+ All Categories
Home > Documents > Ioan Voda Articol

Ioan Voda Articol

Date post: 23-Nov-2015
Category:
Upload: vasile-tosa
View: 31 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
Bun
42
Ioan (Ion) Vodă 1572, februarie 15 – 1574, iunie 11 Se declara fiu nelegitim al lui Ştefan cel Tânăr, iar mama lui ar fi fost de origine armeană [1]. S-a presupus că s-ar fi născut între 1520 şi 1526 [2]. În vara anului 1551, după turcirea lui Iliaş Rareş, Ioan, susţinut de unii boieri refugiaţi în Polonia şi de 30 de călăreţi polonezi, a încercat să ocupe tronul Moldovei, dar tentativa a eşuat. Ştefan Rareş reuşise să ocupe tronul ţării înaintea lui [3]. După aceasta el a colindat mai multe ţări europene. A locuit în Rusia (unde s-a căsătorit cu fiica cneazului de Rostov), în Crimeea, în Austria şi în Turcia. Aflându-se mai mulţi ani pe insula Rodos, el s-a ocupat cu negoţul şi a adunat o sumă, suficientă pentru cumpărarea domniei [4]. În ianuarie 1572 Poarta a decis înlocuirea lui Bogdan Lăpuşneanu cu Ioan. Pe lângă considerente politice, un rol important l-au jucat cei 200 000 de ducaţi, pe care pretendentul i-a dat marelui vizir Mehmet paşa. La finele lunii ianuarie Ioan a trecut hotarul Moldovei cu 800 de ieniceri şi spahii de la Constantinopol, cu trupe otomane de la hotar şi muntene. Noul domn a fost bine primit de către păturile boiereşti, nemulţumite de tânărul Bogdan Lăpuşneanu [5]. În aprilie vornicul Dumbravă curma o tentativă a polonezilor de a-l readuce pe fostul domn pe tronul ţării. Polonezii s-au retras în cetatea Hotin, care s-a aflat un timp în mâinile lui Bogdan Lăpuşneanu. Drept răspuns la intrarea polonezilor în ţară, armata lui Ioan Vodă a atacat Pocuţia şi Podolia, iar tătarii Volânia. Pentru a nu permite extinderea conflictului, Polonia a început tratative cu sangeacbeiul Cetăţii Albe, iar la Istanbul a fost trimis solul A. Tarnowski întru susţinerea lui Bogdan Lăpuşneanu. Dar şi Ioan Vodă a trimis o solie la Poartă, care cerea predarea lui Bogdan Lăpuşneanu [6]. Ioan Vodă şi-a trimis un sol оn Polonia, care, sosind la 15 mai la Varşovia, a învinuit Polonia de agresiune împotriva Moldovei şi a cerut despăgubiri pentru jafurile comise în ţară, extrădarea lui Bogdan Lăpuşneanu şi stabilirea unor relaţii de bună vecinătate [7]. Concomitent, Poarta întreprindea acţiuni diplomatice şi presiuni militare asupra Poloniei în vederea aplanării conflictului în folosul ei. Rezolvarea diferendului a fost grăbită de moartea regelui Sigismund August şi începutul competiţiei pentru succesiune la tronul polonez. Bogdan Lăpuşneanu a părăsit Hotinul, iar cetatea din ordinul palatinului Galiţiei, a fost predată oamenilor lui Ioan Vodă. În a doua jumătate a lunii iulie, în Hotin a intrat garnizoana domnlui Moldovei. Tot în luna iulie acesta a trimis o nouă solie în Polonia, prin care se cerea retrocedarea Pocuţiei şi a tezaurului ţării, confiscat de polonezi de la Ştefan Tomşa, ucis de ei în 1564 la Lvov. Nobilii polonezi, întruniţi la Knyszyk, au primit cu recunoştinţă omagiul de pace al noului domn al Moldovei. Referitor însă la Pocuţia şi tezaurul lui Tomşa, senatul a amânat răspunsul, deoarece nu era reunit în plen [8]. Astfel, prin măsuri rapide, Ioan Vodă a reuşit să consolideze situaţia politică internă şi externă a Moldovei.
Transcript

