate mai mult. Ea vehiculeaz nouti de interes general, i n locul ntmplrilor locale, prefer pe cele de pe scena larg a evenimentelor. Informaia scris, spre deosebire de afi, nu24

Pres evoc imaginea unui text scris, i mai cu seam tiprit, deoarece noiunea este o extrapolare de la mecanismul originar cu care se obineau foi tiprite.

16

are un autor, un emitent, ci un mijlocitor al crui rol este de a o nregistra, i rspndi. Dup veacurile ntunecate ce au urmat prbuirii Imperiului Roman de Apus i civilizaiei antice, informaia scris o dat disprut, ceea ce s-a ntmplat, fie din ignoran, fie din pricina dificultilor de comunicare i a cantonrii vieii n cadre economico-politice restrnse, n interiorul crora oralitatea transmiterii de tiri satisfcea preteniile modeste ale unei societi fragmentate, stagnante i foarte slab cultivate. Cnd anume a renviat informaia scris, nu se poate stabili n mod cert. E vorba de fapt de informaia manuscris, care, evident, a precedat pe cea tiprit. Apariia ultimei dup Gutenberg nu constituie o problem. E de presupus c mediul reapariiei informaiei scrise a fost cel urban, reconstituit cam din secolul al XI-lea, cu un specific economic, apoi juridico-politic, i cu unul intelectual. Locuitorii oraelor erau oameni crora practica profesiunilor i autonomia politic le dezvolta spiritul de observaie, orizontul mental. Negustorii au depit hotarele vieii locale, circulnd la mari distane, ntlnind oameni de multe feluri i din multe pri. Ei erau interesai n a afla nouti de pretutindeni, n a le culege i comunica, fie cetenilor, fie tuturor celor cu care se aflau n relaii de afaceri., prin nsi ocupaia lor. Rspndirea informaiei manuscrise devine un fenomen destul de frecvent pentru ca la 1275, n Anglia, s se considere necesar a se emite o ordonan a regelui mpotriva propagatorilor de tiri false. S-ar putea crede c e vorba de simpli rspnditori de zvonuri, dac nu s-ar cunoate faptul c n anglia, n secolele XIV-XV, va exista o veritabil industrie a informaiei manuscrise, exercitat de profesioniti, la comanda i n beneficiul unor familii de nobili. Epoca tulbure, plin de conflicte i rsturnri de situaii, a Rzboiului celor dou roze, a stimulat acest serviciu de pres manuscris,

17

pltit de cei ce, din fireti interese politice, doreau s fie beneficiarii si n exclusivitate.25 Mai important dect n Anglia a devenit aceast practic n Italia i Germania, n secolele XV-XVI. Oraele italiene n plin nflorire economic au constituit un mediu activ de proliferare a informaiei, cu att mai mult cu ct n cadrul lor s-a dezvoltat i climatul intelectual elevat, renascentist i umanist, marcat de curiozitatea i gustul pentru fenomenul politic i artistic. Dintre oraele italiene, Veneia era cea mai bine plasat spre a servi ca mediu de dezvoltare a activitii de informaie. Celebrelor Relazioni degli ambasciatori, rapoarte oficiale ce nu erau destinate publicitii, i n consecin nu aparin colportajului curent de nouti, li se opun aa-numitele Avvisi, sau Fogli a mano un fel de buletine informative care fie se nmnau celui ce pltise pentru a-i fi ntocmite n folosul propriu, fie se vindeau pe strad, pe poduri, n faa unor ateliere sau magazine. La Veneia circula o moned divizionar care se numea gazzetta.26 Fiind, se vede, preul obinuit al unei astfel de foie informative, acestea au nceput a fi numite dup bnuul cu care erau pltite, i aa s-a ajuns la una din denumirile din numeroase limbi, dat publicaiilor de pres. Cei ce redactau asemenea foi manuscrise interogau negustori, pelerini, militari, cltori de tot soiul care puteau furniza informaii despre ntmplri din regiuni ndeprtate. Aadar, anticipau ocupaia de reporteri i procedeul interviului, pe care l-au practicat i unii istorici-biografi, cum a fost Paolo Giovio (1483-1552). Cei mai nsemnai comanditari de astfel de buletine informative pentru uzul casei lor, au fost bancherii germani Fugger din Augsburg.27 Cunoscute i sub numele, de fapt impropriu, de Fugger Zeitungen, din cele rmase se25

Weill, op. cit., p. 7. Sunt cunoscute numele a doi asemenea profesionaliti: un Lawrence Minot sub regele Edward III (1327-1377) i un anume Fenn, n timpul rzboiului celor dou roze. Gaeta, op. cit., p. 46-47. 26 Cuvnt cu etinologie incert, n posibil relaie cu gazzo, denumire popular veneian pentru bereta dogelui. 27 ntemeietorul puterii lor economice, Jakob (1459-1525), locuise un timp la Veneia, de unde a putut prelua ideea.

18

pstreaz o parte n Biblioteca Vatican (pentru anii 1554-1571), iar o mai mare i mai valoroas parte n Biblioteca Naional din Viena (anii 15881605) Dup Veneia i Augsburg centre importante de redactare i rspndire de Avvisi au mai fost Anvers, Roma i Milano. n perioada preumanist i umanist a culturii europene, corespondena ntre persoane de elit reprezint, prin felul cum era conceput, o alt anticipare a ziarului. Autorii de scrisori consacrau o parte a coninutului acestor consemnri de tiri politice sau de alt natur, deschiznd astfel nc o cale de a le comunica, n lipsa unor servicii regulate de informaie. n acest sens, unii umaniti, datorit caracterului corespondenei lor, sunt privii ca precursori ai jurnalismului. Informaia manuscris a coexistat cu cea tiprit pn pe la nceputul secolului al XVII-lea, fiindc i se putea mai bine pstra caracterul confidenial. Ea n-avea cum s fie urmrit de cenzur i sancionat atta vreme ct reuea s se sustrag interpretrii. De aceea era considerat cu att mai periculoas. Papalitatea (dar i adepii Reformei) o suspectau de colportare a tezelor eretice. Papa Pius al V-lea (1560-1572) a emis bula intitulat: Constitutio contra scribentes et dictantes monita, vulgo dicta avvisi. Urmaul su, Grigore al XIII-lea, a repetat i nsprit msurile represive, prin bula Contra famigeratores et manentes, din 1 septembrie 1572. Iar n 1600 i 1602, Clement al VIII-lea a interzis orice fel de avvisi fr autorizaia guvernatorului Romei.28 Sunt cunoscute cazuri de autori ai unor astfel de buletine informative care au fost executai pentru simpla vin de a fi exercitat meseria, indiferent de coninutul celor scrise. n 1569, a fost executat Niccolo Franco, fost copist al lui Pietro Aretino. Este considerat primul martir al jurnalismului. n 1587 a fost28

Gaeta, op. cit., I, p. 50-51.

19

executat cu cruzime un anume Annibale Cappello. Din Roma, o tire din 19 februarie 1600 anuna: Joi a fost ars n Campo dei Fiori acel frate din congregaia San Domenico din Nola, eretic ncpnat. Giordano Bruno. Papalitatea i-a revizuit curnd atitudinea prin noi ordonane care fceau distincie ntre colportarea de tiri sediioase sau corecte, respectiv inocente din punct de vedere religios i politic. n consecin, Roma a devenit un mare centru de colectare i rspndire de informaii, din partea unor veritabile agenii, cum a fost aceea a lui Giovanni Poli, ntre 1593-1619. i informaia tiprit ce se ntlnete n ultima parte a veacului al XVlea a avut iniial forma foilor volante. Cea mai veche pare a fi una din Bologna, din 1470. Unele, fr a fi rspndite cu o periodicitate constant, erau numerotate, formnd o serie. Iniiatorii lor au fost tipografii, i aceasta din raiuni comerciale: crile erau atunci nc foarte scumpe, tirajele lor reduse, iar cititorii erau i ei puini, aa nct ele nu garantau rentabilitatea tipririi i vnzrii. Foile volante trebuiau s serveasc acoperirii eventualelor deficite. Ele conineau informaii menite s atrag un public larg, din toate straturile sociale i nivelurile intelectuale: catastrofe naturale (inundaii, incendii, erupii, cutremure, foamete), evenimente singulare (cometele fiind mari favorite), crime, miracole i mai ales rzboaie. Turcii i ciocnirile cu ei ocupau un loc de onoare. Tot unul din primele avvisi tiprite, cunoscute, relateaz cucerirea de ctre turci a portului Caffa, la 1474, eveniment ce a avut impact i asupra Moldovei.30 n secolul al XVI-lea se ndesesc notale despre descoperiri geografice ntreesute nu arareori cu elementele fantastice i polemicile religioase.29

Era vorba de

29 30

Ibidem, p. 50, 52, 55. Ibidem, I, p. 74.

