+ All Categories
Home > Documents > Istoria Adevarata a Jocurilor Si Jucariilor

Istoria Adevarata a Jocurilor Si Jucariilor

Date post: 12-Jul-2015
Category:
Upload: valentine-basile
View: 502 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 30

Transcript

Istoria jucariilor - partea 1In anul 4000 IdHr Un joc babilonian, care ar putea fi considerat un precursor al sahului si damelor, este jucat tot mai mult. 3000 IdHr Primul joc asemanator tablelor moderne incepe sa fie jucat in Sumeria antica. Jocuri similare se bucura de popularitate in Egipt, Grecia si Roma. Primele piese din piatra au fost folosite mai intai in Egipt. Ulterior au fost realizate din sticla, avand sa fie foarte populare in SUA in secolul XIX.

2000 IdHr Egiptenii incep sa prefere un joc asemanator cu damele de astazi.

1000 IdHr in China apare zmeul, foarte iubit de copii si nu numai, care se pare ca existase cu mult timp inainte. Primul zmeu tridimensional avea sa fie inventat abia in 1890 de Lawrence Hargrave in Australia. In Grecia incep sa fie folosite yo-yo din piatra. 200 Primele patine din fier sunt folosite in Scandinavia.

600 Incepe sa fie jucat un stramos al sahului, inspirat de un joc indian, numit Chaturanga. In secolul XV piesele moderne de sah au fost in sfarsit standardizate, iar regina si nebunii au primit regulile pe care le respecta si astazi

. 969 In Asia apar jocurile de carti. 1759 Sunt inventate patinele cu rotile de catre Joseph Merlin. 1840 Primul fabricant american de papusi obtine autorizatia necesara, iar papusile intra in productie de masa pentru prima oara. Secolul XIX - Incep sa apara locuri de joaca speciale pentru copii. Ideea a aparut in urma eforturilor facute de arhitecti pentru a gasi o modalitate pentru copii de a se juca in spatiul urban. Locurile de joaca au fost initial numite "gradini de nisip", inspirate de cele vazute la Berlin de un asistent social american. Finantate de oamenii de afaceri locali, locurile de joaca au inceput in scurt timp sa aiba si leagane sau balansoare.

1843 In Salem, Massachusetts, S B Ives realizeaza primul joc de platforma : Mansion of Happiness, care este si primul joc de gen vandut in America.. 1886 Este realizata prima arma cu aer comprimat si alice din plastic. Desi este o jucarie pentru copii, parintii o resping, pentru ca era o inventie periculoasa, care putea rani cu usurinta. Aparitia acestei "BB gun", cum a fost numita, era urmasa armei cu capse, inventata la putin timp dupa Razboiul Civil, cand unii fabricanti de armament si-au modificat liniile de productie pentru a realiza jucarii. 1887 Papusa care vorbeste, inventata in 1820 de Johann Maelzel, este imbunatatita de Thomas Edison, care cfoloseste tehnologia fonografului.

1896 Apare in Anglia o versiunea occidentala a jocului indian Parcheesi, numita Ludo. Parcheesi era un joc aparut in 300, fiind jucat in Coreea, Siria, etc. In aceeasi perioada, jocul Maj Jongg, numit dupa un cuvant chinez ce insemna "vrabie", incepe sa fie tot mai cautat, desi era jucat inca din secolul VIII.

1901 La varsta de doar 22 de ani, Joshua Lionel Cowen creeaza un motor de tren de jucarie, alimentat de o baterie, pentru vitrina unui magazin. Spre surpriza sa, cumparatorii sunt interesati mai curand de trenulet decat de marfuri. Ia nastere marca Lionel Trains.

1902 In America incep sa se produca ursuleti de plus, numiti "Teddy Bears", dupa presedintele Theodore Roosevelt. In doar cativa ani se declanseaza o adevarata manie a colectionarii, iar in 1915 productia atinge cote inainte de neimaginat.

1903 Edwin Binney si C. Harold Smith produc prima cutie de creioane Crayola. 1913 Fostul campion olimpic si medic A.C. Gilbert inventeaza Erector Set, o jucarie cu motor, confectionata din parti metalice, cu ajutorul careia copiii puteau construi orice, de la zgarie-nori la microscoape, un precursor al seturilor Lego de astazi. 1914 Charles Pajeau realizeaza un set similar, dar pentru copii mai mici, numit Tinker Toys..

Istoria jucariilor - partea a 2-aPe acelasi subiect: play | set | arhitect | arizona | game | caramida | mickey | monopoly | ferma | yo-yo |

1915 Johnny Gruelle, un desenator, incepe sa vanda papusi Raggedy Ann, inspirate de o papusa artizanala pe care o facuse pentru fiica lui, Marcella. 1916 John Lloyd Wright, fiul arhitectului Frank Lloyd Wright inventeaza Lincoln Logs, un set de cuburi pe care copiii le puteau folosi pentru a cladi diferite constructii. Wright se inspirase din proiectul facut de tatal sau pentru Hotelul Imperial din Tokyo, proiectat pentru a rezista cutremurelor puternice.

