+ All Categories
Home > Documents > Istoria Exercitiilor Fizice - Nicu Alexe (72 Pag)

Istoria Exercitiilor Fizice - Nicu Alexe (72 Pag)

Date post: 18-Jul-2015
Category:
Upload: elena-coman
View: 400 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 72

Transcript

NICU ALEXE

ISTORIA EXERCIIILOR FIZICEEdiia a II-a

Universitatea Spiru Haret

Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei ALEXE, NICU Istoria exerciiilor fizice/ Nicu Alexe Ed. a 2-a. Bucureti: Editura Fundaiei Romnia de Mine, 2006 72 p., 20,5 cm ISBN (10) 973-725-571-2; ISBN (13) 978-973-725-571-6 796(091)(075.8)

Editura Fundaiei Romnia de Mine, 2006

Redactor: CONSTANTIN FLOREA Tehnoredactor: MARCELA OLARU Coperta: OCTAVIAN ION PENDA Bun de tipar: 5.05.2006; Coli tipar: 4,5 Format: 16/61 x 86 Editura i Tipografia Fundaiei Romnia de Mine Splaiul Independenei, Nr. 313, Bucureti, S. 6, O. P. 83 Tel./Fax.: 316 97 90; www.spiruharet.ro e-mail: [email protected]

Universitatea Spiru Haret

UNIVERSITATEA SPIRU HARETFACULTATEA DE EDUCAIE FIZIC I SPORT

Prof. univ. dr. NICU ALEXE

ISTORIA EXERCIIILOR FIZICEEdiia a II-a

EDITURA FUNDAIEI ROMNIA DE MINE Bucureti, 2006

Universitatea Spiru Haret

Universitatea Spiru Haret

CUVNT INTRODUCTIV I EXPLICATIV

Sursa principal de informare a cursului de fa a constituit-o Palestrica, lucrare de dimensiuni enciclopedice reprezentnd o istorie universal a culturii fizice, aprut n dou ediii: cea din 1943, n Editura Cartea Romneasc i cea din 1964, n Editura UCFS. Am avut onoarea s lucrez n intervalul 1962 - 1964 cu marele om de cultur, istoric prin vocaie, naturalist prin formaie - prof. C. KIRIESCU, titularul catedrei de Istorie a Educaiei Fizice de la Academia Naional de Educaie Fizic din Bucureti (n anii 30 i 40 ), la suplimentarea informaiei, i aa att de bogat a lucrrii sale, cu noutile intervenite n cei douzeci de ani trecui de la apariia ei iniial, mai cu seam n spaiul sportiv romnesc. Cu pruden i discreie s-a cutat s se abordeze interpretarea materialist-istoric a evenimentelor fundamentale care au determinat evoluia complex a istoriei omenirii, n al crei context s-au integrat struitor i continuu exerciiile fizice, instituionalizarea i transformarea lor trzie n educaia fizic i sportul lumii moderne. Fr o astfel de tratare, reapariia lucrrii ar fi fost compromis nc 30 de ani. Prof. C.KIRIESCU a acceptat cu greu i mai puin concesiv o alt modalitate de interpretare a faptelor dect cea pe care o abordase i n elaborarea celebrei sale lucrri antologice Istoria rzboiului pentru rentregirea Romniei, n 3 vol. (1922) Dei mecanismele materialismului istoric nu-i erau strine, pentru c n tineree fusese aproape un deceniu, n anii 90 ai secolului XIX, un fervent adept al micrii socialiste din Romnia, el n-a dorit s mprumute clieele stereotipe prin care erau prezentate, n general, faptele istoriei. Unele cedri, nesemnificative, au permis lucrrii s revad lumina tiparului i astfel numeroase promoii de specialiti au putut s-o studieze cu interes i srg. De altfel, prezentarea ei la Congresul preolimpic al Jocurilor Olimpice din 1964, de la Tokio, a fcut o impresie unanim, considerat fiind, atunci ca i acum, drept cea5

Universitatea Spiru Haret

mai valoroas, complet i original monografie a istoriei universale a exerciiilor fizice. Pentru mine, o astfel de relaie aproape zilnic de lucru a nsemnat o real participare la cursurile, trirea, refleciile i modul de a gndi, elabora i transcrie ale acelei personaliti remarcabile care a fost C. KIRIESCU. A fost o veritabil universitate pe care am traversat-o cu un interes strnit de erudiia i fora moral i intelectual ale acestui spirit umanist i om de nvmnt, crescut la coala lui Spiru Haret, pentru care avea o imens admiraie. De aceea, sinteza lucrrii sale, curat de orice impuritate istoric, coroborat cu alte informaii, mai recente, ne-a permis s ntocmim cursul de fa, accesibil studenilor oricrei faculti de educaie fizic i sport, i dimensionat de planul de nvmnt al acestora, att de aglomerat de multitudinea disciplinelor teoretice i practice menite s-i modeleze ca educatori i oameni de cultur. AUTORUL

6

Universitatea Spiru Haret

1. ORIGINILE EXERCIIILOR FIZICE

1.1. Obiectivele, importana i problematica istoriei exerciiilor fizice1.1.1. Istoria este o reflectare a lumii sociale, economice, politice, culturale, sportive, o oglind, o banc de date i informaii prelucrate, o cronologie a ideilor i faptelor umane, un aide-memoire, un inventar al ntmplrilor provocate sau trite de colectivitatea uman; ea este n fond contiina lumii i cartea revenirii ei. Marele istoric romn Iorga considera istoria un mijloc important de cunoatere a omului, a societii, a lumii, de nelegere a interdependenelor diferitelor aspecte ale vieii sociale; cunoaterea trecutului, sublinia el, este o necesitate pentru cunotina uman. Fiecare domeniu de activitate i creaie omeneasc i are propria sa istorie, care valorific, ns, aceeai estur a timpului, viaa cumulnd astfel mai multe tipuri de istorie, toate corelate ntr-un mozaic complex care este lumea cu trecutul, prezentul i viitorul su. Istoria apariiei exerciiului fizic, diversificrii, dezvoltrii i instituionalizrii lui, a apariiei sistemelor, metodelor i categoriilor fundamentale educaia fizic i sportul , reprezint obiectul cursului de fa. 1.1.2. Cursul este o sintez selectat a concepiilor i realitilor practicrii exerciiilor fizice, acolo unde ele au strlucit, au constituit un model i au marcat praguri noi de progres i afirmare pe planuri multiple filosofic, social, pedagogic. Pe ct va fi posibil, vom integra aceast evoluie a exerciiilor fizice n contextul social, ca parte a istoriei universale. Vom prezenta instituiile, categoriile, evenimentele, ideile, doctrinele, sistemele, metodele i efectele pe care, n principal, ele le-au druit vieii omului n evoluia sa filogenetic, lumii dinainte i dup Hristos, pn n zilele noastre. Vom7

Universitatea Spiru Haret

prezenta, de asemenea, locul istoriei n ansamblul tiinei educaiei fizice i sportului, mprtind sublinierea filosofului Auguste Compte, creatorul sociologiei, potrivit creia nu cunoatem complet o tiin att timp ct nu-i tim istoria, chiar dac tiina este recent, ca n acest caz. Interrelaia exerciiu fizic civilizaie cultur sanogenez i echilibru ecologic, ca dovad a faptului c omul rmne marele su obiectiv, n planul ameliorrii dacestuia n toate componentele ce-l definesc, va impune structura cursului i orientarea sa Aa se explic i capitolele ei de baz, care corespund periodizrii istoriei universale. Aceasta, n general, i cea a domeniului nostru, n particular, se supun legilor economice, sociale, politice, ce au suferit modificri profunde n dialectica lor milenar, influennd fenomenele suprastructurii n care se ncadreaz i exerciiul fizic, educaia fizic i sportul. 1.1.3. Istoria exerciiilor fizice nu este contemplativ, reflexiv, sau doar comparativ i descriptiv, ea se dorete a fi formativ, educativ i prospectiv. Ca atare, realitile prezente ale acestei problematici complexe i sistemice au o explicaie care trebuie cunoscut n esenia ei. Ct privete strategia dezvoltrii acestui domeniu n Romnia i n lume, a prefigurrii liniilor sale principale de perspectiv imediat sau pe termen mediu i lung, o astfel de operaie futurologic, de predicie nu poate fi fcut n afara datelor concrete i actuale, premise sigure i unice ale unor opiuni reale.

1.2. Periodizarea istoriei exerciiilor fizicePeriodizarea actual a istoriei renun la cea impus arbitrar de materialismul istoric, care considera c studierea dezvoltrii forelor de producie i relaiilor de producie ar fi singura care ar oferi o nelegere i o explicaie tiinific a procesului evoluiei societii omeneti. Potrivit acestei concepii filosofice, modificrilor produse n baza economic a societii le corespund tot attea perioade de dezvoltare n evoluia societii omeneti i, implicit, n istoria ei universal, sau a domeniilor ei de manifestare (militar, politic, tiinific, cultural, sportiv etc.). Corespunztor acestor modificri n structura economic a societii s-au difereniat urmtoarele perioade: perioada comunei primitive; perioada ornduirii sclavagiste; perioada ornduirii feudale; perioada ornduirii capitaliste; perioada ornduirii socialiste.8

Universitatea Spiru Haret

Inconsistena acestei periodizri const n aceea c ea difereniaz etape inegale ca timp pentru societatea omeneasc, care i are marile sale inegaliti, ritmurile proprii de dezvoltare att de difereniate. Iat de ce se impune a fi reaezat n drepturile ei periodizarea clasic a istoriei, bazat pe dou mari epoci preistoric i istoric. Apariia documentelor scrise determin o evoluie divizat pe etape convenionale, cu sens didactic i relativ arbitrar, cum sunt: etapa antic; etapa medie; etapa modern; etapa contemporan. Evident, asupra hotarelor care separ aceste etape sunt nc discuii n lumea istoricilor, important fiind nu ncadrarea cu exactitate a unei coli, doctrine, idei sau practici privind exerciiile fizice ntr-o etap sau alta, ci evidenierea coninutului i a efectelor lor, dobndite i integrate n viaa societii umane.

9

Universitatea Spiru Haret

2. EXERCIIILE FIZICE N EPOCA PREISTORIC

Activitile corporale ale omului tuturor timpurilor imemoriabile, nescrise i apoi scrise, dezvluite de descoperirile arheologice, etnografice, geologice, geografice i tiinifice, izvorsc din necesitatea supravieuirii lui filogenetice i ontogenetice, ca specie i individ, a adaptrii sale la mediul nconjurtor, pentru ntreinerea vieii de relaie cu acesta. Apariia i existena omului preistoric sau primitiv cu 600.000 de ani n urm (primi hominizi, apoi tipul preuman Homo primigenius-omul din Neanderthal, continuat prin tipul uman actual-Homo sapiens ) i evoluia lui n paleolitic i neolitic (ncheiat ctre anul 4500 . Hr.) au fost marcate i chiar condiionate de activitile fizice, de aciunile sale motorii indispensabile existenei. De aceea, n plan didactic i, presupunem noi, n plan istoric, n sens cronologic, distingem mai multe momente probabile de manifestare motric.

2.1. nsuirea micrilor condiionate, naturale ale deplasrii i verticalitiiAvem n vedere, n acest sens, ridicarea capului, dobndirea poziiei de eznd, stnd, ca premise ale dinamicii omului, evideniat de trre, de mers, alergare, aruncare, crare, echilibru, purtatul greutilor. Acest bagaj motric modific i salveaz totodat existena uman, i amplific potenialul biologic, sistemul locomotor i aparatul neuro-muscular, dobndind, prin repetare, o funcionalitate sporit, stimulatoare i generatoare de cretere i dezvoltare n acest plan. Aceste aptitudini motrice i-au asigurat omului preistoric viaa sa de relaie cu mediul nconjurtor, posibilitatea de comunicare cu semenii, surs a ndeplinirii celorlalte activiti indispensabile existenei i supravieuirii sale.10

Universitatea Spiru Haret

Avem n vedere gndirea, afectivitatea, voliionalul i moralitatea sa. Dar, pe lng viaa sa de relaie, exist i viaa de ntreinere a omului.

