+ All Categories
Home > Documents > Istoria României. Transilvania, Volumul i,Cap 3

Istoria României. Transilvania, Volumul i,Cap 3

Date post: 11-Oct-2015
Category:
Upload: barulescu-simona-lucia
View: 54 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
fru

of 99

Transcript
  • ISTORIA ROMNIEI. TRANSILVANIA, Volumul I, Edit. George Bariiu, Cluj-Napoca, 1997, p.177-450.

    Capitolul III

    CONTINUITATEA DACO-ROMAN N PERIOADA 275-568

    Dr. Mircea Rusu

    1. Izvoare scrise 2. Paleocretinismul i etnogeneza romnilor 3. Caganatul avar i romanitatea dunrean 4. Ultimele populaii migratoare: ungurii, pecenegii, uzii i cumanii 5. Formaiunile politice romneti i lupta lor pentru autonomie 6. Biserici, mnstiri i episcopii ortodoxe

  • 1. IZVOARE SCRISE

    n istoriografia modern, mult timp s-a susinut i unii istorici mai susin c prsirea

    Daciei de ctre armata i administraia roman la 275 a fost cauzat de migrarea goilor i c provincia Dacia a fost cedat acestora. Analiza atent a izvoarelor scrise, mbinat cu rezultatele ultimelor cercetri arheologice permit ns i o alt interpretare istoric, deoarece, nu numai atacurile goilor i-au determinat pe romani s abandoneze o provincie att de bogat n resurse naturale i att de important din punct de vedere militar i strategic. Se tie c numeroi mprai romani n a doua jumtate a sec.III i pe parcursul sec.IV au purtat titlul de Carpicus Maximus, Dacicus Maximus, Gothicus Maximus, Sermaticus Maximus. Chiar mpratul Aurelian dup ce i-a nfrnt pe goi n anul 271 a primit titlul de Gothicus, emind i o moned cu efigia Victoria Gothica (cf. Eutropius, IX, 13, 1; Orosius, VII, 23, Iordanes Ist.Rom. 290). Dup cum rezult din inscripiile descoperite la Salona, Calatis i Orleans, Aurelian i-a nvins de asemenea pa sarmai, pe carpi i pe daci primind titlurile de Sarmaticus, Carpicus i Dacicus Maximus. Pe dacii din cmpia Tisei i-a btut n ultimul an de domnie, 275, deci chiar n anul retragerii armatei i administraiei din Dacia. mpratul Probus (276-282) n anul 278, dup ce a primit titlul de Gothicus i Sarmaticus,... a primit ca supui sau prieteni toate populaiile gotice (cf. Scriptores Hist. Augusta p.211, Probus, 11, 6). Tot el n anul 280.... a aezat pe pmnt roman 100.000 de bastarni care cu toii au pstrat credin supunndu-se legilor romane. De asemenea.... a adus tot att de muli (deci circa 100.000) i din alte neamuri adic dintre gepizi, greuthungi (goi) i vandali, toi acetia au clcat jurmntul de credin, dup cum apreciaz autorii care i-au scris biografia (cf. Probus, 16, 2, 18, 1 i Zosimos, I, 71). Aceiai surs istoric (Carus, 9, 4 p.240) relateaz c mpratul Carus (282-283) n btlia pe care a avut-o cu sarmaii a omort 16.000 de dumani i a luat 20.000 de prizonieri. mpratul Diocleian (284-305) dup ce i-a nvins pe carpi n anul 296 a colonizat o parte din ei n imperiu (cf. Aurelius Victor, 39, 43 i Eutropius, IX, 24). Galerius nainte de-a ajunge mprat (305-311) i-a nfrnt pe carpi ntre anii 295 i 297 de ase ori, iar pe sarmai de cinci ori (cf. Eutropius, IX, 25, 2 i Orosius, VII, 25, 12 i Ammianus Marcellinus, XXVII, 5, 5). De asemenea Constantin I nainte de a fi mprat (324-337) a primit de dou ori titlul de Carpicus Maximus i Sarmaticus Maximus i de trei ori titlul de Gothicus Maximus. Astfel de pild n anul 305 Constantin a condus soldaii care i urmreau pe sarmaii refugiai n mlatini, omornd o mulime dintre ei, aducndu-i mpratului Galerius izbnda (cf. Anonymus Valesii, II, 3). n anul 323, dup ce i-a respins pe cei care au trecut Dunrea pentru a jefui Tracia i Moesia i-a urmrit i pe malul stng, unde ....lng o colin acoperit de pduri dese ucise o mulime din ei, printre care i pe Rausimodus (regele lor), iar pe muli i lu prizonieri (cf. Zosimos, I, 21; Anonymus Valesii, V, 21; Orosius, VII, 28, 29).

    n lupta decisiv dintre Licinius (308-324) i Constantin I, pentru stpnirea efectiv a prii rsritene a imperiului din anul 324, Licinius a primit un important ajutor din partea goilor condui de Alicas. ntre anii 324 i 332 Constantin I a acordat o atenie deosebit

  • limesului dunrean, consolidndu-i stpnirea asupra unei ntinse zone din spaiul nord-dunrean, iar n anul 328 a inaugurat podul de piatr de peste Dunre construit ntre Sucidava (Calei) i Oescus (Gigen). Pentru o mai bun organizare i aprare a acestui teritoriu a construit sau reparat fortificaiile nord-dunrene instalnd n ele trei legiuni i mai multe trupe auxiliare. Legiunea XIII Gemina la Dierna, Legiunea V Macedonica la Sucidava i Legiunea Constantiana la Marisca-Daphne (cf. Notitia Dignitatum p.96 Or XLII, 16, 23, 24, 28-30 i p.97, 37, 39). Izvoarele scrise semnaleaz i alte capete de pod fortificate la nord de Dunre n dreptul celor mai bune vaduri de trecere, reflectnd strategia romanilor pe parcursul sec.IV-VI: Constantia (Covin) - Margum (Dobrovica), Lederata (Ram) - Translederata (Palanka), Alba(?) - Transalba (?), Dierna (Orova) - Transdierna (Tekia), Drobeta (Turnu-Severin) - Transdrobeta (Kladova), Sucidava (Celei) - Oescus (Gigen), Marisca (azi Cetatea Veche lng Spanov) - Transmarisca (Tutrakan). Schimbarea numelui de Marisca n Constantiana - Daphne (=Victorioasa cf. Procopius, De aed. IV, 7, 3) s-a fcut probabil pentru a sublinia victoria mpotriva regelui Rausimodus, dup cum ar sugera i o moned comemorativ cu efigia Constantiana Daphne. Pentru ca trupele din fortificaiile nord i sud-dunrene s nu mai fie luate prin surprindere de dumani, Constantin a nceput construirea unui val de pmnt lung de peste 700 km ntre castrul de la Hinova i cel de la Turris, azi Pietroasele, pe care localnicii din Oltenia i Muntenia l numesc acum Brazda lui Novac. Ultima victorie a lui Constantin asupra goilor a fost n anul 332, cnd sarmaii arcaragani ca federai ai romanilor i-au cerut ajutor mpratului mpotriva goilor i taifalilor care au invadat ara lor. Constantin l-a trimis pe fiul su Constantin II, care dimpreun cu sarmaii a obinut o victorie zdrobitoare determinndu-l pe regele Ariaricus s cear pace i drept garanie s trimit ca ostatec pe fiul su. Chiar dac cifra de 100.000 de mori din cauza luptelor, a frigului i a foametei a fost exagerat este cert c pierderile goilor i taifalilor au fost importante deoarece, dup ncheierea tratatului de pace (foedus) n anul 332, nu vor mai ataca imperiul pn pe timpul lui Valens (364-378) n anul 369 (cf. Anonymus Valesii, VI, 31, 32; Orosius, VII, 28, 29; Eutropius X, 7, 1, 8).

    Epopeea repetatelor lupte i victorii asupra populaiilor nord-dunrene este sugestiv i sintetic reprezentat pe scenele de pe arcul de triumf pe care Constantin I l-a ridicat la Roma i care poate fi vzut i astzi. Aceste scene redau o istorisire nchegat i real conform izvoarelor scrise, iar importana lor documentar crete prin faptul c ele se nscriu printre puinele reprezentri figurative din sec.IV ce se refer la populaiile nord-dunrene. Pornind de la unele considerente de ordin artistic unii specialiti consider c un fragment de friz, medalioanele, ori statuile de daci captivi, ar fi fost spoliate de Constantin din forul lui Traian, n special din Porticus porfiretica i fixate pe arcul de triumf. Este greu de crezut c la acea dat Constantin i-ar fi putut permite s celebreze triumful svrind o astfel de fapt, deoarece, Traian se bucura nc de un mare prestigiu, aa c cetenii Romei l-ar fi criticat aspru, iar izvoarele scrise ar fi semnalat faptul, aa cum au fcut n cazul altor spolieri. Dimpotriv, Constantin s-a strduit s ctige bunvoina Romei depunnd o vast activitate edilitar, construind o bazilic, un portic, bi, un alt arc de triumf etc. Probabil c medalioanele respective au fost ncadrate mult mai trziu, cu ocazia repetatelor reparaii i

  • restaurri ale monumentului. De fapt arcul de triumf a fost nlat cu aprobarea senatului! Scenele considerate ca autentice din vremea lui Constantin sunt ns suficiente pentru a sublinia rolul pregnant pe care l-au avut dacii n desfurarea evenimentelor istorice semnalate n izvoarele scrise amintite. Columna lui Traian, monumentul de la Adamclisi, arcul de triumf al lui Galerius din Thessalonic, arcul de triumf al lui Constantin, ori alte monumente votive sau funerare cu reprezentri de daci i daco-romani au o valoare documentar istoric i artistic deosebit, deoarece ele ne prezint nfiarea, mbrcmintea, armele, uneltele etc. strmoilor notri, ori a altor populaii nord-dunrene, contribuind n mod substanial la nelegerea i reconstituirea cadrului istoric contemporan cu ele.

    Pentru restaurarea stpnirii romane la nord de Dunre de ctre Constantin, n afar de construirea podului de la Sucidava-Oescus peste Dunre, instalarea de noi trupe n fortificaiile nord-dunrene, repararea unor drumuri, arcul de triumf de la Roma etc. se adaug i unele relatri ale izvoarelor scrise. Astfel, un anonim care rostete un panegir n cinstea cesarului Constantin (devenit mprat ntre 337-361) vorbete de Dacia restabilit (Dacia restituto) elogiindu-l pentru victoria obinut mpotriva goilor i taifalilor n anul 332 (cf. Panegyr.Lat. IV, 8; FHDR II p.80). De asemenea nepotul mpratului, Iulian, (devenit mprat n 361-362) rednd pri dintr-un discurs al lui Constantin I precizeaz....prin faptele svrite mpotriva uzurpatorilor sunt mai presus dect Traian i sunt fr ndoial egalul lui prin reluarea inuturilor pe care el le dobndise nainte (aluzie la Dacia), dac nu cumva valoreaz mai mult s rectigi un lucru dect s-l ctigi. Descoperirile arheologice i numismatice mai vechi sau recente confirm n mare msur acest adevr istoric, bine cunoscut n acea vreme, dar care a fost i este ignorat sau ocolit cu bun tiin de ctre unii istorici moderni.

    Izvoarele scrise romane trzii sau bizantine, scrise n limba latin sau greac, semnaleaz populaiile nord-dunrene numai cu ocazia unor evenimente istorice cnd acestea atac sau jefuiesc imperiul roman trziu sau bizantin, oferindu-ne doar arareori informaii mai concrete despre aezrile i felul lor de via (ocupaii, comer, viaa spiritual etc.). n cele ce urmeaz vom ncerca s extragem din relatrile ce prezint unele evenimente istorice i acele informaii care, direct sau indirect, ne ofer posibilitatea de-a cunoate mai realist i deci mai veridic mcar cteva aspecte ale vieii cotidiene pe care au avut-o aceste populaii.

