+ All Categories
Home > Documents > Istoria medievala a Romanilor

Istoria medievala a Romanilor

Date post: 11-Nov-2015
Category:
Upload: ciprinis
View: 149 times
Download: 20 times
Share this document with a friend
Description:
history,
57
UNIVERSITATEA “AL.I.CUZA” IASI FACULTATEA DE ISTORIE Invăţământ la distanţă ACTUL DE CTITORIRE ÎN EVUL MEDIU ROMÂNESC Curs special de istorie medievală a românilor Lect.univ.dr. Maria Magdalena SZÉKELY ISTORIE ANUL III SEMESTRUL II 2005 - 2006
Transcript
  • UNIVERSITATEA AL.I.CUZA IASI

    FACULTATEA DE ISTORIE

    Invmnt la distan

    ACTUL DE CTITORIRE N EVUL MEDIU ROMNESC Curs special de istorie medieval a romnilor

    Lect.univ.dr. Maria Magdalena SZKELY

    ISTORIE

    ANUL III

    SEMESTRUL II

    2005 - 2006

  • 2

  • 3

    SUMAR

    I. Actul de ctitorire i dreptul de ctitorire.................................. ...........3 1. Asocierea la gestul ctitoricesc. Studiu de caz:

    mnstirea Humorului........................................................................................ 5 2. Preluarea dreptului de ctitorire. Studiu de caz: bisericile

    Sfnta Vineri i Tierea Capului Sfntului Ioan Boteztorul din Iai ............ 9 II. Funcia i semnificaia ctitoriilor ................................................... 11

    1. Ctitorii locuri de memorie. Studiu de caz: mnstirea Putna .............................................................................................. 11

    2. Ctitorii chivote pentru sfinte moate. Studiu de caz: mnstirea Ptrui ........................................................................................... 22

    3. Ctitorii depozitare ale unor manifeste de putere. Studiu de caz: mnstirea Probota .................................................................. 30

    4. Ctitorii reedine ecleziastice. Studiu de caz: mnstirea Trei Ierarhi..................................................................................... 35

    III. Ctitorii ale femeilor ....................................................................... 37 IV. Vocaia de ctitor. Studiu de caz: Moviletii ................................ 45 V. Ctitorii, nrudiri i cult al morilor. Studiu de caz:

    mnstirea Golia............................................................................................... 48 Bibliografie ......................................................................................50

  • ISSN 1221-9363

  • I. ACTUL DE CTITORIRE I DREPTUL DE CTITORIRE

    Din punct de vedere juridic, ctitoria, care se plaseaz n domeniul dreptului privat, se bazeaz pe dou elemente componente: pe o voin particular care se manifest printr-un act juridic unilateral sui generis, indicnd creaiunea unui organism social, i pe un act patrimonial de dispoziiune, care transmite un patrimoniu noii ctitorii create (Gheorghe Bileanu). Dreptul de ctitorire, unul din cele mai interesante i bogate sectoare de contact instituional romno-bizantin, este un drept de patronat de stil ortodox, diferit de patronatul occidental, i care se mbin cu o ntemeiere sau fundare de aezmnt (Valentin Al. Georgescu).

    Sociologul Henri H. Stahl a caracterizat ctitoria ca fiind un contract ntemeiat pe drepturi i obligaii. n schimbul donaiei, mnstirea donatar i lua obligaii multiple: de a nmormnta pe ctitor i pe urmaii lui n cuprinsul bisericii, de a-l nscrie n pomelnicul mnstirii, de a-l pomeni la sfntul jertfelnic, de a-i face anume slujbe speciale, att n viaa lui ct i dup moarte, de a-i organiza distribuirea pomenilor sub forma unor praznice, sau a unor bolnie, adposturi de cltori i osptrii []. ntre neamul ctitorilor donatori i mnstirea donatar se ncheie deci un contract de ctitorie, prin care neamul ctitorului e socotit a fi un fel de patron al mnstirii, cu dreptul de a se amesteca n administraia patrimoniului bisericii i cu datoria de a priveghea n continuare la bunstarea ei.

    Drepturile ctitorului au fost definite i de Gheorghe Cron, dup cum urmeaz: a) dreptul la inscripia numelui pe pietrele i plcile comemorative ale fundaiilor, drept de care se bucurau nu numai ntemeietorii, ci i rennoitorii; b) dreptul de a li se pstra chipul n tablourile sau picturile edificiilor fundaionale; c) dreptul de pomenire la serviciile religioase, drept ce se extindea i asupra membrilor familiilor lor; d) dreptul de a lua parte sub diferite forme la administrarea bunurilor fundaionale; e) dreptul de a recomanda clerici pentru fundaiile religioase; f) dreptul de a primi alimente n caz de srcie; g) dreptul consfinit prin practic de a fi nmormntai n interiorul edificiilor consacrate cultului. Dreptul de ctitorire nu se stingea, el fiind motenit de urmaii celui care mplinise un act de ctitorire. ns celui socotit ru ctitor i se putea retrage calitatea.

    Nu numai cel care construise un lca de rug era considerat ctitor, ci i cel care contribuise, n orice form, la nzestrarea lui, ntruct de la stpnirea diferitelor tehnici de construcie pn la performanele artistice manifestate prin miestria de prelucrare a pietrei, lemnului, realizrii nveliului pictural, a broderiilor cultice etc., de la cunoaterea filosofiei cretin-ortodoxe pn la mnuirea subtilitilor limbii romne (tradus sau nu n limba slavon); de la extragerea i transportarea materialelor de construcie pn la finisarea edificiilor de cult totul n viaa medieval romneasc, material sau spiritual, social sau politic, cu caracter laic, militar sau religios, esut n componente de o infinit varietate, i gsete exprimarea concret n fenomenul ctitoricesc (Voica Pucau). Pentru a se face, totui, o distincie ntre cel care construise o biseric i cel care druise, de pild, o parte de sat, primul era adesea numit mare ctitor sau nti ctitor.

  • 4

    Conceptul medieval de ctitorire avea, aadar, o accepie foarte larg. El desemna un ansamblu complex de aciuni cu finalitate spiritual, care cuprindea nu numai nlarea de aezminte religioase, ci i sprijinirea lor cu bani, nzestrarea cu moii, daniile n cri i obiecte liturgice, rscumprarea de manuscrise, nchinarea unor mnstiri la Locurile Sfinte. Orice dar fcut unui lca de nchinciune atrgea dup sine includerea donatorului n rndul ctitorilor. Cnd, la 1611, dou jupnese au druit mnstirii Bisericani prile lor de avere i de vite, ele de bun voia lor s-au dat ctitorie1. Civa ani mai trziu, o alt cneaghin, druind mnstirii Sfntul Nicolae din arina Iailor o prisac, a fost scris la svntul pomnicul cel mare, cu titorii cei btrni2. Rscumprarea unor datorii mnstireti era considerat tot act ctitoricesc; astfel, doamna Ruxandra, soia lui Alexandru Lpuneanu a devenit pentru a doua oar ctitor al mnstirii Dochiariu de la Muntele Athos, fiindc scosese de sub poprire odoarele amanetate ale aezmntului3. nchinarea mnstirilor la Locurile Sfinte o putea face numai ctitorul, adic cel ce construise mnstirea sau un urma al su. Dac domnul rii dorea s fac o nchinare, el trebuia s cear acordul familiei de ctitori. Aa s-a ntmplat, de pild, la nchinarea Galatei, act pentru care s-a solicitat ncuviinarea doamnei Maria, fiica ctitorului, rposatul Petru chiopul4. nchinarea aducea, de drept, autorului su, nscrierea n sfntul pomelnic acel mare, s s pomeneasc deopotriv mpreun cu ceilali sfini ctitori5.

    Un act ctitoricesc putea fi mplinit de un singur individ, de o familie sau de o comunitate (o breasl, un sat etc.). Ctitorii erau cu toii oameni liberi i deintori de bunuri. Ei puteau fi, n egal msur, brbai i femei, laici i reprezentani ai Bisericii, domni i boieri, negustori i oreni. Pilda cea bun n materie de ctitorire trebuia s vin, ns, de la domni.

    Motivaia actului ctitoricesc era multipl. n multe cazuri, actul de ctitorire era menit s afirme i s consolideze prestigiul politic, social sau economic al celui care l mplinea. Dar ctitorirea avea, n primul rnd i mai presus de orice, o dimensiune religioas i soteriologic, ctitorii acionnd cu convingerea c ntemeierea i ntreinerea de biserici le vor aduce mntuirea (Maria Crciun). Donaia pioas era, fr ndoial, gestul fundamental de pietate al unei cretinti foarte primitive i care tria strivit de sentimentul unei culpabiliti permanente, scria Georges Duby, referindu-se la Europa medieval catolic. Aceeai concepie caracteriza i lumea ortodox. n Europa medieval nu existau credincioi i necredincioi. Necredincioi erau doar adepii altor religii. Cretinismul era atmosfera n care omul i tria ntreaga sa via nu numai viaa intelectual, ci i cea particular, cu numeroasele ei acte, viaa sa public cu ocupaiile-i diverse i viaa sa profesional, oricare ar fi fost cadrul ei (Lucien Febvre). Apartenena la acest univers spiritual i mental trebuia exprimat i n forme materiale, anume prin ctitorii. Dar nu era numai att.

    1 Documente privind istoria Romniei, seria A. Moldova, XVII/3, p. 38, nr. 62 (n

    continuare, DIR). 2 Ibidem, XVII/4, p. 383, nr. 487. 3 Ibidem, XVI/2, p. 236, nr. 247. 4 Ibidem, XVII/4, p. 363, nr. 460. 5 Documente privitoare la istoria oraului Iai, I, editate de Ioan Caprou i Petronel

    Zahariuc, Iai, 1999, p. 95, nr. 66.

  • 5

    S-a remarcat faptul c secolul al XVI-lea aduce o modificare n atitudinea fa de actul ctitoricesc. Or, aceasta este tocmai vremea cnd, n ntreaga Europ, fie ea catolic, ortodox i, mai trziu, protestant, se manifesta o fric patologic i contagioas de Apocalips. Ca urmare, literatura religioas ncepuse s pun accentul mai ales pe sfritul lumii. n pictura bisericeasc, scene de dimensiuni foarte mari, reprezentnd Judecata de Apoi, i fceau loc n biserici, pentru a fi bine vzute de oameni. Credinciosul n-avea cum s nu vad cntarul Judectorului i infernul negru i rou din care iese un balaur uria (Jean Delumeau). n concluzie, teama de Apocalips i de pedeapsa Domnului pentru pcatele lumeti poate constitui i ea o explicaie pentru fervoarea cu care domni, boieri, negustori sau oreni din rile Romne s-au dedicat activitii de ctitori. Construind biserici, nchinnd moii, bani i obiecte liturgice, ei cutau nu numai s-i ispeasc pcate, ci se i pregteau sufletete pentru sfritul pe care-l credeau foarte aproape. Aceste excese de smerenie nu pot fi nelese dect dac le situm ntr-o vast istorie a pcatului (Jean Delumeau).

    1. ASOCIEREA LA GESTUL CTITORICESC. STUDIU DE CAZ: MNSTIREA HUMORULUI

    [] am dat i am ntrit de la noi, n ara noastr a Moldovei, ale lor

    drepte ocini, ce-au dat i au lsat panul Toader Boboioh logoftul, la moartea sa, sfintei noastre mnstiri Humor, pe care el a nnoit-o i a zidit-o i a nfrumuseat-o i a ntrit-o i unde a i fost nmormntat, i a dat toate moiile cte le-a avut din privilegii, din danie i din cumprtur, ce a avut el n ara noastr a Moldovei, spune un uric de la Alexandru Lpuneanu, reconstituind latura cea mai cunoscut a activitii ctitoriceti desfurate de Toader, marele logoft al lui Petru Rare: nlarea, pictarea i nzestrarea noii biserici de la Humor6.

    Pe prul Humorului (Homor, n documentele medievale), exista, nc de la nceputul veacului al XV-lea, o mnstire cu hramul Adormirii Maicii Domnului, ctitorit de Ion (Oan) vornicul. Aezmntul avea proporii destul de reduse; ruinele lui s-au pstrat pn n zilele noastre. Era, totui, o mnstire cu via de obte, crmuit de egumeni (numele unora dintre ei sunt cunoscute) i nzestrat cu sate i preioase cri de cult. Dei ctitorie boiereasc, Humorul s-a bucurat de la nceput de atenia i grija domnilor de la Suceava. n 1415, Alexandru cel Bun i fcea o danie pentru pomenirea sfntrposailor prinilor notri i pentru pomenirea i sntatea domniei mele i a copiilor domniei mele7. Fiul lui, tefan al II-lea, va face un gest asemntor, pentru sntatea nostr i pentru sufletul sfntrposailor notri prini8, scutind de vam carele cu pete ale mnstirii. Clugrii de la Humor au avut a se ruga i pentru Petru vod Aron i prinii si, n schimbul unei noi scutiri de vam la pete, acordat la 6 octombrie 1454. i tefan cel Mare, nc din primii ani de domnie, se va ngriji de acest aezmnt: la 30 august 1459, el ddea un obroc anual de cinci bui de vin ntru pomenirea sfntrposailor notri prini i

    6 Moldova n epoca feudalismului, II, Chiinu, 1978, p. 296, nr. 94. 7 Documenta Romaniae Historica, A. Moldova, I, volum ntocmit de C. Cihodaru, I.