2.2. Viaa de ntreinere a omului preistoricAceasta se realizeaz pe dou ci distincte: vntoarea i pescuitul (n epoca paleoliticului) i confer hrana pe care trebuia s-o dobndeasc n medii climatice diferite uscat, ap, zpad, ghea .a. El folosete pentru aceste ndeletniciri o ntreag gam de micri naturale nsuite n copilria sa. Ambele ndeletniciri reclam omului acestei epoci un remarcabil potenial biologic pentru a realiza mari i rapide deplasri spaiale, a-i asigura exactitatea micrilor, puterea i fora de a purta vnatul; a se confrunta uneori direct cu slbticiunile pdurilor pentru a asigura hrana lui i a familiei, a tribului. Deprinderea de a arunca ct mai departe i mai corect obiectele de lovire sau prindere, de a alerga i a sri peste obstacolele neprevzute ale hituirii vnatului, pstrarea echilibrului n condiiile terenului denivelat, capacitatea de a susine n tempo alert goana vnatului, curajul, stpnirea de sine n momentele hotrtoare ale aciunii, coordonarea ei de ctre colectivul brbailor crora le revenea sarcina tradiional de a o ntreprinde cotidian, explic rolul vital al micrilor naturale devenite utilitare pentru existena omului primitiv; practicarea agriculturii ( n neolitic) implic un efort fizic periodic i difereniat, realizat pe o treapt nou, superioar de existen, care modific poziia omului preistoric fa de natur, de hrana sa care se diversific. El acum o produce, o determin, nu o ateapt, dei nu va renuna la vnat i pescuit. Apare actul muncii, care, evident, i modific contiina, dar fr ca aceasta s rmn singura i eseniala condiie a evoluiei omului. Munca domestic, cerut de cultivarea pmntului, de strngerea recoltei, se bazeaz pe aceleai micri naturale exersate n perioada formrii sale biologice i perfecionate de vntoare i pescuit. Treptat, aceste deprinderi motrice, mai multe, mai complexe i mai eficiente, se vor transmite din generaie n generaie, att n aa-zisele perioade ale matriarhatului i patriarhatului, ct i ale conducerii rzboinice a triburilor. Prin agricultur, ele vor cpta o stabilitate indispensabil apariiei i sedimentrii tradiionale a obiceiurilor, cutumelor, momentelor11

Universitatea Spiru Haret

de cult, de srbtoare, a folosirii leacurilor i vrjilor de vindecare i aprare de boli, de vrmia naturii i apoi a semenilor. Aa vor aprea primele i elementarele forme de instruire i de educaie, izvornd din complexul necesitilor materiale i spirituale ale comunitii preistorice.

2.3. Aprarea vieii n faa stihiilor naturii i adversitii semenilorO dat cu apariia primelor forme de proprietate asupra pmnturilor necesare agriculturii, a punilor reclamate de creterea animalelor domestice, a spaiilor de vntoare i de hran, ca i a preteniilor de prioritate, de hegemonie, se impun treptat, relaii de adversitate i, apoi, de supunere, apar primii germeni a unor noi relaii interumane. n aceste situaii dramatice, clria, mnuirea armelor albe, a arcului, bumerangului, suliei, pratiei, obiectelor de piatr, apoi de fier i de bronz tot mai ascuite i mai eficace amplific gestul motric, l oblig s fie mai viguros, mai exact, mai repetat, mai perfecionat.

2.4. Srbtorile legate de naturAceste srbtori, legate de anotimpurile naturii, de bucuria recoltelor, de reuita vnatului, de victoria n confruntrile militare, de cstorie, natere i moarte, de cult, de credine magico-religioase reclam micrii umane noi forme de exprimare. Dansul, micrile ritmice, nuanate, nsoite de mimic, de cnt i sunete onomatopeice vor mbogi arsenalul motric uman. Pe lng micrile cu caracter natural, utilitar, militar, vor apare i cele stilizate, de cult, emoionale, cuprinse n ritual. Mrturiile aduse de exploratorii din secolul al XIX-lea, ndeosebi, ai pmnturilor virgine polineziene, australiene, sud-americane i africane, deci, din zona austral, sunt elocvente, ntruct atunci i uneori astzi, n colurile cele mai ndeprtate i mai ascunse ale planetei noastre, se mai ntlneau i se mai ntlnesc vestigii, urme, tradiii, practici motrice sub forma alergrilor, aruncrii bumerangului, jocurilor cu mingea, notului, vslitului, clriei, luptelor, care, toate, amintesc de formele primare ale micrilor corporale umane.12

Universitatea Spiru Haret

Alergarea, n viaa omului primitiv, este exerciiul cel mai rspndit, impus de nevoile cotidiene ele existenei lui. Din punct de vedere biologic i psihologic, poziia vertical indispensabil mersului i alergrii este, alturi de vorbire, cea mai important cucerire a copilului din toate timpurile. La indigenii din America ntlnim exerciiul alergrii sub toate nfirile. n timpul incailor, alergtorii reprezentau o categorie social cu o funcie bine definit. n hotarele imperiului respectiv existau dou osele, una pe platoul dintre cele dou iruri ale munilor Cordilieri, iar a doua la poalele munilor, de-a lungul acestora, msurnd mii de kilometri, distan strbtut de curieri n 8-10 zile. Mulumit unui sistem de releuri intermediare, deci alergtorilor, tirile se transmiteau cu rapiditate, ca i circulaia mrfurilor i produselor din capital i cele mai ndeprtate coluri ale imperiului. La mexicani, indigenii din tribul Taragumara erau cei mai buni alergtori de rezisten din lume, parcurgnd mai mult de 100 de km ntr-o zi. Remacabili alergtori erau i peruanii i indigenii tribului Seri din golful californian, despre se spune c prindeau din fug iepurele. Un vechi explorator al continentului african, Pete Kolb, a cunoscut bine hotentoii, care populau sudul Africii. Ei erau alergtori i de vitez, i de rezisten, pe care nici calul nu-i ntrecea. Boimanii, de asemenea, vnau antilope alergnd prin releuri pn cnd animalul obosea. Exploratorul german Adolf Mecklenburg relateaz despre mantusi, o populaie de origine etiopian, stabilit n jurul marilor lacuri din centrul Africii. n aceast regiune se gseau dou populaii deosebite ca ras i obiceiuri: pigmeii (sub 150 cm nlime), o populaie care se ocupa cu vntoarea i cu o agricultur napoiat; mantusii, uriai cu o nlime peste 2 m, exceleni trgtori cu arcurile la int i exceleni sritori n nlime, performanele lor oscilnd ntre 1,50 i 2 m. Oceania, acest imens complex insular care se ntinde ntre oceanele Indian i Pacific, este un adevrat paradis al etnografilor, cuprinznd teritoriile celei mai bogate i mai originale civilizaii primitive, n care se dezvolt o mare varietate de jocuri. Dintre acestea se evideniaz clria pe valuri, care st la baza sportului modern al surfing-lui. Crarea i, mai ales, aruncarea sunt exerciii frecvent ntlnite n pdurile virgine ale Noii Guinee, n Australia i n insulele polineziene. Aruncarea liber a lancei, a bumerangului, tragerea cu pratia i cu arcul sunt exerciiile executate cu o mare miestrie.13

Universitatea Spiru Haret

n Asia, la cei mai vechi paleosiberieni, ntrecerile preferate erau cursele de reni, cursele de cini (nhmai la snii), alergrile pe jos, sriturile (sub diferite forme), luptele mult ndrgite de mongoli , aruncarea harponului n ap pentru prinderea petilor, deprinderi pstrate pn n secolul al XX-lea. Transformarea lor n exerciii fizice, cu forme perfecionate, transmise pe baza unor percepte cu raiuni i finaliti bine precizate, instituionalizate i incluse n sisteme educaionale, n concursuri, adoptate de societate i cultivate ca atare, este un proces ndelungat pe care istoria lumii antice ni-l va demonstra n Orientul apropiat, mijlociu i ndeprtat, ca i n bazinul mediteranean, n lumea Atenei i Romei antice.

14

Universitatea Spiru Haret

3. EXERCIIILE FIZICE N ANTICHITATE

3.1. Orientul apropiat, mijlociu i ndeprtatO dat cu descompunerea comunitii gentilice, a apariiei primelor state n vile mnoase ale Nilului, Tigrului i Eufratului, de-a lungul a dou milenii, mai nainte ca grecii s-i fi dezvoltat strlucitoarea lor civilizaie i cultur, intrm n domeniul istoriei scrise, bazat pe documente i informaii obiective. Istoria orientului antic trateaz apariia primelor state despotice, ncepnd cu cel egiptean, realizat prin unificarea celor dou comuniti independente : Egiptul de jos i Egiptul de sus, n cea de-a doua jumtate a mileniului IV (3300 - 3200 . Hr.). Egiptul, ca stat unitar, va supravieui n istorie pn n anul 525 . Hr. , cnd va fi cucerit de peri. n complexul acestei nfloritoare civilizaii egiptene, timp de aproape trei milenii, astronomia, arhitectura, ingineria, meseriile, pictura, sculptura, administraia i cultura vor nflori i vor rivaliza cu cele ulterioare, ale grecilor din vechea Elad. n acest context, exerciiile fizice sunt incluse n coninutul procesului de educaie i practicate n coli, care se bucurau de o mare reputaie ntruct ele pregteau scribii, funcionari de stat de prim rang. Gimnastica, luptele, clria, ridicarea de greuti, sriturile, alergrile pe distane lungi pentru vntoare constituiau formele exerciiilor fizice de baz. Celebra pictur mural de la Beni-Hassan, veritabil manual de lupte, cuprinznd 120 de faze de atac i de aprare folosite n lupt, reprezint documentul cel mai elocvent al nivelului pe care aceast activitate fizic, intrat n conceptul i realitatea educaiei, l-a atins cu mii de ani n urm. Iranul de astzi i are obria n istoria celor dou popoare nrudite din antichitate mezii i perii. Primul stat al mezilor apare n secolul al VII-lea . Hr. i va fi destrmat n secolul al VI-lea de ctre peri,15

Universitatea Spiru Haret

care sub regele nvingtor Cirus, vor crea un stat unitar i puternic ce va include i Babilonul. Darius va mri spaiul i puterea statului persan pn cnd Alexandru Macedon l va supune n secolul al IV-lea . Hr. Mrturie scris asupra coninutului educaiei, n general, i a practicrii exerciiilor fizice, n special, st lucrarea lui Xenofon intitulat Ciropedia, o naraiune despre modul n care viitorul rege a fost instruit n copilria sa. Vntoarea, care reclam o pregtire fizic i atletic remarcabil format din alergarea rapid pe distane mari, din aruncri, i apoi clria, jocul cu mingea, care se crede c ar fi la originea hocheiului pe iarb i a polo-ului clare, toate aceste forme de ntrecere i de pregtire a tineretului pentru rzboi au fost reflectate n scrieri, desene, broderii sau esturi. India reprezint unul din cele mai vechi i mai tainice spaii ale lumii respective. Cert este c de abia n secolul al IV-lea . Hr. avem mrturii, dei trzii, dar indubitabile, asupra existenei unui popor numeros care ocup peninsula, i care, mai cu seam n nord, se caracteriza printr-o interesant i original cultur material i spiritual. Despre ea ne informeaz celebrele poeme redactate n limba sanscrit, denumite Vedele. Ele dateaz din mileniul al patrulea . Hr. i se consider a fi Cartea sfnt care reprezint temelia religiei, filosofiei, moralei i instituiilor sociale ale hinduilor. n Vede sunt cuprinse preceptele fundamentale ale vieii, modul de a tri, de a gndi, de a munci i implicit de a practica exerciiile fizice. O dat cu stratificarea social a popoarelor hinduse, ctre mijlocul mileniului al II-lea . Hr., i formarea castelor (a brahmanilor sau sacerdoilor, militarilor, meseriailor, muncitorilor i ranilor) se produce i o diversificare a procesului educaiei i, implicit, a exerciiilor fizice. n legile lui Manu care ntresc autot-puternicia religioas, social i politic a castei preoilor brahmani, exerciiile fizice erau predominant de ordin respirator. Ele s-au constituit ntr-un sistem unitar denumit Pranayama, ncadrat ntr-o concepie complex filosofico-religioas, completat de reguli de comportament n plan fizic, moral, social i medical. Exerciiile de acest tip constau din poziii ale membrelor superioare i inferioare combinate cu exerciii de inspiraie i expiraie, alternate cu stri de apnee (de reinere a actului respirator). Spre deosebire de pranayama, care se bazeaz doar pe exerciiile de tip respirator, sistemul yoga, tot att de vechi i creat tot n acest spaiu geografic i spiritual, pune accentul pe un ansamblu de exerciii constnd din diferite poziii iniiale ale corpului i segmentelor sale, meninute static16