    Revenind la evenimentele din anul 332, izvoarele scrise semnaleaz c sarmaii arcaragani (Sarmatae Arcaragantes) pentru a lupta mpotriva goilor i taifalilor invadatori i-au narmat i pe sclavii lor pe care izvoarele i numesc sarmai limigani (Sarmatae Limigantes). Cu ajutorul substanial al romanilor, goii i taifalii au suferit o nfrngere zdrobitoare. Probabil c situaia din zon a continuat s rmn ncordat deoarece aceleai surse istorice precizeaz c sarmaii limigani, care erau mai numeroi, n anul 334 au reuit s-i nfrng pe sarmaii arcaragani, alungndu-i din ara lor....peste trei sute de mii de oameni de diferite vrste i sexe, pe care Constantin i-a primit cu plcere i i-a rspndit prin Tracia, Sciia (Dobrogea), Macedonia i Italia (...sed servi Sarmatarum omnes adversum dominos rebelorunt, quos pulsos Constantinus libenter accepit et amplius trecenta milia hominum mixtae aetatis et sexus per Thraciam, Scythiam, Macedoniam, Italiam que

  • divisit) (cf. Anonymus Valesii VI, 32). Din alte surse ns aflm c sarmaii arcaragani s-au refugiat numai o parte n imperiul roman, iar alii s-au ndreptat spre nord prefernd s triasc mpreun cu victoalii, un trib germanic, care dimpreun cu cvazii, alt trib germanic, locuiau pe teritoriul Slovaciei de astzi n zona nordic a cotului Dunrii. Menionm n treact c Notitia Dignitatum, p.217-219, Or.XLII, 45-70, enumer peste 30 de detaamente de clrei sarmai n diverse zone i orae ale Italiei (Praefectus Sarmatarum gentilium Apuliae et Calabriae, etc.). Chiar dac cifrele de 100.000 de goi i taifali care au pierit n 332, ori de 300.000 de sarmai refugiai la romani i victoali n anul 334 au fost exagerate, ele reflect totui o situaie real i dezastruoas pentru populaiile respective. Avnd n vedere situaia demografic din acea vreme i o cifr micorat de zece ori ar reflecta mai veridic situaia dezastruoas a acestora ca urmare a nfrngerilor suferite. Pornind de la studiile speciale consacrate acestor evenimente de ctre reputai specialiti (C.Patsch, E.Chiril, I.Nistor i alii) vom ncerca s lmurim cine au fost aceti sarmai arcaragani i limigani.

    Dintre numeroasele izvoare scrise care semnaleaz populaiile de origine sarmatic (iazigi, roloxani, alani, osetini) numai acelea care se refer la evenimentele din anii 332-334 i 357-359 i amintesc pe sarmaii arcaragani i sarmaii limigani. Se pare c porecla de arcaragani i limigani este rezultatul unei transcrieri greite a copitilor care au transmis peste veacuri textele originale ale termenilor de arcarii gentes i limes gentes. Sarmaii n general i iazigii din Cmpia Tisei n special erau unanim recunoscui i apreciai ca arcai redutabili. n rzboaiele daco-romane, iniial sarmaii au fost aliai de ndejde ai lui Decebal, dar n 106 Traian pltindu-le subsidii substaniale i-a fcut federai ai Romei, dup cum precizeaz Cassiodorus (cf. Cronica, anul 747=106; FHDR II p.497 dar i unele scene de pe columna lui Traian), iar mpratul Hadrian (cf. Hist.Aug.Hadr., 6, 8) le-a mrit subsidiile pentru a-l ajuta n luptele pe care le-a avut n Pannonia, ori Dacia, ntre anii 117 i 119. De altfel, Ammianus Marcellinus precizeaz c ei au fost mereu clieni sau federai ai romanilor.

    Tot Ammianus Marcellinus (XVII, 12, 1-21, 13, 1-34; XIX, 11, 1-17) care chiar dac nu a participat personal la desfurarea evenimentelor din anii 357-359 el prezint unele amnunte, deosebit de utile, care permit o reconstituire a lor, mai ales c el le-a aflat la Sirmium din relatrile verbale ale unor colegi de arme care au participat efectiv la ele. Ammianus Marcellinus (XIV, 7, 9) mai precizeaz c gentiles erau ...uniti de clrei recrutate dintre strini, iar n alt loc (XXVIII 3, 8) i amintete pe arcani, o categorie de oameni ca i aveau aezrile n zona limesului i aveau ndatorirea ca ...mprtiindu-se pe mari spaii, ncoace i ncolo, s aduc la cunotina comandanilor notri micrile neamurilor vecine. Problema este cine erau limiganii i de ce erau considerai ca sclavii sarmailor arcaragani. Marcellinus (XVII 13, 12-20) referindu-se la expediia roman desfurat n zona vrsrii Tisei n Dunre precizeaz c pentru a-i supune pe limigani ...romanii i-au ales pentru operaiuni inuturile vecine cu Moesia, taifalii pe cele apropiate de ara lor, iar cei liberi (sarmaii arcaragani) regiunea vecin cu ei. Chemai de mpratul Constantinus (337-361) la tratative dincolo de Dunre, limiganii dup ce au trecut fluviul au ajuns n tabra roman unde tratativele au durat pn seara, cnd din senin limiganii au ncercat s-l atace pe mprat, dar armata roman i-a ucis aproape pe toi. Ali soldai romani, folosindu-se de

  • brcile limiganilor, au trecut Dunrea, distrugnd i incendiind aezrile lor chiar pe cele mai retrase situate n mlatini sau muni. Marcellinus precizeaz clar unde au avut loc aceste lupte: Dup ce au fost mprtiai i nimicii amicensii, au fost atacai fr ntrziere picensii, numii astfel de la regiunile vecine. Amicensii se aflau la nord de Acumincum, azi Slankamen, localitate situat pe malul drept al fluviului, la vrsarea Tisei n Dunre. Numele picensilor vine de la rul Pincus azi Mlava, ce se vars n Dunre lng Viminacium, azi Kostoloc, deci romanii au operat mai ales n sudul Banatului, iar aliaii lor, taifalii i sarmaii aracaragani, n alte zone. Limiganii au opus o drz rezisten iar romanii ...aai de furia luptei i de roadele victoriei ( deci de przi) s-au repezit s ucid pe cei ce fugii din lupt, stteau ascuni n colibe (bordeie). Pe acetia oastea, fiindc ajunsese aici setoas de snge barbar, i ucideau drmndu-le acoperiurile slabe ale caselor. Nici casele fcute din brne puternice n-au scutit pe cineva de moarte ...Unii care scpau de foc i de sgei se aruncau n valurile rului din apropiere (Nera sau Caras) spernd c pot s treac not pe malul cellalt. Pierderile suferite i-au determinat pe limigani ...mai ales sub presiunea sfaturilor celor btrni, s ia hotrrea de-a se preda. Astfel, o parte dintre ei ...i-au prsit adposturile din muni i au venit n tabra roman ...consimind s primeasc alte aezri linitite i sigure din care s nu mai fie mutai i unde s fie ferii de rzboi. O parte dintre limigani au fost deci colonizai undeva, fr a se preciza zona, dar peste un an, vor ataca din nou graniele imperiului. mpratul Constantin a pornit din nou cu o puternic armat n provincia Valeria, de unde a trimis doi tribuni, fiecare cu cte un interpret, pentru a-i ntreba pe limigani ...de ce i-au prsit casele dup ce li se acordase pacea i aliana cerut de ei, i acum cutreier inuturile fornd graniele romane, contrar obligaiilor asumate (pe care le aveau n calitate de federai). Pentru ai liniti pe limiganii rsculai mpratul l-a pus pe msurtorul de pmnt Innocentius s pregteasc locuri de aezri pentru ei aproape de Acumincum, iar pentru cuvntarea indulgent pe care se pregtea s o rosteasc a poruncit s se ridice o movil i n vrful ei o tribun. Se pare c limiganilor nu le-a convenit locul ales, sau condiiile impuse de romani, cci la semnalul unei cpetenii au pornit cu miile spre tribuna mpratului strivind totul n calea lor, dar ...mpratul urcndu-se pe un cal ager ntr-o goan nebun a disprut din ochii dumanului. Din suita lui ns printre alii a fost omort tribunul scutariilor: Cella. Soldaii romani ns au reuit dup o nverunat lupt s omoare pe muli dintre limigani, iar pe alii i-au gonit dincolo de fluviu. Ca urmare a acestor ntmplri mpratul, dup ce a luat msurile necesare pentru aprarea graniei s-a ntors la Sirmium, iar apoi a plecat la Constantinopol. Timp de mai multe decenii n zona respectiv nu se mai semnaleaz lupte, pn pe vremea lui Theodosius, care va repurta iari cteva victorii asupra sarmailor i cvazilor (Marcellinus, XXXI, 6, 2-15).

    Ammianus Marcellinus cu ocazia relatrilor referitoare la evenimentele amintite mai sus nominalizeaz pe civa dintre conductorii populaiilor nord-dunrene ce au atacat imperiul, pe care el i numete regi. Dintre numele acestor regi semnalm cteva care conform analogiilor onomastice cu alte nume de persoane studiate de reputai specialiti ar putea s fie de origine traco-geto-dac sau daco-roman, reflectnd influene reciproce, ca urmare a cstoriilor mixte sau a convieuirii ndelungate n aceleai aezri, sau n aezri nvecinate,

  • mai ales pentru aceia care au fost colonizai de ctre romani pe limesul dunrean. Astfel, numele tnrului rege Zizais ales de ctre conaionalii lui i recunoscut de mpratul Constantinus ca un devotat client sau federat al romanilor i gsete analogie n numele Ziais al soiei regelui costoboc (dac) Pieporus, nume amintite ntr-o inscripie gsit la Roma i datat n anul 170 (cf.CIL VI, 1801). De asemenea numele regelui Zinafer ar putea fi o transcriere greit a lui Zinaper sau Zinapor, deci fiul lui Zina pentru care exist numeroase analogii (Zina, Zena, Zinama, Ziepyr, Ziaporus, Ziper etc). Pentru regele Usafer, respectiv Usaper sau fiul lui Usa, amintim doar partea final a toponimului Sarmizegetusa. Numele regilor Rumon, Fragiledus i Agilimundus par s fie romanizate, reflectnd fie o influen roman, fie numele unor daco-romani. Faptul c aceti regi erau n subordinea (deci federai sau sclavi cum i mai numesc izvoarele) ai unor regi sarmai sau cvazi i nu ai romanilor, reflect doar conjunctura istoric a momentului. Pentru o perioad de 25 ani ns cuprins ntre anii 332 i 359, unii dintre aceti regi, sau alii nenominalizai au fost regi independeni, foarte probabil ai dacilor liberi de la nord de Mure, ori ai daco-romanilor din Banat.

    Numele regilor Zizais, Zinafer (Zinaper) i Usafer (Usaper) ar putea fi eventual de origine carpic, deoarece mpratul Diocleian a ordonat n anul 295 sau 296 (?) caesarului Maximianus Gallerius s-i colonizeze pe carpi n Imperiu (cf. Aurelius Victor, De caesaribus, 39, 43, 48; Eutropius, IX, 24; Iordanes, Romana, 299 i Getica, XVI, 91-92). Un important grup de carpi a fost colonizat n zona oraului Sopianae (Pcs) din Pannonia (Valeria). Din acest grup de carpi a fcut parte i Flavius Maximinus, praefectus aunonae la Roma n anul 370 (cf. Ammianus Marcelinus, XXVIII, 1, 5), iar fiul acestuia Marcellianus Celestius a devenit dux Valeriae i n calitate de guvernator al acestei provincii a avut repetate conflicte cu populaiile din stnga Dunrii, ucigndu-l chiar pe regele cvazilor Gabinius n anul 374 (cf. Ammianus Marcellinus, XXIX, 6, 3 i Zosimos, IV, 16, 4). Ca urmare a convieuirii sau vecintii acestor carpodaci (cum i numete Zosimos la 381) cu sarmaii, colonizai i ei n provincia Valeria, a putut rezulta mprumutul acestor nume de evident origine dacic. Probabil c statuile nobililor daci (Tarabostes) de pe arcul de triumf al lui Constantin I, ori cele aflate n diverse muzee (Vatican, Florena etc.) reprezint conductori sau regi al cror nume era bine cunoscut de contemporanii lor, dar ntre timp numele lor a fost uitat, pstrndu-se pn azi doar statuile lor anonime. Un alt nume de rege care ar putea fi de origine dacic este semnalat de Priscus (Ambasadele, p.13) pe la mijlocul sec.V i anume: Curidachus, care era vasal al lui Attila, iar ali regi erau vasali ai mpratului Theodosius II (408-450). Priscus precizeaz c regele Curidachus stpnea, dimpreun cu ali efi de triburi i gini peste neamul acatirilor (agatrilor? basileus Acatiron) care eventual ar putea fi identificat cu carpo-dacii semnalai de Zosimos (Historia nova, IV, 34) ce au atacat imperiul roman n anul 381, dar au fost nfrni i respini la nord de Dunre de ctre mpratul Theodosius I (379-395).

    Am insistat asupra acestor evenimente istorice semnalate n izvoarele scrise, deoarece n literatura de specialitate, ori n tratatele i manualele de istorie nu li s-a acordat atenia cuvenit (pentru argumentaia arheologic, numismatic etc. vezi mai jos)

  • Migraia hunilor din Asia n Europa a provocat dislocri importante de populaii nord-caucaziene i nord-pontice spre sud-estul i centrul Europei. ntre anii 376 i 386 hunii reuesc s supun populaiile din estul i nordul Mrii Negre: alani, sadagari, ostrogoi, vizigoi, ani, sciri, carpodaci etc.