    Caprou i L. imanschi, Bucureti, 1975, p. 58, nr. 40 (n continuare, DRH). 8 Ibidem, p. 366, nr. 258.

  • 6

    pentru sntatea noastr, ca s ntrim mnstirea noastr numit Homor9. n 1473, din porunca aceluiai domn, ieromonahul Nicodim copia i mpodobea cu miniaturi un splendid Tetraevanghel pentru mnstirea Humor, mbrcat, civa ani mai trziu, ntr-o ferectur de argint cu bogate ornamente. Cartea aceasta, care ascundea, ntre scoarele ei, celebrul portret al lui tefan cel Mare, va fi adesea prtaa unor momente tragice din viaa Moldovei sau a domnilor ei. Reconstituirea istoriei Tetraevanghelului de la Humor i-a oferit profesorului Emil Turdeanu prilejul de a scrie: n 1538, pe cnd sultanul Suleyman ptrunse n biata ar a Moldovei [] cu mare mulime de oti, ca s pedepseasc pe ambiiosul Petru Rare, clugrii de la Homor trimit n grab cartea la Ciceu, n cetate. Aci o gsete Petru Rare, dup fuga sa att de pitoresc descris de Ureche i, n ceasurile lungi de ateptare, cu inima nvluit de planuri ndrznee, va fi privit adesea chipul ttne-su, btrnul tefan vod, din fruntea Tetraevanghelului. Apoi, cnd ceasurile ateptrii s-au mplinit i voievodul a izbutit s-i croiasc drum spre Constantinopol, el a luat cu sine cartea care-i trezea, n rug i n ambiii, icoana printeasc. ntors n domnie n 1541, Petru Rare aez iari cartea la hramul su, ca prinos venic pentru amintirea lui tefan vod i a sa.

    Este cunoscut i o danie fcut de un boier mnstirii lui Oan: un Minei pe luna februarie (probabil, dintr-o serie de 12), nchinat de logoftul Ioan Tutul, la 25 ianuarie 1492.

    Daniile domneti de sate, scutirile de vmi i, n sfrit, nchinarea Tetraevanghelului cu portretul lui tefan cel Mare sunt dovezi c Humorul avea un statut special, privilegiat, fa de celelalte mnstiri boiereti de familie. i erau multe din acestea n pmntul Moldovei, construite de oameni ale cror nume nu ne mai spun astzi nimic, aezminte risipite n vltoarea vremilor. Gesturile domnilor fa de mnstirea Humor trdeaz faptul c acetia se considerau coprtai la actul ctitoricesc. Dup atenta cercetare a sigiliului lui Oan vornicul, Leon imanschi a ajuns la concluzia c posesorul su aparinea [] familiei domneti. Probabil, aceast nrudire explic atenia domnilor fa de ctitoria lui Oan.

    Petru Rare a avut fa de mnstirea Humor aceeai atitudine, ca i naintaii si. Pisania noii biserici spune: Cu bunvoia Tatlui i ajutorul Fiului i svrirea Sfntului Duh, din voina i cu ajutorul binecinstitorului domn Petru voievod, fiul btrnului tefan voievod, s-a nceput i s-a zidit acest hram n numele Cinstitei Adormiri a Preacuratei i Prea Binecuvntatei Stpne a noastre, de Dumnezeu Nsctoare i Pururea Fecioar Maria, cu dania i osteneala robului lui Dumnezeu, jupan Theodor mare logoft, i ale soiei sale, Anastasia. n anul 7038 , luna august 15. i sub egumenia lui kyr Paisie10.

    Lucrrile de construcie s-au pornit n primele patru luni ale anului 1527, foarte probabil la nceputul primverii (martieaprilie). Aceasta nseamn c, la puin timp dup urcarea sa pe tron, Petru Rare i-a exprimat voina de a avea o biseric nou la Humor. La dorina lor sau la porunc domneasc, Toader i Anastasia au devenit ctitorii aezmntului, terminat la 1530 i pictat n 1535. Faptul c Toader logoftul a construit o biseric nu pe o

    9 Ibidem, A, II, volum ntocmit de Leon imanschi n colaborare cu Georgeta Ignat i

    Dumitru Agache, Bucureti, 1976, p. 123, nr. 86. 10 Eugen A. Kozak, Die Inschriften aus der Bukovina, Viena, 1903, p. 29, nr. I.

  • 7

    ocin strmoeasc, ci prelund un vechi drept de ctitorire de la un neam cu urmai n via constituie un serios indiciu al originii sale strine.

    Noii sale biserici, logoftul i-a fcut o catapeteasm demn de o ctitorie domneasc. Ea prezint in situ structura original din lemn sculptat, pictat i aurit, cu uile mprteti i friza Marea Deisis (Marina Ileana Sabados). Icoanele mprteti ale iconostasului, aflate, acum, n pronaosul bisericii, nfieaz pe Arhanghelul Mihail, pe Maica Domnului cu Pruncul, scena Deisis cu Apostolii i Adormirea Maicii Domnului hramul bisericii. Cele patru icoane au fost concepute n spiritul modelelor bizantine ale secolului al XIV-lea i nfieaz, n primele trei cazuri, portrete monumentale, proiectate ntr-un spaiu transcendental (sugerat de fondul auriu), avnd menirea de a conserva intact sentimentul prezenei n har a persoanei sfinte creia i se adreseaz rugciunile (Marina Ileana Sabados).

    Nu sunt cunoscute cri i obiecte liturgice druite de Toader Humorului, dei au existat, cu siguran. La 1555, Dan hatmanul, al doilea ctitor al acestei mnstiri, a ferecat i un Tetraevanghel frumos i scump11. n scrisoarea de mrturie a egumenului Eftimie nu se spune c Dan ar fi fcut un Tetraevanghel, ci doar c a ferecat unul, ceea ce nseamn c manuscrisul fusese copiat mai de demult. La Humor se pstra vechiul Tetraevanghel al lui tefan cel Mare, dat mnstirii lui Oan vornicul, dar acela avea ferectura lui, cu care a ajuns pn n zilele noastre. Nu rmne a presupune dect c manuscrisul ferecat de Dan era Tetraevanghelul nchinat Humorului de Toader logoftul, cci nu se putea nchipui un act de ctitorire mplinit fr nchinarea unui Evangheliar. Poate c Toader nu mai apucase s mbrace manuscrisul n scoare bogate, lucrate n metal preios i btute cu pietre scumpe i atunci i va fi luat Dan asupra sa ducerea la bun sfrit a gestului de nchinare. Scrisoarea egumenului Eftimie este singurul izvor care atest existena, la Humor, a nc unui Tetraevanghel n afara aceluia copiat din porunca lui tefan cel Mare.

    Un document muntenesc, de prin 15341535, din care au ajuns pn la noi doar dou treimi, atest c Vlad Vintil vod a druit mnstirii Humor un sla de igani, ca s fie sfintei mnstiri de ntrire i cinstiilor i dumnezeietilor ieromonahi pentru odihn i n ascultare, iar domniei mele i prinilor domniei mele de venic pomenire12. Editorul acestui act, Damian P. Bogdan, credea c domnul rii Romneti a druit iganii Humorului n urma unei solii a clugrilor de la aceast mnstire. Mai aproape de adevr, Nicolae Grigora a pus dania lui Vlad Vintil n legtur cu drumul logoftului Toader n ara Romneasc, n 1534: Reprezentantul lui Petru Rare, logoftul Teodor, a acionat astfel nestingherit nc de la intrarea mputernicitului sultanului [Aloisio Gritti] pe teritoriul rii Romneti, cea mai bun dovad constituind-o dania una dintre puinele de acest fel pe care Vlad Vintil o va acorda n anul urmtor tocmai ctitoriei logoftului Teodor de la Humor. Interpretnd semnificaia gestului lui Vlad Vintil, tefan Andreescu scria: Cea mai elocvent prob a strnsei lor [a Moldovei i rii Romneti] apropieri o reprezint un hrisov de danie al lui Vlad Vintil vod pentru mnstirea Humor din Moldova, fr dat, dar alctuit dup toate probabilitile n rstimpul septembrie 1534 iunie 1535. Actul n sine este

    11 DIR, A, XVI/2, p. 9899, nr. 89. 12 DRH, B. ara Romneasc, III, volum ntocmit n cadrul Seminarului de

    paleografie slav condus de Damaschin Mioc, Bucureti, 1975, p. 298, nr. 181.

  • 8

    deosebit de important, fiind din cte tim cea dinti mrturie de acest fel pstrat pn astzi, n contextul istoriei legturilor dintre ara Romneasc i Moldova. Dania lui Vlad Vintil are, de fapt, o semnificaie mai adnc. Nefiind o danie important, de dimensiunile altor danii domneti, nseamn c adevrata ei valoare nu era cea material. Darul acesta trebuie s fi fost, mai degrab, expresia legturilor personale dintre ctitor logoftul Toader i domnul muntean. Cu siguran, el a fost fcut n 1534, cu prilejul cltoriei lui Toader n ara Romneasc. La vremea aceea, biserica de la Humor era construit i-i atepta doar vemntul de culoare. O danie domneasc nu se fcea, ns, la ntmplare. Este de presupus, aadar, c relaiile dintre Toader i Vlad Vintil nu erau acelea obinuite ntre un suveran i sfetnicul vecinului su. Un nceput de explicaie pare s vin din direcia ipotezei originii srbeti i a refugiului lui Toader n ara Romneasc, probabil mpreun cu familia Brancovicilor. n acest context, trebuie spus c domnul care le-a oferit gzduire nefericiilor urmai ai arilor srbi i celor care-i nsoeau a fost Radu cel Mare, adic tocmai printele lui Vlad Vintil.

    La 17 decembrie 1556, ieromonahul Eftimie, egumen al mnstirii Humor, i ntregul sobor al acestui aezmnt artau i ntocmeau precum ca s aib pomenire i rugciune neschimbat i venic n aceast sfnt mnstire i lca [] boierul Daniil hatman i prclab de Suceava pn ce se va afla n via i va petrece n aceast lume, iar noi s fim datori a ne ruga [] n toate zilele i s cnte rugciunile paraclisului Preasfintei Nsctoare de Dumnezeu peste sptmn, n toate smbetele, seara spre duminic, n sobor. Iar dup trecerea unui an de la moartea lui, dup plecarea lui din aceast lume, s i se fac pomenire din an n an, n ziua ntmpinrii Domnului Dumnezeu i Mntuitorului nostru Isus Hristos, ct va fi mnstirea, mai sus spusului al doilea ctitor al acestui sfnt hram, Daniil hatman i soiei sale, Teodosia, i copiilor lor, pentru c aceast binecinstitoare ramur, care s-a aprins de dorin dumnezeiasc i al doilea ctitor al acestei sfinte noi mnstiri mult s-a nevoit i s-a trudit ntru Hristos pentru sfnta mnstire i pentru binecuvntarea i venica lui pomenire []. i a mbuntit i a nfrumuseat aceast sfnt dumnezeiasc, soborniceasc biseric [] cu sfenice i lumnri i avere. i a ferecat i un Tetraevanghel frumos i scump i cu cdelni i chivot bun i patrahir i aurar i stihar, toate podoabele bisericeti alese i pocrov13.

    Scrisoarea de mrturie a egumenului i a soborului de la Humor l numete pe hatmanul moldovean Dan, al doilea ctitor al mnstirii, continuator, adic, al operei lui Toader logoftul. Dan apare tot ca al doilea ctitor i n inscripia tabloului votiv adugat peste fresca pictat cu cheltuiala lui Toader logoftul, n pronaos, n partea dreapt a uii, spre camera mormintelor: Aici, al doilea ctitor i a nfrumuseat pan Daniil hatman i prclab al Sucevei n anul 7063 , luna 20.

    Dan i Todosia sunt nfiai n straiele specifice mijlocului de veac XVI, el cu capul acoperit cu bonet, ea cu plrie. Dan poart n mini un chivot, despre care scrie i egumenul Eftimie n documentul din 1556. Inscripia, parial tears, dateaz daniile n 1555, adic tocmai n anul cnd Dan i Todosia druiau mnstirii Humor sate, pri de sate i robi igani14.