Universitatea Spiru Haret

timp prelungit, nsoite de suspendarea respiraiei i continuarea refleciilor asupra unui anumit subiect, ca i de exteriorizarea unor atitudini de detaare pentru a iei din normal i a suspenda funciile senzoriale. Budismul, aprut n secolul al VI-lea . Hr., a fost nu numai o filosofie religioas, dar i o doctrin advers brahmanismului i sistemelor castelor, care i-a creat propriul sistem de educaie. Coninutul acesteia este dezvluit n cartea care descrie Copilria lui Buda, a prinului Gautama. Episodul din aceast naraiune care intereseaz istoria exerciiilor fizice din antichitate se refer la concursul instituit de tatl prinului pentru cucerirea minii frumoasei Gopa, la care particip 500 de candidai. Concursul se va dovedi a fi complex i variat, fiind alctuit din mai multe probe intelectuale i motrice: interpretarea crilor sfinte, tiina calculului i ntrecerile corporale: mnuirea arcului, tragerea la int, ridicarea arcului, lupt, sritur, alergare, not, conducerea elefantului, a carului, dans, mimic etc. Aadar, n cadrul sistemelor filosofice ale Indiei antice brahmanismul, budismul, hinduismul, structurate pe ideea meditaiei, a resemnrii, prin care se ctig dreptul la Nirvana, la fericirea etern dincolo de moarte, nu se acord o nsemntate de prim ordin clirii i dezvoltrii corpului uman. Identificarea spiritului uman cu absolutul, purificarea prin ascetism i eforturi psihofizice asigurau, n viziunea acestor filosofii, eliberarea sufletului, autocontemplarea, autoptrunderea n interiorul fiinei umane, singurul sens al vieii. ntr-o asemenea conjunctur, exerciiile fizice vor avea o existen subordonat, situndu-se pe un plan secundar. Israelul antic se formeaz n nordul Palestinei prin unificarea triburilor nomade care cuceriser pmnturile roditoare ocupate de btinaii canaaneeni, popor nrudit cu fenicienii. Procesul istoric are loc n cursul secolelor XIII i al XII-lea . Hr. i culmineaz cu crearea unei organizaii statale centralizate care cuprindea Israelul i Iudeea ntr-un stat unitar condus de un rege. Primi trei regi (Saul, David i Solomon) au dat strlucire acestui stat pn la destrmarea lui n 925 . Hr. Despre existena exerciiilor fizice n viaa poporului israelian ne informeaz Biblia, care este, n acest sens, izvorul esenial, orict de eterogen i incomplet ar fi el. De exemplu, n Cartea regilor se arat c doar regele Saul i fiul su Ionathan aveau sabie i lance, fapt care evideniaz caracterul panic, nerzboinic al vechiului popor evreu. Dar tot n Vechiul Testament se relateaz despre miestria lui David, care ucide cu pratia pe uriaul17

Universitatea Spiru Haret

Goliath, i despre ridicarea pietrei, prob de for realizat la una din porile Ierusalimului, descris de prorocul Zaharia. n schimb, practica dansului, sub formele sale sacre i profane, ocup, potrivit relatrilor, un loc central n obiceiurile evreilor. ncercarea de a implanta, dup modelul cetilor greceti antice, exerciiile fizice n viaa poporului israelian a fost permanent contracarat de preoime, indignat c acestea profaneaz vechea credin cu obiceiuri pgne. n China, veche statul unitar creat ntre secolele al XVII-lea i al XII-lea . Hr. se destram n secolele al VIII-lea i al VII-lea . Hr. n locul su va aprea un alt stat, care aparine dinastiei TIH, n timpul creia se va construi marele zid chinezesc. Cultura, filosofia de esen religioas, apariia lui Confucius i a sistemului su (secolul al VI-lea . Hr.) i a tiinelor astronomice, medicale, a agronomiei i a geografiei vor influena puternic educaia i, implicit, practica exerciiilor fizice. Tragerea cu arcul, conducerea carului, lupta cu pumnii, aruncarea cu piatra la int, scrima cu bastoane i sabia reprezint formele predominant rzboinice ale exerciiilor corporale. Dar, o parte din exerciiile respective vor fi ncadrate de medicul Kong-Fu ntr-un sistem medical, gradate dup intensitate i ritm, alternate cu o gimnastic respiratorie puternic i profund, care urmrea s asigure o inut corect. Pentru aceste caracteristici, n timpul aa-zisei btlii a sistemelor din secolul al XIX-lea, i s-a reproat lui Ling i Mller c ar fi copiat sistemul antic medical al lui Kong-Fu. n Japonia, o ar cu tradiii milenare, s-au pstrat practici mistico-religioase shintoiste i budiste care au constituit temelia educaiei. Pe ele s-au altoit forme noi sub influena evoluiei social-politice i militare a poporului japonez. Acest model de samurai a dat istoriei vechi i medii a Japoniei o intensitate unic, prin cultivarea paroxistic a simului de onoare, de vitejie, de sacrificiu, de for i totodat de modestie. Formele acestei educaii i culturi, stilizate n manier japonez i de esen motric, sunt urmtoarele: Sumo lupt cu torsul i membrele dezgolite, bazat pe reguli precise, cu 48 de procedee tehnice. Acest gen de lupt a stimulat ntrecerea oamenilor cu un exces ponderal, ajungnd la o greutate de peste 150 kg.; Kendo similar cu o scrim cu bastoane lungi de bambus inute cu ambele mini. Loviturile dure peste cap i membrele superioare impun protecia pieptului i minilor cu mti, pieptare, manoane i mnui;18

Universitatea Spiru Haret

Jiu-jitsu lupt de aprare fr arm, reprezentnd un exerciiu strvechi japonez bazat pe rapiditatea efecturii unor procedee tehnice de apucare, torsionare, trntire care provoac dureri insuportabile adversarului i l oblig s nu mai continue ntrecerea. Iniial, o art de aprare a samurailor i apoi a oamenilor din popor, jiu-jitsul, vechi de cnd lumea, a devenit astzi un sport larg rspndit. Kyudo reprezint o mnuire a arcului, care reclam for, stpnire de sine, echilibru interior i inut.

3.2. Grecia clsic (Atena, Sparta i Jocurile Olimpice antice)Practicarea exerciiilor fizice n Grecia veche sau clasic reprezint o culme, un apogeu al istoriei lor milenare. Integrate n contextul civilizaiei i culturii elene, exerciiile fizice au cunoscut o nflorire n planul diversificrii, generalizrii n spaiul mediteranean; urmele, vestigiile i efectele lor au intrat profund i ireversibil n contiina uman. Sursele care ne furnizeaz informaii despre profilul i locul exerciiilor fizice n aceast epoc sunt scrierile literare, tiinifice, documentele arheologice i operele de art. Dac se stabilete ca hotar rzboiul Troiei (ntre 1193 - 1183 . Hr.), istoria antic a Greciei se mparte n epoca preelenic i epoca clasic, ambele prezentnd un interes real pentru identificarea formelor de exerciii fizice practicate nc din anii 2000 . Hr. n peninsula i n insulele elene. Din dou documente literare ne provin tiri despre aceste exerciii; n primul rnd, Legenda Argonauilor, mai veche dect poemele homerice, care ne relateaz despre expediia lui Jason cu corabia Argo n Marea Egee. n toate escalele, argonauii se ntrec cu btinaii n jocuri, n pugilat, n lupte cu taurii (tauromahia), curse cu cai, trasul cu arcul, ntreceri de palestre i de stadion. Totodat, n Poemele homerice - Iliada i Odissea - i, localizat, n cartea a XXIII-a a Iliadei, gsim descrieri ample i colorate asupra unor ntreceri ocazionate de nmormntarea lui Patrole, ucis de Hector. ntrecerile cu care, pugilatul, trnta liber, alergrile de vitez, scrima cu sabia, aruncarea cu sulia, cu discul, tragerea cu arcul alctuiesc un ansamblu de practici efectuate cu miestrie de eroii homerici. ntrecerile conduse de reguli prestabilite, efectuate n momentele de srbtoare sau solemne ale cetii de ctre tineretul castei nobiliare militare vor atinge19

Universitatea Spiru Haret

strlucirea lor maxim n epoca Greciei antice. Dac, n epoca preelenic, practicarea i preocuparea pentru exerciiile fizice erau instinctive, n epoca urmtoare ele se transform ntr-o concepie care va determina instituionalizarea i sistematizarea lor. Grecii vechi sunt cei care au creat cuvntul gimnastic (de la termenul ghimnos, care n traducere nseamn gol), pentru a conceptualiza generic multitudinea exerciiilor fizice. Acestora li s-au amplificat sensurile educative, recunoscndu-li-se efectele lor n plan fizic i psihic, ca i puterea de a influena unitar fiina uman. Ca atare, valorificarea exerciiilor fizice a cunoscut o polivalen fr precedent, care va influena gndirea i practica domeniului n lumea modern. Direciile principale n care acestea au acionat sunt multiple i diverse: n sfera medical i igienic, exerciiile fizice sunt preluate de cei doi medici celebri ai antichitii Hipocrate (460-377 . Hr.) i Galenus (139201 d.H.) , care le valorific pe plan terapeutic. Primul, considerat printele medicinii i unul dintre cei mai strlucii brbai ai secolului de aur al lui Pericle, asociaz exerciiile fizice cu alimentaia, dieta, masajul i bile de soare i de mare n vederea echilibrrii humorale a organismului i stimulrii metabolice. Cel de-al doilea a dominat medicina evului mediu pn la Renatere. n crile sale de patologie, terapeutic, farmacologie i fiziologie, el se refer la exerciiile fizice, la jocurile cu mingea, reinnd doar pe cele care solicit organismul, acestea influennd, aa-zisa pneuma, principiu vital care domin medicina lui Galenus. Funcionalitatea sporit a organismului, asociat cu actul respirator profund, fortific aparatele i sistemele acestuia, le mrete rezistena la mbolnviri. n sfera militar, specific statutului spartan creat de dorieni, exerciiile fizice joac un rol central. Organizat prin legislaia lui Licurg (a doua jumtate a secolul al IX-lea . Hr.), statul spartan va fi un lagr militar n care cetenii lui liberi (puini la numr fa de sclavi) practicau nentrerupt, ncepnd din copilrie, exerciiile fizice dure. Nici fetele nu erau excluse de la aceast pregtire fizic paramilitar. Alergtoarea doric, o capodoper a sculpturii antice, aflat n Muzeul Vaticanului, evideniaz aceast concepie; din pregtirea fizic fceau parte: alergrile, lupta, aruncarea cu discul i sulia, jocul cu mingea i dansul. Elemente morale, emoionale i intelectuale nu gsim n aceast practic intensiv, dar limitat a exerciiilor fizice. n sfera educaiei, gimnastica antic va gsi spaiul i timpul necesare dezvoltrii ei impetuoase. Atena, centrul politic i economic al Aticei, va cultiva fiina uman n complexitatea ei, procesul de educaie (care i va fi20

