Home >Documents >istoria crestinismului evul mediu

istoria crestinismului evul mediu

Date post:16-Apr-2015
Category:
View:195 times
Download:27 times
Share this document with a friend
Description:
istoria crestinismului ev mediu
Transcript:

Antichitatea i Evul Mediu pr. Ioan Bota achizitionare: 20.04.2002; sursa: Casa de Editur Viaa Cretin PARTEA I ANTICHITATEA CRETIN (anii 30-800 d.Cr.) 8. BISERICA CRETIN N DACIA n baza izvoarelor istorice i arheologice, nvaii au stabilit adevrul c poporul romn s-a nscut i s-a format ca popor cretin de factur dacoroman n Dacia Traian i Scythia Minor (Dobrogea). "Acest cretinism, chiar cnd se ntmpla s fie episcopul grec sau crescut grecete, e latin cum cere i cum tie poporul care l-a creat i-l vrea" (6. N. Iorga, Istoria Romnilor, vol. II, Bucureti, 1936, p. 89). "Noi suntem romni fiindc suntem cretini, i cretini fiindc suntem romni", cci romanizarea i cretinarea sunt dou procese paralele n formarea poporului romn. Majoritatea istoricilor afirm c Sf. Andrei i Sf. Filip, Apostolii Mntuitorului, au predicat n Scythia Minor (Dobrogea) i ca atare poporul romn are un cretinism apostolic de o vrst cu cel predicat de Sfinii Apostoli Petru i Pavel n Roma (anii 44-67 d. Cr.). Sunt i istorici care stabilesc predicarea Sfntului Apostol Andrei n Scythia din nordul Mrii Negre (azi Crimeea) i n partea nordic a Asiei Mici (7. Eusebiu Popovici, Istoria bisericeasc universal i statistic bisericeasc, Bucureti, 1925, Cartea I-a, Ed. a II-a pg. 174). ntruct n anul 168 a. Cr. Tracia deveni provincie roman cu vorbitori de limb getic, latin i greac, cuprinznd i Dacia Pontic (Dobrogea), Sf. Andrei foarte probabil c a predicat i n Dobrogea noastr, problem amplu dezbtut i, n mare msur, convingtor susinut i de majoritatea participanilor la lucrrile colocviul al IV-lea de arheologie i istorie antic, axat pe tema: "nceputurile cretinismului pe teritoriul Romniei", desfurat la Cluj-Napoca n 16-17 noiembrie 2001. ndeosebi domnul prof. universitar dr. Emilian Popescu a adus argumente puternice acestei teme. Aceeai convingere o are i domnul Mihail Diaconescu n lucrarea sa (8. M. Diaconescu, Istoria literaturii dacoromane, Edimpex, Bucureti, 1999, p. 21.) Exist ns un numr considerabil de mrturii ale unor istorici antici care afirm i confirm att predicarea Sfntului Apostol Andrei n Scythia, ct i c strmoii notri daci i scii (besi i gei) au primit cretinismul nc n a doua jumtate a veacului I d. Cr. Astfel:1