    Dan hatmanul a ales Humorul ca loc spre care s-i ndrepte dania (devenind, astfel, coprta la actul ctitoricesc), n virtutea faptului c jupneasa

    13 DIR, A, XVI/2, p. 9899, nr. 89. 14 Teodor Balan, Documente bucovinene, I, Cernui, 1933, p. 5153, nr. 20.

  • 9

    lui, Todosia, era, prin mama ei, descendent a ctitorului vechiului Humor Oan vornicul.

    2. PRELUAREA DREPTULUI DE CTITORIRE. STUDIU DE CAZ: BISERICILE SFNTA VINERI I

    TIEREA CAPULUI SFNTULUI IOAN BOTEZTORUL DIN IAI

    Pn la 1879, pe locul actual al halelor din Iai s-a aflat o masiv i impuntoare biseric de zid, cu hramul Sfnta Paraschiva (Sfnta Vineri). Era cea de-a doua ctitorie dup mnstirea Secu a lui Nestor Ureche, mare vornic al rii de Jos. Boierul moldovean nlase biserica Sfnta Vineri pe temeliile alteia mai vechi, din lemn, cu acelai hram, prelund dreptul de ctitorire de la marele ctitor Samson, pe cnd acela era nc n via. Samson i dduse bun nvoire ca s fac aceast biseric din zid de piatr, iar acea sfnt biseric de lemn s aib tot el nsui s o ngrijeasc i s-i mute locul, s-i fie iari poman i amintire lui Samson i casei lui15. Dup moartea lui Samson, reconfirmndu-i-se dreptul de ctitorire de ctre soia defunctului, Agafia Samsonova, i fiicele sale, Tecla, Marica i Nastasia, vornicul a fcut biserica de piatr, iar biserica de lemn a mutat-o n Trgul Nou, n Iai, i a sfinit-o cu hramul Tierea Capului Sfntului Ioan Boteztorul, ca s fie iari poman vechilor ctitori. Apoi a cumprat mprejmuirea ei, cu bani gata [], pentru lrgirea locului sfintei biserici dinspre toate prile i mai nti n fruntea trgului, cu locuri de dughene, i le-a ngrdit cu garduri tari16.

    La 1610, cnd clugrii de la Muntele Sinai au venit n Moldova i s-au plns lui Constantin vod Movil de srcia i lipsurile pe care le ndur, domnul l-a chemat pe Nestor Ureche i l-a ndemnat pentru harul i buntatea lui Dumnezeu spre miluirea acelui sfnt loc. i el, iubitor de Dumnezeu i milostiv i avnd din vremea veche bun osrdie ctre sfnta mnstire a Sinaiului, a fost asculttor, n totul, bunului nostru sfat i sritor la cererea de binefacere cu harul dumnezeiesc17. mpreun cu ntreaga familie, Nestor Ureche a transformat biserica n mnstire i a nchinat-o mai sus-scrisei mnstiri a Sinaiului, mpreun cu toate cte trebuie n ea i cu dughenele i cu toate cte se vd i cu viile i satele i vitele i cu toate cte trebuie unei sfinte mnstiri. Actul nchinrii este datat 21 decembrie 1610: la vremea aceea, biserica Sfnta Paraschiva era deja terminat.

    Cnd, n 1655, Paul de Alep a trecut prin Iai, a gsit la Sfnta Vineri o biseric frumoas, n care fiecare iconostas are icoana Sfintei Ecaterina i celelalte icoane. Uile altarului i chipurile apostolilor au fost fcute n Rusia. Pe zidul uii bisericii se vd picturi nfind muntele lui Dumnezeu, muntele Sinai, mnstirea, muntele lui Moise, unde acesta a vorbit cu Creatorul, muntele Sfintei Ecaterina i celelalte mnstiri din acest inut, cu beduini i altele de acest fel. Ai crede c vezi aceste locuri aievea18.

    Familia lui Nestor Ureche a fost foarte legat de acest aezmnt. Ataamentul descendenilor marelui vornic se concretizeaz nu numai n

    15 DIR, A, XVII/2, p. 336, nr. 450. 16 Ibidem. 17 Ibidem, p. 337, nr. 450. 18 Cltori strini despre rile Romne, VI, volum ngrijit de M. M. Alexandrescu-

    Dersca Bulgaru i Mustafa Ali Mehmet, Bucureti, 1976, p. 66.

  • 10

    daniile fcute acestei ctitorii, ci i n desemnarea ei, repetat, drept biserica moului lor, Ureche vornicul. Chiar i dup patru generaii, legtura continua s dinuie: nainte de plecarea n Rusia, Gheorghi sptarul, soul unei urmae a lui Nestor Ureche, va lsa mnstirii Sfnta Vineri o parte din lucrurile sale mai de pre, printre care un exemplar din Divanul lui Dimitrie Cantemir, Psaltirea lui Dosoftei, un Liturghier, o pereche de climri, vase i veminte.

    Stingndu-se neamul Urechetilor, mnstirea a nceput s decad. Cutremurul din 1803 a afectat grav zidria, dar slujbele au continuat s se desfoare pn la 1860. n 1874, un incendiu a distrus acopermntul bisericii, pentru ca, n timpul rzboiului de la 1877, edificiul s fie transformat n depozit rusesc de medicamente. Dup plecarea ruilor, avea s se constate c acetia luaser ca suveniruri argintria care mai rmsese pe la icoane. Ajuns ntr-o stare avansat de degradare, n lipsa unor fonduri pentru restaurarea ei, biserica lui Nestor Ureche a fost demolat la 1879, locul altarului fiind marcat cu o cruce de piatr, mutat odat cu amenajarea noilor hale.

    Actul ctitoricesc al lui Nestor Ureche ridic multe semne de ntrebare. Samson nu este, deocamdat, cunoscut documentelor. Nici biserica nlat de el la Iai nu este atestat nainte de intervenia lui Nestor Ureche. Apoi, este neobinuit toat micarea pe care vornicul Ureche o face: n loc s construiasc o biseric de zid n Trgul Nou, el prefer s mute acolo biserica de lemn a lui Samson i, n locul ei, s fac o biseric de zid. Noua ctitorie pstreaz hramul bisericii lui Samson, n timp ce biserica din lemn este sfinit cu un hram nou, anume Tierea Capului Sfntului Ioan Boteztorul, acelai cu al mnstirii Secu. Dup 1610, urma bisericii de lemn dispare iari din documente.

    Trgul Nou (numit i Trgul de Sus) luase natere n a doua jumtate a veacului al XVI-lea, prin extinderea ctre nord a oraului Iai. Vatra veche de locuire a rmas s fie numit Trgul Vechi sau Trgul de Jos. Ulia care separa Trgul Nou de Trgul Vechi era Ulia Strmb (actuala strad Dancu). ntre Trgul Vechi i Trgul Nou aveau s apar piee n care se vindea petele, de unde i numirea locului: n (la) Mji. n Trgul Nou, n aceast mahala a Mjilor, Miron vod Barnovschi a nceput a construi o biseric pe care n-a ajuns s-o termine. Ea a fost continuat de Vasile Lupu, care a zidit-o de la ferestre n sus i a sfinit-o la 9 noiembrie 1635. Hramul ei: Tierea Capului Sfntului Ioan Boteztorul. Identitatea acestui hram cu acela al bisericii lui Nestor Ureche, ca i situarea acestor dou lcauri n Trgul Nou dovedesc faptul c biserica de zid nceput de Miron Barnovschi este succesoarea bisericii de lemn a lui Samson i a vornicului Ureche. Altfel spus, Miron Barnovschi a nlocuit biserica de lemn cu o construcie de zid, pstrnd, ns, vechiul hram ales de Nestor Ureche.

    Nu sunt cunoscute motivele pentru care Miron vod a devenit nou ctitor al bisericii Sfntul Ioan Boteztorul. Cronicarul Miron Costin spune c bisrica lui Sfetii Ioanu, iar aicea n orau [Iai], este de mm-sa fcut19, adic de mama domnului, Elisabeta. Mrturia aceasta este mai presus de orice ndoial, cci Miron Costin, apropiat al neamurilor Barnovschi i Movil, va fi tiut din familie poveti despre biserica din Iai. Totui, din consemnarea lui nu se nelege prea bine dac mama lui Miron Barnovschi a fost aceea care a nceput construcia sau cea care a continuat-o un timp, dup moartea lui Miron,

    19 Miron Costin, Opere, ediie critic de P. P. Panaitescu, Bucureti, 1958, p. 94.

  • 11

    potrivit testamentului acestuia. Fr ndoial c Miron vod a preluat dreptul de ctitorire asupra bisericii Tierea Capului Sfntului Ioan Boteztorul n virtutea unei legturi de rudenie (prin snge i prin alian) cu Nestor Ureche. El a preschimbat construcia de lemn a lui Samson i a vornicului Ureche ntr-o construcie solid, pe care avea s o duc la bun sfrit Vasile Lupu, domnul care, n temeiul aceluiai drept de ctitorire, avea s repare i zidurile i turnurile de aprare ale mnstirii Secu, nlate de acelai vornic Nestor Ureche.

    II. FUNCIA I SEMNIFICAIA CTITORIILOR

    1. CTITORII LOCURI DE MEMORIE. STUDIU DE CAZ: MNSTIREA PUTNA

    Biserica mnstirii Putna adpostete, astzi, n pridvor, pronaos i

    naos, 12 pietre tombale. Din etapa veche a nmormntrilor la Putna, cuprins ntre 1477 (anul morii doamnei Maria Asanina Paleologhina) i 1529 (anul morii doamnei Maria, soia lui Petru Rare), au rmas zece lespezi funerare. n ceea ce privete mormntul doamnei Maria Despina, soia lui Radu cel Frumos i soacra lui tefan cel Mare, mormnt a crui lespede nu s-a pstrat, existena lui este atestat de letopisee20 i confirmat de elegantul acopermnt din catifea albastr, pstrat n muzeul mnstirii. Raportul fcut de austrieci n 1856, n timpul spturilor pariale din biserica Putnei, descrie nou morminte: cinci n pronaos i patru n naos.

    Lespedea tombal a Mariei Asanina Paleologhina, o plac de gresie cu un splendid decor de inspiraie renascentist, a ajuns pn la noi n condiii foarte bune, adpostit n partea stng a naosului, ntr-un arcosoliu. Decorul din cmp i literele inscripiei marginale par neatinse de trecerea vremii. Din pcate, nu acelai lucru se poate spune i despre acopermntul de mormnt al acestei doamne (Fig. 1). Comparnd dimensiunile pietrei de mormnt cu acelea ale acopermntului, se observ c zonele de tocire mai intens corespund cu muchiile pietrei, pe care estura de mtase le depea cu civa centimetri.

    Acopermntul de mormnt al doamnei Maria nu a fost o simpl oper de art, menit s nfrumuseeze necropola de la Putna. n Bizan, tradiia acoperirii mormintelor imperiale cu esturi scumpe era foarte veche, mrturii despre aceast practic existnd nc n scrierile autorilor latini. Din pcate, nici o stof de acest gen n-a ajuns pn la noi. Au supravieuit, ns, cteva acoperitori pentru mormintele sau relicvariile sfinilor, iar pentru alte cteva avem atestri n surse scrise. Spre deosebire de acestea, ns, acopermntul de la Putna conine i portretul brodat al defunctei, ceea ce face din el, dup opinia lui Andr Grabar i a altor specialiti, cel mai gritor exemplu de gisant brodat din arta bizantin i postbizantin. Gisantul, ndeobte sculptat, dar i turnat n metal, s-a bucurat de o oarecare rspndire n spaiul ortodox, de motenire sau influen bizantin. Cea mai veche mrturie a existenei unui gisant brodat n Bizan privete o efigie a Sfntului Dimitrie mort, adus n 1149 de Manuel Comnenul de la Salonic la Constantinopol; nu se tie, ns, dac aceast broderie va fi acoperit cu adevrat mormntul sfntului. Oriicum, este sigur c

    20 Cronicile slavo-romne din sec. XVXVI publicate de Ion Bogdan, ediie revzut i completat de P. P. Panaitescu, Bucureti, 1959, p. 22, 65.

  • 12

    pentru bizantini i, mai trziu, pentru rui, gisantul era rezervat doar mormintelor de sfini, ceea ce explic i raritatea unor asemenea opere. Spre deosebire de Europa oriental, n Occident exista obiceiul de a se aeza un gisant sculptat pe mormntul mai tuturor persoanelor de o anumit nsemntate, fie din lumea laic, fie din cea ecleziastic. Dintre rile ortodoxe, doar Bulgaria, Serbia, Bosnia i rile Romne au cunoscut gisantul (sculptat sau brodat) pe mormintele monarhilor. Gisantul brodat, pies rar n arta bizantin i postbizantin, a fost pus n legtur cu epitaful, broderie liturgic nfindu-l pe Iisus Hristos mort, aezat pe spate. Epitaful, scos n procesiune n Vinerea Mare, se aaz, n Smbta Mare, pe masa altarului, unde se pstreaz pn la nlare, altarul fiind asimilat cu mormntul Mntuitorului. n aceast form, epitaful apare la finele secolului al XIII-lea, adic la nceputul epocii paleologe. Epitaful evoca, n plan simbolic, Sfntul Mormnt i fcea legtura ntre lumea aceasta i Rai. n ceea ce privete locul n care el se pstra n tot cursul anului, s-au avansat dou ipoteze: fie era pus deasupra mormntului donatorului su, fie era atrnat n biseric ntr-un loc anume, care devenea, prin aceasta, locus sanctus.