20

Spre deosebire de o mare parte din foile de informaie manuscrise, cele tiprite nu aveau un beneficiar particular, un comanditar, ci se adresau direct publicului. Cele mai vechi nu conineau dect o singur tire, povestit ct mai n detaliu. Aveau formatul in-4, ce s-a dovedit nepractic pentru vremea aceea, fiind curnd nlocuit cu formatul in-8, foaia volant devenind astfel un pliant, ca un caieel. Titlul era pe prima pagin, lung i prolix (prolix = cu prea multe cuvinte; fr concizie; greoi, neclar, confuz, fr. prolixe; lat. prolixus) pentru gustul de astzi, dar socotit atractiv pentru cel de atunci. Textul se tiprea ncepnd cu pagina a treia, deci nuntrul pliantului. Era mpodobit cu litere ornamentale i uneori cu ilustraii bineneles imaginare. Se obinuia i transpunerea relatrilor n form versificat. Desenatori i gravori, printre ei un Albrecht Drer, au imprimat foi volante exclusiv ilustrate. De pe atunci se semnaleaz o anumit particularitate a raporturilor dintre informaiile tiprite i public: acesta le ironizeaz i le dispreuiete, dar nu se poate lipsi de ele. Popularitatea lor crete, multe sunt traduse n alte limbi i retiprite astfel n alte ri.

CAPITOLUL III APARIIA I DEZVOLTAREA PERIODICELOR PN LA

SFRITUL SECOLULUI AL XVII-lea

21

Informaia manuscris, ct i cea tiprit, au avut iniiativa apariie i rspndire intermitent, iar ntre diversele foi volante, colportoare de tiri nu exista nici o legtur, n afara provenienei unora din ele, pentru o durat de timp, dintr-o aceeai surs. Treptat sursa respectiv editor, tipograf a nceput imprimarea acestor foi volante cu caracter continuativ, adic a mri prin anumite caracteristici relaia ntre ele, relativa lor unitate n desfurare. Se inaugureaz astfel jurnalul, care ntrunete deja trsturi ale jurnalului modern, cu excepia periodicitii: el apare la intervale neregulate. S-a spus, de altfel c elementul esenial fenomenului jurnalistic este nu att periodicitatea ct actualitatea.31

Pe la nceputul secolului al XVII-lea

modernitatea jurnalului se consolideaz prin introducerea apariiei sale periodice. n acest secol, rndul maxim al periodicitii a fost cel hebdomadar. ncercrile de editare a unor publicaii cu frecven mai mare nu au nsemnat, deocamdat, dect experiene efemere. Primul cotidian viabil a aprut n Anglia, la 1702. n secolul XVIIIlea, dar mult mai trziu vor apare i alte jurnale cotidiane n Frana la 1777, n SUA la 1784. Dei ele erau nc n minoritate, prezena lor semnific pasul decisiv ctre presa modern, cu principalele sale caracteristici actuale. Ritmul diferit de apariie al periodicelor a introdus n ele i o diferen funcional i de coninut. Cotidianul, care se va numi cu precdere jurnal, respectiv ziar, sau gazet, va fi un organ de informaie curent, ct mai variat. Periodicul sptmnal i mai ales cel lunar ori trimestrial se va numi revist (n timpul din urm, sub influena limbii engleze, el este numit i magazin). Revista va dobndi o specializare pe domenii literar, tiinific etc. va trata subiecte selectate n form de eseu, iar informaia propriu-zis va fi mult mai redus i extras din domeniul de specializare al31

Gaeta, op. cit., I, p. 83.

22

revistei (apariii de cri, premiere teatrale, vernisaje de expoziii .a.m.d.). revista va publica, de asemenea, creaii i contribuii originale, ndeplinindu-i rolul n sfera cultural-tiinific pe ct vreme jurnalul cotidian (precum i o parte dintre hebdomadare) se vor consacra sferei politice, economice i cele a faptului divers. Jurnalul periodic pare a se fi ivit mai nti la Kln, spre finele veacului al XVI-lea. Un austriac stabilit n acest ora, Michael Aitzing sau Eyzinger, a nceput, n 1583, a publica brouri cu relatri despre evoluia conflictului dintre catolici i protestani n cuprinsul arhiepiscopiatului de Kln. Din anul 1588 aceste brouri, cu un coninut informativ ntre timp lrgit i diversificat au fost editate semestrial. Ideea acestei periodiciti i-a fost sugerat lui Aitzing de trgurile ce se ineau la Frankfurt la fiecare ase luni i la care el urmrea s-i vnd diferitele sale publicaii nsoindu-le i de un bilan de tiri din jumtatea de an precedent. A avut succes, a strnit imitatori i, evident, concureni. Publicaiile periodice iniiate de Aitzing au ncetat ns dup moartea sa, n 1598. n anul 1590, la Frankfurt, foarte probabil urmnd exemplul lui Aitzing, a fost editat de ctre Conrad Lauterbach i Paul Brachfeld (acesta din urm isclind cu pseudonimul Jacobus Francus), tot un fel de buletin semestrial, intitulat Relationes semestriales. n acest caz, periodicitatea semestrial a fost i mai evident determinat de trgurile bianuale de la Frankfurt. La scurt vreme dup periodicul semestrial al lui Aitzing a nceput tiprirea de periodice lunare, iar apoi sptmnale. La rndul lor, aceste ritmuri de apariie au fost sugerate tipografilor i editorilor de calendarul plecrilor de curieri potali din i spre oraele importante. Dar faptul a mai fost determinat de posibilitile de cretere ale informrii, ale tehnicilor redacionale i de imprimare, de interesul tot mai larg pentru noutatea scris, acest interes fiind stimulat n primul rnd de dezvoltarea relaiilor comerciale.23

n 1597, la Praga, un anume Daniel Sedlansky a nceput a edita, nu pentru mult vreme, publicaia mensual al crei prim numr s-a intitulat Noviny poadne celeho mesice zari leto 1597 (tiri curente pe toat luna septembrie 1597). Tot cam pe atunci, n localitatea Rorschach din Elveia (pe malul sudic al lacului Constana), a aprut primul periodic lunar, intitulat Rorschacher Monatsschrift, editat de un Leonhard Straub.32 Tot n 1597 un tipograf florentin cu numele de Gigli a cerut i obinut un privilegiu pentru a scoate un buletin comercial hebdomadar. n 1609, la Strasbourg i Augsburg, la confluena drumurilor de comer care legau nordul i sudul Europei, au aprut primele gazete sptmnale propriu-zise, deci periodice care conineau o varietate de tiri, ngrmdite fr prea mult ordine logic, dar dnd prioritate politicii externe. Sunt anii n care, n Imperiul Romano-German, se profileaz strile de tensiune ce aveau s genereze rzboiul de treizeci de ani. n deceniul care a urmat acestor apariii, alte hebdomadare sunt semnalate la Basel (1610), la Viena i la Frankfurt (1612-1615), la Hamburg (1616) i la Berlin (1617). n anul 1605, la Anvers, flamandul Abraham Verhoeven a editat pn n anul 1629 sptmnalul Nieuwe Tijdinghe, avnd i texte n francez. Primul numr care s-a pstrat dateaz ns din 1610. Ziarul n-a respectat o periodicitate riguroas, dar a aprut totui n serii continuative care, nsumate, au realizat cea mai lung perioad de apariie a unui hebdomadar, la nceputurile jurnalisticii moderne. Pentru aceast epoc recordul l va stabili Le Courrier veritable des Pays Bas care, aprut la Bruxelles n 1649, va dura pn n 1792. De altfel cea mai veche gazet tiprit n ntregime n francez a fost Courant dItalie et dAllemagne, la

32

Gaeta, op. cit., I, p. 85-86. Bernard Voyenne, in op. cit., p. 275, afirm c publicaia praghez ar fi primul periodic european cunoscut.