Ioan (Ion) Vod1572, februarie 15 1574, iunie 11Se declara fiu nelegitim al lui tefan cel Tnr, iar mama lui ar fi fost de origine armean [1]. S-a presupus c s-ar fi nscut ntre 1520 i 1526 [2].n vara anului 1551, dup turcirea lui Ilia Rare, Ioan, susinut de unii boieri refugiai n Polonia i de 30 de clrei polonezi, a ncercat s ocupe tronul Moldovei, dar tentativa a euat. tefan Rare reuise s ocupe tronul rii naintea lui [3]. Dup aceasta el a colindat mai multe ri europene. A locuit n Rusia (unde s-a cstorit cu fiica cneazului de Rostov), n Crimeea, n Austria i n Turcia. Aflndu-se mai muli ani pe insula Rodos, el s-a ocupat cu negoul i a adunat o sum, suficient pentru cumprarea domniei [4].n ianuarie 1572 Poarta a decis nlocuirea lui Bogdan Lpuneanu cu Ioan. Pe lng considerente politice, un rol important l-au jucat cei 200 000 de ducai, pe care pretendentul i-a dat marelui vizir Mehmet paa. La finele lunii ianuarie Ioan a trecut hotarul Moldovei cu 800 de ieniceri i spahii de la Constantinopol, cu trupe otomane de la hotar i muntene. Noul domn a fost bine primit de ctre pturile boiereti, nemulumite de tnrul Bogdan Lpuneanu [5]. n aprilie vornicul Dumbrav curma o tentativ a polonezilor de a-l readuce pe fostul domn pe tronul rii. Polonezii s-au retras n cetatea Hotin, care s-a aflat un timp n minile lui Bogdan Lpuneanu. Drept rspuns la intrarea polonezilor n ar, armata lui Ioan Vod a atacat Pocuia i Podolia, iar ttarii Volnia. Pentru a nu permite extinderea conflictului, Polonia a nceput tratative cu sangeacbeiul Cetii Albe, iar la Istanbul a fost trimis solul A. Tarnowski ntru susinerea lui Bogdan Lpuneanu. Dar i Ioan Vod a trimis o solie la Poart, care cerea predarea lui Bogdan Lpuneanu [6].Ioan Vod i-a trimis un sol n Polonia, care, sosind la 15 mai la Varovia, a nvinuit Polonia de agresiune mpotriva Moldovei i a cerut despgubiri pentru jafurile comise n ar, extrdarea lui Bogdan Lpuneanu i stabilirea unor relaii de bun vecintate [7]. Concomitent, Poarta ntreprindea aciuni diplomatice i presiuni militare asupra Poloniei n vederea aplanrii conflictului n folosul ei. Rezolvarea diferendului a fost grbit de moartea regelui Sigismund August i nceputul competiiei pentru succesiune la tronul polonez. Bogdan Lpuneanu a prsit Hotinul, iar cetatea din ordinul palatinului Galiiei, a fost predat oamenilor lui Ioan Vod. n a doua jumtate a lunii iulie, n Hotin a intrat garnizoana domnlui Moldovei. Tot n luna iulie acesta a trimis o nou solie n Polonia, prin care se cerea retrocedarea Pocuiei i a tezaurului rii, confiscat de polonezi de la tefan Toma, ucis de ei n 1564 la Lvov. Nobilii polonezi, ntrunii la Knyszyk, au primit cu recunotin omagiul de pace al noului domn al Moldovei. Referitor ns la Pocuia i tezaurul lui Toma, senatul a amnat rspunsul, deoarece nu era reunit n plen [8]. Astfel, prin msuri rapide, Ioan Vod a reuit s consolideze situaia politic intern i extern a Moldovei.Chiar de la nceputul domniei sale Ioan Vod s-a confruntat cu marea boierime, care dorea un domn docil. Subordonndu-i domnia, marea boierime i consolida poziiile sociale, ns noul domn a reacionat prompt, rsturnndu-i planurile. El a fcut mari schimbri n sfatul domnesc, unde a rmas doar un sfert din componena lui anterioar. Au fost nlturai chiar i unii dintre cei care l-au susinut pe noul domn la urcarea sa pe tron: marele logoft Gavriil, marele postelnic Dinga, marele vornic Crciun. Toi nemulumiii s-au grupat n jurul fostului vornic Ionacu Sbierea. n timpul ptrunderii lui Bogdan Lpuneanu, o parte din boieri au nceput s unelteasc contra noului domn. ns Ioan Vod a reacionat foarte dur. La 6 aprilie au fost executai Ionacu Sbierea i nc 30 de boieri, averile crora au fost confiscate. Pe la mijlocul lunii mai, la Varovia au sosit vornicii Drgan i Albota cu cererea de nlocuire a lui Ioan Vod. La aceasta s-au adugat i nemulumirile populaiei de rnd fa de jafurile pe care le comiteau trupele otomane sosite n ar mpreun cu noul domn.Dup mpciuirea boierimii, Ioan Vod s-a strduit s scoat trupele otomane de pe teritoriul rii, asigurndu-i sprijinul sangeacbeilor de la frontier n vederea contracarrii unui eventual atac de pe teritoriul Poloniei. Concomitent, el ceru autoritilor din Ungaria expulzarea boierilor refugiai n aceast ar, dnd asigurri c libertatea i bunurile acestora vor fi respectate. O parte din fugari au revenit la moiile lor, iar alii s-au mai reinut pentru a vedea cum vor evolua evenimentele [9].Potrivit lui Grigore Ureche i lui Nicolae Costin, dup alungarea polonilor, domnul s-a artat pre voia rii adic a reprezentanilor boierimii [10]. Aceasta a coincis cu perioada de reconciliere a domnului cu boierii, cu rechemarea fugarilor n ar.Spre finele anului 1572, dup ce Bogdan Lpuneanu trecuse pe teritoriul Imperiului Habsburgic pentru a cere susinere, unii boieri din Moldova au renceput s unelteasc mpotriva lui Ioan Vod, ceea ce a declanat un nou val de represiuni contra marii boierimi. Potrivit scriitorului polonez Gorecki, dup consolidarea domniei sale, Ioan Vod a pedepsit n mod deosebit de crncen pe prtaii lui Bogdan, oameni de cea mai bun obrie i cu averi nfloritoare... [11].Alturi de unii boieri mari au aprut oameni noi. Unul din cei mai apropiai i mai credincioi oameni ai lui Ioan Vod a fost Dumbrav, care din martie 1572 a ocupat postul de vornic al rii de Sus, iar apoi al rii de Jos. Lupe Hurul, devenit socrul domnului, a deinut funcia de prclab al Hotinului. Unul din cei mai apropiai oameni ai domnului a fost Ieremia Cernueanul, care pn la 1572 l-a nsoit pe viitorul domn i din aceast cauz Ioan Vod a avut mare ncredere n el. Ieremia a ocupat postul de prclab al Hotinului. Din cei 22 de dregtori ai lui Ioan Vod doar cinci sunt menionai cu posturi nalte i pe timpul domnilor anteriori. Restul sunt persoane naintate de ctre noul domn, care ncerca astfel s creeze un sfat compus din boieri devotai cauzei lui. Ei au fost recrutai din rndul micii boierimi.Formnd un sfat domnesc cu prioritate din persoane ieite din rndurile boierimii mici i ntrindu-le baza economic, Ioan Vod i-a asigurat sprijinul acestora n confruntrile cu vechea boierime, obinuit s utilizeze domnia pentru satisfacerea intereselor personale.Ioan Vod a dus o politic similar i fa de biseric. O surs pentru ntrirea puterii economice a noii boierimi a servit averea unor mnstiri. Din actele domneti de mai trziu se vede c pe timpul lui Ioan Vod unele averi mnstireti au fost date boierilor devotai. Reprezentanii clerului erau pedepsii aspru pentru mpotrivirea fa de politica intern a domnului [12]. Domnul a comis acte de asprime excesiv: au fost ngropai de vii egumenul mnstirii Slatina Iacob Molode, preotul Cozma, iar fostul mitropolit Gheorghe, egumen de Neam a fost ars de viu, fiind nvinuit de sodomie. n locul celor destituii i lichidai fizic, Ioan Vod a aezat ca ierarhi oameni credincioi domniei. Dup fuga mitropolitului Teofan peste hotare, domnul l-a numit n locul lui pe Afanasie, care mai trziu s-a manifestat ca un promotor al luptei antiotomane. Alt adept al voievodului dintre feele bisericeti a fost Isaia, un bun crturar care a transcris mai multe cronici. Devenit episcop de Rdui i cunoscnd mai multe limbi, el a ndeplinit misiuni diplomatice peste hotare. Numele lui e menionat alturi de cel al unor mari dregtori n omagiul lui Ioan Vod adresat regelui Poloniei. n februarie 1573 Isaia pleac n Transilvania pentru a duce tratative cu principele tefan Bathory. n 1574 el se afla la Moscova, tratnd cu arul referitor la soia i feciorul lui Ioan Vod [13].Domnul ducea de asemenea o politic de ntrire a proprietarilor mruni, care formau baza armatei moldoveneti. Din 42 de documente emise de Ioan Vod i cunoscute de cercettori, 31 se refer la ntriri sau cumprri de sate i siliti ale boierilor mici.Domnuls se strduia s fac dreptate micilor proprietari de pmnt n procesele lor judiciare cu marii boieri, care le acaparaser moiile pe timpul domniilor anterioare. Unele din ele au fost ctigate de ctre rzei chiar pe timpul lui Ioan Vod [14]. Aceasta i-a creat o popularitate i n rndurile micilor stpni de moii.Ioan Vod a susinut i oraele. n unele cazuri a mrit numrul satelor asculttoare fa de orae. Pe timpul lui s-a btut o moned de aram, care stimula comerul cu amnuntul din orae.i n politica extern Ion Vod a urmrit scopul de a-i ntri poziia. n legturile lui cu celelalte dou ri romne domnul nu depea cadrul politicii generale a Imperiului Otoman, dar se baza i pe temeiul legturilor tradiionale dintre ele.Principele transilvnean tefan Bathory a refuzat cererea lui Sigismund August de a-i permite lui Bogdan Lpuneanu s recruteze mercenari pe teritoriul Transilvaniei. i sultanul i-a cerut s-i dea ajutor domnului Moldovei n lupta lui mpotriva polonezilor. ns conflictul moldo-polon s-a aplanat mai nainte ca oastea ardelean s peasc pe teritoriul rii. La rndul su, spre finele anului 1572, Ioan Vod primi de la sultan ordinul s participe la aplanarea unui conflict aprut n interiorul Transilvaniei, acesta s-a consumat fr a fi necesar ajutorul moldovenilor [15]. Legturile moldo-ardelene de pe timpul lui Ioan Vod au avut o amploare mai mare n domeniul economic. n mai 1572 Ioan Vod a adresat o scrisoare bistrienilor cu invitaia de a veni cu mrfurile lor n Moldova, cernd aceeai libertate i pentru moldoveni n Transilvania. El intervine n aprarea intereselor negustorilor moldoveni n relaiile comerciale cu Transilvania [16].Relaiile moldo-muntene reieeau din faptul c ambele ri aveau aceeai situaie fa de Poart. Iniial, la ordinul Porii, domnul rii Romneti Alexandru II Mircea l-a susinut pe Ioan Vod s-i ocupe tronul. Ulterior, ns, Alexandru a fcut tot posibilul ca Ioan Vod c fie nlocuit cu Petru, fratele domnului muntean.Dup retrocedarea Hotinului relaiile moldo-polone s-au restabilit pe temeiul vechilor rnduieli. Ioan Vod d de neles c Moldova i Polonia ar putea colabora n numele cretintii, adic mpotriva otomanilor. n ianuarie 1573 dieta i-a rspuns lui Ioan Vod destul de binevoitor, anunndu-l c Bogdan Lpuneanu nu se mai afla pe teritoriul statului polonez i c starostii de la hotar au primit ordine stricte s nu atace Moldova. Cu prilejul unor scrisori ale Porii trimise Poloniei prin intermediul Moldovei, Ioan Vod sftuia dieta s nu aib ncredere n pgni, ci s aleag un rege care ar contribui la unirea forelor cretintii mpotriva otomanilor.La Istanbul s-au nmulit nvinuirile de cruzime i de pagube aduse rii. Poarta l cuta cu insisten pe Bogdan Lpuneanu. ns Alexandru al II-lea se strduia s obin numirea fratelui su Petru. n acest scop s-au cheltuit bani, s-au fcut promisiuni de majorare a haraciului etc. Insistenele frailor au avut rezultatul au scontat: n a doua jumtate a lunii martie Petru a fost numit domn al Moldovei, iar capugiul Iuzuf aga, fiul unui renegat italian, a primit porunca sultanului s-l aeze pe fratele domnului muntean pe tronul Moldovei [17].Concomitent, Poarta a exercitat o presiune crescnd asupra lui Ioan Vod. La finele lui februarie 1574 el a fost vizitat de un ceau cu cererea Porii de dublare a haraciului, ameninnd c s-a gsit un pretendent, care era dispus s ocupe tronul cu o atare condiie. ncepnd cu Bogdan Lpuneanu, Moldova pltea un tribut de 35 000 de galbeni. La aceasta se adugau darurile oferite diferitor persoane sus-puse ale Imperiului Otoman. Potrivit unor surse, valoarea acestor cheltuieli depea cu mult pe cea a tributului[18]. Adugarea la aceste cheltuieli nc a unui tribut anual putea afecta i mai mult starea economic a pturilor de jos.Fiind la curent cu situaia care se crease la Poart, reprezentantul domnului la Istanbul l-a sftuit s trimit bani pentru nlturarea rivalului su. Se rspndea zvonul c domnul ar fi prsit Moldova ori c era gata s-o fac pentru a se refugia n alt ar. ns Ioan Vod a preferat o alt cale dect predecesorii si. A convocat adunarea rii, unde a expus situaia creat: dac vor fi satisfcute cerinele excesive ale otomanilor, peste un timp ei vor nainta cerine i mai mari, de aceea banii cerui ar putea fi utilizai pentru a face oaste i a se apra cu arma n mn mpotriva otomanilor.Dup luarea deciziei de a rezista contra presiunii otomane, Ioan Vod a nceput pregtirile necesare. n toate inuturile a fost trimis porunca de pregtire a forelor militare. S-au trimis dou solii: una la noul rege al Poloniei i alta la cazaci. Henric de Valois a evitat o confruntare direct cu Imperiul Otoman, iar cazacii, care se bucurau de autonomie, au trimis un mic grup de 1 200 de oameni n frunte cu hatmanul Sviercevski.ntre timp se aduna i armata rii. Grosul ei era format din mici proprietari de pmnt. Potrivit relatrilor ambasadorului Vienei la Istanbul, domnul Moldovei i strnge o armat mare din btinai i locuitori ai granielor, care vin din toate prile [19].Cu o armat de circa 20 mii de oameni, Ioan Vod porni n ntmpinarea lui Petru, supranumit ulterior chiopul, care venea cu trupe otomane, muntene i ardelene. n luna aprilie 1574, otile lui Petru chiopul au ajuns la hotarul Moldovei. n acelai timp Ioan Vod, apropiindu-se de otirile lui Petru chiopul a trimis o ceat de 5 000-6 000 de oteni n avangard, n frunte cu vornicul Dumbrav, care a reuit s pun mna pe strjile armatei lui Petru chiopul. Succesul s-a datorat unei veti false difuzate de otenii lui Dumbrav c trec de partea lui Petru chiopul. Apoi a urmat atacul fulgertor al lui Ioan Vod asupra otii adversarului su, care se afla n apropierea satului Jilite din Muntenia. Atacate prin surprindere, trupele lui Petru chiopul au suferit o nfrngere total. Petru chiopul i fratele su Alexandru au scpat cu greu prin fug. Dup o odihn de 4 zile, o parte din oastea Moldovei n frunte cu vornicul Dumbrav a intrat n Bucureti, instalnd pe tronul Munteniei pe Vintil [20]. n luna mai vestea despre victoria de la Jilite a ajuns n multe capitale europene [21].A urmat apoi atacul asupra Brilei ocupat de otomani, unde se ascunsese Petru chiopul. Oraul a fost luat, ns cetatea a rezistat.n timp ce se pregtea pentru atacul cetii Brila, Ioan Vod a primit tirea c de la Tighina vin n ajutor trupe otomane. O parte din oastea moldav a revenit repede n ar i i-a zdrobit pe otomani.A trecut doar o lun de la nceputul luptelor i Ioan Vod obinuse trei biruine. La Istanbul nu le venea s cread c aceasta s-a putut realiza fr ajutor din exterior. Bnuielile cdeau asupra Poloniei, de pe teritoriul creia veniser cazacii i scrisori de susinere din partea unor nobili. Aceasta a grbit decizia Porii de a trimite fore suficiente pentru restabilirea dominaiei otomane n Moldova.n acest timp n Moldova se dau noi lupte. Apropiindu-se de Tighina, Ioan Vod a nfrnt o ceat otoman, apoi a atacat oraul. Sangeacbeiul local a putut cu greu s se adposteasc n cetate. Ion Vod i-a aezat tabra n apropierea oraului, fcnd un popas de opt zile. n acest timp din direcia Cetii Albe nainta o oaste otoman. n ntmpinarea ei au fost trimii 3 000 de pedestrai moldoveni i 1 200 de cazaci. Primii au intrat n lupt cazacii, ns s-au pomenit ntr-o situaie critic. Atunci, potrivit relatrilor lui Grigore Ureche, au cerit s le trimit ajutoriu, ca s dea rzboiu acelor turci. i dac le-au trimis, pre lesne i-au biruit i i-au risipit cu ajutoriul proaspt. C pn a veni ajutorul de la Ioan Vod, aproape au s piard rzboiul de mulimea turcilor. Ci apoi moldovenii proaspei i odihnii, dndu rzboi vitejete, pre lesne i-au spart [22].Dup 6 sptmni de lupte, Ioan Vod a dat drumul pedestrimii pentru refacerea puterilor i aprovizionarea cu merinde, locul noii concentrri fixndu-se la Hui.La 2 mai 1574 Selim al II-lea i-a poruncit beilerbeiului de Rumelia s porneasc mpotriva Moldovei. Cu 2 000 de ieniceri de la Poart i forele a 9 sangeacuri (districte) beilerbeiul s-a pornit prin Dobrogea spre Moldova. Sangeacbeii de Nicopol i Vidin urmau s atace Moldova din partea de sud-vest, prin ara Romneasc, iar ttarii din est. Ioan Vod a decis s-i atace adversarii pe rnd. Conform informaiei unor scriitori polonezi domnul a trimis cavaleria n frunte cu hatmanul Ieremia pentru mpiedicarea trecerii turcilor peste Dunre. ns acesta, permind otomanilor s treac Dunrea, l-a indus n eroare pe domn, comunicndu-i c turcii sunt puini la numr [23].Primind vestea despre trecerea otomanilor peste Dunre, Ioan Vod s-a ndreptat cu forele sale principale mpotriva beilerbeiului Rumeliei. Dei se produsese o ciocnire cu avangarda otoman, Ioan Vod nc nu cunotea numrul forelor lor principale. El i-a aezat tabra pe malul estic al lacului Cahul. n noaptea spre 10 iunie 1574, adic n ajunul btliei, trei boieri mari au trecut de partea lui Petru chiopul [24].Pe cmpul de btlie s-au prezentat circa 30 de mii de pedestrime, format din pturile de jos i 13 mii de clrei. Dup trdarea unei pri a boierimiii, raportul de fore a devenit de 1:3 n folosul otomanilor, dar pedestrimea a reuit s resping primul atac.Turcii s-au retras pentru a-i atrage pe moldoveni n btaia tunurilor, ns Ioan Vod a ghicit manevra otomanilor i a poruncit ostailor care se avntaser n urma turcilor s revin pe poziia iniial. Au urmat apoi dou atacuri consecutive foarte puternice, pe care armata lui Ioan Vod le-a respins. Fiind obosite, att armata domnului moldovean, ct i cea otoman s-au retras n spatele artileriei pentru odihn.n timpul odihnei a trecut o ploaie scurt de var, care a udat pulberea. Aceasta a imobilizat artileria care juca un rol important n defensiva lui Ioan Vod. Dup ploaie turcii, susinui de ttari, au atacat violent, cu prioritate flancul unde se aflau cazacii. S-a nceput o retragere general care a dus la pierderea artileriei. n asemenea condiii grele Ioan Vod i-a condus personal pe ostaii si ntr-o ofensiv, n timpul creia 60 de tunuri au fost recuperate. Apoi moldovenii au reuit s se retrag n ordine. Tunurile care nu puteau fi transportate, au fost avariate.Dup ce s-au retras o mie de pai, moldovenii s-au oprit lng satul Rocani, unde i-au ntrit poziiile. Aici au fost nconjurai de otile turco-ttare. Au urmat dou zile de lupte grele. ns mai greu dect armele otomanilor asupra asediailor apsa lipsa de ap. Pentru a-i salva ostaii de la o moarte chinuitoare, Ioan Vod a hotrt s trateze cu otomanii. El s-a predat cu condiia ca otenii s poat pleca la casele lor. ns otomanii nu s-au inut de cuvnt. Dup ce domnul s-a prezentat n faa comandamentului turc, el a fost asasinat. Otenii, care ieiser din ntriturile lor i se ndeprtau de cmpul de btaie, au fost mcelrii de turci. Turcii i ttarii au jefuit cumplit ara.Astfel, lupta de eliberare de sub dominaia otoman a suferit nfrngere. ncercarea domnului de a grupa n jurul tronului pturile sociale interesate n limitarea puterii marilor boieri i efectuarea unei centralizri a statului a avut ns efect. Armata moldoveneasc a reuit s obin biruine rsuntoare. Dar timpul a fost prea scurt pentru consolidarea unei astfel de domnii, iar situaia internaional era puin favorabil pentru o astfel de lupt. Poziia boierilor corespundea mai bine mprejurrilor politice i militare din acea epoc. innd seama de disproporia imens de fore, boierii l sftuiau pe domn: sau pleac-i capul n faa mpratului sau pleac i du-te n ri strine, dar cu turcii nu te apuca de lupt. Pentru posteritate, Ioan Vod a rmas o personalitate contradictorie, eroic i tragic n istoria romnilor [25].* n documentele emise de acest domn el se numea Ioan, dar i Ion Ioan. Ne vom opri asupra numelui de Ioan, utilizat n majoritatea surselor de epoc (Moldova n epoca feudalismului, vol. I. Chiinu, 1961, p. 81-85; - XV-XVI . , 1976, p. 135-138). n istoriografia modern a fost numit Ioan Vod cel Cumplit (B.P. Hasdeu), iar n cea recent Ion Vod cel Viteaz (vezi: Giurescu D.C. Ion Vod cel Viteaz. Chiinu, 1992) nota editorului.1. Ureche, Gr. Letopiseul rii Moldovei, n Letopiseul rii Moldovei. Chiinu, 1990. P. 101; Documente privind Istoria Romniei. A, XVI, vol. III. P. 10.2. Giurescu, D.C. Ion Vod cel Viteaz. Chiinu, 1992. P. 17.3. Iorga, N. Studii istorice asupra Chiliei i Cetii Albe. Bucureti, 1899. P. 330332.4. Hasdeu, B.P. Opere alese. Vol.II. Chiinu, 1967. P. 1820.5. Ibidem. P. 21.6. Giurescu, D.C. Op. cit. P. 29, 31, 34-35.7. Holban, T. Henric de Valois en Pologne et les Roumains, n Academie Roumaine de la section historique. XXIII. I. (1947). P. 124.8. Hurmuzaki, E. Documente. Supl. II, Vol. I. P. 269.9. Hurmuzaki, E. Documente, II, I. P. 630-631.10. Ureche, Gr. Letopiseul rii Moldovei P. 103; Costin N. Letopiseul rii Moldovei. Bucureti, 1942. P. 517-518.11. . , . . T.I. P. 217.12. Documente privind istoria Romniei. A. XVI, III. P. 29-30, 75-76, 156-157.13. Giurescu, D.C. Op. cit. P. 63.14. DIR A. XVI, III. P. 34.15. Giurescu, D.C. Op. cit. P. 85.16. Hurmuzaki, E. Documente. Vol. XV, I. P. 408-411; P. 650-652.17. Gona, Gh. ara Moldovei i Imperiul Osman. Chiinu, 1990. P. 101.18. Giurescu, D.C. Op. cit. P. 104.19. Hurmuzaki, E. Documente. Supl. II, Part. I. P. 686-687.20. Hurmuzaki, E. Documente, supl. II, part. I, p. 682.21. Giurescu, Dinu C. Op. cit. P. 109.22. Ureche, Gr. Op. cit., n Letopiseul rii Moldovei. P. 105.23. Giurescu, Dinu C. Op. cit., p. 150-173.24. Ureche, Gr. Op. cit., n Letopiseul rii Moldovei. P. 106.25. Istoria Romnilor, vol. IV, p. 471.Surs: Domnii rii Moldovei, Chiinu, Civitas, 2005, p.125-130.

Ioan Vod cel Cumplit, un personaj unic n istoria romneascAutor: Irina-Maria Manea | 34073 vizualizri

Cei mai muli dintre noi au auzit de Ioan Vod cel Cumplit din povestirea lui Dumitru Alma. Era cel pe care l rupseser caii n patru. Cronicarii vremii sale nu au prea multe cuvinte de laud la adresa lui: era un mercenar egoist, violent, care cspea boierii i preoii prin fel i fel de torturi. B.P. Hasdeu este cel care, pe la 1865, l va transforma ntr-un erou i un vizionar, cutnd s-I gseasc un precedent lui Cuza care tocmai mproprietrise tranii i secularizase averile mnstireti. n anii 50 apoi, comunitii exploateaz, pe lng imaginea sa de aprtor al rnimii, i prietenia acestuia cu cazacii, precursorii sovietelorn afar de aceste cteva utilizri ideologizate ale personajului, nu tim prea multe despre el pentru c este foarte eclipsat de nume mai rezonante de domnitori.Personajul este ns unul fascinant, poate unic n istoria romneasc. Manualele de istorie i dedic rnduri puine, amintind cu precdere de modul mielesc n care a fost ucis de turcii care juraser c l vor prezenta viu n faa sultanului Selim, de trdarea prclabului de Hotin, Ieremia Golia, sau de faptul c l-a ars de viu pe vldica Gheorghe, acuzat de sodomie. Domnia sa, scurt ce-i drept, a avut o semnificaie mult mai mare n istoria Moldovei.Ioan al III-lea, Ioan Armeanul, Ioan Vod cel Viteaz sau Ioan Vod cel Cumplit (1521-1574), cunoscut astfel din pricina politicii de cretere a autoritaii domneti, a domnit din februarie 1572 pn n iunie 1574. Este secolul al XVI-lea, o perioad de tensiuni i fierbere n Europa, cnd Spania ajunge la apogeu. Anglia i definitiveaz noua orientare constituional, Frana se vede aproape condus de hughenoi, iar peste pustietatea din est domnete Ivan cel Groaznic. n Imperiul Otoman conduce sultanul Selim cel Beiv, un vicios notoriu, dar sub care fora militar turceasc domin n continuare peisajul. n micul voievodat romnesc apare un personaj interesant, care n scurta sa domnie face lucruri remarcabile.Schimb capitala de la Suceva la Iai, ia msuri n favoarea oamenilor de rnd, bate monede de aram care cresc avuia rii, reglementeaz contribuiile fiscale. Ura boierimii i clerului fa de el nu l mpiedic s rmn fidel principiilor sale. S vedem mai nti cum ajunge el pe tronul Moldovei. Dup moartea lui Stefan cel Mare tronul l ocup Bogdan cel Chior, urmat de Stefan cel Tnr sau Stefni Vod, care nu are urmai legitimi. Vine la tron Petru Rare, copilul din flori al lui Stefan. Dup o domnie rmas mai ales n memoria literar, cea a lui Alexandru Lpuneanul, apare n scen un alt vlstar al lui Stefan cel Mare, fiul nelegitim al lui Stefni Vod, adic Ioan Armeanul. Mama sa aparinea familiei armeneti Serpega. Poporul l numete Armeanul pentru c aveau obiceiul s denumeasc domnitorii bastarzi dup numele mamei. Dup 40 de ani trii prin strintate i n anonimat, Ioan se remarc ntr-un context aparte. Plecnd din regatul polon, se refugiaz n Crimeea, la curtea hanului ttar Mehmet Kalga, pe care l cucerete prin firea btioas, prin forta fizic, vitejia, nenduplecarea sa care i determin pe cronicari s-l descrie ca pe un personaj cu un caracter puternic, dintr-o bucat.

l nsoete pe hanul ttar ntr-o campanie pe Volga mpotriva armatelor ruseti, n 1561, unde se lupt att de aprig nct scoate strigte de admiraie din partea ttarilor care sunt uimii de fora sa incredibil i de capacitatea sa strategic. Hanul l simpatizeaz att de mult nct i trimite o scrisoare regelui polonez Sigismund August, n care l roag s-l favorizeze pe Ioan. Ura boierilor fa de Bogdan Lpuneanul lucreaz i ea n favoarea viitorului domn. Strnind i simpatia mpratului Germaniei i regilor ungariei, Ioan izbutete s pun mna pe tronul Moldovei.Cu aceast ocazie trece i la ortodoxism, pentru c iniial fusese botezat n rit armenesc, apoi trece la lutheranism pentru a primi sprijinul unor mai-mari polonezi, ajungnd musulman cnd se refugiaz n Imperiul Otoman. Scurta sa domnie de doar doi ani este ns foarte dens, domnitorul lund mai multe msuri menite s consolideze voievodatul i poziia principelui. Abilitile sale politice le confirm rectigarea pentru Moldova a cetii Hotinului, una dintre cele mai puternice fortificaii la acea dat.O msur cu totul extraordinar o reprezint aplicarea controlului personal al actelor emise de cancelaria domneasc, domnitorul cunoscnd limbile turc, greac, polon i armean. Ioan Vod este totodat primul care decide mutarea capitalei de laSuceavala Iai. Suceava nu mai beneficia de o aprare adecvat, dup ce Alexandru Lpuneanul a demantelat-o la ordinul otomanilor. Iaiul avea o poziie strategic mai bun, fiind i mai aproape de aliaii voievodiului, cazacii zaporojeni. Pentru a salva visteria statului, Ioan reorganizeaz sistemul monetar, ordonnd ca monedele s fie btute de acum din aram. Bnuii de aram reprezint primele monede inscripionate n limba romn. Inscripia era eara Moldovei. Aceste monede vor stimula comerul i vor contribui la o cretere economic semnificativ, care i va permite domnitorului s nzestreze armata la un nivel extrem de ridicat.Studiind arta militar a turcilor, ttarilor, polonezilor i germanilor, Ioan le nva punctele tari i punctele slabe. Geniul su militar se ntrevede n momentul n care anticipeaz importana artileriei pe cmpul de lupt. ntr-un spirit cu adevrat vizionar, Ioan Vod formeaz cea mai nsemnat artilerie a timpului. ntr-o epoc n care marile state dispun de 30-40 de tunuri, Ioan ajunge la impresionantul numr de 200, cele mai multe realizate chiar n Moldova, dup schie aprobate de voievod. Tunurile moldoveneti erau mai uoare, mai mici i mai manevrabile, necesitnd doar atelaje de cte doi cai. Totodat, domnitorul ordon i consturcia unor ateliere de fabricat pulbere. Nici armata nu se prezenta ru. Alctuit din rzei i boieri mici i avnd n spate o bogat experien a luptelor cu turcii, beneficia de tactic i mobilitate. Rzeii se bazau foarte mult pe stranicele ghioage, din lemn de esen tare i ghintuite la capt, care zdrobeau uor armura i coiful inamicului.Alt arm important era paloul moldovenesc, care semna mai mult cu un iatagan. Infanteritii se foloseau i de cetele de steni narmai cu coase, iar caii moldavi se remarcau prin iueal i rezisten. Despre spiritul de lupt uimitor al ostailor moldoveni vorbesc cronicari strini precum Graziani, Reichersdorf sau Bielski. n aceast vreme Ioan Vod cel Viteaz mai dispune de un ajutor de ndejde: cazacii, refugiai din Rusia, Polonia, Kulmukya sau Cerchezia, care nu i sufereau nici pe turcii musulmani, nici pe polonezii catolici. Condui de cte un ataman, porneau jafuri n care dovedeau o cruzime nemaipomenit, drept pentru care turcii i-au botezat Cozaq (nebuni liberi). Ioan angajeaz 12 sotnii czceti pentru a lupta de partea sa, atamanii Pokotilo i Swiercewski rmnndu-i fideli domnitorului pn n ultima clip.

Boierii l-au urt din tot sufletul pe domnitor. i sentimentul era reciproc. Ioan nutrete convingerea c boierii i clericii sunt responsabili de starea precar a rii, pentru c i exploateaz pe rani i pentru c es numai comploturi. Rzeii erau fundamentul armatei, prin urmare cu ct erau mai bine hrnii, cu att aveau performante mai bune ca soldai. Lund tax de la ei doar o zecime din ct le luau boierii, reuete s umple visteria i s devin un erou n ochii poporului. n schimb aplic pedepse crunte mai-marilor, arzndu-i sau ngropndu-i de vii. Ba mai mult, Ioan Vod cel Cumplit face o micare politic ndrznea, menit s nvrjbeasc bogaii i s-i in numai ntr-un scandal: druiete unele moii mnstirilor i unele domenii mnstireti boierilor. Nu este de mirare c boierimea complota mpotriva voievodului, pn i n cele mai ndeprtate cancelarii vorbindu-se despre mazilire sau asasinat.Turcii pe de alt parte, vznd c ara prosper, dubleaz tributul, o msur pe care Ioan o respinge categoric i se pregtete de marea nfruntare. O ameninare poate chiar mai mare venea din partea doamnei Chiajna, care pltise porii o sum importnat n avans pentru a cumpra tronul pentru fiul su, Petru Schiopul. n primvara lui 1574, acesta i Alexandru al II-lea Mircea, fratele su, ptrund n Moldova pentru a ocupa tronul. Cu nenduplecarea caracteristic, Ioan cuvnteaz n faa divanului boieresc i le cere participanilor s se ridice la lupt. Lupttor feroce i tactician abil, Ioan obine o prim mare victorie la Jilite, aproape de Rmnicu srat, unde armata de moldoveni i de cazaci, nu foarte numeroas, o decimeaz pe cea de turci, valahi i secui. Petru Schiopul abia scap, retrgndu-se la Brila. La Trgovite voievodul l nscuneaz pe Vintil Vod, care este un fel de vicerege, unind practic Moldova cu Tara Romneasc. O unire care nu a durat mai mult de patru zile.Bravul voievod se ndreapt apoi spre Brila, pe care o asediaz, spre disperarea turcilor care i trimit o solie cu mesajul simbolic de zece gloane, zece sgei i zece ghiulele, o ironie pe care domnitorul nu o tolereaz i i rstignete pe trimii n faa cetii. n cele din urm izbutete s se nstpneasc asupra Brilei, nemilosul lider transformnd cetatea ntr-o baie de snge. Incurajat de acest mare succes, Ioan Armeanul se ndreapt acum vertiginos spre Cetatea Alb (Akkerman) i Chilia. La Lpuna se rzboiete teribil cu turcii i ttarii, ntr-un nou exemplu de strategie militar spontan. Ioan masacreaz i pustiete cele dou ceti ale lui Stefan cel Mare. Trei corpuri de armat turceti cad sub paloul moldav la Tighina i Cetatea Alb. Mrturiile vorbesc despre fora colosal a domnitorului, un veritabil Hercule, care n lupta de la Rocani smulge singur un tun mpotmolit n noroi i trage cu el n turci. Se mai spune c pentru a-i mai destinde otenii obosii, vod mai fcea cte o demonstraie frngnd n mini potcoave de cai.Victoriile lui Ioan i aduc la captul rbdrii pe turci, care decid c trebuie s ia msuri mai radicale pentru a scpa de domnitorul care nu tie s cedeze. Aadar, se adun o oaste uria de turci, ttari i munteni, n jur de 200.000 de oameni, care pornesc spre Dunre cu gndul s scape de viteazul domn o dat pentru totdeauna. Se mai pregtete de atac i o oaste de ttari. Uor nencreztor, Ioan, dup ce l pune s jure pe cruce c nu va trda, l trimite pe Ieremia Golia s-i nfrunte pe turci. Presimirea armeanului se adeverete ns, prclabul trdndu-l pentru 30 de pungi cu galbeni i unindu-se cu turcii la Iezerul Cahului. Oastea moldo-cazac este copleit, retrgndu-se n satul Rocani.Turcii atac n valuri succesive, iar moldovenii se strduiesc s resping ienicerii, rezistnd eroic. Turcii asalteaz mereu, dar Ioan lupt cu aceeai ferocitate. Lovitura fatal o d ns natura, epntru c un potop distruge pulberea de tun, iar apoi trei zile de canicul extenueaz soldaii care pn atunci s-au repezit nfuriai cu palourile n dumani. Rmas cu 7000 de oteni, Ioan Vod cel Cumplit se sacrific pentru ei, acceptnd s se predea. El impune ns trei condiii: otenii s fie cruai, cazacii s fie lsai s se ntoarc acas i el s fie trimis viu lui Selim. i Ahmed Paa, i Petru Schiopul se jur c vor respecta cerinele. n cortul turcilor, mndru, Ioan declar ferm c nu va vorbi dect cu sultanul. Atunci Cigalazade, un italian turcit, svrete teribila fapt: l njunghie n inim pe domnitor, apernd probabil la vreo recompens. Ce urmeaz este un spectacol crunt: ienicerii i taie capul i i leag trupul de patru cmile, care biciuite l sfie n buci. Ienicerii se reped spre rmiele voievodului, ca s le foloseasc drept talismane pentru a cpta for. Vznd acestea, moldovenii dezarmai i cazacii din suit se arunc asupra turcilor, pierind cu toii, mai puin 12 zaporojeni lsai n via pentru c i impresioneaz peste msur pe otomani.Astfel se sfrete episodul voievodului de cremene, unul dintre cele mai interesante personaje ale evului mediu romnesc. Fratele lui, Nicoar Potcoav, va ajunge ataman al cazacilor zaporojeni, i pentru puin timp pe tronul Moldovei. Cu realizri remarcabile n fulgertoarea sa domnie, Ioan Vod cel Cumplit ne-a lsat un exemplu de bravur i o poveste interesant pe care nu ar trebui s o dm uitrii

Despre rzboiul din 1574, cronicarul Leonard Gorecki:Descrierea resbelului ce a purtat Iuon, Domnul Moldaviei (Palatini Valachiaen text), cu Selim II, mpratul turcilor, la nceput cu mare succes, iar n urm, trdat de Ieremia Cernuianul, moldovian (Valacho), fu omort de turci n contra credinei date i ntrite prin jurmnt. De Leonard Goreciu, nobil polon.Voind a descrie resbelul ce a purtat Ion, Domnul Moldaviei, cu Selim mpratul turcilor, cu att de mare succes la nceput: gsii de cuviin ca s art n scurt, poziiunea rii, nceputul i creterea naiunei, feracitatea pmntului, datinele i alte asemenea, scoase din a doua decad a istoriei polonilor, care o am prelucrat, n douzeci de cri, pn la moartea lui Sigismund I, regele Poloniei. ara Romneasc (Valachia), care odinioar se chema Mysia i Dacia, la rsrit se mrginete cu Marea Neagr, la Miazzi cu Istrul, la Apus cu Transilvania, la miaznoapte cu Rusia sau rutenii. Toat regiunea aceasta se mparte n dou: ara Munteneasc (Valachiam Transalpinam) i Moldavia (Moldauiam). ara Munteneasc se mrginete la Rsrit cu un lac pescos care se formeaz din apele Prutului, ntr-o mare ntindere, iar Prutul se vars n Dunre; la Miazzi se mrginete cu Dunrea; la Apus, atinge marginile Transilvaniei, la Severin, unde se vd nc cu mirare cei 34 pilatri ai podului lui Traian, pre care Dunrea nu-i acoper cu totul; la Miaznoapte se termin cu Hoina (Putna?), ru nensemnat [...]Avea Cernuianul 13.000 clrei viteji, foarte bine narmai. Deci, ndat ce se dete semnalul de resbel, i turcii, aezai n cea mai bun ordine de btaie, sta gata de lupt, trdtorul Cernuianul, el cel dinti, a purces asupra turcilor. Dar de abia se apropia de inamic, i n loc s nceap btaia, el, aa precum era neles cu turcii, a poruncit stegariului de a lsat steagul n gios, i i-au luat plriile cu toii, ridicndu-le n sus n sulie i n sbii, i plecnd capetele la turci. Vznd turcii aceast nchinare de bun voie, i-arunc suliele n sus, poftindu-i s treac la sine. Iar oastea lui Iuon Vod, nspimntat de aceast fapt a Cernuianului, se retrase, alergnd cu toii la Iuon i spuindu-i c totul e pierdut. Iuon ns, ca om cu inim mare ce era, de loc nu se turbur, ci-i invit pe toi s nu-i piard inima pentru Ieremia, ci s plece ndat cu toii asupra turcilor. Iar turcii, vznd turburarea cetelor romne, micar asupra lor, puind n frunte pre nsui Cernuianul cu ai si, mnndu-i dennapoi ca pre nite vite, asupra otii Domnului lor, btndu-i i ucigndu-i. Pre care vzndu-i Iuon Vod, cuprins de mnie, porunci s descarce tunurile ntr-nii. Astfel perir trdtorii, i ci n-au pierit de focul lui Ion Vod, i ucidea turcii den urm, de nu putea acum strbate la oastea lui Iuon Vod, de trupurile lor czute i de rul de snge ce curgea dintr-nii. ntr-aceea cazacii, dup datina lor, lovind pre turci din coaste, i turburar foarte; de alt parte, venir romnii, care ntrecu pe turci fr asemnare n trup i n inim, n arme i n vigoare, i fcndu-i drum prin turci, i tia cu mare putere [...]Ajungnd la turci, vorbi cu Paii patru ore ntregi, cnd Capigi-basia, simindu-se ofensat prin oarecare cuvinte ale lui Iuon, i uitndu-i de credina dat i ntrit prin jurmnt militar, lu hangerul i-l tia n fa i n pntece. Vulnerat astfel, l apucar ianiciarii, i pn a nu-i da nc sufletul, i tiar capul, iar trupul l legar de picioarele a dou cmile care, gonite ntr-o parte i alta, l rupser n buci. Capul l nfipser ntr-o suli lung, trupul sfiat i rupt n mici buci, oasele le mpria ntre sine, n sngele lui nc cald i ncrunta sabiele i-l da cailor s bea, rugndu-se lui Dumnezeu ca s le dea i lor inim ca a lui Iuon Vod i asemine mestrie de resbel. Aa finit avu Iuon Vod, brbat memorabil, care fu omort prin perfidia turcilor cu atta cruzime i frdelege, lsnd ntristarea i prerea de ru n inimile tuturor [...][Traducere dup A. Papiu-Ilarian,Tesauru de monumente istorice pentru Romnia, Tom III, Bucureti, 1864]Pentru scrierea lui B. P. Hasdeu despre Ioan Vod clickaiciVezi: Constantinn C. Giurescu, Dinu C. Giurescu,Istoria romnilor, 1975

ION VOD I POLITICA SA INTERNEROI MARTIRI DIN ISTORIA ROMNILOR - ION VOD CEL VITEAZprof. dr. TIBERIU CIOBANUnlturndu-i, n mare parte, dumanii i aezndu-se mai temeinic la crma rii, Ion Vod cel Viteaz va lua o serie de msuri de ordin economic, social, politic i militar, menite a ntri puterea central i a asigura condiiile necesare nfptuirii ndrzneului su program de guvernare.El s-a bazat, n punerea n practic a acestuia, mai ales pe boierimea mic i mijlocie, care erau interesate de ngrdirea privilegiilor marii boierimi. Aceasta, urmrind s in sub controlul su domnia i s-i extind propriile domenii funciare prin nsuirea de noi moii[1], intra n conflict direct cu cele dou pturi inferioare ale clasei feudale moldave ale cror membri erau silii, adeseori, datorit mririi n permanen (mai ales n contextul creterii continue a preteniilor materiale ale naltei Pori)[2]a obligaiilor n bani i a celorlalte contribuii datorate statului, s i vnd pmnturile marilor boieri (acelora ce plteau drile n locul lor) i, astfel, s-i piard drepturile conferite de apartenena de clas, cobornd prin srcire n ierarhia social[3].Prin urmare, aceste categorii boiereti vor constitui principalul suport al guvernrii aprigului strnepot al marelui tefan (ca, de altfel, i al altor voievozi de dinainte i de dup el, preocupai de consolidarea autoritii domneti)[4], Divanul i armata sa fiind constituite ndeosebi din exponenii acestora[5].Faptul c la constituirea marilor latifundii boiereti i implicit la aservirea micilor proprietari de ocini a contribuit, din plin, i sporirea necontenit (mai ales din a doua jumtate a secolului al XVI-lea) a cererilor turceti n bani i n natur, a dus la strngerea rndurilor celor nepstuii n jurul lui Ion Vod, care, prin politica sa extrem de dur promovat fa de cei mai puternici[6](adic fa de marii boieri) ca i prin rezistena pe care a opus-o nc de la nceput fa de presiunea crescnd a Sublimei Pori asupra rii sale (anticipnd prin aceasta iminenta declanare a luptei antiotomane), le-a dat sperane tuturor ntr-o via mai bun[7]. De aici i legendara loialitate i dragoste de care s-a bucurat marele voievod n rndurile celor muli, cci, aa cum att de frumos scria istoricul francez Mignot n lucrarea sa dedicat istoriei turcilor otomani, dragostea moldovenilor (...) pentru domnul lor (Ion Vod n.n. T.C.) nu era egalat dect de ura ce o aveau mpotriva otomanilor[8].Buna colaborare dintre viteazul fiu al lui tefni Vod i reprezentanii boierimii mici i mijlocii (deintoare de slujbe sau nu), promovat, bineneles, n scopul ntririi puterii centrale i a organizrii rezistenei antiotomane, este reflectat foarte bine i de marele numr de documente emise de el n folosul acestora. Astfel, din 43 de acte oficiale interne, care s-au pstrat din vremea sa[9],31 sunt hrisoave domneti, prin care erau ntrite sau cumprate o serie de sate i seliti, ale cror titulari proveneau dintre cei amintii mai sus[10].Din coninutul documentelor pomenite rezult i faptul c Ion Vod a sprijinit, n mod constant, ntemeierea de noi aezri rurale[11]. Dei nu avem suficiente dovezi, se pare, totui, c acesta s-a artat preocupat i de dezvoltarea trgurilor i oraelor Moldovei, mrturie stnd n acest sens, ce-i drept, un singur document, datat 20 aprilie 1576 (deci ulterior domniei sale), ns foarte concludent. Din rndurile acestui hrisov aflm c Ion Vod a nzestrat Hrlul cu satul Turda (Uzuneti), mrind astfel hotarul acestui trg[12]. Desigur c, prin msura respectiv, el a urmrit s rsplteasc i, totodat, s consolideze orenimea, care reprezenta, pentru forele sale armate, una din principalele surse de finanare i de recrutare. Dorind s-i asigure o solid baz material, n vederea declanrii revoltei antiotomane (pe care o avea desigur n plan dintotdeauna), marele domn a impulsionat negoul i, n general, dezvoltarea economic a rii sale, printre altele el btnd, n 1573, chiar i moned. Este vorba despre una de aram numit akcea, pe care a emis-o din dorina ca ea s devin echivalenta valoric a asprului otoman din acea vreme (ce avea aceeai denumire n limba turc). Prin emiterea acestei monede, pe lng uurarea tranzaciilor interne curente se eliminau i pierderile suferite, pn atunci, de negustorii moldoveni, care erau nevoii s schimbe, la revenirea n ar, banii obinui pe mrfurile lor n alte ri (ce nu erau valabili dect pe teritoriul acestora), n asprii turceti. Aceast emisiune monetar cu caracter oficial, realizat din porunca lui Ion Vod, n 1573, a nsemnat, practic, din partea acestuia, o adevrat declaraie de independen fa de nalta Poart[13].

n ceea ce privete poziia adoptat de vrednicul domnitor din neamul Muatinilor fa de problemele bisericeti, se cunoate faptul c, n primul an de domnie (mai exact n perioada februarie 1572 ianuarie 1573), el a ntrit o serie de proprieti mnstirilor[14]. Din pcate, ncepnd cu cea de-a doua parte a crmuirii sale, raporturile cu membrii clerului vor cunoate o nrutire continu, Ion Vod pedepsind, acum, foarte aspru (uneori chiar i cu moartea) pe unii dintre acetia (printre ei numrndu-se pn i deintorii unor nalte ranguri n ierarhia bisericeasc ortodox romn din Moldova), care s-au dovedit a fi certai cu bunele moravuri, hrprei, zgrcii, intrigani sau trdtori de ar, credin i domn. Totodat, averile personale ale acestora au fost confiscate, iar, n unele cazuri, i cele ale unor mnstiri[15](moiile devenite astfel disponibile fiind apoi druite unora dintre susintorii si)[16]. Concludente, n acest sens, sunt cazurile egumenului mnstirii Slatina, Iacob Molode i al preotului Cozma (ce au fost ngropai de vii), precum i cel al fostului mitropolit moldovean, Gheorghe de la Neam (la acea epoc episcop de Roman), care, acuzat de sodomie, a fost ars pe rug din porunca vajnicului voievod. Speriat, nsui mitropolitul de atunci al Moldovei, Teofan, i va prsi pe ascuns turma, refugiindu-se n Transilvania[17].Se pare, ns, c nu doar cea ortodox (Biserica oficial a rii) a fost persecutat sub domnia sa, cci exist mrturii conform crora el a poruncit drmarea mnstirii catolice a dominicanilor, din trgul Siret (ctitoria doamnei Muata-Margareta, mama lui Petru I Muat i a lui Roman I[18]) i ndeprtarea clugrilor de aici[19]. De altfel, dup unele izvoare, Ion Vod ar fi ordonat s fie distruse toate aezmintele religioase catolice din Moldova, iar slujitorii acestora, n frunte cu episcopul lor, s fie alungai de pe teritoriul acesteia[20].Aceste msuri au avut o consecin nedreapt pentru Ion Vod, i anume, peste timp, el a fost receptat ca fiind, la vremea sa, un duman nverunat al Bisericii. n realitate, nepotul lui Bogdan al III-lea cel Orb a fost un voievod cu frica lui Dumnezeu, sub crmuirea lui organizarea bisericeasc a Moldovei nesuferind nicio tirbire esenial. Din contr, aa cum am vzut mai sus, el a con-firmat, ntrit i chiar acordat aezmintelor religioase moldovene nsemnate danii n bunuri mictoare (erbi, robi i animale) i nemictoare (pmnturi, ape, bani i obiecte de pre), care au contribuit la prosperitatea acestora. Este adevrat, ns, c Ion Vod a supravegheat, cu strictee, activitatea clerului moldav, pe care l-a subordonat total puterii domneti. Astfel (urmnd, de altminteri, o linie tradiional instituit, deja, demult), el a numit, ca arhierei, doar persoane ce-i erau loiale. Aa a procedat i atunci cnd, n locul lui Teofan, l-a nlat, ca mitropolit al Moldovlahiei, pe Anastasie[21].Printre colaboratorii cei mai apropiai ai lui Ion Vod s-au numrat, de altfel, i importante fee bisericeti. Gritor, n acest sens, este cazul episcopului de Rdui, Isaia[22], care, dovedindu-se a fi un abil negociator, a ndeplinit, din porunca bravului voievod din neamul Bogdnetilor, o serie de misiuni diplomatice, n Polonia, Imperiul Romano-german, Transilvania i Rusia[23].Dei este dovedit c, prin confiscarea averilor aparinnd Sfintei Biserici, Ion Vod nu a urmrit s dobndeasc foloase materiale proprii, ci a cutat s reduc potenialul economic al acelor prelai ce se opuneau programului su politic (att de necesar consolidrii Moldovei) i s utilizeze moiile obinute, pe aceast cale, pentru rspltirea celor care i erau loiali, el i-a atras dumnia unor reprezentani de seam ai clerului ortodox, cum ar fi i cazul clug-rului-cronicar Azarie, care a scris, cu o evident tendeniozitate, c principala cauz a persecuiilor iniiate de Ion Vod mpotriva unei bune pri a conducerii religioase a rii ar fi avut drept scop nsuirea bunurilor acesteia n beneficiul su[24].Din hrisoavele ntocmite n vremea lui Ion Vod rezult c, odat cu venirea sa la domnia Moldovei, pe teritoriul acesteia a nceput s fie utilizat stilul bisericesc bizantin, anul debutnd, de acum nainte, la 1 septembrie. Dup toate probabilitile, acest sistem calendaristic a intrat n vigoare n statul medieval romnesc est-carpatin, fiind folosit, n mod constant, la 1 septembrie 1572[25]. De asemenea, Ion Vod se numr printre primii gospodari ai Moldovlahiei care i-au pus semntura voievodal autograf pe actele emise, din porunca sa, de ctre Cancelaria domneasc[26], el procednd astfel, ns, numai n cazul celor scrise pe pergament[27]. Tot cu mna sa, vrednicul domn va aduga, pe unele dintre documentele amintite, i data[28], iar pe aproape toate va trece, alturi de numele lui, i pe cel al fiului su, Petru[29].n fine, se pare c Ion Vod i-a permanentizat reedina domneasc la Iai, mutnd, practic, capitala Moldovei de la Suceava aici[30]. n sprijinul acestei afirmaii vine faptul c, doar cu o singur excepie[31], toate actele interne emise n timpul domniei sale au fost redactate n acest ora[32]. Dac, sub predecesorii si (ca, de altfel, i sub antecesorii lui), Cancelaria domneasc i-a desfurat activitatea n mai multe localiti (cum ar fi Suceava, Iai, Vaslui, Hrlu, Trotu .a., toate avnd statut de reedine voievodale), n funcie de locul n care se gsea Curtea domneasc la un moment dat, ca urmare a deplasrii prin ar a domnitorului, sub Ion Vod, Iaul devine centrul politico-administrativ al Moldovei (chiar dac, cu siguran, numai pentru intervalul 1572-1574)[33].Consolidndu-i domnia, gndurile marelui voievod se vor ndrepta spre realizarea unui vis de-al su mai vechi i anume nlturarea dominaiei otomane. Pentru aceasta, Ion Vod a acordat o mare atenie organizrii militare a rii sale, att din punct de vedere al sistemului defensiv al acesteia (reparnd, ntrind sau chiar construind o serie de fortificaii), ct i al mobilizrii, pregtirii de lupt i dotrii forelor sale armate la standardele epocii, remarcndu-se n special printr-o preocupare constant n ceea ce privea nzestrarea acestora cu arme de foc individuale (pistoale, muschete, archebuze) i tunuri de toate tipurile i calibrele, numrul, mrimea, puterea de tragere i fora de oc a pieselor de artilerie de care dispunea oastea moldav n vremea sa fiind impresionante[34]. Acest lucru se va vedea, de altfel, foarte bine n momentul n care va izbucni rzboiul cu turcii, cnd el va reui, datorit interesului aparte pe care l-a artat treburilor osteti pe parcursul ntregii lui domnii, s fac fa mai mult dect onorabil invaziei otilor turco-muntene i ttare i chiar s obin mai multe succese militare, unele de mare rsunet, asupra unui inamic net superior din punct de vedere numeric.SUMMARYAfter many of his enemies had been eliminated and his reign consolidated John Voivode took a series of economic, social, political and military measures meant to strengthen the central power and ensure the necessary conditions for the success of his courageous governing program.He was determined to put his new ideas into practice relying on the middle and lower boyars, interested in restricting the privileges of the boyars of the first state. The latter sought to keep the rulers power under their control and to expand their land possessions coming into conflict with the members of the lower class of the Moldavian nobility. Therefore these classes represented the main support of John Voivodes reign since they had a large majority in the princely court and army. Their good collaboration with the prince is reflected in the numerous documents issued in their favour.These documents also show that prince John was a constant supporter of establishment of new rural settlements. Although there are no sufficient documents to prove it, it seems that Stephan the Greats grandson was also preoccupied with the development of the Moldavian towns and market towns. Needless to say, he had in mind that the townspeople were the main financing and recruitment source for his army. Seeking to provide a solid material basis for his anti-Ottoman revolt, John Voivode gave an impulse to the commerce and economic development of his country and among other things he minted coins in 1573.In the first years of his reign, John Voivode adopted a favourable attitude to the Church, many land possessions of the clergy being expanded. Unfortunately, in the second half of his rule his relations with the clergymen deteriorated continuously and many of the latter were severely punished for their immorality or betrayal. Their personal possessions were confiscated and in some cases even the monasteries were dispossessed. This had negative consequences for John Voivode as later he would be regarded as a fiery enemy of the Church.As a matter of fact he sought to diminish the economic potential of these clergymen who were opposing his authoritarian political program and to use their possessions as a reward for his loyal supporters.Once his reign consolidated, John Voivode focused on achieving his long-waited goal: the end of the Ottoman domination. For this he was concerned with the military organization of the country, its security system, the mobilization, battle training and the equipment of his army in accordance to the epoch standards.[1]Dinu C. Giurescu, Ion Vod cel Viteaz, ediia a II-a revzut i completat, Bucureti, 1966, p. 97.[2]Istoria Romniei, vol. II, Bucureti, 1962, p. 853-855.[3]Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 97, 98.[4]Constantin Cihodaru, Cteva constatri n legtur cu proprietatea feudal i situaia ranilor din Moldova n a doua jumtate a secolului al XVI-lea, n Studii i cercetri tiinifice - istorie, XII, nr. 1, Iai, 1961, p. 49; Istoria Romniei, vol. II, p. 615-616, 642.[5]Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 71-76, 97-98; tefan S. Gorovei, Muatinii, Chiinu, 1991, p. 116.[6]Eudoxiu de Hurmuzaki, Documente privitoare la istoria romnilor, vol. II/1, Bucureti, 1890, p. 686-687, nr. DCLX.[7]Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 98.[8]M. Mignot, Histoire de lEmpire Ottoman depuis son origine jusqu la paix de Belgrade en 1740 (Istoria Imperiului otoman de la origini pn la pacea de la Belgrad din 1740), vol. II, Paris, 1771, p. 213; Johann Christian von Engel, Geschichte der Moldau und Walachei (Istoria Moldovei i a rii Romneti), Halle, 1804, p. 224.[9]Documente privind istoria Romniei. A. Moldova. Veacul XVI, vol. III, Bucureti, 1951, p. 5-37; Ibidem, vol. IV, Bucureti, 1951, p. 282-283; Documente privind istoria Romniei. A. Moldova. Veacul XVII, vol. I, Bucureti, 1951, p. 93-94, 123, 137, 231; Ibidem, vol. IV, Bucureti, 1956, p. 373-374; Aurel Sava, Documente privitoare la trgul i inutul Orheiului, Bucureti, 1944, p. 15-16. Alte surse vorbesc de un numr de 83 de hrisoave interne pstrate din vremea lui Ion Vod cel Viteaz (Istoria Romnilor, vol. IV, Bucureti, 2001, p. 464).[10]Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 94-95. Conform altor preri, au fost emise 34 de hrisoave n folosul unor rzei (ce sunt numii n actele respective, n mod generic, slugi domneti, cetai sau sunt pomenii nominal), reprezentnd 41% din totalul documentelor ce ne-au parvenit din timpul lui Ion Vod. De asemenea, 34% dintre acestea au fost ntocmite n beneficiul unor boieri i dregtori mijlocii sau a descendenilor acestora, 13% n cel al unor mnstiri i doar 7% pentru deintorii unor mari dregtorii (Istoria Romnilor, vol. IV, p. 464-465).[11]Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 96-97; Documente privind istoria Romniei. A. Moldova. Veacul XVI, vol. III, p. 29-30, nr. XXXIX; Ibidem, vol. IV, p. 281-284, nr. CCCXLVII.[12]Ibidem, vol. III, p. 69, nr. LXXXVIII.[13]Istoria militar a poporului romn, vol. III, Bucureti, 1987, p. 111; Istoria Romnilor, vol. IV, p. 465-466; Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 101-106. Pe aversul acestei monede aprea imaginea lui Ion Vod (sub care erau inscripionate n slavon dou cuvinte: ote Moldavskii, adic printele Moldovei), iar pe revers, stema statului moldav (capul de bour), cu o stea n cinci coluri, deasupra acesteia, data 7081 de la facerea lumii, corespunztoare anului 1573, i un text slavon preciznd numele monedei i locul emiterii ei (ake g [ospod] hereghie Moldavia, adic accea, monetria domneasc a Moldovei). n timpul lui Ion Vod, asprul turcesc era tot de aram, la nceputul emiterii sale el fiind de argint. A avut o larg circulaie i n rile Romne, nc din secolul al XV-lea, de multe ori asprii fiind echivaleni cu banii. La sfritul veacului al XVI-lea, doi aspri sau bani de aram fceau ct un aspru de argint. Moneda lui Ion Vod corespundea valoric, se pare, cu asprul-ban de aram de valoare mai mic, fiind egal cu o jumtate de aspru turcesc de argint (Istoria Romniei, vol. II, p. 847; O. Luchian, Moneda lui Ion Vod cel Cumplit, n Studii i cercetri de numismatic, vol. I, Bucureti, 1957, p. 445; Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 103). Emisiunea din 1573 este singurul caz cunoscut n numismatica Moldovei cnd se folosete datarea cu anul de la facerea lumii (O. Luchian, op. cit., p. 440).[14]Ion Vod a ntrit, prin dou hrisoave, datate 7 martie i, respectiv, 19 august 1572, proprietatea asupra satului Ttreti mnstirii de la Tazlu; a druit, printr-un document emis, la 16 martie 1572, iezerul Bealeu mnstirii Probota; a confirmat, printr-un act intern, redactat de Cancelaria domneasc, la 22 mai 1572, stpnirea a 34 de slae igneti, mnstirii de la Bistria i, n sfrit, printr-un hrisov domnesc, datat 23 ianuarie 1573, a ntrit stpnirea, asupra satului Protopopeni, mnstirii Probota (Documente privind istoria Romniei A. Moldova. Veacul XVI, vol. III, p. 5-6, nr. X; p. 6, nr. XI; p. 7, nr. XII; p. 8, nr. XIV; p. 14, nr. XXI).[15]Printre acestea s-au numrat mnstirea Sfntul Ilie de lng Suceava, Moldovia, Gura Humorului, Agapia i altele (Istoria Romnilor, vol. IV, p. 465; Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 82-84).[16]Istoria Romniei, vol. II, p. 866-867; Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 93.[17]Istoria Romnilor, vol. IV, p. 465; Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 81, 86.[18]Roman I a fost domnitorul Moldovei ntre cca. 1391 i cca. 1394 (Istoria lumii n date, Bucureti, 1972, p. 569).[19]Constantin C. Giurescu, Le voyage de Niccolo Barsi en Moldavie, n Mlanges de lcole Roumaine en France, Paris, 1925, p. 7-11.[20]V.A. Urechia, Codex Bandinus, n Analele Academiei Romne, Memoriile Seciunii Istorice, seria a II-a, tom XVI, Bucureti, 1893-1894, p. 249-251[21]Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 88. Anastasie (ce a ndeplinit, de la nceputul anului 1558 i pn dup februarie 1572, funcia de episcop al Romanului - Istoria Romnilor, vol. IV, p. 817) va deine acest nalt rang ecleziastic pn n decembrie 1577 sau ianuarie 1578 (Ibidem, p. 816) i, dei dup uciderea lui Ion Vod i instalarea, pe tronul Moldovei, a lui Petru chiopul, s-a alturat acelora ce condamnau politica promovat de aprigul fecior al lui tefni Vod, el se va situa de partea lui Ioan Nicoar Potcoav (fratele vitreg al martirului de la Rocani) atunci cnd acesta va prelua, pentru scurt timp, domnia statului moldav, n noiembrie-decembrie 1577 (Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 88; Istoria militar a poporului romn, vol. III, p. 654). La revenirea lui Petru chiopul n fruntea Valahiei Mici, Anastasie va fi nlocuit cu fostul mitropolit Teofan (Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 88; Istoria Romnilor, vol. IV, p. 817). Cu toate c nu va mai deine, practic, o funcie de conducere n ierarhia bisericeasc a Moldovei, el se va implica, n continuare, n viaa politic i religioas a acesteia (Eudoxiu de Hurmuzaki, op. cit., vol. III/1, Bucureti, 1900, p. 125, nr. CX; Gheorghe I. Moisescu, tefan Lupa, Alexandru Filipacu, Istoria bisericii romne, vol. I, Bucureti, 1957, p. 341; Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 88). Anastasie se va stinge din via cndva dup 20 octombrie 1587 (Istoria Romnilor, vol. IV, p. 816).[22]Nicolae Iorga, Istoria bisericii romneti, ediia a II-a, vol. I, Bucureti, 1929, p. 164-165. Isaia a deinut acest nsemnat cin arhieresc din 1564 i pn dup 9 iulie 1577. El s-a stins din via dup 7 iulie 1581 (Istoria Romnilor, vol. IV, p. 818).[23]Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 89-90; Eudoxiu de Hurmuzaki, op. cit., vol. II/1, p. 650, nr. DCXXVII, p. 700-701, nr. DCLXXIV; Ibidem, vol. XI, Bucureti, 1900, p. 809.[24]Letopiseul lui Azarie, n Cronicile slavo-romne din secolele XV-XVI. Publicate de Ion Bogdan (ediie revzut i completat de P.P. Panaitescu), Bucureti, 1959, p. 126-128, 149-150; Nicolae Costin, Letopiseul rii Moldovei de la zidirea lumii pn la 1601, Bucureti, 1942,p. 517-518; Grigore Ureche, Letopiseul rii Moldovei pn la Aron Vod (1359-1595), ediie critic de Constantin Giurescu, Bucureti, 1916, p. 218-219, 221, 224; Johann Christian von Engel, op. cit., p. 220; Radu Popescu vornicul, Istoriile domnilor rii Romneti, Bucureti, 1963, p. 213.[25]Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 107; I. Ionacu, Elemente de cronologie, n Documente privind istoria Romniei. Introducere, vol. I, Bucureti, 1956, p. 417.[26]B. P. Hasdeu l consider, n mod eronat, pe Ion Vod, drept primul voievod al Moldovei care a semnat, personal, hrisoavele domneti, pentru a elimina riscul ntocmirii unor astfel de acte fr aprobarea sa (B. P. Hasdeu, Ionu Vod cellu Cumplitu, Bucureti, 1865, p. 32), cel dinti fiind, de fapt, Despot Vod, care a procedat astfel n cazul hrisoavelor emise de el la 14 i 19 mai i, respectiv, 17 iunie 1563 (Documente privind istoria Romniei A. Moldova. Veacul XVI, vol. II, Bucureti, 1951, p. 161-167).[27]Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 107.[28]Documente privind istoria Romniei A. Moldova. Veacul XVI, vol. III, p. 7, nr. XII.[29]Ibidem, nr. XII, XXII-XXIV, XXVIII, XXXI, XXXIX, XL, XLIII i XLV.[30]B. P. Hasdeu, op. cit., p. 33-35, 262.[31]Este vorba de hrisovul emis la Suceava, n 19 august 1572 (Documente privind istoria Romniei A. Moldova. Veacul XVI, vol. III, p. 8, nr. XIV).[32]Dinu C. Giurescu, op. cit., p. 106.[33]Ibidem.[34]Istoria militar a poporului romn, vol. III, p. 65, 114; Grigore Ureche, Letopiseul rii Moldovei, ediia a II-a ngrijit de P.P. Panaitescu, Bucureti, 1958, p. 202.http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/ISTORIE/Ion%20Voda%20si%20politica%20sa%20interna%20de%20Tiberiu%20Ciobanu.htm

Prima paginMaratoanele DescoperDescoper istoria romnilorvezi toate articolele din Descoper istoria romnilorDescoper istoria romnilorIoan Voda cel Cumplit Voievodul de CremeneTrimite pe emailNicu Parlog|29.11.2009|17 ComentariiIoan Voda cel Cumplit Voievodul de Cremene no tags+ZOOMGalerie foto (7)Oricat veti cauta in colbul istoriei noastre un personaj asemanator Voievodului Ion Armeanul, rar veti gasi vreunul. Oricat veti cauta in Istoria Universala un razboinic asemenea Mariei Sale, nu veti afla unul care sa se apropie de bravura, forta si neinduplecarea sa. Readucerea aminte a faptelor si vietii unuia dintre cei mai straluciti strategi ai Europei crestine, este o adevarata datorie de onoare.Europa alienataSecolul XVI al erei noastre surprindea Batranul Continent intr-o etapa de tensiuni sociale, fierbere politica si consolidare a artelor si civilizatiei Apusului. Imperiul Spaniol se afla la apogeul fortei si dezvoltarii sale. Fanaticul rege catolic Filip al II-lea era cel mai bogat monarh al vremii, in porturile peninsulei hispanice acostand galioane pline cu comori si sclavi adusi din Europa, Africa, Asia si America. Anglia isi definitiva noua sa orientare constitutionala reformata, alaturi de revizuirea politicilor coloniale. Franta se vedea aproape condusa de miscarea hughenotilor. Taratul moscovit era o imensa pustietate asupra caruia flutura steagul insangerat al unei adevarate fiare, Ivan cel Groaznic pe numele sau.

Pe fondul acestei Europe alienate si dezbinate, Imperiul Otoman continua sa muste hulpav bucati din trupul Continentului cel Vechi.Forta sa militara si cruzimea pasalelor inspaimantau orice armata. Si acesta in ciuda faptului ca la Stambul domnea Sultanul Selim cel Betiv, un suveran care nu calcase in viata sa pe un camp de batalie, un notoriu obsedat sexual interesat doar de frumusetea roabelor din Balcani si Caucaz si nu in ultimul rand un mare betivan, dupa cum i-a ramas si numele. In aceste conditii, intr-un marunt voievodat romanesc, apare un mare conducator de osti, pe care numai soarta cea nedreapta alaturi de o tradare devastatoare, l-au oprit sa nu schimbe fata Europei.

Armeanul cel Cumplit de ViteazDupa moartea Marelui Stefan, tronul Moldovei a fost ocupat vremelnic de fiul sau, Bogdan cel Chior. Fiul celui din urma, Stefan cel Tanar sau Stefanita Voda, muri la randul sau fara de urmasi legitimi. Pe tron se inscauna Petru Rares, un copil din flori al lui Stefan cel Mare . In scurta sa perioada de domnie, Moldova a stralucit totusi datorita talentului sau diplomatic, Petru Rares dovedindu-se un voievod iubit de popor, care baga iarasi groaza in randurile dusmanilor. Urma apoi cruda domnie a lui Voda Alexandru Lapusneanu, ale carui excese si carnagii au ramas intiparite chiar si in literatura romaneasca, sub pana lui Costache Negruzzi. In tot acest rastimp, un alt vlastar din trupul lui Stefan cel Mare, crestea necunoscut in strainataturi, departe de ochii celor care se luptau intre ei pentru tronul Moldovei.Este vorba de fiul bastard al lui Stefan cel Tanar, Ioan sau Ion, depinde de cronicar. Mama acestui adevarat stranepot al lui Stefan cel Mare a fost o femeie de neam armean din familia Serpega.Vitejia, gandirea strategica, forta fizica si neinduplecarea o mosteni de la tatal sau, Stefan cel Tanar, descris in letopisete drept un personaj dintr-o bucata, cu un caracter bataios. De la mama sa, Ioan Voda a mostenit o fizionomie tipic armeneasca, ten masliniu inchis la culoare, o frunte inalta si lata, dar neromaneasca, dupa cum aminteste si B.P. Hasdeu, par des si negru, nas oriental precum al tuturor negutatorilor armeni care strabateau Moldova.

Moldovenii si-au denumit intotdeauna domnitorii bastarzi dupa numele mamei, ca o ramasita straveche a matriarhatului in taramurile locuite de daci. Astfel, Alexandru Voda a fost numit Lapusneanu, dupa mama sa, Lapusneanca. Petru Voda a ramas cu numele de Rares, dupa Raresoaia, porecla mamei sale. Prin urmare, in aceiasi nota, poporul l-a numit Ioan Armeanul pe stranepotul lui Stefan cel Mare. In anul 1561, la varsta de aproape 40 de ani traiti in anonimitate, Ioan Armenul se face remarcat pentru prima data intr-un context destul de neobisnuit. Datorita situatiei politice nefavorabile, paraseste regatul polon si apare drept refugiat in Crimeea, la curtea hanului tatar Mehmet Kalga, a carui admiratie si prietenie o cucereste definitiv, dupa ce-l insoteste pe tatar intr-o campanie de lupta contra armatelor rusesti. Acolo, intr-o lupta crancena de pe malul Volgai, remarcabilul sau sange rece alaturi de forta-i fizica de proportii herculeene, au smuls strigate de admiratie incercatilor calareti ai stepelor. Simpatia lui Kalga-Han pentru Ioan era atat de puternica incat trimite o scrisoare regelui polonez Sigismund-August :"Te rog foarte mult a binevoi a tine in gratiile tale pe acest fiu de domn din Moldova". La acea data regatul polonez tremura de frica tatarilor. Pana la urma, ura boierilor impotriva lui Bogdan Lapusneanu, fiul lui Alexandru, precipita situatia in favoarea lui Ioan Armeanul, ale carui eforturi de a cuceri tronul Moldovei ajunsesera deja la urechile imparatului Germaniei, regilor Ungariei si Poloniei, precum si sultanului turc. Profitand de situatia-i favorabila si bazandu-se pe curajul sau nemaiintalnit, Ioan ajunge in sfarsit Voievod al Moldovei.

Doi ani cat o eternitateInscaunat in luna februarie a anului 1572, Ioan a domnit doar pana in iunie 1574, cand moartea sa de martir l-a trecut deopotriva in istorie si legende.Primele clipe de domnie au fost marcate de tensiuni si hartuiri reciproce cu regatul polonez. Exelent politician, Ioan Voda redobandeste pentru Moldova cetatea Hotinului, cea mai puternica fortificatie romaneasca din acele timpuri. Crestin de rit armean inca din nastere, luteran in Polonia, convertit la islam in Stambul, Ioan Voda trece la ortodoxie in uralele multimii. Un strateg de talia sa, animat de ambitia libertatii ar fi trecut la catolicism daca s-ar fi inscaunat rege al Spaniei sau ar fi aderat la confucianism, daca astfel ar fi devenit suveran al Chinei.

In scurta sa domnie, Ioan a savarsit o serie de reforme nemaivazute pana atunci in Tarile Romane.Cunoscator al limbilor turca, greaca, polona si armeana, domnitorul aplica controlul personal al actelor emise de cancelaria domneasca. Decide schimbarea capitalei de la Suceava la Iasi, trece la eliberarea oamenilor de rand de sub jugul boierilor si clerului. Pentru a salva averea tarii, ordona sa fie batute monezi nationale de arama in loc de aur si argint.Prima inscripitie in limba romana apartine banilor de arama pe care Ion Voda a ordonat sa se inscriptioneze "Teara Moldovei". Tot el impune o strictete de fier contributiilor fiscale ale oricarui moldovean, fie el simplu taran sau logofat. Toate aceste masuri nu au facut decat sa inteteasca ura boierimii si a clerului contra lui Ion Voda. Parca pentru a inaspri situatia, Ioan Voda se tine tare si nu face rabat de la principiile sale. Astfel, pe o inalta fata bisericeasca care ar fi savarstit pacatul sodomiei, o pedepseste prin arderea de viu. Pentru a-l consola, Ioan Voda aminteste preotului nefericit ca este mai bine sa-i arda trupul cel pacatos aici pe pamant, decat sufletul sa-i fie ars pe veci in Gheena.Pe un boier care tradase trei domnitori anteriori si se facuse haiduc, Ioan Voievod il ingroapa de viu in pamant, cerand familiei boierului sa nu fie mahnita, deoarece numai pamantul putea inghiti un asemenea ticalos.

Ura sa impotriva boierilor si preotimii nu cunoaste margini, in opinia voievodului aceste doua clase sociale fiind vinovate de slabirea tarii, jaful taranilor si cultivarea unei adevarate arte a tradarii si intrigilor. Pentru a controla si limita puterile boierimii si influenta clerului,Ioan Voda face o miscare politica fara precedent pana atunci in istoria interna a principatelor romane. Spre surpriza tuturor, redutabilul voievod ia mosiile manastiresti pentru a le darui unor boieri. Tot asa procedeaza si cu mosiile, domeniile turmele, si hergheliile boierimii. In scurt timp, aceste bogatii erau daruite unor manastiri. Astfel, scandalurile, invidia si ura dintre preotime si boieri se tineau lant. Succesul voievodului era de o simplitate neobisnuita. Ioan nu-i lasa nici pe boieri nici pe preoti sa abuzeze de roadele muncii taranilor. Razesii erau taria armatei, cu cat erau mai bine hraniti cu atat luptau mai destoinic. Domnitorul, totusi, nu i-a improprietarit pe tarani, deoarece se temea ca o astfel de masura ar fi nascut o criza ce ar fi dus la situatii anarhice in Moldova. In schimb, lua taxa de la tarani doar o zecime din cat le luau boierii. Prin acesta metoda, a reusit in scurt timp sa umple vistieria tarii si totodata sa devina eroul maselor populare. Evident, datorita acestor masuri si-a atras Ioan numele de cel Cumplit sau cel Rau, dupa cum il aminteste un cronicar mitropolit.

Intrigile boierimii au atins cele mai indepartate colturi ale Europei.Despre mazilirea si uciderea lui Ion-Voda se vorbea nu numai in cancelariile din Ungaria, Polonia, Valahia sau Stambul. Pana si in indepartata Franta se puneau la cale planuri care vizau inlaturarea sa de la tron.In acea perioada, Moldova platea Inaltei Porti un tribut anual de 40.000 de galbeni. Turcii observara prosperitatea tarii in timpul domniei lui Ioan si aproape dublara tributul. Insa, Ioan Voda cel Cumplit nu putea accepta lacomia turcilor. Tot mai multe amenintari se strangeau la adresa sa. Cea mai mare venea din partea Doamnei Chiajna in persoana. Acesta adevarata Lady MacBeth a istoriei romanesti platise deja in avans multi galbeni Inaltei Porti in scopul cumparararii tronului Moldovei pentru fiul sau, Petru Schiopul sau Petru cel Tanar. Turcii se pregatesc de razboi. In fata unei asemenea amenintari , Ioan Voda cel Cumplit tine in fata divanului boieresc o cuvantare ramasa la cunostinta noastra datorita lui cronicilor lui Grigore Ureche. Neinduplecatul voievod prezinta situatia si se pregateste de razboi impotriva celei mai mare forte militare din vremea sa.

Moldoveni si Cazaci - Luptatori fara egalIoan Voda studiase arta militara a turcilor, tatarilor, polonezilor si germanilor, astfel incat cunostea atat punctele tari, cat si pe cele slabe alte armatelor respective. Aici intervine geniul sau militar desavarsit. Intr-un avant de-a dreptul revolutionar, Ioan Voda anticipeaza importanta artileriei si a infanteriei pe campul de lupta. La momentul respectiv, niciun alt suveran european nu gandea atat de vizionar. Franta avea la acea data doar 30-40 de tunuri, Ioan Voda avea 200 de guri de foc. Tunurile europene din acea perioada erau niste masinarii imense, greoaie si foarte dificil de manevrat. Ion Armeanul este constient de acest neajuns si isi doteaza armata cu tunuri mult mai mici si mai mobile. Daca un tun de la curtile Europei putea fi carat cu 4 sau 6 cai, un tun modovenesc patentat de voievod putea fi deplasat cu o singura pereche de cai.Modovenii se distingeau prin revolutionara lor artilerie de camp, fapt subliniat si de Nicolae Balcescu care declara: "Artileria la romani a fost mult mai in buna stare decat la cele mai multe neamuri".Cu nimic mai prejos se prezenta armata moloveneasca compusa in mare masura din razesi si boieri de rang mic. Toti acesti oameni erau caliti in lupta si cunosteau la perfectie arta manuirii armelor. Luptele de sute de ani cu turcii, tatarii, ungurii si polonezii au dus la desavarsirea unui tip de razboinic de neinvins in Europa. Arcasii moldoveni erau superiori in tactica si mobilitate celor occidentali.

O alta arma pe care se bazau razesii luptatori erau teribilele ghioage sau fusturi. Realizate din lemn de esenta tare si ghintuite la capat, acestea puteau usor zdrobi coifurile si armurile vrajmasilor. Sabia era la mare cautare, tipul de palos moldovenesc aducea mai degraba la forma cu iataganul.Razesii nu au ales niciodata sabiile grele si impractice de tip european, folosite indeobste de polonezi si unguri. Fiecare grup de infanterie avea cate o ceata de sateni inarmati cu coase folosite pentru a taia picioarele cailor sau ale calaretilor, in functie de conjunctura luptei. Caii moldovenesti erau o rasa unica, din nefericire disparuta azi.Extrem de pretuiti de hanii tatari sau pasalele turcesti, caii moldavi nu au fost foarte aratosi, dar erau deosebit de iuti si de rezistenti. La nasterea manjilor, razesii le taiau narile pentru a inlesni astfel procesul respiratiei accelerate pe timp de galop. Codul martial al moldovenilor se rezuma la un singur alineat: "Fugarul carele va lasa campul bataliei, sa fie pedepsit cu o moarte mai cumplita decat aceea ce i s-ar fi putut intampla in lupta din partea vrajmasului".

Marturiile cronicarilor straini cu privire la spiritul de lupta al romanilor din acele vremuri sunt edificatoare: "Ei se bat cu o asemenea indrazneala si dispret fata de dusmani, cu o asemenea incredere in sine, incat cu o mana de oameni infransesera mari armate ale vecinilor" spune Graziani. "E un popor totdeauna foarte ciudat, capritios, tafnos, dar atat de dur si razboinic incat nu o data a dat lectii acelora care nu-l lasau in pace" citim la Vigenere. "Neamul moldovenesc e feroce, cam barbar, dar foarte ager in arta militara"declara Reichersdorf."Ostasii moldoveni sunt viteji si mesteri in lupta, desi sunt niste tarani prosti, luati de la plug"ne spune Bielski."Sunt oameni groaznici si foarte viteji; si nici ca este pe fata pamantului un alt popor care pentru gloria razboinica si eroism sa apere o tarisoara mai mica contra mai multor dusmani, atacandu-i si respingandu-i fara incetare"zice si Orzechowski.

In acelasi timp, in istoria universala isi fac aparitia teribilii cazaci. La marginea hotarului Poloniei cu tinuturile tatarasti apare o natie compusa in mod egal din fugari refugiati din Rusia, Polonia, Moldova, Kalmukya si Cerchezia. Vorbeau o limba amestecata pe care o intelegeau cu totii.Urau de moarte pe musulmanii turci si tatari precum si pe polonezii cei catolici. Impotriva acestora porneau in fiecare an in expeditii de jaf si pedepsire, fiind condusi de cate un ataman. Resedinta lor era la gurile Niprului si Volgai unde isi injghebasera chiar si o flota de barci cu care jefuiau negutatorii turci si genovezi. Erau luptatori rebeli, violenti si temperamentali. In lupta dadeau dovada de o cruzime nemaintalnita nici macar la tatari. Ingroziti, turcii i-au denumit Cozaq, adica "nebun liber". Bazandu-se pe credinta comuna ortodoxa, Ioan Voda angajeaza douasprezece sotnii cazacesti sa lupte de partea sa impotriva Semilunei. Istoria nu i-a dat alti aliati, polonezii si ungurii, vecinii crestini ai Moldovei, tremurau de frica ienicerilor. Atamanii cazaci Pokotilo si Swiercewski i-au fost credinciosi voievodului pana la moarte.

Prima mare victorie a lui Ioan Voda cel Cumplit a fost cea de la Jiliste, langa Ramnicu Sarat. Acolo cei 9.000 de modoveni si sotniile cazacesti decimeaza o armata formata din 20.000 turci, 40.000 de munteni si 2.000 de secui, practic intreaga armata a lui Petru cel Schiop, care marsaluia din Tara Romaneasca pentru a se sui pe tronul Moldovei. Petru cel Schiop scapa cu greu, refugiindu-se in cetatea Brailei. Ioan Voda cel Cumplit inainteaza pana la Targoviste unde il inscauneaza pe aliatul sau Vintila Voda. Napraznicul voievod se indreapta apoi spre Braila unde se angajeza in asediul cetatii. Turcilor nu le venea inca sa creada.O solie din cetate ajunge la Ion Voda cu un mesaj simbolic: zece gloante, zece ghiulele si zece sageti. Ion Voda nu gusta ironia amara a turcilor si taie buzele, urechile si nasurile turcilor dupa care-i rastigneste in fata cetatii, transmitandu-le turcilor ca aceasta soarta urmau sa aiba si cei din cetate, daca nu-i deschideau portile.Turcii se incapataneaza. Voievodul ordona escaladarea zidurilor, iar Braila cade in mainile moldovenilor si cazacilor. Urmeaza scene de cosmar pentru musulmanii din cetate."Nimeni nu fu crutat; sangele curgea parau in Dunare. Nu au fost ucisi doar oamenii, pana si cainii au trecut prin sabie. Nu a ramas piatra pe piatra. Focul mistui ce nu a ucis sabia",aminteste cronicarul polonez Gorecki.

Dincolo de infrangere, dincolo de moarte, dincolo de uitareSuccesele militare ale voievodului il indreapta spre recucerirea Cetatii Albe si a Chiliei, denumite de turci Akkerman, respectiv Bender. In acest scop isi indreapta armele spre Bugeac, unde valurile de turci si tatari pribegi alungasera deja populatia romaneasca. Batalia de la Lopusna a fost un nou exemplu de strategie militara spontana, adaptata la teren si la armatele turco-tatare. Raidurile lui Ioan-Voda devasteaza cele doua cetati construite de Stefan cel Mare, iar populatia musulmana care se instalase acolo este masacrata fara crutare. La Tighina si Cetatea Alba, Ioan-Voda infrange trei corpuri de armate turcesti.In lupta de la Roscani, voievodul isi uimeste ostasii, demonstrandu-si forta herculeeana. Un tun se impotmolise in noroi, singur, Ioan-Voievod apuca tunul de franghii si il smulge, tragandu-l pe o pozitie noua de unde trage asupra turcilor. Forta colosala a voievodului este atestata de marturiile cazacesti. Pentru a-si distra ostenii obositi, Ioan Voda obisnuia sa franga in maini potcoave de cai.

Exasperati de victoriile domnitorului, otomanii trimit in vara anului 1574 o noua expeditie militara. Armata uriasa era compusa din turci, tatari si munteni. Un puhoi de 200.000 de oameni se indrepta contra celor circa 35 mii de luptatori ai voievodului Ioan. In acelasi timp, o alta oaste de tatari se pregatea sa-l atace pe voievod. Impotriva armatei turcesti care se apropia de Dunare, voievodul il trimise pe Ieremia Golia, omul sau de incredere.Avand parca o presimtire Ioan il pune pe Golia sa jure pe Cruce si Evanghelie ca nu va trada. Insa, langa lacul Cahul, Golia impreuna cu cavaleria moldoveana tradeaza si trece de partea turcilor pentru 30 de pungi cu galbeniSosirea unei noi armate de tatari copleseste oastea moldo-cazaca si o obliga sa se retraga in satul Roscani din apropiere. Exasperati de rezistenta romanilor, turcii ataca in valuri succesive. Dupa ce moldovenii resping al treilea val de ieniceri, turcii trimit in lina intai pe Ieremia Golia si oamenii sai. Tradatorii sunt macelariti de sageti si ghiulele. Uluiti, cu pierderi uriase, turcii incerca un nou asalt. Dezastrul vine insa din partea naturii. Seara se porni o ploaie torentiala care uda pulberea necesara tunurilor romanesti. Furia romanilor nu mai putea fi oprita, ataca cu sabiile pozitiile turcilor care-i copleseau numeric. Urmeaza trei zile de canicula ucigatoare. Ioan-Voda mai ramasese doar cu 7.000 de osteni. Respinsese timp de o saptamana atacurile concentrate a 200.000 de dusmani.

Oamenii sai suferau cumplit de sete. Nobletea si sacrificiul sau unic ii impun sa se preda in schimbul crutarii soldatilor sai. Primul pas il fac turcii care-i trimit o solie in cea de a patra zi. Ion cel Viteaz accepta sa se predea cu trei conditii: ostenii moldoveni supravietuitori sa fie crutati, cazacii sa fie lasati sa se intoarca la setciile lor zaporojene, iar el personal sa fie trimis viu si nevatamat sultanului Selim al II-lea. Turcii primira. Ahmed Pasa jura de 7 ori pe Coran, Petru cel Schiop care ravnea Moldova, jura la randul sau de 7 ori pe Biblie.Ostenii sai plangeau, multi nu vroiau sa-l lase sa se duca la turci. Voievodul lasa credinciosilor cazaci armele si bijuteriile sale.In cortul turcilor, respinge toate acuzatiile seraskirului, declarandu-i ca nu va vorbi decat cu sultanul. Mandria sa infioara pe turci.Atunci, un aventurier italian din Napoli, pe numele sau Scipione Cigalla, trecut la islam cu numele de Cigalazade, savarsi infama fapta. Sperand la o recompensa, infipse cutitul in inima voievodului neinarmat. Ienicerii incurajati, taiara capul trupului lipsit de viata, dupa care legara puternicul sau trup de patru camile care, fiind biciuite, sfasiara in bucati corpul eroului. Intr-un ritual dement, ienicerii se inghesuie sa culeaga oasele domnitorului, fiind convinsi ca ramasitele viteazului erau moaste si talismane. Pasalele isi umezesc iataganele in sangele sau, rugandu-se lui Allah sa le dea si lor curajul si puterea lui Ion Voda.

In fata unui asemenea spectacol oribil, moldovenii dezarmati din suita domnitorului sar cu pumnii goi pe turci. Sunt ucisi pana la ultimul de ieniceri, drept lectie pentru oricine ar fi incercat sa se rascoale contra Semilunei.Vazand cum isi tin turcii cuvantul, cazacii ataca cu furia disperarii. Supravietuiesc doar 12, in frunte cu atamanul Swiercewski. Impresionati de bravura zaporojenilor, turcii cedeaza si-i lasa in viata chiar si pe cazacii raniti.Astfel s-a savarsit din istorie unul dintre cei mai viteji conducatori ai romanilor. Fratele sau, Nicoara Potcoava, ajunge ataman al tuturor cazacilor zaporojeni, si ocupa vremelnic tronul Modovei. Astazi, cei doi eroi sunt pe nedrept trecuti in uitare http://www.descopera.ro/descopera-istoria-romanilor/5135233-ioan-voda-cel-cumplit-voievodul-de-cremene


Recommended