+ All Categories
Home > Documents > Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

Date post: 10-Feb-2018
Category:
Upload: alinadora
View: 298 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 64

Transcript
  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    1/64

    UNIVERSITATEA TEFAN CEL MARE DIN SUCEAVAFACULTATEA DE LITERE I TIINE ALE COMUNICRIIDEPARTAMENTUL PENTRU NVMNT LA DISTANSPECIALIZAREA: Romn-Francez/German

    Istoria limbii romne literare

    Anul al III-lea, Semestrul al II-lea

    Prof. univ. dr. Rodica NAGY

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    2/64

    2

    I. Probleme teoretice

    Studiul limbii romne literareIstoria limbii romne literare moderne este, n mod firesc, o continuare a istoriei romnei

    literare din epoca veche, nelegnd prin aceasta att continuitatea n succesiunea fenomenelor delimb, ct i continuitatea n studiul lor, adic n disciplina lingvistic care are ca obiect limbaliterar1. Aceast disciplin tiinific are de obicei ca metod de baz realizarea unor descriericomplexe a principalelor opere culturale, cele mai multe literare, n ordinea cronologic a realizriilor, din perspectiv istoric, culturologic, filologici lingvistic. Cercetat din treapt n treapt, peautori, istoria limbii literare ofer analiza unor fapte individuale sau particulare de limb, pentru a setrage apoi concluzii generalizatoare n legtur cu un aspect sau altul din evoluia limbii. n acestmod ns, componentele limbii literare, fenomenele de limb ca atare, snt prezentate discontinuu

    prin analizele consacrate autorilor, operelor sau epocilor. Din acest motiv, ntre cercetarea istorieilimbii populare i cea a istoriei limbii literare se creeaz o difereniere metodologic pronunat. Prinistoria limbii populare se poate afla, de exemplu, c un sunet (cu valoare funcional) sau un grup desunete existent la un moment dat a trecut prin anumite prefaceri, etalndu-se ulterior cu un anumitaspect i cu anumite variante. Se are n vedere, deci, un component al limbii, avnd ca repere de bazo form originari o form rezultat. In acest mod, faptul de limb respectiv este analizat i explicatprin proiectarea lui ca element central al discuiei i cu o anumit individualitate.

    In cazul cercetrii limbii literare dup metoda obinuit pn acum, faptele de limb sentrezresc uneori cu greu n avalana de informaii istorice, culturale, filologice sau de alt natur. Pelng aceasta, istoriile de pn acum ale limbii literare i studiile de limb literar nu au vizat dect depuine ori ntr-adevr caracterul literar (literaritatea) al textelor scrise, adic nu au scos n evidenexistena unor norme i raportrile la norme, dei acest aspect este esenial. S-au prezentat, de obicei,mai ales, abaterile de la norme, elementele specifice ntlnite ntr-un text sau altul, precum fenomenepopulare, regionale sau nvechite, mprumuturi din alte limbi, calcuri i creaii personale, diferiteparticulariti sintactice sau stilistice2. Lipsind perspectiva formrii i consolidrii caracterului literar,prin analizarea faptelor particularizante, se vizeaz mai degrab abaterile de la limba literar dectlimba literar nsi. S-au urmrit apoi, de cele mai multe ori, fenomenele care in exclusiv deexprimarea specific literaturii (precum figurile de stil), prin reducerea limbii literare la unul dintrestilurile ei funcionale (cel beletristic) i identificndu-se caracterul literar cu trsturile care in deexprimarea literaturii, printr-o neglijare (destul de accentuat uneori) a manifestrii limbii n altedomenii ale culturii majore (tiin, filozofie, justiie i administraie, biseric etc.)3

    Se impune, de aceea, ca i n cazul limbii literare, s se adopte o metod de cercetare care svizeze fiecare fenomen n evoluia lui, pornind de la o faz iniial, i analiznd cauzele,condiionrile i rezultatele. Trebuie urmrite deci, i n cazul studierii limbii literare, fenomenelecare realizeaz devenirea limbii, evenimentele care s-au produs i finalitatea lor, cum s-au realizatschimbrile i de ce s-au cristalizat ntr-un anumit mod. Desigur, nu poate fi vorba de o preluare caatare a metodei investigative caracteristice cercetrii limbii populare, ci numai de o valorificare aprincipiului care st la baza ei. De altfel, o chestiune de principiu respinge identificarea metodologicde la nceput, innd cont c n limba popular finalitatea vizeaz pur i simplu realizarea vorbiriipentru a comunica, n vreme ce n limba literar finalitatea vizeaz comunicarea prin respectareanormei.

    Dei s-ar putea aplica cu succes i n cazul vechii romne literare, aceast reorientare

    1 Este edificatoare n acest sensIstoria limbii romne literare,realizat de AI. Rosetti, Boris Cazacu i Liviu Onu.3 Un progress s-a realizat totui n ultima jumtate de veac, ndeosebi prin lucrri semnate de G. Ivnescu, tefanMunteanu, Ion Gheie, Gheorghe Chivu, Vasile D. ra.

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    3/64

    3

    metodologic ntmpin unele dificulti de aceast dat, iar consecinele folosirii ei snt mai puinrelevante. Situaia este ns sensibil diferit n cazul limbii literare moderne, doarece continuitatea nmetamorfozarea faptelor, claritatea proceselor i distinctibilitatea orientrilor permit o urmriresistematici consecvent a lor, pornind de la stri iniiale i ajungnd la aspectele actuale. Ca atare,

    n studiul limbilor literare moderne, trebuie s se porneasc de la anumite stri iniiale (carereprezint fapte de limb cu originea n faza veche a ei, n limba popular sau n limbile strine care

    au influenat-o) i s se urmreasc schimbrile produse ca urmare a aciunii unor cauze i aexistenei unor condiii. Datorit rolului foarte mare al factorilor contieni volitivi n manifestarealimbii literare, cauza principal a acestor schimbri trebuie gsit n voina orientat spre atingereaunor scopuri, iar aceste scopuri snt fixate n funcie de anumite idealuri, de precepte care lefundamenteaz. De aceea, formarea limbii romne literare i evoluia ei stau n legtur cu ideologiape baza creia se ntemeiaz scopurile voinei.

    Prin cercetrile de pn acum s-au realizat numeroase studii avnd ca obiect influenele cares-au exercitat asupra romnei literare, din care se poate afla istoria influenelor respective, dar care nueste i istoria limbii literare, adic succesiunea de fapte i de transformri care s arate (i s justifice)un aspect al limbii din perspectiva istoriei ei. Or, aceast istorie nu nseamn o influen sau alta, citoate influenele care explic proveniena i evoluia faptelor de limb sau o stare a limbii, n corelaie

    cu factori care in de limba nsi, de fondul ei vechi, antrenat n transformri care s-i permitconcordana cu exigenele moderne. Din acest motiv, dac necesitatea cercetrii influenelorexercitate asupra limbii romne literare este incontestabil, incontestabil este i faptul c fr odeterminare clar a situaiei diferitelor influene din perspectiva general a limbii literare aceastcercetare duce la concluzii eronate, n primul rnd prin aprecierea greit a gradului n care ele aucontribuit efectiv la modernizarea i la mbogirea limbii romne. i aici, ca i n cazul limbiipopulare, trebuie prsit principiul cantitativ, care evalueaz rolul influenelor n funcie de numrulelementelor (lexicale) propuse (i integrate) limbii romne, n favoarea unui principiu calitativ, cares ateste modelul ce a prevalat n adaptarea la limba romn.

    Sintez: Pentru cercetarea limbii literare se impune reorientare de tip metodologic care saib n vedere, pe de o parte, metamorfoza faptelor de limbi, pe de alt parte, evaluarea lor dinperspectiva unor norme care s le confere caracterul literar. Ca atare, n studiul limbii romne literaremoderne, trebuie pornit de la anumite stri de limb iniiale (a cror origine poate fi n limba veche,

    n limba popular sau n limbile din care s-au fcut mprumuturi), pentru a se ajunge la situaiileactuale. Fiindc rolul esenial n determinarea faptelor de limb la nivel literar l are voina orientatspre anumite scopuri, evaluarea limbii literare trebuie fcuti din perspectiva complexelor de idei (aideologiei) care au stat la baza acestor scopuri.

    Test:1) Cum a fost conceput de obicei istoria limbii romne literare ?

    2) De ce se impune o nou orientare metodologic ?3) In ce constcaracterul literaral faptelor de limb?

    Statutul limbii literare i al cercetrii eiSimilaritatea de principiu care trebuie asigurat n studierea limbii populare i a limbii

    literare nu presupune nici unificarea investigaiei asupra acestor aspecte i nici acceptarea uneiidentiti a celor dou discipline lingvistice care le au ca obiect. Dimpotriv, asemenea distinciitrebuie nu numai meninute, dar i argumentate permanent pentru a se nceteni ideea necesitiimeninerii lor.

    Firete, limba literari limba popular snt aspecte ale aceluiai idiom, ale aceleiai limbi

    naionale, dar nici originea lor, nici evoluia lor i nici modul lor de manifestare nu coincid. Subraportul coninutului, n limba popular, exist cuvinte, variante ale cuvintelor, forme morfologice iparticulariti fonetice neacceptate de limba literar, care, la rndul ei, conine elemente proprii,

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    4/64

    4

    inexitente la nivel popular i realizate prin intervenia contient a intelectualilor (sau a unui grup allor), prin anumite selecii, regularizri i simetrii, precum i prin mprumuturi (lexicale ifrazeologice) realizate nu prin vecintatea i convieuirea cu vorbitori ai altor limbi, ci prin nrurireaunor culturi cu un anumit statut i nivel ntr-un moment istoric determinat.

    Limba popular este caracterizat prin diviziuni spaiale, n funcie de diferitele zone aleariei n care funcioneaz, care produc varieti ale ei, mai mult sau mai puin apropiate ntre ele. ntr-

    o manier diametral opus, limba literar tinde spre un aspect general unic i comun, diviziunileadmise fiind de nivel social i profesional, iar diferenierile admise n folosirea limbii snt orientate derealizarea stilurilor funcionale. Pe lng faptul c este comun, limba literar este i relativ stabil nraport cu cea popular, fiindc nu cunoate acelai ritm al transformrilor i nici aceeai direcionarea lor, iar cauzele acestor transformri snt deosebite n cele dou situaii.

    Dar, ceea ce particularizeaz n mod deosebit limba literar n raport cu cea populari, deaceea, solicit mijloace specifice de cercetare, este statutul etimologic al elementelor ei. n cazullimbii populare, unele dintre componente i au originea n substrat, cele eseniale provin din strat i oalt parte din adstrat (i din superstrat). Fenomenele de creaie stau sub semnul anonimatului, fiindcnu au autor identificabil, iar datarea lor este aproximativ. Faptele de limb la care se renun ntr-unmoment sau altul snt definitiv pierdute i la fel se ntmpl cu etapele depite din evoluia faptelor

    de limb. n cazul limbii literare, majoritatea elementelor snt comune cu cele din limba popularii au originea aici, dar caracterul ei nu este dat de limba popular n general, ci numai de anumiteaspecte preluate de aici, care snt marcate de obicei de un colorit dialectal. Limba literar valorificaadar numai parial limba popular, dar poate rmne deschis receptrii unora dintre elementeleacesteia chiar i dup epoca de formare, nct dezvoltarea ei presupune i o trecere permanent deelemente lexicale din registrul popular n cel literar. La rndul ei, limba literar influeneaz mereunivelul popular, determinnd unele schimbri de componen i de structurare. Spre deosebire delimba popular, limba literar este deschis permanent comparaiei cu alte limbi i mprumutului dinalte limbi, cci, constatnd statutul i nivelul altor limbi literare, vorbitorii tind n mod voit sdezvolte calitile propriei limbi i s preia din alte limbi ceea ce li se pare necesar sau superior. Caatare, o important surs de mbogire a limbii literare o constituie mprumutul cultural, care rezultdin dialogul i tendina de echivalare cu alte spaii lingvistice i culturale. Limba literar conine inumeroase creaii personale, de cuvinte sau de construcii fixe, care pot cpta uneori circulaiegeneral. De obicei, asemenea creaii au un autor cunoscut, nct momentul realizrii lor se poatestabili cu certitudine. n sfrit, limba literar este cultivati normati, de aceea, dezvoltarea ei nuse realizeaz dup principiile socialului natural, lipsit de intervenia manifest a voinei oamenilor, cidup principiile socialului teleologic, caracterizat prin scopuri determinate, pentru atingerea crora seacioneaz n mod programatic.