24

Amsterdam, n 1620, de un Jacob Jacobsz, n contul efului de pot Caspar van Hilten, care, anterior, mai tiprise ziare n limba olandez33. n Anglia, monarhia i-a rezervat cu strictee, pn pe la nceputul secolului al XVII-lea, dreptul de a publica tirile curente, astfel c, n general, iniiativele particulare de acest gen au fost interzise sau cenzurate. La nceputul secolului al XVII-lea, dup strlucita domnie a Elisabetei I, interesul pentru afacerile publice crescuse mult n Anglia. Dezvoltarea ei ca putere maritim i-a lrgit orizontul i a creat o bogat i ambiioas clas comercial. n 1614 un anume Robert Booth a publicat n traduceri engleze prescurtate extrase din gazete i brouri informative aprute n Germania i n rile de Jos. Tot astfel, ntre 2 decembrie 1620 18 septembrie 1621 a fost difuzat n Anglia o foaie volant periodic, ntr-o singur fil de format mic, tiprit la Amsterdam de un George Vesselaer i vndut la Londra de Petres Keerius (Pieter van den Keere), locuitor din Calverstreet.... O publicaie i ea englez doar ca limb, alminteri olandez pn ntr-att nct nici nu are tiri din Anglia34. Abia n 1621, a aprut n anglia primul sptmnal, intitulat A Current of General Newes, publicat de editorii-librari Thomas Archer i Nicholas Bourne. Dei s-a ntmplat ca numerele acestui ziar s poarte titluri diferite, caracterul lor de serie a fost evident, ele respectndu-i apariia periodic regulat pn la 1632, cnd au fost suprimate. Din 1624 au purtat titlul Mercurius Britannicus.35 n deceniile premergtoare revoluiei puritane i cu deosebire n anii acesteia (1640-1660), Anglia a cunoscut o eflorescen de periodice mai mult sau mai puin efemere, exprimnd intensificarea luptelor politice interne din33 34

Gaeta, op. cit., I, p. 104. G.A. Cranfield, The Press and Society. From Caxton to Northcliffe, London and New York (1978), p. 5-6. 35 Ibidem, p. 6,9.

25

aceast ar. Este perioada n care intr n vog, n titlurile periodicelor, numele zeului Mercur, datorit atribuiei sale de curier al zeilor. Un Mercurius Britannicus, aprut n 1625, a fost primul periodic englez cu titlu constant.36 n 1641, n primul an al revoluiei, cenzura a fost abrogat de facto, prin desfiinarea tribunalului excepional care, din 1586, sub monarhia absolutist, judeca, printre alte delicte i pe acelea comise prin scrieri considerate sedenioase.37 (sediios care ndeamn la rzvrtire, rzvrtitor, rzvrtit (fr. sditieux; lat. sedetiosus). n iunie 1643 parlamentul, ngrijorat de marele numr de publicaii favorabile partidei regaliste, a instituit o nou form de control asupra tipriturilor, riguros combtut de John Milton n celebra sa lucrare, Areopagitica din 1644, strlucit eseu politic, prin care era aprat libertatea tiparului. Cu toat msura parlamentar din 1643, n plin rzboi civil, nu a fost cu putin a impune respectarea cenzurii, astfel c, pn cel puin la 1648, Anglia a avut efectiv o pres liber. Avntul presei periodice, asociat cu inevitabile lacune de informaie i stngii de redactare, a strnit o reacie, marcat printre altele de punerea n scen de ctre Ben Jonson a unei comedii inspirate din Aristofan i intitulat The Staple of News (Prvlia noutilor). Era o satir destul de aspr la adresa jurnalitilor, pe care-i acuza din dorina de ctig exploateaz pornirile de curiozitate ale unui public nepregtit, pe care nu-l cru de nici o minciun, numai pentru a strni senzaie i a-l atrage s cumpere publicaiile. Jonson, exagernd desigur, d ca exemple tiri de genul Regele Spaniei a fost ales pap sau Spinola, comandantul trupelor spaniole din rile de Jos, a devenit general al ordinului Iezuiilor .a.m.d. Interesant mai este faptul c36

Alte titluri similare, pe parcursul secolului al XVII-lea: Mercurius Aulicus, regalist, aprut la Oyford ntre 1643-1645; Mercurius Civicus, regalist clandestin, dup nfrngerea regelui de ctre parlament; Mecurius Politicus, 1650, cromwellian .a. 37 Cenzura, ca atare, fusese oficial decretat n Anglia la 1530.

26

dramaturgul englez afirma c jurnalismul nu va fi dect o mod trectoare, - predicie radical dezminit de istorie. Dup restauraia dinastiei Stuart, n 1662 a fost reinstituit oficial cenzura prealabil. Dup nlturarea de la tron a acestei dinastii (prin aa-zisa revoluie glorioas din 1688) asupra parlamentului s-au exercitat presiuni din partea opiniei publice pentru a o desfiina. n 1693, o energic luare de poziie din partea filozofului John Locke, a decis parlamentul s nu mai prelungeasc legea dect pe o durat de doi ani. n 1695 ea n-a mai fost nnoit i astfel, cenzura prealabil a ncetat.38 A fost unul din momentele capitale din istoria jurnalismului: pentru ntia dat n lume presa i tipriturile puteau s apar, exprimnd liber gndurile oricui. Trebuie ns reinut faptul c n Anglia au continuat s existe legi penale sub incidena crora puteau fi aduse afirmaiile fcute n scris, n mod public. n consecin, i dup 1695, pe parcursul veacului al XVIII-lea, n Anglia s-au mai vzut jurnaliti (unii de mare celebritate i talent, ca Daniel Defoe), condamnai pentru articolele scrise de ei. n 1665, la Londra a izbucnit o puternic epidemie de cium. Dinaintea flagelului, Curtea regal s-a refugiat la Oxford, unde a autorizat editarea unui ziar oficial, numit Oxford Gazette. Dup vreun an, regele revenind la Londra i ziarul s-a strmutat n capital, numindu-se n continuare London Gazette. Este cel mai vechi organ oficial de pres care apare pn astzi. Pagina acestui ziar echivalent al unui monitor oficial din alte ri a fost pentru ntia dat divizat n dou coloane, tinznd spre forma jurnalului modern, cu pagini pe mai multe coloane, nlesnind mnuirea ziarului n timpul lecturii i chiar lectura nsi.38

Exist prerea c nu att dorina de libertate a tiparului, ct sentimentul c vechiul sistem de supraveghere nu mai era corespunztor i trebuia nlocuit cu o lege nou (care nu s-a reuit a fi elaborat) a fcut s cad de la sine cenzura prealabil. Cf. Jeremy Black, The English Press in the Eighteenth Century, London and Sidney (1987), p. 8-10.

27

Posesorul licenei de tiprire, Henry Muddiman, este considerat unul din cei mai mari jurnaliti englezi din secolul al XVII-lea. ar cu intens activitate comercial, era natural ca Anglia s fie i patria anunurilor i a presei publicitare. n 1657 a aprut primul periodic dedicat exclusiv anunurilor publicitare, iar n 1692 cel dinti care s-a susinut din punct de vedere financiar prin publicarea de anunuri pltite. n 1691 i 1692 au aprut periodice cu pretenii literar-tiinifice intitulate Athenian Gazette (devenit aproape imediat se putea altfel? Athenian Mercury) i The Gentlemans Journal, cea de-a doua editat de un emigrant hughenot din Frana, Pierre Antoine Motteux.39 n ara celor mai ferveni consumatori astzi de ceai, aprea la 30 septembrie 1658, n Mercurius Politicus, urmtorul anun: O excelent butur chinezeasc, aprobat de toi medicii, numit de chinezi Cia, iar de alte naii Tay sau Tee, se vinde la cafeneaua Capul Sultanului lng Bursa din Londra.40 Un alt anun pitoresc, tot din anii aceia: n strada Bartholomew, ndrtul vechii Burse, se vinde, de diminea i de la 3 d-m, butura numit cafea, foarte sntoas i videctoare. Te face mai vesael i e bun contra conjunctivitei, tusei, rcelii, reumatismului, gutei, scorbutului. 41 n Frana, primul periodic informativ, n 1611, s-a numit Le Mercure Franais iar ntiul sptmnal, aprut la 16 ianuarie 1613, purta titlul Nouvellea ordinaires de divers endroicts.42 Jurnalistica modern francez ncepe ns cu adevrat cu un nume de excepie: Theophraste Renaudot. Nscut pe la 1584 sau 1586, a studiat medicina la Montpellier i, ntr-o mprejurare oarecare, a cunoscut pe Pre Joseph, eminena cenuie a cardinalului Richelieu, care l-a recomandat39 40

Marialuisa Bignami, Le origini del giornalismo inglese, Bari, 1968, p. 82-83, 119. Bruttini, La stampa inglese, (Parma, 1975), p. 15, p. 15. 41 Adriano Bruttini, Pubblicita e transformazioni socio-economiche in Inghilterra, 1662-1801, (Milano 1986), p. 29. 42 Gaeta, op. cit., p. 101-105.