    Acopermntul de mormnt al doamnei Maria are vdite trsturi specifice artei Bizanului. Broderia coninnd imaginea doamnei plasat sub arcad amintete o seam de piese cu reprezentri similare ale unor mprtese i mprai bizantini. Totodat, trebuie adugat faptul c artitii bizantini i-au nfiat adeseori pe sfini sub o arcad, fie n frescele bisericilor, fie n miniaturile manuscriselor, fie n pictura icoanelor, fie n sculpturi, fie n esturi sau broderii modalitate de subliniere a unei caliti: majestas deorum. Comparaia cu aceste piese dovedete c reprezentarea doamnei Maria sub o arcad nu s-a fcut din raiuni artistice sau estetice, ci cu scopul vdit de a exprima ideea de maiestate.

    Destinaia acopermntului de mormnt de la Putna trdeaz o evident influen apusean. Efigia suveranului aezat deasupra mormntului su constituie, n fond, o expresie a concepiei politice despre dublul corp al regelui (Ernst Kantorowicz). Originea acestei concepii se regsete n Antichitate, cnd a fost lansat maxima dignitas non moritur, aplicat, n cazul suveranilor medievali, sub forma regia majestas non moritur. Gnditorii medievali occidentali au pornit de la ideea c Iisus Hristos fusese rege i Hristos (cu sensul de uns) prin propria sa natur. n acest caz, monarhul pmntean, ca reprezentant al lui Iisus, era rege i Hristos (uns) prin graie. El era o gemina persona, adic n trupul lui se regseau dou personaliti: una uman i cealalt divin. Monarhul nu era o gemina persona prin natura lui, ci devenea astfel prin ritualul ungerii. Dubla natur a monarhului i asigura acestuia eternitatea (rex qui nunquam moritur), altfel spus, continuitatea dinastiei i imortalitatea demnitii sale de suveran. n fapt, nu regele ca persoan era nemuritor, ci regalitatea sa, adic ceea ce primise prin graia divin.

    Este greu de spus dac acopermntul de mormnt al doamnei Maria Asanina Paleologhina va fi fost un gisant sau o efigie, n sensul n care sunt definite acestea pentru Europa apusean. n tot cazul, chiar dac el nu a avut, n cadrul ceremoniei funerare, rolul pe care efigia l juca la nhumarea regilor Franei sau ai Angliei, un lucru este sigur: broderia de la Putna reprezint prin caracteristicile sale care in de arta occidental, ca i prin acelea specifice

  • 13

    artei bizantine o expresie a concepiei medievale despre eternitatea instituiei monarhice.

    Soclul mormntului doamnei Maria Asanina Paleologhina din biserica Putnei este constituit dintr-o lespede mpodobit cu un decor gotic, absolut identic aceluia care apare pe balustrada pridvorului de la turnul-clopotni al bisericii din Blineti (Fig. 2). La rndul su, balustrada de la Blineti a fost asemuit cu aceea descoperit n cursa de oareci de la cetatea Sucevei, iar aceasta din urm cu balustrada capelei castelului de la Hunedoara. Totodat, ornamentaia balustradei de la Blineti a mai fost comparat i cu ornamentaia logiei refectorului fostei mnstiri franciscane din Cluj. La aceste exemple se mai poate aduga unul, chiar dac nu ntru totul identic: fragmentul de balustrad cu decor gotic descoperit n ultimii ani, n cursul spturilor arheologice de la mnstirea Probota. Att soclul mormntului doamnei Maria, ct i balustrada de la Blineti, sunt netraforate, ca i, parial, balustrada de la Hunedoara. La o privire mai atent, se constat c decorul de pe soclul mormntului Mariei Asanina Paleologhina este nchis ntr-un chenar care, n partea stng (la capul defunctei), lipsete, n locul lui observndu-se clar o veche tiere pentru o mbinare n coad de rndunic (Fig. 3). Aceasta nseamn c aa-zisul soclu este, de fapt, un fragment dintr-o balustrad care continua cu alte plci decorate la fel, mbinate ntre ele n sistemul coad de rndunic. Fragmentul de balustrad, cu dimensiuni apropiate de acelea ale lespezii tombale, va fi fost recuperat, cndva, din rmiele de piatr ale unor construcii demolate sau distruse din cuprinsul mnstirii Putna. Pietre cu profile lucrate n stil gotic au fost, de altfel, scoase la lumin i n timpul spturilor arheologice efectuate pe latura de sud a incintei mnstirii, unde au fost descoperite urmele aa-zisei case domneti. Este dificil de reconstituit felul n care va fi artat soclul iniial al mormntului doamnei Maria. Dat fiind faptul c acopermntul nu avea poale care s cad pn la nivelul pardoselii, este de presupus c soclul era decorat. O posibil paralel o ofer mormintele din vechea necropol domneasc de la Rdui. Pietrele funerare ale primilor domni ai Moldovei au fost sculptate i aranjate n cuprinsul bisericii din porunca lui tefan cel Mare, n anii 14791480, adic la scurt timp dup moartea doamnei Maria Asanina Paleologhina. Soclurile unora dintre morminte au pstrat vizibile urme de pictur (Fig. 4 a, b), cu motive foarte asemntoare, dac nu chiar identice, cu acelea de pe vemintele membrilor familiei domneti din tabloul votiv de la Rdui (Fig. 5). Or, dac acceptm c acest tablou votiv aparine, i el, vremii lui tefan cel Mare, nseamn c soclurile mormintelor au fost pictate tot atunci, poate chiar n momentul n care au fost aezate i lespezile funerare. Nu ntmpltor decorul soclurilor amintete vemintele de la curte: mormintele pictate astfel apreau privitorului ca i cum ar fi avut acoperminte din stofe grele, esute cu fire de aur i mtase.

    Piatra de mormnt a fiilor lui tefan cel Mare, Bogdan i Petru, aezat pe pardoseal, alturi de sarcofagul doamnei Maria, prezint urme de tocire pe toat lungimea, ceea ce nseamn c ea nu a fost niciodat supranlat. Dispunerea zonelor de tocire indic faptul c piatra s-a aflat ntotdeauna n partea stng a camerei mormintelor, acolo unde, de altfel, se gseau, sub pardoseala bisericii, i mormintele propriu-zise. Dat fiind starea proast de conservare a lespezii, este greu de spus dac ea a avut vreodat un acopermnt. n muzeul mnstirii Putna exist, ns, o estur italian de catifea roie, decorat cu vrejuri, cu fructe de rodie, cu frunze i flori, de

  • 14

    dimensiuni apropiate cu acelea ale pietrei. Stofa prezint uoare urme de tocire pe o parte, aproximativ n acelai loc n care i lespedea copiilor este puternic tocit. Dac nu va fi fiind la mijloc o pur coinciden, catifeaua esut cu fir de aur i de mtase ar putea fi acopermntul pentru piatra de mormnt a lui Bogdan i Petru.

    Lespedea funerar din marmur, a doamnei Maria Voichia, dispus n partea dreapt a naosului, este netocit, iar stricciunile ei sunt nesemnificative. ns, ca i n cazul Mariei Asanina Paleologhina, acopermntul de mormnt o estur italian de catifea este destul de deteriorat. Cmpul central este ceva mai bine pstrat, dar bordura de mtase roie pe care au fost cusute slovele inscripiei poart urmele unei folosiri efective i ndelungate.

    n dreapta naosului, ntr-un arcosoliu, se afl sarcofagul lui tefan cel Mare. ntre mormintele de la Putna, acesta este singurul sarcofag confecionat din marmur. Firete c alegerea materialului nu a fost ntmpltoare. n Evul Mediu, marmura era lapanage de lempire byzantin, iar n afara imperiului, son utilisation se fait en rfrence lEmpire, dont on veut saffirmer soit le fidle serviteur, soit le continuateur lgitime (Jean-Pierre Sodini). Este cert c, pregtindu-i locul odihnei venice n sarcofag de marmur, tefan cel Mare n-a dorit numai s-i nfrumuseeze necropola, ci s exprime, prin aceasta, o anume concepie politic. Att piatra tombal, ct i soclul mormntului lui tefan sunt bogat mpodobite cu decoruri vegetale. Soclul este sculptat numai pe laturile de vest i nord; latura de est nu are i nu a avut niciodat decor. Prin urmare, n dispunerea iniial a mormintelor, partea de rsrit a sarcofagului nu era vizibil, accesul la ea fiind mpiedicat de un obstacol, poate de zidul care desprea camera mormintelor de naos. Totui, aceast latur estic a sarcofagului nu era cu totul lipit de zid, ntruct inscripia de pe lespedea de mormnt, ieind din cmpul propriu-zis al pietrei, continu pe muchea ei, tocmai n partea de la picioare. C sarcofagul nu a fost lipit de zidul dinspre naos o confirm i acopermntul de mormnt, cu trei poale, pentru laturile de vest, de nord i de est. Dintre aceste poale, s-a pstrat n bune condiii doar cea corespunznd laturii nordice a mormntului. Din celelalte au rmas numai fii. Acopermntul a avut canafuri de mtase din care s-a pstrat doar unul , ceea ce nseamn c estura nu cobora pn la pardoseal, spaiul rmas liber fiind acoperit de aceti ciucuri.

    Dup amplasare i dup inscripiile pietrelor tombale, austriecii au identificat n pronaosul Putnei mormntul lui Bogdan al III-lea, al lui tefni, al Mariei (Cneajna) i al doamnei Maria, soia lui Petru Rare. n ceea ce privete un al cincilea mormnt, autorii raportului de sptur l-au atribuit lui Alexandru, fiul lui tefan cel Mare. Mai trziu, profesorul Petre . Nsturel avea s se ntrebe dac nu cumva respectivul mormnt va fi aparinut doamnei Maria Despina, soacra lui tefan cel Mare. Nici una dintre aceste presupuneri nu este ntemeiat: a austriecilor, pentru c Alexandru a fost ngropat la mnstirea Bistria, iar a profesorului Nsturel, pentru c persoana nmormntat era, dup descrierea vemintelor, un brbat. O cercetare recent, aparinnd istoricului tefan S. Gorovei, a pus n legtur acest mormnt cu fragmentul de lespede funerar descoperit la Putna i care, odinioar, a acoperit mormntul lui Iuga, vistiernicul lui tefan cel Mare.

    Astzi, pietrele tombale din pronaos sunt aranjate n urmtoarea ordine, de la nord spre sud: a Mariei, doamna lui Petru Rare, a lui tefni, a Mariei (Cneajna), a lui Bogdan al III-lea i a lui Iuga vistiernicul (aceasta din urm,

  • 15

    montat lng peretele care desparte pronaosul de naos). S-a remarcat demult faptul c lespedea doamnei Maria ocup o poziie oarecum nefireasc fa de aceea a lui tefni vod: acesta din urm, mort n 1527, ar fi trebuit s fie nhumat el lng zidul bisericii, iar soia lui Petru Rare, trecut n lumea drepilor la 1529 alturi. Spre comparaie, n partea dreapt a pronaosului, lng zid se afl piatra de mormnt a lui Bogdan al III-lea ( 1517), iar alturi, lespedea Mariei Cneajna ( 1518). Inversarea pietrei tombale a lui tefni cu aceea a doamnei Maria petrecut la o dat care nu se poate preciza, poate chiar n momentul amenajrii respectivelor morminte21 trebuie s aib o explicaie. Este posibil ca dispunerea de acum a lespezilor s nu urmreasc dispunerea mormintelor de sub pardoseal, altfel spus, mormntul lui tefni s se gseasc, totui, lng perete, iar al doamnei Maria, spre interiorul bisericii. Dar se poate i ca nmormntrile s se fi fcut cronologic, de la sud ctre nord, astfel nct tefni s fi fost nhumat alturi de mtua sa, Maria (Cneajna), iar doamna Maria a lui Petru Rare n locul rmas liber ntre mormntul lui tefni i zidul de nord; n acest caz, ordinea pietrelor ar indica, totui, ordinea nmormntrilor.