Hipolit Romanul (175-250), mort n timpul persecuiilor mpratului Decius, scriitor african fecund, a scris: "Andrei a vestit (cuvntul Evangheliei) sciilor i tracilor. El a fost rstignit n Patras din Ahaia (fiind legat n picioare de un mslin) i este nmormntat acolo" (9. Patrologia greaca, ed. J. Migne, vol. X, col. 951, Paris, 1857 din lucrarea V. Iliescu, V.C. Popescu, Gh. tefan, Izvoare privind istoria Romniei, Bucureti, 1964, p. 712.) Tertulian (n. Cartagena 160 d. Cr.) avocat, ncretinat, preot spre sfritul vieii, eretic devenit montanist, este primul scriitor latin cretin. Ne d informaii despre daci i scii, la care s-a rspndit cretinismul, n lucrarea "Contra Iudeos" (Contra iudeilor) cap. 7 (P-1 II col. 611): "Cci n cine au crezut toate neamurile, dect n Cristos care a venit? Parii, mezii, neamurile Galiei, britanii, sarmaii, dacii, germanii, sciii... n toate aceste locuri stpnete numele lui Cristos care a venit...". Origene (n. Alexandria Egiptului 185 d. Cr., moare n Tyr la 225), n cartea a II-a, "Comentarii la Genez", spune: "Cnd Sfinii Apostoli i ucenici ai Mntuitorului nostru s-au rspndit n toat lumea, Toma, dup cum spune tradiia, a primit (prin tragere la sori), Paria, iar Andrei, Scythia" (Dobrogea de azi i sudul Basarabiei, dup muli istorici, inclusiv J. Zeiller, Les origines chrtiennes dans les provinces danubiennes de L'Empire romain, Paris, 1918, p. 29). Aceste date sunt confirmate i de Fontes ad Historiam Dacoromaniae pertinentes, vol I, Bucureti 1964, p. 640, 712, 717. Eusebiu din Cezareea (260-340), episcop n Cezareea Palestinei, a luptat pentru unitatea Bisericii i n-a aprobat condamnarea lui Arie, aici fiind n grav greeal, cci orice erezie stric unitatea Bisericii. Cronica lui a fost tradus din greac n latin de Sfntul Ieronim, sub titlul "Istoria bisericeasc", scris n 325, n care scrie: "Cnd sfinii apostoli i ucenici ai Mntuitorului nostru s-au rspndit n toat lumea, lui Toma i-a czut la sori, cum spune tradiia, Paria, iar lui Andrei Scythia". Sigur c Sfntul Andrei n-a predicat Evanghelia n diziden cu Sfntul Petru, ci n unitate doctrinar i canonic. Cele trei secole de persecuii asupra cretinismului a mpiedicat mult rspndirea lui n Dacia. (10. Haralambie Mihiescu .c., Izvoare privind istoria romnilor, II, Bucureti, 1979, p. 15). Aurelius Augustinus (354-430), n "De civitate Dei", XVIII, 52, scrie: "Numai dac nu ar trebui socotit prigoana (aceea) cnd regele goilor chiar n Goia pe cretini (350 d. Cr.) cu o cruzime uimitoare i-a prigonit, dei acolo nu erau dect catolici (recunoteau doctrina oficial a Bisericii,

2

nu erau arieni), dintre care muli au fost ncoronai ca martiri, tiri auzite de la un frate care a trit acestea acolo" (11. Ibidem, p. 215). Totui, este sigur c, odat cu cucerirea Daciei de ctre Traian, printre colonitii romani, adui aici "ex toto orbe Romano" (din toate prile Imperiului Roman), muli au fost cretini i astfel ei au fost primii misionari populari ai Bisericii cretine n Dacia. Unirea primelor comuniti cretine n Dacia s-a fcut treptat, prin intermediul acestor coloniti romani cretini, n perioada Daciei provinciale (106-271 d. Cr.), n forma i n limba latin. De altfel, de la nceputul secolului al III-lea, latina a devenit limba Bisericii din ntregul Imperiu Roman, nlocuind greaca de pn atunci, ndeosebi n provinciile orientale. Aa se explic faptul c vocabularul fundamental cretin al poporului romn este latin: christianus - cretin; Dominus Deus - Dumnezeu; crux, crucis - cruce; baptizare - a se boteza; angelus - nger; rogatione rugciune; caseum ligare - clegi; lex, legis - lege; presbyter - preot; paganus - pgn; privilegium - priveghi; pecatus - pcat; basilica biseric; sanctus - sfnt; Pasqua - Pate; Rosallia- Rusalii; Floralia Florii etc. Limba latin vorbit n Dacia era "limba franc", adic limba latin comun, limba administraiei i a armatei, conform celor peste 3.000 de inscripii gsite pe teritoriul Daciei, datnd din secolul III i pn n secolul al XIII-lea. Ca atare, cretinismul s-a propagat n Dacia i n provinciile dunrene n form latin, nu n greac, ceea ce a nlesnit legturile cu restul domeniului de limb latin, ca limb oficial pn n veacul al VII-lea (12. Haralambie Mihescu, Limba latin n provinciile dunrene ale Imperiului roman, Bucureti 1960, p. 278). Este greu de spus cnd se sfrete latina i cnd ncep limbile romanice, dar anul 600, pentru toate provinciile romanice, pare a fi sfritul latinei i nceputul limbilor romane, inclusiv romna. O contribuie nsemnat n propagarea cretinismului n Dacia n perioada postaurelian, a avut-o episcopul Ulfila i ucenicii si (13. V. Prvan, Contribuii epigrafice la istoria cretinismului daco-roman, Bucureti, 1911, p. 68), care a pstorit apte ani n nordul Dunrii, predicnd pn la anul 355 n limba gotic, latin i greac populaiei romanice btinae i goilor ncretinai, pentru care a tradus Biblia i a inventat alfabetul gotic, punnd bazele primelor monumente ale limbii germane scrise. Silit s se refugieze sub mpratul Constaniu (arian), Ulfila, episcop al vizigoilor (baltici) presai de ostrogoii de step sub Hermanaric, trece n sudul Dunrii pn la Constantinopol, unde i moare n anul 383, ca3