Universitatea Spiru Haret

att de specific) urmrind perfecionarea acesteia n plan fizic i spiritual. Modelul educativ i cetenesc creat de educaia atenian era sintetizat de noiunea devenit simbol kalokagathia, care se traduce prin frumos i bun. Acest deziderat social va orienta coninutul i metodologia procesului de instruire i educaie a tinerei generaii, va determina crearea de instituii specializate n acest sens. Paralel cu dezvoltarea virtuiilor trupeti (sntate, putere, abilitate, agilitate i armonie somatic), tnrul va fi nnobilat prin concepia filosofic dobndit, prin nsuirile morale i tririle sale spirituale. Educaia va fi dominat de cultul frumosului, de necesitatea armoniei dintre form i coninut, dintre dezvoltarea fizic i cea psihic a tnrului. O astfel de viziune poart amprenta gndirii lui Platon, care, n lucrarea sa Legile, subliniaz c, dup muzic, omul are nevoie de gimnastic pentru a se forma unitar n plan intelectual, moral, estetic i fizic. Aristotel, cel mai reprezentativ savant i filosof al lumii antice, dar i un eminent pedagog, n lucrarea sa Politica, consider educaia ca una din funciile cele mai importante ale statului i familiei. Corpul trebuie format naintea spiritului, deprinderile naintea raiunii, afirma Aristotel. Gimnastica este indispensabil educaiei. Aa se explic apariia instituiilor specializate, n peisajul Cetii pe lng colile i gimnaziile n care tnrul nva cititul, scrisul, raionamentele, desenul, muzica, poezia i declamaia. n aceste instituii specifice, numite Palestre, se vor forma tinerii efebi, un model de armonie exterioar i interioar cultivat de Atena clasic. Li se vor altura apoi stadioanele, construite n spaii verzi lng ape curgtoare, alctuind o ambian rafinat a unei instruiri i triri pe ct de spiritualizate, pe att de viguroase n aer liber, n meditaie, n conversaie i exerciiu corporal. n acest context, coninutul gimnasticii va cunoate dimensiuni noi, forme noi, metode noi i, mpreun cu celelalte arte, aceasta va alctui un sistem educativ format din trei categorii fundamentale: gimnastica propriu-zis, agonistica i orchestica. Gimnastica propriu-zis constituie un concept integrativ n care se asambleaz exerciiile fizice ale vremii: alergarea, sriturile, aruncrile (cu discul, cu sulia), pugilatul i pancraiul, ultimele dou coninnd formele primare ale boxului i chas-en chasului modern. Celebrul discobol al lui Miron sau grupul statuar al lupttorilor Borghese, aflate ambele n muzee italiene (al Vaticanului i al fundaiei Ufizi din Florena), sunt mrturii care21

Universitatea Spiru Haret

strbat timpul, sugerndu-ne tehnicile folosite, att de apropiate de cele moderne. Pe lng aceste exerciii, gimnastica antic mai cuprindea jocul cu mingea sau sferistica, notul, tragerea cu arcul, cursele de cai i de care. Agonistica reprezint un concept generic folosit pentru a nominaliza concursul, ntrecerile efectuate n toate probele incluse n gimnastic. Practic, conceptul este sinonim cu cel de sport, consacrat mult mai trziu (secolele al XIV-lea i al XX-lea), ambele materializnd competiia, ntrecerile. Iniial de esen religioas, aceste ntreceri, legate de nmormntare i localizate ca spaiu i participare, se transform treptat n instituii organizate pe tot teritoriul panelen, n srbtoare pentru toate seminiile Eladei. Aa s-au nscut, i au marcat istoria Greciei clasice, jocurile periodice cu denumiri i localizri diferite: jocurile pitice, istmice, nemeice i panatheniene. Dar cele mai importante se vor dovedi jocurile olimpice. Organizate n Olimpia, o cmpie situat n colul de nord-vest al Peloponesului, din 4 n 4 ani, Jocurile olimpice vor dura 12 secole, nefiind ntrerupte de nici un cataclism natural (cutremure, inundaii etc.) sau social (rzboaie, epidemii etc.) i fiind vizionate de o mulime de spectatori (cca 40000) venii din toate colurile lumii greceti antice (Asia mic, Africa, insulele i peninsula continentale). Spectacolul jocurilor organizate cu rigurozitate (selecia competitorilor, alegerea arbitrilor) i cu solemnitate (depunerea jurmntului la altarul lui Zeus, patronul jocurilor, i ncoronarea nvingtorilor) era inaccesibil femeilor i sclavilor. Programul jocurilor se desfura pe parcursul a 5 zile, prima fiind destinat procesiunii concurenilor i depunerii jurmntului, a doua zi, tragerii la sori i intrrii n concursurile pentatlonului, care se deschidea cu alergarea, dup care urmau sriturile, aruncrile, luptele, pugilatul i pancraiul. Dup aceste concursuri, de tip atletic, se schimba locul concursului (din stadion n hipodrom), care continua n ultimele dou zile prin ntrecerile de clrie i care. Aceast succesiune a suferit modificri de-a lungul timpului, cutndu-se ca spectacolul concursurilor s devin tot mai interesant. Premiile acordate nvingtorilor, n special la pentatlon, n ziua a cincea, aveau o mare valoare moral i material. Campionii olimpici antici erau considerai eroi naionali, ei primind rent viager din partea Cetii, bunuri materiale (pmnt, sclavi, imobile), o dat cu proslvirea lor n operele poeilor. Dup 12 secole, jocurile inaugurate n anul 776 . Hr. vor fi desfiinate de mpratul Teodosiu I, prin decret, n anul 394 d. Hr. Mreaa instituie trise 1172 ani, dup ce se derulaser nencetat 293 ediii ale22

Universitatea Spiru Haret

Jocurilor olimpice antice. Raiuni politice, religioase, morale i fenomene de corupie, de mercenariat, de dopaj au determinat aceast hotrre, care va acoperi Olimpia de uitare. Cutremure, incendii, nvliri, inundaii vor ngropa timp de 15 secole amintirea i vestigiile acestui lca unic ca semnificaie educativ i istoric. Expediia arheologic condus de savantul german Ernst Curtius o va dezgropa n 1881, rednd-o lumii actuale; n acest sens menionm importana excepional a spiritului umanist al lui Piere de Coubertin, care va fi considerat ntemeietorul Jocurilor Olimpice moderne, n 1896, la Atena, avnd loc prima lor ediie. Orchestica, care cultiv gestul motric prin dans, completa educaia armonioas a efebului. Micrile lui, ca atare, vor fi pline de elegan, graie, ritm i mldiere, exterioriznd stri sufleteti complexe i contradictorii bucuria, tristeea, spaima, sperana, nfrngerea sau victoria. Dansul asociat cu muzica, cu poezia, declamaia i corul este prezent n viaa ceteanului grec antic n momente funerare, religioase, dionisiace i pirice sau rzboinice, cultivndu-i simirea i trupul.

3.3. Exerciiile fizice n viaa romanilor i declinul lor n lumea anticDac romanii au cucerit militar (secolul I . Hr.) Grecia clasic, Atena a cucerit Roma prin cultura, artele i civilizaia acestui popor original, dotat cu o mare putere de creaie. Statul roman antic, republic sau imperiu, va prelua pasiunea greac pentru exerciiile fizice i ntrecerile agonisice, adaptnd-o ndeosebi scopurilor militare generate de politica sa expansionist, fr a le conferi ns caracterul sistemic pe care l-am ntlnit n vechea Elad. Instituiile greceti sufer astfel modificri substaniale, n special n coninutul lor. Palestrele se vor transforma n terme sau stabilimente de bi, iar ntrecerile pentatlonice n lupte de gladiatori. Bile sau termele romane, ale cror vestigii impresionante dezvluie dimensiunea i construcia lor ingenioas, cum au fost cele ce poart numele mprailor Caracala i Diocleian care le-au creat, asociau procedurile de sudoraie cu cele de bi reci i calde, cu masajul, cu exerciii ale pentatlonului sau cu jocul cu mingea. Se ncheiau cu plimbri prelungite, n interiorul lor, constituind momente de odihn ale romanului patrician, care le considera ca pe un for public, un tip de gimnaziu, anticipnd cluburile lumii moderne. Aceste practici, care situau jocul cu mingea de piele sau umplut, denumit23

Universitatea Spiru Haret

spheristerium, n preocuprile recreative, vor fi dublate de jocurile spectaculoase care au degenerat treptat, mai cu seam n timpul imperiului, devenind sngeroase i pline de cruzime prin luptele gladiatorilor cu fiarele slbatice sau prin aducerea n arenele circurilor a primilor cretini i sacrificarea lor ca hran a acestora. Srbtorile i spectacolele n circuri sau amfiteatre, care erau construcii grandioase, cum ne sugereaz ruinele Coliseumului din centrul Romei de astzi (24000 de locuri), erau numeroase (123 construite ntr-un singur an, n timpul lui Traian), avnd n program alergrile de care i cai, mult gustate de publicul roman. Ele vor fi folosite ca diversiuni abile de ctre mprai despotici, cum au fost Caligula i Nero, pentru a determina masele s uite revendicrile lor politice i sociale, mulumindu-se cu panae et circense (pine i circ). Strdaniile unor oameni politici ca Pompei, Sylla, Cezar i August, ale filosofilor i poeilor (Quintillian, Tacit i Juvenal) de a reimplanta la Roma jocurile i, ndeosebi, luptele greceti vor fi anulate de degenerarea, n ansamblu, a practicrii exerciiilor gimnastice i agonistice. Astfel, dup ncercrile neizbutite ale lui August de a nfiina jocurile periodice numite actice i ale lui Neron de a ntemeia jocurile neronia, din care fceau parte ntrecerile fizice, de poezie i de cnt, Domiian instituie cicluri cincinale numite agon capitonilus , dup modelul olimpiadelor greceti, care se ineau n Circus Agonalis, lng Panteon, pentru exerciiile fizice, i n Odeon, pentru activitile artisitice. Dar profilul lor nu satisfcea aspiraiile i gusturile unui public necultivat i corupt de spectacolele sngeroase ale gladiatorilor. Acelai eec l-au avut i ncercrile mprailor Traian, Adrian, Titu i, ndeosebi, ale mpratului filosof Marc Aureliu de a nlocui sngeroasele dueluri denumite munera prin lusio, un simulacru al lui munus duelul fr snge. Dispariia Olimpiei, leagnul jocurilor antice la sfritul secolul al IV-lea d. Hr., i degenerarea luptei gladiatorilor din arenele romane au fost semnele evidente ale unei decderi ireversibile. Marele istoric german K. Mommsen, care a rennoit studiul istoriografiei romane pe baz de documentaii epigrafice, afirm un adevr pe ct de dureros, pe att de indubitabil: plcerea abject a jocurilor gladiatorilor a fost cancerul care a ros Roma veche i, n genere, epoca din urm a antichitii. Cu ele se ncheie o lume, poate cea mai strlucitoare din istoria universal a exerciiilor fizice. Aveau s treac mai multe secole de umbr i de tcere privind soarta, rolul i efectele exerciiilor fizice practicate de omul evului mediu.24

Universitatea Spiru Haret

4. EXERCIIILE FIZICE N EPOCA MEDIEVAL

Dup anul 476 d.Hr., data prbuirii imperiului roman de apus, generat de contradicii interne (corupie, destrmare politic, modificarea relaiilor economico-sociale, rspndirea religiei cretine care zdruncin temelia moral i administrativ statal) i externe (migraia popoarelor aa-zise barbare), ncepe o nou epoc istoric, cea a evului mediu, denumit i medieval sau feudal, cnd aristocraia nobiliar este nlocuit prin cea funciar, iar sclavii devin coloni sau iobagi. Paralel, i ca efect al frmirii economice a societii, se produce i o frmiare politic. Oraele prdate de nvlitori decad. Dar castelele i burgurile bine aprate de anuri i fortificai vor deveni centrele vieii sociale, politice, militare i economice ale acestei epoci. O astfel de societate i creeaz o suprastructur proprie, materializat n concepii filosofice, educative i n instituii politice, juridice etc. Imperiul roman de rsrit, sau Bizanul, i-a pstrat structurile economico-sociale pn la cderea Constantinopolului (1453 d. Hr.), ncercnd s restaureze, n Apus, vechea ornduire i luptnd nencetat, n Rsrit, cu arabii, i n Nord, cu slavii. n aceast perioad, care acoper multe secole (pn n cel de al XIV-lea, cnd apare fenomenul complex al Renaterii), procesul de educaie sufer modificri radicale. Condus i influenat de biserica cretin n spaiul european, cel mai evoluat din punct de vedere cultural, economic i social, procesul pedagogic este subordonat unor modele cu totul deosebite de cele ale lumii antice i ndeosebi ale Greciei clasice. Filosofia cretin i biserica, instituia ei fundamental, vor afecta profund exerciiile fizice care sunt excluse din arsenalul educaiei. Vechea concepie a lumii greco-romane, ngropat o dat cu incendierea Olimpiei i abolirea Jocurilor olimpice antice, concepie care cultiva robusteea fizic,25

Universitatea Spiru Haret

performanele corporal, armonia dezvoltrii spiritului i fizicului uman, concretizat n modelul efebului, este nlocuit cu o doctrin mistic, ostil biologiei acestuia. Omul, afirm textele teologice cretine, este nscut pentru pcat, dar mortificnd carnea, este mpiedicat svrirea lui. Ideile aa-zise pgne (cum au fost catalogate i Jocurile olimpice vechi), ca vigoarea trupeasc, plcerea vieii sntoase, prospeimea i puterea trupului, sunt considerate nefaste, urmnd a fi nlturate. Cu ct trupul va fi mai slbit, cu att sufletul se afirma va fi mai transparent, mai pur i ca atare va beneficia de bunvoina divin. Acest ascetism cretin va arunca un con de umbr asupra exerciiilor fizice de-a lungul secolelor care alctuiesc evul mediu, ntrerupndu-le evoluia i strlucirea antic. Dar, n pofida acestor opreliti, a epurrii lor din contextul educativ al timpului, predominant religios, exerciiile fizice vor supravieui datorit celor doi factori sociali att de specifici epocii: cavalerismul i masele populare ale burgurilor medievale.