1927 Se inventeaza un nou tip de plastic, mai dur : polistirenul. Desi celuloidul fusese inventat cu peste 50 de ani in urma, polistirenul este primul material potrivit pentru industria de jucarii.

1928 Walt Disney creeaza personajul Mickey Mouse. Doi ani mai tarziu Charlotte Clark incepe sa produca jucarii de plus Micley Mouse. Este momentul in care apar jucariile Disney.

1929 Yo-yo devine foarte popular in SUA, dupa ce afaceristul Donald Duncan vazuse o demonstratie la Los Angeles. Duncan cumpara o micuta companie pentru 25.000 de dolari. Doar trei ani mai tarziu avea vanzari de 25 de milioane de dolari. 1931 Alfred M. Butts, un arhitect somer din Poughkeepsie, New York, inventeaza un joc pe care il numeste Criss Cross Game. In 1948, Butts vinde jocul lui James Brunot, care il vinde sub numele de Scrabble. 1936 Parker Brothers lanseaza Monopoly.

In anii 40 incep sa fie produse machete de avioane, care devin in scurt timp foarte populare. Daca la inceput erau simple produse promotionale, realizate de fabrici pentru a-si vinde avioanele armatei, in scurt timp devin jucarii accesibile si destul de ieftine, fiind realizate din plastic. Inainte de plastic machetele erau realizate din lemn special. Altfel, pasionatii trebuiau sa le confectioneze singuri decupand din lemn piesele necesare.

1943 In timp ce cauta un sistem de suspensie pentru navele de lupta, inginerul Richard James inventeaza in joaca celebra jucarie Slinky, de fapt un arc lejer. In ciuda succesului colosal, jucariile sunt si astazi produse in Hollidaysburg, Pennsylvania, la aceleasi opt masini unde a inceput totul cu jumatate de secol in urma. 1949 Ole Christiansen, un fabricant danez de jucarii, realizeaza o caramida din plastic, ce poate fi folosita pentru a crea diverse modele. Se naste astfel Lego, nume care provine din danezul leg godt, "jucati-va bine". Popularitatea imensa a seturilor de Lego duce la nasterea unei adevarate legende..

1952 Inspirat de placerea copiilor de a se juca mereu cu mancarea, Hasbro lanseaza o alta jucarie ce va face cariera : Mr. Potato Head.

Edward Haas lanseaza cutia cu bomboane Pez, asemanatoare cu Tic-Tac-ul de astazi, dar avand mai curand forma de bricheta. In fata reticentelor initiale, Hass adauga un cap nostim si inlocuieste bomboanele de menta cu unele cu aroma de fructe.

Jack Odell realizeaza prima masina Matchbox, un model miniaturial de Road Roller, pe care il pusese intr-o cutie de chibrituri pentru ca fiica sa sa il poata arata la scoala. Astazi compania vinde in fiecare an peste 100 de milioane de bucati.

1956 Cu ocazia unei petreceri de 4 Iulie, Milton Levine se gandeste pentru prima oara la o noua jucarie : o ferma de furnici, cu furnici adevarate. Play-doh intra pe piata, fiind initial folosit in industria de tapet. Cum este non-toxic si face mai putina mizerie decat plastilina obisnuita, devine in scurt timp o jucarie foarte apreciata. Inovatorul produs l-a transformat pe Joe McVicker intr-un milioanr inainte de a implini 27 de ani. Pana in prezent au fost vandute peste 400 de milioane de kilograme de Play-doh.

1957 Cand un grup de profesori din Arizona incearca fara succes sa produca si sa vanda unelte de gradina, se decid sa foloseasca materialele ramase pentru a realiza jucarii. Fabrica mici camioane de jucarie, numindu-le Camioane Tonka, dupa numele lacului din apropiere, Minnetonka. 50 de ani mai tarziu vandusera deja 30 de milioane de vehicule in miniatura. 1959 La Targul American de Jucarii de la New York este lansata papusa Barbie.

Jucriile: origine i evoluie (I)Scopul jucriilor este acela de a dezvolta inteligena, creativitatea, memoria, personalitatea i, n final, de a forma copilul pentru viaa de adult. Primele ppui Disney, aprute n 1930 Istoria jucriilor este foarte veche, la fel de veche ca i istoria umanitii. Primele jucrii au fost construite numai din elemente ce se gseau n natur: din lemn, piatr, lut, iarb sau chiar din oase. Printre jucriile descoperite de arheologi se numr fluiere din lut n form de pasre, vagoane i crue din lemn. n Egiptul antic, copiii se jucau cu ppui fcute din piatr, n vreme ce n Grecia i n Roma, micuii ncepuser s se joace cu ppui din lut sau din cear, cu arcuri cu sgei, cu bee i jucrii de tip yo-yo din piatr sau din lemn. Primul zmeu a aprut n China, n jurul anului 1.000 .Hr. n India, n jurul anului 600 .Hr., a devenit popular jocul Chaturanga, precursorul ahului de astzi. n secolul al XVII-lea sunt inventate patinele cu rotile i copiii ncep s se joace cu soldei i mingi de plastic. Primele trenulee apar n 1914, iar n 1930