    Fiind continuatoare a limbii romne literare vechi, romna literar modern are ncomponena ei numeroase elemente care au aparinut fazei vechi i, ca atare, raportarea fazeimoderne trebuie fcut n primul rnd la faza veche, aceast raportare constituind istoria ei intern.

    De altfel, este o trstur inerent a limbii literare nu numai continuitatea n raport cu fazeleanterioare, ci chiar reactivarea unor elemente din limba veche disprute la un moment dat din uzul ei.Fiind scris, limba literar conserv, mcar n form documentar, fenomenele vechi, dintre careunele pot fi refolosite dup decenii sau secole de uitare. Tot de istoria intern a limbii literare in icreaiile pe terenul ei, n vreme ce prelurile din limba popular i mprumuturile din alte limbirealizeaz istoria ei extern. Cum ns factorii interni i cei externi coopereaz deseori n evoluialimbii literare, asemenea delimitri, importante din punct de vedere teoretic, nu pot fi realizate

    ntotdeauna n maniere tranante.

    Sintez: Limba literari limba popular, ca aspecte ale aceleiai limbi naionale, au laturicare le apropie, dar i trsturi care le difereniaz. Dac limba popular evolueaz n mod natural,

    fr a fi dirijat n mod intenionat, limba literar se caracterizeaz tocmai printr-o activitate susinutn vederea realizrii unei anumite forme, cu trsturi stabilite pe baza unor scopuri determinate.Limba romn literar moderne are trei surse:

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    5/64

    5

    1) limba literar veche,2) limba popular,3) mprumuturi i modele din alte limbi literare.

    Test:1) Cum trebuie conceput relaia dintre maniera de cercetare a limbii literare i a limbii

    populare ?2) Care este principiul care st la baza formrii i evoluiei limbii literare ?3) Cure snt sursele limbii romne literare moderne?

    Specificul romnei literareRaportul dintre limba literar i limba popular se prezint diferit n cazul limbilor

    naionale, fr ns ca aceasta s presupun eventuale identiti ntre cele dou aspecte. La marilelimbi de cultur europene actuale (italian, francez, spaniol, portughez, german, englez), existo delimitare clar fa de limba popular a graiurilor, fiindc aspectul literar evolueaz n propriasfer a culturii majore i nu se raporteaz dect ntmpltor la cel popular, de unde nu preia de obiceicuvinte, formule fixe, modele sintactice etc. Dimpotriv, in spaiul romnesc, exist contiina unei

    pronunate apropieri dintre limba popular i cea literar, ceea ce face posibil, pe de o parte,preluarea de elemente populare la nivelul cult i, pe de alt parte, influenarea permanent, darnedistructiv a nivelului popular de ctre cel literar. In cazul romnilor, aadar, elementul dialectal nueste privit ca ceva frans de a ptrunde n limba literar (scris) i ca fcnd parte dintr-o altlimb funcional dect limba literar. Totui, diferena dintre limba literar i cea popular nu seanuleaz nici n acest caz, cci limba literar are i numeroase elemente incompatibile cu nivelulpopular, nct, din aceast situaie rezult, de data aceasta, n cadrul limbii literare o foarte clardistincie ntre elementele de provenien popular (i, n general, vechi) i cele cu caracter livresc,reprezentate de mprumuturile neologice i de creaiile realizate pe baza lor sau dup modelul lor,nespecifice nivelului popular i atribuite laturii elevate a limbii, chiar dac, de multe ori, prindesemnare, nu trimit numaidect la aspecte ale gndirii abstracte (de exemplu, cordi inim). Aadar,lipsa unei granie clare ntre limba literari cea popular produce o scindare la nivelul limbii literare

    ntre elementele comune cu limba populari elementele diferite de aceasta.Aceast trstur a limbii romne de a nu avea o limit ferm ntre aspectul ei literar i cel

    popular a fost luat n discuie de Lucian Blaga4 dup care diferena de constituire i de funcionare alimbilor din rsritul european n raport cu cele din Occident s-ar explica printr-o tendin generalcare privete restrngerea iniiativelor individuale i a libertii n zona estic, n favoarea uneiintegrri organice (naturale) a individului n existent, iar pentru a se formula o apreciere n leg turcu aceast situaie este necesar determinarea avantajelor i a dezavantajelor care decurg din aceastcomunicare extins a limbii literare cu cea popular. Limbi literare precum cea italian i ceagerman ns, dezvoltndu-se printr-un contact redus cu nivelul popular, nu au primit inovaiile de

    aici, ci numai din creaia personalitilor culturale. n estul european, arat Blaga, limbile literare s-aunscut treptat din graiurile populare i pstreaz permanent legtura cu sursa originar, nu datoritunei deficiene a lor, ci fiindc aa le dicteaz spiritul stilistic local. Aceasta ar fi cauza pentru care, ncultura romn, ncercri individuale ca cele ale lui Cipariu sau Pumnul au fost refuzate, n vreme ceiniiative similare au fost acceptate la maghiari i la norvegieni.

    Pe de alt parte, Blaga constat c viaa de tip organic (natural) este caracteristic preistorieisau reprezint o latur a preistoriei ce convieuiete alturi de istorie5. La unele popoare actuale (celela care cultura de tip popular sau minor dinuie n forme pronunate i variate), se constat, credeBlaga, o coexisten a istoriei cu preistoria, ntre ele existnd diferite raporturi ce variaz dup

    mprejurri n perioade de timp distincte. De aici, urmeaz c perpetuarea legturii dintre limbaliterar i limba popular provine din aceast coexisten a istoriei cu preistoria. Dar, stabilind

    trstura limbilor literare est-europe-ne de a fi n raporturi nemijlocite cu cele populare, Blaga nu se4Spaiul mioritic,n Lucian Blaga, Opere, voi. IX. Editura Minerva, Bucureti, 1985, p. 217-218.5Fii istoric,n Lucian Blaga, Opere, voi. XI, Editura Minerva, Bucureti, 1988, p. 388-391.

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    6/64

    6

    pronun n legtur cu limba literar neogreac, realizat n aceeai zon geografic prin contribuiiindividuale i cu orientri insistente spre trecut, probabil fiindc nu se circumscrie teoriei sale. Pe dealt parte, aceast trstur, rezultat din faptul c limba literar nu s-a emancipat de influenainsistent a limbii populare nu poate constitui un merit, ci reflect doar (dei Blaga nu nclin sadmit aceasta) o lips de maturitate a limbii literare (rezultat dintr-o imaturitate a spiritelor careactiveaz pe terenul culturii majore), fiindc nu are capacitatea de a se dezvolta prin ea nsi, i o

    for redus a culturii majore, fiindc este lipsit de personaliti de mare anvergur. De altfel, daceste adevrat c limbile literare italiani german au fost formate prin iniiative individuale, tot attde adevrat este c ele au pornit cu o baz populari numai dezvoltarea intens a culturii majore,care presupune i cultivarea limbii, i urmarea modelului de exemplaritate oferit de latin au produs odistanare accentuat de limba popular. Creaia individual a personalitilor culturale nu se poatecompara cu elementul popular i cu att mai puin se poate suplini prin acest element.

    n realitate, nu toate compartimentele limbii romne literare stau n relaie nemijlocit culimba populari se dezvolt prelund fapte de aici. Exist, pe de o parte, literatura la care aceastrelaie este destul de pronunat i, pe de alt parte, tiina unde ea este foarte redus. Ca atare,compartimentele limbii literare (stilurile funcionale) se comport contradictoriu sub acest aspect inumai o nefiresc de mare audien a literaturii, ca urmare a unui nivel cultural i social sczut,

    creeaz impresia c ntreaga limb literar romneasc s-ar (putea) dezvolta ndeosebi prin integrareade fapte de limb populare. Se produce n aceste condiii, de multe ori, confuzia nociv dintreliteratur i culturi dintre limba literar i stilul beletristic (ndeosebi cu limbajele lui narative).Evoluia limbii de cultur n alte compartimente dect cel literar dovedete o ndeprtare foarteaccentuat de aspectul popular, ncepnd de la fonetic, unele forme morfologice i culminnd culexicul i cu sintaxa. Situaia nu este specific numai limbii moderne, cci se constat i n cazulvechii romne literare, multe elemente ale limbii scrise atunci nen-tlnindu-se la nivelul limbiipopulare, iar cei care scriau primii limba romn se simeau obligai deseori s urmeze mai degrabmodele strine dect s preia din limba popular, chiar cnd existau posibiliti pentru a se produceaceasta. De aici se poate trage concluzia c limba romn literar, att n faza veche, ct i n fazamodern, nu este integral deschis elementului popular, fenomen de altfel imposibil n condiiileapartenenei la alt palier cultural dect acesta. Ceea ce se poate constata ns, chiar n cazul limbiiromne literare moderne, este un anumit grad de nedesvrire ce se perpetueaz pn n epocaactual.

    Sintez: Limba romn literar nu are o grani ferm n raport cu limba popular, dar, lanivelul ei exist o distincie destul de pronunat ntre elementele vechi i populare i elementeleneologice mprumutate. De altfel, nu toate compartimentele limbii literare pstreaz o legturnemijlociti permanent cu limba veche i popular, ci numai unele stiluri funcionale ale ei (nprimul rnd cel beletristic, apoi cel religios i, n parte, cel publicistic).

    Test:1) Cum se prezint relaia dintre aspectul literar i cel popular n cazul limbii romne?2) Care stiluri funcionale au cea mai mare deschidere spre elementul popular?3) Care stiluri funcionale se ndeprteaz mai pregnant de aspectul popular i care este

    motivaia acestei situaii?