28

primului-ministru. Renaudot s-a stabilit la Paris, ca medic al regelui, cu titlu onorific. Se vede c exercitarea profesiunii nu i-a adus venituri mulumitoare, fiindc n 1630 el i-a deschis un oficiu de adrese i ntlniri, ceea ce nsemna mijlocirea contra comision de felurite informaii utile. Aceasta i-a fost, desigur, inspiratoare direct a ideii de a edita o gazet. n mai 1631 obine acest privilegiu, cu drept ereditar, i n scurt vreme ncepe editarea unui sptmnal intitulat simplu: La Gazette.43 Renadout s-a dovedit un jurnalist de talent. Gazeta lui a avut un succes crescnd, nu doar n Frana ci i n strintate. Publica tiri interne i externe, precum i reclame comerciale. Protecia lui Richelieu i conferea un caracter cvasioficial. O protecie preioas, dar n acelai timp exigent i incomod. n 1633 un numr gata cules a trebuit oprit i refcut integral, deoarece cardinalul impusese inserarea unui articol trimis din partea sa n ultimul moment. Ca aproape toate produsele acestei prese incipiente, i Gazeta lui Renaudot a fost criticat i parodiat, dar virulena atacurilor mpotriva ei i probeaz, indirect, succesul. Spre a se apra contra celor ce-i acuzau de erori de informaie, Renaudot a fost primul care a invocat condiiile ingrate al muncii jurnalistului: tracasarea sa, presiunea permanent a timpului asupra lui. n aceeai intenie, el a fcut o ingenioas comparaie ntre istorie i jurnalistic: Istoria este povestirea lucurilor ntmplate, gazeta doar a zvonurilor. Prima e obligat s spun adevrul, cea de-a doua face destul dac se abine s mint. Activitatea lui Renaudot a primit o grea lovitur cnd a izbucnit tulburrile Frondei. Curtea regal a trebuit s se refugieze din Parisul rsculat, iar Renaudot a urmat-o la Saint-Germain, unde ea s-a stabilit provizoriu. Cu un gest care anticipeaz duplicitatea unor jurnaliti de mai trziu, i-a lsat fiii43

n Frana, de pe la 1600, mai apruser publicaii efemere cu acest titlu, de factur uoar, chiar licenioas. Gaeta, op. cit., I, p. 88.

29

Eusbe i Jacob n Paris, pentru ca ei s scoat acolo o foaie favorabil rsculailor Le Courrier Franais. E verosimil ca faptul s fi adus o rcire a raporturilor sale cu guvernul, fiindc dup potolirea Frondei Gazeta nu i-a mai regsit echilibrul financiar. Renaudot a murit n 1653, calic ca un pictor cum scria cu satisfacie unul din dumanii si. Dup moartea lui Renaudot i dup potolirea tulburrilor Frondei regimul absolutist din Frana s-a nsprit, cu deosebire de la preluarea efectiv a rspunderii guvernrii de ctre regele Ludovic al XIV-lea (n 1661). Urmrirea cu severitate a periodicelor a favorizat, n timpul domniei acestuia monopolul Gatezei scoas de fiii, apoi nepoii lui Renaudot asupra informrii publicului. Evident, pentru aceasta Gazeta a trebuit s devin din ce n ce mai conformist. Ea va continua a fi citit, n lips de altceva, i din 1675 a nceput a trage i ediii provinciale, n orae precum Toulouse, Grenoble, Besanon. Dar elita intelectual i politic o gsete slab. ntr-o scrisoare ctre Louvois, pn i un membru marcat a personalului politic superior, din anturajul regelui, cum era Vauban, i critic nimicitor caracterul insipid. La nceputul secolului al XVIII-lea, acelai lucru l va face ducele de Saint-Simon, celebrul memorialist. Gazeta a fost continuat pn la 1720 de Eusbe Renaudot, nepotul fondatorului. ntre timp, presa francez a beneficiat ns i de alte apariii, dar din cauza intoleranei regimului, nici una n-a fost de o calitate superioar. Zeul Mercur i ncepe patronajul i n Frana, unde, cum s-a menionat mai sus, la 1611 apare Le Mercure Franais. A fost un periodic cu apariie rar, mai de grab un fel de anuar al evenimentelor politice. Richelieu a crezut c printr-o asemenea publicaie, ce, evident, i comenta favorabil politica, va reui s influeneze opinia public n sensul dorit. De aceea a pus la direcia publicaiei pe nimeni altul det pe colaboratorul su, Pre Joseph, care a condus-o pn la moarte, n 1636.30

Richelieu n-a avut percepia corect a condiiilor n care periodicele pot influena opinia public; mai exact spus, prin opinia public el avea n vedere doar stratul subire al pturii politice dominante. Dar nici mcar pe acesta, apariia aa de rar a periodicului nu a putut-o influena. Spre atragerea i convingerea cititorului, una din armele presei este frecvena apariiei sale, pistonarea continu a minii acestuia cu mereu aceleai opinii. n 1672, un literat, autor dramatic mediocru, Jean Donneau de Viz (1638-1710), a fondat sub numele de Mercure Galant un magazin lunar n care se publicau cronici literare i teatrale, cronic modern, mariaje, decese, numiri i promovri n funcii, .a. Publicaia n-a fost de calitate. n cronicile sale Donneau de Viz a atacat pe Racine i pe Molire (pe acesta din urm l-a desfiinat credea el i printr-o pies proprie de teatru, replic la Ecole des femmes...). A fost ns mai inspirat cnd a susinut pe Charles Perrault.44 n vreme ce La Bruyre aprecia c Mercure Galant se situeaz ceva mai jos de zero, curtea francez l-a rspltit pe Donneau de Viz pentru acest merit publicistic, cu o pensie substanial. Din 1690 la conducerea revistei a aprut Thomas Corneille, fratele cu douzeci de ani mai tnr al lui Pierre Corneille. i el fecund autor de producii teatrale, unele destul de bune, a rmas totui eclipsat de personalitatea excepional a fratelui mai mare, dup moartea cruia (1684) a ocupat fotoliul acestuia la Academia Francez. Colaborarea lui Thomas Corneille n-a fcut revista mult mai bun, dar maniera facil n care era scris i-a asigurat cititori i prelungirea apariiei pn n secolul al XIX-lea (din 1724 se va numi Mercure de France i, n unele perioade, va fi o revist literar cu autoritate).44

Charles Perrault, a fost unul din primii literai care au manifestat interes pentru folclor, fapt care l-a fcut cunoscut prin prelucrarea de basme ca Scufia roie sau Motanul nclat. Dar el mai are i meritul deosebit de a fi pledat entru emanciparea literaturii de sub tutela clasicismului, n cadrul celebrei Dispute dintre antici i moderni.

31

Un periodic francez de importan deosebit a fost Le Journal des Savants, aprut n 1665.45 Iniial, el a avut preocupri mai mult pentru literatur dect pentru tiinele exacte. Abia trziu, pe parcursul apariiei, n unele intervale din secolul al XVIII-lea s-a dedicat exclusiv publicrii de studii tiinifice. Journal des Savants a fost un periodic de critic i de estetic elevat. De aceea, mai ales n primii ani de apariie, literaii s-au coalizat mpotriva lui, acuzndu-l c vrea s instaureze un soi de despotism n gustul literar. L-au atacat i unele cercuri clericale, crora multe studii i recenzii le preau scrise prea liber. Secolul al XVIII-lea, cu atmosfera sa mai destins, a permis publicaiei atingerea cotelor sale calitative superioare. i-a ntrerupt apariia n timpul revoluiei franceze (1792), fiind sufocat de presa politic. Reluat n 1816, cu contribuia redacional a unor membri ai Institutului Franei, periodicul s-a orientat, pe lng literatur, spre istorie i arheologie. n secolul al XIX-lea, concurat de numrul mare de reviste similare, renumele su e diminuat. Un fenomen interesant, reflectnd n parte i prestigiul crescnd al francezei, ca limb de circulaie european, a fost editarea n Olanda, n secolul al XVII-lea, de ziare n limba francez. Sporadice, cum s-a vzut, n prima parte a secolului, au devenit insistente i renumite n cea de-a doua. Prin ele, jurnalitii olandezi se foloseau de o limb mult mai rspndit dect a lor, ceea ce le ofereau posibilitatea s-i difuzeze n strintate periodicele. Popularitatea acestora mai provenea i din faptul c ele publicau tirile cenzurate n Frana, ceea ce a atras nu odat protestele lui Ludovic al XIV-lea. S-a spus c printre motivele care l-au determinat pe Regele Soare de a se rfui de cteva ori cu Olanda a figurat i dorina lui de a impune tcere jurnalelor de limba francez care, criticndu-l, i lezau orgoliul.

45

Un an mai trziu, la Londra, vor apare Philosophical Transactions, publicate de Royal Society.