    Piatra tombal a lui tefni i aceea a doamnei Maria au fost fcute din porunca lui Petru Rare. Amndou sunt din gresie de aceeai grosime circa 25 cm (prin aceasta, ele sunt cu mult mai groase dect toate celelalte pietre din biserica Putnei, care au grosimi cuprinse ntre 12 i 18 cm) i au inscripii similare. Probabil, au fost fcute odat. n acest moment, lespedea Mariei este aezat ntr-un arcosoliu, pe un soclu nalt, zidit, fr decoruri. Pe acest soclu, n locurile unde tencuiala cea nou a crpat, se mai pot observa urme de vopsea roie, poate resturi ale unei vechi picturi, ceea ce duce din nou cu gndul la soclurile pictate ale mormintelor domneti de la Rdui.

    Nu sunt cunoscute acoperminte din esturi scumpe, cu inscripii, pentru mormntul Mariei sau al lui tefni. Piatra lui tefni este unic la Putna prin forma ei trapezoidal. n tezaurul mnstirii se pstreaz o bucat de stof italieneasc, din catifea roie, cu un frumos decor vegetal, din fir de aur i mtase, ntruchipnd flori de lotus, de garoaf i fructe de rodie. estura provine de la un vemnt domnesc. Iniial, bucata de stof a fost de form dreptunghiular. Rspunznd, desigur, unor necesiti practice, ea a fost prelungit prin adugarea unei alte buci, din aceeai estur, la un capt, iar dreptunghiul a fost transformat n trapez prin adugarea unui clin pe o latur. Piesa de form trapezoidal care a rezultat nu poate fi nici vl de tmpl, nici acopermnt pentru amvon cum s-a crezut , dar nici acopermnt de tetrapod sau de pristol, ceea ce ndeamn la presupunerea c ea a fost folosit drept acopermnt de mormnt. i cum singura piatr de mormnt trapezoidal de la Putna i aparine lui tefni, se poate considera c acesta este acopermntul mormntului su. De altfel, dimensiunile presupusului acopermnt depesc cu numai civa centimetri dimensiunile pietrei de mormnt.

    n partea dreapt a pronaosului, se afl lespedea de mormnt a lui Bogdan al III-lea, aezat ntr-un arcosoliu, pe un soclu. Alturi, pe pardoseal, se gsete piatra tombal a Mariei (Cneajna). Soclul de piatr al

    21 S-a presupus i c n anul 1901, cu ocazia lucrrilor de restaurare a mnstiri Putna, executate sub conducerea arhitectului Karl Romstorfer, poziia lespezilor a fost schimbat una n locul celeilalte (Epifanie Norocel, Mormintele din biserica mnstirii Putna, n Mitropolia Moldovei i Sucevei, XLII, 1966, 78, p. 580).

  • 16

    mormntului lui Bogdan al III-lea este sculptat cu un frumos decor vegetal care l mpodobete n ntregime. S-a observat c decorul acestui soclu este identic cu acela de pe piatra de mormnt a surorii lui Bogdan, Maria (Cneajna). Partea superioar a soclului, pe o nlime de circa 24 cm, este mult mai erodat dect partea inferioar, ca i cum soclul ar fi fost cndva parial ngropat22, apoi degajat, desfcut i aezat invers, cu partea de jos (care sttuse n pmnt), n sus. Bogdan i Maria au murit la numai un an distan, iar inscripiile similare de pe pietrele lor tombale, precum i repetiia decorului amintit arat c cele dou lespezi au fost aezate odat, poate n domnia lui tefni, poate n aceea a lui Petru Rare.

    Potrivit letopiseelor, Maria Despina, doamna Radului vod, a murit la 11 mai 1500 i a fost nhumat cu cinste la Putna23. n biserica mnstirii nu exist, ns, piatra ei tombal, iar cercetrile ntreprinse de austrieci, la mijlocul veacului al XIX-lea, nu au dus la aflarea mormntului propriu-zis. Singura dovad material c doamna Maria Despina a fost cu adevrat ngropat la Putna este acopermntul ei de mormnt, din catifea albastr, brodat cu fir de aur (Fig. 6). Cmpul acestuia este ocupat de o mare cruce cu trei brae, nconjurat de litere slave i greceti, prescurtare a formulei Iisus Hristos Nika, lumina lui Hristos se arat tuturor. Sub cruce se afl inscripia brodat cu fir de aur i mtase. Cmpul este nconjurat de un chenar cu motive vegetale. Petre . Nsturel a observat c marea cruce care acoper mai tot cmpul vlului nu-i gsete asemnarea pe lespezile mormintelor din Moldova, ci pe unele pietre din Muntenia, ca de pild cele de la biserica mnstirii Argeului. Aceast observaie adugat la faptul, cel puin bizar, c piatra tombal a Mariei Despina lipsete din necropola de la Putna nate o ntrebare: nu cumva soacra lui tefan cel Mare a fost ngropat ntr-un mormnt fr lespede cu inscripie, locul acesteia fiind inut de acopermnt pies tipic moldoveneasc, decorat, ns, precum lespezile mormntale munteneti ? Aceast presupunere ar da o explicaie pentru lipsa pietrei, dar nu i pentru lipsa mormntului. Cu excepia unor pete de cear, catifeaua din care a fost croit acopermntul se afl ntr-o stare foarte bun de pstrare. Nu acelai lucru se poate spune, ns, i despre marginile sale. Cci acest acopermnt are, de jur mprejur, o bordur din mtase alb, care las impresia c, la un moment dat, a fost necesar o consolidare a piesei. Numai c de aceast mtase este prins, n partea de la picioare, un ciucure singurul pstrat , asemntor ciucurilor de pe epitrahilele de la Putna, druite de tefan cel Mare. Aadar, bordura din mtase nu reprezint o adugire trzie, n scopul unei reparaii, ci este parte integrant a acopermntului Mariei Despina. Demn de semnalat este faptul c aceeai mtase alb a fost utilizat pentru a prelungi sau a consolida dvera Bunei Vestiri, din 13 iunie , precum i dvera Adormirii Maicii Domnului, druit Putnei de tefan cel Mare, la 5 mai 1485. Bordura alb a acopermntului este tocit, ptat i ars pe partea dreapt, ceea ce nseamn c mormntul pe care l-a acoperit cndva se afla n partea

    22 Din pcate, nu se poate stabili momentul unei asemenea intervenii. n 1843, descriind mormintele Putnei, Sevastian Georgiescul indica doar nlimea soclului mormntului lui tefan cel Mare (2 uhuri i 2 oluri = circa 68,46 cm) i a soclului Mariei Asanina Paleologhina (1 uh, 10 oluri = circa 59,21 cm), mrginindu-se s spun c mormntul lui Bogdan III are un postament [...] rdicat mai sus de pardoseala bisericii (Sevastian Georgiescul, Mormintele, odoarele, inscripiile i clopotele monastirei Putna din Bucovina, n Arhiva Romneasc, II, ediia a II-a, Iai, 1862, p. 303304, 307).

    23 Cronicile slavo-romne, p. 22, 65.

  • 17

    dreapt a bisericii. Cum n partea dreapt a gropniei loc pentru un alt mormnt nu exist, este de presupus c groapa Mariei Despina trebuie cutat pe latura de sud a pronaosului.

    * n forma ei actual, biserica Putnei are patru arcosolii: la mormntul

    Mariei Asanina Paleologhina, la mormntul lui tefan cel Mare, la mormntul lui Bogdan al III-lea i la acela al doamnei Maria, soia lui Petru Rare. Dar vor fi existat, oare, arcosolii i n Putna cea veche ?

    Arcosoliul a fost deosebit de popular nc de la nceputurile cretinismului. A fost utilizat n arhitectura bizantin, n msuri diferite de la o epoc la alta, i mai trziu, n arhitectura srbeasc. La nceput, arcosoliile au fost decorate cu scene din ciclul Patimilor i al nvierii, pictate sau lucrate n mozaic. Dup unele opinii, biserica mnstirii Studenica ar fi cea dinti n care, n nia de deasupra sarcofagului, a fost reprezentat portretul ctitorului. Tabloul l nfieaz pe tefan Nemanja nchinnd modelul bisericii sale Mntuitorului, avnd-o ca intercesoare pe Maica Domnului. Tipul acesta de reprezentare avea s se rspndeasc apoi destul de repede, el putnd fi regsit pe o arie geografic larg, de la Constantinopol la Mistra i din Georgia n Bulgaria. Foarte adesea, n imediata vecintate a chipurilor de ctitori apare scena Deisis sau tronul Hetimasiei. n paralel cu reprezentarea ctitorilor, a continuat i vechea tradiie a pictrii n arcosolii a unor chipuri sfinte sau a unor scene religioase. Dup prerea altor specialiti, obiceiul de a picta chipul defunctului n arcosoliul care-i adpostea sarcofagul este mult mai vechi, mergnd pn n veacul al IX-lea.

    n Bizan, unele arcosolii erau decorate n exterior cu splendide sculpturi. Nu o dat, arheologii au descoperit arhivolte provenind de la arcosolii, mpodobite cu monogramele defuncilor sau cu capete de apostoli sculptate, unele coninnd i inscripii. Dovada indirect c i n Putna veche a existat cel puin un arcosoliu cu portret funerar o ofer neobinuita inscripie de pe mormntul lui tefan cel Mare: Binecinstitorul domn, Io tefan voievod, din mila lui Dumnezeu domn al rii Moldovei, fiul lui Bogdan voievod, ctitor i ziditor al sfntului locaului acestuia, care aici zace. i s-a strmutat la venicele lcauri n anul 7000..., luna... i a domnit ani...24. Lipsit de formulele consacrate acesta este mormntul lui... sau acest mormnt i l-a nfrumuseat siei... , inscripia pare a fi mai degrab legenda unei imagini.

    n acest context, se cuvine a analiza situaia din biserica Tierii Capului Sfntului Ioan Boteztorul, ctitorit de portarul de Suceava Luca Arbure, n 1502. La Solca (Arbore), n afara tabloului votiv din naos, care l reprezint pe ctitor nsoit de familia sa, oferind Mntuitorului macheta bisericii, mai exist un tablou, n arcosoliul din pronaos, pe peretele de sud, unde Luca Arbure i pregtise locul de ngropciune nc din timpul vieii. Acest din urm tablou, inclus pe bun dreptate n categoria tablourilor funerare, l nfieaz pe portarul de Suceava mpreun cu soia sa i cu doi copii innd pe palme macheta bisericii, pe care o nfieaz Mntuitorului (Fig. 7). n ambele tablouri, intercesor este Sfntul Ioan Boteztorul, iar n tabloul funerar apare, n plus, i Maica Domnului. Compoziia tabloului funerar de la Arbore este foarte asemntoare aceleia a tablourilor funerare din spaiul srbesc, unde ctitorii

    24 Eugen A. Kozak, op. cit., p. 75, nr. VI.

  • 18

    sunt nfiai nchinnd Mntuitorului macheta bisericii, avndu-l ca intercesor pe sfntul cruia i era dedicat respectivul aezmnt.

    Pe de alt parte, s-a constatat c n Serbia mormintele regale constituiau, de fapt, un complex, alctuit din mormntul propriu-zis, aflat sub pardoseala bisericii (sepulcrum), un monument deasupra pardoselii (monumentum) i un portret funerar.

    Aceste paralele i comparaii determin presupunerea c la Putna, deasupra sarcofagului lui tefan cel Mare, era pictat, ntr-un arcosoliu, portretul ctitorului, care-l arta pe acesta oferind lui Iisus Hristos macheta bisericii, avnd-o ca intercesoare pe Maica Domnului. Foarte probabil, pe lng acest tablou funerar, exista i un tablou votiv, dispus n naos, pe peretele de vest.

    n afara arcosoliului care adpostea mormntul lui tefan cel Mare, la Putna trebuie s mai fi existat i altele: biserica aceasta fusese gndit de la nceput ca necropol a ramurii dinastice ntemeiate de tefan. Or, n lumea ortodox i Bizanul ofer i de aceast dat cel mai clar exemplu asemenea lcauri erau prevzute de la nceput cu nie pentru viitoarele morminte ale familiei ctitorilor.

    * Cele opt lespezi funerare pstrate ntregi n biserica Putnei sunt

    adpostite, dou cte dou, sub cte un baldachin, dup cum urmeaz: sub baldachinul din stnga naosului piatra doamnei Maria Asanina Paleologhina i a celor doi copii; sub baldachinul din dreapta naosului sarcofagul lui tefan cel Mare i piatra doamnei Maria Voichia; sub baldachinul din stnga pronaosului piatra doamnei Maria i a lui tefni i, n sfrit, sub baldachinul din dreapta pronaosului piatra lui Bogdan al III-lea i a Mariei (Cneajna).

    Baldachinul este succesorul anticului ciborium, o construcie cu coloane (de obicei, n numr de patru), care marca mormntul sau racla cu moate a unui sfnt. El apare adeseori menionat n surse scrise i este reprezentat n miniaturile din manuscrise, n fresce sau pe broderii liturgice, uneori ca semn distinctiv pentru mormntul Mntuitorului. Din secolul al XIII-lea, mormintele bizantine ncep s fie frecvent adpostite de ciboria.