sunt lansate primele ppui i figurine Disney, eroul fiind Mickey Mouse. Ceva mai trziu apar jocurile de societate Monopoly i Scrabble, iar pe la 1949, jocurile Lego revoluioneaz piaa jucriilor. n multe orae din lume exist acum muzee ale jucriilor, n care se pot vedea ppui foarte vechi, jucrii teleghidate etc. Jocuri pe calculator n mileniul III Astzi, multe jucrii sunt fcute din plastic, cauciuc, metal, ppuile pot vorbi i chiar pot recunoate vocea stpnului, jocurile pe calculator sunt din ce n ce mai numeroase i mai complexe. Acum exist jucrii pentru toate stadiile de dezvoltare al copilului, jucrii din ce n ce mai sofisticate, interesante i care intesc spre o dezvoltare ct mai complex a inteligenei i a personalitii copilului. Paradoxal, uneori, jucriile din lemn sunt mult mai scumpe dect roboii inteligeni ai vremurilor noastre. Despre rolul fiecrei categorii de jucrii n viaa copilului v vom povesti n numrul viitor al revistei noastre. (va urma)

Maggie Gyllenhaal va juca rolul unei tinere din secolul al 19-lea care se indragosteste de barbatul care a inventat vibratorul, folosit initial ca tratament medical pentru femeile isterice. "Cand am aflat despre istoria inventiei vibratorului am simtit ca trebuie sa fac un film despre acest subiect, chiar daca ar fi ultima pelicula pe care o fac ", a declarat directorul Tanya Wexler. Printre altii, in filmul care spune povestea jucariei motorizate descoperita in Anglia secolului 19, va mai aparea Jonathan Pryce, Sheridan Smith, Ashley Jensen, Rupert Everett si Gemma Jones.

Istoria jucariilor Postat: 24 august 2011 - 0 comentarii [ Comentariu ] - 0 trackback-uri [ Trackback ] Majoritatea copiilor au putut fi observati cand se jucau cu orice le pica in mana si transformand conuri de brad, pietre sau chiar mancare ain jucarii. Jocuri si jucarii au dost gasite in siturile arheologie ale civilizatiilor antice si sunt mentionate in cele mai vechi manuscrise de literatura. Jucariile descoperite in situri arheologie din perioada civilizatiei din Valea Indusului (civilizatie din epoca de bronz anii 3000 - 1500 inaintea erei noastre) erau compuse din carucioare mici, fluiere in forma de vrabiute si maimute de jucarie care puteau fi trase cu sfoara. Primele jucarii erau fabricate din materiale regasite in natura precum pietre, bete si argila. Acum sute de ani, copiii din Egipt se jucau cu papusi care aveau aripi si brate mobile si erau confectionate din piatra, ceramica si lemn. In Grecia si Roma Antice, copiii se jucau cu papusi facute din ceara sau teracota, bete, arcuri si

sageti si yo-yo facut din piatra. Cand copiii greci cresteau, era necesar ca acestia sa sarcifice jucariile in favoarea zeilor, astfel ca in ajunul nuntii, fetele in varsta de aproximativ 14 ani trebuiau sa ofere jucariile zeilor intr-un templu ca sa marcheze trecerea catre maturitate. Pe masura ce civilizatia a progresat si tehnologia s-a schimbat, s-au schimbat si jucariile. In timp ce jucariile antice erau fabricate din materiale regasite in natura precum piatra, lemn sau iarba, jucariile moderne sunt adesea fabricate din plastic, panza si materiale sintetice. Jucariile din antichitate erau deseori facute chiar de parinti sau familie pentru copii, sau chiar de copii. Cele mai vechi papusi erau facute din simple crestaturi in lemn si pachete de iarba. In anul 200 primele patine pentru gheata au fost folosite in Scandinavia si erau facute din fier. Primele carti de joc au aparut in Asia in 969 si era fabricate fie din ceramica sau tabla iar mai tarziu erau facute din lemn insa nu semanau deloc cu cartile de joc pe care le cunoastem astazi. O data cu trecerea timpului jucariile au progresat iar in 1759 Joseph Merlin a inventat primele role. In 1840 un producator american de papusi a patentat producerea in masa a papusilor astfel ca Madame Alexander a deveniti primul producator care a avut un personaj la baza papusilor sale. Printre jucariile din perioada antica se mai numara si cercul "hoola - hoop" pe care grecii antici il foloseau pentru exercitiile fizice si nu pentru joaca. Sursa:en.wikipedia.org Foto: yoyolady.com beadcollector.net tywkiwdbi.blogspot.com lilywnuk.tripod.com

EPOPEEA JUCARIEI 19 Decembrie 2006 de Catalina SLUJITORULa inceput au fost cele naturale, mode-late de antici din argila, pietre si ramurele de copaci. A urmat moda jucariilor construite dupa modelul ustensilelor folosite de parinti prin gospodarie. Abia de vreo doua secole au intrat in productia de masa si au devenit nelipsite de langa prichindeii din lumea intreaga. Iar de cand cu revolutia digitala si cu aparitia computerelor, an de an universul jucariilor se largeste atat de mult, incat lui Mos Craciun ii vine greu sa tina pasul. Aprigi consumatori, insa, micutii nu se lasa depasiti de moda si intocmesc liste lungi de preferinte ludice. Ho-ho-ho! - Mos Craciun are un sac plin si anul acesta.