4.1. Locul exerciiilor fizice n educaia cavalerilorInstituiile feudale, ntemeiate pe fora armelor, ca pavz a puterii politice, ca i apariia pe arena istoriei a unor noi popoare vor genera, totui, n pofida acestor limite, nevoia de prospeime fizic i de efectuare a unor exerciii fizice specifice. Cavalerismul medieval n-a aprut ca o instituie nfiinat de autoritatea politic sau spiritual a vremii, ci ca o consecin a unor influene interne i externe care au acionat asupra statelor cretine europene rezultate din condiiile feudale. Prelund concepia german asupra pregtirii i investirii solemne a tnrului pentru exerciiile militare, a practicii arabe privind clria, a moravurilor rzboinice nordice, spiritul eleganei franceze i mndriei spaniole cultivate de armatele statelor respective, cavalerismul medieval specific Europei occidentale va idealiza bravura dezinteresat, simul onoarei, sacrificiul total pentru credin, pentru biseric. Aa se explic, n mare parte, i celebrele cruciade organizate pentru cucerirea locurilor sfinte ale Orientului apropiat i, ndeosebi, a drumurilor comerciale ctre Orientul mijlociu i ndeprtat. n sistemul de educaie cavalereasc, corpul i sufletul, care reflectau durerea cretin, erau, fiecare n parte, cultivate n mod specific: trupul era26

Universitatea Spiru Haret

oelit prin pregtire militar, iar sufletul prin mistica cretin. Educaia moral, de esen cretin, i practicarea exerciiilor fizice alctuiau pregtirea cavalerului. Pentru purtarea rzboiului i practicarea vntoarei, ndeletnicirile fundamentale ale acestei caste nobiliare, tnrul cavaler sau novicele trebuia s cunoasc cele apte exerciii clria, exerciiu de baz, raiunea de a fi a cavalerismului, notul, mnuirea armelor, lupta, aruncarea sgeilor din arc, a arbaletei, a lancei, turnirul (joc rzboinic individual sau pe echipe) i juta, care imit duelul, un gen de turnir simplificat n doi. O dat cu ntrirea regalitii, cu apariia pedestrimei, ca arm decisiv verificat n rzboiul de 100 de ani, i a armatelor profesioniste, nsoite de negarea de ctre biseric i cler a rolului cavalerismului, care nu-l mai folosesc n cruciadele de acum ncheiate, asistm la declinul acestuia, care ncepe n secolul al XIV-lea i se ncheie n secolul al XV-lea. Turnirul era un joc cavaleresc prin excelen, un joc de rzboi, o coal de pregtire militar, de origine celtic. Desfurarea turnirului se transforma ntr-o srbtoare fastuoas i spectaculoas, ntrecerea avnd loc ntre dou echipe de cavaleri special echipai. Cmpul de lupt era un vast spaiu dreptunghiular, fie curtea interioar a castelelor, fie piaa central din interiorul oraelor. Publicul invitat nobilii i doamnele nconjura arena, poporului rmnndu-i locurile periferice. Semnalul luptei era dat de herald. Echipele erau desprite printr-o frnghie, care la un semnal era tiat i cele dou formaii se npusteau una mpotriva celeilalte. Lupta ncepea cu lancea i se termina cu sabia, dar dup reguli severe care s micoreze efectele dramatice. Lupta continua mai multe ore, pn ce arbitrii apreciau c victoria revine echipei care avea mai muli clrei n a. Forma aceasta de lupt pasionat i chiar sngeroas a evoluat spre forme mai blnde, n urma legilor, decretelor i ordonanelor date de papi i regi pentru a-i diminua violena. Juta era o form simplificat a turnirului, care reducea ntrecerea dintre dou echipe la doi adversari. Acetia, n fuga cailor venii din direcii opuse, desprii de o barier, cutau s prind momentul precis al ncrucirii, pentru a aplica lovitura de lance adversarului i calului acestuia, protejai de armur. Fiecare lovitur reuit era punctat, ntrecerea ncheindu-se cnd unul din cei doi adversari era dobort de pe cal. Jocul a evoluat cu precizie i elegan, devenind o competiie a regilor i prinilor. Toate evenimentele importante din Frana, Germania i Anglia medievale27

Universitatea Spiru Haret

erau ntovrite de ntrecerile jutei, din care unele au rmas celebre, fiind citate de documente istorice i reproduse n stampe, gravuri i medalii.

4.2. Exerciiile fizice i jocurile n practica maselorParalel cu practicarea exerciiilor fizice n sferele nobiliare, nglobate n concepia instruirii specifice instituiei cavalereti, nregistrm jocurile populare, practicate de ranii liberi, meteugarii din jurul burgurilor izvori din ptura rneasc i negustori. Dintre aceste jocuri menionm Quintena, joc vechi, probabil de origine roman, ca i oina, care parodia juta, constnd n lovirea unei inte fixe ce sugera o fiin uman, un manechin, o momie. Un alt joc, lupta liber, n care bretonii strluceau prin tradiie, se baza pe priza puternic a adversarului i aplicarea de dezechilibrri i piedici pn la rsturnarea lui pe spate. Jocurile cu mingea, spre deosebire de precedentele jocuri, care aveau un scop militar, rzboinic, satisfceau dorina i nevoia maselor de ntrecere organizat n zilele de srbtoare n aer liber, n pieele satelor i oraelor sau n afara lor, pe cmpuri. Jocul consta din lovirea mingii i se numea jeu de paume. Cnd scopul urmrit era aruncarea mingii la distan ct mai mare, jocul se numea longue paume. Mingea era confecionat din piele groas umplut cu pietre, nisip, rumegu sau pilitur de fier, fapt care reclama juctorilor o mare dibcie, dublat de o for remarcabil. Jocul, la nivelul maselor, s-a bucurat de o popularitate egal cu cea a turnirurilor n lumea cavalerilor. Acelai joc, cu aceleai reguli simple, inclus n spaii acoperite (denumite Balhaus, n Germania, i Tripot, n Frana) se va numi court paume. Mingea, de data aceasta, nu mai era btut cu palma, ci cu racheta, inventat n secolul al XVI-lea, mai nti ptrat i apoi rotund. Acest joc va fi preluat de nobilime, fiind probabil strmoul tenisului modern, a crui denumire provine de la cuvntul vechi de origine francez tenez, care nseamn primete. Alturi de jocul la paume, realizat cu mna, va fi practicat i cel cu piciorul, la soule, tot att de vechi ca i cel de mai sus. Obiectul de joc era o minge mare confecionat uneori din lemn, dar cel mai adesea din piele umplut cu tre sau fn. Mingea era lovit cu piciorul i, mai rar, cu mna sau cu pumnul, fiind disputat de dou echipe care aveau de aprat o int28

Universitatea Spiru Haret

sau un spaiu propriu (un zid, o linie trasat etc.). Fiecare echip urmrea s arunce i s conduc mingea n cmpul echipei adverse. Jocul era violent, fiind nsoit de accidentri grave i devastri care au dus la abolirea lui. n Italia, jocul cu mingea se numea Calcio i se practica de ctre echipe costumate. n Anglia, jocul cu mingea lovit de picior se practica nc din secolul al XIII-lea, n strad, mpiedicnd circulaia i provocnd pagube materiale, motiv pentru care a i fost interzis prin edicte date n secolele al XIV-lea i al XV-lea. La crosse era, de asemenea, un joc cu mingea practicat n Frana, Anglia i Olanda, constnd din lovirea acesteea spre o int, care era de obicei o gaur n pmnt, efectuat cu un baston ncovoiat, curbat la capt, asemntor crosei din golful sau hocheiul modern ( pe ghea, pe iarb sau clare). Declinul cavalerismului, mizeria maselor, ca urmare a rzboiului de 30 de ani, care le ndeprteaz de bucuria jocurilor cu mingea, atitudinea ostil a clerului, care le combate nencetat, ca i n cazul dansurilor socotite imorale, determin eliminarea lor treptat din viaa sfritului de ev mediu i nlocuirea lor cu alte jocuri, de interior (biliardul, crile, domino etc.), lipsite de violen, dar i de semnificaia lor educativ i moral. Omenirea le va pstra ns n memorie, pregtindu-le revenirea, semnalat n primul rnd de Renatere i consacrat de ultimele dou secole ale istoriei ei. Istoria acestei epoci nregistreaz transformarea vechilor deprinderi i ndeletniciri motrice ale cavalerilor i maselor populare i adaptarea lor la specificul vieii noi. Astfel, n locul clriei ncrcate cu cuirase i haiduciei apare careta, n locul turnirului caruselul, n loc de jeu de paume biliardul, n loc de jut scrima. Cauze sociale, motivri psihice, evoluia gndirii i comportamentului oamenilor acestui sfrit de ev determin aceste schimbri. Clria greoaie a cavalerilor i pierde elurile rzboinice i mistice i dobndete alte temeiuri, mult mai formale i mai spectaculoase. Se pune acum pre pe voltije, pe dresaj, pe exerciii de echilibru i trecere peste obstacole, apar demonsraiile de manej din marile palate regale i nobiliare. Turnirurile sunt nlocuite cu carusele, parzi spectaculoase i harnaamente colorate ale cailor i costume sclipitoare ale cavalerilor. Aceeai metamorfoz se petrece i cu scrima rezultat din jut. Mnuirea dibace a spadei nu mai urmrete scoaterea din lupt a adversarului. Francezii o vor transforma ntr-o adevrat art, italienii i spaniolii ntr-un joc de precizie i elegan. Dansurile devin mai stilizate i ordonate prin reglementri minuioase ale micrilor: pai mruni i cadenai, nclinri i reverene graioase. Se danseaz pavana, menuetul, gavota, sarabanda etc.29

Universitatea Spiru Haret

5. EXERCIIILE FIZICE N EPOCA RENATERII

5.1. Umanitii, arta i omul Renaterii; contribuia pedagogilor i medicilor la evoluia exerciiilor fiziceRenaterea reprezint o etap istoric complex i de tranziie ntre lumea evului mediu i cea modern. Ea apare, iniial, n viaa oraelor i republicilor medievale italiene din secolul al XIV-lea, generat de cauze economice, politice i susinut de oameni de cultur, cu formaie intelectual: medici, avocai, poei, filosofi, scriitori, artiti .a. Protestul acestora mpotriva limitelor mistico-religioase i de cast ale evului mediu viza eliberarea instituiilor fundamentale ale societii de dogmatismul teologic i scolastic, a comerului, manufacturilor i meteugurilor de graniele i vmile care frmiau i ngreunau administraia teritoriilor i circulaia oamenilor i a bogiilor. Se dorea dezvoltarea oraelor, formarea pieelor naionale sub imboldul unei clase puternice i active, a burgheziei, ocrotite de o autoritate statal necontestat, cum se va dovedi monarhia absolut. Laicizarea vieii spirituale, scoaterea culturii de sub cenzura doctrinei catolice, rentoarcerea la idealurile antice ale educaiei, descoperirile geografice epocale toate acestea vor stimula domeniile astrnomiei, fizicei, medicinei, pedagogiei i artelor. Universul cunoaterii va fi druit i deschis omului, n unitatea sa spiritual i material. Ca urmare, acest curent, care i axa aciunile modelatoare asupra vieii omului, va fi denumit Umanism. n cadrul su se vor ilustra puternic Copernic, Galilei, Harvey, Machiavelli, Rablais, Montaigne, Rousseau, Komenius, Pestalozzi, John Locke, Mercurialis, i cei mai strlucii dintre italieni: Michelangelo, Leonardo da Vinci i Rafael. Omul Renaterii, aa cum a dorit s-l condiioneze (s-l educe, s-l sculpteze, s-l picteze, s-l spiritualizeze) acest curent umanist, se va rentoarce cu frenezie ctre binefacerile exerciiilor fizice. Biserica catolic,30