    Dezastruoasa nfrngere a goilor de ctre huni n anul 376 i moartea regelui Hermanarich, i-au determinat pe muli dintre goi s-i prseasc aezrile din zona de silvo-step nord-pontic, migrnd spre teritoriul Dunrii de Jos cu intenia de-a se stabili n Imperiul roman. Un important grup dintre vizigoi (thervingi) n frunte cu regele Alavivus au primit aprobarea mpratului Valens de-a se stabili la sud de Dunre, devenind astfel federai ai romanilor, cu condiia de-a deveni cretini. i astfel vizigoii au fost fcui de ctre mpratul Valens mai degrab arieni dect cretini. Mai trziu mpini de zel, predicar Evanghelia att ostrogoilor, ct i gepizilor, care erau nrudii cu cei dinti, nvndu-i cultul acestei erezii i invitar toate neamurile de limba lor s ia parte la cultul acestei secte. Ei nii, dup cum am spus, trecnd Dunrea s-au stabilit, cu permisiunea mpratului n Dacia Ripensis, n Moesia i n Tracia (Iordanes, Getica 132-133; cf. i Socrates, IV, 33, 1-7). Ostrogoii sau greuthungii n frunte cu regele lor Vithericus i alte cpetenii (Alatheus, Safras, Farnobius) au cerut i ei aprobarea de-a se stabili n imperiu, dar Valens le-a respins cererea, astfel, c ostrogoii au rmas ca ferai ai hunilor, devenind dimpreun cu alte populaii (alani, sciri, carpodaci etc.) aliai de ndejde ai acestora (cf. Ammianus Marcellinus XXXI, 4).

    Un alt grup de vizigoi (thervingii) condui de regele lor Athanaric, ...s-a retras mpreun cu toi ai si ntr-un loc din Caucaland, greu de ptruns din pricina pdurilor i munilor nali, dup ce au izgonit de acolo pe sarmai (Ammianus Marcellinus XXXI, 4, 13). n literatura de specialitate s-a discutat mult despre localizarea acestei ri (Land=Tar) Cauca, propunndu-se diverse soluii. Deoarece tot Ammianus Marcellinus (XXVII, 5, 2-3) relateaz c mpratul Valens a trimis trupe la nord de Dunre unde localnicii (deci populaia sedentar autohton) pentru a nu fi ucii sau luai prizonieri s-au retras ...n munii cei nali ai Serilor, cu neputin de strbtut pentru cine nu-i cunotea bine pare plauzibil ca aceti muni cu pdurile lor seculare s fie identici cu Munii Vrancei, iar ara Cauca s fie plasat n Moldova de sud, dup cum ar indica-o i descoperirile arheologice (vezi mai jos p. ?????). Tot n aceast zon pn la rul Buzu, goii pgni condui de Athanaric i ali efi l-au martirizat pe sfntul Sava, preotul Sansalas ori pe ali martiri ntre anii 372-380 (cf. Acta Sanctorum, I, 261, II, 3-8). Regele Athanaric care devenise federat al romanilor conform tratatului de pace (foedus) ncheiat cu mpratul Valens n anul 371 lng Noviodumum (Isaccea) a rezistat atacurilor repetate ale hunilor deoarece ...a nceput s ridice ziduri nalte (de fapt valuri de pmnt mblnite cu lemn) de la malurile rului Gerasus (Siret) pn la Dunre (Ammianus Marcellinus XXI, 3, 7). Abia la sfritul anului 380 n urma unui tratat cu mpratul Theodosius se va refugia la Constantinopol unde n ianuarie 381 va muri (Marcellinus Comes, Cronica, 381, 2 FHDR II p.359; Orosius VII, 3, 4, 7; Socrate Scolasticul V, 10, 3-4). Plecarea lui Athanaric la Constantinopol a fost cauzat i de aliana carpodacilor i scirilor cu hunii, care, dup cum am mai amintit, au atacat imperiul roman n anul 381.

  • Se pare c tot n jurul anului 380 s-a stabilit i grupul de vizigoi n Transilvania reprezentat prin necropolele de tip Sntana de Mure, dup cum ar confirma i datarea fibulelor cu semidisc de la Sntana, Lechina, Valea Strmb etc. la sfritul secolului IV. Referitor la ceilali vizigoi Iordanes (Getica, 145) precizeaz: Dup moartea lui Athanaric toat armata sa a rmas n serviciul mpratului Theodosius (379-395) i s-a supus Imperiului roman, formnd parc un singur tot cu armata roman. Astfel au fost reconstituite acele uniti de federai, nfiinate odinioar de Constantin, iar goii au fost numii federai.

    Din cele prezentate pn acum rezult clar c izvoarele scrise nu sprijin ipoteza c Dacia roman a fost cucerit i stpnit de goi n perioada 275-380, cum au susinut sau mai persevereaz unii istorici s o cread. Termenii generici de Dacia, Sciia, Goia, Gepidia, din izvoarele scrise romane trzii sau bizantine se refer numai la anumite zone i teritorii nord-dunrene n funcie de locul unde s-au desfurat evenimentele istorice semnalate de ctre autorii antici. De altfel din punct de vedere juridic la curtea imperial de la Constantinopol, teritoriul nord-dunrean denumit Dacia a fost mereu considerat, att de mprai, ct i de cronicari, ca teritoriu roman sau bizantin, care a fost vremelnic concesionat unor populaii barbare care conform unor tratate de pace (foedus) deveneau federai sau aliai, ce aveau anumite obligaii bine precizate i care primeau n schimb anumite subvenii pecuniare sau de alt natur (donativa).

    Timp de un secol (375-475) populaiile sedentare din Europa central i nord pontic au fost dislocate sau hruite de numeroase incursiuni de prad provocate n principal de huni i de aliaii lor. Armatele Imperiului roman, att n rsrit, ct i n apus au fost mereu n alert, suferind numeroase nfrngeri repurtnd doar cteva victorii asupra rzboinicilor huni, care dimpreun cu aliaii lor (alani, ostrogoi, sciri, carpodaci, gepizi etc.) au provocat nenumrate pierderi de viei omeneti i imense pagube materiale. n prima etap, pn n jurul anului 420, hunii i consolideaz stpnirea n zona nord-pontic.

    Dup moartea lui Athanaric, hunii, scirii i carpodacii atac imperiul roman, dar au fost respini de Theodosius (Zosimos IV, 34), iar n anul 386 neamurile ce locuiau lng Istru atac din nou imperiul dar sunt nfrni de generalul Promotus, care n 391 va fi ucis ntr-o lupt cu nord dunrenii (Zosimos IV, 35, 38, 51; Claudianus III, 305, 320). Pn n anul 400 nu mai sunt semnalate lupte n zona Dunrii, dar n acel an generalul roman Gainas (de origine got) prelund conducerea goilor rsculai s-a retras la nord de Dunre, dimpreun cu un grup de rzboinici goi de sub comanda sa stabilindu-se probabil n castrul roman trziu de la Pietroasele (eventual anticul Turris). Uldes (Uldin) cpetenia hunilor ns nu va tolera o alt putere militar n zon de aceea va avea mai multe lupte cu Gainas i goii condui de el, reuind n final s-l omoare pe Gainas, iar capul su l va trimite la Constantinopol unde solul su va ajunge n ziua de 3 ianuarie 401. Locuitorii Constantinopolului au purtat capul lui Gainas nfipt ntr-o suli pe strzile marelui ora, iar mpratul Arcadius, dup ce a oferit daruri bogate soliei hunilor a ncheiat un tratat de pace cu acetia, recunoscndu-le dominaia la nord de Dunre, n calitate de federai ai imperiului. Uldes va respecta acest tratat de pace pn la moartea mpratului Arcadius n anul 408, cnd Anthemus, n calitate de praefectus praetoris i de tutore al noului mprat Theodosius II (408-450) care la acea dat avea doar 6

  • ani, nu a mai vrut s respecte tratatul cu hunii. Uldes, dup ce incendiaser oraul Sucidava (Celei) trece Dunrea efectund o prim incursiune de jaf n imperiu. Nu se poate preciza cnd au nceput hunii s cucereasc i s se aeze efectiv n Cmpia Tisei. Probabil c pe timpul lui Mundiuchos sau Mundus, tatl lui Attila (Priscus, p.581 sq; Theophanes Confesor, p.102, 13-26). Cert este c regele Rua regele hunilor n anul 433 mai purta nc rzboi cu diverse populaii nord-dunrene (amilzurii, itimarii, tonosurii, boiscii (Priscus, p.121). Dar chiar n acel an va muri, urmndu-i la tron Attila i fratele lui mai mare Blenda, care n acelai an vor ncheia pace cu romanii devenind probabil vasali ai lor.

    Primul tratat ncheiat de romani cu Attila s-a ncheiat lng Constantia (azi Kovin) situat pe malul stng al Dunrii la vrsarea rului Morava n Dunre, unde se afl oraul Margus (azi Dobravia) care avea atunci un rol important ca trg comun pentru romani i huni dar mai ales ca punct de trecere peste Dunre. Tratatul prevedea ca: ...romanii s nu mai primeasc la ei pe fugarii scii, sau ....s nu ncheie aliana cu vreun popor barbar cu care hunii s-ar gsi n rzboi, iar trgurile s se fac n condiii egale de siguran, att pentru romani, ct i pentru huni. De asemenea, romanii trebuie s plteasc regilor scii un tribut anual de 700 livre aur, dei mai nainte el n-a fost dect de 350 livre (livra = 327 grame). Tratatul a fost ntrit prin prestare de jurmnt, dup obiceiul patriei fiecruia, iar Attila i Bleda ...au plecat s subjuge popoarele din Sciia i pornir rzboi mpotriva sorosgilor. Printre fugarii predai de romani hunilor se aflau i doi copii de neam regesc, Mama i Atacam, care ...au fost ucii pe cruce drept pedeaps pentru fuga lor la romani (Priscus, p.122). Aceti copii de neam regesc, prin numele lor, dar mai ales prin faptul c au fost crucificai ar sugera ipoteza c erau cretini, probabil daco-romani, care s-au refugiat n oraul Carsus din Tracia. Dintre relatrile lui Priscus rezult deci c att regele Rua, ct i Attila i Bleda, nc nu au reuit s subjuge toate populaiile nord-dunrene din zona Dunrii mijlocii i bazinul Tisei, unde locuiau amilzurii, itimarii, tonosurii, boiscii i sorosgii, mpotriva crora regii hunilor au purtat rzboi n anul 433.

    Identificarea acestor populaii este dificil astzi deoarece ele nu mai sunt atestate n alte izvoare scrise n afar de boisci sau boii un trib celtic care, conform altor tiri, ar fi fost nimicii nc de Burebista. Sub denumirile arhaizante amintite de Priscus ar putea fi identificate populaiile atestate de alte izvoare n zon: daco-romani, daci liberi, sarmai, respectiv iazigi, marcomani, cvazi, herubi, vandali, gepizi etc. Cercetrile arheologice recente sau viitoare ar putea contribui efectiv la elucidarea mcar parial a acestei probleme (vezi mai jos).

    Dup moartea lui Bleda, Attila devine singurul stpn peste un teritoriu vast cuprins ntre Marea Azov i Cmpia Tisei iar populaiile locale au devenit supuse sau aliate de ndejde ale hunilor. Odat consolidat puterea economic, deoarece populaiile sedentare, printre care erau i daco-romanii erau obligai s plteasc un anumit tribut n natur ce const din cereale (mei, gru, secar, orz, ovz etc.) sau animale (bovine, ovi-caprine etc.) care stteau la baza aprovizionrii i ntreinerii numeroilor lupttori din toate neamurile ce formau armata hunilor. n afar de clreii huni, condui de generalul Onegesius (...cel mai bogat dintre scii dup Attila) lupttorii de alte naionaliti formau uniti militare aparte

  • conduse de regii sau cpeteniile acestora: Ardaric regele gepizilor, Valamir regele ostrogoilor, Edecon conductorul scirilor etc., care erau cei mai apropiai colaboratori ai lui Attila. Pentru ntreinerea i aprovizionarea aparatului administrativ (dijmuitori, curieri, cruai care transportau alimentele etc.) i militar Attila avea nevoie de sume de bani considerabile, de aceea va ncerca pe toate cile i prin diverse mijloace s sporeasc tributul pe care-l primea anual din partea romanilor. Un alt mijloc de a spori veniturile consta din diverse expediii de jaf i de cucerire de noi teritorii. Astfel, ntre 441-443 hunii atac i cuceresc mai multe orae sud-dunrene Singidunum (Belgrad), Viminacium (Kostolec), Margus (Dubrovia), Ratiaria (Arar) etc. ncepnd din anul 447, romanii vor plti ca tribut anual 2100 livre de aur, iar stpnirea hunilor se va extinde pe linia Dunrii de la Sirmium (Sremska Mitrovica) pn la Novae (Staklen-Sistovo), iar spre sud ...cale de 5 zile pn la Naissus (Nis) care dimpreun cu Serdica (Sofia) au fost n bun parte distruse de ctre huni. Cea mai mare expediie de jaf o va organiza ns Attila n Imperiul roman de apus ajungnd (n 451) pn la Campus Catalannicus sau Campus Mauriacus de lng Troyes din Frana, unde a fost nfrnt de generalul roman Aetius (390-454), un daco-roman nscut la Durostorum (Silistra), ajutat de numeroi aliai vizigoi, vandali, franci etc. De asemenea Attila n anul 452 va organiza o expediie de jaf n Italia, cu intenia de-a cuceri Roma, dar impresionat de papa Leon cel Mare (440-461) care i-a ieit n ntmpinare, probabil din superstiie, cci Attila credea n prezicerile amanilor i astrologilor, s-a ntors la reedina sa fr a ntmpina o rezisten armat deoarece mpratul Valentinian III (425-455) la acea dat nu avea o armat capabil s reziste sau s-l nfrng pe temutul rege al hunilor, care fusese poreclit Biciul lui Dumnezeu.