    Dup prerea lui G. Bal, baldachinele din Moldova sunt expresia unei nruriri occidentale: asemenea baldachine se vd foarte des n Occident, n veacurile al XIV-lea i XV-lea, i e destul s ne amintim acele care acoper la Wawel din Cracovia mormintele regilor Poloniei, ntre altele acel al lui Cazimir IV-lea Jagielo, contimporanul lui tefan cel Mare, mort n 1492.

    La rndul su, Virgil Vtianu observa: obiceiul de a aeza mormintele mai de seam n arcosolii e n Moldova poate mai vechi dect ne nchipuim, mormntul aezat ntr-o ni, sub un baldachin provenind din regiunea sud-german, unde se ngn goticul cu Renaterea.

    n Moldova, singurul baldachin contemporan epocii lui tefan cel Mare pstrat ntr-un lca neafectat de refaceri i amenajri trzii precum Putna , care s poat fi luat ca reper i ca termen de comparaie, este cel din biserica de la Arbore. n dreapta pronaosului, pe peretele de sud, portarul de Suceava, Luca Arbure, i-a pregtit locul de ngropciune sub un baldachin lucrat n stil gotic teriar (G. Bal), decorat cu muluri nscrise ntr-un arc n acolad i cu o rozet, toate de factur gotic (Fig. 8).

  • 19

    Baldachinul din stnga naosului Putnei, care se nal astzi deasupra pietrelor de mormnt ale doamnei Maria Asanina Paleologhina, Bogdan i Petru, a fost supus, cu timpul, la tot soiul de intervenii care au avut darul de a-l mutila. n 1926, G. Bal l-a descris astfel: un chivot rzmat de perete ntr-o parte i susinut n partea cealalt de dou coloane. E de o piatr alb mai moale. Profilele capitelelor sunt aproape la fel ca la chivotul lui tefan cel Mare. Dup prerea lui Virgil Vtianu, bazele i capitelurile simple ale stlpilor duc cu gndul la consolele gotice din Transilvania mijlocului de veac XV, n timp ce arhivolta de deasupra stlpilor este de factur renascentist. Analiza elementelor arhitectonice confirm faptul c baldachinul de deasupra mormntului doamnei Maria este contemporan vremii lui tefan cel Mare. Stratul superficial de tencuial aplicat pe piatr a czut n foarte multe locuri, scond la lumin urme de veche zugrveal, n culorile rou (dou nuane) i ocru.

    i baldachinul care adpostete pietrele de mormnt ale lui Bogdan al III-lea i Maria (Cneajna) a fost, cndva, pictat. Partea interioar a pereilor a pstrat urme destul de consistente de zugrveal: cte un cap de sfnt, cu aureol, pe fond albastru, deasupra crora se distinge o dung roie, separnd acest registru de pictur de un altul, din care nu se mai vd dect rmie ale fondului albastru. Resturile acestea au fost atribuite vremii lui Iacov Putneanul sau unei etape chiar mai noi. Dar fondul albastru pe care sunt redate chipurile sfinilor, ca i dunga de separaie a scenelor, de un rou aprins, duc cu gndul la pictura secolelor XVXVI. De altfel, n cursul spturilor arheologice din curtea mnstirii Putna au fost descoperite resturi de tencuial cu fresc, colorat n rou i albastru [...], nsoit uneori de fragmente pe care se disting urme de foi de aur (Ion Nestor, Gh. Diaconu, M. Matei, T. Martinovici, N. Constantinescu, t. Olteanu). Arheologii au presupus, pe bun dreptate, c renovatorii bisericii din secolul al XVII-lea au scos acest material din interiorul i exteriorul bisericii i l-au mprtiat n preajma acesteia, cu prilejul refacerii. Scutul coninnd stema Moldovei prins pe arcul n acolad al baldachinului lui Bogdan al III-lea amintete monogramele Paleologilor de pe arhivolte descoperite la Istanbul i, mai cu seam, stema lui Luca Arbure de pe arcul baldachinului din biserica de la Arbore. n plus, micul decor gotic al coloanelor este asemntor cu acela care separ dou plci din balustrada de la Blineti. Analogiile acestea ngduie datarea baldachinului lui Bogdan al III-lea la sfritul veacului al XV-lea i nceputul veacului al XVI-lea.

    n acest punct, se impune o nou privire asupra baldachinului din biserica de la Arbore. El a fost acoperit n ntregime cu zugrveal roie: coloanele, bolta (n exterior) i chiar decorul gotic pstreaz nc urme clare de culoare. Interiorul baldachinului a fost decorat astfel: n centrul bolii Hetimasia, cu cte doi serafimi, de o parte i de cealalt; n registrul urmtor, de-a stnga i de-a dreapta cte dou personaje aureolate i cu cri n mini (Evanghelitii); n ultimul registru, aflat la acelai nivel cu tabloul ctitorilor de pe peretele de sud dou personaje aureolate n stnga (un ierarh i un diacon) i trei n dreapta (un sfnt, un ierarh i un diacon). Pictura nu are i nici nu pare s fi avut inscripii cu numele sfinilor reprezentai. Semnificaia funerar a compoziiei (aluzie la A Doua Venire) este evident. ntr-o alt biseric, anume cea de la Dolhetii Mari, n marea ni din dreapta pronaosului, deasupra mormintelor ctitoriceti, se distinge nc, ntr-un medalion de pe arhivolt, Hetimasia, iar pe pereii niei chipurile celor patru Evangheliti (n primul

  • 20

    registru), al Sfinilor Apostoli Petru i Pavel, nsoii de cte doi episcopi (n al doilea registru) i ale unor mucenici (n al treilea registru). Comparnd resturile de fresc de la baldachinul lui Bogdan al III-lea cu pictura baldachinului lui Luca Arbure, se constat c, i ntr-un caz i n cellalt, decorul pictat se desfura pe mai multe registre suprapuse i c scenele nu aveau inscripii. Aceste similitudini sugereaz faptul c baldachinul lui Bogdan al III-lea a fost mpodobit cu fresc nc din momentul amenajrii sale i c cele dou capete de sfini care se mai vd nc provin din acest decor. Altfel spus, resturile de pictur de la mormntul lui Bogdan sunt singurele urme pstrate din vechea fresc a Putnei. Foarte probabil, ca i n cazul mormntului lui tefan cel Mare, lespedea tombal a lui Bogdan al III-lea era adpostit ntr-un arcosoliu i avea deasupra un decor pictat, din care fceau parte nu numai chipuri de sfini, ci i un tablou funerar. Contrar opiniei c baldachinul lui Bogdan ar fi mai nou (Epifanie Norocel), este de presupus c refacerea zidurilor exterioare ale bisericii, n secolul al XVII-lea, nu a afectat construcia acestuia. De altfel, spturile arheologice au dovedit c biserica nou a fost dispus n teren n aa fel nct s cuprind, la interiorul ei, n ntregime, aria interioar a primei biserici i o felie din limea fundaiei zidurilor sale laterale, care s protejeze mormintele existente, pe timpul fundrii construciei i funcionrii bisericii noi (Nicolae N. Pucau). Pe de alt parte, comparaia ntre baldachinele de la Putna i cel de la Arbore dovedete c partea exterioar a acestor construcii din piatr a fost zugrvit n rou, culoare care, n anumite cazuri, a fost utilizat i pentru decorarea soclurilor unor morminte (de pild, la mormntul doamnei Maria a lui Petru Rare).

    n ceea ce privete baldachinul lui tefan cel Mare, G. Bal constata n 1926: La Putna, chivotul lui tefan cel Mare e acuma desfcut (bucile sunt n exonartex) i nlocuit printr-un fel de dulap de sticl. E de marmor alb i destul de simpl ca form. Sunt stlpi subiri de seciune octogonal, care susin acoperimentul boltit, prin capitele cu un profil gotic. Baldachinul fusese demontat de austrieci n 1856, cu prilejul spturilor arheologice efectuate n biseric. ntr-o faz intermediar, el a fost nlocuit cu o copie din ipsos. Avea s fie refcut, utilizndu-se i bucile din baldachinul vechi pstrate n mnstire, abia dup o sut de ani, cnd s-au obinut de la Viena releveele lui Karl Romstorfer. Bolta baldachinului se sprijin pe dou coloane, ale cror capiteluri sunt foarte asemntoare cu cele ale baldachinului Mariei Asanina Paleologhina. Din acest motiv, baldachinul lui tefan cel Mare a fost considerat o replic a celui de peste mormntul Mariei de Mangop (Virgil Vtianu). Cele trei arhivolte ale baldachinului (pe prile de est, nord i vest), toate din marmur, sunt mpodobite cu decoruri sculptate, complet diferite ntre ele. Dintre toate, doar decorul arhivoltei dinspre vest este asemntor aceluia de pe soclul sarcofagului. S-ar zice c, la un moment dat, cu prilejul unei refaceri, au fost utilizate trei buci de marmur diferite dintre care una singur, i anume aceea de la cap, ar putea proveni din vechiul baldachin al lui tefan cel Mare.

    Astzi, toate cele patru baldachine de la Putna sunt adosate zidului. Nu este, ns, obligatoriu ca n biserica lui tefan cel Mare ele s fi fost dispuse la fel. Cel mai adesea, un ciborium avea patru coloane i era aezat la o oarecare distan de zid, uneori chiar spre mijlocul bisericii. Un asemenea baldachin a fost nlat, de pild, deasupra mormntului mpratului Trapezuntului Alexios al IV-lea Mare Comnen ( 1429), n afara bisericii Chrysokephalos.

  • 21

    * Mormntul lui tefan cel Mare a fost amenajat n partea dreapt a

    gropniei, spre peretele de sud. Aceast dispunere a mormntului ctitorului avea s fie respectat i n necropole domneti ulterioare Putnei. n schimb, n primele necropole ale domnilor Moldovei (Rdui i Bistria) nu pare s fi existat o atare regul. Nu la fel stteau, ns, lucrurile n Serbia i n Bulgaria, unde aezarea mormintelor n biseric era supus unor reguli stricte. Aproape toate mormintele regilor srbi ncepnd cu cel al lui tefan Nemanja din biserica mnstirii Studenica se aflau pe latura de sud a bisericilor, de obicei n colul de sud-vest. Obiceiul acesta s-a pstrat i dup stingerea dinastiei Nemanizilor. n Bulgaria, mormintele arilor Ivan Asan al II-lea i Ivan Alexandru au fost descoperite tot pe latura de sud a dou biserici din Trnovo. Acelai amplasament l-a avut i mormntul ctitorului bisericii Sfntul Nicolae de lng Stanienje, un Constantin, altminteri greu de identificat, pictat n tabloul votiv mbrcat ntr-un vemnt mpodobit cu medalioane coninnd vulturi bicefali. Din pcate, nu se poate afirma cu certitudine, n acest moment, c tefan cel Mare a cunoscut i aplicat, la rndu-i, regulile dup care se fceau nmormntrile suveranilor srbi sau bulgari ori ale domnilor din ara Romneasc. Abia viitoarele cercetri privitoare la modelele politice urmate de tefan cel Mare ar putea lmuri aceast chestiune.

    * Putna a fost construit de tefan cel Mare ca necropol a familiei sale.

    Scopul acestui act de ctitorire a fost, n primul rnd, unul soteriologic i escatologic. Dar tefan cel Mare era domn al Moldovei i, ca orice suveran, uns al lui Dumnezeu, trebuia s se ngrijeasc nu numai de propria sa mntuire, ci i de mntuirea supuilor si. Prin aceasta, locul su de odihn venic nu avea cum s fie o biseric oarecare. Felul n care tefan i-a mpodobit ctitoria (tot cu aur poleit, zugrvala mai mult aur dect zugrval25), chipul n care i-a pregtit mormntul, grija cu care a adunat, ntre zidurile acestei biserici, attea manifeste de putere dovedesc faptul c Putna nu a fost doar un simbol al gndirii religioase a lui tefan cel Mare (Paul Henry), ci i al ideologiei sale politice. Aeznd lespezi funerare pe mormintele naintailor si la Rdui, la Bistria sau la Probota, poruncind s se alctuiasc letopiseul rii Moldovei, construind biserici pe locul unor crncene confruntri militare i povestind, n pisaniile acelor biserici, desfurarea luptelor, tefan s-a dovedit un veritabil creator de memorie istoric. Locul ngroprii sale biserica mnstirii Putna nu putea fi conceput altfel dect ca un loc de memorie.