Universitatea Spiru Haret

nc din secolul al XIII-lea, va ncepe treptat s acorde permise, sub denumirea de ludus permisus (jocuri ngduite), pentru corpul clerical de a participa la alergri, jocurile cu mingea, aruncarea lancei, tragerea cu arcul etc., n cadrul instituiilor congregaiilor religioase. Aceste permise includeau i lucrrile grele ale cmpului (labor) n intenia de a fortifica omul, de a nltura primejdiile deja sesizate ale ascezei i ale unei spiritualizri excesive n sfera misticului, de a crea un om de aciune, dup modelul Atenei clasice. Sculpturile lui Donatello, ale lui Benvenuto Cellini, Boticelli i mai cu seam ale lui Michelangelo (celebrul David sau pictura din Capela Sixtin) reliefeaz un om viguros, cu tors lat, brae vnjoase, umeri largi, coapse lungi, care nu pot rezulta dect dintr-un proces de educaie impregnat de exerciii fizice. n plan pedagogic, umanitii italieni Pietro Paulo, Vergerio, Maffeo Vegio, Aeneas Sylvius Picolonini, Vittorino da Feltre, Ludovic Vives, Nicolo Machiavelli i Hieronimus Mercurialis, aprui n secolul al XV-lea n nordul peninsulei italice, n care oraele Florena, Genova, Veneia, Padova cunoteau o nflorire economic i cultural fr precedent, vor reactualiza importana exerciiilor fizice. n mod aparte se distinge viziunea lui Vergerio, preluat de Cicero i nsuit printre alii i de diplomatul i scriitorul Machiavelli, de a renvia vechile virtuii militare, de a promova gimnastica bellica (de rzboi), organizat de stat, constnd din srituri, alergri, pugilat i pancraiu, clrie i scrim. Ideile lui Plutarh, Juvenal i Quintilian domin pedagogia umanist, subjugat de maxima roman (a lui Juvenal) i adaptat timpului: corpul trebuie s fi sntos pentru ca i sufletul s fie sntos. Cel care le va transmite i le va tlmci va fi medicul Hieronimus Mercurialis, care, lucrnd la Roma, se va documenta n bibliotecile ei asupra gimnasticii Atenei clasice, scriind o carte celebr care va rmne izvorul i puntea de cunoatere ce va lega lumea antic cu cea modern. Aceast lucrare se numete (prescurtat) Ars gimnastica, aprut n 1569 i reeditat n secolul urmtor la Paris, Veneia i Amsterdam. Lucrarea, folosind o bibliografie impresionant pentru acea perioad (95 de titluri), nominalizeaz exerciiile fizice din antichitate i trateaz tehnica i efectele lor, n funcie de care le difereniaz n: exerciii de gimnastic ballic, medic i atletic. Stilul literar, bogia documentaiei asigur lucrrii o valoare de excepie care explic larga difuzare i influena ei considerabil asupra epocii sale i imediat urmtoare.31

Universitatea Spiru Haret

Umanistul german Erasmus din Rotterdam va condamna cu asprime brutalitatea folosit ca metod n coala timpului su, cultivnd n cartea sa Despre arta de a guverna moravurile copiilor, exerciii naturale (mersul, alergarea, sriturile), dar evitnd jocurile populare cu mingea, pe care le acuz de violen. Evident, umanistul german reflecta preceptele Reformei religioase iniiate de Martin Luther mpotriva doctrinei catolice, cea care nega necesitatea dezvoltrii corporale. El va susine, n cuvntrile sale, nevoia omului de a fi sntos, de a se apra mpotriva exceselor de toate felurile, practicnd dansul i virtuile cavalereti lupta, scrima, alergrile, sriturile, notul. Printre scriitorii umaniti englezi inspirai de Eramus se afl o personalitate de legend, Thomas Morus, prieten i cancelar al regelui Henric al VIII-lea, autor al unei lucrri de excepie intitulate Utopia. n aceast carte de ficiune, el imagineaz o societate ideal, fr clase i antagonisme sociale, n care educaia este egal pentru toi copiii i gratuit, constnd din tiinele naturii, exerciiile fizice de tip elenic i din nvarea unei meserii. Pentru convingerile sale filosofice i social-politice, pe care nu le-a abjurat, va fi condamnat la moarte pe eafod. Ideile sale vor fi preluate de un alt umanist progresist italian Tomasso Campanella, care, n lucrarea sa Cetatea soarelui (Civitas soli), asemntoare Utopiei lui Th. Morus, militeaz pentru o educaie colectiv a copilului, menit nc de timpuriu s-l formeze n spiritul muncii pe ogoare, n ateliere i al dragostei pentru exerciiile fizice i ntrecerile corporale. Pentru ideile sale critice la adresa instituiilor sociale i politice ale timpului a stat 27 de ani n nchisoare, acuzat de erezie. Th. Morus i T. Campanella trind departe unul de altul, dar aproape n acelai secol (al XVI-lea) au susinut dramatic, cu sacrificiul vieii lor, idei naintate, democratice, fiind considerai primii socialiti utopiti. Micarea generat de Curentul umanist al Renaterii n Italia va influena i gndirea filosofilor, pedagogilor i scriitorilor francezi. Ideea educaiei tinerei generaii n spiritul idealului antic va inspira una din cele mai interesante opere a literaturii franceze clasice, romanul Gargantua i Pantagruel al lui Fr. Rablais. Aceast satir virulent la adresa strilor sociale, concepiilor de via, nivelului culturii din vremea respectiv, mpotriva scolasticii din cmpul educaional va conine i va propune un sistem pedagogic hibrid, format din practici cavalereti i umaniste. Gargantua, mpreun cu dasclul su, va practica zilnic mersul i alergarea,32

Universitatea Spiru Haret

chiar i pe timp ploios, exersnd tragerea cu arcul, cu tunul, aruncarea cu lancea, cu pratia i cu arbaleta, repetnd exerciiile de atac i de aprare din scrim, jocurile cu mingea cu mna i cu piciorul, lupta liber i toate tipurile de srituri, notul, vslitul, clria i vntoarea. Repausul era folosit pentru lectur i interpretarea scriitorilor antici. Caracteristicile acestui model educativ, care combin sfera intelectual i moral cu cea fizic i motric att de metodic, dezvluie gndirea unui pedagog profund, dublat de o verv scriitoriceasc greu de egalat. O vom rentlni n opera lui Michel de Montaigne, autorul celebrelor Eseuri (Essais). Acesta nu este un pedagog, ci un cugettor care critic rigiditatea educaiei scolastice, a crei victim fusese propria lui copilrie. Sufletul se simte apsat afirm Montaigne cnd nu este ajutat de corp. Exerciiul omului trebuie s fie expresia pregtirii sale spirituale. El recomand alergrile, lupta, clria, mnuirea armelor, vntoarea i muzica, clirea corpulu.Teza sa esenial const n nevoia de a forma nu un atlet, nu un corp, ci un om.

5.2. Pedagogia realist a secolului al XVII-leaRenaterea a repus, dup modelul grecesc din antichitate, educaia n centrul culturii, a promovat omul n unitatea sa biologic i psihic. Marile personaliti ale umanismului din secolele al XV-lea i al XVI-lea au fost doar promotori, teoreticieni ai reconsiderrii idealului i coninutului educaiei, pregtind astfel condiiile pentru activitatea pedagogilor din secolul al XVII-lea, care le-au preluat i aplicat. De aceea, acest secol se numete secolul realismului; personalitile de frunte ale acestui val de pedagogi realiti sunt I.A.Komenski i John Locke. Ideologul lor este filosoful englez Fr. Bacon, care, n lucrarea sa Novum Organum, susine idea c omul este sevitorul i interpretul naturii, c natura nu se studiaz din cri i prin silogisme, ci prin observaii directe. El este i partizanul practicrii exerciiilor fizice, ca unic mod de combatere a vieii sedentare, idee care n simplitatea ei va influena pe educatorii renumii ai secolului al XVII-lea. I.A.Komenski sau Comenius (forma latinizat a numelui) este cel mai prodigios i original pedagog al secolului su, fiind considerat pe drept cuvnt creatorul colii moderne (1592 1670). Lucrrile sale filosofice i pedagogic de baz sunt Didactica magna (Didactica general), publicat n 1640, i Orbis sensualium pictus (lumea simurilor zugrvit prin imagini), aprut n 1668.33

Universitatea Spiru Haret

n prima lucrare, I.A.Komenski i explic principiile, metodele i planul de organizare a nvmntului pe clase, pe ani, pe trimestre i orare, sptmnale i zilnic, i lecii urmate de recreaii i pauze. Cea de a doua, pune bazele principiului intuiiei, valabil i astzi n orice instruire. n sistemul aplicat de Komenski n diferite locuri i orae ale Europei, inclusiv n Transilvania (n orelul Saros-Patak, aproape de Tisa), exerciiile fizice ocup un loc central. Idealul su educativ era s formeze un om sntos i moral, puternic i util, ndrzne, dar disciplinat. El este unul dintre primii autori de cri specializate n practicarea exerciiilor fizice Schola ludus (coala jocului) i Schola materna. Din toate formele de exerciii, el alege jocurile dinamice, pe care le consider ca fiind naturale, cu efecte educative complexe, igienice, psihice i morale, confirmate i preluate de teoria i practica pedagogilor raionaliti ai secolului al XVIII-lea. John Locke (1632 1704) este un continuator al concepiei lui Bacon, potrivit creia ideile i contiinele provin din lumea simurilor. El crede c sufletul copilului este o tabula rasa (o plac nescris), iar senzaiile sunt izvoarele cunoaterii. Aptitudinile nnscute se fortific prin exerciiu, care perfecioneaz talentul copilului. Esena gndirii pedagogice a lui J.Locke este cuprins n lucrarea sa intitulat sugestiv Cteva cugetri asupra educaiei copilului i se bazeaz pe interrelaia dintre laturile moral, intelectual i fizic ale fiinei umane. Cartea a strnit un imens interes, inspirnd pe Rousseau i Pestalozzi. Idealul su educaional l reprezint formarea gentlmenului perfect, model ntlnit la marii precursori ai lui Locke, ca i la succesorii si (Arnold n secolul al XIX-lea). Spre deosebire de Komenski, el situeaz procesul educativ n familie i n coal. Exerciiile de not, de alergare n costumaie adecvat n aer liber, urmate de bi de soare i de bi reci, alternate cu odihn i somn regulat, fr medicamente, dar cu o alimentaie raional, trezitul devreme, reprezint preceptele aplicate cu succes n formarea tineretului aristocratic, care avea condiiile unei educaii privilegiate.

