+ All Categories
Home > Documents > Istoria Filmului Curs 10

Istoria Filmului Curs 10

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: ssia-mojito
View: 161 times
Download: 9 times
Share this document with a friend
26
ISTORIA FILMULUI ISTORIA FILMULUI CURS 10. CURS 10. HOLLYWOOD ÎN EPOCA TÂRZIE A HOLLYWOOD ÎN EPOCA TÂRZIE A FILMULUI MUT (1920-1928) FILMULUI MUT (1920-1928)
Transcript
  • ISTORIA FILMULUICURS 10.

    HOLLYWOOD N EPOCA TRZIE A FILMULUI MUT (1920-1928)

  • Anii 1920

    n timpul Primului Rzboi Mondial, SUA devine putere economic mondial. Anii 1920 sunt o perioad de mare prosperitate , cunoscui ca the Roaring Twenties. Legea Volstead din 1919 interzice orice tip de butur alcoolic, ceea ce duce la excesele erei Prohibiiei (petreceri , relaxarea moravurilor, -a se vedea imaginea clieu a anilor 20, prezent i n Midnight in Paris).

  • Contextul anilor 1920Industria filmului profit de pe urma nivelului de capital disponibil n timpul Jazz Age, reflectnd ritmul accelerat al vieii din aceast perioad.Industria american de film cunoate o cretere galopant i n timpul Primului Rzboi i ulterior, beneficiind de investiiile Wall Street, care devine interesat n premier de film.ntre 1922 i 1930 investiiile n industria de film cresc de la 78 la 850 de milioane de dolari. Publicul sptmnal se dubleaz din 1922 (4o milioane) la 80 de milioane.Un factor important pentru expansiune este strategia de a construi reeaua de sli de cinematograf (movie theaters sau movie palaces)

  • Schimbare de paradigmO nou generaie de regizori se afirm ncepnd cu 1917, iar Hollywood atrage o serie de regizori strini, care aduc inovaii stilistice. Anii 1910 au fost decada cnd s-au format bazele industriei de film, iar urmtoarea decad e cadrul expansiunii ei ntr-un sistem complicat de instituii.

  • Integrarea vertical Integrarea vertical-un factor crucial pentru dezvoltarea industriei de film. Ea const n capacitatea firmelor mari de a combina producia, distribuia de film cu reeaua de cinematografe .Un exemplu timpuriu de reea regional: First National Exhibitors Circuit-n Philadelphia.Secretul succesului: Cu ct era mai mare reeaua de cinematografe, cu att mai larg expunerea filmelor.

  • CompaniileAdolf Zukor ncepe n 1920 s cumpere amfiteatre. n 1925 Famous Players-Lasky fuzioneaz cu Balaban&Katz: rezult prima companie care nglobeaz producia, distribuia i expoziia de film cu un lan de amfiteatre naional (Paramount-Publix)Marcus Loew poseda deja o reea de teatre la sfritul deceniului doi. Se mut apoi n domeniul produciei n 1919 (compania Metro), iar n 1924 cumpr Goldwyn Pictures i creeaz Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

  • Block BookingCompaniile de la Hollywood pstreaz la distan celelalte firme prin diverse strategii.Una dintre acestea e block booking: orice expozant care dorete filme cu mare potenial de box-office trebuie s preia i filme mai puin reuite ale aceleiai companii.

  • CompaniileCele trei mari companii care controleaz mari reele de cinematografe: Paramount Publix, Loew (MGM) i First National.Celelalte companii, care nu posed cinematografe: Universal, Fox, the Producers Distribution Corporation i Warner Bros.Universal-companie fondat Carl Laemmle, se concentreaz pe filme cu buget restrns i intite spre mici cinematografe.

  • Importana companiei UniversalLa Universal lucreaz mari regizori la nceputul anilor 20: John Ford, Erich von Stroheim i actori ca Lon Chaney.Mai trziu, Laemmle, de origine german, va fi cel care va angaja regizori emigrai din Europa, care vor aduce mari schimbri n stilul filmic i al studio-ului.

  • FOXCompania Fox se axeaz la nceput pe filme cu buget restrns i pe western-uri cu William Farnum i Tom Mix.Are o galerie de regizori de prestigiu: John Ford, Raoul Walsh, F.W. Murnau i Frank Borzage.

  • WARNER BROS.E cea mai mic dintre toate cele cinci companii, neavnd nici cinematografe, nici ramur de distribuie.Are succes cu o serie de filme cu Rin-Tin Tin, pstor german.n mod surprinztor, l angajeaz pe Ernst Lubitsch, care face o serie de filme importante acolo.ncepnd cu 1924, investitorii de pe Wall Street vor furniza fonduri serioase i vor propulsa compania ntr-o important expansiune.

  • United ArtistsUn loc aparte l ocup United Artists, fondat de Charlie Chaplin, Mary pickford, Douglas Fairbanks, Griffith n 1919.Distribuie filme produse independent de fiecare dintre cei trei fondatori.Primul film al lui Chaplin lansat cu UA este A Woman of Paris, care nu are succes.La UA se adaug i alte nume sonore: Rudolph Valentino, Norma Talmage, Buster Keaton sau Gloria Swanson i productorul celebru Samuel Goldwyn. Cu toate acestea, compania nu are profit n aceti ani.