Stramosii jucariilor Acum zeci de mii de ani, pofta de joaca a puilor de om era repede satisfacuta: un con de brad impodobit cu trei frunze ori o pietricica cioplita grosolan si gata jucaria! Cu trecerea timpului, insa, si jucariile au evoluat, astfel ca, pe la 3.000 i.Hr., au descoperit arheologii, prichindeii se jucau deja cu un fel de vagoane de lemn si se intreceau la suflat in fluiere din lut in forma de pasari. Un pic mai devreme, babilonienii lansasera pe piata un joc considerat precursorul sahului si al damelor. Au urmat egiptenii, care au impus moda papusilor, deopotriva pentru baieti si fetite. Micutii din Egiptul Antic aveau din belsug astfel de jucarii, facute de obicei din lemn, pietre, lut sau ceramica. Cei mai inventivi le acopereau capul cu peruci din par de animale. Civilizati si la jucarii Grecii si romanii au cizelat si jucariile. Copiii lor se jucau cu papusi din ceara, cu arcul si sagetile si cu celebrele pietre yo-yo. Pe la anul 1000 i.Hr., chinezii au inventat zmeul. Pana in secolul XIX, nimic senzational nu s-a mai petrecut in lumea jucariilor, in afara imbunatatirilor aduse aspectului. Astfel, papusile au luat tot mai mult aspect uman si au inceput sa imbrace hainute colorate. La fel s-a intamplat si cu jucariile baietilor: vagonasele din lemn montate pe roti si trase cu sfoara au fost acoperite cu vopsea pentru a fi mai atractive, iar mingile au fost fabricate din materiale mai rezistente. Jucausii ultimelor secole Veacul al XIX-lea a marcat inceputul nebuniei dupa jucarii. Pasul decisiv in aceasta directie ii apartine inventatorului german Johann Mlzel, care a reusit sa faca prima papusa din lume sa vorbeasca si sa-si miste ochii. Papusa lui Mlzel nu era foarte vorbareata, spunea doar mama, dar reusita neamtului a fost un punct de cotitura in evolutia industriei jucariilor. Douazeci de ani mai tarziu, in America incep primele afaceri serioase cu papusi si productia acestora la scara industriala. In timp, interesate tot mai mult de timpul petrecut la joaca de copii, autoritatile incep sa construiasca locuri special amenajate, in curti acoperite cu nisip si dotate cu balansoare si leagane

Contributia americana Tot in America este inventat, la miezul secolului XIX, primul joc de platforma din lume, inaintasul celebrelor Monopoly ori Nu te supara, frate! din zilele noastre. Tot cam atunci incep sa apara si armele de joaca. Cu alice din plastic, cu aer comprimat ori cu capse, pustile destinate copiilor devin curand foarte cautate, in ciuda protestelor parintilor din toate colturile lumii civilizate. Urmeaza pe rand aparitia pe piata a trenutelor cu motor si a ursuletilor de plus - Teddy Bears, botezati dupa presedintele american Theodore Roosevelt. Tot de peste Ocean a venit si moda avioanelor de jucarie, dar si a masinutelor. In 1947, un producator danez de caramizi lanseaza pe piata o caramida micuta din plastic, cu indemnul catre copii: Sa va jucati bine! (leg godt). Micuta caramida, buna de sustinut aproape orice constructie i-ar fi trecut prin cap unui copil, a capatat curand numele Lego. Zece ani mai tarziu se naste si celebra Barbie, papusa-model pentru generatii intregi de fetite. In 1966 apare si prima papusa destinata baietilor, reprezentand un locotenent. La inceputul anilor 70 apar primele jocuri video. Inapoi, in zilele noastre Papusile din zilele noastre nu doar vorbesc: au invatat intre timp sa danseze, sa cante si au primit si inima de la constructorii lor, astfel incat au si sentimente si isi recunosc repede stapanul. i ar mai fi ceva, deloc de neglijat: casuta. Cum sa ai grija de o papusa daca nu are acoperis deasupra capului? Masinutele s-au emancipat si ele, iar acum nu mai e de-ajuns sa aiba roti si luminite ca sa astampere dorintele baietilor, ci e musai sa fie electrice si sa aiba mai multe viteze, o capota care ascunde un motoras tocmai bun de luat la verificat, si chiar si sofer. Trenuletele vin insotite de aburi, iar pentru prichindeii cu chef de aventuri sunt recomandate casutele de montat in gradina sau chiar terenurile de joaca formate din turnuri de control, temnite si tobogane. La mare moda in ultimii ani au fost, peste tot in lume, animalutele digitale, Tamagotchi, pe care stapanul le poate hrani, distra si adormi prin apasarea unui buton. Ultima gaselnita a inventatorilor japonezi este modelul Connection, care, prin infrarosii, le permite animalutelor sa se imprieteneasca intre ele si chiar sa faca progenituri. Roboteii biomorfici foarte destepti, de tipul RoboSapiens, sunt si ei foarte apreciati de copii, mai ales pentru faptul ca, la comanda, pot sa apuce obiecte de prin casa, alearga si chiar raspund la intrebarile stapanului.