5.3. Pedagogia raionalist a secolului al XVIII-leaSub influena revoluiei engleze (secolul al XVII-lea), a enciclopeditilor francezi (Diderot, DAlambert i Helvetius), a iluminitilor de limb francez n frunte cu Voltaire, a naturalistului Fenelon, a medicilor i ndeosebi a celui mai strlucit spirit al secolului respectiv i ideolog al34

Universitatea Spiru Haret

revoluiei franceze, J.J. Rousseau, debuteaz perioada modern a istoriei civilizaiei i culturii umane. Educaia, sub influena umanismului, dobndise n plan teoretic i, sub impulsul pedagogilor realiti, n plan practic, o alt dimensiune social. coala nu mai este considerat ca o anex a bisericii, iar pedagogia se fundamenteaz treptat ca o tiin, ca o art. Nevoile i problemele colii sunt abordate n legtur cu cele de organizare statal, cu cu apariia tiinelor care se afirm i cu amploarea cuceririlor geografice. Fenomenele, lucrurile sunt supuse analizelor i studiilor. Valoarea lor este msurat de raiune. Este epoca raionalismului n filosofie, din care pedagogia i va inspira teoriile i realizrile. J.J.Rousseau (1712 1778) va fi cel care o va impulsiona ntr-un mod fr precedent. Principiul de baz al sistemului su de educaie este ntoarcerea la natur. Natura l-a creat pe om bun, dar societatea este cea care l corupe, afirm scriitorul, filosoful i pedagogul Rousseau. Scolastica medieval, nc prezent, constituie un factor de constrngere a fiinei umane, care este nscut s fie liber. Doctrina pedagogic a lui Rousseau este expus n romanul su Emil sau despre educaie, aprut n 1762, care este mprit n cinci capitole, corespunztor intervalurilor de vrst. Din punct de vedere pedagogic, mai importante sunt primele dou pn la 3 ani i de la 4 la 12 ani. ndeosebi cel de al doilea interval este afectat preponderent exerciiilor fizice, urmnd ca educaiei intelectuale s-i fie repartizai anii ulteriori; jocurile cu mingea, trasul cu arcul, notul, alergarea, jocurile dinamice de ndemnrii sunt recomandate lui Emil. Ceea ce i se reproeaz lui Rousseau este faptul c l izoleaz pe Emil de societate, de familie i de ceilali copii, supraapreciindu-se posibilitatea de dezvoltare spontan a eroului su, subestimndu-se rolul decisiv al educatorului i ignorndu-se rolul femeii. Militnd pentru o educaie individual, Rousseau neag c omul trebuie educat prin i pentru societate. Pe acest plan, pedagogia lui Komenski este superioar, fapt care explic supravieuirea i influena ei de-a lungul ntregii epoci moderne i contemporane. i Pestalozzi (1746 1827), marele pedagog elveian, care s-a distins printr-o neasemuit dragoste pentru copilul srac, va fi puternic influenat de Rousseau i Kant. Concepia sa filosofic este eclectic. El neag biserica, dar recunoate existena unei fiine supreme. Ca i Komenski, Pestalozzi nu rmne doar n sfera refleciilor despre educaie, ci o profeseaz, fiind un subtil didactician. Baza oricrei educaii este intuiia, idee preluat din lucrrile lui Komenski.35

Universitatea Spiru Haret

Pestalozzi repune exerciiile fizice la loc central n sistemul educaiei, care este colectiv. Exerciiile sunt naturale sau elementare, integrate ntr-o gimnastic articular. Predomin extensiile, flexiile, torsiunile realizate simplu i liber, fr aparate. Ca i la Rousseau, ideile lui Pestalozzi despre educaie i rolul exerciiilor fizice n coninutul ei sunt incluse n romanul pedagogic popular, intitulat, dup numele personajelor principale (ca i n cazul lui Emil al lui Rousseau), Leonard i Gertruda (1781). Dei criticat de Ling i Jahn pentru caracterul mecanic al exerciiilor, inesteticul i eficiena lor limitat, sistemul lui Pestalozzi va marca ntreaga evoluie a gimnasticii colare a secolului al XIX-lea, a colii filantropice germane i a pedagogilor Herbard i Froebel, socotii discipolii si. Umanismul germinat n nordul Italiei a purtat mesajul Renaterii n rile Europei occidentale, ajungnd i n Germania, unde va da natere unei micri de eliberare spiritual, denumit Aufklrung. Scopul nobil al acesteia l constituiau repunerea omului n drepturile lui naturale, emanciparea lui de sub tutela bisericii. Exerciiile fizice vor fi nglobate n sistemul educaional susinut de Aufklrung. n spiritul ei se va afirma coala filantropic, ntemeiat de J.Basedow, numele ei fiind dat de celebrul institut Philantropium de la Dessau. n cadrul acestuia, exerciiile fizice, bazate pe micri simple, jocuri i dans, alternau n timpul zilei, cte trei ore, cu nvmntul intelectual i lucrri manuale i gospodreti. Inspirat de gimnastica greac i practicile cavalereti, Basedow folosete aa-zisul Pentatlon din Dessau, care cuprindea alergri, srituri, crare, balansuri i transport de greuti, clrie, scrim, mnuirea armelor. Cr.Salzmann a preluat critic motenirea lui Basedow, crend un Philantropium la Schnepfenthal, unde a scris un roman pedagogic intitulat Konrad Kiefer, dup numele eroului su, asemntor lui Rousseau i Pestalozzi. Preocupat de ngrijirea corpului, sub influena concepiei rousseau-iste, potrivit creia viaa n natur ntrete i purific omul, Salzmann reine ct mai mult copilul n aer liber, unde el alearg, sare, clrete, nva, se joac, se car, exerseaz echilibrul i atrnrile la aparate de tipul trapezului. Guts Muths, discipol al lui Salzmann, care a lucrat n Philantropiumul de la Schnepfenthal, este personalitatea cea mai remarcabil a colii filantropice. El este considerat cel care a introdus pentru prima dat exerciiile fizice n sistemul de educaie colar. Lucrarea sa capital se36

Universitatea Spiru Haret

intituleaz Gymnatik fr die Jugend (Gimnastica pentru tineret). n viziunea sa, gimnastica este un sistem de exerciii ale corpului care au ca scop perfecionarea lui. Ele au valoare somatic i igienic, dar i una pedagogic i psihologic. Muths clasific astfel exerciiile fizice: exerciii naturale bazate pe alergri de vitez i de rezisten, combinate i cu obstacole; sriturile cu elan n lungime, nlime i adncime i, pentru prima dat, sritura cu prjina; aruncarea la distan, la int, cu arcul, cu prjin, cu sulia i cu discul; lupta liber; cratul, care angajeaz musculatura ntregului corp; exerciiile de echilibru i balans pe sol i la diferite nlimi pe suprafee variate; exerciii de ridicare, purtare de greuti i exerciii de tragere; dansuri, maruri i exerciii militare. Acest ansamblu de exerciii se completa cu scldatul n ap rece, cu notul. O alt lucrare care l onoreaz pe Guts Muths este Cartea jocurilor, prima culegere de jocuri de micare, cu o mare valoare educativ i motric.

37

Universitatea Spiru Haret

6. PRINCIPALELE SISTEME DE GIMNASTIC ALE SECOLULUI AL XIX-LEA

Pedagogii realiti ai secolului al XVII-lea i cei raionaliti ai secolului al XVIII-lea au elaborat bazele teoretice i practice ale efecturii exerciiilor fizice de ctre tineret fie individual, fie colectiv, fie independent de familie, fie n instituii specializate, n coli. Dar experiena lor rmnea localizat la spaii restrnse, era nc insuficient sistematizat i fundamentat biologic i pedagogic, numrul elevilor este restrns. Ecoul amplificat al literaturii nou create se rspndete ns i se adaug unor noi cauze sociale, mai ample, care vor determina apariia unor activiti bazate pe valorificarea exerciiilor fizice dup criterii, principii i efecte noi, necunoscute anterior. Sub imboldul multiplelor proiecte de educaie care, dup Revoluia Francez din 1789, va aparine statului proiecte determinate de ideile generoase ale marelui eveniment politic, economic i social, se acrediteaz idea egalizrii, a generalizrii nvmntului i a laicizrii lui. Lepeletier, Lakanal, Condorcet, Talleyrand, Lavoisier vor elabora proiecte ndrznee, democratice, care nu vor exclude, ci, dimpotriv, vor cuprinde referiri la necesitatea existenei regulate a exerciiilor fizice de diferite profiluri n procesul de formare a tinerei generaii. ncurajai de victoriile armatei franceze mpotriva celei germane, care dorea s nbue revoluia francez, marii ei tribuni au neles rolul exerciiilor fizice n pregtirea fizic i, n consecin, au impus, n multitudinea proiectelor de educaie fizic, prezena lor constant. Nici unul din aceste proiecte nu va fi aplicat, ns, pentru c Napoleon Bonaparte va da un alt curs evenimentelor, instaurnd imperiul i declannd celebrele sale expediii militare, care au modificat strategia i tactica rzboiului. Necesitatea pregtirii unor contingente mari de tineri pentru efectuarea de maruri forate i cu echipament militar, pe orice timp, n orice condiii geografice i climaterice (campaniile din38

Universitatea Spiru Haret

Spania, Egipt i Rusia), au determinat valorificarea exerciiilor fizice la o alt scar de proporii sociale. Abordrile teoretice, practicile izolate, lucrrile i proiectele marilor personaliti ale secolului al XVIII-lea, combinate cu nevoile reale ale secolului urmtor, al XIX-lea, au provocat apariia simultan a creatorilor de sisteme de esen gimnastic. Aa se i vor numi, chiar dac ele vor cuprinde i micri naturale (mers, alergare, srituri, aruncri, echilibru, crri, suspensii i purtri de greuti). Acetia sunt Amoros (1770 1848) n Frana, Ling (1776 1839) n Suedia, Jahn (1778 1852) n Germania, Clias (1782 1854) n Elveia, Arnold (1759 1842) n Anglia i Tyrs (1832 1884) n Cehia. Francesco Amoros (de origine spaniol, emigrant n Frana), pedagog teoretician i practician, a creat un sistem de gimnastic i instituiile, nfiinate ca atare, n care l-a aplicat. Dintre instituiile aprute, cel mai important se va dovedi Gimnaziul normal de gimnastic de pe Cmpul lui Marte, la Paris, nfiinat n 1920, pentru instruirea fizic a ofierilor, pe lng care va funciona i o secie civil, frecventat, printre alii, de adolescenii Victor Hogo i Honor Balzac. Din el va rezulta coala de la Joinville, care va avea o mare influen asupra evoluiei educaiei fizice din tot secolul al XIX-lea. Metoda lui Amoros se bazeaz pe dou principii: a) principiul psihologic, care dezvluie c sursa de micare a omului o constituie senzaiile kinestezice, care i au originea n centrii nervoi superiori. Asocierea micrii cu o imagine anterioar determin efectuarea alteia noi i, implicit, nvarea ei. Evident, Amoros prelua astfel ideile lui Komenski i Pestalozzi privind rolul intuiiei n nvare; b) principiul utilitarist, care obinuiete omul cu asperitile depirii obstacolelor inerente ale vieii i, mai cu seam, ale vieii de militar. Aceast idee va influena gndirea i practica sistemului francez i ale personalitilor ce vor urma (Herbert i Demeny). Amoros mparte exerciiile n trei mari categorii: civil, militar i medical i creeaz aparate pentru diferite exerciii de: suspensie, crare, sprijin, balans. Enumerm aparatele respective, folosite i n secolul al XX-lea: porticul de gimnastic, calul de voltije, inelele suspendate, trapezul i piramidele. Desigur, el este influenat de concepiile lui Jahn i Clias. Sistemul lui Amoros este predominant brachial, acrobatic i specaculuos, interesnd prea mult centura scapulo-humeral.39

Universitatea Spiru Haret

Henri Clias era elveian de origine, dar l vom gsi i n America, Frana, Anglia, Olanda. Esena sistemului su este militar, ns cu aplicaii i n coal .a., Clias fiind socotit unul din fondatorii gimnasticii copilului mic, de la primele luni pn la vrsta precolar. Gimnastica sa pentru elevi i militari folosete, abuziv, aparate pentru biei (bara fix, triunghiul mobil, crare pe catarg, pe frnghii, scri, cal cu voltije), iar pentru fete bastoane, cercuri i corzi. F.Ludwig Jahn este considerat printele gimnasticii sportive, sau la aparate, de astzi. El a creat-o din raiuni politice, pentru a pregti tineretul n vederea eliberrii statelor germane de sub jugul lui Napoleon i a realizrii unitii lor, care nu va ntrzia (1870). Jahn dorea s fortifice tnrul pentru a-l pregti pentru lupt i de aceea, l scoate din coal i l duce n aer liber, n pdure. El va fi primul care va organiza un spaiu larg, amenajat cu aparate i instalaii variate, pentru tot felul de exerciii. Aceste spaii se vor numi Turnplatz. Dar, n curnd, pedagogii constatnd valoarea instructiv-educativ a gimnasticii sale, o vor readuce n perimetrul colar. n lucrarea sa Arta gimnasticii germane, Jahn i sistematizeaz exerciiile dup forma i natura lor, le creeaz o terminologie proprie i le plaseaz numai n aer liber, elevii avnd o costumaie adecvat de pnz de aceeai culoare (cenuie-albastr), simpl i ieftin. Acestor exerciii la aparate (bara fix, inelele, paralele, cal cu mnere), el le adaug jocul de echip, luptele i excursiile. Excluznd ovinismul, tendinele sale extremiste, crora le-a subordonat sistemul, Jahn rmne un creator original care a supravieuit timpului ntr-un mod caracteristic doar pentru Arnold i, ntructva, Ling. A.Spiess (1810 1858) va readuce exerciiile fizice n planul de nvmnt colar pentru valoarea lor educativ i le va organiza predarea pe clase, pe trimestre, pe trepte, pe coli i profesiuni diferite. Va fi preocupat de formarea profesorilor i institutorilor care s predea, alturi de alt disciplin colar, i exerciiile fizice. El insist ca acestea s rmn un obiect obligatoriu n programa colar, pentru ca tineretul german, n momentul recrutrii, s prezinte valori superioare ale potenialului su fizic. Ideile lui Jahn nu i-au rmas, aadar, niciodat indiferente. Fr.Nachtegall (1777 1847) este considerat ntemeietorul colii daneze de educaie fizic. Influenat de activitatea teoretic i practic a lui Guts Muth, el a scris o serie de manuale, regulamente i instruciuni pentru profesori, elevi i militari, majoritatea lor fiind destinate gimnasticii din40