32

Guvernul olandez a fost pus n situaii dificile de virulena acestor ziare, dar el nu putea interveni mpotriva lor, dat fiind autonomia i libertatea provinciilor i ale unor orae din Provinciile Unite. Savuros a mai fost i faptul c, n pofida furiei sale, Ludovic al XIV-lea solicita s-i fie aduse toate gazetele de limb francez din Olanda, din ale cror informaii i ironii afla despre neghiobiile propriilor si diplomai i generali. Cea mai cunoscut din aceste publicaii a fost La Gazette de Leyde, care va apare pn n 1814. Tot n Olanda, unde a trit mult vreme, Pierre Bayle a editat, ntre 1684-1687, Nouvelles de la Rpublique des Lettres, revist literar mult mai bine scris dect cele similare din Frana. ara creia i este recunoscut prioritatea descoperirii tiparului pe teritoriul ei, Germania, a avut o contribuie notabil i la dezvoltarea jurnalisticii, bran strns corelat cu progresele imprimeriei. Dup periodicele semestriale de la sfritul secolului al XVI-lea pe parcursul celui urmtor, jurnalele spar n majoritatea oraelor din Germania. La nceput sunt hebdomadare, ca acela al librarului Egenolph Emel din Frankfurt, din 1615 primul ziar german care merit acest nume. Un an mai trziu, Johann von Binghden (Bingen?), administrator al serviciilor imperiale de pot, a fondat Frankfurter Oberpostamtszeitung, ce va apare pn n 1866. La Berlin, n 1617, a aprut Frieschmann Zeitung, dup numele dirigintelui oficiului potal berlinez.46 La 1650, la Leipzig, a aprut primul cotidian din lume Einkommende Zeitung editat de un anume Timotheus Ritzsch. A avut o durat scurt, fiind urmat, dup vreo 10-15 ani de o alt ncercare, cu un Leipziger Zeitung i el neviabil. Primul cotidian care a rezistat dificultilor46

Constantin Antip, Istoria presei romne, Bucureti, 1979, p. 16.

33

imprimrii i difuzrii zilnice, dobndind cititorii necesari, rmne astfel, aa cum s-a menionat, Daily Courant din Londra, aprut n 1702. Oraul Frankfurt a mai fost sediul a dou celebre publicaii de politic extern, ce s-au voit periodice, dar n realitate n-au realizat dect importante serii anuale, semestriale sau chiar lunare, de masive volume (unul a avut 1500 p.!) cu texte i ilustraii. Dei din imaginaie, unele din acestea din urm au devenit cliee-standard de reprezentare a unor evenimente, pn n manualele i tratatele din zilele noastre (de exemplu defenestraia de la Praga (1618), incendierea Magdeburgului (1631), asasinarea lui Wallenstein (1634) .a. Aceste publicaii au fost vestitele Theatrum Europaeum dintre 1617-1718, iniiat de editorul Merian i Diarium Europaeum, editat ntre 1659-1683, de Martin Mayer. Temele lor predilecte au fost rzboiul de treizeci de ani i rzboaiele cu turcii. Evenimentele dramatice pe care le-a cunoscut Imperiul n timpul rzboiului de treizeci de ani, polemicile dintre catolici i protestani i, nu n ultimul rnd, chiar frmiarea politic a Imperiului au fost elemente favorizante ale proliferrii jurnalelor n Germania, n secolul al XVII-lea. n 1682 a nceput s apar la Leipzig, sub redacia lui Otto Mencke senior, periodicul tiinific n limba latin Acta Eruditorum, care, prin colaborrile multiple pe care le-a atras, a constituit un semnal al internaionalizrii procuprilor i cercetrilor lumii savante. n paginile sale a publicat Leibnitz, n 1684, Nova Methodus pro minimis et maximis, punnd bazele calculului diferenial. ntre 1688-1690, tot la Leipzig, Christian Thomasius s-a afirmat drept primul veritabil jurnalist original din cuprinsul Imperiului, editnd un periodic de cultur Monatsgesprche. Scherz = und Ernsthaften, Vernnftigen Gedanken ber allerhand lustige unde ntzliche Bcher und Fragen (Convorbiri lunare. Gnduri glumee i serioase, nelepte i ciudate despre tot34

felul de cri i probleme vesele i folositoare), n cuprinsul cruia a pus bazele utilizrii limbii germane n limbajul criticii i al eseisticii literartiinifice. n restul Europei, pn i n Italia, cu o att de nsemnat contribuie de la progresul imprimeriei, presa n-a fost, n secolul al XVII-lea, un fenomen prea semnificativ. n cazul Italiei, trebuie avut n vedere pierderea libertii statelor italiene dominante direct sau indirect de monarhia absolutist spaniol, ce exercita o anumit tutel pn i asupra papalitii. Spania, ncorsetat de cel mai sever dintre regimurile absolutiste din Europa occidental, va cunoate abia n 1661 apariia unui periodic, ctva vreme singurul Gaceta Nueva. n 1681 a fost suprimat, iar n 1697 a aprut Gaceta de Madrid, care din 1778 va deveni bisptmnal, iar din 1828 cotidian. Avnd caracter oficial, a fost cel mai viabil jurnal spaniol, pn n secolul al XIX-lea. Ct timp a dominat Italia, spaniolii au scos gazete n limba spaniol i pe teritoriul italian, dintre care mai cunoscut a fost cea de la Milano, cu ncepere din 1684: Gaceta general del Norte de Italia y otras partes. n Suedia, ntre 1643-1680, a fost editat Ordinarie Post-Tidning creia i s-a alturat din 1675 un Svensk Mercurius (pn la 1683). Agilul zeu s-a oprit la 1661 i la Cracovia, unde a patronat un Mercuriusz Polski.

35

CAPITOLUL IV TIPURI DE PERIODICE, CTEVA MODELE ALE STRUCTURILOR LOR DE EXPRESIE I DE ORGANIZARE

Sunt mai multe criterii dup care periodicele se pot catagorisi n clase, specii i subspecii, iar aceste diviziuni au devenit i devin din ce n ce mai complicate, n raport cu enorma dezvoltare i diversificare a presei. Pentru simul comun de observaie, distincia cea mai evident n cadrul periodicelor este ntre cotidiane i cele cu apariie la intervale mai mari dect o zi. Cotidianul este cel mult, n limbajul curent, - ziar, jurnal sau36

gazet. Cnd intervalul apariiei este mai lung de ase luni, noiunea de periodic ncepe a se estompa i asemenea publicaii sunt numite anuare, anale, memorii .a. Distincia de mai sus nu se ntemeiaz ns numai pe criteriul frecvenei apariiei. Frecvena diferit are o motivaie complex, depind considerente financiare, i determin o structur aparte i note caracteristice de coninut i form pentru cotidiane de o parte i celelalte periodice, de alt parte. Cotidianul se adreseaz publicului celui mai larg, adesea pn la straturile sale cele mai puin instruite i mai nepretenioase. Obiectul su, care-i absoarbe n cea mai mare proporie preocuparea i coninutul este ceea ce se cheam mica actualitate. Adic universul faptelor brute, adesea incidentale, pasagere, fr impact social major i durabil. Receptarea lor nu comport un efort de reflecie: ea corespunde unei curioziti primare, stimulate din afar, cantonat n genere n sfera intereselor apropiate ale individului. n consecin, pentru a-i asigura apariia n ritm sufocant, implicnd pentru unele din ele dou pn la patru (!) ediii zilnice, precum i, nu tocmai rar ediii speciale cotidianul trebuie s-i formeze o structur tehnicoeconomic aparte, adecvat. El este ca produsul de larg consum al unei uzine ce lucreaz cu benzi rulante de montaj i cu automatizri ale fazelor de fabricaie, ori de cte ori acest lucru este posibil. i tot n relaie necesar cu apariia cotidian sau pluricotidian, ziarul are un mod al su de redactare, un stil caracteristic, structurndu-i coninutul n uniti a cror dimensiune e determinat prin regula: a spune totul, clar, n numrul de cuvinte strict necesar pentru realizarea acestei condiii.47

Cotidianul presupune nu doar modalitatea rapid i condensat de comunicare a informaiei, ci i de lectur, de receptare a ei. n marile aglomerri urbane47

Redactorii marilor jurnale dau zilnic dispoziii colaboratorilor de a scrie un articol despre problema x n n cuvinte. Cum n Occident muli scriitori i ncep cariera ca jurnaliti, aceast fervoare a conciziei seci a imprimat un stil specific, mai ales unor prozatori nord-americani.