    Reedina lui Attila era undeva n Cmpia Tisei, dup cum ar rezulta din relatrile lui Priscus, care descrie principalele etape ale drumului parcurs de ambasada roman condus de Maximinus, un nalt demnitar de la curtea mpratului Theodosiu II. Ambasada roman dup ce trece Dunrea prin vadul Margus-Constania a parcurs timp de mai multe zile un drum anevoios prin Cmpia Banatului traversnd mai multe ruri dintre care nominalizeaz doar pe cele mai mari: Drencon, Tigas i Tiphisos, care, dei s-au fcut diverse propuneri, nc nu au fost identificate cu certitudine. Pe acestea le-au trecut n brci monoxile, de care se foloseau locuitorii de pe malurile rurilor, iar pe celelalte (ruri mai mici) le-am trecut pe plute, pe care barbarii le poart n crue, deoarece locurile sunt mltinoase. Prin sate ni se aducea de mncare i anume n loc de gru, mei, iar n loc de vin, mied, dup cum l numesc localnicii. Cluzele care ne nsoeau aveau i ei mei i o butur preparat din orz. Barbarii o numesc camos. Ajuni lng un lac, din cauza unei furtuni ambasada este gzduit n colibele i bordeiele stenilor care aveau ca stpn pe una dintre soiile lui Bleda, o cpetenie a hunilor (Priscus p.131). Probabil c aceast stpn a satului, pe care Priscus o numete regin, era o nobil btinae, ca i tnra cu care Attila s-a cstorit cu puin nainte de-a se ntlni cu ambasada roman i care era tot stpna unui sat. De asemenea un alt conductor hun, Berich, care tocmai fusese trimis de Attila n solie la mprat ...avea n stpnire mai multe sate din Sciia. Drept recompens pentru ospitalitatea oferit, ambasadorii romani au oferit stpnei satului ca daruri: ...trei cupe de argint, piei vopsite n rou, piper din India, curmale i diferite

  • alte delicatese exotice care erau foarte preuite de ctre barbari. Dup ce au cltorit alte 7 zile l-au ateptat pe Attila ntr-un sat, dimpreun cu alte ambasade venite din Imperiul roman de apus (de la Roma, din Noricum sau de la generalul Aetius) pentru a pleca dimpreun cu regele hunilor la reedina acestuia. Dup ce am trecut peste cteva ruri am sosit ntr-un sat foarte mare unde se spunea c se afl cea mai strlucit dintre toate locuinele lui Attila, construit din brne i scnduri frumos poleite i bine nchegate i nconjurat cu o mprejmuire de lemn, pus de frumusee, nu pentru ntritur. Dup locuina regelui se gsea locuina lui Onegesius, mpodobit i aceasta cu mprejmuire de lemn de jur mprejur, dar nu era nfrumuseat cu turnuri la fel ca cea a lui Attila. Nu departe de mprejmuire era o baie, construit de Onegesius, cel mai bogat dintre scii dup Attila, cu piatra adus din ara peonilor, deoarece la barbarii din prile acelea nu se gsete piatr i lemn, ci se folosesc de material adus de aiurea. Arhitectul bii fusese luat ca prizonier din Sirmium (Priscus p.134-135 cf. i Iordanes, Getica p.78-179).

    Pentru amplasarea pe teren a reedinei lui Attila s-au propus mai multe localizri, dar fr dovezi concrete arheologice. Deoarece din descrierea lui Priscus rezult c ntreg drumul parcurs s-a petrecut foarte probabil numai pe teritoriul Banatului, cea mai plauzibil localizare ar avea anse de reuit s fie cutat n colul de nord-vest al Banatului, mai ales c n zona Snnicolau Mare, Teremia Mare, Beba Veche unde se afl izvoare termale, unde cresc nuferi i alge identice cu cele de la Bile Felix sau Bile Herculane, deoarece lipsind lemnele pentru nclzit, baia construit de arhitectul roman pentru Onegesius a putut funciona permanent folosind aceste ape termale, care au i un rol terapeutic. Dac reedina lui Attila s-ar fi aflat n Voievodina, deci pe malul drept al Tisei, atunci ar fi fost mult mai simplu ca trecerea Dunrii s se fi fcut pe la Acumincum (Slankamen) evitndu-se astfel traversarea mai multor ruri i zone mltinoase pe care le amintete Priscus. Asupra acestei probleme, ca i a altora legate de locuitorii numeroaselor sate pe care le amintete Priscus vom mai reveni n capitolul referitor la documentaia arheologic.

    Dup moartea subit a lui Attila, provocat de o hemoragie care l-a sufocat, chiar n noaptea ultimei cstorii cu frumoasa Ildiko, au urmat mai nti lupte interne ntre numeroii lui copii i partizanii lor. n 454 ns regele gepid Ardaric, n alian cu populaiile subjugate de huni, rsculndu-se au avut o lupt hotrtoare cu fiii lui Attila, unii acum mpotriva pericolului comun, pe malul rului Nedao (nc neidentificat) obinnd o victorie zdrobitoare. Iordanes (Getica, cap.50 p.261 sq) relateaz c n aceast lupt a murit fiul cel mare al lui Attila, Ellac dimpreun cu aproape 30.000 de huni i partizani ai lor. Ca urmare a acestei victorii ntinsul regat al hunilor se destram, iar fii temutului rege, dimpreun cu partizanii lor, vor fi alungai i colonizai n diverse provincii ale imperiului roman ...Gepizii, nsuindu-i cu fora regiunile hunilor i punnd stpnire n calitate de nvingtori pe tot teritoriul Daciei ca nite oameni destoinici, n-au cerut altceva de la Imperiul roman dect pace i daruri anuale (Iordanes, Getica, p.264).

    Din relatrile lui Iordanes (Getica p.264-266) rezult c mpratul Marcian (450-457) a ncheiat tratate de pace (foedus) nu numai cu gepizii, ci i cu alte neamuri, ostrogoi, sciri, alani, huni etc., colonizndu-i n calitate de federai n diverse provincii ale imperiului. Astfel,

  • ostrogoii au fost colonizai n Pannonia care avea ca ceti principale Sirmium (Mitrovia) i Vindobana (Viena). Scirii, sadagarii i unii dintre alani, n frunte cu conductorul lor Candac au fost colonizai n Scythia Minor i Moesia Inferior. Sarmaii, cemandrii i unii dintre huni, au fost colonizai n Iliria n zona cetii Castra Martis (Castramartena, localitate nc neidentificat). Hernac, fiul cel mai tnr al lui Attila, dimpreun cu oamenii si au fost colonizai n partea nordic a Scythiei Minor. Ali doi fii ai lui Attila cu oamenii lor au fost colonizai n Dacia Ripensis, de fapt Moesia, de-a lungul vilor Utus (Vit), Oescus (Iskar) i Almus (Lom). Cel mai interesant pasaj din Iordanes, care merit o atenie deosebit este acela care precizeaz c: Muli dintre huni, rspndindu-se n toate prile s-au stabilit n Romania, dintre care urmaii lor sunt numii acum sacramontizi i fosatizi (Multique Hunnorum passim proruentes tunc se in Romania dediderunt, e quibus nunc usque Sacromontisi et Fossatissii dicuntur, Iordanes, Getica p.266). Chiar dac aceast Romania ar cuprinde teritoriul prin care curg cei trei aflueni ai Dunrii, Vit, Iskar i Lom din Moesia Inferior i Dacia Ripensis (Bulgaria de azi) locuitorii care slluiau n Munii Sacri i Satele nconjurate de anuri, erau n principal o populaie romanic, printre care au fost colonizai i unii dintre huni, sau eventual daco-romani din Banatul stpnit de fiul cel mai mic al lui Attila.

    Procopius (IV,11,20) amintete printre cetile situate de-a lungul Dunrii n Moesia i cetatea Fossatum ce nu a fost nc localizat. Faptul c Iordanes amintete numai provinciile Imperiului roman contemporane lui: Pannonia, Noricum, Iliria, Moesia Inferior, Dacia Ripensis, Scythia Minor etc., n care au fost colonizate diverse populaii ce au trit sub dominaia hunilor, era firesc deoarece acestea i interesau pe romani n primul rnd. Tot el ns referindu-se la teritoriul nord-dunrean adic la pmntul ntregii Dacii mai spune c ...gepizii pstreaz pentru ei regiunile hunilor i c poporul hunilor a ocupat vechile lor locuri sau aezri (Gepidas Hunnorum sedes sibi defendere Hunnorumque populum sui antiquis sedibus occupare) deci, aceast Romanie, ar putea fi eventual la nord de Dunre, probabil n Banatul de astzi sau n Transilvania, care odinioar fcea parte din teritoriul ntregii Dacii (totius Daciae) unde ar putea fi localizai i acei muni sacri, de la care au primit numele locuitorii lor. Dar, indiferent unde va fi localizat aceast Romania, la sud sau la nord de linia Dunrii este cert c folosirea termenului de ctre Iordanes pe la mijlocul sec.VI denot c la acea dat pe lng denumirile oficiale ale provinciilor (Moesia, Dacia Ripensis etc.) populaia romanic ce vorbea latina vulgar n permanent schimbare era contient de romanitatea ei numindu-se romani, iar teritoriul pe care-l locuiau, Romania, denumiri care au fost pstrate de poporul romn pn n zilele noastre.

    Revenind la gepizi, trebuie menionat c izvoarele scrise semnaleaz prezena lor n apropierea granielor Daciei romane abia pe la mijlocul sec.III (249) cnd regele lor Fastide, dup ce i-a nfrnt pe burgunzi i alte populaii dorind s-i extind stpnirea spre sud-est a cerut unele teritorii goilor, care ns au respins cererea. Ca urmare, gepizii i-au atacat pe goii, condui de regele lor Ostrogothe, dar n lupta care s-a dat ...lng oraul Galtis, pe lng care curge rul Auha (cf. Iordanes, Getica, 99; FHDR II, p.423) gepizii au fost nvini, astfel c s-au retras la slaurile lor. Pentru localizarea oraului Galtis s-au propus diverse soluii.

  • Printre altele s-a propus localizarea la Ungra - care n documentele feudale (anul 1325 etc.) este atestat sub denumirea de Galt, iar rul Auha a fost identificat cu Aluta=Olt. Aceast ipotez fantezist ignora voit faptul c la acea dat castrul roman de la Hoghiz situat doar la civa km de Ungra era nc n funciune i c att gepizii, ct i goii, nu puteau s locuiasc i deci s revendice un teritoriu al Daciei romane n care se aflau numeroase uniti militare romane. Aceast lupt s-a dat probabil undeva la nord-est de Carpaii Pduroi, n afara provinciei romane.

    Prima incursiune a gepizilor n Imperiul Roman dateaz dup anii 267-269 cnd, goii, herulii, gepizii etc. devasteaz provinciile sud-dunrene (cf. Hist.Aug. Claudius, 6; Zosimos I, 42) i abia la 291 sunt prezeni n bazinul superior al Tisei, cnd goii i taifalii i atac pe vandali i pe gepizi (cf. Pan.Lat. III, 11). Pentru secolul al IV-lea i prima jumtate a sec.V, pe baza izvoarelor scrise se poate presupune c ei au locuit n bazinul mijlociu al Tisei (vezi mai jos). Abia dup 454 Iordanes (Getica, 33-34) precizeaz c gepizii locuiesc ...n acea parte a Sciiei ce este strbtut de fluvii mari i celebre. Cci Tisa alearg prin nordul i vestul ei; nspre sud se afl nsi marea Dunre, iar dinspre est o taie Flutausis care este repede i vijelios i se vars cu furie n undele Dunrii. n mijlocul lor se afl Dacia, aprat de Alpii abrupi, ca de o coroan. Pentru a distinge Dacia antic de Dacia sud-dunrean adic Dacia Ripensis, Iordanes (Getica, 74) spune: Am n vedere Dacia cea veche, pe care acum o ocup popoarele gepizilor. Aceast ar, aezat n faa Moesiei dincolo de Dunre este nconjurat de o cunun de muni, avnd numai dou intrri, una pe la Boute i alta pe la Tape. Aceast Gotia pe care strmoii notri au numit-o Dacia i care, dup cum am mai spus, acum se numete Gepidia. Tot Iordanes (113) referindu-se la vandali relateaz c: Ei ocupau atunci locurile unde astzi locuiesc gepizii, lng rurile Marisia, Miliere, Gilpil i Crisie, care le ntrece n mrime pe toate celelalte mai sus amintite.

