+ All Categories
Home > Documents > Introducere î n Arta Digital ă

Introducere î n Arta Digital ă

Date post: 13-Feb-2016
Category:
Upload: shiri
View: 103 times
Download: 10 times
Share this document with a friend
Description:
Introducere î n Arta Digital ă. 1. Tipuri de contraste 2. Stilizarea. Curs datorat şi dedicat domnului profesor Liviu Lăzărescu. Ochiul uman percepe dou ă relaţii între culori: Relaţiile de contrast (distanţiere sau chiar opoziţie cromatică) - PowerPoint PPT Presentation
63
Introducere în Arta Digitală
Transcript
Page 1: Introducere  î n  Arta Digital ă

Introducere în Arta Digitală

Page 2: Introducere  î n  Arta Digital ă

1. Tipuri de contraste

2. Stilizarea

Curs datorat şi dedicat domnului profesor Liviu Lăzărescu

Page 3: Introducere  î n  Arta Digital ă

Ochiul uman percepe două relaţii între culori:

1.Relaţiile de contrast (distanţiere sau chiar opoziţie cromatică)

2.Relaţii de asimilare (apropiere, nivelare cromatică).

Pentru activităţile artistice prima relaţie este cea mai importantă, este principiul de bază, chiar şi o simplă culoare pe un suport oarecare crează un contrast (când există cel puţin două culori pentru a compara)

Page 4: Introducere  î n  Arta Digital ă

Contraste polare (foarte puternice)

• Contrastul complementarelor• Contrastul valoric (sau clarobscurul)• Contrastul termic (cald rece)• Contrastul cantitativ

Page 5: Introducere  î n  Arta Digital ă

“Orice culoare se vădeşte mai bine prin culoarea potrivnică ei”

Leonardo da Vinci

Page 6: Introducere  î n  Arta Digital ă

CONTRASTELE• Johannes Itten identifică 7 tipuri:1.Contrastul culorii în sine2.Contrastul de clarobscur3.Contrastul cald rece4.Contrastul complementarelor5.Contrastul simultan6.Contrastul de cantitate7.Contrastul de calitate

Page 7: Introducere  î n  Arta Digital ă

1. Contrastul culorii în sine1. Contrastul culorii în sine

Page 8: Introducere  î n  Arta Digital ă
Page 9: Introducere  î n  Arta Digital ă

Contrastul dintre culorile cat mai saturate.

Culorile primare pure (la saturaţie maximă) sunt capabile de cele mai elocvente contraste de acest tip.

Albul (accenturează saturaţia) si negrul (subliniază luminozitatea)potenţează expresivitatea culorilor primare.

Page 10: Introducere  î n  Arta Digital ă
Page 11: Introducere  î n  Arta Digital ă

Este un contrast cu efecte tonice si destul de decorativ.

Page 12: Introducere  î n  Arta Digital ă

Exemplu: arta decorativă arabă

Page 13: Introducere  î n  Arta Digital ă

Giotto – Nunta fecioarei Maria

Page 14: Introducere  î n  Arta Digital ă

1. Contrastul de clarobscur1. Contrastul de clarobscur

Page 15: Introducere  î n  Arta Digital ă

• Se mai numeşte “valoric” de la termenul “valoraţie”, pecific graficii – redarea volumeror prin haşuri alb-negru

• Are la bază binomul închis-deschis (cu cât distanţa este mai mare, cu atât este mai expresiv)

• Într-o formă mai evidentă sau mai puţin, este un contrast fundamental, omniprezent

Page 16: Introducere  î n  Arta Digital ă

Clarobscurul acromatic sau monocromatic

Page 17: Introducere  î n  Arta Digital ă

• Claobscurul acromatic prezintă treceri de la alb la negru printr-o gamă de griuri neutre (griurile alb + negru) – pauze acromatice

• Albul şi negrul absolut nu sunt noţiuni cu corespodenţă în natura înconjurătoare.

• În realitate cel mai alb alb este sulfatul de alb iar cel mai negru negru este catifeaua neagră

• Digitalul face posibil negrul şi albul absolut.