37

este citit n mijloacele publice de transport, pe strad, n birouri i uzine, n timpul pauzelor de lucru. De aceea el trebuie s aib un format maniabil i o punere n pagin care s permit fiecruia a descoperi rapid tirea ce-l intereseaz. Desigur, marile ziare fac o excepie de la aceste reguli. Prin publicarea de editoriale. Cele peste msur de serioase public i analize pe probleme sau grupuri de probleme. Dar faptul rmne o excepie, prezent n prersa cotidian de nalt inut i mari posibiliti. Apanajul su aparine ns prin excelen periodicelor cu apariie hebdomadar sau lunar. Majoritatea cotidienelor se elaboreaz pn la o anume or-limit, trziu n cursul serii48, se tipresc noaptea, i se transport spre distribuitori, n funcie de distan, n a doua parte a nopii sau dimineaa devreme, i se difuzeaz din prima or de lucru a dimineii. Exist i cotidiene de sear49 mai puine ns i neatingnd tirajele celor dinti, totui suficient de populare ntr-o bun parte a publicului. Ele sunt n msur s anune tiri despre evenimentele petrecute n chiar cursul zilei, dar, cu toat tehnica ultrarapid la care s-a ajuns n prezent n compunerea i tiprirea ziarului, asemenea tiri de ultim or trebuie redactate mai telegrafic dect n presa de diminea. Adeseori un ziar de sear poart un titlu care indic acest caracter: Evening New, Le Soir, Aftonbladet. Dar uneori titlul neal: de exemplu Corriere della Sera este ziar de diminea.50 naintea secolului nostru erau periodice cu apariie de dou sau de trei ori pe sptmn. Aproape de zilele noastre aceast categorie a disprut, poate cu excepia unor modeste gazete locale. Alternativa masiv a cotidianului este sptmnalul (hebdomdarul). Intervalul dintre apariiile sale indic de la bun48

Astzi se ntmpl ca ultima tire sosit la redacie s fie inclus n pagin cu numai 15-20 de minute nainte de nceperea tipririi. 49 De sine stttoare, deci nu simple ediii de sear ale marilor cotidiene. 50 Sub titlul Corriere dinformazione el mai scoate zilnic nc trei scurte ediii: de dup mas, de sear i cea subintitulat LUltima del notte.

38

nceput c acest gen de periodic nu vizeaz evenimentele la zi, ci retrospectiva asupra lor: nu mica, ci marea actualitate, constituit de sinteza, de explicarea cauzelor i cu deosebire a sensului lor, n dubla accepiune a modului n care trebuie nelese i a prevederii direciei n care se ndreapt. Hebdomadarul este, n consecin, jurnal prin excelen de comentarii, de opinie i de intenie de a forma opinii. Opinii, i numai rareori convingeri. Distincia a fost destul de larg vehiculat. Wilhelm Wundt definea astfel opinia: a considera ceva ca adevrat, dar fr a avea certitudinea convinerii. Cu ase sute de ani naintea sa, cu o excepional intuiie psihologic, Sfntul Toma de Aquino scrisese: Cel ce are o opinie nu e scutit de o frmntare interioar. El se teme c nu are dreptate, c altul are, i cu att mai mult dorete ca el s aib.51 n cuprinsul hebdomadarului, reportajul mbrac i el trsturi specifice. El devine anchet, analiz a unui caz, nu relatare a lui. Apeleaz n acest scop la rezultate ale sociologiei, economiei, psihologiei. Se documenteaz asupra contextului larg al cazului, acesta tinznd s devin pentru reporter mai important dect faptele n sine. Reportajul de acest tip, practicat de sptmnale, vrea de obicei s fac o inferen de la cazul individual anchetat la semnalarea gravitii unei probleme sociale i s propun soluii, sau s trag atenia unor foruri decizionale s se ocupe de gsirea de remedii. Prin toate aceste caracteristici, hebdomadarul, - spre deosebire de majoritatea cotidianelor intr n preferinele unui public mai cultivat, care se selecteaz n funcie de unele nuane de coninut ale periodicului i dup criterii de interes profesional. El este mai ngrijit scris, ntr-un limbaj mai elevat i tinde ctre o prezentare grafic de calitate, incluznd i o ilustraie bogat.

51

Emil Dovifat, Zeitungswissenschaft, vol. I, Leipzig, 1931, p. 29-30.

39

n secolul XX i n special de la al doilea rzboi mondial ncoace, sptmnalele politice au adoptat formula de succes a magazinului ntr-un mare numr de pagini, bogat ilustrat, cu rubrici i articole din numeroase domenii, cu analize susinute prin statistici i grafice, i fr a se feri, n pofida caracterului su n ansamblu serios, de dezlnuirea unei campanii, precedate i nsoite de dezvluiri senzaionale. Sunt periodice de tipul Times, Newsweek, Der Spiegel, L Express etc. Clasificarea periodicelor, dup cum se sublinia la nceputul acestui capitol, se poate realiza i dup alt criteriu, la fel de valabil i de semnificativ ca cel dezvoltat pn aici. Ele pot fi mprite n periodice de informaii generale i n periodice specializate. Cea de-a doua categorie, extrem de diversificat la rndul ei, se ntlnete cu precdere printre publicaiile hebdomadare, lunare .a.m.d. Cotidianul se poate constata de oricine este n aproape toate cazurile un organ de pres de informaii generale, n sensul c el cuprinde tiri din domenii variate: politic, economic, sportiv, cultural, faptul divers etc. Ceea ce nu nseamn c nu exist i cotidiane specializate: cine nu cunoate gazetele consacrate sporturilor? n rile cu pres dezvoltat i cu via public foarte complex exist i cotidiane specializate pe alte probleme, n primul rnd pe cele economice. i unele jurnale umoristice au apariie zilnic. Dar marea cvasiincredibila specializare o prezint, aa cum s-a spus, periodicele hebdomadare i lunare. Este aproape lipsit de sens tentativa de a realiza o clasificare a acestora dup specializrile lor, pur i simplu fiindc aproape nu exist domeniu de interes uman care, undeva n lume, s nu-i aib periodicul sau periodicele sale reprezentative: de economie, de sport, de cultur divizate la rndul lor n literatur, teatru, oper, arte plastice de radio i televiziune, de cinematografie, de turism, vntoare, pescuit, de40

preocupri specific feminine sau ale tinerilor, religioase, de divertisment, de anunuri, de astrologie, de sfaturi medicale, de benzi desenate, de istorie, de tiine etc. etc.52 Setea de informaie in nuce a publicului contemporan este atestat de formidabilul succes al iniiativei unui editor newyorkez, n 1922, de a scoate un magazin The Readers Digest (Breviarul Cititorului) n care erau rezumate sau reproduse lunar treizeci de articole apreciate drept cele mai interesante din presa lumii, aprute n decurs de o lun. Publicaia a ajuns la 108 ediii n 13 limbi, ntr-u total de 30 de milioane de exemplare pe lun. Dintre aceste numeroase categorii de periodice este interesant evoluia celor dedicate femeilor. Profilul lor a evoluat, cumulnd treptat trei tipuri, n raport de marile curente cultural- politice din ultimii vreo 250 de ani. Iluminismul a fost primul care s-a preocupat de educarea femeilor prin publicaii destinate lor n exclusivitate. Acestea erau cu coninut pedagogic i moralizator. Primul a fost Die Vernnftigen Tadlerinnen (Mustrtoarele nelepte), sptmnal aprut la 1725, sub redacia literatului luminist Gottsched. Mai muli oameni de cultur luminiti, din Germania i de aiurea, i-au urmat exemplul, pn la nceputul secolului al XIX-lea. Wieland, n 1805-1806 a scos la Leipzig un Journal fr Deutsche Frauen53. Reputaia izolat dobndit n Frana n secolele XVII i XVIII de unele femei scriitoare (Madeleine de Scudry, Doamna de Svign), sau ntemeietoare de cercuri literare (saloanele) au ncurajat micarea de instruire i cultivare a femeii prin publicistica adresat ei. Romantismul a orientat aceast preocupare spre ceea ce s-ar numi educaia indirect a femeii. Revistele cu pilde i povestioare educative au fcut loc celor literare, cu contribuii de o factur adecvat sensibilitii feminine.52 53

Pentru calasificrile periodicelor am urmat pe Pierre Albert, La Presse, Paris, 1988, p.p. 10-19. n Frana apruse n 1788 La Femme.