In sacul Mosului Principalul furnizor de jucarii este insusi Mos Craciun. Dolofanul batranel gatit in straie ros-albe este singurul responsabil pentru boom-ul vanzarilor de jucarii de la final de an, din preajma Craciunului. Statisticile mondiale arata ca, in decembrie, se vand mai bine de jumatate din toate jucariile comercializate peste an. Pentru Craciunul acesta, listele au fost deja intocmite, iar pe Mos l-au vazut la cumparaturi ori la lucru, alaturi de harnicii spiridusi, mii de pusti din toate colturile lumii. Numaratoarea inversa a inceput, iar pana in noaptea magica de 25 decembrie, miliarde de glascioare repeta sfios: Am fost cuminte, merit o jucarie!...

Epocile jucariilor Antichitate - copiii grecilor si romanilor se jucau cu mingi, zanganitori si papusi din argila, dar si cu niste care de marimi mici, confectionate din lemn Evul mediu - parintii au cam uitat de faptul ca micutii au nevoie de jucarii, iar atunci cand erau destul de mari pentru a se juca, ii luau cu ei la munca. Cele mai comune jucarii pe vremea aceea erau armele si sculele de lucru Secolul XVIII - incepe productia in masa a jucariilor. Parin-tii cu bani le cumparau copiilor jocuri educative, precum alfabetare, puzzle-uri, carti si jocuri de platforma. Secolul XIX - papusile devin foarte celebre, precum si jucariile actionate mecanic, lanternele magice, jocurile de construit, dar mai ales jucariile optice, cum este caleidoscopul.

De la jucariile stramosilor omenirii, la cele din zilele noastre istoria umanitatii in figurine pentru copii

Cele mai scumpe jucarii Cat ii costa pe parinti sa-si faca micutii fericiti? Revista Forbes a cautat cele mai scumpe oferte de pe piata in 2005 si a elaborat topul celor mai scumpe jucarii. 1. Simulator de zbor 3D - 300.000 de dolari. Masinaria este dotata cu un sistem digital audio-vizual complet, mobilier ergonomic extrem de confortabil si promite senzatiile unui zbor adevarat micutilor plini de energie. Pentru parintii care nu-si permit sa cheltuiasca atat de mult pentru o jucarie ramane varianta vizitelor la aparat: in New York si Vegas, micutii care vor sa stea cateva minute in interiorul simulatorului platesc numai 5 dolari. 2. Robby, autenticul robot inalt de 2 metri - 49.999 de dolari 3. Ursuletii din colectia Berryman, de la Christies - intre 17.000 si 26.000 dolari 4. Masinuta Mercedes SL decapotabila - 16.000 de dolari 5. Zebra nebuna, asemanatoare calutilor romanesti din lemn, dar in editie limitata, de lux - 9.000 de dolari 6. Doamna&Domnul Potato Head, incrustati cu bijuterii - 8.000 de dolari perechea 7. Monopoly, editie limitata lucrata manual si acoperita cu piele de cea mai buna calitate 5.840 de dolari 8. Masina de joc NASCAR Pinball - 4.999 de dolari 9. Trenuletul Chesapeake & Ohio 2-6-6-6 Allegheny - 1.699 de dolari 10. Trusa de croitorie pentru fetite, editie limitata de la Imagine this - 800 de dolari

Oscarurile ludice Asociatia Britanica a vanzatorilor de jucarii acorda, an de an, din 1965 incoace, o distinctie devenita deja faimoasa in lumea intreaga: Toy of the Year (Jucaria anului). Ultima premiata a fost jucaria japoneza Tamagotchi Connection, in 2005. Printre jucariile alese cele mai bune de-a lungul timpului s-au numarat: - Papusile Furby (1998, 1999) Barbie (1996) Nintendo Game Boy (1991) Cubul lui Rubik (1980) Lego (1974, 1975)

Asa nu! Jucariile pot fi extrem de periculoase, atrag atentia tot mai multe asociatii in ultima vreme. Parintii americani, organizati in World Against Toys Causing Harm (WATCH) intocmesc an de an topul celor mai periculoase jucarii, cu speranta ca acestea vor disparea de pe piata. In 2006, printre nominalizati se afla Heelys - o pereche de adidasi cu rotite pe talpa, Z Launcher - un pistol care arunca baloane de apa si Lil Snoopy - un catel tras de o sfoara foarte lunga, cu care micutii s-ar putea strangula.