    Pstrnd proporiile, Putna cu mormntul lui Drago vod, cu sarcofagul de marmur al lui tefan cel Mare, cu tablourile funerare din arcosolii, cu efigia brodat a doamnei Maria Asanina Paleologhina, cu stofele scumpe acoperind lespezile funerare, cu stemele familiei domneti mpodobind mormintele celor doi fii ai lui tefan mori nevrstnici, precum i mormntul lui Bogdan al III-lea, se poate asemui, sub raportul semnificaiei ideologice, cu catedrala din Palermo sau cu catedrala Saint-Denis. Iar dac se ine seama de faptul c mormntul lui tefan cel Mare avea s fie desfcut pentru prima oar n 1758, adic n acea jumtate de veac XVIII cnd au fost deschise din alte motive, ns i mormntul mpratului Frederic al II-lea de la Palermo (1784)

    25 Ion Neculce, Opere, ediie critic i studiu introductiv de Gabriel trempel,

    Bucureti, 1982, p. 163.

  • 22

    i mormintele regilor Franei de la Saint-Denis (1793), comparaia aceasta ncepe s devin nc i mai gritoare.

    2. CTITORII CHIVOTE PENTRU SFINTE MOATE. STUDIU DE CAZ: MNSTIREA PTRUI

    n 1241, mpratul latin de la Constantinopol, Baudouin al II-lea,

    trecnd printr-o mare criz financiar, i-a vndut vrului su, regele Franei, Ludovic al IX-lea (care avea s devin, mai trziu, cel Sfnt), o parte din lemnul Adevratei Cruci. Imperiul Bizantin i mai cu seam Constantinopolul erau pline, la vremea aceea, de sfinte moate, ntre care de departe cele mai preioase erau relicvele legate de viaa i patimile Mntuitorului. Coroana de spini, lsat n gaj veneienilor de baronii latini din Constantinopol, fusese deja rscumprat de Ludovic al IX-lea, cu doi ani nainte, pentru o sum uria i fusese ntmpinat cu mare fast la Paris. Regele Franei a mai adus apoi i alte relicve, care au fost adpostite, pentru o vreme, n capela Saint-Nicolas a palatului regal. Se cuvenea, ns, ca ele s fie aezate ntr-un loc pe msura nsemntii lor. Pentru aceasta, regele Ludovic a construit la Paris, n le de la Cit, o capel palatin, ajuns pn n zilele noastre: la Sainte-Chapelle.

    Biserica a fost sfinit la 26 aprilie 1248. Scumpele dovezi ale Patimilor au fost puse ntr-un relicvar uria, ntruchipare a Ierusalimului Ceresc. De fapt, la Sainte-Chapelle nsi fusese gndit ca un relicvar, construit pe dou niveluri: cu o capel la parter (rezervat servitorilor, grzilor, ostailor) i cu o capel suprapus, aflat n legtur direct cu cea de jos, dar i cu apartamentele regale i care adpostea relicvele. Capela de sus a fost nchinat Sfintei Coroane i Adevratei Cruci, iar cea de jos Maicii Domnului; slujbe speciale se oficiau la 3 mai (n ziua Aflrii Sfintei Cruci) i la 14 septembrie (n ziua nlrii Sfintei Cruci), dar i n amintirea datelor la care relicvele ajunseser la Paris sau a datei la care fusese sfinit locaul.

    O bucat destul de mare din lemnul Sfintei Cruci se afla deja n occidentul Europei, nc din anul 802, n biserica lui Carol cel Mare de la Aix-la-Chapelle (Aachen). Dar cele mai multe fragmente din lemnul sfnt au fost aduse de cavalerii cruciai. Unele dintre ele s-au pstrat, n somptuoase relicvarii, n chiar bisericile unde au fost aezate de donatorii lor ori n muzee i colecii particulare; altele s-au pierdut, dovada existenei lor rmnnd numai n inventarele unor aezminte. mprai i regi, cavaleri ntori cu bine din cruciade sau fee bisericeti au druit buci din Sfnta Cruce unor edificii religioase care erau fie capelele lor de curte, fie biserici de familie, fie propriile lor ctitorii, fie lcauri n care mbrcaser haina monahal. Vaticanul i Muntele Athos erau, de asemenea, locuri unde, de-a lungul secolelor, se adunaser preioase moate, dintre care lemnul Sfintei Cruci nu avea cum s lipseasc.

    Se ntmpla adesea ca posesorul unei asemenea relicve s mpart fragmente din ea unor apropiai, n felul acesta explicndu-se rspndirea lor pe o arie geografic larg i ntr-un timp scurt. De multe ori, buci din Sfnta Cruce erau trimise n dar unor suverani i aceasta pentru c relicvele nu erau numai obiecte ale veneraiei, ci adevrate simboluri ale puterii, importana unui suveran medieval fiind apreciat i n funcie de numrul i valoarea moatelor pe care le primea sau pe care, la rndul su, le druia. De pild, fragmentul din

  • 23

    Adevrata Cruce primit de regele srb tefan Primul ncoronat de la tatl su, Sfntul Simion, doit confirmer la dmarche purement politique de la dsignation de tefan comme hritier []. Mais la Croix renvoye aussi une symbolique du pouvoir, donc une affirmation du caractre monarchique du pouvoir/gouvernement serbe comme aux formes de pit populaire pour la Croix trs rpandues dans le christianisme oriental (Petre Guran). Cultul relicvelor era, n fond, i o form de manifestare a puterii. Possder des reliques fait partie de la fonction impriale ou royale: en accumulant les corps saints, le prince se forge comme un bouclier sacr de son pouvoir et de son royaume. Qui dtient les reliques est lui-mme un roi christique et le roi des rois de ce monde (Colette Beaune).

    Pe de alt parte, exista o strns legtur ntre cultivarea idealului de cruciad i adunarea de relicve. n 1247, ncercnd s-l conving pe regele Angliei s porneasc o cruciad, patriarhul de Ierusalim i-a trimis picturi din sngele Mntuitorului. Regele Henric al III-lea contemporan al lui Ludovic cel Sfnt a aezat relicva n catedrala Westminster Abbey. Ea a fost privit ca un instrument menit s contrabalanseze importana covritoare a relicvelor de la Paris i s-l aeze, sub raportul suveranului ideal, pe Henric al III-lea alturi de Ludovic al IX-lea. Aceasta se vede i din faptul c noua catedral nsi fusese construit dup modelul capelei palatine de la Paris.

    n ceea ce privete Adevrata Cruce, ea a fost nu numai un nsemn militar, ci i un element de propagand extrem de eficient n vederea proclamrii cruciadei. Prezena sa este menionat ndeobte n legtur cu luptele mpotriva dumanilor credinei cretine. Calitatea Crucii de aductoare a biruinei era cultivat ntr-o msur att de mare nct, n vremea cruciadelor, a military failure could be attributed to the absence of the Holy Wood, iar the presence of the relic in the royal expeditions became soon quite normal and expected (Giuseppe Ligato). Aceast legtur a deintorilor puterii cu Sfnta Cruce este evident nu numai pentru vremurile de rzboi, ci i pentru cele de pace, cnd relicva era folosit n cadrul unor ceremonii. De pild, la ncoronarea regilor Poloniei se utiliza un fragment din lemnul sfnt, primit din Bizan de Vladislav Jagiello, n 1420.

    Informaii directe despre existena n Moldova secolului al XV-lea a vreunui fragment din lemnul Adevratei Cruci nu exist. Vechile noastre izvoare narative nu pomenesc niciodat eventuala aducere n ar a unei asemenea relicve. Dar nu trebuie s ne mire: aceste izvoare nu relateaz nimic nici despre aducerea moatelor Sfntului Ioan cel Nou la Suceava, ceea ce nu nseamn c evenimentul nu s-a petrecut.

    S-a remarcat, n repetate rnduri, atenia pe care tefan cel Mare a acordat-o zilei de 14 septembrie, zi n care se prznuiete nlarea Sfintei Cruci. n ultimii 30 de ani de domnie, tefan a lsat suficiente indicii despre importana pe care o ddea acestei srbtori. n 1473, considerat an-cheie (Dumitru Nastase; tefan S. Gorovei) al domniei lui tefan cel Mare, principele a ncetat s mai plteasc tribut Porii i l-a scos din tronul rii Romneti pe filootomanul Radu cel Frumos. Tot n acelai an, domnul a fost pictat n genunchi n faa Maicii Domnului cu Pruncul, n Tetraevanghelul de la Humor, manuscris n a crui nsemnare dedicatorie donatorul este numit mprat. Dar evenimentele din 1473 fuseser precedate de cstoria lui tefan cel Mare cu Maria din neamul Asanilor i Paleologilor de la Mangop. Cununia s-a oficiat chiar la 14 septembrie 1472, n ciuda faptului c aceasta

  • 24

    este o zi de post, n care, deci, nu se fac nuni. Firete c oficierea cununiei nu a fost ntmpltor rnduit pentru ziua aceea, unirea principelui moldovean cu urmaa mprailor bizantini fiind anume pus sub semnul nlrii supremului simbol al cretinismului. Este un adevr care nu mai are nevoie de demonstraie acela c locul unde se nal Crucea devine Centru al Lumii, al mpriei cretine prin excelen. O asemenea idee pare s se fi nscut n mintea lui tefan cel Mare nainte de cstoria sa cu Maria Asanina Paleologhina. La 12 aprilie 1470, domnul Moldovei druia ctitoriei sale mnstirea Putna o cdelni care transpunea n metal scump imaginea Ierusalimului Ceresc. ntocmai ca i Crucea, Ierusalimul Ceresc evoca i el Centrul Lumii, ceea ce nseamn c tefan i vedea ara n chip de centru al mpriei cretine cu mult nainte de 14 septembrie 1472. Judecnd acest lucru n contextul politicii pontice a lui tefan cel Mare, este de presupus c domnul a nceput s socoteasc Moldova centru al lumii cretine n 1465, odat cu luarea Chiliei, fapt de o deosebit nsemntate sub raport economic i strategic [...], aflat la originea principalelor conflicte externe ale rii timp de aproape un sfert de secol (erban Papacostea).

    n 1487, cnd etapa marilor confruntri militare cu Imperiul Otoman se terminase, tefan cel Mare a construit biserica de la Ptrui, cu hramul Cinstitei Cruci, hram despre care s-a crezut c ar fi acelai cu nlarea Sfintei Cruci. n pictura bisericii din Ptrui se ntlnete o scen, cunoscut sub numele de Cavalcada mpratului Constantin (Fig. 9). O compoziie ampl grupeaz o ntreag oaste de sfini militari, clrind sub arme i cu mantiile flfind, n frunte cu Sfntul Constantin i cu Arhanghelul Mihail, ntr-o direcie indicat, din cer, de o cruce. Dup cum a artat A. Grabar, evocnd victoria ctigat n numele Crucii de mpratul Constantin cel Mare asupra dumanilor si pgni, aceast compoziie nu fcea dect s-o invoce pe cea a moldovenilor asupra turcilor [...]. Biserica din Ptrui i compoziia ei alegoric trebuiau s spun limpede c pacea nu fusese acceptat dect n fapt, ca o provizorie ncetare a focului, de ctre domnescul ctitor, care se socotea virtual n rzboi, apelnd la forele cereti cele mai calificate n vederea declanrii lui efective (Dumitru Nastase). Un an mai trziu, tot la 14 septembrie, se sfinea biserica mnstirii Vorone, avnd ca hram pe Marele Mucenic Purttor de Biruine Gheorghe. n fine, spre sfritul domniei, n 1500, tefan cel Mare ncepea construcia bisericii de la Volov, sfinit n ziua nlrii Sfintei Cruci. Hramul ei, chiar nlarea Sfintei Cruci, nu reprezint, ns, dect o reluare i o precizare cnd lupta rencepe, a hramului cruia i fusese dedicat cu 13 ani n urm, cnd ea se ntrerupea, biserica din Ptrui (Dumitru Nastase).

    Aceast ctitorie a lui tefan cel Mare merit o atenie special. Tabloul ei votiv a fost repictat, pe un strat nou de tencuial (Fig. 10). Teodora Voinescu era de prere c actualul tablou votiv de la Ptrui are toate caracteristicile picturii timpului i acelai stil cu restul ansamblului. Rzvan Theodorescu socotea c tabloul votiv din naos, cu ctitorul zugrvit dup model, aezat n faa lui Hristos are ceva din atmosfera de curte a Bizanului i remarca fineea desenului, pn la redarea unor amnunte ale fizionomiei de noblee clasic. Tereza Sinigalia considera tabloul votiv de la Ptrui o pies de excepie, potenat i de ncercarea de portretizare a lui tefan n primul rnd. ncercnd s explice motivul pentru care a fost nevoie de repictarea tabloului, Maria Ana Musicescu a avansat dou ipoteze: ori c n cuprinsul lui se afla o

  • 25

    greeal sau o inabilitate de execuie care a fcut necesar repictarea; ori c n cursul pictrii monumentului a intervenit schimbarea n situaia lui Bogdan, ceea ce a avut drept urmare punerea n concordan a tabloului cu noul rang pe care l deinea singurul fiu al lui tefan. Relund discuia, Tereza Sinigalia a mers cu ipotezele i mai departe: biserica ridicat de tefan cel Mare n 1487 a fost pictat la unu-doi ani dup construirea sa, conform uzanelor canonice, dar i tehnice. Un tablou votiv amplu, traducnd realitile momentului, a fost desfurat pe ambii perei. n mod normal n acest tablou votiv figurau att Alexandru, fiul cel vrstnic, asociat la tron, ct i Bogdan-Vlad, mezinul avnd n jur de 10 ani, i posibil nc o feti. n acest context, locul lui Alexandru s-ar fi cuvenit a fi imediat dup tatl su, celelalte personaje urmnd. Schimbarea poziiei lui Bogdan n stat, dup moartea lui Alexandru, la 29 [sic !] iulie 1496, a determinat repictarea tabloului votiv numai n zona n care imaginea nu mai corespundea realitilor istorice ale momentului: apariia unui nou asociat la tron, deci a unui nou motenitor al coroanei.