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    7/64

    7

    II. Bazele limbii literare moderne

    Trsturile limbii literare ntre 1780 i 1830In a doua jumtate a secolului al XVIII-lea i n primele decenii ale veacului urmtor, limba

    romn literar sufer o serie de transformri cauzate att de factori interni, explicabili prin nsifuncionarea limbii, ct i de factori externi, care in de situaii exterioare sau strine limbii, precumfactorii istorici, culturali, sociali i psihologici. Cel mai important fenomen care se produce acumeste o apropiere a variantelor literare nordice de varianta munteneasc, pe de o parte. fiindc, naceast perioad. n sud se tipresc cele mai multe cri religioase i. pe de alt parte, ca urmare aconstatrii faptului c, mai ales sub raport fonetic, varianta munteneasc era mai aproape de tradiiabisericeasc a limbii vechi din toate variantele, care pstrau labialele nepalatalizate. Ptrundereaelementelor populare n scrisul unor copiti sau traductori favoriza ns n aceast perioad un

    fenomen invers, de difereniere tot mai mare ntre variantele regionale. Totui, n general, doarvarianta moldoveneasc i mai pstreaz identitatea, fiind mai rezistent la muntenizare, dar i ncazul ei snt aspecte de cedare. Varianta moldoveneasc a vechii limbi literare, ntrebuinat

    ndeosebi n crile de cult, nu corespundea graiului moldovenesc, fiindc se caracteriza prin lipsapalatalizrii labialelor i prin alte fenomene diferite de situaiile din grai. De aceea, cnd ptrundelemente de grai moldovenesc n varianta literar moldoveneasc se produce o abatere de la tradiie,astfel nct aceast variant se prezenta sub forma a dou aspecte: un aspect care continua tradiia icaracteriza limba crilor bisericeti i a marilor scriitori i un aspect care coninea elemente de grai,

    ntlnit n limba copiilor i a nsemnrilor de diferite tipuri. Aceast situaie a creat curnd contiinac particularitile de grai moldovenesc nu aparin tradiiei limbii literare, aceasta fiind tot mai multidentificat, n special din punct de vedere fonetic, cu graiul muntean. Ca atare, evoluia dialectuluiliterar moldovenesc a fost orientat n mod voit spre modelul muntenesc, pornindu-se de lameninerea labialelor n form nepalatalizat, dar acceptndu-se i alte particulariti ale acestui grai.

    n acelai timp, prin ptrunderea elementelor de grai n varianta munteneasc se produce i aici ooarecare difereniere fa de tradiie, nct limba literar modern va avea de nlturat i o serie demuntenisme.

    n principiu, aa cum arat G. Ivnescu6, n perioada 1780-1830, limba romn literarcontinu n mare parte structurile din epocile anterioare, cu toate c acum se evideniaz aspecte alemodernitii, mai ales printr-o mare receptivitate fa de cuvintele noi, ndeosebi prin mprumuturidin alte limbi, i prin tendine diverse de modernizare, precum unele regularizri paradigmatice istructurri ale frazei pe baza organizrii logice a cunoaterilor. Fuziunea dintre vechile variante

    literare nu s-a produs nc, dar aceste variante s-au redus la dou: una sudic, de tip muntenesc, iuna nordic, de tip moldovenesc. Intelectualii din Ardeal, Criana, Maramurei Banat tind tot maimult spre a se apropia de varianta munteneasc, dei sporadic accepti fenomene care caracterizauvarianta moldoveneasc. Multe dintre faptele de limb care se bazau pe vechea tradiiemaramureean snt nlocuite cu forme care se vor fixa definitiv n limba literar (precum formeleacum, aa, curnd, rile, trii, lege etc), dar unele rmn nc la fel ca n faza veche, precumpronumele relativ articulat (carele, carea, carii, carele) sau u final.

    Fenomenul hotrtor care se produce n perioada 1780-1830 const n apariia ideilorlatiniste i a micrii de emancipare naional denumitcoala ardelean. nceputul l face SamoilMicu, care tiprete la 1779 la Viena, cu litere latine, lucrarea Carte de rogacioni pentru evlaviahornului chrestin, realiznd n acelai timp o redare latinizant a cuvintelor romneti. nvaii care

    urmeaz procedeaz n mod similar, astfel nct, bneanul Paul Iorgovici (Observaii de limba

    6 G. lvnescu,Istoria limbii romne,Junimea, lai, 1980, p. 598

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    8/64

    8

    rumneasc, Buda, 1799) scrie a potea, portare (= purtare), rogciuni, nome (= nume) etc. i, nmod asemntor, vor continua s dea form latinizant cuvintelor romneti majoritatea crturarilorcare vor urma n Ardeal. Acest fenomen conduce la o evaluare treptat a elementelor limbii romne,

    n special a celor lexicale, prin raportarea la limba latin, evideniind i introducnd n limba literar oserie de cuvinte sau de pronunii dialectale (din Banat i din Ardeal), n msura n care se dovedeau aavea descenden latin. La 1780, apare la Viena lucrarea Elementa linguae daco-romanae sive

    valachicae, alctuit de Samoil Micu i Gheorghe incai (ediia a doua, din 1805, va fi semnatnumai de incai), n care, pe baza corespondenelor dintre romni latin, snt intuite unele dintrelegile de evoluie de la latin la romn.

    n sfrit, tot n perioada 1780-1830, nvaii din Moldova i din Muntenia, de obiceiformai la coli greceti i traductori de cri greceti, introduc unele cuvinte din italian i dinfrancez, iar unii dintre ei ajung la concluzia c latina, este normal s devin sursa de mbogirepentru limba romn literar. Se constat, aadar, c unii dintre nvaii de atunci i depescformaia printr-o reorientare de principiu spre latinitate i spre romanitate, nu att printr-o rezonare cuspaiul european, ci printr-o contientizare a necesitii de a se aciona n virtutea originii ispecificului limbii romne. Se produce astfel treptat i n Principate o prsire a vechilor surse de

    mprumuturi n favoarea latinei i a limbilor romanice. n acest timp, numeroi nvai din

    Transilvania i din Banat se stabilesc n Muntenia i n Moldova, ceea ce face ca ideile coliiardelene s fie intens difuzate i aici, iar predispoziiile meninerii unei limbi literare cu particularitilocale s fie complet prsite. Cu toate acestea, reminiscene ale variantelor literare rmn, dar nu nforma veche, cci, datorit ptrunderii unor elemente de grai, scrisul unor nvai este marcatdialectal, astfel nct, pn n a doua jumtate a secolului al XIX-lea, scrierile moldovenilor coninunele elemente specifice graiului local, precum folosirea lui gin loc de j al muntenilor, prezenavelarizrii vocalelor i chiar a unor palatalizri.

    Aadar, n perioada 1780-1830, limba romn literar cunoate o serie de transformri nsensul modernizrii, mai ales sub raport lexical (prin ptrunderea neologismelor), dar aceastmodernizare nu este suficient de profundi nici nu cuprinde toate aspectele limbii7. Dac spiriteculturale ulterioare (I. Heliade-Rdulescu, T. Cipariu, A. T. Laurian i alii) nu ar fi impuns tendine

    nnoitoare care s schimbe multe dintre situaiile din acest timp, romna literar nu ar fi avut aspectulactual. n aceast veritabil perioad de trecere spre limba modern, mprumuturile neologice aveaudeseori forme neadaptate, cu structur fonetic nespecific limbii romne i cu terminaii (sufixale)adesea divergente sistemelor romneti. Uneori ns s-a fcut adaptarea fie prin aplicarea analogic avechilor legi de evoluie de la latin la romn, fie prin uzarea de sufixe ce vor fi nlturate mai trziu(precum -esc i -nic, la adjective, -isi, -lui i multe altele, la verbe).

    n sfrit, n intervalul 1780-1830, foarte multe cuvinte vechi romneti sau derivate pe bazalor snt antrenate n redarea noiunilor noi, prin realizarea calcurilor. n acest mod ns cuvintele iderivatele respective ajung s denumeasc fiecare un numr mare de noiuni, astfel nct devinambigue i deseori nici ambiana textual nu mai este suficient pentru a le etala sensul cu care snt

    folosite. Structura textual, sintaxa, era ea nsi deficitar de altfel n aceast perioad, fiindc dupce se nlturaser din limba romn literar unele modele sintactice slavone, ptrund acum altele, totneromneti (neogreceti, germane sau latine), care atribuie poziionri diferite de cele actualeelementelor propoziiei i frazei.

    Sintez: ntre 1780 i 1830 (perioada premodern a romnei literare), s-a produs oapropiere a variantelor literare nordice de cea munteneasc. n acelai timp, la unii copiti, au ptrunselemente de grai care au generat un fenomen invers, de difereniere local a limbii literare. In mareparte ns, s-au continuat trsturile limbii din fazele anterioare, dar au aprut i evidente semne de

    nnoire, mai ales prin receptarea de mprumuturi neologice. Fenomenul hotrtor care s-a produsacum l reprezint apariia ideilor latiniste, o dat cu manifestarea colii ardelene. A nceput

    evaluarea elementelor limbii romne din perspectiva latinitii lor i au fost introduse cuvinte din

    7 Vezi G. Ivnescu. op. cit., 624-627

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    9/64

    9

    latina savant, ndeosebi n limbajele tiinifice. nvaii din Muntenia i din Moldova au nceput sintroduc cuvinte din francez i din italian. Acum s-a fcut, deci, sub toate aspectele iniiereaproceselor de modernizare ale limbii.

    Test:1) Care este tendina variantelor limbii literare n perioada premodern?

    2) De unde ncep s se introduc mprumuturile neologice?3) Care este curentul cultural care produce reorientarea n evoluia limbii literare i cevizeaz acest curent?

    Premisele romnei literare moderneSchimbrile care direcioneaz romna literar spre forma ei actual au devenit hotrtoare

    dup anul 1830. Este drept c, i dup aceast dat, unele fenomene ale limbii vechi mai persist, darele ncep s fie simite ca fiind necorespunztoare i, n aceste condiii, se militeaz pentru prsirealor. Contiina care se fundamentase anterior viznd realizarea unificrii variantelor literare devineacum general, iar ideea latinitii (i predominana acestei idei prin coala latinist) face ca fondulvechi de mprumuturi s fie reevaluat din perspectiva comparrii cu situaiile din latini, n general,

    mprumuturile care se vor face dup 1830 vor suferi o asemenea comparaie pentru a fi acceptate saunu.

    Ca aspect cult al unei limbi romanice, romna literar trebuia s se regseasc pe de o parteprin originea sa i prin nrudirea cu limbile de aceeai origine i, pe de alt parte, prin afirmareaspecificului i identitii, prin asumarea propriului destin. n epoca veche, romna literar nu a avutposibilitatea, ca surorile ei apusene, de a beneficia de modelul de exemplaritate i de accesul latezaurul lexical al latinei literare. Condiiile istorice i biserica de rit rsritean au favorizatptrunderea de elemente nespecifice. slave i greceti, care ddeau adstratului limbii romne unaspect i un coninut total diferite dect n cazul limbilor literare romanice din vestul european. nplus, romna literar veche nici n-a fost exersat suficient n toate stilurile funcionale, rmnnd la unnivel destul de sczut al posibilitilor de expresie.

    n aceste condiii, prima treapt n modernizarea limbii romne trebuia s fie regsirealatinitii, adic, o dat cu apariia contiinei originii latine a romnei, s se treac la perfecionareamijloacelor ei pe baza latinei. coala latinist, al crei prim aspect a fost coala ardelean, a avuttocmai acest rol i ea s-a manifestat nu numai n Transilvania, ci i n Principate (munteanul IonHeliade-Rdulescu a avut o perioad de latinism extrem, iar moldoveanul Gheorghe Sulescu a fostun latinist consecvent; ultimul latinist fiind de altfel tot un moldovean: August Scriban).Manifestarea latinismului dup 1840 n forme care presupuneau prefaceri radicale ale limbii istorice,ale aspectului creat prin evoluie -prin ntoarcerea la secolul al Xll-lea, cum voia A. T. Laurian sau lasecolul al XVI-lea, dup opinia Iui Timotei Cipariu, ori dorina de a identifica romna cu italiana, nvirtutea originii lor, manifestat la I. Heliade-Rdulescu- a dus la o exagerare inacceptabil i la

    apariia unor tendine opuse conservrii a ceea ce rezultase din evoluia istoric a limbii. Scriitorii, ngeneral, au fost mai reinui fa de ideile extreme ale latinitilor, Alecu Russo furniznd iargumentri teoretice n favoarea limbii vechi i populare. Dar, cel care a exagerat, de data aceasta ndirecia romnismului a fost profesorul bucovinean de origine ardelean Aron Pumnul, care voia, pede o parte, s creeze cuvinte pentru noiunile noi prin compunerea cuvintelor vechi i, pe de altparte, s aplice neologismelor mprumutate vechile legi de evoluie de la latin la romn. Cuasemenea opuneri la direcia latinismului exagerat se produce o delimitare de latinitate i o afirmarea romantii8. Prin urmare, dac romna este ntr-adevr descendent din latin, aceasta nu

    nseamn c ea este chiar limba latin sau c trebuie ntoars n timp pentru a redeveni latin, citrebuie considerat ca o limb neolatin sau romanic.