Europa de jucarie. Uniunea Europeana nu sta prea bine la capitolul jucarii. Statisticile arata ca, anual, in UE se produc jucarii de circa 5 miliarde de euro, in vreme ce valoarea jucariilor importate, in principal din China si Japonia, se ridica la aproape 10 miliarde de euro. Piata comunitara este dominata de producatorii francezi, germani si italieni, in industria jocurilor si jucariilor lucrand mai bine de 100.000 de europeni. Cea mai mare parte a jucariilor produse in statele membre UE merg catre SUA. Romania este aproape nesemnificativa in lumea mondiala a jucariilor, cele cateva firme de la noi facand cu greu fata si concurentei de pe piata interna. Cei mai importanti jucatori de pe piata autohtona de jucarii sunt Noriel, Pinocchio, Juno, Frata, Adeline si DToys.

VIP-urile industriei Barbie, Lego, Nintendo, Counter-Strike, figurine Star Wars, Action Man ori Power Rangers - cele mai celebre jucarii din ultimele decenii au ajuns in milioane de case. Barbie, cea mai celebra papusa, s-a nascut in 1959 si a schimbat pana acum mii de haine. A fost si manechin, vedeta de cinema, dar si motociclista, candidata la presedintie ori chiar imobilizata intr-un scaun cu rotile. La vanzari, nici o alta papusa nu a intrecut-o: se apreciaza ca in fiecare secunda se vand doua Barbie in lume. Lego, marca daneza intrata pe piata in 1947, a scos mii de miliarde de caramizi colorate din plastic, pana acum. Intr-o secunda se produc in uzinele companiei circa 600 de caramizi minuscule. Istoria Nintendo Game Boy incepe pe la 1890, cand un japonez a pus pe picioare o micuta afacere care a scos pe piata un joc de carti, Hanafuda. Exact o suta de ani mai tarziu, compania avea sa dea nastere celei mai cunoscute console portabile de jocuri Game Boy. Prima varianta a avut un succes rasunator, iar in numai cateva luni, mai bine de 70 de milioane de console si-au gasit cumparator. Lansat acum 6 ani, Counter-Strike a ajuns curand cel mai jucat shooter din lume. Statisticile oficiale arata ca, in orice minut al zilei, cel putin 200.000 de pamanteni, in principal copii, se distreaza impuscand teroristi virtuali in jocul produs in SUA. Mai bine de 150.000 de servere din toate colturile lumii intretin pasiunea pentru acest joc. i baietii se joaca cu papusile. Cea mai faimoasa, Action Man, a implinit de curand 40 de ani. Alte figurine cu mare priza la baieti sunt cele inspirate din filmul Star Wars, precum si cele asemanatoare eroilor din Power Rangers, celebrul serial de la mijlocul anilor 90, cu eroi adolescenti metamorfozati in luptatori pentru apararea Pamantului de fortele raului. Cea mai vanduta jucarie din toate timpurile este, insa, Cubul Magic al lui Rubik. Inventat de un profesor ungur in 1974, cubul a fost vandut pana acum in peste 300 de milioane de exemplare

n Lumea jucriilor

Ediia de Vineri Nr.201047 din 17 decembrie 2010 n perioada 16 decembrie 16 februarie, la Muzeul Naional de Arheologie i Istorie a Moldovei (MNAIM) are loc o expoziie temporar cu o tematic deosebit, intitulat n Lumea jucriilor.

Expoziia reunete peste 300 de piese, ncadrate cronologic ntre mil. IV . Hr. i anul 2010, majoritatea fiind piese de colecie. Starea excepional de conservare, valoarea intrinsec i unicitatea au constituit criteriile de selecie a obiectelor ce compun expoziia. Pentru elaborarea acestei expoziii, muzeul a colaborat cu Universitatea de Stat, Studioul Teleradio-Moldova, precum i cu colecionari din Republica Moldova i Romnia i a scos la iveal piese extrem de interesante sub aspect tiinific, ale esteticului i

provenienei. Expoziia este structurat n dou compartimente: O istorie improvizat a jucriei, care conine: jucrii din ceramic, lemn, paie, pnui de porumb. Istoria jucriilor este la fel de veche ca istoria umanitii. Cele mai vechi jucrii erau fcute din materiale gsite n natur, ca lemn i lut. Astfel, circuitul expoziional debuteaz cu exponate din aceast categorie: jucrii de lemn (colecia Ion Podaru), uruieci din ceramic (colecia Iurie Caminschi), fluiere din lemn (colecia Posternac Grigorie), ppui din paie i pnui de porumb (colecia Natalia Cangea, Vera Muzlaeva). O not distinct a expoziiei o constituie ppuile din papier mache i porelan. Mii de ani n urm, copiii se jucau cu ppui fcute din cear sau teracot, bee, arcuri cu sgei i yo-yo-uri. Cum tehnologia a evoluat, i jucriile au evoluat, devenind din ce n ce mai complexe. n sec. XIX pn n primii ani ai secolului XX erau foarte populare ppuile confecionate din papier mache. Acestea au intrat n producie de mas n Germania, Frana, Statele Unite, fiind o alternativ ieftin la cele din lemn, deoarece se puteau folosi tipare care reduceau timpul de fabricare. Pentru cei care nu sunt pasionai de acest domeniu, reprezentarea clasic a ppuilor este categoria celor din porelan, cel mai des ntlnite i astzi, oferite adesea ca obiecte de artizanat. O varietate a acestora, mai greu de gsit, sunt cele din parian, un porelan alb, asemntor ca aspect cu marmura. Ppuile din porelan au atins culmea celebritii ntre 1840 i 1880, nainte ca cele din bisque s devin preferatele copiilor, dei mai erau produse n cantiti impresionante chiar i la nceputul secolului trecut. Cele mai multe reprezint femei, purtnd cele mai diverse costumaii, de la rochii simple la cele care erau la mod n momentul produciei sau simple fantezii ale creatorilor. Aceast categorie de piese ofer expoziiei o not de elegan. Sunt etalate ppui din papier mache i porelan din sec. al XIX-lea, un unicat pentru teritoriul nostru este ppua fabricat n Frana n 1860 (colecia Mihai Ciocanu), ppui din porelan din anii 1920, 1960-1990 (colecia Galina Harjevskaia). Urmtorul tronson al expoziiei reunete ppui din plastic, celuloid, cauciuc, produse n Germania (1960-1990), URSS (1950-1990). Cele mai reprezentative sunt cele produse la Fabrica de ppui din Republica Moldova, singura fabric de ppui de pe teritoriul nostru care a activat n perioada anilor 1960-1990. Un grup aparte l constituie jucriile pentru bieei: soldei de plumb (colecia Azina Emma), mainue (colecia Sergiu Guu, Iurie Revenco) i trenulee (colecia Tocmacov Victor). Itinerarul expoziiei se nchide cu un grupaj de jucrii contemporane. Emblematice pentru acest compartiment sunt ppuile Cleopatra, Bratz i Barbie, iar eroii Disney vin s ne transpun n atmosfera de basm. Centrul expoziiei, ca punct de atracie, este valorificat printr-un ansamblu de exponate emblematice: zornitoare mil.IV . Hr., figurine antropomorfe sec. IV . Hr., figurine zoomorfe i vase miniaturale sec. IX-X d.Hr.

O not distinct confer expoziiei ppuile teatrale: mascota spectacolului televizat de ppui Prichindel i a Teatrului de Ppui Gugu. Demersul expoziional este completat cu cri potale i fotografii ce reflect tematica expoziiei, selectate din patrimoniul MNAIM.

Tiki-taka este un termen utilizat pentru a caracteriza o tactica din fotbal. Tiki-taka a trecutfrontierele Spaniei si este folosit in prezent de intreaga presa sportiva din lume care face referire la jocul echipei La Rioja. Cum a reusit sa ajunga acest termen in fotbal si sa creeze o adevarata isterie in utilizarea lui. Intrebarea care chinue este : Cine a fost primul? Cuvantul sau stilul de joc? Cu siguranta primul a fost cuvantul. El este strans legat de numele lui Andres Montes, regretatul (decedat in 2009) comentator sportiv de la canalul TV La Sexta din Spania. Acesta, in timpul partidei Spania-Tunisia, de la Campionatului Mondial de fotbal din 2006, a incercat sa descrie stilul elegant de pase din jocul nationalei iberice si a folosit urmatoarea fraza ramasa celebra: " Estamos tocando tiki-taka, tiki-taka" (Jucam tiki-taka, tiki-taka). Tiki-taka de fapt este o jucarie tipica Peninsulei Iberice. Este formata din doua bile de plastic legate intre ele cu o sfoara innodata la un inel. Jocul consta in miscarea ritmica a bratului din incheietura, pentru a roti cele doua bile in sensuri contrare ca ele sa se loveasca intre ele. Sunetul produs de cele doua bile in timp ce se lovesc este asemanator cu pronuntarea cuvantului tiki-taka de unde si denumirea jucariei. In limba basca acest joc era denumit ca "sa joci o minge fara forta cu grija". Din acel moment, Andres Montes a folosit termenul tot mai des in transmisiunile sportive reusind in final sa-l... mai mult

Duminica, 09 Ianuarie 2011, ora 16:55

Alte articole despre: istorie stil tiki taka

luni, 18 iulie 2011

Codul inelului misterios al lui Thomas Edison277 Articole; 2 Comentarii; Vizualizri:

Marele inventator Thomas Alva Edison (n.11.02.1847- d.18.12.1931) a lsat motenire, pentru cercettorii de peste veacuri, un inel misterios care s-a pierdut de-a lungul vremii i care se presupune c fost confecionat n 1888. n 1967 o secretar a recuperat inelul aflat ntr-un sertar din laboratorul lui Edison i l-a predat spre pstrare Muzeului Edison. Dup 123 de ani rtcitorul inel a fost re-descoperit de ctre un curator al muzeului. Apariia lui a strnit, cum era i firesc s se ntmple, curiozitatea cercettorilor.

Dup analize amnunite, folosind tehnologii de ultim or, istoricii americani de la National Parks Service au declarat c au descoperit ceea ce ei cred c este "cea mai veche nregistrare audio comercial", datnd din 1888. Inelul misterios de fapt un cercule din cositor gravat e un experiment al lui Edison pe care dorea s-l ataeze la o ppu, moment cnd a nregistrat vocea unei femei. Putei asculta "opera" lui Edison vizionnd clipului de mai jos. Cum n arhiva inventatorului nu prea au fost condiii de pstrare, coninutul nu putea fi redat din cauza fragilitii i deteriorrii obiectului. Anul acesta ns un laborator de cercetare californian, folosind tehnologia 3D, a reuit s creeze o replic digital a suprafeei discului. Acest model a fost folosit apoi pentru reproducerea nregistrrii ca fiier digital.

Astfel a fost recuperat un fragmentul de 12 secunde al cntecului pentru copii "Twinkle, Twinkle, Little Star". Aceast nregistrare marcheaz un moment cheie n pentru nceputurile tehnologiei sunetului. n 1888 a fost nregistrat cu ajutorul unui fonograf chiar de ctre inventatorul acestui aparat, Thomas Edison, pentru o afacere cu ppui "vorbitoare". Conform investigaiilor fcute de istoricul Patrick Feaster, care a studiat atent documentele istorice i presa vremii pentru a pune cap la cap povestea din spatele jucriei, Edison ar fi angajat o femeie care s recite versuri, cu doi ani nainte de a scoate pe pia prima ppu vorbitoare din lume care, la vremea aceea, s-a dovedit a fi un mare eec comercial.

Cum tehnologiile sfritului de secol XIX erau rudimentare n ceea ce privete redarea vocii umane, pentru fiecare ppu produs ar fi fost nevoie de o nregistrare separat. Visul lui Edison de a produce n mas astfel de ppui a rmas astfel o utopie, din moment ce pentru realizarea a o sut de jucrii ar fi fost nevoie de artiti care s nregistreze de o sut de ori versurile acestui cntec de leagn. Dei vocea acestei femei, nregistrat pe o plcu metalic, a fost imortalizat cu doi ani nainte ca Edison s lanseze jucriile, ea n-a putut fi niciodat folosit pentru planul iniial: n 1890, discurile de cear luaser locul metalului.

smbt, 2 iulie 2011Misterul bolului muzical tibetan 277 Articole; 2 Comentarii; Vizualizri:

Bolul muzical, instrument tradiional tibetan care este folosit de mai bine de 3.000 de ani n ceremonii, i-a dezvluit, n sfrit, secretul producerii sunetului misterios. Umplut cu ap, prin frecare cu un ciocan de lemn mbrcat n piele, bolul emite un sunet straniu iar picturile de ap ncep s danseze. Fenomenul i-a contrariat un pic pe cercettori. Cum emite sunetul, mai ales c efectul undelor are i energii tmduitoare?

Cercettorii belgieni i britanici au analizat matematic, ntr-un raport publicat n revista Nonlinearity, efectul produs de misteriosul bol i, ajuni n acest punct al calculelor, pot explica i alte procese, cum ar fi injecia cu combustibil. n centrul fenomenului se afl undele Faraday, care apar cnd un fluid vibreaz, forat de un spaiu nchis cum ar fi marginile bolului muzical. Pe msur ce frecvena frecrii crete pn la nivelul la care bolul vibreaz n mod natural, marginea acestuia i schimb forma, de la un oval la altul. Energia rezultat se transfer n apa din bol. La un anumit punct, apa devine instabil i apar mai multe picturi care sunt aruncate n aer pe lng undele vibrante haotice. "Instabilitatea Faraday" a fost demonstrat n 2009, pe o gam larg de fluide, de profesorul John Bush de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts n cadrul unei emisiuni la Discovery. O femeie, pe nume Rosie Warburton, a vzut emisiunea i i-a trimis un e-mail spunnd c ea a constatat acelai comportament la bolul tibetan.

"Acest e-mail m-a inspirat s fac studiul. Deducerea criteriilor pentru separarea picturilor este important pentru un numr mare de aplicaii n inginerie, ns studiul a fost fcut din pura curiozitate", a explicat Bush. Astfel, profesorul Bush i co-autorul Denis Terwagne de la Universitatea din Liege, din Belgia, au dezvoltat un model matematic pentru modul n care apa se comport n boluri. Studiile de acest fel sunt de interes mai larg pentru aplicaii de inginerie, cum ar fi injectoarele de combustibil sau atomizoarele parfum. n videoclip se poate vedea tranziia minune a vibraiilor energetice: apar mici valuri ce se lovesc unul de altul i care elibereaz picturi ce zboar n aer odat cu sunetul. Acest studiu s-a nscut din pur curiozitate.

n spitalul Abergavenny, din Marea Britanie, 30 de voluntari i muzicieni au lucrat la proiect sonor, esperimentnd voce i instrumente neobinuite, precum i gonguri sau boluri tibetane. Experimentul a avut loc pe fondul crerii de sunete terapeutice. n cazul n care proiectul reuete, ar putea fi replicat la alte spitale.(BBC)


Recommended