    Un izvor foarte important care d date deosebit de interesante despre Dacia nord-dunrean i Gepidia este Geograful din Ravenna, care i-a redactat cartea sa Cosmographia la sfritul sec.VII (n jurul anului 679). El spune urmtoarele: ...ad frontem ejusdem Albis Datia minor dicitur, et dehinc super ex latere magna et spatiosa Datia dicitur: quae modo Gipidia ascribuntur; in qua nunc Unorum gens habitare dinoscitur (cf. Cosm. IV, p.28). Iar n alt loc (IV, 14 p.53-54) spune: ...ut dicamus ad spatiosissimam terram, sunt patriae spatiosissimae que dicuntur Datia prima et secunda, quae et Gipidia appellatur, ubi modo Uni qui et Avari inhabitant ...In quas Dacorum patrias antiquitus plurimas fuisse civitates legimus, ex quibus aliquantas designare volumus, id est Drubetis, Medilas, Pretorich, Pannonin, Gazanam, Masclunis, Tibis, que coniungitur cum civitate Agmonia patriae Mysiae. Item ad aliam partem sunt civitates im ipsas Datias, id est Tema, Tiviscum, Gubali, Zizis, Bersovia, Arcidaba, Canonia, Potula, Bacaucis. Per quas Dacorum patrias transeunt plurima flumina, inter cetera quae dicitur: Tisia, Tibisia, Drica, Marisia, Arine, Gilpil, Gresia. Quae omnia flumina in Danubium merguntur; nam fluvius Flautasis finit ipsam patriem.

    Pe baza acestor informaii scrise s-au fcut diverse ncercri de identificare a localitilor i rurilor amintite ncercndu-se o localizare mai precis a teritoriului locuit de

  • gepizi. Amplasarea gepizilor n sec.III n zona bazinului superior al Tisei rezult i din cererea regelui Fastida care spune c: ...el se gsea nchis de muni nali i strmtorat de pduri dese. Coborrea lor n Criana ntre Mure i cele trei Criuri (Marisia, Miliare, Gilpil i Grisia) a putut avea loc numai dup nfrngerea vandalilor de ctre goi i colonizarea acestora de ctre Constantin I n Pannonia unde au stat pn n jurul anului 400, cnd se ndreapt spre Galia i Peninsula Iberic (n 406).

    Bazinul mijlociu al Tisei pe parcursul sec.IV i prima jumtate a sec. V a fost locuit n principal de ctre dacii liberi i sarmai. Probabil c abia dup anul 380 grupuri compacte de ostrogoi, heruli i gepizi vor fi dislocate de ctre huni i silii s locuiasc n aceast zon, odat cu strmutarea nucleului principal al hunilor din nordul Moldovei n Cmpia Tisei cu precdere n Banat i Voievodina. Probabil c printre populaiile cu nume arhaizant cu care lupt regii hunilor, Rua i Attila nainte de 433 n afar de vechii locuitori ai zonei (daci i sarmai) ar putea fi incluse i alte populaii atestate la nord de Dunrea mijlocie: marcomani, cvazi, rugi, suevi etc., dar care sub presiunea hunilor vor migra n diverse direcii. Abia dup destrmarea regatului hunilor se constat o reaezare a diverselor populaii n anumite zone.

    Din relatrile lui Iordanes i Geograful din Ravenna rezult c gepizii, n calitate de principali nvingtori ai hunilor au pus stpnire pe un vast teritoriu cuprins ntre Tisa, Dunre i Carpaii Occidentali avnd ca grani estic Valea Cernei (Flutausis sau Flautasis), singurul afluent care ...curge repede, vijelios i se vars cu furie n undele Dunrii, cci Oltul sau Siretul, cu care a mai fost identificat Flutausis, au cursul inferior domol, chiar foarte lent. De altfel, i cele dou pori de acces din Moesia n Dacia, amintite de Iordanes: Tape i Boute pledeaz tot pentru Valea Cernei. Astfel poarta Boutas sau Boutae era probabil defileul Cernei dintre Orova i Bile Herculane sau poate chiar defileul Porilor de Fier dintre Drobeta i Dierna sau Zernes cum o numete Procopius. Cealalt poart Tapas sau Tapae era situat ntre Sarmizegetusa i Bucova (probabil Pons Augusti) astzi denumite Porile de Fier ale Transilvaniei. Menionm n treact c la Bucova exist o vestit carier de marmor, intens exploatat de romani pentru a satisface necesitile mereu sporite ale capitalei Daciei romane. Geograful din Ravenna plaseaz grania dintre Mysia i Datia la Agmonia, antica Acmonia situat puin mai spre vest unde defileul Bistrei se lrgete i anume ntre Marga i Zvoi.

    Din delimitrile pe care le fac Iordanes i Geograful din Ravenna rezult c Dacia, respectiv Gepidia era brzdat de urmtoarele ruri: Tisia (Tisa), Tibisia (Timi), Drica (Bega sau Aranca), Arine sau Miliare (Criul Alb), Gilpil (Criul Negru) i Grisia (Criul Repede), deci, teritoriul de astzi al Crianei i Banatului. De asemenea pentru ei fostul teritoriu al Daciei romane din Oltenia i Ardeal fcea parte din Moesia inferior: ...Item trans fluvium Danubium sunt civitates Mysiae inferioris, Porolissos, Certia, Largiana, Optatiana, Macedonica, Napoca, Patabissa, Salinis, Brutia, Apulon, Sacidaba, Cedonia, Caput Stenarum, Betere, Aluti, Romulas, Item, iuxta ipsam Cedoniam est civitas quae dicitur Burticum, Blandiana, Germigera, Petris, Aquas, Sarmazege, Augmonia, Augusti (Cosmogr. p.185-189). Semnalnd drumul ce lega Marea Neagr de nordul Daciei, pe traseul acestuia amintete urmtoarele orae: Tyras (Cetatea Alb) ... Phira ...Ermenium, Urgum, Sturium, Congri, Porollisum, Certia (Cosmogr. IV, 5, p.47). Dintre acestea doar Porollisum

  • (Moigrad) i Certia (Romita) pot fi identificate pe teren cu certitudine. Celelalte cinci localiti ar putea fi amplasate n sudul Moldovei i Ardeal n cazul c vechiul drum care fcea legtura ntre roxolani i iazigi trece prin pasul Brecu (Augustia cf. Ist.Rom. I. p.703 n.103).

    Pentru a-i consolida stpnirea asupra teritoriilor cucerite de la huni, gepizii ncheie un tratat de pace (foedus) cu mpratul Marcian (450-457), care bucuros de destrmarea puterii hunilor a acceptat ca gepizii s devin federai ai romanilor, acordndu-le chiar subsidii. Iniial gepizii vor stpni efectiv oraul Sirmium doar ntre anii 473-504 i 536-567 deoarece ntre anii 504-536 ca urmare a conflictului avut cu ostrogoii care tot n calitate de federai locuiau n Pannonia i Noricum, de la Sirmium pn la Vindobana (Viena). O alt populaie germanic, herulii, ce locuiau nainte de btlia de la Nadao (454) pe teritoriul Slovaciei, sub presiunea longobarzilor, care locuiau n Moravia s-au strmutat n Cmpia din sudul Pannoniei devenind astfel vecini cu gepizii. Iniial au avut relaii de prietenie cu gepizii, care se pare c i-au convertit la arianism, ...dar mai trziu, fr nici o pricin, aceia (gepizii) ncepur s le pricinuiasc tot felul de necazuri. Le siluiau femeile, le rpeau vitele i alte lucruri de pre i nu conteneau cu nedreptile, iar pn la urm pornir un rzboi nedrept (Procopius, De Bell, VI, 14, 27-28). Herulii ca urmare a unor tratate de pace ncheiate cu mpraii Anastasius (491-518) i Iustinian (527-565) au fost colonizai n imperiu. Procopius (De Bell. VII, 33, 13) precizeaz c: Alte inuturi din Dacia fur primite n dar de la mprat (Iustinian) i ocupate de heruli, n jurul cetii Singidunum, unde locuiesc i astzi i de unde pustiesc mereu Ilyria i Tracia. Unii dintre ei au ajuns soldai n armata roman n trupele de federai. Mai mult chiar, Iustinian n campania perseverent pe care a dus-o pentru cretinarea pgnilor, promulgnd legi severe contra acestora sau a ereticilor din diverse secte cretine (arieni etc.) a reuit s-l boteze personal la Constantinopol n anul 528 ca ortodox pe regele herulilor Gretes, dimpreun cu suita sa, fcndu-le cu aceast ocazie i bogate daruri (Procopius, Bell. II, 14, 12 i II, 14, 33; Theofhanes, I, p.268; Malalas, XVIII, 427). Se pare ns c regele cu suita sa, inclusiv episcopul hirotonit tot la Constantinopol, nu a reuit s converteasc la ortodoxism un numr prea mare de heruli, de aceea, sub presiunea ereticilor arieni, dar mai ales a gepizilor, tot arieni, l va determina pe rege, ca dimpreun cu un grup nu prea numeros s emigreze pentru a se stabili n ara lor de batin din zona Mrii Baltice, eventual n Lituania unde se constat necropole cretine ce au ca inventar piese de factur bizantin pe parcursul sec.VI-VIII (catarame cu cap de vultur, fibule digitate cu masc etc.). Cert este c pentru a-i liniti pe gepizi, Iustinian a colonizat n sud-estul Noricului i n Pannonia pe longobarzi n anul 546. Nu se poate preciza dac Iustinian a reuit s-i converteasc i pe unii dintre longobarzi la ortodoxism, chiar dac necropolele din Noricum i Pannonia atribuite longobarzilor sunt n principal cretine. n schimb, prin diverse aciuni diplomatice Iustinian a reuit s ntrein ntre gepizi i longobarzi o permanent tensiune care va culmina cu rzboiul dintre ei.

    nc la prima solie pe care o trimite regele longobard Alboin la Constantinopol n anul 547 acesta solicit pe lng sprijinul financiar i pe cel militar mpotriva gepizilor motivnd c: Aceti tlhari (gepizii) v amintesc acum prin toate mijloacele c Sirmium i alte

  • localiti din Dacia ar fi acum pentru voi prilej i pricin de rzboi (Procopius, VII, 34, 35). Dar Iustinian accept ca regele gepid Cunimund s-i mute reedina la Sirmium, unde profitnd de monetria local va emite chiar monede proprii, imitndu-le pe cele romane. Tot la Sirmium i-a avut reedina i singurul episcop arian al gepizilor Trasaric, care dup moartea regelui i biruina longobarzilor n alian cu avarii din anul 567, se va refugia la Constantinopol, dimpreun cu tezaurul regal i cu Reptila, nepotul regelui (cf. Iohannes Biclarensis, Chronica, p.212-213, care precizeaz c episcopul era arian i nu ortodox....Trasaricum Arrianae sectae episcopum). Iustinian i dup el Iustin II (565-578) vor nceta s le plteasc subsidii gepizilor, abia dup ce acetia n alian cu slavii i cuturgurii vor ataca imperiul. De altfel, gepizii nu au stpnit integral teritoriul Daciei Ripensis niciodat, dup cum precizeaz chiar Procopius (VII,34,17) Gepizii stpnesc Sirmium, i duc n sclavie pe romani i se laud c vor cucerii toat Dacia. Dar aceast problem o vom trata odat cu documentaia arheologic.

    Deosebit de important pentru problema continuitii este semnalarea la sfritul sec.VII de ctre Geograful din Ravenna a principalelor artere de circulaie, care odinioar legau Dacia de Roma, nominaliznd totodat principalele localiti existente i pe vremea lui de-a lungul acestor drumuri. Majoritatea acestor localiti pot fi identificate i pe Tabula Peutingerian (VIII,2) la care ns mai sunt adugate i unele localiti menionate acum pentru prima dat: Burticum, Tema, Canonia, Bacaucis, Albis. Chiar dac numele unor localiti a fost eventual greit transcris, se pare c Geograful din Ravenna a folosit denumirea aa cum se pronuna pe vremea lui, deoarece i atunci cnd pomenete oraele din Italia, ori din imediata apropiere de Ravenna, pe care fr ndoial c le cunotea personal, el folosete denumirile contemporane lui, uneori substanial deosebite de cele romane antice. Cert este c trainicele drumuri romane erau folosite i pe vremea lui, iar ele au continuat s fie folosite i n epoca feudal, deoarece ele sunt deseori amintite n documentele din sec.XIII-XIV ca magna via sau antiqua via. De altfel i astzi traseele drumurilor romane mai pot fi urmrite pe teren pe poriuni de mai muli kilometri.