    Confruntarea dintre latinism i delimitarea de latinitate, cu insistena constant pe originea

    latini pe necesitatea valorificrii tezaurului latin, a creat suportul ideologic de baz care a constituit8 Asupra afirmrii romanitii, vezi Ileana Oancea,Romanitate si istorie. Epistem clasici literarizare,Editura deVest, Timioara, 1993

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    10/64

    10

    fundamentul modernizrii limbii romne literare. In acest cadru, cuvintele nelatine i, mai ales,mprumuturile slavone i neogreceti au fost sever triate i n mare parte nlturate. S-au deschis nacelai timp porile mprumuturilor din latini din limbile romanice. Apoi, formele gramaticale alecuvintelor motenite din latin au fost uneori corectate dup originalele latineti, au fost regularizateparadigmele gramaticale i s-au fcut eforturi de organizare convenabil a cuvintelor n lanurilesintactice, potrivit structurilor argumentative, succesiunii logice a ideilor, coerenei i scopurilor

    actelor de vorbire.Latinismul, care a dominat n forme mai pronunate sau mai estompate aceste prefaceri, s-amanifestat mai nti la cronicari i la Cantemir, cnd se constat latinitatea limbii romne i se facunele mprumuturi din latin, tar ca fenomenul s depeasc limitele unei rezonri slabe cuambiana european orientat spre valorificarea fondului latin la nivelul limbilor literare naionalemoderne. Situaia se schimb n spaiul romnesc n perioada luminilor, o dat cu afirmarea coliiardelene, cnd originea latin a romnei devine argument pentru orientarea de principiu i aproapeexclusiv ctre limba latin. Ideea potriva crc ia latina este "maica limbii noastre" domin spiriteleromneti din toate provinciile la nceputul secolului al XIX-lea, dei ineria vechilor influene,

    ndeosebi cea neogreac n Principate, se menine i se manifest nc cu destul vigoare. Tradiiaslav a limbii bisericeti reprezint de asemenea un obstacol n calea programului latinist i, de aceea,

    pe la 1840, s-a produs o radicalizare a latinismului, ns aceast radicalizare nu a mai cuprins pe toiromnii, fiindc unii dintre ei s-au simit datori s atenueze excesele unor latiniti i s manifestechiar o atitudine antilatinist uneori. Exist, din aceste motive, trei faze ale latinismului romnesc:faza latinismului rezonant (i incipient), la cronicari, la Dosoftei i la Cantemir, faza latinismuluidoctrinar (i generalizat), n perioada premodern, i faza latinismului extrem (i diversificat), dup1840. Preeminena ideologic a latinismului n raport cu alte curente de gndire a fcut din latinfactorul principal de modelare a romnei literare moderne prin furnizarea de material lexical, prinselecia elementelor mprumutate anterior i dup aceea i prin adaptarea mprumuturilor urmnd

    ndeaproape formele din latin.Modernizarea limbii romne literare, dominat de latinism, s-a realizat nsi prin influena

    unor limbi moderne, ntre care, pe primul loc, se afl cele romanice, mprumuturile din italian,fcute nc de cronicarii munteni de la nceputul secolului al XVIII-lea, apoi, cele realizate mai trziude nvaii munteni i moldoveni i chiar cele ale corifeilor colii ardelene poart deseori marcafonetic a limbii de origine i snt, de cele mai multe ori, consecina influenei pe care limba icultura italian o exercitau asupra Europei n general, nct aceast nrurire este determinat derezonarea cu ambiana european. Fundamentnd contiina latinitii, ideologia latinistfundamenteaz i italienismul, adic orientarea de a lua italiana drept model de limb de culturmodern i de a face mprumuturi din aceast limb nrudit cu romna. Elementul italian estepreferat n acest caz doar n msura n care este de origine latini este adaptat dup modelul latin,

    nct, dup 1840, chiar italienitii dau mprumuturilor de acest tip o form similar celor venite dinlatin.

    O situaie asemntoare se ntlnete n cazul influenei franceze, n sensul c i aceastacunoate dou faze distincte. Stabilirea unor emigrani francezi n Principate, n ultimele decenii alesecolului al XVIII-lea i primele decenii ale veacului urmtor, precum i orientarea unor romni sprecultura francez, spre care priveau toate popoarele europene, printre care i unii dintre veciniiromnilor, precum grecii i ruii n mod deosebit, au creat condiiile introducerii n limba romn aunor elemente lexicale franceze. Dar, pn spre mijlocul secolului al XlX-lea, influena francez,manifestat mai mult ca un act de sincronizare cu popoarele vecine care o resimeau, este n generalredus, iar cuvintele ptrunse atunci erau adaptate ntr-o form ce urma pronunia francez.Deteptarea sentimentului latinitii a produs nsi ataamentul constant fa de limba i de culturafrancez, considerate atunci a fi cele mai evoluate din Europa. Elementul francez este agreat ns, naceste condiii, numai n msura n care este latin i, de aceea, cuvintele snt adaptate ntr-o form

    girat de latin, adic n primul rnd dup grafie, care, fiind, etimologic, corespunde n mai maremsur acestei exigene dect pronunia.Celelalte influene exercitate asupra limbii romne n perioada modernizrii ei nu snt

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    11/64

    11

    romanice i, de aceea, au fost supuse unei mai intense evaluri din perspectiva conformitii cu ceeace oferea limba latin. Puternica nrurire neogreac din secolul al XVlII-lea i din primele deceniiale secolului al XlX-lea este aproape anulat dup 1840, fiind acceptai din greac, n primul rndtermenii tiinifici i filozofici, care ptrunseseri n latina savant, i n alte limbi europene. In modsimilar, influena germanei asupra limbii literare are efecte durabile numai n msura n care propuneelemente cu pornirea din latini n unele sectoare tehnice moderne unde o nomenclatur latin nu

    putea exista. Totui, datorit condiiilor istorice, aceast influen se menine nc, pe tot parcursulsecolului al XlX-lea, ntr-o mare parte a romnimii aflate atunci sub ocupaie austriac.

    Sintez: Modernizarea limbii romne literare s-a fcut printr-o reorientare de principiu nceea ce privete modelul urmat i sursele de mbogire. Apariia ideilor latiniste a reprezentat nacest proces o regsire a latinitii, iar opoziia fa de atitudinile latiniste exagerate o delimitare delatinitate i o afirmare a romanitii. Originea latin a limbii romne a devenit argument pentruorientarea spre latin i spre limbile romanice occidentale, care snt luate ca model de limbi decultur. ntruct elementele vechi ale limbii snt evaluate din perspectiva latinitii lor, mprumuturiledin slavon i din neogreac snt apreciate ca fiind neconforme cu spiritul limbii romne. Deasemenea, noile mprumuturi care se fac snt acceptate sau nu n funcie de corespondena cu

    situaiile din latin, limba care devine etalon al acceptabilitii lor.

    Test: 1) Ce elemente de modernitate se produc n mod deosebit dup 1830 ?2) Ce devine criteriu i model pentru romna literar modern ?3) De ce a aprut reacia antilatinisti care au fost formele ei ?

    Originea strilor iniiale ale limbii romne literare moderneO limb literar este alctuit, n principiu, dintr-un material a crui origine este fie

    popular, fie cult (savant). Limba literar este, pe de o parte, o limb a poporului, fiindc se natedin graiurile acestuia, iar, pe de alt parte, ea conine ntotdeauna pe lng elementul popular, deseorii acesta modificat, o multitudine de elemente, ndeosebi lexicale, dar i fonetice, morfologice isintactice, necesare culturii superioare (majore), tehnicii, vieii politice etc. n anumite momente demari prefaceri sociale i culturale, cnd tezaurul cultural se mbogete foarte mult, aceste elementecapt o pondere deosebit i devin un aspect de intens preocupare pentru societate. Ele sntprodusul activitii intelectualilor i, n msura n care aparin domeniului lexical, snt denumitecuvinte savante, dar poart numele i de neologisme, cci reprezint inovaii lingvistice.

    n limbile de cultur moderne, ndeosebi n cele formate trziu i dup modelul altora,materialul popular i are originea n unul sau mai multe dialecte, n vreme ce neologismele provindin diverse limbi de cultur (ndeosebi clasice). Ca atare, orice limb literar are, pe de o parte, bazedialectale (populare) i, pe de alt parte, baze strine de modelare.

    n cazul limbii romne literare moderne, situaia este, desigur, n linii mari aceeai, dar baza

    dialectal prezint aspecte particulare. Limba literar modern a pornit de lalimba literar

    veche,care, dei incomplet, avea o continuitate de cteva secole. In acest caz, prima infuziune a

    materialului popular s-a produs prin ceea ce a receptat limba literar veche, in momentul formrii in evoluia ei ulterioar, prin toate variantele ei, din graiurile populare. Aceast limb veche conineai numeroase mprumuturi preluate ndeosebi din slavoni din neogreac. Ca atare, n msura ncare limba literar modern o urma pe cea veche, ea trebuia s preia i s evalueze ceea ce i puteaoferi aceasta. Dar, limba literar veche a avut i o etap trzie a receptrii materialului popular, atuncicnd, nce-pnd cu a doua jumtate a secolului al XVIII-lea, elementele de grai ptrund intens nlimba literar. n aceste condiii, multe dintre strile iniiale ale limbii literare moderne se regsesc nlimba scris pn la 1830, cu o latur populari cu o latur neologic (a mprumuturilor).

    Modernizarea limbii literare a produs o schimbare radical, att sub aspectul raportrii la

    limba popular, ct i sub acela al specificului neologismelor. Limba literar veche i avea bazadialectal n graiul maramureean i n graiul popular specific fiecrei provincii, cu excepia varianteimoldoveneti unde rolul graiului provincial este mai redus. ncepnd cu secolul al XVIII-lea ns,

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    12/64

    12

    multe dintre elementele maramureene i, n general, nordice dispar, producndu-se i o ptrundereaccentuat de elemente moldoveneti n varianta literar corespunztoare, nct limba literar capttreptat numai o baz dialectal munteneasc i moldoveneasc. Evoluia nu se oprete aici, ccirelaia cu limba popular, care n principiu se pstreaz permanent, cerea n faza modern gsireaunei baze dialectale care s exclud vechea diversitate, existent mai ales sub raport fonetic. nsituaia n care subdialectul muntean cptase din acest punct de vedere urr anumit prestigiu n raport

    cu celelalte subdialecte, el se putea institui ntr-o asemenea baz. n plus, faptul c acest subdialectera mai conservator dect celelalte, opiunea pentru el devenea acceptabil i din perspectivaideologiei latiniste. In unele cazuri, chiar n lipsa unor motive de acest tip, s-au impus totuielementele munteneti, numai n virtutea acestui prestigiu, nct cuvntul cearaf (de origineturceasc), cu circulaie n sud, a devenit literar, n vreme ce regionalismul moldovenescprostire (dinucrainean) i cel ardelenesc lepedeu (din maghiar) nu au cptat acest statut. Dar, atribuind aceststatut subdialectului muntean nu nseamn c celelalte graiuri dacoromne n-au avut rolul lor, chiar

    n condiiile existenei centrului politic i administrativ n Muntenia. Foarte numeroase elementemoldoveneti i ardeleneti au fost integrate n limba literar prin opera valoroas a intelectualilororiginari din Moldova i din Ardeal, iar unele fenomene specifice graiului muntean (de tipulfonetismelor din forme capate, slujate, d, p, ue, ai etc.) nu au fost reinute. Elementele de

    limb popular, indiferent de graiul din care au ptruns n limba literar, precum i materialul oferitde limba literar veche, cu laturile lui populari neologic (strin) alctuiesc pentru limba literarmodern bazele ei autohtone sau strile iniiale interne ale ei. Trebuie observat c, n perioadaexistenei dialectelor sau variantelor literare, realizrile superioare pe terenul limbii de cultur potduce la preeminena unui dialect literar n raport cu celelalte, ceea ce poate produce impunerea lui ndefavoarea lor. Dup ce limba literar nu mai urmeaz evoluia sub form de dialecte i tinde sdevin comun, asemenea realizri nu mai pot avea acelai rezultat. Excelena operei lui Eminescu iCreang nu a produs, de aceea, i o orientare a limbii literare spre formele moldoveneti,identificabile deseori la cei doi mari clasici, fonetismele limbii literare rmnnd munteneti, dardevenind cunoscute, la nivel general, i cele moldave. De aceea, Eminescu i Creang nu sntscriitori care au dat strlucire dialectului literar moldovenesc, ci autori care au contribuit ladezvoltarea ntregii limbi romne literare, n mod direct i efectiv.