  • CENZURA I SCANDALURILE LA HOLLYWOODPe msur ce industria filmului se extinde, apar tentativele de cenzur din partea diverselor grupuri.La sfritul anilor 1910 apar tentative de a da o lege de cenzur naional.Aveau i motive: Subiectele tip asociate cu anii 20: contrabanda cu alcool, muzica jazz, petreceri nebune.Comediile lui Cecil B. deMille prezentau adulterul ca o distracie frivol, glamour i interesant

  • DECADENA LA HOLLYWOODFilmul lui Erich von Stroheim din 1919, Blind Husbands aborda flirtul feminin ca o nclcare fascinant a normelor sociale.O serie de scandaluri vor atrage atenia asupra vieii turbulente a vedetelor: violri ale noii legi a Prohibiiei, scandaluri legate de sex, excese, astfel c Hollywood va fi supranumit sin city. Multe dintre aceste istorii erau inventate de tabloide. Aceast imagine a decandenei a fost confirmat n anii 20 de dou mari scandaluri:

  • Scandal la Hollywoodn 1920, comedianul Roscoe Fatty Arbuckle a fost acuzat de viol i crim cnd o tnr actri-model (Virginia Rappe) a murit n timpul unei petreceri. Dei a fost achitat ulterior, episodul i-a ruinat cariera definitiv.

  • MPPDAn 1923, actorul Wallace Reid moare dup o lung perioad de dependen de morfin.Astfel, Hollywood-ul e perceput ca un mijloc de promovare pentru exces i decaden.n scopul de a mbunti imaginea, marile companii vor forma o organizaie de breasl: the Motion Picture Producers and Distributors of America (MPPDA), care va fi condus de Will Hays.

  • Strategii de cenzurareStrategia lui Hays este de a fora productorii s elimine orice coninut ofensator din filmele lor i s includ clauze morale n contractele lor. (dei Arbuckle a fost achitat, Hays i va interzice filmele).n 1924, MPPDA concepe o formul de cenzur: un document care s interzic din start producerea unui film problematic dpv al standardelor moralen 1927, Hays concepe i adopt un document mult mai clar despre Donts and Be Carefuls

  • Don ts and Be CarefulsDon ts. Includea traficul de droguri, nuditatea licenioas i sugestiv sau ridiculizarea clerului (preoi clugri, oameni ai bisericii).Be Carefuls: implica folosirea steagului american, brutalitatea, violena, metode de contraband, seducia fetelor tinere.Abia n 1930 lista va fi nlocuit cu un cod mult mai elaborat: Production Code.Formarea MPPDA este un semnal puternic pentru faptul c filmul a ajuns o industrie american important.

  • SCHIMBRI DE STIL I TEHNOLOGIE. FILMUL DE STUDIOn 1910 se formeaz stilul clasic al continuitii(continuity style)n 1920 marile companii posed deja studio-uri mari care izoleaz filmarea de lumina soarelui i permite luminarea tuturor scenelor cu lumin artificial. (dark studios)

  • Sistemul de lumin i montajulSistemul de luminare n trei puncte devine standardul n cinematografia Hollywoodian (decorul luminat discret, figurile actorilor luminate din spatele aparatului de filmat i lumina cea mai puternic ce provenea dintr-o parte a camerei).Sistemul de montaj al continuitii devine sofisticat spre anii 1920.Diverse modaliti sunt folosite pentru a revela poriunile importante din spaiul unei scene: tieturi potrivite, la nivelul ochilor, variaii ale cadrajului etc.

  • Stilul cinematograficUn exemplu: western-ul lui John Ford, Just Pals din 1920 unde o aciune complex nu mai este redat cu intertitluri, ci printr-o serie de detalii cu grij ncadrate i focalizate.Spre sfritul anilor 1910, majoritatea inovaiilor tehnice au fost deja puse n practic.Noua decad aduce mari schimbri n ceea ce privete abordarea cinematografiei: pn n 1919, majoritatea filmelor erau nregistrate cu claritate strident. Dup 1919, regizorii ncep s filtreze imaginea, optnd pentru obscurizarea ei, pentru lentile care s insereze o diferen de focalizare dintre aciunea principal i cea din fundal.

  • Stilul cinematografic al anilor 20

    Aceast tehnic faciliteaz apariia tehnicii narative clasice, care presupunea focalizarea ateniei spectatorului pe principala aciune i ocultarea elementelor secundare.Rezultatul este stilul soft al cinematografiei anilor 1920-1930.Primul care practic acest stil este D.W.Griffith n Broken Blossoms (1919), mpreun cu Hendrick Sartov, responsabil cu cinematografia. n Way down East au explorat aceeai abordare.

  • Pelicula pancromaticO alt inovaie important a decadei: adoptarea unui alt tip de pelicul pancromatic.Pelicula ortocromatic folosit anterior era sensibil doar la rou, albastru i galben sau verde. Lumina galben sau roietic abia se nregistrau, astfel c n filmul final toate apreau negre. (de exemplu buzele rujate ale actorilor apar negre n multe filme mute).

  • Pelicula pancromaticPelicula pancromatic disponibil deja la sfritul anilor 1910 nregistra toat gama spectrului vizibil cu egal sensibilitate.Problemele pancromaticului: era scump, se deteriora rapid i necesita mult mai multa luminare.La nceput a fost folosit n captarea imaginilor cu peisaje i soare sau nori sau n studio, pentru a capta prim-planuri bine luminate.A permis regizorilor s fac planuri cu actori care nu purtau machiaj i n general s filmeze fr probleme legate de filtre, pictare etc

  • Uniformizare stilisticSofisticarea tehnic a studio-urilor de la Hollywood era invidia ntregii lumi.Astfel de resurse au dus la formularea cvasicomplet a stilului clasci hollywoodian.Astfel de metode stilistice erau aplicate la toate filmele, indiferent de tipologie.O nou generaie de regizori apare, care ca domina Hollywood-ul trei decade: John Ford i KIng Vidor.


Recommended