    Tabloul votiv de la Ptrui nu a putut fi, ns, repictat n vremea lui tefan cel Mare, ci ntr-o etap ulterioar. Spre deosebire de figura Sfntului Constantin, aflat n postura de intercesor, pe peretele de vest al naosului (Fig. 11), feele ctitorilor sunt umflate, turtite, iar trupurile sunt ngroate, lipsite de suplee. Coroanele pe care ei le poart sunt grosolane, neavnd nimic de-a face cu coroanele pictate, bunoar, la Vorone. Este un semn clar c pictura dateaz din vremea n care domnii Moldovei nu mai purtau coroane i pictorii nu mai acordau atenie reprezentrii acestor obiecte. n afar de aceasta, nici unul dintre personajele din tablou nu are nume. Or, din nici o imagine votiv n fresc, pstrat n forma lsat de tefan cel Mare, nu lipsete numele personajelor. Cel care a refcut tabloul de la Ptrui s-a mrginit, de fapt, la a picta ceea ce vzuse n tabloul vechi: un brbat cu macheta bisericii n mini, un tnr i o femeie nsoit de dou fetie. i a fcut-o cu atta inabilitate, nct G. Bal credea c tefan cel Mare apare nsoit de dou femei ! Din toate aceste motive, cea de-a doua ipotez formulat de Maria Ana Musicescu i preluat de Tereza Sinigalia nu poate fi luat n consideraie.

    n exterior, biserica lui tefan are un singur perete pictat: cel de vest, cu o singur compoziie Judecata de Apoi (Fig. 12). S-a presupus c aceast fresc ar fi mai trzie, dar pisania, neobinuit de mic i de ngust, total diferit de pisaniile bisericilor contemporane Ptruilor (Miliuii, Sfntul IlieSuceava i Voroneul) trdeaz intenia vdit a ctitorului de a avea un perete cu ct mai mult spaiu liber, necesar desfurrii ciclurilor iconografice. O viitoare cercetare amnunit a picturii de pe peretele de apus al bisericii din Ptrui ar putea oferi argumente noi n favoarea ipotezei privind nceputul picturii exterioare moldoveneti n vremea lui tefan cel Mare, susinut, cu destul temei, n anii din urm.

    n interiorul bisericii, Sfntul mprat Constantin este reprezentat de trei ori: o dat ca intercesor n tabloul votiv, a doua oar innd crucea, mpreun cu mama sa, Sfnta Elena (pe peretele de vest al naosului) i a treia oar n marea scen numit ndeobte Cavalcada mpratului Constantin (pe peretele de vest al pronaosului, deasupra uii de intrare).

    Despre semnificaia aa-numitei Cavalcade s-a scris mult. Meritul de a fi ncercat o prim interpretare a scenei i revine lui Andr Grabar. El a remarcat c armata sfinilor reprezentat acolo este condus de Arhanghelul Mihail, cruia i urmeaz Sfntul mprat Constantin, Sfinii Gheorghe i

  • 26

    Dimitrie, apoi, n grup mai mare i mai dificil de identificat, Sfinii Theodori, probabil Sfntul Procopie, Sfntul Mercurie, Sfntul Nestor, Sfntul Artemie i Sfntul Eustratie. Undeva, n dreapta, indicnd sensul de mers, se distinge o cruce pe fondul albastru al cerului. Dup prerea lui Grabar, aceast cruce explic, n fond, scena: plecarea mpratului Constantin la lupta care va aduce victoria credinei cretine. Istoricul de art francez a atras atenia c imaginea nu apare n nici o erminie, ea trebuind s aib raiuni speciale. i afl aceste raiuni n lupta mpotriva necredincioilor a lui tefan cel Mare Nou Constantin, prezumtiv comandant de cruciad , procesiunea sfinilor militari sub semnul Crucii avnd un sens clar alegoric.

    La rndul su, Sorin Ulea a adugat: pe peretele de vest al pronaosului bisericii din Ptrui e zugrvit o vast friz care ocup ntreaga lime a peretelui i-l nfieaz pe mpratul Constantin clare pe un cal arg, conducnd o impozant cavalcad de sfini militari, n frunte cu Sfinii Gheorghe i Dimitrie. mpratul e precedat de Arhanghelul Mihail, conductorul otilor cereti, care deschide simbolic drumul, artndu-i lui Constantin, cu mna ntins, o cruce alb aprut pe cer, n extrema dreapt a compoziiei, deasupra unui munte. Este vorba, aadar, de transpunerea iconografic a faimoasei legende povestit de Eusebiu n Vita Constantini, dup care Constantin, pornit la lupt pentru aprarea Cretintii, ar fi vzut, n drumul su spre Roma, deasupra soarelui n asfinit, o cruce luminoas nsoit de cuvintele: [] nvinge prin aceasta [...]. Zugrvit chiar deasupra uii de ieire din biseric i ocupnd ntreaga lime a pronaosului, aceast compoziie avea, n chipul cel mai evident, menirea s rmn n ochii tuturor celor care ieeau din biseric, o imagine care s se graveze n memorie; un exemplu care s in mereu treaz n contiina lor ideea fundamental a vremurilor n care triau: lupta mpotriva cotropitorului otoman i ncrederea n victoria final.

    I. D. tefnescu, Rzvan Theodorescu i acum, n urm, tefan Andreescu au gsit asemnri ntre scena de la Ptrui i ciclul Legenda Crucii pictat de Piero della Francesca n biserica San Francesco din Arezzo, la 14521466.

    Termenul cavalcad folosit pentru definirea compoziiei de la Ptrui nu pare potrivit, ntruct, pe de o parte, caii sfinilor nu sunt nfiai alergnd, ci mergnd la pas. Pe de alt parte, personajele nu au nfiarea rzboinic pe care o scen menit s ndemne la lupt permanent mpotriva necredincioilor ar fi presupus-o. ndeobte, cnd aceti sfini militari erau pictai n locul care li se cuvenea, n naosul bisericii, ei purtau diverse arme: sbii, arcuri i tolbe pline cu sgei, lnci, cuite, precum i scuturi mari de aprare i coifuri. La Ptrui au doar lnci i scuturi. Ceea ce ni se nfieaz n fresca bisericii lui tefan pare a fi mai mult o parad, dect o pornire la lupt propriu-zis.

    Spre deosebire de scenele de la Arezzo, compoziia de la Ptrui nu reproduce nici o lupt; dimpotriv, ea degaj o atmosfer de senintate i linite, micarea nsi fiind abia sugerat. Caii mpratului Constantin i ai celor 11 sfini militari care-i urmeaz au fost pictai n gri, ocru (mai multe nuane) i rou (mai multe nuane). Prin nuane de ocru, pictorii medievali reprezentau pmntul i, n general, tot ceea ce inea de materie. Roului i erau conferite semnificaii bogate, unele chiar contradictorii; culoare a sngelui, el simboliza, n primul rnd, viaa. Zugravii de la Ptrui au folosit, aadar, n reprezentarea cailor, culori bune, optimiste, n aa fel nct compoziia s

  • 27

    transmit un mesaj de ncredere i speran. Fr ndoial c tot de aceea s-a evitat utilizarea negrului, care exprima lipsa luminii, absena a toate, moartea.

    Din ntregul grup pictat n biserica lui tefan cel Mare se detaeaz silueta Arhanghelului Mihail, singurul care clrete un cal alb. Pentru oamenii Evului Mediu, albul semnifica puritatea, calmul, lumina, bucuria, fiind culoarea care exprim n mod direct lumea dumnezeiasc (Egon Sendler). Cum, n cadrul unei picturi, albul domin imaginea prin strlucirea sa (Egon Sendler), nseamn c zugravii de la Ptrui au vrut s sugereze prin folosirea acestei culori c cel mai important personaj din ntregul grup este Arhanghelul Mihail, i nu mpratul Constantin. n fine, ntre frescele de la Arezzo i cele de la Ptrui mai exist un element deosebitor: n biserica din Moldova, Arhanghelul Mihail nu-i apare n vis Sfntului Constantin, ci clrete, puin naintea lui, avnd chiar aerul c i-ar spune ceva.

    Este evident c, aa cum au remarcat Andr Grabar i istoricii de art care au mers pe urmele lui, scena de la Ptrui este o alegorie, nentlnit ca atare n erminii, i care trebuie explicat numai dup ce i se identific sursele. Cum Vita Constantini a lui Eusebiu este destul de puin probabil s fi servit drept surs, mai apropiat rmne Panegiricul mprailor Constantin i Elena, scris de patriarhul Eftimie al Trnovei i copiat de ieromonahul Iacov la Putna, ntmpltor sau nu, n 14731474. n vechea traducere romneasc a Panegiricului, se spune c mpratul Constantin, naintea confruntrii cu Maxeniu, temndu-se de nelciune meterugit, chiema pre Dumnezeu al ttni-su ntru ajutor s se arte lui cine iaste. i ndat ce doriia au nemerit, c primblndu-se el ntr-un cmp oareunde, cu oastea, i pre Dumnezeu ntru cuget chiemnd spre ajutoriu, s art smnul lui Dumnezeu ntru amiazizi, mai vrtos dect razle soarelui strlucind, n chip de cruce artndu-se i cu smnare de stle i cu slove rmleneti zicnd: Cu aceasta vei birui, Constantine. Iar mpratul uimindu-se de aceasta, i ntreb pre cei ce era cu dnsul: Au vedei i voi ceva ?. i toi cu un glas mrturisir aijderea c vd, iar mpratul s mira vznd acea videnie i toat zioa trecu nfricoat26.

    Prin urmare, n text, apariia semnului Crucii naintea luptei de la Podul Milvius nu se leag n nici un fel de Arhanghelul Mihail sau de vreun sfnt militar, ceea ce nseamn c nu Panegiricul a fost sursa frescei de la Ptrui. n schimb, el a avut acest rol pentru o compoziie pictat pe peretele de vest al naosului, n biserica de la Arbore (Solca), ctitorit de portarul Sucevei, Luca Arbure. Spre deosebire de Ptrui, dar ntocmai ca n Panegiric, la Arbore, mpratul Constantin nu este condus de nimeni, ci se afl el nsui n faa grupului de ostai. Aceti ostai nu sunt sfini militari, ci oameni n carne i oase. Scena are un vdit coninut istoric, ea fiind populat de personaje reale, pmnteti.

    Caracterul istoric al compoziiei de la Arbore (reprezentare, dup Panegiric, a apariiei miraculoase a semnului Crucii naintea luptei dintre Constantin i Maxeniu) i caracterul religios al compoziiei de la Ptrui (n care mpratul Constantin este condus de o putere fr de trup i este urmat de sfini militari) fac imposibil susinerea ideii c scena pictat la Ptrui a fost reluat n biserica de la Arbore i, cu att mai puin, la Blineti, n biserica logoftului Ioan Tutu.

    26 G. Mihil, Tradiia literar constantinian de la Eusebiu al Cezareei la Nichifor Calist Xanthopulos, Eftimie al Trnovei i domnii rilor Romne, n idem, Cultur i literatur romn veche n context european. Studii i texte, Bucureti, 1979, p. 339.

  • 28

    n literatura noastr de specialitatea s-a vorbit puin despre o scen, se pare asemntoare aceleia de la Ptrui, pictat la 1355 ntr-o biseric bizantin din satul cretan Kritza. Aproape ignorat a fost i compoziia din biserica Sfinii Constantin i Elena de la Ohrida, n care mpratul Constantin pare a fi urmat de sfini militari i precedat de un alt cavaler, probabil Arhanghelul Mihail, din care nu se mai poate vedea mare lucru. Comparat cu scena de la Ptrui, aceea pictat la Ohrida a fost considerat la premire reprsentation connue de ce thme (Miltiadis-Miltos Garidis)


Recommended