    Contactul intelectualilor romni cu limbile literare strine i ideea de a transforma proprialimb literar pentru a deveni comparabil cu acestea produce o prevalent a unor stri iniialeexterne n modernizarea limbii romne. Aceast prevalent nu este numaidect de material lingvisticreceptat, ci, n primul rnd, de perspectiv i de scop n intervenia contient pentru schimbarealimbii. In acest context, are loc o modificare radical sub aspectul neologismelor. Lupta cea maiintens din perioada modernizrii limbii romne s-a dat pentru eliminarea vechilor mprumuturi deorigine slavon i neogreac, care invadaser vechea limb de cultur, i pentru reorientarea deprincipiu n ceea ce privete noile mprumuturi care urmau s mbogeasc vocabularul romnesc. nacest proces de epurare a limbii au intrat uneori i mprumuturi din alte limbi dect slavona i

    neogreac, realizate de limba popular i ptrunse prin intermediul ei n cea literar. De fapt,disputele filologice de la mijlocul secolului al XIX-lea vizau tocmai aceast problem, dac este saunu oportun s se nlture din limba literar cuvintele strine asimilate la nivelul limbii populare ilegate de istoria ei. Ct privete neologismele vechii limbi literare, n spe slavo-nismele igrecismele, numai rareori s-au gsit voci care s le susin meninerea n limba literar modern.

    Limbile literare europene, ndeosebi cele romanice i germanice, i-au perfecionatmijloacele lund ca model limba latin, unanim apreciat ca fiind cea mai strlucit limb literarrealizat vreodat. Aceast atitudine se cresc, desigur, porninduse de la calitile reale ale acesteilimbi de cultur, dar ea se explici prin faptul c latina devenise limba de cult a bisericii catolice ic aceast limb, pn la apariia unor limbi literare naionale, era limba de cultur a majoritiipopoarelor europene i, prin aceasta, o limb internaional. De o apreciere deosebit se bucura

    printre europeni i limba greac veche, care dduse expresie unei culturi excepionale n epocaantic.De aceea, cnd au venit n contact cu Europa occidental, romnii au constatat c ceea ce

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    13/64

    13

    posedau ei (slavo-nisme, grecisme, turcisme, maghiarisme) n limba literar nu corespundea n niciun fel cu idealul european. In plus, romnii ajung la tot mai multe documente care le atest descendena din colonitii romani, iar structura limbii lor certific aceast descenden. Orientareactre latin devenea astfel necesar pentru a asigura nsi identitatea limbii i meninerea n manierevident a specificului ei conferit prin origine. Pe msur ce necesitatea alinierii la spiritul europeani necesitatea orientrii spre originea limbii devin tot mai insistente, o parte dintre nvaii romni i

    radicalizeaz, spre mijlocul secolului al XIX-lea, atitudinile latiniste, exprimate ferm, dar aplicatemoderat, nc de reprezentanii colii ardelene. Aceste atitudini radicalizate snt manifestate depersonaliti foarte puternice care le dau orientri diversificate, dei pornesc de la o baz de ideicomun. Relativ unitar n cazul colii ardelene, ideologia latinist se diversific mai trziu n funciede calea urmat n ameliorarea posibilitilor limbii. Ideea orientrii spre latin n modernizarearomnei literare cuprinde pe nvaii de seam din toate provinciile istorice i, chiar atunci cnd aparatitudini critice, acestea nu incrimineaz latinismul ca atare, ci numai excesele lui.

    Ptrunderea a numeroase neologisme din latina savant n limba romn literar i, maiales, urmarea n adaptarea mprumuturilor din alte limbi a unor ci sugerate de clementele latinemotenite sau neologice conduc la situaia ca, n mod obinuit, strile iniiale de la care se pot realizaanalizele elementelor savante din limba romn s se regseasc n latin. Deteptarea contiinei

    latine a stimulat i orientarea ctre limbile romanice occidentale, unele dintre acestea purttoare aleunor mari culturi i modele pentru alte limbi europene. Sentimentul nrudirii a condus la perspectivaunor destine similare i a urmrii unor direcii similare n curgerea timpului, nct mprumutul dinfrancezi din italian era acceptat ca fiind normal i preferabil mprumutului din oricare alt limbmodern. Aceeai contiin latin a cenzurat ns raportul cu limbile romanice, n sensul c a exclusposibilitatea ca romna literar s se orienteze unilateral spre una dintre ele i c a oferit grila deacceptabilitate i modelul de adaptare a mprumuturilor realizate de limba romn literar. Cu toateacestea, exist situaii n care strile iniiale ale unor elemente din limba literar modern se afl nromanitate, iar nu n latinitate, adic n unele dintre limbile romanice vestice, ndeosebi n francez.

    Grila latin a funcionat i mai sever n cazul altor influene dect cea romanic, nctinfluena greceasc de tip savant, care nu a fost nlturat de cea latin, a fost limitat numai la ceeace latina nsi primise din vechea greac. Numeroasele mprumuturi din neogreac, realizate nepoca fanariot, nu-i mai gseau astfel ntemeierea, dac nu porneau de la vechii termeni tiinifici ifilozofici greceti i, ca atare, au fost eliminate din romna literar ntr-un ritm rapid n a doua

    jumtate a secolului al XIX-lea. Aadar, latinismul a putut accepta elementul vechi grecesc cedevenise nnobilator pentru nsi limba latin, dar a respins elementul neogrec divergent situaiilordin latin. Ca atare, cuvinte precum atom, categorie, dilemrdemocraie, silogism, teorie etc. au fost

    n mod firesc acceptate, iar mprumuturi ca diastim, ipochimen, simpe-rasm etc. au fost respinse.Cauze multiple au fcut ca limba romn, n general, i limba romn literar, n special, s

    sufere o nsemnat influen german. In cazul limbii literare, rolul cel mai important 1-a avutformaia intelectual a multora dintre nvaii romni care i-au fcut studiile n centre culturale"

    austriece i germane. Aceast nrurire a fost deosebit de puternic n Ardeal, Banat, Bihor iBucovina (zone aflate mult timp sub ocupaie austriac), dar i n alte provincii, ndeosebi nMoldova, unde organizarea nvmntului i structura manualelor urma modele germane, iar pleiadaintelectualilor de formaie german era deosebit de extins. Influena german asupra romnei literarea fost posibil, desigur, i datorit superioritii culturii germane, dar, mai ales n perioadapremodern i un timp dup aceea, cnd aveau o larg ntrebuinare calcurile lingvistice, de mareutilitate era germana prin cuvintele ei transparente, traductibile prin cuvinte vechi, care favorizaurealizarea de noi creaii lexicale prin mijloace interne. La jumtatea secolului al XlX-lea, vremeacalcurilor trecuse, dei o parte dintre ele au rmas uzuale, dar influena german nu a ncetat, ci aoferit n continuare limbii romne literare neologisme propriu-zise, adic mprumuturi lexicale.

    i mprumuturile de sorginte german au fost ns supuse raportrii la situaiile din latin,

    nct puine elemente lexicale fr un sprijin n latin au rmas n fondul comun al romnei literare(precum chelner, flamingo). Mai mult succes au avut mprumuturile din german pe terenul unorlimbaje de specialitate, ndeosebi n cazul celor cu profil tehnic, i ntr-o oarecare msur n limbajele

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    14/64

    14

    tiinei i filozofiei.Exercitarea mai multor influene strine asupra romnei literare moderne, n aceeai

    perioad de timp i cu oferirea unui material lexical similar (fiindc se pleca n cele mai multe cazuri,chiar n cazul limbilor surs moderne, de la originale latineti sau greceti), face deseori dificilatribuirea unei etimologii unice multora dintre cuvintele de cultur din limba actual. S-a adoptat, deaceea, n explicaia etimologic principiul etimologiei multiple, aplicat n mod practic de A. T.

    Laurian i I. C. Massim, n primul dicionar academic romnesc, i formulat ca atare mult mai trziude ctre Alexandru Graur. Pe baza acestui principiu se ncearc o reflectare a situaiei reale n ceea ceprivete proveniena din mai multe surse a numeroase mprumuturi neologice din romna literar,dar, folosit abuziv, principiul respectiv a dus la o suprancrcare a explicaiei etimologice, fr a fireflectat ntotdeauna ceea ce a contribuit n mod efectiv la introducerea n limba romn a unui

    mprumut sau altul.ntruct latina a fost, de obicei, i n cazul cuvintelor cu etimologie multipl, etalonul dup

    care s-a fcut adaptarea n limba romn, n stabilirea strilor iniiale a faptelor din romna literartrebuie pornit i de data aceasta de la latin, pentru ca rolul celorlalte influene s fie relevat ori decte ori au produs modele de adaptare sau le-au fortificat pe cele existente. innd cont i de faptul cmulte mprumuturi neologice din romn au etimologie latineasc unic, se ntrete argumentaia n

    vederea adoptrii unui astfel de procedeu.

    Sintez: Limba romn literar modern a avut trei surse ale strilor iniiale: 1) limbaliterar veche, 2) limba popular (cu baze dialectale) i 3) limbile literare strine. Constatareamodului de creare i de evoluie a limbilor literare europene occidentale i fundamentareadocumentar a originii romnilor au condus la ideea orientrii spre latini spre limbile romanice.Principiul latinitii a tcut ca strile iniiale cu baza n limbile strine s se reduc, n mareamajoritate a cazurilor, Ia starea iniial cu baza n latina savant.

    Test:1) Care snt cele dou surse de modelare a limbii literare?2) Prin ce se caracterizeaz limba literar veche?3) Cum a evoluat baza dialectal a romnei literare?4) Care este rolul limbilor literare strine n modelarea limbii romne?5) Cum s-a manifestat grila latin n acceptarea mprumuturilor i n adaptarea lor?

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    15/64

    15

    III. Etapele limbii romne literare moderne

    Etapa marilor acumulri (1830-1860)Procesul formrii limbii romne literare moderne este strns legat de ntreaga transformare

    n sens modern a societii i a culturii romneti, care devine mai evident dup anul 1780. Prelungitpe o perioad de mai bine de un secol, acest proces cunoate mai multe etape conturate de nivelul derealizare a unitii limbii literare, de relaia ei cu limba popular, de existena i de coninutullucrrilor normative, de creaiile lingvistice i de ntrebuinarea expresiv a limbii, de influenelestrine exercitate i de intensitatea lor, de ideile i atitudinile manifestate de oamenii de culturi deevoluia cultural n general.

    Perioada 1780-1830 este considerat ca alctuind o etap de trecere ntre limba veche i ceamodern, n care coexist elemente ale limbii vechi i ale limbii moderne. De aceea, aceasta a fost

    etichetat drept o faz "premodern \ n care se sting elementele vechi i ncep cele noi. Deiinfluena latinei savante se resimte acum n toate provinciile romneti, iar italiana i franceza sntuneori surse ale neologismelor, limba literar conine nc numeroase grecisme n Muntenia i nMoldova, sistemele de adaptare snt diferite de cele ulterioare, iar calcurile snt prea numeroase i,deseori, prea nefireti pentru a fi conservate.

    O etap cu trsturi ntr-adevr moderne se deschide dup 1830 i are ca marc de baz unfoarte mare ritm de ptrundere a mprumuturilor, fr a se renuna ns n totalitate la folosireacalcurilor. Tot acum. vechiul sistem de adaptare este tot mai mult prsit n favoarea celui actual, iaractivitatea cultural, marcat de confruntarea mai multor direcii teoretice, este de o intensitateremarcabil. Instituii de nvmnt ce premerg nfiinrii universitilor funcioneaz n centreleculturale ale provinciilor: Academia Mihileani Seminarul de la Socola la Iai, Colegiul Naional"Sfntu Sava" la Bucureti i Seminarul Teologic greco-catolic la Blaj. O pleiad de mari nvai segrupeaz n jurul acestor instituii, dar i n alte orae romneti intelectualii snt foarte activi, iniiindpublicaii periodice, realiznd traduceri, publicnd manuale, prelucrri, sinteze etc., n vreme celiteratura cunoate o adevrat explozie n Moldova i n Muntenia. Activitatea nvailor din etapa1830-1860 se caracterizeaz prin dou aspecte de baz:

    1) orientarea preponderent latinist n modernizarea limbii romne literare i2) orientarea raionalist n activitatea cultural.Ideile colii ardelene snt rspndite, acceptate i dezvoltate n principalele centre culturale

    ale rilor romneti, o important tent iluminist dominnd ideologic receptarea curentelor culturaledin Occidentul european. Ajungerea latinismului la radicalizare i la atitudini extreme a generat ns

    o reacie contrar n favoarea elementului vechi i popular, prin a crui valorificare, credeau mulidintre scriitorii moldoveni i munteni, se pot realiza valori perene la nivelul culturii majore i allimbii literare. Se nate astfel curentul istoric-popular i critic, care a acionat ca ideologie novatoare,pe baze romantice, ca atenuator al latinismului i ca afirmare a romanitii prin delimitarea delatinitate.

    Ideologia latinist a favorizat apropierea romnilor de limbile i de culturile romaniceoccidentale, dar, dup 1840, influena acestor limbi a funcionat, pe de o parte, ca o contrapondere laorientarea unilateral ctre latini a fost, pe de alt parte, controlat prin latin, nct mprumuturilede cuvinte din francezi din italian au fost adaptate n forme apropiate corespondentelor latineti.Teoretic ns, influenele francezi italian erau motivate antilatinist: francofilii bonjuriti nutreaumndria c favorizeaz nrurirea unei limbi vii, moderne i la mod, iar Ion Heliade-Rdulescu

    argumenta la 1840 necesitatea urmrii modelului italian pe motiv c romna este mai nti un dialectitalian i apoi o descendent a latinei. Dar, de fapt, att franuzismul, ct i italienismul erau nsubsidiar urmae ale latinismului i consecine ale acestuia.

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    16/64

    16

    In etapa 1830-1860, vechea idee a nlocuirii alfabetului chirilic cu cel latin devine opreocupare primordial. n afara unor prelai ortodoci, temtori c alfabetul latin ar avea vreolegtur cu biserica catolic, ideea aceasta este mbriat de toi intelectualii. Ion Heliade-Rdulescu a alctuit un alfabet de tranziie, n care snt nlocuite numai unele slove din vecheascriere, iar Timotei Cipariu i August Treboniu Laurian realizeaz sisteme ortografice etimologice,menite, n concepia lor, s realizeze unificarea limbii literare. La disputele filologice de mai nainte

    se adaug, dup 1850, confruntarea pe teme ortografice care se continu pn n zilele noastre.Unitatea cultural a tuturor romnilor, care se fortific n ritm accelerat acum - att subaspect teoretic, ct i sub aspect practic -, duce implicit la ideea unei limbi de cultur unice,supradialectale. n acest sens, moldovenii, prin gestul simbolic al lui Constantin Negruzzi, snt.primiidispui s renune la particularitile lor locale n favoarea acestui ideal. Cu toate acestea, n scrierilelor aceste particulariti mai apar nc pn spre sfritul secolului al XIX-lea, dar orientarea esteacceptati nimeni nu mai concepe c lucrurile ar putea lua alt direcie dect aceasta. Folosit npres, teatru, literatur, administraie, filozofie, toate ramurile tiinifice etc, limba romn literarajunge acum la deplintatea funciilor unei limbi moderne. Cu toi aceti pai serioi fcui n sensmodern, sintaxa cunoate nc inadecvri, dei este, spre mijlocul secolului al XIX-lea, sensibildiferit de cea de la nceputul veacului. Restructurri ncep s cunoasc paradigmele gramaticale, mai

    ales n cazul verbului i al pronumelui demonstrativ, dar influena graiurilor face ca unele diferenierilocale s se menin n scris (mai apar, de exemplu, forme iotacizate ale verbelor). Vocabularul estedeosebit de bogat, dar folosirea adecvati precis a termenilor n diferite domenii de activitate estestnjenit, deseori, de existena prea multor cuvinte pentru a reda aceeai noiune. Astfel, pentru ceeace se numete astzi raiune se foloseau ntre 1830 i 1860 o multitudine de termeni i forme: cuvnt,socoat, socoteal, socotin, rezon, raie, raionament, raiune. De multe ori varietii date prindiversitatea originilor, se adaug adaptri i derivri ale cuvintelor realizate potrivit unor concepiifilologice personale. Toate acestea iac ca. n ciuda orientrii de principiu a nvailor, n aceastetap, limba romn literar s nu se manifeste nici unitar i nici prin norme clare.

    Sintez: Ideile latiniste, rspndite n toate provinciile romneti, capt nuane extremedup 1840 i, de aceea, apare o reacie de atenuare a lor. Se generalizeaz ideea nlocuirii alfabetuluichirilic cu cel latin n scrierea limbii romne. Etapa se caracterizeaz printr-o foarte intens activitatecultural: se scriu numeroase opere literare (activeaz generaia scriitorilor patruzecioptiti), se traduci se prelucreaz numeroase opere strine (din domeniul literaturii, tiinei i filozofiei), aparpublicaiile periodice. Ca atare, se produce o mbogire fr precedent a vocabularului, care conineacum elemente vechi, calcuri, mprumuturi (uneori adaptate n mai multe forme) i creaii personale.

    Test: 1) Cnd ncepe o etap cu trsturi evidente de modernitate n istoria limbii romneliterare?

    2) Cum s-a materializat ideea nlocuirii alfabetului chirilic cu cel latin?

    3) Care snt soluiile oferite pentru introducerea alfabetului latin n scrierea limbii romne?4) De ce vocabularul limbii romne literare cunoate acum o deosebit de mare bogie ivarietate?

    Etapa orientrii spre aspectul actual (1860-1880)Pe terenul limbii literare se produce, dup 1860, o definitivare a direciilor de dezvoltare a

    liimbii. nct se poate constata c. n jurul anului 1880, se tindea spre aspectul actual al limbii decultur, dei unele procese de definitivare a ei vor avea loc mai trziu. Acum se traduc numeroaselucrri din cultura european, ndeosebi din cultura francezi cea german, dar i din altele. Ritmul

    mprumuturilor nu mai este la aceeai intensitate ca n etapa anterioar, dar acum lexicul romnesc secompleteaz substanial, mai ales prin creterea aportului influenei franceze i prin mbogirea

    semantic a unor cuvinte ptrunse mai nainte.Stilurile funcionale ncep s se diferenieze mai clar din perspectiva mijloacelor antrenaten realizarea discursului. Astfel, stilul beletristic, dei nu este opac neologi-zrii, folosete din plin

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    17/64

    17

    elemente preluate din limba veche i popular, scriitorii militnd n continuare pentru valorificareatradiiei autohtone n acest sens. Stilul tiinific tinde ns tot mai mult s devin beneficiar aproapeexclusiv al mprumuturilor neologice, vechile cuvinte romneti, folosite mai nainte n formacalcurilor, snt acceptate ntr-o msur tot mai redus pentru a denumi noiuni tiinifice i filozofice.Creterea considerabil a numrului publicaiilor periodice i diversificarea acestora prin specializare(literare, politice, culturale, tiinifice) au condus la crearea treptat a unei tradiii n activitatea

    jurnalistici gazetreasc i au produs o delimitare clar a stilului publicistic, ale crui mijloacerealizeaz n general o mediere ntre latura popular i cea neologistic, reprezentate de stilurilebeletristic i tiinific. Dezbaterile foarte aprinse din epoc pe teme culturale (ndeosebi pe temelegate de forma i de evoluia limbii literare) i pe teme politice, produc o dezvoltare fr precedent adireciilor polemice, inclusiv n unele chestiuni ale tiinei, ceea ce accentueaz efortul de a afla,potrivit aptitudinilor proprii, maniere personale de a vedea lucrurile i de a ncerca impunerea sociala acestor maniere prin persuadare. Limba literar este antrenat astfel ntr-un mod al scriiturii cutrsturi evidente de modernitate. i stilul juridic-administrativ i desvrete acum multe dintrelaturile sale, dar lipsa unitii politice, menine aici o oarecare lips de unitate. Limba crilorreligioase este la rndul ei reevaluat, se ncerarc chiar (de ctre Andrei aguna) o nou traducere a

    Bibliei care s nu urmeze tradiia realizat prinBiblia de la Bucureti, din 1688, dar ntreprinderea nu

    are succes. Stilul religios se dezvolt prin contribuia celor dou confesiuni de baz care i cuprindeape romni, biserica ortodoxi biserica unit greco-catolic. Mici diferene de vocabular nu reuescs produc diferenieri notabile n limba folosit de cele dou biserici.

    In intervalul 1860-1880 se mplinete idealul alctuirii unei instituii academice, care suneasc pe intelectualii de frunte din toate provinciile locuite de romni i care s aib drept obiectivprincipal cultivarea limbii. Academia Romn (nfiinat la 1866 sub numele iniial SocietateaLiterar Romn) i nscrie n program alctuirea dicionarului i gramaticii limbii i stabilireanormelor ortografice ale scrierii cu litere latine. In urma unui concurs, Gramateca limbei romne,alctuit de Timotei Cipariu, este publicat (voi. I n 1869 i voi. II n 1877) ca prim gramaticacademic romneasc, iar proiectul de dicionar academic este finalizat de August Treboniu Lauriani Ion C. Massim (cu colaborarea altor nvai ai epocii) i publicat pe fascicule (ntre anii 1871 i1877), sub titlulDicionarul limbei romne i Glosar. Realizrile acestui for cultural stau n aceastperioad sub semnul latinismului, nct ortografia, gramatica i dicionarul, realizate de latinitireputai precum Timorei Cipariu, August Treboniu Laurian i alii nu snt acceptate de o bun parte aintelectualilor romni i nu pot institui astfel normele limbii romne literare.

    Cele dou universiti romneti, nfiinate la Iai, n 1860, i la Bucureti, n 1864, auconstituit focare importante de difuzare a limbii romne literare i au adunat forele intelectualeromneti orientate spre studiul i spre cultivarea limbii. Formarea societii "Junimea" la Iai iapariia revistei "Convorbiri literare" reprezint alte momente de referin ale perioadei.

    Problemele limbii literare rmn prioritare pentru oamenii de cultur ai epocii, de o ateniedeosebit bucu-rndu-se problema ortografic. In anul 1864, Vasile Alec-sandri (sub pseudonimul V.

    Mircesco) public o gramatic romneasc pentru strini (n francez), utiliznd scrierea fonetic, ncare sunetul [] este redat consecvent numai prin grafemul , iar nu prin mai multe grafeme, cumpropunea Ion Fleliade-Rdulescu i ali nvai ai epocii, iar forma verbalsnteste redat ca atare,iar nu prin grafia sunt, cum propuneau Timotei Cipariu, August Treboniu Laurian i alii. In acelaian, la Chiinu, Ioan Doncescu (Doncev) tiprete n acelai mod o gramatic a limbii romne. Celcare a fundamentat teoretic necesitatea scrierii fonetice a fost ns nvatul Aron Pumnul, care, nc

    n anul 1850, a publicat un studiu, susinnd, pe urmele lui Petru Maior, c limba romn nu este fiicalimbii latine literare, ci urmaa latinei populare, i, de aceea, scrierea este datoare s relevespecificitatea ei9. Mai rziu, n anul 1864. Pumnul public la Viena o gramatica romneasc(Grammalik der rumanischen Sprache jur Mitielschulen) unde ia n discuie aproape toate principiilede care trebuie sin cont o scriere: uzul, alternanele fonetice, formele morfologice, concordana

    dintre fonem i grafem etc. Ideile lui Pumnul au avut un rol decisiv n evoluia ortografiei romneti,9 VeziNeatirnarea limbei romneti n dezvoltarea sa i n modul de a o scrie,nVoci..., p. 192-233.

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    18/64

    18

    rmnnd actuale pn astzi. In lucrareaDespre scrierea limbei romneti, din 1866, Titu Maiorescuacord atenie deosebit concepiei profesorului de la Cernui, valorificnd n mare parte ideileacestuia. Dar Maiorescu crede c sunetul [] nu trebuie notat, fiindc este o nuan mai ntunecat alui [], iar nu un sunet de-sine-stttor (fonem distinct), dei, mai trziu, dup 1890, admite, mpreuncu ali nvai ai epocii, notarea acestui sunet cu grafemul ,n afara cuvntului romn i a familieilui, unde trebuie notat cu . Se poate constata, de altfel, c ori de cte ori s-a abtut de la ideile lui

    Pumnul n materie de ortografie, Titu Maiorescu nu a oferit soluii mai bune, n ciuda criticii pe careo aduce acestuia. Abia Alexandru Philippide n lucrarea Principii de istoria limbii, din 1894, a artatclar c o ortografie etimologic ajunge astfel datorit evoluiei limbii i staionrii scrierii, cci ea afost la nceput ortografie fonetic. n acest caz, este absurd ca o scriere s fie conceput de la nceputetimologic, indiferent de raiunile care ar ntemeia-o, cci ea trebuie s redea stadiul de limb pecare l noteaz, iar nu altceva.

    Dac n chestiunea ortografiei perioada 1860-1880 nu aduce rezolvri mulumitoare, subalte aspecte, limba romn literar face acum salturi serioase. Sintaxa, orientat prin literatur sprefluiditatea vorbirii i structurat, prin raionamentele tiinifice, dup rigorile logice, devine n moddefinitiv ataat spiritului modern, respingnd construciile nespecifice. Frazeologia se renoveaz Iarndul ei prin recuperarea de elemente de la nivelul popular, dar ndeosebi prin realizarea de formaii

    dup modele franceze i germane, numeroase maxime, dictoane i alte formule fixe fiind preluate dintezaurul european antic i modern. Se produce astfel, la nivelul limbii romne literare o corelare ntregndirea tradiional a romnilor, conservat n formulele fixe, i cea de circulaie european lanivelul culturii majore.

    n aceast perioad a renunrii la cele mai multe calcuri, se fixeaz n limb modelulromanic de prefixare a verbelor i de obinere a noi baze derivative (ine > conine, deine, obine,reine, susine), mprumutndu-se i valoarea semantic pentru formele prefixate. Perioada 1860-1880 este cea n care sufixele adjectivale compuse (de tipul -icesc, -alnic) nu mai snt specifice,sufixele neologice la substantive i la adjective fiind adoptate conform modelului romanic. Pe de altparte, sufixele verbale vechi sau de origine neogreac (precum -lui i -isi)i pierd i ele circulaia,tot n favoarea modelelor romanice, rmnnd n mare parte doar ca mijloace de caracterizare avorbirii unor personaje n operele literare. De altfel, literatura contribuie acum la eliminarea multoradintre formele hibride din perioada premodern a limbii literare.

    Sintez: Dei activitatea culturali tiinific s-a intensificat, ritmul mprumuturilor nu amai fost acelai ca n etapa anterioar, deoarece lexicul romnesc acumulase deja un mare numr deelemente. Stilurile funcionale i contureaz tot mai mult trsturile. Se manifest dou direcii nscrierea limbii romne,, una etimologista i alta fonetic. Modernizarea se extinde asupra tuturorsectoarelor limbii (fonetic, morfologie, sintax, lexic). Schimbri importante se produc n domeniulformrii cuvintelor prin acceptarea mijloacelor derivative latino-romanice (sufixe, prefixe,prefixoide) i renunarea la unele din cele vechi.

    Test: 1) Cum se caracterizeaz principalele stiluri n aceast etap?2) Ce instituii culturale i de nvmnt importante s-au nfiinat i care a fost rolul lor n

    activitatea de cultivare a limbii?3) Care snt operele aprute acum sub egida Academiei Romne?4) Care snt adepii scrierii etimologice i care snt adepii scrierii fonetice?5) Care snt ideile lui Titu Maiorescu despre scrierea limbii romne?

    Etapa decantrilor i a seleciilor (1880-1900)n jurul anului 1880, limba romn literar trecuse prin numeroase experiene, se

    mbogise sub toate aspectele i i stabilise principiile de baz ale evoluiei ulterioare. n mod

    normal, trebuia s urmeze dup aceea o perioad a decantrilor, adic a departajrilor mai clare ntreceea ce este viabil i ceea ce este caduc, ntre necesitile reale ale limbii i ceea era numai imaginatsau presupus c ar fi necesar. Aceasta este, aadar, o perioad pozitivist, eliberat de patosul

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    19/64

    19

    romantic, nu n totalitate, dar n cea mai mare msur. Asemenea mprejurri fac i limba i gndirealingvistic apte pentru instituirea unor norme conforme cu cerinele unei veritabile limbi de cultur.Un lucru trebuie ns subliniat: limba n evoluia ei va cunoate ntotdeauna i elemente caduce, cunecesitate incert, nct pozitivismul manifestat acum nu poate fi absolut, i, ca atare, nu se puneproblema c n aceast perioad se ntrerupe total continuitatea fenomenelor anterioare. Se schimbnumai proporia dintre selecia faptelor de limbi propunerea de noi fapte de limb, n sensul unei

    prevalente a primului aspect, datorit manifestrii mai accentuatuate a spiritului critic i autocritic nrndul celor care utilizeaz limba literar. ntre 1880 i 1900, aadar, o dat cu ncetarea disputelorfilologice, a putut ncepe un proces de selecie a elementelor limbii, n primul rnd lexicale, i o fixarea celor considerate ca fiind valabile.

    Ritmul mprumuturilor scade foarte mult acum, dei procesul transpunerii n romnete aoperelor literare, tiinifice i filozofice din cultura universal se amplific. Acesta este rezultatulevoluiei anterioare a limbii literare, care acumulase deja mijloace suficient de bogate pentruexprimarea cunotinelor din orice domeniu de activitate. O pres foarte activi numeroase tiprituriconduc la o mare rspndire social a produselor culturale de toate tipurile. Dei este unanimacceptat ideea c rolul principal n procurarea cuvintelor savante (a termenilor tiinifici i filozofici,

    n primul rnd) l deine mprumutul, totui, unii nvai recunoscui precum A. D. Xenopol i, n

    parte, Titu Maiorescu ncearc s renvie, tar succes ns, unele dintre vechile calcuri. Acelaifenomen se poate constata i la Mihai Eminescu care, n vasta sa oper publicistici n traduceri, avalorificat cuvntul vechi, alturi de neologism, n redarea noiunilor tiinifice i filozofice, deicunotea foarte bine c altele snt resursele valoriicabile n cazul stilului beletristic i altele n cazulcelui tiinific. Fr ndoial c asemenea predispoziii se datorau la aceti nvai modelului limbiigermane, limb care dubleaz aproape ntotdeauna mprumutul neologic cu un cuvnt format prinmijloace interne. La Eminescu, se poate constata nsi tendina de a exersa pe terenul limbii romneliterare stilul individual n exprimarea tiinifici filozofic.

    O amploare deosebit, n perioada 1880-1900, o iau studiile de analizi normare a limbii.Gramatici valoroase, alctuite de lingviti precum Alexandru Philippide, Alexandru Lambrior,Heimann Tiktin i alii, la care se adaug numeroase manuale i cursuri universitare, introducproblema limbii, n general, i a limbii literare, n special, ntr-un areal al metodelor, exigenelor ivalorilor europene. Descrierea limbii romne se realizeaz astfel din toate punctele de vedere i sestabilesc trsturile ei de baz, direciile de evoluie i fenomenele demne de a fi reinute de limba decultur comun. La 1896, Lazr i-neanu a publicat prima ediie dinDicionarul universal al limbiiromne, cel mai rspndit dicionar romnesc pe o durat mai mare de jumtate de secol, care acunoscut, pn n 1947, zece ediii.

    Problema ortografic intri ea ntr-o nou faz. nc din 1880, A. Lambrior a argumentattiinific opinia unor nvai (printre care i V. Alecsandri), susinut n edinele Academiei,privitoare la necesitatea notrii sunetului [], iar nu asimilarea lui la sunetul [], cum credea TituMaiorescu. Tot Lambrior a demonstrat c forma verbalsntprovine din latinescul sini i, ca atare,

    nu este ndreptit notarea ei prin sunt. n acelai sens se exprim i ali specialiti de seam deatunci, precum A. Philippide, FI. Tiktin i Ion Bianu. Predispoziiile etimologizante ncep sslbeasc treptat i n Transilvania, limba romn literar i urmeaz drumul ireversibil spreunificare i n aspectul vorbit, iar nu numai n scriere, rspndirea literaturii producnd efecte beneficela nivelul general al societii. Valorificarea expresiv a limbii atinge, de altfel, apogeul n aceastperioad, prin activitatea marilor clasici ai literaturii i ai altor scriitori de valoare, manifestareascriitorilor din toate provinciile romneti aducnd n atenie numeroase elemente populare sau degrai cu posibilitatea de a fi preluate de limba literar.

    Sintez: n perioada 1880-1900, apar condiiile pentru normarea faptelor de limb. Deaceea, iau o mare amploare studiile de analiz i de normare a limbii: gramatici, dicionare,

    ndreptare pentru scriere. Dei disputele filologice au ncetat, nu s-a ajuns totui la o soluie optim nproblema ortografic i, ca atare, nu se urmau norme unitare i unanim acceptate de scriere. ngeneral ns, limba literar a cunoscut o pronunat orientare n sensul unificrii, iar marii scriitori

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    20/64

    20

    (ntre care i clasicii literaturii romne) i-au valorificat plenar potentele expresive.