    Denumirile de Datia Prima et Secunda i Mysia inferior, folosite de Geograful din Ravenna spre sfritul secolului VII pentru teritoriile nord-dunrene pot fi explicate prin reformele i schimbrile administrative petrecute n imperiu ncepnd cu Iustinian. Acesta n lunga lui domnie de 38 ani (527-565) odat cu recucerirea unor vaste teritorii ce aparinuser Imperiului Roman (regatul vandal din Africa ntre 533-534; regatul ostrogot din Italia ntre 535-554) pierdute mai ales n sec.IV-V a nfptuit i unele schimbri administrative i religioase, desfiinnd sau ntemeind noi provincii, ori schimbnd sau nfiinnd unele reedine episcopale i arhiepiscopale. Datorit reformei financiare a mpratului Anastasius (491-518) i a politicii chibzuite dus de Iustin (518-527) visteria imperial era excedentar (320.000 livre de aur = 10.464 kg.), astfel c Iustinian a avut baza material att pentru politica expansionist, ct i pentru construciile impresionante pe care le-a fcut n ntreg imperiul, sugestiv prezentate de marele istoric i jurist Procopius n lucrarea sa De aedificiis. Chiar dac aceast lucrare a fost considerat ca un panegiric exagerat prin care i se atribuie lui Iustinian i realizrile predecesorilor si. Astfel, de pild zidul de incint al

  • Constantinopolului sau zidul lung situat ntre Marea Neagr i Marea Marmara, la circa 40 km vest de capital, ce avea o lungime de peste 78 km au fost construite iniial de mpratul Anastasius pn n anul 512 de aceea unele izvoare l numesc zidul lui Anastasius. Este adevrat c cele dou fortificaii au fost completate, reparate sau restaurate n diverse etape, astfel c vizitatorul este i astzi puternic impresionat de tehnica i volumul de munc depus pentru nlarea lor. Dar, fr ndoial c o bun parte din cele 761 de localiti n care Procopius semnaleaz fortificaii, unele construite din temelii, altele doar reparate au fost fcute de ctre ambiiosul mprat Iustinian. Pentru exemplificare este suficient s semnalm doar construirea din temelie a localitii lui de batin Tauresium, pe care a transformat-o ntr-o adevrat metropol cu palate pentru magistrai, bazilici, bi publice, porticuri, piee, strzi pavate etc., precum i un apeduct ce aproviziona oraul cu ap. Aceast metropol denumit Iustiniana Prima (Iustiniana Secunda a fost construit pe locul de batin al mpratului Iustin) era att reedina prefectului, ct i a arhiepiscopului unei noi provincii denumit Iustiniana. Dup cum rezult din Novella XI n aceast nou provincie au fost nglobate fostele provincii: Dacia Mediterranea, Dacia Ripensis, Mysia Prima, Dardania, Prevalitana, Macedonia Secunda i Pannonia secunda cu cetatea Bacensis. De asemenea reedina arhiepiscopal de la Thessalonic a fost mutat la Iustiniana Prima, iar de arhiepiscopul A.Catellianus depindeau toate episcopatele din fostele provincii, inclusiv cele noi nfiinate. Printre acestea se aflau i cele nord-dunrene, dup cum rezult clar din textul Novellei XI, 2: Dar fiindc n timpul de fa, cu ajutorul lui Dumnezeu, statul nostru s-a mrit, aa c amndou rmurile Dunrii sunt populate acum cu ceti de ale noastre i att Viminacium, ct i Recidiva i Litterata, care se gsesc dincolo de Dunre au fost supuse din nou stpnirii noastre. Novella respectiv fiind un act oficial emis de cancelaria imperial nu putea face o greeal att de mare nct s aminteasc localiti sud-dunrene, cum erau Viminacium (azi Kostolc) i Lederata (azi Ram) la nord de marele fluviu. Fr ndoial c au existat localitile Viminacium (azi probabil Dubovac) i Litterata (probabil Banatska Palanka) ce purtau un nume identic cu cele sud-dunrene. Tot aa localitatea Recidiva ar putea fi identificat cu Arcidava (Vrdia) pe care Geograful din Ravenna o numete Arcidaba, plasnd-o ntre Bersovia i Canonia, pe drumul care se ndrepta spre Sarmizegetusa, capitala fostei Dacii romane. Un alt act oficial, Notitia Dignitatum, redactat probabil n primele decenii ale sec.V, pentru a deosebi localitile nord-dunrene de cele sud-dunrene care aveau denumiri sinonime a mai adugat la denumirea localitii sud-dunrene i cuvntul trans ca de pild: Alba-Transalba, Dierna-Transdierna, Drobeta-Transdrobeta, Marisca-Transmarisca. ntr-un alt act oficial Edictul XIII, capitolul XI din anul 539 Iustinian i amenin pe tribunii i conductorii lor din orient c n caz c nu vor executa ordinele primite, s se team de pedeapsa capital...iar unitatea militar n ntregime va fi strmutat din ar i aezat n inuturile de dincolo de fluviul Istru sau Dunre spre a sta de paz la hotarele de acolo. Din acest context rezult clar c hotarele imperiului erau la nord de Dunre, fr a se putea ns preciza concret ct de ndeprtate erau de fluviu. O extindere a stpnirii romane la nord de Dunre este evident i din concisele, dar concretele relatri ale lui Procopius care pomenete numeroasele fortificaii construite din temelie, ori reparate n timpul ndelungatei domnii a lui Iustinian pe amndou malurile

  • Dunrii. Spre est de Viminacium sunt amintite trei fortificaii: Pinci, Cupi i Novae, ...Construcia i numele lor se ntemeia mai nainte pe un singur turn. Acum ns mpratul Iustinian a sporit mult numrul i mrimea cldirilor i ntriturilor din aceste locuri i le-a dat nsemntatea unui ora. n faa oraului Novae, pe cellalt rm, sttea din vechime un turn lsat n prsire, cu numele de Literata, pe care oamenii de demult l numeau Lederata. Pe acesta mpratul nostru l-a transformat ntr-o fortrea mare i deosebit de ntrit. Dup Novae urmeaz fortreele Cantabaza, Smornes, Campses, Tanata, Zernes (Dierna?) i Ducepratu. Pe cellalt rm au fost construite din temelii multe alte fortree. Dup aceea urmeaz aa numitul Caputbovis, o lucrare a mpratului roman Traian i un orel vechi cu numele Zanes. Pe toate acestea le-a nconjurat cu ntrituri foarte puternice i a fcut din ele ceti de necucerit ale mpratului (Procopius, De aed. IV 1-7).

    Deci ntre Lederata i Drobeta Procopius nominalizeaz apte fortificaii pe malul drept, iar pe malul stng amintete un numr nedefinit de fortificaii la care din pcate nu le pomenete i numele probabil pentru c fiind doar de civa ani construite din temelie de ctre Iustinian nu le cunotea denumirea. De altfel, i pentru Drobeta i Transdrobeta, cum erau numite n Notitia Dignitatum n sec.V, Procopius folosete denumirile existente la mijlocul sec.VI: mpratul Iustinian a refcut Pontes, care se afl pe partea dreapt a fluviului printr-o construcie nou i de necucerit i a pus astfel n siguran pe illyri. Dar n-a socotit nicidecum c e nimerit s se ngrijeasc i de fortreaa Theodora, de pe cellalt mal, fiindc era expus barbarilor de acolo (Procopius, De aed.IV,18). Cercetrile arheologice au dovedit ns c i la Drobeta au fost fcute reparaii la castrul roman, construindu-se din temelie i dou turnuri (vezi mai jos p.??? ). Procopius amintete n continuare alte zeci de fortificaii sud-dunrene, dintre care amintim doar cteva exemple al cror nume este foarte apropiat de corespondentul lor romnesc: Mareburgu, Burgonovo, Laecoburgu, Burgualtu, Novum, Tricesa etc. Pe malul stng al Dunrii nominalizeaz ns numai dou fortificaii refcute din temelie de ctre Iustinian: Sucidava (azi Celei) i Daphne (azi Cetatea Veche sau La Grdite de lng Spanov, care probabil c avea iniial numele de Marisca de la care fortificaia de pe malul drept al Dunrii a primit numele de Transmarisca, Turtucaia de azi).

    Am insistat asupra fortificaiilor i teritoriilor stpnite de romani la nord de Dunre, inclusiv a drumurilor i localitilor amplasate de-a lungul lor pentru c n literatura modern de specialitate se susine, fr dovezi i argumentaie concret, c aceste teritorii au fost total abandonate de romani i stpnite efectiv de diverse populaii migratoare: goi, huni, gepizi, avari, slavi, bulgari etc. Izvoarele scrise i documentaia arheologic, numismatic etc. arat ns c att mpraii romani trzii, ct i cei bizantini considerau aceste teritorii att juridic, ct i de fapt ca romane pe care ns n urma unor tratate de pace (foedus) cu diverse populaii migratoare le-au concesionat acestora n folosin, iar ei erau obligai n schimb ca n calitate de federai sau aliai s apere teritoriile respective de atacurile altor populaii n migrare, sau dumani ai imperiului. Conductorul acestor federai primea titlul de magister militum (general) sau de patricius (titlu pe care l aveau cei mai alei demnitari ai imperiului din categoria nobilissimi). Priscus (p.142) referindu-se la acest titlu pe care l-a primit Attila dup ncheierea pcii cu romanii spune: Rangul despre care pomenise Constantiolus, era titlul de

  • comandant roman pe care Attila l primise de la mprat sub forma unui tribut camuflat, adic un salar. Toate aceste titluri i daruri (donativa) pe care le primeau demnitarii romani i bizantini erau riguros respectate la curtea imperial (cf. Notitia Dignitatum i De ceremoniis). Astfel de pild un comandant roman, odat cu titlul de magister militum, pe lng salariul substanial primea i zestrea cu insignele adecvate: coiful, mantaua de general cu fibulele, medalioanele sau colierele de aur, cortul de campanie cu mobilierul ce inea de ele etc. Un exemplu sugestiv n care sunt adunate astfel de daruri imperiale este renumitul tezaur de la imleu Silvaniei ce cuprinde mai multe perechi de fibule ce erau fixate pe mantalele generalilor, medalioane masive comemorative emise de diveri mprai, etc. cf. pl. XXVI-XXXI. Este adevrat c unii conductori ai federailor, cum au fost de pild regele hunilor Attila sau caganul avar Baian, dup ce i-au consolidat puterea i stpnirea peste diverse populaii nord-dunrene care au devenit astfel vasalii lor, nmulindu-le substanial aparatul militar, au cutat tot felul de pretexte pentru a nu mai respecta tratatele ncheiate cu romanii pretinznd mereu tributuri mai mari, pe care le completau cu przile luate cu fora. De altfel, pe teritoriile administrate i stpnite de ei aplicau alte legi i obiceiuri specifice lor care erau deosebite de cele romane sau bizantine. Un exemplu elocvent ni-l ofer Teofilact Simocata (Historiae, VII, 1-5) cnd relateaz despre expediia generalului Priscus din primvara anului 598 mpotriva caganului Boian. Iat ce spune: Comandantul a fcut 15 zile de drum (pornind de la Constantinopol), a trecut fluviul Istru i a ajuns n cetatea Novae de Sus. Caganul a aflat de acest lucru, a trimis soli la Priscus i a cerut s afle pricina sosirii romanilor. Comandantul a rspuns c locurile sunt bune de vntoare i clrie i au ape mbelugate. Hanul a artat c romanii pesc pe un pmnt strin, iar Priscus calc nelegerea (ncheiat de Baian cu mpratul Mauricius) i vatm pe ascuns pacea. Priscus a spus c se afl pe pmnt roman, iar barbarul c l-a cucerit de la romani cu armele i dup legile rzboiului. Deoarece hanul se certa i lupta pentru aceste locuri, se zice c Priscus i-a aruncat ocara c nu-i dect un fugar din rsrit. Acelai eveniment este relatat i de Theophanes Confessor (p.276, 22-24 i p.277, 1-13) care precizeaz ns c discuia dintre generalul Priscus i Boian a avut loc abia dup ce caganul a atacat oraul Singidunum (Belgrad). Priscus pentru a recuceri oraul a pornit cu corbii nti dintr-o insul a Dunrii (probabil Ostrovul Moldova Veche, deci Novae de Sus ar putea fi localizat eventual ntre Moldova Veche i Pescari), ajungnd la Constantiola (vechea Constantia azi Cuvin) unde Baian ...a venit pe rmul fluviului, iar Priscus vorbea cu el din corabie. Din aceste relatri rezult c pe parcursul sec.VI-VIII existau numeroase fortificaii romane nord-dunrene dintre care izvoarele scrise nominalizeaz doar cteva: Constantiola, Literata, Novae de Sus, Recidiva, Theodosia, Sucidava i Daphne. De asemenea mpraii romani considerau c ntreg teritoriul era pmnt roman pe care ca urmare a unor tratate de pace l-au concesionat unor populaii migratoare (huni, gepizi, avari) care n calitate de coloniti sau federai erau obligai ca aliai ai romanilor, s lupte mpotriva dumanilor imperiului. Priscus cnd l-a fcut fugar pe Baian i deci inclusiv pe avarii pe care-i conducea, se referea la faptul c avarii au fost alungai din stepele Siberiei de ctre turcii apuseni, deci nu puteau avea pretenii asupra unui teritoriu pe care i Baian recunotea c l-a cucerit de la romani prin legea rzboiului, deci a celui mai puternic. Baian (ca i Attila de altfel) pretindea