arian moderat. Despre el vorbete fostul su ucenic, Auxeniu din Durostor, ajuns episcop: "i era Ulfila un episcop cu via i o vorb foarte aleas, drept i credincios lui Cristos, dascl ntru sfinenie i propovduitor al adevrului... Svrind acestea i altele asemenea i strlucind cu glorie timp de 40 de ani n episcopat, propovduind prin harul apostolic, fr ntrerupere n limba greac, latin i gotic, n una singur biseric a lui Cristos. Era episcopul goilor ncretinai n Dacia (14. Auxeniu din Durostor, ajuns episcop n 380, ucenicul lui Ulfila ni-l prezint astfel n Scrisoare despre credina, viaa i moartea lui Ulfila, n Izvoare privind istoria Romniei, vol. II, Bucureti, 1979, p. 112). Sigur c episcopul Ulfila a predicat n latin btinailor dacoromani, iar traducerea Bibliei a fcut-o dup un exemplar latin, fiindc n cea gotic gsim un numr considerabil de cuvinte latine germanizate i exprimri ntr-o topic latin. Despre o generalizare a cretinismului n Dacia n secolul al IV-lea, ne vorbete Sfntul Vasile cel Mare (329-379), nscut n Cezareea Capadochiei, unde a i ajuns arhiepiscop, coleg de studii n Constantinopol cu mpratul Iulian Apostatul i Sfntul Grigore de Nazians. n scrisoarea CLV ctre Soranus, comandantul militar al Scythiei Minor (Dobrogea), pe care-l luda c apr pe cretini i-l roag s-i trimit moatele martirilor, Sfntul Vasile ne d preioase date privitoare la viaa cretin n Dacia Traian. Guvernatorul Iunius Soranus i trimite moatele Sfntului Sava Gotul, necat n apa Buzului, sub persecuia regelui got Athanaric, n 372. Moatele au fost strmutate n Tomis (Constana de azi) i, de aici, transportate n anul 373-374 n Capadochia, nsoite de "Scrisoarea Bisericii din Goia ctre Biserica din Capadochia" i epistola personal a Sfntului Episcop al Tomisului, la care Sfntul Vasile le rspunde prin dou scrisori, confirmnd primirea moatelor (15. Nestor Vornicescu, Primele scrisori patristice n literatura noastr, secolele IV-XIV, Craiova, 1984, p. 40). Tot Sfntul Vasile cel Mare, n scrisoarea CLXIV ctre Ascholios, Episcopul de Tesalonic (devenit sub Papa Damasus vicar apostolic al Romei), i arat c a primit scrisori din mijlocul barbarilor de peste Istru (Dunre), care dovedesc strnicia n credin a strmoilor notri dacoromani (16. Fontes Historiae Daco-Romanae, Vol. Il, Bucureti, 1970, p. 89). Iezuitul Bollandus, n "Acta Sanctorum", Anterpiae, 1643, VII, Kal. Aprilis, ne prezint numele i, rezumativ, viaa celor 69 de mucenici i mucenice nscrii n Sinaxarele romane, i nc 38 ale cror nume l omite, la care aduga i patru sfini ai Bisericii universale, recunoscui n tratatele de

4

Patrologie, care au trit n Dobrogea, maj

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended