+ All Categories
Home > Documents > ist. filosofiei

ist. filosofiei

Date post: 16-Jul-2015
Category:
Upload: ciprian-ionescu
View: 194 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 97

Transcript

UNIVERSITATEA TRANSILVANIA BRAOV CHIRI FACULTATEA DE DREPT I SOCIOLOGIE CATEDRA DE SOCIOLOGIE I FILOSOFIE

Prof. univ. dr. Romulus

TEMATICA MODULULUI DE ISTORIA FILOSOFIEI DE LA EXAMENUL DE LICEN LA SECIA DE SOCIOLOGIE1. Caracterizare general a etapei clasice a filosofiei antice greceti 2. Semnificaii filosofice ale momentului sofist n filosofia antic greceasc 3. Protagoras din Abdera: Omul este msura tuturor lucrurilor 4. Semnificaii ale momentului socratic n filosofia antic greceasc 5. Personalitatea lui Socrate i semnificaiile social-politice ale procesului su 6. Filosofia lui Socrate 7. Personalitatea i opera lui Platon 8. Ontologia platonician: teoria Ideilor 9. Gnoseologia platonician: teoria reamintirii 10. Teoria social-politic platonician 11. Personalitatea i opera lui Aristotel 12. Filosofia lui Aristotel 13. Concepia social-politic aristotelic 14. Hedonismul lui Epicur 15. Fatalismul stoic BIBLIOGRAFIE Gheorghe Vlduescu, Filosofia n Grecia veche, Editura Albatros, Bucureti, 1984, pp.122-136, 203-221, 254-282, 304-351, 373-395, 404-425. Facultativ: Platon, Republica, n Opere, vol. V, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1986. Aristotel, Politica, Editura Cultura Naional, Bucureti, 1924. Diogenes Laertios, Despre vieile i doctrinele filosofilor, Editura Polirom, Iai, 1997 (capitolele i paragrafele consacrate filosofilor respectivi). Wilhelm Windelband, Istoria filosofiei greceti, Editura Moldova, Iai, 1995 (capitolele i paragrafele consacrate filosofilor respectivi). Jeanne Hersch, Mirarea filosofic. Istoria filosofiei europene, Editura Humanitas, Bucureti, 1994 (capitolele i paragrafele consacrate filosofilor respectivi). Dian Collinson, Mic dicionar al filosofiei occidentale, Editura Nemira, Bucureti, 1995 (capitolele i paragrafele consacrate filosofilor respectivi). Pierre Hadot, Ce este filosofia antic?, Editura Polirom, Iai, 1997 (capitolele i paragrafele consacrate filosofilor respectivi). Bertrand Russell, Istoria filosofiei occidentale, vol. 1, Editura Humanitas, Bucureti, 2005. (capitolele i paragrafele consacrate filosofilor respectivi).

2

ETAPA CLASICA A FILOSOFIEI ANTICE GRECETI(sec. V lV . Hr.) 1. CARACTERIZARE GENERAL nceputul secolului al V-lea marcheaz intrarea culturii i civilizaiei antice greceti n etapa apogeului su. Ca urmare a victoriilor strlucite obinute de rzboaiele cu perii, grecii au dobndit contiina valorii i superioritii civilizaiei lor. Atena va deveni cea mai important for maritim a Mediteranei i multe alte ceti vor ajunge prospere. La mijlocul secolului al V-lea, n anul 445, este ales strateg al Atenei Pericle care va impune regimul politic democratic. Modelul democraiei ateniene va fi preluat de numeroase alte ceti din ntreaga lume greceasc. Regimul democratic a stimulat la cote fr precedent creativitatea indivizilor astfel nct se nregistreaz progrese semnificative n toate domeniile de activitate. Atena devine adevrata capital a lumii greceti i impune un sistem de valori care va influena evoluia culturii occidentale a urmtoarelor milenii. Astfel se ncepe procesul de sistematizare urbanistic a Atenei i de construire edificiilor publice i religioase care vor mpodobi Acropola. n aceast perioad triesc i creeaz marii tragici: Eschil, Sofocle i Euripide, precum i cel mai valoros comedian grec, Aristofan. Artele plastice furesc tiparele fundamentale care vor configura arta occidentului. Triesc i creeaz opere nemuritoare cei mai valoroi sculptori greci: Phidias, Myron, Scopas, Praxiteles, Lysip etc. precum i cel mai important pictor grec Polygnot. Tot n epoca clasic triesc i i elaboreaz concepiile cei mai importani filosofi greci: Socrate, Platon i Aristotel. n filosofia greceasc se nregistreaz n etapa clasic o deplasare semnificativ a centrului de interes al filosofilor dinspre problemele naturii spre problemele omului. Dac filosofia presocratic avusese un pregnant timbru cosmologic, fizicalist, n etapa clasic ea va deveni preponderent antropologic, adic va pune n centrul interesului problematica socio- uman. Aceast mutaie de accent al interesului filosofic are att cauze logice ct i cauze istorice. Sub raport logic problematica omului, care fusese numai implicit n filosofia presocratic, trebuia s fie explicit. Sub raport istoric deplasarea centrului de interes al filosofiei dinspre natur spre om se explic prin mutaiile care au loc n viaa social-politic i n planul contiinei. Regimul democratic instaurat de Pericle reclama participarea cetenilor n cunotin de cauz la viaa public. Ei trebuiau s fie competeni pentru a se putea pronuna n diferite probleme care vizau traiul lor n comun. n general, orice regim democratic presupune, pentru a fi funcional, un nivel nalt de cultur i competen a indivizilor. n noul context social-politic i spiritual filosofia era solicitat de problemele stringente pe care le ridica viaa cetii i ea trebuia s permit nelegerea problematicii raporturilor dintre individ i colectivitate, problematica moralitii, adic problematica uman. Procesul de impunere a regimului democratic a ntmpinat mari dificulti datorit rezistenei drze, politice i ideologice, a aristocraiei rsturnate de la putere. Socotindu-se destinai prin chiar ordinea lumii s dein hegemonia, exponenii intereselor aristocraiei i-au pus ofensiva ideologic sub semnul legitimismului denunnd demosul (poporul) pentru uzurparea puterii. Militnd pentru restauraia dominaiei aristocraiei exponenii intereselor acesteia invoc argumentul naturii (physis), n timp ce demosul i ntemeiaz dreptul la hegemonie pe convenie, pe legea omeneasc (nomos). Susintorii physis-ului (ordinea natural)

3 considerau c ordinea din cetate trebuie neleas conform ordinii naturale, deci implacabil, de neschimbat, asemenea acesteia. Nesocotirea ei ar atinge ordinea lumii i s-ar ntoarce, n cele din urm, mpotriva omului nsui. Nerespectarea ierarhiei n cetate, stabilit n mod natural, ar afecta armonia organismului social. Conductorii, prin tradiie aristocrai, ar avea ca virtute dominant raiunea, n timp ce oamenii de rnd ar fi dominai de pntec. Cetatea ar fi asemenea unui organism uman n care dac minile ar refuza s mai asculte de cap, ar suferi ntregul organism, inclusiv ele. Susintorii nomos-ului (cu accepia de legmnt, ordine omeneasc), invocau ideea de mare valoare filosofic, politic i moral a unei naturi umane, aceeai pentru toi oamenii i, n consecin, a dreptului tuturor cetenilor de a se manifesta ca zoon politicon, ca fiine politice (Aristotel). Prin nomos devine posibil conceptul omului ca om, al omului ca umanitate. Instituindu-se ca subiect al tuturor aciunilor sale, omul devenea n msur s se identifice cu creatorul vieii sale politice i morale. Se dobndete astfel contiina istoricitii ca ordine a lumii umane, distinct de cea natural. 2. SOFITII Sofitii au fost gnditori din ntreaga lume greceasc venii la Atena n secolul al V-lea care iau asumat n contextul social-politic impus de regimul democratic rolul de educatori publici contra cost. Termenul cu care sunt denumii deriv din grecescul sophos (nelept), dar a fost utilizat cu referire la sofiti cu o accepie peiorativ. Regimul democratic presupunea un nalt nivel de cultur i competen, pe care cei mai muli dintre greci nu-l aveau. Sistemul de nvmnt tradiional nu asigura dect o pregtire precar, care se limita la formarea deprinderilor intelectuale fundamentale i la cunoaterea poemelor homerice. Noul context social-politic presupunea att capacitatea de nelegere a unor fenomene complexe, cum sunt cele social-politice i morale, ct i capacitatea susinere i argumentare a punctelor de vedere n numeroasele organisme deliberative create de regimul democratic. Este semnificativ n acest sens faptul c din cei aproximativ 40 50 de mii de ceteni, ci avea Atena secolului al Vlea, circa 10 mii erau angrenai n permanen n diferite funcii publice. Marii filosofi greci ai etapei clasice, Socrate, Platon i Aristotel, i-au judecat foarte aspru pe sofiti, dar, cel puin n parte, pe nedrept. Platon a scris un dialog intitulat Sofistul n care a ridiculizat un astfel de personaj. Cartea a VI-a a tratatului de logic a lui Aristotel, Organon (gr. instrument), este intitulat Respingerile sofistice i este consacrat denunrii raionamentelor vicioase din punct de vedere logic pe care sofitii le ntrebuinau pentru a-i impune punctele de vedere. La rndul su, Socrate s-a delimitat i i-a combtut ntreaga via de sofiti, cu care era adesea confundat. Sofitii cereau bani muli pentru leciile lor, dar n vremea aceea erau singurii care puteau asigura o adevrat cultur general i care puteau forma oratori. Ei urmreau s formeze oameni competeni, mai ales conductori politici, oameni de stat, care reprezentau elita fiecrei ceti. Sofitii considerau c virtutea se putea nva. La greci ca i la latini mai trziu, virtutea nu era n primul rnd virtutea moral ci ansamblul calitilor care l fac pe individ s fie eminent i-i confer eficacitate i faim. n general, sofitii ntruchipeaz cea dinti form istoric a umanismului. Peste aproape o jumtate de mileniu Cicero va scrie despre ei c o dat cu sofitii nelepciunea a cobort din cer pe Pmnt. Pn la ei nelepciunea (sophia), i mai ales iubirea de nelepciune (philosophia) avea un caracter oarecum ezoteric, ineau de o coal sau de o grupare nchis. Sofitii aduc nelepciunea n viaa public i vor s fac din ea o deprindere politic i moral. Lupta pentru hegemonie la Atena nu-i angaja numai pe lideri, ci i masa de ceteni. De aceea se i punea att de acut problema educaiei politice iar sofistica nu putea s fie o micare omogen. Nu numai gruparea democratic ci

4 i cea aristocratic avea nevoie de educatori politici. Sofistica ndeplinete rolul unei ideologii, a unei instituii de propagand, dar scindat, n conformitate cu structura socialpolitic a cetii. n cadrul sofisticii se pot distinge, n consecin, o orientare prodemocratic, reprezentat de Protagoras din Abdera, Gorgias din Leontinas, Prodicos din Iulis, Hippias din Elis .a., i o orientare proaristocratic reprezentat de Critias i Callicles. 2.1. PROTAGORAS DIN ABDERA (481-411 .H.) Primul i cel mai important dintre sofiti, Protagoras, fost elevul lui Democrit, care se pare c a ntemeiat la Abdera, n nordul Greciei continentale, o coal filosofic. A scris numeroase lucrri din care nu ne-au parvenit dect puine fragmente. Mai muli autori antici susin c lucrrile sale s-ar fi intitulat Arta conversaiei, Despre tiin, Despre stat, Despre virtui, Despre lucrurile din Hades, Despre zei etc. Protagoras a fost foarte preuit n epoc, nu ns i neles i, mai ales, acceptat n aceeai msur. Chiar Platon i Aristotel nu i-au neles concepia n profunzime, simplificndu-i-o. A fost condamnat la moarte pentru impietate (negarea zeilor) de care a scpat, pare-se, prin fug sau a fost numai ostracizat. Dac n legtur cu condamnarea la moarte a lui Protagoras sursele nu concord, este dat ca sigur procesul de impietate care i-a fost intentat ca urmare a celor scrise n cartea sa Despre zei, n ntregime pierdut, despre care un filosof cretin de mai trziu, Eusebius din Cesarea, spune c n ea Protagoras ar fi afirmat: Despre zei eu nu pot s tiu nici dac exist, nici dac nu exist, nici care sunt i nici care este foram lor, cci numeroase sunt obstacolele care m mpiedic: vizibilitatea lor i scurtimea vieii omeneti. Ceea ce uimete este totui asprimea condamnrii n raport cu coninutul acestei aprecieri cci, Protagoras este mai degrab evaziv; el nici nu accept nici nu contest explicit existena zeilor. Abinerea sa nu este motivat prin cauze subiective, care eventual i-ar fi putut fi imputate, ci prin cauze obiective. Totui n epoc el a fost judecat pentru impietate, iar mai trziu a fost considerat de cretinism ateu. Nu se poate vorbi, n nici un caz, de un ateism al lui Protagoras, care nici nu poate fi comparat cu ali sofiti, ca Prodicos din Iulius sau Critias, care au reprezentat n epoc ateismul n sensul su literal. Protagoras este mai degrab sceptic n legtur cu problema existenei zeilor. Cel mai important fragment care ne-a parvenit de la Protagoras este cel transmis de Platon, prin care sofistul din Abdera poate fi considerat fondator al umanismului occidental: dintre toate cele ce sunt, omul este msura existenei celor ce exist i a nonexistenei celor ce nu exist. ntr-o form concentrat aceast tez este exprimat sub forma: omul este msura tuturor lucrurilor i a devenit una dintre cele mai celebre propoziii ale filosofiei. Platon a sesizat importana acestei propoziii, dar a simplificat-o, reducndu-i de dou ori sensurile: 1. - interpretarea exclusiv gnoseologic dup care propoziia ar viza omul ca senzaie, individul care percepe diferit de altul, ba chiar pe cel care acum i aici percepe ntr-un fel i mai trziu sau n alt loc altfel. Platon respinge acest punct de vedere considernd c exist un adevr obiectiv, adic un adevr valabil pentru toi oamenii, toate timpurile i toate locurile. 2. - reducerea omului la individ, n conformitate cu care fiecare individ are propria sa msur a lucrurilor. Aristotel va prelua i el interpretarea platonician individualist. n Metafizica el scrie c Protagoras pretindea c omul este msura tuturor lucrurilor, ceea ce revine la a spune c ceea ce i se pare fiecruia este i n realitate. n epoca modern, sub influen kantian, propoziia lui Protagoras a fost interpretat n sens

5 generic. Th. Gonperz, un istoric neokantian al filosofiei greceti, aprecia c nu omul ca senzaie poate fi msura tuturor lucrurilor, ci omul n general. Se pstreaz ns nelegerea exclusiv gnoseologic a tezei lui Protagoras. n filosofia contemporan prevaleaz nelegerea msurii ca stpnire, ca luare n stpnire a lumii de ctre om. n sens antropologic, adic al considerrii omului n generalitatea sa, noi suntem ceea ce suntem i devenim numai n msura n care lum n stpnire sau, cum spunea Protagoras, msurm toate lucrurile, adic le valorizm, le dm forma noastr, le umanizm. Noi msurm lucrurile, adic le trecem din lumea lor n lumea noastr. Omul nu este un lucru asemntor celorlalte, nu este nici mcar un lucru superior celorlalte, deoarece dintre toate lucrurile doar el este capabil s msoare, adic s valorizeze; el este deci altceva, avnd o alt ontologie, adic un alt statut existenial, un alt mod de a fi. Este foarte probabil ca Protagoras s nu fi avut n vedere toate aceste sensuri, dar afirmaia sa le conine n mod implicit, fiind una dintre cele mai profunde deschideri n filosofie. Ea este i va rmne o afirmaie principal deschis, adevrul ei va spori n permanen, pe msura sporirii omului nsui, pentru c una este s spui, de exemplu, omul este biman, adevr incontestabil, dar nchis, i cu totul alta este s spui omul este msura tuturor lucrurilor pentru c n acest caz subiectul afirmaiei este ntr-o continu devenire, practic nelimitat, sub raport spiritual. AUTOEVALUARE A. ntrebri 1. Care este extensiunea temporal e epocii clasice a culturii i civilizaiei antice greceti? 2. Care au fost principalele evenimente i procese social-politice ale epocii clasice? 3. Ce raporturi exist ntre performanele spiritului grecesc al epocii clasice i instaurarea regimului politic democratic? 4. Care sunt cele mai importante realizri ale culturii i civilizaiei greceti ale epocii clasice? 5. Care este caracteristica definitorie a filosofiei greceti a epocii clasice i cum se explic ea? 6. n ce const disputa physis nomos i care sunt semnificaiile sale filosofice i ideologice? 7. Cine au fost sofitii i care a fost importana lor cultural i ideologic n epoca clasic? 8. Cum se explic polarizarea ideologic a sofitilor? 9. Cum explicai ostilitatea lui Socrate, Platon i Aristotel fa de sofiti? 10. Care a fost acuzaia pe baza creia i-a fost intentat procesul lui Protagoras i ct de legitim este ea? 11. Care sunt cele mai importante semnificaii filosofice ale tezei lui Protagoras omul este msura tuturor lucrurilor? 12. Cum explicai respingerea tezei fundamentale a lui Protagoras de ctre Platon i Aristotel? B. Teme pentru dezbatere n seminar, pentru referate sau eseuri 1. Etapa clasic a culturii i civilizaiei antice greceti expresie suprem a geniului grecesc. 2. Atena antic ntre apogeu i declin. 3. Disputa physis nomos i semnificaiile sale filosofice i ideologice. 4. Realizai un eseu cu tema Omul este msura tuturor lucrurilor. TEXTE PENTRU ANALIZ I INTERPRETARE

6 1. Caracterizare general 1.1. TUCIDIDE, Istoria rzboiului peloponeziac, II, 37 40, Discursul lui Pericle despre democraia atenian: Din pricin c Atena este condus nu de civa, ci de mai muli ceteni (constituia) s-a numit democraie i, dup lege, toi sunt egali n privina intereselor particulare; ct despre influene politice, fiecare este preferat dup cum se distinge prin ceva, i nu dup categoria social, ci mai mult dup virtute, iar dac este srac dar poate s fac vreun lucru bun pentru cetate, nu este mpiedicat pentru c n-are vaz (n activitatea zilnic) ne manifestm liberi activitatea Ne satisfacem, fr constrngere, interesele particulare. Nu clcm legile, chibzuim treburile publice, mai ales din respect pentru legi dm ascultare i oamenilor care sunt, n orice mprejurare la conducere, i legilor, att acelora care sunt promulgate de a veni n ajutorul oamenilor obidii, ct i legilor care, dei nu sunt scrise, comport totui un respect unanim consimit. 1.2. PIERRE MAXIME SCHUHL, Eseu asupra formrii gndirii greceti, Editura Teora, Bucureti, 2000, p. 156. ncepnd cu mijlocul secolului al V-lea, un spirit nou rzbate n Atena; i nu ezitm deloc s comparm secolul lui Pericle cu cel al lui Voltaire sau chiar cu Renaterea italian. n vremea lui Pisistrate, o prim nflorire a artelor i literelor nsoise revigorarea orfismului; rzboaiele medice au provocat o reacie care s-a extins chiar i n sculptur, unde apreau tendine arhaizante n timp ce abia se ncheiase epoca arhaic; ele s-au tradus n politic printr-o cretere a influenei Areopagului, dar curnd, Ephialtes i Pericle, desvrind opera lui Clistene, instaureaz un regim pur democratic. Atmosfera social i intelectual s-a transformat rapid: nu mai era suficient, de acum, pentru a juca un rol n cetate i pentru a obine consideraia tuturor, s aparii unei familii onorate prin gloria strmoilor ei (Aristotel, Statul atenian), ci trebuia s te impui prin cuvnt, s faci fa celor care te contraziceau, s ai preri clare despre toate. 1.3. ION BANU, Filosofia greac pn la Platon, vol. I, partea I, Studiu istoric, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1979, p. CLXIV CLXV, CLXXI. Sistemul democratic nou creat chema masele de oameni liberi la conducerea statului. Calculul arat c din cei circa 30 35 de mii de ceteni atenieni maturi, peste un sfert aproape 10.000 erau n permanen angrenai n ndeplinirea unor funcii publice ale statului; n plus ei treceau mereu unii n locul altora, ceea ce fcea ca numai printr-un accident vreun cetean s stea mult vreme n afara oricrei demniti. Aceasta nseamn c, dup nlturarea barierelor antidemocratice din trecut, straturi largi de ceteni fr blazon, fr avere i fr experien, erau presate s se instruiasc, s nvee a decide n treburile publice fundamentale ale statului (n consiliul celor 500), s aplice justiia (n tribunalul celor 6000 de heliati), s rezolve probleme administrative curente (sunt aproximativ 1000 de mici funcionari) etc., i totodat s nvee s ia cuvntul n adunarea legislativ ca i n tribunale. Noua via politic aducea n discuie o serie de teme crora exponenii intelectuali ai taberelor opuse le ddeau soluii opuse Se contureaz deci o nou etap n dezvoltarea filosofiei n vechea Grecie. De obicei, n istoriografia filosofiei, ea e legat de numele lui Socrate, n timp ce etapa anterioar e denumit presocratic. Dar epoca cea nou, sub raportul caracterelor ei specifice generale, este n egal msur deschis de Socrate, de Democrit, de Protagoras, de hippocratici. Este epoca diferenierii filosofiei sociale de ontologie, apoi a gnoseologiei, de o parte, de filosofia social i ontologie, de alt parte. Este, prin Gorgias, Socrate, Platon, Aristotel etc., un nou moment n istoria gnoseologiei, a logicii, a dialecticii; prin hippocratici, e o etap nou n istoria observaiei experimentale; este, prin Democrit i Aristotel, o etap nou n istoria cunoaterii tiinifice i n istoria teoriei societii. Prin Protagoras sau Democrit, o faz superioar n istoria ateismului. Noua faz e socratic, democritic, hippocratic, este faza ciocnirii unor idei noi, faza unor cuceriri aparinnd unei pleiade filosofice, care alturi de remarcabili poei i dramaturgi, artiti plastici, istorici, cercettori ai naturii i oameni

7 politici, au rspuns unei grandioase chemri sociale, i i-au rspuns n chip remarcabil de productiv. 1.4. W.K.C. GUTHRIE, Sofitii, Editura Humanitas, Bucureti, 1999, pp. 51, 53. Cei doi termeni, nomos (pl. nomoi) i physis, sunt cuvinte-cheie n secolele al V-lea i al IV-lea s-ar fi putut spune cuvinte de ordine ale gndirii greceti. La scriitorii de dinainte, ele nu par cu necesitate incompatibile sau n antitez, ns n atmosfera intelectual a secolului al V-lea au ajuns s fie n mod obinuit considerate opuse i reciproc exclusive: ceea ce exista dup nomos nu era dup physis i viceversa Semnificaia lui physis decurge din studiul presocraticilor. Se poate traduce, fr teama de a grei, prin natur, dei atunci cnd este exprimat n legtur cu nomos cuvntul realitate face uneori contrastul mai clar. Pentru oamenii epocii clasice, nomos este nomizetai, ceva n care se crede, este practicat ori considerat adevrat; termenul originar e nemetai, ceva proporionat, distribuit sau mprit n mod egal. Ceea ce nseamn c presupune un subiect activ un credincios, practician sau distribuitor de la care eman nomosul Dezbaterile despre religie s-au ndreptat asupra problemei dac zeii exist prin physis n realitate sau doar prin nomos; despre organizarea politic, dac statele se nasc prin voin divin, prin necesitate natural sau prin nomos; despre cosmopolitism, dac mpririle n cadrul speciei umane sunt naturale sau sunt doar o problem de nomos; despre egalitate, dac stpnirea unui om asupra altuia (sclavia) sau a unui popor asupra altuia (imperiul) este natural i inevitabil sau doar prin nomos, i aa mai departe. 2. Sofitii 2.1. P.P. NEGULESCU, Scrieri inedite, II. Problema cunoaterii, Editura Academiei R.P.R., Bucureti, 1969, p. 65 67. Dup rzboaiele medice, Atena ajunsese s joace, n lumea greceasc, un rol att de nsemnat, nct sfera de aciune a cetenilor ei se lrgise brusc, peste orice ateptare. n acelai timp, organizarea democratic a statului atenian, chemnd mase din ce n ce mai mari de oameni s ia parte la viaa politic, le impunea obligaii, pentru care se simea, din ce n ce mai mult, nevoia unei pregtiri speciale. Dat fiind, ndeosebi, nsemntatea cuvntului, rostit cnd trebuia i cu meteugul cuvenit n discuiile ce precedau hotrrile adunrilor populare, s-a ivit necesitatea imperioas a unor dascli care s-i nvee pe tineri arta de a vorbi, cu succes, n public Profesorilor de acest fel, cnd au nceput s apar, li s-a dat, ca o distincie, numele de sofiti, care desemna, la origine, pe toi cei ce artau, n activitatea lor, caliti eminente, pe toi cei ce se ilustrau, ndeosebi, printr-o inventivitate puin comun, n gsirea mijloacelor de a face fa diferitelor situaii, ce se puteau ivi n viaa omeneasc, privat sau public Numele de sofist a luat, este drept, mai trziu, o nuan pejorativ, care i-a rmas pn n timpul nostru Explicaia ei trebuie cutat n faptul c sofitii, ca profesori ce pregteau pe tineri pentru viaa public, n primul rnd, erau datori s-i nvee meteugul de a face fa oricrei situaii, de a gsi, bunoar, argumente pentru sau contra oricrei teze pe care mprejurrile i putea sili s-o susin sau s-o combat. i fiindc mprejurrile se puteau schimba pe neateptate, silind i pe oameni s-i schimbe, tot att de repede, atitudinile, tinerii ce se pregteau pentru viaa public trebuiau s se deprind a gsi argumente, tot att de plauzibile, cu care s poat combate ceea ce susinuser sau s susin ceea ce combtuser mai nainte. 2.2. W.K.C. GUTHRIE, Sofitii, Editura Humanitas, Bucureti, 1999, p. 36 39. n timpul vieii lui Socrate, termenul (sofist n.n.) a nceput s fie folosit, dei nu exclusiv, n legtur cu o categorie particular, anume educatorii profesioniti care le ofereau tinerilor, contra plat, nvtur i expuneri publice de elocven Temeiurile pentru care critica Socrate faptul c sofitii luau bani erau altele, caracteristice lui. El susinea (tim asta de la Xenofon, nu de la Platon) c, acceptnd bani, sofitii se lipseau de

8 libertatea lor: erau constrni s discute cu oricine putea plti taxele, pe cnd el era liber s se bucure de societatea celor pe care-i alegea singur. Mergea pn acolo nct numea aceasta prostituie, cci ai vinde mintea nu era cu nimic mai presus dect a-i vinde trupul. nelepciunea ar fi trebuit s fie mprtit de bunvoie ntre prieteni i iubii Aversiunea pe care (sofitii n.n.) o strneau n ochii comunitii nu se datora numai temelor pe care le predau. Propriul lor statut le era potrivnic. Nu numai c pretindeau c ofer instrucie n ceea ce la Atena era considerat un fel de a doua natur pentru oamenii de treab, dar ei nii nu erau lideri atenieni, nici mcar ceteni. Erau strini, provinciali al cror geniu depise hotarele cetilor lor lipsite de importan. 2.1. Protagoras din Abdera 2.1.1. DIOGENES LAERTIOS, Despre vieile i doctrinele filosofilor, IX, 50 56. Protagoras s-a nscut la Abdera. A fost elevul lui Democrit. Protagoras a fost cel dinti care a susinut c privitor la fiecare lucru exist dou raionamente, opuse unul altuia Prima scriere pe care a citit-o n public a fost Despre zei; a citit-o la Atena n casa lui Euripide. 2.1.2. PLATON, Theaitetos, 151e 152a. (Protagoras) declar c: dintre toate cele ce sunt, (numai) omul este msura existenei celor ce exist i a nonexistenei celor ce nu exist. 2.1.3. PLATON, Cratylos, 385e 386a. Cum afirma Protagoras spunnd c omul este msura tuturor lucrurilor i c, prin urmare, aa cum mi apar mie lucrurile aa sunt pentru mine, i aa cum i apar ie, tot aa sunt pentru tine. 2.1.4. ARISTOTEL, Metafizica, XI, 6, 1062b 13. (Protagoras) susinea c omul este msura tuturor lucrurilor, ceea ce revine la a zice c tot ce i se pare fiecruia exist n realitate. Dac ar fi aa, ar rezulta c acelai lucru este i nu este, c e bun i ru, i c toate afirmaiile opuse sunt deopotriv adevrate, pentru c acelai lucru i pare frumos unuia, pe cnd altuia tocmai dimpotriv, i ceea ce ne apare fiecruia dintre noi este msura lucrurilor. 2.1.5. EUSEBIUS, Praeparatio evangelica, XIV, 3, 7. Se zice c el (Protagoras n.n.) ar fi spus n introducerea la cartea sa Despre zei: Despre zei, eu nu pot s tiu nici dac exist, nici dac nu exist, nici care este forma lor. Cci numeroase sunt obstacolele care stau n faa tiinei mele: invizibilitatea lor i scurtimea vieii omeneti.

SOCRATE (469 399 .Hr.) 1. Personalitatea si procesul Socrate filosoful care nu a scris nimic s-a bucurat n posteritate de o celebritate pe care nu au atins-o ali autori care au umplut cu operele lor rafturi ntregi de biblioteci. S-a spus despre el c

9 ar fi filosoful care a exercitat cea mai profund influen asupra spiritului occidental, iar trecerea sa prin lume a fost comparat cu cea a lui Iisus. Pe de alt parte, unii dintre contemporanii si (Aristofan) i-au zugrvit un portret care contrasteaz flagrant cu cel al discipolului su, Platon: Platon: aristocrat, bogat, distins, frumos ca un zeu; Socrate plebeu, srac, grosolan, urt ca un satir. Socrate nu a scris n mod deliberat nimic, invocnd n acest sens dou motive: a) pretindea c nu tie nimic (tiu c nu tiu nimic) i deci nu are despre ce scrie; b) considera c adevrul este indisolubil legat de persoana care-l deine, astfel nct detaarea sa de aceasta l-ar denatura. Socrate s-a nscut la Atena n anul 469 .Hr. ntr-o familie modest. Tatl su, Sophroniscos, era pietrar, iar mama sa, Phainarete, era moa. Pn n jurul vrstei de 40 de ani (vrst numit de greci akm vrsta deplinei mpliniri a individului) el a practicat, potrivit tradiiei, meseria tatlui su, dar pare-se fr succes, motiv pentru care a abandonat-o la aceast vrst. Dup alte surse, el ar fi fost foarte talentat, una dintre sculpturile sale (grupul statuar Graiile drapate) ar fi fost amplasat pe Acropola atenian. Pentru a nu se rupe complet de tradiie, lui Socrate nu-i mai rmnea dect meseria mamei sale, care era ns interzis brbailor la Atena. De aceea Socrate declara metaforic mai trziu c la akm a decis s practice meseria mamei sale ntr-o form transfigurat: dac mama sa ajuta s se nasc trupurile, el i-a propus s ajute s vin pe lume sufletele. Indiferent care au fost motivele care l-au determinat s renune la art, cert este faptul c pn la sfritul vieii Socrate se va consacra exclusiv filosofiei. El fusese interesat, de altfel, de filosofie nc din tineree, fiind, conform unor mrturii, discipolul lui Anaxagoras din Clazomene, dar l-a nemulumit importana prea mare acordat de acesta, ca i de toi ceilali filosofi presocratici, problemelor naturii n raport cu problemele omului. Socrate s-a delimitat, de asemenea, i de teza lui Anaxagoras potrivit creia soarele este o piatr incandescent de mrimea Peloponezului, tez pentru care Anaxagoras a fost, pare-se, condamnat la moarte, sub acuzaia de impietate. Socrate considera c o serie de probleme, ca cea asupra creia s-a pronunat Anaxagoras, ar depi puterea de nelegere a omului i c cercetarea lor i-ar mnia pe zei. Socrate a fost ntreaga via un cetean exemplar al Atenei, a respectat cu sfinenie legile cetii, afirmnd c legile sunt prinii mei. El susinea c fiecare cetean i datoreaz poziia social i prestigiul, legilor. Socrate a trit n epoca lui Pericles, epoc n care la Atena a fost instaurat regimul democratic. Att n epoc ct i n posteritate el a fost adeseori confundat cu sofitii, de care s-a delimitat categoric ntreaga via i pe care i-a combtut fr ncetare, reprondu-le, n special, concepia relativist asupra cunoaterii. Socrate a fost cstorit cu Xantipa, care a rmas n istorie prototipul soiei ciclitoare, care face viaa brbatului un calvar. Au avut trei copii, care n-au fost atrai de filosofie, astfel nct adevraii copii ai lui Socrate au fost cei spirituali, adic discipolii si. Socrate a participat la mai multe rzboaie purtate de cetatea sa, remarcndu-se prin abnegaie i vitejie. Astfel, el s-a comportat ca un adevrat erou n luptele de la: Potideea (430 .Hr.), Delion (424 .Hr.) i Amphipolis (422 .Hr.). El i-a ndeplinit cu contiinciozitate i responsabilitate toate nsrcinrile cu care a fost nvestit de cetatea sa, dar numai n msura n care ele nu contraveneau legilor ori opiunilor sale morale. Altfel, el s-a opus condamnrii n bloc a celor zece generali care conduseser btlia naval de lng insulele Arginuse mpotriva flotei spartane i care, dei victorioi, nu aduseser trupurile atenienilor czui n lupt i nu le ndepliniser ritualurile prevzute de tradiie. Socrate considera c prin judecarea n bloc a celor zece generali se nclca legea atenian potrivit creia fiecare cetean avea dreptul la judecat individual. De asemenea, n anul 404 .Hr., cnd a fost rsturnat pentru scurt timp regimul politic democratic, instaurndu-se cel aristocratic ai celor 30 de tirani, Socrate nu a ndeplinit ordinul pe care-l primise de la autoriti de a pleca mpreun cu ali atenieni n insula Salamina pentru a-l aduce la Atena pentru a fi judecat pe ceteanul Leon, unul dintre liderii demosului, refugiat datorit terorii instaurate de cei 30 de tirani. Socrate considera c prin acest

10 ordin cei 30 de tirani nclcaser legea, care prevedea c autoritatea atenian nu se putea exercita dect n limitele statului atenian. n pofida acestei conduite exemplare, la vrsta de 70 ani, lui Socrate i se va intenta un proces n urma cruia va fi condamnat la moarte de un tribunal al demosului. Lui Socrate i-au fost aduse dou acuzaii: a) acuzaie de impietate (asebia), adic de necredin n zeii tradiionali ai grecilor; b) acuzaia de corupere a tinerilor. Socrate a avut trei acuzatori: Meletos un poet minor, care a fost acuzatorul principal, Anytos un politician obscur i Lycon un orator public fr vocaie. Vreme de milenii s-a pus ntrebarea dac fapta celor trei acuzatori a fost doar un act de delaiune, iar sentina tribunalului atenian o eroare judiciar. Rspunsul la aceste ntrebri este problematic, fapt ce rezult din examinarea nuanat a celor dou acuzaii: a) Acuzaia de impietate Aparent, Socrate era foarte religios, participnd la ritualurile religioase organizate de cetate i fiind vzut adesea aducnd jertfe zeilor, att la altarele publice, ct i la el acas. n fond, el era ns profund nemulumit de mitologia greceasc, att datorit incoerenei ei, ct i a faptului c nu oferea un ideal de moralitate muritorilor. Zeii, aa cum i nfia mitologia, erau ri, ptimai, rzbuntori, adulterini i orice fapt ticloas a unui muritor se putea revendica dintr-o fapt similar a unui zeu. Socrate era ncredinat c una dintre cele mai importante funcii sociale ale religiei const n dimensiunea sa moral. Muli teoreticieni apreciaz c Socrate poate fi considerat unul dintre primii gnditori greci care au pregtit sub raport etico-teologic geneza religiei cretine. Pe de alt parte, n cadrul acestei acuzaii, Socrate a fost nvinuit i de faptul c ncearc s introduc n cetate diviniti noi. El afirma adesea c, nc din copilrie, ori de cte ori a fost nclinat, din ignoran, patim sau slbiciune omeneasc, s comit o fapt rea a auzit n sine vocea unui daimon, care i-a interzis s fac lucrul respectiv, fr a-i impune ns ce anume s fac. Majoritatea interpreilor apreciaz c prin daimonul socratic ar trebui s nelegem contiina moral a omului, care nu-i limiteaz libertatea, dar l oblig s se supun unor norme liber consimite. b) Acuzaia de corupere a tinerilor Formal, Socrate i nva numeroii discipoli numai lucruri bune: s-i asculte prinii, s respecte legile, s fac numai fapte bune etc. n fond, prin stilul su pedagogic, el i ndemna ns discipolii s nu accepte nici o idee, tradiie, conduit etc., care nu are un solid fundament raional. Multe din tradiiile greceti erau lipsite ns de un astfel de temei, dar aveau un rol important n realizarea unitii demosului. Invocndu-l pe Socrate, unii dintre discipolii si refuzau s se mai supun normelor respective ori s mai accepte unele tradiii etc. n ochii multora dintre concetenii si tradiionaliti i ataai valorilor demosului, Socrate aprea ca un personaj subversiv. Cele dou acuzaii converg, de fapt, n una singur antidemocratismul lui Socrate. Procesul su a fost, deci, n primul rnd, un proces politic. Liderii demosului fcuser din mitologia greceasc un element esenial de realizare a unitii poporului i orice atac la adresa mitologiei era perceput ca un atac la adresa unitii poporului. Dei era un om din popor, s-a considerat probabil c, datorit prestigiului su, Socrate putea periclita echilibrul politic fragil al cetii ateniene, cu att mai mult cu ct printre discipolii si cei mai apropiai se aflau i muli tineri din familii aristocratice foarte influente, care nu agreau regimul democratic. n epoca clasic au avut loc n Atena democratic numeroase procese intentate unor filosofi pentru delicte de contiin, n primul rnd, pentru impietate. Astfel, au fost judecai i unii dintre ei chiar condamnai: Anaxagoras, Protagoras, Prodicos, Socrate, Aristotel etc. nainte de a bea cupa cu zeam de cucut, Socrate s-a adresat discipolilor si ndurerai cu

11 urmtoarele cuvinte: Acum eu merg s mor, iar voi s trii; nu tiu care dintre noi face o alegere mai bun. Dup ce a but cupa, Socrate le-a spus, nainte de a muri, discipolilor: Suntei datori s-i jertfii lui Asclepios un coco. Aceast afirmaie trebuie neleas ca o aluzie la doctrina socratic asupra sufletului i la concepia sa asupra morii ca vindecare de suferina vieii. Ultima zi de viat a lui Socrate este transfigurat artistico-filosofic n dialogul platonician Phaidon. 2. Concepia filosofic Socrate nu a scris n mod deliberat nimic. Informaii despre personalitatea i concepia s ne-au parvenit att de la civa contemporani de-ai si, ct i de la unii autorii ulteriori. Dintre contemporani cele mai numeroase i mai valoroase informaii ne-au fost transmise de Platon i Xenofan, care i-au fost discipoli. Platon a fcut din Socrate personajul principal al majoritii dialogurilor sale, atribuindu-i i propria sa concepie. Este de aceea deosebit de dificil de delimitat n imaginea pe care Platon ne-a transmis-o despre Socrate i despre filosofia sa, ce i ct i-a aparinut efectiv acestuia, de ce i ct i-a atribuit el. Este evident c Platon a supralicitat valoarea i importana filosofiei socratice. Mai plauzibile pentru reconstituirea personalitii i concepiei lui Socrate sunt dialogurile de tineree ale lui Platon, supranumite i dialoguri socratice, adic cele scrise n perioada n care Platon nu-i desvrise nc propria concepie filosofic. n ceea ce-l privete pe Xenofan, care a consacrat i el cteva lucrri imortalizrii figurii i ideilor dasclului su, acesta a fost un filosof destul de obscur, astfel nct este foarte probabil ca el s fi fost incapabil s surprind i s redea toate subtilitile teoretice i nuanele filosofiei socratice. Dintre gnditorii ulteriori sunt semnificative informaiile despre Socrate transmise de Aristotel i de Diogenes Laertios. Aristotel l-a tratat pe Socrate superficial, dar observaiile sale cu privire la filosofia socratic sunt deosebit de pertinente. El i-a atribuit lui Socrate dou descoperiri importante n filosofie: raionamentele inductive i definiiile generale. Descoperindu-le i utilizndu-le cu deplin contiin teoretic, Socrate nu a elaborat ns nici o metodologie a induciei, nici o logic a definiiilor generale. Diogene Laertios este mult ulterior, trind n secolul al III-lea d.Hr., i l-a tratat pe Socrate arhivistic, dar are meritul de a fi nregistrat i transmis posteritii foarte multe informaii despre Socrate care ajunseser pn la el. n centrul filosofiei lui Socrate se afl concepia sa despre suflet. El nzestreaz sufletul cu nsuirile cu care filosofii presocratici nzestraser principiul. Sufletul este deci considerat a fi nenscut, nepieritor, simplu i imuabil (neschimbtor). Sufletul este considerat, deci, nemuritor i supus unui ciclu de rencarnri succesive (metempsihoz). naintea primei ntrupri sufletul ar fi slluit n lumea zeilor, care l-ar fi nvat tot ceea ce i este ngduit omului s tie. n momentul ntruprii sufletul uit tot ce l-au nvat zeii, dar cunotinele respective continu s rmn ntiprite latent n el. ntreaga cunoatere este deci nnscut (ineism). Reamintirea cunotinelor ntiprite n suflet de zei s-ar putea face printr-un efort introspectiv al individului, efort care poate fi stimulat de dialog. Aceasta este semnificaia major a tezei pe care Socrate a adoptat-o ca principiu fundamental al filosofiei sale i care reprezint una dintre maximele gravate pe frontispiciul oracolului din Delphi: Cunoate-te pe tine nsui. Metoda socratic (logos socraticos), presupunea parcurgerea prin dialog cu interlocutorul a urmtoarelor trei etape: a) NDOIALA Socrate ncepea dialogul cu interlocutorul su pornind de la premisa tiu c nu tiu nimic. El ncepea, deci, prin a pune sub semnul ntrebrii toate cunotinele deinute de interlocutor pentru a le supune analizei i a le identifica pe cele lipsite de temei raional n vederea eliminrii lor. ndoiala socratic nu urmrea, deci, renunarea sceptic sau agnostic la cunoatere, ci, dimpotriv, fundamentarea ei raional riguroas. Este vorba, deci, de o ndoial metodic i metodologic. Peste aproape dou milenii ndoiala va fi reluat i utilizat ca

12 instrument de fundamentare a cunoaterii de ctre Ren Descartes. b) IRONIA Dup ce identifica prin ndoial cunotinele lipsite de temei raional deinute de interlocutor, Socrate urmrea prin ironie s-l determine s renune benevol la ele. Printr-un abil sistem de ntrebri i rspunsuri, Socrate i aducea interlocutorul n situaia de a-i contrazice premisele. Pentru a-l determina s renune de bun voie la ideile lipsite de temei raional Socrate i ridiculiza interlocutorul. Ironia socratic nu era ns o expresie a vanitii filosofului, ci un instrument prin care i determina interlocutorul s constate caracterul absurd al susinerilor sale. Ca metod de consolidare a procesului cunoaterii, ironia va fi examinat n secolul al XIX-lea de filosoful danez S. Kierkegaard n lucrarea Asupra conceptului de ironie. Ironia socratic ndeplinete rolul pe care l va ndeplini n epoca modern critica cunotinei realizat de Immanuel Kant. Iat doar cteva dintre ecourile ulterioare ale doctrinei socratice n filosofia occidental. c) MAIEUTICA (arta moitului) Dup ce prin ironie i determina interlocutorul s renune la ideile adoptate necritic, adic lipsite de temei raional, el ncerca apoi, tot prin dialog, s-l ajute s-i reaminteasc ideile ntiprite n sufletul su de zei naintea ntruprii, procednd asemenea moaei, care doar asist i ajut la naterea copilului. Adevrul, asemenea copilului, preexist deci naterii sale. El trebuie doar s fie adus pe lume, adic reamintit i numit. Scopul major al filosofiei socratice este virtutea, prin care el nelegea calea care trebuie urmat pentru atingerea binelui. Socrate era convins c toi oamenii sunt nclinai n mod natural spre bine, dar comit rul din ignoran. Dei se nela, acest crez atest orientarea umanist a gndirii socratice, specific epocii clasice a filosofiei antice greceti. Ar fi suficient ca oamenii s cunoasc binele pentru a-l i practica. Etica socratic este ntemeiat deci pe cunoatere, adic este o etic intelectualist. Adevrul este cel care ntemeiaz moralitatea. Socrate parcurge ns doar drumul de la fapte spre valori, ignornd drumul invers, de la valori, prin intermediul normelor, spre conduite morale individuale. Filosofia socratic a exercitat, mai ales prin intermediul lui Platon, o influen imens asupra filosofiei i culturii occidentale.

AUTOEVALUARE A. ntrebri 1. Care sunt cele mai importante date biografice ale lui Socrate? 2. n ce mprejurri ale vieii a dat dovad Socrate de conduit civic exemplar i de intransigen moral? 3. Care au fost acuzaiile de care i-au fost aduse lui Socrate n procesul care i-a fost intentat n anul 399 .Hr.? 4. Ce este daimonul socratic? 5. Ct de ndreptite au fost acuzaiile care i-au fost aduse lui Socrate? 6. Care a fost adevratul motiv al procesului lui Socrate? 7. Cine au fost acuzatorii lui Socrate? 8. Care a fost sentina tribunalului atenian care l-a judecat pe Socrate?

13 9. Considerai c sentina tribunalului atenian care l-a judecat pe Socrate a fost dreapt? Motivai-v opinia. 10. Care este semnificaia filosofic a ultimelor cuvinte rostite de Socrate naintea morii? 11. Care sunt motivele invocate de Socrate pentru faptul c n-a scris nimic? 12. Care sunt principalele surse din care putem reconstitui personalitatea i filosofia lui Socrate i care este relevana lor? 13. Care sunt descoperirile filosofice pe care i le atribuie Aristotel lui Socrate i ct de ndreptit este aprecierea sa? 14. Care este rolul dialogului n pedagogia socratic? 15. Care este maxima lui Socrate i care este semnificaia sa filosofic? 16. Cum explicai dezinteresul lui Socrate pentru studiul fenomenelor naturii? 17. Care este semnificaia filosofic a tezei lui Socrate tiu c nu tiu nimic? 18. n ce const ndoiala socratic i care este semnificaia sa filosofic? 19. Ce este ironia socratic i care este rolul su? 20. Ce este maieutica socratic i care sunt semnificaiile sale filosofice? 21. Ce este virtutea pentru Socrate i care sunt semnificaiile etice ale concepiei sale? B. Teme pentru dezbatere n seminar, pentru referate sau eseuri 1. Atena lui Socrate ntre apogeu i declin. 2. Procesul lui Socrate. 3. Semnificaii filosofice ale maximei lui Socrate cunoate-te pe tine nsui. 4. Concepia socratic asupra sufletului ntre mit i metafizic. 5. Scepticism metodologic, ironie i maieutic n pedagogia socratic. 6. Intelectualismul etic socratic. TEXTE PENTRU ANALIZ I INTERPRETARE 1. Personalitatea i procesul lui Socrate 1.1. DIOGENES LAERTIOS, Despre vieile i doctrinele filosofilor, Editura Polirom, Iai, 1997, II, 18 47. Socrate, fiul lui Sophroniscos sculptorul i al moaei Phainareta era cetean al Atenei, din districtul Alopeke Dup unii autori, a fost elevul lui Anaxagoras Dup condamnarea lui Anaxagoras, deveni elevul lui Archelaos fizicianul Tria voinei lui i devotamentul fa de democraie reies limpede din urmtoarele fapte: a refuzat s-asculte ordinul lui Critias i al tovarilor si de a-l aduce pe bogatul Leon din Salamis n faa lor spre a fi executat; numai el singur a votat achitarea celor zece generali; atunci cnd a avut prilejul s fug din nchisoare, a refuzat s-o fac; i dojenea prietenii care-i plngeau soarta i le-a adresat n nchisoare cuvinte de neuitat Avea o fire independent i mndr tia s dispreuiasc pe cei care rdeau de dnsul. Se mndrea cu viaa lui cumptat i nu cerea niciodat un ban nimnui Avea dibcia s scoat argumente din fapte Exist, spunea el, o singur fericire: tiina i un singur ru: netiina Bogia i originea nobil nu aduc nici un bine celui care le are, ci dimpotriv i duneaz Au fost trei acuzatori: Anytos, Meletos i Lycon: Anytos a vorbit, mniat, din partea meteugarilor i politicienilor, Lycon din partea retorilor i Meletos din partea poeilor, cele trei categorii pe care le batjocorise Socrate Acuzaia sub jurmnt, din acest proces sun aa: Aceast chemare n judecat i aceast declaraie le-a fcut sub jurmnt Meletos mportiva lui Socrate Socrate s-a fcut vinovat de refuzul de a recunoate zeii cetii, pe care i cinstete cetatea i de introducerea altor diviniti. Este

14 de asemenea vinovat de coruperea tineretului. Pedeapsa cerut e moartea. Cnd a fost condamnat, cu o majoritate de dou sute optzeci i unu de voturi, i judectorii discutau ce pedeaps s i se dea sau ce amend s plteasc, Socrate propuse s plteasc douzeci i cinci de drahme Cum rspunsul pricinui o mare tulburare printre judectori, el le spuse: Date fiind serviciile mele, propun recompensa de a fi ntreinut la Prytaneion pe socoteala statului Dar judectorii l condamnar la moarte cu optzeci de voturi noi n plus. Aruncat n nchisoare, cteva zile mai trziu bu otrava Dup prerea mea Socrate s-a ocupat i de tiinele naturii deoarece a avut unele discuii asupra providenei, chiar dup spusele lui Xenofon, care totui declar c s-a ocupat numai cu etica. Platon ns n Apologia, dup ce amintete de Anaxagoras i de ali civa fizicieni, l face pe Socrate s dezaprobe aceste teorii. Dar cnd Platon nsui trateaz probleme de fizic, el pune ideile sale n gura lui Socrate. 1.2. PLATON, Aprarea lui Socrate, 29, a b. Cci s te temi de moarte, ceteni, nu este nimic altceva dect s-i nchipui c eti nelept fr s fii; nseamn s crezi c tii ceea ce nu tii. Cci nimeni nu tie ce este moartea i nici dac nu cumva e cel mai mare bine pentru un om, dar toi se tem de ea ca i cum ar fi siguri c e cel mai mare ru. Iar acest fel de a gndi cum s nu fie tocmai prostia aceea vrednic de dispre de a crede c tii ceea ce nu tii? Eu ns, atenieni, poate c tocmai prin aceasta i n acest punct m deosebesc de cei mai muli (chiar dac ar nsemna s spun c ntr-o privin sunt mai nelept dect altul), i anume c, dac nu tiu mare lucru despre cele din Hades, mi i dau seama c nu tiu. Dar a face nedrepti i a nu te supune celui mai bun, fie el om sau Zeu, tiu c acestea sunt fapte rele i ruinoase. Aadar, de nite lucruri despre care nu tiu dac nu cumva sunt bune nu m voi teme i nu voi fugi de ele mai degrab dect de aceste lucruri despre care tiu sigur c sunt rele. 1.3. XENOFON, Apologia lui Socrate, Editura Cultura Naional, Bucureti, 1925, p. 11 12). Cnd dumanii lui l nvinoveau c nu crede n zeii cetii, ci c introduce diviniti noi i c stric tineretul, Hermogene spunea c Socrate, venind n faa lor, i-a artat prerea lui astfel: Oameni buni, mai nti m prinde mirarea, de unde a observat Meletos c eu cum spune el nu cred n zeii n care crede cetatea. Cci i alii, care erau de fa, m-au vzut i m putea vedea i Meletos dac voia jertfind la srbtorile obteti pe altarele publice. i n ce fel introduc diviniti noi, dac spun c glasul divinitii se mpotrivete, artndu-mi ce trebuie s fac? Cci i cei care se iau dup glasul psrilor i dup prorocirile oamenilor, i fac presupunerile tot dup glasuri. Iar despre tunete se poate ndoi cineva c glsuiesc i c ne sunt cei mai mari prevestitori? Iar preoteasa Pythia nu-i spune i ea profeiile cu glas mprumutat de la zeu? Ct privete ns c zeul tie dinainte viitorul i c dezvluie viitorul cui vrea, apoi toi recunosc acest lucru i-s de aceeai prere cu mine. Ci, pe cei care ne arat viitorul, alii i numesc ghicitori sau proroci, iar prorocirea lor o numesc oracol sau profeie; eu ns o numesc divinitate i, numind-o astfel, cred c vorbesc mai adevrat i mai evlavios dect aceia care pun puterea divin pe socoteala psrilor. C nu mint mpotriva zeului, mai am i aceast dovad: dei adesea am mprtit multor prieteni prevestirile divinitii, s-a vzut c niciodat n-am fost proroc mincinos. 2. Filosofia socratic 2.1. XENOFON, Amintiri despre Socrate (Apomnemoneymata). I. 1. Adeseori m-au mirat argumentele pe temeiul crora acuzatorii au nduplecat pe atenieni s cread c Socrate este vinovat de moarte fa de cetatea lui; cci actul de acuzare era ntocmit n felul urmtor: Socrate este vinovat c nu crede n zeii n care crede cetatea, i c introduce alte diviniti noi i c ar corupe tineretul. Mai nti, cum dovedeau ei c nu crede n zeii n care crede cetatea? l vedeau aducnd

15 jertfe, adesea la el, alteori pe altarele obteti; i nu era o tain pentru nimeni c se slujea de arta prorocirilor. Se rspndise doar vorba c Scortate pretindea c este inspirat de o divinitate; iat, fr ndoial, de ce l-au nvinuit c introduce diviniti noi. De fapt, el nu aducea nimic nou mai mult dect ceilali Socrate, care credea n zei, putea s le tgduiasc existena?... Nu-i plcea, ca celor mai muli filosofi, s discute despre natura lucrurilor ci demonstra c sunt nebuni cei care se ndeletnicesc cu astfel de ntrebri. El cerceta s vad dac cei care se ocupau cu studiul naturii adnciser ndeajuns cunotinele omeneti, pentru a se ocupa cu astfel de materii. Se mira cum de n-au neles ct de neptrunse sunt pentru noi aceste taine, de vreme ce chiar aceia care i nchipuie c vorbesc mai cu pricepere despre ele, seamn cu nite nebuni, aa cum se deosebesc prin prerile lor Cci i cei care studiaz legile universului, unii stabilesc de o parte unitatea fiinei, alii de alt parte multiplicitatea ei nesfrit; de o parte, micarea venic a lucrurilor, de alta, statornicia lor absolut; ntr-o parte se pretinde c totul se nate i moare, n alta c nimic nu s-a nscut i c nimic nu va pieri vreodat Iat ce spunea el de cei ce se ndeletniceau cu asemenea cercetri, iar el vorbea ntotdeauna de lucrurile omeneti, cutnd ceea este cuvios sau nelegiuit, ce este frumos sau urt, ce e nelepciunea i ce nebunia, ce curajul i nemernicia, ce e statul, ce nseamn om politic, ce va s zic o crmuire i omul de guvernmnt I. 2. Mi se pare vrednic de mirare cum de s-au lsat unii nduplecai s cread c Socrate stric tineretul, el care era omul cel mai cumptat, cel mai rbdtor i att de obinuit s triasc mulumit cu foarte puin Socrate recunotea c munca este folositoare i bun pentru om i c, dimpotriv, lenea e vtmtoare i ruinoas Prerea mea e c un om nzestrat cu o astfel de fire ca Socrate trebuia s se atepte din partea Atenei mai degrab la onoruri dect la pedeapsa cu moartea Legile pedepsesc pe oricine e prins jefuind, robind oameni, despuind templele; Socrate ns, mai mult ca oricare altul, s-a abinut de la astfel de nelegiuiri. Niciodat Statul nu s-a putut plnge de o nfrngere n rzboi, de o revolt, de o trdare al crei autor s fi fost Socrate Nu numai c n-a tgduit zeilor cinstea cuvenit, dar nimeni n-a fost mai evlavios dect el; departe de a corupe tineretul, lumea l-a vzut strpind patimile din sufletele oamenilor i insuflndu-le dragoste pentru virtutea aceea aa de frumoas i mrea care asigur nflorirea caselor i a cetilor. II. 7. Cnd tovarii lui Socrate se gseau n ncurctur din pricina netiinei, Socrate cuta s-i scoat din impas dndu-le cte un sfat bun. Dac pricina era srcia, el i nva s se ajute unul pe altul El nu desprea tiina de nelepciune i socotea om nvat i nelept pe cel ce cunotea binele i cinstea i le punea n fapt El ne ncredina c dreptatea i celelalte virtui sunt i bune i frumoase n acelai timp, iar cele ce nu le cunosc, nu numai c nu le pot fptui, dar cnd ncerc nu fac dect greeli IV.1. Socrate tia att de bine s se fac folositor, c era de ajuns chiar pentru o minte obinuit ca s vad limpede c nu era nimic mai folositor dect s stai cu el Voi ncerca acum s art cum Socrate deprindea pe prietenii lui n arta dialecticii. El credea c dac ajungem s cunoatem firea fiecrui lucru, putem s-i nvm i pe alii. ns dac nu o cunoatem, nu e de mirare c ne nelm singuri i mai nelm i pe ceilali. De aceea cerceta ntotdeauna cu ceilali firea lucrurilor. Ar cere mult osteneal s dm toate definiiile lui. Voi arta numai pe aceea care dup prerea mea ne arat felul cum cerceta el. Iat cum examina el binele: Un lucru folositor e un bine pentru cel cruia i folosete? Nu e tot aa i cu frumosul? Cnd vorbeti de frumuseea unui trup, unui vas, sau altceva nelegi c e frumos pentru oriice folos?... Sau e frumos numai pentru folosul la care slujete?... Ceea ce e frumos pentru o anume folosin, mai poate fi i pentru altele?... Nu-i aa c ceea ce e folositor e frumos numai pentru folosul la care slujete?... Socoteti curajul ca ceva frumos?... Crezi c nu ne folosete la lucrurile mrunte?... Socoteti c pus n faa unor primejdii grozave e mai bine s nu le cunoti?... Acei care nu se sperie de primejdii fiindc nu le cunosc, nu sunt oameni curajoi?... Ce zici de cei care se tem de lucruri

16 care nu au nimic grozav n ele?... Socoteti oameni curajoi pe cei care se poart bine n mijlocul primejdiilor i fricoi pe cei care se poart ru?... n astfel de mprejurri socoteti curajoi pe ceilali dect pe cei care tiu s se poarte bine n primejdii?... i numeti fricoi pe cei care se poart ru cnd dau de ele?... Fiecare se poart n primejdie cum crede c se cuvine?... Cei care se poart ru, tiu cum se cade s se poarte?... Aadar, cei care tiu se i pot purta bine?... Dar cei care cunosc felul de a se purta n mijlocul primejdiilor, se poart ru n astfel de mprejurri?... Cei care se poart ru sunt cei care nu cunosc acest lucru?... Prin urmare, cei care tiu s se poarte bine n mprejurrile primejdioase, sunt oameni curajoi, iar cei care nu tiu sunt fricoi?. 2.2. PLATON, Aprarea lui Socrate, 20 d. Socrate: Brbai ai Atenei! Numele ce mi-am cptat, prin nimic altceva nu-l merit dect printr-un soi de nelepciune a mea. Vrei s tii ce ce fel este aceast nelepciune? Este desigur o nelepciune omeneasc; iar eu se ntmpl s am o astfel de nelepciune. 2.3. PLATON, Menon, 79 e 80 c. Menon: Socrate, tiu din auzite c tu nu faci dect s trezeti nedumeriri; i ie nsui i celorlali. Acum iat, gsesc c m vrjeti, c m ameeti i cu adevrat m prinzi n mreje, aa c m simt mpovrat de nedumeriri. De mi-e ngduit o glum, mi pari foarte asemenea cu acel pete marin care se numete torpil. Cum se apropie de el sau l atinge vreo vieuitoare, acesta pe loc ncremenete. 2.4. PLATON, Phaidon, 118 a. (Socrate) omul de bun seam cel mai cumsecade, cel mai nelept i cel mai drept din ci am cunoscut vreodat. 2.5. ARISTOTEL, Metafizica, I, 6, 987 b. Socrate a cercetat numai chestiuni de moral, lsnd la o parte problemele Universului. Iar n ceea ce privete morala, a cutat noiunile generale, ndreptndu-i cel dinti atenia asupra studiului definiiilor. 2.6. ARISTOTEL, Metafizica, XIII, 4, 1078 b. Socrate se mrginea la studiul virtuilor etice i cel dinti a cutat s stabileasc definiii generale pentru aceste virtui; cci dintre naturaliti numai Democrit a atins n treact aceste probleme i a dat oarecum definiia caldului i recelui Socrate, deci, e cel dinti care a cutat s afle esena De aceea suntem ndreptii s-i atribuim lui Socrate dou descoperiri: procedeul induciei i definiia general, principii care amndou constituie nceputul oricrei tiine. Dar el nu admite o existen separat nici a Ideilor generale, nici a definiiilor. 2.7. ARISTOTEL, Metafizica, XIII, 9, 1086 b. Cum am artat mai nainte, Socrate n-a desprit generalul de individuale i bine a fcut c nu le-a desprit. Faptele i dau dreptate: fr universalii nu poi s-i nsueti tiina.

17

PLATON (427 347 .Hr.) Dup moartea lui Socrate, cei mai nzestrai dintre numeroii si discipoli au ncercat s-i gseasc propriul drum n filosofie deschiznd coli filosofice. Posteritatea a fost ns nedreapt cu cei mai muli dintre ei, reunindu-i, prin opoziie cu marele socratic Platon, sub denumirea peiorativ de micii socratici. Faptul s-a datorat i neansei lor de a li se pierde lucrrile, care, dup unele mrturii contemporane i ulterioare, erau foarte numeroase, interesante i diverse tematic, astfel nct informaiile despre doctrinele lor sunt aproape exclusiv indirecte. Ei au avut ns meritul indiscutabil de a fi diseminat ideile socratice n ntreaga lume greceasc, de a fi ntreinut viu interesul pentru problematica antropologic, ndeosebi pentru cea moral, i de a fi prefigurat unele dintre curentele filosofice ale epocii elenistice. Micii socratici i-au fost fideli maestrului lor prin temele abordate, dar s-au deosebit sensibil de el prin modalitile n care le-au soluionat i, ndeosebi, prin idealurile de via pe care le-au propus. Cele mai importante coli filosofice post-socratice au fost: coala eliac-eritreiac ntemeiat de Phaidon din Elis i strmutat de Menedemos din Eritreia cu preocupri destul de obscure de logic, dialectic i moral; coala cinic fondat de Antisthenes din Atena i fcut celebr de Diogenes din Sinope care a elaborat o etic auster, ce a inspirat stoicismul, n care s-a i dizolvat n epoca elenistic; coala cirenaic sau hedonist ntemeiat de Aristippos din Cyrene ce a cultivat o etic hedonist, care l anticipeaz pe Epicur; coala megaric ntemeiat de Euclid din Megara care a excelat n eristic arta discuiei n contradictoriu. Marele socratic a fost ns Platon, unul dintre cei mai profunzi i mai originali gnditori ai tuturor timpurilor. 1. Repere biografice Este surprinztor ct de puine sunt informaiile contemporane certe care ne-au parvenit despre viaa lui Platon. Uimete ndeosebi faptul c Aristotel, cel mai strlucit discipol al su, care a stat n preajma sa aproape dou decenii, nu a fcut n vasta sa oper nici mcar o referire la omul Platon, limitndu-se la a-i analiza minuios opera. Srcia informaiilor contemporane certe despre viaa lui Platon se poate explica, cel puin n parte, printr-o convenie literar a vremii sale conform creia nu se obinuia s se fac referiri biografice la autorii care erau nc n via. S-ar putea aduga i eventualele resentimente ale lui Aristotel fa dasclul su, cci, chiar lund n considerare convenia invocat, tcerea sa n privina personalitii lui Platon este suspect. S-ar prea c, dei i-a fost recunoscut i preuit valoarea nc din timpul vieii, Platon n-a fost prea simpatizat de contemporanii si, probabil datorit vanitii sale, pe care i-au reproat-o unii dintre ei. Era firesc ca, mai ales n cazul unui gnditor de talia lui Platon, posteritatea s ncerce s umple lacunele, confecionndu-i o biografie pe msura operei sale. Cert este c n imaginea care ne-a parvenit asupra celui mai important filosof atenian, cu greu se mai poate discerne adevrul istoric de mistificrile exegeilor. S urmrim cele mai importante repere ale biografiei sale, aa cum le-a fixat tradiia. Platon s-a nscut la Atena n 427 .Hr. ntr-o veche i ilustr familie aristocratic. Tatl su, Ariston, descindea din Codros, ultimul rege al Atenei, iar mama sa, Periction era urmaa lui Solon,

18 legiuitorul care a iniiat procesul de democratizare a Atenei i unul din cei 7 nelepi ai grecilor. Unul dintre unchii si a fost Critias, sofist aristofil i conductor al regimului celor 30 de tirani, care n anul 404 .Hr. a reuit, pentru scurt vreme, s rstoarne regimul democratic atenian restaurnd dominaia aristocraiei. La 7 zile, viitorul filosof a fost botezat, potrivit tradiiei aristocratice, cu numele unuia dintre bunicii si Aristocles, Platon fiind o porecl care i va fi dat n gimnaziu de profesorul de gimnastic datorit straturii atletice sau probabil frunii sale ample (gr. platus plat, lat). La vrsta de apte ani viitorul filosof a nceput coala, care era organizat n dou cicluri. n ciclul nti (7 14 ani), se formau deprinderile intelectuale fundamentale de scris, citit, socotit i se nsueau cunotinele generale despre lume. Ciclul al doilea (14 18 ani) era consacrat mai ales pregtirii fizice, att datorit concepiei greceti despre necesitatea armoniei dintre spirit i trup, ct i n vederea formrii calitilor fizice necesare viitoarelor obligaii militare ale tuturor cetenilor. Platon a dovedit din adolescen un talent literar remarcabil, scriind numeroase poeme lirice i tragedii. La 18 ani a nceput s urmreasc dezbaterile filosofilor i leciile sofitilor. Astfel, a cunoscut filosofia lui Heraclit din Efes prin intermediul lui Cratylos, cel mai important discipol al acestuia. S-a iniiat n filosofia eleat prin intermediul lui Hermogenes. A cunoscut, de asemenea, temeinic filosofia pitagoric i atomismul. La 20 de ani l-a ascultat pentru prima dat pe Socrate i a avut o revelaie. n noaptea zilei respective i-a ars toate creaiile literare anterioare, hotrnd s se consacre exclusiv filosofiei. n urmtorii 8 ani, adic pn n 399 .Hr., anul procesului lui Socrate, a fost nedesprit de acesta, devenind cel mai strlucit discipol al su. Condamnarea la moarte a lui Socrate l-a afectat profund. A fost contrariat de faptul c atenienii au fost capabili s-l execute pe cel mai bun i mai drept dintre grecii de atunci. Dezgustat de fapta concetenilor si, dar poate i din pruden, de team ca procesul lui Socrate s nu se extind i asupra discipolilor si, imediat dup moartea dasclului su prsete Atena. Se stabilete mai nti la Megara, unde se iniiaz n eristic (teoria argumentaiei n contradictoriu) cu Euclid, el nsui fost discipol al lui Socrate. De aici pleac n nordul Africii la Cyrene, unde i desvrete pregtirea matematic cu Theodoros, unul dintre cei mai valoroi matematicieni greci ai timpului. De aici pleac n Egipt, la Heliopolis, fiind interesat ndeosebi de tiina, moravurile i religia egiptean. Pleac apoi n Grecia Mare cum era numit n epoc sudul Italiei, stabilindu-se la Tarent, unde se mprietenete cu Arkythas, care era conductorul cetii i adept al filosofiei pitagorice. Este invitat apoi n Sicilia, la Syracusa, de ctre tiranul cetii, Dionisyos cel Btrn. Aici este primit i tratat ca un oaspete de vaz dar, datorit unor intrigi, cade n dizgraie i ajunge s fie vndut ca sclav la trgul de sclavi din insula Egina pentru suma de 20 de mine. Fiind recunoscut de ctre un cetean din Cyrene este rscumprat i eliberat. Dezgustat de aceste experiene, Platon se hotrte s revin la Atena. Ca i ali discipoli ai lui Socrate, decide s-i deschid propria coal filosofic. Aceasta a fost nfiinat n afara cetii, ntr-o grdin, care aparinuse unui erou legendar al Aticii numit Akademos. n memoria acestuia, coala filosofic a lui Platon va fi numit Academia. La intrarea n Academie se afla o inscripie pe care scria: Nu are voie s ptrund nimeni aici dac nu stpnete n chip desvrit matematicile. Datorit faimei i competenei lui Platon, Academia devine n scurt timp celebr atrgnd tineri din toat lumea greceasc. Ea i propunea s formeze elite politice care, conform concepiei social-politice platoniciene trebuiau s fie, n primul rnd, filosofi. Academia era o adevrat universitate, cu profesori specializai, iar disciplinele fundamentale care se studiau erau matematica i filosofia. n urmtorii 20 de ani Platon se va consacra organizrii i conducerii Academiei i elaborrii propriei opere. Va mai ntreprinde dou cltorii la Syracusa n anii 366 i 361 .Hr., de data acesta la invitaia lui Dionysos cel Tnr, cu intenia de a-i pune n aplicare concepia social politic. Va reveni de fiecare dat dezamgit la Atena i va continua s se ocupe de Academie i de elaborarea operei. Platon a murit la Atena n anul 347 .Hr.

19 2. Opera platonician Platon i-a scris opera sub form de dialoguri i nu de tratate, cum va face discipolul su Aristotel. n dialogurile sale Platon a integrat numeroase mituri, parabole i alegorii, ceea ce le sporete valoarea artistic, dar creeaz i mari dificulti n descifrarea semnificaiei lor teoretice. Ele reprezint, ntotdeauna, mijloace de explicitare a unor probleme filosofice dificile, fiind deci subordonate unor finaliti teoretice. S-a discutat mult, mai ales n ultimul timp, asupra funciei mitului n dialogurile platoniciene. Este aa-numita problem a raporturilor dintre mythos i logos. Platon recurge n mod sistematic la fora imaginilor i a limbajului poetic pentru a exprima cele mai profunde adevruri. Poziiile exegeilor n aceast problem pot fi grupate n jurul celor dou analize istorice ale conceputului de mythos propuse de G.W.F. Hegel (1770 1831) i M. Heidegger (1889 1976). Pornind de la o puternic supoziie raionalist, Hegel, unul dintre cei mai valoroi filosofi ai Occidentului, consider mitul un simptom al neputinei raiunii de a nelege lumea. Tocmai deoarece nu pot fi elaborate conceptele adecvate pentru explicarea unui anumit fenomen se recurge la o reprezentare figurat, care reprezint un surogat al explicaiei raionale ce nu se reuete nc s se nchege. Hegel susine c explicaia mitologic este o explicaie provizorie a realitii, legitim pn cnd va fi elaborat una raional. n acest sens, gndirea mitic este gndirea copilriei umanitii, n timp ce cea raional este gndirea vrstei adulte a umanitii. Diametral opus este punctul de vedere heideggerian. Pentru gnditorul german mitul este calea cea mai adecvat pentru surprinderea adevrului filosofic, care nu este ceva riguros raional, ca o demonstraie geometric, ci o lumin care nu poate fi ntrevzut dect pe ci improvizate i incerte. Se apeleaz deci la mit nu n ateptarea recurgerii la raiune, ci acolo unde gndirea este n mod structural incapabil s ajung. La Platon, cu certitudine, ambele ipostaze ale nelegerii funciei culturale a mitului sunt prezente. Aa cum au sesizat o serie de critici, n dialogurile platoniciene mythosul i logosul sunt complementare. Miturile reprezint la Platon, ntotdeauna, datorit forei lor expresive, mijloace de explicitare a unor probleme filosofice dificile, fiind deci subordonate unor finaliti teoretice. Creaia platonician are de aceea nu numai valoare teoretic, ci i artistic, dialogurile fiind considerate de ntreaga exegez occidental att lucrri de referin ale istoriei filosofiei ct i capodopere ale literaturii universale. Lui Platon i-au fost atribuite cca. 40 de dialoguri, dintre care numai 28 sunt acceptate de exegei ca autentice, celelalte 12 fiind considerate apocrife (cu paternitate ndoielnic). Dialogurile platoniciene autentice sunt grupate cronologic n trei categorii, corespunztor marilor etape a creaiei filosofului: 1. Dialoguri de tineree: Hippias minor, Alcibiade, Aprarea lui Socrate, Entyphron, Criton, Hippias major, Charmides, Lahes, Lysis, Protagoras, Gorgias, Menon. 2. Dialoguri de maturitate: Banchetul (Symposion), Phaidon, Phaidros, Republica (Statul), Ion, Menexenos, Euthydemos, Cratylos; 3. Dialoguri de btrnee: Parmenides, Theaitetos, Sofistul, Politicul, Philebos, Timaios, Critias, Legile. 3. Filosofia platonician Platon a creat unul dintre cele mai ample i nchegate sisteme filosofice idealist-obiective din ntreaga istorie a filosofiei. El a abordat toate marile domenii i teme ale filosofiei, propunnd soluii care, chiar dac nu au rezistat n totalitate probei timpului, au constituit puncte de referin n evoluia ulterioar a filosofiei occidentale. Platon nu i-a prezentat concepia ca aparinndu-i, ci i-a atribuit-o lui Socrate, personajul principal al majoritii dialogurilor sale. ntruct acesta nu a scris n

20 mod deliberat nimic, este foarte dificil de disociat ce i ct din ceea ce i-a atribuit Platon lui Socrate i-a aparinut ntr-adevr acestuia, de ce i ct i-a adugat el. Majoritatea specialitilor sunt de acord asupra faptului c filosofia platonician s-a constituit n continuarea celei socratice, Platon prelund, n primul rnd, metoda socratic a dialogului. Ideile lui Socrate sunt ns pentru Platon mai mult un punct de plecare i pretexte. El a aprofundat i dezvoltat filosofia socratic, i-a adugat noi teme i motive i i-a conferit mai mult consisten teoretic. n evoluia filosofiei platoniciene pot fi distinse mai multe etape ntre care exist att aspecte de continuitate, ct i de discontinuitate. Platon i-a revizuit drastic de mai multe ori concepia, critica sever pe care i-o va aplica discipolul su Aristotel fiind, n multe privine, mult mai blnd dect autocritica sa. De aceea platonismul este o filosofie dinamic, o micare continu a gndului, este expresia unei permanente insatisfacii fa de propriile rezultate. Mitul peterii paradigma alegoric a filosofiei platoniciene La nceputul crii a VII-a a dialogului Republica, considerat de numeroi exegei capodopera sa, Platon prezint un mit, intrat n contiina umanitii drept mitul peterii, care poate fi considerat o sintez programatic transfigurat a ntregii sale filosofii. El este un fel de hart teoretic, ce permite identificarea coordonatelor fundamentale pe baza crora i vom explora n continuare peisajul variat i complex. Voi ncepe prin a reconstrui, din punct de vedere narativ, articulaiile eseniale ale mitului platonician. n fundul unei peteri sunt legai n lanuri, nc de la natere, mai muli prizonieri. Ei sunt imobilizai astfel nct nu pot privi nici napoi, nici lateral, ci numai spre peretele din fundul peterii, care se afl n faa lor. n spatele lor se afl un drum mrginit de un zid ce conduce spre ieirea peterii. De-a lungul acestui drum, dar n spatele zidului, se mic nite oameni care, cu ajutorul unor prjini ridic deasupra zidului diverse figurine de lemn sau de piatr reprezentnd diferite obiecte: oameni, animale etc. Acestea sunt iluminate de un foc aflat n spatele purttorilor de figurine i i proiecteaz umbrele pe peretele din fundul peterii ca pe un ecran. n spatele focului se afl intrarea peterii, iar afar strlucete soarele. ntruct nu pot ntoarce capul s vad figurinele ale cror umbre le privesc, prizonierii sunt convini c aceste umbre sunt adevrata realitate, iar eventualele sunete pe care le scot purttorii de figurine ei le atribuie umbrelor. Platon imagineaz apoi c unul dintre prizonieri, eliberat din lanurile care-l intuiau n poziia descris mai sus, se ridic, se ntoarce i ncepe s urce spre ieirea peterii. Mai nti, el i d seama c ceea ce crezuse pn atunci c este lumea real nu este dect o umbr. Apoi, nlndui privirea ctre figurinele de deasupra zidului i d seama c i ele nu sunt dect nite imitaii ale altei realiti. Prizonierul pornete pe drumul ce duce spre ieirea peterii, orbit n primul moment de lumina soarelui, dar cu timpul privirea i se acomodeaz, descoperind adevrata realitate i putnd s priveasc n cele din urm chiar la Soare. Abia acum el i d seama c soarele este cauza ultim a umbrelor pe care le privise pn atunci. Dac prizonierul care a trit o astfel de experien s-ar ntoarce n peter, el ar fi incapabil s mai vad umbrele pe care cei rmai n peter le desluesc bine, iar dac ar ncerca s-i elibereze ei s-ar mpotrivi, considernd c un astfel de efort este inutil, din moment ce el vede acum umbrele de pe peretele din fundul peterii mai prost dect le vedea nainte. Dac el ar insista s-i cluzeasc spre lumina soarelui, ei n-ar ezita chiar s-l ucid. Aceasta este povestea. Ce tip de lectur solicit ea? Ce sugestii se pot gsi n ea din punctul de vedere al coninutului filosofiei platoniciene? La modul cel mai general, se poate rspunde c mitul peterii este o ampl metafor a filosofiei, aa cum o nelege Platon. n el pot fi reperate accente simbolice ale celor patru perspective din care poate fi abordat gndirea filosofului grec: ontologic, gnoseologic, etic i politic. S le explicitm succint:

21 1. Mai nti, distincia dintre umbre i obiectele care le produc este o foarte evident aluzie la cele dou niveluri ale realitii, cel fizic i cel supra-fizic, pe care pentru prima dat n filosofia occidental Platon le-a delimitat i le-a legitimat ontologic. n acest plan mitul trimite deci la dimensiunea ontologic sau metafizic a gndirii platoniciene. 2. La o examinare mai atent, aceeai distincie sugereaz i dimensiunea gnoseologic a filosofiei platoniciene. La nceput prizonierul poate vedea numai umbrele din fundul peterii, fiind convins c ele sunt realitatea. Apoi, eliberndu-se din lanuri, se ntoarce i privete figurinele, care sunt cauza acelor umbre, i crede c ele sunt realitatea. n fine, el reuete s vad adevrata realitate, aflat n afara peterii i luminat de soare. Ascuns n limbajul cifrat al mitului, este clar distincia dintre o cunoatere probabil (dxa) i una cert (epistme) a realitii, care este una dintre temele specifice ale gnoseologiei platoniciene. 3. Dintr-o alt perspectiv, Platon spune c prizonierul eliberat din lanuri se ntoarce spre sine nsui i pornete cu greutate pe drumul care l duce spre ieirea peterii i vederea soarelui. Vorbind despre acest proces, Platon spune c el este o convertire, o ntoarcere de la ceva spre altceva. n spatele metaforei este sugerat asceza moral, care l poart treptat pe individ spre detaarea de corp i contemplarea inteligibilului. n mitul peterii este vizat deci i dimensiunea etic a gndirii platoniciene. 4. n fine, trebuie luat n considerare i faptul c prizonierul, odat ieit la lumin, nu se mulumete s pstreze adevrul numai pentru sine, ci se ntoarce n peter pentru a-i ajuta tovarii s ajung i ei s-l poat contempla, chiar dac, drept rsplat, acetia s-ar putea chiar sl omoare. Semnificaia acestei rentoarceri spre semeni este c Platon confer politicii o misiune, o datorie, creia filosoful nu i se poate sustrage, chiar dac pentru a o onora i risc chiar viaa, aa cum a fcut Socrate, al crui exemplu pare a fi n mod implicit vizat. Acestea sunt principalele coordonate ale gndirii platoniciene care sunt sugerate cu claritate de mitul peterii. Vom ncerca s le examinm n continuare n detaliu, ncepnd cu perspectiva ontologic, ce reprezint temeiul tuturor celorlalte. 3.1. Ontologia platonician Platon a elaborat o viziune ontologic n cadrul creia se regsesc ntr-o sintez superioar toate motivele i orientrile filosofiei greceti anterioare. ntreaga filosofie greceasc presocratic, de la Thales pn la Democrit, reuise s explice, mai mult sau mai puin satisfctor, individualul (lucrurile concrete), dar nu reuise s legitimeze ontologic generalul (genurile i speciile). Platon va elabora o viziune ontologic n care va reui s legitimeze filosofic att individualul ct i generalul. Ontologia platonician este cunoscut sub denumirea de teoria Ideilor. Termenul Idee (scris, n cazul filosofiei platoniciene, ntotdeauna cu majuscul, att pentru a-l deosebi de termenul ce desemneaz ideile oamenilor, adic produsele activitii de reflecie teoretic, ct i pentru a se sublinia demnitatea pe care Platon a conferit-o spiritualitii), care apare n aceast sintagm, este transliteraia n limba romna a grecescului eidos / ideea care se traduce prin form sau esen. De aceea numeroi istorici ai filosofiei consider mai corect formularea teoria Formelor formulrii teoria Ideilor. Platon mparte existena n dou (trei) regiuni ontice distincte numite lumi: 1. Lumea Ideilor (sau a Formelor), care ar fi o lume transcendent (plasat dincolo dar n sens ontologic, nu topologic de lumea real; fiind ideale, componentele acestei lumi nu au deci o

22 localizare spaio-temporal), care ar conine prototipurile ideale, perfecte, absolute, imuabile ale tuturor lucrurilor. n aceast lume ar exista prototipurile spirituale ale tuturor lucrurilor, proprietilor i relaiilor. Lumea Ideilor este conceput de Platon n manier eleat, adic aa cum Parmenides din Elea a conceput fiina, cu deosebirea c, dac fiina lui Parmenides era unic, Ideile platoniciene sunt multiple, existnd attea idei cte categorii de lucruri, de nsuiri i de relaii exist. 2. Lumea existenelor sensibile ar fi lumea concret, n care triete omul. Ea ar cuprinde toate obiectele, fenomenele i procesele care exist n realitatea fizic i pe care omul le percepe cu ajutorul simurilor. n timp ce lumea Ideilor este o lume inteligibil (nu poate fi cunoscut dect cu ajutorul raiunii), lumea existenelor sensibile este o lume sensibil, adic toate componentele sale sunt cunoscute cu ajutorul simurilor. Lucrurile care compun aceast lume sunt materiale, imperfecte, relative i ntr-o continu schimbare. Aceast lume este conceput de Platon n manier heraclitean, adic aa cum Heraclit din Efes concepuse existena. 3. n ultima perioad a creaiei sale, Platon a adugat viziunii sale ontologice o a treia lume, numit lumea obiectelor matematice. Ea cuprinde numere, figuri geometrice, simboluri matematice i ar reprezenta un nivel intermediar de abstractizare ntre lumea Ideilor i lumea existenelor sensibile. Prin aceast lume Platon a ncercat s atenueze distana ontologic dintre primele dou lumi. n raport cu lucrurile individuale, concrete, obiectele matematice sunt deci abstracte, dar mai puin abstracte dect Ideile. Lumea obiectelor matematice este conceput de Platon n manier pythagoric. Platon consider c Ideile reprezint adevrata existen, n timp ce lucrurile concrete n-ar fi dect nite cpii palide ale Ideilor. Platon afirm c lucrurile concrete s-ar afla ntr-un raport de participare la Idei. Toi oamenii particip, de exemplu, la Ideea de om, toate casele la Ideea de cas, etc. Lucrurile ar fi deci, un fel de umbre ale Ideilor corespunztoare. ntruct toate obiectele de un anumit tip particip la aceeai Idee, ele vor avea deci aceleai nsuiri fundamentale. Fiecare lucru concret nu particip ns la o singur Idee, ci la mai multe, constituindu-se astfel nsuirile individuale ale lucrurilor. Orice om particip, de exemplu, n primul rnd, la Ideea de om, prin care dobndete nsuirile caracteristice tuturor oamenilor, dar particip i la alte Idei (de buntate, frumusee, inteligen etc.), prin care i dobndete nsuirile individuale, prin care se deosebete de ceilali oameni. Conceptul de participare este unul dintre cele mai ambigue concepte ale filosofiei platoniciene. Platon a transfigurat mitico-poetic viziunea sa ontologic n Mitul peterii din dialogul Republica. 3.2. Gnoseologia platonician Avem acum toate elementele teoretice pentru a aborda problematica cunoaterii i a examina modul n care este ea pus i soluionat de ctre Platon. Voi lua ca punct de plecare un pasaj faimos din dialogul Menon. Menon, interlocutorul principal al lui Socrate din acest dialog, i solicit maestrului su opinia asupra clasicei dileme asupra posibilitii cunoaterii: dac omul tie, este inutil s mai cerceteze pentru c tie deja, iar dac nu tie, cum ar putea tii ce anume s cerceteze? Socrate i rspunde lui Menon, aparent paradoxal, c omul tie i nu tie, sau, mai exact, c sufletul su a cunoscut cndva adevrul, dar apoi l-a uitat. Din aceast tez rezult c: a. nu este inutil ca omul s caute adevrul, deoarece acest fapt l ajut s i-l reaminteasc; b. omul tie ce anume s cerceteze, pentru c l-a cunoscut deja, chiar dac apoi l-a uitat. Aceasta este formularea nc nesistematic a teoriei reamintirii (anamnesis), care reprezint soluia platonician a problematicii modului uman de cunoatere. Acestei problematici i pot fi

23 oferite dou formulri: una mitico-religoas i alta logico-raional. Le voi prezenta succint: 1. Pe plan mitico-religios teoria reamintirii i are temeiul n doctrina orfico-pythagoric a nemuririi sufletului i a rencarnrilor sale succesive (metempsihoz), prezent, cum am vzut, i la Socrate. Conform acestei doctrine, sufletul a slluit naintea ntruprii n spaiul divin i numai dup aceea s-a ntrupat pentru a ispi o vin metafizic. Dup Platon, n existena sa anterioar ntruprii, sufletul a contemplat nemijlocit Ideile, cu care s-a aflat ntr-o comuniune perfect. Apoi, n urma cderii n trup, sufletul s-a ndeprtat complet de ceea ce a cunoscut deja. n fine, contactul senzorial cu lucrurile sensibile, care, cum am vzut, sunt pentru Platon cpii degradate ale Ideilor, ne determin reamintirea lor. ntreaga cunoatere nu este deci dect reamintire. 2. Pe plan logico-raional argumentarea lui Platon este mult mai riguroas. El o dezvolt att n Menon (n celebrul pasaj n care Socrate l determin pe un sclav, care nu are nici mcar cunotine elementare de matematic, s demonstreze teorema lui Pythagoras!), ct i n Phaidon. Voi urmri argumentarea platonician din acest ultim dialog, schematiznd-o pentru a-i delimita mai bine etapele. 1. Ideea este condiia posibilitii cunoaterii lucrurilor individuale. De exemplu, nu putem spune c dou lucruri individuale sunt egale dac nu posedm n prealabil Ideea de egalitate. 2. Dar aceast Idee nu o putem extrage din experien, deoarece aceasta nu ne ofer dect informaii despre lucrurile individuale, iar Ideea de egalitate este general. Sigura explicaie este c aceast Idee face posibil experiena. 3. Deci, deja posedm aceast Idee, iar experiena nu face dect s ne-o reaminteasc. Aceasta este teza programatic pe care Platon i propune s o demonstreze.

Demonstrarea tezei (1) este realizat prin negarea tezei contrarii: dac aceast tez ar fi adevrat s-ar ajunge la un cerc vicios.

Concluzia raionamentului: adevrul (Ideea) este deja deinut(), iar senzaia are doar rolul de stimulare a reamintirii lui (ei).

A cunoate nseamn deci a recunoate ceea ce sufletul a cunoscut deja naintea ntruprii. Dar aceast concluzie nu are, cum vom vedea, doar semnificaie gnoseologic. Ea i servete lui Platon la legitimarea teoretic a nc cel puin dou componente importante ale doctrinei sale: a. Mai nti, prin intermediul teoriei reamintirii, Platon justific filosofic presupoziiile orfico-pythagorice ce stau la baza gndirii sale. Ea constituie spaiul teoretic n care sunt reunite i sunt legitimate teoretic att doctrina metempsihozei, ct i teza nemuririi sufletului (nu ntmpltor cea de-a doua dintre cele trei principale probe ale nemuririi sufletului invocate de Platon n dialogul Phaidon este tocmai reamintirea). b. n al doilea rnd, teza conform creia cunoaterea este reamintire i corolarul su antropologic, nemurirea sufletului, recupereaz, fundamentnd-o teoretic, practica pedagogic a maieuticii socratice. Aa cum am vzut, Socrate i ntemeiase nvmntul pe abilitatea de extragere din sufletul discipolului a adevrului coninut n el n mod incontient. Acum Platon confer maieuticii socratice un fundament teoretic: maestrul i ajut discipolul s nasc adevrul,

24 deoarece sufletul acestuia l-a cunoscut deja n lumea Ideilor n existena sa anterioar ntruprii. Platon a analizat i soluionat ns n gnoseologia sa nu numai problema originii cunoaterii, ci i pe cea a formelor sale. Asupra problemei cunoaterii el revenit, att n acelai dialog, Menon, ct i n cartea a VII-a a Republicii, dar interesul su nu s-a mai concentrat, n ambele cazuri, asupra problemei originii cunoaterii, ci asupra celei a naturii sale; cu alte cuvinte, Platon nu mai ncearc s explice acum mecanismul cunoaterii, fapt considerat de el deja demonstrat, ci s-i disting diferitele forme. Relund faimoasa opoziie parmenidean, Platon distinge n Menon simpla opinie de dreapta opinie: n timp ce prima va fi respins fr dubiu ca fals i inadecvat, cea de-a doua are o oarecare valoare. Desigur, chiar i ea i evideniaz cu claritate limitele sale, i anume:-

are numai o validitate practic, nu teoretic (poate fi util, de exemplu, omului politic, dar, cu certitudine, nu i savantului); este superficial (nu surprinde esena adevrului); este instinctiv, nu reflexiv (validitatea sa nu poate fi probat dect a posteriori, cum va spune filosofia modern).

Toate acestea l conduc pe Platon la declararea inferioritii calitative a opiniei (chiar i a celei drepte) n raport cu tiina, care doar ea are capacitatea de surprindere adecvat a adevrului. De aceea orice proces de cunoatere autentic nu poate s nu nceap cu opinia, dar trebuie s tind spre tiin. Cuplul opinie tiin, numai schiat n Menon, este explicitat la sfritul crii a VI-a a Republicii prin celebra divizare a segmentului. Aici Platon, lund ca punct de plecare distincia ontologic dintre planul sensibil i cel inteligibil, urmrete s fac s le corespund acestor planuri ale existenei tot attea planuri ale cunoaterii. Observaia lui Platon este foarte pertinent deoarece procesul cunoaterii trebuie s se adecveze structurii realitii. Cu ajutorul metodei geometrice el ne sugereaz s ne imaginm un segment (AB) mprit n dou pri egale (AC i CB), iar acestea mprite, la rndul lor, n alte dou pri egale (AD, DC i CE, EB), cum rezult n figura de mai jos: A D C E B

Cele dou segmente mari AC i CB delimiteaz cele dou domenii platoniciene ale existenei, sensibilul (AC) i suprasensibilul (CB). La nivelul sensibilului, Platon distinge apoi imaginile (AD) de obiectele reale ale cror reflexii ele sunt (DC), iar la nivelul suprasensibilului distinge obiectele matematice (CE) de Idei (EB). Delimitnd astfel patru niveluri ale realitii, Platon consider c lor le corespund tot attea niveluri ale cunoaterii. Cele dou segmente AC i CB delimiteaz cele dou mari tipuri de cunoatere, dxa (AC) i epistme (CB), care sunt, cunoaterea probabil a sensibilului i, respectiv, cunoaterea teoretic a suprasensibilului. Dxa const din dou atitudini cognitive: eikasa (AD), care este surprinderea reprezentativ a imaginilor, i pstis (DC), care este credina perceptiv n existena obiectelor materiale. La rndul su, epistme este caracterizat prin dou procese cognitive ierarhizate de la inferior la superior: dinoia (CE), care este surprinderea pe cale ipotetic a obiectelor matematice, i nesis (EB), care este surprinderea

25 intuitiv a Ideilor. Astfel scala existenei i scala cunoaterii sunt simetrice i i corespund, de la imperfect la perfect, aa cum rezult din urmtoarea schem:

PLANUL EXISTENEI Imagini Sensibilul Obiecte materiale

PLANUL CUNOATERII Eikasa Dxa Pstis

Obiecte matematice Epistme Suprasensibilul Idei Nesis 3.3. Teoria social politic platonician Reforma statului constituie obiectivul practic cel mai important al filosofiei platoniciene. Platon consider c obiectivul fundamental pe care trebuie s-l urmreasc organismul social politic al societii este nfptuirea dreptii. Modelul social politic platonician este fundamentat biologic. Oamenii ar fi inegali de la natur, prin voina divinitii: unii superiori, de natura aurului, ar poseda nsuiri psihice superioare; alii, de natur grosolan, ar fi dominai de pasiuni vulgare. Platon i ntemeiaz concepia social politic i pe psihologia uman. Omului i-ar fi proprii trei faculti: 1. Inteligena cu sediul n creier, care ar avea ca form superioar de realizare nelepciunea; 2. Tendina spre aciune, cu sediul n piept, care ar avea ca form superioar de realizare curajul; 3. Dorinele senzoriale cu sediul n pntec, care ar avea ca form superioar de realizare cumptarea. Pentru nfptuirea dreptii, organizarea social ar trebui s se ntemeieze pe nelepciune, curaj i cumptare. La nivelul indivizilor predomin una sau alta din faculti, ceea ce face ca ei s fie predestinai s aparin uneia din urmtoarele trei clase: 1. Filosofii, dominai de inteligen, care ar trebui s conduc cetatea; 2. Gardienii sau militarii, dominai de tendina spre aciune, care ar trebui s apere cetatea de Dinoia

26 pericolele externe i interne. 3. Meteugarii i agricultorii care ar fi dominai de dorine senzoriale i ar avea rolul de a produce bunurile materiale necesare existenei cetii. Societatea ideal imaginat de Platon este una nchis ntruct accesul de la o clas la alta este considerat imposibil. Viziunea social-politic platonician expus n dialogurile Republica i Legile are un caracter utopic, fapt atestat i de zdrnicia strdaniilor repetate ale Platon de a o transpune n realitate la Siracuza. Platon recomand primelor dou clase comunitatea averilor i a femeilor, pentru ca membrii lor s se poat consacra exclusiv ndeplinirii prerogativelor lor. Datorit acestor idei, Platon este considerat uneori, dac nu fondatorul, cel puin cel mai important precursor a doctrinei comuniste. Educaia filosofului i repudierea artei Faptul c filosofului i este ncredinat o sarcin att de important, cum este conducerea statului, justific atenia care este acordat n Republica problemei educaiei sale, din care este exclus arta. Educaia filosofului i respingerea artei sunt problemele cu care voi ncheia prezentarea gndirii platoniciene. 1. n primul rnd, filosoful, pentru a-i putea onora ndatoririle, trebuie s posede caliti spirituale nnscute excepionale i s fie capabil s suporte la fel de bine oboselile trupului i pe cele ale sufletului. Dac aceste nzestrri prealabile i sunt recunoscute, el este supus unui traseu pedagogic ndelungat i riguros articulat. Acesta este divizat n patru etape, caracterizate fiecare prin nsuirea anumitor discipline i dobndirea anumitor deprinderi, crora le este atribuit, n funcie de perioada n care sunt nsuite, o valoare formativ determinat. Educaia filosofului ncepe la cca. 17 18 ani, adic dup ce el i-a ncheiat pregtirea general. S urmrim principalele etape pe care el trebuie s le parcurg: a. Educaia fizic dureaz ntre 2 i 3 ani (aproximativ ntre 17 i 20 de ani). Acest ciclu nu coincide cu cursul muzicalo-gimnastic, care este destinat paznicilor i reprezint o form educativ inferioar, dar urmrete s asigure i viitorului conductor al statului o bun form fizic, n acord cu valorile fundamentale ale civilizaiei greceti. b. Cursul superior dureaz 10 ani (de la 20 la 30 de ani) i are ca scop nsuirea aanumitelor discipline propedeutice (pregtitoare), toate caracterizate printr-o egal importan n dezvoltarea capacitii de abstractizare. Ele sunt: - aritmetica (arta numrului i a calculului); - geometria plan (arta figurilor n dou dimensiuni); - stereometria (arta solidelor n stare de repaus); - astronomia (arta solidelor n stare de micare); - armonia (arta succesiunii sunetelor). c. Educaia dialectic dureaz cca. 5 ani (ntre 30 i 35 de ani) i trebuie urmat numai dup ncheierea primelor dou cicluri. Ea const n iniierea novicilor n descoperirea esenei realitii prin ascensiunea de la sensibil la suprasensibil. d. Ucenicia practic dureaz cca. 15 ani (de la 35 la 50 de ani) i corespunde rentoarcerii n peter i aplicrii n practic a bagajului speculativ dobndit n lungul noviciat, fcndu-l pe filosof competent i abil n conducerea cetii. 2. Din acest cursus studiorum Platon exclude arta, pe care apoi ch


Recommended