    Test: 1) Ce se nelege prin decantarea faptelor de limb?2) Care este ambiana cultural n etapa cuprins ntre 1880 i 1900?3) Cum s-a manifestat interesul pentru cunoaterea i normarea limbii?4) Cum s-a manifestat preocuparea pentru rezolvarea problemei ortografice?

    Etapa stabilizrilor (dup 1900)La nceputul secolului al XX-lea, limba romn literar atinge un nivel comparabil cu cel al

    celorlalte limbi de cultur europene. Stilurile funcionale, conturate acum sub aspect sintactic ilexical, ncep s se diversifice n variante i registre, n funcie de aptitudinile autorilor de a valorificatrsturile semnificative, formale i etimologice ale materialului lingvistic implicat i de raportuldintre nou i vechi sub aspectul expresiei i al coninutului. Totui, nici n primele decenii ale acestuisecol nu se realizeaz n toate cazurile generalizarea unei norme unice10, n ciuda faptului c nu semai manifest tendine de impunere a unor principii personale n evoluia limbii literare. G. Ibr-ileanu semnala ca fiind o scdere a limbii culte de atunci perpetuarea mai multor variante nadaptarea unor neologisme (precum cele n -(ie i -iune, n -aj i -agiu etc). Aceast situaie se

    datoreaz, n cea mai mare parte, lipsei unei autoriti culturale serioase i recunoscute, care s poatimpune cu argumente suficiente normele limbii literare. Din pcate, Academia Romn nu a reuit sofere societii romneti prestana unei instituii culturale demne de ncredere, datorit deselorsubordonri ale adevrului tiinific i istoric unor ambiii personale i a practicrii traficului deinfluen, care au mpiedicat realizarea dicionarului tezaur al limbii romne i stabilizareaortografiei. Pe de alt parte, n provinciile care au ieit abia n 1918 de sub ocupaie strin (Banat,Basarabia, Bihor, Bucovina, Maramurei Transilvania), limba literar se resimea (mai ales n unelelimbaje, precum cel administrativ) dc influenele locale promovate de ocupani, n sfirit, scrisul unorintelectuali de valoare se caracterizeaz prin preferina pentru unele fonetisme, variante lexicale saucuvinte specifice graiului din provincia natal. Mihail Sadoveanu, de exemplu, considera c n unelecazuri se pot folosi i variantele regionale alturi de formele normate i generale (precum saralturide sear).

    Cultura romneasc major evolueaz rapid n secolul al XX-lea, nscriind numeroase inotabile creaii autohtone, dar rmne n acelai timp deschis receptrii valorilor din alte culturi. nmod similar, limba romn literar a primit permanent cuvinte, expresii i sugestii de structurare dinalte limbi strine, din francez, german, italian, englez, spaniol, iar, ntre 1947 i 1965, i dinrus. Aceste noi achiziii prin mprumut, la care s-au adugat numeroase creaii ale intelectualilorromni -realizate att cu material vechi, ct i cu material neologic-, nu au mai schimbat ns n modsemnificativ profilul limbii literare conturat la sfritul secolului anterior.

    Sub aspectul ortografiei, trebuie remarcat faptul c, n anul 1904, nvinge definitivprincipiul fonetic, dei unele relicve etimologizante vor mai persista nc mult timp. Din proiectul

    prezentat acum Academiei de Titu Maiores-cu n-a fost reinut doar regula de scriere cu numai ncuvntul romn i de redare fonetic a lui snt, pentru care se rmne nc la grafia sunt.n februarie1932, forul academic accept, la intervenia lingvitilor, i aceste amendamente, dar, n luna mai aaceluiai an, academicienii nelingviti revin asupra hotrrii, nct aceste relicve ale vechii scrierietimologizante vor fi nlturale abia n 1954. Din nefericire, n anul 1993, problema este reluati,

    mpotriva opiniei specialitilor, Academia revine n mod nefiresc la grafiile cu , dup principii carenu urmeaz ns regulile i tendinele din prima jumtate a secolului, i la gratia sunt, pe care unii,din incultur. ncep s-o redea ca atare n pronunie. (Este uor de neles c o grafie etimologizant nuse urmeaz n pronunie, ci se red n virtutea unor reguli de citire). Cu toate acestea, tradiia foneticvaloroas instaurat de nvaii de la sfritul secolului al XIX-lea i din secolul al XX-lea a fostcontinuat nu numai de lingvitii de seam, ci i de numeroi ali intelectuali, printre care mari

    scriitori i oameni de cultur precum Ion Luca Caragiale, Nicolae Iorga, Mihail Sadoveanu, Liviu

    10 Vezi i Al Rosetti, B. Cazacu, L. Onu,Istoria limbii romne literare, Bucureti, 1986, p. 597.

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    21/64

    21

    Rebreanu, George Toprceanu, cercul Vieii romneti n frunte cu Garabet Ibrileanu etc.Limba literar romneasc este supus n secolul al XX-lea unei intense activiti de

    cultivare prin dicionare, gramatici i ndreptare, nct posibilitile ei s-au perfecionat continuu.Dup anul 1950 ns, pe parcursul unui deceniu i jumtate se ncearc introducerea unui marenumr de rusisme n vocabularul ei i o modificare, pe baze ideologice, a coninutului cuvintelor cuaplicare la domeniul social, religios, politic etc., pentru ca, dup 1990, printr-o intensificare a

    activitii publicistice, s se produc o atitudine de libertinism verbal, un asalt al mprumuturilorneologice i o cretere fr precedent a creaiilor individuale i a distorsionrilor construciilor fixe.Desigur, asemenea fenomene, dei snt numeroase, se limiteaz la domeniul lexical i, rar, la fonetic(cum este pronunia neromnesc [sunt]), nu vor putea produce un efect serios asupra evoluiei firetia limbii romne literare. Pe de alt parte, o oarecare indiferen fa de normele limbii scrise ivorbite, manifestat dup 1990, face ca, n ciuda accesului general i ndelungat la nvtur atinerilor, romna literar s nu fie astzi folosit corect dect de ctre puini dintre vorbitorii ei.Aceast deficien se repercuteaz negativ asupra nivelului cultural general, fiindc limba literar nud numai expresie produselor culturii, ci reprezint ea nsi o component important a culturii. Estede presupus c, n viitor, strile de lucruri vor reveni la normalitatea fireasc i predispoziiileaberante vor fi respinse, indiferent de cei care le promoveaz.

    Sintez: n prima jumtate a secolului al XX-lea, dei s-au fcut pai importani n vedereaunificrii limbii de culturi a normelor de folosire a ei, au persistat nc unele oscilaii n folosireaunor forme (att la cuvintele vechi, ct i la cele neologice). Sub aspectul posibilitilor de expresie,limba este foarte bogat, iar folosirea ei n toate sectoarele vieii sociale i culturale o impune unuicerc extins de vorbitori. Dei schimbrile lingvistice nu contenesc, profilul general al limbii, stabilitspre sfiritul secolului al XIX-lea, nu s-a mai modificat. Lucrrile normative din a doua jumtate asecolului al XX-lea (gramatici, dicionare, ndreptare ortografice) au produs o accentuat stabilizare aformelor limbii.

    Test:1) Cum se poate caracteriza stadiul atins de limba romn literar la nceputul secolului al

    XX-lea ?2) Ce s-a produs n prima jumtate a secolului al XX-lea n domeniul normrii scrierii ?3) Care snt direciile n cultivarea limbii ?

  • 7/22/2019 Istoria Limbii Romane Literare - Epoca Moderna III-II

    22/64

    22

    IV. Trsturile lucrrilor normative i iniierea unor schimbri lingvistice

    Principalele gramatici ntre 1780 i 183011

    Ceea ce distinge n mod deosebit epoca veche a romnei literare de cea modern este faptulc cea de-a doua este dominat de efortul de a realiza lucrri normative, n primul rnd gramatici, ncare s se discute i s se prescrie formele lexicale i morfologice apreciate ca fiind optime pentruaspectul cultivat al limbii, motivndu-se uneori i necesitatea renunrii la alte forme. Aceastactivitate de normare se nscrie n principiul de baz care acioneaz pe terenul limbii literare alrolului voinei creatoare n schimbarea limbii prin optimizarea, selectarea i regularizarea elementelorlimbii. n acelai timp, aceast activitate este i un reflex al raionalismului (iluminist) care atribuiaraiunii statutul de factor primordial n ameliorarea condiiei umane i n emanciparea social inaional. De aceea, dup evaluarea transformrilor produse n limba literar prin trecerea de la faza

    veche la cea modern este necesar urmrirea faptelor de baz stipulate de lucrrile normative iconstatarea efectelor practice produse de ele.n perioada 1780-1828, majoritatea gramaticilorromneti au aprut n Transilvania i au fost realizate n climatul cultural creat de activitatea coliiardelene. Caracterul normativ al acestor gramatici (care aveau ca autori pe Samoil Micu, Gh. incai,Ion Budai-Deleanu, Ion Molnar, Radu Tempea, Constantin Diaconovici-Loga) este mai pronunatdect al gramaticilor realizate de moldoveni i de munteni, fapt ce rezult, n mare parte, dinorientarea latinist a filologilor ardeleni, care urmreau nu numai crearea unei limbi literare, ci irealizarea ei ntr-o form care s-i reflecte cu ct mai mult fidelitate originea latini s contribuie larealizarea unitii ei. Prima formulare ferm a necesitii unificrii limbii romne scrise se ntlnetela Ion Budai-Deleanu, care, n PrefalaLexicon romnesc-nemesc, propune, la fel ca incai, dreptcriteriu de selecie a cuvintelor circulaia lor. Aceste criteriu este ns deseori abandonat chiar de

    nvaii care l-au propus n favoarea aceluia al latinitii, acesta din urm devenind dominant nideologia latinist. Tot Budai-Deleanu noteaz apoi, n Temeiurile gramaticii romneti (cea 1815),c este necesar crearea unei limbi a tiinelor i a literaturii diferite de cea populari diferite, nacelai timp, de limba bisericeasc, adic de limba literar veche, care realizase o tradiie notabildoar ca limb a textelor de cult. Acest nvat anticipeaz astfel concepia lui Ion Heliade-Rdulescui Timotei Cipariu care, dei admirau unitatea dialectului bisericesc contestau posibilitatea ca limbaliterar s fie redus la el. Budai-Deleanu arat apoi c limba literar nu este n ultim instan dectaceeai limb ca cea popular, dar o limb lmuriti adus la regulile gramaticeti (lmuritaresensul de curat, purificat) i nmulit cu cuvinte obicinuite la nvturi. Dar. acest nvatconstat ci n limba bisericeasc sint multe elemente neconforme cu regulile gramaticii. De aceea,

    pentru a nltura unele deficiene i lipsuri, el promoveaz forme disprute atunci din uz. precum i oserie de regionalisme, pentru motivul c snt de origine latin sau reproduc originalul latin mai fideldect formele cu circulaie mai mare. Astfel, Budai-Deleanu recomand folosirea formelor popularesta i ista ale pronumelui i adjectivului demonstrativ, mai puin ndeprtate de prototipul latin,dect forma acest (a).

    Cele mai multe gramatici transilvnene descriu structura limbii romne, ncerend s deducregulile ei gramaticale, viznd ns, de cele mai multe ori, i reconstituirea situaiilor din latin.Astfel, Radu Tempea {Gramatica romneasc, Sibiu, 1797) consider cor


Recommended