Page 18: Introducere  î n  Arta Digital ă

Exemplu: arta orientului extrem

Page 19: Introducere  î n  Arta Digital ă

Clarobscurul policrom• Modificările culorilor prin ados de alb şi negru

se pot face până la un punct, după care culoare îşi perde cu totul specificitatea (roşu devine roz!)

Page 20: Introducere  î n  Arta Digital ă

Haman cerând iertare Esterei - Rembrandt

Page 21: Introducere  î n  Arta Digital ă

• 3. Contrastul cald rece3. Contrastul cald rece

Page 22: Introducere  î n  Arta Digital ă
Page 23: Introducere  î n  Arta Digital ă

Contrastul cald- rece• Crează reacţii polare: gen senzaţia de căldură

şi răceală, aerian-terestru, însorit-umbrit, uscat-umed,

• Culorile calde “vin”, culorile reci “pleacă”

• Efectele depind de saturaţia culorilor, prin amestecul fizic albul “răceşte”.

Page 24: Introducere  î n  Arta Digital ă

Modulaţie versus Valoraţie

• Pe baza acestui contrast, Cezanne a inventat modulaţia (sugerarea spaţiului şi a volumelor prin culoare şi nu valorare).

Page 25: Introducere  î n  Arta Digital ă

3. Contrastul de complementare3. Contrastul de complementare

Page 26: Introducere  î n  Arta Digital ă

1. privind unu-douã minute un disc roşu aplicat deasupra unui suport alb (acromatic), prilej cu care vom observa cã discul se aureoleazã în verzui( aureola discretã scade şi dispare pe mãsurã ce se depãrteazã de disc);

2. fie, dupã unu-douã minute de contemplare, mutându-ne rapid privirea de pe un disc roşu pe o suprafaţã albã aşezatã alãturi, pe foaia albã apare un disc verzui.

Page 27: Introducere  î n  Arta Digital ă

În concluzie, ochiul nostru simte nevoia complementarelor, le cere, iar dacă nu i se oferã şi le produce singur.

Explicaţia fenomenului este oboseala grupei de celule vizuale specializate pentru culoarea contemplată, oboseală care dezechilibreazã energetic ochiul; pentru a restabili echilibrul pierdut, celulele vizuale specializate pentru culoarea complementarã reacţionează

Page 28: Introducere  î n  Arta Digital ă

Atentie!

Alăturarea complementarelor în stare pură produce nemulţumirea profesioniştilor din cauză că alăturarea lor la saturaţia maximă este neplăcută, violentă, ba chiar nearmonioasă

Page 29: Introducere  î n  Arta Digital ă
Page 30: Introducere  î n  Arta Digital ă

Specificitatea perechilor

• G-Vi – cel mai puternic contrast de clarobscur

• R – V are o luminozitate egală

Page 31: Introducere  î n  Arta Digital ă

El Greco Pieta

Page 32: Introducere  î n  Arta Digital ă

• 3. Contrastul simultan3. Contrastul simultan

Page 33: Introducere  î n  Arta Digital ă

• Este contrastul dintre douã culori alãturate în care fiecare dintre ele îşi pretinde şi îşi produce simultan culoarea complementarã

Page 34: Introducere  î n  Arta Digital ă

Contrastul simultan bazat pe complementaritate

• Cea mai puternică manifestare al acestui tip de contrast

• Cazul este uºor de pus în evidenþã prin câteva exerciþii de suprapunere a unor griuri neutre peste culorile principale, prilej cu care vom vedea cum griurile vireazã spre complementarele culorilor fiecãrui fond

Page 35: Introducere  î n  Arta Digital ă

Contrastul simultan de luminozitate

• Douã tonuri diferite ca luminozitate ale aceleiaşi culori (fie ele chiar şi alb-negru) îşi accentuează reciproc valoarea

Page 36: Introducere  î n  Arta Digital ă

3. Contrastul simultan de cald-rece

• Ca exemplu general, acelaşi gri neutru: griul pare rece, iar pe unul rece pare cald.

Page 37: Introducere  î n  Arta Digital ă

• 3. Contrastul succesiv3. Contrastul succesiv

Page 38: Introducere  î n  Arta Digital ă

• Nu este relevant pentru imaginile artistice, este mai mult valabil ca parte a demonstraţiilor pentru culorile complementare

Page 39: Introducere  î n  Arta Digital ă

• Dacã privim câteva minute un fond orange şi mutăm brusc privirea peste un şir oarecare de obiecte, acestea se vor colora instantaneu în albăstrui.