41

Un suflu n favoarea emanciprii femeii, n sensul recunoaterii calitilor ei intelectuale i a capacitii sale de afirmare n viaa public, se ntrevede n respectul ce a nconjurat n secolul al XIV-lea o personalitate ca Sfnta Caterina de Siena, care a jucat un mare rol n revenirea papilor la Roma, din aa-zisa captivitate babilonic de la Avignon. n Revoluia francez se nregistreaz o Declaraie a drepturilor femeii, care proclam: Femeia se nate i rmne egal n drepturi cu brbatul. Saint-Simon a susinut aceast idee, i din cercul discipolilor si s-a ivit jurnalul La femme libre (n 1832), iar n spiritul doctrinei lui Fourier s-a manifestat prima veritabil feminist Eugnie Niboyet. Aceasta a fondat la Lyon, n 1833, Le Conseiller des Femmes, iar la 19 martie 1848 a scos la Paris primul numr din La Voix des Femmes, revendicnd drepturi politice pentru femei. La acest periodic a colaborat i scriitoarea George Sand. n cursul revoluiei din 1848 n Frana au aprut i alte jurnale politice feministe, cum au fost La Politique des Femmes i LOpinion des Femmes54. Era democratic ce se anun dup 1848 va face s sporeasc presa militant pentru emanciparea material, politic i profesional a femeii. n 1865-1866, n Germania, Louise Otto-Peters a redactat Neue Bahnen (Drumuri noi), ntiul ziar german al micrii feministe.55 n cadrul definirii categoriilor de periodice, e cazul s se ncerce o caracterizare a ziarului cu reputaie mondial Weltblatt, cum l numesc germanii, - din care nu sunt mai mult de vreo 10 recunoscute ca atare n lume. Prima condiie a acestei recunoateri este, evident, rspndirea ziarului respectiv i n strintate, unde el se bucur de un numr nsemnat i constant de cititori.54 55

Edith Thomas, Les femmes de 1848, Paris, 1948, p. 7 i urmtoarea. Handbuch der Zeitungswissenschaft, Bd. I, passim.

42

Nu este ziarul cu cel mai mare tiraj (nici unul din ele nu atinge acest barem) ci este cel mai credibil, cel mai apt s formeze opinii. Are o atitudine independent i o tradiie verificat de curaj publicistic. Editorialele de calitate, colaboratori numeroi, culi, buni profesioniti. Un Weltblatt va trata numai evenimente i probleme de importan cel puin naional i de preferin internaional. Provincialismul evenemenial nu intr n atenia sa. Se distinge prin caliti stilistice i grafice, prin decena limbajului i prudena judecilor, prin corectitudinea tirilor, pe care caut s le aib totdeauna confirmate, mai nainte de a le lansa. Este onest i, la rigoare, autocritic, recunoscnd cu franchee greelile, de altminteri rare, intervenite n informaiile sau n aprecierile sale cu privire la evenimente.56 O polemic angajat ntre lordul Derby, de mai multe ori prim-ministru al Marii Britanii, i ziarul Times conine i ea idei definitorii ale conceptului de Weltnlatt. Lordul afirmase c dac presa vrea s mpart influena sa cu aceea a omului de stat, trebuie s condivid cu el i responsabilitile. La 6 februarie 1855 Times a replicat: presa nu trebuie s fie legat de responsabilitile ministeriale; cele dou instituii trebuie s fie constant separate, independente i uneori opuse; demnitatea i libertatea presei sunt prinse n plas din momentul n care accept orice fel de subordonare. Presa are obligaii permanente, pe cnd guvernele sunt trectoare; drept care ea nu poate condivide responsabiliti cu acestea. Prea are menirea s obin rapid informaii corecte i s le publice imediat. Tot ce public este istorie a lumii contemporane ei. Responsabilitile sale constau n a spune adevrul fr team de consecine, n a demasca orice loc de refugiu al actelor de nedreptate i opresiune, supunndu-le cu promptitudine judecii publice.57 Ca forme de expresie a coninutului lor att de variat, jurnalele au pagini de simple tiri, de note, de reportaje, de anunuri. Se folosete curent56 57

Dup Heinz-Dietrich Fischer, op. cit., p. 11. Bruttini, La stampa inglese, p. 7-8.

43

noiunea articol de ziar. Cuvntul, din latinescul articulus ncheietur, membru a dobndit nelesul de parte a unui ntreg. n pres el nseamn o contribuie care trateaz mai dezvoltat o problem sau un grup de probleme de actualitate strns legate ntre ele. Termenul articol a aprut n uzul presei numai n secolul al XVIII-lea. Pn atunci se foloseau cuvintele contribuie, inserat, dizertaie, tratat, observaie. Tot n secolul al XVIII-lea, n Anglia, careva redactor a avut ideea de a da articolului forma unei scrisori a cititorului, ori a unui grup de cititori, adresate redaciei. Form intrat de ndat n gustul publicului, cruia i ddea iluzia c i recunoate mai uor opiniile ntr-un articol redactat parc de el nsui. Articolul de fond astzi se prefer termenul editorial este acela care, inserat de regul pe prima pagin (dar locul su variaz n funcie de concepia redacional a fiecrui ziar), exprim punctul de vedere al ziarului asupra unei probleme importante i actuale.58 Foiletonul, cuvnt francez rspndit n multe limbi, este revendicat, la origine, de Journal des Dbats, pe la sfritul secolului al XVIII-lea.59 La parterul paginii a 2-a sau a 3-a redacia a deschis o rubric, separat printr-o linie groas de partea superioar. Aici, unul din colaboratori, abatele Julien Louis de Geoffroy, a nceput s publice notie-comentar despre teatru, literatur, art, impresii de cltorie, iar cu timpul glose pe marginea vieii cotidiene, construind din faptul banal un mic eveniment pitoresc. Autorul a nceput a le redacta n form de serial. Denigrat sngeros de dumanii si personali, care l-au acuzat de toate relele beiv, corupt, compilator, plagiator Geoffroy a rmas creatorul unei specii de succes a contribuiilor de autor la coninutul jurnalelor. Foiletonul a fost adoptat n secolul al XIX-lea de majoritatea periodicelor politice el constituind o compensaie pentru cititor, sedus de58

Celelalte articole din ziar redacia le poate considera ca exprimnd doar punctul de vedere al semnatarilor lor, i uneori chiar precizeaz acest lucru ntr-o not (cnd ideile articolului se deosebesc prea mult de ale colegiului redacional). 59 Cf. Capitolul Jurnalismul n Frana de la Marea Revoluie pn la Revoluia din 1848

44

alternativa ntre informaia brut i divertismentul agreabil. El a fcut loc publicrii multor romane n serial, multe de valoare, multe banale.60 n ncheiere, cteva date despre evoluia structurii de organizare a jurnalului. Iniial, el cumula n jurul su, ntr-o singur funcie i adeseori ntro singur persoan pe editor, pe redactor, pe autorii de articole (colaboratori i corespondeni), pe tipograf. Cazul lui Benjamin Franklin e printre cele mai concludente. Cam pe la pragul dintre secolele XVIII-XIX a nceput separarea ntre rolurile de editor i de redactor, cel de-al doilea nefiind angajat, ci asociat la ctig. Sistemul a fost consacrat de editorul Cotta din Augsburg. n ziarele patronate de el, editorul cu rolul de manager, de administrator economic era persoan deosebit de redactor, rspunztor pentru coninut. Mai apare i figura proprietarului, individual sau colectiv, care deine majoritatea sau totalitatea capitalului ziarului. Fa cu el, editorul este administrator delegat. Proprietarul sau editorul pretindeau, n prima perioad a acestei convieuiri i cooperri, ca redactorul s imprime ziarului o orientare conform opiniilor i gusturilor lor. Cu timpul, au ajuns a se ntlni frecvent situaii n care primii doi s-au artat interesai exclusiv de priza ziarului la public, deci de rentabilitatea sa. n scopul acesta, i cu aceast condiie, angajnd un redactor capabil, i-au lsat deplin libertate asupra coninutului ziarului i a altor aspecte ale structurii sale.61 Periodizarea aceast dificil misiune a istoricului a fost i mai rmne supus unor criterii i unor soluii diverse, comportnd discuii n contradictoriu. Marile epoci ale istoriei, ale evoluiei societii, nu pot fi separate una de alta att de distinct pe ct dorete gndirea avid de sistematizare a obiectului cercetrii.60 61

Handbuch der Zeitungswissenschaft, Bd. I, sub voce. Habermas, op. cit., p. 218.