Universitatea Spiru Haret

colile primare i medii. Proiectnd-o n coli, n armat i n asociaii, Nachtegall a fcut o imens propagand unei asemenea activiti, pe care s-a strduit s o organizeze cu o aptitudine remarcabil. Henrik Ling, suedez de origine, realizeaz dup 5 ani petrecui n Danemarca, unde este profund influenat de Nachtegall, un sistem care i va aduce o mare celebritate. Dominat de ideea salvrii poporului su de primejdia alcoolismului, dorind s-i redea ncrederea n sine, s-i ofere o nou moral i demnitate, el reuete s creeze primul Institut Central de Gimnastic, din Stockholm, n 1814, existent i astzi. Impresionat de efectul terapeutic al exerciiului fizic aplicat unui nceput de paralizie reumatic a braului drept, contractat ntr-o btlie naval ntre englezi i danezi, el studiaz asiduu morfologia i fiziologia uman pentru a-i elabora doctrina. I-o va publica fiul su, Hyalmer Ling, cel ce sistematizeaz exerciiile folosite de tatl su i-i va prezenta principiile i metodele n lucrarea Fundamentele generale ale gimnasticii. Divizarea gimnasticii n 4 pri se bazeaz pe criterii pedagogice, fiziologice, psihologice i sociale. Aceste pri sunt : a) gimnastica pedagogic, educativ prin excelen; b) gimnastica militar care la exerciiile celei pedagogice adaug tirul, scrima i exerciii naturale, de aplicaii; c) gimnastica medical i ortopedic, bazat pe exerciii reactive combinate cu masaje; d) gimnastica estetic, format din exerciii de inut, de graie, de expresie, de ritmice, de dans. Exerciiile gimnasticii suedeze sunt libere, analitice, realizate n toate articulaiile i planurile corpului uman, efectuate simplu, fr i cu aparate specifice (saltea, bastoane, corzi, banc, lad, cal, scar fix, cadru marinresc), completate cu jocuri dinamice. Sistemul suedez a fcut epoc, a avut o generalizare fr egal n mediul colar, supravieuind n Europa pn dincolo de jumtatea secolului al XX-lea; n Romnia, a fost nlocuit, n 1948, cu gimnastica sportiv a lui Jahn. Thomas Arnold va revoluiona succesiunea sistemelor de tip gimnastic ale secolului al XIX-lea, crend la rugby timp de 14 ani, o activitate original de ordin educativ nchinat formrii caracterului gentilomului cretin, model inspirat din gndirea lui John Loke i din tradiia englezeasc aristocrat. n acest demers educativ, el consider c jocurile de ntrecere fotbal, rugby, canotaj, atletism influeneaz puternic i, deopotriv, att fizicul tnrului, ct i trsturile de caracter (voina, perseverena, iniiativa, stpnirea de sine). Spiritul de echip,41

Universitatea Spiru Haret

fair-playul, sentimentul onoarei i respectului pentru adversar, pentru regulile ntrecerii, cuplate cu bucuria jocului, cu emoia disputei toate acestea sunt chemate s acioneze complex, puternic i unitar asupra organismului i personalitii umane. Din coal, din colegiu i pn la universitate i apoi n cluburile pentru aduli profilate pentru o astfel de activitate, i ulterior n ntreaga lume, sportul avea s devin astfel o metod i apoi o categorie nscrise definitiv n spaiul public, cu multiple efecte psiho-sociale i educative. Este, de fapt, sistemul care a preluat i metamorfozat natura gimnasticii i elementele acesteia, pe care le-a sportivizat, asigurndu-le permanena i universalitatea (gimnastica sportiv, gimnastica acrobatic, gimnastica ritmic). Miroslav Tyrs, inspirat de idealul armoniei fiinei umane al Greciei clasice (ateniene i ndeosebi spartane) i de teoria darwinist, potrivit creia doar popoarele rezistente i puternice supravieuiesc, selecia natural opernd i la acest nivel, uman, nu numai la cel animal (evident, de neacceptat), a creat n Boemia un sistem de gimnastic denumit socolism. Socol (n traducere oim) este un nume de balad dat eroilor populari cehi; el devine un gimnast care trebuie s fie puternic pentru a lupta pentru redeteptarea naional a poporului su, care de trei secole i pierduse independena politic, fiind oprimat de imperiul habsburgic. Socolii alctuiesc, n viziunea lui Tyrs, o asociaie cu scop educativ, privind practicarea exerciiilor fizice ncadrate ntr-un sistem eclectic, de inspiraie suedez, francez (Herberd) i german. Profilul acestor exerciii era liber, de ordine, efectuate la aparate, n piramide i n ansambluri formate din sute i chiar mii de executani. Idealul lui Tyrs n materie de educaie era urmtorul: sntate, for i frumusee. Important, din punct de vedere tehnic, era, n concepia sa, micarea efectuat, i nu atitudinea sau poziia de plecare sau de ncheiere. Resortul voliional este cel pe care doctrina socolilor dorete s-l stimuleze, dificultatea gradat a exerciiilor constituind o adaptare a omului la solicitri sporite. Tezele lui Miroslav Tyrs sunt cuprinse n lucrarea Fundamentele gimnasticii pentru biei, publicat n 1868, dup ce nfiinase, n 1864, Institutul de gimnastic pentru biei, iar n 1869, Asociaia de gimnastic pentru femei i fete din Praga.

42

Universitatea Spiru Haret

7. BTLIA SISTEMELOR

7.1. n GermaniaSistemul lui Spiess a generat o mare adversitate din partea pedagogilor germani. S-a reproat sistemului su c las pe plan secundar exerciiile la aparate, n favoarea exerciiilor libere i de ordine, de sorginte suedez, fapt pe care adepii colii lui Jahn nu-l admiteau. I s-a mai imputat lui Spiess c a luat gimnastica practicat n aer liber i a introdus-o n atmosfera nchis i prfuit a slilor de gimnastic, transformnd-o ntr-o disciplin de nvmnt, predat pedant n leciile elevilor n clase. Lui Spiess i revine ns meritul incontestabil de a fi pus educaia fizic pe adevratele ei baze, colare. El rmne organizatorul gimnasticii colare germane, dei nu i se iart c a reformat sistemul lui Jahn, considerat printele gimnasticii naionale germane. Ideile lui Spiess au triumfat, educaia fizic devenind o disciplin colar i o preocupare de stat n Prusia. Celelalte state germane s-au grbit s imite exemplul Prusiei; alegerea persoanei creia i s-a ncredinat organizarea educaiei fizice n stat a complicat ns situaia. Profesorul Mass Mann, numit n aceast funcie, era unul dintre cei mai vechi i fideli adepi ai sistemului lui Jahn. El ncearc s revitalizeze Turnplatz-urile create de Jahn. Din acest moment s-a dat semnalul luptei ntre sistemul Spiess, adoptat de corpul profesoral, i sistemul Jahn-Eiselen (elevul su), practicat de Mass Mann. Apariia lui Rothstein aduce o nou complicaie n acest conflict doctrinar. H. Rothstein, n decursul anilor 1843-1845, a fcut dou cltorii n Suedia, unde a studiat gimnastica lui Ling. Rentors n patrie, convins de eficacitatea sistemului suedez i de superioritatea lui asupra sistemelor practicate n Germania, Rothstein a militat pentru introducerea i n ara sa a gimnasticii suedeze. A publicat o ampl lucrare n 5 volume intitulat Gimnastica dup sistemul gimnasiarhului suedez Ling. Opiniile lui Rothstein au avut darul de a apropia tineretul de partizanii a lui Spiess, ambele grupri uitnd disensiunile care le despreau spre a duce o43

Universitatea Spiru Haret

campanie unit mpotriva sistemului lui Jahn. n fruntea campaniei se va situa Mass Mann. Disputa a cptat note grave, n cele din urm oficialitatea dnd ctig de cauz lui Rothstein, care domina cu viziunea sa dou mari instituii ce cultivau gimnastica: armata i coala. Dar disputa va continua i n parlament ntre adepii celor dou tabere, susinute i de oameni de tiin, de savani. Dintre acetia se remarc Virchow, profesor de anatomie patologic la Universitatea din Berlin, i Du Bois-Reymond, profesor de fiziologie la aceeai universitate. Esena conflictului de preri consta n necesitatea pstrrii sau nu a barelor, aparat specific sistemului german al lui Jahn. n 1862, discuia se ncheie prin avizul dat de o comisie format din directori de coli pentru folosirea barelor fixe i paralele, ceea ce a nsemnat biruina sistemului naional german. Discuiile i polemicile purtate timp de aproape dou decenii au atras oameni de tiin reputai, care, prin opiniile lor, au contribuit la lmurirea multor aspecte controversate sau obscure privind structura i selecia exerciiilor fizice i la stabilirea adevratei lor valori, ceea ce va servi dezvoltrii ulterioare a educaiei fizice pe plan universal.

7.2. n FranaDatorit lui Amoros i lui Clias se nregistreaz o perioad de interes pentru educaia fizic, care se estompeaz dup moartea lor. coala de la Joinville, creat n 1852 ca institut militar, a funcionat n spirit amorosian, avnd un rol mare din punctul de vedere al aplicaiilor militare. Neadresndu-se ns copiilor, ea n-a avut o valoare pedagogic colar, fiind suplinit prin deschiderea de gimnazii private. Totui, rsunetul practicrii exerciiilor fizice va fi slab, n comparaie cu cel avut n Germania, fapt care se explic n bun msur prin ideea, care domina pe atunci intelectualitatea francez, potrivit creia progresele tehnice i mainismul ar face inutile acele caliti motrice care constituiau marele sens al gimnasticii la antici: fora i ndemnarea. ntr-o astfel de atmosfer general, nu e de mirare ecoul slab pe care l-a avut gimnastica n coli. Burghezia francez, spre deosebire de cea german, subaprecia educaia fizic i rarele iniiative se loveau de o comod inerie. nfrngerea dezastruoas suferit de trupele franceze n rzboiul franco-german din 1870-1871 a deschis ochii guvernanilor de la Paris asupra problematicii educaiei instructive a exerciiilor fizice. Iniiativa lui44

Universitatea Spiru Haret

Duruy, ministrul nvmntului din timpul lui Napoleon al III-lea, i aa mult ntrziat n comparaie cu cele realizate n Germania, a fost reluat de ministrul Jules Simon, dup rzboiul pierdut. Burghezia francez realizase, n sfrit, c printre motivele ruinoasei nfrngeri de la Sedan se afla i inferioritatea fizic a soldailor francezi. Fiziologul italian Mosso declarase: Catastrofa de la Sedan nseamn triumful picioarelor germane; ea a dovedit c a merge mult i iute este o condiie indispensabil pentru a dobndi o victorie. Dup 1880, n Frana s-a produs o micare puternic n favoarea educaiei fizice, manifestat pe mai multe planuri: pedagogic, tiinific i sportiv. Doctrina francez s-a elaborat ca urmare a activitii oame


Recommended