• Dacã privim câteva minute un pătrat roşu suprapus pe un fond negru şi mutăm privirea pe un pătrat alb, egal cu primul şi aşezat alături, pe un fond negru, pătratul alb se va colora în gri verzui.

Page 40: Introducere  î n  Arta Digital ă

• 3. Contrastul de calitate3. Contrastul de calitate

Page 41: Introducere  î n  Arta Digital ă

• Se mai numeşte şi de saturaţie, ţine cont de gradul de saturaţie al culorii.

• Este contrastul dintre culorile pure1, intense, saturate, vii, aprinse şi culorile rupte, palide, stinse, mohorâte, terne.

• Contrastul poate varia extrem de mult, dupã cum variazã puritatea şi luminozitatea tonurilor.

Page 42: Introducere  î n  Arta Digital ă

“Ruperea” culorilor pure

• Alterare cromatică sau valorică, amestectul, schimbă puritatea culorilor pure.

Ruperea unei tente este însoţită întotdeauna de scăderea saturaţiei şi a luminozitãþii (excepţie făcând ruperea cu alb)

Page 43: Introducere  î n  Arta Digital ă
Page 44: Introducere  î n  Arta Digital ă

Acest contrast evidenţiază instabilitatea culorilor: o tentă pare ternă lângă alta pură şi apare mai pură lângă alta şi mai ternă.

Page 45: Introducere  î n  Arta Digital ă

Pieter Bruegel - Turnul Babel

Page 46: Introducere  î n  Arta Digital ă

• 3. Contrastul de cantitate3. Contrastul de cantitate

Page 47: Introducere  î n  Arta Digital ă

• Două sau mai multe pete, diferite ca mărime, ca proporţie, se crează astfel un raport între cele două culori.

• “Un kilogram de verde este mai verde decât zece grame de aceeaşi culoare” Paul Gauguin

Page 48: Introducere  î n  Arta Digital ă
Page 49: Introducere  î n  Arta Digital ă
Page 50: Introducere  î n  Arta Digital ă

Stilizare

Procedeu de simplificare prin pastrarea elementelor sau detaliilor caracteristice unui obiect studiat, dar specifice mai multora, si folosirea lor in crearea unei imagini, fie cu un spor de expresivitate, fie cu efect decorativ, ornamental

Page 51: Introducere  î n  Arta Digital ă
Page 52: Introducere  î n  Arta Digital ă
Page 53: Introducere  î n  Arta Digital ă

Simplificare în design

Page 54: Introducere  î n  Arta Digital ă
Page 55: Introducere  î n  Arta Digital ă

Etape

• 1 Descompunem în formele de bază, preferabil traduse in figuri geometrice

Page 56: Introducere  î n  Arta Digital ă

• 2 Recompunem forma în morfologia ei de bază

Page 57: Introducere  î n  Arta Digital ă

• 3. Personalizăm, fără să aglomerăm cu detalii inutile

Page 58: Introducere  î n  Arta Digital ă

• Personalizare dă nota definitorie a obiectului stilizării, rezultatele sărind cu uşurinţă în registre cît mai diferite

Page 59: Introducere  î n  Arta Digital ă

Personalizare şi personificare

Page 60: Introducere  î n  Arta Digital ă

Geometrizare• Reducerea unui subiect la forme cât mai geometrice sau perfect geometrice• Principiul a stat la baza Cubismului

Page 61: Introducere  î n  Arta Digital ă

Simetrie• Proprietate a unui ansamblu spaţial de a fi

alcătuit din elemente reciproc corespondente distribuţie egală, regulată, armonioasă a părţilor unui totcorespondenţă exactă (ca formă, poziţie etc.) între părţile (opuse ale) unui tot.

• A stat la baza idealului de frumuseţe antice clasice

Page 62: Introducere  î n  Arta Digital ă

Contur aparent

• Conturul care dă morfologia exterioară a unui obiect, silueta sa

Page 63: Introducere  î n  Arta Digital ă

Data viitoare

LOGO -ul


Recommended