45

Nici dezvoltarea presei nu poate fi fracturat prin momente de rscruce ntre vechi i nou. Apariia mijloacelor tehnice moderne ale imprimeriei, care a permis jurnalelor atingerea de tiraje impresionante, condiiile sociale, politice i culturale care au garantat difuzarea acestor tiraje, transformarea presei ntr-un din marile industrii ale economiei moderne i contemporane, toate acestea au fost un fel de revoluii n istoria presei. Dar, n fond, nici unul din aceste fapte n-au avut consecine manifestate exploziv: presa i-a accelerat ritmul activitii, dar modificrile determinate de aceast acceleraie au mers gradat, att cantitativ ct i calitativ, n concordan cu necesitile sociale i, prin urmare, integrate ntr-o logic a propriei lor istorii. Este motivul pentru care o istorie a presei n epoca modern nu poate evita transgresiuni n afara limitelor convenionale ale epocii respective. Fenomenele componente ale dezvoltrii presei prezint un subliniat caracter de continuitate, aa nct multe din cele care apar n ultimele decenii de dinainte de 1918 pot fi clar explicate numai prin exemple din perioada urmtoare, cnd fenomenele respective au atins stadiul matur. Nu dintr-o confuzie aadar, ci recurgnd deliberat la fapte de mai mare relevan, care exercit un soi de feedback istoric, acest capitol a fcut unele incursiuni n dezvoltarea presei inter i postbelice. O succint concluzie final nu singura posibil asupra pasionantei i aventuroasei istorii a presei se poate formula pe baza rememorrii ctorva idei dezvoltate n contextul unor momente specifice nc din capitolul introductiv al acestui curs. Se vorbete cu insisten de pres ca de a patra putere n stat. Se exalt opera ei benefic de asanare a vieii publice, prin campaniile de demascare a abuzurilor, injustiiilor i erorilor de tot felul, de la toate nivelurile. I se blameaz erorile, de exemplu c relatrile sale sunt exagerat de negativiste i de indiscrete, iar cea mai grav aceea c se las ea nsi corupt, trdndu-i astfel vocaia fundamental de cenzor sever i corect46

al moravurilor. Se merge pn acolo nct se afirm de unii c presa face istorie, sau c mcar n unele momente intervenia ei a fcut istorie, n sensul c a determinat evenimentele i oamenii s adopte cursul indicat de ea. Este o exagerare, pornit de la interpretarea unor aparene, ce-i drept, adesea impresionante. n realitate ns, ori de cte ori presa a prut a fi reuit s determine o aciune politico-social de amploare naional sau internaional, impactul ei s-a datorat existenei latente a unui curent larg de opinie, pe care ea a avut meritul sau abilitatea de a-l fi sesizat i pus n micare. Presa poate face masele s cread n ceea ce ea le spune: n orice, sau aproape orice. Dar actul de a crede are dou trepte. Prima, nseamn a accepta ca adevrate, fr mult verificare critic, faptele comunicate. A doua n care din cunoaterea faptelor se sublimeaz convingeri, care prin intensitatea tririi lor determin depirea pragului contemplativ, al nregistrrii pasive de adevruri, i trecerea la aciune ntru mplinirea n practic a convingerilor ineluctabile. Presa reuete s fac publicul a urca pe prima treapt. Dar atingerea celei de-a doua trepte de influenare a maselor depinde de ele nsele: de starea lor special de spirit, rezultat dintr-o pluritate de factori de adncime, determinani ai comportamentului colectiv, - i nu doar din aciunea persuasiv a presei. Capacitatea presei de a fi, uneori, factor creator de istorie este, prin urmare, subiacent existenei fenomenului de opinie public, pe care nu ea singur o modeleaz, aa cum i place s cread. Acest fenomen la rndul su este condiionat de organizarea social i politic ce permite cetenilor libertatea gndirii i a cuvntului. Fr concepia, fr legile i fr instituiile democratice garante ale libertii activitii sale, presa este fr putere, aa cum au dovedit nefericitele interludii istorice ale regimurilor totalitare i despotice din secolul XX i din totdeauna.47

1.4. Litere, cifre, semne de punctuaieOdat cu dezvoltarea tiparului i n funcie de anumii factori de ordin utilitar i estetic, tipurile i dimensiunile literelor, ca i familiile lor, s-au diversificat n permanen. n zilele noastre tipurile de litere depesc cifra de o sut. Mai mult de att, dimensiunile lor se ncadreaz ntr-un tabel de mrimi i sunt determinate de aa-numitele puncte tipografice. Acestea nsumeaz lungimea literelor pe vertical, ncepnd din vrful literei I i terminndu-se cu partea inferioar a literei p. De asemenea, exist mai multe criterii n funcie de care sunt clasificate tipurile de litere, ori familiile lor. Unul dintre ele este unghiul pe care literele l formeaz cu verticala, n funcie de care pot s fie drepte (romane) i nclinate (italice), ultimele fiind numite i cursive din cauz c imit scrierea de mn. Un alt criteriu este cel al grosimii literelor, adic a raportului dintre grosimea literelor verticale i orizontale, precum i a faptului c unele dintre ele au la baza liniilor verticale mici bare, numite tlpici, care la rndul lor pot fi dreptunghiulare, groase, subiri62 etc. Din acestea deriv tipurile de liter numite ndeobte caracterele anticva, cu grosime uniform i fr tlpici, literele elzevire, care au diferene de grosimi uoare ntre liniile verticale i cele orizontale i tlpici triunghiulare, tipul Didot, cu contraste puternice i tlpici fine, egipienele, care au grosimi uniforme la liniile verticale i cele orizontale i tlpici dreptunghiulare. Al criteriu dup care sunt clasificate literele l reprezint raportul dintre lungimea vertical i orizontal a literelor, care le clasific n: normale,62

Camil Murean, op. cit., pag. 78.

48

nguste i late. De remarcat este faptul c fiecare familie de litere poart caracteristicile perioadei istorice n care au fost concepute. De exemplu, caracterele aldine sunt create n atelierul meterului veneian Aldo Manuzio, care este imitat de muli ali creatori de familii de litere n sensul diversificrii spectrului de tipuri de litere. n perioada umanismului, n Frana secolului XVI, este creat familia Garamond, de ctre Claude Garamonde. Tot n Frana se remarc familia Didot, care creeaz un tip de liter specific perioadei neo-clasiciste i iluministe. n Italia, la Parma activeaz Gimbattista Bodoni, care este creatorul celui mai frumos tip de liter pn la el. n Anglia, John Baskerville, modeleaz caracterele care-i poart numele, cu care, de altfel, a fost tiprit i Declaraia drepturilor omului i ale ceteanului, amnunt care a trecut neobservat n aceste zile63. Din secolul al XVIII-lea, dimensiunile literelor sunt nscrise ntr-o scar care are ca punct de plecare punctul tipografic, prima lui valoare fiind stabilit de tipograful Fournier la 0,357 milimetri. Acesta este i astzi utilizat de tipografiile din Belgia. n Anglia i SUA, valoarea lui este aproape identic, 0,351 milimetri, ns cele mai multe state au adoptat punctul tipografic de 0,3759 milimetri. n anul 1878, ultima valoare devine oficial n aproximativ toate statele care utilizeaz sistemul metric, un metru fiind egal cu 2.660 puncte tipografice. Numai Frana, mai exact Imprimeria Naional, utilizeaz un punct tipografic de 0,3993 milimetri. Msurate n puncte tipografice, literele poart anumite denumiri. Astfel, cele mai mici, de patru puncte se numesc diamant, sau corp 4, pentru ca cele de 5, 6 i 7 puncte s fie botezate perl, nonparel i colonel (sau mignon). Urmeaz petit (8 puncte), borghis, garmond (corp 10) i Cicero (corp 12). Ultimele dou sunt cele mai des utilizate litere de text, cu petit culegndu-se63

Camil Murean, op. cit., pag. 79-80; Beaumarchais (1732-1799), pe numele su adevrat Pierre-Augustin Caron, autorul Brbierului din Sevilla, a tiprit mai multe cri cu aceste caractere. Urmaii lui au vndut aceste litere familiei Diot, de unde au ajuns n posesia familiei Plon, proprietarii unei tipografii i edituri renumite. De aici au schimbat succesiv mai muli proprietari, n n 1953, cnd au fost regsite i identificate. Azi, ele se afl n colecia muzeului Universitii din Cambridge..

49

doar notele subliniate sau unele pasaje secundare. Litere mult mai mari, cum sunt cele cu corp 48, sau canon, sunt utilizate pentru titlurile de cri, ori afie, sau alte tiprituri destinate cititului de la distan. n ciuda faptului c cifrele sunt elemente tipografe mult mai rar ntlnite n textele jurnalistice, ele reprezint semne indispensabile scrierii i detalierii ei, sau ca elemente tehnice ale tipriturilor de orice natur (paginaia, numerotarea paginilor etc.). Pn n secolul al X-lea s-au utilizat litere majuscule n textele cu caractere latine i greceti, din combinaia crora rezultau numere. Asemenea majuscule sunt: I, V, X, L, C, M. Cifrele arabe apar n textele latine pentru prima dat n Spania64, prin 976-992 e.n., iar utilizarea lor este relativ restrns pn n secolul al XIII-lea. Tot cam n aceeai perioad este introdus i cifra zero. Dup secolul al XV-lea, cifrele arabe nlocuiesc definitiv cifrele romane. Semnele de punctuaie erau necunoscute n antichitate. Un erudit antic, Aristofan din Bizan, a marcat sfritul unei fraze cu un punct pentru prima dat n urm cu 200 de ani nainte de era