  • c teritoriile cucerite i locuitorii nvini n urma unor lupte victorioase le aparineau de drept. Menader Protector (Soliile, 28, p.154) precizeaz clar acest lucru spunnd c Baian cerea de la romani ...s-i dea pe gepidul Usdibad (probabil o cpetenie fugit la romani), cci spunea c toi gepizii au ajuns n stpnirea lui deoarece i-a nfrnt n rzboi. Un alt exemplu i mai elocvent ni-l ofer Teofilact Simocata (Historiae, I, 8) care relatnd despre fuga unui aman de la curtea caganului Baian pentru a se ntoarce n patria lui de batin, precizeaz c el...i convinse pe apte dintre gepizii de sub supunerea sa s fug la neamul lui de batin...pe care muli obinuiesc s-i numeasc turci. Faptul c apte rzboinici gepizi au preferat s-l nsoeasc pe amanul Bocolabras n lungul i primejdiosul lui drum, cu anse de-a nu se mai ntoarce la familiile lor, reflect pe de o parte ataamentul i respectul fa de stpnul cruia i-a jurat credin, iar pe de alt parte teama de acest aman, care conform religiei animiste a amanismului avea puterea ca prin anumite ritualuri speciale manifestate prin extaz religios, prin formule i descntece magice i dansuri s influeneze spiritele bune sau rele care puteau s aduc fericirea sau bunstarea, ori boli cumplite i chiar moartea. Respectul i teama de amani se pstreaz pn astzi la diverse populaii din Asia, Indonezia, Africa etc. Att hunii, ct i avarii sau ttarii i-au multiplicat fora militar prin integrarea rzboinicilor nfrni n btliile de cucerire a noilor teritorii astfel c populaiile supuse stpnirii lor deveneau aliai de ndejde cu care au provocat multe neajunsuri i pagube imperiului roman trziu i apoi bizantin. Pentru a nelege i a cunoate mai bine relaiile dintre romanitatea oriental i caganatul avar este necesar o fugar prezentare a desfurrii cronologice a evenimentelor istorice conform informaiilor furnizate de diverse izvoare scrise. Referitor la originea etnic i a locului de batin de unde au pornit avarii care au ajuns n Europa aezndu-se statornic n spaiul carpato-dunrean opiniile specialitilor moderni sunt mprite deoarece i sursele istorice au un caracter echivoc sau chiar controversat. Astfel, cei mai numeroi specialiti i identific pe avari cu populaia Juan-Juan pomenit n izvoarele chineze c locuia n stepele de la sud de lacul Baical de unde au pornit spre vest pentru ca pe la mijlocul sec.VI s ajung n prile Caucazului i n stepele nord-pontice. Ali specialiti bazndu-se printre altele pe relatrile lui Teofilact Simocata (Historiae, VII, 7, 8-14 i VII, 8, 1-17) care i identific pe avarii europeni cu o ramur a heftaliilor, un neam hunic numit n izvoare i huni albi, care au pornit din China i s-au aezat vremelnic n bazinul Amu-Daria. Att din izvoarele scrise, ct i din documentaia arheologic ori studiile antropologice, rezult c avarii i-au avut ara de batin undeva n China de nord pn n zona lacului Baical. Romanii i-au cunoscut pe avari nc nainte de-a se statornici n Europa ca federai ai lor, dup cum rezult din reprourile pe care i le fac cei doi generali romani, Comentiolus i Priscus, caganului avar Baian. Iat ce-i spune Comentiolus lui Baian: ...ruineaz-te de acest pmnt al romanilor i al nostru, care te-a salvat de la moarte, te-a mbriat ca exilat i te-a adpostit ca pe un strin pribeag, atunci cnd frntura de trib s-a rupt i s-a desprit de orient i de tribul primitiv ...Stpneti un pmnt ntins i cu mult lrgime, unde locuitorii nu se simt strmtorai, iar cei care vin la voi nu duc lips de cele necesare pentru via. ntoarce-te n ara ta, pe care i-au druit-o romanii i nu-i ntinde stpnirea dincolo de hotarele tale. Deci teritoriul pe care s-au statornicit avarii sau cel pe care l stpneau le-a fost druit de romani n calitate de federai,

  • iar locuitorii btinai duceau o via relativ mbelugat, fr a duce lips de cele necesare vieii cotidiene. De altfel, grupul de avari ajuni n Europa se pare c nu a fost iniial mai mare de 20.000 de lupttori dac cifra amintit de Procopius (Ex.leg. p.451) poate fi considerat ca real. La nceput avarii s-au simit strmtorai printre populaiile est i nord-pontice: alani, sabiri, zali, uturguri, cuturguri, bulgari, ani i slavini, dar treptat au reuit s-i supun stpnirii lor, ori si fac aliai. Cu ocazia primei ambasade avare trimis la Constantinopol n anul 558, sub protecia prinului alan Sarosius, solii au cerut lui Iustinian doar permisiunea s fie primii n imperiu ca supui (Theophanes, anul 6050 (558) p.232, 6-13); Euagrios, V, 1, p.196, 1-18) i abia la a doua ambasad n anul 562 mpratul le-a promis Pannonia Secunda (Menander, Fr.9), ndemnndu-i pe avari s lupte mpotriva uturgurilor, zalilor i sabirilor (Agathias, IV, 22; Menander Fr.3, 5 i 28).

    Este greu de precizat care au fost motivele ce l-au determinat pe Baian s organizeze i s ntreprind dou expediii pentru a-i ataca pe francii condui de regele Sigibert n Turingia, undeva pe cursul mijlociu al Elbei, n anii 562 i 566 (cf. Gregorius Turanensis, Hist.Franc, IV, 23, 29; Paulus Diaconus, Hist.Longob. II, 10). Probabil c prima expediie a fost fcut la ndemnul lui Iustinian, deoarece acesta printre alte titluri l avea i pe acela de nvingtor al francilor, deci era n dumnie cu acetia (cf. Novellae XXVII, p.117, 39-41). Politica subtil i elastic pe care a dus-o timp ndelungat Iustinian cu vecinii de la graniele de nord ale imperiului, de a-i aa pe unii mpotriva altora (cuturguri-uturguri, longobarzi-gepizi, ani-slavini) prin promisiuni, daruri i subsidii, a ncetat odat cu moartea lui. Iustin II (565-577) va refuza categoric s mai plteasc subsidii avarilor, gepizilor i longobarzilor, astfel c n anul 566 avarii vor face prima expediie de jaf n provinciile sud-dunrene. ntre timp relaiile dintre gepizi i longobarzi s-au nrutit i rzboiul dintre ei era pe cale de-a izbucni. Nu este suficient de clar dac a existat un rzboi ntre romani i gepizi, dei mpratul Iustin II i-a luat titlul de nvingtor al gepizilor dar este cert c regele gepid Cunimund a cedat oraul Sirmium romanilor care au i nceput repararea zidurilor i amplasarea de trupe pentru paza lui i a teritoriului din mprejurimi (Euagrius, V, 5 p.197, 20-31 i 12 p.208, 17-20). Alboin regele longobarzilor, ngrijorat de noua conjunctur, dorind s rstoarne stpnirea gepizilor care i asupreau, a trimis o solie la Baian pentru a-l ndupleca s lupte mpreun mpotriva gepizilor care s-au aliat cu romanii. Propunerea longobarzilor era ispititoare i bine venit pentru Baian acum cnd Iustin, pe lng refuzul de-a plti subsidiile obinuite, nu-i mai oferea nici Pannonia Secunda sau Sciia Minor (Dobrogea) pe care avarii o rvneau atta. Caganul ncearc i reuete s ncheie o alian cu longobarzii n condiii avantajoase cernd ca acetia ...S-i dea ndat a zecea parte din toate patrupedele care se aflau la longobarzi i dac aveau s fie biruitori, pretindeau jumtate din prad i tot inutul gepizilor (Menander, Fr.24 i 25). Caganul Baian i pregtete o armat puternic format din 20.000 de lupttori i n anul 567 i atac concomitent cu longobarzii, obinnd n final o victorie rsuntoare, mai ales c regele Cunimund a murit n timpul unei btlii, cci romanii nu i-au dat ajutorul promis. Gepizii au fost nfrni att de zdrobitor nct nu au mai avut de atunci rege, devenind la rndul lor supui ai avarilor dup cum precizeaz izvoarele antice (Paulus Diaconus, Hist.Longob. I, 27; Ich.Ephesius, Hist.eccl. VI, 24; Chron.Monem. IV, 16-18). Longobarzii dei erau i au rmas

  • mult timp aliai ai avarilor, n 568 prsesc teritoriile din Transdanubia unde au locuit n calitate de federai ai romanilor timp de 41 ani (527-568) pentru a pleca n Italia, dimpreun cu ali locuitori din zon (pannoni, norici, gepizi, suevi, bulgari, sarmai) care au preferat s triasc sub dominaia longobarzilor dect a avarilor. Unii dintre ei gepizii de pild au fost dui ca prizonieri de ctre longobarzi (cf. Gregorius Turonensis, Hist.Franc. IV, 4) dar alii, bulgarii au ajuns In Italia mult mai trziu (cf. Paulus Diaconus, Hist.Long. IV, 29). Baian a ncercat nc din anul 568 s cucereasc Sirmium dar nu a reuit astfel c s-a retras n teritoriul cucerit de la gepizi, dar drept rzbunare a trimis 10.000 de cuturguri, care veniser odat cu el ca aliai s jefuiasc oraele din Dalmaia (Menander, Fr.27). Timp de doi ani Baian va duce tratative cu mpratul Iustin cerndu-i oraul Sirmium precum i pe fruntaii gepizilor fugii la Constantinopol. Probabil c tot n acest interval de timp va strmuta familiile lupttorilor ce i formau armata, amplasndu-i n cmpia dintre Tisa i Dunre sau n Criana i Banat pn la poalele dealurilor, dup cum ar reiei din cartarea descoperirilor avare timpurii. 2. PALEOCRETINISMUL I ETNOGENEZA ROMNILOR

    Problema apariiei i rspndirii cretinismului pe teritoriul Romniei s-a bucurat constant de atenia unor erudii specialiti subliniindu-se de la nceput rolul important pe care l-a avut cretinismul n procesul complex de formare i nchegare al limbii romne i al poporului romn, iar n ultimii ani au fost publicate lucrri monografice de sintez ce trateaz n mod special i temeinic aceast problem.

    Una dintre problemele rmase neelucidate satisfctor este aceea a precizrii i analizei concrete a materialului documentar existent care dovedete apariia i prezena cretinismului n Dacia roman pe parcursul sec.II-III. Problema a fost i va mai fi dezbtut de ctre specialiti, nu numai n Dacia ci i n alte provincii ale Imperiului roman, deoarece pe de o parte izvoarele scrise existente sunt puine i nu ntotdeauna suficient de concludente, iar pe de alt parte din materialul arheologic existent a fost publicat sau valorificat tiinific numai un numr redus de descoperiri paleocretine databile n sec.II-III, iar uneori acestea au fost supuse unor critici obiective dar mai ales subiective, considerndu-se a priori c abia ncepnd cu sec IV, dup oficializarea bisericii cretine de ctre Constantin cel Mare, descoperirile paleocretine au avut o larg rspndire, att n imperiu, ct i n zonele limitrofe lui.

    Dacia a fost printre ultimele provincii cucerite de romani de aceea colonizarea oficial a noii provincii a fost temeinic organizat, iar procesul romanizrii s-a petrecut rapid i eficient. Vestea bogiilor fabuloase capturate de Traian s-a rspndit rapid, mai ales c valoarea excepional a acestor przi a contribuit n mod substanial la revitalizarea situaiei financiare i economice n general. Chiar dac cifrele amintite de Johannes Lydus (De magistr. II, 28) referitor la cantitatea i valoarea przilor capturate de Traian (1.650.000 kg aur i 3.310.000 kg argint) astzi sunt considerate exagerate, admindu-se doar a 10-a parte,

  • ele reflect totui zvonurile ce circulau la aceea dat n ntreg imperiul. Rezultatul concret a fost c numeroi ceteni romani, dar mai ales oameni liberi sau peregrini au venit n Dacia ... ex toto orbe Romano, dup cum spune Eutropiu (Breviarium VIII, 2) ntemeind noi aezri, dintre care unele au devenit curnd centre urbane: municipii, colonii, metropole. Compoziia etnic eterogen a colonitilor, dar mai ales a aparatului administrativ i militar este fidel oglindit n inscripiile descoperite pe teritoriul Daciei. O situaie similar este reflectat de inscripii i referitor la diversitatea cultelor unor diviniti originare din diverse provincii ale imperiului. Cele mai recente studii i lucrri consacrate acestei teme au evideniat pe lng sincretismul religios i preponderenele cultelor orientale fa de cultele romane sau greceti. Cretinismul a fcut iniial parte din suita cultelor orientale, iar evoluia lui n Dacia roman pe parcursul sec.II-III trebuie analizat i strns coroborat cu acestea, chiar dac unele dintre ele au avut un rol preponderent. Tolerarea dar mai ales recunoaterea oficial a celor mai multe culte orientale le-a permis acestora recrutarea unui numr sporit de credincioi ce fceau parte din diferite pturi sociale. Cel mai rspndit era mithraismul atestat n circa 280 mrturii epigrafice i iconografice, iar divinitile siriene n alte 120 atestri dintre care 50 aparin lui Juppiter Dolichenus.

    Dintre cultele oficiale romane cel mai popular era cel al lui Juppiter, care este atestat n peste 250 mrturii epigrafice sau iconografice, fiind adorat cu precdere n rndurile militarilor. Tendina fireasc a fiecrui cult era s ctige ct mai muli credincioi, fapt ce a dus inevitabil la rivaliti uneori acerbe ntre diversele culte, iar printre dumanii cei mai redutabili ai cretinismului se nscriu tocmai adepii acestor culte oficiale, care prin diverse zvonuri i defimri, dar mai ales datorit poziiei sociale (militare, administrative, economice) pe care o deineau unii credincioi au contribuit n mod substanial la persecutarea oficial a cretinilor, ce era executat cu precdere de ctre militari la ordinul mpratului. Pentru Dacia roman singura inscripie care atest a persecutare a cretinilor a fost pstrat pe o turcoaz ncadrat ntr-un inel de aur: Ego sum flagellum Iovis contra perversos Christianos (Eu sunt biciul lui Juppiter mpotriva cretinilor perveri) ce a fost descoperit n mprejurimile Lechinei, probabil ntre satele Vermes i Sngeorgiu Nou. Textul inscripiei sugereaz clar c un personaj important, probabil un comandant militar, posesorul inelului de aur, a fost duman nempcat al cretinilor. Identificarea proprietarului acestui inel de aur este dificil, dar ca ipotez de lucru am putea presupune c el a aparinut probabil prefectului legiunii a V-a Macedonica, Optatus (cf. CIL, III, 892) care dedic un altar lui Juppiter i geniului local, ori eventual prefectului aceleiai legiuni, Donatus (cf. CIL, III, 875) care a terminat de construit un templu dedicat lui Deus Azisus Bonus Puer Conservator, inaugurndu-l n sntatea mprailor Valerian i Gallienus i a familiei imperiale. Cert este c pe la mijlocul sec.III cretinii din Dacia roman aveau un duman fanatic n proprietarul inelului respectiv. Nu tim ct de numeroi erau cretinii din Dacia la acea vreme, dar se pare c numrul lor era suficient de mare, determinndu-l pe acel personaj fanatic s-i graveze pe inelul cu care i sigila corespondena un astfel de text belicos. Din pcate informaiile scriitorilor antici Tertullian (Apologia, 37 i Liber adversus iudaeus, 7 cf. FDR I, p.640) i Origenes (Contra Celsum, 2, 30, cf. i FDR I, p.717) referitor la prezena cretinilor n Dacia

  • pe parcursul sec. II au fost contestate ca prea vagi i neconcludente, ele fiind ns deosebit de utile pentru cunoaterea situaiei cretinilor din alte zone ale imperiului. Deosebit de importante sunt informaiile pe care ni le d Pliniu cel Tnr (X, 96, Opere p.343 sq) care n calitate de legat imperial n Pont i Bithnia (legatus pro praetore consulari potestate cf. CIL V 5262) i colaborator apropiat al mpratului Traian, referindu-se la cretinii din provinciile pe care le conducea spunea printre altele: ...sunt oameni muli, de toate vrstele, de toate categoriile, brbai i femei care vor fi prini de acest pericol. i molima acestei superstiii s-a rspndit nu numai la orae dar i n sate i pe ogoare. De fapt mpratul tia i din alte informaii c n special n provinciile orientale (Siria, Palestina, Egipt ba chiar i la Roma) aceasta nou credin se rspndea ca o molim. Deoarece Traian se pregtea intens pentru rzboi mpotriva parilor avea nevoie de linite i mai ales de sprijinul tuturor, inclusiv al cretinilor, de aceea i-a recomandat guvernatorului Pliniu cel Tnr s nu mai condamne la moarte pe cei care nu respectau cultul imperial, delict considerat ca lezmajestate, ...iar denunurile anonime nu trebuie luate n seam n nici o acuzaie, cci ar constitui un exemplu reprobabil i nepotrivit cu vremurile noastre. Aceast toleran a mpratului Traian era valabil i pentru noua provincie Dacia, pe care tocmai o coloniza i organiza temeinic. Numrul colonitilor, negustorilor, meseriailor orientali, dar mai ales al soldailor recrutai din provinciile orientale, printre care desigur se aflau i cretini, a fost substanial dup cum rezult din numeroasele atestri epigrafice. n stadiul actual al cercetrilor este foarte greu de-a preciza concret ci i care dintre acetia erau cretini, deoarece doar unii dintre ei, prin dedicaiile pe care le fac unor diviniti orientale pot fi clasificai concret ca aparintori ai unor culte orientale. Cert este c n provinciile orientale existau comuniti cretine bine organizate i c n ciuda persecuiilor constante sau sporadice numrul credincioilor noii religii cretea treptat, inclusiv la Roma, ptrunznd n toate pturile sociale, dar mai ales n rndurile celor sraci i asuprii. n primele trei secole s-ar putea spune c noua religie cretin a avut chiar un rol reformator contribuind n mod substanial la nlocuirea treptat a sclavagismului cu colonatul. Dar dup recunoaterea cretinismului ca religie de stat sclavia nu numai c nu a fost desfiinat ci a fost folosit cu preponderen pe moiile sau marile latifundii bisericeti, mai ales n imperiul bizantin, unde sclavii provenii din prizonierii de rzboi, pgni sau cretini, efectuau muncile cotidiene. n Dacia roman sclavagismul a avut un rol secundar iar numrul sclavilor se pare c nu a fost prea mare, cci munca sclavilor era folosit doar la orae, cu precdere n cadrul vilelor rustice ale unor proprietari de mari terenuri, care n Dacia nu au fost prea numeroi. Marea majoritate a rnimii era format din oameni liberi (daci, coloniti, veterani, peregrini), care ncepnd cu secolul al III-lea au devenit cu toii ceteni romani cu drepturi egale i obligaii bine precizate.

    Fiecare religie sau cult i avea simbolurile specifice ori anumite obiecte folosite cu precdere n timpul oficierii serviciilor consacrate divinitii adorate. La fel i cretinii nu au fcut excepie de la aceast regul general alegndu-i anumite simboluri ce reprezentau fie divinitatea adorat creia i solicitau sprijinul i protecia, fie ca prin semnele i simbolurile respective s se recunoasc ntre ei mai ales n perioada cnd au fost persecutai i prigonii de credincioii altor culte oficializate. Dintre acestea le amintim pe cele mai frecvente i unanim

  • recunoscute dintre care unele au rmas n uz pn n zilele noastre. Astfel petele simboliza numele lui Hristos = IXOVS. De asemenea ancora era unul dintre simbolurile cele mai vechi ale primilor cretini. Pentru rolul simbolic al petilor menionm c Sfntul Clement din Alexandria (Paedagog, III, 106) recomanda s se graveze pe sigiliu imaginea unui pete. Dintre descoperirile arheologice ce au pe ele gravate peti amintim n primul rnd gemele i vasele din lut; tvi patere, farfurii, amfore, opaie folosite fie pentru distribuirea prescurei sau pstrarea uleiului i a vinului sfinit, fie pentru iluminatul bisericilor. Tvi ovale mpodobite cu peti incizai sau n relief nainte de emailarea lor au fost descoperite la Micsasa, Gherla i Veel (cf. pl.XXII) iar la Micsasa, Cristeti, Gornea, Ramna i Berzovia au fost descoperite fragmente de cupe euharistice decorate cu peti imprimai cu ajutorul unor tampile (terra sigillata). De asemenea pe unele opaie de la Alba Iulia i Veel sunt redai n relief peti sau delfini. La Lipova i ntr-o localitate necunoscut din Banat (cf. pl.XXIII) au fost descoperite vase n form de pete n care se pstrase uleiul sfinit (ampulla) ornamentate pe o parte cu o cruce cu brae egale, iar pe alta cu un chrismon, deci rolul lor ca vas sacru cretin este evident, mai ales c orificiul pentru alimentare este plasat pe spatele petelui ntre dou aripioare perforate anume pentru a permite, cu ajutorul unei sfori, suspendarea lui deasupra altarului. Izvoarele scrise paleocretine (Sedulius, Epist. XII; Sf.Ioan Gur de Aur, Hom. XIII) semnaleaz vase euharistice n forma de porumbel, iar n Viaa Sfntului Vasile este menionat un porumbel de aur n care ...dup ce a frnt pinea n trei pri, partea a treia a depus-o ntr-un porumbel de aur pe care l-a suspendat deasupra altarului. Alte izvoare scrise menioneaz cu numele episcopi sau papi din secolele IV-VI care au druit bisericilor porumbei euharistici din aur sau argint. Porumbelul zburnd cu ramur de mslin (simboliznd pe bunul vestitor) este prezent pe opaiele databile n sec.II-III descoperite la Poiana, Reca i Brboi. De asemenea acele de pr din os descoperite la Gilu, Drobeta Turnu Severin i Reca au capetele n form de porumbel (cf. pl.XXIII).

    Simbolul cel mai frecvent i mai specific al vechilor cretini a fost crucea, care iniial era redat culcat ca un x, simboliznd iniialele cu care ncepea numele lui Hristos. Cele mai vechi vestigii sigur datate ntre anii 105 i 117 d.Ch. au fost descoperite n castrul i canabele sau aezarea civil (vicus Ramidava) de la Drajna unde a staionat unitatea Cohors I Commagenorum, strmutat aici din Siria. n interiorul castrului a fost descoperit un pahar (potir) de lut ornamentat cu tampile pentagonale n form de ogive i dou iruri de cruci culcate n form de X (crux decussata). n aezarea civil a mai fost gsit o fibul emailat ce are nscrise ntr-un dreptunghi dou iruri de cte patru cruci a cror culoare alterneaz: una alb, alta roie. Tot n canabele castrului a fost descoperit o farfurie cu dou tori (diametrul 30 cm) ce are n interior dou cercuri concentrice incizate n care sunt redate prin tampilare patru cruci cu braele egale (crux quadrata) dispuse cte una n fiecare segment, patru rozete tampilate aezate n cruce, iar n centru dou tlpi de sandale redate tot prin tampilare. La paleocretini cele patru cruci simbolizau punctele cardinale (ca i extremitile crucii) iar mai trziu universalitatea cretinismului, simbol pstrat pn n zilele noastre prin redarea celor patru cruci pe omofoarele episcopale (pallium sau omophorion). Sandalele simbolizau iniial pelerinajul la locurile sfinte, iar mai trziu sandalele (campages sau sandalia) au intrat n

  • zestrea sau patrimoniul liturgic pe care le primea episcopul odat cu hirotonirea lui. Farfuria (patera) de la Drajna putea fi folosit la distribuirea prescurei, iar potirul (calix) pentru mprtania cu vinul sfinit ce simboliza sngele lui Hristos. Fibula a putut fi purtat de un preot sau un alt credincios ca semn de recunoatere de ctre ali cretini. Odat cu strmutarea limesului alutan pe Olt, n anul 118, unitatea militar Cohors I Commagenorum a fost mutat n castrul de la Enoeti (Acidava), iar n anul 248 unitatea respectiv va participa la construirea zidului de incint al oraului Romula (cf. CIL III 8031), localiti


Recommended